Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 149 ... 224 Laatste
Acties:
  • 697.412 views

Onderwerpen

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Jovatov schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:01:
[...]

Ik had hem niet zo direct naar jouzelf bedoeld, meer in het algemeen als het gaat om een schuldige aanwijzen.
Maar als ik je bericht zo lees dan bedoel ik hem wel specifiek naar jou.

Want nogmaals: ik snap je gevoel heel goed. Stank voor dank. Waar doe ik het nu allemaal voor. Het gevoel dat je het 'verkeerd' hebt gedaan, want als dit de consequentie nu is gebleken, waarvoor heb ik het al die tijd dan gedaan?

Maar dan denk je dus in een oordeel. In schuld. In 'voor wat, hoort wat'. Maar dat frame helpt niet. De schuldige is het virus...

Het is je te prijzen dat je zo je best hebt gedaan! En ik denk dat je zelf ook zal beseffen dat je niet de enige bent geweest, zelf heb ik ook sinds dit voorjaar mijn kantoor maar één keer gezien omdat mijn laptop stuk was. Bijna niemand heeft een normale vakantie gehad. Om over het harde werken wat mensen in de zorg hebben moeten doen maar te zwijgen...

Het zou zonde zijn als je je eigen positieve gedrag nu overboord gooit omdat 'hullie het hebben verpest'. Want 'hullie' is jouw verantwoordelijkheid niet. Daar kan je je boos om maken, en die boosheid is goed te begrijpen.
Maar als de conclusie van de boosheid is dat je je eigen verantwoordelijkheid afhankelijk maakt van de keuzes die anderen maken, dan ben je onderdeel geworden van het probleem en niet de oplossing.
Objectief gezien heb je zeker een punt. Ding is alleen wel dat ik nu onderdeel dreig te worden van het probleem dat anderen voor mij hebben veroorzaakt. En niet alleen voor mij, maar voor velen.

Mijn eigen verantwoordelijkheid beperkt zich vanaf nu tot mijn directe kring. En op zich; mijn kantoor is al 9 maanden dicht, kan vrijwel nergens heen ook. Maar ik ga volgende week gewoon naar de Bouwmaat om m'n klusbenodigdheden te halen.

Voor degenen die het zich afvroegen trouwens; krijg net een mailtje van mijn autodealer. De showroom is dicht, de werkplaats is open.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01 13:29

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Persoonlijk heb ik ook heel erg het idee dat ik voor een groot deel het gedrag ga financieren van de mensen die het niet zo nauw nemen met de regels.
Mijn baan in de IT zal niet verdwijnen en ik heb een goed salaris. Ik weet dat het een maatschappij is waar de sterkere de zwakkere helpen maar dat voelt steeds minder goed voor me tbh.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
giantgiantus schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:05:
[...]

Gewoon minder Telegraaf en ad lezen. Gros van de mensen houdt zich behoorlijk goed aan de regels.
Ik vraag me af wat de verdeling is. Maar een bijkomend probleem is wel dat een kleine groep mensen zorgen voor een relatief groot aandeel van de besmettingen. Het lijkt haast een 80/20-regel te volgen (zie: https://www.researchsquare.com/article/rs-29548/v1) Dit zou dus inhouden dat 20% van de mensen verantwoordelijk zijn voor 80% van de besmettingen.

Dus dan is het heel leuk dat de brave 80% z'n best doet en alles opoffert, want die 20% weet het alsnog te verpesten voor de rest.

edit: mogelijk zelfs een 80/10 verdeling: https://wellcomeopenresearch.org/articles/5-67/v3

[ Voor 6% gewijzigd door link0007 op 15-12-2020 09:19 ]

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:58
Ik ben ook klaar met die aso's en mensen die vinden dat iedereen "zijn eigen coronaregels" heeft...

Lopen wij hier, inderdaad, ons het hele jaar praktisch te houden aan wat Rutte zegt...komen we weer in een lockdown terecht. Wij zitten de kerst weer alleen...maar die aso's gaan vast vinden dat kerst en oud en nieuw...dat moet toch wel kunnen?

En inderdaad wat hier eerder gezegd werd...gaan we samen boodschappen doen dan wacht er altijd 1 van ons buiten de winkel. Ben al 9 maanden niet meer op kantoor geweest. Mijn verjaardag? De ouders zijn langsgekomen, verspreid over 2 weekenden, en dat was het. Mijn vriendin is komend weekend jarig...Wederom alleen de ouders...

We dachten eindelijk met kerst iets te kunnen doen...samen een hotel geboekt, want naar de familie gaan is niet verantwoord nu...en dan krijgen we dit weer..

En ik zie het gewoon om me heen gebeuren...half Nederland die zich, in mijn ogen, als een aso gedraagt. Corona? In het straatbeeld zag je er niks meer van...en nu staan ze weer te huilen en te drammen.

Dat is misschien het enige voordeel...voor ons veranderd er eigenlijk niet zo heel veel...als je je al goed aan de regels hield zou je eigenlijk al de meeste tijd in deze situatie moeten hebben gezeten. Alleen die sportschool he...verdorie :/

En ja..zoveel kon al wel eerder...wij spraken ook wel met vrienden af, maar hielden afstand..en als men bedacht had om met zijn 4en in de auto naar Beekse Bergen te gaan zeiden we af...en ook wij hebben wel een sauna dagje gepakt...maar dat kon ook...en zijn in Italie op vakantie geweest, maar wel in de bergen en hebben geen enkele stad bezocht..

Jammer...dat het voor de rest te moeilijk was om zich gewoon even aan de maatregelen te houden...dan hadden we nooit in deze situatie nu gezeten.

https://wren.co/join/Devian

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
cvs79 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:57:
Ik denk persoonlijk dat alles dicht in de kerstvakantie gaat backfiren. Iedereen gaat lekker nu elke dag bij elkaar op bezoek. Er is niks anders te doen dus gaan we maar op de koffie bij tante Sjaan. En zo de hele lockdown door. Grote groep besmettingen gebeurt nog steeds prive my 2 cent is dat het aantal besmettingen en opnames juist alleen gaat toenemen in de 1-2 week van januari.
Opa en oma komen nu dagelijks oppassen en papa en mama ontvluchten de drukte thuis door toch maar weer naar kantoor te gaan. Precies wat ze willen.

alles kan off-topic

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:13

Laguna

Connaisseur

Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:03:
[...]

Mijn dank aan de mensen die de drang naar kantoor niet konden weerstaan, de werkgevers die hun personeel naar kantoor bleven sleuren ondanks dat er prima thuisgewerkt kan worden en uiteraard de black friday shoppers met hun aankoopdrang. Jullie worden allemaal van harte bedankt.
Best kans dat de scholen daar ook een grote rol in hebben gehad, maar ik snap dat je die niet bedankt.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• Fly-guy
  • Niet online
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:06:
[...]

En toch zijn er ook mensen in dit topic die zeggen aan alle regels te houden, die toch zijn besmet.
We weten toch wel dat de regels je niet voor 100% beschermen?

Ik heb me zo goed mogelijk aan de regels gehouden, voor zover ik weet (ik zal vast een keer mijn handen wassen vergeten zijn of in de supermarkt te dicht bij een ander gekomen). Geen vakantie, alleen maar de winkels en alleen indien nodig, etc.

Na 8 maanden kon ik weer aan het werk en ook daar, voor zover mogelijk, alle regels opgevolgd.

Toch besmet door een (waarschijnlijk, je weet het nooit 100% zeker) collega en met mij nog 7 anderen die zich ook aan de regels hielden.

Nu weet ik niet hoe die collega besmet geraakt is, maar stel dat was zo'n "aso", dan waren er dus 8 besmettingen maar slechts 1 "aso".

In dit (beperkte) scenario hebben verreweg de meesten alle regels prima opgevolgd om toch in de cijfers terecht te komen.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
IJzerlijm schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:16:
[...]

Het gezondheidsrisico van deze pandemie is gewoon veel te laag voor de groep die het meeste last van de maatregelen meent te hebben.
Juist dit zorgt er dus voor dat een lockdown ontstaat.

Je begrijpt niet

- Een risicopatient je eigen collega kan zijn
- Diegene die naast je zit te werken dus.
- Die het misschien niet overleven als ze besmet raken

U weet wel, die groep die ook een plek hebben in de samenleving en daar ondanks alles een bijdrage aan proberen te leveren.

Ik ben maar weer even weg uit de topic. Het is gewoon irritant deze denkwijzes.

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-01 11:32
[...]

En toch zijn er ook mensen in dit topic die zeggen aan alle regels te houden, die toch zijn besmet.

Ik snap gelijk waarom Hugo als lijsttrekker is gestopt, anders kon hij nooit dit doen zonder daarna met droge ogen zijn achterban te woord te staan. Het gezin is immers de hoeksteen van het CDA (naar eigen zeggen) en zo'n torpedo midscheeps afschieten? Ik vind het walgelijk dat via de kinderen een lockdown geforceerd wordt, zeker na alle onderzoeken dat veel kinderen effectief de vorige lockdownperiode zijn verloren aan lesstof. Oudere kinderen kunnen wel veel makkelijker op de computer of online een les volgen. Dat gaat met een 5 en een 7 jarige echt niet lukken.

Edit
Men hekelt wel kantoor, maar vinden daar überhaupt wel besmettingen plaats? Bij ons heb ik daar nog geen enkele case van gezien.
Ik vind het ook gewoon een heel raar argument; als ze die scholen sluiten omdat er toch meer besmettingen via het onderwijs komen... prima. Keurige reden om het onderwijs dan tijdelijk te sluiten.

Maar het thuiswerken forceren door kinderen thuis te laten zijn, dat snap ik echt niet. Daarmee bereik je dus dat het thuiswerken op een geforceerde manier wordt opgevolgd door; alleenstaande ouders, en gezinnen waarbij beide ouders niet vitale functie hebben binnen een organisatie die door kan draaien. Van die laatste groep dwing je er overigens maar één tot thuiswerken, de ander kan alsnog naar kantoor gaan.

Volgens mij tref je dan een heel klein groepje; ouders waarbij één van de twee een vitaal beroep heeft kunnen gebruik maken van noodopvang en dan kan de ander alsnog naar kantoor. Ouders waarbij één van de twee thuis zit omdat het werk gesloten is; de ander zal vanwege de drukte thuis naar kantoor willen.

Ik kan me niet voorstellen dat dit grote effecten gaat hebben op het thuiswerken.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Devian schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:17:
Ik ben ook klaar met die aso's en mensen die vinden dat iedereen "zijn eigen coronaregels" heeft...

Lopen wij hier, inderdaad, ons het hele jaar praktisch te houden aan wat Rutte zegt...komen we weer in een lockdown terecht. Wij zitten de kerst weer alleen...maar die aso's gaan vast vinden dat kerst en oud en nieuw...dat moet toch wel kunnen?

En inderdaad wat hier eerder gezegd werd...gaan we samen boodschappen doen dan wacht er altijd 1 van ons buiten de winkel. Ben al 9 maanden niet meer op kantoor geweest. Mijn verjaardag? De ouders zijn langsgekomen, verspreid over 2 weekenden, en dat was het. Mijn vriendin is komend weekend jarig...Wederom alleen de ouders...

We dachten eindelijk met kerst iets te kunnen doen...samen een hotel geboekt, want naar de familie gaan is niet verantwoord nu...en dan krijgen we dit weer..

En ik zie het gewoon om me heen gebeuren...half Nederland die zich, in mijn ogen, als een aso gedraagt. Corona? In het straatbeeld zag je er niks meer van...en nu staan ze weer te huilen en te drammen.

Dat is misschien het enige voordeel...voor ons veranderd er eigenlijk niet zo heel veel...als je je al goed aan de regels hield zou je eigenlijk al de meeste tijd in deze situatie moeten hebben gezeten. Alleen die sportschool he...verdorie :/

En ja..zoveel kon al wel eerder...wij spraken ook wel met vrienden af, maar hielden afstand..en als men bedacht had om met zijn 4en in de auto naar Beekse Bergen te gaan zeiden we af...en ook wij hebben wel een sauna dagje gepakt...maar dat kon ook...en zijn in Italie op vakantie geweest, maar wel in de bergen en hebben geen enkele stad bezocht..

Jammer...dat het voor de rest te moeilijk was om zich gewoon even aan de maatregelen te houden...dan hadden we nooit in deze situatie nu gezeten.
Is de statistiek van de GGD contactracering openbaar? Dus zodat we kunnen zien waar de besmettingen vandaan komen?

Een ongezonde blik op de medemens terwijl dat niet terecht is, is ook niet fijn natuurlijk.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

XyritZz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:20:
[...]

Ik vind het ook gewoon een heel raar argument; als ze die scholen sluiten omdat er toch meer besmettingen via het onderwijs komen... prima. Keurige reden om het onderwijs dan tijdelijk te sluiten.

Maar het thuiswerken forceren door kinderen thuis te laten zijn, dat snap ik echt niet. Daarmee bereik je dus dat het thuiswerken op een geforceerde manier wordt opgevolgd door; alleenstaande ouders, en gezinnen waarbij beide ouders niet vitale functie hebben binnen een organisatie die door kan draaien. Van die laatste groep dwing je er overigens maar één tot thuiswerken, de ander kan alsnog naar kantoor gaan.

Volgens mij tref je dan een heel klein groepje; ouders waarbij één van de twee een vitaal beroep heeft kunnen gebruik maken van noodopvang en dan kan de ander alsnog naar kantoor. Ouders waarbij één van de twee thuis zit omdat het werk gesloten is; de ander zal vanwege de drukte thuis naar kantoor willen.

Ik kan me niet voorstellen dat dit grote effecten gaat hebben op het thuiswerken.
En toch waren er in maart/april een stuk minder reisbewegingen dan nu. En er begonnen zelfs weer spitsfiles te ontstaan.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:02

The Legend

*Plop*

[...]

Ik snap gelijk waarom Hugo als lijsttrekker is gestopt, anders kon hij nooit dit doen zonder daarna met droge ogen zijn achterban te woord te staan. Het gezin is immers de hoeksteen van het CDA (naar eigen zeggen) en zo'n torpedo midscheeps afschieten? Ik vind het walgelijk dat via de kinderen een lockdown geforceerd wordt, zeker na alle onderzoeken dat veel kinderen effectief de vorige lockdownperiode zijn verloren aan lesstof. Oudere kinderen kunnen wel veel makkelijker op de computer of online een les volgen. Dat gaat met een 5 en een 7 jarige echt niet lukken.

Edit
Men hekelt wel kantoor, maar vinden daar überhaupt wel besmettingen plaats? Bij ons heb ik daar nog geen enkele case van gezien.
Walgelijk? Ik vind je eerlijk gezegd wat kortzichtig. Als je geen virus-ontkenner bent, dan weet je dat het virus zich verspreid via menselijk contact. De verspreiding gaat vermoedelijk als gevolg van de seizoensinvloed sneller dan in het voorjaar. De enige manier om verspreiding te stoppen, is het verminderen van menselijk contact. De afgelopen maanden hebben we dat geprobeerd door het in meer of mindere mate vriendelijk te vragen. De wetenschappers stellen nu vast dat dat niet werkt. Hoe verminder je dan het menselijk contact, als mensen het niet uit zichzelf doen? Door het onmogelijk / onaantrekkelijk te maken om plaatsen te bezoeken waar je veel mensen tegenkomt. Dat doe je dus door winkels te sluiten. Vast staat dat werkgevers onvoldoende gehoor geven aan het verzoek om thuis te werken. Vast staat ook dat er geen juridische basis is, en ook geen reële handhavingsmogelijkheid, om thuiswerken te verplichten. Hoe zorg je dan dat mensen minder naar hun werk kunnen? Door de kinderen naar huis te sturen. Is dat vervelend? Ja. Is dat het einde van de wereld? Wat mij betreft niet. Is de schade die de kinderen in deze 2,5 week oplopen lager dan de schade die we oplopen als de zorg weer overbelast raakt? Dat lijkt mij wel.

Ingewikkelder dan dit is het niet volgens mij. En dus allemaal het gevolg van ons eigen gedrag (werk sinds maart thuis, maar ben ook geen heilig boontje die altijd alles goed doet).

Ik ben toch malle pietje niet!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

link0007 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:17:
[...]

Ik vraag me af wat de verdeling is. Maar een bijkomend probleem is wel dat een kleine groep mensen zorgen voor een relatief groot aandeel van de besmettingen. Het lijkt haast een 80/20-regel te volgen (zie: https://www.researchsquare.com/article/rs-29548/v1) Dit zou dus inhouden dat 20% van de mensen verantwoordelijk zijn voor 80% van de besmettingen.

Dus dan is het heel leuk dat de brave 80% z'n best doet en alles opoffert, want die 20% weet het alsnog te verpesten voor de rest.

edit: mogelijk zelfs een 80/10 verdeling: https://wellcomeopenresearch.org/articles/5-67/v3
Je leest dat onderzoek helemaal verkeerd, ja 10% zorgt voor 80% van de besmettingen, maar dat is 10% van de gehele bevolking. De super spreaders zijn niet alleen aso's en het virus is niet selectief. Er zijn simpelweg mensen die veel meer virusdeeltjes uitstoten.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

_eLMo_ schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:22:
[...]
Is de statistiek van de GGD contactracering openbaar? Dus zodat we kunnen zien waar de besmettingen vandaan komen?
Dat weten we gewoon niet. De informatie die nodig is hiervoor zit in talloze databases maar we kiezen ervoor die niet te gebruiken of deze info vrijwillig te verstrekken want privacy is het slopen van de economie en volksgezondheid waard. Straatarme landen in Afrika lukt dit wel maar hier niet.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-03518-4
Health-care workers conduct contact-tracing amid the COVID-19 pandemic in Soyapango, El Salvador, in July. Credit: Jose Cabezas/Reuters

PDF version
When Ebola ripped through communities in West Africa between 2014 and 2016, Tolbert Nyenswah saw at first hand how health workers extinguished the epidemic by finding and quarantining contacts of those who caught the disease. The former director of Liberia’s public-health institute thought contact-tracers would again rise to the challenge this year, keeping COVID-19 in check as it swept the globe. “Contact-tracing is one of the greatest tools that countries should deploy and use effectively to contain the outbreak,” he says.

But nine months after the World Health Organization (WHO) declared COVID-19 a pandemic, few countries are wielding contact-tracing effectively. “By now, what I was expecting is that 100% of people coming in contact with COVID-19 would have been traced,” says Nyenswah, now an infectious-diseases researcher at Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health in Baltimore, Maryland.

Across the Western world, countries have floundered with this most basic public-health procedure.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-01 11:32
MikeyMan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:22:
[...]

En toch waren er in maart/april een stuk minder reisbewegingen dan nu. En er begonnen zelfs weer spitsfiles te ontstaan.
Dat snap ik, maar komt dat doordat de kinderen toen thuis waren of komt dat doordat mensen laks zijn geworden? Ik denk eerder het laatste.

De binnensteden waren in maart/april uitgestorven; afgelopen weken was het zo druk dat het leek alsof er geen corona in de wereld was. Het al dan niet bezoeken van winkelgebieden heeft weinig met spitsfiles te maken, maar eerder met laksheid of een afgenomen angst voor het virus.

Reisbewegingen zullen nu ook wel weer flink omlaag gaan, en ik vraag me dan hardop af of dat komt doordat de kinderen weer thuis zitten of doordat deze hele zware maatregelen een zeer effectieve wake-up call zijn voor velen.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:19
MikeyMan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:08:
[...]

Vandaar de 10k besmettingen per dag, volle ziekenhuizen, uitgestelde zorg en lockdown.

Telegraaf lees ik niet actief.

Edit: overigens betwist ik niet dat het grootste deel zich wel gedraagt. Maar de groep die dat niet genoeg doet is simpelweg te groot.
Het kan ook gewoon zou zijn dat het een besmettelijke ziekte is. Collega die heel netjes alle regels opvolgt en niet op kantoor heeft gewerkt is met z’n hele gezin ziek geworden omdat dochter in klas ziek was geworden.

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
[...]

Uiteindelijk is het doel natuurlijk dat er zo min mogelijk contacten zijn. Daarbij geldt ook dat bedrijven waar mensen in principe thuis kunnen werken, óók water bij de wijn zouden moeten doen om ervoor te zorgen dat werknemers met kinderen zichzelf niet uit het oog verliezen. De werkgever heeft er ook niets aan de ouders te dwingen in de avonduren te werken en overdag de kinderen te entertainen, na 5 weken dat doen is iedereen opgebrand, zeker nu we wéér in deze situatie zitten.

In maart heb ik al duidelijk tegen mijn leidinggevende gezegd; dit wordt geen sprint, maar een marathon. Eventueel gespreid werken gaat voor een deel lukken, maar het hele 'gat' van wegvallen van opvang opvullen dat gaat me never nooit niet lukken. Na enige tijd kwamen ook zij tot het besef dat het geen zin heeft mensen over de klif te jagen, we moeten het immers sámen doen. Er is inmiddels dan ook een regeling waarbij van beide kanten een inspanningsverplichting is. In de praktijk betekent dat, probeer een paar avonden in de week wat te compenseren, en er blijft iets over. Dat wat overblijft is voor rekening van de baas.

Mijns inziens dient elke werkgever die maar beperkt financiëel wordt geraakt door deze crisis een dergelijke constructie te faciliteren; het is beter voor het bedrijf op de lange termijn dat medewerkers ook ná deze crisis nog voor deze baas willen inzetten.

Dance with the stars

• giantgiantus
Laguna schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:20:
[...]

Best kans dat de scholen daar ook een grote rol in hebben gehad, maar ik snap dat je die niet bedankt.
Ben het met je eens. Mensen kijken erg naar de eigen situatie en veroordelen dan andere situaties. Ja voor kinderen is het erg om thuis les te moeten krijgen. Maar ik zie ook mensen die net vanaf de universiteit beginnen met eerste baan en calls moeten hebben vanaf de badkamer omdat 30m2 samen met vriend niet makkelijk is. Of als je met een groot gezin in een klein appartement woont. Als ik 15-25 was zou ik ook naar buiten vluchten. Het is allemaal niet zo simpel en al die veroordelingen van andermans gedrag zeggen meer over de mensen die veroordelen dan over de mensen met bepaald gedrag.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

giantgiantus schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:31:
[...]

Het kan ook gewoon zou zijn dat het een besmettelijke ziekte is. Collega die heel netjes alle regels opvolgt en niet op kantoor heeft gewerkt is met z’n hele gezin ziek geworden omdat dochter in klas ziek was geworden.
0 besmettingen is op dit moment ook een utopie. En de besmettingen op scholen zouden de acceptabele kostprijs kunnen zijn van het open houden van diezelfde scholen. M.i. had dat ook prima gekund; als op andere plekken betere compliance was.

Maar blijkbaar vinden we naar de primark, tuincentrum of naar kantoor gaan belangrijker dan het onderwijs van onze kinderen.

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:18
link0007 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:55:
[...]

Je brengt het nu als een of ander sinister propagandacomplot. Maar het is toch terecht en vanzelfsprekend dat de taak van de media óók is om helder te maken aan de burger wat er aan de hand is in de ziekenhuizen?

De media is er niet om alleen maar stug alles te betwisten en 'tegengeluid' te geven, maar juist ook om inzicht te geven in de situatie.
Dat propagandacomplot maak jij er nu zelf van, ik geef zelf aan dat ik de lockdown als noodzaak onderschrijf. De manier van berichtgeving blijft gericht op angst en dat lijkt alleen maar meer te worden. Is dat nu echt nodig? Laten we geen discussie gaan voeren over complotten, maar over de noodzaak en de manier van.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

_eLMo_ schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:22:
[...]

https://www.rivm.nl/sites...kelijks_20201208_1159.pdf

Pagina 22.

• giantgiantus
MikeyMan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:38:
[...]

0 besmettingen is op dit moment ook een utopie. En de besmettingen op scholen zouden de acceptabele kostprijs kunnen zijn van het open houden van diezelfde scholen. M.i. had dat ook prima gekund; als op andere plekken betere compliance was.

Maar blijkbaar vinden we naar de primark, tuincentrum of naar kantoor gaan belangrijker dan het onderwijs van onze kinderen.
Ik kan moeilijk oordelen over primark of tuincentrum. Ten aanzien van kantoor vind ik dat mensen makkelijk oordelen. Ik heb een prachtige thuiswerkplek met ruimte, schermen en alles er op en er aan. Veel mensen hebben dat niet.
Ik heb een prima sociaal leven met genoeg contacten. Voor veel mensen is werk heel belangrijk in het sociale leven.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-01 12:00
ed1703 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:14:
[...]

Je post begon je heel goed.. maar ik val dan toch hier weer over.
"prettig" en "prettiger" Er is een PANDEMIE aan de gang? ;)
Het is totaal niet relevant en ook niet hoe je er als logisch nadenkend persoon in zou moeten zitten.
We moesten wel eerste de definitie van pandemie aanpassen, maar soit. ;)
Fly-guy schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:20:
[...]

We weten toch wel dat de regels je niet voor 100% beschermen?

Ik heb me zo goed mogelijk aan de regels gehouden, voor zover ik weet (ik zal vast een keer mijn handen wassen vergeten zijn of in de supermarkt te dicht bij een ander gekomen). Geen vakantie, alleen maar de winkels en alleen indien nodig, etc.

Na 8 maanden kon ik weer aan het werk en ook daar, voor zover mogelijk, alle regels opgevolgd.

Toch besmet door een (waarschijnlijk, je weet het nooit 100% zeker) collega en met mij nog 7 anderen die zich ook aan de regels hielden.

Nu weet ik niet hoe die collega besmet geraakt is, maar stel dat was zo'n "aso", dan waren er dus 8 besmettingen maar slechts 1 "aso".

In dit (beperkte) scenario hebben verreweg de meesten alle regels prima opgevolgd om toch in de cijfers terecht te komen.
Ik denk dat er veel minder aso's dan je denkt besmet zijn geraakt. Genoeg mensen die voorzichtig genoeg zijn geweest, maar toch zijn besmet. Nog steeds denk ik dat OV daar een grote rol in speelt. De besmettingen onder OV-personeel zijn relatief hoog (ca 15% bijna even hoog als 0-20) terwijl leraren onder de 10% zitten. Men zit in het streekvervoer toch 20-30 minuten op elkaars lip, zeker in een koude, klamme omgeving zoals tijdens het najaar.
The Legend schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:24:
[...]

Walgelijk? Ik vind je eerlijk gezegd wat kortzichtig. Als je geen virus-ontkenner bent, dan weet je dat het virus zich verspreid via menselijk contact. De verspreiding gaat vermoedelijk als gevolg van de seizoensinvloed sneller dan in het voorjaar. De enige manier om verspreiding te stoppen, is het verminderen van menselijk contact. De afgelopen maanden hebben we dat geprobeerd door het in meer of mindere mate vriendelijk te vragen. De wetenschappers stellen nu vast dat dat niet werkt. Hoe verminder je dan het menselijk contact, als mensen het niet uit zichzelf doen? Door het onmogelijk / onaantrekkelijk te maken om plaatsen te bezoeken waar je veel mensen tegenkomt. Dat doe je dus door winkels te sluiten. Vast staat dat werkgevers onvoldoende gehoor geven aan het verzoek om thuis te werken. Vast staat ook dat er geen juridische basis is, en ook geen reële handhavingsmogelijkheid, om thuiswerken te verplichten. Hoe zorg je dan dat mensen minder naar hun werk kunnen? Door de kinderen naar huis te sturen. Is dat vervelend? Ja. Is dat het einde van de wereld? Wat mij betreft niet. Is de schade die de kinderen in deze 2,5 week oplopen lager dan de schade die we oplopen als de zorg weer overbelast raakt? Dat lijkt mij wel.

Ingewikkelder dan dit is het niet volgens mij. En dus allemaal het gevolg van ons eigen gedrag (werk sinds maart thuis, maar ben ook geen heilig boontje die altijd alles goed doet).
Het idiote is dat er wekenlang over een week langere kerstvakantie gesproken is, maar dat is dit weekend veranderd in een totale lockdown.

Hier op kantoor zitten we soms maar met een handvol mensen op >600 m2. Ik vind het vooral vervelend doordat in geval van mijn dochter (7) de leerprestaties thuis nihil zijn, toch aandacht wil en ondertussen kan ik ook nog werken. Dat verplaatst vanzelf naar de avond waardoor werk/privé een soort mushy aangelegenheid wordt waarbij dagen/weekenden in elkaar overgaan. Ja ik ken ook verhalen van klasgenootjes die in een uurtje de dagtaken klaar hebben, helaas werkt zij daar niet aan mee.

Per 1 december ben ik geen winkel in geweest, voor die tijd alle verjaardagen overgeslagen, geen reisjes naar het buitenland, geen funshoppen, geen pretparken, eigenlijk helemaal niks. Weet je, we durven ook niks te plannen, want de overheid kan binnen ~4,5 uur je hele planning weer teniet doen waarna je weer een halfjaar op je geld kan wachten.

Ik ben heel benieuwd naar de getallen vanmiddag.

Op hoeveel doden zitten we eigenlijk in de tweede golf? De eerste was toch het einde van het seizoen 19/20 en nu zijn we met 20/21 bezig?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Laguna schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:25:
[...]

Je leest dat onderzoek helemaal verkeerd, ja 10% zorgt voor 80% van de besmettingen, maar dat is 10% van de gehele bevolking. De super spreaders zijn niet alleen aso's en het virus is niet selectief. Er zijn simpelweg mensen die veel meer virusdeeltjes uitstoten.
En dan de hamvraag: Waarom verspreid die 10% meer virusdeeltjes? Dat is niet een of andere magische natuurlijke dispositie. Een significant gedeelte hiervan komt door slechte hygiëne en onvoldoende volgen van de maatregelen. Bijvoorbeeld: Mensen die niet isoleren als ze ziek zijn, mensen die mondkapjes verkeerd/niet dragen, mensen die hun neus snuiten of in hun hand niezen/hoesten en vervolgens vergeten hun handen te wassen, etc.

Het virus heeft geen pootjes, en is toch echt grotendeels afhankelijk van de mens om rond te komen. Als je aan alle maatregelen houdt, kán je (bijna) geen superspreader zijn. En ik denk dat iedereen ondertussen genoeg mensen gezien heeft die overduidelijk in de superspreader categorie vallen, puur door hun gedrag. Laatst nog een mevrouw in de supermarkt die in haar hand hoestte, en vervolgens lekker alle broccoli's ging aanraken met haar vieze handen om de beste eruit te pikken. Een superspreading event in het klein. Of het zelfscankassameisje zonder mondkapje die op 30cm afstand met ouderen ging praten (anders praat het zo moeilijk 8)7 ) en daardoor een hele buts bejaarden in gevaar heeft gebracht mocht ze corona hebben. Dat soort situaties zijn de 'superspreaders'.

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

giantgiantus schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:42:
[...]

Ik kan moeilijk oordelen over primark of tuincentrum. Ten aanzien van kantoor vind ik dat mensen makkelijk oordelen. Ik heb een prachtige thuiswerkplek met ruimte, schermen en alles er op en er aan. Veel mensen hebben dat niet.
Ik heb een prima sociaal leven met genoeg contacten. Voor veel mensen is werk heel belangrijk in het sociale leven.
Makkelijk oordelen zeker niet. Zoals ik zei; mijn kantoor is gewoon 9 maanden dicht. Heb een prima werkplek, maar word hier inmiddels ook gillend gek thuis. Laat staan als je een huis heb dat de helft kleiner is en/of kinderen rond hebt lopen.

Kun je allemaal goede redenen vinden om niet thuis te werken; maar effect is dan dus de huidige situatie.

Voor de liefhebbers:
https://www.rijksoverheid...atie-rivm-jaap-van-dissel

de powerpoint van Jaap van Dissel van afgelopen zondag.

16 regios laten een forse stijging zien vanaf begin december zo te zien.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Al0mCsxDgyZmvDjycTQYyUgD5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kTCLx7dwCuaLPJSRZnG19SP4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oFOe1vfsNmQZRchHHv4oSiDpbYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bpGXuN94FMVnP5OtHCTRUQjf.png?f=fotoalbum_large

Voor degenen die blijven herhalen dat 'positieve tests niks zeggen en dat ze daar niet op moeten sturen':
Aanpassing van testbeleid zou een daling van % positief moeten opleveren, maar deed dit amper.
De R waarde die de jonge gisteren meldde van 1,24 was op 27 november o.b.v. meldingen.
Op basis van de IC Opnames was deze op 26 november 1,07.

[ Voor 45% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2020 09:52 ]

• Señor Sjon
XyritZz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:28:
[...]

Dat snap ik, maar komt dat doordat de kinderen toen thuis waren of komt dat doordat mensen laks zijn geworden? Ik denk eerder het laatste.

De binnensteden waren in maart/april uitgestorven; afgelopen weken was het zo druk dat het leek alsof er geen corona in de wereld was. Het al dan niet bezoeken van winkelgebieden heeft weinig met spitsfiles te maken, maar eerder met laksheid of een afgenomen angst voor het virus.

Reisbewegingen zullen nu ook wel weer flink omlaag gaan, en ik vraag me dan hardop af of dat komt doordat de kinderen weer thuis zitten of doordat deze hele zware maatregelen een zeer effectieve wake-up call zijn voor velen.
In maart/april heb je geen feestdagen zoals sinterklaas en kerst.

• giantgiantus
link0007 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:45:
[...]

En dan de hamvraag: Waarom verspreid die 10% meer virusdeeltjes? Dat is niet een of andere magische natuurlijke dispositie. Een significant gedeelte hiervan komt door slechte hygiëne en onvoldoende volgen van de maatregelen. Bijvoorbeeld: Mensen die niet isoleren als ze ziek zijn, mensen die mondkapjes verkeerd/niet dragen, mensen die hun neus snuiten of in hun hand niezen/hoesten en vervolgens vergeten hun handen te wassen, etc.

Het virus heeft geen pootjes, en is toch echt grotendeels afhankelijk van de mens om rond te komen. Als je aan alle maatregelen houdt, kán je (bijna) geen superspreader zijn. En ik denk dat iedereen ondertussen genoeg mensen gezien heeft die overduidelijk in de superspreader categorie vallen, puur door hun gedrag. Laatst nog een mevrouw in de supermarkt die in haar hand hoestte, en vervolgens lekker alle broccoli's ging aanraken met haar vieze handen om de beste eruit te pikken. Een superspreading event in het klein. Of het zelfscankassameisje zonder mondkapje die op 30cm afstand met ouderen ging praten (anders praat het zo moeilijk 8)7 ) en daardoor een hele buts bejaarden in gevaar heeft gebracht mocht ze corona hebben. Dat soort situaties zijn de 'superspreaders'.
Misschien eens iets lezen over viral load😉. Sommige mensen hebben veel meer virusdeeltjes en verspreiden daarom veel makkelijker.

• _eLMo_
  • Niet online
Dankjewel!

Dat zijn wel een stuk meer besmettingen op werk en bij privé dan ik dacht vergeleken andere posten.

Voor het gemak:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Z1qse-Kml64LijsebjC4QL3YVs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jHHiRwRbmKiGJGszRwBKGRdq.png?f=fotoalbum_large

Veel van de maatregelen zijn symbolisch dus, het draait eigenlijk echt om thuis/werkbezoek?
Horeca is slechts 0.2%.
Gaat het dan puur om de symbolische / afschrikwekkende werking?

Ik kan me voorstellen dat je als horeca eigenaar hier niet blij mee bent.

Of is de meetwijze verre van accuraat?

• redwing
  • Laatst online: 11:30
[...]

Nee dus, het is een virus dat om wat voor reden dan ook in pieken heel actief is. Dat gaat niet eens om slechte hygiene etc. Kijk naar de sinterklaas die 45 man besmet heeft in het bejaardentehuis terwijl hij geen symptomen had. Of als ik prive kijk, mijn zoon is besmet geraakt door een vriendje op school waar hij een uurtje naast gezeten heeft. Dat vriendje heeft iedereen die bij hun in huis is geweest aangestoken. Bij ons zijn we thuis in quarantaine geweest en hebben we geen afstand tot mijn zoon gehouden (12 jaar, heeft contact nodig en ik wil daarvoor best het risico lopen), maar niemand is besmet geraakt (allemaal verschillende keren getest)
Zo simpel werkt het dus niet, in veel gevallen gebeurt er helemaal niets en soms is er iemand die zich aan alle regels houdt en toch meerdere mensen besmet.

[removed]

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-01 17:23
_eLMo_ schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:48:
Veel van de maatregelen zijn symbolisch dus
Nee

Schiet tussen de palen en je scoort!

• Soccer98
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-07-2025
MikeyMan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:45:
[...]
Kun je allemaal goede redenen vinden om niet thuis te werken; maar effect is dan dus de huidige situatie.

Voor de liefhebbers:
https://www.rijksoverheid...atie-rivm-jaap-van-dissel

de powerpoint van Jaap van Dissel van afgelopen zondag.

16 regios laten een forse stijging zien vanaf begin december zo te zien.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik ga even advocaat van de duivel spelen, want ik kan het niet vinden in de presentatie: kan het ook niet zo zijn dat de boel vanaf toevallig begin december stijgt omdat je vanaf 1 december je om bijna niks mag laten testen.

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:10
[...]

Dankjewel!

Dat zijn wel een stuk meer besmettingen op werk en bij privé dan ik dacht vergeleken andere posten.

Voor het gemak:[Afbeelding]

Veel van de maatregelen zijn symbolisch dus, het draait eigenlijk echt om thuis/werkbezoek?
Horeca is slechts 0.2%.

Horeca is natuurlijk grotendeels dicht geweest. Moeilijk om dan mensen te besmetten.
Tevens de 50% zieken thuis, als "moeder" ziek wordt op het werk en het mee neemt naar huis en daar "vader" "kind 1" en "Kind 2" besmet kan je stellen dat 25% ziek is geworden op het werk en 75% thuis. Maar de oorzaak is dan eigenlijk 100% werk.

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

[...]

En dan de hamvraag: Waarom verspreid die 10% meer virusdeeltjes? Dat is niet een of andere magische natuurlijke dispositie.
Er zijn onbekende factoren hierin.

https://www.nature.com/articles/s41598-019-38808-z

Figuur 4 laat de spreiding zien in met aan het einde van de schaal de 'superemitters' die in laboratorium omstandigheden bij het lezen van dezelfde tekst op hetzelfde volume tot 7,5 keer zoveel aerosolen produceren. En niemand weet waardoor dit komt.
the presence of asymptomatic or paucisymptomatic superspreaders would have important public health implications in the surveillance for and mitigation of infectious disease epidemics that are spread by airborne respiratory particles
(paucisymptomatic is hele lichte symptomen terwijl asymptoon helemaal niets merkt)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Soccer98 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:51:
[...]

Ik ga even advocaat van de duivel spelen, want ik kan het niet vinden in de presentatie: kan het ook niet zo zijn dat de boel vanaf toevallig begin december stijgt omdat je vanaf 1 december je om bijna niks mag laten testen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nUEuCoUTnsdS1HVhHD6Zv1yHQLs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aQ8vka39KDBNl8CfcE6Jyj9w.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iE7cV6-6DJ-k4kUUomxWSacq5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n351Af8FCTAefOhEFgiqWpNZ.png?f=fotoalbum_large

En het staat nog op een paar andere slides ook.
Ik hoop niet dat je je hebt aangemeld als vrijwilliger om BCO's te gaan doen? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XP2pQGPofx_r4XCxM-Cn1wWIFaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0V2BtBWRq9iY5RnFD01OslzK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door MikeyMan op 15-12-2020 09:55 ]

• The Legend
  • Laatst online: 11:02

The Legend

*Plop*

Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:43:
[...]

We moesten wel eerste de definitie van pandemie aanpassen, maar soit. ;)

[...]

Ik denk dat er veel minder aso's dan je denkt besmet zijn geraakt. Genoeg mensen die voorzichtig genoeg zijn geweest, maar toch zijn besmet. Nog steeds denk ik dat OV daar een grote rol in speelt. De besmettingen onder OV-personeel zijn relatief hoog (ca 15% bijna even hoog als 0-20) terwijl leraren onder de 10% zitten. Men zit in het streekvervoer toch 20-30 minuten op elkaars lip, zeker in een koude, klamme omgeving zoals tijdens het najaar.

[...]

Het idiote is dat er wekenlang over een week langere kerstvakantie gesproken is, maar dat is dit weekend veranderd in een totale lockdown.

Hier op kantoor zitten we soms maar met een handvol mensen op >600 m2. Ik vind het vooral vervelend doordat in geval van mijn dochter (7) de leerprestaties thuis nihil zijn, toch aandacht wil en ondertussen kan ik ook nog werken. Dat verplaatst vanzelf naar de avond waardoor werk/privé een soort mushy aangelegenheid wordt waarbij dagen/weekenden in elkaar overgaan. Ja ik ken ook verhalen van klasgenootjes die in een uurtje de dagtaken klaar hebben, helaas werkt zij daar niet aan mee.

Per 1 december ben ik geen winkel in geweest, voor die tijd alle verjaardagen overgeslagen, geen reisjes naar het buitenland, geen funshoppen, geen pretparken, eigenlijk helemaal niks. Weet je, we durven ook niks te plannen, want de overheid kan binnen ~4,5 uur je hele planning weer teniet doen waarna je weer een halfjaar op je geld kan wachten.

Ik ben heel benieuwd naar de getallen vanmiddag.

Op hoeveel doden zitten we eigenlijk in de tweede golf? De eerste was toch het einde van het seizoen 19/20 en nu zijn we met 20/21 bezig?
De crux zit hem uiteindelijk denk ik in of je de Jaap van Dissels en Ernst Kuipers van deze wereld (voldoende) vertrouwd. Als Ernst Kuipers zegt dat we gezien de snelle virusverspreiding geen tijd hebben om verschillende maatregelen nog afzonderlijk op hun effectiviteit te testen, en dat alle maatregelen samen nu nodig zijn om een shit storm te voorkomen, dan geloof ik dat. Dat maakt het wel makkelijker om de gevolgen van de maatregelen te accepteren denk ik.

Ik ben toch malle pietje niet!

• T7D_Sneezy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-01 20:24
De horeca was toen al dicht he.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

[...]

Nee, dat is genetisch bepaald, misschien ben je zelf wel een superspreader zonder dat je het weet.
redwing schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:48:
[...]

Kijk naar de sinterklaas die 45 man besmet heeft in het bejaardentehuis terwijl hij geen symptomen had.
En die droeg zelfs nog een mondkapje, dus je kan wel stellen dat een mondkapje vrij weinig doet.

• Fly-guy
  • Niet online
Laat maar

[ Voor 98% gewijzigd door Fly-guy op 15-12-2020 09:58 ]

• Soccer98
  • Laatst online: 02-07-2025
MikeyMan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:53:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En het staat nog op een paar andere slides ook.
Ik hoop niet dat je je hebt aangemeld als vrijwilliger om BCO's te gaan doen? :+

[Afbeelding]
Nee niet bepaald voor mij weggelegd. 8)7

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006

polthemol

Moderator General Chat
[...]

als de werkgever het niet wil doen, dan moet de overheid het voor je doen en zal men mogelijk zo actief mogelijk niet-thuiswerken zo onaantrekkelijk mogelijk maken.

Je gaat op alle maatregelen wel uitzonderingen kunnen vinden en loopholes, maar het gaat om zoveel mogelijk mensen 'te vangen' met de maatregelen. Maak je alles waterdicht, dan ga je het zo gecompliceerd maken dat mensen het niet snappen. Daarbij hebben we ook een stuk eigen verantwoordelijkheid om te nemen: oa. niet de mazen gaan zoeken ('als deze hier op bezoek komen mag dat niet volgens de regels, maar als wij nu naar daar gaan dan kan dat wel!'-acties bv.), niet grenzen oprekken enz. De paar mensen die met die regels vast komen te zitten, daar zijn wel oplossingen voor.

Ik val trouwens onder essentieel personeel en heb nergens van een uitzondering die je daarmee krijgt, gebruik gemaakt. Het beste van alles: dat heeft me werkelijk 0 moeite of discipline gekost :P

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:44
Ik heb even gekeken naar de cijfers.
Net als de vorige keren dat nieuwe maatregelen ingaan duurt het een tijdje voor je dit terug gaat zien.
Zo ging op 14-10 savonds de horeca dicht, en gingen we pas serieus dalen vanaf 2-3 november.
Als hetzelfde zich nu voordoet gaan we dus pas vanaf 3-4 januari dalen.
Maar helaas zit kerst er nog tussen. En oud/nieuw. Wat een kut timing zeg.

Ik hoop echt dat die R maar tijdelijk omhoog is gegaan door black friday en sinterklaas. En dat het meer testen enig invloed heeft.
Als dat zo is, dan kan het zijn dat we eerder dalen.

Het voordeel van deze harde lockdown is dat de R sneller onder 1 gaat, zoals in maart was dat al vrijwel direct op de eerste/tweede dag. Dat duurde in oktober ook iets langer (4-5 dagen).
En de kans zit erin dat de R lager gaat uitkomen.
Kerst en oud/nieuw blijft dan nog de meest "spannende" invloed.

kanttekening:
Kijkend naar eerste ziektedag was de piek wel iets eerder dan 2-3 november, maar door cijferachterstand zie je het dan pas later terug.
Ook daar zijn stappen gemaakt, omdat ze tegenwoordig wat sneller zijn. Dus misschien zien we het daardoor ook weer iets eerder terug.
Maar als de aantallen hoog worden dan zal die snelheid wellicht ook weer lager worden.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Conclusie zou kunnen zijn dat met de oude maatregelen en het huidige testbeleid 11% positief tot een R van 1,24.

Te hoog, dus extra maatregelen.

• Laguna

Laguna

Connaisseur

[...]

Dankjewel!

Horeca is slechts 0.2%.

Horeca is 1%, je kijkt naar de verkeerde kolom, vrijwel alle horeca is dicht dus niet zo gek dat het nu zo laag is ;)

• Señor Sjon
[...]

Dankjewel!

Horeca is slechts 0.2%.

Horeca was toen al dicht.

Paar andere snippets uit die presentatie:

De reden waarom mensen zich niet zo aan coronamaatregelen willen houden tov het voorjaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AzGsmcNJrfqhWHirDSzOSuYbqRE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ShZByYCFjTIttNhCFgL5Eexp.png?f=user_large

Blijkbaar werkt 1 op de 9 van alle Nederlanders tussen 18 en 69 in de zorg (pag 12). Dat is veel meer dan ik dacht.

Verdeling leeftijd/comorbiditeit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERM2YetHq3c11OmEho_tc8hvx3M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vQK8rPhzFtVCUaOwBIszHfev.png?f=user_large

Pagina 18: R=1.24 (1.21-1.27) >>> we gebruiken deze.
Pagina 19: R=1.07 (0,68-1,53)

Pagina 20 nog steeds de foutmarges tussen 1e en 2e golf gelijk. Dat kan je helemaal niet weten gezien het testbeleid.

Ik had gehoopt dat ze nieuwe getallen hadden, maar het gros komt uit hetzelfde weekrapport van vorige week.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Soccer98 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:51:
[...]

Van testen krijg je geen Covid-19.

En hierbij wil ik tevens even iedereen bedanken die zich dit jaar aan alle maatregelen gehoord heeft. Als jullie dat niet gedaan hadden zaten we nu in nog zwaarder weer. Dank jullie wel!

• Plenkske
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:00:

Pagina 18: R=1.24 (1.21-1.27) >>> we gebruiken deze.
Pagina 19: R=1.07 (0,68-1,53)

Pagina 20 nog steeds de foutmarges tussen 1e en 2e golf gelijk. Dat kan je helemaal niet weten gezien het testbeleid.

Ik had gehoopt dat ze nieuwe getallen hadden, maar het gros komt uit hetzelfde weekrapport van vorige week.
Het rapport waar je dit uit haalt is van 8 december ?
De werkelijke R loopt altijd flink achter. Vorige week rapporteerde ze de R van 20 november.
De R die gister genoemd werd is een schatting van ze, want ze weten die pas "zeker" over een paar weken (alle data binnen).

• immetjes
  • Laatst online: 13-01 09:01

immetjes

HIER is BERN-E

[...]

De definitie "superspreader" heeft niets met hygiëne of het volgen van maatregelen te maken, ook kuchen of niezen de mensen niet meer dan andere mensen; dat maakt ze ook zo moeilijk te ontdekken. Een meisje wat te dicht bij iemand staat is niet per definitie een superspreader.

Het blijkt dat er mensen zijn die een hoge virusload uitstoten. Er wordt onderzoek naar gedaan hoe dat komt. Het kan iets te maken hebben met de manier waarop mensen spreken,bijvoorbeeld met iets consumptie praten of slissen. Het kan met een relatief snelle ademhaling te maken hebben of de vorm van bepaalde lichaamsholten.

Gerelateerd National Geographic Artikel. Er is vast ook wel meer over te vinden.

Verwijderd

zacht schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:01:
[...]
En hierbij wil ik tevens even iedereen bedanken die zich dit jaar aan alle maatregelen gehoord heeft. Als jullie dat niet gedaan hadden zaten we nu in nog zwaarder weer. Dank jullie wel!
_O-

Wat is precies “nog zwaarder weer”, gelet op de huidige maatregelen? Een halsband om je nek die afgaat als je je huis uitgaat?

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:08

Rannasha

Does not compute.

[...]

Dankjewel!

Horeca is slechts 0.2%.

De meetwijze is verre van accuraat.

Van het overgrote gedeelte van de besmettingen wordt de herkomst niet achterhaald.

Het is veel eenvoudiger om de besmetting te traceren in privé- of werkomgevingen dan in iets als de horeca. En in deze zeer onvolledige gegevens zullen de besmettingslocaties waarbij traceren eenvoudig is veel makkelijker voorkomen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006

polthemol

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:05:
[...]

_O-

Wat is precies “nog zwaarder weer”, gelet op de huidige maatregelen? Een halsband om je nek die afgaat als je je huis uitgaat?
totale lockdown zodat je helemaal niet meer buiten mag komen? De zorg zover afgeschaald dat je alleen nog in een ziekenhuis kan komen als je over een paar uur anders dood bent ...

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

• _eLMo_
  • Niet online
[...]

_O-

Maatregelen zoals in Portugal waar je simpelweg tussen bepaalde tijden je huis niet uit mag. Of maatregelen waarbij je helemaal geen bezoek meer mag ontvangen.

En dan als laatste de grens potdicht.

Dat zou ik zwaarder vinden.

• Señor Sjon
Plenkske schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:04:
[...]

Het rapport waar je dit uit haalt is van 8 december ?
De werkelijke R loopt altijd flink achter. Vorige week rapporteerde ze de R van 20 november.
De R die gister genoemd werd is een schatting van ze, want ze weten die pas "zeker" over een paar weken (alle data binnen).
Dit komt uit de presentatie die dit weekend gegeven is. Ene zegt 26-11, de andere 27-11 als R-datum.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:21

boesOne

meuh

[...]

_O-

Bergamo taferelen.

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• zacht
  • Niet online
[...]

_O-

Overvolle ziekenhuizen waar je niet meer terecht kunt, sterftecijfers die flink hoger liggen. Om maar wat te noemen.
Er is meer op de wereld dan maatregelen waar jij 'last' van hebt.

• Señor Sjon
Uit AD liveblog over testen als je uit een oranje/rood gebied komt
Minister Hugo de Jonge wil die negatieve testverklaring ook voor Europa verplicht maken, maar daarvoor is een aanpassing van de wet nodig en kan daarom pas op zijn vroegst in het voorjaar worden ingevoerd, zo verwacht hij.
Wut? Daar had ie met andere maatregelen geen enkele moeite mee... Waarom is dit van de zomer niet klaargezet?

• Plenkske
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:09:
[...]

Dit komt uit de presentatie die dit weekend gegeven is. Ene zegt 26-11, de andere 27-11 als R-datum.
Aha, dan horen we vanmiddag dus diezelfde R. In een week van 1 naar 1,24 is flink.
Toch die black friday week die flink bijgedragen heeft 8)7

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12:57
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:09:
[...]

Volgens mij is de ene gebaseerd op de positieve meldingen en de andere op de IC-opnames. De tweede heeft ook een veel grotere marge (0.68 - 1.53) dus wat je daar precies aan hebt...

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Plenkske schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:11:
[...]

Aha, dan horen we vanmiddag dus diezelfde R. In een week van 1 naar 1,24 is flink.
Toch die black friday week die flink bijgedragen heeft 8)7
Ja en als je die andere schatting van 1,07 aanhoudt is het niet zo flink.

@Jovatov maar ook wel gebaseerd op incomplete data gezien er veel testen ontbreken in het overzicht. Ik geloof niet dat er plots fors minder getest wordt zo'n 20k per dag.

[ Voor 20% gewijzigd door Laguna op 15-12-2020 10:16 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laguna schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:14:
[...]

Maar die loopt nog 1-2 weken achter.

• Plenkske
Laguna schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:14:
[...]

Maar die heeft een grotere marge en zoals @Jovatov zegt gebaseerd op een andere berekening.
Dezelfde berekeningen vergelijken lijkt me het meest logisch in deze.

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:48

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:11:
Uit AD liveblog over testen als je uit een oranje/rood gebied komt

[...]

Wut? Daar had ie met andere maatregelen geen enkele moeite mee... Waarom is dit van de zomer niet klaargezet?
|:( 8)7

offtopic:
Voor de zoveelste keer lopen ze weer achter de feiten aan.
Ik hoor constant
"Ja dat kan wel, gaan we onderzoeken, wet aanpassen. U hoort over 4 maanden van ons"
8 weken later
"Ja willen wel X gaan doen, maar dat gaan we eerst onderzoeken en toetsen, daarna wet aanpassen. U hoort over 4 maanden van ons"

Als ze nu eens NU bedenken wat over 3 maanden MOGELIJK relevant is dan hebben ze tegen die tijd een draaiboek klaarliggen.

De 11stedentochtverening heeft ook een compleet draaiboek klaarliggen. Als het gaat vriezen, dan weten de ijsmeesters precies wat te doen. Die zeggen ook niet "Oh jongens, het vriest. Laten we eerst op zoek gaan wat ijsmeesters, een paar steden die we kunnen aandoen, oeh! een startplaats moeten we hebben".

Dit is niet de manier waarop wij hier discussiëren.

Je geeft geen enkele bron, roept van alles, maar dat is voor niemand hier te verifiëren.

[ Voor 7% gewijzigd door Ramzzz op 15-12-2020 10:30 ]

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:16
De Duitse gezondheidsminister Jens Spahn voert de druk bij de Europese medicijnautoriteit EMA op en eist dat het Pfizer-vaccin voor de kerstdagen wordt goedgekeurd voor gebruik. ,,Ons streven is een goedkeuring voor Kerstmis, zodat we nog dit jaar met vaccineren kunnen beginnen'', zegt Spahn.

De Duitser liet zondag al doorschemeren dat zijn land ongeduldig wordt. Duitsland heeft inmiddels 400 vaccinatielocaties ingericht en er staan 10.000 artsen en medisch personeel klaar om als het moet vandaag al met de massale inenting te beginnen. Het vreet aan Spahn, zegt hij, dat de VS, Canada en het Verenigd Koninkrijk al volop aan het vaccineren zijn en hij alleen de foto's heeft om naar te kijken.
Bron: AD Liveblog.

Ik ben dus duidelijk niet de enige die onrustig wordt.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Plenkske
Drardollan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:16:
[...]

Bron: AD Liveblog.

Ik ben dus duidelijk niet de enige die onrustig wordt.
Ik denk dat iedereen die het vaccin wil hem inderdaad liever vandaag dan morgen heeft.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:24
Shadow_Agent schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:16:
[...]

Ik hoor constant
"Ja dat kan wel, gaan we onderzoeken, wet aanpassen. U hoort over 4 maanden van ons"
8 weken later
"Ja willen wel X gaan doen, maar dat gaan we eerst onderzoeken en toetsen, daarna wet aanpassen. U hoort over 4 maanden van ons"

Als ze nu eens NU bedenken wat over 3 maanden MOGELIJK relevant is dan hebben ze tegen die tijd een draaiboek klaarliggen.

De 11stedentochtverening heeft ook een compleet draaiboek klaarliggen. Als het gaat vriezen, dan weten de ijsmeesters precies wat te doen. Die zeggen ook niet "Oh jongens, het vriest. Laten we eerst op zoek gaan wat ijsmeesters, een paar steden die we kunnen aandoen, oeh! een startplaats moeten we hebben".
De beste stuurlui staan aan wal. Het verbaast mij keer-op-keer hoe makkelijk iedereen het voorstelt om de keuzes te maken. Achteraf is het allemaal zo makkelijk.

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:40

StM

bazzemans schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:18:
[...]

De beste stuurlui staan aan wal. Het verbaast mij keer-op-keer hoe makkelijk iedereen het voorstelt om de keuzes te maken. Achteraf is het allemaal zo makkelijk.
Genoeg die het vooraf ook al riepen, men wil alleen niet luisteren. Het is onwil of onkunde, niks anders.

• xzaz
Shadow_Agent schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:16:
[...]

Wie is 'ze'?
Ik hoor constant
Van wie hoor je dat?
8 weken later

Ok, laten wij het hier eens doen? Wat is er over 3 maanden relevant?

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

bazzemans schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:18:
[...]

<knip>

Voorbeeld is de mondkapjesplicht. Tijdens de aankondiging dat dat over x aantal weken (weet ik niet meer precies) verplicht werd, moesten ze nog juridisch de boel dichttimmeren. Terwijl ze al maanden (na golf I zal ik maar zeggen) hadden kunnen anticiperen op het feit dat met de herfst de besmettingen weer zouden oplopen. Dus hadden ze TOEN al de basis (dus ook de juridische kant) kunnen afvangen. Dan had men bij de persco kunnen zeggen: vanaf volgende week verplicht. Maar nee, tijdens de gehele zomervakantie was iedereen op vakantie blijkbaar, want er moest nog van alles worden gedaan op moment X

Dit is niet de manier waarop wij hier discussiëren.

[ Voor 4% gewijzigd door Ramzzz op 15-12-2020 10:28 ]

• giantgiantus
StM schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:21:
[...]

Genoeg die het vooraf ook al riepen, men wil alleen niet luisteren. Het is onwil of onkunde, niks anders.
Of een andere keuze. Soms hebben mensen gewoon een andere mening en nemen ze meer belangen mee dan sommigen anderen.

• xzaz
Shadow_Agent schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:22:
[...]

<knip>

Voorbeeld is de mondkapjesplicht. Tijdens de aankondiging dat dat over x aantal weken (weet ik niet meer precies) verplicht werd, moesten ze nog juridisch de boel dichttimmeren. Terwijl ze al maanden (na golf I zal ik maar zeggen) hadden kunnen anticiperen op het feit dat met de herfst de besmettingen weer zouden oplopen. Dus hadden ze TOEN al de basis (dus ook de juridische kant) kunnen afvangen. Dan had men bij de persco kunnen zeggen: vanaf volgende week verplicht. Maar nee, tijdens de gehele zomervakantie was iedereen op vakantie blijkbaar, want er moest nog van alles worden gedaan op moment X
Ik denk dat je niet helemaal snapt hoe het werkt.

[ Voor 1% gewijzigd door Ramzzz op 15-12-2020 10:31 ]

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

xzaz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:23:
[...]

Ik denk dat je niet helemaal snapt hoe het werkt.
want? Het is toch vreemd dat wanneer er iets wordt aangekondigd (wat al maanden in de media door diverse experts werd geroepen) men nog allerlei details niet rond heeft waardoor het nog maanden duurt voordat het echt effectief is?

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:51

WhySoSerious

Be the change.

<knip>

Het is hier niet de HK.

[ Voor 94% gewijzigd door Ramzzz op 15-12-2020 10:32 ]

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:11:
Vermoedelijk omdat het veel juridisch werk is. Er zijn allerlei verdragen en wetgeving die hij buitenspel moet zetten, dat is niet makkelijk. Anders had hij het wel gedaan.

Sowieso kan dat weigeren aan de poort een dingetje worden. Als ingezetene van Nederland die terugkeert heb je het 'right of abode' zoals dat heet in internationale wetgeving. Je mag dus niet geweigerd worden tot je eigen land. Ik zie daar eigenlijk geen mogelijkheid hoe De Jonge er omheen kan komen zonder enorme schendingen van internationaal recht en diverse mensenrechten en VN verdragen.

• xzaz
Shadow_Agent schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:27:
[...]

want? Het is toch vreemd dat wanneer er iets wordt aangekondigd (wat al maanden in de media door diverse experts werd geroepen) men nog allerlei details niet rond heeft waardoor het nog maanden duurt voordat het echt effectief is?
Heb je enig idee hoe zoiets te werk gaat? Gewoon, een serieuze vraag? Ps: voor wetten kijk ik altijd gelijk op de website van de eerste kamer: https://www.eerstekamer.n...ijdelijke_wet_maatregelen

[ Voor 14% gewijzigd door xzaz op 15-12-2020 10:31 ]

• IJzerlijm
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

xzaz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:30:
[...]

Heb je enig idee hoe zoiets te werk gaat? Gewoon, een serieuze vraag?
Ik zou graag meer willen weten wat er in die weken is gebeurd tussen de momenten dat er iets met de 'Noodwet' gedaan werd. Tussen 30 Juni en 19 Augustus bijvoorbeeld.

https://www.eerstekamer.n...verzamelspoedwet_covid_19

• xzaz
IJzerlijm schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:32:
[...]

Ik zou graag meer willen weten wat er in die weken is gebeurd tussen de momenten dat er iets met de 'Noodwet' gedaan werd. Tussen 30 Juni en 19 Augustus bijvoorbeeld.

https://www.eerstekamer.n...verzamelspoedwet_covid_19
https://zoek.officielebek...enaam==%22Kamerstuk%22)))

Probeer je vraag ook eens om te stellen om je zelf scherp te houden: waarom worden wetten die door de tweede kamer worden ingediend niet de volgende dag van kracht?

[ Voor 11% gewijzigd door xzaz op 15-12-2020 10:34 ]

Verwijderd

Weet iemand of de grens met België gesloten wordt? Ik heb bijna al m'n kerstcadeaus compleet, maar moet er nog één. Dan zou ik die in België even kunnen ophalen. (niet uitgebreid winkelen!)

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:22

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:28:
[...]

Vermoedelijk omdat het veel juridisch werk is. Er zijn allerlei verdragen en wetgeving die hij buitenspel moet zetten, dat is niet makkelijk. Anders had hij het wel gedaan.

Sowieso kan dat weigeren aan de poort een dingetje worden. Als ingezetene van Nederland die terugkeert heb je het 'right of abode' zoals dat heet in internationale wetgeving. Je mag dus niet geweigerd worden tot je eigen land. Ik zie daar eigenlijk geen mogelijkheid hoe De Jonge er omheen kan komen zonder enorme schendingen van internationaal recht en diverse mensenrechten en VN verdragen.
Hoe is dat in andere landen geregeld dan?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• StM

StM

giantgiantus schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:23:
[...]

Of een andere keuze. Soms hebben mensen gewoon een andere mening en nemen ze meer belangen mee dan sommigen anderen.
Dat ontslaat je niet van de plicht om het uit te (laten) werken voor het geval dat het wel nodig is. En wil je dat niet is het hoog tijd voor een ander op jouw plek.

Die wetswijziging (net als een zootje andere) had van de zomer op de achtergrond al voorbereid moeten zijn zodat hij vandaag naar de kamer gestuurd had kunnen worden voor spoedbehandeling. En dan duurt het nog lang zat voordat het een hamerstuk is.

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:55

St@m

@ Your Service

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:34:
Weet iemand of de grens met België gesloten wordt? Ik heb bijna al m'n kerstcadeaus compleet, maar moet er nog één. Dan zou ik die in België even kunnen ophalen. (niet uitgebreid winkelen!)
Je kan voorlopig gewoon lekker shoppen in België, Duitsland kan vandaag ook nog gewoon.

Wij gaan zaterdag met 6 man naar Brugge, gewoon gezellig.. :P Da's niet waar.

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• Shadow_Agent

Shadow_Agent

Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:34:
Ik zou het je niet kunnen zeggen. Maar dit is wel tekenend voor velen die afgelopen weken in de winkelstraten te vinden waren natuurlijk. Even snel een boodschap doen want [insert reden].

Is dat kerstcadeau nu echt zo belangrijk dat je de grens over moet om in België een kerstcadeau te kopen terwijl je (blijkbaar) al kado's hebt min of meer compleet bent?

• xzaz
Stoney3K schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:35:
[...]

Verschillend in de meeste Europese landen op ongeveer de zelfde manier. In Noord Korea gaat het snel weet ik. In de VS kan een discreet worden afgekondigd.

Een decreet kan ook zoals Trump ze tekenende. Wikipedia: Decreet (staatsrecht)

edit: we dwalen af naar staadskunde.

[ Voor 4% gewijzigd door xzaz op 15-12-2020 10:41 ]

• Señor Sjon
Plenkske schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:16:
[...]

Maar die heeft een grotere marge en zoals @Jovatov zegt gebaseerd op een andere berekening.
Dezelfde berekeningen vergelijken lijkt me het meest logisch in deze.
En om het helemaal makkelijk te maken is de berekening van R tussendoor ook nog weleens gewijzigd. :X

Verwijderd

St@m schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:37:
[...]

Je kan voorlopig gewoon lekker shoppen in België, Duitsland kan vandaag ook nog gewoon.

Wij gaan zaterdag met 6 man naar Brugge, gewoon gezellig.. :P Da's niet waar.
Lekker shoppen zal ik niet gaan doen :P
Hooguit naar de betreffende winkel, pakken wat ik nodig heb en naar huis.

• Plenkske
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:40:
[...]

Lekker shoppen zal ik niet gaan doen :P
Hooguit naar de betreffende winkel, pakken wat ik nodig heb en naar huis.
Ik neem aan dat je al naar het product online hebt gezocht ?

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Stoney3K schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:35:
Duitsland wilde ook een negatieve test eisen en als straf enorme boetes en zelfs gevangenisstraffen. Ze hebben ook e.e.a. geregeld, maar ze gebruiken het niet. Mogelijk om te voorkomen dat de regeling voor de Duitse rechter komt. Maar weinig landen zijn echt dicht. Nieuw-Zeeland is ook nog open voor ingezetene die terugkeren, die groep mag nog altijd binnenkomen en zij hebben nu een best restrictief beleid.

De grenzen sluiten is een illusie in de moderne wereld, zeker binnen Europa is het niet te doen om alle toegangswegen af te sluiten.

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:24
StM schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:37:
[...]

Dat ontslaat je niet van de plicht om het uit te (laten) werken voor het geval dat het wel nodig is. En wil je dat niet is het hoog tijd voor een ander op jouw plek.

Die wetswijziging (net als een zootje andere) had van de zomer op de achtergrond al voorbereid moeten zijn zodat hij vandaag naar de kamer gestuurd had kunnen worden voor spoedbehandeling. En dan duurt het nog lang zat voordat het een hamerstuk is.
Dit geeft dus precies aan dat je weinig benul hebt van hoe dat in zijn werk gaat, binnen ons systeem. Er zijn een oneindig aantal omstandigheden waar je dan rekening mee moet houden en waarvoor je dan de plicht zou hebben om het uit te (laten) werken voor het geval het nodig is. Resultaat: een wet die de absolute macht geeft aan de regering, een minister of wat dan ook om snel te kunnen handelen. Ik hoop dat je door dit te lezen dan al wel aanvoelt dat we ons dan richting een systeem gaan bewegen waar wij niet naartoe willen. Gelukkig is er nog voldoende politieke tegenwicht om dat te voorkomen. Inderdaad ook met het gevolg dat we niet (altijd) snel genoeg kunnen handelen en voor bepaalde acties achter de feiten aanlopen.

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

CMD-Snake schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:42:
[...]

Duitsland wilde ook een negatieve test eisen en als straf enorme boetes en zelfs gevangenisstraffen. Ze hebben ook e.e.a. geregeld, maar ze gebruiken het niet. Mogelijk om te voorkomen dat de regeling voor de Duitse rechter komt. Maar weinig landen zijn echt dicht. Nieuw-Zeeland is ook nog open voor ingezetene die terugkeren, die groep mag nog altijd binnenkomen en zij hebben nu een best restrictief beleid.

De grenzen sluiten is een illusie in de moderne wereld, zeker binnen Europa is het niet te doen om alle toegangswegen af te sluiten.
De grenzen sluiten in NL is sowieso nogal onzinnig op dit moment. NL doet het slechter dan de buurlanden, dus het zou eerder andersom zijn: De buurlanden die NLers niet meer binnen willen laten.

Het heeft pas nut om de grenzen op slot te doen als je in een situatie komt zoals Nieuw Zeeland, waar je het virus (bijna) hebt uitgeroeid en je dat zo wil houden. Zolang de boel intern nog niet onder controle is, is het verspilde moeite om je druk te maken over mensen die de grens over gaan. Een focus op het terugdringen van mobiliteit is veel effectiever.

• xzaz
Dat 'slechter' dan andere landen op basis van wat? Ik bedoel, België, Duitsland en Nederland hebben gewoon demografisch en geografisch een probleem.

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Zolang er verschil is tussen beleid in buurlanden is het sluiten van de grens een must. Ongeacht wie het het beste zou doen. Je krijgt anders juist extra grensverkeer en dat is nou net wat je niet wil.

alles kan off-topic

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

xzaz schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:48:
[...]

Dat 'slechter' dan andere landen op basis van wat? Ik bedoel, België, Duitsland en Nederland hebben gewoon demografisch en geografisch een probleem.
Besmettingen per inwoner. Zie ook deze grafiek.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:09:
Zo. Dan kunnen die terroristische boeren nu weer distributiecentra gaan blokkeren. Dat in combinatie met hamsterende leeghoofden is het percentage recept voor chaos.
Denk dat ik zo maar wat WC papier ga inslaan, want wij houden nooit een voorraadje aan. En ik zie het al weer gebeuren dat het straks leeg is...
MikeyMan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:13:
@BlakHawk ik stel voor dat je je frustratie richt op de werkgevers die perse mensen op locatie willen hebben en de werknemers die terwijl het kan toch niet thuis werken. En iedereen die de afgelopen maanden op vakantie moest, feesten georganiseerd heeft, geen afstand gehouden heeft, met het hele gezin is wezen winkelen of anderszins gedaan heeft alsof er niks aan de hand is.

Of aan een redteam of de media dat van de scholen de nieuwe mondkapjes heeft gemaakt. Of Maurice de hond met z'n 'buiten raak je niet besmet'.

We krijgen wat we verdienen.
Joh ik werk al sinds maart uitsluitend thuis... Ik ben nog niet op werk geweest sindsdien.
Ik word hier heel individualistisch van.
Weg met het collectief, zelfde met pensioenen. Iedereen een eigen pot, niets met het collectief.
Verwijderd schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:21:
Ik hou m'n hart wel vast voor de jongeren die straks alle kosten moeten terugbetalen. We hebben al vrij zuinige jaren achter de rug, dus dat leven wordt nog soberder. Plus dat je als Nederlander ook nog eens de zuid Europese landen moet steunen.

Wellicht kost ons het kapot bezuinigen van de zorg nu meer dan het ons ooit heeft bespaard.
Dat wordt een drama, zo veel bedden hadden wij overigens ook weer niet.
Zonder bezuinigingen hadden de zorgpremies veel hoger geweest, dat hadden we ook niet gewild...
matthijst schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:37:
[...]

Misschien is het wel gewoon een effectief virusje :)
Beetje vermoeiend dat gedram over "aso's", verbroedert dat ofzo. "Wij zijn goed, maar de rest is fout".

Tuurlijk, die fluitende mafketels zijn inderdaad aso's. Maar om nou elke 3 posts te moeten lezen dat het aan "de aso's" ligt wordt wel vrij suf. Ook lekker kortzichtig en makkelijk (want het ligt aan de aso's, dus dan ligt het in ieder geval niet aan jezelf).
Volgens mij heeft niemand hier 24/7 binnen gezeten (supermarkt, boodschappen, tanken iig), kids gingen nog gewoon naar school. Sommigen gaan dagelijks naar de zaak of klanten. Maar hey: het ligt aan de aso's 8)7
Helemaal mee eens, ik heb van de zomer een onderzoek gelezen over de effectiviteit van Covid-19 en de invloed van pollen op die effectiviteit.
Als dat onderzoek een beetje klopte gaan we pas in het voorjaar verbetering zien, wanneer de pollen toenemen, omdat ons afweersysteem wordt aangewakkeerd door die pollen. Specifiek iets met luchtwegen dacht ik.

Ik kan het nu even niet vinden helaas.

Maar dat ziou betekenen dat we vanaf mei ergens een miraculeuze daling gaan zien in het aantal besmettingen. ;)
MikeyMan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:46:
@Jovatov hoewel je op zich een punt hebt, krijgt dat virus alleen een kans om zich te verspreiden doordat mensen bij elkaar komen. Zonder mensen geen virus.

Ben ook met je eens dat de frustratie geen oplossing is. Maar tegelijkertijd is het voor mij (ik neem dan aan dat je mijn berichten van de laatste tijd bedoelt?) Inmiddels op. Als iedereen zich de afgelopen maanden zo had gedragen als wij hier thuis had er geen winkel dicht gehoeven. Scholen ook niet. En misschien hadden er ook wel restaurants open gekund, who knows.

Maar mijn gevoel is dus inmiddels dat ik van 'de samenleving' stank voor dank krijg voor mijn offers. Offers die ik niet voor mezelf heb gemaakt maar voor diezelfde 'samenleving'. Daar is de afgelopen weken bij mij echt iets geknakt.

Overigens naast de groepen die ik in mijn vorige post noemde helpen de wappies, ontkenners en zogenaamd kritische nono's uiteraard ook niet mee.
Helemaal mee eens!
Bij mij is er ook iets geknakt gisteren. Dochter van 6 met tranen uit school gehaald, omdat ze haar vriendinnen niet meer ziet. Overigens werkt thuiswerken bij haar totaal niet. Ik moet er naast blijven zitten.

Ik ben letterlijk sinds maart niet meer op werkt geweest.

Dan hoor ik mijn zwager: Goed dat de scholen eindelijk dicht zijn. Terwijl hij afgelopen maanden naar de Bioscoop ging, naar de Sauna (want het was er zo rustig dat je daar geen besmetting kunt oplopen) en als ik zeg, spreek je dan ook niet met e ouders af met kerst (risico groep), dan is de wereld te klein.

Ze zoeken het allemaal maar uit met die maatregelen. Ik ben er klaar mee.
link0007 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 08:55:
[...]

Je brengt het nu als een of ander sinister propagandacomplot. Maar het is toch terecht en vanzelfsprekend dat de taak van de media óók is om helder te maken aan de burger wat er aan de hand is in de ziekenhuizen?

De media is er niet om alleen maar stug alles te betwisten en 'tegengeluid' te geven, maar juist ook om inzicht te geven in de situatie.
Kijk, natuurlijk is het vervelend dat het onderwijs en zorg hoge druk kennen. Maar is baanzekerheid dan niets waard? Hadden ze liever in de retail of horeca gewerkt in deze tijden? Met het risico op baanverlies?
Vlassie1980 schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:03:
[...]

Hier hetzelfde verhaal: 3 kinderen van 3, 6 en 11.

Met hangen en wurgen thuiswerken en leren op afstand in het voorjaar doorstaan en nu staan we weer voor een soortgelijke uitdaging. We hebben ons altijd aan de maatregelen gehouden, basisschool ging de laatste tijd uitstekend. Mijn dochter zit in groep 8 en we moeten binnenkort voor haar een nieuwe school gaan kiezen. Er stond al een afspraak voor volgende maand voor een open dag waarbij een aantal leerlingen een kijkje mochten nemen. Dat gaat nu dus waarschijnlijk niet door, net als de Cito toets die een grote invloed heeft op het advies.

Mijn dank aan de mensen die de drang naar kantoor niet konden weerstaan, de werkgevers die hun personeel naar kantoor bleven sleuren ondanks dat er prima thuisgewerkt kan worden en uiteraard de black friday shoppers met hun aankoopdrang. Jullie worden allemaal van harte bedankt.
De buurvrouw hier moest van haar werkgever naar werk komen, omdat het weer mocht na maart.
Had dit soort bedrijven met een soort kliklijn aangepakt, maar niet iedereen nu...
TrailBlazer schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:07:
[...]

Als dat zo was hadden we deze lockdown niet gehad.
Dat kun je natuurlijk nooit zo stellen.
Wat als blijkt dat met 2 mensen samen komen met de kerst en oud en nieuw al voor een piek in het aantal besmettingen gaat zorgen? Wat als dat al een piek over 6 weken gaat inhouden?

Dan is het dus nodig om helemaal niet meer af te spreken met anderen, geen opa's en oma's, geen vrienden. Niets...

Misschien is het wel een heel besmettelijk virus, misschien is de supermarkt nu al een grote besmetingsbron...

Er is nog veel te weinig bekend om dergelijk conclusies te trekken.
Stoney3K schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:11:
[...]

En de verkopers bij de Mediamarkt en de H&M worden gewoon ontslagen, want halfjaarcontract of uitzendkracht.

De WW pot zal het komende jaar aardig opdrogen.
Dat denk ik ook ja...
Dit gaat een gigantische aanslag op de sociale zekerheid worden.
Laguna schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 09:20:
[...]

Toch zit je met effecten die nog veel erger zijn dan de Covid besmettingen.
Dit gaat voor de kinderen nog lang doorwerken.

Daarnaast kunnen er ook andere oorzaken zijn. Bijvoorbeeld dat het virus op dit moment gigantisch effectief is en veel besmettelijker dan de griep.

Misschien stomme vraag.
Is er een manier om (onnatuurlijk) pollen in de lucht aan te brengen?

https://www.medrxiv.org/c...101/2020.06.05.20123133v5

Als je dat in winkels kunstmatig zou kunnen doen, kun je op die manier het aantal besmettingen beperken.

Misschien zeg ik iets heel doms, maar goed.

Youtube: DashcamNL

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:27

TheVMaster

Moderator WOS
ed1703 schreef op Tuesday 15 December 2020 @ 07:02:
[...]

Die defecte servers in Middenmeer hebben natuurlijk wieltjes en robots trekken de kabels eruit en kunnen ook nog de voeding verwisselen. Ze zijn goed bezig bij Boston Analytics.
Eh...dat valt natuurlijk ook onder IT, my bad :+

• xzaz
Rannasha schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:53:
[...]

Besmettingen per inwoner. Zie ook deze grafiek.
Ja precies, kijk je naar de doden per 1mil is het weer anders. Je kan dus niet stellen dat 'we het slechter doen
. Ook niet 'dat we het beter doen'. Wel op basis van die ene parameter.

• StM

StM

bazzemans schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 10:43:
[...]

Dit geeft dus precies aan dat je weinig benul hebt van hoe dat in zijn werk gaat, binnen ons systeem. Er zijn een oneindig aantal omstandigheden waar je dan rekening mee moet houden en waarvoor je dan de plicht zou hebben om het uit te (laten) werken voor het geval het nodig is. Resultaat: een wet die de absolute macht geeft aan de regering, een minister of wat dan ook om snel te kunnen handelen. Ik hoop dat je door dit te lezen dan al wel aanvoelt dat we ons dan richting een systeem gaan bewegen waar wij niet naartoe willen. Gelukkig is er nog voldoende politieke tegenwicht om dat te voorkomen. Inderdaad ook met het gevolg dat we niet (altijd) snel genoeg kunnen handelen en voor bepaalde acties achter de feiten aanlopen.
Ik zeg voorbereiden, niet indienen. Ik heb idd geen ervaring met het process, al volg ik het wel redelijk op de voet met bovengemiddelde interesse. En wat ik er van mee krijg worden er genoeg dingen voorbereid (de verhoren van de toeslagen affaire waren heel interessant om te zien wat er allemaal op de achtergrond gebeurd) die nooit de kamer halen. Maar ik zie met de Corona crisis bar weinig voorbereiding voor de dingen die ze (electoraal?) minder goed uitkomen of voor scenarios waarbij ze vooral lijken te hopen dat ze niet voorkomen.

En ik zou niet weten waarom dit ook naar iets zou veranderen aan de macht van de regering. Het regeren per noodverordening was (is?) wat dat betreft vele malen zorgelijker. Het blijft aan de kamer om het voorbereide voorstel te beoordelen, aan te passen, verbeteren, etc. Maar dan is er tenminste iets om dat process in gang te zetten. Maar juist omdat dat er steeds niet is, krijg je dat ze per noodverordening gaan regeren, of nog veel erger, de noodtoestand uitroepen. Dan zet je pas de kamer buiten spel en krijgt de regering buitensporig veel macht.

Het gaat mij om dat gebrek aan voorbereiding elke keer. Elke keer lijken ze zich compleet te laten verrassen. Ofwel omdat ze het echt niet aan zien komen en dus incompetentie ofwel omdat het onwil is. Met name Hugo verdenk ik er ernstig van dat de meeste van zijn keuzes van het afgelopen jaar electoraal gedreven zijn.

Tenzij je dit eigenlijk allemaal wel goed uitkomt dat je niet langs de kamer hoeft met je voorstel. Noodverordeningen werken eigenlijk best wel lekker voor de regering ;)

Verwijderd

aliberto schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 00:56:
Ik heb 2 weken terug een nieuwe wasmachine, droger, inductiekookplaat, koelkast met vriesvak besteld en volledig betaald a €3900. Echter doordat bij Miele er geen voorraad was werd de levertijd ongeveer 3 weken. Nu knijp ik hem een beetje met de lockdown van 5 a 6 weken.

Nu resteren mij de volgende vragen:
  • Witgoed winkels mogen deze nu wel of niet open zijn?
  • Indien het antwoord nee is, de winkel valt onder E.P. ketens. Moet ik dan mijn verhaal doen bij E.P. Nederland in plaats van E.P. Middelburg?
  • Er is nog geen bezorgdatum afgesproken. Mag E.P. überhaupt wel tijdens de lockdown bij mij bezorgen?
Laat het in angst zitten al een goede les zijn... betaal zulke bedragen nooit voorruit aan. (altijd achteraf of met creditcard). Na Mega-pool, It's, ..., verbaasd het me nog steeds dat mensen zulke bedragen voorruit betalen. Hopelijk is het echt een voorraad probleem, en niet weigeren van levering door openstaande schulden. (Gelukkig komt de belastingdienst pas in april langs.. dan zou ik nog iets meer oppassen met aanbetalingen)

• zacht
  • Niet online
De grootste banketbakker van Nederland blijft open:

https://www.destentor.nl/...-en-babyspullen~a83c631c/

En ik las gisteren ook iets over drogisterijen, is het Kruidvat etc ook open?

• maubaan
  • Laatst online: 13:11
veel mensen geven aan dat de bouwmarkt niet essentieel is, toch vindt ik van wel.
Als er wat kapot gaat in jou huis cq een leiding een kraan of een slot op je deur. voor je eigen veiligheid en die van andere vindt ik dat je hier altijd voor naar een bouwmarkt moet kunnen

Bijvoorbeeld een stopcontact wat kortsluiting maakt wat je moet vervangen een leiding die geknapt is of een thermostaat kraan die lekt, dan wil je snel iets kunnen halen en niet zoals het nu is 5 dagen wachten op je bestelling online.

i know alles kan je online bestellen maar probeer nu maar eens iets te kopen bij een online bouwmarkt/amazon en het de volgende dag of die zelfde dag nog in huis te hebben

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

• Intrepidity
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 24-06-2024
maubaan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:01:
veel mensen geven aan dat de bouwmarkt niet essentieel is, toch vindt ik van wel.
Als er wat kapot gaat in jou huis cq een leiding een kraan of een slot op je deur. voor je eigen veiligheid en die van andere vindt ik dat je hier altijd voor naar een bouwmarkt moet kunnen

Bijvoorbeeld een stopcontact wat kortsluiting maakt wat je moet vervangen een leiding die geknapt is of een thermostaat kraan die lekt, dan wil je snel iets kunnen halen en niet zoals het nu is 5 dagen wachten op je bestelling online.

i know alles kan je online bestellen maar probeer nu maar eens iets te kopen bij een online bouwmarkt/amazon en het de volgende dag of die zelfde dag nog in huis te hebben
Wat vziw nog gewoon toegestaan is is het online je bestelling aanmaken om het in de winkel op te halen. Of bouwmarkten daarvoor in de praktijk openblijven is een andere vraag.

• Señor Sjon
maubaan schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:01:

Ik heb jaren bij een bouwmarkt gewerkt en je moest eens weten hoe vaak dit voorkwam om 17.15 zaterdagmiddag terwijl wij op de kassasluiting aan het wachten waren... ;)

Bensimpel

Positieve meneer

zacht schreef op dinsdag 15 december 2020 @ 11:00:
De grootste banketbakker van Nederland blijft open:

https://www.destentor.nl/...-en-babyspullen~a83c631c/

En ik las gisteren ook iets over drogisterijen, is het Kruidvat etc ook open?
Dat lijkt mij echt een giga klus om alle winkels voor te bereiden, baby kleding kan ik mij nog wel voorstellen dat het essentieel is, en natuurlijk de andere winkels wat ontlasten. Goed dat ze open blijven.

😆 - Denk ook eens om ;)

Pagina: 1 ... 149 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins