Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 212 213 Laatste
Acties:

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:13
BarryH schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:01:
[...]

Maar open en bloot in een slaapkamer of woonkamer? of in een koof?
Grotendeels open en bloot op de verdieping en b.g.g. in een koof

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:18
Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:02:
[...]

Grotendeels open en bloot op de verdieping en b.g.g. in een koof
en op de verdieping in een slaapkamer of een gang?

Ik draai het maar even om.

stel je verliest op je parallelbuffer 5 graden aanvoertemperatuur en nog eens 5 graden op je vloerverwarmingverdeler. Dat is 10 graden, dus 20% rendement

STEL dat dat zo is, vind je 20% lagere elektrakosten voldoende belangrijk om stel 400 tot 800 euro uit te geven aan de boel verbouwen?

nb. zoiezo de gasketel uit zetten, maar dat kan zonder verdere aanpassingen denk ik

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Jansen1987
BarryH schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:11:
[...]

en op de verdieping in een slaapkamer of een gang?

Ik draai het maar even om.

stel je verliest op je parallelbuffer 5 graden aanvoertemperatuur en nog eens 5 graden op je vloerverwarmingverdeler. Dat is 10 graden, dus 20% rendement

STEL dat dat zo is, vind je 20% lagere elektrakosten voldoende belangrijk om stel 400 tot 800 euro uit te geven aan de boel verbouwen?

nb. zoiezo de gasketel uit zetten, maar dat kan zonder verdere aanpassingen denk ik
Ja leidingen lopen op de verdieping wel in slaapkamer.

Ik ga aanstaande winter sowieso die temperatuur checken op de binnenkomende temperatuur en na het buffervat.

Gas kachel uitzetten voor cv bedoel je? Douchen en koken gaat ook nog via cv hier.

Maar als je het zo stelt is het misschien de moeite allemaal niet echt waard.

Heb afgelopen winter ook geen m3 gas verbruikt dus dat is al fantastisch ivm het jaar ervoor 300m3 per maand in de winter maanden

[ Voor 5% gewijzigd door Jansen1987 op 14-07-2026 22:23 ]

• BarryH
Jansen1987 schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:20:
[...]

Ja leidingen lopen op de verdieping wel in slaapkamer.

Ik ga aanstaande winter sowieso die temperatuur checken op de binnenkomende temperatuur en na het buffervat.

Gas kachel uitzetten voor cv bedoel je? Douchen en koken gaat ook nog via cv hier.

Maar als je het zo stelt is het misschien de moeite allemaal niet echt waard.

Heb afgelopen winter ook geen m3 gas verbruikt dus dat is al fantastisch ivm het jaar ervoor 300m3 per maand in de winter maanden
de hoogte van die temperatuurverschillen bepaalt het bespaarpotentieel. zeg ca. 2% per graad. Je kan zoiezo kijken of je komende winter de stooklijn van de wp nog iets kan verlagen (zie warmtepomp faq topic)

En op de gasketel de verwarmingsfunctie uitzetten

Dan eens nadenken of je een boiler wil plaatsen

[ Voor 6% gewijzigd door BarryH op 14-07-2026 22:33 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hier sinds vandaag ook bufferloos! :) Na overleg met de installateur is alles omgebouwd van parallel naar serie en de 45L buffer is eruit. Ben erg benieuwd hoeveel efficiëntie dit gaat opleveren. Wel al direct een stuk minder geluid zonder die externe pomp. Het binnendeel is echt muisstil.

@Jansen1987 Ik kwam hier van 1100m3 gas en red het met een 7kW Vaillant fluitend. Destijds ook direct all-electric gegaan. Wel overal LTV, dat scheelt natuurlijk wel.

Qua leidinggeluid en pompdebiet: Tot nu toe met alleen het fancoils circuit open (bestaande uit 26mm mlb) draait de interne pomp nog makkelijk zo’n 1100 l/h. Ik hoor dan ook geen geluid door de leidingen, maar het zal misschien iets verschillen met 22mm stalen buis.

• Jansen1987
NL-Kasper schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:51:
Hier sinds vandaag ook bufferloos! :) Na overleg met de installateur is alles omgebouwd van parallel naar serie en de 45L buffer is eruit. Ben erg benieuwd hoeveel efficiëntie dit gaat opleveren. Wel al direct een stuk minder geluid zonder die externe pomp. Het binnendeel is echt muisstil.

@Jansen1987 Ik kwam hier van 1100m3 gas en red het met een 7kW Vaillant fluitend. Destijds ook direct all-electric gegaan. Wel overal LTV, dat scheelt natuurlijk wel.

Qua leidingen en pompdebiet: Tot nu toe met alleen het fancoils circuit open (bestaande uit 26mm mlb) draait de interne pomp nog makkelijk zo’n 1100 l/h. Ik hoor dan ook geen geluid door de leidingen, maar het zal misschien iets verschillen met 22mm stalen buis.
Ja dat is een risico wat ik wel of juist niet moet gaan nemen met die 22 leiding. Het draait nu al gasloos verwarmen van ons huis en heb alleen nog gasverbruik voor douchen en koken dus mogen eigenlijk helemaal niet klagen.

Mijn huidige ketel heeft een 50l boiler die alleen al 150m3 per jaar verbruikt. Als ik de ketel zou vervangen voor een intergas xtreme zouden we van 1200m3 naar ongeveer 400m3 gaan.

Helemaal van het gas af durf ik niet aan ivm de 22 leidingen en geringe dak/vloer isolatie en gebrek in de technische ruimte/ wasruimte van mijn vrouw 😁.

• Jansen1987
Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 07:16:
[...]

Ja dat is een risico wat ik wel of juist niet moet gaan nemen met die 22 leiding. Het draait nu al gasloos verwarmen van ons huis en heb alleen nog gasverbruik voor douchen en koken dus mogen eigenlijk helemaal niet klagen.

Mijn huidige ketel heeft een 50l boiler die alleen al 150m3 per jaar verbruikt. Als ik de ketel ook nog zou vervangen voor een intergas xtreme zouden we van 1200m3 naar ongeveer 400m3 gaan.

Helemaal van het gas af durf ik niet aan ivm de 22 leidingen en geringe dak/vloer isolatie en gebrek in de technische ruimte/ wasruimte van mijn vrouw 😁.

• Jansen1987
NL-Kasper schreef op dinsdag 14 juli 2026 @ 22:51:

Qua leidingen en pompdebiet: Tot nu toe met alleen het fancoils circuit open (bestaande uit 26mm mlb) draait de interne pomp nog makkelijk zo’n 1100 l/h. Ik hoor dan ook geen geluid door de leidingen, maar het zal misschien iets verschillen met 22mm stalen buis.
Btw mijn buffervat 45l is parallel Aangesloten zonder externe pomp was omdat ik een pomp verdeler nog heb.

• mr_evil08
  • Laatst online: 08:04
[...]

Mijn huidige ketel heeft een 50l boiler die alleen al 150m3 per jaar verbruikt. Als ik de ketel zou vervangen voor een intergas xtreme zouden we van 1200m3 naar ongeveer 400m3 gaan.

Mijn woning heeft een dak met R=3 en gevels R=2,3, maar ik ben toch all-electric gegaan. In de praktijk bleek dat geen probleem: de cv-ketel staat zo ingesteld dat deze niet bijspringt en zelfs bij -12°C had de warmtepomp nog voldoende capaciteit. Wel is een goed afgiftesysteem essentieel.

Voor tapwater heb ik gekozen voor een warmtepompboiler. De installateur vroeg circa €9.000 om dit aan de bestaande warmtepomp toe te voegen, terwijl de warmtepompboiler ongeveer €2.000 kostte.

Ik zou een winter proefdraaien, temperaturen noteren bij de vloerverwarmingsverdeler, buffervat en warmtepomp en dan conclusies trekken voordat je zaken eruit gaat halen.

Mijn installatie kan ook efficiënter dat levert een whoopie 23 euro op jaarbasis = 345 in 15jr maar mag wel het dubbele investeren om dat te bereiken... hier blijft de installatie op hogere temperaturen draaien.

Zolang de zaak onder 30-35 graden blijft zijn verdere investeringen nauwelijks rendabel.

@BarryH Daarom is het beter om een winterperiode de temperaturen te noteren want in praktijk kan dat ook 3 i.p.v. 10 graden verschil zijn, tussen mengverdelers zit ook verschil of een HT of LTV verdeler is.

Gezien er een werkend installatie is zou ik eerst de temperaturen gaan noteren en dan pas gaan optimaliseren.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2026 09:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Jansen1987
mr_evil08 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:00:
[...]

Mijn woning heeft een dak met R=3 en gevels R=2,3, maar ik ben toch all-electric gegaan. In de praktijk bleek dat geen probleem: de cv-ketel staat zo ingesteld dat deze niet bijspringt en zelfs bij -12°C had de warmtepomp nog voldoende capaciteit. Wel is een goed afgiftesysteem essentieel.

Voor tapwater heb ik gekozen voor een warmtepompboiler. De installateur vroeg circa €9.000 om dit aan de bestaande warmtepomp toe te voegen, terwijl de warmtepompboiler ongeveer €2.000 kostte.

Ik zou een winter proefdraaien, temperaturen noteren bij de vloerverwarmingsverdeler, buffervat en warmtepomp en dan conclusies trekken voordat je zaken eruit gaat halen.

Mijn installatie kan ook efficiënter dat levert een whoopie 23 euro op jaarbasis = 345 in 15jr maar mag wel het dubbele investeren om dat te bereiken... hier blijft de installatie op hogere temperaturen draaien.

Zolang de zaak onder 30-35 graden blijft zijn verdere investeringen nauwelijks rendabel.

@BarryH Daarom is het beter om een winterperiode de temperaturen te noteren want in praktijk kan dat ook 3 i.p.v. 10 graden verschil zijn, tussen mengverdelers zit ook verschil of een HT of LTV verdeler is.

Gezien er een werkend installatie is zou ik eerst de temperaturen gaan noteren en dan pas gaan optimaliseren.
AT zijn afgelopen winter niet boven de 37 graden uitgekomen om de boel op 21 graden te houden. Denk dat de grootte van de investering het niet waard is.

Misschien een zuinig nieuw keteltje plaatsen voor tapwater zuiniger te krijgen en van mijn 50L boiler af te zijn en dan gewoon lekker tevreden zijn.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10:32
[...]

22mm lijkt me geen probleem. Ik heb hier alleen aanvoer van buiten naar binnenunit 28. Rest huis 22mm.

En zoals ik reeds zei, isolatie is niet het obstakel. Gewoon berekenen wat je hebt hangen aan afgiftevermogen in relatie tot warmteverlies. Of als je weet wat vroeger de aanvoertemperatuur was met alleen HR Ketel ben je er ook. Als je met die paar dagen vorst met max 50 graden aanvoer toe kunt kan de ketel eruit. En wat @Carboy54 ook al zei, je kan als extra backup altijd de L/L erbij aan zetten. Hoe vaak en hoe lang is het nu echt koud in Nederland?

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:21:
[...]

AT zijn afgelopen winter niet boven de 37 graden uitgekomen om de boel op 21 graden te houden. Denk dat de grootte van de investering het niet waard is.

Misschien een zuinig nieuw keteltje plaatsen voor tapwater zuiniger te krijgen en van mijn 50L boiler af te zijn en dan gewoon lekker tevreden zijn.
En hou je jaarlijks verplicht onderhoud (al snel €150,- per jaar) en vaste kosten gas en belastingen en straks Co2 tax. Juist als je bijna geen gas meer verbruikt wordt gas per m3 heel duur.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 15-07-2026 09:45 ]

• Jansen1987
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 09:42:
[...]

En hou je jaarlijks verplicht onderhoud (al snel €150,- per jaar) en vaste kosten gas en belastingen en straks Co2 tax. Juist als je bijna geen gas meer verbruikt wordt gas per m3 heel duur.
Jaarlijks onderhoud maak ik me niet druk om. Een maat van me doet de installatie dus dat zit wel goed. Dat gas bij weinig gebruik in verhouding duurder is begrijp ik. Maar ik kijk dan uiteindelijk wat er onder de streep staat.

Heb 5 jaar geleden niet overal rekening mee gehouden met de verbouwing( leiding diktes, isoleren etc)

Als we ooit gaan verhuizen pakken we het vanaf stap 1 anders aan. Voor nu gaan we denk ik zoveel mogelijk het gasverbruik terug dringen met een nieuwe zuinigere ketel ipv de oude slurper met 50L boiler die alleen al 150m3 per jaar gebruikt. En dan moeten we denk ik tevreden zijn.

De hoeveelheid werkzaamheden en kosten om alles elektrisch te maken weegt niet op tegen de besparing. Ook het stukje ruimtegebrek in mijn vrouw haar domein speelt mee. Wie weet zijn we over een paar jaar weg hier en hebben we het voor de volgende koper mooi voorbereid. Het stukje meerwaarde aan je woning weegt niet mee in wat je er zelf daadwerkelijk ingestoken hebt.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:35:
[...]

Jaarlijks onderhoud maak ik me niet druk om. Een maat van me doet de installatie dus dat zit wel goed. Dat gas bij weinig gebruik in verhouding duurder is begrijp ik. Maar ik kijk dan uiteindelijk wat er onder de streep staat.

Heb 5 jaar geleden niet overal rekening mee gehouden met de verbouwing( leiding diktes, isoleren etc)

Als we ooit gaan verhuizen pakken we het vanaf stap 1 anders aan. Voor nu gaan we denk ik zoveel mogelijk het gasverbruik terug dringen met een nieuwe zuinigere ketel ipv de oude slurper met 50L boiler die alleen al 150m3 per jaar gebruikt. En dan moeten we denk ik tevreden zijn.

De hoeveelheid werkzaamheden en kosten om alles elektrisch te maken weegt niet op tegen de besparing. Ook het stukje ruimtegebrek in mijn vrouw haar domein speelt mee. Wie weet zijn we over een paar jaar weg hier en hebben we het voor de volgende koper mooi voorbereid. Het stukje meerwaarde aan je woning weegt niet mee in wat je er zelf daadwerkelijk ingestoken hebt.
Kan je nog beter een doorstroom verwarmer pakken als je zo weinig SWW gebruikt dan een ketel.

Ik kan hier niet zonder een 300 liter boiler. Voor je beeldvorming. Kost me in deze tijd van het jaar zo'n 2kWh per dag (op 30 a 40 kWh stroom zonnepanelen per dag). In de winter 3kWh.

NB: vergis je niet wat Energielabels doen aan meerwaarde op je woning. Men kan dan ook meer hypotheek krijgen dus meer bieden op je woning.

Anyway. Keuzes genoeg.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:59
@Jansen1987 op basis van ervaringen die ik op Tweakers gelezen heb zal een nieuwe ketel waarschijnlijk nauwelijks efficienter zijn dan een oude.

De potentieel grootste winst kan in het ontbreken van de ingebakken boiler zitten, maar vooral als je maar af en toe (zeg 2x op een dag) warm water pakt. Doe je dat een aantal keren per dag voor afwassen, poetsen, douchen etc, dan zal de winst (nog) kleiner zijn.

• Jansen1987
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:48:
[...]

Kan je nog beter een doorstroom verwarmer pakken als je zo weinig SWW gebruikt dan een ketel.

Ik kan hier niet zonder een 300 liter boiler. Voor je beeldvorming. Kost me in deze tijd van het jaar zo'n 2kWh per dag (op 30 a 40 kWh stroom zonnepanelen per dag). In de winter 3kWh.

NB: vergis je niet wat Energielabels doen aan meerwaarde op je woning. Men kan dan ook meer hypotheek krijgen dus meer bieden op je woning.

Anyway. Keuzes genoeg.
Energielabel gaat er komen. Zullen van C naar A gaan met alles wat we verduurzaamd hebben. Dus wss hypotheek rente korting en meerwaarde woning.

300 liter boiler kan ik simpelweg gewoon niet kwijt ook hier.

@Franciesco

Een nieuwe cv ketel zonder boiler bespaart me zeker al 150m3 per jaar. Verder zijn nieuwe ketels veel zuiniger in het verbruik van warm tapwater dan mijn oude ketel. Dit gaat zeker wel verschil maken.

• Jansen1987
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 11:48:
[...]

Anyway. Keuzes genoeg.
Met een doorstroom verwarmer erbij zou de cv ketel compleet weg kunnen ?

• MotorBeast
@Jansen1987 Jij hebt ook geen 300 liter nodig. Ik verstookte 450m3 aan gas voor SWW. Wij vullen dagelijks een bad en daarnaast wordt er ook nog vaak gedoucht. Nogmaals. Neem beneden een quooker of keukenboiler en voor douchen een doorstroom verwarmer en eruit met dat gas. Maar krijg het idee dat je nogal bang bent voor gasloos.

• mr_evil08
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:13:
@Jansen1987 Jij hebt ook geen 300 liter nodig. Ik verstookte 450m3 aan gas voor SWW. Wij vullen dagelijks een bad en daarnaast wordt er ook nog vaak gedoucht. Nogmaals. Neem beneden een quooker of keukenboiler en voor douchen een doorstroom verwarmer en eruit met dat gas. Maar krijg het idee dat je nogal bang bent voor gasloos.
Een elektrische doorstroomverwarmer is het slechtste wat je kan doen, hebben een korte levensduur(verkalkt snel) en in de toekomst wordt een duur grapje als tijdens spitstijden gaat douchen, juist een doorstroomverwarmer heeft meer zin voor de keukenkraan.

Altijd voor een (warmtepomp)boiler gaan heeft ook het voordeel als je zonnepanelen hebt 9mnd in het jaar "gratis" stroom, hier warmt het vat op tussen 11 en 4 en komt volledig uit zonnepanelen.

Het stilstandverlies van een boiler wordt zwaar overdreven bij de hedendaagse varianten.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2026 12:23 ]

• Jansen1987
mr_evil08 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:19:
[...]

Een elektrische doorstroomverwarmer is het slechtste wat je kan doen, hebben een korte levensduur en in de toekomst wordt een duur grapje als tijdens spitstijden gaat douchen, juist een doorstroomverwarmer heeft meer zin voor de keukenkraan.

Altijd voor een (warmtepomp)boiler gaan heeft ook het voordeel als je zonnepanelen hebt 9mnd in het jaar "gratis" stroom.

Het stilstandverlies van een boiler wordt zwaar overdreven bij de hedendaagse varianten.
Wordt lastig zo met iedereen die zijn eigen visie heeft. Warm water komt enkel uit de douche. Afwassen met warm water doen we niet. Vaatwasser overdag met gratis zonnestroom.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:23:
[...]

Wordt lastig zo met iedereen die zijn eigen visie heeft. Warm water komt enkel uit de douche. Afwassen met warm water doen we niet. Vaatwasser overdag met gratis zonnestroom.
Neem je een 50 liter of 100 liter boiler aan je WP. Mogelijkheden zat. Als je zo weinig SWW gebruikt heb je geen grote boiler nodig. Je kan je WP zo instellen met een kleine boiler dat hij bij leegtrekken onmiddellijk weer opwarmt door je WP. Creatief zijn. En ja @mr_evil08 alles heeft zijn voor- en nadelen. Ik zou opteren voor een kleine boiler dan. Met een 7kW WP is dat ding binnen notime weer warm.

Maar een ketel voor zo weinig SWW is in mijn ogen. :X 8)7 |:(

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 15-07-2026 12:32 ]

• Jansen1987
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:29:
[...]

Neem je een 50 liter of 100 liter boiler aan je WP. Mogelijkheden zat. Als je zo weinig SWW gebruikt heb je geen grote boiler nodig. Je kan je WP zo instellen met een kleine boiler dat hij bij leegtrekken onmiddellijk weer opwarmt door je WP. Creatief zijn. En ja @mr_evil08 alles heeft zijn voor- en nadelen. Ik zou opteren voor een kleine boiler dan. Met een 7kW WP is dat ding binnen notime weer warm.

Maar een ketel voor zo weinig SWW is in mijn ogen. :X 8)7 |:(
Ja het verbruik voor warm water is wel erg laag maar we douchen met 4 man elke dag gemiddeld 5 minuten tot 15 minuten. Soms ook met 2/3 man achter elkaar. Weet niet of een 100 liter boiler dan genoeg is.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:36

Seafarer

XXX

Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:41:
[...]

Ja het verbruik voor warm water is wel erg laag maar we douchen met 4 man elke dag gemiddeld 5 minuten tot 15 minuten. Soms ook met 2/3 man achter elkaar. Weet niet of een 100 liter boiler dan genoeg is.
DWTW?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:41:
[...]

Wel als je Wp zo instelt dat hij onmiddellijk gaat meestoken.

• NL-Kasper
  • Nu online
Ik zou met zo’n laag gasverbruik ook voor gasloos zijn gegaan, maar goed, alles is persoonlijk. Als je alleen al ziet hoeveel vastrecht (en verbruik) het je ieder jaar bespaart, dan heb je veel investeringen er zo uit. En je WP kan ook nog eens zuiniger draaien doordat je geen extra pomp en mengverdeler meer hebt.

Je hebt veel opties om sww op te lossen:
  • Boiler aan Vaillant WP
  • Losse WP boiler
  • Elektrische boiler van bijv. 150L
  • Doorstroomverwarmer
Ik zou persoonlijk niet meer een hele nieuwe ketel gaan installeren. Dan ben je zo weer 1500-1750 euro verder. Zelfs met 150m3 besparing kost je dat vele jaren om terug te verdienen.

[ Voor 4% gewijzigd door NL-Kasper op 15-07-2026 13:28 ]

• Jansen1987
NL-Kasper schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 12:58:
Ik zou met zo’n laag gasverbruik ook voor gasloos zijn gegaan, maar goed, alles is persoonlijk. Als je alleen al ziet hoeveel vastrecht (en verbruik) het je ieder jaar bespaart, dan heb je veel investeringen er zo uit. En je WP kan ook nog eens zuiniger draaien doordat je geen extra pomp en mengverdeler meer hebt.

Je hebt veel opties om sww op te lossen:
  • Boiler aan Vaillant WP
  • Losse WP boiler
  • Elektrische boiler van bijv. 150L
  • Doorstroomverwarmer
Ik zou persoonlijk niet meer een hele nieuwe ketel gaan installeren. Dan ben je zo weer 1500-1750 euro verder. Zelfs met 150m3 besparing kost je dat vele jaren om terug te verdienen.
Ga hier wel even mee aan de slag want een cv ketel aanschaffen voor het minimale gasverbruik voor enkel douchen is dan idd onnodig. Cv ketel zou me tegen de 3000€ kosten.(Nefit trendline ll cw5)

Mijn installateur heeft het over een grote 250 liter unitower van over de 150 kilo.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:16:
[...]

Ga hier wel even mee aan de slag want een cv ketel aanschaffen voor het minimale gasverbruik voor enkel douchen is dan idd onnodig. Cv ketel zou me tegen de 3000€ kosten.(Nefit trendline ll cw5)

Mijn installateur heeft het over een grote 250 liter unitower van over de 150 kilo.
Men pakken een boilervat van welk merk dan ook van 50/100 liter. Dan heb je keuze in een hydraulische module van Vaillant ( die heeft 3wegklep, expansievat en heb je gelijk een BUH) of een losse driewegklep met stuurunit. Niets Unitower. Die is dus wel groot in volume. Die ketel klopt ook al niet want je hebt voor alleen douchen geen CW5 nodig.

Je hebt dus duidelijk een installateur die nog ouderwets denkt. Groter is beter. Niet dus.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 15-07-2026 14:48 ]

• Jansen1987
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:44:
[...]

Men pakken een boilervat van welk merk dan ook van 50/100 liter. Dan heb je keuze in een hydraulische module van Vaillant ( die heeft 3wegklep, expansievat en heb je gelijk een BUH) of een losse driewegklep met stuurunit. Niets Unitower. Die is dus wel groot in volume. Die ketel klopt ook al niet want je hebt voor alleen douchen geen CW5 nodig.

Je hebt dus duidelijk een installateur die nog ouderwets denkt. Groter is beter. Niet dus.
Daar lijkt het wel op idd. Heb een andere benaderd die bied een LG warmtepomp boiler aan van 150-200 liter met een transport pomp en wavin regeling. Hoop er vanavond prijs van te krijgen.

• Jansen1987
MotorBeast schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 14:44:
[...]

Dit is wat hij aangeeft;

LG 150 of 200 liter warmtepompboiler en dan
ketel er tussenuit en dan zou ik verdeler aanpassen naar zonder pomp daarna boven een klein pompje op de toevoer leiding zetten zou ik persoonlijk een wavin Sentio regeling op zetten dan schakelt jou thermostaat de pomp aan en kan de warmtepomp apart draaien over het buffervat dan draait het systeem een stuk netter

• GHengeveld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-07 10:40
Na lang overwegen en meelezen in o.a. dit topic ga ik eind augustus zelf een Vaillant aroTHERM Plus VWL 55/8.1 plaatsen (met hulp van Warmtepomponline). Ik heb deze gekozen vanwege het beperkte geluid (buitenunit komt op mijn terras, tegen de schutting met de buren) en de flexible space function die het mogelijk maakt te plaatsen op minder dan 1 meter van de achterdeur. De VWL 35/8.1 zou waarschijnlijk ook net voldoende zijn voor mijn huis, maar de ISDE subsidie maakt dat de 55/8.1 iets goedkoper uitkomt, en geeft ook wat meer peace of mind.

De huidige CV ketel wordt vervangen door 2 aparte systemen. De Vaillant in de achtertuin voor centrale verwarming (vloerverwarming beneden, radiatoren boven), en een Atlantic Explorer V5 270L op zolder, voor sanitair warm water. Ik ga dus geen uniTOWER of hydraulische module gebruiken, maar alleen de VWZ AI. De warmtepomp komt vlak achter het huis, en zal via de kruipruimte op het CV systeem in de trapkast worden aangesloten. Dat scheelt een round-trip naar zolder. Ik ga meteen een kunststof open vloerverwarmingsverdeler plaatsen, zodat het systeem is voorbereid op (licht) koelen.

Voor de Atlantic ben ik van plan de bestaande ventilatiebox te verwijderen en het ventilatiekanaal op de warmtepompboiler aan te sluiten. Zo wordt de warmte die toch al zou worden afgezogen gebruikt om het tapwater te verwarmen. In hoeverre dit goed werkt moet nog blijken. Ik ben van plan een extra ventilatieventiel op zolder te plaatsen om te kunnen spelen met het debiet in de rest van de woning, aangezien die van de Atlantic hoger is dan de ventilatiebox.

• Quadrupool
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08:25
GHengeveld schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:14:
De huidige CV ketel wordt vervangen door 2 aparte systemen. De Vaillant in de achtertuin voor centrale verwarming (vloerverwarming beneden, radiatoren boven), en een Atlantic Explorer V5 270L op zolder, voor sanitair warm water. Ik ga dus geen uniTOWER of hydraulische module gebruiken, maar alleen de VWZ AI. De warmtepomp komt vlak achter het huis, en zal via de kruipruimte op het CV systeem in de trapkast worden aangesloten. Dat scheelt een round-trip naar zolder. Ik ga meteen een kunststof open vloerverwarmingsverdeler plaatsen, zodat het systeem is voorbereid op (licht) koelen.

Voor de Atlantic ben ik van plan de bestaande ventilatiebox te verwijderen en het ventilatiekanaal op de warmtepompboiler aan te sluiten. Zo wordt de warmte die toch al zou worden afgezogen gebruikt om het tapwater te verwarmen. In hoeverre dit goed werkt moet nog blijken. Ik ben van plan een extra ventilatieventiel op zolder te plaatsen om te kunnen spelen met het debiet in de rest van de woning, aangezien die van de Atlantic hoger is dan de ventilatiebox.
Dit klinkt een beetje zoals ik het ook heb draaien nu een paar maanden. Ben daar heel erg tevreden over. In de praktijk draait de Explorer bij ons elke dag maar 1-2 uur. Heb ook in mijn hoofd zitten om een aansluiting op onze type C MV-doos te doen (voelt toch als dure lucht naar buiten blazen), maar gezien de korte draaitijd vind ik dit geen vervaging van de mechanische ventilatie. Staan in het WPB topic genoeg ideeen over hoe je zou kunnen combineren, maar rendement in de praktijk lijkt er niet heel veel op te profiteren.

5400 Wp ZZW, Arotherm 75/6, Explorer v5

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:08:
[...]

Dit is wat hij aangeeft;

LG 150 of 200 liter warmtepompboiler en dan
ketel er tussenuit en dan zou ik verdeler aanpassen naar zonder pomp daarna boven een klein pompje op de toevoer leiding zetten zou ik persoonlijk een wavin Sentio regeling op zetten dan schakelt jou thermostaat de pomp aan en kan de warmtepomp apart draaien over het buffervat dan draait het systeem een stuk netter
Volgens mij heb je genoeg info maar je blijft maar aan dat buffervat hangen. Eruit zonder extra pomp en gewoon een boilervat aan je bestaande WP. Doet hij met 2 vingers in de neus. Vat 100 liter is met 1 uur op 55 graden als hij leeg is met je wp in de winter. Dus bij niet leeg nog sneller na een douche beurt.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 15-07-2026 15:57 ]

• GHengeveld
Quadrupool schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:32:
[...]

Dit klinkt een beetje zoals ik het ook heb draaien nu een paar maanden. Ben daar heel erg tevreden over. In de praktijk draait de Explorer bij ons elke dag maar 1-2 uur. Heb ook in mijn hoofd zitten om een aansluiting op onze type C MV-doos te doen (voelt toch als dure lucht naar buiten blazen), maar gezien de korte draaitijd vind ik dit geen vervaging van de mechanische ventilatie. Staan in het WPB topic genoeg ideeen over hoe je zou kunnen combineren, maar rendement in de praktijk lijkt er niet heel veel op te profiteren.
Dit ga ik inderdaad in de gaten houden. Mocht het niet goed werken dan kan ik altijd nog de ventilatiebox terug aansluiten. Ik laat hem nog wel even hangen.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Quadrupool schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 15:32:
[...]

Het lijkt mij toch als je gaat douchen en zelf die boiler aanstuurt (dus ook direct de afzuiging) zodat de badkamer eventueel extra geventileerd wordt dat je toch best wel een hoop warmte kan terug winnen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• GHengeveld
Seafarer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:18:
[...]

Het lijkt mij toch als je gaat douchen en zelf die boiler aanstuurt (dus ook direct de afzuiging) zodat de badkamer eventueel extra geventileerd wordt dat je toch best wel een hoop warmte kan terug winnen.
Ja dat is in theorie natuurlijk erg interessant, maar het is de vraag of dat in de praktijk ook interessant is als je de stroomprijzen meerekent. De momenten waarop de doucht zijn meestal niet het gunstigst qua dynamische tarieven. Maar het kan ook andersom: bij een reguliere warmtepomp met buitenunit kan het gunstiger zijn om overdag met een hogere COP te verwarmen dan 's nachts, zelfs als de stroom in de nacht goedkoper is.

• Quadrupool
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 08:25
Seafarer schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 17:18:
[...]

Ja snap inderdaad je punt. Ik stuur aan op pv overschot, meer ”gratis" kan ik het niet maken momenteel. Zal met name in de winter wel wat winst zitten, maar hoe dat precies uitvalt vind ik lastig inzichtelijk te krijgen

5400 Wp ZZW, Arotherm 75/6, Explorer v5

• KIMBLE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:25
Voor onze tussenwoning, overal vloerverwarming, geen radiatoren, gasverbruik afgelopen jaar 580m3, een offerte gekregen voor een aerotherm plus VWL 55/8.1: 12250 incl montage
  • Vaillant arotTHERM PLUS VWL 55/8.1
  • Back up heater MEH 60
  • Vaillant sensoComfort VRC720 systeem regelaar + gateway
Geen buffervat gelukkig. Ik had eigenlijk de MEH97 verwacht op de offerte maar er wordt een MEH60 als backup heater gebruikt. Enig voordeel of nadeel bij deze setup met een MEH60?

Daarnaast nog een Atlantic Calypso op zolder (makkelijker qua installatie).

• GHengeveld
KIMBLE schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 20:30:
Voor onze tussenwoning, overal vloerverwarming, geen radiatoren, gasverbruik afgelopen jaar 580m3, een offerte gekregen voor een aerotherm plus VWL 55/8.1: 12250 incl montage
  • Vaillant arotTHERM PLUS VWL 55/8.1
  • Back up heater MEH 60
  • Vaillant sensoComfort VRC720 systeem regelaar + gateway
Geen buffervat gelukkig. Ik had eigenlijk de MEH97 verwacht op de offerte maar er wordt een MEH60 als backup heater gebruikt. Enig voordeel of nadeel bij deze setup met een MEH60?

Daarnaast nog een Atlantic Calypso op zolder (makkelijker qua installatie).
Met zo weinig gasverbruik heb je echt geen backup heater nodig. Die 55/8.1 heeft ruim voldoende vermogen. Mijn gasverbruik is 850m3 en de warmteverliesberekening kwam op 4.8kW uit bij -10*C. Ik ga geen backup heater installeren bij de 55/8.1.

De goedkoopste offerte die ik gezien heb was 11.114 euro incl installatie, maar gemiddeld zaten ze rond de 13K. Jouw offerte is niet zo gek dus. Je moet wel ff scherp zijn op een aantal zaken zoals betonboringen, elektra, extra koelleiding meters, kunststof open verdelers en een vuilafscheider. Allemaal dingen die anders meerprijs worden.

• MotorBeast
@KIMBLE ik draai al 2 jaar met een 5kW en 300 liter boiler en Buh staat uit. Vervang zo'n 1400m3 gas.

• KIMBLE
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:25
Uit het gesprek met de installateur zou de BUH zijn voor het verwarmen mocht de buitenunit defect zijn/noodgeval. Omdat hier vaak een MEH97 gebruikt wordt was ik daar vanuit gegaan, zelfs zonder sww besef ik mij nu. Was dus verrast over deze keuze.

@GHengeveld goed aandachtspunt. boring inclusief, alle elektra wordt door ons zelf voorbereid. Huidige leidingwerk al geschikt voor koeling, Benoemde bedrag is exclusief nieuwe verdelers (1200) en de warmtepompboiler (3500).

• GHengeveld
Oh wow, wat voor warmtepompboiler heb je dan dat hij 3500 euro moet kosten? De Atlantic Explorer V5 270L kost me 1840 euro (zonder installatie, dat wel). Die verdelers kijk ik niet van op, als dat er 2 of 3 zijn.

Overigens mocht de buitenunit defect zijn dan heb ik nog wel een elektrische radiator en een straalkacheltje als backup, of ik ga op zolder zitten met de airco aan. Ik ga mijn installatie niet inrichten op "het kan defect gaan". Dat kan met een CV ketel ook en dan heb je ook geen backup.

[ Voor 49% gewijzigd door GHengeveld op 15-07-2026 23:21 ]

• MotorBeast
KIMBLE schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:57:
Uit het gesprek met de installateur zou de BUH zijn voor het verwarmen mocht de buitenunit defect zijn/noodgeval. Omdat hier vaak een MEH97 gebruikt wordt was ik daar vanuit gegaan, zelfs zonder sww besef ik mij nu. Was dus verrast over deze keuze.

@GHengeveld goed aandachtspunt. boring inclusief, alle elektra wordt door ons zelf voorbereid. Huidige leidingwerk al geschikt voor koeling, Benoemde bedrag is exclusief nieuwe verdelers (1200) en de warmtepompboiler (3500).
Backup als de buitenunit defect is. Welke backup had je HR Ketel dan? Heel veel kaarsen in huis en een waterkoker. :+

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-07 10:51
Stoker schreef op maandag 13 juli 2026 @ 15:50:
2e Tweakersdag bij Vaillant 20 augustus!

Inschrijven kan via deze link:

https://forms.gle/tvgTvRm8FQsEw89G6
@Stoker Zou jij het volgende kunnen/willen voorleggen bij Vaillant, als interesse vraag van een toekomstig klant. Al spreek je niet met het Vaillant "design" team, wellicht weet de NL vertegenwoordiging ook iets over de gemaakte ontwerp keuzen:

De 35/55/75 zijn 230V modellen, maar hebben wel "fysiek" op de printplaat een 3-fase aansluitmogelijkheid (gedeeld met de grote 400V broertjes 105/125 & de MEH97/7). Uiteraard werkt voor de "kleine" modellen 1-fase verder prima w.b.t. elektrisch vermogen, maar er zijn andere argumenten dan (maximaal) elektrisch vermogen alleen:
  • In het kader van gelijktijdigheid trek ik liever 3x 5A over 3-fase dan 1x 15A over 1-fase. Zeker als het een relatief langdurige belasting is als een Warmtepomp.
  • Wanneer mijn 3-fase PV 3x 5A (15A) opwekt en de AroTherm trekt 15A over 1-fase, ben ik 10A terug aan het leveren aan het net.
  • Klanten met een 3-fase PV systeem (een aanzienlijk deel) zouden op efficiënte wijze direct aan de wamtepomp kunnen "leveren". Dat geldt niet alleen in bovenstaand (overdreven) 15A voorbeeld, maar in het algemeen, aangezien de warmtepomp voor de meeste huishoudens op jaarbasis de grootverbruiker is.
Vaillant is druk bezig met allerlei "groene" initiatieven mbt. dynamisch aansturen van de warmtepomp, deze (relatief) simpele mogelijkheid (aanpassing AC/DC convertor van de compressor voor de kleine modellen van 1 naar 3-fase) zou een hoop efficiëntie en een elektrisch technisch "mooiere" implementatie opleveren. Die paar euro op het geheel zou niet veel mogen uitmaken.

TL;DR

Concrete vraag ;) :

Alle fysieke aansluitingen op de AroTherm zitten er al, de keuze voor 1- of 3-fase zit wel op de (veel minder relevante) MEH97/7. Waarom niet op de (kleine) AroTherm buitenunits ?

• GHengeveld
Je import/export wordt toch niet per fase berekend, maar over het geheel? Dan maakt het dus in elk geval financieel niet uit.

• mr_evil08
KIMBLE schreef op woensdag 15 juli 2026 @ 22:57:
En als de circulatiepomp defect is heb je nog steeds niks, gaat de BUH niks aan veranderen.

Ik heb wel een "back-up" een staaf in de handdoekradiator van de badkamer, daarmee kan ik het CV water op temperatuur brengen met de overige afgiftepunten tijdelijk gesloten.

Want na een reparatie kan de watertemperatuur onder x waarde zijn waardoor de buitenunit weigert te starten.

Installateurs kiezen voor de veilige optie zodat ze nooit aansprakelijk kunnen zijn als de klant klaagt om kou, vanuit Valliant is de BUH niet verplicht als de minimale waterinhoud aanwezig is.

We kunnen allerlei d00m scenarios bedenken "wat als" maar dat had je bij de gasketel ook niet.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 16-07-2026 08:53 ]

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 06:33
DoMoFo schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:11:
[...]

Concrete vraag ;) :

Alle fysieke aansluitingen op de AroTherm zitten er al, de keuze voor 1- of 3-fase zit wel op de (veel minder relevante) MEH97/7. Waarom niet op de (kleine) AroTherm buitenunits ?
De inverter in een warmtepomp is toch óf 1F óf 3F? Dus dan moeten ze van de kleine Arotherms telkens een 1F model en een 3F model gaan maken (want genoeg huishoudens die uberhaupt geen 3F aansluiting hebben). Ik neem aan dat dat de moeite simpelweg niet waard is.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 20-07 21:33
  • Wanneer mijn 3-fase PV 3x 5A (15A) opwekt en de AroTherm trekt 15A over 1-fase, ben ik 10A terug aan het leveren aan het net.
Ik vraag me af in welke situatie dit voor kan komen. Als er voldoende zon is voor 3x 5A draait de WP niet heel erg veel toch?

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• mr_evil08
[...]
Slimme meter: De energieregistratie wordt tegen elkaar gesaldeerd op hetzelfde moment.
Hier een stukje uitleg: Hoe werkt intern salderen bij een slimme meter?

[ Voor 48% gewijzigd door mr_evil08 op 16-07-2026 10:46 ]

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-07 10:51
GHengeveld schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 07:32:
Je import/export wordt toch niet per fase berekend, maar over het geheel? Dan maakt het dus in elk geval financieel niet uit.
Salderen is iets anders dan gelijktijdigheid en nul belasting bij fase ongelijkheid. Mijn punt was een "technisch mooiere" oplossing & zelf verbruik bevorderen (zonder administratieve handelingen in de meter / fase wegstrepen) niet zozeer kosten.

De vraag is overigens hoe dit met alle ontwikkelingen, net congestie nieuwe wet- en regelgeving in de toekomst stand gaat houden. Nogmaals, we praten over slechts een andere AC/DC convertor van een paar euro, alle verdere aansluitingen zijn al op de printplaat aanwezig. <-- Kern van mijn vraag.

Dit simpelweg met 1 ander componentje in het licht van diverse andere "groene" initiatieven die spelen waar Vaillant een (voortrekkersrol) in speelt dynamische aansturing & OHPCF.

https://www.openadr.org/assets/2_2_5_OpenADR%20EEBUS.pdf
mr_evil08 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 10:40:
[...]

Slimme meter: De energieregistratie wordt tegen elkaar gesaldeerd op hetzelfde moment.
Hier een stukje uitleg: Hoe werkt intern salderen bij een slimme meter?
Zie boven, hier uitleg: https://voorelektromonteurs.nl/groepen-verdelen-over-3-fasen-meterkast/

[ Voor 22% gewijzigd door DoMoFo op 16-07-2026 11:31 ]

• Jansen1987
@NL-Kasper

@Proton_

@MotorBeast

Is een warmtepomp boiler 200 liter een goede keuze?

Mengverdeler vervangen voor een pomploze

En gasketel er helemaal uit?

Er wordt me ook een slimme boiler aangeboden die op zonne opbrengst werkt.

• GHengeveld
@Jansen1987 Hoeveel warm water heb je nodig? 200L is voor veel mensen prima maar met een gezin met pubers is het krap.

Pomploze verdeler is efficienter. De warmtepomp produceert al water dat lauw genoeg is om veilig door je vloer te gaan, dus je hebt geen mengverdeler nodig. Als je bovendien voor een kunststof verdeler kiest kun je ook gaan koelen (mits leidingwerk ook geschikt is).

Een warmtepompboiler kan handig zijn in sommige situaties maar het is wel weer een extra apparaat. Ik heb er wel voor gekozen omdat het extra leidingwerk naar zolder en terug scheelt. Het prijsverschil is minimaal (misschien zelfs gunstiger).

Van een slimme boiler zou ik niet teveel verwachten, volgens mij kun je de meeste boilers wel instellen dat ze op slimme momenten verwarmen. Een aparte aansluiting voor zonnepanelen is niet nodig. Wat wel kan is een boiler met extra spiraal, waar je dan zonnecollectoren op aansluit (in tegenstelling tot zonnepanelen).

Zelf ga ik de Atlantic Explorer V5 270L installeren.

Alleen als kostprijs/investering je belangrijkste overweging is zou ik hybride overwegen, en ook alleen als de ketel jonger dan 5 jaar is. Anders sowieso full-electric.

[ Voor 13% gewijzigd door GHengeveld op 16-07-2026 15:18 ]

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:50
DoMoFo schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 11:15:
[...]
Dit simpelweg met 1 ander componentje in het licht van diverse andere "groene" initiatieven die spelen waar Vaillant een (voortrekkersrol) in speelt dynamische aansturing & OHPCF.
Helaas niet 1 extra maar enkele..
Vroegen deed je het met diodes om van wissel naar gelijk spanning te gaan.
Dit geeft een verkeerde belasting op het net.( alleen in de top van de spanning neem je stroom af)
Dus moet er tegenwoordig een PFC circuit in zitten die er voor zorgt dat de stroom redelijk over de hele sinus word verdeeld.

Dus extra kosten voor de fabrikant aan onderdelen om van 1 naar 3 fase te gaan.
De print is voorbereid (zijn geen extra kosten).
Dus ben benieuwd wat de fabrikant zegt.

Voor de duidelijkheid er word altijd eerst gelijkspanning gemaakt.. en die word naar wissel spanning omgezet ( in de goede frequentie) voor de compressor en (soms ook) de ventilator.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:51:
@NL-Kasper

@Proton_

@MotorBeast

Kan het niet meer volgen. Eerst zeg je ik heb geen plek en nu een boiler van 200 liter. Hoe groot denk je dat zo'n ding is? Die is groter dan een los boilervat gekoppeld aan je bestaande WP want erboven op zit een compressor.

Waarom hang je niet gewoon een vat aan je bestaande WP. Dat ding heeft vermogen genoeg.

En slim? Wat is er slim aan? Slim is overdag om 1400 uur in de winter en 1500 uur in de zomer een boiler op te warmen want dan haal je de hoogste Cop, lees laagste verbruik en zeker in de toekomst met capaciteitstarieven (zeker in de winter als je panelen weinig tot niets doen). Dat kan je met je bestaande WP en de thermostaat gewoon instellen. Tevens kan je met een hydraulische module dan nog switchen tussen ECO, Normaal en Gebalanceerd.

Ja pomploze verdeler en goed inregelen. En dat parallel buffervat en extra pomp eruit en gewoon door de WP en Vaillant thermostaat laten regelen en pompen.

• Jansen1987
GHengeveld schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:13:
@Jansen1987 Hoeveel warm water heb je nodig? 200L is voor veel mensen prima maar met een gezin met pubers is het krap.

Pomploze verdeler is efficienter. De warmtepomp produceert al water dat lauw genoeg is om veilig door je vloer te gaan, dus je hebt geen mengverdeler nodig. Als je bovendien voor een kunststof verdeler kiest kun je ook gaan koelen (mits leidingwerk ook geschikt is).

Een warmtepompboiler kan handig zijn in sommige situaties maar het is wel weer een extra apparaat. Ik heb er wel voor gekozen omdat het extra leidingwerk naar zolder en terug scheelt. Het prijsverschil is minimaal (misschien zelfs gunstiger).

Van een slimme boiler zou ik niet teveel verwachten, volgens mij kun je de meeste boilers wel instellen dat ze op slimme momenten verwarmen. Een aparte aansluiting voor zonnepanelen is niet nodig. Wat wel kan is een boiler met extra spiraal, waar je dan zonnecollectoren op aansluit (in tegenstelling tot zonnepanelen).

Zelf ga ik de Atlantic Explorer V5 270L installeren.

Alleen als kostprijs/investering je belangrijkste overweging is zou ik hybride overwegen, en ook alleen als de ketel jonger dan 5 jaar is. Anders sowieso full-electric.
Thanks voor je info,

ga waarschijnlijk voor de LG warmtepomp boiler. Vanwege ruimtegebrek wss de 200L.

We douchen nooit allemaal achter elkaar hier. Altijd 2 in de middag en 2 in de avond.

Koelen is niet nodig dan doen we met airco’s. Leiding werk is ook maar 22 staal naar de verdeler.

Alleen vvw op b.g.g. op de verdiepingen nog radiatoren die met de tijd vervangen gaan worden voor ltv radiatoren.

Het is een soort van enge gedachte om helemaal van het gas af te gaan. 🥵 maar het is goedkoper om het zo te doen dan een nieuwe ketel

• Jansen1987
MotorBeast schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 15:37:
[...]

Kan het niet meer volgen. Eerst zeg je ik heb geen plek en nu een boiler van 200 liter. Hoe groot denk je dat zo'n ding is? Die is groter dan een los boilervat gekoppeld aan je bestaande WP want erboven op zit een compressor.

Waarom hang je niet gewoon een vat aan je bestaande WP. Dat ding heeft vermogen genoeg.

En slim? Wat is er slim aan? Slim is overdag om 1400 uur in de winter en 1500 uur in de zomer een boiler op te warmen want dan haal je de hoogste Cop, lees laagste verbruik en zeker in de toekomst met capaciteitstarieven (zeker in de winter als je panelen weinig tot niets doen). Dat kan je met je bestaande WP en de thermostaat gewoon instellen. Tevens kan je met een hydraulische module dan nog switchen tussen ECO, Normaal en Gebalanceerd.

Ja pomploze verdeler en goed inregelen. En dat parallel buffervat en extra pomp eruit en gewoon door de WP en Vaillant thermostaat laten regelen en pompen.
Een 200 liter LG past precies op de plek waar nu mijn ketel hangt. De 270 liter is te groot.

Iedereen roept ook wat anders dus is niet makkelijk om de juiste keuze te maken.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:00:
[...]

Een 200 liter LG past precies op de plek waar nu mijn ketel hangt. De 270 liter is te groot.

Iedereen roept ook wat anders dus is niet makkelijk om de juiste keuze te maken.
LG? Leuk voor een televisie. 8) Je hebt een dijk van een WP staan die met gemak een vat verwarmd en dan wijk je uit naar zoiets?

Hier: https://www.myvaillantpro.nl/producten/alle-producten/storages/unistor

Deze ertussen https://www.myvaillantpro.nl/producten/alle-producten/warmtepompen/hydraulic-station---mono

Maar volgens bij ben je niet in gesprek met installateur die volledig thuis is met Vaillant.

Nb: je kan ook van een ander merk een RVS vat eraan hangen. Vele zijn daar hier fan van. Ik heb de boiler van Vaillant met elektrische anode. Die heeft geen onderhoud nodig.

Sta er ook bij stil dat een WPBoiler geluid maakt in je huis.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 16-07-2026 16:26 ]

• BarryH
@Jansen1987 Hoofdzaak is van het gas af. De precieze route (e-boiler, wp boiler, indirecte boiler door warrmtepomp verwarmd) is secundair.

Om je wat zinnigs te vertellen is het wel handig als je aangeeft hoeveelm3 gas per maand nu in de zomermaanden gebruikt wordt.

Bij laag gasverbruik voor warm water (b.v. 5m3 gas/maand, neem dan een 100l e-boiler, zet die op 75 graden en trek er piffolie overheen voor extra isolatie), tm 300l boiler, zodat je elke dag in 1 keer het equivalent van 1,5m3 gas aan warmte kan maken)

• Jansen1987
MotorBeast schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:09:
[...]

LG? Leuk voor een televisie. 8) Je hebt een dijk van een WP staan die met gemak een vat verwarmd en dan wijk je uit naar zoiets?

Deze ertussen https://www.myvaillantpro.nl/producten/alle-producten/warmtepompen/hydraulic-station---mono

Maar volgens bij ben je niet in gesprek met installateur die volledig thuis is met Vaillant.

Nb: je kan ook van een ander merk een RVS vat eraan hangen. Vele zijn daar hier fan van. Ik heb de boiler van Vaillant met elektrische anode. Die heeft geen onderhoud nodig.

Sta er ook bij stil dat een WPBoiler geluid maakt in je huis.

Ben een leek op gebied van welk merk wel of niet goed is. Maar liefst wel alles van hetzelfde merk idd. Moet alleen iemand vinden die dit kan installeren.

• Jansen1987
Bergen op Zoom

• Jansen1987
Dit is me ook net aangeboden;
Besteloverzicht
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0097/0797/8852/files/P2311080925054051960_zoom_compact_cropped.jpg?v=1709677896Remeha Azorra Ace warmtepompboiler 200 liter (€725 subsidie meldcode: KA21196) × 1
€1.999,00
Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0097/0797/8852/files/boiler-expert-scaled_916ac8ed-5718-4bc0-a597-9a218e1d3e20_compact_cropped.jpg?v=1736173662Installatie warmtepompboiler 200+ liter × 1
€695,00
1 geisoleerde bocht interne afvoer × 1
€30,00
Naar boven tillen 200 liter warmtepompboiler × 1
€150,00
Demonteren en verwijderen gasketel × 1
€150,00
Ontkoppelen met warmtepomp en weer in werking zetten van volledig systeem × 1
€150,00
Subtotaal€3.174,00
Verzending€0,00
Belastingen€550,85
Totaal€3.174,00 EUR

• MotorBeast
@Jansen1987 Ik ken ze niet maar staan op site van Heatgeek en leveren Vaillant. Bel ze eens: https://www.vandortenmasset.nl/

• Seafarer

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 16:09:
[...]

Ik heb de boiler van Vaillant met elektrische anode. Die heeft geen onderhoud nodig.
En die is failsafe? Zodat die alarm geeft als het kastje kapot is?
Anders moet je nog ieder jaar controleren of het nog wel werkt.

• MotorBeast
Seafarer schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:19:
[...]

En die is failsafe? Zodat die alarm geeft als het kastje kapot is?
Anders moet je nog ieder jaar controleren of het nog wel werkt.
Display boiler geeft fouten aan.

• Jansen1987
@MotorBeast

Thanks! Heb ze bericht. Nemen contact met me op voor een afspraak. Wordt vervolgd. Hij bood gelijk aan een sanitairvat aan te sluiten op de arotherm wat jij opperde.

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

[...]

@Stoker Zou jij het volgende kunnen/willen voorleggen bij Vaillant, als interesse vraag van een toekomstig klant. Al spreek je niet met het Vaillant "design" team, wellicht weet de NL vertegenwoordiging ook iets over de gemaakte ontwerp keuzen:

De 35/55/75 zijn 230V modellen, maar hebben wel "fysiek" op de printplaat een 3-fase aansluitmogelijkheid (gedeeld met de grote 400V broertjes 105/125 & de MEH97/7). Uiteraard werkt voor de "kleine" modellen 1-fase verder prima w.b.t. elektrisch vermogen, maar er zijn andere argumenten dan (maximaal) elektrisch vermogen alleen:
  • In het kader van gelijktijdigheid trek ik liever 3x 5A over 3-fase dan 1x 15A over 1-fase. Zeker als het een relatief langdurige belasting is als een Warmtepomp.
  • Klanten met een 3-fase PV systeem (een aanzienlijk deel) zouden op efficiënte wijze direct aan de wamtepomp kunnen "leveren". Dat geldt niet alleen in bovenstaand (overdreven) 15A voorbeeld, maar in het algemeen, aangezien de warmtepomp voor de meeste huishoudens op jaarbasis de grootverbruiker is.
Vaillant is druk bezig met allerlei "groene" initiatieven mbt. dynamisch aansturen van de warmtepomp, deze (relatief) simpele mogelijkheid (aanpassing AC/DC convertor van de compressor voor de kleine modellen van 1 naar 3-fase) zou een hoop efficiëntie en een elektrisch technisch "mooiere" implementatie opleveren. Die paar euro op het geheel zou niet veel mogen uitmaken.

TL;DR

Concrete vraag ;) :

Aanvullend hierop, ik heb een thuisbatterij en 3 fase omvormer. Deze kan maar tot een bepaald niveau scheef belast worden qua fases waardoor het belangrijker wordt om de aanwezige stroomvraag zo goed mogelijk over de aanwezige fases te verdelen. Mijn voorkeur zou ook uitgaan naar 3x5A ipv 1x15A.

Van klussen krijg je grijze haren

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 17:45:
@MotorBeast

Thanks! Heb ze bericht. Nemen contact met me op voor een afspraak. Wordt vervolgd. Hij bood gelijk aan een sanitairvat aan te sluiten op de arotherm wat jij opperde.
https://heatgeek.nl/ Verwijs hier maar naar en Tweakers. Benieuwd waar ze mee komen. En kaart dat buffervat even aan. Succes. Wonen toch ook leuke mensen in Roosendaal. Groeten Krabje. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 16-07-2026 18:30 ]

• Jansen1987
MotorBeast schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:30:
[...]

https://heatgeek.nl/ Verwijs hier maar naar en Tweakers. Benieuwd waar ze mee komen. En kaart dat buffervat even aan. Succes. Wonen toch ook leuke mensen in Roosendaal. Groeten Krabje. ;)
Haha kom je uit Roosendaal zelf?

Ja zal zeker alles ter sprake brengen.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:32:
[...]

Haha kom je uit Roosendaal zelf?

Ja zal zeker alles ter sprake brengen.
Yep. Alleen mijn installateur heeft er ook een bende van gemaakt dus die raadde ik maar niet aan. Bij ons in de regio is het een ramp. Alhoewel, je kan ook Vigar in Roosendaal benaderen. Die deedde 2,5 jaar geleden geen WP's maar nu wel en leveren ook Vaillant. Ken een monteur daar die hier om de hoek woont. Stom, denk ik nu pas aan. 8)7 https://vigar.nl/ Maar die Heatgeek mannen moeten wel goed zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 16-07-2026 18:46 ]

• Jansen1987
MotorBeast schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:43:
[...]

Yep. Alleen mijn installateur heeft er ook een bende van gemaakt dus die raadde ik maar niet aan. Bij ons in de regio is het een ramp. Alhoewel, je kan ook Vigar in Roosendaal benaderen. Die deedde 2,5 jaar geleden geen WP's maar nu wel en leveren ook Vaillant. Ken een monteur daar die hier om de hoek woont. Stom, denk ik nu pas aan. 8)7 https://vigar.nl/ Maar die Heatgeek mannen moeten wel goed zijn.
Ja wacht de reactie van hen even af. Site en reviews zien er wel goed uit. Laat het wel weten!

Nogmaals bedankt voor tips en geduld 🤓

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 18:54:
[...]

Ja wacht de reactie van hen even af. Site en reviews zien er wel goed uit. Laat het wel weten!

Nogmaals bedankt voor tips en geduld 🤓
d:)b

• NL-Kasper
  • Nu online
Jansen1987 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 14:51:
@NL-Kasper

@Proton_

@MotorBeast

Ik zou inderdaad (zoals @MotorBeast voorstelt) voor een boilervat aan je warmtepomp gaan. Dat biedt namelijk als grote voordeel dat je (vanwege het 7 kW vermogen van de WP) deze ook snel weer kunt opwarmen. Dat is zeker waardevol als je het met een 200L vat moet doen vanwege de beperkte ruimte. Met 4 personen is 300L namelijk al snel aanbevolen.

Mocht je nog twijfelen aan het leidinggeluid met 22mm, dan zou je het verwijderen van het parallele buffervat ook nog in een later stadium kunnen doen. Dan kun je komende winter alvast gasloos draaien (zonder CV). En als je de losse pomp en Vaillant pomp op hetzelfde debiet zet, dan krijg je ook alvast een indruk van het leidinggeluid.

• Jansen1987
NL-Kasper schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 19:59:
[...]

Ik zou inderdaad (zoals @MotorBeast voorstelt) voor een boilervat aan je warmtepomp gaan. Dat biedt namelijk als grote voordeel dat je (vanwege het 7 kW vermogen van de WP) deze ook snel weer kunt opwarmen. Dat is zeker waardevol als je het met een 200L vat moet doen vanwege beschikbare ruimte. Met 4 personen is 300L namelijk al snel aanbevolen.

Mocht je nog twijfelen aan het leidinggeluid met 22mm, dan zou je het verwijderen van het parallele buffervat ook nog in een later stadium kunnen doen. Dan kun je komende winter alvast gasloos draaien (zonder CV). En als je de losse pomp en Vaillant pomp op hetzelfde debiet zet, dan krijg je ook alvast een indruk van het leidinggeluid.
Ja precies, leiding geluid ff aankijken.

Denk idd dat dit het gaat worden.

Ook bedankt voor het meedenken!

Wordt vervolgd!

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:10:
[...]

Ja precies, leiding geluid ff aankijken.

Denk idd dat dit het gaat worden.

Ook bedankt voor het meedenken!

Wordt vervolgd!
Je kan met de hydraulische unit ook je pompsnelheid wat verlagen. Staat bij mij op 200mBar. Zal bij een 7 iets hoger zijn. Hier geen nadelig effect op rendement

• Jansen1987
MotorBeast schreef op donderdag 16 juli 2026 @ 20:40:
[...]

Je kan met de hydraulische unit ook je pompsnelheid wat verlagen. Staat bij mij op 200mBar. Zal bij een 7 iets hoger zijn. Hier geen nadelig effect op rendement
Heb 21-8 afspraak met installateur die je hebt doorgegeven. Duurt even nog dus. Eerst maar met vakantie.

Bedankt 💯👍🏻

• Jansen1987
@MotorBeast

Goedemorgen, net met mijn eigen installateur gesproken. Die gaf aan het te kunnen installeren alleen dat er aardig wat werk in gaat zitten alles aan te passen met een sanitair vat en hydraulische module.

Volgens hem was het goedkoper en makkelijker een elektrische boiler van bv 200 liter met krachtstroom te installeren.

• Proim
  • Laatst online: 19-07 11:38
Weet iemand of het mogelijk is sanitair warm water op te wekken met behulp van het elektrische verwarmingselement?

We zitten met foutmelding F.785 "Ventilatoreenheid 2: ventilator blokkeert" (zelf even de buitenunit opengedaan, niks aan te zien), maar Vaillant kan pas aanstaande donderdag langskomen. Voor de koeling is het nu geen probleem aangezien de buitentemperaturen wat zijn gezakt, maar nu kunnen ook geen warm water bijmaken...

Ik heb de warm water boost nu al even opstaan, maar lijkt niets te doen.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:03:
@MotorBeast

Goedemorgen, net met mijn eigen installateur gesproken. Die gaf aan het te kunnen installeren alleen dat er aardig wat werk in gaat zitten alles aan te passen met een sanitair vat en hydraulische module.

Volgens hem was het goedkoper en makkelijker een elektrische boiler van bv 200 liter met krachtstroom te installeren.
Boiler zal goedkoper maar je verbruik zal fors hoger zijn met Cop1 met een E-boiler. Ter vergelijk: Ik verbruik hier in de zomer 2kWh met ongeveer Cop4 ongeveer om 300 liter op te warmen. Als jij dat zou doen met een normale electrische boiler kost je dat dus 8kWh. In de winter ligt mij Cop rond de 3 en heb dan zo'n 3kWh nodig dus met een normale boiler zou dat 9kWh zijn en dan doen je zonnepanelen bijna niets.

Installatie is vanzelfsprekend goedkoper maar verbruik fors hoger. Zeg even €0,25 per kWH is dat in de winter €0,75 per vulling met WP tegen €2,25 per dag E-boiler. Met een 200 liter zal dat iets minder zijn. En dan laat ik legionellaruns nog buiten beschouwing. Die zijn nog duurder.

Verder belast je met een Cop1 fors zwaarder het stroomnetwerk in de winter (panelen nogmaals doen weinig tot niets) en daar worden we allemaal niet zo blij van. Net zoals mensen die een zwaar onder gedimensioneerde WP nemen en continue op de BUH moeten draaien.

NB: een gasketel zal wellicht qua installatie ook goedkoper zijn maar ik ben nu eenmaal van lange termijn denken. Zoiets heet in het zakelijke verkeer diepte investeringen.

• MotorBeast
Proim schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:08:
Weet iemand of het mogelijk is sanitair warm water op te wekken met behulp van het elektrische verwarmingselement?

We zitten met foutmelding F.785 "Ventilatoreenheid 2: ventilator blokkeert" (zelf even de buitenunit opengedaan, niks aan te zien), maar Vaillant kan pas aanstaande donderdag langskomen. Voor de koeling is het nu geen probleem aangezien de buitentemperaturen wat zijn gezakt, maar nu kunnen ook geen warm water bijmaken...

Ik heb de warm water boost nu al even opstaan, maar lijkt niets te doen.
Ja. Volgens mij instellen in je thermostaat en indien nodig activeren in de binnenunit. (Bij mij staat standaard namelijk de BUH Uit).

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:44
MotorBeast schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:15:
[...]

Boiler zal goedkoper maar je verbruik zal fors hoger zijn met Cop1 met een E-boiler. Ter vergelijk: Ik verbruik hier in de zomer 2kWh met ongeveer Cop4 ongeveer om 300 liter op te warmen. Als jij dat zou doen met een normale electrische boiler kost je dat dus 8kWh. In de winter ligt mij Cop rond de 3 en heb dan zo'n 3kWh nodig dus met een normale boiler zou dat 9kWh zijn en dan doen je zonnepanelen bijna niets.

Installatie is vanzelfsprekend goedkoper maar verbruik fors hoger. Zeg even €0,25 per kWH is dat in de winter €0,75 per vulling met WP tegen €2,25 per dag E-boiler. Met een 200 liter zal dat iets minder zijn. En dan laat ik legionellaruns nog buiten beschouwing. Die zijn nog duurder.

Verder belast je met een Cop1 fors zwaarder het stroomnetwerk in de winter (panelen nogmaals doen weinig tot niets) en daar worden we allemaal niet zo blij van. Net zoals mensen die een zwaar onder gedimensioneerde WP nemen en continue op de BUH moeten draaien.

NB: een gasketel zal wellicht qua installatie ook goedkoper zijn maar ik ben nu eenmaal van lange termijn denken. Zoiets heet in het zakelijke verkeer diepte investeringen.
Hygiëneboiler is altijd een mooiere en efficiëntere oplossing natuurlijk. Welke oplossing goedkoper is hangt natuurlijk van veel factoren af. Ten eerste verschil in installatie, lijkt me ook zaak om dat concreet te krijgen voor @Jansen1987 In de winter heb je met een dynamisch contract ook vele momenten waarop de stroom goedkoop is. En als je PV overschot hebt in de zomer maakt de COP niet zo gek veel uit. In verhouding komen die zaken meer tegemoet aan de e-boiler.

• MotorBeast
PcFer schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:41:
[...]

Hygiëneboiler is altijd een mooiere en efficiëntere oplossing natuurlijk. Welke oplossing goedkoper is hangt natuurlijk van veel factoren af. Ten eerste verschil in installatie, lijkt me ook zaak om dat concreet te krijgen voor @Jansen1987 In de winter heb je met een dynamisch contract ook vele momenten waarop de stroom goedkoop is. En als je PV overschot hebt in de zomer maakt de COP niet zo gek veel uit. In verhouding komen die zaken meer tegemoet aan de e-boiler.
Goedkope dynamische stroom zal met electrificatie alleen maar minder worden verwacht ik. Wet van Vraag en Aanbod. Als gasverbruik minder zal worden zal de overheid op termijn ook de belasting op stroom gaan verhogen. Linksom rechtsom zal er geld moeten binnenkomen. Waarom denk je dat salderen is afgeschaft? :'(

• Jansen1987
MotorBeast schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:46:
[...]

Goedkope dynamische stroom zal met electrificatie alleen maar minder worden verwacht ik. Wet van Vraag en Aanbod. Als gasverbruik minder zal worden zal de overheid op termijn ook de belasting op stroom gaan verhogen. Linksom rechtsom zal er geld moeten binnenkomen. Waarom denk je dat salderen is afgeschaft? :'(
Heb je zelf een warmtepomp boiler of sanitair vat aan je monoblock? Of had je al full electric ?

Een sanitair vat aan mijn huidige warmtepomp krijgt het water sneller en makkelijker warm dan een e-boiler begreep ik.

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:06:
[...]

Heb je zelf een warmtepomp boiler of sanitair vat aan je monoblock? Of had je al full electric ?

Een sanitair vat aan mijn huidige warmtepomp krijgt het water sneller en makkelijker warm dan een e-boiler begreep ik.
Ik heb volgens mij al een paar keer gemeld dat ik een boilervat 300 liter van Vaillant heb met elektrische anode aan een 5kW Arotherm Plus.

Als jij een 200 liter vat neemt met je WP heb je in de winter met echte koude buiten een compleet leeg vat in max zo'n 1,5 uur dat ding op 50 graden een met 7kW. In de zomer drie kwartier tot 1 uur schat ik. Ik verwarm 1 keer per dag. Meer niet. Tussendoor kan ook dan gaat het nog sneller maar ik verbruik zoveel mogelijk zonnestroom dus alleen in de middag.

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 18-07-2026 12:12 ]

• Jansen1987
MotorBeast schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 12:09:
[...]

Ik heb volgens mij al een paar keer gemeld dat ik een boilervat 300 liter van Vaillant heb met elektrische anode aan een 5kW Arotherm Plus.

Als jij een 200 liter vat neemt met je WP heb je in de winter met echte koude buiten een compleet leeg vat in max zo'n 1,5 uur dat ding op 50 graden een met 7kW. In de zomer drie kwartier tot 1 uur schat ik. Ik verwarm 1 keer per dag. Meer niet. Tussendoor kan ook dan gaat het nog sneller maar ik verbruik zoveel mogelijk zonnestroom dus alleen in de middag.
Heb je ook een hydraulische module hangen die je door stuurde?

Ik ga zeker niet voor een e boiler nu ik deze opwarm tijden zie. Lees net opwarm tijden van sommige e boilers van 4-6 uur.
Wat ik nu dus nodig heb is:

Vaillant boilervat 200 liter

Hydraulische module

En klein bijkomend materiaal

Genoemde hygiëne boiler is niks?

[ Voor 4% gewijzigd door Jansen1987 op 18-07-2026 12:24 ]

• Proim
MotorBeast schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 11:19:
[...]

Ja. Volgens mij instellen in je thermostaat en indien nodig activeren in de binnenunit. (Bij mij staat standaard namelijk de BUH Uit).
Ik zelf wat zitten zoeken, maar kan niet meteen iets vinden... enige idee op welke term ik zou kunnen zoeken? BUH vind ik bijvoorbeeldin geen enkel menu.

[ Voor 5% gewijzigd door Proim op 19-07-2026 08:18 ]

• MotorBeast
Proim schreef op zondag 19 juli 2026 @ 08:09:
[...]

Ik zelf wat zitten zoeken, maar kan niet meteen iets vinden... enige idee op welke term ik zou kunnen zoeken? BUH vind ik bijvoorbeeldin geen enkel menu.
Gebruiksaanwijzing gelezen? Pagina 125 Bivalentiepunt warm water op temperatuur zetten boven de huidige buitentemperatuur voor warm water. Pagina 126 Bijverwarming op Warmwater zetten.

Dan zou het denk ik moeten werken mits ook in de binnenunit backup is ingeschakeld.

• Proim
MotorBeast schreef op zondag 19 juli 2026 @ 08:57:
[...]

Gebruiksaanwijzing gelezen? Pagina 125 Bivalentiepunt warm water op temperatuur zetten boven de huidige buitentemperatuur voor warm water. Pagina 126 Bijverwarming op Warmwater zetten.

Dan zou het denk ik moeten werken mits ook in de binnenunit backup is ingeschakeld.
Dat zit ik al 2 dagen uit te pluizen, vandaar dat ik het hier kom vragen. Sorry dat ik het niet allemaal zo duidelijk vind hoor... Bijverwarming had ik begrepen als een extra CV-ketel zoals de handleiding het ook stalt, niet als die staaf. Over die staaf zelf staat ook gewoon bitter weinig.

Bivalentiepunt warm water staat nu op 30 graden, bijverwarming staat op warm water. Op het display van de binnenunit zie ik ook het icoontje van de verwarmingsstaaf dus in ieder geval stap in de goeie richting. Bedankt voor de hulp!
edit:
Het werkt!

• MotorBeast
@Proim Vaillant is een ster in vage omschrijvingen. Hoop dat je straks onder de douche kan. Wel balen. In ieder geval geluk dat het geen stookseizoen is.

• edddy
  • Registratie: September 2001
Ik ben benieuwd naar jullie mening over de keuze tussen de Vaillant aroTHERM Plus VWL 55/8.1 en VWL 75/8.1.

Huidige situatie (afgelopen jaar)
  • - Hoekwoning uit 1998
  • - Ca. 125 m² woonoppervlak
  • - Energielabel A
  • - EPC 0,87 (nog van vóór diverse verbeteringen)
  • - Alle ramen vervangen door HR++ glas (U = 1,1)
  • - Brink Flair 300 WTW
  • - 16 zonnepanelen
  • - 2x Marstek V3 accu
  • - Stadsverwarming + MHI-airco op iedere verdieping
  • - 4 GJ stadsverwarming (vrijwel alleen tapwater)
  • - 1.425 kWh voor de airco's (verwarmen en koelen)
Afgiftesysteem
  • - Begane grond: vloerverwarming (5 groepen)
  • - 1e verdieping: 2x T22 500x800
  • - 2e verdieping: 2x Thermrad Compact 4 Plus 400x1000
  • - Badkamer: designradiator + elektrische vloerverwarming als back-up
  • - Tado V3 knoppen op de radiatoren
Geplande situatie
  • - Atlantic Explorer V5 270L warmtepompboiler
  • - Vaillant aroTHERM Plus monoblock
Warmteverlies
  • Op basis van:
  • - EPC 0,87
  • - Energielabel A
  • - HR++ glas
  • - Woonoppervlak van circa 125 m²
  • - Het zeer lage historische warmteverbruik
  • - De aanwezige airco's op alle verdiepingen
kom ik bij meerdere berekeningen en inschattingen uit op een warmteverlies van ongeveer 4,5 tot 5,5 kW bij -10°C. Daardoor lijkt de VWL 55/8.1 beter passend dan de VWL 75/8.1. Daarnaast heb ik de airco's nog als back-up voor eventuele piekbelasting en kan de 55 verder terug moduleren.

Mijn vragen:
  1. Zouden jullie in deze situatie kiezen voor de VWL 55/8.1 of de VWL 75/8.1?
  2. Het prijsverschil is na subsidie slechts ongeveer €200. Maakt dat jullie keuze anders?
  3. Zijn er mensen met vergelijkbare woningen die achteraf liever kleiner of juist groter hadden gekozen?
  4. Hoe zijn jullie ervaringen met de minimale modulatie en het pendelgedrag van de VWL 55 versus de VWL 75?

• BobvdW
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:29
Vraag: Is het mogelijk om een Arotherm Plus 75 te sturen op vermogen?

Idee is om de warmtepomp te kunnen sturen op basis van vermogen en niet zoals gewoon op basis van binnen- en buitentemperatuur. Doel is om het opgenomen vermogen te kunnen beperken in het kader van netcongestie e.d. Zijn hier opties toe of iemand die hier weet van heeft? Kan het misschien via de EEBUS ?

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20-07 22:47
edddy schreef op maandag 20 juli 2026 @ 15:39:
Mijn vragen:
  2. Het prijsverschil is na subsidie slechts ongeveer €200. Maakt dat jullie keuze anders?
  3. Zijn er mensen met vergelijkbare woningen die achteraf liever kleiner of juist groter hadden gekozen?
  4. Hoe zijn jullie ervaringen met de minimale modulatie en het pendelgedrag van de VWL 55 versus de VWL 75?
Als het elektriciteitsverbruik van je airco's de hele verwarmingsbehoefte dekt is de aroTHERM plus (upgrade) 55/8.1 de juiste keus.

ad 2: Kies je warmtepomp op basis van de warmtebehoefte. Niet op basis van subsidie.

ad 4: Er zijn nog geen ervaringen mee, aangezien ze pas sinds deze maand in Nederland geleverd worden, maar het voorgaande model moduleert prima en voorspelbaar. Pendelgedrag van warmtepompen ligt aan het afgiftesysteem. Niet aan de warmtepomp. Als je de Tado knoppen eraf haalt en alles goed waterzijdig inregelt zal hij rustig draaien en zul je er veel plezier van hebben! :)

Heat Geek Getraind

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:21
BobvdW schreef op maandag 20 juli 2026 @ 16:28:
Vraag: Is het mogelijk om een Arotherm Plus 75 te sturen op vermogen?

Idee is om de warmtepomp te kunnen sturen op basis van vermogen en niet zoals gewoon op basis van binnen- en buitentemperatuur. Doel is om het opgenomen vermogen te kunnen beperken in het kader van netcongestie e.d. Zijn hier opties toe of iemand die hier weet van heeft? Kan het misschien via de EEBUS ?
Naar mijn weten niet direct*. Je kan wel met eBus de gewenste aanvoertemperatuur regelen. Eventueel kan je die dynamisch aanpassen, en daarmee indirect het vermogen.

* Misschien kan het wel, maar dan moet je de regeling van de binnenunit (b.v. VWZ AI) op een of andere manier overrulen. Normaal vraag je een gewenste aanvoertemp. aan de VWZ, en die regelt dan het vermogen.

• MotorBeast
Ik ben benieuwd naar jullie mening over de keuze tussen de Vaillant aroTHERM Plus VWL 55/8.1 en VWL 75/8.1.

Huidige situatie (afgelopen jaar)
  • - Hoekwoning uit 1998
  • - Ca. 125 m² woonoppervlak
  • - Energielabel A
  • - EPC 0,87 (nog van vóór diverse verbeteringen)
  • - Alle ramen vervangen door HR++ glas (U = 1,1)
  • - Brink Flair 300 WTW
  • - 16 zonnepanelen
  • - 2x Marstek V3 accu
  • - Stadsverwarming + MHI-airco op iedere verdieping
  • - 4 GJ stadsverwarming (vrijwel alleen tapwater)
  • - 1.425 kWh voor de airco's (verwarmen en koelen)
Afgiftesysteem
  • - Begane grond: vloerverwarming (5 groepen)
  • - 1e verdieping: 2x T22 500x800
  • - 2e verdieping: 2x Thermrad Compact 4 Plus 400x1000
  • - Badkamer: designradiator + elektrische vloerverwarming als back-up
  • - Tado V3 knoppen op de radiatoren
Geplande situatie
  • - Atlantic Explorer V5 270L warmtepompboiler
  • - Vaillant aroTHERM Plus monoblock
Warmteverlies
  • Op basis van:
  • - EPC 0,87
  • - Energielabel A
  • - HR++ glas
  • - Woonoppervlak van circa 125 m²
  • - Het zeer lage historische warmteverbruik
  • - De aanwezige airco's op alle verdiepingen
kom ik bij meerdere berekeningen en inschattingen uit op een warmteverlies van ongeveer 4,5 tot 5,5 kW bij -10°C. Daardoor lijkt de VWL 55/8.1 beter passend dan de VWL 75/8.1. Daarnaast heb ik de airco's nog als back-up voor eventuele piekbelasting en kan de 55 verder terug moduleren.

Mijn vragen:
Ik doe 140m2 en SWW met de oude Arotherm plus 5kW probleemloos in een nageisoleerde woning met radiatoren. Ik zeg de 55. De nieuwe moduleert ook verder terug. Ik zou overigens gewoon de boiler aan je WP hangen. Geen herrie binnen en binnen notime indien nodig weer warm water.

• edddy
MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:19:
[...]

Ik doe 140m2 en SWW met de oude Arotherm plus 5kW probleemloos in een nageisoleerde woning met radiatoren. Ik zeg de 55. De nieuwe moduleert ook verder terug. Ik zou overigens gewoon de boiler aan je WP hangen. Geen herrie binnen en binnen notime indien nodig weer warm water.
Heb ik ook naar gekeken, maar de warmtepomp komt beneden buiten te staan en er is alleen plek voor de boiler op zolder. Er lopen helaas(zo ver ik weet) geen geschikte leidingen naar boven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i09xxrUVHkycf-ZHpwn4SiL7Kyw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkOFQfQSghuwPkgQIWi2D8N1.jpg?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
edddy schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:00:
[...]

Heb ik ook naar gekeken, maar de warmtepomp komt beneden buiten te staan en er is alleen plek voor de boiler op zolder. Er lopen helaas(zo ver ik weet) geen geschikte leidingen naar boven.

[Afbeelding]
Was hier ook. Dan leg je ze toch?

• edddy
Heb het wel onderzocht, maar dan moet er een goot op de gevel. Zie nog niet een andere oplossing. Hoe heb jij het gedaan?

• MotorBeast
edddy schreef op maandag 20 juli 2026 @ 22:57:
Heb het wel onderzocht, maar dan moet er een goot op de gevel. Zie nog niet een andere oplossing. Hoe heb jij het gedaan?
Gewoon binnen de schil.

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09:03

Mijn vragen:
  1. 55/8.1. Meeste stook je waarschijnlijk via je vvw. Laagste modulatie punt is dan belangrijk in voor en najaar. Bij tekort kun je de airco’s gebruiken.
  2. Nee
  3. Nee, nooit klanten gehad die geswitched zijn. Goed berekenen is goed comfort
  4. Kun je niet zo beantwoorden, specifiek per afgiftesysteem, woning, etc. Je kunt de data bekijken in de handleiding en vergelijken. Dit afstemmen op je vvw. Dus de 55/8.1.
  5. Ga je koelen? Dan sowieso 55/8.1, zijn laagste vermogen kun je eigenlijk al niet kwijt in je vvw. Ook even een kogelkraan of elec klep om het bovencircuit af te sluiten.
  6. Ook even open verdeler plaatsen als je je druk maakt om pendelen 😃
  7. Tado naregeling hoeft er boven niet af hoor. Je krijgt geen pendel gedrag met een open vvw verdeler en boven nageregeld. Let wel op, met een open verdeler kun je niet hoger in aanvoertemp dan 45gr.

• edddy
heszol schreef op dinsdag 21 juli 2026 @ 08:29:
[...]
  1. 55/8.1. Meeste stook je waarschijnlijk via je vvw. Laagste modulatie punt is dan belangrijk in voor en najaar. Bij tekort kun je de airco’s gebruiken.
  2. Nee
  3. Nee, nooit klanten gehad die geswitched zijn. Goed berekenen is goed comfort
  4. Kun je niet zo beantwoorden, specifiek per afgiftesysteem, woning, etc. Je kunt de data bekijken in de handleiding en vergelijken. Dit afstemmen op je vvw. Dus de 55/8.1.
  5. Ga je koelen? Dan sowieso 55/8.1, zijn laagste vermogen kun je eigenlijk al niet kwijt in je vvw. Ook even een kogelkraan of elec klep om het bovencircuit af te sluiten.
  6. Ook even open verdeler plaatsen als je je druk maakt om pendelen 😃
  7. Tado naregeling hoeft er boven niet af hoor. Je krijgt geen pendel gedrag met een open vvw verdeler en boven nageregeld. Let wel op, met een open verdeler kun je niet hoger in aanvoertemp dan 45gr.
Top bedankt voor de reacties!

Laatste vraag: de installateur adviseert een klein buffervat. Voor zover ik weet wordt dit tegenwoordig vaak niet meer toegepast. Als er toch een buffervat komt, zou ik eerder denken aan een seriebuffer in de retourleiding. Wat is jullie advies?

• Jansen1987
MotorBeast schreef op maandag 20 juli 2026 @ 18:19:
[...]

Morge, heb nog een vraag. Zou ik nu al de pompverdeler kunnen vervangen voor een pomploze zonder verdere aanpassingen en consequenties?

Krijgt de warmtepomp het warme water dan zelfstandig zonder externe pomp naar de b.g.g. vloerverwarming?
Pagina: 1 ... 212 213 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic