gebruiker001 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:25:
[...]
Het lijkt mij sterk dat je met een gemiddelde etmaaltemperatuur van ca. 7 graden je warmtepomp niet 12u per dag (50% van de tijd) op minimaal vermogen (30%??) kan laten draaien. Dan zou je op 50%*30% = 15% van het maximaal vermogen draaien. Als de warmtepomp dan op 24u maximaal vermogen draait is de afgifte 1/0.15 = 6,7 keer zo hoog.
Nu is het verschil tussen binnen en buiten 13 graden (20-7). Je WP kan theoretisch dan 6,7*13 = 87 graden verschil aan, ofwel tot een buitentemperatuur van -67 zou je het warm kunnen houden in huis. Ik snap dit gaat niet lineair, dus dit klopt niet helemaal, maar je WP is denk ik zwaar overbemeten als hij nu niet 50% van de tijd op minimaal vermogen kan draaien.
De uitdaging zit in de SWW-voorziening. Met een huishouden van 7 personen (samengesteld gezin/twee badkamers) kom ik uit op een boiler van 400 liter. En Vailliant geeft dan aan dat je dan een 105/6 of een 125/6 moet inzetten, een 75/6 is te krap bemeten voor dat volume.
Met een 105 zit je al op minimaal 5,5 KW vermogen (A7W35). Vanwege de scrollcompressor kan deze immers niet verder terugmoduleren dan 43,6%. Mijn aanvoertemperatuur is dan 27,5 graden, en daarmee wordt mijn woning te warm (bij volcontinue draaien). Door nu te spelen met de stooklijn en integraal, zijn de lengtes van de start/stop cycli wat te beinvloeden. Mijn compressor loopt dan nu een kleine 10 uur per etmaal voor het verwarmen van de woning (op minimale stand).
Eens dat hij overbemeten is voor enkel het verwarmen van de woning, dat is ook wel duidelijk.

Uit mijn eigen metingen blijkt dat het kantelpunt op ongeveer 2 graden buitentemperatuur ligt.
Ik heb voor de finetuning een behoorlijke sloot aan meetdata aan AI gevoerd. Met de huidige instellingen, de gemiddelde dagtemperatuur en de lengte van het stookseizoen gaat mijn warmtepomp nog steeds 20-22 jaar mee (ondanks de ~14 start/stops per etmaal). Waarbij ik een COP van rond de 5.3 haal, en mijn woning tussen de 20,5 en 21 graden schommelt.
Had ik het graag ander gezien? Tuurlijk... Kan ik nu wat anders? Nee... Misschien had ik mij achteraf iets meer moeten verdiepen in alternatieve manieren van SWW opwarmen. En daarbij, vorig jaar stookte ik nog met radiatoren en een hogere aanvoertemperatuur. Toen speelde dit probleem niet. Het is deels geintroduceerd door de vloerverarming waarbij de afgifte-capaciteit dramatisch verhoogd is.
Misschien dat als de kids uit huis zijn, ik de boel vervang voor een kleiner model warmtepomp en kleiner boilervat. Maar aan de andere kant... zolang de boel nog werkt...
Hebben we ook geprobeerd, we hebben nog gecontroleerd (koevlaas) aan de hand van het gasverbruik van de vorige bewoners. Achteraf bleken die de WTW uitgeschakeld te hebben, daarom veel ramen op een kier/ventilatiestand en dagelijks de sfeerhaard (gas) een flink aantal uren aan. Ons gasverbruik bleek aanzienlijk lager te zijn (maar ja, toen was de bestelling al in gang gezet).
Overigens vermoed ik dat Vailliant dit soort usecase wel ingeschat had bij de 105/6 en 125/6. Dat zal ook de reden zijn dat deze modellen een ander type compressor hebben, die beter bestand is tegen stop/start cycli.
[
Voor 17% gewijzigd door
Question Mark op 05-12-2025 16:06
]
MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B