Het Coronavirus in Nederland en België - deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 224 Laatste
Acties:
  • 695.722 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20:50
ThunderNet schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:03:
[...]

https://www.rijksoverheid...art_bestuurdersversie.pdf

Welke route en welke versoepelingen dus bij welke getallen horen.
Dit is de route wanneer welke maatregelen getroffen worden. Maar dat is niet hetzelfde als de getallen waarbij ze ook worden opgeheven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
[...]

Die routekaart gaat van links naar rechts en niet andersom... van rechts naar links is er maar een maatregel: een zo groot mogelijke hamer die de bevolking en economie kan accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:25
Dat dus. Die getallen gaan over opschalen en niet over afschalen.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:27

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Als je die getallen erbij pakt zitten we overal fijntjes boven:

Niveau zeer ernstig:
• Aantal IC-opnamen: 20 of meer. ==> 21,3
• Aantal ziekenhuisopnamen: 80 of meer. ==> 136,7
• R-waarde: meer dan 1,0. ==> 1,02
• Percentage verpleeghuislocaties met minimaal 1 besmette bewoner. ==> 26,2%
• Naleving onvoldoende. ==> lijkt me helder

Niveau ernstig:
• Percentage positieve testen per week: meer dan 10%. ==> 12%
• Aantal IC-opnamen: 10 - 20.
• Aantal ziekenhuisopnamen: 40 - 80.
• R-waarde: Meer dan 1,0.
• Percentage verpleeghuislocaties met minimaal 1 besmette bewoner.
• Naleving onvoldoende.

Niveau zorgelijk:
• Percentage positieve testen per week: 5 – 10% en/of
• Eén naastgelegen regio is opgeschaald naar ‘ernstig’, en/of
• Er gelden landelijke maatregelen voor alle regio’s.
• Aantal IC-opnamen: minder dan 10.
• Aantal ziekenhuisopnamen: minder dan 40.
• R-waarde: Circa 1,0.
• Percentage verpleeghuislocaties met minimaal 1 besmette bewoner .
• Naleving onvoldoende.

Niveau waakzaam:
• Percentage positieve testen per week: minder dan 5%.
• R-waarde: minder dan 1,0.
• Naleving voldoende en handhaafbaar.

Dus ik weet niet wat je op basis van dit document had verwacht?

Dat je liever terug gaat naar waakzaam alvorens weer de vlag uit te hangen lijkt me ook niet geheel onlogisch. Dat had op zich inderdaad beter geillustreerd kunnen worden. Al was het maar door een paar peilen, van elk niveau terug naar waakzaam.

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 25-11-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
snaggyheadshot schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:00:
De voorbereidingen wat betreft inenten bij onze oosterburen lijken wat voortvarender gaan dan bij ons:
https://www.nrc.nl/nieuws...oortvarend-aan-2-a4021301

Als het net zo gaat als het testen in het begin heb ik er een hard hoofd in :/
Jij niet alleen.. Mij begint het gevoel te bekruipen dat we overal weer achteraan hobbelen, en straks halsoverkop weer moeten gaan rennen. Niet alleen met dit specifieke voorbeeld maar zo las ik van de week ook dat er (weer) een tekort is in de laboratoria's, en dat obv 36.000 testen per week. Hugo wilt naar de 100k+ per week in december. hmm?

Het lijkt ontzettend op de periode dat ik bij de overheid werkte, veel (opzich goede) ideeen, maar de uitvoering laat veel te wensen over. bureaucratisch gewauwel terwijl het toch niet zo heel lastig hoeft te wezen om adequaat beleid te voeren?

[ Voor 13% gewijzigd door Imperium op 25-11-2020 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:26

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:09:
[...]
Dat je liever terug gaat naar waakzaam alvorens weer de vlag uit te hangen lijkt me ook niet geheel onlogisch. Dat had op zich inderdaad beter geillustreerd kunnen worden. Al was het maar door een paar peilen, van elk niveau terug naar waakzaam.
Zo'n routekaart publiceren als je al op niveau 'zeer ernstig' zit is natuurlijk sowieso al niet erg slim, en ik denk dat het kabinet zelf ook donders goed weet dat we het niveau 'waakzaam' echt nooit meer gaan halen.

Met andere woorden, dat is mensen weer een worst voor houden van versoepelingen die we heel misschien kunnen krijgen als we braaf opzitten en pootjes geven, maar als het er op aan komt wordt er weer hard 'gefopt!' geroepen.

Begin maar eens met realistisch haalbare cijfers te noemen waar we naartoe kunnen werken en we gegarandeerd versoepelingen krijgen. Dat is vooral wat mij dwars zit: Het continue gedraai, gelieg en het elke keer niet serieus nemen van de wil en de mening van het volk. Niet de praktische maatregelen an sich, maar de houding van het kabinet die ons letterlijk elke persconferentie weer in het gezicht loopt te spugen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovatov
MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:09:
[...]

Als je die getallen erbij pakt zitten we overal fijntjes boven:

Niveau zeer ernstig:
• Aantal IC-opnamen: 20 of meer. ==> 21,3
• Aantal ziekenhuisopnamen: 80 of meer. ==> 136,7
• R-waarde: meer dan 1,0. ==> 1,02
• Percentage verpleeghuislocaties met minimaal 1 besmette bewoner. ==> 26,2%
• Naleving onvoldoende. ==> lijkt me helder

Niveau ernstig:
• Percentage positieve testen per week: meer dan 10%. ==> 12%
• Aantal IC-opnamen: 10 - 20.
• Aantal ziekenhuisopnamen: 40 - 80.
• R-waarde: Meer dan 1,0.
• Percentage verpleeghuislocaties met minimaal 1 besmette bewoner.
• Naleving onvoldoende.

Niveau zorgelijk:
• Percentage positieve testen per week: 5 – 10% en/of
• Eén naastgelegen regio is opgeschaald naar ‘ernstig’, en/of
• Er gelden landelijke maatregelen voor alle regio’s.
• R-waarde: Circa 1,0.
• Naleving onvoldoende.

Niveau waakzaam:
• Percentage positieve testen per week: minder dan 5%.
• R-waarde: minder dan 1,0.
• Naleving voldoende en handhaafbaar.

Dus ik weet niet wat je op basis van dit document had verwacht?

Ik zit me even af te vragen hoe dit nu werkt. Want de routekaart is bedoeld voor de regio's. Bij de 'hoofdindicator' wordt gekeken naar het aantal positieve testen per 100.000 inwoners per week. Dat is dus ook mooi per regio te bekijken.
Bij de contextindicatoren lijkt het te gaan om de cijfers per regio, anders is het onzin om niveau 'zorgelijk' afhankelijk te laten zijn van of naastgelegen regio's inmiddels in niveau ernstig zitten.

Maar dan gaan de cijfers van IC- en ziekenhuisopnames dus ook per regio. En dus dan denk ik over de wekelijks aantal opnames dat onder de genoemde getallen moet zitten?
Over de regio's gezien zitten we op dagelijks niveau per regio anders namelijk wel ver onder de genoemde getallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 04-10 20:12
Imperium schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:12:
[...]

Het lijkt ontzettend op de periode dat ik bij de overheid werkte, veel (opzich goede) ideeen, maar de uitvoering laat veel te wensen over. bureaucratisch gewauwel terwijl het toch niet zo heel lastig hoeft te wezen om adequaat beleid te voeren?
Ik vraag mij inderdaad ook af hoe dat kan. Zelf ben ik woonachtig aan de Duitse grens dus ik krijg redelijk goed mee hoe het bij de buren gaat. Laat duidelijk zijn dat ook daar zeker niet alles goed gaat! Er zijn dan ook zeker verschillen per Bundesland. Maar toen hier nog enkel zorg medewerkers getest konden worden, had daar elke gemeente minimaal 1 en vaak zelfs meerdere testpunten. Inmiddels moet ik waar ik woonachtig ben nog steeds minimaal 30 minuten rijden voor het eerstvolgende testpunt.

We weten al maanden dat er een vaccin vroeg of laat aan komt, waarom dan niet meteen radicale voorbereidingen treffen? Wellicht dat ze dat ook doen, en dat wij het niet zien. Maar communiceer dan in ieder geval wat je doet. Zelfde met het nieuwsbericht op de NOS van vorige week, waar zo wat elk EU land speciale vriezers aankocht bij een Nederlands bedrijf waarna het bedrijf vertelde nog geen order te hebben gehad van de Nederlandse overheid 8)7

Zoveel vragen.. waarom moet alles door de GGD worden geregeld? Waarom kan defensie niet ondersteunen bij het opzetten van locaties? Zo kan ik nog wel wat bedenken.. wellicht dat er goede antwoorden op zijn maar er wordt gewoon nauwelijks concreet gecommuniceerd over het hoe en wat. Iedereen moet alles maar via de media vernemen.

[ Voor 14% gewijzigd door snaggyheadshot op 25-11-2020 11:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Stoney3K schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:23:
[...]

Zo'n routekaart publiceren als je al op niveau 'zeer ernstig' zit is natuurlijk sowieso al niet erg slim,
Want? Je wilde toch cijfers zien?
en ik denk dat het kabinet zelf ook donders goed weet dat we het niveau 'waakzaam' echt nooit meer gaan halen.
Met die instelling niet nee. Het is in de zomer ook gelukt. Enige reden waarom het nu niet zou lukken is precies die instelling.
Met andere woorden, dat is mensen weer een worst voor houden van versoepelingen die we heel misschien kunnen krijgen als we braaf opzitten en pootjes geven, maar als het er op aan komt wordt er weer hard 'gefopt!' geroepen.
Je zegt net dat we het niet gaan halen? Beetje zielig gedoe dit. Eerst massaal niet aan de maatregelen houden, en dan geaan zeuren dat we geen versoepelingen krijgen. Ja zo lust ik er nog wel een paar.
Begin maar eens met realistisch haalbare cijfers te noemen waar we naartoe kunnen werken en we gegarandeerd versoepelingen krijgen. Dat is vooral wat mij dwars zit: Het continue gedraai, gelieg en het elke keer niet serieus nemen van de wil en de mening van het volk. Niet de praktische maatregelen an sich, maar de houding van het kabinet die ons letterlijk elke persconferentie weer in het gezicht loopt te spugen.
Dit heeft helemaal niks met gedraai, gelieg en niet serieus nemen te maken. Of het moet van de mensen zijn die en masse bewijzen dat het allemaal vanzelf moet gaan.

Dat die routekaart beter kon, zal ik je uiteraard geven. Maar wat jij realistisch haalbare cijfers noemt, zijn cijfers waar de zorg niet mee geholpen is op dit moment.

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 25-11-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaaas
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:25
Jovatov schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:25:
[...]

Ik zit me even af te vragen hoe dit nu werkt. Want de routekaart is bedoeld voor de regio's. Bij de 'hoofdindicator' wordt gekeken naar het aantal positieve testen per 100.000 inwoners per week. Dat is dus ook mooi per regio te bekijken.
Bij de contextindicatoren lijkt het te gaan om de cijfers per regio, anders is het onzin om niveau 'zorgelijk' afhankelijk te laten zijn van of naastgelegen regio's inmiddels in niveau ernstig zitten.

Maar dan gaan de cijfers van IC- en ziekenhuisopnames dus ook per regio. En dus dan denk ik over de wekelijks aantal opnames dat onder de genoemde getallen moet zitten?
Over de regio's gezien zitten we op dagelijks niveau per regio anders namelijk wel ver onder de genoemde getallen.
De kans is best groot dat je in een andere veiligheidsregio wordt opgenomen dan waar je woont. Zeker als patiënten verdeeld moeten worden over ziekenhuizen. Die getallen kunnen dan ook alleen landelijk zijn lijkt me.

Hij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:04
snaggyheadshot schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:26:
[...]

Zelfde met het nieuwsbericht op de NOS van vorige week, waar zo wat elk EU land speciale vriezers aankocht bij een Nederlands bedrijf waarna het bedrijf vertelde nog geen order te hebben gehad van de Nederlandse overheid 8)7
Net als voor het OMT geldt wat mij betreft dat dit soort bedrijven de media niet moeten opzoeken om hun bagger te lozen of proefballonnetjes op te laten. Of en waar Nederland eventueel vriezers inkoopt, dat is aan onze overheid. Heel sneu dat zo'n bedrijfje verwacht had binnen te gaan lopen, maar de realiteit blijkt anders.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Drardollan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:30:
[...]

Net als voor het OMT geldt wat mij betreft dat dit soort bedrijven de media niet moeten opzoeken om hun bagger te lozen of proefballonnetjes op te laten. Of en waar Nederland eventueel vriezers inkoopt, dat is aan onze overheid. Heel sneu dat zo'n bedrijfje verwacht had binnen te gaan lopen, maar de realiteit blijkt anders.
Wie zegt dat dat bedrijf de media opzoekt en niet andersom? Het is mijn inziens de plicht van de overheid transparant te zijn over hoe en wat ze voorbereiden. Dit is een maatschappelijk probleem dat ons allemaal aangaat. Waar ze de vriezers inkopen zal niemand een worst wezen, maar als ze dat nog niet gedaan hebben terwijl andere landen dat wel hebben en dat later voor problemen zorgt zal dat toch moeten worden opgehelderd waarom dat zo is gelopen.

Ik vind het dan ook te kort door de bocht door te zeggen 'dat is aan de overheid'. Als overheid ben je nu eenmaal altijd uitleg verschuldigd over waarom je iets doet.

[ Voor 8% gewijzigd door snaggyheadshot op 25-11-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

We weten al maanden dat er een vaccin vroeg of laat aan komt, waarom dan niet meteen radicale voorbereidingen treffen? Wellicht dat ze dat ook doen, en dat wij het niet zien. Maar communiceer dan in ieder geval wat je doet. Zelfde met het nieuwsbericht op de NOS van vorige week, waar zo wat elk EU land speciale vriezers aankocht bij een Nederlands bedrijf waarna het bedrijf vertelde nog geen order te hebben gehad van de Nederlandse overheid 8)7
En toen bleek dat de bestelling bij een concurrent van ze was gedaan... En nu?

@Jovatov als ik de routekaart bekijk lijkt er sowieso alleen in niveau 1 en 2 uitgegaan te worden van regionale verschillen. Maargoed, de veiligheidsregios willen hier natuurlijk ook maar beperkt aan.

Inmiddels had er elke week een nieuwe kaart gemaakt kunnen worden. Maarja, dan krijg je weer commentaar over gelieg en gedraai natuurlijk. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:34:
[...]

En toen bleek dat de bestelling bij een concurrent van ze was gedaan... En nu?
Dat is mijn punt. Als dat zo is, helemaal prima. Maar communiceer. Laat de burger weten wat er speelt en hoe dingen worden aangepakt. Lijkt mij toch niet zo raar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
snaggyheadshot schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:32:
[...]

Wie zegt dat dat bedrijf de media opzoekt en niet andersom?
Over de media kan ik ook nog wel een artikel schrijven. Het enige wat ze doen is angst zaaien om meer oud papier te verkopen.
Waar ze de vriezers inkopen zal niemand een worst wezen, maar als ze dat nog niet gedaan hebben terwijl andere landen dat wel hebben en dat later voor problemen zorgt zal dat toch moeten worden opgehelderd waarom dat zo is gelopen.
Omdat de overheid bij bedrijf X geen bestelling heeft gedaan, betekent dit niet dat de overheid niets heeft gedaan. Het is in zijn geheel niet aan bedrijf X om daar een uitspraak over te doen. Slaat compleet nergens op.

Net als dat je de overheid niet kan gaan zitten afrekenen op een vaccinatiebeleid terwijl er geen vaccinaties zijn. Of gaan vergelijken met landen als Spanje of Duitsland, als de Corona crisis iets heeft laten zien is het wel dat landen totaal onvergelijkbaar zijn.

Ik vind dit soort berichten in de media van het niveau: De Renault dealer heeft geen order van mij (Drardollan) ontvangen, dus Drardollan heeft geen auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
snaggyheadshot schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:36:
[...]

Dat is mijn punt. Als dat zo is, helemaal prima. Maar communiceer. Laat de burger weten wat er speelt en hoe dingen worden aangepakt. Lijkt mij toch niet zo raar?
Waarom zouden ze dat moeten communiceren? Moet Rutte ook gaan melden dat hij een schone onderbroek aan heeft gedaan vanmorgen?

[ Voor 46% gewijzigd door Drardollan op 25-11-2020 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:01
marapuru schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:21:
Voor mijn werk moet ik volgende week naar het buitenland, naar Spanje. Een lastige situatie, maar als ZZP-er moet je daar soms in meegaan. Nu zie ik allerlei sites die PCR tests aanbieden, maar zijn er hier toevallig mensen die met een specifiek bedrijf in zee zijn gegaan en daar goede ervaringen mee hebben?

Momenteel kijk ik naar pcrtest.nl, maar ik ben er nog niet over uit of deze betrouwbaar is. De GGD noch mijn huisarts kunnen mij vertellen wat betrouwbare partijen zijn.

Heeft iemand uit persoonlijke ervaring daar misschien tips over? Of ben ik overgeleverd aan de wolven of goed geluk?
Kijk even op https://coronasneltestnederland.nl/
Die mede wordt georganiseerd door een huisarts bij ons.
Als je er meer over wilt lezen, dit artikel stond in de NRC :
https://www.nrc.nl/nieuws...de-regels-houden-a4019064

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Drardollan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:37:
[...]

Waarom zouden ze dat moeten communiceren? Moet Rutte ook gaan melden dat hij een schone onderbroek aan heeft gedaan vanmorgen?
Omdat het hier een grote maatschappelijke aangelegenheid betreft waar letterlijk elke burger in Nederland belang bij heeft. Bij de schone onderbroek van Rutte heeft werkelijk niemand belang behalve hijzelf. Kinderachtige opmerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
snaggyheadshot schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:39:
[...]

Omdat het hier een grote maatschappelijke aangelegenheid betreft waar letterlijk elke burger in Nederland belang bij heeft. Bij de schone onderbroek van Rutte heeft werkelijk niemand belang behalve hijzelf. Kinderachtige opmerking.
Zullen we er nog een extra communicatiemoment voor bedenken? Dat we dan naast de persconferenties, persmomenten en korte oploopjes er nog iets voor bedenken? Een "extra kort oploopmoment in voorbereiding op een mogelijke persconferentie" bekt wel lekker.

Dat heeft niets met kinderachtig te maken. Het is gewoon klinkklare onzin dat onze overheid dat soort futiliteiten zou moeten gaan melden. Als er voor vaccins een vriezer nodig heeft, dan koopt de overheid een vriezer. Alhoewel dat waarschijnlijk niet eens op dat niveau zal gebeuren, daar hebben we prima instanties voor in Nederland die al vele tientallen jaren ervaring hebben met opslag, distributie en zetten van vaccins.

Als achteraf blijkt dat de overheid steken heeft laten vallen, dan is dat het moment om ze er op af te rekenen. Om vooraf in de paniek te schieten omdat ze geen order hebben geplaatst bij bedrijf X is echt complete waanzin wat mij betreft. Er is op dit moment al een, voor veel mensen niet meer te begrijpen, stortvloed aan informatie en maatregelen die op ons af komt vanuit de overheid, laten we daar vooral niet nog meer aan toevoegen als dat niet nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 25-11-2020 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snaggyheadshot
Drardollan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:43:
[...]

Als achteraf blijkt dat de overheid steken heeft laten vallen, dan is dat het moment om ze er op af te rekenen. Om vooraf in de paniek te schieten omdat ze geen order hebben geplaatst bij bedrijf X is echt complete waanzin wat mij betreft. Er is op dit moment al een, voor veel mensen niet meer te begrijpen, stortvloed aan informatie en maatregelen die op ons af komt vanuit de overheid, laten we daar vooral niet nog meer aan toevoegen als dat niet nodig is.
Heel vreemd dat je door blijft gaan over het voorbeeld van de vriezers. Het punt was dat er nauwelijks gecommuniceerd wordt over welke voorbereidingen getroffen worden, niet over waar de vriezers worden ingekocht. Ik heb dan ook nergens beweerd dat het niet zo zou zijn. Nog veel vreemder dat je 'achteraf' moet afrekenen i.p.v. op voorhand te zorgen voor een efficiënte werkwijze. Volgens mij is dat juist de reden dat in de publieke sector alles een stuk minder efficient loopt dan in het bedrijfsleven.

En wat betreft het 'aantal' informatiemomenten. Het heeft niks met het aantallen te maken. Kwaliteit > kwantiteit. Die instanties met 'vele jaren ervaring' zijn niet ingericht op dit soort situaties omdat ze er nooit mee te maken hebben gehad.

[ Voor 7% gewijzigd door snaggyheadshot op 25-11-2020 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Drardollan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:43:
[...]

Zullen we er nog een extra communicatiemoment voor bedenken? Dat we dan naast de persconferenties, persmomenten en korte oploopjes er nog iets voor bedenken? Een "extra kort oploopmoment in voorbereiding op een mogelijke persconferentie" bekt wel lekker.

Dat heeft niets met kinderachtig te maken. Het is gewoon klinkklare onzin dat onze overheid dat soort futiliteiten zou moeten gaan melden. Als er voor vaccins een vriezer nodig heeft, dan koopt de overheid een vriezer. Alhoewel dat waarschijnlijk niet eens op dat niveau zal gebeuren, daar hebben we prima instanties voor in Nederland die al vele tientallen jaren ervaring hebben met opslag, distributie en zetten van vaccins.

Dit soort futiliteiten (?) wordt over het algemeen prima aangestipt in ofwel de kamerbrief voorafgaand aan een debat, of in de vragen die in het debat zelf gesteld worden. Kleine hint; dat red je niet met tien pagina's of een kwartiertje persco ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
snaggyheadshot schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:46:
[...]

Heel vreemd dat je door blijft gaan over het voorbeeld van de vriezers. Het punt was dat er nauwelijks gecommuniceerd wordt over welke voorbereidingen getroffen worden, niet over waar de vriezers worden ingekocht. Ik heb dan ook nergens beweerd dat het niet zo zou zijn. Nog veel vreemder dat je 'achteraf' moet afrekenen i.p.v. op voorhand te zorgen voor een efficiënte werkwijze. Volgens mij is dat juist de reden dat in de publieke sector alles een stuk minder efficient loopt dan in het bedrijfsleven.

En wat betreft het 'aantal' informatiemomenten. Het heeft niks met het aantallen te maken. Kwaliteit > kwantiteit.
Jij begint over vriezers en dat dat soort dingen gecommuniceerd moeten worden.

Er wordt voldoende gecommuniceerd over de voorbereidingen. Heb je dit bijvoorbeeld gelezen? https://www.rijksoverheid...ccinatie-al-in-volle-gang

Achteraf kan je pas afrekenen, dan zijn alle feiten (en eventuele fouten) bekend. Dat kan je niet vooraf doen, zeker niet omdat er een bedrijfje in de media gaat klagen dat er bij hen niets besteld is.

Of de overheid wel of niet efficiënt is, daar wil ik wel over bomen, maar daar is dit topic niet voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 25-11-2020 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:47:
[...]

Dit soort futiliteiten (?) wordt over het algemeen prima aangestipt in ofwel de kamerbrief voorafgaand aan een debat, of in de vragen die in het debat zelf gesteld worden. Kleine hint; dat red je niet met tien pagina's of een kwartiertje persco ;)
In het grote geheel zijn dit, wat mij betreft, futiliteiten. De overheid moet in de grote persconferenties de grote lijnen uiteen zetten en niet gaan neuzelen over een vriezer.

Het is voor het merendeel van onze bevolking ook totaal irrelevant. Daarvoor hoef je enkel te communiceren: "Voorbereidingen zijn in volle gang, we starten zo snel mogelijk.".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
RIVM bericht :
De reproductiefactor was gestegen van 0,89 naar 1,02
Beseffen jullie wel dat dat cijfer 2 weken oud is (6 nov) ?

[ Voor 5% gewijzigd door mesa57 op 25-11-2020 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mesa57 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:55:
RIVM bericht :

[...]

Dat is gelukkig altijd al het geval... Je punt is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
mesa57 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:55:
RIVM bericht :

[...]

Waarom wordt dat er niet bij vermeld dan?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Imperium schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:56:
[...]

Waarom wordt dat er niet bij vermeld dan?
Ja waarom eigenlijk niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/apX2_Szp8seGDVP0EIqhNv-XsD8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GitWqJlp5mgNgZjNTTohein3.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RSugb0-Zyej6tq4f_YLUWcSsytU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/d4DjZ4Su2wwVs33SUkickRjB.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rpnsSU-qVa3DP3gVWdZGGTAwD84=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OZkX4EuyKYHQqVtlVHhwzOVZ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dT42KhDaLCfQM_BJbHvrGnlZMaY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/f3bL4NCQd6dRBWU5khYXNNXJ.png?f=user_large

Kap eens met dit ongefundeerde geblaat.

[ Voor 41% gewijzigd door MikeyMan op 25-11-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autje
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:10
[...]

De Jonge zei tijdens de laatste persconferentie dat zal al sinds voor de zomer met voorbereidingen op vaccinverspreiding bezig waren. Dat ze daar beter over moeten communiceren lijkt me evident, maar dat geldt niet alleen voor dit issue. Als we achteraf één ding kunnen leren van deze crisis is dat communicatie naar het volk essentieel is, want nu vragen mensen zich af waar ze aan toe zijn, wat er gaat gebeuren, en wat ze moeten doen. Ik wil best geloven dat ze al heel lang aan het voorbereiden zijn, maar ontvouw dan ook alvast een deel van je plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:56:
[...]

Dat is gelukkig altijd al het geval... Je punt is?
Mijn punt is dat dat R getal dus niet de huidige situatie weergeeft en daarmee ook in mijn mening niet gebruikt zou moeten worden in de sturing van de maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mesa57 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:59:
[...]

Mijn punt is dat dat R getal dus niet de huidige situatie weergeeft en daarmee ook in mijn mening niet gebruikt zou moeten worden in de sturing van de maatregelen.
Gelukkig is het één van de vele factoren.

Maar in principe is dit niet zoveel anders dan een gecombineerde factor van stijging in positieve tests, ziekenhuis en ic opnamen.

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 25-11-2020 12:06 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:46
Stoney3K schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:23:
[...]

De bevolking of in ieder geval een deel lijkt vooral niet door te hebben dat ze zelf tegen de wind in spugen en dat het hun eigen spuug en dat van de medespugers is dat ze in het gezicht krijgen.
Ben overigens heel erg blij dat ze de mening van "het volk", wie dat ook moge zijn maar het zullen vast mensen zijn die jouw mening delen, niet serieus nemen. Dan zou het imho pas echt een klerezooi worden.
Zou geen kwaad kunnen om je eens te realiseren dat er onder het volk ook mensen zijn die een andere mening toegedaan zijn dan de jouwe en het op z'n minst een beetje vreemd is om te doen of je namens het hele volk spreekt.
Ik voel mij in ieder geval niet door het kabinet in het gezicht gespuugd maar wel door mensen die "er klaar mee zijn" en er voor zorgen dat deze narigheid langer duurt dan noodzakelijk is. Maar vooral blijven wijzen naar anderen, dat zal het virus vast wegjagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mesa57
MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:01:
[...]

Gelukkig is het één van de vele factoren.

Maar in principe is dit niet zoveel anders dan een gecombineerde factor van stijging in positieve tests, ziekenhuis en ic opnamen.
Dan ziet het er positief uit :
Het aantal positieve testen was t.a.v. de week ervoor 2% gedaald
Het percentage positief getesten was gedaald van 13,8% naar 12,2% (dat kwam omdat het aantal uitgevoerde testen met 11% was gestegen)
Het percentage nieuwe ziekenhuisopnames was met 12% gedaald
Het aantal nieuwe IC-opnames was met 13% gedaald
Het aantal overlijdensgevallen was met 12% gedaald
Aantal virusdeeltjes in het riool was gedaald tot het laagste niveau sinds begin oktober

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sphere-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-08 19:53
mesa57 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:59:
[...]

Welke factoren zou je wel gebruiken dan? Vrijwel alle factoren hebben een significante vertraging (t.o.v. het moment van besmetting), zoals aantal vastgestelde besmettingen, ziekenhuisopnames, doden etc. De enige factor waar ik zo op kom waar wellicht geen vertraging in zit zijn meetbare veranderingen in gedrag, bijvoorbeeld drukte op de weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:04
Ben wel benieuwd naar de dagcijfers van vandaag, ik heb het idee dat er weer vanalles mis is met de cijfers van gisteren (te laag) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Sphere- schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:12:
[...]

Welke factoren zou je wel gebruiken dan? Vrijwel alle factoren hebben een significante vertraging (t.o.v. het moment van besmetting), zoals aantal vastgestelde besmettingen, ziekenhuisopnames, doden etc. De enige factor waar ik zo op kom waar wellicht geen vertraging in zit zijn meetbare veranderingen in gedrag, bijvoorbeeld drukte op de weg.
Ik zou sowieso niet naar dat R getal kijken. Voor de rest denk ik dat het inderdaad moeilijk is om beslissingen a.d.h.v. die rommel cijfers van het RIVM te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[...]

Dat lees je dus verkeerd: De getallen gaan alleen over aanscherpingen. Lekker nuttig dus als je al helemaal in het maximaal aangescherpte niveau zit. Welke drempelwaardes er bij welke versoepelingen horen hebben ze niet bekend gemaakt.

Dode mus noemen ze dat.

Als ze echt alleen maar iets willen verspoepelen als we landelijk weer op niveau 'waakzaam' zitten, dan kunnen we wachten tot volgend jaar Kerstmis. En ik heb juist de indruk dat de overheid dat zelf enorm goed weet, en dat ze dat als stok achter de deur gebruiken om ons weer in het gareel te krijgen.

We zitten nu met de maximaal aangescherpte maatregelen, er is geen 'niveau' boven waar we nu zijn, en de besmettingen dalen niet. Dan wordt de conclusie dus: We're fucked? Of is het vooral zo dat de regering niet de maatregelen wil nemen die écht pijn doen maar die wel drastisch inhakken op de cijfers. Dat is al heel het jaar door aan de hand, en daardoor krijg je een zachte-heelmeesters effect.

Van mij hadden ze in maart echt 3 weken lang deuren dicht mogen lassen. Maar blijkbaar is het zo menens dan ook weer niet.

[ Voor 40% gewijzigd door Stoney3K op 25-11-2020 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Stoney3K schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:39:
[...]

Dat lees je dus verkeerd: De getallen gaan alleen over aanscherpingen. Lekker nuttig dus als je al helemaal in het maximaal aangescherpte niveau zit. Welke drempelwaardes er bij welke versoepelingen horen hebben ze niet bekend gemaakt.

Dode mus noemen ze dat.
En als blijkt dat mensen zich niet of erg pragmatisch aan de maatregelen houden is dat best logisch. Guess what: mensen houden zich niet (of nogal pragmatisch) aan de maatregelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

zacht schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:46:
[...]

En als blijkt dat mensen zich niet of erg pragmatisch aan de maatregelen houden is dat best logisch. Guess what: mensen houden zich niet (of nogal pragmatisch) aan de maatregelen.
En de hamvraag is dus hoe je dat wil gaan omkeren zonder met harde hand te gaan afdwingen.

Met echt afdwingen zou ik het trouwens ook prima eens zijn als dat echt effectief is: Laat de overheid maar eens zien dat ze tanden hebben. Die hamer mag best een keer echt meppen, niet aaien.

Of geef gewoon toe dat de maatregelen niet houdbaar zijn, en laat alles los met de kanttekening dat we er nu echt zelf voor staan. Eindeloos met zijwieltjes rijden leer je namelijk ook niks van.

Wat ze alleen niet moeten doen is er continu tussenin blijven hangen, want dat is slecht voor het draagvlak en slecht voor het vertrouwen in het kabinet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperium
  • Niet online
MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:57:
[...]

Ja waarom eigenlijk niet?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Kap eens met dit ongefundeerde geblaat.
offtopic:
Dat was een sarcastische vraag maar bedankt voor de toelichting.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:12
Betreft het voorbereiden op vaccineren.
Ik snap wel dat er hier een aantal sceptisch zijn (ik zelf ook). Het is al vaker gebeurd dit jaar dat de overheidsinstanties te laat zijn.
Ik denk dat ze met vaccineren heel erg leunen op de bewezen processen van GGD / RIVM. En dat is opzich niet erg, want die kunnen dat best wel. De vraag is alleen of het voor de coronavaccins ook gaat werken. Het zijn meerdere verschillende vaccins, die elk op een andere manier bewaard/vervoerd worden en die elk een andere beschikbaarheid hebben.

En dan wordt er een bepaalde volgorde van vaccineren aangehouden, waarbij ook nog verschillende mensen de vaccinaties gaan zetten. Huisartsen, mensen van GGD, verpleegkundigen bv.

Met een goede voorbereiding zou je in theorie direct na de goedkeuring van EMA kunnen starten met de operatie.
Als ik het goed begrepen heb worden de vaccins via een Europese verdeling op basis van aantal inwoners uitgegeven. Na goedkeuring kunnen de vrachtwagens dus vertrekken en wil je die spuiten zsm zetten bij degene die als eerste aan de beurt zijn.
We gaan het zien welk land hierin het beste zijn zaken op orde heeft.

Krijgen we dalijk naast de besmettingscijfers ook dagelijkse vaccinatiecijfers ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesa57
Ik zou verwachten dat de planning nu al rond zou zijn. Dat wil zeggen dat de locaties, uitvoerders enzovoort al geïnstrueerd zijn en de mensen in de risicogroepen bepaald zijn en de oproepen (indien nodig) verstuurd zijn.
Maar ik vermoed dat dat een ijdele hoop is ...
Tot nu toe hebben ze er immers niet veel van gebakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Plenkske schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:36:
Betreft het voorbereiden op vaccineren.
Ik snap wel dat er hier een aantal sceptisch zijn (ik zelf ook). Het is al vaker gebeurd dit jaar dat de overheidsinstanties te laat zijn.
Ik denk dat ze met vaccineren heel erg leunen op de bewezen processen van GGD / RIVM. En dat is opzich niet erg, want die kunnen dat best wel. De vraag is alleen of het voor de coronavaccins ook gaat werken. Het zijn meerdere verschillende vaccins, die elk op een andere manier bewaard/vervoerd worden en die elk een andere beschikbaarheid hebben.
De vaccin vragen kun je beter in het vaccin topic mikken, maar er zijn iig 2 types vaccins.
mRNA die met -80/-70 bewaard moet worden en max 5 dagen op koelkast temp kan oid
'normale' die met koelkast temp bewaard worden

dus kwa hoeveelheid verschillen valt dat nog wel mee

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mesa57 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:48:
Ik zou verwachten dat de planning nu al rond zou zijn. Dat wil zeggen dat de locaties, uitvoerders enzovoort al geïnstrueerd zijn en de mensen in de risicogroepen bepaald zijn en de oproepen (indien nodig) verstuurd zijn.
is allemaal idd al langs gekomen :)
je eigen negativiteit hoef je daar dus niet op te projecteren.
Nu al beginnen over oproepen terwijl de vaccins nog niet definitief zijn goed gekeurd door de EMA slaat nergens op natuurlijk.

https://www.maxvandaag.nl...cinatieplan-in-nederland/
Het precieze vaccinatieplan is nog niet bekend gemaakt, maar het ministerie van Volksgezondheid heeft op 12 november 2020 aan RTL laten weten dat het al sinds de zomer bezig is met het opstellen van een vaccinatieprotocol en dat er inmiddels al miljoenen spuiten, naalden en andere benodigdheden zijn ingekocht. Ook heeft men in Nederland veel ervaring met grootschalige vaccinatieprogramma’s. Die ervaring moet helpen om de boel goed te laten verlopen als er eenmaal een vaccin is. Volgens het ministerie van Volksgezondheid kunnen wij later in november 2020 meer informatie over het Nederlandse vaccinatieplan verwachten.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 25-11-2020 13:57 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
mesa57 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:48:
Deze pagina laat in grove lijnen zien wat er gebeurd (is):
https://www.rijksoverheid...ccinatie-al-in-volle-gang

Veel is al gebeurd, en op dit moment worden afspraken gemaakt met de uitvoerders. Ook is er intussen via het rapport van de gezondheidsraad al bepaald wat de volgorde zal worden.

@YakuzA ik denk dat dit ook de pagina is waar je RTL bericht op doeld "in november 2020 meer informatie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
YakuzA schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:49:
[...]

De vaccin vragen kun je beter in het vaccin topic mikken, maar er zijn iig 2 types vaccins.
mRNA die met -80/-70 bewaard moet worden en max 5 dagen op koelkast temp kan oid
'normale' die met koelkast temp bewaard worden

dus kwa hoeveelheid verschillen valt dat nog wel mee
Ik had hier even gereageerd omdat ik wat opmerkingen las over de voorbereiding, vandaar niet in het andere topic. Het waren ook niet echt vragen maar meer mijn gedachtes erover.
Als de opslaglocaties en vervoer goed geregeld zijn dan zal dat inderdaad niet zo'n probleem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Stoney3K schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:39:
[...]

Dode mus noemen ze dat.

Als ze echt alleen maar iets willen verspoepelen als we landelijk weer op niveau 'waakzaam' zitten, dan kunnen we wachten tot volgend jaar Kerstmis. En ik heb juist de indruk dat de overheid dat zelf enorm goed weet, en dat ze dat als stok achter de deur gebruiken om ons weer in het gareel te krijgen.

We zitten nu met de maximaal aangescherpte maatregelen, er is geen 'niveau' boven waar we nu zijn, en de besmettingen dalen niet. Dan wordt de conclusie dus: We're fucked? Of is het vooral zo dat de regering niet de maatregelen wil nemen die écht pijn doen maar die wel drastisch inhakken op de cijfers. Dat is al heel het jaar door aan de hand, en daardoor krijg je een zachte-heelmeesters effect.

Van mij hadden ze in maart echt 3 weken lang deuren dicht mogen lassen. Maar blijkbaar is het zo menens dan ook weer niet.
Volgens mij zijn de meeste lockdown landen aan de 3e poging bezig. Je kan dit alleen op kleinere eilanden voor elkaar krijgen zonder metropolen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mesa57
Vanaf 3 december moeten we een uurtje langer wachten op de cijfers :
Het RIVM publiceert wel elke dag open data die voor iedereen toegankelijk is. Vanaf 3 december worden de open data i.p.v. 14.15 uur dagelijks om 15.15 bijgewerkt. De open data informatie is ook dagelijks te vinden op het coronadashboard.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 25-11-2020 14:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Degene die titels bedenkt bij NOS snapt het volgens mij niet helemaal.
Bijna 1000 besmettingen erbij, 73 ziekenhuisopnames minder dan gisteren
8)7 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
Wat slingeren die cijfers hard heen en weer, dat was voorheen veel minder

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:56
ik weet dat je niet zo veel waarde aan de dagkoersen moet hechten, maar stuiterd aardig op en neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Laten we vooral blij zijn met een lager aantal opnames. Hopen dat dat volhoudt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloodclot
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 15:06

Bloodclot

Jawier!

Ankona schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:23:
Wat slingeren die cijfers hard heen en weer, dat was voorheen veel minder
Mensen laten zich niet meer zo veel testen in het weekend. dus de dagen na het weekend een dip.
woensdags trekt het weer bij. tot vrijdag dat het weer 2-3k meer is dan maandag.

Verder daalt ziekenhuisbezetting fors (-89), wel een lichte stijging van IC-bezetting (+3):
Positief getest: 4947
Totaal: 498653 (+4909 ivm -38 corr.)

Opgenomen*: 150
Huidig*: 1310 (-89)

Opgenomen op IC*: 39
Huidig*: 529 (+3)e

[ Voor 24% gewijzigd door Bloodclot op 25-11-2020 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drumatiko
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
joppe113 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:24:
ik weet dat je niet zo veel waarde aan de dagkoersen moet hechten, maar stuiterd aardig op en neer.
Precies, je kunt beter naar het 7-daagse gemiddelde kijken voor de trend (en dan nog weet je slechts weinig :) ).

“But all history has taught us the grim lesson that no nation has ever been successful in avoiding the terrors of war by refusing to defend its rights – by attempting to placate aggression.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
Dit is overigens volgens mij de eerste week dat er een echte maandag dip is. Vorige week en die week ervoor waren storingen en daar weer voor waren de dips op andere dagen.

Maw: het schommelt gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Plenkske schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:22:
Degene die titels bedenkt bij NOS snapt het volgens mij niet helemaal.

[...]
Bijna 1000 besmettingen erbij, 73 ziekenhuisopnames minder dan gisteren
[...]

8)7 8)7
3900 gister -> 4900 vandaag is toch +1000?
223 gister -> 140 vandaag is toch -70?

Niet heel relevant ivm dagkoersen etc, maar wel droge nummer vergelijking met gisteren.

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 25-11-2020 14:55 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:27

ZieMaar!

Moderator General Chat
Topicstarter
En toch, in het begin van de pandemie update het RIVM volgens mij gewoon die besmettingsgrafieken zoals ze in het rapport staan ook dagelijks. Gaf wel iets meer inzicht. Zouden ze van mij wel weer mogen doen. Tot die tijd hebben we @breew natuurlijk :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:13

Laguna

Connaisseur

YakuzA schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:54:
[...]

Niet heel relevant ivm dagkoersen etc, maar wel droge nummer vergelijking met gisteren.
Juist omdat dagcijfers niet heel relevant zijn, kon die kop van NOS best wat genuanceerder. Zoals bij NU.nl: RIVM meldt 4.947 positieve tests, minder dan gemiddelde van afgelopen week.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

In dat kader:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V-EvHRwfJnsT0lMuckcF0M4QMFk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cJILJjsqiVAN3thewNQPkVg9.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 64% gewijzigd door MikeyMan op 25-11-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
YakuzA schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:54:
[...]

Een titel moet m.i. duidelijk en vooral kloppend zijn. 1000 erbij klopt niet, want er zijn er 4909 (incl correctie) bij gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
De overheid is begonnen aan een app die je kan gebruiken om een coronatest te boeken, de app bevat echter ook de mogelijkheid om als gezondheidspaspoort te dienen om testuitslagen te tonen. Het ministerie wil ook niet bevestigen of er nog een vaccinatie optie toegevoegd wordt aan de gezondheidspaspoort functie, alle opties liggen nog open zegt de woordvoerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

CMD-Snake schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:08:
De overheid is begonnen aan een app die je kan gebruiken om een coronatest te boeken, de app bevat echter ook de mogelijkheid om als gezondheidspaspoort te dienen om testuitslagen te tonen. Het ministerie wil ook niet bevestigen of er nog een vaccinatie optie toegevoegd wordt aan de gezondheidspaspoort functie, alle opties liggen nog open zegt de woordvoerder.
En dan komt er vast wel iemand op het idee dat het 'handig' is om dat ook aan de CoronaMelder app te gaan knopen natuurlijk. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tis ook wat... Zijn ze een keer proactief en communiceren ze er zelfs over, is het weer niet goed...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:34:
Tis ook wat... Zijn ze een keer proactief en communiceren ze er zelfs over, is het weer niet goed...
"Proactief communiceren" over een ICT-project van de overheid valt een beetje in de categorie "polishing a turd". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MikeyMan schreef op woensdag 25 november 2020 @ 18:34:
Dit is ontdekt doordat ingenieursvereniging KIVI zijn mond voorbij praatte. Pas daarna heeft de overheid het bevestigd. Dat kan ik niet echt onder proactief scharen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

CMD-Snake schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:06:
[...]

Dit is ontdekt doordat ingenieursvereniging KIVI zijn mond voorbij praatte. Pas daarna heeft de overheid het bevestigd. Dat kan ik niet echt onder proactief scharen.
Wel even goed begrijpend lezen he ;)

Ze zijn proactief met de app begonnen. En nu communiceren ze erover. Geen woord gelogen :+
Imperium schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:12:
[...]

offtopic:
Dat was een sarcastische vraag maar bedankt voor de toelichting.. :/
Waarom zetten ze dat er niet bij dan? :+

[ Voor 35% gewijzigd door MikeyMan op 25-11-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:27

Indoubt

Always be indoubt until sure

Stoney3K schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:05:
[...]

"Proactief communiceren" over een ICT-project van de overheid valt een beetje in de categorie "polishing a turd". ;)
Ik laat mijn vaccinatie wel in mijn boekje bijschrijven. Lijkt me een stuk eenvoudiger en zekerder al een app van de overheid

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

https://www.telegraaf.nl/...toen-barstte-de-bom-thuis

Toch wat straffen uitgedeeld aan relschoppers bij de anti-maatregelen protesten.

Wel grappig dat ze in de rechtszaal nog ontkennen kwade bedoelingen hebben, maar wel een hele Facebook-pagina vol met rommel.

[ Voor 23% gewijzigd door MikeyMan op 26-11-2020 09:45 ]

• mesa57
MikeyMan schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:43:

Toch wat straffen uitgedeeld aan relschoppers bij de anti-maatregelen protesten.

Wel grappig dat ze in de rechtszaal nog ontkennen kwade bedoelingen hebben, maar wel een hele Facebook-pagina vol met rommel.
Relschoppers in wat voor demonstratie dan ook dienen altijd een tik te krijgen is mijn mening.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

mesa57 schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:00:
[...]

Relschoppers in wat voor demonstratie dan ook dienen altijd een tik te krijgen is mijn mening.
Ja mee eens... En ook niet zeuren als je een lange lat in je nek krijgt.
Maar straffen is helaas niet altijd heel erg gegarandeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op donderdag 26 november 2020 @ 09:43:

Ik kan het niet anders vatten dan in dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K6PcyQ2nbKBZfht1hjCgBz_gaJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1pWPCurfvIqP2uHTe9Ye6rOA.png?f=user_large

Het ligt altijd aan anderen. Compleet bord voor de kop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
autje schreef op woensdag 25 november 2020 @ 11:59:
[...]
De Jonge zei tijdens de laatste persconferentie dat zal al sinds voor de zomer met voorbereidingen op vaccinverspreiding bezig waren. Dat ze daar beter over moeten communiceren lijkt me evident, maar dat geldt niet alleen voor dit issue. Als we achteraf één ding kunnen leren van deze crisis is dat communicatie naar het volk essentieel is, want nu vragen mensen zich af waar ze aan toe zijn, wat er gaat gebeuren, en wat ze moeten doen. Ik wil best geloven dat ze al heel lang aan het voorbereiden zijn, maar ontvouw dan ook alvast een deel van je plannen.
Is voorbereiden hetzelfde als daadwerkelijk iets doen? Ik ben hier ook al een paar jaar bezig de zolder voor te bereiden om er een vloer in te leggen. Maar tot nu toe staat er nog steeds meer in dan toen ik begon...
Ik heb bij de regering het idee dat het op dezelfde manier gaat. Wel beginnen, maar niets beslissen en ook niets afmaken totdat het te laat is.

Zo had ik gisteren een discussie met de GGD. Via mijn bedrijf heb ik een corona-test gedaan welke positief was. Ik heb om 9:30 een afspraak gemaakt, om 10:00 de test gedaan en om 10:30 was het resultaat bekend. Deze uitslag is dezelfde dag naar de GGD gegaan. Na 3 dagen word ik door de GGD gebeld of ik nog een test via de GGD wil laten doen, want de gebruikte test is nog niet 'gevalideerd' (dezelfde test die de GGD ook al gebruikt en in het buitenland al veelvuldig wordt gebruikt en zeer betrouwbaar is) . Doe je dat niet wordt de test niet als positief geregistreerd.

Oftewel bedrijven kunnen ervoor zorgen dat je binnen een uur getest bent en precies weet wat je moet doen. De GGD heeft er daarna 3 dagen voor nodig om er eens iets mee te doen. Een test die voor 1/3 van alle testen wordt gebruikt (bijna alle commerciëlen gebruiken deze al), wordt niet geregistreerd. En dat noemen we voorbereid zijn? Kom op, hier had toch al lang een goed proces voor moeten zijn. Desnoods registreer je ze apart, of maak je de afspraak dat positieve testen via een sneltest standaard doorverwezen worden naar de GGD? En dat noemen ze dan voorbereiden? Het doet mij vooral denken aan mijn zolder, wel de plannen hebben, maar nog geen prioriteit eraan willen geven.

En wat me hierbij nog het meeste verontrust, is dat dus een groot deel van de positieve besmettingen niet in de cijfers wordt meegenomen (de sneltesten van de commerciëlen). Dus hebben we nu wel een daling, of worden veel positieve testen simpelweg niet meer meegenomen in de cijfers?

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik begreep eerder dat alleen de positieve testen werden meegenomen van commerciële partijen en niet het aantal afgenomen testen? Zou voor een deel de vrij willekeurige stijging/daling dag-op-dag kunnen verklaren als ze weer in bulk cijfers toevoegen.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:28
Señor Sjon schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:35:
Ik begreep eerder dat alleen de positieve testen werden meegenomen van commerciële partijen en niet het aantal afgenomen testen? Zou voor een deel de vrij willekeurige stijging/daling dag-op-dag kunnen verklaren als ze weer in bulk cijfers toevoegen.
Dat had ik ook begrepen. Maar in het gesprek met de GGD werd dus aangegeven dat degene die via een sneltest positief zijn getest helemaal niet worden meegenomen. Tot vorige week werd er zelfs geen bron en contactonderzoek gestart.

[removed]

• IJzerlijm
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

IJzerlijm

Is net nieuw

redwing schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:30:
[...]
En wat me hierbij nog het meeste verontrust, is dat dus een groot deel van de positieve besmettingen niet in de cijfers wordt meegenomen (de sneltesten van de commerciëlen). Dus hebben we nu wel een daling, of worden veel positieve testen simpelweg niet meer meegenomen in de cijfers?
Dat is een goeie vraag en maakt het zo lastig iets uit de aantallen positieve tests te halen.

In de ideale wereld laat iedereen die symptomen heeft zich testen bij de GGD. Maar uit die groep heb je:
-Mensen die zich niet willen laten testen om wat voor reden dan ook
-Mensen die zich willen laten testen maar problemen hebben bij een testlokatie te komen (GGD of niet)
-Als de afspraak maken te lang duurt en men zich niet laat testen of naar een commerciele partij gaat
-Werknemers die via het bedrijf bij een commerciele tester komen

De eerste groep zal je altijd houden. De andere groepen zullen nu er zoveel meer GGD capaciteit is wel kleiner zijn geworden met de daarbij horende toename in GGD tests. Tegelijk kunnen er andere niet-covid ziektes toe- en weer afnemen die symptomen opleveren die mensen tot testen zal motiveren. Zoveel bekende en onbekende variabelen maken het giswerk, dan heb je aan ziekenhuisopnames nog het meeste want daar is geen onbekende schaduwinfrastructuur.

And to think they once said that computers would take away jobs.

• immetjes
  • Laatst online: 07-10 22:18

immetjes

HIER is BERN-E

In de VS waren er in 2018 net zoveel doden als dat er in 2020 zullen zijn:

In 2018
- Number of deaths:
2,839,205 (https://www.cdc.gov/nchs/fastats/deaths.htm)

In 2020
https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid19/index.htm
- Deaths from all causes 2,579,548 op 25-November-2020
Dat is 329 dagen, dus voor 365 dagen met 7840.52 per dag=
2,861,809

In 2018 was er een heftige H1N1 en H2N3 epidemie in de VS met 4,000 doden per dag.

Maar nu vergaat de wereld.

Edit:
Aantal doden aan de griep in de VS 2017-2018 was 61K en 2018-2019 34K, die laatste is zo'n beetje de normaal. Seizoen 2020 veel meer dus.

[ Voor 18% gewijzigd door immetjes op 26-11-2020 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
Señor Sjon schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:35:
De stijging is niet willekeurig maar volgt sinds enkele weken een voorspelbaar week/weekend patroon.

Zie deze grafiek aan afgenomen testen GGD uit presentatie van Dissel vorige week:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5ICysleLUuE9gm2kwG1PoG1OJQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TJMGCNcS78tZDrxF0XYuMMiz.jpg?f=fotoalbum_large

En vergelijk dan de binnengekomen meldingen van de afgelopen weken, telkens vanaf woensdag stijging, zondag afname:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VVBgih-pLACBAgcqYmrtmfgCOGE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KUDKRorp4mV7bZFWXvLk0vxT.jpg?f=fotoalbum_large

Tot aan de piek eind oktober was deze golfbeweging niet zichtbaar omdat de GGD's ramvol zaten en in het weekend hun achterstanden inhaalden. Goed te zien aan deze grafiek die toont hoe oud de data is die aangeleverd wordt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KL8FPLMPn2k5hOaGQzWb41T4wV8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E5xiz0WkleW4e3WBdgBrnemZ.png?f=fotoalbum_large

Sinds november is ongeveer driekwart van de dagelijkse nieuwe meldingen een eerste ziektedag van vijf dagen of jonger.

• Drardollan
immetjes schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:53:

In 2018
- Number of deaths:

In 2020
2,861,809

In 2018 was er een heftige H1N1 en H2N3 epidemie in de VS met 4,000 doden per dag.

Je moet dan ook niet naar de totale sterfte kijken maar naar de oversterfte.

Moet je overigens nagaan als we niets gedaan hadden, dan was het virus net als H1N1 en H2N3 helemaal los gegaan met alle gevolgen van dien. Herinner je je Italië nog waar de mensen dood voor de IC lagen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-10 07:29

Grannd

da Granndest

immetjes schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:53:

In 2018
- Number of deaths:

In 2020
2,861,809

Dat is ongeveer hetzelfde effect als in Nederland, de griep van 2017/2018 had toen ook een oversterfte van +/- 9500 ( https://www.rivm.nl/sites.../2018-11/griepinbeeld.pdf )

Volgens mij zitten we met het coronavirus nu ook ongeveer op dezelfde oversterfte.

Volgens mij moet je conclusie niet zijn 'nu vergaat de wereld' waarmee je denk ik probeert te zeggen 'niets aan de hand'.

We hebben bijna heel 2020 geen grootschalige evenementen gehad, geen handen geschud, alleen maar kleine groepen bij elkaar gehad en nóg is de sterfte door het coronavirus ongeveer even groot als in een heftig griepseizoen (waar de IC's ook al overliepen, dat is geen nieuwe situatie).

Je kan niet weten wat er zou zijn gebeurd als we al deze maatregelen niet zouden hebben genomen. Nu roepen dat het nergens voor nodig was is echter wel heel makkelijk praten.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Drardollan schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:59:
[...]

Je moet dan ook niet naar de totale sterfte kijken maar naar de oversterfte.

Moet je overigens nagaan als we niets gedaan hadden, dan was het virus net als H1N1 en H2N3 helemaal los gegaan met alle gevolgen van dien. Herinner je je Italië nog waar de mensen dood voor de IC lagen?
Interessant om dan te bekijken wat de IRF is van H1N1 en H2N3 tov SARS-Cov-2 (en -1).

Italië kan ook de perfect storm zijn geweest: Veel stof in de lucht. veel oudere mensen omdat er de jaren daarvoor vrijwel geen griep was. En verder tsja..... De VS staat niet bekent om z'n strenge aanpak van COVID-19, Sterker nog: De situatie in NY was zoals in Bergamon, incl massa graven, en ondanks dat: Dezelfde hoeveelheid doden als in 2018. Je zou toch verwachten dat 2020 minstens bv 10% hoger is.

• Grannd

Grannd

da Granndest

immetjes schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:09:
[...]

Interessant om dan te bekijken wat de IRF is van H1N1 en H2N3 tov SARS-Cov-2 (en -1).

Italië kan ook de perfect storm zijn geweest: Veel stof in de lucht. veel oudere mensen omdat er de jaren daarvoor vrijwel geen griep was. En verder tsja..... De VS staat niet bekent om z'n strenge aanpak van COVID-19, Sterker nog: De situatie in NY was zoals in Bergamon, incl massa graven, en ondanks dat: Dezelfde hoeveelheid doden als in 2018. Je zou toch verwachten dat 2020 minstens bv 10% hoger is.
In jouw berekening zit je trouwens al op 20k meer doden dan 2018, en er zijn nog steeds dagelijks 1.000+ gerapporteerde covid doden per dag, tel dus maar gerust nog eens 30.000 doden erbij op en je zit op 50k meer doden dan in 2018 in de USA.

https://ourworldindata.or...ode=absolute&region=World

In deze grafiek zie je idd ook dat er in 2018 in januari/februari een flinke piek was in amerika.
De rest van het jaar was 2020 echter continue hoger, en de afname van de piek komt wel heel toevallig nadat er superstrenge maatregelen waren genomen..

[ Voor 17% gewijzigd door Grannd op 26-11-2020 11:15 ]

• Señor Sjon
Grannd schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:11:
[...]

In jouw berekening zit je trouwens al op 20k meer doden dan 2018, en er zijn nog steeds dagelijks 1.000+ gerapporteerde covid doden per dag, tel dus maar gerust nog eens 30.000 doden erbij op en je zit op 50k meer doden dan in 2018 in de USA.
Dat is nog geen 2% oversterfte.
[...]

Dat gebied staat wel bekend om zijn slechte luchtkwaliteit. De Po-vlakte is een soort fijnstof-vergaarbak doordat het niet de bergen over komt. Tel daarbij op de gewoonte om met meerdere generaties samen te wonen en er waren een aantal superspreader events tegelijkertijd. Ook zijn er steeds meer berichten dat het al ergens september 2019 in die regio moet zijn geweest ('vreemde longziekte') waardoor het virus zich sluimerend heeft kunnen verspreiden naar de zwakkeren.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Señor Sjon schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:18:
[...]

[...]

Dat gebied staat wel bekend om zijn slechte luchtkwaliteit. De Po-vlakte is een soort fijnstof-vergaarbak doordat het niet de bergen over komt. Tel daarbij op de gewoonte om met meerdere generaties samen te wonen en er waren een aantal superspreader events tegelijkertijd. Ook zijn er steeds meer berichten dat het al ergens september 2019 in die regio moet zijn geweest ('vreemde longziekte') waardoor het virus zich sluimerend heeft kunnen verspreiden naar de zwakkeren.
Inderdaad, die 50K is maar 1.7%.

SARS-CoV-2 is gelijk aan SARS-CoV-1 wat er in 2003 was. Bij testen is er geen verschil, zijn genetisch gelijk. Wellicht dat dat het was. Geen idee waarom SARS-Cov-1 niet los gegaan.

• Grannd

Grannd

da Granndest

[...]

Het is ook niet zo dat het coronavirus een oversterfte teweeg heeft gebracht die enorm veel hoger is dan een flinke griep, in Nederland is dat dus ook nog steeds zo.

Het punt is dat corona waarschijnlijk méér oversterfte teweeg heeft gebracht dan de meest heftige griepvirussen van de afgelopen paar jaren zélfs met al deze draconische maatregelen.

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Grannd schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:11:
[...]

https://ourworldindata.or...ode=absolute&region=World

In deze grafiek zie je idd ook dat er in 2018 in januari/februari een flinke piek was in amerika.
De rest van het jaar was 2020 echter continue hoger, en de afname van de piek komt wel heel toevallig nadat er superstrenge maatregelen waren genomen..
Mooie grafiek, waar de 2020 hoog piekt in het voorjaar. Het oppervlak onder de rode lijn lijkt ook veel groter te zijn dan die onder de lijn van 2018 en toch: Hetzelfde aantal doden tov 2018. Hoe dan?

• Drardollan
[...]

Om de oversterfte te bepalen moet je niet kijken naar hoeveel meer mensen er overleden in 2020 ten opzichte van 2018. Daarvoor moet je naar een langere periode kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mbt oversterfte heeft Marino van Zelst ook aardige wekelijkse analyses:

• Drardollan
[...]

Italië kan ook de perfect storm zijn geweest: Veel stof in de lucht. veel oudere mensen omdat er de jaren daarvoor vrijwel geen griep was. En verder tsja.....
Wellicht dat teveel spaghetti ook een oorzaak was. Dat is natuurlijk niet waar, maar het is net zo onzeker als jouw aannames.

Overigens is het in zijn geheel niet interessant om te kijken naar H1N1 en H2N3 op dit moment. Wacht eerst maar even af waar Corona eindigt, na deze hele situatie kunnen we eens nader kijken. Er is op dit moment simpelweg nog te weinig bekend.
De VS staat niet bekent om z'n strenge aanpak van COVID-19, Sterker nog: De situatie in NY was zoals in Bergamon, incl massa graven, en ondanks dat: Dezelfde hoeveelheid doden als in 2018.
Je moet niet enkel naar 2018 kijken.
Je zou toch verwachten dat 2020 minstens bv 10% hoger is.
Ik heb geen enkele reden om dat te verwachten.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 26-11-2020 11:35 ]

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

MikeyMan schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:33:

[Twitter]
Het woord oversterfte gebruikt in deze context is inderdaad niet correct. Er had moeten staan: De 50K te verwachten meer overleden in 2020 tov 2018 is 50K, dat is ~2% van aantal overledenen in 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovatov
immetjes schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:24:
[...]

Mooie grafiek, waar de 2020 hoog piekt in het voorjaar. Het oppervlak onder de rode lijn lijkt ook veel groter te zijn dan die onder de lijn van 2018 en toch: Hetzelfde aantal doden tov 2018. Hoe dan?
Zoals ook uit je eerste linkje blijkt komt het aantal doden vertraagd binnen (death counts are delayed).

In het getal van 25 november missen dus nog heel wat doden die afgelopen weken zijn gevallen. Daardoor is je berekening veel te voorzichtig en zal het aantal doden veel hoger liggen dan de 22k+ die jij nu hebt uitgerekend.

[ Voor 9% gewijzigd door Jovatov op 26-11-2020 11:36 ]

• Grannd

Grannd

da Granndest

immetjes schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:24:
[...]

Niet hetzelfde, minimaal 20k meer, je kan die eerlijke vergelijking pas maken als de cijfers van 2020 er helemaal zijn en gezien die grafiek nu tot eind oktober loopt kan je die eerlijke vergelijking pas februari 2021 maken.

Dan nog snap ik niet welke waarde je probeert te halen uit het feit dat de oversterfte in 2020 gelijkaardig is als tijdens het heftigste griepseizoen in de afgelopen 10 jaar.

Als we de tijd terug zouden kunnen spoelen en het virus zijn beloop kunnen laten gaan en dán kijken wat de oversterftecijfers zijn, dán pas weten we of we in al deze maatregelen overdreven hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door Grannd op 26-11-2020 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Jovatov schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:35:
[...]

Zoals ook uit je eerste linkje blijkt komt het aantal doden vertraagd binnen (death counts are delayed).

In het getal van 25 november missen dus nog heel wat doden die afgelopen weken zijn gevallen.
Het heeft voorlopig dan ook geen zin om hiernaar te kijken en echte conclusies aan te verbinden. Pas halverwege 2021 kunnen we iets zeggen wat mij betreft, dan zal de meeste data wel binnen en verwerkt zijn. Alleen al in ons kleine kikkerlandje gebeurd het regelmatig dat er nog overledenen van maanden eerder geregistreerd worden.

En dan is het ook nog eens niet zo belangrijk hoeveel mensen er in 2018 overleden. Je moet naar veel langere trends kijken.

Overigens is het ook zo dat er nergens ter wereld maatregelen zijn genomen om het aantal doden te beperken. Maatregelen worden genomen om te zorgen dat de zorg niet uit zijn voegen barst, want als dat gebeurd dan gaan we pas echt een grote hoeveelheid doden betreuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
MikeyMan schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:33:

[Twitter]
Wel een interessante uit zijn serie:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/EnP4NiOW8AIYf1m?format=jpg&name=large

• immetjes

immetjes

HIER is BERN-E

Jovatov schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:35:
[...]

In het getal van 25 november missen dus nog heel wat doden die afgelopen weken zijn gevallen. Daardoor is je berekening veel te voorzichtig en zal het aantal doden veel hoger liggen dan de 22k+ die jij nu hebt uitgerekend.
Er vallen over een jaar GEMIDDELD 7,840 doden per dag, dat is incl. de lage getallen in de zomer en inclusief de hoge getallen in de lente. Het zal voor de resterende 36 dagen niet opeens heel veel anders worden.

Het totaal aantal doden in 2018 en 2020 is hetzelfde, er gaat niet opeens 10% ofzo bijkomen door late administratie of whatever. Denk ervan wat je wil.

[ Voor 4% gewijzigd door immetjes op 26-11-2020 11:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Nog geen vaccinatiecampagnes gespot?

Naast die bekende meme over frika(n(=)dellen, is deze wel aardig:
Ikje in de NRC.

In de rij voor de kaaswinkel sta ik voor een bejaarde man.
Een bekende van hem komt langsgelopen, en vertelt corona te hebben gehad, hij is goed hersteld.
„Gelukkig”, zegt de man achter mij.
„Alleen dat vaccineren, ik weet niet. Je weet niet wat ze in je spuiten!”
De voorbijganger reageert in plat Rotterdams:
„Pleur jij effe lekker op met je twijfels! Je zuipt al heel je leven. Alsof jij weet waar dat spul vandaan komt! Rot toch op joh, je steekt zo’n spuit in je poot en lult er niet meer over!”
Met een ferme klap op de schouder eindigt het gesprek.
De voorbijganger loopt door.
Ik was getuige van de beste vaccinatiecampagne tot nu toe.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
ik post hem nog maar eens...hoe grof het ook klinkt, overledenen zijn het primaire issue niet. Het gaat om overbelasting van de zorg.

Tijdens de griepepidemie van 2018 hadden we hier in Nederland op het hoogtepunt 350 patiënten met ademhalingsproblemen op de ic’s. Dat was dus zonder maatregelen..

Bron: https://www.ad.nl/binnenl...en-moeten-maken~adf64efb/

Dat betekent, stam + t .

• Grannd

Grannd

da Granndest

immetjes schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:41:
[...]

Er vallen over een jaar GEMIDDELD 7,840 doden per dag, dat is incl. de lage getallen in de zomer en inclusief de hoge getallen in de lente. Het zal voor de resterende 36 dagen niet opeens heel veel anders worden.

Het totaal aantal doden in 2018 en 2020 is hetzelfde, er gaat niet opeens 10% ofzo bijkomen door late administratie of whatever. Denk ervan wat je wil.
Wat denk jij ervan dan? De enige conclusie die je trekt is 'nu vergaat de wereld'.

Wil je niet kijken naar de andere factoren die anders zijn in 2018 omdat het anders je verhaal zwakker maakt dat er niets aan de hand is?

[ Voor 10% gewijzigd door Grannd op 26-11-2020 11:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovatov
immetjes schreef op donderdag 26 november 2020 @ 11:41:
[...]

Het totaal aantal doden in 2018 en 2020 is hetzelfde. Denk ervan wat je wil.
Je mag er zelf ook van denken wat je wil, maar doe dan een eerlijke rekensom.

Onderin de pagina die je linkte vind je deze getallen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPcmV9-uBugOXUJ8BsPIhxwTpp4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Zjqq1GWjptZTaftaTpJpRGeo.jpg?f=user_large

In november is het aantal doden (derde kolom) de afgelopen twee weken dus enorm veel lager, omdat deze dus nog niet binnen zijn.

Als je het aantal doden t/m 31 oktober optelt (die data lijkt al veel vollediger) kom je op 2.465.826. Dat zijn 304 dagen. Dus per dag 8111 doden.

Als je dat extrapoleert naar het hele jaar kom je op 2.960.613 doden uit. Dan zit je dus op 120.000 meer doden dan in 2018.
En dat is dan het aantal doden wanneer er in november en december gemiddeld evenveel doden vallen als in de eerste tien maanden dit jaar. Wat natuurlijk niet gaat gebeuren.

Dus denk ervan wat je wil, maar doe wel een eerlijke rekensom.
Pagina: 1 ... 102 ... 224 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van de ontwikkelingen rond het Coronavirus in Nederland en België in het algemeen, dus nieuws over besmettingen, (nieuwe) maatregelen en de invloed daarvan, met een serieuze insteek, dus geen slowchat.

Ook persoonlijke anekdotes over mensen die zich niet aan maatregelen houden hoeven niet in dit topic.

Let op: GoT is niet de plek voor medische adviezen.
Wil je informatie over corona raadpleeg dan de officiële overheid informatie op: Ik maak me zorgen over mijn gezondheid. Wat moet ik doen?

Overige topics:
Ontwikkelingen rond het Coronavirus wereldwijd
Wetenschappelijke ontwikkelingen rond het Coronavirus
Coronavirus Slowchat #2
Het nut en de noodzaak van mondkapjes
Kennis- en ervaringstopic mondneusmaskers (mondkapjes)
De Coronavaccins