Hij geeft ook aan een waterdruk van 1,4 bar te hebben. Dat is ook te weinig neem ik aan? Is dit hetzelfdeet cb ketels? Dus 1.5 tot 2 bar en eerst ff thermostaat op 15 graden, 15 minuten wachten en doorrrr?
Users in dit topic hebben mij 2 bar (minimaal 2 bar dacht ik) geadviseerd niet zo lang geleden. Mijn warmtepomp draaide met zo'n 1.6 bar, dat is inmiddels al verhoogd naar zo'n 2 bar en zelf heb ik er geen verschil in gemerkt, maar als je CH14 errors krijgt zou ik de druk wel zo snel mogelijk wat verhogen.deTuinman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:08:
Hij geeft ook aan een waterdruk van 1,4 bar te hebben. Dat is ook te weinig neem ik aan? Is dit hetzelfdeet cb ketels? Dus 1.5 tot 2 bar en eerst ff thermostaat op 15 graden, 15 minuten wachten en doorrrr?
.
[ Voor 99% gewijzigd door PeteSplit op 23-01-2025 20:56 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Antonl91 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:14:
[...]
Die van mij (voor de wp) voor alleen verwarmen dagelijk zo'n 30-40kwh.
/f/image/gdVXfVUvQPtANREbPjmL2A2e.png?f=fotoalbum_large)
Dit doet mijn LG afgelopen januari. In Deventer
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Hoeveel kw vermogen wp heb je en hoeveel m2 moet je warm stoken?maomanna schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:36:
[...]
[Afbeelding]
Dit doet mijn LG afgelopen januari. In Deventer
Vloerverwarming?
Dan heb ik ongeveer een idee wat het bij mij zal zij .
Ik heb een 9kw staan die ik nog moet aansluiten en 120m2 vloerverwarming.
Gr jos
Ik heb ongeveer 135m2 vloerverwarming. Die houd denk ik iets van 140m2 warm en het verbruik is in januari tot nu toe zo'n 700kwh. Gemiddelde cop volgens het display van +-3.85scholten45 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:41:
[...]
Hoeveel kw vermogen wp heb je en hoeveel m2 moet je warm stoken?
Vloerverwarming?
Gr jos
Ik heb de 9kw, op ong 60m2 vvw, boven overbemeten radiatoren, op zolder ook. En ook nog een 200l sww vat. Woning is ong 120m2scholten45 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 21:41:
[...]
Hoeveel kw vermogen wp heb je en hoeveel m2 moet je warm stoken?
Vloerverwarming?
Gr jos
Het is wel het totaal verbruik. Ik ga nog even na of ik in home assistant kan kijken om dit uit te splitsen .
[ Voor 10% gewijzigd door maomanna op 22-01-2025 22:31 ]
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116
Neem dat stille mode uit staat? Als ik het goed begrijp heeft ie een Tlift van 4 graden, flow verhogen zql dan niet veel helpen. Lees je ook gegevens ui via de modbus? Wat is bv de compressor frequentie of het elektrich opgenomen vermogen (elektrisch vermogen wat de LG zelf aangeeft is vaak heel onnauwkeurig). Maar je kunt bv ook kijken of opgenomen vermogen tijdens defrost en daarna veel verschilt.bivacon schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 11:39:
Hellooo,
Ik heb een LG 7kw WP en ik vroeg me af of het normaal is dat ondanks een gevraagde watertemperatuur van 35 graden de invoer en uitvoer temperatuur altijd ver hieronder blijven? ( 22 en 26 graden)
Enige wat op de warmtepomp zit is VVW.. Zonder buffervat of dergelijke
Mvg
Billy
Je hebt een minimale hoeveelheid overdruk nodig en je moet die op het hoogste punt nog hebben. Elke meter hoogte is de druk 0.1 bar lager. Bij een zolder op 10m hoogte is je druk 1 bar lager.Antonl91 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 20:16:
[...]
Users in dit topic hebben mij 2 bar (minimaal 2 bar dacht ik) geadviseerd niet zo lang geleden. Mijn warmtepomp draaide met zo'n 1.6 bar, dat is inmiddels al verhoogd naar zo'n 2 bar en zelf heb ik er geen verschil in gemerkt, maar als je CH14 errors krijgt zou ik de druk wel zo snel mogelijk wat verhogen.
Ik denk persoonlijk niet dat het uitmaakt of je 2 bar hebt of 1.5, zolang je opvoerhoogte niet te hoog is. Bij mij staat hij op 1.8 bar, en gaat max 4 meter omhoog, dus in de bovenste leiding is de druk 1.4 bar.
Let wel op je expansievat. Die moet 0.5 bar lagere druk hebben dan je cv. Of meer, maar dan werkt ie minder effectief.
Bij mij heeft het expansievat een voordruk van 1.0 bar, en hij hangt op 2.5 meter hoogte. Dus het verschil is dan ongeveer 0.5 bar. Daar heb ik de druk op afgestemd.
Daarnaast heb ik liever ietsje minder druk, lijkt me minder zwaar voor de pomp.
Maar het gaat niet om de druk op een willekeurig punt in het systeem of de radiatoren, maar de druk op de warmtepomp zelf. De warmtepomp meet ook op de warmtepomp zelf en niet elders.hwopereis schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:40:
[...]
Je hebt een minimale hoeveelheid overdruk nodig en je moet die op het hoogste punt nog hebben. Elke meter hoogte is de druk 0.1 bar lager. Bij een zolder op 10m hoogte is je druk 1 bar lager.
Ik denk persoonlijk niet dat het uitmaakt of je 2 bar hebt of 1.5, zolang je opvoerhoogte niet te hoog is. Bij mij staat hij op 1.8 bar, en gaat max 4 meter omhoog, dus in de bovenste leiding is de druk 1.4 bar.
Let wel op je expansievat. Die moet 0.5 bar lagere druk hebben dan je cv. Of meer, maar dan werkt ie minder effectief.
Bij mij heeft het expansievat een voordruk van 1.0 bar, en hij hangt op 2.5 meter hoogte. Dus het verschil is dan ongeveer 0.5 bar. Daar heb ik de druk op afgestemd..
Daarnaast heb ik liever ietsje minder druk, lijkt me minder zwaar voor de pomp.
1,4 bar is misschien wel laag, maar zoals ik zei denk ik zelf ook niet dat de problemen die ik had voortkwamen uit de wat lagere druk, maar als de druk te laag is zal de warmtepomp zeker in alarm komen. Wat die waarde exact is weet ik niet, maar als ik tijdens normaal bedrijf of regelmatig druk/flow gerelateerde alarmen zou hebben of een permanent alarm dan zou ik zeker zo snel mogelijk de druk wat ophogen.
Fair enough. Niet afwijken van de handleiding.PeteSplit schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:50:
De druk op de RMC moet 2 bar minimaal zijn, mag niet hoger zijn dan 3 bar
[Afbeelding]
Maar ik kan geen onderbouwing vinden waarom iets lager een probleem zou zijn.
Sinds een paar uur de HomeWizard kwh meter in gebruik en tot nu toe lijkt elektrische vermogen overeen te komen. De display van de warmtepomp geeft natuurlijk het actuele verbruik per 100W aan, maar als ik op de homewizard bijv 1009W zie, dan geeft de warmtepomp 1.0kw aan. Tot nu toe is dat nog op elk moment zo geweest, bij varierende vermogens.
Ik dacht omdat warmtepompen geen cv-ketels zijn.hwopereis schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 18:08:
[...]
Fair enough. Niet afwijken van de handleiding.
Maar ik kan geen onderbouwing vinden waarom iets lager een probleem zou zijn.
Een warmtepomp heeft vaak een hoger debiet (flow) en zoals ik begrepen had, uit de verschillende topics, is de flow beter als de druk hoger is (uit de stromingsleer ?)
Als je het exact leest staat er ook helemaal niet dat de druk >2 bar moet zijn. Er staat letterlijk dat de druk na bijvullen >2 bar moet zijn en dat is helemaal zo gek nog niet. Iets lager zal vast geen probleem zijn en als het echt te laag wordt stopt hij wel, waarschijnlijk, met een CH14 fout.PeteSplit schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:35:
[...]
Ik dacht omdat warmtepompen geen cv-ketels zijn.![]()
Een warmtepomp heeft vaak een hoger debiet (flow) en zoals ik begrepen had, uit de verschillende topics, is de flow beter als de druk hoger is (uit de stromingsleer ?)
LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos
Ik gok dat voorkomen van cavitatie de reden is dat de druk hoog genoeg moet blijven.PeteSplit schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 19:35:
[...]
Ik dacht omdat warmtepompen geen cv-ketels zijn.![]()
Nog even terugkomend op de defrosts in extremis van afgelopen weekend. Zondag eind vd middag / avond met temperaturen net onder 0 en zicht van zo'n 150 - 200 m kreeg ik toch wat meer defrosts en kreeg ik te weinig energie in huis om het op temperatuur te houden. Een offset van 1 graad op de stooklijn was toen voldoende om het weer warm te houden.
Ik heb m'n script nu maar wat uitgebreid, als er binnen 50 min weer een defrost is, gaat de stooklijn een graad (instelbaar in HA) omhoog. Zodra de herhalingen weer boven 55 min komen, gaat deze offset er weer af.
Ik heb m'n script nu maar wat uitgebreid, als er binnen 50 min weer een defrost is, gaat de stooklijn een graad (instelbaar in HA) omhoog. Zodra de herhalingen weer boven 55 min komen, gaat deze offset er weer af.
@BernieW Kun jij je script delen mogelijk is het voor anderen ook toepasbaar.
Ik gebruik een fork van @Devil zijn script. Hij heeft een prachtige state engine gebouwd die ik zo langzaamaan steeds beter leer begrijpen (ik ben nog een pascal kind). Grootste deel van het script is in C++ geschreven, daait op een ESP32 onder ESPhome.RVerheijden schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:14:
@BernieW Kun jij je script delen mogelijk is het voor anderen ook toepasbaar.
Mij bevalt voornamelijk de structuur in de code, in C++ blijft het lekker overzichtelijk. Ik zal m'n laatste versie straks submitten in Github en deel hier dan de link.
Ik heb het wat kunnen verhogen. Dus dit is nog steeds te weinig? Ik zie ook nogal een verschil met de analoge meter en wat de warmtepomp zelf aangeeft.PeteSplit schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 15:50:
De druk op de RMC moet 2 bar minimaal zijn, mag niet hoger zijn dan 3 bar
[Afbeelding]
De installateur zelf zegt ook dat het tussen de 1.5 en 2 moet zitten en dat de analoge meter leidend is...
:strip_exif()/f/image/wVqEIW8o9dPLx7bnl2wgZYjy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hFy7XoRmoJV4sutqZJjDY6TZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn installateur zei 2 bar.deTuinman schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:31:
[...]
Ik heb het wat kunnen verhogen. Dus dit is nog steeds te weinig? Ik zie ook nogal een verschil met de analoge meter en wat de warmtepomp zelf aangeeft.
De installateur zelf zegt ook dat het tussen de 1.5 en 2 moet zitten en dat de analoge meter leidend is...
Ik vul tot ongeveer 2,3 bar, dit wordt door alle ontluchters (4 stuks) wat lager.
Op twee meter afstand bij het expansievat, na het buffervat en voor de pomp, geeft de meter iets meer aan.
Het metertje bij de vloerverwarming beneden geeft 3 bar aan (hier zal wel de hoogte meespelen).
Ik houd LG aan, die willen in de warmtepomp graag een hogere druk.
Ik heb, nee had, op mijn LG Therma V Split een externe thermostaat aangesloten, conform installatiehandleiding (aansluitschema op bladzijde 113 van installatie handleiding op klemmen 23-27, dipswitch 8 in blok 2 op 'On'). Dat werkte op zich goed. Wat mij wel al opviel was dat de controleunit op 'uit' ging staan als er geen 'aan' signaal was vanuit de thermostaat. Onlangs ratelde de buitenunit plotseling heel sterk. Het bleek dat de de-icing functie niet goed had gewerkt; de buitenunit zat zo vol ijs dat een blad van de propeller daardoor was beschadigd. Ik heb toen de externe thermostaat verwijderd en vervangen door een temperatuurvoeler in de woonkamer en de eigen controleunit van de warmtepomp. Sindsdien werkt de de-icing weer prima. Het lijkt erop dat door de externe thermostaat de normale de-icing cyclus werd verstoord waardoor onvoldoende de-icing plaatsvond.
Heeft iemand vergelijkbare problemen gehad met de warmtepomp? Hoe kan ik eventueel op een betere manier een externe thermostaat aansluiten?
Heeft iemand vergelijkbare problemen gehad met de warmtepomp? Hoe kan ik eventueel op een betere manier een externe thermostaat aansluiten?
@Michaelklusser
Heb heb (via modbus) zo geregeld dat de ‘thermostaat’ nooit uitschakelt onder 4gr buitentemperatuur.
Heb heb (via modbus) zo geregeld dat de ‘thermostaat’ nooit uitschakelt onder 4gr buitentemperatuur.
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
@Michaelklusser Hier op mijn 7kW U44 heeft mijn externe thermostaat dagenlang op aan gestaan zonder problemen.
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
Over 22 uur gezien zit er tussen de kwh meter van de warmtepomp en die van homewizzard 0.2kwh. (12.4kwh vs 12.2kwh). Hopen dat de rest van de meters in de wp ook zo accuraat zijn
Dag allen,
Twee vragen:
1. Ik ga zelf de warmtepomp installeren, voor de sanitair water wil ik een backup heater plaatsen van 3kw, alleen voor mij is het onduidelijk waar de aansturing aangesloten moeten worden op de hydro unit zijn board. Hoe hebben jullie dit op gepakt?
2. Ik wil de woning in zones opdelen, welke slimme radiator knoppen/ systeem raden jullie aan die goed werkt met LG?
Bedankt
Twee vragen:
1. Ik ga zelf de warmtepomp installeren, voor de sanitair water wil ik een backup heater plaatsen van 3kw, alleen voor mij is het onduidelijk waar de aansturing aangesloten moeten worden op de hydro unit zijn board. Hoe hebben jullie dit op gepakt?
2. Ik wil de woning in zones opdelen, welke slimme radiator knoppen/ systeem raden jullie aan die goed werkt met LG?
Bedankt
Hoi,Keesnotals schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:58:
Dag allen,
Twee vragen:
Bedankt
ad 1. Over welke LG warmtepomp of warmtepomp boiler gaat het ? (type nrs.)
ad 2. Meestal wordt bij warmtepompen zone regeling afgeraden (zie Heat Geek)
:strip_exif()/f/image/hIw3fvBnneCci4uQ8SSvZIF1.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 99% gewijzigd door PeteSplit op 25-01-2025 12:06 ]
Zelf heb ik op dit moment nog stadswarmte voor sanitair water, maar is het niet goedkoper/makkelijker te realiseren om de systemen apart te houden? Voor een warmtepomp boiler krijg je ook subsidie, als ik de prijzen van een extra circulatiepompje, backup heater, buffervat en drieweg klep bij elkaar optel lijkt dat duurder te zijn dan een warmtepomp boiler.Keesnotals schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:58:
Dag allen,
Twee vragen:
Bedankt
Ik zie regelmatig mensen met problemen met een wat complexere installaties, je hebt meer redundantie, kunt zelfs wat koelen in de zomer als het systeem gescheiden is.
[ Voor 8% gewijzigd door Antonl91 op 25-01-2025 13:57 ]
@Antonl91
Waar woon je? Ik woon in Twente.
Als je wilt mag je bij mij komen kijken.
Heb een systeem met div zones welke in de praktijk simpel en goed werkt.
Zonder problemen.
Heb zelf een 12kw 3fasen LG. Kennis van mij heeft een vergelijkbaar systeem maar 9kW. Is ook erg tevreden.
We hebben beide een aparte voorziening voor het SWW. Beide hebben we hier voor gekozen omdat we het KIS principe hanteren.
Maar oriënteer je goed. Er zijn vele vele mogelijkheden die in een lekker comfortabel warm huis resulteren
Zonder problemen.
Heb zelf een 12kw 3fasen LG. Kennis van mij heeft een vergelijkbaar systeem maar 9kW. Is ook erg tevreden.
We hebben beide een aparte voorziening voor het SWW. Beide hebben we hier voor gekozen omdat we het KIS principe hanteren.
Maar oriënteer je goed. Er zijn vele vele mogelijkheden die in een lekker comfortabel warm huis resulteren
Zelf heb ik ook een systeem gebasseerd op kiss principe. Mijn systeem werkt verder al helemaal naar behoren, maar als ik voor sanitair water ook een warmtepomp zou gaan gebruiken zou ik zeker het huidige systeem niet uitbreiden, maar gewoon een warmtepomp boiler erbij gebruikenmontebaldo55 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 20:44:
@Antonl91
Zonder problemen.
:strip_exif()/f/image/pDzJNM86ccLj5HeSUh7RHbca.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat bij mij ook een belangrijk punt is dat mijn vrouw het ook kan bedienen. Dat is ook Kiss.
Stel dat ik door welke reden dan ook niet in staat ben om dit te doen.
Alhoewel we er eigenlijk niet aan aankomen.
Een dezer weken, wanneer mijn installateur tijd heeft, kan gaan we het buffervat van 800 liter vervangen door een van 200.
Ben zeer benieuwd hoe het een en ander gaat verlopen. Eigenlijk best wel spannend.
Alles staat klaar. Andere gekocht en.opgehaald en de huidige verkocht.
Een dezer weken, wanneer mijn installateur tijd heeft, kan gaan we het buffervat van 800 liter vervangen door een van 200.
Ben zeer benieuwd hoe het een en ander gaat verlopen. Eigenlijk best wel spannend.
Een interessant artikel over zone regelingen in combinatie met een warmtepomp.Keesnotals schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 10:58:
Dag allen,
...
...
Het is een onderwerp wat regelmatig terugkomt, in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" zijn de voors en tegens nog even kort samengvat.
Het frapante is natuurlijk dat voor energiebesparing het bouwbesluit voor nieubouw en renovatie een regeling per ruimte eist tewijl dit kan leiden tot een hoger energie verbruik en een lagere levensduur (master-master systeem). In veel gevallen zal trouwens een master-slave ook al ruim voldoen (een kamer thermostaat met verder thermostaatkrane is ook een master slave) vooral ook omdat een goed ingestelde WP bijna 24/7 aan is.
Zelf speel ik nog wel regelmatig met de instellingen, maar ik denk dat ik dit ook wel prima aan een ander kan uitleggen. De warmtepomp volgt een stooklijn en ik doe af en toe +1 of +2. Ik hoop dit jaar best wat kozijnen te vervangen en verwacht dan dat de instellingen aangepast zullen moeten worden en dat ik eventueel meer tijd moet besteden aan het inregelen van de zones, want dat is nu niet echt aan de orde.montebaldo55 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:36:
Wat bij mij ook een belangrijk punt is dat mijn vrouw het ook kan bedienen. Dat is ook Kiss.
Voor de mensen met een gesloten systeem, laten jullie de automatische ontluchters allemaal open? De installateur zei dat hij ze meestal na een korte periode dichtzet, dat is toen niet gedaan maar zelf denk ik wel dat er weinig toegevoegde waarde is van een ontluchter in een gesloten systeem, los van een periode net na het opvullen.
Voor wie hier ook op vastloopt:
Ik heb hier een Waveshare RS232/485 to WiFi and RJ45 Ethernet Converter Module with POE Function, waarmee ik de LG wil aansturen, en een Eastron SDM630 uitlees.
Deze module wordt gevoed met PoE d.m.v. een Netgear GS308EPP.
Nou koste het me enorm veel moeite om het ding aan de praat te krijgen, er kwam maar geen data uit. Toen heb ik het ding eens open gehaald, en er bleek een jumper in te zitten met twee standen: "NC" en "120ohm", die ingesteld stond op NC.
Ik heb deze jumper op 120 ohm gezet, want dat is de termination resistance van RS485, en na wat geklooi werkt hij nu wel.
Ik weet niet zeker of dit ook de oplossing was, maar ik heb er twee apparaten aan hangen, dus er is mogelijk wat ruimte voor reflecties en verstoring, al moet ik zeggen dat ik hier maar matig wat vanaf weet.
Ik heb hier een Waveshare RS232/485 to WiFi and RJ45 Ethernet Converter Module with POE Function, waarmee ik de LG wil aansturen, en een Eastron SDM630 uitlees.
Deze module wordt gevoed met PoE d.m.v. een Netgear GS308EPP.
Nou koste het me enorm veel moeite om het ding aan de praat te krijgen, er kwam maar geen data uit. Toen heb ik het ding eens open gehaald, en er bleek een jumper in te zitten met twee standen: "NC" en "120ohm", die ingesteld stond op NC.
Ik heb deze jumper op 120 ohm gezet, want dat is de termination resistance van RS485, en na wat geklooi werkt hij nu wel.
Ik weet niet zeker of dit ook de oplossing was, maar ik heb er twee apparaten aan hangen, dus er is mogelijk wat ruimte voor reflecties en verstoring, al moet ik zeggen dat ik hier maar matig wat vanaf weet.
Je moet (inderdaad) alleen de laatste in de keten afsluiten met die 120 ohm. Alle tussenliggende stations mogen geen 120 Ohm afsluitweerstand hebben. Apparatuur altijd doorlussen, nooit in stervorm aansluiten, of het moet heel kort op elkaar zijn (10 cm of zo)
9kW U44
[quote]BernieW schreef op zondag 26 januari 2025 @ 09:48:
[...]
In interessant artikel over zone regelingen in combinatie met een warmtepomp.
Het is een onderwerp wat regelmatig terugkomt, in "Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic" zijn de voors en tegens nog even kort samengvat.
Inderdaad dit onderwerp komt regelmatig terug.
Daarom koos ik er bewust voor om mijn systeem niet te beschrijven.
Maar bood de vraagsteller aan om te komen kijken en schreef ook dat er vele mogelijkheden zijn.
Op deze manier kan hij dan zelf een keuze maken welke voor of nadelen voor hem/haar het zwaarste wegen.
Het aangehaalde stuk is niet makkelijk te lezen.
De meeste nadelen zijn bij mij helemaal niet van toepassing en ik stook niet weersafhankelijk.
[...]
In interessant artikel over zone regelingen in combinatie met een warmtepomp.
Maar bood de vraagsteller aan om te komen kijken en schreef ook dat er vele mogelijkheden zijn.
Op deze manier kan hij dan zelf een keuze maken welke voor of nadelen voor hem/haar het zwaarste wegen.
De meeste nadelen zijn bij mij helemaal niet van toepassing en ik stook niet weersafhankelijk.
En die +1 +2 doe je via een modbus en HA denk ik?Antonl91 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 10:00:
[...]
Zelf speel ik nog wel regelmatig met de instellingen, maar ik denk dat ik dit ook wel prima aan een ander kan uitleggen. De warmtepomp volgt een stooklijn en ik doe af en toe +1 of +2. Ik hoop dit jaar best wat kozijnen te vervangen en verwacht dan dat de instellingen aangepast zullen moeten worden en dat ik eventueel meer tijd moet besteden aan het inregelen van de zones, want dat is nu niet echt aan de orde.
Lijkt me niet dat je elke keer het instellingene u van de rc doorloopt.
Je hoeft het instellingen menu niet in om +1 of +2 te doen. Pijltje omhoog of omlaag is voldoende.elbizarre schreef op zondag 26 januari 2025 @ 18:03:
[...]
En die +1 +2 doe je via een modbus en HA denk ik?
Lijkt me niet dat je elke keer het instellingene u van de rc doorloopt.
Heb zelf een master-slave regeling die goed werkt, maar een paar zaken zijn toch altijd relevant om bij het ontwerp rekening mee te houden:montebaldo55 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 16:46:
- Minimum systeem volume. Een zone die dicht staat doet niet mee in het volume van het afgifte systeem.
- Altijd voldoende afgifte open hebben om het minimaal vermogen kwijt te kunnen.
Als je dit niet voor elkaar hebt kun je problemen krijgen met defrosts, te weinig energie in je systeem om de verdamper te ontdooien en niet door de opstart routine komen waardoor je WP gaat pendelen (vooral in voor- en naseizoen met hogere buitentemperaturen). Dit laatste is vooral bij LG van belang omdat die opstartpiek best wel lang duurt.
Een deel kun je opvangen met een buffervat, maar om bv een opstartpiek te bufferen heb je een heel groot volume nodig. Met een parallel buffervat heb je meestal een wat hogere watertemperatuur nodig, wat je dus meer enegie kost.
In mijn geval heb ik ruim 100 m2 vloerverwarming die altijd volledig open staat en 7 radiatoren met thermostaatkranen. Ik heb dus altijd voldoende volume voor de opstartpiek en derfrosts.
Vooral bij een master-master regeling moet je dus heel goed opletten. In vergelijking met een gasgestookte ketel die over de dag vaak maar korte periodes aan staat heb je met een WP (bijna 24/7 aan) meestal ook geen master-master regeling nodig.
Is die minimale afgifte volume trouwens een bekende waarde? Dat je voor de 9kW bijv. 15 liter minimaal afgifte volume moet hebben rondpompen? Of is het vooral de temperatuurdelta wat speelt?BernieW schreef op maandag 27 januari 2025 @ 09:24:
[...]
Heb zelf een master-slave regeling die goed werkt, maar een paar zaken zijn toch altijd relevant om bij het ontwerp rekening mee te houden:
- Minimum systeem volume. Een zone die dicht staat doet niet mee in het volume van het afgifte systeem.
- Altijd voldoende afgifte open hebben om het minimaal vermogen kwijt te kunnen.
Als je dit niet voor elkaar hebt kun je problemen krijgen met defrosts, te weinig energie in je systeem om de verdamper te ontdooien en niet door de opstart routine komen waardoor je WP gaat pendelen (vooral in voor- en naseizoen met hogere buitentemperaturen). Dit laatste is vooral bij LG van belang omdat die opstartpiek best wel lang duurt.
Een deel kun je opvangen met een buffervat, maar om bv een opstartpiek te bufferen heb je een heel groot volume nodig. Met een parallel buffervat heb je meestal een wat hogere watertemperatuur nodig, wat je dus meer enegie kost.
In mijn geval heb ik ruim 100 m2 vloerverwarming die altijd volledig open staat en 7 radiatoren met thermostaatkranen. Ik heb dus altijd voldoende volume voor de opstartpiek en derfrosts.
Vooral bij een master-master regeling moet je dus heel goed opletten. In vergelijking met een gasgestookte ketel die over de dag vaak maar korte periodes aan staat heb je met een WP (bijna 24/7 aan) meestal ook geen master-master regeling nodig.
Ik gebruik modbus via ESPHome om de warmtepomp uit te lezen. Afgelopen vrijdag kwam ik thuis en bleek dat de doeltemperatuur was aangepast van 35 naar 16 graden. Vandaag weer hetzelfde probleem.
Ik heb gezocht in de settings van de WP zelf en gekeken naar de code op de ESP maar ik kan echt geen problemen vinden. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
Mijn dank is groot want dit is niet handig hahaha
Ik heb gezocht in de settings van de WP zelf en gekeken naar de code op de ESP maar ik kan echt geen problemen vinden. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee?
[ Voor 3% gewijzigd door Floris039 op 27-01-2025 18:58 ]
@Floris039 als je je code deelt kunnen we er meer over zeggen. Mijn glazen bol is kapot.
Of een linkje naar een repo als je iemand anders zijn code gebruikt
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Volgens de engelstalige installatiehandleiding: 20 liter als je een backupheater gebruikt en 80 liter zonder backupheater. Dit geldt in ieder geval voor alle R32 modellen.elbizarre schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:11:
[...]
Is die minimale afgifte volume trouwens een bekende waarde? Dat je voor de 9kW bijv. 15 liter minimaal afgifte volume moet hebben rondpompen? Of is het vooral de temperatuurdelta wat speelt?
Wat zie je in ESPhome gebeuren? Neem aan dat je al een aantal parameters uitleest. Wat zie je in de grafiekjes gebeuren?Floris039 schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:57:
Ik gebruik modbus via ESPHome om de warmtepomp uit te lezen. Afgelopen vrijdag kwam ik thuis en bleek dat de doeltemperatuur was aangepast van 35 naar 16 graden. Vandaag weer hetzelfde probleem.
Ben benieuwd naar je code, deel je nog even de link?BernieW schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 09:25:
[...]
Ik gebruik een fork van @Devil zijn script. Hij heeft een prachtige state engine gebouwd die ik zo langzaamaan steeds beter leer begrijpen (ik ben nog een pascal kind). Grootste deel van het script is in C++ geschreven, daait op een ESP32 onder ESPhome.
Mij bevalt voornamelijk de structuur in de code, in C++ blijft het lekker overzichtelijk. Ik zal m'n laatste versie straks submitten in Github en deel hier dan de link.
Dank!
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Ik gebruik deze code: https://github.com/fonske...ions-esphome/tree/main/LGjvanderkroon schreef op maandag 27 januari 2025 @ 20:15:
@Floris039 als je je code deelt kunnen we er meer over zeggen. Mijn glazen bol is kapot.
De doeltemperuur wordt zodra ik switch naar AI aangepast naar 17 graden. De pomp blijft nog ingestelde tijd (3min) nadraaien. Compressor gaat uit en start niet meer op omdat water te warm is (ten opzichte van doeltemp)BernieW schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:03:
[...]
Wat zie je in ESPhome gebeuren? Neem aan dat je al een aantal parameters uitleest. Wat zie je in de grafiekjes gebeuren?
Klopt dit met je huidige AI instellingen? De stooklijn op je RMC moet ook goed ingesteld staan.Floris039 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:35:
[...]
De doeltemperuur wordt zodra ik switch naar AI aangepast naar 17 graden. De pomp blijft nog ingestelde tijd (3min) nadraaien. Compressor gaat uit en start niet meer op omdat water te warm is (ten opzichte van doeltemp)
Een vraag werk de stooklijn ook als je alleen op watertemperatuur verwarmd en op AI staat,
Ik heb de stooklijn op de esp hetzelfde staan als op de controller vd wp zelf. Dus dat zou geen problemen moeten opleveren...BernieW schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 13:58:
[...]
Klopt dit met je huidige AI instellingen? De stooklijn op je RMC moet ook goed ingesteld staan.
@Floris039 en wat is je stooklijn die je hebt ingesteld? 16 of 17 lijkt mij namelijk te laag om in je stooklijn te passen. Heb je misschien ook de automatische zomer modus geactiveerd staan en pakt hij die stooklijn op de ai modus.
Gister was het in de middag even 15 graden bij mijn WP weet niet bij hoeveel graden de automatische zomer/winter modus wisselt.
Gister was het in de middag even 15 graden bij mijn WP weet niet bij hoeveel graden de automatische zomer/winter modus wisselt.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Ja, zo gebruik ik hem op t moment.jscheffers schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:11:
Een vraag werk de stooklijn ook als je alleen op watertemperatuur verwarmd en op AI staat,
Sorry, duurde even. Druk met andere dingen. Maar hier is mijn afgeleide versie. Een aantal toegevoegde functies heb ik nog niet kunnen testen. Daarvoor hebben we eerst weer een koude periode nodig.tebogo schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 02:04:
[...]
Ben benieuwd naar je code, deel je nog even de link?
Dank!

[ Voor 231% gewijzigd door PeteSplit op 29-01-2025 12:07 ]
Na al dat denkwerk en gepieker, zit er alsnog een fout in mijn leidingsysteem (voor beschrijving zie post hierboven)... dus bij deze deel ik die hier.
Ik kwam er vandaag per toeval achter dat er tijdens de SWW verwarmingsmodus heet water in de retour van mijn vloerverwarming stroomt. Zie hier een thermische foto van de retourleiding, zo'n 10 a 20 seconden nadat de driewegklep geschakeld is. De bovenste warme leiding is de retour van de SWW spiraal, de onderste leiding is de retour van de VVW:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5Z1jR76klX1Fz3XWm45CSejj.jpg?f=user_large)
En 2 seconden later (er is echt duidelijk stroming in de retour leiding VVW zichtbaar):
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/p5cEGHc5SJCyl5mJ4iLIXktR.jpg?f=user_large)
Nou heb ik er nog eens goedover nagedacht, en wat dingen getest, en het blijkt dat het aan het volgende ligt:
Ik heb op de retourleidingen twee vloerverwarming retouren aangesloten, een buis van 28 mm diameter, voor de VVW beneden, en een buis 15 mm, voor de VVW op de badkamer.
Deze leidingen heb ik zo geinstalleerd als hieronder:
/f/image/ubYIdRH8s0qdaIswdhwjghhy.png?f=fotoalbum_large)
Blauwe lijnen zijn de VVWretouren. De groene stipjes is de SWW retour.
Let op, de SWW zit tussen de twee VVW retouren. Ik kwam op een andere manier haast niet uit met mijn leidingwerk.
Ik dacht... retour is retour, gewoon verzamelen en gezamenlijk afvoeren. De driewegklep regelt het wel.
Tijdens normaal verwarmen gaat dit prima, niets aan de hand. De SWW is dicht, want de driewegklep is dicht. Echter, als ik de warmtepomp op SWW over laat schakelen, dan gaat er iets fout. De stroming gaat als volgt lopen:
/f/image/w7U0d1qkcokdRIlPU5LeOLkG.png?f=fotoalbum_large)
Groen is hier het SWW retour water, en blauw de VVW retour.
Door het bernoulli effect is er nu een onderdruk ontstaan bij het bovenste T-stuk , met de 15 mm VVW aansluiting, terwijl er bij het onderste T-stuk met de 28 mm VVW aansluiting een overdruk is vanuit de SWW retour.
En dat veroorzaakt dus een stroming vanaf de retour van de vloerverwarming beneden, terug naar de aanvoer van de vvw beneden en helemaal dan via de aanvoer van de badkamer naar de retour van de badkamer.

Gelukkig is het probleem volgens mij relatief simpel te verhelpen met een terugslagklep in de retour van de 28mm leiding.
Normaal zou die niet nodig moeten zijn, maar in dit geval dus toevallig wel.
Ben blij dat ik er per toeval achter gekomen ben, want anders had ik mooi wat op mijn efficientie in kunnen leveren.
hwopereis schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 00:10:
[...]
Na al dat denkwerk en gepieker, zit er alsnog een fout in mijn leidingsysteem (voor beschrijving zie post hierboven)... dus bij deze deel ik die hier.
Ik kwam er vandaag per toeval achter dat er tijdens de SWW verwarmingsmodus heet water in de retour van mijn vloerverwarming stroomt. Zie hier een thermische foto van de retourleiding, zo'n 10 a 20 seconden nadat de driewegklep geschakeld is. De bovenste warme leiding is de retour van de SWW spiraal, de onderste leiding is de retour van de VVW:
[Afbeelding]
En 2 seconden later (er is echt duidelijk stroming in de retour leiding VVW zichtbaar):
[Afbeelding]
Nou heb ik er nog eens goedover nagedacht, en wat dingen getest, en het blijkt dat het aan het volgende ligt:
Ik heb op de retourleidingen twee vloerverwarming retouren aangesloten, een buis van 28 mm diameter, voor de VVW beneden, en een buis 15 mm, voor de VVW op de badkamer.
Deze leidingen heb ik zo geinstalleerd als hieronder:
[Afbeelding]
Blauwe lijnen zijn de VVWretouren. De groene stipjes is de SWW retour.
Let op, de SWW zit tussen de twee VVW retouren. Ik kwam op een andere manier haast niet uit met mijn leidingwerk.
Ik dacht... retour is retour, gewoon verzamelen en gezamenlijk afvoeren. De driewegklep regelt het wel.Maar dat was natuurlijk te kort door de bocht...
![]()
Tijdens normaal verwarmen gaat dit prima, niets aan de hand. De SWW is dicht, want de driewegklep is dicht. Echter, als ik de warmtepomp op SWW over laat schakelen, dan gaat er iets fout. De stroming gaat als volgt lopen:
[Afbeelding]
Groen is hier het SWW retour water, en blauw de VVW retour.
Door het bernoulli effect is er nu een onderdruk ontstaan bij het bovenste T-stuk , met de 15 mm VVW aansluiting, terwijl er bij het onderste T-stuk met de 28 mm VVW aansluiting een overdruk is vanuit de SWW retour.
En dat veroorzaakt dus een stroming vanaf de retour van de vloerverwarming beneden, terug naar de aanvoer van de vvw beneden en helemaal dan via de aanvoer van de badkamer naar de retour van de badkamer.
Gelukkig is het probleem volgens mij relatief simpel te verhelpen met een terugslagklep in de retour van de 28mm leiding.![]()
Normaal zou die niet nodig moeten zijn, maar in dit geval dus toevallig wel.
Ben blij dat ik er per toeval achter gekomen ben, want anders had ik mooi wat op mijn efficientie in kunnen leveren.

verklaring:bij het omlopen van de 3wegklep is er een kort moment dat alle 3 aansluitingen open staan de zg middenstand (sommige kleppen kun je daar handmatig op zetten)
Het Bernoulli-effect beschrijft hoe de snelheid van een vloeistof of gas en de druk in een stromend medium gerelateerd zijn. In een vereenvoudigde vorm stelt het Bernoulli-principe dat wanneer de snelheid van een vloeistof of gas toeneemt, de druk afneemt, en omgekeerd.
Dit principe kan op verschillende manieren worden toegepast, van het begrijpen van de liftkracht op vleugels van een vliegtuig tot het verklaren van stroming in leidingsystemen, zoals jij beschrijft.
In jouw geval leidt het Bernoulli-effect tot drukverschillen in je leidingwerk, wat kan resulteren in ongewenste stromingen. Het installeren van een terugslagklep, zoals je hebt voorgesteld, is een effectieve manier om deze omgekeerde stroming te voorkomen en de efficiëntie van je systeem te waarborgen.
Beetje vreemd.
Mijn opwarming van het warme tapwater gaat twee keer per dag, ongecontroleerd.
Nu wil de ik de installatie inregelen zodat op het goedkoopste tarief de boiler wordt opgewarmd (200L)
Via de RMC twee schema's erin gezet:
start 03:00
stop 04:00
Start: 14:00
stop 15:00
Echter pakt de Therma V maar EEN schema, die van de nacht, waardoor het tapwater overdag afkoeld tot een te lage temperatuur. Raar maar waar.
Nu via Homeassistant twee triggers eringezet, op tijd gestuurd. Dit werkt gelukkig wel.
Hebben meer mensen dit dat de RMC maar EEN schema oppakt?
Mijn opwarming van het warme tapwater gaat twee keer per dag, ongecontroleerd.
Nu wil de ik de installatie inregelen zodat op het goedkoopste tarief de boiler wordt opgewarmd (200L)
Via de RMC twee schema's erin gezet:
start 03:00
stop 04:00
Start: 14:00
stop 15:00
Echter pakt de Therma V maar EEN schema, die van de nacht, waardoor het tapwater overdag afkoeld tot een te lage temperatuur. Raar maar waar.
Nu via Homeassistant twee triggers eringezet, op tijd gestuurd. Dit werkt gelukkig wel.
Nee. Ik deed hetzelfde en bij mij pakte hij beide schema's wel mee.Boomster schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 07:06:
...
Let wel op: Er wordt alleen opgewarmd als de gemeten DHW-temp onder de "comp. limiettemp" - "min temp" komt van tankinstelling 1. En dan ook nog de hysterese van tankinstelling 2 dacht ik.
Dan zijn er ook nog twee verschillende schema's die ingesteld kunnen worden, waar ik het verschil tussen nooit heb begrepen: "DHW" en "DHW verwarmen" o.i.d.. De Vraag is hier vaker gesteld, maar nooit beantwoord. Ik vermoedt dat het te maken heeft met het elektrisch element, maar de vertalingen van de handleiding zijn weer fantastisch
Wat leest HA uit op de momenten dat je wel een run verwacht, maar er niks gebeurt? Zit je met al je waarden onder en boven de verschillende drempelwaarden?
Wat ik met twee schema's vaker had was dat meestal 1 x per dag opwarmen voldoende was (maar niet altijd

Nu gebruik ik maar 1 schema op de RMC, die van 's middags tijdens de hoogste buitentemperatuur, voor de hoogste efficiëntie (bij jou tijdens goedkoopste stroom dus).
Vervolgens heb ik een automation in HA om een DHW-run te doen wanneer de gemeten DHW-temp onder de 30 komt. Dat garandeert dat er altijd nog 1 lange warme douche in zit. Een "ongeplande" of extra DWH-run zal ook altijd wel overdag ergens zijn en dus niet tijdens hele koude uren. En de rest van het schema gaat minder uit de pas lopen. Het is nog wel eens dat het schema van de middag wordt overgeslagen en dat er een dag of twee off-schedule wordt gestookt, maar er zijn geen klachten meer over een koude douche. En ik ben minder vaak aan het balen dat op de meest ongunstige momenten de warmtepomp gaat loeien.
P.S.:
Ik stuur trouwens op lucht+water en heb een IWT. In het twijfelseizoen had ik nog wel eens dat de warmtepomp stopte op de hysterese van de watertemperatuur door een ORC, vlak voor een DHW-run. Dan werd er nog snel een opstart gepoogd, die ruw werd onderbroken door de DHW-run.
Nu zet ik met een schema op de RMC de luchttemperatuur een graadje terug een uur voor de DHW-run. Draait de warmtepomp nog, dan blijft hij draaien. Is hij toevallig al gestopt, begint ie niet nog snel een opstart. De kamer is dan ook wel voldoende op temperatuur. Tijdens het schema van de DHW-run zet ik de luchttemperatuur weer terug. Als het nodig is, wordt er weer opgestart. Het kan ook zijn dat er helemaal geen DHW-run is en dat de warmtepomp netjes en rustig de vloer blijft verwarmen.
Ik gebruik een stooklijn, en heb de lucht hysterese op -0,5 <> +1,5 staan.
[ Voor 17% gewijzigd door JansenSE op 29-01-2025 09:38 ]
Ik had ook niet gedacht dat het effect zo groot zou zijn, want een omweg van 80 meter lijkt niet echt op een "weg van minste weerstand", maar de oorzaak ligt zeker niet bij het moment waarop de driewegklep beide kanalen open heeft. Ik heb de vloerverwarming retour boven zo goed als dichtgedraaid, en dan gebeurd er bijna niets.kazemo schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 06:22:
[...]
het zou kunnen maar ik denk dat de uitwerking maar minimaal is (negatief) water stroomt richting met de minste weerstand(terug naar WP...daar zit de pomp)
verklaring:bij het omlopen van de 3wegklep is er een kort moment dat alle 3 aansluitingen open staan de zg middenstand (sommige kleppen kun je daar handmatig op zetten)
Het Bernoulli-effect beschrijft hoe de snelheid van een vloeistof of gas en de druk in een stromend medium gerelateerd zijn. In een vereenvoudigde vorm stelt het Bernoulli-principe dat wanneer de snelheid van een vloeistof of gas toeneemt, de druk afneemt, en omgekeerd.
Dit principe kan op verschillende manieren worden toegepast, van het begrijpen van de liftkracht op vleugels van een vliegtuig tot het verklaren van stroming in leidingsystemen, zoals jij beschrijft.
In jouw geval leidt het Bernoulli-effect tot drukverschillen in je leidingwerk, wat kan resulteren in ongewenste stromingen. Het installeren van een terugslagklep, zoals je hebt voorgesteld, is een effectieve manier om deze omgekeerde stroming te voorkomen en de efficiëntie van je systeem te waarborgen.
Zie hier een grafiek.
/f/image/ompV8A5CfqcWtnJx2EJnIyBS.png?f=fotoalbum_large)
- De blauwe lijn is de temperatuur midden in mijn SWW vat, net iets hoger dan de retour van de SWW spiraal.
- De rode lijn is de temperatuur gemeten onderin het vat, ter hoogte van de opening voor de elektrische heater.
- De gele lijn is de temperatuur op de VWW retour, voordat hij gekoppelt is aan de SWW retour, dus welke koud zou moeten blijven tijdens SWW verwarmen.
Eerst zet ik hier om 17:25 de circulatiepomp aan, zodat het SWW vat water rond begint te pompen, van boven naar onder. Dit stuwt het koude water omhoog, wat een SWW run triggert.
Vervolgens zie je de temperatuur in het midden opwarmen, maar vrij snel zie je dat de retour die temperatuur begint te volgen.
In de avond probeerde ik wat dingen te testen, en je ziet bij elke test dat meteen wanneer de SWW run begint, de retourleiding opwarmt en het vat duidelijk afkoelt. Behalve bij die van 22:15. Waar het nog maar een klein beetje gebeurd. Daar had ik de vloerverwarming op de bovenverdieping dichtgedraaid (blijkbaar niet 100%).
En daar zie je veel minder dip in de SWW-temperatuur, en maar zeer trage opwarming van de retourleiding.
Dit had ik natuurlijk kunnen voorkomen door alle verwarmingsleidingen eerst te verzamelen, alvorens ze met een T-stuk aan de SWW te koppelen.
mijn ervaring:deTuinman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:16:
Mijn LG therma V schakelde zich gisteren uit. kwam er vannochtend achter. Is dit iets wat vaker kan gebeuren?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Ik regel de warmtepomp al een maand op basis van het water aan de uitlaat
- voorheen geregeld op basis van de inlaattemperatuur - de pomp heeft zichzelf nooit
het gedrag van de warmtepomp is soms echt onvoorspelbaaruitgeschakeld

:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qQ3Q8yNLFS6iVU4a0yXQUJPm.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/RbTQVGv3StvsqPLCgDk7nGqx.jpg?f=user_large)
Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020
Het circuleren van het warme water met de circulatiepomp voor een effectieve legionella run werkt trouwens als een tierelier.
Heel tevreden over!
In mijn vorige grafiek loopt de temperatuur van de onderste sensor lekker te shinen boven de 60 graden.
Ik heb het zo geinstalleerd:
:strip_exif()/f/image/DbiSRFjlUBMO7PVMsM82Fv9J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SlfSypC3xf4MIXVVq0pvCabH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5k6MM7WVTqrxOpLkOOdOxUTg.jpg?f=fotoalbum_large)
Met bovenin een Watts DA288A-C beluchter die ook al eerder door iemand hier genoemd is. Werkt prima. In combinatie met mijn 6 bar overdrukkraan die ik onderin geplaatst had, kan ik nu makkelijk mijn SWW vat leeg laten lopen zonder risico op implosie.
Voor de circulatiepomp heb ik een Grundfos Comfort Circulation pump 97989265 gebruikt. Ik heb daar een inline Watts 1/2" keerklep direct achter geplaatst en een inline 1/2" kogelafsluiter direct voor.
De stekker van de circulatiepomp heb ik in een Shelly Plug Gen 3 gestoken, waarmee ik deze via home-assist aan kan sturen en meteen het verbruik van deze pomp mee kan nemen in het totaal verbruik.
In mijn vorige grafiek loopt de temperatuur van de onderste sensor lekker te shinen boven de 60 graden.
Ik heb het zo geinstalleerd:
:strip_exif()/f/image/DbiSRFjlUBMO7PVMsM82Fv9J.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SlfSypC3xf4MIXVVq0pvCabH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5k6MM7WVTqrxOpLkOOdOxUTg.jpg?f=fotoalbum_large)
Met bovenin een Watts DA288A-C beluchter die ook al eerder door iemand hier genoemd is. Werkt prima. In combinatie met mijn 6 bar overdrukkraan die ik onderin geplaatst had, kan ik nu makkelijk mijn SWW vat leeg laten lopen zonder risico op implosie.
Voor de circulatiepomp heb ik een Grundfos Comfort Circulation pump 97989265 gebruikt. Ik heb daar een inline Watts 1/2" keerklep direct achter geplaatst en een inline 1/2" kogelafsluiter direct voor.
De stekker van de circulatiepomp heb ik in een Shelly Plug Gen 3 gestoken, waarmee ik deze via home-assist aan kan sturen en meteen het verbruik van deze pomp mee kan nemen in het totaal verbruik.
Het gekke is inderdaad dat de temperatuur van het vat onder de drempelwaarde zit. Ik heb mijn instellingen zo staan:JansenSE schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 09:05:
[...]
Nee. Ik deed hetzelfde en bij mij pakte hij beide schema's wel mee.
minimaal: 48
maximaal 53
Tijdens de runs die hiuj dus niet gedaan heeft, zat de temperatuur onder de onderste regelsgrens.
In ieder geval lijkt het nu te werken met HA. Even afwachten of het zo blijft.
Nju wellicht nog spelen ten tijde van stroom overschot dat de DHW wordt opgewarmd. Wordt weer een leuke uitdaging!
Besturingsmethode < vaste stroomsnelheid > kiezen, dan volgt de warmtepomp de ingestelde 17 LPMFeathersMcGraw schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:32:
Ik heb een vraag over het instellen van het debiet. ik zie vaak voorbij komen dat die rond 17 l/min is. Bij mij is die meestal rond de 30 l/min. Ik een 7kW U44 monoblock die alleen radiatoren verwarmt. Hoe stel ik dat lagere debiet in of is dat in het geval van radiatoren geen goede zet?[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Controleer of de radiatoren nog allemaal helemaal warm worden en een goede deltaT hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 29-01-2025 12:42 ]
Even ter controle: bij tankinstelling 1 heb je dus staan: min temp:5, comp limiettemp: 53.Boomster schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 12:24:
[...]
Het gekke is inderdaad dat de temperatuur van het vat onder de drempelwaarde zit. Ik heb mijn instellingen zo staan:
minimaal: 48
maximaal 53
En niet min temp: 48, comp limiet 53.
Een instelling die voor mij en anderen al heeeel veel verwarring gaf.
Ga ik wel vanuit, anders zou je DHW pas opwarmen als dit kouder is dan 5 (nooit dus)
Of bedoel je de DHW-temp instelling? Dat geeft het bereik wat er vervolgens in te stellen is. Heb ik op mini 40, max 60 staan.
Is het misschien nog de hysterese die ook nog overschreden moet worden? Of zit je daar ook ruim onder?
Ok, ik heb even gekeken, nogmaals, probleem opgelost....JansenSE schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 13:41:
[...]
Of bedoel je de DHW-temp instelling? Dat geeft het bereik wat er vervolgens in te stellen is. Heb ik op mini 40, max 60 staan.
Is het misschien nog de hysterese die ook nog overschreden moet worden? Of zit je daar ook ruim onder?
de low temp setting dhw staat op 40
de high temp setting dhw staat op 53
temperatuur stond dus te laag en slaat dus niet aan...
opgelost :-)
Ik heb een HM121M.u33 die, wanneer ik de code https://github.com/fonske...tack_atom_s3_lite_esp32S3 in esphome zet, de overshoot normaal werkt. Wanneer ik echter de pomp uitschakel via de controller (niet via de voedingszekering) en hem weer inschakel, ziet hij de overboost niet (OvershootLogic: false), waardoor de Overshoot-regeling niet werkt. Als ik de pomp uitschakel via de voedingszekering en hem weer inschakel, is alles weer normaal totdat ik hem uitschakel. Is hier een oplossing voor?
Klinkt als een bug in de yaml code. Als je zelf (nog) geen ervarign hebt met yaml, lijkt het mij het handigst dat je contact opneemt met de auteur van deze code. Dit kun je gewoon op Github doen.vgouden schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:57:
Ik heb een HM121M.u33 die, wanneer ik de code https://github.com/fonske...tack_atom_s3_lite_esp32S3 in esphome zet, de overshoot normaal werkt. Wanneer ik echter de pomp uitschakel via de controller (niet via de voedingszekering) en hem weer inschakel, ziet hij de overboost niet (OvershootLogic: false), waardoor de Overshoot-regeling niet werkt. Als ik de pomp uitschakel via de voedingszekering en hem weer inschakel, is alles weer normaal totdat ik hem uitschakel. Is hier een oplossing voor?
Dit soort applicaties kunnen gewoon feilloos werken, WP afschakelen via modbus of thermostaat en opstarten met een anti-pendel (overshoot) routine.
Er is geen fout opgetreden, want het werkt zodra ik de code invoer. Wanneer ik mijn pomp uitschakel, gebeurt dit. fonske op github vertelde mij dat de code van paq komt, maar ik zie dat deze is gewijzigd.
Hallo ik heb hier een uitdraai van gisteren en vanaf +/- 12uur zijn er piekjes precies om het uur van 10 minuten. 🤔
Hij staat op aleen water en AI uitvoer 30 graden invoer 28 graden, had gisteren ook een cop, van 5,58, en wil er ook verloopig met mijn tengels vanaf blijven 🤗
Hij staat op aleen water en AI uitvoer 30 graden invoer 28 graden, had gisteren ook een cop, van 5,58, en wil er ook verloopig met mijn tengels vanaf blijven 🤗
:strip_exif()/f/image/oNm8wZxODZ29sKzJMTqgxkSM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 38% gewijzigd door jscheffers op 30-01-2025 13:16 ]
Ws oil return cycles.jscheffers schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:14:
Hallo ik heb hier een uitdraai van gisteren en vanaf +/- 12uur zijn er piekjes precies om het uur van 10 minuten. 🤔
Hij staat op aleen water en AI uitvoer 30 graden invoer 28 graden, had gisteren ook een cop, van 5,58, en wil er ook verloopig met mijn tengels vanaf blijven 🤗[Afbeelding]
Zeker op de wat lagere compressorvermogens zorgen die er voor dat de olie weer terugkomt bij de compressor. Hij gaat dan tijdelijk wat harder lopen om in de leidingen achtergebleven olie terug te halen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
OK dat weet ik dan ook weer 👍 hij loop nu goed met de stooklijn 21a22 graden in huis alleen even afwachten als het kouder word dan nog even bijstellen,paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 13:22:
[...]
Ws oil return cycles.
Zeker op de wat lagere compressorvermogens zorgen die er voor dat de olie weer terugkomt bij de compressor. Hij gaat dan tijdelijk wat harder lopen om in de leidingen achtergebleven olie terug te halen.
paq, heb je een nieuwe yaml-code gemaakt?
nopevgouden schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:10:
paq, heb je een nieuwe yaml-code gemaakt?
Heb de wp al niet meer sinds vorig jaar maart.
De laatste versie is 27-12-23 of is er een nieuwere?
[ Voor 72% gewijzigd door vgouden op 30-01-2025 16:33 ]
Anderzijds geeft deze tabel in dezelfde folder gewoon 7kW aan. Enige verschil is de titel. In jou screenshot 'nominaal vermogen', in deze 'maximaal vermogen'. Mss is dat maximaal vermogen gwn gebaseerd op dT x max flow per model, maar dat zou betekenen dat de 7kW nooit meer dan 7kW kan leveren. We weten allemaal dat dat niet waar ishwopereis schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 18:53:
[...]
Het lijkt me dat hij het niet redt om die temperatuur te halen. Welke versie pomp heb je, U43 of U44? De R32 U43 warmtepomp is bij deze temperatuur en luchtvochtigheid geen 7 kW meer, maar slechts 4.2 kW.
[Afbeelding]
De R32 U44 is volgens specs max 5.6 kW.
Als de pomp berekend is op een benodigde warmte van bv 5.5 kW, dan krijgt de U43 pomp het water niet meer warm.
/f/image/QXrWbROgmNT21DAUXGoDqUus.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door SalexSun op 31-01-2025 16:56 ]
Dat is de U44. De U43 is een oudere variant.SalexSun schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 16:50:
[...]
Anderzijds geeft deze tabel in dezelfde folder gewoon 7kW aan. Enige verschil is de titel. In jou screenshot 'nominaal vermogen', in deze 'maximaal vermogen'. Mss is dat maximaal vermogen gwn gebaseerd op dT x max flow per model, maar dat zou betekenen dat de 7kW nooit meer dan 7kW kan leveren. We weten allemaal dat dat niet waar is
[Afbeelding]
Dat is DB, ook Dry Bulb. Dit zijn prestatiewaarden in een droge omgeving. Maar de werkelijkheid is anders.
@hwopereis klopt, maar u44 heeft in de andere tabel ook een dip bij 2gr
@butterkeks Je hebt gelijk natuurlijk. Maar ik snap het toch niet helemaal; DB, maar incl ontdooicyclus. In DB treedt er toch geen rijp op of zie ik het verkeerd.
@butterkeks Je hebt gelijk natuurlijk. Maar ik snap het toch niet helemaal; DB, maar incl ontdooicyclus. In DB treedt er toch geen rijp op of zie ik het verkeerd.
Dry bulb zegt niks over de luchtvochtigheid: Wikipedia: Dry-bulb temperaturebutterkeks schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 15:05:
Dat is DB, ook Dry Bulb. Dit zijn prestatiewaarden in een droge omgeving. Maar de werkelijkheid is anders.
Het is eigenlijk gewoon de temperatuur zoals een gewone thermometer die meet.
Kun je al iets zeggen over Vaillant versus LG?paQ schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:14:
[...]
nope
Heb de wp al niet meer sinds vorig jaar maart.
ZekerKarsS schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:40:
[...]
Kun je al iets zeggen over Vaillant versus LG?
Stiller, efficiënter, en set & forget
De thermostaat/controller is net wat minder mooi (maar kan ook smaak zijn)KarsS schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:03:
Dat klinkt goed! Ervaar je ook nog nadelen?
E-bus is takke traag. Modbus is wel echt fijner. Aan de andere kant: je hebt het bij deze gewoon niet nodig
Je zet hem aan en blijft verder overal vanaf. Hij regelt feilloos alles zelf.
Hoofdredenen waren nette koelfunctie (zonder gedoe, RLV in de gaten houdend) en gewoon een stuk stiller. Ik denk wel zo'n beetje best bang for the buck op dat vlak.
Ik heb in elk geval geen oscillaties meer, geen overshoots op de Ta, en geen (enorme) undershoots op de Ta bij koelen. (alhoewel dat specifiek bij -alleen- mijn thermaV wel soort van was opgelost)
KarsS schreef op zondag 2 februari 2025 @ 08:40:
[...]
Kun je al iets zeggen over Vaillant versus LG?
Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen
Is pas een halve winter, maar hoeveel efficienter schat je? Heb je losse kWh en warmtemeter om het verschil te zien of kun je het al uitdrukken in verschil kWh/graaddag?
Hij staat er sinds Maart.BernieW schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:35:
[...]
Is pas een halve winter, maar hoeveel efficienter schat je? Heb je losse kWh en warmtemeter om het verschil te zien of kun je het al uitdrukken in verschil kWh/graaddag?
Lastig in te schatten, want ik schakelde de Therma V vrijwel altijd uit in de nacht, en weer in bij 19.5 kamertemperatuur of 06:00 in de ochtend.
De Vaillant staat constant aan, waardoor er op de bovenverdieping minder warmtelast is (want grote FCU in de hal) en daardoor daar weer energie bespaar, dus het wordt lastig vergelijken helaas. Het zal ergens tussen de 5 en 10% vallen gok ik.
De zomer is een stuk makkelijker te vergelijken.
2023 vs 2024
:strip_exif()/f/image/MdtYuCwtkP84FS0uXCesjiDE.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/g4LXDhdN3fH1PmYyqww8Kt8Z.png?f=user_large)
Dat zit echt in het vrijwel direct terugmoduleren.
Een dag van 34 graden:
/f/image/39ZuaxO2LjFl08pHelGEtbtD.png?f=fotoalbum_large)
Het telkens uitschakelen zal in de condensatiebewaking hebben gezeten. Hij houdt het dauwpunt zelf in de gaten.
[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 02-02-2025 17:48 ]
Jammer dat je geen goede vergelijking voor verwarmen kunt maken, Dan blijft, denk ik, alleen vergelijken op verwarmen COP en SCOP uit de specs of Keymark metingen over.paQ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:46:
[...]
Hij staat er sinds Maart.
Lastig in te schatten, want ik schakelde de Therma V vrijwel altijd uit in de nacht, en weer in bij 19.5 kamertemperatuur of 06:00 in de ochtend.
De Vaillant staat constant aan, waardoor er op de bovenverdieping minder warmtelast is (want grote FCU in de hal) en daardoor daar weer energie bespaar, dus het wordt lastig vergelijken helaas. Het zal ergens tussen de 5 en 10% vallen gok ik.
De zomer is een stuk makkelijker te vergelijken.
2023 vs 2024
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat zit echt in het vrijwel direct terugmoduleren.
Een dag van 34 graden:
[Afbeelding]
Het telkens uitschakelen zal in de condensatiebewaking hebben gezeten. Hij houdt het dauwpunt zelf in de gaten.
Het geleuidsverschil is ook wel een ding.wat dat betreft kunnen de LG R32 varianten zich niet meten met modernere (R290) pompen.
Heb jij nog een R32 of al een R290? En hoe verhoudt het zich qua terug moduleren, Heb de indruk dat R290 versies minder ver terug kunnen moduleren. Heb ook het idee dat tussen de R32 varianten dat de LG verder terug kan moduleren dan vele andere.
De defrost periode vorige maand heeft toch ook weer laten zien dat je voor FE ook weer niet te krap moet dimensioneren. En dan is in het voor en naseizoen wat verder terugmoduleren best wel handig.
Maar die regeling van LG is inderdaad wel een dingetje, het oscilleren en al die andere bugs. Vraag me echt af of dit in de nieuwste versies nu eens een keer opgelost is. Van de andere kant, een echt monoblock zonder een binnen unit nodig te hebben vind ik ook wel wat. Jammer dat die keus bij R290 modellen minder is geworden.
R290BernieW schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:25:
[...]
Jammer dat je geen goede vergelijking voor verwarmen kunt maken, Dan blijft, denk ik, alleen vergelijken op verwarmen COP en SCOP uit de specs of Keymark metingen over.
Het geleuidsverschil is ook wel een ding.wat dat betreft kunnen de LG R32 varianten zich niet meten met modernere (R290) pompen.
Heb jij nog een R32 of al een R290? En hoe verhoudt het zich qua terug moduleren, Heb de indruk dat R290 versies minder ver terug kunnen moduleren. Heb ook het idee dat tussen de R32 varianten dat de LG verder terug kan moduleren dan vele andere.
De defrost periode vorige maand heeft toch ook weer laten zien dat je voor FE ook weer niet te krap moet dimensioneren. En dan is in het voor en naseizoen wat verder terugmoduleren best wel handig.
Maar die regeling van LG is inderdaad wel een dingetje, het oscilleren en al die andere bugs. Vraag me echt af of dit in de nieuwste versies nu eens een keer opgelost is. Van de andere kant, een echt monoblock zonder een binnen unit nodig te hebben vind ik ook wel wat. Jammer dat die keus bij R290 modellen minder is geworden.
Hij moduleert tot 30 rps terug, en gaat tot 124 geloof ik, in stapjes van 0.1
Ca 365W opgenomen vermogen. De LG kreeg ik tot 286W meen ik me te herinneren. Kwa minimum thermisch vermogen zit daar weinig in overigens. Ca. 200W verschil. (1900W LG 7kW vs 2100W Vaillant 5.5kW)
/f/image/nSo7OzSnb26Q6hmZdMEuq1Bs.png?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk gaat gewoon alles traploos.
Ben over de LG overigens nooit ontevreden geweest hoor. (afgezien van het veel te hard koelen)
Hij liep bij mij rete efficient altijd, en met het aangepaste modbus scriptje schaafde ik die opstart piek wat weg. Wel jammer dat het nodig was en nog steeds is. Ik snap LG daarin ook gewoon echt niet.
[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 02-02-2025 18:56 ]
Ben wel benieuwd hoe de Vaillant de defrosting doorstaat. Wat is je beeld?paQ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 18:49:
[...]
R290
Hij moduleert tot 30 rps terug, en gaat tot 124 geloof ik, in stapjes van 0.1
Ca 365W opgenomen vermogen. De LG kreeg ik tot 286W meen ik me te herinneren. Kwa minimum thermisch vermogen zit daar weinig in overigens. Ca. 200W verschil. (1900W LG 7kW vs 2100W Vaillant 5.5kW)
[Afbeelding]
Eigenlijk gaat gewoon alles traploos.
Ben over de LG overigens nooit ontevreden geweest hoor. (afgezien van het veel te hard koelen)
Hij liep bij mij rete efficient altijd, en met het aangepaste modbus scriptje schaafde ik die opstart piek wat weg. Wel jammer dat het nodig was en nog steeds is. Ik snap LG daarin ook gewoon echt niet.
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Wat bedoel je precies?tebogo schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:06:
[...]
Ben wel benieuwd hoe de Vaillant de defrosting doorstaat. Wat is je beeld?
(er staan er twee op het screenshot hierboven)
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 02-02-2025 21:17 ]
[ Voor 99% gewijzigd door gerlag op 03-02-2025 10:52 ]
9kW U44
ff gespiekt op het Vaillant topic, ik zag ook daar ieder klein uur de defrosts. net als 'hier'.tebogo schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:06:
[...]
Ben wel benieuwd hoe de Vaillant de defrosting doorstaat. Wat is je beeld?
Maar wat een mooie stabiele grafieken zie je daar. 'Onze' LG danst daarbij vergeleken de samba. Gelukkig doet ie het verder prima en met mijn HA scriptje hou ik hem goed binnen de boksring. Tegenwoordig nachtverlaging en avondverhoging in AI modus. Tot op twee tiende graad kamertemperatuur variatie. Ben er wel blij mee.
9kW U44
Ghegeh ja het is precies dat idd.gerlag schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:51:
[...]
ff gespiekt op het Vaillant topic, ik zag ook daar ieder klein uur de defrosts. net als 'hier'.
Maar wat een mooie stabiele grafieken zie je daar. 'Onze' LG danst daarbij vergeleken te samba. Gelukkig doet ie het verder prima en met mijn HA scriptje hou ik hem goed binnen de boksring. Tegenwoordig nachtverlaging en avondverhoging in AI modus. Tot op twee tiende graad kamertemperatuur variatie. Ben er wel blij mee.
Ze defrosten er niet minder om ofzo, maar komen veel gecontroleerder weer terug.
Maar hey... het zijn beide warmtepompen en ze houden beide het huis warm toch?
De LG R32 U44 met 9kw is momenteel te koop voor 2500,-. Zou het zinvol zijn om een van deze te kopen als vervanging of zal de elektronica ook verouderen?
Als de R32 kapot gaat, kun je geen identiek apparaat krijgen, de R290's zijn veel groter en kunnen niet meer aan de muur worden bevestigd.
Als de R32 kapot gaat, kun je geen identiek apparaat krijgen, de R290's zijn veel groter en kunnen niet meer aan de muur worden bevestigd.
gerlag schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:51:
[...]
ff gespiekt op het Vaillant topic, ik zag ook daar ieder klein uur de defrosts. net als 'hier'.
Maar wat een mooie stabiele grafieken zie je daar. 'Onze' LG danst daarbij vergeleken te samba. Gelukkig doet ie het verder prima en met mijn HA scriptje hou ik hem goed binnen de boksring. Tegenwoordig nachtverlaging en avondverhoging in AI modus. Tot op twee tiende graad kamertemperatuur variatie. Ben er wel blij mee.
Dat is niet duur. In Nederland zou je dan met de huidige subsidie nog geld toe krijgen. Hoe dat in Duitsland is, geen idee. Heb je een link?butterkeks schreef op maandag 3 februari 2025 @ 11:55:
De LG R32 U44 met 9kw is momenteel te koop voor 2500,-. Zou het zinvol zijn om een van deze te kopen als vervanging of zal de elektronica ook verouderen?
Los daarvan: Electronica kan verouderen, met name de elektrolytische condensatoren, ook als je dit ongebruikt opslaat. Maar het zal langzamer gaan.
[ Voor 41% gewijzigd door gerlag op 03-02-2025 13:03 ]
9kW U44
Wat @gerlag aangeeft. Het aantal defrosts. Had de hoop dat Vaillant dat beter, dus minder frequent, onder controle zou hebben. Maar het is dus ook ca. elk uur. Net als LG. Alleen dus de opstartpiek beter ingeregeld...paQ schreef op zondag 2 februari 2025 @ 21:16:
[...]
Wat bedoel je precies?
(er staan er twee op het screenshot hierboven)