Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 204 205 Laatste
Acties:

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-04 20:05
Technician- schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:02:
[...]

Het is niet alleen de koude opstart, maar ook de defrost onder moeilijke omstandigheden.
Ik heb van Daikin monoblocs 3 fase modellen zonder BUH al meerdere kapot gevroren wisselaars gehad, daar zat een vrije 11 groeps vloerverwarming achter met >100L inhoud.
Ik houd niet zo van installaties zonder BUH. De machine kan altijd ingrijpen met inzetten BUH tijdens een defrost.

Als je de binnenunit kwijt kunt dan zou ik altijd de MEH plaatsen. Ook qua vele ingebouwde onderdelen zoals exp vat, filter, manometer, afsluiters voor spoelen, aut ontluchter ed
Dan de hamvraag was werkelijk de BUH te hulp geschoten of niet gezien de de-frost cycle niet voortijdig is afgebroken.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:34
mr_evil08 schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:33:
[...]

Dan de hamvraag was werkelijk de BUH te hulp geschoten of niet gezien de de-frost cycle niet voortijdig is afgebroken.
Dat klopt, Daikin heeft preventieve software updates uitgevoerd aan de hydrauliekprint, ergens zaten de voorwaarden niet helemaal binnen de grenzen. Bij vaillant nooit van gehoord.

• Technician-
Munveq schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:14:
[...]

Wellicht dat de risico's op bevriezing ook afhangen van de woning. Hier een goed geïsoleerde tussenwoning. Als het flink vriest en we doen niks aan verwarming is het alsnog moeilijk om de temperatuur onder de 14 graden te krijgen.
Bij een vrijstaaande woning lijkt mij het risico groter dat deze te snel afkoelt?

Wat zijn eigenlijk de vervangingskosten bij een kapotgevroren warmtepomp monoblock? Is dit alleen de warmtewisselaar en eventueel de cv pomp? Of kan hij helemaal bij het schroot?
Nee dit heeft niks met de woning te maken en kan ook bij +4C optreden, aangezien koudemiddel <0C door de wisselaar stroomt tijdens defrost, ook al is het zo dooi als wat buiten.

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-04 18:32
Munveq schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:42:
[...]

Ik zit ook te denken aan het boilervat als backup bij koude opstart, icm met een electrische inschroefverwarmingselement met thermostaat. Die kun je zo in het stopcontact steken, mits het nodig is.

Dan zou je alleen nog de driewegklep tijdelijk moeten omzeilen zodat die in de dhw stand blijft staan. Maar die werken ook vaak gewoon op 230v. Lijkt mij dat je de polen in de vwz ai eventueel tijdelijk anders aan zou kunnen sluiten, volgens mij levert de vwz ai stroom voor een normally-open en normally-closed klep.

Probleem is echter--> hoe kom je dan weer uit het dhw sturing. De warmte blijft immers in je boilervat zitten. Zodra je terug zou schakelen naar cv bedrijf, is de watertemperatuur waarschijnlijk weer te laag.
Dit zou dus op zijn hoogst een stukje vorstbeveiliging van de buitenunit op kunnen leveren.
Ik heb er even over nagedacht het is niet heel ingewikkeld:
Je hebt nodig:
- thermostatisch mengventiel die de flow van warmtepomp aan kan. Want je wil niet 65 graden boiler water in je verwarming stoppen
- relay die forceert dat de standaard 3-weg klep in verwarming bedrijf staat
- extra 3 weg klep. Deze schakelt tussen normaal bedrijf en inverse boiler spiraal bedrijf.
-(Edit) elektrisch verwarming element in je boiler

De regulieren 3-weg klep zit in de koude kant en schakelt tussen WW en verwarmen.
de extra 3-weg klep zit in de warme kant en schakelt tussen inverse boiler Warmtewisselaar en regulier bedrijf.
de warme kant WW en boiler zijn doorverbonden. Zoals in de schemas van vaillant.
De extra 3-weg klep kan je laten schakelen door de MEH aansluiting op de AI.
Wat is het resultaat? Je schakelt de boiler in serie met je verwarming. Dus het uitgaande water van de warmtepomp gaat de koude kant van de boiler in komt uit de warmte kan uit en gaat vervolgens door je verwarming systeem.
Ik denk dat dit wel zou werken. De vraag is is het een goed idee?

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:16
omweersbui schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:20:
[...]

Gaat nog steeds over opstarten van de warmtepomp na zeer langdurige stroomuitval toch? Je maakt je systeem wel gecompliceerd voor iets dat misschien nooit gaat gebeuren. Mede daarom twijfel ik ook of een BUH/bijverwarmer specifiek voor situaties met stroomuitval wel relevant is. De aanname is dat je hiervoor een specifieke maatregel moet treffen en ik vind dat niet obvious.

• martijnst
Technician- schreef op donderdag 16 april 2026 @ 14:12:
[...]

Nee dit heeft niks met de woning te maken en kan ook bij +4C optreden, aangezien koudemiddel <0C door de wisselaar stroomt tijdens defrost, ook al is het zo dooi als wat buiten.
Als het gaat om stroomuitval voor meerdere dagen dan gaat mijn vloer het water behoorlijk lang boven de 15 graden houden. Dat ligt wel aan de isolatie en massa toch?

• Komt Goed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:21
[...]

Je hebt nodig:
- thermostatisch mengventiel die de flow van warmtepomp aan kan. Want je wil niet 65 graden boiler water in je verwarming stoppen
- extra 3 weg klep. Deze schakelt tussen normaal bedrijf en inverse boiler spiraal bedrijf.

De regulieren 3-weg klep zit in de koude kant en schakelt tussen WW en verwarmen.
de extra 3-weg klep zit in de warme kant en schakelt tussen inverse boiler Warmtewisselaar en regulier bedrijf.
de warme kant WW en boiler zijn doorverbonden. Zoals in de schemas van vaillant.
Wat is het resultaat? Je schakelt de boiler in serie met je verwarming. Dus het uitgaande water van de warmtepomp gaat de koude kant van de boiler in komt uit de warmte kan uit en gaat vervolgens door je verwarming systeem.
Bij Nibe is dit gewoon een functie, hier wordt het sanitaire warm water vat (soms) ingezet om de defrost uit te laten voeren (als systeeminhoud CV te klein of te laag in temperatuur is). Dit was gewoon een software update, en vele waren er niet blij mee (Nibe forum). Ik vind het net wel een goeie uitkomst voor mijn systeem (in aanbouw) omdat ik relatief weinig volume heb in mijn CV systeem en liever niet nog een extra buffervat plaats. Dus ik zet de coil van mijn losse WP boiler hiervoor in...

Mooiste zou zijn dat Vaillant dit gewoon ook als optie toevoegt aan hun regeling (tenminste, als je al een boiler hebt die wordt opgewarmd door de aroTHERM, want dan zit de 3-weg klep er nl toch al tussen).

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:13
[...]

Je hebt nodig:

Kan, maar als je het zo gaat doen, dan is het bijna makkelijker om zelf een BUH in het CV traject te zetten, met een stekker eraan oid.

De kans dat zoiets voorkomt is sowieso erg klein, eigenlijk alleen bij langdurige stroomuitval in de winter, waarbij ook je woning ver is afgekoeld.

Handmatig de 3-weg omzetten is het meest eenvoudig, mits het boilervat niet te ver is afgekoeld. Sowieso is de hoeveelheid warmte in een boilervat slechts voldoende voor ca 2 defrosts.

Zelf dat ik te denken om in geval van nood met een straalkacheltje (of kokend water?) de condensor proberen te ontdooien. Ik weet niet of dat een goed idee is, of gaat werken?

Anders een paar dagen/weken met een dekentje binnen zitten tot het wat warmer is :D

• Zwartoog
Komt Goed schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 09:41:
[...]

Bij Nibe is dit gewoon een functie, hier wordt het sanitaire warm water vat (soms) ingezet om de defrost uit te laten voeren (als systeeminhoud CV te klein of te laag in temperatuur is). Dit was gewoon een software update, en vele waren er niet blij mee (Nibe forum). Ik vind het net wel een goeie uitkomst voor mijn systeem (in aanbouw) omdat ik relatief weinig volume heb in mijn CV systeem en liever niet nog een extra buffervat plaats. Dus ik zet de coil van mijn losse WP boiler hiervoor in...

Mooiste zou zijn dat Vaillant dit gewoon ook als optie toevoegt aan hun regeling (tenminste, als je al een boiler hebt die wordt opgewarmd door de aroTHERM, want dan zit de 3-weg klep er nl toch al tussen).
Ik zou dit een prima optie vinden. Helaas kent Vaillant geen "software", en is de configuratie vrij beperkt.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Defrost vanuit de SWW boiler is alleen behulpzaam als je de SWW boiler veel opwarmvrijheid geeft. ander krijg je na elke defrost gelijk een SWW run (op max vermogen?) en vriest de boel alleen sneller dicht.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Zwartoog
BarryH schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 11:16:
Defrost vanuit de SWW boiler is alleen behulpzaam als je de SWW boiler veel opwarmvrijheid geeft. ander krijg je na elke defrost gelijk een SWW run (op max vermogen?) en vriest de boel alleen sneller dicht.
Ja, dit is sowieso geklooi. Na een defrost moet je direct handmatig de klep omzetten naar CV zodat het CV-circuit gaat verwarmen. En dan bij de volgende defrost nog een keer. En dan hopen dat het is gelukt, want dan is je SWW-warmte ook op.

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Vandaag een heatgeek-installateur over de vloer gehad. Zijn eerste berekening kwam op een gevraagd vermogen van 8,5 tot 9kw uit. Daarmee lijken de Vaillants, waar ik eigenlijk voor wilde gaan, precies verkeerd uit te vallen.

Zijn er nog mogelijkheden binnen het Vaillant-programma die ik mis? En wat zouden eventueel goede 9kw alternatieven zijn?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:58
Ojjorz schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 13:58:
Vandaag een heatgeek-installateur over de vloer gehad. Zijn eerste berekening kwam op een gevraagd vermogen van 8,5 tot 9kw uit. Daarmee lijken de Vaillants, waar ik eigenlijk voor wilde gaan, precies verkeerd uit te vallen.

Zijn er nog mogelijkheden binnen het Vaillant-programma die ik mis? En wat zouden eventueel goede 9kw alternatieven zijn?
Arotherm pro 105/7.1 moduleert bij a7w35 van 2,5 tot 18kW thermisch. Wat wil je nog meer? Dat is een heel heel nette onderwaarde voor als je 9kW nodig hebt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Technician-
Ronald schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:37:
[...]

Arotherm pro 105/7.1 moduleert bij a7w35 van 2,5 tot 18kW thermisch. Wat wil je nog meer? Dat is een heel heel nette onderwaarde voor als je 9kW nodig hebt.
@Ojjorz Let wel op de minimale en maximale flow die kan kan uitdagend zijn bij dit model.
2445 l/h is de nominale flow en ik denk 1700 l/h ongeveer wat die minimaal moet verstouwen.
Denk dat deze WP problematisch gaat zijn bij bv 22mm stijgleiding en een 8gr verdeler. Of je moet op een parallelbuffer gaan draaien.

ME levert met de PUZ-WZ85 YAA exact 9KW bij -10C die kan dan ook nog.

[ Voor 21% gewijzigd door Technician- op 17-04-2026 17:40 ]

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Ronald schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 16:37:
[...]

Ja, dat zou een goede tip zijn, maar die kan niet op 230v (grote wens, maar niet onoverkomelijk) en heeft idd een te hoge nominale flow zoals @Technician- ook schrijft. Met de opstelling zoals ik die nu heb uitgedacht kan ik dat niet kwijt.

• Ojjorz
  • Niet online

Ojjorz

Technician- schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:32:
[...]

ME levert met de PUZ-WZ85 YAA exact 9KW bij -10C die kan dan ook nog.
Thanks, daar ga ik eens naar kijken. Kwam nu uit bij Panasonic, maar zal die verder in het betreffende topic bespreken.

• shivo13
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-04 13:29
Twee weken gelden heb ik een gesprek gehad met een installateur voor een all electric warmtepomp, Hij zit te denken om een vwl 75/6 te installeren. Ik heb zelf het idee dat deze mogelijk te groot is en hierdoor teveel gaat pendelen. Ik twijfel tussen de vwl 75/6 en de VWL 55/6

Jaarlijks gasverbruik is 800 m³ (hiervan is 100m³ voor SWW).

Nu ben ik even naar mijn data uit mindergas.nl gaan kijken of er dagen zijn geweest dat ik onvoldoende capaciteit zou hebben. Per kuub gas reken ik 9 kW aan benodigd vermogen voor de warmtepomp.

Data is van de afgelopen 3 winters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jqPRcwCvwFxcExeE1yZcevwz6T4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/E8HOX4hraO0uYk5VVahesJin.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VdrNWSH-1l1jiRXyZf_GPIVqybc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Tdajkh4mjNkWktYmZSTMvK32.png?f=user_large

Op de dag dat ik het meeste gas heb verbruikt zou het net gaan met de VWL 55/6. Ik ben niet 100% zeker of de warmtepomp op een koude dag effectief 20 uur kan verwarmen (i.v.m. defrost en SWW vat verwarmen), iemand een idee of dit een beetje accuraat is?

Er wordt ook een BUH geinstalleerd, dus op de hele koude dagen zou deze kunnen bijspringen. Zou maar zeer zelden nodig zijn.

Naast capaciteit twijfel ik nog over het geluid. Ik woon in een tussenwoning, dus ik zou graag willen dat die zo stil mogelijk is. Ik ga ervan uit dat de VWL 75/6 stiller zal zijn dan de VWL 55/6, omdat deze op een lager vermogen kan draaien. Nadeel is weer meer pendelen.

Daarnaast ben ik bang dat door de hogere maximale flow die de VWL 75/6 geeft er mogelijk stroom geluiden hoorbaar zijn in de leidingen naar mijn radiatoren. (Heb alleen radiatoren op de bovenverdieping, beneden heb ik vloerverwarming.)

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken. Maak ik het moeilijker dan het is en zie ik misschien iets over het hoofd? Misschien dat jullie ervaring mij kan helpen. :)

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
@shivo13 Was het niet zo dat de 55/6 een teruggeregelde versie is van de 75/6 en dus hetzelfde minimum vermogen heeft? Edit: blijkbaar niet dus.
Met jouw gasverbruik heb je aan 5 kW waarschijnlijk ruim voldoende. 4 kW kan misschien ook nog wel. Dan zou ik ook eens kijken naar Nefit-Bosch. Die hebben 4 en 5 kW versie en zijn extreem stil:
https://www.nefit-bosch.nl/ocs/compress-5800i-aw-21076799-p/

[ Voor 55% gewijzigd door Andrehj op 19-04-2026 19:48 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:09
@shivo13 Een 55/6 zal het met 2 vingers in de neus doen. Hier vervang ik zo'n 1200m3 met een 55/6. Altijd 21 graden binnen met radiatoren en 300 liter boiler iedere dag naar 50 graden en leeg. BUH 2 winters nog niet nodig gehad.

• MotorBeast
Andrehj schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:45:
@shivo13 Was het niet zo dat de 55/6 een teruggeregelde versie is van de 75/6 en dus hetzelfde minimum vermogen heeft?
Nope. Een 75/6 heeft een zwaardere compressor en maakt meer geluid buiten. Een 65/6 is een gedowngrade 75/6.

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:14
We hebben een offerte ontvangen voor het volgende (alle prijzen zijn inclusief BTW):
  • Vaillant Arotherm Pro VWL 75/7.1 A 230V (incl. installatie) €9125
  • Vaillant VWZ MEH 97/7 + boilervat 200L (incl. installatie) €5965
  • Aanpassen meterkast en bijplaatsen 2 aardlekautomaten €590
  • Leidingwerk MLB32-28 / binnen 10 meter €741
  • En nog een reeks andere kosten
Totaal €17.356 (incl. BTW, excl. subsidie)

Nu heb ik daar 2 vragen over:
  1. Is de keuze voor een Vaillant VWZ MEH 97/7 en boilervat 200L een logische? Is een uniSTOR boiler, bv de uniSTOR VIH RW 300 niet beter en goedkoper? De boiler willen we vergroten naar minimaal 300L.
  2. Is de prijs niet aan de hoge kant? Het is een bedrijf met een goede reputatie en de installatie is wat ingewikkeld bij ons, vandaar de hogere installatiekosten. Maar dan is het voor mijn gevoel nog steeds hoog.
Situatie:
  • Gezin van 4, waaronder 2 tienerdochters
  • Badkamer met ligbad
  • Gaan lang in bad / onder douche
  • Gasverbruik 1000m3 (dit was voordat we HR++ glas hebben geplaatst)
  • Hoekhuis uit 1969, met 6 cm spouwmuurisolatie en nageisoleerd dak (15cm)
  • Overal HR++ glas
  • Alleen de woonkamer/keuken (50m2) en de badkamer (8m2) worden verwarmd via de warmtepomp
  • Verwarming met radiatoren
  • Slaapkamers verwarmd en gekoeld met airco
  • Zonnepanelen

• shivo13
Andrehj schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:45:
@shivo13 Was het niet zo dat de 55/6 een teruggeregelde versie is van de 75/6 en dus hetzelfde minimum vermogen heeft? Edit: blijkbaar niet dus.
Met jouw gasverbruik heb je aan 5 kW waarschijnlijk ruim voldoende. 4 kW kan misschien ook nog wel. Dan zou ik ook eens kijken naar Nefit-Bosch. Die hebben 4 en 5 kW versie en zijn extreem stil:
https://www.nefit-bosch.nl/ocs/compress-5800i-aw-21076799-p/
Aan de specs te zien nog net iets stiller dan de VWL 55/6. Mogelijk zou dat ook nog een optie kunnen zijn, toch weer net iets meer keus!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 14:03
L.N. schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:54:
We hebben een offerte ontvangen voor het volgende (alle prijzen zijn inclusief BTW):
  • Vaillant Arotherm Pro VWL 75/7.1 A 230V (incl. installatie) €9125
  • Vaillant VWZ MEH 97/7 + boilervat 200L (incl. installatie) €5965
  • Aanpassen meterkast en bijplaatsen 2 aardlekautomaten €590
  • Leidingwerk MLB32-28 / binnen 10 meter €741
  • En nog een reeks andere kosten
Totaal €17.356 (incl. BTW, excl. subsidie)

Nu heb ik daar 2 vragen over:
  1. Is de keuze voor een Vaillant VWZ MEH 97/7 en boilervat 200L een logische? Is een uniSTOR boiler, bv de uniSTOR VIH RW 300 niet beter en goedkoper? De boiler willen we vergroten naar minimaal 300L.
  2. Is de prijs niet aan de hoge kant? Het is een bedrijf met een goede reputatie en de installatie is wat ingewikkeld bij ons, vandaar de hogere installatiekosten. Maar dan is het voor mijn gevoel nog steeds hoog.
Situatie:
  • Gezin van 4, waaronder 2 tienerdochters
  • Badkamer met ligbad
  • Gaan lang in bad / onder douche
  • Gasverbruik 1000m3 (dit was voordat we HR++ glas hebben geplaatst)
  • Hoekhuis uit 1969, met 6 cm spouwmuurisolatie en nageisoleerd dak (15cm)
  • Overal HR++ glas
  • Alleen de woonkamer/keuken (50m2) en de badkamer (8m2) worden verwarmd via de warmtepomp
  • Verwarming met radiatoren
  • Slaapkamers verwarmd en gekoeld met airco
  • Zonnepanelen
1. Volgens mij is de consensus hier dat je liever een RVS boiler pakt ipv de Unistors, bij de unistors zit mogelijk een anode die onderhoud vereist. 300L zou ik zeker doen, meerprijs is gering tov het geheel en 17k uitgeven en vervolgens klagende gezinsleden is verkeerde zuinigheid.
2. Ik vind de prijs aan de hoge kant, zeker omdat het een Pro is. Ik heb offertes gezien van ook betrouwbare partijen voor iets meer waar ook een vervelend 32mm leiding traject zit met beton boringen, vervangen van de vv verdeler en de Arotherm Plus 75/8.1A (nieuw model), VWZ MEH 97/7, takelwerk, en 300L RVS boiler voor een beetje meer.

Aan de andere kant is het moeilijk in te schatten hoe vervelend jouw situatie precies is, en een lokale partij met een goede reputatie is ook veel waard.

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:41
Penait1 schreef op maandag 20 april 2026 @ 08:11:
[...]

1. Volgens mij is de consensus hier dat je liever een RVS boiler pakt ipv de Unistors, bij de unistors zit mogelijk een anode die onderhoud vereist. 300L zou ik zeker doen, meerprijs is gering tov het geheel en 17k uitgeven en vervolgens klagende gezinsleden is verkeerde zuinigheid.
Ik sluit mij hierbij aan. Vrijdag iemand over de vloer gehad voor advies en die adviseerde ook een 300L RVS zonder die anode. Deze hoef je ook niet te vervangen na 15 jaar (waar de andere units mogelijk aan vervanging toe zijn) dus je betaalt een minimale meerprijs op het geheel voor een stuk minder zorgen. Wij hebben zelf ook nog een ligbad, dus dan is 300L al helemaal wenselijk :9

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13:27
Santee schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:19:
[...]

Ik sluit mij hierbij aan. Vrijdag iemand over de vloer gehad voor advies en die adviseerde ook een 300L RVS zonder die anode. Deze hoef je ook niet te vervangen na 15 jaar (waar de andere units mogelijk aan vervanging toe zijn) dus je betaalt een minimale meerprijs op het geheel voor een stuk minder zorgen. Wij hebben zelf ook nog een ligbad, dus dan is 300L al helemaal wenselijk :9
Waarom moet je de andere units misschien ook vervangen? Kalkaanslag in de buizen?

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• shivo13
MotorBeast schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:45:
@shivo13 Een 55/6 zal het met 2 vingers in de neus doen. Hier vervang ik zo'n 1200m3 met een 55/6. Altijd 21 graden binnen met radiatoren en 300 liter boiler iedere dag naar 50 graden en leeg. BUH 2 winters nog niet nodig gehad.
Moet wel goed komen! Dan ga ik voor de vwl 55/6. Heb altijd de BUH als optie als het echt koud is, dus maak me er niet veel zorgen over! Thanks voor de hulp.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:08

Carboy54

Duurzaamheid coach

koevlaas2 schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 16:43:
[...]

Ik heb onlangs een Vaillant monoblock aangesloten zonder binnenunit, dit kan blijkbaar ook.
Alleen geen heater dan.
Kan maar indien het water onder de 13 graden komt starten de nieuwe units niet op. Vandaar het BUH advies.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

De officiele geluidscijfers van de Pro en Plus 2026:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zOos4NiXcmPh_whGeSlrwcu3Fug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVyEJviEhm7zRtAAmDP5aZwi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWdvLjD27K_qnM3LfpnhpIuMgxw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AJ5EqNwYjNflAdnxp0BqPfQS.jpg?f=fotoalbum_largele NL geluid cijfers van de 2026 modellen: ( deze week ook in geluidslabel.com )

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06:26
Ik ben bezig met het verbouwen en verduurzamen van de woning. Warmtepomp is daar een onderdeel van. Nu heb ik een 2-tal voorstellen gekregen. 1 is de Panasonic M-serie 12kW en de andere is de Vaillant VWL 75/8.1. De Pana is 12kW en de Vaillant 7kw. Vind dat nogal een verschil. Is de 1 nou (te) ruim of de ander juist (te)krap?
1 groter model van de Vaillant kom je meteen uit op een forse buitenunit.

Kan iemand mij aangeven welke vermogen ik zou moeten nemen?

Situatie:
Woonopperlvakte nu 190m2
Gezin van 5, 2 tienerdochters
2x badkamer met regendouche
Gaan lang onder de douche
Gasverbruik 1400m3
Hoekhuis uit 2007
Overal Triple glas HR+++ kunstof/alu puien
Elke verdieping vloerverwarming per kamer individueel regelbaar
Elke kamer verwarmd en gekoeld met airco
Zonnepanelen
Sigenergy thuisbatterij

• heszol
  • Laatst online: 26-04 12:15
Eskiya schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 01:20:
Ik ben bezig met het verbouwen en verduurzamen van de woning. Warmtepomp is daar een onderdeel van. Nu heb ik een 2-tal voorstellen gekregen.
Hangt af van hoeveel je nu met de airco’s verwarmd en of dit in de toekomst hetzelfde blijft. Gasverbruik is nu dus niet helemaal duidelijk en leidend.
Ga je toch af op het gasverbruik zou het duidelijk een 7,5kw zijn. Verder een 300L boiler en geen buffer. Ik zou wel de naregeling van de vloerverwarming eraf halen of flink beperken, tevens de verdeler open maken of vervangen voor eentje zonder pomp. Zoek maar op youtube naar Heat Geek en zoning.

De 75/8.1 is pas leverbaar vanaf juli/augustus. Ik vind in jouw geval (zoveel m2 vvw) de meerprijs vanwege het lage modulatie bereik bij de nieuwe de meerprijs tov de oude het niet waard. €1000-€1500 meerprijs verdien je hiermee niet snel terug. 75/6 is dus ook prima, wel iets andere kleurstelling.

Ik ben installateur in regio Arnhem/Den Bosch/Venray.

• heszol
L.N. schreef op zondag 19 april 2026 @ 19:54:
We hebben een offerte ontvangen voor het volgende
Wel gek dat een betrouwbare partij als eerste een Pro adviseert. De Plus is de echte Vaillant standaard, kijk maar naar de geluid specs in een recente post in dit forum.

Mijn advies een 55/6. Verhaal rondom de RVS boiler, helemaal mee eens. Wel duplex RVS kiezen (oa DJG boilers). Isolatie rondom mlb 32mm buis is te verwaarlozen. Ik leg RVS ribbelbuis met Aerogel isolatie, stukken beter dan de paar mm epdm om mlb buis. Wel iets meer weerstand dus 15m max afstand. 45l buffer in serie, alle radiatoren in woonkamer open zetten en knoppen eraf halen. Geen parallel buffervat kiezen. Prijs klinkt niet heel
gek afhankelijk van meerwerk, wel icm met een Plus, niet Pro en 300L RVS duplex vat.

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:56

Wokschotel

Op 6 wielen

Een vraag over de Arotherm Pro VWL 115/7.1 A. Ik zie daar staan bij Vermogensbereik A-7/W35 ∆T 5K: 4,76 - 12,75kW. Bij Vermogen verwarming A-7/W35 ∆T 5K staat 6.3 (kW).

Op https://www.myvaillantpro...rmpro/technische-gegevens staat weer Verwarmingsvermogen / Opgenomen vermogen / COP voor A-7/W35 (Volgens EN 14511) 11,12 kW / 4,36 kW / 2,55

Wat is nou het maximaal vermogen bij A-7/W35, ik ga maar uit van de laagste :P

• marcop23
  • Registratie: December 2009
Carboy54 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:03:
[...]

Kan maar indien het water onder de 13 graden komt starten de nieuwe units niet op. Vandaar het BUH advies.
Waar heb je die 13 graden precies vandaan? In de handleiding van de VWZ AI staat dit:
S.284 De-icing flow temperature too low
If the flow temperature is below 5 °C, the heat pump is restarted. If the flow temperature is still not sufficient after three unsuccessful restarts, the heat pump is switched off and the fault message F.741 is displayed. ► Check whether sufficient thermal energy is available from the building circuit.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

marcop23 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:38:
[...]

Waar heb je die 13 graden precies vandaan? In de handleiding van de VWZ AI staat dit:

[...]
Die 13 graden komt van de technische dienst van Vaillant op onze vraag of een BUH nog wel noodzakelijk is bij de modellen 2026. Overigens spreek jij over een defrost cyclus. Dat is wat anders.

• marcop23
Carboy54 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 10:42:
[...]

Die 13 graden komt van de technische dienst van Vaillant op onze vraag of een BUH nog wel noodzakelijk is bij de modellen 2026. Overigens spreek jij over een defrost cyclus. Dat is wat anders.
Ah bedankt!

En die 5 graden was de enige minimumtemperatuur die ik kon vinden in de documentatie. Die 13 vind ik niet teurg. Op zich ook wel logisch dat het gaat om de temperatuur bij defrosts: alleen dan is er "gevaar" (voor bevriezing).

• L.N.
@Penait1 en @heszol Bedankt voor de uitleg over de RVS boiler. Ik ga eens navragen waarom er gekozen is voor een PLUS en geen Pro. Op de offerte staat als code "V Aro__pl_75/7.1" en dan als omschrijving "Warmtepomp Vaillant Arotherm Pro VWL 75/7.1 A 230V". Beetje onduidelijk.

Ik ben nog aan het wachten op offertes van een ander bedrijf. Die komen met een offerte voor een Valliant-setup en een Weheat-setup. Maar om eerlijk te zijn was ik nog niet so onder de indruk van de technische kennis van de verkoper. Het bedrijf heeft wel zeer goede reviews.

• Eskiya
heszol schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:05:
[...]

Hangt af van hoeveel je nu met de airco’s verwarmd en of dit in de toekomst hetzelfde blijft. Gasverbruik is nu dus niet helemaal duidelijk en leidend.
Ga je toch af op het gasverbruik zou het duidelijk een 7,5kw zijn. Verder een 300L boiler en geen buffer. Ik zou wel de naregeling van de vloerverwarming eraf halen of flink beperken, tevens de verdeler open maken of vervangen voor eentje zonder pomp. Zoek maar op youtube naar Heat Geek en zoning.

De 75/8.1 is pas leverbaar vanaf juli/augustus. Ik vind in jouw geval (zoveel m2 vvw) de meerprijs vanwege het lage modulatie bereik bij de nieuwe de meerprijs tov de oude het niet waard. €1000-€1500 meerprijs verdien je hiermee niet snel terug. 75/6 is dus ook prima, wel iets andere kleurstelling.

Ik ben installateur in regio Arnhem/Den Bosch/Venray.
Airco's moeten nog worden geïnstalleerd en zijn primair bedoeld om te koelen. (Huis met met tuin op het zuiden en niet met schaduw bedekt).
We moeten er nog gaan wonen en weet het oude gasverbruik niet. Daarnaast is het lastig te vergelijken omdat de vorige bewoners een oud-stel was en wij een (nog steeds) jong gezien met 3 kids zijn.
Ik wil naar all-electric icm 300L boiler. LTV Vloerverwarming zal ook nog gelegd worden en dacht aan een a-la evohome of Robot Easyflex zoneregeling icm buffervat van 100-150L om het pendelen te reduceren?
De zoneregeling is bedoeld om bij hoge uitzondering de kamers individueel te kunnen bedienen anders blijven ze op constante temperatuur.
Ik ben niet zo enorm technisch onderlegd en weet hooguit in grote lijnen waar het over gaat en wat men bedoeld. Het viel mij op dat de vermogens van beide merken verschillen en ging mij erom of dit wel klopt en/of ik niet eerder naar een grotere Vaillant zou moeten gaan?

• MotorBeast
Eskiya schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 01:20:
Ik ben bezig met het verbouwen en verduurzamen van de woning. Warmtepomp is daar een onderdeel van. Nu heb ik een 2-tal voorstellen gekregen. 1 is de Panasonic M-serie 12kW en de andere is de Vaillant VWL 75/8.1. De Pana is 12kW en de Vaillant 7kw. Vind dat nogal een verschil. Is de 1 nou (te) ruim of de ander juist (te)krap?
1 groter model van de Vaillant kom je meteen uit op een forse buitenunit.

Kan iemand mij aangeven welke vermogen ik zou moeten nemen?

Situatie:
Woonopperlvakte nu 190m2
Gezin van 5, 2 tienerdochters
2x badkamer met regendouche
Gaan lang onder de douche
Gasverbruik 1400m3
Hoekhuis uit 2007
Overal Triple glas HR+++ kunstof/alu puien
Elke verdieping vloerverwarming per kamer individueel regelbaar
Elke kamer verwarmd en gekoeld met airco
Zonnepanelen
Sigenergy thuisbatterij
Alle info hier: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic Koevlaasformule en je weet welk vermogen je nodig hebt. Of je maakt een warmteverliesberekening hier: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

En zonering: YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen! Niet doen dus.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 21-04-2026 12:03 ]

• MotorBeast
L.N. schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 11:47:
@Penait1 en @heszol Bedankt voor de uitleg over de RVS boiler. Ik ga eens navragen waarom er gekozen is voor een PLUS en geen Pro. Op de offerte staat als code "V Aro__pl_75/7.1" en dan als omschrijving "Warmtepomp Vaillant Arotherm Pro VWL 75/7.1 A 230V". Beetje onduidelijk.

Ik ben nog aan het wachten op offertes van een ander bedrijf. Die komen met een offerte voor een Valliant-setup en een Weheat-setup. Maar om eerlijk te zijn was ik nog niet so onder de indruk van de technische kennis van de verkoper. Het bedrijf heeft wel zeer goede reviews.
Je kan ook een Vaillant boiler nemen met een electrische anode. Geen onderhoud meer dan.

Het grote voordeel van een Monoblock is dat je zelden tot nooit je BUH nodig hebt. Zelfs met vorst haal je de eventuele legionellarun zonder BUH. Stook hier reeds 2 winters zonder dat de BUH ooit heb nodig gehad.

En kijk maar ook naar de verschillen tussen de regeling van een WeHeat en Vaillant. Die van Vaillant vind ik top. Tevens heeft WeHeat een niet verplaatsbare buitenvoeler die in de schaduw moet hangen liefst op Noord. Staat je unit in de zon loopt je regeling totaal uit de pas. Succes met je keuze.

[ Voor 25% gewijzigd door MotorBeast op 21-04-2026 12:42 ]

• mr_evil08
Carboy54 schreef op maandag 20 april 2026 @ 20:04:
De officiele geluidscijfers van de Pro en Plus 2026:

[Afbeelding]

[Afbeelding]le NL geluid cijfers van de 2026 modellen: ( deze week ook in geluidslabel.com )
Zeg dat er typfouten zijn gemaakt op de afbeelding anders is de nieuwe Arotherm pro en plus een zware teleurstelling.
A -7 W35
2,11 - 5,35 kW (nieuwe AROTHERM VWL 55/7.1)
1,7 - 6,2 kW (oude AROTHERM Plus 55/6)

Het minimaal vermogen is hoog van de 5 kW modellen, gaan ze dat nog eens verhogen...

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 21-04-2026 13:03 ]

• L.N.
MotorBeast schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:02:
[...]
Tevens heeft WeHeat een niet verplaatsbare buitenvoeler die in de schaduw moet hangen liefst op Noord. Staat je unit in de zon loopt je regeling totaal uit de pas. Succes met je keuze.
Wat bedoel je hiermee? De unit komt op de garage, bijna tegen de muur. Dan is deze gericht op het zuiden en staat vol in de zon voor het grootste gedeelte van de dag.

• Eskiya
@MotorBeast Duidelijk geen zoneregeling.

Wat ik dan niet snap is dat 1 van de HeatGeek Installateurs wel gewoon een buffervat en tbv zoneregeling een circulatiepomp heeft opgenomen...Het is maar hoe je het als Heatgeek installateur invult?

• Technician-
mr_evil08 schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 12:57:
[...]

Zeg dat er typfouten zijn gemaakt op de afbeelding anders is de nieuwe Arotherm pro en plus een zware teleurstelling.
A -7 W35
2,11 - 5,35 kW (nieuwe AROTHERM VWL 55/7.1)
1,7 - 6,2 kW (oude AROTHERM Plus 55/6)

Het minimaal vermogen is hoog van de 5 kW modellen, gaan ze dat nog eens verhogen...
Denk niet dat dat het minimale vermogen is.
Heb wel vermogensgrafieken gepost kijk maar terug.

De pro is de budget versie hè? Niet de opvolger van de plus. Voor de juiste unit moet je de plus 2026 kiezen.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:39
Voor maart/april en oktober/november is het minimum vermogen van de meeste (kleine) warmtepompen vaak te hoog, tenminste voor normale rijtjeswoningen.
Betreffende dit minimumvermogen zie ik, ook met nieuwe 5 kW modellen, weinig verandering.
Of is er een "5-7kW" model met een minimum vermogen van 1,5 kW of lager bij A7/W35?

Bij mijn Arotherm pure 65/7.2 is het minimum vermogen ca. 1,8 kW bij A6,5/W24,3 vanochtend
en de wp loopt natuurlijk niet meer continue in april - ook niet bij hogere kamertemperatuur.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:03
Op de vergelijker van e-duurzaam.nl staat er voor de plus modellen 1,39 kw minimaal vermogen opgegeven bij 7/35.

dat is dus veel lager minimum vermogen dan het oude model en ook veel lager dan het nieuwe pro model wat toch meer als budget model ingepast lijkt te worden.

[ Voor 41% gewijzigd door Gerundium op 21-04-2026 14:08 ]

• mr_evil08
dunklefaser schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 14:04:
Voor maart/april en oktober/november is het minimum vermogen van de meeste (kleine) warmtepompen vaak te hoog, tenminste voor normale rijtjeswoningen.
Betreffende dit minimumvermogen zie ik, ook met nieuwe 5 kW modellen, weinig verandering.
Of is er een "5-7kW" model met een minimum vermogen van 1,5 kW of lager bij A7/W35?

Bij mijn Arotherm pure 65/7.2 is het minimum vermogen ca. 1,8 kW bij A6,5/W24,3 vanochtend
en de wp loopt natuurlijk niet meer continue in april - ook niet bij hogere kamertemperatuur.
Hier wil de Arotherm Plus 55/6 enkel doordraaien rond 0 graden buiten(uiteraard wel onderbrekeningen vanwege de-frost), ik los het gedeeltelijk op door nachtverlaging toepassen en dat voor een jaren 80 tussenwoning en stook royaal (21.5-22c kamertemp).

Minimaal opgenomen vermogen van 400w.
Met de nachtverlaging zorg ik dat tijdens aanwezig overdag de vloer warm is.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 21-04-2026 16:11 ]

• MotorBeast
L.N. schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:12:
[...]

Wat bedoel je hiermee? De unit komt op de garage, bijna tegen de muur. Dan is deze gericht op het zuiden en staat vol in de zon voor het grootste gedeelte van de dag.
Volgens mij zit de buitenvoeler aan de buitenunit bij WeHeat. Oftewel als hij in de zon staat meet hij een veel te hoge buitentemperatuur en krijg je een te lage aanvoer. Als hij dan bijvoorbeeld 0 graden buiten is meet hij makkelijk bij windstil weer in de zon schat ik 5 tot 8 graden. Oftewel een koud huis. Tevens heeft WeHeat geen eigen thermostaat in tegenstelling tot Vaillant die perfect samenwerkt. Als ik een nieuwe WP zou nemen voor een ander huis no brainer.......Vaillant. Ik kan echt weinig op of aanmerken op Vailant. Zeker als ik meelees in andere topics.

• MotorBeast
Eskiya schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 13:21:
@MotorBeast Duidelijk geen zoneregeling.

Wat ik dan niet snap is dat 1 van de HeatGeek Installateurs wel gewoon een buffervat en tbv zoneregeling een circulatiepomp heeft opgenomen...Het is maar hoe je het als Heatgeek installateur invult?
YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:39
Wokschotel schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 08:18:
Een vraag over de Arotherm Pro VWL 115/7.1 A. Ik zie daar staan bij Vermogensbereik A-7/W35 ∆T 5K: 4,76 - 12,75kW. Bij Vermogen verwarming A-7/W35 ∆T 5K staat 6.3 (kW).
Voor zover ik begrijp: hij kan leveren tussen de 4.76 en 12.75kW. Bij 6.3kW heeft hij op die temperatuur de beste COP (en die COP staat er ook bij vermeld als het goed is)
Op https://www.myvaillantpro...rmpro/technische-gegevens staat weer Verwarmingsvermogen / Opgenomen vermogen / COP voor A-7/W35 (Volgens EN 14511) 11,12 kW / 4,36 kW / 2,55
Dit is dan 11.12kW max aan warmte afgifte, bij een opgenomen elektrisch vermogen van 4.36kW wat resulteert in een COP van 2,55 (want 11.12/4.36=2.55)
Waarom de twee max waardes verschillen? Geen idee.

• dunklefaser
@Gerundium 1,39 kW - dit noem ik wel een goede stap in de juiste richting
en blijkbaar is het vermogens- en modulatiebereik ook groter geworden.
(bij de aroTHERM plus 2026 VWL55/8.1 + VWZ MEH 97/7MB3)
Nu nog iets vergelijkbaars in split-uitvoering.

@mr_evil08 Geen antwoord op de vraag - minimum opgenomen vermogen bij het aroTHERM pure 65/7.2 buitendeel is iets van 225 W voor 1,8 kW thermisch.

[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 21-04-2026 17:52 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• L.N.
De andere offerte is binnen en die is aanzienlijk hoger (bijna 7K). Dat komt o.a. doordat deze een aroTHERM plus VWL 125/6 A 400V voorstelt. Maar dat is toch enorme overkill, voor een huis dat 1000m3 gas verbruikt (incl. tapwater)? Een 5 KW setup zou voldoende moeten zijn, zeker omdat de 1000m3 met dubbel glas (geen HR++) is. Volgens de berekening zou er alleen door het HR++ glas al ongeveer 1 KW af gaan. De aroTHERM plus VWL 125/6 A 400V is niet alleen veel duurder, maar die gaat toch ook continu pendelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGuo1K9n3GsYJjWIas0UowINwq4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/MnIvnRWT38Q8CliciURnoJ0O.png?f=user_large

• MotorBeast
L.N. schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:10:
De andere offerte is binnen en die is aanzienlijk hoger (bijna 7K). Dat komt o.a. doordat deze een aroTHERM plus VWL 125/6 A 400V voorstelt. Maar dat is toch enorme overkill, voor een huis dat 1000m3 gas verbruikt (incl. tapwater)? Een 5 KW setup zou voldoende moeten zijn, zeker omdat de 1000m3 met dubbel glas (geen HR++) is. Volgens de berekening zou er alleen door het HR++ glas al ongeveer 1 KW af gaan. De aroTHERM plus VWL 125/6 A 400V is niet alleen veel duurder, maar die gaat toch ook continu pendelen?

[Afbeelding]
1000m3 is een 55/6. Volgende installateur. Wat een mafklapper.

• L.N.
MotorBeast schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:11:
[...]

1000m3 is een 55/6. Volgende installateur. Wat een mafklapper.
Dat dacht ik al. Nu weet ik weinig van warmtepompen en bijbehorende systemen, dus nog 2 vragen over de offerte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYGVo1-s2Yw5_bSNSL7fpUb0yh4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/VISqWRLYc1cniZCunP3tJwkd.png?f=fotoalbum_large

- Is een hydraulische module VWL 57/5 IS nodig bij een UniSTOR?
- Een hydraulische module VWL 57/5 IS lijkt mij toch te licht voor een aroTHERM plus VWL
125/6A 400V?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

11,08 kW bij -7/W35 volgens de specs van de installateur brochure vann Vaillant voor de nw Pro 115/7.1

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Fleighe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:55:
[...]

Voor zover ik begrijp: hij kan leveren tussen de 4.76 en 12.75kW. Bij 6.3kW heeft hij op die temperatuur de beste COP (en die COP staat er ook bij vermeld als het goed is)

[...]

Dit is dan 11.12kW max aan warmte afgifte, bij een opgenomen elektrisch vermogen van 4.36kW wat resulteert in een COP van 2,55 (want 11.12/4.36=2.55)
Minimum vermogen bij +7/W35 is 2,48 kW. voor de nw Pro 115/7.1

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 21-04-2026 19:32 ]

• MotorBeast
.

[ Voor 99% gewijzigd door MotorBeast op 21-04-2026 19:50 ]

• MotorBeast
L.N. schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:21:
[...]

Dat dacht ik al. Nu weet ik weinig van warmtepompen en bijbehorende systemen, dus nog 2 vragen over de offerte.

[Afbeelding]

- Een hydraulische module VWL 57/5 IS lijkt mij toch te licht voor een aroTHERM plus VWL
125/6A 400V?
Hydraulische module bevat een driewegklep, expansievat (ik heb geen extra expansievat) en BUH. Tevens kan je op de unit settings aanpassen zoals pompsnelheid etc. De BUH kan je instellen van 1 tot 3kW als ik me goed herinner (staat hier uit). De driewegklep heb je nodig voor het schakelen tussen boiler opwarmen en huis. Je kan zonder maar dan heb je een andere regelunit nodig en een losse driewegklep. Dit is makkelijker en iets duurder alhoewel je bij de andere optie weer te maken krijgt met meerwerk uren voor de installateur. NB: neem de boiler met electrische anode. Geen onderhoud en nog iets beter geisoleerd. En ik mis isolatiemateriaal voor de leidingen HT Armaflex of dat moet de ribbelbuis zijn. Volgens mij raden de goede installateurs ribbelbuis af. Wat een bak geld, zelfs nog ex BTW.

https://www.myvaillantpro.../hydraulic-station---mono

[ Voor 10% gewijzigd door MotorBeast op 21-04-2026 20:10 ]

• martijnst
L.N. schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 19:21:
[...]

Nu weet ik weinig van warmtepompen en bijbehorende systemen, dus nog 2 vragen over de offerte.

125/6A 400V?
Los van inhoudelijke antwoord van @MotorBeast:
- het typenummer van de hydraulische module is zwaar verouderd en niet passend
- er staat óók nog een losse regelunit (controller) op, de VWZ AI - het is de een of de ander

Vooral meer reden om na korte feedback niet in zee te gaan.

• martijnst
Fleighe schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 16:55:
[...]

[...]

Het is precies zoals jij zegt, de COP wordt altijd genoemd door Vaillant in combinatie met het vermogen waar die COP bij past. Ze hebben hier twee verschillende datapunten vermeld op verschillende plekken.

Grappig genoeg passen die datapunten niet heel slecht op de complete tabellen van de "oude" Arotherm Plus 12kW. Links de COP, rechts het vermogen. Ik heb de plek van de twee genoemde datapunten grofweg aangegeven met een dikke rand.

Ook het genoemde maximaal en minimaal vermogen bij -7 klopt wel grofweg met deze tabel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dMg39BXADmwGHmYFqVBgDoJTDU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6cyh9OgUOIRhXDIHWz1pbDas.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
martijnst schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 20:19:
[...]

Los van inhoudelijke antwoord van @Carboy54:
- het typenummer van de hydraulische module is zwaar verouderd en niet passend
- er staat óók nog een losse regelunit (controller) op, de VWZ AI - het is de een of de ander

Vooral meer reden om na korte feedback niet in zee te gaan.
Scherp gezien. Volgens mij gaf ik toch antwoord? Haha. Iets minder scherp.

• martijnst
@MotorBeast Ahem :-)

[ Voor 82% gewijzigd door martijnst op 21-04-2026 20:29 ]

• L.N.
@MotorBeast en @martijnst Ja, het is mij nu wel duidelijk dat ik niet met deze partij in zee moet gaan. Wat een gepruts.....

• heszol
L.N. schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 21:33:
@MotorBeast en @martijnst Ja, het is mij nu wel duidelijk dat ik niet met deze partij in zee moet gaan. Wat een gepruts.....
Je wilt:
Arotherm Plus 55/6
Meh 97/6 hydraulische module
Vrc 720 en gateway
300l duplex rvs boiler
Open verdeler vvw, beperkte tot geen naregeling.
Aangesloten met 28mm koper
15/17k voor subsidie, incl btw en alles

• dunklefaser
Mijn sCOP met de aroTHERM pure 65/7.2 tussen 13 april 2025 en 13 april 2026
8068 kWhthermisch/1569 kWhelektrisch = 5,14
(alles extern gemeten)
Afgelopen stookseizoen was niet echt (super) koud en ook de defrostmania viel mee.
(Warm water doet de wpb.)

• Munveq
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:01
heszol schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 06:27:
[...]

Mijn advies een 55/6. Verhaal rondom de RVS boiler, helemaal mee eens. Wel duplex RVS kiezen (oa DJG boilers). Isolatie rondom mlb 32mm buis is te verwaarlozen.
Djg maakt volgens mij boilervaten in rvs 444. Ik heb hier een wps200 van djg met een Intergas sticker erop, en die is van rvs444 gemaakt.

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Helaas kan een installateur die ik op het oog (en veel vertrouwen in) had, niet voor me aan de slag. Dat is superjammer en ik heb nu teveel andere installateurs over de vloer gehad die niet zo competent zijn. Het is om hopeloos van te worden.

In feite heb ik een redelijk standaard installatie nodig obv de nieuwe 7kw Arotherm plus en 300L RVS boiler.
Geen idee of ik het hier mag vragen, maar weet iemand in omg Alphen ad Rijn / Leiden een installateur die ik niet hoef uit te leggen waarom geen parallel buffervat nodig is, hoe die een warmteverliesberekening maakt en niet zijn eigen merken/typen loopt te promoten? Graag dan via DM om dit topic niet te vervuilen.

• DaanTriple7
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 27-04 22:07
Vandaag had ik een servicemonteur van Intergas over de vloer voor de reparatie van m'n Xtend.
Ik vertelde dat ik in m'n nieuw aangekochte woning van plan was om een Intergas Xceed te installeren, wat hij mij sterk kon afraden vanwege de aanhoudende problemen die ze daarmee hebben.

Omdat ik middenin een verbouwing zit die me helemaal aan het breken is en hierdoor niet veel energie heb
voor het opnieuw starten van een zoektocht, heb ik Gemini aangeslingerd.
Ik wilde voor een Intergas gaan omdat ik daar bekend mee ben (ook met installeren en instellen), maar daar heb ik nu dus niets meer aan.
Als ik iets goed gedaan wil hebben moet ik het zelf doen, maar ik moet nu gedwongen keuzes gaan maken in wat ik zelf ga aanpakken. Dit is er dus één die ik wellicht uit handen moet geven.

Mijn eisen zijn:
-Goede modulatie (zo laag mogelijk afgegeven vermogen op het laagste pitje)
-Goed assortiment aan randapparatuur (geen troep van andere merken nodig voor een compleet systeem)
-Monoblock
-R290
-300L sww vat

Ik heb Gemini verteld dat ik doodsbang ben voor irritant pendelgedrag, en daarom opteerde voor een VWL 55/6. Liever wat vaker de BUH aanspreken in de winter, dan in de lengte en herfst continu pendelen.
Gemini zei: Geen zorgen mattie, de VWL 75/6 kan ook een laag vermogen afgeven (2,5kW).
Ook kreeg ik het voordeel voorgeschoteld dat het SWW-vat met een 75/6 met 2,5 uur opgewarmd kan worden ipv de 3,5u met de 55/6.
Goed punt, akkoord.
De 65/6 valt als 'geknepen' 75/6 een beetje buiten de boot. Ik zie geen reden om daarvoor te kiezen tov de 75/6.

Mijn situatie:
140m2 van 1993 waar de garage van 18m2 nog bij aan wordt getrokken.
Alvast aangepast voordat we verhuizen:
VV op elke etage
De 10cm isobouwplaten aangedikt met 9cm houtvezelisolatie
Balansventilatie aangelegd (maar nog niet af)
Nog te doen:
Triple glas.

Mijn vraag aan jullie (plus wat subvraagjes): klopt dit boodschappenlijstje aan apparatuur dat ik nu voorgeschoteld heb gekregen? Ik heb dit graag scherp voordat ik offertes ga aanvragen.

1. Buitenunit VWL 75/6 (welke toevoeging is het nieuwste type?)
2. Hydraulische module VWZ MEH 97/6
3. Boilervat uniSTOR VIH RW 300/3 MR
4. Regelaar sensoCOMFORT VRC 720
5. Gateway MyVaillant Connect VR 940f
Totaal hardware excl leidingen, klein materiaal, koppelingen, installatie: €8315 tot 9190

• mr_evil08
JPS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:22:
In feite heb ik een redelijk standaard installatie nodig obv de nieuwe 7kw Arotherm plus en 300L RVS boiler.
Geen idee of ik het hier mag vragen, maar weet iemand in omg Alphen ad Rijn een installateur die ik niet hoef uit te leggen waarom geen parallel buffervat nodig is, hoe die een warmteverliesberekening maakt en niet zijn eigen merken/typen loopt te promoten? Graag dan via DM om dit topic niet te vervuilen.
Elk installateur heeft zijn eigen merken, niet omdat hij andere merken waardeloos vindt maar zodat hij zich kan focussen op de ins en outs en daar alle kennis van heeft.

Je kiest een merk waar je goed bij voelt en zoekt dan een installateur die hem in zijn portfolio heeft, anders moet je kijken naar een onafhankelijke adviseur.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 23-04-2026 09:02 ]

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

mr_evil08 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 09:00:
[...]

Elk installateur heeft zijn eigen merken, niet omdat hij andere merken waardeloos vindt maar zodat hij zich kan focussen op de ins en outs en daar alle kennis van heeft.

Je kiest een merk waar je goed bij voelt en zoekt dan een installateur die hem in zijn portfolio heeft, anders moet je kijken naar een onafhankelijke adviseur.
Ja snap ik, in mijn geval bedoel ik dus een Vaillant installateur.

• MotorBeast
DaanTriple7 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:03:
Vandaag had ik een servicemonteur van Intergas over de vloer voor de reparatie van m'n Xtend.
Ik vertelde dat ik in m'n nieuw aangekochte woning van plan was om een Intergas Xceed te installeren, wat hij mij sterk kon afraden vanwege de aanhoudende problemen die ze daarmee hebben.

Omdat ik middenin een verbouwing zit die me helemaal aan het breken is en hierdoor niet veel energie heb
Ik wilde voor een Intergas gaan omdat ik daar bekend mee ben (ook met installeren en instellen), maar daar heb ik nu dus niets meer aan.
Als ik iets goed gedaan wil hebben moet ik het zelf doen, maar ik moet nu gedwongen keuzes gaan maken in wat ik zelf ga aanpakken. Dit is er dus één die ik wellicht uit handen moet geven.

Mijn eisen zijn:
-Goed assortiment aan randapparatuur (geen troep van andere merken nodig voor een compleet systeem)
-Monoblock
-R290
-300L sww vat

Ik heb Gemini verteld dat ik doodsbang ben voor irritant pendelgedrag, en daarom opteerde voor een VWL 55/6. Liever wat vaker de BUH aanspreken in de winter, dan in de lengte en herfst continu pendelen.
Gemini zei: Geen zorgen mattie, de VWL 75/6 kan ook een laag vermogen afgeven (2,5kW).
Ook kreeg ik het voordeel voorgeschoteld dat het SWW-vat met een 75/6 met 2,5 uur opgewarmd kan worden ipv de 3,5u met de 55/6.
Goed punt, akkoord.
De 65/6 valt als 'geknepen' 75/6 een beetje buiten de boot. Ik zie geen reden om daarvoor te kiezen tov de 75/6.

Mijn situatie:
VV op elke etage
Nog te doen:
Triple glas.

Mijn vraag aan jullie (plus wat subvraagjes): klopt dit boodschappenlijstje aan apparatuur dat ik nu voorgeschoteld heb gekregen? Ik heb dit graag scherp voordat ik offertes ga aanvragen.

Totaal hardware excl leidingen, klein materiaal, koppelingen, installatie: €8315 tot 9190
Ik doe 140m2 met radiatoren (dus hogere aanvoer) met een 55/6 al 2 winters in combi met 300 liter boiler. Opwarmen kost met echt koud weer krap 2 uur. Geen 3,5. Jaja Ai. Het is het nog niet. Dat blijkt.

• MotorBeast
JPS schreef op woensdag 22 april 2026 @ 22:22:
Helaas kan een installateur die ik op het oog (en veel vertrouwen in) had, niet voor me aan de slag. Dat is superjammer en ik heb nu teveel andere installateurs over de vloer gehad die niet zo competent zijn. Het is om hopeloos van te worden.

Geen idee of ik het hier mag vragen, maar weet iemand in omg Alphen ad Rijn / Leiden een installateur die ik niet hoef uit te leggen waarom geen parallel buffervat nodig is, hoe die een warmteverliesberekening maakt en niet zijn eigen merken/typen loopt te promoten? Graag dan via DM om dit topic niet te vervuilen.
Zie je DM.

• mr_evil08
DaanTriple7 schreef op woensdag 22 april 2026 @ 23:03:

Mijn eisen zijn:
-Monoblock
-R290
-300L sww vat

Goed punt, akkoord.

Mijn situatie:
VV op elke etage
Nog te doen:
Triple glas.

Daarin verschillen ze niet m.b.t boiler opwarmen, kwestie van afstelling en hoe het geplaatst wordt.
Je hebt ook warmtepompen die stiekem het hulp element bijschakelen en dat verklaart het sneller opwarmen, Valliant kan dat ook het hulp element mee laten doen.

• heszol
Munveq schreef op woensdag 22 april 2026 @ 20:01:
[...]

Djg maakt volgens mij boilervaten in rvs 444. Ik heb hier een wps200 van djg met een Intergas sticker erop, en die is van rvs444 gemaakt.
Excuus, je hebt gelijk. Haalde t even door de war met een Stecali boiler die ik laatst geïnstalleerd had. Klopt dat inderdaad veel merken die DJG boilers verkopen.

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:04:
[...]

Daarin verschillen ze niet m.b.t boiler opwarmen, kwestie van afstelling en hoe het geplaatst wordt.
Je hebt ook warmtepompen die stiekem het hulp element bijschakelen en dat verklaart het sneller opwarmen, Valliant kan dat ook het hulp element mee laten doen.
Moet je een Daikin nemen. Die stookt dacht ik de boiler boven de 23 graden buiten standaard met de BUH alleen op. Kan je een goede Cop hebben voor SWW vertikt je WP dat. 8)7

• Technician-
MotorBeast schreef op vrijdag 24 april 2026 @ 20:03:
[...]

Moet je een Daikin nemen. Die stookt dacht ik de boiler boven de 23 graden buiten standaard met de BUH alleen op. Kan je een goede Cop hebben voor SWW vertikt je WP dat. 8)7
Dat klopt niet, >25C buiten opwarmen op compressor tot zo’n 54C dan BUH
>35C buiten opwarmen tot 45C dan BUH

• Batilan
  • Laatst online: 15:48
Technician- schreef op zondag 26 april 2026 @ 15:15:
[...]

Dat klopt niet, >25C buiten opwarmen op compressor tot zo’n 54C dan BUH
>35C buiten opwarmen tot 45C dan BUH
Ik meen dat de Vaillants ook bij hogere buiten temperaturen de buh op een gegeven moment nodig heeft om het laatste zetje te geven? Of is dat alleen bij legionella run temperaturen?

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:10
Batilan schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:19:
[...]

Ik meen dat de Vaillants ook bij hogere buiten temperaturen de buh op een gegeven moment nodig heeft om het laatste zetje te geven? Of is dat alleen bij legionella run temperaturen?
Vorig jaar een paar keer meegemaakt: Als het buiten warm is (>30) dan wordt de BUH ingezet als de water temperatuur boven de 50 komt...

• Batilan
aj_vdw schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:30:
[...]

Vorig jaar een paar keer meegemaakt: Als het buiten warm is (>30) dan wordt de BUH ingezet als de water temperatuur boven de 50 komt...
OK, Thx, dan kan ik rond die tijden de SWW run beter wat vroeger op de dag doen, staat nu op 13:00, meestal nog niet het warmst van de dag, maar richting een uur of 10 zal het niet snel 30 C worden, ik heb dan al wel voldoende PV opbrengst (ligt op OZO) om de SWW run geheel op PV te doen.

• MotorBeast
Batilan schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:38:
[...]

OK, Thx, dan kan ik rond die tijden de SWW run beter wat vroeger op de dag doen, staat nu op 13:00, meestal nog niet het warmst van de dag, maar richting een uur of 10 zal het niet snel 30 C worden, ik heb dan al wel voldoende PV opbrengst (ligt op OZO) om de SWW run geheel op PV te doen.
@aj_vdw Hier staat al 2 zomers de boilervulling gewoon zonder BUH op het warmste moment van de dag vanaf 15.00 uur (hoogste zonstand) te pruttelen. Geen centje pijn. BUH staat hier structureel uit, ook in de winter. Wellicht verschil tussen een split en een Mono. Hier staat een Mono.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 26-04-2026 16:50 ]

• Technician-
Batilan schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:19:
[...]

Je dat gaat op hoge druk/temp.
Met stijging buitentemp stijgt ook de hoge druk zijde van het koelcircuit. Uit bescherming van de compressor gaat de BUH vanaf een bepaalde druk overnemen.
Daarom ben ik ook niet gek op installaties zonder BUH.
Bij erg hoge drukken/temp zal de oliewerking minder zijn of zelfs kunnen verbranden.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 26-04-2026 16:56 ]

• MotorBeast
Technician- schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:55:
[...]

Je dat gaat op hoge druk/temp.
Met stijging buitentemp stijgt ook de hoge druk zijde van het koelcircuit. Uit bescherming van de compressor gaat de BUH vanaf een bepaalde druk overnemen.
Daarom ben ik ook niet gek op installaties zonder BUH.
Bij erg hoge drukken/temp zal de oliewerking minder zijn of zelfs kunnen verbranden.
Ook die ervaring heb ik niet want eerste jaar stond mijn BUH nog op 3kW en sprong niet aan. Vreemd toch? Volgend jaar na afschaf salderen moeten we eigenlijk gewoon alleen op BUH verwarmen van de boiler. Hier stond vanmiddag de WP droger aan en wasmachine en boiler verwarmen en stofzuiger en had nog 2000W over. Krijg het niet op die stroom. 8)

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 26-04-2026 17:04 ]

• Batilan
MotorBeast schreef op zondag 26 april 2026 @ 16:49:
[...]

@aj_vdw Hier staat al 2 zomers de boilervulling gewoon zonder BUH op het warmste moment van de dag vanaf 15.00 uur (hoogste zonstand) te pruttelen. Geen centje pijn. BUH staat hier structureel uit, ook in de winter. Wellicht verschil tussen een split en een Mono. Hier staat een Mono.
FWIW: Betreft inderdaad een split. Ik moet nog eens terugzoeken of de BUH uberhaubt ooit gebruikt is voor SWW (buiten de legionella runs om, want dan wordt deze het laatste stukje zeker bijgeschakeld, ook al heb ik de BUH uitgezet voor zowel verwarming als SWW).

• L.N.
heszol schreef op dinsdag 21 april 2026 @ 23:16:
[...]

Je wilt:
Arotherm Plus 55/6
Meh 97/6 hydraulische module
Vrc 720 en gateway
300l duplex rvs boiler
Open verdeler vvw, beperkte tot geen naregeling.
Aangesloten met 28mm koper
15/17k voor subsidie, incl btw en alles
Mijn offerte komt overeen met wat jij aangeeft, behalve dat de verkoper in dit geval een Pro aanraadt boven de Plus:

De 75/7.1 is de Pro variant. De “oude” plus/6 (2019) is nog leverbaar maar is qua performance iets minder dan de Pro. De nieuwe plus/8.1 komt pas eind dit jaar op de NL-markt en kost bijna €2000,- meer dan de Pro en is technisch gezien maar minimaal beter.

Wat vinden jullie hiervan?

• Technician-
L.N. schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:34:
[...]

Mijn offerte komt overeen met wat jij aangeeft, behalve dat de verkoper in dit geval een Pro aanraadt boven de Plus:

De 75/7.1 is de Pro variant. De “oude” plus/6 (2019) is nog leverbaar maar is qua performance iets minder dan de Pro. De nieuwe plus/8.1 komt pas eind dit jaar op de NL-markt en kost bijna €2000,- meer dan de Pro en is technisch gezien maar minimaal beter.

Nou dat klopt niet, zou liever de oude plus dan de pro hebben.
Bovendien kan die dat niet weten.

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08:07
Technician- schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:10:
[...]

Nou dat klopt niet, zou liever de oude plus dan de pro hebben.
Bovendien kan die dat niet weten.
Ligt eraan wat je zoekt;
Modulatiebereik; nieuwe pro (moduleert verder terug)
Stille werking; oude plus (erp geluidsdruk is gelijk, maximaal geluidsvermogen pro is iets hoger)
Efficiëntie; nieuwe pro is net wat efficiënter volgens specs (minimaal)

Als er geen dringende reden voor de oude plus is zou ik momenteel eerder een nieuwe pro adviseren, paar keer zien draaien, volgende maand worden er 6 geplaatst.

De oude plus /6 heeft wat mij betreft (ondanks de graadminutenregeling) toch een net wat hoog minimum vermogen. Zeker bij een systeem met minder afgiftevermogen wel heel fijn.

Daarnaast vind ik de condensor in L - vorm wel z’n charme hebben, net wat meer oppervlakte, minder defrosts nodig..

Daarnaast voor stukje “mogelijkheid tot updaten” etc. Vind ik het wel fijn een “nieuw” product te hebben…

Anderzijds, de oude plus hebben we echt veel geïnstalleerd, weinig gedoe mee en ik kan inmiddels blindelings de menu’s door, ook wel lekker :)

2050vandaag, waarom wachten?

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-04 19:42

RpW

L.N. schreef op zondag 26 april 2026 @ 20:34:
[...]

Had begrepen dat nieuwe plus vanaf juli geleverd gaat worden, en u zegt pas vanaf eind dit jaar??? Zijn hier nog installateurs die info hebben mbt begin uitlevering nieuwe plus?

• dunklefaser
@BjornHero Qua minimum vermogen lijkt de aroTHERM plus 2026 nog net wat lager te kunnen dan de pro,
zie deze post hier.

• BjornHero
RpW schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:58:
[...]

Had begrepen dat nieuwe plus vanaf juli geleverd gaat worden, en u zegt pas vanaf eind dit jaar??? Zijn hier nog installateurs die info hebben mbt begin uitlevering nieuwe plus?
In Duitsland zijn ze al bijna een jaar leverbaar en hebben we er ook enkele geïnstalleerd, Nederland is geen grote afzetmarkt voor Vaillant.

Eind vorig jaar hoorde ik ook “gepland in medio 26”.

Maar wie Vaillant kent en de releasedata kent… weet dat dat meestal iets langer duurt.

M’n vertegenwoordiger zegt “ga uit van q4”.

• BjornHero
dunklefaser schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:05:
@BjornHero Qua minimum vermogen lijkt de aroTHERM plus 2026 nog net wat lager te kunnen dan de pro,
zie deze post hier.
Klopt, maar de vergelijking was oude plus of nieuwe pro.

• Technician-
BjornHero schreef op zondag 26 april 2026 @ 21:43:
[...]

Ligt eraan wat je zoekt;
Modulatiebereik; nieuwe pro (moduleert verder terug)
Stille werking; oude plus (erp geluidsdruk is gelijk, maximaal geluidsvermogen pro is iets hoger)
Efficiëntie; nieuwe pro is net wat efficiënter volgens specs (minimaal)

Als er geen dringende reden voor de oude plus is zou ik momenteel eerder een nieuwe pro adviseren, paar keer zien draaien, volgende maand worden er 6 geplaatst.

De oude plus /6 heeft wat mij betreft (ondanks de graadminutenregeling) toch een net wat hoog minimum vermogen. Zeker bij een systeem met minder afgiftevermogen wel heel fijn.

Daarnaast vind ik de condensor in L - vorm wel z’n charme hebben, net wat meer oppervlakte, minder defrosts nodig..

Daarnaast voor stukje “mogelijkheid tot updaten” etc. Vind ik het wel fijn een “nieuw” product te hebben…

Anderzijds, de oude plus hebben we echt veel geïnstalleerd, weinig gedoe mee en ik kan inmiddels blindelings de menu’s door, ook wel lekker :)
Ja dat zou op papier zo zijn, ik wacht graag even af.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
RpW schreef op zondag 26 april 2026 @ 22:58:
[...]

Ik heb de levering van de 75/8.1 op 15 mei gepland staan.

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 28-04 19:42

RpW

--Erik-- schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:20:
[...]

Dat zou mooi zijn! Hopelijk zou u ons hier van op de hoogte willen houden? Want ik ben heel benieuwd en waarschijnlijk hier nog een paar meer.....

• EleanorV
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 14:44
In onze zoektocht (als leek) naar een vervanging voor onze Itho pomp, hebben we recent twee offertes gekregen voor de nieuwe Vaillant arotherm pro. Onze situatie: Hoekwoning BJ 2012, 150m2, beneden laagtemperatuur vloer verwarming en rest van het huis radiatoren Geen zonnepanelen.. 1000m3 p/j. Gezin met 2 kleine peuters.
Een installateur biedt een Vaillant arotTHERM Pro VWL 75/7.1 A icm een Vaillant VHR 30-36CS/1-5 eco TEC plus CW 5 voor 12950 ex subsidie.

de ander biedt een Vaillant aroTHERM pro VWL 55/7.1 A Hybride Warmtepomp 8,12kW icm met dezelfde cv als hierboven voor 10830 na aftrek subsidie.
De offertes lijken elkaar dus niet veel te ontlopen als je de subsidie meerekent. Is het dan altijd beter om voor de 75/7.1 A ipv de 55/7.1A te gaan of zeg ik dan iets geks? Zijn er nog dingen waar we rekening mee moeten houden?

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 13:30
EleanorV schreef op maandag 27 april 2026 @ 23:14:
In onze zoektocht (als leek) naar een vervanging voor onze Itho pomp, hebben we recent twee offertes gekregen voor de nieuwe Vaillant arotherm pro. Onze situatie: Hoekwoning BJ 2012, 150m2, beneden laagtemperatuur vloer verwarming en rest van het huis radiatoren Geen zonnepanelen.. 1000m3 p/j. Gezin met 2 kleine peuters.
Een installateur biedt een Vaillant arotTHERM Pro VWL 75/7.1 A icm een Vaillant VHR 30-36CS/1-5 eco TEC plus CW 5 voor 12950 ex subsidie.

de ander biedt een Vaillant aroTHERM pro VWL 55/7.1 A Hybride Warmtepomp 8,12kW icm met dezelfde cv als hierboven voor 10830 na aftrek subsidie.
De offertes lijken elkaar dus niet veel te ontlopen als je de subsidie meerekent. Is het dan altijd beter om voor de 75/7.1 A ipv de 55/7.1A te gaan of zeg ik dan iets geks? Zijn er nog dingen waar we rekening mee moeten houden?
Vergeet hybride! Je huis kan prima meteen over naar een volledige warmtepomp.
Met 1000m3 gas kom je toe met ongeveer een 5kw warmtepomp. Dat een installateur voor een 7kw kiest is volgens mij wat voorzichtig maar ook weer niet heel raar, ze kunnen prima terugmoduleren.

• BjornHero
--Erik-- schreef op maandag 27 april 2026 @ 11:20:
[...]

Ik zou eens even gaan bellen met je leverancier…
Gisteren zouden hier een aantal pro’s aankomen en een nieuwe plus zou ook al geleverd moeten zijn…

Maar leverancier heeft ze nog niet binnen en Vaillant nog niet in NL..

Huidige prognose (gisteren aan telefoon)
Pro’s eind mei, 11 kw later
Plus vanaf eind Juli, beperkt aanbod..

• Leetness
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:58
Ik heb een informele afspraak gemaakt met een lokale installateur om hier na de zomer (~september) een Plus 55/6 model te gaan neerzetten. Nu de VWL 55/8.1 (binnenkort) uitkomt, zou ik er goed aan doen om deze al aan te vragen/laten bestellen of zal de beschikbaarheid einde zomer al goed genoeg zijn om dat niet nu al te hoeven doen?

Verder vind ik het nog lastig kiezen tussen de 55/6 en de 55/8.1 dus als iemand daar meer informatie over heeft houd ik me aanbevolen. Op basis van de specs kan ik in ieder geval weinig voordelen van de nieuwe versie vinden.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
@--Erik-- Gaat dat dan om een NL-model, of een uit Duitsland... Daar staat hij al maanden leverbaar immers...

@Leetness Data vanuit Vaillant NL nog niet bekend. Vaillant Oostenrijk: geen tonaaltoeslag, marginaal lager moduleren.
De tonaaltoeslag op de /6 is er omdat Vaillant niet wilde hertesten... maar je hebt er mee te rekenen in WPAC. De 8.1 is dus (waarschijnlijk) makkelijker te plaatsen met redelijke borging dat het geluidstechnisch oké is.

@__Erik__ gefixt, thx :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ronald op 29-04-2026 11:10 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• __Erik__
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:43
Ronald schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:07:
@__Erik__ Gaat dat dan om een NL-model, of een uit Duitsland... Daar staat hij al maanden leverbaar immers...

@Leetness Data vanuit Vaillant NL nog niet bekend. Vaillant Oostenrijk: geen tonaaltoeslag, marginaal lager moduleren.
De tonaaltoeslag op de /6 is er omdat Vaillant niet wilde hertesten... maar je hebt er mee te rekenen in WPAC. De 8.1 is dus makkelijker te plaatsen met redelijke borging dat het geluidstechnisch oké is.
Psst, Ronald, er is een verschil tussen - en _ 😇

Eos 600, Sigma 28-70, 50-200, 100 2.8, 430EZ
Eos 300D, 500D, 70D, 10-22, 15-85, 24, 50 1.4, 100 2.8, 100-400, 430EXII

• EleanorV
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 14:44
marvel27 schreef op dinsdag 28 april 2026 @ 01:21:
[...]

Vergeet hybride! Je huis kan prima meteen over naar een volledige warmtepomp.
Met 1000m3 gas kom je toe met ongeveer een 5kw warmtepomp. Dat een installateur voor een 7kw kiest is volgens mij wat voorzichtig maar ook weer niet heel raar, ze kunnen prima terugmoduleren.
We hebben van een van beide installateurs inderdaad ook een offerte ontvangen voor een all electric pomp (Vaillant arotTHERM Pro 75/7.1 met 300l boiler) a 14k. Maar dan zouden er ook aanpassingen in onze keuken (koken nu op gas) moeten plaatsvinden wat het geheel een forse duurdere investering maakt. is dat toch de moeite waard volgens jullie?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:12

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

EleanorV schreef op woensdag 29 april 2026 @ 14:44:
[...]

We hebben van een van beide installateurs inderdaad ook een offerte ontvangen voor een all electric pomp (Vaillant arotTHERM Pro 75/7.1 met 300l boiler) a 14k. Maar dan zouden er ook aanpassingen in onze keuken (koken nu op gas) moeten plaatsvinden wat het geheel een forse duurdere investering maakt. is dat toch de moeite waard volgens jullie?
Los van andere voordelen: de gasaansluiting kost ongeveer 300 euro per jaar, dus aankomende tien jaar 3.000 euro. In die periode moet je ook nog een keer de CV-ketel vervangen en af en toe onderhouden - zeg 2.000 euro in totaal. Die 5.000 euro voorkom je door nu van het gas af te gaan.

Daarnaast moet je op enig moment toch die stap zetten en dus kosten maken, zal de gasaansluiting niet goedkoper worden, is het beter voor het milieu en vinden aspirant-kopers het bij een eventuele verkoop van de woning waarschijnlijk ook aantrekkelijk.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

Pagina: 1 ... 204 205 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic