Ik schat in dat vooral mensen die in contact zijn geweest met iemand die positief testte (al dan niet gemeld via de app) zich zonder symptomen zullen laten testen.Drardollan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:36:
[...]
Dat zijn er ook maar een handvol, want wie laat zich nu zonder klachten testen? Het is niet dat het heel pijnlijk is, maar prettig is het ook niet zo'n test.
Mensen die zich de opgelopen periode in mindere maten aan de maatregelen hebben gehouden om welke reden dan ook, maar aankomend weekend wel verplicht bij familie zitten die in de risico groep vallen.Drardollan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:36:
[...]
Dat zijn er ook maar een handvol, want wie laat zich nu zonder klachten testen? Het is niet dat het heel pijnlijk is, maar prettig is het ook niet zo'n test.
American Express vraagbaak
Mensen die naar landen vliegen waar dat geeist wordt, mensen die in de zorg werken (mijn vrouw is al vijf keer getest zonder symptomen te hebben) en er zullen vast nog wel meer mensen zijn.Drardollan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:36:
[...]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Dat kon en gebeurde al tijden.Marzman schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:55:
[...]
Mensen die naar landen vliegen waar dat geeist wordt, mensen die in de zorg werken (mijn vrouw is al vijf keer getest zonder symptomen te hebben) en er zullen vast nog wel meer mensen zijn.
We zullen het dinsdag zien.
[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 04-12-2020 18:06 ]
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Dat deden ze toch hiervoor ook al? En hoeveel zijn dat er, 500 per dag?blissard schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:50:
[...]
Ik schat in dat vooral mensen die in contact zijn geweest met iemand die positief testte (al dan niet gemeld via de app) zich zonder symptomen zullen laten testen.
[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 04-12-2020 18:07 ]
Die zijn ineens braaf geworden? Het zou mij verbazen, maar laat het er eens 500 zijn per dag...Stinger_Ventura schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:52:
[...]
Mensen die zich de opgelopen periode in mindere maten aan de maatregelen hebben gehouden om welke reden dan ook, maar aankomend weekend wel verplicht bij familie zitten die in de risico groep vallen.
[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 04-12-2020 18:07 ]
Virus begint nu wel in de directe omgeving toe te slaan. Eerst was het een kennis van een kennis maar nu is een goede kennis overleden. 82j met 2 wk ziekenhuis. Haar man is 2 jaar eerder overleden aan longkanker. Ze zorgden voor mij toen ik jong was en mijn ouders onverwacht een tweeling kregen. Triest. We noemden ze ook altijd oom en tante terwijl ze geen familie waren.
[ Voor 10% gewijzigd door xzaz op 04-12-2020 18:17 ]
Schiet tussen de palen en je scoort!
Gecondoleerd en sterkte.xzaz schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:16:
Virus begint nu wel in de directe omgeving toe te slaan. Eerst was het een kennis van een kennis maar nu is een goede kennis overleden. 82j met 2 wk ziekenhuis. Haar man is 2 jaar eerder overleden aan longkanker. Ze zorgden voor mij toen ik jong was en mijn ouders onverwacht een tweeling kregen. Triest. We noemden ze ook altijd oom en tante terwijl ze geen familie waren.
Overlijdens heb ik gelukkig nog niet gehad, maar sinds oktober wel dichtbij steeds meer besmette mensen

Mee eens, ik doel op gevallen waarin er daadwerkelijk 2 keer positief getest zou zijn. Maar zoals gezegd, het is anecdotisch, er is geen inzicht in de details (of uberhaupt of de testclaim klopt), en er is voldoende ruimte waardoor eea mogelijk te verklaren is; en dst naast simpelweg onbekendheid met het virus. De gevallen van herbesmetting in de context van die 20 (of what het huidige aantal is, dat zingt al langer rond) hebben best een hoge lat: niet alleen herbesmetting, maar ook nadrukkelijk onderzoek incl vergelijken van de strains.LZ86 schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 13:40:
[...]
De gevallen waar je wat van hoort zijn mensen die denken het al gehad te hebben in maart en nu weer de lul zijn.
99% van die mensen heeft in maart nooit een test gehad, dus dat moet je met een enorme enorme korrel zout nemen. Voor een echte herbesmetting moet je dit via laboratorium onderzoek echt aantonen. En dat gebeurt dus echt zo goed als nooit. En de mensen waarbij het daadwerkelijk is aangetoond was in alle gevallen iets mis met met de afweer.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ik heb geen idee. Aan het aantal positieve testen te zien, hoop ik op significant meer dan 500.Drardollan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:04:
[...]
Dat deden ze toch hiervoor ook al? En hoeveel zijn dat er, 500 per dag?
Officieel kunnen mensen zich sinds 1 december testen als ze uit BCO naar voren komen of via de app. Daarvoor was het (officieel) alleen met klachten.Drardollan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:04:
[...]
Mensen die uit het contactonderzoek opduiken e geen klachten hebben om hun quarantaine flink in te korten?Drardollan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 17:36:
[...]
Vergeet ook niet iedereen die voor zijn werk een PCR testresultaat moet laten zien als ie over de grens moet werken.42erik schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:11:
[...]
Mensen die uit het contactonderzoek opduiken e geen klachten hebben om hun quarantaine flink in te korten?
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ik verwacht veel testen van mensen die thuis zitten met wat lichte klachten en zich nu laten testen ivm Sinterklaas.
Ik denk dat veel mensen normaal denken ik kijk het aan ik kom enkel met vreemden in contact voor heel even maar wil het toch zeker weten.
Ik denk dat veel mensen normaal denken ik kijk het aan ik kom enkel met vreemden in contact voor heel even maar wil het toch zeker weten.
Ik ben bang dat jullie dinsdag teleurgesteld zullen zijn. Ik verwacht dat het percentage positief nagenoeg gelijk zal zijn aan vorige week.
Ik vraag me af wat er gaat gebeuren als er over 3-4 maanden nog steeds enkele duizenden mensen per dag ‘besmet’ blijken te zijn. Er zullen in die periode nooit genoeg vaccins zijn om iedereen, of zelfs de ‘risicogroepen’, te vaccineren.
Dan zit je alweer in maart, een jaar verder. Wil je dan nog steeds in een gedeelte of strengere lockdown zitten?
Ik heb geen angst voor het virus, om besmet te worden of wat dan ook. Mijn angst zit in het beleid, maatregelen etc in de toekomst.
Ik zat vanavond in de Pathé om 1810u in Breda, denk Max 20 mensen in de zaal. Terug rijdend naar huis om 2015u, enorm rustig op straat, en dat op vrijdag avond. Vond het best wel een triest en beangstigend aanzicht.
Dan zit je alweer in maart, een jaar verder. Wil je dan nog steeds in een gedeelte of strengere lockdown zitten?
Ik heb geen angst voor het virus, om besmet te worden of wat dan ook. Mijn angst zit in het beleid, maatregelen etc in de toekomst.
Ik zat vanavond in de Pathé om 1810u in Breda, denk Max 20 mensen in de zaal. Terug rijdend naar huis om 2015u, enorm rustig op straat, en dat op vrijdag avond. Vond het best wel een triest en beangstigend aanzicht.
Tja, dat hebben we zelf in de hand, niet? Blijkbaar vinden de meesten die partiële lockdown wel best.
Het trieste is, en dat is denk ik ook iets dat de meeste mensen niet doorhebben, dat het in de goede richting gaan en het totaal uit de hand laten lopen, een bandbreedte is van enkele tientallen procenten.
Dus als we maar iets beter ons best zouden doen, collectief, al was het maar 10% in de huidige situatie, dan zouden dingen zoveel beter gaan. Ik denk dat de meesten denken dat het een onmogelijk opgave is, terwijl we er eigenlijk ontzettend dichtbij zijn. Een stukje voorlichting ontbreekt hierbij helaas.
Het trieste is, en dat is denk ik ook iets dat de meeste mensen niet doorhebben, dat het in de goede richting gaan en het totaal uit de hand laten lopen, een bandbreedte is van enkele tientallen procenten.
Dus als we maar iets beter ons best zouden doen, collectief, al was het maar 10% in de huidige situatie, dan zouden dingen zoveel beter gaan. Ik denk dat de meesten denken dat het een onmogelijk opgave is, terwijl we er eigenlijk ontzettend dichtbij zijn. Een stukje voorlichting ontbreekt hierbij helaas.
Om even terug te komen op testen zonder klachten. Ik kan mij op werk laten testen (sneltest). Elke week. Zijn vast meer bedrijven die dat faciliteren.
Is dat wel zo? Het is wel makkelijk om de schuld bij een groep neer te leggen waarvan we niet weten of die wel zo groot is om zo’n effect als dit teweeg te brengen. Hier bedoel ik mee, hoeveel mensen zijn het waarvan wij denken die zich niet goed aan de regels houden?Sphere- schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 23:44:
Tja, dat hebben we zelf in de hand, niet? Blijkbaar vinden de meesten die partiële lockdown wel best.
Ik vind het allemaal wel best hoor. Ik hou me grotendeels aan de maatregelen en adviezen (betrap mezelf er ook op dat ik in sommige situaties geen 1,5m afstand houd). Enige wat ik echt mis zijn de festivals en concerten. Voor de rest is er voor mij persoonlijk niks veranderd. Maar blijf het wel jammer vinden dat de jeugd en mensen, laat ik eens zeggen, tot de 50, zeer beperkt door het leven gaan met wat ze gewend zijn. Daarnaast de economische schade. Weegt dat op tegen mensenlevens? Ethisch gezien wel, maar is ethiek wel het juiste? Ik denk, nadrukkelijk denk
Begrijp me niet verkeerd, het overlijden van mensen is klote voor de nabestaande, mocht iemand in mijn directie omgeving overlijden aan het virus, zal ik ook groot verdriet hebben. Maar ik zal er niet anders tegenaan kijken dan dat iemand komt te overlijden aan iets anders.
Ik heb het bewust over collectief en niet een groep, maar je hebt gelijk dat dat te simpel gesteld is.Leroy1909 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 00:04:
[...]
Is dat wel zo? Het is wel makkelijk om de schuld bij een groep neer te leggen waarvan we niet weten of die wel zo groot is om zo’n effect als dit teweeg te brengen. Hier bedoel ik mee, hoeveel mensen zijn het waarvan wij denken die zich niet goed aan de regels houden?
Om een "gedragsverbetering" te krijgen van 10% kan het best zijn dat een bepaalde groep 20% moet inleveren terwijl een andere groep verder niets hoeft in te leveren omdat ze in feite al bijna alles hebben ingeleverd.
Zoals ik het zie is er een bepaald budget voor sociale interacties om de verspreiding binnen de perken te houden. Een budget dat je maar een keer kan uitgeven. Dus je kan misschien gaan funshoppen of naar een restaurant, maar er is mogelijk niet genoeg budget voor allebei. Dus je zal keuzes moeten maken. Ben je te gretig en wil je allebei dan loop je het risico om allebei kwijt te raken. Zover is het nu net niet gegaan, maar de horeca is wel dichtgegaan nu omdat we het budget elders hebben verbruikt. En ja dit is misschien een simplistische benadering omdat niet elke sociale interactie even risicovol is, maar daarvoor zou je een correctiefactor kunnen gebruiken (als we eens wisten hoe risicovol alles was, wat nu nog steeds niet duidelijk is). In deze tijd moeten we wat vrijheid inleveren om andere vrijheden te behouden of zelfs juist meer vrijheid terug te krijgen (een investering als het ware). Ik vind het belangrijk dat dat sociale budget eerlijk wordt verdeeld. Niet dat de een 10 euro zakgeld krijgt en de ander 50 euro. Maar dat is wel wat er nu denk ik in bepaalde mate gebeurt. Sommigen gebruiken disproportioneel veel van het budget waardoor anderen meer moeten laten omdat zij wel begaan zijn met de samenleving. Het is in feite een soort stelen.
Economische schade gaan we sowieso lijden. Het is geen keuze tussen economie of het virus indammen, die zijn niet mutual exclusive. Momenteel lijden we extra economische schade in een aantal sectoren door de lock down. Maar als we het virus op zijn beloop laten, zullen we korte tijd een opleving krijgen in vooral de horeca, entertainment en retail. Maar dat is van korte duur totdat de boel weer uit de klauwen loopt en het wel erg eng wordt als alle ziekenhuizen vol zitten. Dan blijven mensen vrijwillig thuis zonder lock down.
Het is denk ik een illusie dat de economie op volle toeren kan draaien terwijl het virus weelderig tiert.
Maar als we iets beter ons best deden, of gaan doen, dan had de horeca open kunnen blijven, of weer eerder open kunnen gaan, bijvoorbeeld met kerst. Daarmee hadden we juist veel economische schade kunnen voorkomen.
Ik moet erbij zeggen dat de keuzes die we maken vaak onbewust zijn, gedeeltelijk ook doordat er weinig begrip is van de basisprincipes. De meeste mensen houden zich niet bezig met dingen als reproductienummer of exponentionele groei. Voor sommigen gaat dit de pet teboven, anderen hebben geen tijd en nog anderen hebben complete desinteresse (want je kan ook netflix kijken). Dit zorgt ervoor dat we meer bezig zijn met regels dan met de gedachtegang achter deze regels. En we zijn erg goed om alle ruimte binnen de regels te benutten, want voor ons gevoel hebben we daar recht op. Als het mag dan doen we het! Maar ik denk niet dat de huidige maatregelen voldoende zijn als er teveel mensen die maximale ruimte benutten. Dan laat ik selectieve groepen die er ver overheen gaan even buiten de discussie want daar valt weinig goeds over te zeggen. Je mag bijvoorbeeld elke dag 3 andere personen uitnodigen, maar volgens de gedachtegang is dat toch niet heel erg verstandig (en ik denk ook niet dat veel mensen dat doen overigens). Er zijn genoeg betere voorbeelden te bedenken waardoor we wat minderen. En dat betekent niet dat niks meer kan, maar dat het wenselijk is dat het net wat minder is. En ja we zijn allemaal coronamoe, maar door juist teveel te nemen krijg je een lock down om je oren. Moet je echt twee keer in de week gaan funshoppen of kan dat ook een keer in de twee weken? Moet je nou echt die kerstboom gaan halen op het drukste moment van de dag? Moet je nou echt zovaak bij anderen op visite of kan dat ook iets minder. Kan je wellicht wat meer dingen meenemen uit de supermarkt zodat je daar minder vaak hoeft te komen? Het is die actieve benadering die denk ik bij de meeste mensen mist, het handelen in lijn met de gedachtegang achter de regels in plaats van de regels zelf.
Ik hou ervan om altijd wat simpele rekensommetjes te maken of simpele modellen.
Ze zijn niet altijd een accurate weergave van de werkelijkheid maar zeer nuttig om een beter beeld te krijgen van wat er speelt. We zitten inmiddels al weer bijna een maand op een plateau van 5000 met een Rt in de buurt van 1,00. Als we nou net wat beter ons best deden en 5% van de besmettingen voorkomen (ik laat even buiten de discussie hoe we dat doen of bij welke groep) dan zitten we na 32 dagen op:
5000 * 0.95^(32/4) = 3317 positieve testen per dag.
Hiermee wil ik laten zien dat ook maar de meest kleine verbetering van gedrag waarmee we besmettingen kunnen voorkomen echt een grote invloed kan hebben. Maar ook dat maatregelen die een klein beetje helpen toch belangrijk kunnen zijn wat relevant is in een andere zeer verhitte discussie.
Wat we vooral horen is dit mag niet dat mag niet en mensen geven bij voorbaat al op simpelweg omdat het niet duidelijk hoe lang we dat moeten volhouden. Er lijkt geen licht aan het einde van de tunnel te zijn. Hoe hun individuele offers een invloed heeft op het collectief. Dus ik vraag mij af of we misschien meer kunnen bereiken als we beter geinformeerd worden. Als we zeggen, dat als we voor een periode 10% van de besmettingen voorkomen dat we op de goede weg zitten en dat er dan na een maand of twee maanden dit of dat weer kan. Dat dan toch veel mensen denken, dat is niet zoveel, ik ga toch maar eens wat minder vaak de stad in om een bijdrage te leveren.
En 10% is alles wat we nodig hebben momenteel. Dat hebben we heel erg kort volgehouden aan het begin van de lock down. Maar als we dat vol hielden dan ben ik ervan overtuigd dat rond kerst de horeca weer open zou zijn, wat je nu wel kan vergeten. We hebben nu met allerlei maatregelen de R van 2,5 ingedamd naar rond de 1,0. Dat is een monumentale opgave, maar toch zullen we het nog net iets beter moeten doen. Ik ben eigenlijk behoorlijk verbaasd hoe enorm moeilijk die laatste 0,1 is die ons op de goede weg zet.
Het voelt alsof we vrijwel een hele marathon hebben gelopen maar niet meer verder kunnen 100 meter voor de finish, dan krijg je ook geen speldje.
Eigenlijk is het toch een virus met een perfecte besmettelijkheid en ziekteverschijnselen.
Het is met veel offers prima te onderdrukken maar vrijwel niet uit te roeien. Met wat minder offers kan je redelijk goed status quo behouden met een Rt van 1,0 of iets erboven (met de neiging dat het wel omhoog gaat). Het is niet dodelijk genoeg om er alles aan te doen om verspreiding te voorkomen. En het is wel weer dodelijk genoeg (of lees belastend voor de zorg) om er wel veel aan te doen om de verspreiding binnen de perken te houden, waardoor het een zware belasting vormt voor de samenleving. Een luis in de pels, irritant maar net niet irritant genoeg om het koste wat het kost weg te krijgen.
Het onbegrip voor de basisprincipes zorgt voor nog een probleem:
De overheid ziet het bordje "ravijn 1 kilometer" maar rijdt toch door omdat de inzittenden niet geloven dat er een ravijn is voordat ze het met eigen ogen hebben gezien. Pas remmend als er al een wiel over de afgrond is. De overheid ziet het al mis gaan aan de trend bij nog kleine aantallen besmettingen maar durft geen harde maatregelen in te voeren totdat het uit de klauwen loopt omdat ze bang zijn dat er onvoldoende draagvlak is. De kosten die we hiervoor betalen, zowel sociaal als economisch, zijn gigantisch.
We zitten allemaal in dezelfde boot en zullen het met elkaar doen, of we elkaar mogen of niet.
Hopelijk proberen we wel de boel eerlijk te verdelen en denken we aan elkaar. Gelukkig is er licht aan het einde van de tunnel nu de vaccins binnenkort uitgerold worden. Maar het gaat nog wel een behoorlijke tijd duren voordat het weer normaal is. Ondertussen kunnen we volgend jaar wel wat afschaling van de maatregelen verwachten.
Dit. Ik heb mij donderdag voor de zekerheid laten testen omdat ik een heel klein beetje keelpijn kreeg. Uitslag: positiefTrailBlazer schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 19:40:
Ik verwacht veel testen van mensen die thuis zitten met wat lichte klachten en zich nu laten testen ivm Sinterklaas.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
Word er wel een beetje moe van dat men het steeds over fun shoppen heeft. Of dat een random feestje ergens in een flat het nieuws haalt. Alsof dat dan de besmettingshaarden zijn waardoor we rond de 5000 blijven hangen. 't is wel lekker makkelijk en zorgt ervoor dat iedereen kan zeggen dat "het niet aan ons ligt".
En ondertussen weer vrolijk met z'n allen naar kantoor. En de kids naar school en het dagverblijf. Alsof die koters dan buiten schooltijd ergens in een hok worden opgesloten en niemand meer kunnen besmetten.
En schitterend hoe Hugo aan de ene kant zegt dat je door je te vaccineren misschien bepaalde privileges moet krijgen. Om dan een paar weken later te verkondigen dat het vaccin voorlopig nog lang niet voor iedereen beschikbaar is en we wel tot augustus bezig zijn.
Daarna komt onze Ab er nog even overheen en die denkt tot 2024 met 't virus te zitten.
Zelf hoop ik dat we met vaccineren van ouderen en zwakkeren rond april/mei die zorgdruk een beetje weg hebben, want het "iedereen redden" mag na ruim een jaar stilstaan wel een keer voorbij zijn.
En ondertussen weer vrolijk met z'n allen naar kantoor. En de kids naar school en het dagverblijf. Alsof die koters dan buiten schooltijd ergens in een hok worden opgesloten en niemand meer kunnen besmetten.
En schitterend hoe Hugo aan de ene kant zegt dat je door je te vaccineren misschien bepaalde privileges moet krijgen. Om dan een paar weken later te verkondigen dat het vaccin voorlopig nog lang niet voor iedereen beschikbaar is en we wel tot augustus bezig zijn.
Daarna komt onze Ab er nog even overheen en die denkt tot 2024 met 't virus te zitten.
Zelf hoop ik dat we met vaccineren van ouderen en zwakkeren rond april/mei die zorgdruk een beetje weg hebben, want het "iedereen redden" mag na ruim een jaar stilstaan wel een keer voorbij zijn.
[ Voor 34% gewijzigd door matthijst op 05-12-2020 06:55 ]
Haters everywhere but I don’t really care
Het gaat niet om 'iedereen redden', een gezond mens heeft prima kansen om restschade aan covid19over te houden. Die kosten dragen we als maatschappij gewoon langere tijd door.matthijst schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 06:50:
Word er wel een beetje moe van dat men het steeds over fun shoppen heeft. Of dat een random feestje ergens in een flat het nieuws haalt. Alsof dat dan de besmettingshaarden zijn waardoor we rond de 5000 blijven hangen. 't is wel lekker makkelijk en zorgt ervoor dat iedereen kan zeggen dat "het niet aan ons ligt".
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Dank voor je uitgebreide antwoord!Sphere- schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 02:35:
[...]
Ik heb het bewust over collectief en niet een groep, maar je hebt gelijk dat dat te simpel gesteld is.
Om een "gedragsverbetering" te krijgen van 10% kan het best zijn dat een bepaalde groep 20% moet inleveren terwijl een andere groep verder niets hoeft in te leveren omdat ze in feite al bijna alles hebben ingeleverd.
Zoals ik het zie is er een bepaald budget voor sociale interacties om de verspreiding binnen de perken te houden. Een budget dat je maar een keer kan uitgeven. Dus je kan misschien gaan funshoppen of naar een restaurant, maar er is mogelijk niet genoeg budget voor allebei. Dus je zal keuzes moeten maken. Ben je te gretig en wil je allebei dan loop je het risico om allebei kwijt te raken. Zover is het nu net niet gegaan, maar de horeca is wel dichtgegaan nu omdat we het budget elders hebben verbruikt. En ja dit is misschien een simplistische benadering omdat niet elke sociale interactie even risicovol is, maar daarvoor zou je een correctiefactor kunnen gebruiken (als we eens wisten hoe risicovol alles was, wat nu nog steeds niet duidelijk is). In deze tijd moeten we wat vrijheid inleveren om andere vrijheden te behouden of zelfs juist meer vrijheid terug te krijgen (een investering als het ware). Ik vind het belangrijk dat dat sociale budget eerlijk wordt verdeeld. Niet dat de een 10 euro zakgeld krijgt en de ander 50 euro. Maar dat is wel wat er nu denk ik in bepaalde mate gebeurt. Sommigen gebruiken disproportioneel veel van het budget waardoor anderen meer moeten laten omdat zij wel begaan zijn met de samenleving. Het is in feite een soort stelen.
Economische schade gaan we sowieso lijden. Het is geen keuze tussen economie of het virus indammen, die zijn niet mutual exclusive. Momenteel lijden we extra economische schade in een aantal sectoren door de lock down. Maar als we het virus op zijn beloop laten, zullen we korte tijd een opleving krijgen in vooral de horeca, entertainment en retail. Maar dat is van korte duur totdat de boel weer uit de klauwen loopt en het wel erg eng wordt als alle ziekenhuizen vol zitten. Dan blijven mensen vrijwillig thuis zonder lock down.
Het is denk ik een illusie dat de economie op volle toeren kan draaien terwijl het virus weelderig tiert.
Maar als we iets beter ons best deden, of gaan doen, dan had de horeca open kunnen blijven, of weer eerder open kunnen gaan, bijvoorbeeld met kerst. Daarmee hadden we juist veel economische schade kunnen voorkomen.
Ik moet erbij zeggen dat de keuzes die we maken vaak onbewust zijn, gedeeltelijk ook doordat er weinig begrip is van de basisprincipes. De meeste mensen houden zich niet bezig met dingen als reproductienummer of exponentionele groei. Voor sommigen gaat dit de pet teboven, anderen hebben geen tijd en nog anderen hebben complete desinteresse (want je kan ook netflix kijken). Dit zorgt ervoor dat we meer bezig zijn met regels dan met de gedachtegang achter deze regels. En we zijn erg goed om alle ruimte binnen de regels te benutten, want voor ons gevoel hebben we daar recht op. Als het mag dan doen we het! Maar ik denk niet dat de huidige maatregelen voldoende zijn als er teveel mensen die maximale ruimte benutten. Dan laat ik selectieve groepen die er ver overheen gaan even buiten de discussie want daar valt weinig goeds over te zeggen. Je mag bijvoorbeeld elke dag 3 andere personen uitnodigen, maar volgens de gedachtegang is dat toch niet heel erg verstandig (en ik denk ook niet dat veel mensen dat doen overigens). Er zijn genoeg betere voorbeelden te bedenken waardoor we wat minderen. En dat betekent niet dat niks meer kan, maar dat het wenselijk is dat het net wat minder is. En ja we zijn allemaal coronamoe, maar door juist teveel te nemen krijg je een lock down om je oren. Moet je echt twee keer in de week gaan funshoppen of kan dat ook een keer in de twee weken? Moet je nou echt die kerstboom gaan halen op het drukste moment van de dag? Moet je nou echt zovaak bij anderen op visite of kan dat ook iets minder. Kan je wellicht wat meer dingen meenemen uit de supermarkt zodat je daar minder vaak hoeft te komen? Het is die actieve benadering die denk ik bij de meeste mensen mist, het handelen in lijn met de gedachtegang achter de regels in plaats van de regels zelf.
Ik hou ervan om altijd wat simpele rekensommetjes te maken of simpele modellen.
Ze zijn niet altijd een accurate weergave van de werkelijkheid maar zeer nuttig om een beter beeld te krijgen van wat er speelt. We zitten inmiddels al weer bijna een maand op een plateau van 5000 met een Rt in de buurt van 1,00. Als we nou net wat beter ons best deden en 5% van de besmettingen voorkomen (ik laat even buiten de discussie hoe we dat doen of bij welke groep) dan zitten we na 32 dagen op:
5000 * 0.95^(32/4) = 3317 positieve testen per dag.
Hiermee wil ik laten zien dat ook maar de meest kleine verbetering van gedrag waarmee we besmettingen kunnen voorkomen echt een grote invloed kan hebben. Maar ook dat maatregelen die een klein beetje helpen toch belangrijk kunnen zijn wat relevant is in een andere zeer verhitte discussie.
Wat we vooral horen is dit mag niet dat mag niet en mensen geven bij voorbaat al op simpelweg omdat het niet duidelijk hoe lang we dat moeten volhouden. Er lijkt geen licht aan het einde van de tunnel te zijn. Hoe hun individuele offers een invloed heeft op het collectief. Dus ik vraag mij af of we misschien meer kunnen bereiken als we beter geinformeerd worden. Als we zeggen, dat als we voor een periode 10% van de besmettingen voorkomen dat we op de goede weg zitten en dat er dan na een maand of twee maanden dit of dat weer kan. Dat dan toch veel mensen denken, dat is niet zoveel, ik ga toch maar eens wat minder vaak de stad in om een bijdrage te leveren.
En 10% is alles wat we nodig hebben momenteel. Dat hebben we heel erg kort volgehouden aan het begin van de lock down. Maar als we dat vol hielden dan ben ik ervan overtuigd dat rond kerst de horeca weer open zou zijn, wat je nu wel kan vergeten. We hebben nu met allerlei maatregelen de R van 2,5 ingedamd naar rond de 1,0. Dat is een monumentale opgave, maar toch zullen we het nog net iets beter moeten doen. Ik ben eigenlijk behoorlijk verbaasd hoe enorm moeilijk die laatste 0,1 is die ons op de goede weg zet.
Het voelt alsof we vrijwel een hele marathon hebben gelopen maar niet meer verder kunnen 100 meter voor de finish, dan krijg je ook geen speldje.
Eigenlijk is het toch een virus met een perfecte besmettelijkheid en ziekteverschijnselen.
Het is met veel offers prima te onderdrukken maar vrijwel niet uit te roeien. Met wat minder offers kan je redelijk goed status quo behouden met een Rt van 1,0 of iets erboven (met de neiging dat het wel omhoog gaat). Het is niet dodelijk genoeg om er alles aan te doen om verspreiding te voorkomen. En het is wel weer dodelijk genoeg (of lees belastend voor de zorg) om er wel veel aan te doen om de verspreiding binnen de perken te houden, waardoor het een zware belasting vormt voor de samenleving. Een luis in de pels, irritant maar net niet irritant genoeg om het koste wat het kost weg te krijgen.
Het onbegrip voor de basisprincipes zorgt voor nog een probleem:
De overheid ziet het bordje "ravijn 1 kilometer" maar rijdt toch door omdat de inzittenden niet geloven dat er een ravijn is voordat ze het met eigen ogen hebben gezien. Pas remmend als er al een wiel over de afgrond is. De overheid ziet het al mis gaan aan de trend bij nog kleine aantallen besmettingen maar durft geen harde maatregelen in te voeren totdat het uit de klauwen loopt omdat ze bang zijn dat er onvoldoende draagvlak is. De kosten die we hiervoor betalen, zowel sociaal als economisch, zijn gigantisch.
We zitten allemaal in dezelfde boot en zullen het met elkaar doen, of we elkaar mogen of niet.
Hopelijk proberen we wel de boel eerlijk te verdelen en denken we aan elkaar. Gelukkig is er licht aan het einde van de tunnel nu de vaccins binnenkort uitgerold worden. Maar het gaat nog wel een behoorlijke tijd duren voordat het weer normaal is. Ondertussen kunnen we volgend jaar wel wat afschaling van de maatregelen verwachten.
We zitten allemaal in de film dat we ons gedrag moeten veranderen voor een bepaalde risico groep omdat zij blijkbaar het meest vatbaar zijn voor dit virus en het daar de meest (gevaarlijke) symptomen bij veroorzaakt.
Er is weinig aan te tonen in cijfers, simpelweg wat jij ook al zei, die data is er gewoon nog niet.
Ik denk nog steeds dat het hier vooral, al dan niet volledig, om een ethisch vraag stuk gaat. Hoeveel is een mensen leven waard, ongeacht de leeftijd of onderliggende aandoeningen? Men acht een mensenleven heel veel waard. Maar is dat realistisch? Gaat het ethische stuk niet het realistische stuk volledig voorbij? Moeten we het gedrag van 17 miljoen mensen aanpassen voor een groep 60/70+ die de maatschappij eigenlijk meer tot last zijn dan een bijdrage levert?
Je leest veel over de psychische schade van COVID-19. Mensen in een depressie doordat ze eenzaam zijn, hun baan kwijt zijn geraakt, zelfmoord omdat men het bedrijf dat hun leven is, waar alles in zit, om ziet vallen. Huiselijk geweld, kinderen die een achterstand oplopen, een economie die flink achteruit gaat met alle gevolgen van dien (die we ook nog niet weten).
Het klinkt misschien hard, maar is het niet zo dat we door onze ethiek triage plegen op een heel ander niveau? Het aids virus wat meer op schijnt te leven en minder ontdekt wordt. Bevolkingsonderzoeken die uitgesteld worden. Mensen die niet naar de huisarts of ziekenhuis durven uit angst. Überhaupt leven in angst. Wat doet dat met je gesteldheid?
Zoveel vragen, zo weinig antwoorden. Ik snap volledig dat een overheid een keuze moet maken. Al is die van ons verre van duidelijk met alle media berichten van organisatie x, meneer y, organisatie z, en dat bijv een restaurant waar de maatregelen vrij goed nageleefd worden ook moet sluiten, samen met een kroeg, waar het een heel stuk minder makkelijk is. Elke groep voelt zich ook wel aangevallen en moet persee verdedigen waarom zij wel open moeten, wat hun goed recht is. Links of rechtsom, je doet het altijd fout.
De vraag die ik me stel, en vele andere ook (wellicht erg simpel, maar toch leeft het); is ons zorgstelsel wel bestemd tegen een epidemie? Wat gebeurd er met de volgende over x aantal jaar? Weer lockdowns? Weer gedrag aanpassen? Weer wachten op een vaccin?
Wat zou we gebeuren als je dit virus op zn beloop laat? Even terug komend op mn stukje hierboven; de kwetsbare groep, die minder bijdraagt aan de maatschappij (op die kleine groep rijke gepensioneerde die nog steeds elke 3 jaar een nieuwe auto kopen, hun huis hebben verkocht en kleiner wonen dus bakken met geld hebben etc), wat gebeurd er als die voor een groter gedeelte dan nu komen te overlijden?
Zou er dan een sterk nadelig effect zijn voor de maatschappij, zorgstelsel, economie? Of zal het meevallen...? De ‘draaiende motor’ van een maatschappij zijn toch vooral de mensen die vrijwel nergens last van hebben door dit virus.
Ik, als gezond mens, vind het niet gezond om ruim een jaar thuis te zitten.Nox schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 07:39:
[...]
Het gaat niet om 'iedereen redden', een gezond mens heeft prima kansen om restschade aan covid19over te houden. Die kosten dragen we als maatschappij gewoon langere tijd door.
Dan neem ik, als gezond mens, liever het extreem minimale risico op restschade.
We doen alleen niet aan kansberekening, maar aan populisme.
Je kan je afvragen of het nog redelijk en proportioneel te noemen is om mensen voor wie dat virus heel weinig doet zo lang te beperken. Kijkend naar mezelf zit ik sinds februari thuis, volg ik sinds augustus een (door corona) waardeloze opleiding waar ik niks van leer en waar ik, hopelijk, over vier jaar een diploma dat geen flikker waard is van ontvang. Sociaal leven is vrijwel op haar gat gekomen en al mijn dagen zijn hetzelfde. Ik word wakker, heb ergens rond het middaguur vijftig minuten 'school' en daarna kan ik weer de hele dag thuis op mijn hol zitten. Soms even naar de winkels, maar ook niet meer dan dat. En dat zeven dagen de week.
In het begin was die bereidheid om in te perken er heel erg. Als ik oude gesprekken lees van mezelf in februari en maart, dan moet ik bijna lachen om hoe erg mijn houding veranderd is. Ik zie leeftijdsgenoten/medestudenten om me heen die er klaar mee zijn en, zeker in vergelijking tot eerder dit jaar, gewoon losser leven. Zelf wil ik dat ook, maar doe ik het niet/minder omdat het ergens moraal niet goed voelt. Echter: als wij tot augustus moeten wachten voordat we zo'n vaccin krijgen, bijna een fucking jaar van nu, dan denk ik dat het draagvlak met rassen schreden naar het nulpunt daalt. Ik zie mensen om me heen al mentaal wat meer uitgedaagd worden door de huidige siuatie en het helpt niet dat je het gevoel hebt dat er vanuit de overheid en (in mindere mate) vanuit school geen ene reet voor je gedaan wordt.
En uiteraard lul ik vanuit mijn eigen straatje, net zoals zorgmedewerkers vanuit hun eigen straatje lullen, ondernemers vanuit hun positie en docenten vanuit hun positie. Maar ja, niet geheel onterecht ook als een aanzienlijk deel van je dagelijks leven straks een jaar of anderhalf op zijn gat ligt. Het 'grappige' is is dat er voor iedereen wel wat valt te zeggen. Ik heb daarnaast nog de mazzel dat ik een leuk bijbaantje heb dat ik voor corona al grotendeels vanuit huis deed. Zat mensen van mijn leeftijd die ik ken die dat niet hebben of wiens baan zelfs verloren is gegaan. Zit je met een forse studieschuld straks in tijden van recessie.
In het begin was die bereidheid om in te perken er heel erg. Als ik oude gesprekken lees van mezelf in februari en maart, dan moet ik bijna lachen om hoe erg mijn houding veranderd is. Ik zie leeftijdsgenoten/medestudenten om me heen die er klaar mee zijn en, zeker in vergelijking tot eerder dit jaar, gewoon losser leven. Zelf wil ik dat ook, maar doe ik het niet/minder omdat het ergens moraal niet goed voelt. Echter: als wij tot augustus moeten wachten voordat we zo'n vaccin krijgen, bijna een fucking jaar van nu, dan denk ik dat het draagvlak met rassen schreden naar het nulpunt daalt. Ik zie mensen om me heen al mentaal wat meer uitgedaagd worden door de huidige siuatie en het helpt niet dat je het gevoel hebt dat er vanuit de overheid en (in mindere mate) vanuit school geen ene reet voor je gedaan wordt.
En uiteraard lul ik vanuit mijn eigen straatje, net zoals zorgmedewerkers vanuit hun eigen straatje lullen, ondernemers vanuit hun positie en docenten vanuit hun positie. Maar ja, niet geheel onterecht ook als een aanzienlijk deel van je dagelijks leven straks een jaar of anderhalf op zijn gat ligt. Het 'grappige' is is dat er voor iedereen wel wat valt te zeggen. Ik heb daarnaast nog de mazzel dat ik een leuk bijbaantje heb dat ik voor corona al grotendeels vanuit huis deed. Zat mensen van mijn leeftijd die ik ken die dat niet hebben of wiens baan zelfs verloren is gegaan. Zit je met een forse studieschuld straks in tijden van recessie.
Ter info: je mag gewoon het huis uit hoor, voor het geval je het niet mee hebt gekregen.Soccer98 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:12:
Je kan je afvragen of het nog redelijk en proportioneel te noemen is om mensen voor wie dat virus heel weinig doet zo lang te beperken. Kijkend naar mezelf zit ik sinds februari thuis, volg ik sinds augustus een (door corona) waardeloze opleiding waar ik niks van leer en waar ik, hopelijk, over vier jaar een diploma dat geen flikker waard is van ontvang. Sociaal leven is vrijwel op haar gat gekomen en al mijn dagen zijn hetzelfde. Ik word wakker, heb ergens rond het middaguur vijftig minuten 'school' en daarna kan ik weer de hele dag thuis op mijn hol zitten. Soms even naar de winkels, maar ook niet meer dan dat. En dat zeven dagen de week.
Ja, de kroeg is dicht, maar van de zomer leek het er bijna op of er geen corona meer was. Het is maar zo erg je het zelf maakt denk ik. Je kan gewoon op visite gaan bij familie en vrienden, hetzij iets anders dan normaal.
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
10-20 procent kans is niet extreem minimaal.matthijst schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 09:14:
[...]
Ik, als gezond mens, vind het niet gezond om ruim een jaar thuis te zitten.
Dan neem ik, als gezond mens, liever het extreem minimale risico op restschade.
We doen alleen niet aan kansberekening, maar aan populisme.
Ja, dat weet ik ook wel. Het gaat om het algehele plaatje waar ik hierboven over schrijf en niet alleen over hoe vaak je het huis uit gaat.Nox schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:17:
[...]
Ter info: je mag gewoon het huis uit hoor, voor het geval je het niet mee hebt gekregen.
Ja, de kroeg is dicht, maar van de zomer leek het er bijna op of er geen corona meer was. Het is maar zo erg je het zelf maakt denk ik. Je kan gewoon op visite gaan bij familie en vrienden, hetzij iets anders dan normaal.
Serieus? Heb een tijdje geleden ook redelijk wat keelpijn gehad, maar ben in deze periode sowieso altijd wat verkouden en zo, dus zocht er verder niks achter. We komen eigenlijk ook amper in contact met mensen en houden ons prima aan de regels.Ethnocentrix schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 06:47:
[...]
Dit. Ik heb mij donderdag voor de zekerheid laten testen omdat ik een heel klein beetje keelpijn kreeg. Uitslag: positief
M'n vriendin heeft zich in diezelfde tijd wel laten testen (doen ze standaard als je naar een huisarts in België gaat (woon aan de grens)) en was negatief.
Binnenkort eens zo'n antilichamen test doen dan.
Hoop dat ze die testen eens wat minder irritant maken... zo'n ding in de keel is prima, maar zo'n stok in je neus die je hersenen kietelt zit ik niet op te wachten.
Hoe had je dat in gedachten?Dennahz schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:26:
[...]
Binnenkort eens zo'n antilichamen test doen dan.
Die kun je 'gewoon' online kopen, is niet eens zo heel duur. Of het werkt of wat zegt is een tweede.
Mensen willen tegenwoordig vermaakt worden. Het lijkt wel of de eigen fantasie en vindingrijkheid de afgelopen decennia danig geslonken is. En nu de voorgekauwde vermaakmogelijkheden beperkt zijn zit het halve land in een emotionele en psychische crisis.Nox schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:17:
[...]
Ter info: je mag gewoon het huis uit hoor, voor het geval je het niet mee hebt gekregen.
Ik heb me volgens mij voor het laatst verveeld toen ik een jaar of 8 was, maar ik ben dan ook een ouwe lul.
Dat is natuurlijk wel heel kort door de bocht. Misschien dat je dat argument kan maken voor de mensen voor wie hun vrijetijdsbesteding alleen maar bestond uit elke donderdag en vrijdag op een dansvloer of een concert staan. Maar ik denk dat dat in verhouding geen enorm grote groep is, de rest blijven nog wel mensen en hebben ook behoefte aan menselijk contact op een normale manier.zacht schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:44:
[...]
Mensen willen tegenwoordig vermaakt worden. Het lijkt wel of de eigen fantasie en vindingrijkheid de afgelopen decennia danig geslonken is. En nu de voorgekauwde vermaakmogelijkheden beperkt zijn zit het halve land in een emotionele en psychische crisis.
Misschien geen volle dansvloeren, maar ik wil wel mijn vriendengroep op een normale manier een knuffel kunnen geven.
Op een gegeven moment voel je je toch echt een beetje ingesloten als je alleen maar de 4 muren van je eigen huis ziet en je vooral bezig houdt met solo activiteiten.
Dat is pas kort door de bocht. Je kunt prima iets gaan doen met vrienden. En aangezien je het aantal contacten per dag moet beperken kun je die activiteiten ook nog eens verdelen over de week/maand.Stoney3K schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:47:
[...]
Dat is natuurlijk wel heel kort door de bocht.
[...]
Op een gegeven moment voel je je toch echt een beetje ingesloten als je alleen maar de 4 muren van je eigen huis ziet en je vooral bezig houdt met solo activiteiten.
"Iets gaan doen" met vrienden op anderhalve meter afstand vind ik toch nog altijd wat anders dan een filmavondje houden waar je met zijn allen echt geen afstand kan houden. Of desnoods flirten met die ene meid die je wel leuk vindt: Dat kan nu niet, en als alles doorgaat zou dat een jaar lang nog steeds niet kunnen.zacht schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:55:
[...]
Dat is pas kort door de bocht. Je kunt prima iets gaan doen met vrienden. En aangezien je het aantal contacten per dag moet beperken kun je die activiteiten ook nog eens verdelen over de week/maand.
Zoals ik al zei, er is een enórm grijs gebied tussen duizenden mensen op Lowlands, en maar één persoon bezoek ontvangen op anderhalve meter afstand. Voor mij, emotioneel gezien, is 'contact op anderhalve meter' niet anders dan 'geen contact' of via een video-call. Ik ben iemand die graag mensen wil kunnen aanraken.
In die laatste situatie vind ik dat het gezonde verstand compleet weg is en dat we in de categorie 'krampachtig' bezig zijn. Heb dan ook het lef om het achter de voordeur te handhaven.
[ Voor 7% gewijzigd door Stoney3K op 05-12-2020 11:00 ]
Wij doen zo'n test waar je zelf wat bloed uit je vinger moet halen en in een potje weer op moet sturen. Daarna gaan ze het in een lab checken.zacht schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:40:
[...]
Die kun je 'gewoon' online kopen, is niet eens zo heel duur. Of het werkt of wat zegt is een tweede.
Er is een Nederlands bedrijf die dat doet. Ze bieden ook allerlei andere tests aan. Ideaal 👍
Dat is wel een erg eenzijdige blik op de wereld en de huidige tijdgeest. Er is een hele groep mensen die een rijk sociaal leven hadden, die lange dagen op kantoor met hun collega’s maakten, die af en toe lekker uit eten gaan met wat vrienden, die 2x in de week gaan sporten en daar een nog ff voor en na kletsen met hun sportmaatjes etcetera.zacht schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:44:
[...]
Mensen willen tegenwoordig vermaakt worden. Het lijkt wel of de eigen fantasie en vindingrijkheid de afgelopen decennia danig geslonken is. En nu de voorgekauwde vermaakmogelijkheden beperkt zijn zit het halve land in een emotionele en psychische crisis.
Ik heb me volgens mij voor het laatst verveeld toen ik een jaar of 8 was, maar ik ben dan ook een ouwe lul.
Die mensen zien nu af en toe 2 of 3 mensen tegelijk, werken hele dagen achter hun beeldscherm, kunnen wel sporten maar er is geen gelegenheid om nog ff voor of na te zitten, kunnen niet (of alleen met hun partner) uit eten. Een deel van die mensen is daar blij mee, maar er is ook een hele groep mensen die energie krijgt van het contact met andere mensen. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon veel minder. Dat heeft echt niets met vermaakt worden te maken.
En je leest het hier ook steeds meer, dit is niet de groep die nou per se veel risico loopt (die 10 tot 20 procent lijkt ook wat uit de lucht gegrepen, als het dat soort aantallen voor long COVID zouden zijn er dus nog zeker zo’n 100k mensen thuis met heftige restklachten), dat is niet de groep die nu in de stad loopt, dat is niet de groep die stiekem viaductfeestjes geeft.
Dat is niet uit de lucht gegrepen.ZieMaar! schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 11:29:
[...]
Dat is wel een erg eenzijdige blik op de wereld en de huidige tijdgeest. Er is een hele groep mensen die een rijk sociaal leven hadden, die lange dagen op kantoor met hun collega’s maakten, die af en toe lekker uit eten gaan met wat vrienden, die 2x in de week gaan sporten en daar een nog ff voor en na kletsen met hun sportmaatjes etcetera.
Die mensen zien nu af en toe 2 of 3 mensen tegelijk, werken hele dagen achter hun beeldscherm, kunnen wel sporten maar er is geen gelegenheid om nog ff voor of na te zitten, kunnen niet (of alleen met hun partner) uit eten. Een deel van die mensen is daar blij mee, maar er is ook een hele groep mensen die energie krijgt van het contact met andere mensen. Hoe je het ook wendt of keert, dat is gewoon veel minder. Dat heeft echt niets met vermaakt worden te maken.
En je leest het hier ook steeds meer, dit is niet de groep die nou per se veel risico loopt (die 10 tot 20 procent lijkt ook wat uit de lucht gegrepen, als het dat soort aantallen voor long COVID zouden zijn er dus nog zeker zo’n 100k mensen thuis met heftige restklachten), dat is niet de groep die nu in de stad loopt, dat is niet de groep die stiekem viaductfeestjes geeft.
https://www.rtlnieuws.nl/...hten-ziek-corona-covid-19
En hier een artikel van begin v.d. pandemie.
https://www.zorgwijzer.nl...angdurige-corona-klachten
Ik weet de bron die 20% meldde niet meer te vinden, staat ergens in dit topic, maar die ervaarden wat minder lang klachten.
Is een jaartje je even koest houden zo moeilijk? Mijn hobbies gingen ook niet door en ben wat anders gaan doen. Loop het anders even opzettelijk op, dan bouw je hopelijk wat antistoffen op en zoek je lotgenoten op zodat je die kan aanraken
[ Voor 11% gewijzigd door Nox op 05-12-2020 12:37 ]
Ik heb geen idee of je indirect op mij reageert, gezien je reageert op een directe reactie op mij, maar hartstikke mooi dat het voor jou allemaal prima werkt. Voor de ander niet of minder.zacht schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:44:
[...]
Ik vermaak me in ieder geval prima met mijn Xbox Series X, haha, maar zou het tegelijkertijd heerlijk vinden om enigszins normaal naar school te mogen.
Schatting toen was 25.000 op basis van ca 1.000.000 geschatte besmettingen, dus 4%. Verder is langdurig 3 weken of meer klachten. Bij een echte griep (dus niet die zware verkoudheid) zit je daar ook zo aan. Dus die 20% is factor 5 te veel.Nox schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:32:
[...]
Dat is niet uit de lucht gegrepen.
https://www.rtlnieuws.nl/...hten-ziek-corona-covid-19
En hier een artikel van begin v.d. pandemie.
https://www.zorgwijzer.nl...angdurige-corona-klachten
Ik weet de bron die 20% meldde niet meer te vinden, staat ergens in dit topic, maar die ervaarden wat minder lang klachten.
Jaja, 10-20% van iedereen die corona heeft gehad heeft zulke erge restklachten dat ze een jaar thuiszitten rechtvaardigen

Goed ziek zijn zorgt inderdaad voor een lang herstel. Dat geldt voor talloze ziekten.
Ja, maar je kan niet op vakantie, geen weekendjes weg, niet naar concerten en festivals. Niet sporten of bij sport kijken. En eigenlijk ook niet winkelen want dan kom je op de funshoplijst te staan. Oftewel: je mag het hele jaar thuis werken en dan buiten een rondje lopen. Wat een feest!Nox schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:17:
[...]
Als die vrienden dat willen.zacht schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 10:55:
[...]
Dat is pas kort door de bocht. Je kunt prima iets gaan doen met vrienden. En aangezien je het aantal contacten per dag moet beperken kun je die activiteiten ook nog eens verdelen over de week/maand.
Misschien werken die wel in de zorg, of heb je veel familie in risicogroepen. Dan kan je opeens al een stuk minder met je familie en vrienden, hoe graag je dat zelf ook zou willen.
En natuurlijk vrij vreemd om allemaal te hameren op horeca en funshoppen maar dan wel elk weekend bij verschillende vrienden langs te gaan

Als je vrienden in risicogroepen hebt is het des te meer te rechtvaardigen om contact te beperken. Maar ik kan nog prima bij vrienden een avondje voetbal kijken of een spelletje doen of wat drinken. Ik heb een andere sport gezocht die ik wel kon doen en been een of twee dagen per week op kantoor. Kijk eens naar wat wél kan en stel je niet zo aan, als je die maatregelen niet neemt raakt de zorg zodanig overbelast dat mensen die behandeling nodig hebben niet behandeld kunnen worden. Ook jongere mensen kunnen ziek worden van iets anders en daarvan wens je ook dat ze de nodige zorg nodig hebben. Als je niet inziet dat je dit als maatschappelijke uitdaging moet oppakken kan je beter je geluk zoeken in een land als de vs waar men meer gericht is op individualisme, als ík me maar kan vermaken en de medemens waar ik voor moet oppassen boeit me niet, die is zwak. Ik ben sterk, ik overleef het wel. Maar je mag bidden dat je niks krijgt want dan mag je ergens achteraan sluiten bij het ziekenhuis voor een behandeling. Want die ligt vol met covid patienten.matthijst schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 12:57:
[...]
Als die vrienden dat willen.
Misschien werken die wel in de zorg, of heb je veel familie in risicogroepen. Dan kan je opeens al een stuk minder met je familie en vrienden, hoe graag je dat zelf ook zou willen.
En natuurlijk vrij vreemd om allemaal te hameren op horeca en funshoppen maar dan wel elk weekend bij verschillende vrienden langs te gaan
Dat zijn wel vaker de mensen die makkelijk lullen hebben. Ik zit inmiddels 8 maanden thuis. Dat scheelt nogal. Met 2 dagen per week op kantoor zou je mij een stuk minder horen klagenNox schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:05:
[...]
...ben een of twee dagen per week op kantoor.
Je kan je nu wel zo sociaal opstellen, maar dat ben jij ook alleen in je eigen straatje: kijk hoe je mij (en posters hiervoor die hetzelfde beschrijven) aanvalt op mijn gevoel na 8 maanden thuis zitten. Dus jouw medeleven telt ook alleen maar als het jou uitkomtals ík me maar kan vermaken en de medemens waar ik voor moet oppassen boeit me niet, die is zwak. Ik ben sterk, ik overleef het wel.

Ach ja, en de achtergestelde zorg of duidenden niet naar specialisten doorverwezen klachten zien we in de toekomst wel.Maar je mag bidden dat je niks krijgt want dan mag je ergens achteraan sluiten bij het ziekenhuis voor een behandeling. Want die ligt vol met covid patienten.
Of al die mensen die hun baan verliezen en in armoede vervallen, kostte meen ik ook 2 levensjaren pp

Ik vind het een beetje gek dat je een moreel verhaal bezigt, maar wel zegt dat je een of twee dagen de week op kantoor bent. Blijkbaar kan dat bij jouw werk, chill uiteraard, maar dan heb je wel makkelijk lullen want anderen kunnen dat niet. Ik zou ook graag een dag per week naar school kunnen in plaats van dat school naar mijn laptop komt. En eigenlijk blijkt uit jouw post dat een ieder het dus anders ervaart en dus een ieder er anders mee omgaat, waardoor ik jouw aanstel-opmerking onterecht en veel te makkelijk vind.Nox schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:05:
[...]
Als je vrienden in risicogroepen hebt is het des te meer te rechtvaardigen om contact te beperken. Maar ik kan nog prima bij vrienden een avondje voetbal kijken of een spelletje doen of wat drinken. Ik heb een andere sport gezocht die ik wel kon doen en been een of twee dagen per week op kantoor. Kijk eens naar wat wél kan en stel je niet zo aan, als je die maatregelen niet neemt raakt de zorg zodanig overbelast dat mensen die behandeling nodig hebben niet behandeld kunnen worden. Ook jongere mensen kunnen ziek worden van iets anders en daarvan wens je ook dat ze de nodige zorg nodig hebben. Als je niet inziet dat je dit als maatschappelijke uitdaging moet oppakken kan je beter je geluk zoeken in een land als de vs waar men meer gericht is op individualisme, als ík me maar kan vermaken en de medemens waar ik voor moet oppassen boeit me niet, die is zwak. Ik ben sterk, ik overleef het wel. Maar je mag bidden dat je niks krijgt want dan mag je ergens achteraan sluiten bij het ziekenhuis voor een behandeling. Want die ligt vol met covid patienten.
Naar kantoor gaan is hardstikke leuk, maar dan moet het wel toegestaan zijn. Was afgelopen week bij een bedrijf (1800 werkplekken) waar het kantoor al acht maanden leeg staat. Na de plunderingen van schermen en stoelen
zijn er de rest van het jaar alleen nog schoonmakers en personeel van de postkamer binnen geweest. Treurig want met een enkel dagje vrijwillig kantoor zou je zoveel mensen een plezier doen.
Daar tegenover zijn er genoeg die al weer maandenlang plichtsgetrouw in moeten klokken en graag de helft van de tijd thuis zouden willen werken.
Daar tegenover zijn er genoeg die al weer maandenlang plichtsgetrouw in moeten klokken en graag de helft van de tijd thuis zouden willen werken.
[ Voor 15% gewijzigd door jadjong op 05-12-2020 14:14 ]
Kantoor wat is dat? Sinds 1 maart ofzo denk ik thuis en nog minimaal tot en met Q1
#COVID19NL statistieken t.o.v. gisteren:
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 5 december 2020
Positief getest: 6577
Totaal: 550445 (+6521 ivm -56 corr.)
Opgenomen*: 189
Huidig*: 1130 (-22)
Opgenomen op IC*: 31
Huidig*: 472 (-1)
* LCPS cijfers - https://t.co/7ScIqmUuJ5
Overleden: 39
Totaal: 9662 pic.twitter.com/yDX4ibLzYX
Trendbreuk(je)?
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Black Friday is het enige wat ik me kan bedenken. Begon 20 november dacht ik.
[ Voor 22% gewijzigd door Agent47 op 05-12-2020 14:25 ]
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Nicholas Cage heeft daar een mening over.Skyaero schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:24:
Black friday?
Lijkt me stug, een krappe week later. Kunnen we gelijk ook de mondkapjes massaal weggooien, want blijkbaar hadden die geen nut in de winkels.Skyaero schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:24:
Black friday?
Neuh, nieuwe trend.
Half januari 15k.
Meerendeel van de bevolking zonder vaccin immuun binnen een paar maanden
Basically wordt er gewoon op je emotie ingespeeld, precies met de zin die jij hier ook neerzet:Nox schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:05:
[...]
Als je vrienden in risicogroepen hebt is het des te meer te rechtvaardigen om contact te beperken. Maar ik kan nog prima bij vrienden een avondje voetbal kijken of een spelletje doen of wat drinken. Ik heb een andere sport gezocht die ik wel kon doen en been een of twee dagen per week op kantoor. Kijk eens naar wat wél kan en stel je niet zo aan, als je die maatregelen niet neemt raakt de zorg zodanig overbelast dat mensen die behandeling nodig hebben niet behandeld kunnen worden. Ook jongere mensen kunnen ziek worden van iets anders en daarvan wens je ook dat ze de nodige zorg nodig hebben. Als je niet inziet dat je dit als maatschappelijke uitdaging moet oppakken kan je beter je geluk zoeken in een land als de vs waar men meer gericht is op individualisme, als ík me maar kan vermaken en de medemens waar ik voor moet oppassen boeit me niet, die is zwak. Ik ben sterk, ik overleef het wel. Maar je mag bidden dat je niks krijgt want dan mag je ergens achteraan sluiten bij het ziekenhuis voor een behandeling. Want die ligt vol met covid patienten.
“Kijk eens naar wat wél kan en stel je niet zo aan, als je die maatregelen niet neemt raakt de zorg zodanig overbelast dat mensen die behandeling nodig hebben niet behandeld kunnen worden.”
De mens is een enorm sociaal en vrij wezen. Beperk je dat in zekere zin, zal er voor korte tijd niks aan de hand zijn, langere tijd wel. Het gaat wringen, bij de een meer dan de ander, afhankelijk van de persoonlijke situatie, maar ik denk dat de meerderheid het echt wel zat aan het worden is, met alle respect naar de zorg en covid patiënten die ernstig ziek worden.
Maar welke keuzes maken we nu dan? Die groep die al ongezond is, andere medische aandoeningen heeft, en een hogere leeftijd... of die groep die nu niet onderzocht/behandeld kan worden, maar nog tientallen jaren kan participeren in de maatschappij, die nog tientallen jaren te leven hebben met de nog niet ontdekte aandoening omdat men oh zo nodig de ‘zwakkere’ (klinkt lullig maar kan ff geen ander woord bedenken) wilt beschermen en 2 jaren langer leven wilt geven?
Keuzes die niemand wilt maken, maar die elke dag toch worden gemaakt. Dus ja, wat is nu juist??
Daar lijkt idd wel voor gekozen te worden.Mr.Joker schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:32:
[...]
Meerendeel van de bevolking zonder vaccin immuun binnen een paar maanden
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 05-12-2020 14:36 ]
Stel je niet zo aan...? Wat een enorm gebrek aan inlevingsvermogen laat je hier zien zegNox schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 13:05:
[...]
Nee hoor, gemiddelde incubatie van 5/6 dagen. Kan prima ermee te maken hebben. En de drukte was niet in de winkels, maar massaal erbuiten in rijen voor die winkels.Soccer98 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:26:
[...]
Lijkt me stug, een krappe week later. Kunnen we gelijk ook de mondkapjes massaal weggooien, want blijkbaar hadden die geen nut in de winkels.
Of veel meer tests omdat mensen voor de sint even willen testen om zo voor zichzelf te verantwoorden dat ze de regels gaan overtreden.
[ Voor 8% gewijzigd door LZ86 op 05-12-2020 14:47 ]
Ja, oke. Black Friday is uiteraard meer/langer dan alleen die vrijdag. Stond ik even niet bij stil. Ik zie los daarvan niet per se een verband tussen Black Friday en stijging als deze. In winkels dragen we immers een mondkapje toch die ons beschermt?LZ86 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:47:
[...]
Nee hoor, gemiddelde incubatie van 5/6 dagen. Kan prima ermee te maken hebben.
Of veel meer tests omdat mensen voor de sint even willen testen om zo voor zichzelf te verantwoorden dat ze de regels gaan overtreden.
Zkh totaal nog steeds -22 gelukkig.
Lijkt alsof er meer getest wordt onder mensen zonder of met lichte symptomen?
Wordt weer afwachten of de zkh trend blijft doorzetten komende week.
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Een mondkapje dat misschien in geringe mate bijdraagt aan een beperking van de verspreiding.Soccer98 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:48:
[...]
Ja, oke. Black Friday is uiteraard meer/langer dan alleen die vrijdag. Stond ik even niet bij stil. Ik zie los daarvan niet per se een verband tussen Black Friday en stijging als deze. In winkels dragen we immers een mondkapje toch die ons beschermt?
Alle beetjes helpen. Een mondkapje beschermt niet tegen stupide gedrag van mensen, en is ook geen alternatief voor het houden van voldoende afstand.
Sinds 1 december mag het ook zonder klachten(BCO en app) dus het zou er mee te maken kunnen hebben.YakuzA schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:48:
[...]
Zkh totaal nog steeds -22 gelukkig.
Lijkt alsof er meer getest wordt onder mensen zonder of met lichte symptomen?
Wordt weer afwachten of de zkh trend blijft doorzetten komende week.
Maar we zullen dat pas maandag/dinsdag weten.
Omdat testbeleid telkens wijzigt, zijn ziekenhuiscijfers en % positief belangrijker. Beide zijn nog steeds te hoog...
In de winkel was het dan ook niet druk, want die mogen beperkt mensen toelaten. Het probleem lag vooral in de straten rond die winkels, waar meterslange rijen stonden met mensen die 0,0 afstand hielden zonder smoeltjes, want buiten. Ook een partij Belgen ( las dat iets van 80+% van de shoppers in Breda, Maastricht en een groot deel in Rotterdam Belgen waren) En een mondkapje is geen vervanging voor het afstand houden, tot in den treure verteld door zowel overheid als experts. Dus je kan nog een kappie voor, als je vervolgens in de nek van je voorganger gaat lopen hijgen heeft dat ook amper zin.Soccer98 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:48:
[...]
Ja, oke. Black Friday is uiteraard meer/langer dan alleen die vrijdag. Stond ik even niet bij stil. Ik zie los daarvan niet per se een verband tussen Black Friday en stijging als deze. In winkels dragen we immers een mondkapje toch die ons beschermt?
We weten het niet, maar het zou zomaar kunnen. ZIjn meer bijeenkomsten geweest in het land waar precies na de gemiddelde incubatietijd een dikke piek kwam (Tilburg en Urk bijvoorbeeld)
[ Voor 11% gewijzigd door LZ86 op 05-12-2020 14:53 ]
Na Driekoningen weten we meer denk ik.LZ86 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:52:
[...]
We weten het niet, maar het zou zomaar kunnen. ZIjn meer bijeenkomsten geweest in het land waar precies na de gemiddelde incubatietijd een dikke piek kwam (Tilburg en Urk bijvoorbeeld)
offtopic:
En dan zitten er hier nog mensen net te doen alsof er zoveel draagvlak is, wat een lachertje. Op maar de 10k!
En dan zitten er hier nog mensen net te doen alsof er zoveel draagvlak is, wat een lachertje. Op maar de 10k!
Geen bijster zinvolle bijdrage, het is hier geen slowchat-topic.
[ Voor 27% gewijzigd door Ramzzz op 06-12-2020 15:48 ]
Nee joh gek, deze stijging is te wijten aan de BLM en paasweekend vieringen.Drardollan schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:05:
Worden nu ingehaald
Als het merendeel shoppende belgen waren dan zouden daar de gevallen ook moeten oplopen.
Of het waren besmette belgen die ons nu weer nieuwe infecties hebben gebracht. En zijn de regels mbt testen daar ook nog niet flink afgezwakt?TrailBlazer schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:14:
Als het merendeel shoppende belgen waren dan zouden daar de gevallen ook moeten oplopen.
Er wordt meer getest. In feite zien we nu het tegenovergestelde van hoe Belgie recent de enorme piek de kop in gedrukt heeft, die zijn juist fors minder gaan testen.
Laten we de positieve tests vooral negeren en enkel naar de ziekenhuis opnames kijken. Veel betere indicator.
Laten we de positieve tests vooral negeren en enkel naar de ziekenhuis opnames kijken. Veel betere indicator.
alles kan off-topic
Het kan ook het volle strand zijn of KoningsdagMr.Joker schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:06:
[...]
Nee joh gek, deze stijging is te wijten aan de BLM en paasweekend vieringen.
Worden nu ingehaald
Gelukkig loopt dat zo lekker leeg dat ziekenhuis, not.Ankona schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:22:
Er wordt meer getest. In feite zien we nu het tegenovergestelde van hoe Belgie recent de enorme piek de kop in gedrukt heeft, die zijn juist fors minder gaan testen.
Op dat moment waren mondkapjes nog niet verplicht (en werden ze dus nauwelijks gedragen).Soccer98 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:48:
[...]
Anyway, vorige week genoeg berichten zoals deze gelezen, dus dit zou best 1+1=2 kunnen zijn.
Daar is half februari al voor gekozen.MikeyMan schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:35:
[...]
Daar lijkt idd wel voor gekozen te worden.
Inderdaad. Als ik op het coronadashboard zie dat het percentage positieve testen alleen maar daalt (sinds 19-25okt), dan is de snelle conclusie toch gewoon dat er meer getest wordt en dus ook meer positieven gevonden worden?Ankona schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:22:
Nee dat kan niet, in dit topic is duidelijk gezegd dat er nog superveel draagvlak was en alle maatregelen daardoor in acht zijn genomen. Alle foto’s van BF waren suggestief en we doen het top met zijn allen.autje schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:25:
[...]
Op dat moment waren mondkapjes nog niet verplicht (en werden ze dus nauwelijks gedragen).
Anyway, vorige week genoeg berichten zoals deze gelezen, dus dit zou best 1+1=2 kunnen zijn.
Dat zien we ook goed terug in alle cijfers, gaan al maanden zo lekker.
Zo werkt dat niet he, zolang een maatregel niet 100% effectief is zal je bij meer contactmomenten met dezelfde maatregel als voorheen ook meer infecties krijgen.Soccer98 schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 14:48:
[...]
Afgelopen week wel 4.000 testen meer (op een totaal van plus minus 250.000 testen). Al maanden is meer dan 10 procent van de testen positief en dit daalt amper. De teststraten vervelen zich kapot en hebben testen in overvloed die niet gebruikt worden.Fly-guy schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:27:
[...]
Inderdaad. Als ik op het coronadashboard zie dat het percentage positieve testen alleen maar daalt (sinds 19-25okt), dan is de snelle conclusie toch gewoon dat er meer getest wordt en dus ook meer positieven gevonden worden?
De minder snelle conclusie is dat andere kwaaltjes in proportie toenemen.Fly-guy schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:27:
[...]
Inderdaad. Als ik op het coronadashboard zie dat het percentage positieve testen alleen maar daalt (sinds 19-25okt), dan is de snelle conclusie toch gewoon dat er meer getest wordt en dus ook meer positieven gevonden worden?
Al zeg ik niet dat ik daar aanleiding voor heb om dat aan te nemen.
Nogmaals, ik ga uit van wat het dashboard mij vertelt en daar staat gewoon een daling in percentage positieve tests (weekcijfers) en een lichte stijging in aantal testen (laatste vijf weken).Drardollan schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:33:
[...]
Afgelopen week wel 4.000 testen meer (op een totaal van plus minus 250.000 testen). Al maanden is meer dan 10 procent van de testen positief en dit daalt amper. De teststraten vervelen zich kapot en hebben testen in overvloed die niet gebruikt worden.
Van 14 naar 11% positief en van 244.000 naar 258.000 tests in 5 weken.
Dus tenzij die data gewoon niet klopt, lijkt het erop dat het toch niet de verkeerde kant op gaat (ook niet perse de juiste).
Ik ben wel benieuwd wat het verwachte percentage false positives is bij de huidige setup van de PCR-testen. Zijn daar gegevens over bekend?
Data zal heus wel kloppen. En later amper een daling zien. Maar wees niet bang, dinsdag veranderd dit weer dankzij de dagelijks hogere cijfers sinds woensdag.Fly-guy schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:47:
[...]
Nogmaals, ik ga uit van wat het dashboard mij vertelt en daar staat gewoon een daling in percentage positieve tests (weekcijfers) en een lichte stijging in aantal testen (laatste vijf weken).
Van 14 naar 11% positief en van 244.000 naar 258.000 tests in 5 weken.
Dus tenzij die data gewoon niet klopt, lijkt het erop dat het toch niet de verkeerde kant op gaat (ook niet perse de juiste).
Het gaat weer totaal de verkeerde kant op, helaas. We zaten op een plateau met marginale krimp, ondertussen stijgen we weer fors:
Analyse van 05/12
— Martijn Broekman (@TijnBroekman) 5 december 2020
Het aantal positieve testen vandaag ligt ver boven de trend. Het groeipercentage is hierdoor in één dag gestegen van -2% naar +9% groei.
Het aantal overleden patiënten is juist lager dan de trend. Het groei% is verder gedaald naar -26%.
1/>> pic.twitter.com/i24MyK0re4
[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 05-12-2020 15:52 ]
@Drardollan waar haal jij het aantal tests van de afgelopen week vandaan? Ik kan dat niet vinden.
Deze gaat maar tot 29 november
https://ggdghor.nl/actuee...ronatests-bij-de-ggden-2/
Rivm, maar cijfers zijn verouderd. Zijn tot afgelopen dinsdag. Vandaar dat ik afgelopen week zeiblissard schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:54:
@Drardollan waar haal jij het aantal tests van de afgelopen week vandaan? Ik kan dat niet vinden.
Welke?blissard schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:56:
Maar waarop baseer jij je voorspelling dan?
Er is geen reden om aan te nemen dat er zoveel meer getest wordt. Dat sprookje wordt hier al maanden gepredikt, elke stijging zou zogenaamd te wijten zijn aan meer testen. Het percentage positief laat een heel ander beeld zien.
De voorspelling dat er maar 500 test meer worden uitgevoerd.
De GGD gaat uit van 20.000. Nu denk ik ook dat die erg optimistisch zijn, maar 500 vind ik dan wel weer erg weinig. Vooral omdat je het maar blijft herhalen zou ik verwachten dat je er een zekere onderbouwing bij hebt.
De GGD gaat uit van 20.000. Nu denk ik ook dat die erg optimistisch zijn, maar 500 vind ik dan wel weer erg weinig. Vooral omdat je het maar blijft herhalen zou ik verwachten dat je er een zekere onderbouwing bij hebt.
Het dashboard heeft een kleine week "vertraging" in de data, dus deze afgelopen week laten ze niet zien. Het kan dus zijn dat afgelopen week het percentage niet verder is gedaald en het aantal tests niet is gestegen.Drardollan schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:51:
[...]
Data zal heus wel kloppen. En later amper een daling zien. Maar wees niet bang, dinsdag veranderd dit weer dankzij de dagelijks hogere cijfers sinds woensdag.
Het gaat weer totaal de verkeerde kant op, helaas. We zaten op een plateau met marginale krimp, ondertussen stijgen we weer fors:
[Embed]
Maar je eigen tweet laat al zien dat het percentage, tot vandaag, blijkbaar wel afnam, we zaten immers op een groei van min 2%.
Met andere woorden, de cijfers van vandaag zijn, op dit moment, niets anders dan een uitspatting, waarvan er nog moeten zien of het de trend verbreekt. Dat zou heel goed kunnen, maar dat ga ik niet concluderen op de cijfers van 1 dag.
Ik heb helemaal nergens voorspeld dat er maar 500 tests meer zouden worden uitgevoerd?blissard schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:10:
De voorspelling dat er maar 500 test meer worden uitgevoerd.
Die trend is gebaseerd op 7 daagse cijfers, als die ineens van -2 naar +9 gaat in 1 dag, dan heb je het over een serieus probleem.Fly-guy schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:13:
[...]
Het dashboard heeft een kleine week "vertraging" in de data, dus deze afgelopen week laten ze niet zien. Het kan dus zijn dat afgelopen week het percentage niet verder is gedaald en het aantal tests niet is gestegen.
Maar je eigen tweet laat al zien dat het percentage, tot vandaag, blijkbaar wel afnam, we zaten immers op een groei van min 2%.
Met andere woorden, de cijfers van vandaag zijn, op dit moment, niets anders dan een uitspatting, waarvan er nog moeten zien of het de trend verbreekt. Dat zou heel goed kunnen, maar dat ga ik niet concluderen op de cijfers van 1 dag.
De dooddoener dat het vandaag een uitspatting is komt ook weer voorbij, die komt in elke stijgende trend wel meermaals voorbij. Toch gek, want we stijgen alweer 4 dagen. Allemaal uitspattingen?
Vorige week zaterdag 4459, vandaag 6521. Dat betekent een stijging van 2062. Uitgaande van 10 procent positief zouden we dus vandaag 20.620 méér tests gedaan moeten hebben dan vorige week.
En over die Black Friday roepers, dat is nagenoeg onmogelijk. Uitgaande van 5 dagen tot klachten en test en dan nog 2-3 dagen voor de uitslag in de cijfers zit betekent dit dat dit op zijn vroegst aankomende maandag pas zichtbaar zou kunnen worden.
En over die Black Friday roepers, dat is nagenoeg onmogelijk. Uitgaande van 5 dagen tot klachten en test en dan nog 2-3 dagen voor de uitslag in de cijfers zit betekent dit dat dit op zijn vroegst aankomende maandag pas zichtbaar zou kunnen worden.
Drardollan schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:14:
[...]
Ik heb helemaal nergens voorspeld dat er maar 500 tests meer zouden worden uitgevoerd?
Drardollan schreef op vrijdag 4 december 2020 @ 18:04:
[...]
Lijkt minder dan 1%.Cruise Control schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 15:49:
Ik ben wel benieuwd wat het verwachte percentage false positives is bij de huidige setup van de PCR-testen. Zijn daar gegevens over bekend?
Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN
Staat daar dat we in totaal maar 500 tests extra zouden doen? Dat ging over totaal iets anders

Daar zeg ik dat er misschien 500 mensen zich laten testen nav een melding van de app. Dat was een heel andere discussie. Lekker uit zijn verband getrokken.
[ Voor 25% gewijzigd door Drardollan op 05-12-2020 16:44 ]
oh, dan daarvoor mijn excuses. Ik begreep dat je het totaal aan extra tests bedoelde.
Mooie uitleg van Marino op twitter over de cijfers van afgelopen dagen.
Stijging heeft uiteraard meerdere oorzaken. Ook word er genoemd dat sinds 1 december alleen in amsterdam al 20% meer getest word.
Ik denk zelf dat deze tweede golf nog wel de hele winter aan gaat houden. Het is/wordt iets kouder, feestdagen, kuddes mensen die tegelijk willen winkelen (steden, kerstspullen etc). En tegelijk niet genoeg mensen die thuis werken (vergeleken met 1e golf) en scholen die open zijn.
Tijd voor een beetje duiding over de coronacijfers. De stabilisatie van de afgelopen maand draait deze week ineens om in stijgende cijfers. Wat is er aan de hand?
— Marino van Zelst - Ipenburg (@mzelst) 5 december 2020
Spoiler: De oorzaak is waarschijnlijk niet Black Friday 👇
Stijging heeft uiteraard meerdere oorzaken. Ook word er genoemd dat sinds 1 december alleen in amsterdam al 20% meer getest word.
Ik denk zelf dat deze tweede golf nog wel de hele winter aan gaat houden. Het is/wordt iets kouder, feestdagen, kuddes mensen die tegelijk willen winkelen (steden, kerstspullen etc). En tegelijk niet genoeg mensen die thuis werken (vergeleken met 1e golf) en scholen die open zijn.
Geeft niet, ik zal volgende keer duidelijker proberen te zijn om verwarring te voorkomenblissard schreef op zaterdag 5 december 2020 @ 16:46:
oh, dan daarvoor mijn excuses. Ik begreep dat je het totaal aan extra tests bedoelde.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.
Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.
Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?
Overige topics:
• Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
• Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
• Coronavirus Slowchat #2
• Het nut en de noodzaak van mondkapjes
• Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
• De Coronavaccins