Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.596 views

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Het blijft een IK IK IK discussie, maar dan voor groepen, zoals jongeren, niet-risico groepen, middenstanders etc...

Sorry hoor, maar waar gaat deze discussie nou weer over? Als samen, ha , leving moet je gezamenlijk schipperen, geven, nemen en waar het niet kan, met goeie redenen, daar rekening mee houden. Iemand uit de risicogroep kan je niet even buitensluiten in je SAMENleving. En daarbij, al eeuwen betaald de opvolgende generatie voor herstel, waarom zou dat nu ineens anders zijn.... ?

Ik zie hier nu alweer de discussie dat mensen die, er veelal niet om gevraagd hebben, maar meer moeten gaan betalen.... kom op zeg, denk eens na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-09 08:56
Jovatov schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:18:
[...]

Experimenten met feestjes? Hoe zie je dat precies voor je?
organiseer een feest in een café of club, zoals je dat ook in februari gedaan zou hebben. Alle deelnemers hebben uiteraard geen klachten, registreren zich, en zijn in de 2 weken na het feest extra alert op lichte klachten, en gaan even niet op bezoek bij opa en oma. Nu zult u misschien zeggen dat het naïef is om te denken dat men dit ook echt gaat doen, maar ik geloof dat mensen hiertoe bereid zijn als je ze iets teruggeeft, in de vorm van een ouderwets avondje uit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 18:35

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Vanmorgen even over de markt gelopen. Bij het begin van de markt een bord waarbij de regel van een mondkapje wordt genoemd. Als ik dan 80% van de bejaarden zonder mondkapje zie word ik daar echt boos om. Ik denk ook niet dat ze veel doen maar je kan in ieder geval doen alsof jij ook iets doet om niet op de IC te belanden. Ik maak ook voor jou dat offer dat ik al 6 maanden aan de keukentafel zit te werken.

Prima als je dood wil maar weiger dan wel dat IC bed als je het toch krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:49

ultimateharry

Team Slayer:-)

Mr.Joker schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:19:
[...]

Ik vond Jort Kelder laatst wel een interessant punt hebben (zijn podcast)

Als we de lasten samen moeten dragen als maatschappij en solidair moeten zijn met de risicogroepen, dan vind ik ook dat je moet kunnen praten over wat de risicogroepen kunnen bijdragen als dit over is.

De jongere klasse mist:

Sociale interactie
Entertainment
Raken nu massaal hun baan kwijt (0 uren contract en flexwerkers)
Fysiek onderwijs (kwalitatief minder en diploma's worden bijna gratis weggegeven :9 )
Dragen hoge staatsschuld na betreden arbeidsmarkt
Waarschijnlijk geen baan of een stuk moeilijker
etc.

Ook dragen de de niet-risico groepen natuurlijk een groot deel van de huidige pensioenen (en ik denk dat ze daar alleen maar meer aan gaan bijdragen door kortingen op de uitkeringen)
Ook krijgen de ouderen nog rustig hun AOW-tje. (waarschijnlijk gaan belastingen omhoog die de werkenden/niet risico groepen gaan dragen...)

Vind het wel een interessant hersenspinsel om dan die risicogroepen meer te laten betalen als dit over is. Hoe je dit kan vormgeven, idk.

Solidariteit moet van 2 kanten komen though.
Tja, eigenlijk altijd een beetje het zelfde met de "hersenspinsels" van Jort Kelder.
Als je een stap verder denkt (praktisch, hoe uit te voeren) dan zie je dat het heel lastig is.
En dan stap ik al over het concept van "betaalde solidariteit" heen.

Bijvoorbeeld: welke jongeren komen in aanmerking voor wat voor compensatie?
Welke worden uitgesloten omdat ze al gebruik maken van bestaande regelingen?

Wie van de kwetsbaren gaan de solidariteits-belasting betalen? Iedereen boven de 70? Ook die net met een minimaal AOW'tje rondkomen? Of die met een dun pensioen welke al meer dan 10 jaar niet geindexeerd is en vanaf volgens jaar gekort gaat worden?
En mensen met een nier-ziekte? Die ook? Dus ook jongeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:20

De Nelis

en anders maar niet...

Agent47 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:28:
[...]
Mijn vriendin moest van haar werk haarzelf in de gaten houden qua klachten maar wel gewoon blijven komen zolang ze geen klachten had.
Dit is ook wat de RIVM zegt, houd je klachten in de gaten de komende dagen.

time is infinite, but each week is ten hours short..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

TrailBlazer schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:30:
Vanmorgen even over de markt gelopen. Bij het begin van de markt een bord waarbij de regel van een mondkapje wordt genoemd. Als ik dan 80% van de bejaarden zonder mondkapje zie word ik daar echt boos om. Ik denk ook niet dat ze veel doen maar je kan in ieder geval doen alsof jij ook iets doet om niet op de IC te belanden. Ik maak ook voor jou dat offer dat ik al 6 maanden aan de keukentafel zit te werken.

Prima als je dood wil maar weiger dan wel dat IC bed als je het toch krijgt.
De mensen lezen het bord niet waarschijnlijk en er loopt ook geen handhaver rond lijkt me. Dat is het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
Vorkie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:29:
Het blijft een IK IK IK discussie, maar dan voor groepen, zoals jongeren, niet-risico groepen, middenstanders etc...

Sorry hoor, maar waar gaat deze discussie nou weer over? Als samen, ha , leving moet je gezamenlijk schipperen, geven, nemen en waar het niet kan, met goeie redenen, daar rekening mee houden. Iemand uit de risicogroep kan je niet even buitensluiten in je SAMENleving. En daarbij, al eeuwen betaald de opvolgende generatie voor herstel, waarom zou dat nu ineens anders zijn.... ?

Ik zie hier nu alweer de discussie dat mensen die, er veelal niet om gevraagd hebben, maar meer moeten gaan betalen.... kom op zeg, denk eens na.
Omdat we buiten oorlogen en de pest nog nooit iets op deze manier gedaan hebben? Ook is het economische model met LEAN en JIT veel minder bestand tegen dit soort situaties.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ongeveer de helft (misschien wel meer dan de helft) van de mensen met Covid in ziekenhuizen is onder de 70 als ik zo de tabellen even snel doorkijk. Wat is je voorstel @Señor Sjon , alles boven de 70 niet meer opnemen om de zorg te ontlasten? Of alles boven de pensioenleeftijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 21:20
ultimateharry schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:31:
[...]

Tja, eigenlijk altijd een beetje het zelfde met de "hersenspinsels" van Jort Kelder.
Als je een stap verder denkt (praktisch, hoe uit te voeren) dan zie je dat het heel lastig is.
En dan stap ik al over het concept van "betaalde solidariteit" heen.

Bijvoorbeeld: welke jongeren komen in aanmerking voor wat voor compensatie?
Welke worden uitgesloten omdat ze al gebruik maken van bestaande regelingen?

Wie van de kwetsbaren gaan de solidariteits-belasting betalen? Iedereen boven de 70? Ook die net met een minimaal AOW'tje rondkomen? Of die met een dun pensioen welke al meer dan 10 jaar niet geindexeerd is en vanaf volgens jaar gekort gaat worden?
En mensen met een nier-ziekte? Die ook? Dus ook jongeren?
Het is iets om over na te denken, ik zeg niet of het per definitie praktisch onhaalbaar of haalbaar is, maar je bent het wel met mij eens dat solidariteit van 2 kanten moet komen? Als er een ouder stel is die een dik eigen vermogen heeft (welke liquide is), waarom hen niet extra laten betalen? Of gaan we alle lasten schuiven op de jongeren die hier eigenlijk nagenoeg geen klachten aan overhouden?

Je kan de extra belastingen gebruiken om bijvoorbeeld in de arbeidsmarkt te pompen, huizenmarkt, lagere belasting voor starters op inkomen etc. etc. (ik neem aan dat bijvoorbeeld de salarissen ook weer dalen met een veel grotere vraag dan aanbod op de arbeidsmarkt)

Ik noem maar wat voorbeelden, maar momenteel is het natuurlijk:

De jongeren / gezonde werkende klasse dragen alle lasten, gewoon jullie bek houden en accepteren hoe het is.

Truus en Peter zitten lekker warm in een dik huisje (Oke, niet elk ouder stel heeft een dik huis) te genieten waar ze rustig hun AOW en (door de werkende klasse) betaalde pensioen elke maand ontvangt.

Ik vind daar wel een vorm van oneerlijkheid in en ja, het leven kan wel eens oneerlijk zijn, maar dat betekent niet dat we niet kunnen kijken naar hoe we deze oneerlijkheid kunnen verkleinen.

sterke schouders moeten de zwaarste lasten dragen en als jongeren net van de studie af komen met 30k schuld en ouderen die een vermogen van 90k hebben lijkt me dat in deze situatie best oneerlijk.

Maar nogmaals, het is een discussiepunt, praktisch gezien zullen er best wel wat haken en ogen aan zitten, maar ik ben er wel voor dat iedereen dit gelijkmatig gaat voelen, al helemaal als de groep die er fysiek vrij weinig van voelt op dit moment alle lasten gaat dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:31
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:10:
[...]

Nu zijn we bezig enkelen te redden in verhouding tot de velen die stilstaan. Welke verhouding is acceptabel? Want ook de dood hoort bij het leven en niet iedereen kan gered worden.

Wie gaat de honderden miljarden terugverdienen? De generatie die nu net van school afkomt krijgt al de wederopstanding van Corona in de maag gesplitst, naast gemankeerd thuisonderwijs, een dikke studieschuld en als klap op de vuurpijl gaan ze nog hun leven lang de Coronarekening betalen. Ik benijd ze niet.
En wij betaalden de rekening van de babyboomers, en die betaalden de rekening van de wederopbouw en die betaalden met hun leven.

Jammer voor ze, in de afgelopen 7 maanden is er ook veel vrijheid terug gegeven toen dat leek te kunnen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:35:
[...]

Omdat we buiten oorlogen en de pest nog nooit iets op deze manier gedaan hebben? Ook is het economische model met LEAN en JIT veel minder bestand tegen dit soort situaties.
Dus wil je het landschap in de wereld nog meer versplinteren in groeperingen. Klinkt in mijn oren juist net precies het tegenovergestelde van een gezamenlijk, zij het een utopie voor de hele wereld, doel te creëren. Net zoals het andere onderwerp, klimaat, moet dat ook individueel worden bestreden? Of gezamenlijk?

Denk gewoon even 5 seconde langer na dat een individualistische manier van aanpakken per groeperingen voor heel veel onrust gaat zorgen tussen de groeperingen en je uiteindelijk dus weer in een ongewenste situatie komt dat er nog grotere kloven / barsten ontstaan in de samenleving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
Vorkie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:29:

ouderen hebben ook makkelijk praten, hun pensioen en AOW wordt iedere maand keurig gestort, velen wonen in een huis wat afbetaald is en komen de maand zonder problemen door. Jongeren zijn de eersten die in deze crisis hun banen kwijt raken, zonder zicht op iets anders, zonder zicht op betere tijden, en hebben last van de volledig overspannen huizenmarkt, dus het verhaal van geven en nemen gaat niet op in dit geval. Niemand heeft om deze situatie gevraagd, maar het is een feit dat bepaalde groepen veel meer moeten bloeden dan andere groepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoB_HenK
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-09 19:59
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:40:
[...]

En wij betaalden de rekening van de babyboomers, en die betaalden de rekening van de wederopbouw en die betaalden met hun leven.

Jammer voor ze, in de afgelopen 7 maanden is er ook veel vrijheid terug gegeven toen dat leek te kunnen.
Pensioenpot leegvreten, milieuproblematiek klakkeloos doorschuiven, deze kan er inderdaad ook nog wel bij /s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DevWouter
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08:32

DevWouter

Creator of Todo2d.com

stijnec1 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:30:
[...]

organiseer een feest in een café of club, zoals je dat ook in februari gedaan zou hebben. Alle deelnemers hebben uiteraard geen klachten, registreren zich, en zijn in de 2 weken na het feest extra alert op lichte klachten, en gaan even niet op bezoek bij opa en oma. Nu zult u misschien zeggen dat het naïef is om te denken dat men dit ook echt gaat doen, maar ik geloof dat mensen hiertoe bereid zijn als je ze iets teruggeeft, in de vorm van een ouderwets avondje uit.
Laten we het omdraaien. Elke persoon moet voorafgaand aan het feestje 2 weken in streng quarantaine (dus alleen huis en tuin). Blijkt er toch een uitbraak op het feestje te zijn dan zal de mensen die zich er wel streng aanhouden niet meer op het feestje komen.

Verder mag je ervan uit gaan dat niet iedereen zich er continue strikt aan de regels houdt. Kijk maar naar het percentage van mensen die niet in de maatregelen geloof en naar de groep die naar feestje gaat. Daar is een duidelijke correlatie te vinden.

"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- Václav Havel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
stijnec1 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:11:
[...]

er zit gewoon een grens aan de solidariteit van mensen. Het kabinet roept nu al 7 maanden op tot eenzijdige solidariteit van gezonde 70 minners met ouderen en kwetsbaren, zonder dat er enig perspectief is voor alle mensen van wie deze solidariteit wordt gevraagd. Ik vind dat je dan mensen die daar steeds meer moeite mee hebben niet kan uitmaken voor egoïst, maar juist compassie moet tonen, en veel meer kijken naar wat voor deze groep wel mogelijk is. Ga nou eens experimenteren met feestjes, kijk wat er gebeurt, maar in plaats daarvan krijgen met name jongeren in de media en van het kabinet de schuld van het hoge aantal besmettingen. Uit eigen ervaring weet ik hoe moeilijk jongeren het hebben met de hele situatie, veel moeilijker dan een veertiger als ik, omdat zo ongeveer alles wat voor hen het leven de moeite waard maakt hen onmogelijk is gemaakt. Geef hen perspectief, dan ben je ook geloofwaardiger in de vraag aan mensen om de solidariteit ook voor een langere periode vast te houden. Solidariteit werkt namelijk alleen als het 2 kanten op gaat
Dus beweer jij nu dat we sinds eind februari in een totale lockdown zitten en we tussen juni en oktober eigenlijk niet bijna al onze vrijheid terug hadden? Op evenementen na heeft alles gekund.

Jammer voor de jongeren. Ik kan generaties opnoemen die het vele malen slechter hadden. Een van die generaties herdenken we uitgebreid op 4 en 5 mei. En de komende generaties zullen zulke dingen ook nog wel voorkomen.

Zoals ik zeg, ikke ikke ikke. Als iedereen solidair zou zijn geweest, dan hadden we nu nog de vrijheden van tussen juni en oktober gehad. In plaats van deze mensen te belonen en te prijzen moet je juist heel boos zijn op deze mensen. De hele groep op deze manier wegzetten is niet gewenst.

En dat is allemaal terug te zien in de cijfers en onderzoeken naar de herkomst van het virus van besmette jongeren.

[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 23-10-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:01
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:10:

Nu zijn we bezig enkelen te redden in verhouding tot de velen die stilstaan. Welke verhouding is acceptabel? Want ook de dood hoort bij het leven en niet iedereen kan gered worden.
Maar het probleem is dan ook niet zozeer de doden op zich, maar het zorg infarct dat ontstaan. Natuurlijk is iedere dode te betreuren, maar mensen gaan nu eenmaal dood. Dat is een deel van het leven en is een gegeven. Uiteraard, liever later dan eerder, maar dat kunnen we lang niet altijd goed veranderen.

Waar het probleem echter in zit is dat zelfs met relatief strikte maatregelen, de zorg de drukte niet aankan. Dus indien je beleid blijvend wil versoepelen zodat de werkende generatie door kan gaan dan stem je inherent voor een beleid waarbij je accepteert dat:

- COVID patiënten niet langer opgenomen worden binnen een ziekenhuis, de overige zorg op normale wijze doorgang zal vinden.
- COVID patiënten wel opgenomen worden totdat een quota bereikt wordt, de overige zorg op afgeschaalde wijze doorgang zal vinden.
- COVID patiënten opgenomen blijven worden tot de capaciteit bereikt wordt, vroeger dan later, en de overige zorg nagenoeg volledig afgeschaald is. Waarna de extra COVID patiënten nog altijd niet opgenomen zullen worden.

Er is hierin namelijk geen win-win scenario te bedenken waarin je de economie volledig opengooit en de gezondheidszorg draaiende kan blijven houden voor iedere patiënt binnen Nederland (COVID en non-COVID).

En dat zal voor een oversterfte gaan zorgen. Waarbij het irrelevant is of deze oversterfte komt doordat deze mensen dood gaan aan COVID-19 of doodgaan aan andere ziektebeelden terwijl het ziekenhuis vol ligt. Oversterfte is onder de streep dat geen dat tellend zal zijn.

Daarbij ga je het ook niet over geheel kleine getallen hebben, maar oversterfte cijfers van vele tienduizenden. Hoeveel exact is natuurlijk moeilijk te zeggen, die glazen bol is wat troebel. Maar laten we het voorzichtig inschatten en stellen 75.000. Zou jij de verantwoordelijk minister willen zijn die tekent voor de dood van 75.000 mensen om onze economie doorgang te laten vinden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
stijnec1 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:41:
[...]

ouderen hebben ook makkelijk praten, hun pensioen en AOW wordt iedere maand keurig gestort, velen wonen in een huis wat afbetaald is en komen de maand zonder problemen door. Jongeren zijn de eersten die in deze crisis hun banen kwijt raken, zonder zicht op iets anders, zonder zicht op betere tijden, en hebben last van de volledig overspannen huizenmarkt, dus het verhaal van geven en nemen gaat niet op in dit geval. Niemand heeft om deze situatie gevraagd, maar het is een feit dat bepaalde groepen veel meer moeten bloeden dan andere groepen
Je laat nu precies een IK reactie zien :)

Diezelfde ouderen hebben er voor gezorgd dat jij hier nu staat, kan auto rijden, kan computeren en kan internetten en zelfs gewoon een land hebt, maar dat vindt je niet meer belangrijk, want dat is geweest. Je kijkt graag naar nu en wat het beste uitkomt voor dit moment, als het namelijk jongeren had geraakt had je gewild dat alle jongeren, als voorbeeld, een eigen provincie kregen en met 10000% door alle ouderen een vaccin gemaakt moest worden.

Succes met deze gedachtegang, ik laat mij hopen dat dit niet de drijfveer gaat zijn in de toekomst, want dan zie ik deze erg somber in voor iedereen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
stijnec1 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:41:
[...]

Jongeren zijn de eersten die in deze crisis hun banen kwijt raken, zonder zicht op iets anders, zonder zicht op betere tijden,
Dit ga je vast onderbouwen met cijfers en feiten, toch?
Niemand heeft om deze situatie gevraagd, maar het is een feit dat bepaalde groepen veel meer moeten bloeden dan andere groepen
Nee, iedereen moet op zijn of haar manier bloeden. De jeugd kan dan misschien niet naar een festival, er zijn tal van oudere mensen die al maanden niet eens buiten durven of kunnen komen. Het een is niet erger dan het ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vorkie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:41:
[...]

Dus wil je het landschap in de wereld nog meer versplinteren in groeperingen. Klinkt in mijn oren juist net precies het tegenovergestelde van een gezamenlijk, zij het een utopie voor de hele wereld, doel te creëren. Net zoals het andere onderwerp, klimaat, moet dat ook individueel worden bestreden? Of gezamenlijk?

Denk gewoon even 5 seconde langer na dat een individualistische manier van aanpakken per groeperingen voor heel veel onrust gaat zorgen tussen de groeperingen en je uiteindelijk dus weer in een ongewenste situatie komt dat er nog grotere kloven / barsten ontstaan in de samenleving.
Solidariteit tussen generaties is al langer een ding, nog voor deze rekening erbij kwam. En wat anderen al stellen. Het is makkelijk roepen met een AOW + pensioen die elke maand gestort wordt dat het land wel even in lockdown moet. Idem met de mondkapjes. 80% wou het zogenaamd, maar niemand wil ze dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:49

ultimateharry

Team Slayer:-)

Mr.Joker schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:40:
[...]

Het is iets om over na te denken, ik zeg niet of het per definitie praktisch onhaalbaar of haalbaar is, maar je bent het wel met mij eens dat solidariteit van 2 kanten moet komen? Als er een ouder stel is die een dik eigen vermogen heeft (welke liquide is), waarom hen niet extra laten betalen? Of gaan we alle lasten schuiven op de jongeren die hier eigenlijk nagenoeg geen klachten aan overhouden?

Je kan de extra belastingen gebruiken om bijvoorbeeld in de arbeidsmarkt te pompen, huizenmarkt, lagere belasting voor starters op inkomen etc. etc. (ik neem aan dat bijvoorbeeld de salarissen ook weer dalen met een veel grotere vraag dan aanbod op de arbeidsmarkt)

Ik noem maar wat voorbeelden, maar momenteel is het natuurlijk:

De jongeren / gezonde werkende klasse dragen alle lasten, gewoon jullie bek houden en accepteren hoe het is.

Truus en Peter zitten lekker warm in een dik huisje (Oke, niet elk ouder stel heeft een dik huis) te genieten waar ze rustig hun AOW en (door de werkende klasse) betaalde pensioen elke maand ontvangt.

Ik vind daar wel een vorm van oneerlijkheid in en ja, het leven kan wel eens oneerlijk zijn, maar dat betekent niet dat we niet kunnen kijken naar hoe we deze oneerlijkheid kunnen verkleinen.

sterke schouders moeten de zwaarste lasten dragen en als jongeren net van de studie af komen met 30k schuld en ouderen die een vermogen van 90k hebben lijkt me dat in deze situatie best oneerlijk.

Maar nogmaals, het is een discussiepunt, praktisch gezien zullen er best wel wat haken en ogen aan zitten, maar ik ben er wel voor dat iedereen dit gelijkmatig gaat voelen, al helemaal als de groep die er fysiek vrij weinig van voelt op dit moment alle lasten gaat dragen.
Dat is in de kern waar het wat mij betreft al fout gaat: "transactionele solidariteit" tussen heel strikt gedefinieerde groepen. Jij bent kwetsbaar, dus hier is je aanslag solidariteitsbelasting.
Nogmaals, wel typisch iets uit de koker van de Jort Kelder's van deze wereld, alles is transactioneel voor dat soort lui.

Om te bepalen wie bij deze crisis wat "inlevert" of wat "ontvangt" is nagenoeg onmogelijk.
Er zal nu, en in de nabije toekomst met gericht overheidsbeleid en regelingen gestuurd moeten worden op het ondersteunen van groepen in de samenleving. Eens, de rekening moet terecht komen bij de sterkste schouders. Daartoe behoor ik zelf ook, en doe dat met liefde.
En juist op het gezond weer opbouwen van de economie en de samenleving. Dat gaat gewoon wat verder dan hoe een Jort Kelder dat bedenkt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
Vorkie schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:45:
[...]

Je laat nu precies een IK reactie zien :)

Diezelfde ouderen hebben er voor gezorgd dat jij hier nu staat, kan auto rijden, kan computeren en kan internetten en zelfs gewoon een land hebt, maar dat vindt je niet meer belangrijk, want dat is geweest. Je kijkt graag naar nu en wat het beste uitkomt voor dit moment, als het namelijk jongeren had geraakt had je gewild dat alle jongeren, als voorbeeld, een eigen provincie kregen en met 10000% door alle ouderen een vaccin gemaakt moest worden.

Succes met deze gedachtegang, ik laat mij hopen dat dit niet de drijfveer gaat zijn in de toekomst, want dan zie ik deze erg somber in voor iedereen.
Net of de generatie voor ons niets heeft meegemaakt. Geboren in of net na de oorlog, oliecrises, economische crisissen, Zeeland compleet weggespoeld en zo zijn er nog veel meer dingen te benoemen.

Elke generatie krijgt zijn portie en heeft zijn bijdrage aan Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:16:
[...]

Half Nederland, nog wel meer ook, loopt wel degelijk een risico te sterven aan corona. Het risico verschilt van persoon tot persoon maar er is letterlijk niemand in dit land die geen risico loopt. Zelfs iedereen die het al gehad heeft en 'immuun' is kan overlijden als diegene onbeschermd langdurig met zwaar zieke patienten omgaat.
Wiskundig gezien heb je gelijk, de kans is niet 0 nee. Maar kom op

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
BoB_HenK schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:43:
[...]

Pensioenpot leegvreten, milieuproblematiek klakkeloos doorschuiven, deze kan er inderdaad ook nog wel bij /s
Ik heb je niet horen klagen toen je verre vakanties van deze generatie kreeg, of dat ze je rijbewijs betaalden en zorgden dat je een onbezorgde jeugd had.

Dat milieu gelul hoor ik al sinds 1980. Dan is het zure regen, dan een gat in de ozonlaag en dan weer iets anders. Laten we vooral net doen alsof het voorbehouden is aan de huidige generatie inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:48:
[...]

Solidariteit tussen generaties is al langer een ding, nog voor deze rekening erbij kwam. En wat anderen al stellen. Het is makkelijk roepen met een AOW + pensioen die elke maand gestort wordt dat het land wel even in lockdown moet. Idem met de mondkapjes. 80% wou het zogenaamd, maar niemand wil ze dragen.
Ik ook niet... maar ik doe het wel. Met al dat gejank en gezeur van ik ik ik en mijn grondrechten schiet je toch niks op. Wat dat betreft ben ik groot voorstander om 2 weken totale lockdown te doen, en daarna (net zoals de zomer) weer een tijdje met beperkte maatregelen door te kunnen. Hier word toch niemand blij van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:28

Mfpower

In dubio

Señor Sjon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:35:
[...]

Daar ligt een ander probleem waar we voor de toekomst ook maar eens over moeten gaan nadenken. Het efficiëntiendenken heeft wat mij betreft zijn langste tijd gehad. Maar goed ik blijf dromen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

Ik ben niet de persoon die je gequote hebt. Maar het eerste deel is wel degelijk waar, de cijfers zijn er. Jongeren hebben veel tijdelijke contracten zien sneuvelen. De zwaarte van het verlies aan werk is inderdaad niet evenredig verdeelt. Maar dit is iets dat ook voor deze crisis al een probleem was. Veel jongeren leven in toenemende mate in financiële onzekerheid zonder vaste contracten.

Het tweede deel van de zin is uiteraard per definitie onwaar, er staat tenslotte geen termijn in. Er is altijd zicht op betere tijden, ook al duurt het 50 jaar. Maar laten we hopen dat het wat vlotter komt :9.

Mits lockdowns en andere strikte maatregelen lang genoeg voort blijven slepen zal overigens ook de oudere werkende generatie echt in gaan leveren, een vast contract beschermd op een gegeven moment tenslotte ook niet langer zodra een bedrijf bijvoorbeeld failliet gaat. En daarin heeft een deel van de jongere generatie op termijn mogelijk weer een voordeel.

De mensen die echt zwaar getroffen zullen worden zijn meest waarschijnlijk de mensen net klaar met de studie die momenteel geen werkervaring op kunnen bouwen. Dit is al snel een 3-0 achterstand bij toekomstige sollicitaties indien de mentaliteit van voor de crisis ook na de crisis niet veel veranderd blijkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
42erik schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Wiskundig gezien heb je gelijk, de kans is niet 0 nee. Maar kom op
Ik ben benieuwd hoe je erover denkt als je moeder of partner niet in het ziekenhuis terecht kan voor een noodzakelijke chemo omdat alles vol ligt met Corona en eerste hulp patiënten.

Benieuwd of je dan nog zo staat te juichen om de ikke ikke ikke cultuur te ondersteunen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Ik ben benieuwd hoe je erover denkt als je moeder of partner niet in het ziekenhuis terecht kan voor een noodzakelijke chemo omdat alles vol ligt met Corona en eerste hulp patiënten.

Benieuwd of je dan nog zo staat te juichen om de ikke ikke ikke cultuur te ondersteunen.
Of nog simpeler... na een valpartij met een gebroken heup een halve dag in de ambulance wachten voor het ziekenhuis omdat de eerste hulp over loopt.... triage :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
stylezzz schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:51:
[...]

Ik ook niet... maar ik doe het wel. Met al dat gejank en gezeur van ik ik ik en mijn grondrechten schiet je toch niks op. Wat dat betreft ben ik groot voorstander om 2 weken totale lockdown te doen, en daarna (net zoals de zomer) weer een tijdje met beperkte maatregelen door te kunnen. Hier word toch niemand blij van?
Het is naïef om te denken dat twee weken ook maar iets doet en dat het daarna met beperkte maatregelen verder kan.
[...]

stylezzz schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:54:
[...]

Of nog simpeler... na een valpartij met een gebroken heup een halve dag in de ambulance wachten voor het ziekenhuis omdat de eerste hulp over loopt.... triage :)
Tsja... bouw Coronaziekenhuizen in de leegstaande failliete boedel? Ik vind het bijna bizar dat Corona voorrang krijgt op bijna alle overige zorg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
ShellGhost schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:18:
Als jij lopend over die afdeling gaat zal die app niet afgaan, omdat die pas een melding geeft als je langer dan 15min in de buurt bij een besmet persoon bent geweest die ook die app heeft.
Ik denk dat mensen die op zo'n afdeling liggen niet die app aan hebben staan op hun smartfoon, of uberhaupt hun telefoon aan hebben.
Bedenk nu eens de volgende situatie: Jij hebt de app en gescheiden door een glaswand sta je naast een covid patient die ook de app heeft. De apps zullen een contact registreren wat meer als een kwartier duurde. Dus besmettingsgevaar. Echter door de afscheiding was dit niet mogelijk, maar de app weet dit niet.

Je zit daarnaast ermee dat de app door bluetooth ronduit slecht is in afstanden meten. Bluetooth stoort makkelijk als de telefoon in een broek- of jaszak zit. De afstand lijkt ineens groter, dat is al gebleken uit tests met de Nederlandse corona app.

Zo heb ik mijn gerede twijfels bij het nut en de noodzaak van zo'n app.
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:53:
Ikke Ikke Ikke. Het hele probleem van Nederland in 3 woordjes samengevat.
Mogelijk zal er een punt komen dat we over acceptabele verliezen gaan spreken. Ligt er maar net aan hoe lang de situatie nog moet voortduren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:57:
Tsja... bouw Coronaziekenhuizen in de leegstaande failliete boedel? Ik vind het bijna bizar dat Corona voorrang krijgt op bijna alle overige zorg.
Maar wie gaat binnen de gebouwde Coronaziekenhuizen de zorg leveren? Horeca personeel? Spoedcursus intubatie en klaar is kees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:46
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:49:
[...]

Net of de generatie voor ons niets heeft meegemaakt. Geboren in of net na de oorlog, oliecrises, economische crisissen, Zeeland compleet weggespoeld en zo zijn er nog veel meer dingen te benoemen.

Elke generatie krijgt zijn portie en heeft zijn bijdrage aan Nederland.
Maar bij hoeveel van die gevallen heeft de overheid in een half jaar zoveel tientallen miljarden uitgegeven en gaat het nog even duren voordat we van covid-19 af zijn. Daarnaast moet de hele klimaatcrisis ook nog betaald gaan worden.

Elke generatie krijgt inderdaad zijn portie, maar als iemand die 30 is, zie ik het heel somber in met welke kosten er nog op mijn bordje gaan komen met deze pandemie en een energietransitie voor het klimaat. En dan is het nog maar de vraag of er een pensioen is voor mij over 37 jaar.

Ik ben wel van mening dat we het met zijn allen moeten oplossen, ongeacht risicogroep of niet, maar we moeten wel waken dat we niet zoveel miljarden maar blijven uitgeven, want het geld moet ergens een keer vandaan gehaald gaan worden.

Ik ben ook van mening dat dit gewoon bespreekbaar moet zijn en als strategie vanuit het OMT moet komen als bijv. het vaccin niet werkt zoals verwacht of veel later beschikbaar komt. Niet vanuit een IK IK IK oogpunt, maar we kunnen het niet volhouden hoe er nu geld word uitgegeven door de overheid. Er zal een moment komen dat, hoe vervelend ook, de economie belangrijker word dan covid-19. Want zonder een goede economie is er geen goede gezondheidzorg beschikbaar. En als we het land volledig in een recessie trekken zie ik het heel somber in voor ons allemaal.

Maar laten we hopen dat we niet op dat punt uitkomen.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
[...]

Het probleem is niet de ruimte of de bedden, het probleem is het zorgpersoneel.
Het duurt 6 jaar voordat je een IC verpleegkundige opgeleid hebt, dat doe je niet in een half jaar.
En je kunt wel met wat kunst- en vliegwerk andere mensen uit de zorg inzetten met een kortere training, maar die moet je ergens weg halen, en daarmee ontstaat dus ergens anders een probleem.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

Mr.Joker schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:19:
[...]

Ik vond Jort Kelder laatst wel een interessant punt hebben (zijn podcast)

Als we de lasten samen moeten dragen als maatschappij en solidair moeten zijn met de risicogroepen, dan vind ik ook dat je moet kunnen praten over wat de risicogroepen kunnen bijdragen als dit over is.

De jongere klasse mist:

Sociale interactie
Entertainment
Raken nu massaal hun baan kwijt (0 uren contract en flexwerkers)
Fysiek onderwijs (kwalitatief minder en diploma's worden bijna gratis weggegeven :9 )
Dragen hoge staatsschuld na betreden arbeidsmarkt
Waarschijnlijk geen baan of een stuk moeilijker
etc.

Ook dragen de de niet-risico groepen natuurlijk een groot deel van de huidige pensioenen (en ik denk dat ze daar alleen maar meer aan gaan bijdragen door kortingen op de uitkeringen)
Ook krijgen de ouderen nog rustig hun AOW-tje. (waarschijnlijk gaan belastingen omhoog die de werkenden/niet risico groepen gaan dragen...)

Vind het wel een interessant hersenspinsel om dan die risicogroepen meer te laten betalen als dit over is. Hoe je dit kan vormgeven, idk.

Solidariteit moet van 2 kanten komen though.
Jort Kelder ....
Solidariteit is iets wat “is”. Het laat zich niet terugbetalen. Ik wil nu solidair zijn naar de maatschappij. De kwetsbaren, ouderen etc. Ik hoef daar niets voor terug. Dat is wat solidariteit is. Ik heb het over voor de ander. Ik wil er geen transactie van maken maar een gegeven. Op een dag heb jij solidariteit nodig. Dan wil je daar ook niet voor bloeden. Zo wil ik ook solidair zijn naar de ondernemer wiens horeca zaak dicht zit. Verhoog die belasting maar. Ik zal blij zijn als ie niet z’n geld in bijstand of criminaliteit hoeft te halen als dit over is.

Op de een of andere manier is het samen in samenleving echt ver te zoeken. Misschien het nadeel van teveel voorspoed. Het idee dat alles altijd maar mee moet zitten en maakbaar is. Juist in moeilijke tijden is samen belangrijk. Alleen we hebben te lang niet meer geoefend. Veel van de beperkingen raken ons in wat we als mens nodig hebben (relaties) maar van veel andere zaken kunnen we echt wel een tijdje zonder. Daar groeien we alleen maar van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekkie
  • Laatst online: 22:59
Coronaziekenhuizen of Coronasterfhuizen, aangezien ik niet zie waar je een blik personeel vandaan haalt ?

Vastgoed is het probleem niet zo, daar hadden we ook Ahoy en het MECC voor omgebouwd in de eerste golf, maar veel meer dan een zuurstoffles en "succes er mee" leek de "zorg" daar toen ook niet te gaan worden.

Wellicht dat je er nu iets meer mee zou kunnen door beter aansluitende medicatie, maar dan nog je kunt de aantallen dan nog weer wat verder laten oplopen je hebt wat meer rek, maar die souppeer je ook weer vrij snel op. En uiteindelijk zit je dan weer voor hetzelfde dilemma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Mfpower schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:01:
Solidariteit is iets wat “is”. Het laat zich niet terugbetalen. Ik wil nu solidair zijn naar de maatschappij. De kwetsbaren, ouderen etc.
Solidariteit is een wederkerig principe, net als respect bijvoorbeeld. Heb in het verleden wel eens gehad, van die oudjes die klagen dat de jeugd van tegenwoordig geen respect meer had. Dit terwijl ze zelf nul respect wilden tonen naar jongere mensen. Hoe kan je met die houding dan het terug verwachten?

Als jij iemand staat uit te schelden, verwacht je dan wel beleefdheid terug van de tegenpartij ondanks dat jij nul beleefdheid toont?

Solidariteit is dus geen eenrichtingsverkeer. Ook de kwetsbare groepen hebben solidair te zijn met de rest die hun moet beschermen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Agent47 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:28:
[...]

Ik weet alleen dat dat meisje per direct in quarantine is gegaan ( vandaag dus) maar ze had zelf geen klachten tot heden. Gisteren hebben ze nog samen gewerkt.

Mijn vriendin moest van haar werk haarzelf in de gaten houden qua klachten maar wel gewoon blijven komen zolang ze geen klachten had.

Hier maar bij laten dan?
Je kan moeilijk iedereen in quarantine zetten. De vraag die je had moeten stellen: waarom is je vriendin zo lang in close contact met die vriendin geweest. Afstand bewaren op het werk.. Als we hier iedereen die iemand kent met corona thuis laten, krijgen we geen werk meer verzet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
MC_Sparkles schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:00:
[...]

Maar bij hoeveel van die gevallen heeft de overheid in een half jaar zoveel tientallen miljarden uitgegeven en gaat het nog even duren voordat we van covid-19 af zijn. Daarnaast moet de hele klimaatcrisis ook nog betaald gaan worden.
In 2009 werd het met treinwagons naar buiten gereden.
Elke generatie krijgt inderdaad zijn portie, maar als iemand die 30 is, zie ik het heel somber in met welke kosten er nog op mijn bordje gaan komen met deze pandemie en een energietransitie voor het klimaat. En dan is het nog maar de vraag of er een pensioen is voor mij over 37 jaar.
Ik zou mij niet zo'n zorgen maken over het pensioen maar over de AOW.
Ik ben wel van mening dat we het met zijn allen moeten oplossen, ongeacht risicogroep of niet, maar we moeten wel waken dat we niet zoveel miljarden maar blijven uitgeven, want het geld moet ergens een keer vandaan gehaald gaan worden.
Daar is gelukkig een prima oplossing voor, lekker de geldpersen aan. Doen we al tientallen jaren in meer of minder mate, werkt prima. De hele economie is een wassen neus geworden.
Er zal een moment komen dat, hoe vervelend ook, de economie belangrijker word dan covid-19. Want zonder een goede economie is er geen goede gezondheidzorg beschikbaar. En als we het land volledig in een recessie trekken zie ik het heel somber in voor ons allemaal.

Maar laten we hopen dat we niet op dat punt uitkomen.
Als iedereen het ikke ikke wat loslaat en zorgt dat hij of zij zich een week of 4 streng aan de maatregelen houdt, dan kan er op 1 december al weer veel meer.

Overigens is er een op dit moment een stuk minder gesloten dan in maart, dat zal zorgen dat de economische impact stukken minder is. Toen waren kledingwinkels, kappers, fysio, sportscholen, etc. dicht. Nu is dat allemaal open. Met name de evenementenbranche en horeca wordt nu geraakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:46:
[...]

[...]

Nee, iedereen moet op zijn of haar manier bloeden. De jeugd kan dan misschien niet naar een festival, er zijn tal van oudere mensen die al maanden niet eens buiten durven of kunnen komen. Het een is niet erger dan het ander.
Mijn zoon heeft nog nooit zoveel werk gehad als nu, dus die telt alvast niet mee met de uitzichtloze werkeloze jongeren. Ik heb trots nog wel een tip voor die uitzichtloze werkeloze jongeren: hier in Eindhoven neemt Thuisbezorgd de laatste weken gemiddeld drie nieuwe mensen per dag aan, die komen om in het werk. Lekker buiten bewegen en nog wat centjes verdienen ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
IJzerlijm schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:21:
[...]

De overheid haalt aardig wat extra erfbelasting van de voormalige leden van risicogroepen binnen dit jaar.
Linksom of rechtsom is de oversterfte die we gehad hebben goed voor de huidige generatie. De levensverwachting stagneert of daalt zelfs, er blijft meer geld over in pensioenpotten en zoals je terecht opmerkt de erfbelasting loopt ook prima binnen.

Wat ik mij wel eens afvraag, van de klagers (niet zozeer hier hoor). Die hebben over het algemeen ouders van een jaar of 70. Als we eens zouden voorstellen dat we die ouders een spuitje zouden geven, omdat dat nu eenmaal gewoon veel kosten scheelt en direct iets oplevert. Zouden die mensen daar dan om staan te juichen? Of geldt het, zoals altijd, alleen dat ouders en opa/oma's van andere mensen de pijp uit mogen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
[...]

Het is naïef om te denken dat twee weken ook maar iets doet en dat het daarna met beperkte maatregelen verder kan.
Prima kerel, maak het lekker persoonlijk. :)
Dus jij stelt voor om de coronapatienten buiten op de stoep te laten creperen zodat de chemokuren kostte wat kost doorgang kunnen vinden? Er zullen gewoon keuzes gemaakt moeten worden..... Keuzes tussen 2 kwaden zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
DevWouter schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

Laten we het omdraaien. Elke persoon moet voorafgaand aan het feestje 2 weken in streng quarantaine (dus alleen huis en tuin). Blijkt er toch een uitbraak op het feestje te zijn dan zal de mensen die zich er wel streng aanhouden niet meer op het feestje komen.

Verder mag je ervan uit gaan dat niet iedereen zich er continue strikt aan de regels houdt. Kijk maar naar het percentage van mensen die niet in de maatregelen geloof en naar de groep die naar feestje gaat. Daar is een duidelijke correlatie te vinden.
dat is juist mijn punt, je kunt mensen motiveren zich wel aan de voorwaarden te houden door hen een beloning te geven, vertrouwen in mensen zul je toch moeten hebben, door hen dat vertrouwen niet te geven maak je het alleen maar erger, en gaan mensen naar illegale feesten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
zacht schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:06:
[...]

Mijn zoon heeft nog nooit zoveel werk gehad als nu, dus die telt alvast niet mee met de uitzichtloze werkeloze jongeren. Ik heb trots nog wel een tip voor die uitzichtloze werkeloze jongeren: hier in Eindhoven neemt Thuisbezorgd de laatste weken gemiddeld drie nieuwe mensen per dag aan, die komen om in het werk. Lekker buiten bewegen en nog wat centjes verdienen ook!
Ik zie om mij heen ook niet anders. De mensen die toch hun baan verliezen zijn meestal de 50+'ers.

Overigens heeft mijn werkgever in de laatste maanden het personeelsbestand al met 20% uitgebreid, blij dat er eindelijk weer wat lucht in de arbeidsmarkt zat en direct de kans gegrepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
stijnec1 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:09:
[...]

dat is juist mijn punt, je kunt mensen motiveren zich wel aan de voorwaarden te houden door hen een beloning te geven, vertrouwen in mensen zul je toch moeten hebben, door hen dat vertrouwen niet te geven maak je het alleen maar erger, en gaan mensen naar illegale feesten
Ik weet zeker dat iedereen die een feestje bezoekt gelijk 2 weken in isolatie gaat. Dat vinden ze makkelijk en geen probleem.

Geloof je het zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
psychodude schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:53:
[...]

Ik ben niet de persoon die je gequote hebt. Maar het eerste deel is wel degelijk waar, de cijfers zijn er. Jongeren hebben veel tijdelijke contracten zien sneuvelen. De zwaarte van het verlies aan werk is inderdaad niet evenredig verdeelt. Maar dit is iets dat ook voor deze crisis al een probleem was. Veel jongeren leven in toenemende mate in financiële onzekerheid zonder vaste contracten.
Ik denk dat je nu een probleem aanhaalt wat niets met Corona te maken heeft.

Maar ik ben benieuwd naar de cijfers van jongeren tot laten we zeggen 25 jaar die hun baan kwijtraken en geen baan meer kunnen vinden binnen zeg 3 maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:10:
[...]

Ik zie om mij heen ook niet anders. De mensen die toch hun baan verliezen zijn meestal de 50+'ers.

Overigens heeft mijn werkgever in de laatste maanden het personeelsbestand al met 20% uitgebreid, blij dat er eindelijk weer wat lucht in de arbeidsmarkt zat en direct de kans gegrepen.
Hier hetzelfde.... Webwinkel, dus het werk klotst tegen de plinten omhoog. Tientallen mensen aangenomen het afgelopen halfjaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mfpower

Mfpower

In dubio

CMD-Snake schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:05:
[...]

Solidariteit is een wederkerig principe, net als respect bijvoorbeeld. Heb in het verleden wel eens gehad, van die oudjes die klagen dat de jeugd van tegenwoordig geen respect meer had. Dit terwijl ze zelf nul respect wilden tonen naar jongere mensen. Hoe kan je met die houding dan het terug verwachten?

Als jij iemand staat uit te schelden, verwacht je dan wel beleefdheid terug van de tegenpartij ondanks dat jij nul beleefdheid toont?

Solidariteit is dus geen eenrichtingsverkeer. Ook de kwetsbare groepen hebben solidair te zijn met de rest die hun moet beschermen.
Verbeter de wereld begin bij jezelf. Je hebt geen invloed op anderen dus blijf respect geven. Zo sta ik ook in het leven. Ik scheld dus niemand uit en als iemand mij uitscheld zie ik dat als symptoom van deze samenleving waar het al jaren ieder voor zich is.

De ik-mentaliteit begint al jong. Het idee van entitlement. Ouders die alle moeilijke zaken voor hun kinderen weghalen. Een overheid die het leven voor jongeren moeilijk maakt (bv woningmarkt). De afhankelijkheid van tweeverdieners om basisbehoeftes te betalen. Ik kan wel doorgaan. Iedereen is op zijn of haar manier aan het overleven in een sterk competitieve maatschappij. Basis waarden als solidariteit maar ook respect worden dan niet meer geleerd als constant het recht van de sterkste geldt. Of rijkste.

De basisvoorwaarden voor een solidaire samenleving zijn sinds de jaren 80/90 weggeslagen uit de maatschappij. Nu we het hard nodig hebben, na jaren, begint iedereen te rekenen. Ik kots daarvan.

Ik weiger om zo in het leven te staan en ik houd mijn kinderen dan ook iets heel anders voor. Kleine dingen, dat geven fijner is als ontvangen bijvoorbeeld. Mijn ijdele hoop op een betere toekomst begint klein.

Tot die tijd moeten we in een ego maatschappij een crisis proberen te beslechten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
[...]
Je blijft mij keer op keer verbazen, en ik zou dat niet per definitie als positief zien.

Er is totaal geen gebruik aan fysieke ruimte. We hebben meer dan voldoende fysieke ruimte en bedden. Maar ja, je hebt er zo weinig aan als er geen handjes zijn om je beademing te controleren en je medicijnen toe te dienen. Of je kont af te vegen.

Mocht je de illusie hebben dat je met Corona opgenomen wordt omdat je 2x hoest, dan moet ik je ook uit die droom helpen. De mensen op de verpleegafdelingen hebben hulp nodig, waaronder vaak extra zuurstof. Zonder die hulp gaan ze gewoon dood. Je weet wel, dan bewegen ze niet meer en heb je een uitvaart.

Reguliere zorg is over het algemeen niet direct levensbedreigend, denk aan nieuwe knieën of een nieuwe heup. Vervelend dat je moet wachten, maar dat gaat je niet je leven kosten.

Spoedeisende hulp is niet afgeschaald. Als je een hartaanval hebt laten ze je niet op straat liggen en als je je heup breekt gaan ze ook gewoon zorgen dat je weer in elkaar gezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MC_Sparkles
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 06:46
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:06:
[...]

In 2009 werd het met treinwagons naar buiten gereden.
Maar de gevolgen daarvan merken we nu in bijv. de zorg, aangezien er in de jaren daarna hard bezuinigd is op onder andere zorg. Dat gaat straks weer gebeuren als de overheid geld blijft uitgeven
Als iedereen het ikke ikke wat loslaat en zorgt dat hij of zij zich een week of 4 streng aan de maatregelen houdt, dan kan er op 1 december al weer veel meer.
Dat werkt alleen als heel de wereld dat tegelijkertijd doen. Als wij nu tot 1 december met zijn allen kluizenaar worden, maar België of Duitsland doet dat niet, dan is het wachten in december tot covid-19 weer geïmporteerd word.
Overigens is er een op dit moment een stuk minder gesloten dan in maart, dat zal zorgen dat de economische impact stukken minder is. Toen waren kledingwinkels, kappers, fysio, sportscholen, etc. dicht. Nu is dat allemaal open. Met name de evenementenbranche en horeca wordt nu geraakt.
Vergeet vooral ook niet toeleveranciers aan bijv. de horeca. Een vriend van mij verzorgd o.a. textiel voor horeca zoals tafelkleden etc. en 1/3 van het bedrijf is binnenkort werkloos en 1 van de kantoren zal gesloten worden, want er zijn geen afnemers meer.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:44:
[...]

Dus beweer jij nu dat we sinds eind februari in een totale lockdown zitten en we tussen juni en oktober eigenlijk niet bijna al onze vrijheid terug hadden? Op evenementen na heeft alles gekund.

Jammer voor de jongeren. Ik kan generaties opnoemen die het vele malen slechter hadden. Een van die generaties herdenken we uitgebreid op 4 en 5 mei. En de komende generaties zullen zulke dingen ook nog wel voorkomen.

Zoals ik zeg, ikke ikke ikke. Als iedereen solidair zou zijn geweest, dan hadden we nu nog de vrijheden van tussen juni en oktober gehad. In plaats van deze mensen te belonen en te prijzen moet je juist heel boos zijn op deze mensen. Met hun gezuip, geneuk en gefeest in Spanje en Griekenland bijvoorbeeld. Het virus was prima onder controle en bijna weg, tot deze groep in augustus compleet doorgesnoven en gezopen terugkeerde in Nederland.

En dat is allemaal terug te zien in de cijfers en onderzoeken naar de herkomst van het virus van besmette jongeren.
in de zomer was er inderdaad wat meer mogelijk, maar nog lang niet op het niveau wat we gewend zijn, en waar we zo snel mogelijk weer terug naar toe moeten. Maar er was ook nog heel veel niet mogelijk, en bij alles wat er wel mogelijk was moest je je aan allerlei regels houden, leuk is anders. Er lijkt bij u aardig wat frustratie te zitten richting bepaalde groepen, waar komt dit vandaan als ik vragen mag? U bent zelf ook jong geweest, denk daar eens aan terug, en hoe u toen in het leven stond, dan krijgt u misschien wat meer begrip voor de jongeren van nu.
Wat u mij nog even moet uitleggen: als dee incubatietijd van het virus max 14 dagen is (ruim genomen) en de zomervakanties waar u tegen fulmineert waren in juli en augustus, hoe kan het dan zijn dat we nu pas een tweede golf krijgen, als mensen zoals u beweert op vakantie besmet zijn geraakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
[...]

Dat is echt zo niet waar het over ging, maar ok. En het dan ook meteen persoonlijk maken.
Verder alles goed...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:17

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Spoedeisende hulp is niet afgeschaald. Als je een hartaanval hebt laten ze je niet op straat liggen en als je je heup breekt gaan ze ook gewoon zorgen dat je weer in elkaar gezet wordt.
Ik zou daar wel het woordje 'nog' aan toe willen voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:11:
[...]

Ik weet zeker dat iedereen die een feestje bezoekt gelijk 2 weken in isolatie gaat. Dat vinden ze makkelijk en geen probleem.

Geloof je het zelf?
ik ben dan benieuwd naar uw suggestie over hoe er perspectief kan worden gegeven? Of moeten gewoon niet zeuren en geduldig wachten tot er ooit een werkend vaccin komt? Dat kan, maar dan ben ik benieuwd hoe u de maatschappij ziet die we tegen die tijd zullen hebben, het zal er dan niet leuker op worden in Nederland

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drardollan
stijnec1 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

in de zomer was er inderdaad wat meer mogelijk, maar nog lang niet op het niveau wat we gewend zijn, en waar we zo snel mogelijk weer terug naar toe moeten. Maar er was ook nog heel veel niet mogelijk, en bij alles wat er wel mogelijk was moest je je aan allerlei regels houden, leuk is anders.
Ik moet mij ook aan regels houden op de snelweg, vind ik ook niet zo leuk. Ik rijd liever 180 en haal iedereen rechts in, ben ik veel sneller op mijn bestemming.

Ik heb ook bewust niet beweerd dat alles mogelijk was. Maar van juni tot oktober hebben we best een redelijk leven gehad met zijn allen. Op evenementen na was eigenlijk alles mogelijk. Inclusief kroeg, restaurant, kermis en vakanties.
Er lijkt bij u aardig wat frustratie te zitten richting bepaalde groepen, waar komt dit vandaan als ik vragen mag? U bent zelf ook jong geweest, denk daar eens aan terug, en hoe u toen in het leven stond, dan krijgt u misschien wat meer begrip voor de jongeren van nu.
Ik heb geen hekel aan jongeren. Ik heb een hekel aan jankeballen omdat ze een paar maandjes hun leven moeten aanpassen. We doen hier net alsof we al 10 jaar in onze schuilkelders zitten.
Wat u mij nog even moet uitleggen: als dee incubatietijd van het virus max 14 dagen is (ruim genomen) en de zomervakanties waar u tegen fulmineert waren in juli en augustus, hoe kan het dan zijn dat we nu pas een tweede golf krijgen, als mensen zoals u beweert op vakantie besmet zijn geraakt?
Ik zou eens opzoek gaan naar wat exponentiële groei betekent.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:08
Als jongeren hard genoeg willen is er zat werk. Webwinkels, thuisbezorgers, de zorg en nog vele andere sectoren zitten allemaal om mensen te springen. Helaas voelen veel NL zich daar te goed voor.

het probleem van die jongeren die net na hun studie geen werk kunnen vinden is denk ik meer hun studiekeuze.

beetje chargeren:
Dat hele gepamper met "je kan worden wat je wilt" maakt dat grote groepen voor pretstudies kiezen waar uiteindelijke 1 op de 100 afgestudeerden een baan in kan vinden. Dat probleem bestaat natuurlijk al langer, maar komt nu des te meer tot uiting nu bepaalde sectoren omvallen. Hadden die voordat ze gingen studeren zich enigzins in de arbeidsmarkt verdiept hadden ze misschien wel een andere keuze (moeten) gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
IJzerlijm schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 12:16:
[...]

Half Nederland, nog wel meer ook, loopt wel degelijk een risico te sterven aan corona. Het risico verschilt van persoon tot persoon maar er is letterlijk niemand in dit land die geen risico loopt. Zelfs iedereen die het al gehad heeft en 'immuun' is kan overlijden als diegene onbeschermd langdurig met zwaar zieke patienten omgaat.
Dat je risico loopt is evident en op zich een inhoudsloze mededeling. Het gaat er uiteraard om hoe groot dat risico is. En dan blijkt dat die kans op overlijden voor de overgrote meerderheid aan nul grenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MC_Sparkles schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

Maar de gevolgen daarvan merken we nu in bijv. de zorg, aangezien er in de jaren daarna hard bezuinigd is op onder andere zorg. Dat gaat straks weer gebeuren als de overheid geld blijft uitgeven
Eens. Al vind ik dat meer een probleem wat niet met Corona te maken heeft.
Dat werkt alleen als heel de wereld dat tegelijkertijd doen. Als wij nu tot 1 december met zijn allen kluizenaar worden, maar België of Duitsland doet dat niet, dan is het wachten in december tot covid-19 weer geïmporteerd word.
Het aantal reizen en vakanties is in deze maanden een stuk lager gelukkig. Dus we zijn wel meer een kluizenaar. En als we ons in de buitenlanden ook aan de regels houden dan gaat het ook prima, dat zag je tot oktober ook gebeuren. Het ging pas fout toen iedereen op pad ging naar traditionele zuipoorden.
Vergeet vooral ook niet toeleveranciers aan bijv. de horeca. Een vriend van mij verzorgd o.a. textiel voor horeca zoals tafelkleden etc. en 1/3 van het bedrijf is binnenkort werkloos en 1 van de kantoren zal gesloten worden, want er zijn geen afnemers meer.
Dat is, helaas, een gevolg wat niet leuk is. Het gekke is dat veel bedrijven nu opeens iets anders erbij doen, bijvoorbeeld plastic schermen leveren. Het is jammer dat die vriend niet zo'n kans heeft gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:29
Leon Zwiers schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:21:
Als jongeren hard genoeg willen is er zat werk. Webwinkels, thuisbezorgers, de zorg en nog vele andere sectoren zitten allemaal om mensen te springen. Helaas voelen veel NL zich daar te goed voor.

het probleem van die jongeren die net na hun studie geen werk kunnen vinden is denk ik meer hun studiekeuze.

beetje chargeren:
Dat hele gepamper met "je kan worden wat je wilt" maakt dat grote groepen voor pretstudies kiezen waar uiteindelijke 1 op de 100 afgestudeerden een baan in kan vinden. Dat probleem bestaat natuurlijk al langer, maar komt nu des te meer tot uiting nu bepaalde sectoren omvallen. Hadden die voordat ze gingen studeren zich enigzins in de arbeidsmarkt verdiept hadden ze misschien wel een andere keuze (moeten) gemaakt.
Laatst kwam gelukkig wel in het nieuws dat er weer meer mensen voor een zorg opleiding hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
stijnec1 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:16:
[...]

in de zomer was er inderdaad wat meer mogelijk, maar nog lang niet op het niveau wat we gewend zijn, en waar we zo snel mogelijk weer terug naar toe moeten.
Dit dus. Veel mogelijk, maar niet op een manier die prettig was. Op een terras over tafels moeten verdelen, geen mensen een knuffel kunnen geven. Zo top was ook die tijd tussen de golven niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
42erik schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:19:
[...]

Dat is echt zo niet waar het over ging, maar ok. En het dan ook meteen persoonlijk maken.
Verder alles goed...?
Duidelijk, bedankt. Als het persoonlijk wordt (dat is het niet, want we kennen elkaar niet en ik hoop dat het goed met jou en je dierbaren gaat) dan is er opeens een stuk minder bereidwilligheid te bespeuren.

Nogmaals, ik hoop dat het bij jou goed gaat en iedereen fit en gezond is en mag blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:12:
[...]

Ik denk dat je nu een probleem aanhaalt wat niets met Corona te maken heeft.

Maar ik ben benieuwd naar de cijfers van jongeren tot laten we zeggen 25 jaar die hun baan kwijtraken en geen baan meer kunnen vinden binnen zeg 3 maanden.
https://nos.nl/artikel/23...d-en-miljarden-steun.html
https://nos.nl/artikel/23...stilte-voor-de-storm.html

De door CBS gedeelde cijfers geeft een weergave -27 jaar, niet 25. Maar close enough zou ik zeggen. Waarbij tussen maart en juni op basis van de data die in augustus vrijgegeven was een duidelijke, onevenredige stijging in werkloosheid te zien was voor mensen t/m 27. En in september de data laat zien dat er een onevenredig aantal van mensen tot 27 in de bijstand terecht gekomen zijn.

Jongeren worden financieel echt wel hard geraakt in deze gezondheidscrisis. En zoals ook al gezegd, dit is natuurlijk het gevolg van een probleem dat hiervoor ook al speelde. Maar houdt dus wel in dat jongeren hier toch echt onevenredig benadeeld worden. Het is als je het mij vraagt dan ook echt belangrijk om dit recht te trekken. We zijn namelijk gewoon een duidelijke stijging binnen werkloosheid en bijstand. In ieder geval t/m de data gerapporteerd in september. En nu met de toenemend striktere maatregelen, zal dit echt niet verbeterd zijn.

Deze crisis treft ons allen. De verdeling binnen slachtoffers zou dan ook op alle fronten bij voorkeur eerlijk moeten zijn. Hoewel natuurlijk iedere vorm van werkloosheid jammer is, moet het dan toch gebeuren, dan zou ook dit evenredig verdeelt moeten zijn. Je creëert nu namelijk een situatie waarin je verlangt van een grote groep mensen die door dit virus persoonlijk het minst getroffen worden, economisch het hardst getroffen wordt een zeer belangrijke mate van participatie. Het perspectief op persoonlijk niveau is daarin ver te zoeken. En dat zorgt voor een aversie die je niet moet willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Plenkske schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Laatst kwam gelukkig wel in het nieuws dat er weer meer mensen voor een zorg opleiding hebben gekozen.
Probleem is over het algemeen dat veel van die jonge mensen binnen enkele jaren weer weg zijn wegens de matige arbeidsvoorwaarden binnen de verpleegkunde. Eens zien of dit verbetert. Komend jaar CAO onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

prijk schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:22:
[...]

Dat je risico loopt is evident en op zich een inhoudsloze mededeling. Het gaat er uiteraard om hoe groot dat risico is. En dan blijkt dat die kans op overlijden voor de overgrote meerderheid aan nul grenst.
Bij deze situatie is de kans dat ze iemand besmetten die wel een aanzienlijke kans heeft te overlijden het grote probleem. Als je tenminste daar iets om geeft. Anders is niet kunnen feesten en lekker uit eten het grote probleem.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
stijnec1 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:20:
[...]

ik ben dan benieuwd naar uw suggestie over hoe er perspectief kan worden gegeven? Of moeten gewoon niet zeuren en geduldig wachten tot er ooit een werkend vaccin komt? Dat kan, maar dan ben ik benieuwd hoe u de maatschappij ziet die we tegen die tijd zullen hebben, het zal er dan niet leuker op worden in Nederland
Toch zal dat moeten, want zonder vaccin krijgen we dit er niet onder.
Het alternatief is dat we China 2 worden. Ik denk dat dat nog veel minder gewenst is.

Er zijn meerdere vaccins onderweg. Dat is het perspectief. Als er straks een vaccin is en we de risicogroepen kunnen vaccineren (ouderen en zorg) dan zal bijna alles weer de deuren kunnen openen.

De opmerking "ooit" snap ik niet. Er zijn tientallen vaccins onderweg, in China en Rusland worden ze zelfs al gezet (ja, ik twijfel ook over de veiligheid en betrouwbaarheid van die vaccins). De prognose is dat er eind dit jaar minstens 2 goedgekeurd zijn. We hebben deze al ingekocht en kunnen dus zo snel mogelijk gaan vaccineren. Dat ooit is dus een perspectief van enkele maanden.

Het is niet anders. Er tegen blijven ageren levert niets op. Of heb je echt de illusie dat door het drammen de discotheken volgende maand weer open gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Duidelijk, bedankt. Als het persoonlijk wordt (dat is het niet, want we kennen elkaar niet en ik hoop dat het goed met jou en je dierbaren gaat) dan is er opeens een stuk minder bereidwilligheid te bespeuren.
En ook daar ging het niet over
Nogmaals, ik hoop dat het bij jou goed gaat en iedereen fit en gezond is en mag blijven.
Dank je. Ik hoop dat dat bij jou ook het geval is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

stijnec1 schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:09:
[...]

Je moet mensen motiveren om hun gezonde verstand te gebruiken? Belonen daarvoor? Waarom, ze gaan echt niet naar die illegale feestjes of op vakantie naar spanje etc. omdat ze geen vertrouwen krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:28:
[...]

Het alternatief is dat we China 2 worden. Ik denk dat dat nog veel minder gewenst is.

Er, er zijn meerdere vaccins onderweg. Dat is het perspectief. Als er straks een vaccin is en we de risicogroepen kunnen vaccineren (ouderen en zorg) dan zal bijna alles weer de deuren kunnen openen.

De opmerking "ooit" snap ik niet. Er zijn tientallen vaccins onderweg, in China en Rusland worden ze zelfs al gezet (ja, ik twijfel ook over de veiligheid en betrouwbaarheid van die vaccins). De prognose is dat er eind dit jaar minstens 2 goedgekeurd zijn. We hebben deze al ingekocht en kunnen dus zo snel mogelijk gaan vaccineren. Dat ooit is dus een perspectief van enkele maanden.

Het is niet anders. Er tegen blijven ageren levert niets op. Of heb je echt de illusie dat door het drammen de discotheken volgende maand weer open gaan?
Ik snap het gejank ook niet hoor. Over enkele maanden waarschijnlijk al de 2 meest veelbelovende vaccins goedgekeurd. Komende lente zal het vaccineren al in volle gang zijn en kunnen we in de zomer weer los. En aangezien het al is gebleken dat het in de zomer een stuk minder heftig is met dat virus is het nog maar een redelijk korte periode dat men zich nog even moet inhouden.

Hoeft echt niet zo lastig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Je hoort ook af en toe dat horeca personeel een spoedcursus krijgt om in de ziekenhuizen bij te kunnen springen. Een situatie die we in maart op de IC zagen, toen sprongen daar veel verpleegkundigen van de reguliere afdeling bij.

Ik denk dat als we zorgen dat simpele taken van de verpleegkundigen tijdelijk overgenomen worden we een stuk meer lucht zouden krijgen op de verpleegafdelingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Laatst online: 08:39

Agent47

I always close my contracts.

Leon Zwiers schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:31:
[...]

Ik snap het gejank ook niet hoor. Over enkele maanden waarschijnlijk al de 2 meest veelbelovende vaccins goedgekeurd. Komende lente zal het vaccineren al in volle gang zijn en kunnen we in de zomer weer los. En aangezien het al is gebleken dat het in de zomer een stuk minder heftig is met dat virus is het nog maar een redelijk korte periode dat men zich nog even moet inhouden.

Dat vaccin van Oxford gaat ook hartstikke goed dacht ik te menen. Het is voor nu gewoon domweg doorzetten en je aan de regels houden tot de lente.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
42erik schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:31:
[...]

En ook daar ging het niet over

[...]
Dan lijk ik iets gemist te hebben, dat is niet de bedoeling. En het is ook nooit persoonlijk bedoeld geweest, het was een voorbeeld om aan te geven dat als het dichtbij komt mensen er ineens heel anders over denken.
Dank je. Ik hoop dat dat bij jou ook het geval is
Nu wel weer, gelukkig. Partner is zojuist weer beter gemeld op het werk na meer dan 2 weken Corona leed. En dan zijn wij nog de gelukkigen met de milde variant geweest, een variant die je je vijanden niet toewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Nelis

De Nelis

en anders maar niet...

42erik schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:24:
[...]

Dit dus. Veel mogelijk, maar niet op een manier die prettig was. Op een terras over tafels moeten verdelen, geen mensen een knuffel kunnen geven. Zo top was ook die tijd tussen de golven niet
De jongeren trokken zich daar toch weinig tot niets van aan tijdens hun terrasbezoek. Gewoon knuffelen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Leon Zwiers schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:26:
[...]

Probleem is over het algemeen dat veel van die jonge mensen binnen enkele jaren weer weg zijn wegens de matige arbeidsvoorwaarden binnen de verpleegkunde. Eens zien of dit verbetert. Komend jaar CAO onderhandelingen.
Het zal vast een beetje verschillend zijn per instelling en functie, maar ik vind eigenlijk die CAO best goed in elkaar zitten. Zeker als je net van de opleiding af komt is het startsalaris best goed. Met ORT erbij (zonder nachtdienst) is het netto hoger dan ik in het begin had (HBO ICT).
N=1 natuurlijk en in dit geval een HBO Verpleegkunde opleiding met ook direct in de hbo functieschaal (GGZ CAO).

Maar het moet ergens beginnen. Als er meer mensen aan de opleiding beginnen zullen er vast ook meer in de zorg blijven werken (statistisch gezien). En als de CAO weer beter wordt komt dat ook wel goed.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:32:
[...]

Je hoort ook af en toe dat horeca personeel een spoedcursus krijgt om in de ziekenhuizen bij te kunnen springen. Een situatie die we in maart op de IC zagen, toen sprongen daar veel verpleegkundigen van de reguliere afdeling bij.

Ik denk dat als we zorgen dat simpele taken van de verpleegkundigen tijdelijk overgenomen worden we een stuk meer lucht zouden krijgen op de verpleegafdelingen.
Er zijn al verpleeghuizen die hulp van de horeca krijgen. Die helpen de patienten met eten, het eten serveren en bereiden. Drinken ronddelen, praatje maken etc. Dat soort dingen zijn enorme hulp.

Voor de horeca medewerker past het prima in hun normale werk. Patienten zijn er lyrisch over.

De horecabazen die hun personeel hiervoor inzetten zijn visionairen en hun sector mag hier een hoop van leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Je verhaal leest nogal als een hyperbool op sommige punten.

De kwetsbare groepen mogen best beseffen hoeveel de rest opoffert voor ze en daar wat dankbaarheid voor tonen. Die bejaarde in het verzorgingstehuis gaat het niet meer meemaken als de rest de rekening gepresenteerd krijgt over tig jaar voor de corona pandemie.
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:20:
Ik moet mij ook aan regels houden op de snelweg, vind ik ook niet zo leuk. Ik rijd liever 180 en haal iedereen rechts in, ben ik veel sneller op mijn bestemming.
Heb je van die kastjes voor die je laten weten wanneer je even je voet van het pedaal moet houden. ;)
Ik heb een hekel aan jankeballen omdat ze een paar maandjes hun leven moeten aanpassen. We doen hier net alsof we al 10 jaar in onze schuilkelders zitten.
Maar is het een paar maanden?

Er wordt al door sociologen gesproken over een verloren corona generatie. Jonge mensen in een bepaalde levensfase die voor de rest van hun leven last blijven ondervinden van deze crisis. Ze hebben kwalitatief minder onderwijs gehad in een periode, ze hebben misschien zelfs hun diploma 'cadeau' gekregen omdat examens niet meer mogelijk waren. Ongetwijfeld zal er nog een recessie komen na corona en deze jonge mensen die dan de arbeidsmarkt op zouden komen hebben daar ook last van. Moeilijker kans maken op een baan, lagere startsalarissen, nog meer moeite om woonruimte te vinden. Dat ebt allemaal door in hun levens, het is echt niet na een paar jaar weggepoetst die verschillen.

Je hebt ook het leed van ondernemers wiens zaak ten onder ging in deze periode. Ga maar eens iets financieel regelen met een faillissement op je naam. Geen bank wil in een nieuwe onderneming investeren, zelfs persoonlijke kredieten of een hypotheek krijg je niet meer. Dat blijft die mensen ook nog jaren bij.

Het effect is toch even wat groter dan een jaartje geen Pinkpop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Leon Zwiers schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:31:
[...]

Klopt, er is op dit moment meer dan voldoende perspectief. Het zou anders zijn als er geen vaccins waren of deze mislukten. Vooralsnog ziet het daar niet naar uit en is er geen enkele reden om te gaan doemdenken dat we hier nog jaren mee zitten of zoals ik hier ook las gisteren nog jaren met mondkapjes gaan lopen.

Als er een vaccin is dan zijn we binnen mum van tijd terug naar normaal. Nu is het gewoon rot, achteraf zullen we over een lastig jaar praten waarin we bij tijd en wijlen meer konden en bij tijd en wijlen minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
stylezzz schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:09:
[...]

Prima kerel, maak het lekker persoonlijk. :)
Wut? Ik probeer met de openbare data mijn conclusies te trekken en vervolgens krijg ik reacties als dit:
Met al dat gejank en gezeur van ik ik ik en mijn grondrechten schiet je toch niks op.
En ja, die haal ik uit de tekst waarin ik je quote. Ik krijg alleen een verhaal over solidariteit terug. Newsflash. Solidariteit duurt zolang de portemonnee van de ander het kan betalen. Dat moment is eindig.
[...]

Dus jij stelt voor om de coronapatienten buiten op de stoep te laten creperen zodat de chemokuren kostte wat kost doorgang kunnen vinden? Er zullen gewoon keuzes gemaakt moeten worden..... Keuzes tussen 2 kwaden zelfs.
Ik heb de oplossing ook niet in de hand. Wel snap ik niet waarom reguliere en coronazorg niet fysiek qua locatie van elkaar gescheiden wordt, mede om besmettingen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42erik
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:33:
[...]

Dan lijk ik iets gemist te hebben, dat is niet de bedoeling. En het is ook nooit persoonlijk bedoeld geweest, het was een voorbeeld om aan te geven dat als het dichtbij komt mensen er ineens heel anders over denken.

[...]

Nu wel weer, gelukkig. Partner is zojuist weer beter gemeld op het werk na meer dan 2 weken Corona leed. En dan zijn wij nog de gelukkigen met de milde variant geweest, een variant die je je vijanden niet toewenst.
Fijn dat het weer goed is!

Dan is er eerder blijkbaar mis gelezen, dat gebeurt soms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:37:
[...]

Wut? Ik probeer met de openbare data mijn conclusies te trekken en vervolgens krijg ik reacties als dit:

[...]

En ja, die haal ik uit de tekst waarin ik je quote. Ik krijg alleen een verhaal over solidariteit terug. Newsflash. Solidariteit duurt zolang de portemonnee van de ander het kan betalen. Dat moment is eindig.
Nee, je maakt het persoonlijk door mij naïef te noemen. Net zoals jij niet in de toekomst kan kijken, kan ik dat ook niet. Kortom, naïef lijkt me niet op zijn plaats.
[...]

Ik heb de oplossing ook niet in de hand. Wel snap ik niet waarom reguliere en coronazorg niet fysiek qua locatie van elkaar gescheiden wordt, mede om besmettingen te voorkomen.
Zoals al eerder gezegd, ruimte is het probleem niet. Wel het aantal handjes wat we rond hebben lopen die de zorg kunnen verlenen.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Plenkske schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:34:
[...]

Het zal vast een beetje verschillend zijn per instelling en functie, maar ik vind eigenlijk die CAO best goed in elkaar zitten. Zeker als je net van de opleiding af komt is het startsalaris best goed. Met ORT erbij (zonder nachtdienst) is het netto hoger dan ik in het begin had (HBO ICT).
N=1 natuurlijk en in dit geval een HBO Verpleegkunde opleiding met ook direct in de hbo functieschaal (GGZ CAO).

Maar het moet ergens beginnen. Als er meer mensen aan de opleiding beginnen zullen er vast ook meer in de zorg blijven werken (statistisch gezien). En als de CAO weer beter wordt komt dat ook wel goed.
Salaris is inderdaad wel een ding, aangezien je al na 10 jaar klaar bent met groeien en dan gewoon onder de maat zit. Zeker ook omdat fulltime werken in de zorg (beroepen aan het bed dan, de kantoorlui houden het natuurlijk prima vol) een utopie is. Dan houdt geen mens lang vol.

Het grotere probleem is helaas breder. Onder anderen de enorme verantwoordelijkheid (leven en dood), onregelmatige diensten, slechte roosters vanwege tekorten, agressie en bureaucratie maakt dat het werkplezier vrij snel weg is. Dan moet je wel een echte Florence Nightingale zijn om te blijven plakken, en daar zijn er niet zoveel meer van. Zolang die arbeidsvoorwaarden niet verbeteren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Leon Zwiers schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Er zijn al verpleeghuizen die hulp van de horeca krijgen. Die helpen de patienten met eten, het eten serveren en bereiden. Drinken ronddelen, praatje maken etc. Dat soort dingen zijn enorme hulp.

Voor de horeca medewerker past het prima in hun normale werk. Patienten zijn er lyrisch over.

De horecabazen die hun personeel hiervoor inzetten zijn visionairen en hun sector mag hier een hoop van leren.
Klopt, dat zijn echt prachtige initiatieven om te zien.

Het "mooie" van deze crisis is wel dat je de echte ondernemers ziet opstaan. Of dat nu het omschakelen naar thuisbezorgen/afhalen is of je personeel op een andere plek inzetten. De echte ondernemer komt boven drijven. In plaats van massaal te klagen (en dat is heus ook wel eens terecht, ik wil het niet weg bagatelliseren) moet je op zoek naar kansen.

Zo heb ik mijn eigen omgeving een familielid die in het ziekenhuis werkt buiten de zorgafdeling. Hij heeft zich in de eerste golf laten omscholen zodat hij taken kon overnemen als overledenen naar het mortuarium rijden, bedden opmaken, patiënten en bezoek begeleiden en ga zo maar door. Zijn eigen afdeling lag nagenoeg stil en hij kon kiezen tussen thuis gaan zitten of handen uit de mouwen, hij koos voor het tweede en daar ben ik erg trots op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]
Er zijn meerdere vaccins onderweg. Dat is het perspectief. Als er straks een vaccin is en we de risicogroepen kunnen vaccineren (ouderen en zorg) dan zal bijna alles weer de deuren kunnen openen.
Dat is niet het verhaal dat de laatste tijd naar buiten komt. Even een greep uit de internationale pers de afgelopen tijd:

"The First Covid Vaccine Will Not Make Life Normal Again" - New York Times
"Coronavirus vaccine will not allow rapid return to normal life" - The Week
"Let’s get real. No vaccine will work as if by magic, returning us to ‘normal’" - The Guardian
"WHO warns coronavirus vaccine alone won’t end pandemic: ‘We cannot go back to the way things were’" - CNBC
"Coronavirus vaccine: Scientists warn it may take until 2022 to roll out to population" - The Mirror

Die laatste is natuurlijk ook een dingetje hè. Zelfs al heb je een zeer effectief vaccin, dan duurt het nog jaren voordat de meeste mensen zijn gevaccineerd. Want tsja, de hele wereld wil het dan hebben, het zal verdeeld moeten worden in meerdere batches, enzovoorts.

Ik had ergens nog betere artikelen en zou ze ook graag linken, maar dan moet ik ff zoeken. Alleen met Google springen deze artikelen je al meteen in het gezicht. Het vaccin gaat ons leven simpelweg niet terugbrengen naar normaal in afzienbare tijd. Dat is de boodschap de laatste weken.

Dus wat voor perspectief is er?

Heel simpel gezegd is er geen perspectief. Dit is het nieuwe "normaal".

En dan hebben we Forbes nog, die haarfijn uitlegt dat de vaccins die momenteel in ontwikkeling zijn, zeer waarschijnlijk niet effectief genoeg zullen zijn:

https://www.forbes.com/si...-are-designed-to-succeed/

Onze Corona vaccine master Bill Gates verkondigt het inmiddels ook. "Normalcy will return only with second generation of Covid-19 vaccine":

https://www.wionews.com/w...vaccine-bill-gates-334922

Wanneer is dat dan? Zeer waarschijnlijk niet eens volgend jaar. Maar 2022 of nog later.

Dat is de ellende die ons te wachten staat en hetgene dat politici je liever niet eerlijk vertellen. Wopke Hoekstra kwam nog het meest in de richting:

https://nos.nl/nieuwsuur/...ms-nieuw-werk-zoeken.html

Als je nu door Corona wordt gedupeerd financieel gezien, dan is het tijd om iets anders te gaan leren en doen. Dat is de harde realiteit.

[ Voor 7% gewijzigd door Lethalis op 23-10-2020 13:51 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
CMD-Snake schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:35:
[...]

Heb je van die kastjes voor die je laten weten wanneer je even je voet van het pedaal moet houden. ;)
Die zijn in veel landen strafbaar helaas. In Nederland werkt het redelijk denk ik. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik mij heel braaf gedraag ;)
[...]

Maar is het een paar maanden?
Zoals het er nu uitziet wel, alles wijst erop dat we eind dit jaar 2 goedgekeurde vaccins hebben.
Er wordt al door sociologen gesproken over een verloren corona generatie. Jonge mensen in een bepaalde levensfase die voor de rest van hun leven last blijven ondervinden van deze crisis. Ze hebben kwalitatief minder onderwijs gehad in een periode, ze hebben misschien zelfs hun diploma 'cadeau' gekregen omdat examens niet meer mogelijk waren. Ongetwijfeld zal er nog een recessie komen na corona en deze jonge mensen die dan de arbeidsmarkt op zouden komen hebben daar ook last van. Moeilijker kans maken op een baan, lagere startsalarissen, nog meer moeite om woonruimte te vinden. Dat ebt allemaal door in hun levens, het is echt niet na een paar jaar weggepoetst die verschillen.
Ik weiger te gaan doemdenken. Zeker als er zo dramatisch over wordt gedaan. Mensen die jong waren in een oorlog zijn ook goed terechtgekomen, en dat was echt wel heftiger en langer dan deze situatie. Dit is maar een voorbeeldje overigens.
Het effect is toch even wat groter dan een jaartje geen Pinkpop.
Dat is zeker, en ik wil dat ook niet uit het oog verliezen. Er zijn echt wel problemen, maar we moeten zorgen dat we die problemen ook met zijn allen oplossen. Want als we aan de ene kant solidariteit verlangen, dan moeten degenen die dat verlangen dat ook andersom tonen. En gelukkig gebeurd dat ook massaal, er zijn bijvoorbeeld maar weinig restaurants failliet gegaan, mits ze over zijn gegaan op afhalen/bezorgen. Veel mensen steunen deze ondernemers gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
stylezzz schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Nee, je maakt het persoonlijk door mij naïef te noemen. Net zoals jij niet in de toekomst kan kijken, kan ik dat ook niet. Kortom, naïef lijkt me niet op zijn plaats.

[...]

Zoals al eerder gezegd, ruimte is het probleem niet. Wel het aantal handjes wat we rond hebben lopen die de zorg kunnen verlenen.....
Dat komt omdat je bericht overkwam als 'ff 2 weken thuiszitten en daarna met beperkte maatregelen verder'. De maandenlange lockdowns in andere regio's laten wel zien dat dat verre het geval is. Ook de roep van RED en andere clubs om telkens maatregelen zodra de vorige net ingevoerd is werkt polariserend.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat we het zelf allemaal beter of niet weten stel ik voor om gewoon naar de overheid te luisteren. Met onderling gekibbel gaan we niemand helpen.
Kijk niet naar een ander, oordeel er ook niet over. Wees solidair en focus niet alleen op de negatieve dingen. Het kan namelijk nog veel erger.
Sterkte allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:37:
In zekere zin gebeurd dat natuurlijk wel. Corona besmette mensen worden behandeld op een corona specifieke afdeling / IC in de meeste dan wel niet alle centra. Bed bewegingen wordt echt geminimaliseerd. En het personeel dat op deze afdelingen werkt wordt niet kris-kras verspreid binnen het ziekenhuis.

Je behoudt echter natuurlijk wel gewoon de noodzaak tot een volledige zorg capaciteit. Het is niet dat je voldoende hebt aan een bed, een beademingsmachine en je bent klaar om een COVID patiënt te voorzien van begin tot eind. Je hebt de handen aan bed nodig, je hebt artsen op zaal en IC nodig. Je hebt beeldvormings capaciteiten nodig. De met corona besmette patiënten kunnen ook komen tot een operatie indicatie, dus je hebt een OK complex en chirurgen nodig. Je hebt een OK team nodig, anesthesie nodig. Ze kunnen cardiale problemen ontwikkelen, dus je hebt een cardioloog nodig. En ga zo eigenlijk maar door. Je hebt dus eigenlijk gewoon al snel een relatief deel van een normaal ziekenhuis nodig.

Dus betekend het, hoe je het ook went of keert, dat op wat voor een wijze je de coronazorg scheidt van de reguliere zorg, er reguliere zorg afgeschaald moet worden. Dan wel omdat je personele capaciteit wegneemt, dan wel omdat je fysieke ruimte wegneemt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:40:
[...]

Klopt, dat zijn echt prachtige initiatieven om te zien.

Het "mooie" van deze crisis is wel dat je de echte ondernemers ziet opstaan. Of dat nu het omschakelen naar thuisbezorgen/afhalen is of je personeel op een andere plek inzetten. De echte ondernemer komt boven drijven. In plaats van massaal te klagen (en dat is heus ook wel eens terecht, ik wil het niet weg bagatelliseren) moet je op zoek naar kansen.

Zo heb ik mijn eigen omgeving een familielid die in het ziekenhuis werkt buiten de zorgafdeling. Hij heeft zich in de eerste golf laten omscholen zodat hij taken kon overnemen als overledenen naar het mortuarium rijden, bedden opmaken, patiënten en bezoek begeleiden en ga zo maar door. Zijn eigen afdeling lag nagenoeg stil en hij kon kiezen tussen thuis gaan zitten of handen uit de mouwen, hij koos voor het tweede en daar ben ik erg trots op.
Het halve magazijn is hier inmiddels bevolkt door ex-horeca personeel. Je kunt natuurlijk zielig thuis gaan zitten dat je bijbaantje weg is omdat de kroeg dicht is.... Je kunt ook verder kijken als je neus lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Lethalis schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:43:
[...]

Dat is niet het verhaal dat de laatste tijd naar buiten komt. Even een greep uit de internationale pers de afgelopen tijd:

"The First Covid Vaccine Will Not Make Life Normal Again" - New York Times
"Coronavirus vaccine will not allow rapid return to normal life" - The Week
"Let’s get real. No vaccine will work as if by magic, returning us to ‘normal’" - The Guardian
"WHO warns coronavirus vaccine alone won’t end pandemic: ‘We cannot go back to the way things were’" - CNBC
"Coronavirus vaccine: Scientists warn it may take until 2022 to roll out to population" - The Mirror

Die laatste is natuurlijk ook een dingetje hè. Zelfs al heb je een zeer effectief vaccin, dan duurt het nog jaren voordat de meeste mensen zijn gevaccineerd. Want tsja, de hele wereld wil het dan hebben, het zal verdeeld moeten worden in meerdere batches, enzovoorts.
Daarom hebben we het al aangekocht, als het goedgekeurd wordt hebben we direct miljoenen dosis beschikbaar. Die worden namelijk al maanden geproduceerd en opgeslagen. Bij goedkeuring kunnen de trucks direct gaan rijden en op dit moment is de overheid ongetwijfeld hard bezig om een vaccinatieprogramma op te zetten.
Heel simpel gezegd is er geen perspectief. Dit is het nieuwe "normaal".
Dit is niet het nieuwe normaal. Dit is een tijdelijke situatie. Het zo noemen brengt je hooguit naar een depressie toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
Señor Sjon schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:44:
[...]

Dat komt omdat je bericht overkwam als 'ff 2 weken thuiszitten en daarna met beperkte maatregelen verder'. De maandenlange lockdowns in andere regio's laten wel zien dat dat verre het geval is. Ook de roep van RED en andere clubs om telkens maatregelen zodra de vorige net ingevoerd is werkt polariserend.
Je zoekt garanties, en dat is begrijpelijk. Als we gegarandeerd weer een feestje konden bouwen als we allemaal een maand in keiharde lockdown zouden gaan was er best draagvlak te vinden. Die zijn er echter niet..... Maar om dan maar mensen meteen naïef te gaan noemen draagt niet echt bij aan de conversatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:32:
[...]

Daar kreeg ik me vandeweek toch een twitterfittie over met die dame uit het Redteam. Hoe ik durfde te suggereren dat horecamensen iets in de zorg konden betekenen, want daar was toch echt een hele lange opleiding voor nodig. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
stylezzz schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:49:
[...]

Het halve magazijn is hier inmiddels bevolkt door ex-horeca personeel. Je kunt natuurlijk zielig thuis gaan zitten dat je bijbaantje weg is omdat de kroeg dicht is.... Je kunt ook verder kijken als je neus lang is.
Zo weet ik van de eigenaar van een café in Eindhoven dat hij tijdens de sluiting in het voorjaar meerdere dagen in de week werkte als order picker in een magazijn, de andere dagen was hij zijn kroeg aan het opknappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijnec1
[...]

ik geloof niet dat u mij op drammen kunt betrappen, maar dat is verder aan u. Blij te lezen dat u veel vertrouwen stelt in een snelle komst van een betrouwbaar vaccin, dat vertrouwen deel ik helaas niet. Het vaccin is nu door HdJ aangekondigd voor Q2-2021, en over de werking is nog weinig tot niets bekend. Ook is het niet zo dat als het vaccin er is, ook iedereen direct gevaccineerd zal zijn. Daarnaast denk ik niet dat het storm zal lopen om zich te laten inenten met een vaccin waar nog zo weinig over bekend is. Al met al is mijn inschatting dat, als het vaccin er inderdaad in het voorjaar komt, we nog zeker tot de herfst 2021 met beperkende maatregelen zitten, en wellicht nog langer.

Door al deze onzekerheden moeten we ons niet blindstaren op alleen een vaccin, maar ook andere manieren vinden om het normale leven weer op te pakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:36:
[...]

Klopt, er is op dit moment meer dan voldoende perspectief. Het zou anders zijn als er geen vaccins waren of deze mislukten. Vooralsnog ziet het daar niet naar uit en is er geen enkele reden om te gaan doemdenken dat we hier nog jaren mee zitten of zoals ik hier ook las gisteren nog jaren met mondkapjes gaan lopen.

Als er een vaccin is dan zijn we binnen mum van tijd terug naar normaal. Nu is het gewoon rot, achteraf zullen we over een lastig jaar praten waarin we bij tijd en wijlen meer konden en bij tijd en wijlen minder.
Rudi Westendorp, lid van het Deense corona-adviesteam, denkt daar heel anders over. Het oude normaal (kuch) komt volgens hem nooit meer terug (Volkskrant 16 oktober):

"Zoals hiv het denken over vrije seks compleet heeft veranderd, zo zal corona het vrije sociale verkeer voor altijd aan banden leggen, denkt Westendorp. Corona is ook een soa, zegt hij, maar dan geen seksueel maar een sociaal overdraagbare aandoening. 'Van de aidsepidemie hebben we geleerd dat we het aantal seksuele partners moeten beperken en geen onbeschermde seks moeten hebben. Nu leren we dat we niet in steeds wisselende groepen moeten samenzijn en dat we ons tegen elkaar moeten beschermen, met mondkapjes, door geen handen te schudden. De seks zoals we die in de jaren zeventig hadden, is nooit teruggekomen. Ik denk dat hetzelfde gaat gelden voor onze sociale relaties.'

Hoe ziet u de toekomst?
'De manier waarop wij de afgelopen decennia met elkaar zijn omgegaan, komt niet meer terug, daar ben ik van overtuigd. Ik ben hoogleraar en ik bezocht regelmatig internationale congressen en symposia om me door vakgenoten te laten inspireren, maar kun jij je voorstellen dat er binnenkort duizend geriaters in Milaan bijeenkomen? En dat we dan de dag erna weer in het verpleeghuis aan het werk gaan? Laat staan dat we, zoals vroeger, bijeenkomsten organiseren voor tienduizend radiologen of een wereldcongres voor 50 duizend cardiologen. Ik zie dat niet meer gebeuren, het risico op een uitbraak is te groot.

'Mijn inschatting is dat het oude normaal voorbij is. Dankzij Schengen konden we moeiteloos de landsgrenzen over, hup naar Parijs en dan doorvliegen naar Ischgl om daar twee dagen te skiën, en dan zondagavond nog mooi op tijd terug in Brabant voor het carnaval. Het is dé verbeelding van de sterk wisselende sociale contacten. Dat komt niet meer terug. Echt niet. Er zal een nieuw normaal ontstaan. Hoe dat eruitziet? En of we dan nog wel mogen après-skiën en carnavallen? Dat weet ik niet, dat moeten we met elkaar uitvinden.'"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnec1
De Nelis schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:31:
[...]

Je moet mensen motiveren om hun gezonde verstand te gebruiken? Belonen daarvoor? Waarom, ze gaan echt niet naar die illegale feestjes of op vakantie naar spanje etc. omdat ze geen vertrouwen krijgen.
nu doe je een beroep op hun gezonde verstand en leg je allerlei verplichtingen op zonder er iets voor terug te geven, dat heeft tot nu toe ook nog niet echt lekker gewerkt toch. Natuurlijk moet je mensen belonen voor goed gedrag, dat is nu eenmaal hoe mensen gemotiveerd kunnen worden. Door alleen een opgeheven vinger bereik je hoogstens dat de hakken nog verder in het zand gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leon Zwiers schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:21:

beetje chargeren:
Ik vrees dat je iets te ver van de werkelijkheid af staat met deze post. Er zijn inderdaad heel wat vacatures, maar dat wil niet zeggen dat men daar de rekeningen mee kan betalen. Een tijd geleden opzoek geweest naar een nieuwe baan in de IT, maar daarbij ook andere vacatures bekeken. En ik kan je zeggen, in de winkels/thuisbezorgd/etc.zijn inderdaad redelijk wat vacatures te vinden. Maar daarbij moet wel gezegd worden dat 90% van de vacatures op oproepbasis is met tussen de 0 en 12 uren.
Daar kan je geen huur van betalen. Maar een tweede of zelfs derde baan ernaast zoeken, dat is niet mogelijk, want ze eisen ook dat je 7 dagen per week in de ochtend, middag en avond beschikbaar bent.
Dus het is niet gek dat deze vacatures nog open staan: rekeningen moeten betaald worden.

Ook heb ik gekeken om mezelf om te scholen naar de zorg, maar een fulltime opleiding is niet te bekostigen als je ook nog een eigen huis hebt dat betaald moet worden. Dan zijn er wel BBL en Duale opleidingen: werken en leren, maar daarbij moet je wel al het eerste / tweede leerjaar afgerond hebben, zodat je direct inzetbaar bent en de baas geen tijd hoeft te investeren.
Dus uiteindelijk toch maar verder gezocht in de ICT en zelfs dat is vrij lastig door de gewenste ervaringen bij alle vacatures. De missende vaardigheden aanleren binnen een vacature zit er vaak niet bij, dan liever klagen dat we niemand kunnen vinden en er een tekort aan IT-ers is.

'Er is werk genoeg, als je maar wilt' is een beetje de VVD-drogreden die elke verkiezing weer uit de kast wordt getrokken. En wordt vooral geroepen door mensen die inderdaad werk hebben.

Online vacatures is niet hetzelfde als werkgelegenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Al diegene die ander werk zijn gaan doen hoor je ook niet zeuren in de media. Op dit moment gaan ook steeds meer restaurants (hier tenminste) bezorgen/afhalen faciliteren.
De rest van de "ondernemers" zijn niet aan het ondernemen maar gaan zielig roepen in de media hoe zwaar ze het hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
@prijk tis precies waar de ratio in realisme naartoe redeneert, maar waar je hoopt dat dit niet gebeurt.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:52:
[...]

Daar kreeg ik me vandeweek toch een twitterfittie over met die dame uit het Redteam. Hoe ik durfde te suggereren dat horecamensen iets in de zorg konden betekenen, want daar was toch echt een hele lange opleiding voor nodig. -O-
Ach, heb ik ook al eens gehad toen ik opperde dat sommige werklozen wellicht een nieuwe carriere in het onderwijs zouden kunnen overwegen. Nou.... dat was me toch een partijtje onmogelijk. Niet geheel ontoevallig bleek het een leraar te zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Drardollan schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:49:
[...]
1. Daarom hebben we het al aangekocht, als het goedgekeurd wordt hebben we direct miljoenen dosis beschikbaar. Die worden namelijk al maanden geproduceerd en opgeslagen. Bij goedkeuring kunnen de trucks direct gaan rijden en op dit moment is de overheid ongetwijfeld hard bezig om een vaccinatieprogramma op te zetten.

2. Dit is niet het nieuwe normaal. Dit is een tijdelijke situatie. Het zo noemen brengt je hooguit naar een depressie toe.
1. Daar heb je alleen niks aan als het vaccin niet effectief genoeg blijkt te zjin, dan was het simpelweg geldverspilling. En als je het artikel van Forbes leest dat ik heb gelinkt, dan zul je zien dat de trials "designed to succeed" zijn, wat slecht nieuws is.

2. Mark my words: dit is niet volgend jaar opgelost. Ik verwacht wel dat we er in 2022 anders voor zullen staan, om de simpele reden dat er een vorm van (vies woord) "groepsimmuniteit" zal zijn, bij gebrek aan een goede oplossing, lost de natuur het vanzelf op.

Alleen omdat het zolang duurt, ziet de samenleving er tegen die tijd echt anders uit. Daarom is het een "nieuw normaal". Niet omdat het virus ons voor altijd in de greep zal houden, maar wel omdat de samenleving (noodgedwongen) zal transformeren naar iets anders.

En als dat eenmaal gebeurd is, zullen we niet zo snel teruggaan naar "vroeger".

Of ik hier neerslachtig van word of niet, staat even los van de discussie :P Op zich is het voor mij veel minder erg dan voor een hoop andere mensen. Ik ben een programmeur, ik kan prima op afstand werken. Vergaande digitalisering betekent zelfs meer werk voor mij. Ik ben toch niet zo sociaal, dus veel dingen mis ik niet eens.

Maar er zullen heel veel mensen zijn die werkloos raken en niet weten wat ze daarna moeten doen... zonder uitzicht op verbetering.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

prijk schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

Rudi Westendorp, lid van het Deense corona-adviesteam, denkt daar heel anders over. Het oude normaal (kuch) komt volgens hem nooit meer terug (Volkskrant 16 oktober):

"Zoals hiv het denken over vrije seks compleet heeft veranderd, zo zal corona het vrije sociale verkeer voor altijd aan banden leggen, denkt Westendorp. Corona is ook een soa, zegt hij, maar dan geen seksueel maar een sociaal overdraagbare aandoening. 'Van de aidsepidemie hebben we geleerd dat we het aantal seksuele partners moeten beperken en geen onbeschermde seks moeten hebben. Nu leren we dat we niet in steeds wisselende groepen moeten samenzijn en dat we ons tegen elkaar moeten beschermen, met mondkapjes, door geen handen te schudden. De seks zoals we die in de jaren zeventig hadden, is nooit teruggekomen. Ik denk dat hetzelfde gaat gelden voor onze sociale relaties.'

Hoe ziet u de toekomst?
'De manier waarop wij de afgelopen decennia met elkaar zijn omgegaan, komt niet meer terug, daar ben ik van overtuigd. Ik ben hoogleraar en ik bezocht regelmatig internationale congressen en symposia om me door vakgenoten te laten inspireren, maar kun jij je voorstellen dat er binnenkort duizend geriaters in Milaan bijeenkomen? En dat we dan de dag erna weer in het verpleeghuis aan het werk gaan? Laat staan dat we, zoals vroeger, bijeenkomsten organiseren voor tienduizend radiologen of een wereldcongres voor 50 duizend cardiologen. Ik zie dat niet meer gebeuren, het risico op een uitbraak is te groot.

'Mijn inschatting is dat het oude normaal voorbij is. Dankzij Schengen konden we moeiteloos de landsgrenzen over, hup naar Parijs en dan doorvliegen naar Ischgl om daar twee dagen te skiën, en dan zondagavond nog mooi op tijd terug in Brabant voor het carnaval. Het is dé verbeelding van de sterk wisselende sociale contacten. Dat komt niet meer terug. Echt niet. Er zal een nieuw normaal ontstaan. Hoe dat eruitziet? En of we dan nog wel mogen après-skiën en carnavallen? Dat weet ik niet, dat moeten we met elkaar uitvinden.'"
Ik denk ook wel dat oude normaal voor goed verandert. Maar is dat voor 80% of voor 10%?

Denk ook dat het internationale reizen de komende tien jaar niet meer terug komt zoals het was. En dat reizen uberhaupt de afgelopen 30 jaar veel te goedkoop geweest. Dat komt ook voorlopig niet meer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
prijk schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 13:55:
[...]

Hoe ziet u de toekomst?

Het zal er wel een beetje tussenin zitten. Volledig zoals voor corona wellicht nier meer. Maar volledig zoals nu ook niet.
Wat ik vooral positief vind is dat het thuiswerken nu eindelijk goed wordt geaccepteerd en dat het vergaderen via videobellen ook gedaan wordt. Dat zijn wel blijvertjes voor veel bedrijven. Voorheen wel eens 2 uur heen en 2 uur terug in de auto gezeten om een uurtje te vergaderen. Idioot was dat.
Pagina: 1 ... 14 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins