Tja, in mijn beleving zijn praktisch alle "slimme" oplossingen die men je probeert aan te smeren behoorlijk dom, en als je wil dat het goed gebeurt dan moet je het zelf bedenken.DoMoFo schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 15:35:
[...]
Tomato
Webinar is overigens uit 2021, maar houd er ook rekening mee dat in huidige kantoor-/bedrijfspanden (>250 personen) een EMS (zij het basaal) al verplicht is. Licht en warmte op basis van aanwezigheid detectie etc. Maar dat soort systemen zijn zowel financieel als technisch niet laagdrempelig genoeg om 1-op-1 toe te passen voor consumenten huishoudens.
Dit "gat" in een betaalbaar, laagdrempelig en overkoepelend consumenten EMS biedt op dit moment de gelegenheid aan allerlei bestaande PV, Batterij en WP boeren om half-bakken "Slimme" oplossingen aan de man te brengen.
Op de wat langere termijn gaat dit ook zijn weerslag hebben op de huizenmarkt in het algemeen. Wanneer je de meterkast bij een goede vriend van mij opent, "pleuren" de ardino's, relais, schakeldozen en wat dies meer zij letterlijk over je heen. Huis is tot op de millimeter geautomatiseerd en 99% zelfstandig, functioneel een plaatje, technisch een drama voor de volgende bewoner.
Dan heb je nog het type "Ome Sjon", staat vooraan bij _alle_ nieuwe ontwikkelingen: heeft 3 individuele P1 aansluitingen voor even zoveel "Slimme" oplossingen aan zijn meter, swiped tussen 17 verschillende "Slimme" apps en heeft 4 individuele "Slimme" abonnementjes lopen. Gaat Ome Sjon er vandoor, zul je om kans te maken moeten meebieden op al die "Slimme" rommel...
Exiting Times are Ahead...
Dus ook in huize Isdatzo een hoop automatiseringen met RPi's en Arduino's voor: warmtepomp, thuisbatterij, omvormer zonnepanelen, keukenboiler, ventilatie, heatboosters, ... .
Ikzelf heb natuurlijk uitstekend in mijn hoofd hoe de boel in elkaar steekt, maar het is een onbegonnen werk om dat een ander uit te leggen. Als ik deze tent ooit verlaat dan gaat alle slimmigheid eraf en mogen de volgende bewoners hun eigen plan trekken (en liefst mij niet bellen).
:strip_exif()/f/image/kiDpBHsDcNkMGvDraXulGgPr.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/QiIN6t3C2cJRON44qiD6OAjp.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/Ii3T4hXt6dMqID5iMuWDGaS0.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/R3VJuha0FumXH23Ly0TpbIOA.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/A31hwWuJJhvAlr0DmhNKovyB.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/fHib1gVFj8WqBgIsqks7eS26.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/tnE7BhJuVB4ac68qhyze1x61.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9J0E01Ds5USNPmBSmWk5w2Sj.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/1UX0tUByJiL1HeQJo7Wpeddx.png?f=fotoalbum_tile)
/f/image/phoAvRr7kEhakQOhT2LirEyR.png?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/08f00kTNNZbhVxyFJHAuf36f.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/bLF4LLrpiZjgNGNsMIfXUylp.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sBEJgQV4ogMHVMyP57LMs4Mk.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/iJ3KezJZqjJ1ef83arWd445a.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DxJdRIh2x3bRWvLcC4nrjGYX.jpg?f=fotoalbum_large)