Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Vorige week waren het 439k testen waarvan de uitslag bekend was. Het waren er zelfs 470k (alleen dus niet van allemaal de uitslag bekend). Dat is al 67k per dag. Van 67k naar 90k is een groei van 'maar' 34%. Dus zo bezien ligt het wel binnen de mogelijkheden.Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:49:
[...]
Ik ga even in de positieve modus
We komen van 40% procent en om te gaan dalen moet je eerst stabiliseren. Tevens duurt het even voor de getallen van vandaag invloed hebben, mits de getallen de komende dagen niet door het dak gaan.
[...]
Voorgaande week zaten we op 439.514 testen, dat is +/- 63.000 per dag. Dan moeten we dus 50% meer zijn gaan testen. Ik vond de score van vorige week (36%) al bijzonder indrukwekkend, dus mijn verwachting is niet dat we dit gaan zien.
Maar dat dacht ik vorige week ook over 36%, dus laten we vooral niet tever vooruit gaan lopenHopelijk word ik nogmaals volledig uit mijn schoenen geblazen.
En de capaciteit is al 115k per dag begreep ik laatst. Dus het kan zeker.Jovatov schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:52:
[...]
Vorige week waren het 439k testen waarvan de uitslag bekend was. Het waren er zelfs 470k. Dat is al 67k per dag. Van 67k naar 90k is een groei van 'maar' 34%. Dus zo bezien ligt het wel binnen de mogelijkheden.
Verwijderd
De prijs van het vaccin is voor het westen compleet irrelevant. Het zetten kost met de hele operatie erbij al meer dan het vaccin zelf.Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:35:
En wat ook een voordeel is: het AZ vaccin (€ 1,78) is een factor 7 goedkoper dan Pfizer (€ 12,00).
Day 299, The darkest-day edition
— Yorick (@YorickB) 21 december 2020
Patients currently in the hospital:
(difference with yesterday)
🔴2.162 (49)
🔴Clinic: 1.576 (43)
🔴ICU: 586 (6)
Newly hospitalized:
🟢242 (-12)
🟢Clinic: 205 (-13)
🔴ICU: 37 (1)
In 🇩🇪:
2 (+2)#corona #stayhome pic.twitter.com/7sk3KMhyQY
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Dit is gewoon 1 groot verdien model. Walgelijk hoe dit gaat zo..
Verwijderd
Beter geteste AstraZeneca? Er is een reden waarom de FDA een paar keer ingegrepen heeft... Pfizer is inmiddels al in een veelvoud aan armpjes gegaan, dus daar zijn de zeldzame bijwerkingen al naar boven gekomen.Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:50:
[...]
Dat is toch uitermate gunstig (aangenomen dat dit zo is). Ouderen mooi Pfizer nu in de eerste ronde en dan de jongere mensen het goedkopere en beter geteste AZ. Beste van 2 werelden toch?
Dat 2e getal heb ik gemist. Maar als je dat zo doorrekent, zoals je doet, dan is het niet ondenkbaar. Ik ben heel benieuwd!Jovatov schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:52:
[...]
Vorige week waren het 439k testen waarvan de uitslag bekend was. Het waren er zelfs 470k (alleen dus niet van allemaal de uitslag bekend). Dat is al 67k per dag. Van 67k naar 90k is een groei van 'maar' 34%. Dus zo bezien ligt het wel binnen de mogelijkheden.
Beter getest op een andere groep, ik vergat een paar woorden.Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:59:
[...]
Beter geteste AstraZeneca? Er is een reden waarom de FDA een paar keer ingegrepen heeft... Pfizer is inmiddels al in een veelvoud aan armpjes gegaan, dus daar zijn de zeldzame bijwerkingen al naar boven gekomen.
AZ gaat zometeen ook goed getest worden, de UK is ons mooi voor. Ideaal toch?
Omdat je niet weet wie er goed ziek kunnen worden. Die ouderen en zwakkeren zou juist de laatste groep moeten zijn, die komen toch niet in het ziekenhuis als ze slecht gaan.Grudgie schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:58:
Ik snap nog steeds niet waarom heel Nederland gevaccineerd moet worden. Doe toch alleen de ouderen/zwakke/zieke mensen, mensen met een slecht immuunsysteem. De gewone gezonde mens hoeft dat niet.
alles kan off-topic
Pietertje! Kom maar efkes wisselen jongen...Grudgie schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:58:
Ik snap nog steeds niet waarom heel Nederland gevaccineerd moet worden. Doe toch alleen de ouderen/zwakke/zieke mensen, mensen met een slecht immuunsysteem. De gewone gezonde mens hoeft dat niet.
Verwijderd
Complete onzin wat je roept. Alleen al onder de 40 zijn er +2000 man in het ziekenhuis beland, waarvan +250 op de IC. Ik zal je helpen.. Dat zijn niet allemaal zwakkere. Dit vaccin is 1000% meer zinvol dan vaccinatie die menig mens ook neemt (meningokokken, overlijden max 5 jongeren per jaar, hepatitis a/b/c)Grudgie schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:58:
Simpel antwoord: "de gewone gezonde mens" bestaat niet. Het feit dat jij dat denkt vind ik zorgelijk.Grudgie schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:58:
De gewone gezonde mens hoeft dat niet.
Het is een cliché maar iedereen is uniek en daardoor reageert iedereen anders op een ziekte.
Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter
Nee ze gaan alleen maar het meeste dood (procentueel). Hoe erg is dat nou ?Ankona schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:04:
[...]
Omdat je niet weet wie er goed ziek kunnen worden. Die ouderen en zwakkeren zou juist de laatste groep moeten zijn, die komen toch niet in het ziekenhuis als ze slecht gaan.
Sorry dat ik het zo opschrijf maar ben het dan ook totaal oneens met jou beredenering.
Wat mij betreft prio's op deze volgorde:
- doden voorkomen
- zorgpersoneel beschermen
- ziekenhuiszorg verlichten
- de rest
En dan is het wel afhankelijk van hoe het vaccin werkt en hoeveel er beschikbaar zijn. Als dalijk blijkt dat er heel veel beschikbaar komen van Oxford/AZ en die werken niet goed in de 65+ groep maar wel goed in de <65 groep dan kunnen ze die beter in de laatste groep gebruiken. En dan nog in bovenstaande volgorde (zorgpersoneel en kwetsbaren eerst).
Ja 2000 van de hoeveel miljoen in Nederland? Dat is dus echt niks. Bij de meeste mensen die het virus bij zich dragen hebben amper tot geen symptomen.Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:05:
[...]
Complete onzin wat je roept. Alleen al onder de 40 zijn er +2000 man in het ziekenhuis beland, waarvan +250 op de IC. Ik zal je helpen.. Dat zijn niet allemaal zwakkere. Dit vaccin is 1000% meer zinvol dan vaccinatie die menig mens ook neemt (meningokokken, overlijden max 5 jongeren per jaar, hepatitis a/b/c)
Het is niet relevant als in dat we ons daar niet door laten weerhouden, maar elke euro die we niet weg geven aan een vaccin is er 1. Het moet geen doel op zich zijn, het is een prettige bijkomstigheid.Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:53:
[...]
De prijs van het vaccin is voor het westen compleet irrelevant. Het zetten kost met de hele operatie erbij al meer dan het vaccin zelf.
gemeenten
:fill(white):strip_exif()/f/image/5qbLtyoKzTQ3zsjHviKUc2X2.png?f=user_large)
veilheidsregio's
Klopt, wat er zich precies achter de burelen afspeelde weten we idd niet.Laguna schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:07:
[...]
Klopt, maar dat alleen was niet de reden dat men ingreep. Net als dat dit in de UK niet voldoende bleek.
Maar het totaal aantal mensen in het ziekenhuis en nieuwe instroom in het ziekenhuis zijn toch wel belangrijke indicatoren.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
En wie denk je dat het virus bij opa en oma afleveren?Grudgie schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:14:
[...]
Ja 2000 van de hoeveel miljoen in Nederland? Dat is dus echt niks. Bij de meeste mensen die het virus bij zich dragen hebben amper tot geen symptomen.
Of bij de wildvreemde in de supermarkt die op de peildatum nog net 49 was?
PSN
Dit is eigenlijk ook wat de regering volgens mij als idee heeft, toch?Plenkske schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:12:
[...]
- doden voorkomen
- de rest
Ik vind het een interessant vraagstuk, doden voorkomen. Even een kort ethisch (?) vraagstuk; het voorkomen van doden is natuurlijk vanuit politiek oogpunt logisch. Het merendeel op de IC's met grote problemen zijn de 80+ ers (even grof en snel door de bocht). Daar wordt dus voor bepaald dat ze 'gered' moeten worden. Daar zal een groot percentage bijzitten wat dit ook wil, maar ook een deel wat het een zorg zal zijn waaraan ze naar de eeuwige jachtvelden gaan.... Nu vraag ik mij af, zou het mogelijk zijn om vooraf bij deze groep al te inventariseren of ze wel of niet geholpen willen worden op een IC, zie het als een testament bij leven. Hier zitten natuurlijk wettelijk vele haken en ogen aan, dat is bij een testament van leven ook al. Maar toch denk ik (niet gebaseerd op feiten, puur een onderbuik gevoel)dat het stiekem toch een flink % percentage op de IC zou schelen.
Het is natuurlijk een 'gevaarlijk' onderwerp, zeker voor de politiek, maar het zou in deze tijd, naar mijn mening, niet geschuwd moeten worden. Ik snap dat hier heel veel haken en ogen aanzitten, maar gezien het aantal rigoreuze besluiten van de afgelopen tijd, vind ik dat dit onderwerp toch ook wel aandacht zou moeten verdienen? Of gebeurd dit al en heb ik dit gemist?
Hoe denken jullie hierover?
[ Voor 7% gewijzigd door Luuk84 op 21-12-2020 16:28 ]
Waar komt die 2000/250 man vandaan? Is dit vanaf maart? Hoe zit het met de opnames vanaf okt/nov, de tweede golf is immers heel anders dan de 1e golf en ook de behandelingen zijn verbeterd.Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:05:
[...]
Complete onzin wat je roept. Alleen al onder de 40 zijn er +2000 man in het ziekenhuis beland, waarvan +250 op de IC. Ik zal je helpen.. Dat zijn niet allemaal zwakkere. Dit vaccin is 1000% meer zinvol dan vaccinatie die menig mens ook neemt (meningokokken, overlijden max 5 jongeren per jaar, hepatitis a/b/c)
Als de cijfers vanaf okt/nov heel anders zijn is het dan niet verstandiger om die cijfers te gebruiken?
Meer dan voldoende voorbeelden van "gewone gezonde mensen" die anders op de IC hebben gelegen, of erger nu tussen 6 planken liggenGrudgie schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:58:
Er leeft ondanks alles nog steeds een groep "het is maar een griepje"-roepers blijkbaar
Do { Ping } while ( LOL )
Het is cru, maar de reden van de lock-down is vooral de zorg ontlasten. Dat ouderen en zwakkeren wat versneld overlijden is ook vervelend maar niet de grootste driver achter de maatregelen.Plenkske schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:12:
[...]
Nee ze gaan alleen maar het meeste dood (procentueel). Hoe erg is dat nou ?
Sorry dat ik het zo opschrijf maar ben het dan ook totaal oneens met jou beredenering.
- doden voorkomen
- de rest
En dan is het wel afhankelijk van hoe het vaccin werkt en hoeveel er beschikbaar zijn. Als dalijk blijkt dat er heel veel beschikbaar komen van Oxford/AZ en die werken niet goed in de 65+ groep maar wel goed in de <65 groep dan kunnen ze die beter in de laatste groep gebruiken. En dan nog in bovenstaande volgorde (zorgpersoneel en kwetsbaren eerst).
alles kan off-topic
Ik heb zoals eerder hier gemeld corona en ben nu de 6e dag in isolatie.
Ik heb nog steeds verhoging. Schommelt tussen de 38 en 38.6. Dit al een paar dagen.
Houd dit in dat ik nog het virus heb?
Mijn tweede vraag. Mijn vrouw is vanwege mij ook in quarantaine en mocht na dag 5 een test doen. Dat was gisteren en is negatief getest.
Maar omdat ze vandaag wat verkouden was en ook verhoging had (38.4) zei de GGD dat ze vandaag nog een keer moest testen. Morgen hoort ze de uitslag.
Maar als zij nu wel positief getest word, moet ik dan ook weer die periode in quarantaine?
Dat is toch net precies als het griepvirus toch? Gaan er ook elk jaar zoveel mensen aan dood of liggen in het ziekenhuis. Tuurlijk is covid-19 wel net wat anders, maar het is eigenlijk net als een griepvirus die we elk jaar terug kunnen verwachten.YakuzA schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:25:
[...]
En wie denk je dat het virus bij opa en oma afleveren?
Of bij de wildvreemde in de supermarkt die op de peildatum nog net 49 was?
Alleen nu wordt alles op covid-19 gegooid en aangedikt. Want nu hoor je niks over een griepvirus.
*knip* Linkdumps zijn ongewenst
*knip* En complottheoriëen zijn dat ook
[ Voor 24% gewijzigd door ZieMaar! op 21-12-2020 16:56 ]
https://www.ad.nl/binnenl...-hoge-kwaliteit~aa2cf977/8,4 miljoen doses
Nederland heeft recht op 8,4 miljoen doses van het nu goedgekeurde vaccin. Daarvan arriveren er om precies te zijn 2.492.100 voor het einde van het eerste kwartaal, meldt een woordvoerder van Pfizer. Eerder ging het kabinet nog uit van 2,2 miljoen.
Meevallertje, 292.100 meer doses dan verwacht.
Fake news, totale onzin en desinformatieGrudgie schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:32:
[...]
Dat is toch net precies als het griepvirus toch? Gaan er ook elk jaar zoveel mensen aan dood of liggen in het ziekenhuis. Tuurlijk is covid-19 wel net wat anders, maar het is eigenlijk net als een griepvirus die we elk jaar terug kunnen verwachten.
Alleen nu wordt alles op covid-19 gegooid en aangedikt. Want nu hoor je niks over een griepvirus.
*knip*
https://kloptdatwel.nl/20...g-in-covid-19-the-system/
Kruip nog even uit dat konijnenhol waar je in zit, zolang het nog kan
Overduidelijke complottheoriën graag gewoon ff melden in de TR, tnx!
[ Voor 25% gewijzigd door ZieMaar! op 21-12-2020 16:55 ]
Is dat misschien de achterstand die Pfizer dit jaar had opgelopen bij het opstarten?Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:34:
[...]
https://www.ad.nl/binnenl...-hoge-kwaliteit~aa2cf977/
Meevallertje, 292.100 meer doses dan verwacht.
Die ze dan dus inhalen.
PSN
Het coronadashboard werkt met een driedaags gemiddelde van de NICE-opnames. Maar NICE werkt continu nog haar actuele (vandaag/gister/eergisteren) data bij. Tel daar bij op dat er in het weekend überhaupt minder mensen opgenomen worden en vandaar dat het zakt.Cruise Control schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:39:
Ondertussen, op het coronadashboard:
[Afbeelding]
Wat zou hier aan de hand zijn?
Kijk over een paar dagen nog eens naar wat er voor maandag 21-12-2020 staat dan zal je zien dat de lijn veel vlakker is door de nieuwe binnengekomen data.
Om het even visueel te maken heb ik de data die het RIVM gebruikt (hier te vinden) in een Excel-draaitabelletje gegooid.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YtAZvQZABlnItBmiER1LOtVt.jpg?f=user_large)
Eerste kolom het aantal ziekenhuisopnames uit het bestand. Het tweede getal is de som van de laatste drie dagen en de derde dan het gemiddelde.
De 43 opnames van gister en 121 van eergisteren halen het gemiddelde enorm naar beneden. Maar dat zal dus nog flink worden bijgesteld komende dagen.
[ Voor 30% gewijzigd door Jovatov op 21-12-2020 16:49 ]
Moeilijlk te zeggen. Mijn kristallen bol staat bij de reparateur, hij gaf niks meer aan.BarôZZa schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:43:
[Afbeelding]
Wanneer zou de echte einddatum zijn?
Veel zal afhangen van hoe goed mensen de regels naleven. Als men die goed naleeft is de kans vrij aannemelijk dat het na 19 januari weer wat soepeler wordt. Doen mensen lekker waar ze zin in hebben en houden ze zich niet aan de regels, dan zal er vrijwel zeker een verlenging nodig gaan zijn.
Het hangt dus voor 100 procent van het gedrag van de mensen zelf af. Men heeft het dus in eigen hand.
Virussen? Scan ze hier!
31 maart 2021BarôZZa schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:43:
[Afbeelding]
Wanneer zou de echte einddatum zijn?
Of je het virus nog hebt, geen idee maar je bent niet 24 uur klachtenvrij, dus het antwoord boeit niet echt, je kunt tot dat moment toch nergens heen.Artwido schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:30:
Ik heb twee vragen die iemand hier misschien weet.
Ik heb nog steeds verhoging. Schommelt tussen de 38 en 38.6. Dit al een paar dagen.
Mijn tweede vraag. Mijn vrouw is vanwege mij ook in quarantaine en mocht na dag 5 een test doen. Dat was gisteren en is negatief getest.
Maar omdat ze vandaag wat verkouden was en ook verhoging had (38.4) zei de GGD dat ze vandaag nog een keer moest testen. Morgen hoort ze de uitslag.
Maar als zij nu wel positief getest word, moet ik dan ook weer die periode in quarantaine?
Voor wat betreft je vrouw, ik ben aan dat als ze positief getest wordt, je (wederom) door de GGD gebeld wordt. Zij weten vast het antwoord wel op je vraag.
Kan goed. Het wordt sowieso even afwachten hoe de leveringen lopen. Dat zal de komende weken nog regelmatig bijgesteld worden verwacht ik.YakuzA schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:35:
[...]
Is dat misschien de achterstand die Pfizer dit jaar had opgelopen bij het opstarten?
Die ze dan dus inhalen.
Dit is dus een ander verhaal dan wat je eerst opschreef. Thuis blijven = quarantaine.SomerenV schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:54:
[...]
Oké, misschien verwoorde ik die reactie over het vaccin iets te simplistisch, maar in de basis is dat wel hoe het werkt. Een vaccin bevat vaak een gedeelte van een virus (in dit geval Covid19) om de reactie van het lichaam uit te lokken zodat er voldoende antilichamen aangemaakt worden. Mocht je dan met een actieve variant besmet raken dan reageert je lichaam daar sneller en adequater op. Dat wil echter niet zeggen dat een vaccin voor iedereen evenveel zin heeft wat betreft het bestrijden van het virus omdat er genoeg mensen zijn waarbij er ook zonder vaccin al voldoende antistoffen aangemaakt worden zodat ze niet ziek worden. Al zegt het RIVM wel dat een vaccin ook nog wat andere voordelen heeft waardoor het sowieso wel verstandig is om het te nemen.
Dat gezegd hebbende.... wat een hoop moraalridders hier zegPrima dat je het gedrag van anderen veroordeelt hoor, maar doe niet alsof je zelf heilig bent. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat praktisch iedereen hier in de afgelopen 9 maanden wel een keer de regels naar de eigen hand heeft gezet omdat het toevallig net wat beter uit kwam. Als je serieus nog geen enkele keer een regel verbroken hebt: chapeau! Dan heb ik oprecht respect voor je.
[...]
Je moet je laten testen als je last hebt van verkoudheid, keelpijn, hoesten, verminderde reuk of proeven, koorts of snel/moeilijk ademen. Ik heb geen van die symptomen. Zelfs een volwaardige verkoudheid is het niet. Ik hoest niet, heb geen keelpijn (alleen wat meer slijm), proef en ruik nog prima, geen koorts (ook niet gehad) en ademen gaat prima. Die paar dagen dat ik het idee had wat grieperiger te worden ben ik netjes thuis gebleven en hadden we al plannen gemaakt in het geval het aan zou houden (lees: testen en quarantaine). Puur om het te kunnen monitoren heeft m'n vriendin een nieuwe thermometer gekocht.
Mijn reactie was meer op je stelling ik hou me aan alle regels behalve met Kerst, terwijl je doodleuk aangeeft in het zelfde stuk verkouden te zijn (geweest) en niet in quarantaine (=thuis blijven) te zijn gegaan. Van mij hoeft iemand zich echt niet bij elke snottebel te laten testen, maar je verhaal kwam op mij over dat je al snotterend gewoon je 'normale' leven had aangehouden. Dus als ik je verkeerd begrepen heb, my bad!
Genoeg mensen hadden zich wel laten testen op dat moment, maar ik besloot bewust om het 2/3 dagen aan te kijken omdat ik nagenoeg zeker wist dat het niet door zou zetten en dat het geen covid19 zou zijn. In die tijd heb me echter wel gewoon aan de regels gehouden, dus geen contact met anderen gehad. Maar dat hele paniekerige gedoe mag ook wel een tandje minder. Je kunt niet hoesten of niezen of men weet niet hoe snel ze schande moeten spreken tegenwoordig. En doe je het qua regels 99% van de tijd goed dan valt men alsnog veel te hard over die 1%. Daar ben ik persoonlijk dan wel klaar mee.
Illegale feestjes, lekker vaak en veel bij anderen op bezoek en zelf bezoek ontvangen, met massale groepen bij elkaar en meer van dat soort buitensporige zaken: absoluut not done. Maar mensen die af en toe, met in acht neming van de adviezen, iets buiten de kaders treden? Daar kan ik me gewoon niet druk om maken. Ik kan me ook niet voorstellen dat daar de grote problemen vandaan komen. En zoals ik eerder aangaf is vrijwel niemand hier heilig en heeft praktisch iedereen wel eens de regels iets verbogen.
Mijn moeder heeft datzelfde ziekteverloop gehad.Artwido schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:30:
Via de GGD hebben ze toen laten weten dat als je temperatuur nog zo schommelt je nog ziek bent en mogelijk besmettelijk.
Bij mijn moeder duurde de temperatuur schommelingen bijna 2 weken. Hoop dat jij er sneller vanaf bent.
Zolang je temperatuur schommelt zit je nog in quarantaine.Mijn tweede vraag. Mijn vrouw is vanwege mij ook in quarantaine en mocht na dag 5 een test doen. Dat was gisteren en is negatief getest.
Zodra je daar vanaf bent, kun je het makkelijkste even met de ggd bellen voor advies daarover.
Zou vermoeden dat na 24u zonder klachten je beter bent verklaart door hun.
PSN
oke, tot zover geen issues. Je ziet iets gebeuren en vraagt je af waarom...Grudgie schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:58:
Ik snap no steeds niet waarom heel Nederland gevaccineerd moet worden.
er zal dus een reden zijn waarom daar dan toch voor gekozen, door mensen die het wel snappen. Wellicht dat je uitgangspunt dus niet klopt? Ik neem aan dat je dus bent gaan zoeken naar wat de reden zou kunnen zijn, maar...Doe toch alleen de ouderen/zwakke/zieke mensen, mensen met een slecht immuunsysteem. De gewone gezonde mens hoeft dat niet.
En waarom denk je dan, ondanks dat je het niet snapt, dat het dus een walgelijk verdienmodel is?Dit is gewoon 1 groot verdien model. Walgelijk hoe dit gaat zo..
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Zover ik weet mag je vrouw nog helemaal niet uit quarantaine, jij hebt nog klachten en kan haar dus besmetten. Die negatieve test zegt niet zoveel, want 2 minuten na die test kan je haar alsnog besmetten. Zolang jij klachten hebt, hoe licht ook, mag het hele gezin niet uit quarantaine.Artwido schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:30:
Pas nadat jij 24 uur klachtenvrij bent gaat de teller van 10 dagen quarantaine voor de overige gezinsleden lopen. Mogelijk kunnen gezinsleden deze 10 dagen verkorten naar 5 dagen door na 5 dagen een test te doen (dit weet ik niet zeker, wij hebben ons aan de 10 dagen gehouden).
Geen idee wie het advies voor een test voor je vrouw heeft gegeven, zover ik het kan beoordelen is het een zinloze test omdat jij nog niet genezen bent en dus in meer of mindere mate besmettelijk.
Jij hoeft volgens mij niet meer in quarantaine nadat je 24 uur klachtenvrij bent.
Maar dat is hoe ik (wij thuis) dit begrepen en gedaan hebben toen mijn partner Corona had. Corrigeer mij gerust als ik het mis heb
Verwijderd
Ongeveer 8 miljoen in die groep.. Waarvan ongeveer 1 miljoen mensen het gehad heeft. Met alle respect.. Maar er zijn weinig virussen die harder huishouden bij deze leeftijdsgroep. Het is echt heel ongebruikelijk dat normaal iemand van die leeftijd in het ziekenhuis beland. Ik zal het anders stellen... Als die groep zich niet zou vaccineren en je het virus laat gaan, dan klapt de gezondheidszorgGrudgie schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:14:
[...]
Ja 2000 van de hoeveel miljoen in Nederland? Dat is dus echt niks. Bij de meeste mensen die het virus bij zich dragen hebben amper tot geen symptomen.
Ah, bedankt, er is dus blijkbaar wat achterstallige administratie. Ik vond de daling nogal opvallend.Jovatov schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:40:
[...]
Het coronadashboard werkt met een driedaags gemiddelde van de NICE-opnames. Maar NICE werkt continu nog haar actuele (vandaag/gister/eergisteren) data bij. Tel daar bij op dat er in het weekend überhaupt minder mensen opgenomen worden en vandaar dat het zakt.
Kijk over een paar dagen nog eens naar wat er voor maandag 21-12-2020 staat dan zal je zien dat de lijn veel vlakker is door de nieuwe binnengekomen data.
[...]
Maar meer testen veroorzaakt toch niet de toename van ziekenhuis opnames en de IC opnames?Laguna schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:14:
[...]
Net als hier vorige week het gewijzigde testbeleid en de forse stijging in aantal testen daarvoor gebruikt is?
Dat is waar het nu spannend wordt, imho. En het testbeleid is al 3 weken terug gewijzigd. Vorige week zag je al hogere opname cijfers.
Blijkbaar zijn er toch goede redenen voor de lockdown.
"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"
Jammer genoeg is dit vanaf dag 1 het verhaal. Alle cijfers lopen in meer of mindere mate achter. Kijken naar 7 daagse cijfers helpt goed zoals @Jovatov aangeeft.Cruise Control schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:56:
[...]
Ah, bedankt, er is dus blijkbaar wat achterstallige administratie. Ik vond de daling nogal opvallend.
Waarom de overheid in dit soort gevallen geen andere statistieken laat weergeven snap ik niet zo goed, het heeft weinig zin om een grafiek met 21-12 weer te geven als het toch zeker weten incompleet is.
Tja, wanneer ben je verkouden? M'n keel produceert wat meer slijm dan normaal en neus is wat meer verstopt. Dat zijn symptomen van een verkoudheid. Maar hoesten doe ik niet, niezen idem dito. Geen verhoging ook. Dus zeg 't maar. Nu ben ik graag op mezelf dus sociaal contact vermijden is niet zo moeilijk voor me, maar ik leef m'n leven gewoon zoals ik dat normaal ook doe. Alleen die paar dagen dat ik griep leek te krijgen ben ik bewust thuis gebleven. Toen zeiden we ook al tegen elkaar dat mocht het aanhouden ik me zou laten testen, maar het was hetzelfde als wat ik ieder jaar heb. 2/3 dagen wat minder waarvan 1 dag dat het piekt, en that's it.BB-One schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:50:
[...]
Dit is dus een ander verhaal dan wat je eerst opschreef. Thuis blijven = quarantaine.
Mijn reactie was meer op je stelling ik hou me aan alle regels behalve met Kerst, terwijl je doodleuk aangeeft in het zelfde stuk verkouden te zijn (geweest) en niet in quarantaine (=thuis blijven) te zijn gegaan. Van mij hoeft iemand zich echt niet bij elke snottebel te laten testen, maar je verhaal kwam op mij over dat je al snotterend gewoon je 'normale' leven had aangehouden. Dus als ik je verkeerd begrepen heb, my bad!
[...]
Dat gebeurt al. Er is een vrij strenge triage voordat je op een IC terechtkomt, als een patient aangeeft dit zelf niet nodig te vinden dan komt ie daar niet terecht.Luuk84 schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:27:
[...]
Dit is eigenlijk ook wat de regering volgens mij als idee heeft, toch?
Ik vind het een interessant vraagstuk, doden voorkomen. Even een kort ethisch (?) vraagstuk; het voorkomen van doden is natuurlijk vanuit politiek oogpunt logisch. Het merendeel op de IC's met grote problemen zijn de 80+ ers (even grof en snel door de bocht). Daar wordt dus voor bepaald dat ze 'gered' moeten worden. Daar zal een groot percentage bijzitten wat dit ook wil, maar ook een deel wat het een zorg zal zijn waaraan ze naar de eeuwige jachtvelden gaan.... Nu vraag ik mij af, zou het mogelijk zijn om vooraf bij deze groep al te inventariseren of ze wel of niet geholpen willen worden op een IC, zie het als een testament bij leven. Hier zitten natuurlijk wettelijk vele haken en ogen aan, dat is bij een testament van leven ook al. Maar toch denk ik (niet gebaseerd op feiten, puur een onderbuik gevoel)dat het stiekem toch een flink % percentage op de IC zou schelen.
Het is natuurlijk een 'gevaarlijk' onderwerp, zeker voor de politiek, maar het zou in deze tijd, naar mijn mening, niet geschuwd moeten worden. Ik snap dat hier heel veel haken en ogen aanzitten, maar gezien het aantal rigoreuze besluiten van de afgelopen tijd, vind ik dat dit onderwerp toch ook wel aandacht zou moeten verdienen? Of gebeurd dit al en heb ik dit gemist?
Hoe denken jullie hierover?
Er is één bevolking.42erik schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:49:
[...]
Een deel van de bevolking doet maar bedoel je.
Een bijzonder groot deel van de bevolking doet hard zijn best, al lijkt het hier regelmatig zo dat alleen deelnemers van dit forum zich aan de regels zouden houden.
En uiteraard is het goed dat mensen die hun best doen, inderdaad hun best doen. Maar mijn praktijkervaring is dat dit sowieso toch niet de mensen zijn die ik voorbij zie komen als zijnde SARS-CoV-2 drager. @LZ86 zal er uiteraard in grotere getale zien dan dat ik doe. Maar de patiënten met SARS-CoV-2 dragerschap of daadwerkelijk COVID-19 klachten zijn bij herhaling nu niet bepaald de mensen die hun contact significant lijken te beperken.
Ik bedoel, de afgelopen maand 5 borrels met vrienden thuis, bij een diversiteit aan familie langs geweest, nog een paar keer wezen winkelen. Dat zijn dus een beetje de verhalen die ik hoor als de 'nee, ik heb geen idee waar ik het opgelopen heb' verklaring.
Dan houdt het bij mij dus gewoon op. Ja, ik begrijp dat het lastig is allemaal. Ik heb zelf al 9 maanden geen voet binnen een supermarkt gezet. Ik ben in geheel 2020 2x op een wat rustig terras geweest waarbij mijn lievelingsplekjes zelfs vermeden omdat het te druk was. Om reisbewegingen te beperken heb ik in de afgelopen 12 maanden mijn familie 2x gezien. Mijn partner haar familie woont in het buitenland, heeft zij helemaal niet gezien dit jaar. Daarnaast heb ik een op 1 hand te tellen aantal sociale contacten buiten werktijd gehad dit jaar.
En als je dan vanuit patiënten keer op keer dat soort absolute egocentrische onzin hoort, dan ben je voor mij als patiënt gewoon af.
We zijn allen volwassen. We hebben allen een eigen verantwoording om te dragen binnen deze maatschappij. En we hebben allen de gevolgen van onze eigen keuzes te dragen. En ja, bij massaal wisselend sociale contacten betekend dit dus een sterk verhoogd risico voor jezelf en de mensen in je directe omgeving.
Is dit vaak al niet te laat? Zijn ze dan nog in staat tot het zelf aangeven? Daar nog los van, is op dat de vraag stellen sowieso al niet te laat?migchiell schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:07:
[...]
Dat gebeurt al. Er is een vrij strenge triage voordat je op een IC terechtkomt, als een patient aangeeft dit zelf niet nodig te vinden dan komt ie daar niet terecht.
En ik ben ook wel benieuwd waar ik deze informatie kan vinden?psychodude schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:12:
[...]
Sterker nog, en hoewel dit mogelijk per ziekenhuis enigszins zal verschillen, vind die triage soms al zeer vroeg plaats. Zeker bij mensen van 80+ is dit vaak één van de eerste aantekeningen binnen het dossier van een COVID-19 patiënt bij opname. Een risico inventarisatie op basis van leeftijd en comorbiditeit waarbij een mortaliteit risico wordt bepaald om op hand daarvan op basis van medische gronden een IC opname te verantwoorden of te weigeren, nog voordat er daadwerkelijk een directe noodzaak is tot IC opname. Iedereen weet dan eigenlijk direct waar die aan toe is.
[ Voor 48% gewijzigd door Luuk84 op 21-12-2020 17:15 ]
Verder zou ik sowieso persoonlijk nooit medische adviezen aannemen van hoofdzakelijk it-ers.
Ik ben zelf in isolatie. Dus ik kom niet met mijn vrouw en zoon in contact.Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:54:
[...]
Zover ik weet mag je vrouw nog helemaal niet uit quarantaine, jij hebt nog klachten en kan haar dus besmetten. Die negatieve test zegt niet zoveel, want 2 minuten na die test kan je haar alsnog besmetten. Zolang jij klachten hebt, hoe licht ook, mag het hele gezin niet uit quarantaine.
Pas nadat jij 24 uur klachtenvrij bent gaat de teller van 10 dagen quarantaine voor de overige gezinsleden lopen. Mogelijk kunnen gezinsleden deze 10 dagen verkorten naar 5 dagen door na 5 dagen een test te doen (dit weet ik niet zeker, wij hebben ons aan de 10 dagen gehouden).
Geen idee wie het advies voor een test voor je vrouw heeft gegeven, zover ik het kan beoordelen is het een zinloze test omdat jij nog niet genezen bent en dus in meer of mindere mate besmettelijk.
Jij hoeft volgens mij niet meer in quarantaine nadat je 24 uur klachtenvrij bent.
Maar dat is hoe ik (wij thuis) dit begrepen en gedaan hebben toen mijn partner Corona had. Corrigeer mij gerust als ik het mis heb
Mijn vrouw en zoon moesten op de dag dat ik positief was getest 5 dagen in quarantaine en dan een test doen. Dat was gisteren. Daarna hoefden ze niet meer in quarantaine.
Ik blijf nog steeds in isolatie.
[ Voor 99% gewijzigd door psychodude op 21-12-2020 17:19 ]
Hoe bedoel je waar je deze informatie kan vinden? Het zijn aantekeningen binnen het individuele patiënten dossier.Luuk84 schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:10:
En ik ben ook wel benieuwd waar ik deze informatie kan vinden?
Waarom bel je niet gewoon je huisarts, die er voor gestudeerd heeft?Artwido schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:30:
Zo heb ik hem ook in mijn hoofd jaDrardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:54:
[...]
Zover ik weet mag je vrouw nog helemaal niet uit quarantaine, jij hebt nog klachten en kan haar dus besmetten. Die negatieve test zegt niet zoveel, want 2 minuten na die test kan je haar alsnog besmetten. Zolang jij klachten hebt, hoe licht ook, mag het hele gezin niet uit quarantaine.
Er is verschil tussen isolatie en quarantaine. Je gaat in isolatie als je eigen sanitair, eigen kamer hebt en vaak in het geval er eten voor je deur gezet kan worden (uiteraard het liefst ook eigen keuken maar dat is redelijk ondoenbaar), in dat geval worden huisgenoten gezien als nauwe contacten omdat het laatste contactmoment met de besmette persoon het moment voor isolatie is. Hun quarantaine gaat dus in op moment isolatie van positief getest persoon.Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:54:
[...]
Je gaat in quarantaine als je dus niet over deze dingen beschikt, in o.a. de Randstad en andere grote steden is er vaak geen beschikking over eigen sanitair dus is het dan vooral quarantaine met hele huishouden. In dat geval geldt wat jullie beschrijven.
Aangezien @Artwido aangeeft dat hij in isolatie zit en totaal geen direct contact meer heeft gehad met een ander persoon, klopt wat hij vertelde over zijn huisgenoten.
Ik moet eelijk zeggen (n=4) dat in mijn kennissenkring alle gevallen juist bij de voorzichten zaten, niet bij de mensen die het wat minder nauw nemen, gek genoeg. Besmettingsbron onbekend. Ik bij geen van deze gevallem redenen om hun voorzichtheid te betwijfelen; dit zijn mensen die omkeren bij drukte en nee durven zeggen tegen bezoek en vrienden.psychodude schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:08:
[...]
Er is één bevolking.
En uiteraard is het goed dat mensen die hun best doen, inderdaad hun best doen. Maar mijn praktijkervaring is dat dit sowieso toch niet de mensen zijn die ik voorbij zie komen als zijnde SARS-CoV-2 drager. @LZ86 zal er uiteraard in grotere getale zien dan dat ik doe. Maar de patiënten met SARS-CoV-2 dragerschap of daadwerkelijk COVID-19 klachten zijn bij herhaling nu niet bepaald de mensen die hun contact significant lijken te beperken.
[ Voor 11% gewijzigd door ijdod op 21-12-2020 17:45 ]
Goed punt, als er geen contact met de andere huisgenoten is, is het anders. Ik was daar even niet vanuit gegaan, aangezien ik niet zou weten hoe ik dat hier zou doen.Pompi schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:36:
[...]
[...]
Er is verschil tussen isolatie en quarantaine. Je gaat in isolatie als je eigen sanitair, eigen kamer hebt en vaak in het geval er eten voor je deur gezet kan worden (uiteraard het liefst ook eigen keuken maar dat is redelijk ondoenbaar), in dat geval worden huisgenoten gezien als nauwe contacten omdat het laatste contactmoment met de besmette persoon het moment voor isolatie is. Hun quarantaine gaat dus in op moment isolatie van positief getest persoon.
Je gaat in quarantaine als je dus niet over deze dingen beschikt, in o.a. de Randstad en andere grote steden is er vaak geen beschikking over eigen sanitair dus is het dan vooral quarantaine met hele huishouden. In dat geval geldt wat jullie beschrijven.
Aangezien @Artwido aangeeft dat hij in isolatie zit en totaal geen direct contact meer heeft gehad met een ander persoon, klopt wat hij vertelde over zijn huisgenoten.
Deze is wel interesant: als je positief zonder klachten test geldt dit "U mag direct uit isolatie als u tot 5 dagen na de testafname geen klachten heeft gekregen die passen bij COVID-19. De GGD bespreekt met u wanneer dit is. "
Maar dan kun je toch asymptomatisch zijn? Of heb ik dat nu verkeerd?
Het gesprek over behandelbeperkingen (wil de patient, indien nodig, beademd worden/gereanimeerd worden/naar de IC?) wordt vaak al lang, jaren, voordat het aan de orde is gevoerd met patienten. In theorie zou het bij elke patient, hoe jong en gezond ook, gevraagd moeten worden, maar zeker bij ouderen die voor Corona ook al onder behandeling waren zou dit bekend moeten zijn.Luuk84 schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:10:
[...]
Is dit vaak al niet te laat? Zijn ze dan nog in staat tot het zelf aangeven? Daar nog los van, is op dat de vraag stellen sowieso al niet te laat?
Klopt. Ik woon nu op de zolder die al was ingericht als logeerkamer. Ik heb een eigen toilet en mijn vrouw zet mijn eten onderaan de trap.Pompi schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:36:
[...]
[...]
Er is verschil tussen isolatie en quarantaine. Je gaat in isolatie als je eigen sanitair, eigen kamer hebt en vaak in het geval er eten voor je deur gezet kan worden (uiteraard het liefst ook eigen keuken maar dat is redelijk ondoenbaar), in dat geval worden huisgenoten gezien als nauwe contacten omdat het laatste contactmoment met de besmette persoon het moment voor isolatie is. Hun quarantaine gaat dus in op moment isolatie van positief getest persoon.
Tenzij je een tuinhuisje/zolderkamer met sanitair/etc. hebt is het inderdaad erg lastig te doen.42erik schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:43:
[...]
Goed punt, als er geen contact met de andere huisgenoten is, is het anders. Ik was daar even niet vanuit gegaan, aangezien ik niet zou weten hoe ik dat hier zou doen.
Ja dat met 5 dagen is gericht op asymptomatische personen. Maar opheffen van isolatie/quarantaine gaat in overleg met de GGD die op dag 5 belt met de vraag of er nog klachten zijn ontstaan, want de "kleinere" klachten zoals hoofdpijn zouden mensen anders soms over het hoofd zien.Deze is wel interesant: als je positief zonder klachten test geldt dit "U mag direct uit isolatie als u tot 5 dagen na de testafname geen klachten heeft gekregen die passen bij COVID-19. De GGD bespreekt met u wanneer dit is. "
Maar dan kun je toch asymptomatisch zijn? Of heb ik dat nu verkeerd?
Ik doel op de afspraken die hierover gemaakt zijn, gelukkig kan ik de patiëntendossiers niet zienpsychodude schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:18:
[...]
Hoe bedoel je waar je deze informatie kan vinden? Het zijn aantekeningen binnen het individuele patiënten dossier.
Klopt.nocalimero schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:58:
[...]
Maar meer testen veroorzaakt toch niet de toename van ziekenhuis opnames en de IC opnames?
Dat is waar het nu spannend wordt, imho. En het testbeleid is al 3 weken terug gewijzigd. Vorige week zag je al hogere opname cijfers.
Blijkbaar zijn er toch goede redenen voor de lockdown.
Het aantal dagelijkse testen is ook al 3 weken veel hoger dan in november, dus daar verkijkt men zich al snel op. Bij de weekrapportage morgen zien we pas weer hoe het er werkelijk voor staat qua besmettingen.
In de ziekenhuizen is er inderdaad een toename van COVID-19 patiënten, maar vooralsnog niet exponentieel. De lichte stijging in besmettingen zal daar aan ten grondslag liggen. Er zijn inderdaad goede redenen voor een lockdown als het doel is de zorg te ontlasten en dat is het doel.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Let wel dat bij eigen observaties vanuit persoonlijke kring je observatie natuurlijk al snel wat gekleurd is door sowieso hoe je eigen kring eruit ziet. Als ook de bias tot het laten testen. Iemand die meer voorzichtig is laat zich mogelijk ook eerder testen en is over de test uitslag mogelijk opener.ijdod schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:41:
[...]
Ik moet eelijk zeggen (n=4) dat in mijn kennissenkring alle gevallen juist bij de voorzichten zaten, niet bij de mensen die het wat minder nauw nemen, gek genoeg. Besmettingsbron onbekend. Ik bij geen van deze gevallem redenen om hun voorzichtheid te betwijfelen; dit zijn mensen die omkeren bij drukte en nee durven zeggen tegen bezoek en vrienden.
Dit soort zaken zijn veelal gewoon lokale werkafspraken die een bepaald specialisme hanteert. Niet echt iets dat op regionaal of landelijk niveau per se wordt afgesproken om op wijze x te documenteren of op tijdstip y te bespreken. Vaak zie je wel dat op verschillende locaties daarin wel soortgelijke dingen wordt gedaan in de zin van wanneer dit besproken wordt en hoe dit wordt vastgelegd. Dus ik vermoed dat dit in dit geval voor de COVID-19 overwegingen weinig anders zal zijn.Luuk84 schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:53:
Ik doel op de afspraken die hierover gemaakt zijn, gelukkig kan ik de patiëntendossiers niet zien
Sowieso is bespreken van reanimatie beleid en IC beleid daarin wel redelijk gestandaardiseerd.
Dit is inderdaad de theorie. In de praktijk gaat die vlieger lang niet altijd op. Zeker de gevallen waarbij dit nooit besproken is i.c.m een acute opname. Daarom ben ik erg benieuwd naar de praktijk i.c.m. Corona en afspraken die hierover gemaakt zijn en waar ik deze kan vinden.migchiell schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:47:
[...]
Het gesprek over behandelbeperkingen (wil de patient, indien nodig, beademd worden/gereanimeerd worden/naar de IC?) wordt vaak al lang, jaren, voordat het aan de orde is gevoerd met patienten. In theorie zou het bij elke patient, hoe jong en gezond ook, gevraagd moeten worden, maar zeker bij ouderen die voor Corona ook al onder behandeling waren zou dit bekend moeten zijn.
Nu je het zegt, herkenbaar... de colega's die er het best opletten zijn degene die het krijgen lijkt het wel bij ons. Laten we maar niet causaliteit en correlatie gaan verwarrenijdod schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:41:
[...]
Ik moet eelijk zeggen (n=4) dat in mijn kennissenkring alle gevallen juist bij de voorzichten zaten, niet bij de mensen die het wat minder nauw nemen, gek genoeg. Besmettingsbron onbekend. Ik bij geen van deze gevallem redenen om hun voorzichtheid te betwijfelen; dit zijn mensen die omkeren bij drukte en nee durven zeggen tegen bezoek en vrienden.
Oh, dat is goed mogelijk, het was ook niet zozeer als weerleggjng bedoeld, meer als indicatie dat het niet alleen mensen raakt die de regels wat losser interpreteren. Ik ken ook gevallen waarvan ik simpelweg niet weet hoe precies ze het nemen.... (waarvan er een op de dag dat hij getest wordt nog even op de afdeling langs loopt. Hij bleek positief. En dat is in een ziekenhuis...psychodude schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:00:
[...]
Let wel dat bij eigen observaties vanuit persoonlijke kring je observatie natuurlijk al snel wat gekleurd is door sowieso hoe je eigen kring eruit ziet. Als ook de bias tot het laten testen. Iemand die meer voorzichtig is laat zich mogelijk ook eerder testen en is over de test uitslag mogelijk opener.
Dat veranderd de zaak, dat had ik er niet uit begrepen sorry. Dan geldt 10 dagen vanaf het laatste nauwe contact volgens mij. En dat kan je wellicht inkorten met na 5 dagen een test, maar dat weet ik dus niet zekerArtwido schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:10:
[...]
Ik ben zelf in isolatie. Dus ik kom niet met mijn vrouw en zoon in contact.
Mijn vrouw en zoon moesten op de dag dat ik positief was getest 5 dagen in quarantaine en dan een test doen. Dat was gisteren. Daarna hoefden ze niet meer in quarantaine.
Ik blijf nog steeds in isolatie.
[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 21-12-2020 19:39 ]
Klopt. Na 5 dagen mochten ze een test doen.Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 19:38:
[...]
Dat veranderd de zaak, dat had ik er niet uit begrepen sorry. Dan geldt 10 dagen vanaf het laatste nauwe contact volgens mij. En dat kan je wellicht inkorten met na 5 dagen een test, maar dat weet ik dus niet zeker
42erik schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:02:
[...]
Nu je het zegt, herkenbaar... de colega's die er het best opletten zijn degene die het krijgen lijkt het wel bij ons. Laten we maar niet causaliteit en correlatie gaan verwarren
[Afbeelding]
quote: title text, verplichtCorrelation doesn't imply causation, but it does waggle its eyebrows suggestively and gesture furtively while mouthing 'look over there'.
"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!
Ik kan me hier dus echt boos om maken. Onze Pieter die wéér de mist in gaat. En dan vragen mensen zich af waarom er zoveel complotdenkers zijn. Zie hier een van de redenen. Het collectieve verlies van vertrouwen in conventionele media is hen grotendeels zelf aan te schrijven.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Pieter wie?Jedi_Pimp schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:06:
https://www.geenstijl.nl/5156872/dont-publish-and-damn-you/
Ik kan me hier dus echt boos om maken. Onze Pieter die wéér de mist in gaat. En dan vragen mensen zich af waarom er zoveel complotdenkers zijn. Zie hier een van de redenen. Het collectieve verlies van vertrouwen in conventionele media is hen grotendeels zelf aan te schrijven.
PSN
Want? Geheel in de GeenStijl waardige trend wordt de beste man een soort van afgefakkeld, maar het is mij eigenlijk geheel onduidelijk op basis waarvan.Jedi_Pimp schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:06:
https://www.geenstijl.nl/5156872/dont-publish-and-damn-you/
Er wordt een quote aangehaald:
Daarmee kan een ieder van ons het toch alleen maar eens zijn?Je wil niet dat het beleid ineens niet wordt opgevolgd
En het er bij geplaatste fragment maakt nu ook niet direct duidelijk waarom GeenStijl hier schrijft wat zij schrijven. Dus ik ben benieuwd op wat voor wijze de man de mist in gegaan is?
@GrudgieWolly schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:27:
[...]
Waar komt die 2000/250 man vandaan? Is dit vanaf maart? Hoe zit het met de opnames vanaf okt/nov, de tweede golf is immers heel anders dan de 1e golf en ook de behandelingen zijn verbeterd.
Als de cijfers vanaf okt/nov heel anders zijn is het dan niet verstandiger om die cijfers te gebruiken?
@Verwijderd Heb je nog kunnen vinden waar die 2000/250 man vandaan kwamen?
Ik zag via openinfo dat er tot 40 jaar in totaal (dus vanaf maart) 24 mensen overleden zijn, dus om in die leeftijdsgroep Corona te overleven heb je het vaccin eigenlijk niet nodig?
[
Volgens mij controleert de pers de overheid. Waar het toe kan leiden als de overheid zo maar zijn gang kan gaan is nu te zien bij het toeslagendrama. Het niveau van de vragen bij de persconferentie word volgens mij door iedereen wel bedroevend gevonden, juist hierdoor. Het interesseert ze niet, alles word gewoon klakkeloos overgetypt.psychodude schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:20:
[...]
Want? Geheel in de GeenStijl waardige trend wordt de beste man een soort van afgefakkeld, maar het is mij eigenlijk geheel onduidelijk op basis waarvan.
[...]
Daarmee kan een ieder van ons het toch alleen maar eens zijn?
En het er bij geplaatste fragment maakt nu ook niet direct duidelijk waarom GeenStijl hier schrijft wat zij schrijven. Dus ik ben benieuwd op wat voor wijze de man de mist in gegaan is?
Eens maar toch een paar opmerkingen. Het oude GStijl onder Weesie is er niet meer, het is nu een clickbait site helaas want ze voegden wel iets toe.jip_86 schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:28:
[...]
Volgens mij controleert de pers de overheid. Waar het toe kan leiden als de overheid zo maar zijn gang kan gaan is nu te zien bij het toeslagendrama. Het niveau van de vragen bij de persconferentie word volgens mij door iedereen wel bedroevend gevonden, juist hierdoor. Het interesseert ze niet, alles word gewoon klakkeloos overgetypt.
En primair is de Tweede Kamer de controlerende instantie - maar daar deden maar 2 van de 150 kamerleden dat werk in de toeslagen affaire dus daar kunnen we niet op vertrouwen bleek (en ach - het is maar de basis van onze democratie ... tenslotte)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik begrijp niet wat de relevantie is van de in jouw ogen gebruikelijke gang van zaken van GeenStijl. Mijn doel is om het handelen van de hoofdredacteur van de Volkskrant te bekritiseren - dat het vehikel nu een GeenStijl artikel is, maakt niet uit.psychodude schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:20:
[...]
Want? Geheel in de GeenStijl waardige trend wordt de beste man een soort van afgefakkeld, maar het is mij eigenlijk geheel onduidelijk op basis waarvan.
[...]
Daarmee kan een ieder van ons het toch alleen maar eens zijn?
Pieter Klok heeft meermaals soortgelijke uitspraken gedaan. Het is daarnaast evident gebleken dat er de afgelopen 9 maanden amper ruimte is geweest in de VK voor critici en anderzijds artikelen die op een verdiepende wijze de morele kant van het verhaal challengen.
Pas de afgelopen 1-2 maanden zou je kunnen spreken van dergelijke ruimte bij andere kwaliteitskranten (NRC). De vanzelfsprekende ondertoon waarmee Klok dit soort uitspraken doet, vind ik echt schokkend. Zeker in combinatie met de zeer beperkte programmeringen van talkshows als Op1, waarvan bekend is dat sommige redacties soortgelijke keuzes hebben gemaakt. Nogmaals, dit werkt radicale gedachten en complotdenkers alleen maar in de hand.
"Ich verteidige den Atheismus als die notwendige und selbstverständliche Form menschlicher Intelligenz" - Max Bense, Professor der Philosophie und Wissenschaftstheorie, 1910-1990
Maar dat de pers een controlerende functie heeft / zou moeten hebben (wil die discussie even in het midden laten), doet toch niet af aan het volgende:jip_86 schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:28:
[...]
Volgens mij controleert de pers de overheid. Waar het toe kan leiden als de overheid zo maar zijn gang kan gaan is nu te zien bij het toeslagendrama. Het niveau van de vragen bij de persconferentie word volgens mij door iedereen wel bedroevend gevonden, juist hierdoor. Het interesseert ze niet, alles word gewoon klakkeloos overgetypt.
De insteek van de pers moet toch niet zijn om anarchie te creëren binnen de samenleving? De manier waarop GeenStijl het aangehaalde fragment onderuit haalt wekt een beetje die suggestie.Je wil niet dat het beleid ineens niet wordt opgevolgd
Het feit dat vragen bij de persconferentie van een bedroevend niveau zijn heeft naar mijn mening overigens weinig te maken met desinteresse, maar is gewoon hoe onze moderne maatschappij in elkaar steekt. Alles draait om clickbait en populisme is hot. En veel vragen zijn dan ook weinig anders geformuleerd dan de hoop op een goede clickbait titel voor het volgende stuk. Dat is geen desinteresse, dat zijn financiële belangen. Niet dat dat overigens heel veel beter is. Maar natuurlijk wel gewoon iets dat je je moet realiseren bij vergaren van nieuws.
Verwijderd
Gewoon simpel de nice website. <20: 750 (vast meest kleine kindjes), 20-30: 600, 30-40: 1000. Geeft ruim 2000.Wolly schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:24:
[...]
@Grudgie
@Verwijderd Heb je nog kunnen vinden waar die 2000/250 man vandaan kwamen?
Ik zag via openinfo dat er tot 40 jaar in totaal (dus vanaf maart) 24 mensen overleden zijn, dus om in die leeftijdsgroep Corona te overleven heb je het vaccin eigenlijk niet nodig?
[Afbeelding][
Op de ic: tegen de 200.
Jij geeft aan dat voor 24 doden het niet de moeite is, tot nu toe, dus rond de 200 als het virus is uitgeraasd. Voor andere ziektes als meningokokken word je voor veel veel minder ingeënt.
Acute opname betekent natuurlijk niet dat de patient direct niet meer aanspreekbaar is. Maar in die gevallen, onbekende patient en niet aanspreekbaar, ja dan zal men er vanuit gaan dat er geen behandelbeperking geldt.Luuk84 schreef op maandag 21 december 2020 @ 18:01:
[...]
Dit is inderdaad de theorie. In de praktijk gaat die vlieger lang niet altijd op. Zeker de gevallen waarbij dit nooit besproken is i.c.m een acute opname. Daarom ben ik erg benieuwd naar de praktijk i.c.m. Corona en afspraken die hierover gemaakt zijn en waar ik deze kan vinden.
Dat is nu met Covid niet anders dan anders. Het exacte beleid kun je navragen bij je ziekenhuis.
Jij bent degene die hier weinig anders doet dan een linkdrop naar een uiterst belabberd geschreven stukje tekst op GeenStijl. Met een vrij weinig zeggend stukje begeleidende tekst waar inhoudelijk niets duidelijk gemaakt wordt. Je doel om het handelen van de hoofdredacteur van de Volkskrant te bekritiseren wordt daarin dus bijzonder slecht duidelijk gemaakt.Jedi_Pimp schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:34:
Ik begrijp niet wat de relevantie is van de in jouw ogen gebruikelijke gang van zaken van GeenStijl. Mijn doel is om het handelen van de hoofdredacteur van de Volkskrant te bekritiseren - dat het vehikel nu een GeenStijl artikel is, maakt niet uit.
Ik lees de Volkskrant niet. Dus ik heb geen zicht op de hoe gekleurd de berichtgeving in de Volkskrant is. Je lijkt er ergens vanuit te gaan dat iedereen de Volkskrant leest. Iets dat gewoon bij voorbaat al onwaar is. Je kunt dan ook gewoon niet verwachten dat bij het linkdroppen er ook maar enige goede zinnige discussie uit voort vloeit.Jedi_Pimp schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:34:
Pieter Klok heeft meermaals soortgelijke uitspraken gedaan. Het is daarnaast evident gebleken dat er de afgelopen 9 maanden amper ruimte is geweest in de VK voor critici en anderzijds artikelen die op een verdiepende wijze de morele kant van het verhaal challengen.
Sowieso doe je nu een stelling, maar onderbouw je deze niet. Ook dat kan beter.
Binnen de programmering binnen talkshows ben ik het daarentegen niet zozeer met je eens. Hierin wordt ook gewoon de ruimte geboden voor mensen die kritiek uiten en wordt kritiek bespreekbaar gemaakt. Mensen als Maurice de Hond, maar ook artsen die kritiek hebben geuit zoals Andre Steketee, (emiretus) hoogleraren als Pierre Capel en voor wat het waard is celebrities als Famke Louise hebben ruimte tot spreken gehad. Ook Team Red is vaak genoeg in beeld geweest. De vraag is dus een beetje in die zin, wat verwacht je in deze zelf te zien? Of met name wie verwacht je te zien?Jedi_Pimp schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:34:
Pas de afgelopen 1-2 maanden zou je kunnen spreken van dergelijke ruimte bij andere kwaliteitskranten (NRC). De vanzelfsprekende ondertoon waarmee Klok dit soort uitspraken doet, vind ik echt schokkend. Zeker in combinatie met de zeer beperkte programmeringen van talkshows als Op1, waarvan bekend is dat sommige redacties soortgelijke keuzes hebben gemaakt. Nogmaals, dit werkt radicale gedachten en complotdenkers alleen maar in de hand.
Je boodschap blijft vooralsnog vooral onduidelijk.
Je degradeert mijns inziens nu de meest belangrijke rol van de pers door er zelf de dimensie van anarchie creëren erbij te betrekken. Het feit dat Klok dit benoemt, betekent niet dat het een reëel gevaar is. Daarnaast zit er een gezonde marge tussen het plaatsen van kritische artikelen enerzijds en het beleid compleet affakkelen en oproepen tot wanorde anderzijds.psychodude schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:44:
Maar dat de pers een controlerende functie heeft / zou moeten hebben (wil die discussie even in het midden laten), doet toch niet af aan het volgende:
[...]
De insteek van de pers moet toch niet zijn om anarchie te creëren binnen de samenleving? De manier waarop GeenStijl het aangehaalde fragment onderuit haalt wekt een beetje die suggestie.
Ik ken zelf een hoogleraar (die mede het NRC artikel van vorige week "Deze lockdown is disproportioneel" heeft geschreven) die na kritische uitspraken in april is bedolven onder haatmails en dubieuze publiciteit en mede hierdoor erg voorzichtig is geworden met het uiten van zijn mening. Deze zelfde hoogleraar is vervolgens nog en passant gebeld met de mededeling dat er tijdelijk geen al te kritische gasten welkom waren om bij te dragen aan het maatschappelijke draagvlak voor de maatregelen.
Barbara Baarsma was tot voor kort een graag geziene gast bij onder andere de talkshow M, maar na het schrijven van een kritische noot in de NRC is ze nergens meer te bekennen.
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Helaas vinden we dit normaal maar vragen we ons wel af waarom er de laatste tijd zoveel radicale gedachten in het land leven ten aanzien van "main stream media".
@MikeyMan
Ik ben blij dat ik je er in ieder geval over heb kunnen laten nadenken
@psychodude
Ik hoop dat bovenstaande meer achtergrondinformatie geeft over mijn standpunt. Help me herinneren dat ik morgen een verdiepend panel discussie van De Nieuwe Wereld post waarin e.e.a. duidelijk(er) verwoord wordt.
[ Voor 7% gewijzigd door Jedi_Pimp op 21-12-2020 23:21 ]
Daar ben ik het dus niet mee eens. De manier waarop Klok dit verwoord vind ik een verstandige houding. De rol van de pers moet niet zijn dat de bevolking het overheidsbeleid in de wind slaat. De pers moet dan in dat opzicht voorzichtig zijn met wat zij publiceren. Dit is niet eens zozeer een opinie stuk, dit is helaas gewoon realiteit. Mensen, of in ieder geval sommigen, zij nu eenmaal gewoon erg makkelijk beïnvloedbaar. En als pers heb je dan ook gewoon een verantwoordelijkheid om hier op adequate wijze mee om te gaan. Waarin kritiek uiten mag, maar je toch echt moet voorkomen dat door jouw boodschappen jouw lezers het gestelde overheidsbeleid links laten liggen.Jedi_Pimp schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:12:
Je degradeert mijns inziens nu de meest belangrijke rol van de pers door er zelf de dimensie van anarchie creëren erbij te betrekken.
Want met dit laatste bereik je namelijk niet het doel om de overheid te controleren op een juiste wijze. Sterker nog, je draagt dan bij als partij om het gezag van de overheid te ondermijnen. En dat is toch heel iets anders.
Daar ben ik het toch ook niet geheel mee eens. Groepen als Viruswaarheid toont hoe ook binnen deze crisis mensen beïnvloedbaar zijn en blijven om zich op een soort anti-establishment wijze op te stellen. Iets dat nota bene weinig nieuw is. Deze beïnvloedbaarheid kennen we natuurlijk al lange tijd.Jedi_Pimp schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:12:
Het feit dat Klok dit benoemt, betekent niet dat het een reëel gevaar is.
Dat ben ik daarentegen dan zeker wel met je eens. Maar zoals gezegd, ik lees geen Volkskrant. Dus inhoudelijk kan ik niet oordelen hierover.Jedi_Pimp schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:12:
Daarnaast zit er een gezonde marge tussen het plaatsen van kritische artikelen enerzijds en het beleid compleet affakkelen en oproepen tot wanorde anderzijds.
Maar dit gaat beide kanten uit, zo ook de (doods)bedreigingen van bijvoorbeeld OMT leden en bedreigingen geuit richting politici. En dit is naar mijn mening dus juist één van de redenen waarom je als mainstream media platform een zekere verantwoordelijkheid hebt om een afweging te maken tussen wat je wel en niet kunt publiceren. Niet om mensen de mond te snoeren, maar omdat er in Nederland te veel gestoorde individuen vrij rondlopen die niet in staat zijn om zonder bedreigingen een discussie aan te gaan (ieder getal meer dan 0 is te veel).Jedi_Pimp schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:12:
Ik ken zelf een hoogleraar (die mede het NRC artikel van vorige week "Deze lockdown is disproportioneel" heeft geschreven) die na kritische uitspraken in april is bedolven onder haatmails en dubieuze publiciteit en mede hierdoor erg voorzichtig is geworden met het uiten van zijn mening.
Dit is een hele lastige. Waarbij in een ideale wereld ten alle tijden men vrij zou moeten kunnen zijn om kritiek op beleid te uitten, leven we helaas niet in een ideale wereld. En tijdens een crisis is het belangrijk dat je als maatschappij zoveel mogelijk één koers vaart. Dit zoveel mogelijk solidair, als geheel. Indien eenieder zijn eigen pad trekt, dan is het chaos.Jedi_Pimp schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:12:Deze zelfde hoogleraar is vervolgens nog en passant gebeld met de mededeling dat er tijdelijk geen al te kritische gasten welkom waren om bij te dragen aan het maatschappelijke draagvlak voor de maatregelen.
En ook hierin hoef je het lang niet altijd eens te zijn. Maar net als dat op het moment dat je op een zinkend schip staat en verwacht wordt naar de kapitein te luisteren, het niet het moment is om dan het beleid van de kapitein te bekritiseren, is het ook niet heel erg praktisch om als redelijk publiek onderdeel van de samenleving te poten onder het gestelde overheidsbeleid weg te zagen.
Je bedoelt de kritische noot in NRC van 16 december j.l.? We zijn nu drie werkdagen verder... Nog wat vroeg om te spreken van nergens meer te bekennen als je het mij vraagt.Jedi_Pimp schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:12:Barbara Baarsma was tot voor kort een graag geziene gast bij onder andere de talkshow M, maar na het schrijven van een kritische noot in de NRC is ze nergens meer te bekennen.
Het ontbreekt mij eigenlijk toch nog een beetje naar wie je nu eigenlijk verwacht te zien.Jedi_Pimp schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:12:
Zo kan ik nog wel even doorgaan. Helaas vinden we dit normaal maar vragen we ons wel af waarom er de laatste tijd zoveel radicale gedachten in het land leven ten aanzien van "main stream media".
Daarnaast vraag ik mij af, mede gezien je voorbeeld van Barbara Baarsma, hoe onpartijdig je kijkt naar je eigen indruk in deze naar voor wat betreft spreektijd van mensen die kritiek uiten op de maatregelen. Gevoelsmatig kan ik zeggen dat ik Maurice de Hond veel te vaak voorbij zie komen. Maar ik besef mij dat dit gekleurd wordt doordat het negatieve vaak beter blijft hangen dan het positieve. In absolute zin heeft hij niet de meeste spreektijd.
Hoeveel spreektijd critici dan zouden moeten hebben is een beetje een samenspel tussen de verhouding binnen de maatschappij en staat van de crisis op dat moment. Gaat het slecht, dan relatief gezien even wat meer inzet op saamhorigheid op dat moment. Gaat het goed, prima om dan even kritisch te reflecteren op hoe het één en ander gegaan is, wat is er goed gegaan, wat kan beter.
Dat werkt als er enigszins consensus is over wanneer het slecht of goed gaat. Als beide gesprekspartners het er over eens zijn dat het slecht gaat, dan kan een open gesprek gevoerd worden over b.v. welke maatregel het beste is. Het grote probleem is volgens mij dat die consensus ontbreekt. Je ziet dat de ernst van de situatie telkens weer gebagatelliseerd wordt. Als er zo'n fundamenteel verschil van inzicht is is een open gesprek ook niet mogelijk.psychodude schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:01:
Gaat het slecht, dan relatief gezien even wat meer inzet op saamhorigheid op dat moment. Gaat het goed, prima om dan even kritisch te reflecteren op hoe het één en ander gegaan is, wat is er goed gegaan, wat kan beter.
Hij wil.
Het zou goed zijn als ze gewoon een evenwichtig geluid lieten horen. Als je na een lockdownrondje maakt op straat kan ik niet geloven dat je alleen maar positieve geluiden hoort. De media gaat iets te gemakkelijk in de rol zitten van wij bepalen wel wat goed voor je is. Belicht alle kanten en laat de mensen zelf kiezen.psychodude schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:01:
[...]
Mensen, of in ieder geval sommigen, zij nu eenmaal gewoon erg makkelijk beïnvloedbaar. En als pers heb je dan ook gewoon een verantwoordelijkheid om hier op adequate wijze mee om te gaan.
Hoe ze dat met politieke partijen doen kan je ook goed zien in dit fragment. De hoofdredacteur zegt daar gewoon "luister we kunnen ook Wilders premier maken als je niet luistert". In een crisis mag het best meer richting de lijn van de overheid gaan, maar moet je toch ook nog steeds scherp zijn vind ik. Mensen zijn niet gek, en ik krijg de indruk dat ze dat soms wel denken.
Naja, ik heb toch wel de indruk dat voor de meeste partijen, of het nu voor- of tegenstanders zijn van hoe de maatregelen opgezet zijn, mensen het er toch wel over eens zijn dat het oplopen van het aantal patiënten op de IC en binnen de ziekenhuizen in het algemeen een indicator is dat het niet goed gaat in het beloop.klaaas schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:11:
[...]
Dat werkt als er enigszins consensus is over wanneer het slecht of goed gaat. Als beide gesprekspartners het er over eens zijn dat het slecht gaat, dan kan een open gesprek gevoerd worden over b.v. welke maatregel het beste is. Het grote probleem is volgens mij dat die consensus ontbreekt. Je ziet dat de ernst van de situatie telkens weer gebagatelliseerd wordt. Als er zo'n fundamenteel verschil van inzicht is is een open gesprek ook niet mogelijk.
Uiteraard zijn er personen die dat ontkennen, maar dan kom je eigenlijk al weer op een geheel ander kaliber van gespreksstof en soort persoon / groep.
Vandaar ook de vraag @Jedi_Pimp wat voor een persoon / groep / of opinie hij nu eigenlijk niet gereflecteerd vind worden binnen de mainstream media.
Overigens denk ik wel dat een open gesprek ook bij een fundamenteel verschil in zicht, tot op zekere hoogte, mogelijk is. Ik denk dat je ook prima iemand als Willem Engel, bij voorkeur als het even wat beter gaat, neer kunt zetten binnen een mainstream talkshow. Maar ik betwijfel of iemand als de dhr. Engel hier zelf op zit te wachten. Wat ik van zijn media vertoningen voorbij zie komen op kanalen als bijvoorbeeld powned, maakt geen sterke indruk. Het zou mij zelfs niet verbazen dat hij gewoon is uitgenodigd maar zelf weigert omdat hij vermoedelijk door heeft dat veel van wat hij zegt snel van tafel geveegd wordt.
Zoals al gezegd, zeker. Maar afhankelijk van timing evenwichtig naar welke kant. Indien na de lockdown 80% voor is en 20% tegen (volledig arbitrair) dan zou tijdens de lockdown bijvoorbeeld 90% voor, 10% tegengeluid binnen de media prima zijn en na de lockdown als het beter gaat een verhouding van 70% - 30%. Daarmee geef je als platform op een meer gepast tijdstip de ruimte aan mensen die kritiek hebben hun kritiek te uiten en te bespreken, terwijl het verder een reflectie blijft van de samenleving.jip_86 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:28:
Het zou goed zijn als ze gewoon een evenwichtig geluid lieten horen. Als je na een lockdownrondje maakt op straat kan ik niet geloven dat je alleen maar positieve geluiden hoort.
In een nationaal beleid is 'laat mensen zelf kiezen' niet op alle terreinen van toepassing. Of je nu voor of tegen bent, aan sommige zaken heb je je te conformeren. Zo werkt een democratische samenleving nu eenmaal. Het beperkt zich dus een beetje tot de eigen gedachten. Men mag vinden van de maatregelen wat ze er van vinden. Maar net als ik niet door rood mag fietsen, wat ik er ook van denk, is het niet aan mij om de keuze te maken om het toch maar te doen.jip_86 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:28:
Belicht alle kanten en laat de mensen zelf kiezen.
Zoals al gezegd, hier spelen financiële belangen voor zo'n krant. Dit moet je je realiseren. En let wel, gek is niet direct het juiste woord. Maar veel mensen zijn wel heel makkelijk beïnvloedbaar. En daarin ligt een probleem, ben je als medium te vaak kritisch, zelfs indien dit terecht is, kan dit (onbedoeld) goed tot gevolg hebben dat mensen weigeren om de gestelde maatregelen op te volgen.jip_86 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:28:
Hoe ze dat met politieke partijen doen kan je ook goed zien in dit fragment. De hoofdredacteur zegt daar gewoon "luister we kunnen ook Wilders premier maken als je niet luistert". In een crisis mag het best meer richting de lijn van de overheid gaan, maar moet je toch ook nog steeds scherp zijn vind ik. Mensen zijn niet gek, en ik krijg de indruk dat ze dat soms wel denken.
En dit is een probleem voor ons allemaal. Want houdt in dat de aantallen langer hoog blijven, de zorgbelasting langer hoog blijft, de huidige maatregelen langer als dusdanig blijven gelden, de geleden economische schade langer aanhoudt en ga maar door.
Nou, maak je daar maar geen zorgen overJedi_Pimp schreef op maandag 21 december 2020 @ 23:12:
[...]
@MikeyMan
Ik ben blij dat ik je er in ieder geval over heb kunnen laten nadenken
Beetje zelfde als ik bij het RedTeam heb. Ze hebben vaak best een punt, maar de manier van constant overal tegen zijn en uitgebreid de media opzoeken werkt enorm ondermijnend.
Op deze manier wordt beleid vanzelf slecht. M.i. mogen de media weleens na gaan denken over hun rol. For better or for worse.
Ik begrijp je (logische) reactie, maar je maakt nu wel mijn eerdere punt/discussie duidelijk. Ik heb namelijk het idee dat hierover landelijk, door de politiek dus, geen tot nauwelijks extra maatregelen/afspraken zijn genomen/gemaakt. Althans ik kan ze niet vinden, en het kan zijn dat ik dit ook gewoon gemist hebmigchiell schreef op maandag 21 december 2020 @ 22:50:
[...]
Acute opname betekent natuurlijk niet dat de patient direct niet meer aanspreekbaar is. Maar in die gevallen, onbekende patient en niet aanspreekbaar, ja dan zal men er vanuit gaan dat er geen behandelbeperking geldt.
Dat is nu met Covid niet anders dan anders. Het exacte beleid kun je navragen bij je ziekenhuis.
Het is slechts een hersenspinsel maar het zou misschien wat druk bij de zorg weg kunnen nemen als men vooraf als winst of men zou moeten gaan behandelen? Dus die gesprekken zouden, naar mijn mening, al plaats moeten vinden, voor een ziekenhuisopname of ziekte. Dus in het de bejaardentehuis e.d. zou men de gesprekken al moeten voeren, en ja dat is misschien voorbarig of misschien zelfs controversieel. Elke patient minder die niet naar het ziekenhuis wil/moet, is mooi meegenomen. Het blijft hierbij ook een vrije keus of men behandeld wil worden. En uiteraard kan dit alleen met patiënten die nog bij machte zijn om de beslissing zelfstandig te kunnen nemen.
Misschien gebeurd dit al, ik heb geen idee, en er zullen wettelijk ook wel wat haken en ogen aanzitten, dat betekend niet dat het onderwerp niet behandeld zou moeten worden.
Nogmaals ik ben echt geen expert en misschien is het al uitvoerig besproken en heb ik het gewoon gemist.
Dat is waar. Maar in een democratie is de pers één van de controlerende spelers van de heersende macht die mijns inziens open en eerlijk de feiten op tafel moet leggen, zonder hierbij de ontvangende partij een richting op te sturen.psychodude schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:49:
[...]
In een nationaal beleid is 'laat mensen zelf kiezen' niet op alle terreinen van toepassing. Of je nu voor of tegen bent, aan sommige zaken heb je je te conformeren. Zo werkt een democratische samenleving nu eenmaal. Het beperkt zich dus een beetje tot de eigen gedachten. Men mag vinden van de maatregelen wat ze er van vinden. Maar net als ik niet door rood mag fietsen, wat ik er ook van denk, is het niet aan mij om de keuze te maken om het toch maar te doen.
Headlines met een vorm van angst in de titel scoren nu eenmaal goed. Beter dan degene met de saaie feiten
Men moet ook winst maken bij de krant. Het is allemaal te begrijpen, maar ik hoop alleen dat ze hun 'rol' niet uit het oog verliezen.
[ Voor 13% gewijzigd door Luuk84 op 22-12-2020 09:06 ]
Zelfs die rol is al lastig zat. De scheidslijn tussen 'ik leg de feiten op tafel zonder oordeel' en 'ik vind dat ze het niet goed doen' is flinterdun.Luuk84 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:03:
[...]
Dat is waar. Maar in een democratie is de pers één van de controlerende spelers van de heersende macht die mijns inziens open en eerlijk de feiten op tafel moet leggen, zonder hierbij de ontvangende partij een richting op te sturen.
Headlines met een vorm van angst in de titel scoren nu eenmaal goed. Beter dan degene met de saaie feiten![]()
Men moet ook winst maken bij de krant. Het is allemaal te begrijpen, maar ik hoop alleen dat ze hun 'rol' niet uit het oog verliezen.
Nogmaals er valt waarschijnlijk genoeg af te dingen op het beleid van het afgelopen jaar, maar de media is hierin net zo goed sturend.
Dan refereer ik bijvoorbeeld aan het sluiten van de scholen eerder dit jaar, de mondkapjes discussie en de huidige lockdown. De media doken daar vol op. Achteraf heb je altijd gelijk natuurlijk, zeker als je onderdeel bent van de algemene communicatie.
Ik kan je geruststellen: er is geen extra beleid over gemaakt omdat dit allang gebeurtLuuk84 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:49:
[...]
Ik begrijp je (logische) reactie, maar je maakt nu wel mijn eerdere punt/discussie duidelijk. Ik heb namelijk het idee dat hierover landelijk, door de politiek dus, geen tot nauwelijks extra maatregelen/afspraken zijn genomen/gemaakt. Althans ik kan ze niet vinden, en het kan zijn dat ik dit ook gewoon gemist heb
Het is slechts een hersenspinsel maar het zou misschien wat druk bij de zorg weg kunnen nemen als men vooraf als winst of men zou moeten gaan behandelen? Dus die gesprekken zouden, naar mijn mening, al plaats moeten vinden, voor een ziekenhuisopname of ziekte. Dus in het de bejaardentehuis e.d. zou men de gesprekken al moeten voeren, en ja dat is misschien voorbarig of misschien zelfs controversieel. Elke patient minder die niet naar het ziekenhuis wil/moet, is mooi meegenomen. Het blijft hierbij ook een vrije keus of men behandeld wil worden. En uiteraard kan dit alleen met patiënten die nog bij machte zijn om de beslissing zelfstandig te kunnen nemen.
Misschien gebeurd dit al, ik heb geen idee, en er zullen wettelijk ook wel wat haken en ogen aanzitten, dat betekend niet dat het onderwerp niet behandeld zou moeten worden.
Nogmaals ik ben echt geen expert en misschien is het al uitvoerig besproken en heb ik het gewoon gemist.
Zeker dat is heel erg moeilijk. Momenteel vind ik ze de rol niet heel goed vervullen (mijn mening), het is vooral heel veel makkelijk scoren zonder dat de berichtgeving daadwerkelijk wat bij draagt.MikeyMan schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:12:
[...]
Zelfs die rol is al lastig zat. De scheidslijn tussen 'ik leg de feiten op tafel zonder oordeel' en 'ik vind dat ze het niet goed doen' is flinterdun.
Nogmaals er valt waarschijnlijk genoeg af te dingen op het beleid van het afgelopen jaar, maar de media is hierin net zo goed sturend.
Dan refereer ik bijvoorbeeld aan het sluiten van de scholen eerder dit jaar, de mondkapjes discussie en de huidige lockdown. De media doken daar vol op. Achteraf heb je altijd gelijk natuurlijk, zeker als je onderdeel bent van de algemene communicatie.
Vergeef me mijn scepsis (ervaring leert dat het nodig is), maar hoe weet jij dit? En werkt dit ook in de praktijk?migchiell schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:15:
[...]
Ik kan je geruststellen: er is geen extra beleid over gemaakt omdat dit allang gebeurt
Het is niet hetzelfde maar het heeft wel raakvlakken hiermee, ik weet dat bij een testament bij leven bijvoorbeeld, het ook niet allemaal even makkelijk is en dat de artsen nog heel erg veel te vertellen hebben over jouw behandeling (omdat je vaak al te ver heen bent om zinnige beslissingen te nemen volgens de wet), ondanks dat je alles hebt vastgelegd. Deze zullen vaak pas bij ondraaglijk lijden of bij uitbehandeling, de patient 'vrij geven'. Uiteraard is dit niet hetzelfde maar het blijkt wel dat theorie en praktijk soms nog ver uit elkaar liggen.
Het meegeven van een reanimatiebeleid vanuit een zorginstelling is tot nagenoeg de standaard verheven. Een IC beleid wordt hierin niet altijd reeds extramuraal besproken, maar ook daarbij zie je dat dit in de afgelopen jaren wel in toenemende mate plaats vindt.Luuk84 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 08:49:
Ik begrijp je (logische) reactie, maar je maakt nu wel mijn eerdere punt/discussie duidelijk. Ik heb namelijk het idee dat hierover landelijk, door de politiek dus, geen tot nauwelijks extra maatregelen/afspraken zijn genomen/gemaakt. Althans ik kan ze niet vinden, en het kan zijn dat ik dit ook gewoon gemist heb
Voor wat betreft de niet aanspreekbare patiënt, daar zal op basis van medische gronden een keuze gemaakt worden. Indien kans op overleving vrijwel nihil is, en indien eventuele overleving ook nog eens gepaard zal gaan met een zeer slechte kwaliteit op leven, dan wordt bij een niet aanspreekbare patiënt, zonder bereikbare familie, de keuze vanuit het behandelteam gemaakt. Indien er wel aanwezigheid van familie is, gebeurd dit veelal in overleg. Waarbij wel een zekere sturende rol voor de arts is weggelegd.
En zo'n laatste gesprek gebeurd in de praktijk best nog wel eens twee keer indien de sturende rol van de eerste arts niet afdoende is geweest. Indien de IC-arts namelijk echt geen heil ziet in IC behandeling bij een patiënt dan is mijn ervaring dat deze namelijk gewoon zelf de boodschap nee komt verkondigen.
Het lastige is natuurlijk wel dat je weinig van dit alles goed protocollair kunt vastleggen. Er spelen vele factoren in mee. Bij dit soort keuzes baseer je je op jarenlange opleiding, ervaring en relevante bewijsvoering.
Overigens ook wel een van de redenen dat het hier geen Bergamo geworden is. Italianen hebben wat meer moeite met het loslaten van de ouderen.
[ Voor 36% gewijzigd door MikeyMan op 22-12-2020 09:52 ]
Ik werk als functioneel beheerder in een ziekenhuis (en heb in verschillende ziekenhuizen gewerkt), aan elke patient van wie vermoed kan worden dat het relevant is gevraagd of zij volledig behandeld willen worden, of dat er een behandelbeperking gewenst is. Bij elke opname wordt het sowieso besproken.Luuk84 schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:28:
Vergeef me mijn scepsis (ervaring leert dat het nodig is), maar hoe weet jij dit? En werkt dit ook in de praktijk?
Het is niet hetzelfde maar het heeft wel raakvlakken hiermee, ik weet dat bij een testament bij leven bijvoorbeeld, het ook niet allemaal even makkelijk is en dat de artsen nog heel erg veel te vertellen hebben over jouw behandeling (omdat je vaak al te ver heen bent om zinnige beslissingen te nemen volgens de wet), ondanks dat je alles hebt vastgelegd. Deze zullen vaak pas bij ondraaglijk lijden of bij uitbehandeling, de patient 'vrij geven'. Uiteraard is dit niet hetzelfde maar het blijkt wel dat theorie en praktijk soms nog ver uit elkaar liggen.
In theorie is het voor elke patient relevant, maar in de praktijk zal het bij gezonde pasgeboren baby's, of gezonde kinderen die bv in het ziekenhuis zijn vanwege een voetje tussen de spaken van de fiets niet worden gevraagd omdat de kans nu eenmaal heel erg klein is dat die een reanimatie of IC-opname nodig gaan hebben, en ervan wordt uitgegaan dat er geen behandelbeperking geldt.
Daarnaast wordt voor opname op de IC altijd goed nagedacht en ook besproken of dit wel zinvol en gewenst is voor de patient. Als de patient zelf niet aanspreekbaar is dan wordt het besproken met de familie.
Dit systeem is niet volmaakt: er bestaat een kleine kans dat een onbekende patient binnenkomt, die niet aanspreekbaar is, waar geen familie is en/of tijd om dit te bespreken... maar het systeem is wel goed genoeg.
Ik weet niet uit eigen ervaring hoe het in verpleeghuizen werkt maar ook daar zal het zeker worden uitgevraagd, en sowieso is er voor een IC-opname altijd een relatief (vergeleken met andere landen) strenge medische beoordeling.
Het grote probleem met de media (van alle pluimage) is dat ze nu drijven op het aanwakkeren van emotie, en dus ook de publieke opinie bepalen op basis van emotie. In een situatie als de huidige is dat uiterst gevaarlijk. Zoals hierboven al geschetst, in het voorjaar de scholen dicht, en later ook de mondkapjes verplichting, zijn voornamelijk beslissingen genomen op basis van publieke druk, niet per se op wetenschappelijk inzicht. Dat vind ik persoonlijk gevaarlijk, dus als de pers nu de houding aanneemt "laten we het de overheid maar laten bepalen" dan vind ik dat niet per se een slechte insteek.
Een perfect systeem bestaat inderdaad niet. Ik hoop dat het in de praktijk overal zo werkt als jij nu schetst en dat men vooraf al met de risicogroep in gesprek gaat. Het is in ieder geval een kant van het verhaal wat relatief onbelicht blijft (voor zover ik heb kunnen vinden) en waar ik wel benieuwd naar was/ben.
Dank voor je toelichting. Als eerder vermeld was mij dit niet geheel duidelijk.psychodude schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 09:43:
[...]
Het meegeven van een reanimatiebeleid vanuit een zorginstelling is tot nagenoeg de standaard verheven. Een IC beleid wordt hierin niet altijd reeds extramuraal besproken, maar ook daarbij zie je dat dit in de afgelopen jaren wel in toenemende mate plaats vindt.
Voor wat betreft de niet aanspreekbare patiënt, daar zal op basis van medische gronden een keuze gemaakt worden. Indien kans op overleving vrijwel nihil is, en indien eventuele overleving ook nog eens gepaard zal gaan met een zeer slechte kwaliteit op leven, dan wordt bij een niet aanspreekbare patiënt, zonder bereikbare familie, de keuze vanuit het behandelteam gemaakt. Indien er wel aanwezigheid van familie is, gebeurd dit veelal in overleg. Waarbij wel een zekere sturende rol voor de arts is weggelegd.
En zo'n laatste gesprek gebeurd in de praktijk best nog wel eens twee keer indien de sturende rol van de eerste arts niet afdoende is geweest. Indien de IC-arts namelijk echt geen heil ziet in IC behandeling bij een patiënt dan is mijn ervaring dat deze namelijk gewoon zelf de boodschap nee komt verkondigen.
Het lastige is natuurlijk wel dat je weinig van dit alles goed protocollair kunt vastleggen. Er spelen vele factoren in mee. Bij dit soort keuzes baseer je je op jarenlange opleiding, ervaring en relevante bewijsvoering.
Ik vraag me nog wel 1 ding af, we gaan er even vanuit dat dit in praktijk redelijk goed werkt. Dan blijft er nog een groep ouderen over die niet onder de paraplu van zorginstellingen hangt. De ouderen die zelfstandig wonen, vanwaar de keus niet altijd bekend is of men behandeld wil worden. Dit is een (waarschijnlijk) een relatief kleine groep. Zou hier nog iets aan gedaan kunnen worden? Misschien iets in de trend als het huidige donor systeem?
Dit topic is gesloten.
![]()
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins
/f/image/tZvBhSRAPZVsprxeFRSGNII4.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8Zw0T0tps3DZ3lYe7J44Qf4S.jpg?f=user_large)