Je kan het argument maken dat de koopovereenkomst al eerder tot stand is gekomen. Een overeenkomst komt tot stand na aanbod en aanvaarding. Als je het product in je mandje stopt zou je dus als aanvaarding van een aanbod kunnen zienSomerenV schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 01:08:
Ik lees net dat het kabinet nog vlak voor kerst een verzwaring van de regels aan kan kondigen (totaal niet bezig geweest met de maatregelen omdat die toch niet veranderd zijn), maar hoe zien ze dat voor zich? Mensen hebben waarschijnlijk in veel gevallen al gewacht tot de 8e van december om concrete plannen te maken (mijn vriendin en ik wel in ieder geval). Plannen zijn gemaakt, er moeten boodschappen gedaan worden en in sommige gevallen wil je wat dingen voorbereiden ofzo. Denkt het kabinet dan serieus dat mensen die plannen braaf last minute afzeggen als er een verzwaring aankomt?Ik denk sowieso al dat er héél veel mensen zijn die zich niks aan gaan trekken van de huidige regels (lees: heel de familie op bezoek want traditie), laat staan dat mensen zich iets aan gaan trekken van een eventuele verzwaring.
[...]
Als je alcohol zó belangrijk is dat je dan ook maar de rest van het spul achter laat dan moet je toch maar wat eerder gaan, ondanks dat het dan wat drukker is. Regels zijn regels, dus na 20:00 uur mag er gewoon geen alcohol meer verkocht worden. Maar niet uit hoe laat je in de winkel staat of hoe laat de spullen op de bank liggen. Na 20:00 uur mag je als winkel simpelweg geen alcohol meer afrekenen. Had jij ook op kunnen anticiperen door dat spul als eerste op de band te leggen.
Komt nog bij dat zo'n cassiere waarschijnlijk totaal niet bezig is met de tijd. Die werkt gewoon op de automatische piloot aan (letterlijk) een lopende band. Biep. Biep. Biep. Biep. Vervolgens komt er na 20:00 alcohol voorbij en zal het systeem wel een melding geven ofzo. Of ze kijkt op dat moment wél even naar de tijd.
Betalen en leveren staan los van de overeenkomst an sich. Dat zijn verplichtingen die eruit voortvloeien.
(Maar in de praktijk, en vooral in supermarkten werkt het dus niet zo