Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 104 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.723 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 11:18
CMD-Snake schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 09:59:
Het is net als dat idiote hameren op 100% compliance. Kennelijk heeft niemand in Den Haag gehoord van de 80-20 regel.
Kennelijk snap je dat zelf ook niet goed, want op voorhand al gaan roepen dat je die 80/20 hanteert resulteert in 80% die denkt dat 'de anderen' wel de 80% gaan zijn.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:51
Ik ben erg benieuwd wanneer het RIVM het vaccinatieprogramma gaat bekend maken. Mijn ouders die in Spanje wonen zijn al opgeroepen voor de tweede week van januari en weten daarbij ook dat ze het Pfizer vaccin toegediend gaan krijgen.
In Duitsland zijn ze ook al met de nodige voorbereidingen bezig maar hier lijkt het op een sombere kerstvoorspelling na helemaal niet te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:28

Agent47

I always close my contracts.

Miki schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:27:
Ik ben erg benieuwd wanneer het RIVM het vaccinatieprogramma gaat bekend maken. Mijn ouders die in Spanje wonen zijn al opgeroepen voor de tweede week van januari en weten daarbij ook dat ze het Pfizer vaccin toegediend gaan krijgen.
In Duitsland zijn ze ook al met de nodige voorbereidingen bezig maar hier lijkt het op een sombere kerstvoorspelling na helemaal niet te spelen.
Hier zal het wel maart ofso worden. Zie het zo gebeuren dat vlak voor het vaccineren er toch iets gevonden wordt waardoor het proces gestopt moet worden. Of te weinig besteld, levering verkeerd etc. :+

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Lijkt me wat voorbarig. Als de goedkeuring en/of levering eerder komt zit je nodeloos vast aan je planning. Als ie later komt kun je opnieuw beginnen :?

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 27-11-2020 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:56
ZieMaar! schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 10:51:
https://www.cbs.nl/nl-nl/...a-9-weken-nog-steeds-hoog

Als je hier naar kijkt dan zou je verwachten dat normaal gesproken er nu zo'n 137.864 mensen zouden zijn overleden dit jaar. Interessanter is de ondergrens (125.979) én de bovengrens (149.751), waar me namelijk keurig tussen blijven dit jaar (met 148.673 overledenen). Natuurlijk wel aan de hoge kant, zeker ook omdat we volgens mij niet echt een zware griep hebben gehad en ook niet een extreem hete zomer én het zonder maatregelen waarschijnlijk een stukje langer had gepiekt dan die paar weken in maart...
Mhoa, was toch een best lange tijd een hittegolf met temperaturen van 35 graden, met weer een record qua dagen ;(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
ijdod schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:18:
Kennelijk snap je dat zelf ook niet goed, want op voorhand al gaan roepen dat je die 80/20 hanteert resulteert in 80% die denkt dat 'de anderen' wel de 80% gaan zijn.
80% resultaat met 20% moeite.

Hoe dichter De Jonge bij 100% compliance wil komen, hoe meer moeite dat kost. Eigenlijk lukt dat alleen als hij het land in een politiestaat kan veranderen, want de pakkans moet enorm omhoog gehaald worden. Het huidige handhavingsapparaat heeft niet de capaciteit ervoor en soms ontbreekt het ook aan de interesse om iets eraan te doen.

De Jonge zei dinsdag dat 67% van de mensen gehoor geeft aan het advies om een mondkapje te dragen, maar die overige 33% zit hem heel diep kennelijk. Hij gaf ook toe dat een groter probleem is de gebrekkige naleving van de basisregels. Hoe gaat nog een regel dat probleem oplossen? We gaan vanaf komende dinsdag weer een zinloze exercitie in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Miki schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:27:
Ja, ze zijn vast nog niks aan het regelen :O
https://www.rijksoverheid...ccinatie-al-in-volle-gang

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 22:18

immetjes

HIER is BERN-E

CMD-Snake schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:37:
[...]

80% resultaat met 20% moeite.

Hoe dichter De Jonge bij 100% compliance wil komen, hoe meer moeite dat kost. Eigenlijk lukt dat alleen als hij het land in een politiestaat kan veranderen, want de pakkans moet enorm omhoog gehaald worden. Het huidige handhavingsapparaat heeft niet de capaciteit ervoor en soms ontbreekt het ook aan de interesse om iets eraan te doen.

De Jonge zei dinsdag dat 67% van de mensen gehoor geeft aan het advies om een mondkapje te dragen, maar die overige 33% zit hem heel diep kennelijk. Hij gaf ook toe dat een groter probleem is de gebrekkige naleving van de basisregels. Hoe gaat nog een regel dat probleem oplossen? We gaan vanaf komende dinsdag weer een zinloze exercitie in.
Inderdaad, N95 mondkapjes die goed gedragen worden werken prima voor max. 2uur, dan worden ze te nat en gaan ze lucht lekken. Deze mag je niet dragen buiten een ziekenhuis dacht ik dus doen we het in de supermarkt met slechte -stoffen- maskers. Als je het nog niet gedaan hebt; Probeer zelf maar eens te voelen hoe erg die dingen lekken en hoe slecht het wordt als ze vochtig en ondoorlaatbaar worden. Als je een bril draagt weet je het al helemaal. Mocht je niezen of hoesten dan voegt zo'n mondkapje misschien iets te doen voor de rest -door de lekkages- doen ze niets en houden ze aerosolen niet tegen.

En inmiddels is er internationale kennis dat verspreiding van SARS-CoV-2 voor het grootset deel dmv aerosolen gebeurd: Science

Als ze dus niet helpen voor je gezondheid zijn dan zijn ze ongezond: Contact allergie, acné, onmogelijk voor mensen met ademhalingsproblemen, inademen van je eigen oude lucht door de weerstand van het masker, vergroten van de afvalberg, minder sociaal contact door het missen van het zien en doorgeven van gelaatsuitdrukkingen.

Vanaf 1 december verplicht. Wat een stupiditeit.

Edit:
O ja: In ons omringende landen al langer verplicht en Duitsland haalt NL momenteel in. Dus waar zijn we mee bezig?

[ Voor 8% gewijzigd door immetjes op 27-11-2020 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Laatst online: 08:51
Prima ze zijn er mee bezig maar er is wel een flink contrast met landen om ons heen die al zich goed aan het voorbereiden zijn om te gaan vaccineren. Even los dat EMA nog goedkeuring moet geven krijg ik de indruk dat wij pas ergens in de loop van eerste kwartaal zullen opstarten terwijl om ons heen al vele duizenden zullen hebben behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
immetjes schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:55:
onmogelijk voor mensen met ademhalingsproblemen
Voor mensen die om redenen niet kunnen voldoen aan de mondkapjesplicht is een uitzondering, alleen zit die slecht in elkaar.
De bewijslast ligt bij de persoon, jij moet aantonen bij eenieder (winkelier, boa, politieagent) die vraagt dat jij vrijgesteld bent. Op de vraag hoe zei De Jonge dat je bijvoorbeeld je inhalator laat zien. Dat antwoord is knullig, maar hoe gaan we om met mensen met andere aandoeningen? Hoe toon je een psychisch probleem aan? Mensen moeten dus met hun medisch dossier onder de arm rondlopen om hun onschuld te bewijzen. Nog los van het feit dat je misschien niet wil vertellen aan iedereen wat je mankeert.

Mensen die dus niet kunnen voldoen gaan een moeilijke tijd tegemoet. Knullige bewijsvoering en mogelijk regelmatig onheus bejegend worden door mensen die denken dat ze de regels aan hun laars lappen.
inademen van je eigen oude lucht,
EGR klep voor mensen. :+
vergroten van de afvalberg
Ik zie nu al best veel zwerfkapjes liggen. :X Smerig aangezicht en die dingen zijn soms deels van plastic dus dat duurt wel even voordat die weg zijn. Ik vind ze ook al in de tuin tussen die bladeren die rond waaien.
Miki schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:04:
Even los dat EMA nog goedkeuring moet geven krijg ik de indruk dat wij pas ergens in de loop van eerste kwartaal zullen opstarten terwijl me om ons heen al vele duizenden zullen hebben behandeld.
Past wel in Hugo zijn straatje. Hoop praat, weinig actie, nog minder resultaat. Deze zomer zouden de GGDs en de testcapaciteit flink omhoog gaan, dus niet. GGDs waren zelfs gekrompen in bezetting.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Miki schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:04:
[...]

Prima ze zijn er mee bezig maar er is wel een flink contrast met landen om ons heen die al zich goed aan het voorbereiden zijn om te gaan vaccineren. Even los dat EMA nog goedkeuring moet geven krijg ik de indruk dat wij pas ergens in de loop van eerste kwartaal zullen opstarten terwijl me om ons heen al vele duizenden zullen hebben behandeld.
Heb je nu ook je vingers in je oren en schreeuw je hard "Lalalalala" ?
“Gelukkig heeft Nederland ervaring met grote vaccinatiecampagnes. Als er straks vaccins worden geleverd, staat alles klaar. Waarschijnlijk is dat in de eerste maanden van 2021. Ook als het de vaccinontwikkelaars zou lukken om al in december te leveren, kunnen we direct aan de slag
Staat er allemaal netjes in beschreven dat dit niet het geval is.
Dan kun je het wel negeren omdat het niet bij jouw (wereld)beeld past blijkbaar, maar dat maakt het niet minder waar dat de voorbereidingen al getroffen worden?

[ Voor 7% gewijzigd door YakuzA op 27-11-2020 13:15 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-10 12:27

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik zie inderdaad ook meer vaccinatie voorbereidingen in het buitenland als in Nederland maar laten we even niet vergeten dat we in NL een behoorlijk fijnmazig net hebben van gezondheidscentra, huisartsen, ziekenhuizen etc. Daarbij worden bi vaccinaties soms ook scholen en sporthallen gebruikt.

We hebben net de jaarlijkse griepcvaccinatie achter de rug. als ik me niet vergis zijn dat er 3,8 miljoen in enkele weken. Daar gaat natuurlijk ook voorbereiding aan vooraf en dat moet voor dit vaccin natuurlijk ook gebeuren.

Enkele van de vaccins moeten natuurlijk diep gekoeld worden tijdens transport maar vanuit een centrale locatie kan zo'n doos vaccins (speciale doos) 10 dagen goed blijven met droogijs in de doos. In NL is vrijwel alles vanuit een centraal punt redelijk snel te bereiken. We hoeven niet overal grote - 70 graden opslag locaties te hebben.

Logistiek is het best een uitdaging maar laten we wel wezen, de griepvaccinaties doen we jaarlijks. Daar kan een hoop van geleerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

CMD-Snake schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:07:
[...]
Voor mensen die om redenen niet kunnen voldoen aan de mondkapjesplicht is een uitzondering, alleen zit die slecht in elkaar.
De bewijslast ligt bij de persoon, jij moet aantonen bij eenieder (winkelier, boa, politieagent) die vraagt dat jij vrijgesteld bent. Op de vraag hoe zei De Jonge dat je bijvoorbeeld je inhalator laat zien. Dat antwoord is knullig, maar hoe gaan we om met mensen met andere aandoeningen? Hoe toon je een psychisch probleem aan? Mensen moeten dus met hun medisch dossier onder de arm rondlopen om hun onschuld te bewijzen. Nog los van het feit dat je misschien niet wil vertellen aan iedereen wat je mankeert.

Mensen die dus niet kunnen voldoen gaan een moeilijke tijd tegemoet. Knullige bewijsvoering en mogelijk regelmatig onheus bejegend worden door mensen die denken dat ze de regels aan hun laars lappen.
Inderdaad, vervelend voor die mensen. Bij de mondkapjes plicht komen er -neem ik aan- weer handhavers, ruzie, stress. Brief van huisarts vergeten en dan? Bezwaar maken, rompslomp. Nog te overzien als het super veel toevoegt, maar dat doet het niet.

Past alleen helemaal in lijn met het vuurwerk verbod vd overheid. Ondoordacht besluit wat genomen is en wat minimaal €40,000,000 gaat kosten. Goh, wat had je nog meer voor dag bedrag kunnen doen? Geen extra bedden, want die zijn rond oud&nieuw normaal bezet en er zal capaciteit genoeg zijn.

[ Voor 0% gewijzigd door immetjes op 27-11-2020 15:12 . Reden: typo ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:06

RayNbow

Kirika <3

immetjes schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 12:55:
[...]
Als je een bril draagt weet je het al helemaal.
Als brildrager geen last van beslagen glazen, hoor. ;)
inademen van je eigen oude lucht
Oh, dus je eigen oude lucht blijft dan wel netjes achter het mondkapje hangen, maar allerlei andere deeltjes niet?

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
immetjes schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:49:
Brief van huisarts vergeten en dan?
Dat wilde De Jonge dus niet. De zorg moest geen extra werk krijgen om voor ontheffingen te zorgen, dus wilde hij niet werken met briefjes van artsen. Een echte methode is er dus niet.

Had dan liever een formulier gemaakt wat mensen kunnen downloaden, invullen en bij zich dragen. Accepteer dan ook maar die paar procent die er misbruik van maakt. Veel goedkoper en meer uniformiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

CMD-Snake schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:54:
[...]

Dat wilde De Jonge dus niet. De zorg moest geen extra werk krijgen om voor ontheffingen te zorgen, dus wilde hij niet werken met briefjes van artsen. Een echte methode is er dus niet.

Had dan liever een formulier gemaakt wat mensen kunnen downloaden, invullen en bij zich dragen. Accepteer dan ook maar die paar procent die er misbruik van maakt. Veel goedkoper en meer uniformiteit.
Dan gaan de mensen die nu uit principe geen masker dragen dat dus doen en is een verplichting als met een kanon op een mug schieten, of met een tang op een varken slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

RayNbow schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:51:
[...]

Als brildrager geen last van beslagen glazen, hoor. ;)

[...]

Oh, dus je eigen oude lucht blijft dan wel netjes achter het mondkapje hangen, maar allerlei andere deeltjes niet?
Zo zwart-wit is het niet natuurlijk. Het gaat er deels door, deels langs en deels weer terug je longen in. Dat laatste is met name voor longpatiënten vervelend, de weerstand is voor longpatienten vervelend. Voel gewoon bij een goedkoop masker hoe de luchtstroom gaat (niet een nieuw N95 masker testen, daar gaat het de eerste 2uur aardig goed).

[ Voor 4% gewijzigd door immetjes op 27-11-2020 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

immetjes schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:00:
[...]

Zo zwart-wit is het niet natuurlijk. Het gaat er deels door, deels langs en deels weer terug je longen in. Dat laatste is met name voor longpatiënten vervelend. Voel gewoon bij een goedkoop masker hoe de luchtstroom gaat (niet een nieuw N95 masker testen, daar gaat het de eerste 2uur aardig goed).
O2, N2 en CO2 moleculen zijn zo klein dat die geen enkele moeite hebben met door een mondkapje heen gaan.
De hoeveelheid die "weer terug je longen in gaat" is echt minimaal tot bijna niets.
Tenzij je een manier vind om 6 liter lucht tussen je mondkapje en mond te bewaren?
(voor mensen met longproblemen/rokers met een 2 tot 2,5 liter zou het ook nog minimaal zijn)

[ Voor 6% gewijzigd door YakuzA op 27-11-2020 14:05 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

YakuzA schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:03:
[...]

O2, N2 en CO2 moleculen zijn zo klein dat die geen enkele moeite hebben met door een mondkapje heen gaan.
De hoeveelheid die "weer terug je longen in gaat" is echt minimaal tot bijna niets.
Tenzij je een manier vind om 6 liter lucht tussen je mondkapje en mond te bewaren?
(voor mensen met longproblemen/rokers met een 2 tot 2,5 liter zou het ook nog minimaal zijn)
Nee, en virussen dus ook niet, maar er blijft wel iets hangen in druppeltjes aan de fibers, dus ze helpen wel iets zolang ze niet verschrikkelijk lekken, en dat doen die mondkapjes dus.

Voel gewoon aan je mondkapje terwijl je ademt en voel waar de lucht heengaat. Zo moeilijk is dat toch niet? En waarom denk je dat mensen met longproblemen een ontheffing krijgen? Jij vind blijkbaar: Geen uitzonderingen want niemand heeft last van mondkapjes en als ze dat wel hebben verbeelden ze het zich.

[ Voor 10% gewijzigd door immetjes op 27-11-2020 14:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 27-11-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuujii
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 05-10 13:15
Het valt mij wel op dat de cijfers extreem schommelen, veel meer dan eerst? Ik begrijp dat je niet moet kijken naar dagcijfers, maar het valt wel op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

immetjes schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:14:
[...]

Nee, en virussen dus ook niet, maar er blijft wel iets hangen in druppeltjes aan de fibers, dus ze helpen wel iets zolang ze niet verschrikkelijk lekken, en dat doen die mondkapjes dus.
Kortom, je ademt dus niet dezelfde lucht 'opnieuw' in.
Voel gewoon aan je mondkapje terwijl je ademt en voel waar de lucht heengaat. Zo moeilijk is dat toch niet? En waarom denk je dat mensen met longproblemen een ontheffing krijgen? Jij vind blijkbaar: Geen uitzonderingen want niemand heeft last van mondkapjes en als ze dat wel hebben verbeelden ze het zich.
Dit schrijf ik nergens en dat hoef je ook niet proberen aan mijn post te concluderen.
Dit ging puur om de 'weer opnieuw dezelfde lucht inademen' te ontkrachten.

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:29
Fuujii schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:17:
Het valt mij wel op dat de cijfers extreem schommelen, veel meer dan eerst? Ik begrijp dat je niet moet kijken naar dagcijfers, maar het valt wel op.
Ik denk dat dit komt omdat er nu geen 100% benutting is van de testcapaciteit. als je altijd 100% doet van wat je kan zie je geen schommeling. je wilt dan gewoon getest worden wanneer je kan, onafhankelijk van wanneer dat is

Nu mensen iets meer kunnen kiezen zul je dus schommelingen gaan zien voor weekend/werkdag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fuujii schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:17:
Vraag is ook hoeveel de daadwerkelijke aantal tests fluctueren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 10:35
Chirurgische mondkapjes (type iir) werken ook prima als we die allemaal dragen he. Als iedereen namelijk zo'n ding draagt, dan wordt een ffp2 dus overbodig.

En de werking van type iir mondkapjes staat niet ter discussie vziw.

En type iir zijn er zoveeeeel van op dit moment. Op amazon 25 euro per doosje van 50. ffp2's met de juiste certificering laat ik links liggen voro de zorg (behalve 5 voor nood oid). Maar type iir zie ik geen enkel probleem om aan te schaffen. Vooral niet als de markt zo overspoeld wordt ermee.

Het probleem met moeilijk ademen is niet zo zeer de inhoud, maar weerstand trouwens....
Mensen met zwakke longen kunnen die weerstand die de mondkapjes geven misschien wat moeilijker verdragen, maar de hoeveelheid lucht verandert niet substantieel. Anders zou een chirurg flauwvallen tijdens een ok :)

[ Voor 19% gewijzigd door Adlermann op 27-11-2020 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:47
DaTimMan schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:25:
[...]

Ik denk dat dit komt omdat er nu geen 100% benutting is van de testcapaciteit. als je altijd 100% doet van wat je kan zie je geen schommeling. je wilt dan gewoon getest worden wanneer je kan, onafhankelijk van wanneer dat is

Nu mensen iets meer kunnen kiezen zul je dus schommelingen gaan zien voor weekend/werkdag
Dit is denk ik de belangrijkste oorzaak van het schommelen van de cijfers.
En ook hoe actueel de data is. Dat is ook elke dag anders namelijk. De ene dag bv. 80% vd aantallen over afgelopen 5 dagen, de andere dag is dit 70%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:29
Plenkske schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:27:
[...]

Dit is denk ik de belangrijkste oorzaak van het schommelen van de cijfers.
En ook hoe actueel de data is. Dat is ook elke dag anders namelijk. De ene dag bv. 80% vd aantallen over afgelopen 5 dagen, de andere dag is dit 70%
Ik denk dat woensdag nu een hoge dag is, en we daarom donderdag een piek zien. Nog even voor het weekend testen of je op visite kan met je kuchje. Of weekend leuke dingen gedaan , woensdag een kuchje, toch maar even testen.

minder testbereidheid rondom weekenden ivm de quarantaine tot de uitslag. niemand wil zinloos thuis zitten. dat is natuurlijk niet zoals je het zou willen, maar wel zoals mensen snel redeneren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:42
naar (bij voorkeur) eerste ziektedag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kXf9Fs84U0haUYn9RClpWKj_8k8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SmO2gFBW8cJr8u8EYU6hKSMQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mv0alQG0PtsspaPTXyu4qaLa9nY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jdgdmBS46fV3iwFOjGO7Gl7r.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door breew op 27-11-2020 14:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Adlermann schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 14:27:
[...]

Chirurgische mondkapjes (type iir) werken ook prima als we die allemaal dragen he. Als iedereen namelijk zo'n ding draagt, dan wordt een ffp2 dus overbodig.

En type iir zijn er zoveeeeel van op dit moment. Op amazon 25 euro per doosje van 50. ffp2's met de juiste certificering laat ik links liggen voro de zorg (behalve 5 voor nood oid). Maar type iir zie ik geen enkel probleem om aan te schaffen. Vooral niet als de markt zo overspoeld wordt ermee.

Het probleem met moeilijk ademen is niet zo zeer de inhoud, maar weerstand trouwens....
Mensen met zwakke longen kunnen die weerstand die de mondkapjes geven misschien wat moeilijker verdragen, maar de hoeveelheid lucht verandert niet substantieel. Anders zou een chirurg flauwvallen tijdens een ok :)
Helemaal mee eens (ook me je opmerking over adem halen; het gaat idd over de weestand, my bad). Een goed mondkapje, goed gedragen helpt prima om het aantal virussen wat in- en uitademt te verlagen (aerosolen/druppeltjes blijven deels kleven). Als de overheid dat dus wil bereiken en daar een verplichting aan gaat koppelen moeten ze ook het type mondkapje voorschrijven en controleren op de manier waarop het gedragen wordt. Zal wel niet gebeuren en dat maakt de hele mondkapjesplicht een wassen neus.

[ Voor 0% gewijzigd door immetjes op 27-11-2020 14:52 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:41
Het kabinet laat nu onderzoek doen naar het verlengen van de schoolvakantie met een week. Denk inderdaad dat je er niet onderuitkomt om meer op de/met de scholen te doen om de getallen echt omlaag te krijgen.

Vraag me wel af of een week langer vakantie nu echt de oplossing is.
Heb liever dat ze een meer permanente oplossing bedenken voor de maanden die nog resten onder het coronajuk, anders ga we weer ontzettend lopen jojoen die laatste tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
[...]

Jawel hoor. Die hebben een heel duidelijk doel waar ze volgens protocol worden ingezet. Of dat relevant is in de context waar we het hier over hebben, daar is wel degelijk discussie over. Voornaamste voordeel van IIR is dat die aan daadwerkelijke objectieve normen moeten voldoen. Er *is* dus een protocol voor :D. En er is een hoop over bekend qua het effect van dragen op het functioneren van de drager e.d.. Puur in context van dat laatste zou het moeilijk zijn een briefje van de dokter te krijgen voor vrijstelling...

(overigens is los van de functionele vragen natuurlijk de vraag in hoeverre veel van de IIR maskers werkelijk IIR zijn, dat probleem is niet verdwenen sinds maart)

[ Voor 13% gewijzigd door ijdod op 27-11-2020 15:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
Ook dit bericht weer:
https://www.rijnmond.nl/n...weg-uit-centrum-Rotterdam

Ja kom niet naar Roffa. Want het is te druk en het is toch een van de coronahaarden van NL.
Winkeliers in de stad: BLACK FRIDAY BLACK FRIDAY BLACK FRIDAY.....

Je zou ze toch wat aandoen, die sukkels. Doen ze in Frankrijk beter, die hebben het gewoon verboden, die dikke kortingen en publiekstrekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

LZ86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:10:
Ook dit bericht weer:

Ja kom niet naar Roffa. Want het is te druk en het is toch een van de coronahaarden van NL.

Je zou ze toch wat aandoen, die sukkels. Doen ze in Frankrijk beter, die hebben het gewoon verboden, die dikke kortingen en publiekstrekkers.
De push messages van de reisorganisaties voor de vakanties naar Spanje, Curaçao etc beginnen nu ook weer steeds meer te komen :')

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ook dit bericht weer:

Is wel een beetje dubbel inderdaad..

"Als rijen ontstaan, wordt mensen gevraagd om later terug te komen." Maar ondertussen mensen wel aanspreken op hun portemonnee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:47
Ook dit bericht weer:

"ze" is de overheid of de mensen die er naar toe gaan ?
Ja, de overheid zou het kunnen verbieden, maar ik vind vooral de mensen hierin erg dom. Vermijd drukke plekken... dus waarom niet online bestellen ? Heb je ook nog eens beter overzicht over de échte kortingen. Want het meeste is inderdaad marketing en mensen gek maken, onder de noemer "black friday", terwijl de prijzen niet veel lager zijn. De echt lagere prijzen ga je online vinden, in de winkels is dat toch wat lastiger IMO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
LZ86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:08:
Het kabinet laat nu onderzoek doen naar het verlengen van de schoolvakantie met een week. Denk inderdaad dat je er niet onderuitkomt om meer op de/met de scholen te doen om de getallen echt omlaag te krijgen.

Heb liever dat ze een meer permanente oplossing bedenken voor de maanden die nog resten onder het coronajuk, anders ga we weer ontzettend lopen jojoen die laatste tijd.
Met een beetje geluk is over een maand of twee het vaccinatie programma opgestart, laten we tot die tijd het beheersbaar houden en hopen dat met de kerstdagen het niet giga uit de klauwen gaat lopen. Heel veel meer valt er toch niet te doen en het draagvlak is al fragiel.

alles kan off-topic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
YakuzA schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:16:
[...]

De push messages van de reisorganisaties voor de vakanties naar Spanje, Curaçao etc beginnen nu ook weer steeds meer te komen :')
Zou me niets verbazen als Curacao binnenkort in lockdown gaat. Het gaat daar de verkeerde kant op. Met dank aan die toeristen die zo nodig op vakantie moeten ten koste van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Laatst online: 10:29

Een bijkomend voordeel van een week langer Kerstvakantie is dat je besmettingen die je oploopt tijdens Kerst en de jaarwisseling en verder verspreidt in je gezin dan niet meteen meeneemt naar school. Als het goed is zou je binnen het gezin tegen de tijd dat die verlengde vakantie voorbij is wel duidelijkheid hebben over eventuele besmettingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:36

NMH

Moderator General Chat
[...]

Dit vond ik ook wel "fraai":
Sunweb zegt dat wintersporters nu minder begrip lijken te hebben voor het advies om niet te reizen dan de vakantiegangers in de zomer. "Sporten in de buitenlucht is gezond, men reist met eigen vervoer en verblijft in een appartement, dus vragen de wintersportliefhebbers zich steeds meer af wat er beter en gezonder is dan op wintersportvakantie te gaan", schrijft de reisorganisatie.
Die quote is gewoon een verkapt reclamepraatje voor wintersport, vermomd als iets wat de wintersporter zich af zou vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 07-10 12:22

Dus gaan we de dag voor de kerstvakantie horen dat ze een week langer moeten blijven? Want dat is wel de modus operandi van het kabinet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-10 20:31

Deathchant

Don't intend. Do!

LZ86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 15:42:
[...]

Zou me niets verbazen als Curacao binnenkort in lockdown gaat. Het gaat daar de verkeerde kant op. Met dank aan die toeristen die zo nodig op vakantie moeten ten koste van anderen.
Ze riepen ook zelf dat alle toeristen welkom waren omdat ze zo afhankelijk zijn van toerisme. Maar inderdaad, schrijnend om te merken hoe mensen direct na de persconferentie ineens allemaal naar Curacao boekten.

De regering is al vanaf de eerste lockdown "dringend" aan het waarschuwen/adviseren om niet te gaan shoppen, niet te reizen niet te <vul maar in>, maar inmiddels zijn we bijna 9 maanden verder en zolang je dit beleid blijft hanteren, kun je de schuld altijd bij de mensen zelf neerleggen omdat je zelf te chickenshit bent om zwaardere maatregelen te treffen en gewoon dingen gaan verbieden/verplichten. Zolang mensen niet te horen krijgen dat iets niet mag/kan of verboden is, blijven ze altijd gewoon doen wat ze willen zolang ze geen regels overtreden. Zo werkt het beestje mens nou eenmaal, en dat is prima, maar hou dan op met steeds de burger te schuld toe te schuiven als je zelf niet ervoor kunt zorgen dat mensen zich ernaar gaan gedragen.

En ja natuurlijk ligt ook veel bij je eigen morele kompas; nee, het is niet verboden om te gaan shoppen of om naar Curacao te gaan, maar moet je nou perse toch gaan dan? Dat vind ik wel verwijtbaar gedrag, ondanks het niet verboden is. Maar zo werkt het in deze neo-liberale tijden he: focus op grote bedrijven en dat zij blijven verdienen, en wij maar blijven uitgeven, en ons dan ook nog de schuld geven als we geen adviezen opvolgen. Kortom: de burger is altijd alles schuld ;)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Nu online
Señor Sjon schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:06:
[...]

Dus gaan we de dag voor de kerstvakantie horen dat ze een week langer moeten blijven? Want dat is wel de modus operandi van het kabinet.
8 december gaan ze meer zeggen, zeggen ze. Zal dan ook gaan over de vakantie vermoed ik

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
[...]

Speaking of Curacao: die melden recordhoeveelheden besmettingen momenteel...

WIj hadden na het niet doorgaan van meerdere vakanties Bonaire nog als optie staan (heb er gewerkt, ben er vaker geweest), maar dat leek ons geen goed idee, zelfs als het had gekund (was vlak voordat het weer geel werd en we hier nog vol in de piek zaten)

[ Voor 28% gewijzigd door ijdod op 27-11-2020 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Overigens, het is nu een bende om de wegen rond Rotterdam door verloren ladingen bagger, dus daardoor zal het centrum wel drukker blijven doordat mensen niet in de file aan willen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
NMH schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:03:
[...]

Dit vond ik ook wel "fraai":

[...]

Die quote is gewoon een verkapt reclamepraatje voor wintersport, vermomd als iets wat de wintersporter zich af zou vragen.
Het is zeker een reclame praatje maar ook daadwerkelijk wel hoe (veel) wintersporters er tegenaan kijken. De overgrote meerderheid respecteert (als in: zich er aan houden) wel oranje reisadviezen. De meesten lijken zich ook prima te beseffen dat kerst te vroeg komt en hebben dus om geboekt naar centerparcs, lekker met de hele (schoon) familie kerst vieren. Was nog lastig, want bijna alles was al volgeboekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Señor Sjon schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:06:
[...]

Op 8 december moet daar duidelijkheid over zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
LZ86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:21:
[...]

Op 8 december moet daar duidelijkheid over zijn
Dat lijkt me ook. Een weekje ervoor plakken lijkt me ook veel zinvoller dan een weekje erachter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
immetjes schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 13:56:
Dan gaan de mensen die nu uit principe geen masker dragen dat dus doen en is een verbod als met een kanon op een mug schieten, of met een tang op een varken slaan.
Ik zie ineens een handeltje voor astma patiënten voor hun gebruikte inhalatoren. :+
Waarom zat de zorg in het voorjaar dan zo te klagen over tekorten? Als die chirurgische mondkapjes zo goed werkten dan hadden ze daar toch al voldoende aan? Staan ze als een stelletje diva's stampij te maken voor FFP2 of beter... Of zou het toch zijn dat die dingen niet zo goed werken?

Die niet-medische mondkapjes zijn alleen gemaakt om bacteriën tegen te houden, niet om bescherming tegen virussen te bieden. Landen met strenge mondkapjesplichten doen het ook niet zo geweldig. Duitsland vestigt regelmatig nieuwe records de afgelopen dagen en Italië heeft hun eerste golf zowat overtroffen, dat terwijl de Italianen religieus bezig bleven met hun mondkapjes overal.
Maar we werden toch door St. Mondkapje gered? ;)

Ik hoorde Slob vandaag al zeggen dat hij het niet eens met een verlenging van de kerstvakantie, vermoedelijk de volgende ruzie in het Catshuis die daar geboren werd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CMD-Snake schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:42:
[...]
Waarom zat de zorg in het voorjaar dan zo te klagen over tekorten? Als die chirurgische mondkapjes zo goed werkten dan hadden ze daar toch al voldoende aan? Staan ze als een stelletje diva's stampij te maken voor FFP2 of beter... Of zou het toch zijn dat die dingen niet zo goed werken?

Die niet-medische mondkapjes zijn alleen gemaakt om bacteriën tegen te houden, niet om bescherming tegen virussen te bieden. Landen met strenge mondkapjesplichten doen het ook niet zo geweldig. Duitsland vestigt regelmatig nieuwe records de afgelopen dagen en Italië heeft hun eerste golf zowat overtroffen, dat terwijl de Italianen religieus bezig bleven met hun mondkapjes overal.
Niet medische mondkapjes helpen primair om virussen (in kleine druppels) bij het uitademen tegen te houden.

FFP2 en beter beschermen beschermen je bij het inademen ook gegarandeerd voor xx%.

Als je dit verschil na alle discussies nog niet onthouden hebt is wel frappant.

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMD-Snake
YakuzA schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:46:
Niet medische mondkapjes helpen primair om virussen bij het uitademen tegen te houden.
Ze helpen om bacteriën te stoppen. Ze filteren verder weinig en sluiten ook losjes op het gezicht van de drager, genoeg ruimte rondom om van alles ongefilterd door te laten. Je kan nu wel door blijven hameren, maar ik durf er wel aan dat we over een maand of twee maanden er niet significant beter voor zullen staan dankzijn een mondkapjesplicht. Het pure symboolpolitiek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:50

Wokschotel

Op 6 wielen

ZieMaar! schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:28:
[...]

Dat lijkt me ook. Een weekje ervoor plakken lijkt me ook veel zinvoller dan een weekje erachter.
Natuurlijk niet. Als je een weekje erachteraan plakt heb je minder kans dat mensen die met kerst/oud en nieuw bij elkaar zijn geweest, anderen besmetten als ze weer op school zijn zonder het te weten. Dus een week er achteraan is veel effectiever.

De islam kan uw vrijheid schaden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Of het nu van het kabinet mag of niet, horecaondernemers openen vanaf 17 januari massaal weer hun deuren. Dat blijkt uit een concept persbericht dat in handen is van Omroep Brabant. Volgens de kroegbazen en restauranthouders is deze actie hard nodig omdat het anders financieel voor hen niet meer vol te houden is. Het water staat hen aan de lippen.

De aangekondigde actie wordt (nog) niet gesteund door de Koninklijke Horeca Nederland (KHN), maar wordt wel gedragen door minimaal veertig regionale afdelingen van de branchevereniging. In Brabant hebben bijvoorbeeld Eindhoven, Sint-Michielsgestel, Breda, Roosendaal, Eersel, Asten, Zundert, Heeze-Leende, Valkenswaard, Cranendonck, Steenbergen, Meierijstad, Oss, Vught, Haaren, Veldhoven, Den Bosch en Rosmalen zich achter de actie geschaard.

In het concept persbericht van deze groep kroegbazen en restauranthouders staat dat ze het vertrouwen opzeggen in zorgminister Hugo de Jonge en dat de betrokken horeca besloten heeft hun zaken te openen op zondag 17 januari aanstaande. En ook open te blijven. Uiteraard met inachtneming van de geldende coronaregels zoals eerder door KHN vastgelegd in een protocol.
Bron en meer info: Horeca zegt vertrouwen op in kabinet: 'Wij gaan 17 januari weer open'

Als ze doen, hoop ik dat de burgemeesters alle betrokken zaken per direct voor een maandje of 6 dichtgooit, net zoals dat recent elders al gebeurde.

Kan niet zo zijn dat deze figuren eigen rechtertje gaan spelen en zo een derde golf gaan veroorzaken, en dat enkel voor hun eigen egoïsme.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

wildhagen schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:50:
[...]

Bron en meer info: Horeca zegt vertrouwen op in kabinet: 'Wij gaan 17 januari weer open'

Als ze doen, hoop ik dat de burgemeesters alle betrokken zaken per direct voor een maandje of 6 dichtgooit, net zoals dat recent elders al gebeurde.

Kan niet zo zijn dat deze figuren eigen rechtertje gaan spelen en zo een derde golf gaan veroorzaken, en dat enkel voor hun eigen egoïsme.
De KHN spreekt namens wie? namens de kroegen? of namens de restaurants?

Restaurants verwacht ik dat wel weer open zijn/mogen tegen die tijd.

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Wokschotel schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:49:
[...]

Natuurlijk niet. Als je een weekje erachteraan plakt heb je minder kans dat mensen die met kerst/oud en nieuw bij elkaar zijn geweest, anderen besmetten als ze weer op school zijn zonder het te weten. Dus een week er achteraan is veel effectiever.
Een week voor kerst thuis (effectief dan 2) zorgt ervoor dat mensen vanuit een soort quarantaine kerst ingaan. Een extra weekje erachter zou een mooie aanvulling zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:20

Stoney3K

Flatsehats!

ZieMaar! schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:54:
[...]

Een week voor kerst thuis (effectief dan 2) zorgt ervoor dat mensen vanuit een soort quarantaine kerst ingaan. Een extra weekje erachter zou een mooie aanvulling zijn.
Jij denkt echt dat mensen in zo'n verlengde kerstvakantie thuis gaan blijven?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Stoney3K schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:55:
[...]

Jij denkt echt dat mensen in zo'n verlengde kerstvakantie thuis gaan blijven?
Een heel groot deel wel, inderdaad. Zeker als er een combinatie komt met gewoon online onderwijs of thuis studie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
YakuzA schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:53:
[...]

De KHN spreekt namens wie? namens de kroegen? of namens de restaurants?

Restaurants verwacht ik dat wel weer open zijn/mogen tegen die tijd.
De horeca verspild op deze manier al snel de goodwill. Men vindt ze nu nog zielig, flikken ze dit, dan is het snel gedaan.

Lachen als ze bij een controle direct gesloten worden en alle aanwezigen een boete krijgen wegen illegale samenkomst.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
CMD-Snake schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:48:
[...]

Ze helpen om bacteriën te stoppen. Ze filteren verder weinig en sluiten ook losjes op het gezicht van de drager, genoeg ruimte rondom om van alles ongefilterd door te laten. Je kan nu wel door blijven hameren, maar ik durf er wel aan dat we over een maand of twee maanden er niet significant beter voor zullen staan dankzijn een mondkapjesplicht. Het pure symboolpolitiek.
_O-

Ga eens even wat meer lezen over het nut van die dingen. Er komen steeds meer onderzoeken uit die aantonen dat het wel degelijk effect heeft op besmettingen. Alle beetjes helpen.

Man man man

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CMD-Snake
En daar hebben we weer dezelfde inhoudsloze platitude die alles moet vergoelijken in deze tijd. Over die studies hebben we al een heel topic lang gesproken. Zo'n onverdeeld hosanna verhaal is het zeker niet, de voordelen zijn zeer miniem. Wat dat betreft is die plicht disproportioneel, ze hadden bij een advies moeten blijven. De matige naleving van de basisregels gaat dit echt niet fixen.

En waarom staat er tegenwoordig op die doosjes dat de mondkapjes die erin zitten niet helpen tegen covid-19...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LZ86
CMD-Snake schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:08:
[...]

En daar hebben we weer dezelfde inhoudsloze platitude die alles moet vergoelijken in deze tijd. Over die studies hebben we al een heel topic lang gesproken. Zo'n onverdeeld hosanna verhaal is het zeker niet, de voordelen zijn zeer miniem. Wat dat betreft is die plicht disproportioneel, ze hadden bij een advies moeten blijven. De matige naleving van de basisregels gaat dit echt niet fixen.

En waarom staat er tegenwoordig op die doosjes dat de mondkapjes die erin zitten niet helpen tegen covid-19...
Als er iemand hier al weken inhoudsloze platitude dit topic in spamt dan ben je het zelf wel. Je bent er ook al meerdere malen op geattendeerd door users. Kom vervolgens eens even met onderbouwing voor je stellingen. Dat maakt het een stuk makkelijk en fijner om een onderwerp normaal te bespreken.....

Hier leesvoer:
https://www.thelancet.com...-2600(20)30352-0/fulltext
https://www.cdc.gov/coron...ng-science-sars-cov2.html
https://eurjmedres.biomed...0.1186/s40001-020-00430-5

Graag wat meer context/uitleg, dit is een link drop.

[ Voor 2% gewijzigd door Ramzzz op 28-11-2020 12:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

LZ86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:02:
[...]

_O-

Ga eens even wat meer lezen over het nut van die dingen. Er komen steeds meer onderzoeken uit die aantonen dat het wel degelijk effect heeft op besmettingen. Alle beetjes helpen.

Man man man
In theorie en in onderzoeken hebben ze altijd wat effect. Ik heb de simulaties ook gezien (El Pais bv).

Wat die onderzoeken niet meenemen (want getest virtuele wereld of laboratorium) is het slechte gebruik door ongetrainde mensen met ondeugdelijk niet sluitend materiaal wat te lang wordt gebruikt. Uiteindelijk zijn de voordelen zo nihil dat ze niet opwegen tegen de nadelen.

En misschien wel het belangrijkste: in landen om ons heen waar mondkapjes al eerder verplicht waren heeft het geen zier geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
immetjes schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:17:
[...]

In theorie en in onderzoeken hebben ze altijd wat effect. Ik heb de simulaties ook gezien (El Pais bv).

Wat die onderzoeken niet meenemen (want getest virtuele wereld of laboratorium) is het slechte gebruik door ongetrainde mensen met ondeugdelijk niet sluitend materiaal wat te lang wordt gebruikt. Uiteindelijk zijn de voordelen zo nihil dat ze niet opwegen tegen de nadelen.

En misschien wel het belangrijkste: in landen om ons heen waar mondkapjes al eerder verplicht waren heeft het geen zier geholpen.
Dat weet je niet. Het kan net zo goed nog verder uit de hand zijn gelopen als ze die dingen niet verplicht hadden.

De onderzoeken zullen steeds meer komen nu er verschillende landen zijn met een plicht en het daadwerkelijk te onderzoeken is.

En die onderzoeken kijken ook naar enclaves in de US. Waar er in een staat in een kwart van de countys een maskerplicht was en in overige countys niet. De maskercountys deden het een stuk beter dan de non masker countys bijvoorbeeld.

Ik was eerst ook niet pro masker in de buitenwereld, maar de wetenschappelijke onderbouwing is gewoon met de maand meer zichtbaar en sterker aan het worden.

En nadelen? Die zijn er amper. Een zeer beperkte groep mensen kan m wellicht niet dragen, maar het overgrote deel wel.

[ Voor 4% gewijzigd door LZ86 op 27-11-2020 17:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

LZ86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:22:
[...]

Dat weet je niet. Het kan net zo goed nog verder uit de hand zijn gelopen als ze die dingen niet verplicht hadden.

De onderzoeken zullen steeds meer komen nu er verschillende landen zijn met een plicht en het daadwerkelijk te onderzoeken is.

En die onderzoeken kijken ook naar enclaves in de US. Waar er in een staat in een kwart van de countys een maskerplicht was en in overige countys niet. De maskercountys deden het een stuk beter dan de non masker countys bijvoorbeeld.

Ik was eerst ook niet pro masker in de buitenwereld, maar de wetenschappelijke onderbouwing is gewoon met de maand meer zichtbaar en sterker aan het worden.

En nadelen? Die zijn er amper. Een zeer beperkte groep mensen kan m wellicht niet dragen, maar het overgrote deel wel.
Ah, je doelt op het dun bevolkte Kansas waar verschillende counties verschillende regels hadden. Een onderzoek waar de statistici geen brood van lusten.

De wetenschappelijke onderbouwing gaat de andere kant op: science

Maskers kan geen kwaad (ben ik het niet mee eens) maar zet vooral in op ventilatie vd ruimte. En daar zegt de overheid dus -vrijwel- niets over.

Nee, mondkapjes verplichten en niet aangeven wat voor type en hoe te gebruiken en dan handhaven. Ik heb medelijden met mensen die dus nu een brief van de dokter ofzo bij zich moeten hebben om aan te tonen dat ze een ontheffing hebben. Ook treurig voor het milieu met al dat extra afval (maar ja dat was er al omdat iedereen het eigenlijk al wel doet).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
wildhagen schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:50:
[...]

Ik snap het ergens wel, net als de rest van Nederland zijn ze er gewoon klaar mee. Nog steeds wordt er 0,0 perspectief geboden, elke dag wauwelen Rutte en de Jonge weer iets anders in de media. Er is geen touw meer aan vast te knopen. Tel daarbij op dat het draagvlak al lange tijd afbrokkelt.

Ik snap wel dat er ondertussen sectoren zijn die het zo zat zijn dat ze iets gaan forceren. Restaurants, stadions, musea, bioscopen en theaters hebben allemaal bewezen dat het goed voor elkaar is daar. Ze zijn het zat.

Dat zegt niet dat ik het ermee eens ben.

Een oplossing zou zijn als de overheid eindelijk eens actie onderneemt. Er werd (en wordt) constant geroepen dat ze met 50 procent van de kennis 100 procent van de crisis moeten beteugelen. Dat was begin maart zo, maar nu maanden later is de situatie toch wel veranderd. Tot op heden heeft de overheid enkel gekozen voor maatregelen om van alles dicht te smijten. Bijvoorbeeld die extra verzwarende maatregelen, ondertussen kunnen we toch wel concluderen dat dit geen snars uitgemaakt heeft. Maar wat doen we met de kennis?

Wat mij betreft wordt het tijd dat de overheid stopt met maar op de rem staan. De besmettingen blijven rond de 5000 en ik zie het niet gebeuren dat dit significant gaat dalen of stijgen met de huidige maatregelen. Ga nu eindelijk eens proactief te werk en gooi bijvoorbeeld de restaurants open vanaf 1 december en kijk wat er gebeurd. Evalueer dit na 2 weken en beslis dan wat je doet. Probeer uit te zoeken welke sectoren veilig open kunnen (natuurlijk met maatregelen) en maak het leven iets leuker. Dat gaat gegarandeerd zorgen voor meer draagvlak.

Maar die verschrikkelijk passieve houding zonder enig perspectief, ik snap wel dat veel mensen en bedrijven daar volledig klaar mee zijn.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
Zullen we die mondkapjes discussie lekker in het mondkapjes topic voeren? Dat is hier te vinden: Het nut en de noodzaak van mondkapjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:36:
[...]

Ik snap het ergens wel, net als de rest van Nederland zijn ze er gewoon klaar mee. Nog steeds wordt er 0,0 perspectief geboden, elke dag wauwelen Rutte en de Jonge weer iets anders in de media. Er is geen touw meer aan vast te knopen. Tel daarbij op dat het draagvlak al lange tijd afbrokkelt.

Ik snap wel dat er ondertussen sectoren zijn die het zo zat zijn dat ze iets gaan forceren. Restaurants, stadions, musea, bioscopen en theaters hebben allemaal bewezen dat het goed voor elkaar is daar. Ze zijn het zat.

Dat zegt niet dat ik het ermee eens ben.

Een oplossing zou zijn als de overheid eindelijk eens actie onderneemt. Er werd (en wordt) constant geroepen dat ze met 50 procent van de kennis 100 procent van de crisis moeten beteugelen. Dat was begin maart zo, maar nu maanden later is de situatie toch wel veranderd. Tot op heden heeft de overheid enkel gekozen voor maatregelen om van alles dicht te smijten. Bijvoorbeeld die extra verzwarende maatregelen, ondertussen kunnen we toch wel concluderen dat dit geen snars uitgemaakt heeft. Maar wat doen we met de kennis?

Wat mij betreft wordt het tijd dat de overheid stopt met maar op de rem staan. De besmettingen blijven rond de 5000 en ik zie het niet gebeuren dat dit significant gaat dalen of stijgen met de huidige maatregelen. Ga nu eindelijk eens proactief te werk en gooi bijvoorbeeld de restaurants open vanaf 1 december en kijk wat er gebeurd. Evalueer dit na 2 weken en beslis dan wat je doet. Probeer uit te zoeken welke sectoren veilig open kunnen (natuurlijk met maatregelen) en maak het leven iets leuker. Dat gaat gegarandeerd zorgen voor meer draagvlak.

Maar die verschrikkelijk passieve houding zonder enig perspectief, ik snap wel dat veel mensen en bedrijven daar volledig klaar mee zijn.
Nogmaals, het perspectief zijn de vaccins. De RIVM meldt bij monde van v Dissel nu ook dat ze verwachten dat in de zomer een substantieel deel van de zwakkeren en zorgsector gevaccineerd zal zijn en er terug naar normaal kan. Tot die tijd zullen we het uit moeten zingen. https://nos.nl/nieuwsuur/...tregelen-in-de-zomer.html

Ik ben met je eens dat musea, theater enz waarschijnlijk het probleem niet zal zijn. Stadions hangt er vooral vanaf hoe de toeschouwers daar gaan komen (OV kan nog best een besmettingsbron gaan worden als die de die hard fans die ook ziek en terminaal nog naar hun cluppie gaan) daar gebruik van gaan maken, maar daar zijn plannen voor tge maken.

Restaurants twijfel ik over. Ja, het is in vele establishments goed gegaan. Maar de andere kant was er ook, vooral bij vreetschuren, maar het is ook in de restaurants mis gegaan. Zeker als er alcohol bij komt kijken en het personeel de gasten niet meer onder controle krijgt. Alcohol doet rare dingen met mensen helaas.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CMD-Snake
LZ86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:13:
Kom vervolgens eens even met onderbouwing voor je stellingen. Dat maakt het een stuk makkelijk en fijner om een onderwerp normaal te bespreken.....
offtopic:
In het mondkapjes topic heb ik meer als genoeg bronnen gepost waarmee ik mijn mening onderbouw. Ik maak geen gebruik van inhoudsloze retoriek.

In deze studie had van de controle groep 2,1% covid-19 opgelopen tegen 1,8% van de dragers van niet medische mondkapjes.
In niet-medische situaties is er statistisch geen verschil gevonden tussen dragers van niet-medische mondkapjes en degenen die dit wel deden. In medische situaties (ziekenhuizen, klinieken etc.) was er een verschil, maar daar werden N95 mondkapjes gebruikt.
De niet-medische mondkapjes scoren zeer laag in hun bescherming tegen virale infecties als corona en SARS in ziekenhuis settings, in thuis settings is er geen statistisch significant verschil tussen niet-medische mondkapjes en geen mondkapjes gebruiken.
De katoenen mondkapjes die je vaak ziet als herbruikbare exemplaren scoren slecht als het gaat om druppels tegen te houden. Ze verzadigen snel waardoor ze effectief geen bescherming meer bieden. Papieren mondkapjes scoren ook slecht. Sommige mondkapjes kunnen volgens de auteurs ook een negatief effect hebben, door opbouw van zweet rondom het gebied waar het mondkapje gedragen wordt kan door het vocht een nieuwe route ontstaan voor virussen om langs het mondkapjes te komen.

In het verleden bleken niet-medische mondkapjes slechte bescherming te geven tegen ILI (Influenza like Ilnesses).

Al met al weinig om over naar huis te schrijven die mondkapjes. Als je echt iets wil bereiken zal je N95 of beter moeten gebruiken.

Je reageert niet alleen volslagen offtopic, de manier waarop is ook weer bijzonder trollerig te noemen.

[ Voor 2% gewijzigd door Ramzzz op 27-11-2020 19:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
LZ86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:44:
[...]

Nogmaals, het perspectief zijn de vaccins. De RIVM meldt bij monde van v Dissel nu ook dat ze verwachten dat in de zomer een substantieel deel van de zwakkeren en zorgsector gevaccineerd zal zijn en er terug naar normaal kan. Tot die tijd zullen we het uit moeten zingen. https://nos.nl/nieuwsuur/...tregelen-in-de-zomer.html
Wellicht vind je mij nu een pessimist, maar ik geloof er geen barst meer van. Hoeveel loze beloftes heb ik ondertussen wel niet gehoord vanuit de overheid en RIVM? Eerst zien, dan geloven.

Al ben ik er zeker wel van overtuigd dat het vaccin ons terug naar normaal gaat krijgen op termijn.
Ik ben met je eens dat musea, theater enz waarschijnlijk het probleem niet zal zijn. Stadions hangt er vooral vanaf hoe de toeschouwers daar gaan komen (OV kan nog best een besmettingsbron gaan worden als die de die hard fans die ook ziek en terminaal nog naar hun cluppie gaan) daar gebruik van gaan maken, maar daar zijn plannen voor tge maken.
De wedstrijden die gespeeld zijn in september met publiek verliepen prima, op een incident bij Feyenoord na. Met wat creativiteit is er best een oplossing te bedenken voor mogelijke problemen zoals het vervoer. En probeer dat gewoon eens en zie wat er gebeurd, slechter dan nu gaat het er niet van worden. Wellicht verloopt het prima en kan je een deel van de bevolking een stukje vertier teruggeven. Verloopt het niet goed? Dan stop je ermee en kan je in ieder geval zeggen dat je het geprobeerd hebt.

Maar hoewel ik als voetballiefhebber graag naar het stadion ga en dat het liefst weer kan doen heb ik er ook begrip voor als we met de bioscopen of theaters zouden beginnen om te experimenteren. Eigenlijk maakt het mij weinig uit, het gaat mij er vooral om dat we moeten stoppen met passief afwachten omdat we eigenlijk geen idee hebben wat nu eigenlijk echt de gevolgen zijn.
Restaurants twijfel ik over. Ja, het is in vele establishments goed gegaan. Maar de andere kant was er ook, vooral bij vreetschuren, maar het is ook in de restaurants mis gegaan. Zeker als er alcohol bij komt kijken en het personeel de gasten niet meer onder controle krijgt. Alcohol doet rare dingen met mensen helaas.
Ook daar zie ik wel oplossingen, geen alcohol lijkt mij een prima uitgangspunt bijvoorbeeld. Als dat goed gaat, dan zou je na enkele weken kunnen kijken of je stapsgewijs alcohol wel toe kunt staan. Stapje voor stapje en indien nodig een stapje terug.

Wat betreft het fout gaan, dat geldt voor alle sectoren. Daar zou gewoon op gehandhaaft moeten worden, ik ken ook vreetschuren waar het wel goed geregeld is. En gaat het fout, grijp dan maar goed in. 4 weken dicht bijvoorbeeld. Als alle andere tenten het wel goed doen en jij moet dicht, dan leer je het snel genoeg. Het is ook voor de bevolking dan een signaal dat ze ergens niet meer moeten komen.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 27-11-2020 17:56 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Die DANMASK-19 studie is grote rommel maar meer daarover post ik binnenkort wel. En als je die cijfers toch voor statistisch zeker aanneemt zijn ze juist een zeer groot argument om juist wel mondkapjes invoeren, Het zou dan namelijk zorgen voor een daling van infecties met 14.3% met alleen al het beschermende effect van een II(R) masker. Daar is nog niet in meegenomen dat de maskers ook voor source control zorgen en dat je bij een verplichting zowel zelfbescherming als source control hebt. 14.3% is echt super super super significant. De hele partiele lock-down zorgt maar voor een daling van ~ 25% (van R 1.2 naar 0.9) en zelfs dat lukt nu niet meer..
Maar helaas zijn er wat dingen mis met het onderzoek en hebben de cijfers een te groot onzekerheidsinterval waardoor het niet kan worden gebruikt in de discussie door zowel voor als tegenstanders.

Maar laten we die discussie houden waar het hoort.

[ Voor 4% gewijzigd door Sphere- op 27-11-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Drardollan schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:54:
[...]

Wellicht vind je mij nu een pessimist, maar ik geloof er geen barst meer van. Hoeveel loze beloftes heb ik ondertussen wel niet gehoord vanuit de overheid en RIVM? Eerst zien, dan geloven.

Al ben ik er zeker wel van overtuigd dat het vaccin ons terug naar normaal gaat krijgen op termijn.
Als zelfs eeuwige pessimist v Dissel zegt dat we in de zomer weer normaal kunnen gaan doen met die vaccins, dan houd ik me daar maar aan vast. Tel erbij op dat je met lekkerder weer veel meer buiten bent. We zijn er bijna. Die vaccins zijn er inmiddels en de uitrol gaat bijna beginnen. In januari gaan wel starten met vaccineren. Het begin van de terugkeer naar normaal.
[...]
De wedstrijden die gespeeld zijn in september met publiek verliepen prima, op een incident bij Feyenoord na.
En PSV en Willem 2 ;). Wat dat gaat is het jammer dat Casper v Eijk niet zijn studie af kon maken. Al zag je in zijn eerste uitslagen van de beperkte info die er was toch wel een aantal besmettingen. Zou interessant zijn om te zien. Zeker nu het virus veel meer wijdverspreid is en de kans groter is dat je een besmette supporter in het stadion hebt dan in augustus/begin september. Maar zomaar weer proberen is vrees ik nu nog vragen om meer besmettingen, zeker met de test en isolatiebereidheid van veel harde kern fans die toch meestal andere normen en waarden erop nahouden.
[...]
Ook daar zie ik wel oplossingen, geen alcohol lijkt mij een prima uitgangspunt bijvoorbeeld. Als dat goed gaat, dan zou je na enkele weken kunnen kijken of je stapsgewijs alcohol wel toe kunt staan. Stapje voor stapje en indien nodig een stapje terug.

Wat betreft het fout gaan, dat geldt voor alle sectoren. Daar zou gewoon op gehandhaaft moeten worden, ik ken ook vreetschuren waar het wel goed geregeld is. En gaat het fout, grijp dan maar goed in. 4 weken dicht bijvoorbeeld. Als alle andere tenten het wel goed doen en jij moet dicht, dan leer je het snel genoeg. Het is ook voor de bevolking dan een signaal dat ze ergens niet meer moeten komen.
Geen alcohol toestaan in het begin is prima, maar die restaurants draaien op de drank nu juist hun winst. Ga je geheid geziek over krijgen. En vlak de bezoeker dan niet uit die stampij gaat lopen maken omdat ie geen wijn bij zijn pasta mag.

Het "gewoon handhaven" met de hoge uitval en onderbezetting bij politie en handhaving is helaas een utopie gebleken. Als men dit kon waren we ook niet zo in de shit en kon er ongetwijfeld veel meer open. De pakkans is te klein en de horecasluiting was toch een hoofdreden van besmettingsdaling van 10.000 per dag naar de nu 5000.

Ik denk dat de oplossing toch echt bij beter naleven van de regels op scholen gaat liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LZ86
Sphere- schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:01:
Die DANMASK-19 studie is grote rommel maar meer daarover post ik binnenkort wel. En als je die cijfers toch voor statistisch zeker aanneemt zijn ze juist een zeer groot argument om juist wel mondkapjes invoeren, Het zou dan namelijk zorgen voor een daling van infecties met 14.3% met alleen al het beschermende effect van een II(R) masker. Daar is nog niet in meegenomen dat de maskers ook voor source control zorgen en dat je bij een verplichting zowel zelfbescherming als source control hebt. 14.3% is echt super super super significant. De hele partiele lock-down zorgt maar voor een daling van ~ 25% (van R 1.2 naar 0.9) en zelfs dat lukt nu niet meer..
Maar helaas zijn er wat dingen mis met het onderzoek en hebben de cijfers een te groot onzekerheidsinterval waardoor het niet kan worden gebruikt in de discussie door zowel voor als tegenstanders.

Maar laten we die discussie houden waar het hoort.
Ik wou t inderdaad net melden. Maar je was me al voor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

LZ86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:10:
[...]
Geen alcohol toestaan in het begin is prima, maar die restaurants draaien op de drank nu juist hun winst. Ga je geheid geziek over krijgen.
Dan ligt het probleem van zo'n restaurant toch echt bij hun verdienmodel. En anders mag alleen de fast-food open, dan is het heel jammer voor het grand café in de stad maar kunnen de broodjesbar en de bedrijfskantine wel open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Drardollan schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 17:36:
[...]

Ga nu eindelijk eens proactief te werk en gooi bijvoorbeeld de restaurants open vanaf 1 december en kijk wat er gebeurd. Evalueer dit na 2 weken en beslis dan wat je doet. Probeer uit te zoeken welke sectoren veilig open kunnen (natuurlijk met maatregelen) en maak het leven iets leuker. Dat gaat gegarandeerd zorgen voor meer draagvlak.
Hoe zie je dit voor je? De vorige keer dat ze dit voorstelden stonden de kroegen al met de advocaten in de hand klaar dat ze dan gediscrimineerd werden ten opzichte van de restaurants?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

YakuzA schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:41:
[...]

Hoe zie je dit voor je? De vorige keer dat ze dit voorstelden stonden de kroegen al met de advocaten in de hand klaar dat ze dan gediscrimineerd werden ten opzichte van de restaurants?
Simpel, algemeen horecabreed schenkverbod voor alcohol. Geen kroegbaas die zijn tent open gooit voor 3 bakken koffie en een handjevol cola. Maar voor de McDonald's, de Starbucks en de broodjeszaak maakt het weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
LZ86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 18:10:
[...]

Als zelfs eeuwige pessimist v Dissel zegt dat we in de zomer weer normaal kunnen gaan doen met die vaccins, dan houd ik me daar maar aan vast. Tel erbij op dat je met lekkerder weer veel meer buiten bent. We zijn er bijna. Die vaccins zijn er inmiddels en de uitrol gaat bijna beginnen. In januari gaan wel starten met vaccineren. Het begin van de terugkeer naar normaal.
We zullen zien, ik hoop met je mee en hoop dat je gelijk hebt.
[...]

En PSV en Willem 2 ;). Wat dat gaat is het jammer dat Casper v Eijk niet zijn studie af kon maken. Al zag je in zijn eerste uitslagen van de beperkte info die er was toch wel een aantal besmettingen. Zou interessant zijn om te zien. Zeker nu het virus veel meer wijdverspreid is en de kans groter is dat je een besmette supporter in het stadion hebt dan in augustus/begin september. Maar zomaar weer proberen is vrees ik nu nog vragen om meer besmettingen, zeker met de test en isolatiebereidheid van veel harde kern fans die toch meestal andere normen en waarden erop nahouden.
Willem 2 is het niet mis gegaan. De niet al te snuggere burgermeester daar die een evenement toestond, dat ging mis.

Harde kern komt niet in de stadions, dus dat is geen probleem gelukkig.

Maar buiten dat alles, ik zie enkel aannames. Probeer het eens en zie wat er gebeurd. Dat bang in een hoekje kruipen lost niets op.
[...]

Geen alcohol toestaan in het begin is prima, maar die restaurants draaien op de drank nu juist hun winst. Ga je geheid geziek over krijgen. En vlak de bezoeker dan niet uit die stampij gaat lopen maken omdat ie geen wijn bij zijn pasta mag.
Dan sluiten we het weer, het is graag of niet.
Het "gewoon handhaven" met de hoge uitval en onderbezetting bij politie en handhaving is helaas een utopie gebleken. Als men dit kon waren we ook niet zo in de shit en kon er ongetwijfeld veel meer open. De pakkans is te klein en de horecasluiting was toch een hoofdreden van besmettingsdaling van 10.000 per dag naar de nu 5000.
Handhaven op restaurants is wel iets eenvoudiger gelukkig.
Ik denk dat de oplossing toch echt bij beter naleven van de regels op scholen gaat liggen.
Dat gaat niet gebeuren, helaas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LZ86
Señor Sjon schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 16:17:
Overigens, het is nu een bende om de wegen rond Rotterdam door verloren ladingen bagger, dus daardoor zal het centrum wel drukker blijven doordat mensen niet in de file aan willen sluiten.
https://nos.nl/artikel/23...m-dramatische-drukte.html

Kon je verwachten ook ;)

En mensen vragen zich nog af waarom er niet wordt versoepeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:28

TrailBlazer

Karnemelk FTW

LZ86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:46:
[...]

Kon je verwachten ook ;)

Blijkbaar willen mensen inderdaad niet meer naar de kroeg.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
TrailBlazer schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:02:
[...]

Maar wel stampvoetend perspectiefjes eisen :z

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

LZ86 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 19:46:
[...]

Kon je verwachten ook ;)

Op het nieuws: "Vandaag zijn de besmettingen voor de derde dag op rij toegenomen. Vermijd drukte!"

Wij gaan verder na deze boodschappen...

Reclame: MIS NIET DEZE BLACK FRIDAY DEALS! KOPEN KOPEN KOPEN!

|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
[...]

Zolang het niet de aangekondigde pandemie van begin dit jaar is waar mensen met bosjes op straat omvallen zal dit blijven gebeuren.

Als je in een stad woont waar per dag nog geen tien positieve pcr testen zijn dan merk je toch helemaal niets van covid.

Willen ze vaccinaties promoten? Live vaccinaties voor Rutte, de Jong, van Dissel etc uitzenden. ;)

In België vraagt regering nu om maar 1 persoon met kerst uit te nodigen.

Oud op nieuw met al zijn beperkingen. Ik voorzie nogal wat rellen met de jaarwisseling.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er komt een moment (met name horeca), dat mensen niks meer te verliezen hebben. Dan gaan ze juist gekke dingen doen. Daar leeft heel erg het gevoel dat mensen met een stabiel en maandelijks vast inkomen op hun gemakje bepalen hoe iemand anders (niet) rond kan komen of hun levenswerk kapot zien gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PalingDrone
  • Registratie: September 2017
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 21:21:
Er komt een moment (met name horeca), dat mensen niks meer te verliezen hebben. Dan gaan ze juist gekke dingen doen. Daar leeft heel erg het gevoel dat mensen met een stabiel en maandelijks vast inkomen op hun gemakje bepalen hoe iemand anders (niet) rond kan komen of hun levenswerk kapot zien gaan.
Dan zal de K ook wel van KHN afvallen. De rebellie die de laatste maanden gepreekt wordt icm de excessen binnen die branche verdient niet eens een schoonheidsprijs, laat staan een kroontje.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-10 20:52
Het is uiteraard bijzonder sneu voor de horeca, en partijen die op dit moment in hetzelfde schuitje verkeren.
[...]

Maar dit.

Inmiddels al weer bijna december. Niets van dit alles is meer nieuw. Indien voor mensen nu nog steeds niet duidelijk is dat er een probleem is, dan moeten ze hun hoofd eindelijk eens uit hun achterste verwijderen.

De gemaakte afspraken zijn ook niet nieuw.

En er is al meermaals aangegeven dat verlichting van maatregelen niet gaat gebeuren mits de controle niet voldoende is teruggekeerd. Ook is er bij herhaling aangedrongen op: Houd afstand, blijf zoveel mogelijk thuis, werk zoveel mogelijk op afstand, vermeid fun shopping, etc.

Als mensen ondanks dit alles het dan toch blijven doen, dan is er kennelijk gewoon weinig motivatie om er als maatschappij voor te zorgen dat kroegen, horeca, entertainment, etc. weer gewoon open kan gaan.

Onze eigen daden zijn daarin toch echt gewoon een belangrijke graadmeter van waar onze prioriteiten liggen. En het is natuurlijk jammer, maar wat deze crisis toch hoofdzakelijk heeft laten zien is dat voor veel te veel mensen in Nederland er slechts één belang is, het eigen belang. De rest kan spreekwoordelijk, of soms zelfs letterlijk, doodvallen en het interesseert men gewoon helemaal niets.

Daarin ligt Nederland, als ook andere landen binnen Europa met een zeker dilemma. Want als deze zelfde houding gezien gaat worden met vaccinatie programma's, dan kunnen we horeca, entertainment en al het andere straks gewoon echt afschrijven als een ding uit het verleden.

En natuurlijk maakt lang niet iedereen zich hier schuldig aan, maar toch echt helaas gewoon te veel mensen wel. Zoals vandaag ook weer duidelijk zichtbaar was in bijvoorbeeld Rotterdam zoals we hebben kunnen zien op de beelden binnen de media. Met als gevolg dat alles richting eventuele versoepelingen gewoon echt tergend langzaam gaat op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
Er is een bepaald budget voor sociale interacties bij een bepaalde besmettingsgraad.
Als we dat budget verschuiven naar de horeca en andere entertainment dan kunnen we minder funshoppen ;)

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59
Misschien moet de horeca het eens over een andere boeg gooien. Ga niet dreigen/klagen richting Den Haag maar spreek in een landelijke campagne je potentiële klanten aan op hun gedrag dat er voor zorgt dat je langer dicht moet blijven en straks kopje onder gaat. Zou bij veel meer sympathie opwekken dan dit soort achterlijke dreigementen.
Wat mij betreft sluiten ze er op 17 januari per direct een aantal voorgoed als voorbeeld en het zal vast niet kunnen/mogen maar leg de eigenaren ook direct maar een beroepsverbod oid op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Stoney3K schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:08:
[...]

Op het nieuws: "Vandaag zijn de besmettingen voor de derde dag op rij toegenomen. Vermijd drukte!"

Wij gaan verder na deze boodschappen...

Reclame: MIS NIET DEZE BLACK FRIDAY DEALS! KOPEN KOPEN KOPEN!

|:(
Als ze dit al niet eens kunnen handhaven wens ik de grote steden heel veel succes met Oud en Nieuw. En kom op, dit hadden de autoriteiten kunnen voorzien afgaande op het verloop van voorgaande jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

horizon1978 schreef op vrijdag 27 november 2020 @ 20:10:
[...]

In België vraagt regering nu om maar 1 persoon met kerst uit te nodigen.
Het is geen vraag, het is verplicht, ik weet niet hoe ze het willen controleren maar er kunnen boetes voor gegeven worden en in België gebeurd dat ook echt. Hoe groot de pakkans is zal een beetje aan de buren liggen en hoe veel lawaai je maakt. Misschien dat het achterliggend idee ook is dat Belgen wat minder braaf zijn in regeltjes opvolgen en de kerstfeestjes in ieder geval kleiner en meer ingetogen zullen zijn. Als ze zeggen 4 man dan doen veel mensen 6, nu zeggen ze een en zullen mensen die durven misschien 2 mensen uitnodigen en veel mensen ook gewoon niemand.

En het is niet specifiek voor kerst, het is al de hele lockdown. Het enige wat er veranderd met kerst is dat singels die twee contacten mogen hebben deze contacten tegelijk mogen uitnodigen met kerst (en niet met oudjaar of nieuwjaar). Alle andere mensen hadden al maar een contact (al deze hele lockdown) en die specifieke persoon mag ook met kerst komen. Maar ook voor of na kerst.

Het is in het nieuws omdat er over vergaderd is of dit iets soepeler mocht met kerst, het antwoord van de regering is dus nee.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 28-11-2020 07:54 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• horizon1978
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-08 08:57
Marzman schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 07:51:
[...]

Het is geen vraag, het is verplicht, ik weet niet hoe ze het willen controleren maar er kunnen boetes voor gegeven worden en in België gebeurd dat ook echt. Hoe groot de pakkans is zal een beetje aan de buren liggen en hoe veel lawaai je maakt.
Oh crap, als de buren je aangeven. Controle achter de voordeur?

Orwelliaans.

En dan in 2018 te lezen dat:
https://www.rtlnieuws.nl/...-noord-nederland-lanceert
https://www.ad.nl/binnenl...-grieppatienten~ab5eb9e0/

[ Voor 20% gewijzigd door horizon1978 op 28-11-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

horizon1978 schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 08:33:
[...]

Oh crap, als de buren je aangeven. Controle achter de voordeur?
Een van mijn buren zie ik dat wel doen. Niet omdat ze me niet aardig vind, maar omdat ze doodsbang is. Ze komt ook nauwelijks nog buiten (en als ik haar buiten zie is dat op een paar meter afstand met mondmaskers).
Orwelliaans.
Het is inderdaad kiezen tussen vrijheid of veiligheid (maar dat is eigenlijk altijd de discussie). Ik denk dat het nu wel nodig is/was na de coronapiek die Belgie gehad heeft.

[ Voor 34% gewijzigd door Marzman op 28-11-2020 09:12 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Gister te horen gekregen dat we met de brandweer tot zeker eind februari niet mogen oefenen, we mogen enkel op de kazerne zijn wanneer er een uitruk is
We zijn sinds oktober al gestopt met oefenen, ergens vind ik dat wel een zorgelijke zaak :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wekelijkse interview met Wallinga en Van Dissel

Ze verwachten dat de tweede golf misschien wel tot maart aan zal blijven houden. Wel met grote onzekerheid.
Wel jammer, had eigenlijk gehoopt half januari weer een keer uit eten te gaan, of iets.

Maar ja, je ziet het wel in de cijfers, de daling is minimaal (als er überhaupt sprake is van een daling) en allesbehalve exponentieel.

Uit het interview komen ook drie dingen naar voren:
De meeste aantal besmettingen waren onder twintigers, dat is dankzij de sluiting in de horeca en maatregelen op hoger onderwijs teruggebracht.
Er zijn een hoop besmettingen onder oudere tieners, maar onderwijs wordt als belangrijker geacht, dus sluiten van scholen ligt niet heel voor de hand.
Er zijn een hoop besmettingen onder jongere ouderen. (Of oudere jongeren? Hoe noem je mensen van 50-60? :P ). Deze toename heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat steeds meer mensen naar werk komen.

Afbeeldingslocatie: https://cdn.nos.nl/image/2020/11/28/695078/1920x1080a.jpg

Ik denk dat er aardig wat winst te halen valt op het onder de aandacht brengen van de noodzaak van thuiswerken, want blijkbaar zijn een hoop mensen het vergeten ;)

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 28-11-2020 10:30 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, als je de beelden uit de stadscentra van gisteren bekijkt valt er wel meer winst te halen... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:34:
Tsjah, als je de beelden uit de stadscentra van gisteren bekijkt valt er wel meer winst te halen... :X
Dat ook inderdaad.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

Ik vraag me toch af hoeveel van de enorme afname in woon-werkverkeer in maart kwam door bedrijven die gewoon de deuren een paar weken sloten en waar thuiswerken ook met 6 maanden extra om het in te regelen niet haalbaar is. Toen was de situatie zo onbekend dat het verlies dan wel werd genomen maar nu niet meer, oproepen tot thuiswerken zal niets helpen in deze gevallen. Er is denk ik geen enorme capaciteit tot thuiswerken die nu, in tegenstelling tot maart, onbenut wordt gelaten en met een praatje van Rutte zal worden gebruikt.

And to think they once said that computers would take away jobs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Ik heb begrepen (althans, zo was het destijds in het nieuws) dat er inderdaad een paar kantoorbedrijven dicht zijn geweest, maar in mijn eigen kring was iedereen 'gewoon' aan het werk, maar echt 100% thuis. Tegenwoordig hoor ik dat het niet meer 100% thuis is, maar een of 2 dagen op de zaak, de rest thuis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FabianGTI
In maart waren de meeste mensen thuis omdat de scholen en kinderdagverblijven werden gesloten
Toen moesten ze wel, opa en oma mochten immers ook niet oppassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Het verschil op de weg is echt dag en nacht. Het is zelden zo druk geweest als in de laatste 2 maanden. Terwijl ik nog steeds veel kantoorpanden zie, waar maar sporadisch een paar auto's staan.

De mensen gaan er voor elk wissewasje weer met de auto op uit. Gisteren bij de lokale Welkoop waren de kerstbomen weer te koop, alles stond vol met auto's en mensen om maar niet een boompje te hoeven "missen" 8)7

[ Voor 35% gewijzigd door kendo op 28-11-2020 11:02 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Nu online
MikeyMan schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 10:34:
Durf te dromen _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZieMaar!

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Volgens mij werkt iedereen bij de echt grote bedrijven gewoon thuis. Maar die bedrijven hebben de infra, de middelen en vooral de cultuur waarin dat ook kan.

Het gemiddelde mkb of familiebedrijf is daar misschien toch wat anders in. Ik zie het hier in de wijk ook (hiernaast ligt een industrieterrein): rond lunchtijd zie je het kantoorpersoneel van die zaakjes weer gewoon langs lopen. Dat was in maart en april niet.

Ik werk voor zo’n groot bedrijf en ben nu 4x op kantoor geweest. 1x voor een sollicitant, 1x voor diens eerste dag, 1x voor een meeting die echt niet online kon en 1x omdat ik mijn ww update instructies niet goed had gelezen. Daarnaast af en toe een kopje koffie thuis bij collega’s, maar that’s it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-10 21:01
ZieMaar! schreef op zaterdag 28 november 2020 @ 11:31:
Volgens mij werkt iedereen bij de echt grote bedrijven gewoon thuis. Maar die bedrijven hebben de infra, de middelen en vooral de cultuur waarin dat ook kan.
Onzin. Ze hebben gewoon geen zin om even een VPN server neer te zetten en RDP te activeren.
En de kosten daarvan zijn miniem.
Pagina: 1 ... 104 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins