Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 177 ... 224 Laatste
Acties:
  • 697.111 views

Onderwerpen

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:10
Plenkske schreef op woensdag 23 december 2020 @ 17:23:
Volgens het NOS liveblog heeft het RIVM het volgende bevestigd:
https://www.trouw.nl/binn...elijke-gemeentes~b5985ad1

Zou dit met december/kerstmaand te maken hebben ook ? En dat kerken als enige op dit moment meer mensen toegelaten wordt ?
Of gewoon het algemene doen en laten van christelijken ? Want in bv Urk is het wel al wat langer aan de gang.
Enkele weken geleden heb ik behoorlijk uitgehaald naar de kerken, dat werd mij niet in dank afgenomen. Logisch, het is niet leuk als iets waar je waarde aan hecht aangevallen wordt. Waar ik toen bang voor was, was dat het helemaal mis zou gaan op dergelijke plekken. Helaas blijkt dat zo te zijn. Relatief veel kwetsbare mensen in de kerk is bijna een garantie.

Triest, laten we hopen dat de laatste stugge kerken ook het licht gaan zien en verstandig worden. Niemand zit te wachten op onnodige slachtoffers toch?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:19:
[...]

In Oostenrijk hebben ze het kennelijk al weer stilletjes opgegeven het massale testplan. De eerste ronde zou rondom Wenen en Tirol gebeuren, maar de animo lag laag. In Wenen werden minder als 1/3 van alle tests gebruikt. Tirol kwam nauwelijks van de grond, maar het weer speelde daar ook een rol in. Sindsdien werd het akelig stil rondom dit plan, dus alle kans dat we het niet terug zien.

Slowakije dwong opkomst af, het was "vrijwillig" maar als je het niet deed kreeg je huisarrest.
Nergens heeft het zin gehad volgens mij. Oostenrijk was er zo klaar mee.

Denk niet dat het nog zinnig is om hier iets mee te doen als land.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Drardollan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:48:
Niemand zit te wachten op onnodige slachtoffers toch?
Zo zien ze het daar niet helemaal denk ik. Binnen hun geloof staat centraal dat alles in jouw leven voorbepaald is door god. Je gaat naar de kerk omdat vooraf al bepaald is dat jouw ziel in de hemel zou komen, jouw geloof is een uiting van het feit dat je al gered bent. Alles wat je overkomt tussen je geboorte en je dood is voorbepaald en het is de wil van god, daar tegenin gaan is niet mogelijk. Eventuele ziekte is een test van god en je moet het maar uitzitten en mocht je dood gaan dan ben je alsnog een winnaar, want je bent in de hemel daarna.
Drardollan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:52:
Het lijkt mij zinvoller om alles op alles te zetten om de vaccinaties van de grond te krijgen. Dan kunnen we snel afscheid nemen van al die malligheid.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:18

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:52:
[...]

Nergens heeft het zin gehad volgens mij. Oostenrijk was er zo klaar mee.

Zulke pseudo-"vrijwillige" testregimes heb je inderdaad alleen wat aan als je als land zaken als burggerechten niet altijd even serieus neemt.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-12 02:28
Dit had ik in een verkeerd topic gepost, nu in het goede ;)

In mijn regio staat de acute zorg op omvallen:

https://www.tubantia.nl/h...gevaar-te-komen~aa3889e8/

Wat je gewoon kon zien aankomen gebeurt gewoon ook. Ik hoorde tevens van bekende IC verpleegkundigen (niet @LZ86 :) dat ze opschalen naar 5x12 uur voor de diensten met 7x12 als laatste stap....

De verloven gaan waarschijnlijk ook ingetrokken worden. Vakbonden lagen eerst dwars, maar ok nu niet zo meer klaarblijkelijk.

Ik kijk even goed naar m'n darmen: niet ontsteken, niet gaan lekken, verklevingen moeten de dunne darm niet meer afknellen. Want als dat gebeurt. Verdomme 10 maanden m'n huis nauwelijks uit geweest en door dat wangedrag van anderen stort de zorg alsnog in elkaar..

• Drardollan
CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:56:
[...]

Zo zien ze het daar niet helemaal denk ik. Binnen hun geloof staat centraal dat alles in jouw leven voorbepaald is door god. Je gaat naar de kerk omdat vooraf al bepaald is dat jouw ziel in de hemel zou komen, jouw geloof is een uiting van het feit dat je al gered bent. Alles wat je overkomt tussen je geboorte en je dood is voorbepaald en het is de wil van god, daar tegenin gaan is niet mogelijk. Eventuele ziekte is een test van god en je moet het maar uitzitten en mocht je dood gaan dan ben je alsnog een winnaar, want je bent in de hemel daarna.
Ik vermoed dat ik deze kolder nooit zal begrijpen. Als god zou bestaan (en ik persoonlijk geloof dat dus niet) dan heeft hij ons niet voor niets hersens gegeven om na te denken zodat we ons leven leuker en beter kunnen maken.

Maar het is wel lekker makkelijk voor velen om als mak schaapje te volgen en te doen wat de leider bedenkt.

Overigens heb ik in mijn directe omgeving mensen die verschillende geloven aanhangen, deze mensen gaan al maanden niet naar de fysieke diensten toe. Er zijn dus genoeg mensen die wel nadenken, gelukkig.
Het lijkt mij zinvoller om alles op alles te zetten om de vaccinaties van de grond te krijgen. Dan kunnen we snel afscheid nemen van al die malligheid.
Eens.

• Drardollan
Adlermann schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:00:
Dit had ik in een verkeerd topic gepost, nu in het goede ;)

In mijn regio staat de acute zorg op omvallen:

https://www.tubantia.nl/h...gevaar-te-komen~aa3889e8/

Wat je gewoon kon zien aankomen gebeurt gewoon ook. Ik hoorde tevens van bekende IC verpleegkundigen (niet @LZ86 :) dat ze opschalen naar 5x12 uur voor de diensten met 7x12 als laatste stap....

De verloven gaan waarschijnlijk ook ingetrokken worden. Vakbonden lagen eerst dwars, maar ok nu niet zo meer klaarblijkelijk.

Ik kijk even goed naar m'n darmen: niet ontsteken, niet gaan lekken, verklevingen moeten de dunne darm niet meer afknellen. Want als dat gebeurt. Verdomme 10 maanden m'n huis nauwelijks uit geweest en door dat wangedrag van anderen stort de zorg alsnog in elkaar..
Die regio is toch al tijden overbelast? Ze naderen daar nu de grenzen, misschien meer met Duitsland samenwerken?

Jij sterkte, blijf vooral gezond!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-12 23:12
Robkazoe schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:20:
[...]

Dan hadden we dit effect ook moeten zien bij de Waddeneilanden of Drenthe. Maar om één of andere redenen gebeurt het daar niet...
geen idee of het er iets mee te maken heeft... maar die regio's word toch ook een stuk minder gevaccineerd dan NL gemiddelde ? ? mazelen/bof/pokken...griepprik....etc)

• CMD-Snake
Het RIVM heeft inmiddels reden om te geloven dat de Britse variant van het coronavirus ook over Nederland al verspreid is.

Wellicht niet een gekke conclusie als het eerste voorkomen in september al gevonden werd. Het maakt alleen alle maatregelen van de afgelopen dagen tegen het Verenigd Koninkrijk mosterd na de maaltijd.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:14:
Het RIVM heeft inmiddels reden om te geloven dat de Britse variant van het coronavirus ook over Nederland al verspreid is.

Wellicht niet een gekke conclusie als het eerste voorkomen in september al gevonden werd. Het maakt alleen alle maatregelen van de afgelopen dagen tegen het Verenigd Koninkrijk mosterd na de maaltijd.
Ik heb ook weinig reden om anders te geloven, ik denk dat die nieuwe variant best wel eens een behoorlijke driver kan zijn voor de tweede golf.

Zorgwekkender vind ik de variant uit Zuid-Afrika waarvan ze stellen dat het vaccin daar mogelijk niet effectief tegen gaat zijn. Mogen we dan nog een jaar wachten op een nieuw vaccin en goedkeuring, waarna het virus weer is gemuteerd? Dan wordt het dweilen met de kraan open.

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 22-12 23:12

niet helemaal ..... de Afrikaanse variant is er ook al aanwezig

maar ik las net dat er >10k Britten in Zwitserland op wintersport zijn...dus dat gaat helemaal goedkomen zo :+ :+

[ Voor 10% gewijzigd door Mr. Detonator op 23-12-2020 19:20 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:08

franssie

Save the albatross

Mr. Detonator schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:17:
[...]

niet helemaal ..... de Afrikaanse variant is er ook al aanwezig
Die ZA variant lijkt sterk op de UK versie, zo lees ik het artikel tenminste.
"De afwijkende variant is hier gekomen door enkele besmette mensen die vanuit Zuid-Afrika naar het Verenigd Koninkrijk zijn gereisd", zegt correspondent Tim de Wit. Die variant is volgens de minister bij twee personen vastgesteld.

<>
Volgens Hopkins zijn de twee varianten genetisch heel verschillend van elkaar. Ze verwacht dat de huidige vaccins gewoon werken tegen beide varianten.
En dan lees ik de twee varianten even als het oude en nieuwe, niet als ZA en UK.
maar ik las net dat er tienduizend Britten in Zwitserland op wintersport zijn...dus dat gaat helemaal goedkomen zo :+ :+
Wintersport lijkt of blijkt toch wel een grote verspreider te zijn. Nu heb je in Zwitserland iets van 34 en een half (!) kanton dat zelf regels mag bepalen dus dat is lastig te beheersen. Maar ziet er slecht uit.

[ Voor 21% gewijzigd door franssie op 23-12-2020 19:25 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Stoney3K schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:17:
[...]
Ik heb ook weinig reden om anders te geloven, ik denk dat die nieuwe variant best wel eens een behoorlijke driver kan zijn voor de tweede golf.

Zorgwekkender vind ik de variant uit Zuid-Afrika waarvan ze stellen dat het vaccin daar mogelijk niet effectief tegen gaat zijn. Mogen we dan nog een jaar wachten op een nieuw vaccin en goedkeuring, waarna het virus weer is gemuteerd? Dan wordt het dweilen met de kraan open.
Zorgwekkender vind ik steeds de pogingen tot paniek zaaien over dat de vaccins misschien wel niet werken voor variant zoveel zonder dat er iemand met kennis naar gekeken heeft.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:24:
[...]

Zorgwekkender vind ik steeds de pogingen tot paniek zaaien over dat de vaccins misschien wel niet werken voor variant zoveel zonder dat er iemand met kennis naar gekeken heeft.
Ik denk dan ook niet dat je als media paniek moet zaaien, maar wel dat het slim is om na te denken over een alternatieve strategie naast 'lockdowns tot we een vaccin hebben' tenzij je 100% zeker weet dat je vaccin deze situatie permanent op gaat lossen.

Zelfs als je 99% zekerheid hebt dan wil je voor die 1% nog altijd een strategie klaar hebben liggen.

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 26-12 12:46
[...]

Daar hebben de media een handje van (want dat is nieuws ?). Jammer dat het RIVM niet naar buiten treedt met een duidelijk standpunt, als was het maar dat e.e.a. nog onderzocht moet worden. En dan liefst naar de media toe en niet op een hoekje van hun site.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Drardollan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:04:
[...]

Ik vermoed dat ik deze kolder nooit zal begrijpen. Als god zou bestaan (en ik persoonlijk geloof dat dus niet) dan heeft hij ons niet voor niets hersens gegeven om na te denken zodat we ons leven leuker en beter kunnen maken.
Ik moet altijd aan die comic denken met God bij de hemelpoort die klaagt tegen de dode christenen dat hij ze een friggin vaccin heeft gestuurd :+

PSN

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:32:
[...]

Ik moet altijd aan die comic denken met God bij de hemelpoort die klaagt tegen de dode christenen dat hij ze een friggin vaccin heeft gestuurd :+
Mijn houding naar het geloof is dan ook heel simpel: Er bestaat misschien wel een God, maar hij is de uitvinder van alle natuurwetten. De rest mogen wij als mensen gewoon zelf uitvinden. God is niet iemand die voor elk individu 'het noodlot' in een boekje heeft staan.

Leuke is, als je dat uitlegt dat veel gelovigen zoiets hebben van, shit, dat betekent dat je God met wetenschap kan verenigen, en dat past niet in hun verwachte plaatje. ;)

• CMD-Snake
De hogere besmettelijkheid van die nieuwe variant(en) is eigenlijk niet vastgesteld nog, de enige bron voor die claim lijkt een toespraak van Boris Johnson te zijn. Overigens komen mutaties binnen genetisch materiaal dagelijks voor en in de meeste gevallen betekent het niets anders dan een schrijffoutje bij het delen van het materiaal.

Het maakt allemaal wel voor fijn clickbait, dat wel.

• Adlermann
CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:41:
[...]

De hogere besmettelijkheid van die nieuwe variant(en) is eigenlijk niet vastgesteld nog, de enige bron voor die claim lijkt een toespraak van Boris Johnson te zijn. Overigens komen mutaties binnen genetisch materiaal dagelijks voor en in de meeste gevallen betekent het niets anders dan een schrijffoutje bij het delen van het materiaal.

Het maakt allemaal wel voor fijn clickbait, dat wel.
De Britse variant lijkt vooralsnog niet schadelijker, wel besmettelijker. "De bewijzen stapelen zich op dat deze variant makkelijker mensen besmet. De verwachting is dat deze variant net als in Verenigd Koninkrijk op den duur de dominante stam zal worden in Nederland", zegt Reusken.

bron: nos.nl en mevrouw Reusken zal niet zomaar poep praten.

[ Voor 5% gewijzigd door Adlermann op 23-12-2020 19:43 ]

• Drardollan

Wel tof spierballen getoond toch? Eindelijk eens direct ingegrepen. Komt wel goed over voor de verkiezingen.

Maar nu zever ik, want we wisten dit niet.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:40
mesa57 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:28:
[...]

Daar hebben de media een handje van (want dat is nieuws ?). Jammer dat het RIVM niet naar buiten treedt met een duidelijk standpunt, als was het maar dat e.e.a. nog onderzocht moet worden. En dan liefst naar de media toe en niet op een hoekje van hun site.
Probleem is dat het RIVM het ook niet weet, het is waarschijnlijk dat de mutaties geen invloed hebben op de vaccins. Maar wat als het RIVM nu zegt dat er geen problemen zijn met deze mutaties en er dan vervolgens naast blijkt te zitten? Dan stort het vertrouwen helemaal in, gaat niemand meer de maatregelen volgen, gaat niemand zich meer laten vaccineren, want "het helpt allemaal toch niet".

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:04

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Stoney3K schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:28:
[...]

Ik denk dan ook niet dat je als media paniek moet zaaien, maar wel dat het slim is om na te denken over een alternatieve strategie naast 'lockdowns tot we een vaccin hebben' tenzij je 100% zeker weet dat je vaccin deze situatie permanent op gaat lossen.

Zelfs als je 99% zekerheid hebt dan wil je voor die 1% nog altijd een strategie klaar hebben liggen.
Tot op heden is er geen enkele strategie te zien dus de kans dat er voor die 1% een strategie is lijkt mij minimaal.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

18 januari begint de GGD Groningen eindelijk te vaccineren dus over 26 dagen pas..... Hoeveel mensen moeten er nog besmet worden voordat er met enige spoed/noodzaak begonnen wordt?

Of zijn er zo weinig vaccins beschikbaar op dit moment? Als die opslag strals vol ligt met ongebruikte vaccins.... Onverkoopbaar m.i.

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:40
Shadow_Agent schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:52:
18 januari begint de GGD Groningen eindelijk te vaccineren dus over 26 dagen pas..... Hoeveel mensen moeten er nog besmet worden voordat er met enige spoed/noodzaak begonnen wordt?

Of zijn er zo weinig vaccins beschikbaar op dit moment? Als die opslag strals vol ligt met ongebruikte vaccins.... Onverkoopbaar m.i.
Omdat Hugo de Jonge in deze hele crisis nog niets snel heeft laten doen. Er moeten tien lagen klaar voor zijn, die al maanden weten dat ze er klaar voor moeten zijn en nu zowat overvallen lijken door het feit dat er een goedgekeurd vaccin is...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Adlermann schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:00:

Allereerst een hele vervelende situatie voor je, begrijpelijk dat je boos bent.

Alleen denk ik dat het wangedrag argument toch een keer de deur uit moet. Het is een makkelijk argument om te gebruiken maar het levert niets op.
We zijn nu al dik 9 maanden bezig met gedragsmaatregelen en het werkt gewoon niet voor 100%. Dat is een fact of life, iedereen breekt wel eens een corona maatregel en sommigen wat vaker. Ik denk niet dat iemand de illusie heeft dat dit gedrag nog te verbeteren is. Vergelijk het met verkeersovertredingen, die horen er gewoon bij.

Door nu nog steeds continu naar het gedrag van anderen te wijzen neemt de polarisatie alleen maar toe en dat is ook niet bevorderlijk voor een oplossing.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Adlermann schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:43:
[...]

De Britse variant lijkt vooralsnog niet schadelijker, wel besmettelijker.
Dat maakt deze variant (als die inderdaad besmettelijker is) veel schadelijker omdat het sneller de ziekenhuizen vol laat lopen, ook bij exact hetzelfde ziekteverloop.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• MikeyMan
  • Laatst online: 20:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:01:
[...]

Allereerst een hele vervelende situatie voor je, begrijpelijk dat je boos bent.

Alleen denk ik dat het wangedrag argument toch een keer de deur uit moet. Het is een makkelijk argument om te gebruiken maar het levert niets op.
We zijn nu al dik 9 maanden bezig met gedragsmaatregelen en het werkt gewoon niet voor 100%. Dat is een fact of life, iedereen breekt wel eens een corona maatregel en sommigen wat vaker. Ik denk niet dat iemand de illusie heeft dat dit gedrag nog te verbeteren is. Vergelijk het met verkeersovertredingen, die horen er gewoon bij.

Door nu nog steeds continu naar het gedrag van anderen te wijzen neemt de polarisatie alleen maar toe en dat is ook niet bevorderlijk voor een oplossing.
Mooie stroman om slecht gedrag onder het tapijt te schuiven. Het ligt aan de overheid zeker?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IJzerlijm schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:05:
[...]

Dat maakt deze variant (als die inderdaad besmettelijker is) veel schadelijker omdat het sneller de ziekenhuizen vol laat lopen, ook bij exact hetzelfde ziekteverloop.
Maar welke maatregelen kun je dan nog nemen tegen zo'n besmettelijker variant? Binnen de Nederlandse rechtsstaat raken we een beetje door de mogelijkheden heen.

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:46

Groningen is relatief mild getroffen, je kan dan ook prima verantwoorden om eerst te starten met levering in de zwaarder getroffen gebieden van het land.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

MikeyMan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:06:
[...]

Mooie stroman om slecht gedrag onder het tapijt te schuiven. Het ligt aan de overheid zeker?
Nou ja deels wel vind ik. Te laat ingrijpen, onvoorbereid, onnavolgbare snel ingevoerde inreisverboden die net zo snel weer van tafel gingen, vrijwillige verplichte quarantaine die niet gecontroleerd wordt en ook niet beboet want er is geen enkele handhaving. Boetes van 400 euro en strafblad geschrapt vanwege minister Grapperhaus die totaal ongeloofwaardig is geworden enzovoort

*knip* geen naamsverbasteringen

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 23-12-2020 20:20 ]

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Ik denk dat je niet veel op gaat schieten met valse fantasieën over ongebruikte vaccins.

PSN

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Shadow_Agent schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:10:
[...]

Nou ja deels wel vind ik. Te laat ingrijpen,
Om slecht gedrag te keren
onvoorbereid,
Op zulke slechte naleving
onnavolgbare snel ingevoerde inreisverboden die net zo snel weer van tafel gingen, vrijwillige verplichte quarantaine die niet
Opgevolgd wordt want fuck it
gecontroleerd wordt en ook niet beboet want er is geen enkele handhaving.
Handhaving had net zo goed gezeik opgeleverd.
Boetes van 400 euro en strafblad geschrapt vanwege minister Grapperhaus die totaal ongeloofwaardig is geworden enzovoort
Ja die wil ik je geven, maar two wrongs don't make it right.

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 23-12-2020 20:20 ]

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-12 21:43
Interessant stukje van Nu.nl Liveblog

Ziekmakende antistoffen gevonden bij ic-patiënten
Coronapatiënten op de intensive care maken antistoffen aan met een juist schadelijke werking. Dat blijkt te komen doordat zich bij hen andere suikers aan de antistoffen hechten dan bij mensen met milde klachten. De verklaring is gevonden door onderzoekers van bloedvoorzieningsorganisatie Sanquin, die erover publiceren in wetenschapsblad Science.

De antistoffen met de andere suikers veroorzaken een extreem krachtige afweerreactie die mogelijk een rol speelt bij het ontstaan van de ernstige longproblemen die de patiënten in kwestie krijgen. Ic-patiënten maken zelf ook neutraliserende antistoffen tegen het coronavirus aan, maar die helpen lang niet altijd.

Onderzoeksleider Gestur Vidarsson spreekt van een 'suikerketen', die werkt "als een soort schakelaar voor het immuunsysteem. Bij ic-patiënten staat die schakelaar aan, het immuunsysteem wordt aangespoord tot een heel sterke afweerreactie. Zo sterk dat mensen er juist zieker van worden en hun longen verder beschadigd kunnen raken."

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Signs schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:16:
Interessant stukje van Nu.nl Liveblog

Ziekmakende antistoffen gevonden bij ic-patiënten
Coronapatiënten op de intensive care maken antistoffen aan met een juist schadelijke werking. Dat blijkt te komen doordat zich bij hen andere suikers aan de antistoffen hechten dan bij mensen met milde klachten. De verklaring is gevonden door onderzoekers van bloedvoorzieningsorganisatie Sanquin, die erover publiceren in wetenschapsblad Science.

De antistoffen met de andere suikers veroorzaken een extreem krachtige afweerreactie die mogelijk een rol speelt bij het ontstaan van de ernstige longproblemen die de patiënten in kwestie krijgen. Ic-patiënten maken zelf ook neutraliserende antistoffen tegen het coronavirus aan, maar die helpen lang niet altijd.
Dat is dus de bekende cytokinestorm die al sinds dit voorjaar bekend was als mogelijk neveneffect van het virus. Totaal niets nieuws.

• alexbl69
  • Laatst online: 22:32

Was er eerst ook redelijk fel op dat 'we' zo'n beetje als laatsten in de westerse wereld beginnen met vaccineren, maar denk daar inmiddels wel iets genuanceerder over.

Het zal in de praktijk veel belangrijker zijn dat we zo snel mogelijk een substantieel deel van de bevolking inenten (voldoende voor groepsimmuniteit) in plaats van het zo snel mogelijk vaccineren van een klein groepje mensen die direct daarna nog precies niks extra's kan aangezien er nog onvoldoende bekend is over de besmettelijkheid van gevaccineerden.

Mijn ouders (zeventigers) zijn kwieke ondernemende mensen die flink lijden onder alle beperkingen. Heb er zelf minder moeite mee om me aan de regels te houden en heb al menig 'goed gesprek' met ze gehad omdat ze de regels naar mijn mening nog veel te ruim intepreteren.

Als het op het vaccin aankomt denken ze ook vrij 'simpel' (hoewel het intelligente mensen zijn): als we ingeënt zijn hebben we weer vrijheid. Ze kunnen (eerder: willen) niet begrijpen dat het niet zo werkt. Denken ook dat ze over een tijdje weer op vliegvakantie kunnen. En dat die vakanties er voorlopig alleen voor gevaccineerden zullen zijn.

De praktijk zal (denk ik) zijn dat zeker zolang er niet voldoende vaccins beschikbaar zijn (voor de mensen die het wel willen) er weinig verruimingen zullen komen. Er zijn allerlei privacy, juridische en ethische bezwaren tegen het verschillend behandelen van mensen. En zolang mensen niet verplicht zijn medische informatie met derden te delen zal dat onderscheid ook niet gemaakt kunnen worden.

Pas als er voldoende vaccins beschikbaar zijn en er desondanks nog niet voldoende mensen zijn ingeënt om de groepsimmuniteit te bereiken zal er nagedacht kunnen worden over verschillen in behandeling. Tot die tijd is het gelijke monniken, gelijke kappen.

Weet dat er onder andere vliegtuigmaatschappijen zijn die hebben aangekondigd enkel gevaccineerde passagiers toe laten. Maar mijn inziens is dit juridisch onhoudbaar.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Verwijderd

Stoney3K schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:17:
[...]

Dat is dus de bekende cytokinestorm die al sinds dit voorjaar bekend was als mogelijk neveneffect van het virus. Totaal niets nieuws.
Weet niet of dat het hele beeld is.. Is dit het onderzoek dat op basis van bloeddata voorspelt kan worden of het een mild of juist zwaar verloop van covid is te verwachten? Dat kan natuurlijk voor artsten heel belangrijk zijn.

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:54

Quad

Doof

CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2020 @ 18:56:
[...]

Gelukkig zijn de meeste christenen en Gereformeerde gemeenten absoluut niet zo. Ja, er zijn mensen die dit geloven, maar dit is echt een klein aantal.

De voorbestemming zoals je dit noemt is een enorm lastig punt binnen de christelijke kringen.

Nu kan ik een discussie aangaan over het wel of niet voorbepaalde lot van je ziel, maar dat is niet wenselijk. Als het echt zo zwart-wit zou zijn kunnen we ons allemaal voor eens trein gaan gooien, want in de hemel kom je toch wel.

Wel ben ik het met je eens dat de grote gemeenten zoals in Barneveld eens achter hun oren moeten krabben of hun manier van handelen wel een goed signaal afgeeft aan de maatschappij. Natuurlijk zijn de kerken groot genoeg en is het geen enkel probleem om 200 mensen op een kerk van 2500 mensen te huisvesten, vind ik dit verstandig? Nee natuurlijk niet, ik heb zelf onze kerk, op de doopdienst van onze zoon na, sinds februari niet meer van binnen gezien, toen de regel nog maximaal 100 mensen binnen het kerkgebouw was.

In die gemeentes vinden ze het houden van de eredienst in de kerk te belangrijk, persoonlijk vind ik dat ze moeten stimuleren tot het thuis bekijken / luisteren van de dienst, lastig want TV en of informatie technologie is meestal niet gewenst op een zondag. Echter door het te stimuleren kan je mogelijk sneller weer met z'n allen of al dan niet een groot deel weer op de zondagen naar de kerk. Die logica zien ze niet echt denk ik.

Een groot deel van de christenen zullen zich overigens zonder pardon laten vaccineren, op Urkers en Staphorsters na wellicht.

Ik geloof dat God ook artsen en laboratoria technici aanstuurt om kennis en kracht te geven voor het ontwikkelen van een vaccin. Het is maar net hoe je er tegenaan kijkt en wilt zien hoe de wereld draait.

Dat jij het wellicht anders ziet, prima natuurlijk, ik heb geen kritiek op jouw reactie verder, enkel wat extra aanvulling. :)

Alles went behalve een Twent.
nggyu nglyd

• CMD-Snake
alexbl69 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:23:
De praktijk zal (denk ik) zijn dat zeker zolang er niet voldoende vaccins beschikbaar zijn (voor de mensen die het wel willen) er weinig verruimingen zullen komen. Er zijn allerlei privacy, juridische en ethische bezwaren tegen het verschillend behandelen van mensen. En zolang mensen niet verplicht zijn medische informatie met derden te delen zal dat onderscheid ook niet gemaakt kunnen worden.

Pas als er voldoende vaccins beschikbaar zijn en er desondanks nog niet voldoende mensen zijn ingeënt om de groepsimmuniteit te bereiken zal er nagedacht kunnen worden over verschillen in behandeling. Tot die tijd is het gelijke monniken, gelijke kappen.
Je kan wel maatregelen loslaten als de kwetsbaarste groepen, die ook nu de ziekenhuizen bezetten, geënt zijn. Groepsgrootte kan wellicht omhoog, mondkapjesplicht weg, dat soort dingen.
Weet dat er onder andere vliegtuigmaatschappijen zijn die hebben aangekondigd enkel gevaccineerde passagiers toe laten. Maar mijn inziens is dit juridisch onhoudbaar.
Als landen geen bewijs afgeven van vaccinatie zal dat knap lastig worden. Coronatesten zijn al te neppen omdat die documenten kinderlijk eenvoudig na te maken zijn en vaccinatiebewijzen vermoedelijk ook.
Quad schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:48:
Nu kan ik een discussie aangaan over het wel of niet voorbepaalde lot van je ziel, maar dat is niet wenselijk. Als het echt zo zwart-wit zou zijn kunnen we ons allemaal voor eens trein gaan gooien, want in de hemel kom je toch wel.
Ik meen mij te herinneren dat zelfmoord je slechts een enkeltje naar de hel koopt in die geloofsovertuiging.

• CMD-Snake
alexbl69 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:23:

Je kan wel maatregelen loslaten als de kwetsbaarste groepen, die ook nu de ziekenhuizen bezetten, geënt zijn. Groepsgrootte kan wellicht omhoog, mondkapjesplicht weg, dat soort dingen. Ik zie zeker weten mogelijkheden daar. Dat geeft ook een soort van adem als dat kan.
Als landen geen bewijs afgeven van vaccinatie zal dat knap lastig worden. Coronatesten zijn al te neppen omdat die documenten kinderlijk eenvoudig na te maken zijn en vaccinatiebewijzen vermoedelijk ook.
Quad schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:48:
Ik meen mij te herinneren dat zelfmoord je slechts een enkeltje naar de hel koopt in die geloofsovertuiging.

• Wolly
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:06:
[...]

Deze pandemie is iets wat ons overkomt, daar is geen schuldige partij voor aan te wijzen. Juist dat binaire denken zorgt voor de verharding van het debat terwijl deze crisis zich daar helemaal niet voor leent.

De overheid draagt niet voor niets de slogan 'Alleen samen krijgen we corona onder controle' uit, juist omdat het vingerwijzen naar elkaar totaal niet bijdraagt aan een verbetering van de situatie.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-12 10:13
https://nos.nl/artikel/23...greis-naar-nederland.html

Het is uiteraard niet waterdicht, maar het is beter dan iedereen maar vrij toelaten vind ik.

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:50
CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:59:
...
...
Nou Nederland gaat dat wel doen? https://www.telegraaf.nl/...ijs-voor-elke-nederlander

...

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:48
Dan kan je gelijk stellen er werkgevers en winkels en andere dingen dit gaan verplichten voor je naar binnen mag.

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:17:
Het gebeurt niet vaak dat Science dingen publiceert die 'totaal niets nieuws' zijn. Het is belangrijk te weten waarom er zo verschillend wordt gereageerd op COVID-19 en andere infecties. Dit is een stukje van de puzzel.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

-Lars- schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:28:
[...]

Het gebeurt niet vaak dat Science dingen publiceert die 'totaal niets nieuws' zijn. Het is belangrijk te weten waarom er zo verschillend wordt gereageerd op COVID-19 en andere infecties. Dit is een stukje van de puzzel.
Ik vind Science dan ook een andere bron dan een liveblog van Nu.nl waar vooral op snelheid wordt geselecteerd en niet op de kwaliteit van de informatie ;)

• IceM
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:50
Mektheb schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:24:
[...]

Dan kan je gelijk stellen er werkgevers en winkels en andere dingen dit gaan verplichten voor je naar binnen mag.
Dat vraag ik me al sinds dat nieuws af. Werkgevers zou ik kunnen snappen, maar festivals, winkels etc? Wat is hun belang daarbij? Een festival zal wel/geen vergunning krijgen, ik neem aan dat daar niet in zal staan dat enkel mensen met een vaccinatie toegang mogen krijgen. Een kroeg mag wel of niet open, waarom zouden die uit zichzelf mensen weigeren?

Als vanuit de overheid wordt bepaald dat alleen mensen met een vaccinatie naar de kroeg/festival/feestje/.. mogen ... Dan is de wereld te klein, zeker wanneer nog (lang) niet iedereen zich heeft kunnen laten vaccineren.

...

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

IceM schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:34:
[...]

Dat vraag ik me al sinds dat nieuws af. Werkgevers zou ik kunnen snappen, maar festivals, winkels etc? Wat is hun belang daarbij? Een festival zal wel/geen vergunning krijgen, ik neem aan dat daar niet in zal staan dat enkel mensen met een vaccinatie toegang mogen krijgen. Een kroeg mag wel of niet open, waarom zouden die uit zichzelf mensen weigeren?

Als vanuit de overheid wordt bepaald dat alleen mensen met een vaccinatie naar de kroeg/festival/feestje/.. mogen ... Dan is de wereld te klein, zeker wanneer nog (lang) niet iedereen zich heeft kunnen laten vaccineren.
En een werkgever mag zoiets niet vragen want het is privacygevoelige, medische informatie -- een werkgever mag niet eens vragen waarom je je hebt ziekgemeld.

Laat staan dus bijvoorbeeld dreigen met ontslag als je je vaccinatiebewijs niet haalt. Misschien dat ze je alleen kunnen weigeren van een specifieke werkplek.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wolly schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:03:
[...]

Deze pandemie is iets wat ons overkomt, daar is geen schuldige partij voor aan te wijzen. Juist dat binaire denken zorgt voor de verharding van het debat terwijl deze crisis zich daar helemaal niet voor leent.

De overheid draagt niet voor niets de slogan 'Alleen samen krijgen we corona onder controle' uit, juist omdat het vingerwijzen naar elkaar totaal niet bijdraagt aan een verbetering van de situatie.
De pandemie is ergens ontstaan. Waarschijnlijk door het eten van allerlei rare beesten. Dus dat 'overkomt ons' niet.

Daarnaast verspreidt het virus zichzelf niet, daar is contact voor nodig, en ook daar is iets aan te doen.

• CMD-Snake
Plenkske schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:15:
https://nos.nl/artikel/23...greis-naar-nederland.html

Het is uiteraard niet waterdicht, maar het is beter dan iedereen maar vrij toelaten vind ik.
Ik wil toch zo graag dat De Jonge nu eens net zoveel energie steekt in het vaccineren als dat hij doet in onzinnige of "mosterd na de maaltijd" wetgeving.

Het probleem met die testverplichting is dat een test slechts een momentopname is. Op dat moment slaat de test niet uit, twee dagen later kan het een ander verhaal zijn. Nog lost van het feit dat je ook nep testuitslagen al kan kopen. Uiteindelijk komt het op schijnveiligheid weer neer.
IceM schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:15:
Nou Nederland gaat dat wel doen?
Tot op heden is de lijn van De Jonge dat er geen vaccinatiebewijs komt omdat daarmee ongewenste effecten in de hand gewerkt kunnen worden.

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:39
Wolly schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:01:
Vergelijk het met verkeersovertredingen, die horen er gewoon bij.
Volgens mij is de compliance met verkeersregels aanzienlijk. En opmerkelijk is ook dat als de pakkans toeneemt, de compliance dat ook doet...
Dus het benoemen van de olifant in de kamer mag niet wegens 'polarisatie'. Mensen aanspreken op hun gedrag is betuttelen (en erger). De enige 'oplossing' is dan volgens mij dat de 'overtreders' maar vooral lekker hun gang moeten blijven gaan? Ik zie even niet wat daar de winst van is, en wat dan 'de oplossing' zou moeten zijn. Op deze manier is het vooral de schuld van de polarisatie neerleggen bij de mensen die zich wel gewoon aan de fucking regels houden.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:59
Stoney3K schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:33:
[...]

Ik vind Science dan ook een andere bron dan een liveblog van Nu.nl waar vooral op snelheid wordt geselecteerd en niet op de kwaliteit van de informatie ;)
Dan heb je duidelijk de post van @Signs niet goed gelezen. Daar stond dat gewoon in... "cytokinestorm" je bent arts zeker? :?

• Adlermann
IJzerlijm schreef op woensdag 23 december 2020 @ 20:05:
[...]

Klopt, maar ik citeerde even direct die mevrouw van het RIVM.

Versimplificeerd: voor iemand die al besmet is maakt het dus niet zoveel uit. Maar voor de mensen die niet besmet zijn (grotere kans om besmet te raken wanneer ze binnen de 1.5m komen) en voor de maatschappij is het wel een issue ja.

• CMD-Snake
ijdod schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:41:
Volgens mij is de compliance met verkeersregels aanzienlijk. En opmerkelijk is ook dat als de pakkans toeneemt, de compliance dat ook doet...
Ik betwijfel het.

Het zijn geen grote zaken, de mensen die met 200 km/h over de snelweg jakkeren zijn er maar een paar, maar als jij 105 km/h rijdt zit je ook in overtreding op de snelweg. Relatief zal je veel kleine overtredingen hebben. Mensen die ietsje te hard rijden, oversteken terwijl het licht nog rood is, eventjes hun auto neerzetten waar dat niet mag, fietsen op de stoep.

Met corona zal je hetzelfde zien, net even niet genoeg afstand houden, onjuist omgaan met je mondkapje, vergeten je handen te wassen. Je denkt dat je het goed doet, net als bij bovenstaande, maar je begaat talloze kleine overtredinkjes per dag.

De pakkans op een coronaovertreding is kleiner dan de pakkans op een verkeersovertreding en die is al nagenoeg nihil.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:47:
[...]

Ik betwijfel het.

Het zijn geen grote zaken, de mensen die met 200 km/h over de snelweg jakkeren zijn er maar een paar, maar als jij 105 km/h rijdt zit je ook in overtreding op de snelweg. Relatief zal je veel kleine overtredingen hebben. Mensen die ietsje te hard rijden, oversteken terwijl het licht nog rood is, eventjes hun auto neerzetten waar dat niet mag, fietsen op de stoep.

Met corona zal je hetzelfde zien, net even niet genoeg afstand houden, onjuist omgaan met je mondkapje, vergeten je handen te wassen. Je denkt dat je het goed doet, net als bij bovenstaande, maar je begaat talloze kleine overtredinkjes per dag.

De pakkans op een coronaovertreding is kleiner dan de pakkans op een verkeersovertreding en die is al nagenoeg nihil.
Dat niet alleen, de corona 'overtredingen' zijn vooral dingen die we daarvoor heel normaal achten. Op het moment dat we serieus gaan beginnen aan een speciale mondkapjes- en handenwaspolitie om de pakkans te vergroten, moeten we ons echt gaan afvragen of zulke ingrijpende controle en betutteling het echt wel waard is.

• ijdod
Stoney3K schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:36:
[...]

Laat staan dus bijvoorbeeld dreigen met ontslag als je je vaccinatiebewijs niet haalt. Misschien dat ze je alleen kunnen weigeren van een specifieke werkplek.
Dat is voor Hepatitis B het geval. In absolute zin is deze niet verplicht, maar voor bepaalde beroepen (m.n. in de zorg) kan het niet hebben wel consequenties hebben; weliswaar geen ontslag, maar je bent dan niet volledig inzetbaar.

Overigens is er daarmee wel degelijk een precedent van het indirect verplichten van vaccinaties. Of dat voldoende is voor waar we het hier over hebben, geen idee.

• Wolly
  • Niet online
ijdod schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:41:
[...]

Wat @CMD-Snake hierboven zegt. Als ik met 105km/hr op de snelweg (max 100) rijdt word ik continu ingehaald, fietsers rijden bijna standaard door rood en met slechte verlichting en wat al niet meer.
Dus het benoemen van de olifant in de kamer mag niet wegens 'polarisatie'. Mensen aanspreken op hun gedrag is betuttelen (en erger). De enige 'oplossing' is dan volgens mij dat de 'overtreders' maar vooral lekker hun gang moeten blijven gaan? Ik zie even niet wat daar de winst van is, en wat dan 'de oplossing' zou moeten zijn. Op deze manier is het vooral de schuld van de polarisatie neerleggen bij de mensen die zich wel gewoon aan de fucking regels houden.
Je mag alles benoemen wat je hartje begeert, echter het wij-zij denken zal naar mijn idee weinig positiefs voortbrengen. Ik leg ook nergens de schuld van de polarisatie bij mensen die (denken) zich wel aan de regels (te) houden, de partij die betutteld danwel gecorrigeerd wordt zal immers evengoed kunnen verharden in hun denken en doen en hiermee de polarisatie aan doen wakkeren.

De oplossing moet echt gezocht worden in "Goed voorbeeld doet volgen": je moet de mensen betrekken bij je angst of zorgen en van hieruit samen kijken waar de oorzaak en uiteindelijke oplossing liggen.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
DutchCommando schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:44:
[...]

Dan heb je duidelijk de post van @Signs niet goed gelezen. Daar stond dat gewoon in... "cytokinestorm" je bent arts zeker? :?
Not sure if...
Als onderzoekers zeggen “je bent vast een arts” is dat geen compliment ;)

Artikel in Science linkt de formatie van antilichamen tegen virussen die een enveloppe bevatten (zoals SARS-Cov2 heeft) met een verhoogde incidentie van een cytokinestorm. Een hoge concentratie van antilichamen met deze glycosilering (suikers aan de staarten van een IgG molecuul) zou de kans op een storm verhogen. Laat bij zware COVID gevallen beide vaak voorkomen.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:37
Er is imho helemaal geen noodzaak tot verplichten. Iedereen die wil kan (straks) een vaccin krijgen. Er zal voldoende vraag zijn om de druk op de zorg weg te nemen. Alle risicogevallen hebben de mogelijkheid zichzelf te beschermen. Volgens mij is de morele plicht daarmee voldoende vervuld.

Zorg voor goede voorlichting en wat reclame, al dan niet verstopt in soaps en vlogs, en schoon is uw kunstgebit.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Holk schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:02:
[...]

Not sure if...
Als onderzoekers zeggen “je bent vast een arts” is dat geen compliment ;)

Artikel in Science linkt de formatie van antilichamen tegen virussen die een enveloppe bevatten (zoals SARS-Cov2 heeft) met een verhoogde incidentie van een cytokinestorm. Een hoge concentratie van antilichamen met deze glycosilering (suikers aan de staarten van een IgG molecuul) zou de kans op een storm verhogen. Laat bij zware COVID gevallen beide vaak voorkomen.
Maar is dat risico er niet ook bij gevaccineerden die besmet worden met COVID dan?

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:51

St@m

@ Your Service

Mijn zwager positief getest, de eerste in mijn kring. Moest afgelopen vrijdag naar het werk komen van de baas, daar liep blijkbaar een externe rond die besmet was. Via via heeft mijn zwager hiervan gehoord en zich uit eigen beweging laten testen (niks geen BCO). Hij heeft verder nergens last van, zodra die uit quarantaine mag moet die zich gewoon weer melden op kantoor 8)7

Heb hem al geadviseerd een nieuwe werkgever te gaan zoeken.. :P

[ Voor 8% gewijzigd door St@m op 23-12-2020 23:13 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• ijdod
Wolly schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:01:
[...]

Wat @CMD-Snake hierboven zegt. Als ik met 105km/hr op de snelweg (max 100) rijdt word ik continu ingehaald, fietsers rijden bijna standaard door rood en met slechte verlichting en wat al niet meer.
Dat beeld herken ik zelf niet. Zelfs met 100 op de GPS (105 teller in mijn auto) ben ik nog steeds een van de snellere verkeersdeelnemers. Die 105 is een beetje een stokpaartje van die user. Met fietsers heb je een punt, fair enough.

Dan zit je aan pakkans, maar ja, dat is dan opeens 'betutteling'. (los van het praktische aspect dat we daar simpelweg de mankracht niet voor hebben. De handhavers die we wel hebben geven, even bot gezegd, aan dan ze hun werk niet willen doen. Ik snap dat daar een hoop nuance inzit, maar ik denk dat de discussie heel anders zou zijn als de zorg er zo in zou zitten).
De oplossing moet echt gezocht worden in "Goed voorbeeld doet volgen": je moet de mensen betrekken bij je angst of zorgen en van hieruit samen kijken waar de oorzaak en uiteindelijke oplossing liggen.
Nobel streven, ik heb die hoop helaas opgegeven. Ik heb niet het beeld dat deze groep nog voor dergelijke rede vatbaar is. Noem me cynisch, maar als ze dat waren hadden we die discussie niet. Dit is, met alle respect, de 'roken, daar komen we samen wel uit' discussie. Dat werkte prima, zolang de rokers maar door konden roken.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Stoney3K schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:06:
[...]

Maar is dat risico er niet ook bij gevaccineerden die besmet worden met COVID dan?
Besmet met SARS-Cov2? Nee, je IgG repertoire is al opgebouwd (zal eerst even in het geheugen gekeken worden) en dit zullen niet die specifieke zijn.

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Wolly schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:01:
[...]

[...]

In de breedte is dat een veel kansrijkere communicatie tactiek. Niet vertellen hoeveel mensen niet thuis blijven bij klachten, maar juist benadrukken dat 70% wel thuis blijft bij klachten, dat 80% wel het vaccin neemt. Ongewenst gedrag benoemen zorgt bij veel mensen onbewust voor een lagere drempel om dat ongewenste gedrag ook te vertonen. “Als er dagelijks 1 miljoen mensen appen in het verkeer, dan kan ik nu ook wel ff kijken”, dat idee.

Maar in het nieuws zie je het omgekeerde, die ene foto van die drukke winkelstraat scoort beter dan die van een lege winkel in een steegje verderop. Ik begrijp dat zeker wel, vanuit verkoop oogpunt, maar daarmee heeft de media dus zeker een rol in het verminderen van het naleven van Corona regels.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
CMD-Snake schreef op woensdag 23 december 2020 @ 21:45:.
Tot op heden is de lijn van De Jonge dat er geen vaccinatiebewijs komt omdat daarmee ongewenste effecten in de hand gewerkt kunnen worden.
Is dat nodig dan!?
Als je iedereen boven de 50 jaar zou vaccineren zijn de IC’s ongeveer leeg...

Merendeel op de IC’s is rond de 60 jaar oud.

Volgens mij is zo’n bewijs helemaal niet nodig zodra risicogroepen gevaccineerd zijn.

Youtube: DashcamNL

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
St@m schreef op woensdag 23 december 2020 @ 23:11:
Mijn zwager positief getest, de eerste in mijn kring. Moest afgelopen vrijdag naar het werk komen van de baas, daar liep blijkbaar een externe rond die besmet was. Via via heeft mijn zwager hiervan gehoord en zich uit eigen beweging laten testen (niks geen BCO). Hij heeft verder nergens last van, zodra die uit quarantaine mag moet die zich gewoon weer melden op kantoor 8)7

Heb hem al geadviseerd een nieuwe werkgever te gaan zoeken.. :P
Hoe zit dat eigenlijk met quarantaine zonder klachten? Als je wel klachten hebt mag je uit quarantaine na 24 uur zonder klachten, als dat tenminste 7 dagen na het begin van de klachten is.
Maar als je geen klachten hebt, hoe zit dat dan?

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
zacht schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:51:
[...]

Hoe zit dat eigenlijk met quarantaine zonder klachten? Als je wel klachten hebt mag je uit quarantaine na 24 uur zonder klachten, als dat tenminste 7 dagen na het begin van de klachten is.
U mag weer uit isolatie als u 24 uur geen klachten meer heeft die passen bij COVID-19 én het minimaal 7 dagen geleden is dat u ziek werd.
Nu is het wel moeilijk gokken hoe lang je al ziek bent als je asymptomatisch bent.

[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 24-12-2020 09:02 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• The Legend
  • Laatst online: 22:18

The Legend

*Plop*

[...]

De laatste versie is dat je dan 5 dagen in isolatie moet. Ontwikkel je in het geheel geen klachten mag je na 5 dagen uit isolatie.

https://lci.rivm.nl/infor...e-nog-geen-klachten-heeft

Ik ben toch malle pietje niet!

• St@m

St@m

@ Your Service

[...]

Volgens mijn zusje mogen ze de 27e er weer uit. Afgelopen vrijdag is hij waarschijnlijk besmet dus dat is.. 10 dagen (weet niet precies hoe ze rekenen uiteraard)
The Legend schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:04:
[...]

De laatste versie is dat je dan 5 dagen in isolatie moet. Ontwikkel je in het geheel geen klachten mag je na 5 dagen uit isolatie.

Ik zal het ze eens doorsturen :) Wellicht kunnen ze dan zelf boodschappen doen :P

edit: de 22e (of 21e, weet ik niet zeker) dus positief getest, geen klachten is de 27e er weer uit. Vandaar die 27e dus.

[ Voor 35% gewijzigd door St@m op 24-12-2020 09:07 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Verwijderd

BlakHawk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:50:
[...]

Is dat nodig dan!?
Als je iedereen boven de 50 jaar zou vaccineren zijn de IC’s ongeveer leeg...

Merendeel op de IC’s is rond de 60 jaar oud.

Volgens mij is zo’n bewijs helemaal niet nodig zodra risicogroepen gevaccineerd zijn.
Laten we een factcheck doen.. Tot nu toe zijn er 600 man onder de 50 op de ic beland, en nog eens 3500 in het ziekenhuis. Als je het laat gaan moet je deze getallen maal 4-5 doen. Helemaal leeg kan ik dat niet noemen.

Naast de vraag of je moet willen... Hele ic's vol met jonge mensen, die beelden zijn politiek ook niet handig.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
The Legend schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:04:
[...]

Grappig dat het bij jou 5 dagen is en de link bij mij het over 7 dagen heeft. Lekker consequent :P

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 00:13
ZieMaar! schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:14:
[...]

In de breedte is dat een veel kansrijkere communicatie tactiek. Niet vertellen hoeveel mensen niet thuis blijven bij klachten, maar juist benadrukken dat 70% wel thuis blijft bij klachten, dat 80% wel het vaccin neemt. Ongewenst gedrag benoemen zorgt bij veel mensen onbewust voor een lagere drempel om dat ongewenste gedrag ook te vertonen. “Als er dagelijks 1 miljoen mensen appen in het verkeer, dan kan ik nu ook wel ff kijken”, dat idee.

Maar in het nieuws zie je het omgekeerde, die ene foto van die drukke winkelstraat scoort beter dan die van een lege winkel in een steegje verderop. Ik begrijp dat zeker wel, vanuit verkoop oogpunt, maar daarmee heeft de media dus zeker een rol in het verminderen van het naleven van Corona regels.
Mee eens en dan gaat de berichtgeving in de media vaak ook gepaard met een "foei" en belerende woorden. Dit resulteert in weerstand in de vorm van reactance; het zorgt ervoor dat mensen zich beperkt voelen in hun vrijheid. Mensen hebben behoefte aan autonomie.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:10:
[...]

Laten we een factcheck doen.. Tot nu toe zijn er 600 man onder de 50 op de ic beland, en nog eens 3500 in het ziekenhuis. Als je het laat gaan moet je deze getallen maal 4-5 doen. Helemaal leeg kan ik dat niet noemen.

Naast de vraag of je moet willen... Hele ic's vol met jonge mensen, die beelden zijn politiek ook niet handig.
Mwah dat hangt heel erg af van de tijdspanne waarover we het uitsmeren, de inrichting van de post-vaccin anderhalvemetersamenleving, en de beschikbaarheid van vaccins. En het mooie is dat die drie natuurlijk samenwerken: hoe meer maatregelen we houden, hoe minder belasting we hebben op de zorg, hoe meer tijd we hebben om ook jongeren te vaccineren. We hebben immers op een gegeven moment meer vaccins dan bejaarden/boomers, dus dan kunnen we net zo goed de rest gaan vaccineren.

Mijn hoop is nog steeds dat het lukt om in Q1 ~15% van de bevolking te vaccineren, waardoor we terug kunnen naar een vrij acceptabele set maatregelen zónder de zorg te overbelasten. En als het goed gaat zouden we in Q2 al tot >50% vaccinatiegraad kunnen komen.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• The Legend

The Legend

*Plop*

anandus schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:10:
[...]

Grappig dat het bij jou 5 dagen is en de link bij mij het over 7 dagen heeft. Lekker consequent :P
Het zijn verschillende ‘brieven’. Die van jou is bedoeld voor mensen met klachten, en die van mij is bedoeld voor mensen zonder klachten.

• Wolly
  • Niet online
[...]

Waar komt die factor 4-5 vandaan?

• The Legend

The Legend

*Plop*

St@m schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:04:
[...]

Volgens mijn zusje mogen ze de 27e er weer uit. Afgelopen vrijdag is hij waarschijnlijk besmet dus dat is.. 10 dagen (weet niet precies hoe ze rekenen uiteraard)

[...]

Ik zal het ze eens doorsturen :) Wellicht kunnen ze dan zelf boodschappen doen :P

edit: de 22e (of 21e, weet ik niet zeker) dus positief getest, geen klachten is de 27e er weer uit. Vandaar die 27e dus.
Let wel even op dat dit het beleid is voor de besmette persoon. Als hij niet strikt in isolatie is en wel contact heeft met zijn huisgenoten, dan zullen zij langer in quarantaine moeten.

Kort gezegd:
Lukt het u om 1,5 meter afstand te houden, dan gaat u 10 dagen in quarantaine.

Lukt het niet om 1,5 meter afstand te houden, dan moet u 10 dagen in quarantaine blijven vanaf het moment dat uw huisgenoot niet meer besmettelijk is.

Krijgt u geen klachten? Dan kunt u zich op of na dag 5 na het laatste contact met uw besmettelijke huisgenoot laten testen.

[ Voor 21% gewijzigd door The Legend op 24-12-2020 09:47 ]

• St@m

St@m

@ Your Service

The Legend schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:41:
[...]

Let wel even op dat dit het beleid is voor de besmette persoon. Als hij niet strikt in isolatie is en wel contact heeft met zijn huisgenoten, dan zullen zij langer in quarantaine moeten.

Kort gezegd:

[...]
Ik ga helemaal nergens op letten ;) niet mijn verantwoordelijkheid. Hij heeft contact met de GGD en als gezin hebben ze de 27e doorgekregen dat ze er weer uit mogen.

Verwijderd

Wolly schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:38:
[...]

Waar komt die factor 4-5 vandaan?
Simpelweg 10-15% van Nederland heeft het gehad (schatting) .. Voor dat het is uitgeraasd moet 60-70% het gehad hebben. Dus een factor 4-5. Als je het virus zijn gang laat gaan omdat de oudjes gevaccinneerd zijn dan gaat het hard, kan je zo richting de 150-200k besmettingen per dag (die ga je niet allemaal meten).. De zorg zal dat misschien zelfs aankunnen, maar wil je dat maatschappelijk wel dat je ziekenhuizen bevolkt worden door jeugd.

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:59:
[...]

Simpelweg 10-15% van Nederland heeft het gehad (schatting) .. Voor dat het is uitgeraasd moet 60-70% het gehad hebben. Dus een factor 4-5. Als je het virus zijn gang laat gaan omdat de oudjes gevaccinneerd zijn dan gaat het hard, kan je zo richting de 150-200k besmettingen per dag (die ga je niet allemaal meten).. De zorg zal dat misschien zelfs aankunnen, maar wil je dat maatschappelijk wel dat je ziekenhuizen bevolkt worden door jeugd.
Precies, en ik zou ook de resultaten van de onderzoeken naar long-covid afwachten.

Dat betekent, stam + t .

• CMD-Snake

Ik zie niet helemaal hoe de reactie pas op waar je op reageert. Daar wordt enkel gezegd dat een vaccinatiebewijs niet nodig is, iets waar ik het zelf ook mee eens ben.

Die volle ic's met jonge mensen is onwaarschijnlijk. In september en oktober maakte corona flink de ronde onder jongeren met weinig effect op de ziekenhuisopnames. Mede daarom vonden we het wel best en deden we niets.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12 13:40
Wat zijn de regels bij nauw contact met een Corona patiënt als de personen in kwestie zelf zeer recentelijk al Corona hebben gehad?

Weer quarantine? Of door immuniteit niet meer relevant?

American Express vraagbaak

• BlakHawk
[...]

Wat is de tijdspanne?!
De enige IC waar ik wel eens informatie over krijg is die van het Eurasmus Rotterdam. Een vriendin werkt daar op de IC.

Ik vraag haar wel eens wat over bezetting en leeftijden.

Zij gaf aan dat het overgrote merendeel 50-70 is op de IC, waarvan de meesten in de 60.

Die 600 op heel Nederland vanaf bijna een jaar geleden?!

Die factor 4/5 zal minder worden naar mate meer mensen gevaccineerd worden.

Dus het zullen er eerder minder dan 600 worden over 2021, dan meer.

• Wolly
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 09:59:
[...]

Die 10-15% is een gemiddelde over de gehele bevolking op basis van bloedafname bij de bloedbank?

Bloed geven mag tussen de 18-65 jaar. Daar zijn de 3,5 miljoen <18 dus al niet bij betrokken terwijl die logischerwijs door de vele contacten al met het virus in aanraking zijn geweest.

Daarnaast kan je de mensen die risico lopen natuurlijk snel vaccineren. De mensen die op de IC liggen hebben voor minimaal 66% Bron (pag. 66) onderliggende aandoeningen dus die groep is bekend.

Verwijderd

CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:06:
[...]

Ik zie niet helemaal hoe de reactie pas op waar je op reageert. Daar wordt enkel gezegd dat een vaccinatiebewijs niet nodig is, iets waar ik het zelf ook mee eens ben.

Die volle ic's met jonge mensen is onwaarschijnlijk. In september en oktober maakte corona flink de ronde onder jongeren met weinig effect op de ziekenhuisopnames. Mede daarom vonden we het wel best en deden we niets.
Ik reageerde op @BlakHawk.. Die doet alsof het probleem over is als de oudjes gevaccineerd zijn. Ik zeg dat de IC’s dan nog steeds vol gaan liggen.

In september/oktober ging het niet "volledig" rond. We hadden maximaal 5000 cases per dag. Toen het in oktober richting de 10k ging, zag je de boel uit de hand lopen. Als ik het over rondgaan heb dan denk ik aan het 10 tot 50 voudige. In september hadden we ook nog gewoon strenge beperkingen. Die zullen echt blijven tot we allemaal gevaccineerd zijn. Misschien losser dan het nu is, maar echt natuurlijke spreading over de bevolking is no deal. (wanneer je weet dat het vaccin er is)
BlakHawk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:10:
[...]

Wat is de tijdspanne?!
De enige IC waar ik wel eens informatie over krijg is die van het Eurasmus Rotterdam. Een vriendin werkt daar op de IC.

Ik vraag haar wel eens wat over bezetting en leeftijden.

Zij gaf aan dat het overgrote merendeel 50-70 is op de IC, waarvan de meesten in de 60.

Die 600 op heel Nederland vanaf bijna een jaar geleden?!

Die factor 4/5 zal minder worden naar mate meer mensen gevaccineerd worden.

Dus het zullen er eerder minder dan 600 worden over 2021, dan meer.
Klopt.. Meeste zij 60+, maar als je die er straks niet meer opkomen (gevaccineerd), maar 10 keer zoveel besmettingen, dan ligt het alsnog vol.

Die dactor 4-5 wordt niet beperkt door vaccinatie. Die wordt pas beperkt als je die groep ook vaccinneerd. Zeg die groep is 5 miljoen man. Op dit moment heeft 0.75 miljoen het gehad (met 600 man op de ic) dan gaan nog een 3-4 miljoen hetop een natuurlijke manier vatten als je het los laat. Daar doen die 5 miljoen gevaccineerde oudjes (boven 50) niks aan af.. Het vertraagt hooguit de verspreiding. Je kan dus mogelijk met minder harde maatregelen af, maar beperkingen blijven.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-12-2020 10:27 ]

• Drardollan
Nou, de avond voor kerst. Een hele spannende tijd, in hoeverre gaan mensen de maatregelen opvolgen en wat zijn de resultaten. In mijn omgeving hoor ik, gelukkig, veel mensen die zeer terughoudend zijn met bezoek. Slechts 1 iemand uit de omgeving overtreedt de regels door 2 mensen teveel uit te nodigen. Dat is wel bemoedigend.

De media heeft ook overuren gedraaid om ons bang te maken voor deze dagen. Hoewel ik normaal kritisch ben op de verspreiding van slecht nieuws om meer inkomsten te genereren ben ik er dit keer eigenlijk wel blij mee. Al 2 weken worden we bestookt met de grootst mogelijk doemscenario's zoals volle ziekenhuizen, nieuwe varianten, besmettingscijfers die record op record breken (met name UK en Duitsland) en vaccinaties die later beginnen.

Hopelijk zorgt deze stroom van negatieve en zorgwekkende berichten ervoor dat een deel van de twijfelaars alsnog het licht zien en begrijpen dat de maatregelen er niet voor niets zijn.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat we niet in een zorgwekkende situatie zitten. Dat zitten we al sinds maart tenslotte. De nieuwsberichten komen niet zomaar uit de lucht vallen en we moeten het zeker niet onderschatten. Maar mijn gevoel is wel dat de media (wellicht op verzoek van de overheid) vol ingezet heeft op bepaalde berichtgeving en het her en der ook net wat extra aangedikt heeft.

Ik maak mij, net als velen in dit topic, zorgen om de komende dagen. Ik ben blij dat ik, na wederom een verandering van plannen, na de kerst voor 10 dagen in een huisje achteraf zal zitten zonder noemenswaardig contact met andere mensen. Met de kerst houden we het beperkt tot het eigen gezin. Hopelijk komen wij hiermee de periode na kerst ongeschonden door, want na oud en nieuw gaat het echt beter worden. Daar ben ik van overtuigd.

• BlakHawk
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:18:
[...]

Ik reageerde op @BlakHawk.. Die doet alsof het probleem over is als de oudjes gevaccineerd zijn. Ik zeg dat de IC’s dan nog steeds vol gaan liggen.

In september/oktober ging het niet "volledig" rond. We hadden maximaal 5000 cases per dag. Toen het in oktober richting de 10k ging, zag je de boel uit de hand lopen. Als ik het over rondgaan heb dan denk ik aan het 10 tot 50 voudige. In september hadden we ook nog gewoon strenge beperkingen. Die zullen echt blijven tot we allemaal gevaccineerd zijn. Misschien losser dan het nu is, maar echt natuurlijke spreading over de bevolking is no deal. (wanneer je weet dat het vaccin er is)
Nee hoor ik zei iedereen boven de 50, dan zal het een stuk leger zijn op de IC.

Allemaal gevaccineerd zie ik niet gebeuren.

Sowieso onder de 18 niet en daarnaast zal misschien 20-30% niet gaan vaccineren. Je mag dus in je handjes knijpen als je boven de 50% vaccinatiegraad uitkomt en ik denk dat dat al een hele hoop zou schelen.

• BlakHawk
Drardollan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:24:
Nou, de avond voor kerst. Een hele spannende tijd, in hoeverre gaan mensen de maatregelen opvolgen en wat zijn de resultaten. In mijn omgeving hoor ik, gelukkig, veel mensen die zeer terughoudend zijn met bezoek. Slechts 1 iemand uit de omgeving overtreedt de regels door 2 mensen teveel uit te nodigen. Dat is wel bemoedigend.

De media heeft ook overuren gedraaid om ons bang te maken voor deze dagen. Hoewel ik normaal kritisch ben op de verspreiding van slecht nieuws om meer inkomsten te genereren ben ik er dit keer eigenlijk wel blij mee. Al 2 weken worden we bestookt met de grootst mogelijk doemscenario's zoals volle ziekenhuizen, nieuwe varianten, besmettingscijfers die record op record breken (met name UK en Duitsland) en vaccinaties die later beginnen.

Hopelijk zorgt deze stroom van negatieve en zorgwekkende berichten ervoor dat een deel van de twijfelaars alsnog het licht zien en begrijpen dat de maatregelen er niet voor niets zijn.

Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat we niet in een zorgwekkende situatie zitten. Dat zitten we al sinds maart tenslotte. De nieuwsberichten komen niet zomaar uit de lucht vallen en we moeten het zeker niet onderschatten. Maar mijn gevoel is wel dat de media (wellicht op verzoek van de overheid) vol ingezet heeft op bepaalde berichtgeving en het her en der ook net wat extra aangedikt heeft.

Ik maak mij, net als velen in dit topic, zorgen om de komende dagen. Ik ben blij dat ik, na wederom een verandering van plannen, na de kerst voor 10 dagen in een huisje achteraf zal zitten zonder noemenswaardig contact met andere mensen. Met de kerst houden we het beperkt tot het eigen gezin. Hopelijk komen wij hiermee de periode na kerst ongeschonden door, want na oud en nieuw gaat het echt beter worden. Daar ben ik van overtuigd.
Kerst en oud en nieuw worden drama als het om cijfers gaat en dan heb ik het niet over niet opvolgen van regels. Dan heb ik het over binnen de regels.

De afgelopen 6 maanden hebben wij 2 keer afgesproken met vrienden. En daarnaast enkel met mijn schoonouders afgesproken.

Dat is in 6 maanden tijd.

De komende twee weken spreken we af met 3 vriendenstellen, schoonouders, zwager, schoonzus... En dan houden wij ons aan 2 mensen per dag, terwijl met kerst 3 toegestaan zou zijn.

De intensiteit van bezoek en afspraken nemen deze dagen exponentieel toe. Dat zie je pas over 2-5 weken terug in de cijfers.

• Drardollan
Nationaal Aftelmoment in Johan Cruijff ArenA

Amsterdam - De centrale viering van de jaarwisseling vindt plaats in de Johan Cruijff ArenA in Amsterdam. Burgemeester Femke Halsema besloot vorige week vrijdag dat de viering op het Museumplein niet door kon gaan uit angst dat er veel mensen op af zouden komen. Om het coronajaar toch een beetje feestelijk af te sluiten is de show verplaatst naar het stadion.

Buiten de Johan Cruijff ArenA zal er niets van het spektakel te zien zijn.
https://www.telegraaf.nl/...t-in-johan-cruijff-aren-a

Begin dit jaar hebben velen (waaronder ikzelf) Halsema behoorlijk afgezeken, naar aanleiding van de compleet uit de hand gelopen BLM protesten op de Dam. Maar dit pakt ze goed aan, toch een aftelmoment kunnen organiseren en door het op deze manier te doen komt er geen publiek op af. Er is vanaf buiten niets te zien. Ik ga er vanuit dat het dak open is, wat zorgt dat de mensen die eraan meewerken in de buitenlucht staan en daar lopen we gelukkig een stuk minder risico dan binnen.

Het mag gezegd, Halsema pakt dit goed aan op deze manier.

Verwijderd

BlakHawk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:25:
[...]

Nee hoor ik zei iedereen boven de 50, dan zal het een stuk leger zijn op de IC.

Allemaal gevaccineerd zie ik niet gebeuren.

Sowieso onder de 18 niet en daarnaast zal misschien 20-30% niet gaan vaccineren. Je mag dus in je handjes knijpen als je boven de 50% vaccinatiegraad uitkomt en ik denk dat dat al een hele hoop zou schelen.
Daar ben ik het mee eens.. Maar dan is het ook ieders eigen keus, en dat is pas eind q3. Ik denk dat uiteindelijk +90% zich wel laat vaccineren.. Maatschappelijke druk in combinatie met (reis)beperkingen denk ik dat het wel gebeurd. En ach ja.. Die paar die het niet doen. We zullen voorlopig wel leven met corona, als er altijd ziektes zijn geweest... Maar ik zie het voor q3 niet naar het oude normaal gaan.

Kinderen zijn no go, krijgen het op een natuurlijke manier, maar draagt dus ook gewoon bij aan groepsimmuniteit.

• CMD-Snake
Drardollan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:24:

Liegen of overdrijven is geen houdbare strategie. Het moment dat je betrapt wordt, is ook het moment waar vanaf niemand je meer gelooft. Daarna kan je roepen wat je wil, maar het maakt niet meer uit.
Als ze dat gedaan hebben gooien ze hun eigen glazen in op de lange termijn. Zie eerdere opmerking over betrapt worden bij liegen/overdrijven, maar ook dat 'shock and awe' beperkt werkt. Na elke keer zal de 'awe' een stuk korter duren.

Als je een beetje nadenkt prik je zo door een deel van de clickbait heen. De Britse mutatie maakt al minimaal sinds september de rondgang, die is dus overal kunnen we concluderen. Vliegverboden zijn veel te laat en maken niets meer uit dan. De negatieve test op Schiphol is schijnveiligheid als je er even over nadenkt.
want na oud en nieuw gaat het echt beter worden. Daar ben ik van overtuigd.
Ik hoop het ook, dat we maar snel afscheid kunnen nemen van corona en alle maatregelen.

• Drardollan
BlakHawk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:29:
[...]
De intensiteit van bezoek en afspraken nemen deze dagen exponentieel toe. Dat zie je pas over 2-5 weken terug in de cijfers.
Zoals ik aangeef, om mij heen hoor ik gelukkig veel andere berichten. Ook zijn de huidige cijfers hoopgevend, met een klein beetje geluk compenseren de huidige maatregelen de extra besmettingen rond kerst. Middelbare scholen en hoger waar veel virus verspreid werd zijn al even dicht en in huiselijke kring krijg je niet zoveel mensen bij elkaar als op de scholen.

Ik verwacht ook wel een opleving, maar ik weet niet of we het echt in de cijfers gaan zien. Ik hoop (en met wat geluk is dat zo) dat de cijfers nog iets dalen en dan stabiliseren tot eerste week januari. Ik denk zelf niet dat we nieuwe records gaan vestigen van 13.000+ besmettingen, daarvoor zijn de huidige maatregelen wat mij betreft te krachtig. Na vandaag zal ook het winkelen drastisch afnemen (oud en nieuw is minder belangrijk en aantrekkelijk dan kerst) en ook zijn een hoop mensen vrij tot na oud en nieuw.

Maar we zullen zien, mogelijk zit ik er volledig naast en rapporteren we rond oud en nieuw giga hoge cijfers.

• BlakHawk
Verwijderd schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:34:
[...]

Daar ben ik het mee eens.. Maar dan is het ook ieders eigen keus, en dat is pas eind q3. Ik denk dat uiteindelijk +90% zich wel laat vaccineren.. Maatschappelijke druk in combinatie met (reis)beperkingen denk ik dat het wel gebeurd. En ach ja.. Die paar die het niet doen. We zullen voorlopig wel leven met corona, als er altijd ziektes zijn geweest... Maar ik zie het voor q3 niet naar het oude normaal gaan.

Kinderen zijn no go, krijgen het op een natuurlijke manier, maar draagt dus ook gewoon bij aan groepsimmuniteit.
Maar al zou je die groep iets verruimen naar alles onder de 30 jaar, denk ik dat het weinig tot geen impact heeft op de IC’s.

Pas vanaf 40 jaar neemt het risico echt toe.

• BlakHawk
Drardollan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:38:
[...]

Zoals ik aangeef, om mij heen hoor ik gelukkig veel andere berichten. Ook zijn de huidige cijfers hoopgevend, met een klein beetje geluk compenseren de huidige maatregelen de extra besmettingen rond kerst. Middelbare scholen en hoger waar veel virus verspreid werd zijn al even dicht en in huiselijke kring krijg je niet zoveel mensen bij elkaar als op de scholen.

Ik verwacht ook wel een opleving, maar ik weet niet of we het echt in de cijfers gaan zien. Ik hoop (en met wat geluk is dat zo) dat de cijfers nog iets dalen en dan stabiliseren tot eerste week januari. Ik denk zelf niet dat we nieuwe records gaan vestigen van 13.000+ besmettingen, daarvoor zijn de huidige maatregelen wat mij betreft te krachtig. Na vandaag zal ook het winkelen drastisch afnemen (oud en nieuw is minder belangrijk en aantrekkelijk dan kerst) en ook zijn een hoop mensen vrij tot na oud en nieuw.

Maar we zullen zien, mogelijk zit ik er volledig naast en rapporteren we rond oud en nieuw giga hoge cijfers.
Nu leef ik wel een beetje in een eigen bubbel (werk al sinds maart thuis).

Ik begreep ook dat er erg veel eigenwijze werkgevers zijn, die hun personeel stug op werk willen zien...

• Drardollan
CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:35:
[...]

Liegen of overdrijven is geen houdbare strategie. Het moment dat je betrapt wordt, is ook het moment waar vanaf niemand je meer gelooft. Daarna kan je roepen wat je wil, maar het maakt niet meer uit.
Dat is toch al jaren zo?

Maar ze liegen niet, ze overdrijven slechts wat meer. Bijvoorbeeld die Britse variant, dat dikken ze flink aan en zwakken ze in een laatste regel van een artikel af met "de eerste constatering was in september". Daar komen ze wel mee weg.
Als ze dat gedaan hebben gooien ze hun eigen glazen in op de lange termijn. Zie eerdere opmerking over betrapt worden bij liegen/overdrijven, maar ook dat 'shock and awe' beperkt werkt. Na elke keer zal de 'awe' een stuk korter duren.
Ingecalculeerd risico. Na januari zal het nieuws waarschijnlijk sowieso flink afzwakken, dan lopen de vaccinaties en wordt het allemaal langzaam weer wat beter. Tegen de tijd dat de volgende ramp in de wereld zich aandient is men het allang weer vergeten en kunnen ze er weer voor gaan.
Als je een beetje nadenkt prik je zo door een deel van de clickbait heen. De Britse mutatie maakt al minimaal sinds september de rondgang, die is dus overal kunnen we concluderen. Vliegverboden zijn veel te laat en maken niets meer uit dan. De negatieve test op Schiphol is schijnveiligheid als je er even over nadenkt.
Vliegverboden zijn te laat, maar daar kan de overheid weinig aan doen. Niet eerder dan vorige week was de mutatie bekend, ze hebben best snel ingegrepen eigenlijk.
Ik hoop het ook, dat we maar snel afscheid kunnen nemen van corona en alle maatregelen.
Dat hopen we allemaal, en dat zal ook wel gebeuren in 2021. Wanneer is de vraag, maar ik denk toch wel dat we voor juni wel een stuk normaler kunnen leven dan nu. De ergste periode ligt bijna achter ons voor mijn gevoel. Vanaf januari komen er weer veel positieve zaken aan: geen feestdagen binnenshuis, beter weer en vaccinaties.

Maar we zullen het zien, ik zou het liefst in een winterslaap gaan tot augustus en dan wakker worden in een normale wereld :)

• Drardollan
BlakHawk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:41:
[...]

Nu leef ik wel een beetje in een eigen bubbel (werk al sinds maart thuis).

Ik begreep ook dat er erg veel eigenwijze werkgevers zijn, die hun personeel stug op werk willen zien...
Daar heb ik uit eigen ervaring nog wel een positief iets over. Mijn partner was ook verplicht om kantoor te komen, hoewel er prima thuisgewerkt kon worden werd er gewoon geen laptop verstrekt. Maar dat is nu als een blad aan de boom gedraaid enkele weken geleden, mijn partner werkt gewoon thuis met de juiste materialen ondertussen. En zoals het er nu uitziet zal dat tot zeker half januari zo blijven.

Er zijn dus wel werkgevers die zijn gaan nadenken, gelukkig. Jammer genoeg dat partner eerst even Corona op de werkvloer moest oplopen om het ze te laten inzien ;)

Verwijderd

BlakHawk schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:38:
[...]

Maar al zou je die groep iets verruimen naar alles onder de 30 jaar, denk ik dat het weinig tot geen impact heeft op de IC’s.

Pas vanaf 40 jaar neemt het risico echt toe.
Zeker.. Tot 40 is niet bijzonder hoge bijdrage.. Maardat wil nietzeggen dat het daar niet flink voorkomt. Voor meningokokken enten we jongeren in terwijl er misschien op jaarbasis max 10 Nederlanders overlijden. De kans om daarentegenaan te lopen is vele malen kleiner dan tegen corona.
Ik weet niet wat de plannen voor zijn vaccinatie van de rest van de gezonde bevolking, ofdat per leeftijdscategorie top down gaat... Of bunch 20-60 randomly tot iedereen het heeft kunnen halen.

• CMD-Snake
Drardollan schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:43:
Vliegverboden zijn te laat, maar daar kan de overheid weinig aan doen. Niet eerder dan vorige week was de mutatie bekend, ze hebben best snel ingegrepen eigenlijk.
Volgens de GGD/RIVM was de Britse variant al in september in Nederland gevonden, met dat in het achterhoofd is het vliegverbod rijkelijk laat en niets meer als symbolisch na drie maanden. Dat is ook een beetje het probleem met sommige andere maatregelen, ze zijn symbolisch en zullen weinig invloed hebben buiten dat.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CMD-Snake schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:18:
[...]

Volgens de GGD/RIVM was de Britse variant al in september in Nederland gevonden, met dat in het achterhoofd is het vliegverbod rijkelijk laat en niets meer als symbolisch na drie maanden. Dat is ook een beetje het probleem met sommige andere maatregelen, ze zijn symbolisch en zullen weinig invloed hebben buiten dat.
Nee, september was in de UK. 2 gevallen in december in NL in Ams.

Dat zijn dus 2 van de +/- 1000 virus samples die verder zijn onderzocht in dec in NL

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 24-12-2020 11:27 ]

PSN

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op donderdag 24 december 2020 @ 11:25:
[...]

Nee, september was in de UK. 2 gevallen in december in NL in Ams.

Dat zijn dus 2 van de +/- 1000 virus samples die verder zijn onderzocht.
Dat komt ook doordat de UK veel meer sequencing doet dan de rest van de landen, daardoor vinden ze meer verschillende varianten.

Van het 'oude' coronavirus is nu ook al bekend dat het ver voor 1 januari 2020 al rond ging maar het gewoon nog niet opgevallen was.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:00

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

[...]
Het is ook wel snel weer opgeheven, terwijl er toch nog een variant gevonden was?

• BlakHawk
[...]

Het gaat in totaal om 2 “Britse” mutaties toch?

Één uit de UK zelf.
En één uit Zuid-Afrika die naar de UK is gevlogen.

Pagina: 1 ... 177 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins