Ik denk dat het goed is om altijd de optimistische dingen in het leven te zien, maar de huidige situatie heeft voor mij geen enkel positief puntje meer. Ik zou het dus vooral realistisch willen noemen, en dat realisme is helaas zeer negatief op dit moment.
Er wordt bijvoorbeeld, onder andere in dit topic, regelmatig de dooddoener opgegooid dat het aantal testen omhoog is gegaan of dat er een weekendeffect is. Tot op heden is dat nog amper tot nooit zo geweest. In het begin kon ik er nog wel in meegaan, maar gaandeweg de maanden is dit toch niet meer vol te houden? Elke keer bewijzen de cijfers dat het niet zo is namelijk.
Het is gewoon een droevige constatering dat alles maar blijft stijgen, een week of 2 is het redelijk gegaan in november. Maar dat is ondertussen ook alweer tijden geleden, al 6 dagen op rij stijgen we fors en er is geen enkele aanleiding om te denken dat dat gaat veranderen. Ter duiding, vorige week hadden we op maandag nog 4568 nieuwe besmettingen, ondertussen hebben we een stijging van meer dan 54% gerealiseerd in 7 dagen tijd. Dat is echt geen kattepis.
Het verwijt dat ik een plaat heb die aangeeft dat er geen perspectief is, hoe zou je dat anders moeten zien? Er is toch ook geen perspectief? Onze overheid doet maar wat, het beleid is bijzonder zwak en zwalkend. Een daadkrachtige overheid had ons perspectief kunnen bieden, en dat hoeft echt helemaal geen positief perspectief te zijn, maar wel iets waar we houvast aan hebben. De huidige routekaart die elke 3 uur veranderd is zo'n voorbeeld van het gezwalk.
De overheid zou eindelijk met de vuist op tafel kunnen slaan bijvoorbeeld en VO en hoger dichtgooien voor 2 weken. Of gaan experimenteren met restaurants (zonder alcohol) of stadions 2 weken open om eens te zien wat er gebeurd.
Doe iets in plaats van apathisch af te wachten en als een bang hertje in de koplampen te staren.
Leuk dat meneer Rutte op zondag op zijn sneakertjes naar het Catshuis fietst, maar komt hij daarmee over als sterk leider? Wat mij betreft niet. Een beetje informeel koffie gaan drinken met elkaar, gebruik de zondag dan liever om uit te rusten en op maandag met alle energie er weer voor te gaan met zijn allen.
Het gedrag van onze overheid straalt direct af op de bevolking. En het mag dan misschien een grijsgedraaide plaat genoemd worden, maar het zijn wel de feiten. Winkelstraten puilen uit, men gaat te pas en te onpas bij elkaar op bezoek, reisbewegingen lopen op en men maakt volop plannen voor Kerst en Oud en Nieuw. Precies wat je niet wil bereiken wordt nu bereikt.
Ja, dat is niet positief. En nee, dat vind ik niet leuk. Maar het zijn wel feiten, feiten waar we niet omheen kunnen. En dan kunnen we wel zalvend allerlei excuses gaan bedenken, maar we weten toch allemaal dat dat slechts iets is om de wond minder pijnlijk te maken?