Jedi_Pimp schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:52:
[...]
Je maakt nu een veelvoud aan zeer discutabele aannames. Ten eerste is het nog maar de vraag in welke mate de maatregelen zorgen voor een beperking c.q. daling van ziekenhuisopnames. Er is geen controlegroep, we kunnen niet met zekerheid zeggen welke effecten de maatregelen hebben op de huidige bezetting van de bedden in het ziekenhuis.
We kunnen wel wereldwijd zien dat zodra er maatregelen genomen worden de stijging omgezet wordt in een daling. Je kunt dus inderdaad niet zien welke maatregelen precies wat doen, maar je kunt wel zien dat maatregelen duidelijk werken en nodig zijn. Maar dit is natuurlijk ook precies de reden van de huidige maatregelen. Al zouden we precies weten welke maatregel wat doet en ook hoe goed mensen zich er aan houden, zou je heel precies de juiste maatregelen kunnen nemen. Maar aangezien we dat niet weten en wel de cijfers heel hard de verkeerde kant op zien gaan, moet je dus wel 'teveel' maatregelen nemen om zeker te zijn dat het doel bereikt wordt.
Ten tweede is het onmogelijk te zeggen wat er met deze 2500 mensen zou gebeuren als ze niét waren opgenomen: wanneer hebben deze opnames plaatsgevonden, wat was het ziektebeeld van de patiënten, hebben ze onderliggend lijden gehad, etcetera. Overigens ga je nu ook voorbij aan de "over"opnames: hoeveel mensen worden er in een griepseizoen normaliter opgenomen op de IC en hoeveel hiervan zijn onder de 50? Allerlei vragen die nader onderzoek behoeven, me dunkt.
Wat er precies zou gebeuren weten we niet, maar dat zeg ik ook nergens. Maar bij de paar plaatsen waar het uit de hand is gelopen zie je wel dat er ook een grote groei aan doden is in de groep onder de 50. Nader onderzoek daarnaar gebeurt al, maar we hebben helaas niet de luxe om die onderzoeken af te wachten en dan pas t ebesluiten om iets te doen.
Oh, en je verwijzing naar NY en Italië raakt kant nog wal: covid-19 is (veel) minder dodelijk dan ten tijde van de aanvang van de pandemie. Ergo heeft het geen zin om 1-op-1 cijfers van nu met cijfers van (zowel besmettingen als ziekenhuisponames) de periode maart-april te vergelijken.
Dat is nog maar de vraag want hier doe jij een aanname die nergens op gebaseerd is. Iig is een groot verschil dat we nu weten hoe we het moeten behandelen en daarmee veel minder mensen naar het IC moeten. We testen veel meer dus we vinden ook veel meer mensen die amper tot geen klachten hebben. Beide factoren die ervoor zorgen dat Covid minder dodelijk is. Maar helaas ook factoren die wegvallen zodra het virus uit de hand loopt en de ziekenhuizen het niet meer aankunnen.
Feit blijft simpelweg dat we te weinig weten. Maar wat we wel weten is dat je bij te weinig maatregelen zowel het aantal besmettingen als het aantal ziekenhuisopnames als het aantal IC opnames sterk ziet stijgen. Ook zien we dat de behandeling erg intensief is wat betekend dat je die behandeling ook echt nodig hebt om goed door het virus-verloop te komen.
[...]
Waar haal je die 5% vandaan? Hoe ziet de verdeling er uit per leeftijdscategorie? Ik probeer je niet aan te vallen, maar ik probeer je in te laten zien dat dit soort uitspraken voortkomen uit emotie, en niet uit ratio of onderliggende cijfers.
Dat heb ik eerder in dit topic al laten zien, dat zijn de cijfers die je uit NY en Italië kunt halen. En zoals al eerder gezegd kun je daarvan zeggen dat we nog niet genoeg testten op dat moment, maar zelfs dan is het minstens een paar procent.
En wanneer onze MP hier in mee gaat en bewust drogredenen inzet om in te spelen op de emoties van mensen om een zeer discutabel en ontransparant beleid te rechtvaardigen, vind ik dat niet bij onze normen en waarden passen en ronduit verwerpelijk.
Aan de ene kant ben ik het daar wel mee eens, alhoewel ik het geen drogredenen vind. Wel zijn ze onbewezen, maar het virus is nog te nieuw om echt bewezen iets te kunnen doen. Het is echter wel duidelijk dat de maatregelen niet genoeg waren en dat er meer nodig was. Zeker met de kerstdagen waarvan je weet dat er meer contacten tussen mensen zullen zijn. En wat wel bewezen is, is dat het totaal aan maatregelen helpt. En dat is dan ook precies wat er nu gebeurt.
---
Gisteren bij de talkshow M zat Hugo Borst een documentaire toe te lichten die hij heeft gemaakt over corona en het ziekenhuis. Er werd een fragment getoond van een man van 40 die uiteindelijk is overleden terwijl hij net een kindje had gekregen. Ontzettend ontroerend en volgens mij verder ook een erg mooie documentaire. Echter is dit niet representatief voor het grotere plaatje. Het aantal mensen van 40 of jonger dat is overleden, is op enkele handen te tellen:
[
Afbeelding]
Voor het aantal mensen onder de 40 dat in het ziekenhuis is gekomen of zelfs op het IC heb je al heel wat meer handen nodig. En zoals gezegd is er veel zorg nodig bij covid-patiënten. Veel van die patiënten hadden het op zijn zachtst gezegd zonder zorg heel moeilijk gekregen. Alleen het is zo lullig om de zorg bij mensen onder de 40 te stoppen om dit punt aan te tonen.....
De tafelgasten in M maakten vervolgens een link naar mensen die de regels overtreden en dat corona ook jonge mensen raakt. Er werd een bruggetje geslagen naar het beleid en ook hier werd maar eens benadrukt dat we er met z'n allen maar even doorheen moeten. Kortom, de aandoenlijke situatie van de man in kwestie en zijn gezin werd gebruikt als rechtvaardiging voor het beleid.
De vraag is wat je anders wilt laten zien? Alleen heel oude mensen waardoor iedereen denkt dat het geen probleem is voor de jongeren? Dezelfde jongeren die nu grotendeels verantwoordelijk zijn voor de 2e golf?
Ironisch genoeg ging het in het item ervoor over de rol van de journalistiek in de toeslagenaffaire: journalistiek had daar eerder moeten optreden volgens Rutger Bregman. Sven Kockelmann kreeg eerder al de wind van voren van Hugo Borst.
Tja, heel eerlijk gezegd vind ik dat erg in het straatje van de toeslagaffaire passen. Echt elke betrokkene heeft wel iemand gevonden die hij de schuld geeft. Maar zelf hebben ze vooral niet veel fout gedaan....
Waarom is het dan niet de journalistieke plicht om meteen aan te geven dat het onmiskenbaar treurig voor die man van 40 en zijn gezin, maar dat het aantal overledenen onder de 40 echt extreem marginaal is?
De mensen die louter dit soort talkshows kijken en via het NOS journaal kennis nemen van de besmettingen, missen zo ontzettend veel. Ik vind dat inspelen op gevoelens echt verwerpelijk - en precies dit neem ik veel conventionele media kwalijk.
Ik kom toch heel vaak ook in de conventionele media de grafieken tegen die laten zien hoe de leeftijdsopbouw is. Veelal komt daar als reaktie op dat het
dus geen probleem voor de jongeren is. Het is dan nogal logisch om duidelijk te maken dat het dat wel degelijk is. Ik zou eigenlijk niet weten hoe je dit anders duidelijk moet maken.