Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 115 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.725 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:07
Plenkske schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:03:
Mooie uitleg van Marino op twitter over de cijfers van afgelopen dagen.
[Twitter]

Stijging heeft uiteraard meerdere oorzaken. Ook word er genoemd dat sinds 1 december alleen in amsterdam al 20% meer getest word.

Ik denk zelf dat deze tweede golf nog wel de hele winter aan gaat houden. Het is/wordt iets kouder, feestdagen, kuddes mensen die tegelijk willen winkelen (steden, kerstspullen etc). En tegelijk niet genoeg mensen die thuis werken (vergeleken met 1e golf) en scholen die open zijn.
Scholen gaan ook massaal 2 weken dicht zijn, dat gaat ongetwijfeld een bijdrage leveren om de besmettingen wat te drukken. Of het voldoende is om de stijging te drukken, dat is afwachten.

Maar ik roep ook al even dat we hier aan moeten wennen. Totdat we voldoende immuniteit zijn zal dit het beeld zijn en blijven verwacht ik.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-10 15:58
Drardollan schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:06:
[...]

Scholen gaan ook massaal 2 weken dicht zijn, dat gaat ongetwijfeld een bijdrage leveren om de besmettingen wat te drukken. Of het voldoende is om de stijging te drukken, dat is afwachten.

Maar ik roep ook al even dat we hier aan moeten wennen. Totdat we voldoende immuniteit zijn zal dit het beeld zijn en blijven verwacht ik.
De scholen zijn dicht precies tijdens de feestdagen, en nog geen week of weken extra. Dat heeft denk ik veel minder effect als bij de herfstvakantie(dat effect was al klein) en de langere sluiting in het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Begint het idee van een weekje extra inmiddels geen tractie te krijgen? Zie dat wel gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Drardollan schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:06:
[...]

Middelbare scholen dicht zal het mogelijk iets omlaag brengen.
Lekker gezellig bij elkaar feestvieren met kerst en oud en nieuw zal het weer hoger maken.

We zullen zien welk effect dit overall gaat hebben.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:03

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Nouja, niets doen lijkt ook geen optie te zijn, want het blijft erg stabiel (als de mogelijke stijging te verklaren is door aangepast testbeleid ed), maar moet dus lager. Vandaag en over 20 dagen zijn grote mogelijke problemen, dus die moeten waarschijnlijk ook weer ergens gecompenseerd worden.

Dan lijkt de scholen een of twee weekjes dicht en inzetten op online onderwijs toch echt een enorm voor de hand liggende maatregel. Liefst een weekje voor de vakantie (zodat iedereen in een soort van isolatie naar de kerst toe kan) en een weekje erna (voor alles wat er mis is gegaan). Die moet dan in mijn ogen gecombineerd worden met zoveel mogelijk thuis om het kerst (en oud en nieuw) effect te dempen.

Verder hebben we als opties natuurlijk nog wel iets meer:
- Niet noodzakelijke winkels dicht (is voor januari natuurlijk best een optie, is denk ik sowieso een van de slechtste maanden omzettechnisch). Rationeel zou ik niet een enorme impact op R verwachten
- Sportscholen dicht (lijkt me heel onwenselijk), doet waarschijnlijk ook weinig met de R
- Musea/bioscoop/etc dicht (haalt waarschijnlijk heel weinig uit voor R)
- Toch weer meer thuiswerken (lijkt me grotere impact hebben op R), desnoods door bijvoorbeeld toch iets met het basisonderwijs te doen
- Vakantieparken in Nederland met kerstvakantie sluiten (lijkt me ook wel iets doen op de R)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Ik vrees ervoor.. als we rond kerst aan 5000 zitten en twee weken lang een Rt van 1.1 dan zitten we aan 7000, met een Rt van 1.2 aan 9000 en zijn we weer bij af. Met zulke hoge aantallen zijn we gewoon enorm gevoelig voor kleine schommelingen in gedrag.

Gesloten scholen kunnen inderdaad een positieve bijdrage leveren, maar de kinderen worden nu denk ik meer dan in de herfstvakantie meegesleept naar familiebezoeken. En juist daar houden mensen zich minder aan de regels, want bekenden, en bekenden zijn toch nooit geinfecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:26

Laguna

Connaisseur

YakuzA schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:25:
[...]

Middelbare scholen dicht zal het mogelijk iets omlaag brengen.
Lekker gezellig bij elkaar feestvieren met kerst en oud en nieuw zal het weer hoger maken.

We zullen zien welk effect dit overall gaat hebben.
Ik denk toch dat er meer verspreiding op scholen plaatsvindt (want zowat allemaal personen uit verschillende huishoudens bij elkaar), dan bij mensen die thuis feestvieren. Tevens zijn er nog aardig wat mensen die momenteel niet thuiswerken die dan verlof opnemen. Ik verwacht dan ook wel een daling in de cijfers te zien na de kerstvakantie. Enige wat vervolgens nog roet in het eten kan gooien zijn de vele O&N feestjes die er ongetwijfeld zullen zijn.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11-10 18:56
Laguna schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:50:
[...]
Enige wat vervolgens nog roet in het eten kan gooien zijn de vele O&N feestjes die er ongetwijfeld zullen zijn.
Denk dat die nooit zo massaal zullen zijn als open scholen en het vele gepeupel op kantoor.

Dat draadje van die Marino v Zelst is wel interessant.
Er is dus meer getest sinds 1 december omdat dus nu iedereen kan laten testen --> eruitfilteren van symptloomlozen/BCO mensen kan stijging verklaren. Als ze in Amsterdam al 20% meer testen dan zal dat in de rest van het land ook wel hoger zijn. Er zijn vrij goede verklaringen voor een stijging in het aantal gevallen. We wachten op den dinsdagcijfers, maar je zou zeggen dat als er echt zoveel meer getest is, dat er eigenlijk niets veranderd qua percentage is. Je pakt alleen meer mensen die een week geleden nog niet getest konden worden door de regeltjes.

Dat het echt wel tot de lente gaat duren tot die 2e golf echt voorbij is, is inmiddels wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
We kunnen gewoon de derde golf overslaan omdat we dan allemaal gevaccineerd zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Sphere- schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:39:
We kunnen gewoon de derde golf overslaan omdat we dan allemaal gevaccineerd zijn ;)
Daar gaat het wel op neerkomen denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Mwa. De derde golf zal nog wel komen in q1/q2 2021.
Dan zijn we nog druk bezig de risico groepen te vaccineren.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Hopelijk wel, maar ook omdat de tweede golf gewoon lang gaat duren waarschijnlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
YakuzA schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:46:
[...]

Mwa. De derde golf zal nog wel komen in q1/q2 2021.
Dan zijn we nog druk bezig de risico groepen te vaccineren.
Dan is golf 2 nog niet voorbij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

LZ86 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 18:57:
[...]

Dan is golf 2 nog niet voorbij :P
Hoef niet te hinderen toch?
In de VS was golf 3 ook gelanceerd voordat golf 2 weggeëbd was.

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-10 17:30

Nox

Noxiuz

YakuzA schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 19:15:
[...]

Hoef niet te hinderen toch?
In de VS was golf 3 ook gelanceerd voordat golf 2 weggeëbd was.
Daar kickte vtec gewoon in voor de 2e golf :+

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-10 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als de cijfers zo blijven verwacht ik dat de kerstvakantie van het hoger/middelbaar onderwijs met twee weken verlengd wordt. Liever zou ik het een week eerder later beginnen en een week verlengen. Dat heeft denk ik meer nut om de besmettingen voor kerst nog een beetje te dempen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11-10 22:09
Dat is eind volgend jaar ergens. En met allemaal gevaccineerd bedoelen we een deel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
Het was maar een grap he, met een zekere kern van waarheid :)
Als reactie op:
Dat het echt wel tot de lente gaat duren tot die 2e golf echt voorbij is, is inmiddels wel duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leroy1909
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 12:31
ZieMaar! schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 17:30:
Nouja, niets doen lijkt ook geen optie te zijn, want het blijft erg stabiel (als de mogelijke stijging te verklaren is door aangepast testbeleid ed), maar moet dus lager. Vandaag en over 20 dagen zijn grote mogelijke problemen, dus die moeten waarschijnlijk ook weer ergens gecompenseerd worden.

Dan lijkt de scholen een of twee weekjes dicht en inzetten op online onderwijs toch echt een enorm voor de hand liggende maatregel. Liefst een weekje voor de vakantie (zodat iedereen in een soort van isolatie naar de kerst toe kan) en een weekje erna (voor alles wat er mis is gegaan). Die moet dan in mijn ogen gecombineerd worden met zoveel mogelijk thuis om het kerst (en oud en nieuw) effect te dempen.

Verder hebben we als opties natuurlijk nog wel iets meer:
- Niet noodzakelijke winkels dicht (is voor januari natuurlijk best een optie, is denk ik sowieso een van de slechtste maanden omzettechnisch). Rationeel zou ik niet een enorme impact op R verwachten
- Sportscholen dicht (lijkt me heel onwenselijk), doet waarschijnlijk ook weinig met de R
- Musea/bioscoop/etc dicht (haalt waarschijnlijk heel weinig uit voor R)
- Toch weer meer thuiswerken (lijkt me grotere impact hebben op R), desnoods door bijvoorbeeld toch iets met het basisonderwijs te doen
- Vakantieparken in Nederland met kerstvakantie sluiten (lijkt me ook wel iets doen op de R)
Denk dat die laatste 2 het meeste effect zullen hebben.

Hoeveel kantoren zijn er goed geventileerd? Ik vermoed weinig, daar zit je dan minimaal 8u met wat collega’s. Ff iets laten zien, ff kletsen bij de koffie automaat, ff in de keuken waar het al te krap is voor 2 personen wat eten maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Nox schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 20:29:
[...]

Daar kickte vtec gewoon in voor de 2e golf :+
Zullen we de 3e golf in de zomer dan maar "Golf III cabrio" noemen?
(Al hoop ik dat we tegen die tijd kunnen profiteren van de hogere temperaturen en meer buitenleven.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-08 19:27

dr.lowtune

Deugt niet

Zo, sinterklaasfeest ook weer gehad. Uiteindelijk waren we met 1 persoon teveel en hebben we ervoor gekozen om die gok maar te nemen. In de straat van mijn schoonouders (sjieke buurt) zaten sommige huizen echt stampvol, als dat een accurate weergave is van hoe de rest van het land het heeft gevierd, dan wordt het gezellig druk in de ziekenhuizen voor de kerst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Uiteindelijk nemen natuurlijk veel te veel mensen ‘de gok’, want ‘het kan eigenlijk wel’ en ‘het is zo sneu voor de kinderen’, ze eigenlijk allemaal ‘niet in de risicogroep’ zitten en er ruim ‘voldoende geventileerd’ kan worden. Sinterklaas zal wel kerst in het klein zijn.

Wij hebben in ieder geval geen Sinterklaas gevierd (doen we normaal wel). Kerst zullen we heel klein vieren (wij zijn met drie stellen, 1 stel heeft Sinterklaas gevierd met mijn schoonouders, de andere 2 zullen waarschijnlijk met kerst mijn schoonouders opzoeken en wellicht ook nog in 2 rondes).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Nu we de Sinterklaasavond zo hebben gezien, verwacht ik dat de Kerstdagen erger zullen worden. Mensen zien namelijk dat anderen zich niet aan adviezen en maatregelen houden, dus verwacht ik dat die mensen die maatregelen met Kerst ook naast zich neer zullen leggen.

En dat vuurwerkverbod: Dat zal naar verwachting flink genegeerd worden. Veel mensen hebben nog over van vorig jaar (hier was zeer dichte mist toen), en sommige mensen hebben al in het buitenland ingeslagen.

Al met al: De cijfers gaan deze maand flink omhoog en er zullen meer ziekenhuisopnames komen. :(

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
dr.lowtune schreef op zondag 6 december 2020 @ 10:48:
Zo, sinterklaasfeest ook weer gehad. Uiteindelijk waren we met 1 persoon teveel en hebben we ervoor gekozen om die gok maar te nemen. In de straat van mijn schoonouders (sjieke buurt) zaten sommige huizen echt stampvol, als dat een accurate weergave is van hoe de rest van het land het heeft gevierd, dan wordt het gezellig druk in de ziekenhuizen voor de kerst.
Dit lijkt me helaas vrij aannemelijk. Zonder er een waardeoordeel aan te geven, hebben we gezien hoeveel moeite mensen hebben om zich aan de regels te houden. Met Sinterklaas, Kerst en oud & nieuw worden er simpelweg gewoon risico's genomen en dat gaan we in de cijfers terugzien. De start van 2021 gaat nog behoorlijk vervelend worden, vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

Jorizzz schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:03:
[...]

Dit lijkt me helaas vrij aannemelijk. Zonder er een waardeoordeel aan te geven, hebben we gezien hoeveel moeite mensen hebben om zich aan de regels te houden. Met Sinterklaas, Kerst en oud & nieuw worden er simpelweg gewoon risico's genomen en dat gaan we in de cijfers terugzien. De start van 2021 gaat nog behoorlijk vervelend worden, vrees ik.
Dat denk ik ook. Ik zie het ook nog wel gebeuren dat er mensen zijn die nu bewust sint hebben geskipped om straks met kerst uit te kunnen pakken. Dan kunnen Rutte en de Jonge zeggen wat ze willen, maar mensen luisteren er op die momenten gewoon niet naar (dat hebben wij eerlijk gezegd dus ook niet gedaan, door met 1 persoon teveel te zijn). Ik denk dat kerst bij ons in dezelfde setting gevierd gaat worden als sinterklaas. Oud en nieuw vierden we eigenlijk al nooit met visite en zonder vuurwerk overleven we dat ook wel. Tussendoor nog de verjaardag van mijn vader, schoonvader en dochter en dat doen we dan weer wel volgens regime...als ik dit dan zo teruglees denk ik: eigenlijk ook best gek om zelf die uitzonderingen zo te maken....(voor kerst dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
dr.lowtune schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:13:
[...]

als ik dit dan zo teruglees denk ik: eigenlijk ook best gek om zelf die uitzonderingen zo te maken....(voor kerst dan)
Er is ook werkelijk niemand die gezegd heeft dat we de grenzen niet moeten opzoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:17
Ach ja, als je al flink bejaard bent is de afweging inmiddels ook: zal ik sinterklaas en kerst maar met de familie vieren, volgend jaar mag het misschien ook wel niet, en wie weet hoe lang ik nog heb.
Leuk dat er hier een hoop zwart/wit denkers zitten, maar de wereld bestaat niet alleen maar uit jouw type mensen. Maar schijnbaar is iedereen die net even anders denkt dan jij meteen een aso.

Dit ook:
Uiteindelijk waren we met 1 persoon teveel en hebben we ervoor gekozen om die gok maar te nemen. In de straat van mijn schoonouders (sjieke buurt) zaten sommige huizen echt stampvol,
Dus 1 teveel is OK, maar als de huizen in een sjieke buurt toevallig met meer zijn dan is dat schokkend 8)7

[ Voor 29% gewijzigd door matthijst op 06-12-2020 11:39 ]

Haters everywhere but I don’t really care

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
dr.lowtune schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:13:
[...]

Dan kunnen Rutte en de Jonge zeggen wat ze willen, maar mensen luisteren er op die momenten gewoon niet naar (dat hebben wij eerlijk gezegd dus ook niet gedaan, door met 1 persoon teveel te zijn).
offtopic:
Dat kan niet zo zijn, want volgens een select aantal users in dit topic is het draagvlak voor de maatregelen ontzettend hoog. Iedereen volgt het braaf allemaal op.

Jammer genoeg is wat ik hierboven zeg niet waar, het is al tijden aan het afbrokkelen en dat wordt deze maand met de dag erger. Overvolle winkelstraten en uitpuilende huizen, het is geen incident meer. De cijfers zeggen genoeg, daling is omgeslagen in groei en ook in de ziekenhuizen lijkt de bodem nu wel bereikt te zijn.

Maar ja, misschien moet iedereen maar doen wat hij of zij goed vind. De situatie is, mede dankzij het zwalkende en slappe beleid zonder perspectieven, toch al verknoeid. We moeten het maar even uitzitten tot begin januari, dan beginnen hopelijk de vaccinaties en zullen we eindelijk de goede kant op gaan. Hopelijk zijn de huidige maatregelen in combinatie met de kerstvakantie en geen ski vakanties net voldoende om ons te behoeden voor een grote 3e golf.

Misschien kun je minder dezelfde grijsgedraaide plaat steeds afdraaien hier.

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 06-12-2020 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
matthijst schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:37:
Ach ja, als je al flink bejaard bent is de afweging inmiddels ook: zal ik sinterklaas en kerst maar met de familie vieren, volgend jaar mag het misschien ook wel niet, en wie weet hoe lang ik nog heb.
Mjah, als je hoogbejaard ben misschien, maar vergeet niet dat de risicogroep gebaseerd op leeftijd al bij 70 begint, dan heb je nog ~15 jaar voor je.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
anandus schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:45:
[...]
Mjah, als je hoogbejaard ben misschien, maar vergeet niet dat de risicogroep gebaseerd op leeftijd al bij 70 begint, dan heb je nog ~20 jaar voor je.
De risicogroep is niet zozeer 70+, de risicogroep is 70+ met onderliggende aandoeningen. Die mensen hebben meestal geen 20 jaar meer omdat ze al andere nare dingen onder de leden hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Drardollan schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:46:
[...]

De risicogroep is niet zozeer 70+, de risicogroep is 70+ met onderliggende aandoeningen. Die mensen hebben meestal geen 20 jaar meer omdat ze al andere nare dingen onder de leden hebben.
Het hangt er vanaf wat ze onder de leden hebben, natuurlijk.
Al heb je wel een punt.

Desalniettemin, is er een verschil tussen 90 en misschien je laatste kerst vieren en 70+ (en al dan niet met iets onder de leden) en er voor zorgen dat het je laatste kerst wordt :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Leuk dat er hier een hoop zwart/wit denkers zitten, maar de wereld bestaat niet alleen maar uit jouw type mensen. Maar schijnbaar is iedereen die net even anders denkt dan jij meteen een aso.

Dit ook:

[...]

Dus 1 teveel is OK, maar als de huizen in een sjieke buurt toevallig met meer zijn dan is dat schokkend 8)7
Dit is dus waarom ik mijn opmerking begon met 'zonder een waardeoordeel', want dit soort over en weer beschuldigingen hebben geen zin. Ben je zelf strict, dan lijkt al het gedrag aan de lossere kant al snel asociaal. Ben je zelf wat losser (maar wel binnen de regels), dan lijkt de rest te overdrijven. Feit is dat als je je bewust flink buiten de regels begeeft, door bijvoorbeeld met een grote groep familie/vrienden/whatever samen te komen, je ook letterlijk asociaal bent. Dat je voor jezelf een risico neemt is één, maar je draagt bij aan de verdere verspreiding, ook richting mensen die zich wél aan de regels houden.

Zelfde discussie bijna als je met antivaxers hebt. Vrijheid willen om jezelf niet te vaccineren (en die vrijheid heb je), maar niet eens willen erkennen dat je daarmee ook voor anderen het risico vergroot.

Je moet er gewoon van uitgaan dat grote groepen mensen zich met de feestdagen niet meer aan de regels houden, en dat dat tot een flinke stijging in de besmettingscijfers gaat lijden. Wil je dat als kabinet niet, dan heeft waarschuwen, of mensen aanspreken op eigen verantwoordelijkheid geen zin (meer), dan moet je gewoon nu een maand in lockdown gaan. Anderzijds kun je ook accepteren dat mensen zich in de feestmaand niet in kunnen houden en daarna de schade beperken. Of het nou 'schijt aan de regels' is, of menselijk gedrag dat we dit niet meer allemaal volhouden, het gebeurt en we kunnne er niet niets mee doen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Drardollan schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:44:
Dat kan niet zo zijn, want volgens een select aantal users in dit topic is het draagvlak voor de maatregelen ontzettend hoog. Iedereen volgt het braaf allemaal op.
Zijn draagvlak en naleving dan ook een op een aan elkaar gelijk te stellen? Zie bijvoorbeeld deze getallen van het gedragsonderzoek van het RIVM:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jm8ghmy-n3uusnYGzHEKMh2H1_c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OekwAIx8kvsEOSKKnak2Hrru.png?f=user_large

Als ik dit lees zijn draagvlak en naleving twee verschillende dingen. Mensen zeggen in het onderzoek van het RIVM de maatregelen te steunen, alleen leven ze deze niet/slecht na. Regeltjes zijn goed, behalve als ze voor mij gelden.
Mjah, als je hoogbejaard ben misschien, maar vergeet niet dat de risicogroep gebaseerd op leeftijd al bij 70 begint, dan heb je nog ~15 jaar voor je.
De gemiddelde maximum leeftijd in 2019 voor mannen was 80,5 en voor vrouwen 83,6 jaar. Die 15 jaar valt dus een beetje op af te dingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekkie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-10 00:43
Ik snap niet zo welke perspectieven je mist ?
Misschien dat het meer is dat de geschetste perspectieven je niet aanstaan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorizzz
CMD-Snake schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:53:
[...]

Zijn draagvlak en naleving dan ook een op een aan elkaar gelijk te stellen? Zie bijvoorbeeld deze getallen van het gedragsonderzoek van het RIVM:

[Afbeelding]

Als ik dit lees zijn draagvlak en naleving twee verschillende dingen. Mensen zeggen in het onderzoek van het RIVM de maatregelen te steunen, alleen leven ze deze niet/slecht na. Regeltjes zijn goed, behalve als ze voor mij gelden.

[...]

De gemiddelde maximum leeftijd in 2019 voor mannen was 80,5 en voor vrouwen 83,6 jaar. Die 15 jaar valt dus een beetje op af te dingen.
Ik vind het echt schokkend hoe er met klachten wordt omgegaan. Dus je hebt klachten, maar laat je niet testen én gaat gewoon naar je werk of naar de supermarkt. Dan breng je gewoon bewust mensen in gevaar, dat zou bijna strafbaar moeten zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:06
Drardollan schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:46:
[...]

Dat ligt ook nog wel sterk aan wat het onderliggend lijden is. Er zijn heel veel mensen op die leeftijd met onderliggend lijden, waarbij de invloed op de levensverwachting niet hetgene is wat het onderliggend lijden typeert. Ter illustratie mijn eigen vader (eind 73) met een hartprobleem en volledig afhankelijk van een (CRT-)pacemaker (geen zelfstandige pulse meer). Daar is hij heel ziek van geweest en dat zal ongetwijfeld effect hebben op zijn levensverwachting (een lichaam lijdt er immers aan). Echter op dit moment is hij (ondanks dit onderliggend lijden) in goede gezondheid en voor zijn doen fit. Geniet ontzettend van zijn kleindochter en van zijn lekkere rustige leven. Het is geenszins gezegd dat hij het niet nog 15 jaar zo vol kan houden (wat wij 10 jaar geleden een wonder hadden genoemd). Corona (en griep for that matter; dus griepvaccinatie) zijn echter wel een direct (groot) risico voor hem en kan hem fataal worden. Zeker omdat er bij Corona (i.t.t. griep) ook nog eens signalen zijn dat dit effect heeft op de hartspier.

Hetzelfde geldt voor aandoeningen als diabetes of ernstige astma. Beide onderliggende aandoeningen die met medicijnen en leefstijl goed te controleren zijn maar waarbij Corona (of griep for that matter; dus griepvaccinatie) fataal kan zijn.

Jouw opmerking is dan ook echt heel erg kort door de bocht. Als je daar dan de verkeerde conclusies aan verbindt, zou ik het zelfs een enge opmerking noemen.

[ Voor 0% gewijzigd door bazzemans op 06-12-2020 11:57 . Reden: Taalfout. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-10 01:22

Stoney3K

Flatsehats!

Jorizzz schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:56:
[...]

Ik vind het echt schokkend hoe er met klachten wordt omgegaan. Dus je hebt klachten, maar laat je niet testen én gaat gewoon naar je werk of naar de supermarkt. Dan breng je gewoon bewust mensen in gevaar, dat zou bijna strafbaar moeten zijn!
Hoe zou je dat objectief willen meten? Iedereen die betrapt wordt op een keer hoesten gelijk in de boeien slaan als ze niet op hun eigen woonadres zitten?

Dan heb ik nu alvast medelijden met alle rokers...

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Dat is niet wat ik zeg :) lekker selectief gelezen en die smilie is ook niet nodig. Ik zeg niet dat 1 teveel ok is en ik constateer dat er in diezelfde straat ook mensen met 10+ personen in huis zaten. Die mensen hebben ook een afweging gemaakt. Dat ik dan in het verlengde daarvan stel dat dat best negatief kan uitwerken op drukte in het ziekenhuis rond kerst kan je dan zelf toch ook bedenken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
Stoney3K schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:00:
[...]

Hoe zou je dat objectief willen meten? Iedereen die betrapt wordt op een keer hoesten gelijk in de boeien slaan als ze niet op hun eigen woonadres zitten?

Dan heb ik nu alvast medelijden met alle rokers...
Nee dat is natuurlijk niet te handhaven, daarom zei ik ook bijna. Maar puur het feit dat mensen dit voor zichzelf verantwoorden, ik kan dat gewoon echt niet begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wietsee.
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Hele week feest! Alleen samen krijgen we corona onder controle 8) .
https://www.rtlnieuws.nl/...-koningshuis-corona-feest
De koningin vertelt dat familie en vrienden van de prinses op verschillende dagen langskomen. "Morgen komen drie mensen, op een andere dag weer drie."

[ Voor 51% gewijzigd door Wietsee. op 06-12-2020 12:06 ]

Web Enrichment

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkzelf
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:59
[...]

[Afbeelding]

[...]

Die gemiddelde leeftijd geldt op de dag dat je geboren wordt. Als je de 75 al gehaald hebt, zal het wel 85 zijn. Dit is ook op te zoeken.

PVoutput / PVoutput-live 1830 Wp op zuidoost 135º en 22º dakhelling in Z.O.-Brabant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

[Afbeelding]

[...]

Het enige wat je nu aangetoond hebt is dat mensen liegen dat ze barsten als ze zeggen dat ze de maatregelen zo steunen. Draagvlak is voor mij niet een antwoord bij een vrijblijvende quiz, draagvlak is het daadwerkelijk naleven van de maatregelen. Draagvlak en naleving zijn voor mij 1 ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
gekkie schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:54:
[...]

Ik snap niet zo welke perspectieven je mist ?
Misschien dat het meer is dat de geschetste perspectieven je niet aanstaan ?
Of iets mij wel of niet aanstaat, dat doet niet ter zake. Ze zijn er niet, dus kunnen ze je niet aanstaan.

Vertel mij eens welke perspectieven we hebben dan? Behalve een murmelende Rutte met woorden als "de cijfers zien er niet goed uit" van de laatste weken is er geen zinnig woord vanuit de overheid gekomen.

Tenzij je het overbodig verklaren van de routekaart zinnig vind, nadat deze eerder al tot lachertje werd verheven omdat hij enkel van links naar rechts zou werken en elke 3 dagen vervangen werd door een nieuwe versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Jorizzz schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:56:
[...]

De mensen gaan dus gewoon en staan glashard te liegen in een 'onderzoek'. Want als dat draagvlak echt zo hoog was, dan gingen ze niet.

Men doet maar wat, meer kan je er niet uit concluderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Wietsee. schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:04:
Hele week feest! Alleen samen krijgen we corona onder controle 8) .
https://www.rtlnieuws.nl/...-koningshuis-corona-feest

[...]
En wat wil je hier nu mee zeggen? Ze leven de maatregelen na zoals gesteld, net als elke andere Nederlander dat zou moeten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:16
Alternatieve berekening van de Rt :

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
[...]
Dat hoop je :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• matthijst
Jorizzz schreef op zondag 6 december 2020 @ 11:52:
Feit is dat als je je bewust flink buiten de regels begeeft, door bijvoorbeeld met een grote groep familie/vrienden/whatever samen te komen, je ook letterlijk asociaal bent. Dat je voor jezelf een risico neemt is één, maar je draagt bij aan de verdere verspreiding, ook richting mensen die zich wél aan de regels houden.
Ook dit is niet zo zwart wit: ik werk inmiddels 8 maanden thuis. Kom alleen in de supermarkt en eens in de 3-4 weken een keer in de stad. M'n ouders doen hetzelfde. Broers en zussen ook.
Als je dan met kerst met 12 man bij elkaar zit is het risico vrijwel 0.

Dan kan er wel een tweaker door de ramen gluren en roepen dat het afgeladen vol was, maar wat zegt dat? Die tweaker kan wel braaf met een toegestaan aantal coronakids in z'n huis zitten, die na de kerst elkaar weer vrolijk besmetten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Sinterklaas alleen met ouders gevierd zoveel mogelijk 1,5 meter afstand gehouden. Verder ook geen klachten uiteraard. Toch heb ik er lang over getwijfeld. Het zijn de enige kleinkinderen van mijn ouders en mogelijk het laatste jaar dat er nog een kind is wat er in gelooft. Kerst en oudjaar doen we niks verder. Daarom hebben we deze uitzondering gemaakt maar toch lang getwijfeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
dr.lowtune schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:00:
[...]

Dat is niet wat ik zeg :) lekker selectief gelezen en die smilie is ook niet nodig. Ik zeg niet dat 1 teveel ok is en ik constateer dat er in diezelfde straat ook mensen met 10+ personen in huis zaten. Die mensen hebben ook een afweging gemaakt. Dat ik dan in het verlengde daarvan stel dat dat best negatief kan uitwerken op drukte in het ziekenhuis rond kerst kan je dan zelf toch ook bedenken?
Ja dat kan ik idd.
Klinkt een beetje als "maar zij doen het ook" om je eigen actie goed te praten.
Teveel is teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Jorizzz schreef op zondag 6 december 2020 @ 12:02:
[...]

Nee dat is natuurlijk niet te handhaven, daarom zei ik ook bijna. Maar puur het feit dat mensen dit voor zichzelf verantwoorden, ik kan dat gewoon echt niet begrijpen.
Naja, ik kuch elk najaar wel, of heb een loopneus.
Daar ga ik me echt niet voor laten testen (kan moeilijk om de 2 weken gaan testen) . En boodschappen moet je toch halen...
En hoesten en vooral niezen in je elleboog: ranzig :r

[ Voor 10% gewijzigd door matthijst op 06-12-2020 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

matthijst schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:39:
[...]

Daar ga ik me echt niet voor laten testen. En boodschappen moet je toch halen...
Ik denk ook dat als je de heel erg strikte definitie van 'klachten' gaat volgen, dat heel Nederland zo ongeveer thuis moet blijven zitten en de teststraat plat loopt. Af en toe hoesten, niesbuien, en snotteren doet eigenlijk iedereen wel in het najaar.

Mijn criterium van 'klachten' als het om redelijk algemene klachten gaat, is, als het echt anders is dan normaal in deze tijd van het jaar, dan sla ik er alarm op, net zoals wanneer ik koorts heb of ineens mijn geur- of smaakvermogen kwijt ben. Want die laatste twee symptomen zijn wel behoorlijk specifiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

@Stoney3K en toch lees je regelmatig van van mensen met alleen een beetje keelpijn dat ze positief zijn. Ik begrijp je wel hoor zo zit ik er zelf ook in maar lastig blijft het.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

matthijst schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:37:
[...]

Ja dat kan ik idd.
Klinkt een beetje als "maar zij doen het ook" om je eigen actie goed te praten.
Teveel is teveel.
Teveel is idd teveel, ik zeg in mijn post ook niet dat ik minder “slecht “ ben dan die anderen.
matthijst schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:39:
[...]

Daar ga ik me echt niet voor laten testen (kan moeilijk om de 2 weken gaan testen) . En boodschappen moet je toch halen...
En hoesten en vooral niezen in je elleboog: ranzig :r
Dus letterlijk een post eerder verkondig je, roomser dan de paus, “teveel is teveel” en nu geef je toe al kuchend en met en met een loopneus boodschappen te halen? En dan neem je mij de maat? Bijzonder ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
TrailBlazer schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:47:
@Stoney3K en toch lees je regelmatig van van mensen met alleen een beetje keelpijn dat ze positief zijn. Ik begrijp je wel hoor zo zit ik er zelf ook in maar lastig blijft het.
Het alternatief is dat je in een hypochonder veranderd. Ik geloof dat in dit topic al eens iemand voorbij kwam die meerdere keren per dag preventief zichzelf temperatuurt. Dat soort dingen begin ik niet aan. Iedereen kan in corona tijd een keertje een loopneus hebben of wat last van zijn keel zonder dat het meteen iets is.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drardollan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
De stijgingen zetten goed door. Dat wordt een leuke kerst, zie al uit naar dinsdag *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11-10 23:13
[...]

[Afbeelding]

Interessante getallen en ik moet zeggen verrassend (zowel in positieve als negatieve zin). Even er vanuit gaande dat de cijfers ook representatief zijn voor heel Nederland vind ik het bijvoorbeeld positief dat de naleving erg hoog is voor wat betreft het aantal bezoekers thuis, verbaasd me eerlijk gezegd ook wel iets.
Wat mij dan anderszijds in negatieve zin opvalt is dat de naleving voor wat betreft thuisblijven en je laten testen bij klachten erg laag is. Vooral omdat wanneer je Covid achtige klachten vertoond, de kans dat je het hebt/krijgt/verspreid aanzienlijk hoger is dan bijvoorbeeld max 3 personen bezoek ontvangen indien je weet dat niemand van dat bezoek klachten heeft.

Maar ja, als deze cijfers inderdaad kloppen verklaard dat mijn inziens ook wel waarom de aantallen niet meer hard dalen. Loop je te hoesten, laat je je niet voor de zekerheid testen en ga je toch vrolijk boodschappen doen. Zucht... :|

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-10 19:45
Hopen dat het aantal testen de verklaring is voor de stijging afgelopen dagen, morgen zullen we het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:43:
[...]

Ik denk ook dat als je de heel erg strikte definitie van 'klachten' gaat volgen, dat heel Nederland zo ongeveer thuis moet blijven zitten en de teststraat plat loopt. Af en toe hoesten, niesbuien, en snotteren doet eigenlijk iedereen wel in het najaar.

Mijn criterium van 'klachten' als het om redelijk algemene klachten gaat, is, als het echt anders is dan normaal in deze tijd van het jaar, dan sla ik er alarm op, net zoals wanneer ik koorts heb of ineens mijn geur- of smaakvermogen kwijt ben. Want die laatste twee symptomen zijn wel behoorlijk specifiek.
Ja, maar die 'specifieke' symptomen komen maar voor een deel voor (geloof dat 30% smaakverlies heeft).

Ik zie geen reden om niet te testen en het zekere voor het onzekere te nemen, zeker nu de testlogistiek aardig onder controle is (ik belde gisteren en kon tien minuten later :o )

Juist omdat mensen denken "ach, ik heb geen koorts dus het is een verkoudheidje, want de 'r' zit in de maand" zitten we met de cijfers waar we nu mee zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sijhtam
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 15:52
Jovatov schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:31:
Hopen dat het aantal testen de verklaring is voor de stijging afgelopen dagen, morgen zullen we het weten.
Dinsdag pas, de GGD is gestopt met het apart melden van het aantal testen per week. Komt nu in de RIVM week rapportage.

huidige opstelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-10 17:49
anandus schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:31:
[...]
Ik zie geen reden om niet te testen en het zekere voor het onzekere te nemen, zeker nu de testlogistiek aardig onder controle is (ik belde gisteren en kon tien minuten later :o )
Hoor vaak (ondanks de testlogistiek wel stukken verbeterd is!) dat voor veel mensen de teststraten tever weg zijn. En moet ze ook wel gelijk geven.
In sommige regio's zijn de bereikbaarheid van de teststraten, voor de geen-autobezitters, best wel ondermaats.
Stoney3K schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:43:
[...]

Vergeet ook niet dat de ervaring van de test zelf niet prettig is, dus dat ga je niet even voor je plezier laten doen of puur 'voor de zekerheid' terwijl je zelf al weet dat dit normaal is voor de tijd van het jaar. Je kent immers je eigen lichaam ook het beste.
Daar geef ik je ook groot gelijk in!
Maar sowieso zijn er veel testenstraten in middle-of-nowhere en wordt er alleen gedacht aan de autobezitters.

[ Voor 32% gewijzigd door Ryur op 06-12-2020 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

anandus schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:31:
[...]

Het testen is ook niet zo zeer het probleem, wel de regel 'blijf thuis bij klachten' en het feit dat je de gezondheidscheck (die nu op veel meer plaatsen voorkomt) in principe naar waarheid moet antwoorden.

Ook als je negatief bent getest moet je in principe thuis blijven bij klachten en voldoen aan die gezondheidscheck, dus als je het heel strikt zou bekijken dan zou je met een simpel hoestje al nergens meer naartoe mogen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ryur schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:42:
[...]

In sommige regio's zijn de bereikbaarheid van de teststraten, voor de geen-autobezitters, best wel ondermaats.
Vergeet ook niet dat de ervaring van de test zelf niet prettig is, dus dat ga je niet even voor je plezier laten doen of puur 'voor de zekerheid' terwijl je zelf al weet dat dit normaal is voor de tijd van het jaar. Je kent immers je eigen lichaam ook het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
dr.lowtune schreef op zondag 6 december 2020 @ 13:54:
[...]

Dus letterlijk een post eerder verkondig je, roomser dan de paus, “teveel is teveel” en nu geef je toe al kuchend en met en met een loopneus boodschappen te halen? En dan neem je mij de maat? Bijzonder ;w
Nee het hoor, dat lees je verkeerd.
Jij hebt het over afgeladen huizen waar het vol zit, waar je zelf maar met 1 teveel bent.
Ik constateer dan dat "1 teveel ook teveel is".
Ik neem je niet de maat, het is gewoon een feit.

Voor de rest interesseert het mij weinig wat anderen doen, ik vind het alleen opmerkelijk dat er hier een hoop moraalridders zijn die zogenaamd zo sociaal zijn, maar het niet kunnen opbrengen om zich in andere mogelijke situaties in te leven ("stel je niet zo aan, hou je gewoon aan de regels").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Moi_in_actie schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:21:
[...]

Loop je te hoesten, laat je je niet voor de zekerheid testen en ga je toch vrolijk boodschappen doen. Zucht... :|
Uhuh. En als je je wel laat testen om elk kuchje of snifje dan ben je straks weer een aso die de teststraten overbezet houdt 8)7
Maar goed, als jij je d'r zo beter van voelt d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
matthijst schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:05:
[...]

Uhuh. En als je je wel laat testen om elk kuchje of snifje dan ben je straks weer een aso die de teststraten overbezet houdt 8)7
Maar goed, als jij je d'r zo beter van voelt d:)b
Er is op dit moment meer dan genoeg testcapaciteit. Daarbij zeg ik niet dat je bij elk kuchje je maar moet laten testen, maar dat wanneer je verkoudheid achtige klachten begint te krijgen op zn minst voorzichtig aan moet doen (lees: dat geplande etentje met familie even uitstelleb). Krijg je meer klachten die kunnen duiden op Covid, laat je dan testen en blijf zoveel mogelijk thuis totdat de uitslag bekend is.

Als je een dergelijke aanpak overdreven vindt, denk ik dat jijzelf juist bijdraagt aan de in stand houding van de verspreiding.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Moi_in_actie schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:12:
[...]
dat wanneer je verkoudheid achtige klachten begint te krijgen op zn minst voorzichtig aan moet doen (lees: dat geplande etentje met familie even uitstelleb).
Je realiseert je dat er dan groepen Nederlanders zijn die in principe maandenlang als een kluizenaar moeten leven vanwege een hoestje of verkoudheid die eigenlijk altijd wel aanwezig is? Of mensen met chronische luchtwegklachten?

Ik snotter bijvoorbeeld al maanden sinds de herfst is begonnen, maar dat is voor mij in de herfst hartstikke normaal. En juist omdat ik weet dat dat normaal is ga ik me daarom niet isoleren of naar een teststraat rennen.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Drardollan schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:17:
De stijgingen zetten goed door. Dat wordt een leuke kerst, zie al uit naar dinsdag *O*
Word je zelf ook niet een beetje moe van deze reacties. Niemand hier wordt vrolijk van deze cijfers maar persoonlijk vind ik jouw dagelijkse reactie op negatieve cijfers echt enorm storend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 6 december 2020 @ 14:43:
[...]

Ik ken ondertussen een dozijn mensen persoonlijk die de afgelopen weken positief getest zijn. Stuk voor stuk waren ze stomverbaasd en dachten ze dat ze simpelweg een najaarsverkoudheid hadden. Doe gewoon maar wel voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:22:
[...]

Je realiseert je dat er dan groepen Nederlanders zijn die in principe maandenlang als een kluizenaar moeten leven vanwege een hoestje of verkoudheid die eigenlijk altijd wel aanwezig is? Of mensen met chronische luchtwegklachten?

Ik snotter bijvoorbeeld al maanden sinds de herfst is begonnen, maar dat is voor mij in de herfst hartstikke normaal. En juist omdat ik weet dat dat normaal is ga ik me daarom niet isoleren of naar een teststraat rennen.
Dit vind ik ronduit asociaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:24:
[...]

Dit vind ik ronduit asociaal.
Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb nu eenmaal geen fetish voor het porren van een wattenstaaf achter in mijn neusholte.

Tot ze daar een betere testmethode voor uitvinden loop ik met een grote boog van een kilometer om die teststraat heen. Als ik dan klachten heb blijf ik mooi thuis. Testen gebeurt bij mij pas als ze het lef gaan hebben om te verplichten of dwingen, en ik ga je nu al zeggen dat dat nooit aan de orde gaat zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:33:
[...]

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb nu eenmaal geen fetish voor het porren van een wattenstaaf achter in mijn neusholte.

Tot ze daar een betere testmethode voor uitvinden loop ik met een grote boog van een kilometer om die teststraat heen. Als ik dan klachten heb blijf ik mooi thuis. Testen gebeurt bij mij pas als ze het lef gaan hebben om te verplichten of dwingen, en ik ga je nu al zeggen dat dat nooit aan de orde gaat zijn.
Trust me, een vaccinatie is pijnlijker. En ik dacht dat je je niet ging isoleren? Wat is het nu?

[ Voor 4% gewijzigd door zacht op 06-12-2020 15:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:33:
[...]

Voor mij ben je asociaal, egoïstisch. Dat gejank om een wattenstaafje is ookal totaal irrationeel.

Maar ik neem aan dat jij zo'n gekke bent die zich ook niet laat vaccineren wanneer dat mogelijk is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:34:
[...]

Trust me, een vaccinatie is pijnlijker. En ik dacht dat je je niet ging isoleren? Wat is het nu?
Geen van beide, want ik heb geen noemenswaardige klachten.

Dat is precies mijn punt: Half Nederland loopt ermee rond, en het "bij klachten blijf je thuis" is onafhankelijk van het testresultaat. Het is niet zo dat je met een negatief testresultaat, mét klachten, wel de deur uit mag, strikt genomen zou je je dan opnieuw moeten testen, tot de klachten over zijn.

Als je dus het hele jaar door met algemene symptomen en kwaaltjes rond loopt dan ben je fucked. Tenzij je zelf met genoeg gezond verstand de afweging maakt dat de niesbui of het kuchje wat je altijd hebt, niet relevant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

groggy schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:37:
[...]
Maar ik neem aan dat jij zo'n gekke bent die zich ook niet laat vaccineren wanneer dat mogelijk is
Geloof mij dat als ik morgen dat vaccin zou kunnen halen dat ik dan eerste in de rij sta. Hoe eerder dit slappe excuus voor 'maatregelen' weer het raam uit kan, hoe beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Wat een nutteloze discussie dit.
Als je áltijd meerdere keren per dag snottert, om wat voor reden dan ook (chronisch verkouden, allergiën bv.), dan kan je óf constant denken dat je mogelijk covid-19 hebt en je dus elke dag laten testen, of je doet dat pas als je er andere klachten bij krijgt.
Kies je dat eerste wordt je ten eerste gek van jezelf en zullen ze bij de GGD ook een keer zeggen het hoeft vandaag niet. (kan het uberhaupt, elke dag, bij capaciteit uiteraard ?)
Kies je dat tweede: dan heb je zelf meer rust, maar wordt je misschien scheef aangekeken door mensen die je niet kennen.

Het tweede lijkt mij het meest logische en het meest verstandige.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:38:
[...]

Geen van beide, want ik heb geen noemenswaardige klachten.
Ik snotter bijvoorbeeld al maanden sinds de herfst is begonnen
Dat is precies mijn punt: Half Nederland loopt ermee rond, en het "bij klachten blijf je thuis" is onafhankelijk van het testresultaat. Het is niet zo dat je met een negatief testresultaat, mét klachten, wel de deur uit mag, strikt genomen zou je je dan opnieuw moeten testen, tot de klachten over zijn.
Nee hoor, je mag gewoon de deur uit met een verkoudheid als je negatief getest bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:41:
[...]

Nee hoor, je mag gewoon de deur uit met een verkoudheid als je negatief getest bent.
De regel is toch niet "Blijf thuis bij klachten, tenzij je negatief bent getest?" Want die klachten kunnen een dag later wél symptoom zijn van COVID toch?

Zelfde met die 'gezondheidschecks' die je tegenwoordig overal vindt. als je normaal altijd een kuchje of een snotter hebt dan mag je nu, heel strikt genomen, nergens meer naar binnen, want een negatief testresultaat stelt je nergens van vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
Plenkske schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:40:
Kies je dat eerste wordt je ten eerste gek van jezelf en zullen ze bij de GGD ook een keer zeggen het hoeft vandaag niet. (kan het uberhaupt, elke dag, bij capaciteit uiteraard ?)
Ik heb zelf hooikoorts, dus in het voorjaar had ik dan wel vast klant bij de GGD kunnen zijn. Alhoewel corona geloof ik geen jeukende ogen veroorzaakt. ;)

Ik snap ook niet waarom sommigen hierboven dan meteen weer de aso retoriek van stal moeten halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zacht
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:43:
[...]

De regel is toch niet "Blijf thuis bij klachten, tenzij je negatief bent getest?" Want die klachten kunnen een dag later wél symptoom zijn van COVID toch?

Zelfde met die 'gezondheidschecks' die je tegenwoordig overal vindt. als je normaal altijd een kuchje of een snotter hebt dan mag je nu, heel strikt genomen, nergens meer naar binnen, want een negatief testresultaat stelt je nergens van vrij.
Nog steeds klachten na negatieve uitslag
Is de uitslag negatief maar heeft u nog klachten? Blijf de basisregels volgen en wees extra voorzichtig rondom ouderen en mensen met een kwetsbare gezondheid. Neem contact op met uw huisarts als uw klachten erger worden (meer dan 38 graden koorts of moeite met ademhalen).

Opnieuw klachten na negatieve uitslag
Krijgt u opnieuw klachten die lijken op corona of worden uw klachten erger? Blijf dan thuis en laat u opnieuw testen. Of bel uw huisarts.

Had je zelf ook kunnen uitzoeken op het moment dat je begon te snotteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
CMD-Snake schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:44:
[...]

Ik heb zelf hooikoorts, dus in het voorjaar had ik dan wel vast klant bij de GGD kunnen zijn. Alhoewel corona geloof ik geen jeukende ogen veroorzaakt. ;)

Ik snap ook niet waarom sommigen hierboven dan meteen weer de aso retoriek van stal moeten halen.
De meningen zijn ook verdeeld bij de klacht snotneus/loopneus. Heb het wel eens opgezocht hoe vaak het voorkomt bij corona en hoe andere landen er naar kijken. Ik weet even het % niet meer maar het kwam er op neer dat het zelden voorkomt bij corona en in sommige landen hoef je je bij deze klacht niet te laten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:49:
[...]

Had je zelf ook kunnen uitzoeken op het moment dat je begon te snotteren.
Tot je bij de portier van je werkplek een 'gezondheidscheck' krijgt met de vraag of je algemene klachten hebt, je die naar waarheid moet beantwoorden, en je mag weer naar huis.

Of je je dan ziek mag melden is dan maar de vraag, want je hebt wel een negatief testresultaat, maar dat maakt voor de poortwachter niets uit.

Zo lang ze dat 'blijf thuis bij klachten' niet kunnen afdwingen hebben ze dus mooi pech, tenzij het duidelijk meetbare, specifieke klachten gaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matthijst
Moi_in_actie schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:12:
[...]

Als je een dergelijke aanpak overdreven vindt, denk ik dat jijzelf juist bijdraagt aan de in stand houding van de verspreiding.
Ja vast, met 2x per week 10 minuten in de supermarkt met een mondkapje op ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:02

MLLL

Palm Treo 650

Mag van mij het woord van 2020 worden :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Moi_in_actie
Stoney3K schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:22:
[...]

Ook hier kan ik alleen maar zeggen: lees en/of interpreteer het juist wat ik schrijf. Ik schreef "wees voorzichtig". Iemand die bv hooikoorts heeft loopt elk voorjaar te snotteren. Ik zei niet dat zo iemand dan als een kluizenaar moet leven, nee, ik zei ben voorzichtig. Krijg je ineens andere klachten dan je normaal gewend bent van die hooikoorts en zijn dit klachten die aan Covid gerelateerd kunnen zijn, laat je dan even testen.

Eveneens schreef ik niets over een kluizenaar worden. Ik ken ook iemand waarvan de zoon Corona heeft gehad (duidelijke klachten en positief getest). Zij als gezin lieten toen de boodschappen door iemand anders doen (of lieten het bezorgen) en ontvingenbgeen bezoek en ging even nergens heen, maar de hond moest bijvoorbeeld toch uitgelaten worden. Prima, men deed dat gedurende die periode op tijden en plaatsen waar je zo goed als niemand tegen kwam. Gewoon netjes, gezond verstand gebruikende, zover zij weten is er door hun verder ook niemand anders besmet geraakt. Zodoende kon het hele gezin binnen 2 weken, na een negatieve test, weer verder met het normale leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
[...]

[Afbeelding]

[...]

Vraag me af hoe ze bij die cijfers van naleving mondkapje in OV (~ 80%) komen. In mijn eigen persoonlijke observatie is de naleving juist uitermate goed. En dat is niet N=1 want ik heb toch al zeker sinds juni enkele duizenden mensen gezien in tram, trein en bus in west en oost Nederland. Daarvan zijn er maar 4 die geen mondkapje droegen, allen in de tram. Ook weinig blote neuzen, die zie je meer in de winkels.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Kijk, ze gaan eindelijk optreden. Zo haal je wel meer mensen binnen om zich aan de regels te houden. Want een boete willen ze natuurlijk niet. Dat je atlijd een groepje hardcore weigeraars houdt is niet anders dan normaal. Grote bek, kleine impact net zoals bijna alle activistische groepen.

[ Voor 22% gewijzigd door LZ86 op 06-12-2020 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TrailBlazer schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:22:
[...]

Word je zelf ook niet een beetje moe van deze reacties. Niemand hier wordt vrolijk van deze cijfers maar persoonlijk vind ik jouw dagelijkse reactie op negatieve cijfers echt enorm storend.
Nee, geen enkele last van.

Ik heb er meer last van dat ik keer op keer gelijk blijk te krijgen. Ik zou willen dat het anders was, maar kan er niet veel meer van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
LZ86 schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:30:
Kijk, ze gaan eindelijk optreden. Zo haal je wel meer mensen binnen om zich aan de regels te houden. Want een boete willen ze natuurlijk niet. Dat je atlijd een groepje hardcore weigeraars houdt is niet anders dan normaal. Grote bek, kleine impact net zoals bijna alle activistische groepen.

[Twitter]
eindelijk? Dit is net dag 6 dat we die plicht hebben he..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:10

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[Twitter]
Nu ben ik op zich nog wel benieuwd naar de houdbaarheid van die boete voor de rechter. Maar dat zal vast binnenkort getoetst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
6 december 2020
Het totaal aantal opgenomen COVID-patiënten bedraagt 1641, 39 meer dan de vorige dag. Daarvan liggen er 1172 buiten de Intensive Care, 42 meer dan gisteren. Op de IC liggen 469 COVID-patiënten, 3 minder dan de dag ervoor. Er liggen daarnaast 502 non-COVID-patiënten op de IC, 14 minder dan gisteren. De totale IC-bezetting bedraagt daarmee 971, 17 minder dan gisteren. Het aantal nieuwe COVID-opnames bedraagt 160 in de kliniek en 21 op de IC.
De stijging van het aantal besmettingen lijkt nu ook zichtbaar te worden in het ziekenhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Drardollan schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:37:
[...]

De stijging van het aantal besmettingen lijkt nu ook zichtbaar te worden in het ziekenhuis.
Valt wel mee, in het weekend worden altijd minder mensen ontslagen. Althans dat is wat we de afgelopen maand wel gezien hebben.
Aantal nieuwe opnames is nog niet veel hoger dan voorheen.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EojqFZ1W8AIP70b?format=jpg&name=4096x4096

Betreft asymptomatische gevallen... wat denken jullie: gaan ze daar "eerste ziektedag" van registreren of niet ? In principe zou dat niet logisch/mogelijk zijn toch ?
Wat me namelijk opvalt is dat de laatste week in deze grafiek de gedeeltes labuitslag en melding ggd hoger zijn dan de andere dagen. Dit kan nog gecorrigeerd worden(!), dus het zal zich de komende tijd moeten bewijzen, maar misschien zijn dit dus meer asymptomatische gevallen die ze registreren.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EojqHyRW8AEpIHU?format=png&name=4096x4096

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Sphere- schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:23:
Vraag me af hoe ze bij die cijfers van naleving mondkapje in OV (~ 80%) komen.
Dat is op basis van een vragenlijst die de gedragsunit van het RIVM regelmatig voorlegt aan mensen.
Kijk, ze gaan eindelijk optreden.
Ik moest zaterdag helaas naar het winkelcentrum, had het liever vermeden vanwege die duffe plicht. De supermarkt had een bewaker, maar de handhaving was interessant op zijn zachts gezegd. De bewaker sprak wat mensen aan die hun neus vrij lieten, maar een groep brommerjeugd liet hij lekker ongemoeid terwijl ze zonder mondkapje met pakken Redbull naar de kassa liepen. Kennelijk waren die jongens toch wat riskanter om aan te spreken. Grappig genoeg was mijn opgetrokken bandana ook geen probleem. De bewaker zelf droeg ook geen mondkapje. Ook de supermarkt medewerkers namen het niet zo nauw. Zag nog her en der wat spatschermen en ook mondkapjes op de kin.

Overigens heeft Grapperhaus al verduidelijkt dat winkeliers niet aangesproken worden als hun klanten zich niet aan de plicht houden. Grote concerns als AH hebben daarna helemaal opgegeven aldus de Telegraaf recentelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door CMD-Snake op 06-12-2020 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:57:
[...]

Dat is op basis van een vragenlijst die de gedragsunit van het RIVM regelmatig voorlegt aan mensen.

[...]

Grappig genoeg was mijn opgetrokken bandana ook geen probleem.
Waarom loop je met een bandana? Je weet toch dat dat niet de bedoeling/wet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
42erik schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:09:
Waarom loop je met een bandana? Je weet toch dat dat niet de bedoeling/wet is?
Het is een bandana voor op de motor normaliter, als ik die omhoog trek blijft de onderkant nog altijd onder de kraag van mijn jas. Was het enige wat ik bij mij had, dus ik nam de proef op de som of ze commentaar hadden. Niet dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op zondag 6 december 2020 @ 16:57:
[...]

Overigens heeft Grapperhaus al verduidelijkt dat winkeliers niet aangesproken worden als hun klanten zich niet aan de plicht houden. Grote concerns als AH hebben daarna helemaal opgegeven aldus de Telegraaf recentelijk.
Dan is het dus feitelijk nog steeds een dringend advies, maar op papier kan het als een verplichting worden gehandhaafd als de politie of een BOA het nodig vindt

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:14:
[...]
Het is een bandana voor op de motor normaliter, als ik die omhoog trek blijft de onderkant nog altijd onder de kraag van mijn jas. Was het enige wat ik bij mij had, dus ik nam de proef op de som of ze commentaar hadden. Niet dus.
Je MOEST op zaterdag naar het winkelcentrum en je had GEEN mondkapje bij je?
Kijk eens in de spiegel, je bent onderdeel van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Stoney3K schreef op zondag 6 december 2020 @ 17:20:
Dan is het dus feitelijk nog steeds een dringend advies, maar op papier kan het als een verplichting worden gehandhaafd als de politie of een BOA het nodig vindt
Winkels mogen niet vragen naar je reden waarom je geen mondkapje draagt in verband met privacywetgeving, dat speelde eerder al met de ouderen/kwetsbaren uurtjes in de supermarkten. De supermarkten gingen toen ook niet vragen aan mensen of ze in die categorie vielen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StM
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:24

StM

Plenkske schreef op zondag 6 december 2020 @ 15:40:
Wat een nutteloze discussie dit.
Als je áltijd meerdere keren per dag snottert, om wat voor reden dan ook (chronisch verkouden, allergiën bv.), dan kan je óf constant denken dat je mogelijk covid-19 hebt en je dus elke dag laten testen, of je doet dat pas als je er andere klachten bij krijgt.
Kies je dat tweede: dan heb je zelf meer rust, maar wordt je misschien scheef aangekeken door mensen die je niet kennen.

Het tweede lijkt mij het meest logische en het meest verstandige.
Ik kan je zeggen dat ik een behoorlijke preek kreeg toen ik een paar weken terug had aangegeven op de vragenlijst voor het ziekenhuis dat ik snotter (wat ik letterlijk altijd doe). Dat was toch echt niet de bedoeling. Het gaat alleen om recent onstane of afwijkende symtomen van verkoudheid, niet als je het altijd hebt.

Ok, prima, dan geef ik het toch niet meer op :P Ik ga er ook niet om testen, pas als het veranderd of er klachten bijkomen. Ik kom toch eigenlijk nergens binnen (nog niet eens in de winkel).
Pagina: 1 ... 115 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins