LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 171 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 18:49
Johnny321 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:12:
Hoeveel defrost zijn tijdens dit bijzonder ongunstig weer type ongeveer normaal?
Ik zie in de afgelopen dagen dat ik elk uur wel minimaal 1x een defrost heb.
In mijn geval: afgelopen nacht om de 70 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:37
Goedemiddag, ik heb ze nu ook😇 de defrost kan het nu zien door de Homewizard,
Bij mij is het wat rijp en geen ijsvorming het is ook vrij vlug weg. de kelder was +2 buiten -3
Ik heb wel geen stoom probleem. Watertemp heb ik op 40 graden gehad kamer is dan 21 grade verbruik was 43 kwh is dat veel nee. maar dat weet ik over 2,5 maand.
In de grafiek heb even op AI gehad . bij de foto 1 en 2 is hij al aan het ontdooien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NlV4UpRkcsdg0jySoS9H2TTfkyQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GxmclyJra7QoStEFDQDpej6I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amDQYvuSRgu2Q_u-CswMQ_-6PCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lBIee4iDIoq6PAM5JnYmepTD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sKUMp5uhVcyeEYa87vfkRXyWi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwINVXJb1EjExqHnvNz7Qed5.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TA9_0DMCxZ1oKSw8jbzRLABbSig=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JOcJs1VTo3eZu6ceMh3t6qHt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:49

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

jscheffers schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:51:
Bij mij is het wat rijp en geen ijsvorming het is ook vrij vlug weg. de kelder was +2 buiten -3
Ik heb geen stoom probleem. Watertemp heb ik op 40 graden gehad kamer is dan 21 graden verbruik was 43 kwh is dat veel mee. maar dat weet ik over 2,5 maand.
In de grafiek heb even op AI gehad . bij de foto 1 en 2 is hij al aan het ontdooien
Ik denk, dat overal waar de warmtepomp omlaag gaat en daarna snel weer omhoog gaat in de grafiek, dat dat ontdooiingen zijn.

Als de warmtepomp omlaag en weer omhoog gaat door de thermostaat, dan duurt het een stuk langer na het omlaag gaan, voordat de warmtepomp weer omhoog gaat in de grafiek.

Bij AI lijkt het erop, dat de warmtepomp gaat 'pendelen'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ByP6CQx0lLjwV4awi9r8LLBG5Z0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5GGx59hZR3MQ04qPdUhoMP6E.png?f=user_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Hieronder een foto van mijn buiten unit. Vandaag en gisteren elk uur een ontdooiing. Het water aan de buiten kant hoopt een beetje op. Merk ook dat de buiten unit wat meer lawaai maakt (ook een lage brom toon) tussen de 25 en 35 Hz. Voor zover ik kan zien doet de warmtepomp zijn best en haalt de gevraagde temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WE3JI39A4sYsO-qx4yJUZJkjEXU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bn9r8H7jswYjnCRyhgMZHDNJ.jpg?f=fotoalbum_large

Het ontdooien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2gqnKMZIcWpKJuos3S8oMLDRcZA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UlAq4iyxlJM9TFXDEx0lkJld.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P0QWe4n_jcwlpC6P0OYuiv4nxG8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fqqvTX1E20PegIX3n7sAN3IU.jpg?f=fotoalbum_large

Grafieken (HA)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wyGhjYggTcoJx4E_0oP6AklopQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cnaf09wGMDOjpfWATEH1T5qJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door PeteSplit op 18-01-2025 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 18:04
jscheffers schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:51:
Ik heb wel geen stoom probleem. Watertemp heb ik op 40 graden gehad kamer is dan 21 grade verbruik was 43 kwh is dat veel nee. maar dat weet ik over 2,5 maand.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
O-) Aha,nu het wat langer aanhoudend buiten koud blijft krijg je dus ook defrost,s (het heeft lang goed gegaan) nu duikt de kelder temp onder de 5gr> is nu 2gr en krijg je dus ook defrost,s en een vochtige kelder!...het dauwpunt is bereikt

wat stoom betreft je moet er maar eens naast gaan staan als hij aan het ontdooien is dan zie je het!

conclusie kelder opstelling is ook niet helemaal ideaal!

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 18-01-2025 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:42
jschel schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:53:
[...]

Ik heb vandaag een keer geprobeerd met het "silent mode bij start" uit. De defrosts komen sneller en draait een iets lager CoP maar de warmtepomp genereerd wel significant meer warmte! Met het algoritme aan draaide de compressor gemiddeld 50Hz met het algoritme uit gin hij naar gemiddeld zo'n 70Hz. Het thermische vermogen ging van rond de 6kW naar rond de 9kW. Dus als je het koud krijgt kun je altijd nog het algoritme uit zetten in home assistant;-)
Dat is niet hetzelfde, ik draai praktisch altijd in silent mode, maar om de opstartpiek korter te maken zet ik na een defrost kort de doel temperatuur 2gr lager

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnWAp1VCi3rg0cM5n61drbRiT1E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KYxKopuOsHHlUduAW80nQRMT.jpg?f=fotoalbum_large
Hallo Kazemo ik had er een filmpje van gemaakt maar dat kan ik niet (posten?) verzenden maar stond er bij en keek er naar maar er was geen stoom ook aan buiten kant,
En door de Homewizard kan ik hem beter volgen . En de nadelen af wegen tegen voordelen, en een voordeel was dat hij 2 meter onder de vloerverdeler staat.

Fijne avond nog.

[ Voor 32% gewijzigd door jscheffers op 18-01-2025 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:17
Kan iemand laten zien hoe dat "pendelen" er uit zou zien op de grafiek? Bij mij ziet het er nu zo uit en als leek lijkt me dat een mooie grafiek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJwrOk9vfhAHc7MqVT9Bow0xL4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SaOT7GoP1xuc6POeFEcG0LaV.jpg?f=fotoalbum_large

Is pendelen dat hij zeer grote korte pieken en dalen geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 20:31
Nee dat zijn ontdooiingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-10 11:21
kazemo schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:14:
[...]
:) mooi,je hebt de P1 erbij besteld? die heb je wel erbij nodig!
aanrader energie+ abonnement er bij nemen dan heb je meer mogelijkheden(kost 1 euro per maand)
de gegevens bijv worden langer bewaard...anders worden ze na 1 jaar gewist...+ zonnetaken heb je dan ook
succes ermee word een beetje uitzoeken maar daar kom je wel mee klaar,wat electro betreft ben je wel een kenner heb ik de indruk!
De P1 meter heb ik er niet bij besteld. Maar die is toch ook alleen nodig als ik de meter van liander wil uitlezen? Zoals ik in de handleiding lees kan ik 'm gewoon direct koppelen via wifi. Maar ik heb zeker interesse dus misschien komt dat nog 8)

En dit is erg makkelijk om aan te sluiten dus dat komt wel goed 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

elbizarre schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 21:53:
Kan iemand laten zien hoe dat "pendelen" er uit zou zien op de grafiek? Bij mij ziet het er nu zo uit en als leek lijkt me dat een mooie grafiek.

Is pendelen dat hij zeer grote korte pieken en dalen geeft?
Bij een ontdooiing stopt de warmtepomp kort (verwarmt het buiten deel) en start weer op.
Pendelen, dan start de warmtepomp op, maar maakt de opstart niet af en stopt (gaat snel omlaag).
Normaal start de warmtepomp op en na een tijd moduleert deze rustig naar een lage waarde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmEzZ6SPQY1XLhbchXZcmQZ_pKA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R8e6iepvHuI57fkyCuqi76E4.png?f=user_large

Is pendelen dat hij zeer grote korte pieken en dalen geeft? Ja..met smalle pieken :+

Bij de rechte lijnen in jouw grafiek, lijkt er op, dat er even geen verbinding is ( met de wifi ? )
want dan worden er vaak rechte lijnen in de grafiek getrokken.

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 18-01-2025 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
PeteSplit schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:24:
[...]

Bij een ontdooiing stopt de warmtepomp kort (verwarmt het buiten deel) en start weer op.
Pendelen, dan start de warmtepomp op, maar maakt de opstart niet af en stopt (gaat snel omlaag).
Normaal start de warmtepomp op en na een tijd moduleert deze rustig naar een lage waarde.

[Afbeelding]

Is pendelen dat hij zeer grote korte pieken en dalen geeft? Ja..met smalle pieken :+

Bij de rechte lijnen in jouw grafiek, lijkt er op, dat er even geen verbinding is ( met de wifi ? )
Top reactie! Thanks. Dat maakt inderdaad een hoop duidelijk. Wifi zou goed kunnen. Dat dingt hangt natuurlijk buiten, op het dak van de schuur. Wifi is niet optimaal daar. 😊 Was al blij dat hij het überhaupt in 1x al deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:49
Johnny321 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:12:
Hoeveel defrost zijn tijdens dit bijzonder ongunstig weer type ongeveer normaal?
Ik zie in de afgelopen dagen dat ik elk uur wel minimaal 1x een defrost heb.
Bedankt voor je voorgaande post. Interessant.
Wat betreft de defrosts: wij zitten al twee dagen in de mist. voortdurend defrosts. minimaal 1x per uur.
De WP heeft dan ook moeite om de kamer op temperatuur re houden. De temp is gezakt afgelopen 24 uur.
Heb nu even de houtkachel aan om de kamer wat meer ' porrie' te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 22:59:
[...]

De P1 meter heb ik er niet bij besteld. Maar die is toch ook alleen nodig als ik de meter van liander wil uitlezen? Zoals ik in de handleiding lees kan ik 'm gewoon direct koppelen via wifi. Maar ik heb zeker interesse dus misschien komt dat nog 8)

En dit is erg makkelijk om aan te sluiten dus dat komt wel goed 8)
goed,dan krijg je dit dus niet dat gebeurd met de P1 meter= totaalbeeld levering(blauw) en teruglevering (groen)in 1 grafiek
dan kan je ook niet slim schakelen met een socket met zonnetaak of meettaak! (energie + vereist)
nou ja nu ben ik wat aan het uitleggen wat algemeen wel bekent is?

P1 aansluiten is een kwestie van insteken in slimme meter...koppelen op wif-inetwerk en klaar
als je nog een gasmeter hebt komt die er ook nog bij....uitlezen gas verbruik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGTTiIrxsHQDd3IuTalCxsBnYO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpzLPuas9uqm69KhGJgQpYfQ.jpg?f=fotoalbum_large :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxuhx8M9qDApoUDr8TUJypCfHSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylY5JBYB4r14taIc51sfwTtc.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/

[ Voor 28% gewijzigd door kazemo op 19-01-2025 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
kazemo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 07:41:
[...]
goed,dan krijg je dit dus niet dat gebeurd met de P1 meter= totaalbeeld levering(blauw) en teruglevering (groen)in 1 grafiek
dan kan je ook niet slim schakelen met een socket met zonnetaak of meettaak! (energie + vereist)
nou ja nu ben ik wat aan het uitleggen wat algemeen wel bekent is?

P1 aansluiten is een kwestie van insteken in slimme meter...koppelen op wif-inetwerk en klaar
als je nog een gasmeter hebt komt die er ook nog bij....uitlezen gas verbruik

[Afbeelding] :?

[Afbeelding]

https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/
Maar opzich is dat op dit moment helemaal niet relevant. Mijn warmtepomp zit op dezelfde fase als de zonnepanelen en het verbuik is hoger dan wat ik op dit moment produceer. Dus het gaat niet de groepenkast uit oftewel kan door de liander meter niet gemeten worden.

Maar ik heb nog iets van 20 plekken over in de groepenkast dus misschien dat ik ooit nog wel een meter haal voor de zonnepanelen + een P1 meter.

Zodra het weer wat warmer is ga ik de kwh meter installeren en dan kijk ik wel even naar alle functies + wat ik er nog bij zou willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 08:55:
[...]

Maar opzich is dat op dit moment helemaal niet relevant. Mijn warmtepomp zit op dezelfde fase als de zonnepanelen en het verbuik is hoger dan wat ik op dit moment produceer. Dus het gaat niet de groepenkast uit oftewel kan door de liander meter niet gemeten worden.

Maar ik heb nog iets van 20 plekken over in de groepenkast dus misschien dat ik ooit nog wel een meter haal voor de zonnepanelen + een P1 meter.

Zodra het weer wat warmer is ga ik de kwh meter installeren en dan kijk ik wel even naar alle functies + wat ik er nog bij zou willen hebben.
ja kijk maar duidelijker kan ik het niet maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Boomster schreef op zondag 19 januari 2025 @ 06:54:
[...]

Bedankt voor je voorgaande post. Interessant.
Wat betreft de defrosts: wij zitten al twee dagen in de mist. voortdurend defrosts. minimaal 1x per uur.
De WP heeft dan ook moeite om de kamer op temperatuur re houden. De temp is gezakt afgelopen 24 uur.
Heb nu even de houtkachel aan om de kamer wat meer ' porrie' te geven.
Die van mij kon de temperatuur gisteren (+vandaag) ook niet halen. Het was in de garage 19 graden waar het normaal +-21 is. Daar hangt toevallig het display. Maar als de wp van silent mode haal dan lukt het wel, het enige is dat die dan wel wat trillingen veroorzaakt wat ik dus nog moet oppakken als het een keer wat warmer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:51
elbizarre schreef op zondag 19 januari 2025 @ 00:29:
[...]

Top reactie! Thanks. Dat maakt inderdaad een hoop duidelijk. Wifi zou goed kunnen. Dat dingt hangt natuurlijk buiten, op het dak van de schuur. Wifi is niet optimaal daar. 😊 Was al blij dat hij het überhaupt in 1x al deed.
De kans op pendelen is het grootst tijden het voor- en na- stookseizoen. Met wat hogere buitentemperaturen en lagere water (stooklijn) temperaturen kan het zijn dat je warmtepomp tijden opstarten z'n energie niet kwijt kan. Hij schiet dan door z'n hysterese heen (daarom ook altijd op hoogste waarde zetten: +4) en slaat af.
Met de huidige temperaturen rond het vriespunt is die kans veel kleiner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
Antonl91 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:01:
[...]

Die van mij kon de temperatuur gisteren (+vandaag) ook niet halen. Het was in de garage 19 graden waar het normaal +-21 is. Daar hangt toevallig het display. Maar als de wp van silent mode haal dan lukt het wel, het enige is dat die dan wel wat trillingen veroorzaakt wat ik dus nog moet oppakken als het een keer wat warmer is.
Van silent mode af kan ook helpen om het aantal defrosts te verminderen. Als je je bij de scriptkiddies hier voegt kun je er een automation van maken. Net na de defrost op silent aan net na de defrost en ook de doeltemperatuur langzaam verhogen. Zodra je de doeltemperatuur hebt bereikt op vol vermogen draaien. Het idee hierachter is de overshoot net na de defrost zo laag mogelijk houden en met de hoogste luchtstroom door de verdamper de vertraag je aanvriezen.
Ik heb er verleden week nog een beetje mee gespeeld, met silent aan zie je de verdampertemperatuur veel sneller dalen.

En hoe lager de ingestelde watertemperatuur hoe kleiner de kans op een defrost. Maar ja, je wilt je huis wel lekker warm houden. Geef mij maar lekker vriezend weer met een veel drogere lucht, vind m'n warmtepomp ook leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Lees momenteel vaak over het fenomeen van defrosten en wat er allemaal mee gedaan wordt om het te tackelen.
Zelf kom ik er niet aan en laat de wp het lekker zelf regelen.
Het is niet bij iedereen bekend dat dit een natuurkundig verschijnsel is vooral bij de temperaturen ergens tussen de 0 en 5 graden.

Ook onze airco in de auto heeft er mee te handelen.
Ik denk dat het niet algemeen bekend is dat de autofabrikanten deze niet meer laten inschakelen zodra de temp onder de de 5 graden komt

Erg lezenswaardig stuk wellicht off topic:

https://topgear.nl/autoni...nter-kouder-dan-5-graden/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
montebaldo55 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:19:
Lees momenteel vaak over het fenomeen van defrosten en wat er allemaal mee gedaan wordt om het te tackelen.
Het is niet bij iedereen bekend dat dit een natuurkundig verschijnsel is vooral bij de temperaturen ergens tussen de 0 en 5 graden.

Ik denk dat het niet algemeen bekend is dat de autofabrikanten deze niet meer laten inschakelen zodra de temp onder de de 5 graden komt

:) je hebt wat mij betreft volkomen gelijk ik laat de WP ook zijn gang gaan,proberen dit fenomeen tegen te houden is zinloos....anderen denken daar wellicht anders over,het is ieder voor zich om dat uit te maken!

het zijn inderdaad natuurwetten die kun je niet veranderen! bij dit weer hoge luchtvochtigheid speelt parten,het zij zo

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 19-01-2025 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
montebaldo55 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 11:19:

Ik heb hier nog geen reacties gezien die de suggeren de fysica naar hun hand te kunnen zetten, of reacties die de illusie wekken dat defrosts te voorkomen zijn. Met L/W en L/L warmtepompen zijn bij hogere luchtvochtigheid en lagere temperaturen defrosts gewoon een feit.

Het enige wat ik hier besproken zie worden is het zodanig tweaken van een paar parameters om de periode tussen twee defrosts te verlengen.

Wat ik hier zie is dat ervaringen en tips gedeeld worden die mogelijk ook bij anderen kunnen werken. Maar het zijn altijd oplossingen gebaseerd op n=1. En op een tweakers site tref je nu eenmaal meer Willie Wortels dan op algemene fora. Gelukkig zitten er tussen de tweakers ook genoeg die tevreden zijn met de generieke instellingen van de fabrikant en niet het onderste uit de kan proberen te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-06 16:33
Met excuses als op mijn vragen al vele malen antwoord is gegeven (ik heb niet alle 681 pagina's doorgelezen).
Situatie; ik heb een 9Kw warmtepomp sinds oktober vorig jaar.

Ik vind de prestaties toch maar erg matig.
Met het nu wat relatief koudere weer, krijg mijn kamer niet warmer dan ca 19 graden. Uiteraard heb ik diverse instellingen geprobeerd, maar vooralsnog zonder succes. Ik krijg de watertemperatuur maar niet boven de 35 graden; wat ik probeer.
Ik heb een grote woonkamer, maar mijn huis is goed geïsoleerd.

Ik ben een leek; maar zijn er een paar zaken/instellingen die ik over het hoofd zie of als eerste moet checken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
frequencythomas schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:26:
Met excuses als op mijn vragen al vele malen antwoord is gegeven (ik heb niet alle 681 pagina's doorgelezen).
Situatie; ik heb een 9Kw warmtepomp sinds oktober vorig jaar.

Ik vind de prestaties toch maar erg matig.
Met het nu wat relatief koudere weer, krijg mijn kamer niet warmer dan ca 19 graden. Uiteraard heb ik diverse instellingen geprobeerd, maar vooralsnog zonder succes. Ik krijg de watertemperatuur maar niet boven de 35 graden; wat ik probeer.
Ik heb een grote woonkamer, maar mijn huis is goed geïsoleerd.

Ik ben een leek; maar zijn er een paar zaken/instellingen die ik over het hoofd zie of als eerste moet checken?
Als je het nu met 35 graden water richting je vloer al niet warm krijgt lijkt me dat geen goed teken. Anyway, om je vraag echt te beantwoorden moet je iets meer info geven, zo even snel wat dingen:

- hoe is de WP aangesloten op d VVW? (Wel/geen buffer, open/gesloten verdeler)
- wat is het oppervlak van de VVW?
- hoe is de WP ingesteld (flow, stooklijn, min/max temperatuur, hysterese)
- staat hij op silent mode of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
PeteSplit schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:24:
[...]

[Afbeelding]

Wat ik onder pendelen versta is dat de WP echt uit gaat. Doordat deze uit de hysterese loopt. Dan zou ik tussen de pieken even een vermogen van (bijna) 0 verwachten. Dat zie ik hier niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
reablom schreef op zondag 19 januari 2025 @ 13:46:
[...]

Als je het nu met 35 graden water richting je vloer al niet warm krijgt lijkt me dat geen goed teken. Anyway, om je vraag echt te beantwoorden moet je iets meer info geven, zo even snel wat dingen:

- hoe is de WP aangesloten op d VVW? (Wel/geen buffer, open/gesloten verdeler)
- wat is het oppervlak van de VVW?
- hoe is de WP ingesteld (flow, stooklijn, min/max temperatuur, hysterese)
- staat hij op silent mode of niet
1. WP is aangesloten met een buffer en volgens mij een open verdeler
2. Totale oppervlakte vloerverwarming: ca 200 m2. In de slaapkamers is er geen probleem. Alleen de woonkamer (80m2) wordt niet goed warm. Met gas had ik nooit problemen en ik ben niet aan de verder geweest
3. WP is volgens mij ingesteld op min/max temperatuur
4. WP staat niet op silent mode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
frequencythomas schreef op zondag 19 januari 2025 @ 14:29:
[...]

2. Totale oppervlakte vloerverwarming: ca 200 m2. In de slaapkamers is er geen probleem. Alleen de woonkamer (80m2) wordt niet goed warm. Met gas had ik nooit problemen en ik ben niet aan de verder geweest
2. Als je eerder gas had en verdelers etc niet zijn aangepast, dan was de aanvoer temperatuur ter plaatste van de verdeler(s) mogelijk een stuk hoger. Dat zou -mogelijk- kunnen verklaren waarom het in de woonkamer niet warm wordt.

3. Die ken ik niet. Is de flow ingesteld op fixed flow, optimal flow of fixed delta T? En regel je op stooklijn ("AI") of stel je handmatig de gewenste watertemperatuur in? En regel je op water temperatuur of luchttemperatuur? En wat is er ingesteld voor de maximale watertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
[...]

Als er niets aan je verdelers is veranderd heb je dus mengverdelers (met een pomp op de verdeler. Als je geen gas meer gebruikt kun je de thermostaatkraan op de verdeler op maximaal zetten en die pomp op minimaal. Op sommige verdelers kun je ook de mengverhouding nog aanpassen.
Neem aan dat je een parallel buffervat hebt, je zou de secundaire pomp ook nog iets harder kunnen laten draaien.
Maar het is moeilijk om op afstand iets zinnigs te zeggen met zo weinig gegevens.

Troost je, dit zijn de moeilijkste omstandigheden voor een L/W warmtepomp, mist en kou. Lees op het algemene L/W forum dat ie bij sommigen ieder half uur een defrost heeft. Dan mag ik blij zijn met één keer per uur de afgelopen twee dagen.

[ Voor 10% gewijzigd door BernieW op 19-01-2025 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
reablom schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:01:
[...]

2. Als je eerder gas had en verdelers etc niet zijn aangepast, dan was de aanvoer temperatuur ter plaatste van de verdeler(s) mogelijk een stuk hoger. Dat zou -mogelijk- kunnen verklaren waarom het in de woonkamer niet warm wordt.

3. Die ken ik niet. Is de flow ingesteld op fixed flow, optimal flow of fixed delta T? En regel je op stooklijn ("AI") of stel je handmatig de gewenste watertemperatuur in? En regel je op water temperatuur of luchttemperatuur? En wat is er ingesteld voor de maximale watertemperatuur?
Ad 2. Dat denk ik ook en klinkt ook logisch
Ad 3.
Staat ingesteld op optimal flow.
Ik stel handmatig de gewenste watertemperatuur in op ca 50 graden. Maximaal ingestelde watertemperatuur is nu 65 graden, maar de uitvoertemperatuur komt niet boven de 35 graden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

BernieW schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Van silent mode af kan ook helpen om het aantal defrosts te verminderen. Als je je bij de scriptkiddies hier voegt kun je er een automation van maken. Net na de defrost op silent aan net na de defrost en ook de doeltemperatuur langzaam verhogen. Zodra je de doeltemperatuur hebt bereikt op vol vermogen draaien. Het idee hierachter is de overshoot net na de defrost zo laag mogelijk houden en met de hoogste luchtstroom door de verdamper de vertraag je aanvriezen.
Ik heb er verleden week nog een beetje mee gespeeld, met silent aan zie je de verdampertemperatuur veel sneller dalen.

En hoe lager de ingestelde watertemperatuur hoe kleiner de kans op een defrost. Maar ja, je wilt je huis wel lekker warm houden. Geef mij maar lekker vriezend weer met een veel drogere lucht, vind m'n warmtepomp ook leuker.
Hierbij een voorbeeld om de stille mode uit te zetten na een ontdooiing en de opstart, waardoor de ventilator na de opstart op maximaal vermogen kan draaien en de volgende ontdooiing uitgesteld wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dz_g8t6pQI_-1RCKR8o86F5XfCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zf0nxUXjwModEUGePppiUCQ6.jpg?f=fotoalbum_large

Na 13:20 uur is de stille mode uitgeschakeld, de tijd tussen de ontdooiingen loopt meteen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
frequencythomas schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:15:
[...]

Ad 2. Dat denk ik ook en klinkt ook logisch
Ad 3.
Staat ingesteld op optimal flow.
Ik stel handmatig de gewenste watertemperatuur in op ca 50 graden. Maximaal ingestelde watertemperatuur is nu 65 graden, maar de uitvoertemperatuur komt niet boven de 35 graden.
50 graden is sowieso wel erg hoog, qua efficiëntie wordt dit nooit een sterk verhaal.

Los daarvan, het zou in principe wel moeten kunnen lijkt me.

- Wat is de flow door je pomp? (kun je zien op de RMC.).
- heb je toevallig een P1 meter of vermogensmeter waar je data van kunt delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-09 10:18
Misschien interessant om te delen wat de COP doet bij het weer van de afgelopen paar dagen.
(24-uurs voortschrijdend 'gemiddelde', gebaseerd op kWh24th/kWh24e.
Afgelopen dagen iedere 45 minuten een defrost. watertemperatuur zo rond de 32-35 graden. vvw in de slaapkamers, oversized radiatoren met heatfans op de bg. )
Thermische meting met eigen onderling gepaarde NTC sensoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T4Yi89v-nkoGVA0JZYsIeCLad88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ogJvhHS4N8zaqYuuQ4oYkxpQ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door gerlag op 19-01-2025 16:15 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 04-10 14:15
SLeka schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:24:
Beste mede tweakers,

Ik zit met een technisch probleem en ben eigenlijk te einde raad en op het randje om de warmtepomp de deur uit te gooien ( grapje zeker ).
...
Heb je hier toevallig al een update van? Ik ben erg benieuwd wat er nou aan de hand was. :) Vooral omdat je een kleine streep wel gedefrost ziet.

Ik heb hier nu zelf ook vanmiddag gehad dat hij niet volledig ontdooide, en in een loop van defrost - verwarmen kwam. Paar minuten verwarmen, paar minuten defrost. De ventilator stond wel stil bij de defrost, en de leiding temperatuur was ongeveer 27°C om te beginnen.

Ik heb de DHW stand even getriggerd, en vanuit de DHW modus lukte het wel om te defrosten.
Maar dan zit er ook 50 °C in de leiding waaruit hij de warmte voor de defrost kan trekken.

Ben benieuwd of het nu wel weer goed gaat. Ik had echter niet zo'n streep als bij jou. :)

[ Voor 200% gewijzigd door hwopereis op 19-01-2025 16:41 . Reden: Per ongeluk oorspronkelijke bericht verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
[...]

:? hoe groot is je WP (KW) 200 m2 vloerverwarming is best wel veel (de 40gr haal ik nu ook ,hier niet) met een 9KW WP hij loopt op zijn tandvlees (overdreven)...anders maar weer gas CV ketel bijschakelen (backup(
als je nog mengverdelers hebt is dat het probleem met dit weer
wat is de diameter van de leidingen op de vw verdelers moet 22mm zijn
weersomstandig heden zijn dermate slecht nu dat iedereen wel problemen ondervind
hopelijk gaat het zonnetje weer schijnen _O- je kan hem pushen om meer vermogen te leveren door de flow te verhogen 100% bij een 9KW is dat +- 24 ltr/min de defrost komt dan wel sneller! en verbruik word fors hoger!

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 19-01-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

gerlag schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:10:
Misschien interessant om te delen wat de COP doet bij het weer van de afgelopen paar dagen.
Afgelopen dagen iedere 45 minuten een defrost. watertemperatuur zo rond de 32-35 graden. vvw in de slaapkamers, oversized radiatoren met heatfans op de bg. )
Mijn warmtepomp januari overzicht (LG sensors)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-iQEa1QzWOxGeQrnoKMKCg3PbvQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9ZJsxOEip59F3aoieQQ1NRl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
PeteSplit schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:40:
[...]

Mijn warmtepomp januari overzicht (LG sensors)

[Afbeelding]
Grappig. je herkent idd dezelfde 'goede' en 'slechte' dagen. Ik vermoed dat je een iets andere methode gebruikt om het (voortschrijdend) gemiddelde te bepalen. Het maakt wel duidelijke dat de ene sensor de andere niet is. In mijn geval zou ik overigens met de LG sensoren een nog lagere COP vinden dan wat ik nu vind. LG meet bij mij Tin structureel te hoog. Met mijn eigen sensoren vind ik een maximum thermische output van 9 kW, en dat is m'n WP ook, dus ik heb wel een beetje vertrouwen in mijn set-up.

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
hier op dit forum het zelfde verhaal defrost!! ter geruststelling dat zijn wij niet alleen!

Ervaringen met startup DeWarmte pompAO (l/w hybride WP)

Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

[ Voor 31% gewijzigd door kazemo op 19-01-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-09 12:34

SolidD

Hier ook een hoop defrosts, maar dat is geloof ik niet anders met dit weer. Experimenteren met aanvoertemperatuur en wel of geen stille mode laat nog geen hele duidelijke verschillen zien in het aantal defrosts. Wel dat er duidelijk iets warmer water gemaakt kan worden met vol vermogen, dus met stille modus uit.

Hier een grafiekje met eigenlijk de hele nacht op stille modus + 32 graden. De laatste piek is met stille modus uit en verhoogd naar 34 graden. Binnen is het net aan 19 maar ik denk ook dat 21 graden lastig zou worden nu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CI_eB7G44iFt3J7437583ZAhASM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4B20jCKO1VwB5vFdQyiwQ2R.jpg?f=fotoalbum_large

Als hij bevriest klinkt het hier overigens echt alsof de warmtepomp 'met piepende banden' ermee stopt. Dat is nog de beste omschrijving van het geluid. Je hoort hem echt 'piepen' en vastlopen en dan begint de defrost. Hebben meer mensen dit en weet iemand misschien of dat normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Mijn buurman in de straat lg12 kw had ze ook om de drie kwartier.
Ik heb er nu 4 gehad water temperatuur 37 grade kamer blijft 21 grade kelder 5 grade buitentemp nu -1Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftqTDvI88yXZpIDMvCASXN1N00c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/001i4YOcs4dg8EiwCtPABhp6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:28
PeteSplit schreef op zondag 19 januari 2025 @ 15:15:
[...]

Hierbij een voorbeeld om de stille mode uit te zetten na een ontdooiing en de opstart, waardoor de ventilator na de opstart op maximaal vermogen kan draaien en de volgende ontdooiing uitgesteld wordt.

[Afbeelding]

Na 13:20 uur is de stille mode uitgeschakeld, de tijd tussen de ontdooiingen loopt meteen op.
Wat gebeurt er als je silent mode helemaal uitlaat? Dus i.p.v. tijdens opstart Silent mode On, en iets later Silent mode Off, zoals je doet na 13:20?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
gerlag schreef op zondag 19 januari 2025 @ 17:16:
[...]

Grappig. je herkent idd dezelfde 'goede' en 'slechte' dagen. Ik vermoed dat je een iets andere methode gebruikt om het (voortschrijdend) gemiddelde te bepalen. Het maakt wel duidelijke dat de ene sensor de andere niet is. In mijn geval zou ik overigens met de LG sensoren een nog lagere COP vinden dan wat ik nu vind. LG meet bij mij Tin structureel te hoog. Met mijn eigen sensoren vind ik een maximum thermische output van 9 kW, en dat is m'n WP ook, dus ik heb wel een beetje vertrouwen in mijn set-up.
@gerlag En @PeteSplit , ben wel benieuwd hoe jullie dit voortschrijdend gemiddelde bepalen...
Kunnen jullie dat delen?

dank!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
[Afbeelding]
Mijn water temp is rond de 32, zag toevallig heel even net 33 graden en warmer lijkt het niet echt te worden (maar ook pas sinds een uur of 2 de modus verandert van auto naar warmte met 35 graden als uitgaande temp). Delta T van zo´n 5 graden met 20l/m. De COP volgens het display is ongeveer 3,15, ongeveer elke 45 min een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
BernieW schreef op zondag 19 januari 2025 @ 09:24:
[...]

Dat staat zeker nog op de planning! Samen met het inzichtelijk krijgen van de WTW, maar die dingen staan op dit moment wel even op een laag pitje. Dit weekend eindelijk m'n bed + kast op mijn slaapkamer in elkaar gezet want ik heb zo'n 3 maanden in de woonkamer geslapen :9

Badkamer is gerenoveerd, wtw ventilatie aanbrengen, vloeren, behangen, vloerverwarming etc. Dus het komt ooit zeker maar het gaat nu nog even niet lukken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 19:56:
[...]
Wat gebeurt er als je silent mode helemaal uitlaat? Dus i.p.v. tijdens opstart Silent mode On, en iets later Silent mode Off, zoals je doet na 13:20?
Ik heb wel eens de stille mode uit, de warmtepomp maakt er dan gebruik van en gaat boven de stille mode limiet van 1700 W / 45 Hz en loopt door tot 2000 W / 50 Hz.
Het rare is, dat de warmtepomp niet verder gaat als bij een opstart, want daar heb ik eens 3000 W gezien en ik dacht bij 74 Hz maar dat laatste weet ik niet meer zeker.

Hier een afbeelding van een soort van opstart, ik denk voor een temperatuur verhoging, om daarmee de defrost in te gaan (1780 W / 49 Hz).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjS6ffXXabb5NwNL7r_kMQfAep4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/42jIOB9mgrqHMmBJZd5DZrc2.png?f=user_large

Stille mode maakt toch maar weinig uit (1865 W / 48 Hz), hier een afbeelding zonder stille mode
(wel met een graad automatische avond verlaging, vergeten uit te zetten)
De inverter aanzuigtemperatuur blijft wel constanter, maar de volgende ontdooiing volgt sneller.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLbihkf8rdDIZdQcMvgzFVqYHQs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkKjTDBYrTH3NlgTcpx0SR19.jpg?f=fotoalbum_large

Het aanzetten van de stille mode, doe ik eigenlijk voornamelijk, om de warmtepomp in toom te houden en het verbruik laag (en dat werkt hier toevallig niet). :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3aHDeCL_mOKidDE46ct43FXLrIc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Q0Z7DtczKSTN3hNyovXUpgcz.jpg?f=user_large

[ Voor 41% gewijzigd door PeteSplit op 20-01-2025 00:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
tebogo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:00:
[...]

@gerlag En @PeteSplit , ben wel benieuwd hoe jullie dit voortschrijdend gemiddelde bepalen...
Kunnen jullie dat delen?

dank!
Ik zal mijn methode proberen te verklaren. (is alweer een hele tijd geleden...)
Ik maak met twee helpers van het type 'integral' twee kWh meters. Als 'Integral optie' heb ik 'Linker Riemann som' ingesteld en 'precisie 5'.
De ene helper integreert. in mijn geval, 'ntc_based_thermal_power'. Deze kWh meter kreeg de naam 'thermische opbrengst via ntc'
De andere helper integreert 'electrical_power'. Ik heb die kWh meter genoemd: 'electrisch_verbruik'
Die twee kWh meters tellen dus autonoom het aantal kWh dat geleverd c.q. verbruikt wordt, daar hoef je verder niets aan te doen.

't Enige wat je dan nog hoeft te doen is nagaan hoeveel de elektrisch kWh meter de afgelopen 24 uur heeft geteld (=verbruik) en hoeveel de thermische kWh meter over diezelfde periode heeft geteld (= levering). Deel thermisch door elektrisch en je hebt de COP. Dat kunstje kan je iedere HA cyclus herhalen en dan weet je weer de COP over 24 uur zoals die dan geldt. Voortschrijdend, dus. Ik heb daar een een klein stukje YAML voor gemaakt:

Thermisch vermogen in kW
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
### thermal power from own sensors               
          ntc_based_thermal_power:
              unit_of_measurement: kW
              value_template: >
                {% if states('sensor.current_flow_rate')|float < 6 %} 
                 {% set ntc_based_thermal_power = 0.0 | float %}
                {% else %}
                 {% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp_ntc_6') | float %}
                 {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp_ntc_0') | float %}
                 {% set f = states('sensor.current_flow_rate') | float %}
                 {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
                 {% set ntc_based_thermal_power = pwg / 1000 | float %}
                {% endif %}
                {{ ntc_based_thermal_power | float | round(5)  }} 

Elektrisch vermogen komt via modbus uit een aparte kWh meter. Op zich straight forward.

De bepaling van de 24 uurs COP ziet er dan als volgt uit: (ik heb een beetje een peak shaving gedaan om de grafieken niet helemaal uit bereik te trekken ingeval van glitches bij herstart van HA of WP. Code rammelt op dit punt)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
### COP 24 hours by comparing El and Th energy            

- platform: statistics
      name: "electric_energy_over_last_24_hours"
      entity_id: sensor.electrisch_verbruik
      state_characteristic: change
      max_age:
        hours: 24
      precision: 3

- platform: statistics
      name: "thermal_energie_over_last_24_hours"
      entity_id: sensor.thermische_opbrengst_via_ntc
      state_characteristic: change
      max_age:
        hours: 24
      precision: 3

- platform: template
      sensors:
          cop24hours:
            value_template: >
                {% set t1 = states('sensor.electric_energy_over_last_24_hours')|float(0) %}
                {% set t2 = states('sensor.thermal_energie_over_last_24_hours')|float(0) %}
                {% if t1 > 0.0 %}
                    {% set cop24hours=(t2/t1)|float(0) %}
                    {% if cop24hours > 10.0 %}
                        {% set cop24hours = cop24hours * 0.0 | float(0) %}
                    {% elif cop24hours < -1.0 %}
                        {% set cop24hours = -1.0 | float(0) %}
                    {% endif %}
                {% else %}   
                    {% set cop24hours = 0.0 | float(0)  %}
                {% endif %}    
                {{ cop24hours | float(0) | round(3) }}
            unit_of_measurement: kWh/kWh 

Voor de goede orde: ook het 'verlies' van de defrosts wordt met deze methode meegewogen. Onderstaand een uitvergroot plaatje van de thermische kWh meter, met daarin twee defrosts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szdzKh6yNgqeb5PCeF7UEwV_-mk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OuOFoFSix333BDc5vmwnnCft.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door gerlag op 19-01-2025 21:36 ]

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:00:
[...]

Kunnen jullie dat delen?

dank!
Ik heb geen extra apparatuur voor de flow of de temperatuur te meten. Ik ga er maar van uit dat alle LG sensoren afwijken en dat dat in de formule tegen elkaar weg zou kunnen vallen. Ook is de tijds interval erg bepalend voor de berekening. Het vermogen heb ik namelijk per 5 seconden (homewizard) en de LG sensoren per 15 seconden (esp modbus) en de berekening heeft dan soms rare uitspattingen.

Hier een afbeelding in een kleinere periode

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bbyytYh8EdDr8K1OEjdLW74bN8E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kSu8VOsz28NAhZ3HY3XftiMw.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een helper (template) aangemaakt die de berekening maakt: (Ta-Tr) x LPM x 69 / W
Met de uitkomst heb ik een helper (statistics) aangemaakt die het gemiddelde berekent zonder de rare pieken uit de berekening (mediaan).

De HA uitkomst elke dag komt in de buurt wat de LG zelf aangeeft bij de energie / warmte waarden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FToQuKwbnZwtMqY41hjShXE8GHo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BO7YEKI8bZC5iO7bDFokxHHD.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik dat om de prestaties van mijn warmtepomp per dag te kunnen vergelijken (2024 - 1750 kWh)

[ Voor 31% gewijzigd door PeteSplit op 19-01-2025 23:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
PeteSplit schreef op zondag 19 januari 2025 @ 21:38:
[...]

Ik heb geen extra apparatuur voor de flow of de temperatuur te meten. Ik ga er maar van uit dat alle LG sensoren afwijken en dat dat in de formule tegen elkaar weg zou kunnen vallen.
Ik denk dat je een soort van mazzel hebt dat jouw LG sensoren een plausibele waarde aangeven. Onderstaand ter illustratie een vergelijk tussen de COP berekening op basis van LG sensoren in onze warmtepomp (in rood) en die op basis van mijn NTC sensoren (geel). In blauw het 10-minuten gemiddelde, vergelijkbaar berekend als het 24 uurs gemiddelde. zie mijn eerdere post) . Met 'mijn' LG had ik toch wel een heel slechte, soms zelfs negatieve, COP gehad |:( Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GTCs3KQ0rYDY7--W4V4IVkBcH5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2L4f8GbgM5SwZlxyqVrVj9dM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door gerlag op 19-01-2025 22:55 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ealkhasov
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 29-07 00:22
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in het gebruik van een warmtepomp en heb een 12kW LG Therma V. De afgelopen dagen heb ik meer ijsvorming op de warmtewisselaar buiten opgemerkt, wat waarschijnlijk te maken heeft met het aanhoudend koudere weer. Daarnaast zie ik ook dat de buitentemperatuur en de informatie over de pompsnelheid niet meer worden weergegeven op het binnenscherm.

Alles lijkt verder prima te werken—de watertemperatuur is 36°C en de binnentemperatuur is 22°C.

Heeft iemand dit ook meegemaakt? Kan de frequentere ijsvorming te maken hebben met het ontbreken van de sensorlezingen? Heeft iemand tips over wat de oorzaak kan zijn of wat ik hieraan kan doen?

Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPGnt8UFOBmCH9kmAmIBvm9IdEM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BFgzshLknvYenRPsHO9UkNW0.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4nyoTEw5NjK_JIvAsysEtKtpJqI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d1g7TVYqAZMVShII5rkXC61E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBgspIWy4dS12N6ncRs6suzc3VU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uysZA10gzvkhBqtp6F6lOWNw.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oIPv_1McmpHC1M0TSECY1KJx2Sw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Wv5uMMoWlwNxyXNzpK66HICj.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 70% gewijzigd door ealkhasov op 20-01-2025 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
De ijsvorming is normaal voor het huidige weertype van hoge luchtvochtigheid icm lage buitentemperatuur. Als het goed is ontdooit jouw WP ieder uur. (of wat langer) , waarna na verloop van een klein uur de ijsvorming weer optreedt. Iedere lucht water warmtepomp. van welk merk dan ook, heeft 'last' van dit fenomeen, iedere WP heeft dan ook een regeling of methodiek om daar mee om te gaan.

''there is no function' verschijnt als de WP even uit staat, meestal omdat de watertemperatuur hoger is geworden dan ingesteld, Zeker als de WP groter is dan strikt nodig, en daarmee het minimum vermogen waarheen terug geregeld kan worden ook wat hoger is, komt dit voor. Als de WP daadwerkelijk loopt zou je wel de flow moeten kunnen uitlezen.

Edit: de buitentemperatuur zou je eigenlijk wel moeten zien. Mogelijk is er toch een communicatieprobleem tussen RMC en WP. Je zou als test de WP even kunnen resetten of helemaal uit en weer aan zetten. Als je metingen er dan weer wel zijn, controleer dan of de bedrading naar de RMC in orde is.

[ Voor 17% gewijzigd door gerlag op 20-01-2025 11:59 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ealkhasov
gerlag schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:52:
De ijsvorming is normaal voor het huidige weertype van hoge luchtvochtigheid icm lage buitentemperatuur. Als het goed is ontdooit jouw WP ieder uur. (of wat langer) , waarna na verloop van een klein uur de ijsvorming weer optreedt. Iedere lucht water warmtepomp. van welk merk dan ook, heeft 'last' van dit fenomeen, iedere WP heeft dan ook een regeling of methodiek om daar mee om te gaan.

''there is no function' verschijnt als de WP even uit staat, meestal omdat de watertemperatuur hoger is geworden dan ingesteld, Zeker als de WP groter is dan strikt nodig, en daarmee het minimum vermogen waarheen terug geregeld kan worden ook wat hoger is, komt dit voor. Als de WP daadwerkelijk loopt zou je wel de flow moeten kunnen uitlezen.

Edit: de buitentemperatuur zou je eigenlijk wel moeten zien. Mogelijk is er toch een communicatieprobleem tussen RMC en WP. Je zou als test de WP even kunnen resetten of helemaal uit en weer aan zetten. Als je metingen er dan weer wel zijn, controleer dan of de bedrading naar de RMC in orde is.
Bedankt, het helpt. Ik heb de WP opnieuw opgestart en nu worden zowel de buitentemperatuur als de status weergegeven.

Hieronder heb ik mijn dagelijkse verbruik en gedrag van de WP van MyEnergy bijgevoegd. Was een koude dag, is dit normaal, goed verbruik?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d0bQX520OjPOYqzdMeqbqFfNPKI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gelgh0GteyssEGfr2uW5fkww.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Kgy2NAMuYKjFgV7F2GGL7Q1Cv8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tz0j7vugOtwRCedezQ91NmB7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDN_1rzhja_Q-5VlSzrBqIx0064=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fRqqAjxsOk0XVzPlsGSOPWhU.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door ealkhasov op 20-01-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/16Tn5FgxjmzS5aiLxoI05qVQ59Q=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ROh73SvMJ1tWmS93nSH7kK20.png?f=user_large

Het lijkt wel of het 10 graden onder nul is. Maar met een cop van 2 zijn de kosten voor 9,7 kWh warmte:
( 9,7 / 2 ) * 0,15 euro = 0.72 euro; Stroomkosten 0.15/kWh omdat (indirect) van mijn eigen zonnepanelen.

[ Voor 28% gewijzigd door leow88 op 20-01-2025 13:51 ]

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
ealkhasov schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:00:
[...]

Bedankt, het helpt. Ik heb de WP opnieuw opgestart en nu worden zowel de buitentemperatuur als de status weergegeven.

Hieronder heb ik mijn dagelijkse verbruik en gedrag van de WP van MyEnergy bijgevoegd. Was een koude dag, is dit normaal, goed verbruik?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb de 7kW versie, mijn verbruik was 27.4 kWh gisteren.
Hoe is je cop?

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ealkhasov
Ik weet het niet. Moet een manier vinden om het te meten. Heb geen warmtemeter, noch Home Assistant. Moet de flow en delta T controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ealkhasov schreef op maandag 20 januari 2025 @ 10:51:
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw in het gebruik van een warmtepomp en heb een 12kW LG Therma V. De afgelopen dagen heb ik meer ijsvorming op de warmtewisselaar buiten opgemerkt, wat waarschijnlijk te maken heeft met het aanhoudend koudere weer. Daarnaast zie ik ook dat de buitentemperatuur en de informatie over de pompsnelheid niet meer worden weergegeven op het binnenscherm.

Alles lijkt verder prima te werken—de watertemperatuur is 36°C en de binnentemperatuur is 22°C.

Heeft iemand dit ook meegemaakt? Kan de frequentere ijsvorming te maken hebben met het ontbreken van de sensorlezingen? Heeft iemand tips over wat de oorzaak kan zijn of wat ik hieraan kan doen?

Alvast bedankt!
Goed, dat je de waarden weer kunt aflezen na de reset.

De extra ijsvorming komt denk ik door de aanhoudende mist.

Als ik een opmerking mag maken over het installatie schema?
Je hebt een expansievat getekend in de retour naar de warmtepomp.
In de warmtepomp zit al een expansievat (dus hier is het expansievat dubbel op).
Ik heb het (tweede/extra) expansievat in de aanvoer voor de pomp [13].

(Ik neem aan dat je de HM121MR.U34 Monoblock S hebt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
[b]ealkhasov schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:00:

Het hangt natuurlijk in hoge mate af van de grootte en isolatiekwaliteit van je woning. Het gaat hard de laatste dagen, dat wel, maar dat hoort er bij. Op onze 'slechtste' dag dit seizoen verbruikten we 43 kWh. Onderstaand een staatje vanaf begin januari. (Fors uitgebouwde en na-geïsoleerde hoekwoning 1974. Watertemperatuur zo rond de 32-36 graden.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SblRI1G-NbufkPEEQTc5hxby-8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/b4IFRWlxBvmKkYvT1yGOG0xr.png?f=user_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Lol, bij ons doet de WP nu ook dienst als wtw unit: de afzuigkap blaast 2,8m boven de grond uit, maar is wel terug te zien in de buitentemperatuur die de WP meet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8zalpNCGwrWtO9rPo9IwNy5VfLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9azVxPxnmKdyQHkffFpZovC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Nu nog een duct erover bouwen en je hebt het echt voor elkaar. :)

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 01-10 19:15
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uiMPDRC0js66ArNcUVf8IVrdkFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZZwd6TUZ7iEZ2vN8KObKJAbE.jpg?f=fotoalbum_large

Op basis van de LG sensors, laatste dagen is het echt slecht :(

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-10 23:54
Sinds half november ben ik in het bezit van een LG HM091MR-U44 (9 kW). Ik heb vanaf dat moment gekeken wat er wordt aangeraden in het forum voor het instellen van de WP.

Mijn opstelling: 9 kW LG HP met een losse WP boiler (150 liter). Na de warmtepomp komt een buffervat van 50 liter waarna met een DAB Evosta 2 die nu ingesteld staat op stand 2 met proportionele druk het water uit het buffervat het leidingnet oppompt. Ik heb een oke / goed geïsoleerde woning uit 1989. Ik verwarm de woonkamer, badkamer, kantoor en in hele lichte mate de slaapkamer met de warmtepomp. De woonkamer en kantoor zijn voorzien van speedcomfort ventilatoren maar zijn wel normale radiatoren.

Op advies (die ik hier op het forum gevonden heb) staat de warmtepomp nu een aantal weken ingesteld op fixed flow (15 l/min), aanvoertemperatuur is met AI bij 0 graden 52 C en bij 18 graden 33 graden aanvoertemp. Hysterese -2 en +4. Pompcapaciteit is 75 %.

Gister heeft de WP ongeveer 47 kWh gebruikt en 25x defrost. Ik heb vanavond in HA een automatisering gemaakt dat na de defrost stille modus kort aangaat. Dat had ik ook hier gelezen.
Wat kan ik verder het beste aanpassen om ervoor te zorgen dat het verbruik lager wordt en mogelijk ook minder defrosts krijg?

Alvast bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:41

bvw

Floris039 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:54:

Wat kan ik verder het beste aanpassen om ervoor te zorgen dat het verbruik lager wordt en mogelijk ook minder defrosts krijg?
Je watertemperatuur omlaag. Dat kan natuurlijk alleen als je een goed geisoleerde woning hebt. Ik heb ook een woning uit 1989 (maar dan wel met vvw beneden, radiatoren boven/kantoor met speedcomfort) en heb een behoorlijke lagere stooklijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BPalkGRAvHKd5DKxfstev5ekFI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XE0vrJiZI4vHzHXHYW4CbL4a.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door bvw op 20-01-2025 19:00 ]

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.R.Roossien
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-04 11:49
David schreef op donderdag 10 september 2020 @ 15:52:
Het Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8-topic is een goudmijn aan informatie over Lucht/Waterwarmtepompen maar discussies over specifieke modellen kunnen nogal ondergesneeuwd raken.

Omdat er inmiddels best een aantal Tweakers een LG warmtepomp heeft geïnstalleerd, lijkt het me handig om ook een topic te hebben voor de warmtepompen van LG.
Andere merkspecifieke topics:
Panasonic monoblock warmtepompen topic deel 1
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Daikin Altherma warmtepomp ervaringen
Itho Daalderop Amber
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp
Nefit EnviLine warmtepomp ervaringen uitwisselen

In dit topic is er ruimte om dingen die specifiek zijn aan de LG Therma V (monoblock) warmtepompen te bespreken. Denk aan specificaties, installatiehulp en specifieke instellingen of eigenaardigheden. Als daar behoefte aan is kunnen de niet-monoblock LG modellen ook besproken worden.
Buitenunits
De LG Therma V R32 monoblocks zijn verkrijgbaar in 5, 7 en 9 kW met enkele fan/enkelfase en 12, 14 en 16 kW met dubbele fan en een keuze tussen enkelfase of driefase. Ze zijn scherp geprijsd en geven volgens de specificaties hun volledige vermogen af tot -7˚ bij een watertemperatuur tot 60˚. In de praktijk blijkt dat echter niet haalbaar, zeker rondom het vriespunt waarbij de unit snel dichtvriest.

In tegenstelling tot de Panasonic monoblocks zit er geen backup heater ingebouwd.

De behuizing is IPx4 rated en kan dus tegen spatwater.

In 2022 werd de U43 revisie vervangen door de U44 met verbeterde geluidsisolatie, een betere regeling rondom defrosts en de mogelijkheid om modbus te gebruiken zonder extra gatewat.
Foto's
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Aanschaf
Ik heb mijn LG Therma V R32 7kW unit gekocht bij eMundia in Slovenië. De communicatie verliep via email prima in het Engels. Betaling ging vooraf via bankoverschrijving en het transport liep gesmeerd.
Installatie
Installatie van de LG monoblocks is eenvoudig. Achterop zitten twee 1" buitendraad aansluitingen voor het CV-water. Verder heeft de unit stroom nodig (er wordt een 23A groep gespecificeerd maar ik gebruik een gewone 16A groep) en moet er een (meegeleverd) kabeltje naar de thermostaat (meegeleverd) worden getrokken. Als dat allemaal aangesloten en gevuld is is de unit verder plug-and-play: na een paar minuten komt er warm water uit de uitgaande leiding.
ISDE subsidie
@Noord27 is op onderzoek uitgegaan waarom de U43 5, 7 en 9kW worden geclassificeerd als 5kW voor het subsidiebedrag. De importeur heeft het vermogen zo doorgegeven dus voor alledrie de modellen in 2020 in aanmerking voor € 1800 ISDE subsidie (€ 2700 in 2022). De vernieuwde U44 modellen worden geclassificeerd als 6kW en komen in 2022 in aanmerking voor € 2850 subsidie.
Thermostaat/controller
[Afbeelding]
De LG PREMTB100 controller wordt meegeleverd met de R32 monoblocks. Je komt in het installateursmenu door als je het settings-tandwiel in beeld hebt het pijltje naar boven in te drukken. De toegangscode komt overeen met de vier cijfers van de firmwareversie die onderaan in beeld staan.
Observaties
In mijn geval begint het eerste stookseizoen met de LG 7kW net. Gaandeweg komen we hopelijk meer te leren over het gedrag.
Update 2022
Ik verwarm mijn huis met overbemeten radiatoren. Aan aanvoerwater van 35˚C heb ik genoeg maar ik heb weinig buffercapaciteit. Onder de -5˚C en boven de 5˚C werkt de unit in mijn situatie perfect. Na twee winters met de LG HM071M.U43 valt vooral het vermogen rondom het vriespunt tegen. De unit start na een defrost op vol vermogen op om weer snel dicht te vriezen. Door die defrosts wordt het gemiddelde vermogen van 7 kW niet gehaald.

De bottleneck is hier het regelgedrag en de grootte van de verdamper. Voor zover we hebben kunnen ontdekken is er geen verschil tussen de 7kW en 9kW. Het is te verwachten dat ook de 5kW unit exact hetzelfde is. Het verschil in vermogen tussen de drie units is waarschijnlijk niet zo groot als de sprong van 5-7-9 doet vermoeden.

Idle stroomverbruik is rond de 8-14W.
Tweakers met een LG warmtepomp
  • @Noord27: LG HM071M.U43 uit Italië (Climaway)
  • @joep2020: LG HM091M.U43 met driewegklep en 300l boilervat
  • @Huupke: LG 12kW split
  • @JanAllElectric: LG Therma V HM091M.U43 en Atlantic V3 200l warmtepompboiler
  • @Cees-JanH: LG Therma V HM091M.U43
  • @arjanrr: LG Therma V HM091M.U43 met driewegklep en boilervat
  • @El BodhisatvaLG 9KW R32 Monobloc uit Italie en Atlantic V4 warmtepompboiler
  • @FOHendriksLG Therma V HM091M.U43 gekocht bij eMundua uit Slovenië.
  • @tolunaygul12LG Therma V HM091MR.U44
  • @hupie679 (omg. Hilversum): 7kw Monoblok
  • @Paul Joosten(omg. Veendam): HM163MR.U33
  • @marchel001(Zevenaar) LG THERMA V HM091MR.U44 (aanleunwoning), LG THERMA V HM121MR. U34 (woonhuis)
  • @GeorgeUT(omg. Holten) LG HM071M.U43 aangesloten op een OEG combi zonneboiler 516000572 400L
  • @Jaimygo(omg. Tilburg) LG Therma V Split warmtepomp 9kW HU091MR+HN091MR.NK5
  • @Tebogo: LG Therma V HM093MR.U44, omgeving Eindhoven
  • @mjtsprengers005(Heesch) Therma V 9kW U44 hybride opstelling met een Vaillant Ecotech plus
  • @reablomLG Monobloc (HM093MR.U44), omgeving Roermond
Wil je opgenomen worden in deze lijst, stuur dan even een DM of plaats een reactie in dit topic. Als je geen bezwaar hebt dat medetweakers uit de buurt contact met je opnemen mag je je woonplaats erbij vermelden.
Referenties
Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8"
Modbus-bediening
Tweaker @Jojan265 heeft een how-to geschreven over hoe je de nieuwere units kunt uitlezen/bedienen via modbus: Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Verder zijn er verschillende Tweakers bezig met scripts voor het uitlezen en bedienen, zoals hier samengevat door @BernieW:

[...]
Instellingen
[...]

[Afbeelding]
Is het ook mogelijk een dergelijk overzicht in excel te krijgen? Scheelt een hoop over getyp en kan ik mijn instellingen zoals ze door de installateur ingesteld was ook toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris039
bvw schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:59:
[...]

Je watertemperatuur omlaag. Dat kan natuurlijk alleen als je een goed geisoleerde woning hebt. Ik heb ook een woning uit 1989 (maar dan wel met vvw beneden, radiatoren boven/kantoor met speedcomfort) en heb een behoorlijke lagere stooklijn:

[Afbeelding]
Ik ben nog aan het experimenteren of ik het dan warm krijg. Nu is de aanvoertemperatuur 44 graden en het is buiten -1 graden en de temperatuur binnen blijft rond de 19,5 graden hangen. Dat is goed maar ik denk dat als ik de aanvoertemperatuur verlaag deze binnentemperatuur ook zal dalen. En dat heb ik liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw

bvw

Floris039 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:03:
[...]

Ik ben nog aan het experimenteren of ik het dan warm krijg. Nu is de aanvoertemperatuur 44 graden en het is buiten -1 graden en de temperatuur binnen blijft rond de 19,5 graden hangen. Dat is goed maar ik denk dat als ik de aanvoertemperatuur verlaag deze binnentemperatuur ook zal dalen. En dat heb ik liever niet.
Door de grote hoeveelheid defrosts zal je gemiddelde watertemperatuur geen 44 zijn gok ik. Als je in HA een gemiddelde temperatuur berekening maakt over je Taanvoer, dan geeft dat misschien wat richting in hoe laag je 'm kunt zetten rond deze buitentemperatuur.

LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
bvw schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:59:
[...]

[Afbeelding]
In mijn woning van 1995 (hoekhuis met aantal delen plat dak + veel ramen op overloop + kamer) moet ik het water al met zo'n 33 graden aanvoeren om het in huis zo'n 21 graden te krijgen. De bedoeling is om dit jaar wat kozijnen + het oude dubbel glas te vervangen. Ben benieuwd wat dat voor effect gaat hebben want de warmtepomp moet er op dit moment hard tegen werken om het behagelijk te houden. De bedoeling was om ook ooit de zolder erop aan te sluiten maar dat gaat hem niet worden denk ik :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvw

bvw

Antonl91 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:07:
[...]

In mijn woning van 1995 (hoekhuis met aantal delen plat dak + veel ramen op overloop + kamer) moet ik het water al met zo'n 33 graden aanvoeren om het in huis zo'n 21 graden te krijgen. De bedoeling is om dit jaar wat kozijnen + het oude dubbel glas te vervangen. Ben benieuwd wat dat voor effect gaat hebben want de warmtepomp moet er op dit moment hard tegen werken om het behagelijk te houden. De bedoeling was om ook ooit de zolder erop aan te sluiten maar dat gaat hem niet worden denk ik :9
Elk huis heeft z'n eigen nukken inderdaad :-)

M'n nieuwe vvw (van 3 naar 9 groepen, 10cm hoh en direct onder de PVC vloer ipv 7cm diep) scheelde me 2 graden in aanvoertemperatuur, 8% verbetering in verbruik over het jaar.

Het stoppen van de kieren langs m'n voordeur ging de hal van 18 naar 20 graden.

HR++ staat op het lijstje voor dit jaar, misschien weer een graadje watertemperatuur eraf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris039
bvw schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:06:
[...]

Door de grote hoeveelheid defrosts zal je gemiddelde watertemperatuur geen 44 zijn gok ik. Als je in HA een gemiddelde temperatuur berekening maakt over je Taanvoer, dan geeft dat misschien wat richting in hoe laag je 'm kunt zetten rond deze buitentemperatuur.
Ik ga dat eens proberen. Dan bedoel je dat ik een gemiddelde laat plotten van de aanvoertemperatuur van het water vanuit de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvw

bvw

Floris039 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:14:
[...]

Ik ga dat eens proberen. Dan bedoel je dat ik een gemiddelde laat plotten van de aanvoertemperatuur van het water vanuit de warmtepomp?
Jep. En de waarheid van de setpoint zal ergens tussen wat je nu hebt ingesteld en het berekende gemiddelde liggen.

Wel opschieten want het wordt weer warm eind van de week :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
bvw schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:10:
[...]

Elk huis heeft z'n eigen nukken inderdaad :-)

M'n nieuwe vvw (van 3 naar 9 groepen, 10cm hoh en direct onder de PVC vloer ipv 7cm diep) scheelde me 2 graden in aanvoertemperatuur, 8% verbetering in verbruik over het jaar.

Het stoppen van de kieren langs m'n voordeur ging de hal van 18 naar 20 graden.

HR++ staat op het lijstje voor dit jaar, misschien weer een graadje watertemperatuur eraf?
Ja vloerverwarming heb ik inderdaad ook redelijk dicht tegen de oppervlakte omdat het erin is gefreesd. Zowel begane grond als eerste verdieping, maar ik verlies op de eerste verdieping heel veel warmte bij de ramen omdat ik op de gang zo'n 3.5m2 raam heb en op een van de slaapkamers ongeveer 2.5m2. Dat is gewoon relatief veel tenopzichte van de hoeveelheid warmte die de vloerverwarming afgeeft.

Bij mij maakte het ook ontzettend veel verschil toen ik de garage deur isoleerde (helaas wel op Pico bello bv manier omdat ik online geen goede oplossingen kon vinden, maar het werkt wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Floris039 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:54:
...

Ik heb een oke / goed geïsoleerde woning uit 1989. Ik verwarm de woonkamer, badkamer, kantoor en in hele lichte mate de slaapkamer met de warmtepomp. De woonkamer en kantoor zijn voorzien van speedcomfort ventilatoren maar zijn wel normale radiatoren.

...
Maakt natuurlijk ook uit of het een rijtjeshuis, hoekhuis of vrijstaand is.
Hier een 1989 vrijstaand huis. Isolatie vond ik niet om over naar huis te schrijven, vloer en muren een Rc van 1.6 m2K/W dak een Rc van 2.5 m2K/W. En bij aansluiting van het dak op de muren enorme luchtlekken.

Maar dat biedt dus juist uitdagingen om te gaan verbeteren. Er is ondertussen al veel verbeterd, waardoor ik nu met de WP tov de gasketel >> 50% in energieverbruik bespaard.

.Zo hoog als jouw stooklijn heb ik het hier nooit gehad, meende begonnen te zijn met -15/35 16/25, heb nu -15/31 16/24. Draai een eigen stooklijn op een ESP32 (ESPhome) waarbij ik 70% buitentemperatuur en 30% gevoelstemperatuur neem.
Heb je je radiatoren al waterzijdig geregeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Antonl91 schreef op zondag 19 januari 2025 @ 20:23:
[...]

Dat staat zeker nog op de planning! Samen met het inzichtelijk krijgen van de WTW, maar die dingen staan op dit moment wel even op een laag pitje. Dit weekend eindelijk m'n bed + kast op mijn slaapkamer in elkaar gezet want ik heb zo'n 3 maanden in de woonkamer geslapen :9
Leuk, wel een mijlpaal om weer in een slaapkamer te kunnen slapen.
Als je de hardware op orde hebt, is het leuk puzzelwerk op de momenten dat je niet aan het klussen bent.
Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floris039
BernieW schreef op maandag 20 januari 2025 @ 19:49:
[...]

Maakt natuurlijk ook uit of het een rijtjeshuis, hoekhuis of vrijstaand is.
Hier een 1989 vrijstaand huis. Isolatie vond ik niet om over naar huis te schrijven, vloer en muren een Rc van 1.6 m2K/W dak een Rc van 2.5 m2K/W. En bij aansluiting van het dak op de muren enorme luchtlekken.

Maar dat biedt dus juist uitdagingen om te gaan verbeteren. Er is ondertussen al veel verbeterd, waardoor ik nu met de WP tov de gasketel >> 50% in energieverbruik bespaard.

.Zo hoog als jouw stooklijn heb ik het hier nooit gehad, meende begonnen te zijn met -15/35 16/25, heb nu -15/31 16/24. Draai een eigen stooklijn op een ESP32 (ESPhome) waarbij ik 70% buitentemperatuur en 30% gevoelstemperatuur neem.
Heb je je radiatoren al waterzijdig geregeld?
Sorry, wij wonen in een twee onder een kapwoning. Heb jij een energiescan laten uitvoeren om die isolatie waardes te laten bepalen? De vorige bewoners hielden niet echt rekening met verduurzamen of onderhoud. Er zat minder dan 1 bar waterdruk op de CV van ruim 25 jaar oud. Ik heb een flinke slag geslagen na de aankoop vd woning met verduurzamen. Maar denk ook dat ik nog niet klaar ben. Hoe heb je die luchtlekken gedicht?

Hoe doe je die inregeling met 70% en 30% binnen? Ik heb ook een ESP aan de warmtepomp hangen met modbus. Maar die is volgens mij ook nog niet helemaal optimaal ingesteld. Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om die aansturend in te stellen. Wel lees ik alle waardes uit.

Ik heb een poging gedaan met waterzijdig inregelen al kon ik nergens echt goed vinden welke delta T je moet hebben met gebruik van een warmtepomp. Dus daar zou ik mogelijk ook nog wel winst kunnen behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bivacon
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 16-02 01:07
Hellooo,

Ik heb een LG 7kw WP en ik vroeg me af of het normaal is dat ondanks een gevraagde watertemperatuur van 35 graden de invoer en uitvoer temperatuur altijd ver hieronder blijven? ( 22 en 26 graden)

Enige wat op de warmtepomp zit is VVW.. Zonder buffervat of dergelijke

Mvg
Billy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• openbsd
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-04 09:33
Ik heb een LG Therma V 7 KWh en vraag me af of het stroomgebruik niet excessief is.

Ik heb 186 m2 woonoppervlak, gebruik tado met een gemiddeld temperatuur van 19 graden overdag en 18 graden na 23:00h.

Dit is mijn stroomgebruik voor de LG Therma V 7 KWh over de laatste vijf dagen:

1. 16-01 22.2 KWh
2. 17-01 31.0 KWh
3. 18-01 38.2 KWh
4. 19-01 30.1 KWh
5. 20-01 30.4 KWh

Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:13
@openbsd hoeveel m3 gas gebruikte je op zulke dagen?

Als ik kijk bij mij op 16-1 dan had ik een cop van 3,61 en een verbruik van 10,04 kWh
Jij gebruikte die dag 22.2 kWh als dat met een zelfde cop gebeurd dan staat dat gelijk aan 80 kWh thermische energie wat gelijk staat aan ± 10 m3 gas. Lijkt mij niet heel gek als je heel de toko op temperatuur hebt gehouden. Geen idee hoe goed geïsoleerd je huis is.

Op de 18e heb ik een cop van 2,46 en een elektrisch verbruik van 17,85 kWh.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Floris039 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 08:25:
[...]

Sorry, wij wonen in een twee onder een kapwoning. Heb jij een energiescan laten uitvoeren om die isolatie waardes te laten bepalen? De vorige bewoners hielden niet echt rekening met verduurzamen of onderhoud. Er zat minder dan 1 bar waterdruk op de CV van ruim 25 jaar oud. Ik heb een flinke slag geslagen na de aankoop vd woning met verduurzamen. Maar denk ook dat ik nog niet klaar ben. Hoe heb je die luchtlekken gedicht?

Hoe doe je die inregeling met 70% en 30% binnen? Ik heb ook een ESP aan de warmtepomp hangen met modbus. Maar die is volgens mij ook nog niet helemaal optimaal ingesteld. Ik heb het nog niet voor elkaar gekregen om die aansturend in te stellen. Wel lees ik alle waardes uit.

Ik heb een poging gedaan met waterzijdig inregelen al kon ik nergens echt goed vinden welke delta T je moet hebben met gebruik van een warmtepomp. Dus daar zou ik mogelijk ook nog wel winst kunnen behalen.
Specificaties van oorspronkelijke bouwtekening (Unidek dakplaten) en voor de muren de diket van de isolatie bij een verbouwing kunnen meten. Als je het materiaal weet kun je met generieke parameters voor dat materiaal verder rekenen. En Ubakus is my friend.
Luchtlekken was afhankelijk van de breedte van de spleet en bereikbaarheid. Verschillende heel brede spleten (kon met de hand het zink van de goot raken) waren moeilijk bereikbaar en heb ik opgevuld met glaswol en verder naar binnen dampwerende folie. Andere plekken waren eenvoudig te dichten met purschuim of tape.

Ik heb mijn stooklijn in een ESP32 en haal met Home Assistant de gevoelstemperatuur van een weerstation in de buurt. Heel veel weersites bieden een API om gegevens binnen te halen. Als je zelf een weerstation hebt en de windsnelheid goed kunt meten kun je 'm ook zelf uitrekenen natuurlijk.

Waterzijdig inregelen met een warmtebeeld camera is ideaal, dan kun je mooi de verdeling over de radiator zien (is een apart topic op tweakers, goede kans dat er komende week Chinees Nieuwjaar aanbiedingen op Ali zijn). En anders kun je je het best op de retour temperatuur van de radiator richten. In het algemen L/W topic is wel een keer een handleiding gegeven.

[ Voor 7% gewijzigd door BernieW op 22-01-2025 08:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
openbsd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:45:
Ik heb een LG Therma V 7 KWh en vraag me af of het stroomgebruik niet excessief is.

Ik heb 186 m2 woonoppervlak, gebruik tado met een gemiddeld temperatuur van 19 graden overdag en 18 graden na 23:00h.

1. 16-01 22.2 KWh
2. 17-01 31.0 KWh
3. 18-01 38.2 KWh
4. 19-01 30.1 KWh
5. 20-01 30.4 KWh

Thanks
Zoals al gezegd, zonder referentie van het gasverbruik in het verleden is er niets over te zeggen. Zelfs voor een vergelijkbaar huis kan het dor stookgedrag al anders zijn.

Neem aan dat je weet dat een zone systeem zoals Tado niet echt optimaal is voor gebruik met een warmtepomp en vaak ook niet meer nodig is (been there, done that).
Trowens, ik versta onder een zone systeem een systeem waar iedere ruimte of radiator de warmtepomp aan kan zetten. Is dus iets anders dan thermostaatkranen.
De reden is dat Tado een stooksignaal aan je WP kan geven voor 1 kamer als die meer is afgekoeld of als daar opeens meer warmtebehoefte is. Je Wp heeft dan de uitdaging om daar alle energie in kwijt te raken wat vaak niet lukt en dus gaat ie pendelen.
En je hebt vaak geen zoneregeling meer nodig omdat als je je systeem optimaliseert; waterzijdig ingeregelen en een mooie lage stooklijn je warmtepomp het grootste deel van de dagop een relatief laag vermogen staat te pruttelen. Er is dan ook niet meer zo'n noodzaak voor een zone systeem. Je Tadokranen kun je dan nog mooi gebruiken als luxe thermostaatkranen. Ze regelen dan de kranen af en toe een heel klein beetje, je merkt het doordat de batterijen veel langer mee gaan. Alleen in bv de woonkame nog een thermostaat om de WP uit te zetten als het echt warm wordt is dan genoeg. En er zijn ook genoeg mensen die zelfs dat niet nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Vraagje voor de mensen met warmtepomp met radiatoren. Wat is jullie advies en ervaring qua pompsnelheid. Juist lager of hogg zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwopereis
bivacon schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:39:
Hellooo,

Ik heb een LG 7kw WP en ik vroeg me af of het normaal is dat ondanks een gevraagde watertemperatuur van 35 graden de invoer en uitvoer temperatuur altijd ver hieronder blijven? ( 22 en 26 graden)

Mvg
Billy
Het lijkt me dat hij het niet redt om die temperatuur te halen. Welke versie pomp heb je, U43 of U44? De R32 U43 warmtepomp is bij deze temperatuur en luchtvochtigheid geen 7 kW meer, maar slechts 4.2 kW.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JgeNJkBUwICaWwkXG0RpMHpt5I8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UErm2xDInPtcRee9o75hSmvB.png?f=fotoalbum_large

De R32 U44 is volgens specs max 5.6 kW.

Als de pomp berekend is op een benodigde warmte van bv 5.5 kW, dan krijgt de U43 pomp het water niet meer warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Jgroothedde schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:17:
Vraagje voor de mensen met warmtepomp met radiatoren. Wat is jullie advies en ervaring qua pompsnelheid. Juist lager of hogg zetten?
Ik zou de radiatoren in beginsel max open zetten, ook het voetventiel en dan de flow inregelen op een delta T van 3 tot 5 graden. Met een thermische camera zou dat het mooiste zijn. Er zullen vaak een of meer radiatoren zijn die het meeste nemen (die hebben de laagste deltaT). Die een beetje knijpen met het bijbehorende voetventiel totdat die eenzelfde deltaT hebben als de minst vragende 'wide open' radiator.
Zo deed ik het, en dat gaat -bij mij- heel erg naar wens.
(radiatoren zijn oversized met modulerende heatfans, afgelopen dagen 32 -35 graden watertemperatuur)

In zijn algemeenheid geldt: Liever iets te veel dan iets te wenig flow.

[ Voor 4% gewijzigd door gerlag op 21-01-2025 19:00 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
hwopereis schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:53:
[...]

Het lijkt me dat hij het niet redt om die temperatuur te halen. Welke versie pomp heb je, U43 of U44? De R32 U43 warmtepomp is bij deze temperatuur en luchtvochtigheid geen 7 kW meer, maar slechts 4.2 kW.

[Afbeelding]

De R32 U44 is volgens specs max 5.6 kW.

Als de pomp berekend is op een benodigde warmte van bv 5.5 kW, dan krijgt de U43 pomp het water niet meer warm.
Ik snap in dit soort tabellen nooit waar de verschillen tussen 5kW en 7kW modellen vandaan komen aangezien het praktisch dezelfde machines zijn.

- waterpomp capacities verschil, maar dat is enkel een beperking van warmtetransport op grofweg 5kW/7kW/9kW bij deltaT van 5
- komt dat dan allemaal van sw-matig beperkte compressor frequency? Lijkt me niet omdat alle units (nagenoeg) dezelfde geluidsrating hebben (die 1dB lager bij de 5kW lijkt me eerder als gevolg vd waterpomp… die maakt op 100% behoorlijk herrie met de kast open)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Ik merk net op dat op het display van de wp staat dat er 0.6bar is geconstateerd. Is dat de druk in de leidingen? Dat hoort toch tussen de 1.5 en 2 bar te zijn?.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0qTbIm_F8FVUaH4kM47jd_RA-4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Eio3WC7Bv4adNLaLYT6B9LJl.jpg?f=fotoalbum_large

Is het gemakkelijk zelf water toe te voegen of dit dit niet specifiek voor de LG maar meer elder in het leidingen netwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwopereis
openbsd schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 14:45:

1. 16-01 22.2 KWh
2. 17-01 31.0 KWh
3. 18-01 38.2 KWh
4. 19-01 30.1 KWh
5. 20-01 30.4 KWh

Thanks
Zie in mijn vorige post de nominale waarden. Als je pomp dagelijks zo'n 4.2 kW warmte moet genereren, in deze omstandigheden, en je hebt een COP van 3.5, dan zit je al aan een verbruik van 1.2kW/u, oftewel 28.8kWh per dag. Daar zit jij net wat boven, wat betekent dat je COP wat minder goed is. Niet heel gek gezien de hoge luchtvochtigheid.

De waarden die je doorstuurt lijken me dus niet per definitie excessief. :)

Ik weet natuurlijk niets van je huis/isolatie, maar een warmtevraag van 4.2kW bij 0°C, lijkt me passend bij een pomp van 7kW. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
elbizarre schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:10:
Ik merk net op dat op het display van de wp staat dat er 0.6bar is geconstateerd. Is dat de druk in de leidingen? Dat hoort toch tussen de 1.5 en 2 bar te zijn?.[Afbeelding]

Is het gemakkelijk zelf water toe te voegen of dit dit niet specifiek voor de LG maar meer elder in het leidingen netwerk?
Als het goed is heb je ergens een aftappunt zitten op je leidingwerk voor de CV. Dat is een aftappunt, waar je een slang op aan kan sluiten (met schroefdraad). Die slang koppel je dan ook op een vulkraan met schroefdraad. Als die slang vast zit tussen de twee kranen, draai je eerst de aanvoerkraan een beetje los. Die zet druk op je vulslang. Daarna zet je het aftappunt rustig open en laat je rustig wat water in de leiding lopen.
Doe dit rustig, want je wil niet teveel druk op je leidingen zetten.

Ik zou zelf eerst 1.5 bar erop zetten. Gewoon om te kijken wat er gebeurt.
Mogelijk heb je ergens een lekkende koppeling zitten, want je systeem hoort geen druk kwijt te raken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

elbizarre schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:10:

Dit is de druk van je water-zijdige systeem. Dus je vloerverwarming en/of radiatoren. Zelf op druk te brengen door water toe te voegen. Hetzelfde zoals bij een CV systeem. Liefst zie je dit boven de 2 bar komen. De LG controller heeft een vertraging bij het tonen van de huidige druk. Gebruik een andere drukmeter in je systeem of geleidelijk water toevoegen.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-10 23:42
Jgroothedde schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:17:
Mijn ervaring is dat als de radiatoren kruislings zijn aangesloten je prima met hoge flow en dus lage DeltaT door de radiator kunt. (dT van 3 à 4 gr.)
Ik kies zelfs voor een iets lagere DeltaT op een aantal radiatoren omdat ik hier relatief met weinig weerstand een hoge flow door heen krijg. Die heb ik nodig om de WP voldoende L/min te laten draaien zodat ie niet afslaat op een ORC piek. Ik zou ook de pomp harder kunnen zetten, dan gaat er ook meer flow door de vloerverwarming. Maar dit kost logischerwijs meer pompenergie.

Bij korte/hoge radiatoren van zeg < 80 cm breed, kom ik er ook nog wel mee weg als ze aan 1 kant onder/boven zijn aangesloten. Langer is kansloos. Dan zou ik qua dT echt naar 7 gr gaan. Maar eigenljjk moet dat gewoon kruislings worden aangesloten als je die echt wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 03-10 23:42
SalexSun schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 19:01:
[...]

Ik snap in dit soort tabellen nooit waar de verschillen tussen 5kW en 7kW modellen vandaan komen aangezien het praktisch dezelfde machines zijn.

- waterpomp capacities verschil, maar dat is enkel een beperking van warmtetransport op grofweg 5kW/7kW/9kW bij deltaT van 5
- komt dat dan allemaal van sw-matig beperkte compressor frequency? Lijkt me niet omdat alle units (nagenoeg) dezelfde geluidsrating hebben (die 1dB lager bij de 5kW lijkt me eerder als gevolg vd waterpomp… die maakt op 100% behoorlijk herrie met de kast open)
Ik weet het ook niet precies, maar ik denk dat het oa iets te maken heeft met defrosts.
Het valt me op dat de opgave bij 2gr uitgaat van 60% van het max vermogen. Dus als je zeg eens maximaal 1x per 40 min een de frost hebt, die 15 min duurt (incl terugwinnen verloren energie), dan heb je dus maar 25/40= 63% vd tijd over om de pomp op zijn rated capacity te laten draaien.

Maar als iemand anders een beter idee heeft, laat maar weten. Van de afgelopen dagen heb ik wel echt gezien dat die mist/laaghangende bewolking killing is voor de WP. Helemaal in stilte modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
bivacon schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:39:
Hellooo,

Mvg
Billy
Ik zou de flow eens opvoeren, mogelijk koelt het water te veel af, waardoor de retour te koud blijft, en de WP het niet genoeg omhoog krijgt, om op te bouwen naar de gewenste temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 13:14
Mijn LG therma V schakelde zich gisteren uit. kwam er vannochtend achter. Is dit iets wat vaker kan gebeuren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yljYfSNfFQDba0ERbgPMaQJrd_E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4eZZtHW9rA49F5PJWf1qZ7HV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x11l35levBqnfKJwH1Rgy8vYQ_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V3txHGS6Zzat1AI6U3DSF5RU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

deTuinman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:16:
Mijn LG therma V schakelde zich gisteren uit. kwam er vannochtend achter. Is dit iets wat vaker kan gebeuren?
Ik heb het wel eens meegemaakt. Een of twee keer de afgelopen twee jaar. Vervelende situatie tijdens de winter. Geen idee wat de oorzaak is.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:24

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In het info menu kun je nagaan wat de reden is van uitschakeling. Je ziet dan de gewenste waarde en de waarde bij uitschakeling.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@Jojan265
Ik had ook even op de RMC gekeken, in het informatiemenu bij de gegevensregistratie en de temperatuur met een graad verhoogd.
Toen ik dat deed, trad er een storing op met de binnentemperatuur sensor, deze daalde met 5 graden, waardoor de compressor stopte.
De binnentemperatuur herstelde zich gelukkig weer en de compressor is weer opgestart.
Nog eens bij de gegevensregistratie gekeken, maar er is hier geen foutcode bij vermeld.
Vreemd :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dH6YOi35-TsX7dWPM0DGVSZBMsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7w0LbGSm7bpl4MFkwmXNq2bM.jpg?f=fotoalbum_large

De compressor is ongeveer 3 minuten uit geweest, de pomp is niet gestopt en de compressor is opgestart,
zonder dat aan de hysterese (-2) voldaan was, gelukkig...

[ Voor 62% gewijzigd door PeteSplit op 22-01-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 18:57

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit kan het gevolg zijn van een CH14-fout, d.w.z. een laag debiet na ontdooien.
Normaal gesproken start de warmtepomp opnieuw zonder fout, maar soms niet. En als dit drie keer achter elkaar gebeurt, dan stopt hij.

In mijn geval trad de fout op toen ik overschakelde naar optimale doorstroming en de doorstroomsnelheid daalde tot onder de 8 liter/min.

Ik heb de fout vervolgens onderschept met Node Red en de warmtepomp 5 minuten later gewoon opnieuw opgestart na een CH14-uitschakeling.

Die Therma ist eine Bitch.

[ Voor 14% gewijzigd door butterkeks op 22-01-2025 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gebruik je modbus? Ik heb wel eens dat de communicatie tussen m'n ESP en de warmtepomp er mee op houdt. Dan krijg je een CH03 melding, en is de enige remedie 5 minuten van de 220V af. M.a.w. een koude reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08:50
Mijn LG lijkt het Sww vat niet goed meer te verwarmen door alle defrosts.

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Een warme douche straks lijkt me wel prettig 🫣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7G1WV0n7_yo__XPAIiUx3GOiew=/x800/filters:strip_exif()/f/image/htTgTFwEBBvnl9YV3oxQqBOU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69QYaPZImKJQZs56qAsPc3rCq3A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VqEAMKZ3HeRcirbpKRpJq9zy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MyIdo1vXIia9Teq-gMg1Yf-H_Cg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Yterg5joKUvK5jd1WWEL61Fg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OIAcgiH7DqIhMmYOSsGZ2V_9kjo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YPu8FBl1sDDgcxAYfYyVORn4.png?f=fotoalbum_large

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 13:14
butterkeks schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:23:
[...]

Dit kan het gevolg zijn van een CH14-fout, d.w.z. een laag debiet na ontdooien.
Normaal gesproken start de warmtepomp opnieuw zonder fout, maar soms niet. En als dit drie keer achter elkaar gebeurt, dan stopt hij.

In mijn geval trad de fout op toen ik overschakelde naar optimale doorstroming en de doorstroomsnelheid daalde tot onder de 8 liter/min.

Ik heb de fout vervolgens onderschept met Node Red en de warmtepomp 5 minuten later gewoon opnieuw opgestart na een CH14-uitschakeling.

Die Therma ist eine Bitch.
Ik kreeg idd een CH14 melding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 03-10 07:49
maomanna schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:58:

Heeft iemand een idee hoe ik dit op kan lossen? Een warme douche straks lijkt me wel prettig 🫣

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Backup heater inschakelen?

Ik heb geen SWW vat eraan hangen, maar de afgelopen dagen had mijn WP ook de grootste moeite om ons huis op temperatuur te houden... Die mist icm de temperatuur is echt niet leuk....

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
AppieK schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:46:
[...]

Backup heater inschakelen?

Ik heb geen SWW vat eraan hangen, maar de afgelopen dagen had mijn WP ook de grootste moeite om ons huis op temperatuur te houden... Die mist icm de temperatuur is echt niet leuk....
De backup heater zit in het sww vat en niet in de cv kant. Ik heb de heater maar aangezet, zodat die nog iets kan verwarmen. Stroomverbruik is hoog zat op dit moment...

Hoe is jullie verbruik met dit weer?

[ Voor 3% gewijzigd door maomanna op 22-01-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
maomanna schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 16:42:
[...]

De backup heater zit in het sww vat en niet in de cv kant. Ik heb de heater maar aangezet, zodat die nog iets kan verwarmen. Stroomverbruik is hoog zat op dit moment...

Hoe is jullie verbruik met dit weer?
Die van mij (voor de wp) voor alleen verwarmen dagelijk zo'n 30-40kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
maomanna schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe krijgen jullie die gegevens uit dat ding in HA? Niet met de standaard LG ThinQ plugin neem ik aan? Ik zie next to niks namelijk met de standaard plugin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maomanna
elbizarre schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Hoe krijgen jullie die gegevens uit dat ding in HA? Niet met de standaard LG ThinQ plugin neem ik aan? Ik zie next to niks namelijk met de standaard plugin.
Ik heb een waveshare modbus configuratie ipv de wifi ellende die lg meelevert.

Pagina: 1 ... 171 ... 182 Laatste