Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 150 ... 224 Laatste
Acties:
  • 697.382 views

Onderwerpen

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:26
Rannasha schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:46:
[...]

De grenzen sluiten in NL is sowieso nogal onzinnig op dit moment. NL doet het slechter dan de buurlanden, dus het zou eerder andersom zijn: De buurlanden die NLers niet meer binnen willen laten.

Het heeft pas nut om de grenzen op slot te doen als je in een situatie komt zoals Nieuw Zeeland, waar je het virus (bijna) hebt uitgeroeid en je dat zo wil houden. Zolang de boel intern nog niet onder controle is, is het verspilde moeite om je druk te maken over mensen die de grens over gaan. Een focus op het terugdringen van mobiliteit is veel effectiever.
We kiezen mede voor een lockdown ipv grenzen sluiten om te voorkomen dat net als de Belgen eerder, half Duitsland hier komt winkelen. Dus ipv een paar duizend militairen langs alle overgangen kiezen we ervoor het hele land dicht te zetten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Intrepidity schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:03:
[...]

Wat vziw nog gewoon toegestaan is is het online je bestelling aanmaken om het in de winkel op te halen. Of bouwmarkten daarvoor in de praktijk openblijven is een andere vraag.
Misschien een nieuw format introduceren waarbij je ook je eigen online bestelling moet order picken.

Eigenlijk dat je online aangeeft iets te gaan bestellen, naar binnen loopt, pakt wat je nodig hebt en dan je bij een kassa meldt om dan online te betalen.

alles kan off-topic

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:50

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

zacht schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:00:
De grootste banketbakker van Nederland blijft open:

https://www.destentor.nl/...-en-babyspullen~a83c631c/

En ik las gisteren ook iets over drogisterijen, is het Kruidvat etc ook open?
Volgens mij was het inmiddels makkelijker geweest om een lijst op te stellen van winkels die dicht moeten :X

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:09:
[...]

Volgens mij was het inmiddels makkelijker geweest om een lijst op te stellen van winkels die dicht moeten :X
wou net zeggen. die is korter denk ik met al die uitzonderingen :/

• leekers
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 06-01-2021
[...]

Ik ben blij had net mijn kersttaart besteld :)

"Beautiful Clean Coal"

• Señor Sjon
Het toverwoord is branchevervaging. Kennen we al sinds de jaren '90 en zorgt ervoor dat elke winkel iets van alles heeft.

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:04:
[...]

We kiezen mede voor een lockdown ipv grenzen sluiten om te voorkomen dat net als de Belgen eerder, half Duitsland hier komt winkelen. Dus ipv een paar duizend militairen langs alle overgangen kiezen we ervoor het hele land dicht te zetten.
Nu doe je het voorkomen alsof de nieuwe maatregelen zijn genomen om te voorkomen dat inwoners van de buurlanden onze grens overstromen. Dat is natuurlijk een onjuiste conclusie. Die maatregelen waren er toch wel gekomen, de besmettingscijfers in Nederland zelf lopen namelijk razendsnel op. Hoogstens is het tijdstip van de lockdown iets versneld vanwege de morgen ingaande lockdown in Duitsland.

• Señor Sjon
prijk schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:13:
[...]

Nu doe je het voorkomen alsof de nieuwe maatregelen zijn genomen om te voorkomen dat inwoners van de buurlanden onze grens overstromen. Dat is natuurlijk een onjuiste conclusie. Die maatregelen waren er toch wel gekomen, de besmettingscijfers in Nederland zelf lopen namelijk razendsnel op. Hoogstens is het tijdstip van de lockdown iets versneld vanwege de morgen ingaande lockdown in Duitsland.
Inmiddels gaat ook Londen e.o. morgen dicht, dus het gaat als een olievlek van oost naar west op dit moment. Vandaar dat dit mij opviel. :)

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
[...]

Ik moet het ze nageven, mensen worden inventief, zie bijvoorbeeld ook deze kroeg in mijn woonplaats:

https://www.ed.nl/eindhov...philips-stadion~aa9f840f/

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:22
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:03:
[...]

Ik heb jaren bij een bouwmarkt gewerkt en je moest eens weten hoe vaak dit voorkwam om 17.15 zaterdagmiddag terwijl wij op de kassasluiting aan het wachten waren... ;)
i know zelf 2 jaar bij de karwei gelopen en je kon de klok er op gelijk zetten...
Toch moeten dit soort dingen op afhaal mogelijk zijn vindt ik persoonlijk.

Afhaal of spoed diensten voor "kleine" onderdelen die voor problemen kunnen zorgne.
Natuurlijk geen completen plaat werken en/of pvc buizen en kasten etc

Maar dit is voor bouwmarkten zelf in te richten en ik hoop dat er zo iets komt. tot die tijd maar 5 dagen wachten op mn schroefjes :D

Gelukkig net voor dat alles dicht ging mijn verbouwing ingekocht 8)7 8)7

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Verwijderd

De opticien heeft sinds vandaag een samenwerkingsverband met de mode-winkel er naast. Naast brillen verkoopt de opticien nu ook tassen, mutsen, sjaals, t-shirts, jeans, etc. Stiekem ga ik wel stuk om de creativiteit van mensen om de regels te omzeilen. 8)7 8)7 8)7

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Intrepidity schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:03:
[...]

Wat vziw nog gewoon toegestaan is is het online je bestelling aanmaken om het in de winkel op te halen. Of bouwmarkten daarvoor in de praktijk openblijven is een andere vraag.
Probleem is wel dat ze nog niet echt zover zijn. Je kan nu ook je bestelling ophalen bij een bouwmarkt, na online bestellen, maar dat gaat via Postnl. Met andere woorden, nu besteld, overmorgen in de bouwmarkt. En dat was voor deze lockdown, nu zijn vrijwel alle bouwmarkten gewoon dicht.

Dat moet wel wat aan gedaan worden, zeker rond de feestdagen zullen diensten zoals loodgieters ook minder beschikbaar zijn.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:23:
De opticien heeft sinds vandaag een samenwerkingsverband met de mode-winkel er naast. Naast brillen verkoopt de opticien nu ook tassen, mutsen, sjaals, t-shirts, jeans, etc. Stiekem ga ik wel stuk om de creativiteit van mensen om de regels te omzeilen. 8)7 8)7 8)7
En maar klagen als we op 19 januari nog vijf weken verlenging voor de kiezen krijgen natuurlijk. ;w

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31

Yucon

*broem*

MikeyMan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:26:
[...]

En maar klagen als we op 19 januari nog vijf weken verlenging voor de kiezen krijgen natuurlijk. ;w
.. of de opticiens ook dichtmoeten..

DIt zou dezelfde ontwikkeling zijn zoals hotels hun restaurantfunctie hebben zien sluiten.

• Ankona
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:11:
Het toverwoord is branchevervaging. Kennen we al sinds de jaren '90 en zorgt ervoor dat elke winkel iets van alles heeft.
Ikea verkoopt ook levensmiddelen. Kunnen we zaterdag gelijk een kastje meenemen als we er toch zijn.

alles kan off-topic

Verwijderd

[...]

Met het oog op verkiezingen durft geen enkel kabinet dat aan.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:08
StM schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:59:
[...]

Ik zeg voorbereiden, niet indienen. Ik heb idd geen ervaring met het process, al volg ik het wel redelijk op de voet met bovengemiddelde interesse. En wat ik er van mee krijg worden er genoeg dingen voorbereid (de verhoren van de toeslagen affaire waren heel interessant om te zien wat er allemaal op de achtergrond gebeurd) die nooit de kamer halen. Maar ik zie met de Corona crisis bar weinig voorbereiding voor de dingen die ze (electoraal?) minder goed uitkomen of voor scenarios waarbij ze vooral lijken te hopen dat ze niet voorkomen.

En ik zou niet weten waarom dit ook naar iets zou veranderen aan de macht van de regering. Het regeren per noodverordening was (is?) wat dat betreft vele malen zorgelijker. Het blijft aan de kamer om het voorbereide voorstel te beoordelen, aan te passen, verbeteren, etc. Maar dan is er tenminste iets om dat process in gang te zetten. Maar juist omdat dat er steeds niet is, krijg je dat ze per noodverordening gaan regeren, of nog veel erger, de noodtoestand uitroepen. Dan zet je pas de kamer buiten spel en krijgt de regering buitensporig veel macht.

Het gaat mij om dat gebrek aan voorbereiding elke keer. Elke keer lijken ze zich compleet te laten verrassen. Ofwel omdat ze het echt niet aan zien komen en dus incompetentie ofwel omdat het onwil is. Met name Hugo verdenk ik er ernstig van dat de meeste van zijn keuzes van het afgelopen jaar electoraal gedreven zijn.

Tenzij je dit eigenlijk allemaal wel goed uitkomt dat je niet langs de kamer hoeft met je voorstel. Noodverordeningen werken eigenlijk best wel lekker voor de regering ;)
Je kan nu eenmaal je middelen maar één keer inzetten. De tijd van voorbereiding gaat in andere activiteiten zitten voor het managen van deze crisis. Ook bij de overheid is sprake van portfoliomanagement. Je maakt keuzes binnen de mogelijkheden en middelen die je hebt. Daarbij maakt een overheid inderdaad ook afwegingen t.a.v. (politieke en maatschappelijke) haalbaarheid. Met hagel schieten en proberen op alles voorbereid te zijn is ondoenlijk. Zeker in een crisis als deze, waarbij er ook nog een keuzes gemaakt moeten worden op basis van schaarse, onvolledige of onbetrouwbare informatie. Het is dan inderdaad zo dat je dan keuzes maakt, waarvan achteraf gezegd kan worden dat het anders had gekund. Uiteraard zijn er dan altijd mensen die "ik zei het toch" roepen. Die staan echter niet voor de opgave om vanuit alle verschillende hoeken en standpunten dit probleem aan te vliegen, maar doen dat vanuit een beperkte blik. Dat is makkelijk lullen; ergo "de beste stuurlui staan aan wal". Achteraf is het allemaal een stuk duidelijker en makkelijker keuzes maken maar ook "de koe in de kont kijken". Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet toch echt voorwaarts geleefd worden (-Kierkegaard).

Waarom jouw voorstel dus iets aan de macht van de overheid zou veranderen? Omdat je dan namelijk een wet moet opstellen die alle mogelijk opties voor de regering includeert, waarmee je dus de facto de absolute macht geeft. Dat is simpelweg politiek in onze democratie (gelukkig) niet haalbaar. Inderdaad hadden we min-of-meer zo'n situatie door de noodverordeningen, waarbij checks and balances niet meer goed op orde waren. Niet voor niets dat er ook al snel sprake was om een Coronawet in te voeren. Gelukkig wordt dat dan zorgvuldig en kritisch opgepakt door de tweede kamer. De regering heeft zelfs een batterij aan belangenbehartigende organisaties betrokken bij het opstellen er van. Nog altijd niet tot ieders tevredenheid, maar toch. En inderdaad, zo'n proces kost dus tijd.

Punt is dus dat het geen gebrek aan voorbereidingen is, maar een keuze (soms op basis van kennis, soms politiek ingegeven; het hoort allemaal bij ons systeem) voor waar je de middelen voor inzet.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:20
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:00:
[...]

Horeca was toen al dicht.

Paar andere snippets uit die presentatie:

De reden waarom mensen zich niet zo aan coronamaatregelen willen houden tov het voorjaar:
[Afbeelding]
En het feit dat anderen zich irriteren aan mensen die zich op basis van die getallen niet houden aan de regels (of er op zn minst fel op tegen zijn), is omdat die cijfers niet kloppen. In dat grafiekje wordt gesteld dat slechts 0.35% op de IC komt plus slechts 1-1.5% in het ziekenhuis. Daarnaast wordt dan gesteld: 98% wordt niet of nauwelijks ziek.

Nou, laten we dan even de daadwerkelijke cijfers erbij pakken van Nederland:
Aantal besmette mensen: 621,944
Aantal doden: 10,082

Bron: https://www.worldometers....irus/country/netherlands/

Percentage overleden is dus al 1.62%. Tevens zijn er in totaal al bijna 19000 mensen dankzij Covid in het ziekenhuis beland, zo'n 3% van alle besmette gevallen. Als al 1.62% van alle besmette personen komt te overlijden en 3% is vanwege hevige klachten in het ziekenhuis geweest, kan je niet zeggen dat 98% van de mensen er "bijna tot totaal geen last van heeft". Dit klopt dus gewoon niet. Die mensen die in het ziekenhuis zijn gekomen hebben echt wel flink last gehad, dermate veel last dat ze bang waren dat ze het zonder uitgebreide medische hulp niet zouden gaan redden. Dit is nog los van alle mensen die best wel wat klachten hebben, maar het thuis uitzieken.

In het document van het RIVM waarop jij eerder reageerde met wat oudere cijfers zijn het nog 570437 besmettingen, waarbij 18118 ziekenhuisopnames (3.18%) en 9775 doden (1.71%). Daar liggen de percentage dus nog iets hoger, maar het fluctueert dus rond de 1.7% sterft en 3.1% ziekenhuisopnames

Hoeveel mensen er minimaal redelijk last van (Covid) hebben ondervonden (goed ziek zijn geweest) en welke mensen er weinig tot niets van hebben gemerkt (misschien een dagje of 2 lichte verhoging, beetje hoofdpijn/hoesten) is denk ik lastig te achterhalen en lastig te bepalen, maar als al 3% het ziekenhuis in moet (en eventueel naar de IC), dan kan je rustig stellen dat minimaal het dubbele percentage (6%) er toch zeker wel flink wat last van heeft gehad.
Dan kom je bij elkaar grofweg (want er zit overlap tussen de groepen, een deel van de overledenen is ook in het ziekenhuis geweest b.v.) zo'n 6 tot 10% van de mensen er toch wel serieus last van heeft gehad. En ja, dit percentage zal onder ouderen flink hoger liggen, onder jongeren en kinderen fors lager. Aantallen en percentage in ieder geval flink hoger dan wat in dat piramide plaatje staat.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001

FunkyTrip

Funky vidi vici!

BlakHawk schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:55:

Misschien is het wel een heel besmettelijk virus, misschien is de supermarkt nu al een grote besmetingsbron...
Ik denk het niet. In mijn hele kennissenkring zijn de enige mensen met corona continue de ouders met kinderen. Dat is echt dé consistente lijn. Alle single of samenwonende thuiswerkers zonder kids hebben al driekwart jaar nergens last van en die gaan vrijwel dagelijks wel een winkel binnen als het niet te druk is.

Dit dus.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:23:
Lees je nog mee @anandus :+
We hadden het nét nog over het belang van opticiens.

Youtube: DashcamNL

• Ankona
Krijg net een mail van de basisschool van mijn zoon. Helaas moeten ze morgen dicht. Ze plaatsen gelijk de oproep om als ouders samen te werken en elkaars kinderen op te vangen.

Zo zie je hoe ver de regering met hun beleid van de praktijk verwijderd is.

alles kan off-topic

Verwijderd

Yucon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:27:
[...]

.. of de opticiens ook dichtmoeten..
Opticiens kunnen niet dicht.
Het hebben van een bril is medisch.
Zonder zicht kan je niets meer.
Niet meer autorijden, geen covid patiënten meer verzorgen, geen handhaving meer uitvoeren, etc.
Levens gevaarlijk.

Dan zou je beter de opticien kunnen verplichten alleen mensen op basis van een verwijsbrief te mogen dienstverlenen.

• Señor Sjon
[...]

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:27:
[...]

Met het oog op verkiezingen durft geen enkel kabinet dat aan.
Tuurlijk wel. Rutte versprak zich al wat, maar in maart (start lente, dus afname griepseizoen) gaat dit als verkiezingsthema gebruikt worden. De lockdown verlengen van januari tot eind februari is dan vrij schadeloos.

• BlakHawk
FunkyTrip schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:28:
[...]

Ik denk het niet. In mijn hele kennissenkring zijn de enige mensen met corona continue de ouders met kinderen. Dat is echt dé consistente lijn. Alle single of samenwonende thuiswerkers zonder kids hebben al driekwart jaar nergens last van en die gaan vrijwel dagelijks wel een winkel binnen als het niet te druk is.
Dat is dan N=1, want hier zijn het vooral mensen met oudere kinderen, of kinderen die al jaren uit huis zijn.
In die zin heeft bijna iedereen kinderen :+

Op school nog geen ouer meegemaakt met Corona.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:10

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:30:
[...]

Niet meer autorijden, geen covid patiënten meer verzorgen, geen handhaving meer uitvoeren, etc.
Levens gevaarlijk.

Dan zou je beter de opticien kunnen verplichten alleen mensen op basis van een verwijsbrief te mogen dienstverlenen.
een opticien die tassen gaat verkopen moet niet kunnen. Het verkopen van tassen heeft niets met opticiën zijn te maken en op grond daarvan moet dat gewoon verboden worden/zijn. Hij maakt m.i. misbruik van z'n positie

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ankona schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:29:

Of hoe stompzinnig naief de basisschooldirecteur is.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Moi_in_actie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:28:

Percentage overleden is dus al 1.62%. Tevens zijn er in totaal al bijna 19000 mensen dankzij Covid in het ziekenhuis beland, zo'n 3% van alle besmette gevallen.
Dit is onzin natuurlijk. Er zijn honderdduizenden besmettingen meer in NL geweest al, die zich nooit hebben laten testen. Het lijkt mij bijzonder onwaarschijnlijk dat 100% van de besmette mensen zich laat testen, te meer omdat zowat de helft niet eens klachten heeft.

Percentage overleden ligt dus behoorlijk onder de 1%. Waarmee ik niks bagatelliseer, alleen de onzin-vergelijking om het aantal 'officiële' testgevallen te gebruiken om de death rate te bepalen.

Dit dus.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:31

Yucon

*broem*

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:30:
[...]

Levens gevaarlijk.

daar geef je zelf toch al een mogelijke oplossing? Op afspraak, vergelijkbaar met bv een fysiotherapeut. De winkel dicht kan in principe best. ik zeg niet dat het perse moet, maar het kan wel

• BlakHawk
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:31:
Tuurlijk wel. Rutte versprak zich al wat, maar in maart (start lente, dus afname griepseizoen) gaat dit als verkiezingsthema gebruikt worden. De lockdown verlengen van januari tot eind februari is dan vrij schadeloos.
Toch nog maar een keer de vraag, want dat lijkt mij essentieel.
Is het mogelijk om pollen kunstmatig toe te voegen aan de lucht (in winkels)?

Aangezien het Eurasmus MC een direct verband heeft gelegd tussen toename van pollen in de lucht en afname COVID besmettingen:
BlakHawk schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:55:
Misschien stomme vraag.
Is er een manier om (onnatuurlijk) pollen in de lucht aan te brengen?

https://www.medrxiv.org/c...101/2020.06.05.20123133v5

Als je dat in winkels kunstmatig zou kunnen doen, kun je op die manier het aantal besmettingen beperken.

Misschien zeg ik iets heel doms, maar goed.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:09

The Legend

*Plop*

[...]

En het feit dat anderen zich irriteren aan mensen die zich op basis van die getallen niet houden aan de regels (of er op zn minst fel op tegen zijn), is omdat die cijfers niet kloppen. In dat grafiekje wordt gesteld dat slechts 0.35% op de IC komt plus slechts 1-1.5% in het ziekenhuis. Daarnaast wordt dan gesteld: 98% wordt niet of nauwelijks ziek.

Percentage overleden is dus al 1.62%. Tevens zijn er in totaal al bijna 19000 mensen dankzij Covid in het ziekenhuis beland, zo'n 3% van alle besmette gevallen. Als al 1.62% van alle besmette personen komt te overlijden en 3% is vanwege hevige klachten in het ziekenhuis geweest, kan je niet zeggen dat 98% van de mensen er "bijna tot totaal geen last van heeft". Dit klopt dus gewoon niet. Die mensen die in het ziekenhuis zijn gekomen hebben echt wel flink last gehad, dermate veel last dat ze bang waren dat ze het zonder uitgebreide medische hulp niet zouden gaan redden. Dit is nog los van alle mensen die best wel wat klachten hebben, maar het thuis uitzieken.

In het document van het RIVM waarop jij eerder reageerde met wat oudere cijfers zijn het nog 570437 besmettingen, waarbij 18118 ziekenhuisopnames (3.18%) en 9775 doden (1.71%). Daar liggen de percentage dus nog iets hoger, maar het fluctueert dus rond de 1.7% sterft en 3.1% ziekenhuisopnames

Hoeveel mensen er minimaal redelijk last van (Covid) hebben ondervonden (goed ziek zijn geweest) en welke mensen er weinig tot niets van hebben gemerkt (misschien een dagje of 2 lichte verhoging, beetje hoofdpijn/hoesten) is denk ik lastig te achterhalen en lastig te bepalen, maar als al 3% het ziekenhuis in moet (en eventueel naar de IC), dan kan je rustig stellen dat minimaal het dubbele percentage (6%) er toch zeker wel flink wat last van heeft gehad.
Dan kom je bij elkaar grofweg (want er zit overlap tussen de groepen, een deel van de overledenen is ook in het ziekenhuis geweest b.v.) zo'n 6 tot 10% van de mensen er toch wel serieus last van heeft gehad. En ja, dit percentage zal onder ouderen flink hoger liggen, onder jongeren en kinderen fors lager. Aantallen en percentage in ieder geval flink hoger dan wat in dat piramide plaatje staat.
Die getallen zullen een wetenschappelijk onderbouwde aanname zijn van de werkelijke aantallen. Het totaal aantal besmettingen (inclusief asymptomaten) is immers veel hoger dan het aantal daadwerkelijk getelde besmettingen.

Ik ben toch malle pietje niet!

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Shadow_Agent schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:31:
[...]

een opticien die tassen gaat verkopen moet niet kunnen. Het verkopen van tassen heeft niets met opticiën zijn te maken en op grond daarvan moet dat gewoon verboden worden/zijn. Hij maakt m.i. misbruik van z'n positie
Kruidvat mag wel open, want drogist, maar die verkoopt ook altijd al tassen. Een winkel met een PostNL punt mag dan wel de deur openen, maar weer niets verkopen.

Beetje scheef, vind ik. Beperk de essentiële winkels dan ook tot essentiële producten.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:23
ed1703 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:14:
[...]
Je post begon je heel goed.. maar ik val dan toch hier weer over.
"prettig" en "prettiger" Er is een PANDEMIE aan de gang? ;)
Het is totaal niet relevant en ook niet hoe je er als logisch nadenkend persoon in zou moeten zitten.
Die zin gaat over de wereld na/zonder Corona. Dat we in de huidige omstandigheden zoveel mogelijk thuis moeten werken is evident.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

NielsFL schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:34:
[...]

Kruidvat mag wel open, want drogist, maar die verkoopt ook altijd al tassen. Een winkel met een PostNL punt mag dan wel de deur openen, maar weer niets verkopen.

Beetje scheef, vind ik. Beperk de essentiële winkels dan ook tot essentiële producten.
Dat is onmogelijk te controleren. Of wil je een leger inspecteurs van de gemeente door iedere winkel heen laten lopen om te handhaven dat ze de juiste schappen hebben afgelint?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Shadow_Agent schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:31:
[...]

Daar ben ik het mee eens.
Maar dit is weer zo'n ongelukkige maatregel van een incompetent kabinet.

In Spanje waren de maatregelen vanaf het begin van de eerste lockdown al duidelijk. Daarin werden productgroepen en diensten vastgelegd die verkocht mogen worden.

Met als gevolg: afgeschermde schappen in winkels. Zo kon je bij de carrefour geen kleding, games, bestek, etc. meer kopen. Alleen maar voedsel.

Dus in plaats van regeren op de 'theorie' zou het kabinet zich eens moeten richten op regeren op basis van de praktijk.

Dit toont alweer aan dat onze overheid te ver af staat van de realiteit (wat al jaren het geval is, aangezien alles duurder uitvalt, onvoorzien was, niet het gewenste effect had, etc.)

Zo kan een pantoffelwinkel besluiten oliebollen te verkopen om z'n winst te behouden (en dus minder staatssteun aan te vragen!) en voorkom je dat opticiens kleding kunnen verkopen.

Verwijderd

Stoney3K schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:36:
[...]

Dat is onmogelijk te controleren. Of wil je een leger inspecteurs van de gemeente door iedere winkel heen laten lopen om te handhaven dat ze de juiste schappen hebben afgelint?
Dat is juist heel makkelijk te controleren en gebeurt ook in Spanje (en volgens mij ook in België)

• Ankona
NielsFL schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:34:
[...]

Waarom zou een winkel open gaan als hij niets mag verkopen? Een PostNL punt verdienen ze niet aan, dat doen ze als service om mensen in de winkel te krijgen.

alles kan off-topic

• Ankona
FirePuma142 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:32:
[...]

Tja, sommige basisschooldirecteuren worden later minister en die minister geeft zelf aan dat het vooral is om oudertjes te pesten die anders stiekem toch naar hun werk gaan. (ok, in iets andere bewoording maar hier komt het ongeveer op neer)

alles kan off-topic

• -ION-
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-01 17:00
Weet iemand toevallig wat de eerste sanctie (hoogte boete of geforceerde sluiting) is wanneer je een winkel toch open houdt? Ik probeer een koppig iemand te overtuigen om zijn zaak toch dicht te gooien.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ankona schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:41:
[...]

Tja, sommige basisschooldirecteuren worden later minister en die minister geeft zelf aan dat het vooral is om oudertjes te pesten die anders stiekem toch naar hun werk gaan. (ok, in iets andere bewoording maar hier komt het ongeveer op neer)
Om zo veel mogelijk verplaatsingen en contactmomenten te verminderen. En dat betekent dus ook geen kinderen over en weer brengen. Het is echt niet zo moeilijk hoor.

• NielsFL
  • Registratie: Februari 2020
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:36:
[...]

Controleren hoeft niet. Ik denk dat misbruik best meevalt als de regel er is. Momenteel zijn de regels simpelweg niet fair. En dus krijg je meer creatief omzeilen van regels. Zelfde als met hotel restaurants. Daar zijn ze nu eindelijk wakker, maar kennelijk trekken ze die les niet door naar andere branches.

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:04

polthemol

Moderator General Chat
-ION- schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:44:
Weet iemand toevallig wat de eerste sanctie (hoogte boete of geforceerde sluiting) is wanneer je een winkel toch open houdt? Ik probeer een koppig iemand te overtuigen om zijn zaak toch dicht te gooien.
waarom overtuigen? Winkel open: melden bij handhaving. Die iemand kan je daarna wel aangeven wat de boete is.

Als je mensen nu nog moet overtuigen met argumenten (die er al lang zijn), dan willen ze die argumenten niet horen.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:28
Ankona schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:29:
Krijg net een mail van de basisschool van mijn zoon. Helaas moeten ze morgen dicht. Ze plaatsen gelijk de oproep om als ouders samen te werken en elkaars kinderen op te vangen.

Je ziet vooral hoe lastig het is. De overheid probeert al
maanden maatregelen te nemen die weinig impact hebben. De gedragsreacties van mensen gaan hier vaak tegenin. Voor een deel is het waarschijnlijk gerelateerd aan dat mensen actief de maatregelen negeren, maar voor een groter deel is het denk ik ook onwetendheid en beperkte intelligentie van de bevolking. Een goed voorbeeld is denk ik deze directeur. Of hij snapt de doelstelling van het beleid niet of hij negeert het. Beide zorgelijk dat dit van een directeur van een school komt.

[ Voor 10% gewijzigd door giantgiantus op 15-12-2020 11:53 ]

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
FirePuma142 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:32:
[...]

Geeft niet veel hoop voor de toekomst als deze mensen onze kinderen iets moeten bijbrengen ;w

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

TvanW schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:48:
[...]

Geeft niet veel hoop voor de toekomst als deze mensen onze kinderen iets moeten bijbrengen ;w
wat is dit voor een rare reactie :?

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
-ION- schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:44:
Voor de lockdown was het in ieder geval lekker soepel, eerst waarschuwen, dan misschien een boete en heel misschien sluiten.
https://www.nu.nl/economi...rtreden-coronaregels.html
Maar overtredingen melden had weinig zin, sancties kwamen er zelden.
https://www.rtlnieuws.nl/...len-overtreding-werkvloer

Zou me niets verbazen als dat beleid gewoon doorgezet wordt, met andere woorden, alle opticiens met tassen, kroegen met kerstboomverkoop en dergelijke komen er prima mee weg.

• Ankona
FirePuma142 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:44:
[...]

Om zo veel mogelijk verplaatsingen en contactmomenten te verminderen. En dat betekent dus ook geen kinderen over en weer brengen. Het is echt niet zo moeilijk hoor.
Het is ook niet zo heel moeilijk om te begrijpen dat een enorm zwaar middel als het sluiten van scholen inzetten om een deel van de mensen (alleen de subgroep met kinderen die de keus heeft en toch op kantoor werkt) te dwingen thuis te werken een beetje uit proportie is en dat mensen mogelijk andere oplossingen bedenken dan de minister achter de vergadertafel (in het Catshuis!) bedacht heeft.

alles kan off-topic

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

TvanW schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:48:
[...]

Ik zie mijn eigen Kerst-klus-reces ook in het water vallen, niet zozeer door de sluiting van de bouwmarkten maar wel doordat ik thuis straks over de mee-klussende kinderen struikel die anders op de opvang waren geweest. Het is niet anders, suck it up en maak er het beste van.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

BlakHawk schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:33:
[...]

Toch nog maar een keer de vraag, want dat lijkt mij essentieel.
Is het mogelijk om pollen kunstmatig toe te voegen aan de lucht (in winkels)?

Aangezien het Eurasmus MC een direct verband heeft gelegd tussen toename van pollen in de lucht en afname COVID besmettingen:

[...]
Ooit gehoord van causaal verband versus correlatie? Daar hoort dit plaatje bij:

Afbeeldingslocatie: https://www.researchgate.net/profile/Dobrila_Lopez2/publication/324794630/figure/fig2/AS:619885344350213@1524803591143/pirates-and-global-warming-2.png

In het voorjaar zijn er meer pollen (duh), en loopt de temperatuur en zonne-intensiteit op. In een situatie met toenemende 'overall' temperatuur en zonne-intensiteit, en bijbehorend gedrag (meer bewegen, meer naar buiten, maar gecombineerd met minder direct contact tijdens de 'intelligente lockdown') loopt het aantal griep-gevallen ook terug, waarschijnlijk is het verloop van COVID-19 navenant te verklaren.

Kun jij je de grafieken van de pandemie in het voorjaar herinneren?

Hier heb je een overzicht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A3IpLA7IFIO9thqwX3N0XS3Zg8Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hZMenFJQLRoeviOrMGbnBFob.png?f=user_large

https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/grafieken

spoiler:
Naar mate de zomer eraan kwam liepen de cijfers terug.

Diverse oorzaken aan te wijzen:
  • maatregelen werden nageleefd
  • 'griepseizoen' lijkt samen te vallen met activiteit COVID-19, waarschijnlijk dezelfde factoren die meespelen
  • meer buiten, maar meer UV-straling
  • etc.
Iedereen dacht 'we kunnen niet op vakantie'.

Sommigen dachten van wel, gingen alsnog, en lang niet allemaal op verantwoorde wijze (...) en zie: zelfs nog in augustus liepen de cijfers alweer op.

Het is me niet opgevallen in berichtgeving, maar waarschijnlijk is het aantal 'extra' doden door COVID-19 deels weg te strepen (morbide gedachte, maar gedachten-experiment) tegen een geringer aantal griep-doden.

Niet verwonderlijk, want COVID-19 krijgt alle aandacht. De 'oversterfte' is in het afgelopen jaar voornamelijk door toedoen van COVID-19.
Oversterfte door corona
In de koude maanden van het jaar (ruwweg van half november tot half april) sterven er gemiddeld meer mensen dan in de rest van het jaar. Als er sprake is van kou of er komt veel griep voor dan stijgt de sterfte in deze periode boven de ‘normale’ sterfte uit. Men spreekt dan van oversterfte. Dit gebeurde bijvoorbeeld in 2018, toen een lang durende griepepidemie plaatsvond. In achttien weken tijd overleden er ruim 9 duizend mensen meer dan normaal is voor die periode. Na een periode van oversterfte is de sterfte doorgaans lager dan normaal voor die periode.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8T5IOLomDjx5hu7e_3UtjvQQO7M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ayfAyRFKxNj86YZUFohcAPN8.png?f=fotoalbum_large

Dit jaar is er oversterfte als gevolg van de uitbraak van COVID-19. In de eerste negen weken van de corona-pandemie bedroeg de oversterfte naar schatting bijna 9 duizend mensen. Dit is ongeveer evenveel als tijdens de griepepidemie in 2018, maar het aantal werd bereikt in slechts de helft van de tijd. Het hoogste punt werd in de eerste week van april bereikt, toen meer dan 5 duizend mensen kwamen te overlijden, ruim 2 duizend meer dan wat normaal is voor die periode. De corona-epidemie begon in de tweede week van maart, terwijl de periode van oversterfte tijdens de griepepidemie in 2018 al in de één na laatste week van 2017 begon. Het duurde toen dertien weken voordat het hoogste punt (ruim 4 duizend) werd bereikt.

[ Voor 44% gewijzigd door Ramzzz op 15-12-2020 12:01 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ankona schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:50:
[...]

Het is ook niet zo heel moeilijk om te begrijpen dat een enorm zwaar middel als het sluiten van scholen inzetten om een deel van de mensen (alleen de subgroep met kinderen die de keus heeft en toch op kantoor werkt) te dwingen thuis te werken een beetje uit proportie is en dat mensen mogelijk andere oplossingen bedenken dan de minister achter de vergadertafel (in het Catshuis!) bedacht heeft.
Ja, want alleen de minister heeft dit bedacht. Er bestaat geen RIVM, geen OMT, geen ministerraad, geen Red Team en geen raadgevende ambtenarij :z We gooien de toko dicht. Scholen dus ook.

• Señor Sjon
[...]

Probleem is dat in het voorjaar nauwelijks getest is buiten de ziekenhuizen. Je kan alleen extrapoleren aan de hand van de cijfers nu wat het toen mogelijk zou moeten zijn geweest en daarbij ook nog rekening houden dat de behandelingen verbeterd zijn. Het testbeleid is voor het eerst in juni en nu per 1 december verruimd, maar alsnog wordt er nog steeds een groep uitgesloten van testen, dus welk percentage je werkelijk vangt is nog steeds onbekend. Vandaar dat de onzekerheid in de grafiek van het RIVM van het voor- en najaar door deze gelijk maken erg kansloos is. Het is anyone's guess hoeveel mensen het al gehad hebben, ik heb verschillen van meerdere factoren langs zien komen.

Wat ik al eerder stelde, in normale griepseizoenen 'reset' de sterfteteller in de zomer, nu tellen we door. Aan één kant snap ik het wel, aan de andere kant vertroebelt het wel de vergelijking met voorgaande jaren.
FirePuma142 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:44:
[...]

Tsja, toch hoorde ik gisteren alweer mensen poultjes samenstellen met roulerende kinderen om de opvang te regelen. Mensen zijn een stuk creatiever dan de overheid zelf wil.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 13:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Dus omdat mijn vriendin en ik al sinds maart thuiswerken mag ik wel de kinderen naar school brengen. Word ik ook eens beloond

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:55:
[...]

Tsja, toch hoorde ik gisteren alweer mensen poultjes samenstellen met roulerende kinderen om de opvang te regelen. Mensen zijn een stuk creatiever dan de overheid zelf wil.
Dan mag je van mij meteen je parenting card inleveren.

Verwijderd

giantgiantus schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:48:
[...]

Je ziet vooral hoe lastig het is. De overheid probeert al
maanden maatregelen te nemen die weinig impact hebben. De gedragsreacties van mensen gaan hier vaak tegenin.
Maar dat is juist een van de taken van een regering. Regeren is niet enkel het bedenken van maatregelen. Regeren is ook vooruit denken en het afbakenen van uitzonderingen en omzeilingen.

Als je naar Spanje kijkt, dan worden de maatregelen aangekondigd in een pagina's lang document waarin iedere maatregel van voor tot achter gespecificeerd is. En driedubbel gecontroleerd is op mogelijke gaten.

Die maatregelen duurde dan ook vaak een week of langer om te maken, ipv een kort catshuisoverlegje.

• Ankona
FirePuma142 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:53:
[...]

Ja, want alleen de minister heeft dit bedacht. Er bestaat geen RIVM, geen OMT, geen ministerraad, geen Red Team en geen raadgevende ambtenarij :z We gooien de toko dicht. Scholen dus ook.
En toch zitten ze er dus naast als het gaat om het voorspellen van menselijk gedrag.

alles kan off-topic

• Señor Sjon
giantgiantus schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:48:
[...]

Je ziet vooral hoe lastig het is. De overheid probeert al maanden maatregelen te nemen die weinig impact hebben. De gedragsreacties van mensen gaan hier vaak tegenin. Voor een deel is het waarschijnlijk gerelateerd aan dat mensen actief de maatregelen negeren, maar voor een groter deel is het denk ik ook onwetendheid en beperkte intelligentie van de bevolking. Een goed voorbeeld is denk ik deze directeur. Of hij snapt de doelstelling van het beleid niet of hij negeert het. Beide zorgelijk dat dit van een directeur van een school komt.
Ik denk dat de directeur een afweging maakt tussen schade voor kinderen door lesachterstanden, lesuitval en verlies zicht op probleemgezinnen vs de effecten van corona op kinderen. Beiden zijn onderzocht en het eerste treft kinderen veel zwaarder dan het tweede.

• RodeStabilo
  • Niet online
FirePuma142 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:57:
[...]

Ik keur het niet goed maar blijkbaar zien ze geen andere keus. Geen vitaal beroep, een werkgever die wil micromanagen.....of je kan niet thuiswerken om wat voor reden dan ook maar je kind mag niet naar de opvang....

Wat moeten ze dan doen volgens jou?

Maar goed deze lockdown is net 12.00 actief en is nu al een grote farce. Wegen zijn nog gewoon druk, we hebben ineens heel veel essentiele winkels.... |:(

[ Voor 15% gewijzigd door RodeStabilo op 15-12-2020 12:00 ]

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:28
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:58:
[...]

Maar dat is juist een van de taken van een regering. Regeren is niet enkel het bedenken van maatregelen. Regeren is ook vooruit denken en het afbakenen van uitzonderingen en omzeilingen.

Als je naar Spanje kijkt, dan worden de maatregelen aangekondigd in een pagina's lang document waarin iedere maatregel van voor tot achter gespecificeerd is. En driedubbel gecontroleerd is op mogelijke gaten.

Die maatregelen duurde dan ook vaak een week of langer om te maken, ipv een kort catshuisoverlegje.
Dat is zo ongeveer het slechtste voorbeeld niet? Ik bedoel Spanje heeft 2 golven gehad die echt veel erger waren en hebben door alles vrij te geven ook nog eens gezorgd voor enorme verspreiding in Europa.

Verwijderd

Hoe gaan we deze babyboom generatie noemen :). Lock-down-baby's.. corona-boomers. Het zal over de jaren wel uitmiddelen... en later niet terug te zien in de statistieken, maar toch leuk om ze er een labeltje op te plakken.

https://www.omroepbrabant...cember-slaat-alle-records

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:55
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:00:
Hoe gaan we deze babyboom generatie noemen :). Lock-down-baby's.. corona-boomers. Het zal over de jaren wel uitmiddelen... en later niet terug te zien in de statistieken, maar toch leuk om ze er een labeltje op te plakken.

Coronials.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
FirePuma142 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:57:
[...]

Ik noem dat: te weinig buffer om het 2 maanden zonder inkomen uit te zingen.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:00:

En nog meer extra belasting van de zorg...

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• Ankona
RodeStabilo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:00:
[...]

Ik keur het niet goed maar blijkbaar zien ze geen andere keus. Geen vitaal beroep, een werkgever die wil micromanagen.....of je kan niet thuiswerken om wat voor reden dan ook maar je kind mag niet naar de opvang....

Wat moeten ze dan doen volgens jou?
Of je kunt niet thuis werken met een stel schreeuwende, aandacht vragende kinderen om je heen. Dan toch maar oma optrommelen en zelf naar kantoor of de kids naar de klasgenootjes.

alles kan off-topic

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

giantgiantus schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:00:
[...]

Dat is zo ongeveer het slechtste voorbeeld niet? Ik bedoel Spanje heeft 2 golven gehad die echt veel erger waren en hebben door alles vrij te geven ook nog eens gezorgd voor enorme verspreiding in Europa.
Maar ze hadden wel overal mondkapjes! :Y :*)

• Señor Sjon
_eLMo_ schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:01:
[...]

Ik noem dat: te weinig buffer om het 2 maanden zonder inkomen uit te zingen.
Of gewoon verdelen van dagen zodat ieder 1-2 dagen rustig kan werken, al dan niet thuis? De kinderen zaten dan al maanden bij elkaar in de klas, niks aan de hand, maar nu wordt omwille van het bij-effect de scholen dichtgegooid, ongeacht wat dit met lesachterstanden e.d. doet.

• BlackLabel01
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:22
Eerst: kind naar opvang, ik thuis werken. No harm no foul.

Nu: kind naar ouders (in andere stad), ik daar naar kantoor. Moet toch gewerkt worden, want dat kind wil ook eten af en toe.

Top!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
BlakHawk schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:28:
[...]

Lees je nog mee @anandus :+
We hadden het nét nog over het belang van opticiens.
Mjah, dat ze dat ernaast doen maakt het nog niet minder essentieel, natuurlijk.

Heb je weleens gezien wat een Kruidvat allemaal verkoopt? ;)
Maar drogisterijen zijn ook essentieel.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Ankona schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:02:
[...]

Of je kunt niet thuis werken met een stel schreeuwende, aandacht vragende kinderen om je heen. Dan toch maar oma optrommelen en zelf naar kantoor of de kids naar de klasgenootjes.
Je kunt ook niet werken. Of op andere tijdstippen werken. Of gedeeltelijk werken. Of je basisschoolgaande kinderen niet de boel bij elkaar laten schreeuwen. Je kunt ook je baas om begrip vragen en samen een plan bedenken. Samen met je partner er het beste van maken. Dit is gewoon zelf zo weinig mogelijk last willen hebben en geen enkel offer willen brengen.

Het is voor niemand makkelijk, maar als iedereen een beetje pijn pakt in zijn eigen zo klein als mogelijke bubbel hebben we het grootst mogelijke effect en het meeste plezier van deze 5 weken in 2021. Het liefst tot aan een flinke vaccinatieronde.

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

anandus schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:06:
[...]

Mjah, dat ze dat ernaast doen maakt het nog niet minder essentieel, natuurlijk.

Heb je weleens gezien wat een Kruidvat allemaal verkoopt? ;)
Maar drogisterijen zijn ook essentieel.
Kruidvat is altijd zo gezellig hutjemutje op elkaar winkelen O+ Good-ol-times :'(

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

FirePuma142 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:07:
[...]

Je kunt ook niet werken. Of op andere tijdstippen werken. Of gedeeltelijk werken. Of je basisschoolgaande kinderen niet de boel bij elkaar laten schreeuwen. Je kunt ook je baas om begrip vragen en samen een plan bedenken. Samen met je partner er het beste van maken. Dit is gewoon zelf zo weinig mogelijk last willen hebben en geen enkel offer willen brengen.

Het is voor niemand makkelijk, maar als iedereen een beetje pijn pakt in zijn eigen zo klein als mogelijke bubbel hebben we het grootst mogelijke effect en het meeste plezier van deze 5 weken in 2021. Het liefst tot aan een flinke vaccinatieronde.
Jij hebt geen kinderen gok ik? :)

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Shadow_Agent schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:08:
[...]

Jij hebt geen kinderen gok ik? :)
Als je iets beter had opgelet dan had je geweten dat deze gok totaal verkeerd is.

• _eLMo_
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:03:
[...]

Of gewoon verdelen van dagen zodat ieder 1-2 dagen rustig kan werken, al dan niet thuis? De kinderen zaten dan al maanden bij elkaar in de klas, niks aan de hand, maar nu wordt omwille van het bij-effect de scholen dichtgegooid, ongeacht wat dit met lesachterstanden e.d. doet.
Is dat niet 2x 50% ipv 1x 100%? ;P

Het probleem is dat ouders blijkbaar niet kunnen thuisblijven voor hun kids.
Ze voelen het misschien als “willen”, maar mijn persoonlijke onderbuikgevoel is dan dat je het gels gewoon te hard nodig hebt.

- Edit: of doel je op scholen niet dicht maar klassen afwisselen om spreiding te dempen?

[ Voor 6% gewijzigd door _eLMo_ op 15-12-2020 12:10 ]

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:18
Dido schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:53:
[...]

Weet je wat vermoeiend is? Die aso's :+
Precies mijn punt: iedereen kan, wanneer je maar op het juiste moment kijkt, een aso zijn.
Ik ben in 8 maanden 1x op kantoor geweest. Afgelopen 2 maand 1x in de stad.
Als er dan een RTL-camera bij staat, dan ben je opeens een "aso die naar kantoor gaat", of een "aso die gaat funshoppen".

Lekker makkelijk wijzen.

Haters everywhere but I don’t really care

• RodeStabilo
  • Niet online
FirePuma142 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:09:
[...]

Als je iets beter had opgelet dan had je geweten dat deze gok totaal verkeerd is.
Ik snap de aanname wel. Je doet voorkomen alsof het voor iedereen even gemakkelijk is omdat jouw kind(eren) er misschien wel makkelijk mee om kunnen gaan. We moeten elkaar wat minder de maat nemen hier, zou de sfeer ten goede komen.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22:20
The Legend schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:34:
[...]

Die getallen zullen een wetenschappelijk onderbouwde aanname zijn van de werkelijke aantallen. Het totaal aantal besmettingen (inclusief asymptomaten) is immers veel hoger dan het aantal daadwerkelijk getelde besmettingen.
Het IS niet veel hoger, nee het is mogelijk (veel) hoger. En dat er meer mensen zijn geweest die een besmetting hebben opgelopen maar die niet getest zijn, dat lijkt me niet verwonderlijk. Het lijkt me alleen niet aannemelijk dat we het dan hebben over het dubbel of drievoudige aantal mensen, aantallen die nodig zijn om (en dan ook nog allemaal mensen die "geen tot weinig" klachten hadden) te komen tot de percentages uit dat plaatje.

Daarbij kan je dan juist ook zeggen: stel het aantal niet geregistreerde besmettingen is heel hoog, dan is de situatie enerzijds dus nog erger. Erger in de zin van: de verspreiding is nog erger/groter. Dat is namelijk ook het hoofdprobleem van Covid: het verspreid zich zo ontzettend makkelijk. Het verspreid zich vele malen makkelijker dan andere, ernstigere, virussen/ziektes zoals het originele SARS, Ebola of wat dan ook, maar wellicht niet veel makkelijker dan met een normale seizoensgriep. Echter, de implicaties zijn dan wel zwaarder dan bij een normale griep, wel een stuk minder dan bij zaken als Ebola (alhoewel lange termijn effecten van Covid nog niet duidelijk zijn). De combinatie van die factoren, zeer eenvoudige/snelle verspreiding en zwaardere neveneffecten dan normale griep, vormt het probleem.

Als toelichting daarop: uit tal van onderzoeken over de hele wereld, hier een video van de conferentie waarin hierover gesproken wordt, is concludeerd dat naar alle waarschijnlijkheid wereldwijd al meer dan 5 miljoen mensen langdurige effecten heeft overgehouden aan een Covid besmetting (op grofweg 73 miljoen geregistreerde besmettingen wereldwijd, kleine 7% dus). Langdurige effecten zijnde klachten die minimaal een half jaar aanhouden, tot wellicht levenslang. Als de verspreiding dus niet in toom gehouden wordt, zullen die aantallen alleen maar fors toenemen. En al die mensen hebben dus langdurig meer zorg nodig (kost miljarden en miljarden) en tevens zijn die mensen dan ook minder productief/inzetbaar daardoor (kost wederom miljarden). Dit heeft dus ook op de lange termijn flinke economische gevolgen en dan hebben we het "maar" over 5 miljoen mensen wereldwijd. Als de hele wereldbevolking al besmet was geweest, nog los van de enorme overbelasting van de zorg dan. En al had uiteindelijk maar 2% van de mensen last van langdurige neveneffecten, dan had je het wel over 156 miljoen mensen (2% van 7.8 miljard mensen). De economische en sociale schade daarvan zou niet te overzien zijn geweest.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Verwijderd

De supermarkten komen er toch weer mooi vanaf: bloemen en tijdschriften kunnen verkopen. Terwijl de Primera wel open mag voor de pakketpunten, maar niets mag verkopen. Dat personeelslid is dus puur verlies.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12

Dido

heforshe

matthijst schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:11:
[...]

Precies mijn punt: iedereen kan, wanneer je maar op het juiste moment kijkt, een aso zijn.
Ik ben in 8 maanden 1x op kantoor geweest. Afgelopen 2 maand 1x in de stad.
Als er dan een RTL-camera bij staat, dan ben je opeens een "aso die naar kantoor gaat", of een "aso die gaat funshoppen".

Lekker makkelijk wijzen.
Ja, dan heb je domme pech. Maar ga nou niet doen alsof die winkelstraten stampvol mensen stonden die stomtoevallig voor de eerste keer sinds maart een keer buiten kwamen, en dan nog om alleen maar 1 van te voren besteld artikel op te halen.

Of alsof lege parkeerplaatsen hier in de straat de afgelopen weken toevallig allemaal kwamen door mensen die sinds maart voor het eerst weer eens een dagje naar kantoor gingen.

Als echt iedereen gewoon 9 van de tien keer had gedacht "nee, ik ga niet naar kantoor" of "ik ga niet winkelen" dan was elk kantoor en elke winkelstraat 90% leger geweest dan normaal. En dat was nou niet bepaald het geval de afgelopen weken / maanden (ondanks dat de regel "werk thuis tenzij het echt niet anders kan" toch echt ongewijzigd is sinds maart.

Dus, ja. Het overgrote merendeel van het winkelende publiek zijn aso-funshoppers, en de enkeling lijdt in dit geval onder de meerderheid.

Ik vermoed alleen dat een overgrote meerderheid van die shoppers zichzelf zien als die uitzonderlijke enkeling :X

Wat betekent mijn avatar?

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
CMD-Snake schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:42:
[...]
Maar weinig landen zijn echt dicht. Nieuw-Zeeland is ook nog open voor ingezetene die terugkeren, die groep mag nog altijd binnenkomen en zij hebben nu een best restrictief beleid.
Nieuw Zeeland is open voor iedereen. Er geldt echter een quarantaineplicht in een (daarvoor aangewezen en ingericht) hotel, op eigen kosten (zo'n 1500-2000 euro per persoon) voor een periode van 14 dagen.

Men heeft recentelijk deze plicht opgeheven voor de Cook eilanden (veel Nieuw Zeelanders hebben daar familie wonen en de Cook eilanden hebben nog geen COVID gevallen gehad). Er wordt op dit moment gesproken of deze "bubbel" ook uitgebreid kan worden naar Australie.

Quarantaineplicht, op eigen kosten -- en dus niet 'zelfquarantaine' -- hadden we ook in Nederland in moeten voeren.

• Señor Sjon
FirePuma142 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:07:
[...]

FirePuma142 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:09:
[...]

Zo komen je reacties totaal niet over. :) Of je hebt net dat setje voorbeeldkinderen die met een scheiding in het haar 8 uur braaf stil kan zitten. :P
_eLMo_ schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:10:
[...]

Is dat niet 2x 50% ipv 1x 100%? ;P

Het probleem is dat ouders blijkbaar niet kunnen thuisblijven voor hun kids.
Ze voelen het misschien als “willen”, maar mijn persoonlijke onderbuikgevoel is dan dat je het gels gewoon te hard nodig hebt.

- Edit: of doel je op scholen niet dicht maar klassen afwisselen om spreiding te dempen?
n=1, maar hier zijn in de afgelopen 9 maanden maar enkele gevallen geweest zonder uitbraak.

Ik heb het erover dat mensen alsnog wel thuiswerken, maar wel de rust willen hebben. Ik werkte ook twee dagen thuis met de kinderen op de BSO, nu krijg ik ze fulltime thuis op die dagen, wat eigenlijk een averechts effect gaat geven. Andere ouders gaan er dan voor kiezen om kinderen te poulen op bepaalde dagen om zelf thuis aan de slag te kunnen.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

RodeStabilo schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:15:
[...]

Ik snap de aanname wel. Je doet voorkomen alsof het voor iedereen even gemakkelijk is omdat jouw kind(eren) er misschien wel makkelijk mee om kunnen gaan. We moeten elkaar wat minder de maat nemen hier, zou de sfeer ten goede komen.
Zeker niet. Het doet pijn, het is vervelend, het kost meer moeite. Maar pak hem op de kin.

@Señor Sjon Nee, dat soort kinderen heb ik niet. Ik drogeer ze gewoon :+

[ Voor 8% gewijzigd door FirePuma142 op 15-12-2020 12:25 ]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Skyaero schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:21:
[...]

Nieuw Zeeland is open voor iedereen. Er geldt echter een quarantaineplicht in een (daarvoor aangewezen en ingericht) hotel, op eigen kosten (zo'n 1500-2000 euro per persoon) voor een periode van 14 dagen.
Die quarantaineplicht geldt dus wel voor buitenlandse inreizigers, als Nieuw-Zeelander kun je je eigen land niet de toegang geweigerd worden omdat je je niet aan die quarantaineplicht houdt.

Verplichte thuisquarantaine is in NL geloof ik naar gekeken, maar er waren te veel juridische haken en ogen aan om dat af te dwingen.

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:20:
De supermarkten komen er toch weer mooi vanaf: bloemen en tijdschriften kunnen verkopen. Terwijl de Primera wel open mag voor de pakketpunten, maar niets mag verkopen. Dat personeelslid is dus puur verlies.
Mensen kunenn ook eens gewoon ophouden met zeuren en klagen en overal de kleine tegenstrijdigheden te vinden.
Aanstelgedrag. Dit is precies de oorzaak van het gedrag waarom we nu in een lockdown zitten.
\Even in z'n algemeenheid opgeschreven.

[ Voor 4% gewijzigd door Adlermann op 15-12-2020 12:26 ]

• Señor Sjon
Dido schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:21:
[...]

Ja, dan heb je domme pech. Maar ga nou niet doen alsof die winkelstraten stampvol mensen stonden die stomtoevallig voor de eerste keer sinds maart een keer buiten kwamen, en dan nog om alleen maar 1 van te voren besteld artikel op te halen.

Of alsof lege parkeerplaatsen hier in de straat de afgelopen weken toevallig allemaal kwamen door mensen die sinds maart voor het eerst weer eens een dagje naar kantoor gingen.

Als echt iedereen gewoon 9 van de tien keer had gedacht "nee, ik ga niet naar kantoor" of "ik ga niet winkelen" dan was elk kantoor en elke winkelstraat 90% leger geweest dan normaal. En dat was nou niet bepaald het geval de afgelopen weken / maanden (ondanks dat de regel "werk thuis tenzij het echt niet anders kan" toch echt ongewijzigd is sinds maart.

Dus, ja. Het overgrote merendeel van het winkelende publiek zijn aso-funshoppers, en de enkeling lijdt in dit geval onder de meerderheid.

Ik vermoed alleen dat een overgrote meerderheid van die shoppers zichzelf zien als die uitzonderlijke enkeling :X
Daar zijn al meerdere voorbeelden geweest in dit topic.
Ik moest even voor een kleine boodschap naar de supermarkt en het was hartstikke druk. Dat kan toch niet?!
Of
Ik was in $insert_pretpark en het was niet te houden, die 1,5 meter
Dan vraag ik me af waarom mensen toch dat ene dingetje moesten hebben of alsnog naar een pretpark gaan.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:23:
[...]

[...]

Zo komen je reacties totaal niet over. :) Of je hebt net dat setje voorbeeldkinderen die met een scheiding in het haar 8 uur braaf stil kan zitten. :P
Een rolletje plakband en een zakje tie-wraps doen ook wonderen. ;)

Toch maar die bouwmarkten weer open, want deze week wordt pijnlijk duidelijk hoe essentieel ze zijn om thuis te werken! :+

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Adlermann schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:25:
[...]

Mensen kunenn ook eens gewoon ophouden met zeuren en klagen en overal de kleine tegenstrijdigheden te vinden.
Aanstelgedrag. Dit is precies de oorzaak van het gedrag waarom we nu in een lockdown zitten.
Zou je dat ook zeggen als je bedrijfsleider was van de Primera in kwestie?

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:10

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:20:
Sommige dingen zijn niet logisch (of lijken dat niet), maar dit soort ‘onhebbelijkheden’ komen denk ik gewoon hand in hand met snelle besluitvorming en snelle uitvoering.

Ik merk dat mijn collega’s met jonge kinderen zich wel echt zorgen maken. Enerzijds weten ze hoe beroerd het was in maart, anderzijds voelde het toen als een doodvonnis voor opa en oma om die op te laten passen en dat sentiment is nu toch wel iets anders. Wij proberen in ieder geval zoveel mogelijk ruimte te geven. Iets minder werken, later inhalen, 5 kortere dagen ipv 4 langere, dat soort dingen. Zolang het 18 januari blijft als einddatum, dan zal het wel lukken. Langer wordt wel heftig.

Persoonlijk is de impact (veel) minder; mijn ski tripje eind januari gaat niet door (maar goed, dat zat er nogal aan te komen ;)), thuiswerken deed ik al en niet essentiële winkels meed ik al. Ik ga vooral het sporten heel hard missen, maar daar zijn wel alternatieven voor te vinden.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:12

Dido

heforshe

Stoney3K schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:26:
Een rolletje plakband en een zakje tie-wraps doen ook wonderen. ;)
Krijg je ouders de de klok wel hebben horen luiden.. die gaan hamsters duck-tapen :+

Wat betekent mijn avatar?

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Stoney3K schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:25:
[...]
Die quarantaineplicht geldt dus wel voor buitenlandse inreizigers, als Nieuw-Zeelander kun je je eigen land niet de toegang geweigerd worden omdat je je niet aan die quarantaineplicht houdt.
Die plicht geldt ook voor Nieuw-Zeelanders. Bron: Nieuw Zeelandse familie.
Je niet aande quarantaineplicht houden betekent niet dat je het land niet mag, het betekent dat je een strafbaar feit pleegt. Er zijn inmiddels een aantal mensen (nieuw-zeelanders !) tot wel 4 maanden gevangenisstraf veroordeelt voor het breken van de quantaineplicht na terugkomst uit het buitenland

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Skyaero schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:32:
[...]

Die plicht geldt ook voor Nieuw-Zeelanders. Bron: Nieuw Zeelandse familie.
Je niet aande quarantaineplicht houden betekent niet dat je het land niet mag, het betekent dat je een strafbaar feit pleegt. Er zijn inmiddels een aantal mensen (nieuw-zeelanders !) tot wel 4 maanden gevangenisstraf veroordeelt voor het breken van de quantaineplicht na terugkomst uit het buitenland
Heel stom gedacht hoor, maar is het dan niet gewoon makkelijker om iedereen bij binnenkomst aan te houden en te veroordelen tot een symbolische 'gevangenisstraf' voor de duur van de quarantaine? ;)

Die quarantaine is immers een middel, geen op zichzelf staand doel wat je wil bereiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Stoney3K op 15-12-2020 12:34 ]

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-01 23:53

Laguna

Connaisseur

Moi_in_actie schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:17:
[...]

Het IS niet veel hoger, nee het is mogelijk (veel) hoger. En dat er meer mensen zijn geweest die een besmetting hebben opgelopen maar die niet getest zijn, dat lijkt me niet verwonderlijk. Het lijkt me alleen niet aannemelijk dat we het dan hebben over het dubbel of drievoudige aantal mensen, aantallen die nodig zijn om (en dan ook nog allemaal mensen die "geen tot weinig" klachten hadden) te komen tot de percentages uit dat plaatje.

Daarbij kan je dan juist ook zeggen: stel het aantal niet geregistreerde besmettingen is heel hoog, dan is de situatie enerzijds dus nog erger. Erger in de zin van: de verspreiding is nog erger/groter. Dat is namelijk ook het hoofdprobleem van Covid: het verspreid zich zo ontzettend makkelijk. Het verspreid zich vele malen makkelijker dan andere, ernstigere, virussen/ziektes zoals het originele SARS, Ebola of wat dan ook, maar wellicht niet veel makkelijker dan met een normale seizoensgriep. Echter, de implicaties zijn dan wel zwaarder dan bij een normale griep, wel een stuk minder dan bij zaken als Ebola (alhoewel lange termijn effecten van Covid nog niet duidelijk zijn). De combinatie van die factoren, zeer eenvoudige/snelle verspreiding en zwaardere neveneffecten dan normale griep, vormt het probleem.

Als toelichting daarop: uit tal van onderzoeken over de hele wereld, hier een video van de conferentie waarin hierover gesproken wordt, is concludeerd dat naar alle waarschijnlijkheid wereldwijd al meer dan 5 miljoen mensen langdurige effecten heeft overgehouden aan een Covid besmetting (op grofweg 73 miljoen geregistreerde besmettingen wereldwijd, kleine 7% dus). Langdurige effecten zijnde klachten die minimaal een half jaar aanhouden, tot wellicht levenslang. Als de verspreiding dus niet in toom gehouden wordt, zullen die aantallen alleen maar fors toenemen. En al die mensen hebben dus langdurig meer zorg nodig (kost miljarden en miljarden) en tevens zijn die mensen dan ook minder productief/inzetbaar daardoor (kost wederom miljarden). Dit heeft dus ook op de lange termijn flinke economische gevolgen en dan hebben we het "maar" over 5 miljoen mensen wereldwijd. Als de hele wereldbevolking al besmet was geweest, nog los van de enorme overbelasting van de zorg dan. En al had uiteindelijk maar 2% van de mensen last van langdurige neveneffecten, dan had je het wel over 156 miljoen mensen (2% van 7.8 miljard mensen). De economische en sociale schade daarvan zou niet te overzien zijn geweest.
Ik had dat ook een keer getracht door te rekenen:

..halverwege september gaf het RIVM aan dat vermoedelijk zo'n 1 miljoen mensen in Nederland corona hebben gehad, het aantal mensen daarvan wat tot die tijd in het ziekenhuis was opgenomen was zo'n 10.000 en op de IC 3.000, daarnaast zijn er vermoedelijk zo'n 10.000 personen aan overleden en volgens het Huisartsengenootschap zijn er zo'n 25.000 mensen die langdurige klachten ervaren (waarvan onbekend is hoeveel daarvan ook onderdeel zijn van de mensen die in het ziekenhuis/IC hebben gelegen). Dan zit je totaal op zo'n 4-5% van die 1 miljoen Nederlanders.

Dus ja er zijn voor veel mensen serieuze gevolgen, maar dat is dan ook de reden van deze wereldwijde crisis.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Ankona
Net een appje van mijn oudste zoon. Bij hun op school hebben ze de kinderen vandaag vrij gegeven om voor te bereiden op online onderwijs (middelbare school). Die kinderen vervelen zich de tandjes, gaan nu met de hele klas naar de AH om daar te lunchen. Is het enige wat open is.

alles kan off-topic

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Je kan natuurlijk ook wachten tot de verveelde bontkraagjes van 15 weer de straat op gaan en er iemand wat gaat roepen over een avondklok.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 15-12-2020 12:36 ]

• _eLMo_
  • Niet online
[...]

n=1, maar hier zijn in de afgelopen 9 maanden maar enkele gevallen geweest zonder uitbraak.

Ik heb het erover dat mensen alsnog wel thuiswerken, maar wel de rust willen hebben. Ik werkte ook twee dagen thuis met de kinderen op de BSO, nu krijg ik ze fulltime thuis op die dagen, wat eigenlijk een averechts effect gaat geven. Andere ouders gaan er dan voor kiezen om kinderen te poulen op bepaalde dagen om zelf thuis aan de slag te kunnen.
Hier zelfde, mijn vrouw werkte 100% thuis (3 dagen), ik nog 2 dagen in de week op de (lege) zaak omdat onze opvang daar naast zit (en het een half uur rijden is).

Nu dus thuis met kids van 2 en 3. Dat betekent dus simpelweh vrije dagen opnemen, want werken kan niet met twee van die jonge donderstenen, haha.

Wij kunnen dat lijden, maar ik ken genoeg mensen die geen maandloon kunnen missen, of waarbij ze dat van hun baas zelfs niet mogen.

Laten we er vanuit gaan dat die oppas poules de minderheid zijn 🙈🙊🙉

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:28
Ankona schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:34:
Net een appje van mijn oudste zoon. Bij hun op school hebben ze de kinderen vandaag vrij gegeven om voor te bereiden op online onderwijs (middelbare school). Die kinderen vervelen zich de tandjes, gaan nu met de hele klas naar de AH om daar te lunchen. Is het enige wat open is.
Niet 't enige wat open is. Okey, sowieso niet voor scholieren. Ik heb er geen bezwaar tegen, maar snappen doe ik 't niet meer.....
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RATFPmq.png

[ Voor 14% gewijzigd door PROnline op 15-12-2020 12:39 ]

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Laguna schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:34:
[...]

Ik had dat ook een keer getracht door te rekenen:

..halverwege september gaf het RIVM aan dat vermoedelijk zo'n 1 miljoen mensen in Nederland corona hebben gehad, het aantal mensen daarvan wat tot die tijd in het ziekenhuis was opgenomen was zo'n 10.000 en op de IC 3.000, daarnaast zijn er vermoedelijk zo'n 10.000 personen aan overleden en volgens het Huisartsengenootschap zijn er zo'n 25.000 mensen die langdurige klachten ervaren (waarvan onbekend is hoeveel daarvan ook onderdeel zijn van de mensen die in het ziekenhuis/IC hebben gelegen). Dan zit je totaal op zo'n 4-5% van die 1 miljoen Nederlanders.

Dus ja er zijn voor veel mensen serieuze gevolgen, maar dat is dan ook de reden van deze wereldwijde crisis.
Hier staan nog heel wat gerelateerde cijfers:

https://news.google.com/c...F059j2&gl=NL&ceid=NL%3Anl

Lastig weer te geven, vandaar de link.

Er staan o.a. wat interessante gerelateerde mobiliteitscijfers bij, etc.

Verwijderd

België roept Nederlanders op om NIET naar België te gaan om te funshoppen.
Nadat alle grensregios overspoeld werden met Belgen die in Nederland (met de hele familie!) kwamen shoppen.
De pot verwijdt de ketel ofzoiets?

Eén EU... :+

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

PROnline schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:37:
[...]

Niet 't enige wat open is. Okey, sowieso niet voor scholieren. Ik heb er geen bezwaar tegen, maar snappen doe ik 't niet meer.....
[Afbeelding]
De enige reden dat de slijters open blijven is ook om te voorkomen dat mensen over de grens heen drank gaan halen.

Net zoals de coffeeshops, beter dat dan dealers op straat.

• Ankona
PROnline schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:37:
[...]

[Afbeelding]
Daar mogen ze niets kopen, ze zijn nog geen 18.

alles kan off-topic

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Oef. Kom net uit een Teams meeting waar twee deelnemers krijsende koters in de achtergrond hadden. Erg fijn dat soort overleggen op die manier.
[...]

Al die vervelende ondernemers moet maar stilletjes gaan liggen en doodgaan. Vooral niet mopperen dat je concurrent door een maas in de wet wel door mag gaan en jij niet.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:40:
België roept Nederlanders op om NIET naar België te gaan om te funshoppen.
Nadat alle grensregios overspoeld werden met Belgen die in Nederland (met de hele familie!) kwamen shoppen.
De pot verwijdt de ketel ofzoiets?
Ik zeg payback time. >:)

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
Stoney3K schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 12:40:
[...]

De enige reden dat de slijters open blijven is ook om te voorkomen dat mensen over de grens heen drank gaan halen.

Net zoals de coffeeshops, beter dat dan dealers op straat.
En heel crue gezegd, je kan ook alcoholisten niet patsboem alcohol onthoude. Want dan overbelast je de zorg ook nog meer.

Verwijderd

[...]

Wat is er zeuren als jij failliet gaat terwijl de buurman die hetzelfde verkoopt wel mag blijven verkopen?

Offtopic: zeuren/klagen dat mensen zeuren/klagen is nog veel erger. :P
Pagina: 1 ... 150 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins