Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-10 16:00
Ik heb een losse Bluetooth meter onder de buitenvoeler gehangen. Ik ga de metingen eens vergelijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwUcbx6MM9bgpq5m10GUHfKZ4S8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hqCjYUM6C0Jhhj2PyqQtoIRg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-10 21:51
Kan iemand bevestigen dat de hydraulische binnenunit van de Split Plus 55/8.2 een BUH heeft, en deze altijd verbonden moet worden? Ik vind in de handleiding wel een referentie ("In de binnenunit is een elektrische hulpverwarming inge-
bouwd."), maar daar blijft het bij. Is er een handleiding voor specifiek de hydraulische binnenunit? Deze kan ik niet helaas vinden.

Edit: al gevonden de in andere handleiding, hij heet de 57 / 8.2.

[ Voor 8% gewijzigd door Murphy78 op 30-09-2025 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10 16:59
marcop23 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 17:19:
[...]

Ik heb geen sysflow sensor, hij regelt op basis van de Ta-sensor van de WP zelf.
Ik heb 5 radiatoren beneden die vol open staan, + 4 radiatoren boven met thermostaatkranen die zouden kunnen knijpen.
Verder heb ik de pompsnelheid handmatig op 80% gezet (ca 1200 L/h) opdat de delta T kleiner wordt en mijn radiatoren daarmee meer warmte afgeven bij gelijke Ta.

De radiatoren met thermostaatkranen zijn wel een goeie. Die kan ik eens uit vol open houden, om te kijken of het probleem blijft. Ik denk alleen niet dat het veel uit maakt: in een kwartier verandert de ruimtetemperatuur van die ruimtes echt niets. Het zou alleen kunnen dat er wat directe koppeling tussen Ta en "knijppercentage" zit.

Hier zouden grafieken van Ta, Tr en het debiet vanuit de eBus helpen, denk ik. Toch maar eens haast mee maken dan.
Een jaar na dato heb ik wat grafieken uit eBus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tkC8PtMpmtrg13L5Y1V7xVVKHHQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TL5uV925PTlJIO1SkHdS4HYN.png?f=user_large
Het debiet log ik nog niet. Maar goed: hier is goed op te zien dat de WP flink optoert tot 110 Hz, waardoor de Ta de Ta_desired flink overshoot. Daarna gaat de WP terugmoduleren naar het minimumvermogen, 30 Hz. Maar goed: met mijn afgiftesysteem (radiatoren) daalt de Ta dan niet meer. Hierdoor is gemiddelde Ta hoger dan nodig, en dus de COP onnodig laag. Ook is de opstartpiek vast niet geweldig voor de COP.

Het zou top zijn als, zoals bij de Panasonics, het toerental begrensd wordt bij milde temperaturen. 60 - 70 Hz zou genoeg moeten zijn om bij deze buitentemperaturen het nominale vermogen te halen.

Of: om het maximale toerental te kunnen instellen via eBus. Dan maak ik die weersafhankelijkheid zelf wel. Een andere optie is om een heel "opstartscript" te maken die via de eBus continu de Ta_desired aanpast, zoals @Proton_ heeft. Maar goed: eigenlijk vind ik dat de WP dit zelf goed moet doen :+ Misschien dat er in de toekomst custom firmwares voor de Arotherm Plussen komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:24
Fluisterbedrijf inschakelen voorkomt de startpiek, kun je instellen bij de weekplanner dat die de eerste 30 minuten actief moet zijn bijvoorbeeld als je de warmtepomp altijd op vast moment start.

@marcop23 Hier draait de zaak met deltaT 3 op 860 l/h en pompsnelheid 40-50% met de 55/6
Als je de l/h zo hoog moet zetten klinkt als flink veel weerstand en lange leidingwerk.

[ Voor 93% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2025 12:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:38
marcop23 schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:36:
[...]

Een jaar na dato heb ik wat grafieken uit eBus:
[Afbeelding]
Het debiet log ik nog niet. Maar goed: hier is goed op te zien dat de WP flink optoert tot 110 Hz, waardoor de Ta de Ta_desired flink overshoot. Daarna gaat de WP terugmoduleren naar het minimumvermogen, 30 Hz. Maar goed: met mijn afgiftesysteem (radiatoren) daalt de Ta dan niet meer. Hierdoor is gemiddelde Ta hoger dan nodig, en dus de COP onnodig laag. Ook is de opstartpiek vast niet geweldig voor de COP.

Het zou top zijn als, zoals bij de Panasonics, het toerental begrensd wordt bij milde temperaturen. 60 - 70 Hz zou genoeg moeten zijn om bij deze buitentemperaturen het nominale vermogen te halen.

Of: om het maximale toerental te kunnen instellen via eBus. Dan maak ik die weersafhankelijkheid zelf wel. Een andere optie is om een heel "opstartscript" te maken die via de eBus continu de Ta_desired aanpast, zoals @Proton_ heeft. Maar goed: eigenlijk vind ik dat de WP dit zelf goed moet doen :+ Misschien dat er in de toekomst custom firmwares voor de Arotherm Plussen komen?
Het is mij niet gelukt, ik heb ook een ebus oplossing:
Zwartoog schreef op maandag 29 september 2025 @ 10:32:
[...]

Gelukkig geen element :) En met alleen radiatoren ook geen probleem met hoge aanvoertemperaturen.

Het enige probleem is dat de WP in zo'n geval gaat lopen gieren, zeker na een defrost. Een harde Ta-max werkt niet, aangezien je op koude dagen warmer water nodig hebt. Ik heb via ebus de Ta-max dynamisch begrensd op Tr+6. Geen gegier meer, en comfortabel warm :)
Naar mijn mening één van de twee echte tekortkomingen van Vaillant (de andere is het niet eenvoudig kunnen opwarmen van je boiler door het PV contact).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:59
@marcop23 Hier draait de zaak atm met een deltaT 2,0 op 870 l/h en circulatiepomp op 22 W (65/7.2)
Onderstaand plaatje is met de auto-instelling van het pompvermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NvBP3IKdpuWp98TqH5zCOgNRza8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mEMzcXHND2bcRg4FuaFWb0P7.jpg?f=fotoalbum_large
Je ziet een kleine bump in het begin i.v.m. het hogere opstartvermogen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@gebruiker001 mijn Vaillant sensor hangt aan de zuigzijde van de buitenunit in de heg, ca 20 cm van de buitenunit, aan de noordkant van mijn huis.
Vergeleken met mijn weerstation 10 meter verderop zijn ze het aardig eens; de Vaillant sensor is vooral trager. Gemiddeld scheelt het 0,5°C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tG5DjG3XyAU2GTrvPje5AYn6tCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rl7T54lTuQ6g5oweropVhwld.jpg?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandelek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12-10 13:33
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8k8kVSH72fmzUjJkr1gLpSa72A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c25hj3sIv9Bl8eD4JILw656a.jpg?f=fotoalbum_large

Wie kan mij uitleggen wat de Offset buffer: 10k betekenend?
Heeft het iets te maken met warmer maken buffervat? Die heb ik namelijk niet.

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Vandelek Ik zou de bijbehorende gebruiksaanwijzing en installatiehandleiding raadplegen
(sensoCOMFORT VRC720/x). - Daar staat de uitleg voor installateurs. YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyspec
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 20:18
Hallo,

Net gedaan met doorlezen van deze topic.
Wij hebben een kleine nieuwbouw woning, half open bebouwing met een plat dak waar de warmtepomp komt te staan.Is projectbouw en voorstel is de Vaillant arotherm pure vwl65/7.2serie van 6Kw, met als optie de plus arotherm 75/6serie van 7Kw, enkel is het een meerprijs van 4500€ tussen beide modellen.
Enkel vloerverwarming en oppervlakte van 130 vierkante meter met EPB waarde van 10.
Het grootste verschil volgens mijn bescheiden kennis, het geluid( voor ons weinig belangrijk omwille de unit op het plat dak staat en gebruikte koelmiddel, vraag ik mij af of het de meerprijs waard is en ik deze extra kost überhaupt ooit zal kunnen terug verdienen?
Ook nog een voorstel gekregen voor de split plus 75/8.2 van 6,4 KW is toch 2000€ goedkoper dan de plus, misschien de beste keuze voor ons?
Alvast bedankt voor de bijkomende info en tips.

[ Voor 8% gewijzigd door Frankyspec op 01-10-2025 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijger_chris
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:42
dunklefaser schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:50:
@Technician- De apps van andere warmtepompen zijn niet zo goed als die van Vaillant, o.k. - prima.
Chapeau voor Vaillant - ook om dat de app een "eierlegende Wollmilchsau" is ze werkt in principe met alles uit het Vaillant universum, ook met de Vaillant ecotec ketels etc..

Maar helaas werkt de app op dit moment niet naar behoren voor mijn arotherm pure (wordt aan gewerkt)
blijkbaar ben ik de enige met een arotherm pure en dit kleine software probleem sinds afgelopen week.
Kan ook aan mijn oudere tablet-PC liggen - geen idee.
Hier werkt de app prima met de pure, maar een ding blijft bij mij wel de cop berekening beïnvloedden, hij geeft namelijk aan dat de buitenunit 195w verbruikt terwijl deze dat niet doet als hij niet gebruikt wordt😂

MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijger_chris
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:42
Frankyspec schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 05:30:
Hallo,

Net gedaan met doorlezen van deze topic.
Wij hebben een kleine nieuwbouw woning, half open bebouwing met een plat dak waar de warmtepomp komt te staan.Is projectbouw en voorstel is de Vaillant arotherm pure vwl65/7.2serie van 6Kw, met als optie de plus arotherm 75/6serie van 7Kw, enkel is het een meerprijs van 4500€ tussen beide modellen.
Enkel vloerverwarming en oppervlakte van 130 vierkante meter met EPB waarde van 10.
Het grootste verschil volgens mijn bescheiden kennis, het geluid( voor ons weinig belangrijk omwille de unit op het plat dak staat en gebruikte koelmiddel, vraag ik mij af of het de meerprijs waard is en ik deze extra kost überhaupt ooit zal kunnen terug verdienen?
Alvast bedankt voor de bijkomende info en tips.
De pure kan je als je deze aan de zijkant openmaakt aan de binnenzijde goed isoleren met geluidsdemping (SB700) wat hiervoor geschikt is. Dat scheelt enorm.

MDA COMPACT III - 260MHZ - 4GIG - Artemis Touch 4.01 WM6.1 WWE ROM /// Diamond - 528mhz - 4 GIG - WILDBERRY V1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-10 13:06

GigaTexel_BE

AMD MP²

Zwartoog schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 17:31:

Naar mijn mening één van de twee echte tekortkomingen van Vaillant (de andere is het niet eenvoudig kunnen opwarmen van je boiler door het PV contact).
Er zijn toch programmeerbare ingangscontacten?

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
krijger_chris schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:47:
[...]

Hier werkt de app prima met de pure, maar een ding blijft bij mij wel de cop berekening beïnvloedden, hij geeft namelijk aan dat de buitenunit 195w verbruikt terwijl deze dat niet doet als hij niet gebruikt wordt😂
Ondertussen doet de app het ook hier weer.
De COP's van de pure zijn blijkbaar heel uniek - waarschijnlijk heeft ieder exemplaar specifieke afwijkingen.
Bij mijn pure is de geschatte elektrische energie stelselmatig ca. 30% te laag, de "Natuurlijke bron Opbrengst" is iets hoger dan de werkelijke warmteproductie en de "Opgewekte warmte" is dan weer duidelijk te hoog.
De invloed op de COP's laat zich raden.
Trouwens 195 W van de buitenunit meet ik nooit - als de unit uitstaat is het opgenomen vermogen exact 0 W en anders minimaal ca. 230 W. (gemeten met een externe kWh-meter)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

GigaTexel_BE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Programmeerbaar is nogal een rekbaar begrip, want je kunt er bepaalde functies mee aansturen, helaas niet veel.
Ik zou een tiental dingen kunnen verzinnen die ik met een extern contact zou willen sturen, zoals de max Ta, start legionellarun etc. Etc. Maar dat kan allemaal niet.
Ze zijn vooral gericht op het hebben van meerdere groepen, pompen, ringleiding en dat soort zaken.

[ Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 01-10-2025 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

_ferry_ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Programmeerbaar is nogal een rekbaar begrip, want je kunt er bepaalde functies mee aansturen, helaas niet veel.
Ik zou een tiental dingen kunnen verzinnen die ik met een extern contact zou willen sturen, zoals de max Ta, start legionellarun etc. Etc. Maar dat kan allemaal niet.
Ze zijn vooral gericht op het hebben van meerdere groepen, pompen, ringleiding en dat soort zaken.
Ok, maar ik bedoelde de ingangen van de UniTower. Daar kan je volgens mij de boiler mee aanzetten.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

GigaTexel_BE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 10:20:
[...]

Ok, maar ik bedoelde de ingangen van de UniTower. Daar kan je volgens mij de boiler mee aanzetten.
VZIW niet, wel iets met het elektrisch element wat je kunt onderbreken staat mij bij.
Maar een "ik heb stroom over dus doe maar een ssw/legionellarun" gaat niet zo 1,2,3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:38
GigaTexel_BE schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 09:12:
[...]

Het enige wat ik met dat PV-contact kan doen, is de temperatuur van het buffervat verhogen. Niet de boiler. Niet de stooklijn. Niets wat werkelijk nuttig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyspec
Iemand die kort voordelen nadelen kan schetsen tussen de split-plus versus de plus, verschil van 2000€ op volledige installatie en is enkel voor vloerverwarming in nieuwbouw, dus ik vermoed dat de split plus misschien het interessantste is voor ons?
Vermogen van 7KW voor 130 vierkante meter oppervlakte vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Frankyspec schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 16:58:
Iemand die kort voordelen nadelen kan schetsen tussen de split-plus versus de plus, verschil van 2000€ op volledige installatie en is enkel voor vloerverwarming in nieuwbouw, dus ik vermoed dat de split plus misschien het interessantste is voor ons?
Vermogen van 7KW voor 130 vierkante meter oppervlakte vloerverwarming.
Het lijkt urgent te zijn, of niet? - Misschien een eigen topic openen?
(Eventueel nog even het algemene wp faq-topic raadplegen - nieuwbouw, 7 kW en alleen 130 m² vloerverwarming passen naar mijn beleving namelijk niet samen)
P.S.: Nieuwbouw in B want EPB kennen we in NL niet.
Heeft EPB een numerieke waarde?

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 01-10-2025 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankyspec
dunklefaser schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 17:25:
[...]

Het lijkt urgent te zijn, of niet? - Misschien een eigen topic openen?
(Eventueel nog even het algemene wp faq-topic raadplegen - nieuwbouw, 7 kW en alleen 130 m² vloerverwarming passen naar mijn beleving namelijk niet samen)
Bedankt alvast en ik dacht vermogen eigenlijk 6,34 KW, model kleiner is 5KW en zou juist kantje boord zijn.
Ik wou vooral de voor en nadelen tussen beide types split-plus VS plus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:36
Zwartoog schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:10:
[...]

Het enige wat ik met dat PV-contact kan doen, is de temperatuur van het buffervat verhogen. Niet de boiler. Niet de stooklijn. Niets wat werkelijk nuttig is.
Dat doet naar mijn idee ook geen enkel buitenlands WP merk.
Het is denk ik heel Nederlands specifiek om juist warmwater te boosten met PV stroom.
Wat wel overal opzit zijn contacten “voor de energiemaatschappij” die het vermogen begrenzen of de BUH en compressor tijdelijk uitzetten. In veel landen verplicht om te hebben.

Vaillant gebruikt voor de externe boiler de interne BUH. Dus je kunt met een shelly of andere relais altijd 3kW verbranden door de boiler naar 80C te stoken bij overschot.
Maar mijn inziens vergroot je dan alleen maar de warmtelekkage van de boiler en gebruik je de extra warmte helemaal niet omdat de volgende dag er weer iets zon is om normaal de boiler met WP weer aan te vullen.
Maw je schiet er bijna niks mee op.

In Duitsland werken ze met grotere huizen juist graag met enorme (parallel)buffervaten en pompgroepen voor afgifte.
soms wel 2-3 duizend liter.
Dan kun je wat langer stoken om een flink overschot voor de avond in de buffer te brengen.

Wat dat betreft kan ik dat wel begrijpen.
Maar snap ook dat Nederlands specifiek die wens er wel is, en dan liefst vrijgegeven op HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
krijger_chris schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 07:47:
[...]

De gebruiker met COP probleem-pure heeft dit dus ook heb ik geanalyseerd. Het is een 10kW Pure. Deze geeft elke dag, ook al staat die stil precies 5,47kwh verbruik per 24uur.
De berekende COP is zodoende heel laag. Soms maar 0,5 (vooral als er nauwelijks verwarm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-10 10:19
Morning. Hier wordt de Vaillant earotherm warmtepomp geinstalleerd. Nu lees ik dat de "MyVaillant" HA integration niet meer goed werkt (geen verbruik gegevens) en je de "vaillant cloud fork" moet hebben, ik kan deze echter nergens vinden. Hier mensen met een Vaillant en de juiste tip voor mij om deze toe te gaan voegen in Home Assitant?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-10 18:17
water_escape schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:48:
Morning. Hier wordt de Vaillant earotherm warmtepomp geinstalleerd. Nu lees ik dat de "MyVaillant" HA integration niet meer goed werkt (geen verbruik gegevens) en je de "vaillant cloud fork" moet hebben, ik kan deze echter nergens vinden. Hier mensen met een Vaillant en de juiste tip voor mij om deze toe te gaan voegen in Home Assitant?
Ik gebruik de MyVaillant integratie via HASC en dan werkt sinds enige tijd prima. Daarvoor af en toe problemen met de energie data. Maar dat gold net zo goed voor de Vaillant App zelf. Je hebt wel de Internetmodule van Vaillant nodig hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-10 16:08

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

water_escape schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:48:
Hier mensen met een Vaillant en de juiste tip voor mij om deze toe te gaan voegen in Home Assitant?
Kijk ook hier eens naar: Verwarming uitlezen met ebusd

Met een adapter van een paar tientjes kun je je warmtepomp(installatie) ook aan HA knopen. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Switek schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Ik gebruik de MyVaillant integratie via HASC en dan werkt sinds enige tijd prima. Daarvoor af en toe problemen met de energie data. Maar dat gold net zo goed voor de Vaillant App zelf. Je hebt wel de Internetmodule van Vaillant nodig hiervoor.
Klopt die heb ik nu idd, maar daar zie je dus niet het actuele stroomverbruik? Of zie ik iets over het hoofd?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Question Mark schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Kijk ook hier eens naar: Verwarming uitlezen met ebusd

Met een adapter van een paar tientjes kun je je warmtepomp(installatie) ook aan HA knopen. :)
Die ga ik even inlezen. Moet niet te technisch gaan worden ;).
Krijg je wel meer entiteiten daarmee?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gebruiker001
gebruiker001 schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:52:
Ik heb een losse Bluetooth meter onder de buitenvoeler gehangen. Ik ga de metingen eens vergelijken.
[Afbeelding]
Na 3 dagen meten zie ik dat de vaillant toch dezelfde meetwaarden geeft als mijn bluetooth thermometer. Ik heb hiervoor de Delta van vaillant op -0,5 graden gezet. Hiermee is mijn twijfel over de vaillant buitenvoeler wel weg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VBCY-3tuj8jTTlzjf5BCFNC2_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MIPyxNXqtG8buQB6dYf22ttL.png?f=fotoalbum_large

Als ik vergelijk met meetstation Rotterdam (onderstaand) dan zie ik wel veel verschil (tot 5 graden warmer). Dit zal dan komen doordat mijn meetpunt binnen de bebouwde omgeving is en op een NW gevel vlakbij een ZW gevel. Tijdens het stookseizoen komt de zon niet op de sensor dus ik heb er wel vertrouwen in dat de stooklijn afhankelijk van de buitentemperatuur goed gaat werken.

Ik zal ook de bluetooth sensor nog eens op een NW gevel ophangen. Kijken of de meting dan sterk afwijkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dxl5Nzpt67x6_5HXJfPV9EEjK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kjPjqaP3XzYLO99PE6rLPeYL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
water_escape schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

Klopt die heb ik nu idd, maar daar zie je dus niet het actuele stroomverbruik? Of zie ik iets over het hoofd?
Actueel stroomverbruik zie ik wel, maar niet heel erg realtime. Daarvoor gebruik ik een Shelly Plus PM Mini. En inmiddels ook een ebusd, daarmee krijg je inderdaad een stapel aan extra meetwaarden en gegevens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOViN2esofhezG8YSoluZaHHMwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/05mlUhC3Q9TjcgCdB4rxLBvr.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Switek op 03-10-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Switek schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:20:
[...]

Actueel stroomverbruik zie ik wel, maar niet heel erg realtime. Daarvoor gebruik ik een Shelly Plus PM Mini. En inmiddels ook een ebusd, daarmee krijg je inderdaad een stapel aan extra meetwaarden en gegevens.
[Afbeelding]
Dank je. Die heb ik inderdaad ook nu.
Is er een total consumed power? Zou graag per maand willen zien wat hij verbruikt in HA energy dashboard.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
water_escape schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 10:12:
[...]

Dank je. Die heb ik inderdaad ook nu.
Is er een total consumed power? Zou graag per maand willen zien wat hij verbruikt in HA energy dashboard.
Consumed Electrical Energy Heating, is per dag. Als je die toevoegd aan je HA Energy Dashboard ben je klaar volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Switek schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 11:22:
[...]

Consumed Electrical Energy Heating, is per dag. Als je die toevoegd aan je HA Energy Dashboard ben je klaar volgens mij.
is dit niet alleen Heating? Of bedoelen ze hier verwarming en water voor?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandelek
Hallo,

Ik heb een vraag over mensen die ervaring hebben met de x41 aansluiting om pv stroom te gebruiken als er overschot is.

Op de fb en 0 van de x41 kan je een Shelly 1pm aansluiten die door middel van een slimme meter op de p1 poort kan schakelen als er pc overschot is.

Hebben mensen dit werkend en kan ik kiezen om de boiler of bijv de vloerverwarming extra te laten draaien?
Zodat ik een buffer aan warmte kan creëren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 14-10 08:26
Vandelek schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:04:
Hallo,

Ik heb een vraag over mensen die ervaring hebben met de x41 aansluiting om pv stroom te gebruiken als er overschot is.

Op de fb en 0 van de x41 kan je een Shelly 1pm aansluiten die door middel van een slimme meter op de p1 poort kan schakelen als er pc overschot is.

Hebben mensen dit werkend en kan ik kiezen om de boiler of bijv de vloerverwarming extra te laten draaien?
Ik las dit;
VWL 125/6 Arotherm plus with uniTOWER. I connected a potential-free relay (shelly plus 1) to the X41. the opener to "FB" and the closer to "OT". With a Raspberry and the software evcc I control the relay depending on the PV surplus. In the mutlimatic, "PV" must be selected for the multifunction input item. when the relay is activated, the hot water buffer tank is heated and then the heating according to the offset pv value.

Je sluit dus een potentiaalvrij contact aan (relais) tussen pin FB en OT van X41. Zodra je het contact sluit gaat er warm water aangmaakt worden van op de ingestelde temperatuur.

Maar waar stel je de OFFSET PV value in?

[ Voor 8% gewijzigd door aj_vdw op 05-10-2025 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-10 16:08

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Vandelek schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 14:04:
Ik heb dit via Home Assistant en een Ebus-adapter werkend. Dan ben je veel flexibeler, met meer instelmogelijkheden. Via wat vrij standaard automatiseringen verhoog ik tijdelijk de watertemperatuur van mijn boilervat naar 65 graden als de stroomprijzen negatief zijn (of op termijn: als ik overschot heb van mijn zonnepanelen).

Eventueel zou ik ook de kamertemperatuur nog tijdelijk kunnen verhogen als stroomprijzen op het laagste moment van de dag staan... Dan hoeft er minder verwarmd te worden op de wat duurdere momenten..

Ik denk dat de combinatie Home Assistant en een Ebus adapter veel flexibeler is. :)

Edit: Ik regel overigens ook de legionellarun zelf. Ik kwam erachter dat de standaard legionellerun áltijd voor een gedeelte de backup-heater gebruikt. Nu stel ik via een automatisering in dat de boilertemperatuur wekelijks gedurende twee uren naar 65 graden gaat. Dit redt mijn warmtepomp volledig op zijn compressor waardoor ik zo'n 3 á 4 Kw stroom bespaar per legionellarun.

[ Voor 17% gewijzigd door Question Mark op 06-10-2025 09:12 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
water_escape schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 13:53:
[...]

is dit niet alleen Heating? Of bedoelen ze hier verwarming en water voor?
Die is inderdaad alleen heating. Voor SWW zou ik deze proberen: "Consumed Electrical Energy Domestic Hot Water" ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Switek schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:37:
[...]

Die is inderdaad alleen heating. Voor SWW zou ik deze proberen: "Consumed Electrical Energy Domestic Hot Water" ;-)
True, maar ik zou gewoon 1 voor totaal willen zien als in "wamtepomp stroomverbruik"

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:55
Switek schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 15:52:
[...]

Ja werkt dat een beetje intussen?
Voorheen liep heel de santakraam vast als je een call teveel had gedaan :|
Welke resolutie haal je nu op die manier?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 06-10-2025 11:01 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
paQ schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:00:
[...]

Ja werkt dat een beetje intussen?
Voorheen liep heel de santakraam vast als je een call teveel had gedaan :|
Welke resolutie haal je nu op die manier?
Hier staat het op 60 seconden, laatste maanden gaat het goed, daarvoor inderdaad een drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Switek
water_escape schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

True, maar ik zou gewoon 1 voor totaal willen zien als in "wamtepomp stroomverbruik"
In HA een Helper (SUM) aanmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03:55
Switek schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Hier staat het op 60 seconden, laatste maanden gaat het goed, daarvoor inderdaad een drama.
:')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZoX_P8WX1-NROwcTFjn0ybqq0Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PIUMzTpHmWuOjElkgHrNZAqm.png?f=fotoalbum_large

edit:
Verwijderd en opnieuw erop gezet.
Als ik dan inlog dan staat er "already configured"

:?

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 06-10-2025 13:04 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Ik zou verwachten dat mijn warmtepomp 55/6 zou gaan pendelen vanaf 13u. Maar hij slaat niet aan. Voor 12u draait ie wel constant. Op zich natuurlijk alleen maar positief dat hij niet pendelt, maar hoe komt dat? Is het misschien zo dat de gewenste watertemperatuur 25 graden is en zo lang er 21 graden uit de vloer stroomt dat de delta te klein is waardoor de warmtepomp niet opnieuw aanslaat? En is die delta dan ergens in te stellen?

Mijn doel is om vooral overdag de vloer te verwarmen en om de warmtepomp zo weinig mogelijk te laten pendelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sz91UvpTRCcPmzFpfv3RkeBnNyo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnssvHCfCfEefhzgJxmoKm1R.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@gebruiker001 Is het niet warm genoeg met ca. 21 °C?
Jouw vermoeden klopt waarschijnlijk niet. -
Misschien de instellingen van de thermostaat nalopen? stookcurve, stookgrens? uitgebreide modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:08
Wie draait er allemaal alweer met de WP? hier nog 21 graden in huis dus nog niet aan gehad. :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20:51
De mijne is al af en toe aangegaan ja. Zoals elk jaar oktober.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Kees_frl Misschien bij een stookgrens >12-13 °C? - Is trouwens onafhankelijk van wp of niet.
Een goed geïsoleerd huis @21°C met een aantal interne warmtebronnen heeft een stookgrens van 10°C of lager.
Dat betekent pas bij een gemiddelde buitentemperatuur van onder de 10°C moet de warmteopwekker aan de slag. YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
dunklefaser schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 19:57:
@gebruiker001 Is het niet warm genoeg met ca. 21 °C?
Jouw vermoeden klopt waarschijnlijk niet. -
Misschien de instellingen van de thermostaat nalopen? stookcurve, stookgrens? uitgebreide modus?
Als de vloer warm is dan vinden we 20 graden prima, maar als de vloer koud is dan mag t wel iets warmer in huis. 21 graden is warm genoeg maar ik ben vooral benieuwd waarom de WP niet aanslaat. Met onderstaande instelling moet er toch continu 25 graden water worden aangevoerd? Of zijn er nog instellingen op de thermostaat die dit onderdrukken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6kvQ9YdWDmaNjYX9g5rdqsQBsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d7H7GPUMDMoDPdOoHykHFNFG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZJGEvT9hsOo71fPtz82c5lNd30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rG4pYRCrVrI1CtiZkn8MDird.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqK6-jdLHRkiYQO5W6QOW1H1394=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heKPtyGvKEbiNa0cn99uxGDT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@gebruiker001 "Binnentemp.comp.: Uitgebreid" - staat uitgebreid beschreven in de handleiding van de sensoComfort. - Ik zou trouwens de BT-uitschakelgrens (=stookgrens) fors verlagen - of heb je boven de 15°C buitentemperatuur de verwarming nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandelek
Question Mark schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 09:09:
[...]

Ik heb dit via Home Assistant en een Ebus-adapter werkend. Dan ben je veel flexibeler, met meer instelmogelijkheden. Via wat vrij standaard automatiseringen verhoog ik tijdelijk de watertemperatuur van mijn boilervat naar 65 graden als de stroomprijzen negatief zijn (of op termijn: als ik overschot heb van mijn zonnepanelen).

Eventueel zou ik ook de kamertemperatuur nog tijdelijk kunnen verhogen als stroomprijzen op het laagste moment van de dag staan... Dan hoeft er minder verwarmd te worden op de wat duurdere momenten..

Ik denk dat de combinatie Home Assistant en een Ebus adapter veel flexibeler is. :)

Edit: Ik regel overigens ook de legionellarun zelf. Ik kwam erachter dat de standaard legionellerun áltijd voor een gedeelte de backup-heater gebruikt. Nu stel ik via een automatisering in dat de boilertemperatuur wekelijks gedurende twee uren naar 65 graden gaat. Dit redt mijn warmtepomp volledig op zijn compressor waardoor ik zo'n 3 á 4 Kw stroom bespaar per legionellarun.
Oké dankje,

Ik moet zeggen het klinkt super. Maar ik ben een leek wat betreft home assistent.

Ik las ook dat ik een kabel van mijn solis omvormer naar de Vaillant kan trekken via drm port omvormer. En dan via de vrc720 kan instellen wanneer de pomp extra moet gaan verwarmen. Maar dit is een aan uit signaal.

Volgens mij heeft mn solis omvormer ook drm2 dat is meer modulerend. Aansturen.

Weet iemand hier meer van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
dunklefaser schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:41:
@gebruiker001 "Binnentemp.comp.: Uitgebreid" - staat uitgebreid beschreven in de handleiding van de sensoComfort. - Ik zou trouwens de BT-uitschakelgrens (=stookgrens) fors verlagen - of heb je boven de 15°C buitentemperatuur de verwarming nodig?
Uitschakelgrens kan inderdaad omlaag. Binnentemp compensatie is toch dat de stookcurve wordt aangepast als de binnentemperatuur hoger of lager is dan de gewenste temperatuur. Bij de foto’s die ik deelde is 20,8 gemeten en 21 graden gewenst. Dan zou hij toch gewoon door moeten verwarmen zonder compensatie volgens de standaard stookcurve?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:31
Vraagje; heeft een van jullie scherp wat de acties zijn die worden uitgevoerd bij de eerste en tweede onderhoudsbeurt? Staat dat ergens beschreven vanuit Vaillant?

Achtergrond: mijn installerend installateur kwam na 6 maanden doodleuk met de mededeling dat hij geen onderhoud gaat doen. Ik ben al een tijdje op zoek naar een installateur, maar tot op heden weinig succes. Nu lijk ik een installateur uit de buurt gevonden te hebben met Vaillant WP ervaring, maar die heeft voor mijn model niet exact scherp wat er moet gebeuren. Hij gaat het ook navragen, maar ik dacht misschien is het via tweakers een snellere route ;)

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:41:
Ha ja dat dacht ik ook tot gisteren ineens buiten warm regende met de warme wind erop en daardoor de voeler 16 aangaf terwijl het werkelijk 13c was.
Binnen koelde het af door de dagen regen.
Ging het hele jaar goed, voeler hangt op noord.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2025 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
O ja, ik had bewust voor uitgebreid gekozen, zodat warmtepomp volledig uitgaat als de ingestelde temperatuur bereikt is.

Ik wil zoveel mogelijk verwarmen als de zonnepanelen energie opwekken en ik wil het pendelen beperken. Daarom denk ik de gewenste temperatuur zo in te stellen in oktober en november:
10-17u: 21 graden, of misschien zelfs op 22 graden met binnentemperatuur compensatie uitgebreid
17-22u: 20 graden comfortabel en kleine kans dat ie aanslaat
22-10u: 19,5 graden acceptabel in nacht en ochtend en ook kleine kans dat ie aanslaat

Als het net als komende week zonnig en warm wordt schakel ik de verwarming wel handmatig uit, al is het ook geen probleem als hij 400 W gebruikt als de zon toch schijnt.

Als het echt kouder wordt (vanaf december?) dan moet er meer 24/7 verwarmd worden op constant vermogen en dan pas ik het schema aan naar actief met 24 u een constante temperatuur.

Zijn er meer die het zo instellen, of wat denken jullie hiervan?
En @dunklefaser, die uitschakelgrens laat ik met bovenstaand idee toch op 20 graden staan. Dan schakelt hij wel uit op de binnentemperatuur als dat nodig is.

[ Voor 7% gewijzigd door gebruiker001 op 07-10-2025 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
gebruiker001 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:14:
[...]

Uitschakelgrens kan inderdaad omlaag. Binnentemp compensatie is toch dat de stookcurve wordt aangepast als de binnentemperatuur hoger of lager is dan de gewenste temperatuur. Bij de foto’s die ik deelde is 20,8 gemeten en 21 graden gewenst. Dan zou hij toch gewoon door moeten verwarmen zonder compensatie volgens de standaard stookcurve?
Kijk maar hier voor de toepasselijke passage uit het VRC 720f/3 instructieboekje (is echt makkelijk te vinden). Hysterese: -3/16 K en +2/16 K = totaal 0,31 K tussen uit- en aan

Als je een naregeling (in de referentieruimte) toepast moet je "uitgebreid" natuurlijk niet gebruiken.
Ik ga waarschijnlijk "naregeling" via mijn heatbooster-convectoren gebruiken - is namelijk sneller en met minder temperatuurschommelingen.

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 07-10-2025 09:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:20
Kees_frl schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 20:04:
Wie draait er allemaal alweer met de WP? hier nog 21 graden in huis dus nog niet aan gehad. :)
Hier is de WP weer af en toe aan. Net zoals bij @Gramser is dat vrijwel altijd het geval zo rond begin oktober. Maar hangt uiteraard sterk af van het type woning en de ligging er van. In mijn geval betreft het een oude maar wel gerenoveerde vrijstaande woning uit 1938 die tussen de weilanden ligt.
Overigens gebeurt het verwarmen hier zeker in deze periode met 100% eigen opgewekte zonne-energie :)

@ervh ik weet niet welk type WP je hebt, maar onderhoud staat benoemd in de installatiehandleiding van b.v. de aroTHERM Plus die ik heb.

Overigens doe ik het onderhoud tot nu toe zelf. En heb ik dit pas nog uitgevoerd: WP aan de buitenzijde en binnenkant + condensor gecontroleerd en schoon gemaakt, extern vuilfilter geleegd en cv circuit iets bijgevuld.
Een lektest/ controle koudemiddelcircuit doe ik niet en heb ik de spullen ook niet voor.
Of je dit zelf kunt en wil doen moet ieder uiteraard voor zich weten. Check zoals gezegd de installatiehandleiding voor de aandachtspunten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

ervh schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:07:
Vraagje; heeft een van jullie scherp wat de acties zijn die worden uitgevoerd bij de eerste en tweede onderhoudsbeurt? Staat dat ergens beschreven vanuit Vaillant?

Achtergrond: mijn installerend installateur kwam na 6 maanden doodleuk met de mededeling dat hij geen onderhoud gaat doen. Ik ben al een tijdje op zoek naar een installateur, maar tot op heden weinig succes. Nu lijk ik een installateur uit de buurt gevonden te hebben met Vaillant WP ervaring, maar die heeft voor mijn model niet exact scherp wat er moet gebeuren. Hij gaat het ook navragen, maar ik dacht misschien is het via tweakers een snellere route ;)
Een warmtepomp heeft geen onderhoud nodig zoals een gasketel.
Zoals hierboven al gesteld, de verdamper/condensor eens stofzuigen en de vuilfilter aflaten. Van beide zijn zat filmpjes op youtube te vinden. Stelt niets voor.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:31
Thanks. Ik heb een Arotherm Plus 105/6. Zie in de handleiding dit staan;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56X9asc7x9gqpt9EzFyxtLVmH6o=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9pTHzIdczH4NMrSppmHKG9vR.png?f=user_large

Maar ik las eerder ook iets in dit topic over wat zaken die na het eerste jaar moeten gebeuren. Zoals het dichtdraaien van de ontluchter in de buitenunit etc. Dat soort dingen zijn bij mij nog nooit gebeurd, dus daar wordt het wel tijd voor. . komt dat ook uit de handleiding? Dan kan ik het niet vinden in elk geval.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@ervh de ontluchtingsklep sluiten bij eerste onderhoud stond vroeger in de handleiding. Tegenwoordig niet meer geloof ik. Of dat te maken heeft met een hardware wijziging of wijziging van inzicht weet ik niet.
Ik zou de handleiding checken die je bij de WP gekregen hebt en dat volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
1x per jaar in de herfst de unit openmaken is wel een goed idee, bij mij was er wat in gegroeid:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GCgbVAzEz7l6P_m43nC3Fqk64w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uanFYwxp3RGne9hY7Mv2U88G.jpg?f=fotoalbum_large

Als die om de fan gewoekerd had, ging opstarten misschien moeilijk.
Voor units die ook SWW maken speelt dat minder, maar ook dan is jaarlijks troep weghalen en checken dat defrostwater weg loopt wel fijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice777
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 00:14
Misschien een stomme vraag maar 12,5kwh (de max aan systeem) is toch te weinig voor sommige huishoudens? 200m2 vloerverwarming red dat volgens mij niet? Alvast bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
Maurice777 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:03:
Misschien een stomme vraag maar 12,5kwh (de max aan systeem) is toch te weinig voor sommige huishoudens? 200m2 vloerverwarming red dat volgens mij niet? Alvast bedankt
Misschien? - Jouw vragen zijn veel te algemeen en dus eigenlijk niet te beantwoorden.
Ja - voor sommige huishoudens zijn 12,5 kW te weinig vermogen (voor wat dan ook)
Als je weet dat je plotseling 200 m² i.p.v. 150 m² vloerverwarming in een nieuwe woning hebt
weet je hopelijk ook wat je warmteverlies is. Anders zou ik deze berekening alsnog laten maken.

Je hebt blijkbaar mijn advies van 31 juli niet goed begrepen:
Eerst het faq-topic (proberen te) lezen en dan "echte" vragen stellen.
Hoe kom je trouwens op Vaillant? - Aanbeveling van de installateur?

P.S.: Het is trouwens kW en niet kwh - ondertussen weet je hopelijk ook het verschil
tussen buffervat en boilervat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice777
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 00:14
dunklefaser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:29:
[...]

Misschien? - Jouw vragen zijn veel te algemeen en dus eigenlijk niet te beantwoorden.
Ja - voor sommige huishoudens zijn 12,5 kW te weinig vermogen (voor wat dan ook)
Als je weet dat je plotseling 200 m² i.p.v. 150 m² vloerverwarming in een nieuwe woning hebt
weet je hopelijk ook wat je warmteverlies is. Anders zou ik deze berekening alsnog laten maken.

Je hebt blijkbaar mijn advies van 31 juli niet goed begrepen:
Eerst het faq-topic (proberen te) lezen en dan "echte" vragen stellen.
Hoe kom je trouwens op Vaillant? - Aanbeveling van de installateur?

P.S.: Het is trouwens kW en niet kwh - ondertussen weet je hopelijk ook het verschil
tussen buffervat en boilervat.
Zo dan! gaat die goed met jou?
Andere vraag dan. Er is geen Vaillant met 16kw toch? Dit geeft de loodgieter aan als vereiste kw.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:06
@Maurice777 Een 16kW machine is passend bij een voormalig gasverbruik van 3.300m³.
12,5kW bij 2.600m³
Dat dekt inderdaad niet alle huizen af, maar richting de 99,8% ofzo :D

Je vraag is niet dom, maar echt incompleet...
en hier op het forum heerst een licht wantrouwen door de enorme aantallen ouderwetse CV-pijpenbuigers die denken dat een 1990 rijtjeswoning een 36kW CV-ketel nodig heeft.

Dus maak je vraag compleet zodat je daadwerkelijk een passend antwoord kan krijgen.

[ Voor 16% gewijzigd door Ronald op 08-10-2025 11:08 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 19:25
GigaTexel_BE schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:31:
Zoals hierboven al gesteld, de verdamper/condensor eens stofzuigen en de vuilfilter aflaten. Van beide zijn zat filmpjes op youtube te vinden. Stelt niets voor.
Toevallig een paar linkjes naar filmpjes die je kunt aanbevelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Kaspers schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:04:
[...]

Toevallig een paar linkjes naar filmpjes die je kunt aanbevelen?
Aan de buitenunit zie je zo'n heel fijnmazig metalen rooster: dit gewoon stofzuigen. (https://www.akoestiekwink...tie_buitenunit_op_dak.jpg)

Vuilfilter reinigen (binnenshuis, in de buurt van de installatie binnen): YouTube: Spirotech MB3 vuilafscheider/vuilfilter schoonmaken

Die filters zien er soms wat anders uit, maar principe is het zelfde: magneet even afklikken, aflaten, magneet terug er op.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Franciesco
@GigaTexel_BE Vergeet de kranen rondom de vuilafscheider niet dicht te zetten voordat je de magneet verwijderd. Anders gaat het vuil alsnog richting de WP.

Dit is mijn volgorde:
  • Toe- en afvoer kranen rondom vuilafscheider dicht zetten
  • Magneet verwijderen
  • Even wachten zodat vuil kan bezinken
  • Kraan vuilafscheider openen
  • Kraan aan de WP kant iets openen
  • Kraan weer dicht
  • Eventueel herhalen (kraan open en weer dicht) om te zien of er geen vuil meer uit komt
  • Kraan vuilafscheider dicht
  • Magneet terug plaatsen
  • Kranen rondom de vuilafscheider weer openen
  • Eventueel cv bijvullen om waterdruk op orde te brengen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10 19:25
Franciesco schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:30:
@GigaTexel_BE Vergeet de kranen rondom de vuilafscheider niet dicht te zetten voordat je de magneet verwijderd. Anders gaat het vuil alsnog richting de WP.

Dit is mijn volgorde:
  • Toe- en afvoer kranen rondom vuilafscheider dicht zetten
  • Magneet verwijderen
  • Even wachten zodat vuil kan bezinken
  • Kraan vuilafscheider openen
  • Kraan aan de WP kant iets openen
  • Kraan weer dicht
  • Eventueel herhalen (kraan open en weer dicht) om te zien of er geen vuil meer uit komt
  • Kraan vuilafscheider dicht
  • Magneet terug plaatsen
  • Kranen rondom de vuilafscheider weer openen
  • Eventueel cv bijvullen om waterdruk op orde te brengen
Deze vuilafscheider zit bij een aroTHERM Plus + uniTOWER plus opstelling in de binnenunit, dus uniTOWER?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
@Kaspers zelf heb ik geen uniTOWER (wel een aroTHERM Plus en een Ai Plus). De vuilafscheider die ik heb (Fernox TF1) is geinstalleerd in de retour net voordat de leiding naar buiten gaat.

https://fernox.nl/product/tf1-total-filter/

Voor zover ik weet heeft de uniTOWER geen ingebouwd vuilfilter maar ik ken de specs van die unit niet zo goed dus kan me vergissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
Mijn aroTHERM split 65/7.2 buitendeel doet op dit moment 211 W en produceert hiermee 1914 W aan warmte
(aanvoer 24,0°C - buiten 14,5 °C) - De pomp in het binnendeel verbruikt 22,4 W (867 l/h)
-> momentane COP ca. 8,20
Sinds 24 september tot gisteren 136,5 kWh aan warmte het huis in gepompt met 16,9 kWh aan stroom
= COP ca. 8,08

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 09-10-2025 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:34:
Mijn aroTHERM split 65/7.2 buitendeel doet op dit moment 211 W en produceert hiermee 1914 W aan warmte
(aanvoer 24,0°C - buiten 14,5 °C) - De pomp in het binnendeel verbruikt 22,4 W (867 l/h)
Sinds 24 september tot gisteren 136,5 kWh aan warmte met 16,9 kWh stroom = COP ca. 8,08
Hoe doe je dat gezien het minimaal producerende warmte 2,6kw is?
Net als minimaal opgenomen 550w.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2025 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
mr_evil08 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:04:
[...]

Hoe doe je dat gezien het minimaal producerende warmte 2,6kw is?
Ik meet met externe gekalibreerde meters, m.n. de Kamstrup heeft een officiële keuring voor warmtelevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-10 10:52
Beste mede Tweakers,

Ik heb een Vaillant instantie welke de onderverdieping verwarmt middels vloerverwarming en ook het SWW verzorgt. Ik heb sinds kort pas Tijd om de installatie goed af te gaan stellen (verbouwing is net achter de rug). Ik merk nu (denk ik) dat de warmtepomp pendelt. Wanneer dit het geval is denk ik dat ik met goede afstelling dit kan minimaliseren.

Vraag is kunnen jullie mij ondersteunen, in de goede richting sturen waar ik het beste kan beginnen.

Mijn setup:
- Warmtepomp: Vaillant VWL 55/3
- Boiler: Vaillant UniTower VIH QW 190/1 E
- Thermostaat: Vaillant VRT 380
- Internet module: Vaillant VRF940f
- Buiten thermostaat: Vaillant VRC 9535

Situatie schets:
- Vloerverwarming: 70m2 9 groepen hoh 10cm
- Open verdeler met flow meters
- Vlinder Beton 10cm dik
- Een grote open ruimte geen naregeling

Instellingen:
Wens temperatuur: 20*C (zonder nacht verlaging)
Stooklijn: 0,35
Binnentemp comp: AAN

Hier een screenshot uit HAS waaruit in de flow temperatuur aflees en ik uit op denk te maken dat de warmtepomp aan het pendelen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uC54-lh6ndl-OKhb7pojv7CqzVA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2Fkf5Jm3Tmi2F3KbyvlmVsbx.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ik moet er zelf nog in duiken. Hij staat er net. Maar nog geen verwarming nodig.
@Yannick-ski is dit niet normaal nu in het najaar en voorjaar? je vraagt 20c en buiten is het ook nog gewoon warm.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-10 10:52
water_escape schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:06:
Ik moet er zelf nog in duiken. Hij staat er net. Maar nog geen verwarming nodig.
@Yannick-ski is dit niet normaal nu in het najaar en voorjaar? je vraagt 20c en buiten is het ook nog gewoon warm.
Ja dat zou zeker kunnen, ben vooral benieuwd naar de ervaring van andere. Wellicht inderdaad gewoon heel normaal maar misschien kunnen we nog zaken fine tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@Yannick-ski Pendelen is normaal, warmte kun je niet kwijt deze periode in het jaar.
Je kan beter in blokuren stoken deze periode, ofwel snacht's gewoon uit dan kun je overdag een langere run doen.

Dat gebeurt hier(tijdschema), hierdoor zie ik veel minder start/stops zonder comfortverlies net als minder verbruik, zou me niet blind staren op de COP.

24/7 is niet altijd beter.
En het voordeel dat ik stroom uit de zonnepanelen meepak.

[ Voor 106% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2025 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:58
@Yannick-ski Bij mij draait de boel ook nog maar net, dus voor wat het waard is mijn instellingen:
- bij mij staat de binnentemperatuurcompensatie op "uitgebreid", en;
- ik heb een nachtverlaging van 0,5 graden ingesteld.
De WP verwarmt alleen als het in huis nodig is. En de pomp draait even 1 maal per dag (te zien in de dip in de temperatuur).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4JR_9YkccsqoLUAnuv8Fx8x1rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7M66h0NI6YtXfqqzkRmdXMx.jpg?f=fotoalbum_large

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Yannick-ski Zoals @water_escape schrijft: een redelijk geïsoleerd huis heeft bijvoorbeeld vandaag (bijna) helemaal geen verwarming nodig. En het minimale vermogen van de 55/3 bij de huidige buitentemperaturen weet @mr_evil08 misschien.
Verder zou ik me geen zorgen maken over het aantal starts - zo te zien start de wp om de 40 minuten en draait dan voldoende minuten - maar hoe lang precies is niet af te lezen uit de HA-grafiek.
Waarschijnlijk helpt in de overgangsperiode bij de ruimtecompensatie "uitgebreid" te kiezen.
Desnoods kan je 's nachts een minimale nachtverlaging van 0,5 - 1°C instellen dan heb je een aantal starts in de nacht minder.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 12-10-2025 06:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luminatus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:35
Yannick-ski schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:02:
Beste mede Tweakers,

Ik heb een Vaillant instantie welke de onderverdieping verwarmt middels vloerverwarming en ook het SWW verzorgt. Ik heb sinds kort pas Tijd om de installatie goed af te gaan stellen (verbouwing is net achter de rug). Ik merk nu (denk ik) dat de warmtepomp pendelt. Wanneer dit het geval is denk ik dat ik met goede afstelling dit kan minimaliseren.

Vraag is kunnen jullie mij ondersteunen, in de goede richting sturen waar ik het beste kan beginnen.

Mijn setup:
- Warmtepomp: Vaillant VWL 55/3
- Boiler: Vaillant UniTower VIH QW 190/1 E
- Thermostaat: Vaillant VRT 380
- Internet module: Vaillant VRF940f
- Buiten thermostaat: Vaillant VRC 9535

Situatie schets:
- Vloerverwarming: 70m2 9 groepen hoh 10cm
- Open verdeler met flow meters
- Vlinder Beton 10cm dik
- Een grote open ruimte geen naregeling

Instellingen:
Wens temperatuur: 20*C (zonder nacht verlaging)
Stooklijn: 0,35
Binnentemp comp: AAN

Hier een screenshot uit HAS waaruit in de flow temperatuur aflees en ik uit op denk te maken dat de warmtepomp aan het pendelen is.

[Afbeelding]

Alvast bedankt voor de tips!
Bij mijzelf heb ik dit opgelost door de minimale aanvoertemperatuur van 24 naar 28 te zetten.
Stooklijn heb ik op 0.31. Woning is van 1990 dus niet super geïsoleerd en alleen vvw op begane grond.
Je kunt proberen de min. aanvoertemperatuur steeds met 1 graad te verhogen en dan kijken wat er gebeurd.

Overigens pas ik in het voor- en naseizoen ook een nachtverlaging toe van 0,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:51
Is er een entiteit welke toerental van de compressor kan weergeven in HomeAssistant?
Volgens mij niet, of kijk ik er overheen?

Welke entiteit kan ik gebruiken om het aantal start/stops te kunnen weergeven?

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy | Arotherm Split-Plus VWL75/8.2 | Jaga Strada Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Probeer ook eens een week op Uitgebreid. De vloer kan dan overdag meer afkoelen, zodat er bij de runs 's nachts meer energie in kan en die langer worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Yannick-ski Wat een "overgedimensioneerde" warmtepomp en "pendelen" c.q. het aantal (korte) starts betreft is er een topic "Koop ik een pendelpomp" met een bijdrage over een Vaillant 105/6.

De "Uitschakeldrempel buitentemperatuur" heeft een hysterese van 1 K en kan, indien passend gekozen,
het zgn. "pendelen" verder verminderen.

[ Voor 89% gewijzigd door dunklefaser op 12-10-2025 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
dunklefaser schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:34:
Sinds 24 september tot gisteren 136,5 kWh aan warmte het huis in gepompt met 16,9 kWh aan stroom
= COP ca. 8,08
Ik heb een "lichtere" uitvoering dan jij, namelijk 55/6 plus, maar ik zie het verbruik nooit lager zijn dan ca 350 W volgens mijn ABB electra meter. De aanvoer- en buitentemperatuur zijn dan wel vergelijkbaar.

Kan ik mijn vebruik nog verder omlaag krijgen door fluistermodus oid in te schakelen?

Of gebruikt de plus gewoon meer dan een split in deze omstandigheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
gebruiker001 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:26:
[...]

Ik heb een "lichtere" uitvoering dan jij, namelijk 55/6 plus, maar ik zie het verbruik nooit lager zijn dan ca 350 W volgens mijn ABB electra meter. De aanvoer- en buitentemperatuur zijn dan wel vergelijkbaar.

Kan ik mijn vebruik nog verder omlaag krijgen door fluistermodus oid in te schakelen?
Of gebruikt de plus gewoon meer dan een split in deze omstandigheden?
Mijn ervaring met de Arotherm Plus(55/6) is dat het fluisterbedrijf geen merkbaar effect heeft, behalve de buitenunit ventilator wordt geknepen wat weer rendement kost.
Voorheen daalde het verbruik niet onder de 480 watt, maar sinds ik extra afgifte heb toegevoegd, zie ik nu dat de unit tot 420 watt gaat voordat hij uitschakelt.

Fluisterbedrijf voorkomt wel de startpiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@gebruiker001 Ik heb een aroTHERM pure 65/7.2 split en het buitendeel is niet vergelijkbaar
met de buitendelen van de oudere split of nieuwere split plus modellen.
Maar vooral niet met de monoblock plus modellen zoals jouw 55/6.

Of de fluistermodus bij jouw model helpt het minimum verbruik te verlagen weet ik niet,
dit zou je zelf moeten uitproberen. @mr_evil08 zegt hierboven - geen effect. YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Mrwandelfreak schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:34:
Is er een entiteit welke toerental van de compressor kan weergeven in HomeAssistant?
Volgens mij niet, of kijk ik er overheen?

Welke entiteit kan ik gebruiken om het aantal start/stops te kunnen weergeven?
Mag ik mijn vraag nog eens pushen?

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy | Arotherm Split-Plus VWL75/8.2 | Jaga Strada Hybrid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
@Mrwandelfreak niet zeker of je iets aan dit antwoord hebt omdat ik HA niet ken, maar met mijn aroTHERM Plus (icm AI Plus en VRC720) lees ik het toerental van de compressor uit via Ebus met hmu --> CompressorSpeed.
De status van de WP met hmu --> Statuscode

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14-10 16:25
Dit is wat je in HA zit met e-bus add-on. Zoals je ziet zijn veel sensoren niet beschikbaar. Maar dat kan ook aan mijn config liggen. Ben wel benieuwd hoe de "unavailable" waarden evt. wel uit te lezen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_aLygsMrt4CI_VuWi7Ihz13LY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YMt5pULbDGlT6ruYKZPKeal8.png?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Kunnen ebusd vragen en ervaringen niet beter in het Verwarming uitlezen met ebusd topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whampsy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 22:22
Ik heb sinds een paar weken een 55/6 met een VWZ AI-module en VRC 720 Sensocomfort. De warmtepomp draait probleemloos voor de verwarming. Sinds vrijdag heb ik ook een Atlantic Mileo boilervat aangesloten. Het starten van een SWW-run is twee keer gelukt, maar start nu niet opnieuw.

De eerste keer ging al wat moeizaam: pas toen ik in de sensocomfort de bijverwarming op ‘uit’ zette, begon de run.

De tweede keer heb ik de Sensocomfort teruggebracht naar fabrieksinstellingen en opnieuw ingesteld. Daarna startte de run ook weer.

Nu probeer ik weer een run te starten, maar er gebeurt dus niks. Zie ik iets over het hoofd?

Instellingen:
– Boilertemperatuur: 42 °C
– Wenstemperatuur: 55 °C
– Hysterese: 5 K
– Warm water: Manueel (ook op tijdgestuurd gebeurt er niks)
– Verwarming: Handmatig uit
– Fluisterbedrijf uit
– Modus WW: Normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Whampsy schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:25:
Ik heb sinds een paar weken een 55/6 met een VWZ AI-module en VRC 720 Sensocomfort. De warmtepomp draait probleemloos voor de verwarming. Sinds vrijdag heb ik ook een Atlantic Mileo boilervat aangesloten. Het starten van een SWW-run is twee keer gelukt, maar start nu niet opnieuw.

De eerste keer ging al wat moeizaam: pas toen ik in de sensocomfort de bijverwarming op ‘uit’ zette, begon de run.

De tweede keer heb ik de Sensocomfort teruggebracht naar fabrieksinstellingen en opnieuw ingesteld. Daarna startte de run ook weer.

Nu probeer ik weer een run te starten, maar er gebeurt dus niks. Zie ik iets over het hoofd?

Instellingen:
– Boilertemperatuur: 42 °C
– Wenstemperatuur: 55 °C
– Hysterese: 5 K
– Warm water: Manueel (ook op tijdgestuurd gebeurt er niks)
– Verwarming: Handmatig uit
– Fluisterbedrijf uit
– Modus WW: Normaal
Sensor vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 13-10 21:51
Wat vinden jullie een gezonde hoeveelheid starts per dag?

Ik heb bij Ta=30 graden nu runs van +-50 min gevolgd door pauzes van ongeveer 15 min, dus elke +-65 min een start. Dit lijkt mij aan de hoge kant, dus ik zal het eens op Ta rond de 32 graden proberen.

Als de buitenunit uitschakelt omdat het de warmte niet kwijt kan, blijft het systeem dan typisch nog wel water rondpompen om nog ietwat te blijven verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14-10 16:59
Murphy78 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:51:

Ik heb bij Ta=30 graden nu runs van +-50 min gevolgd door pauzes van ongeveer 15 min, dus elke +-65 min een start. Dit lijkt mij aan de hoge kant, dus ik zal het eens op Ta rond de 32 graden proberen.
Minder dan 1 start per uur is in principe prima. Je kan altijd eens experimenteren met een hogere minimale Ta. Nadeel is dat de opstartpiek van de WP misschien ook wat toeneemt.
Als de buitenunit uitschakelt omdat het de warmte niet kwijt kan, blijft het systeem dan typisch nog wel water rondpompen om nog ietwat te blijven verwarmen?
Als hij uitschakelt op de "energie-integraal" (dus omdat de Ta te ver of te lang over het setpoint komt) wel. Dat is ook de enige manier om de energie-integraal te laten werken: als je niet rondpomp, heb je geen idee wat de aanvoertemperatuur bij de radiatoren / vloerverwarming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:33
Na veel wikken en wegen tussen all-electric/hybride Daikin/Vaillant besloten om voor een Vaillant arotherm Plus te gaan. Twijfel nog tussen de itho daalderop amber en vaillant. We zullen ons nieuwe huis oas ergens april/mei 2026 intrekken. Mijn gedachte was om de hybride installatie alvast uit te laten voeren maar nu las ik dat er nieuwe modellen aan zitten te komen. Aangezien ik pas april/mei in ga trekken is her verstandig om te wachten op de nieuwe modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
pc_slopert schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:05:
Dit is wat je in HA zit met e-bus add-on. Zoals je ziet zijn veel sensoren niet beschikbaar. Maar dat kan ook aan mijn config liggen. Ben wel benieuwd hoe de "unavailable" waarden evt. wel uit te lezen zijn.
[Afbeelding]
Dank voor je reactie.
Ik ga dit een keer proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Murphy78 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:51:

In deze tijd van het jaar is één start per dag bij mij voldoende. Het is namelijk warm genoeg buiten om na die run van een paar uur gewoon uit te blijven voor de rest van de dag. En pas weer aan te slaan als de kamertemperatuur onder Tset is gedaald. Ergo: binnencompensatie op “uitgebreid”. Pas bij lagere temperaturen gaan we over op actief of inactief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Gramser Op actief gaat de warmtepomp ook uit is mijn ervaring, bij een overschreiding van 3c kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Echt “uit”, of blijft de waterpomp wel pompen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Echt "uit"
Zon stond erop dan wil het hier binnen wel eens warmer worden.
De minimaal aanvoertemperatuur staat niet zo laag als bij jullie.

[ Voor 109% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2025 20:24 ]

Pagina: 1 ... 176 177 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic