Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 178 ... 224 Laatste
Acties:
  • 697.106 views

Onderwerpen

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:53:
[...]

Zeker.. Tot 40 is niet bijzonder hoge bijdrage.. Maardat wil nietzeggen dat het daar niet flink voorkomt. Voor meningokokken enten we jongeren in terwijl er misschien op jaarbasis max 10 Nederlanders overlijden. De kans om daarentegenaan te lopen is vele malen kleiner dan tegen corona.
Meningokokken is een stuk dodelijker voor jongeren, juist die leeftijdsgroep loopt risico ertegenaan te lopen.
De W-variant is zo gevreesd omdat het sterftecijfer hoog is. Afgelopen jaar was dat 24 procent. Ook het percentage patiënten dat blijvende schade overhoudt aan meningokokken W is hoog: 50 procent.]
Bron
Ongeveer één op de 10 mensen is drager van de meningokok, dragerschap van de pneumokok ligt nog hoger.
Bron

Bij COVID zien we juist het tegenovergestelde, veel jonge mensen zijn drager (geweest) en zeer weinig zijn er overleden.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Coenen schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:53:
Het is ook wel snel weer opgeheven, terwijl er toch nog een variant gevonden was?
BlakHawk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:07:
Het gaat in totaal om 2 “Britse” mutaties toch?

Één uit de UK zelf.
En één uit Zuid-Afrika die naar de UK is gevlogen.
Er is een Zuid-Afrikaanse variant, alhoewel ik begreep dat die sterk leek op de Britse.

Nu is dan vanaf 29 december de eis een negatieve coronatest die maximaal 72 uur oud is om Nederland in te komen via Schiphol, maar dat is ook een wassen neus. Vandaag kan ik negatief testen, morgen of overmorgen kan het een ander verhaal zijn. Een persoon die genezen is van corona kan ook nog steeds positief testen enige tijd daarna. Je kan besmet worden op weg naar huis na de test. De test is een momentopname en zegt niet zoveel buiten dat om. Dit is nog los van het feit dat je nu ook nep testuitslagen kan kopen of maken. Ik zie deze maatregel als schijnveiligheid.

En dan heb ik het nog niet over mensen die per boot, trein, bus of auto arriveren. Die eerste drie moeten ze nog onderzoeken of daar een test als eis mogelijk is en die laatste groep ga je nooit vinden.

[ Voor 20% gewijzigd door CMD-Snake op 24-12-2020 12:11 ]

• Wolly
  • Niet online
Het vliegverbod staat genoemd in elke krant maar waarom staat nergens dat er alleen een test gedaan moet worden voor vluchten uit landen met een hoog COVID 19 risico? Het lijkt wel of kranten een oranje gebied als hoog Covid19 risicogebied zien?
Veilige landen met laag COVID-19 risico
Veilige landen binnen EU
  • IJsland
Veilige landen binnen het Koninkrijk
Als op één van de eilanden binnen het Koninkrijk woont, bent u uitgezonderd van het EU-inreisverbod. De negatieve testverklaring heeft u niet nodig als u vanaf één van onderstaande eilanden reist:
  • Aruba
  • Bonaire
  • Sint Maarten
  • Saba
  • Sint Eustatius
  • Veilige landen buiten de EU:
  • Australië
  • Japan
  • Nieuw-Zeeland
  • Rwanda
  • Singapore (vanaf 27 oktober 2020)
  • Zuid-Korea
  • Thailand
  • China (als China ook weer Europese reizigers toelaat)
https://www.rijksoverheid...reisverbod/veilige-landen

[ Voor 7% gewijzigd door Wolly op 24-12-2020 12:29 ]

• The-Priest-NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-12 22:11
De cijfers zullen de aankomende tijd nogal "wiebelig" zijn, zie draadje van Marino van Zelst

https://twitter.com/mzelst/status/1340018102365511707

•Geocaching•Security, Media & OSINT Junkie•Opinions are my own and not those of my employer.

• CMD-Snake
Wolly schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:20:
Het vliegverbod staat genoemd in elke krant maar waarom staat nergens dat er alleen een test gedaan moet worden voor vluchten uit landen met een hoog COVID 19 risico? Het lijkt wel of kranten een oranje gebied als hoog Covid19 risicogebied zien?
Vanaf 29 december moet iedereen die op Schiphol aankomt een negatieve coronatest kunnen overleggen. Nu moet het alleen als je van buiten Schengen naar Schiphol komt.

Wat precies nu een risicoland is, dat is een definitie die nogal in beweging is. Vanaf geel? Of oranje? Landen verschieten ook regelmatig van kleur wat ook niet helpt.

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-11 22:41
Ik geloof ook absoluut dat 2021 beter wordt. Echter ben ik wel een stuk sceptischer dan anderen hier. Ik betwijfel dat we komend jaar van alle maatregelen af zijn, laat staan corona. Ik verwacht de anderhalve meter en mondkapjes nog wel tot 2022 minimaal. Een vaccinatiegraad halen die hoog genoeg is gaat nog wel een flink ding worden ben ik bang, dan nog niet eens te beginnen over mutaties (al ben ik daar niet zo bang voor). Verder zie ik de maatschappij flink verder polariseren.

Er zal echt wel een hoop weer kunnen, maar bijvoorbeeld festivals (in oude vorm) zie ik nog niet gebeuren.

Ik hoop natuurlijk dat ik er flink naast zit. Ik ben in ieder geval blij dat 2020 erop zit. Er is zeker licht aan het einde van de donkere tunnel, maar wel met flink nog schemering nog.

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:29:
[...]

Vanaf 29 december moet iedereen die op Schiphol aankomt een negatieve coronatest kunnen overleggen. Nu moet het alleen als je van buiten Schengen naar Schiphol komt.

Wat precies nu een risicoland is, dat is een definitie die nogal in beweging is. Vanaf geel? Of oranje? Landen verschieten ook regelmatig van kleur wat ook niet helpt.
Dat nieuws is toch gebaseerd op deze kamerbrief?
. Daarom heeft het kabinet uw
Kamer op 22 december jl. geïnformeerd het tonen van een negatieve PCRtestuitslag voorafgaand aan de reis voor alle vliegpassagiers uit alle gebieden
waar een hoog COVID-risico geldt,
zo spoedig mogelijk te willen inregelen. Dit
geldt ook voor Nederlanders die uit deze gebieden naar Nederland (terug)reizen.
En op Rijksoverheid staat keurig een lijstje welke landen geen hoog Covid risico hebben.

Dus de Volkskrant heef andere info of heeft de kamerbrief niet goed gelezen.

• CMD-Snake
Wolly schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:32:

Dus de Volkskrant heef andere info of heeft de kamerbrief niet goed gelezen.
Velen hebben het dan anders gelezen, ook de NOS en vele andere nieuwsbronnen melden dit. Ook de Twitter accounts van de overheid zeggen dat het moet van de 29e

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:33:
[...]

Velen hebben het dan anders gelezen, ook de NOS en vele andere nieuwsbronnen melden dit. Ook de Twitter accounts van de overheid zeggen dat het moet van de 29e

[Embed]
Bijzonder toch? Zit ik er dan naast met mijn interpretatie of zegt die kamerbrief heel wat anders dan al die media?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:25

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:33:
[...]

[Embed]
Dit lijkt mij een mooie op maat naar de CoviPass, ik ben erg benieuwd of VST daadwerkelijk de digitale certificaten en het vplatform gaat leveren.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• CMD-Snake
Wolly schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:35:
Bijzonder toch? Zit ik er dan naast met mijn interpretatie of zegt die kamerbrief heel wat anders dan al die media?
Derde alinea in de brief:
Hierbij informeer ik u mede namens de minister van Justitie en Veiligheid en de
minister van Infrastructuur en Waterstaat over het vervolg. Het kabinet heeft
besloten, na overleg met de sector en veiligheidsregio’s, dat per 29 december
2020, 00.01 uur luchtvaartmaatschappijen, die naar Nederland vliegen vanuit alle
gebieden waar een hoog COVID-risico geldt (zowel binnen als buiten de EU),
verplicht worden om alle passagiers vóór het boarden te controleren op de
aanwezigheid van een negatieve PCR-testuitslag.
De PCR test dient maximaal 72
uur voor de aankomst in Nederland afgenomen te zijn. Als passagiers geen
negatieve PCR-testuitslag hebben die aan de eisen voldoet, dan mogen zij niet
aan boord van het vliegtuig. De uitzonderingen op deze verplichting worden op
Rijksoverheid.nl gepubliceerd.
Relevante tekst door mij dik gemaakt.

Het is ook van toepassing op Nederlanders die terugkeren, maar dat is een lastige want De Jonge kan terugkerende Nederlanders niet de toegang tot hun eigen land ontzeggen, hij schendt daarmee meerdere mensenrechtenverdragen waar Nederland deelnemer aan is.
revolution-nl schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:39:
Dit lijkt mij een mooie op maat naar de CoviPass, ik ben erg benieuwd of VST daadwerkelijk de digitale certificaten gaat leveren.
Ik beschouw elke vorm van een coronapaspoort als een zeer onwenselijke scenario.

• Wolly
  • Niet online
CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:40:
[...]

[...]

Het is ook van toepassing op Nederlanders die terugkeren, maar dat is een lastige want De Jonge kan terugkerende Nederlanders niet de toegang tot hun eigen land ontzeggen, hij schendt daarmee meerdere mensenrechtenverdragen waar Nederland deelnemer aan is.
Ik begrijp wat daar staat maar ik begrijp dus niet waarom de media het verkeerd overnemen, is dat gewoon dommigheid of is dat intentioneel? Alles voor de clickbait?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:15

Stoney3K

Flatsehats!

[...]
Ik beschouw elke vorm van een coronapaspoort als een zeer onwenselijke scenario.
Aanvullend draarop: Niet zo zeer vanwege corona, maar omdat dat een heel steil hellend vlak is wat heel makkelijk voor andere (misschien minder frisse) doeleinden kan worden ingezet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Je kan hier iets van vinden maar het lijkt er toch echt aan te komen.
11.05.2020
Sold: 50 million digital health passports
A British cyber security company, VST Enterprises has signed a contract with international digital health technology firm Circle Pass Enterprises (CPE), owner of ‘Covi-Pass’, to supply 50 million of its ‘digital health passports’ to 15 countries.

"Shipping has begun for the first phased release of these 50 million digital health passports to the private sector and Governments in over 15 countries, including Italy, Portugal, France, Panama, India, the US, Canada, Sweden, Spain, South Africa, Mexico, United Arab Emirates and The Netherlands, the company reports. ‘We firmly believe that the digital health passport, alongside government approved testing kits, is the key to removing the lockdown restrictions in a gradual and controlled way,’ Davis believes, adding: ‘The current technology being trialled using Bluetooth and proximity apps is fundamentally flawed because of its privacy issues of real time tracking, the security and data breaches which we are already seeing and being reported and the reticence for citizens to uptake and download the tracing app.’"
https://healthcare-in-eur...tal-health-passports.html

[YouTube: V-Health Passport (Powered by VCode) www.v-healthpassport.co.uk]

[ Voor 59% gewijzigd door revolution-nl op 24-12-2020 13:16 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:11
Het sneeuwt een beetje onder, maar de voorbereidingen voor de vaccinaties komen wel serieus op stoom ondertussen. Nu de goedkeuring er is en de planning duidelijk zie je dat we ons overal aan het voorbereiden zijn. Als eerste zullen we 8 januari starten op 3 lokaties, maar dit zal snel opgeschroefd worden. Al op 11 januari gaan er meer lokaties starten en op 18 januari nog meer.
Coronavaccinaties straks te halen in Goes én Terneuzen

GOES / TERNEUZEN - De GGD Zeeland gaat vanaf 18 januari op twee locaties mensen vaccineren tegen corona: de Zeelandhallen in Goes en het ZorgSaam ziekenhuis in Terneuzen.
https://www.ad.nl/zeeland...es-en-terneuzen~a6f1b259/
Priklocatie bekend: hier worden straks de eerste coronavaccinaties gegeven in de regio Utrecht

Houten wordt de eerste plek in de regio Utrecht waar de GGD begint met het vaccineren van zorgmedewerkers. Uiterlijk op 11 januari start daar het prikken in beurs- en congresgebouw Expo.
https://www.ad.nl/utrecht...e-regio-utrecht~a4abaa8a/
Vanaf 18 januari gaat de Amsterdamse GGD mensen inenten met het coronavaccin van Pfizer/BioNTech. Het gaat om het personeel van verpleeghuizen, de gehandicaptenzorg en de thuiszorg van de regio Amsterdam Amstelland. Dat gebeurt in de RAI, waar naast de huidige teststraten ook een vaccinatielocatie wordt opgetuigd.
https://www.ad.nl/amsterd...-met-vaccinatie~a5aeadc6/
GGD is eruit: hier in Apeldoorn komt grootschalige vaccinatie

De GGD Noord- en Oost Gelderland heeft Apeldoorn uitverkoren tot de plaats waar op maandag 18 januari wordt begonnen met het vaccineren tegen het coronavirus. De GGD-afdelingen IJsselland en Flevoland zijn nog niet zo ver dat zij een plek bekend kunnen maken.

In Apeldoorn wordt straks gevaccineerd in sporthal Mheenpark. Arnhem en Wijchen zijn de andere plekken in Gelderland waar vaccinaties worden gegeven. Bij die twee plaatsen gaat het respectievelijk om de GGD Gelderland-Midden en de GGD Gelderland-Zuid. In totaal wordt er vanaf 18 januari vanaf 25 locaties in Nederland gevaccineerd. De GGD’en zijn momenteel druk bezig met alle voorbereidingen.
https://www.ad.nl/apeldoo...lige-vaccinatie~af72ddec/
Dit is wanneer de eerste coronavaccinaties in het Groene Hart worden toegediend

De eerste vaccins tegen het coronavirus in Midden-Holland worden vanaf 18 januari toegediend in Event & Convent Centre Holiday Inn in Leiden. In de Utrechtse regio beginnen de inentingen op 11 januari.
https://www.ad.nl/alphen/...rden-toegediend~a21105d5/

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:13
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:59:
[...]

Simpelweg 10-15% van Nederland heeft het gehad (schatting) .. Voor dat het is uitgeraasd moet 60-70% het gehad hebben. Dus een factor 4-5. Als je het virus zijn gang laat gaan omdat de oudjes gevaccinneerd zijn dan gaat het hard, kan je zo richting de 150-200k besmettingen per dag (die ga je niet allemaal meten).. De zorg zal dat misschien zelfs aankunnen, maar wil je dat maatschappelijk wel dat je ziekenhuizen bevolkt worden door jeugd.
Ik gok zo dat het onderhand 15-20% is. en richting de 25% gaat aan het einde van deze lockdown/golf. (Pak de RIVM data erbij van het aantal besmettelijken wat er rondloopt en het % gehospitaliseerde mensen en je kan ongeveer uitrekenen hoeveel er besmet zouden moeten zijn. Ergens tussen 2.5m-3m

Ik zou eigenlijk alleen voorlopig de mensen vaccineren die het niet hebben gehad. Die antistoffen testen zijn best snel en goedkoop dacht ik? Antistoffen? Iemand anders prio geven met het vaccin. Kom je sneller bij je kudde-immuniteit, anders ben je gewoon dubbel werk aan het doen.

EDIT:

We zitten nu op 2.66 miljoen tot 17 december. Dat zal nu zo'n 2.8 miljoen zijn een week later.

We zitten op bijna 30000 ziekenhuisopnames. 1-1.5% wordt opgenomen volgens het rivm. Dat is 1 op 80.

Zit je +- ook op dat getal.

[ Voor 23% gewijzigd door Mr.Joker op 24-12-2020 13:21 ]

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:42:
Aanvullend draarop: Niet zo zeer vanwege corona, maar omdat dat een heel steil hellend vlak is wat heel makkelijk voor andere (misschien minder frisse) doeleinden kan worden ingezet.
Met corona wilde we geen tweesporen samenleving waarbij bijvoorbeeld ouderen en andere kwetsbaren maar buitengesloten moesten worden, zullen we die wel daarna maken kennelijk.
revolution-nl schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:43:
Je kan hier iets van vinden maar het lijkt er toch echt aan te komen.
Geweldig, een privaat bedrijf opgericht door voormalig inlichtingendienst medewerkers wat iedereen zijn gezondheid gaat volgen. Wat kan er mis gaan? ;)

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-12 23:42
Als je ouderen en kwetsbaren (bijv asthma, diabetes en zwaar overgewicht) apart zet ter bescherming, dan stopt onze samenleving sws omdat je opeens miljoenen mensen buiten spel zet.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:51:

Geweldig, een privaat bedrijf opgericht door voormalig inlichtingendienst medewerkers wat iedereen zijn gezondheid gaat volgen. Wat kan er mis gaan? ;)
Een covipass welke geïntegreerd raakt in onze maatschappij is een opmaat naar een social-credit systeem, of eigenlijk is dit het al, alleen dan in een zeer platte vorm.

Zoals je al aangaf, het is een hellend vlak, net zoals het verloop van de corona crisis tot nu toe.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

revolution-nl schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:57:
[...]

Een covipass wel geïntegreerd raakt in onze maatschappij is een opmaat naar een social-credit systeem, of eigenlijk is dit het al alleen dan in een zeer platte form.

Zoals je al aangaf, het is een hellend vlak, net zoals het verloop van de corona crisis tot nu toe.
Precies dat, want waarom zouden we dan niet óók in die CoviPass zetten als iemand de maatregelen niet zo heel serieus neemt en daarop is betrapt? Dan krijg je een 'minpunt'.

Het is maar wachten tot iemand in de politiek roept "Dat idee van China was zo gek nog niet!" en dan gaat het hek van de dam.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:09:
[...]
[...]
Er is een Zuid-Afrikaanse variant, alhoewel ik begreep dat die sterk leek op de Britse.

Nu is dan vanaf 29 december de eis een negatieve coronatest die maximaal 72 uur oud is om Nederland in te komen via Schiphol, maar dat is ook een wassen neus. Vandaag kan ik negatief testen, morgen of overmorgen kan het een ander verhaal zijn. Een persoon die genezen is van corona kan ook nog steeds positief testen enige tijd daarna. Je kan besmet worden op weg naar huis na de test. De test is een momentopname en zegt niet zoveel buiten dat om. Dit is nog los van het feit dat je nu ook nep testuitslagen kan kopen of maken. Ik zie deze maatregel als schijnveiligheid.

En dan heb ik het nog niet over mensen die per boot, trein, bus of auto arriveren. Die eerste drie moeten ze nog onderzoeken of daar een test als eis mogelijk is en die laatste groep ga je nooit vinden.
Een negatieve test eisen is nog altijd beter dan geen negatieve test eisen.

Al dat ‘het helpt toch niet, laten we maar niks doen’ geluid helpt ons ook niet vooruit.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Wolly
  • Niet online
Shipping has begun for the first phased release of these 50 million digital health passports to the private sector and Governments in over 15 countries, including Italy, Portugal, France, Panama, India, the US, Canada, Sweden, Spain, South Africa, Mexico, United Arab Emirates and The Netherlands, the company reports.
https://healthcare-in-eur...tal-health-passports.html

Kamervragen zouden wel op zijn plaats zijn bij zo'n bericht.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Stoney3K schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:59:
[...]

Precies dat, want waarom zouden we dan niet óók in die CoviPass zetten als iemand de maatregelen niet zo heel serieus neemt en daarop is betrapt? Dan krijg je een 'minpunt'.

Het is maar wachten tot iemand in de politiek roept "Dat idee van China was zo gek nog niet!" en dan gaat het hek van de dam.
Het is de menselijke natuur om meer controle en macht te krijgen, dit zie je in onze geschiedenis en dit zie je nog steeds op micro en macro niveau.

Normaal gesproken ontstaat er vanuit de maatschappij weerstand wanneer machthebbers meer controle proberen uit te oefenen of vrijheden inperken, in onze westerse wereld was een natuurlijk evenwicht waardoor dit proces langzaam verliep. Na 9/11 zag je een vermindering van de weerstand en met corona zie je dat die weerstand compleet wegvalt. De gevolgen mogen duidelijk zijn.

Never waste a good crisis.

• CMD-Snake
YakuzA schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:04:
Een negatieve test eisen is nog altijd beter dan geen negatieve test eisen.

Al dat ‘het helpt toch niet’ geluid helpt ons ook niet vooruit.
Dat is een makkelijke manier om kritisch denken dood te slaan.

Er mag best wel eens gekeken worden of een maatregel daadwerkelijk iets gaat doen. Aan die verplichte test overleggen zitten zoveel manco's dat het netto effect nihil wordt. Als nu die energie, tijd en moeite eens ingezet werd voor zaken die wel een groot effect sorteren zoals bijvoorbeeld manieren vinden om het vaccineren sneller te laten verlopen en mensen te overtuigen van het nu ervan, dan heb je die hele testverklaring niet meer nodig.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:39
@CMD-Snake Dat tweede stuk is een makkelijke manier om alle opties dood te slaan.

Ze moeten vooral iets anders doen! Voor iemand die letterlijk overal de onmogelijkheid van ziet zou je daar toch zelf ook iets meer over na kunnen denken.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
[...]

Wat dus ook gaat gebeuren.. Het zoals alles wat er maar "geregistreerd" wordt.

Eerst roepen dat het niet zo'n vaart zal lopen en dan ineens: "wat nou als we dit koppelen of daarvoor gebruiken" :r

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Segafreak83 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:21:
[...]

Wat dus ook gaat gebeuren.. Het zoals alles wat er maar "geregistreerd" wordt.

Eerst roepen dat het niet zo'n vaart zal lopen en dan ineens: "wat nou als we dit koppelen of daarvoor gebruiken" :r
Het moeilijke is ook dat iedereen die de vraag stelt "Is dit nu wel zo'n goed idee?" gelijk op één hoop gegooid wordt met terroristen, kinderverkrachters, en complotdenkers. In China zouden ze je dan gewoon pakken onder het mom van "staatsondermijnend gedrag".

Dat is ook waarom de Piratenpartij in Nederland weinig voet aan de grond krijgt, ook al hebben ze soms heel zinnige standpunten, iedere journalist riep dat het ze alleen maar om het downloaden van filmpjes ging.

• CMD-Snake
ijdod schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:20:
Ze moeten vooral iets anders doen!
Stuivertje wissel spelen is zinloos.

Mijn aanpak zou anders zijn geweest. Vanaf september wisten we al dat bepaalde vaccins in december klaar zouden zijn voor gebruik en als ministerie van vws kan je in direct contact staan met de farmaceuten. Daar zou ik de focus vol op gegooid hebben. Zorgen dat de hele infrastructuur in de startblokken staat zodat die trein per direct kan gaan rijden. Personeel, locaties en voorraden klaarzetten plus een reclamecampagne om mensen te overtuigen van het nut. EMA keurt op 23 december goed? De dag daarna gaat moet de eerste injectie gezet kunnen worden.

Dat is namelijk de definitieve oplossing van het probleem. Nu wachten op een nieuwe ICT systeem en we moeten nog mensen opleiden om afspraken te maken en te leren prikken. Tot die tijd sluiten we bibliotheken en gaan we papiertjes kijken op Schiphol terwijl per trein, boot en auto ze nog ongemoeid de grens over kunnen.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:30

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:29:
[...]

Mijn aanpak zou anders zijn geweest. Vanaf september wisten we al dat bepaalde vaccins in december klaar zouden zijn voor gebruik en als ministerie van vws kan je in direct contact staan met de farmaceuten. Daar zou ik de focus vol op gegooid hebben. Zorgen dat de hele infrastructuur in de startblokken staat zodat die trein per direct kan gaan rijden. Personeel, locaties en voorraden klaarzetten plus een reclamecampagne om mensen te overtuigen van het nut. EMA keurt op 23 december goed? De dag daarna gaat moet de eerste injectie gezet kunnen worden.

Dat is namelijk de definitieve oplossing van het probleem. Nu wachten op een nieuwe ICT systeem en we moeten nog mensen opleiden om afspraken te maken en te leren prikken. Tot die tijd sluiten we bibliotheken en gaan we papiertjes kijken op Schiphol terwijl per trein, boot en auto ze nog ongemoeid de grens over kunnen.
louter de juiste conclusies

Do { Ping } while ( LOL )

• ijdod
@CMD-Snake Ik proef daaruit dat je het beeld hebt dat we na de start van de vaccinaties de zaak snel klaar hebben. Waar is dat op gebaseerd? Alle signalen toe nu toe lijken dat tegen te spreken; en in dat geval is het hanteren van de bestaande set maatregelen nog steeds nodig.

Ik ben het er mee eens dat die test slechts een momentopname is, net als een test bij aankomst. Verplichte en gehandhaafde...) quarantaine zou beter zijn.

@Shadow_Agent Eerder spijkers op laag water (vaccinatie als oplossing is de open deur) en wishful thinking over de tijdslijn.... Maar you do you...

[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 24-12-2020 13:39 ]

• Wolly
  • Niet online
Het slijk der zorgprofessionals wordt soms wel heel erg zichtbaar als je dit soort berichten leest.
De verpleeghuisbewoners van het Sint Annaklooster in Eindhoven worden al weken niet meer gedoucht. Volgens de directie heeft de GGD dit geadviseerd om het risico op besmetting met Covid-19 te verkleinen. Onzin, zo reageert de GGD.
De instelling verbiedt bewoners ook om familie of andere mensen buiten haar terrein aan de Aalsterweg op te zoeken. Naar verluidt worden de twintig mensen waar het om gaat sinds begin december niet meer gedoucht en zitten ze al sinds november opgesloten in hun gebouw. Dit laatste vanuit het idee dat ze anders misschien het virus van buiten naar binnen halen.
Bron

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:29:
[...]

De denkfout die je daarin maakt is dat de grootste vertragende factor de levertijd van de vaccins is. In de eerste paar maanden ga je niet veel vaccins kunnen zetten want daar zijn er nog niet genoeg van -- dat traject willen fast-tracken is alleen maar leuk voor de politieke show. Qua tijd win je er heel weinig mee.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Je ziet vooral dat het perspectief steeds verder voorruit wordt geschoven. Wanneer er licht aan het einde van de tunnel lijkt te komen wordt de grens weer verlegt.

De laatste berichten zijn inderdaad dat ook na vaccinatie maatregelen van kracht blijven.

[ Voor 21% gewijzigd door revolution-nl op 24-12-2020 13:44 ]

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:28:
[...]

Het moeilijke is ook dat iedereen die de vraag stelt "Is dit nu wel zo'n goed idee?" gelijk op één hoop gegooid wordt met terroristen, kinderverkrachters, en complotdenkers. In China zouden ze je dan gewoon pakken onder het mom van "staatsondermijnend gedrag".

Dat is ook waarom de Piratenpartij in Nederland weinig voet aan de grond krijgt, ook al hebben ze soms heel zinnige standpunten, iedere journalist riep dat het ze alleen maar om het downloaden van filmpjes ging.
En als men dan roept dat de media aan de leiband van de overheid loopt ben je een wappie _/-\o_

Maar verder hebben wij een heel divers medialandschap hoor, veel beter dan (bijv.) Polen 8)

• CMD-Snake
ijdod schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:34:
@CMD-Snake Ik proef daaruit dat je het beeld hebt dat we na de start van de vaccinaties de zaak snel klaar hebben. Waar is dat op gebaseerd? Alle signalen toe nu toe lijken dat tegen te spreken; en in dat geval is het hanteren van de bestaande set maatregelen nog steeds nodig.
We moeten een bepaalde vaccinatiegraad halen, dat weet ik. Hoe eerder je start, hoe sneller je daar komt. Als je de kwetsbaren hebt geënt daalt de druk op de zorg. Dat is een zichtbaar resultaat en geeft hoop. Daarna kan je met de rest verder gaan en naar gelang je percentage stijgt kunnen ook maatregelen losgelaten worden, wederom lever je een tastbaar doel op. Noem maar wat, 40% gedaan? Weg met de mondkapjes. Dat soort dingen geeft mensen ook de zin om mee te werken. Ik zou zelfs overwegen een graadmeter op de site van de Rijksoverheid te zetten daarmee en de belofte dat als we de benodigde graad halen zoals bepaald is door het RIVM de dag erna de laatste maatregelen per direct vervallen. Mijlpalen en beloningen op die manier trekt heel veel mensen over de streep, zeker na een jaar van corona ellende.
Stoney3K schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:38:
De denkfout die je daarin maakt is dat de grootste vertragende factor de levertijd van de vaccins is. In de eerste paar maanden ga je niet veel vaccins kunnen zetten want daar zijn er nog niet genoeg van -- dat traject willen fast-tracken is alleen maar leuk voor de politieke show. Qua tijd win je er heel weinig mee.
AstraZeneca, Moderna en Pfizer hadden hun productie al in de zomer gestart. Ergens in pakhuizen met vriezers lagen die vaccins al te wachten. Je kan tegen de EU zeggen dat je alvast je portie wil ophalen. De grote massa zal meer tijd kosten, maar als je de doelgroep al kan doen die de zorg zo belast heb je al winst.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:40
CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:43:
[...]

AstraZeneca, Moderna en Pfizer hadden hun productie al in de zomer gestart. Ergens in pakhuizen met vriezers lagen die vaccins al te wachten. Je kan tegen de EU zeggen dat je alvast je portie wil ophalen. De grote massa zal meer tijd kosten, maar als je de doelgroep al kan doen die de zorg zo belast heb je al winst.
Niet voor niets heeft de UK al een miljoen mensen gevaccineerd tegen de tijd dat wij starten. Kun je wel zeggen dat dat niets uitmaakt en uitrekenen dat dat maar 6 doden scheelt, maar voorlopig doen ze het maar wel en straalt dat veel positiefs uit.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:43:
[...]
We moeten een bepaalde vaccinatiegraad halen, dat weet ik. Hoe eerder je start, hoe sneller je daar komt.
Gezien de aanvoer van vaccins de bottleneck is, klopt je statement dus totaal niet.

Of we nu op 1, 8, 18 of 30 januari beginnen maakt helemaal niks uit voor de vaccinatiegraad die we in maart/april hebben in NL.

(Voor de tussentijdse bescherming zal het wel een heel klein beetje uitmaken met de 5 of 10k vaccins die anders eventueel voor 8 jan hadden kunnen worden gezet.)

[ Voor 15% gewijzigd door YakuzA op 24-12-2020 13:50 ]

PSN

• ijdod
@revolution-nl Zie daat het probleem met 'perspectief'. Eerst was het niet goed wat 'er was geen perspectief'. Nu wordt het 'perspectief' zogenaamd naar achteren geschoven. Als je had opgelet, is er niets nieuws verteld. 2021 zou altijd in het teken staan van tekorten aan vaccins. En zolang dat nog het geval is, zal een (deel van) de maatregelen noodzakelijk blijven ja. Dit is waarom 'perspectief' zon onzinargument is. Je kan er nooit goed mee doen.

@CMD-Snake In herhaling; Die paar vaccins de komende weken gaan de wedstrijd niet winnen. Daar heb je de honderdduizenden vaccins voor nodig die pas richting zomer beschikbaar komen... en zelfs daarmee moet he dan een eind gevorderd zijn. Ik zou op Q3 rekenen voordat het vaccin breed beschikbaar komt; en dan heb ik het nog steeds over groepen die we onder risicogevallen rekeken.

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:32
revolution-nl schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:40:
Je ziet vooral dat het perspectief steeds verder voorruit wordt geschoven. Wanneer er licht aan het einde van de tunnel lijkt te komen wordt de grens weer verlegt.

De laatste berichten zijn inderdaad dat ook na vaccinatie maatregelen van kracht blijven.
We leggen die lichtpuntjes ook zelf op. In een bekende ochtendshow op de radio wordt regelmatig gepraat over dat het licht aan het einde van de tunnel zichtbaar is en dat we daarna met z’n allen weer van God los gaan. Dat er weer flink gefeest wordt, etc. Juist die mensen worden elke keer weer teleurgesteld.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:40
YakuzA schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:48:
[...]

Gezien de aanvoer van vaccins de bottleneck is, klopt je statement dus totaal niet.

Of we nu op 1, 8, 18 of 30 januari beginnen maakt helemaal niks uit voor de vaccinatiegraad die we in maart hebben in NL.
Niet “helemaal niets”.
Het levert iets op in aantallen besmettingen. Wellicht weinig, maar niet “niets”. En het levert vooral heel veel op in de beeldvorming. Juist in deze kerstperiode zou dat hoop kunnen geven. En dat zou het weer makkelijker kunnen maken voor mensen om zich aan de regels te houden.
Snel beginnen straalt voor mij ook een “can do” mentaliteit uit die in de media volledig lijkt te ontbreken bij uitspraken van De jonge of de GGD’s. Het is allemaal “nog even wachten, misschien, wisten we niet, heeft toch geen zin, konden we niets aan doen”. Zal ook aan de media liggen, maar dat is zo mijn beeld vanuit die hoek.

[ Voor 20% gewijzigd door blissard op 24-12-2020 13:58 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ijdod schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:49:
@revolution-nl Zie daat het probleem met 'perspectief'. Eerst was het niet goed wat 'er was geen perspectief'. Nu wordt het 'perspectief' zogenaamd naar achteren geschoven. Als je had opgelet, is er niets nieuws verteld. 2021 zou altijd in het teken staan van tekorten aan vaccins. En zolang dat nog het geval is, zal een (deel van) de maatregelen noodzakelijk blijven ja. Dit is waarom 'perspectief' zon onzinargument is. Je kan er nooit goed mee doen.
Waar ik moeite mee heb is dat er gedurende de positieve ontwikkelingen niet worden genoemd en dat de maatregelen alleen maar toenemen en geïntensiveerd worden in relatie tot de belasting op de zorg.

Het perspectief wat geschetst wordt is voor mij steeds minder geloofwaardig. Het oude normaal.. we moeten maar hoop houden.

• ijdod
@revolution-nl Welk perspectief wordt er dan geschetst? Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je vooral een eigen perspectief hebt gemaakt, en dat dit nu tegenvalt...

Het overbelasten van de zorg is altijd het primaire probleem geweest. De rest is secundair. Zolang je daar niet bent, is er nog geen pad naar boven. Op lange termijn is dat er wel, maar daarvan is de tijdslijn onduidelijk. Had men dat duidelijker kunnen communiceren? Wellicht... maar dan hadden mensen ook weer geklaagd dat het geschetste perspectief niet waargemaakt is.

Ik denk eerder dat perspectief (zeker korte termijn) eerder averechts werkt. Licht aan het einde van de tunnel dus we hoeven ons nergens meer aan te houden. (ipv 'we hebben perspectief nodig om ons aan de regels te houden).

[ Voor 63% gewijzigd door ijdod op 24-12-2020 14:07 ]

• Drardollan
revolution-nl schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:40:

Mocht het niet opgevallen zijn, we zitten in een onvoorspelbare pandemie die we niet weg gaan krijgen met in 3 dagen tijd wat vaccinaties zetten.

Het is verstandig om er vanuit te gaan dat 2021 ook helemaal ruk wordt. Met een beetje geluk valt het dan allemaal mee.

In slechte tijden kan je geen perspectief geven. Het klopt dat in de goede tijden de overheid hierin tekort schoot, maar die tijden zijn geenszins meer te vergelijken met de huidige tijd. Zolang de zorg op zijn wenkbrauwen loopt en reguliere zorg afgeschaald wordt is er geen leuk en mooi perspectief te bieden, hoe graag we dat ook zouden willen.

[ Voor 21% gewijzigd door Drardollan op 24-12-2020 14:08 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:46
[...]

[...]

[...]

Let wel dat binnen internationaal vluchtverkeer echter veel van dit alles niet nieuw is. Vaccinatie paspoorten of verlangens voor negatieve ziektestatus wanneer komende uit endemische gebieden zijn binnen het internationale vluchtverkeer al decennia lang aanwezig.

Heb je er ooit eerder naar gekraaid? Ik acht de kans bijzonder klein. Maar nu het plots dichtbij komt, nota bene vermoedelijk voor tijdelijke aard, dan is het ineens een probleem? Het is nu tenslotte niet alsof het dus iets nieuws is.

Nota bene is reizen toch echt één van de meest ultieme vormen van luxe. Indien je dit wilt en het tonen van vaccinatiestatus of negatieve PCR is voorlopig even een vereiste, tja, dan is dit maar zo. Wens je daar niet aan deel te nemen, dan is de oplossing makkelijk. Niet reizen. Niet alleen beter voor je eigen gemoedsrust in dat geval, maar overigens ook nog beter voor het milieu.
[...]
Is natuurlijk heel makkelijk te roepen. Maar vergeet niet dat ook onze eigen regering al gewoon een totaal inzicht heeft in het volgende van je:

- woonlocatie
- inkomsten
- financiële status op basis van bankrekeningen, vermogen
- overtredingen
- voertuigenbezit
- pensioenoverzichten
- donorregister
- UWV status

En ga zo nog maar even door. Onze overheid heeft helemaal niets nieuws nodig om een zogenaamd social credit systeem op te zetten waar enkele hiervoor ongefundeerd lijken te pleiten. Vele benodigde variabelen heeft de overheid hiertoe al jaren ter beschikking. Had men dit echt gewild, dan hadden we dit al jaren geleden gehad.

Het is dan ook gewoon tijd om te stoppen met altijd de meest sinistere motivaties te zoeken binnen overwegingen. Het helpt gewoon niet binnen een discussie om mensen bij herhaling de meest absurde scenarios aan te laten halen. Zeker niet gezien het veelal gepaard gaat men een totaal gebrek aan ondersteuning voor dit soort claims en mensen die dit soort uitingen doen veelal toch niet blijken op andere gedachten te zetten zijn.

• Drardollan
Achterhaald, zie volgende post. Blijkbaar heeft LCPS het bericht teruggetrokken.

[ Voor 86% gewijzigd door Drardollan op 24-12-2020 15:02 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

psychodude schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:30:
[...]

En ga zo nog maar even door. Onze overheid heeft helemaal niets nieuws nodig om een zogenaamd social credit systeem op te zetten waar enkele hiervoor ongefundeerd lijken te pleiten. Vele benodigde variabelen heeft de overheid hiertoe al jaren ter beschikking. Had men dit echt gewild, dan hadden we dit al jaren geleden gehad.

Het is dan ook gewoon tijd om te stoppen met altijd de meest sinistere motivaties te zoeken binnen overwegingen. Het helpt gewoon niet binnen een discussie om mensen bij herhaling de meest absurde scenarios aan te laten halen. Zeker niet gezien het veelal gepaard gaat men een totaal gebrek aan ondersteuning voor dit soort claims en mensen die dit soort uitingen doen veelal toch niet blijken op andere gedachten te zetten zijn.
Ik ben ook niet zo zeer bang voor een sinister systeem opgezet door de overheid, maar voor misbruik van die gegevens door de commerciële partijen waaraan de uitvoering wordt uitbesteed.

En daarnaast kun je natuurlijk prima argumenteren dat je die gegevens helemaal niet verzameld wil hebben want je weet nooit wat een overheid van morgen ermee kan doen.

• Segafreak83
grote_oever schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:50:
[...]

We leggen die lichtpuntjes ook zelf op. In een bekende ochtendshow op de radio wordt regelmatig gepraat over dat het licht aan het einde van de tunnel zichtbaar is en dat we daarna met z’n allen weer van God los gaan. Dat er weer flink gefeest wordt, etc. Juist die mensen worden elke keer weer teleurgesteld.
Gelukkig luister ik niet naar praat programma's op de radio. Maar hele volksstammen geloven heilig dat het vaccin onze redding is én dat we in maart/april weer los kunnen.

Voorlopig zal 2021 nog net zo ruk worden als dat 2020 was. En in juni / juli maar eens de balans opmaken en kijken hoe wij er met zijn allen voor staan.

• Drardollan
Segafreak83 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:48:
[...]

Gelukkig luister ik niet naar praat programma's op de radio. Maar hele volksstammen geloven heilig dat het vaccin onze redding is én dat we in maart/april weer los kunnen.

Voorlopig zal 2021 nog net zo ruk worden als dat 2020 was. En in juni / juli maar eens de balans opmaken en kijken hoe wij er met zijn allen voor staan.
Ik geloof er heilig in dat het vaccin onze redding is. Maar ik geloof er niet in dat we in maart/april weer los kunnen. Ik geloof er wel in dat we in maart/april meer vrijheden zullen hebben, zo verwacht ik dan wel weer mogelijkheden tot het bezoek van stadions, musea, bioscoop, kapper, sportschool, restaurant en dergelijken. Feestjes in de Ziggo Dome (of soortgelijk) zie ik niet gebeuren. Misschien heel voorzichtig wat buiten dingen in augustus, maar meer denk ik niet.

Maar als je er vanuit gaat dat 2021 ook gewoon ruk is en niets kan, dan gaat het echt meevallen. Er is wel degelijk licht te zien, niet alleen het vaccin ook maar ook het betere weer en geen grote feestdagen tot Pasen.

Maar doorbijten is echt nog wel even nodig. Eerst maar eens 11 januari halen met zijn allen met hopelijk geen skyhigh cijfers en uitpuilende ziekenhuizen. Dan zien we daarna wel weer verder.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:57
Drardollan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:53:
[...]

Ik geloof er heilig in dat het vaccin onze redding is. Maar ik geloof er niet in dat we in maart/april weer los kunnen. Ik geloof er wel in dat we in maart/april meer vrijheden zullen hebben, zo verwacht ik dan wel weer mogelijkheden tot het bezoek van stadions, musea, bioscoop, sportschool, restaurant en dergelijken. Feestjes in de Ziggo Dome (of soortgelijk) zie ik niet gebeuren. Misschien heel voorzichtig wat buiten dingen in augustus, maar meer denk ik niet.
Dit is ook mijn verwachting wel. Misschien stadions later, en in bioscopen, musea etc. nog allerhande afstandsmaatregelen (dus ook max. aantal personen bijv.), maar tegen die tijd zullen de cijfers weer gedaald zijn, en dus kunnen de laatste maatregelen teruggedraaid worden. Of het houdbaar is hangt af van de vaccinatiegraad en nog altijd het gedrag van mensen.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:19
Drardollan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:46:
[...]

https://lcps.nu/590-covid...op-ic-1712-in-de-kliniek/

Als ik heel eerlijk ben zijn dat eigenlijk nog steeds best goede cijfers als je de laatste weken qua aantal besmettingen hebt gezien. Het is natuurlijk te hoog en teveel, maar dat mag duidelijk zijn.
De nieuwe opnames verpleegafdelingen stijgen erg hard deze week. De uitstroom is kennelijk ook relatief hoog waardoor de bezetting niet (snel) stijgt maar we zitten nu drie dagen op rij op (ruim) 300 nieuwe opnames. En aangezien we in elk geval vorige week nog een flinke stijging in besmettingen hadden lijken we nog niet de piek daarin te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRh0yO_z6P6GN3HMCLdnVCjQwbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PzNZQlfT0pcAYfQJT8O1F7mx.jpg?f=fotoalbum_large

Via YorickB

• Drardollan
Drardollan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:46:
[...]

https://lcps.nu/590-covid...op-ic-1712-in-de-kliniek/

Als ik heel eerlijk ben zijn dat eigenlijk nog steeds best goede cijfers als je de laatste weken qua aantal besmettingen hebt gezien. Het is natuurlijk te hoog en teveel, maar dat mag duidelijk zijn.
Ik quote mijzelf even want haal de post zo weg, het nieuwsbericht is ingetrokken blijkbaar. Verdwenen van de site. Volgens Yorick op Twitter zijn dit de juiste cijfers:

• Drardollan
Jovatov schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:01:
[...]

De nieuwe opnames verpleegafdelingen stijgen erg hard deze week. De uitstroom is kennelijk ook relatief hoog waardoor de bezetting niet (snel) stijgt maar we zitten nu drie dagen op rij op (ruim) 300 nieuwe opnames. En aangezien we in elk geval vorige week nog een flinke stijging in besmettingen hadden lijken we nog niet de piek daarin te hebben.

[Afbeelding]

Via YorickB
Klopt, de uitstroom is ook van groot belang. Zolang deze balans er is is het allemaal hopelijk nog net te doen voor de zorg. De dagelijkse cijfers geven wel hoop op een daling binnen afzienbare tijd, al lopen die altijd wat voor natuurlijk en is het maar afwachten wat de komende dagen gaan doen.

Of we op de piek zitten weet ik niet, maar voor mijn gevoel zijn we wel in de buurt van de piek. Het is even afwachten wanneer het daadwerkelijk zal zijn. Zoals ik aangaf, laten we 11 januari maar eens afwachten.

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12 15:16
CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:09:

Dus eigenlijk zeg je iedereen moet de komende X maanden thuis blijven. Alles stil. Want anders is alles wel een wassen neus. Je kan ook in de supermarkt besmet raken, of bij je ouders op bezoek.
Gelukkig begrijpen de meeste mensen dat dit voor nu gewoon geen oplossing is omdat dat meer kwaad dan goed doet.

Je heb uiteraard gelijk als je zegt dat iemand al ziek kan zijn en negatief test. Dat is correct. Daar zijn we het over eens. Maar je denkt niet dat je een heel groot deel er uit kan halen met een test? Al zorg je dat er zeg 50% minder mensen reizen die besmettelijk kunnen zijn. Heb je dan niet, op dat vlak, al een groot succes behaald?
Daarnaast leg je ook nog eens de drempel hoger om te gaan reizen. Niet iedereen zit te wachtten op zo'n irritante test (of dure test als je een sneltest wilt doen). Een tweede win.

Kan je met deze maatregel 100% voorkomen dat er mensen reizen die besmettelijk zijn? NEE. Maar welke maatregel kan dat wel anders dan iedereen verplichten om X maanden in quarantaine te gaan. En al zou men dat willen ook dat is onmogelijk.
Alle beetjes helpen en geen enkele maatregel is 100% dekkend. Mondkapjes niet, afstand houden niet, Horeca sluiten niet en vaccineren niet. Maar alle beetjes helpen en dat is gewoon wat we nodig hebben.
Aan die verplichte test overleggen zitten zoveel manco's dat het netto effect nihil wordt. Als nu die energie, tijd en moeite eens ingezet werd voor zaken die wel een groot effect sorteren zoals bijvoorbeeld manieren vinden om het vaccineren sneller te laten verlopen en mensen te overtuigen van het nu ervan, dan heb je die hele testverklaring niet meer nodig.
Het is niet altijd OF OF. Het kan ook EN EN zijn. Je ziet dat tegenwoordig met zo veel onderwerpen. Als mensen bijv tegen de vervuiling van het vliegverkeer zijn dan krijgen ze commentaar steek dat geld liever in de bio industrie want die vervuilen nog meer.
Electrisch rijden is kut want er wordt toch alleen maar grijze stroom gebruikt, investeer in waterstof (wat ook stroom kost maar dat terzijde) ipv zien wat de mogelijkheden zijn voor de toekomst en de transitie. Alles is altijd zo zwart wit.
En zo zijn er legio van dat soort voorbeelden, zie ook hier boven, waar het zo zwart wit is continue. En dat is jammer.

[ Voor 17% gewijzigd door thewizard2006 op 24-12-2020 15:28 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• Drardollan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYh8A41Q9o9nDYok5cjoCwpPz2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O6aK4jypigwh1gqytrGFBKYd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eaTK0YSxhQ-A_3sbov-BMuGAE-w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/chXnTTluzjuTDYTwyxYLVa6E.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NG9tt5FPggEmk0UmsbLUrts_8gw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GQLZVurJQ8cbVvMABXRtRLqM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSqglsZjNSq72AUFgJ6KkJs_GUw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FPq93q7pF7lnIEaKFxoGNoB1.png?f=fotoalbum_large

https://www.telegraaf.nl/...uur-in-de-rij-voor-slager

Het klinkt misschien gek, maar ik word best vrolijk van dit nieuwsbericht en de foto's. Hoewel het druk is, men wil vers vlees voor de kerst, zie je overal mooi afstand en weinig mensen in de winkels. Mooi om te zien dat iets ook eens goed geregeld kan zijn en men zijn of haar gezonde verstand gebruikt. Het is even afzien in de rij, maar op deze manier is het veilig en kan iedereen toch een heerlijk kerstgerecht op tafel zetten.

We hebben eerder wel andere foto's gezien van overbevolkte winkelstraten, dan is dit voor mij echt even een opsteker.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:11
ijdod schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:49:
@CMD-Snake In herhaling; Die paar vaccins de komende weken gaan de wedstrijd niet winnen. Daar heb je de honderdduizenden vaccins voor nodig die pas richting zomer beschikbaar komen... en zelfs daarmee moet he dan een eind gevorderd zijn. Ik zou op Q3 rekenen voordat het vaccin breed beschikbaar komt; en dan heb ik het nog steeds over groepen die we onder risicogevallen rekeken.
Volgens het leveringsoverzicht dat onze eigen overheid aanhoudt, had BioNTech/Pfizer dit kwartaal al 175000 doses kunnen leveren, wat genoeg is voor bijna 80.000 mensen. Het is misschien nog een druppel op de gloeiende plaat (nog geen 1% van de mensen die in aanmerking komen voor vaccinatie), maar wat nu blijft hangen is de uitermate knullige communicatie en excuses waarom we nog niet kunnen beginnen. Terwijl 80000 mensen nu al vaccineren een flinke eerste stap is om risicogroepen te beschermen.

Volgens datzelfde overzicht zal het inderdaad ook wel tot Q3 gaan duren voordat maatregelen daadwerkelijk compleet losgelaten kunnen worden, misschien dat in Q2 als de eerste grote hoeveelheid komt het mogelijk wordt om al enkele versoepelingen door te voeren.

• Segafreak83
Drardollan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:13:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://www.telegraaf.nl/...uur-in-de-rij-voor-slager

Het klinkt misschien gek, maar ik word best vrolijk van dit nieuwsbericht en de foto's. Hoewel het druk is, men wil vers vlees voor de kerst, zie je overal mooi afstand en weinig mensen in de winkels. Mooi om te zien dat iets ook eens goed geregeld kan zijn en men zijn of haar gezonde verstand gebruikt. Het is even afzien in de rij, maar op deze manier is het veilig en kan iedereen toch een heerlijk kerstgerecht op tafel zetten.

We hebben eerder wel andere foto's gezien van overbevolkte winkelstraten, dan is dit voor mij echt even een opsteker.
Staan er nog genoeg veel te dicht op elkaar en zonder kapje. Wat je maar een opsteker noemt..

• Drardollan
[Twitter: https://twitter.com/kalahiri/status/1342111622798729218]

1111 meer dan gisteren. Dat is een grote domper en een slecht begin van de kerst :{ Laten we hopen dat deze mensen zo verstandig zijn om in isolatie te blijven, dan scheelt het toch weer iets.

[ Voor 63% gewijzigd door Drardollan op 24-12-2020 15:17 ]

• Drardollan
Segafreak83 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:15:
[...]

Staan er nog genoeg veel te dicht op elkaar en zonder kapje. Wat je maar een opsteker noemt..
Ten eerste staan ze buiten en ten tweede zit daar prima afstand tussen.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 24-12-2020 15:18 ]

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:46
Stoney3K schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:46:
[...]

Ik ben ook niet zo zeer bang voor een sinister systeem opgezet door de overheid, maar voor misbruik van die gegevens door de commerciële partijen waaraan de uitvoering wordt uitbesteed.

En daarnaast kun je natuurlijk prima argumenteren dat je die gegevens helemaal niet verzameld wil hebben want je weet nooit wat een overheid van morgen ermee kan doen.
Met dat argument, je weet niet wat een overheid van morgen ermee kan doen, kun je natuurlijk alles van onze samenleving wel zo'n beetje opdoeken. In den beginselen is vertrouwen toch gewoon een belangrijke basis voor een democratie. En hoewel dit toch wel erg offtopic raakt, begint dit natuurlijk al bij het vertrouwen in het gehele kiessysteem.

Gooi je het vertrouwen in democratie / democratie op zich overboord, maakt het dan werkelijk waar sowieso nog uit wat er tot die tijd geregistreerd is?

Sowieso is en blijft dit alles toch wel een heel ver gegrepen 'what if'. Hoewel uiteraard natuurlijk niet onmogelijk, 80 jaar geleden waren onze oosterburen nog een dictatuur onder de leiding van een tiran. Maar het behoort allemaal toch niet binnen de grenzen van waarschijnlijkheid om iedere afweging die gedaan wordt op te baseren.

Dat dit soort zaken idealiter niet bij commerciële partijen terecht komen, daar kan ik mij wel in vinden. Maar dit is een breder probleem bij Europese overheden. ICT kun je niet omheen. Het zou fijn zijn als de EU op dit vlak wat meer het voortouw zou nemen om een centraal georganiseerd ICT 'bedrijf' te creëren dat zich gewoonweg volledig richt op het uitvoeren van ICT ontwikkeling en maintenance van de lidstaten.
Jovatov schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:01:
[...]

[Afbeelding]

Via YorickB
Verraderlijk hierin is nota bene dat die relatief hoge uitstroom op dit moment best van tijdelijke aard kan zijn. De werkwijze is doorgaans bij momenten van nog iets meer ademruimte binnen een ziekenhuis dat er minder druk ligt om mensen het ziekenhuis uit te zetten. Een dagje of 2 langer kan dan nog best. Loopt de druk op, kun je veel van deze mensen versneld de deur wijzen op basis van noodzaak. Medisch verantwoord is dit veelal geen probleem. Maar dit is dus een luxe die op kan raken, waardoor het goed kan zijn dat die uitstroom relatief gezien kan gaan zakken ondanks hogere instroom.

Qua nationale data blijft het verder dan voor wat betreft dit soort cijfers vanaf de zijlijn ook gewoon afwachten. Hoewel er veel inzicht is, is er eigenlijk onvoldoende om echt te zeggen welke kant het op gaat. Met name voor wat betreft hoe hoog de piek wordt.
Drardollan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:53:
[...]

Ik geloof er heilig in dat het vaccin onze redding is. Maar ik geloof er niet in dat we in maart/april weer los kunnen. Ik geloof er wel in dat we in maart/april meer vrijheden zullen hebben, zo verwacht ik dan wel weer mogelijkheden tot het bezoek van stadions, musea, bioscoop, kapper, sportschool, restaurant en dergelijken. Feestjes in de Ziggo Dome (of soortgelijk) zie ik niet gebeuren. Misschien heel voorzichtig wat buiten dingen in augustus, maar meer denk ik niet.

Maar als je er vanuit gaat dat 2021 ook gewoon ruk is en niets kan, dan gaat het echt meevallen. Er is wel degelijk licht te zien, niet alleen het vaccin ook maar ook het betere weer en geen grote feestdagen tot Pasen.

Maar doorbijten is echt nog wel even nodig. Eerst maar eens 11 januari halen met zijn allen met hopelijk geen skyhigh cijfers en uitpuilende ziekenhuizen. Dan zien we daarna wel weer verder.
En ik denk dat dit gewoon een hele gezonde insteek is. Had 2 maanden geleden niet verwacht jou dit te zien 'horen zeggen' cq schrijven.

Maar inderdaad, verwacht gewoon weer een langzame opening van de samenleving. De eerste 2 maanden van het jaar zullen vermoedelijk nog in het teken staan van heftige maatregelen, maar vanaf maart denk ik ook dat het licht langzaam zal doorschemeren op basis van gedaalde cijfers, dit keer vermoedelijk lager door langer aangehouden maatregelen. Als ook de uitrol van vaccins die gestart zijn.

Daarmee dat er dus langzaam aan gewoon meer mogelijk zal gaan worden. En hoewel een echt normaal er waarschijnlijk pas in 2022 in zal gaan zitten op zijn minst. Zal al het andere toch echt al een verademing zijn.

• Segafreak83
Transportman schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:13:
[...]

Volgens het leveringsoverzicht dat onze eigen overheid aanhoudt, had BioNTech/Pfizer dit kwartaal al 175000 doses kunnen leveren, wat genoeg is voor bijna 80.000 mensen. Het is misschien nog een druppel op de gloeiende plaat (nog geen 1% van de mensen die in aanmerking komen voor vaccinatie), maar wat nu blijft hangen is de uitermate knullige communicatie en excuses waarom we nog niet kunnen beginnen. Terwijl 80000 mensen nu al vaccineren een flinke eerste stap is om risicogroepen te beschermen.

Volgens datzelfde overzicht zal het inderdaad ook wel tot Q3 gaan duren voordat maatregelen daadwerkelijk compleet losgelaten kunnen worden, misschien dat in Q2 als de eerste grote hoeveelheid komt het mogelijk wordt om al enkele versoepelingen door te voeren.
Buiten dat, ik zie ze op termijn, zeg maar de zomer nog wel zo ver gaan om inderdaad toegang tot bepaalde plekken te ontzeggen als je niet gevaccineerd bent.

En dat heeft niets te maken met alu hoedje, zou een logische stap zijn.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-12 10:01

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Drardollan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:15:
[Twitter]

1111 meer dan gisteren. Dat is een grote domper en een slecht begin van de kerst :{ Laten we hopen dat deze mensen zo verstandig zijn om in isolatie te blijven, dan scheelt het toch weer iets.
Als ik hoor dat er rijen stonden voor de commerciele teststraten verwacht toch wel wat meer testen de afgelopen dagen. Ik vond het overigens wel erg rustig bij de XXL teststraat op schiphol vanmorgen.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:19
Drardollan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:15:
[Twitter]

Waar is je optimisme gebleven ;) ?

Het is lastig vergelijken met vorige week donderdag ivm storing vorige week begin van de week. Maar je zou al wel van enige afvlakking kunnen spreken op basis van 7-daagse gemiddeldes. De groei er enigszins uit.

Mochten er deze week veel mensen zich extra laten testen vooruitlopend op de kerstdagen die eraan komen dan zou de positiviteitsratio zelfs al kunnen dalen. Al is dat allemaal koffiedik kijken. Wat we in elk geval zien is dat de besmettingen niet in hetzelfde tempo als afgelopen twee weken door zijn gegroeid (dan had je vandaag tegen de 14/15k moeten zitten).

Overigens is dit nog wel altijd veel te hoog, zeker met de kerstdagen voor de boeg. Maar het goede nieuws is dat de lockdown is ingesteld, en de scholen in elk geval dicht zijn.

Komende weken afwachten. Helaas zullen de komende dagen aan cijfers weinig soelaas bieden gezien onduidelijk is hoe de testbereidheid en administratieverwerking zal zijn rondom de feestdagen.

• Drardollan
TrailBlazer schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:19:
[...]

Als ik hoor dat er rijen stonden voor de commerciele teststraten verwacht toch wel wat meer testen de afgelopen dagen. Ik vond het overigens wel erg rustig bij de XXL teststraat op schiphol vanmorgen.
NEEEEEE doe het niet!! Niet roepen dat het aantal testen omhoog is gegaan!

:+

Sorry, nu zit ik je te pesten ;)

Iets serieuzer, dat zou natuurlijk goed kunnen. Het zou mij niet verbazen als er de laatste 3 dagen hordes extra mensen naar de teststraten getogen zijn om voor de kerst zeker te weten of ze besmet zijn. Dat zou een dubbel positief effect kunnen hebben, enerzijds zullen de cijfers stevig dalen straks en anderzijds blijven deze mensen dan in isolatie (anders ga je je niet laten testen lijkt me).

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 15:11
Segafreak83 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:19:
[...]

Buiten dat, ik zie ze op termijn, zeg maar de zomer nog wel zo ver gaan om inderdaad toegang tot bepaalde plekken te ontzeggen als je niet gevaccineerd bent.

En dat heeft niets te maken met alu hoedje, zou een logische stap zijn.
Ik zie dat ook nog wel gebeuren op het moment dat iedereen een kans heeft gehad om zich te laten vaccineren, dat er een tijdelijke overgangssituatie komt dat toegang tot evenementen e.d. met grote mensenmassa's toch een vaccinatiebewijs/negatieve sneltest op locatie mogen gaan vragen zodat zaken sneller open kunnen.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
TrailBlazer schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:19:
[...]

Niet alle commerciële teststraten tellen mee qua gegevens. En bijvoorbeeld gebruikt de ASML-straat de Boditech antigenen test die de GGD nog moet goedkeuren.

• Drardollan
Jovatov schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:22:
[...]

Waar is je optimisme gebleven ;) ?
Moest toch een beetje tegenwicht bieden ;)

Al moet ik er eerlijk bij zeggen dat ik gehoopt had dat we wat meer rond de 10k hadden gehangen. Vind het wel jammer dat we toch nog ruim boven de 11k hangen.
Het is lastig vergelijken met vorige week donderdag ivm storing vorige week begin van de week. Maar je zou al wel van enige afvlakking kunnen spreken op basis van 7-daagse gemiddeldes. De groei er enigszins uit.

Mochten er deze week veel mensen zich extra laten testen vooruitlopend op de kerstdagen die eraan komen dan zou de positiviteitsratio zelfs al kunnen dalen. Al is dat allemaal koffiedik kijken. Wat we in elk geval zien is dat de besmettingen niet in hetzelfde tempo als afgelopen twee weken door zijn gegroeid (dan had je vandaag tegen de 14/15k moeten zitten).

Overigens is dit nog wel altijd veel te hoog, zeker met de kerstdagen voor de boeg. Maar het goede nieuws is dat de lockdown is ingesteld, en de scholen in elk geval dicht zijn.

Komende weken afwachten. Helaas zullen de komende dagen aan cijfers weinig soelaas bieden gezien onduidelijk is hoe de testbereidheid en administratieverwerking zal zijn rondom de feestdagen.
100% mee eens.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 24-12-2020 15:25 ]

• Drardollan
Overigens wel een aardige tweet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ptVUelHPb8nC2MA1woHevfLotc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tZ1hMKPbTVyaMWys9lYWXlmE.png?f=user_large

• Segafreak83
Leuke tekst, die ook goed voorspelbaar is.

Verwacht dat morgen en overmorgen (kerstmis dus), dat de bereidwilligheid om te testen veel lager ligt, dus de positieve testen ook zullen dalen, kan meneer nog harder roepen dat er een trendbreuk is.

En de dagen erna klimt alles weer omhoog, eerst de "klap" van de kerstdagen en daarna hobbelt oud & nieuw erachter aan.

Na 6 a 7 januari kunnen we weer een wat meer realistische inschatting maken hoe wij ervoor staan.

Verwijderd

Blijf erg hoog. Maar wel een afzwakking, misschien de eerste lockdown maatregelen lijken zichtbaar... Nu nog hopen dat kerst+oud/nieuw er geen slinger aan geeft (vrees het ergste). Positiviteitsratio zal wel dalen, wordt veel getest momenteel, en ik heb van meerdere mensen gehoord dat ze zich "uit voorzorg" lieten testen. Misschien niet het idee achter het ggd testen, maar zolang de capaciteit er is, kan ik er weinig op tegen hebben.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12 10:54

vectormatic

Warlock of the doorlock

Segafreak83 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:15:
[...]

En ligt er ook erg aan door wie/hoe er er gewinkeld wordt

Wij hebben zelf de kerstboodschappen op bestelling afgehaald, ik moest alleen voor een visje nog langs de visboer, en als je dan door een winkelstraat loopt, en er toch best veel winkelpubliek van meer dan 1 persoon per huishouden, van winkel naar winkel loopt....

Ja, het is volgens de regels, ja, als je netjes afstand houdt en je mondkapje draagt zal het risico relatief laag zijn, maar toch.... hoe moeilijk is het om een beetje effort te stoppen in de boel efficient en bij zo min mogelijk winkels te regelen, en dat vervolgens in je eentje af te halen?

(en of de chocolaterie nu een essentiele levensmiddelen zaak is? of holland & barret een drogist?)

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• ijdod
[...]

Volgens het leveringsoverzicht dat onze eigen overheid aanhoudt, had BioNTech/Pfizer dit kwartaal al 175000 doses kunnen leveren, wat genoeg is voor bijna 80.000 mensen.
Ware het niet dat Pfizer die 175k niet kan leveren. Dat werden er... 10k.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:20

The Legend

*Plop*

Weet iemand of nu al wetenschappelijk is vastgesteld of mensen die antistoffen hebben (dus de infectie hebben doorgemaakt), het virus alsnog kunnen doorgeven aan anderen?

Ik ben toch malle pietje niet!

• ijdod
@The Legend Helaas niet. Daarmee zit het dus nog wel in de verwachting die als de normaal geldt voor vaccinaties: verminderd ziektebeeld, en mede daardoor verminderd risico op transmissie.

@vectormatic volgens mij is Holland & Barrett idd een drogist.

[ Voor 15% gewijzigd door ijdod op 24-12-2020 16:13 ]

Verwijderd

The Legend schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:49:
Weet iemand of nu al wetenschappelijk is vastgesteld of mensen die antistoffen hebben (dus de infectie hebben doorgemaakt), het virus alsnog kunnen doorgeven aan anderen?
Nee.. En ja. Niks in de wereld is zwart wit. Als je de infectie heb doorgemaakt heb je antistoffen die bij een volgende infectie het virus sneller te lijf gaat. Wat niet direct wil zeggen dat je geen 2e keer ingeinfecteerd kan raken (en zelfs ziek). Die voorbeelden zijn er al sporadisch.. Dus 100% garantie dat je geen virus kan doorgeven is er niet. Het is niet echt bekend in hoeverre en of "dragers" van het virus verantwoordelijk zijn voor verspreiding.

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:46

beany

Meeheheheheh

vectormatic schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:35:
[...]
(en of de chocolaterie nu een essentiele levensmiddelen zaak is? of holland & barret een drogist?)
Ik snap nog steeds niet waarom bloemenwinkels open mogen zijn. En ik zie hier (2 bloemenzaken op 40 meter van elkaar) regelmatig flinke rijen bij de bloemenwinkels. Ik snap die winkels niet, en ik snap de mensen niet dat ze daar gaan kopen. Extra risico nemen voor een bloemetje....

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23-12 10:54

vectormatic

Warlock of the doorlock

ijdod schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:55:
@vectormatic volgens mij is Holland & Barrett idd een drogist.
Ik snap dat ze onder die regeling vallen, maar persoonlijk zou ik een winkel die drijft op homeopatische geitenwollen walvisgeluid CDs geen drogist noemen :P

EDIT: ik zou overigens de chocolatier ook geen essentiele zaak noemen, hoe lekker de chocola daar ook is :9~

[ Voor 14% gewijzigd door vectormatic op 24-12-2020 16:18 ]

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Gelukkig remt de lockdown nu de stijging af.

PSN

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
beany schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:08:
[...]

Ik snap nog steeds niet waarom bloemenwinkels open mogen zijn. En ik zie hier (2 bloemenzaken op 40 meter van elkaar) regelmatig flinke rijen bij de bloemenwinkels. Ik snap die winkels niet, en ik snap de mensen niet dat ze daar gaan kopen. Extra risico nemen voor een bloemetje....
Je mag de winkel ook niet in, tenminste hier niet, je roept wat je hebben wil bij de ingang en dan reikt de bloemist je het bestelde aan, afrekenen en next.
Daar komt als het goed is niemand over de drempel.

• CMD-Snake
thewizard2006 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:11:
Maar je denkt niet dat je een heel groot deel er uit kan halen met een test?
Ik twijfel sterk aan de effectiviteit van de maatregel. We kijken alleen op Schiphol en alle andere plekken laten we ongemoeid, plus eerdere bezwaren waarom de uitslag van zo'n test na 72 uur niet meer de werkelijkheid hoeft te zijn.

We zitten dicht op de permanente oplossing, ik zie liever daarom meer moeite gestoken worden in de vaccinatie dan dat we nog symboolpolitiek bedrijven.
maar wat nu blijft hangen is de uitermate knullige communicatie en excuses waarom we nog niet kunnen beginnen.
Het laatste debat was nogal ontluisterend, het ging over het moment waar we naartoe aan het leven waren en wat volgens de De Jonge onze redding zou worden. Alleen toen het moment kwam was De Jonge er nog niet op voorbereid. Zeker omdat het iets was wat je al maanden zag aankomen is dat nogal teleurstellend.
psychodude schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:19:
Met dat argument, je weet niet wat een overheid van morgen ermee kan doen, kun je natuurlijk alles van onze samenleving wel zo'n beetje opdoeken. In den beginselen is vertrouwen toch gewoon een belangrijke basis voor een democratie. En hoewel dit toch wel erg offtopic raakt, begint dit natuurlijk al bij het vertrouwen in het gehele kiessysteem.

Gooi je het vertrouwen in democratie / democratie op zich overboord, maakt het dan werkelijk waar sowieso nog uit wat er tot die tijd geregistreerd is?

Sowieso is en blijft dit alles toch wel een heel ver gegrepen 'what if'. Hoewel uiteraard natuurlijk niet onmogelijk, 80 jaar geleden waren onze oosterburen nog een dictatuur onder de leiding van een tiran. Maar het behoort allemaal toch niet binnen de grenzen van waarschijnlijkheid om iedere afweging die gedaan wordt op te baseren.
Kennelijk moet alles binair zijn hier. Je hoeft nog niet eens van kwaadwillendheid uit te gaan, onkunde is soms al genoeg. Zie ook de kindertoeslagaffaire. Het systeem bepaalde wie een fraudeur was en de mensen gingen erin mee en fout werd op fout gestapeld, het resultaat is bekend.

We mogen best een beetje kritisch kijken naar wie welke data verzameld en aan elkaar knoopt, dat laatste is ook tegenwoordig erg hip namelijk. Overheden bezitten al een grote berg data die ze aan elkaar kunnen knopen en ook voor commerciële partijen is dit big business, zie bijvoorbeeld de data honger van de Facebooks en Googles van deze wereld.

Het digitale vaccinatiepaspoort zoals eerder te sprake kwam volgt je dus overal. Van vliegreis tot bezoek aan een lokaal restaurant, iedereen kan dus je paspoort scannen en het centrale systeem logt ook waar je bent geweest. Het maakt mij eigenlijk weinig uit of zo'n systeem van een commerciële partij is of een overheid, ik krab mij sowieso achter de oren als ik zoiets lees. Dat is een systeem wat barst van de gevoelige data (medische gegevens en reisbewegingen) en dat is een aantrekkelijk doelwit. Als de partij die het beheert niet verleid wordt om er meer mee te doen zijn er ook mogelijk kwaadwillende derden die maar wat graag in die systemen gaan grasduinen.

• ijdod
vectormatic schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:15:
[...]

Ik snap dat ze onder die regeling vallen, maar persoonlijk zou ik een winkel die drijft op homeopatische geitenwollen walvisgeluid CDs geen drogist noemen :P

EDIT: ik zou overigens de chocolatier ook geen essentiele zaak noemen, hoe lekker de chocola daar ook is :9~
Fair enough, ik las het net even anders, vandaar mijn reactie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik met Kruitvat en Trekpleiser ook wat moeite heb. Etos of DA zijn duidelijker.

Verwijderd

CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:40:
[...]

Ik twijfel sterk aan de effectiviteit van de maatregel. We kijken alleen op Schiphol en alle andere plekken laten we ongemoeid, plus eerdere bezwaren waarom de uitslag van zo'n test na 72 uur niet meer de werkelijkheid hoeft te zijn.
Klopt.. Maar het is denk ik vooral ook bedoeld om het nog meer te ontmoedigen, dan dat het echt bijdraagt. Je ticket wordt zo simpelweg 100 euro per keer duurder. Ik ken nog steeds mensen die een weekendje Madrid doen om daar vrienden op te zoeken. Ja de Ryanair tickets waren zo ziekelijk goedkoop, die heb je nu wel gewoon mooi tuck. 200 euro (biede kanten eisen pcr), en de reisjes zijn gestopt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:40:
[...]

We zitten dicht op de permanente oplossing, ik zie liever daarom meer moeite gestoken worden in de vaccinatie dan dat we nog symboolpolitiek bedrijven.
Test verplichting kost 0 effort voor de NL overheid?

PSN

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:46
In deze paper (niet peer reviewed) wordt de besmettelijkheid van de nieuwe variant op 56% geschat.
Als dat zo is staat ons nog wat te wachten in januari.
https://cmmid.github.io/t..._202012_01_in_England.pdf

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mesa57 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:09:
In deze paper (niet peer reviewed) wordt de besmettelijkheid van de nieuwe variant op 56% geschat.
Is er ook al iets bekend over de prevalentie van symptomen, CFR of IFR tov. de oude mutatie?

Want als de IFR significant lager ligt, dan werkt het juist averechts om maatregelen tégen deze mutatie te nemen, want deze mutatie is dan precies wat we willen als natuurlijk vaccin. Een relatief onschuldig virus wat wel besmettelijk is.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hier was ik dus ook al bang voor:
Our estimates suggest that control measures of a similar stringency to thenational lockdown implemented in England in November 2020 are unlikely to reduce theeffective reproduction number ​R​t​ to less than 1, unless primary schools, secondary schools,and universities are also closed.
[...]
An accelerated uptake of 2 million people vaccinated per week is predicted to have a much more substantial impact. The most stringent intervention scenario with Tier 4 England-wide and schools closed during January, and 2 million individuals vaccinated per week, is the only scenario we considered which reduces peak ICU burden below the levels seen during the first wave
Oftewel: Als deze variant echt zoveel besmettelijker is, zullen zelfs de strengste lockdowns die we gekend hebben niet volstaan om de R onder de 1 te houden. Enige hoop op dat punt is om zoveel mogelijk tijd te rekken en zo snel mogelijk te vaccineren.

Gaat wat worden de komende maanden..

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

link0007 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:25:
[...]

Hier was ik dus ook al bang voor:

[...]

Oftewel: Als deze variant echt zoveel besmettelijker is, zullen zelfs de strengste lockdowns die we gekend hebben niet volstaan om de R onder de 1 te houden. Enige hoop op dat punt is om zoveel mogelijk tijd te rekken en zo snel mogelijk te vaccineren.

Gaat wat worden de komende maanden..
Our estimates suggest that control measures of a similar stringency to thenational lockdown implemented in England in November 2020 are unlikely to reduce theeffective reproduction number ​R​t​ to less than 1,unless primary schools, secondary schools,and universities are also closed.
In het VK zijn de scholen dus ook niet eens dicht.

• CMD-Snake
YakuzA schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:58:
Test verplichting kost 0 effort voor de NL overheid?
Het kost ze wel moeite. Wetgeving moet aangepast worden, dit wordt namelijk een ministeriële regeling in de coronaspoedwet en op Schiphol moeten marechaussee en GGD medewerkers nu controles uitvoeren dat iedereen zijn papiertje heeft. Kost weldegelijk moeite.
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:52:
Klopt.. Maar het is denk ik vooral ook bedoeld om het nog meer te ontmoedigen, dan dat het echt bijdraagt. Je ticket wordt zo simpelweg 100 euro per keer duurder. Ik ken nog steeds mensen die een weekendje Madrid doen om daar vrienden op te zoeken. Ja de Ryanair tickets waren zo ziekelijk goedkoop, die heb je nu wel gewoon mooi tuck. 200 euro (biede kanten eisen pcr), en de reisjes zijn gestopt.
Of je zoekt een beetje op Google en je vind zo een template voor een testuitslag? Zo moeilijk is dat gek genoeg niet, enige wat je daarna nog moet kunnen is een beetje Photoshoppen. Helaas laten buitenlandse medewerkers van testlocaties zich ook omkopen om een negatieve test te leveren.

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:46
Stoney3K schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:24:
[...]

Is er ook al iets bekend over de prevalentie van symptomen, CFR of IFR tov. de oude mutatie?

Want als de IFR significant lager ligt, dan werkt het juist averechts om maatregelen tégen deze mutatie te nemen, want deze mutatie is dan precies wat we willen als natuurlijk vaccin. Een relatief onschuldig virus wat wel besmettelijk is.
Ik denk dat het nog te vroeg is om die cijfers te schatten. Overigens wordt vanuit zuid Afrika wel gerapporteerd dat er meer jonge mensen ernstig ziek worden.

• Segafreak83
ijdod schreef op donderdag 24 december 2020 @ 16:46:
[...]

Fair enough, ik las het net even anders, vandaar mijn reactie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik met Kruitvat en Trekpleiser ook wat moeite heb. Etos of DA zijn duidelijker.
Snap ik, is ook enorm explosie gevoelig :+

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

De Kruitvat mag toch helemaal niet meer met dat vuurwerkverbod? :+

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-12 10:01

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Gemiddelde leeftijd van de besmettingen loopt ook weer knap hard op zeg.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

https://nos.nl/l/2361923

Haga is goed bezig, geblokt op LinkedIn ivm misinformatie.

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stoney3K schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:24:
[...]

Er is amper iets over bekend.

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

56% van wat?
De R0 van de normale covid19 is rond de 3 of 4.
Wat is dan de R0 van deze?

De 56% is een gok tov de normale Covid, dus dan zou de R0 mogelijk ergens op 6 moeten liggen van deze variant als die gok klopt?

Zo te zien missen ze bij het vergelijken van de Rt’s wel het verschil in lokale maatregelen?

[ Voor 18% gewijzigd door YakuzA op 24-12-2020 18:33 ]

PSN

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:32
YakuzA schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:21:
https://nos.nl/l/2361923

Haga is goed bezig, geblokt op LinkedIn ivm misinformatie.
Opzich wel een leuk discussiepunt voor een ander topic. Nu gooi ik niet graag met de term censuur, maar linked in is wel heilig in dit verhaal.

• CMD-Snake
grote_oever schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:32:
Opzich wel een leuk discussiepunt voor een ander topic. Nu gooi ik niet graag met de term censuur, maar linked in is wel heilig in dit verhaal.
Het is een wat ongemakkelijke situatie. Nu zijn we blij dat de social media bedrijven de Lange Fransen aanpakken, maar aan de andere kant toont het ook aan hoe makkelijk deze bedrijven informatie kunnen verbergen/verwijderen. Ik zou liever niet hebben dat Facebook (of Linkedin of een ander) uiteindelijk gaat bepalen wat "waarheid" is. Dat terwijl ze ook in de eerste plaats het fabeltjesfuik gemaakt hebben.

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-12 23:42
https://nos.nl/artikel/23...-hoog-ook-wereldwijd.html

We zijn goed bezig jongens! 8)
Ohnee, in dit geval niet :/ :-(

Kan nu toch niet meer claimen dat de regels de afgelopen maanden te streng waren lijkt me (eerder te lax).

Als ik daarnaast ook alle ellende lees die verpleeghuizen en ziekenhuizen nu doorstaan, dan is het NL coronabeleid toch wel om te schamen...

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik ontken niet dat het hier slecht gaat hoor, want dat denk ik ook. Maar ik zie liever dat soort grafiekjes met ziekenhuisopnames / x inwoners, dan lijkt me de vergelijking iets eerlijker, want minder afhankelijk van het lokale testbeleid.

Dat betekent, stam + t .

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:23

Onbekend

...

Basekid schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:38:
https://nos.nl/artikel/23...-hoog-ook-wereldwijd.html

We zijn goed bezig jongens! 8)
Ohnee, in dit geval niet :/ :-(

Kan nu toch niet meer claimen dat de regels de afgelopen maanden te streng waren lijkt me (eerder te lax).

Als ik daarnaast ook alle ellende lees die verpleeghuizen en ziekenhuizen nu doorstaan, dan is het NL coronabeleid toch wel om te schamen...
De regels zijn wel veel te streng. Alleen de handhaving is flut, waardoor steeds meer mensen die regels gaan negeren.

Nog strengere regels zal volgens mij nog steeds niet helpen zolang er nog geen handhaving is.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
YakuzA schreef op donderdag 24 december 2020 @ 18:23:
[...]

56% van wat?
De R0 van de normale covid19 is rond de 3 of 4.
Wat is dan de R0 van deze?

De 56% is een gok tov de normale Covid, dus dan zou de R0 mogelijk ergens op 6 moeten liggen van deze variant als die gok klopt?

Zo te zien missen ze bij het vergelijken van de Rt’s wel het verschil in lokale maatregelen?
De ‘normale’ versie heeft een succes rate van ongeveer 17% (dus 17% van de mensen raakt besmet bij contact met een besmettelijk persoon, per mogelijkheid). Deze zal dan 56% hoger liggen dus 26,5% (give and take). Daarmee gaat de R met 0.4 omhoog aldus de rekenmeesters
Pagina: 1 ... 178 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins