autje schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:54:
Ik vind de uitspraak "
Belicht alle kanten en laat de mensen zelf kiezen" wel een interessante. Dat gebeurt nl. volgens mij ook voldoende. We kunnen wel strooien met termen als 'mainstream media', maar daar hoort bijvoorbeeld ook een GeenStijl zelf bij. Ze laten weliswaar een ander geluid en een andere insteek horen, maar het is niet alsof het een obscuur platformpje is. Daarom moet je de 'mainstream media' (of beter gewoon 'de media') als een breder geheel zien in het 'belichten van alle kanten'. Sommige media kiezen ervoor om iets van de ene kant te belichten, en sommige van de andere. Dan mag je zelf kiezen wat je het meest gelooft. Als wat jij gelooft dan niet in het beleid naar voren komt heeft daar niet zoveel mee te maken.
Hier maak je twee aannames die niet kloppen. Ten eerste heeft GeenStijl geen prominente stelling genomen tégen de maatregelen of milder gezegd zich niet gepositioneerd als criticaster op het gevoerde beleid. Sterker nog, afgelopen week zijn er diverse stukken geplaatst waarin FvD cijfers over oversterfte werden gefactcheckt en Baudet werd gewezen op onwaarheden.
Ten tweede kijkt de gemiddelde Nederlander het NOS 20:00u journaal en leest wellicht een krant als de Volkskrant of de Telegraaf. Met andere woorden, de overgrote meerderheid van Nederland neemt geen kennis van allerlei nuances omdat deze niét aan bod komen in de meeste conventionele media. Je moet wel de middelen bieden om men een weloverwogen eigen mening te kunnen laten vormen.
Het grote probleem met de media (van alle pluimage) is dat ze nu drijven op het aanwakkeren van emotie, en dus ook de publieke opinie bepalen op basis van emotie. In een situatie als de huidige is dat uiterst gevaarlijk. Zoals hierboven al geschetst, in het voorjaar de scholen dicht, en later ook de mondkapjes verplichting, zijn voornamelijk beslissingen genomen op basis van publieke druk, niet per se op wetenschappelijk inzicht. Dat vind ik persoonlijk gevaarlijk, dus als de pers nu de houding aanneemt "laten we het de overheid maar laten bepalen" dan vind ik dat niet per se een slechte insteek.
Hoe verhoudt het dikgedrukte zich tot de uitspraak erna? Publieke druk is niet iets dat uit de lucht komt vallen. Publieke druk (en in het geval van de scholen, de oproep van een klein aantal artsen) wordt onder andere door de media een podium geboden en onder de aandacht gebracht náár beleidsmakers toe.
Zodra media vervolgens verzuimen om beleid te toetsen c.q. te bekritiseren is er dus sprake van een eenzijdig voeden van het sentiment dat op dát moment aanwezig is in de maatschappij. En dat is dus precies hetgeen ik tegen ageer, gelukkig met steeds meer gelijkgestemden. In de volgende paneldiscussie van De Nieuwe Wereld, geeft Jort Kelder (presentator Op1) notabene toe dat de media een rol hebben gespeeld in het voeden van de angstpsychose de laatste 9 maanden:
YouTube: De Mediatafel: 'TV heeft de angstpsychose aangewakkerd'psychodude schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:01:
Dit is een hele lastige. Waarbij in een ideale wereld ten alle tijden men vrij zou moeten kunnen zijn om kritiek op beleid te uitten, leven we helaas niet in een ideale wereld.
En tijdens een crisis is het belangrijk dat je als maatschappij zoveel mogelijk één koers vaart. Dit zoveel mogelijk solidair, als geheel. Indien eenieder zijn eigen pad trekt, dan is het chaos.
En ook hierin hoef je het lang niet altijd eens te zijn. Maar net als dat op het moment dat je op een zinkend schip staat en verwacht wordt naar de kapitein te luisteren, het niet het moment is om dan het beleid van de kapitein te bekritiseren, is het ook niet heel erg praktisch om als redelijk publiek onderdeel van de samenleving te poten onder het gestelde overheidsbeleid weg te zagen.
Ik vrees dat we elkaar op dit punt niet gaan kunnen toenaderen.
Je bedoelt de kritische noot in NRC van 16 december j.l.? We zijn nu drie werkdagen verder... Nog wat vroeg om te spreken van nergens meer te bekennen als je het mij vraagt.
[...]
Het ontbreekt mij eigenlijk toch nog een beetje naar wie je nu eigenlijk verwacht te zien.
Daarnaast vraag ik mij af, mede gezien je voorbeeld van Barbara Baarsma, hoe onpartijdig je kijkt naar je eigen indruk in deze naar voor wat betreft spreektijd van mensen die kritiek uiten op de maatregelen. Gevoelsmatig kan ik zeggen dat ik Maurice de Hond veel te vaak voorbij zie komen. Maar ik besef mij dat dit gekleurd wordt doordat het negatieve vaak beter blijft hangen dan het positieve. In absolute zin heeft hij niet de meeste spreektijd.
Hoeveel spreektijd critici dan zouden moeten hebben is een beetje een samenspel tussen de verhouding binnen de maatschappij en staat van de crisis op dat moment. Gaat het slecht, dan relatief gezien even wat meer inzet op saamhorigheid op dat moment. Gaat het goed, prima om dan even kritisch te reflecteren op hoe het één en ander gegaan is, wat is er goed gegaan, wat kan beter.
Ik denk niet dat ik bevooroordeeld ben over spreektijd van criticasters versus "adopters". Maurice de Hond (MdH) is inderdaad een voorbeeld van een criticaster die zo nu en dan in Op1 is verschenen. MdH is echter een lichtgewicht vergeleken met vele anderen die in het domein van wetenschap, onderzoek of beleid zitten of hebben gezeten. Zie ook de aflevering van De Nieuwe Wereld die verder ingaat op dit onderwerp.
[
Voor 38% gewijzigd door
Jedi_Pimp op 22-12-2020 11:19
]
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990