Oké, misschien verwoorde ik die reactie over het vaccin iets te simplistisch, maar in de basis is dat wel hoe het werkt. Een vaccin bevat vaak een gedeelte van een virus (in dit geval Covid19) om de reactie van het lichaam uit te lokken zodat er voldoende antilichamen aangemaakt worden. Mocht je dan met een actieve variant besmet raken dan reageert je lichaam daar sneller en adequater op. Dat wil echter niet zeggen dat een vaccin voor iedereen evenveel zin heeft wat betreft het bestrijden van het virus omdat er genoeg mensen zijn waarbij er ook zonder vaccin al voldoende antistoffen aangemaakt worden zodat ze niet ziek worden. Al zegt het RIVM wel dat een vaccin ook nog wat andere voordelen heeft waardoor het sowieso wel verstandig is om het te nemen.
Dat gezegd hebbende.... wat een hoop moraalridders hier zeg

Prima dat je het gedrag van anderen veroordeelt hoor, maar doe niet alsof je zelf heilig bent. Ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat praktisch iedereen hier in de afgelopen 9 maanden wel een keer de regels naar de eigen hand heeft gezet omdat het toevallig net wat beter uit kwam. Als je serieus nog geen enkele keer een regel verbroken hebt: chapeau! Dan heb ik oprecht respect voor je.
BB-One schreef op maandag 21 december 2020 @ 07:26:
[...]
Je meldt dus doodleuk in één stuk dat je je aan alle regels houdt maar geeft gelijk aan dat je je dus al gewoon niet aan een van de belangrijkste regels houdt, heb je klachten, laat je testen en blijf thuis.
Klachten zijn snotterig, schrale keel. Ja precies hetzelfde als een verkoudheid. Praat je eigen gedrag niet goed, je houdt je dus gewoon totaal niet aan de regels.
Dat jij het niet doet maakt niet zo heel veel uit, maar als iedereen dat doet. pff hoe moeilijk is het om je bij klachten even te laten testen.
Je moet je laten testen als je last hebt van verkoudheid, keelpijn, hoesten, verminderde reuk of proeven, koorts of snel/moeilijk ademen. Ik heb geen van die symptomen. Zelfs een volwaardige verkoudheid is het niet. Ik hoest niet, heb geen keelpijn (alleen wat meer slijm), proef en ruik nog prima, geen koorts (ook niet gehad) en ademen gaat prima. Die paar dagen dat ik het idee had wat grieperiger te worden ben ik netjes thuis gebleven en hadden we al plannen gemaakt in het geval het aan zou houden (lees: testen en quarantaine). Puur om het te kunnen monitoren heeft m'n vriendin een nieuwe thermometer gekocht.
Genoeg mensen hadden zich wel laten testen op dat moment, maar ik besloot bewust om het 2/3 dagen aan te kijken omdat ik nagenoeg zeker wist dat het niet door zou zetten en dat het geen covid19 zou zijn. In die tijd heb me echter wel gewoon aan de regels gehouden, dus geen contact met anderen gehad. Maar dat hele paniekerige gedoe mag ook wel een tandje minder. Je kunt niet hoesten of niezen of men weet niet hoe snel ze schande moeten spreken tegenwoordig. En doe je het qua regels 99% van de tijd goed dan valt men alsnog veel te hard over die 1%. Daar ben ik persoonlijk dan wel klaar mee.
Illegale feestjes, lekker vaak en veel bij anderen op bezoek en zelf bezoek ontvangen, met massale groepen bij elkaar en meer van dat soort buitensporige zaken: absoluut not done. Maar mensen die af en toe, met in acht neming van de adviezen, iets buiten de kaders treden? Daar kan ik me gewoon niet druk om maken. Ik kan me ook niet voorstellen dat daar de grote problemen vandaan komen. En zoals ik eerder aangaf is vrijwel niemand hier heilig en heeft praktisch iedereen wel eens de regels iets verbogen.