Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 188 189 Laatste
Acties:

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:53
dunklefaser schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:05:
@MotorBeast Anekdotische verhalen met een vergelijkbare lading kunnen volgens mij meer tweakers met warmtepompen vertellen, niet alleen Vaillant gebruikers (of zijn het Valliant bezitters?).
Er zijn waarschijnlijk meer systemen waar het (relatief) goed mee gaat - en bij de andere systemen valt het eventueel op dat ze minder goed functioneren.

Belangrijk is dat de branche snel (uit de gemaakte fouten) leert en de fouten corrigeert.
Maar installateurs zijn ook relatief conservatief en vertrouwen op de adviezen van hun leveranciers.
Vaillant heeft netjes de seriebuffers in de installatiebundel staan met ook wat voorwaarden over waterinhoud.
Er zijn ook nog merken die niks anders dan een parallelbuffer willen in hun machines.

Waar ik meer benieuwd naar ben is wanneer nieuwe units hier op de markt komen, op Duitse shops zijn ze al te bestellen. (de zwarte uitvoeringen).

Overigens vind ik dat op Tweakers juist weer veel te snel geroepen wordt dan een (serie) buffer nooit nodig is en dat het lui zou zijn (terwijl het duidelijk meer werk is qua montage).

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 22-12-2025 21:11 ]

• Trent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01:42
Die 32mm waterzijdige leidingen zijn vast geen pretje om te buigen. De gewone 16m vond ik al een heel gedoe. Maar ik R290 lijkt de toekomst.

[ Voor 13% gewijzigd door Trent op 22-12-2025 21:19 ]

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:20
@Technician- Het gaat mij niet specifiek om "de buffers".
Het is vaak onduidelijk waarom bepaalde installatieonderdelen wel of niet gekozen worden.
Dat een keuzemogelijkheid door de leverancier wordt "aangeboden" betekent niet dat de installateur de keuze beredeneert kan maken.
Ook de installateur weet het soms niet en volgt het (algemene/veilige) advies/schema van de leverancier.

Als we dan over de kwaliteit van het (leiding)werk beginnen . . . wordt het een oneindig verhaal.
Als je een monteur vraagt waarom hij het zo installeert. .. is vaak het antwoord:
"...hebben we altijd zo gedaan, heb ik zo geleerd."

Introductie van nieuwe modellen is altijd een marketing/timing kwestie geweest.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Technician-
dunklefaser schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:37:
@Technician- Het gaat mij niet specifiek om "de buffers".
Het is vaak onduidelijk waarom bepaalde installatieonderdelen wel of niet gekozen worden.
Dat een keuzemogelijkheid door de leverancier wordt "aangeboden" betekent niet dat de installateur de keuze beredeneert kan maken.
Ook de installateur weet het soms niet en volgt het (algemene/veilige) advies/schema van de leverancier.

Als we dan over de kwaliteit van het (leiding)werk beginnen . . . wordt het een oneindig verhaal.
Als je een monteur vraagt waarom hij het zo installeert. .. is vaak het antwoord:
"...hebben we altijd zo gedaan, heb ik zo geleerd."

Introductie van nieuwe modellen is altijd een marketing/timing kwestie geweest.
Ik zeg ook niet wat jij denkt maar wat er over het algemeen wordt nagepraat op tweakers. Dat is precies hetzelfde als monteurs die hun chefmonteur volgen of de oude accountmanager van de leverancier.
Meer hej- er stappen ook veel nieuwe frisse mensen in die wat hoger geleid zijn. Omdat WP techniek een mooie veel omvattende techniek is.
Dat zie je aan alle kanten gebeuren en is een leuke ontwikkeling. Al zijn we er nog (lang) niet helemaal.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-12 07:52

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Technician- schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:09:
Waar ik meer benieuwd naar ben is wanneer nieuwe units hier op de markt komen, op Duitse shops zijn ze al te bestellen. (de zwarte uitvoeringen).
Voor zover ik heb kunnen vinden zijn de nieuwe modellen vanaf ergens in het tweede kwartaal verkrijgbaar. Op een beurs begin februari zouden er meer details (bijvoorbeeld de Nederlandse prijzen) bekend moeten worden.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Vandelek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:07
beste warmtepomp tweakers.

Hoe kan ik met temperaturen van 6-11 graden buiten mijn warmtepomp langere runs laten maken? Met deze temperaturen kan die in een nacht zomaar 6 keer in en uitschakelen ook overdag.
Terwijl die daaronder ook runs van 6 tot 8 uur kan maken.
Hij draait met 550 650 watt het is een 75/6

De stooklijn staat op 0.15 en Max aanvoer temp op 26 die die dan niet haalt meestal 25.

Wat zou ik kunnen proberen?
Instellingen nog veranderen of spelen met een tijdvak? Dus ‘s dat ie alleen overdag kan verwarmen oid.?

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-12 16:53
Trent schreef op maandag 22 december 2025 @ 21:19:
Die 32mm waterzijdige leidingen zijn vast geen pretje om te buigen. De gewone 16m vond ik al een heel gedoe. Maar ik R290 lijkt de toekomst.
Klopt, dat was veel stugger dan ik me van te voren had bedacht. En de grondleiding (in geïsoleerde mantel door de kruipruimte) was al helemaal ellende om mee te werken. Maar met zo'n Arotherm 105 die 2000l/h wil zal je wel moeten; eigenlijk wordt 40mm PEX geadviseerd. 32mm met zo min mogelijk knietjes was het beste dat ik nog zelf kon doen. En da's dus precies genoeg (pomp heeft 85% nodig voor 2000l/h).

Even een vraagje voor de bezitters van een 105/6 of een 125/6; wat is de laagste compressormodulatie die jullie voorbij zien komen? Deze moduleert terug tot slechts 27% (0,8/0,9KW compressorvermogen).

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03:27
Vandelek schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:05:

Hoe kan ik met temperaturen van 6-11 graden buiten mijn warmtepomp langere runs laten maken? Met deze temperaturen kan die in een nacht zomaar 6 keer in en uitschakelen ook overdag.

De stooklijn staat op 0.15 en Max aanvoer temp op 26 die die dan niet haalt meestal 25.

Instellingen nog veranderen of spelen met een tijdvak? Dus ‘s dat ie alleen overdag kan verwarmen oid.?
Dit klinkt als een goed geïsoleerde woning. Draai je op Uitgebreid? Ik vermoed dat dat jou de resultaten zal geven die je wil.

• Vandelek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:07
@Gramser Granser, hij draait al op uitgebreid.

De woning is idd goed geïsoleerd, woning uit 2023. Vrijstaand.

Iemand nog tips wat ik kan proberen zodat ik wat langere runs kan maken?

[ Voor 83% gewijzigd door Vandelek op 23-12-2025 05:05 ]

• Gramser
Je zou kunnen spelen met de graadminuten regeling. Maar hoe lang zijn de runs nu dan? Heb je grafiekjes?

• Technician-
Vandelek schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 04:45:
@Gramser Granser, hij draait al op uitgebreid.

De woning is idd goed geïsoleerd, woning uit 2023. Vrijstaand.

Iemand nog tips wat ik kan proberen zodat ik wat langere runs kan maken?
Thermostaat 8 uur op 30C dan 8 uur op 16C enz

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:54

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Vandelek schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:05:

Je kan spelen met de nachttemperatuur en parameter BT doorverwarmen (zodat hij niet stopt onder een bepaalde buitentemperatuur). Of je realiseert je dat één start per 1 à 2 uur bij dat soort buitentemperaturen in principe prima is ;)

Hier stond een dode link.

• Trent
@Vandelek moet je niet gewoon de Ta verlagen via de stooklijn? Of draait hij al aan minimum vermogen?

edit: niet goed wakker. Het is Ta verhogen zodat hij zijn min. vermogen kwijt kan. Tenzij het dan te warm wordt in huis...

[ Voor 37% gewijzigd door Trent op 23-12-2025 09:16 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:04
@Vandelek op zich is 6 starts in de nacht helemaal niet erg. Idem voor overdag. In dit topic is vaker genoemd dat tot ca 1 start per uur ok is en geen probleem geeft voor de levensduur. Dus je kunt ook accepteren dat je met warmer weer wat meer starts hebt dan met het aankomende koudere weer.
Het zou zomaar kunnen dat de 75/6 aan de grote kant is voor je nieuwbouwwoning waardoor je dit sneller hebt.

Mogelijk alternatief is in blokken van enkele uren wel en dan weer niet verwarmen (klokprogramma) en/of een graadje nachtverlaging toepassen. Al zou dit laatste ook nauwelijks effect kunnen hebben wanneer de woning door de goede isolatie nauwelijks afkoelt tijdens de relatief warme nachten.
Ta verlagen zal averechts werken.

• dunklefaser
strandbal schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:39:
[...]

Je kan spelen met de nachttemperatuur en parameter BT doorverwarmen (zodat hij niet stopt onder een bepaalde buitentemperatuur). Of je realiseert je dat één start per 1 à 2 uur bij dat soort buitentemperaturen in principe prima is ;)
Kan je met "BT doorverwarmen" werkelijk iets zinvols bereiken voor langere runs?
Uit de handleiding van de VRC 720/3:
"Wanneer de buitentemperatuur de ingestelde temperatuurwaarde
onderschrijdt, wordt buiten de tijdvensters met behulp van de
Stooklijn: op 20 °C geregeld.
AT ≤ ingestelde temperatuurwaarde: geen nachtverlaging of totale
uitschakeling
Fabrieksinstelling: Uit"
Wat het doel van deze instelling is? - Geen idee, maar langere runs zijn hooguit een bijwerking.
Maar ik ben benieuwd wat @strandbal en @Vandelek hier eventueel kunnen rapporteren.

Trouwens "AT" is "BT"

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 23-12-2025 09:57 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• dunklefaser
Technician- schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 07:21:
[...]

Thermostaat 8 uur op 30C dan 8 uur op 16C enz
Zo doe ik het soms ook - voorwaarde is natuurlijk passende kleding in huis _O-

• Trent
Zijn er tweakers met de nieuwe split plus? Heb je toevallig het minimale vermogen kunnen volgen? Ik probeer e.e.a. te vergelijken met vs mijn huidig systeem. Het laagste dat ik tot heden heb gezien is circa 260W opgenomen elektrisch vermogen met 1,4 - 1,6kW dat de vvw moet kwijt kunnen. De Ta is dan 25-26 graden. Buitentemperatuur 10 - 11 graden. Hiermee maak ik runs van wel 24uur tot het SWW wil opwarmen of de zon het te warm maken binnen. Dan schakelt de thermostaat de WP uit.

De datasheet zegt 2,2kW minimum. Maar dat is met A7/W35. Ik kan moeilijk inschatten hoeveel dat omlaag gaat per graad lagere Ta

[ Voor 21% gewijzigd door Trent op 23-12-2025 10:14 ]

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:24
Trent schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:07:
Zijn er tweakers met de nieuwe split plus? Heb je toevallig het minimale vermogen kunnen volgen? Ik probeer e.e.a. te vergelijken met vs mijn huidig systeem. Het laagste dat ik tot heden heb gezien is circa 260W opgenomen elektrisch vermogen met 1,4 - 1,6kW dat de vvw moet kwijt kunnen. De Ta is dan 25-26 graden. Buitentemperatuur 10 - 11 graden. Hiermee maak ik runs van wel 24uur tot het SWW wil opwarmen of de zon het te warm maken binnen. Dan schakelt de thermostaat de WP uit.

De datasheet zegt 2,2kW minimum. Maar dat is met A7/W35. Ik kan moeilijk inschatten hoeveel dat omlaag gaat per graad lagere Ta
Van welke uitvoering wil je dit weten? Bij mijn 75/8.2 kom ik eigenlijk niet onder de 500W. De waarde komt uit de app, niet van een losse kWhmeter. Ik zit bij 4,6 graden gemeten buitentemperatuur op 33 graden met een huidig opgenomen vermogen van 1kW

• Trent
@Rijo038 voor de VWL 55/8.2 AS S2
Ik zie net dat deze een hoger minimum van 3 kW afgifte heeft bij A7/W35

Als je je COP weet bij die 500W zou je in theorie onder de 3kW moeten zitten.

• NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:06

Het minimale vermogen wordt juist hoger naarmate je Ta lager is, is mijn ervaring :) Je efficiëntie wordt dan immers beter, dus ook een hoger minimaal vermogen.

• Trent
@NL-Kasper in die val loop ik altijd. Ding is wel dat ik die laagste vermogens zien als hij op de laagst Ta staat. Zodra de Ta hoger gaat, gaat het afgegeven vermogen omhoog. Dus de theorie strookt niet helemaal met wat ik zie?

• NL-Kasper
@Trent Dat is gek. In de specsheet van de VWL 55/8.2 lees je wel dat het minimaal vermogen bij A7/W35 2.27 kW is en bij A7/W45 is het 2.01 kW. Dat merk ik bij mij in de praktijk ook (wel oude Split). Als ik in Ta lager ga, gaat het minimaal vermogen omhoog.

Maar misschien werkt dit bij de nieuwere Split Plus anders? Lees je het afgegeven vermogen uit op het binnendeel?

[ Voor 11% gewijzigd door NL-Kasper op 23-12-2025 11:21 ]

• Trent
@NL-Kasper ik heb nu een Pana split. Maar ik ben op zoek naar de passende Vaillant en de verschillen.
Wat je zegt is absoluut logisch en volgens mij correct. Maar in de praktijk zie ik mijn laagste vermogen bij de ingestelde stooklijk die bij 10 graden een Ta van 25-26 wil. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat hij nog lager kan als ik de Ta verhoog.

Zodra het kouder wordt, gaat de Ta natuurlijk omhoog en het afgegeven vermogen gaat mee omhoog. Dus de variabele is hier de temperatuur. Bij gelijke temperatuur zal een hogere Ta wellicht een lager minimum vermogen mogelijk maken. (maar dat blijft botsen in mijn hoofd).

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:12
Steyn_E schreef op maandag 22 december 2025 @ 23:09:
[...]

Klopt, dat was veel stugger dan ik me van te voren had bedacht. En de grondleiding (in geïsoleerde mantel door de kruipruimte) was al helemaal ellende om mee te werken. Maar met zo'n Arotherm 105 die 2000l/h wil zal je wel moeten; eigenlijk wordt 40mm PEX geadviseerd. 32mm met zo min mogelijk knietjes was het beste dat ik nog zelf kon doen. En da's dus precies genoeg (pomp heeft 85% nodig voor 2000l/h).

Even een vraagje voor de bezitters van een 105/6 of een 125/6; wat is de laagste compressormodulatie die jullie voorbij zien komen? Deze moduleert terug tot slechts 27% (0,8/0,9KW compressorvermogen).
Waar kan ik dit vinden? Ik heb een 105/6 dus kan het voor je checken. Draai op een stooklijn van 0.3 momenteel in een redelijk geïsoleerd huis uit 1994 (volledig 145m2 vvw, HR++).

Zie hier het staatje van gisteren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gde7T4kHSrtk1vYM68kYhd0dc9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dc7JeenfJaRy2Qf3OJWgDvzs.jpg?f=fotoalbum_small

Overigens nog een vraagje. Ik las de dialoog over de buffervaten. Ik heb een buffervat van 100L staan, zoals "geadviseerd" door de installateur. Nu las ik dat er ook een valide reden voor een buffervat kan zijn als je te dunne leidingen hebt. In mijn geval is de aanvoer naar de verdelers steeds 28mm, maar heb ik beneden een verdeler met 7 groepen x 16mm buis hoh 10cm en heb ik boven een WARP vvw met een verdeler met 17 groepen x 7mm buis hoh 7cm. Zou dat dan wél een valide reden zijn een buffervat er tussen te hebben?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:24
Wat is een L/W warmtepomp een verademing t.o.v. verwarmen met een L/L. Geen bak met herrie in huis na een defrost, geen orkaan meer door de woonkamer en het hele huis warm. heerlijk!
Erg blij met mijn Vaillant :-D

• mr_evil08
  • Laatst online: 22:23
Rijo038 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 12:15:
Wat is een L/W warmtepomp een verademing t.o.v. verwarmen met een L/L. Geen bak met herrie in huis na een defrost, geen orkaan meer door de woonkamer en het hele huis warm. heerlijk!
En een beter temperatuurregeling/gelijkmatiger verwarmen i.p.v alle kanten op gaat. ;-)

[ Voor 44% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2025 13:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:56
Ik zou iemand echt nooit aanraden een L/L te nemen om te verwarmen. Mooi als het wat kil wordt in de woonkamer tijdens het nog niet echt stookseizoen om even snel wat op te warmen of even een studiekamer snel te verwarmen. Verbruik op dit moment zo'n 200W meer en heb de hele woning warm. Met VV helemaal een no brainer maar ik kan niet alles hebben.

• Technician-

Ik heb er stuk of 10 draaien in monitoring.
Vind het super goed presterende units. Efficiëntie is erg goed en voor de rest natuurlijk dezelfde regeling met de 720/3 thermostaat op uitgebreid geeft zeer stabiele kamertemperaturen.
De set is een stuk goedkoper dan de plus versie ook nog, en montage makkelijker en beter weg te werken door de 1/4 1/2 leiding.

Hoeveel vermogen kijk je naar?

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 23-12-2025 13:44 ]

• Trent
@Technician- welke merken installeer jij allemaal?

• Technician-
Trent schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:55:
@Technician- welke merken installeer jij allemaal?
Vaillant, Mitsubishi E, Panasonic, Wolf voor grote projecten. Alpha Innotec voor bodem systemen.
Mitsubishi Heavy, Daikin en Mitsubishi Electric voor airconditioning/vrf
Laatste jaar alleen nog de Vaillant en Mitsubishi warmtepompen bijna omdat je werk wilt standaardiseren op een goed product en niet teveel keuze wilt. (Tenminste voor kleinere installaties)

[ Voor 18% gewijzigd door Technician- op 23-12-2025 14:04 ]

• Steyn_E
ervh schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:33:
[...]

Waar kan ik dit vinden? Ik heb een 105/6 dus kan het voor je checken. Draai op een stooklijn van 0.3 momenteel in een redelijk geïsoleerd huis uit 1994 (volledig 145m2 vvw, HR++).

[Afbeelding]

Overigens nog een vraagje. Ik las de dialoog over de buffervaten. Ik heb een buffervat van 100L staan, zoals "geadviseerd" door de installateur. Nu las ik dat er ook een valide reden voor een buffervat kan zijn als je te dunne leidingen hebt. In mijn geval is de aanvoer naar de verdelers steeds 28mm, maar heb ik beneden een verdeler met 7 groepen x 16mm buis hoh 10cm en heb ik boven een WARP vvw met een verdeler met 17 groepen x 7mm buis hoh 7cm. Zou dat dan wél een valide reden zijn een buffervat er tussen te hebben?
Compressormodulatie kun je in ieder geval zien op de binnenmodule (VWZ AI of Unitower) onder 'monitoren', maar alleen op het moment dat 'ie draait. Mogelijk kun je het ook zien op een VRC720 (maar die heb ik zelf nog niet).

Die warp vloerverwarming zou een reden kunnen zijn om een extra pomp toe te passen, maar dat kan evt ook zonder buffervat. Al kan ook de waterinhoud daarmee te klein worden in jouw geval, dat zou je adhv aantal m2 vloerverwarming moeten bepalen. Dan zou de buffer ook in serie kunnen. Nou heb ik geen idee hoeveel warmte die warp kan afgeven, maar met zoveel vloerverwarming zou je denken dat je zonder buffer toe kan (als de waterinhoud maar voldoende is). De pomp zou dan indien noodzakelijk in serie met die van de WP komen als die onvoldoende vermogen heeft voor dat hele systeem; heat geek heeft dat ooit geprobeerd en dat werkt feilloos. Evt alleen op de leiding naar de warp verdelers.

Een parallelbuffer is wat mij betreft zonde als 'ie niet 500+l groot is (voor dit vermogen warmtepomp). Al kun je menging beperken door ook de afgiftepomp zo dicht mogelijk bij die 2000l/h te laten draaien; hoe dichter die twee in evenwicht zijn hoe kleiner de menging, ook als de 'evenwichtsfles' klein is. Hoeveel verpompt bjj jou die secundaire pomp? Die instelling aanpassen is zo gepiept en kost €0.

• Trent
@Technician- kan je ik overtuigen om iets vertellen over wie de "beste" is voor diagnostische data uit te krijgen? Vooral vs Vaillant om het on topic te houden. Dat is immers de basis om hem goed af te kunnen stellen. Zover ik weet heeft geen enkele fabrikant een ondersteunde local API

Pana heeft best een degelijke service portal waar je veel info over de Ta, Tr, Defrosts, Flow, Target Ta, ... kan zien. Heishamon biedt dat ook lokaal aan. Kortom erg tevreden over dat aspect.

Vaillant interesseert me ook heel erg al lijkt ebus wat meer gedoe maar ok. Ze lijken beter ontworpen (stiller) met een betere service dienst. Mitsu E z'n splits lijken al wat ouder spul te zijn. Daikin, weet ik zo niet. Lijkt zeer gesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door Trent op 23-12-2025 15:11 ]

• mr_evil08
MotorBeast schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 13:40:
[...]

Ik zou iemand echt nooit aanraden een L/L te nemen om te verwarmen. Mooi als het wat kil wordt in de woonkamer tijdens het nog niet echt stookseizoen om even snel wat op te warmen of even een studiekamer snel te verwarmen. Verbruik op dit moment zo'n 200W meer en heb de hele woning warm. Met VV helemaal een no brainer maar ik kan niet alles hebben.
Wat heb je toch steeds met vloerverwarming...
Zoveel verschilt dat niet in praktijk.

Hang dan degelijke afgiftepunten op, Jaga's hybrid of fancoils bijvoorbeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2025 15:21 ]

• Steyn_E
mr_evil08 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:19:
[...]

Juist het ventilatorgeluid en de luchtstroming maakt het minder comfortabel bij dezelfde temperatuur. Al helemaal met een ‘koud’ type vloer als tegels of vinyl op beton. Komt bij dat als je alles nieuw moet aanleggen vloerverwarming de goedkoopste oplossing is.

• Gramser
En ik gebruik airco’s om onze eerste verdieping te verwarmen op de dagen dat ik daar werk. Ik moet zeggen dat dat veel comfortabeler is dan ik dacht 🙂

• NL-Kasper
Comforttechnisch is L/W echt top ja. Dit vind ik qua verwarmen ook de mooiste dagen. Droog genoeg buiten om (haast zonder defrosts) de hele dag lekker door te laten pruttelen.

Hier overgeschakeld op Actief en de hele dag een Ta van ongeveer 24,5 graden en de woonkamer continue rond de 20.0gr. COP van 6.81 volgens de app. (y)

• Trent
@NL-Kasper dat is een lage Ta. Ik doe 28 voor 22 graden binnen. Anders begint er iets anders te pruttelen. Nieuwbouw dan neem ik aan?

• NL-Kasper
@Trent Haha! _O- Nee, dit is in een hoekwoning uit ‘86 met originele isolatie. Wel met triple glas, dat scheelt een hoop. Maar zolang de afgifte goed is (vvw h.o.h. 10cm) hou je het erg lang vol met deze Ta.

Wanneer het harder gaat waaien buiten gaat ie wel omhoog uiteraard.

En 22 graden red ik uiteraard niet met een Ta van 24,5. Dan moet er wel wat warmer water doorheen.

[ Voor 15% gewijzigd door NL-Kasper op 23-12-2025 15:59 ]

• mr_evil08
Steyn_E schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:42:
[...]

Juist het ventilatorgeluid en de luchtstroming maakt het minder comfortabel bij dezelfde temperatuur. Al helemaal met een ‘koud’ type vloer als tegels of vinyl op beton. Komt bij dat als je alles nieuw moet aanleggen vloerverwarming de goedkoopste oplossing is.
Met wand L/L unit's in verwarmbedrijf klopt dat.
Jaga's valt de luchtstroming mee omdat doordat de lucht anders wordt uitblazen(naar boven toe) je kan nooit in de luchtstroming zitten(blaast ook veel minder hard).

Klopt vloerverwarming infrezen is goedkoper, in een bestaande huis waar je reeds inwoont is dat lastiger om aan te brengen.

Je moet ook niet één afgiftepunt ophangen dat werkt gewoon niet, bij Jaga's bijvoorbeeld moet je ook meerdere ophangen in een kamer om gelijkmatiger temperatuur te krijgen en minder luchtstroming.

Ik zal niet meer verder offtopic gaan.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 23-12-2025 16:15 ]

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:19:
[...]

Nee. Alleen verbruik is fractie hoger. Dat bedoel ik. Stooklijn 0,55 hier. Tja...

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 23-12-2025 16:32 ]

• Technician-
Trent schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:10:
@Technician- kan je ik overtuigen om iets vertellen over wie de "beste" is voor diagnostische data uit te krijgen? Vooral vs Vaillant om het on topic te houden. Dat is immers de basis om hem goed af te kunnen stellen. Zover ik weet heeft geen enkele fabrikant een ondersteunde local API

Pana heeft best een degelijke service portal waar je veel info over de Ta, Tr, Defrosts, Flow, Target Ta, ... kan zien. Heishamon biedt dat ook lokaal aan. Kortom erg tevreden over dat aspect.

Vaillant interesseert me ook heel erg al lijkt ebus wat meer gedoe maar ok. Ze lijken beter ontworpen (stiller) met een betere service dienst. Mitsu E z'n splits lijken al wat ouder spul te zijn. Daikin, weet ik zo niet. Lijkt zeer gesloten.
Ik snap je eerste vraag niet zo goed.
Vaillant heeft ook een degelijke service portal, beter nog dan Panasonic. Maar die is alleen beschikbaar voor installateurs. Al heb ik wat klanten die zelf via contact Vaillant deze hebben gekregen.

Je kunt via een home assistant intregatie zonder hardware veel data zien en een dachboard maken of volledig lokaal met Ebus converter inderdaad.

Wat je zegt over Mitsubishi E klopt niet want de E generatie met FTC7 print zijn splinternieuw en de buitendelen van de duurdere versies (powerinverter en Zubadan) ook flink groot en veel stiller dan eerst. Deze E generatie wordt pas sinds dit jaar uitgeleverd in NL.
Voordeel van Mitsubishi is hogere vermogens mogelijk op veel kleiner buitendeel vanaf 8kW en breder modulatiebereik.

Voor grote vermogens bv villa’s wijk ik uit naar Mitsubishi om die redenen. En vooral omdat je die dubbelhoge buitendelen van Vaillant zo slecht kwijt kunt. De Mitsubishi is wel dik maar niet hoog.

• Trent
@Technician- bedankt. Als tweaker is de installateur toegang wel fijn dat het officieus kan. Ik bedoelde dat ik graag zie wat de wp doet aan de hand van de vele grafieken. Zo te horen zit dat bij Vaillant wel goed

• dunklefaser
@Trent Jouw mededeling is waarschijnlijk voor @Technician-. De installateurstoegang wordt trouwens niet door alle installateurs en zeker niet voor alle installaties (met Internet Gateway) gebruikt. Ik zelf zou ook graag willen weten wat hiermee alles mogelijk is, maar waarschijnlijk is dit niet meer als lokaal via de ebus kan.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 23-12-2025 19:54 ]

• Trent
@dunklefaser goed gezien. Ik heb het aangepast. De meerwaarde van ebus (of Heishamon) ligt m.i. vooral in de koppeling met automatisering zoals Home Assistant. Maar dat is wel een uitdaging om matuur te implementeren.

Bijvoorbeeld logica bouwen om sww door te warmen naar 60 graden bij pv overschot. Voor het overige instel- en diagnosewerk voldoet een online service portal prima.

Hopelijk biedt komt er ooit iemand met een lokale API of een SDK

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:03
ervh schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 11:33:
[...]

[Afbeelding]

Hoe is je opstelling nu? Vanuit warmtepomp naar parallel buffervat, vanuit daar door secundaire circulatiepomp naar afgiftesysteem?

Zijn je vvw verdelers pomploos, zowel de vvw verdeler met dunne rietjes (droogbouw) als de vvw verdeler met dikkere slangen?
Wat is de flow per groep ongeveer, voor beide verdelers?
Boven is dus droogbouw met WARP, beneden zijn vvw slangen in zandcement? Hoeveel m2 beneden?

Wordt het met de huidige opstelling overal warm?

Met die info kun je inschatten/bepalen of het zonder parallel buffervat kan.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:01
Ik vraag mij af of mijn flow niet hoger moet zijn voor hogere COP.

Het is nu koud buiten en mijn arotherm plus 55/6 draait nu met:
T aanvoer: 35,1 graden
T retour: 28 graden
Flow: 862 liter/uur

Dit is een vermogen van 7,1 kW.

Ik heb vloerverwarming. Is het dan niet beter met een hogere flow te draaien? Kan ik dit zelf instellen of zou de pomp hier zelf voor moeten kiezen? Met SWW draait ie wel op 1250 l/u. Ik kan mij voorstellen dat de weerstand van de vvw leidingen te hoog is?

Instellingen: uitgebreid; geen adaptieve stooklijn.

Wenstemperatuur is 21,5 en gemeten is 20. Dit heb ik bewust zo gedaan zodat er overdag lekker doorgestookt wordt op zonne-energie. Comfort is helemaal in orde en er is geen sprake van pendelen.

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:39
Vond dit wel even waard om te melden 😬

22 december van dit jaar vergeleken met 22 december van vorig jaar. Ongeveer vergelijkbaar qua temperatuur buiten.

Vorig jaar (winter) stookte ik op ongeveer dezelfde stroomlijn (0,2 - 0,3) als dit jaar met een min. Ta van 26 graden. Het enige echte verschil is dat ik dit jaar de thermostaat op ‘actief’ heb staan terwijl ik dat vorig jaar voornamelijk met ‘uitgebreid’ deed…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LThIAXGvonLkvGJ1Id4P2BOYo_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ALfEAilcC30U2vqxjWxuV0eg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZrG5vArF91QFC6fSYwTFQHp2W0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOKHLlsGOiaFtdpoei7kxHe3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vind het verschil echt enorm. Niet alleen in verbruik maar ook in comfort.
Nu al twee maanden lang warme voeten en een vrij constante binnentemperatuur ergens tussen de 20,5 en 21 graden terwijl de temperatuur vorig jaar veel meer varieerde en de vloer toen regelmatig koud aanvoelde.

Dit (gedrag en verbruik) is overigens op bijna alle dagen van toepassing. Als het zo doorgaat dan kom ik zo’n 100kW lager uit voor december dit jaar t.o.v. vorig jaar. Dat is 25% minder :9

[ Voor 0% gewijzigd door Remar65 op 24-12-2025 13:34 . Reden: Stooklijn vermeld ]

🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

• MotorBeast
gebruiker001 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 11:29:
Ik vraag mij af of mijn flow niet hoger moet zijn voor hogere COP.

Het is nu koud buiten en mijn arotherm plus 55/6 draait nu met:
T aanvoer: 35,1 graden
T retour: 28 graden
Flow: 862 liter/uur

Dit is een vermogen van 7,1 kW.

Ik heb vloerverwarming. Is het dan niet beter met een hogere flow te draaien? Kan ik dit zelf instellen of zou de pomp hier zelf voor moeten kiezen? Met SWW draait ie wel op 1250 l/u. Ik kan mij voorstellen dat de weerstand van de vvw leidingen te hoog is?

Instellingen: uitgebreid; geen adaptieve stooklijn.

Wenstemperatuur is 21,5 en gemeten is 20. Dit heb ik bewust zo gedaan zodat er overdag lekker doorgestookt wordt op zonne-energie. Comfort is helemaal in orde en er is geen sprake van pendelen.
Om te beginnen op actief zetten ipv uitgebreid en gewoon op 20 zetten. Je WP staat nu continue te stampen om naar zijn doeltemperatuur te gaan. Hij blijft dan sowieso doorstoken op actief en ik meen pas bij een overschoot van 3 graden slaat hij pas af. Daarom switcht bijna iedereen hier naar Actief bij koud weer.

Wat voor verdeler heb je? Ik vermoed bijna 1 met een pomp. Als dat zo is die eerst maar eens proberen te finetunen en daarvan de flow omhoog gooien en staan al je groepen open? Je delta T is met 7 graden wel erg hoog volgens mij.

Mocht je willen spelen met je flow van je WP dan kan dit op de binnenunit. Minimaal 50 % en zo oplopend. Hij staat nu waarschijnlijk op Auto.

Nb; vermogen van 7,1kW??? Dat lijkt me stug. En aanvoer van 35 graden is ook fors met dit weer en VV.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 24-12-2025 15:21 ]

• mr_evil08
@Remar65 Weet je dat zeker?
Het is minder vochtig tegenover vorig jaar ofwel minder de-frosts.
We hebben ook meer zonuren.

Vorig jaar was continue mist.
Buitentemperatuur is niet de enige factor dat telt.

[ Voor 96% gewijzigd door mr_evil08 op 24-12-2025 15:36 ]

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:01
Hallo,

Ik ben benieuwd of er al iemand een tweede sww tank op zijn arotherm heeft aangesloten.
Ik heb een arotherm plus vwl 75/6 in combinatie met een unitower.
Deze heb ik zelf geïnstalleerd en functioneert verder prima.

Alleen het warm water met een gezin van inmiddels 6 personen is wel wat krap. Ik wil dit eventueel uitbreiden met een tweede sww tank.

Echter geen van de "standaard" systemen dekt dit af. Bij meerdere zone's word er vooral uitgegaan van een tweede. Ik wil eigenlijk niet de huidige Unitower vervangen voor een groter systeem maar als het even kan een tweede tank toevoegen.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en hoe dit aangestuurd kan worden?

Dank jullie wel voor het meedenken alvast.

[ Voor 3% gewijzigd door Kusterse op 24-12-2025 15:41 ]

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:05
Zakelijk zetten wij de boilers altijd in serie. Werkt uitstekend en je aansturing hoeft niet anders, behalve misschien het verplaatsen ven een temperatuur sensor.
Enige waar je op moet letten is als je spiralen gebruikt in de boilers is dat de pomp genoeg opvoerhoogte heeft om al het water rond te pompen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• Remar65
mr_evil08 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:28:
@Remar65 Weet je dat zeker?
Het is minder vochtig tegenover vorig jaar ofwel minder de-frosts.
We hebben ook meer zonuren.

Vorig jaar was continue mist.
Buitentemperatuur is niet de enige factor dat telt.
Om het helemaal uit te pluizen zal je inderdaad de volledig datasets moeten meewegen maar het is hier (kop van Noord Holland) over het algemeen niet minder vochtig dan vorig jaar. Afgelopen week zat het hier tussen de 86 en 94% bijvoorbeeld. Gemiddelde buitentemperatuur is nagenoeg gelijk, de hoeveelheid wind hier ook.
Zonuren zijn nagenoeg gelijk tot op heden (7 in totaal meer in de weken 49-51), de komende dagen zal dat wel wat oplopen is de verwachting maar alsnog…

De COP voor de maand december is momenteel bijna een volle punt hoger dan die van vorig jaar.

Nog even de maanden december naast/onder elkaar. Uiteraard loopt 2025 nog wat op maar de verwachting is dat ik dus 100kWh lager uitkom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j_2bxMovGbwA3GlK6nXPcFm3pGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3yArwB1XRAIIAy8jzw4lDQnl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EWaYtuAcDpFXcZzCqDw_rtv6XxI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMEnrYCfh9xlfNtXBtrkM6AL.jpg?f=fotoalbum_large

🇳🇱 Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

• Kusterse
FireWood schreef op woensdag 24 december 2025 @ 16:18:
[...]

Zakelijk zetten wij de boilers altijd in serie. Werkt uitstekend en je aansturing hoeft niet anders, behalve misschien het verplaatsen ven een temperatuur sensor.
Enige waar je op moet letten is als je spiralen gebruikt in de boilers is dat de pomp genoeg opvoerhoogte heeft om al het water rond te pompen.
Hoe is dan het circuit voor aftappen?
Krijgt dan 1 tank prioriteit met een thermostaatkraan
of tap je die parallel leeg?
Staat dat ook in serie? gaat het Tap water altijd door beide tanks?

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:01
MotorBeast schreef op woensdag 24 december 2025 @ 14:43:
[...]

Om te beginnen op actief zetten ipv uitgebreid en gewoon op 20 zetten. Je WP staat nu continue te stampen om naar zijn doeltemperatuur te gaan. Hij blijft dan sowieso doorstoken op actief en ik meen pas bij een overschoot van 3 graden slaat hij pas af. Daarom switcht bijna iedereen hier naar Actief bij koud weer.

Wat voor verdeler heb je? Ik vermoed bijna 1 met een pomp. Als dat zo is die eerst maar eens proberen te finetunen en daarvan de flow omhoog gooien en staan al je groepen open? Je delta T is met 7 graden wel erg hoog volgens mij.

Mocht je willen spelen met je flow van je WP dan kan dit op de binnenunit. Minimaal 50 % en zo oplopend. Hij staat nu waarschijnlijk op Auto.

Nb; vermogen van 7,1kW??? Dat lijkt me stug. En aanvoer van 35 graden is ook fors met dit weer en VV.
Het verschil tussen uitgebreid en actief is dat ie bij uitgebreidt uitschakelt als het binnen warm genoeg is. Dit wil ik ook, zodat de pomp 's nachts uitschakelt. Hierdoor moet hij overdag wat harder werken, maar dat wil ik ook, want dan is de buitentemperatuur hoger en er is wat energie uit mijn zonnepanelen en ik vind een wat warmere vloer comfortabel. Misschien is de COP hierdoor iets lager dan 24 u continu draaien, maar ik verwacht dat dit wel meevalt. Ik ga het binnenkort testen. Hij heeft nu overdag een run van 10u, zonder af te slaan omdat ik de gewenste temperatuur zo hoog heb ingesteld.

Ik heb een vloerverwamring zonder pomp met 7 groepen over 65 m2 met hoh 150 mm. Leidingen zijn wel iets nauwer dan standaard volgens mij.

Vermogen volgt uit P=862kg × 4186 × 7K​/ 3600s ≈7.03kW.

Ik zal eens kijken of ik kan vinden waar ik de flow kan verhogen en wat het effect daarvan is. Ik verwacht dat dan de aanvoertemperatuur iets omlaag kan, maar het zal misschien niet veel uitmaken. Wat zijn nu bij heel goed geisoleerde woningen de aanvoertemperaturen bij deze buitentemperatuur?

• Franciesco
@Remar65 zelf reken ik meestal (elektrische) kWh terug per (gewogen) graaddag als ik periodes wil vergelijken. Dat houdt weliswaar geen rekening met de luchtvochtigheid, maar wel met de temperatuur en (enigszins) de zon. Als er een weerstation bij je in de buurt zit, kun je dat wellicht ook doen voor een zo goed mogelijk vergelijk.

https://www.mindergas.nl/degree_days_calculation/new

Overigens betwist ik een besparing niet hoor. Ik heb zelf ook gemerkt dat Actief bij een lage buitentemperatuur meer comfort beidt en ook energiebesparing geeft. Al is dat laatste bij mij niet 25%, eerder 10-15% in de dagen dat ik het toepas. Op maandbasis is dat dus lager.

• MotorBeast
gebruiker001 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:56:
[...]

Het verschil tussen uitgebreid en actief is dat ie bij uitgebreidt uitschakelt als het binnen warm genoeg is. Dit wil ik ook, zodat de pomp 's nachts uitschakelt. Hierdoor moet hij overdag wat harder werken, maar dat wil ik ook, want dan is de buitentemperatuur hoger en er is wat energie uit mijn zonnepanelen en ik vind een wat warmere vloer comfortabel. Misschien is de COP hierdoor iets lager dan 24 u continu draaien, maar ik verwacht dat dit wel meevalt. Ik ga het binnenkort testen. Hij heeft nu overdag een run van 10u, zonder af te slaan omdat ik de gewenste temperatuur zo hoog heb ingesteld.

Ik heb een vloerverwamring zonder pomp met 7 groepen over 65 m2 met hoh 150 mm. Leidingen zijn wel iets nauwer dan standaard volgens mij.

Vermogen volgt uit P=862kg × 4186 × 7K​/ 3600s ≈7.03kW.

Ik zal eens kijken of ik kan vinden waar ik de flow kan verhogen en wat het effect daarvan is. Ik verwacht dat dan de aanvoertemperatuur iets omlaag kan, maar het zal misschien niet veel uitmaken. Wat zijn nu bij heel goed geisoleerde woningen de aanvoertemperaturen bij deze buitentemperatuur?
De nachttemperatuur op dit moment is niet veel lager dan de dagtemperatuur. In ieder geval hier.
Uiteindelijk gaat het toch niet om de Cop maar wens je toch een zo laag mogelijk verbruik?
Als ik nu met radiatoren op dit moment met 36/37 graden de boel warm houdt op 21 graden op 65m2 en rest van huis 19, badkamer 22, 1 graad buiten, gevoelstemperatuur -5,4 (wind is killing voor warmte behoud van een woning) dan vind ik 35 met een VV skyhigh. Ik zou hem fors laten zakken maar ja dan is de vloer minder warm maar daar hebben we sloffen voor uitgevonden.

Je formule zegt me niets. Maar dat zal aan mij liggen. Als ik hier opgewekte warmte deel door de uren zit ik met een 55/6 op 3,31kW aan vermogen gemiddeld. Zal niet precies kloppen want we hebben al hier geconsteerd dat de cijfers bij Vaillant in de app fors afwijken. Bij mij in ieder geval naar beneden. Laat het zo'n 4kW zijn.

Het kan op uitgebreid zetten maar zet hem dan niet zoveel hoger dan wat je wenst. Je stooklijn schuift dan namelijk ook op naar boven, lees meer verbruik.

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 24-12-2025 18:31 ]

• Remar65
@Franciesco, @mr_evil08, ik heb ChatGPT maar even aan het rekenen gezet:

Stap 3 – Vergelijking & betekenis
• 📉 2025 is efficiënter dan 2024
• Verbruik per graaddag:
• 2024: 0,91 kWh/gg
• 2025: 0,75 kWh/gg
• 👉 ~18% lager in 2025

Dat betekent:
• Niet alleen was 2025 milder (minder graaddagen),
• maar je installatie/regeling presteerde ook aantoonbaar beter per eenheid kou.

Toch fijn om te weten 😊

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-12 19:02
Kaspers schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:26:
[...]

Uiteraard! En ik gebruik louter entiteiten uit ebusd, die via een MQTT integratie zijn opgenomen in Home-Assistant.

Flow betreffende ruimtecompensentatie:
code:
1
[{"id":"a25a51d2eafad916","type":"group","z":"2fb67ea619f71bec","name":"Set roomcompensation based on outdoor temp","style":{"label":true,"stroke":"#000000","color":"#000000","fill":"#ffC000"},"nodes":["02d634c9c45eb106","41bdff2da949a1d3","4c676b284ec4a46a"],"x":1628,"y":973,"w":1218,"h":354},{"id":"02d634c9c45eb106","type":"mqtt out","z":"2fb67ea619f71bec","g":"a25a51d2eafad916","name":"","topic":"ebusd/700/Hc1RoomTempSwitchOn/set","qos":"0","retain":"false","respTopic":"","contentType":"text/plain","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"86e7a5ae.f69b08","x":2660,"y":1120,"wires":[]},{"id":"41bdff2da949a1d3","type":"group","z":"2fb67ea619f71bec","g":"a25a51d2eafad916","name":"Boven 10 = uitgebreid / thermostaat","style":{"label":true,"color":"#000000"},"nodes":["6e8f447c091bf0ec","1e5ce74ff9b4c9c8","83985e5485caf02c","551e9ad683e21164","59b5f5cf28b43573"],"x":1654,"y":999,"w":1052,"h":122},{"id":"4d201fbb.50b968","type":"subflow","name":"iPhone notification","info":"","category":"","in":[{"x":460,"y":240,"wires":[{"id":"db84a727.d3d2"}]}],"out":[{"x":2960,"y":160,"wires":[{"id":"2ec66b1c.b3fbe4","port":0}]}],"env":[{"name":"sound","type":"str","value":"Update.caf"},{"name":"critical","type":"bool","value":"true"},{"name":"volume","type":"num","value":"1"},{"name":"title","type":"str","value":"Melding"},{"name":"message","type":"str","value":""},{"name":"device","type":"str","value":"mobile_app_koos"},{"name":"actionable","type":"bool","value":"false"},{"name":"action1_title","type":"str","value":"Ja"},{"name":"action1_action","type":"str","value":"actie"},{"name":"action2_title","type":"str","value":"Nee"},{"name":"action2_action","type":"str","value":"actie"},{"name":"icon","type":"str","value":""},{"name":"more_actions_payload","type":"json","value":"{}"},{"name":"interruption-level","type":"str","value":"active"}],"meta":{},"color":"#DDAA99","status":{"x":2680,"y":380,"wires":[{"id":"2ec66b1c.b3fbe4","port":0}]}},{"id":"5d9d39a2.e3062","type":"template","z":"4d201fbb.50b968","name":"create payload","field":"payload","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"{\n\n        \"data\":{\n                \"title\": \"{{ title }}\",\n                \"message\": \"{{ message }}\",\n                \"data\": {\n                        \"push\": {\n                                \"sound\": {\n                                        \"name\": \"{{ sound }}\",\n                                        \"critical\": {{ critical_int }},\n                                        \"volume\": {{ volume }}\n                                },\n                                \"interruption-level\": \"{{ interruption-level }}\"\n                        }\n                }\n        }\n}\n","output":"json","x":1380,"y":240,"wires":[["abc8c3763d864b82"]]},{"id":"2ec66b1c.b3fbe4","type":"api-call-service","z":"4d201fbb.50b968","name":"","server":"3467b66e.566902","version":7,"debugenabled":false,"action":"","floorId":[],"areaId":[],"deviceId":[],"entityId":[],"labelId":[],"data":"","dataType":"json","mergeContext":"","mustacheAltTags":false,"outputProperties":[],"queue":"none","blockInputOverrides":false,"domain":"notify","service":"{{ device }}","x":2630,"y":280,"wires":[["a70ff6bf.2885e"]]},{"id":"aaad36e1.eadbf","type":"change","z":"4d201fbb.50b968","name":"set vars (message excluded)","rules":[{"t":"delete","p":"payload","pt":"msg"},{"t":"set","p":"title","pt":"msg","to":"title","tot":"env"},{"t":"set","p":"volume","pt":"msg","to":"volume","tot":"env"},{"t":"set","p":"critical","pt":"msg","to":"critical","tot":"env"},{"t":"set","p":"sound","pt":"msg","to":"sound","tot":"env"},{"t":"set","p":"device","pt":"msg","to":"device","tot":"env","dc":true},{"t":"set","p":"actionable","pt":"msg","to":"actionable","tot":"env"},{"t":"set","p":"action1_title","pt":"msg","to":"action1_title","tot":"env"},{"t":"set","p":"action1_action","pt":"msg","to":"action1_action","tot":"env"},{"t":"set","p":"action2_title","pt":"msg","to":"action2_title","tot":"env"},{"t":"set","p":"action2_action","pt":"msg","to":"action2_action","tot":"env"},{"t":"set","p":"icon","pt":"msg","to":"icon","tot":"env"},{"t":"set","p":"more_actions_payload","pt":"msg","to":"more_actions_payload","tot":"env"},{"t":"set","p":"interruption-level","pt":"msg","to":"interruption-level","tot":"env"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":900,"y":220,"wires":[["6b48e358.fe5dfc"]]},{"id":"bb754ecb.fec77","type":"comment","z":"4d201fbb.50b968","name":"","info":"de message kan geset worden in\nsubflow notify_message property, of in de parent flow de waarde\nmsg.message met de melding vullen. dit wordt gewoon doorgegeven aan deze flow.","x":520,"y":180,"wires":[]},{"id":"db84a727.d3d2","type":"switch","z":"4d201fbb.50b968","name":"envr var $message is null","property":"message","propertyType":"env","rules":[{"t":"empty"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":620,"y":240,"wires":[["aaad36e1.eadbf","9a1558f7.81919"],["452feb2404fcc10b"]]},{"id":"e097d62f.aebca8","type":"change","z":"4d201fbb.50b968","name":"set vars","rules":[{"t":"delete","p":"payload","pt":"msg"},{"t":"set","p":"title","pt":"msg","to":"title","tot":"env"},{"t":"set","p":"volume","pt":"msg","to":"volume","tot":"env"},{"t":"set","p":"critical","pt":"msg","to":"critical","tot":"env"},{"t":"set","p":"sound","pt":"msg","to":"sound","tot":"env"},{"t":"set","p":"message","pt":"msg","to":"message","tot":"env"},{"t":"set","p":"device","pt":"msg","to":"device","tot":"env"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":880,"y":600,"wires":[[]]},{"id":"6b48e358.fe5dfc","type":"function","z":"4d201fbb.50b968","name":"convert critical bool to int","func":"if (msg.critical) {\n        msg.critical_int = 1\n} else {\n        msg.critical_int = 0 \n}\nreturn msg","outputs":1,"noerr":0,"x":1170,"y":240,"wires":[["5d9d39a2.e3062"]]},{"id":"a70ff6bf.2885e","type":"debug","z":"4d201fbb.50b968","name":"2","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","x":2550,"y":480,"wires":[]},{"id":"9a1558f7.81919","type":"debug","z":"4d201fbb.50b968","name":"1","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"payload","targetType":"msg","x":830,"y":120,"wires":[]},{"id":"abc8c3763d864b82","type":"switch","z":"4d201fbb.50b968","name":"notification is actionable","property":"actionable","propertyType":"env","rules":[{"t":"true"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":1590,"y":240,"wires":[["caf62170680b44c9"],["fe4fcacc0334154d","495b027ebb545678"]]},{"id":"1c839e9d91e04b21","type":"debug","z":"4d201fbb.50b968","name":"action","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"","statusType":"auto","x":2650,"y":60,"wires":[]},{"id":"240598369cbb9af1","type":"template","z":"4d201fbb.50b968","name":"set actions payload","field":"payload.data.data.actions","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"[\n    {\n        \"action\": \"{{ action1_action }}\",\n        \"title\": \"{{ action1_title }}\"\n    },\n    {\n        \"action\": \"{{ action2_action }}\",\n        \"title\": \"{{ action2_title }}\"\n    }\n]","output":"json","x":2410,"y":20,"wires":[["1c839e9d91e04b21","495b027ebb545678"]]},{"id":"452feb2404fcc10b","type":"change","z":"4d201fbb.50b968","name":"set vars","rules":[{"t":"delete","p":"payload","pt":"msg"},{"t":"set","p":"title","pt":"msg","to":"title","tot":"env"},{"t":"set","p":"volume","pt":"msg","to":"volume","tot":"env"},{"t":"set","p":"critical","pt":"msg","to":"critical","tot":"env"},{"t":"set","p":"sound","pt":"msg","to":"sound","tot":"env"},{"t":"set","p":"message","pt":"msg","to":"message","tot":"env"},{"t":"set","p":"device","pt":"msg","to":"device","tot":"env","dc":true},{"t":"set","p":"actionable","pt":"msg","to":"actionable","tot":"env"},{"t":"set","p":"action1_title","pt":"msg","to":"action1_title","tot":"env"},{"t":"set","p":"action1_action","pt":"msg","to":"action1_action","tot":"env"},{"t":"set","p":"action2_title","pt":"msg","to":"action2_title","tot":"env"},{"t":"set","p":"action2_action","pt":"msg","to":"action2_action","tot":"env"},{"t":"set","p":"icon","pt":"msg","to":"icon","tot":"env"},{"t":"set","p":"more_actions_payload","pt":"msg","to":"more_actions_payload","tot":"env"},{"t":"set","p":"interruption-level","pt":"msg","to":"interruption-level","tot":"env"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":840,"y":260,"wires":[["6b48e358.fe5dfc"]]},{"id":"caf62170680b44c9","type":"switch","z":"4d201fbb.50b968","name":"envr var $more_actions_payload is null","property":"more_actions_payload","propertyType":"env","rules":[{"t":"empty"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":1910,"y":160,"wires":[["ab1e5d8e1cace2f2"],["212ccc522364b98e"]]},{"id":"212ccc522364b98e","type":"change","z":"4d201fbb.50b968","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload.data.data.actions","pt":"msg","to":"more_actions_payload","tot":"msg"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2250,"y":180,"wires":[["1c839e9d91e04b21","495b027ebb545678"]]},{"id":"fe4fcacc0334154d","type":"debug","z":"4d201fbb.50b968","name":"debug 16","active":true,"tosidebar":true,"console":true,"tostatus":false,"complete":"true","targetType":"full","statusVal":"","statusType":"auto","x":1860,"y":400,"wires":[]},{"id":"ab1e5d8e1cace2f2","type":"switch","z":"4d201fbb.50b968","name":"is er een action2?","property":"action2_action","propertyType":"msg","rules":[{"t":"nempty"},{"t":"else"}],"checkall":"true","repair":false,"outputs":2,"x":2190,"y":100,"wires":[["240598369cbb9af1"],["ba42b0b2df14ee51"]]},{"id":"ba42b0b2df14ee51","type":"template","z":"4d201fbb.50b968","name":"set actions payload","field":"payload.data.data.actions","fieldType":"msg","format":"handlebars","syntax":"mustache","template":"[\n    {\n        \"action\": \"{{ action1_action }}\",\n        \"title\": \"{{ action1_title }}\"\n    }\n]","output":"json","x":2410,"y":100,"wires":[["1c839e9d91e04b21","495b027ebb545678"]]},{"id":"495b027ebb545678","type":"change","z":"4d201fbb.50b968","name":"","rules":[{"t":"set","p":"payload.action","pt":"msg","to":"\"notify.\"&msg.device","tot":"jsonata"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2440,"y":280,"wires":[["2ec66b1c.b3fbe4","b63724d13d8ec26f"]]},{"id":"b63724d13d8ec26f","type":"debug","z":"4d201fbb.50b968","name":"debug 67","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"payload","statusType":"auto","x":2390,"y":400,"wires":[]},{"id":"6e8f447c091bf0ec","type":"change","z":"2fb67ea619f71bec","g":"41bdff2da949a1d3","name":"set to thermostat","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"thermostat","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2350,"y":1040,"wires":[["02d634c9c45eb106","83985e5485caf02c","59b5f5cf28b43573"]]},{"id":"1e5ce74ff9b4c9c8","type":"server-state-changed","z":"2fb67ea619f71bec","g":"41bdff2da949a1d3","name":"outdoor temp > 10","server":"3467b66e.566902","version":6,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entities":{"entity":["sensor.ebusd_700_outsidetempavg_tempv"],"substring":[],"regex":[]},"outputInitially":false,"stateType":"num","ifState":"10","ifStateType":"num","ifStateOperator":"gt","outputOnlyOnStateChange":true,"for":"","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[],"x":1770,"y":1040,"wires":[["551e9ad683e21164"],[]]},{"id":"83985e5485caf02c","type":"subflow:4d201fbb.50b968","z":"2fb67ea619f71bec","g":"41bdff2da949a1d3","name":"iphone notification","env":[{"name":"sound","value":"WorkoutStartAutodetect.caf","type":"str"},{"name":"critical","value":"false","type":"bool"},{"name":"title","value":"Warmtepomp draait nu op uitgebreid","type":"str"},{"name":"action1_action","value":"Disarm","type":"str"}],"x":2590,"y":1040,"wires":[[]]},{"id":"551e9ad683e21164","type":"api-current-state","z":"2fb67ea619f71bec","g":"41bdff2da949a1d3","name":"current state <> thermostat","server":"3467b66e.566902","version":3,"outputs":2,"halt_if":"thermostat","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is_not","entity_id":"sensor.ebusd_700_hc1roomtempswitchon_rcmode","state_type":"str","blockInputOverrides":true,"outputProperties":[],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":2060,"y":1040,"wires":[["6e8f447c091bf0ec"],[]]},{"id":"59b5f5cf28b43573","type":"debug","z":"2fb67ea619f71bec","g":"41bdff2da949a1d3","name":"debug 9","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"$now()","statusType":"jsonata","x":2515,"y":1080,"wires":[],"l":false},{"id":"3467b66e.566902","type":"server","name":"Home Assistant","version":5,"addon":false,"rejectUnauthorizedCerts":false,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":"30","areaSelector":"friendlyName","deviceSelector":"friendlyName","entitySelector":"friendlyName","statusSeparator":"at: ","statusYear":"hidden","statusMonth":"short","statusDay":"numeric","statusHourCycle":"h23","statusTimeFormat":"h:m","enableGlobalContextStore":true},{"id":"4c676b284ec4a46a","type":"group","z":"2fb67ea619f71bec","g":"a25a51d2eafad916","name":"Onder 2 = actief / compensatie","style":{"label":true,"color":"#000000"},"nodes":["8bd8079914154136","8ef3a26632e92a68","99ad46dbd4d15145","a39a01e4f97b925b","6ed56afc87609e7f"],"x":1654,"y":1179,"w":1052,"h":122},{"id":"8bd8079914154136","type":"server-state-changed","z":"2fb67ea619f71bec","g":"4c676b284ec4a46a","name":"outdoor temp < 2","server":"3467b66e.566902","version":6,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entities":{"entity":["sensor.ebusd_700_outsidetempavg_tempv"],"substring":[],"regex":[]},"outputInitially":false,"stateType":"num","ifState":"2","ifStateType":"num","ifStateOperator":"lt","outputOnlyOnStateChange":true,"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","ignorePrevStateNull":false,"ignorePrevStateUnknown":false,"ignorePrevStateUnavailable":false,"ignoreCurrentStateUnknown":false,"ignoreCurrentStateUnavailable":false,"outputProperties":[],"x":1760,"y":1220,"wires":[["a39a01e4f97b925b"],[]]},{"id":"8ef3a26632e92a68","type":"change","z":"2fb67ea619f71bec","g":"4c676b284ec4a46a","name":"set to modulating","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"modulating","tot":"str"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2350,"y":1220,"wires":[["02d634c9c45eb106","99ad46dbd4d15145","6ed56afc87609e7f"]]},{"id":"99ad46dbd4d15145","type":"subflow:4d201fbb.50b968","z":"2fb67ea619f71bec","g":"4c676b284ec4a46a","name":"iphone notification","env":[{"name":"sound","value":"WorkoutStartAutodetect.caf","type":"str"},{"name":"critical","value":"false","type":"bool"},{"name":"title","value":"Warmtepomp draait nu op actief","type":"str"},{"name":"action1_action","value":"Disarm","type":"str"}],"x":2590,"y":1220,"wires":[[]]},{"id":"a39a01e4f97b925b","type":"api-current-state","z":"2fb67ea619f71bec","g":"4c676b284ec4a46a","name":"current state <> modulating","server":"3467b66e.566902","version":3,"outputs":2,"halt_if":"modulating","halt_if_type":"str","halt_if_compare":"is_not","entity_id":"sensor.ebusd_700_hc1roomtempswitchon_rcmode","state_type":"str","blockInputOverrides":true,"outputProperties":[],"for":"0","forType":"num","forUnits":"minutes","override_topic":false,"state_location":"payload","override_payload":"msg","entity_location":"data","override_data":"msg","x":2060,"y":1220,"wires":[["8ef3a26632e92a68"],[]]},{"id":"6ed56afc87609e7f","type":"debug","z":"2fb67ea619f71bec","g":"4c676b284ec4a46a","name":"debug 8","active":true,"tosidebar":true,"console":false,"tostatus":true,"complete":"payload","targetType":"msg","statusVal":"$now()","statusType":"jsonata","x":2515,"y":1260,"wires":[],"l":false},{"id":"86e7a5ae.f69b08","type":"mqtt-broker","name":"mosquitto","broker":"kubernetes.lan","port":"1883","clientid":"nodered","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"5","keepalive":"60","cleansession":true,"autoUnsubscribe":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"userProps":"","sessionExpiry":""}]

Flow betreffende heatcurve:
code:
1
[{"id":"9cd1bf6c7dbaea02","type":"group","z":"2fb67ea619f71bec","name":"Set heatcurve based on outdoor temp","style":{"label":true,"stroke":"#000000","color":"#000000","fill":"#ffC000"},"nodes":["ccb3fa3937a3eca8","1cfa954b4f017779","3580d36ab652413f","f8c2d161b3f800de","bc0a66feacc17b98","a7b08c1aee1ace1c","3e8a7df8481375af","0be250ac3ba6fd56","499eac97cc51faa2","ca65b74b1ee3fab6","0557e0c43ac5d5e0"],"x":2174,"y":1439,"w":632,"h":322},{"id":"ccb3fa3937a3eca8","type":"mqtt out","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"","topic":"ebusd/700/Hc1HeatCurve/set","qos":"0","retain":"false","respTopic":"","contentType":"text/plain","userProps":"","correl":"","expiry":"","broker":"86e7a5ae.f69b08","x":2650,"y":1540,"wires":[]},{"id":"1cfa954b4f017779","type":"change","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"0.45","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"0.45","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2410,"y":1600,"wires":[["ccb3fa3937a3eca8"]]},{"id":"3580d36ab652413f","type":"change","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"0.40","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"0.40","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2410,"y":1660,"wires":[["ccb3fa3937a3eca8"]]},{"id":"f8c2d161b3f800de","type":"change","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"0.35","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"0.35","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2410,"y":1720,"wires":[["ccb3fa3937a3eca8"]]},{"id":"bc0a66feacc17b98","type":"trigger-state","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"Outdoor <= 0","server":"3467b66e.566902","version":5,"inputs":0,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entities":{"entity":["sensor.ebusd_700_displayedoutsidetemp_tempv"],"substring":[],"regex":[]},"debugEnabled":false,"constraints":[{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":"<=","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"0"}],"customOutputs":[],"outputInitially":false,"stateType":"num","enableInput":false,"x":2270,"y":1480,"wires":[["499eac97cc51faa2"],[]]},{"id":"a7b08c1aee1ace1c","type":"trigger-state","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"Outdoor 3-7","server":"3467b66e.566902","version":5,"inputs":0,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entities":{"entity":["sensor.ebusd_700_displayedoutsidetemp_tempv"],"substring":[],"regex":[]},"debugEnabled":false,"constraints":[{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":">","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"3"},{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":"<=","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"7"}],"customOutputs":[],"outputInitially":false,"stateType":"num","enableInput":false,"x":2270,"y":1600,"wires":[["1cfa954b4f017779"],[]]},{"id":"3e8a7df8481375af","type":"trigger-state","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"Outdoor 7-10","server":"3467b66e.566902","version":5,"inputs":0,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entities":{"entity":["sensor.ebusd_700_displayedoutsidetemp_tempv"],"substring":[],"regex":[]},"debugEnabled":false,"constraints":[{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":">","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"7"},{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":"<=","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"10"}],"customOutputs":[],"outputInitially":false,"stateType":"num","enableInput":false,"x":2270,"y":1660,"wires":[["3580d36ab652413f"],[]]},{"id":"0be250ac3ba6fd56","type":"trigger-state","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"Outdoor > 10","server":"3467b66e.566902","version":5,"inputs":0,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entities":{"entity":["sensor.ebusd_700_displayedoutsidetemp_tempv"],"substring":[],"regex":[]},"debugEnabled":false,"constraints":[{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":">","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"10"}],"customOutputs":[],"outputInitially":false,"stateType":"num","enableInput":false,"x":2270,"y":1720,"wires":[["f8c2d161b3f800de"],[]]},{"id":"499eac97cc51faa2","type":"change","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"0.55","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"0.55","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2410,"y":1480,"wires":[["ccb3fa3937a3eca8"]]},{"id":"ca65b74b1ee3fab6","type":"trigger-state","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"Outdoor 0-3","server":"3467b66e.566902","version":5,"inputs":0,"outputs":2,"exposeAsEntityConfig":"","entities":{"entity":["sensor.ebusd_700_displayedoutsidetemp_tempv"],"substring":[],"regex":[]},"debugEnabled":false,"constraints":[{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":">","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"0"},{"targetType":"this_entity","targetValue":"","propertyType":"current_state","propertyValue":"new_state.state","comparatorType":"<=","comparatorValueDatatype":"num","comparatorValue":"3"}],"customOutputs":[],"outputInitially":false,"stateType":"num","enableInput":false,"x":2270,"y":1540,"wires":[["0557e0c43ac5d5e0"],[]]},{"id":"0557e0c43ac5d5e0","type":"change","z":"2fb67ea619f71bec","g":"9cd1bf6c7dbaea02","name":"0.50","rules":[{"t":"set","p":"payload","pt":"msg","to":"0.50","tot":"num"}],"action":"","property":"","from":"","to":"","reg":false,"x":2410,"y":1540,"wires":[["ccb3fa3937a3eca8"]]},{"id":"86e7a5ae.f69b08","type":"mqtt-broker","name":"mosquitto","broker":"kubernetes.lan","port":"1883","clientid":"nodered","autoConnect":true,"usetls":false,"protocolVersion":"5","keepalive":"60","cleansession":true,"autoUnsubscribe":true,"birthTopic":"","birthQos":"0","birthPayload":"","birthMsg":{},"closeTopic":"","closeQos":"0","closePayload":"","closeMsg":{},"willTopic":"","willQos":"0","willPayload":"","willMsg":{},"userProps":"","sessionExpiry":""},{"id":"3467b66e.566902","type":"server","name":"Home Assistant","version":5,"addon":false,"rejectUnauthorizedCerts":false,"ha_boolean":"y|yes|true|on|home|open","connectionDelay":true,"cacheJson":true,"heartbeat":false,"heartbeatInterval":"30","areaSelector":"friendlyName","deviceSelector":"friendlyName","entitySelector":"friendlyName","statusSeparator":"at: ","statusYear":"hidden","statusMonth":"short","statusDay":"numeric","statusHourCycle":"h23","statusTimeFormat":"h:m","enableGlobalContextStore":true}]

Ik maak overigens gebruik van de repository van JonesPD
@Kaspers met dank aan jouw input heb ik sinds vanmiddag ook de nodered flow werkend. En nu dus volgens de flow op actief met stooklijn op 0,50 . Tot nu toe was het op 0.25 en met uitgebreid ook nog te doen maar merk wel dat het met echt koude wat meer moeite kost. En boven heb ik nog enkele gewone radiatoren. Eens kijken hoe dit gaat werken.
Nog een vraag: die "
code:
1
iphone notificatie node
" hoe werkt dat want die doet bij mij niets? Ik heb wel een iphonie in HA die krijgt wel notificaties via de "
code:
1
Action notify.mobile_app_iphone
". Wat gebruik ik voor deze node?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGxhDhXsD2pHnG8aFze9e2B7meA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qBcMrCStSIzEZdzWIuLDq50s.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3xtVCXru7FvVGX89Ma84UMMLCpk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/eptM9Fz5MarEUZXxkvczVn9D.png?f=fotoalbum_tile

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:11

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Remar65 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:48:
@Franciesco, @mr_evil08, ik heb ChatGPT maar even aan het rekenen gezet:

Stap 3 – Vergelijking & betekenis
• 📉 2025 is efficiënter dan 2024
• Verbruik per graaddag:
• 2024: 0,91 kWh/gg
• 2025: 0,75 kWh/gg
• 👉 ~18% lager in 2025

Dat betekent:
• Niet alleen was 2025 milder (minder graaddagen),
• maar je installatie/regeling presteerde ook aantoonbaar beter per eenheid kou.

Toch fijn om te weten 😊
Zonder iets aan je conclusie af te willen doen; (gewogen) graaddagen zijn nogal gevoelig voor je stookgrens en het maakt nogal uit of je thermische of elektrische kWh neemt. Thermische zijn het meest zuiver (want min of meer lineair met graaddagen), elektrische geven een vertekend beeld omdat de COP ook slechter wordt bij meer graaddagen.
Daar komt bij dat de interne metingen zoals bekend hit-or-miss zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• dunklefaser
@Proton_ Misschien weet ChatGPT dit alles? - Je moet natuurlijk de juiste vragen/prompts gebruiken,
maar als je dat kan heb je vermoedelijk geen KI-instantie meer nodig.
@Remar65 kan ons zeker verder helpen.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:25

Seafarer

XXX

Kusterse schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:41:
Hallo,

Ik ben benieuwd of er al iemand een tweede sww tank op zijn arotherm heeft aangesloten.
Ik heb een arotherm plus vwl 75/6 in combinatie met een unitower.
Deze heb ik zelf geïnstalleerd en functioneert verder prima.

Alleen het warm water met een gezin van inmiddels 6 personen is wel wat krap. Ik wil dit eventueel uitbreiden met een tweede sww tank.

Echter geen van de "standaard" systemen dekt dit af. Bij meerdere zone's word er vooral uitgegaan van een tweede. Ik wil eigenlijk niet de huidige Unitower vervangen voor een groter systeem maar als het even kan een tweede tank toevoegen.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en hoe dit aangestuurd kan worden?

Dank jullie wel voor het meedenken alvast.
Zijn er geen mogenlijkheden om een DWTW te plaatsen? Daar wordt je boiler vanzelf groter van.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
In een plaatje (jan '24): thermisch een rechte lijn, elektrisch behoorlijk krom.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZEmup8CKGl51-tZrCtb_iaFkZrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vOgIyJpivpcIQQ4S3bHRRwyV.png?f=fotoalbum_large @dunklefaser vanuit het oogpunt van een LLM zijn ook de zinnige antwoorden verzonnen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• dunklefaser
@Proton_ De "zinnige" antwoorden van een LLM zijn waarschijnlijk niet helemaal verzonnen, d.w.z. uit de kunstmatige duim gezogen, maar eerder uit diverse, min of meer betrouwbare bronnen "intelligent samengevat".

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:15

thido

Tilburg

Hmm, ik zag vanmiddag dat mijn 75/6 vanzelf aan het verwarmen is geslagen.
Ik heb hem rond het middaguur uitgezet omdat de zon de boel aardig opwarmde.
Rond 16.30u zag ik dat de pomp weer is aangegaan en een Ta van 28c hanteerde (als minimaal ingesteld).
Volgens de HA integratie was de doeltemperatuur die gehanteerd werd 15.
Iemand een idee welke instelling dit veroorzaakt? (kwam verder wel prima uit want ik zag het een half uur later omdat ik hem toen zelf aan wilde zetten).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:05
Kusterse schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:39:
[...]

Hoe is dan het circuit voor aftappen?
Krijgt dan 1 tank prioriteit met een thermostaatkraan
of tap je die parallel leeg?
Staat dat ook in serie? gaat het Tap water altijd door beide tanks?
Heb even snel een schema van gemaakt 8)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y_CYwzxGlWVwx-Wa-4Q7Ha2d1TE=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ud3a2z3fg5R56yy85zhjkbRD.png?f=user_large

Blauw is koud tapwater in
Rood is warm tapwater uit
Oranje is een koppelleiding tussen de boilervaten in.
Groen is CV-leiding met spiraal in de boiler.
Let wel op de stromingsrichting. Die moet contra zijn, zoals aangegeven met pijlen.

Praktisch maak je alles gewoon groter hiermee.

[ Voor 3% gewijzigd door FireWood op 24-12-2025 21:10 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• MotorBeast
thido schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:59:
Hmm, ik zag vanmiddag dat mijn 75/6 vanzelf aan het verwarmen is geslagen.
Ik heb hem rond het middaguur uitgezet omdat de zon de boel aardig opwarmde.
Rond 16.30u zag ik dat de pomp weer is aangegaan en een Ta van 28c hanteerde (als minimaal ingesteld).
Volgens de HA integratie was de doeltemperatuur die gehanteerd werd 15.
Iemand een idee welke instelling dit veroorzaakt? (kwam verder wel prima uit want ik zag het een half uur later omdat ik hem toen zelf aan wilde zetten).
Vorstbeveiliging schat ik in.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 00:15

thido

Tilburg

MotorBeast schreef op woensdag 24 december 2025 @ 22:12:
[...]

Vorstbeveiliging schat ik in.
Ben wel benieuwd wat daar de triggers voor zijn. Ta en Tr zaten beide tussen de 19-20c op dat moment. Kan me niet voorstellen dat de compressor dan aan moet, beetje rondpompen is wel prima dan lijkt mij.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• ervh
Steyn_E schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 15:10:
[...]

Compressormodulatie kun je in ieder geval zien op de binnenmodule (VWZ AI of Unitower) onder 'monitoren', maar alleen op het moment dat 'ie draait. Mogelijk kun je het ook zien op een VRC720 (maar die heb ik zelf nog niet).

Die warp vloerverwarming zou een reden kunnen zijn om een extra pomp toe te passen, maar dat kan evt ook zonder buffervat. Al kan ook de waterinhoud daarmee te klein worden in jouw geval, dat zou je adhv aantal m2 vloerverwarming moeten bepalen. Dan zou de buffer ook in serie kunnen. Nou heb ik geen idee hoeveel warmte die warp kan afgeven, maar met zoveel vloerverwarming zou je denken dat je zonder buffer toe kan (als de waterinhoud maar voldoende is). De pomp zou dan indien noodzakelijk in serie met die van de WP komen als die onvoldoende vermogen heeft voor dat hele systeem; heat geek heeft dat ooit geprobeerd en dat werkt feilloos. Evt alleen op de leiding naar de warp verdelers.

Een parallelbuffer is wat mij betreft zonde als 'ie niet 500+l groot is (voor dit vermogen warmtepomp). Al kun je menging beperken door ook de afgiftepomp zo dicht mogelijk bij die 2000l/h te laten draaien; hoe dichter die twee in evenwicht zijn hoe kleiner de menging, ook als de 'evenwichtsfles' klein is. Hoeveel verpompt bjj jou die secundaire pomp? Die instelling aanpassen is zo gepiept en kost €0.
Net even gekeken: modulatie staat op 29,5% momenteel. Het Is -1,2c hier nu buiten.

Volgens mij verpompt mijn tweede pomp achter het buffervat zo’n 1300l/h. Zal ik morgen even checken. Volgens mij kan hij niet veel hoger dan dat. Het is een dab evosta3.
SebastiaanPs schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 20:41:
[...]

Hoe is je opstelling nu? Vanuit warmtepomp naar parallel buffervat, vanuit daar door secundaire circulatiepomp naar afgiftesysteem?

Zijn je vvw verdelers pomploos, zowel de vvw verdeler met dunne rietjes (droogbouw) als de vvw verdeler met dikkere slangen?
Wat is de flow per groep ongeveer, voor beide verdelers?
Boven is dus droogbouw met WARP, beneden zijn vvw slangen in zandcement? Hoeveel m2 beneden?

Wordt het met de huidige opstelling overal warm?

Met die info kun je inschatten/bepalen of het zonder parallel buffervat kan.
Ja klopt, precies zoals je zegt vanuit WP naar buffervat, direct achter het buffervat pomp naar afgifte systeem. Dat zich vervolgens met een t-stuk opsplitst in een leiding naar boven en naar de beneden verdeler, beide pomploos.

Beneden (16mm) is ingefreesd, boven is 7mm WARP. De flow per groep heb ik geen idee van, maar ik weet wel dat die nog verder te finetunen moet. Mijn COP stort best wel in momenteel, van 4,8 twee dagen geleden naar rond de 2,9-3,0 nu. Modus van binnentemp compensatie uitgebreid naar actief omgezet. Lijkt er momenteel op dat het retourwater veel te warm retour komt, nagenoeg gelijk aan de aanvoer.

Het wordt wel overal warm. Beneden niet echt voelbaar, boven is de vloer echt voelbaar warm, waarschijnlijk omdat het zo dicht onder het oppervlak ligt oid. of omdat de retour temperatuur net zo warm als de aanvoer is :?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:03
ervh schreef op donderdag 25 december 2025 @ 00:29:
Ja klopt, precies zoals je zegt vanuit WP naar buffervat, direct achter het buffervat pomp naar afgifte systeem. Dat zich vervolgens met een t-stuk opsplitst in een leiding naar boven en naar de beneden verdeler, beide pomploos.

Beneden (16mm) is ingefreesd, boven is 7mm WARP. De flow per groep heb ik geen idee van, maar ik weet wel dat die nog verder te finetunen moet. Mijn COP stort best wel in momenteel, van 4,8 twee dagen geleden naar rond de 2,9-3,0 nu. Modus van binnentemp compensatie uitgebreid naar actief omgezet. Lijkt er momenteel op dat het retourwater veel te warm retour komt, nagenoeg gelijk aan de aanvoer.

Het wordt wel overal warm. Beneden niet echt voelbaar, boven is de vloer echt voelbaar warm, waarschijnlijk omdat het zo dicht onder het oppervlak ligt oid. of omdat de retour temperatuur net zo warm als de aanvoer is :?
Dat is alvast heel goed nieuws, dat het overal warm wordt. Dan is de weerstand die de dunne WARP slangetjes geven blijkbaar niet té hoog.

Nu is het een kwestie van de specs vergelijken tussen de primaire circulatiepomp (van je warmtepomp) en de secundaire circulatiepomp (na je buffervat). Als de eerste (evt in de hoogste stand) even krachtig is als de tweede, dan kun je het parallelle buffervat verwijderen.

Wat je dan simpelweg kan doen: de aanvoer niet dóór het buffervat laten lopen maar erlangs en de secundaire circulatiepomp verwijderen. Dan staat je buffervat opeens in de retour.

Wat dat oplevert? Een aanzienlijk hogere COP
Zie:
- dit experiment uitgevoerd door the renewable heating hub.
In het experiment met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71.
- deze data van veel warmtepompen uit de UK: een aanzienlijk hogere COP zonder parallel buffervat. Buffervat in de retour heeft geen nadelig effect op de COP.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Remar65
Proton_ schreef op woensdag 24 december 2025 @ 20:03:
In een plaatje (jan '24): thermisch een rechte lijn, elektrisch behoorlijk krom.[Afbeelding] @dunklefaser vanuit het oogpunt van een LLM zijn ook de zinnige antwoorden verzonnen.
Ik heb de data wat uitgebreider bij Chat neergelegd. Dus gerekend met de KNMI data (incl. relatieve luchtvochtigheid) van weerstation de Kooy dat hier vlak bij ligt. Redelijk betrouwbaar in dit geval dus. Verder is er weinig tot niets veranderd aan ons gedrag in huis. De warmtevraag is er feitelijk niet door veranderd.

Chat komt dan tot de conclusie dat standje uitgebreid (gecorrigeerd met de werkelijke data) er in de periode van 1-11-24 t/m 23-11-24 aanzienlijk meer energie gekost heeft dan standje actief in dezelfde periode van dit jaar.

Helaas heb ik geen warmtemeter om exact te rekenen met de thermische energie.
Ik meet wel mijn elektrisch vermogen met een (HomeWizard) kWh meter. Er zit tussen wat Vaillant meet en wat HomeWizard meet echter nog geen 2% verschil, waarbij Vaillant altijd wat meer aangeeft te verbruiken dan de HomeWizard kWh meter feitelijk aangeeft.

Ik ga proberen om de thermische data van Vaillant door Chat om te laten zetten in een conclusie.
Met in het achterhoofd dat de werkelijke data anders kan zijn 😉
Ik betwijfel echter of het verschil tussen de (thermische) data van Vaillant en de werkelijke thermische data (die ik niet kan meten) zo groot is dat dit van grote invloed kan zijn op de uitkomst.

Op basis van elektrisch verbruik kwam Chat tot nu toe tot de volgende conclusie:

Het verschil in energie per graaddag tussen 2024 en 2025 wordt vrijwel volledig verklaard door het conditioneel toepassen van ruimtetemperatuurcompensatie (en mogelijk een lagere minimum-aanvoer)

Ik probeer niets te bewijzen overigens 😇
Het is, in mijn situatie, gewoon een opvallend verschil wat ik graag deel.

[ Voor 8% gewijzigd door Remar65 op 25-12-2025 09:37 ]

• Gramser
Ik heb er ook niet aan gerekend, maar na het eerste stookseizoen met de WP, twee jaar geleden, viel me dit ook al op. Gedrag is ook rustiger nu. Nu gewoon lekker doorpruttelen, wel vrij hoog in de modulatie (duh, ‘t is kouddd!!!), maar voor die paar dagen per jaar is het prima. Als de dagtemperaturen boven de 8 graden komen, zet ik ‘m op Uitgebreid.

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:09
pc_slopert schreef op woensdag 24 december 2025 @ 18:50:
[...]

@Kaspers met dank aan jouw input heb ik sinds vanmiddag ook de nodered flow werkend. En nu dus volgens de flow op actief met stooklijn op 0,50 . Tot nu toe was het op 0.25 en met uitgebreid ook nog te doen maar merk wel dat het met echt koude wat meer moeite kost. En boven heb ik nog enkele gewone radiatoren. Eens kijken hoe dit gaat werken.
Nog een vraag: die "
code:
1
iphone notificatie node
" hoe werkt dat want die doet bij mij niets? Ik heb wel een iphonie in HA die krijgt wel notificaties via de "
code:
1
Action notify.mobile_app_iphone
". Wat gebruik ik voor deze node?
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat kan kloppen, dat is een zelfgemaakte subflow, dus die gaat niet werken wanneer je die subflow niet hebt. Ik heb hier een flow met 2 nodes die wel voor jou gaat werken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
[
    {
        "id": "78c528f8f90ba16c",
        "type": "function",
        "z": "2fb67ea619f71bec",
        "name": "create notify payload (non-critical)",
        "func": "msg.payload = {\n  action: \"notify.mobile_app_koos\",\n  data: {\n    title: \"Warmtepomp draait nu op uitgebreid\",\n    message: \"\",\n    data: {\n      push: {\n        sound: {\n          name: \"None\",\n          critical: 0,\n          volume: 0\n        },\n        group: \"boiler\",\n        persistent: true,\n        sticky: true,\n        \"interruption-level\": \"active\"\n      }\n    }\n  }\n};\n\nreturn msg;\n",
        "outputs": 1,
        "timeout": 0,
        "noerr": 0,
        "initialize": "",
        "finalize": "",
        "libs": [],
        "x": 2440,
        "y": 580,
        "wires": [
            [
                "63bdf041737edf84"
            ]
        ]
    },
    {
        "id": "63bdf041737edf84",
        "type": "api-call-service",
        "z": "2fb67ea619f71bec",
        "name": "notify",
        "server": "3467b66e.566902",
        "version": 7,
        "debugenabled": true,
        "action": "",
        "floorId": [],
        "areaId": [],
        "deviceId": [],
        "entityId": [],
        "labelId": [],
        "data": "",
        "dataType": "json",
        "mergeContext": "",
        "mustacheAltTags": false,
        "outputProperties": [],
        "queue": "none",
        "blockInputOverrides": false,
        "domain": "notify",
        "service": "mobile_app_koos",
        "x": 2650,
        "y": 580,
        "wires": [
            []
        ]
    },
    {
        "id": "3467b66e.566902",
        "type": "server",
        "name": "Home Assistant",
        "version": 6,
        "addon": false,
        "rejectUnauthorizedCerts": false,
        "ha_boolean": [
            "y",
            "yes",
            "true",
            "on",
            "home",
            "open"
        ],
        "connectionDelay": true,
        "cacheJson": true,
        "heartbeat": false,
        "heartbeatInterval": "30",
        "areaSelector": "friendlyName",
        "deviceSelector": "friendlyName",
        "entitySelector": "friendlyName",
        "statusSeparator": "at: ",
        "statusYear": "hidden",
        "statusMonth": "short",
        "statusDay": "numeric",
        "statusHourCycle": "h23",
        "statusTimeFormat": "h:m",
        "enableGlobalContextStore": true
    },
    {
        "id": "1eb1e156e881db0c",
        "type": "global-config",
        "env": [],
        "modules": {
            "node-red-contrib-home-assistant-websocket": "0.80.3"
        }
    }
]

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:09
Misschien al eerder eens gepost hier, maar dit is ook een leuke flow om het boilervat hoger te stoken wanneer er een overschot is aan zonne energie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YtJ6EiEzEIsPjleXeTL8sOLYhjE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ijG91LRooaVFpJZdMf4gTc8q.png?f=fotoalbum_large

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:51
Mijn 55/6 stond vannacht vol gas te draaien met 120rpm en hield het binnen netjes rond de 21 graden. Ik zag een ta van 44,5 en een tr van 37,5 met een flow van 860l/h. Dat zou betekenen dat hij ongeveer 6,8kW levert bij -4 buiten. 6,8kW komt ook overeen met het sommetje van de afgifte bij deze ta en dt. Leuk om te zien dat de 55/6 met dit (droge) weer doet wat beloofd is, en misschien nog een paar honderd Watt meer. De COP ligt vermoedelijk ergens rond de 2,5-3.

Ik denk wel dat ik het bivalent punt op -4 of -3 moet gaan zetten omdat hij het daaronder waarschijnlijk niet meer redt. Maar goed, dat was vooraf ook de verwachting. Eigenlijk presteert hij boven verwachting.

Enige wat me opvalt is dat de compressor bij dit toerental een laagfrequente brom geeft die ook binnen te horen is. Buiten verder niet storend, maar in een stil huis wel. Herkennen jullie dit? Bij mij staat hij op straatwerk, op bigfoots, met de achterkant op 25cm van een spouwmuur. De eerste 2,5m leiding bestaat uit RVS ribbelslang. Deze gaat vervolgens over op uponor. Je voelt de vorstkleppen en ribbelslang ook resoneren achter de wp.

• pepsimaxxie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:33
Hier ook aanvoerleidingen die mee resoneren op bepaalde frequenties van de compressor, en daardoor de trilling doorgeven aan de gevel. Dat hoor je dan dus binnen ook.
Wel met de split plus 75/6 (geen monoblock), maar wellicht heeft iemand een goede tip om de resonantie te verminderen van aanvoerleidingen :)

• Gramser
Ik hoor mijn 55/6 ook hoor, met dit weer. Niet storend, in huis hoor ik niks, maar hij moet natuurlijk gewoon hard werken nu.

• MotorBeast
Voor het eerst dat ik met mijn 55/6 eens echte vorst meemaak. Ik mag niet klagen. -3,5 buiten, gevoelstemperatuur -11 op zijn koudst, 21 graden beneden en 19 boven en max aanvoer van 40 graden op de radiatoren met belasting van 70% van de compressor en geen enkele defrost. Ja het zuipt even stroom zo'n 1500W maar die paar dagen vorst kom ik wel door. Zonnepanelen doen nu 1300W en dat zal nog wel wat oplopen. BUH kan gewoon nog lekker uit blijven.

Installateur maar gillen. Gaat niet werken met een 55/6 en radiatoren. :w Gelukkig zijn wij Tweakers eigenwijs. 8)

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 25-12-2025 12:01 ]

• MotorBeast
pepsimaxxie schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:29:
Hier ook aanvoerleidingen die mee resoneren op bepaalde frequenties van de compressor, en daardoor de trilling doorgeven aan de gevel. Dat hoor je dan dus binnen ook.
Wel met de split plus 75/6 (geen monoblock), maar wellicht heeft iemand een goede tip om de resonantie te verminderen van aanvoerleidingen :)
Flexleidingen op de aansluiting van de buitenunit en ik heb sinds 2 maanden veren onder mijn unit https://www.bol.com/nl/nl...-120-kg/9300000071167455/

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hier moest de 55/6 ook aan de bak met een kleine 200m2 aan vvw (stooklijn van 0.15).
Met de compressor op 95 Hz lijkt er gelukkig nog wat “ademruimte” te zijn voor nog koudere temperaturen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJ6lZwGdFwm4JpBkdTpRzk_JMrI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J1Na19tEv0gGyuU1eX9Sijll.jpg?f=fotoalbum_large

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• dunklefaser
Met de huidige temperaturen i.c.m. de lage r.v. zou een L/W-wp welke op ca. 40-60% van het maximale vermogen draait heel incidenteel (om de 3-4 uur?) een defrost ondergaan.
Een defrost kost ook geen vermogen - misschien wattuurtjes energie.

@Speedfight Mooi plaatje (bron? met interessante cijfers)
Maar de cijfers lijken niet met elkaar overeen te komen, wat misschien aan de verschillende tijden ligt.
3,8 kW past bijvoorbeeld niet bij een deltaT van 3,8 K en een flow van. 1245 l/h
En de berekende CoP van 2,5 lijkt trouwens eigenlijk wat aan de lage kant
- ik had met een aanvoer van 27,5 °C bij een buitentemperatuur van ca. -4 °C
een CoP van ca. 3,5-4 verwacht.

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 25-12-2025 13:33 ]

• Steyn_E
SebastiaanPs schreef op donderdag 25 december 2025 @ 07:16:
[...]

Dat is alvast heel goed nieuws, dat het overal warm wordt. Dan is de weerstand die de dunne WARP slangetjes geven blijkbaar niet té hoog.

Nu is het een kwestie van de specs vergelijken tussen de primaire circulatiepomp (van je warmtepomp) en de secundaire circulatiepomp (na je buffervat). Als de eerste (evt in de hoogste stand) even krachtig is als de tweede, dan kun je het parallelle buffervat verwijderen.

Wat je dan simpelweg kan doen: de aanvoer niet dóór het buffervat laten lopen maar erlangs en de secundaire circulatiepomp verwijderen. Dan staat je buffervat opeens in de retour.

Wat dat oplevert? Een aanzienlijk hogere COP
Zie:
- dit experiment uitgevoerd door the renewable heating hub.
In het experiment met parallel buffervat COP 3.4, zonder buffervat COP 4.71.
- deze data van veel warmtepompen uit de UK: een aanzienlijk hogere COP zonder parallel buffervat. Buffervat in de retour heeft geen nadelig effect op de COP.
Bijna met je eens, behalve dat de pomp in de buitenunit hopelijk sterker is dan de pomp aan de afgiftekant want 1200l/h is niet genoeg om een Arotherm 105 of 125 op z'n meest efficient te laten werken. Da's de hoeveelheid stroming die de enkelfase modellen willen. Je wil zo dicht mogelijk bij de 2000l/h komen. Je kunt daarvoor ook de tweede pomp in serie plaatsen met de warmtepomp zelf (gaan ze prima mee om heeft Heat Geek getest) en het andere is dat je de verdelers boven en beneden zo goed mogelijk wil balanceren (op retourtemperatuur).

Overigens liep de 105 hier gisteren bij 1 graad nog altijd COP 5,5 (1,1KW in, 6,9KW uit) ondanks de parallelbuffer. Als de menging maar beperkt is. Dat is bij een 100L 'hydraulische scheiding' en dermate verschillende flowrates (2000l/h primair, 1200l/h secundair) uiteraard niet het geval.

En even narekenen of die buffer inderdaad niet alsnog nodig is qua inhoud voor m.n. defrosts.
dunklefaser schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:56:
@Speedfight Mooi plaatje (bron? met interessante cijfers)
Maar de cijfers lijken niet met elkaar overeen te komen, wat misschien aan de verschillende tijden ligt.
3,8 kW past bijvoorbeeld niet bij een deltaT van 3,8 K en een flow van. 1245 l/h
En de CoP van 2,5 lijkt trouwens eigenlijk wat aan de lage kant
- ik had met een aanvoer van 27,5 °C bij een buitentemperatuur van ca. -4 °C
een CoP van ca. 3,5-4 verwacht.
Daar gaat iets niet helemaal goed lijkt me. Bij zo'n lage aanvoertemp zou je toch wat betere efficientiecijfers verwachten. Is die COP 2,5 misschien inclusief een (lange) SWW run? Zelfs dan lijkt het me laag, maar dat zou al wat kunnen verklaren. Andere mogelijkheid is onvoldoende verse luchttoevoer van de buitenunit omdat 'ie te beschut staat. Dan gaat 'ie z'n eigen afgekoelde lucht recirculeren, als dat zo is dan geeft de buitentemperatuursensor op de monoblock een lagere waarde aan dan je zou verwachten (enkele graden lager dan je dichtstbijzijnde weerstation).

[ Voor 20% gewijzigd door Steyn_E op 25-12-2025 13:15 ]

• Speedfight
  • Niet online
@dunklefaser : is een Home Assistent dashboard. Bron is de ebus. Dus ik meet niet met een externe warmtemeter. Waardes dus enigszins met een korrel zout nemen.

Verbruik en opbrengst (bron: ebusd hmu CurrentYieldPower) moet je nog bij elkaar optellen voor de thermische opbrengst.

@Steyn_E & @dunklefaser Scherp mbt CoP; berekening klopt inderdaad niet. De achterliggende formule moet nog het elektrische vermogen bij de opbrengst optellen en dan delen door het elektrisch vermogen. Nu deelt hij opbrengst door elektrisch vermogen. Oftewel de CoP zal dus 1 punt hoger liggen dan nu wordt weergegeven.

[ Voor 13% gewijzigd door Speedfight op 25-12-2025 13:19 ]

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Steyn_E
Speedfight schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:13:
@Steyn_E & @dunklefaser Scherp mbt CoP; berekening klopt inderdaad niet. De achterliggende formule moet nog het elektrische vermogen bij de opbrengst optellen en dan delen door het elektrisch vermogen. Nu deelt hij opbrengst door elektrisch vermogen. Oftewel de CoP zal dus 1 punt hoger liggen dan nu wordt weergegeven.
Goh, da's vreemd. De VWZ AI geeft wel het juiste cijfer volgens mij. Heb de internetmodule nog niet aangesloten dus heb de app (en z'n nukken blijkbaar) nog niet meegemaakt. Dan kom je inderdaad op een realistischer COP 3,45.

• dunklefaser
@Steyn_E 1 °C buiten en wat was de bijbehorende primaire aanvoer temperatuur?
Ik schat iets van ca. 25°C. Een CoP van 5,5 zou dan misschien kunnen.

• Steyn_E
dunklefaser schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:42:
29c aanvoer bij 28,5 gevraagd. Compressor nog altijd op ~30% maar nu draait 'ie uiteraard continue.

• dunklefaser
@Steyn_E Dat de compressoren in de krachtigere modellen (iets) efficiënter zijn o.k.,
maar zo efficiënt had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Ik denk dat er iets niet helemaal correct gemeten wordt.

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 25-12 16:11
shoof schreef op donderdag 25 december 2025 @ 10:58:

Enige wat me opvalt is dat de compressor bij dit toerental een laagfrequente brom geeft die ook binnen te horen is. Buiten verder niet storend, maar in een stil huis wel. Herkennen jullie dit? Bij mij staat hij op straatwerk, op bigfoots, met de achterkant op 25cm van een spouwmuur. De eerste 2,5m leiding bestaat uit RVS ribbelslang. Deze gaat vervolgens over op uponor. Je voelt de vorstkleppen en ribbelslang ook resoneren achter de wp.
Dat was de reden dat ik 1½ maand geleden dit als storing bij Vaillant gemeld had....en dan staat de buitenunit op 5-7 meter van het huis.vandaan. Dus ook boven nul gaat de buitenunit als een malle tekeer.

• ervh
Speedfight schreef op donderdag 25 december 2025 @ 12:23:
Hier moest de 55/6 ook aan de bak met een kleine 200m2 aan vvw (stooklijn van 0.15).
Met de compressor op 95 Hz lijkt er gelukkig nog wat “ademruimte” te zijn voor nog koudere temperaturen.
[Afbeelding]
Dit komt uit home assistant? Zo’n dashboard zou ik heul graag hebben.! Waar te vinden?

Ik blijf maar rommelen met m’n retourtemperatuur (27,5) die hoger is dan aanvoer (27.0). Alsof de opgewarmde vloer teveel warmte terug geeft ofzo.. Flow tussen binnenuit en pomp achter buffervat ligt dicht bij elkaar, 1150-1300l/h. Zou ik de 105/6 teveel knijpen met stooklijn 0,25, min. aanvoer 26c en actief?

• Speedfight
  • Niet online
ervh schreef op donderdag 25 december 2025 @ 17:40:
[...]

Dit komt uit home assistant? Zo’n dashboard zou ik heul graag hebben.! Waar te vinden?
Hier een paar eerdere posts van mij hierover:
Speedfight in "Verwarming uitlezen met ebusd"
Speedfight in "Verwarming uitlezen met ebusd"

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:51
Sonja12s schreef op donderdag 25 december 2025 @ 15:01:
[...]

Dat was de reden dat ik 1½ maand geleden dit als storing bij Vaillant gemeld had....en dan staat de buitenunit op 5-7 meter van het huis.vandaan. Dus ook boven nul gaat de buitenunit als een malle tekeer.
Bij mij doet hij het alleen bij hogere toerentallen. Vanmiddag was het rond 0 graden met een zonnetje op het huis en toen was hij een stuk stiller/geen resonantie. En buiten vind ik het geluidsniveau prima acceptabel, ook bij hogere toerentallen. Hij klinkt dan een beetje als een oude diepvrieskist.

• NL-Kasper
dunklefaser schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:42:
dunklefaser schreef op donderdag 25 december 2025 @ 13:54:
@Steyn_E Dat de compressoren in de krachtigere modellen (iets) efficiënter zijn o.k.,
maar zo efficiënt had ik eerlijk gezegd niet verwacht.
Ik denk dat er iets niet helemaal correct gemeten wordt.
Hier (volgens de app) gisteren een gemiddelde COP van 5.9 met een Ta rond de 24.5 °C met een minder krachtig model (75/5). Wel met een flow van zo’n 1550 l/h. Niet helemaal eerlijk, want bij mij rekent hij het verbruik van de secundaire pomp niet mee.

Temperatuur in woonkamer zakte met deze Ta wel naar 19.5 °C, maar een gourmetstel maakt weer een hoop goed qua temperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door NL-Kasper op 25-12-2025 21:16 ]

• Technician-
shoof schreef op donderdag 25 december 2025 @ 20:51:
[...]

Bij mij doet hij het alleen bij hogere toerentallen. Vanmiddag was het rond 0 graden met een zonnetje op het huis en toen was hij een stuk stiller/geen resonantie. En buiten vind ik het geluidsniveau prima acceptabel, ook bij hogere toerentallen. Hij klinkt dan een beetje als een oude diepvrieskist.
Als jij de hele dag in de kou hard moet werken ga je ook brommen op een gegeven moment.

• dunklefaser
@NL-Kasper Bij een buitentemperatuur van gemiddeld 0 °C (hier 0,4 °C) en een aanvoer van 24,5 °C
is theoretisch 12,15 voor de CoP mogelijk. De betere (industrie)warmtepompen zouden een efficiency (=praktische CoP) van tussen de 50% en max. 70 % hebben - veel warmtepompen voor huishoudelijk gebruik bereiken geen 50%.
Heb je stroomverbruik en warmteproductie extern gemeten?

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:48
Ik heb de afgelopen 2 dagen met nachtvorst dat in de ochtend de temperatuur in huis niet is wat het moet zijn. Ik probeer te herleiden waarom dit zo is. As we speak staat de thermostaat op 18c met 19c als gewenst. Warmtepomp buiten draait niet. Iemand enige handvaten? Gaat om een vwl55/6.

• NL-Kasper
@dunklefaser Stroomverbruik wel, alleen de warmteproductie kan ik helaas nog niet extern (na)meten. Daarvoor moet er eerst nog een Kamstrup tussen, dus het blijft vooralsnog gissen of de Vaillant cijfers kloppen.

Volgens de Tsjechische datasheet haalt mijn model een COP van “slechts” 3.9 bij A2/W35 ∆T 5K, maar geen idee wat de theoretische COP bij A1/W24 ∆T 2K van dit model zou zijn. Gemiddelde buitentemperatuur was hier gisteren 0.8 °C.

[ Voor 37% gewijzigd door NL-Kasper op 25-12-2025 21:39 ]

• NL-Kasper
aschja schreef op donderdag 25 december 2025 @ 21:18:
Ik heb de afgelopen 2 dagen met nachtvorst dat in de ochtend de temperatuur in huis niet is wat het moet zijn. Ik probeer te herleiden waarom dit zo is. As we speak staat de thermostaat op 18c met 19c als gewenst. Warmtepomp buiten draait niet. Iemand enige handvaten? Gaat om een vwl55/6.
Kan meerdere redenen hebben, maar het zou o.a. kunnen komen doordat de warmtepomp zijn minimale vermogen niet kwijt kan en daardoor een tijd stopt tussen de runs.

Hoe hoog staat de stooklijn? En staat het afgiftesysteem voldoende open?

• Franciesco
@aschja is er toevallig een klokschema actief die de WP belemmert om in te schakelen? Al zou dat direct moeten opvallen op de thermostaat.
Is er een melding te zien op het display van de binnenunit?
Is de waarde van de buitentemperatuur die de thermostaat weergeeft (ongeveer) correct?

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
Dit is de vierde winter voor onze Aerotherm split met alleen radiatoren.
Ik heb de maximale aanvoertemperaruur begrenst op 42 graden. Dit was tot vandaag altijd voldoende.

Toen ik vanochtend wakker werd was het 20.1 graden in plaats van de gewenste 21 graden. - 6.2 graden en NO wind met harde windstoten.

Maximale aanvoertemperaruur op 44 graden gezet en toen na een aantal uur weer 21 graden. Wel een aanzienlijk hoog stroomverbruik nu.

We zijn net bezig met het verhogen van de hypotheek voor het aanbouwen van een bijkeuken. We waren positef verrast door de getaxeerde waarde.

Vorige week heb ik ook offertes opgevraagd voor een droogbouw vloerverwarming.

Nu toch maar de knoop doorgehakt en we laten een systeem aanleggen door R floorz. 16mm buis welke in de fabriek voorgevreesd wordt in plaatmateriaal op basis van een legpatroon.

De Verdeler wordt zo geplaatst dat er recht boven op de eerste verdieping ook eenvoudig een tweede Verdeler geplaatst kan worden. Dit willen we het jaar daarop gaan doen en dan kunnen we eindelijk afscheid nemen van de radiatoren en het complexe systeem van diverse maten dikwandig staal

• Kusterse
FireWood schreef op woensdag 24 december 2025 @ 21:10:
[...]

Heb even snel een schema van gemaakt 8)
[Afbeelding]

Blauw is koud tapwater in
Rood is warm tapwater uit
Oranje is een koppelleiding tussen de boilervaten in.
Groen is CV-leiding met spiraal in de boiler.
Let wel op de stromingsrichting. Die moet contra zijn, zoals aangegeven met pijlen.

Praktisch maak je alles gewoon groter hiermee.
Super bedankt nu opzoek naar een tweede tank.
Maakt dus niet zoveel uit wat dat voor een tank is

Dank je wel.

• dunklefaser
@Ensch053
Niets nieuws betreffende de warmtepomp zelf wat ik zo lees.
En wat het vloerverwarmingssysteem aangaat zijn er waarschijnlijk passendere topics.
Maar wat is de specifieke relatie met de Vaillant arotherm split?

Pagina: 1 ... 188 189 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic