Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 155 ... 224 Laatste
Acties:
  • 697.357 views

Onderwerpen

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
MikeyMan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:02:
Jawel, maar als je niet niest, hoest of snottert een stuk minder.
Maar een avondje praten en lachen op minder dan 1,5 meter -laten we het een kerstdiner noemen- is dan geen gevaar meer? Of nog wel?

Want als mensen het nog maanden kunnen doorgeven begrijp ik de huidige cijfers.

Youtube: DashcamNL

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:47

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Letterlijk de enige versoepeling met kerst is 3 IPV 2 bezoekers. En daar ging toch al niemand zich aan houden.

• BlakHawk
Stoney3K schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:09:
En op eerste en tweede kerstdag is het virus natuurlijk minder besmettelijk dan op zondag de 27ste. :X
Dus dat, ik vind het in mij omgeving stuitend dat diverse mensen fel voorstander van de huidige maatregelen zijn, maar wel uitgebreid kerst gaan vieren met hun ouders. Want het is onmenselijk om dat niet te doen.

Als je zo’n voorstander van de maatregelen bent, blijf dan ook met kerst thuis :(

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:54

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:11:
Letterlijk de enige versoepeling met kerst is 3 IPV 2 bezoekers. En daar ging toch al niemand zich aan houden.
Daar ben ik ook bang voor, al zie ik in mijn directe omgeving allerlei mensen die zich er wel echt aan gaan houden. Maar goed, kerst is zeker een risico, zeker omdat het voor de hand ligt dat mensen die met kerst de groeps grootte regels overtreden, dat misschien met oud en nieuw ook wel doen.

Verder ben ik niet zo verbaasd over de roep van de branchevereniging. Dit is waar ze voor zijn, het opkomen voor hun leden. Ze zoeken de media, laten zien dat ze actief zijn, krijgen waarschijnlijk vrij snel te horen dat iets wel of niet kan en als het niet kan, vragen ze om meer compensatie. Je ziet dat wel meer, toch?

Uitzonderingen zijn er ook, de pretparkbranche schaarde zich direct achter het kabinetsbesluit en ook NLActief, van de sportscholen, lijkt redelijk realistisch en vaak oplossingsgericht met hun leden aan het werk te zijn.

• BlakHawk
Bij 2 bezoekers heb je het in 7 van de 10 gevallen over een ander gezin.

3 bezoekers zou dus een gezin + 1 inhouden. Maar ik hoor al veel mensen zeggen, ja dan nodigen we mijn broer/zus ook wel uit met zijn gezien. Dat is maar 1 persoon te veel.

Dan zit je dus zo met 10 man thuis.

2 gezinnen van 4 en ouders/opa en oma...

Verwijderd

Ik snap het hele gezeur van ouders niet zo, nu ze opeens merken dat ze voor een kind moeten zorgen.

Ten minste, de kinderen hier krijgen gewoon les via een webcam. En bij vragen kunnen ze de leraar direct vragen.

*knip* geen getroll svp

In een klaslokaal is het ook niet 1 leraar per leerling, dan zal een leerling ook zelf de hand op moeten steken of wachten tot de andere 30 leerlingen hun vraag gesteld hebben.

Voor ouders die niet thuiswerken begrijp ik het probleem, maar de rest kan het kind gewoon aan de eettafel zetten en 'beschikbaar' zijn voor als er iets is: keuken staat in brand, laptop is uitgevallen, etc.

[ Voor 15% gewijzigd door ZieMaar! op 16-12-2020 12:32 . Reden: trollen ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

BlakHawk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:13:
[...]

Dus dat, ik vind het in mij omgeving stuitend dat diverse mensen fel voorstander van de huidige maatregelen zijn, maar wel uitgebreid kerst gaan vieren met hun ouders. Want het is onmenselijk om dat niet te doen.

Als je zo’n voorstander van de maatregelen bent, blijf dan ook met kerst thuis :(
Ja das natuurlijk het hele eieren eten. Maatregelen zijn prima zolang ze voor een ander gelden.

Gemiddeld ben je tot 10 dagen na besmetting het meest besmettelijk. Maar dat is een gemiddelde. Uitschieters die langer besmettelijk zijn, zijn er zeker. Ik zou niet met iemand gaan zitten gourmetten die de afgelopen twee weken positief getest is geweest iig.

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
(jarig!)
Tja, als mensen zich er niet aan gaan houden moeten mensen ook niet gaan zeuren als er de 19e nog geen versoepelingen kunnen komen.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:35
Ankona schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:49:
[...]

Paar mooie voorbeelden van hoe de praktijk weer een stuk ingewikkelder is dan de ministers denken. Is er nou niemand die op de rode knop kan drukken en die ministers terug kan sturen naar de tekentafel?
Blijkbaar niet.

In Duitsland gooien ze ook niet essentiële winkels dicht maar dat ook echt dicht! Niet dit halve gedoe.

Tuurlijk is het voor ondernemers super zwaar maar dit zijn nu overheidsregels.

Dat de slijter open moet blijven is toch van de zotte. Of is dat omdat de overheid anders accijnsinkomsten misloopt?
HEMA blijft open voor rookworst en taart maar niet voor ondergoed. 8)7

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Je kan toch niet verwachten dat de overheid alles moet voorkauwen, dat is onmogelijk en sorry hoor maar in Nederland heeft vrijwel iedereen (gratis) basisschool en middelbaaronderwijs gekregen. Het is ook een deel verzond gestand gebruiken. We leven hier niet in een debiele land waar de overheid letterlijk alles moet gaan voorkauwen.

[ Voor 16% gewijzigd door CyberMania op 16-12-2020 08:26 ]

• anandus
  • Niet online
(jarig!)
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:17:
[...] maar de rest kan het kind gewoon aan de eettafel zetten en 'beschikbaar' zijn voor als er iets is: keuken staat in brand, laptop is uitgevallen, etc.
Dat werkt alleen met oudere kinderen, hè ;)

Als ik mijn tweejarige aan de eettafel zet met een laptop en ik laat hem z'n gang gaan, dan heb ik in no-time bijtafdrukken aan de zijkant van het scherm ofzo :P Plus dat-ie een aandachtsspanne van een goudvis heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 16-12-2020 08:26 ]

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Wij houden ons daar wel aan. Dat mensen de houding hebben dat de regels alleen maar regels zijn om aan te houden wanneer het ze ook uit komt is de reden dat we nu met deze situatie zitten.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:26
Willem30 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:19:
[...]

Blijkbaar niet.

In Duitsland gooien ze ook niet essentiële winkels dicht maar dat ook echt dicht! Niet dit halve gedoe.

Dat de slijter open moet blijven is toch van de zotte. Of is dat omdat de overheid anders accijnsinkomsten misloopt?
Diezelfde winkels hebben weken lang geprofiteerd van drukke winkelstraten inclusief een black friday terwijl achteraf bleek dat dit eigenlijk helemaal geen goed idee is/was. Dat het misgegaan is, hebben we met z'n allen voor elkaar gekregen, zowel de consument maar ook de winkeliers. Als je ziet dat de winkelstraten te druk waren had je ook als winkeliersvereniging van winkelcentrum x of binnenstad y kunnen zeggen, we sluiten nu alle winkels om een signaal af te geven dat het de verkeerde kant op gaat met als mogelijk gevolg een lockdown op de langere termijn.

Maar dat deden ze ook niet. Het waren hoogstens de burgemeesters of veiligheidsregio's die een oproep deden om niet naar de binnenstad te gaan. In een enkele situatie is een winkelcentrum dicht gegaan op verzoek van de veiligheidsregio. Wat mij betreft hebben de winkeliers maximaal geprofiteerd van de afgelopen weken/maanden zonder enige verantwoordelijkheid te nemen. En dan nu achteraf huilen dat de boel helemaal dicht moet. Tsja...

• BlakHawk
Ik snap het hele gezeur van ouders niet zo, nu ze opeens merken dat ze voor een kind moeten zorgen.

Ten minste, de kinderen hier krijgen gewoon les via een webcam. En bij vragen kunnen ze de leraar direct vragen.

*knip*

In een klaslokaal is het ook niet 1 leraar per leerling, dan zal een leerling ook zelf de hand op moeten steken of wachten tot de andere 30 leerlingen hun vraag gesteld hebben.

Voor ouders die niet thuiswerken begrijp ik het probleem, maar de rest kan het kind gewoon aan de eettafel zetten en 'beschikbaar' zijn voor als er iets is: keuken staat in brand, laptop is uitgevallen, etc.
Mijn zoon uit groep 6 kan prima, met beperkte hulp, zelfstandig thuis werken.

Moeten de leraren niet net als het voorjaar allemaal rare knutsel en film opdrachten gaan verzinnen. Daar pas ik deze keer voor.

Maar mijn dochter uit groep 3 heeft een stuk meer ondersteuning nodig. Groep 3 is een belangrijke groep en er is een reden dat thuisonderwijs niet de voorkeur heeft.

Of ben je ook voorstander van Amerikaans systeem? Kinderen die thuis door ouders onderwezen kunnen worden.

Ik mis de didactische vaardigheden om echt iets aan (kleine) kinderen bij te brengen. Daar hebben leerkrachten 4 jaar lang voor op het HBO gezeten.

Die hulp moet toch om de teams meetings om plaatsvinden. Het heeft niets met prestatiestandaard te maken, kinderen leren thuis en stuk minder en worden er doodongelukkig van niet samen met vrienden en vriendinnen te zijn.

Hoe zou jij het vinden om 5 weken lang je dagelijkse sociale contacten die heel intensief waren kwijt te raken?

[ Voor 5% gewijzigd door ZieMaar! op 16-12-2020 09:15 ]

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
[...]

Blijkbaar niet.

De rationale erachter is dat men iets wil doen aan de verhalen over gezinnen de het hele weekend naar de Ikea of meubelboulevard gaan. Daarom wordt er met hagel op alle (kleine) winkels geschoten.

Zeg dan gewoon dat het max aantal bezoekers niet groter mag zijn dan 150/winkel. Daar kan een Ikea echt niet voor open gaan terwijl de lokale ondernemer die geen enkel gevaar is gewoon aan het werk kan blijven.

alles kan off-topic

• BlakHawk
MikeyMan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:17:
[...]

Ja das natuurlijk het hele eieren eten. Maatregelen zijn prima zolang ze voor een ander gelden.

Gemiddeld ben je tot 10 dagen na besmetting het meest besmettelijk. Maar dat is een gemiddelde. Uitschieters die langer besmettelijk zijn, zijn er zeker. Ik zou niet met iemand gaan zitten gourmetten die de afgelopen twee weken positief getest is geweest iig.
Ik heb dagelijks bijna ruzie met mijn zwager die zegt “eindelijk de scholen dicht en winkels dicht”.

Maar afgelopen maanden wel naar de bioscoop en sauna, want het is er zo rustig.

Ja, waarom denk je dat het er rustig is?!

Omdat je gewoon thuis had moeten blijven!!!!

Dat zijn echt de zaken die nu niet noodzakelijk zijn.

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ankona schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:29:
[...]

De rationale erachter is dat men iets wil doen aan de verhalen over gezinnen de het hele weekend naar de Ikea of meubelboulevard gaan. Daarom wordt er met hagel op alle (kleine) winkels geschoten.

Zeg dan gewoon dat het max aantal bezoekers niet groter mag zijn dan 150/winkel. Daar kan een Ikea echt niet voor open gaan terwijl de lokale ondernemer die geen enkel gevaar is gewoon aan het werk kan blijven.
Ook de lokale winkel kan een gevaar zijn, dat zie ik met eigen ogen dagelijks om mij heen.

Zelfs gisteren bij de lokale opticien in deze lockdown: 2 man personeel, 4 klanten in de winkel en 2 kinderen boven de 12. Op nog geen 25m2. Schiet mij maar lek

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Blijkbaar niet.

In Duitsland is ook niet alles dicht. Kerstboom kopen kan gewoon nog bijvoorbeeld.
Volgens mij hebben we een vrij gelijkwaardig lijstje met uitzonderingen. In de praktijk misschien wat meer gecombineerde winkels.

Maar waar ze daar denken 'lockdown ik ga dicht of blijf thuis' lijkt het hier te zijn 'hoe ga ik om die lockdown heen'.

De uitzonderingen in Duitsland:

Lockdown im Handel: Diese Ausnahmen gelten
der Lebensmittel-Einzelhandel,
Direktvermarkter für Lebensmittel,
Abhol- und Lieferdienste,
Getränkemärkte,
Reformhäuser,
Apotheken,
Sanitätshäuser,
Drogerien,
Optiker,
Hörgeräteakustiker,
Tankstellen,
Kfz- und Fahrradwerkstätten,
Banken und Sparkassen,
Poststellen,
Reinigungen,
Waschsalons,
Zeitungsverkaufsläden,
Tierbedarfs- und Futtermittelmärkte,
Weihnachtsbaumstände
und Großhandel.

[ Voor 22% gewijzigd door MikeyMan op 16-12-2020 08:33 ]

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:44

Laguna

Connaisseur

THE_BASE schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:02:
Branche wil álle winkels voorzien van afhaalloket, net als bij bouwmarkt

https://www.ad.nl/werk/br...s-bij-bouwmarkt~aee11ae4/

De organisatie is nu aan het lobbyen in Den Haag of alle winkels een afhaalloket mogen gebruiken. Snappen ze dan echt niet dat mensen gedwongen moeten worden thuis te blijven? Op deze manier kunnen winkels net zo goed weer open. Ik hoop dan ook dat het kabinet zijn poot stijf houdt.
Er blijkt nergens uit dat mensen besmet raken in winkels, dus het was sowieso al onzin om die te sluiten. Net zo onzinnig als basisscholen 3 dagen eerder sluiten met de kerstvakantie in het vooruitzicht.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Ankona
THE_BASE schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:30:
[...]

Ook de lokale winkel kan een gevaar zijn, dat zie ik met eigen ogen dagelijks om mij heen.

Zelfs gisteren bij de lokale opticien in deze lockdown: 2 man personeel, 4 klanten in de winkel en 2 kinderen boven de 12. Op nog geen 25m2. Schiet mij maar lek
De winkels hier in het winkelcentrum (zeker de kleintjes) hebben allemaal een bordje bij de deur met een maximaal aantal klanten dat ze binnen willen hebben. Dat zijn er dan echt maar een paar, de rest moet buiten wachten. Hier werkt dat prima.

alles kan off-topic

• THE_BASE
  • Niet online
Ankona schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:33:
[...]

De winkels hier in het winkelcentrum (zeker de kleintjes) hebben allemaal een bordje bij de deur met een maximaal aantal klanten dat ze binnen willen hebben. Dat zijn er dan echt maar een paar, de rest moet buiten wachten. Hier werkt dat prima.
Grappig detail: op dat bordje staat ‘maximaal 2 klanten’. En dan met zijn 4 klanten binnen staan.

Het gaat mij er om dat er niet gehandhaafd wordt door de winkelier zelf én dat men op alle manieren om die lockdown heen wil, grenzen op zoekt en blijkbaar nóg langer ellende wil in het nieuwe jaar.

KIA EV3 GT-Line LR  iPhone 17 Pro  MacBook Air M4  iMac M4  iPad mini 6  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

• anandus
  • Niet online
(jarig!)
BlakHawk schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:27:
[...]

Hoe zou jij het vinden om 5 weken lang je dagelijkse sociale contacten die heel intensief waren kwijt te raken?
Ik vind dit geen goed argument.
Gelukkig mogen kinderen nog buiten en bij elkaar spelen enzo. Onder de 12 gelden er geen maatregelen.
Vergeet niet dat alle andere kinderen in de buurt ook thuis zijn.

Vergeet niet dat het sowieso kerstvakantie zou zijn, dus ze zouden sowieso 2 weken niet naar school gaan, dus het is paar dagen nu en twee weken na de vakantie.

Hier wordt het op 4 januari gewoon weer hetzelfde rooster als in de lente.
Dus eerst al het schoolwerk doen en zodra het schoolwerk af is gaat ze lekker buiten spelen.
Zeker als de winter zo zacht blijft als nu.

En regelmatig afspreken met klasgenootjes, natuurlijk.

Ik vind het ook jammer voor mijn kinderen niet naar school/de opvang kunnen (en vervelend voor mezelf), maar ik vind ook dat er wel héél veel drama over gemaakt wordt.
Voor kinderen met speciale behoeften of leerachterstand, etc begrijp ik het wel. Maar voor huis-tuin-en-keuken-kinderen zijn twee weken écht geen ramp.

Ik vermoed dat het drama vooral gemaakt wordt omdat ouders er geen zin in hebben.

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 16-12-2020 08:40 ]

• Ankona
THE_BASE schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:35:
[...]

Grappig detail: op dat bordje staat ‘maximaal 2 klanten’. En dan met zijn 4 klanten binnen staan.

Het gaat mij er om dat er niet gehandhaafd wordt door de winkelier zelf én dat men op alle manieren om die lockdown heen wil, grenzen op zoekt en blijkbaar nóg langer ellende wil in het nieuwe jaar.
Ik heb andere ervaringen maar dat is misschien net wat er lokaal de normaal is. Hier wacht men gewoon buiten.

alles kan off-topic

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:57
Hier wel hoor.

- Eerste kerstdag: geen bezoek en we blijven thuis
- Tweede kerstdag naar schoonouders (die krijgen dan in totaal 2 volwassenen en 1 kind op bezoek)
- 'derde kerstdag' naar mijn zwager en zijn vrouw (ook dus 3 mensen op bezoek)

Mijn ouders gaan mijn zus en komen (indien mogelijk) met oud en nieuw (dan dus ook 2 mensen op bezoek)

Er wordt niet dramatisch overgedaan: "jammer maar het is niet anders" is een beetje de houding in onze families.

Als er iemand verkouden is of zelfs maar iets is dat er op lijkt, dan gaat het hele feest niet door.

Kan me niet voorstellen dat we de enigen zijn die het zo doen, we willen zo snel mogelijk uit dit gedoe. Neem aan dat de rest van de Nederlandse bevolking het ook niet heel gezellig vind zo, dat virus.

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:29
THE_BASE schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:30:
[...]

Het idee achter deze lockdown en het sluiten van de meeste winkels is dat er niet ook in de kledingwinkel ernaast 8 mensen op 25 m2 staan, en ook in de schoenenzaak daarnaast, en ook in de elektronicazaak daarnaast etc.

Het is niet zo dat omdat je nu ineens niet meer naar al dat soort winkels kan, iedereen maar naar de opticien gaat. Het aantal bewegingen wordt op deze manier niet nul, maar wel een stuk verminderd. Alleen moet een opticien wel open blijven, want die verkoopt essentiële spullen. Een beetje verstandige opticien kan natuurlijk wel een deurbeleid volgen (max. 3 personen in de winkel of zo).

De lockdown is niet bedoeld om het aantal besmettingen in winkels naar nul te brengen, maar om de kans dat je besmet raakt sterk omlaag te brengen.

Dat veel winkels open blijven omdat ze ineens (gedeeltelijk) 'essentieel' blijken te zijn, daar kunnen we over twisten. Maar ik denk dat bijvoorbeeld een HEMA of Kruidvat niet per se een funshop-locatie zijn. Dan heb je het toch meer over kledingwinkels of electronicazaken en dat soort winkels. De Kruidvat loop je in omdat je precies weet wat je nodig hebt, dus daar ben je ook zo weer uit. In een kledingwinkel is dit vaak al anders.

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:32:
[...]

Maar waar ze daar denken 'lockdown ik ga dicht of blijf thuis' lijkt het hier te zijn 'hoe ga ik om die lockdown heen'.
Duiters zijn net zoals Nederlanders mensen en hebben helaas derhalve ook een dezelfde set aan gedragingen. De berichten dat Duitsers Nederlandse winkelgebieden overspoelde omdat daar de winkels dicht waren zijn ook niet enkel van gisteren. Mensen hebben helaas menselijke gedragingen en zijn niet bijzonder goed in staat om de risico's te overzien.

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 21:11
St@m schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 23:06:
[...]

Aanname vanuit mijn kant (en wat ik om me heen hoor van vrienden die naar kantoor moeten komen)is toch echt dat de werkgevers willen dat men naar kantoor komt.
Tja, en aanname van mijn kant, als ik naar mijn eigen werkgever kijk en in m'n omgeving, is dat alleen mensen met een goede reden nog welkom zijn op kantoor en sowieso niemand verplicht is.

En in diezelfde omgeving, als ik zie hoeveel corona-gevallen er op scholen zijn, snap ik niet dat die niet al veel eerder dicht zijn gegaan.

Het verschilt gewoon heel erg per regio; Ik moet nu mogelijk noodgedwongen wat vaker naar kantoor, omdat thuiswerken met 3 jonge kids die anders op school/ peuterspeelzaal zitten eigenlijk niet lukt. En gezien m'n middelste langzaam aan het vastlopen is op school, door continue wisselende leraren door corona/ verkoudheden en ik vrees dat dit een gangetje naar de psycholoog gaat worden, hoop ik ook dat dit snel over is.

Er staan op de school van m'n kids de laatste maanden vaker ouders met enige achtergrond in school/kinderopvang voor de klas dan gekwalificeerde docenten. Als ik zie hoe veel uitval er is onder docenten in m'n omgeving, dan denk ik dat het flink drukken van de besmettingscijfers de leskwaliteit alleen maar ten goede zal komen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kalentum schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:40:
[...]

Hier wel hoor.

- Eerste kerstdag: geen bezoek en we blijven thuis
- Tweede kerstdag naar schoonouders (die krijgen dan in totaal 2 volwassenen en 1 kind op bezoek)
- 'derde kerstdag' naar mijn zwager en zijn vrouw (ook dus 3 mensen op bezoek)

Mijn ouders gaan mijn zus en komen (indien mogelijk) met oud en nieuw (dan dus ook 2 mensen op bezoek)

Er wordt niet dramatisch overgedaan: "jammer maar het is niet anders" is een beetje de houding in onze families.

Als er iemand verkouden is of zelfs maar iets is dat er op lijkt, dan gaat het hele feest niet door.

Kan me niet voorstellen dat we de enigen zijn die het zo doen, we willen zo snel mogelijk uit dit gedoe. Neem aan dat de rest van de Nederlandse bevolking het ook niet heel gezellig vind zo, dat virus.
Nee hier houden we ons er ook gewoon netjes aan. Maar dat zijn de mensen die zich waarschijnlijk toch al goed aan de regels hielden.

Degenen die voor de problemen hebben gezorgd zullen niet ineens heel anders gaan doen vrees ik.

Overigens geldt de uitzondering voor 24/25/26, niet voor 25/26/27 ;)

@Napo Ging me er meer om dat de verhalen alweer komen dat in Duitsland wel echt alleen de supermarkt open is, terwijl het uiteindelijk slechts een nuance verschil is ;)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 16-12-2020 08:45 ]

• rik86
  • Laatst online: 21:11
MikeyMan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:43:
[...]

Nee hier houden we ons er ook gewoon netjes aan. Maar dat zijn de mensen die zich waarschijnlijk toch al goed aan de regels hielden.

Degenen die voor de problemen hebben gezorgd zullen niet ineens heel anders gaan doen vrees ik.

Maar of je je nu wel of niet aan de maatregelen houdt, ff shoppen is een stuk lastiger geworden, dus het aantal besmettingen in winkels etc. zal echt wel afnemen hierdoor.

En ik denk dat 't in die zin ook wel een gedeeltelijk wake-up-call is; Hoe groter de groep is die zich er aan houdt en niet de grenzen op zoekt, hoe korter het duurt. En het wordt wel steeds lastiger om regels te overtreden, omdat dit bijna alleen nog maar thuis kan.

• autje
Als je werkgever per se wil dat je naar kantoor komt, maar het is niet per se nodig en je voelt je daar niet prettig bij, meld je dan gewoon ziek. Zeg dat je corona hebt of zo, dat schijnt te heersen. Maar je voelt je nog niet zo slecht dat je niet thuis wel even achter de laptop kan kruipen, dus je kunt als de baas het wil nog wel thuiswerken. Je zou graag naar kantoor komen, maar sorry baas, het mag niet hè...

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:12

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Ankona schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:33:
[...]

lokale snackbar ook, en als je als vierde binnenkomt wordt je verzocht om even te wachten. Buiten. Gaat prima. of iemand die al binnen zit zegt wel even buiten te gaan wachten. Dan brengen ze de bestelling. Werkt prima :) Maar wellicht is er een verschil tussen dorp en stad :P

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-01 11:11

Agent47

I always close my contracts.

De ****** he. Action opent de deuren ook gewoon weer. Wat voor levens behoefte(n) heeft die winkel dan? Zet eens een keer door met het land en hou het dan ook dicht.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
autje schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:46:
Als je werkgever per se wil dat je naar kantoor komt, maar het is niet per se nodig en je voelt je daar niet prettig bij, meld je dan gewoon ziek. Zeg dat je corona hebt of zo, dat schijnt te heersen. Maar je voelt je nog niet zo slecht dat je niet thuis wel even achter de laptop kan kruipen, dus je kunt als de baas het wil nog wel thuiswerken. Je zou graag naar kantoor komen, maar sorry baas, het mag niet hè...
De werkgever zal wel zeggen dat je je moet laten testen, en als die een dag later negatief is ben je gewoon weer aan het werk.

• Kalentum
MikeyMan schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:43:
[...]

Kind van 10, dan mag het!

Ik hoop maar dat het goed gaat allemaal. Ik was gisteren in het lokale ziekenhuis en daar zeiden ze dat het spannend wordt: de gereserveerde IC-capaciteit voor corona was zo goed als op en dan moeten ze dus keuzes maken.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Agent47 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:47:
De ****** he. Action opent de deuren ook gewoon weer. Wat voor levens behoefte(n) heeft die winkel dan? Zet eens een keer door met het land en hou het dan ook dicht.
Schandalig! Er is werkelijk niets wat ook maar in de buurt komt van essentieel dat de Action verkoopt en je niet elders kunt kopen :X :/

Maar als het lokale warenhuis de deur opent en een plaatselijke BOA ziet dat, ben je als kleine ondernemer de sjaak :F

-edit- Waar lees je dat eigenlijk? Want ik kan zo 123 niets vinden wat hier op duidt?

[ Voor 7% gewijzigd door Shadow_Agent op 16-12-2020 08:51 ]

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Zijn er überhaupt nog winkels die dicht zijn? HEMA open, action open, de bloemist in het dorp heeft gewoon alle waar naar buiten gereden en is open..
Kwestie van tijd tot de Wibra en zeeman ineens ook meer dan 30% van hun omzet uit essentiële dingen blijken te hebben gehaald en 90% van het winkelcentrum is gewoon weer open..

Goed, het is nu rustiger, maar hoe lang gaat dat duren als je toch gewoon voor 90% kunt winkelen?

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

CyberMania schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:47:
[...]

De werkgever zal wel zeggen dat je je moet laten testen, en als die een dag later negatief is ben je gewoon weer aan het werk.
Lijkt me niet dat de werkgever mag vragen om de uitslag van de test. Maar misschien heb ik dat fout.

• mystic
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

mystic

beep beep

Dat krijg je als de overheid zelf voorziet in loopholes. Action gaat open voor de schoonmaak en wasmiddelen en ook de etenswaren die ze verkopen.

vanuit de ondernemer een logische keus, maar gezien de situatie waar we in zitten: not so much.

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Fly-guy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:50:
Zijn er überhaupt nog winkels die dicht zijn? HEMA open, action open, de bloemist in het dorp heeft gewoon alle waar naar buiten gereden en is open..
Kwestie van tijd tot de Wibra en zeeman ineens ook meer dan 30% van hun omzet uit essentiële dingen blijken te hebben gehaald en 90% van het winkelcentrum is gewoon weer open..

Goed, het is nu rustiger, maar hoe lang gaat dat duren als je toch gewoon voor 90% kunt winkelen?
https://www.rtlnieuws.nl/...r-open-personeel-ongerust

;)

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

mystic schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:51:
[...]

Dat krijg je als de overheid zelf voorziet in loopholes. Action gaat open voor de schoonmaak en wasmiddelen en ook de etenswaren die ze verkopen.

vanuit de ondernemer een logische keus, maar gezien de situatie waar we in zitten: not so much.
Zo'n 40 procent van het assortiment bestaat volgens Action uit essentiële artikelen als was- en schoonmaakmiddelen, shampoo, handgel, wc-papier, dierenvoeding en eet- en drinkwaren. Alle niet-essentiële producten zijn afgedekt en zijn bij de kassa ook niet te scannen.

• autje
CyberMania schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:47:
[...]

Ten eerste meld je je ziek, met klachten die corona kunnen zijn. Je zegt dat je al een afspraak gemaakt hebt voor een test. Een dag later bel je dat de test positief is. De baas kan en mag dat niet controleren (sterker, je hoeft niet eens te vertellen wat de klachten zijn, maar als je corona zegt te hebben zal hij sowieso niet willen dat je komt).

En ondertussen solliciteer je naar een andere baan, want bij zo'n werkgever moet je niet willen werken.

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

souljah1h schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:52:
[...]

Zo'n 40 procent van het assortiment bestaat volgens Action uit essentiële artikelen als was- en schoonmaakmiddelen, shampoo, handgel, wc-papier, dierenvoeding en eet- en drinkwaren. Alle niet-essentiële producten zijn afgedekt en zijn bij de kassa ook niet te scannen.
precies :) Ze voldoen dus gewoon aan de regels van de overheid en de ondernemer ziet een mogelijkheid om gewoon nog wat omzet te maken.

Niet het idee van een lockdown natuurlijk :p

One day I will solve my problems with maturity. Today however, it will be Margaritas

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

autje schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:53:
[...]

Ten eerste meld je je ziek, met klachten die corona kunnen zijn. Je zegt dat je al een afspraak gemaakt hebt voor een test. Een dag later bel je dat de test positief is. De baas kan en mag dat niet controleren (sterker, je hoeft niet eens te vertellen wat de klachten zijn, maar als je corona zegt te hebben zal hij sowieso niet willen dat je komt).

En ondertussen solliciteer je naar een andere baan, want bij zo'n werkgever moet je niet willen werken.
Ervaringsdeskundige? ;)

• Ankona
Goede actie, ik juich dit toe.

De ongelijkheid en symbool politiek leidde tot dit drama. Lekker alles weer open. (Basis) scholen ook meteen weer open. Ik geloof echt niet dat die winkels zoveel bijdragen in de besmettingen. Ga dan als politicus niet stoer burgertje pesten om te laten zien hoe belangrijk je zelf wel niet bent. Dat is meer iets voor Poetin. Ja, Rutte heeft zich in mijn ogen maandag volledig belachelijk en ongeloofwaardig gemaakt. Ik hoop dan ook dat de VVD hem voor maart vervangt net als het CDA met hun mislukte joker gedaan heeft.

alles kan off-topic

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:30

-tom-562

Oliesjeik

WTF..

Ik las ook dat hier in de buurt een lokale baby/kinderkleding winkel open gaat, want essentieel :? Idem voor een Shoeby :? dat is een kledingwinkel, wtf is daar essentieel aan

Vaak bu'j te bang!

• autje
Absoluut niet, want ik heb gelukkig een werkgever die meteen in maart de boel dicht heeft gegooid, en alleen in de zomer mondjesmaat mensen toeliet, bijv. mensen die al een paar maanden in hun eentje op een flatje zaten. Ik heb al negen maanden geen kantoor meer gezien.

Ik vind alleen dat je idiote werkgevers met gelijke munt terug moet betalen.

• THE_BASE
  • Niet online
https://nos.nl/l/2360862

Ik lees dat Action het overlegd heeft met de overheid.

Ik vind het echt schandalig. Dan mogen van mij de kleine ondernemers allemaal een doos Snickers op de balie plaatsen en zeggen dat ze levensmiddelen verkopen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Echt top van al die ketens die zich de afgelopen maanden een ongeluk hebben verdiend. En nog een goede webshop hebben ook vaak.

Wat gaat er op de fles? De kleine ondernemer die wel maar 1 soort artikel verkoopt.
En netjes dicht blijft :X

• Ankona
souljah1h schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:52:
[...]

Dat worden verhitte discussies bij de kassa. Kun je beter die artikelen wel scannen en verkopen.

alles kan off-topic

• THE_BASE
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:49:
[...]

-edit- Waar lees je dat eigenlijk? Want ik kan zo 123 niets vinden wat hier op duidt?

• Fly-guy
  • Niet online
Ankona schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:59:
[...]

Dat worden verhitte discussies bij de kassa. Kun je beter die artikelen wel scannen en verkopen.
Geef het een week en dat gaat ook gebeuren. Of de medewerkers kunnen de discussies niet meer aan of de eigenaar zoet dat er toch geen controle meer is een vergroot z'n omzet.

• Kalentum
Ankona schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:55:
[...]

De ongelijkheid en symbool politiek leidde tot dit drama. Lekker alles weer open. (Basis) scholen ook meteen weer open. Ik geloof echt niet dat die winkels zoveel bijdragen in de besmettingen. Ga dan als politicus niet stoer burgertje pesten om te laten zien hoe belangrijk je zelf wel niet bent. Dat is meer iets voor Poetin. Ja, Rutte heeft zich in mijn ogen maandag volledig belachelijk en ongeloofwaardig gemaakt. Ik hoop dan ook dat de VVD hem voor maart vervangt net als het CDA met hun mislukte joker gedaan heeft.
Wat een gekke tijd is dit toch mensen. Juichen omdat de Action open gaat...

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:43

Osxy

Holy crap on a cracker

Ankona schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:55:
[...]

De winkels opzich zelf niet nee maar de winkels zorgen wel voor grote groepen mensen die samenkomen. Dat is nou precies wel het probleem zeker met kerst inkopen om de hoek. (kijk naar black friday)

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

• anandus
  • Niet online
(jarig!)
Fly-guy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:50:
Het bleek gisteren anders niet rustiger te zijn:
Het is stil in Amsterdam, maar de stilte beperkt zich vooral tot hartje centrum. In omliggende winkelgebieden heerst nog altijd de gezelligheid, zoals dinsdagmiddag in de Spaarndammerstraat. Van de strenge lockdown is daar weinig te merken. Veel winkels zijn open en er lopen meer mensen op straat dan je zou verwachten in een stad die sinds middernacht ‘op slot’ zit. Een verschil met twee dagen geleden is er amper.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

-tom-562 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:56:
[...]

WTF..

Ik las ook dat hier in de buurt een lokale baby/kinderkleding winkel open gaat, want essentieel :? Idem voor een Shoeby :? dat is een kledingwinkel, wtf is daar essentieel aan
met de juiste argumenten kun je van praktisch iedere winkel wel een essentieële maken. Dat is het grote probleem.
Babydump -> Baby heeft een autostoel nodig, anders kan ik hem niet veilig vervoeren naar de opvang. Werk in de ouderenzorg dus echt noodzakelijk!
Shoeby -> Heb maar één paar schoenen en die zijn nu kapot. Heb echt nieuwe nodig!
Praxis -> Radiator lekt en heb een nieuwe kraan nodig anders zit ik in de kou!
Blokker -> M'n pan is stuk en kan nu geen hamburgers bakken!
etc
etc
etc

Blijft weinig over wat dicht kan op die manier.

• Fly-guy
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:01:
[...]

[...]
Ik had het even over het lokale winkelcentrum hier, waar ik langs kwam en dat zag er zeer rustig uit.

Maar inderdaad blijkbaar niet overal, gaat lekker die lockdown.

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Shadow_Agent schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:01:
[...]

met de juiste argumenten kun je van praktisch iedere winkel wel een essentieële maken. Dat is het grote probleem.
Babydump -> Baby heeft een autostoel nodig, anders kan ik hem niet veilig vervoeren naar de opvang. Werk in de ouderenzorg dus echt noodzakelijk!
Shoeby -> Heb maar één paar schoenen en die zijn nu kapot. Heb echt nieuwe nodig!
Praxis -> Radiator lekt en heb een nieuwe kraan nodig anders zit ik in de kou!
Blokker -> M'n pan is stuk en kan nu geen hamburgers bakken!
etc
etc
etc

Blijft weinig over wat dicht kan op die manier.
Deze dingen kun je ook gewoon allemaal online aanschaffen. Fysieke winkels zonder webwinkel hebben 9 maanden de tijd gehad om iets te regelen zodat je online kunt verkopen. Als je dat niet hebt gedaan, dan mis je gewoon de boot.

[ Voor 17% gewijzigd door souljah1h op 16-12-2020 09:04 ]

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-01 23:05
Het is inderdaad vrij triest dat winkels misbruiken maken van deze situatie (bijvoorbeeld: de Wibra). Maar aan de andere kant: zolang het maar een stuk rustiger is én mochten (sommige) ondernemers nog iets kunnen verdienen, dan is het geen ramp.

Ja, dat Parool artikel doet anders vermoeden. Vraag me af of dat ook zo is voor de gemiddelde Nederlandse stad/dorp.

• anandus
  • Niet online
(jarig!)
Fly-guy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:02:
[...]

Ik had het even over het lokale winkelcentrum hier, waar ik langs kwam en dat zag er zeer rustig uit.
Oh, okee :P

Maar inderdaad, zodra mensen er lucht van krijgen gaat men weer lekker winkelen.

Sterker nog, het wordt waarschijnlijk drukker dan normaal, want mensen moeten toch thuisblijven vanwege de kinderen, dus dan kan je net zo goed lekker gaan shoppen met de kids :X

Dus én extra besmettingen vanwege de winkel-run op maandag, plus meer mensen in de stad dan normaal 8)7

Goed bezig, overheid.

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 16-12-2020 09:05 ]

• zacht
  • Niet online
anandus schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:01:
[...]

[...]
In Eindhoven centrum was het gisteren een stuk rustiger dan voor de 'lockdown', maar nog altijd drukker dan tijdens de eerste 'lockdown' in maart, en toen waren de winkels allemaal open. Daar zijn vast allerlei conclusies aan te verbinden.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

souljah1h schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:02:
[...]

Deze dingen kun je ook gewoon allemaal online aanschaffen.
Exact! Daarom stoor ik mij ook zo aan de HEMA's en Actions van deze wereld die voor al dit soort zaken arguementen hebben om toch open te gaan.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:21

St@m

@ Your Service

Er komen gelukkig steeds meer mensen tot inkeer dat de overheid echt geen idee heeft wat ze aan het doen zijn. :p

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Agent47

Agent47

Shadow_Agent schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:49:
[...]

Schandalig! Er is werkelijk niets wat ook maar in de buurt komt van essentieel dat de Action verkoopt en je niet elders kunt kopen :X :/

Maar als het lokale warenhuis de deur opent en een plaatselijke BOA ziet dat, ben je als kleine ondernemer de sjaak :F

https://www.omroepgelderl...gooit-de-deuren-weer-open

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:52
Voor zover ik kan zien is er gewoon geen enkele controle. De kapper gericht op ouderen hier om de hoek is gewoon open, en dat waren ze de vorige keer ook. Ook dragen ze daar geen mondkapjes, maar ze zijn nog steeds open. Je kan er gemakkelijk naar binnen kijken vanaf een afstand, en elke dag zitten er redelijk wat mensen samengepakt op elkaar daar.

De overheid en handhaving plus duidelijkheid gaan niet echt goed samen.

Ik verwacht dan ook dat de grotere ketens zoals Ikea, mediamarkt e.d. ook gewoon weer opengaan want ja.. Essentieel, wat nou als je wasmachine, droger of je laptop kapot is en je direct een nieuwe nodig hebt 8)7

Stelletje flapdrollen ook allemaal bij elkaar.

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Shadow_Agent schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:04:
[...]

Exact! Daarom stoor ik mij ook zo aan de HEMA's en Actions van deze wereld die voor al dit soort zaken arguementen hebben om toch open te gaan.
Helemaal met je eens. Ook erg vervelend voor de medewerkers van deze keten(s). Omzet is kennelijk belangrijker dan de gezondheid van de medewerkers.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

En het gevolg is dat we dalijk vijf maanden in plaats van vijf weken gezeik hebben. Geweldig.

• iamerwin
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20:33
Zullen we een poultje maken om te wedden wanneer de gezondheidszorg in elkaar stort? Die richting gaat het namelijk heel hard op op deze manier. Maar ja, we kunnen wel naar de Action! 😐
Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:09:
[...]

Door dit soort dingen rijst bij mij toch weer de vraag waarom ik me dan wel netjes aan de maatregelen zou houden, terwijl anderen wederom het grijze gebied en de randjes opzoeken. Ik vind het ook absurd dat het kabinet hier niet tegen optreedt.
Omdat "want hun doen het ook!!11!!1" geen enkele reden is om jezelf niet aan je eigen verantwoordelijkheden te houden. 🤷‍♀️ Be better.

[ Voor 57% gewijzigd door iamerwin op 16-12-2020 09:10 ]

Hello. Is it me you're looking for?

• anandus
  • Niet online
(jarig!)
St@m schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:04:
Er komen gelukkig steeds meer mensen tot inkeer dat de overheid echt geen idee heeft wat ze aan het doen zijn. :p
Ik snap echt niet waarom de overheid überhaupt die uitzonderingsregel bedacht heeft.
Over de lijst van essentiële winkels kan je discussiëren (slijterij?), maar dat is tenminste duidelijk.

Maar die uitzonderingsregel is waanzin. De Hema en de Action zijn geen essentiële winkels, hoe graag ze het ook willen.

Zal ook een stuk drukker worden op de noodopvang, iedereen die in een winkel werkt kan claimen dat ze in een essentiële sector werken :')

Verwijderd

Shadow_Agent schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:04:
[...]

Door dit soort dingen rijst bij mij toch weer de vraag waarom ik me dan wel netjes aan de maatregelen zou houden, terwijl anderen wederom het grijze gebied en de randjes opzoeken. Ik vind het ook absurd dat het kabinet hier niet tegen optreedt.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

THE_BASE schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:58:

Ik lees dat Action het overlegd heeft met de overheid.

Ik vind het echt schandalig. Dan mogen van mij de kleine ondernemers allemaal een doos Snickers op de balie plaatsen en zeggen dat ze levensmiddelen verkopen.
Appart, in Belgie moesten ze dicht als niet essentiele winkels. Het ging er om wat je in essentie verkoopt en bijna niemand gaat naar Action voor levensmiddelen (en wat ze hebben is inderdaad ook nog vooral snoep).

[edit]nee, wacht, ze zijn hier trouwens ook eerder open gegaan en hebben toen schappen met multimedia en dergelijke afgesloten. Hetzelfde als de supermarkten hebben moeten doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Marzman op 16-12-2020 09:12 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Fly-guy
  • Niet online
souljah1h schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:02:
[...]

Deze dingen kun je ook gewoon allemaal online aanschaffen.
Dat geldt voor alles inmiddels, ook de essentiële dingen kun je online kopen.

Dat dat in de praktijk niet haalbaar is, gaat ook gelden voor de zaken die jij liever online gekocht zie worden als de druk op de bezorging nog groter wordt.

Dat wil overigens niet zeggen dat dus alle winkels maar open moeten maar constant wijzen naar online aankopen is wel een beetje irreel aan het worden.

• anandus
  • Niet online
(jarig!)
Marzman schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:10:
[...]

Appart, in Belgie moesten ze dicht als niet essentiele winkels. Het ging er om wat je in essentie verkoopt en bijna niemand gaat naar Action voor levensmiddelen (en wat ze hebben is inderdaad ook nog vooral snoep).
Het is nog mooier:
Afhalen mag.

Maar volgens mij is een winkel per definitie afhalen :D

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
Wat mij betreft trekken ze een harde lijn in het soort winkel, niet in het soort artikel dat men verkoopt. Supermarkt? Open. Detailhandel? Dicht. Simpel.

• Ebayzo
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Verwijderd schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:09:
[...]

Het kabinet dat bij de minste weerstand van oppositie al weer de deur op een kier zet van het onderwijs? Alles voor de stemmen jongens 8)7

Ik dacht braaf wat alcohol te bestellen gistermorgen online i.v.m. een aankomende verjaardag (cadeau). Kwam ik erachter dat de Gall & Gall gewoon open is. Toen was ik alweer uitgelogd...

Ben alles behalve anti kabinetsbeslissingen maar dit is wel echt slappe hap. Kan op dezelfde hoop als het optreden tegen die kneuzen in Urk en Arnhem. Gewoon van de straat die gasten. Avondklok en gaan...

Default blanke hetero

• Marzman
  • Niet online

Marzman

anandus schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:11:
[...]

Het is nog mooier:
Afhalen mag.

Maar volgens mij is een winkel per definitie afhalen :D
Dat is ook hetzelfde, in Belgie startte de cafes een afhaaldienst en dat werd nog best druk. Compleet belachelijk, dan weet je dat je regels aan het omzeilen bent.

/▌

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
St@m schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:04:
Inderdaad ja, vooral die mensen die al het mogelijke doen om de regels te ontwijken en toch open te gaan.

Die vervolgens een dikke vinger tonen aan de zorg en het nog steeds niet begrijpen.
Die mensen die er deels voor zorgen dat ik een huilende zus aan de telefoon krijg die in de zorg werkt en probeer moed in te praten en nu al weet dat die in een burnout terecht gaat komen in 2021.

Bedoel je die mensen?

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

alleen voor de goederen die toegestaan zijn dus:
Beetje stemming maken over een dooie mus dit?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Agent47

Agent47

YakuzA schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:16:
[...]

alleen voor de goederen die toegestaan zijn dus:

[...]

Beetje stemming maken over een dooie mus dit?
Die dingen kan je volgens mij ook bij de supermarkt kopen toch?

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Agent47 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:17:
[...]

En?

Dan kunnen de halve mus en de kakelende kip tenminste bij de Action ook plee-papier hamsteren.
Goed voor de verspreiding van de mensdichtheid in de supermarkt, waar nu iedereen gaat funshoppen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ed1703 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:13:
[...]

Inderdaad ja, vooral die mensen die al het mogelijke doen om de regels te ontwijken en toch open te gaan.

Die vervolgens een dikke vinger tonen aan de zorg en het nog steeds niet begrijpen.
Die mensen die er deels voor zorgen dat ik een huilende zus aan de telefoon krijg die in de zorg werkt en probeer moed in te praten en nu al weet dat die in een burnout terecht gaat komen in 2021.

Bedoel je die mensen?
Mijn vrouw had het ook zwaar toen er een uitbraak was in het zorgcentrum waar ze werkte en steeds meer collegas uitvielen en bewoners dood gingen. Huilen heeft ze niet gedaan, maar het was fysiek heel zwaar. Andere collega's hadden het er moeilijker mee (ze vertelde over collega's die zich opsloten op zolder omdat ze bang waren dat ze hun gezin besmette omdat ze die mensen die ziek waren wel moesten verzorgen, ik vond het ook niet tof dat ze dat moest doen. Heb er toen ook een post in dit topic over gemaakt :p ).

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 16-12-2020 09:20 ]

/▌

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Ja of online. Of hou gewoon een beetje voorraad aan, je weet dat er al maanden gezeur is met van alles.

Zit nog ff wat terug te kijken; de krokodillentranen van de oppositie mbt de schoolsluiting zijn inderdaad stuitend zeg. Maandenlang zeuren over scholen, en nu gezeur als het dicht gaat. 8)7

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01 12:32
ZieMaar! schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:16:
[...]

Daar ben ik ook bang voor, al zie ik in mijn directe omgeving allerlei mensen die zich er wel echt aan gaan houden. Maar goed, kerst is zeker een risico, zeker omdat het voor de hand ligt dat mensen die met kerst de groeps grootte regels overtreden, dat misschien met oud en nieuw ook wel doen.

Verder ben ik niet zo verbaasd over de roep van de branchevereniging. Dit is waar ze voor zijn, het opkomen voor hun leden. Ze zoeken de media, laten zien dat ze actief zijn, krijgen waarschijnlijk vrij snel te horen dat iets wel of niet kan en als het niet kan, vragen ze om meer compensatie. Je ziet dat wel meer, toch?

Uitzonderingen zijn er ook, de pretparkbranche schaarde zich direct achter het kabinetsbesluit en ook NLActief, van de sportscholen, lijkt redelijk realistisch en vaak oplossingsgericht met hun leden aan het werk te zijn.
De pretparkbranche zit in het laagseizoen, verplicht dicht met vergoeding is voor hun een betere keuze. De sportscholen zien toch de mensen pas in januari weer lid worden als onderdeel van de goede voornemens. ;)

<knip>

Het is zo wisselend wat scholen doen. Ze hebben hier allemaal een fancy digibord en weet ik veel wat, maar webcamsessies worden er niet gehouden met de klas. Ook is er een groot verschil tussen groep 3-5 en 6-8 qua kunde en omgang met computers.
[...]

Blijkbaar niet.

Grote verschil is dat men in Duitsland een aantal dagen de tijd kreeg om te sparren over regels en de lockdown vandaag inging. In Nederland kreeg je formeel om ~19.10 te horen dat je winkel vandaag voor het laatst open was dit jaar, midden in de beste tijd van het jaar voor een winkel. December is voor veel zaken de kurk waar ze op drijven. Tel daarbij op dat Rutte/De Jonge aan het freestylen zijn geslagen qua maatregelen en alle adviezen in de wind slaan, dan is een gebrek aan draagvlak bijna gegarandeerd.

Bij de mini-verzwaring eerder zag je ook al de verwarring tussen sauna's en zwembaden. Eerst de ene dicht, de ander open voor les, tot slot sauna open, zwemles dicht. 8)7 Daar hadden ze van moeten leren, maar doen het nu nog eens dunnetjes over.

Berichten lekken in de media is NIET genoeg om dit soort ingrijpende beslissingen voor te koken. Echt, management 101, zorg dat je medestanders hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door ZieMaar! op 16-12-2020 09:23 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Osxy schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:00:
[...]

De winkels opzich zelf niet nee maar de winkels zorgen wel voor grote groepen mensen die samenkomen. Dat is nou precies wel het probleem zeker met kerst inkopen om de hoek. (kijk naar black friday)
Waaruit blijkt dat dat het probleem is? Door black friday zijn er nauwelijks besmettingen bij gekomen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• mystic
  • Niet online

mystic

beep beep

[...]

Waarom mag de supermarkt wel wc papier verkopen en de action niet? hoort beiden tot het standaard assortiment van deze winkels. En waarom mag AH wel tijdschriften verkopen en moet Bruna dicht? Waarom mag de super wel wijn verkopen maar moet een lokale wijnhandel dicht?

3/4 van wat een supermarkt verkoopt is ook niet essentieel. Als je het goed wil doen doe je alleen de slagers, groentezaken en bakkers open. dat zijn de enige échte essentiële zaken.

• iamerwin
ed1703 schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:13:
[...]

Bedoel je die mensen?
Exact. Zoveel egoisme kan ik met de beste wil niet begrijpen. Volledig overwerkte mensen in de zorg, patienten die nu op hun operatie moeten wachten.

Echt, wat gaat er dan om in je hoofd?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 06-01 19:52

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik begrijp de Action en de HEMA wel. De HEMA vecht sowieso al voor zijn bestaan. Zolang ze alleen maar essentiele dingen verkopen is er weinig aan te doen helaas.

• iamerwin
Señor Sjon schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:20:
[...]
Grote verschil is dat men in Duitsland een aantal dagen de tijd kreeg om te sparren over regels en de lockdown vandaag inging.
Ja, en weet je wat daarom gisteren gebeurde? Dat iedereen op het laatste moment ging shoppen en het op straat echt heel ernstig druk was, veel veel drukker dan normaal. Ik weet niet of je dat moet willen - nou ja, ik weet het eigenlijk wel.

• Intrepidity
Laguna schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:21:
[...]

Waaruit blijkt dat dat het probleem is? Door black friday zijn er nauwelijks besmettingen bij gekomen.
En dat weet je zeker, omdat? Er is anders wel een flinke stijging 1,5-2 weken na Black Friday. Of dat daardoor komt weet je niet, maar kun je ook niet uitsluiten.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ankona schreef op woensdag 16 december 2020 @ 08:59:
[...]

Als het hetzelfde is als in Belgie komt er een plexiglas voor de multimedia en sluiten ze een paar gangen af waar spullen liggen die ze niet mogen verkopen. Dat is wel duidelijk hoor als klant.

/▌

• Intrepidity
TrailBlazer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:24:
Ik begrijp de Action en de HEMA wel. De HEMA vecht sowieso al voor zijn bestaan. Zolang ze alleen maar essentiele dingen verkopen is er weinig aan te doen helaas.
En dat is in principe ook niet zo'n issue denk ik. Je verdeelt mensen die esssentiele dingen kopen over meer locaties, en funshoppen ga je toch niet doen voor essentiele zaken, lijkt me.

• souljah1h
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

TrailBlazer schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:24:
En de kleine ondernemer die verplicht dicht is? Vecht die niet voor zijn bestaan..

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-01 12:32
iamerwin schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:25:
[...]

Ja, en weet je wat daarom gisteren gebeurde? Dat iedereen op het laatste moment ging shoppen en het op straat echt heel ernstig druk was, veel veel drukker dan normaal. Ik weet niet of je dat moet willen - nou ja, ik weet het eigenlijk wel.
En daarna is het voorbij en gaat het meestal wel goed. Nu krijg je eerst de lockdown en daarna trial&error.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Wat een fop lockdown. De action schijnt ook weer open te mogen en men heeft het plan om alle winkels van afhaalloketten te voorzien. Maar ondertussen zitten we met kinderen thuis opgescheept zodat we minder reisbewegingen en contactmomenten hebben.

Mensen die roepen dat de Hema en Action essentiele producten verkopen hebben het niet begrepen: een taart is dat niet en kitscherige kandelaars al helemaal niet.

Volvotips.com

• Intrepidity
souljah1h schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:28:
[...]

En de kleine ondernemer die verplicht dicht is? Vecht die niet voor zijn bestaan..
Waar schrijft TrailBlazer dat dat niet het geval zou zijn? Als die essentiele artikelen verkoopt mag die ook open, lijkt me.

• Artwido
  • Laatst online: 21:54
[...]

Het argument is dat dit soort winkels de supermarkten ontlast.

@Bart-Willem een paar berichten boven je kun je lezen dat ze alleen de essentiële artikelen zoals voedsel en drogisterij artikelen mogen verkopen.
De overige artikelen zijn afgedekt en kunnen bij de kassa niet worden afgerekend.

[ Voor 31% gewijzigd door Artwido op 16-12-2020 09:34 ]

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Intrepidity schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:25:
[...]

En dat weet je zeker, omdat? Er is anders wel een flinke stijging 1,5-2 weken na Black Friday. Of dat daardoor komt weet je niet, maar kun je ook niet uitsluiten.
Dat komt door het gewijzigde testbeleid, dat is ook terug te zien in het percentage positive testen. Alleen de stijging in de ziekenhuizen is bijzonder want die lijkt harder te stijgen dan het aantal besmettingen dat eigenlijk al wekenlang op een plateau zit.

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08-01 16:33
Señor Sjon schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:28:
[...]

En daarna is het voorbij en gaat het meestal wel goed. Nu krijg je eerst de lockdown en daarna trial&error.
Die laatste avond horeca zorgde ook precies 7-10 dagen erna voor de hoogste piek. Lijkt me niet toevallig.
Het is m.i. veel beter om snel te handelen dan "we gaan dit doen, en we voeren het over 3 dagen in"
Dan heb je altijd mensen die in die 3 dagen nog snel naar de plekken gaan die dicht gaan.

Betreft Action / HEMA etc.
Het is dom van de overheid om dit toe te staan.
Maar het is denk ik wel een storm in een glas water als er toch alleen essentiële dingen verkocht worden.
Action is normaal niet druk vanwege de "essentiële dingen", maar alleen vanwege al die goedkope meuk.

• honey
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik geloof dat in maart de winkels ook niet allemaal dicht waren. Het grote verschil is dat mensen toen nog angstig waren voor het virus. Iedereen hield zich goed aan de maatregelen, bijna niemand ging onnodig de straat op.

Op dit moment heeft de overheid het grote probleem dat een groot deel van de bevolking er te weinig angst voor heeft. Ze hebben schijt aan de maatregelen en zijn niet gemotiveerd zich in te zetten voor de zwakkeren in de samenleving.

Wat dat betreft ben ik best wel teleurgesteld in de mens.

• Intrepidity
honey schreef op woensdag 16 december 2020 @ 09:32:
Ik geloof dat in maart de winkels ook niet allemaal dicht waren. Het grote verschil is dat mensen toen nog angstig waren voor het virus. Iedereen hield zich goed aan de maatregelen, bijna niemand ging onnodig de straat op.

Op dit moment heeft de overheid het grote probleem dat een groot deel van de bevolking er te weinig angst voor heeft. Ze hebben schijt aan de maatregelen en zijn niet gemotiveerd zich in te zetten voor de zwakkeren in de samenleving.

Wat dat betreft ben ik best wel teleurgesteld in de mens.
Mensen zijn alleen angstig als het ze heel direct raakt. Bij de 1e golf was dat nog onduidelijk, toen bestond het beeld dat het wel eens heel flink mis kon gaan. Nu hebben mensen het beeld "tijdens de 1e golf ging het ook goed met me, ik zou niet weten waarom het nu anders zou zijn". Teleurgesteld in de mens? Op zekere hoogte, maar anderzijds is dit heel menselijk gedrag.

• Bart-Willem
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

Bart-Willem

De non-carnavaleur

Ik vraag me ook af hoe straks de testbereidheid gaat worden bij mensen: het zou me niets verbazen als het aantal tests straks flink gaat dalen "omdat ik toch nergens heen hoef!" en we dus veel positieve tests gaan missen, die vervolgens na de lockdown gaan terugslaan. :/

Volvotips.com

Pagina: 1 ... 155 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins