Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 124 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.728 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:35

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Cobb schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:45:
[...]

De constatering zoals die is neergepend is bedoeld als een 'rookgordijn'. Mijn punt is dat het niet uitmaakt waar de besmettingen van een cluster ontstaan. Nogmaals het voorbeeld van de schoolklas van mijn nichtje. Één klasgenootjes heeft het virus elders opgelopen en vandaag is het bericht gekomen dat er 11 klasgenootjes besmet zijn en twee leraren. Mijn zus zit inmiddels binnen haar gezin ook met drie besmettingen. Dat zal vergelijkbaar zijn bij de andere 10 gezinnen en twee leraren. En dat is één school, er gaan in Nederland regelmatig klassen dicht ( dat is hier ook het geval) en er gaan zelfs regelmatig hele scholen dicht (ook basisscholen).
Volgens mij zoek je er meer achter dan erachter zit. Ik lees er niets anders in dan een constatering dat de helft van het cluster niet elkaar heeft besmet.
Mijn punt is dus, zolang je de scholen open houdt is het dweilen met de kraan open en houden we ons zelf voor de gek.
Volgens mij is het een bewuste keuze. Kun je het mee eens zijn of niet natuurlijk.
Heb zelf geen kinderen, maar als ik nog een half jaar moet thuiswerken om het onderwijs aan de gang te houden ben ik bereid dat offer te maken.

En volgens mij kun je dan alsnog beter scholen sluiten als het nodig is dan zomaar even landelijk alles dicht gooien.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 10-12-2020 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-10 17:22
Togi schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:30:
[...]

Galerij opstelling komt meer door kosten overweging, scheelt namelijk weer een muur te bouwen. Aangezien het toch niet veel regent en het hele jaar warm is heb je die gang niet nodig.
Ok, de architect legde duidelijk uit waarom bepaalde keuzes werden gemaakt, maar ik denk dat jij het beter weet inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Cobb schreef op donderdag 10 december 2020 @ 09:45:
[...]

Mijn punt is dus, zolang je de scholen open houdt is het dweilen met de kraan open en houden we ons zelf voor de gek.
Dweilen met de kraan suggereert dat er een makkelijke oplossing zonder verdere schade is,simpelweg de kraan dicht draaien. Maar als dan de druk zich opbouwt en twee uur later de leiding ontploft waarna er veel meer water gedweild moet worden is de kraan openhouden de beste (of minst slechte) optie.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-10 17:52

Patriot

Fulltime #whatpulsert

MikeyMan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:10:
[...]

Volgens mij zoek je er meer achter dan erachter zit. Ik lees er niets anders in dan een constatering dat de helft van het cluster niet elkaar heeft besmet.
Waaruit concludeer je dat dan? Want de tekst heeft het niet over de verdeling binnen die clusters, maar over de verdeling van de clusters. De tekst is volstrekt onduidelijk omdat ze niet uitleggen wat ze bedoelen als ze zeggen dat bij de helft van de clusters "de besmetting" buitenschools heeft plaatsgevonden.
[...]

Volgens mij is het een bewuste keuze. Kun je het mee eens zijn of niet natuurlijk.
Heb zelf geen kinderen, maar als ik nog een half jaar moet thuiswerken om het onderwijs aan de gang te houden ben ik bereid dat offer te maken.
Dit is wat mij betreft het probleem met de onduidelijkheid, want nu doe jij alsof het sluiten van de scholen gelijk is aan een half jaartje langer thuiswerken. Die twee hebben niet zoveel met elkaar te maken, en dat is nog los van het feit dat ik thuiswerken wel het meest flauwe 'offer' vind (ik vind het persoonlijk überhaupt geen offer, overigens) wat er bestaat.
En volgens mij kun je dan alsnog beter scholen sluiten als het nodig is dan zomaar even landelijk alles dicht gooien.
Dan is het kwaad toch al geschied? Dit is gewoon de put dempen nadat het kalf verdronken is.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:03
BarôZZa schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:31:
[...]

Ok, de architect legde duidelijk uit waarom bepaalde keuzes werden gemaakt, maar ik denk dat jij het beter weet inderdaad.
Kan zijn dat hij er een andere visie op na houdt of een mooie visie probeerd te verkopen (wat natuurlijk mag want er kunnen best verschillende redenen zijn voor een bepaalde oplossing). Dus ik probeer ook niet te beweren dat ik het echt beter weet ;-)

Maar even wat meer achtergrond info over mijzelf. Ik ben sinds 2008 werkzaam in Hospital planning en design en ben de afgelopen jaren betrokken geweest in de planning en design van verschillende ziekenhuizen in Afrika en de rest van de wereld
Dus heb wel wat ervaring ermee ;-)
Mocht je de link naar de video hebben ben ik natuurlijk ook wel geintresseerd

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15:34
MikeyMan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:10:
[...]

[...]

Dat thuiswerken is toch het probleem niet? Dat doe ik ook al sinds februari. Ik heb mijn collegas nog maar één keer gezien sinds toen.
Het probleem is dat er mensen aan kunnen overlijden of blijvende schade van kunnen ondervinden.

Ik leg uit dat in een school het aantal besmettingen significant en exponentieel (makkelijk) kunnen toenemen en dan wordt dat maar beschouwd als iets aanvaardbaar omdat er een veel kleinere groep kinderen mogelijk gevaar loopt om mishandeldeld te worden of dat een een paar weken onderwijs missen onherstelbare schade aanbrengt aan de psyche van een kind 8)7 ? Ondertussen zijn dit dezelfdenpereonen die in maart met dat schemaatje op de proppen kwamen dat als één persoon thuis blijft dit x besmetting kan terugdringen.

Sorry maar ik begrijp het echt niet...

Ook @IJzerlijm die over water begint...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Patriot schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:44:
[...]

Waaruit concludeer je dat dan? Want de tekst heeft het niet over de verdeling binnen die clusters, maar over de verdeling van de clusters. De tekst is volstrekt onduidelijk omdat ze niet uitleggen wat ze bedoelen als ze zeggen dat bij de helft van de clusters "de besmetting" buitenschools heeft plaatsgevonden.

[...]

Dit is wat mij betreft het probleem met de onduidelijkheid, want nu doe jij alsof het sluiten van de scholen gelijk is aan een half jaartje langer thuiswerken. Die twee hebben niet zoveel met elkaar te maken, en dat is nog los van het feit dat ik thuiswerken wel het meest flauwe 'offer' vind (ik vind het persoonlijk überhaupt geen offer, overigens) wat er bestaat.
Flauw offer?

Je werkt niet thuis begrijp ik? Ik zit al vanaf maart fulltime thuis te werken, geen seconde op kantoor geweest. Word eerlijk gezegd helemaal gek hier. Maar flauw offer zeker. :(
[...]

Dan is het kwaad toch al geschied? Dit is gewoon de put dempen nadat het kalf verdronken is.
Weer een hoop klagen, maar weinig oplossingen zie ik.

@Cobb Ook jij blijft hangen in klagen over de huidige situatie, maar je weigert met een oplossing te komen zonder de effecten daarvan mee te nemen. Als je voorstelt de scholen maar te sluiten voor onbepaalde tijd; noem ik dat geen oplossing.

Nogmaals; geen kinderen; maar educatie staat voor mij vrij hoog op de prioriteitenlijst. Daar mag m.i. een hoger offer voor gebracht worden dan voor naar de kroeg gaan of op kantoor zitten.

[ Voor 18% gewijzigd door MikeyMan op 10-12-2020 11:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

MikeyMan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:46:
[...]

Flauw offer? Ben je wel helemaal lekker?

Je werkt niet thuis begrijp ik? Ik zit verdomme al vanaf maart fulltime thuis te werken, geen seconde op kantoor geweest. Word eerlijk gezegd helemaal gek hier. Maar flauw offer zeker. :(
Ik ben ook al sinds maart niet op kantoor geweest, en vind het juist zeer kwalijk dat mensen dat steeds minder doen.
[...]

Weer een hoop klagen, maar weinig oplossingen zie ik.
Ja, zo blijf je bezig, scholing op afstand en thuiswerken afdwingen (bedrijven die meer mensen toelaten dan strikt noodzakelijk stevig beboeten) is de aangedragen oplossing.
@Cobb Ook jij blijft hangen in klagen over de huidige situatie, maar je weigert met een oplossing te komen zonder de effecten daarvan mee te nemen. Als je voorstelt de scholen maar te sluiten voor onbepaalde tijd; noem ik dat geen oplossing.

Nogmaals; geen kinderen; maar educatie staat voor mij vrij hoog op de prioriteitenlijst. Daar mag m.i. een hoger offer voor gebracht worden dan voor naar de kroeg gaan of op kantoor zitten.
Dat is gewoon een stroman, alsof we pleiten voor het sluiten van de scholen zodat we aan de toog kunnen zitten. Het doel is het sterk verminderen van het aantal besmettingen zodat we de druk op de zorg indammen en er minder mensen doodgaan.

EDIT: Dit alles nog even los van het feit dat het onderwijs juist een enorme knauw oploopt door het zo te doen. Nu gaan scholen dicht als het niet anders meer kan (omdat de leraren niet meer kunnen lesgeven danwel een te hoog risico lopen) en gebeurt er dus ook vrijwel helemaal niets als zo'n school sluit. Ik vind het volstrekt onzinnig om te doen alsof dat een wenselijkere situatie is dan een degelijk systeem voor scholing op afstand.

[ Voor 13% gewijzigd door Patriot op 10-12-2020 10:58 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:47

ThunderNet

Flits!

Patriot schreef op donderdag 10 december 2020 @ 10:55:
[...]

Ik ben ook al sinds maart niet op kantoor geweest, en vind het juist zeer kwalijk dat mensen dat steeds minder doen.

[...]

Ja, zo blijf je bezig, scholing op afstand en thuiswerken afdwingen (bedrijven die meer mensen toelaten dan strikt noodzakelijk stevig beboeten) is de aangedragen oplossing.

[...]
Define strikt noodzakelijk... Ik heb de eerste 3mnd thuisgewerkt op een oud gebrekkig traag laptopje, die ik op m'n eigen bureau er bij moest zien te frutten. En ik werd er behoorlijk gek van, ik ben sinds juni dan ook gewoon full-time op kantoor aan de slag. Mij dichtsbijzijnde colelga zit ongeveer 10 meter verderop, en we zitten hier de meeste dagen met 3 mensen op 200m2, gisteren was het druk met 6 man.

Thuis zit ik met gebrekkige apparatuur (m'n workstation van de zaak gaat thuis niet werken, is allemaal geblokkeerd), ik heb weinig ruimte in huis en ik wordt zelfs als autist zijnde gek als ik niet af en toe wat sociaal contact heb.

Maar ik ben wel benieuwd naar jouw definitie van strikt noodzakelijk, want als ik de acties van Rutte mag geloven is wat ik nu doe dikke prima, die persconferenties kunnen immers ook prima via een webcam-verbinding.

---

Ik heb bij vorige keer dat ik op testresultaat wachtte, mij keurig gehouden aan volledige quarantaine, en ik wordt er kneiterlijp van in m'n appartementje.. Strikt volgens de regels moet je dan zelfs de vuilniszakken in je eigen huis laten liggen.

[ Voor 8% gewijzigd door ThunderNet op 10-12-2020 11:10 ]

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

En je vindt het een flauw offer? Dan mag je je gelukkig prijzen. Ik heb collega's die er volledig aan onderdoor gaan. Valt het bij mij nog mee.
[...]

Oplossing zonder oog voor de effecten.
[...]

Dat is gewoon een stroman, alsof we pleiten voor het sluiten van de scholen zodat we aan de toog kunnen zitten. Het doel is het sterk verminderen van het aantal besmettingen zodat we de druk op de zorg indammen en er minder mensen doodgaan.
Voor jou misschien; maar hele branches en zelfs politici staan op de barricades om horeca, reizen en vrijetijdsbesteding weer open te gooien.

Voor mij persoonlijk is het ook absoluut geen afweging tussen kroeg of school natuurlijk. Maar ik vind scholen sluiten erg ver gaan. Het is en blijft een keuze; maar voor onderwijs vind ik het wel acceptabel om een bepaald aantal besmettingen/opnames te hebben.
De sluiting begin dit jaar heeft al een hele forse impact gehad. Nu nog eens een paar weken sluiten of inferieur onderwijs op afstand houdt in dat je het jaar als verloren kan beschouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Wat bedoel je dan precies als je het hebt over 'dweilen met de kraan open' ? Dat is een klassiek gezegde om aan te geven dat je verkeerd bezig bent, dat je eerste de bron moet stoppen van het probleem. En in dat gezegde is er een heel simpel en effectieve manier om dat probleem op te lossen en moet je wel heel dom zijn om dat niet te zien.

Maar hier is zo'n oplossing er niet. De scholen sluiten heeft enorme nadelen die moeten worden afgewogen tegen het nut dat het heeft.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:13
Het langdurig sluiten van scholen zorgt waarschijnlijk voor de grootste schade die het Coronavirus ons gaat brengen. Als je dat kunt voorkomen door het treffen van andere maatregelen, dan moet je dat imho altijd doen.
Het gaat niet over een weekje extra vakantie, dat levert niets op. Het gaat om langdurig (maanden) slecht onderwijs. Ik heb van nabij gezien wat dit in het vorig schooljaar opleverde. De hele online / hybride lessen zijn een redelijk kansloze manier van lesgeven.
Niet voor niets geeft de VN ook aan dat het sluiten van scholen het laatste is dat je moet doen. Zolang de zorg dit gewoon aan kan, dan zullen we de besmetting uit de scholen imho gewoon moeten accepteren.
Op de scholen kun je dan nog wat maatregelen nemen zoals afstand houden en mondkapjes, maar ik verwacht dat dit het aantal besmettingen maar beperkt zal verminderen.

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14:26
Je kunt scholen ook gedeeltelijk sluiten. Sowieso is de lagere school niet nodig.
Voor het voortgezet onderwijs zou je de leerlingen in cohorten kunnen verdelen, de ene gaat naar school en de andere krijgt 2 weken online onderwijs.
Dat gaat echt helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

ThunderNet schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:01:
[...]

Define strikt noodzakelijk... Ik heb de eerste 3mnd thuisgewerkt op een oud gebrekkig traag laptopje, die ik op m'n eigen bureau er bij moest zien te frutten. En ik werd er behoorlijk gek van, ik ben sinds juni dan ook gewoon full-time op kantoor aan de slag. Mij dichtsbijzijnde colelga zit ongeveer 10 meter verderop, en we zitten hier de meeste dagen met 3 mensen op 200m2, gisteren was het druk met 6 man.

Thuis zit ik met gebrekkige apparatuur (m'n workstation van de zaak gaat thuis niet werken, is allemaal geblokkeerd), ik heb weinig ruimte in huis en ik wordt zelfs als autist zijnde gek als ik niet af en toe wat sociaal contact heb.
Als je werkelijk zo weinig ruimte hebt dat je huis te krap is voor een extra PC dan heb ik medelijden met je en dan is thuiswerken inderdaad geen optie. Maar bijvoorbeeld dat het "is geblokkeerd", dat soort zaken zijn in mijn ogen geen reden om het niet te doen. Zo ken ik nog een paar mensen die aangeven niet thuis te kunnen werken omwille van de inrichting van het bedrijfsnetwerk, dat vind ik eerlijk gezegd schandalig. Ook bedrijven zullen bepaalde offers moeten brengen in tijden zoals deze.
Maar ik ben wel benieuwd naar jouw definitie van strikt noodzakelijk, want als ik de acties van Rutte mag geloven is wat ik nu doe dikke prima, die persconferenties kunnen immers ook prima via een webcam-verbinding.
Nou, strikt noodzakelijk is het bijvoorbeeld dat een lijnmedewerker aan de machine komt werken in een fabriek. Of dat een visser meegaat met zijn baas de zee op, of dat een vakkenvuller de schappen vult in een supermarkt. Zaken die inherent gekoppeld zijn aan een locatie kun je natuurlijk niet thuis uitvoeren.

Of het 'dikke prima' is om op kantoor te werken omdat er veel ruimte is, dat weet ik zo net nog niet. Het dringende advies om thuis te werken wordt in ieder geval niet nageleefd op die manier.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arrne
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 11:50
Wordt het sluiten van de scholen nu de nieuwe mondkapjes ofzo? Want daar werd ook al maanden over gezeurd door een groep alsof dat dé oplossing zou zijn, en de reden dat we het in september/oktober zo slecht deden in vergelijking met andere landen.

Nu blijkt het effect daarvan toch wel tegen te vallen, en nu komt uit dezelfde hoek weer een soortgelijk geluid over de scholen.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:11
[...]

Sinds maart gewoon volledig op kantoor geweest, ene kantoor is het andere niet 8)
Arrne schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:15:
Wordt het sluiten van de scholen nu de nieuwe mondkapjes ofzo? Want daar werd ook al maanden over gezeurd door een groep alsof dat dé oplossing zou zijn, en de reden dat we het in september/oktober zo slecht deden in vergelijking met andere landen.

Nu blijkt het effect daarvan toch wel tegen te vallen, en nu komt uit dezelfde hoek weer een soortgelijk geluid over de scholen.
Jep, en wanneer ze daar gelijk in krijgen (Nederland is goed in een minderheid gelijk te geven in iets), gaan ze weer voor iets anders... :')

[ Voor 49% gewijzigd door FabianGTI op 10-12-2020 11:17 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:47

ThunderNet

Flits!

Patriot schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:13:
[...]

Als je werkelijk zo weinig ruimte hebt dat je huis te krap is voor een extra PC dan heb ik medelijden met je en dan is thuiswerken inderdaad geen optie. Maar bijvoorbeeld dat het "is geblokkeerd", dat soort zaken zijn in mijn ogen geen reden om het niet te doen. Zo ken ik nog een paar mensen die aangeven niet thuis te kunnen werken omwille van de inrichting van het bedrijfsnetwerk, dat vind ik eerlijk gezegd schandalig. Ook bedrijven zullen bepaalde offers moeten brengen in tijden zoals deze.
Klopt, de acties uit hoofdkantoor laten duidelijk zien dat ze niet anders willen, en ze nog steeds geen voorstanders van thuiswerken zijn. Mijn leidinggevende is hier makkelijker in, maar het verschil tussen thuiswerken en op kantoor is gewoon te groot.

Daarnaast moet er sowieso minimaal 1 van de engineers aanwezig zijn voor als productie vragen heeft of als ze issues tegenkomen.
[...]

Nou, strikt noodzakelijk is het bijvoorbeeld dat een lijnmedewerker aan de machine komt werken in een fabriek. Of dat een visser meegaat met zijn baas de zee op, of dat een vakkenvuller de schappen vult in een supermarkt. Zaken die inherent gekoppeld zijn aan een locatie kun je natuurlijk niet thuis uitvoeren.

Of het 'dikke prima' is om op kantoor te werken omdat er veel ruimte is, dat weet ik zo net nog niet. Het dringende advies om thuis te werken wordt in ieder geval niet nageleefd op die manier.
Klopt, maar dat komt ook door het vage begrip van "tenzij het niet anders kan". En daarnaast heb ik tot een bepaalde hoogte gewoon naar de pijpen van m'n baas te dansen, raak liever niet in een conflict over m'n baan ;)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
Ik heb het niet over langdurig de scholen sluuten. Ik heb het over max 2 maanden misschien, om zoals ze met een persco leuk zeggen 'met een hamer het virus plat te slaan..'.

En het is echt onzin dat kinderen daar onherstelbare schade van oplopen. De basisschool van mijn drie kinderen is als drie keer gesloten geweest. In het begin van de crisis en een paar weken geleden nog eens twee maal twee weken .

Alle klassen konden gewoon les krijgen met een laptop thuis (had je die niet dan kon je eentje lenen van school) mijn kinderen hebben daar heen nadeel van ondervonden. Zelfs mijn kleuter niet. Dat zal voor 95% van de kinderen zo zijn. Die 5% heeft botte pech. Stel dat een kind het meeneemnt uit de klas en zijn opa of oma besmet, of ouders die in een risico groep zitten en die komen te overlijden? Wat doet dat met de psyche van een kind? Voor alles zijn voors of tegens maar als het doel is om het aantal besmettingen terug te dringen dan is scholen sluiten voor een x aantal weken de grootse klap.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:13
mesa57 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:09:
Je kunt scholen ook gedeeltelijk sluiten. Sowieso is de lagere school niet nodig.
Voor het voortgezet onderwijs zou je de leerlingen in cohorten kunnen verdelen, de ene gaat naar school en de andere krijgt 2 weken online onderwijs.
Dat gaat echt helpen.
Ze noemen dit op de school van mijn kinderen hybride onderwijs. Dat is (in mijn beperkte ervaring) nu precies helemaal niets. Docenten geven les in de klas en 2/3e kijkt thuis mee.
De verbinding is beroerd, de leraar heeft geen aandacht voor de leerlingen thuis, de aantekeningen op het bord zijn onleesbaar, vragen van leerlingen in de klas zijn onverstaanbaar. Het is nog net een stap slechter dan volledig online les.
Cobb schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:19:

En het is echt onzin dat kinderen daar onherstelbare schade van oplopen. De basisschool van mijn drie kinderen is als drie keer gesloten geweest. In het begin van de crisis en een paar weken geleden nog eens twee maal twee weken .

Alle klassen konden gewoon les krijgen met een laptop thuis (had je die niet dan kon je eentje lenen van school) mijn kinderen hebben daar heen nadeel van ondervonden. Zelfs mijn kleuter niet. Dat zal voor 95% van de kinderen zo zijn. Die 5% heeft botte pech.
Ik geloof niet dat het effect zo beperkt is. Niet voor niets zijn alle beoordelingscriteria / overgangsnormen sterk aangepast op alle scholen. Ik denk dat jouw 95/5% niet klopt en misschien eerder 20/80 is, waarbij 80 % een negatief gevolg van de sluiting heeft gehad.

[ Voor 35% gewijzigd door blissard op 10-12-2020 11:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

MikeyMan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:01:
[...]

En je vindt het een flauw offer? Dan mag je je gelukkig prijzen. Ik heb collega's die er volledig aan onderdoor gaan. Valt het bij mij nog mee.
Ja, ik vind thuiswerken netto een voordeel. Ik mis een paar (overigens niet alle, ik kan ook gezellig met mensen praten via bijv. Skype) random contactmomentjes, maar verder levert het me een heleboel vrijheid en flexibiliteit op. Om nog maar niet te beginnen over de boost in productiviteit.
[...]

Oplossing zonder oog voor de effecten.
Nee, dat is het niet. Er wordt alleen maar geroepen dat scholing op afstand het ergste is wat kinderen kan overkomen sinds kinderarbeid, maar dat is alleen maar gestoeld op het feit dat het afgelopen maart toen het allemaal ineens moest gebeuren niet optimaal ging, het idee dat de huidige oplossing (we gooien afzonderlijke scholen af en toe volledig dicht, zónder scholing op afstand) zogenaamd geen nadelen kent en het zelfvervullende excuus 'we zijn er niet op voorbereid'.
[...]

Voor jou misschien; maar hele branches en zelfs politici staan op de barricades om horeca, reizen en vrijetijdsbesteding weer open te gooien.
Daar heb ik niks mee te maken. Het argument 'de scholen moeten niet dicht als de kroeg weer open moet' dat maak je maar tegen iemand die daar ook daadwerkelijk voor pleit, maar het is niet gepast om mij dat in de schoenen te schuiven.
Voor mij persoonlijk is het ook absoluut geen afweging tussen kroeg of school natuurlijk. Maar ik vind scholen sluiten erg ver gaan. Het is en blijft een keuze; maar voor onderwijs vind ik het wel acceptabel om een bepaald aantal besmettingen/opnames te hebben. De sluiting begin dit jaar heeft al een hele forse impact gehad. Nu nog eens een paar weken sluiten of inferieur onderwijs op afstand houdt in dat je het jaar als verloren kan beschouwen.
Dat onderwijs op afstand hoeft helemaal niet zo inferieur te zijn, de gezamenlijke aanwezigheid in een klaslokaal is niet zo zaligmakend als je nu doet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Arrne
Kinderen die met elkaar naar school gaan is juist enorm belangrijk. In sommige gevallen nog wel belangrijker dan het onderwijs zelf.

• Patriot

Patriot

Fulltime #whatpulsert

ThunderNet schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:17:
[...]

Klopt, de acties uit hoofdkantoor laten duidelijk zien dat ze niet anders willen, en ze nog steeds geen voorstanders van thuiswerken zijn. Mijn leidinggevende is hier makkelijker in, maar het verschil tussen thuiswerken en op kantoor is gewoon te groot.

Daarnaast moet er sowieso minimaal 1 van de engineers aanwezig zijn voor als productie vragen heeft of als ze issues tegenkomen.
En de houding van het hoofdkantoor is precies wat ik vind dat er aangepakt moet worden. De belangen van zo'n werkgever zijn misschien wel groot, maar wat mij betreft niet altijd groter dan de gezamenlijke belangen van de werknemers (dan wel de maatschappij).
[...]

Klopt, maar dat komt ook door het vage begrip van "tenzij het niet anders kan". En daarnaast heb ik tot een bepaalde hoogte gewoon naar de pijpen van m'n baas te dansen, raak liever niet in een conflict over m'n baan ;)
Sommige dingen moet je nu eenmaal een beetje vaag insteken. Dat klinkt misschien gek, maar nu zijn er ook genoeg van dat soort wetten waarbij het er feitelijk op neerkomt dat een rechter een bepaalde inschatting moet doen. Het voordeel van bestaande wetgeving is dat deze rechter dat doet op basis van een boel jurisprudentie waardoor het enerzijds makkelijker is voor de rechter en anderzijds duidelijker voor ons wat er dan precies wel of niet onder die wat vage wet valt. Het ontbreken van jurisprudentie mag echter, mijns inziens, nooit de reden zijn om wetgeving al dan niet door te voeren.

Overigens vind ik ook niet dat jij een hoog oplopend conflict moet gaan proberen te veroorzaken op je werk, je hebt gelijkt als je zegt dat je tot op zekere hoogte uiteindelijk gewoon moet doen wat je werkgever van je verlangd. Dat is ook één van de redenen waarom ik persoonlijk vind dat de wetgever hier een rol in moet spelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:58
Ik heb het niet over langdurig de scholen sluuten. Ik heb het over max 2 maanden misschien, om zoals ze met een persco leuk zeggen 'met een hamer het virus plat te slaan..'.
2 maanden niet langdurig? Dat is een volledige zomervakantie 8)7

De gevolgen laten zich raden, kinderen gaan elkaar achter de voordeur besmetten. Of denk je dat alle kinderen 2 maanden alleen thuis gaan zitten?
Ik ben blij dat jij kinderen hebt die er geen moeite mee hebben, zoals ik gisteren al heb aangegeven is dat niet zo vanzelfsprekend.

Overigens is in de stad waar ik woon, buiten de sluiting in de eerste golf, er nog geen enkele basisschool dicht geweest. Dit geldt ook voor de middelbare school.
Alle klassen konden gewoon les krijgen met een laptop thuis (had je die niet dan kon je eentje lenen van school) mijn kinderen hebben daar heen nadeel van ondervonden. Zelfs mijn kleuter niet. Dat zal voor 95% van de kinderen zo zijn. Die 5% heeft botte pech.
Nogmaals, fijn dat jij uitmuntende kinderen hebt die het helemaal zelf kunnen en geen behoefte hebben aan enige sociale interactie. Maar behalve je belachelijk opmerking over "botte pech" zou ik je dan toch eens willen vragen om te onderzoeken hoeveel schade kinderen ondervinden. Begin maar eens met het opzoeken wat de gevolgen zijn van de leerachterstand die opgelopen is door de 1e golf. En zoek daarna eens uit hoeveel kinderen er onder toezicht staan en waarbij school een van de vaste bakens is om zich aan vast te kunnen klampen.

[ Voor 28% gewijzigd door Drardollan op 10-12-2020 11:35 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arrne
blissard schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:19:
Ik geloof niet dat het effect zo beperkt is. Niet voor niets zijn alle beoordelingscriteria / overgangsnormen sterk aangepast op alle scholen. Ik denk dat jouw 95/5% niet klopt en misschien eerder 20/80 is, waarbij 80 % een negatief gevolg van de sluiting heeft gehad.
En zelfs als 'maar' 5% van de kinderen negatieve gevolgen heeft van zo'n sluiting, hebben we het nog over een hele grote groep kinderen natuurlijk.

Zeggen dat die 5% dan maar botte pech heeft laat wel zien dat je het niet helemaal begrepen hebt. De groep die nadelige gevolgen ondervindt van een coronabesmetting is ook relatief klein - daarvan zeggen we toch ook niet dat ze botte pech hebben?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:23

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Da's wel een beetje waarom ik er nogal cynisch in zit tegenwoordig. Voor je gevoel maakt het eigenlijk weinig uit wat je doet, een zekere groep zal te allen tijde manieren verzinnen om eromheen te werken en daarmee de maatregelen weer ondermijnen.
In die zin voelt het onderhand meer als één groot toneelspel wat ons bezig houdt terwijl het feitelijk gewoon uitzitten is tot de vaccinaties goed genoeg hun werk kunnen dien.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:23

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren

Die anekdote kom je steeds mee, evenals dat je vaker in het nieuws ziet dat klassen of hele scholen gesloten worden, maar hoe vaak gebeurt het daadwerkelijk? Mijn n=1 blikveld heeft nog geen enkele school in de regio gezien waar dat gebeurde. Niet dat ik dat dan als waarheid aanneem, maar dan ben ik wel benieuwd naar hoe groot dat probleem objectief gezien is.
Alle klassen konden gewoon les krijgen met een laptop thuis (had je die niet dan kon je eentje lenen van school) mijn kinderen hebben daar heen nadeel van ondervonden. Zelfs mijn kleuter niet. Dat zal voor 95% van de kinderen zo zijn. Die 5% heeft botte pech. Stel dat een kind het meeneemnt uit de klas en zijn opa of oma besmet, of ouders die in een risico groep zitten en die komen te overlijden? Wat doet dat met de psyche van een kind? Voor alles zijn voors of tegens maar als het doel is om het aantal besmettingen terug te dringen dan is scholen sluiten voor een x aantal weken de grootse klap.
Sorry, maar hier moet ik je toch corrigeren. Dan heb je gewoon geen zicht op wat het voor een jong kind betekent qua ontwikkeling om met leeftijdgenootjes op een school bezig te zijn. Zeker voor kleuters is het qua sociale ontwikkeling zeer nadelig om langdurig thuis te zitten.

Als je als ouder het overlijden van opa/oma zo uit gaat leggen dat het de schuld van het kind is dan ben je zelf schuldig aan kindermishandeling. Dat is volledig je eigen keuze en heeft werkelijk waar niets te maken met het open houden van scholen.

Los daarvan ben ik niet tegen het sluiten of beperken van schoolactiviteit, maar wel met verstand en niet met de hamer van Rutte.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:42

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik zit weer eens wat landen te vergelijken en zie veel bijzonderheden op https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

Nederland doet het qua doden behoorlijk goed, alleen de Scandinavische landen en Ierland lijken het beter te doen, maar qua besmettingen doet België het weer beter, terwijl daar echt veel en veel meer doden vallen. Nu kan je zeggen dat die alles en iedereen als Corona dode tellen, maar ook in Duitsland zie je dit nu terug (terwijl die juist zo min mogelijk mensen als een Corona dode tellen).

Je zou verwachten dat je een relatie tussen het aantal besmettingen en doden zou zien, maar dat is dus heel moeilijk. Zweden heeft 2x zoveel besmettingen, maar een vergelijkbaar aantal doden.

Ik zou weleens willen snappen welk deel komt door de manier van registreren, maar ook hoe bepaalde maatregelen dus wel of niet kwetsbare groepen beschermen. Op basis van deze ciijfers slagen wij daar redelijk goed in, maar die conclusie is wellicht wat kort door de bocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:43:
[...]

Da's wel een beetje waarom ik er nogal cynisch in zit tegenwoordig. Voor je gevoel maakt het eigenlijk weinig uit wat je doet, een zekere groep zal te allen tijde manieren verzinnen om eromheen te werken en daarmee de maatregelen weer ondermijnen.
In die zin voelt het onderhand meer als één groot toneelspel wat ons bezig houdt terwijl het feitelijk gewoon uitzitten is tot de vaccinaties goed genoeg hun werk kunnen dien.
Ik zit er, helaas, al een tijdje cynisch in. Maar ik laat het maar gebeuren, ik bescherm mijzelf en dierbaren zo goed als het kan tot het vaccin er is. Ik reken niet meer op de rest van de maatschappij.

Meer wil ik er niet over zeggen, ik heb zo een modbreak te pakken helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
ZieMaar! schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:05:
Ik zit weer eens wat landen te vergelijken en zie veel bijzonderheden op https://www.ecdc.europa.eu/en/cases-2019-ncov-eueea

...

Je zou verwachten dat je een relatie tussen het aantal besmettingen en doden zou zien, maar dat is dus heel moeilijk. Zweden heeft 2x zoveel besmettingen, maar een vergelijkbaar aantal doden.
Het aantal besmette gevallen is sterk afhankelijk van de testcapaciteit (is er voldoende, wie mag wel/niet testen). Het aantal doden is afhankelijk van of deze getest is op COVID, of ook 'vermoedelijke oorzaak' wordt meegenomen en welke doodsoorzaak bij meerdere kwalen in de statistieken komt.

Elk land is een ander fruit, die kun je echt niet met elkaar vergelijken.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Nou, ik ga zodadelijk mijn eerste Coronatest tegemoet (ben heel licht neusverkouden).

Ik krijg echter net deze mail van de GGD:
LET OP: U heeft een afspraak gemaakt op een locatie waar ALLEEN antigeen sneltesten worden afgenomen. Bent u werkzaam in de zorg en heeft u nauw contact (minder dan 1,5 meter) met mensen uit een medische risicogroep? Bel dan 0800-8101 om uw huidige afspraak te verzetten naar een andere testlocatie bij u in de buurt waar u een PCR-test krijgt.
En dat klinkt eigenlijk wel een beetje karig. Die antigeen-testen zijn toch minder betrouwbaar? Betekent dit dat, als ik een negatieve testuitslag krijg, ik veel minder zeker weet of dat klopt dan bij een PCR test?

omniscale.nl

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Nederland doet het qua doden behoorlijk goed, alleen de Scandinavische landen en Ierland lijken het beter te doen, maar qua besmettingen doet België het weer beter, terwijl daar echt veel en veel meer doden vallen. Nu kan je zeggen dat die alles en iedereen als Corona dode tellen, maar ook in Duitsland zie je dit nu terug (terwijl die juist zo min mogelijk mensen als een Corona dode tellen).

Ik zou weleens willen snappen welk deel komt door de manier van registreren, maar ook hoe bepaalde maatregelen dus wel of niet kwetsbare groepen beschermen. Op basis van deze ciijfers slagen wij daar redelijk goed in, maar die conclusie is wellicht wat kort door de bocht.
Onder- of achterliggende oorzaken worden hier ook niet duidelijk.

Algemene volksgezondheid (leefgewoonten zoals al dan niet sporten, gezond eten of niet, en schadelijk gedrag zoals rook- of alcoholverslavingen), beschikbare zorg (kwaliteit van geboden zorg, afstand, verzekeringen, dekkingsgraad, bereidheid tot ontvangen van zorg), leefgewoonten in sociaal opzicht van andere landen zullen zeer zeker een rol spelen.

Veel of weinig, intensief of oppervlakkig familiecontact buiten de gezinsbubbel, etc. idem.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 10-12-2020 12:47 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

posttoast schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:42:
Nou, ik ga zodadelijk mijn eerste Coronatest tegemoet (ben heel licht neusverkouden).

[...]
En dat klinkt eigenlijk wel een beetje karig. Die antigeen-testen zijn toch minder betrouwbaar? Betekent dit dat, als ik een negatieve testuitslag krijg, ik veel minder zeker weet of dat klopt dan bij een PCR test?
https://www.umcutrecht.nl...n-een-kwartier-de-uitslag

Klinkt prima toch?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• posttoast
  • Nu online
Mwah, als ze dan toch een wattenstaafje mijn neus in raggen heb ik liever een aan 100% grenzende zekerheid dan minder zekerheid :) Ik zeg ook niet dat die antigeentesten onbetrouwbaar zijn maar wel minder betrouwbaar. Er zit bij mij ook geen factor "haast" bij. Als ik morgen de uitslag heb is dat snel zat :)

omniscale.nl

• Señor Sjon
  • Laatst online: 14:32
mesa57 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:09:
Dat gaat echt helpen.
Serieus? De lagere school niet nodig? Lagere school is niet geschikt voor digitaal onderwijs kan je beter zeggen. Veel kinderen zijn nog bezig met leren lezen, schrijven en zich sociaal ontwikkelen op die leeftijd.
Arrne schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:15:

Je zag het eerder. Na de zomervakantie ging het van Mondkapjesadvies > scholen > avondklok > lockdown. Media draaien een heel programma af met elke paar weken een nieuw thema.

Er zijn hier een paar dingen aan de hand. De helft van 'onze' doden zijn gevallen in zorgtehuizen. Ik heb gelezen dat in andere landen er coronavergoedingen tegenover coronadoden stond, waarbij het dus van belang werd om iemand als coronadode te laten tellen. Andere landen zoals Duitsland, schreef er zo min mogelijk op, omdat er meestal sprake is van onderliggend lijden waarbij corona de patiënt over het randje duwde. Dan heb je natuurlijk nog de kwestie van testcapaciteit, zodat besmettingen en doden uit verhouding kunnen lopen afhankelijk van veel/weinig testen. Dat is wat je hier in het voorjaar zag.

Wat ik nog steeds wat vreemd vind, tot 1 december mocht je alleen testen met symptomen, toch heeft ruim 88% iets anders dan Corona. Hoe kan het dat ondanks de maatregelen virussen zoals het Rhinovirus makkelijker verspreiden dan Corona? Blijven die sluimerend aanwezig om elk najaar weer op te duiken? Je zou verwachten dat ie weg zou blijven?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• mesa57
Señor Sjon schreef op donderdag 10 december 2020 @ 13:12:
[...]

Serieus? De lagere school niet nodig? Lagere school is niet geschikt voor digitaal onderwijs kan je beter zeggen. Veel kinderen zijn nog bezig met leren lezen, schrijven en zich sociaal ontwikkelen op die leeftijd.
Mijn verontschuldiging. Ik bedoelde dat het niet nodig is om de lagere scholen te sluiten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cobb
Gonadan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:02:
[...]

Die anekdote kom je steeds mee, evenals dat je vaker in het nieuws ziet dat klassen of hele scholen gesloten worden, maar hoe vaak gebeurt het daadwerkelijk? Mijn n=1 blikveld heeft nog geen enkele school in de regio gezien waar dat gebeurde. Niet dat ik dat dan als waarheid aanneem, maar dan ben ik wel benieuwd naar hoe groot dat probleem objectief gezien is.

[...]

Sorry, maar hier moet ik je toch corrigeren. Dan heb je gewoon geen zicht op wat het voor een jong kind betekent qua ontwikkeling om met leeftijdgenootjes op een school bezig te zijn. Zeker voor kleuters is het qua sociale ontwikkeling zeer nadelig om langdurig thuis te zitten.

Als je als ouder het overlijden van opa/oma zo uit gaat leggen dat het de schuld van het kind is dan ben je zelf schuldig aan kindermishandeling. Dat is volledig je eigen keuze en heeft werkelijk waar niets te maken met het open houden van scholen.

Los daarvan ben ik niet tegen het sluiten of beperken van schoolactiviteit, maar wel met verstand en niet met de hamer van Rutte.
Ruim 80 scholen moesten in november alleen al dicht.

https://nos.nl/artikel/23...dicht-vanwege-corona.html

Hier nog wat losse voorbeelden
https://www.omroepwest.nl...anwege-coronabesmettingen

https://www.rijnmond.nl/n...rijs-dicht-vanwege-corona

https://www.ed.nl/valkens...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Het blijft vaak hangen in regionaal nieuws en dan zijn er ook tientallen scholen waar alleen klassen worden gesloten, dat haalt het nieuws niet.

• Cobb
Drardollan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 11:32:
[...]

2 maanden niet langdurig? Dat is een volledige zomervakantie 8)7

De gevolgen laten zich raden, kinderen gaan elkaar achter de voordeur besmetten. Of denk je dat alle kinderen 2 maanden alleen thuis gaan zitten?

[...]

Ik ben blij dat jij kinderen hebt die er geen moeite mee hebben, zoals ik gisteren al heb aangegeven is dat niet zo vanzelfsprekend.

Overigens is in de stad waar ik woon, buiten de sluiting in de eerste golf, er nog geen enkele basisschool dicht geweest. Dit geldt ook voor de middelbare school.

[...]

Nogmaals, fijn dat jij uitmuntende kinderen hebt die het helemaal zelf kunnen en geen behoefte hebben aan enige sociale interactie. Maar behalve je belachelijk opmerking over "botte pech" zou ik je dan toch eens willen vragen om te onderzoeken hoeveel schade kinderen ondervinden. Begin maar eens met het opzoeken wat de gevolgen zijn van de leerachterstand die opgelopen is door de 1e golf. En zoek daarna eens uit hoeveel kinderen er onder toezicht staan en waarbij school een van de vaste bakens is om zich aan vast te kunnen klampen.
Ook @Señor Sjon
Twee maanden is niet langdurig en te overzien voor 95% van de ouders met kinderen, zolang de school maar goed digitaal onderwijs geeft. Zoals ik aan Gonodan laat zien ging het alleen in november al om meer dan 80 scholen. Je kunt over een paar weken in het nieuws ongetwijfeld lezen dat dit in december nog veel meer scholen zijn. Maar twee maanden is door mij uit de lucht gegrepen. Misschien is een maand ook voldoende om weer de besmetingsgraad flink omlaag te brengen. Ik blijt er niet voor om de scholen een half jaar dicht te gooien, dat lijkt mij wel duidelijk onnodig.

Mijn kinderen zijn sociaal prima. Ze hebben per stuk 1 of 2 hechte vriendjes en die komen gewoon spelen na school en die zouden ook komen spelen als de school dicht gaat. Als je dan pech hebt gaat het hooguit om twee of drie kinderen die het virus weer doorgegeven aan hun ouders i.p.v nu potentieel een hele klas. Vergeet ook niet dat ze dan maar 2 of 3 uurtjes met een vriendje spelen ipv 8 uur met elkaar een klas delen en daarna alsnog met het vriendje gaan spelen...dus die extra besmetting achter de voordeur die zijn er niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Cobb op 10-12-2020 14:13 ]

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:03
Datapoint: Oversterfte begint weer te stijgen na de zwaardere lockdown maatregelen, zie RIVM

https://www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers-nederland

American Express vraagbaak

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:17
Cobb schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:08:
[...]
Twee maanden is niet langdurig en te overzien voor 95% van de ouders met kinderen, zolang de school maar goed digitaal onderwijs geeft. Zoals ik aan Gonodan laat zien ging het alleen in november al om meer dan 80 scholen. Je kunt over een paar weken in het nieuws ongetwijfeld lezen dat dit in december nog veel meer scholen zijn. Maar twee maanden is door mij uit de lucht gegrepen. Misschien is een maand ook voldoende om weer de besmetingsgraad flink omlaag te brengen.
Twee maanden is enorm lang voor een kind (denk maar eens terug, de zomervakantie leek wel eeuwig te duren, in positieve zin!).

De voorwaarde dat digitaal onderwijs goed geregeld moet zijn is een juiste, maar het zal je tegenvallen bij hoeveel scholen dat matig tot slecht geregeld is. De basisschool van onze kinderen had bijvoorbeeld vrijwel niets geregeld. Je kon elke paar weken een stapel opdrachten halen met een schema, de meester of juf belde om de week even tien minuten om te vragen hoe het ging en dat was het. Ik heb zowel verhalen gehoord van scholen waar het véél beter geregeld was, maar ook net zulke slechte voorbeelden.

Bovendien denk ik dat je onderschat hoeveel kinderen er überhaupt geen toegang hebben tot een computer thuis. Dat loopt in stedelijke gebieden soms enorm op. Je kunt als school ook niet even een paar honderd laptops ter beschikking stellen, die heeft zo'n school niet eens! Dan kan je misschien heel erg je best doen om het vanuit school goed te regelen, maar dan gaat het aan de thuiskant mis. Of grote gezinnen met veel kinderen. Als je geen ruimte hebt om je even te kunnen focussen op school, omdat er nog vijf mensen rondlopen, dan is dat ook ontzettend lastig. Die 95% die je noemt als percentage ouders waar het goed te overzien is, lijkt me echt zwaar overschat.

Edit: 80 scholen lijkt veel, maar er zijn alleen al zo'n 6000 basisscholen en 1500 VO scholen in Nederland, dus je hebt het zelfs als het er 150 worden nog steeds 'maar' over 2 procent van die scholen.

[ Voor 8% gewijzigd door Jorizzz op 10-12-2020 14:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10-10 17:11
Volgende week wordt de mondkapjesplicht afgeschaft, ze werken averechts :+

• Jorizzz
Zo! Grootste stijging in tijden. Ja, allemaal afhankelijk van het aantal geteste personen, maar dan nog!

• Stinger_Ventura
Mooie afname van de zorg! Zorgwekkende stijging van de nieuwe gevallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:44

Bloodclot

Jawier!

Positief getest: 8793
Totaal: 585685 (+8720 ivm -73 corr.)

Opgenomen*: 198
Huidig*: 1179 (-32)

Opgenomen op IC*: 26
Huidig*: 469 (-4)
* LCPS cijfers - http://lcps.nu

Overleden: 64
Totaal: 9902

Beste stijging qua positieve besmettingen, maar ook redelijke drop in ziekenhuisbezetting. Zien we komende weken weer een grote stijging in ziekenhuisbezetting? Of wordt er nu zoveel getest dat er ook zoveel A-symptomische mensen bij zitten, dus hoe meer testen hoe meer besmettingen maar ziekenhuisopnames blijven wel dalen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Cobb schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:08:
[...]
Twee maanden is niet langdurig en te overzien voor 95% van de ouders met kinderen, zolang de school maar goed digitaal onderwijs geeft.
Je strooit maar wat graag met 95%. Kan je dat eens onderbouwen? Want uit eigen ervaringen en omgeving kan ik zeggen dat het voor veel ouders helemaal niet te overzien is.

Goed digitaal onderwijs is amper tot niet mogelijk voor basisschool leerlingen. Zie alle berichtgeving rondom vertraging, het enige wat ze kunnen doen is herhalen. Maar daar ben je na een week of 2 ook wel klaar mee.
Zoals ik aan Gonodan laat zien ging het alleen in november al om meer dan 80 scholen. Je kunt over een paar weken in het nieuws ongetwijfeld lezen dat dit in december nog veel meer scholen zijn. Maar twee maanden is door mij uit de lucht gegrepen. Misschien is een maand ook voldoende om weer de besmetingsgraad flink omlaag te brengen. Ik blijt er niet voor om de scholen een half jaar dicht te gooien, dat lijkt mij wel duidelijk onnodig.
Die scholen hebben het prima lokaal opgelost dus.
Mijn kinderen zijn sociaal prima. Ze hebben per stuk 1 of 2 hechte vriendjes en die komen gewoon spelen na school en die zouden ook komen spelen als de school dicht gaat. Als je dan pech hebt gaat het hooguit om twee of drie kinderen die het virus weer doorgegeven aan hun ouders i.p.v nu potentieel een hele klas. Vergeet ook niet dat ze dan maar 2 of 3 uurtjes met een vriendje spelen ipv 8 uur met elkaar een klas delen en daarna alsnog met het vriendje gaan spelen...dus die extra besmetting achter de voordeur die zijn er niet.
En die 2 vriendjes hebben ook weer vriendjes, en broertjes en zusjes en buren en andere familie.
Heb je een bron dat er hele klassen inclusief ouders besmet zijn? Of is dat een onderbuikgevoel?

Ook is het maar de vraag of 2 of 3 uurtjes spelen zoveel beter zijn, afstand houden is er niet bij. Op school zitten de meeste kinderen op een stoel (dus: afstand) en spelen ze buiten met elkaar.

En dan heb ik het nog niet over alle problemen die ik al eerder genoemd heb. Fijn dat jouw kinderen het goed doen en goed hebben, maar dat geldt voor minstens 3% (ondergrens!) van de kinderen niet zoals ik gisteren heb gepost.

Net als dat de horeca dichtgooien een averechts effect lijkt te hebben (zie memo afgelopen week) is het maar zeer de vraag of er meer positieve dan negatieve effecten zijn als basisscholen gesloten worden.

Ik heb het dus uitdrukkelijk niet over middelbaar en hoger, daar is een sluiting mijn inziens overigens ook overbodig maar kan wel meer gebeuren om het onderwijs te spreiden (fysieke klassen halveren en meer thuisonderwijs).

• Plenkske
  • Laatst online: 11-10 15:58
Oof, hoogste op 1 dag gemeld sinds we gingen zakken van de piek 2e golf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Nou kom er maar weer in met vergoelijkende smoesjes. Bij een stijging gaan we lekker weer een week speculeren over "toegenomen aantal testen". Dat dit tot op heden nog nooit een significant effect heeft gehad zijn we dan weer vergeten. Afgelopen week testen omhoog bijvoorbeeld, maar ook positiviteitsratio.

• Drardollan
De data zou toch vanaf 10-10 pas om 15:15 bekend worden gemaakt? Heeft het RIVM dat alweer uitgesteld?

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jorizzz
Drardollan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:27:
Nou kom er maar weer in met vergoelijkende smoesjes. Bij een stijging gaan we lekker weer een week speculeren over "toegenomen aantal testen". Dat dit tot op heden nog nooit een significant effect heeft gehad zijn we dan weer vergeten. Afgelopen week testen omhoog bijvoorbeeld, maar ook positiviteitsratio.
Dat dat nooit een effect heeft gehad is echt onzin. Vergeten wat een verschil er is tussen het aantal geregistreerde besmettingen in de eerste en de tweede golf? Waar zat hem dat in? Juist ja.

Bovendien, en ik wil niet op de man spelen, maar ontkom er bijna niet aan, begint de toon van je berichten hier en daar wel echt vervelend te worden. Tenminste, zo ervaar ik het, en gezien de reacties op je posts de afgelopen dagen ben ik niet de enige. Je mag zeggen wat je wil, maar de toon maakt de muziek...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:39
De 20% stijging in aantal positieve testen van afgelopen week leidde tot een stijging van 5% van de positiviteitsratio doordat het aantal testen zo was toegenomen. Dat lijkt me wel een significante relativering.

Maar met de cijfers van vandaag zitten we op nog een veel grotere stijging dan de 20% van afgelopen week. Dus lijkt me dat de stijging van het aantal testen lang niet meer genoeg is...

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Zou het dan het weer zijn en doen al die voorzorgsmaatregelen er totaal niet toe? We kunnen natuurlijk pleiten voor het weer sluiten van de bibliotheek maar ik krijg steeds meer het idee dat ook het afstandshouden en thuisblijven etc maar gerommel in de marge is.

alles kan off-topic

• Drardollan
Jorizzz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:30:
[...]

Dat dat nooit een effect heeft gehad is echt onzin. Vergeten wat een verschil er is tussen het aantal geregistreerde besmettingen in de eerste en de tweede golf? Waar zat hem dat in? Juist ja.
Ik heb niet gezegd dat het geen effect heeft gehad.

Maar je hebt gelijk, ik heb dat verschil bewust niet meegenomen. Voor mijn gevoel hebben we in de eerste golf niets getest, ik neem die tijd dan ook niet serieus en vergeet hem zelfs expliciet uit te sluiten. Beter gezegd, sinds het aantal testen op orde is hebben we geen significante effecten gezien van meer of minder testen. Het percentage positief blijft onverminderd hoog (>10%).
Bovendien, en ik wil niet op de man spelen, maar ontkom er bijna niet aan, begint de toon van je berichten hier en daar wel echt vervelend te worden. Tenminste, zo ervaar ik het, en gezien de reacties op je posts de afgelopen dagen ben ik niet de enige. Je mag zeggen wat je wil, maar de toon maakt de muziek...
Vervelend. Er is een script om mijn posts te negeren. Wellicht helpt dat je uit de brand.

• Plenkske
Jovatov schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:30:
[...]

De 20% stijging in aantal positieve testen van afgelopen week leidde tot een stijging van 5% van de positiviteitsratio doordat het aantal testen zo was toegenomen. Dat lijkt me wel een significante relativering.
En we gaan as. dinsdag zien wat het daadwerkelijke positiviteitsratio was, omdat er nog zo'n 20k testen niet bekend waren. Die stijging kan dus nog hoger/lager worden.

Ik lees net dat vanaf dinsdag 15-12 de update om 15:15 komt (als het dan wel doorgaat haha)
De open data bevat tegenwoordig veel meer bestanden dan de laatste keer dat ik hier naar keek.
https://data.rivm.nl/covid-19/
Geen idee of het ook echt meer data is, of meer is opgesplitst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jorizzz schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:17:
[...]

Twee maanden is enorm lang voor een kind (denk maar eens terug, de zomervakantie leek wel eeuwig te duren, in positieve zin!).

De voorwaarde dat digitaal onderwijs goed geregeld moet zijn is een juiste, maar het zal je tegenvallen bij hoeveel scholen dat matig tot slecht geregeld is. De basisschool van onze kinderen had bijvoorbeeld vrijwel niets geregeld. Je kon elke paar weken een stapel opdrachten halen met een schema, de meester of juf belde om de week even tien minuten om te vragen hoe het ging en dat was het. Ik heb zowel verhalen gehoord van scholen waar het véél beter geregeld was, maar ook net zulke slechte voorbeelden.

Bovendien denk ik dat je onderschat hoeveel kinderen er überhaupt geen toegang hebben tot een computer thuis. Dat loopt in stedelijke gebieden soms enorm op. Je kunt als school ook niet even een paar honderd laptops ter beschikking stellen, die heeft zo'n school niet eens! Dan kan je misschien heel erg je best doen om het vanuit school goed te regelen, maar dan gaat het aan de thuiskant mis. Of grote gezinnen met veel kinderen. Als je geen ruimte hebt om je even te kunnen focussen op school, omdat er nog vijf mensen rondlopen, dan is dat ook ontzettend lastig. Die 95% die je noemt als percentage ouders waar het goed te overzien is, lijkt me echt zwaar overschat.

Edit: 80 scholen lijkt veel, maar er zijn alleen al zo'n 6000 basisscholen en 1500 VO scholen in Nederland, dus je hebt het zelfs als het er 150 worden nog steeds 'maar' over 2 procent van die scholen.
Goh, zitten jouw kinderen bij mij op school? Ik heb ook verhalen gehoord van collega's waarvan de kinderen boeiende, interactieve lessen via videoverbinding kregen. Hier was het wat je schetst. 2x in de hele periode een vracht schoolwerk ophalen zonder toelichting en als ouders moesten we er maar wijs uit worden wat de bedoeling was. Nu is het geen moeilijke materie, maar als 3 boeken dezelfde naam hebben (maar dan werkschrift, leesschrift en oefenschrift oid), dan zit je toch wel te puzzelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Ankona schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:33:
[...]

Zou het dan het weer zijn en doen al die voorzorgsmaatregelen er totaal niet toe? We kunnen natuurlijk pleiten voor het weer sluiten van de bibliotheek maar ik krijg steeds meer het idee dat ook het afstandshouden en thuisblijven etc maar gerommel in de marge is.
Ik wil mijn plaat over afbrokkelend draagvlak eigenlijk niet afspelen, omdat deze net zo vervelend is als de plaat die roept dat meer testen misschien de oorzaak is.

Veel mensen passen de maatregelen steeds soepeler toe, ik denk dat we het daar wel over eens zijn. Daarmee worden de basismaatregelen steeds minder krachtig.

• Plenkske
Ankona schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:33:
[...]

Als het alleen het weer zou zijn dan zouden sommige landen toch significant minder besmettingen moeten hebben ? En andere landen weer meer ? Volgens mij is het allang uitgesloten dat het weer dé factor is, maar ik heb even geen onderzoek paraat om dat te onderbouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ai... Beste stijging... Black friday piek dit?

Ik sorteer vast voor op een persco aanstaande dinsdag.
Kan niet anders dan dat de opnames vanaf volgende week ook weer door het dak gaan.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

MikeyMan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:38:

Kan niet anders dan dat de opnames vanaf volgende week ook weer door het dak gaan.
Ik denk dat de Black Friday koopjesjager niet in 1e instantie de groep is die in het ziekenhuis belandt. Ze moeten eerst hun collega en ouders aansteken dus dat duurt een weekje langer.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

TrailBlazer schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:39:
[...]

Ik denk dat de Black Friday koopjesjager niet in 1e instantie de groep is die in het ziekenhuis belandt. Ze moeten eerst hun collega en ouders aansteken dus dat duurt een weekje langer.
Zit misschien wat in ja... Dan de kerstmarkten maar de schuld geven. Zeg niet dat ik het niet gezegd heb! :+

Ben een beetje bang dat die stijgende cijfers inmiddels ook tot een fuck-you effect voor de kerst gaan zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
Het RIVM zegt dat het % positief vandaag gelijk is gebleven. Het is daarbij wel de vraag: gelijk gebleven tov wat ? Vorige week ? Gisteren ?
https://nos.nl/artikel/23...-tests-blijft-gelijk.html
Volgens het RIVM zijn er geen bijzondere omstandigheden, zoals een storing eerder in de week, om het hoge aantal tests te verklaren. Wel is er relatief veel getest, waardoor het percentage positieve tests gelijk is gebleven, laat een woordvoerder weten. "Maar het blijft een zorgelijk aantal."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruise Control
  • Laatst online: 26-07-2024
Plenkske schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:37:
[...]

Als het alleen het weer zou zijn dan zouden sommige landen toch significant minder besmettingen moeten hebben ? En andere landen weer meer ? Volgens mij is het allang uitgesloten dat het weer veel invloed heeft, maar ik heb even geen onderzoek paraat om dat te onderbouwen.
Ivor Cummins heeft regelmatig laten zien (bijvoorbeeld in deze video) dat de verspreiding van het virus voornamelijk afhankelijk is van het seizoen en dat alle genomen maatregelen maar weinig invloed hebben. Deze seizoensinvloeden op de verspreiding van virussen die luchtweginfecties veroorzaken zijn al decennia bekend (bronnen in de video).

• Drardollan
Jovatov schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:30:
[...]

Er werd de afgelopen week veelvuldig geroepen dat het aantal testen zo omhoog was gegaan, daar moest de oorzaak gezocht worden. Ik vind 5% omhoog behoorlijk fors en het extra aantal testen niet super hoog.

Het is absoluut waar dat het aantal testen effect heeft gehad, maar significant zou ik het niet noemen.

Ik doel er overigens op dat er constant gezocht wordt naar verklaringen die er niet zijn en dat we op dinsdag elke keer met onze neus tegen de deur lopen. De feiten zijn dat we, ondanks dat we meer testen, een gigantisch hoog positiviteitsratio houden (>10%). Daar waar dit in de zomer <1% is geweest waarbij we ook echt wel serieuze aantallen aan mensen getest hebben.
Maar met de cijfers van vandaag zitten we op nog een veel grotere stijging dan de 20% van afgelopen week. Dus lijkt me dat de stijging van het aantal testen lang niet meer genoeg is...
Ik ben er ook bang van. Maar zonder de cijfers van aankomende dinsdag is er niets over te zeggen, misschien is het aantal testen wel met 100% toegenomen (hoop ik!).

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:42:
[...]

Het RIVM zegt dat het % positief gelijk is gebleven. Het is daarbij wel de vraag: gelijk gebleven tov wat ? Vorige week ? Gisteren ?

[...]
Van het dashboard:
https://coronadashboard.r...sitief-geteste-mensen#ggd

Gelijk is een groot woord. 11,1% naar 11,6%.

• Plenkske
MikeyMan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:45:
[...]

Van het dashboard:
https://coronadashboard.r...sitief-geteste-mensen#ggd

Gelijk is een groot woord. 11,1% naar 11,9%.
Waar zie je 11,9 ? Ik zie 11,6 staan
Laatste waardes verkregen op dinsdag 8 december. Wordt wekelijks bijgewerkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:49
Zo, dat is weer ouderwets knallen!!

Morgen: its over 9000!!!

Ik ben wel benieuwd hoe lang er nog gewacht gaat worden met aanvullende maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Plenkske schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:46:
[...]

Waar zie je 11,9 ? Ik zie 11,6 staan
Laatste waardes verkregen op dinsdag 8 december. Wordt wekelijks bijgewerkt.
Excuus, je hebt gelijk...

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:51
vraag me af wat je nog kan doen, scholen dicht doen ze niet, algehele lockdown zie ik ook niet gebeuren.
Wilke schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:49:
[...]

Zo, dat is weer ouderwets knallen!!

Morgen: its over 9000!!!

Ik ben wel benieuwd hoe lang er nog gewacht gaat worden met aanvullende maatregelen.

• Cobb
Drardollan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:23:
[...]

Je strooit maar wat graag met 95%. Kan je dat eens onderbouwen? Want uit eigen ervaringen en omgeving kan ik zeggen dat het voor veel ouders helemaal niet te overzien is.

[...]

En dan heb ik het nog niet over alle problemen die ik al eerder genoemd heb. Fijn dat jouw kinderen het goed doen en goed hebben, maar dat geldt voor minstens 3% (ondergrens!) van de kinderen niet zoals ik gisteren heb gepost.
Jij geeft zelf al aan dat het 97% van de ouders hun kind niet geestelijk of fysiek mishandeld na een paar weken thuis zitten. Dan zat ik toch best goed met mijn 95%?

• Plenkske
Cruise Control schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:43:
[...]

Ivor Cummins heeft regelmatig laten zien (bijvoorbeeld in deze video) dat de verspreiding van het virus voornamelijk afhankelijk is van het seizoen en dat alle genomen maatregelen maar weinig invloed hebben. Deze seizoensinvloeden op de verspreiding van virussen die luchtweginfecties veroorzaken zijn al decennia bekend (bronnen in de video).
Het seizoen heeft zeker invloed. Maar ik geloof niet dat het de enige reden is.
Als ik het twitter account van die man bekijk weet ik echter niet of ik hem kan geloven 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Plenkske op 10-12-2020 14:53 ]

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:33

Laguna

Connaisseur

[...]

Dat is ook wel terug te zien in onderstaande grafiek. Tevens bijzonder dat er afgelopen weken nog geen influenza gevallen zijn geweest, vermoedelijk door interferentie. Vrijwel alleen het Rhinovirus en natuurlijk SARS-CoV-2.

Afbeeldingslocatie: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-12/IAZ-incidentie%20wk49%2020_21.jpg

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

joppe113 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:50:
vraag me af wat je nog kan doen, scholen dicht doen ze niet, algehele lockdown zie ik ook niet gebeuren.

[...]
Bibliotheken, buurthuizen en theaters opnieuw sluiten, teamsporten weer stoppen, dat werkte half november ook zo goed.

Oh, en iedereen moet met kerst thuisblijven met *twee* mondkapjes op.
[/frustratie]

Ik denk dat de oplossing toch moet komen vanuit een helder plan en communicatie. We zien aan alle kanten dat mensen die niet weten waar ze aan toe zijn, gekke dingen gaan doen.

Toegegeven, 'we' weten als Nederland inderdaad niet waar we aan toe zijn en dat kan ook niet, maar een duidelijke routekaart (die daadwerkelijk gevolgd en/of bewust aangepast en bijgehouden wordt) kan al veel schelen.

[ Voor 31% gewijzigd door Egocentrix op 10-12-2020 14:56 ]

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• Plenkske
Mijn oorspronkelijke bericht waar je op reageerde ging trouwens over vandaag, ik weet niet of je dat gezien had.

• Drardollan
Cobb schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:50:
[...]

Jij geeft zelf al aan dat het 97% van de ouders hun kind niet geestelijk of fysiek mishandeld na een paar weken thuis zitten. Dan zat ik toch best goed met mijn 95%?
Die 3% is de ondergrens, dat is wat we zeker weten. De werkelijkheid ligt vele malen hoger. Ik heb daar een bron voor als je niet terug wil zoeken.

• Cruise Control
Plenkske schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:52:
[...]

Het seizoen heeft zeker invloed. Maar ik geloof niet dat het de enige reden is.
Als ik het twitter account van die man bekijk weet ik echter niet of ik hem kan geloven 8)7
Misschien moet je eerst even die video kijken in plaats van Cummins al bij voorbaat af te serveren.

• Señor Sjon

6.000/0,116 = 51.725 getest. 8.000/0,116=68.966 getest.

Nog steeds test dus 88% iets anders, maar heeft/had wel symptomen van griep. Hoe dan? Die zouden toch niet tot nauwelijks voor kunnen komen met alle maatregelen?

• Plenkske
Cruise Control schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:58:
[...]

Misschien moet je eerst even die video kijken in plaats van Cummins al bij voorbaat af te serveren.
Is dus moeilijk serieus te nemen met de rest wat hij zegt in het achterhoofd.
Zo zou ik op dit moment ook niks meer serieus kunnen nemen van Lange Frans (bijvoorbeeld)

• Drardollan
Qua tijdspad zou het kunnen. Geen idee of het zo is, maar het kan goed natuurlijk.
Dat weet ik niet, want tot op heden is dat in de 2e golf goed meegevallen. Er lijkt niet echt een directe relatie te zijn tussen aantal testen en opnames, iets wat we overigens in de 1e golf wel zagen omdat er eigenlijk enkel bij de ziekenhuisdeuren getest werd.

Ik denk dat het heel belangrijk is om te kijken welke groep mensen de besmettingen zitten. We weten dat jonge mensen minder vaak een ziekenhuisopname nodig hebben, als de nieuwe besmettingen van afgelopen week met name in de groep <60 zitten dan heb je grote kans dat het aantal opnames niet door het dak gaat.

Dat het gaat stijgen, daar twijfel ik overigens niet aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cruise Control
De Hond gaat gelijk krijgen met zijn aerosolen.

Aerosols and their spread play an essential role in the transmission of COVID-19. However, the risk of transmission could be significantly reduced if more could be done to reduce indoor airborne viruses.

Persbericht met rapport op tropos.de

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:16

bert pit

asdasd

joppe113 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:50:

[...]
Volgens mij is dat een paar weken geleden al aangegeven door één van de "denktank jongens". Even afgezien van allerlei andere invloeden. Hij gesimplificeerde het als volgt:

Stel je hebt nog 10 besmettingen en je neemt een zware maatregel: dan heb je er de volgende dag 4, daarna 2 en daarna 0. Totaal 16 slachtoffers.

Neem je een lichte maatregel en je hebt 10 besmettingen, dan heb je de volgende dag 9, daarna 8 etc, tot nul zijn dat 55 slachtoffers met alle ellende van dien.

Ofwel strenge maatregelen nemen en je er een week of 3 aan houden. Versoepelen tot het weer uit de hand loopt, enzovoorts. Tot er een vaccin is.

Ik denk dat dat onvermijdelijk is, of je moet een groter aantal dodelijke slachtoffers accepteren.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:59:
[...]

Nog steeds test dus 88% iets anders, maar heeft/had wel symptomen van griep. Hoe dan? Die zouden toch niet tot nauwelijks voor kunnen komen met alle maatregelen?
Kinderen.

• Drardollan
Plenkske schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:42:
[...]

Het RIVM zegt dat het % positief vandaag gelijk is gebleven. Het is daarbij wel de vraag: gelijk gebleven tov wat ? Vorige week ? Gisteren ?

[...]
Ik trek de conclusie, net als jij, graag als we de volledige getallen in handen hebben. Ik vind het RIVM daarin niet uitblinken (communicatie).

Maar ik hoop dat het positiviteitsratio gelijk blijft, dan is er niet zo heel veel aan de hand en zijn deze nieuwe besmettingen een stuk minder spannend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:39
Spuit elf :+

[ Voor 95% gewijzigd door Jovatov op 10-12-2020 15:05 ]

• mesa57
2 leeftijdsgroepen aan kop :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azoTAngC7vcmDXu7Qr9YCcVJLVc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UYeXfQjutGnTuFlptFQadMR3.png?f=user_large
10-19 jaar en 50-59
De eerste kan ik nog beredeneren, maar de tweede niet.
Frappant is dat in Duitsland hetzelfde fenomeen optreed.

[ Voor 24% gewijzigd door mesa57 op 10-12-2020 15:12 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mesa57 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:12:
[Afbeelding]
10-19 jaar en 50-59
Ouders van? Beetje oud misschien...

• ijdod
  • Laatst online: 10-10 07:40
@Cruise Control misschien dat ik iets mis, maar volgens mij worden daar geen nieuwe inzichten gepubliceerd?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• nocalimero
  • Laatst online: 16:53
MikeyMan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:12:
[...]

Ouders van? Beetje oud misschien...
Met 40 jaar er tussen?

"There's a man up in a mirrored building and he just bought the world"

• mesa57
In die leeftijd heb je meestal geen (of minder vaak) schoolgaande kinderen.

• Stinger_Ventura
Kind 18, ouders 52. Ben je op je 34ste ouder geworden (of eerder als je meerdere oudere kinderen hebt).
Niet onrealistisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
  • Nu online
posttoast schreef op donderdag 10 december 2020 @ 12:42:

[...]

Nou, dat is dan wel weer het leuke van een sneltest: ik heb mijn uitslag al binnen en die was negatief (als dat echt klopt natuurlijk :P )

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
[Afbeelding]
10-19 jaar en 50-59
Late babyboom generatie qua aantallen? Is die groep überhaupt niet het grootste? Kleinkinderen is ook een optie, hoewel men steeds later aan kinderen begint. In de groep 10-19 hebben ze niet echt meer opa en oma als oppas.

[ Voor 3% gewijzigd door Señor Sjon op 10-12-2020 15:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:16

bert pit

asdasd

Señor Sjon schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:59:
[...]

Volgens mij moest je aanvankelijk symptomen hebben, maar is dat nu niet meer noodzakelijk. Ergens ook logisch want de eerste dagen na besmetting merk je nog niets.

Ik denk daarnaast dat een hoop mensen zich voor de zekerheid testen als ze horen in de buurt te zijn geweest van een besmetteling. De redenen lopen uiteen van 'verstandig' tot 'niet hoeven werken'.

Ook een niet te onderschatten deel kan last hebben van hypochondrie.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:27

Stoney3K

Flatsehats!

[Afbeelding]
10-19 jaar en 50-59
Dat kan niet want volgens het RIVM kunnen kinderen het virus helemaal niet verspreiden! 8)7

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
Stoney3K schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:18:
[...]

Dat kan niet want volgens het RIVM kunnen kinderen het virus helemaal niet verspreiden! 8)7
Whoehahahaha _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
[Afbeelding]
10-19 jaar en 50-59
Verschil tussen groep 50-59 en 40-49 is wel klein.
In beide groepen kunnen schoolgaande kinderen zitten. Op winkels na is veel dicht of gecontroleerd open, dus het is denk ik steeds logischer als de groepen waar de meeste (contacten met) schoolgaande kinderen zitten ook de meeste besmettingen.

Het is al een aantal weken aan de gang, zie hier (beetje naar onder scrollen)
https://bddataplan.nl/corona/

En toch, als je kijkt naar de andere leeftijden dan zijn de verschillen niet mega groot.
Blijft lastig om hier dus conclusies uit te trekken.
Wat wel positief is: de gemiddelde leeftijd zakt nog steeds dus dan heb je ook minder ziekenhuisopnames op die groep besmettingen.

• Drardollan
[Afbeelding]
10-19 jaar en 50-59
Goede vraag, een kind van 10 heeft meestal geen ouder van 59. Een kind van 19 met een ouder van 50 is wel aannemelijk.

De bandbreedte in de leeftijd is jammer genoeg 10 jaar, dat maakt het ontzettend lastig om er een conclusie aan te verbinden.

Wat wel positief is, beide groepen hebben relatief gezien weinig ziekenhuisopnames nodig. Met name de groep 10-19:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XuvHF7n0xEA-hWX7zCzzLmtGXg4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7QyQidipQTCyCn7ADHNcnDlV.png?f=fotoalbum_large

https://stichting-nice.nl...ort_afdeling_20201208.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:44
[...]

Beetje jammer voor het verhaal van deze meneer dat onder andere Iran, Egypte, Brazilië, Australië in de praktijk hebben bewezen dat deze theorie voor corona (op dit moment) niet zo goed op gaat.
Covid-19 is ook nog geen decennia onder ons dus ook een beetje vreemd om dat zomaar op de grote hoop van luchtweginfecties die we al langer kennen te vegen.

• Drardollan
posttoast schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:17:
[...]

Nou, dat is dan wel weer het leuke van een sneltest: ik heb mijn uitslag al binnen en die was negatief (als dat echt klopt natuurlijk :P )
Fijn! Hoop dat de test je ook meegevallen is. Prettig is het niet, maar ik ken ergere dingen.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Laguna schreef op donderdag 10 december 2020 @ 14:53:
[...]

Dat is ook wel terug te zien in onderstaande grafiek. Tevens bijzonder dat er afgelopen weken nog geen influenza gevallen zijn geweest, vermoedelijk door interferentie. Vrijwel alleen het Rhinovirus en natuurlijk SARS-CoV-2.

[Afbeelding]
Mondkapjes en social distancing?

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• posttoast
  • Nu online
Drardollan schreef op donderdag 10 december 2020 @ 15:24:
[...]

Fijn! Hoop dat de test je ook meegevallen is. Prettig is het niet, maar ik ken ergere dingen.
Viel me echt 100% mee. Interessant genoeg namen ze alleen een swab uit mijn neusholte, keel hoefde niet bij de sneltest.

omniscale.nl

• Drardollan
Vader, in 2002 gemiddeld 33,7 jaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8s7vbih512PVeH0ViCGAkKA_LtM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AchkDAAVh4Byf0tVpldGJiQe.png?f=user_large

Moeder, in 2002 gemiddeld 29,2 jaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gEA3o331mKpsUmGcKHVvQ99Wu_M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/BG4eO8ASBykrEX2UXcExLJxT.png?f=user_large

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/...-bij-geboorte-kind-stijgt en https://www.cbs.nl/nl-nl/...ind-stijgt-naar-29-9-jaar

Met de ranges van 10-19 en 50-59 in gedachten kan dat dus prima zo zijn.

Pagina: 1 ... 124 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins