Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 168 ... 224 Laatste
Acties:
  • 697.201 views

Onderwerpen

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Segafreak83 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:26:
[...]

Hier moet ik echt hard om lachen, ze weten amper wat het vaccin doet, zeker over de lange termijn is niets bekend..

Het is in rap tempo in elkaar geknutseld en daar moet je dan maar op vertrouwen.

Je bent nog steeds besmettelijk voor een ander, ook als je gevaccineerd bent.

Niemand weet nog hoe lang het vaccin werkzaam blijft. Aangezien de antistoffen bij mensen zomaar ineens verdwijnen en men opnieuw vatbaar is.

En mocht je al iets onder de leden hebben, dan snap ik heel goed dat je zegt, voorlopig geen vaccinatie. Je weet niet eens hoe je lijf / lichaam erop reageert icm hetgeen wat je onder de leden hebt.

Dus simpel stellen dat het makkelijk is en helpt is wel erg kort door de bocht.
Aldus de deskundige mening van iemand die zijn kennis in een paar uur van de Facebook University gehaald heeft... :F

Sorry, ik weet niet of ik boos, pissed verdrietig of wat dan ook moet worden van deze post. Ik had het idee dat de meesten hier toch wel iets verder keken dan dit soort platte bangmakerij.

Een klein beetje achtergrond, de technieken die voor het vaccin gebruikt worden zijn al veel langer bekend. Ook corona virussen in zijn algemeenheid waren al lang bekend.
Over bijwerkingen etc is dus al op voorhand heel veel bekend. Over de duur van de bescherming wat minder. Dat is niet zo heel erg, merk je dat het afneemt dan is dat het moment om te beslissen over een hervaccinatie. Je hebt in elk geval wel tijd gewonnen door dit ene stukje testwerk met lange doorlooptijd parallel te laten lopen aan het al toepassen van de vaccinatie.

Al met al kun je zeggen dat de vaccins wel goed naar huidige maatstaven van de farmacie getest zijn en dat vaccineren hoe dan ook veel minder risico met zich meebrengt dan besmet raken zonder vaccinatie. (Het gekke is dat mensen heel makkelijk bang te maken zijn voor een theoretisch miniscuul risico voor iets onbekends en daarom veel liever een veel groter en zeker bekend risico accepteren. )

alles kan off-topic

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:27
Misschien dan begrijpend lezen proberen en alles lezen wat er staat?
Jij haalt zinnetjes uit de context om je gelijk te halen.

Ik lees:
Volgens Van der Zeijst is het bij deze vaccins nog niet bekend of je als je bent ingeënt iemand anders kan besmetten. "Het virus kan zich misschien nog wel een beetje vermenigvuldigen in je lichaam. Er wordt op dit moment wel onderzoek naar gedaan. Bij dierproeven wordt nu wel gezien dat ook met het vaccin er minder virus in het lichaam is, dus dan zou je anderen niet meer kunnen besmetten."

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• DutchCommando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:20
Wolly schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:10:
Ik lees het volgende:

[...]

Dat komt naar mijn idee op hetzelfde neer als wat ik eerder zei:

[...]
Sorry? Wat? Huh?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:04

Stoney3K

Flatsehats!

Teijgetje schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:59:
[...]Tot iedereen gevaccineerd is zullen de maatregelen dus van kracht blijven, ook voor wie gevaccineerd is.
En hoe groter de vaccinatiegraad, hoe minder kans op doorgeven van een besmetting er is.
Pas als iedereen gevaccineerd is kunnen maatregelen opgeheven en kan gekeken worden of prive bedrijven voordelen gaan geven aan gevaccineerde mensen tov degenen die dat niet laten doen.

En blijft de vaccinatiegraad te laag dan zal de overheid de maatregelen voor openbare ruimten, OV e.d gewoon laten bestaan.
Het punt daarin is ook dat, wanneer een vaccin maar beperkt effectief is om de besmettelijkheid te beperken (dus als je als gevaccineerde besmet raakt, kun je het nog altijd doorgeven) dan zijn bepaalde 'maatregelen' om mensen over te halen om een vaccin te halen totaal niet effectief.

Even bot gezegd, alleen als een vaccin je 100% garantie biedt dat je niet meer anderen kan besmetten, dan is "Met een vaccin mag je weer normaal naar de kroeg" een realistische maatregel. Anders is dat alleen maar voor de bühne, en loop je zelfs het risico dat je het virus sneller verspreidt,

Aan de andere kant zit je wel met het dilemma dat je vroeg of laat maatregelen zal moeten afschalen omdat ze sociaal gezien niet meer houdbaar zijn. "Anderhalve meter verplicht" zie ik het niet redden tot kerst 2021, want dat is nu al 75 centimeter geworden in de meeste situaties. En als er een vaccin is en mensen daardoor de cijfers zien dalen, dan zien ze nog minder reden om zich aan de maatregelen te houden.

Dat de overheid zo wereldvreemd is om te denken "Je houdt je aan alle maatregelen omdat wij dat zeggen" is misschien wel een beetje de oorzaak van de situatie waarin we nu zitten.

In other news: Het Moderna-vaccin is nu ook goedgekeurd in de VS. Zou dus nog best wel eens hard kunnen gaan.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 19-12-2020 12:27 ]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:14:
[...]

Misschien dan begrijpend lezen proberen en alles lezen wat er staat?
Jij haalt zinnetjes uit de context om je gelijk te halen.

Ik lees:

[...]
Nieuwe poging want ik denk dat wij elkaar niet begrijpen.
5. Kan je nog andere mensen besmetten als je bent ingeënt?

"Dat weten we nog niet", zegt hoogleraar Huckriede. "Dat moeten we verder onderzoeken de komende periode. Het is niet makkelijk om dat te onderzoeken, omdat je dan mensen die al ingeënt zijn de hele tijd coronatesten moet laten doen, ook al hebben ze geen klachten, en dat is niet heel erg fijn. Makkelijker is wellicht om het epidemiologisch te onderzoeken: zien we op termijn ook onder niet-ingeënten minder besmettingen. Daarnaast moeten we afwachten hoe de komende maanden gaan. Er zal echt meer onderzoek moeten komen."

Volgens Van der Zeijst is het bij deze vaccins nog niet bekend of je als je bent ingeënt iemand anders kan besmetten. "Het virus kan zich misschien nog wel een beetje vermenigvuldigen in je lichaam. Er wordt op dit moment wel onderzoek naar gedaan. Bij dierproeven wordt nu wel gezien dat ook met het vaccin er minder virus in het lichaam is, dus dan zou je anderen niet meer kunnen besmetten."
Dus de ene hoogleraar zegt letterlijk ' Dat weten we niet'. De andere (Vand er Zeijst) zegt dat het niet bekend is.

Gelukkig ben ik hier om wijzer te worden, ik zal mij voortaan zorgvuldiger uitdrukken: "Het is niet bekend of het vaccin de besmettelijkheid jegens anderen vermindert'.

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 09:27
@Wolly

Maar wat begrijp je dan niet aan dat laatste zinnetje waarin gezegd wordt dat uit dierproeven blijkt dat dat niet zo is?

Laten we eerst stellen dat je eerst er van uit ging/gaat dat mensen besmettelijk blijven, daar reageerde ik in eerste instantie op.

We zijn iets verder nu, er is twijfel, maar:
Waarom volhardend vol blijven houden aan "we weten het nog niet" (jouw conclusie; men blijft besmettelijk?)
Waarbij uitgelegd wordt dat er nog geen studies zijn gedaan op mensen hieromtrent en dat die heel ingewikkeld zijn, en grootschalig is er nog niet gevaccineerd, maar dat uit dierproeven die wel gedaan zijn het tegendeel blijkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Teijgetje op 19-12-2020 12:37 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
EenVandaag heeft onderzoek gedaan naar de kortere lontjes in coronatijd.

• Wolly
  • Niet online
Teijgetje schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:36:
@Wolly

Maar wat begrijp je dan niet aan dat laatste zinnetje waarin gezegd wordt dat uit dierproeven blijkt dat dat niet zo is?

Laten we eerst stellen dat je eerst er van uit ging/gaat dat mensen besmettelijk blijven, daar reageerde ik in eerste instantie op.

We zijn iets verder nu, er is twijfel, maar:
Waarom volhardend vol blijven houden aan "we weten het nog niet" (jouw conclusie; men blijft besmettelijk?)
Waarbij uitgelegd wordt dat er nog geen studies zijn gedaan op mensen hieromtrent en dat die heel ingewikkeld zijn, en grootschalig is er nog niet gevaccineerd, maar dat uit dierproeven die wel gedaan zijn het tegendeel blijkt.
Ho stop, mijn conclusie is nergens 'men blijft besmettelijk'. Ik zei dat 'wat ik ervan begreep zorgt het vaccin er namelijk niet voor dat je niet besmettelijk kan zijn.' De nuance ligt in het woordje 'kan'. Anders gezegd, het vaccin heeft geen eigenschap in zich die totale besmettelijkheid voorkomt.

Ik lees die zin over dierproeven meer als 'Bij dieren werkt het, dus het zou bij mensen ook zo kunnen werken'.

Lees je bijvoorbeeld een artikel van CNN dan zijn ze daar toch wel duidelijk over het feit dat de onderzoeken nog niet aangetoond hebben dat een gevaccineerd persoon al dan niet een drager kan zijn.
CNN: Does the vaccine protect people from getting Covid-19? If so, how come I still have to wear a mask?

Wen: This is a good question! It's important to be clear about what we know and what we don't know about what the vaccine does. What we know is that the Pfizer vaccine is very effective at preventing symptomatic illness and severe disease. That means the vaccine appears to prevent people from getting sick enough that they develop symptoms, and very importantly, it prevents people from becoming so severely ill that they end up in the hospital. This is really great news.

Americans will still need to mask up even with the US vaccine rollout underway.

Here's what the studies don't yet show. They haven't looked at whether the vaccine prevents someone from carrying Covid-19 and spreading it to others. It's possible that someone could get the vaccine but could still be an asymptomatic carrier. They may not show symptoms, but they have the virus in their nasal passageway so that if they're speaking, breathing, sneezing and so on, they can still transmit it to others.

This is the main reason why we can't stop wearing masks right after we get the vaccine. The vaccine will protect you from getting ill and then ending up hospitalized. But it's possible that you could still carry the virus and be contagious to others. So those who get the vaccine should still be wearing masks and practicing physical distancing.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-12 10:03
De voor velen 'echte sinterklaas' is overleden, door het coronavirus.
https://nos.nl/artikel/23...r-vlugt-86-overleden.html

RIP

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-12 20:39

Winkiller

De Mopperpot

Plenkske schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:04:
De voor velen 'echte sinterklaas' is overleden, door het coronavirus.
https://nos.nl/artikel/23...r-vlugt-86-overleden.html

RIP
Mooie Man, RIP. ;w

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-12 11:51
Stoney3K schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:20:
[...]

Het punt daarin is ook dat, wanneer een vaccin maar beperkt effectief is om de besmettelijkheid te beperken (dus als je als gevaccineerde besmet raakt, kun je het nog altijd doorgeven) dan zijn bepaalde 'maatregelen' om mensen over te halen om een vaccin te halen totaal niet effectief.

Even bot gezegd, alleen als een vaccin je 100% garantie biedt dat je niet meer anderen kan besmetten, dan is "Met een vaccin mag je weer normaal naar de kroeg" een realistische maatregel. Anders is dat alleen maar voor de bühne, en loop je zelfs het risico dat je het virus sneller verspreidt,
Niet helemaal natuurlijk. Als er alleen maar gevaccineerde mensen in de kroeg komen, dan hebben besmettingen op hun ook weinig of geen vat. M.a.w. verspreiding of niet, er is dan niets aan de hand.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mesa57 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:14:
[...]

Niet helemaal natuurlijk. Als er alleen maar gevaccineerde mensen in de kroeg komen, dan hebben besmettingen op hun ook weinig of geen vat. M.a.w. verspreiding of niet, er is dan niets aan de hand.
Maar die kunnen het dan wel in de kroeg oplopen en (zonder symptomen) door verspreiden. Als de mate van verspreiding dan minder is dan een ziek persoon win je er wel wat mee, maar je hebt dan geen 100% bescherming.

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-12 11:22
Stoney3K schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:16:
[...]

Maar die kunnen het dan wel in de kroeg oplopen en (zonder symptomen) door verspreiden. Als de mate van verspreiding dan minder is dan een ziek persoon win je er wel wat mee, maar je hebt dan geen 100% bescherming.
Dit. Zolang het nog niet duidelijk is of de besmettelijkheid minder is of de duur ervan moeten we uitgaan van dit scenario

• Wolly
  • Niet online
mesa57 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:14:
[...]

Het vaccin is niet 100% effectief, een gevaccineerde cafebezoeker zou nog steeds ziek van een besmetting kunnen worden.

• mesa57
  • Laatst online: 28-12 11:51
Wolly schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:25:
[...]

Het vaccin is niet 100% effectief, een gevaccineerde cafebezoeker zou nog steeds ziek van een besmetting kunnen worden.
Waar staat dat dogma dat niemand meer ziek mag worden ten koste van alles ?

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Het is wel zo dat 'ziek' of 'niet ziek' geen binair gegeven is maar een schaal, van helemaal niets aan de hand, tot doorsnee grieperige symptomen, tot naar adem snakkend op de IC.

Als het vaccin er al voor zorgt dat COVID niet verder komt dan griepsymptomen dan is dat al meer dan genoeg om de maatregelen op te heffen. Het virus helemaal weg is ook nooit een doel geweest.

• Segafreak83
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Drardollan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:52:
[...]

Ik vind het ook opmerkelijk dat de betreffende user al weken complottheorieën in dit topic verspreid en nog steeds niet doorheeft dat er een los vaccinatie topic is om over de inhoud te spreken.

Verder dus helemaal met je eens.
Ha, complottheorieën, alstublieft zeg. Je mag het er hier alleen maar eens zijn met de meute, anders wordt je meteen afgeserveerd als complotdenker.

En wees niet bang, ik ga echt niet vooraan staan bij de vaccinatie. En ik weet dat er een ander topic is, maar ik haakte in op een reactie hier. Ga je die andere user er dan ook op aanspreken of pak je alleen de kersen eruit?

• Plenkske
[...]

Ziek kan inderdaad, maar kans op zodanig ziek dat je naar het ziekenhuis moet is nog veel kleiner met vaccin.
Ik weet even niet uit mijn hoofd of er bij de studies geen enkele ziekenhuisopname was in de vaccingroep.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:18

Onbekend

...

RayNbow schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:45:
[...]

Wat is er vreemd aan? Wat versta je onder vreemd? Ik heb namelijk het gevoel dat wat jij als vreemd bestempelt erg arbitrair is. Hoe onderscheidt het van andere stoffen die je tot je neemt?
President schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:56:
[...]

Ik neem aan dat je dan alleen maar eten uit je groentetuin eet en water drinkt? Want de stoffen die in een willekeurig product geproduceerd in een fabriek zitten zijn minstens net zo vreemd als paracetamol?
Groenten die in de supermarkt liggen worden door iedereen dagelijks gegeten. Hier zitten ook bestrijdingsmiddelen in die slecht voor ons zijn, maar er zitten ook vitaminen en bouwstoffen in die wel goed voor ons zijn. Het meeste wat we van de groenten binnen krijgen zijn de goede stoffen.
Mocht er een schadelijk gif in zitten waardoor we ziek worden, dan zijn er een miljoen andere mensen ook meteen ziek. Dit is dan meteen een maatschappelijk probleem waar ook meteen een flinke maatschappelijke oplossing voor komt.

Paracetamol is niet direct nodig. Pas als het heel ernstig wordt, dan wil ik dat wel overwegen. Dit idee heb ik dus het zelfde met het coronavaccin: Liever niet, maar als het echt nodig is dan moet dat maar...

Speel ook Balls Connect en Repeat

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Onbekend schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:29:
Paracetamol is niet direct nodig. Pas als het heel ernstig wordt, dan wil ik dat wel overwegen. Dit idee heb ik dus het zelfde met het coronavaccin: Liever niet, maar als het echt nodig is dan moet dat maar...
Tja, op het moment dat het 'echt nodig is' is het waarschijnlijk al te laat... Want hoeveel mensen in jouw persoonlijke omgeving moeten sterven voordat je het echt nodig vindt?

Of moet je eerst op de IC liggen voordat je bedenkt 'had ik het vaccin maar genomen'?

• Wolly
  • Niet online
mesa57 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:28:
[...]

Waar staat dat dogma dat niemand meer ziek mag worden ten koste van alles ?
Wat mij betreft bestaat dat dogma niet.
Stoney3K schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:28:
[...]

Het is wel zo dat 'ziek' of 'niet ziek' geen binair gegeven is maar een schaal, van helemaal niets aan de hand, tot doorsnee grieperige symptomen, tot naar adem snakkend op de IC.

Als het vaccin er al voor zorgt dat COVID niet verder komt dan griepsymptomen dan is dat al meer dan genoeg om de maatregelen op te heffen. Het virus helemaal weg is ook nooit een doel geweest.
Ik heb geen idee in hoeverre je toch ziek kan worden als je het vaccin hebt gehad en je toevallig de persoon bent waarbij het vaccin niet of minder werkt.

Het zal in ieder geval door veel mensen worden opgepikt als 'Zie je wel, het vaccin werkt niet' dus of het heel verstandig is om cafe's te openen voor vaccinated-only mensen.....

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Onbekend schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:29:
Groenten die in de supermarkt liggen worden door iedereen dagelijks gegeten. Hier zitten ook bestrijdingsmiddelen in die slecht voor ons zijn, maar er zitten ook vitaminen en bouwstoffen in die wel goed voor ons zijn. Het meeste wat we van de groenten binnen krijgen zijn de goede stoffen.
Mocht er een schadelijk gif in zitten waardoor we ziek worden, dan zijn er een miljoen andere mensen ook meteen ziek. Dit is dan meteen een maatschappelijk probleem waar ook meteen een flinke maatschappelijke oplossing voor komt.
Het is geen plus-min systeem waarbij de uitkomst positief moet blijven om niet ziek te worden. Een bloemkool kan hartstikke gezond zijn, maar als er een giftig bestrijdingsmiddel op zit lig jij ook in het ziekenhuis of erger.

Gebruik van bestrijdingsmiddelen is daarom ook gereguleerd en voordat die groente en fruit in de supermarkt ligt wordt er behoorlijk wat moeite gedaan om alles van ze af te wassen.
Paracetamol is niet direct nodig. Pas als het heel ernstig wordt, dan wil ik dat wel overwegen.
Doet mij een beetje denken aan een collega die ik vroeger had. Ze nam liever geen medicijnen, maar helaas had ze regelmatig last van hoofdpijn. Dan zaten we op kantoor met de zonwering dicht in stilte een paar dagen lang omdat iemand nog steeds hoofdpijn had. Na een tijdje toch vriendelijk aangedrongen om dan toch paracetamol te gebruiken. Toen ging ineens voor haar een wereld open. In plaats van een week lang hoofdpijn kan je in een uur klaar ermee zijn.

Iets als paracetamol is onschuldig spul in normale doseringen. Als je had gezegd oxycodon dan was het eens met de terughoudendheid, maar dat is het zeker niet.

• Plenkske

Nieuwe opnames kliniek op niveau eind oktober...

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Laguna schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 10:46:
[...]

Ik trek geen conclusies, ik schets louter een scenario.

Het virus ontstaat niet uit het niets thuis, dit komt altijd van buitenaf. Tevens is het algemeen bekend dat het risico dat je besmet raakt op plekken waar je lange tijd bij elkaar bent in dezelfde ruimte, veel groter is dan bijvoorbeeld bij doorstroomlocaties. Op scholen zijn nou eenmaal veel kinderen uit verschillende huishoudens langdurig bij elkaar wat ideaal is voor verdere verspreiding van het virus ook in thuissituaties.

In de kerstvakantie zijn er juist minder mensen uit verschillende huishoudens bij elkaar, waardoor er minder kans is op grootschalige verspreiding en dus tot een daling van het aantal besmettingen kan leiden.

Verder ben ik het volledig met je eens dat scholen essentieel zijn voor kinderen, maar het is wel een motor voor het virus. Prima als dat als een aanvaardbaar risico wordt gezien, echter dan zou je ook serieus moeten overwegen om doorstroomlocaties te heropenen waar de kans op besmetting veel kleiner is maar de economische schade wel aanzienlijk is.
Nee, het punt is dat je keuzes maakt. Je kan niet voor alles kiezen. En dan wordt voor het onderwijs gekozen ipv voor een museum. Alles kan immers niet

• Signs
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-12 21:31
Positief getest: 12282
Totaal: 676673 (+12217 ivm -65 corr.)

Opgenomen*: 290
Huidig*: 1505 (+20)

Opgenomen op IC*: 45
Huidig*: 560 (+11)
* LCPS cijfers - lcps.nu

Overleden: 56
Totaal: 10459

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:07
Hoewel het te hoog is, is het wel stabiel. Blijkbaar waren de 6000 gemiste testen van begin van de week niet zo boeiend.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-12 17:28

Laguna

Connaisseur

ijdod schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:27:
[...]

Is dat zo? Er zit in doorstroomlocaties wel een enorme blinde vlek qua TCO. Verder is bij een gegeven patient 0 duidelijk dat langere blootstelling groter risico betekent, en dat scenario voldoet daaraan, maar dat neemt de grotere kans om een potentiele bron tegen te komen niet mee. Ik vind ‘algemeen bekend’ hier iets te makkelijk, eerlijk gezegd.
De kans dat je daar een potentiële bron tegenkomt is groter ja, maar qua blootstelling staat het niet in verhouding. Met zo'n 500 besmettelijken per 100.000 personen zou ik het knap vinden als jij bij doorstroomlocaties meerdere personen die besmettelijk zijn op een dag tegenkomt en ook nog eens lang in de buurt van die personen bent. Op school zal de kans misschien kleiner zijn dat er iemand die besmettelijk is in je klas zit, je bent wel langer in de buurt van diegene en het zijn over het algemeen ook kleinere ruimtes.
Drardollan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:58:
[...]

Die doorstroomlocaties zijn 9 van de 10 keer helemaal niet zo doorstromend. Bijvoorbeeld in de Efteling bij Carnaval Festival. Eerst sta je braaf een stukje buiten, dan overdekt en daarna moet je door een smalle gang de trap op om vervolgens voor behoorlijk lange tijd in een afgesloten hal rond te rijden. Bij dierentuinen is het druk bij de binnenverblijven, men blijft daar lekker rondhangen want het is lekker warm.

En dat zijn slechts 2 voorbeelden, het allergrootste probleem is echter dat men van heinde en ver komt en daarmee de verspreiding naar heel Nederland bevorderd.

Voor de oplettende lezer, ik sta daar dus iets anders in dan in de zomer. Toen vond ik met name pretparken amper risicogebied. Dat was echter gebaseerd op de toenmalige situatie met enerzijds zeer weinig nieuwe besmettingen en anderzijds de gunstigere weersomstandigheden (zon en hoge temperatuur).
Je overdrijft m.i. met 9 van de 10 keer, maar goed voorbeeld. In dat geval kan je bij de serieuze afwegingen besluiten om pretparken en dierentuinen verdere restricties op te leggen qua bezoekers en qua attracties, als dat in de praktijk niet haalbaar is dan dicht houden. De zwarte markt in Beverwijk zou ik om de redenen die je aangeeft ook dichthouden, maar die is vooralsnog wel gedeeltelijk open.
42erik schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 14:17:
[...]

Nee, het punt is dat je keuzes maakt. Je kan niet voor alles kiezen. En dan wordt voor het onderwijs gekozen ipv voor een museum. Alles kan immers niet
Alles? Wie heeft het hier over alles? Ik zeg dat je afwegingen moet maken. Naast scholen open kan je bijvoorbeeld prima musea open hebben. Het is niet alsof er niks mogelijk is.

Overigens zolang de bezetting in ziekenhuizen niet daalt, zie ik de scholen ook niet opengaan.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:21:
Hoewel het te hoog is, is het wel stabiel. Blijkbaar waren de 6000 gemiste testen van begin van de week niet zo boeiend.
Waren die al bijgewerkt?

Als de stijging van het aantal tests doorzet misschien een klein lichtpuntje deze stabiliteit.

• Drardollan
Laguna schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:22:
[...]
Je overdrijft m.i. met 9 van de 10 keer, maar goed voorbeeld. In dat geval kan je bij de serieuze afwegingen besluiten om pretparken en dierentuinen verdere restricties op te leggen qua bezoekers en qua attracties, als dat in de praktijk niet haalbaar is dan dicht houden.
Dat blijkt dus in de praktijk niet haalbaar, ze zijn dan ook dicht.

Maar noem eens doorstroomlokaties waarbij je geen problemen hebt omdat je naar binnen moet? En daar ligt nu net het probleem, dat binnen zijn.
De zwarte markt in Beverwijk zou ik om de redenen die je aangeeft ook dichthouden, maar die is vooralsnog wel gedeeltelijk open.
Ik heb geen zin om te discussiëren over de krankzinnigheid wat wel en niet open is, ik denk dat dat voldoende zegt.

• Drardollan
MikeyMan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:23:
[...]

Waren die al bijgewerkt?

Als de stijging van het aantal tests doorzet misschien een klein lichtpuntje deze stabiliteit.
Zoals altijd is het RIVM daar bijzonder vaag over, maar in principe zou het woensdag/donderdag/vrijdag ingelopen moeten zijn heb ik begrepen. Niemand weet echter in welke mate, want dat is 1 van de geheimen van het RIVM. Net zoals het aantal testen een supergroot en belangrijk geheim is wat ze niet dagelijks met ons willen delen. Het is giswerk op dit moment.

Als de groei van het aantal testen doorgezet heeft en het percentage positief nu aan het dalen is, dan is dat zeker een lichtpuntje.

Verwijderd

bazzemans schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:30:
[...]

Normaal gesproken niet. In het kader van crisismanagement en een pandemiebestrijding, klopt. Dat is namelijk precies waar overheden voor bedoeld zijn. Het gemeenschappelijk en niet het individuele belang. Daar hebben we gelukkig een democratisch systeem met checks and balances omheen gebouwd.
En we leven in een vrij land dus mogen we ook over van mening verschillen.
*knip*
Op deze manier hinten naar een groot big farma complot is ongewenst.

Aan de hand van deze economische groei worden straks mogelijk privileges ontnomen in de samenleving. En komt er een sociaal economische druk om dit vaccin te nemen. Ik lees heel weinig over het vaccin zelf, en vooral pro vaccinatie berichten waarbij voornamelijk ingehaakt word op IC bedden en de zorg.

[ Voor 44% gewijzigd door ZieMaar! op 19-12-2020 17:37 ]

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:43
MikeyMan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:23:
[...]

Waren die al bijgewerkt?

De afgelopen drie dagen zijn die 6000 gemiste positieve testen ingehaald. Dat het nu op een kleine 13k blijft is zeer verontrustend denk ik. Want dan stijgt het nog lekker door.

Maar ok, dagkoersen zijn sowieso wat onbetrouwbaar. Ben benieuwd op dinsdag.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:32
Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:37:
[...]

*knip*
Aan de hand van deze economische groei worden straks mogelijk privileges ontnomen in de samenleving. En komt er een sociaal economische druk om dit vaccin te nemen. Ik lees heel weinig over het vaccin zelf, en vooral pro vaccinatie berichten waarbij voornamelijk ingehaakt word op IC bedden en de zorg.
Dat farmaceutische bedrijven voordeel bij hebben is nogal logisch. Niet echt schokkend nieuws. Zelfde geldt trouwens voor de supermarkten. Die draaien absurde omzetten. Ik denk dat zij erachter zitten.

Wat is dat toch met die complottheorieën. Ik ben sterk voorstander van kritisch denken en niet zomaar alles slikken, maar het is simpelweg gebruik maken van gezond verstand dat een complottheorie op deze schaal simpelweg onmogelijk is.

Ik weet niet in welke bubbel jij je begeeft als weinig leest over het vaccin, want daar is genoeg informatie over te vinden. Als voorbeeld het topic op Tweakers hierover. Veel goede en onderbouwde informatie te vinden. Gelukkig niet zoveel onderbuikfeiten.

Het is jouw vrije keuze om wel of niet te vaccineren. Het is jouw vrije keuze om daarbij te accepteren dat je nog even moet wachten voordat je de verworven vrijheden weer terug krijgt. Alleen niet vergeten dat jij dan je vrijheden weer krijgt, omdat voldoende andere mensen zich hebben laten vaccineren.

[ Voor 19% gewijzigd door ZieMaar! op 19-12-2020 17:37 ]

Verwijderd

Adlermann schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:38:
[...]

De afgelopen drie dagen zijn die 6000 gemiste positieve testen ingehaald. Dat het nu op een kleine 13k blijft is zeer verontrustend denk ik. Want dan stijgt het nog lekker door.

Maar ok, dagkoersen zijn sowieso wat onbetrouwbaar. Ben benieuwd op dinsdag.
De nu gerapporteerde zijn allemaal besmet voor de lockdown. Van deze nummer moet je verrast zijn als je kijkt naar ons gedrag voor de lockdown. Hopelijk komt er mid volgende week een kentering en ondanks kerst geen grotere verdere opleving.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:58
Tja, Black Friday en t sinterklaasweekend met de daarbij geziene shoppinggekte verrast t me niets; Cijfers waren redelijk stabiel tot dat moment, daarna 2 weken met een R rond de 1,2/ 1,3 als ik t zo zie; gecombineerd met meer testen/ eerder mogen testen zorgt voor een ruime verdubbeling in 2 a 3 weken tijd

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Iemand een lijstje met dingen die je op dit moment nog kan doen in Nederland? Ik dacht dat je met een wandeling over de Brunssummerheide of een half uurtje supermarkt alles wel gehad hebt. Die eerste is het geen denderend weer voor en die laatste vereist negen van die tien keer geen ritje over de snelweg, toch was het vandaag net zo druk als een doordeweekse dag op de snelweg. 8)7

Verwijderd

bazzemans schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:45:
[...]

Dat farmaceutische bedrijven voordeel bij hebben is nogal logisch. Niet echt schokkend nieuws. Zelfde geldt trouwens voor de supermarkten. Die draaien absurde omzetten. Ik denk dat zij erachter zitten.

Wat is dat toch met die complottheorieën. Ik ben sterk voorstander van kritisch denken en niet zomaar alles slikken, maar het is simpelweg gebruik maken van gezond verstand dat een complottheorie op deze schaal simpelweg onmogelijk is.

Ik weet niet in welke bubbel jij je begeeft als weinig leest over het vaccin, want daar is genoeg informatie over te vinden. Als voorbeeld het topic op Tweakers hierover. Veel goede en onderbouwde informatie te vinden. Gelukkig niet zoveel onderbuikfeiten.

Het is jouw vrije keuze om wel of niet te vaccineren. Het is jouw vrije keuze om daarbij te accepteren dat je nog even moet wachten voordat je de verworven vrijheden weer terug krijgt. Alleen niet vergeten dat jij dan je vrijheden weer krijgt, omdat voldoende andere mensen zich hebben laten vaccineren.
Waar haal je in vredesnaam vandaan dat ik het heb over een complottheorie?

En waarom vergelijk je supermarkten met biofarmaceutische concerns?

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

jadjong schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:31:
Iemand een lijstje met dingen die je op dit moment nog kan doen in Nederland?
Zó enorm veel.... tv-kijken, spelletjes doen (digitaal of analoog), een goed boek lezen. Series kijken. Wandelen. Fietsen. Een rondje gan autorijden. Klussen in huis. Schoonmaken. Studeren. Fitnessen (joggen etc, of op een eigen apparaat). Hobbies beoefenen. Het oudste beroep ter wereld uitoefenen.

Noem het allemaal maar op, nog plenty dingen die je kan doen. Als je je fantasie maar gebruikt, en niet per se als schaap de dichtstbijzijnde schaapskudde opzoekt :)

Virussen? Scan ze hier!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Een gebrek aan vertrouwen in je medemens zorgt er voor dat je de mogelijk van opzet serieus overweegt.

• jadjong
  • Niet online
wildhagen schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:34:
[...]

Zó enorm veel.... tv-kijken, spelletjes doen (digitaal of analoog), een goed boek lezen. Series kijken. Wandelen. Fietsen. Een rondje gan autorijden. Klussen in huis. Schoonmaken. Studeren. Fitnessen (joggen etc, of op een eigen apparaat). Hobbies beoefenen. Het oudste beroep ter wereld uitoefenen.

Noem het allemaal maar op, nog plenty dingen die je kan doen. Als je je fantasie maar gebruikt, en niet per se als schaap de dichtstbijzijnde schaapskudde opzoekt :)
Maar daar voor hoef je niet naar buiten. ;)

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:19
Drardollan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:21:
Begin van de week hadden wij over en weer ook een gesprek, toen vroeg je meen ik nog waarom ik niet heel tevreden was met de cijfers van toen. Had toen geen tijd meer om te reageren, maar zoals het er nu voor staat is er inderdaad iets van stabilisatie, maar stabilisatie op een hoger niveau (hoger aantal per dag).

Ik ben nog steeds blij dat de grove stijging lijkt af te vlakken (komende 3 a 4 dagen zullen uitwijzen of het echt bij een afvlakking of daling blijft), maar ik had t graag al bij lagere aantallen gezien. Uit de ervaringen met de opleving na de zomer/begin van de herfst bleek al dat omdat toen de dagaantallen hoger waren dan op de piek in het voorjaar, het deels daardoor ook langer duurde voordat de aantallen weer daalden. Dit ook omdat ondertussen meer mensen "Corona moe" zijn, minder "bang"/bezorgd zijn en dus ook bewust of onbewust wat lakser omgaan met de richtlijnen.

En ja, als gevolg van deze zaken zitten we nu weer met redelijk stevige maatregelen. Jammer voor de winkels/bedrijven die hun best deden om alles goed te regelen, maar als je klanten het daar of op andere locaties niet zo nauw nemen zijn zij de sjaak.
Daarbij las ik vanmiddag ook dat mensen die vanaf de 25e december België in willen om daar b.v. te winkelen, een negatief testresultaat van max 2 dagen oud moeten kunnen overhandigen. Dus die grens gaat ook deels weer dicht.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Drardollan
Moi_in_actie schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:36:
[...]

Begin van de week hadden wij over en weer ook een gesprDaarbij las ik vanmiddag ook dat mensen die vanaf de 25e december België in willen om daar b.v. te winkelen, een negatief testresultaat van max 2 dagen oud moeten kunnen overhandigen. Dus die grens gaat ook deels weer dicht.
Zover ik heb gelezen is er enkel een negatieve test noodzakelijk als je langer dan 48 uur in België wil verblijven.

Update:
Inderdaad.
Belgen krabbelen terug: eis negatieve test alleen voor wie langer dan 48 uur in België blijft

TERNEUZEN - Alleen wie langer dan 48 uur in België verblijft moet een negatieve coronatest kunnen overleggen. De Belgische regering had eerder op de avond gezegd dat alle buitenlanders die het land binnenkomen een negatieve test moesten hebben, maar deze eis werd enkele uren later al versoepeld. De Veiligheidsregio Zeeland heeft hiervan een bevestiging gekregen van het nationaal crisiscentrum.
https://www.gelderlander....n-belgie-blijft~a9ece563/

[ Voor 39% gewijzigd door Drardollan op 19-12-2020 16:38 ]

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-12 20:07
Waaaaattt ?
Zeg je nou dat Harry Piekema <+:) heeft omgelegd, voor de poen ? :+

(ergens wel sneu dat de beste man dan terugrekenend dan bijna aan z'n eigen feestdag ten onder kan zijn gegaan)

[ Voor 13% gewijzigd door gekkie op 19-12-2020 16:40 ]

• bazzemans
Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:31:
[...]

Waar haal je in vredesnaam vandaan dat ik het heb over een complottheorie?

En waarom vergelijk je supermarkten met biofarmaceutische concerns?
Omdat jij zelf begint over het belang van de farmaceutische industrie. Dat is ook een van de complottheorieën. Je hintte er dus zelf op.

Dat het vergelijk met de supermarkten je ontgaat, tja daar kan ik weinig aan doen. Probeer nog eens rustig terug te lezen. Lees hoe je zelf begint over belangen i.r.t. Corona. Misschien vind je dan de link. Zo niet, helaas.

• bazzemans
jadjong schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:35:
[...]

Een gebrek aan vertrouwen in je medemens zorgt er voor dat je de mogelijk van opzet serieus overweegt.
Die gaat dan wel heel ver. Zover dat zelfs regeringen van landen die al jaren in onmin met elkaar leven, nu met elkaar samen zweren (whatever de toedracht). Als iemands wantrouwen in de medemens zover gaat dan heeft die persoon een serieus probleem, waar professionele hulp gewenst is.

Verwijderd

bazzemans schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:58:
[...]

Omdat jij zelf begint over het belang van de farmaceutische industrie. Dat is ook een van de complottheorieën. Je hintte er dus zelf op.

Dat het vergelijk met de supermarkten je ontgaat, tja daar kan ik weinig aan doen. Probeer nog eens rustig terug te lezen. Lees hoe je zelf begint over belangen i.r.t. Corona. Misschien vind je dan de link. Zo niet, helaas.
Dat is gewoon een feit.

Allemachtig...

• bazzemans
Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:03:
[...]

Dat is gewoon een feit.

Allemachtig...
Het kan zijn dat ik dat dan verkeerd heb geïnterpreteerd (betwijfel ik, gezien de rest van je bericht). Dat de supermarkten heel veel baat hebben bij deze coronamaatregelen is evengoed een feit.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:03:
[...]

Dat is gewoon een feit.

Allemachtig...
Als er een 'complot' was puur in het belang van de farmaceutische industrie, dan zouden ze nooit een vaccin op de markt brengen.

Dan zouden ze een geneesmiddel op de markt brengen wat je elke maand moet slikken anders ben je weer vatbaar voor corona. Een vaccin kunnen ze per hoofd van de bevolking maar één keer "verkopen" (want veel winst wordt er ook niet op gemaakt).

Verwijderd

Stoney3K schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:10:
[...]

Als er een 'complot' was puur in het belang van de farmaceutische industrie, dan zouden ze nooit een vaccin op de markt brengen.

Dan zouden ze een geneesmiddel op de markt brengen wat je elke maand moet slikken anders ben je weer vatbaar voor corona. Een vaccin kunnen ze per hoofd van de bevolking maar één keer "verkopen" (want veel winst wordt er ook niet op gemaakt).
Het gaat om de schaal waarop het ontwikkeld word en een zekere markt. Je immuniteit kan alsnog net zo veel betekenen als een vaccin. De angst zit er alleen goed in, want het is logisch dat je datgeen vreest wat je niet begrijpt. Een typisch menselijke reactie.

Ik word aan alle kanten aangevallen hier 'niet door jou', maar ik zou liever een wat constructiever gesprek voeren in plaats van modder gooien.

Kreeg net wel een interessant artikel doorgestuurd over vaccins en virussen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Verwijderd schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:28:
[...]

Je immuniteit kan alsnog net zo veel betekenen als een vaccin.
Klok <> klepel.
Een vaccin werkt ook doordat het je eigen immuniteit systeem activeert, maar dan met een onschadelijk iets, ipv een virus dat jou probeert te vermoorden :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• bazzemans
[...]

Iedereen zit op het puntje van zijn stoel. Kan niet wachten. Kom maar door.

Edit: je begrijpt trouwens dat dezelfde schaal ook geldt voor een medicijn. Hetgeen @Stoney3K aangeeft klopt dus gewoon.

[ Voor 18% gewijzigd door bazzemans op 19-12-2020 17:47 ]

• Drardollan
[...]

Het gaat om de schaal waarop het ontwikkeld word en een zekere markt. Je immuniteit kan alsnog net zo veel betekenen als een vaccin. De angst zit er alleen goed in, want het is logisch dat je datgeen vreest wat je niet begrijpt. Een typisch menselijke reactie.

Ik word aan alle kanten aangevallen hier 'niet door jou', maar ik zou liever een wat constructiever gesprek voeren in plaats van modder gooien.

En waarom post je dat niet in De Coronavaccins ?

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Drardollan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 15:24:
[...]

Maar noem eens doorstroomlokaties waarbij je geen problemen hebt omdat je naar binnen moet? En daar ligt nu net het probleem, dat binnen zijn.
Bedoel je hiermee de rijvorming? Of überhaupt samen met andere mensen ergens binnen zijn, zoals een supermarkt? Of allebei?
rik86 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:17:
Tja, Black Friday en t sinterklaasweekend met de daarbij geziene shoppinggekte verrast t me niets; Cijfers waren redelijk stabiel tot dat moment, daarna 2 weken met een R rond de 1,2/ 1,3 als ik t zo zie; gecombineerd met meer testen/ eerder mogen testen zorgt voor een ruime verdubbeling in 2 a 3 weken tijd
Moi_in_actie schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:36:
[...]

Ik ben nog steeds blij dat de grove stijging lijkt af te vlakken (komende 3 a 4 dagen zullen uitwijzen of het echt bij een afvlakking of daling blijft), maar ik had t graag al bij lagere aantallen gezien.
Jullie focussen teveel op de dagelijkse besmettingscijfers. Niet dat jullie dat kwalijk valt te nemen aangezien de media dat ook doet en zelfs de MP in z'n toespraak. Er is sprake van een grove stijging in het aantal testen en daardoor ook in het aantal positieve testen, procentueel gezien is het aantal besmettingen nog altijd nauwelijks gestegen. Meer testen is iets positiefs omdat je dan meer besmettingen weet te vinden die je anders niet gevonden had en daarmee helpt dat om verdere verspreiding te voorkomen.

We kunnen alleen iedere dinsdag zien hoe het er werkelijk voorstaat qua ontwikkeling van de verspreiding van het virus.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Wolly
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:10:
[...]

Er wordt al gesproken over elk jaar een nieuw Covid vaccin omdat het virus zich aanpast. Dan wordt het net als met de griepprik gewoon elk jaar de mensen prikken.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wolly schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:00:
[...]

Er wordt al gesproken over elk jaar een nieuw Covid vaccin omdat het virus zich aanpast. Dan wordt het net als met de griepprik gewoon elk jaar de mensen prikken.
Maar het blijft het geval dat dat niet opzettelijk is want we weten niet hoe het virus precies verandert, en hoe het op de bestaande vaccins reageert.

Wat er nu in de tweede golf rond gaat blijkt ook alweer een andere strain te zijn dan in de eerste golf. Maar volgens mij zijn de verschillen daartussen uiteindelijk niet heel groot.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Laguna schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:58:
[...]

Er is sprake van een grove stijging in het aantal testen en daardoor ook in het aantal positieve testen, procentueel gezien is het aantal besmettingen nog altijd nauwelijks gestegen.
Het probleem is juist dat ook procentueel het aantal besmettingen stijgt.
De groei in nieuwe positieve gevallen is niet alleen te verklaren door de groei van het aantal testen en het nieuwe testbeleid (aldus Van Dissel)
Dat is de reden dat het RIVM aan de bel trok, vrijdag.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:58
[...]

Bedoel je hiermee de rijvorming? Of überhaupt samen met andere mensen ergens binnen zijn, zoals een supermarkt? Of allebei?

[...]

[...]

Jullie focussen teveel op de dagelijkse besmettingscijfers. Niet dat jullie dat kwalijk valt te nemen aangezien de media dat ook doet en zelfs de MP in z'n toespraak. Er is sprake van een grove stijging in het aantal testen en daardoor ook in het aantal positieve testen, procentueel gezien is het aantal besmettingen nog altijd nauwelijks gestegen. Meer testen is iets positiefs omdat je dan meer besmettingen weet te vinden die je anders niet gevonden had en daarmee helpt dat om verdere verspreiding te voorkomen.

We kunnen alleen iedere dinsdag zien hoe het er werkelijk voorstaat qua ontwikkeling van de verspreiding van het virus.
T is een combinatie van beiden; maar een licht oplopend percentage terwijl mensen zonder klachten vanuit t BCO zich nu ook laten testen vind ik wel zorgwekkend; je vindt dus heel veel mensen die zonder klachten t toch hebben.

• jadjong
  • Niet online
bazzemans schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 17:00:
[...]

Die gaat dan wel heel ver. Zover dat zelfs regeringen van landen die al jaren in onmin met elkaar leven, nu met elkaar samen zweren (whatever de toedracht). Als iemands wantrouwen in de medemens zover gaat dan heeft die persoon een serieus probleem, waar professionele hulp gewenst is.
Als iemand die het niet voor elkaar krijgt om met vier vrienden dezelfde film uit te kiezen snap ik het ook niet.

• Wolly
  • Niet online
Drardollan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 16:37:
[...]

Zover ik heb gelezen is er enkel een negatieve test noodzakelijk als je langer dan 48 uur in België wil verblijven.

Update:
Inderdaad.

[...]

https://www.gelderlander....n-belgie-blijft~a9ece563/
De overheidssite vermeld dit nog niet
Alle niet-inwoners die vanuit een rode zone naar België reizen moeten vanaf 25/12 verplicht een recent negatief testresultaat (48 uur) voorleggen.
https://www.info-coronavirus.be/nl/news/occ-18-12/

• Laguna

Laguna

Connaisseur

anandus schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:03:
[...]

Het probleem is juist dat ook procentueel het aantal besmettingen stijgt.
De groei in nieuwe positieve gevallen is niet alleen te verklaren door de groei van het aantal testen en het nieuwe testbeleid (aldus Van Dissel)
Dat is de reden dat het RIVM aan de bel trok, vrijdag.
Dat is mij bekend en dat geef ik ook in mijn post aan. Alleen in de ogen van veel mensen lijkt er sprake van een verdubbeling (wat puur statistisch gezien ook zo is) en dat lichtte ik dus toe.

Verwijderd

Omdat het er al in staat.

• ijdod
  • Laatst online: 29-12 16:32
Het probleem is voornamelijk dat je exact moet weten waarom iemand zich laat testen. Het is immers niet dat er steeksproef gewijs getest wordt, mensen moeten daar zelf actief iets voor doen. Dus factoren als doorlooptijd, toegangseisen, enzovoorts spelen allemaal een rol. Bij een gelijk percentage kan het zo zijn dat je simpelweg meer ziet, het kan echter ook zijn dat de daadwerkelijk een toename ziet van het aantal mensen met klachten. Het blijft een moving target, wat het moeilijk maakt exact te duiden.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:47
rik86 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:10:
[...]

T is een combinatie van beiden; maar een licht oplopend percentage terwijl mensen zonder klachten vanuit t BCO zich nu ook laten testen vind ik wel zorgwekkend; je vindt dus heel veel mensen die zonder klachten t toch hebben.
Naja, er spelen vele beperkingen mee binnen dit statement:

Ten eerste is 'zonder klachten' een in de praktijk, uit burgerperspectief, relatief begrip. Ik heb mensen horen blaffen als een zeehond, die zeggen geen klachten te hebben. Oh, die hoest? Die is er altijd. Als zelfs dat dus al 'geen klachten' is, terwijl je geen halve minuut doorkomt zonder herhaaldelijk te hoesten, dan vallen vele mildere klachten zo vermoedelijk ook gewoon snel onder de noemer geen klachten.

Ten tweede is een positieve PCR uitslag uit management oogpunt van deze crisis en als voorspeller voor de te verwachten zorgbelasting een goede indicator.

Maar het zegt niets over de aanwezigheid van virus dat daadwerkelijk potentie tot replicatie heeft. Wil je dat echt weten, dan moet je een viruskweek inzetten. Dit kost tijd, is aanzienlijk duurder en kent een slechts beperkte capaciteit op beperkt aantal locaties in Nederland.

Daarmee zegt een positieve PCR uitslag dus ook niet of er direct sprake is van een ware infectie met het virus. Enkel dat het risico er hiertoe is. En indien je wel symptomatisch bent dan kun je natuurlijk met grote mate van zekerheid uit gaan dat 1 + 1 toch echt 2 is. Indien je daarentegen echt asymptomatisch bent dan weet je het eigenlijk niet goed. Je kunt alsnog ziek worden, inclusief een misschien verder weinig merkbare verhoging in lichaamstemperatuur of polsfrequentie in rust zonder duidelijke klachten anderszins. Maar er kan ook werkelijk waar niets gebeuren. En indien echt niets gebeurd, dan is de kans dat je misschien wel delen van het virus op de slijmvliezen had aanwezig, maar dit niet vitaal voor replocatie was, aanwezig.

Als laatste kan ook een PCR vals positief zijn. Human error en contaminatie zijn niet onmogelijk. Hoewel qua aandeel klein zal zijn mits protocol netjes gevolgd wordt.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wolly schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:00:
[...]
Totdat er een mutatie komt waarvoor dat het geval is, valt het onder de mogelijkheden idd.
Gezien het nu in 1 jaar virus niet is opgetreden, zou ook net zo goed kunnen betekenen dat dit niet het geval is.

PSN

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:52
update 2020-12-19

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkppabjJo_gi4Y9vn-geMHZgPHM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q8fRBooHskUWzvKozxu5iMNX.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o31kiUxMn3PahL8DAVFDj-pVjC4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rlkzNDVQU5KwLzEOeOB8xCKx.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Trr58JwFOiLX6GmiOsXQOx4_UJg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/POHURnwKFaow3FdywFX2wjWY.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-97eVIH-MgSD_gczx4u-VSt7Wyc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i1toVaGNd6pQytXnejc9EJUC.png?f=user_large

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

De statistieken blijven me toch steeds een beetje voor de gek houden.
Voor mijn gevoel zijn er al zo vaak meer dan 10k op 1 dag gemeld, maar als het dan naar echte melding dagen wordt overgeslagen, is er heel piek boven de 10 meer te zien.

Wel ernstig dat de IC nu alweer bijna op de piek uit november is.

PSN

• Laguna

Laguna

Connaisseur

rik86 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:10:
[...]

In de Factsheet CoronaMelder is te zien dat er van de mensen met klachten zo'n 12% positief test (overeenkomstig met het percentage positieve testen in de laatste weekcijfers van het RIVM) en van de mensen zonder klachten zo'n 4% positief test. Dit komt neer op zo'n 600 mensen sinds 1 december. Helaas maakt het RIVM in hun wekelijkse rapportage bij BCO vooralsnog geen onderscheid tussen met en zonder klachten. Wel is te zien dat van alle wekelijkse positieve meldingen zo'n 25% uit het BCO naar voren kwam. Daarnaast heb je nog een groep mensen die alleen zegt dat ze klachten hebben om zich te laten testen. Deze groep is natuurlijk onzichtbaar in de cijfers.

• psychodude
YakuzA schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:49:
[...]
Wel ernstig dat de IC nu alweer bijna op de piek uit november is.
Meest vervelende erin is ook voornamelijk de tijd benodigd om deze mensen weer van de IC af te krijgen bij toch ook binnen de periode van daling toch nog altijd influx van nieuwe patiënten. Bij de piek van begin november zou het met de eerste daling toch nog snel tot mid januari duren eer deze in grote mate weer weg zouden zijn.

Nu zitten we weer opnieuw binnen de piek en zelfs indien morgen al een daling zou beginnen in te zetten, denk je toch al snel weer richting eind februari / begin maart eer het merendeel van de IC af is. Rekening houdende met influx van nieuwe patiënten ook nu nog altijd binnen de daling.

Dit houdt je als maatschappij kwetsbaar voor het opnieuw moeten invoeren van strikte maatregelen indien je voor die tijd te veel versoepeld.

En gezien de uitgangssituatie nu eigenlijk al slechter was dan bij de voorgaande piek, is de kans vooralsnog ruim dat we zelfs de piek van begin november gaan overschrijden en daarmee een verwacht terugkeer tot een laag aantal IC patiënten nog langer op zich zal gaan laten wachten. De terugkeer naar openen van de maatschappij zal hoogstwaarschijnlijk dan ook een weg van de lange adem gaan zijn.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@psychodude ik hou er voor het gemak maar rekening mee dat deze lockdown tot half maart duurt. En de lichtere variant tot mei. Hoop dat ik ongelijk krijg, maar het ergste moet echt nog komen.

• psychodude
MikeyMan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:44:
@psychodude ik hou er voor het gemak maar rekening mee dat deze lockdown tot half maart duurt. En de lichtere variant tot mei. Hoop dat ik ongelijk krijg, maar het ergste moet echt nog komen.
Yep, qua termijn zal ook mij dat niet verbazen.

We moeten gaan zien hoe de cijfers zich gaan ontwikkelen, ook met in begin 2021 eventuele invloed van eerste vaccinaties binnen het geheel.

Maar indien de maatregelen weer iets versneld versoepeld worden en men het er direct van neemt dan kan ik mij een volgend piek moment in april voorstellen met daarbij een nagenoeg definitief afschrijven van zaken als horeca in 2021, of in ieder geval tijdens het gunstigste seizoen. Alles lijkt tenslotte niet langer zo 'snel' te verlopen qua daling als tijdens de eerste golf.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@psychodude true... Hoewel ik dan ook wel denk dat er ineens een enorme daling komt rond augustus ofzo. Ah well, we'll see...

• Drardollan
Dan hoef je het er hier dus niet over te hebben. Bedankt.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:19
[...]

Hoe kom je erbij dat ik me focus op dagscijfers? Dat doe ik juist niet, ik kijk naar trends en gemiddelden. Alleen zijn die trends/gemiddelden opgebouwd uit sets van dagen, dus dagcijfers kun je niet totaal negeren.

Zo zie je sinds het begin van de pandemie iedere week eenzelfde soort golfbeweging van de aantallen, bepaalde dagen vaak de hoogste pieken en andere meestal de minste aantallen. Dit zal te maken hebben met dagen waarop men zich aanmeldt voor een test (na het weekend meer aanvragen) gexombineerd mer dagen waarop van nature uit de meeste contacten plaatsvinden (meer kans op besmetting). Een week geleden leek deze trend te eindigen met gemiddeld rond de 9000 per dag, alleen is dat gemiddelde deze week toch wat verder omhoog gegaan.
En ja, deels zal t wel komen doordat er flink meer getest is, maar ook daarvan is allang bewezen dat met een relatief laag percentage positieve gevallen onder de tests (zitten nu ergens op de 11% gok ik?) 2 maal zoveel testen verre van 2 maal zoveel positieven oplevert, eerder iets in de grootte orde van 10% meer positieven.

Hetgeen ook waarom ik dat van begin deze week (en vorig weekend) aanhaalde was omdat dat zo'n 2 weken was na Black Friday, dat wat men veelal bestempelde als (een van de) veroorzaker(s) van de forse toename. Het lijkt er nu echter op dat je het mogelijk zeker niet alleen daaraan kunt toeschrijven (nu 3 weken na dato), er moet dus meer aan ten grondslag liggen: Sinterklaas en Kerst inkopen wellicht. Maar goed, hier kan je pas wat zinnigs over zeggen in 1 a 2 weken.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• Drardollan
[...]

Beiden. Groot verschil voor mij maakt het feit dat een supermarkt noodzaak is.

In de rij komen mensen, nog steeds, veel te dichtbij elkaar. In een attractie of in een binnenverblijf van de apen (men wil graag vooraan staan bij het raam) gaat het ook veel mis. Daar kunnen de lokaties niet zoveel aan doen overigens, ik neem het ze niet kwalijk. De inrichting is simpelweg niet gericht op afstand houden.

• Drardollan
Het lijkt Nederland wel 8)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:06

franssie

Save the albatross

ijdod schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 18:34:
Het probleem is voornamelijk dat je exact moet weten waarom iemand zich laat testen. Het is immers niet dat er steeksproef gewijs getest wordt, mensen moeten daar zelf actief iets voor doen. Dus factoren als doorlooptijd, toegangseisen, enzovoorts spelen allemaal een rol. Bij een gelijk percentage kan het zo zijn dat je simpelweg meer ziet, het kan echter ook zijn dat de daadwerkelijk een toename ziet van het aantal mensen met klachten. Het blijft een moving target, wat het moeilijk maakt exact te duiden.
Dit inderdaad maakt data analyse bijna onmogelijk en is voornamelijk te wijten aan het te traag opstarten van test capaciteit in NL.
Dat gezegd hebbende kan ik ook niet veel zinvolle data vinden uit landen die het wel op orde hadden. We varen nog steeds in de mist helaas.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ijdod
  • Laatst online: 29-12 16:32
@franssie variaties in capaciteit (en de golgen daarvan, zowel direct als indirect) zijn daarin een variabele, maar ik denk niet dat dit veel beter was geweest als dat altijd beschikbaar was geweest. Je houdt dan nog ruim voldoende andere variabelen waar je geen grip op hebt.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• bazzemans
Ondanks wat @Drardollan zegt ben ik wel erg benieuwd naar het artikel waar je op doelt. Heb het hele topic over de vaccins doorgenomen. Er staat welgeteld één post van jou in dat topic. Daarvan is de inhoud door een mod verwijderd.

Dus of het was een bericht met onbetrouwbare inhoud of het is door iemand anders geplaatst. Als dat laatste het geval is, zou je dan daarvan een link willen delen? Ik wil graag e.e.a. van meerdere kanten belichten en daarover lezen. Bedankt!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Moi_in_actie schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:19:
[...]

Hoe kom je erbij dat ik me focus op dagscijfers? Dat doe ik juist niet, ik kijk naar trends en gemiddelden. Alleen zijn die trends/gemiddelden opgebouwd uit sets van dagen, dus dagcijfers kun je niet totaal negeren.
Dat heb ik dan verkeerd geïnterpreteerd.
En ja, deels zal t wel komen doordat er flink meer getest is, maar ook daarvan is allang bewezen dat met een relatief laag percentage positieve gevallen onder de tests (zitten nu ergens op de 11% gok ik?) 2 maal zoveel testen verre van 2 maal zoveel positieven oplevert, eerder iets in de grootte orde van 10% meer positieven.
Wat je hier zegt klopt niet. Als het percentage positieve testen gelijk zou blijven, houdt dat in dat als er dan 2x zoveel getest wordt, er ook 2x zoveel positieve resultaten uitrollen. Afgelopen week was het percentage positieve testen niet gelijk gebleven maar iets gestegen (~0,3%) en was er 1,37x zoveel getest en waren er 1,41x zoveel positieve resultaten. Oftewel dat er momenteel veel meer getest wordt heeft wel degelijk als gevolg dat er veel meer positieve resultaten zijn.
Hetgeen ook waarom ik dat van begin deze week (en vorig weekend) aanhaalde was omdat dat zo'n 2 weken was na Black Friday, dat wat men veelal bestempelde als (een van de) veroorzaker(s) van de forse toename. Het lijkt er nu echter op dat je het mogelijk zeker niet alleen daaraan kunt toeschrijven (nu 3 weken na dato), er moet dus meer aan ten grondslag liggen: Sinterklaas en Kerst inkopen wellicht. Maar goed, hier kan je pas wat zinnigs over zeggen in 1 a 2 weken.
Dit verhaal gaat dan ook niet op. Je kan er hooguit die kleine procentuele toename aan toeschrijven. Als er door die gebeurtenissen veel besmettingen hadden plaatsgevonden dan had je niet alleen meer testen gehad, maar dan had je ook een aanzienlijke toename gezien in het percentage wat daarvan positief is.
Drardollan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 20:23:
[...]

Beiden. Groot verschil voor mij maakt het feit dat een supermarkt noodzaak is.

In de rij komen mensen, nog steeds, veel te dichtbij elkaar. In een attractie of in een binnenverblijf van de apen (men wil graag vooraan staan bij het raam) gaat het ook veel mis. Daar kunnen de lokaties niet zoveel aan doen overigens, ik neem het ze niet kwalijk. De inrichting is simpelweg niet gericht op afstand houden.
Bij bioscopen, theaters, musea en sportscholen gebruikt men daarom tijdslots om dit te voorkomen, dat werkt daar goed (al is dat niet geschikt voor grote parken). Na de kerstvakantie zal drukte ook geen issue meer zijn bij niet-essentiële winkels. Er valt dus onderscheid te maken tussen verschillende doorstroomlocaties.

• Drardollan
Laguna schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 22:56:
[...]

Bij bioscopen, theaters, musea en sportscholen gebruikt men daarom tijdslots om dit te voorkomen, dat werkt daar goed (al is dat niet geschikt voor grote parken). Na de kerstvakantie zal drukte ook geen issue meer zijn bij niet-essentiële winkels. Er valt dus onderscheid te maken tussen verschillende doorstroomlocaties.
Er is altijd onderscheid te maken, je mist bijvoorbeeld ook de stadions. Toch zijn die alweer maanden dicht. Constant onderscheid maken en polderen is echt Nederlands, gelukkig word er nu eindelijk eens niet gepolderd in deze.

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:20
https://nos.nl/artikel/23...uit-groot-brittannie.html

Ik ben benieuwd of deze maatregel ook voor de Eurostar geldt, die rijdt volgens mij nog steeds 1x per dag.

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
handoff schreef op zondag 20 december 2020 @ 01:30:

Ik ben benieuwd of deze maatregel ook voor de Eurostar geldt, die rijdt volgens mij nog steeds 1x per dag.
Grote kans dat binnenkort de veerdiensten ook alleen nog maar met goederen zijn.
HvH en IJmuiden verschillen wat dat betreft niet zo veel van Schiphol.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:32

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Laguna schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 22:56:

[...]

Dit verhaal gaat dan ook niet op. Je kan er hooguit die kleine procentuele toename aan toeschrijven. Als er door die gebeurtenissen veel besmettingen hadden plaatsgevonden dan had je niet alleen meer testen gehad, maar dan had je ook een aanzienlijke toename gezien in het percentage wat daarvan positief is.
Ik snap niet helemaal waarom de relatieve hoeveelheid positieve testen hoger had moeten zijn uitgevallen om te kunnen concluderen dat die gebeurtenissen aanleiding waren tot (veel) besmettingen, waar volgt dat volgens jou uit?

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online

dan laat de passagier vanuit Engeland z'n vliegticket naar Amsterdam omboeken naar een Berlijn of Dusseldorf en komt ie gezellig via de trein naar Amsterdam / NL. :+

Ben zelf meer benieuwd of overige EU landen Nederland hierin volgen.

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Alles is onder controle, er zijn geen directe vluchten uit Wuhan het VK en de kans is klein dat het virus deze variant naar Nederland komt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Verwijderd

Allemaal voor de bühne... Als het echt 70% besmettelijke is, dan heeft het zich nu al over Europa uitgespreid. Dit gaat nog een hele lange winter worden.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-12 15:30
_Bailey_ schreef op zondag 20 december 2020 @ 04:28:
[...]

dan laat de passagier vanuit Engeland z'n vliegticket naar Amsterdam omboeken naar een Berlijn of Dusseldorf en komt ie gezellig via de trein naar Amsterdam / NL. :+

Ben zelf meer benieuwd of overige EU landen Nederland hierin volgen.
Dat niet alleen, een tweede factor waar men aan voorbij gaat zijn de grote aantallen Britse kentekens die ik de afgelopen weken op de Autobahn richting het oosten heb zien tuffen. Iets zegt me dat ze niet die kant op zijn gegaan om zich in een vakantiehuisje af te zonderen. Linksom of rechtsom komt het er wel, daar is de mobiliteit nog te hoog voor met dank aan de feestdagen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Verwijderd schreef op zondag 20 december 2020 @ 07:58:
Allemaal voor de bühne... Als het echt 70% besmettelijke is, dan heeft het zich nu al over Europa uitgespreid. Dit gaat nog een hele lange winter worden.
Smoke and mirrors.
Boris heeft een afleidingsverhaal nodig ivm zijn Brexit debacle idd.

[ Voor 30% gewijzigd door YakuzA op 20-12-2020 08:36 ]

PSN

• Timoth
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 06-10 21:11
Nou, het is wel degelijk een mutatie die veel virulenter lijkt. Voorzichtigheid lijkt me zeker wel geboden. In de link een zeer technische uitleg over het huidige onderzoek naar de mutatie.

https://virological.org/t...et-of-spike-mutations/563

De hypothese is dat de variant mogelijk ontstaan is in een chronisch geïnfecteerde immunogedefficiëerde patiënt, mogelijk ook door invloed van bepaalde medicatie.

Gelukkig dat de meeste vaccins gemaakt worden van onderdelen van een virus die heel algemeen voorkomen op verschillende varianten van dat virus. Erg grote kans dat de vaccins dezelfde werking hebben op verschillende varianten. Dus we moeten gewoon als een malle gaan vaccineren.

In het geval van deze mutatie zijn er wel erg veel veranderingen in een bepaald eiwit ('Spike'). Ik weet niet of dat een (belangrijk) onderdeel is in (één van de) vaccins.

Edit: typo's

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:43
Timoth schreef op zondag 20 december 2020 @ 08:31:
Nou, het is wel degelijk een mutatie die veel virulenter lijkt. Voorzichtigheid lijkt me zeker wel geboden. In de link een zeer technische uitleg over het huidige onderzoek naar de mutatie.

De hypothese is dat de variant mogelijk ontstaan is in een chronisch geïnfecteerde immunogedefficiëerde patiënt, mogelijk ook door invloed van bepaalde medicatie.

Gelukkig dat de meeste vaccins gemaakt worden van onderdelen van een virus die heel algemeen voorkomen op verschillende varianten van dat virus. Erg grote kans dat de vaccins dezelfde werking hebben op verschillende varianten. Dus we moeten gewoon als een malle gaan vaccineren.

In het geval van deze mutatie zijn er wel erg veel veranderingen in een bepaald eiwit ('Spike'). Ik weet niet of dat een (belangrijk) onderdeel is in (één van de) vaccins.

Die mutatie is al de dominante versie in South Africa:

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:52
Cruise Control schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 22:58:
[...]

Goed punt :+ . Maar wat is de oorzaak van de plotselinge stijging van het aantal besmettingen?
Een meer besmettelijke variant wellicht?

https://www.rtlnieuws.nl/...derland-vliegverkeer-stil

• madmaus
  • Laatst online: 22-12 18:14
MikeyMan schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 19:44:
Phoe ik hoop dat de basisscholen dan toch echt wel open zijn.
Thuis onderwijs voor een zesjarige is echt slecht te combineren met een drukke full time baan. Daarnaast krijgen bepaalde doelgroepen nu natuurlijk grote achterstand.

Het haalt mij echt het bloed onder de nagels vandaan als ik zie hoeveel mensen al die tijd naar kantoor gegaan zijn (en sommige nog gaan).
Wij werken al serieus 9 maanden thuis. Er zijn collega's in dienst waar ik al 8 maanden mee samen werk en nog nooit irl heb gezien.
For the record thuiswerken was echt not done voor maart 2020.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-12 15:37
Bloed onder de nagels bericht. Weer symptoombestrijding ipv acteren voordat het te laat is... draagt werkelijk niets bij.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Timoth schreef op zondag 20 december 2020 @ 08:31:

Tnx voor de link.
Ben nog steeds wel benieuwd waar BoJo zo’n enorm exact getal van 70% vandaan tovert.
Kan me niet voorstellen dat er een wetenschapper dat zo aangeeft op basis van de informatie die beschikbaar is.

PSN

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Montaner schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:12:
[...]

Bloed onder de nagels bericht. Weer symptoombestrijding ipv acteren voordat het te laat is... draagt werkelijk niets bij.
Vind het wel een goede geste.
Het laat blijken dat ze iig iets geleerd hebben van het meerdere maanden lang door blijven vliegen op China nadat de covid daar was uitgebroken.

PSN

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-12 15:37
YakuzA schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:14:
[...]

Vind het wel een goede geste.
Het laat blijken dat ze iig iets geleerd hebben van het meerdere maanden lang door blijven vliegen op China nadat de covid daar was uitgebroken.
En het resultaat daarvan was echt geweldig.... ... ...

• psychodude
Verwijderd schreef op zondag 20 december 2020 @ 07:58:
Hoewel dit waar kan zijn, denk ik dat dit soort maatregelen niet slecht zijn. Eveneens als half Denemarken eerder in lockdown wegens hun variant.

Dit deels voor de huidige crisis, maar in belangrijke mate ook voor toekomstige uitbraken. Als Europa, en als wereld, moeten we hier lering uit trekken. Om herhaling in verspreiding te doen voorkomen.

En dit soort maatregelen helpen in die zin om een indicatie te krijgen tot op wat voor hoogte het helpt om snel het directe luchtverkeer voor personenvervoer te schrappen.

Idealiter wordt dit een Europees breed gedragen beleid dat dan ook bij nieuwe uitbraken van pathogenen ingezet zal gaan worden. Onbekend nieuw pathogeen 10 jaar van nu? Europa in een bubbel.

Sowieso gaat het overigens toch wel een lange winter worden. Of naja, herfst gezien de temperaturen.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12 21:49

Amphiebietje

In de blubber

Maatregelen van het kabinet om de meer besmettelijke variant in NL in te tomen:

Inkomende vliegreizen van het VK verbieden... |:(

Ja, want als die variant hier al is, dan gaat een vliegverbod vanuit de UK hiernaartoe helpen 8)7 . Wat een oenen daar in Den Haag.

Het is tijd dat alle andere landen vluchten vanuit Nederland verbieden en dat de grenzen met België en Duitsland gesloten worden, want anders wordt Nederland de spil van de verspreiding van deze nieuwe variant.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ja, en dan sluiten ze het vliegverkeer af, als de besmettingen hier al zijn. Nou ja, het kalf is verdronken, laten we nu de put maar dempen. Of, het paard is ontsnapt uit de stal, tijd om de stal op slot te doen.

En dan laten ze de Eurostar-treinen gewoon rijden, en ook de ferries tussen NL en UK varen ook gewoon nog.

Kennelijk denkt men dat het virus niet per boot of per trein kan worden verspreid, maar alleen per vliegtuig ofzo? :?

Beetje symboolpolitiek op deze manier...

Virussen? Scan ze hier!

Pagina: 1 ... 168 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins