Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 174 175 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:13
Middenberm schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 08:15:
Lees meerdere berichten over het aantal draaiuren vs het aantal start/stops. Is wel een dingetje wat ik ook wel eens zou willen weten. Onze Arotherm Plus 75/6 draait sinds november 2022.

Hoe lees ik die waarden uit? Wat heb ik daar voor nodig? Of kan alleen een service account dit?
Als je de Valliant gateway hebt dan staat het gewoon in de App waar jij ook bij kan, kopje status.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10-09 12:54
@mr_evil08

Ik zie daar geen info over start/stops e.d. ook niet als ik de pijltjes uitvouw

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_n8nb5O3dX2jYpaz5FgE2UXEgu4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iPyIfcQjpi8n89d9I1cf1wP0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:00
Middenberm schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:17:
@mr_evil08

Ik zie daar geen info over start/stops e.d. ook niet als ik de pijltjes uitvouw

[Afbeelding]
Staat er überhaupt iets onder "aroTHERM plus" of "hydraulic station"?
Op de screenshot staan de pijltjes nog op "gesloten".
Onderstaand een screenshot van mijn aroTHERM pure split (Internetmodule VR 940f)
(@mr_evil08 De tip misschien aan zijberm richten?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvYFLlRxynbw7ZbPQxRag8cHjEM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5loCQ8JLlfaVhv6jE6ewEfZw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 24-08-2025 10:53 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
6445 uur en 991 starts; = 6,5 uur per run.
Geen externe bijsturing.
Maar hij doet bij mij dan ook enkel verwarmen met 100% vloerverwarming (zonder naregeling) en geen SWW.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 09:26:
[...]

Staat er überhaupt iets onder "aroTHERM plus" of "hydraulic station"?
Op de screenshot staan de pijltjes nog op "gesloten".
Staat onder Arotherm Plus, openklappen door erop te tikken.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2025 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
@dunklefaser

Bedankt voor je reactie.

Als ik die items uitvouw staat er bij beide alleen een heel lang serienummer (ik wist niet of het verstandig was om serienummers hier op een foto te zetten, dus zodoende het zo op de screenshot gezet) en verder helemaal niets. Niet de informatie die jij wel hebt.

Heb ik ergens een instelling verkeerd staan? Of moet de installateur dit activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d3eVp33vlkjtNgg5_K5ob_vr_U8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sZ5NlOWQhJ495RThlHrMGvsm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Middenberm op 24-08-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Op de binnenunit lees ik alleen informatie over totale bedrijfsuren Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4gmw3GzelC1LxRzrHJz4aSAClHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1rfqgty2Hvq4SEX3z7ko4Y9I.jpg?f=fotoalbum_large

Maar niets over het aantal start stops.

De overige bediening gaat dmv een draadloze VRC720 en ook daar vind ik de overige informatie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Middenberm Ik heb een aroTHERM pure split, dus het wazige blauwe scherm zegt me niets,
maar misschien weten eigenaren van een aroTHERM Plus warmtepomp wat er aan de hand zou kunnen zijn.
"Draaiuren Totaal?" is volgens mij niet hetzelfde als "Bedrijfsuren compressor"
@mr_evil08 misschien een idee?

(Dat bij alle "pure splits" 2 hydraulic stations staan is bij de servicedesk al langer bekend,
er wordt samen met de app-ontwikkelaars aan gewerkt de 2de "fake" hydraulic station weg te krijgen.)

[ Voor 40% gewijzigd door dunklefaser op 24-08-2025 17:40 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14:30
maarten_NL schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 21:29:
Vandaag stond het Vaillant busje voor de deur, met de overdrukklep die eigenlijk al vanaf het begin lekt. In februari 2024 bij een bezoek hadden ze dat geconstateerd dat er water in de ribbelbuis zat en het via de linker zijkant weg drupte, onderdeel besteld maar er kwam geen vevolgafspraak. De klep lekte alleen wat met de warmere CV uren en SWW runs dus het was elke 2-3 maanden een beetje bijvullen (via HA een trigger gezet op de druk <1.0 bar) :z . Nu het volgende CV seizoen er weer aankomt dacht ik toch weer eens Vaillant bellen wanneer ze langs kwamen :P

De zijkant er af en idd in de ribbelbuis zat water, de klep met de rode knop en automatische ontluchter vervangen.
De monteur heeft gelijk de pomp ook in het zwarte isolatieschuim ingepakt want daar zag ie dat er condens op had gezeten (tijdens koelbedrijf), adviesje voor de DIYers, pak dat ding in want dat is eigenlijk het einige deel zonder isolatie en dus een warmte lek.

Hij checkte de parameters nog even en gaf een dikke duim: na 1.5 jaar, 3800 uren gedraaid en maar 1450 compressor starts 8) (ik heb maar niet gemeld dat ik de WP regeling via ebus hier en daar bijstuur O-) )
Ik heb dit ook gehad, Vaillant heeft dat overdrukventiel in de buitenunit vervangen. Volgens de monteur gebeurde het regelmatig, het ventiel dat er af fabriek in zat leek niet volledig te sluiten. Bedankt voor de tip over dat schuim! Zal er eens naar vragen.

Overigens verlies ik sindsdien nog steeds wel iets druk, maar dat is +/- 0,4 bar per half jaar dus voor mij verwaarloosbaar

En schijnbaar is mijn systeem niet bijster efficiënt of gewoon nog aardig wat warmteverlies. 4451 uur bedrijfstijd; 6378 aan/uit cycli 😅

[ Voor 4% gewijzigd door ervh op 24-08-2025 11:53 ]

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
1

[ Voor 99% gewijzigd door ervh op 24-08-2025 11:53 ]

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Middenberm @dunklefaser Ik heb geen hydraulic station, mogelijk dat het daar in zit?
(Gebruik schema 8 ).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYhgxsxfnIHzVRyff7bKBXlqQHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ech0PsLohFmWDgUMe86FF9qK.jpg?f=fotoalbum_large
ervh schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 11:46:
[...]
En schijnbaar is mijn systeem niet bijster efficiënt of gewoon nog aardig wat warmteverlies. 4451 uur bedrijfstijd; 6378 aan/uit cycli 😅
Warmtepomp hoog minimaal vermogen in combinatie met weinig afgifte.
Niks met warmteverlies te maken, sterker nog minder warmteverlies in de woning zal het toenemen.

Hier wilde men een 65/6 plaatsen, tegengehouden de 55/6 functioneert hier prima met genoeg ruimte over in de winter.

[ Voor 38% gewijzigd door mr_evil08 op 24-08-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@mr_evil08 Ik denk dat de app niet op alle mogelijke configuraties van de Vaillant warmtepompen uitvoerig is getest. Dit kan nog wat duren is mijn indruk.
@Middenberm Misschien vaker feedbacken? - Kan direct in de app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:03
Nou, mijn 2 centen

787 starts in 3789 uur.
Sinds maart '24.
Verwarmen + koelen (geen SWW)

4,8 uur per start

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
[...]

Warmtepomp hoog minimaal vermogen in combinatie met weinig afgifte.
Niks met warmteverlies te maken, sterker nog minder warmteverlies in de woning zal het toenemen.

Hier wilde men een 65/6 plaatsen, tegengehouden de 55/6 functioneert hier prima met genoeg ruimte over in de winter.
Dat zou kunnen ja. 105/6 hier en ik heb altijd al getwijfeld of een modelletje kleiner niet voldoende had geweest.. misschien de stooklijn toch wat verhogen voor minder starts. Overigens mogelijk heb ik ook meer starts dan anderen omdat ik de hele zomer koel met de vloer. .?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
ervh schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:33:
[...]

Dat zou kunnen ja. 105/6 hier en ik heb altijd al getwijfeld of een modelletje kleiner niet voldoende had geweest.. misschien de stooklijn toch wat verhogen voor minder starts. Overigens mogelijk heb ik ook meer starts dan anderen omdat ik de hele zomer koel met de vloer. .?
Het minimale koelvermogen van de 105/6 is waarschijnlijk veel te hoog voor de vloerkoeling.
De hoge EER bij koelen helpt zeker ook niet. - Je hebt dan echt last van "pendelen" tijdens het koelen.
42 min cyclustijd is tot nu toe de laagste en in de zomer misschien nog korter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
dunklefaser schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 14:47:
[...]

Het minimale koelvermogen van de 105/6 is waarschijnlijk veel te hoog voor de vloerkoeling.
De hoge EER bij koelen helpt zeker ook niet. - Je hebt dan echt last van "pendelen" tijdens het koelen.
42 min cyclustijd is tot nu toe het laagste en in de zomer misschien nog korter.
Ik haal met mijn 55/6 met koelen runs van zo 7-10 uur als het goed warm is.
En als het niet per se nodig is, maar wel lekker zou zijn, dan kom ik nog steeds gewoon aan de 4 uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@Middenberm je kijkt nu naar Menu -> Informatie -> Draaiuren totaal op het gebruikersniveau.

Als je naar Menu -> Installateurniveau gaat en dan naar Testmenu -> Statistieken zie je daar de draaiuren en aantal starts van de diverse componenten.
Dit staat op blz 20 van de handleiding van de warmtepompbesturingsmodule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
@gns1l

Aha, eindelijk gevonden.
Machtig gebruiksonvriendelijk schermpje dat (persoonlijke mening.

Ik kom uit op
- Draaiuren totaal 24344
- Draaiuren compressor 10646
- Compressor starts 6485

Kom ik op 1,64 uur per start. Volgens mij wel oke als ik de andere gemiddelden lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Middenberm Bedoel je gebruiks- of gebruikersonvriendelijk schermpje?
Het menu is eerder voor installateurs (en tweakers) bedoeld - vandaar vermoedelijk de naam installateursmenu.
De naamgeving is idd. niet altijd meteen duidelijk en consistent.
draaiuren/bedrijfsuren; bedrijfsuren compressor; bedrijfsuren verwarmen, bedrijfsuren koelen . . .
In de app staat "eco" in het normale scherm, stand-by in het status scherm bij buitentemperatuur boven stookgrens (Vaillant speak "Uitschakeldrempel buitentemperatuur:"), ECO in de systeemthermostaat heeft weer een andere betekenis (nachtmodus), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
[...]

Wat betekent EER? Het huis is wel lekker koel doorgaans moet ik zeggen. Ik koel wel sinds eind vorige zomer met een relatief hoge vaste temperatuur (20 graden) omdat ik een beetje te vaak enorm condens op de vloer had staan in de automatische stand. Maar de cop van het koelen staat deze zomer rond de 9 dus dat vind ik opzich prima, voor zover ik daar verstand van heb 😅

Ik denk zelf dat de WP zijn vermogen niet helemaal goed kwijt kan in mijn vloer in de winter. (Maar wellicht dus ook in de zomer) Misschien hanteer ik een te lage stooklijn (0,30); valt me weleens op dat ik 10+ starts in de nacht heb in de winter (ik zie dan duidelijk de stroompieken op Homewizard).

Ik zou er niet gek van op staan te kijken als dat (een van) de reden(en) van de vele starts is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@ervh kwestie van je dauwpuntbewaking juist instellen

En alle starts in de winter zullen defrosts zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@Middenberm: Inderdaad een vervelend user interface. Het kost relatief veel moeite om zo bij de informatie te komen.
Daarom is het aantrekkelijk om de data via ebusd te loggen. Alhoewel dat ook een steile leercurve heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@ervh Wie zoekt die vind iets met "EER warmtepomp"- Suc6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:57
Wanneer ik nu in de app op status klik krijg ik een foutmelding, meer mensen zelfde problemen momenteel? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Kees_frl schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 22:51:
Wanneer ik nu in de app op status klik krijg ik een foutmelding, meer mensen zelfde problemen momenteel? :)
yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Vanochtend tijdelijk? weer werkend - Ook het energiegedeelte (de "database") was compleet uit de lucht.
Bij mij nu weer "normaal" - behalve dat ik nog steeds twee hydraulic stations zie.
De "actieve" heeft een stroomverbruik van 0 W - moet 7 W zijn (electronica)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:08
[...]

Hier heb ik met 70m2 VV en boven 3 arovairs tijdens koelen geen enkele keer pendel gedrag gezien, en gewoon 7c water er in :) Condens heb ik hier op de vloer nog nooit gezien, je moet alleen wel sloffen aan en de vloer niet gaan dweilen ;)

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
maarten_NL schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 22:18:
[...]

Hier heb ik met 70m2 VV en boven 3 arovairs tijdens koelen geen enkele keer pendel gedrag gezien, en gewoon 7c water er in :) Condens heb ik hier op de vloer nog nooit gezien, je moet alleen wel sloffen aan en de vloer niet gaan dweilen ;)
Met 7c water kun je veel meer afgifte kwijt dan op 16c.
Of gaat er ook 7c water de vloer in?

Aanvoerleidingen dampdicht geisoleerd?

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 26-08-2025 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
paQ schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:19:
@ervh kwestie van je dauwpuntbewaking juist instellen

En alle starts in de winter zullen defrosts zijn.
Die dauwpuntbewaking had ik eerst ingesteld staan, maar de WP ging er structureel onder zitten. M.a.w. de vloer werd koeler met als gevolg dat er toch dauw op stond.
dunklefaser schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 20:23:
@ervh Wie zoekt die vind iets met "EER warmtepomp"- Suc6
Fair enough. Duidelijk. Nu heb ik redelijk wat buis in de grond liggen, 75+ m2 op de bovenverdieping met Warp leidingen (h.o.h. 7cm, dunne 7mm? leidingen) en 65 m2 beneden (h.o.h. 10 cm met 16mm leidingen). Onze bovenverdieping is groter dan beneden ivm een flinke opbouw op de garage.

Is er een manier die EER te optimaliseren, wetende dat ik een 105/6 heb draaien en met in het achterhoofd dat automatische dauwpuntbewaking structureel een te lage temperatuur bereikt? Wellicht die dauwpuntbewaking dan aardig wat hoger instellen qua aanvoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@ervh Waarschijnlijk kan @maarten_NL je adviseren, hij heeft ook een 105/6 als ik me niet vergis.
Maar naast de koelende vloerverwarming heeft hij ook fancoils - en die willen het liefst lage aanvoertemperatuuren van ca. 7°C. Missschien heeft hij nog wat tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:09
Feyd-Rautha schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 23:10:
Mijn Vaillant installatie bevat een warmtepomp (AroTherm VWL 55/3) , hydraulische module (MEH61), unistor RW300, en een buffervat (VP RW 45/B).
Ik heb de installatie hydraulisch verbonden. (Zelfbouw via Sack)

Ik vraag mij af hoe ik de aansluitingen van de leidingen best kan testen op waterdichtheid. Ik vermoed dat ik via een vulkit het ganse system met water moet vullen: water via unistor RW300 -> meh61 -> buffervat -> vvw leidingen.

Moet ik hiervoor de 3-weg klep op een bepaalde stand zetten ?
Het is niet de bedoeling dat de ganse unistor RW300 gevuld wordt met water.

Kan ik uberhaupt iets verkeerd doen ?
De installatie is nog niet elektrisch aangesloten.

Ik had graag info verkregen hoe ik best de installatie kan testen of alles mooi waterdicht is, en hoe ik dit best kan aanpakken ?
Dichtheid zou je met een compressor kunnen doen. Vullen met lucht tot 4 bar, en dan kijken of deze op 4 bar blijft voor lange tijd. Wel de automatische ontluchters dichtzetten als je die hebt (ook in je WP unit), anders blijf je pompen :)

Ik weet alleen niet of het standaard CV-manometertje voldoende nauwkeurig is om snel te meten. Druk er een paar dagen op laten sowieso.

Klep zit als het goed is alleen op de aanvoer, retour is een open verbinding. Dus stand maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:35
Middenberm schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 16:45:
@gns1l

Aha, eindelijk gevonden.
Machtig gebruiksonvriendelijk schermpje dat (persoonlijke mening.

Ik kom uit op
- Draaiuren totaal 24344
- Draaiuren compressor 10646
- Compressor starts 6485

Kom ik op 1,64 uur per start. Volgens mij wel oke als ik de andere gemiddelden lees.
Bij mijn 2 jaarlijkse beurt kwam ik op minder 1 start per draai uur. de Vaillant onderhoudsmonteur vond dat erg goed :) :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 12:50
Nou jongens, allemaal een sticker in je schrift van de monteur he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL-Kasper
  • Laatst online: 03-09 19:42
ervh schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:16:
[...]

Die dauwpuntbewaking had ik eerst ingesteld staan, maar de WP ging er structureel onder zitten. M.a.w. de vloer werd koeler met als gevolg dat er toch dauw op stond.

[...]

Fair enough. Duidelijk. Nu heb ik redelijk wat buis in de grond liggen, 75+ m2 op de bovenverdieping met Warp leidingen (h.o.h. 7cm, dunne 7mm? leidingen) en 65 m2 beneden (h.o.h. 10 cm met 16mm leidingen). Onze bovenverdieping is groter dan beneden ivm een flinke opbouw op de garage.

Is er een manier die EER te optimaliseren, wetende dat ik een 105/6 heb draaien en met in het achterhoofd dat automatische dauwpuntbewaking structureel een te lage temperatuur bereikt? Wellicht die dauwpuntbewaking dan aardig wat hoger instellen qua aanvoer?
Je zou nog kunnen proberen wel de dauwpuntbewaking te gebruiken, de minimale koeltemperatuur flink omlaag (dus bijv. 14 graden), maar de Offset van je dauwpuntregeling verhogen naar bijv. 3 graden.

Als het dauwpunt dan laag is zorg je er in ieder geval voor dat hij lager kan koelen dan de vast ingestelde 20 graden. Hierdoor heb je minder last van pendelen en krijg je het koelvermogen beter weg. In jouw geval wil je juist een lagere EER zodat je je vermogen beter kwijt kunt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
[...]

Dan zet je de offset hoger van dauwpuntbewaking, 2 naar 3k of zelfs 4k.
Een keihard minimaal CV temperatuur instellen is niet handig want dan benut je niet het maximaal mogelijk van topkoeling, regelmatig is 14-16c aanvoertemp mogelijk, met 18-20c vaste waarde wat mensen instellen doet het systeem wel erg matig.

Ik denk er nog aan om de aanvoerleiding dampdicht te isoleren want de vloer kan veel kouder voordat die gaat condenseren, op ons werk hebben ze de aanvoer/retourleiding ook dampdicht geisolleerd en werkt prima zonder condens op de vloer.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 27-08-2025 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Dankje dan ga ik dat doen. Kun je me kort opweg helpen; welke instelling(en) moet ik aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
[...]

[...]

Je kan de minimale aanvoer temperatuur gewoon op 7c zetten, met de dauwpunt bewaking aan. Als je die vast op 14c zet dan blijft de warmtepomp daar ten alle tijde boven, terwijl het dauwpunt soms lager ligt.

Wat voor vloer heb je, ligt die in de cementdekvloer of droog/ondiep ingefreesd?

De vloerverwarming ligt hier 10cm hh en iets van een cm of 8-10 diep. Op de echt warme dagen start de warmtepomp hier rond 12uen houd de huiskamer dan op 22.5/23c en de vloertemperatuur is dan aan het einde van de dag nog net boven het dauwpunt.

Toen de warmtepompinstallatie nog in de ontwerpfase zat heb ik er weleens over nagedacht om de vloertemperatuur te monitoren met een IR tempsensor en dan vervolgens met vloerverwarmingkranen de doorvoer te knijpen, na de 1e warme periodes kwam ik er achter dat het niet echt nodig is dus ik heb de kranen etc weer verkocht.

Het enige wat ik nu regel is de vloerverwarming van de badkamer dicht en de grote kraan op de vloerverwarmingverdeler beneden iets knijpen. De 3 VA 2-035 CN arovairs (+ binnenkort nog 1) op de bovenverdieping verwerken dan het minimale vermogen van de 105/6 zonder moeite.

Vaillant AroTHERM+ WP - 1.8kWp W + 11.6kWp Z + 2.7kWp O PV - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ervh schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 18:31:
Dankje dan ga ik dat doen. Kun je me kort opweg helpen; welke instelling(en) moet ik aanpassen?
Installateursniveau>Installatieconfiguratie>Circuit 1>Offset dauwpunt: van 2 naar 3K zetten.

Nog steeds condens dan 4K.
Hoe hoger de setting des te minder koel afgifte.
Neem aan dat dauwpuntbewaking wel ingeschakeld is.

[ Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 27-08-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten_NL
mr_evil08 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:49:
[...]

Met 7c water kun je veel meer afgifte kwijt dan op 16c.
Of gaat er ook 7c water de vloer in?

Aanvoerleidingen dampdicht geisoleerd?
De minimale aanvoer zet ik afhankelijk van de buitentemperatuur op 12 (standje "eco"),9 of 7c.

De transportleidingen zijn idd dampdicht en heb ik nog voorzien van een extra laag isolatie. Op het stukje van kunststof verdeler naar vloer condenseert het soms wel wat maar dat is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
maarten_NL schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:29:
[...]

Je kan de minimale aanvoer temperatuur gewoon op 7c zetten, met de dauwpunt bewaking aan. Als je die vast op 14c zet dan blijft de warmtepomp daar ten alle tijde boven, terwijl het dauwpunt soms lager ligt.

Wat voor vloer heb je, ligt die in de cementdekvloer of droog/ondiep ingefreesd?

De vloerverwarming ligt hier 10cm hh en iets van een cm of 8-10 diep. Op de echt warme dagen start de warmtepomp hier rond 12uen houd de huiskamer dan op 22.5/23c en de vloertemperatuur is dan aan het einde van de dag nog net boven het dauwpunt.

Toen de warmtepompinstallatie nog in de ontwerpfase zat heb ik er weleens over nagedacht om de vloertemperatuur te monitoren met een IR tempsensor en dan vervolgens met vloerverwarmingkranen de doorvoer te knijpen, na de 1e warme periodes kwam ik er achter dat het niet echt nodig is dus ik heb de kranen etc weer verkocht.

Het enige wat ik nu regel is de vloerverwarming van de badkamer dicht en de grote kraan op de vloerverwarmingverdeler beneden iets knijpen. De 3 VA 2-035 CN arovairs (+ binnenkort nog 1) op de bovenverdieping verwerken dan het minimale vermogen van de 105/6 zonder moeite.
In ons geval is de vloerverwarming ingefreesd op de benedenverdieping op hoh 10cm en boven opgebouwd met warp systems hoh 7cm. Beneden een PVC vloer erop en boven een gietvloer, dus daar zit maar max ongeveer 1 - 1,5 cm tussen incl. egaline.

7c met dauwpunt bewaking 14c klinkt enorm laag overigens, op hele warme dagen met hoge luchtvochtigheid heb je dan toch al binnen de kortste keren dauw op je vloer? Of maak ik een denkfout? Is dat juist waarvoor je een hoge offset hanteert? Ik probeer het te begrijpen :)
mr_evil08 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 21:02:
[...]

Installateursniveau>Installatieconfiguratie>Circuit 1>Offset dauwpunt: van 2 naar 3K zetten.

Nog steeds condens dan 4K.
Hoe hoger de setting des te minder koel afgifte.
Neem aan dat dauwpuntbewaking wel ingeschakeld is.
Dank, ga ik doen. Dauwpuntbewaking stond dus uit omdat de WP structureel onder het dauwpunt aanvoerde met condens op de vloer als resultaat. Toen gewoon een vaste waarde ingesteld (met dus flink pendelen als gevolg..). Nu dus toch maar weer dauwpuntbewaking aan gaan zetten met een grotere offset, kijken of dat helpt.

Edit:
Misschien direct een vervolgvraag. Ik zie dat de COP voor Warmwater over het afgelopen jaar op 2.4 staat. Is dat een redelijke COP voor Warmwater, of is die nog omhoog te krijgen? (en zo ja, hoe?)
Warmwater staat op 52 graden std. ingesteld.

[ Voor 4% gewijzigd door ervh op 31-08-2025 13:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@ervh De "COP" voor warmwater is altijd een beetje dubieus, zowel bij warmtepompen als ook bij warmtepompboilers. De normale? "warmtepompen COP" is niet hetzelfde
als de tapbare warmte per kWh stroom (trefwoorden: overtemperatuur spiraal-, plaatwisselaar (m²)!, boilertemperatuur & boilerverliezen, legionellarun, etc. etc.)

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 31-08-2025 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:14
dunklefaser schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 15:24:
@ervh De "COP" voor warmwater is altijd een beetje dubieus, zowel bij warmtepompen als ook bij warmtepompboilers. De normale? "warmtepompen COP" is niet hetzelfde
als de tapbare warmte per kWh stroom (trefwoorden: overtemperatuur spiraal-, plaatwisselaar (m²)!, boilertemperatuur & boilerverliezen, legionellarun, etc. etc.)
Ik zou het zelf zo zeggen: de COP is niet dubieus - efficiënte productie kun je zeker nastreven! Maar de COP beschrijft de algehele efficiëntie maar beperkt vanwege de door jou genoemde factoren zoals stilstandsverlies etc.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:59
Verlies meerekenen maakt het extreem gecompliceerd. De helft van het jaar is boiler verlies gewoon verwarmen van je woning met wat lagere COP.

En het verwarmen van je woning is alleen maar nodig vanwege verlies naar buiten ;-)

Dus kijk gewoon naar de productie en zorg dat er géén onnodige verliezen zijn door eenpijpcirculatie en onnodig hoge aanvoer temperaturen door mengende verdelers.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Ronald , @SebastiaanPs Wat de conventionele COP's betreft
(de arotherms "meten" de zgn. "Energie-efficiëntie")
Bij een indirect gestookte boiler kan je de van de wp in de boiler getransporteerde warmte met een externe warmtemeter nog onafhankelijk meten, bij een warmtepompboiler lukt het meten waarschijnlijk niet zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
Gasketels hebben eveneens "stilstandsverlies". Met een comforstand is dit hetzelfde als met een boiler, hoewel in kleine schaal. Zonder comforstand moet de gasketel "op gang komen" en heb je eerst een plens koud water. Voor een lange douchebeurt is die opstartpiek niet zo'n punt, maar voor kortere taps is de efficiëntie van een gasketel behoorlijk slecht.

Onder de streep kun je het beste kijken naar gasverbruik SWW (bv in de zomer kijken) vs elektra SWW WP(B). Toen ik jaren geleden over ging was de WP, ondanks hogere COP (vanwege hogere temperaturen) en stilstandsverlies nog steeds positief tov gas.

Nadeel is dat mijn boiler in een ongeïsoleerde schuur staat (en nog klein ook, dus geen ruimte om beter in te pakken). Voordeel is dat mijn gereedschap niet bevriest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Zwartoog schreef op maandag 1 september 2025 @ 10:27:
Gasketels hebben eveneens "stilstandsverlies". Met een comforstand is dit hetzelfde als met een boiler, hoewel in kleine schaal. Zonder comforstand moet de gasketel "op gang komen" en heb je eerst een plens koud water. Voor een lange douchebeurt is die opstartpiek niet zo'n punt, maar voor kortere taps is de efficiëntie van een gasketel behoorlijk slecht.
In de winter sta ik ook ca 20 sec te wachten op het eerste warme water uit de douche (komend uit de WPB in de kelder) Het is wat het is. Maar ik vind het ook maar complex om de COP van mijn SWW productie te berekenen.
Ik heb nu een sensor midden in het vat steken.
En ik zie natuurlijk welk verbruik daar tegenover staat.

met een groot bad vullen is het ook zo weg :+ (200l boiler)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Dxc25FDNylcbk_E-wSFMT1ZPy8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cQUiikXe8DlV1nqvJkD3ilMv.png?f=fotoalbum_large

edit:
Als ik dit door GPT haal, met een verbruik van 2.11 kWh, en aanname dat het leidingwater ca 15-17 graden is geweest, dan kom ik uit op een verbruik van ws 140-150l SWW, en een COP van 2.95 om het weer op temp te krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 01-09-2025 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
paQ schreef op maandag 1 september 2025 @ 11:30:
[...]

In de winter sta ik ook ca 20 sec te wachten op het eerste warme water uit de douche (komend uit de WPB in de kelder) Het is wat het is. Maar ik vind het ook maar complex om de COP van mijn SWW productie te berekenen.
Ik heb nu een sensor midden in het vat steken.
En ik zie natuurlijk welk verbruik daar tegenover staat.

met een groot bad vullen is het ook zo weg :+ (200l boiler)
[Afbeelding]

edit:
Als ik dit door GPT haal, met een verbruik van 2.11 kWh, en aanname dat het leidingwater ca 15-17 graden is geweest, dan kom ik uit op een verbruik van ws 140-150l SWW, en een COP van 2.95 om het weer op temp te krijgen.
Ik geloof niet dat GPT iets zinnigs zegt. Sowieso kunnen LLMs niet rekenen, grote kans dat hij gewoon een gemiddelde COP eruit gooit voor SWW, wat niets te maken heeft met jouw situatie.

Een COP berekenen lukt alleen met goede meters. Een warmtemeter (zoals een Kamstrup) en een kWh meter. kWh meten is erg eenvoudig, warmte lastig. Je meet de Ta en Tr van de WP en zet dit tegen het debiet uit. Als je debiet constant is, en je zoekt een goed paar temperatuursensoren uit (die dezelfde temperatuur meten - een afwijking van 0,1 graad is al funest) dan kom je al een heel eind.

Dan is COP = opwek / verbruik eenvoudig te berekenen. Stilstandsverlies zit hier indirect bij in - tap je een week geen water, dan gaat de WP elke 2-3 dagen weer draaien om de boel warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:27
Vandaag maar weer eens in het gedoe met het "warm-water van de boiler opwarmen" gedoken. Wat is het punt:
Mijn Arotherm kan prima heet-water maken, maar blijkbaar alleen als hij of zij er zin in heeft... Ik monitor al een tijdje wat er gebeurt. En zie dat na gebruik van warm water na bijvoorbeeld een douche in de ochtend. Vaak wel het opwarmen begint maar dat het dan verzand in een soms uren durende dalende temperatuur van zowel aanvoer water als het water in de boiler zelf. En dan, soms pas na heel wat uren (zie afbeelding) besluit de WP maar weer eens echt goed heet op te warmen en is de doel/wens temperatuur van de boiler bereikt.
Voornaamste oorzaak van het weer afkoelen is volgens mij dat de pomp van de warmtewisselaar steeds weer aan gaat, door de drieweg-klep die vaak schakelt. En daardoor als het ware omgekeerd gaat werken.

Nog even voor de duidelijkheid, ik heb een Horizontaal watervat van itho met daarbij de laadmodule. Die is via de VWZ Ai gekoppeld aan de Arotherm WP. De stroomtoevoer van de Laad Module(pomp) is aangesloten op de zelfde klem als de driewegklep [X7-UV1](andere optie geprobeerd die niet werkte). Ook de temperatuursensor van het vat is aan de VWZ AI gekoppeld [sp1]. Het systeem is een Mono-opstelling en heb dus systeemschema 8 draaien. Waarmee je ook kunt koelen.

Nu ben ik nog eens goed in alle documentatie gaan lezen. En zag dat Vaillant eigenlijk een zelfde soort opzet heeft met hun AllStor Boiler, waarbij ook een warmte-wisselaar module wordt gebruikt (VWZ MWT?). Die werkt wel iets anders, maar het globale idee is dan volgens mij hetzelfde. Daaruit verder denkend vroeg ik mezelf af of ik dan niet een module mis in de opzet namelijk "VR 70" Zodat je dan met systeeminstelling 16 en die module (via een relais) de warmtewisselaar aanstuurt en op die manier dus de pomp aan en uit zet? En niet de klep die een eigen leven lijkt te leiden.

Of zit ik nu op een heel verkeerd spoor. Wie het weet mag het zeggen :)
Ik wil het systeem graag zo (instellen of indien nodig veranderen) dat bij afkoelen van het watervat, die binnen een redelijke tijd weer opgewarmd is. En niet dat dat pas na een dag of hele nacht zo ver is.. Ik heb gezien dat het snel opwarmen na afkoelen wel kan. Maar op de een of andere manier is de huidige manier heel erg willekeurig en moet je maar net geluk hebben als je na iemand anders nog wil douchen dat de boiler weer warm is...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGo9uivjolnh7imgg2yoMfp75nI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/IUkOw4AsOK8QCzNYCm7NTIeB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5_BPmSWPpB-QPJ9N0DEVtqV0iSc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zwC2pVu5fvjh6Pqa8ZtCsrik.png?f=fotoalbum_tile

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:48

Seafarer

XXX

Nederlandse Heat Geeks oOo

Hier wordt een stuk rustiger gesproken dat is echt super goed.

YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Seafarer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 11:49:
Nederlandse Heat Geeks oOo

Hier wordt een stuk rustiger gesproken dat is echt super goed.

YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen
En de trainingen zijn serieus goedkoop. Top bezig die lui

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Seafarer Wat is het publiek voor deze video's?
- Waarschijnlijk in eerste instantie installateurs (cursus) en tweakers,
maar niet de gewone consument is mijn eerste indruk.
De vraag is natuurlijk welke installateur laat een (onnodig) buffervat weg uit een offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:09
dunklefaser schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:37:
@Seafarer Wat is het publiek voor deze video's?
De vraag is natuurlijk welke installateur laat een (onnodig) buffervat weg uit een offerte?
De mijne deed dat. Scheelt waarschijnlijk wel dat ik vooraf vertelde dat ik het niet nodig vond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Rijo038 schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:42:
[...]

De mijne deed dat. Scheelt waarschijnlijk wel dat ik vooraf vertelde dat ik het niet nodig vond
Soms moet je stevig in je schoenen staan en met het weigeren van de opdracht dreigen
om een parallel buffervat uit de offerte gesloopt de krijgen.
Ook in NL zijn officiële (lijvige) rapporten beschikbaar over zin en vooral onzin van buffervaten,
maar zoiets leest natuurlijk geen enkele installateur - vooral niet de bijlage.
Zie ook "Vereniging Duurzame Warmte"

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 06-09-2025 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:12
Hadden jullie gehoord van de nieuwe Vaillant Arotherm plus, pro en performance?

Nu alles in zwarte kleur buiten.
De pro serie voor de budget range
Plus als vanouds maar nieuw
En performance voor grote vermogens.
https://www.vakbladwarmte...-warmtepompen-met-propaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:54
Kun je het artikel (/de tekst) delen @Technician- ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Of is het vergelijkbaar met onderstaande?

Vaillant introduceert innovatieve warmtepompen met R290 op ISH 2025
https://www.bouwenwonen.n...et-R290-op-ISH-2025/52881

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Staat er ergens bij hoeveel stiller ze gaan worden? Ik zit door de tonaliteit toeslag een haar over het randje met de huidige 55/6.

Wanneer leverbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wil_
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:41
Dit najaar wordt onze eerste warmtepomp geplaatst, een AroTHERM Split Plus VWL 75/8.2AS 230V

Ik vind het zoals velen onder jullie leuk om alles uitgebreid te kunnen loggen en monitoren, dus tijdens de installatie wil ik meteen de kans grijpen om een Open Energy Monitor (OEM) setup te plaatsen.

Om precies te zijn overweeg ik de Level 3 Heat Pump Monitoring Bundle (emonHP) aan te schaffen:
https://shop.openenergymo...monitoring-bundle-emonhp/

Ik ben alleen erg aan het twijfelen wat de juiste warmtemeter is.
Volgens mij zou een "Up to 10kW: Axioma DN20" prima moeten zijn, maar:

In de OEM database zie ik vele Vaillant installaties gaan vele installaties toch voor de Sontex 789 warmtemeter.

En in deze YouTube video van een Split Plus gaan ze ook voor de Sontex 789 (glycol compatible) up to 8kW DN20, dat is deze installatie op OEM.

Een belangrijk verschil tussen de Axioma en Sontex meters is dat deze laatste compatibel is met een water/glycol mengsel, maar:

De warmtemeter wordt toch direct achter de binnenunit (voor buffers en verdelers) van de warmtepomp geplaatst, in essentie dus een onderdeel van je CV systeem..?

Kan mij niet voorstellen dat je dan iets met glycol hoeft te doen c.q. wilt doen :?

Er zijn niet veel publieke installaties in Nederland op de OEM kaart, maar hier is natuurlijk veel meet- en tweak-kennis aanwezig dus als iemand wat pointers kan geven: graag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Technician-
Ronald schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:55:
Staat er ergens bij hoeveel stiller ze gaan worden? Ik zit door de tonaliteit toeslag een haar over het randje met de huidige 55/6.

Wanneer leverbaar?
Nee nog geen exacte cijfers bekend.
En pas 2e kwartaal 2026.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@_wil_ Hier op tweakers worden toevallig 2 Vaillantsystemen via emonCMS gemonitored.
Misschien kan je hier nog wat "insider" info krijgen.
Ik zelf gebruik een Kamstrup warmtemeter (M 302) en een externe kWh meter.
Ik weet niet of de genoemde warmtemeters ook koude kunnen registreren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6gVD6_kKDh1MGLkJGKXc5_7x-s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/q3tp8dx5Dr4Qc9tYflfpUxRV.jpg?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 06-09-2025 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
pc_slopert schreef op woensdag 3 september 2025 @ 14:09:
Vandaag maar weer eens in het gedoe met het "warm-water van de boiler opwarmen" gedoken. Wat is het punt:
Mijn Arotherm kan prima heet-water maken, maar blijkbaar alleen als hij of zij er zin in heeft... Ik monitor al een tijdje wat er gebeurt. En zie dat na gebruik van warm water na bijvoorbeeld een douche in de ochtend. Vaak wel het opwarmen begint maar dat het dan verzand in een soms uren durende dalende temperatuur van zowel aanvoer water als het water in de boiler zelf. En dan, soms pas na heel wat uren (zie afbeelding) besluit de WP maar weer eens echt goed heet op te warmen en is de doel/wens temperatuur van de boiler bereikt.
Voornaamste oorzaak van het weer afkoelen is volgens mij dat de pomp van de warmtewisselaar steeds weer aan gaat, door de drieweg-klep die vaak schakelt. En daardoor als het ware omgekeerd gaat werken.

Nog even voor de duidelijkheid, ik heb een Horizontaal watervat van itho met daarbij de laadmodule. Die is via de VWZ Ai gekoppeld aan de Arotherm WP. De stroomtoevoer van de Laad Module(pomp) is aangesloten op de zelfde klem als de driewegklep [X7-UV1](andere optie geprobeerd die niet werkte). Ook de temperatuursensor van het vat is aan de VWZ AI gekoppeld [sp1]. Het systeem is een Mono-opstelling en heb dus systeemschema 8 draaien. Waarmee je ook kunt koelen.

Nu ben ik nog eens goed in alle documentatie gaan lezen. En zag dat Vaillant eigenlijk een zelfde soort opzet heeft met hun AllStor Boiler, waarbij ook een warmte-wisselaar module wordt gebruikt (VWZ MWT?). Die werkt wel iets anders, maar het globale idee is dan volgens mij hetzelfde. Daaruit verder denkend vroeg ik mezelf af of ik dan niet een module mis in de opzet namelijk "VR 70" Zodat je dan met systeeminstelling 16 en die module (via een relais) de warmtewisselaar aanstuurt en op die manier dus de pomp aan en uit zet? En niet de klep die een eigen leven lijkt te leiden.

Of zit ik nu op een heel verkeerd spoor. Wie het weet mag het zeggen :)
Ik wil het systeem graag zo (instellen of indien nodig veranderen) dat bij afkoelen van het watervat, die binnen een redelijke tijd weer opgewarmd is. En niet dat dat pas na een dag of hele nacht zo ver is.. Ik heb gezien dat het snel opwarmen na afkoelen wel kan. Maar op de een of andere manier is de huidige manier heel erg willekeurig en moet je maar net geluk hebben als je na iemand anders nog wil douchen dat de boiler weer warm is...
[Afbeelding][Afbeelding]
Ik moet ook een Itho vat op een Arotherm aansluiten alleen dit is een VWL107/8.2 Hydro unit. Maar principe is hetzelfde.

Als ik je grafiek zie dan warm je het water maar op tot 45C (dit lijkt hoger maar is ws een temp tijdens draaien dicht bij CV temperatuur.
Want als de pomp uitstuurt zakt water gelijk naar 45C. Vaillant heeft een offset van 7K - 10k tot het weer opwarmen van het vat. (35C dus bij jou)
Dus dan klopt het gewoon wat die doet alleen werkt het vat natuurkundig anders door slechtere verlaging.
Ik denk dat je de eindtemperatuur nog veel hoger moet zetten, dat je die 60C veel langer moet draaien om het water gemiddelde naar 50C te krijgen. Je 7k laat zakken tot heropstarten en dan altijd warm water uit je douche hebt.

Dit geeft maar weer aan dat indirect verwarmen in een horizontale boiler natuurkundig minder efficiënt is, je moet hogere temperaturen door verlies in TSA aanhouden en ook langer om goede warmte in het gehele vat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _wil_
@dunklefaser Oh dank je! (y) Die was ik niet tegen gekomen toen ik wat aan het zoeken was hier open energy monitor en niet op (min of meer alias) heatpumpmonitor.org.
Nt tnt schreef op zondag 29 december 2024 @ 17:55:
Voor de liefhebber, de eerste Vaillant Arotherm 55 in Nederland op heatpumpmonitor.org
https://emoncms.org/app/v...5f20758c288a692ff7eeae107

Met wat achtergrond info hier:
https://www.linkedin.com/...vity:7269626937956864001/

Kijk vooral even naar de defrost-terreur die plaats vind dit weekend!
@Nt tnt Ik heb zelf geen LinkedIn dus ik kan daar alleen maar lezen, maar wat gaaf verhaal!

Zou jij mij misschien wat op weg kunnen helpen met mijn vragen een paar posts hierboven?
( _wil_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" )

Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe nu zo'n 9 maanden later je ervaringen zijn met de (efficiëntie van) een horizontale boiler. Heb er nog nooit bij stil gestaan dat dat mogelijk een optie zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Iedereen die hem tegenkomt? ;)
In iedergeval een goed initiatief en hopen dat het gelezen en begrepen wordt door velen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Seafarer schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 23:09:
[...]
Iedereen die hem tegenkomt? ;)
Ik had de vraag misschien wat anders moeten formulieren O-) :
Wie zou deze video vermijden als (de }) ) het kan en ontkennen
dat hij/zij tot nu toe niet goed bezig was?
In iedergeval een goed initiatief en hopen dat het gelezen en begrepen wordt door velen. :)
Ook Ik hoop dat deze video en de boodschap een breder publiek bereikt.
Het zal nog wat uren duren voordat de normale pijpfitter zoiets ook correct kan/wil omzetten
(minder materiaal en uren = minder omzet/winst en evt. klachten bij niet correcte uitvoering).
Zoals altijd "die Hoffnung stirbt zuletzt" ;w - en "de energierekening is voor de consument."

en nu weer on topic

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 07-09-2025 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Hallo

Wellicht wat off topic, maar zijn er hier Vaillant (arotherm plus) gebruikers met een thuisaccu? Geen "plug and play" opstelling.

M.i. zou een accu een zinvolle toevoeging kunnen zijn, met name in de late herfst/late winter (begin lente). De periode waar de pomp minimaal snachts al wel aan moet maar er tegelijkertijd overdag nog wel aardig zonnestroom productie kan zijn.

Ik ben benieuwd naar eventuele ervaringen, vermogen van de accu, e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Middenberm schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:55:
Hallo

Wellicht wat off topic, maar zijn er hier Vaillant (arotherm plus) gebruikers met een thuisaccu? Geen "plug and play" opstelling.

M.i. zou een accu een zinvolle toevoeging kunnen zijn, met name in de late herfst/late winter (begin lente). De periode waar de pomp minimaal snachts al wel aan moet maar er tegelijkertijd overdag nog wel aardig zonnestroom productie kan zijn.

Maar als je "gratis" zonnestroom hebt dan kun je toch je betonvloer opladen met warmte?
Investering nul.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
Seafarer schreef op zondag 7 september 2025 @ 11:47:
Maar als je "gratis" zonnestroom hebt dan kun je toch je betonvloer opladen met warmte?
Investering nul.
Probleem: Die "gratis" zonnestroom heb je alleen in de maanden dat je niet of nauwelijks verwarming nodig hebt...
Hier ging vorig jaar de WP pas op 2 november de keet verwarmen, terwijl de PV-installatie ongeveer vanaf toen nog maar net genoeg capaciteit had om de rest van het huis van stroom te voorzien.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:05:
[...]

Probleem: Die "gratis" zonnestroom heb je alleen in de maanden dat je niet of nauwelijks verwarming nodig hebt...
Hier ging vorig jaar de WP pas op 2 november de keet verwarmen, terwijl de PV-installatie ongeveer vanaf toen nog maar net genoeg capaciteit had om de rest van het huis van stroom te voorzien.
Kortom, de investering in een accu kan beter gebruikt worden voor isolatie maatregelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Seafarer schreef op zondag 7 september 2025 @ 12:18:
[...]

Kortom, de investering in een accu kan beter gebruikt worden voor isolatie maatregelen.
Nou, er is ook nog zoiets als dynamische tarieven natuurlijk. Als je de accu;s op een goedkoop moment overdag kunt opladen, dan kun je daar de nacht wellicht mee doorkomen.
Er is meer dan alleen zon. (ook wind bijv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
Hier in huis is met name in de genoemde periode de zon op de ramen (alle windrichtingen) vaak nog prima voldoende om het behagelijk te ervaren maar da's de zelfde sensatie als IR panelen, zon weg (nacht) dan is het gelijk een stuk minder aangenaam.

Mijn doel zou zijn, dat een accu een deel van het dagoverschot (in die periode hebben we vaak nog 5 a 10kWh uur overproductie overdag) snachts als warmte in de vloer pompt zodat smorgens in ieder geval de kou er flink vanaf is waarna vervolgens de zonnestraling het weer overneemt.

In de zomer heeft een accu dan natuurlijk vooral nu voor het terugdringen van terugleverkosten door snachts vaatwasser, wasmachine, droger te laten draaien e.d.

Ik besef prima dat het omslagpunt qua terugverdientijd waarschijnlijk nooit gehaald gaat worden, maar het is voor mij ook een beetje principe kwestie om op die manier het steeds wisselende beleid te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Middenberm schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:02:
Hier in huis is met name in de genoemde periode de zon op de ramen (alle windrichtingen) vaak nog prima voldoende om het behagelijk te ervaren maar da's de zelfde sensatie als IR panelen, zon weg (nacht) dan is het gelijk een stuk minder aangenaam.

Mijn doel zou zijn, dat een accu een deel van het dagoverschot (in die periode hebben we vaak nog 5 a 10kWh uur overproductie overdag) snachts als warmte in de vloer pompt zodat smorgens in ieder geval de kou er flink vanaf is waarna vervolgens de zonnestraling het weer overneemt.

In de zomer heeft een accu dan natuurlijk vooral nu voor het terugdringen van terugleverkosten door snachts vaatwasser, wasmachine, droger te laten draaien e.d.

Ik besef prima dat het omslagpunt qua terugverdientijd waarschijnlijk nooit gehaald gaat worden, maar het is voor mij ook een beetje principe kwestie om op die manier het steeds wisselende beleid te omzeilen.
hier idem

Pilot installatie met 48 kWh accu's aanstaande, dus ben erg benieuwd deze winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Middenberm
@paQ

48kWh aan accu's vind ik persoonlijk een enorme overkill en de investering niet waard.

Ik denk aan 10kWh maximaal maar modulair voor het geval er in de toekomt eens een elektrische auto komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Middenberm schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:26:
@paQ

48kWh aan accu's vind ik persoonlijk een enorme overkill en de investering niet waard.

Ik denk aan 10kWh maximaal maar modulair voor het geval er in de toekomt eens een elektrische auto komt.
Het is een pilot. Kost ws niet meer dan jouw 10kWh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
“DE” ontluchter. Waar vind ik die ergens?

(Mono)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vARHBX0KyqmAMeNjlWG9nyAua7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k7LESJg4hbaloCRMtrD3EUwt.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/85hiEiZtzqrSSm3xVSE4CjyCI1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vIWH34Mkgq3sL9DsMeSclD6o.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 07-09-2025 13:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

paQ schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:28:
[...]

Het is een pilot. Kost ws niet meer dan jouw 10kWh ;)
Ik ben benieuwd hoe dat loopt. :) Ik hoop dat je veel post. Maak je een apart topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Seafarer schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:43:
[...]

Ik ben benieuwd hoe dat loopt. :) Ik hoop dat je veel post. Maak je een apart topic?
De eerste installaties moeten nog plaatsvinden. Zie Balans Energie topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@paQ ontluchter bij de Plus: zie ook Tranze in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
yes... begreep net uit de handleiding dat ie daar onder zou zitten idd...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WL5ToHf6mLQH-utZ0SwpDksQrKo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qbydpe6zDzPejMq9jL1FQ3gN.png?f=fotoalbum_large
Maar... dicht zetten dus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

paQ schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:44:
[...]

De eerste installaties moeten nog plaatsvinden. Zie Balans Energie topic.
Deze ? Ervaringen en discussie Balans Energie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@paQ: De ontluchter (1) heeft aan de voorkant bovenaan een rode ronde knop die je dicht moet draaien.
Je kunt er vanaf de zijkant van de WP bij, maar je moet even voelen aan de voorkant van de ontluchter waar het gat in de isolatie zit om de knop te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gns1l schreef op zondag 7 september 2025 @ 14:03:
@paQ: De ontluchter (1) heeft aan de voorkant bovenaan een rode ronde knop die je dicht moet draaien.
Je kunt er vanaf de zijkant van de WP bij, maar je moet even voelen aan de voorkant van de ontluchter waar het gat in de isolatie zit om de knop te vinden.
hij zit goed verstopt ja helemaal in de uitsparing van isolatie aan de bovenkant :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
paQ schreef op zondag 7 september 2025 @ 13:35:
“DE” ontluchter. Waar vind ik die ergens?
Aangezien lucht in een watersysteem nogal de neiging heeft om op het hoogste punt te gaan zitten: ergens bovenin?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gns1l
  • Niet online
@paQ: precies, zelfs als je weet waar je moet zoeken, blijft ie lastig te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
gns1l schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:09:
@paQ: precies, zelfs als je weet waar je moet zoeken, blijft ie lastig te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://d2thvodm3xyo6j.cloudfront.net/media/2021/01/5917ae1bfe663cf3-600x338.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Hallo

Wij hebben een Zonneplan 20kw accu. Nu nog handelen op de onbalans, maar straks in 2027 als salderen eraf is ook wel de bedoeling dat hij inderdaad gebruikt kan worden voor lente/herfst en winterdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@ervh Een grotere thuisaccu van 20 kWh i.c.m. een grotere pv-installatie neem ik aan,
misschien ook met een grotere hellingshoek >= 45°? -
De vraag voor mij is: Gaat de prijs per kWh geïnstalleerd voldoende dalen?
Soms zie je nu al < € 200/kWh opslag voorbij komen (zonder installatie).
Verder moet de omvormer ook voldoende vermogen kunnen leveren lijkt mij, ca. 5kW minimaal?

Bij mij gaat de Arotherm pure split 65/7.2 pas bij een gemiddelde buitentemperatuur van < 15°C
er aan denken misschien weer te starten, maar dan moet de binnentemperatuur in de ochtend ook nog < 19°C zijn. Gelet op langjarige ervaringen pas vanaf ongeveer eind oktober het geval - helaas niet zo veel zon dan.

[ Voor 28% gewijzigd door dunklefaser op 08-09-2025 10:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18:09
we gaan nu wel heel erg offtopic door. Ik denk dat het verstandig is om dit in een batterij topic verder te bespreken, of om er een nieuw topic voor aan te maken, eventueel met een link naar dat nieuwe topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:35
Hallo

Ja Vaillant VWL 125/6A. Ik heb sinds julie accu 32Kwh met 17KW omvormer.
Plan voor de 4 wintermaanden. WP voor VVW van 00:30 uur tot 06:00 uur op 21,5 graden dan op nacht 20.5 graden weer aan 9:30 tot 17:00 uur. en weer op nacht. Ik heb 18Kw piek PV maar verwacht in deze maanden daar niks van. Ik verwacht en hoop dat de AI van de EMS van de accu er dan verder het beste van gaat maken.
Dynamisch energiecontract is dan natuurlijk wel een vereiste

[ Voor 3% gewijzigd door Mipatje op 08-09-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Hallo

Zelf heb ik nu bijna 2 jaar een thuisbatterij. En de WP (aroTHERM Plus 75/6) gebruikt de energie van die batterij uiteraard ook.

De batterij heb ik niet gekocht om hem terug te verdienen, maar om de energie die ik verbruik zoveel mogelijk uit eigen opwek te kunnen doen. Oftewel: mijn wens is jaarrond zo min mogelijk netafname te hebben.
Daarnaast, en dat is meer on topic, kan mijn systeem ook voorzien in noodstroom. Als de stroom uitvalt in de winter heb ik dus een extra vorstbescherming van de monoblock warmtepomp doordat deze kan blijven draaien. Ik reserveer hier een gedeelte van de batterijcapaciteit voor zodat er altijd energie beschikbaar is. Uiteraard heeft dat ook z’n limieten, maar een aantal uren zou ik moeten kunnen overbruggen (desnoods met de WP op een lager pitje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Franciesco schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:50:
[...]

Zelf heb ik nu bijna 2 jaar een thuisbatterij. En de WP (aroTHERM Plus 75/6) gebruikt de energie van die batterij uiteraard ook.

De batterij heb ik niet gekocht om hem terug te verdienen, maar om de energie die ik verbruik zoveel mogelijk uit eigen opwek te kunnen doen. Oftewel: mijn wens is jaarrond zo min mogelijk netafname te hebben.
Daarnaast, en dat is meer on topic, kan mijn systeem ook voorzien in noodstroom. Als de stroom uitvalt in de winter heb ik dus een extra vorstbescherming van de monoblock warmtepomp doordat deze kan blijven draaien. Ik reserveer hier een gedeelte van de batterijcapaciteit voor zodat er altijd energie beschikbaar is. Uiteraard heeft dat ook z’n limieten, maar een aantal uren zou ik moeten kunnen overbruggen (desnoods met de WP op een lager pitje).
Jij hebt dus een aangepaste meterkast?

Zou je de lezers kunnen vertellen en laten zien wat daarvoor benodigt is? Want heel veel mensen gaan er blindelings vanuit dat het hebben van een batterij ook direct noodstroom voorziening is.
Zo'n optie dient apart besteld en geiinstalleerd te worden.

Of je hebt een andere speciale oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:48
Thuis heb ik 125/6, 48kWh accu en 3x Victron MP5000-II staan. Ik heb de Victron op dynamic ESS (DESS) mode ingesteld. Dit doe ik om wat te verdienen met de stroom totdat de saldering gestopt is in 2027. Daarna moet ik goed bekijken wat het beste is voor de warmtepomp in de winter.

Momenteel heb ik de warmte pomp (over-gedimensioneerd) ingesteld dat hij 2 tijdsloten per dag heeft: 10-17 en 17-22 uur. 's nachts staat ie gewoon uit want er is genoeg warmte in mijn huis via vloerverwarming (dikke beton laag / dikke vloer isolatie). Ik ben tevreden tot nu toe.

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:26

thido

Tilburg

Seafarer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:38:
[...]

Zou je de lezers kunnen vertellen en laten zien wat daarvoor benodigt is? Want heel veel mensen gaan er blindelings vanuit dat het hebben van een batterij ook direct noodstroom voorziening is.

Er zijn best wat mensen met de combi WP en thuisaccu (op de pagina waar dit berichtje op terecht komt al 4 stuks inclusief mijzelf ;-)).
Het gebruik van noodstroom (automatisch of handgeschakeld) vereist wel e.e.a. aan componenten en configuratie. Maar om die mogelijkheden hier uit te schrijven is wel een eind offtopic. Er zijn van alle mogelijkheden wel forum draadjes beschikbaar met heel veel voorbeelden en foto's (bijvoorbeeld Deye of Victron).

Ik ga deze winter voor het eerst van die combi gebruik maken en het voordeel zou in mij geval van de dynamische tarieven af moeten komen (als in overdag laden en in de avond ontladen tegen hogere tarieven).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
Seafarer schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 09:38:
[...]

Klopt.
Het is op het randje, maar omdat mijn systeem ook bedoeld is als vorstbeveiliging van de aroTHERM Plus is het misschien nog net on topic...

Mijn ESS (energie storage system) bestaat uit o.a. een SMA TriPower hybride omvormer met BYD HVM batterij. Deze omvormer is voorzien van een zogenaamde backup uitgang waar één of meerdere groepen op aangesloten kunnen worden. In mijn geval zit het grootste gedeelte van de (full electric) woning hierop en dus ook de groep van de WP (mijn omvormer kan max 10kW leveren in backup modus). Die groepen die op de backup uitgang zitten worden permanent gevoed via de hybride omvormer.

Die omvormer bevat tevens een Automatic Transfer Switch (ATS). Die ATS zorgt er voor dat het net automatisch ontkoppelt wordt als hij detecteert dat er geen stroom meer geleverd wordt vanuit het stroomnet. Op dat moment worden de backupgroepen gevoed vanuit de PV opwek en/of de energie uit de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/owyN4BG4vTcqlhsqPbVl-DnSIPo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/U19VKGzk3vPZjt3qXu9ieEIj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:48
Victron Multiplus 5000 II, samen met een juiste elektrische installatie zoals hierboven, ondersteunt ook de off-grid mode als er stroom is uitgevallen. Ik heb dit soort installatie ook gemaakt. Een groot voordeel is dat ik niet afhankelijk is van een PV omvormer of wat dan ook want Victron is een open source. Dus software / instellingen zijn openbaar. Victron Cerbo Gx kan met veel soort omvormers communiceren.

[ Voor 36% gewijzigd door Eriko op 09-09-2025 10:53 ]

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Eriko schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 10:50:
Victron Multiplus 5000 II, samen met een juiste elektrische installatie zoals hierboven, ondersteunt ook de off-grid mode als er stroom is uitgevallen. Ik heb dit soort installatie ook gemaakt. Een groot voordeel is dat ik niet afhankelijk is van een PV omvormer of wat dan ook want Victron is een open source. Dus software / instellingen zijn openbaar. Victron Cerbo Gx kan met veel soort omvormers communiceren.
Ik ga die draadjes ook eens lezen. Was me er niet van bewust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nt tnt
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 20:46
_wil_ schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:15:
@dunklefaser Oh dank je! (y) Die was ik niet tegen gekomen toen ik wat aan het zoeken was hier open energy monitor en niet op (min of meer alias) heatpumpmonitor.org.

[...]

@Nt tnt Ik heb zelf geen LinkedIn dus ik kan daar alleen maar lezen, maar wat gaaf verhaal!

Zou jij mij misschien wat op weg kunnen helpen met mijn vragen een paar posts hierboven?
( _wil_ in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" )

Daarnaast ben ik wel benieuwd hoe nu zo'n 9 maanden later je ervaringen zijn met de (efficiëntie van) een horizontale boiler. Heb er nog nooit bij stil gestaan dat dat mogelijk een optie zou kunnen zijn.
Vergeet alles over glycol, doe je sowieso niet bij split. dus gewoon lekker normaal setje bestellen.
Over horizontale boilers, of andere vormen van oplossingen.
Verticale cylinders/boilers zijn het beste. Daarna horizontale, daarna PCM opslag of een hygiene boiler (zoek maar op heat geek mini store) en daarna electrische boiler.
Maar zelfs met de meest rukke 180l horizontale boiler halen we in de opstelling nog SCOP 3.
Dus niet te veel zorgen om maken. Gewoon zoveel mogelijk volume installaren, bij voorkeur verticaal.
Ik doe ook liever 200l verticaal dan 300l hori.
Etc etc. het wijst zich beetje vanzelf.
Anders nog iets?

• _wil_
Nt tnt schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 20:46:
[...]

Vergeet alles over glycol, doe je sowieso niet bij split. dus gewoon lekker normaal setje bestellen.
Over horizontale boilers, of andere vormen van oplossingen.
Verticale cylinders/boilers zijn het beste. Daarna horizontale, daarna PCM opslag of een hygiene boiler (zoek maar op heat geek mini store) en daarna electrische boiler.
Maar zelfs met de meest rukke 180l horizontale boiler halen we in de opstelling nog SCOP 3.
Dus niet te veel zorgen om maken. Gewoon zoveel mogelijk volume installaren, bij voorkeur verticaal.
Ik doe ook liever 200l verticaal dan 300l hori.
Etc etc. het wijst zich beetje vanzelf.
Anders nog iets?
Top, dank je voor je reactie! (y)

Dat vermoeden had ik wat betreft de glycol.

Dan zou de Axioma DN20 warmtemeter vs het vermogen van de warmtepomp prima moeten lukken, die kan tot 10 kW.

Nog een paar korte punten als je het niet erg vindt:

1. Er wordt nog wel gewezen op hoe belangrijk het drukverlies dat door de meter veroorzaakt wordt.
Moet ik mij daar nog erg zorgen over maken of is zo'n Axioma in principe gewoon een goede basiskeuze voor een "reguliere installatie"?

2. Voed jij de warmtemeter met batterijen, 12-42V DC of 230 V?

3. Op welke manier voeg jij de binnen- en buitentemperatuur toe? Gebruik je sensoren van Open Energy Monitor of voeg je data andere/eigen sensoren toe via de emonhub?

4. Welk merk/model boiler staat er op de foto bij de LinkedIn post?

Dat was het volgens mij wel. ;)

Nogmaals bedankt voor je bovenstaande reactie en voor het naar Nederland helpen uitrollen van Heat Geek. _/-\o_

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:46
Iemand bekend met een Vaillant buffervat met ingebouwde warmtewisselaar voor hybride bedrijf?
En is er een type nummer van?

snameroc

Pagina: 1 ... 174 175 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic