Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 172 ... 224 Laatste
Acties:
  • 697.191 views

Onderwerpen

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

IJzerlijm schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:18:
[...]

In de winkels, de ziekenhuizen of de uitvaartcentra ?
Ja!

Met kerst thuis en in supermarkten, begin januari in ziekenhuizen en eind januari in uitvaartcentra. Of je moet het aantal doden van Oud en Nieuw ook alvast mee willen tellen.

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 21-12-2020 09:20 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11

Yucon

*broem*

Fuujii schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:03:
Vaccins gaan waarschijnlijk niet de situatie en dus de maatregelen 100% verhelpen, althans niet binnen aanzienbare tijd. De situatie gaat waarschijnlijk alleen maar nijpender worden de komende paar maanden. Het engste vind ik misschien nog wel voor wat voor polarisatie corona zorgt, dat zie je zelfs al hier.
Ik vraag me af of die besmettelijke UK variant de kaarten sowieso niet heel anders gaat schudden. Voor vrijwel alle mensen voelt het nu alsof ze een flink offer brengen en de rek niet heel groot meer is. Dat zal niet anders zijn voor mensen die nu relatief los met de situatie omgaan als voor mensen die strenger zijn. Toch is dat nu al te weinig om de situatie in bedwang te houden.. en dan staat er nog een veel besmettelijkere variant om de hoek te wachten. Van vaccinaties weten we nu dat het lang gaat duren voordat iedereen er een gehad heeft.

Het zou me niet verbazen als terugkijkend die UK variant samen met die toch wel lange vaccinatiehorizon ervoor gaat zorgen dat het op capitulatie neer gaat komen. Ik denk niet dat het haalbaar is een jaar lang een 100% lockdown (als in: echt helemaal thuisblijven, veel strenger dan nu) te hebben. Tegelijkertijd kun je erop rekenen dat het met een hogere besmettelijkheid flink los zou gaan als we ons ongeveer zoals nu gedragen.

Dat zou betekenen:

- dramatische toestanden in de zorg
- relatief veel jongeren met langdurige klachten en PTSS, ook onder verpleegkundig personeel
- veel ouderen zullen overlijden
- ineens veel weeskinderen. De aantallen zullen in absolute aantallen nog wel meevallen, maar aangezien we dat fenomeen nu eigenlijk nauwelijks kennen kan ik me voorstellen dat het ook wel zichtbaar zal zijn

Waarbij het als we het emotionele menselijke aspect zouden negeren nog interessant zou zijn om te zien wat het effect van #2 en #3 over 10 jaar zou betekenen. Wat heeft dan een sterker effect op onze samenleving? De dan nog zieke jongeren of de vergrijzing die ineens veel minder zwaar op de samenleving drukt? En betekent dan dat voor de ruimte voor immigratie?

[ Voor 1% gewijzigd door Yucon op 21-12-2020 09:29 . Reden: nummering klopte niet meer nadat ik de vierde bullet toegevoegd had ]

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-12 10:24
Yucon schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:20:
[...]

Ik vraag me af of die besmettelijke UK variant de kaarten sowieso niet heel anders gaat schudden. Voor vrijwel alle mensen voelt het nu alsof ze een flink offer brengen en de rek niet heel groot meer is. Dat zal niet anders zijn voor mensen die nu relatief los met de situatie omgaan als voor mensen die strenger zijn. Toch is dat nu al te weinig om de situatie in bedwang te houden.. en dan staat er nog een veel besmettelijkere variant om de hoek te wachten. Van vaccinaties weten we nu dat het lang gaat duren voordat iedereen er een gehad heeft.

Het zou me niet verbazen als terugkijkend die UK variant samen met die toch wel lange vaccinatiehorizon ervoor gaat zorgen dat het op capitulatie neer gaat komen. Ik denk niet dat het haalbaar is een jaar lang een 100% lockdown (als in: echt helemaal thuisblijven, veel strenger dan nu) te hebben. Tegelijkertijd kun je erop rekenen dat het met een hogere besmettelijkheid flink los zou gaan als we ons ongeveer zoals nu gedragen.

Dat zou betekenen:

- relatief veel jongeren met langdurige klachten en PTSS, ook onder verpleegkundig personeel
- ineens veel weeskinderen. De aantallen zullen in absolute aantallen nog wel meevallen, maar aangezien we dat fenomeen nu eigenlijk nauwelijks kennen kan ik me voorstellen dat het ook wel zichtbaar zal zijn

Waarbij het als we het emotionele menselijke aspect zouden negeren nog interessant zou zijn om te zien wat het effect van die laatste twee over 10 jaar zou betekenen. Wat heeft dan een sterker effect op onze samenleving? De dan nog zieke jongeren of de vergrijzing die ineens veel minder zwaar op de samenleving drukt? En betekent dan dat voor de ruimte voor immigratie?
Ik vind de hele situatie in de UK wel vreemd. Er wordt gezegd dat deze strain al sinds september rond gaat in de UK en Zuid-Afrika. Nu opeens worden alle grenzen dicht gegooid. Lijkt me toch erg naïef om te denken dat er dan slechts 1 geval in Nederland geweest zal zijn? Maar goed, ik ben een leek op dit gebied.

Als je gelijk hebt, dan zou het flinke pech zijn en het draagvlak alleen maar verder doen afbrokkelen. Ik moet zeggen dat ik het ook erg lastig zou vinden.

Het worden spannende tijden.

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:14
[...]

Dat zou betekenen:

Waarbij het als we het emotionele menselijke aspect zouden negeren nog interessant zou zijn om te zien wat het effect van die laatste twee over 10 jaar zou betekenen. Wat heeft dan een sterker effect op onze samenleving? De dan nog zieke jongeren of de vergrijzing die ineens veel minder zwaar op de samenleving drukt? En betekent dan dat voor de ruimte voor immigratie?
Dit lijken me flink overdreven rampscenario's.

Er is nog veel onduidelijk over de Britse variant. Bovendien kunnen de huidige maatregelen (scholen dicht, strenge lockdown) hopelijk genoeg effect sorteren om de cijfers 'gewoon' naar beneden te drukken zoals ze dit voorjaar gedaan hebben.

En dan is er nog het perspectief in dat als de lente aanbreekt er weer gunstige weerseffecten optreden plus het uitrollen van vaccinaties dan als het goed is een vlucht heeft genomen.

Een jaar strenge lockdown lijkt me voorlopig niet op de kaart.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:11

Yucon

*broem*

Jovatov schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:29:
[...]

Dit lijken me flink overdreven rampscenario's.

Er is nog veel onduidelijk over de Britse variant. Bovendien kunnen de huidige maatregelen (scholen dicht, strenge lockdown) hopelijk genoeg effect sorteren om de cijfers 'gewoon' naar beneden te drukken zoals ze dit voorjaar gedaan hebben.

En dan is er nog het perspectief in dat als de lente aanbreekt er weer gunstige weerseffecten optreden plus het uitrollen van vaccinaties dan als het goed is een vlucht heeft genomen.

Een jaar strenge lockdown lijkt me voorlopig niet op de kaart.
We moeten nog een aardig stuk winter. En als we op het einde van de winter een hoog aantal besmettingen hebben loopt het in de lente ook nog niet 1-2-3 terug.

Als die 70% klopt is het aannemelijk dat het situatie flink gaat veranderen, als je bekijkt wat de impact nu al is.

[ Voor 6% gewijzigd door Yucon op 21-12-2020 09:31 ]

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Yucon schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:30:
[...]

We moeten nog een aardig stuk winter. En als we op het einde van de winter een hoog aantal besmettingen hebben loopt het in de lente ook nog niet 1-2-3 terug.
Het is te hopen dat de overheid nu echt voorsoorteert op de cijfers met maatregelen, en we het niet weer naar 10k besmettingen per dag laten oplopen voordat eindelijk eens knopen worden doorgehakt. Het is gewoon overal kwakkelen de komende tijd tot een flink deel van de bevolking is gevaccineerd, en ik verwacht tot die tijd echt nog wel eens een strenge lockdown á la waar we nu in zitten.

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:11

ultimateharry

Team Slayer:-)

Fuujii schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:26:
[...]

Ik vind de hele situatie in de UK wel vreemd. Er wordt gezegd dat deze strain al sinds september rond gaat in de UK en Zuid-Afrika. Nu opeens worden alle grenzen dicht gegooid. Lijkt me toch erg naïef om te denken dat er dan slechts 1 geval in Nederland geweest zal zijn? Maar goed, ik ben een leek op dit gebied.

Als je gelijk hebt, dan zou het flinke pech zijn en het draagvlak alleen maar verder doen afbrokkelen. Ik moet zeggen dat ik het ook erg lastig zou vinden.

Er is vooralsnog weinig duidelijk over deze mutatie volgens mij. Het is in gebieden de dominante variant geworden.
Maar op wat voor modellering de “tot 70% meer besmettelijk” indicatie is gebaseerd, is vrij vaag.

In Zuid-Afrika wordt daarbij gesteld dat het zich veel verspreid onder jongeren. En dat de eindexamen-feesten daar waarschijnlijk een rol in hebben gespeeld.

De condities (bijvoorbeeld koud winter weer) en gedrag (eindexamen feesten) hebben een rol, en het is volgens mij vrij moeilijk om de inherente besmettelijkheid hier nauwkeurig uit te isoleren.

Daarbij is het natuurlijk naïef om te veronderstellen dat deze variant niet al lang in Nederland is.

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14:37
Thomas schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:34:
[...]

Het is te hopen dat de overheid nu echt voorsoorteert op de cijfers met maatregelen, en we het niet weer naar 10k besmettingen per dag laten oplopen voordat eindelijk eens knopen worden doorgehakt. Het is gewoon overal kwakkelen de komende tijd tot een flink deel van de bevolking is gevaccineerd, en ik verwacht tot die tijd echt nog wel eens een strenge lockdown á la waar we nu in zitten.
We zitten nu toch op 13K?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Thomas wat zou de overheid nu nog kunnen doen naar jouw idee dan?

Hint; the ball is in our court...

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:15
Over de strenge lockdowns die al dan niet lang duren. We zijn als mensen geneigd om niet te denken in rampscenario's , iedere nieuwe ramp die groter is dan de voorgaande grootste ramp is de benchmark voor maatregelen en doorreken scenario's.

Tot de volgende grotere ramp. En dat heeft het verleden wel geleerd, die komt er. Dus het is niet ondenkbaar dat er straks iets gebeurd waar niemand op gerekend heeft. Het is altijd het risico van iets wat we ons niet kunnen voorstellen dat het hardst erin hakt.

We zien het nu in ons logistieke systeem en de keuzes uit de afgelopen decennia. Gebaseerd op relatief kalme zee en dan gaat het allemaal uitstekend. We zijn alleen vergeten wat aan extra dijkverzwaring te doen. Want ach het komt maar eens in de X tijd voor.

2008 was een aardige crisis, die is met ongekende middelen bestreden. We waren net bezig om eruit te klimmen en toen kwam het Corona virus voorbij. In zekere zin mooi dat het nu gebeurd omdat de ongekende middelen gewoon opgeschaald zijn.

We gaan alleen weer niet aan dijkverzwaring doen , en stel nu dat het geen 10 jaar maar slechts 5 jaar duurt voor de volgende crisis. Dan heb je echt een probleem. Er wordt gewoon nog steeds uitgegaan van een mooi herstel. Maar als dit niet komt. Wat dan ?

We hebben ooit de Delta werken gebouwd omdat er toen een heel bewuste keuze was, dit nooit meer. En alhoewel dit ook wat minder had gekund is dat een heel welbewust besluit geweest.

Daarna is er nooit meer een dergelijk project geweest. En dan komt straks de klimaatcrisis op stoom , en gaan we weer met zijn allen huilen dat we niets meer mogen? Het is tijd voor een nieuw deltaplan.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:07
[...]

Die variant is al maanden aanwezig en ook al enige tijd in Nederland, in ieder geval bevestigd begin december (https://www.ad.nl/buitenl...n-tot-1-januari~afae7fe1/).

Als het echt zo rampzalig zou zijn, dan zouden we nu veel meer besmettingen per dag hebben, de variant heeft tenslotte al minstens 21 dagen los kunnen gaan (3x incubatietijd) waarvan 15 dagen ook nog eens met een stuk minder maatregelen waren.

De vaccinatiehorizon is iets waar je nu helemaal niets over kan zeggen. Er zijn nog veel te veel onzekere factoren om hier iets zinnigs over te zeggen. Parallel aan de vaccinaties hebben we bijvoorbeeld ook nog de natuurlijke immuniteit die elke dag uitbreidt (momenteel met minstens 13.000 per dag).
Niemand weet precies hoeveel procent van onze bevolking ondertussen immuniteit heeft. Als ik er voor het gemak vanuit ga dat herbesmetting nog steeds een uitzondering is dan heb je sowieso een immuniteit van minstens 4% (https://bddataplan.nl/corona/), maar in het begin van de crisis was de consensus dat we slechts 1 op de 10 besmettingen vonden. Dat zal nu niet meer zo zijn, maar een adequate schatting kan ik je ook niet geven. Een aanname van mij is dat we 1 op de 5 besmettingen gevonden hebben sinds februari, dat zou betekenen dat we een immuniteit ergens tussen de 4% en 20% zouden hebben.

Als de vaccinaties eenmaal beginnen dan zal het heel even duren voor we hiervan echt effecten gaan zien, van de week al even kort over gehad in dit topic en echt een duidelijk tijdspad is niet te zeggen (wederom onzekerheid). Maar als je aan het vaccineren bent én natuurlijke immuniteit opbouwt dan is de trein aan het rijden en wordt het met de dag beter. Ook is het belangrijk dat landen om ons heen vaccineren, dat gaat de import van besmettingen reduceren.

Persoonlijk maak ik mij dus niet zo druk over die nieuwe variant. Voor mijn gevoel bestaat hij al even en valt het allemaal goed mee. Ik heb het gevoel dat de UK er een soort van gebruik van maakt om de regels met Kerst toch aan te scherpen (ondanks beloftes dat Kerst heilig is). Want ook de 'standaard variant' die we al maanden kennen gaat gewoon snel rond, sneller dan de UK vaccineren kan. Tevens weten we nog heel weinig van de varianten, een bekend verschijnsel bij virussen is de lichte mutatie zoals dit. Dat helpt een virus dan beter verspreiden, maar maakt bijvoorbeeld mensen minder ziek (het neemt wat en het geeft wat). Of dat in dit geval ook zo is, dat is onduidelijk. Wederom een onzekerheid :)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
Fuujii schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:26:
[...]

Zoals ik hierboven aangaf, op mij komt het over als een PR stunt om de UK de mogelijkheid te geven om toch aan de Kerst te tornen. Als dit al sinds september rond gaat en we nu in december er nog zo bijzitten, dan is het naar mijn idee allemaal zo spannend niet.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dat klopt, en toen de lockdown werd aangekondigd rond 10K. Ik erger me er aan dat het daartoe heeft moeten komen voordat er eindelijk verzwaring van maatregelen werd doorgevoerd.
MikeyMan schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:36:
@Thomas wat zou de overheid nu nog kunnen doen naar jouw idee dan?

Hint; the ball is in our court...
Niet veel meer nu, maar in de toekomst sneller handelen zou ik toejuichen. Je hebt gelijk hoor, het is nu te hopen dat iedereen zich gewoon gedraagt. Nou snap ik nog wel dat het voor de een moeilijker is dan voor de ander en dat sociaal contact erg belangrijk is, maar sociaal contact =/= de regels aan je laars lappen. Met familie en vrienden kun je afspraken maken over afstand etc. en mij kun je niet vertellen dat op zaterdagmiddag winkelen van levensbelang is voor wie dan ook, maar goed. Zoals altijd gaan we zien hoe het loopt.

• Fuujii
Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:42:
[...]

Zoals ik hierboven aangaf, op mij komt het over als een PR stunt om de UK de mogelijkheid te geven om toch aan de Kerst te tornen. Als dit al sinds september rond gaat en we nu in december er nog zo bijzitten, dan is het naar mijn idee allemaal zo spannend niet.
Dat denk ik (lijkt me?) ook. Echter wel vreemd dat half Europa dan óók de UK op slot gooit?

• Jovatov
Yucon schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:30:
[...]

Als die 70% klopt is het aannemelijk dat het situatie flink gaat veranderen, als je bekijkt wat de impact nu al is.
Die veranderende impact is dus nog heel onzeker. De impact is nu vooral dat de grenzen wat dichter zitten met het VK. Waarbij de grenzen met het VK überhaupt al kwetsbaar zijn met de brexit over tien dagen.

Verder moeten we inderdaad nog een stuk winter, maar jouw rampscenario gaat uit van nog een jaar lang strengste lockdown (China-stijl). Dat is gewoon voorlopig niet op de kaart. Het zou op de kaart kunnen komen. Maar dan moet er nog veel fout lopen, zoals:
1: De Britse variant is inderdaad veel gevaarlijker.
2: Vaccinaties werken minder goed, worden minder snel uitgerold dan gehoopt.
3: Strenge lockdown (scholen dicht) werken niet zoals dit voorjaar.
4: Gunstige weerseffecten blijven uit in de lente.

Het is allemaal nog onzeker, maar pas als deze vier dingen allemaal de verkeerde kant opvallen moet je pas gaan denken aan het scenario zoals jij het schetst.

• codex
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:35

codex

Geen OpenAI agent :)

Ik ben benieuwd hoe zoiets werkt. Als we maatregelen nemen als: "bij klachten blijf thuis" in combinatie met een goed BCO, is het dan niet juist aannemelijk dat je op het gegeven moment een mutatie krijgt die minder ziekmakend is en zich asymptomisch gaat verspreiden? Er zijn twee dingen die in het voordeel van het virus zouden kunnen uitpakken als je kijkt naar mutaties en dat is een lange incubatietijd, daarnaast helemaal ideaal is het uitblijven van klachten.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Van het liveblog van de NOS:
'Deze variant lijkt erg op wat we al kenden'
Hoogleraar moleculaire virologie Eric Snijder noemt de "drastische maatregelen" om reizigers uit het VK te weren opmerkelijk. Dat zei hij in het NOS Radio 1 Journaal. In het VK is sprake van een nieuwe variant van het coronavirus, waarbij een twintigtal veranderingen in het virusgenoom is zijn ontdekt. Snijder: "Op een totaal van 30.000, dus dat is nog steeds heel weinig. Dat suggereert dat deze variant van het virus erg lijkt op wat we al kenden."

De hoogleraar benadrukt wel dat hij nog geen laboratoriumresultaten heeft gezien van de nieuwe coronavariant, om goed te kunnen inschatten wat er precies aan het virus is veranderd, maar "het contrast met dit voorjaar, toen het virus uit Noord-Italië onze kant op begon te bewegen, is best opvallend", zegt Snijder over de genomen maatregelen.

Virussen muteren continu, zegt hij. "Vaak veranderen de eigenschappen dan niet of nauwelijks. Incidenteel heeft een mutatie een positief effect op een virus, zoals een betere verspreiding."

Snijder denkt dat de invloed van deze mutatie op het coronavaccin meevalt. "Het is zeer onwaarschijnlijk dat een paar kleine veranderingen in het virale oppervlakte-eiwit betekenen dat een vaccin slechter of helemaal niet meer werkt."
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 00:03:
Vergeet het maar... Het is geen pak suiker dat je maakt. Alleen al aan validatie van de productielijn ben je al maanden verder. Als we überhaupt al die capaciteit in Europa hadden. Pfizer/Moderna zijn niet gek.. Het vaccin is een pure geldmachine, als de productie eenvoudig bij contracters/partners te produceren was, hadden ze dat wel gedaan.
Met die houding ga je er nooit komen. Of je moet de huidige situatie zo waarderen.

Bij licenties verdienen de fabrikanten net zo lekker en er zullen in Europa meer bedrijven zijn die de productie aan kunnen en nu niet meedoen. Een van de toekomstige vaccins was al gecontracteerd om in Nederland een deel van de productie te doen.

Er is weinig te verliezen en veel te winnen op deze manier, het is een nuttigere besteding dan nu dat paniekvoetbal wat zal volgen omwille van Engeland.

[ Voor 41% gewijzigd door CMD-Snake op 21-12-2020 10:05 ]

• Drardollan
Fuujii schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:50:
[...]

Dat denk ik (lijkt me?) ook. Echter wel vreemd dat half Europa dan óók de UK op slot gooit?
Er wordt veel paniekvoetbal gespeeld en waar we in het begin van de crisis misschien wat laconiek waren merk je dat er nu direct ingegrepen wordt en daarna wel gekeken wordt hoe en wat. Zelf vind ik dat wel goed overigens.

Ik wil het ook zeker niet bagatelliseren of afdoen als onzin, dat de variant bestaat en dat varianten andere eigenschappen kunnen hebben staat voor mij als een paal boven water.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CMD-Snake schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:03:
[...]

Met die houding ga je er nooit komen. Of je moet de huidige situatie zo waarderen.

Bij licenties verdienen de fabrikanten net zo lekker en er zullen in Europa meer bedrijven zijn die de productie aan kunnen en nu niet meedoen. Een van de toekomstige vaccins was al gecontracteerd om in Nederland een deel van de productie te doen.

Er is weinig te verliezen en veel te winnen op deze manier, het is een nuttigere besteding dan nu dat paniekvoetbal wat zal volgen omwille van Engeland.
Die NOS quote is wel weer typisch:
Hoogleraar moleculaire virologie Eric Snijder noemt de "drastische maatregelen" om reizigers uit het VK te weren opmerkelijk.
...
De hoogleraar benadrukt wel dat hij nog geen laboratoriumresultaten heeft gezien van de nieuwe coronavariant,
Wat voor nut heeft zo'n quote dan?
Zoek een random hoogleraar voor een quote terwijl die nog niets qua data heeft ingezien en vraag om een premature mening?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
Marion Koopmans zegt er ook het een en ander over. Goed in de gaten houden is eigenlijk haar belangrijkste advies.

https://www.rtlnieuws.nl/...dt-goed-de-gaten-gehouden

Dat ze aangeeft dat grootschalige vaccinatie mogelijk leidt tot virus-varianten die niet door het vaccin worden gestopt is helaas wel een vervelende mededeling. Wat ze daarmee volgens mij aangeeft is dat we, net als ze adviseerde voor de periode voor 2020, veel waakzamer moeten zijn waar het virus-infecties betreft.

@YakuzA het gaat er niet om dat hij dat onderzoek niet heeft gezien, maar dat het er blijkbaar nog niet is. Iets dat mw. Koopmans ook aangeeft. Onhandig gequote denk ik.

Overigens geeft ze aan dat, hoewel niet onderzocht, een grotere verspreiding wel waarschijnlijk is.
https://www.nrc.nl/nieuws...t-besmettelijker-a4024562

Zou toch iets zijn, als de grotere verspreiding in Nederland ook het gevolg hiervan is. Dan zijn we blijkbaar onterecht bepaalde groepen mensen de schuld aan het geven van de huidige stijging van besmettingen.

[ Voor 84% gewijzigd door blissard op 21-12-2020 10:30 ]

Verwijderd

CMD-Snake schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:03:

[...]

[...]

Huh? Niks met houding te maken.. Maar als jij denkt dat je de productie van het (mRNA) vaccin hoppa even uit kan besteden en volgende week dubbele capaciteit hebt? Alleen al het verpakken etc. voor medische doeleinden is iets wat veel specialistische apparatuur, mensen en papierwinkel vergt. Het is geen servetje extra inpluggen. Reactoren, vulmachines etc etc. zijn geen dingen die fabrikanten op stock hebben liggen. De productie van andere vaccins alen medicijnen moet ook gewoon doordraaien.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
YakuzA schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:14:
[...]

Die NOS quote is wel weer typisch:

[...]

Wat voor nut heeft zo'n quote dan?
Zoek een random hoogleraar voor een quote terwijl die nog niets qua data heeft ingezien en vraag om een premature mening?
Jij verwacht diepgravende journalistiek van de N :o S ? De plaatselijke regiozender ging hier ook de straat op om mensen te vragen wat ze van de maatregelen vonden, blijkbaar spreekt het veel mensen aan.

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

SomerenV schreef op maandag 21 december 2020 @ 03:12:
[...]

Het probleem is dat ze dat al vanaf het voorjaar zeggen, ook hier in Nederland, maar dat de situatie nu in het najaar slechter is dan toen in het voorjaar. Dat is exact de reden dat men er klaar mee is. Je kunt niet verwachten dat mensen braaf blijven zonder incentive. Op een gegeven moment luisteren mensen gewoon niet meer. Je kunt niet oneindig blijven roepen dat het nu even doorbijten is maar dat het beter wordt zonder dat er verbetering zichtbaar is. Dat houden maar héél weinig mensen vol.
De situatie is nu anders dan in het voorjaar. Toen werden de ziekenhuizen echt overvallen qua hoeveelheid patiënten met op het hoogtepunt/dieptepunt 1600 mensen op de IC waarvan 1300 met COVID-19. Inmiddels is er meer kennis beschikbaar en zijn er betere behandelmethodes, waardoor er minder mensen op de IC belanden. De dagelijkse bezetting in de ziekenhuizen is de afgelopen 2 maanden stabiel, waarbij het aantal patiënten in de kliniek schommelt rond de 12000-13000 (waarvan 1000-2000 met COVID-19) en op de IC rond de 1000-1100 (waarvan ongeveer de helft met COVID-19). De laatste paar dagen is de algehele bezetting gedaald, ondanks dat er nog een toename is van COVID-19 patiënten. Dat neemt niet weg dat de werkdruk onverminderd hoog is, maar de situatie is niet per definitie slechter dan in het voorjaar. Een wezenlijk verschil is wel dat de ernst niet meer duidelijk zichtbaar is, wat voor bepaalde mensen blijkbaar aanleiding is om zich anders te gedragen dan in het voorjaar.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:31
Playa del C. schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:06:
Mijn ouders en schoonouders zitten stevig in de risicogroep. Eigen ouders vertrouwen het vaccin totaal niet. Schoonouders volgen de regels totaal niet op.
Beiden zijn door mij en mijn vriendin verteld dat 1) bij beide stellen er één persoon makkelijk kan overlijden na een besmetting en 2) dat mensen die de regels niet volgen, zorgen voor meer verspreiding.
Heeft weinig tot niks geholpen. Het is n=1, maar volgens mij is die generatie 50 tot 70 jaar deels wel heel stug hoor. Ondanks serieus kans op overlijden.
Een gewaarschuwd mens telt voor twee zegt men. Zelfs een sterfgeval is geen probleem om verder te gaan.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-12 19:42

Mfpower

In dubio

CornermanNL schreef op maandag 21 december 2020 @ 09:38:
Over de strenge lockdowns die al dan niet lang duren. We zijn als mensen geneigd om niet te denken in rampscenario's , iedere nieuwe ramp die groter is dan de voorgaande grootste ramp is de benchmark voor maatregelen en doorreken scenario's.

Tot de volgende grotere ramp. En dat heeft het verleden wel geleerd, die komt er. Dus het is niet ondenkbaar dat er straks iets gebeurd waar niemand op gerekend heeft. Het is altijd het risico van iets wat we ons niet kunnen voorstellen dat het hardst erin hakt.

We zien het nu in ons logistieke systeem en de keuzes uit de afgelopen decennia. Gebaseerd op relatief kalme zee en dan gaat het allemaal uitstekend. We zijn alleen vergeten wat aan extra dijkverzwaring te doen. Want ach het komt maar eens in de X tijd voor.

2008 was een aardige crisis, die is met ongekende middelen bestreden. We waren net bezig om eruit te klimmen en toen kwam het Corona virus voorbij. In zekere zin mooi dat het nu gebeurd omdat de ongekende middelen gewoon opgeschaald zijn.

We gaan alleen weer niet aan dijkverzwaring doen , en stel nu dat het geen 10 jaar maar slechts 5 jaar duurt voor de volgende crisis. Dan heb je echt een probleem. Er wordt gewoon nog steeds uitgegaan van een mooi herstel. Maar als dit niet komt. Wat dan ?

We hebben ooit de Delta werken gebouwd omdat er toen een heel bewuste keuze was, dit nooit meer. En alhoewel dit ook wat minder had gekund is dat een heel welbewust besluit geweest.

Daarna is er nooit meer een dergelijk project geweest. En dan komt straks de klimaatcrisis op stoom , en gaan we weer met zijn allen huilen dat we niets meer mogen? Het is tijd voor een nieuw deltaplan.
Helemaal mee eens, op één ding na: we zijn nooit echt uit de crisis van 2008 geklommen. Om de effecten daarvan te dempen zijn er opkoopprogramma's, staat de rente laag, en halen we uit de pot van de toekomst om te kunnen blijven doorgaan d.m.v. leningen, maar ook de pensioenen doen het niet zo goed daardoor. Het vet op de huidige botten was al op, dus schrapen we maar van botten die er nog niet zijn. Ironisch genoeg helpt het ons nu even: doordat de rente laag is kan er met geld gestrooid worden.

Geld wat terugbetaald moet worden, maar wat amper verdiend wordt.

Dijkverzwaringen, voorraden, overcapaciteit op zorg is met het huidige (lean/jit-achtige) systeem bijna niet te doen. Dat kost veel geld, de ander doet dat niet, en je prijst je uit de markt.
Er moet echt een heel ander systeem/idee van welvaart gaan komen, op EU/globaal niveau anders wandelen we van de een naar de andere crisis. Dit systeem veroorzaakt namelijk crisissen, en heeft maar weinig daar tegenover staan.

Ook de huidige covid crisis is door dit systeem ontstaan: van intensieve veeteelt, tot het feit dat we zoveel reizen over de hele wereld. Dat is de hele ironie, die veel mensen lijkt te ontgaan. Het systeem kan de crisis niet te boven: het is de oorzaak ervan. Hoe we leven op deze planeet kan simpelweg gewoon niet meer. Het gaat een keer mis, en we beginnen de eerste tekenen gewoon heel duidelijk te zien.

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Twee Nederlandse patiënten die met een coronabesmettingen op de ic liggen worden naar Duitsland overgebracht. Het gaat om een patiënt die nu in Haarlem ligt, en een patiënt in het ziekenhuis in Almelo.

Ze worden per helikopter vervoerd. De eerste vlucht gaat van Haarlem naar Dortmund. Daarna vliegt de helikopter terug naar Almelo om ook de tweede patiënt naar Dortmund te brengen. Eind oktober werden er voor het laatst Nederlandse patiënten naar Dortmund vervoerd.

Volgens een woordvoerder van het Landelijk Coördinatiecentrum Patiënten Spreiding (LCPS) heeft het altijd de voorkeur om patiënten binnen Nederland op te nemen. Door de toename van het aantal besmettingen naderen de ic's hun maximale capaciteit weer en daarom is het dus nodig om tot verplaatsing naar Duitsland over te gaan.

Intussen zijn de ic's bezig op te schalen, maar daarvoor is personeel van andere afdelingen nodig, aldus het LCPS.
We gaan weer verplaatsen.

• CornermanNL
Mfpower schreef op maandag 21 december 2020 @ 11:35:
[...]

Helemaal mee eens, op één ding na: we zijn nooit echt uit de crisis van 2008 geklommen. Om de effecten daarvan te dempen zijn er opkoopprogramma's, staat de rente laag, en halen we uit de pot van de toekomst om te kunnen blijven doorgaan d.m.v. leningen, maar ook de pensioenen doen het niet zo goed daardoor. Het vet op de huidige botten was al op, dus schrapen we maar van botten die er nog niet zijn. Ironisch genoeg helpt het ons nu even: doordat de rente laag is kan er met geld gestrooid worden.

Geld wat terugbetaald moet worden, maar wat amper verdiend wordt.

Dijkverzwaringen, voorraden, overcapaciteit op zorg is met het huidige (lean/jit-achtige) systeem bijna niet te doen. Dat kost veel geld, de ander doet dat niet, en je prijst je uit de markt.
Er moet echt een heel ander systeem/idee van welvaart gaan komen, op EU/globaal niveau anders wandelen we van de een naar de andere crisis. Dit systeem veroorzaakt namelijk crisissen, en heeft maar weinig daar tegenover staan.

Ook de huidige covid crisis is door dit systeem ontstaan: van intensieve veeteelt, tot het feit dat we zoveel reizen over de hele wereld. Dat is de hele ironie, die veel mensen lijkt te ontgaan. Het systeem kan de crisis niet te boven: het is de oorzaak ervan. Hoe we leven op deze planeet kan simpelweg gewoon niet meer. Het gaat een keer mis, en we beginnen de eerste tekenen gewoon heel duidelijk te zien.
Klopt , gezien de huidige stand van denken is er wel ruimte om aan te nemen dat 2008 er bijna op zat qua doorwerken. Je hebt helemaal gelijk dat het systeem niet werkt. Dat doet het al decennia niet sinds het overschakelen op het marktwerking denken en zelfredzaamheid. In combinatie met loonmatiging , afbouw sociale zekerheid enzovoorts. (en dit is alleen in NL , GB is wat dat betreft een angstig toekomstbeeld)

We moeten over naar een andere waardering van groei, niet meer gebaseerd op het BNP (een oorlogsmetric) maar een combinatie van economie gezondheid welzijn (geluk, voldoening in het leven) enzovoorts. En snel om naar een circulaire economie waarbij niet al in augustus de aarde voor dat jaar op is.

Uiteindelijk is de hoop dat men van deze crisis leert, het is dit keer namelijk niet alleen geld. We gaan het zien.

• Fuujii
CornermanNL schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:46:
[...]

Klopt , gezien de huidige stand van denken is er wel ruimte om aan te nemen dat 2008 er bijna op zat qua doorwerken. Je hebt helemaal gelijk dat het systeem niet werkt. Dat doet het al decennia niet sinds het overschakelen op het marktwerking denken en zelfredzaamheid. In combinatie met loonmatiging , afbouw sociale zekerheid enzovoorts. (en dit is alleen in NL , GB is wat dat betreft een angstig toekomstbeeld)

We moeten over naar een andere waardering van groei, niet meer gebaseerd op het BNP (een oorlogsmetric) maar een combinatie van economie gezondheid welzijn (geluk, voldoening in het leven) enzovoorts. En snel om naar een circulaire economie waarbij niet al in augustus de aarde voor dat jaar op is.

Uiteindelijk is de hoop dat men van deze crisis leert, het is dit keer namelijk niet alleen geld. We gaan het zien.
Je hebt volledig gelijk en ik hoop op systeemverandering. Echter is onze samenleving en economie zo vervlochten met dit denkbeeld, dat dit ontzettend lastig is en traag gaat. Veel te veel mensen met macht hebben ook belang erbij om het zo te houden. Ik ben bang dat we grotendeels weer terug gaan naar het oude, tot de volgende crisis.

Er zit vroeg of laat aan plafond aan dit systeem.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-12 10:03
Fuujii schreef op maandag 21 december 2020 @ 12:53:

Er zit vroeg of laat aan plafond aan dit systeem.
Het opwarmen van de aarde zou een grote hint moeten zijn, dat het plafond zich gaat bereiken als we zo door gaan.
Er moet echt veel gebeuren de komende 20-30 jaar om nog kans te maken de opwarming te remmen/stoppen.
De laatste documentaire van David Attenborough op Netflix vind ik erg sterk (ook niet foutloos hoor). Laat een goed beeld zien over het verleden, de mogelijke toekomst, en de mogelijke oplossingen.

Maar, we gaan nu wel erg offoptic dus wellicht beter om dit ergens anders te bespreken.

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

UPDATE on UK Strain of #SARSCoV2 & how it evolved so fast: https://www.sciencemag.or...mportance-remains-unclear

Variant has 23 mutations—but acquired suddenly 17 mutations all at once—which experts say is *a feat never seen before*

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
souljah1h schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:01:
UPDATE on UK Strain of #SARSCoV2 & how it evolved so fast: https://www.sciencemag.or...mportance-remains-unclear

Variant has 23 mutations—but acquired suddenly 17 mutations all at once—which experts say is *a feat never seen before*
Verderop in het artikel, een reactie op het statement van Boris Johnson (over 70% besmettelijker):
Christian Drosten, a virologist at Charité University Hospital in Berlin, says that was premature. “There are too many unknowns to say something like that,” he says. For one thing, the rapid spread of B.1.1.7 might be down to chance. Scientists previously worried that a variant that spread rapidly from Spain to the rest of Europe—confusingly called B.1.177—might be more transmissible, but today they think it is not; it just happened to be carried all over Europe by travelers who spent their holidays in Spain. Something similar might be happening with B.1.1.7, says Angela Rasmussen, a virologist at Georgetown University.
Over de vorige keer dat er een nieuwe variant was die sneller zou besmetten:
Still, B.1.177, the strain from Spain, offers a cautionary lesson, says virologist Emma Hodcroft of the University of Basel. U.K. scientists initially thought it had a 50% higher mortality rate, but that turned out to be “purely messy, biased data in the early days,” she says. “I think that is a very strong reminder that we always have to be really careful with early data.” In the case of N501Y, more young people may be getting sick because many more are getting infected; Oliveira says some recent post-exam celebrations in South Africa have turned into superspreading events. Studies in cell culture and animal experiments will have to show how a virus with several or all of the mutations carried by the new variant compares with previous variants, says Drosten.
Al met al best een genuanceerd artikel, in mijn ogen.

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
ijdod schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:06:
[...]

Verpleegkundige. Waarom had je dat niet verwacht van iemand die diep in de shit van de frontlinies staat? Denk je echt dat die dames en heren geen uitgesproken mening hebben over de gevallen die te voorkomen waren geweest? Dat is niet exclusief voor Corona overigens. Wat ze stuk voor stuk wel doen is desondanks hun stinkende best om al die mensen de best mogelijke zorg te verlenen.
Omdat de indruk gewekt werd dat alle sympathie weg was, ook voor degenen die zich wel aan de regels houden. Er is al uitgelegd dat dat anders zat en dit ging over degene die zich overduidelijk niet aan regels houden. Dat verbaast me al een stuk minder

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

—Likely more infectious, possibly up to 70% faster transmission.

—R0 increase of ~ +0.4

—23 unique changes, many in spike protein.

This variant first appeared in September and by November it was responsible for 28% of the COVID-19 cases in London. By the week of December 9, more than 62% of London's COVID-19 cases were from this new variant, officials said. So what this tells us is that this new variant not only moves fast, its increase in terms of its ability to transmit, but it is becoming the dominant variant. It is beating the others in terms of transmission.

Interessant draadje: https://twitter.com/DrEricDing/status/1340487062903001090

[ Voor 6% gewijzigd door souljah1h op 21-12-2020 13:20 ]

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:02

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
souljah1h schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:16:
—Likely more infectious, possibly up to 70% faster transmission.

—R0 increase of ~ +0.4

—23 unique changes, many in spike protein.

This variant first appeared in September and by November it was responsible for 28% of the COVID-19 cases in London. By the week of December 9, more than 62% of London's COVID-19 cases were from this new variant, officials said. So what this tells us is that this new variant not only moves fast, its increase in terms of its ability to transmit, but it is becoming the dominant variant. It is beating the others in terms of transmission.

Interessant draadje: https://twitter.com/DrEricDing/status/1340487062903001090
Het twitter draadje linkt naar https://news.sky.com/stor...navirus-mutation-12161566. De bron van de 0.4:
Prime Minister Boris Johnson has said the new strain could increase the R number by 0.4.
En ze zijn nog aan het modelleren of het echt komt door de mutatie dat het sneller verspreidt:
Dr Hopkins said PHE has been working with modelling experts from Imperial College London to compare the new variant with others that are circulating.

She said the "figure of 70% looks like a good one but we don't have very good confidence intervals around that".
Het kan slecht nieuws zijn, maar volgens mij kan het ook nog gewoon de andere kant op gaan: het is een mutatie die door enkele superspreader events (en het gebrek aan maatregelen) groot is geworden. Net als met de mutatie deze zomer, die ook uiteindelijk helemaal niet besmettelijker bleek.

[ Voor 9% gewijzigd door ZieMaar! op 21-12-2020 13:28 ]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Dat ik Neil '500.000 dead' Ferguson zie in de lijst van de makers van dit datamodel maakt me enigszins voorzichtig.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• CornermanNL
In het verenigd koninkrijk krijg ik een beetje het gevoel dat deze mutatie wordt gebruikt als excuus om de kerst viering met 3 gezinnen af te schaffen en het falende beleid toe te dekken. Het kan zo zijn en de maatregelen zijn nodig maar dat waren ze een paar weken geleden ook al. Maar toen is er bewust voor gekozen om zoveel mogelijk door te laten draaien om de economie te sparen.

Muteren doen virussen altijd, vandaar ieder jaar de griepprik. Althans dat heb ik altijd begrepen. Correct me if I am wrong.

Overigens zijn het geen makkelijke afwegingen natuurlijk de balans houden tussen alle belangen in deze tijden.

Verwijderd

CornermanNL schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:34:

Muteren doen virussen altijd, vandaar ieder jaar de griepprik. Althans dat heb ik altijd begrepen. Correct me if I am wrong.
You are (partly) wrong ;). Gedeeltelijk waar... Virussen veranderen, maar niet zozeer de reden dat je ieder jaar een nieuwe griepprik hebt. Dat komt omdat er vele soorten influenza rondwaaien. In de griepprik (maar beperkt effectief btw) wordt er een schatting gemaakt tegen welke varianten er in dat jaar een cocktail of vaccin gemaakt moet worden (op basis van data welke enigsinds rondgaan in bv australie/zuidelijk halfrond).

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:35
In het verenigd koninkrijk krijg ik een beetje het gevoel dat deze mutatie wordt gebruikt als excuus om de kerst viering met 3 gezinnen af te schaffen en het falende beleid toe te dekken. Het kan zo zijn en de maatregelen zijn nodig maar dat waren ze een paar weken geleden ook al. Maar toen is er bewust voor gekozen om zoveel mogelijk door te laten draaien om de economie te sparen.

Overigens zijn het geen makkelijke afwegingen natuurlijk de balans houden tussen alle belangen in deze tijden.
En vergeet niet de aandacht afleiden van het Britse gefaal in de Brexit. De best and easiest deal ever made gaat tenslotte compleet verkeerd voor de UK.

Maar als je de straten zwart zag van de mensen in Londen voor de kerstinkopen zal er denk ik eerder een superspread event zijn geweest, net zoals in Zuid Afrika.

• 42erik
  • Niet online
psychodude schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:45:
[...]
De bevolking doet tenslotte maar, dan mag de bevolking de gevolgen op een gegeven monent ook voelen. Of dit nu economisch is of voortvloeiende is uit gezondheidsschade. Ik ben dan ook klaar met de gemiddelde Nederlander.
Een deel van de bevolking doet maar bedoel je.

Een bijzonder groot deel van de bevolking doet hard zijn best, al lijkt het hier regelmatig zo dat alleen deelnemers van dit forum zich aan de regels zouden houden.

• 42erik
  • Niet online
CornermanNL schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:35:

Ik zeg het niet graag, maar meer mensen moeten deze crisis gaan voelen. Echt voelen.
Misschien moet je je even realiseren wat je mensen nu toewenst... :N

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hou er wel rekening mee dat dit twitter account berucht is vanwege gebrek aan kwaliteitscontrole en het altijd posten van de meest hyperbole en sensationele conclusies. Flinke korrel zout nodig.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:49
LCPS van 2020-12-21

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cE458AHUAJQgCK2aJMiJvrSh21g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/l5ucYkxlDqcyWkgsGjNFXqzY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UloA6Sh1VnJpw5vxm_lKC3lx5lc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/byp6NY755MmxaEq1CyNaAm4J.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RZ57skrPtgf49ozHIqKap35h25U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/P1T3OHRu9L01A5QUk80cYIoM.png?f=user_large

• Drardollan
Totale toename 49 als ik het goed zie, dat valt met de huidige cijfers én het weekend in het achterhoofd mij nog steeds erg mee. 49 teveel natuurlijk en nog steeds een groei, dat is niet goed.

Laten we hopen dat de maatregelen van 14 december snel aanslaan en zichtbaar worden in alle cijfers.

• breew
Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:11:
Totale toename 49 als ik het goed zie, dat valt met de huidige cijfers én het weekend in het achterhoofd mij nog steeds erg mee. 49 teveel natuurlijk en nog steeds een groei, dat is niet goed.
Laten we hopen dat de maatregelen van 14 december snel aanslaan en zijn zichtbaar worden in alle cijfers.
En niet vergeten: Echte versoepelingen komen geloof ik pas in beeld als het dagelijkse aantal nieuwe COVID-gerelateerde IC-opnames (structureel) onder de 10 komt te liggen. Dat getal heb ik iig meerdere malen gehoord in de persco's. Daar zijn we nog wel ff vandaan op het moment.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Net als hier vorige week het gewijzigde testbeleid en de forse stijging in aantal testen daarvoor gebruikt is? ;)

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Een deel van de vliegtuigpassagiers uit Groot-Brittannië die nog net in Duitsland mochten landen, is besmet met het coronavirus. De autoriteiten bevestigden inmiddels zeven infecties op drie vluchten die zondag in Hamburg landden. Het is onduidelijk of het om het de normale variant van het gevreesde virus gaat, of om de gemuteerde vorm waardoor veel landen het verkeer met Groot-Brittannië hebben stilgelegd.

Op andere Duitse vliegvelden zijn tot nu toe zijn zeker tien passagiers positief getest, meldt de Duitse krant Bild, die zich baseert op bronnen bij de autoriteiten. De besmette passagiers zaten op meerdere vluchten die zondag aankwamen in Berlijn, Stuttgart, Hannover en Dortmund.

bron: de Telegraaf *edit* Geen naamsverbasteringen aub

Tsja, zo lang we braaf overal (behalve GB) door blijven vliegen wereldwijd gaat dit nog wel even door.
Kan even geen goede redenen bedenken hoe al die vliegbewegingen helpen met het écht indammen van 't virus.

[ Voor 2% gewijzigd door ZieMaar! op 21-12-2020 14:17 ]

• CornermanNL
42erik schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:52:
[...]

Misschien moet je je even realiseren wat je mensen nu toewenst... :N
Er lijden nu al mensen enorm onder deze crisis, die we met zijn allen dragelijker hadden kunnen maken door gewoon even minder vaak te gaan winkelen (of gewoon niet in de winkelstraat met zijn allen) , met groepen sinterklaas te vieren enzovoorts. Bij een verkoudheid gewoon thuis te blijven en niet te denken ach het is maar een verkoudheid. Maar nee we laten de zwakkeren in de samenleving lekker creperen of verder creperen omdat we zo nodig dingen moeten doen. We zien ze niet namelijk, de zwakkeren. Neem een alleenstaand gehandicapte met een medische risico waarbij Corona krijgen het einde betekend. Die zitten al sinds maart in hun huis opgesloten.

Je kan allerlei anderen de schuld geven , de te kort schietende maatregelen door de overheid te langzaam wellicht , het afzwakken maar ik moest toch echt even <vul maar in>. Het begint echt bij de mensen zelf. Het schrijnende is dat de meesten zichzelf niet realiseren hoe dicht ze zelf op het lot zitten om ook een armoedeval te maken.

En dan zijn de rapen gaar. Maar tot die tijd is het excuses zoeken om maar onder de maatregelen uit te kunnen en de grenzen op te zoeken. Er leeft gewoon geen gevoel van urgentie , hoe dat het snelste binnenkomt ? Door het te voelen. Of wellicht hebben velen Scrooge live gisteren gezien en een glimp gekregen van wat echte armoede doet met een mens.

Generaties gaan er door verloren, of op te krabbelen, en we maken het met zijn allen voor veel mensen enorm veel moeilijker en waarom ? Pure zelfzuchtigheid. En een gebrek aan besef hoe goed ze het eigenlijk hebben.

• Plenkske
_Bailey_ schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:14:
Een deel van de vliegtuigpassagiers uit Groot-Brittannië die nog net in Duitsland mochten landen, is besmet met het coronavirus. De autoriteiten bevestigden inmiddels zeven infecties op drie vluchten die zondag in Hamburg landden. Het is onduidelijk of het om het de normale variant van het gevreesde virus gaat, of om de gemuteerde vorm waardoor veel landen het verkeer met Groot-Brittannië hebben stilgelegd.

Op andere Duitse vliegvelden zijn tot nu toe zijn zeker tien passagiers positief getest, meldt de Duitse krant Bild, die zich baseert op bronnen bij de autoriteiten. De besmette passagiers zaten op meerdere vluchten die zondag aankwamen in Berlijn, Stuttgart, Hannover en Dortmund.

bron: de Telegraaf [mbr]*edit* Geen naamsverbasteringen aub[/mbr]

Tsja, zo lang we braaf overal (behalve GB) door blijven vliegen wereldwijd gaat dit nog wel even door.
Kan even geen goede redenen bedenken hoe al die vliegbewegingen helpen met het écht indammen van 't virus.
De mutatie was in september al aanwezig in UK.
Waarschijnlijk is het virus dus allang verspreid in Europa.
Dat de media hier nu sinds gister zo extra op aanslaat vind ik daarom ook behoorlijk overdreven.

Dat ze nu (extra) deze vluchten testen is overigens wel goed vind ik. Maar als het aan mij lag zou iedereen die ergens land getest moeten worden en in quarantaine moeten gaan.

• Drardollan
breew schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:13:
[...]

En niet vergeten: Echte versoepelingen komen geloof ik pas in beeld als het dagelijkse aantal nieuwe COVID-gerelateerde IC-opnames (structureel) onder de 10 komt te liggen. Dat getal heb ik iig meerdere malen gehoord in de persco's. Daar zijn we nog wel ff vandaan op het moment.
Zover ben ik nog niet eens, ik ben niet bezig met versoepelingen. Laten we eerst 19 januari maar eens afwachten. Ik hoop dat we dan ook wat snelheid in de vaccinatietrein hebben en dat er dan eindelijk wat mist optrekt zodat we wat gerichter kunnen sturen.

• CMD-Snake
Plenkske schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:25:
Dat de media hier nu sinds gister zo extra op aanslaat vind ik daarom ook behoorlijk overdreven.
Het is lekkere clickbait, althans zo lijken de meeste berichten opgezet te zijn. Als je dan leest dat virologen veel genuanceerder spreken over deze variant, dan krijg je het idee dat de boel opgeklopt wordt.

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
CMD-Snake schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:35:
[...]

Het is lekkere clickbait, althans zo lijken de meeste berichten opgezet te zijn. Als je dan leest dat virologen veel genuanceerder spreken over deze variant, dan krijg je het idee dat de boel opgeklopt wordt.
Ik heb het idee dat we meer naar Brexit politiek kijken dan naar een heftiger virus momenteel.

• CMD-Snake
shoombak schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:36:
Ik heb het idee dat we meer naar Brexit politiek kijken dan naar een heftiger virus momenteel.
Brexit is sinds dit weekend een beetje op de achtergrond gekomen, alhoewel ik vanochtend al las van een commentator die zei dat deze isolatie een voorproefje kan zijn voor de Engelsen wat een harde Brexit zal betekenen. Als je heel cynisch bent kan je ook denken dat de EU dit met wat opzet doet om de Britten in de Brexit onderhandelen het mes op de keel te zetten.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Laguna schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:14:
[...]

Net als hier vorige week het gewijzigde testbeleid en de forse stijging in aantal testen daarvoor gebruikt is? ;)
Niet echt, de wederom oplopende ziekenhuis opnames/totalen kwamen niet door het extra testen iig.

PSN

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

CMD-Snake schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:45:
[...]
<>. Als je heel cynisch bent kan je ook denken dat de EU dit met wat opzet doet om de Britten in de Brexit onderhandelen het mes op de keel te zetten.
Nu ben ik cynicus (of realist) maar zelfs ik zie dit niet als reden. Als het echt nodig is zie ik eerder nog wel een luchtbrug met voedsel vanuit de EU komen (we hebben het hier toch ruim voldoende) want dat legt dan het falen van de UK pas echt bloot, en je ontneemt ze daarmee ook juist dat argument.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-12 11:51
Goh, ik zie allerlei complot theorieën hier verschijnen >:)

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
CMD-Snake schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:45:
[...]

Brexit is sinds dit weekend een beetje op de achtergrond gekomen, alhoewel ik vanochtend al las van een commentator die zei dat deze isolatie een voorproefje kan zijn voor de Engelsen wat een harde Brexit zal betekenen. Als je heel cynisch bent kan je ook denken dat de EU dit met wat opzet doet om de Britten in de Brexit onderhandelen het mes op de keel te zetten.
Het zal ze onderhandel-technisch gezien wel wat voer geven ja. En voor mensen met kerst nog eens extra te waarschuwen en om de vaccinatieacceptie omhoog te krijgen eveneens...

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:30

SomerenV

It's something!

Oké, misschien verwoorde ik die reactie over het vaccin iets te simplistisch, maar in de basis is dat wel hoe het werkt. Een vaccin bevat vaak een gedeelte van een virus (in dit geval Covid19) om de reactie van het lichaam uit te lokken zodat er voldoende antilichamen aangemaakt worden. Mocht je dan met een actieve variant besmet raken dan reageert je lichaam daar sneller en adequater op. Dat wil echter niet zeggen dat een vaccin voor iedereen evenveel zin heeft wat betreft het bestrijden van het virus omdat er genoeg mensen zijn waarbij er ook zonder vaccin al voldoende antistoffen aangemaakt worden zodat ze niet ziek worden. Al zegt het RIVM wel dat een vaccin ook nog wat andere voordelen heeft waardoor het sowieso wel verstandig is om het te nemen.

Dat gezegd hebbende.... wat een hoop moraalridders hier zeg :X Prima dat je het gedrag van anderen veroordeelt hoor, maar doe niet alsof je zelf heilig bent. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat praktisch iedereen hier in de afgelopen 9 maanden wel een keer de regels naar de eigen hand heeft gezet omdat het toevallig net wat beter uit kwam. Als je serieus nog geen enkele keer een regel verbroken hebt: chapeau! Dan heb ik oprecht respect voor je.
BB-One schreef op maandag 21 december 2020 @ 07:26:
[...]

Je meldt dus doodleuk in één stuk dat je je aan alle regels houdt maar geeft gelijk aan dat je je dus al gewoon niet aan een van de belangrijkste regels houdt, heb je klachten, laat je testen en blijf thuis.
:X
Klachten zijn snotterig, schrale keel. Ja precies hetzelfde als een verkoudheid. Praat je eigen gedrag niet goed, je houdt je dus gewoon totaal niet aan de regels.

Dat jij het niet doet maakt niet zo heel veel uit, maar als iedereen dat doet. pff hoe moeilijk is het om je bij klachten even te laten testen.
Je moet je laten testen als je last hebt van verkoudheid, keelpijn, hoesten, verminderde reuk of proeven, koorts of snel/moeilijk ademen. Ik heb geen van die symptomen. Zelfs een volwaardige verkoudheid is het niet. Ik hoest niet, heb geen keelpijn (alleen wat meer slijm), proef en ruik nog prima, geen koorts (ook niet gehad) en ademen gaat prima. Die paar dagen dat ik het idee had wat grieperiger te worden ben ik netjes thuis gebleven en hadden we al plannen gemaakt in het geval het aan zou houden (lees: testen en quarantaine). Puur om het te kunnen monitoren heeft m'n vriendin een nieuwe thermometer gekocht.

Genoeg mensen hadden zich wel laten testen op dat moment, maar ik besloot bewust om het 2/3 dagen aan te kijken omdat ik nagenoeg zeker wist dat het niet door zou zetten en dat het geen covid19 zou zijn. In die tijd heb me echter wel gewoon aan de regels gehouden, dus geen contact met anderen gehad. Maar dat hele paniekerige gedoe mag ook wel een tandje minder. Je kunt niet hoesten of niezen of men weet niet hoe snel ze schande moeten spreken tegenwoordig. En doe je het qua regels 99% van de tijd goed dan valt men alsnog veel te hard over die 1%. Daar ben ik persoonlijk dan wel klaar mee.

Illegale feestjes, lekker vaak en veel bij anderen op bezoek en zelf bezoek ontvangen, met massale groepen bij elkaar en meer van dat soort buitensporige zaken: absoluut not done. Maar mensen die af en toe, met in acht neming van de adviezen, iets buiten de kaders treden? Daar kan ik me gewoon niet druk om maken. Ik kan me ook niet voorstellen dat daar de grote problemen vandaan komen. En zoals ik eerder aangaf is vrijwel niemand hier heilig en heeft praktisch iedereen wel eens de regels iets verbogen.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• 42erik
  • Niet online
Ok, maar niks in dit verhaal rechtvaardigt anderen een ziekte toe te wensen

• Laguna

Laguna

Connaisseur

YakuzA schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:49:
[...]

Niet echt, de wederom oplopende ziekenhuis opnames/totalen kwamen niet door het extra testen iig.
Klopt, maar dat alleen was niet de reden dat men ingreep. Net als dat dit in de UK niet voldoende bleek.

• CornermanNL
42erik schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:02:
[...]

Ok, maar niks in dit verhaal rechtvaardigt anderen een ziekte toe te wensen
Je hebt denk ik niet goed begrepen wat ik bedoelde, ik bedoelde economische pijn, verlies van inkomsten. Verlies van zekerheden die voor normaal worden aangenomen.

Geen ziekte. Dat zou ik niemand toewensen. Maar nu ontgaat een heel deel van de samenleving het economische risico, die vervolgens omdat ze 'geld over' hebben en zich vervelen allerlei risico's gaan nemen ten koste van de zwakkeren en per definitie de chronisch zieken in de samenleving. Die al problemen genoeg hadden alvorens deze crisis zijn intrede deed.

Allemaal onder het mom van ik mag na 9 maanden ook wel weer eens wat, ook al is dat tegen de dringende adviezen. Gewoon een beetje meer besef hebben dat jouw welvaart dankzij de maatschappij bestaat en niet ondanks. Dat we met zijn allen zo ver zijn gekomen, niet persoon x alleen. Dat was mijn punt. Niet het toewensen van ziektes.

• Drardollan
Iets meer tekst had niet misstaan wellicht, maar het vaccin is dus goedgekeurd en nu is het nog maximaal 2 dagen wachten op de laatste groene seinen.

Top wat mij betreft!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18:49

RayNbow

Kirika <3

SomerenV schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:54:
Dat wil echter niet zeggen dat een vaccin voor iedereen evenveel zin heeft wat betreft het bestrijden van het virus omdat er genoeg mensen zijn waarbij er ook zonder vaccin al voldoende antistoffen aangemaakt worden zodat ze niet ziek worden.
Hoe bepaal je dat er "genoeg" mensen zijn die zonder vaccin zelf al voldoende antistoffen aanmaken? Kan je a priori aanwijzen welke mensen dat zijn? En als er "genoeg" mensen zijn die al voldoende antistoffen aanmaken, waarom kraakt de zorg? Of beweer je "nee, er zijn genoeg mensen die tegen het virus kunnen, het is de zorg die niet genoeg is"? :/

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

• Drardollan

• Drardollan
Voor het eerst sinds tijden weer eens een daling in het aantal besmettingen. Dat is geen slecht nieuws, maar het is natuurlijk zoals altijd een paar dagen afwachten om te zien of het doorbreekt.

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:31
Never mind

[ Voor 95% gewijzigd door Signs op 21-12-2020 15:17 ]

Verwijderd

Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:11:
[...]

Iets meer tekst had niet misstaan wellicht, maar het vaccin is dus goedgekeurd en nu is het nog maximaal 2 dagen wachten op de laatste groene seinen.

Top wat mij betreft!
De tekst moet nog vertaald worden naar alle talen van de lidstaten (ook dat verzin je niet, 8)7 ). Maakt voor Nederland toch niet uit... Hier beginnen we pas te prikken over 3 weken. Met 1.3 miljoen man in q1 zet dat trouwens ook geen zoden aan de dijk voorlopig als je kijkt naar een evt daling van besmettingen en eventuele versoepelingen.

• Plenkske
Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:16:
Voor het eerst sinds tijden weer eens een daling in het aantal besmettingen. Dat is geen slecht nieuws, maar het is natuurlijk zoals altijd een paar dagen afwachten om te zien of het doorbreekt.
Inderdaad... zondag op maandag cijfers he ;)
Er wordt in het weekend simpelweg iets minder getest (de laatste tijd).

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:04

Standeman

Prutser 1e klasse

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:16:
Het wordt iets langer dan een paar dagen wachten voor meer duidelijkheid begrijp ik hieruit:

• Drardollan
Plenkske schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:17:
[...]

Inderdaad... zondag op maandag cijfers he ;)
Er wordt in het weekend simpelweg iets minder getest (de laatste tijd).
Dat hebben we tot op heden nog nooit echt gezien toch? En als het al zo was dan was het niet zoveel. Bijna 2000 minder, dat is wel een serieus getal.

Het fluctueert elke dag, vandaag maar weer een oud mantra: kijken naar de 7 daagse cijfers ;)

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-12 10:01

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:17:
[...]

De tekst moet nog vertaald worden naar alle talen van de lidstaten (ook dat verzin je niet, 8)7 ). Maakt voor Nederland toch niet uit... Hier beginnen we pas te prikken over 3 weken. Met 1.3 miljoen man in q1 zet dat trouwens ook geen zoden aan de dijk voorlopig als je kijkt naar een evt daling van besmettingen en eventuele versoepelingen.
Met 1.3 miljoen mensen in de risico groep scheelt dat echt wel wat. Zeker samen met de miljoen mensen die het ondertussen al gehad hebt ben je dan best wel een stukje op weg.

• Drardollan
zacht schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:18:
[...]

Het wordt iets langer dan een paar dagen wachten voor meer duidelijkheid begrijp ik hieruit:

[Embed]
Uiteraard, dat is al sinds het begin zo. Dagcijfers zeggen niet direct wat. Al is het wel gewoon fijn dat we weer eens een keer een serieuze daling zien, dat gebeurd niet elke dag en ook niet elke maandag.

Maar inderdaad, we moeten wachten op de 7 daagse cijfers. En dan weten we morgen ook direct het aantal testen, ook erg prettig.

• Plenkske
Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:19:
[...]

Dat hebben we tot op heden nog nooit echt gezien toch? En als het al zo was dan was het niet zoveel. Bijna 2000 minder, dat is wel een serieus getal.

Het fluctueert elke dag, vandaag maar weer een oud mantra: kijken naar de 7 daagse cijfers ;)
Ja wel een beetje. Zie twitter draadje boven je post.
Voornaamste "bewijs":

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EpivEG4XYAEg3rl?format=jpg&name=4096x4096

• Drardollan
Standeman schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:18:
[...]

Linkdrops mogen niet }:|

Maar deze mag blijven staan :p
Ik zat te twijfelen of ik wannabe-mod ging spelen :P Maar ik vond hem ook zo positief dat ik dat allemaal ingeslikt heb haha

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 00:30

SomerenV

It's something!

RayNbow schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:12:
[...]

Hoe bepaal je dat er "genoeg" mensen zijn die zonder vaccin zelf al voldoende antistoffen aanmaken? Kan je a priori aanwijzen welke mensen dat zijn? En als er "genoeg" mensen zijn die al voldoende antistoffen aanmaken, waarom kraakt de zorg? Of beweer je "nee, er zijn genoeg mensen die tegen het virus kunnen, het is de zorg die niet genoeg is"? :/
Oh, iedereen moet dat vaccin gewoon krijgen hoor. Het is niet dat ik tegen vaccineren ben namelijk. Ik zeg alleen dat het vaccin niet een wondermiddel is en dat het voor veel mensen niet veel verschil maakt omdat hun lichaam ook zonder vaccin het virus prima kan bestrijden.

En in dit geval is het inderdaad de zorg zelf die niet opgewassen is tegen een stormloop aan patiënten. Doorgaans hebben we 1150 IC-bedden en dat is (of was) uitgebreid naar 1700 om niet kopje onder te gaan tijdens de coronacrisis. Maar reguliere zorg moet ook door blijven gaan en die kan net zo goed urgent zijn. Volgens mij is de zorg in Nederland redelijk efficiënt gemaakt, dus niet veel te veel capaciteit maar ook niet veel te weinig. Gewoon precies genoeg zodat je eigenlijk altijd wel goed zit. Alleen werkt dat nu dus niet omdat je opeens véél meer capaciteit nodig hebt. Je kunt ook niet flink opschalen omdat je niet opeens honderden extra IC-artsen hebt.

Overigens denk ik dat er meer dan genoeg mensen zijn die prima tegen Covid19 zijn opgewassen hoor. Verreweg de meeste mensen worden volgens mij ook niet heel ziek (of helemaal niet ziek). Het is gewoon puur de zorg die niet ingericht is op een aanzienlijke toename van het aantal patiënten.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Drardollan
Plenkske schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:20:
[...]

Voornaamste "bewijs":

[Afbeelding]
Misschien kijk ik verkeerd, maar ik zie daar dat we op zondag altijd net iets meer besmettingen (blauw is boven 0)?

Overledenen en ziekenhuis is een ander verhaal. Overledenen lopen soms wel maanden achter, ziekenhuizen traditioneel op zondag en maandag ook, dat wordt op dinsdag ingehaald zoals je ook in de grafiek ziet.

• Jovatov
Plenkske schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:20:
[...]

Voornaamste "bewijs":

[Afbeelding]
Tel daar de fluctuatie in aantal testen en fluctuatie in aantal besmettingen bij op en het wordt duidelijk waarom er veel beter naar de wekelijkse cijfers of in elk geval gemiddeldes/trends gekeken kan worden.

Helaas zijn die trends en gemiddeldes met de cijfers van vandaag niet verbeterd. Tenzij de testbereidheid (net als vorige week) weer sky high is gegaan.

• Plenkske
Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:23:
[...]

Misschien kijk ik verkeerd, maar ik zie daar dat we op zondag altijd net iets meer besmettingen (blauw is boven 0)?

Overledenen en ziekenhuis is een ander verhaal. Overledenen lopen soms wel maanden achter, ziekenhuizen traditioneel op zondag en maandag ook, dat wordt op dinsdag ingehaald zoals je ook in de grafiek ziet.
Het is vandaag maandag. Dus daar is het iets minder.
Ja sorry ik zei zondagcijfers maar het is natuurlijk zondag bepaalde tijd t/m maandag bepaalde tijd. En die worden dan op maandag gemeld.

Het plaatje dat ik poste heeft niks met ziekenhuiscijfers. Alleen besmettingen (bovenkant) en overledenen (onderkant).

[ Voor 8% gewijzigd door Plenkske op 21-12-2020 15:26 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Oh, oeps... Post van @Drardollan over het hoofd gezien...

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 21-12-2020 15:24 ]

• Drardollan
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:17:
[...]

Wat mij betreft reken ik de start van Nederland op 4 januari, dan gaan de eerste oproepen arriveren bij de mensen. Dat is voor mij het startpunt, dat is over 2 weken al. Dan gaat de symbolische trein rijden.

Hoeveel vaccinaties we in q1 gaan doen weet ik niet, ik heb daar geen exacte aantallen van gezien. Volgens is het enige wat we nu weten dat we beginnen met 250.000 vaccinaties. Nog steeds een druppel op een gloeiende plaat, maar het is wel iets.

Verwijderd

TrailBlazer schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:19:
[...]

Met 1.3 miljoen mensen in de risico groep scheelt dat echt wel wat. Zeker samen met de miljoen mensen die het ondertussen al gehad hebt ben je dan best wel een stukje op weg.
Het is maar een beperkt deel van de risicogroep, en ook nog eens het deel dat vrijwel niet bijdraagt aan de verspreiding (lees komen bijna niet buiten/contacten)... En weinig tot niets voor de druk op de ziekenhuizen. (bij besmetting volgt geen ziekenhuisopname). Het zorgt wel voor minder doden, de gemiddelde leeftijd zal gaan dalen.)

• Drardollan
Plenkske schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:24:
[...]

Het is vandaag maandag. Dus daar is het iets minder.
Ja sorry ik zei zondagcijfers maar het is natuurlijk zondag bepaalde tijd t/m maandag bepaalde tijd. En die worden dan op maandag gemeld.

Het plaatje dat ik poste heeft niks met ziekenhuiscijfers. Alleen besmettingen (bovenkant) en overledenen (onderkant).
Haha, dank je wel. Ik keek dus verkeerd. De afwijking is dus zeg 2,5%? Dat er 2,5% minder gemeld wordt dan gemiddeld?

• Plenkske
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:27:
[...]

Het is maar een beperkt deel van de risicogroep, en ook nog eens het deel dat vrijwel niet bijdraagt aan de verspreiding (lees komen bijna niet buiten/contacten)... En weinig tot niets voor de druk op de ziekenhuizen. (bij besmetting volgt geen ziekenhuisopname). Het zorgt wel voor minder doden, de gemiddelde leeftijd zal gaan dalen.)
Het zorgt als het goed is voor een stuk minder doden omdat de verpleeghuizen beter beschermd zijn. Dat is toch een goede eerste stap ?
Druk op ziekenhuizen verminderen duurt inderdaad nog wat langer. De maatregelen zullen voor nu beter helpen dan het vaccineren.

• Plenkske
Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:28:
[...]

Haha, dank je wel. Ik keek dus verkeerd. De afwijking is dus zeg 2,5%? Dat er 2,5% minder gemeld wordt dan gemiddeld?
@YorickB en @mzelst op Twitter hebben dit bekeken.
Ze hebben alle data bekeken vanaf 1 september.
En gemiddeld wordt er op maandag dus 2,5% minder gemeld, tov het 7daags gemiddelde (die week).
Dat is inderdaad niet heel veel. Op dinsdag is het blijkbaar groter.

• Drardollan
Jovatov schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:23:
[...]

Tel daar de fluctuatie in aantal testen en fluctuatie in aantal besmettingen bij op en het wordt duidelijk waarom er veel beter naar de wekelijkse cijfers of in elk geval gemiddeldes/trends gekeken kan worden.

Helaas zijn die trends en gemiddeldes met de cijfers van vandaag niet verbeterd. Tenzij de testbereidheid (net als vorige week) weer sky high is gegaan.
We blijven stabiel, groeipercentage zit al een paar dagen rond de 35/36 procent.

Ben ook wel heel benieuwd naar het aantal testen, vorige week was ik flabbergasted (dat weet je vast nog wel :)). Ben heel nieuwsgierig waar we nu staan, ik heb er echt geen enkel gevoel/idee bij op dit moment.

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:45
https://in.news.yahoo.com...accine-set-114200978.html

Goed nieuws imo.

Astra Zeneca krijgt snel goedkeuring in de UK.

[ Voor 18% gewijzigd door Mr.Joker op 21-12-2020 15:32 ]

• Drardollan
Dat is zeker goed nieuws, want dat betekent niet alleen dat de UK meer/sneller kan vaccineren. Het betekent ook dat er van het in de EU zojuist goedgekeurde Pfizer vaccin meer beschikbaar zal zijn op niet al te lange termijn.

En wat ook een voordeel is: het AZ vaccin (€ 1,78) is een factor 7 goedkoper dan Pfizer (€ 12,00).

• Jovatov
Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:30:
[...]

We blijven stabiel, groeipercentage zit al een paar dagen rond de 35/36 procent.

Ben ook wel heel benieuwd naar het aantal testen, vorige week was ik flabbergasted (dat weet je vast nog wel :)). Ben heel nieuwsgierig waar we nu staan, ik heb er echt geen enkel gevoel/idee bij op dit moment.
Een stabiel groeipercentage van 35% betekent dus een verdubbeling elke 15 dagen.
Als we blijven uitgaan van dat 'stabiele' groeipercentage kijken we over vier weken aan tegen ruim 36.000 besmettingen.

Het is dus te hopen dat het groeipercentage gauw gaat dalen. Ben net als jouw benieuwd naar het aantal testen afgelopen week. Als we wederom rond de 12% positiviteitsratio willen blijven zouden we (met gemiddeld 11.300 positieve testen per dag) afgelopen week meer dan 90.000 testen per dag hebben moeten uitvoeren.

• breew
RIVM 2020-12-21

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFQ8Yy9FYHuV-zFqVpP1FucJ6xE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/30DblWTTgXzEGfFstb0Nu2AR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDWHhFd9yM-kPmtQV1zOK4t3_YY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iytTmlm9gvl6odqInkgt4uwN.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcSDcH0ywSYxxCzqwdUOoeH1z4M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nZqkutmf8IpZdCkEuIavTToe.png?f=user_large

• Plenkske
Drardollan schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:35:
[...]

Dat is zeker goed nieuws, want dat betekent niet alleen dat de UK meer/sneller kan vaccineren. Het betekent ook dat er van het in de EU zojuist goedgekeurde Pfizer vaccin meer beschikbaar zal zijn op niet al te lange termijn.

En wat ook een voordeel is: het AZ vaccin (€ 1,78) is een factor 7 goedkoper dan Pfizer (€ 12,00).
Pfizer zal evenveel beschikbaar zijn als nu.
Binnen de EU zijn gewoon een x aantal ingekocht per vaccin, en sommige landen kunnen kiezen voor extra inkoop van vaccin y.
Vervolgens wordt een bepaald % aan elk land gegeven.
Dus zodra een vaccin is goedgekeurd, gaan er afhankelijk van de productie een x aantal vaccins van dat merk "naar de EU", daarna een % naar de landen.
In het vaccin topic staat meer info hierover.

• Plenkske
Bedankt weer @breew
Maandagstijging wel weer zichtbaar.
30 nov: week ~7000
7 dec: week ~9000-10000
14 dec: week ~10000-11000 ??

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:29
zacht schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:18:
[...]

[Embed]
Dat halve draadje leunt op het feit dat hij dacht dat er door de GGD"s niet gewerkt werd tijdens de feestdagen. Van wat ik weet draaien alle BCO teams gewoon door, mogelijk alleen met iets latere starttijd i.v.m. dat mensen op de feestdagen waarschijnlijk niet al om 9.00 gaan opnemen.
Dus alle verwachtingen die daarvan afgeleid worden moet je dus met een grote schep zout nemen. Enigste wat invloed zou kunnen hebben is dat mensen minder gaan testen op die dagen maar dat zou dan een dag of 2 schelen voordat ze als nog testen.

• Mr.Joker
Plenkske schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:40:
[...]

Pfizer zal evenveel beschikbaar zijn als nu.
Binnen de EU zijn gewoon een x aantal ingekocht per vaccin, en sommige landen kunnen kiezen voor extra inkoop van vaccin y.
Vervolgens wordt een bepaald % aan elk land gegeven.
Dus zodra een vaccin is goedgekeurd, gaan er afhankelijk van de productie een x aantal vaccins van dat merk "naar de EU", daarna een % naar de landen.
In het vaccin topic staat meer info hierover.
Nederland kan al heel snel veel meer leveringen krijgen van AstraZeneca (paar miljoen). Van Pfizer krijgen ze maar 500k dosissen in januari.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mr.Joker schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:44:
[...]
Nederland kan al heel snel veel meer leveringen krijgen van AstraZeneca (paar miljoen). Van Pfizer krijgen ze maar 500k dosissen in januari.
Maar de AZ is blijkbaar weer niet goed genoeg getest op oudere mensen.

PSN

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:29
Dat vaccin van de makers die keken of het gecombineerd kon worden met het Russische om de werkzaamheid van hun eigen te boosten?

• Plenkske
Mr.Joker schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:44:
[...]

Dat klopt.
Dit is de verwachting per vaccin die vanuit NL overheid is gegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SdVXhORqP98vVGyEzvkpkAuKiP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7zXHAyO2rbE0CkOi0oPKNnwy.png?f=user_large
(aantallen x miljoen en in aantal vaccin doses)

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 21-12-2020 15:49 ]

• Mr.Joker
YakuzA schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:45:
[...]

Maar de AZ is blijkbaar weer niet goed genoeg getest op oudere mensen.
Als er veel leveringen zijn van een vaccin wat goed werkt onder de 65 is dat ook prima. Dat zijn immers de mensen die het meest bijdragen aan de verspreiding.

• Drardollan
Jovatov schreef op maandag 21 december 2020 @ 15:37:
[...]

Een stabiel groeipercentage van 35% betekent dus een verdubbeling elke 15 dagen.
Als we blijven uitgaan van dat 'stabiele' groeipercentage kijken we over vier weken aan tegen ruim 36.000 besmettingen.
Ik ga even in de positieve modus ;)

We komen van 40% procent en om te gaan dalen moet je eerst stabiliseren. Tevens duurt het even voor de getallen van vandaag invloed hebben, mits de getallen de komende dagen niet door het dak gaan.
Het is dus te hopen dat het groeipercentage gauw gaat dalen. Ben net als jouw benieuwd naar het aantal testen afgelopen week. Als we wederom rond de 12% positiviteitsratio willen blijven zouden we (met gemiddeld 11.300 positieve testen per dag) afgelopen week meer dan 90.000 testen per dag hebben moeten uitvoeren.
Voorgaande week zaten we op 439.514 testen, dat is +/- 63.000 per dag. Dan moeten we dus 50% meer zijn gaan testen. Ik vond de score van vorige week (36%) al bijzonder indrukwekkend, dus mijn verwachting is niet dat we dit gaan zien.

Maar dat dacht ik vorige week ook over 36%, dus laten we vooral niet tever vooruit gaan lopen :) Hopelijk word ik nogmaals volledig uit mijn schoenen geblazen.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SomerenV schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:54:
[...]
Dat gezegd hebbende.... wat een hoop moraalridders hier zeg :X Prima dat je het gedrag van anderen veroordeelt hoor, maar doe niet alsof je zelf heilig bent. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat praktisch iedereen hier in de afgelopen 9 maanden wel een keer de regels naar de eigen hand heeft gezet omdat het toevallig net wat beter uit kwam. Als je serieus nog geen enkele keer een regel verbroken hebt: chapeau! Dan heb ik oprecht respect voor je.
Het is inderdaad zo dat het overgrote deel van de mensen de regels invullen op hun eigen manier.
Er zit een groot verschil tussen de intentie van Nederlanders om zich aan de coronamaatregelen te houden en het daadwerkelijke gedrag. Zo steunt 84 procent de maatregel om thuis te blijven bij corona-achtige klachten. Maar 90 procent doet met klachten toch boodschappen en 64 procent bezoekt familie en vrienden.
Grote meerderheid wil best coronatest doen, totdat ze een snotneus krijgen
Pagina: 1 ... 172 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins