Net de Energy Plus aangezet, om toch eens te kijken wat het nou eigenlijk is. Ik mocht eerst een aantal vragen beantwoorden, de kostprijs van de netstroom, de opbrengstprijs voor terug geleverde stroom en over hoe mijn zonnepanelen liggen. Na het ingeven van je adres, zie je een googleMaps plaatje van je huis. Daarna mag je de dakvlakken opgeven waar je zonnepanelen hebt liggen. Per dakvlak geef je de Wp op en de richting waarin ze liggen. Dit gaat op de graad nauwkeurig. Daarna vul je de dakhoek in. Je moet ook de basislast invullen (wat je verbruik is, zonder je warmtepomp of andere grote stroomtrekkers). Het systeem gaat dus zelf bedenken hoeveel overschot je waarschijnlijk zult hebben. Er is geen koppeling met een P1meter. Na instellen krijg je de mogelijkheid om bij boiler (mits deze van Vaillant is. een eigen systeem wordt momenteel niet ondersteund) in te stellen wat het systeem moet doen wanneer de boostmodus via Energy Plus wordt geactiveerd. Je kunt aangeven hoe ver de boost boven de comforttemp moet door verwarmen, je kunt daaronder de comforttemperatuur aangeven en wat de minimum temperatuur moet zijn voordat EnergyPlus de Boostmodus weer aan gaat zetten.
Bij de verwarming kun je aangeven hoeveel je de temperatuur in je buffertank wilt laten stijgen. Het systeem gaat dus niet rechtstreeks aan je kamertemperatuur sleutelen om je huis meer op te warmen. De verwarming optimalisatie kan ik niet gebruiken want ik heb geen buffertank en mengmodule.
Je kunt ook aangeven wat het tijdvenster is wanneer Energy Plus actief moet zijn. Als laatste kun je aangeven welk aandeel van de zonnestroom gebruikt moet worden voor de optimalisatie. Zet je deze lager dan 100%, dan mag het systeem dus netstroom gebruiken.
Je hebt ook de mogelijkheid om in de Energy Plus paneel een handmatige warmwaterboost te doen, die dan voldoet aan de instellingen zoals ingegeven in EnergyPlus. Dit kan dus afwijken van de standaard Boost in de 'gewone' app.
Helemaal onderaan staan de activiteiten, wat is er veranderd aan instellingen, is de optimalisatie geactiveerd/gedeactiveerd en hoeveel boosts er gedaan zijn. Dit laatste staat in een apart tabje. Deze activiteiten laten de laatste 30 dagen zien.
Het is een zeer grove manier van regeling, omdat het systeem niet kijkt naar je werkelijke overschot, maar deze zelf gaat berekenen. Energy Plus weet dus helemaal niet of ik mijn wasmachine of vaatwasser heb aan staan, of dat iemand de kookplaat staat te gebruiken. Je kunt dus zomaar stroom aan het net onttrekken die Vaillant gaat rekenen als besparing omdat hij vindt dat het zonnestroom gebruikt. Ik ga het een aantal dagen volgen om meer duidelijkheid te krijgen. Voorlopig denk ik dat ik hier zeker niet voor zal gaan betalen.
Bij de verwarming kun je aangeven hoeveel je de temperatuur in je buffertank wilt laten stijgen. Het systeem gaat dus niet rechtstreeks aan je kamertemperatuur sleutelen om je huis meer op te warmen. De verwarming optimalisatie kan ik niet gebruiken want ik heb geen buffertank en mengmodule.
Je kunt ook aangeven wat het tijdvenster is wanneer Energy Plus actief moet zijn. Als laatste kun je aangeven welk aandeel van de zonnestroom gebruikt moet worden voor de optimalisatie. Zet je deze lager dan 100%, dan mag het systeem dus netstroom gebruiken.
Je hebt ook de mogelijkheid om in de Energy Plus paneel een handmatige warmwaterboost te doen, die dan voldoet aan de instellingen zoals ingegeven in EnergyPlus. Dit kan dus afwijken van de standaard Boost in de 'gewone' app.
Helemaal onderaan staan de activiteiten, wat is er veranderd aan instellingen, is de optimalisatie geactiveerd/gedeactiveerd en hoeveel boosts er gedaan zijn. Dit laatste staat in een apart tabje. Deze activiteiten laten de laatste 30 dagen zien.
Het is een zeer grove manier van regeling, omdat het systeem niet kijkt naar je werkelijke overschot, maar deze zelf gaat berekenen. Energy Plus weet dus helemaal niet of ik mijn wasmachine of vaatwasser heb aan staan, of dat iemand de kookplaat staat te gebruiken. Je kunt dus zomaar stroom aan het net onttrekken die Vaillant gaat rekenen als besparing omdat hij vindt dat het zonnestroom gebruikt. Ik ga het een aantal dagen volgen om meer duidelijkheid te krijgen. Voorlopig denk ik dat ik hier zeker niet voor zal gaan betalen.
:strip_exif()/f/image/ZceSBxbgWtjyQpRr7ezc0JxY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ze5hXpRKMqbgffLrRToUdhGr.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/AXezllOkhoZbb1cezMHBmena.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/s3S9Pwm4otb7sOrAv9zYGVzs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mvaoh0cwLdWbZULkqd92T8Es.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GmZCoMcctQtcsAo58yLnCQxQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NKbcioUHDfKzihcRfz42AI6v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3jUOVLiOBSYFCpxNEKHUqHAf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/L9XoO3taFjCBq6Q5gdDdlz1T.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hi1AyNoPPrrg4jORUwbGoSFH.jpg?f=fotoalbum_large)
Gegevens over mijn installatie:strip_exif()/f/image/wGtkpC4wu8m0VYwPqDrpxEn0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mtzlvX9CF82QZ7AKqtcDWKre.jpg?f=fotoalbum_large)