Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Bibliotheken, bioscopen, zwembaden. Zelf doe ik een cursus die tijdens die tijdelijke verzwaring naar online ging.Drardollan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:19:
[...]
Dank je wel voor het uitzoeken, ik was nog onderweg
Het argument dat de stijging enkel door het meer testen komt kan dus, helaas, van tafel.
Wel positief is: het positiviteitsratio van voorgaande week is nog steeds 11,1 procent. In het verleden steeg dat nog wel eens. Dat betekent dat de meldingen nu dus sneller binnenkomen, daar is een grote winst behaald.
[...]
Die verzwaring van de bibliotheken bedoel je?
Qua tijdspad is het wel logisch denk ik. De herfstvakantie en horeca dicht zorgt voor grote daling per begin november.
Daarna tijdelijke verzwaring eroverheen zorgt voor aanhoudende trage afname, tijdelijke verzwaring opgeheven en dus nu lichte stijging.
Nog steeds een stijging van ruim 5% van de positiviteitsratio. Ik vind dat best stevig als ik eerlijk ben. Je zou bij 23% meer testen eerder verwachten dat het positiviteitsratio zou dalen.LZ86 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:22:
[...]
Maar wel grotendeels dus. Positiviteit nagenoeg hetzelfde gebleven, maar wel meer besmettingen. Het gros van de stijging kan je dus aan een gestegen aantal testen toeschrijven, en de restjes mogelijk aan Black Friday/sintermeklaas inkopen week
Black Friday geloof ik niet zo in, we hebben dat al zo vaak gezien en zo vaak een niet noemenswaardig effect gehad (Pasen, Pinksteren, Koningsdag, Stranden, BLM protest, Feyenoord, Willem II, etc.).
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Restaurants en cafe zouden ze los van elkaar moeten zien.Stoney3K schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:23:
[...]
Mee eens, kroegen moet je nu ook niet willen proberen.
Nu valt het allebei onder dezelfde categorie en regels.
Als je dit los van elkaar trekt hebben restaurants wellicht meer kans om te overleven
2250 WP Zuid PVoutput
Maar heb je hier ook harde bewijzen voor? In geen enkel rapport komt naar voren dat bibliotheek, bioscoop of zwembad een grote besmettingshaard is.Jovatov schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:25:
[...]
Bibliotheken, bioscopen, zwembaden. Zelf doe ik een cursus die tijdens die tijdelijke verzwaring naar online ging.
Qua tijdspad is het wel logisch denk ik. De herfstvakantie en horeca dicht zorgt voor grote daling per begin november.
Daarna tijdelijke verzwaring eroverheen zorgt voor trage aanhoudende trage afname, tijdelijke verzwaring opgeheven en dus nu lichte stijging.
Pretparken vind ik een ander verhaal, die zaten ook bij die maatregelen.
Net zoals de cafés die een keuken hebben en die het dus niet hoeven te hebben van de nachtzuipers, maar ook met het verdienmodel van een restaurant nog wat klanten kunnen hebben.MdO82 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:25:
[...]
Restaurants en cafe zouden ze los van elkaar moeten zien.
Nu valt het allebei onder dezelfde categorie en regels.
Als je dit los van elkaar trekt hebben restaurants wellicht meer kans om te overleven
Hebben ze in Limburg zo onderhand al niet 3x Corona onder de leden gehad..Plenkske schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:18:
Veel verschillen per regio in het % positief:
[Afbeelding]
Op 20 november was het reproductiegetal R gemiddeld 1.00 (0.97 – 1.03, 95% betrouwbaarheidsinterval).
Van 30 tot en met 6 december werden in de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst -teststraten 339.054** testen afgenomen. Dat zijn 66.780 testen meer dan de week ervoor toen de GGD’en 272.274 mensen op COVID-19 hebben getest. Van 320.205 testen is de testuitslag bekend. Van deze groep testten 37.267 (11,6 %) personen positief. Het percentage positief nam gedurende de week toe, zowel bij personen met als zonder klachten.
bron: https://www.rivm.nl/nieuw...aantal-meldingen-covid-19
@breew post dit dagelijks, de meldingen zijn niet ineens jonger of ouder. Dat is redelijk stabiel de afgelopen weken.blissard schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:22:
[...]
Het is ook nog interessant van wanneer de meldingen zijn. Als er veel oude besmettingen in de cijfers zitten, dan was de daling van afgelopen weken wellicht minder dan we dachten en is er nu minder stijging.
Uiteraard geen harde bewijzen. Ik stel alleen dat ik het een aannemelijke hypothese vind.Drardollan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:26:
[...]
Maar heb je hier ook harde bewijzen voor? In geen enkel rapport komt naar voren dat bibliotheek, bioscoop of zwembad een grote besmettingshaard is.
Pretparken vind ik een ander verhaal, die zaten ook bij die maatregelen.
Maar die baseer je dan toch ergens op? Ik zie namelijk geen enkele aanwijzing die de hypothese zou bevestigen.Jovatov schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:27:
[...]
Uiteraard geen harde bewijzen. Ik stel alleen dat ik het een aannemelijke hypothese vind.
Ik weet niet of je dat zomaar kan stellen.CMD-Snake schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:19:
RTL Nieuws heeft een notitie van het ministerie van economische zaken ingezien waarin staat dat opening van de horeca dat de R niet hoeft te stijgen en mogelijk zelfs daalt.
Het sluiten van de horeca had een heel specifiek doel, namelijk het terugdringen van besmettingen onder jongeren en jong-volwassenen (als aanjagers van de tweede golf). Uit de gegevens van het RIVM blijkt dat dat inderdaad gelukt is, het aandeel jongvolwassenen in de positieve besmettingen is afgenomen.
Dat het gemiddelde R-getal (over alle leeftijden) toeneemt hoeft niet perse met de sluiting te maken te hebben, maar kan je bijvoorbeeld ook zoeken bij het minder thuiswerken, etc.
Of anders gesteld: Dat had nog veel erger kunnen zijn als je horeca erbovenop zou hebben.
Ook dat er maar x besmettingen te herleiden zijn tot de horeca is ook niet correct, gezien het merendeel van de besmettingen überhaupt niet te herleiden zijn.
Dus ik vind de conclusie wat kort door de bocht.
[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 08-12-2020 14:30 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Is de argumentatie niet andersom: ondanks dat alles dicht bleef, is de R gestegen en vervolgens een doelredenering dat de horeca beter in staat is om afstand te faciliteren dan mensen thuis?CMD-Snake schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:19:
RTL Nieuws heeft een notitie van het ministerie van economische zaken ingezien waarin staat dat opening van de horeca dat de R niet hoeft te stijgen en mogelijk zelfs daalt.
We zijn ook niet wezen wintersporten in die periode, en toch stijgt de R. Misschien is het wel beter om toch te gaan wintersporten, want dat is buiten, gezond en beter gecontroleerd dan mensen thuis (want veel meer ruimte).
Het is allemaal een beetje om de hete brei heen draaien en dat is dat er een gedeelte van de mensen zich niet aan de regels wenst te houden. Waar ze dat doen maakt dan allemaal niet zoveel uit.
Ik baseer het op het feit dat precies twee weken na versoepeling de cijfers deze week dus weer zijn gestegen.Drardollan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:28:
[...]
Maar die baseer je dan toch ergens op? Ik zie namelijk geen enkele aanwijzing die de hypothese zou bevestigen.
Drardollan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:27:
[...]
@breew post dit dagelijks, de meldingen zijn niet ineens jonger of ouder. Dat is redelijk stabiel de afgelopen weken.

Het lijkt er op dat er steeds korter bij wordt gerapporteerd. Daarmee zijn de werkelijks cijfers iets ongunstiger dan op basis van de dagelijkse cijfers lijkt.
Willem 2 gaf daadwerkelijk een enorme stijging in Tilburg qua positieve testen.Drardollan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:25:
[...]
Nog steeds een stijging van ruim 5% van de positiviteitsratio. Ik vind dat best stevig als ik eerlijk ben. Je zou bij 23% meer testen eerder verwachten dat het positiviteitsratio zou dalen.
Black Friday geloof ik niet zo in, we hebben dat al zo vaak gezien en zo vaak een niet noemenswaardig effect gehad (Pasen, Pinksteren, Koningsdag, Stranden, BLM protest, Feyenoord, Willem II, etc.).
Is dat zo? Was 1 of 2 dagen iets hoger dan verwacht en dat was het wel. Er is toch uit geen enkel onderzoek gebleken dat dit gerelateerd was aan het feestje?LZ86 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:30:
[...]
Willem 2 gaf daadwerkelijk een enorme stijging in Tilburg qua positieve testen.
Maar eerder al is gebleken dat 14 dagen te kort is om de impact van maatregelen te zien, andersom werkt het dan toch niet ineens wel zo?Jovatov schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:29:
[...]
Ik baseer het op het feit dat precies twee weken na versoepeling de cijfers deze week dus weer zijn gestegen.
Dat hangt er vanaf waar die 23% vandaan komen. Als dat uit onsymptomatisch contactonderzoek komt, is het zelfs gunstig; daar dit een groep is waar je juist een onevenredig hoge besmettingsgraad zou verwachten.Drardollan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:25:
[...]
Nog steeds een stijging van ruim 5% van de positiviteitsratio. Ik vind dat best stevig als ik eerlijk ben. Je zou bij 23% meer testen eerder verwachten dat het positiviteitsratio zou dalen.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
ZieMaar! schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:29:
[...]
We zijn ook niet wezen wintersporten in die periode, en toch stijgt de R. Misschien is het wel beter om toch te gaan wintersporten, want dat is buiten, gezond en beter gecontroleerd dan mensen thuis (want veel meer ruimte).
:fill(white):strip_exif()/f/image/R4NWqHcG5Ab0Rt1Dylf5qKdf.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/LAq79M7RU0Z89jvqtA6gFceP.png?f=user_large)
https://www.hln.be/nieuws...et-coronaregels~a5c5274c/

Verwijderd
Verschil positicvitieits%-ratio tussen klachten en geen klachten is niet bijzonder hoog.. Dat verklaart ook (zoals gezien in Belgie) dat meer testen niet automatisch leidt tot lager positiviteitsratio. Blijft de vraag... in hoeverre verspreiden de klachteloze gevallen.
En Zwitserland zich maar afvragen waarom alle omliggende landen zo boos op ze zijn
Dit kon je natuurlijk keihard aan zien komen.
Mooie plaatjes, maar het is pas interessant als je weet wat dit nu tot gevolg heeft gehad. Ik weet nog dat er schandalige foto's boven tafel kwamen over de drukte op stranden. Ook nooit meer wat van gehoord.
Nou dat was een 1+1=2 verhaal. Precies na de incubatie piekte in Tilburg de positieve testenDrardollan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:32:
[...]
Is dat zo? Was 1 of 2 dagen iets hoger dan verwacht en dat was het wel. Er is toch uit geen enkel onderzoek gebleken dat dit gerelateerd was aan het feestje?
14 dagen is net te kort, maar daarna ga je de effecten zien (14 oktober horeca dicht > piek besmettingen rond 30 oktober).Drardollan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:33:
[...]
Maar eerder al is gebleken dat 14 dagen te kort is om de impact van maatregelen te zien, andersom werkt het dan toch niet ineens wel zo?
De versoepeling van tijdelijke verzwaring was 19 november. Dus dan kan je volgens mij nu de afgelopen dagen de effecten daarvan wel zien.
Nogmaals, het is maar een hypothese.
Deze tekst op de site klopt niet helemaal.Plenkske schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:27:
Het % positief van de afgelopen week kan nog wijzigen (dat gaan we dan volgende week zien)
Van 30 tot en met 6 december werden in de GGD Gemeentelijke Gezondheidsdienst -teststraten 339.054** testen afgenomen. Dat zijn 66.780 testen meer dan de week ervoor toen de GGD’en 272.274 mensen op COVID-19 hebben getest. Van 320.205 testen is de testuitslag bekend. Van deze groep testten 37.267 (11,6 %) personen positief. Het percentage positief nam gedurende de week toe, zowel bij personen met als zonder klachten.
bron: https://www.rivm.nl/nieuw...aantal-meldingen-covid-19
Week ervoor is namelijk volgens hun eigen site en actuele PDF: 259.377 , het zijn dus 79.677 meer testen door de GGD.
Volgens de grafiek op de site werd het % positief vooral in het weekend een stap hoger dan voorheen.
Volgende week zullen we erachter komen wat het % positief van vorige week nou precies was, aangezien ze nog ongeveer 20k testen moeten verwerken.
Stranden zijn wel echt iets heel anders dan deze binnen ruimtes.blissard schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:36:
[...]
Mooie plaatjes, maar het is pas interessant als je weet wat dit nu tot gevolg heeft gehad. Ik weet nog dat er schandalige foto's boven tafel kwamen over de drukte op stranden. Ook nooit meer wat van gehoord.
Verder heb je gelijk, natuurlijk is het belangrijk om de gevolgen te onderzoeken. Maar wat het op zijn minst laat zien is dat zelfs iets simpels als 1,5 meter afstand overboord wordt gegooid om maar 1 minuut sneller in een lift te zitten

[ Voor 9% gewijzigd door Drardollan op 08-12-2020 14:40 ]
Precies. In de tijd dat de horeca sloot was iets van 80% van de bronnen onbekend. Daar zat een hoop deel (secundair) horeca bij, want de R daalde van 1,1 naar 0,82. Enorme daling.anandus schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:28:
[...]
Ik weet niet of je dat zomaar kan stellen.
Het sluiten van de horeca had een heel specifiek doel, namelijk het terugdringen van besmettingen onder jongeren en jong-volwassenen (als aanjagers van de tweede golf). Uit de gegevens van het RIVM blijkt dat dat inderdaad gelukt is, het aandeel jongvolwassenen in de positieve besmettingen is afgenomen.
Dat het gemiddelde R-getal (over alle leeftijden) toeneemt hoeft niet perse met de sluiting te maken te hebben, maar kan je bijvoorbeeld ook zoeken bij het minder thuiswerken, etc.
Of anders gesteld: Dat had nog veel erger kunnen zijn als je horeca erbovenop zou hebben.
Ook dat er maar x besmettingen te herleiden zijn tot de horeca is ook niet correct, gezien het merendeel van de besmettingen überhaupt niet te herleiden zijn.
Dus ik vind de conclusie wat kort door de bocht.
Dat het nu stijgt is zeer jammer, maar kent oorzaken (thuiswerkadvies niet opgevolgd/funshoppen/afstand houden doen mensen slecht/ onderwijs) Als de horeca open was gebleven was het veel erger geweest.
Mensen moeten zich gewoon een keer aan die verdomde basismaatregelen houden, dan is er niets aan de hand.
Mijn hypothese is dat steeds meer mensen de maatregelen aan hun laars lappen. Dit is voor mijn gevoel begonnen zo rond die verzwaringen die veel mensen als nonsens zagen en er helemaal klaar mee waren. Dit wordt in ieder geval nog door recent onderzoek ondersteunt zoals we gisteren hebben kunnen zien.Jovatov schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:37:
[...]
14 dagen is net te kort, maar daarna ga je de effecten zien (14 oktober horeca dicht > piek besmettingen rond 30 oktober).
De versoepeling van tijdelijke verzwaring was 19 november. Dus dan kan je volgens mij nu de afgelopen dagen de effecten daarvan wel zien.
Nogmaals, het is maar een hypothese.
Waarschijnlijk ligt de waarheid in het midden.
Poeh, Corona of geen Corona... ik zou zelf toch totaal geen zin hebben om daar in die drukte te staan. Ben zelf gek op de winter, hou ook wel van wat snowboarden, maar veel liever op een afgelegen weiland dan dat je in een van die grote skigebieden in zulke rijen gaat staan.
Geldt trouwens ook voor drukke winkels, dan vergaat mij al totaal de zin. Pre-Corona gingen mn vriendin en ik regelmatig wel eens naar Aken om te winkelen, maar dan op een doordeweekse middag wanneer het niet zo druk was. Je wordt anders toch helemaal gek als je met 10 man tegelijk voor een rek met tshirts of broeken staat en je daarna ook nog moet wachten totdat er een pashokje beschikbaar is. Of een half uur moeten wachten op je stukje gebak bij een lunchroom, omdat het uitpuilt... nee, moet er niet aan denken.

Maar goed, aan bovenstaande foto's te zien zijn er genoeg mensen die maar al te graag in lange wachtrijen staan..
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Precies wat ik al weken afspeel hier als plaat, ik ben blij dat ik medestanders begin te krijgen.LZ86 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:40:
[...]
Mensen moeten zich gewoon een keer aan die verdomde basismaatregelen houden, dan is er niets aan de hand.
Maar dit is in essentie het hele probleem, als men gewoon de paar simpele maatregelen opvolgt dan wordt het leven beter.
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 8 december 2020
Positief getest: 6187
Totaal: 570437 (+6146 ivm -41 corr.)
Opgenomen*: 206
Huidig*: 1236 (+46)
Opgenomen op IC*: 22
Huidig*: 464 (-6)
* LCPS cijfers - https://t.co/7ScIqmUuJ5
Overleden: 71
Totaal: 9775 pic.twitter.com/3UxQDdPFBD
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Totaal: 570437 (+6146 ivm -41 corr.)
Opgenomen*: 206
Huidig*: 1236 (+46)
Opgenomen op IC*: 22
Huidig*: 464 (-6)
* LCPS cijfers - lcps.nu
Overleden: 71
Totaal: 9775
Dat spelen we al maanden af als een plaatDrardollan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:42:
[...]
Precies wat ik al weken afspeel hier als plaat, ik ben blij dat ik medestanders begin te krijgen.
Maar dit is in essentie het hele probleem, als men gewoon de paar simpele maatregelen opvolgt dan wordt het leven beter.
Ik kan het alleen niet eens zijn met je "er is geen draagvlak" Er is wel degelijk draagvlak onder de meerderheid. Alleen ondanks dat draagvlak houdt men zich niet goed genoeg aan alle maatregelen, ook al doen ze echt wel hun best. Maar lekker op z'n Nederlands excuses zoeken waarom die maatregel nu even niet geldt als het niet uitkomt.
Als er echt geen draagvlak was waren de poppen echt aan het dansen en hadden we een veelvoud van het aantal positieven van nu.
Ik heb dan ook nooit gezegd dat er geen draagvlak is naar mijn weten. Dat wordt er hier van gemaakt en daar word ik dan op afgebrand.LZ86 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:45:
[...]
Dat spelen we al maanden af als een plaat![]()
Ik kan het alleen niet eens zijn met je "er is geen draagvlak" Er is wel degelijk draagvlak onder de meerderheid. Alleen ondanks dat draagvlak houdt men zich niet goed genoeg aan alle maatregelen, ook al doen ze echt wel hun best. Maar lekker op z'n Nederlands excuses zoeken waarom die maatregel nu even niet geldt als het niet uitkomt.
Als er echt geen draagvlak was waren de poppen echt aan het dansen en hadden we een veelvoud van het aantal positieven van nu.
Het enige wat ik stel is dat het draagvlak afbrokkelt en meer mensen de maatregelen aan hun laars lappen. Dat is heel wat anders dan geen draagvlak meer.
Dat is dan toch wel een opsteker, een forse daling in het aantal besmettingen. Die had ik niet verwacht en enkel op gehoopt, ben er erg blij mee.
Ziekenhuisopnames gaan wel weer de verkeerde kant op

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 08-12-2020 14:49 ]
Inderdaad. Ik denk ook dat het qua "draagvlak" wel meevalt, het is meer een teken van dat als al 1% van de mensen alle regels aan hun lars lapt, anderen daar ook flink last van ondervinden. Als voorbeeld: als er 100 mensen in een grote supermarkt zijn, waarvan er 99 een mondkapje dragen en wat afstand tot elkaar bewaren, maar er is 1 een (met Corona) die ondanks dat ie besmet is toch zonder kapje kuchend door de winkel loopt, vlak langs mensen af, zul je geheid zien dat daardoor minstens 5 tot 10 anderen alsnog besmet worden. Want ja, mondkapjes helpen iets, maar zijn geen garantie.LZ86 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:45:
[...]
Dat spelen we al maanden af als een plaat![]()
Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT
Een deel van dat draagvlak is geforceerd. Doe alles wat nu gesloten is open en kijk of er nog altijd draagvlak is.LZ86 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:45:
[...]
Zwaluw/zomer etcDrardollan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:47:
[...]
Ik heb dan ook nooit gezegd dat er geen draagvlak is naar mijn weten. Dat wordt er hier van gemaakt en daar word ik dan op afgebrand.
Het enige wat ik stel is dat het draagvlak afbrokkelt en meer mensen de maatregelen aan hun laars lappen. Dat is heel wat anders dan geen draagvlak meer.
Het daalt en stijgt bijna dagelijks met een zelfde aantal. Beter kijken we naar wekelijkse aantallen danwel percentages.
Wat betreft die horeca-notitie; er is natuurlijk wel een punt als je zegt dat een restaurant dat de 1,5 beter naleeft beter is dan een feestje of gathering bij iemand thuis. In m'n lunchpauze kwam ik langs een bouwkeet waar men zat te schaften... je hoeft denk ik niet te raden hoe dat eruit zag.
In zoverre; ik draag een mondkapje omdat het moet in de binnenruimte, niet omdat ik er perse in geloof.stresstak schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:50:
[...]
Een deel van dat draagvlak is geforceerd. Doe alles wat nu gesloten is open en kijk of er nog altijd draagvlak is.
[ Voor 16% gewijzigd door Gunner op 08-12-2020 14:51 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Al eerder denk ik zomaar. 19 december nog een uptick van Sinterklaas, 8 januari uptick van kerst, 14 januari uptick van O&N.stresstak schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:56:
17 januari ? Begint de volgende golf dan niet ?
Eind januari lekker met z'n allen op wintersport!
overigens valt deze nog wel op:
De stijging valt deels te verklaren doordat vanaf december Nederlanders die geen klachten hebben zich ook kunnen laten testen. Zo'n 18.700 inwoners hebben daar in de eerste week gebruik van gemaakt, bijna tweeduizend van hen testten positief.
[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 08-12-2020 14:59 ]
Het zijn net tech-startup aandelen. Het schiet maar op en neer.Drardollan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:48:
[...]
Dat is dan toch wel een opsteker, een forse daling in het aantal besmettingen. Die had ik niet verwacht en enkel op gehoopt, ben er erg blij mee.
Ziekenhuisopnames gaan wel weer de verkeerde kant op
Mortaliteit afgelopen week. 168/181 is 70 of ouder
/f/image/Dq74tyq98cFrx150B8GV8GUx.png?f=fotoalbum_large)
Verloop positiviteitsrato
:fill(white):strip_exif()/f/image/iLG1U9enRafkPT9wI2JKfw1T.png?f=user_large)
pos/neg sinds 31/8. Vreemd genoeg scoort 25-40 daar relatief laag
:fill(white):strip_exif()/f/image/ivVHUeAWM4B0693Gxzv18RnJ.png?f=user_large)
Beroepsgroepen. Hoogste percentage bij OV-medewerkers die ook nog eens weinig getest worden. Gezien de vele contacten had ik daar hogere cijfers van testen verwacht. Ook valt op dat de leraren geluid voor 10 maken, maar erg laag scoren qua percentage.
:fill(white):strip_exif()/f/image/mxaCpvOcNfWLX9F9QUDonbns.png?f=user_large)
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Die stond pas in de agenda voor 29 februari.stresstak schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:56:
17 januari ? Begint de volgende golf dan niet ?
Opvallend ook dat de boel weer stijgt nadat die mini maatregelen van eind november afgeschaft werden. Middel (verzwaring) erger dan de kwaal?
Typisch. De groep kinderen en jongvolwassenen 15-25 is het grootst samen met de mensen die qua leeftijdscategorie de ouders van die eerste groep zijn.Señor Sjon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:58:
[...]
Het zijn net tech-startup aandelen. Het schiet maar op en neer.
Mortaliteit afgelopen week. 168/181 is 70 of ouder
[Afbeelding]
Verloop positiviteitsrato
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beroepsgroepen. Hoogste percentage bij OV-medewerkers die ook nog eens weinig getest worden. Gezien de vele contacten had ik daar hogere cijfers van testen verwacht. Ook valt op dat de leraren geluid voor 10 maken, maar erg laag scoren qua percentage.[Afbeelding]
Maar vooral die scholen lekker aan laten modderen jongens!
Wel goed om te zien dat de BCO testen 30% positief blijken. Daar vangen ze er echt wel een stel mee.
[ Voor 3% gewijzigd door LZ86 op 08-12-2020 15:03 ]
Een wel heel doorzichtige methode om de horeca te kunnen openen zonder gezichtsverlies te lijdenCMD-Snake schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:19:
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Ik vind dat niet heel vreemd. Het is een groep die niet meer naar school gaat (zover ik weet is hoger onderwijs grootste deel thuis), en een deel van die groep heeft nog geen kinderen, of heeft nog geen kinderen die naar school gaan, of de kinderen zitten nog niet op het voortgezet onderwijs (waar de verspreiding groter is dan op basis). De groep ouder dan dit heeft waarschijnlijk een groot deel wel kinderen die naar school gaan.Señor Sjon schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:58:
Deze groep is normaal wat meer actief in de horeca, en die is dicht.
Ik nam het ruim. Ik volg de cijfers en effecten niet zo maar ga er vanuit dat er half januari toch wel weer een opleving kan zijn.MikeyMan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:58:
[...]
Al eerder denk ik zomaar. 19 december nog een uptick van Sinterklaas, 8 januari uptick van kerst, 14 januari uptick van O&N.
Wintersport, nu het nog kan. Uiteindelijk moeten die mensen die dat graag beoefenen in de toekomst rekening houden met de kosten van de economische schade die zij mede helpen veroorzaken.
Als je op vakantie kunt in deze tijden heb je geenmededogen, en geld te veel.
Als het Songfestival maar door gaat..
Dat worden dan nog leuke jaren.Stoney3K schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:59:
[...]
Die stond pas in de agenda voor 29 februari.
Benieuwd of Wiebes en Keijzer hun politieke lot willen verbinden aan deze "waterdichte" analyse.alexbl69 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:02:
[...]
Een wel heel doorzichtige methode om de horeca te kunnen openen zonder gezichtsverlies te lijden.
Gaat de R toch weer omhoog dan gaan ze hun doos met spullen inpakken
Dit is echt al weken zo, maar laten we dat onderwerp vooral vermijden.LZ86 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:01:
[...]
Typisch. De groep kinderen en jongvolwassenen 15-25 is het grootst samen met de mensen die qua leeftijdscategorie de ouders van die eerste groep zijn.
Maar vooral die scholen lekker aan laten modderen jongens!
Wel goed om te zien dat de BCO testen 30% positief blijken. Daar vangen ze er echt wel een stel mee.
Ergens is het gewoon schofterig, je dwingt feitelijk een groep om zich bloot te stellen. Mijn dochter vind het helemaal niet fijn om nu op school te zijn en mijn ex(waar zij woont) durft niet meer langs haar ouders te gaan vanwege de angst asymptomisch of presymptomisch te zijn.
Kijk maar eens terug in de periode voor de sluiting, ook toen was deze groep ondervertegenwoordigd. Feitelijk is de horeca nu dicht als symboolpolitiek om het onderwijs maar te ontzien.Plenkske schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:03:
[...]
Ik vind dat niet heel vreemd. Het is een groep die niet meer naar school gaat (zover ik weet is hoger onderwijs grootste deel thuis), en een deel van die groep heeft nog geen kinderen, of heeft nog geen kinderen die naar school gaan, of de kinderen zitten nog niet op het voortgezet onderwijs (waar de verspreiding groter is dan op basis). De groep ouder dan dit heeft waarschijnlijk een groot deel wel kinderen die naar school gaan.
Deze groep is normaal wat meer actief in de horeca, en die is dicht.
Dat was mijn punt ook. Misschien was het iets te ver gezocht sarcasme, maar ik wilde de gebrekkige logica aantonen (iets kan niet, r stijgt toch en bij het iets is het eigenlijk veiliger).Drardollan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:42:
[...]
Precies wat ik al weken afspeel hier als plaat, ik ben blij dat ik medestanders begin te krijgen.
Overigens zijn er ook een hoop foto’s te vinden waar netjes afstand wordt gehouden.
De groep 30-39 heb ik niet scherp hoe het voor de sluiting was, maar de groep 20-29 was een hele periode het hoogste van september t/m oktober. Horeca sloot 14 oktober om 22:00reemprive schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:13:
[...]
Kijk maar eens terug in de periode voor de sluiting, ook toen was deze groep ondervertegenwoordigd. Feitelijk is de horeca nu dicht als symboolpolitiek om het onderwijs maar te ontzien.
edit: toch maar snel opgezocht.
:fill(white):strip_exif()/f/image/08IPGFCCusmSJWa7vepzteJY.png?f=user_large)
Zoals je ziet was de groep een hele periode niet ondervertegenwoordigd. Nu zie je bij <20 en bij >40 meer stijging dan bij 20-40
Het % positief van alleen die periode kan ik zo snel niet terugvinden.
[ Voor 30% gewijzigd door Plenkske op 08-12-2020 15:24 ]
En "hier" is in dit geval, zeg, bij jou in de huiskamer?Verwijderd schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:15:
Pff, ik ben verbaasd dat nieuws website het nog steeds over corona gaat.
Hoe geloofwaardig is allemaal nog, hier nauwelijks gevallen van erge zieke mensen.
En als je het maar niet ziet, dan bestaat het niet?
Grappig. Mijn dochter leeft voor school en alle sociale contacten die daar zijn. Die werd diep ongelukkig van zo'n lockdown en thuis les stelde helemaal niks voor hoor. Geen videocontact, niks. Alles op bordje van de ouders.reemprive schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:12:
[...]
Dit is echt al weken zo, maar laten we dat onderwerp vooral vermijden.
Ergens is het gewoon schofterig, je dwingt feitelijk een groep om zich bloot te stellen. Mijn dochter vind het helemaal niet fijn om nu op school te zijn en mijn ex(waar zij woont) durft niet meer langs haar ouders te gaan vanwege de angst asymptomisch of presymptomisch te zijn.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Verwijderd
Gelukkig maken we geen landelijk beleid op basis van wat er wel of niet in jouw persoonlijke omgeving gebeurd dan.Verwijderd schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:25:
In mijn hele omgeving ken ik geen ernstige gevallen. Alleen paar op de hand te tellen die bij wijze van spreken een wat zwaardere griep hebben gehad.
Ik zie je bij stellingen steeds roepen om onderzoeken die dat aantonen, heb je die nu ook?Drardollan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:41:
Mijn hypothese is dat steeds meer mensen de maatregelen aan hun laars lappen. Dit is voor mijn gevoel begonnen zo rond die verzwaringen die veel mensen als nonsens zagen en er helemaal klaar mee waren. Dit wordt in ieder geval nog door recent onderzoek ondersteunt zoals we gisteren hebben kunnen zien.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan heb jij en je omgeving ontzettende mazzel.Verwijderd schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:25:
In mijn hele omgeving ken ik geen ernstige gevallen. Alleen paar op de hand te tellen die bij wijze van spreken een wat zwaardere griep hebben gehad.
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Als het werkt, prima toch? Die bedrijven staan op het punt kapot te gaan. Levenswerk van ondernemers kapot. Inkomen voor de families weg, alles.alexbl69 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:02:
[...]
Een wel heel doorzichtige methode om de horeca te kunnen openen zonder gezichtsverlies te lijden.
We kunnen de horeca niet maar laten bloeden.
De vergelijking met griep ga ik niet trekken, maar tot op heden ken ik de volgende mensen die Covid-19 positief getest zijn:Verwijderd schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:25:
- Beide zussen en hun man
- Buurvrouw en Buurman (Apotheker en Arts)
- Twee kenissen
- Een vriendin van mijn vrouw
- Moeder (89) van een bekende
Enkel de laatste is overleden. De anderen hebben amper klachten gehad tot een paar dagen snotteren en minder lekker geweest.
Dat is de wereld waar ik in leef en in die wereld zie ik Covid-19 geen gigantische problemen veroorzaken.
Wat ik wel zie is bedrijven en mensen die op instorten staan. Een samenleving vol met spanningen door regels en moraalridders.
Eens, maar hier boven N=2ultimateharry schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:27:
[...]
Gelukkig maken we geen landelijk beleid op basis van wat er wel of niet in jouw persoonlijke omgeving gebeurd dan.
Wat ik zelf blijf herhalen is dat ik inmiddels de middelen erger vind geworden dan de kwaal. Complete bedrijven en branches die kapot gaan en dus de mensen die daar achter zitten. Ik maak mij daar ernstig veel zorgen om. De effecten daar van op langere termijn op mens en economie.
Die focus op alcohol an sich snap ik niet zo, het probleem zit hem in mijn ogen meer in groepen. Ook in restaurants zie je dat er meestal niets aan de hand is wanneer mensen alcohol drinken. Wanneer wordt het luidruchtig en vervelend? Juist, als er groepen zijn.LZ86 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 14:23:
Voor restaurants valt wel wat te zeggen, maar beperk dan het alcohol schenken en houdt die sluitingstijd rond 21.00
Beperk de tafelgrootte tot maximaal vier volwassenen en houd het netjes, dan heb je verder weinig beperkingen nodig vermoed ik.
Verder all you can eat en dergelijke vreetschuren sowieso verbieden, dat scheelt ook een hoop ellende.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee, want als we met hypotheses gaan gooien hoeft dat niet. Dat was juist even lekker vond ik zelf, even lekker vanuit de onderbuik gedaan.Gonadan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:27:
[...]
Ik zie je bij stellingen steeds roepen om onderzoeken die dat aantonen, heb je die nu ook?
Ja blijkbaar willen we dit zo met zijn allen, het is blijkbaar te moeilijk een paar simpele adviezen op te volgen.Snow_King schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:37:
[...]
[...]
Eens, maar hier boven N=2
Wat ik zelf blijf herhalen is dat ik inmiddels de middelen erger vind geworden dan de kwaal. Complete bedrijven en branches die kapot gaan en dus de mensen die daar achter zitten. Ik maak mij daar ernstig veel zorgen om. De effecten daar van op langere termijn op mens en economie.
En ja, het is ernstig wat er gebeurd met mensen en bedrijven, maar we zitten in een crisis remember? Die zijn over het algemeen niet fijn, al vergeten we dat telkens weer blijkbaar.
Had leuk geweest als we het nog deden. Afgelopen week 0 getest. Ik vermoed dat het er bij inschiet bij deze aantallen besmettingen. (Of we rapporteren niet meer, maar dat is net zo erg, want dan weten we ook niet of we nog BCO uitvoeren.)LZ86 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:01:
[ Voor 13% gewijzigd door __fred__ op 08-12-2020 15:44 ]
Dat is natuurlijk makkelijk lullen, wss heb je (zoals het merendeel hier op Tweakers) een vaste baan in de ICT of techniek en 'merk' je er vrij weinig van (behalve dat je nu lekker thuis kunt werken).ultimateharry schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:41:
[...]
Ja blijkbaar willen we dit zo met zijn allen, het is blijkbaar te moeilijk een paar simpele adviezen op te volgen.
En ja, het is ernstig wat er gebeurd met mensen en bedrijven, maar we zitten in een crisis remember? Die zijn over het algemeen niet fijn, al vergeten we dat telkens weer blijkbaar.
Vaak bu'j te bang!
Tja, als die 4 volwassenen lazarus zijn, houden ze zich compleet niet meer aan de maatregelen en met wat pech worden ze nog vervelend en agressief ook.Gonadan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:37:
[...]
Die focus op alcohol an sich snap ik niet zo, het probleem zit hem in mijn ogen meer in groepen. Ook in restaurants zie je dat er meestal niets aan de hand is wanneer mensen alcohol drinken. Wanneer wordt het luidruchtig en vervelend? Juist, als er groepen zijn.
Beperk de tafelgrootte tot maximaal vier volwassenen en houd het netjes, dan heb je verder weinig beperkingen nodig vermoed ik.
Verder all you can eat en dergelijke vreetschuren sowieso verbieden, dat scheelt ook een hoop ellende.
Dat staat mij ook zo tegen aan het vuurwerkverbod. Ik ben zelf anti vuurwerk, maar het verbod om de zorg te ontzien ontgaat volledig de realiteit. De oogartsen zullen juichen en een paar vingers zullen er niet afvliegen. Joepie.... Waar komt de drukte op oudjaar dan wel vandaan? Alcohol gerelateerde zaken. (knokpartijen, klein beetje vuurwerk, valpartijen, agressiviteit coma partijen en ga zo maar verder)
Alcohol is de katalysator die het elk jaar weer uit de klauwen laat lopen in de zorg, niet het vuurwerk.
En dan spreken we nog niet eens over de lange termijngevolgen van het spul
Dit is iets wat ik tot gisteren ook kon zeggen. Eerst zei ik dat ik niemand kende, maar ondertussen behalve partner ook diverse anderen in de eerste cirkel ziek geweest.Verwijderd schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:25:
Maar sinds vandaag weet ik dat een goede kennis van mij steeds zieker geworden is en ondertussen op het randje van een ziekenhuisopname hangt

Ik hoop van harte dat het je bespaard blijft.
Uh, watte? 21.000 getest via BCO waarvan 30% positief vorige week. Volgens mij zit je naar een sjabloon te kijken?__fred__ schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:43:
[...]
Had leuk geweest als we het nog deden. Afgelopen week 0 getest. Ik vermoed dat het er bij inschiet bij deze aantallen besmettingen. (Of we rapporteren niet meer, maar dat is net zo erg, want dan weten we ook niet of we nog BCO uitvoeren.)
Stond ergens anders in de PDF, bij het getal 0 die je noemt stond een voetnoot met ietsvan "data sinds 27 nov ontbreekt". Waarschijnlijk dat specifieke rapport bevat geen data meer van BCO. Die PDF is gewoon bij elkaar geraapte rapporten uit meerdere bronnen.__fred__ schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:43:
[...]
Had leuk geweest als we het nog deden. Afgelopen week 0 getest. Ik vermoed dat het er bij inschiet bij deze aantallen besmettingen. (Of we rapporteren niet meer, maar dat is net zo erg, want dan weten we ook niet of we nog BCO uitvoeren.)
We moeten blij zijn geen grieperige vogel, gepest varken of gekke koe te zijn. Dan waren we massaal preventief geruimd.ultimateharry schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:41:
[...]
Ja, het is crisis, maar niet voor iedereen hetzelfde. We leren nu wel de mentaliteit van de omgeving kennen en de kwaliteiten van de leiders.
Als de Olympische Spelen maar door gaan..
Ja, de impact qua inkomen / baanzekerheid heb ik niet. Geef ik direct toe.-tom-562 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:43:
[...]
Dat is natuurlijk makkelijk lullen, wss heb je (zoals het merendeel hier op Tweakers) een vaste baan in de ICT of techniek en 'merk' je er vrij weinig van (behalve dat je nu lekker thuis kunt werken).
Maar ik houd me sinds maart strikt aan de regels, sociale leven ligt nagenoeg stil, probeer horeca zoveel mogelijk te ondersteunen door mijn kopje koffie bij mijn koffie-tent te halen, eten te bestellen etc.
En ik zal zeker een relatief groot aandeel van de kosten van de steunmaatregelen gaan dragen.
Dus ik kan prima ergens een mening over hebben en nog steeds mezelf in de spiegel aankijken.
Volgens mij mis je m'n hele punt. Juist omdat het 'maar' vier man is, is die kans al een heel stuk kleiner. Maar vind je dat te spannen, laat dan maximaal één huishouden per tafel toe.LZ86 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:44:
Tja, als die 4 volwassenen lazarus zijn, houden ze zich compleet niet meer aan de maatregelen en met wat pech worden ze nog vervelend en agressief ook.
Je ziet steevast dat overlast exponentieel toeneemt met groep grootte. Een grotere groep gaat sneller/meer drinken, wordt joliger en zorgt eerder voor overlast.
Vijf man in een café met bier op de bar gaat ook echt geen probleem zijn. Vijftig man in een café en het wordt een t-zooi.
In dit geval ben ik het met je eens, maar ook daar begint het met groepsvorming. Dan moet men ineens tegen elkaar opbieden, meer drinken, gekker doen.Dat staat mij ook zo tegen aan het vuurwerkverbod. Ik ben zelf anti vuurwerk, maar het verbod om de zorg te ontzien ontgaat volledig de realiteit. De oogartsen zullen juichen en een paar vingers zullen er niet afvliegen. Joepie.... Waar komt de drukte op oudjaar dan wel vandaan? Alcohol gerelateerde zaken. (knokpartijen, klein beetje vuurwerk, valpartijen, agressiviteit coma partijen en ga zo maar verder)
Alcohol is de katalysator die het elk jaar weer uit de klauwen laat lopen in de zorg, niet het vuurwerk.
De maatregel om nu vuurwerk te verbieden is dan ook voor de bühne. Alle voorstanders maak je blij, alle tegenstanders snappen het niet maar durven er niet keihard tegenin want we doen het 'voor corona'.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Sorry, ik heb het sarcasme gemist.ZieMaar! schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:18:
[...]
Dat was mijn punt ook. Misschien was het iets te ver gezocht sarcasme, maar ik wilde de gebrekkige logica aantonen (iets kan niet, r stijgt toch en bij het iets is het eigenlijk veiliger).
Overigens zijn er ook een hoop foto’s te vinden waar netjes afstand wordt gehouden.
Het klopt dat er ook voldoende foto's zijn waar het wel goed gaat, net als met Pasen (en andere dagen). Het is maar wat je in de krant wil zetten, voor alles is een foto te vinden
Er is nu een groep die de staat om deze reden daagt met een kort geding. Je kunt niet de jeugd tot het uiterste geen maatregelen geven en de rest laten ploeteren. Ja school is belangrijk maar ten koste van alles? Op z’n minst zou het meer veilig gemaakt kunnen worden. Dat dat niet gebeurd is absurd. Intussen kunnen de kinderen van school naar de voedselbank omdat de ouders die in de horeca werken geen inkomsten meer hebben. Nee dat is lekker.reemprive schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:12:
[...]
Dit is echt al weken zo, maar laten we dat onderwerp vooral vermijden.
Voor ons geldt ook dat de halve (schoon)familie door een erfelijke aandoening in de risico groep valt. Wij als ouders doen ons best om veilig te blijven maar door de kids kunnen we geen familie meer zien. Al 8 maanden niet! Ook dat is ontwrichtend.
Maar het kan nog erger: https://eenvandaag.avrotr...aar-moet-hij-naar-school/ :
En dan krijg je jeugdzorg en kinderbescherming over je heen. Het moet echt anders:Officieel behoort hun zoon niet tot een kwetsbare groep, ondanks zijn cystic fibrosis. "Hij is namelijk jonger dan 18 jaar. En dan loop je volgens het RIVM geen hoger risico", vertelt Colinda. Geen makkelijke boodschap voor ouders die niet beter weten dan hun kind te moeten beschermen tegen griep en verkoudheden.
Hun eigen longarts volgt de richtlijnen van het RIVM en steunt hen dus niet in het besluit hun kinderen thuis te houden. "Dat is een heel moeilijk onderdeel van dit verhaal. Wij weten ook niet op welke gegevens de experts zich baseren. In het buitenland pakken ze het anders aan", verzucht Colinda. Zo wordt door het Amerikaanse RIVM wel expliciet gesteld dat, ongeachte de leeftijd, cystic fibrosis en corona niet met elkaar verenigbaar zijn.
En niet alleen voor hun. De cijfers zijn duidelijk. We moeten dit met z’n allen doen. Het is crisis en je moet afwegingen maken. Wat mij betreft wordt dat te eenzijdig gedaan, op meerdere fronten.Uiteindelijk heeft het gezin advocaat Marleen van Vliet in de arm genomen en is er recent een gesprek met de leerplichtambtenaar geweest. Het levert de ouders veel stress op, waarbij de leerplicht niet het ergste is.
"De kinderbescherming komt er ook bij kijken. Moeten die mensen hier over de vloer komen? Dan is onze quarantaine voor niets! We doen dit niet voor ons plezier. We doen dit voor het welzijn van onze kinderen."
Straks zul je zien dat in de kerstvakantie een avondklok wordt ingesteld, maar die miljoen pubers mogen daarna gewoon verder gaan met verspreiden. En maar wijzen naar ons gedrag. Deels is dat waar maar het is bij lange na niet het hele verhaal.
Hopelijk slechts een tijdelijke opleving die niet doorzet.8 december 2020
Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt 1.700, dat zijn er 40 meer dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1.236 buiten de Intensive Care, 46 meer dan gisteren. Op de IC liggen 464 COVID-patiënten, 6 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 553 non-COVID-patiënten op de IC, 52 meer dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 1.017, dat zijn er 46 meer dan gisteren. Het aantal nieuwe COVID-opnames bedraagt 206 in de kliniek en 22 op de IC.
Ach, als je dan toch perspectief wil: Als er door oorlogen aan de andere kant van de wereld miljoenen mensen omvallen omdat ze aan het verkeerde einde van onze kruisraketten wonen, dan ligt niemand er van wakker, maar als het een virus is wat geen onderscheid maakt tussen de goeien en de slechterikken, dan moet ineens alles op alles gezet worden om elke dode te voorkomen.stresstak schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:48:
[...]
We moeten blij zijn geen grieperige vogel, gepest varken of gekke koe te zijn. Dan waren we massaal preventief geruimd.
Hou er rekening mee dat het totaal aantal doden van COVID nog steeds compleet in het niet valt als je het vergelijkt met het aantal levens wat door mensenhanden is beëindigd.
Geen maatregelen voor de jeugd? Die mogen gewoon nog samen komen, naar de kroeg (ja nix is een farce), naar pretparken, lekker sporten in de competitie, hebben hun bijbaantjes nog, lekker veel sociale activiteiten?Mfpower schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:52:
Er is nu een groep die de staat om deze reden daagt met een kort geding. Je kunt niet de jeugd tot het uiterste geen maatregelen geven en de rest laten ploeteren.
Wat heb ik gemist?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kwam niet met het plaatje. Ik zie hier toch echt 3x nul in de laatste kolommen.LZ86 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:46:
[...]
Uh, watte? 21.000 getest via BCO waarvan 30% positief vorige week. Volgens mij zit je naar een sjabloon te kijken?
:fill(white):strip_exif()/f/image/mxaCpvOcNfWLX9F9QUDonbns.png?f=user_large)
Bovendien als je BCO afzet tegen totaal, zie je dat we echt 100x terug moeten in aantal besmettingen voordat BCO weer mogelijk wordt. Het werkt, maar alleen bij weinig besmettingen.
[ Voor 15% gewijzigd door __fred__ op 08-12-2020 16:03 ]
Volgens mij gaat <18 bijna alles gewoon door zoals het ging, behalve de kroeg. Pretpark is open, sporten mag (OK geen competities), heel de lokale AH zit vol met 15-jarigen die vakken vullen, en de sociale activiteiten, ja die moeten voor een ieder terug.Gonadan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:54:
[...]
Geen maatregelen voor de jeugd? Die mogen gewoon nog samen komen, naar de kroeg (ja nix is een farce), naar pretparken, lekker sporten in de competitie, hebben hun bijbaantjes nog, lekker veel sociale activiteiten?
Wat heb ik gemist?
Maar waar ik nu >8 maanden thuis zit te werken gaan de kids gewoon dagelijks naar school om hun bacillen uit te wisselen vanwege amper maatregelen, maar wel een uitbraak op de school, waar ze gewoon naar toe moeten blijven gaan. De uitbraak die volgens de GGD niet door de kinderen kan zijn gekomen (bewijs: none). Om vervolgens thuis te komen bij een uber chagrijnige half depressieve vader die ook behoefte heeft aan ontspanning en sociale activiteiten, maar dat niet kan omdat er teveel besmettingen zijn, mede in stand gehouden door al die pubers die gewoon naar school gaan.
Volgens mij moet je gewoon eens objectief gaan kijken. Zij ervaren exact dezelfde beperkingen als de rest van het land, geen enkele uitzondering.Mfpower schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:01:
Volgens mij gaat <18 bijna alles gewoon door zoals het ging, behalve de kroeg. Pretpark is open, sporten mag (OK geen competities), heel de lokale AH zit vol met 15-jarigen die vakken vullen, en de sociale activiteiten, ja die moeten voor een ieder terug.
Maar waar ik nu >8 maanden thuis zit te werken gaan de kids gewoon dagelijks naar school om hun bacillen uit te wisselen vanwege amper maatregelen, maar wel een uitbraak op de school, waar ze gewoon naar toe moeten blijven gaan. De uitbraak die volgens de GGD niet door de kinderen kan zijn gekomen (bewijs: none). Om vervolgens thuis te komen bij een uber chagrijnige half depressieve vader die ook behoefte heeft aan ontspanning en sociale activiteiten, maar dat niet kan omdat er teveel besmettingen zijn, mede in stand gehouden door al die pubers die gewoon naar school gaan.
Het enige verschil is dat zij school nog niet afgemaakt hebben en al dan niet verplicht onderwijs moeten volgen om een toekomst te hebben. Jij hebt dat al gehad en kunt nu lekker vanuit huis je geld verdienen, wie heeft het dan slecht?
Laten we nu niet gaan doen alsof al jouw ontspanning en pleziertjes onmogelijk gemaakt zijn en de jeugd nergens in beperkt wordt. Dat is objectief gezien natuurlijk totale onzin. Al kan ik de emotie begrijpen dat je het zat bent.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
/f/image/IBT3mYWhq3rllTmcNCMbfSkV.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 08-12-2020 16:07 ]
Wat vind je ondertussen van de groene lijn?Plenkske schreef op zondag 6 december 2020 @ 18:09:
[...]
De ombuiging is net zo klein als op 18 november. Nog niks van te zeggen waar het heen gaat, en nu nog steeds negatief. Veel stabieler dan de besmettingscijfers, wat logisch is omdat aantallen positief van veel meer afhangt (wie gaat er testen bv) dan ziekenhuiscijfers.
:fill(white):strip_exif()/f/image/GPPXegDvZU8nXNQXoIZds49E.png?f=user_large)
Volgens mij noem ik toch echt wat zij wel mogen en ik niet (sporten in groepsverband etc) en inderdaad, naar school gaan.. <- en daar zit toch echt de kern van het probleem. Van mij hoeft de school niet dicht, de balans moet anders en die balans is toch echt zoek. Daardoor zitten de restaurants dicht waar amper besmettingen waren met alle pijn van dien (zowel voor de restauranthouder als de mensen die er niet naar toe kunnen) en blijven de scholen zonder maatregelen open en is er daardoor gevaar voor velen want leerplicht. Maar allez, @reemprive heeft het al gezegd dus ik zal hem niet herhalen.Gonadan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:05:
[...]
Volgens mij moet je gewoon eens objectief gaan kijken. Zij ervaren exact dezelfde beperkingen als de rest van het land, geen enkele uitzondering.
Het enige verschil is dat zij school nog niet afgemaakt hebben en al dan niet verplicht onderwijs moeten volgen om een toekomst te hebben. Jij hebt dat al gehad en kunt nu lekker vanuit huis je geld verdienen, wie heeft het dan slecht?
Laten we nu niet gaan doen alsof al jouw ontspanning en pleziertjes onmogelijk gemaakt zijn en de jeugd nergens in beperkt wordt. Dat is objectief gezien natuurlijk totale onzin. Al kan ik de emotie begrijpen dat je het zat bent.
Ik vind mezelf niet zielig zoals jij het lijkt te brengen, ik heb geen probleem met maatregelen volgen maar dan moet het wel zodanig zijn dat het ergens naartoe gaat met uitzicht op beter, voor alle groepen, en dat perspectief mist, en ondertussen wijzen de Jonge en Rutte naar ons. Foei!
En onderschat ook de impact van depressie/burnout/etc niet op de maatschappij en gezinnen e.d.
Ik zit echt niet "lekker vanuit huis mijn geld te verdienen", misschien geldt dat voor jou, voor mij niet. Depressie door gerbrek aan <vul maar in wat er niet meer kan> is een serieus probleem en ik ga dit niet nog lang volhouden.
En bedankt dat je de ellende die ons gezin+familie al maanden in zijn greep houdt lekker relativeert.
Vergeet de mensen in de zorg niet, ik heb directe familieleden in ziekenhuizen werken en daar zit een groot deel van het personeel tegen een burn-out aan.Snow_King schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:37:
[...]
De maatregelen zijn er dus niet voor niets, maar de vraag of het middel erger is dan de kwaal is terecht.
Een ander deel wat ik ook niet echt belicht wordt in dit topic zijn de studenten van het hoger onderwijs, opnieuw ken ik een aantal gevallen uit mijn directe omgeving die dit studiejaar liever overgeslagen hadden.
Het is denk ik onmogelijk om over een aantal maanden het beleid weg te zetten als geslaagd. Het aantal gevallen daalt niet voldoende snel en de sociale, psychische en economische gevolgen wordt niet evenredig verdeeld over alle bevolkingsgroepen en leeftijden.
Hoe het wel moet: geen idee. Maar ergens bekruipt je het gevoel dat het inleveren van zorg en privacy misschien niet eens zo'n slecht idee is in het geval van een pandemie.
If you do not change direction, you may end up where you are heading
1 huishouden per tafel was toch al zo toen de horeca nog open was? Of max 1 iemand uit een ander huishouden. Maarja, als er vervolgens 8 jongeren komen en die zeggen, ja 1 huishouden en je doet er vervolgens niets mee, zoals hier in t centrum veelvuldig gebeurde......Gonadan schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:49:
[...]
Volgens mij mis je m'n hele punt. Juist omdat het 'maar' vier man is, is die kans al een heel stuk kleiner. Maar vind je dat te spannen, laat dan maximaal één huishouden per tafel toe.
Je ziet steevast dat overlast exponentieel toeneemt met groep grootte. Een grotere groep gaat sneller/meer drinken, wordt joliger en zorgt eerder voor overlast.
Vijf man in een café met bier op de bar gaat ook echt geen probleem zijn. Vijftig man in een café en het wordt een t-zooi.
[...]
In dit geval ben ik het met je eens, maar ook daar begint het met groepsvorming. Dan moet men ineens tegen elkaar opbieden, meer drinken, gekker doen.
De maatregel om nu vuurwerk te verbieden is dan ook voor de bühne. Alle voorstanders maak je blij, alle tegenstanders snappen het niet maar durven er niet keihard tegenin want we doen het 'voor corona'.
Verwijderd
Mischien is dat juist het grote probleem.ultimateharry schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 15:27:
[...]
Gelukkig maken we geen landelijk beleid op basis van wat er wel of niet in jouw persoonlijke omgeving gebeurd dan.
In een stad waar het erg heerst en en branhaard blijkt te zijn neemt men niet zijn verantwoordelijkheid met als gevolg een landelijk beleid in de plaats van maatwerk.
Ja, nu ben ik niet de enige die dit belicht hier. Ik ga de langspeelplaat niet nog een keer herhalen, maar ik heb precies niks opgestoken van dit schooljaar terwijl ik eerstejaars HBO'er ben. Maarja, ik ben 22 en tot achterin de 20 op school rondhangen zie ik ook niet zitten. Het onderwijs daarentegen is om te janken zo slecht en het geld wat je daarvoor betaalt komt er qua gevoel totaal niet uit. (ondanks dat school wel een online leeromgeving heeft samengesteld, maar dat komt voor nog geen 30% in de buurt van wat je normaal krijgt aan onderwijs). Sterker nog: er is zelfs gesneden in de aangeboden lesstof, omdat er tijdtekort is. En daar betaal je twee ruggen per jaar voor.DaWaN schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:13:
[...]
Een ander deel wat ik ook niet echt belicht wordt in dit topic zijn de studenten van het hoger onderwijs, opnieuw ken ik een aantal gevallen uit mijn directe omgeving die dit studiejaar liever overgeslagen hadden.
[ Voor 16% gewijzigd door Soccer98 op 08-12-2020 16:22 ]
Dat maatwerk hadden we al geprobeerd weet je nog, was niet echt een succes. Sterker nog, ligt aan de basis van de shit waar we nu inzitten.Verwijderd schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:17:
[...]
Mischien is dat juist het grote probleem.
In een stad waar het erg heerst en en branhaard blijkt te zijn neemt men niet zijn verantwoordelijkheid met als gevolg een landelijk beleid in de plaats van maatwerk.
Maatwerk is pas weer te overwegen als je de boel veel verder hebt ingedamd, BCO weer kan gaan opstarten, test-capaciteit op orde hebt etc.
[ Voor 12% gewijzigd door ultimateharry op 08-12-2020 16:27 ]
Ik ben HBO docent en ik kan dat volledig beamen. Hoewel we wel het maximale eruit halen. In elk geval bij de eerstejaars die grotendeels gewoon naar school komen en les krijgen.Soccer98 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:19:
[...]
Ja, nu ben ik niet de enige die dit belicht hier. Ik ga de langspeelplaat die niet nog een keer herhalen, maar ik heb precies niks opgestoken van dit schooljaar terwijl ik eerstejaars HBO'er ben. Maarja, ik ben 22 en tot achterin de 20 op school rondhangen zie ik ook niet zitten. Het onderwijs daarentegen is om te janken zo slecht en het geld wat je daarvoor betaalt komt er qua gevoel totaal niet uit.
[ Voor 10% gewijzigd door Mfpower op 08-12-2020 16:21 ]
bron: NOS
Daar gaan de vakantieplannen voor vele duizenden Nederlanders komende weken...
Maar; de B-zijde van die langspeelplaat krijgen we niet te horen; hoe had je het op willen lossen?Soccer98 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:19:
[...]
Ja, nu ben ik niet de enige die dit belicht hier. Ik ga de langspeelplaat niet nog een keer herhalen, maar ik heb precies niks opgestoken van dit schooljaar terwijl ik eerstejaars HBO'er ben. Maarja, ik ben 22 en tot achterin de 20 op school rondhangen zie ik ook niet zitten. Het onderwijs daarentegen is om te janken zo slecht en het geld wat je daarvoor betaalt komt er qua gevoel totaal niet uit. (ondanks dat school wel een online leeromgeving heeft samengesteld, maar dat komt voor nog geen 30% in de buurt van wat je normaal krijgt aan onderwijs). Sterker nog: er is zelfs gesneden in de aangeboden lesstof, omdat er tijdtekort is. En daar betaal je twee ruggen per jaar voor.
Gewoon open? Maakt het zichtbare issue van de lagere scholen nog grotere
Schooljaar afchrijven? Schiet je in feite ook neit zoveel mee op
Veel meer smaken zie ik zo snel niet.
@_Bailey_ alleen curacao?
Dat was in restaurants zo inderdaad, maar in cafées niet echt. Qua opvolging viel het inderdaad vaak bar tegen, maar dat betekent niet direct dat de maatregel ook niet klopt.LZ86 schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:14:
1 huishouden per tafel was toch al zo toen de horeca nog open was? Of max 1 iemand uit een ander huishouden. Maarja, als er vervolgens 8 jongeren komen en die zeggen, ja 1 huishouden en je doet er vervolgens niets mee, zoals hier in t centrum veelvuldig gebeurde......
In die zin zou ik dan ook groot voorstander zijn van meer open laten maar ook meer handhaven, houdt een horecaondernemer zich er niet aan dan is hij failliet, niet iedereen. Of dat haalbaar is, is een tweede.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nee hoor, die gaan gewoon allemaal, die 10 dagen thuis quarantaine wordt toch niet aan gehouden, er is immers geen controle op_Bailey_ schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 16:28:
Daar gaan de vakantieplannen voor vele duizenden Nederlanders komende weken...
Ja.
Aruba en Bonaire blijven op geel.
Dus gaan al die duizenden Nederlanders die eigenlijk op Curaçao de Kerst zouden doorbrengen, gauw omboeken naar BON en AUA
Dit topic is gesloten.
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins