Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 128 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.729 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:45
Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:21:
[...]

Zoals ik al weken zeg, Nederland is er klaar mee en elke dag neemt het draagvlak verder af. Op alle vlakken en bij iedereen. Dat is niet gek, iedereen is er gewoon klaar mee. Gelukkig proberen veel mensen nog wel iets van de maatregelen te maken, maar het is in vergelijking met maart en april echt bedroevend.
Gezien je het over 'iedereen' hebt, mag ik mij aangesproken voelen. Ik zou een kleine nuance willen maken ;). Het draagvlak neemt bij mij helemaal niet af. Wel vind ik het mentaal steeds lastiger worden en word ik er enigszins weemoedig van. Inderdaad ben ik er klaar mee. Dat is echter niet hetzelfde als dat het draagvlak afneemt.

Al vanaf het eerste moment zie ik dat er arbitraire keuzes gemaakt worden, dat is vervelend en soms moeilijk uit te leggen. Ook op mijn werk (lokale overheid) moet ik het soms aan het werkveld uitleggen, dat gaat niet altijd makkelijk. We proberen er het beste van te maken en begrip te vragen voor hoe moeilijk het is om in deze crisis keuzes te maken. Veelal krijgen we dat begrip wel terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:45
bazzemans schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:21:
[...]

Qua extra regelgeving is hier niet veel te halen. Qua naleving hiervan des te meer.
En daar wringt net de schoen, hoe ga je mensen meer na laten leven?

Ik ben er van overtuigd dat we de mensen meer hadden moeten geven en meer proactief hadden moeten onderzoeken. Door de mensen alles af te pakken is het afbrokkelen van het draagvlak in een stroomversnelling geraakt. Ik ben er van overtuigd dat als mensen in het weekend in een veilig restaurant of veilig stadion wat ontspanning zouden hebben, dat mensen dan doordeweeks wat makkelijker zich aan de maatregelen kunnen houden.
Concreet voorbeeld, in augustus en september hadden we aardig gevulde stadions. Dat liep allemaal prima, iedereen was blij met de situatie. Complimenten van alle kanten. Wat besluit de overheid eind september? Weer dicht. Vervolgens komen ze van de week met slappe smoezen dat er onderzoek in januari moet plaatsvinden. Daar worden veel mensen niet blij van.
Concreet voorbeeld 2, hele zomer lopen de restaurants prima. Ook daar veel complimenten. Wat besluit de overheid? Dicht. Vervolgens wederom slappe smoezen over onderzoek in januari.

Ik kan er met mijn pet niet bij.

Diederik Gommers stond daar vandaag mee in de krant overigens. Hij is van mening dat de overheid sneller en steviger moet ingrijpen, maar dat het minstens zo belangrijk is om ook snel weer los te laten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bazzemans
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:24:
[...]

En vertel mij nu eens hoe je de politie, BOA's, rechters, en winkeliers zo ver gaat krijgen dat ze die regels gaan handhaven?

Want er is voor veel Nederlanders nu bliijkbaar nog weinig reden om de regels uit zichzelf na te leven, dan zul je dus een stukje dwang nodig hebben.
Voelt enigszins als een aanval, dat is jammer. Ik constateer exact hetzelfde als jij constateert. Had ook graag een oplossing hiervoor gehad, net als iedereen vermoed ik. Die is er echter niet en hoe langer duurt, hoe moeilijker het wordt. In een ideale situatie komt het uit de mensen zelf, wordt het gezien als een collectieve verantwoordelijkheid om deze crisis op te lossen. Dat station zijn we echter allang gepasseerd, voor zover het überhaupt al mogelijk is om in de huidige maatschappij die mate van collectiviteit te creëren.

Resumé, ik ben bang dat we het hiermee moeten doen. Opschalen, afschalen, stijgende cijfers, dalende cijfers en dat totdat voldoende mensen gevaccineerd zijn. Dat vind ik persoonlijk ook een somber vooruitzicht. Andere opties zie ik helaas niet. Daar hoop ik nog wel op, maar heb er een hard hoofd in.
Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:29:
[...]

En daar wringt net de schoen, hoe ga je mensen meer na laten leven?
Denk dat ik hierboven het non-antwoord geef.
Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:29:
[...]
Ik ben er van overtuigd dat we de mensen meer hadden moeten geven en meer proactief hadden moeten onderzoeken. Door de mensen alles af te pakken is het afbrokkelen van het draagvlak in een stroomversnelling geraakt. Ik ben er van overtuigd dat als mensen in het weekend in een veilig restaurant of veilig stadion wat ontspanning zouden hebben, dat mensen dan doordeweeks wat makkelijker zich aan de maatregelen kunnen houden.
Concreet voorbeeld, in augustus en september hadden we aardig gevulde stadions. Dat liep allemaal prima, iedereen was blij met de situatie. Complimenten van alle kanten. Wat besluit de overheid eind september? Weer dicht. Vervolgens komen ze van de week met slappe smoezen dat er onderzoek in januari moet plaatsvinden. Daar worden veel mensen niet blij van.
Concreet voorbeeld 2, hele zomer lopen de restaurants prima. Ook daar veel complimenten. Wat besluit de overheid? Dicht. Vervolgens wederom slappe smoezen over onderzoek in januari.

Ik kan er met mijn pet niet bij.

Diederik Gommers stond daar vandaag mee in de krant overigens. Hij is van mening dat de overheid sneller en steviger moet ingrijpen, maar dat het minstens zo belangrijk is om ook snel weer los te laten.
Ik deel je frustratie. We zullen helaas nooit weten of we er nu anders bij hadden gezeten als er andere keuzes worden gemaakt.

"Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards."
- Kierkegaard

[ Voor 41% gewijzigd door bazzemans op 12-12-2020 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
bazzemans schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:27:
[...]

Gezien je het over 'iedereen' hebt, mag ik mij aangesproken voelen. Ik zou een kleine nuance willen maken ;). Het draagvlak neemt bij mij helemaal niet af. Wel vind ik het mentaal steeds lastiger worden en word ik er enigszins weemoedig van. Inderdaad ben ik er klaar mee. Dat is echter niet hetzelfde als dat het draagvlak afneemt.
De onderzoeken en het straatbeeld laten zien dat jij (en ik, en ook nog meer in dit topic) langzaamaan een uitzondering vormen. Ik volg ook alles op, maar ben er wel spuugzat van. Diverse onderzoeken hebben ook al aangetoond (en zijn hier gepost) dat het draagvlak afbrokkelt. Gelukkig nemen veel mensen nog wel de moeite om in zeker mate de maatregelen te volgen, zo is het fijn om te zien dat praktisch iedereen een mondkapje draagt binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:33:
[...]

De onderzoeken en het straatbeeld laten zien dat jij (en ik, en ook nog meer in dit topic) langzaamaan een uitzondering vormen. Ik volg ook alles op, maar ben er wel spuugzat van. Diverse onderzoeken hebben ook al aangetoond (en zijn hier gepost) dat het draagvlak afbrokkelt. Gelukkig nemen veel mensen nog wel de moeite om in zeker mate de maatregelen te volgen, zo is het fijn om te zien dat praktisch iedereen een mondkapje draagt binnen.
Ik spreek je ook niet tegen in het feit dat het draagvlak afbrokkelt, dat zie ik ook om mij heen. Tegelijkertijd zie ik ook om mij heen dat mensen echt een mentale strijd voeren met zichzelf. Genoeg mensen die welwillend zijn om zich aan de maatregelen te houden, ondanks dat ze het ook dikwijls niet eens zijn met bepaalde maatregelen. Het is gewoon niet zwart-wit. Er zijn allerhande categorieën, van mensen die schijt hebben aan alles (niet alleen tijdens Corona, maar altijd al), mensen die zich netjes aan de maatregelen (proberen) te houden en alles wat daar tussen zit.
Een afbrokkelend draagvlak is ook niet 1-op-1 te vertalen naar het niet houden aan de maatregelen. Er zijn zelfs mensen die zeggen draagvlak te hebben voor de maatregelen maar zich er (ongemerkt) niet zo goed aan houden. De psyche van een mens is soms ondoorgrondelijk.

Edit: laatst postte @Jorizzz dit bericht: Jorizzz in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3" Dat eerste deel onderschrijf ik.

[ Voor 5% gewijzigd door bazzemans op 12-12-2020 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:24:
En vertel mij nu eens hoe je de politie, BOA's, rechters, en winkeliers zo ver gaat krijgen dat ze die regels gaan handhaven?
Alleen politie en boa's handhaven. Rechters beoordelen alleen de zaak als je in beroep gaat tegen je coronaboete, die handhaven niet maar beoordelen alleen of de handhaving die eerder plaatsvond terecht was. Winkeliers passen niet helemaal in dit plaatje. Ik blijf het een zwaktebod vinden van De Jonge om de mondkapjesplicht te laten handhaven door winkeliers.

De politie en boa's zijn niet toegerust voor al hun taken, dus als je meer wil handhaven op de coronamaatregelen dan zullen andere taken moeten lijden daaronder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-10 20:12

Stoney3K

Flatsehats!

bazzemans schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:31:
[...]

Voelt enigszins als een aanval, dat is jammer. Ik constateer exact hetzelfde als jij constateert. Had ook graag een oplossing hiervoor gehad, net als iedereen vermoed ik. Die is er echter niet en hoe langer duurt, hoe moeilijker het wordt. In een ideale situatie komt het uit de mensen zelf, wordt het gezien als een collectieve verantwoordelijkheid om deze crisis op te lossen.
En dat is ook een beetje waar de schoen wringt, ik heb soms het idee dat de politiek echt wereldvreemd aan het worden is en ze de illusie hebben dat we deze crisis heel makkelijk op kunnen lossen, als iedereen maar braaf gaat opzitten en pootjes geven. En doen we dat niet, dan gooien we er gewoon nog een paar maatregelen tegenaan, want daar móeten we wel naar luisteren!

Je krijgt een probleem als mensen niet meer willen luisteren omdat de maatregelen of de duur ervan gewoon niet proportioneel en niet houdbaar is. Ik haalde ooit het voorbeeld aan van stapvoets moeten rijden op de snelweg om het aantal verkeersslachtoffers te beperken. Kun je als regering wel mooi zeggen, maar als niemand dat doet, en als de politie ook vindt dat dat een absurd idee is en er dus geen bonnen worden uitgeschreven, dan is die hele maatregel totaal zinloos.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:39:
[...]

Alleen politie en boa's handhaven. Rechters beoordelen alleen de zaak als je in beroep gaat tegen je coronaboete, die handhaven niet maar beoordelen alleen of de handhaving die eerder plaatsvond terecht was. Winkeliers passen niet helemaal in dit plaatje. Ik blijf het een zwaktebod vinden van De Jonge om de mondkapjesplicht te laten handhaven door winkeliers.
Rechters hebben wel de verantwoordelijkheid om die handhaving te toetsen, niet alleen aan de wet, maar ook aan zaken zoals het proportionaliteitsbeginsel. En daarop zijn dus eerdere coronaboetes ook al gesneuveld.

Winkeliers (en eerder, horeca-ondernemers) werden niet alleen verwacht om te handhaven op mondkapjes maar ook op het houden van afstand. Maar tot op heden is daar nog geen enkele uitbater voor beboet, afgezien van een enkele kroegbaas die het écht te bont maakte met een feestje in Den Haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:41:
[...]

En dat is ook een beetje waar de schoen wringt, ik heb soms het idee dat de politiek echt wereldvreemd aan het worden is en ze de illusie hebben dat we deze crisis heel makkelijk op kunnen lossen, als iedereen maar braaf gaat opzitten en pootjes geven. En doen we dat niet, dan gooien we er gewoon nog een paar maatregelen tegenaan, want daar móeten we wel naar luisteren!

Je krijgt een probleem als mensen niet meer willen luisteren omdat de maatregelen of de duur ervan gewoon niet proportioneel en niet houdbaar is. Ik haalde ooit het voorbeeld aan van stapvoets moeten rijden op de snelweg om het aantal verkeersslachtoffers te beperken. Kun je als regering wel mooi zeggen, maar als niemand dat doet, en als de politie ook vindt dat dat een absurd idee is en er dus geen bonnen worden uitgeschreven, dan is die hele maatregel totaal zinloos.
Als je het mij vraagt zijn wij het niet oneens ;).

Overigens ben ik wel van mening dat in Nederland de 'handhavingskaart' heel snel getrokken wordt. Als de overheid het lastig kan handhaven dan wordt dat als een soort vrijbrief gezien om dan maar je eigen regels te bepalen. Voor mijn gevoel is dat een beetje de Nederlandse mentaliteit geworden. De kern zit dan echt in je eerste zin van de tweede alinea. Als er geen draagvlak is kan je handhaven tot je een ons weegt. Handhaving mag m.i. nooit de oplossing zijn. Dat is wat mij betreft echt bedoeld voor een kleine groep dissonanten en freeriders die wel de lusten maar niet de lasten van de maatschappij willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:43:
Winkeliers (en eerder, horeca-ondernemers) werden niet alleen verwacht om te handhaven op mondkapjes maar ook op het houden van afstand.
Ik geef het ze te doen. Meeste panden bieden niet genoeg ruimte daarvoor, een supermarkt kan denk ik nog maar de helft van het huidige aanbod doen als ze overal genoeg ruimte moeten laten tussen de schappen. Wat dat betreft is het net een mierennest waar iedereen langs elkaar heen wandelt. Het is onbegonnen werk voor het personeel.
Maar tot op heden is daar nog geen enkele uitbater voor beboet, afgezien van een enkele kroegbaas die het écht te bont maakte met een feestje in Den Haag.
Die van het lockdownfeestje? Die boete kwam ook alleen omdat er massaal verontwaardiging was. Uiteindelijk is die boete ook onzin geweest, lekker selectief handhaven want genoeg anderen konden er wel mee wegkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
Dan komen we terug bij de million dollar question: wat dan wel? Want als het kutvolk niet luistert, wat kan je dan nog doen?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:07
ijdod schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:51:
Dan komen we terug bij de million dollar question: wat dan wel? Want als het kutvolk niet luistert, wat kan je dan nog doen?
De risicogroepen die op straat komen beboeten :+ :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:51:
Het kutvolk hard genoeg meppen tot het wel luistert, is dan de enige oplossing om te zorgen dat je compliance krijgt.

Je hebt dan wel een vervelend bij-effect en dat is dat je eventjes een fascistische controlestaat moet worden. Denk niet dat dat politiek heel erg goed gaat vallen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:27
CMD-Snake schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:51:
[...]

Ik geef het ze te doen. Meeste panden bieden niet genoeg ruimte daarvoor, een supermarkt kan denk ik nog maar de helft van het huidige aanbod doen als ze overal genoeg ruimte moeten laten tussen de schappen. Wat dat betreft is het net een mierennest waar iedereen langs elkaar heen wandelt. Het is onbegonnen werk voor het personeel.
Meeste supermarkten kunnen ook wel beter inrichten.
Ik was gister weer eens bij de Lidl hier, en ben best wel snel weer de winkel uitgelopen.
Wat een mierennest!

Dan ga ik wel naar de Jumbo waar ze eenrichtingsverkeer hebben in het winkel (niet iedereen houdt zich eraan, maar stuk beter dan die mierennest als de Lidl is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
bazzemans schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:31:
[...]

Resumé, ik ben bang dat we het hiermee moeten doen. Opschalen, afschalen, stijgende cijfers, dalende cijfers en dat totdat voldoende mensen gevaccineerd zijn. Dat vind ik persoonlijk ook een somber vooruitzicht. Andere opties zie ik helaas niet. Daar hoop ik nog wel op, maar heb er een hard hoofd in.
Dat op en afschalen, dat is iets wat ze helaas niet gedaan hebben. Op de bibliotheken na.
Maar goed, het vaccin komt er aan. 5 landen zijn ons voor, een mooie testcase en hopelijk komt de Jonge al zijn beloftes na en beginnen we over een week of 4 met vaccineren. Als dat zo is, dan zal het snel beter gaan verwacht ik.
Ik deel je frustratie. We zullen helaas nooit weten of we er nu anders bij hadden gezeten als er andere keuzes worden gemaakt.
We hadden het dan op zijn minst geprobeerd. Niet elke test hoeft te slagen, als stadions of restaurants toch een probleem zijn, dan doe je ze weer dicht. Een proactieve houding had een hoop goed kunnen doen.

Maar ja, het is nu eenmaal zo. Veranderen we weinig keer aan nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Laatst online: 10-10 07:40
@Stoney3K strengere naleving en handhaving maakt het geen fascime hoor. Dat bekt natuurlijk leuk, goed ook voor het gevoel van verontwaardiging, maar meer dan dat is het niet.

@Drardollan hangt van je definitie van snel af, denk ik. Voor de ziekenhuiszorg hebben ze het vooralsnog over maart/juni voor de vaccinaties. Dan zit je al in dezelfde periode waarin het deze zomer ook grotendeel leek te verdwijnen. De vraag is in hoeverre de maatregelen toen daar een rol in speelde...

[ Voor 49% gewijzigd door ijdod op 12-12-2020 14:07 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-10 19:32

Osxy

Holy crap on a cracker

Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:18:

Goed idee, onvoorstelbaar dat daar niet eerder iemand op kwam om in te voeren. Sorry, ik bedoel het niet persoonlijk. Maar we moeten al sinds februari thuiswerken, daar is niets meer te halen.
Het wordt alleen niet gehandhaafd, het is flink drukker op de wegen. Dat is een duidelijk teken dat meer mensen weer naar werk reizen.

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ijdod schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:04:
@Stoney3K strengere naleving en handhaving maakt het geen fascime hoor. Dat bekt natuurlijk leuk, goed ook voor het gevoel van verontwaardiging, maar meer dan dat is het niet.
Dat ligt natuurlijk maar net op welke schaal je het aan het doen bent. Als je militairen door de straten laat patrouilleren om te zorgen dat iedereen binnen blijft, en alle kritische geluiden op social media beantwoord worden met een bezoekje van een officier, dan kom je daar toch aardig bij in de buurt.

De vraag is vooral welke handhaving je nog kan doen voordat je op die grens komt dat het niet meer geaccepteerd wordt. Want vroeg of laat komen mensenrechten en de volksgezondheid met elkaar in conflict.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

carpebios schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:14:
Ik wilde een afspraak maken bij mijn kapper, kon weer rond 7 januari, want ze zitten nu vol met Belgische mensen die een afspraak gemaakt hadden.... en de cijfers lopen steeds meer op hier. Dit werkt toch gewoon niet.
Nu wil ik niet zeggen dat we het in NL zo goed voor mekaar hebben maar deze is dan wel weer grappig. Op een uiterst trieste manier dat dan weer wel.

Sinterklaas als superspreader in een zorgcentrum. Dank u Sinterklaasje

https://www.nu.nl/buitenl...nsen-met-coronavirus.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Osxy schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:08:
[...]

Het wordt alleen niet gehandhaafd, het is flink drukker op de wegen. Dat is een duidelijk teken dat meer mensen weer naar werk reizen.
Klopt. Dat is geen verrassing, dit is al sinds 1 juni zo. Maatregel het advies heeft dus weinig waarde meer. En je kan het niet verplichten, er is altijd wel een excuus te bedenken dat je naar kantoor moet.

Dus het is weinig waardevol om iets dergelijks als extra maatregel te opperen.

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 12-12-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osxy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-10 19:32

Osxy

Holy crap on a cracker

Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:10:
[...]

Klopt. Dat is geen verrassing, dit is al sinds 1 juni zo. Maatregel het advies heeft dus weinig waarde meer. En je kan het niet verplichten, er is altijd wel een excuus te bedenken dat je naar kantoor moet.

Dus het is weinig waardevol om iets dergelijks als extra maatregel te opperen.
Het kan echt wel verplicht worden, heel strikt gezien voor welke kantoorbaan is er een reden te bedenken waarvoor je ECHT op kantoor moet zijn?

Mogelijk met bepaalde toegang tot bepaalde persoonsgegevens maar verder?

"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:10:
[...]

Dat kan wel maar dat is een actie die de overheid veel geld gaat kosten: Alle niet-essentiële bedrijven verplicht sluiten en iedereen op kosten van de overheid doorbetalen.

Je kan moeilijk aan de ene kant 'lockdown' gaan spelen en aan de andere kant wel verwachten dat het bruto nationaal product nog gehaald wordt.

[ Voor 12% gewijzigd door Stoney3K op 12-12-2020 14:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Opnames omhoog, zorgwekkend.

Qua aantal besmettingen zitten we nu 3 dagen rond de 9000. Heel hoog, maar de sterke stijging lijkt er voor nu even uit te zijn. De vraag is natuurlijk of dat tijdelijk is en welke kant we dan opgaan. Maar voor dit moment zou ik dit feit wel als heel klein lichtpuntje willen duiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 15:58
Dat is al een tijdje geleden zoveel ziekenhuidopnames.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Osxy schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:14:
[...]

Het kan echt wel verplicht worden, heel strikt gezien voor welke kantoorbaan is er een reden te bedenken waarvoor je ECHT op kantoor moet zijn?

Dan heb je het wel uitsluitend over kantoorbanen, en de werkgever kan de 'aard van de werkzaamheden' gewoon bepalen natuurlijk. Dus die werkzaamheden hoeven maar een klein beetje te worden aangepast met een flut-argument waardoor iedereen nog altijd op kantoor wordt verwacht.

Dat krijg je niet afgevangen tenzij je eisen gaat stellen aan hoe werkgevers hun hele organisatiestructuur en werkwijze inrichten. En dat lijkt me een enorme draak van een systeem om op te tuigen en te handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:18:
Dat is al een tijdje geleden zoveel ziekenhuidopnames.
Gisteren heb ik ergens een overzicht gezien dat er gisteren ziekenhuisopnames van begin september gemeld werden. Het is dus wel even de vraag wat de datum van de opnames was.

Even LCPS afwachten, dat geeft wel een redelijk beeld van de huidige situatie.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 12-12-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Ik postte het er net na, het is wel waar. We kunnen het in het gekke trekken, maar de sprongen omhoog zijn er nu wel 3 dagen af. De dagen ervoor gingen we knalhard omhoog.

Maar 1 zwaluw maakt geen zomer, het is afwachten welke kant we opgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:18:
[...]

Dan heb je het wel uitsluitend over kantoorbanen, en de werkgever kan de 'aard van de werkzaamheden' gewoon bepalen natuurlijk. Dus die werkzaamheden hoeven maar een klein beetje te worden aangepast met een flut-argument waardoor iedereen nog altijd op kantoor wordt verwacht.

Dat krijg je niet afgevangen tenzij je eisen gaat stellen aan hoe werkgevers hun hele organisatiestructuur en werkwijze inrichten. En dat lijkt me een enorme draak van een systeem om op te tuigen en te handhaven.
Mijn vrouw is werkzaam als ICT Servicedesk medewerkster bij een Woonzorgcentrum. Ze heeft de hele corona-crisis gewoon op kantoor moeten werken op 1 week na. Thuiswerken is onbespreekbaar terwijl ze 95% van haar werkzaamheden prima thuis kan doen. Wat doe je hier nu tegen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
[...]

Ik hoor van heel veel collega's dat ze naar kantoor gaan zonder echt goede reden.
Toegang tot magazijn ivm producten inkoop en versturen kan nog wel een goede reden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-10 13:15
Ik kom regelmatig op andere kantoren voor mijn werk (anders kan ik mijn beroep niet uitoefenen). Ik vind het verbazingwekkend hoeveel mensen er op kantoor werken, ook bij zat grote corporates. Ook bij bedrijven waar echt echt niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:19:
[...]

Gisteren heb ik ergens een overzicht gezien dat er gisteren ziekenhuisopnames van begin september gemeld werden. Het is dus wel even de vraag wat de datum van de opnames was.

De meesten zetten tegenwoordig LCPS op twitter, en NICE apart. Ik denk dus dat deze 247 al van LCPS komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:19:
[...]

248 opnames regulier. 9 nieuwe IC uit mn hoofd.

Anders even lcps.nu/datafeed checken ;)

Het lijken trouwens niet meer echt de grote steden te zijn die verhoudingsgewijs voor de grootste toenames zorgen..

[ Voor 15% gewijzigd door Mr.Joker op 12-12-2020 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Dat gaat je nooit lukken in Nederland, we zijn China niet. Er is altijd een goede reden te bedenken en men is goed in elkaar indekken.

Hooguit kan je met een extra maatregel als de basisscholen sluiten iets doen. Maar ook dat effect zal marginaal zijn, opa en oma passen nu wel op (eerste golf durfden de meesten niet, dat is nu anders).

Thuiswerken klinkt leuk, maar als we het dan over draaglak en opvolgen van de maatregelen hebben dan is dit samen met winkelen wel iets waar nog maar mondjesmaat opvolging aan wordt gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:23:
[...]

De meesten zetten tegenwoordig LCPS op twitter, en NICE apart. Ik denk dus dat deze 247 al van LCPS komen.
Dat kan, maar het zegt niets. Want de uitstroom staat er niet bij ;)

LCPS publiceert elke dag een nieuwsbericht met hoeveel mensen er daadwerkelijk liggen, inclusief het verschil met de voorgaande dag, daar moeten we even op wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Mr.Joker schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:23:
[...]

248 opnames regulier. 9 nieuwe IC uit mn hoofd.

Anders even lcps.nu/datafeed checken ;)

Het lijken trouwens niet meer echt de grote steden te zijn die verhoudingsgewijs voor de grootste toenames zorgen..
En de uitstroom? Zie hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Joker
Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:26:
[...]

En de uitstroom? Zie hierboven.
12-12-2020,481,510,1242,37,247
11-12-2020,472,547,1209,30,199
10-12-2020,469,533,1179,26,198
09-12-2020,473,552,1211,36,194
08-12-2020,464,553,1236,22,206
07-12-2020,470,501,1190,24,150
06-12-2020,469,502,1172,21,160
05-12-2020,472,516,1130,31,189
04-12-2020,473,550,1152,28,189

Datum,IC_Bedden_COVID,IC_Bedden_Non_COVID,Kliniek_Bedden,IC_Nieuwe_Opnames_COVID,Kliniek_Nieuwe_Opnames_COVID

Netto 33 bij dus 247-33=214 uitstroom.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr.Joker op 12-12-2020 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:25:
[...]

Dat kan, maar het zegt niets. Want de uitstroom staat er niet bij ;)

LCPS publiceert elke dag een nieuwsbericht met hoeveel mensen er daadwerkelijk liggen, inclusief het verschil met de voorgaande dag, daar moeten we even op wachten.
In je twitter bericht staan wel de totalen huidige bezetting en dat is ook LCPS...

Edit:
Het zegt ook wel degelijk iets want het was lang geleden dat er zoveel mensen op 1 dag in het ziekenhuis zijn opgenomen. Als dat blijft stijgen dan is dat een slecht teken.

[ Voor 16% gewijzigd door Plenkske op 12-12-2020 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Plenkske schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:31:
[...]

In je twitter bericht staan wel de totalen huidige bezetting en dat is ook LCPS...
Handig dat ie geen plus of min meldt. Nu moet ik het zelf opzoeken blijkbaar.

Weer wat meer dus. Vervelend, druk neemt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 14:52
Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:20:
[...]

Ik postte het er net na, het is wel waar. We kunnen het in het gekke trekken, maar de sprongen omhoog zijn er nu wel 3 dagen af. De dagen ervoor gingen we knalhard omhoog.

Maar 1 zwaluw maakt geen zomer, het is afwachten welke kant we opgaan.
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje naïef om te denken dat de stijging nu af zou vlakken. Pakjesavond was precies een week geleden en wordt in de dagen ervoor en erna ook nog gevierd. Bovendien komt kerst + de kerstinkopen & oud en nieuw er direct achteraan. Als er niet fors ingegrepen wordt zijn we imho zwaar de lul en kan de horeca fluiten naar versoepelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
virofi schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:32:
[...]

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje naïef om te denken dat de stijging nu af zou vlakken. Pakjesavond was precies een week geleden en wordt in de dagen ervoor en erna ook nog gevierd. Bovendien komt kerst + de kerstinkopen & oud en nieuw er direct achteraan. Als er niet fors ingegrepen wordt zijn we imho zwaar de lul en kan de horeca fluiten naar versoepelingen.
Ik kijk enkel naar de feiten, en die laten de laatste 3 dagen een afvlakking zien. En ik zeg er duidelijk bij dat het afwachten is welke kant we opgaan, dat weet niemand.

Doemdenken en speculeren probeer ik te vermijden.

[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 12-12-2020 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
Soms kraamt deze man onzin uit, soms niet.

Dit is wel interessant:

https://twitter.com/woute.../1337670809289187328?s=19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virofi
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-10 14:52
Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:34:
[...]

Ik kijk enkel naar de feiten, en die laten de laatste 3 dagen een afvlakking zien. En ik zeg er duidelijk bij dat het afwachten is welke kant we opgaan, dat weet niemand.

Doemdenken en speculeren probeer ik te vermijden.
Je kunt het doemdenken noemen of realisme. We zien en horen toch overduidelijk in de samenleving dat er slecht geluisterd wordt naar de nu geldende maatregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

De trend ziet er niet goed uit... :/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kactlc_2B6lzjrcMeloXOK4aXOk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ILsbPxS4WCnhOejNoA2ucMnf.jpg?f=user_large

Uiteraard kan dit het gevolg zijn van (veel) meer testen, o.a. mensen met ‘nauwelijks klachten’ en zelfs asymptomatische gevallen.

Dat zegt eerder iets over de mate waarin vóór er veel meer beschikbare tests en dus testgegevens waren, gevallen ‘door de mazen glipten’, oftewel niet werden geregistreerd.

Er zullen veel meer gevallen zijn dan er worden getest, o.a. vanwege gedrag: niet testen, doorgaan met naar buiten gaan met symptomen, etc.

Ook wel bekend als stupide en onverantwoordelijk gedrag.

Het wachten is op verdere toename in de ziekenhuizen. Dat hoeft niet per se (percentage getest vs te ziek om niet te worden opgenomen), maar ligt wel voor de hand, en is reeds aan het gebeuren.

[ Voor 14% gewijzigd door Ramzzz op 12-12-2020 14:50 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
virofi schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:38:
[...]

Je kunt het doemdenken noemen of realisme. We zien en horen toch overduidelijk in de samenleving dat er slecht geluisterd wordt naar de nu geldende maatregelen?
Dat we al 3 dagen rond de 9000 zitten is een feit en dus realistisch.

De rest van de discussie omtrent maatregelen kan je in de afgelopen 500 pagina’s van dit topic teruglezen en ga ik niet opnieuw voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Volgens mij kan je niets zeggen over lokale immuniteit met alleen het aantal testen en aantal positief van de afgelopen maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:22

SomerenV

It's something!

ijdod schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:21:
@SomerenV er zijn geen 9 maanden maatregelen zonder verbeteringen geweest. Na de eerste golf zijn we zelfs bijna achoon geweest (en op dat moment waren er nog maar een minimum aan maatregelen), en ook de maatregelen van oktober hadden duidelijk effect...
Na de eerste golf kwam de zomer wat sowieso een periode is waarin coronavirussen het gewoon een stuk minder goed doen. Dus kwam dat door de maatregelen of door het weer? In oktober werden de regels weer flink aangescherpt en dat zal ongetwijfeld wel wat effect hebben, maar nu zitten we in een periode waarin de griep en verkoudheid het normaal ook stukken beter doen. Dat zal voor een coronavirus niet anders zijn. Ik ben in december doorgaans ook wat snotteriger dan normaal.

In maart piekte we in Nederland, gevolgd door een heel scala aan maatregelen gekoppeld aan een intelligente lockdown. Dat liep dan weer samen met het steeds warmer wordende weer, dus een niet te kloppen combinatie. Na de zomer liep het aantal besmettingen weer op en nu zitten we midden in het griepseizoen, dus mensen zijn gewoon vatbaarder voor dit soort virussen. Een virus stop je niet met een katoenen mondkapje, wat meer afstand houden en dat soort dingen. Je remt de verspreiding, maar that's it. Pas als je mensen letterlijk opsluit in hun huis kun je het virus echt tot stoppen dwingen. Al het andere remt alleen maar af. Zolang mensen af kunnen spreken zal het virus verspreiden, aangezien er waarschijnlijk genoeg mensen zijn die:

- (nog) niet weten dat ze besmettelijk zijn.
- wel verkouden zijn (hoesten) maar er van overtuigd zijn geen covid te hebben.

In de zomer zei ik al tegen m'n vriendin dat ik niet raar zou opkijken als het virus in de wintermaanden weer hard terug zou slaan en zie hier :+ Dezelfde trend zie je ook in landen met strengere maatregelen. Zolang je mensen vrijheid blijft geven zal het virus vrolijk door blijven zetten, maar je kunt in een land als Nederland de vrijheid ook niet teveel beperken. Met andere woorden: je doet er gewoon nauwelijks wat tegen. Die gedachte werkt ontmoedigend en maakt dat ik er gewoon klaar mee ben. Mensen doen toch waar ze zelf zin in hebben, dus waarom zou ik wel krom gaan liggen?

Als het kabinet aankomende dinsdag, of een dinsdag daarna, aankondigt dat 'we' geen bezoek meer mogen ontvangen tot na de kerst, dan durf ik wel te stellen dat héél veel mensen daar niks van aan gaan trekken. Dan kan ik wel weer braaf gaan lopen doen, maar waarvoor? Virus piekt weer in januari, alles gaat weer op slot, de zorg loopt weer over, etc etc. Dus het wordt toch wel kut, of ik nou kerst schrap dit jaar of niet. Dus ik ga de regels omtrent kerst niet opvolgen. Fuck it. "Ja, maar dat komt omdat iedereen egoïstisch is en zo denkt", hoor ik sommigen hier zeggen. Nee, dat komt omdat er teveel mensen zijn met het IQ van een stoeptegel die constant overal tegenaan schoppen en ongeacht de reden toch wel schijt hebben aan autoriteit. Dus ja, fuck it. Kerst gaat door dit jaar O-)

[ Voor 17% gewijzigd door SomerenV op 12-12-2020 14:53 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Kijkend naar "eerste ziektedag" is de piek per 30 nov wel opvallend:

https://twitter.com/YorickB/status/1337748774576386050?s=09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja.. Ik was woensdag op de sportschool, zitten er weer 6 man gemoedelijk ajax te kijken. Vorige week was de bar nog semi-dicht (je moest het zelf pakken), maar nu was zelf de tap weer gewoon open. Ik ben na het sporten snel weggegaan... Maar ik vraag me af of de gemeente niet gewoon hard moet ingrijpen. (handhaving weet dat dit gebeurd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 15:16:
Tja.. Ik was woensdag op de sportschool, zitten er weer 6 man gemoedelijk ajax te kijken. Vorige week was de bar nog semi-dicht (je moest het zelf pakken), maar nu was zelf de tap weer gewoon open. Ik ben na het sporten snel weggegaan... Maar ik vraag me af of de gemeente niet gewoon hard moet ingrijpen. (handhaving weet dat dit gebeurd)
Ik ben heel bang dat de handhavers daar vaak zélf aan de tap zitten en het daarom niet gebeurt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:38

Jaymz

Keep on moving !

Imperium schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 14:20:
[...]

Mijn vrouw is werkzaam als ICT Servicedesk medewerkster bij een Woonzorgcentrum. Ze heeft de hele corona-crisis gewoon op kantoor moeten werken op 1 week na. Thuiswerken is onbespreekbaar terwijl ze 95% van haar werkzaamheden prima thuis kan doen. Wat doe je hier nu tegen dan?
Ik werk bij een vrij grote onderwijsinstelling in het oosten des lands en wij worden gelukkig geacht niet op de campus te zijn als dat niet noodzakelijk is. Ik ben sinds medio maart 4 uur op de campus geweest 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
MikeyMan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:06:
Kabinet houdt zondag onverwachts extra corona-overleg in Catshuis https://www.nu.nl/coronav...-overleg-in-catshuis.html (via @NUnl)

Onverwacht? Neuh hoor...

Dinsdag weer persco.
En wederom kruipen ze bij elkaar om het goede voorbeeld te geven. Vergaderen via Teams is geen optie voor ze al roepen ze de rest van NL wel op dit te doen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Laatst online: 08:04
Slim idee. Doe het via teams..... hoef je dinsdag ook geen persco meer te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ankona schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 16:53:
[...]

En wederom kruipen ze bij elkaar om het goede voorbeeld te geven. Vergaderen via Teams is geen optie voor ze al roepen ze de rest van NL wel op dit te doen.
Daarmee versterk je natuurlijk ook nog een keer de beeldvorming dat 'de politiek' op een eiland lijkt te leven ten opzichte van 'het volk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:11

Laguna

Connaisseur

@SomerenV correcte nuchtere analyse (verfrissend in dit topic). Desondanks wordt het kabinet duidelijk zenuwachtig van de huidige cijfers en zou het me niet verbazen als ze dinsdag met een persconferentie komen.

Daarnaast zie je reacties waar mensen om meer maatregelen vragen, maar zoveel is er in mijn optiek niet meer mogelijk. De tijdelijke verzwaring van begin november heeft weinig opgeleverd, de scholen nu nog sluiten terwijl de kerstvakantie al bijna begint is het te laat voor, de detailhandel de nek omdraaien ivm kerstinkopen terwijl dat geen besmettingshaard is lijkt me ook een slecht plan, het OV alleen openstellen voor noodzakelijke reizen kan maar of het veel gaat doen betwijfel ik, verplicht thuiswerken valt niet te handhaven en een avondklok zie ik ook weinig doen.

Oftewel er zijn momenteel 2 scenario's: mensen houden zich niet voldoende aan de huidige maatregelen of de huidige maatregelen werken niet en waarom zouden extra maatregelen dan wel gaan helpen? En zo ja welke extra maatregelen?
Ik zie zoals eerder aangegeven geen heil in de huidige opties die mogelijk op tafel liggen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Er is wel veel meer mogelijk door het afkondigen van de noodtoestand, maar als ze dat doen, dan zijn de eerste lemmingen de afgrond in gegaan. Op welke politieke steun dan ook hoeven ze dan echt niet meer te rekenen in maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Misschien moet het roer ook gewoon om. Accepteren dat je weinig kunt doen aan de verspreiding en meer investeren in de zorg.
Ik weet dat je niet even in een weekend een ziekenhuis bouwt en een compleet team aan IC verpleegkundigen opleidt. Maar als je vandaag niet begint kom je er morgen weer achter dat het al te laat is.

Het heeft er alle schijn van dat alle maatregelen, hoe vervelend en maatschappij ontwrichtend ze ook zijn, amper effect hebben. Ik heb er van nature erg veel moeite mee om maatregelen te accepteren waarvan je weet dat ze niets doen maar er enkel zijn omdat nietsdoen geen optie is. (bij veel mensen is dat andersom, nietsdoen is geen optie dus doen we maar wat)
Wat gaat er gebeuren als we alles gewoon op zijn Zweeds weer helemaal vrij zouden geven? 50% meer druk op de zorg? En wat kunnen we nog investeren om daar de capaciteit al dan niet tijdelijk te vergroten?

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-10 11:56

Barrycade

Through the...

[...]

En dan de persco ook via Zoom? Of een filmpje in de Whatsapp groep van de vriendenclub?

Omdat de rest van NL het niet doet moeten ze wel bij elkaar kruipen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 22:48
Laguna schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:06:
@SomerenV correcte nuchtere analyse (verfrissend in dit topic). Desondanks wordt het kabinet duidelijk zenuwachtig van de huidige cijfers en zou het me niet verbazen als ze dinsdag met een persconferentie komen.

Daarnaast zie je reacties waar mensen om meer maatregelen vragen, maar zoveel is er in mijn optiek niet meer mogelijk. De tijdelijke verzwaring van begin november heeft weinig opgeleverd, de scholen nu nog sluiten terwijl de kerstvakantie al bijna begint is het te laat voor, de detailhandel de nek omdraaien ivm kerstinkopen terwijl dat geen besmettingshaard is lijkt me ook een slecht plan, het OV alleen openstellen voor noodzakelijke reizen kan maar of het veel gaat doen betwijfel ik, verplicht thuiswerken valt niet te handhaven en een avondklok zie ik ook weinig doen.

Oftewel er zijn momenteel 2 scenario's: mensen houden zich niet voldoende aan de huidige maatregelen of de huidige maatregelen werken niet en waarom zouden extra maatregelen dan wel gaan helpen? En zo ja welke extra maatregelen?
Ik zie zoals eerder aangegeven geen heil in de huidige opties die mogelijk op tafel liggen.
Ik kan er met de pet niet bij dat 2/3e om een lockdown smeekt. Ook de blinde paniek die nu lijkt te ontstaan nu er meer getest wordt en er dus vanzelfsprekend meer gevallen gevonden worden. Vond je eerst bv 50% en nu 75% (getallen uit den duim), dan stijgt het absolute aantal. Toch is het outlet na outlet die in een frenzy losgaat op die getallen zonder de positiviteitsrato in ogenschouw te nemen. Als je die logica volgt, dan is als niemand zich nog laat testen, corona ook gelijk voorbij. 8)7 Alle duiding verdwijnt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Ankona schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:18:
Misschien moet het roer ook gewoon om. Accepteren dat je weinig kunt doen aan de verspreiding en meer investeren in de zorg.
Ik weet dat je niet even in een weekend een ziekenhuis bouwt en een compleet team aan IC verpleegkundigen opleidt. Maar als je vandaag niet begint kom je er morgen weer achter dat het al te laat is.

Het heeft er alle schijn van dat alle maatregelen, hoe vervelend en maatschappij ontwrichtend ze ook zijn, amper effect hebben. Ik heb er van nature erg veel moeite mee om maatregelen te accepteren waarvan je weet dat ze niets doen maar er enkel zijn omdat nietsdoen geen optie is. (bij veel mensen is dat andersom, nietsdoen is geen optie dus doen we maar wat)
Wat gaat er gebeuren als we alles gewoon op zijn Zweeds weer helemaal vrij zouden geven? 50% meer druk op de zorg? En wat kunnen we nog investeren om daar de capaciteit al dan niet tijdelijk te vergroten?
Complete desinformatie als je beweert dat Zweden niet ingegrepen heeft.. Dat hebben ze wel. De druk op de zorg zal niet meer 50% hoger zijn, maar orders hoger. Je kan simpelweg uitrekenen dat als je het laat gaan... Met nu zeg 15% die het gehad heeft... Er voor iedereen boven de 45 gewoon geen plekje meer is op de IC. Neemt ook bij iedereen de droom weg dat je het volledig kan laten gaan als de 65+ generatie ingeënt is.. Restricties blijven in meer of mindere mate totdat een significant deel van de mensen is ingeënt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@Señor Sjon ook dat ja, 60.000 meer tests dan een week eerder is een aanzienlijk verschil. Het zou dan ook beter zijn als ze dagelijks het percentage positieve testen communiceren ipv het aantal nieuwe positieve meldingen.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 04-10 16:10
Ik laat mij normaal niet uit over de corona maatregelen, echter vind ik dat de overheid telkens steken laat vallen. Er had in September zo net na de zomervakantie een keiharde lockdown gemoeten.
Het is geen populaire mening ik weet het maar dat had ik mijn inzien nu wel veel gescheeld.

Door elke keer een beetje die rem aan te trekken haal je de bereidheid ook wel zo naar beneden.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Señor Sjon schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:29:
[...]

Ik kan er met de pet niet bij dat 2/3e om een lockdown smeekt. Ook de blinde paniek die nu lijkt te ontstaan nu er meer getest wordt en er dus vanzelfsprekend meer gevallen gevonden worden. Vond je eerst bv 50% en nu 75% (getallen uit den duim), dan stijgt het absolute aantal. Toch is het outlet na outlet die in een frenzy losgaat op die getallen zonder de positiviteitsrato in ogenschouw te nemen. Als je die logica volgt, dan is als niemand zich nog laat testen, corona ook gelijk voorbij. 8)7 Alle duiding verdwijnt.
Daarom snap ik de focus op het aantal besmettingen ook niet. Het gaat om het percentage van positieve besmettingen. Dát moet omlaag.
Laguna schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:06:

Daarnaast zie je reacties waar mensen om meer maatregelen vragen, maar zoveel is er in mijn optiek niet meer mogelijk.
De mensen die om verzwaringen vragen zijn waarschijnlijk dezelfde mensen die ook hun mondkapje op doen als ze op de fiets zitten, of in hun eentje in de auto :+ Slaafs de nieuwsberichten volgen, slaafs de maatregelen volgen en totaal niet meer zelf nadenken.
De tijdelijke verzwaring van begin november heeft weinig opgeleverd, de scholen nu nog sluiten terwijl de kerstvakantie al bijna begint is het te laat voor, de detailhandel de nek omdraaien ivm kerstinkopen terwijl dat geen besmettingshaard is lijkt me ook een slecht plan, het OV alleen openstellen voor noodzakelijke reizen kan maar of het veel gaat doen betwijfel ik, verplicht thuiswerken valt niet te handhaven en een avondklok zie ik ook weinig doen.

Er is geen goede oplossing. Winkels sluiten in de aanloop naar kerst zal men niet accepteren. Berichten over drukke winkelstraten zal men niet accepteren. Een soort lockdown voor en tijdens kerst zal men niet accepteren. De teugels laten vieren tijdens kerst zal men niet accepteren. Er heerst onder de bevolking flinke verdeeldheid dus het kabinet kan het nooit goed doen en nieuwe maatregelen zullen nooit voldoende opgevolgd worden waardoor de werking compleet teniet gedaan wordt.

Kortom, het maakt niet uit wat ze aan gaan kondigen; er verandert toch niks.
Dj Neo Ziggy schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:46:
Ik laat mij normaal niet uit over de corona maatregelen, echter vind ik dat de overheid telkens steken laat vallen. Er had in September zo net na de zomervakantie een keiharde lockdown gemoeten.
Het is geen populaire mening ik weet het maar dat had ik mijn inzien nu wel veel gescheeld.

Door elke keer een beetje die rem aan te trekken haal je de bereidheid ook wel zo naar beneden.
De overheid trekt vaak pas aan de rem nadat er een botsing is geweest. Nee, dat werkt inderdaad niet. Wat je nu hebt is een wagen die compleet in de kreukels ligt, alleen beseft de bestuurder het nog niet helemaal volgens mij :+

[ Voor 11% gewijzigd door SomerenV op 12-12-2020 17:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 04-10 16:10
Mijn andere mening is, maar das echt uit de lucht gegrepen.
Rutte zit nu in Brussel, en ollongren neemt waar. Die heeft een meeting en ziet eigenlijk: What the f... gebeurd hier allemaal. Dat gaan we ff anders doen.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon

Ik durf wel te stellen dat we exact op hetzelfde punt als nu zouden zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Señor Sjon schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:58:
[...]

Ik durf wel te stellen dat we exact op hetzelfde punt als nu zouden zijn geweest.
Dat, of een week of twee later...

We waren m.i. al zo goed als clean einde zomer. Daar had een zwaarder pakket weinig aan bijgedragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stylezzz
Señor Sjon schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:29:
[...]

Ik denk dat veel mensen wel doorhebben dat het op deze manier niet werkt. Zachte heelmeesters maken stinkende..... we zitten nu al 2 maanden zonder horeca, en ik zie dat op deze manier ook niet binnen afzienbare tijd goedkomen. Dan liever even op de blaren zitten, zodat we dadelijk weet wat lucht hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
stylezzz schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:12:
[...]

Ik denk dat veel mensen wel doorhebben dat het op deze manier niet werkt. Zachte heelmeesters maken stinkende..... we zitten nu al 2 maanden zonder horeca, en ik zie dat op deze manier ook niet binnen afzienbare tijd goedkomen. Dan liever even op de blaren zitten, zodat we dadelijk weet wat lucht hebben.
Het maakt gevoelsmatig erg weinig uit wat we doen, enkel onszelf in een isoleercel stoppen zou kunnen werken. Ik ben van mening dat we er letterlijk doorheen moeten. Het is niet voor niets dat de afgelopen vijf jaar bij elk griepvirus de ziekenhuizen al overbelast waren. Dat was een waarschuwing voor als er een keer een onbekender virus langs zou komen die meer druk op de zorg zou leggen. In principe hebben imo Gommers et al wel wat boter op hun hoofd inzake dat beleid. Aan de andere kant, zou je nu 2k IC-plekken hebben, hoeveel langer zou je het uithouden?

De grootste onbekende blijft eigenlijk hoeveel mensen ziek zijn geweest in de eerste golf. Stel dat half NL zou zijn geweest, dan kan je ook de piek aan zorgbehoefte voorspellen. Nu weet je niks en is 9k positief getest een angstbeeld, terwijl het wellicht in het verleden op 30-40k lag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
Haagse bronnen melden dat vermoedelijk de verzwaring weer uit de kast gehaald gaat worden, dus opnieuw musea en bibliotheken dicht. Beiden staan natuurlijk bekend als poelen van verderf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

CMD-Snake schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:20:
Haagse bronnen melden dat vermoedelijk de verzwaring weer uit de kast gehaald gaat worden, dus opnieuw musea en bibliotheken dicht. Beiden staan natuurlijk bekend als poelen van verderf.
En dan vervolgens lekker met z'n allen massaal naar de woonboulevards want daar durven ze niet aan te komen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:00

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Niet alleen bij het kabinet maken ze zich daar schuldig aan. Elke dag kijk ik op van de grote aantallen foto's van gebeurtenissen op veelal lokale nieuwssites, waar je telkens tientallen voorbeelden ziet van hoe het niet moet:

- zorgverleners zoals politieagenten, brandweermannen etc. die ofwel geen masker hebben ofwel nul afstand bewaren (en vaak beiden niet). Lijkt mij sterk dat als men straatdienst heeft in die beroepen men geen masker kan dragen omdat men sterk asthmatisch is o.i.d... }:|
- Allerlei maatschappelijke organisaties die foto's plaatsen van activiteiten waar medewerkers over elkaar heen buitelen, aan elkaar hangen, aan hulpbehoevenden hangen - zonder masker.
- Gemeentelijke diensten en bedrijven die wat uit te leggen hebben, en ook weer met foto's komen waar men zonder masker op 50 cm van elkaar komt. In dit geval zijn er vaak gelijktijdig foto's waar men zich wel aan de maatregels houdt, maar voor het doorknippen van linten, ondertekenen van belangrijke documenten, etc. maakt het coronavirus men blijkbaar een uitzondering 7(8)7

En dan tegelijk eisen van gewone burgers dat ze zich wel houden aan de maatregelen... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
SomerenV schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:23:
En dan vervolgens lekker met z'n allen massaal naar de woonboulevards want daar durven ze niet aan te komen :+
Als ze die verzwaring ook echt dinsdag uit de kast halen zou wel treurig zijn. De laatste keer was het een farce en nu zou die dan op herhaling gaan.
Amphiebietje schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:26:
zorgverleners zoals politieagenten, brandweermannen etc. die ofwel geen masker houden ofwel nul afstand bewaren (en vaak beiden niet). Lijkt mij sterk dat als men straatdienst heeft in die beroepen men geen masker kan dragen omdat men sterk asthmatisch is o.i.d... }:|
Politie en boa's etc. zijn vrijgesteld van de mondkapjesplicht zowel in OV als publieke ruimtes. Als een handhaver dus wel een mondkapje draagt is dat omdat die het wil, niet omdat het moet. Buiten is natuurlijk geen mondkapjesplicht van toepassing, dus daar is het voor iedereen vrij om zonder te lopen. In de (dienst)auto is het hooguit een advies. Vanuit mijn eigen observaties lijkt het erop dat de handhavers massaal ervoor kiezen om geen mondkapje te dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:39
Laguna schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:44:
@Señor Sjon ook dat ja, 60.000 meer tests dan een week eerder is een aanzienlijk verschil. Het zou dan ook beter zijn als ze dagelijks het percentage positieve testen communiceren ipv het aantal nieuwe positieve meldingen.
Enkel een percentage zegt daarentegen weer niks over het absolute aantal.

De opname-, ic- en overlijdenscijfers zijn de indicatoren die aangeven hoe groot de impact van het virus is.

Maar ook die cijfers blijven onverminderd hoog.

If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:32:

Politie en boa's etc. zijn vrijgesteld van de mondkapjesplicht zowel in OV als publieke ruimtes. Als een handhaver dus wel een mondkapje draagt is dat omdat die het wil, niet omdat het moet.
Eigenlijk is dat ook gewoon idioot want daarmee laat je zien dat het niet om de volksgezondheid gaat. Of krijgen politie en BOA's elke ochtend een sneltest voordat ze hun werkdag mogen beginnen?

Laat ze dan liever een voorbeeld nemen aan de Formule 1, waar iedereen pas met een negatieve PCR het circuit op mag en dan is er nóg een mondkapjesplicht. Zonder uitzonderingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harrytasker
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
[...]

Precies, triest maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:36:
Eigenlijk is dat ook gewoon idioot want daarmee laat je zien dat het niet om de volksgezondheid gaat. Of krijgen politie en BOA's elke ochtend een sneltest voordat ze hun werkdag mogen beginnen?
Buschauffeurs en andere OV medewerkers zijn ook vrijgesteld, die hadden dat via hun vakbonden al bedongen in de zomer. Het is denk ik vooral zaak een goede lobby te hebben. "De burger" is geen verenigd front zoals die vakbonden dat kunnen zijn, dus kan er geen noemenswaardig protest komen. Die paar lui die alsnog protesteren kan je dan wel aan de kant schuiven als Viruswaanzin aanhangers.
Laat ze dan liever een voorbeeld nemen aan de Formule 1, waar iedereen pas met een negatieve PCR het circuit op mag en dan is er nóg een mondkapjesplicht. Zonder uitzonderingen.
Dat neem ik met een korreltje zout, die dingen voelen snel aan als virtue signaling. De PCR test blijft een momentopname, je kan vandaag negatief testen en morgen positief. Dat is de formule 1 recentelijk ook overkomen. Wederom spelen er grote belangen bij die sporten, er zijn vele miljoenen mee gemoeid. Ajax mag wel spelen, maar de lokale FC Knudde mag niet buiten trainen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

[...]

Een mondkapje doet niet zoveel, tenzij je medisch spul gebruikt, wat weer niet mag tenzij je aan het werk bent als medisch personeel zijnde. Afstand houden en niet hutjemutje in dezelfde ruimte zonder ventilatie hebben veel meer effect. Virusdeeltjes zijn véél kleiner dan een particulier mondkapje ooit tegen kan houden. Heel die mondkapjesplicht is dus gewoon een wassen neus en de invoering daarvan was politiek gemotiveerd.

Als ik bijvoorbeeld ga winkelen dan winkel ik snel en doelgericht. Ik weet wat ik moet hebben en waar ik dat kan vinden. Vervolgens probeer ik anderen zoveel mogelijk te ontwijken of er met een grote boog omheen te lopen. Soms moet je vlak langs iemand af, maar dat gaat altijd vlotjes. Lekker kletsen doe ik niet dus het is erin en eruit in no time. Daar een mondkapje aan toevoegen biedt een verwaarloosbare extra bescherming. Vervolgens zie je legio mensen die lekker aan het kletsen zijn op ~50cm afstand want ze hebben toch een mondkapje op 8)7

Op het werk moesten we tijdens het bezorgen ook een tijdje een mondkapje op, maar ik heb na de bekendmaking van die maatregel direct de teamleiders gemaild met de mededeling dat het een maatregel is die nergens op slaat. We houden al afstand (meestal althans), werken in de buitenlucht en beperken fysiek contact tot een minumum. Een mondkapje voegt daar simpelweg niks aan toe en na een heroverweging is die verplichting van de baan gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:27
[...]
Semi-offtopic, blijkbaar zijn er genoeg uitzonderingen van de mondkapjesplicht op het F1 paddock.
Bij de voorbeschouwing van de kwalificatie zag je Jack Plooij die even Alonso belichte.

Alonso zat met 5 man aan tafel, die zaten allemaal met mondkapjes, maar Alonso zelf niet? :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

alexbl69 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:35:
[...]

Enkel een percentage zegt daarentegen weer niks over het absolute aantal.

De opname-, ic- en overlijdenscijfers zijn de indicatoren die aangeven hoe groot de impact van het virus is.

Maar ook die cijfers blijven onverminderd hoog.
Klopt, maar het kabinet en de media lijken zich blind te staren op de dagelijkse cijfers van nieuwe positieve testen. Terwijl er in werkelijkheid sprake is van een kleine stijging van 0,5% qua positieve testen tussen week 48 en 49. Natuurlijk liever een daling, maar met 11,6% zitten we nog ver af van de 18,4% in oktober en is dan ook geen reden om nu al extra maatregelen in te voeren. Het wordt afwachten wat het percentage dinsdag gaat zijn. Mogelijk weer een kleine stijging van 0,5%, dan zou ik pas in januari gaan kijken of er extra maatregelen nodig zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Laguna op 12-12-2020 19:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:38
Laguna schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:57:
[...]

Klopt, maar het kabinet en de media lijken zich blind te staren op de dagelijkse cijfers van nieuwe positieve testen. Terwijl er in werkelijkheid sprake is van een kleine stijging van 0,5% qua positieve testen tussen week 48 en 49. Natuurlijk liever een daling, maar met 11,6% zitten we nog ver af van de 18,4% in oktober en is dan ook geen reden om nu al extra maatregelen in te voeren. Het wordt afwachten wat het percentage dinsdag gaat zijn. Mogelijk weer een kleine stijging van 0,5%, dan zou ik pas in januari gaan kijken of er extra maatregelen nodig zijn.
Je kan natuurlijk naar de feitelijke cijfers kijken en dan valt het misschien wel mee. Als je dan bedenkt dat dit *mogelijk* komt door Sinterklaas vieringen dan zal het percentage de komende week alleen maar door blijven stijgen. Als je dan bedenkt dat Kerst veel meer een feest is van samenzijn dan Sinterklaas dan is het logisch dat men zich zorgen maakt met deze stijging.

Overigens verbaast het mij wel dat dit soort stijgingen steeds als verrassing komen... Nog even en ze bedenken straks in de kerstvakantie dat het toch wel belangrijk is na kerst en oud en nieuw dat de scholen een week dicht moeten blijven om verdere verspreiding te voorkomen :-P

Het hele beleid lijkt meer een 'we doen dit of dat, zien vervolgens wel wat het effect is en stellen het dan wel weer bij'.

Ik bedoel: https://www.ad.nl/home/si...bewoners-besmet~a7dd3d82/ bijvoorbeeld...

[ Voor 4% gewijzigd door President op 12-12-2020 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
Señor Sjon schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:17:
[...]

Het maakt gevoelsmatig erg weinig uit wat we doen, enkel onszelf in een isoleercel stoppen zou kunnen werken. Ik ben van mening dat we er letterlijk doorheen moeten. Het is niet voor niets dat de afgelopen vijf jaar bij elk griepvirus de ziekenhuizen al overbelast waren. Dat was een waarschuwing voor als er een keer een onbekender virus langs zou komen die meer druk op de zorg zou leggen. In principe hebben imo Gommers et al wel wat boter op hun hoofd inzake dat beleid. Aan de andere kant, zou je nu 2k IC-plekken hebben, hoeveel langer zou je het uithouden?

De grootste onbekende blijft eigenlijk hoeveel mensen ziek zijn geweest in de eerste golf. Stel dat half NL zou zijn geweest, dan kan je ook de piek aan zorgbehoefte voorspellen. Nu weet je niks en is 9k positief getest een angstbeeld, terwijl het wellicht in het verleden op 30-40k lag.
Dat is het hem. Gevoelsmatig zijn we al weer 2 maanden bezig, en binnen een paar dagen weer terug bij af. Het duurt gewoonweg veel te lang..... dit houd niemand vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:38
stylezzz schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:37:
[...]

Dat is het hem. Gevoelsmatig zijn we al weer 2 maanden bezig, en binnen een paar dagen weer terug bij af. Het duurt gewoonweg veel te lang..... dit houd niemand vol.
Natuurlijk. En de een vindt met vijf volwassen Sinterklaas vieren wel kunnen... Een ander vindt dat 8 volwassenen ook wel kan, weer een ander vindt dat Sinterklaas vieren met 20 man wel kan omdat 'toch niemand corona heeft'..
Het is helaas dweilen met de kraan open en dat zal straks met kerst en oud en nieuw helemaal het geval zijn. Ik hoop vooral dat er straks een grondige studie wordt gedaan naar het menselijk gedrag tijdens een pandemie, zodat er hopelijk in de (verre) toekomst op een verstandige manier met de komst van een supervirus gehandeld kan worden!

Voor mezelf gesproken: ik ben gezagstrouw en houd ook niet van mensen, dus ik vind het in dat opzicht een fijne tijd (geen bezoek, geen handen geven, geen gezoen, etc). Ondertussen krijg ik ook steeds meer het idee dat het absurd is dat ik mij zo strikt aan alle regels houd in mijn privé leven. Op wrrk zitten er immers ook 30 kinderen in de klas welke nog slaapfeestje houden, verjaardag feestjes met familie, etc. Daarnaast loopt iedereen in de winkel toch dicht om mij heen, ouders op het schoolplein (want het is buiten, dus veilig!), etc. Dood ga ik toch niet gezien mijn gezondheid en leeftijd, dus waarom zou ik mij zoveel zorgen moeten maken? Laat mij dan maar gewoon ziek worden, dan heb ik het maar weer gehad! Uiteraard doe ik het niet en wil ik niet ziek worden, maar toch....

[ Voor 31% gewijzigd door President op 12-12-2020 19:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Laguna schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 18:57:
[...]

Dus als het percentage positief rond de 11-12 % blijft maar in de ziekenhuizen stijgt het hard dan kijk je ook nog even aan ?
Lijkt me niet handig...

Voor de overheid zijn de ziekenhuis en IC opnames nog veel belangrijker. En helaas stijgen die ook weer.
Sinds iedereen zich kan laten testen is er wel een verband te zien tussen aantal positieven en de ziekenhuiscijfers. Dus er word natuurlijk ook naar de aantallen besmettingen gekeken.
Nu is het testbeleid weer eens veranderd dus zal het verband ook wel wat veranderen. Maar zodra de ziekenhuiscijfers weer meerdere dagen stijgen gaat het dus de verkeerde kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
President schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:47:
[...]

Natuurlijk. En de een vindt met vijf volwassen Sinterklaas vieren wel kunnen... Een ander vindt dat 8 volwassenen ook wel kan, weer een ander vindt dat Sinterklaas vieren met 20 man wel kan omdat 'toch niemand corona heeft'..
Het is helaas dweilen met de kraan open en dat zal straks met kerst en oud en nieuw helemaal het geval zijn. Ik hoop vooral dat er straks een grondige studie wordt gedaan naar het menselijk gedrag tijdens een pandemie, zodat er hopelijk in de (verre) toekomst op een verstandige manier met de komst van een supervirus gehandeld kan worden!
Die studie zal dan ook weer per land of cultuur gedaan moeten worden.

In Azië is de cultuur anders, de overheden zijn anders en ze hebben meer ervaring met virusbestreiding. Waarschijnlijk zal zulke bestreiding hier niet werken. Maar leer er op zijn minst van zou ik zeggen... Ook in Azië zit weer veel verschil tussen de landen en hoe ze het aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

President schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:47:
[...]
Ik hoop vooral dat er straks een grondige studie wordt gedaan naar het menselijk gedrag tijdens een pandemie, zodat er hopelijk in de (verre) toekomst op een verstandige manier met de komst van een supervirus gehandeld kan worden!
Het probleem met een (theoretisch) 'supervirus' is dat het dan een virus is waar eigenlijk iedereen aan dood gaat, maar wat ook superbesmettelijk is. En die twee zijn redelijk tegenstrijdig aan elkaar. Want iemand die dood is, kan geen anderen meer besmetten.

Elk virus wat dus dodelijk is boet daarin in aan besmettelijkheid, bij corona zie je dat het eigenlijk tegen de 'gulden middenweg' aan zit. Besmettelijk genoeg om de maatschappij te ontwrichten, maar niet dodelijk genoeg om zijn eigen besmettelijkheid te dwarsbomen.

Aan de andere kant van het spectrum heb je bijvoorbeeld verkoudheid: Enorm besmettelijk, maar eigenlijk onschuldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeeGee
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Arme ziekenhuis medewerkers, word een zware tijd de komende 3-4 maanden.

Ook gaan er nog zat slachtoffers vallen tijdens de jaar wisseling, dit kan nooit goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:13
[...]

Ik werk daar en de weekenden zijn echt heel druk. Mensen komen niet alleen maar met het gezin. Ook niet perse gericht. Wel zie je dat het afstand houden goed gaat en mondkapjes gedragen worden. Alleen werken deze niet of nauwelijks op de manier waarop ze worden gebruikt.

2e kerstdag is traditioneel een extreem drukke dag qua klant aantallen. De kerstvakantie en de weken erna de allerbeste omzet weken tot eind januari. 13e maand moet op aan wintersport of het interieur.

Toch moet ik zeggen dat het bedrijf waar ik werk bijna 100 mensen in dienst heeft in diverse winkels. En er is serieus niemand die tot nog toe positief is getest op corona. Terwijl er wel volop getest is.

Het is ergens vreemd dat het onveilig lijkt en dat sluiting beter is. Maar vooralsnog betwijfel ik of men zoveel risico loopt in de grote meubelzaken van een paar 1000 M2 of groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Plenkske schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 19:49:
[...]

Dus als het percentage positief rond de 11-12 % blijft maar in de ziekenhuizen stijgt het hard dan kijk je ook nog even aan ?
Lijkt me niet handig...
Dat zou heel raar zijn, als het percentage positieve testen nauwelijks stijgt dan zou het niet logisch zijn als het aantal opnames in de ziekenhuizen vervolgens wel hard oploopt. Momenteel is er sprake van een stagnatie qua opnames in de ziekenhuizen.

Suggestieve aannames mag je trouwens achterwege laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-10 17:22

Dat was volstrekt logisch geweest, sterker nog, begin augustus had je al maatregelen moeten nemen, want toen begon het al op te lopen.

Dat populistische gedoe is zo vermoeiend. Je weet bij elke maatregel dat mensen daar niet blij van worden. Maar er wordt nooit twee stappen vooruit gekeken of een eerlijk scenario geschetst. Altijd 'twee weken' en dan is het minstens twee maanden en dan ben je nog niks opgeschoten.

De duur van de maatregelen is veel zwaarder dan zwaardere maatregelen voor een veel kortere periode.

En nu zit je er zo lang in dat de bereidheid enorm is afgenomen.Ik zie mensen weer meer met hun ouders de straat op gaan. Volgens mij komt dat grotendeels doordat er nul perspectief is, behalve een vaccinatie over mogelijk een jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Laguna schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:12:
[...]

Dat zou heel raar zijn, als het percentage positieve testen nauwelijks stijgt dan zou het niet logisch zijn als het aantal opnames in de ziekenhuizen vervolgens wel hard oploopt. Momenteel is er sprake van een stagnatie qua opnames in de ziekenhuizen.

Suggestieve aannames mag je trouwens achterwege laten.
Dat is niet raar als het testbeleid verandert en ook (veel) meer mensen zich laten testen. Even overdreven:
Test in een week 100k mensen, 10k positief = 10%
Test er in een week 1M, 100k positief = ook 10%

Vorige week is er meer getest, ongeveer gelijk % positief, maar je hebt absoluut er dus nog steeds meer gevonden. Dat hoeft niet erg te zijn. Maar de ziekenhuisopnames stijgen wel degelijk, door het ziektebeeld duurt dat een x aantal dagen. Zie:
https://twitter.com/YorickB/status/1337748732876640261?s=19
(zie opnames kliniek en IC)
Bron: LCPS

Door de uitstroom valt het netto nog mee. Maar we zaten in een daling (meer uit dan instroom). En die daling is eruit, en lichte stijging is weer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Het draagvlak neemt vooral af omdat er wel maatregelen worden getroffen maar het beoogde resultaat uitblijft. Ik merk bij mensen om me heen dat daar de weerstand zit, zeker bij het dragen van een mondkapje zonder dat dit effect lijkt te hebben. Daar is het bij mij qua draagvlak overigens ook wel geknakt, ik ben natuurlijk niet roomser dan de paus. Een maand volledig afzien als we daarmee gegarandeerd een forse stap zetten zal echt wel op draagvlak kunnen rekenen.

De salarissen van zorgpersoneel flink verhogen zou ook geen slecht idee zijn. Als je 30% meer gaat verdienen gaan ook meer mensen de zorg in. Ja er zijn ongetwijfeld bezwaren daartoe, maar dit is spelen met vuur.

Ik was vandaag trouwens in de Efteling. Volgens mij was het systeem om te reserveren stuk want het was echt snoeidruk. Het lukt dan bijna niet meer om afstand te houden in een rij, zeker als het regent en je binnen wel droog staat.

[ Voor 14% gewijzigd door Aghanim op 12-12-2020 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

@Plenkske dat je er meer vindt wil niet zeggen dat er meer in het ziekenhuis belanden. Het is ook logisch dat de daling in de ziekenhuizen eruit is aangezien het aantal besmettingen al eerder gestagneerd is en de ziekenhuizen altijd achterlopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:03
Ankona schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 17:18:

De maatregelen die genomen worden doen wel degelijk iets, omdat het indirect een behoud van afstand tot gevolg heeft. Zonder intermenselijk contact, geen virus overdracht. Zo simpel is het gewoon. Dus iedere belemmering in intermenselijk contact is een effectieve maatregel in die zin.

Dat het in de praktijk tegenvalt is het gevolg van slechte naleving door te veel mensen. Dat is iets heel anders.

Voor wat betreft de zorg capaciteit, de IC's liepen al achter in beschikbare aantallen aan verpleegkundigen. En dan hebben we het niet over enkele tientallen, nee, je hebt het over honderden aan tekorten. Zie een eerder rapport van het capaciteitsorgaan vanuit 2018:
https://capaciteitsorgaan...an_2018_2021-vs3-EDIT.pdf

Tabel 5.6 toont een overzicht van het zorgaanbod in 2018, en een expert scenario verwacht benodigd FTE in 2024. Waar voor IC verpleegkundigen in 2018 er 4139 FTE was. In 2024 is 4838 FTE nodig geweest. En dat is in een precorona tijdperk.

En hierin is een gebrek aan opleidingsplaatsen echt niet de belemmerende factor. Nee, de opleiding tot verpleegkundige blijft een niet populaire keuze. En daarin spelen natuurlijk multipele factoren een rol. Hoge werkdruk, onregelmatige werktijden en als kers op de taart agressie en wat dan ook nog meer wat men er voor terug krijgt. En waarvoor? Natuurlijk kan het financieel slechter, maar het is ook zeker geen vetpot om bij te zeggen dat dit alles het waard is.

Daar komt dan ook nog eens bovenop dat zoals men ook nu in de praktijk ziet, dit soort crisis scenarios voor een deel van de medewerkers nota bene gewoon te veel is. Een probleem dat ook vaak gezien wordt bij mensen die de kinder/kinder-IC verpleging in gaan. Emotioneel kan dit rauw op mensen hun dak vallen. Je moet kunnen dealen met het overlijden van andere mensen. Dit is niet iets waar iedereen even goed tegen kan.

Oftewel, je hebt meer nodig door een nog verder toenemende werkdruk, door toegenomen uitval onder de huidige IC verpleegkundigen, in combinatie met al bestaande niet in te vullen tekorten. En dit laatste niet op basis van onwil vanuit de overheid, maar desinteresse vanuit de bevolking om deze beroepen invulling te geven.

Uiteraard kun je die interesse doen vergroten door een sterke toename in financiële compensatie. Maar Nederland klaag normaal gesproken al steen en been als de zorgverzekeringskosten met een paar euro omhoog gaat met de jaarwisseling. Laat staan dat dit met enkele tientallen euro's omhoog gaat om al dit soort personele kosten te voorzien.

En Zweden is en blijft echt een niet te vergelijken land met Nederland. Je moet eens wat vaker naar Stockholm en kijken hoe anders dit is als bijvoorbeeld Amsterdam ;). Zeker buiten het hoogseizoen en het aantal toeristen in Stockholm beperkt is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Lekkerboeie86 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:12:
[...]

Ik werk daar en de weekenden zijn echt heel druk. Mensen komen niet alleen maar met het gezin. Ook niet perse gericht. Wel zie je dat het afstand houden goed gaat en mondkapjes gedragen worden. Alleen werken deze niet of nauwelijks op de manier waarop ze worden gebruikt.

2e kerstdag is traditioneel een extreem drukke dag qua klant aantallen. De kerstvakantie en de weken erna de allerbeste omzet weken tot eind januari. 13e maand moet op aan wintersport of het interieur.

Toch moet ik zeggen dat het bedrijf waar ik werk bijna 100 mensen in dienst heeft in diverse winkels. En er is serieus niemand die tot nog toe positief is getest op corona. Terwijl er wel volop getest is.

Het is ergens vreemd dat het onveilig lijkt en dat sluiting beter is. Maar vooralsnog betwijfel ik of men zoveel risico loopt in de grote meubelzaken van een paar 1000 M2 of groter.
Bij AH Online (locatie Eindhoven) zijn er volgens mij wel wat positieve besmettingen geweest, maar da's niet heel gek op zo'n 400 man aan bezorgers. Van de club waar ik close mee ben is er niemand ziek geweest en maar één positieve test, en da's nou net de club waarin iedereen fulltime werkt. Per bezorger zie je gemiddeld zo'n 20 klanten op een dag, plus je collega's. Ja, er zijn wel maatregelen, maar je kunt niet controleren of bezorgers zich daar aan houden. Genoeg verhalen over bezorgers die nog gewoon naar binnen gaan wanneer een klant het vraagt bijvoorbeeld. Ook vaak genoeg gehoord van klanten die pas na het afrekenen melden dat iemand in huis corona heeft, of klanten die direct in je aura zitten zodra de deur open is.

Dat zet je ook wel aan het denken. Enerzijds hoor je van een virus dat enorm besmettelijk is en zelfs dodelijk kan zijn, dus je moet je houden aan de maatregelen. Anderzijds zie je gewoon met eigen ogen dat werkelijk niemand er last van lijkt te hebben of besmet lijkt te worden. Ik heb zelfs onder één dak geleefd met iemand die echt goed ziek was (mijn moeder) en die achteraf corona bleek te hebben gehad, maar ik heb nergens last van gehad. Ofja, niemand in huis heeft er verder last van gehad.

Je kunt wel blijven roepen dat iets gevaarlijk is en grafiekjes tonen, maar als het gevaar enorm mee lijkt te vallen gebaseerd op wat je met eigen ogen ziet en ondanks maatregelen blijven de grafiekjes grotendeels onveranderd... waarom zou je je dan aan die maatregelen blijven houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
SomerenV schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:45:
Per bezorger zie je gemiddeld zo'n 20 klanten op een dag, plus je collega's.
Sinds het mondkapje verplicht is winkel ik ook online. Toch neemt de AH bezorger het wel serieus, die belt aan en zet dan de spullen neer voor de deur en zelf doet die een stap of wat achteruit. Kans op besmetting is dan relatief klein gezien dat de 1,5 meter wel gehaald wordt.
Aghanim schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:38:
Ik merk bij mensen om me heen dat daar de weerstand zit, zeker bij het dragen van een mondkapje zonder dat dit effect lijkt te hebben. Daar is het bij mij qua draagvlak overigens ook wel geknakt, ik ben natuurlijk niet roomser dan de paus. Een maand volledig afzien als we daarmee gegarandeerd een forse stap zetten zal echt wel op draagvlak kunnen rekenen.
Mij zijn ze zo'n beetje kwijt geraakt bij de mondkapjesplicht. En de merkwaardige besluiten daarna zoals bibliotheken en musea dicht, maar wel naar de woonboulevard heeft het ook weinig goeds gedaan, bij mij riep het alleen vraagtekens op en het wekte de indruk dat men maar iets doet.

Ik denk toch dat we ook de rol van het seizoen moet erkennen. Zo'n beetje heel Europe worstelt momenteel en niemand krijgt het onder de knie zoals in de zomermaanden.

Ik vrees voor aan welke knoppen ze dinsdag gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Inderdaad. Dat vroeg ik me vandaag ineens af: we handelen alsof we met maatregelen het virus (deels) kunnen controleren. Maar is dat wel zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-10 17:22
Aghanim schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:23:
Inderdaad. Dat vroeg ik me vandaag ineens af: we handelen alsof we met maatregelen het virus (deels) kunnen controleren. Maar is dat wel zo?
Ja dat is zo, maar het wordt steeds lastiger als je het flink laat oplopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

In theorie wel, er zijn zeker landen waar dat gebeurd is en niet alleen eilanden.

Maar hier in de praktijk niet, we willen niet dat de informatie over gedrag wordt verzameld om een beeld te krijgen van waar de besmettingen plaats vinden en klagen dan dat het beleid slecht is.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
We kunnen het deels controleren, maar ik denk dat door het seizoen het virus een voordeel heeft. Net als dat griep welig kan tieren in de herfst en winter, zo lijkt corona daar ook voordeel te hebben. Ik denk dat we in de zomer ook goede resultaten zagen doordat het zomer was, zo achteraf beschouwd.
BarôZZa schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 21:28:
Ja dat is zo, maar het wordt steeds lastiger als je het flink laat oplopen.
De duimschroeven zitten al bijna op maximaal. Veel meer als dit is er haast niet meer qua maatregelen.
Pagina: 1 ... 128 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins