Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.
Normaal gesproken 3 generaties, kinderen <> ouders <> grootouders.mesa57 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:12:
2 leeftijdsgroepen aan kop :
[Afbeelding]
10-19 jaar en 50-59
De eerste kan ik nog beredeneren, maar de tweede niet.
Frappant is dat in Duitsland hetzelfde fenomeen optreed.
Was ook te zien in de heatmaps van de verspreiding van de 2e golf, daar was het studenten <> ouders <> grootouders hoe het te volgen was.
breew in "Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3"
[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 10-12-2020 15:30 ]
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Klopt, dat wist ik. Waarom dat is, dat weet ik eerlijk gezegd niet.posttoast schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:26:
[...]
Viel me echt 100% mee. Interessant genoeg namen ze alleen een swab uit mijn neusholte, keel hoefde niet bij de sneltest.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Niet nieuw voor jou, mij en De Hond. Maar op de website van het RIVM lees ik nog altijd dit:ijdod schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:13:
@Cruise Control misschien dat ik iets mis, maar volgens mij worden daar geen nieuwe inzichten gepubliceerd?
Het is op dit moment niet duidelijk of de kleine druppels (aerosolen) die in de lucht blijven hangen een rol spelen bij de verspreiding van het nieuwe coronavirus. Mochten ze een rol spelen in de verspreiding, dan is dit een minder belangrijke verspreidingsroute dan van de grotere druppels. Het beeld van de verspreiding van het coronavirus is hetzelfde als dat van andere virussen die door grote druppels worden overgedragen.
Het lijkt me heel plausibel dat aerogene verspreiding het mechanisme is achter besmettingen in de horeca, op scholen, in kantoren, verzorgingstehuizen, cruiseschepen, vliegdekschepen, etc. We doen officieel niets met dat vermoeden.
Alle voorgaande jaren zaten we rond deze tijd van het jaar ook op 60 gevallen per 100.000 inwoners, dus zo goed lijken de diverse maatregelen niet te helpen
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Van Iran, Egypte en Brazilië hebben we nou niet bepaald betrouwbare data. Australië heeft de verspreiding van het virus inderdaad vrijwel geheel weten te stoppen. Er zijn nog een paar landen waar dat gelukt is (o.a. Nieuw-Zeeland). Voor de rest van de wereld lijkt de theorie vrij goed op te gaan.ninjazx9r98 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:24:
[...]
Beetje jammer voor het verhaal van deze meneer dat onder andere Iran, Egypte, Brazilië, Australië in de praktijk hebben bewezen dat deze theorie voor corona (op dit moment) niet zo goed op gaat.
Covid-19 is ook nog geen decennia onder ons dus ook een beetje vreemd om dat zomaar op de grote hoop van luchtweginfecties die we al langer kennen te vegen.
Er zijn veel meer coronavirussen dan Covid-19. Daarvan is het gedrag bekend.
Ik zou dan een minstens net zo sterke correlatie tussen 10-19 en 40-49 verwachten.Drardollan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:27:
[...]
Vader, in 2002 gemiddeld 33,7 jaar:
[Afbeelding]
Moeder, in 2002 gemiddeld 29,2 jaar:
[Afbeelding]
Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...-bij-geboorte-kind-stijgt en https://www.cbs.nl/nl-nl/...ind-stijgt-naar-29-9-jaar
Met de ranges van 10-19 en 50-59 in gedachten kan dat dus prima zo zijn.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Gezin van tieners en 50+mesa57 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:12:
2 leeftijdsgroepen aan kop :
[Afbeelding]
10-19 jaar en 50-59
De eerste kan ik nog beredeneren, maar de tweede niet.
Frappant is dat in Duitsland hetzelfde fenomeen optreed.
Zelf ben ik in de 30 en heb 2 kinderen van onder de 6. Ook vrienden van mij. We zijn nog niet besmet geweest ( niemand in mijn omgeving) en onze ouders van 65-70 zijn tot nu toe ook gelukkig gezond geweest.
Voortgezet onderwijs + de ouders zijn de grootste besmetters lijkt het. Misschien dubbele mondkapjes verplichten en voor drie weken de bibliotheken dicht.
Ik denk niet dat het waar is maar uiteindelijk gaat het wel gebeuren zo. Misschien gewoon iedereen op 4 weken schoolkamp sturen als ze terugkomen zijn ze imuun en bijgespijkerd. Win win dus.
Bij onbetrouwbare data in geval van covid doelt men meestal op een te laag aantal besmetting maar jij gaat nu suggereren dat deze landen veel meer rapporteren dan er is?Cruise Control schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:40:
[...]
Van Iran, Egypte en Brazilië hebben we nou niet bepaald betrouwbare data.
Daar waar het gelukt is heeft het alles te maken met maatregelen en/of vertrouwen in de wetenschap en niet met de seizoenen waar je het over had.Australië heeft de verspreiding van het virus inderdaad vrijwel geheel weten te stoppen. Er zijn nog een paar landen waar dat gelukt is (o.a. Nieuw-Zeeland). Voor de rest van de wereld lijkt de theorie vrij goed op te gaan.
In Amerika zijn er overigens ook staten (Arizona, Florida, Californië) waar de theorie niet opgegaan is afgelopen jaar.
En dan geldt het automatisch ook voor Covid-19?Er zijn veel meer coronavirussen dan Covid-19. Daarvan is het gedrag bekend.
Het is niet mogelijk dat Covid-19 qua gedrag deels afwijkt van andere virussen?
Ik lees het niet als 'zou kunnen doen als' maar als 'moeten doen omdat'.ijdod schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:45:
@Cruise Control dat was niet wat ik bedoelde. De Homd claimt dat het zo’n beetje de enige factor is, het RIVM claimt als sinds het begin dat het kan, maar geen grote factor is. Dat laatste zou je iets van kunnen vinden, maar dat artikel is meer wat je ‘zou kunnen doen als’, er staan geen nieuwe inzichten in die het gezeur van De Hond aannemelijker maken.
Wat is daar verborgen aan? Sinds dag 1 is het beleid van het kabinet om het virus gecontroleerd rond te laten gaan (= immuniteit opbouwen) en zorgen dat de zorg niet overbelast raakt.TrailBlazer schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:54:
Met die weigering om vo te sluiten heb ik bijna het idee dat er een verborgen agenda is om daar groepsimmuniteit te krijgen.
Ik denk niet dat het waar is maar uiteindelijk gaat het wel gebeuren zo. Misschien gewoon iedereen op 4 weken schoolkamp sturen als ze terugkomen zijn ze imuun en bijgespijkerd. Win win dus.
Aangezien de zorg het op dit moment druk heeft, maar niet overbelast is, worden dergelijke maatregelen niet genomen.
Overigens bedoel ik met druk niet dat ze het niet zwaar hebben.
[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 10-12-2020 16:02 ]
Je beseft toch wel dat dit een plaatje is van huisartsen, waar de meeste gevallen van Corona dus niet komen en dus ook niet meegerekend worden? Ik volg jouw posts in dit topic verder niet, daar gaat het me te snel voor. Maar aan dit plaatje kun je weinig conclusies verbinden m.b.t. het Corona-virus.Laguna schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:53:
[...]
Dat is ook wel terug te zien in onderstaande grafiek. Tevens bijzonder dat er afgelopen weken nog geen influenza gevallen zijn geweest, vermoedelijk door interferentie. Vrijwel alleen het Rhinovirus en natuurlijk SARS-CoV-2.
[Afbeelding]
Zie ook het gele blok op de volgende pagina: https://www.rivm.nl/griep-griepprik/feiten-en-cijfers
[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 10-12-2020 16:16 ]
Ik denk dat je mijn post verkeerd interpreteert. Het ging hier louter om het bevestigen van de seizoensinvloeden op virussen.Cheesy schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:11:
[...]
Je beseft toch wel dat dit een plaatje is van huisartsen, waar de meeste gevallen van Corona dus niet komen en dus ook niet meegerekend worden? Ik volg jouw posts in dit topic verder niet, daar gaat het me te snel voor. Maar aan dit plaatje kun je weinig conclusies verbinden m.b.t. het Corona-virus.
Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H
Ik heb het over seizoensinvloeden. Het gaat niet om het totale aantal besmettingen maar om de tijdstippen waarop de pieken optreden.ninjazx9r98 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:54:
[...]
Bij onbetrouwbare data in geval van covid doelt men meestal op een te laag aantal besmetting maar jij gaat nu suggereren dat deze landen veel meer rapporteren dan er is?
Er zullen best wel afwijkingen van het model van Hope-Simpson te vinden zijn. Het model geeft overigens wel aan dat de verspreiding in gematigde streken anders verloopt dan in de tropen. Wat dat aangaat zou je de VS in meerdere regio's moeten opdelen en daar naar moeten kijken. Cummins laat in een andere video zien dat het dan aardig klopt.Daar waar het gelukt is heeft het alles te maken met maatregelen en/of vertrouwen in de wetenschap en niet met de seizoenen waar je het over had.
In Amerika zijn er overigens ook staten (Arizona, Florida, Californië) waar de theorie niet opgegaan is afgelopen jaar.
Het is waarschijnlijk dat het in gedrag lijkt op andere coronavirussen.En dan geldt het automatisch ook voor Covid-19?
Het is niet mogelijk dat Covid-19 qua gedrag deels afwijkt van andere virussen?
Ok top. Ik zie dat grafiekje namelijk vaak misbruikt wordenLaguna schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:17:
[...]
Ik denk dat je mijn post verkeerd interpreteert. Het ging hier louter om het bevestigen van de seizoensinvloeden op virussen.
Dat lijkt alleen goed op te gaan tesamen met veel strenge maatregelen. Heel simpel zorgt het weer voor een extra stap, maar meer dan dat is het niet. Je kunt met iets minder maatregelen hetzelfde bereiken of met dezelfde maatregelen wat meer.Cruise Control schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:40:
[...]
Van Iran, Egypte en Brazilië hebben we nou niet bepaald betrouwbare data. Australië heeft de verspreiding van het virus inderdaad vrijwel geheel weten te stoppen. Er zijn nog een paar landen waar dat gelukt is (o.a. Nieuw-Zeeland). Voor de rest van de wereld lijkt de theorie vrij goed op te gaan.
En natuurlijk ook niet vergeten dat ons gedrag verandert. Met mooi weer zijn we buiten, zodra het kouder wordt zitten we veel meer binnen. Aangezien binnen het virus zich veel makkelijker verspreid zorgt dat ook voor een extra stap.
En daar zitten heel veel verschillen bij. Je zult dus meer en langere informatie moeten hebben om hier iets echt zinnigs over te zeggenEr zijn veel meer coronavirussen dan Covid-19. Daarvan is het gedrag bekend.
[ Voor 11% gewijzigd door redwing op 10-12-2020 16:26 ]
[removed]
De rode lijn van dit jaar zit duidelijk onder de 20Laguna schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:36:
[...]
Alle voorgaande jaren zaten we rond deze tijd van het jaar ook op 60 gevallen per 100.000 inwoners, dus zo goed lijken de diverse maatregelen niet te helpen
3x zo laag dus.
PSN
Huh?Cruise Control schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:17:
[...]
Ik heb het over seizoensinvloeden. Het gaat niet om het aantal besmettingen maar om de tijdstippen waarop de pieken optreden.
Dat is precies waar ik op reageer en het ook over heb. Het aantal besmettingen was nog steeds hoog op de tijdstippen waarop dat volgens jou en het filmpje niet het geval zou moeten zijn.
Gedurende de zomer was het aantal besmettingen dus nog steeds hoog. Zo duidelijker?
De staten die ik opnoemde zijn niet grofweg vergelijkbaar met regio's?[...]
Er zullen best wel afwijkingen van het model van Hope-Simpson te vinden zijn. Het model geeft overigens wel aan dat de verspreiding in gematigde streken anders verloopt dan in de tropen. Wat dat aangaat zou je de VS in meerdere regio's moeten opdelen en daar naar moeten kijken. Cummins laat in een andere video zien dat het dan aardig klopt.
Met andere woorden, de kans is groot dat het zo is wat ook inhoudt dat de kans bestaat dat het niet of slechts deels zo is. Vermoeden is ook dat seizoenen pas een grotere rol gaan spelen als een type virus langere tijd onder ons is, dat kom je in ieder geval veel tegen als je zoekt naar corona en de invloed van de seizoenen.[...]
Het is waarschijnlijk dat het in gedrag lijkt op andere coronavirussen.
Niet als je de GGD meldingen meerekent, dan zit je ook nu rond de 60.YakuzA schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:25:
[...]
De rode lijn van dit jaar zit duidelijk onder de 20
3x zo laag dus.
Zie nu dat het in mijn eerdere grafiek om weekcijfers ging ipv dagcijfers, dus die vergelijking gaat ietwat scheef
[ Voor 19% gewijzigd door Laguna op 10-12-2020 17:14 ]
Sterfte heeft nu ook CBS data: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte
Aparte pagina voor 70-plussers die thuis wonen: https://coronadashboard.r...lijk/thuiswonende-ouderen
Pagina over draagvlak (wordt eens per 3 weken ge-update): https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/gedrag
Waar (in welk land) was dat zo? En heb je een link naar de data die afwijkt van wat Cummins presenteert?ninjazx9r98 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:26:
[...]
Het aantal besmettingen was nog steeds hoog op de tijdstippen waarop dat volgens jou en het filmpje niet het geval zou moeten zijn.Gedurende de zomer was het aantal besmettingen dus nog steeds hoog. Zo duidelijker?
In een eerdere video legt Cummins uit welke staten samen drie regio's vormen (sorry, ik heb geen link paraat). De verdeling was niet puur noord-zuid.De staten die ik opnoemde zijn niet grofweg vergelijkbaar met regio's?
Cummins legt de data naast het model en constateert dat er een overeenkomst is. Als ik zijn video's bekijk lijkt dat te kloppen. Als je bronnen hebt die het tegendeel onderbouwen (en dus beweren dat de maatregelen een sterker effect hebben op het verloop dan de seizoenen), lijkt me dat interessante stof om te lezen.[...]
Met andere woorden, de kans is groot dat het zo is wat ook inhoudt dat de kans bestaat dat het niet of slechts deels zo is. Vermoeden is ook dat seizoenen pas een grotere rol gaan spelen als een type virus langere tijd onder ons is, dat kom je in ieder geval veel tegen als je zoekt naar corona en de invloed van de seizoenen.
En ook niet cherrypicked zodat het het beste ondersteuning biedt aan wat hij wil bewijzen ?Cruise Control schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:52:
In een eerdere video legt Cummins uit welke staten samen drie regio's vormen (sorry, ik heb geen link paraat). De verdeling was niet puur noord-zuid.
Er zijn meerdere partijen die dit al hebben laten zien en het is ook volgens verwachting. Dus dat er seizoensinvloeden is wel duidelijk. Wel is het zo dat die seizoensinvloeden zelf niet voldoende zijn om het virus te stoppen. Daar zijn alsnog maatregelen voor nodig. Wel een stuk minder waardoor het in de zomer wat minder uit maakt wat je aan maatregelen hebt, zolang je ze maar hebt.Cruise Control schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:52:
[...]
Cummins legt de data naast het model en constateert dat er een overeenkomst is. Als ik zijn video's bekijk lijkt dat te kloppen. Als je bronnen hebt die het tegendeel onderbouwen (en dus beweren dat de maatregelen een sterker effect hebben op het verloop dan de seizoenen), lijkt me dat interessante stof om te lezen.
[removed]
Dat is een mooie ja.gekkie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:02:
[...]
En ook niet cherrypicked zodat het het beste ondersteuning biedt aan wat hij wil bewijzen ?
Als ik het goed begrijp wordt in de video data vergeleken. Ik doe dan even de aanname dat het gaat om aantal positieve besmettingen ? (ik heb de video namelijk niet bekeken)
Tegelijk gaat de beste man op Twitter verkondigen dat de PCR test niet goed is om het virus op te sporen....
Het heeft z'n beperkingen, maar de alternatieven ook, dus we moeten het er maar mee doen tot er iets beters komt, of dat het niet meer nodig is. Het laatste zal waarschijnlijk wel eerder komen.Plenkske schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:17:
Tegelijk gaat de beste man op Twitter verkondigen dat de PCR test niet goed is om het virus op te sporen....
Wel weer typisch dat het, net zoals in het begin van de 2e golf, weer een extra week (of 2) moet duren zodat het lekker verder uit de hand kan lopen voordat ze echte maatregelen nemen.
Je vergeet de nuance dat het percentage positieve tests (11,6 procent) nagenoeg hetzelfde is als de laatste dagen/week.LZ86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:02:
Met die cijfers van vandaag kan je eigenlijk nog maar 2 kanten op. Strenger gaan zijn in het handhaven of een lockdown zoals in maart.
Wel weer typisch dat het, net zoals in het begin van de 2e golf, weer een extra week (of 2) moet duren zodat het lekker verder uit de hand kan lopen voordat ze echte maatregelen nemen.
Precies. Dus vorige week was het net zo erg als deze week. Of net zo meevallen. Ligt aan perspectief.Soccer98 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:07:
[...]
Je vergeet de nuance dat het percentage positieve tests (11,6 procent) nagenoeg hetzelfde is als de laatste dagen/week.
Tot een bepaald punt zijn hogere cijfers niet erg bij gelijkblijvend percentage inderdaad. Ligt dan ook wel aan de leeftijden.Soccer98 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:07:
[...]
Je vergeet de nuance dat het percentage positieve tests (11,6 procent) nagenoeg hetzelfde is als de laatste dagen/week.
Als je echter een miljoen testen zou doen in een week en je hebt 10% positief dan zijn dat er dus 100k. Veelste veel in Nederland voor de zorgcapaciteit. Hoogste punt was zo'n 64k (op basis van de data met eerste ziektedag).
Het percentage positieve tests van vorige week. We zijn inmiddels weer wat dagen verder. Dinsdag zullen we pas weten wat het % doetSoccer98 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:07:
[...]
Op het coronadashboard staat dat het percentage van 11,6% van 10 december en dus vandaag is. Kan zijn dat ik het mis heb, maar dat ligt dan aan dat dashboardLZ86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:17:
[...]
Het percentage positieve tests van vorige week. We zijn inmiddels weer wat dagen verder. Dinsdag zullen we pas weten wat het % doet
Daar staat letterlijk onder: Waarde van maandag 30 november - zondag 6 december · Bron: RIVMSoccer98 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:18:
[...]
Op het coronadashboard staat dat het percentage van 11,6% van 10 december en dus vandaag is. Kan zijn dat ik het mis heb, maar dat ligt dan aan dat dashboard
Ik zie m nu ook staan.
Oh nevermind, als je daarop klikt linkt ie daadwerkelijk door naar de getallen van vorige week.

Dus mijn originele punt staat, we hebben meer dan 2k stijging in een dag. En we weten de % dus pas komende dinsdag, maar je hoeft geen geleerde te zijn dat een dusdanig grote stijging waarschijnlijk òok wel een stijging van dat % betekent.
[ Voor 28% gewijzigd door LZ86 op 10-12-2020 19:25 ]
Inderdaad, bij het percentage staat dat die van vorige week is en 1x per week word geupdate.LZ86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:20:
[...]
Daar staat letterlijk onder: Waarde van maandag 30 november - zondag 6 december · Bron: RIVM
Ik zie m nu ook staan.
Oh nevermind, als je daarop klikt linkt ie daadwerkelijk door naar de getallen van vorige week.
Dus mijn originele punt staat, we hebben meer dan 2k stijging in een dag. En we weten de % dus pas komende dinsdag, maar je hoeft geen geleerde te zijn dat een dusdanig grote stijging waarschijnlijk òok wel een stijging van dat % betekent.
Echter stond vandaag in het NOS artikel dat een woordvoerder van RIVM zei dat % vandaag gelijk is gebleven...
Mijn vriendin woont in Duitsland en ik wil haar binnenkort bezoeken. In Duitsland bestaat nu de regel dat je 10 dagen in quarantaine moet gaan. Ik wil echter maar 6 dagen blijven. Iemand enig idee hoe dit werkt? Kan ik dan gewoon eerder in de auto stappen en teruggaan? Of kom ik dan in de problemen?
Verder zal er niemand zijn die zegt dat je eerst je quarantaine uit moet zitten voor je weer terug mag naar NL.
Ik ga in quarantaine bij har thuis he. Dus niet ergens anders slapen en dan elke dag bij haar op bezoek.Arrne schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:57:
Volgens mij is het ook niet de bedoeling dat je mensen gaat bezoeken tijdens een quarantaineperiode, dus dan heeft het niet heel veel zin om daar heen te gaan voor 6 dagen toch?
Verder zal er niemand zijn die zegt dat je eerst je quarantaine uit moet zitten voor je weer terug mag naar NL.
Ik heb een soortgelijk probleem. In Duitsland is een installatie in elkaar gelopen en er moet iemand heen. Nu heb ik van de klant al een mail gekregen waaruit blijkt dat ze ontheffing vragen voor de 14 dagen quarantaine die ik daar eigenlijk zou moeten uitzitten. Of dat lukt is een tweede.Viavia28 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:49:
Ik heb een vraag en hoop dat dit de juiste plek is daarvoor:
Mijn vriendin woont in Duitsland en ik wil haar binnenkort bezoeken. In Duitsland bestaat nu de regel dat je 10 dagen in quarantaine moet gaan. Ik wil echter maar 6 dagen blijven. Iemand enig idee hoe dit werkt? Kan ik dan gewoon eerder in de auto stappen en teruggaan? Of kom ik dan in de problemen?
Misschien wordt de soep niet zo heet gegeten als dat ie wordt opgediend. Enkele dingen hebben ze zelf al kunnen oplossen met behulp van onze engineers aan de telefoon. Er werd wel gevraagd of we van het weekeinde al kunnen reizen omdat ze verwachten dat de deelstaat maandag in strenge lockdown gaat.
Klinkt niet best. Het werd toch al een beetje heel andere kerst maar misschien wordt het wel een heel eenzame kerst
Ik las dat je voor zakelijke reizen een uitzondering kan vragen op de quarantaine. Kwam ik tegen hierIndoubt schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:03:
[...]
Ik heb een soortgelijk probleem. In Duitsland is een installatie in elkaar gelopen en er moet iemand heen. Nu heb ik van de klant al een mail gekregen waaruit blijkt dat ze ontheffing vragen voor de 14 dagen quarantaine die ik daar eigenlijk zou moeten uitzitten. Of dat lukt is een tweede.
Misschien wordt de soep niet zo heet gegeten als dat ie wordt opgediend. Enkele dingen hebben ze zelf al kunnen oplossen met behulp van onze engineers aan de telefoon. Er werd wel gevraagd of we van het weekeinde al kunnen reizen omdat ze verwachten dat de deelstaat maandag in strenge lockdown gaat.
Klinkt niet best. Het werd toch al een beetje heel andere kerst maar misschien wordt het wel een heel eenzame kerst
Je komt 10 dagen te kort. Dan kan je 6 dagen naar je vriendinViavia28 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:49:
Anders doe je dat even niet in een pandemie / quarantine?Viavia28 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:49:
Je bedoelt met aso's het kabinet dat het aan het promoten was tijdens een persconferentie?LZ86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:35:
Ondertussen is op Curacao de noodtoestand uitgeroepen, geweldig sociaal van die aso's die erheen zijn gegaan om de pandemie even te laten ploffen op een klein eiland met slechte medische voorzieningen.....
[...]
Anders doe je dat even niet in een pandemie / quarantine?
Was voor de economie.
En een R-getal van 1 is tegenwoordig positief. Vraag me af of de regering het überhaupt wel wil indammen...Plenkske schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:49:
Aantal nieuwe pagina's op het coronadashboard.
Sterfte heeft nu ook CBS data: https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/sterfte
Aparte pagina voor 70-plussers die thuis wonen: https://coronadashboard.r...lijk/thuiswonende-ouderen
Pagina over draagvlak (wordt eens per 3 weken ge-update): https://coronadashboard.rijksoverheid.nl/landelijk/gedrag
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Natuurlijk niet. Druk op de zorg is het belangrijkst.TheRicolaa10 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:37:
[...]
En een R-getal van 1 is tegenwoordig positief. Vraag me af of de regering het überhaupt wel wil indammen...
Tja, met een R getal die twee weken achter loopt, loop je sowieso achter de feiten aan, ook in de zorg.Mr.Joker schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:42:
[...]
Natuurlijk niet. Druk op de zorg is het belangrijkst.
DJI Mavic 3 Classic | i7-8700 - GTX1070Ti - 16GB RAM
Promoten? Nee, alleen melden dat de veel strengere regels die voor andere landen gelden nog niet voor de eilanden tellen omdat het onderdeel is van het koninkrijk....BarôZZa schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:37:
[...]
Je bedoelt met aso's het kabinet dat het aan het promoten was tijdens een persconferentie?
Was voor de economie.
Nergens heeft Rutte gezegd dat mensen lekker naar Curacao moeten gaan of dit aangemoedigt
Dat loopt deze overheid altijdTheRicolaa10 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:43:
[...]
Tja, met een R getal die twee weken achter loopt, loop je sowieso achter de feiten aan, ook in de zorg.
Je moet hopen dat op een gegeven moment iedereen die zich niet aan de maatregelen houdt covid19 krijgt.
Aan de gedragsonderzoeken te zien doet 70-80% zich aan de regels houden (zeggen ze tenminste)
Dan zijn we dichtbij, de mensen die zich er aan houden lopen het immers nagenoeg niet op
Het is wel heel naïef om te denken dat ie met die uitspraak de enorme stroom mensen naar Curacao niet heef zien aankomen.LZ86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:46:
[...]
Nergens heeft Rutte gezegd dat mensen lekker naar Curacao moeten gaan of dit aangemoedigt
Dat het iets met het noodlijdende KLM te maken heeft zou me ook eigenlijk helemaal niet verbazen, want daarna liet het personeel van KLM zich ineens niet meer horen over staatssteun.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Hij begon totaal onnodig de persconferentie met die boodschap, dat was heel bewust en heel duidelijk. Daarna was er een run op vliegtickets.LZ86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:46:
[...]
Promoten? Nee, alleen melden dat de veel strengere regels die voor andere landen gelden nog niet voor de eilanden tellen omdat het onderdeel is van het koninkrijk....
Tja. Hij meld ook elke week dat mensen zich aan de basisregels moeten houden en niet de randjes op moeten zoeken en dat horen mensen dan blijkbaar niet?BarôZZa schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:50:
[...]
Hij begon totaal onnodig de persconferentie met die boodschap, dat was heel bewust en heel duidelijk. Daarna was er een run op vliegtickets.
Dit is gewoon weer het zoveelste voorbeeld van een kleine groep die het verpest voor de rest. Ze moeten dat hele reizen zonder zeer goede reden gewoon verbieden de komende paar maanden. Als het warmer wordt en de vaccinatiegraad gaat stijgen kan je dat dan weer loslaten.
Zoveel belangen, zoveel belangen. Zo makkelijk gaat dat niet.LZ86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:52:
[...]
Tja. Hij meld ook elke week dat mensen zich aan de basisregels moeten houden en niet de randjes op moeten zoeken en dat horen mensen dan blijkbaar niet?
Dit is gewoon weer het zoveelste voorbeeld van een kleine groep die het verpest voor de rest. Ze moeten dat hele reizen zonder zeer goede reden gewoon verbieden de komende paar maanden. Als het warmer wordt en de vaccinatiegraad gaat stijgen kan je dat dan weer loslaten.
Reizen verbieden? Vliegtuigen verbieden te landen? Betaal jij de maatschappijen hun landingsrechten terug? etc. etc. Wie betaalt Schiphol voor misgelopen landingsrechten?
Wie gaan opdraaien voor al die honderden miljarden van die sector?
Klinkt misschien hard, maar als het om geld draait mag het (helaas) altijd levens kosten. (Zie oorlogen).
Je kan beter het reizen zo moeilijk mogelijk maken (Verplicht quarantaine, 1ste en 5de dag PCR, daarna pas vrij om te gaan)
[ Voor 9% gewijzigd door Mr.Joker op 10-12-2020 20:56 ]
de Duitste supermarkten in de grensstreek staan dagelijks vol met nederlandse kentekens (ja nu nog steeds) ... en daar gaat er geen enkele van in quarantaine kan ik je verzekerenIndoubt schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:03:
[...]
Dat hoeft ook niet, als je binnen 24u weer weg bentMr. Detonator schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:56:
[...]
de Duitste supermarkten in de grensstreek staan dagelijks vol met nederlandse kentekens (ja nu nog steeds) ... en daar gaat er geen enkele van in quarantaine kan ik je verzekeren
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Dat was niet echt het geval. Het was het begin van de persconferentie(ongetwijfeld het drukst bekeken deel) en na alle nieuwe beperkingen op te noemen werd nadrukkelijk genoemd dat het Caribisch gebied geen negatief reisadvies kreeg, tenzij een eiland op oranje kwam te staan.LZ86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:52:
[...]
Tja. Hij meld ook elke week dat mensen zich aan de basisregels moeten houden en niet de randjes op moeten zoeken en dat horen mensen dan blijkbaar niet?
Vanaf 9:00.
Eilanden stonden allemaal op geel, dus lekker boeken.
Tuurlijk wisten ze dat. Maarja, anders komen de eilanden zeuren om geld.
En de buitenlandse reisadviezen waren zogenaamd vooral om te voorkomen dat mensen het virus vanuit het buitenland mee terug zouden nemen, dat de besmettingsgraad hier veel hoger lag werd bewust niet vermeld. Lekker doen alsof het hier veiliger was en het probleem vooral niet was dat we andere landen zouden besmetten.
Je kan 6x 24u gaanViavia28 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:49:
PSN
Pak de trein en yolo.Viavia28 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 19:49:
Zou hij dit zelf besloten hebben, of is zijn gezwalk van de laatste tijd reden voor de partij zelf om met m te stoppen?
Los van waarom is het wel een goede zaak. Het is nu al lastig genoeg om de focus te houden.LZ86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:12:
https://nos.nl/artikel/23...strekker-van-het-cda.html
Zou hij dit zelf besloten hebben, of is zijn gezwalk van de laatste tijd reden voor de partij zelf om met m te stoppen?
En degene die COVID al gehad heeft?Mr.Joker schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:46:
[...]
Dat loopt deze overheid altijd![]()
Je moet hopen dat op een gegeven moment iedereen die zich niet aan de maatregelen houdt covid19 krijgt.
Aan de gedragsonderzoeken te zien doet 70-80% zich aan de regels houden (zeggen ze tenminste)![]()
Ja, i.p.v. een ster gewoon een covid virus animatie opspeldenhorizon1978 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:44:
[...]
En degene die COVID al gehad heeft?Mag die wel vrij rondlopen?
Ah, dus je krijgt zometeen mensen met een vaccinatiespeldje of een covid animatie of een viruswaanzin medaille of ? in de maatschappijMr.Joker schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:47:
[...]
Ja, i.p.v. een ster gewoon een covid virus animatie opspelden
Ja, klopt!horizon1978 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:48:
[...]
Ah, dus je krijgt zometeen mensen met een vaccinatiespeldje of een covid animatie of een viruswaanzin medaille of ? in de maatschappij
Alle gekheid op een stokje, ik denk dat als de druk op de zorg significant aan het afnemen is en de immuniteit significante vormen begint aan te nemen (Natuurlijk of gevaccineerd) de maatregelen langzaam worden versoepeld.
Ik vind eigenlijk wel dat ze eerst de mensen moeten vaccineren die nog geen covid hebben gehad.
[ Voor 8% gewijzigd door Mr.Joker op 10-12-2020 21:52 ]
Ja, ik heb ook nog weinig begrip voor het vaccineren van mensen die al met anderhalf been in het graf staan van 90 jaar. Doe dan eerst de mensen die daadwerkelijk verspreiden, niet mensen die zonder covid waarschijnlijk ook al binnen enkele maanden er niet meer zullen zijn. Zonde van de vaccins en het draagt niets bij aan de immuniteit. Al snap ik het idee erachter wel.Mr.Joker schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:51:
[...]
Ja, klopt!
Alle gekheid op een stokje, ik denk dat als de druk op de zorg significant aan het afnemen is en de immuniteit significante vormen begint aan te nemen (Natuurlijk of gevaccineerd) de maatregelen langzaam worden versoepeld.
Ik vind eigenlijk wel dat ze eerst de mensen moeten vaccineren die nog geen covid hebben gehad.
Er zijn toch veel minder hoog bejaarden dan mensen die het verspreiden?LZ86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:57:
[...]
Ja, ik heb ook nog weinig begrip voor het vaccineren van mensen die al met anderhalf been in het graf staan van 90 jaar. Doe dan eerst de mensen die daadwerkelijk verspreiden, niet mensen die zonder covid waarschijnlijk ook al binnen enkele maanden er niet meer zullen zijn. Zonde van de vaccins en het draagt niets bij aan de immuniteit. Al snap ik het idee erachter wel.
En die oudjes zijn normaal gesproken niet kapot te krijgen. Mijn oma van in de 80 roept al jaren dat ze denkt dat ze niet lang meer heeft. Elke keer als ik er wegga is ze in tranen. Maar de volgende keer staat ze gewoon weer oefeningetjes te doen in haar woonkamer.
Eens, iemand die 90 is zit al 5-10 jaar boven de levensverwachting.... Echter, de overheid staat er nou niet bekend om, om duidelijk uit te spreken waar ze voor staan. Ik denk niet dat het ze in dank wordt afgenomen als ze indirect zeggen dat de ouderen in het bejaardentehuis minder waard zijn qua mensenleven... (terwijl deze mensen in het ziekenhuis nagenoeg niet meer worden opgenomen, dus ergens wordt dat daar ook al gezegdLZ86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:57:
[...]
Ja, ik heb ook nog weinig begrip voor het vaccineren van mensen die al met anderhalf been in het graf staan van 90 jaar. Doe dan eerst de mensen die daadwerkelijk verspreiden, niet mensen die zonder covid waarschijnlijk ook al binnen enkele maanden er niet meer zullen zijn. Zonde van de vaccins en het draagt niets bij aan de immuniteit. Al snap ik het idee erachter wel.
Er zijn ook echt veel hoogbejaarden die zo'n vaccinatie niet willen trouwens, vergis je daar niet in.
Ik snap dat je de verspreiders wilt vaccineren, maar ik denk dat die groep het grootste is en er niet genoeg vaccins zijn. Dan kan je beter gericht de groepen vaccineren die in het ziekenhuis eindigt... (64 jaar +- met comorbiditeiten?)
Ik zou de groepen die je massaal in het ziekenhuis ziet en die nog geen covid hebben gehad vaccineren. (Aanname dat immuniteit minstens een jaar actief blijft)
Dan kan je daarna gerust andere groepen vaccineren.
Dat heeft alleen zin als de vaccins ook echt effectief zijn om de verspreiding te beperken, maar vooralsnog zijn er geen duidelijke aanwijzingen dat dat ook gebeurt.LZ86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 21:57:
[...]
Ja, ik heb ook nog weinig begrip voor het vaccineren van mensen die al met anderhalf been in het graf staan van 90 jaar. Doe dan eerst de mensen die daadwerkelijk verspreiden.
Misschien dat het uiteindelijk een bij-effect wordt maar de vaccins die we nu hebben zijn primair bedoeld om de persoon zelf te beschermen. Gaan vaccineren om anderen uit de wind te houden heeft dan weinig zin.
Voor zover ik weet zijn er redelijk wat papers die asymptomatische verspreiding redelijk uitsluiten. Mocht het vaccin er voor zorgen dat je geen symptomen krijgt of voor een hele korte periode symptomen zorgt dat natuurlijk nog steeds voor een drastische daling in overdracht.Stoney3K schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:13:
[...]
Dat heeft alleen zin als de vaccins ook echt effectief zijn om de verspreiding te beperken, maar vooralsnog zijn er geen duidelijke aanwijzingen dat dat ook gebeurt.
Misschien dat het uiteindelijk een bij-effect wordt maar de vaccins die we nu hebben zijn primair bedoeld om de persoon zelf te beschermen. Gaan vaccineren om anderen uit de wind te houden heeft dan weinig zin.
Mits je natuurlijk niet ergens anders dezelfde symptomen van krijgt, zoals allergie, astma, of de seizoensverkoudheid.Mr.Joker schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:16:
[...]
Voor zover ik weet zijn er redelijk wat papers die asymptomatische verspreiding redelijk uitsluiten. Mocht het vaccin er voor zorgen dat je geen symptomen krijgt of voor een hele korte periode symptomen zorgt dat natuurlijk nog steeds voor een drastische daling in overdracht.
zorgpersoneel dusMr.Joker schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:13:
Ik zou de groepen die je massaal in het ziekenhuis ziet en die nog geen covid hebben gehad vaccineren. (Aanname dat immuniteit minstens een jaar actief blijft)
Zorgpersoneel en de grootste risicogroepen die in bed belanden.
Zorgpersoneel = continuïteit zorg.
Risicogroepen = druk op zorg verminderen
De rest zou maar even moeten wachten.
Als je de zorg vaccineert bescherm je de hoogbejaarden ook grotendeels.
[ Voor 10% gewijzigd door Mr.Joker op 10-12-2020 22:46 ]
Sluit mooi aan op de plannen die er zijnMr.Joker schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:45:
[...]
Zorgpersoneel en de grootste risicogroepen die in bed belanden.
Zorgpersoneel = continuïteit
Risicogroepen = druk op zorg verminderen
De rest zou maar even moeten wachten.
Nee, want die zeggen eerst bewoners van de verzorgingstehuizen en zorgpersoneel vziw.gekkie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:47:
[...]
Sluit mooi aan op de plannen die er zijn
Ik zou de bewoners wisselen voor risicogroepen die in een ziekenhuisbed belanden. Een 90 jarige met covid wordt niet snel meer in een ziekenhuis opgenomen gok ik. (uitzonderingen daar gelaten)
Ondertussen hebben we deze twee groepen toch al weer omgedraaid, vanwege het toch handiger toedienen en de kleinere batch ?Mr.Joker schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:50:
[...]
Nee, want die zeggen eerst bewoners van de verzorgingstehuizen en zorgpersoneel vziw.
Ik zou de bewoners wisselen voor risicogroepen die in een ziekenhuisbed belanden. Een 90 jarige met covid wordt niet snel meer in een ziekenhuis opgenomen gok ik. (uitzonderingen daar gelaten)
En dat laatste kan ook wel eens lastiger zijn met "wisselen voor risicogroepen die in een ziekenhuisbed belanden" ...
Wie zijn dat dan precies en hoeveel ?
En kun je die groep achter elkaar inenten, of hebben we er daar veel te weinig voor (en ga je dan loten over heel het land ofzo) ?
uitleg brondata: https://data.rivm.nl/covi..._gemeente_cumulatief.html
opklikken voor dynamische goodness.
veiligheidsregio's
:fill(white):strip_exif()/f/image/kaHZ1NE7vk2j4m6oYDOD63rv.png?f=user_large)
gemeenten
:fill(white):strip_exif()/f/image/N4Gse2Pbyeopt3YWsy6RRc06.png?f=user_large)
NICE houdt heel mooi bij welke patienten in het ziekenhuis belanden.gekkie schreef op donderdag 10 december 2020 @ 22:55:
[...]
Ondertussen hebben we deze twee groepen toch al weer omgedraaid, vanwege het toch handiger toedienen en de kleinere batch ?
En dat laatste kan ook wel eens lastiger zijn met "wisselen voor risicogroepen die in een ziekenhuisbed belanden" ...
Wie zijn dat dan precies en hoeveel ?
En kun je die groep achter elkaar inenten, of hebben we er daar veel te weinig voor (en ga je dan loten over heel het land ofzo) ?
Ik denk dat de huisartsen precies weten hoeveel mensen in hun praktijk voldoen aan die criteria....
Zou je dan in batches moeten doen, verspreid over de huisartsen. Ook al kan je in het begin 10 of 20% van de risicogroepen doen, verlaagt toch de druk op de zorg.
Daagt iemand niet op, neem je de volgende uit de lijst. Gewoon ad random selecteren of nog beter, een scorekaart maken welke personen de grootste risicopatienten zijn (want die term is breed) en daarop selecteren en zo de lijst af.
Die vaccins komen toch geleidelijk mondjesmaat binnen, dus ze blijven voorlopig wel bezig met vaccineren gok ik zo.
Ik vind het onzinnig om te denken dat als een school sluit er opeens niks meer is. Dan wordt juist het onderwijs-op-afstand-verhaal aangezwengeld. Dat is al vaker gebeurt en heeft ons geleerd dat onderwijs-op-afstand in zo ongeveer elk geval onwenselijk is.Patriot schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:55:
[...]
EDIT: Dit alles nog even los van het feit dat het onderwijs juist een enorme knauw oploopt door het zo te doen. Nu gaan scholen dicht als het niet anders meer kan (omdat de leraren niet meer kunnen lesgeven danwel een te hoog risico lopen) en gebeurt er dus ook vrijwel helemaal niets als zo'n school sluit. Ik vind het volstrekt onzinnig om te doen alsof dat een wenselijkere situatie is dan een degelijk systeem voor scholing op afstand.
Ehm, we gaan alle ouders weer gedwongen laten thuisblijven? En die kinderen even niks leren?mesa57 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:09:
Je kunt scholen ook gedeeltelijk sluiten. Sowieso is de lagere school niet nodig.
Wat een idee, dat niemand daar aan denkt... Oh wacht... dat gebeurt al lang... Ja, beetje flauwe manier van reageren, ik weet het, maar dit blijft maar gesuggereerd worden als de oplossing terwijl dat al lang gebeurtVoor het voortgezet onderwijs zou je de leerlingen in cohorten kunnen verdelen, de ene gaat naar school en de andere krijgt 2 weken online onderwijs.
Dat gaat echt helpen.
positieve meldingen de afgelopen 10 dagen per GGD
bron: https://data.rivm.nl/covi...len_gemeente_per_dag.html
:fill(white):strip_exif()/f/image/vkG68Bsts8ifzzEj1ZRHkGqD.png?f=user_large)
Same here. Vanavond half acht op pad, want dan rustiger. Rondje boodschappen. 10x geblokkeerd door drie vakkenvullers in een gangpad met dubbel zoveel containers (waarom? Je kan er maar één tegelijk doen).Stoney3K schreef op maandag 30 november 2020 @ 21:32:
[...]
Is dat niet al teken genoeg dat dat hele alcoholverbod een wassen neus was en je het dus net zo goed op kan heffen? Wanneer ik (juist vanwege de drukte) om 21:00 de supermarkt in duik voor mijn weekboodschappen dan kan ik geen kratje bier meer meenemen, maar ik denk niet dat de illegale feestjes er minder om worden.
Bereik je dus uiteindelijk heel weinig mee.
Twee voor twaalf acht beginnen met scannen. Kar vol. Luttele minuten over achten staat er een snotneusje die me al voor achten bezig zien met een poezige glimlach me te vertellen dat het inmiddels na acht uur is en dat ik ze niet mag afrekenen.
Had me twee voor acht even getipt alcohol als eerste apart af te rekenen ivm de tijd. Dat heet klantvriendelijkheid.
Ben niet boos, niet agressief, heb gezegd, dat ik voor achten al bezig was met afrekenen. Snapte ze niet.
Mijn statement gaat niks veranderen, maar ik heb mijn boodschappentassen omgedraaid en ben zonder boodschappen weer weg gegaan. Ah, wat flauw zullen sommige nu denken. Maar ja, dat dacht ik ook toen ik daar stond. AH, wat flauw.
Morgen maar ff naar de Deen Makro. Nog goedkoper ook voor 2x 6 speciaal biertjes. Moet wel op de kleintjes letten.

[ Voor 4% gewijzigd door PROnline op 11-12-2020 01:51 ]
Als je alcohol zó belangrijk is dat je dan ook maar de rest van het spul achter laat dan moet je toch maar wat eerder gaan, ondanks dat het dan wat drukker is. Regels zijn regels, dus na 20:00 uur mag er gewoon geen alcohol meer verkocht worden. Maar niet uit hoe laat je in de winkel staat of hoe laat de spullen op de bank liggen. Na 20:00 uur mag je als winkel simpelweg geen alcohol meer afrekenen. Had jij ook op kunnen anticiperen door dat spul als eerste op de band te leggen.PROnline schreef op donderdag 10 december 2020 @ 23:54:
Mijn statement gaat niks veranderen, maar ik heb mijn boodschappentassen omgedraaid en ben zonder boodschappen weer weg gegaan. Ah, wat flauw zullen sommige nu denken. Maar ja, dat dacht ik ook toen ik daar stond. AH, wat flauw.
Morgen maar ff naar de Deen.
Komt nog bij dat zo'n cassiere waarschijnlijk totaal niet bezig is met de tijd. Die werkt gewoon op de automatische piloot aan (letterlijk) een lopende band. Biep. Biep. Biep. Biep. Vervolgens komt er na 20:00 alcohol voorbij en zal het systeem wel een melding geven ofzo. Of ze kijkt op dat moment wél even naar de tijd.
Die opmerking doet me denken aan een reclame met een opblaasbare krokodil.
't wordt pragmatisme ken je dan waarschijnlijk ook niet.
Regels zijn geen doel op zich. En regels die geen doel bereiken, zijn geen regels, maar symboolpolitiek.
De coronafeestjes doen nog net zoveel inkopen als voorheen. Geen druppel minder. Dus het effect van de regel is nihil.
Dan moet je droogleggen, maar dat durven ze dan weer niet. Want dan wordt een nog groter deel opstandig, ze hebben nauwelijks capaciteit om te handhaven en t kost ze ook nog eens te veel.
Ik koop t niet eens voor mezelf. Maar voor één vriend uit m'n hele vriendengroep die in zijn eentje komt en er twee of drie van drinkt op een avond. Dus genoeg voor een paar keer een borreltje.gewoon af en toe.
Terwijl ik dit schrijf gaan de vuurpijlen in t dorp hier verderop weer met tientallen de lucht in. Dat is al weken aan de gang. Misschien toch maar eens de politie bellen. Want regels zijn regels. Ach politie heeft t toch altijd te druk. Dus nee, ik ben pragmatisch, knijp een oogje toe en geniet even mee.
Dat de regels weinig effect hebben betekent niet automatisch dat het meisje aan de kassa ze dan maar niet meer op hoeft te volgen. Zij werkt voor een baas; baas zegt 'dit zijn de regels'; kassameisje volgt die regels op want anders wordt ze op het matje geroepen.PROnline schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 01:50:
[...]
Die opmerking doet me denken aan een reclame met een opblaasbare krokodil.
't wordt pragmatisme ken je dan waarschijnlijk ook niet.
Regels zijn geen doel op zich. En regels die geen doel bereiken, zijn geen regels, maar symboolpolitiek.
De coronafeestjes doen nog net zoveel inkopen als voorheen. Geen druppel minder. Dus het effect van de regel is nihil.
Dan moet je droogleggen, maar dat durven ze dan weer niet. Want dan wordt een nog groter deel opstandig, ze hebben nauwelijks capaciteit om te handhaven en t kost ze ook nog eens te veel.
Ik koop t niet eens voor mezelf. Maar voor één vriend uit m'n hele vriendengroep die in zijn eentje komt en er twee of drie van drinkt op een avond. Dus genoeg voor een paar keer een borreltje.gewoon af en toe.
Dan blijft staan dat als je zeker wilt zijn van alcohol in huis dat je dat spul gewoon eerder moet halen en niet last minute.
Goede vergelijking ookTerwijl ik dit schrijf gaan de vuurpijlen in t dorp hier verderop weer met tientallen de lucht in. Dat is al weken aan de gang. Misschien toch maar eens de politie bellen. Want regels zijn regels. Ach politie heeft t toch altijd te druk. Dus nee, ik ben pragmatisch, knijp een oogje toe en geniet even mee.
Zelf ben ik bezorger bij de AH en wij hebben deels met dezelfde regels te maken. Nou kun je gewoon geen alcohol meer bestellen als je een bloktijd hebt die tot na 20:00 uur loopt dus dat maakt het voor ons wat makkelijker. Als je bestelling ingepland is na 20:00 uur dan is de alcohol er al preventief uitgehaald. Maar, mocht een bezorger vertraging op hebben gelopen dan kan het zijn dat iemand mét alcohol in de bestelling zijn spul pas kan krijgen na 20:00 uur. Sure, die persoon kun je z'n lolletje gunnen. Niet zijn schuld dat jij als bezorger achter loopt toch? En toch mag je je direct verantwoorden bij de teamleider als je zoiets flikt. Met een beetje pech word je vriendelijk bedankt en hoef je niet meer terug te komen. Is dat overdreven? Jup. Maar regels zijn regels en de harde grens is duidelijk, ongeacht of je het er mee eens ben of niet.
Regels zijn regels, dat zijn je eigen woorden, je verdedigd 't als je levensmotto. Waarom zijn vuurwerkregels dan toch andere regels....?Goede vergelijking ook...
En je bent de enige bezorger in Nederland dus niet dubbel parkeert, stoepen blokkeert, stop en parkeerverboden negeert ook niet als 't echt even niet anders kan? Geen enkele keer, nooit van je leven? Want voor jou geldt, regels zijn regels. Je verdient een pluim.[...]
...Zelf ben ik bezorger bij de AH...
Vertel je ons de reactie van je teamleider als je vertelt dat je een bestelling niet kon leveren want je kon je auto nergens volgens de regels kwijt. Of ben je op dat moment dan pragmatischer dan je van jezelf denkt.
Zijn niet anders, alleen de pakkans is kleiner. Iemand die vuurwerk af steekt loopt minder risico op straf dan het kassameisje dat bepaalde regels negeert (rondom alcohol zijn ze nogal streng).PROnline schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 02:28:
[...]
Regels zijn regels, dat zijn je eigen woorden, je verdedigd 't als je levensmotto. Waarom zijn vuurwerkregels dan toch andere regels....?
[...]
Komt ie he, maar als ik bepaalde verkeersregels negeer omdat het 'echt even niet anders kan' en toevallig komt op dat moment handhaving of de politie langs dan krijg ik ook gewoon een boete, die ik vervolgens zelf mag betalen. Overigens kan ik me niet herinneren dat ik ooit bewust een verkeersregel verbroken heb onder werktijd. Liever wat ver lopen dan een boete riskeren. Het enige wat wel eens gebeurt is dat ik een straat blokkeer, maar dat mag tot op zekere hoogte.En je bent de enige bezorger in Nederland dus niet dubbel parkeert, stoepen blokkeert, stop en parkeerverboden negeert ook niet als 't echt even niet anders kan? Geen enkele keer, nooit van je leven? Want voor jou geldt, regels zijn regels. Je verdient een pluim.
Vertel je ons de reactie van je teamleider als je vertelt dat je een bestelling niet kon leveren want je kon je auto nergens volgens de regels kwijt. Of ben je op dat moment dan pragmatischer dan je van jezelf denkt.
En sure, ik negeer regels soms ook wel 's. Zo houden we op het werk bijna geen afstand tijdens het voorbereiden van ritten, puur omdat dat gewoon voor geen meter werkt. Staan geen sancties op, dus niemand die op die anderhalve meter let. Soms roept een teamleider er wat van, maar that's it. Als ik bij een bejaarde kom of iemand die lichamelijk beperkt is dan zet ik de boodschappen soms ook wel 's wat verder in de hal dan nét over de drempel. Het mag niet, maar de pakkans is nihil en voor deze mensen scheelt het een hoop gedoe. Stel dat er wel een grote pakkans is, en dat er wél (zware) sancties op zouden staan, dan zou iedereen braaf de regels opvolgen.
Dus ja, ik verbuig regels ook wel eens. Dat doet iedereen. Maar je moet alles afwegen, en dan kijk je naar hoe belangrijk je een regel vindt, hoe groot de pakkans is en wat de eventuele gevolgen zijn. En dan komen we weer terug bij het kassameisje dat jou geen alcohol wil meegeven na 20:00 uur en de mensen die nu al vuurwerk afsteken:
- Wat het kassameisje doet wordt gemonitord en bij een afwijking weet de leidinggevende dat direct met als gevolg dat het kassameisje zich mag verantwoorden. Met een beetje pech moet je je als winkel namelijk verantwoorden en die gevolgen zijn niet bepaald mals. Wat voor jou een gevalletje 'wat zijn die 2 minuten nou' is is voor een winkel al snel héél veel meer dan dat.
- De mensen die nu al vuurwerk afsteken kunnen vrijwel altijd sneller verdwijnen dan dat de politie ten tonele kan verschijnen. Kleine pakkans dus. Blijkbaar weegt het plezier wat ze hebben op tegen die pakkans (en de eventuele boete) dus gaan ze door. Zelf zou ik liever zien dat er 100% pakkans is, maar dat is gewoon onmogelijk en zal ook nooit mogelijk zijn.
[ Voor 30% gewijzigd door SomerenV op 11-12-2020 03:32 ]
Je ziet dit toch verkeerd. Regels zijn regels, die moeten ten alle tijde nageleefd worden. Sinds de komst van geautomatiseerde handhaving is pragmatisch handelen niet meer een optie. We leven ondertussen niet meer in een land waar je zelf kan/mag nadenken. Dus ook jouw pragmatisch handelen, hoe goed bedoeld ook, (en van mijmag je!) Is niet de bedoeling. Je kan niet de ene regel een beetje verbuigen als je op de andere regel munitieus precies bent. Als je geen anderhalve meter afstand kan houden dien je dus gewoon te wachten. Als dat problemen oplevert dan is dat jammer.SomerenV schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 03:11:
[...]
Zijn niet anders, alleen de pakkans is kleiner. Iemand die vuurwerk af steekt loopt minder risico op straf dan het kassameisje dat bepaalde regels negeert (rondom alcohol zijn ze nogal streng).
[...]
Komt ie he, maar als ik bepaalde verkeersregels negeer omdat het 'echt even niet anders kan' en toevallig komt op dat moment handhaving of de politie langs dan krijg ik ook gewoon een boete, die ik vervolgens zelf mag betalen. Overigens kan ik me niet herinneren dat ik ooit bewust een verkeersregel verbroken heb onder werktijd. Liever wat ver lopen dan een boete riskeren. Het enige wat wel eens gebeurt is dat ik een straat blokkeer, maar dat mag tot op zekere hoogte.
En sure, ik negeer regels soms ook wel 's. Zo houden we op het werk bijna geen afstand tijdens het voorbereiden van ritten, puur omdat dat gewoon voor geen meter werkt. Staan geen sancties op, dus niemand die op die anderhalve meter let. Soms roept een teamleider er wat van, maar that's it. Als ik bij een bejaarde kom of iemand die lichamelijk beperkt is dan zet ik de boodschappen soms ook wel 's wat verder in de hal dan nét over de drempel. Het mag niet, maar de pakkans is nihil en voor deze mensen scheelt het een hoop gedoe. Stel dat er wel een grote pakkans is, en dat er wél (zware) sancties op zouden staan, dan zou iedereen braaf de regels opvolgen.
Dus ja, ik verbuig regels ook wel eens. Dat doet iedereen. Maar je moet alles afwegen, en dan kijk je naar hoe belangrijk je een regel vindt, hoe groot de pakkans is en wat de eventuele gevolgen zijn. En dan komen we weer terug bij het kassameisje dat jou geen alcohol wil meegeven na 20:00 uur en de mensen die nu al vuurwerk afsteken:
- Wat het kassameisje doet wordt gemonitord en bij een afwijking weet de leidinggevende dat direct met als gevolg dat het kassameisje zich mag verantwoorden. Met een beetje pech moet je je als winkel namelijk verantwoorden en die gevolgen zijn niet bepaald mals. Wat voor jou een gevalletje 'wat zijn die 2 minuten nou' is is voor een winkel al snel héél veel meer dan dat.
- De mensen die nu al vuurwerk afsteken kunnen vrijwel altijd sneller verdwijnen dan dat de politie ten tonele kan verschijnen. Kleine pakkans dus. Blijkbaar weegt het plezier wat ze hebben op tegen die pakkans (en de eventuele boete) dus gaan ze door. Zelf zou ik liever zien dat er 100% pakkans is, maar dat is gewoon onmogelijk en zal ook nooit mogelijk zijn.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dat is precies waarom ze de regels aan kunnen scherpen (en m.i. dat ook moeten doen). De regels en achterliggende gedachte zijn duidelijk, kerst vier je dit jaar in kleine kring. Dat is dinsdag duidelijk zo gecommuniceerd. Dus je weet dat je geen grote inkopen voor je familie hoeft te doen, die komen niet.SomerenV schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 01:08:
Ik lees net dat het kabinet nog vlak voor kerst een verzwaring van de regels aan kan kondigen (totaal niet bezig geweest met de maatregelen omdat die toch niet veranderd zijn), maar hoe zien ze dat voor zich? Mensen hebben waarschijnlijk in veel gevallen al gewacht tot de 8e van december om concrete plannen te maken (mijn vriendin en ik wel in ieder geval). Plannen zijn gemaakt, er moeten boodschappen gedaan worden en in sommige gevallen wil je wat dingen voorbereiden ofzo. Denkt het kabinet dan serieus dat mensen die plannen braaf last minute afzeggen als er een verzwaring aankomt?Ik denk sowieso al dat er héél veel mensen zijn die zich niks aan gaan trekken van de huidige regels (lees: heel de familie op bezoek want traditie), laat staan dat mensen zich iets aan gaan trekken van een eventuele verzwaring.
Enige wat ze nog kunnen doen is als de cijfers het toelaten een beetje bij elkaar kruipen door de vingers zien door het niet expliciet met regels onmogelijk te maken. Zoals het er nu naar uit ziet kan het echt niet. Dus moeten er rond kerst extra regels komen als een avondklok, reisbeperkingen etc. Het is niet anders, veel mensen vinden dat ze voor hun bijzondere familie nou eenmaal wel een uitzondering kunnen recht praten want het is kerst....
alles kan off-topic
Nox schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 06:58:
Je kan niet de ene regel een beetje verbuigen als je op de andere regel munitieus precies bent.
Dan ben je dermate perfect dat je iedere afwijking met munitie te lijf gaat...?
Punctuality is the politeness of kings
Ik houd me aan de basis regels (vermijd drukte, 1,5m, handen wassen, etc.), maar wordt ondertussen behoorlijk chagrijnig van de stapeling van steeds nieuwe regeltjes. Dat leidt bij mij iig tot vermindering van het draagvlak. Een avondklok zou bij mij echt averechts werken.
[ Voor 14% gewijzigd door blissard op 11-12-2020 07:56 ]
Een avondklok heeft vooral hele vervelende associaties, maar als ik er eerlijk over nadenk heeft het amper impact op mijn leven. Puur rationeel kan ik er dus prima mee leven zeker als het een efficient middel is tegen massaal bij elkaar op bezoek gaan. Wat je dus echt tegen wil gaan. Tenminste dat is mijn mening. Ik ondervind aan alle kanten de nadelen van de beperkingen, al bijna een jaar lang. Ik ben het soms ook best wel zat. Dan word ik dus behoorlijk pissed als ik hoor van mensen die de regels aan hun laars lappen en bij elkaar kruipen of op vakantie gaan. (onder het motto het is toch niet verboden.... - dan snap je het dus niet)blissard schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:54:
@Ankona het gebrek (in sommige gevallen) van draagvlak is natuurlijk met extra regels te corrigeren. Je raakt daarmee echter ook de mensen waar wel draagvlak is. Voor je naar extra regels grijpt moet je dus wel weten of de kost opweegt tegens de baat. Dat mist nog in je oproep om meer regels.
Ik houd me aan de basis regels (vermijd drukte, 1,5m, handen wassen, etc.), maar wordt ondertussen behoorlijk chagrijnig van de stapeling van steeds nieuwe regeltjes. Dat leidt bij mij iig tot vermindering van het draagvlak. Een avondklok zou bij mij echt averechts werken.
Daarom vind ik een avondklok van 24 december tot 1 januari zeker acceptabel. Enige punt is dat honden wel uitgelaten moeten kunnen worden. Dat is echt het enige waar ik een oplossing voor wil.
alles kan off-topic
Oh goede tip, had ik nog niet aan gedacht! ..LZ86 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 20:35:
[...]
Anders doe je dat even niet in een pandemie / quarantine?
Ik probeer gewoon uit te vinden wat er mogelijk is binnen het kader van de wet en de regels. Daar zijn die voor, dus als ik me daar gewoon aan houd (ik rijd ook gewoon rechtstreeks daar naartoe met de auto) dan zie ik geen probleem.. Dit is geen antwoord op mijn vraag.
Nee, dan moet ik eerst koffie hebbendreamscape schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:51:
[...]
offtopic:
Dan ben je dermate perfect dat je iedere afwijking met munitie te lijf gaat...?
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
't is ook nooit goed...

https://xkcd.com/2395/

[ Voor 6% gewijzigd door breew op 11-12-2020 09:20 ]
Ik denk dat je met een avondklok hetzelfde bereikt als met de 'alcoholklok', je verplaatst het probleem alleen maar omdat je gewoon meer verplaatsingen gaat krijgen in een meer geconcentreerde hoeveelheid tijd. En een avondklok werkt ook echt alleen als de pakkans en de straffen hoog genoeg zijn.Ankona schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 08:38:
[...]
Daarom vind ik een avondklok van 24 december tot 1 januari zeker acceptabel. Enige punt is dat honden wel uitgelaten moeten kunnen worden. Dat is echt het enige waar ik een oplossing voor wil.
Bovendien ben ik bang dat je met een avondklok voor het kerstdiner en oudjaarsavond alleen maar veroorzaakt dat mensen óf blijven logeren (wat een grotere kans is op verspreiding dan wanneer iedereen in een taxi stapt) of dat mensen eerder met een paar wijntjes op nog achter het stuur stappen. Dus onder de streep zul je er weinig mee oplossen, alleen op andere plaatsen weer problemen veroorzaken.
Al ben ik wel bang dat nu Hugo zijn lijsttrekkerschap neer heeft gelegd, dat ie nu om zich heen gaat lopen slaan met allerlei idiote maatregelen omdat ie niet meer bang hoeft te zijn voor de politieke fallout.

als ik kijk hoeveel passagiers/Nederlanders er afgelopen 2 dagen alsnog richting Curaçao zijn vertrokken (zelf werkzaam op Schiphol) voor een heerlijke Kerstvakantie ondanks Code Oranje, heb je inderdaad gelijk.Soccer98 schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:22:
een zeer zware vermindering van het draagvlak van de regels.
Geloof niet dat er nog veel Nederlanders iets aantrekken van al die kleurcodes.
Verwijderd
Ik gok dat dan een groot deel om 6uur naar huis gaat i.p.v. 4 uur.

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 11-12-2020 09:42 ]
En toch kan dat eenvoudig verminderd worden door inreizen enkel met negatieve pcr-test mogelijk te maken. Dan is je budgetticket van een paar tientjes opeens 5x zo duur. Dit is duidelijk een gevalletje: we vinden de economie belangrijker dan covid. En dan is het jammer dat vliegtuigen geen belasting betalen over kerosine, of we er echt zoveel aan verdienen is vraag 2._Bailey_ schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 09:35:
[...]
als ik kijk hoeveel passagiers/Nederlanders er afgelopen 2 dagen alsnog richting Curaçao zijn vertrokken (zelf werkzaam op Schiphol) voor een heerlijke Kerstvakantie ondanks Code Oranje, heb je inderdaad gelijk.
Geloof niet dat er nog veel Nederlanders iets aantrekken van al die kleurcodes.
[ Voor 4% gewijzigd door Nox op 11-12-2020 09:49 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins