Stoney3K schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:46:
[...]
Ik ben ook niet zo zeer bang voor een sinister systeem opgezet door de overheid, maar voor misbruik van die gegevens door de commerciële partijen waaraan de uitvoering wordt uitbesteed.
En daarnaast kun je natuurlijk prima argumenteren dat je die gegevens helemaal niet verzameld
wil hebben want je weet nooit wat een overheid van morgen ermee kan doen.
Met dat argument, je weet niet wat een overheid van morgen ermee kan doen, kun je natuurlijk alles van onze samenleving wel zo'n beetje opdoeken. In den beginselen is vertrouwen toch gewoon een belangrijke basis voor een democratie. En hoewel dit toch wel erg offtopic raakt, begint dit natuurlijk al bij het vertrouwen in het gehele kiessysteem.
Gooi je het vertrouwen in democratie / democratie op zich overboord, maakt het dan werkelijk waar sowieso nog uit wat er tot die tijd geregistreerd is?
Sowieso is en blijft dit alles toch wel een heel ver gegrepen 'what if'. Hoewel uiteraard natuurlijk niet onmogelijk, 80 jaar geleden waren onze oosterburen nog een dictatuur onder de leiding van een tiran. Maar het behoort allemaal toch niet binnen de grenzen van waarschijnlijkheid om iedere afweging die gedaan wordt op te baseren.
Dat dit soort zaken idealiter niet bij commerciële partijen terecht komen, daar kan ik mij wel in vinden. Maar dit is een breder probleem bij Europese overheden. ICT kun je niet omheen. Het zou fijn zijn als de EU op dit vlak wat meer het voortouw zou nemen om een centraal georganiseerd ICT 'bedrijf' te creëren dat zich gewoonweg volledig richt op het uitvoeren van ICT ontwikkeling en maintenance van de lidstaten.
Jovatov schreef op donderdag 24 december 2020 @ 15:01:
[...]
De nieuwe opnames verpleegafdelingen stijgen erg hard deze week. De uitstroom is kennelijk ook relatief hoog waardoor de bezetting niet (snel) stijgt maar we zitten nu drie dagen op rij op (ruim) 300 nieuwe opnames. En aangezien we in elk geval vorige week nog een flinke stijging in besmettingen hadden lijken we nog niet de piek daarin te hebben.
[Afbeelding]
Via
YorickB
Verraderlijk hierin is nota bene dat die relatief hoge uitstroom op dit moment best van tijdelijke aard kan zijn. De werkwijze is doorgaans bij momenten van nog iets meer ademruimte binnen een ziekenhuis dat er minder druk ligt om mensen het ziekenhuis uit te zetten. Een dagje of 2 langer kan dan nog best. Loopt de druk op, kun je veel van deze mensen versneld de deur wijzen op basis van noodzaak. Medisch verantwoord is dit veelal geen probleem. Maar dit is dus een luxe die op kan raken, waardoor het goed kan zijn dat die uitstroom relatief gezien kan gaan zakken ondanks hogere instroom.
Qua nationale data blijft het verder dan voor wat betreft dit soort cijfers vanaf de zijlijn ook gewoon afwachten. Hoewel er veel inzicht is, is er eigenlijk onvoldoende om echt te zeggen welke kant het op gaat. Met name voor wat betreft hoe hoog de piek wordt.
Drardollan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:53:
[...]
Ik geloof er heilig in dat het vaccin onze redding is. Maar ik geloof er niet in dat we in maart/april weer los kunnen. Ik geloof er wel in dat we in maart/april meer vrijheden zullen hebben, zo verwacht ik dan wel weer mogelijkheden tot het bezoek van stadions, musea, bioscoop, kapper, sportschool, restaurant en dergelijken. Feestjes in de Ziggo Dome (of soortgelijk) zie ik niet gebeuren. Misschien heel voorzichtig wat buiten dingen in augustus, maar meer denk ik niet.
Maar als je er vanuit gaat dat 2021 ook gewoon ruk is en niets kan, dan gaat het echt meevallen. Er is wel degelijk licht te zien, niet alleen het vaccin ook maar ook het betere weer en geen grote feestdagen tot Pasen.
Maar doorbijten is echt nog wel even nodig. Eerst maar eens 11 januari halen met zijn allen met hopelijk geen skyhigh cijfers en uitpuilende ziekenhuizen. Dan zien we daarna wel weer verder.
En ik denk dat dit gewoon een hele gezonde insteek is. Had 2 maanden geleden niet verwacht jou dit te zien 'horen zeggen' cq schrijven.
Maar inderdaad, verwacht gewoon weer een langzame opening van de samenleving. De eerste 2 maanden van het jaar zullen vermoedelijk nog in het teken staan van heftige maatregelen, maar vanaf maart denk ik ook dat het licht langzaam zal doorschemeren op basis van gedaalde cijfers, dit keer vermoedelijk lager door langer aangehouden maatregelen. Als ook de uitrol van vaccins die gestart zijn.
Daarmee dat er dus langzaam aan gewoon meer mogelijk zal gaan worden. En hoewel een echt normaal er waarschijnlijk pas in 2022 in zal gaan zitten op zijn minst. Zal al het andere toch echt al een verademing zijn.