Snow_King schreef op zondag 29 november 2020 @ 12:07:
Ik volg dit topic toch nog wel met enige verbazig. Alle digitale wijzende vingertjes die wijzen naar hoe de mensen zich niet aan de maaregelen houden.
'Funshoppen', 'Dom volk', 'achterlijk', 'tokkies', allemaal termen die voorbij blijven komen.
Verplaats je ook eens in het gedachtengoed van andere mensen. Waarom zou men zich zo druk moeten maken om Corona?
Of je je druk maakt/moet maken over corona is aan jezelf. Voor sommigen is en blijft het hopelijk een ver van mijn bed show, maar voor degenen die de gevolgen daarvan van dichtbij hebben meegemaakt is het anders.
Maar dat geldt voor alles in onze maatschappij, maar blijkbaar hebben 'wij' (als maatschappij) er voor gekozen dat de verspreiding van corona beperkt moet worden. Zelfde discussie kun je bijvoorbeeld ook voeren over milieumaatregelen, meningen zullen daarover blijven verschillen. Maar het uitgangspunt van 'de' maatschappij is op dit moment: 'samen krijgen we corona er onder'. Wat jij of ik daar persoonlijk ook van mogen vinden.
Het is en blijft (ik herhaal het nogmaals) een ver van hun bed show. Het enige waar we mee bezig zijn is druk op de zorg. Mortaliteit is inmiddels niet meer aan de orde, want dat blijkt nu maanden later allemaal best wel mee te vallen.
Zo her en der verliezen mensen hun Opa en Oma wat eerder. Of di Oom of Tante die toch al een zwakkere gezondheid hadden.
Helaas heeft het niet alleen betrekking op opa en oma maar ook op gezonde jongere mensen. Maar relativerend: Als iemand uit je naaste omgeving omkomt bij een auto ongeluk op een weg waar 80 gereden mag worden kijk je misschien anders tegen een omzetting naar een 60 km zone aan.
Het leven gaat gewoon door! The show must go on. Zo gaat het nu eenmaal. Zwitserland geeft ook aan dat ze de ski gebieden open houden omwille de economie en dat ze gewoon accepteren dat Corona een feit is waar we mee moeten leven.
De Black Friday snap ik prima. Winkeliers hebben ook gewoon hun winkel draaiende te houden. Dat doet je door klanten te lokken en omzet te maken. Zonder klanten geen omzet, zonder omzet geen winkel. Ook daar moet de schoorsteen blijven roken.
Zonder black friday (lees: korting) rookt de schoorsteen een stukje beter bij de middenstand.
Geven de meeste winkeliers echt wat om de regels en maatregelen? Ik geloof het van niet. Ze zullen het minimale doen wat nodig is zodat er niet wordt ingegrepen. Verder zal het de ondernemer weinig uit maken. Verkoop, omzet, dat is wat er toe doet.
Denk je dat echt? Ik schat de NL-se ondernemers iets hoger in en dat ze ook oog hebben voor hun omgeving en ook maatschappelijk betrokken zijn.
Die rij buiten de winkel waar mensen op 30cm staan is niet het probleem van de winkelier. Die doet het minimale wat nodig is en die rij is daar een bij-effect van.
Denk dat die rij een bij-effect is van meer mensen die doelloos rond lopen om 'iets' te willen kopen maar niet weten wat.
Ik heb het gevoel dat veel mensen hier veilig kunnen reageren en redeneren vanuit hun vaste baan met elke maand netjes het salaris. Dat is prima, maar verplaats je ook even in de ondernemer die wel gewoon voor zijn inkomsten heeft te zorgen. Ook de horeca ondernemer waar de nood heel erg hoog is.
Ik leef oprecht mee met de horeca ondernemers en ben persoonlijk van mening dat restaurants e.d. best open kunnen. Maar helaas moeten soms mensen offers brengen voor anderen c.q. andere doelen die 'wij als maatschappij' blijkbaar belangrijker vinden. Nu is het de horeca die een gigantisch klap te verwerken krijgen, en over een jaar is het een andere groep die de klappen moet opvangen. (boeren i.h.k.v. de stikstof discussie?) Maar mbt de horeca: is dat ook niet een beetje het gevolg van de mensen die zich binnen de horeca niet aan 1,5 meter regels hielden? En wellicht de winkeliers weer (of nu eigenlijk al?)?
Ik zal eerlijk toe geven dat ik mij al een hele tijd meer zorgen maak om de economische schade en alles waar daar uit voort vloeit dan over Covid-19.
Als ik dan weer zie dat burgemeesters winkels gaan sluiten omdat het te druk is denk ik: Goed bezig! Zo maak je je middenstand en centrum van je stad nog meer een spookstad!
Is dat de schuld van de burgemeester of is dat de schuld van de mensen die daar aanwezig zijn? Door de winkels open te houden (met regels...) hou je de economie (gedeeltelijk) in stand zonder door te schieten in extreme besmettingscijfers
Nee, ik kan niet meer achter de maatregelen staan omdat voor mij inmiddels economie boven de rest staat.
In onze wereld draait alles om geld. Gezondheid is afhankelijk van de economie. Zonder geld/economie niet onze welvaart. Dat is wat mij betreft een feit.
In onze wereld draait volgens mij niet alles om geld, tenminste in mijn wereld in ieder geval niet. Ja geld is belangrijk maar daar draait niet alles om. Want anders deden wij niet ons best om:
- het milieu te sparen
- zo gezond mogelijk te leven
- Mensen te helpen etc.
Het is zoals altijd een mix van alles bij elkaar.