"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
MinpuntenPresident schreef op woensdag 9 december 2020 @ 07:32:
[...]
Tja, als ik op school kijk:
- collega's welke zich als vogelvrij zien. Ze houden in het weekend afstand van ouders, opa's, oma's, etc... Maar moeten wel dagelijks met 25 kinderen in de klas zitten
- huilende collega's omdat er is gebeld dat kind X direct naar huis moet komen voor quarantaine. Dat vader al sinds een week ervoor koorts had en verkouden was maakt niet uit: zolang er geen positieve corona test is afgenomen mogen (en is het de bedoeling dat) kinderen gewoon naar school komen. Dit zijn dus collega's die ondertussen ook gewoon met de kinderen zitten en daardoor in het weekend maar weer al het bezoek afzeggen omdat ze niet weten of ze besmet zijn door het kind...
- meerdere leerlingen en leerkrachten op school ziek, zelfs 5 uit één klas.
- een leerling die de lessen mist moet ook gewoon bij geschoold worden als hij/zij weer op school is. Moeten we er maar bij doen...
- ondertussen moet het gewone werk ook door gaan, de school ontwikkeling, studiedagen, etc.
Men gelooft ook niet meer in het 'kinderen zijn niet besmettelijk' verhaal. Nu ben ik gezond en hoop ik eigenlijk dat ik vandaag of morgen keelpijn krijg, positief getest wordt en alvast kerstvakantie heb... Liever nu dan straks een paar dagen voor de kerstvakantie of straks na de kerstvakantie: de cito toetsen komen er ook weer aan...
[...]
Dus, scholen sluiten:
- leerlingen nemen niks mee
- OV veiliger
- meer mensen die thuis werken
Nog meer positieve corona effecten die ik mis?
- leerlingen lopen bijna 1-op-1 achterstand op in gemiste schoolwerken.
- Mensen die thuis werken en leraar moeten zijn branden vanzelf op door de dubbele werklast. Dat gaat over tienduizenden mensen, wat een veel hoger aantal is dan de coronazieken in het ziekenhuis.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Het blijft opmerkelijk dat als je mensen aanspreekt over het volgen van de regels, je kennelijk een moraalridder bent.
Krijgen die uberhaupt van de GGD een verklaring mee die geaccepteerd wordt dan? Dat was voorheen niet het geval, en moest je naar een commerciele tester toe...Basekid schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:00:
Waar we hier in Maastricht nu last van krijgen (en kan me voorstellen dat andere plekken met veel internationale studenten/personen) is dat al die personen een test bij de GGD gaan doen om een negatieve uitslag te krijgen zodat ze hun thuisland mogen bezoeken (want daar is blijkbaar een negatieve test voor nodig).
Die belasten nu het testsysteem voor zaken waarvoor het helemaal niet bedoeld, en dat raakt iig lokaal nu alweer aan de max.
Onder de streep komt het daar wel op neer. Voor iedereen, over de hele breedte. Maar een te groot deel verdomd dat kennelijk als er niet daarwerkelijk sancties op staan.LZ86 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:50:
Neem dan verdomme zélf actie en voer het gewoon in! Hoe moeilijk is het om mee te denken zeg.....
Wellicht dat de anderhalve week voor de kv meespeelt? Het is wellicht praktischer daar na de kv mee te beginnen.
[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 09-12-2020 11:35 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
GGD geeft geen verklaring af en is dus niet bruikbaar voor reizen.Basekid schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:00:
Waar we hier in Maastricht nu last van krijgen (en kan me voorstellen dat andere plekken met veel internationale studenten/personen) is dat al die personen een test bij de GGD gaan doen om een negatieve uitslag te krijgen zodat ze hun thuisland mogen bezoeken (want daar is blijkbaar een negatieve test voor nodig).
Die belasten nu het testsysteem voor zaken waarvoor het helemaal niet bedoeld, en dat raakt iig lokaal nu alweer aan de max.
Waarom vermoed je dat dit het geval is?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
:fill(white):strip_exif()/f/image/7zXHAyO2rbE0CkOi0oPKNnwy.png?f=user_large)
https://www.ad.nl/dossier...-half-jaar-2021~a7b3d726/
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ik denk dat Sinterklaas, waarbij veel families elkaar toch zullen hebben opgezocht, en dus langere tijd samen binnen hebben doorgebracht, een minstens zo grote invloed heeft als Black Friday.autje schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:49:
Als het vermoeden dat de opleving een gevolg is van de drukte rond het begin van en tijdens de Black Friday week, dan moeten we met gelijkblijvende maatregelen toch binnen een paar dagen weer een afvlakking/lichte daling krijgen? In ieder geval tot de kerstdagen en oud & nieuw, die onherroepelijk ook weer een stijging tot gevolg gaan hebben.
Anders gezegd: Als Black Friday al voor stijging zorgt, dan Sinterklaas zeker.
Ook een goed punt (ik vier dat nooit, dus ik zie het makkelijk over het hoofd). Sinterklaas zou tot de week voor de Kerst nog wel een effect moeten hebben.Jovatov schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:54:
[...]
Ik denk dat Sinterklaas, waarbij veel families elkaar toch zullen hebben opgezocht, en dus langere tijd samen binnen hebben doorgebracht, een minstens zo grote invloed heeft als Black Friday.
Maar als we dit allemaal wel kunnen raden, dan zie ik niet in wat voor verzwaring we nog kunnen gebruiken om de cijfers te drukken. Dit lijken me gewoon tijdelijke oplevingen t.g.v. speciale events. Daar moet je helaas even doorheen (m.n. omdat mensen kennelijk niet normaal met die events om kunnen gaan).
Sinterklaas waarschijnlijk ook, alleen (denk ik) is het aantal contact momenten vergeleken met een (super)drukke winkel natuurlijk wel weer minder (verspreidings grootte).Jovatov schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:54:
[...]
Ik denk dat Sinterklaas, waarbij veel families elkaar toch zullen hebben opgezocht, en dus langere tijd samen binnen hebben doorgebracht, een minstens zo grote invloed heeft als Black Friday.
Via de verschillende studentenkanalen in de stad hier lees/zie ik dat studenten klagen dat er op kort termijn geen plek is om een test gedaan te krijgen, terwijl ze die nodig hebben om terug te gaan naar land xyz.YakuzA schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:37:
[...]
GGD geeft geen verklaring af en is dus niet bruikbaar voor reizen.
Waarom vermoed je dat dit het geval is?
Als ze vervolgens lekker in land xyz blijven moet het te regelen zijnBasekid schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:05:
[...]
Via de verschillende studentenkanalen in de stad hier lees/zie ik dat studenten klagen dat er op kort termijn geen plek is om een test gedaan te krijgen, terwijl ze die nodig hebben om terug te gaan naar land xyz.
Die notitie was dus slecht140 mensen extra op IC's bij heropening horeca en culturele instellingen
Heropening van de horeca en culturele instellingen zou op langere termijn zo'n 800 ziekenhuisopnames meer en 140 mensen extra op de IC hebben opgeleverd. Vanwege dit soort grove berekeningen van het RIVM heeft het Outbreak Management Team (OMT) het kabinet geadviseerd de coronaregels niet te versoepelen, vertelde Jaap van Dissel van het RIVM in de Tweede Kamer. Het kabinet nam dat advies over.
Gisteren lekte een notitie van het ministerie van Economische Zaken waarin staat dat opening van cafés en restaurants niet hoeft te leiden tot meer besmettingen; misschien zelfs tot een daling. Van Dissel noemde die notitie niet, maar uit de cijfers die hij presenteerde komt de tegenovergestelde conclusie naar voren.
In een brief aan de Tweede Kamer schreef het kabinet gisteren al dat de notitie als "onvoldragen" was beoordeeld en dat "de analyse niet sluitend was".
[ Voor 54% gewijzigd door LZ86 op 09-12-2020 12:11 ]
Ik heb dit even overgenomen in het vaccin topic en uiteraard jou genoemd.Drardollan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 11:48:
Zojuist heeft minister de Jonge een brief naar de kamer gestuurd met daarin opheldering over het aantal vaccins Gisteren hebben we daar hier een discussie over gevoerd, dit dus ter aanvulling en om eventueel op terug te kunnen zoeken later.
[Afbeelding]
https://www.ad.nl/dossier...-half-jaar-2021~a7b3d726/
Alles over de vaccins kan beter daar besproken worden.
Zou je de link naar het vaccin topic ook onderaan dit topic willen zetten ?tweakduke schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:54:
[modbreak]En weer open.
Een aantal slow-chat reacties zijn opgeschoond. Voor slow-chat graag Coronavirus Slowchat #2 gebruiken.
Verder is er ook nog:
De Coronavaccins en de bekende mondkapjes topics
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
[/]
Had zelf ook wel een heel negatief gevoel bij deze persconferentie. Emotie oproepen (10.000 lege stoelen), dreigen (meer maatregelen voor kerst) en voor de zoveelste keer weer een paar weken tijd kopen. Je kan nu al uittellen dat we er niet gaan komen met een beetje hopen dat het goed komt. Ga nu eens om met de mogelijkheden die je hebt. De vakantie verlengen (iig voortgezet onderwijs en hoger) is gewoon een relatief eenvoudig te realiseren maatregel omdat je twee weken gratis krijgt, en we pakken die gewoon niet.
Hoop dat ze dan klagen over de commerciële testers, anders is het idd dubbel nutteloos.Basekid schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:05:
[...]
Via de verschillende studentenkanalen in de stad hier lees/zie ik dat studenten klagen dat er op kort termijn geen plek is om een test gedaan te krijgen, terwijl ze die nodig hebben om terug te gaan naar land xyz.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Ik vind die scheiding lastig, vandaar dat ik hem enkel hier postte. Thanks in ieder gevalPlenkske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:11:
[...]
Ik heb dit even overgenomen in het vaccin topic en uiteraard jou genoemd.
Alles over de vaccins kan beter daar besproken worden.
Heb die uitzeding niet gehoord, maar extra maatregelen zouden wel goed zijn gevallen?jip_86 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:18:
Toevallig Radio 1 op vanmorgen in de auto. Veel inbellers met negatieve reacties op de persconferentie. Zelfs iemand in de risicocategorie (leukemie) die zijn eigen plan ging trekken.
Had zelf ook wel een heel negatief gevoel bij deze persconferentie. Emotie oproepen (10.000 lege stoelen), dreigen (meer maatregelen voor kerst) en voor de zoveelste keer weer een paar weken tijd kopen. Je kan nu al uittellen dat we er niet gaan komen met een beetje hopen dat het goed komt. Ga nu eens om met de mogelijkheden die je hebt. De vakantie verlengen (iig voortgezet onderwijs en hoger) is gewoon een relatief eenvoudig te realiseren maatregel omdat je twee weken gratis krijgt, en we pakken die gewoon niet.
Begin er steeds meer van overtuigd te raken dat het nooit goed is.
@LZ86 ook hier wordt er snel 'horeca' geroepen, terwijl de 'notitie' volgens mij restaurants betrof. Maargoed; lijkt eerder een stukje wensdenken geweest te zijn van een ambtenaar dan daadwerkelijk een document met body.
[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 09-12-2020 12:22 ]
Zou waarschijnlijk niet goed vallen nee. Maar mensen gaan gewoon kerst vieren. Sorteer daar dan een beetje proactief op voor. Nu zit je in een situatie dat je naar een onbekend niveau moet toewerken en als je dat niveau niet bereikt krijg je straf, maar welke straf dat is krijg je ook niet te horen. Dat roept weerstand op, en dat was ook goed te horen op Q-Music en daarna ook radio 1.MikeyMan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:19:
[...]
Heb die uitzeding niet gehoord, maar extra maatregelen zouden wel goed zijn gevallen?
Precies dat dacht ik ook.MikeyMan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:19:
[...]
Heb die uitzeding niet gehoord, maar extra maatregelen zouden wel goed zijn gevallen?
Wat willen ze nou. Geen persconferentie was niet geweest (want beloofd). Versoepelingen waren niet goed geweest (want het gaat nu niet goed). En verzwaringen waren ook niet goed geweest (want het gaat toch nog niet zó slecht).
Zelf had ik gehoopt op een langere kerstvakantie (al dan niet met onderwijs op afstand waar mogelijk). Die maatregel helpt op dit moment het meeste om de R omlaag te krijgen want dan zit de schoolgaande groep thuis en de ouders voor een deel ook, en dus minder mobiliteit.
Het advies thuiswerken werkt op dit moment gewoon totaal niet.
Het is in ieder geval een duidelijke keuze. Dat invallen van medewerkers van andere locaties lees ik niet, maar dat toont wel gelijk de problemen aan om dit breder te doen. Als je dit overal zou doen zijn er geen 'andere locaties' meer over. Dus als je dit breder wil doen moet je ook bereid zijn het met personeelstekorten en alle mogelijke gevolgen te doen Als je het dan nog 'menselijk' vindt: be my guest, maar heb wel de ballen te accepteren wat de consequenties zijn.Vorkie schreef op woensdag 9 december 2020 @ 09:42:
https://www.bndestem.nl/o...r-levensvreugde~a5f52234/
Tja.. en dan wel aan de collega's van andere locaties vragen in te vallen... ongehoord voor een zorg organisatie, de reden is duidelijk, maar blijf dan met iedereen daar binnen,
[...]
Dat heeft weinig zin zoals ik al eerder uitlegde, je zou dan gaan voor een sluiting van Middelbaar en hoger. Die groep heeft geen ouders nodig thuis, en er is dus geen bijeffect. Als je het dan wil oplossen dan moet je de groep 15-25 als eerste vaccineren, dan los je het probleem bij de basis op.Plenkske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:26:
[...]
Zelf had ik gehoopt op een langere kerstvakantie (al dan niet met onderwijs op afstand waar mogelijk). Die maatregel helpt op dit moment het meeste om de R omlaag te krijgen want dan zit de schoolgaande groep thuis en de ouders voor een deel ook, en dus minder mobiliteit.
Het advies thuiswerken werkt op dit moment gewoon totaal niet.
Overigens zou het niet vreemd zijn als de kerstvakantie toch verlengd wordt, als de cijfers einde van de kerstvakantie beter zijn dan kan het best zijn dat de overheid dan even door wil bijten. Als je dat allemaal nu al op tafel gooit, dan heb je ook weer allerlei gemor. Op dat moment hebben we echter ook meer kennis over goedkeuring en levering van een vaccin, dus dan kan het actieplan wel eens anders worden.
Met middelbaar en hoger heeft het minder effect. Nog wel enig effect aangezien je geen verspreiding meer hebt op die scholen.Drardollan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:28:
[...]
Dat heeft weinig zin zoals ik al eerder uitlegde, je zou dan gaan voor een sluiting van Middelbaar en hoger. Die groep heeft geen ouders nodig thuis, en er is dus geen bijeffect. Als je het dan wil oplossen dan moet je de groep 15-25 als eerste vaccineren, dan los je het probleem bij de basis op.
Overigens zou het niet vreemd zijn als de kerstvakantie toch verlengd wordt, als de cijfers einde van de kerstvakantie beter zijn dan kan het best zijn dat de overheid dan even door wil bijten. Als je dat allemaal nu al op tafel gooit, dan heb je ook weer allerlei gemor. Op dat moment hebben we echter ook meer kennis over goedkeuring en levering van een vaccin, dus dan kan het actieplan wel eens anders worden.
Maar ik zou dan gaan voor al het onderwijs, om het effect zo groot mogelijk te laten zijn.
Het basisonderwijs is geen groot probleem (tot en met 10 jaar is het niet noemenswaardig) en de gevolgen zijn heel groot zoals ik eerder uit de doeken deed. Ik denk dat het volkomen onwenselijk is om dat te sluiten. Los van de oplossingen die men dan gaat zoeken (kinderen naar BSO of opa en oma) en extra economische schade.Plenkske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:31:
[...]
Met middelbaar en hoger heeft het minder effect. Nog wel enig effect aangezien je geen verspreiding meer hebt op die scholen.
Maar ik zou dan gaan voor al het onderwijs, om het effect zo groot mogelijk te laten zijn.
Innouveau geeft het op na gisteren.
Ik denk dat je dat overschatDrardollan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:28:
Die groep heeft geen ouders nodig thuis, en er is dus geen bijeffect.
Hangt sterk van het type kind af en de (sociale) demografie waarin die zich bevinden. Genoeg (probleem)kinderen die daar niet mee om kunnen gaan, althans dat hoor ik geregeld van collega-docenten (voor de goede orde, ik ben geen docent)
Kinderen die van de radar verdwijnen, die je niet voor 12.00 in een virtuele les hoeft te verwachten. Dat soort dingen maak je dan allemaal mee.
Op persoonlijke noot ga ik er vanuit ik wel dat m'n dochter dat tegen die tijd wel kan. Kwestie van opvoeding.
[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 09-12-2020 12:37 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ok, waar zit die black friday in Amsterdam ?ijdod schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:19:
@autje Black Friday zou je kunnen zien in de cijfers, alleen is het natuurlijk geen 'scherpe' piek. Incubatietijd varieert per persoon. En Sinterklaas komt daar op een ongelukkig tijdstip achteraan. Dus ik denk dat die twee samen (als daar de oorzaak ligt) samen nog lekker zullen doorstijgen.
/f/image/5RK2XLI6UAOvYdn8jRkaVK2m.png?f=fotoalbum_large)
Het NRC had er een stukje over vandaag. Het geduld cq. uithoudingsvermogen van de samenleving is opgeraakt en Rutte en De Jonge hebben eigenlijk hun kruit verschoten. De enige maatregelen die ze nog kunnen nemen stuiten op weerstand in het kabinet, met alle risico's van dien, en zullen ook de onvrede nog meer in de hand werken.jip_86 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:18:
Toevallig Radio 1 op vanmorgen in de auto. Veel inbellers met negatieve reacties op de persconferentie. Zelfs iemand in de risicocategorie (leukemie) die zijn eigen plan ging trekken.
Wel mee eens dat de sfeer van de persconferentie dit keer niet goed was. Ben het op zich soort van eens met het beleid en snap ook dat het moeilijk is voor de politiek om het goed te doen.jip_86 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:24:
[...]
Zou waarschijnlijk niet goed vallen nee. Maar mensen gaan gewoon kerst vieren. Sorteer daar dan een beetje proactief op voor. Nu zit je in een situatie dat je naar een onbekend niveau moet toewerken en als je dat niveau niet bereikt krijg je straf, maar welke straf dat is krijg je ook niet te horen. Dat roept weerstand op, en dat was ook goed te horen op Q-Music en daarna ook radio 1.
Maar inderdaad eerst diep op de emotie rond overleden mensen duiken. Toen zei ik meteen tegen mijn vriendin: "!@#$, kom met de cijfers en de maatregelen." Vijf minuten uitleggen dat er duizenden stoeltjes leeg zijn met kerst. Alsof we nog niet doorhebben dat veel extra mensen momenteel een familielid en/of vriend missen.
En dan daarna snoeihard stellen dat het de schuld is van het volk dat de besmettingen oplopen. En daarna dreigen met zware maatregelen voor kerst ALS wij het niet beter doen. Tja, ik snap en relativeer de inhoud prima, maar de speech was op zich best wel fout opgebouwd.
Eerlijk gezegd waren extra maatregelen naar mijn mening bij de meeste mensen beter gevallen dan de dreiging ermee. Ook al is niet zeker of het de meest effectieve aanpak zou zijn.
Wat winnen we als land met twee weken uitstel van zwaardere maatregelen?
Uitzonderingen zullen er altijd zijn. Maar ik denk dat er weinig ouders thuis hoeven te blijven voor hun 16 jarige zoon of dochter. Die ouders gaan gewoon werken.Gunner schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:34:
[...]
Ik denk dat je dat overschat
Hangt sterk van het type kind af en de (sociale) demografie waarin die zich bevinden. Genoeg (probleem)kinderen die daar niet mee om kunnen gaan, althans dat hoor ik geregeld van collega-docenten (voor de goede orde, ik ben geen docent)
Kinderen die van de radar verdwijnen, die je niet voor 12.00 in een virtuele les hoeft te verwachten. Dat soort dingen maak je dan allemaal mee.
Op persoonlijke noot ga ik er vanuit ik wel dat m'n dochter dat tegen die tijd wel kan. Kwestie van opvoeding.
Overigens hebben diverse collega’s in de eerste golf het bij ons top opgelost. Kinderen <12 kwamen gewoon elke dag mee naar kantoor.
Vast alleen Amsterdammers die daar rond liepen.mesa57 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:34:
[...]
Ok, waar zit die black friday in Amsterdam ?
[Afbeelding]
Overigens gaf Van Zanen gisteren bij Op1 aan dat black friday dit jaar maar ongeveer 30% van de drukte gaf van vorig jaar. Dus in die zin; wel ons best gedaan ergens.
Ik bekeek het puur vanuit het standpunt: hoe krijgen we de R lager.Drardollan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:34:
[...]
Het basisonderwijs is geen groot probleem (tot en met 10 jaar is het niet noemenswaardig) en de gevolgen zijn heel groot zoals ik eerder uit de doeken deed. Ik denk dat het volkomen onwenselijk is om dat te sluiten. Los van de oplossingen die men dan gaat zoeken (kinderen naar BSO of opa en oma) en extra economische schade.
Alle neveneffecten die je noemt geloof ik direct, daar heb ik totaal geen zicht op.
Ik denk echter dat die neveneffecten erg meevallen als je 2 weken extra kerstvakantie zou doen.
Je kan het ook anders zien, bedenk ik mij net. Na de kerst zal het ergste leed geleden zijn, oud en nieuw zal vele malen kleinschaliger plaatsvinden. Kerst trekt meer mensen en zeker een bredere mix van mensen (jong en oud gaat mixen). Na oud en nieuw verwacht ik dat het moreel weer omhoog gaat, want dan hebben we de feestdagen gehad en gaan we er toch nog even vol voor die laatste paar weken/maanden.Playa del C. schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:38:
[...]
Wat winnen we als land met twee weken uitstel van zwaardere maatregelen?
Stel dat we met de huidige set maatregelen de Kerst en oud en nieuw goed doorkomen in de zorg en daarna gaan dalen, wat is dan eigenlijk het probleem? Na oud en nieuw hebben we zicht op vaccinaties en daarmee halen we sowieso een groot probleem weg.
Sowieso wordt er wel makkelijk geroepen dat scholen dicht moeten (deels echt wel terecht) terwijl dit anderzijds ook gewoon 2 weken gaat gebeuren. Dat gaat linksom of rechtsom besmettingen schelen. Wellicht compenseert dat net voldoende om het tot het vaccin uit te zingen.
Ik weet het, veel aannames. Maar niet heel onrealistisch denk ik.
Ik denk dat het wel meer dan uitzonderingen zijn hoorDrardollan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:43:
[...]
Uitzonderingen zullen er altijd zijn. Maar ik denk dat er weinig ouders thuis hoeven te blijven voor hun 16 jarige zoon of dochter. Die ouders gaan gewoon werken.
maar het zal per (opleidings)niveau sterk verschillen denk ik.
Weet niet of je dat sarcastisch zegt, maar zelf vond ik pre-Corona al een dikke no-no en zoiets moet je ten alle tijden proberen te voorkomen. Als je tijdens de eerste golf blijkbaar zo'n vitaal beroep hebt dat je niet thuis kan/hoeft te werken had je altijd recht op kinderopvang dus zoiets zou niet nodig hoeven zijn.Overigens hebben diverse collega’s in de eerste golf het bij ons top opgelost. Kinderen <12 kwamen gewoon elke dag mee naar kantoor.
Lijkt me een interessant stuk. Jammer van die dikke paywall maar nog niet genoeg getriggerd om die gratis maand te proberenCMD-Snake schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:43:
Vandaag heeft Follow the Money een stuk gepubliceerd waaruit blijkt dat bepaalde OMT leden last hebben van belangenverstrengeling. Zo verdiend bijvoorbeeld OMT-lid Kluytmans geld aan het aantal afgenomen tests, dit terwijl hij de belangrijkste adviseur is op dit gebied. Deze belangen staan haaks op het doel van het OMT om de corona crisis zo kort mogelijk te laten duren.
[ Voor 28% gewijzigd door Gunner op 09-12-2020 12:52 ]
[ Voor 38% gewijzigd door ijdod op 09-12-2020 12:54 ]
Is dit niet schokkend? Dat je in een land met 17 miljoen inwoners een hele bedrijfstak om zeep helpt zodat je op langere termijn 140 IC opnames en 800 ziekenopnames bespaart? Huur dan wat IC bedden bij de Duitse buren, is vást goedkoper dan het slopen van een sector.140 mensen extra op IC's bij heropening horeca en culturele instellingen
Heropening van de horeca en culturele instellingen zou op langere termijn zo'n 800 ziekenhuisopnames meer en 140 mensen extra op de IC hebben opgeleverd. Vanwege dit soort grove berekeningen van het RIVM heeft het Outbreak Management Team (OMT) het kabinet geadviseerd de coronaregels niet te versoepelen, vertelde Jaap van Dissel van het RIVM in de Tweede Kamer. Het kabinet nam dat advies over.
En wat precies is de verrassing daarin? Al eerder werd duidelijk dat de dame die over de testlabs gaat een groot belang heeft bij gebruik van de Nederlandse labs.CMD-Snake schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:43:
Vandaag heeft Follow the Money een stuk gepubliceerd waaruit blijkt dat bepaalde OMT leden last hebben van belangenverstrengeling. Zo verdiend bijvoorbeeld OMT-lid Kluytmans geld aan het aantal afgenomen tests, dit terwijl hij de belangrijkste adviseur is op dit gebied. Deze belangen staan haaks op het doel van het OMT om de corona crisis zo kort mogelijk te laten duren.
Ik vind het niet zo boeiend, het OMT bestaat uit mensen uit het bedrijfsleven/zorg met een hoge mate van kennis in een bepaald vakgebied. Zo hebben Kuipers (voorzitter in het Erasmus en voorzitter van LCPS) en Gommers (ook Erasmus en voorzitter NVIC) ook meerdere petten op, maar dat maakt ze niet minder kundig.
Het is zeer onrealistisch om standaard een compleet OMT te hebben die van alle markten thuis is en verder niets doet buiten het OMT. Dat is enerzijds onbetaalbaar en anderzijds missen ze dan belangrijke (actuele) kennis van de werkvloer.
In mijn directe omgeving heb ik diverse leerkrachten in het lager onderwijs. De neveneffect van verwaarloosde kinderen vallen niet erg mee. Zo heb ik 1 leerkracht die dagelijks 2 extra bammetjes smeert omdat er in klas een kind zit wat 4 van de 5 dagen geen eten meekrijgt naar school.Plenkske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:43:
[...]
Ik bekeek het puur vanuit het standpunt: hoe krijgen we de R lager.
Alle neveneffecten die je noemt geloof ik direct, daar heb ik totaal geen zicht op.
Ik denk echter dat die neveneffecten erg meevallen als je 2 weken extra kerstvakantie zou doen.
Het basisonderwijs zou echt het allerlaatste moeten zijn waar je aan tornt, die groep is zo verschrikkelijk kwetsbaar, die moeten we zoveel mogelijk beschermen wat mij betreft.
Het kwalijke is dat ze in hun verklaringen gezegd hebben dat ze geen belangen hebben op dat gebied. Ze hadden op zijn minst het kunnen aangeven vanaf dag 1.Drardollan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:53:
Het is zeer onrealistisch om standaard een compleet OMT te hebben die van alle markten thuis is en verder niets doet buiten het OMT. Dat is enerzijds onbetaalbaar en anderzijds missen ze dan belangrijke (actuele) kennis van de werkvloer.
InPrivate helpt enorm.Gunner schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:49:
Lijkt me een interessant stuk. Jammer van die dikke paywall maar nog niet genoeg getriggerd om die gratis maand te proberen
[ Voor 20% gewijzigd door CMD-Snake op 09-12-2020 12:59 ]
Welke IC-bedden? https://www.dw.com/en/cor...-than-in-april/a-55836491BlackLabel01 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:52:
[...]
Is dit niet schokkend? Dat je in een land met 17 miljoen inwoners een hele bedrijfstak om zeep helpt zodat je op langere termijn 140 IC opnames en 800 ziekenopnames bespaard? Huur dan wat IC bedden bij de Duitse buren, is vást goedkoper dan het slopen van een sector.
En waarom zou het zijn dat 'ze' dat dus kennelijk niet doen? Leuke gedachtenoefening, wellicht dat je dan tot wat inzichten komt.BlackLabel01 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:52:
[...]
Is dit niet schokkend? Dat je in een land met 17 miljoen inwoners een hele bedrijfstak om zeep helpt zodat je op langere termijn 140 IC opnames en 800 ziekenopnames bespaard? Huur dan wat IC bedden bij de Duitse buren, is vást goedkoper dan het slopen van een sector.
Tsjah, als er meer aanbod dan vraag is; heb je natuurlijk op een gegeven moment een ander probleem.BlackLabel01 schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:52:
[...]
Volgens mij is het overigens eerder 'langdurig' dan 'op de langere termijn'. Dus niet eenmalig een hoos van 140, maar een aanhoudende stijging in opnames.
Het was absoluut sarcastisch, ik heb mij er kapot aan geërgerd. Voor, na en tijdens Corona.Gunner schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:49:
[...]
Weet niet of je dat sarcastisch zegt, maar zelf vond ik pre-Corona al een dikke no-no en zoiets moet je ten alle tijden proberen te voorkomen. Als je tijdens de eerste golf blijkbaar zo'n vitaal beroep hebt dat je niet thuis kan/hoeft te werken had je altijd recht op kinderopvang dus zoiets zou niet nodig hoeven zijn.
Overigens stroomde onze opvang ook vol in de eerste golf, elke week kwamen er meer kinderen. 0 controle of er vitale beroepen waren. Zelf hebben wij er geen gebruik van gemaakt, ondanks dat mijn partner een vitaal beroep heeft en ik half/half.
Wat ik er vooral mee wil zeggen is, het probleem wordt verschoven en brengt enkel negatieve neveneffecten. Mijn inziens moeten we van de basisscholen afblijven, tenzij het echt niet anders kan (lees: alle bedden liggen vol en we hebben te maken met een zwart scenario).
Met dat voorbeeld zou dat kind dus gebaat zijn bij nooit vakantie ?Drardollan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:55:
[...]
In mijn directe omgeving heb ik diverse leerkrachten in het lager onderwijs. De neveneffect van verwaarloosde kinderen vallen niet erg mee. Zo heb ik 1 leerkracht die dagelijks 2 extra bammetjes smeert omdat er in klas een kind zit wat 4 van de 5 dagen geen eten meekrijgt naar school.
Het basisonderwijs zou echt het allerlaatste moeten zijn waar je aan tornt, die groep is zo verschrikkelijk kwetsbaar, die moeten we zoveel mogelijk beschermen wat mij betreft.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat verwaarloosde kinderen een ander probleem is dan het coronavirus, en het kan ook niet 100% opgelost worden door leerkrachten.
Klopt, sommige kinderen zijn niet gebaat bij vakantie. Groot verschil is echter dat vakanties vastomlijnd zijn, dat geeft de kinderen toch een houvast.Plenkske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:01:
[...]
Met dat voorbeeld zou dat kind dus gebaat zijn bij nooit vakantie ?
Wat ik hiermee wil zeggen is dat verwaarloosde kinderen een ander probleem is dan het coronavirus, en het kan ook niet 100% opgelost worden door leerkrachten.
Maar goed, laten we niet te ver afdwalen. Onze standpunten zijn duidelijk
Voor hem minstens 200 anderen toch? Beetje aanstelleritus dit.
https://news.sky.com/stor...zer-biontech-jab-12155916
Wellicht toch een dingetje om voor de eerste keer een rna-vaccin versneld toe te staan.
Ik woon in een grote groei gemeente in ZH met veel jonge gezinnen. Stuk voor stuk zie ik en spreek ik gezinnen waar de kinderen patiënt nul zijn en daarna de ouders aan de beurt zijn. Nu mijn eigen zus aangestoken door haar dochter maar die wonen in Groningen. Vandaag ook daar het bericht dat de halve school even gaat sluiten.
Wat ik probeer te zeggen is dat alle maatregelen niks of veel te weinig gaan uithalen zolang de scholen (ook basis) open blijven. Dan blijft het rommelen in de marge.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Belangrijkste hierin:__fred__ schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:07:
Allergische reacties.
https://news.sky.com/stor...zer-biontech-jab-12155916
Wellicht toch een dingetje om voor de eerste keer een rna-vaccin versneld toe te staan.
Meer een bericht voor dit topic overigens:Both have a significant history of allergies, to the extent they have to carry adrenaline.
...
The Medicines and Healthcare products Regulatory Agency (MHRA) has given precautionary advice to NHS trusts that anyone who has a history of "significant" allergic reactions to medicines, food or vaccines should not receive the vaccine.
De Coronavaccins
Weet niet of de slides van Jaap van Dissel van vanmorgen al beschikbaar zijn, maar redenatie is vooral dat het zeer weinig bijdraagt aan de opnames.Basekid schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:05:
Ik begreep dat het argument om de vakantie niet te verlengen was dat ze bang waren dat de extra vrije dagen gebruikt zou worden om familie etc te bezoeken (want daar is het de tijd van het jaar voor). Dus dan zijn die extra dagen vrij juist tegenwerkend.
Ik denk dat je de problemen serieus onderschat.Cobb schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:07:
@Drardollan Wat je schrijft zal helaas werkelijkheid zijn in je directe omgeving. Geen idee waarom het daar zo'n drama is en veel kinderen kwetsbaar zijn of gevaar lopen bij hun eigen ouders, maar ik onderschrijf dat niet. Ik denk dat het in zijn geheel in Nederland wel meevalt.
Vorig jaar stonden er 30.570 kinderen onder toezicht (https://www.nji.nl/nl/Dat...dertoezichtstelling-(OTS)). Minstens 3 procent van alle kinderen van 0 tot 18 jaar heeft te maken met mishandeling (https://www.nji.nl/nl/Dat...ndermishandeling#ch313928).
Dat valt niet mee. En als kinderen gedwongen thuis zitten, dan neemt dit enkel toe. Zeker omdat de ouders ook al maanden onder hoogspanning staan.
Maar ik wil er verder niet op doorgaan hier, we gaan soms teveel offtopic.
Het is een optelsom, weinig bijdrage en veel negatieve effecten. Als je alles afweegt zal het weinig helpen volgens van Dissel. In dat geval is een extra maatregel dus niet zinnig.MikeyMan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:11:
[...]
Weet niet of de slides van Jaap van Dissel van vanmorgen al beschikbaar zijn, maar redenatie is vooral dat het zeer weinig bijdraagt aan de opnames.
Overigens meldde van Dissel ook dat er naar verwachting op dit moment 2 miljoen (!) Nederlands immuniteit hebben. Dat begint langzaam ergens op te lijken, er zal een punt komen dat er een tekort ontstaat aan gastheren voor het virus.
Die truc ken ik, maar zowel in Edge, Firefox ,Safari op iOS of Chrome werkt het niet (meer), ik had het idee dat sites dit doorhadden en er iets op verzonnen en werk dat niet meer voor mij
Kort gezegd: ze sturen dus vooral op het aantal opnames en niet op het aantal besmettingen ? In principe doen ze dat altijd al, en daar is wat van te zeggen natuurlijk...MikeyMan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:11:
[...]
Weet niet of de slides van Jaap van Dissel van vanmorgen al beschikbaar zijn, maar redenatie is vooral dat het zeer weinig bijdraagt aan de opnames.
Maar ondertussen worden wel zorgen ge-uit als het aantal besmettingen oplopen en men verwacht dan dat ook het aantal opnames stijgen.
Ik heb een klein stukje bekeken vanochtend toen Jaap van Dissel aan het woord was. Het viel mij op dat hij elke keer als het over de groep 13-17 jaar ging ervoor wilde zorgen dat hier niet zwaar aan getild zou moeten worden "want in elke groep zien we een stijging" en "besmettingen die ze oplopen zijn niet per se binnen de school omdat die ook maatregelen treffen". Vond ik wel erg kort door de bocht en naïef van hem.
Ik denk ergens dat dat zelfs de ondergrens is, niet @MikeyMan ?Drardollan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:20:
[...]
Het is een optelsom, weinig bijdrage en veel negatieve effecten. Als je alles afweegt zal het weinig helpen volgens van Dissel. In dat geval is een extra maatregel dus niet zinnig.
Overigens meldde van Dissel ook dat er naar verwachting op dit moment 2 miljoen (!) Nederlands immuniteit hebben. Dat begint langzaam ergens op te lijken, er zal een punt komen dat er een tekort ontstaat aan gastheren voor het virus.
Gunner schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:24:
offtopic:
Die truc ken ik, maar zowel in Edge, Firefox ,Safari op iOS of Chrome werkt het niet (meer), ik had het idee dat sites dit doorhadden en er iets op verzonnen en werk dat niet meer voor mij
Apart, ik gebruik Edge Chromium en het werkt nog altijd voor mij.
Grootste kul argument wat ik ooit gehoord heb. Als ik de klas neem van mijn nichtje vandaag, dan zijn er inmiddels 8 bevestigde leerlingen uit één klas besmet geraakt met het virus tijdens het naar school gaan. Die kinderen hebben of gaan stuk voor stuk ook terug naar hun gezin en daar zullen ook de gezinsleden besmet raken. Dat zijn dus al 8 gezinnen.Basekid schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:05:
Ik begreep dat het argument om de vakantie niet te verlengen was dat ze bang waren dat de extra vrije dagen gebruikt zou worden om familie etc te bezoeken (want daar is het de tijd van het jaar voor). Dus dan zijn die extra dagen vrij juist tegenwerkend.
Als de school gesloten was geweest dan was het bij één gezin gebleven en hooguit een extra gezin er van uitgaande dat men op familie bezoek zou gaan.
Ik heb mijn familie die op twee uur rijden afstand woont na februari niet meer gezien. Mijn ouders vallen in de risico groep. Ik zou de extra tijd ook niet gebruiken om wel op bezoek te gaan.
Het is een hypothetisch nadeel tegenover een zeker voordeel.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Volgens mij baseren ze het op dit onderzoek:Mr.Joker schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:32:
[...]
Ik denk ergens dat dat zelfs de ondergrens is, niet @MikeyMan ?
https://www.rivm.nl/pienter-corona-studie/resultaten
Vind het niet heel sterk dat onderzoek.
Ik snap dat je de kinderen het onderwijs niet wilt onthouden, maar dan moet er een andere discussie gevoerd worden dat we die besmettingen voor lief nemen en het onderwijs en het gepaarde sociale en mentale aspect in de ontwikkeling belangrijker is dan verspreiding van het virus.
Dat ligt blijkbaar heel gevoelig, nu steken ze hun kop in het zand, dat is nog erger eigenlijk
Precies dat..wees eerlijk waarom er bepaalde keuzes worden gemaakt.Mr.Joker schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:42:
We weten sinds dag en jaar dat kinderen verkoudheidsvirussen meenemen naar huis (met lagere R waarde zelfs). Nu zou dat niet gelden voor covid19?
Ik snap dat je de kinderen het onderwijs niet wilt onthouden, maar dan moet er een andere discussie gevoerd worden dat we die besmettingen voor lief nemen en het onderwijs en het gepaarde sociale en mentale aspect in de ontwikkeling belangrijker is dan verspreiding van het virus.
Dat ligt blijkbaar heel gevoelig, nu steken ze hun kop in het zand, dat is nog erger eigenlijk
En kinderen dragen echt wel bij aan de verspreiding van. Ik durf wel te stellen dat ze dat flink doen.
https://www.usnews.com/ne...t-be-safe-during-covid-19
"In guidance from the Centers for Disease Control and Prevention, schools are called a "potential source of COVID-19 outbreaks, due to the number of individuals intermingling in close proximity for extended periods of time."
Dat is het ook niet imo.Plenkske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:41:
[...]
Volgens mij baseren ze het op dit onderzoek:
https://www.rivm.nl/pienter-corona-studie/resultaten
Vind het niet heel sterk dat onderzoek.
Pak het aantal besmettelijke per dag volgens het RIVM en deel het door het aantal dagen dat iemand besmettelijk is (avg 7 dagen)
Dan kom je denk rond 2.5-3 mil
Het RIVM schat ook dat 1 op 66 in het ziekenhuis komen. Heb je er gemiddeld 200 per dag in het ziekenhuis komt dat op 13k nieuwe besmettingen op 1 dag x 7 dagen = 100k ongeveer per week. Dat strookt ook met de cijfers die het RIVM geeft...
Je hebt er echter niet zo gek veel aan totdat je bij 50% immuniteit ongeveer komt... (Tenzij immuniteit vele malen groter is bij de groep met de meeste sociale interactie)
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Verwijderd
staan altijd al voor de vergadering online:MikeyMan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:11:
[...]
https://www.tweedekamer.n...ronavirus-9-december-2020
Ja natuurlijk sturen ze op de opnames, want die PCR tests zeggen niksPlenkske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:32:
[...]
Kort gezegd: ze sturen dus vooral op het aantal opnames en niet op het aantal besmettingen ? In principe doen ze dat altijd al, en daar is wat van te zeggen natuurlijk...
Maar ondertussen worden wel zorgen ge-uit als het aantal besmettingen oplopen en men verwacht dan dat ook het aantal opnames stijgen.
Ik heb een klein stukje bekeken vanochtend toen Jaap van Dissel aan het woord was. Het viel mij op dat hij elke keer als het over de groep 13-17 jaar ging ervoor wilde zorgen dat hier niet zwaar aan getild zou moeten worden "want in elke groep zien we een stijging" en "besmettingen die ze oplopen zijn niet per se binnen de school omdat die ook maatregelen treffen". Vond ik wel erg kort door de bocht en naïef van hem.
Nee op zich logisch natuurlijk. Opnames zijn het belangrijkst. Maar uiteraard zorgt een stijging in de besmettingen ook uiteindelijk voor een stijging van de opnames. Leg daar nog een sausje overheen van de demografie en een verrekening van de testbeleid en dat model zal inmiddels aardig kloppen.
@Mr.Joker Gaat nu wel harder:
Low: 1701799
mid: 2372776,5
high: 3002017
Zou een keer goed nieuws betekenen
Hoezo is dat halfbakken is toch duidelijk als wat? 3 is 3 en niet soms 4 als het me uitkomt.DennusB schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:48:
Het is echt kut dat de overheid nog steeds van die halfbakken adviezen geeft... het geeft in prive situaties ook discussies. Met kerst zouden we bij m'n pa zijn met 4 gasten, dus ik zeg "Ja is teveel, laten we ff kijken hoe en wat" en dan krijg je bijna van iedereen terug "Ja die ene extra gast maakt dan toch ook niet uit" ... zucht
En precies de reden dat er niet versoepeld wordt. Nu is het "ah, 4 kan ook wel". Met 6 was het geweest "ah, 8 kan ook wel".TrailBlazer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:00:
[...]
Hoezo is dat halfbakken is toch duidelijk als wat? 3 is 3 en niet soms 4 als het me uitkomt.
Dat het een advies is en nog steeds geen keihard regel in de wet.TrailBlazer schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:00:
[...]
Hoezo is dat halfbakken is toch duidelijk als wat? 3 is 3 en niet soms 4 als het me uitkomt.
Het is wettelijk gezien gewoon niet te realiseren om langs de deuren te gaan en de hoofden te tellen.DennusB schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:03:
[...]
Dat het een advies is en nog steeds geen keihard regel in de wet.
Iets met handhaving achter de voordeur...DennusB schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:03:
[...]
Dat hoeft ook niet, maar mensen voelen de urgentie nu niet. Het is niet "Stel ze komen controleren dan hebben we een probleem", het is "Het is een advies dus ik nodig alsnog al m'n matties uit, ze kunnen toch niets".Mr.Joker schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:04:
[...]
Het is wettelijk gezien gewoon niet te realiseren om langs de deuren te gaan en de hoofden te tellen.
Dat gaat er ook niet komen, daar zijn grondswetwijzigingen voor nodig of een noodtoestand die de regering niet durft uit te roepen.DennusB schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:03:
[...]
Nog geen reden om je niet eraan te houden.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Is eigenlijk bekend waarom ze dat niet doen ? Andere landen strooien ermee of zijn al in noodtoestand sinds het begin van de uitbraak.IJzerlijm schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:06:
[...]
of een noodtoestand die de regering niet durft uit te roepen.
Niet persoonlijk naar jou; maar dat is nu net de eigenwijsheid waarom we nu nog steeds in de problemen zitten. Adviezen zijn er immers om genegeerd te worden.DennusB schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:05:
[...]
Dat hoeft ook niet, maar mensen voelen de urgentie nu niet. Het is niet "Stel ze komen controleren dan hebben we een probleem", het is "Het is een advies dus ik nodig alsnog al m'n matties uit, ze kunnen toch niets".
I know, ik probeer het juist op te volgen. Maar hoeveel mensen ik wel geen smoesjes hoor verzinnen in m'n omgeving, ontelbaarGunner schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:09:
[...]
Niet persoonlijk naar jou; maar dat is nu net de eigenwijsheid waarom we nu nog steeds in de problemen zitten. Adviezen zijn er immers om genegeerd te worden.
Omdat we hier een noodtoestand gebruiken in een echte noodtoestand en niet zoals in veel landen om even wat minder democratie te hebben. Ik zie ook niet echt in wat dat zou helpen. Achter de voordeur zullen ze nooit gaan handhaven tenzij ze echt grote protesten willen krijgen.Plenkske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:07:
[...]
Is eigenlijk bekend waarom ze dat niet doen ? Andere landen strooien ermee of zijn al in noodtoestand sinds het begin van de uitbraak.
[removed]
Yep. Niet alleen met kerst maar waarschijnlijk hoor je alleen van het topje van de ijsberg als het gaat om illegale corona-feestjes. Erg asociaal en egoïstisch als je het mij vraagt.DennusB schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:10:
[...]
I know, ik probeer het juist op te volgen. Maar hoeveel mensen ik wel geen smoesjes hoor verzinnen in m'n omgeving, ontelbaar
Maw wel bijv mijn schoonouders en schoonzus (maar dan wel zonder mijn zwager)
En 's avond ligt mijn schoonzus gewoon naast mijn zwager in bed ;-).
Maar je zwager kan dan niet je schoonouders besmettenTogi schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:13:
Aan de andere kant is 3 ook weer een krom getal (want er staat niet bij dat dit niet uit 2 huishoudens mag komen)
Maw wel bijv mijn schoonouders en schoonzus (maar dan wel zonder mijn zwager)
En 's avond ligt mijn schoonzus gewoon naast mijn zwager in bed ;-).
Niet elk rechtssysteem is met mekaar te vergelijken.Plenkske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:07:
[...]
Is eigenlijk bekend waarom ze dat niet doen ? Andere landen strooien ermee of zijn al in noodtoestand sinds het begin van de uitbraak.
Laten we wel wezen, dit is geen ebola, dit houdt dus ook geen stand voor de rechter gok ik zo, los van de sociale onrust die je gaat krijgen, wij zijn nou eenmaal een opstandig volk.
Na een jaar hebben ze mondkapjes wettelijk verplicht gemaakt. (En de vraag is nog of dat juridisch goed in mekaar steekt, het is de vraag wanneer dat getoetst gaat worden door een rechter)
Steeds meer mensen kennen anderen die covid19 hebben gehad en iedereen maakt een eigen risico inschatting (laatste maanden/jaartjes opa en oma etc.)
Grapperhausjes, Aboutaleb die covid kreeg, belangenverstrengeling rondom diagnostiek, etc etc.
Allemaal kleine haarscheurtjes
'Als Grapperhaus het mocht, mag ik het ook'
Uiteindelijk is een groot gedeelte een individualist.
Veel mensen zeggen zich aan de regels te houden, maar zeggen is iets anders dan doen.
Stel dat men een verjaardag wilt vieren en men wilt een gezin van 4 uitnodigen, denk je dat veel mensen dan een harde lijn bij 3 trekken? Denk het niet. En beter 4 in een landhuis op gepaste afstand dan 4 man in een woonkamer van tien vierkante meter
Zo geeft iedereen wel zijn eigen twist aan de regels
Nee maar zal die dan ook niet ondertussen zijn vrouw besmet hebben?Plenkske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:14:
[...]
Maar je zwager kan dan niet je schoonouders besmetten
Maargoed; dan is zes weer minder ver weg.
Het gaat ook niet om de gevallen die toch maar met z'n vieren de kerst vieren, maar om de gevallen die er sowieso schijt aan hebben en er 10 van maken.
Eens hoor.Gunner schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:13:
[...]
Yep. Niet alleen met kerst maar waarschijnlijk hoor je alleen van het topje van de ijsberg als het gaat om illegale corona-feestjes. Erg asociaal en egoïstisch als je het mij vraagt.
Dat soort mensen doet het omdat ze het risico wel durven lopen: pakkans is laag en mogelijke boetes ook ?
Wat Grapperhaus allemaal roept komt ook niet aan als schrikbarend.
Dan vraag ik me dus wel direct af of de pakkans en de boetes vergroten veel kan helpen in het algehele draagvlak.
Kan, hoeft nog niet. Ligt aan de timing denk ik. Net besmet zijn is niet meteen besmettelijk voor anderen zover ik weet.Togi schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:16:
[...]
Nee maar zal die dan ook niet ondertussen zijn vrouw besmet hebben?
Urgentie is voor iedereen verschillend.DennusB schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:05:
[...]
Dat hoeft ook niet, maar mensen voelen de urgentie nu niet. Het is niet "Stel ze komen controleren dan hebben we een probleem", het is "Het is een advies dus ik nodig alsnog al m'n matties uit, ze kunnen toch niets".
Voor iemand met zware COPD is het heel urgent.
Voor een 20 jarige is er 0.0 urgentie.
[Twitter: https://twitter.com/kalahiri/status/1336660715021742080?s=20]
Dit probleem heb ik ook met mijn familie. Het is echt van de zotte dat mensen de regels zo buigen naar hun eigen voordeel. En dan werkt mijn zus ook nog eens in het ziekenhuisDennusB schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:48:
Het is echt kut dat de overheid nog steeds van die halfbakken adviezen geeft... het geeft in prive situaties ook discussies. Met kerst zouden we bij m'n pa zijn met 4 gasten, dus ik zeg "Ja is teveel, laten we ff kijken hoe en wat" en dan krijg je bijna van iedereen terug "Ja die ene extra gast maakt dan toch ook niet uit" ... zucht

ik heb ze er dus op gewezen dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen maar nu ben ík de boeman. Mijn vader, moeder en zussen werk(t)en alle 4 in de zorg en ze vinden dat het maar moet kunnen. Dat zijn dus 6 volwassenen en 5 kinderen bij elkaar. Ik en mijn zwangere vrouw willen geen risico's nemen en we hebben gezegd: "Als jullie met zoveel man bij elkaar komen op 1e kerstdag, dan komen wij niet op 2e kerstdag." 2e kerstdag zou ik met mijn gezin naar mijn ouders.
[ Voor 27% gewijzigd door Tjebakka op 09-12-2020 14:24 ]
If it aint fixed, it's broken.
YorickB met de mooie grafieken ook al.MikeyMan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:19:
Marino laat hem ook schieten vandaag
[Twitter]
Nou nou, dat zal de overheid leren !
Die overheid heeft geen idee waarschijnlijk dat deze accounts bestaan.
edit: misschien dat het sommige mensen aan het denken zet, die normaal ook kijken en reageren op die accounts. Elk persoon erbij is meegeholpen.
edit2:
Ziekenhuis totaal: -16
IC: +9
Nieuwe opnames blijft te hoog.
[ Voor 21% gewijzigd door Plenkske op 09-12-2020 14:27 ]
MikeyMan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:19:
Marino laat hem ook schieten vandaag
[Twitter]
Vandaag een dag van bezinning in plaats van cijfers.
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 9 december 2020
Over het beleid met ontwrichtende gevolgen. Met als gevolg veel leed, dat door het steeds alleen maar in cijfers uit te drukken, abstract blijft.
Terwijl de aanpak zou moeten zijn: preventie.
Indirect ja
Aan de andere kant begrijp ik het ook wel weerTjebakka schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:19:
[...]
Dit probleem heb ik ook met mijn familie. Het is echt van de zotte dat mensen de regels zo buigen naar hun eigen voordeel. En dan werkt mijn zus ook nog eens in het ziekenhuis
Ik zit sinds februari thuis (ben in totaal sindsdien 4x op kantoor geweest)
Mijn vrouw zit zoveel mogelijk thuis
Zijn in totaal sinds februari 1 x uit eten geweest en nooit ene kroegje of terasje gepakt.
Zomer vakantie in de tuin doorgebracht
De enige winkels die we gezien hebben zijn de lokale Appie en lidl (dus nergens wezen shoppen of zo)
Dit terwijl er genoeg feestend in een kroeg stonden, men lekker naar Italie en Spanje op vakantie gingen . In polonaise door de stad liepen tijdens blackfriday. En de meeste ook weer naar kantoor gaan (want we missen de gezeligheid).
Maw ik houd me sinds maart goed aan de regels terwijl andere er een zooi van maakten. Dan kan je je hopelijk wel voorstellen dat ik het er wel mee gehad heb en mij misschien ook wat vrijer wil gaan opstellen.
De vriendin van mijn neefje werkt nota bene in de gehandicaptenzorg. Wat zie ik langs komen op instagram?Tjebakka schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:19:
[...]
Dit probleem heb ik ook met mijn familie. Het is echt van de zotte dat mensen de regels zo buigen naar hun eigen voordeel. En dan werkt mijn zus ook nog eens in het ziekenhuis
ik heb ze er dus op gewezen dat ze hun verantwoordelijkheid moeten nemen maar nu ben ík de boeman. Mijn vader, moeder en zussen werk(t)en alle 4 in de zorg en ze vinden dat het maar moet kunnen. Dat zijn dus 6 volwassenen en 5 kinderen bij elkaar. Ik en mijn zwangere vrouw willen geen risico's nemen en we hebben gezegd: "Als jullie met zoveel man bij elkaar komen op 1e kerstdag, dan komen wij niet op 2e kerstdag." 2e kerstdag zou ik met mijn gezin naar mijn ouders.
"Wat zielig, er is er eentje dood gegaan door corona, schuld van de overheid bla bla"
Dag later:
"Kerstborrel met de BFF's" + Foto met 10 dames opeengepakt rond een kerstboom
en dat gaat zo ongeveer om en om

@Gunner En weer alleen maar oog voor beleid en niet voor naleving. Word daar een beetje moe van.
@Togi Dan heb je nog aardig de bloemetjes buiten gezet deze zomer zeg
Nee gekheid; ik ben er ook meer dan klaar mee. Zeker de donkerder dagen vallen me zwaarder dan verwacht... En dan is het ergste nog nieteens geweest. Blegh...
Veel dingen die juist de decembermaand speciaal maken kunnen niet doorgaan. Het jaarlijkse kerstdiner dat we al sinds 20 jaar met een vriendengroep doen bijvoorbeeld. Sinds alle kinderen een beetje de enige keer per jaar dat we echt allemaal bij elaar zijn. Als alternatief ga ik maar een bak pulled pork bij iedereen langs brengen, voor bij de zoom borrel.
Drie avonden met verschillende groepen kerst vieren, oud en nieuw zonder vuurwerk. Ik vrees januari een beetje qua stemming eerlijk gezegd.
[ Voor 26% gewijzigd door MikeyMan op 09-12-2020 14:33 ]
Ik snap dat helemaal, maar het is juist precies het aller-aller domste dat mensen op dit moment kunnen doen.Togi schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:27:
[...]
Aan de andere kant begrijp ik het ook wel weer
Ik zit sinds februari thuis (ben in totaal sindsdien 4x op kantoor geweest)
Mijn vrouw zit zoveel mogelijk thuis
Zijn in totaal sinds februari 1 x uit eten geweest en nooit ene kroegje of terasje gepakt.
Zomer vakantie in de tuin doorgebracht
De enige winkels die we gezien hebben zijn de lokale Appie en lidl (dus nergens wezen shoppen of zo)
Dit terwijl er genoeg feestend in een kroeg stonden, men lekker naar Italie en Spanje op vakantie gingen . In polonaise door de stad liepen tijdens blackfriday. En de meeste ook weer naar kantoor gaan (want we missen de gezeligheid).
Maw ik houd me sinds maart goed aan de regels terwijl andere er een zooi van maakten. Dan kan je je hopelijk wel voorstellen dat ik het er wel mee gehad heb en mij misschien ook wat vrijer wil gaan opstellen.
If it aint fixed, it's broken.
Maar we moeten het nog wat maanden volhouden.
Het zou toch oerdom zijn om nu af te haken.
Natuurlijk is iedereen er klaar mee we willen graag weer het normale leven oppakken.Plenkske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:31:
Ik denk dat iedereen het wel heeft gehad. Iedereen wil terug naar normaal. Eigenlijk al maanden.
Maar ja zolang er geen vaccin is (tenminste nog niet verspreid) zitten we er nog even in
2250 WP Zuid PVoutput
Nog wat maanden is wel een jaar minstens. Eerder werd augustus genoemd voor begin vaccineren gezonde mensen. En dat is het begin pas. Eerder zag je al dat vaccin leveringen nog tot Q1 2022 doorlopen. Dr Nabarro van de WHO noemt zelfs 'a couple of years': https://metro.co.uk/video...years-away-world-2308078/Plenkske schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:31:
Ik denk dat iedereen het wel heeft gehad. Iedereen wil terug naar normaal. Eigenlijk al maanden.
🧵Draadje stukken van de regering🧵
— Yorick (@YorickB) 9 december 2020
Aangezien de regering dacht: '@YorickB vindt het leuk om stukken te lezen' hebben ze maar liefst 34 stukken verstuurd. 📚📚📚📚 (Yay!)
Zelf lezen daar --> https://t.co/DZkW7mVjXT#Corona
Vooral deze vallen op:
Scholen.
Uit onderzoek van de GGD Amsterdam blijkt dat als er een cluster is op school, de infectie in 50% van de gevallen daar NIET plaats heeft gevonden. pic.twitter.com/C2nPS6TIRP
Veel besmettingen op schoolclusters dus niet daar opgelopen.
Eerst even dit:https://t.co/fnJWvxa7gH
En dan zo weer hier verder.
o.a. met een OMT tabel waaruit blijkt dat het níet sluiten van de scholen +- 16 levens kost. 🙃 pic.twitter.com/PejKeFVBid
De 'prijs' van het open houden van de scholen.
Zelf begin ik inmiddels ook af te takelen, dus we gaan dit klotejaar nog een stapje ellendiger afsluiten. Ondertussen alle regels nageleefd, steeds thuis gewerkt, vrijwel geen mensen ontvangen, maar he de route via je kind kun je niet afsluiten. Dat nekt je dan uiteindelijk gewoon toch nog.
/rant
Hebben we de studenten hun studenten leven weer op laten pakken
Middelbare scholen weer volledig laten functioneren. Dit had toch ook opgelost kunnen worden door de kinderen maar 2 contact dagen geven en de rest online. Waarbij je dus maar de helft van de kinderen in een gebouw hebt lopen (kan mij namelijk voorstellen dat contact wel nodig is en je niet alles online kan doen)
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins