Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 127 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.729 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:48
Fuujii schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:18:
Ik durf te wedden dat er voor eind volgende week een nieuwe persco komt. We kunnen toch niet zo doorgaan, met de feestdagen in het verschiet?
Wat wil je doen dan?
Winkels op slot? Allemaal thuiswerken.

Benieuwd of iedereen die het hier heeft over "anderen die zich niet aan te maatregelen houden" zelf wel alle dagen thuis werken. Om maar wat te noemen.
En als "mag niet van de baas" dan je excuus is, dan misschien wat minder hier roepen over anderen en wat meer tegen je baas.

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:18

3raser

⚜️ Premium member

matthijst schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 15:38:
[...]

Naja. Er gaan nu ook een hoop minder mensen dood aan griep dankzij die griepprik lijkt me.
Tis niet dat iedereen vroegah heel spastisch met mondkapjes ging lopen bij een goede griepgolf.
2017-2018 was wat dat betreft een aardig topjaar.
Dat zei ik toch ook?

En vroegah (zoals voor de griepprik) waren er zo'n 2 miljoen minder mensen in Nederland. Bovendien verliep de samenleving toen nogal anders. Veel minder reisbewegingen om maar iets te noemen. In die tijd kwam de melkboer misschien nog wel door de straat. Je kunt het dus lastig vergelijken met wat er nu gaande is.

Griep is gewoon geen corona dus ik snap wel dat er voorzichtig mee moet worden omgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mesa57 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:04:
[...]

Juist ja. Die maatregelen hebben totaal geen zin als je mensen er niet aan houdt. Dan had je ze net zo goed niet kunnen nemen.
Of; als men zich maar voor 50% aan de maatregelen houdt, moet je dus twee keer zoveel maatregelen nemen om hetzelfde resultaat te houden.

Het is geen binaire keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
MikeyMan schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:20:
[...]

Of; als men zich maar voor 50% aan de maatregelen houdt, moet je dus twee keer zoveel maatregelen nemen om hetzelfde resultaat te houden.

En ook geen lineaire. ;) Zie het als een natte spons (= de samenleving) die je samenknijpt (= maatregelen). Hoe meer je knijpt, hoe meer eruit valt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:38
Ik vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat Rutte heeft aangegeven kerst te willen ontzien als de cijfers aanleiding tot zwaardere maatregelen geven. Volgens mij is er juist alle reden voor om "dit jaar maar even niet" te zeggen.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 09-10 15:03

immetjes

HIER is BERN-E

3raser schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 14:43:
[...]

Is er ook ergens een grafiek zoals op coronateller.info maar dan met het percentage positieve testen? Ik vind die absolute getallen een beetje weinig zeggen zonder in te zien hoeveel testen er gedaan zijn.
Ja, die is er zeker. Klik hier maar op. "ourworldindata".

Je kan zelf landen toevoegen en het tijdspanne veranderen.

Nederland zat op 6 december op 10.2%, Duitsland op 10.8% en België 7.2% (dat België lager is zou maar zo komen omdat ze tussen 14 okt en 24 nov een grote piek hebben gehad).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Dit is ook wel interessant:

https://eswi.org/eswi-tv/...qSTnGVpnlY4XNpq197ycRFZo4

Uit begin 2019 (!). Hoe Ab Oosterhaus en Marc Van Ranst applaus en gegrinnik uit de zaal krijgen als ze bespreken hoe je zaken als virus-dreigingen en inentingen 'Communication and Public engagement' het beste kunt opzetten.

Tja... wat moet je daar nou van denken? :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:07
Bananenplant schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:36:
Ik vind het eerlijk gezegd onbegrijpelijk dat Rutte heeft aangegeven kerst te willen ontzien als de cijfers aanleiding tot zwaardere maatregelen geven. Volgens mij is er juist alle reden voor om "dit jaar maar even niet" te zeggen.
Kerst of niet, denk je dat mensen die niet van plan waren om zich aan de huidige maatregelen te houden, van plan zijn om zich aan eventuele nieuwe maatregelen gaan houden? Je kan niet achter de voordeur handhaven, een avondklok/strikte lockdown gaat voor maatschappelijke en sociale onrust zorgen.

Ik dacht dat er een artikel was op het ad.nl (premium) waarbij ze allerlei scenario's hadden bekeken in het Catshuis... Een algehele lockdown was niet wenselijk vanwege de grote maatschappelijke onrust, wettelijk gezien stond het niet sterk en ze moeten dan het leger uit laten rukken om het te handhaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 15:58
immetjes schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:41:
[...]

Ja, die is er zeker. Klik hier maar op. "ourworldindata".

Je kan zelf landen toevoegen en het tijdspanne veranderen.

Nederland zat op 6 december op 10.2%, Duitsland op 10.8% en België 7.2% (dat België lager is zou maar zo komen omdat ze tussen 14 okt en 24 nov een grote piek hebben gehad).
Hoe komt die site aan zijn data ?
Als je op deze site naar onderen scrollt zie je de officiële NL data:
https://coronadashboard.r...sitief-geteste-mensen#ggd

week van 30 nov - 6 dec was het gemiddeld 11,6 %
Laatste keer dat we in NL onder de 11% zaten was in de week van 28 sept - 4 okt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Laatst online: 09-10 15:03

immetjes

HIER is BERN-E

Plenkske schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:59:
[...]

Hoe komt die site aan zijn data ?
Als je op deze site naar onderen scrollt zie je de officiële NL data:
https://coronadashboard.r...sitief-geteste-mensen#ggd

week van 30 nov - 6 dec was het gemiddeld 11,6 %
Laatste keer dat we in NL onder de 11% zaten was in de week van 28 sept - 4 okt
Dat staat heel netjes op die site. Gewoon onder de grafiek op "sources klikken". Zal misschien alleen data van de GGDs en niet van de commerciele teststraten zijn. Geen idee. Duik er eens in zou ik zeggen en meld het dan hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
immetjes schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 17:05:
[...]

Dat staat heel netjes op die site. Gewoon onder de grafiek op "sources klikken". Zal misschien alleen data van de GGDs en niet van de commerciele teststraten zijn. Geen idee. Duik er eens in zou ik zeggen en meld het dan hier.
https://ourworldindata.org/coronavirus-testing#netherlands
Daar staat dus het RIVM
En de site die ik link is ook RIVM

Waarschijnlijk zit het verschil hier in:
Note: Comparisons of testing data across countries are affected by differences in the way the data are reported. Daily data is interpolated for countries not reporting testing data on a daily basis. Details
can be found at our Testing Dataset page
Schijnbaar doen ze dus een soort berekening ivm daily-weekly data.
Die berekening kan nooit juist zijn aangezien die data niet door RIVM wordt gerapporteerd. Ze rapporteren simpelweg wekelijks het % positief en niet dagelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Bananenplant schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:36:
En dan? 's avonds met politie langs alle huizen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:06
matthijst schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:05:
[...]

En als "mag niet van de baas" dan je excuus is, dan misschien wat minder hier roepen over anderen en wat meer tegen je baas.
Op zich ben ik het hier wel mee eens, maar het is mij nog steeds niet duidelijk welke bescherming vanuit de overheid wordt geboden aan werknemers die in een dergelijke situatie zitten. Een baas die tijdens een pandemie eist dat je gewoon op je werk komt terwijl thuiswerken ook mogelijk is, is meestal ook een baas die niet echt staat te springen om mondige werknemers die roepen dat ze thuis willen werken.

Overigens vandaag teruggekomen van een mid-week Terschelling (heerlijk rustig daar), en op de weg was het vrijwel net zo druk als op een gemiddelde december-vrijdag in 2019, zeg maar. Dus óf een hoop mensen zitten (helaas) in bovenstaande situatie, óf een hoop mensen gaan gewoon naar hun werk. In dat laatste geval zou ik wel eens de reden willen weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:12

Stoney3K

Flatsehats!

matthijst schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:26:
[...]

Iedereen waar meer dan 3 mensen zitten, de overtollige mensen naar huis sturen.

En dan 1 straathoek verder die mensen oppakken omdat ze in overtreding zijn van de avondklok.

Afdeling proces-verbaal verwerken gaat het nog druk krijgen. :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:20:
[...]

Als men zich voor 50% aan de maatregelen houdt, en je neemt twee keer zo veel maatregelen (waar iedereen zich óók weer voor 50% aan houdt) dan bereik je uiteindelijk maar 75%. Tenzij het ene gat van 50% precies het andere gat van de 50% dekking opvult.

Je kan dus eindeloos maatregelen blijven nemen maar die 100% ga je nooit bereiken.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:50
Mr.Joker schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:44:
[...]

Kerst of niet, denk je dat mensen die niet van plan waren om zich aan de huidige maatregelen te houden, van plan zijn om zich aan eventuele nieuwe maatregelen gaan houden? Je kan niet achter de voordeur handhaven, een avondklok/strikte lockdown gaat voor maatschappelijke en sociale onrust zorgen.

Ik dacht dat er een artikel was op het ad.nl (premium) waarbij ze allerlei scenario's hadden bekeken in het Catshuis... Een algehele lockdown was niet wenselijk vanwege de grote maatschappelijke onrust, wettelijk gezien stond het niet sterk en ze moeten dan het leger uit laten rukken om het te handhaven.
De huidige manier hoe de samenleving hier mee omspringt is gewoon echt niet doenlijk. De aantallen binnnen de zorg zijn inmiddels op zijn minst al weer afgevlakt, dan wel langzaam stijgende. Met de aantallen in besmettingen van de afgelopen dagen gaat dit alleen maar verder oplopen, ondanks geldende maatregelen. En zolang als er weinig handhaving plaatsvindt op regels, en er geen consequenties zitten aan adviezen, is alles toch dwijlen met de kraan open.

Waar men het nu voor doet is voor velen kennelijk te onzichtbaar. Of het doet er voor velen gewoonweg niet toe.

En zolang als dat niet verandert, kunnen sectoren als de horeca wel opdoeken, want dat gaat nog echt vele maanden kunnen rekenen op blijvende sluitingen. Qua tijdstip van maatregelen hadden we inmiddels al weer significant lager kunnen zitten, hadden we met enkele weken toe kunnen leven naar afzwakken van maatregelen en een nieuwe exit strategie bepalen.

Maar nu zitten we met wederom oplopende cijfers, enkele vaccin tegenslagen en een te groot deel van de bevolking dat het allemaal gewoon niet lijkt te interesseren.

Aan de andere kant kan het oplopen van de cijfers ook wel een 'goed' iets zijn. De zorg gaat het niet aan kunnen, echt niet zoals de eerste golf. Met een aantal weken goede IC stijging ligt de nationale zorg plat. Mogelijk dat dan de ernst weer langzaam duidelijk wordt voor de bevolking. Want velen lijken te vergeten dat dit probleem echt vele malen breder is dan een besmetting met het coronavirus alleen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 01:14

NMH

Moderator General Chat
psychodude schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:25:
Want velen lijken te vergeten dat dit probleem echt vele malen breder is dan een besmetting met het coronavirus alleen.
Dit. Ik krijg ook wel eens jeuk als ik weer eens hoor dat de jongeren zoveel moeten opgeven terwijl zij vrijwel niet ernstig ziek worden van Corona. Nog los van een stukje solidariteit hebben jongeren er ook last van als het gierend uit de klauw loopt en de ziekenhuizen vol komen te liggen. Ook jongeren hebben soms ziekenhuiszorg nodig (bijvoorbeeld omdat ze een ernstige ziekte hebben of een ongeluk krijgen) en dan is het wel fijn als er een bed beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Stoney3K schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:08:
[...]

Als men zich voor 50% aan de maatregelen houdt, en je neemt twee keer zo veel maatregelen (waar iedereen zich óók weer voor 50% aan houdt) dan bereik je uiteindelijk maar 75%. Tenzij het ene gat van 50% precies het andere gat van de 50% dekking opvult.

Je kan dus eindeloos maatregelen blijven nemen maar die 100% ga je nooit bereiken.
Ach ja, hier iets van 60 nw cases waarvan 40 op school en de rest bijna allemaal in een verzorgingstehuis. Het zijn echt niet alleen maar aso's die het virus verspreiden, zoals hier graag beweerd wordt.
Begonnen in china en nu overal ter wereld, maar als het aan Tweakers ligt is 't morgen opgelost 8)7

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-10 14:26
Stoney3K schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:08:
[...]

Ik vond deze ook wel aardig (uit Trouw 11 dec) :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JfQaZpBr8NUDsWpvgMuGbVQyba0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6Tpw5MIfL2sghYrFnQx5vxJe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

mesa57 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:13:
[...]

Ik vond deze ook wel aardig (uit Trouw 11 dec) :
[Afbeelding]
Samen met de bekende uitspraak natuurlijk van "Until the morale improves, the beatings will continue."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
matthijst schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 18:26:
[...]

Het verschilt in die zin niet wezenlijk van de huidige bezoekrichtlijnen. Het gaat vooral om het signaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19

crisp

Devver

Pixelated

NMH schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:50:
[...]

Dit. Ik krijg ook wel eens jeuk als ik weer eens hoor dat de jongeren zoveel moeten opgeven terwijl zij vrijwel niet ernstig ziek worden van Corona. Nog los van een stukje solidariteit hebben jongeren er ook last van als het gierend uit de klauw loopt en de ziekenhuizen vol komen te liggen. Ook jongeren hebben soms ziekenhuiszorg nodig (bijvoorbeeld omdat ze een ernstige ziekte hebben of een ongeluk krijgen) en dan is het wel fijn als er een bed beschikbaar is.
Toen ik een 'jongere' was hadden we nog opkomstplicht voor de dienstplicht...

[ Voor 3% gewijzigd door crisp op 11-12-2020 21:40 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NMH schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 19:50:
[...]

Bovendien wat is de definitie van jong. Bij de maatregelen los laten zou de. Ic capaciteit nauwelijks genoeg zijn om de "jeugd" (tot 40) op te vangen. Dus ook zodra de risicogroepen zijn ingeënt (mei-juni?) moet de verspreiding sterk geremd blijven door maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

crisp schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:50:
[...]

Toen ik een 'jongere' was hadden we nog dienstplicht...
ff ter ontnuchtering; er is nog steeds dienstplicht!

https://www.rijksoverheid...siepersoneel/dienstplicht

Alleen opkomstplicht uitgesteld

In Nederland bestaat nog steeds een dienstplicht. Er is geen sprake van afschaffing. Er is wel een opschorting van de opkomstplicht sinds 1 mei 1997. Defensie roept daarom sinds 1 augustus 1996 geen nieuwe dienstplichtigen meer op

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:23
ehtweak schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:06:
[...]

https://www.rijksoverheid...siepersoneel/dienstplicht

Alleen opkomstplicht uitgesteld

In Nederland bestaat nog steeds een dienstplicht. Er is geen sprake van afschaffing. Er is wel een opschorting van de opkomstplicht sinds 1 mei 1997. Defensie roept daarom sinds 1 augustus 1996 geen nieuwe dienstplichtigen meer op
met hoe de jongeren tegenwoordig slapjanussen zijn. Snel weer aanzetten die opkomstplicht. Is goed voor ze!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05:17

backupdevice

No Risk , Full Push

crisp schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:50:
[...]

Toen ik een 'jongere' was hadden we nog dienstplicht...
Ah ,91/4 hier

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:19

crisp

Devver

Pixelated

Ik medio/eind '93, van maart t/m augustus 1994 vrijwillig bij 1 (NL) signal battalion voor UNPROFOR in voormalig joegoslavië gedient :)
ehtweak schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:06:
[...]

True, fixed that :) (dienstplicht is tegenwoordig zelfs voor de dames :))

[ Voor 31% gewijzigd door crisp op 11-12-2020 21:44 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 16:23:
[...]

En ook geen lineaire. ;) Zie het als een natte spons (= de samenleving) die je samenknijpt (= maatregelen). Hoe meer je knijpt, hoe meer eruit valt.
Een hoop mensen gedragen zich wel als natte spons inderdaad. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
Verwijderd schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 20:51:
[...]

Bovendien wat is de definitie van jong. Bij de maatregelen los laten zou de. Ic capaciteit nauwelijks genoeg zijn om de "jeugd" (tot 40) op te vangen. Dus ook zodra de risicogroepen zijn ingeënt (mei-juni?) moet de verspreiding sterk geremd blijven door maatregelen.
IC capaciteit is nu al gewoon een probleem. Uitstel van zorg dan wel afzien van bepaalde meer invasieve behandelopties die voor het corona tijdperk meer gebruikelijk waren, is gewoon een actueel probleem, ook nu. En daarbij ook voor relatief jonge patiënten (jonger dan 50) die om wat voor reden dan ook acute zorg behoeftig zijn.

En dit zal alleen maar erger gaan worden in de komende periode indien het aantal COVID-19 patiënten op de IC's stijgt. Want de totale bezetting op IC's zich toch echt al snel redelijk aan hun taks. Kijk ik naar het eigen centrum dan is hier tijdens de vorige golf enorm opgeschaald, maar nog altijd zijn deze IC's qua bezetting niet terug op niveau door langdurige uitval. Ook nu al staat het water tot de lippen. Je merkt het heel snel zodra je om wat voor reden dan ook op de IC bent. Er is gewoon zichtbaar meer drukte, meer agitatie, minder ruimte tot ontspanning.

Voor velen is de plezier in het werk dan ook gewoon weg. Het is al wekenlang buffelen. Zonder eind in zicht. Dit breekt een persoon gewoon op.

Dan kan men wel blijven denken in bedden en beademingsmachines, want ergens lijkt dit alsof hetgeen is dat Nederland nog altijd doet. Maar kijkende puur gewoon naar moraal onder IC personeel dan kan er eigenlijk gewoon helemaal niet zoveel meer bij voordat men helemaal op begint te breken.

Ik betwijfel persoonlijk of het op dit moment realistisch is om uit te gaan van meer dan 1200 IC bedden in totaal. En zelfs dat zal niet van lange duur kunnen zijn zonder verder oplopende druk op het personeel. En de weg daar naartoe betekend natuurlijk weinig anders dan verdere verschraling van de Nederlandse gezondheidszorg.

De nu dus al weer oplopende aantallen besmettingen kan Nederland gewoon echt niet hebben. Mits dat niet veranderd, dan vermoed ik dat Nederland in de eerste helft van 2021 best nog wel eens van een koude kermis thuis zal komen en terug zal kijken op hoe goed men het in 2020 hier in Nederland eigenlijk wel niet had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:00

Amphiebietje

In de blubber

Nieuw laagtepunt in anticorona protesten:

Man gearresteerd wegens dreigen met terroristisch misdrijf
Een veertigjarige man uit Dordrecht is donderdagavond door de politie aangehouden op verdenking van het dreigen met een terroristisch misdrijf. De politie hield de man aan na een tip van de Amerikaanse autoriteiten. Hij zou op internet hebben gedreigd met vuurwapengeweld, meldt de politie vrijdag.

Volgens de politie is de verdachte iemand die zich afkeert tegen de coronamaatregelen, de Nederlandse overheid en "de politie in het bijzonder".

De tip vanuit de VS kwam donderdagmiddag binnen bij de Nederlandse autoriteiten. Daarop startte het Openbaar Ministerie (OM) een onderzoek.

De man droeg op het moment van zijn aanhouding een vuurwapen. Bij de aanhouding was een team van de Dienst Speciale Interventies (DSI) betrokken. Hij zit nog vast.
Compleet achtelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthijst
psychodude schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 21:55:
[...]
Voor velen is de plezier in het werk dan ook gewoon weg. Het is al wekenlang buffelen. Zonder eind in zicht. Dit breekt een persoon gewoon op.
Daar hoef je echt niet voor in de zorg te werken. Denk dat een groot deel van de wereld die sinds maart de hele week alleen thuiszit er inmiddels een heel eind klaar mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Er is wel meer achterlijk aan het verhaal. Nu het LIMC betrapt is bij het bespioneren van de eigen bevolking moet de CIA helpen om de corona tegenstanders te vinden?

Het is wel frappant hoe opsporingsdiensten ineens overmatig veel aandacht besteden aan mensen die het niet eens zijn met de coronamaatregelen. Net als een tijd geleden dat iemand een filmpje op YouTube plaats, weliswaar met een complotdenker erin, maar de dag erop staat de wijkagent voor de deur om verhaal te halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• psychodude
matthijst schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:07:
[...]

Daar hoef je echt niet voor in de zorg te werken. Denk dat een groot deel van de wereld die sinds maart de hele week alleen thuiszit er inmiddels een heel eind klaar mee is.
Ik snap dat het voor anderen ook klote is. Maar het verschil is alleen het tegengestelde effect. Als dat deel van Nederland buiten de zorg het opgeeft, dan lopen de aantallen verder op, loopt de zorglast verder op. Zodra de IC medewerkers de situatie opgeven, met een burnout thuis komen te zitten of het beroep verlaten, dan loopt de capaciteit enkel en alleen maar terug.

Oftewel, zoals al gezegd indien er niets veranderd wordt 2021 vermoedelijk pas echt een zwaar jaar. Hoezeer men er ook klaar mee is, is namelijk gewoonweg totaal irrelevant. Zolang er geen dusdanig effectieve strategie is om de zorgbelasting controleerbaar te behouden, blijven maatregelen noodzakelijk. En dit is iets dat echt nog wel een nodig aantal maanden gaat kosten, op zijn minst.

Blijken de huidige, al vrij strikte maatregelen, dan ook niet afdoende omdat men zich er niet aan houdt, dan is de kans op intensievere maatregelen des te groter. Dit is iets dat we als maatschappij zouden moeten willen voorkomen, niet in de hand moeten werken.

Daarnaast is de ontstane langdurige uitval zorgelijk, omdat dit een potentieel probleem ook post COVID is in de komende jaren. Iets dat niet zo één, twee, drie opgevangen kan worden. Sterker nog, juist binnen de IC zorg waren eigenlijk al oplopende tekorten. Dit wordt nu alleen maar des te meer. Een schrijnende ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
psychodude schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:36:
[...]

Ik snap dat het voor anderen ook klote is. Maar het verschil is alleen het tegengestelde effect. Als dat deel van Nederland buiten de zorg het opgeeft, dan lopen de aantallen verder op, loopt de zorglast verder op. Zodra de IC medewerkers de situatie opgeven, met een burnout thuis komen te zitten of het beroep verlaten, dan loopt de capaciteit enkel en alleen maar terug.

Oftewel, zoals al gezegd indien er niets veranderd wordt 2021 vermoedelijk pas echt een zwaar jaar. Hoezeer men er ook klaar mee is, is namelijk gewoonweg totaal irrelevant. Zolang er geen dusdanig effectieve strategie is om de zorgbelasting controleerbaar te behouden, blijven maatregelen noodzakelijk. En dit is iets dat echt nog wel een nodig aantal maanden gaat kosten, op zijn minst.

Blijken de huidige, al vrij strikte maatregelen, dan ook niet afdoende omdat men zich er niet aan houdt, dan is de kans op intensievere maatregelen des te groter. Dit is iets dat we als maatschappij zouden moeten willen voorkomen, niet in de hand moeten werken.

Daarnaast is de ontstane langdurige uitval zorgelijk, omdat dit een potentieel probleem ook post COVID is in de komende jaren. Iets dat niet zo één, twee, drie opgevangen kan worden. Sterker nog, juist binnen de IC zorg waren eigenlijk al oplopende tekorten. Dit wordt nu alleen maar des te meer. Een schrijnende ontwikkeling.
Tsja,veel mensen die luisteren pas als ze direct geraakt worden. (Lees: iemand in de familiekring die covid krijgt en geen bed/zorg kan krijgen en overlijdt)

Velen zijn nou eenmaal heel individualistisch. En wat betreft intensievere maatregelen, wat kunnen ze nog? Een lockdown of strenge avondklok? Kan dat wettelijk gezien wel?

Het moraal is momenteel 0 onder de bevolking en waarschijnlijk ook bij het zorgpersoneel.

Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen de komende tijd :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

CMD-Snake schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:27:
[...]

Er is wel meer achterlijk aan het verhaal. Nu het LIMC betrapt is bij het bespioneren van de eigen bevolking moet de CIA helpen om de corona tegenstanders te vinden?
Yay, complottheorie met de CIA!

Mij lijkt het simpeler. De beste man zal wel op social media zijn dreigementen hebben geuit, en dat zal wel door anderen zijn gevlagd, en aangezien social media bedrijven allemaal Amerikaans zijn en dit soort zaken daar nogal serieus wordt genomen, zal het sociale medium in kwestie de boel wel aan een law enforcement agency hebben doorgegeven, die op zijn beurt contact met NL heeft opgenomen.

Overigens is het over het algemeen beter dat als iemand publiekelijk dreigementen loopt te uiten ze worden bezocht door politie o.i.d., in plaat van dat er niks wordt gedaan en er daarna een stel onschuldigen met een kogel in hun kop in het ziekenhuis belanden...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mr.Joker schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 23:42:
[...]

Tsja,veel mensen die luisteren pas als ze direct geraakt worden. (Lees: iemand in de familiekring die covid krijgt en geen bed/zorg kan krijgen en overlijdt)

Velen zijn nou eenmaal heel individualistisch. En wat betreft intensievere maatregelen, wat kunnen ze nog? Een lockdown of strenge avondklok? Kan dat wettelijk gezien wel?

Het moraal is momenteel 0 onder de bevolking en waarschijnlijk ook bij het zorgpersoneel.

Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen de komende tijd :)
Tsjah heel eerlijk. Ik heb me sinds maart echt prima gedragen...

Maar als ik zie wat voor teringzooi iedereen ervan maakt is voor mij het einde ook in zicht. Waarom zou ik me nog inzetten als er zoveel mensen een bende van maken. Zoek het maar uit met zijn allen dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
[...]

Wettelijk gezien kan er veel meer dan wat mensen denken. Nederland is daarin niet zo heel veel anders dan diverse andere Europese landen waar strikte lockdowns, avondklokken, etc. al gewoon ingesteld geweest zijn.

Maar er zijn natuurlijk ook tussenliggende stappen.

Wederom scholen enkel op afstand bijvoorbeeld, hoewel natuurlijk totaal niet ideaal is het in één ding wel goed gebleken, het afdwingen van werken op afstand voor velen en daarmee reisbewegingen beperken.

Ook kan 'entertainment' in andere sectoren natuurlijk verder worden ingeperkt. Denk aan maatregelen als het sluiten van alle winkelgelegenheden behoudens supermarkten. Verder enkel openhouden van apotheken.

Wederom een manier om zonder daadwerkelijk van lockdown of avondklok te spreken, toch in grote mate een soortgelijk effect bewerkstelligt omdat je mensen niet alleen dwingt om voor hun kinderen thuis te blijven daarnaast ook nog eens iedere vorm van motivatie om de deur uit te gaan weg haalt.

Parkeergarages kun je daarnaast ook nog sluiten om reisbewegingen verder te ontmoedigen en thuiswerken af te dwingen. En ga zo eigenlijk maar door. Er is echt nog heel veel mogelijk, mocht Nederland als samenleving het tij niet doen keren, om 2021 toch echt tot nog een slechter jaar te maken dan 2020 al was.

Bovendien is het momenteel winter. Sluit eventueel stadsparken en men heeft al helemaal weinig reden meer om het huis te verlaten indien de rest dicht is en reizen door sluitingen zwaar wordt ontmoedigd. Nederland gaat nu bepaald niet massaal op het strand liggen in deze maanden als alternatief.

Het is dus niet zozeer alsof de overheid geen opties heeft. De vraag is alleen hoe en wanneer de overheid besluit deze in te zetten indien de situatie niet ten positieve veranderd. Onze overheid heeft tot nu toe redelijk de tendens gehad om het draagvlak te volgen. Maar zoals het er nu naar uitziet is het draagvlak laag. Het gevaar op dit moment is dat dit pas echt gaat keren op het moment dat de lijkwagens massaal door de straten rijden wegens een absoluut zorg infarct, dood door corona dan wel oorzaken anderszins. Als ook mensen binnen de persoonlijke sfeer hiermee in toenemende mate de impact zien.

Dit is iets dat ongeacht draagvlak natuurlijk voorkomen dient te worden, een overheid heeft ook gewoon een verantwoordelijkheid om de bevolking hierin te beschermen. En het kan dan ook heel goed zijn dat we in begin 2021 een reeks aan zeer onpopulaire maatregelen te zien zullen krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.Joker
psychodude schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:12:
[...]

Wettelijk gezien kan er veel meer dan wat mensen denken. Nederland is daarin niet zo heel veel anders dan diverse andere Europese landen waar strikte lockdowns, avondklokken, etc. al gewoon ingesteld geweest zijn.

Wederom scholen enkel op afstand bijvoorbeeld, hoewel natuurlijk totaal niet ideaal is het in één ding wel goed gebleken, het afdwingen van werken op afstand voor velen en daarmee reisbewegingen beperken.

Ook kan 'entertainment' in andere sectoren natuurlijk verder worden ingeperkt. Denk aan maatregelen als het sluiten van alle winkelgelegenheden behoudens supermarkten. Verder enkel openhouden van apotheken.

Wederom een manier om zonder daadwerkelijk van lockdown of avondklok te spreken, toch in grote mate een soortgelijk effect bewerkstelligt omdat je mensen niet alleen dwingt om voor hun kinderen thuis te blijven daarnaast ook nog eens iedere vorm van motivatie om de deur uit te gaan weg haalt.

Parkeergarages kun je daarnaast ook nog sluiten om reisbewegingen verder te ontmoedigen en thuiswerken af te dwingen. En ga zo eigenlijk maar door. Er is echt nog heel veel mogelijk, mocht Nederland als samenleving het tij niet doen keren, om 2021 toch echt tot nog een slechter jaar te maken dan 2020 al was.

Bovendien is het momenteel winter. Sluit eventueel stadsparken en men heeft al helemaal weinig reden meer om het huis te verlaten indien de rest dicht is en reizen door sluitingen zwaar wordt ontmoedigd. Nederland gaat nu bepaald niet massaal op het strand liggen in deze maanden als alternatief.

Het is dus niet zozeer alsof de overheid geen opties heeft. De vraag is alleen hoe en wanneer de overheid besluit deze in te zetten indien de situatie niet ten positieve veranderd. Onze overheid heeft tot nu toe redelijk de tendens gehad om het draagvlak te volgen. Maar zoals het er nu naar uitziet is het draagvlak laag. Het gevaar op dit moment is dat dit pas echt gaat keren op het moment dat de lijkwagens massaal door de straten rijden wegens een absoluut zorg infarct, dood door corona dan wel oorzaken anderszins. Als ook mensen binnen de persoonlijke sfeer hiermee in toenemende mate de impact zien.

Dit is iets dat ongeacht draagvlak natuurlijk voorkomen dient te worden, een overheid heeft ook gewoon een verantwoordelijkheid om de bevolking hierin te beschermen. En het kan dan ook heel goed zijn dat we in begin 2021 een reeks aan zeer onpopulaire maatregelen te zien zullen krijgen.
Heb je daar wettelijke onderbouwing voor? Want blijkbaar kan meer dan wat het gros van de mensen denkt.

Winkels sluiten? Vergoed je de misgelopen omzet? Ga maar bij de rechter hard maken dat winkelend publiek (Met inachtneming van de regels in de winkels) er voor zorgen dat de ziekenhuizen overstromen. Gaat niet lukken.

Parkeergarages sluiten? Ga je de misgelopen omzet van de commerciële parkeergarages vergoeden? En zie hierboven.

Stadsparken sluiten? Gebeurt overdracht in parken? Daar is het wel wat makkelijker, want het is gemeentelijk gebied. (maar het gaat niet bijdragen).

Geloof mij, dingen zijn niet zo makkelijk als jij denkt. Dat het in land x gebeurt, betekent niet dat het bij ons ook zo makkelijk kan. Heb je gezien hoe lang ze over het mondkapjesplicht hebben gedaan? Dat ging in andere landen binnen een paar dagen.

Wij zijn gewoon een mondig volk. Een harde lockdown gaat voor ellende zorgen, dat heeft de overheid ook ook geschetst in haar scenario van een strenge lockdown. Dat willen ze kosten wat het kost voorkomen. Als de zorg echt overloopt hebben ze inderdaad vrij weinig keus, maar dan ben ik benieuwd (of liever niet) naar hoe het volk daar op reageert. Wij zijn niet echt een volk wat gewend is om te doen wat ons verteld wordt...

Al helemaal niet als je ziet dat alle maatregelen die de overheid heeft genomen niet echt leiden tot verbetering (of tijdelijke verbetering)

[ Voor 7% gewijzigd door Mr.Joker op 12-12-2020 00:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:22

SomerenV

It's something!

[...]

Mijn moeder is flink ziek geweest. Mijn schoonmoeder is ziek geweest. Mijn broertje is ziek geweest. Leden van het mannenkoor waar m'n vader in zit zijn overleden. Daarnaast zijn m'n moeder, schoonmoeder én vriendin werkzaam in de zorg dus die maken het ook daar van dichtbij mee (waardoor ik het op mijn beurt ook weer mee krijg). De maatregelen, zieke cliënten, zieke collega's, de hogere werkdruk, noem maar op. Zelf heb ik gewoon al deze tijd gewerkt als bezorger bij de AH, dus veel in contact met mensen en daarom dus ook een pakket aan maatregelen waar we dagelijks mee te maken hebben.

Wij hebben allemaal braaf de regels opgevolgd vanaf het moment dat het moest. Niet meer samen de boodschappen doen (terwijl we dat graag doen), winkelen op rustige momenten, meer online bestellen, geen uitjes meer (al zijn we wel in de zomer een dagje naar een rustig strand en de dierentuin geweest), vakanties geannuleerd, sociale activeiten tot een minimum beperken en ga zo maar door. Maar we zijn er gewoon klaar mee. Allemaal. Ondanks het werkzaamzijn in de zorg, dagelijks risico lopen, ziekte van dichtbij mee hebben gemaakt.
MikeyMan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:05:
Maar als ik zie wat voor teringzooi iedereen ervan maakt is voor mij het einde ook in zicht. Waarom zou ik me nog inzetten als er zoveel mensen een bende van maken. Zoek het maar uit met zijn allen dan.
En dat komt mede hierdoor, maar ook het gevoel dat Covid19 niet te stoppen lijkt (al zal dat ook weer deels komen doordat mensen het gewoon niet meer boeit wat de regels zijn). Om even een heel stom voorbeeld te geven van nét voor 5 december:

- Ik ging boodschappen doen. Spullen voor 't avondeten en een busje lucht om wat stof uit m'n PC te blazen. Hier in het dorp was het gewoon ongezond druk. In de supermarkt veel stellen die boodschappen aan het doen waren en vooral lekker bijkletsen met andere mensen. Met winkelwagens schappen blokkeren en lekker lang nadenken en producten vergelijken. Loop je dan braaf met je vooraf gemaakte boodschappenlijstje zodat je efficiënt en doelgericht die winkel door kunt. Daarna moest ik naar de Action voor dat busje perslucht, maar daar moest ik in de rij wachten. Uiteindelijk na een minuut of 2 kon ik naar binnen... Vrijwel iedereen was met twee of drie personen aan het winkelen. Ook weer lekker nonchalant, lekker bijpraten met bekenden en lekker traag door die winkel slenteren.

Dat was een momentopname, maar dat soort taferelen zie ik iedere keer weer als ik naar de winkel ga, zonder uitzondering. Ik ben er dus klaar mee om me braaf aan alle regeltjes te houden want het lijkt toch geen effect te hebben, behalve op mezelf. En wat gebeurt er voor mij als ik me niet aan de regels houd? Nada. Egoïstisch misschien, maar iedereen lijkt er zo in te staan dus ja... Dus vandaag heb ik samen met m'n vriendin boodschappen gedaan. Overigens wel met een boodschappenlijstje op volgorde van hoe we door de winkel lopen. Ik noem op, zij pakt de boodschappen en ik vink af. Super vlotjes winkelen op die manier :D

Vanavond waren m'n ouders op bezoek dus ik heb voor de zekerheid gevraagd wat we met het kerstdiner doen in het geval van verzwaarde maatregelen, maar iedereen wil het gewoon door laten gaan. 'We' zijn er gewoon klaar mee. Al 9 maanden lang maatregelen die om de zoveel tijd weer veranderen, maar als je na die 9 maanden nauwelijks nog verbetering ziet dan is het op een gegeven moment gewoon klaar.

Edit: ik moest trouwens nog even aan het thuiswerken denken. Tijdens de eerste golf/lockdown, toen thuiswerken voor het eerst aangemoedigd werd, was het echt bizar rustig in het verkeer. Maakte niet uit welke dag of hoe laat, het was gewoon rustig op de weg. Die rust zie je al héél lang niet meer. Sure, grote files blijven grotendeels uit, maar qua drukte merk ik weinig verschil meer met vóór dit hele gedoe. Thuiswerken zal best nog wel gebeuren, maar ik weet vrij zeker dat het véél minder is dan een paar maanden geleden.

[ Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 12-12-2020 01:17 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Laatst online: 23:30
Mr.Joker schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:30:
[...]

Heb je daar wettelijke onderbouwing voor? Want blijkbaar kan meer dan wat het gros van de mensen denkt.

Winkels sluiten? Vergoed je de misgelopen omzet? Ga maar bij de rechter hard maken dat winkelend publiek (Met inachtneming van de regels in de winkels) er voor zorgen dat de ziekenhuizen overstromen. Gaat niet lukken.
Wat dacht je van het uitroepen van een noodtoestand? Gelukkig dat men dat niet zo snel doet maar het zal velen verbazen wat dan mogelijk is.
Vond ook nog een aardige blog over mogelijkheden
https://wetgevingswerken....toestand-juridisch-begrip

[ Voor 10% gewijzigd door ninjazx9r98 op 12-12-2020 07:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 07:40
@SomerenV er zijn geen 9 maanden maatregelen zonder verbeteringen geweest. Na de eerste golf zijn we zelfs bijna achoon geweest (en op dat moment waren er nog maar een minimum aan maatregelen), en ook de maatregelen van oktober hadden duidelijk effect...

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
ijdod schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 08:21:
@SomerenV er zijn geen 9 maanden maatregelen zonder verbeteringen geweest. Na de eerste golf zijn we zelfs bijna achoon geweest (en op dat moment waren er nog maar een minimum aan maatregelen), en ook de maatregelen van oktober hadden duidelijk effect...
En kwam dat door alle maatregelen of omdat het zomer was? In de zomer heb je nagenoeg ook geen influenza zieken namelijk (uitzondering daar gelaten) en ditzelfde geld voor corona.
Het is sinds enkele weken, vochtig, fris en druilerig miezer weer. Perfect voor een influenza virus en zo ook corona.

Ik deel de mening van @SomerenV 100%, ik ben ook werkzaam in de zorg en zie exact hetzelfde als wat hij in zijn voorbeeld omschrijft.
Corona of niet, zieken of niet. Ik denk dat we na negen (!) maanden wel corona moe zijn. Dit is geen excuus dat besef ik mij volledig, maar het is eenmaal een gegeven.
Ik geloof daarom ook geen drol van de cijfers die het journaal bijvoorbeeld noemen over de percentages die zich aan de maatregelen gaan houden of dat juist niet doen. Puur angst en twijfel zaaien... dat is wat ze daarmee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
Ik vind het ook zo ergerlijk dat er straks verpleeghuispersoneel kan worden ingeënt en maar een derde zegt dat ook te gaan doen :X .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@Mrjraider begrijp me niet verkeerd, ik ben het ook meer dan zat. Ook (net als mijn vrouw) werkzaam in de zorg. En we houden ons aan de regels, en zien dat teveel mensen dat niet doen. Sommigen een klein beetje, sommigen duidelijker. Zelf blijven we ons aan de regels houden, ook met de feestdagen, ik wil mezelf in de spiegel aan kunnen blijven kijken.

Maar het doet er niet zoveel toe waardoor het in ze zomer beter gaat, en mijn punt was dat het standpunt ‘al negen maanden maatregelen zonder verbetering’ onzin is gezien de zomer. Dat het nu ronduit kut gaat, en

En angst zaaien? Deden ze dat fucking maar, dan was er wellicht niets meer compliance...

@Bananenplant het is nog niet zover, dus de vraag is hypothetisch. Maar de keerzijde is wel dat er van de zorg inentingen worden verwacht... en dat dezelfde mensen die zich nu niet aan de regels houden en er voor zorgen dat de zorg onder druk staat, straks waarschijnlijk zonder shot van het terugdraaien van maatregelen mogen genieten.

[ Voor 29% gewijzigd door ijdod op 12-12-2020 09:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
  • Laatst online: 02-07 21:43
Ik mag hopen dat, als ze met verzwaringen komen, dat ze eerst maar eens strengere maatregelen voor de middelbare scholen gaan invoeren, voordat er überhaupt een avondklok of lockdown overwogen wordt. Niet dat ik het die mensen gun om thuisonderwijs te krijgen, want dat is gewoon ruk, maar een heel land op slot gooien terwijl de middelbare scholen de olifant in de huiskamer zijn, vind ik weer een voorbeeld van Ruttiaans dom coronabeleid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

psychodude schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 00:12:
[...]

Zware maatregelen met de verkiezingen voor de deur? Ik zie ze niet gebeuren eerlijk gezegd, misschien na maart ofzo, als de buit binnen is....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
dr.lowtune schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:18:
[...]

Zware maatregelen met de verkiezingen voor de deur? Ik zie ze niet gebeuren eerlijk gezegd, misschien na maart ofzo, als de buit binnen is....
Verkiezingen of niet, op een gegeven moment moet men wel. Je kunt het natuurlijk ook gewoon volledig uit de klauwen laten lopen. Maar het is nu niet bepaald alsof dat je verkiezingen goed gaat doen.

Misschien wel wat het volk wil. Gewoon even twee maanden geen intensivering van maatregelen met de zorg op het huidige niveau. De laatste maand voor de verkiezingen kunnen de partijen binnen de spotlights dan nog weer even met een goedmakertje komen nu het draagvlak onder de bevolking langzaam weer terugkeert na de beelden van lijkkisten, zware oversterfte en wat nog meer binnen de media?

Tja, dat een deel van de bevolking dusdanig in hun eigen bubbel leeft dat dit noodzakelijk zou moeten zijn is natuurlijk één ding, maar als overheid kun je het natuurlijk met geen goed fatsoen tot zo'n scenario laten komen. Ook dat zal je achteraf gewoon duur komen te staan als betrokken partij.

Hoe je het ook wend of keert, er gaan hier geen politieke winnaars uit komen. En dat is ook totaal irrelevant. Het enige dat telt is dat de situatie op zijn minst beheersbaar blijft, doch bij voorkeur verbeterd. Verslechtering is gewoonweg geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik besef me dat dit niet de norm is, maar juist de ballen (m/v) tonen om nodige maar onpopulaire maatregelen te nemen ondanks de verkiezingen kan ik waarderen. Maar goed, ik kan pragmatisme ook waarderen, waar anderen dan over ‘draaien’ gaan zeuren ;). Ik zou een politicus daar niet zonder meer op afrekenen. Alleen staan ‘mijn’ politici daar niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mwa... Met dit tempo omhoog klapt de gezondheidszorg binnen een maand uit zijn voegen. Met gevulde ziekenhuisbedden op de gang scoor je ook geen verkiezingen.
Gisteren was geloof ik al ++50% van de bevolking voor sterke verzwaringen (eenvandaag? )... Dus het draagvlak groeit weer. Dat gaat in golven, naar gelang mensen de angst voor volle ziekenhuizen weer zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
ijdod schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:02:
@Bananenplant het is nog niet zover, dus de vraag is hypothetisch. Maar de keerzijde is wel dat er van de zorg inentingen worden verwacht... en dat dezelfde mensen die zich nu niet aan de regels houden en er voor zorgen dat de zorg onder druk staat, straks waarschijnlijk zonder shot van het terugdraaien van maatregelen mogen genieten.
Het is de eerste groep waarvoor ze beschikbaar worden gesteld. Wat denk je dat het voor de vaccinatiebereidheid bij de rest van de bevolking gaat doen als juist zorgmedewerkers de prik gaan overslaan?

Blijkbaar moesten ziekenhuizen ook al met prikkarren gaan rijden om het percentage griepprikken van 10 naar 33% te krijgen :/ ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-10 15:34
Soccer98 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:18:
Ik mag hopen dat, als ze met verzwaringen komen, dat ze eerst maar eens strengere maatregelen voor de middelbare scholen gaan invoeren, voordat er überhaupt een avondklok of lockdown overwogen wordt. Niet dat ik het die mensen gun om thuisonderwijs te krijgen, want dat is gewoon ruk, maar een heel land op slot gooien terwijl de middelbare scholen de olifant in de huiskamer zijn, vind ik weer een voorbeeld van Ruttiaans dom coronabeleid.
Eens, mijn zus werkt nog maar één dag per week op kantoor sinds februari en de andere dagen thuis. Mijn zwager heeft zijn taxi moeten verkopen en heeft ook sinds maart thuis gezeten. Ze zijn niet meer gaan funshoppen en familie bezoek tot een minimum beperkt. Niet op vakantie geweest, want daar was ook geen geld meer voor. Nu zit het hele gezin thuis in quarantaine en zijn ze allemaal besmet doordat mijn nichtje het heeft opgelopen in haar klas.

Mijn collega werkt ook sinds februari thuis, bijna zelfde verhaal en beperkt ook zoveel mogelijk alle contacten sinds maart. Alleen eerste graad op bezoek. Nu is hij toch besmet door zijn kleindochter die het op school heeft opgelopen.

[ Voor 13% gewijzigd door Cobb op 12-12-2020 09:46 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
[...]

We krijgen dan eerst nog een formatie dus er gaat nog wel wat tijd overheen voordat een andere ploeg mogelijk impopulaire maatregelen kan/wil nemen.
Met een beetje geluk hebben we na maart het voordeel dat de temperaturen weer wat stijgen en dalen de getallen vanzelf weer.
Kroegen dicht, weinig wintersport en nauwelijks carnaval zullen ongetwijfeld zorgen voor een mindere piek dan we in 2020 gehad hebben.
Je kan wel maatregelen af blijven kondigen en steeds heel stoer alles verzwaren maar wat schiet je er mee op als zelfs de simpelste maatregelen al niet gehandhaafd worden?
Too little too late.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Plenkske
Het verbaasd me wel een beetje wat sommige hierboven zeggen.
Op mij komt het zo over: ik zie dat vele zich niet aan de maatregelen houden, dus dan heb ik er ook geen zin meer in. Je gaat dan dus als schaap achter de kudde aan zonder zelf na te denken ? En dan ben je dus geen haar beter.
Als ik het mis heb hoor ik het graag, maar zo komt het over als ik het lees.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:20
In plaats van kijken wat er allemaal niet goed gaat, kun je ook kijken naar de maatregelen die momenteel prima werken. Er gaat nog steeds bijna niemand naar de horeca, heel veel mensen werken thuis en er wordt nog best veel afstand gehouden. Misschien is het niet voldoende, maar er is een grote groep mensen die zich heel behoorlijk aan de regels houdt. Imho moet je daar bij willen horen. Dat betekent dat we het bestaan van die groep moeten erkennen. Nu lijkt het (in dit draadje) alsof bijna niemand zich meer aan de regels houdt en dat de “goeie” de uitzondering zijn. Buiten dat dat volgens mij onwaar is, zorgt het er ook voor dat de werkelijke grote groep “goeie” minder aantrekkelijk wordt voor het groepsdier “de mens”.
Dit is overigens ook iets waar onze leiders zich mee zouden bezighouden. De kleine pest regeltjes (werkelijk, de bibliotheek sluiten?) zijn gericht op het misdragende individu, maar doet bij de groep denken dat zij de uitzondering zijn. Die keurige burgers gingen houden zich heel redelijk aan de regels, en worden nu aangesproken als waren zij de “slechte”. Dan loop je het risico dat zij zich ook zo gaan gedragen.

[ Voor 22% gewijzigd door blissard op 12-12-2020 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Plenkske ik doe het niet voor mezelf maar voor anderen. Als ik dan zie dat die anderen wel lekker op vakantie gaan en gaan shoppen, terwijl ik me overal aan hou, knakt er op een gegeven moment iets merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:43
Ik wilde een afspraak maken bij mijn kapper, kon weer rond 7 januari, want ze zitten nu vol met Belgische mensen die een afspraak gemaakt hadden.... en de cijfers lopen steeds meer op hier. Dit werkt toch gewoon niet.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
MikeyMan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:09:
@Plenkske ik doe het niet voor mezelf maar voor anderen. Als ik dan zie dat die anderen wel lekker op vakantie gaan en gaan shoppen, terwijl ik me overal aan hou, knakt er op een gegeven moment iets merk ik.
Dat begrijp ik wel hoor. Alsnog zou ik er zelf niet achteraan gaan hobbelen. De 'anderen' die je noemt is trouwens niet iedereen. Het is de groep die in de media etc te zien is.

Ik doe het trouwens in eerste instantie voor mezelf en mijn naasten, daarna voor iedereen die ik tegenkom.
Maar iedereen zit er anders in. En het verandert soms ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
carpebios schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:14:
Ik wilde een afspraak maken bij mijn kapper, kon weer rond 7 januari, want ze zitten nu vol met Belgische mensen die een afspraak gemaakt hadden.... en de cijfers lopen steeds meer op hier. Dit werkt toch gewoon niet.
En als al die Belgen nu gewoon alleen kwamen, afstand hielden, direct weer weg gingen ed, dan was het misschien nog niets eens zo erg. Het gaat in mijn ogen om het gedrag, veel meer dan een landsgrens. In die zin zou een Europese, afgestemde, aanpak ook niet eens zo verkeerd zijn. Of overal de winkels dicht, of nergens. Zelfs met skigebieden, hotels ed. Het is te veel waterbed zo.

Al blijf je natuurlijk altijd zitten met het feit dat over de grens voor een aantal mensen direct betekent dat regels minder belangrijk zijn, al denk ik dat ook vaak genoeg diezelfde mensen zich ‘thuis’ ook slecht aan regels houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
blissard schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:03:
Dit is overigens ook iets waar onze leiders zich mee zouden bezighouden. De kleine pest regeltjes (werkelijk, de bibliotheek sluiten?) zijn gericht op het misdragende individu, maar doet bij de groep denken dat zij de uitzondering zijn.
De pest regeltjes demotiveren ook op andere manieren, het komt over alsof ze maar wat doen. Dat geeft ook het idee dat je er weinig zelf aan kan doen als ondanks al die regeltjes de cijfers toch de verkeerde kant op gaan.

Zoveel opties liggen er nu niet meer op tafel. De duimschroeven staan al praktisch op maximaal. Wat nu rest zijn een paar dingen nog met grote gevolgen en die potentieel ook het moreel onder het vriespunt kunnen laten zakken.

Gelukkig kwam ik op Twitter vanochtend al een aangepaste slogan tegen voor Postbus 51:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeNdKGJ3ZjKY2u5ilVwdjq1eHLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7H6GMBJualHe0lyu73pJEyiY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
ZieMaar! schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:42:
[...]

En als al die Belgen nu gewoon alleen kwamen, afstand hielden, direct weer weg gingen ed, dan was het misschien nog niets eens zo erg. Het gaat in mijn ogen om het gedrag, veel meer dan een landsgrens. In die zin zou een Europese, afgestemde, aanpak ook niet eens zo verkeerd zijn. Of overal de winkels dicht, of nergens. Zelfs met skigebieden, hotels ed. Het is te veel waterbed zo.

Al blijf je natuurlijk altijd zitten met het feit dat over de grens voor een aantal mensen direct betekent dat regels minder belangrijk zijn, al denk ik dat ook vaak genoeg diezelfde mensen zich ‘thuis’ ook slecht aan regels houden.
Ik voel ook wel iets voor de Europese aanpak. In Eindhoven gingen de winkels dicht omdat 60% Belg was die er liep, en het daarom te druk werd. Zeker bij de grenzen kijken mensen hoe ze hun eigen regels kunnen omzeilen door naar de buren te gaan. En ze komen vaak niet alleen helaas.

O Zeeuws-Vlaanderen, vrijstaande woning bj.1967, enkelsteens, 180m2, 8x radiator, Tado v3+, Quatt duo, Atag ketel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Cobb schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:42:
[...]

Eens, mijn zus werkt nog maar één dag per week op kantoor sinds februari en de andere dagen thuis. Mijn zwager heeft zijn taxi moeten verkopen en heeft ook sinds maart thuis gezeten. Ze zijn niet meer gaan funshoppen en familie bezoek tot een minimum beperkt. Niet op vakantie geweest, want daar was ook geen geld meer voor. Nu zit het hele gezin thuis in quarantaine en zijn ze allemaal besmet doordat mijn nichtje het heeft opgelopen in haar klas.

Mijn collega werkt ook sinds februari thuis, bijna zelfde verhaal en beperkt ook zoveel mogelijk alle contacten sinds maart. Alleen eerste graad op bezoek. Nu is hij toch besmet door zijn kleindochter die het op school heeft opgelopen.
Owja dat was die uitzondering, bezoek met eerste graad mag onbeperkt, daar maakt corona een uitzondering voor. Je weet dat een kleindochter tweedegraads is?

Ik begrijp je collega hea, laat daar geen misverstanden over bestaan. Maar hij heeft bewust risico gelopen en is nu besmet... Dan moet je in de huidige situatie en met de beschikbare kennis niet zeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
carpebios schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:14:
Ik neem aan dat je een andere kapper gaat zoeken nu? Ik zou zo'n zaak in het vervolg echt links laten liggen :/ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpebios
Bananenplant schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:57:
[...]

Ik neem aan dat je een andere kapper gaat zoeken nu? Ik zou zo'n zaak in het vervolg echt links laten liggen :/ .
Ik moet bekennen dat ik het lastig vind om te wisselen van kapperszaak, zelfs van kapper zelf. Maar goed, exposure!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kabinet houdt zondag onverwachts extra corona-overleg in Catshuis https://www.nu.nl/coronav...-overleg-in-catshuis.html (via @NUnl)

Onverwacht? Neuh hoor...

Dinsdag weer persco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
SomerenV schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 01:11:

Edit: ik moest trouwens nog even aan het thuiswerken denken. Tijdens de eerste golf/lockdown, toen thuiswerken voor het eerst aangemoedigd werd, was het echt bizar rustig in het verkeer. Maakte niet uit welke dag of hoe laat, het was gewoon rustig op de weg. Die rust zie je al héél lang niet meer. Sure, grote files blijven grotendeels uit, maar qua drukte merk ik weinig verschil meer met vóór dit hele gedoe. Thuiswerken zal best nog wel gebeuren, maar ik weet vrij zeker dat het véél minder is dan een paar maanden geleden.
Er zijn gigantisch veel mensen die niet thuis kunnen werken en een auto hebben gekocht zodat ze niet meer met het OV moeten. Verkoop van 2e hands auto's is in april/mei geëxplodeerd. Ik zie nog geregeld bussen of trams rond rijden in de avondspits met slechts een handje vol mensen er in, die zijn allemaal thuis of in de auto.
Mijn ervaring met kantoorpanden is een beetje treurig de afgelopen maanden. Als ze al open zijn is de receptionist zo blij met je bezoek, net een hond die je ophaalt uit het asiel. :+ Parkeergarages leeg en op elke etage In andere gevallen is het pand zelfs dicht en moet je bezoek tijdig aanmelden.
Wat vooral op valt is het verschil tussen grote(200 man) en kleine(20 man) bedrijven. Die laatste gaven het thuis werken veel eerder op, zeker als er nog iets van een werkplaats/magazijn bij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

carpebios schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:47:
[...]

Ik voel ook wel iets voor de Europese aanpak. In Eindhoven gingen de winkels dicht omdat 60% Belg was die er liep, en het daarom te druk werd. Zeker bij de grenzen kijken mensen hoe ze hun eigen regels kunnen omzeilen door naar de buren te gaan. En ze komen vaak niet alleen helaas.
Ach, van de Nederlandse politie hebben we mogen horen dat België niet het recht had de eigen burgers te belemmeren naar NL te komen, dus van het kabinet en de NL'se politie hoeven we niet te verwachten dat ze de grenzen dichtgooien....

Zo langzamerhand begin ik te denken dat het enige wat gaat helpen is dat er mensen uit de eigen kring van het kabinet en het RIVM (waarmee ik geen familie bedoel, maar collaga's van) voor een paar maanden aan de beademing belanden. Misschien dat de chaotische prutmaatregelen komen omdat ook zij tot de groep horen die vindt dat corona allemaal wat overdreven is... :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-10 15:34
groggy schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:48:
[...]

Owja dat was die uitzondering, bezoek met eerste graad mag onbeperkt, daar maakt corona een uitzondering voor. Je weet dat een kleindochter tweedegraads is?

Ik begrijp je collega hea, laat daar geen misverstanden over bestaan. Maar hij heeft bewust risico gelopen en is nu besmet... Dan moet je in de huidige situatie en met de beschikbare kennis niet zeuren.
Volgens mij heb je de essentie van mijn post niet begrepen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

Een speciaal cadeautje van Sinterklaas
Een hulp-sint die vorige week een groot woonzorgcentrum in Mol heeft bezocht, blijkt een superverspreider van het coronavirus te zijn. Dat schrijft Gazet van Antwerpen en het nieuws is ons bevestigd. Alle 150 bewoners worden getest, 45 onder hen blijken al zeker positief te zijn.
Ook briljant hoe het woonzorgcentrum eerst stelt dat iedereen zich aan de maatregelen hield (zie artikel), en vervolgens moet terugpeddelen als uit foto's blijkt dat dat eigenlijk niet zo was. PR i.p.v. werkelijkheid is geen goede taktiek met corona.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:52
Bananenplant schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 10:57:
[...]

Ga je ook niet naar een andere supermarkt als er Belgen komen, of een andere frituur?
Zo ja, dan kan je in Limburg, Brabant en Zeeland eigenlijk nergens meer heen denk ik.. :P
En die kapper snap ik eigenlijk wel. Elke vorm van inkomsten zijn inkomsten, en de overheid is dermate qua sluitingen zonder perspectief dat je beter pakt wat wat je pakken kan..
Ja lullig, klopt. Maar een 3e golf komt toch wel, en voor je financiën kun je dan maar beter pakken wat je pakken kan.
Net als iedereen die nog even op vakantie gaat, nu kan het nog.. wat @MikeyMan ook zei: als je niet vakantie bent geweest en vrijwel aan alles hebt gehouden zijn de verzwaringen juist extra zwaar, en denk je achteraf bijna: had ik ook maar bij de brutalen gezeten.. het had toch niks uitgemaakt

[ Voor 44% gewijzigd door GAIAjohan op 12-12-2020 11:23 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Soccer98
  • Laatst online: 02-07 21:43
Cobb schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 09:42:
[...]

Ja, eens. Ik zou het ook een schande vinden als bijvoorbeeld een avondklok ingesteld wordt, waardoor je dus gewoon niet meer de vrijheid hebt om s' avonds buiten te zijn (lees deze zin eens drie keer hardop op en ga na hoe bizar het eigenlijk is), maar dat de middelbare scholen gewoon verder mogen gaan op deze voet. Dat zou ik echt een schande vinden. Ik besef hoe klote het is om thuis les te krijgen, ik heb dat namelijk ook op het hbo, maar als je moet kiezen tussen een lockdown, avondklok en middelbare scholen beperken, dan kiest iedereen met verstand neem ik aan voor het laatste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:52
Soccer98 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:27:
[...]

Ja, eens. Ik zou het ook een schande vinden als bijvoorbeeld een avondklok ingesteld wordt, waardoor je dus gewoon niet meer de vrijheid hebt om s' avonds buiten te zijn
Nou sowieso, de maatregelen sinds oktober zijn toch wel om te janken en lijken tot nu toe eigenlijk nutteloos.
Mondkapjesplicht doet tot nu toe eigenlijk niks, en lijkt het wellicht zelfs erger te maken omdat mensen dichterbij komen.
Alcoholverkoop na 20u aan banden. Even serieus, wat lost dit op? Iedereen die veel alcohol wil voor een moment koopt het wel eerder of online, en zij die even een 6pack willen hebben voor thuis zijn de dupe.
Ook hierdoor minder spreiding winkelend publiek

Zelfde geldt voor stopzetten koopavonden en verkorte openingstijden. Méér mensen op hetzelfde moment bij elkaar.

De lockdown in België waardoor half België naar Nederland komt. Nóg meer mensen bij elkaar.

Die rare verzwaring begin november toen de cijfers terugliepen.. dat levert echt geen credits op

Dreigementen van verzwaringen rondom kerst.
Dreigementen met avondklokken

Doe toch even normaal, kijk wat er goed ging in het voorjaar. Misschien zijn juist door extra verzwaringen de oorzaak van verslechtering omdat mensen het gewoon niet accepteren of het één (afstand houden) vervangen door het andere (niet medisch mondkapje).

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
MikeyMan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:06:
Kabinet houdt zondag onverwachts extra corona-overleg in Catshuis https://www.nu.nl/coronav...-overleg-in-catshuis.html (via @NUnl)

Onverwacht? Neuh hoor...

Dinsdag weer persco.
Dinsdag pas ? En dan zeker een dag later savonds laat gaan de maatregelen in ?
Ohja moet wel he, want die tijd is nodig om te polderen en om alle sectoren even te laten blaffen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ijdod
Yeah. Per maandag de 21e de scholen twee weken dicht. Eindelijk daadkracht! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Plenkske schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:49:
Dinsdag pas ? En dan zeker een dag later savonds laat gaan de maatregelen in ?
Ohja moet wel he, want die tijd is nodig om te polderen en om alle sectoren even te laten blaffen.
Volgens Haagse bronnen is die persconferentie dinsdag vrijwel zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Ik zag het ja.
Puur kijkend naar de cijfers zou je zeggen een dag of 5 te laat.
Maar met context van de cijfers is het lastiger....
Het enige wat ik dom vind altijd: waarom laat je de maatregelen niet meteen ingaan zodra ze besloten zijn.
Nu is het al een paar keer zo gegaan: zondag overleg, dinsdag persconferentie, dag later (savonds) gaan ze in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 23:21

steveman

Comfortabel ten onder

Over scholen dichthouden: Blijkt dat al niet uit BCO dan, dat kinderen de besmettingen tussen huishoudens uitwisselen?

Anecdotisch krijg ik wel dit vermoeden, maar meten is weten natuurlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door steveman op 12-12-2020 12:09 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:16

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Plenkske schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:58:
[...]

Ik zag het ja.
Puur kijkend naar de cijfers zou je zeggen een dag of 5 te laat.
Maar met context van de cijfers is het lastiger....
Het enige wat ik dom vind altijd: waarom laat je de maatregelen niet meteen ingaan zodra ze besloten zijn.
Nu is het al een paar keer zo gegaan: zondag overleg, dinsdag persconferentie, dag later (savonds) gaan ze in.
Ik denk dat de cijfers wel echt goed te duiden moeten zijn. Dat is misschien net te vroeg. De vorige keer voelde het ook alsof het net te lang duurde en begon het opeens toch (hard) te dalen.

En eens, laat het maar direct ingaan. Anders krijg je weer rijen bij de Ikea (als die dicht moet).

Ik ben zelf vooral bang dat (weer) de sportscholen dicht moeten, omdat ze nog steeds de scholen niet aandurven. Niet essentiële winkels vind ik lastiger in te schatten qua effect. Ik kom daar niet (meer), dus heb daar eigenlijk geen last van, maar weet ook niet in hoeverre dat nou echt enorme haarden (kunnen) zijn.

En waar ik weinig over hoor zijn de vakantieparken in Nederland. Zeker de huisjes waar meer dan 1 gezin in gaan lijkt me een groot potentieel risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:27
steveman schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:07:
Over scholen dichthouden: Blijkt dat al niet uit BCO dan, dat kinderen de besmettingen tussen huishoudens uitwisselen?

Welke BCO? Dat ligt momenteel helemaal stil omdat er geen capaciteit voor is.
Blijkbaar is BCO wel weer opgestart. De laatste bericht dat ik had gelezen was dat juist de (positieve geteste) mensen zelf maar moesten rondbellen.

En wat ik "vaak" merk, als er al een BCO wordt uitgevoerd dan wordt het "verkeerd" opgeschreven.
Stel bijv een gezin van 4 personen, 2 middelbare school kinderen, ouders werken full-time thuis.

Een van de kinderen krijgt Corona vanuit school, en verspreid het thuis.
Dan wordt er maar 1 geval op school geschreven, en 3 op "Thuisbesmetting".
Terwijl lijkt mij dat alle 4 op "schoolbesmetting" geschreven moet worden? Want als de kinderen niet naar school gingen, was er geen Corona besmetting thuis.

Note: ik moet eerlijk zeggen dat de enige maatregel dat de overheid KAN nemen nu is het sluiten van de middelbare scholen.
Alle andere maatregelen (met name de lockdown en/of avondklok) vind ik echt een stuk tever gaan.

Dus ja, ik heb soms een beperkte beeld in mijn mening :)

[ Voor 19% gewijzigd door Ryur op 12-12-2020 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13-10 14:26
Citerend :
Gedrag van mensen die gedurende een lange periode blootstaan aan stress en onzekerheid, is moeilijk beheersbaar. Toch leunt het Nederlandse coronabeleid bijna volledig op ons gedrag. De strategie van ‘maximale controle’ leidt onvermijdelijk steeds weer tot lockdowns en lange perioden van restricties
De complete onderzoekspaper kunnen jullie hier vinden :
https://ginnymooy.com/202...n-bouwen-onderzoekspaper/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Plenkske schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 11:58:
Regels meteen laten ingaan is lastig in meerdere opzichten.

Je moet direct ze dan handhaven, dat is een. Politie en boa's moeten dus tijdig al geïnformeerd worden. Ik denk dat het kabinet misschien tot maandagavond nog geen idee heeft hoe dingen er concreet uit gaan zien. Op maandag is doorgaans pas het overleg met de veiligheidsregio's die ook nog input leveren voor de uiteindelijke nieuwe maatregelen. Dinsdagochtend of zelfs middag hebben ze pas een pakket liggen.

Getroffen partijen moeten ook een beetje de tijd krijgen om af te ronden. Begin dit jaar werd de horeca per direct gesloten, dus als restaurant moest je die avond om 19.00 na de persconferentie meteen al je gasten op straat zetten? Als bedrijven dicht moeten dan hebben ze ook de kans nodig om af te ronden om goed dicht te gaan.

De opties zijn beperkt nu. Niet essentiële winkels sluiten is weer een economische klap en het kabinet zal dan meer geld moeten reserveren om die winkels te steunen tijdens de sluiting. Een avondklok was al bijna het einde van het kabinet, maar ik denk dat het weinig zal toevoegen. Je pest vooral de mensen ermee die nog even de hond willen uitlaten. De feestjes waren al illegaal, die gaan hier niet illegaler door worden. De scholen liggen ook gevoelig en het is wel duidelijk dat de sluiting begin dit jaar wel echt in leerachterstanden heeft geresulteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk ook dat je met een avondklok heel weinig bereikt. Tenzij je de pakkans erg groot maakt en de straffen overdreven hoog zijn om te zorgen dat het afschrikt, gaan mensen toch wel de straat op. Bovendien zorg je er alleen maar voor dat verplaatsingen op een ander tijdstip gebeuren.

Die pakkans vergoten is heel moeilijk, want politiecapaciteit is beperkt, en de straffen (boetes) verhogen zal ook niet heel veel kans maken bij een rechter.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rudios
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:35

Rudios

Lost in space?

Ryur schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:24:
[...]

Welke BCO? Dat ligt momenteel helemaal stil omdat er geen capaciteit voor is.
Waarom roep je dit terwijl je er geen weet van hebt? Ligt helemaal niet stil. Zo doen wat ze kunnen, sterker nog, ik ben vorige week nog gebeld voor een BCO.

Whole lot of stars ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:21
Rudios schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:40:
[...]

Waarom roep je dit terwijl je er geen weet van hebt? Ligt helemaal niet stil. Zo doen wat ze kunnen, sterker nog, ik ben vorige week nog gebeld voor een BCO.
Het BCO ligt inderdaad niet stil. Sterker nog, een tijdje geleden meldde verschillende GGD's het juist weer helemaal opgepakt te hebben.

Of dat houdt bij deze bizarre stijgende dagcijfers is de vraag, maar helaas heeft ook een partij desinformatie zijn weg naar dit topic gevonden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:27
Hopelijk de bibliotheken weer dicht, sinds die open zijn knallen we door het dak.

Gisteren zelf maar even met spoed naar de kapper gegaan, in de eerste golf hing het haar zowat op mijn enkels, dat wil ik graag voorkomen.

Wat gaan ze bereiken met die persco? Nederland is er al helemaal strontzat van en waar we maanden terug een positief effect zagen na een persco is het ondertussen gedegradeerd tot een soort Dit was het nieuws voor mijn gevoel...

En ik ga het toch zeggen, we zijn weer een knulligste jongetje van de klas. Al in 5 landen is het Pfizer vaccin met een noodoplossing goed gekeurd en de UK is al druk bezig met vaccineren En wij kunnen weer als een stel kneusjes wachten er misschien 29 december wellicht een optie zou zijn dat het per ongeluk binnen afzienbare tijd wel eens zou kunnen gebeuren dat het goedgekeurd wordt.
Echt Rutte en de Jonge, keur dat vaccin per direct goed en laat iedereen die wil direct het vaccin ophalen. Dat werkt miljarden keren beter dan alle maatregelen bij elkaar waar heel Nederland toch schijt aan heeft zo langzamerhand.

[ Voor 75% gewijzigd door Drardollan op 12-12-2020 12:51 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:37:
Ik denk ook dat je met een avondklok heel weinig bereikt. Tenzij je de pakkans erg groot maakt en de straffen overdreven hoog zijn om te zorgen dat het afschrikt, gaan mensen toch wel de straat op. Bovendien zorg je er alleen maar voor dat verplaatsingen op een ander tijdstip gebeuren.

Die pakkans vergoten is heel moeilijk, want politiecapaciteit is beperkt, en de straffen (boetes) verhogen zal ook niet heel veel kans maken bij een rechter.
Het gaat niet eens om pakkans of bestraffing. De hele avondklok voegt niets toe. Die enkeling die zijn hond nog even uitlaat na elven zal nagenoeg niets bijdragen aan de verspreiding van corona daarmee. De cafés en overige horeca zijn toch al dicht, dus daar valt niets te halen. Dan blijven de feestjes over, maar die mochten toch al niet dus een avondklok voegt daar weinig aan toe.
De avondklok werd vooral nog bepleit vanwege het 'shock and awe' effect, maar ook dat is tijdelijk. Na verloop van tijd is men ook niet meer onder de indruk ervan.
Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:46:
Wat gaan ze bereiken met die persco? Nederland is er al helemaal strontzat van en waar we maanden terug een positief effect zagen na een persco is het ondertussen gedegradeerd tot een soort Dit was het nieuws voor mijn gevoel...
Dit is mijn persconferentie en daar moet u het mee doen. ;)
En ik ga het toch zeggen, we zijn weer een knulligste jongetje van de klas. Al in 5 landen is het Pfizer vaccin met een noodoplossing goed gekeurd en de UK is al druk bezig met vaccineren En wij kunnen weer als een stel kneusjes wachten er misschien 29 december wellicht een optie zou zijn dat het per ongeluk binnen afzienbare tijd wel eens zou kunnen gebeuren dat het goedgekeurd wordt.
Echt Rutte en de Jonge, keur dat vaccin per direct goed en laat iedereen die wil direct het vaccin ophalen. Dat werkt miljarden keren beter dan alle maatregelen bij elkaar waar heel Nederland toch schijt aan heeft zo langzamerhand.
Net als alle Europese landen lopen we mee in de pas van het EMA. Nu wordt de goedkeuring namens het EMA gedaan door Duitsland, maar minister Spahn had gekozen voor een langer goedkeuringstraject om het vertrouwen in het vaccin te vergroten. Een goede bedoeling, maar we kunnen wel wat haast gebruiken inmiddels.
Ik zou eigenlijk niet eens met zekerheid durven zeggen of het CBG in Nederland een spoedlicentie kan afgeven voor de vaccins of dat het echt door het EMA eerst moet gebeuren. In elk geval zullen ze niet blij zijn om onder hun vleugels geschoten te worden. Toch als ik Rutte of De Jonge was zou ik het gewoon doen. Beter dan dit aanmodderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Middelbare scholen dichtgooien heeft m.i. alleen zin als je groot inzet op online onderwijs, en niet dat halfbakken videobellen van een paar uurtjes per dag met weinig controle. Je moet de jeugd wel bezighouden anders heeft het nul effect.

Basisscholen mogen wat mij betreft rond breng- en haaltijden BOA-bezoek krijgen. Het was deze week wederom niet mogelijk om voldoende afstand te houden door de kakelende samenklonterende ouders vlak voor de uitgang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
steveman schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:07:

Er was in Amsterdam een onderzoek dat de helft van het cluster in een school, niet op de school de besmetting had opgelopen. Het is complex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
CMD-Snake schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:00:
[...]
Dit is mijn persconferentie en daar moet u het mee doen. ;)
:D
[...]

Net als alle Europese landen lopen we mee in de pas van het EMA. Nu wordt de goedkeuring namens het EMA gedaan door Duitsland, maar minister Spahn had gekozen voor een langer goedkeuringstraject om het vertrouwen in het vaccin te vergroten. Een goede bedoeling, maar we kunnen wel wat haast gebruiken inmiddels.
Ik zou eigenlijk niet eens met zekerheid durven zeggen of het CBG in Nederland een spoedlicentie kan afgeven voor de vaccins of dat het echt door het EMA eerst moet gebeuren. In elk geval zullen ze niet blij zijn om onder hun vleugels geschoten te worden. Toch als ik Rutte of De Jonge was zou ik het gewoon doen. Beter dan dit aanmodderen.
Verschrikkelijk op deze manier, je ziet de flesjes klaarstaan en mag er niet aankomen. Prima dat bepaalde groepen willen of moeten wachten, maar laat toch iedereen die gezond is en wil gaan aub gaan. Heeft zoveel voordelen, daar kan geen enkele maatregel tegenop.

Ik ben best pro EU, maar ik ben nu wel stikjaloers op de Britten :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
zacht schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:00:
Middelbare scholen dichtgooien heeft m.i. alleen zin als je groot inzet op online onderwijs, en niet dat halfbakken videobellen van een paar uurtjes per dag met weinig controle. Je moet de jeugd wel bezighouden anders heeft het nul effect.
Even 4 dagen doorbijten, dan is het vakantie.
Basisscholen mogen wat mij betreft rond breng- en haaltijden BOA-bezoek krijgen. Het was deze week wederom niet mogelijk om voldoende afstand te houden door de kakelende samenklonterende ouders vlak voor de uitgang.
Dat ligt helemaal aan de mensen zelf. Net of ze dat dan elders niet zouden doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:06:
[...]

Dat ligt helemaal aan de mensen zelf. Net of ze dat dan elders niet zouden doen.
Dat is natuurlijk geen argument om dan maar niet te gaan handhaven.

Een hoop maatregelen worden nu niet opgevolgd omdat de BOA's zelf al hebben aangegeven dat ze geen moeite meer gaan doen om afstand en mondkapjes te handhaven. En er zijn al meerdere coronaboetes bij de rechter gesneuveld.

Met andere woorden: Draagvlak is ook bij de uitvoerende macht en bij de rechtsprekende macht weg. Blijft alleen de wetgevende macht over die hard in het rond loopt te gillen maar uitendelijk weinig meer kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Daar was het de Britten ook om te doen...

Qua maatregelen, zal het toch op het verder terugdringen van contactmomenten zijn.
- sportscholen, en sport in het algemeen
- scholen (maar de kerstvakantie begin maandag de 21e al)
- de Ho van Horeca. En dan met name huisjes e.d.
- thuiswerken
- niet-essentiele winkels

Een deel per direct, een deel per 1 januari (als het toch gaat moeten...)

Overigens blijf ik het opmerkelijk vinden dat handhavers niet willen handhaven...

[ Voor 8% gewijzigd door ijdod op 12-12-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:09:
[...]

Dat is natuurlijk geen argument om dan maar niet te gaan handhaven.

Een hoop maatregelen worden nu niet opgevolgd omdat de BOA's zelf al hebben aangegeven dat ze geen moeite meer gaan doen om afstand en mondkapjes te handhaven. En er zijn al meerdere coronaboetes bij de rechter gesneuveld.

Met andere woorden: Draagvlak is ook bij de uitvoerende macht en bij de rechtsprekende macht weg. Blijft alleen de wetgevende macht over die hard in het rond loopt te gillen maar uitendelijk weinig meer kan doen.
Ook handhavers zijn net mensen, die zijn er ook klaar mee. Je kan het ze niet kwalijk nemen, als ze wel handhaven dan worden ze letterlijk bespuugd en boetes worden door de rechter van tafel geveegd. Je moet er maar zin in hebben.

Overigens zie ik niet zoveel problemen buiten, in de openlucht vinden amper tot geen besmettingen plaats zover ik weet. Snap wel dat handhavers geen zin hebben om in die zinloze discussie te belanden.

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 12-12-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
In de buitenlucht is bco vaak ook kansloos, dus daar zit wel een blinde vlek. Als er in een bar door directe luchtstroom van een airco iemand besmet kan worden, zie ik niet hoe dst buiten opeens niet het geval zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:12:
[...]

Ook handhavers zijn net mensen, die zijn er ook klaar mee,

Overigens zie ik niet zoveel problemen buiten, in de openlucht vinden amper tot geen besmettingen plaats zover ik weet. Snap wel dat handhavers geen zin hebben om in die zinloze discussie te belanden.
En het handhaven binnen hebben ze ook over gelaten aan de uitbaters van die 'binnen' lokaties. Winkeliers schijten liever niet in hun eigen voerbak, dus die gaan zo min mogelijk doen om klanten te weigeren of weg te sturen.

De andere 'binnen' lokaties, zoals kerken en woningen, hebben blijkbaar een magisch anti-corona-schild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mesa57 schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:25:
Citerend :
[...]
De complete onderzoekspaper kunnen jullie hier vinden :
https://ginnymooy.com/202...n-bouwen-onderzoekspaper/
En wat is je voorstel om de covid besmettingen lager te krijgen zonder overheidsmaatregelen?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
ijdod schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:10:
- sportscholen, en sport in het algemeen
Sporten is juist net verder vrij gelaten.
- de Ho van Horeca. En dan met name huisjes e.d.
Buiten de vakanties om zijn die goeddeels leeg, niet zinnig dus. Had gekund als je dit veel eerder ingevoerd had.
- thuiswerken
Goed idee, onvoorstelbaar dat daar niet eerder iemand op kwam om in te voeren. Sorry, ik bedoel het niet persoonlijk. Maar we moeten al sinds februari thuiswerken, daar is niets meer te halen.
- niet-essentiele winkels
Leed is al geleden en na Kerst zijn de niet essentiële winkels altijd al uitgestorven. Dit had je per 1 december kunnen doen, nu ben je ruim te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 17:52

Patriot

Fulltime #whatpulsert

ijdod schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:01:
[...]

Er was in Amsterdam een onderzoek dat de helft van het cluster in een school, niet op de school de besmetting had opgelopen. Het is complex.
Heb je daar een bron van? Of is dat hetzelfde onduidelijk verhaal uit de kamerbrief waarin staat dat "de besmetting" bij de helft van de clusters (niet halve clusters, maar de helft van de groep hele clusters) niet op school plaatsvond?

Want volgens mij is er nog steeds niet eens een poging gedaan dat verhaal te verduidelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Stoney3K schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:14:
[...]

En het handhaven binnen hebben ze ook over gelaten aan de uitbaters van die 'binnen' lokaties. Winkeliers schijten liever niet in hun eigen voerbak, dus die gaan zo min mogelijk doen om klanten te weigeren of weg te sturen.

De andere 'binnen' lokaties, zoals kerken en woningen, hebben blijkbaar een magisch anti-corona-schild.
Zoals ik al weken zeg, Nederland is er klaar mee en elke dag neemt het draagvlak verder af. Op alle vlakken en bij iedereen. Dat is niet gek, iedereen is er gewoon klaar mee. Gelukkig proberen veel mensen nog wel iets van de maatregelen te maken, maar het is in vergelijking met maart en april echt bedroevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02:32
Drardollan schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:18:
Goed idee, onvoorstelbaar dat daar niet eerder iemand op kwam om in te voeren. Sorry, ik bedoel het niet persoonlijk. Maar we moeten al sinds februari thuiswerken, daar is niets meer te halen.
Qua extra regelgeving is hier niet veel te halen. Qua naleving hiervan des te meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

bazzemans schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:21:
[...]

Qua extra regelgeving is hier niet veel te halen. Qua naleving hiervan des te meer.
En vertel mij nu eens hoe je de politie, BOA's, rechters, en winkeliers zo ver gaat krijgen dat ze die regels gaan handhaven?

Want er is voor veel Nederlanders nu bliijkbaar nog weinig reden om de regels uit zichzelf na te leven, dan zul je dus een stukje dwang nodig hebben.

Pagina: 1 ... 127 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins