Mfpower schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 21:54:
[...]
Een avondklok is voor mij persoonlijk echt de limiet. Ik heb het veel liever zoals in maart. Een avondklok is een sleepnet waarbij je in veel gevallen het doel voorbijgaat. Iemand die om 23.00 de hond uitlaat doet niets om het virus te verspreiden bijvoorbeeld. We leven in een vrij land, en wat mij betreft staat alles open ter bespreking van maatregelen, maar de voordeur is heilig en het recht van bewegen ook wat mij betreft. Dan inderdaad net naar binnen maar wel buiten blijven. Juist die grondrechten zijn er om ons in een crisis tegen de overheid te beschermen.
Mijn originele punt was, en daar lijken we het toch wel over eens, dat er maatregelen nodig zijn van die relatieve zwaarte. Dat jij dan liever een de facto avondklok ziet dan een feitelijke avondklok is iets waar ik rustig in mee kan gaan.
Daarnaast, om maar weer eens de scholen aan te halen, laat je iemand dus om 23.00 niet meer de hond uitlaten of gewoon volgens de regels bij iemand op bezoek gaan terwijl 1 miljoen pubers actief het virus aan het verspreiden zijn. Dan snap ik de weerstand wel. Weer een voorbeeld van onnavolgbaarheid van regels /rant /sorry /ikhoueroverop

Het standpunt is duidelijk, ze vinden dat de schade die je de maatschappij toedoet veel groter als je de scholen sluit dan als je dat niet doet. Ik ben het er óók niet mee eens, maar dat maakt het niet onnavolgbaar.
Het advies om met een aantal mensen thuis te komen is denk ik het maximum wat de overheid kan doen om thuisverspreiding tegen te gaan. Met dat als gegeven zul je maatregelen moeten introduceren. Dat is mijn mening tenminste. En daarnaast, ik denk dat er genoeg mensen zijn die zich wel aan de regels houden. Maar het is niet genoeg. De vraag is dus: hoe laat je mensen zich aan de regels houden zonder forceren? Moeilijk en niet 100% haalbaar maar het kan beter (zie verderop in deze post)
Het is wel zo eerlijk om "wat de overheid kan doen" en "wat ik vind dat de overheid mag doen" uit elkaar te houden.
[...]
Daar moet je in je maatregelen dus een ruime marge in nemen. Maar zo werkt de mens gewoon. Daarom mijn voorstel om kort heel streng te zijn (dat is imho het enige dat écht werkt), om het later weer wat te laten vieren.
Ik vind "zo werkt de mens gewoon" een te makkelijke dooddoener. Dan zeg je gewoon dat de gemiddelde Nederlander te kinderachtig is om normaal mee om te gaan.
[...]
dat is ook raar

Waarom? Het is alleen maar raar als je stopt met nadenken nadat je het woord seksclub leest. Het is niet alsof ze daar met z'n 50'en massaal een grote gangbang mogen gaan houden en jij maar 27 anderen mag uitnodigen op je bruiloft.
[...]
Zo open zijn die deuren blijkbaar niet. Onze politici zijn heel goed in politiek zijn maar eigenlijk helemaal niet zo goed in wat ik dan maar "leiderschap" noem met de daarbij horende voorbeeldfunctie. Een goede leider krijgt zijn volk mee. Wanneer er iets moeilijks moet gebeuren dan ga je als eerste. Die president van Nieuw Zeeland stuurde 's avonds laat nog vlogjes met "hou vol" en deelde in de moeite die iedereen heeft met de maatregelen en maakte het heel persoonlijk en identificeerde zich met het volk.
Ja, en na een maand van die "we doen dit samen" filmpjes staat héél Nederland te kokhalzen omdat de zoetsappigheid ze de neus uit komt. Dat was namelijk afgelopen april ook al zo

Onze MP komt fietsend en lachend in casual kleding naar het Catshuis om even dik te doen met de belangrijke heren, terwijl de rest van NL amper de deur uit mag.
Hoezo amper de deur uit mag? Dat is juist helemaal niet zo. Het enige wat je alleen maar ziet is dat iedereen zijn leven volledig "coronaregelproof" heeft ingeregeld: Zoveel mogelijk doen terwijl je je ogenschijnlijk zo goed mogelijk aan de regeltjes houdt.
Om 2 dagen daarna even foei te zeggen tegen iedereen. Om over Grapperhaus maar niet te spreken. Ik kan heleboel van dit soort verbale en non-verbale communicatiefoutjes noemen. Ze stapelen en het volk neemt dat onbewust mee.Ook is het blijkbaar moeilijk om een doel te vinden waar je veel mensen in kunt verenigen.
Dat van Grapperhaus was natuurlijk ook gewoon enorm stom, dat ben ik roerend met je eens. Het is hypocriet. Het is ook net zo hypocriet om dan maar te zeggen: "Zie je, zij doen het niet, dan doe ik het ook niet." De mensen nemen hun verantwoordelijkheid niet, en het antwoord is dan dat het ego van Grapperhaus te groot is? Waarom volgt uit "Grapperhaus omhelst zijn moeder op zijn bruiloft" automatisch "Lalala bier" voor zo'n grote groep Nederlanders?
Het is een blinde vlek, en ik denk dat politici die niet goed kunnen inzien, omdat ze gewend zijn om op die plek te komen door hun ego voorop te stellen. Machiavelli zei het al honderden jaren terug: om een goede leider te worden zul je eerst een slechte moeten zijn (om op die plek te komen).