Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 129 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.729 views

Onderwerpen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:02

Rannasha

Does not compute.

CMD-Snake schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:33:

De duimschroeven zitten al bijna op maximaal. Veel meer als dit is er haast niet meer qua maatregelen.
Serieus?

De maatregelen in Nederland stellen niet zoveel voor. Ik woon in Frankrijk, waar we ik op dit moment het huis niet mag verlaten behalve voor een paar zeer specifieke redenen en in de meeste gevallen is de afstand die ik mag reizen dan nog steeds beperkt. Daarnaast moet voor iedere trip buiten de deur een verklaring worden ingevuld (dit kan op je telefoon, dus is niet echt een beperking, maar goed). Tot twee weken terug waren alle niet-essentiele winkels ook nog eens gesloten.

Het gevolg is dat in FR de besmettingsgraad met zo'n 80% is gedaald ten opzichte van de piek anderhalve maand geleden. En hoewel de boel nu weer een klein beetje oploopt sinds de niet-essentiele winkels weer open zijn en iedereen kerst-inkopen aan het doen is, is de besmettingsgraad geschaald naar bevolkingsomvang ruim minder dan de helft van wat het in NL is, ondanks dat de piek in FR fors hoger lag. (grafiekje)

Je kunt uitgebreid discussieren of dergelijke maatregelen de moeite waard zijn en of er niet een gulden middenweg te vinden is. Maar zeggen dat er in NL haast niet meer kan qua maatregelen komt niet eens in de buurt van correct.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Rannasha schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:47:
Maar zeggen dat er in NL haast niet meer kan qua maatregelen komt niet eens in de buurt van correct.
Ik denk het wel dat dit het maximaal praktisch haalbare is hier. De zwaarste maatregelen stuiten op weerstand van de kamer of binnen de coalitiepartijen. De avondklok die voorgesteld werd was al genoeg om een kleine crisis in het kabinet te veroorzaken omdat D66 mordicus tegen was. Het sluiten van niet-essentiële winkels stuit op weerstand van Hoekstra en Koolmees binnen het kabinet en als je aan de scholen komt dan is Slob tegen. Er werd een maand of wat geleden ook geflirt met het idee om de noodtoestand uit te roepen, de kamer stond op zijn achterste benen alleen al van de suggestie.

Het is schipperen met de besmettingen, maar ook om de regering werkbaar te houden. Als nu het kabinet zou vallen heeft niemand wat aan, een demissionair kabinet kan niet zoveel meer doen.

[ Voor 8% gewijzigd door CMD-Snake op 12-12-2020 22:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 11:02

Rannasha

Does not compute.

CMD-Snake schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:03:
[...]

Ik denk het wel dat dit het maximaal praktisch haalbare is hier. De zwaarste maatregelen stuiten op weerstand van de kamer of binnen de coalitiepartijen. De avondklok die voorgesteld werd was al genoeg om een kleine crisis in het kabinet te veroorzaken omdat D66 mordicus tegen was. Het sluiten van niet-essentiële winkels stuit op weerstand van Hoekstra en Koolmees binnen het kabinet en als je aan de scholen komt dan is Slob tegen.

Het is schipperen met de besmettingen, maar ook om de regering werkbaar te houden. Als nu het kabinet zou vallen heeft niemand wat aan, een demissionair kabinet kan niet zoveel meer doen.
Het is dus vooral een politieke kwestie, wat natuurlijk jammer is. Als er niet binnen een paar maand verkiezingen zouden zijn geweest, dan had de NL politiek misschien wel het lef gehad om echte maatregelen te nemen, maar nu wil niemand degene zijn die de onpopulaire beslissingen maakt. Je krijgt een soort tragedy of the commons, waar het beste resultaat bereikt kan worden als alle partijen samenwerken, maar zodra 1 partij niet mee doet, wint deze partij ten koste van het algemene belang.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Aghanim schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:23:
Inderdaad. Dat vroeg ik me vandaag ineens af: we handelen alsof we met maatregelen het virus (deels) kunnen controleren. Maar is dat wel zo?
De maatregelen werken prima voor het vertragen en verminderen van de besmettingen.
Mensen die zich niet aan de maatregelen houden werken de werking wel tegen.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Aghanim schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:23:
Inderdaad. Dat vroeg ik me vandaag ineens af: we handelen alsof we met maatregelen het virus (deels) kunnen controleren. Maar is dat wel zo?
Dat vroeg ik me dus ook af. Een aantal maatregelen klinken wat dat betreft logisch, maar ik zie eigenlijk nergens de bevestiging. Tussen landen is best een groot verschil in maatregelen en naleving maar overal is dezelfde golfbeweging te zien.

Maar ja, wie heeft het lef om het als land eens zonder maatregelen te proberen en te zien of het dan echt zoveel slechter gaat.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:07

Stoney3K

Flatsehats!

Ankona schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:17:
[...]

Dat vroeg ik me dus ook af. Een aantal maatregelen klinken wat dat betreft logisch, maar ik zie eigenlijk nergens de bevestiging. Tussen landen is best een groot verschil in maatregelen en naleving maar overal is dezelfde golfbeweging te zien.

Maar ja, wie heeft het lef om het als land eens zonder maatregelen te proberen en te zien of het dan echt zoveel slechter gaat.
Een land met extreme maatregelen hebben we wel al gezien: China, Wuhan. Maar dat zijn situaties die je niet kan maken in landen die mensenrechten wel belangrijk vinden.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Rannasha schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:07:
[...]

Het is dus vooral een politieke kwestie, wat natuurlijk jammer is. Als er niet binnen een paar maand verkiezingen zouden zijn geweest, dan had de NL politiek misschien wel het lef gehad om echte maatregelen te nemen, maar nu wil niemand degene zijn die de onpopulaire beslissingen maakt. Je krijgt een soort tragedy of the commons, waar het beste resultaat bereikt kan worden als alle partijen samenwerken, maar zodra 1 partij niet mee doet, wint deze partij ten koste van het algemene belang.
Ik hoop echt dat dit niet het geval is (maar dat is naïef) want als het aantal zetels belangrijker is dan de samenleving redden van een pandemie dan mag je ook geen beroep meer doen op het volk om zich aan slappe ‘als-het-mij-maar-geen-zetels-kost’ maatregelen te houden. Geld en macht zijn ook nu de primaire drijfveer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:11

ericplan

5180 Wp PV

Rannasha schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:47:
[...]

Serieus?

De maatregelen in Nederland stellen niet zoveel voor. Ik woon in Frankrijk, waar we ik op dit moment het huis niet mag verlaten behalve voor een paar zeer specifieke redenen en in de meeste gevallen is de afstand die ik mag reizen dan nog steeds beperkt. Daarnaast moet voor iedere trip buiten de deur een verklaring worden ingevuld (dit kan op je telefoon, dus is niet echt een beperking, maar goed). Tot twee weken terug waren alle niet-essentiele winkels ook nog eens gesloten.

Het gevolg is dat in FR de besmettingsgraad met zo'n 80% is gedaald ten opzichte van de piek anderhalve maand geleden. En hoewel de boel nu weer een klein beetje oploopt sinds de niet-essentiele winkels weer open zijn en iedereen kerst-inkopen aan het doen is, is de besmettingsgraad geschaald naar bevolkingsomvang ruim minder dan de helft van wat het in NL is, ondanks dat de piek in FR fors hoger lag. (grafiekje)

Je kunt uitgebreid discussieren of dergelijke maatregelen de moeite waard zijn en of er niet een gulden middenweg te vinden is. Maar zeggen dat er in NL haast niet meer kan qua maatregelen komt niet eens in de buurt van correct.
Bijzonder dat we nog steeds Franse toeristen in Amsterdam zien. Jonge gasten in sportieve auto’s, op zoek naar een coffeeshop.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:11

Laguna

Connaisseur

Ankona schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:17:
[...]

In Brazilië hebben ze zowat alleen het dragen van mondkapjes als maatregel en daar gaat het momenteel nog niet best ondanks dat het daar nu zomer is.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Lees dat Duitsland vanaf woensdag vermoedelijk niet essentiele winkels gaat sluiten. Nederland moet dan bijna wel mee om al te veel bezoek uit de grensstreek te weren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

TrailBlazer schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:42:
Lees dat Duitsland vanaf woensdag vermoedelijk niet essentiele winkels gaat sluiten. Nederland moet dan bijna wel mee om al te veel bezoek uit de grensstreek te weren.
Ook sluiting van winkels morgen op tafel in Catshuisoverleg
Morgen is in de ambtswoning van premier Rutte toch een kabinetsoverleg over de coronacrisis, vanwege het stijgende aantal besmettingen. Gisteren zei vicepremier Ollongren nog dat zo'n Catshuisoverleg er dit weekend niet inzat, maar volgens politiek verslaggever Nynke de Zoeten rees al snel twijfel over dat besluit. In Nieuwsuur vertelt ze welke factoren ertoe hebben geleid dat het kabinet morgen toch samenkomt.

Op tafel ligt naast het zogeheten verzwaringspakket, waarbij bijvoorbeeld musea en bioscopen dichtgaan, de optie om niet-essentiële winkels te sluiten, zegt De Zoeten. "Denk aan tuincentra, kledingwinkels en meubelzaken." Maar dat heeft natuurlijk enorme gevolgen, zegt ze. "Het ligt op tafel, ze gaan er morgen nog over praten."
Dat moet je vooral zo naar buiten brengen, dan zul je zien dat het morgen in de binnenstad overal compleet overloopt. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:47:
Dat moet je vooral zo naar buiten brengen, dan zul je zien dat het morgen in de binnenstad overal compleet overloopt. |:(
Gezien dat sluiting nu nooit per direct is zal dat toch wel gebeuren.

Dit zal in elk geval een pittige sessie weer worden in het Catshuis denk ik zo. Zo'n verstrekkende lockdown zal ook een flinke wissel gaan trekken op het land, in alle opzichten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13-10 22:00

Amphiebietje

In de blubber

CMD-Snake schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:32:

Politie en boa's etc. zijn vrijgesteld van de mondkapjesplicht zowel in OV als publieke ruimtes. Als een handhaver dus wel een mondkapje draagt is dat omdat die het wil, niet omdat het moet. Buiten is natuurlijk geen mondkapjesplicht van toepassing, dus daar is het voor iedereen vrij om zonder te lopen. In de (dienst)auto is het hooguit een advies. Vanuit mijn eigen observaties lijkt het erop dat de handhavers massaal ervoor kiezen om geen mondkapje te dragen.
Jeetje, hopelijk houdt het virus daar rekening mee. :/

Fraai voorbeeld van Nederlandse naiviteit (en werkelijk compleet stupide en onverantwoordelijk).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10:56
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:20:
[...]

Een land met extreme maatregelen hebben we wel al gezien: China, Wuhan. Maar dat zijn situaties die je niet kan maken in landen die mensenrechten wel belangrijk vinden.
Maar dan moet je als bevolking ook niet gaan staan huilen dat je de eigen economie keihard de grond in aan het stampen bent terwijl China ervan profiteert. Want dat is natuurlijk exact wat er gaande is. China zit reeds weer op absolute groei in 2020. Niet eens herstel, nee gewoon groei. Bijna alsof er niets gebeurd is. En terwijl Europa in 2021 een tweede moeilijk jaar in zal gaan, gaat China natuurlijk gewoon fijn doorgroeien.

We hebben hier met zijn allen in zekere zin gezamenlijk voor gekozen. En dit is dan ook een last die we gezamenlijk moeten zullen gaan dragen. Hoewel velen de gevolgen vermoedelijk slecht zullen overzien, is de verwachting dat Nederland op dit moment qua GDP (PPP) pas terug is op het niveau van 2019 in op zijn minst 2022, en dat is bij geen grote tegenslagen in 2021. Oftewel, een situatie waarbij additionele striktere maatregelen, zorg overbelasting of wat dan ook, niet plaats zullen vinden. Iets dat we allen op onze klompen kunnen aanvoelen dat niet het geval zal zijn. Nieuwe steunpakketten aangegrepen zullen worden. En het land economisch gezien beetje bij beetje verder met zijn allen naar de afgrond duwen.

Tja, geef mij dan maar 3 maanden China in plaats van straks jarenlang economisch herstel, hoge werkloosheid, etc. Zeker als we straks binnen deze tweede golf nog even voor de leuk er een derde piek in knallen met zijn allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

psychodude schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:04:
[...]

Tja, geef mij dan maar 3 maanden China in plaats van straks jarenlang economisch herstel, hoge werkloosheid, etc. Zeker als we straks binnen deze tweede golf nog even voor de leuk er een derde piek in knallen met zijn allen.
Daar ben ik het mee eens, alleen is het moeilijk om na een 'China' achtige situatie weer terug te gaan naar een (voor ons) normale situatie. Vergeet niet dat dat mensen in China ook in hun 'normale' situatie veel minder vrijheden hebben dan wij hier in Nederland.

Ik was eerlijk gezegd in maart al voorstander van 4 weken lang echt iedereen binnen blijven en bewaakt door militairen op straat. Dan hadden we misschien zelfs nog Lowlands gehad.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoney3K op 12-12-2020 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

CMD-Snake schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:50:
[...]

Gezien dat sluiting nu nooit per direct is zal dat toch wel gebeuren.
Dat gebeurd nu al en zal alleen maar erger worden als ze het aantal dagen dat de winkels open zijn voor kerst gaan inkorten. Oftewel verstandiger om de winkels voor kerst niet te sluiten, zodat er meer spreiding van de drukte kan plaatsvinden.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Laguna schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:16:
Dat gebeurd nu al en zal alleen maar erger worden als ze het aantal dagen dat de winkels open zijn voor kerst gaan inkorten. Oftewel verstandiger om de winkels voor kerst niet te sluiten, zodat er meer spreiding van de drukte kan plaatsvinden.
Dat zijn tijdelijke sluitingen, die winkels gaan de volgende dag wel weer open. Als het kabinet besluit om zoiets te doen zullen ze vermoedelijk voor langere tijd gesloten zijn.

In Rotterdam moesten de winkels voor straf een aantal dagen lang eerder dicht. Dat en het verbieden van koopavonden werkt denk ook averechts. Meer mensen die in minder uren die winkels in gaan. Ruimere openingstijden werken beter voor spreiding van de drukte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:19:
[...]

Dat zijn tijdelijke sluitingen, die winkels gaan de volgende dag wel weer open. Als het kabinet besluit om zoiets te doen zullen ze vermoedelijk voor langere tijd gesloten zijn.

In Rotterdam moesten de winkels voor straf een aantal dagen lang eerder dicht. Dat en het verbieden van koopavonden werkt denk ook averechts. Meer mensen die in minder uren die winkels in gaan. Ruimere openingstijden werken beter voor spreiding van de drukte.
Je kan dus ook beter in een persconferentie zeggen "De winkels gaan morgen niet meer open" dan zeggen "Vanaf maandag zijn ze dicht". Want dan heb je tot en met zaterdag de winkels tot aan de rand vol zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
psychodude schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:04:
[...]
Hier in Spanje hebben we 3 maanden "China" gehad. Je mocht de straat niet op. Als je naar de winkel ging moest je een papiertje mee en moest het een van de dichtstbijzijnde zijn. Ik moest een door de directie ondertekend papiertje hebben omdat ik 1 keer naar kantoor wou om wat op te halen. Overal politie op straat en zelfs wegblokkades.

Zelfs nu mag je zonder maskertje de straat niet eens op. We hebben nu al maanden een avondklok (die uiteraard niets uithaalt). En je mag de gemeente niet uit. Niettemin is het al die tijd een van de zwaarste Corona landen in Europa geweest.

Ik denk dat het eerder ligt aan de enorme surveillance in China. Je mag nergens meer in zonder QR code zag ik, en als je ook maar iets uit de toon valt qua temperatuur of in de buurt geweest van iemand met Corona, ben je de sigaar en mag je nergens meer in. Denk niet dat we dat hier moeten willen. Dan maken we veel meer kapot dan een jaartje economische groei.

Overigens had China voor Corona al een veel hogere economische groei dan wij. Dus haal daar wat Corona punten af, en dan zie je dat zij nog steeds positief zijn en wij onder de nul belanden. Betekent niet dat wij het zoveel slechter doen, alleen dat zijn een stuk meer groei te verspelen hadden.

[ Voor 11% gewijzigd door GekkePrutser op 12-12-2020 23:35 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Norjee
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Die coronacrisis toch, ik wordt er steeds meer simpel van. Van alle kanten zie je dat de situatie in Nederland weinig onder controle is en tegelijkertijd zie/lees ik vooral een sentiment wat ik niet anders kan zien als onwil. Alles is moeilijk moeilijk moeilijk, niet tot achter de komma bewezen of ongewenst. Er zijn alleen maar beren op de weg, en ipv dat te accepteren en desondanks door te zetten lijkt er gekozen te worden te wachten tot de weg vrij is, dat het dan te laat is mag vooral niet benoemd worden. In de basis is wat nodig is heel simpel, zorg dat mensen nauwelijks onderlinge contact momenten hebben.

Meer concreet de vele opmerkingen in de zin van de bevolking luistert niet, je zou dat ook als een gegeven kunnen nemen en dan idd als het te druk is in winkel centra de winkels te sluiten ipv te zeggen “ga niet winkelen” (wat in mijn ogen een heel dubbele boodschap is aan de ene kant wordt de burger opgeroepen niet onnodig te winkelen, aan de andere kant wordt het volop gefaciliteerd, is de burger dan echt zo dom als hij denkt “mijn boodschapje kan net, het geldt voor die ander die dagelijks aan het shoppen is” (ik denk ja, das dom, maar de realiteit is mensen zijn “dom”)) En hetzelfde voor andere plekken waar te veel samenkomst is, de horeca kon toch ook dicht?

Aan de andere kant de hoge besmettingsgraad onder jongeren, maar het woord school rust een ban op. Zelfs al heeft het voortgezet onderwijs het aardig voor elkaar, inmiddels zitten deze scholieren weer als sardientjes in bussen en treinen, ik weet niet of die spreiding van begin en eindtijden er is gekomen, maar als die er is dan werkt het niet. Direct of indirect is het meeste onderlinge contact tussen deze groep school gerelateerd. Daar zou je toch iets mee kunnen doen.

Op de huidige manier doorgaan lijkt mij nog drie kwart jaar aanmodderen met oncomfortabel hoge druk op de ziekenhuizen, ondertussen fingers crossed op geen groei piek, totdat er genoeg immuniteit door de vaccins is. Mij lijkt het een stuk verstandiger om meer contactmomenten niet langer te faciliteren voor een maand, desnoods twee, dus scenario voorjaar waar je de scherpe kantjes van af haalt, (sluiten van meer winkels of winkelcentra; voortgezet onderwijs meer online, voor de bovenbouw kan dat toch niet een heel groot probleem zijn) en dan ook weer volledige inzet op thuiswerken, niet wanneer de werkgever meent dat het kan, neem die cruciale vitale beroepen lijst er maar weer bij, val je daar niet onder thuiswerken verplicht.

Maar eigenlijk geloof ik er niet meer in, dit wordt een jaar zwalken, niet omdat er teveel weerstand onder de bevolking is, niet omdat het voor de burger te lastig is, maar vooral omdat het signaal vanuit de overheid onthutsend zwak is (dat artikel over ruziënde ministers, ik ben bang die situatie meer kwaad doet en meer omt adviezen tegenhoud dan goed is). Ik dacht dat in het voorjaar het te lang duurde voordat de er maatregelen kwamen, ik had dat fout, vergeleken met nu was dat snel, en meer belangrijk, eenduidig. Nu is het traag (er is een toename, we doen niks, oeps, ingelaste persco) en verwarrend (routekaart dat een menu geworden is, half bakken symboliek (dat uurtje eerder sluiten, of de o zo gevaarlijke bibliotheken), om nog maar niet te spreken over het waarschijnlijk goedbedoelde vuurwerk verbod wat niet of nauwelijks groepsvorming / contactmomenten voorkomt en nu al reden is voor extra politie-inzet :? Deze chaos is een handreiking aan een ieder die een reden zoekt om toch maar een virus verspreider te zijn, want als er zoveel mitsen en maren zijn, dan geeft het toch ook niet als jij als 1 persoon een keer corona minder serieus neemt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GekkePrutser schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:27:
[...]

Ik denk dat het eerder ligt aan de enorme surveillance in China. Je mag nergens meer in zonder QR code zag ik, en als je ook maar iets uit de toon valt qua temperatuur of in de buurt geweest van iemand met Corona, ben je de sigaar en mag je nergens meer in. Denk niet dat we dat hier moeten willen.
Dat niet alleen, China doet ook nog eens creatief met de cijfers.

Als je een beetje cynisch denkt dan zou je bijna gaan denken dat China vanaf het begin al een vaccin voor zijn eigen bevolking had, en de rest van de wereld het virus onderling liet uitzoeken, zodat zij zich ongestraft bezig kunnen houden met het oppompen van hun eigen economie, en met het "heropvoeden" van Oeigoeren zonder dat iemand er veel over zegt. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

CMD-Snake schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:19:
[...]

Je begreep het verkeerd, ik doelde op de drukte niet op sluitingen, daar is ook geen sprake van in het voorbeeld dat ik stuurde.

Wat dat betreft heeft @Stoney3K gelijk, al is zo'n rigoureuze sluiting funest voor de winkeliers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-10 21:07
Laguna schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:35:
[...]

Je begreep het verkeerd, ik doelde op de drukte niet op sluitingen, daar is ook geen sprake van in het voorbeeld dat ik stuurde.

Wat dat betreft heeft @Stoney3K gelijk, al is zo'n rigoureuze sluiting funest voor de winkeliers.
Nee joh, gewoon smijten met die miljarden, die betalen wij belastingbetalers wel.

Miljardje hier, miljardje daar, het boeit allemaal niet meer. Op hoeveel zitten we nu? 150 miljard? Op naar de 300 miljard, dat is driehonderdduizend miljoen!

8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mr.Joker schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:50:
[...]

Nee joh, gewoon smijten met die miljarden, die betalen wij belastingbetalers wel.

Miljardje hier, miljardje daar, het boeit allemaal niet meer. Op hoeveel zitten we nu? 150 miljard? Op naar de 300 miljard, dat is driehonderdduizend miljoen!

8)7
Maar o wee als we straks op de hypotheekrenteaftrek moeten inleveren. Dan maar meer bezuinigen op de zorg.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 12-12-2020 23:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr.Joker
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:51:
[...]

Maar o wee als we straks op de hypotheekrenteaftrek moeten inleveren. Dan maar meer bezuinigen op de zorg.
Sorry dat ik het zeg, maar het gros van het 'stomme volk' wat pleit voor een keiharde lockdown voor een langere tijd vergeet even dat de gemeentelijke belastingen omhoog gaan, parkeervergunningen, etc.

Uiteindelijk gaan wij het allemaal KEIHARD voelen. Wat zei dat onderzoek laatst? 60-70% van de nederlanders pleit voor een strenge lockdown? Kunnen zij zichzelf niet opsluiten? Zijn we ook snel genoeg van de problemen af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mr.Joker schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:59:
[...]
Kunnen zij zichzelf niet opsluiten? Zijn we ook snel genoeg van de problemen af :)
Ik denk dat de meeste mensen dat wel kunnen als ze per direct ontslag zouden nemen en de kinderen ook niet meer naar school sturen, maar die leerplichtboete en de huur betalen wordt dan wel een beetje een dingetje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 21:27
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:47:
Hmm.. dan hoop ik echt dat de bouwmarkten open blijven! Ik zit midden in een verbouwing :)
Ben vandaag al 2x even langsgeweest (eerst verkeerde aansluiting, en daarna had ik de schroefdraad van de aansluiting kapot gedraaid)

Note: ik ben er wel mee eens dat er wat moet gebeuren hoor! Maar voor mij persoonlijk zou het heel lastig uitkomen :)
En dan vind ik wel een manier om ermee om te gaan. Vanmiddag (zondag dus) alles maar goed afdoppen zodat mocht alles dichtgaan, dat het tenminste op "pauze" gezet kan worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Ryur op 13-12-2020 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Stoney3K schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:01:
[...]

Ik denk dat de meeste mensen dat wel kunnen als ze per direct ontslag zouden nemen en de kinderen ook niet meer naar school sturen, maar die leerplichtboete en de huur betalen wordt dan wel een beetje een dingetje ;)
Ik weet niet wat de retail een dagje omzet, maar als je die een maand moet gaan sluiten, wat gaat dat wel niet kosten?

Ah joh, gooi maar op de rekening :+

Laten we zeggen dat we aan 200 miljard zitten aan extra staatsschuld, is dat toch zo'n 12000 extra per hoofd aan schuld. Moet terugverdiend worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Mr.Joker schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:05:
[...]

Ik weet niet wat de retail een dagje omzet, maar als je die een maand moet gaan sluiten, wat gaat dat wel niet kosten?

Ah joh, gooi maar op de rekening :+

Laten we zeggen dat we aan 200 miljard zitten aan extra staatsschuld, is dat toch zo'n 12000 extra per hoofd aan schuld. Moet terugverdiend worden ;)
Maar dat is dus ook waar die lockdown-schreeuwers in vast zitten. Als je in de retail werkt of bij de DAF, dan heb je niet de luxe om je baas even te bellen en te zeggen 'vandaag werk ik thuis'.

Wat ze eigenlijk bedoelen is: Laat de overheid maar ervoor zorgen dat ik niet hoef te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:51

SomerenV

It's something!

Ryur schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:05:
[...]

Hmm.. dan hoop ik echt dat de bouwmarkten open blijven! Ik zit midden in een verbouwing :)
Ben vandaag al 2x even langsgeweest (eerst verkeerde aansluiting, en daarna had ik de schroefdraad van de aansluiting kapot gedraaid)
Mijn vriendin en ik hadden de pech dat we in mei de sleutels kregen voor ons eerste huisje samen en daar moest behoorlijk wat aan gebeuren. Dus wij moesten klussen (was dus niet een gevalletje 'omdat het kan') maar dat was toen echt ellende. Dag na dag wachtrijen bij de kluszaken en woningwinkels. Veel spullen uitverkocht. Enorm veel asociaal volk wat aan het winkelen was. Vervolgens hoor je dat veel mensen aan het klussen waren geslagen uit verveling. Daar ga ik dan slecht op :+
CMD-Snake schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:20:
[...]

Sinds het mondkapje verplicht is winkel ik ook online. Toch neemt de AH bezorger het wel serieus, die belt aan en zet dan de spullen neer voor de deur en zelf doet die een stap of wat achteruit. Kans op besmetting is dan relatief klein gezien dat de 1,5 meter wel gehaald wordt.
De meeste bezorgers letten in de meeste gevallen ook wel netjes op de regels hoor. Eerst spullen voor de deur parkeren, dan pas aanbellen, zodat je gewoon netjes afstand kunt houden. Er zijn echter veel klanten die nog voor je aan kunt bellen de deur al open hebben en het liefste direct wat spullen aannemen. Dan is die 1,5 meter al weg voordat je wat kunt zeggen. En veel bezorgers die in specifieke gevallen de regels soms even negeren. Zo mogen we absoluut niet binnen komen, maar als een hoogbejaarde alleenstaande vrouw vraagt of ik het zo neer kan zetten in de hal dat de deur nog dicht kan, dan doe ik daar niet moeilijk over (mits er afstand bewaard wordt).

[ Voor 39% gewijzigd door SomerenV op 13-12-2020 00:17 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

SomerenV schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:09:
[...]

Mijn vriendin en ik hadden de pech dat we in mei de sleutels kregen voor ons eerste huisje samen en daar moest behoorlijk wat aan gebeuren. Dus wij moesten klussen (was dus niet een gevalletje 'omdat het kan') maar dat was toen echt ellende. Dag na dag wachtrijen bij de kluszaken en woningwinkels. Veel spullen uitverkocht. Enorm veel asociaal volk wat aan het winkelen was. Vervolgens hoor je dat veel mensen aan het klussen waren geslagen uit verveling. Daar ga ik dan slecht op :+
Ik acht de kans ook nog aanwezig dat wanneer de winkels dicht zijn er gewoon ruiten ingegooid worden en de winkels proletarisch leeg worden geshopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
SomerenV schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:09:
Enorm veel asociaal volk wat aan het winkelen was. Vervolgens hoor je dat veel mensen aan het klussen waren geslagen uit verveling. Daar ga ik dan slecht op :+
Voor mij is het een "luxe".
Ik heb nu gewoon eindelijk eens de tijd. Dit volledige kalenderjaar heb ik alleen maar gewerkt :) mijn enige vrije dagen was het weekend, maar dat was te kort om badkamer project in uit te voeren.

Theoretisch zou deze klus kunnen laten liggen, maar dan wordt het december 2021 verwacht ik. Ik zie niet dat ik eerder tijd ga hebben :)

[ Voor 12% gewijzigd door Ryur op 13-12-2020 00:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:31:
[...]
Dat niet alleen, China doet ook nog eens creatief met de cijfers.

Als je een beetje cynisch denkt dan zou je bijna gaan denken dat China vanaf het begin al een vaccin voor zijn eigen bevolking had, en de rest van de wereld het virus onderling liet uitzoeken, zodat zij zich ongestraft bezig kunnen houden met het oppompen van hun eigen economie, en met het "heropvoeden" van Oeigoeren zonder dat iemand er veel over zegt. :X
Ik vind het raar dat je zo’n complotdenker brainfart probeert te vergelijken met een serieus mensenrechten probleem in China.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:17:
[...]

Ik vind het raar dat je zo’n complotdenker brainfart probeert te vergelijken met een serieus mensenrechten probleem in China.
Nou, als ik een Chinees adviseur was en ik kreeg de vraag hoe er een prima afleidingsmaneuvre opgesteld kan worden, dan is het antwoord ook makkelijk "Slinger een virus de wereld in waar wij weinig last van hebben". Was er geen COVID, dan waren ze met deze acties echt niet weg kunnen komen.

Dat er in China ook gewoon veel meer aan de hand kan zijn, en er gewoon propvolle ziekenhuizen zijn, maar ze vooral mooi weer lopen te spelen sluit ik ook zeker niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Ryur schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:14:
[...]

Voor mij is het een "luxe".
Ik heb nu gewoon eindelijk eens de tijd. Dit volledige kalenderjaar heb ik alleen maar gewerkt :) mijn enige vrije dagen was het weekend, maar dat was te kort om badkamer project in uit te voeren.

Theoretisch zou deze klus kunnen laten liggen, maar dan wordt het december 2021 verwacht ik. Ik zie niet dat ik eerder tijd ga hebben :)
Je badkamer onder handen nemen doe je echter niet voor de fun :+ Van wat ik zag en hoorde waren veel mensen in het voorjaar aan het klussen puur uit verveling. Dus een hekje hier, kastje daar, likje verf, tuin wat bijwerken, dat soort dingen. Het was ook overwegend wat goedkoper volk wat geen kut gaf om de regels, wat winkelen dan ook nog extra vervelend maakt. Maar goed, shit happens en uiteindelijk best veel online kunnen bestellen qua interieur.

Vervolgens kwam deel 2 van de 'fuck dit jaar' namelijk dat we klaar zijn voor een hond. Dat wilde we eigenlijk al direct (beiden afkomstig uit gezinnen waarin altijd honden zijn geweest) maar omdat we verstandig zijn ( O-) ) eerst zeker willen weten of alles wel koek en ei zou zijn. Dat wisten we eigenlijk al, maar het is gewoon stom om direct een hond te nemen als je net voor het eerst samen gaat wonen. Wat denk je? Werkelijk overal wachttijden van zo'n 2 jaar omdat door de coronacrisis de vraag naar honden vele malen harder is gestegen dan het aanbod :( Dus ook hier weer mensen die waarschijnlijk uit verveling maar een hond nemen. Dat geven veel kennels overigens ook aan, dat er veel mensen om die reden nu een hond nemen zonder te weten wat het nou werkelijk in houdt.

Dat vind ik misschien nog het vervelendste aan 2020. Niet zozeer de maatregelen, maar dat je eigen planning of doen en laten in de war geschopt wordt door mensen die bij werkelijk alles lekker impulsief zijn. Kleine FYI: ik heb autistische trekjes dus misschien dat dat soort 'onrecht' daardoor wat erger aanvoelt dan voor de gemiddelde mens :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@SomerenV
Betreft klussen/bouwmarkt vindt ik nogal overtrokken.
Want ondanks hele Corona gebeuren moeten wij hier gewoon door blijven werken (thuiswerken is niet mogelijk). Op ons werk lopen we wel met 3 a 400 man rond, 5 dagen per week.
Mij hoor niet klagen wanneer iemand aan het klussen is en 1x per week naar de bouwmarkt gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:16
Mr.Joker schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:50:
[...]

8)7
En de echte vraag durven ze nog steeds niet te stellen: wat is een mensenleven waard.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-10 23:25
Stoney3K schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:21:
[...]

Nou, als ik een Chinees adviseur was en ik kreeg de vraag hoe er een prima afleidingsmaneuvre opgesteld kan worden, dan is het antwoord ook makkelijk "Slinger een virus de wereld in waar wij weinig last van hebben". Was er geen COVID, dan waren ze met deze acties echt niet weg kunnen komen.

Dat er in China ook gewoon veel meer aan de hand kan zijn, en er gewoon propvolle ziekenhuizen zijn, maar ze vooral mooi weer lopen te spelen sluit ik ook zeker niet uit.
Uhm...alleen China heeft nog geen eigen vaccin op de markt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
matthijst schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:06:
[...]

En de echte vraag durven ze nog steeds niet te stellen: wat is een mensenleven waard.
Normaliter? 50-80k per gewonnen levensjaar

https://www.ntvg.nl/artik...evensjaar-kosten/volledig

Nu?

Maak de rekensom maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
bvbal79 schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:12:
[...]

Uhm...alleen China heeft nog geen eigen vaccin op de markt...
Hebben die niet SinoVac op dit moment? Wordt in het midden-oosten al uitgerold en ik dacht wat meer landen ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

matthijst schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:06:
[...]

80.000 euro per gewonnen levensjaar
Economen durven een prijskaartje te hangen aan een mensenleven. De gebruikelijke norm is 80.000 euro per gewonnen levensjaar. Een keiharde werkelijkheid, in een wereld waarin de hoeveelheid geld niet oneindig is. Gelukkig gelden dergelijke ijskoude berekeningen in deze crisis niet.
Nederland zat in augustus op 66 miljard om de coronasteun te financieren. Dat komt neer op 825.000 gewonnen levensjaren. De pest is alleen dat je niet weet hoeveel mensen je hebt gered met die steun. Er is geen baseline. We weten niet wat het virus gedaan zou hebben zonder alle maatregelen. Nu is het stertepercentage ~1,6%.

Stel we kijken naar hoe oud de gemiddelde Nederlander wordt dan kun je uitrekenen dat we zo'n 9.500 complete mensenlevens gered hebben met die 66 miljard euro. Daar komt dan nog bij dat veel ondernemingen stil zijn komen te vallen, wat uiteindelijk ook geld kost. Het werkelijke kostenplaatje is dus hoger dan die 66 miljard, maar ook weer niet uit te rekenen. Uitgaande van die 66 miljard: zouden er in Nederland twee keer zoveel doden zijn gevallen zónder die steun?

Hier kun je trouwens nog veel verder in gaan. Stel overledenen hebben relatief vaak onderliggend lijden, is ieder jaar van hun dan nog wel 80.000 euro waard? Stel overledenen zijn relatief vaak 75+, wat is een jaar dan nog waard? Het is wat hard, maar het is vervelender wanneer een gezond jong persoon dood gaan dan wanneer er een bedgebonden bejaarde sterft, of iemand die al allerlei andere dingen onder de leden had. In dat soort gevallen heb je met die 66 miljard mogelijk véél meer levens gered die mogelijk nooit in gevaar zouden zijn geweest. Maar nog steeds mis je de baseline dus is het puur giswerk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 10-10 07:40
SomerenV schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:48:

De mensen die om verzwaringen vragen zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die ook hun mondkapje op doen als ze op de fiets zitten, of in hun eentje in de auto :+ Slaafs de nieuwsberichten volgen, slaafs de maatregelen volgen en totaal niet meer zelf nadenken.
Slaafs nog wel.

Feit is dat die mensen niet de bron van het probleem zijn. Dat zijn eerder de mensen de denken dat ze zelf slim genoeg zijn om er over te kunnen “nadenken”.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
Señor Sjon schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:17:
[...]

Het is niet voor niets dat de afgelopen vijf jaar bij elk griepvirus de ziekenhuizen al overbelast waren. Dat was een waarschuwing voor als er een keer een onbekender virus langs zou komen die meer druk op de zorg zou leggen.
Except... dat dit niet is gebeurd. Alleen in 2018, en zelfs toen niet in de mate van nu.

Zelfs dan nog kan je je niet wapenen met capaciteit tegen een supervirus. Althans... het kan wel, maar dan gaan er mensen vragen stellen over de kosten. En waarom we geen geld hebben voor X, Y of Z, maar wel voor lege bedden en standby personeel.

[ Voor 21% gewijzigd door ijdod op 13-12-2020 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
SomerenV schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:31:
[...]

80.000 euro per gewonnen levensjaar

[...]

Nederland zat in augustus op 66 miljard om de coronasteun te financieren. Dat komt neer op 825.000 gewonnen levensjaren. De pest is alleen dat je niet weet hoeveel mensen je hebt gered met die steun. Er is geen baseline. We weten niet wat het virus gedaan zou hebben zonder alle maatregelen. Nu is het stertepercentage ~1,6%.

Stel we kijken naar hoe oud de gemiddelde Nederlander wordt dan kun je uitrekenen dat we zo'n 9.500 complete mensenlevens gered hebben met die 66 miljard euro. Daar komt dan nog bij dat veel ondernemingen stil zijn komen te vallen, wat uiteindelijk ook geld kost. Het werkelijke kostenplaatje is dus hoger dan die 66 miljard, maar ook weer niet uit te rekenen. Uitgaande van die 66 miljard: zouden er in Nederland twee keer zoveel doden zijn gevallen zónder die steun?

Hier kun je trouwens nog veel verder in gaan. Stel overledenen hebben relatief vaak onderliggend lijden, is ieder jaar van hun dan nog wel 80.000 euro waard? Stel overledenen zijn relatief vaak 75+, wat is een jaar dan nog waard? Het is wat hard, maar het is vervelender wanneer een gezond jong persoon dood gaan dan wanneer er een bedgebonden bejaarde sterft, of iemand die al allerlei andere dingen onder de leden had. In dat soort gevallen heb je met die 66 miljard mogelijk véél meer levens gered die mogelijk nooit in gevaar zouden zijn geweest. Maar nog steeds mis je de baseline dus is het puur giswerk.
Die 80.000 euro per jaar is op weinig gefundeerd en in de praktijk zien we de kosten de afgelopen jaren daarin significant stijgen binnen de gezondheidszorg per patiënt door de oplopende kosten van geneesmiddelen.

Er wordt getracht dit binnen de perken te houden door elders te snijden omdat de Nederlander niet meer belasting / zorgverzekering wenst te betalen. Maar feit is gewoon dat ik niet al te lang geleden bijvoorbeeld nog gebeld werd met verzoek tot tussentijdse beeldvorming door een oncoloog omdat een patiënt wat aspecifieke klachten had, verzoek tot ziekte progressie uitsluiten. Niet omdat de kans hierop hoog werd geacht, maar omdat de maatschappelijke consequenties groot zijn. Hoezo dan? Omdat de therapie die deze patiënt kreeg tegen de half miljoen op jaarbasis zou kosten. Dat voor derdelijns geneesmiddelen keus bij uitgezaaid kanker. Het soort behandeling dat we de afgelopen jaren in toenemende mate zien plaatsvinden.

Ook dat is dus allemaal in essentie gewoon laatste levensfase. Maar wel dat geen dat de bevolking massaal verwacht. De meeste patiënten met kanker zullen tenslotte niet zeggen, laat het verder ook maar.

En hoewel er op basis van ontwikkeling ook kosten besparing plaats kan vinden in dit soort extreem dure behandelingen, zoals van 330.000 euro reduceren tot 80.000 voor een behandeling. Is er toch echt gewoon een duidelijke tendens waarneembaar dat nieuwe therapie opties qua kosten sterk oplopen.

Dus tja, dan komt natuurlijk de vraag. Aangezien we als maatschappij dit soort extreme bedragen verlangen bij niet corona gerelateerde zorg, waarom zouden we uit financieel oogpunt dan moeten overwegen om niet koste noch moeite gespaard te laten om dodelijke coronaslachtoffers te voorkomen? Voor zover het leven al eerlijk is, is dit het tenslotte dan namelijk echt niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ijdod
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:07:
[...]

Elk virus wat dus dodelijk is boet daarin in aan besmettelijkheid, bij corona zie je dat het eigenlijk tegen de 'gulden middenweg' aan zit. Besmettelijk genoeg om de maatschappij te ontwrichten, maar niet dodelijk genoeg om zijn eigen besmettelijkheid te dwarsbomen.
offtopic:
en ook belangrijk: vroeg Groenland en Madagaskar besmetten :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Wel fijn dat die terroristische organisatie nu distributiecentra blokkeert. Waardoor mensen dus gedwongen naar de winkel moeten.

Je zal maar corona hebben en je eten bestellen, maar nu met corona een drukke supermarkt in moeten. Samen met alle anderen die hun bestelling hebben gemist.

Maar boeren staan natuurlijk boven de wet. Net als religie. Eigenlijk de hele achterban van het CDA dus...

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• RazorMaron
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13-10 12:58
Ik moet even mijn ei kwijt, al helemaal als ik ook wederom hier lees dat mensen geloven dat dit een complot is.

Ik ben een student die dagelijks zowel in een supermarkt als in een ziekenhuis werkt, in het ziekenhuis ontvang ik mensen bij aankomst, dat zijn er op een drukke dag zo'n 3000 in 8 uurtjes. Dit virus is inderdaad voor de meeste mensen maar een griepje, ik spreek uit ervaring, gelukkig heb ik in die 2 weken ervoor toentertijd niet gewerkt noch ben ik buiten geweest. Kijk, ik geloof ook wel in een aantal 'complotten', maar dat heeft geen negatief effect op de samenleving aangezien mijn handelen er niet anders op wordt.

Maar als jij met je quasi-woke gedachtes die maatregelen aan je laars gaat lappen en jij bent toevallig drager van het virus, want we weten allemaal dat je geen klachten hoeft te hebben, en je besmet mij, overleef ik het misschien wel. Maar je moet niet vergeten dat ik dus kans heb om die 3000 mensen te besmetten, waarvan grotendeels toch wel risicogroep zijn die het ziekenhuis betreden.

Laten we die groep buiten beschouwing laten, gezonde bezoekers treden binnen om op bezoek te gaan bij dierbaren, stel nou dat ik die per ongeluk heb besmet loopt het virus als het ware zo het ziekenhuis in, hoe je het went of keert, er zullen wel kettingreacties van besmettingen plaats vinden.

Ik snap niet hoe mensen, met een beetje Lange Frans en een paar websites/Facebook-berichten die iets schokkends claimen, waarvan de bronnen niet al te betrouwbaar zijn, anderen en nota bene de hele medische sector de les willen leren en iedereen wijs willen maken dat het onzin is. Een paar weekjes research op het internet tegenover jaren en jaren van professioneel en wetenschappelijk onderzoek. Ik had de keuze zelf wel gemaakt hoor.

Wat ik die mensen mee zou willen geven is, zoals Rutte ook al zei, wees er voor elkaar. Misschien vind jij het klinklare onzin, aangezien je bijna niet in contact staat met mensen of wat dan ook, maar je ontsnapt (in)direct menselijk contact gewoon niet buiten een eigen lockdown. Denk dan aan die mensen juist een risicogroep zijn, die jij INDIRECT kan besmetten, aan de mensen die een relatief hoger besmettingsfactor hebben aangezien ze nou eenmaal heel veel in contact zijn met mensen. Het is gewoon erg egoïstisch.

Me? I'm dishonest, and a dishonest man you can always trust to be dishonest. Honestly. It's the honest ones you want to watch out for, because you can never predict when they're going to say something incredibly stupid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@psychodude precies dat... Ik vind ook dat we daar selectiever in moeten zijn. Of centraal afdwingen dat behandeling een maximale prijs mogen hebben. Te duur; dan niet de markt op.

Mijn schoonmoeder gaat bijvoorbeeld erg slecht op de kosten die gemaakt worden voor corona sinds ze medio dit jaar te horen heeft gekregen dat de parp remmers waar ze aan zat te duur waren en ze dus moest stoppen. Gevolg; nu weer actief en dus chemo.

Mbt de winkelsluiting; als ze dat doen, moet dat tot na de jaarwisseling. Andere oplossing zie ik eerlijk gezegd niet zo. Komt mij ook heel slecht uit, gezien er nog een boel moet gebeuren in huis.

[ Voor 20% gewijzigd door MikeyMan op 13-12-2020 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:48
SomerenV schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:48:
[...]

Daarom snap ik de focus op het aantal besmettingen ook niet. Het gaat om het percentage van positieve besmettingen. Dát moet omlaag.
Aantal besmettingen is een cijfer voor het volk. Daar is bij het OMT geen focus op.

Wat het aantal besmettingen (per dag) wel aangeeft is een duidelijk aantal van bevestigde gevallen. Een ondergrens.

Als je alleen percentages ging geven, moet je ook weten hoeveel procent van de bevolking getest is (=hoeveelheid test bij een vast aantal inwoners). En dat soort cijfers zijn voor veel mensen denk ik moeilijker om (even snel via nu.nl) te verwerken.
De mensen die om verzwaringen vragen zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die ook hun mondkapje op doen als ze op de fiets zitten, of in hun eentje in de auto :+ Slaafs de nieuwsberichten volgen, slaafs de maatregelen volgen en totaal niet meer zelf nadenken.
Ik doe dat zelf niet, maar er zijn nog andere reden voor een mondkapje op de fiets voor sommige mensen:
- lekker warm in deze koude tijd
- vergeten af te doen
- bewust al op hebben om niet te vergeten hem nog op te doen na de tocht
- bewust een signaal geven dat je bang bent voor besmetting
Er is geen goede oplossing. Winkels sluiten in de aanloop naar kerst zal men niet accepteren. Berichten over drukke winkelstraten zal men niet accepteren. Een soort lockdown voor en tijdens kerst zal men niet accepteren. De teugels laten vieren tijdens kerst zal men niet accepteren. Er heerst onder de bevolking flinke verdeeldheid dus het kabinet kan het nooit goed doen en nieuwe maatregelen zullen nooit voldoende opgevolgd worden waardoor de werking compleet teniet gedaan wordt.

Kortom, het maakt niet uit wat ze aan gaan kondigen; er verandert toch niks.
Zo'n virus en crisis is dan ook moeilijk te beheersen. Als het makkelijk was, was het geen crisis. Wat denk ik wel kan, is vanaf 12+ de scholen online laten werken. Eens dat het volk verder moe is van de maatregelen, mede door de onduidelijkheid vanaf boven.
De overheid trekt vaak pas aan de rem nadat er een botsing is geweest. Nee, dat werkt inderdaad niet. Wat je nu hebt is een wagen die compleet in de kreukels ligt, alleen beseft de bestuurder het nog niet helemaal volgens mij :+
De bestuurders weten het denk ik nog beter dan wij als tweakers op GoT. Maar ze zijn handelingsverlegen. Ik wou aangeven dat de beste stuurlui aan wal staan.
Rutte verteld ons in de persconferenties uiteraard niet dat ze wellicht bewust een paar levens aan het opofferen zijn om de economie sterk te houden. Zij vechten niet rechtstreeks tegen het virus, zoals het volk dat doet. Ze vechten tegen het virus, het volk, de economie en de verkiezingen volgend jaar. Ze willen nu niet al te streng meer doen, sinds er op korte termijn een vaccin kan worden ingezet. En, mensen zullen sneller willen vaccineren als de besmettingen hoog zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:09:
[...]

Vergeet niet dat dat mensen in China ook in hun 'normale' situatie veel minder vrijheden hebben dan wij hier in Nederland.
Onderschat ook niet dat een groot deel van die vrijheiden theoretisch/principieel zijn, en voor veel (maar niet alle) mensen daar weinig invloed heeft op hun dagelijks leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:15
psychodude schreef op zondag 13 december 2020 @ 08:49:
[...]

Dus tja, dan komt natuurlijk de vraag. Aangezien we als maatschappij dit soort extreme bedragen verlangen bij niet corona gerelateerde zorg, waarom zouden we uit financieel oogpunt dan moeten overwegen om niet koste noch moeite gespaard te laten om dodelijke coronaslachtoffers te voorkomen? Voor zover het leven al eerlijk is, is dit het tenslotte dan namelijk echt niet.
Bij niet corona gerelateerde zorg zijn kroegen gewoon open, zijn er gewoon festivals enz enz dus doet het de gewone man niet zoveel pijn (behalve in de portemonnee door de zorgpremie maar dat merk je niet zo direct).
Zodra het corona gerelateerd is hebben we ineens te maken met de anderhalve meter samenleving en alles wat daarbij hoort en doet het ineens wel pijn omdat we allerlei dingen niet meer mogen/kunnen.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook helemaal niet om het geld, het gaat er om dat corona zorg bij een ander ons belemmert in het dagelijkse leven maar iets roepen over kosten klinkt dan net wat sympathieker dan zoek het maar uit en sterf desnoods want ik wil MIJN vrijheid terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik pleit al langer voor winkelsluiting, dat had al eerder gemoeten áls er überhaupt andere maatregelen aan de orde waren.

Als ik zie hoeveel mensen er nog altijd buiten kopen en mijn winkel in komen voor een ‘weerpraatje’ dan kan ik er met mijn pet niet bij. De kreet ‘blijf zoveel mogelijk thuis’ blijft niet meer hangen.

Dan maar de winkels sluiten zodat het ook niet meer leuk is om überhaupt naar buiten te gaan. En dan sluiten tot in het nieuwe jaar. Nadeel is dan dat pakketbezorgers het echt niet normaal druk krijgen als iedereen online inkopen gaat doen.

En al die mensen die zo panikeren over Kerst: volgend jaar is het weer Kerst. En anders ga je in februari maar een hapje eten met zijn vijven. Maak je niet druk, het leven is momenteel al stressvol genoeg.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

[...]

Klinkt nog steeds als een complotdenker fantasie.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psychodude
ninjazx9r98 schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:15:
[...]

Bij niet corona gerelateerde zorg zijn kroegen gewoon open, zijn er gewoon festivals enz enz dus doet het de gewone man niet zoveel pijn (behalve in de portemonnee door de zorgpremie maar dat merk je niet zo direct).
Zodra het corona gerelateerd is hebben we ineens te maken met de anderhalve meter samenleving en alles wat daarbij hoort en doet het ineens wel pijn omdat we allerlei dingen niet meer mogen/kunnen.
Uiteindelijk gaat het natuurlijk ook helemaal niet om het geld, het gaat er om dat corona zorg bij een ander ons belemmert in het dagelijkse leven maar iets roepen over kosten klinkt dan net wat sympathieker dan zoek het maar uit en sterf desnoods want ik wil MIJN vrijheid terug.
Ongeacht de kosten behoud je die belemmering toch wel. Zelfs al was de corona gerelateerde zorg gratis. Want er is gewoon geen ruimte voor de patiënten load zonder maatregelen.

Je kunt je vrijheid dan wel terug willen. Maar dit heeft men naar mijn mening toch echt gewoon zelf keihard verpest. En mits men hun verantwoording hierin niet wenst te dragen door niet zelf te participeren, dan wel anderen hierin afdoende op hun gedrag aan te spreken, heeft men eigenlijk gewoonweg niets te willen.

Tijd om als samenleving eens volwassen te worden. De huidige samenleving is als een verwend klein kind.

Wil je echt je vrijheid terug. Begin bij jezelf indien je dit nog niet reeds doet. Maar spreek ook vooral vrienden, collega's en familie aan die de maatregelen links laten liggen. Het is kinderlijk eenvoudig, en inmiddels toch echt wel een beetje een dooddoener, maar alleen samen krijgen we dit onder controle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
psychodude schreef op zondag 13 december 2020 @ 08:49:
Misschien moet je het dan vergelijken met oma die met griep op de IC beland.
Is dat een half miljoen waard.
En nee, het is geen griep, maar heeft nu nog steeds wat mystieks. "Corona, corona, corona". Als ze het in het journaal van meet af aan hadden gehad over "de griepgolf van 2020", dan zouden mensen denk ik anders reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

We zien wel wat er vandaag uitlekt, ook hier midden in een verbouwing, heb er de hele maand vrij voor genomen (ben zelfstandige, dus ik lever er best wat op in). Het zou ronduit kut zijn als de bouwmarkt dicht gaat, maar ik zou het wel begrijpen (ik bestel trouwens van tevoren zodat ik de boel achterin de auto kan gooien en weer weg kan, geen zin om te “shoppen” tussen de dagjesmensen).

Ik ben overigens benieuwd of ze dan ook de “zakelijke” bouwmarkt dichtdoen, want dan liggen alle onderhoudsbedrijven ook meteen helemaal stil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:16

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

matthijst schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:00:
[...]

En nee, het is geen griep, maar heeft nu nog steeds wat mystieks. "Corona, corona, corona". Als ze het in het journaal van meet af aan hadden gehad over "de griepgolf van 2020", dan zouden mensen denk ik anders reageren.
Er een andere naam aan geven zorgt niet voor minder opnames.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
ninjazx9r98 schreef op zondag 13 december 2020 @ 09:15:
Dit vind ik ook zo'n sneue dooddoener. Alsof de enige klachten die tellen de klachten die corona zelf veroorzaakt zijn. Dan kan je de hele psychiatrische zorg wel opdoeken, want alle klantjes zijn aanstellers.
Bedrijven die failliet gaan hebben volgens jouw redenering pech: jammer dat je je hele leven in je eigen zaak gewerkt heb en je straks al je geld kwijt bent: er moeten nu eenmaal mensen gered worden. Nee, jou redden we niet, want jij hebt geen corona.

Als je de laatste berichten moet geloven zijn we nog wel tot augustus bezig.
Dat is dan anderhalf jaar fulltime thuiswerken geweest.
Nu leef jij waarschijnlijk om te werken, ik ga als ik niet werk graag op vakantie, naar concerten, festivals, de kroeg of weekendjes weg. Meeste daarvan konden dan ook anderhalf jaar niet.
En waarom dan? Om te zorgen dat de ziekenhuizen niet vollopen. Of om "de zwakkeren te beschermen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
MikeyMan schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:11:
[...]

Er een andere naam aan geven zorgt niet voor minder opnames.
Dat klopt, maar om "een griepje" neem je makkelijk hardere maatregelen, kan ik me zo voorstellen.
Perceptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
matthijst schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:00:
[...]

Het probleem is helemaal niet primair het geld. Het probleem is gewoon capaciteit.

Het is tenslotte niet zo dat op het moment dat mensen de maatschappij opengooit of men zegt we betalen nog maar maximaal 80k voor een corona gerelateerde behandeling, het daarmee ineens ophoudt. Of moeten we de kosten van euthanasie incalculeren en op het moment dat je op de 80k - kosten voor euthanasie zit mensen maar een spuitje geven dan wel taxirit naar huis om het uit te zoeken?

Hetzelfde voor wat betreft het moment dat er een drempelwaarde bedbezetting wordt overschreven? De langstliggende laten kiezen tussen euthanasie of thuis maar lekker zelf uitzoeken?

Je kan het mogen willen noemen wat je wilt. Maar ik ben benieuwd naar hoe je het dan dus voor je ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Mr.Joker schreef op zondag 13 december 2020 @ 02:14:
Hebben die niet SinoVac op dit moment? Wordt in het midden-oosten al uitgerold en ik dacht wat meer landen ook.
Klopt. Alleen zijn er geen gegevens bekend van het vaccin. Er zijn geen studieresultaten om in te zien, we weten alleen wat China claimt. Is net een beetje dus als het Russische vaccin wat ook geweldig is, maar bewijs krijgen we niet. Heel serieus kan ik het niet nemen op dat moment.

Hoe dan ook slaan China en Rusland er een slaatje uit. In Afrika en Zuid-Amerika pakken landen gretig die vaccins aan als ze gratis aangeboden worden. Zo kunnen China en Rusland nog een aardig stukje diplomatiek voordeel halen.
SomerenV schreef op zondag 13 december 2020 @ 00:28:
Wat denk je? Werkelijk overal wachttijden van zo'n 2 jaar omdat door de coronacrisis de vraag naar honden vele malen harder is gestegen dan het aanbod :( Dus ook hier weer mensen die waarschijnlijk uit verveling maar een hond nemen. Dat geven veel kennels overigens ook aan, dat er veel mensen om die reden nu een hond nemen zonder te weten wat het nou werkelijk in houdt.
offtopic:
Je zou ook kunnen overwegen een hond uit het asiel te nemen, zal die hond ook dankbaar voor zijn. ;)
Veel rasverenigingen hebben ook lijsten voor herplaatsing, je kan daar ook je opgeven. Krijg je toch een hond en je helpt een dier uit een lastige situatie.
Mr.Joker schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 23:59:
Sorry dat ik het zeg, maar het gros van het 'stomme volk' wat pleit voor een keiharde lockdown voor een langere tijd vergeet even dat de gemeentelijke belastingen omhoog gaan, parkeervergunningen, etc.

Uiteindelijk gaan wij het allemaal KEIHARD voelen. Wat zei dat onderzoek laatst? 60-70% van de nederlanders pleit voor een strenge lockdown? Kunnen zij zichzelf niet opsluiten? Zijn we ook snel genoeg van de problemen af :)
Voor de mondkapjesplicht en zelfs voor het advies gaven opinieonderzoeken aan dat 80% van de Nederlanders een plicht wilde. Alleen kwam ik toen die Nederlanders nooit tegen. Je zou toch verwachten als je dat van mening bent je er ook uiting aan kan geven voor het zover is? Kennelijk niet. Ik denk ook dat die antwoorden deels zijn het sociaal gewenste antwoord geven en iets van regels zijn goed als ze niet voor mij gelden.

De lockdown liefhebbers zijn mensen die nu toch al thuiswerken en/of mensen die toch wel betaald krijgen elke maand. Dan is een lockdown een stuk makkelijker. Een ondernemer die maanden moet puzzelen hoe die rond moet komen en aan de verplichtingen moet voldoen zal wat minder blij zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Afgelopen 4 dagen dagelijks volle vluchten (250+ passagiers) en vandaag 2 volle (eentje met ruim 300 passagiers) vluchten naar Curaçao (code Oranje)

Nee, die kleuren codes voor 't reizen naar de diverse landen kunnen zo de Kliko in.
Die hebben 0,0 gewenst effect.

Sowieso vanaf deze week tot 21 december zeer volle vluchten vanaf Schiphol.

(werkzaam op Schiphol)

[ Voor 4% gewijzigd door _Bailey_ op 13-12-2020 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
psychodude schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:17:
Het probleem is helemaal niet primair het geld. Het probleem is gewoon capaciteit.
Je kan het mogen willen noemen wat je wilt. Maar ik ben benieuwd naar hoe je het dan dus voor je ziet.
Wat doe je als er vanavond 10 boeings tegelijk op een woonwijk neerstorten? Wonderwel overleeft iedereen het maar ze zijn wel allemaal zwaargewond en/of in kritieke toestand?
Keuzes maken wie je redt. Inderdaad.
In plaats van zeggen: we hebben 1150 IC bedden die ook beschikbaar moeten zijn voor coronapatienten misschien zeggen we hebben er 700 voor reguliere zorg en 450 voor corona. Misschien lomp, maar als je de grafieken bekijkt is de grootste groep overledenen 85-89.
Normaal zou je daar ook geen miljarden aan spenderen, nog los van de vraag of ze dat zelf nog zouden willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
_Bailey_ schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:20:
Afgelopen 4 dagen dagelijks volle vluchten (250+ passagiers) en vandaag 2 volle (eentje met ruim 300 passagiers) vluchten naar Curaçao (code Oranje)
Als je het dan over aso's hebt inderdaad. Van die lui die dan ook nog doodleuk zeggen: nee hoor, we zijn getest voor we gaan, om vervolgens nog even te zeiken over mensen die gaan shoppen.
Of zo'n knuppel in de krant: "de besmette mensen zijn locals, toeristen zijn niet besmet" 8)7

Oh en toch maar even: ik hou me dus braaf aan alle regels, liep met mondkapje voor het verplicht was, werk fulltime thuis, zie familie vrijwel niet en kom 2x per week 10 minuten in de supermarkt.
Maar ik vraag me wel af of dit het allemaal waard is. Persoonlijk vind ik van niet.

[ Voor 20% gewijzigd door matthijst op 13-12-2020 10:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
_Bailey_ schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:20:
Afgelopen 4 dagen dagelijks volle vluchten (250+ passagiers) en vandaag 2 volle (eentje met ruim 300 passagiers) vluchten naar Curaçao.

Nee, die kleuren codes voor 't reizen naar de diverse landen kunnen zo de Kliko in.
Die hebben 0,0 gewenst effect.

Sowieso vanaf deze week tot 21 december zeer volle vluchten vanaf Schiphol.

(werkzaam op Schiphol bij een luchtvaartmaatschappij)
Ik snap je punt, maar het heeft wel effect. Ik ben fervent wintersporter, zo een met de nadruk op het sportgedeelte. Lekker met zijn tweeën, appartement, zodat we zelf gezond kunnen koken, altijd laagseizoen (want lege pistes en liften) en bij voorkeur naar middelgrote gebieden. O ja, we werken thuis en zien bijna niemand (helaas). Het risico is, maw, dus verwaarloosbaar, zeker vergeleken met die 100.000-en mensen die elke dag naar school of werk gaan.

Toch hou ik me, uiteraard, aan oranje reisadviezen. Ik heb er over getwijfeld, maar heb besloten dat gewoon op te volgen. Ik ken veel mensen in de wat fanatiekere wintersport scène (normaal gaan we in de zomer shit testen in Snowworld, etc) en daar lijkt de grote meerderheid zich ook gewoon aan oranje reisadviezen te willen gaan houden.

Het helpt dus wel. Ik denk overigens dat je, mbt Corona, beter de Curaçao mensen thuis kan houden dan die fanatieke skiërs, maar goed, zeker in de kerstvakantie zijn het vooral families en dan snap ik het wel weer beter.

In de praktijk zullen het wel de niet noodzakelijke winkels en het onderwijs zijn, maar gewoon tot half januari allemaal thuis (dus niet reizen, vooral ook niet binnen Nederland) zou er op mijn lijstje dan ook bijhoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
matthijst schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:23:
[...]

Wat doe je als er vanavond 10 boeings tegelijk op een woonwijk neerstorten? Wonderwel overleeft iedereen het maar ze zijn wel allemaal zwaargewond en/of in kritieke toestand?
In plaats van zeggen: we hebben 1150 IC bedden die ook beschikbaar moeten zijn voor coronapatienten misschien zeggen we hebben er 700 voor reguliere zorg en 450 voor corona. Misschien lomp, maar als je de grafieken bekijkt is de grootste groep overledenen 85-89.
Normaal zou je daar ook geen miljarden aan spenderen, nog los van de vraag of ze dat zelf nog zouden willen.
Je moet naar de groep overlevenden kijken in het ziekenhuis. Dat is de groep die dood gaat als ze geen zorg krijgen. Die zijn nog steeds oud, maar toch eerder in de leeftijd 65 - 85...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
ZieMaar! schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:29:
Je moet naar de groep overlevenden kijken in het ziekenhuis. Dat is de groep die dood gaat als ze geen zorg krijgen. Die zijn nog steeds oud, maar toch eerder in de leeftijd 65 - 85...
OK, maar hoe lang zou jij daar nog voor willen doorgaan met thuiswerken en vakanties missen. Ergens moet er een punt komen dat je ook klaar bent met levensjaren weggooien, lijkt me?
En tuurlijk, er zijn ook andere hobbies te vinden, maar die kan je normaal ook uitoefenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@matthijst De vraag is waarom jouw levensjaren belangrijker zijn dan die van een ander...

De groep die je in eerste instantie noemde (85+) is bijvoorbeeld al niet de groep die op de ic terecht komt. Ik zou eerst je uitgangspunten daarin eens verifiëren als ik jou was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Maar in dit geval storten er geen 10 boeings tegelijk neer. Het is een veel meer uitgesmeerde zorgbelasting. Dus waar ga je naar kijken? Leeftijd? Dit is een statistische benadering die niet voor iedere individu geldt.

Ga je toch al op deze statistische tour dan is er bijvoorbeeld ook voldoende evidence dat onder republikeinen er een grotere mate van verspreiding en derhalve ziektelast is dan onder democraten binnen de VS. Het zou dan interessant zijn om dit ook te toetsen binnen Nederland. Mensen van welke politieke partij / kleur laten we als eerst gaan?

Of gaan we selecteren op geslacht? Mannen hebben een slechtere outcome dan vrouwen. Mannen dan maar zorg ontzeggen?

Comorbiditeit, dat doet het ook slechter. Voor die circa 40% van de veertigjarigen en 60% van de zestigjarigen dan maar enige vorm van zorg ontzeggen. Natuurlijk mocht je het zelf nog niet weten, maar we zullen je binnen het ziekenhuis goed door de molen halen om comorbiditeit te achterhalen.

Voor alles net zoveel te zeggen als voor de suggestie die jij maakt als je het mij vraagt. Waarom zou het één eerlijker zijn dan het ander?

Nota bene velen op de IC zullen vermoedelijk eerder liggen in de leeftijdscategorie van jouw ouders dan dat van 85+. Mits je ouders 85+ zijn, dan liggen velen op de IC eerder in jouw eigen leeftijdscategorie. Ben jij dan bereid om te zeggen skip die zorg voor mij of mijn ouders maar? Of is het dan ineens anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 09:52
TrailBlazer schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 22:42:
En nu officieel: https://www.nu.nl/coronav...werkverkoop-verboden.html

En wat je zegt, ik verwacht hetzelfde voor hier in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

Yucon

*broem*

psychodude schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:38:
[...]
Het zou dan interessant zijn om dit ook te toetsen binnen Nederland. Mensen van welke politieke partij / kleur laten we als eerst gaan?
CDA, SGP en CU. Die hebben nog een tweede ronde te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 15:58
Toch wel jammer dat dit nodig is (winkels sluiten).
In het voorjaar was het niet nodig en was het niet druk in de winkels want men was veel meer in de gedachte 'blijf thuis'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:04
Plenkske schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:10:
Toch wel jammer dat dit nodig is (winkels sluiten).
In het voorjaar was het niet nodig en was het niet druk in de winkels want men was veel meer in de gedachte 'blijf thuis'.
In het voorjaar waren alle niet essentiële winkels toch ook dicht..

Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
VidaR-9 schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:11:
[...]

Inderdaad

Zal vandaag wel druk zijn in de winkelstraat, iedereen nog even kerstinkopen doen voor we met z'n allen in lockdown gaan

[ Voor 24% gewijzigd door anandus op 13-12-2020 12:13 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Plenkske schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:10:
In het voorjaar sloten veel winkels vrijwillig. Corona leek in het voorjaar ook enger dan dat het nu lijkt voor mensen, daarnaast moet de schoorsteen ook roken. Ondernemers kunnen niet eeuwig dicht blijven. Als winkels gesloten gaan worden komende week zal het voor die ondernemers ook een financiële strop betekenen. Tuincentra hebben bijvoorbeeld speciaal voor het seizoen kerstartikelen, maar in januari wil niemand die meer hebben. Kan je zo je inventaris weggooien. Dat gaat nog voor meer winkels op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Maar dan wel op initiatief van de ondernemers zelf omdat er toch geen hond kwam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Laatst online: 11:33
matthijst schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:31:
[...]

OK, maar hoe lang zou jij daar nog voor willen doorgaan met thuiswerken en vakanties missen. Ergens moet er een punt komen dat je ook klaar bent met levensjaren weggooien, lijkt me?
En tuurlijk, er zijn ook andere hobbies te vinden, maar die kan je normaal ook uitoefenen.
Hoeveel levensjaren ben jij al beperkt door Corona?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Alle? Enkel wat grote ketens als de WE en H&M. Veel lokale winkels waren gewoon open, evenals bouwmarkten en tuincentra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:14:
[...]
Als winkels gesloten gaan worden komende week zal het voor die ondernemers ook een financiële strop betekenen. Tuincentra hebben bijvoorbeeld speciaal voor het seizoen kerstartikelen, maar in januari wil niemand die meer hebben. Kan je zo je inventaris weggooien. Dat gaat nog voor meer winkels op.
Dat vraag ik me af. Ze zullen heus wel ergens gecompenseerd worden door de overheid, en de kerstballen zijn volgend jaar ook nog wel goed hoor.
Ja,je moet even rekening houden met opslag, maar je hoeft voor volgend jaar geen inkopen meer te regelen.
Dus het zal niet zo'n ramp zijn als het lijkt.

Ik maak me eerder zorgen over Bep op de afdeling Kerstinkoop dan over de Intratuin ;)

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:41

Yucon

*broem*

CMD-Snake schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:14:
[...]

In het voorjaar sloten veel winkels vrijwillig. Corona leek in het voorjaar ook enger dan dat het nu lijkt voor mensen, daarnaast moet de schoorsteen ook roken. Ondernemers kunnen niet eeuwig dicht blijven. Als winkels gesloten gaan worden komende week zal het voor die ondernemers ook een financiële strop betekenen. Tuincentra hebben bijvoorbeeld speciaal voor het seizoen kerstartikelen, maar in januari wil niemand die meer hebben. Kan je zo je inventaris weggooien. Dat gaat nog voor meer winkels op.
Het viel me gisteren bij de lokale praxis op dat die maar heel weinig kerstartikelen hadden. Alsof ze er al een beetje op voorsorteerden. Dat kan eigenlijk niet gezien de levertijden van dat soort spullen, maar heeft iemand anders iets soortgelijks gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]
Ik wel, want dat is nu net wat we juist goed kunnen zien op satellietbeelden:
Satellietbeelden en gegevens van zoekmachines op internet wijzen erop dat het coronavirus zich al vorig jaar augustus in China verspreidde, zeggen onderzoekers van de Amerikaanse Harvard Medical School. De wetenschappers onderzocht hoe vaak op internet werd gezocht naar symptomen die worden gelinkt aan het virus, zoals hoesten en diarree.

Op de satellietfoto's keken ze hoe druk het op de parkeerplaatsen van ziekenhuizen in Wuhan was. In die plaats dook het virus eind vorig jaar op. Zowel in de zoekopdrachten als de drukte bij de ziekenhuizen was sinds het einde van de zomer een toename te zien. Vooral het zoeken naar 'diarree' is opvallend, omdat dat in eerder griepseizoenen niet gebeurde.
https://www.dvhn.nl/extra...e-opvallend-25741198.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
Yucon schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:21:
[...]

Het viel me gisteren bij de lokale praxis op dat die maar heel weinig kerstartikelen hadden. Alsof ze er al een beetje op voorsorteerden. Dat kan eigenlijk niet gezien de levertijden van dat soort spullen, maar heeft iemand anders iets soortgelijks gezien?
Als ik voor kerstartikelen ga zou ik niet gelijk aan de Praxis denken :D

Hier bij de Action is AL het kerstspul uitverkocht, en dat was het al heel vroeg. Doordat meer mensen thuis zitten nu, en het toch zo "klote tijd" is, willen ze het huis gezellig maken.
Daar kon de Action niet tegenop kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Wat doe je als er vanavond 10 boeings tegelijk op een woonwijk neerstorten? Wonderwel overleeft iedereen het maar ze zijn wel allemaal zwaargewond en/of in kritieke toestand
Dat geeft maar weer aan dat je het niet kan laten gaan... Tot nu toe hebben er +500 man onder de 50 (daarna gaat het nog harder) op de ic gelegen. Met 15% van nl die het gehad heeft... Als je het laat gaan r>1, komt uiteinde dus +3000 ic patiënten onder de 50 te liggen. Dat kan de zorg nooit aan. Maatregelen zullen blijven zelfs als de ouderen zijn ingeënt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
anandus schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:20:
[...]

Dat vraag ik me af. Ze zullen heus wel ergens gecompenseerd worden door de overheid, en de kerstballen zijn volgend jaar ook nog wel goed hoor.
Ja,je moet even rekening houden met opslag, maar je hoeft voor volgend jaar geen inkopen meer te regelen.
Dus het zal niet zo'n ramp zijn als het lijkt.

Ik maak me eerder zorgen over Bep op de afdeling Kerstinkoop dan over de Intratuin ;)
Nu de investering en pas over een jaar het inkomen... Dan eerst maar eens hopen dan nog te bestaan. Dit is echt niet zo makkelijk als je denkt hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Dat was gedeeltelijk en vrijwillig. Ze hoefde niet dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Je zou ook kunnen kijken naar een gedeeltelijke sluiting van niet essentiële winkels. Enkel open ma-vr van 9 tot 6 bijvoorbeeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ryur
Drardollan schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:27:
Je zou ook kunnen kijken naar een gedeeltelijke sluiting van niet essentiële winkels. Enkel open ma-vr van 9 tot 6 bijvoorbeeld.
En dus nog drukker in de winkels omdat er minder tijd is om te spreiden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11-10 10:43
Dan krijg je meer mensen op hetzelfde tijdstip, dat werkt dus averechts ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ryur schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:28:
[...]

En dus nog drukker in de winkels omdat er minder tijd is om te spreiden?
Aangezien men moet werken, is er minder tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Drardollan schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:30:
[...]

En krijg je piekpunten vanaf 5 uur. Spreek uit ervaring in eigen branche tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Verwijderd schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:31:
[...]

En krijg je piekpunten vanaf 5 uur. Spreek uit ervaring in eigen branche tenminste.
Doe je 9 tot 5. Komt niet op een uurtje toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dan concentreer je het nog meer.. Moeten werkende iets eerder van het werk naar huis. (veel winkels zijn sowieso alleen open tot 6 uur). Daarnaast veel mensen zijn sowieso vrij tussen kerst en nieuw... Lekker fun shoppen uit verveling. Kan je beter de Belgische aanpak... Alleen winkelen (=boete met meer dan 1 man), en max tijd in winkel.. Dan zullen er een stuk minder mensen gaan shoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Duitsland in strenge lockdown, geen glühwein, geen vuurwerk, geen kapper.

https://nos.nl/artikel/23...vuurwerk-geen-kapper.html

Nederland zal vast niet achterblijven.

[ Voor 50% gewijzigd door souljah1h op 13-12-2020 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
Drardollan schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:30:
[...]

Mwah, ik denk dat vrijdag dan extreem drukke dag wordt.

Je merkt nu al dat veel mensen parttime werken en die dan op vrijdag vrij/halve dag nemen.
En ipv dat ze dat besteden aan hun hobby gaan ze dan nog even snel boodschappen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ryur schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:32:
[...]

Mwah, ik denk dat vrijdag dan extreem drukke dag wordt.

Je merkt nu al dat veel mensen parttime werken en die dan op vrijdag vrij/halve dag nemen.
En ipv dat ze dat besteden aan hun hobby gaan ze dan nog even snel boodschappen doen.
Tjsah, men vind wel weer iets anders om samen te klonteren.

Sowieso kunnen de winkels zich vandaag, morgen en dinsdag verheugen op een giga klandizie. Blij dat ik niet op pad hoef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
souljah1h schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:32:
Duitsland in strenge lockdown, geen glühwein, geen vuurwerk, geen kapper.

https://nos.nl/artikel/23...vuurwerk-geen-kapper.html

Nederland zal vast niet achterblijven.
Daarom ben ik vrijdagavond met spoed naar de kapper geweest, het gebeurd mij niet nogmaals dat het haar op de kont hangt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Drardollan schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:34:
[...]

Daarom ben ik vrijdagavond met spoed naar de kapper geweest, het gebeurd mij niet nogmaals dat het haar op de kont hangt 8)
Heel verstandig :) Als je aan de grens van België woont, dan kun je pas over een maand :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
souljah1h schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:36:
[...]

Heel verstandig :) Als je aan de grens van België woont, dan kun je pas over een maand :+
Verstandig zou ik het niet noemen, wel noodzakelijk. Had wel een tijdstip uitgezocht wat rustig was (was alleen met de kapper).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rockvee2
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
matthijst schreef op zondag 13 december 2020 @ 10:14:
[...]

Dit vind ik ook zo'n sneue dooddoener. Alsof de enige klachten die tellen de klachten die corona zelf veroorzaakt zijn. Dan kan je de hele psychiatrische zorg wel opdoeken, want alle klantjes zijn aanstellers.
Bedrijven die failliet gaan hebben volgens jouw redenering pech: jammer dat je je hele leven in je eigen zaak gewerkt heb en je straks al je geld kwijt bent: er moeten nu eenmaal mensen gered worden. Nee, jou redden we niet, want jij hebt geen corona.

Als je de laatste berichten moet geloven zijn we nog wel tot augustus bezig.
Dat is dan anderhalf jaar fulltime thuiswerken geweest.
Nu leef jij waarschijnlijk om te werken, ik ga als ik niet werk graag op vakantie, naar concerten, festivals, de kroeg of weekendjes weg. Meeste daarvan konden dan ook anderhalf jaar niet.
En waarom dan? Om te zorgen dat de ziekenhuizen niet vollopen. Of om "de zwakkeren te beschermen".
Er zit niks anders op , moeilijk te bevatten maar het is gewoon zo . Dit is de realiteit. Het zal nog maanden duren , je moet je er bij neer leggen.

Jou leven is niet belangrijker dan andermans leven. Ook niet voor de doelgroep 85+ , die zijn net zo belangrijk als ieder ander persoon.

Moeten we anders dan ook maar sorteren dat gezonde mensen eerder toegang moeten krijgen dan rokers/drinkers/obesitas mensen ?

Eigenlijk wat je nu zegt is ikke ikke en de rest kan stikken. Dus hartstikke egoïstisch. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rockvee2 op 13-12-2020 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
souljah1h schreef op zondag 13 december 2020 @ 12:36:
[...]

Volgens mij is het bij elke kapper in december druk/vol vanwege de feestdagen, ook zonder corona.
Pagina: 1 ... 129 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins