matthijst schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:37:
Ach ja, als je al flink bejaard bent is de afweging inmiddels ook: zal ik sinterklaas en kerst maar met de familie vieren, volgend jaar mag het misschien ook wel niet, en wie weet hoe lang ik nog heb.
Leuk dat er hier een hoop zwart/wit denkers zitten, maar de wereld bestaat niet alleen maar uit jouw type mensen. Maar schijnbaar is iedereen die net even anders denkt dan jij meteen een aso.
Dit ook:
[...]
Dus 1 teveel is OK, maar als de huizen in een sjieke buurt toevallig met meer zijn dan is dat schokkend

Dit is dus waarom ik mijn opmerking begon met 'zonder een waardeoordeel', want dit soort over en weer beschuldigingen hebben geen zin. Ben je zelf strict, dan lijkt al het gedrag aan de lossere kant al snel asociaal. Ben je zelf wat losser (maar wel binnen de regels), dan lijkt de rest te overdrijven. Feit is dat als je je bewust flink
buiten de regels begeeft, door bijvoorbeeld met een grote groep familie/vrienden/whatever samen te komen, je ook
letterlijk asociaal bent. Dat je voor jezelf een risico neemt is één, maar je draagt bij aan de verdere verspreiding, ook richting mensen die zich wél aan de regels houden.
Zelfde discussie bijna als je met antivaxers hebt. Vrijheid willen om jezelf niet te vaccineren (en die vrijheid heb je), maar niet eens willen erkennen dat je daarmee ook voor anderen het risico vergroot.
Je moet er gewoon van uitgaan dat grote groepen mensen zich met de feestdagen niet meer aan de regels houden, en dat dat tot een flinke stijging in de besmettingscijfers gaat lijden. Wil je dat als kabinet niet, dan heeft waarschuwen, of mensen aanspreken op eigen verantwoordelijkheid geen zin (meer), dan moet je gewoon nu een maand in lockdown gaan. Anderzijds kun je ook accepteren dat mensen zich in de feestmaand niet in kunnen houden en daarna de schade beperken. Of het nou 'schijt aan de regels' is, of menselijk gedrag dat we dit niet meer allemaal volhouden, het gebeurt en we kunnne er niet niets mee doen...