Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 181 182 Laatste
Acties:

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
@Jansen1987 Ik overbrug bijna 20 meter naar verdeelpunt van leidingen en staat op 200mbar. Wel 28mm aanvoer en retour. Binnen 22 mm en zelfs 15 volgens mij.

[ Voor 26% gewijzigd door MotorBeast op 20-11-2025 19:00 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:19
@Jansen1987 een adaptieve stooklijn matcht niet goed met ons veranderlijke klimaat, waarop een adaptieve stooklijn niet snel genoeg kan inspelen. Staat even los van actief of inactief. Dat moet je zelf gaan ervaren, wat in jouw situatie het beste werkt.

En dan doe je toch een hogere stooklijn? Je kunt altijd min en max aanvoertemperaturen begrenzen.

[ Voor 17% gewijzigd door Gramser op 20-11-2025 19:31 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:03
Hoe de adaptieve stooklijn bij Vaillant werkt staat niet in de documentatie van de sensoComfort.
In de app kom je het begrip ook niet tegen. Welk algoritme de VRC720/3 toepast weet ik niet.
Waarschijnlijk zitten er kleine Duitse Heinzelmännchen willekeurig aan de knoppen te draaien _O-

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MotorBeast
  • Nu online
Gramser schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:30:
@Jansen1987 een adaptieve stooklijn matcht niet goed met ons veranderlijke klimaat, waarop een adaptieve stooklijn niet snel genoeg kan inspelen. Staat even los van actief of inactief. Dat moet je zelf gaan ervaren, wat in jouw situatie het beste werkt.

En dan doe je toch een hogere stooklijn? Je kunt altijd min en max aanvoertemperaturen begrenzen.
Wat wel jammer is is dat de stooklijn lineair omhoog loopt terwijl mijn huis geen lineaire stooklijn nodig heeft. In mildere omstandigheden zou hij iets minder stijl mogen oplopen en naar mate het kouder wordt stijler omhoog. Nu slaat hij in milde omstandigheden zonder zon toch vaak af met uitgebreid (heb ik dan nodig ivm zonnewarmte = gratis verwarming) terwijl ik dan liever zou zien dat hij doorpruttelt.

• Gramser
Dat is bij andere merken inderdaad beter voor mekaar!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 15:34
@Jansen1987 ik ben jaloers op jouw waarden. Ik haalde vandaag een COP van 2,3 tot op heden :-(

@Franciesco
Inmiddels de min. aanvoer naar 26 en op actief gezet.

Ik kon de Ta en Tr niet vinden in de binnenunit. Of ik heb niet goed gekeken, maar in het installateursmenu zat het ook niet volgens mij. Heb de handleiding erop nagekeken maar ik lees er schijnbaar volledig overheen. Wat ik wel heb gevonden is de aanvoer volgens de binnenunit, die stond op 29,5 C.
Op de vloerverwarming verdeler op de bovenverdieping zie ik een Ta van 26 en een Tr van 23. Een deltaT van 3 dus. Zou die 26 t.o.v. 29,5 betekenen dat er 3,5 graad verlies is ergens onderweg? Of maak ik een denkfout?

Qua flow, de pomp fluctueert wat rond de 2060 - 2075 l/uur.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:12
Op dit moment een COP van 4.7, eveneens bij een aanvoer van 29 graden. Prima tevreden mee.

2.3 is vrij laag. Op welk vermogen draait 'ie bij jou? Een dT van 3.5 en 2060 L/h impliceert een warmteproductie van dik 8kW.

[ Voor 76% gewijzigd door Isdatzo op 20-11-2025 23:17 ]

• MotorBeast
  • Nu online
Isdatzo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:07:
Op dit moment een COP van 4.7, eveneens bij een aanvoer van 29 graden. Prima tevreden mee.

2.3 is vrij laag. Op welk vermogen draait 'ie bij jou? Een dT van 3.5 en 2060 L/h impliceert een warmteproductie van dik 8kW.
Vrij laag? Extreem laag. Ik zit hier nu met 38 graden aanvoer 2 buiten en 21 binnen op 3,21. Dat is al laag. Maar dat is de keerzijde van hoge aanvoer met radiatoren.

• ervh
Isdatzo schreef op donderdag 20 november 2025 @ 23:07:

Geen grap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zk82O3TxQSThWeuyN3KVePpdKHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/emmegDrSFGvciRTWJrEquKRJ.jpg?f=fotoalbum_large

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• MotorBeast
  • Nu online
Heb je wel lange runs? Dus geen aan/uit van compressor?

• ervh
MotorBeast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 00:12:
[...]

Heb je wel lange runs? Dus geen aan/uit van compressor?
Het is wat moeilijk te zien omdat m’n thuisaccu ook bezig is geweest vannacht. Maar de COP was 1,8 vannacht :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-tNuoQccvOTk8TvBNHVN4KPo38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xiTIDLoMcrLRypEFEABAKrLY.png?f=fotoalbum_large

• ervh
ervh schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:05:
[...]
Het is wat moeilijk te zien omdat m’n thuisaccu ook bezig is geweest vannacht. Maar de COP was 1,8 vannacht :-(

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6wPjUCBlfC8EMN_SJHpiJ-JC-K4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qXemwvm1NGvVvA0eUBHM4Dgv.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
  • Nu online
@ervh Vreemd. Hij loopt wel constant maar vraagt veel te veel vermogen voor zo'n lage aanvoer. Ik had hier max vannacht 38,5 aanvoer met 950W ongeveer en Cop van 3,05. Jij zou volgens mij met VV ergens rond de 4 moeten uitkomen. Zijn je aanvoer en retourleidingen (ook buiten) wel geisoleerd? Wordt je vloer wel egaal warm? Dat laatste kan je volgens mij alleen checken met een warmtebeeld camera (huren kan je die volgens mij). Iets zit er niet goed.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11:47
@ervh voor zover mij bekend is rond de 2065l/h een normaal debiet voor de 105/6.
Zaak is wel dat de flow van de WP zo goed mogelijk overeenkomt met die van de verdeler en van de pomp van het buffervat. Want zo'n extra pomp heb je denk ik?
Ik heb hier zelf overigens geen ervaring mee, maar dit is wat ik er van weet. Zie ook de eerder aangehaalde WP en buffervat FAQ. In dit Vaillant topic is dat ook al vaker ter sprake gekomen.

De aanvoer en retourtempetaruur zijn op de binnenunit te zien via:
Installateurniveau --> Testmenu --> sensor/werking test -->
T.0.40 Aanvoer temperatuur
T.0.41 Retour temperatuur

Het verschil in Ta wat je ziet op de verdeler en de WP zal waarschijnlijk komen omdat je een mengverdeler hebt die relatief koud retourwater mengt met de aanvoer.

Sowieso zou het goed zijn om het stroomverbruik van de WP zelf apart te kunnen monitoren.
Komen de waardes van stroomverbruik en opbrengst die je uit kunt lezen op de thermostaat overeen met de App?

• MotorBeast
  • Nu online
@Franciesco Kan dat zo dramatisch zijn door een parallel buffervat? Eruit slopen dan toch?

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:26
Wij hebben de verwarming nog niet aan staan. Alleen voor warm water.
Toch zie ik sinds vannacht dat hij aanspringt, waarom?

Je ziet links de SWW run van gisteren, die van vandaag moet nog starten vanmiddag. Maar je ziet al veel stroompieken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g3v-wN_ush043_PgxvaN6ovvQz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RpjdphLs2QguxsmDB6azPv0G.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 15:15
Hoe krijgen jullie AT van 38 graden?

Mijn stooklijn staat op 0.45
Wens temperatuur 21

AT zo rond 33 graden grotendeels en hij bereikt eigenlijk niet de wenstemperatuur van 21 graden.
Heb wel een pomp verdeler ivm radiatoren boven. Als ik deze zou willen vervangen voor een pomploze moet ik een aparte pomp laten plaatsen nog en mijn oude cv ketel laten vervangen. Deze levert minimaal 60 graden wat teveel is voor pomploze verdeler.

Binnencompensatie staat op actief

Dagverbruik gister 24kilowatt
Cop gister 4,63

Voor overdag is 21 prima maar als we thuis zijn vanaf eind middag tot een uur of 22.00 zou ik het liefst 22 graden hebben. 21 voelt soms net niet lekker genoeg aan.

Bivalente temperatuur staat nu nog op -5 omdat ik wil testen hoelang hij zonder ketel bijkomst kan.

[ Voor 18% gewijzigd door Jansen1987 op 21-11-2025 10:49 ]

• dunklefaser
@water_escape Hypothese: Heeft misschien iets met de actuele buitentemperaturen te maken?
Verder - meten is weten - meer meten is soms meer weten.
Als je tot nu toe nog geen verwarming nodig had ....
zou ik mijn aandacht (voorlopig ) op andere dingen richten.

@Jansen1987 Ik zou de steilheid van de stookcurve verhogen
waarschijnlijk zie je meteen resultaten, o.a. een (snel) afnemende efficiëntie.
(Ook het verhogen van de kamertemperaturen zal hieraan bijdragen)
24 kWh (niet kW) worden dan vermoedelijk snel 35 kWh en meer.

[ Voor 34% gewijzigd door dunklefaser op 21-11-2025 11:05 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• water_escape
dunklefaser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:53:
@water_escape Hypothese: Heeft misschien iets met de actuele buitentemperaturen te maken?
Verder - meten is weten - meer meten is soms meer weten.
Als je tot nu toe nog geen verwarming nodig had ....
zou ik mijn aandacht (voorlopig ) op andere dingen richten.

@Jansen1987 Ik zou de steilheid van de stookcurve verhogen
waarschijnlijk zie je meteen resultaten, o.a. een (snel) afnemende efficiëntie.
(Ook het verhogen van de kamertemperaturen zal hieraan bijdragen)
24 kWh (niet kW) worden dan vermoedelijk snel 35 kWh en meer.
Het blijk dat Aerotherm een vorstbeveiliging heeft. Dus onder de 4c gaat hij soms (om de 2 uur lijkt het) draaien. Misschien de verwarming maar eens aan gaan zetten :) ipv de houtkachel.

Water-Escape

• dunklefaser
water_escape schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:08:
[...]

Het blijk dat Aerotherm een vorstbeveiliging heeft. Dus onder de 4c gaat hij soms (om de 2 uur lijkt het) draaien. Misschien de verwarming maar eens aan gaan zetten :) ipv de houtkachel.
Ja - de houtkachel verklaart natuurlijk een heleboel - maar niet alles.
Niet vergeten de kachel op 5 december <+:) 's avonds uit te laten
of was het 24 december o<:) ?
AeroTherm - is dat een extra luchtige variant?

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 21-11-2025 13:59 ]

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-11 17:08

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

[...]

Ik dacht al, ik wil wel zien hoe dik je isolatie is als je nu nog geen verwarming nodig hebt :+

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• MotorBeast
  • Nu online
Jansen1987 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:20:

Wens temperatuur 21

AT zo rond 33 graden grotendeels en hij bereikt eigenlijk niet de wenstemperatuur van 21 graden.
Heb wel een pomp verdeler ivm radiatoren boven. Als ik deze zou willen vervangen voor een pomploze moet ik een aparte pomp laten plaatsen nog en mijn oude cv ketel laten vervangen. Deze levert minimaal 60 graden wat teveel is voor pomploze verdeler.

Cop gister 4,63

Voor overdag is 21 prima maar als we thuis zijn vanaf eind middag tot een uur of 22.00 zou ik het liefst 22 graden hebben. 21 voelt soms net niet lekker genoeg aan.

Bivalente temperatuur staat nu nog op -5 omdat ik wil testen hoelang hij zonder ketel bijkomst kan.
Ik vermoed dat je 21 niet lekker vindt omdat ik constateer met 2 andere thermometers hier dat 21 geen 21 is. Is hier 1 graad minder. Ik heb middels de offset dit gecorrigeerd.

38 graden halen lijkt me een kwestie van je stooklijn verhogen en dan wordt ook je setpoint wel gehaald. Mooie Cop heb je.

Als je voldoende vermogen hebt in je WP kan je zonder ketel.

• ervh
Franciesco schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:08:
@ervh voor zover mij bekend is rond de 2065l/h een normaal debiet voor de 105/6.
Zaak is wel dat de flow van de WP zo goed mogelijk overeenkomt met die van de verdeler en van de pomp van het buffervat. Want zo'n extra pomp heb je denk ik?
Ik heb hier zelf overigens geen ervaring mee, maar dit is wat ik er van weet. Zie ook de eerder aangehaalde WP en buffervat FAQ. In dit Vaillant topic is dat ook al vaker ter sprake gekomen.

Het verschil in Ta wat je ziet op de verdeler en de WP zal waarschijnlijk komen omdat je een mengverdeler hebt die relatief koud retourwater mengt met de aanvoer.

Sowieso zou het goed zijn om het stroomverbruik van de WP zelf apart te kunnen monitoren.
Komen de waardes van stroomverbruik en opbrengst die je uit kunt lezen op de thermostaat overeen met de App?
Er zit inderdaad een pomp achter het buffervat (hij is te zien op de foto die ik eerder stuurde). De waardes daarop zeggen met niet per sé wat, maar hier wat foto's. Op de verdelers zitten geen pompen meer, die zijn geëlimineerd bij installatie.

De M staat op 2.1
De m3/h staat op 0,8 (dat lijkt vrij laag?)
De drie streepjes staat op 2 (waarschijnlijk de stand/modus?)
De W op 1.3 (wattage/verbruik?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lgz01WCFHjRGzCLK54Xne5teQg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hBuiE6C7QQr0qNp6664llMxx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fn0B0oj4e_f_G8u5AmU9NTTRsWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izg5bYOXZxaZyLCLn0yQUXkt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcC0d4XaMMNB82SjeYosNrnrmDY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tmDxDag3DFntJ88XZXULtI96.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ENYG0NqKC4mU2NPzSVcdY3v9_p4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45cIOuNkhWMpShJGQe0Mfw6l.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 8% gewijzigd door ervh op 21-11-2025 21:40 ]

• Dinand Mentink
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 19:55

Dinand Mentink

Software Engineer

Hallo allemaal. Ik heb een, hoop ik, eenvoudige vraag over mijn Vaillant aroTHERM installatie. Dit draait hier:

- VWL 75/6
- VRC 720
- VWZ AI
- Met een indirect gestookt boilervat waarvan de stekker losligt.

Zelf aangesloten vorig jaar november. Werkt grotendeels als een trein. Huis is lekker warm, boiler in 1 tot 2 uur op temperatuur.

Met het weer van de afgelopen dagen staan we weer lekker te ontdooien. Nu loop ik daarmee tegen een irritatie aan. Wanneer de ontdooicyclus is afgelopen en het verwarmingsbedrijf weer aan gaat dan staat de warmtepomp op vrij hoog vermogen te blazen. 2.2kw zegt de energiemeter, 5.5kw warmteopbrengst (dat is 7.7 in niet-vaillant wereld, denk ik). Het kost het ding ongeveer 15 minuten om daarmee het water op de gewenste 30-ish graden te brengen. Waarna de compressor op een veeeeeeeeel lager toerental verder gaat.

Tijdens die 15 minuten horen we die warmtepomp best wel. Dat vind ik jammer en het is ook niet nodig, we krijgen het huis prima warm.

Is er een manier om de compressor tijdens dat eerste opwarmen wat te beteugelen? Is dat de compressor hysterese? De max delta p?

Hoop dat iemand een suggestie heeft.

Dinand Mentink - www.dinandmentink.nl

• MotorBeast
  • Nu online
Thermostaat toch maar weer op uitgebreid gezet. Al 2 uur geen verbruik met 21 graden binnen en de zon. Radiatoren warmen straks snel genoeg weer op.

@Dinand Mentink Voldoende demping onder de unit zitten? Hier plat houten dak waar hij opstaat. Hoor niets. Max delta P is opvoerhoogte en daarmee beperk je flow.

@ervh Flow verhogen. Wat let je?

[ Voor 41% gewijzigd door MotorBeast op 21-11-2025 12:41 ]

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-11 23:27
Dinand Mentink schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:14:
Hallo allemaal. Ik heb een, hoop ik, eenvoudige vraag over mijn Vaillant aroTHERM installatie. Dit draait hier:

- VWL 75/6
- VRC 720
- VWZ AI
- Met een indirect gestookt boilervat waarvan de stekker losligt.

Zelf aangesloten vorig jaar november. Werkt grotendeels als een trein. Huis is lekker warm, boiler in 1 tot 2 uur op temperatuur.

Met het weer van de afgelopen dagen staan we weer lekker te ontdooien. Nu loop ik daarmee tegen een irritatie aan. Wanneer de ontdooicyclus is afgelopen en het verwarmingsbedrijf weer aan gaat dan staat de warmtepomp op vrij hoog vermogen te blazen. 2.2kw zegt de energiemeter, 5.5kw warmteopbrengst (dat is 7.7 in niet-vaillant wereld, denk ik). Het kost het ding ongeveer 15 minuten om daarmee het water op de gewenste 30-ish graden te brengen. Waarna de compressor op een veeeeeeeeel lager toerental verder gaat.

Tijdens die 15 minuten horen we die warmtepomp best wel. Dat vind ik jammer en het is ook niet nodig, we krijgen het huis prima warm.

Is er een manier om de compressor tijdens dat eerste opwarmen wat te beteugelen? Is dat de compressor hysterese? De max delta p?

Hoop dat iemand een suggestie heeft.
Ik stelde ooit een soortgelijke vraag: roofburner in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Via een script en Home Assistant zou het moeten lukken... Zoek eens rond in dit forum.

Fluistermodus uitgeprobeerd? Niet heiligmakend natuurlijk...

Hier een volledig topic over warmtepomp trillingen: Trillingen warmtepomp dempen

Veel leesplezier 😄

• Gramser
MotorBeast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:36:
Thermostaat toch maar weer op uitgebreid gezet. Al 2 uur geen verbruik met 21 graden binnen en de zon. Radiatoren warmen straks snel genoeg weer op.

@Dinand Mentink Voldoende demping onder de unit zitten? Hier plat houten dak waar hij opstaat. Hoor niets. Max delta P is opvoerhoogte en daarmee beperk je flow.

@ervh Flow verhogen. Wat let je?
Het is jammer dat er niet iets van een programmeerbare sneltoets voor bestaat. Ik laat ‘m overigens op actief. Dan gaat de compressor maar eens uit…

• MotorBeast
  • Nu online
Gramser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:08:
[...]

Het is jammer dat er niet iets van een programmeerbare sneltoets voor bestaat. Ik laat ‘m overigens op actief. Dan gaat de compressor maar eens uit…
Je bedoelt niet uit? Uitgebreid gaat hij uit. Verbruik 12W dan.

• Gramser
Compressor gaat bij actief ook uit, mits verschil tussen wens- en actuele kamertemperatuur iets van +4 graden is. Dan blijft alleen de waterpomp lopen. Bij veel zoninstraling zoals vandaag heb ik dat.

[ Voor 13% gewijzigd door Gramser op 21-11-2025 14:43 ]

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

MotorBeast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:36:
Begrijp ik goed dat delta P niet de instelling is die ik zoek?

Bedankt voor de reacties, ik begrijp dat er helaas niet een instelling is die dit 1 op 1 regelt. Jammer. Ik ga even verder lezen en kijken of fluistermodus kan helpen.

• MotorBeast
  • Nu online
Gramser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 14:43:
Compressor gaat bij actief ook uit, mits verschil tussen wens- en actuele kamertemperatuur iets van +4 graden is. Dan blijft alleen de waterpomp lopen. Bij veel zoninstraling zoals vandaag heb ik dat.
Hou het liever op 21 graden zonder verbruik. En met salderen nog teruglopende Ferraris. Die laatste zal volgend jaar wel verplicht verdwijnen.

• MotorBeast
  • Nu online
Dinand Mentink schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:04:
[...]

Begrijp ik goed dat delta P niet de instelling is die ik zoek?

Bedankt voor de reacties, ik begrijp dat er helaas niet een instelling is die dit 1 op 1 regelt. Jammer. Ik ga even verder lezen en kijken of fluistermodus kan helpen.
Delta P is zeker niet wat je zoekt. Fluistermodus beperk je ook zijn vermogen. Hoe kouder het wordt hoe meer je vermogen toch nodig hebt?

Maar waar hoor je de unit dan en waarom? Als hij juist geplaatst is en/of voldoende demping zou het geen tot weinig een probleem moeten zijn.

• ervh
Van die pomp bedoel je? Enig idee hoe ik dat doe? En wat zou de waarde dan ongeveer moeten zijn?

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:53

Seafarer

XXX

Jansen1987 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:20:

Wens temperatuur 21

Als jouw ketel ondergrens 10kW is (en je kunt hem daar op blokkeren) en je pompt bijna 860ltr/u rond dan kun je je retour temperatuur maar 10 graden verhogen. Dus komt er 25 graden uit je vloer dan kan die 10kW er maar 10 graden bovenop gooien. Dus 35 je vloer in.

Cop gister 4,63

Voordat je meteen de ketel de deur uit doet. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 09:51
ervh schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 12:04:
[...]

Er zit inderdaad een pomp achter het buffervat (hij is te zien op de foto die ik eerder stuurde). De waardes daarop zeggen met niet per sé wat, maar hier wat foto's. Op de verdelers zitten geen pompen meer, die zijn geëlimineerd bij installatie.

De M staat op 2.1
De m3/h staat op 0,8 (dat lijkt vrij laag?)
De drie streepjes staat op 2 (waarschijnlijk de stand/modus?)
De W op 1.3 (wattage/verbruik?)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De leiding diameter bij de pomp ziet er niet riant uit?.. 0,8 m3 per uur is te laag. Hier staat de pomp (achter het buffervat) op 1,2 m3/h, hetzelfde debiet als de primaire circulatie pomp van de arotherm 75/6 zelf.

• Dinand Mentink

Dinand Mentink

Software Engineer

MotorBeast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:23:
Delta P is zeker niet wat je zoekt. Fluistermodus beperk je ook zijn vermogen. Hoe kouder het wordt hoe meer je vermogen toch nodig hebt?

Maar waar hoor je de unit dan en waarom? Als hij juist geplaatst is en/of voldoende demping zou het geen tot weinig een probleem moeten zijn.
Helder.

Ik heb inderdaad bij kou meer vermogen nodig, dus fluistermodus is niet ideaal. Het is nét hoorbaar binnen in de gang (onder de warmtepomp) en ik denk dat 20% minder vermogen al zou helpen. En de dagen waarop ik die laatste 20% nodig heb zijn wel vrij schaars.

Irritant dat dit niet simpelweg een parameter is.

• MotorBeast
  • Nu online
Dinand Mentink schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:04:
[...]

Helder.

Ik heb inderdaad bij kou meer vermogen nodig, dus fluistermodus is niet ideaal. Het is nét hoorbaar binnen in de gang (onder de warmtepomp) en ik denk dat 20% minder vermogen al zou helpen. En de dagen waarop ik die laatste 20% nodig heb zijn wel vrij schaars.

Irritant dat dit niet simpelweg een parameter is.
Mijn advies.... niet op focussen en leer ermee leven. De gang. Tja.

• MotorBeast
  • Nu online
ervh schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:59:
[...]

Van die pomp bedoel je? Enig idee hoe ik dat doe? En wat zou de waarde dan ongeveer moeten zijn?
Zie handleiding? Net zo hoog als je Wp.

• ervh
Chupachups schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:03:
[...]
De leiding diameter bij de pomp ziet er niet riant uit?.. 0,8 m3 per uur is te laag. Hier staat de pomp (achter het buffervat) op 1,2 m3/h, hetzelfde debiet als de primaire circulatie pomp van de arotherm 75/6 zelf.
Is vertekening denk ik. 28mm leidingen geloof ik. Grote kans dat de pomp dan totaal niet in sync staat met de WP.
MotorBeast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 17:54:
[...]
Zie handleiding? Net zo hoog als je Wp.
Ga straks ff kijken. Handleiding van die pomp kan duidelijker maar ok.

• masterdaan
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-11 21:34
Ik heb de volgende setup thuis:
- aroTHERM plus VWL 75/6 A
- VWZ MEH 97/6 MB3 hydraulische module
- uniSTOR boiler VIH R 200/6 H 200 ltr
- internetmodule VR 940f
- vrc720
- Evo home thermosstaten met totaal 5 zones over 3 verdiepingen vloerverwarming (totaal 150m2)

Wat opvalt is dat er steeds een E in beeld is, wat volgens de handleiding betekend dat het systeem aan het elektrisch verwarmen is.

De energy efficiency is nu 1,28 wat volgens mij extreem laag is. Zeker als ik wat berichten in dit forum lees. Ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen. Kunnen jullie mee kijken naar de settings op de foto's en wat tips geven? Ik had zelf verwacht dat er een instelling zou zijn gelinkt aan de buiten temperature, maar dat kan ik niet echt vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xEluAvw7C_AsL2F2M6cj-iD7-Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ysATyZKBFGcbojgFXv2vJh7v.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJvKKIGizqOxjR6DRluN4OpPc1I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mfz4KsAQEOz3XmkVggmykYUU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLS2nE3tP_VOaHt1lLl-Lsixqj8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwB85s6uQnq6HWQdOQFrZZHS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mWvZr0ncMwl80JzK-iFMcGtgD9s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z30xdvq7nQTtp8atCqo6ubjw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yw5bv86mxsgajwjLOHg0h01R9rw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZroGwLLtnyraOVKY3fOKqlqm.jpg?f=fotoalbum_tile
De instellingen binnen het Installteur menu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wMGIzsP1s0SDSLNhRbJCURqeICg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n6wf32qn3Yvy134o8F4nwvYs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9INe2XdPCw4qikvWkB40BX-jcWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yHylcTVDfvK9foe7xGdA1gvC.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UgTB14gpUm_KjvmQH5XYH6kzyWM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tj9aeNteRqIrkSWYpySZ715P.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GvOYwpMoAmUM2ga_RwsoWfeNYCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FOqwJxOpY9xUGhwhm1x3UgE4.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lVgl8yFfeXE8xlfBU0VdAlZ6ydw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5har9K2eJRBryMnv4Vp8HKWo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bd3UwufG_CSUwKJm1Xl69i2_M_A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dn8wv53t3uj5EY3U9gXBfHOS.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FP9Y1RHwsNnPiGCWVzKHjR2BGw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGHMrC1sX21K7ZfpZKmL6oB3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/koR8IA7kISZg9XPTAAfob1kRSLo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/igxe4OKlUjNGvjsIPWn9sjad.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ff4XPKI4xkp5JJUmBXuepu6sUuM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xe4AdG3zixoP7vBYv3FlI6l1.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik heb zelf de max aanvoer temp omlaag gebracht van 55 naar 45 graden en de stooklijn omlaag van 1.60 naar 1.35.

[ Voor 7% gewijzigd door masterdaan op 21-11-2025 19:02 . Reden: Plaatjes naar thumb ]

• Jansen1987
@Seafarer

Laagste stand van de ketel is 7,5 kilowatt en dan op 60 graden het minimale.

Als ik de pomp verdeler op de b.g.g. vervang voor een pomploze moet er dan een extra pomp bij het buffervat of elders geplaatst worden?

Denk dat ik veel comfort en warmte afgifte mis nu met de mengverdeler.

Stooklijn 0.60
Minimale AT 34
Wenstemperatuur 21,5

Merk toch dat hij er nog moeite mee heeft het 21,5 te bereiken.

Draait soms rustig 1800watt 😔

Ook merk ik dat hij vaak Defrost op pendelt. Weet niet zeker welke van de 2. Hij stopt dan tijdelijk en dan loopt de AT terug naar 26 en vervolgens knalt hij naar de 2200 watt om weer 35-36AT te maken

• Jansen1987
@masterdaan

Ik heb er niet zoveel verstand van als de rest van de gasten hier maar volgens mij staat jou stooklijn veel te hoog.

Heb je radiatoren of vloerverwarming? Heb je pomp verdeler of open verdeler?

Je minimale AT mag wel wat omhoog ook naar minimaal 27-28

Binnencompensatie staat op inactief wat volgens mij betekent hij puur op buiten temperatuur draait.

Verder zie ik op een foto dat er 18 wordt gevraagd en het 22,2 graden binnen is. En dat hij op verwarmen staat.

Denk dat het een en ander niet goed staat ingesteld bij je.

Ik heb zelf vloerverwarming b.g.g. met een pompverdeler helaas nog en heb gisteren bv 24 kw verbruikt met een cop van 4,63

[ Voor 15% gewijzigd door Jansen1987 op 21-11-2025 19:16 ]

• Franciesco
@masterdaan een stooklijn van 1.6 en 1.35 is allebei erg hoog. Ik weet niet hoe de woning geisoleerd is, maar met alleen vloerverwarming verwacht ik toch minimaal een redelijk geïsoleerde woning.
Als dat zo is: zet de stooklijn eens fors lager naar b.v. 0.4.
De huidige buitentemperaturen zijn, mits er niet te veel zon is, geschikt om de stooklijn te bepalen. Mijn tactiek was: stel de gewenste ruimtetemperatuur in, zet de ruimtecompensatie op Actief en laat de WP dan continu draaien. Komt de kamertemperatuur boven de gewenste temperatuur: stooklijn met 0.05 verlagen. Of andersom.
En net zo lang tunen tot de kamertemperatuur ongeveer stabiel blijft.
Als het erg zonnig is lukt deze methode niet goed. Idem als de buitentemperatuur weer hoger wordt (zeg gemiddeld meer dan 5 graden). Dus vooral op grijze koude dagen of minimaal tijdens koude nachten.

Max 45 graden is voor vloerverwarming hoog en kan waarschijnlijk ook naar 35 graden, maar met een juist gekozen stooklijn maakt dat verder niet zo heel veel uit.

Zorg dat je voldoende flow hebt zodat het verschil tussen aanvoer temperatuur en retour doorgaans niet groter is dan 5 graden. Zie wat berichten hierboven met waar je dat kunt controleren.

Ook lijkt het me goed om alle zones (zoveel mogelijk) open te zetten, ik weet niet hoe de Evo home nu ingesteld staat maar met een WP heb je afgifte en flow nodig om hem goed te laten presteren. Zie de WP FAQ.

• Franciesco
En inderdaad: min Ta naar 25 graden of iets dergelijks.

• Franciesco
En bivalentiepunt verwarmen naar -7 graden.

• dunklefaser
@masterdaan Wat ik me bij deze plaatjes en screenprints meteen afvraag:
Is dit door de installateur zo geconfigureerd? - Ik kan het me bijna niet voorstellen.

De stooklijn is namelijk niet van deze wereld (van de warmtepompen) zoals hierboven al vastgesteld is.
En dan nog met vloerverwarming zonder mengende verdelers - hoop ik.

• ervh
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8tahjVtMvEq1mx121XRPEUZtbw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1kmRmjgBLynop72joRoFZYR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pgS7VMK_ajBix2kbFr9aLfCtAe8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N7pLKi5dqoNxrJsMPXO1NA40.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-I6IQG9ypoaYnGUbuZvZNQ3aFwE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/spVApwQwLYQ9XZeSgQqkVNTK.jpg?f=fotoalbum_tile
Help me even.. op welke stand zou de pomp moeten staan?

• Franciesco
Vaste curve lijkt mij het beste en dan een flow die ongeveer hetzelfde is als die van de WP.

• Josh77
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 15:25
@ervh zet hem maar op constant drukverschil , horizontale lijn stand 3 of 2

• MotorBeast
  • Nu online
dunklefaser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:28:
@masterdaan Wat ik me bij deze plaatjes en screenprints meteen afvraag:
Is dit door de installateur zo geconfigureerd? - Ik kan het me bijna niet voorstellen.

De stooklijn is namelijk niet van deze wereld (van de warmtepompen) zoals hierboven al vastgesteld is.
En dan nog met vloerverwarming zonder mengende verdelers - hoop ik.
Ik wel hoor. Als je weet wat voor onzin ik heb gehoord tijdens mijn 2 jarige, ja 2 jarige zoektocht 8)7 naar een installateur springen de tranen in je ogen. Ik stook nu op stooklijn 0,6 en het is 21 graden binnen. Mijn installateur blijft zelfs nu nog volhouden dat dit onmogelijk is met radiatoren, moet minimaal 1,2 zijn en dat hij perse op adaptieve stooklijn moet staan.

Kennis van me kreeg advies om thermostaat in de nacht gewoon op 15 graden te zetten. Voeler buiten hangt in de ochtend op oost vol in de zon, heel fijn voor de stooklijn. Afgifte is totaal ongeschikt voor een WP met veel te weinig vermogen enz enz. Het is een drama.

• masterdaan
@dunklefaser Ja, iemand die ook alleen maar met Vaillant werkt en voor hun hier in de regio een hoop werk doet. Het was wel duidelijk een haast klusje en omdat we een klus huis hebben duurde het ook een hele tijd voordat ik het echt ging gebruiken.

De verdeler voor de begane grond is aangestuurd met een enkele klep (enkele zone). De verdelers boven zijn verdeeld in groepen. Elk aangestuurd met een eigen Evo Home.

Het huis is volledig geisoleerd vorig jaar met vloer en spouw isolatie, ramen beneden zijn HR+++. Dak is niet helemaal duidelijk hoe goed het is, er komt nog vliering isolatie als dat nodig blijkt.

@Franciesco werkt het 'ruimtecompensatie op Actief' als de vrc720 niet de primaire thermostaat is?

[ Voor 16% gewijzigd door masterdaan op 21-11-2025 20:09 ]

• ervh
Franciesco schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:45:
Vaste curve lijkt mij het beste en dan een flow die ongeveer hetzelfde is als die van de WP.
Josh77 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:46:
@ervh zet hem maar op constant drukverschil , horizontale lijn stand 3 of 2
Flow kan ik niet echt instellen lijkt het, alleen een aantal standen.

Hoe dan ook, even ingesteld maar de pomp kapt er mee en geeft melding E2. Blijft hangen lijkt het :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0OQ1r1nKzqIhZ1b2YTiU7bZ5ac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4E1APOJFUorYoUEr9ujaQjCe.jpg?f=fotoalbum_large

Ook op de oude stand het zelfde.. probeert te starten en valt dan stil. Aii

Edit: stroom eraf en erop lijkt te helpen 8)7
Nu nog vinden hoe ik die flow goed kan verhogen.

[ Voor 8% gewijzigd door ervh op 21-11-2025 20:24 ]

• dunklefaser
@masterdaan Wat is de actuele aanvoertemperatuur van de wp?
En welke temperaturen meet je op de aanvoerbalken van de pomploze verdelers?
Misschien nog een plaatje van de actuele stooklijn plaatsen en van de status pagina in de app.

[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 21-11-2025 20:15 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:56
[...]

Warmtepomp start alleen als CV water teveel afkoelt, daarvoor doet ie het met de circulatiepomp alleen, althans hier met de monoblock.

Maybe dat het gedrag met parallel buffer anders is, heb seriebuffer.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2025 20:25 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• WolfFTN
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 14:36
masterdaan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:07:
@dunklefaser Ja, iemand die ook alleen maar met Vaillant werkt en voor hun hier in de regio een hoop werk doet. Het was wel duidelijk een haast klusje en omdat we een klus huis hebben duurde het ook een hele tijd voordat ik het echt ging gebruiken.

De verdeler voor de begane grond is aangestuurd met een enkele klep (enkele zone). De verdelers boven zijn verdeeld in groepen. Elk aangestuurd met een eigen Evo Home.

Het huis is volledig geisoleerd vorig jaar met vloer en spouw isolatie, ramen beneden zijn HR+++. Dak is niet helemaal duidelijk hoe goed het is, er komt nog vliering isolatie als dat nodig blijkt.

@Franciesco werkt het 'ruimtecompensatie op Actief' als de vrc720 niet de primaire thermostaat is?
@masterdaan je stooklijn is veel te hoog, zo blaas je de compressor op. Start met 0.6 stooklijn en minimum aanvoer van 24 graden. Maak een mooi tijdschema en kijk of hij de temperatuur haalt na 24u. Is die te hoog dan schakel naar bijv 0.5 enzovoort tot de temperatuur ongeveer klopt.

Pas daarna kan je de vrc instellen op actief of uitgebreid naar gelang de keuze. Bij ons staat deze in winter op active zoals nu en in tussenseizoen op uitgebreid. Onze cop ligt op een 4 a 5 met deze setup die je hebt.

• masterdaan
dunklefaser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:15:
@masterdaan Wat is de actuele aanvoertemperatuur van de wp?
En welke temperaturen meet je op de aanvoerbalken van de pomploze verdelers?
Misschien nog een plaatje van de actuele stooklijn plaatsen en van de status pagina in de app.
De aanvoer is nu rond de 45 en ook een screenshot van de stooklijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zlw5hbz0dH-R0YEvUzBAJetuqyE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zFNiYZnVO3CO7J0x7fMXlPE5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lr872iSnhebHJ7M-GxcLhAz8OJo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICMHGbBQGA6GGvM6A9q5hfrY.jpg?f=fotoalbum_tile
Fotos' van de verdelers, de middelste kan ik niet zien, die is een beetje weg gebouwd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFzFpOhODYQB53R2skr5OR_TNEA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8GibLftHrtB9IkRT5Hf3GBNY.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R-YcVycdWnOgEVT8tTr5azmO-mM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2e8HKqxxWJf09AqCwHy78sb1.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fmX0S8yM3MVYpoQfrVcFWJF0b3s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pgcUwkJse3GQOqOJXznjyiIg.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LegziZX_oiuboSxTwynpilempbY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1YC44tOcUoTBwINmLgBjbVq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAVhznGxgcAoiId2TOjr10ONuYM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6gFYEvhu3Wh2g0gCWoMogrU.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b_UxAbUA4xsISNQ6vfhpiUaLQSM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3cMP18LrfSUovFx4LKVP1REg.jpg?f=fotoalbum_tile

• masterdaan
WolfFTN schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:25:
[...]

@masterdaan je stooklijn is veel te hoog, zo blaas je de compressor op. Start met 0.6 stooklijn en minimum aanvoer van 24 graden. Maak een mooi tijdschema en kijk of hij de temperatuur haalt na 24u. Is die te hoog dan schakel naar bijv 0.5 enzovoort tot de temperatuur ongeveer klopt.

Pas daarna kan je de vrc instellen op actief of uitgebreid naar gelang de keuze. Bij ons staat deze in winter op active zoals nu en in tussenseizoen op uitgebreid. Onze cop ligt op een 4 a 5 met deze setup die je hebt.
Dat is zeker de COP waar ik naar op zoek ben! Ik ga de stooklijn verlagen en de min invoer ook aanpassen.

• dunklefaser
@masterdaan 42,5 °C aanvoer - wow! Veel te hoog voor een vloerverwarming, maar . . .
Zo te zien heb je niet veel flow op minimaal een verdeler (check even alle flowmeters)
De aanvoertemperaturen en zeker de retourtemperaturen kloppen voor geen (thermo)meter.
Het lijkt er op als of er geen doorstroming is - oorzaak onbekend.
Misschien speelt de "evohome" een rol?

• Jansen1987
@masterdaan

Jou flowmeters op je verdeler staan lijkt wel zo goed als dicht. Draai die eens verder open zodat ze op 1,5-2 liter per minuut staan.

• masterdaan
dunklefaser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:48:
@masterdaan 42,5 °C aanvoer - wow! Veel te hoog voor een vloerverwarming, maar . . .
Zo te zien heb je niet veel flow op minimaal een verdeler (check even alle flowmeters)
De aanvoertemperaturen en zeker de retourtemperaturen kloppen voor geen (thermo)meter.
Het lijkt er op als of er geen doorstroming is - oorzaak onbekend.
Misschien speelt de "evohome" een rol?
@dunklefaser Wanneer alle zones op temperatuur zijn is er geen flow en stopt de WP. Tenminste zo is het aan mij uitgelegd door de installateur. Er is zo'n klein vat voor de vloerverwarming die op temperatuur gehouden wordt.

Ik ga de aanvoer laten zakken naar 30 graden en de stooklijn naar 0.8. Dat moet dan al wel iets gaan doen verwacht ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdMsYf89eJFmWxEIrXT4IpRnhco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AvEcWxg07btNJP5CDzTRgC4.jpg?f=fotoalbum_large

• masterdaan
Jansen1987 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:57:
@masterdaan

Jou flowmeters op je verdeler staan lijkt wel zo goed als dicht. Draai die eens verder open zodat ze op 1,5-2 liter per minuut staan.
De motor's van de Evo home zetten die open of dicht, al gelang de warmte vraag van de zone. Anders is er altijd verwarming toch?

• MotorBeast
  • Nu online
masterdaan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:57:
[...]

@dunklefaser Wanneer alle zones op temperatuur zijn is er geen flow en stopt de WP. Tenminste zo is het aan mij uitgelegd door de installateur. Er is zo'n klein vat voor de vloerverwarming die op temperatuur gehouden wordt.

Ik ga de aanvoer laten zakken naar 30 graden en de stooklijn naar 0.8. Dat moet dan al wel iets gaan doen verwacht ik.

[Afbeelding]
0,8 met vloerverwarming is te hoog. Hier met radiatoren 0,6. Begin met 0,4. En je zou lager moeten kunnen zeker als je huis zo goed is geisoleerd.

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-11 23:27
@masterdaan Je hebt vloerverwarming. Zou je niet je Evohome overboord gooien? Al die elektroventielen er af en je circuits inregelen zodat je in elke ruimte de gewenste temperatuur haalt. Hoe meer debiet hoe beter, hoor ik hier. Beginnen met lage stookcurve. Circuit knijpen waar het te warm wordt. dT van 3 a 5°C. Geef het tijd, vloerverwarming is een inerte verwarming. Min. 12u wachten na elke change. Neem even (veel) tijd om alles hier door te lezen. Lijvig forum, maar je vindt vast veel tips.

• dunklefaser
@masterdaan Nu komt zo langzaaaam de aap uit de mouw - een parallel buffervaatje met extra circulatiepomp. Dan heb je in feite 2 aanvoer en 2 retourtemperaturen - misschien kan je deze nog meten?
Over de nadelen van een parallel buffervat ga ik niets vertellen dat kunnen anderen veel beter doen.
Zoek maar met "Heat Geeks" - bijvoorbeeld op YT. - Jouw Vaillant installateur lijkt niet veel zelf na te denken en vaart waarschijnlijk blind op de installatiebundels - ontwerpen en vooral inregelen van een wp-installatie is misschien ook niet zijn sterke kant (kost tijd = geld).

[ Voor 52% gewijzigd door dunklefaser op 21-11-2025 21:22 ]

• MotorBeast
  • Nu online
masterdaan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:58:
[...]

De motor's van de Evo home zetten die open of dicht, al gelang de warmte vraag van de zone. Anders is er altijd verwarming toch?
Dat is de DE kunst. Flow zo regelen dat op basis van de stooklijn de temperatuur constant blijft. Niet open/dicht van afsluiters. Zeker met vloerverwarming. Je WP moet juist WEL doordraaien op laag vermogen en niet aan/uit gaan. Hier heeft vanmiddag door de zon de WP een 3,5 uur uit gestaan. Het vreet stroom om weer op te starten.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 21-11-2025 21:09 ]

• masterdaan
roofburner schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:03:
@masterdaan Je hebt vloerverwarming. Zou je niet je Evohome overboord gooien? Al die elektroventielen er af en je circuits inregelen zodat je in elke ruimte de gewenste temperatuur haalt. Hoe meer debiet hoe beter, hoor ik hier. Beginnen met lage stookcurve. Circuit knijpen waar het te warm wordt. dT van 3 a 5°C. Geef het tijd, vloerverwarming is een inerte verwarming. Min. 12u wachten na elke change. Neem even (veel) tijd om alles hier door te lezen. Lijvig forum, maar je vindt vast veel tips.
MotorBeast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:05:
[...]

Dat is de DE kunst. Flow zo regelen dat op basis van de stooklijn de temperatuur constant blijft. Niet open/dicht van afsluiters. Zeker met vloerverwarming.
Maar je wilt toch niet elke kamer verwarmen? In de woonkamer is 21 graden heel lekker, maar mijn slaapkamer mag een stuk kouder zijn. Die van de kids dan weer warmer. Het kantoor is ook niet altijd in gebruik, dus een constante 20 graden is daar ook zonde. Waarom zijn die dingen anders gemaakt?

Hoe ze nu werken is, ik stel een vrij constante temp in, ergens tussen de 18 en 21 graden en daar blijven ze eigenlijk op staan. Woonkamer gaat een enkele keer iets omhoog, maar nooit meer dan 1 graden.
dunklefaser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:03:
@masterdaan Nu komt zo langzaaaam de aap uit de mouw - een parallel buffervaatje met extra circulatiepomp. Dan heb je in feite 2 aanvoer en 2 retourtemperaturen - misschien kan je deze nog meten?
Over de nadelen van een parallel buffervat ga ik niets vertellen dat kunnen anderen veel beter doen.
Zoek maar met "Heat Geeks".
Is daarmee dan ook alle andere info gelijk onzin?

Grappig wel omdat deze config geadviseerd is door Vaillant, je zou zeggen dat die weten waar ze het over hebben. Er is mee gekeken met mijn installateur door een adviseur. Door de oppervlakte was dit het advies.

circulatiepomp snap ik, maar hoe kom je dan aan 2 retour en aanvoer? zijn die op het buffervat anders?
Dus het aan WP aanvoer/retour op buffervat, en dan ook een aanvoer retour op buffervat?

• dunklefaser
@masterdaan Waarschijnlijk is het op een gegeven moment zinvol een eigen topic te beginnen.
Heb je al het faq topic over L/W-warmtepompen bekeken? Hier staat ook iets over buffervaten.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 21-11-2025 21:18 ]

• MotorBeast
  • Nu online
masterdaan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:13:
[...]

[...]

Maar je wilt toch niet elke kamer verwarmen? In de woonkamer is 21 graden heel lekker, maar mijn slaapkamer mag een stuk kouder zijn. Die van de kids dan weer warmer. Het kantoor is ook niet altijd in gebruik, dus een constante 20 graden is daar ook zonde. Waarom zijn die dingen anders gemaakt?

Hoe ze nu werken is, ik stel een vrij constante temp in, ergens tussen de 18 en 21 graden en daar blijven ze eigenlijk op staan. Woonkamer gaat een enkele keer iets omhoog, maar nooit meer dan 1 graden.

[...]

Is daarmee dan ook alle andere info gelijk onzin?

Grappig wel omdat deze config geadviseerd is door Vaillant, je zou zeggen dat die weten waar ze het over hebben. Er is mee gekeken met mijn installateur door een adviseur. Door de oppervlakte was dit het advies.

circulatiepomp snap ik, maar hoe kom je dan aan 2 retour en aanvoer? zijn die op het buffervat anders?
Dus het aan WP aanvoer/retour op buffervat, en dan ook een aanvoer retour op buffervat?
Als je stooklijn correct staat, de secundaire pomp achter buffervat voldoende flow heeft en verdelers ook ook zal Evo wel werken. Beter zou zijn geweest dus stooklijn oke en dan per ruimte de flow zo regelen dat de gewenste temperatuur daar op niveau is zonder buffervat. Dat draait nu eenmaal het zuinigst. Je moet sowieso niet verwachten met VV dat je in 1 ruimte even van 18 naar 20 kan. Gaat niet werken want VV is traag. Constant houden van temperatuur is niet zonde. Wel met een HR Ketel, niet met een WP. Het is hier boven constant 19 a 19,5 graad.

https://heatgeek.com/arti...nused-rooms-it-costs-more

YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 21-11-2025 21:25 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jansen1987 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:08:
@Seafarer

Laagste stand van de ketel is 7,5 kilowatt en dan op 60 graden het minimale.
Als de flow voldoende hoog is dan kan de ketel deze temperatuur niet halen.
Als ik de pomp verdeler op de b.g.g. vervang voor een pomploze moet er dan een extra pomp bij het buffervat of elders geplaatst worden?

Denk dat ik veel comfort en warmte afgifte mis nu met de mengverdeler.

Stooklijn 0.60
Minimale AT 34
Wenstemperatuur 21,5

Merk toch dat hij er nog moeite mee heeft het 21,5 te bereiken.

Draait soms rustig 1800watt 😔

Ook merk ik dat hij vaak Defrost op pendelt. Weet niet zeker welke van de 2. Hij stopt dan tijdelijk en dan loopt de AT terug naar 26 en vervolgens knalt hij naar de 2200 watt om weer 35-36AT te maken
Maar goed zijn jouw centen. Gewoon een nieuwe ketel halen. 8)7

• masterdaan
dunklefaser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:16:
@masterdaan Waarschijnlijk is het op een gegeven moment zinvol een eigen topic te beginnen.
Heb je al het faq topic over L/W-warmtepompen bekeken? Hier staat ook iets over buffervaten.
Ik had hoop op het aanpassen van een paar settings, dus niet echt overwogen een eigen topic te maken. Maar het gaat inderdaad snel veel worden en kan dan ook beter alle info aanleveren.

Zit nu de filmpjes te kijken die hier langs komen op de zoekterm. Even allemaal leren. Thnx voor de pointers!

• masterdaan
MotorBeast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:19:
[...]

Als je stooklijn correct staat, de secundaire pomp achter buffervat voldoende flow heeft en verdelers ook ook zal Evo wel werken. Beter zou zijn geweest dus stooklijn oke en dan per ruimte de flow zo regelen dat de gewenste temperatuur daar op niveau is zonder buffervat. Dat draait nu eenmaal het zuinigst. Je moet sowieso niet verwachten met VV dat je in 1 ruimte even van 18 naar 20 kan. Gaat niet werken want VV is traag. Constant houden van temperatuur is niet zonde. Wel met een HR Ketel, niet met een WP. Het is hier boven constant 19 a 19,5 graad.

https://heatgeek.com/arti...nused-rooms-it-costs-more

YouTube: Why NOT to ZONE your heating!!.. (SHOCKING RESULTS!!)
Duidelijk, het is de oude manier van denken die me soms nog een beetje in de weg zit. Op zich doen we al wat je aangeeft kwa statische temperaturen instellen. Ik weet dat je niet 'snel' 2 graden omhoog kan. Dat 0,5 omlaag had ik nog niet over nagedacht.

• Seafarer

Seafarer

XXX

masterdaan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 21:28:
[...]

Duidelijk, het is de oude manier van denken die me soms nog een beetje in de weg zit. Op zich doen we al wat je aangeeft kwa statische temperaturen instellen. Ik weet dat je niet 'snel' 2 graden omhoog kan. Dat 0,5 omlaag had ik nog niet over nagedacht.
Door het advies alles open zetten gaat je aanvoer temperatuur naar beneden je radiatoren gaan heel erg hard minder warmte geven. En je krijgt hierdoor echt geen oververhitte slaapkamers.
Je zult misschien wat moeten naregelen of zelfs een radiator vervangen door een groottere en dat kost even tijd en geduld.

De installateur heeft daar geen tijd voor en kiest voor een hogere aanvoer temperatuur met naregeling.
Dan wordt vanzelf alles voldoende warm.

• dunklefaser
@Seafarer Mijn eigen interpretatie: De installateur kiest niets . . .
Vaillant ontzorgt in eerste instantie de installateur/pijpfitter.
Een energiezuinige installatie is secundair en eerder toeval
en de energierekening is voor de klant - zoals altijd.

• ervh
Franciesco schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:08:

Heb de pomp dus aangepast, staat nu lekker te pruttelen en zie nu een debiet van 1,3m3/h t.o.v. 0.8 gisteren. Hopelijk loopt dat nog wat verder op.

Getallen op de binnenunit gevonden en dat ziet er niet goed uit. Retour is hoger dan aanvoer. Dus maar eens naar de VVW verdelers gekeken. Boven heb ik 17 groepen en beneden 7, en het viel me op dat veel groepen flink geknepen waren in flow. Die heb ik nu wat verder open proberen te draaien, hopelijk levert dat wat op.

Krijg er overigens niet meer dan 1,5-2l op gedraaid, maar dat is misschien wel logisch met zoveel groepen. (al zijn die 17 groepen met dunne 7mm buizen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gAhyKiVrLIooG9KHUoovzxb5zU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l5mvXpKay11JBGTtDKbfWUqN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g5KE2jUdACDrx6WgFYA2VJvLWi4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSX52o4mZ1zXLaZ99XQQkF0p.jpg?f=fotoalbum_tile
MotorBeast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:04:
@ervh Vreemd. Hij loopt wel constant maar vraagt veel te veel vermogen voor zo'n lage aanvoer. Ik had hier max vannacht 38,5 aanvoer met 950W ongeveer en Cop van 3,05. Jij zou volgens mij met VV ergens rond de 4 moeten uitkomen. Zijn je aanvoer en retourleidingen (ook buiten) wel geisoleerd? Wordt je vloer wel egaal warm? Dat laatste kan je volgens mij alleen checken met een warmtebeeld camera (huren kan je die volgens mij). Iets zit er niet goed.
Ja, alles is geïsoleerd en heb ik daarna nog met extra isolatiespul omwikkeld. Zit goed ingepakt dus ;) Behalve, zie de foto, rondom de WP zelf. Geeft wel wat verlies maar hoogstwaarschijnlijk verwaarloosbaar, verwacht ik. Volgens mij heeft m'n baas een warmtecamera die je op je telefoon kunt aansluiten, misschien kan ik die eens lenen. Stuk goedkoper dan zo'n Fluke ding :9
En ik heb geen mengverdelers maar gewoon "kale" verdelers zonder pomp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTFZB4tpOOc45of9TYAijig5ePs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gRVqJqMVJ16FnEWzXZQKXsj.jpg?f=fotoalbum_tile

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:03:
@Seafarer Mijn eigen interpretatie: De installateur kiest niets . . .
Vaillant ontzorgt in eerste instantie de installateur/pijpfitter.
Een energiezuinige installatie is secundair en eerder toeval
en de energierekening is voor de klant - zoals altijd.
Kun je best gelijk in hebben. Maar het komt zo onwerkelijk over dat dit door een warmtepomp fabrikant geadviseerd wordt. Die hoef je echt niet uit te leggen dat een hogere Ta direct een verhoging van het verbruik is. Of slechtere COP.

• dunklefaser
Seafarer schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:21:
[...]

Kun je best gelijk in hebben. Maar het komt zo onwerkelijk over dat dit door een warmtepomp fabrikant geadviseerd wordt. Die hoef je echt niet uit te leggen dat een hogere Ta direct een verhoging van het verbruik is. Of slechtere COP.
Mijn eigen ervaring is natuurlijk zeer beperkt - maar ik heb mijn installateur daarmee moeten dreigen dat hij de opdracht kon vergeten als hij niet het weer stiekem opgenomen parallelle buffervat met extra circulatie pomp uit de offerte ging verwijderen. "Ja - maar dan krijg ik geen garantie meer van Vaillant!" kreeg ik als antwoord 7(8)7 .
Nu draait mijn arotherm pure 65/7.2, volgens mij relatief efficiënt, met een 18 l voorschakelvat in de retour
- ter ondersteuning van de defrosts.
Op dit moment bij ca. -1 °C buiten met een Ta van gemiddeld 27-28°C - tijdens de defrosts daalt de aanvoer natuurlijk heel even met enkele K.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 21-11-2025 23:07 ]

• MotorBeast
  • Nu online
@dunklefaser Hier precies hetzelfde verhaal. Serievat 50 liter ipv parallel.

• MotorBeast
  • Nu online
ervh schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:07:
[...]

Heb de pomp dus aangepast, staat nu lekker te pruttelen en zie nu een debiet van 1,3m3/h t.o.v. 0.8 gisteren. Hopelijk loopt dat nog wat verder op.

Getallen op de binnenunit gevonden en dat ziet er niet goed uit. Retour is hoger dan aanvoer. Dus maar eens naar de VVW verdelers gekeken. Boven heb ik 17 groepen en beneden 7, en het viel me op dat veel groepen flink geknepen waren in flow. Die heb ik nu wat verder open proberen te draaien, hopelijk levert dat wat op.

Krijg er overigens niet meer dan 1,5-2l op gedraaid, maar dat is misschien wel logisch met zoveel groepen. (al zijn die 17 groepen met dunne 7mm buizen)
[Afbeelding][Afbeelding]
[...]

Ja, alles is geïsoleerd en heb ik daarna nog met extra isolatiespul omwikkeld. Zit goed ingepakt dus ;) Behalve, zie de foto, rondom de WP zelf. Geeft wel wat verlies maar hoogstwaarschijnlijk verwaarloosbaar, verwacht ik. Volgens mij heeft m'n baas een warmtecamera die je op je telefoon kunt aansluiten, misschien kan ik die eens lenen. Stuk goedkoper dan zo'n Fluke ding :9
En ik heb geen mengverdelers maar gewoon "kale" verdelers zonder pomp.
[Afbeelding]
Even tijd geven met die retour/aanvoer. Zijn geen radiatoren die binnen no time warmte afgeven. Geduld.

• ervh
Was bij mij het zelfde verhaal. Vaillant adviseerde een buffervat aan de installateur en hij durfde het niet aan zonder. Volgens Vaillant kon het niet anders.

• MotorBeast
  • Nu online
Verbruik loopt hier nu fors op door de frequentie defrosts. Buiten -0,5 en 97% luchtvochtigheid. Feest! :X

• MotorBeast
  • Nu online
ervh schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:59:
Was bij mij het zelfde verhaal. Vaillant adviseerde een buffervat aan de installateur en hij durfde het niet aan zonder. Volgens Vaillant kon het niet anders.
Moet hij hem wel goed inregelen. Is eigenlijk zelfs verplicht. https://www.eigenhuis.nl/...men/waterzijdig-inregelen

• mr_evil08
masterdaan schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:38:
[...]

De aanvoer is nu rond de 45 en ook een screenshot van de stooklijn.
[Afbeelding][Afbeelding]
Fotos' van de verdelers, de middelste kan ik niet zien, die is een beetje weg gebouwd.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Als ik een advies mag geven zet minimaal aanvoertemperatuur op 25 en je stooklijn naar 0,60 tot max 1

Minimaal aanvoertemperatuur 15 graden kan je net niks mee, je verwarmd daar niks mee, in geen enkel scenario is dat nuttig.

En koelbedrijf zit onder een ander kopje.

42 graden aanvoer is hoog, zelfs met radiatoren lukt lager, eventueel een enkele afgifte vervangen met T33 en hang daar ventilatoren onder.

Het is geen -10 op moment(voelt wel -7)werkelijk rond -2 natuurlijk.

(Mijn ervaring is dat radiatoren niks doen onder 28c aanvoer).

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 21-11-2025 23:55 ]

• Gramser
Vraagje tussendoor (de adviesmachine draait op volle toeren hier, mooi!) - ik heb vannacht voor het eerst in drie jaar eens de fluistermodus aangezet. Ik dacht een beetje dat het dan vrij koud zou worden binnen maar het scheelt misschien een half graadje met normaal. Je ziet dat het vermogen wordt afgetopt, en vannacht waren er veel defrosts. Als het kouder wordt krijg ik vaak minder defrosts maar heb ik wel meer vermogen nodig.
Is er een reden waarom ik de fluistermodus NIET zou moeten gebruiken? Niet slecht qua werking voor het apparaat? Ik heb geen klagers qua geluid ofzo, dus kan ‘m ook gewoon uitlaten, maar dit spaart ook nog wat stroom.

• mr_evil08
@masterdaan 2 bar CV druk is genoeg, hoger belast je alleen maar het expansievat.

• dunklefaser
Volgens mij zit de druksensor bij de binnendelen ("hydraulic station") aan de drukzijde van de pomp.
Afhankelijk van de flow en de weerstand in het afgiftecircuit is er een kleiner of groter verschil tussen de statische en de dynamische druk. Dit kan enkele tiende bar zijn.
Bij mij is dit verschil iig zichtbaar o.a. in de app. en natuurlijk op het binnendeel.
Wat de gebruikelijke verschillen bij een goed gedimensioneerd leidingwerk zijn weet ik niet.
Waarschijnlijk kan je ook de weerstand van het circuit berekenen/schatten.

Als je een vaste flow instelt kan je bij naregeling bijvoorbeeld via een zoneregeling waarschijnlijk goed zien als zones dichtlopen. Ik zelf pas geen naregeling toe.

• MotorBeast
  • Nu online
Gramser schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 07:53:
Vraagje tussendoor (de adviesmachine draait op volle toeren hier, mooi!) - ik heb vannacht voor het eerst in drie jaar eens de fluistermodus aangezet. Ik dacht een beetje dat het dan vrij koud zou worden binnen maar het scheelt misschien een half graadje met normaal. Je ziet dat het vermogen wordt afgetopt, en vannacht waren er veel defrosts. Als het kouder wordt krijg ik vaak minder defrosts maar heb ik wel meer vermogen nodig.
Is er een reden waarom ik de fluistermodus NIET zou moeten gebruiken? Niet slecht qua werking voor het apparaat? Ik heb geen klagers qua geluid ofzo, dus kan ‘m ook gewoon uitlaten, maar dit spaart ook nog wat stroom.
Als je stroom wil besparen en die 0,5 graad voor lief neemt kan je toch gewoon de thermostaat een 0,5 verlagen? Zal hij ook minder aanvoer vragen en wellicht weer iets minder defrosts. Of je er nu zoveel mee wint? Wellicht krijg je met fluistermodus er wel meer zelfs omdat hij op actief en uitgebreid stooklijn gaat compenseren naar boven toe als zijn setpoint te ver gaat afwijken en je knijpt vermogen op fluistermodus en geeft zelf aan dat je binnentemperatuur zakt. Zit hier nu op 9 defrosts vanaf 00.00 uur met 38/40 graden aanvoer bij -1 a 0 buiten en 97% LV. Ik vind het wel meevallen. Verbruik kijk ik maar niet naar met dit soort weer. Maandag weer 7 graden plus buiten.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Gramser In fluistermodus wordt niet alleen de compressor maar ook de fan geknepen. Dit zorgt in theorie voor een iets lagere verdampertemperatuur en dus iets eerder en iets meer defrosts.
In de praktijk is het verschil te verwaarlozen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• water_escape
water_escape schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:12:
Wij hebben de verwarming nog niet aan staan. Alleen voor warm water.
Toch zie ik sinds vannacht dat hij aanspringt, waarom?

Je ziet links de SWW run van gisteren, die van vandaag moet nog starten vanmiddag. Maar je ziet al veel stroompieken.

[Afbeelding]
Toch begrijp ik het niet. Deze ochtend alweer. Om 08:30, 10:30 en straks om 12:30. Maar de rest van de nacht en dag niet ondanks dat het dan ook koud is.

Water-Escape

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@masterdaan in aanvulling tot de reeds gegeven tips: als jij een volledig nageregeld systeem wil (en daar kunnen goede redenen voor zijn) dan is de installatie die je nu hebt helemaal niet gek. De Tweakersmanier van warmtepompen heeft een ander vertrekpunt.

Dat gezegd, de installateur moet zich niet achter Vaillant verschuilen en ik vind dat hij zich mag schamen om de boel met deze instellingen achter te laten.
Nu het licht vriest doet hij het puur op COP1 hulpverwarming, want bivalentiepunt staat op 0 graden.
Er is geen enkele reden op stooklijn 1.3 te kiezen met een maximum van 45 graden, want dat tikt hij al aan bij een graad of 10 buiten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• water_escape
mr_evil08 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:24:
[...]

Warmtepomp start alleen als CV water teveel afkoelt, daarvoor doet ie het met de circulatiepomp alleen, althans hier met de monoblock.

Maybe dat het gedrag met parallel buffer anders is, heb seriebuffer.
wat is te veel afkoelen in deze?

Water-Escape

• MotorBeast
  • Nu online
water_escape schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:08:
[...]

wat is te veel afkoelen in deze?
Volgens mij onder de 25 graden watertemperatuur. Ooit eens ergens gelezen. Pin me er niet op vast.

• MotorBeast
  • Nu online
Proton_ schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:00:
@Gramser In fluistermodus wordt niet alleen de compressor maar ook de fan geknepen. Dit zorgt in theorie voor een iets lagere verdampertemperatuur en dus iets eerder en iets meer defrosts.
Sowieso is fluistermodus een beetje vreemd om te gebruiken. We zoeken allemaal naar het optimum om te dimensioneren bij aankoop, juist bij vorst en dan vermogen gaan knijpen juist als we het echt nodig hebben om een paar euro te besparen. Gewoon stoken dat ding en dan kost het maar wat. Het is altijd minder dan wat gas kost en we hebben comfort met een minimale belasting van het klimaat.

• water_escape
MotorBeast schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:10:
[...]

Volgens mij onder de 25 graden watertemperatuur. Ooit eens ergens gelezen. Pin me er niet op vast.
Daar zit de tank boven. SWW warmt hij 1x per dag op (heb ik op planning staan)

Water-Escape

• MotorBeast
  • Nu online
water_escape schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:15:
[...]

Daar zit de tank boven. SWW warmt hij 1x per dag op (heb ik op planning staan)
Leidingtemperatuur. Je had hem toch uitstaan met houtkachel? Een Mono beschermt zichzelf tegen bevriezen en zal dus periodiek aanslaan.

Ik gebruik houtkachel niet eens meer want met alleen in de avond stoken koelt het water zoveel af met dit weer dat het een sloot aan stroom kost als je het hele systeem weer op niveau wil krijgen. Ik stookte dan ook alleen maar in de avond. En fijnstof is ook wel een dingetje geworden.

[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 22-11-2025 11:21 ]

• MotorBeast
  • Nu online
ervh schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 22:59:
Hoe loopt hij nu? Beter?

• water_escape
MotorBeast schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:17:
[...]

Leidingtemperatuur. Je had hem toch uitstaan met houtkachel? Een Mono beschermt zichzelf tegen bevriezen en zal dus periodiek aanslaan.

Ik gebruik houtkachel niet eens meer want met alleen in de avond stoken koelt het water zoveel af met dit weer dat het een sloot aan stroom kost als je het hele systeem weer op niveau wil krijgen. Ik stookte dan ook alleen maar in de avond. En fijnstof is ook wel een dingetje geworden.
Die zit de hele dag stabiel op 15 graden. (want die doet niks) Nu doet hij 3 zo'n verbruikspiekje en dan tot morgenochtend 08:30 weer niks. (gister was de eerste keer ooit, vandaag weer)

Water-Escape

• dunklefaser
Proton_ schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:00:
De (iets) vaker optredende defrosts kan ik voor mijn aroTherm 65/7.2 buitenunit bevestigen.
De ventilator wordt in fluisterbedrijf op 50% beperkt.

• Gramser
MotorBeast schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 10:44:
[...]

Als je stroom wil besparen en die 0,5 graad voor lief neemt kan je toch gewoon de thermostaat een 0,5 verlagen? Zal hij ook minder aanvoer vragen en wellicht weer iets minder defrosts. Of je er nu zoveel mee wint? Wellicht krijg je met fluistermodus er wel meer zelfs omdat hij op actief en uitgebreid stooklijn gaat compenseren naar boven toe als zijn setpoint te ver gaat afwijken en je knijpt vermogen op fluistermodus en geeft zelf aan dat je binnentemperatuur zakt. Zit hier nu op 9 defrosts vanaf 00.00 uur met 38/40 graden aanvoer bij -1 a 0 buiten en 97% LV. Ik vind het wel meevallen. Verbruik kijk ik maar niet naar met dit soort weer. Maandag weer 7 graden plus buiten.
Tuurlijk kan dat! Ik wilde gewoon weten hoe die fluistermodus in de praktijk uitpakt :+

Maar het kan blijkbaar weinig kwaad, en ik verlies er weinig warmte mee, en defrosts lijken niet vaker te zijn opgetreden. Verbruik maakt me weinig uit, nog steeds dagelijkse COP van 4 -4,5. Wel prima zo.

• Gramser
MotorBeast schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 11:14:
[...]

Sowieso is fluistermodus een beetje vreemd om te gebruiken. We zoeken allemaal naar het optimum om te dimensioneren bij aankoop, juist bij vorst en dan vermogen gaan knijpen juist als we het echt nodig hebben om een paar euro te besparen. Gewoon stoken dat ding en dan kost het maar wat. Het is altijd minder dan wat gas kost en we hebben comfort met een minimale belasting van het klimaat.
Nou… dat bepalen we natuurlijk gewoon zelf, maar in de basis ben ik het met je eens;) Fluistermodus is in principe bedoeld, denk ik toch, als een manier om je unit stiller te laten draaien. Hij gaat natuurlijk ook weer compenseren zodra hij weer in normale modus gaat, dus veel zal ik er ook niet mee winnen. Maar testen en kijken wat het doet is natuurlijk leuk!

• mr_evil08
Hier 2 screenshots van mijn verkeerd stookgedrag met de Arotherm 55/6 O-)
(Houtskeletbouw en droogbouwvloerverwarming etc kun je anders stoken met ondersteuning beetje luchtverwarming).
Rond -2 tot -3 was het op laagste waarde, niet goed zichtbaar.

Toelichting:
Rond 7 tot 9u grijpt vorstbeveiliging in, start de circulatiepomp.
Rond 12u de zon aanwezig(daarom heeft doorstoken minder nut in ons geval).
Rond 14.30u start warmtepomp zodat het savonds warm is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ji3X6C74CFSTS-c_ODxxUNn4UgI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/A57YYAg4zJHyrGMlJgbumtxO.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2cRgy12KYyvmAaZdNpOUBza12WE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pc0MDDRPlpJM21ZYzZhjerfD.jpg?f=user_large

COP
20-nov: 4,4
21-nov: 3,68
Ta tussen 29-32 graden, max 35c mogelijk.
(Dit is geen passief huis isolatie).

[ Voor 131% gewijzigd door mr_evil08 op 22-11-2025 13:29 ]

Pagina: 1 ... 181 182 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic