Geeft niet, ik zag het ook te laat gebeuren

Maar eens, mensen houden zich er minder aan of anders gezegd: minder streng. Dat zegt nog niet per se iets over het draagvlak.
Vergeet niet dat het nu om feestdagen gaat en men toch echt graag die cadeautjes, lichtjes of boom wil hebben om thuis mentaal nog enigszins op orde te blijven. In april had je dat niet en dat kan nu ook net het verschil zijn voor velen om toch net wél even de deur uit te gaan.
Dat betekent niet dat ze minder achter de maatregelen staan, maar wel dat ze andere dingen nu belangrijker vinden dan in april.
Het is niet iets minder, het loopt wekelijks verder de spuigaten uit in mijn ogen. Waren het eerst feestjes van jongeren, ondertussen lopen de winkelstraten over en wordt er dagelijks in vele steden een vuurwerkshow gegeven.
In april en mei hadden we ook onze dingen, denk aan de Pasen en Pinksteren, maar toen was er veel meer draagvlak.
Qua verkeer valt het mij wel op inderdaad. Ik heb ook zo'n gevoel dat er iets meer mensen zijn die het thuis werken iets minder serieus nemen. Zonde, want dat zorgt daadwerkelijk voor besmettingen.
Klopt, het is jammer dat dit gebeurd.
Vergeet ook niet dat het nu al maanden speelt. Mensen beseffen zich beter dat je er met alleen maar binnen zitten ook niet gaat komen, daar ga je aan onderdoor. Ik kan mij dus voorstellen dat men zich misschien iets vaker een uitstapje buiten de deur gunt zonder dat je dat daadwerkelijk als vermindering van draagvlak hoeft te zien.
In mijn posts hieromtrent probeer ik ook geen oordeel te vellen. Ik probeer alleen de feitelijke constatering te doen.
Maar om er wel iets over te zeggen, ik begrijp wel dat men het zat is. Dat is hier net zo goed het geval, ik ben ook maar een mens met behoeftes. Ik denk wel dat een groot deel van Tweakers anders zijn dan de mensen buiten, zeker in dit topic. De mensen hier zullen niet zomaar naar een feestje gaan, maar ik denk dat ze verkeerd denken als ze aannemen dat dit voor iedereen geldt. Een steeds groter deel van Nederland neemt zoals jij het noemt minder en minder de maatregelen in acht. Ik concludeer daaruit dat het draagvlak afneemt, want als dat niet zo zou zijn dan zouden de winkelstraten en wegen nu leeg zijn.
Doemdenken is niet nodig, nog steeds neemt een groot deel van Nederland de maatregelen nog in acht. Maar mijn inziens zijn we langzaam een kookpunt (of kantelpunt) aan het bereiken. Het wordt, mijn inziens, echt dringend dat de overheid iets gaat doen. Dit beleid gaat het niet halen tot januari 2021. Het zwalkende en slappe beleid van de overheid gaat ons opbreken.
Als voorbeeld wil ik België geven, die zaten op 23.000+ nieuwe besmettingen per dag (30 oktober). Daar zijn stevige maatregelen genomen en enkele weken later zitten de dagelijks vele malen lager, ruwweg rond de 3.000. Onze maatregelen werden 2 weken eerder genomen en hebben net aan een halvering veroorzaakt.
Wat ik er daarmee wil zeggen: zachte heelmeesters maken stinkende wonden.