Togi schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:13:
Aan de andere kant is 3 ook weer een krom getal (want er staat niet bij dat dit niet uit 2 huishoudens mag komen)
Maw wel bijv mijn schoonouders en schoonzus (maar dan wel zonder mijn zwager)
En 's avond ligt mijn schoonzus gewoon naast mijn zwager in bed ;-).
De regel van "maximaal 2 of nu 3 mensen bezoek ontvangen" vind ik een van de weinige regels die niet waterdicht is, danwel soms tegenstrijdig. Ten tijde dat het aantal 2 was, en ik heb het voorbeeld meen ik hier al eens genoemd: ik en mijn vriendin mochten (2 mensen) op bezoek bij haar ouders. Dat huishouden bestaat uit 3 volwassen (schoonzus woont er ook). Dit was, volgens de regels, in orde.
Maar draaien we het om, ouders + schoonzus willen bij ons op bezoek komen... nee dat is dan 3 personen, dat mag dan niet
Ik snap dat men een "harde" lijn moet, zijnde een exact getal, anders krijg je nog meer "open voor interpretatie". Echter, buitenshuis wordt qua groepsgroten wel al lange tijd aangegeven "X personen maximaal, of 1 huishouden". Dit moet men voor bezoek binnen ook gewoon benoemen: max 3 personen of 1 huishouden.
Als over dit soort zaken gesproken wordt, vraag ik mij wel af hoe men bepaald of "de besmetting daar niet opgelopen is". Ter illustratie:
Er is een besmet persoon op school, die steekt 3 schoolgenoten aan (klein aantal). Deze 3 personen nemen het echter mee naar huis en besmetten daar elk gemiddeld nog 3 mensen (ouders + broer/zus). Zoals ik het begrijp, zijn er in de statistieken dan 3 mensen met de oorsprong van besmetting op school en 9 in de thuissituatie. Dus thuis 3 keer zoveel besmettingen, maar de keten is daar niet begonnen.
Of worden de ouders en broers/zussen van diegene die Covid op school oploopt dan ook geoormerkt met "opgelopen door besmetting op school"? Ik vermoed dat het eerste het geval is, niet het tweede. Heeft dus ook te maken hoe men de "clusters" definieert.
Maar goed, ik hoop dat het inderdaad gewoon klopt dat er op scholen niet veel besmettingen plaatsvinden, maar dat het hoge aantal besmettingen onder jongeren met name komt omdat men buiten school (o.a. thuis) te vaak doet alsof er niets aan de hand is.