CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:56:
[...]
Zo zien ze het daar niet helemaal denk ik. Binnen hun geloof staat centraal dat alles in jouw leven voorbepaald is door god. Je gaat naar de kerk omdat vooraf al bepaald is dat jouw ziel in de hemel zou komen, jouw geloof is een uiting van het feit dat je al gered bent. Alles wat je overkomt tussen je geboorte en je dood is voorbepaald en het is de wil van god, daar tegenin gaan is niet mogelijk. Eventuele ziekte is een test van god en je moet het maar uitzitten en mocht je dood gaan dan ben je alsnog een winnaar, want je bent in de hemel daarna.
Gelukkig zijn de meeste christenen en Gereformeerde gemeenten absoluut niet zo. Ja, er zijn mensen die dit geloven, maar dit is echt een klein aantal.
De voorbestemming zoals je dit noemt is een enorm lastig punt binnen de christelijke kringen.
Nu kan ik een discussie aangaan over het wel of niet voorbepaalde lot van je ziel, maar dat is niet wenselijk. Als het echt zo zwart-wit zou zijn kunnen we ons allemaal voor eens trein gaan gooien, want in de hemel kom je toch wel.
Wel ben ik het met je eens dat de grote gemeenten zoals in Barneveld eens achter hun oren moeten krabben of hun manier van handelen wel een goed signaal afgeeft aan de maatschappij. Natuurlijk zijn de kerken groot genoeg en is het geen enkel probleem om 200 mensen op een kerk van 2500 mensen te huisvesten, vind ik dit verstandig? Nee natuurlijk niet, ik heb zelf onze kerk, op de doopdienst van onze zoon na, sinds februari niet meer van binnen gezien, toen de regel nog maximaal 100 mensen binnen het kerkgebouw was.
In die gemeentes vinden ze het houden van de eredienst in de kerk te belangrijk, persoonlijk vind ik dat ze moeten stimuleren tot het thuis bekijken / luisteren van de dienst, lastig want TV en of informatie technologie is meestal niet gewenst op een zondag. Echter door het te stimuleren kan je mogelijk sneller weer met z'n allen of al dan niet een groot deel weer op de zondagen naar de kerk. Die logica zien ze niet echt denk ik.
Een groot deel van de christenen zullen zich overigens zonder pardon laten vaccineren, op Urkers en Staphorsters na wellicht.
Ik geloof dat God ook artsen en laboratoria technici aanstuurt om kennis en kracht te geven voor het ontwikkelen van een vaccin. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt en wilt zien hoe de wereld draait.
Dat jij het wellicht anders ziet, prima natuurlijk, ik heb geen kritiek op jouw reactie verder, enkel wat extra aanvulling.