HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Zie ik goed dat je 39gr Ta nodig hebt bij -2?tebogo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:38:
Mijn grafiekjes van vandaag... Grootste probleem bij mij is dat hij tijdens defrosten de doeltemperatuur niet haalt....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Bij de 12kw 400v is het ook goed te doen.gerlag schreef op maandag 3 februari 2025 @ 13:01:
[...]
Dat is niet duur. In Nederland zou je dan met de huidige subsidie nog geld toe krijgen. Hoe dat in Duitsland is, geen idee. Heb je een link?
Los daarvan: Electronica kan verouderen, met name de elektrolytische condensatoren, ook als je dit ongebruikt opslaat. Maar het zal langzamer gaan.
Heb mijne net binnen gekregen vorige week.
Laat hem plaatsen begin mei. Dan is verwarmen wrs niet meer nodig.
Laat hem uit en zet hem aan eind september begin oktober.
Vorig jaar ook gedaan.
De koper krijgt dan een wp van 12kw die heel rustig heeft gedraaid en weinig belast is.
Nieuwe subsidieregeling maken voor de wp van 12kw en meer weinig uit voor de subsidie. Scheelt paar tientjes.
Nieuwe wp koste 4150. Subsidie rond de 3900.
Aansluiten schat op ik globaal op 100euro.
Vorig jaar de wp zo kwijt. Heel goed kunnen verkopen via Mp.
Flink bedrag overhouden aan deze exercitie en is nog leuk ook. En weer een nieuwe fris model.
Laat die dan soms maar wat onrustiger lopen dan andere machines maar bevalt me super goed. En de prijs van een LG is in vergelijking met de collega's super goedkoop.
Eerst overwogen om Vaillant te kopen. Gewoon een keer proberen.
Had een scherpe offerte maar was 2x zo duur uit
Klopt, is nu wel mijn stooklijn 20 -> 20 / -10 -> 46SalexSun schreef op maandag 3 februari 2025 @ 19:30:
[...]
Zie ik goed dat je 39gr Ta nodig hebt bij -2?
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Kan dat nog kwaad eigenlijk om dat ding 5 maanden uit te hebben staan? Opstart problemen? Schade door stilstand oid? Filters dicht?montebaldo55 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:52:
[...]
Bij de 12kw 400v is het ook goed te doen.
Vorig jaar ook gedaan.
De koper krijgt dan een wp van 12kw die heel rustig heeft gedraaid en weinig belast is.
Nieuwe subsidieregeling maken voor de wp van 12kw en meer weinig uit voor de subsidie. Scheelt paar tientjes.
Flink bedrag overhouden aan deze exercitie en is nog leuk ook. En weer een nieuwe fris model.
Laat die dan soms maar wat onrustiger lopen dan andere machines maar bevalt me super goed. En de prijs van een LG is in vergelijking met de collega's super goedkoop.
Ik heb dacht ik ergens gelezen dat er af fabriek nog water in kan zitten. Let even op waar je hem stalt ivm vorst.montebaldo55 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:52:
[...]
Bij de 12kw 400v is het ook goed te doen.
Vorig jaar ook gedaan.
Had je voor de subsidieaanvraag geen probleem omdat de installatiekosten zo laag waren?
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Herkenbaar. Als je mijn grafiek bekijkt valt me daarnaast het omcirkelde deel op. Bij 'avondverhoging' duurt het best lang voordat de LG die verhoogde doeltemperatuur wil volgen. Hij zou het best kunnen, draait nog lang niet op vol vermogen, maar hij heeft er (nog) geen zin in.tebogo schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:38:
Mijn grafiekjes van vandaag... Grootste probleem bij mij is dat hij tijdens defrosten de doeltemperatuur niet haalt....
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(Toelichting op de rommelig ogende grafiek: Bij nachtverlaging zet HA de WP soms uit, die -5 graden in AI-mode is dan toch nog niet laag genoeg, dus dan moet maar even de WP uit als de kamertemperatuur te hoog is of wordt (+0,5 graad). Dat zie je ook bij de zoninstraling tussen 13:00 en 14:00 gebeuren. Verder zie je de werking van de 'overdeheuvelhulp' bij de opstartpieken en doet de ruimtetemperatuurregeling die ik in HA heb zitten ook het een en ander, met als gevolg dat de doeltemperatuur nogal volatiel is.)
Het beeld is door de oogharen gezien ook bij mij dat de doeltemperatuur bij defrosts nooit wordt gehaald.
/f/image/KZwnDZk6q8VtXev9lc7cB1Ur.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/28Yc8QJLAjrY7WojQAhe8ILu.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door gerlag op 04-02-2025 11:26 ]
9kW U44
Maar, dat is dan wp nr 3 in 3 jaar tijd?montebaldo55 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:52:
[...]
Laat die dan soms maar wat onrustiger lopen dan andere machines maar bevalt me super goed.
Ik neem aan dat de vorige twee telkens 12 maanden zijn blijven staan, want dat is wel de regel. (staat ook in de brief van subsidieverlening)
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
LG-HM071MR-U44
Mijn unit is een 9kw UB60 R290.
Op dit moment geen thermostaat, regel op Ai met stooklijn: -10/31 en 20/21
Flow: 20l/min
Omdat deze stooklijn niet persee goed loopt bij hogere buitentemperaturen, werk ik met een aanpassing op AI via de calender/dagplanning. Die staat op -3 tussen 1 en 5u 's nachts, en +3 tussen 10 en 15u overdag. Daartussenin loopt ie gelijdelijk op/af. Dit heeft tot nu toe heel goed gewerkt, met max 2 start/stops per dag. Maar meestal gewoon 1 run van bv 7u tot 21u.
Tussen 23u en 7u staat de stiltemodus aan. De woning had hiervoor 1800 m3 gasvraag, daarmee is de UB60 aan de forse kant voor het huis, dat weet ik.
In normale modus gaat de pump terug naar ~800W, in stiltemodus kan ie iets lager naar 600W.
Wat ik dus waarneem is rond het vriespunt dat de pomp soms in 1 keer als een dolle naar max vermogen gaat. (4kW) Dit gebeurt ook als ie in de stille modus staat, was gek is, want volgens mij is ie dan begrensd. Geen idee op hoeveel trouwens.
Hier wat plaatjes van de afgelopen dagen:
:strip_exif()/f/image/MEUt4FSkfyxibAdYnBX6LX1N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/imxnoRjD10oy0nJRqXNZQ4xx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QXl0zlLm0LSoh580qWdySsoz.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vbx2xXAgRbY2ptMHIn50lcH6.jpg?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee wat dit is? Het is volgens mij geen opstartpiek of defrost.
Ja zeker, derde week januari was gruwelijk. Nu veel minder defrosts.Antonl91 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 21:41:
De afgelopen dagen had ik het gevoel ook met koudere temperaturen minder defrosts had als voorheen. Hebben jullie hetzelfde? Want ik ben benieuwd of dit misschien vanwege de zon en/of andere luchtvochtigheid komt?
Overdag heb je de stooklijn bij 5 graden op ongeveer 26+3=29 gradenIcebear1079 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:18:
Ik zie vreemd peikgedrag van mijn WP de laatste dagen, waar ik die voorheen niet zag. Mogelijk dat het iets met de temperaturen rond het vriespunt te maken heeft. Maar ik vraag me af of meer mensen dit herkennen. En natuurlijk of we dan weten wat er achter zit.
Mijn unit is een 9kw UB60 R290.
Op dit moment geen thermostaat, regel op Ai met stooklijn: -10/31 en 20/21
Flow: 20l/min
Omdat deze stooklijn niet persee goed loopt bij hogere buitentemperaturen, werk ik met een aanpassing op AI via de calender/dagplanning. Die staat op -3 tussen 1 en 5u 's nachts, en +3 tussen 10 en 15u overdag. Daartussenin loopt ie gelijdelijk op/af. Dit heeft tot nu toe heel goed gewerkt, met max 2 start/stops per dag. Maar meestal gewoon 1 run van bv 7u tot 21u.
Aan de grafiek te zien met wat orc's mag de warmtepomp wel een graad hoger
In de nacht heb je de stooklijn bij 0 graden op ongeveer 29-3=26 graden
Op de grafieken zie je dan dat de warmtepomp uit gaat (de temp is laag en de wp blijft uit)
Normaal (bij R32 modellen) is de warmtepomp in stille mode begrensd (aan de bovenkant) met 40%.Tussen 23u en 7u staat de stiltemodus aan. De woning had hiervoor 1800 m3 gasvraag, daarmee is de UB60 aan de forse kant voor het huis, dat weet ik.
In normale modus gaat de pump terug naar ~800W, in stiltemodus kan ie iets lager naar 600W.
Wat ik dus waarneem is rond het vriespunt dat de pomp soms in 1 keer als een dolle naar max vermogen gaat. (4kW) Dit gebeurt ook als ie in de stille modus staat, was gek is, want volgens mij is ie dan begrensd. Geen idee op hoeveel trouwens.
Iemand een idee wat dit is? Het is volgens mij geen opstartpiek of defrost.
De ventilator draait op halve snelheid (dit bij R32, ik weet niet of dit anders is bij R290 modellen).
Wat ik bij mij zie, als de warmtepomp maximaal gaat, dat het lijkt dat de warmtepomp heel snel een achterstand wil inhalen, als de wp enige tijd rustig gedraaid heeft, zeker als de vraag dan ook net een graad omhoog gaat (de warmtepomp maakt stappen van hele graden).
Als bij jou R290 het maximum 4000W is, dan zou in stille mode de wp niet boven de 2500W moeten gaan.
Ik weet niet hoe je de tijd heb ingesteld van de stille mode ? Toen ik dat nog op de RMC had ingesteld, had ik vaak, dat om middernacht de stille mode uit ging.
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
/f/image/LWpFq5XWAhWNinu1CGwMnOLY.png?f=fotoalbum_large)
Hoe komen jullie aan dit soort (mooie) grafiekjes? Ik zie ze hier regelmatig in allerlei soorten en maten voorbij komen, maar momenteel kan ik alleen maar via het display wat info opvragen en die laat dit soort details zeker niet zien..Icebear1079 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 09:18:
Hier wat plaatjes van de afgelopen dagen:
Er is hier wel een Plugwise P1 meter aanwezig, maar daarmee kan ik alleen het totale verbruik (en teruglevering) bij de meter zien.
Die komen uit HomeAssistant (home-assistant.io) en/of p1/verbruiksmeters zoals van homewizard. LG heeft zoiets niet zo fancy.Merijn. schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:17:
[...]
Hoe komen jullie aan dit soort (mooie) grafiekjes? Ik zie ze hier regelmatig in allerlei soorten en maten voorbij komen, maar momenteel kan ik alleen maar via het display wat info opvragen en die laat dit soort details zeker niet zien..
Er is hier wel een Plugwise P1 meter aanwezig, maar daarmee kan ik alleen het totale verbruik (en teruglevering) bij de meter zien.
[ Voor 6% gewijzigd door bvw op 05-02-2025 13:21 ]
LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF
Ja dit is an sich het gewenste effect. Zodra het warmer wordt, gaat de stooklijn omlaag en komen er meer tijdsblokken dat de WP niet draait.PeteSplit schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:09:
[...]
Overdag heb je de stooklijn bij 5 graden op ongeveer 26+3=29 graden
Aan de grafiek te zien met wat orc's mag de warmtepomp wel een graad hoger
In de nacht heb je de stooklijn bij 0 graden op ongeveer 29-3=26 graden
Op de grafieken zie je dan dat de warmtepomp uit gaat (de temp is laag en de wp blijft uit)
Ik kan de temp qua ORC's op zich wel hoger zetten, maar er zullen altijd tijdblokken zijn met ORCs, die kan ik nu niet echt voorkomen. Ze zitten mij ook niet echt in de weg.
Merijn. schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 13:17:
[...]
Hoe komen jullie aan dit soort (mooie) grafiekjes? Ik zie ze hier regelmatig in allerlei soorten en maten voorbij komen, maar momenteel kan ik alleen maar via het display wat info opvragen en die laat dit soort details zeker niet zien..
een opmerking van mij betreffende de Kwh meter van homewissard hij werkt goed alleen de kooiklemmen(4aansluitingen) zijn Shit het is oppassen met aansluiten massieve draden krijg je niet echt
goed vast kooiklemmen zijn recht die zouden een V vorm moeten hebben(dat zit dan beter vast)
ik heb al gevallen gezien dat ze uitgebrand zijn ,een WP kan 4KW op momenten trekken
ik heb hun dat gemeld er zit overigens geen keurmerk op bijv. KEMA (waarschijnlijk chinees spul)
[ Voor 23% gewijzigd door kazemo op 05-02-2025 14:48 ]
Icebear1079 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 14:13:
[...]
Ja dit is an sich het gewenste effect. Zodra het warmer wordt, gaat de stooklijn omlaag en komen er meer tijdsblokken dat de WP niet draait.
Ik kan de temp qua ORC's op zich wel hoger zetten, maar er zullen altijd tijdblokken zijn met ORCs, die kan ik nu niet echt voorkomen. Ze zitten mij ook niet echt in de weg.
wat ik zo kan zien is het al beter dan bij de R32 modellen!
[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 05-02-2025 15:21 ]
Voor de stille modus heb ik 23u tot 7u ingesteld, op zich volgt ie dat prima. Ook na 0:00u zie ik stillemodus achtig gebruik.PeteSplit schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:09:
[...]
Normaal (bij R32 modellen) is de warmtepomp in stille mode begrensd (aan de bovenkant) met 40%.
De ventilator draait op halve snelheid (dit bij R32, ik weet niet of dit anders is bij R290 modellen).
Wat ik bij mij zie, als de warmtepomp maximaal gaat, dat het lijkt dat de warmtepomp heel snel een achterstand wil inhalen, als de wp enige tijd rustig gedraaid heeft, zeker als de vraag dan ook net een graad omhoog gaat (de warmtepomp maakt stappen van hele graden).
Als bij jou R290 het maximum 4000W is, dan zou in stille mode de wp niet boven de 2500W moeten gaan.
Ik weet niet hoe je de tijd heb ingesteld van de stille mode ? Toen ik dat nog op de RMC had ingesteld, had ik vaak, dat om middernacht de stille mode uit ging.
Waarom ie dan naar 4kW gaat geen idee, de stooklijn gaat wel vaker een graadje omhoog of omlaag.
Over de stille modus weet ik voor dit model niet wat het vermogen is waar hij op afgesteld staat. Dat de ventilatorsnelheid wordt gehalveerd kan ik me goed voorstellen. Hij wordt iig zeer veel stiller. In de stille modus hoor je hem echt niet aan de andere kant van HR++ glas.
Wat we wel horen is een bepaalde fase in de defrostcyclus, dan is ie een minuut lang wat luider.
Dat laatste klopt wel, daarom wordt ook vaak aangeraden om bij lage tempereraturen de stille mode uit te laten, zodat de ventilator maximaal draait en eventueel kan zorgen voor minder defrosts.Icebear1079 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:18:
[...]
Voor de stille modus heb ik 23u tot 7u ingesteld, op zich volgt ie dat prima. Ook na 0:00u zie ik stillemodus achtig gebruik.
Waarom ie dan naar 4kW gaat geen idee, de stooklijn gaat wel vaker een graadje omhoog of omlaag.
Over de stille modus weet ik voor dit model niet wat het vermogen is waar hij op afgesteld staat. Dat de ventilatorsnelheid wordt gehalveerd kan ik me goed voorstellen. Hij wordt iig zeer veel stiller. In de stille modus hoor je hem echt niet aan de andere kant van HR++ glas.
Wat we wel horen is een bepaalde fase in de defrostcyclus, dan is ie een minuut lang wat luider.
Maar is het niet zo dat de compressor het meeste lawaai maakt bij lastige omstandigheden? Want silent mode is ideaal, maar ik vraag mij niet af of het voor het bevriezen van de warmtepomp niet handig zou zijn om een modus te hebben waarbij de ventilator wel op 100% kan draaien, maar de compressor gelimiteerd is.PeteSplit schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 15:54:
[...]
Dat laatste klopt wel, daarom wordt ook vaak aangeraden om bij lage tempereraturen de stille mode uit te laten, zodat de ventilator maximaal draait en eventueel kan zorgen voor minder defrosts.
Ja eens. En/of meerdere stilte modi, zoals Bosch, die heeft er volgens mij een stuk of 4 op verschillende efficiency's/vermogens.Antonl91 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:58:
[...]
Maar is het niet zo dat de compressor het meeste lawaai maakt bij lastige omstandigheden? Want silent mode is ideaal, maar ik vraag mij niet af of het voor het bevriezen van de warmtepomp niet handig zou zijn om een modus te hebben waarbij de ventilator wel op 100% kan draaien, maar de compressor gelimiteerd is.
Dat zou toch allemaal niet heel moeilijk te programeren moeten zijn.
De ventilator maakt helemaal geen lawaai (ik merk van het geluid bij mijn wp echt weinig). Het is inderdaad de compressor en eventueel de resonantie daarvan. Omdat de ventilator twee keer zo hard draait, wordt met de lucht ook het lawaai harder en draagt verder.Antonl91 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 16:58:
[...]
Maar is het niet zo dat de compressor het meeste lawaai maakt bij lastige omstandigheden? Want silent mode is ideaal, maar ik vraag mij niet af of het voor het bevriezen van de warmtepomp niet handig zou zijn om een modus te hebben waarbij de ventilator wel op 100% kan draaien, maar de compressor gelimiteerd is.
Ja, het zou makkelijk zijn als we invloed hadden... dan had ik mijn compressor op een vast toerental gezet
[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 05-02-2025 20:16 ]
Bij een jaarlijks gebruik van bijvoorbeeld 4000 kWh.
Dus stel: bij een CoP van 3 gebruik je 4000kWh, dan levert de WP 12000kWh thermische energie.
Als je CoP 4 is hoef je voor diezelfde hoeveelheid thermische energie maar 12000/4= 3000kWh elektrische energie erin te stoppen.
Het is dus wel relatief. Van CoP = 2 naar CoP = 3 scheelt meer dan van CoP = 4 naar CoP = 5.
[ Voor 14% gewijzigd door reablom op 07-02-2025 08:19 ]
Ik had me niet eerder gerealiseerd dat stille modus tegen een prijs komt. Is dit meer mensen opgevallen? Ik heb hem eigenlijk vooral op stille modus staan omdat ik bijna nooit extra vermogen nodig heb, echt last heeft niemand ervan als hij wat meer lawaai maakt hier. Maar daar hou ik dan snel mee op.agazus schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 23:24:
Wat mij steeds opvalt is dat bij stille mode het opgenomen aanmerkelijk toeneemt. Het lawaai bij zonder stille mode wordt voornamelijk veroorzaakt door de ventilator ( lucht verplaatsing).
Neem aan dat daar nog het woord `vermogen` ontbreekt? Ik zie juist als ik hem van stille modus haal het opgenomen vermogen stijgt en het thermische gaat niet direct omhoog.bij stille mode het opgenomen aanmerkelijk toeneemt
Ventilator maakt hier ook het meeste geluid waardoor hij altijd op stil staat. Al loopt hij hier altijd op. 10Hz aangezien ik niet zoveel vermogen nodig heb.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Ik heb gisteren een aantal testjes gedaan met stille modus aan en uit. Twee flows: 35 en 20 l/min, waarbij de hoge flow realistischer is, maar de lage flow het afgiftevermogen beter weergeeft, op een hogere Dt hebben de onnauwkeurige sensoren tenslotte minder impact.PeteSplit schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:09:
Normaal (bij R32 modellen) is de warmtepomp in stille mode begrensd (aan de bovenkant) met 40%.
Ik test eerst normale modus, daarna stille modus. Heb het systeem een half uurtje laten draaien om de meting te doen. Dit was niet genoeg om voor de stille modus steady state te bereiken omdat er nog latente warmte in de vloer zit. Dus heb ik 1 vd 2 stille modus tests nog eens herhaald, nu vanuit een wat meer afgekoelde vloer.
Op de testen met flow 35 L/min heb ik ook het geluid (druk) gemeten, waarbij vooral het verschil interessant is.
Omstandigheden:
~ 4 graden buitentemp
Wind: 10 m/s (~ 5 bft)
Rel luchtvochtigheid: 70%
Machine: 9 kW HM093HFX.UB60 R290
Geluid:
Voor de geluidsmeting heb ik er voor gekozen om met de geluidsmeter vlak voor het rooster aan de voorkant vd unit te meten (1cm voor de gril). 1x middelpunt ventilator, 1x middelpunt compressorbehuizing. Reden hiervoor is simpel, door de wind was geluid meten verder van de unit geen optie.
Normale modus 3,44 kWe
Fan: 66 db
Compressor: 60 db
Stille modus 2,03 kWe
Fan: 53 db (Delta: 13 db)
Compressor: 50 db (Delta: 10db)
Overall dus forste reductie van het geluid. Het beeld dat de ventilator het meeste geluid maakt, en dat deze stille modus hem langzamer laat draaien, en dat dit zorgt voor de meeste geluidsreductie kan ik hiermee dus bevestigen.
Maar daar hangt ook wel een vermogensreductie aan vast.
Vermogensinschatting (dit is heel onnauwkeurig ivm afwijkingen temperratuursensoren, maar het geeft een indruk)
Normale modus
41/35 =>6 gr
35,6 l/min
14,5 kW met 3,44 kWe => cop: 4,2
41/31 => 10gr
19,8 l/min
13,8 kW met 3,30 kWe => cop: 4,2
Vermogensoutput in normale modus lijkt ergens rond de 14 kW te liggen. Veel meer dan het vermogen van 9 kW op het typeplaatje.
Stille modus
Vanuit warme vloer 'normale modus' test
35/32 => 3gr
34,1 l/min
7,64 kW met 2,03 kWe => cop: 3,8
Vanuit startpunt koude vloer getest
32/27 => 5 gr
20,1 l/min
7,0 kW met 1,61 kWe => cop: 4,35
Vanuit warme vloer 'normale modus' test
36/30 => 6 gr
19,6 l/min
8,2 kw met 1,97 kWe => cop: 4,2
Vermogensoutput in stille modus ligt hier dus tussen de 7,0 en 8,2 kW. Mogelijk dat de vermogensoutput bij de test vanuit koude vloer nog wat hoger uit had kunnen komen als ik langer dan een half uur had gewacht. Qua vermogensreductie zou je kunnen zeggen dat hij idd ongeveer 40/45% begrensd is.
Maar met een buitentemperatuur van ~4gr zag ik ook al weer wat ijsvorming op de machine ontstaan, dus vandaar dit 'meetpunt'. Normale modus had bij deze condities geen last van ijsvorming.
De stille modus van het 9 kW wordt gedeeld met het 12 kW model. De 14 en 16 kW modellen hebben een iets hogere geluidsregeling.
Als vervolgtest zou het mooi zijn om nog een geluidstest te doen bij gelijkblijvend afgiftevermogen. Mogelijk dat ik daar later nog eens tijd voor vind.
Ik hoop dat iemand een klein beetje kan assisteren! Volgens mij is het niet moeilijk maar ik kan het antwoord niet goed terugvinden in deze zee van informatie in de topic
Ik heb dit bordje v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/itho wtw/etc) besteld bij AUijtdehaag. Inmiddels ook werkend via wifi en in home assistant hangen.
Mijn probleem is dat ik nu alleen via usb/mn laptop of een hele lange verlengkabel dat bordje van stroom kan voorzien. Is het mogelijk om dat op de een of andere manier ergens uit de WP te halen?
:strip_exif()/f/image/Z67SK2jopXdz3sBXF84Ob7Da.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SdT9jPTRdB5dwPFtsnb259zP.jpg?f=fotoalbum_large)
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Dit geluid wordt voornamelijk door de ventilator veroorzaakt, zie de grafieken.
Voordeel bij Silent Mode uit is wel, dat de warmtepomp het bij temperaturen rond 0 graden of lager in huis lekker warm kan houden.
/f/image/vv6V9bZH292mZxMhYOodYaY7.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door agazus op 08-02-2025 16:40 ]
Kleine voeding aansluiten op de voeding van de warmtepomp en op de primaire kant van de voeding zekeringen plaatsen van 0.5A of zo.maickelr schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:53:
Hi allemaal,
Ik hoop dat iemand een klein beetje kan assisteren! Volgens mij is het niet moeilijk maar ik kan het antwoord niet goed terugvinden in deze zee van informatie in de topic
Ik heb dit bordje v&a aangeboden: M5stack Atom lite met modbus base (brink flair/itho wtw/etc) besteld bij AUijtdehaag. Inmiddels ook werkend via wifi en in home assistant hangen.
Mijn probleem is dat ik nu alleen via usb/mn laptop of een hele lange verlengkabel dat bordje van stroom kan voorzien. Is het mogelijk om dat op de een of andere manier ergens uit de WP te halen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
https://www.conrad.nl/nl/...herming-1-st-1439429.html
+ zoiets
https://www.praxis.nl/ele...x-glaszekeringen/10418115
Als je een spanning gaat gebruiken van de pcb van de warmtepomp en er gaat iets fout (kortsluiting of aardfout) heb je kans dat de warmtepomp zelf ook stopt. Daar zou ik zelf voorzichtig mee zijn.
Antonl91 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 17:37:
[...]
Kleine voeding aansluiten op de voeding van de warmtepomp en op de primaire kant van de voeding zekeringen plaatsen van 0.5A of zo.
https://www.conrad.nl/nl/...herming-1-st-1439429.html
+ zoiets
https://www.praxis.nl/ele...x-glaszekeringen/10418115
Als je een spanning gaat gebruiken van de pcb van de warmtepomp en er gaat iets fout (kortsluiting of aardfout) heb je kans dat de warmtepomp zelf ook stopt. Daar zou ik zelf voorzichtig mee zijn.
deze wel: https://www.conrad.nl/nl/...oud-1-stuk-s-2250247.html
[ Voor 12% gewijzigd door kazemo op 08-02-2025 22:08 ]
Klopt, maar in de advertentie staat:kazemo schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:11:
[...]
dit is geen 12v voeding ( is 5v)
deze wel: https://www.conrad.nl/nl/...oud-1-stuk-s-2250247.html
Deze kan door een USB C adapter gevoed worden of door 5-32 VDC via de connector (12V en GND connector pins).
Antonl91 schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:14:
[...]
Klopt, maar in de advertentie staat:
[...]
of met https://www.conrad.nl/nl/...wart-1-stuk-s-744320.html +
https://www.conrad.nl/nl/...oud-1-stuk-s-1894095.html
volgens beschrijving is die al beveiligd tegen kortsluiting
[ Voor 72% gewijzigd door kazemo op 08-02-2025 22:20 ]
Als ik de foto zo zie zijn er zeker wat zekeringen te vinden op de PCB. Maar ik zie niet staan welke zekering waarvoor is, daarnaast is de laagste zekering 3.15A (trage zekering). Het kan, maar ik denk dat dit onnodig groot is + mogelijk risico voor andere onderdelen. Het is aan de user zelf om te bepalen wat handig is, maar zeker bij een eventuele fout is het heel makkelijk te herleiden dat het de voeding is als je die apart afzekert en ook nog eens met een hele kleine zekering. De kortsluitstroom is dan niet onnodig groot wat voorkomt dat er mogelijk meer schade ontstaat.kazemo schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:02:
[...]
ik zou dan toch maar de 230v thermostaat aansluiting gebruiken deze is ws beveiligd met al een zekering!
of met https://www.conrad.nl/nl/...wart-1-stuk-s-744320.html +
https://www.conrad.nl/nl/...oud-1-stuk-s-1894095.html
Verder had ik die voeding snel opgezocht omdat het goedkoop is en een relatief goede IP rating. Dat heb je met een dinrail voeding niet.
Aan de primaire zijde?kazemo schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 22:02:
[...]
@maickelr Ik denk dat je gewoon een kabel kunt aansluiten en dan een adapter voor de ESP, zoals hier:
:strip_exif()/f/image/ybW1tec72rIy9hIEEiXBA2jM.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 09-02-2025 11:12 ]
Handafsluiters naar het buffervat openen.montebaldo55 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:44:
Gisteren buffervat vervangen.
Van 800 naar 200 liter.
Zie nu in de display staan:
Waterdebiet - of er staat LO
Waterdruk 2.3 bar
Wat is nu handig om te doen?
[Afbeelding][Afbeelding]8
Ik zie twee handafsluiters dicht staan, waar gaan die naartoe en horen die ook dicht te staan?
Prima oplossing, heb ik ook zo. Tussen L1 en N.PeteSplit schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:10:
Bij mij had de installateur gewoon een kabel aangesloten om als 230V voeding te gebruiken op TB3 nr 23+24.
@maickelr Ik denk dat je gewoon een kabel kunt aansluiten en dan een adapter voor de ESP, zoals hier:
[Afbeelding]
Nee dat is het niet.ingmar89 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 12:30:
Idd ontluchten en aanzetten.
Gisteren wou de wp niet opstarten na de aansluiting omdat het te koud was.
Toen hebben hebben de leidingen even dichtgezet
En warm water uit de boiler in het buffervat gedaan.
Toen was het opstartprobleem voorbij.
Er is wrs iets anders aan de hand.
Hij pendelt geweldig aan uit etc
Je hebt nu een parallel buffer, was dat ook al zo?
Maar wat is de totale systeeminhoud op dit moment? Want het lijkt wel alsof de handafsluiters naar de vloerverwarming/radiatoren dichtstaat?montebaldo55 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:07:
[...]
Nee dat is het niet.
Gisteren wou de wp niet opstarten na de aansluiting omdat het te koud was.
Toen hebben hebben de leidingen even dichtgezet
En warm water uit de boiler in het buffervat gedaan.
Toen was het opstartprobleem voorbij.
Er is wrs iets anders aan de hand.
Hij pendelt geweldig aan uit etc
Als de warmtepomp met dit weer pendelt dan is er iets niet goed en ik denk niet dat het aan de grootte van het buffervat ligt. Zeker in combinatie met LO omschrijving bij waterdebiet.
[ Voor 13% gewijzigd door Antonl91 op 09-02-2025 14:30 ]
Afgelopen week een vreemd probleem gehad met de aansturing van de WP. Natuurlijk terwijl ikzelf een paar dagen niet thuis was.
Het volgende: ik heb normaal alles ingesteld om op lucht+water te sturen met een stooklijn. Dit gaat heel mooi met wat extra aansturing met MODBUS vanuit HomeAssistant.
Nu is zonder enige aanleiding de control-method in een keer geschakeld naar "0", oftewel "water uitvoer". In de RMC betekend dit in het configuratiemenu, temperatuursensor: water.
Dat had de volgende gevolgen😨:
De normaal ingestelde 20 graden voor de kamertemperatuur werd in een keer 20 graden watertemperatuur. De warmtepomp vond zelfs dat het nodig werd om te gaan koelen in plaats van verwarmen. De minimale temperaruut voor verwarmen heb ik namelijk op 22 graden staan.
Ik kwam er redelijk op tijd achter dat er wat mis was en heb vanaf afstand via HA het huis warm kunnen houden. Een reset van de WP veranderde niks. Eerst heb ik de climate in HA aangepast zodat dit het bereik had voor watertemperatuur. Toen via de telefoon het thuisfront door de instellingen van de RMC geloodst om de roosters voor de kamerverwarming tijdelijk uit te schakelen. Dat was de veiligste oplossing aangezien ik geen idee had wat er nog van al mijn originele instellingen over was.
Nu ben ik thuis en is mijn voorzichtige conclusie dat HA het via MODBUS heeft veroorzaakt. De control-method is ook een bijzonder register. Dit geeft bij de instelling lucht+water namelijk een waarde van (decimaal) 514. Maar als ik het hier via HA op probeer te zetten, gaat dit niet.
Kan het zo zijn dat er bij het opvragen van de waarde wat storing was en dat hiermee per ongeluk de waarde van het holding-register op 0 is gezet?
En dat 514 iets binairs 2's complement rariteit is waardoor ik het daar niet zomaar op kan zetten?
Ik vind het heel raar en zeer onwenselijk gedrag.
Nu heb ik in HA het MODBUS-register voor de control-method maar als (read only) "input" gezet. Dan geeft HA de waarde "2" aan. Dus "lucht". Dat lijkt mij ook beter te kloppen dan 514. In de RMC staat nog steeds lucht+water als temperatuursensor.
Er lijkt mij ook geen reden om dit register als holding te gebruiken. Dit is een configuratie-instelling en geen waarde om mee te sturen.
Heeft iemand anders hier vergelijkbare ervaringen of misschien een andere verklaring? Verhelp ik op deze manier een potentieel probleem of mis ik iets?
Wie heeft er zin in een MODBUS / HA-deep dive?😅
Edit: Als ik het als input-register gebruik, op adres 1, wordt dit het register
30002 ODU operation Cycle 0 : Standby(OFF) / 1 : Cooling / 2 : Heating.
En dus klopt "2", "Heating".
[ Voor 3% gewijzigd door JansenSE op 09-02-2025 16:48 ]
Lijkt me gewoon ijs. En ik zou verbaasd zijn als je dat afgelopen weken niet eerder hebt gehad...?Hamsterhein schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:33:
Geen idee of het al eerder het geval is, maar vorige week donderdag is er het een en ander aangepast aan de radiatorenleidingen. Het valt me nu op dat de warmtepomp wit uitslaat ....... kan dat kwaad?
[Afbeelding]
Wit uitslaan = bevriezen. Hoge luchtvochtigheid en koude temperaturen krijgen dat voor elkaar. Kan geen kwaad.Hamsterhein schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:33:
Geen idee of het al eerder het geval is, maar vorige week donderdag is er het een en ander aangepast aan de radiatorenleidingen. Het valt me nu op dat de warmtepomp wit uitslaat ....... kan dat kwaad?
[Afbeelding]
Van 800 naar 200 liter.
Waterdruk 2.3 bar
Wat is nu handig om te doen
Fout gevonden. Een beetje dom. Erg dom.
Ik had de pomp van de vloerverwarming ook uitgezet bedacht ik me vanmiddag.
Alle radiatoren dicht.
Dus hij draaide alleen op het buffervat.
Ben donderdag al begonnen. Toen het vat leeg laten lopen want wist al dat dit lang ging duren.
Vrijdag kon de installateur het net niet af krijgen en kwam toen zaterdag terug om het af te maken.
Dank voor het meedenken
Nu een paar dgn afwachten voor ik de instellingen evt ga aanpassen.
Huis is aardig afgekoeld.
Wat betekenen de letters LO in de display?
Is dat Low?
Ja idd. LO is low voor te lage flow. Fijn dat het uiteindelijk opgelost is!montebaldo55 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:07:
[quote]montebaldo55 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:44:
Van 800 naar 200 liter.
Waterdruk 2.3 bar
Alle radiatoren dicht.
Ben donderdag al begonnen. Toen het vat leeg laten lopen want wist al dat dit lang ging duren.
Vrijdag kon de installateur het net niet af krijgen en kwam toen zaterdag terug om het af te maken.
Dank voor het meedenken
Is dat Low?
LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos
Staat deze wp niet te dicht bij de haag?Hamsterhein schreef op zondag 9 februari 2025 @ 15:33:
[Afbeelding]
Volgens mij krijg je allerlei blad en stof in je apparaat.
Condensor vervuild en zal niet meer optimaal zijn energie kunnen uitwisselen
Ik heb geen identieke ervaring in deze, maar in algemene zin heb ik wel ervaren dat de bekabeling en gebruikte hardware van modbus wel 'gevoelig' is voor communicatiefouten. Mogelijk dat je er met die ogen nog even naar kunt kijken: Lengte en soort kabel, correct toegepaste topologie en juiste gebruik van afsluitweerstand(en). Bij mij ging het vaak fout bij zo'n low cost usb adapter, maar na installatie van een waveshare interface is de modbus communicatie uiterst robuust gebleken.JansenSE schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:22:
Heeft iemand anders hier vergelijkbare ervaringen of misschien een andere verklaring? Verhelp ik op deze manier een potentieel probleem of mis ik iets?
9kW U44
Dank voor je tip en het meedenken. Ik heb ook een WaveShare. De POE / modbus versie en die hangt in de behuizing van de binnenunit (split / IWT). Kabel voor data is kort genoeg (RS485 is toch behoorlijk robuust) en ik lijk verder ook geen berichten te missen.gerlag schreef op maandag 10 februari 2025 @ 09:56:
[...]
Ik heb geen identieke ervaring in deze, maar in algemene zin heb ik wel ervaren dat de bekabeling en gebruikte hardware van modbus wel 'gevoelig' is voor communicatiefouten. Mogelijk dat je er met die ogen nog even naar kunt kijken: Lengte en soort kabel, correct toegepaste topologie en juiste gebruik van afsluitweerstand(en). Bij mij ging het vaak fout bij zo'n low cost usb adapter, maar na installatie van een waveshare interface is de modbus communicatie uiterst robuust gebleken.
Zoals ik al zei, verdenk ik de definitie van het register. Waarom geeft het een waarde van 0, 1, 2 of 514? Waarom is het niet 1 op 1 representatief voor een instelling / configuratie die je ook in de RMC kunt doen? In de RMC kun je voor verwarmen en koelen apart kiezen of het op de uitgaande of ingaande temperatuur stuurt. Waarom is het een "holding" record? Zou je de wijze van aansturen willen wisselen tijdens gebruik?
Vooralsnog heb ik het record maar uit-gecommentariseerd in YAML. Mocht het nog een keer voorkomen, weet ik dat het niet aan HA / MODBUS ligt en ga ik verder kijken.
Het was wel een grote foei voor de hele setup en ervaring. Dus heb ook even met mijn vingertje gezwaaid. Nu zal het vast niet meer gebeuren.
Ik heb / had een soort gelijk probleem. Bij mij sprong hij naar 17 graden toe. Als ik hem van AI naar warmte zette werd het wel warm. Zonder modbus ging het bij mij niet weg. In warmte werkt het verwarmen met stooklijn dmv modbus nog. Dus daar staat hij nu nog op ingesteld. Ik heb het probleem niet gevonden... dus als jij iets weet hoor ik het graag!JansenSE schreef op zondag 9 februari 2025 @ 16:22:
Beste medetweakers,
Afgelopen week een vreemd probleem gehad met de aansturing van de WP. Natuurlijk terwijl ikzelf een paar dagen niet thuis was.
Het volgende: ik heb normaal alles ingesteld om op lucht+water te sturen met een stooklijn. Dit gaat heel mooi met wat extra aansturing met MODBUS vanuit HomeAssistant.
Nu is zonder enige aanleiding de control-method in een keer geschakeld naar "0", oftewel "water uitvoer". In de RMC betekend dit in het configuratiemenu, temperatuursensor: water.
Dat had de volgende gevolgen😨:
De normaal ingestelde 20 graden voor de kamertemperatuur werd in een keer 20 graden watertemperatuur. De warmtepomp vond zelfs dat het nodig werd om te gaan koelen in plaats van verwarmen. De minimale temperaruut voor verwarmen heb ik namelijk op 22 graden staan.
Ik kwam er redelijk op tijd achter dat er wat mis was en heb vanaf afstand via HA het huis warm kunnen houden. Een reset van de WP veranderde niks. Eerst heb ik de climate in HA aangepast zodat dit het bereik had voor watertemperatuur. Toen via de telefoon het thuisfront door de instellingen van de RMC geloodst om de roosters voor de kamerverwarming tijdelijk uit te schakelen. Dat was de veiligste oplossing aangezien ik geen idee had wat er nog van al mijn originele instellingen over was.
Nu ben ik thuis en is mijn voorzichtige conclusie dat HA het via MODBUS heeft veroorzaakt. De control-method is ook een bijzonder register. Dit geeft bij de instelling lucht+water namelijk een waarde van (decimaal) 514. Maar als ik het hier via HA op probeer te zetten, gaat dit niet.
Kan het zo zijn dat er bij het opvragen van de waarde wat storing was en dat hiermee per ongeluk de waarde van het holding-register op 0 is gezet?
En dat 514 iets binairs 2's complement rariteit is waardoor ik het daar niet zomaar op kan zetten?
Ik vind het heel raar en zeer onwenselijk gedrag.
Nu heb ik in HA het MODBUS-register voor de control-method maar als (read only) "input" gezet. Dan geeft HA de waarde "2" aan. Dus "lucht". Dat lijkt mij ook beter te kloppen dan 514. In de RMC staat nog steeds lucht+water als temperatuursensor.
Er lijkt mij ook geen reden om dit register als holding te gebruiken. Dit is een configuratie-instelling en geen waarde om mee te sturen.
Edit: Als ik het als input-register gebruik, op adres 1, wordt dit het register
30002 ODU operation Cycle 0 : Standby(OFF) / 1 : Cooling / 2 : Heating.
En dus klopt "2", "Heating".
Even een paar aannames / checkpunten dan voor jouw systeem:Floris039 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:41:
[...]
Ik heb / had een soort gelijk probleem. Bij mij sprong hij naar 17 graden toe. Als ik hem van AI naar warmte zette werd het wel warm. Zonder modbus ging het bij mij niet weg. In warmte werkt het verwarmen met stooklijn dmv modbus nog. Dus daar staat hij nu nog op ingesteld. Ik heb het probleem niet gevonden... dus als jij iets weet hoor ik het graag!
Zonder aansturing via MODBUS:
- Je hebt een stooklijn ingesteld op de RMC? En die staat nergens op 17 graden?
- Als je de RMC op warmte hebt ingesteld, heb je dan de watertemperatuur onder de functieinstellingen (dus niet in het installateursmenu, maar het gebruikersmenu) op "handboek"

Bedoel je dat je nu MODBUS gebruikt om via de watertemperatuur zelf een stooklijn te regelen? Dus een stooklijn buiten de RMC om?
Dat buffervat is toch geinstalleerd als ontkoppeling? Hoe kan de flow in het vat nu beinvloed worden doordat de afnemende kant niets doet? In mijn ogen zou de flow juist hoog moeten zijn omdat dat het doel is van het buffervat in dit geval.montebaldo55 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:07:
[quote]montebaldo55 schreef op zondag 9 februari 2025 @ 11:44:
Van 800 naar 200 liter.
Waterdruk 2.3 bar
Alle radiatoren dicht.
Dank voor het meedenken
Is dat Low?
Ik heb even gekeken:JansenSE schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:52:
[...]
Even een paar aannames / checkpunten dan voor jouw systeem:
Zonder aansturing via MODBUS:
- Je hebt een stooklijn ingesteld op de RMC? En die staat nergens op 17 graden?
- Als je de RMC op warmte hebt ingesteld, heb je dan de watertemperatuur onder de functieinstellingen (dus niet in het installateursmenu, maar het gebruikersmenu) op "handboek"of op automatisch? [instelling->functie->instelling watertemperatuur: automatisch] Dan volgt de watertemperatuur de stooklijn (vergelijkbaar met AI). Hier staat niet 17 graden??;
Bedoel je dat je nu MODBUS gebruikt om via de watertemperatuur zelf een stooklijn te regelen? Dus een stooklijn buiten de RMC om?
- De stooklijn staat ingesteld op zowel de Modbus als RMC. Waarbij de RMC als master staat ingesteld. Maar op een of andere manier neemt hij de modbus waardes op moment dat de RMC op warmte staat en de stooklijn op modbus staat ingeschakeld. Nergens staat een waarde van 17 graden. Dit heb ik gecheckt.
- Als ik onder functie kopje kijk (in gebruikersmenu) staat daar alleen low noice mode tijd en verbinding met wifi maken. Dus niet wat jij zegt helaas.
Ik gebruik inderdaad op dit moment MODBUS om via de warmtestand de stooklijn te regelen in home assistant. En dus buiten de RMC om. Omdat de AI modus eerst wel werkte maar ineens niet meer werkte. En het op de een of andere manier op deze manier wel werkte...
Ik had hier al eerder iets gepost over gekke pieken naar 4kWe van mijn WP zonder dat daar reden voor is.
Vanochtend heb ik er nu twee te pakken, en dit gaf me de mogelijkheid even te kijken wat er voor de rest gaande was.
De pomp lijkt veel ijsvorming te hebben, compressor staat dus op 4 kWe en de waterpomp staat op flow 'LOW'.
Tin: 21 grC
Tuit: 39 grC
Iemand enig idee wat hier gaande kan zijn?
Na een kwartier zo draaien gaat de pomp nu net een defrostcyclus in, maar dat lijkt niet altijd het geval. Hij kan ook afslaan waarna ie later na opnieuw op te starten moet defrosten.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 28% gewijzigd door Icebear1079 op 13-02-2025 09:39 ]
De Dt van 18 graden is het gevolg van de waterpomp die op LOW staat. Hij staat ingesteld op 20 L/min, wat in normaal bedrijf neer komt op een Dt van 3 à 4 graden. Maar die instelling wordt dus niet gevolgd.jvanderkroon schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:00:
Is een delta van 18 graden ook niet wat aan de hoge kant? Laat je je huis afkoelen en ga je daarna volle bak stoken? Zou max 5 graden delta aanhouden dan hoeft hij ook niet zo hard te werken.
De pomp doet hier dus iets vreemds. De fan staat uit en de waterpomp ook, terwijl de compressor op max staat. Het lijkt wel of ie ergens op blijft hangen in de software, want hij zou eigenlijk een defrost moeten draaien. (Denk ik)
Klopt overigens wel dat ik het huis 's nachts laat afkoelen, 's avonds is het 20,5 en 's ochtends zo'n 19,5 gr. Dat doe ik omdat ik op dit moment geen thermostaat heb.
Maar dat doe ik al vanaf december en is niet de reden dat de pomp nu dit gedrag laat zien.
[ Voor 14% gewijzigd door Icebear1079 op 13-02-2025 10:23 ]
Al een paar keer aan een extra hoge piek aangelopen omdat de pomp tijdens het koken beslist om DHW bij te warmen.
Dit is in de RMC te programeren met planning. ook heb ik dit standaard pas dat hij aangaat om 12u en uit om 23u. daar tussen heb ik via modbus en HA, een scrip draaien dat als er veel zon is deze eerder aangaat en het warmte element evt. ook nog extra bijstookt als een legionella run boven een bepaalde waarde van 1500W van de zonnenpanelen.
Succes!
LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh
Icebear1079 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:17:
[...]
De Dt van 18 graden is het gevolg van de waterpomp die op LOW staat. Hij staat ingesteld op 20 L/min, wat in normaal bedrijf neer komt op een Dt van 3 à 4 graden. Maar die instelling wordt dus niet gevolgd.
De pomp doet hier dus iets vreemds. De fan staat uit en de waterpomp ook, terwijl de compressor op max staat. Het lijkt wel of ie ergens op blijft hangen in de software, want hij zou eigenlijk een defrost moeten draaien. (Denk ik)
Klopt overigens wel dat ik het huis 's nachts laat afkoelen, 's avonds is het 20,5 en 's ochtends zo'n 19,5 gr. Dat doe ik omdat ik op dit moment geen thermostaat heb.
Maar dat doe ik al vanaf december en is niet de reden dat de pomp nu dit gedrag laat zien.
[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 13-02-2025 13:08 ]
Ik krijg normaal gewoon 20 L/m, dat doet ie prima. Ook op dit moment.jvanderkroon schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:52:
Krijg je op andere opties ook geen hogere flow? Je hebt 4 opties waarmee je de pomp kan instellen. Weet je zeker dat hij goed staat?
Zie hieronder het verbuik van vandaag en ook gisteren.
Die 4kW pieken, waarin de waterpomp im feite uit gaat, zie ik af en toe, voornamelijk afgelopen twee weken.
Het doet zich vooral voor als de buitentemperatuur rond de 0 graden hangt.
![]() | ![]() |
Ja das waar, maar de controlbox hangt in de garage en is daarmee niet leidend.kazemo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:02:
[...]
je schrijft ik heb op dit moment geen thermostaat,de RMC is toch de thermostaat (lucht temp. bijv kamer).....waar hangt de RMC dan? daar meet hij dan ook! ...ergens moet je toch meten?
Maar goed ik stuur op buitenlucht. Das de betere omschrijving.
Het lijkt wel alsof er een 3kW elektrisch element bijschakelt om te helpen. Heb je een split of monoblock? Hoe ziet het grafiekje eruit bij een legionella-run?Icebear1079 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:06:
[...]
Ik krijg normaal gewoon 20 L/m, dat doet ie prima. Ook op dit moment.
Die 4kW pieken, waarin de waterpomp im feite uit gaat, zie ik af en toe, voornamelijk afgelopen twee weken.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Icebear1079 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:07:
[...]
Ja das waar, maar de controlbox hangt in de garage en is daarmee niet leidend.
Maar goed ik stuur op buitenlucht. Das de betere omschrijving.
of is het bij een R290 weer allemaal anders ...dat weet ik dan weer niet ik heb de R39 versie!
installateurs menu controleren kijken of daar iets verkeerd staat(wat daar de instellingen zijn heb ik geen zicht op....je waterdruk is 1,7 bar,dit moet zijn in koude toestand 2bar
controlbox? wat zit dan daar in? ik heb geen controlbox! (of bedoel je RMC) ..zit die standart erbij of is dat extra met functies
SWW heb je niet schrijf je!
[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 13-02-2025 13:41 ]
Heb geen SWW en er zitten geen elektriache elementen in de controllbox of de monoblock.JansenSE schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:16:
[...]
Het lijkt wel alsof er een 3kW elektrisch element bijschakelt om te helpen. Heb je een split of monoblock? Hoe ziet het grafiekje eruit bij een legionella-run?
Die 4kW is echt de max compressor (waarschijnlijk 100 hz)
Ooof, dat is flink stoken dan inderdaadIcebear1079 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:25:
[...]
Heb geen SWW en er zitten geen elektriache elementen in de controllbox of de monoblock.
Die 4kW is echt de max compressor (waarschijnlijk 100 hz)
Je wil vast niet met teveel variabelen tegelijk rommelen, maar als je de DIP-switch voor de 17A limiet aanzet? Of heeft de R29 die niet?
Eerst maar eens de randvoorwaarden ontdekken zodat je het kunt voorspellen / reproduceren.
JansenSE schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:42:
[...]
Ooof, dat is flink stoken dan inderdaadSorry, maar ik kan ook niks verzinnen.
Je wil vast niet met teveel variabelen tegelijk rommelen, maar als je de DIP-switch voor de 17A limiet aanzet? Of heeft de R29 die niet?
Eerst maar eens de randvoorwaarden ontdekken zodat je het kunt voorspellen / reproduceren.
Sorry, die instelling is volgens de handleiding ook alleen maar beschikbaar bij sturen op lucht+watertemperatuur.Floris039 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 16:37:
[...]
...
- Als ik onder functie kopje kijk (in gebruikersmenu) staat daar alleen low noice mode tijd en verbinding met wifi maken. Dus niet wat jij zegt helaas.
...
:strip_exif()/f/image/2tzO9KsJVBcuE6na3Fn0Wutv.png?f=user_large)
Welke binnenunit heb je? Ketel formaat of de controlbox(30x30x10 lXbXd)?Icebear1079 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:28:
Goeie morgen,
Ik had hier al eerder iets gepost over gekke pieken naar 4kWe van mijn WP zonder dat daar reden voor is.
Vanochtend heb ik er nu twee te pakken, en dit gaf me de mogelijkheid even te kijken wat er voor de rest gaande was.
De pomp lijkt veel ijsvorming te hebben, compressor staat dus op 4 kWe en de waterpomp staat op flow 'LOW'.
Tin: 21 grC
Tuit: 39 grC
Iemand enig idee wat hier gaande kan zijn?
Na een kwartier zo draaien gaat de pomp nu net een defrostcyclus in, maar dat lijkt niet altijd het geval. Hij kan ook afslaan waarna ie later na opnieuw op te starten moet defrosten.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Die pieken lijken namelijk puur op een 3kw element die vanaf een bepaalde buiten temperatuur de binnenunit op temperatuur houdt of helpt ondersteunen bij defrost
Een r290 met zulke pieken heb ik niet eerder gezien namelijk (ik schakel altijd de elektrische elementen uit of sluit ze niet eens aan)
Controllbox. Dus heb geen elementen.123Arjan schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:07:
[...]
Welke binnenunit heb je? Ketel formaat of de controlbox(30x30x10 lXbXd)?
Die pieken lijken namelijk puur op een 3kw element die vanaf een bepaalde buiten temperatuur de binnenunit op temperatuur houdt of helpt ondersteunen bij defrost
Een r290 met zulke pieken heb ik niet eerder gezien namelijk (ik schakel altijd de elektrische elementen uit of sluit ze niet eens aan)
Maar aangezien de fan uitstaat en de heatsink dichtgevroren, gedraagt ie zich wel als een soort warmteelement

Ik vermoed dat je hetzelfde hebt wat ik in onderstaande topic heb beschreven:Icebear1079 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:06:
[...]
Ik krijg normaal gewoon 20 L/m, dat doet ie prima. Ook op dit moment.
https://gathering.tweaker...message/77881460#77881460
Zou een stunt zijn, maar van de andere kant ook wel te verwachten, dat de firmware klakkeloos is overgenomen van R32 naar R290 zonder de bugs die bekend zouden kunnen zijn te verhelpen.Jojan265 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:45:
[...]
Ik vermoed dat je hetzelfde hebt wat ik in onderstaande topic heb beschreven:
Scheelt dan in ieder geval wel voor de tweakers, je weet waar je tegenaan kunt lopen
Sow dank @Jojan265 , dit zou wel eens heel goed kunnen.Jojan265 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:45:
[...]
Ik vermoed dat je hetzelfde hebt wat ik in onderstaande topic heb beschreven:
Het lijkt er wel op iig. De warmteoverdracht is onvoldoende, wat eigenlijk bijna wil zeggen er is onvoldoende waterflow. Of de warmtewissrlaar is niet efficient genoeg, maar goed hij is ontworpen voor dit doel, dus dat kan het haast niet zijn.
Dus paar vragen.
1. Snap ik het goed als ik zeg, door de klep te openen, wordt gas afgetapt of doorgelaten dat aan de condensorkant zit. Hierdoor wordt druk verlaagd en daarmee de condenstemperatuur. Dat is ook het doel, want die condenstemp is meer dan 12k hoger dan het water wat de WP uit stroomt, Tuit. Dus het is een beveiliging, de WP kan tenslotte zijn warmte niet effectief afgeven aan het water.
Doordat de target druk in de condensort hoog blijft gaat de compressor op standje berserk. Die tarfetdruk staat zo hoog, omdat de WP de Tuittrede omhoog wil krijgen. Of is dit laatste niet juist?
2. Ik heb het idee dat dit bij mij komt omdat de waterflow laag is, zag jij dat ook? En zo ja, wat zou een reden kunnen zijn dat de waterpomp zijn werk niet goed doet?
3. Heb je een oplossing gevonden?
4. Zag jij het ook gebeuren rond het vriespunt? Of andere condities.
Laatste opmerking nog, ook in de stille modus gaat ie bij mij gewoon door naar 4 kW.
[ Voor 5% gewijzigd door Icebear1079 op 13-02-2025 20:29 ]
Als er verschillen zijn, dan zijn ze minimaal. Heb alleen het idee dat het opstartprotocol wat korter geworden is. (Okey, daar zat ook wel wat winst om te behalen)BernieW schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 19:04:
[...]
Zou een stunt zijn, maar van de andere kant ook wel te verwachten, dat de firmware klakkeloos is overgenomen van R32 naar R290 zonder de bugs die bekend zouden kunnen zijn te verhelpen.
Scheelt dan in ieder geval wel voor de tweakers, je weet waar je tegenaan kunt lopen
Maar bv ook de bug van door de waterhyresteresegrens gaan en afslaan bij een ORC, dat probleem is er nog.
Volgens mij zeg je het niet helemaal goed. De afgifte aan het CV water gebeurt in de warmtewisselaar en dat daar een dT van 12K heerst is geen probleem. Het gaat om de compressie te optimaliseren bij koude omstandigheden.i Er wordt namelijk extra dampvormig koudemiddel geïnjecteerd in de compressor via een speciaal injectieventiel. Hierdoor kan de compressor bij lage temperaturen een hogere druk opbouwen en meer warmte leveren bij koude omstandigheden.Icebear1079 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:20:
[...]
Sow dank @Jojan265 , dit zou wel eens heel goed kunnen.
Het lijkt er wel op iig. De warmteoverdracht is onvoldoende, wat eigenlijk bijna wil zeggen er is onvoldoende waterflow. Of de warmtewissrlaar is niet efficient genoeg, maar goed hij is ontworpen voor dit doel, dus dat kan het haast niet zijn.
Dus paar vragen.
1. Snap ik het goed als ik zeg, door de klep te openen, wordt gas afgetapt of doorgelaten dat aan de condensorkant zit. Hierdoor wordt druk verlaagd en daarmee de condenstemperatuur. Dat is ook het doel, want die condenstemp is meer dan 12k hoger dan het water wat de WP uit stroomt, Tuit. Dus het is een beveiliging, de WP kan tenslotte zijn warmte niet effectief afgeven aan het water.
Doordat de target druk in de condensort hoog blijft gaat de compressor op standje berserk. Die tarfetdruk staat zo hoog, omdat de WP de Tuittrede omhoog wil krijgen. Of is dit laatste niet juist?
Het heeft volgens mij niets met de waterflow te maken.2. Ik heb het idee dat dit bij mij komt omdat de waterflow laag is, zag jij dat ook? En zo ja, wat zou een reden kunnen zijn dat de waterpomp zijn werk niet goed doet?
Bij mij niet nodig. Ik heb genoeg warmteafgifte (zeker bij de temperaturen waarbij dit voorkomt). Dus de kans dat de temperatuur boven de hysterese grens uitkomt is er bij mij niet.3. Heb je een oplossing gevonden?
Dit komt inderdaad het meest voor bij temperaturen rond het vriespunt. Vooral als na een lange tijd in bedrijf de temperatuur zakt tot rond het vriespunt, dan doet hij dit.4. Zag jij het ook gebeuren rond het vriespunt? Of andere condities.
Dat is dan waarschijnlijk het verschil met een R32 machine.Laatste opmerking nog, ook in de stille modus gaat ie bij mij gewoon door naar 4 kW.
Verleden jaar had ik dit effect bij een paar graden vorst. Ik heb geen data meer om te zien of ie ook uit z'n hysterese liep (doet ie dat bij jou wel?). In ieder geval stopte het zodra er weer een defrost kwam. Meende dat @Jojan265 zodra dit effect optreedt een tijdje naar stille mode overschakelt. Ik doe hetzelfde als @butterkeks, bij een hogere compressor temperatuur pas ik m'n water doel temperatuur een paar minuten aan. Als het alleen bij lagere temperaturen optreedt zal het bij @butterkeks vaker optreden dan bij ons. Deze winter heb ik dit euvel tot nu toe nog niet gezien. Al wel een paar keer gezien dat m'n extra routine ingreep en direct daarna de compressor temperatuur ook weer daalde.Icebear1079 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:20:
[...]
Sow dank @Jojan265 , dit zou wel eens heel goed kunnen.
Dus paar vragen.
2. Ik heb het idee dat dit bij mij komt omdat de waterflow laag is, zag jij dat ook? En zo ja, wat zou een reden kunnen zijn dat de waterpomp zijn werk niet goed doet?
3. Heb je een oplossing gevonden?
4. Zag jij het ook gebeuren rond het vriespunt? Of andere condities.
Laatste opmerking nog, ook in de stille modus gaat ie bij mij gewoon door naar 4 kW.
Ik ga me eens verder inlezen. Ik heb het idee dat het hier om gaat:Jojan265 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:57:
[...]
Volgens mij zeg je het niet helemaal goed. De afgifte aan het CV water gebeurt in de warmtewisselaar en dat daar een dT van 12K heerst is geen probleem. Het gaat om de compressie te optimaliseren bij koude omstandigheden.i Er wordt namelijk extra dampvormig koudemiddel geïnjecteerd in de compressor via een speciaal injectieventiel. Hierdoor kan de compressor bij lage temperaturen een hogere druk opbouwen en meer warmte leveren bij koude omstandigheden.
[...]
Het heeft volgens mij niets met de waterflow te maken.
[...]
Bij mij niet nodig. Ik heb genoeg warmteafgifte (zeker bij de temperaturen waarbij dit voorkomt). Dus de kans dat de temperatuur boven de hysterese grens uitkomt is er bij mij niet.
[...]
Dit komt inderdaad het meest voor bij temperaturen rond het vriespunt. Vooral als na een lange tijd in bedrijf de temperatuur zakt tot rond het vriespunt, dan doet hij dit.
[...]
Dat is dan waarschijnlijk het verschil met een R32 machine.
https://www.sciencedirect...%20ambient%20temperatures
Over de waterpomp, de waterflow wordt in mijn voorbeeld wel echt heel laag (LOW). Anders kan de aanvoertemperatuur naar de WP toe niet 21 graden zijn. Dus ik heb het idee dat er in mijn geval nog eea meer 'mis' gaat.
Ja, hij slaat bij mij meestal af dan. Maar er gebeurde dus ook wel echt iets geks in mijn geval blijkt, lage waterflow en erg groot verschil tussen intrede en uittrede temperatuur.BernieW schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:59:
[...]
Verleden jaar had ik dit effect bij een paar graden vorst. Ik heb geen data meer om te zien of ie ook uit z'n hysterese liep (doet ie dat bij jou wel?). In ieder geval stopte het zodra er weer een defrost kwam. Meende dat @Jojan265 zodra dit effect optreedt een tijdje naar stille mode overschakelt. Ik doe hetzelfde als @butterkeks, bij een hogere compressor temperatuur pas ik m'n water doel temperatuur een paar minuten aan. Als het alleen bij lagere temperaturen optreedt zal het bij @butterkeks vaker optreden dan bij ons. Deze winter heb ik dit euvel tot nu toe nog niet gezien. Al wel een paar keer gezien dat m'n extra routine ingreep en direct daarna de compressor temperatuur ook weer daalde.
![]() | ![]() |
Icebear1079 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 00:03:
[...]
Ja, hij slaat bij mij meestal af dan. Maar er gebeurde dus ook wel echt iets geks in mijn geval blijkt, lage waterflow en erg groot verschil tussen intrede en uittrede temperatuur.
(en goed ontlucht waterzijdig) in wp zit een auto/ontluchter
pomp test run doen zodat je zeker weet dat de pomp zijn max debiet ook haald(of heb je naregeling op vvw verdeler die dit tegenhoud (zone kleppen bijv.)....alles open zetten dan (maximale afgifte)
Kijk eens op minuut 25:00 in de video in de link hieronder. En meer specifiek op 25:30 minuut. Daar wordt gesproken over de "heetgas-ontdooing". Wordt ook gevraagd in de reacties onder de video.. Gaat over de defrosts van de lg r290 warmtepomp.Icebear1079 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:20:
[...]
Controllbox. Dus heb geen elementen.
Maar aangezien de fan uitstaat en de heatsink dichtgevroren, gedraagt ie zich wel als een soort warmteelement.
YouTube: Webinar 'Duurzaam verwarmen met R290 heeft de toekomst' - LG en Rensa
Ik heb er geen verstand van verder.. Heeft er wellicht niks mee te maken.. maarrr
belmonde schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 01:53:
[...]
Kijk eens op minuut 25:00 in de video in de link hieronder. En meer specifiek op 25:30 minuut. Daar wordt gesproken over de "heetgas-ontdooing". Wordt ook gevraagd in de reacties onder de video.. Gaat over de defrosts van de lg r290 warmtepomp.
Ik heb er geen verstand van verder.. Heeft er wellicht niks mee te maken.. maarrr
[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 14-02-2025 07:01 ]
Ik heb hem ook even voor het grootste deel bekeken. De defrost is in eerste instantie gewoon comventioneel door de cyclus om te keren. Dit zie ik ook gebeuren, gaat om ongeveer 2 kWe en 14 kWth, waarbij 12 kW dus aan het afgiftesysteem wordt onttrokken. Dit proces duurt een minuut of 2, waarna het vermogen inzakt naar 800 We om weer door te bouwen naar 1600 We. Dat duurt een dikke minuut.kazemo schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 06:21:
[...]
ik heb gekeken (leerzaam) volgens de uitleg betreffende ontdooien werkt de ontdooiing bij R290 anders tov R32....nl compressor gaat vol aan werken om veel heet gas te maken voor een defrost,waarbij de waterpomp word uitgeschakeld(voordeel is er word geen warmte onttrokken uit het verwarmingswater(huis) zoals bij een R32)....als ik het goed begrepen heb..alleen op vol compressor vermogen veel heet gas door de warmtewisselaar/condensor voor te ontdooien.....defrost is in de basis compleet anders geworden.....maar alle in en outs weet ik natuurlijk ook niet dat is het geheim van de smit(LG software+hardware).....ik heb de film niet helemaal gekeken er zijn vast meer veranderingen de techniek staat niet stil....oilreturns zijn ook anders dacht ik begrepen te hebben!....gevolg hogere pieken kortstondig (compressor 100% ? )
Tesamen is dit goed om ~7 L water te smelten.
Alleen als de watertemperstuur onder een bepaalde waarde komt schakelen ze over op het alternatief met heet gas. En ik denk dat dit best wel eens aan de hand kan zijn in mijn systeem. Dat ik bv 's ochtends koud opstart en door veel vocht/mist trekt de warmtewisselaar meteen vol met ijs. Hij start heel vroeg tenslotte in stille modus op. De watertemperatuur is dan in het begin rond de 20gr. De eerste opwarmenergie wordt meteen afgegeven dieper de betonvloer in en aan de binnenlucht.
Perfect scenario voor een hotgasdefrost. Op zich geen ramp, onze MHI airco doet het volgens mij ook zo. Maar om dat dan met 4 kW te doen is 's nacht minder prettig.
Ik zal eens kijken of ik het zo kan regelen dat ie bij koude nachten 's nachts ook door draait.
ORC's draaien 60 seconden op 2700W, (kleime 70hz schat ik) met 40 seconden wramp up, 20 seconden down.
Nogmaals dank voor het delen van de video. Lijkt er idd op alsof er een alternatief hotgasinjection defrost plaatsvindt. Feit dat de waterpomp uit staat is denk ik een mooi sluitende aanwijzing.belmonde schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 01:53:
[...]
Kijk eens op minuut 25:00 in de video in de link hieronder. En meer specifiek op 25:30 minuut. Daar wordt gesproken over de "heetgas-ontdooing". Wordt ook gevraagd in de reacties onder de video.. Gaat over de defrosts van de lg r290 warmtepomp.
Hier rond de 25kWh per dag alleen verwarming.Antonl91 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:19:
De afgelopen 6 dagen redelijk stabiel verbruik, tussen de 28-32.9kwh op dagbasis. Alleen voor verwarming, zitten jullie wat verbruik in de buurt? Zal iets van 130m2 zijn (met onverwarme zolder erboven).
Rond de 130m2 ook en een onverwarmde, ongeïsoleerde zolder erboven (tussenvloer heeft wel 120mm glaswol ertussen zitten). Vrijstaande woning.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Icebear1079 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 21:02:
[...]
Ik heb hem ook even voor het grootste deel bekeken. De defrost is in eerste instantie gewoon comventioneel door de cyclus om te keren. Dit zie ik ook gebeuren, gaat om ongeveer 2 kWe en 14 kWth, waarbij 12 kW dus aan het afgiftesysteem wordt onttrokken. Dit proces duurt een minuut of 2, waarna het vermogen inzakt naar 800 We om weer door te bouwen naar 1600 We. Dat duurt een dikke minuut.
Tesamen is dit goed om ~7 L water te smelten.
Alleen als de watertemperstuur onder een bepaalde waarde komt schakelen ze over op het alternatief met heet gas. En ik denk dat dit best wel eens aan de hand kan zijn in mijn systeem. Dat ik bv 's ochtends koud opstart en door veel vocht/mist trekt de warmtewisselaar meteen vol met ijs. Hij start heel vroeg tenslotte in stille modus op. De watertemperatuur is dan in het begin rond de 20gr. De eerste opwarmenergie wordt meteen afgegeven dieper de betonvloer in en aan de binnenlucht.
Perfect scenario voor een hotgasdefrost. Op zich geen ramp, onze MHI airco doet het volgens mij ook zo. Maar om dat dan met 4 kW te doen is 's nacht minder prettig.
Ik zal eens kijken of ik het zo kan regelen dat ie bij koude nachten 's nachts ook door draait.
ORC's draaien 60 seconden op 2700W, (kleime 70hz schat ik) met 40 seconden wramp up, 20 seconden down.

ik heb begrepen dat je nachtverlaging toepast.....dat heb ik ook maar dan op op basis van luchttemp. binnen met thermostaat ik laat het niet verder afkoelen tot18gr binnen dan schakeld de wp weer in op stille modus (tijdschema rmc 23.00u > 7.00 u) bii dit weer gebeurd dit +- om 4.oou.....buitentemp > 5gr niet meer ,gaat dan weer vol aan om 7.oo u en loopt dan +- 4u tot het binnen weer 21gr is en houd dat vast tot 23.00u
[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 15-02-2025 11:21 ]
Hier een woning van 1995 (hoek/twee onder een kap), wel een constante temperatuur van zo'n 21 graden. Ik hoop dit jaar de helft van de kozijnen te vervangen en dan tripple glas te plaatsen, dan zal het verbruik ook wel aardig naar beneden gaanCasper de Boer schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:53:
[...]
Hier rond de 25kWh per dag alleen verwarming.
Rond de 130m2 ook en een onverwarmde, ongeïsoleerde zolder erboven (tussenvloer heeft wel 120mm glaswol ertussen zitten). Vrijstaande woning.
Wat mij opvalt is de nuancering over het (parallel) buffervat wat ook even ter sprake komt. Het verzandt wel snel in de noodzaak van een parallel buffer bij zoneregelingen hè, hè. Maar het dogmatische van een buffervat is altijd nodig is er gelukkig wel een beetje af. Het zal vast (net als CV ketels op hoge temperatuur instellen) nog lang een "veilige" keuze blijven, ook voor installties waar het technisch niet nodig is. Het energieverlies van een lagere COP neem je dan maar voor lief.belmonde schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 01:53:
[...]
Dan moet het wel enkel glas zijn nu !? Anders niet te veel van verwachten.. 11-12 m3 per m2 glas.. van oud dubbel naar hr++. Hr+++ iets meer. Kozijnen ?Antonl91 schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:09:
[...]
Hier een woning van 1995 (hoek/twee onder een kap), wel een constante temperatuur van zo'n 21 graden. Ik hoop dit jaar de helft van de kozijnen te vervangen en dan tripple glas te plaatsen, dan zal het verbruik ook wel aardig naar beneden gaan