Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 218 219 Laatste
Acties:

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09:29
heszol schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:51:
Voor de liefhebber weer wat beeldmateriaal. Een cascade met twee Arotherm 75/8.1, twee VWZ AI/7, 200L buffervat, VR71 en VRC720. Op bestaand (ouder) afgifte circuit aangesloten, klant heeft opstelplaats verzorgd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Uit interesse, waarom zou je twee losse units verkiezen boven 1 zwaardere? Lagere minimum vermogen? Backup als er 1 stuk is?

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:41
thys schreef op zondag 13 september 2026 @ 11:24:
[...]

Uit interesse, waarom zou je twee losse units verkiezen boven 1 zwaardere? Lagere minimum vermogen? Backup als er 1 stuk is?
Beide. Het gebouw heeft meerdere delen die wisselend verwarmd moeten worden (voorheen hotel/appartementen). Dus een lager minimaal vermogen is belangrijk. Daarnaast de backup functie, erg handig. Met naverwarmer van 3kw is er altijd genoeg vermogen om een deel van het gebouw bij kou goed warm te houden. En totaal vermogen, 2x 7,5 kw is meer dan 12,5 kw.

Tuurlijk is het iets duurder zo deze opstelling, maar mensen vergeten ook dat je bij een 12,5 kw met +/- een flow van 2400L/h ook grotere leidingdiameters nodig heb. Alles moet dan dn32 (flexibel rvs buis) en 35mm koper zijn. Nu heb ik alleen alles rondom het vat aangesloten met 35mm koper en er naartoe met dn25 rvs en 28mm koper.

Als je niet een parallel buffervat nodig hebt (hier wel noodzakelijk vanwege pompgroepen) dan zou ik cascade niet adviseren. Beter kun je dan verschillende kleinere warmtepompen per te verwarmen deel doen, zodat alles minder complex is en goed individueel aan te sturen is.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06:04
Net de Energy Plus aangezet, om toch eens te kijken wat het nou eigenlijk is. Ik mocht eerst een aantal vragen beantwoorden, de kostprijs van de netstroom, de opbrengstprijs voor terug geleverde stroom en over hoe mijn zonnepanelen liggen. Na het ingeven van je adres, zie je een googleMaps plaatje van je huis. Daarna mag je de dakvlakken opgeven waar je zonnepanelen hebt liggen. Per dakvlak geef je de Wp op en de richting waarin ze liggen. Dit gaat op de graad nauwkeurig. Daarna vul je de dakhoek in. Je moet ook de basislast invullen (wat je verbruik is, zonder je warmtepomp of andere grote stroomtrekkers). Het systeem gaat dus zelf bedenken hoeveel overschot je waarschijnlijk zult hebben. Er is geen koppeling met een P1meter. Na instellen krijg je de mogelijkheid om bij boiler (mits deze van Vaillant is. een eigen systeem wordt momenteel niet ondersteund) in te stellen wat het systeem moet doen wanneer de boostmodus via Energy Plus wordt geactiveerd. Je kunt aangeven hoe ver de boost boven de comforttemp moet door verwarmen, je kunt daaronder de comforttemperatuur aangeven en wat de minimum temperatuur moet zijn voordat EnergyPlus de Boostmodus weer aan gaat zetten.

Bij de verwarming kun je aangeven hoeveel je de temperatuur in je buffertank wilt laten stijgen. Het systeem gaat dus niet rechtstreeks aan je kamertemperatuur sleutelen om je huis meer op te warmen. De verwarming optimalisatie kan ik niet gebruiken want ik heb geen buffertank en mengmodule.

Je kunt ook aangeven wat het tijdvenster is wanneer Energy Plus actief moet zijn. Als laatste kun je aangeven welk aandeel van de zonnestroom gebruikt moet worden voor de optimalisatie. Zet je deze lager dan 100%, dan mag het systeem dus netstroom gebruiken.

Je hebt ook de mogelijkheid om in de Energy Plus paneel een handmatige warmwaterboost te doen, die dan voldoet aan de instellingen zoals ingegeven in EnergyPlus. Dit kan dus afwijken van de standaard Boost in de 'gewone' app.

Helemaal onderaan staan de activiteiten, wat is er veranderd aan instellingen, is de optimalisatie geactiveerd/gedeactiveerd en hoeveel boosts er gedaan zijn. Dit laatste staat in een apart tabje. Deze activiteiten laten de laatste 30 dagen zien.

Het is een zeer grove manier van regeling, omdat het systeem niet kijkt naar je werkelijke overschot, maar deze zelf gaat berekenen. Energy Plus weet dus helemaal niet of ik mijn wasmachine of vaatwasser heb aan staan, of dat iemand de kookplaat staat te gebruiken. Je kunt dus zomaar stroom aan het net onttrekken die Vaillant gaat rekenen als besparing omdat hij vindt dat het zonnestroom gebruikt. Ik ga het een aantal dagen volgen om meer duidelijkheid te krijgen. Voorlopig denk ik dat ik hier zeker niet voor zal gaan betalen.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20-09 16:07

pc_slopert

460graden warm

Ik heb een vraag over wel of geen tweede expansievat nodig in mijn topic geplaatst met simpel schema. Kan iemand daar iets over zeggen? Bedankt. wel of geen extra expansievat

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | Vaillant VWL 75/6 | Mijn project All electric 1950 huis: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 10:22
@Rijo038 Ik had al zo'n initiële opzet van "EnergyPlus" verwacht.
Vaillant gaat polsen of er überhaupt belangstelling bestaat voordat ze verder laten ontwikkelen, is mijn idee. Zonder verdergaande integratie met andere EMS wordt dit waarschijnlijk niets.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:00

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:26:
@Rijo038 Ik had al zo'n initiële opzet van "EnergyPlus" verwacht.
Vaillant gaat polsen of er überhaupt belangstelling bestaat voordat ze verder laten ontwikkelen, is mijn idee. Zonder verdergaande integratie met andere EMS wordt dit waarschijnlijk niets.
Iedere fabrikant zal aan de bak moeten omdat de toekomstige subsidies afhankelijk worden van hoe slim de warmtepomp zal zijn.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-09 15:39
Rijo038 schreef op maandag 14 september 2026 @ 08:49:
Net de Energy Plus aangezet, om toch eens te kijken wat het nou eigenlijk is. Ik mocht eerst een aantal vragen beantwoorden, de kostprijs van de netstroom, de opbrengstprijs voor terug geleverde stroom en over hoe mijn zonnepanelen liggen. Na het ingeven van je adres, zie je een googleMaps plaatje van je huis. Daarna mag je de dakvlakken opgeven waar je zonnepanelen hebt liggen. Per dakvlak geef je de Wp op en de richting waarin ze liggen. Dit gaat op de graad nauwkeurig. Daarna vul je de dakhoek in. Je moet ook de basislast invullen (wat je verbruik is, zonder je warmtepomp of andere grote stroomtrekkers). Het systeem gaat dus zelf bedenken hoeveel overschot je waarschijnlijk zult hebben. Er is geen koppeling met een P1meter. Na instellen krijg je de mogelijkheid om bij boiler (mits deze van Vaillant is. een eigen systeem wordt momenteel niet ondersteund) in te stellen wat het systeem moet doen wanneer de boostmodus via Energy Plus wordt geactiveerd. Je kunt aangeven hoe ver de boost boven de comforttemp moet door verwarmen, je kunt daaronder de comforttemperatuur aangeven en wat de minimum temperatuur moet zijn voordat EnergyPlus de Boostmodus weer aan gaat zetten.

Bij de verwarming kun je aangeven hoeveel je de temperatuur in je buffertank wilt laten stijgen. Het systeem gaat dus niet rechtstreeks aan je kamertemperatuur sleutelen om je huis meer op te warmen. De verwarming optimalisatie kan ik niet gebruiken want ik heb geen buffertank en mengmodule.

Je kunt ook aangeven wat het tijdvenster is wanneer Energy Plus actief moet zijn. Als laatste kun je aangeven welk aandeel van de zonnestroom gebruikt moet worden voor de optimalisatie. Zet je deze lager dan 100%, dan mag het systeem dus netstroom gebruiken.

Je hebt ook de mogelijkheid om in de Energy Plus paneel een handmatige warmwaterboost te doen, die dan voldoet aan de instellingen zoals ingegeven in EnergyPlus. Dit kan dus afwijken van de standaard Boost in de 'gewone' app.

Helemaal onderaan staan de activiteiten, wat is er veranderd aan instellingen, is de optimalisatie geactiveerd/gedeactiveerd en hoeveel boosts er gedaan zijn. Dit laatste staat in een apart tabje. Deze activiteiten laten de laatste 30 dagen zien.

Het is een zeer grove manier van regeling, omdat het systeem niet kijkt naar je werkelijke overschot, maar deze zelf gaat berekenen. Energy Plus weet dus helemaal niet of ik mijn wasmachine of vaatwasser heb aan staan, of dat iemand de kookplaat staat te gebruiken. Je kunt dus zomaar stroom aan het net onttrekken die Vaillant gaat rekenen als besparing omdat hij vindt dat het zonnestroom gebruikt. Ik ga het een aantal dagen volgen om meer duidelijkheid te krijgen. Voorlopig denk ik dat ik hier zeker niet voor zal gaan betalen.
Goed omschreven! Zelf had ik er meer van verwacht. Vooral het stukje verwarming werkt bij mij niet (geen buffertank en mengunit) terwijl ik in het hele huis vloerverwarming heb en dit als een opslag kan dienen. Ook dynamische prijzen mis ik nog. Ook een P1 integratie zou fijn zijn ivm zonne-overschot.

Hier ga ik niet voor betalen, maar misschien rollen ze nog iets briljants uit.

• dunklefaser
Carboy54 schreef op maandag 14 september 2026 @ 11:29:
[...]

Iedere fabrikant zal aan de bak moeten omdat de toekomstige subsidies afhankelijk worden van hoe slim de warmtepomp zal zijn.
Misschien kan je de eerste proefballonnetjes voor NL zien op de "Energiebeurs"?
Thema: "De volgende generatie warmtepompen" is slimmer dan ooit?
De toekomstige subsidies gaan natuurlijk niet omhoog _O-

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 14-09-2026 14:45 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• marcel_72
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 10:30
Ik heb een offerte liggen voor een Valliant 75/8.1 plus. En nu vraag ik me het volgende af wat is het voordeel van hydraulische module met back-up heater (Valliant MEH 97) ? kortom met of zonder deze unit. Het scheelt een losse pomp in ieder geval

Ik wil nu omschakelen naar Hybride omdat mijn cv ketel nog maar 2 jaar is en wellicht koudwatervrees en daarbij ik kook nog op gas keuken is een volgend project om naar inductie te gaan.Dus in een later stadium naar sww maar hoe ik dit wil gaan invullen tzt is nog even een open item

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:22
Naar de levensduur van die CV-ketel kijken is sunken cost fallacy.

Als je terecht koudwatervrees hebt, dan is de machine de verkeerde voor de woning. Dat is vooraf heel goed te bepalen.

MEH is minder arbeid... wel wat groot formaat. Alternatief is VWZ-AI + losse componenten... + arbeid. Zonder kan niet.

Tijd voor een eigen topic voor je situatie, @marcel_72 ... Die koudwatervrees is wel weg te nemen met de juiste kennis.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Faston
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 00:39
marcel_72 schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:22:
Ik heb een offerte liggen voor een Valliant 75/8.1 plus. En nu vraag ik me het volgende af wat is het voordeel van hydraulische module met back-up heater (Valliant MEH 97) ? kortom met of zonder deze unit. Het scheelt een losse pomp in ieder geval

Ik wil nu omschakelen naar Hybride omdat mijn cv ketel nog maar 2 jaar is en wellicht koudwatervrees en daarbij ik kook nog op gas keuken is een volgend project om naar inductie te gaan.Dus in een later stadium naar sww maar hoe ik dit wil gaan invullen tzt is nog even een open item
De VWZ MEH 97/7 heeft alles wat je nodig hebt. 3-weg klep voor warm water, back-up unit, en de stuurmodule. Daarmee ben je dus klaar voor de overstap naar all-electric.

Met de VWZ AI kan het ook maar worden het in de toekomst losse componenten.

Wat bedoel je met ''scheelt een losse pomp in ieder geval''?

• marcel_72
kort samen gevat MEH 97/7 vervangt in zijn geheel de WVZ AI. en geen losse componenten

stond losse pomp vermeld op de offerte namelijk

[ Voor 22% gewijzigd door marcel_72 op 14-09-2026 19:41 ]

• Faston
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 00:39
marcel_72 schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:40:
kort samen gevat MEH 97/7 vervangt in zijn geheel de WVZ AI. en geen losse componenten

stond losse pomp vermeld op de offerte namelijk
Die pomp heeft niks met de MEH of VWZ te maken. Maar verschil in parallel en serie aansluiting van het systeem. Is in dit topic al veel over geschreven.

• naamloos246
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 08:18
Een vraag over de nieuwe VWZ AI 7 (mogelijk hetzelfde als de oude versie). Is het geschakelde stuur contact naar een externe driewegklep hoog of laag in normaal bedrijf? De installatie handleiding maakt dat mij niet helemaal duidelijk:

Sluit de externe 3-wegklep op X15 op de thermostaat- printplaat aan.
- Ter beschikking staat de aansluiting aan een perma- nent stroomvoerende fase (contact 2) met 230 V en aan een geschakelde fase (contact 1). De geschakel- de fase wordt door een intern relais aangestuurd en geeft 230 V vrij.

• thys
naamloos246 schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:20:
Een vraag over de nieuwe VWZ AI 7 (mogelijk hetzelfde als de oude versie). Is het geschakelde stuur contact naar een externe driewegklep hoog of laag in normaal bedrijf? De installatie handleiding maakt dat mij niet helemaal duidelijk:

Sluit de externe 3-wegklep op X15 op de thermostaat- printplaat aan.
- Ter beschikking staat de aansluiting aan een perma- nent stroomvoerende fase (contact 2) met 230 V en aan een geschakelde fase (contact 1). De geschakel- de fase wordt door een intern relais aangestuurd en geeft 230 V vrij.
Contact 1 wordt ingeschakeld (=hoog) om de klep naar DHW te schakelen
Contact 2 is permanent ingeschakeld (=hoog)

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 23:10
Hier een toekomstige gebruiker van de Vaillant AroTherm Pro VWL 75/7.1A icm met een Vaillant UniTower. De boel komt deze week in componenten aan. Ik heb mij de afgelopen maanden goed ingelezen. De installatie doen we zelf. 1) omdat ik het kan (denk ik). 2) omdat ik het DIY aspect vooral erg leuk en interessant vind.

Bij ons komt de buitenunit op een plat dak (geïsoleerd, beton, garage). Op rubbertegels, op bigfoots met trillingsdempers (met veer). De rookgasafvoer van de huidige CV gebruiken we voor de doorvoer van de aanvoer/retour/kabels. De UniTower komt op 6 meter leidinglengte van de AroTherm Pro buitenunit (min of meer recht onder de buitenunit).

Deze week bereid ik alles voor. dwz:
  1. Verdeler van de vloerverwarming moet vervangen van Mengverdeler naar Openverdeler.
  2. Ontruimen van de technische ruimte voor plaatsing en installatie UniTower
  3. Stroomvoorziening

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:48
Websphinxie schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:48:
Hier een toekomstige gebruiker van de Vaillant AroTherm Pro VWL 75/7.1A icm met een Vaillant UniTower. De boel komt deze week in componenten aan. Ik heb mij de afgelopen maanden goed ingelezen. De installatie doen we zelf. 1) omdat ik het kan (denk ik). 2) omdat ik het DIY aspect vooral erg leuk en interessant vind.

Bij ons komt de buitenunit op een plat dak. Op rubbertegels, op bigfoots met trillingsdempers (met veer). De rookgasafvoer van de huidige CV gebruiken we voor de doorvoer van de aanvoer/retour/kabels. De UniTower komt op 6 meter leidinglengte van de AroTherm Pro buitenunit (min of meer recht onder de buitenunit).

1. Verdeler van de vloerverwarming moet vervangen van Mengverdeler naar Openverdeler.
  3. Stroomvoorziening
Plat dak boven leef gedeeltes?
Zou je dat nou wel doen?

Ben wel heel benieuwd naar gebruikerservaringen van de Pro.
Keep us posted!

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 15-09-2026 13:09 ]

Adviseur FixClima

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20-09 20:46
Websphinxie schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:48:

Bij ons komt de buitenunit op een plat dak. Op rubbertegels, op bigfoots met trillingsdempers (met veer). De rookgasafvoer van de huidige CV gebruiken we voor de doorvoer van de aanvoer/retour/kabels. De UniTower komt op 6 meter leidinglengte van de AroTherm Pro buitenunit (min of meer recht onder de buitenunit).

3. Stroomvoorziening
Las je deze reeds door?

Trillingen airco of warmtepomp dempen

• goudvisblub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20-09 22:15
Technician- schreef op donderdag 10 september 2026 @ 20:03:
[...]

1x25A heb ik nooit gezien. 1x35A gaat dat afhankelijk van je configuratie gewoon goed.
Anders zou je ook nooit een waterkoker, frituurpan of föhn kunnen gebruiken. Inzet is sporadisch.
En je kunt hem per stap van 0,5kW instellen bv op 1,5 of 2,5kW als het echt moet.
Maar autoladers e.d. zijn een veel grotere impact
Nog even hierover, wij hebben namelijk een Arotherm Pro 75/7.1 en Unitower én een 1x25A. Liander neemt bijzonder ruim de tijd om de 3-faseaansluiting te realiseren, we blijven maar wachten. Nu hebben we een 14 kWh Anker Solix thuisbatterij staan (die op max 3kW stroom vrijgeeft) die de boel dempt, ik zorg dat die op de rustige uren bijlaadt. Ik denk dat we het zo wel kunnen uitzingen tot de verzwaring komt, maar toch even benieuwd: hoeveel kan de Unitower trekken wanneer 'ie als BUH gaat optreden? Dat kon ik zo een-twee-drie niet uit de handleiding halen.

Warmtepomp is echt top tot nu toe trouwens, geluid valt zeker op vering echt reuze mee. Wij zijn er heel blij mee.

'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne

• Technician-
goudvisblub schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 17:34:
[...]

Nog even hierover, wij hebben namelijk een Arotherm Pro 75/7.1 en Unitower én een 1x25A. Liander neemt bijzonder ruim de tijd om de 3-faseaansluiting te realiseren, we blijven maar wachten. Nu hebben we een 14 kWh Anker Solix thuisbatterij staan (die op max 3kW stroom vrijgeeft) die de boel dempt, ik zorg dat die op de rustige uren bijlaadt. Ik denk dat we het zo wel kunnen uitzingen tot de verzwaring komt, maar toch even benieuwd: hoeveel kan de Unitower trekken wanneer 'ie als BUH gaat optreden? Dat kon ik zo een-twee-drie niet uit de handleiding halen.

Warmtepomp is echt top tot nu toe trouwens, geluid valt zeker op vering echt reuze mee. Wij zijn er heel blij mee.
Op de Unitower code 17 - installatie configuratie de vul ontlucht programma’s overslaan. En dan kun je dat instellen, bijvoorbeeld op 1,5kW zetten kan ook (of 1kW of 2,5 kW)

Adviseur FixClima

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:34
Valliant heeft inmiddels wel "stevigere behuizingen" dit type is al 90kg .
Dus wat minder last van overlast.

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20-09 17:24
Ik heb nog geen trilling kunnen waarnememen bij de Pro na 2 maanden gebruik. Ook niet als hij vol max de boiler aan het bijwarmen is. Staat hier ook op plat dak en bigfoots.

• Websphinxie
Technician- schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 13:02:
[...]

Plat dak boven leef gedeeltes?
Zou je dat nou wel doen?

Ben wel heel benieuwd naar gebruikerservaringen van de Pro.
Keep us posted!
Bedankt voor de tips!

Ik ben wellicht eigenwijs maar > ja, dat gaan we nou wel doen :)

Ik plaats de WP op rubbervoetjes + een montagebalk + trillingdempers met geschikte veren. Voor resonantie en trilling moet je zorgen dat je altijd een dubbele overbrenging hebt. Enkel rubber op rubber werkt niet. Dat geeft de trilling frequenties gewoon door. Je moet zorgen dat je de frequenties kunt absorberen. We hebben dit ook met de Airco gedaan. Dat werkt perfect. Die hangt direct aan de slaapkamer muur. Heel af en toe als 'ie vol staat te loeien hoor je het suizen van de lucht door de ventilator maar nooit resonantie.

• Websphinxie
X21r schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:54:
[...]

Ik begreep dat dit inderdaad enorm scheelt met de 'oudere' / traditionelere modellen.

• Websphinxie
Jeroennus schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 21:17:
Ik heb nog geen trilling kunnen waarnememen bij de Pro na 2 maanden gebruik. Ook niet als hij vol max de boiler aan het bijwarmen is. Staat hier ook op plat dak en bigfoots.
Welk vermogen heb je? Zou je eens wat foto's kunnen delen van de binnen en buitenunit? Ben wel benieuwd (ook naar de bovenaansluitingen van de UniTower).

• Rijo038
Technician- schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:15:
[...]

Op de Unitower code 17 - installatie configuratie de vul ontlucht programma’s overslaan. En dan kun je dat instellen, bijvoorbeeld op 1,5kW zetten kan ook (of 1kW of 2,5 kW)
Hangt er wel vanaf of het daarvoor ingesteld is. Bij mij werkt 1kW niet. Dan gaat het element gewoon niet aan. Heeft waarschijnlijk te maken met hoe e.e.a geschakeld is. Ik heb er geen verstand van dus blijf er maar vanaf 😬. Heb geaccepteerd dat ik 2kW gebruik

• naamloos246
Hier ben ik begonnen met de instllatie van de plus 7kw. 300L nexus boiler staat inmiddels dus we kunnen in ieder geval warm douchen tot de warmtepomp staat.

De ketel is weg (heb de ruimte nodig voor de nieuwe leidingen) dus hopelijk lukt het allemaal voor de winter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUJL2FzwYZ_Tc77yjtxySuAybJs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZceSBxbgWtjyQpRr7ezc0JxY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2tpsXp7R2Hx7HKY2FF3WLCXZXEg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ze5hXpRKMqbgffLrRToUdhGr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3hBI5IdPL6LiVv0CooJqVmRrqlM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXezllOkhoZbb1cezMHBmena.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xoYMQHRxokqvuM4s6N98g3SkK9I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s3S9Pwm4otb7sOrAv9zYGVzs.jpg?f=fotoalbum_large

• Technician-
X21r schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 18:54:
[...]

Ik weet niet welke WP je in gedachten had? Misschien de ingekochte budgetversie de “pure serie by Green”
De oude normale Vaillant warmtepompen uit eigen fabriek is de Plus serie. Deze was altijd al heel stevig qua behuizing en >100kg met zware beplating in minimaal 2mm staal en geïsoleerde panelen, altijd al.

Adviseur FixClima

• Technician-
naamloos246 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:07:
Hier ben ik begonnen met de instllatie van de plus 7kw. 300L nexus boiler staat inmiddels dus we kunnen in ieder geval warm douchen tot de warmtepomp staat.

De ketel is weg (heb de ruimte nodig voor de nieuwe leidingen) dus hopelijk lukt het allemaal voor de winter.

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]

~[Afbeelding]
Oke mooi, maar zou je geen koper gebruiken? Is toch een stuk strakker en degelijker.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 16-09-2026 12:27 ]

Adviseur FixClima

• PcFer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:42
Binnenkort wil ik de knoop doorhaken voor een Vaillant aroTHERM plus 55/8.1 warmtepomp om vloerverwarming en SWW te leveren in een 2-onder-1 kap bj. 2016. Op basis van gasverbruik (900m2) / tabellen warmtepomp-tips en basic warmteverliesberekening heb ik voldoende vertrouwen in de capaciteit van de warmtepomp.

Het plan is om de warmtepomp via 32mm aan te sluiten op de open vv-verdeler (60m2) beneden met een aftakking naar de open vv-verdeler boven. Helaas is de leiding naar boven 20x2mm alupex en loopt deze door een koof dus niet 1-2-3 te vervangen. Momenteel wordt alleen de badkamer verwarmd (slaapkamers staan uit) dus 90% van de warmtevraag zit beneden.

Vanuit verwarmingsperspectief zie ik niet direct de noodzaak voor een backup heater. Toch vind ik het een fijn idee om een backup heater in het SWW vat te hebben voor het geval er uitzonderlijk veel water gebruikt wordt en/of de warmtepomp een storing heeft.

In dit geval wordt de setup dus als volgt:
  • AroTHERM plus 55/8.1
  • Nexus PAWT-300 XL-LE1 met 6kw heating element
  • Losse 3-weg klep
  • SensoCOMFORT VRC720
  • Regelmodule VWZ AI 7
Ik weet dat er een hydraulisch station MEH97/7 bestaat, maar in mijn ogen heb je met bovenstaande een compactere en goedkopere oplossing. Met als nadeel geen backup heater voor CV, maar wel een standalone backup voor SWW mocht de warmtepomp in storing staan.

Mijn vragen:
  • Gaat bovenstaande werken / zie ik iets over het hoofd?
  • Zijn er onoplosbare problemen te verwachten m.b.t. het verschil in leidingdiameter beneden/boven?
  • Kan de VWZ AI een externe heater aansturen en dan natuurlijk alleen als de warmtepomp het niet meer trekt?
Alle ervaringen en tips zijn welkom!

• roofburner
PcFer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:54:
Binnenkort wil ik de knoop doorhaken voor een Vaillant aroTHERM plus 55/8.1 warmtepomp om vloerverwarming en SWW te leveren in een 2-onder-1 kap bj. 2016. Op basis van gasverbruik (900m2) / tabellen warmtepomp-tips en basic warmteverliesberekening heb ik voldoende vertrouwen in de capaciteit van de warmtepomp.

Het plan is om de warmtepomp via 32mm aan te sluiten op de open vv-verdeler (60m2) beneden met een aftakking naar de open vv-verdeler boven. Helaas is de leiding naar boven 20x2mm alupex en loopt deze door een koof dus niet 1-2-3 te vervangen. Momenteel wordt alleen de badkamer verwarmd (slaapkamers staan uit) dus 90% van de warmtevraag zit beneden.

Vanuit verwarmingsperspectief zie ik niet direct de noodzaak voor een backup heater. Toch vind ik het een fijn idee om een backup heater in het SWW vat te hebben voor het geval er uitzonderlijk veel water gebruikt wordt en/of de warmtepomp een storing heeft.

In dit geval wordt de setup dus als volgt:
  • AroTHERM plus 55/8.1
  • Nexus PAWT-300 XL-LE1 met 6kw heating element
  • Losse 3-weg klep
  • SensoCOMFORT VRC720
  • Regelmodule VWZ AI 7
Ik weet dat er een hydraulisch station MEH97/7 bestaat, maar in mijn ogen heb je met bovenstaande een compactere en goedkopere oplossing. Met als nadeel geen backup heater voor CV, maar wel een standalone backup voor SWW mocht de warmtepomp in storing staan.

Mijn vragen:
  • Zijn er onoplosbare problemen te verwachten m.b.t. het verschil in leidingdiameter beneden/boven?
  • Kan de VWZ AI een externe heater aansturen en dan natuurlijk alleen als de warmtepomp het niet meer trekt?
Let op dat je een versie VRC720/3 te pakken krijgt. Overweeg je ook een OSO DGC 300 boiler? Deze heeft een ingebouwd 2,8kW (gemaakt van Incoloy 825-legering) element en zou uitstekend geïsoleerd zijn. De Nexus wordt gemaakt in China, als ik het goed lees hier in dit forum? De OSO wordt gelaser-last in Noorwegen.
Ik vond de boiler aan gelijkaardige prijs als de Nexus (Centrawarm website. Betrouwbaar?)

• Woutertt
  • Laatst online: 20-09 08:01
roofburner schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:05:
[...]

Let op dat je een versie VRC720/3 te pakken krijgt. Overweeg je ook een OSO DGC 300 boiler? Deze heeft een ingebouwd 2,8kW (gemaakt van Incoloy 825-legering) element en zou uitstekend geïsoleerd zijn. De Nexus wordt gemaakt in China, als ik het goed lees hier in dit forum? De OSO wordt gelaser-last in Noorwegen.
Ik vond de boiler aan gelijkaardige prijs als de Nexus (Centrawarm website. Betrouwbaar?)
Die Nexus heeft wel 50% meer spiraal oppervlak. 3.1m2 tegenover 4,5m2.
En label A (40W) tegenover label B (68,5W) warmteverlies.

Hoeveel efficiency zal je dat samen schelen?

• naamloos246
Technician- schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:25:
[...]

Oke mooi, maar zou je geen koper gebruiken? Is toch een stuk strakker en degelijker.
Is zeker wat voor te zeggen maar dit vind ik makkelijker. Als ik het voor de winter af wil hebben moet ik hier en daar de makkelijkere weg voor mezelf kiezen. Ondanks dat het meerlagenbuis is heb ik wel mn best gedaan om het zo strak mogelijk te monteren.

• roofburner
Woutertt schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:32:
[...]

Die Nexus heeft wel 50% meer spiraal oppervlak. 3.1m2 tegenover 4,5m2.
En label A (40W) tegenover label B (68,5W) warmteverlies.

Hoeveel efficiency zal je dat samen schelen?
Ik zit in hetzelfde dilemma. Vraag is: wie bepaalt die cijfers? Spiraaloppervlak kan ik nog geloven. Dat energielabel: wordt dit door een onafhankelijk/gecertificeerd lab bepaald? Wanneer je producenten zelf hun label laat bepalen... Misschien wordt dit een boilergate (denk aan VW dieselgate).
Soit, off topic discussie, natuurlijk.

• Technician-
naamloos246 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 08:07:

~~~[Afbeelding]
Tip voor de cv op vat aansluiting, pak een T stuk met ontluchter op de aanvoer
En een T met vul/aftapkraan op koudwater voor makkelijke aftap.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG4uMMtN2CsfgiP16uIXyx3199Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvaoh0cwLdWbZULkqd92T8Es.jpg?f=fotoalbum_large

Nu kun je kritiek op mij hebben want ga met de ww leiding een stukje omhoog en dan pas naar beneden anders moest ik slangenmens worden

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 16-09-2026 15:40 ]

Adviseur FixClima

• thys
roofburner schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:50:
[...]

Ik zit in hetzelfde dilemma. Vraag is: wie bepaalt die cijfers? Spiraaloppervlak kan ik nog geloven. Dat energielabel: wordt dit door een onafhankelijk/gecertificeerd lab bepaald? Wanneer je producenten zelf hun label laat bepalen... Misschien wordt dit een boilergate (denk aan VW dieselgate).
Soit, off topic discussie, natuurlijk.
Ik heb ook weinig vertrouwen in die cijfers hoor. Is er een standaard water en omgevingstemperatuur waarop dit wordt vastgesteld? Heb zelf de Nexus maar niet het idee dat het bij die 40w blijft.

Zou eerder naar de gespecificeerde isolatiedikte kijken dan naar deze labels…

• Technician-
roofburner schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:05:
[...]

Ik heb wat teveel VRC720/3 liggen.
Wie er een nodig heeft mag mij wel een dm doen dan kan ik die extra scherp leveren.

Adviseur FixClima

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:55
PcFer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:54:
Een 20 mm leiding naar boven is sowieso prima als er maar één groep open staat. Zie het zo: die groep zelf heeft waarschijnlijk een stuk hogere weerstand (16mm buis en veel langere lengte) dan de leiding erheen.

Als je meer groepen open zet, zal het debiet (aantal L/m) boven een stuk lager zijn dan beneden. Maar is dat erg? Veel mensen vinden het niet erg om boven wat minder afgifte te hebben.

Je kan inderdaad een backup element aansluiten op de VWZ, via een relais.
Zelf heb ik dit gebouwd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h1NtWHMe1j9Pprxmlk7IkA1TNl4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmZCoMcctQtcsAo58yLnCQxQ.jpg?f=fotoalbum_large
In die rechter pijp (2") zit een element van 2 kW. Al die pijpen komen van rvsfittingen.nl. Dat was verrassend goedkoop, maar het is natuurlijk wel veel meer werk.

Ik gebruik drie tweewegkleppen ipv een driewegklep. 1 leiding gaat naar de boiler, 1 naar de radiatoren, en 1 naar de fancoils. Die laatste worden gebruikt voor het koelen, maar kan ik ook bijschakelen voor verwarmen, vandaar het relais.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ter informatie bron AD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7JO6NEQIK_t89hhQVsF8RTcB5fA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKbcioUHDfKzihcRfz42AI6v.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Hier staat meer inhouderlijk informatie m.b.t subsidie dalingen:

Vereniging Warmtepompen: verlaging ISDE 2027 is te drastisch - Warmte365

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 17-09-2026 15:15 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10:27
Groene wensdenkers en de lobby van een paar fabrikanten, What Could Possibly Go Wrong?

Netcongestie los je op met pro actief beleid op een "groene" strategie die je twee decennia geleden hebt ingezet, maar goed, dat is helaas een gepasseerd station. Het maakt helaas weer pijnlijk duidelijk hoeveel onbenul er rond de energie transitie beleidsmakers waard, het gelul m.b.t. de "slimme WP" is nog zwakzinniger dan de ERE certificaten voor EV laden. Dit verhinderd wederom het succes van de "Grüne Wende" voor een grote en belangrijke doelgroep die financieel alle hulp _nodig_ heeft.

Een WP maak je voor 95% "slim" (krijg alweer rode pukkeltjes in mijn weke delen van het woord) voor eenmalig €5,95

https://www.gamma.nl/assortiment/handson-analoge-tijdschakelklok/p/B106450

Verder mist iedere bestaande WP de volledige context die nodig is voor een daadwerkelijk oplossing voor netcongestie. God behoede ons voor de dag waarop een WP fabrikant een P1 koppeling aankondigt... (Hallo Ome Sjon! :+ ).

Toch een leuk vooruitzicht: Terwijl ik voor de TV, met een 4k haardvuur video in loop, met mijn buitenechtelijke vriendin lig te rollebollen en Stedin besluit mijn WP "even" af te schakelen in het kader van netcongestie... Zou het starten van een 3.5kW Pyrolyse programma van 180 minuten op mijn oven ter compensatie iets bijdragen aan die congestie ?!?! Absurd natuurlijk (ik heb geen buitenechtelijke relatie ;) ), maar als het probleem niet begrepen wordt blijft de oplossing lang op zich wachten.

Ergo, _WE_ hebben Energie Management Systemen en een WP met de daarbij behorende _open_ interfaces en protocollen nodig, geen "slimme" cowboys (lees: WP fabrikanten) met Appjes.

• Technician-
DoMoFo schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:10:
[...]

Groene wensdenkers en de lobby van een paar fabrikanten, What Could Possibly Go Wrong?

Netcongestie los je op met pro actief beleid op een "groene" strategie die je twee decennia geleden hebt ingezet, maar goed, dat is helaas een gepasseerd station. Het maakt helaas weer pijnlijk duidelijk hoeveel onbenul er rond de energie transitie beleidsmakers waard, het gelul m.b.t. de "slimme WP" is nog zwakzinniger dan de ERE certificaten voor EV laden. Dit verhinderd wederom het succes van de "Grüne Wende" voor een grote en belangrijke doelgroep die financieel alle hulp _nodig_ heeft.

Een WP maak je voor 95% "slim" (krijg alweer rode pukkeltjes in mijn weke delen van het woord) voor eenmalig €5,95

Verder mist iedere bestaande WP de volledige context die nodig is voor een daadwerkelijk oplossing voor netcongestie. God behoede ons voor de dag waarop een WP fabrikant een P1 koppeling aankondigt... (Hallo Ome Sjon! :+ ).

Toch een leuk vooruitzicht: Terwijl ik voor de TV, met een 4k haardvuur video in loop, met mijn buitenechtelijke vriendin lig te rollebollen en Stedin besluit mijn WP "even" af te schakelen in het kader van netcongestie... Zou het starten van een 3.5kW Pyrolyse programma van 180 minuten op mijn oven ter compensatie iets bijdragen aan die congestie ?!?! Absurd natuurlijk (ik heb geen buitenechtelijke relatie ;) ), maar als het probleem niet begrepen wordt blijft de oplossing lang op zich wachten.

Ergo, _WE_ hebben Energie Management Systemen en een WP met de daarbij behorende _open_ interfaces en protocollen nodig, geen "slimme" cowboys (lees: WP fabrikanten) met Appjes.
Enige wat kan helpen is wat ze in Fr. en andere landen al jaren doen.
De pieken treden op in de wijk en regio stations, de netbeheerder weet als enige deze momenten en kan een simpel contact of protocol leveren op maar wanneer vermogen gedempt moet worden.
Dit is veel meer van toepassing op de 5/11kW autolader dan de WP overigens en zomers ook op PV.
Je kan fabrikanten verplichten deze functie in te bouwen en de netbeheerder kan de communicatie leveren.
Bv schakelen naar 3kW max, 1,5kW max 0 kW max

Adviseur FixClima

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-09 09:48

GigaTexel_BE

AMD MP²

Heeft iemand hier ervaring met de elektrische anode van Vaillant? (0020170505)
Ik krijg deze maar niet aan de praat.

Het principe hoort simpel te zijn: 1 kabel voor voeding, 1 voor communicatie naar de hoofdprint (op X35) en 1 naar de anode+massa

Heb alles al driedubbel gecheckt, maar de Unitower blijft aangeven dat de elektrische anode niet aangesloten is.
In het bijbehorende bakje zitten 2 LED's, eentje is continu groen en een ander knippert rood.

Helaas online (publiek) niets over terug te vinden, behalve de installatiehandleiding die er bij zat. Die omvat weinig meer dan wat tekeningen met hoe je de kabels moet leggen en aansluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_0eqBvTmN6yofl4VQj0Smr0j_Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3jUOVLiOBSYFCpxNEKHUqHAf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-ZaQgAHEQnbDe1Onb40IDHLOFE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L9XoO3taFjCBq6Q5gdDdlz1T.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wh_mbN-tu8ee0PNsjuKfPRK_S4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hi1AyNoPPrrg4jORUwbGoSFH.jpg?f=fotoalbum_large

Siesteem Spekkies!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:26

Seafarer

XXX

GigaTexel_BE schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:12:

Het principe hoort simpel te zijn: 1 kabel voor voeding, 1 voor communicatie naar de hoofdprint (op X35) en 1 naar de anode+massa

Heb alles al driedubbel gecheckt, maar de Unitower blijft aangeven dat de elektrische anode niet aangesloten is.
In het bijbehorende bakje zitten 2 LED's, eentje is continu groen en een ander knippert rood.

Helaas online (publiek) niets over terug te vinden, behalve de installatiehandleiding die er bij zat. Die omvat weinig meer dan wat tekeningen met hoe je de kabels moet leggen en aansluiten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het vat is wel gevuld met water?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Seafarer schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:53:
[...]

Het vat is wel gevuld met water?
Jup. Ook al heel wat water afgetapt om de lucht er uit te halen

Siesteem Spekkies!

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Nu online
DoMoFo schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:10:
[...]

Ik ben het met je eens, maar je mist toch nog het allerbelangrijkste element om netcongestie tegen te gaan: zorg ervoor dat iedereen een prijs betaalt die helemaal relatie staat tot de congestie. Variabele electriciteitstarieven in functie van vraag en aanbod zijn de meest efficiënte oplossing. Daarna kan iedereen voor zichzelf uitmaken wat voor hem/haar de beste technische oplossing is...

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
Scientific schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:20:
[...]

Ik ben het met je eens, maar je mist toch nog het allerbelangrijkste element om netcongestie tegen te gaan: zorg ervoor dat iedereen een prijs betaalt die helemaal relatie staat tot de congestie. Variabele electriciteitstarieven in functie van vraag en aanbod zijn de meest efficiënte oplossing. Daarna kan iedereen voor zichzelf uitmaken wat voor hem/haar de beste technische oplossing is...
Precies!

Dan kan verder iedereen plannen en instellen naar gelang de comfort behoefte. En efficiëntie, en dus een lage belasting van het net, behalen we met een WP niet door selectief (door externe partijen) aan die vermogensknop te draaien.

• dunklefaser
DoMoFo schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 00:57:
[...]

Precies!

Dan kan verder iedereen plannen en instellen naar gelang de comfort behoefte. En efficiëntie, en dus een lage belasting van het net, behalen we met een WP niet door selectief (door externe partijen) aan die vermogensknop te draaien.
Jouw woorden in de oren van de wetgever - links in en rechts weer uit (of omgedraaid).
Vaillant warmtepompen kunnen in principe al jaren via het EVU (Energieversorgungs Unternehmen) aangestuurd worden. - Kijk maar in de menu's van de binnenunit of de systeemregelaar.

• shivo13
  • Laatst online: 23:49
De afgelopen twee dagen is er bij mij een 55/8.1 model geplaatst. Nu zie ik dat de installateur geen vuilscheider heeft geïnstalleerd, terwijl ik wel stalen leidingen en radiatoren heb.

Is dit iets wat normaal gesproken wel vereist is? Of zit dit al ingebouwd in de buitenunit zelf?

• Seafarer

Seafarer

XXX

shivo13 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 07:10:
De afgelopen twee dagen is er bij mij een 55/8.1 model geplaatst. Nu zie ik dat de installateur geen vuilscheider heeft geïnstalleerd, terwijl ik wel stalen leidingen en radiatoren heb.

Is dit iets wat normaal gesproken wel vereist is? Of zit dit al ingebouwd in de buitenunit zelf?
Je zult een "magneet vuilafscheider" bedoelen. Want magneten moeten er echt inzitten om dat metaal te vangen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• shivo13
Seafarer schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:30:
[...]

Je zult een "magneet vuilafscheider" bedoelen. Want magneten moeten er echt inzitten om dat metaal te vangen.
Ja precies, lijkt mij dat zoiets wel nodig is. Als ik naar de handleiding van vaillant kijk zie ik dit soort magneet filter niet in de buitenunit zitten.

De opstelling bij mij is minimaal, alleen een VWZ AI 7 en niet de VWZ MEH 97/7.

• Seroo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:56
Ik heb een vraagje. Ik ben bezig om een ArothermPlus te selecteren voor ons huis. Transmissie en ventilatieverlies zijn bepaald. Ik kom uit op 6500W verlies bij -10/20. De 75/8.1 geeft ~6900 watt bij A-7/W35. Is dat vermogen incl. defrosts of moet je daar een % afslag voor doen?
Jaren terug heb ik ooit iets daarover gelezen (o.a. op Tweakers), maar ik kan het niet meer terugvinden.

• dunklefaser
Seroo schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:51:
Ik heb een vraagje. Ik ben bezig om een ArothermPlus te selecteren voor ons huis. Transmissie en ventilatieverlies zijn bepaald. Ik kom uit op 6500W verlies bij -10/20. De 75/8.1 geeft ~6900 watt bij A-7/W35. Is dat vermogen incl. defrosts of moet je daar een % afslag voor doen?
Jaren terug heb ik ooit iets daarover gelezen (o.a. op Tweakers), maar ik kan het niet meer terugvinden.
Bij -7°C heb je veel minder last van defrosts, immers de lucht bevat dan veel minder vocht.
"Constant" -10 °C (langer dan een nacht) is zeer onwaarschijnlijk in de komende jaren.
YMMV

• roofburner
Seroo schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:51:
Bedoelde je deze https://heatpumpmonitor.org/heatpump/view?id=3 (´t Is de vorige versie (75/6))

[ Voor 3% gewijzigd door roofburner op 18-09-2026 10:34 ]

• Ronald
@Seroo Als geluid een issue is, dan is denk ik de plus 75 optimaal.
Als de Pro 115 geluidstechnisch kan (en je 3-fase hebt): die moduleert terug naar 2,5kW bij A7W35 wat bijna even laag is als de Plus 75 en geeft je op verwarming riant de ruimte.

Doet ook op fluister 40% nog 6,9kW bij A-7W35... bij 59,1dB(A)

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 18-09-2026 10:46 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Scientific
  • Nu online
Ronald schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 10:43:
@Seroo Als geluid een issue is, dan is denk ik de plus 75 optimaal.
Als de Pro 115 geluidstechnisch kan (en je 3-fase hebt): die moduleert terug naar 2,5kW bij A7W35 wat bijna even laag is als de Plus 75 en geeft je op verwarming riant de ruimte.

Doet ook op fluister 40% nog 6,9kW bij A-7W35... bij 59,1dB(A)
Ik zie niet in waarom er een Pro 115 zou nodig zijn als een Pro 75 ruim volstaat. Alleen maar nadelen denk ik: "riant ruimte" betekent hier onnodig zwaar, want rekenen met -10 is ook al "riant ruim". Er zijn sowieso tegenwoordig maar 3-4 ijsdagen meer per jaar (dagen dus dat het 24uur lang vriest, dwz onder nul). Een temperatuur van -10 of kouder komt gemiddeld nog één dag per jaar voor, en dan is dat hoogstens voor enkele uren. Maar temperaturen waar de warmtepomp best op het laagst mogelijke vermogen zal draaien, zijn legio.

• Ronald
Omdat de Plus 75 dus niet ruim voldoet... Want iets met +2 en RH100% en in 40 minuten volvriezen van de warmtewisselaar.

De Pro 115 heeft een grotere warmtewisselaar dan de Plus 75.

"Onnodig zwaar" is tevens de verkeerde blik. Minimum vermogen is zo veel belangrijker om naar te kijken dan Oh hij heeft 3kW over... en dat had ik al aangestipt: dat verschilt amper.

[ Voor 52% gewijzigd door Ronald op 18-09-2026 14:05 ]

• BertBar
  • Laatst online: 10:03
shivo13 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:36:
[...]

Ja precies, lijkt mij dat zoiets wel nodig is. Als ik naar de handleiding van vaillant kijk zie ik dit soort magneet filter niet in de buitenunit zitten.

De opstelling bij mij is minimaal, alleen een VWZ AI 7 en niet de VWZ MEH 97/7.
Een magnetietfilter wordt ook expliciet genoemd in de voorwaarden voor de verlengde garantie van de (nieuwe) Plus en de Pro.
(https://www.vaillant.nl/a..._1470949.pdf?target=blank)
Wat zijn de voorwaarden voor de aanspraak op de garantie?
a. Het is geïnstalleerd en in bedrijf gesteld door een gekwalificeerd vakbedrijf, overeenkomstig de installatie - instructies , standaard Vaillant installatieschema en met inachtneming van de relevante wetten, voorschriften en erkende technische normen.
b. Door de installateur is een magnetietfilter geïnstalleerd in de retourleiding naar de warmtepomp om de condensor te beschermen . Bij een buitenunit van een luchtwater warmtepomp of bij een grondwaterwarmtepomp dient een elektrische werkschakelaar te zijn gemonteerd.
En voor degenen die een VWZ MEH 97/7 binnenunit overwegen, ook die bevat GEEN magnetietfilter (dacht dat hier een keer gelezen te hebben

• Scientific
  • Nu online
Ronald schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:03:
Omdat de Plus 75 dus niet ruim voldoet... Want iets met +2 en RH100% en in 40 minuten volvriezen van de warmtewisselaar.

De Pro 115 heeft een grotere warmtewisselaar dan de Plus 75.

"Onnodig zwaar" is tevens de verkeerde blik. Minimum vermogen is zo veel belangrijker om naar te kijken dan Oh hij heeft 3kW over... en dat had ik al aangestipt: dat verschilt amper.
Je hebt het wel over een meerkost van duizenden euro's. En het minimum vermogen is inderdaad hoger bij de 115, je riskeert dus meer pendelen. De buitenunit weegt ook veel zwaarder, neemt meer ruimte in, is luider enzovoort.

Ik zou het niet doen als het niet nodig is, en dat is het volgens bovenstaande gegevens niet...

[ Voor 4% gewijzigd door Scientific op 18-09-2026 14:51 ]

• shivo13
BertBar schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:22:
[...]

Een magnetietfilter wordt ook expliciet genoemd in de voorwaarden voor de verlengde garantie van de (nieuwe) Plus en de Pro.
(https://www.vaillant.nl/a..._1470949.pdf?target=blank)

[...]

En voor degenen die een VWZ MEH 97/7 binnenunit overwegen, ook die bevat GEEN magnetietfilter (dacht dat hier een keer gelezen te hebben
Bedankt, ik ga dit even met mijn installateur bespreken. Het lijkt erop dat Vaillant het zelf wel belangrijk vindt dat de systemen dit hebben.

• Eriko
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:44
Een groot voordeel van een 3-fase warmtepomp is dat je de vermogen kunt verdelen over 3-fase aansluiting. Dan kun je tegelijkertijd ook een auto opladen. Verder kun je ook de tijdsloten instellen dat de pomp niet gaat draaien tijdens spitsuren. Het scheelt ook wat centen. Ik heb er geen spijt van mijn overgedimensioneerd pomp (VWL125/6).

4900/4920 Wp ZW + 2520/2100 Wp ZO : SMA STP10.0-3AV-40/STP4.0-3AV-40 : 3xMP2-5000VA : 3xSeplos Mason 280L+42,9kWh : Arotherm VWL125/6+MEH97/6+VIH-RW300/3 : 100 m2 vvw als bijverwarming : Bouwjaar 2008

• Ronald
Scientific schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 14:43:
[...]

Je hebt het wel over een meerkost van duizenden euro's. En het minimum vermogen is inderdaad hoger bij de 115, je riskeert dus meer pendelen. De buitenunit weegt ook veel zwaarder, neemt meer ruimte in, is luider enzovoort.

Ik zou het niet doen als het niet nodig is, en dat is het volgens bovenstaande gegevens niet...
Reageer even op feiten ajb…

Enige wat klopt is dat de pro luider is …

Met het afgifte systeem wat nodig is voor 7 kW hoort pendelen niet voor te komen. Iets eerder op thermostaat afschakelen…

Maar laten we realistisch zijn… bij 7C is al meer dan het minimum vermogen nodig…

Ze kosten bruto exact hetzelfde

De pro weegt minder

• Technician-
Ronald schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 17:14:
[...]

Reageer even op feiten ajb…

Enige wat klopt is dat de pro luider is …

Met het afgifte systeem wat nodig is voor 7 kW hoort pendelen niet voor te komen. Iets eerder op thermostaat afschakelen…

Maar laten we realistisch zijn… bij 7C is al meer dan het minimum vermogen nodig…

Ze kosten bruto exact hetzelfde

De pro weegt minder
Bedenk bij je ontwerpkeuze wel dat de pro 115 een flinke flow heeft, nominaal 1600 l/h
Die moet je niet inzetten als je de flow niet kwijt kunt, of je moet met parallelle buffers werken.
De cv moet echt wel minimaal 28mm zijn als hoofdleiding (of 32 MLB)

[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 19-09-2026 10:04 ]

Adviseur FixClima

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Hoe kijken jullie naar de 125/8.1 vs 75/8.1 Vaillant Plus hybride setup. Besparing op jaarbasis is maar +- 70 euro maar zou het slimmer zijn om naar de toekomst een zwaardere unit te hebben?

100L vat bij 75/81 en 200L bij 125. +- 22M van buiten naar CV ketel op zolder. +- 2800m3 gas per jaar bij 300m2. Oud huis met beperkte isolatie. 18 radiatoren en in 1 ruimte vloerverwarming (50m2). Warmteverlies woning bij -10graden is 15,7 kW. Meer isolatie toepassen is niet mogelijk zonder slopen van alle voorzetwanden en vloer etc.

[ Voor 10% gewijzigd door Workaholic op 19-09-2026 10:55 ]

Mijn V&A

• Rijo038
Workaholic schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:51:
Hoe kijken jullie naar de 125/8.1 vs 75/8.1 Vaillant Plus hybride setup. Besparing op jaarbasis is maar +- 70 euro maar zou het slimmer zijn om naar de toekomst een zwaardere unit te hebben?

100L vat bij 75/81 en 200L bij 125. +- 22M van buiten naar CV ketel op zolder. +- 2800m3 gas per jaar. Oud huis met beperkte isolatie. 18 radiatoren en in 1 ruimte vloerverwarming (50m2). Warmteverlies woning bij -10graden is 15,7 kW.
volgens mij moet je gewoon een systeem hebben die nu gedimensioneerd is op je huis. Tenzij je van plan bent om binnen 5 jaar je huis enorm te gaan vergroten, lijkt het mij niet zinvol om nu een systeem aan te schaffen voor 'iets' dat over 15 jaar misschien niet meer zou passen.

trouwens... je hebt nu een matig geïsoleerd huis. Dan kun je naar de toekomst toe toch beter gaan isoleren en dat gaat tot gevolg hebben dat je zeker niet een grotere nodig hebt, maar juist beter met de kleinere uitkomt

[ Voor 20% gewijzigd door Rijo038 op 19-09-2026 11:04 ]

• Workaholic
  • Niet online
Uit de berekening komt er maar een kleine besparing en zouden we de temp op 0 graden kunnen zetten ipv 4 graden. 3 fase vs 1 fase systeem zal toch een lager verbruik moeten opleveren en icm 100L vat zou pendelen beperkt moeten zijn. Gaan wel naregeling aanhouden door hoeveelheid kamers die niet gebruikt worden.

Mijn V&A

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08:03
Pendelen wordt niet voorkomen door een buffervat; ook niet door één van 200 L. Wel door een correct gedimensioneerde installatie met een afgiftesysteem dat geschikt is voor LTV.

Uit welke logica volgt dat een driefasesysteem resulteert in een lager verbruik?

[ Voor 26% gewijzigd door Isdatzo op 19-09-2026 11:29 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
Workaholic schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 10:51:

100L vat bij 75/81 en 200L bij 125. +- 22M van buiten naar CV ketel op zolder. +- 2800m3 gas per jaar bij 300m2. Oud huis met beperkte isolatie. 18 radiatoren en in 1 ruimte vloerverwarming (50m2). Warmteverlies woning bij -10graden is 15,7 kW. Meer isolatie toepassen is niet mogelijk zonder slopen van alle voorzetwanden en vloer etc.
Bij de 75 is dat buffervat niet nodig zolang je de meeste radiatoren open laat staan

En wat was je gasverbruik op koude dagen zoals 11 januari en 26 december? want dat bepaald de grootte van de WP.

Die 125 gaat een slechtere SCOP hebben omdat in voor en naseizoen je afgiftetemperatuur flink hoger komt te liggen (door hoger minimum vermogen)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08:19
GigaTexel_BE schreef op donderdag 17 september 2026 @ 21:12:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja, ik heb hem werkend (in een unitower). Wordt ook correct getoond in het menu. Het begint met een DC volt meting over de twee polen. Daar moet een paar volt over staan. Open Circuit meer dan aangesloten. Er zijn anderen die ook aangeven dat het menu de status niet juist toont.

• Workaholic
  • Niet online
BarryH schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:47:
[...]

Bij de 75 is dat buffervat niet nodig zolang je de meeste radiatoren open laat staan

En wat was je gasverbruik op koude dagen zoals 11 januari en 26 december? want dat bepaald de grootte van de WP.

Die 125 gaat een slechtere SCOP hebben omdat in voor en naseizoen je afgiftetemperatuur flink hoger komt te liggen (door hoger minimum vermogen)
26 dec - 29m3. 11 Jan 32m3.

Conclusie voor buffervat is op basis van naregeling, door bijna 300m2 en veel kamers die we niet verwarmen, plafond hoogte 3.2meter willen we niet alles 24x7 aan hebben staan. Zonder na regeling op 20graden zitten we in 2024 op 3911 vs 2800 met naregeling.

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 19-09-2026 12:28 ]

Mijn V&A

• Technician-
BarryH schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 11:47:
[...]

Waarom zou een 125 een slechtere SCOP hebben?

Adviseur FixClima

• BarryH
Technician- schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:26:
[...]

Waarom zou een 125 een slechtere SCOP hebben?
Hogere Ta in voor en naseizoen door hogere minimum vermogen (zeker met dichtgedraaide radiatoren)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Technician-
BarryH schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:46:
[...]

Hogere Ta in voor en naseizoen door hogere minimum vermogen (zeker met dichtgedraaide radiatoren)
En waarom zou de Ta ineens hoger zijn in een huis met voldoende afgifte en waar het minimum vermogen kwijt kan?

Adviseur FixClima

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

shivo13 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 07:10:

Een must in combinatie met metaal en zitten er niet standaard in. Altijd monteren in magneet uitvoering.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Workaholic schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:26:
Conclusie voor buffervat is op basis van naregeling, door bijna 300m2 en veel kamers die we niet verwarmen, plafond hoogte 3.2meter willen we niet alles 24x7 aan hebben staan. Zonder na regeling op 20graden zitten we in 2024 op 3911 vs 2800 met naregeling.
Je vertelt niet wat die cijfers 3911 en 2800 betekenen, maar als de het elektrisch verbruik van je WP is, dan ben ik wel heeeeel benieuwd naar de berekening er achter. Voor een gemiddelde NL woning met 300 m² woonoppervlak kan dat volgens mij niet kloppen.
Kun je die berekening delen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 10:15
Andrehj schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:07:
[...]

Je vertelt niet wat die cijfers 3911 en 2800 betekenen, maar als de het elektrisch verbruik van je WP is, dan ben ik wel heeeeel benieuwd naar de berekening er achter. Voor een gemiddelde NL woning met 300 m² woonoppervlak kan dat volgens mij niet kloppen.
Hij heeft nog geen warmtepomp maar oriënteert zich. Oud huis, verbruik betreft m3 gas. Ik vermoed dat er een aantal ruimtes veel minder warm wordt gehouden nu met de naregeling. Voor een warmtepomp werkt het natuurlijk heel anders…

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Andrehj schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:07:
[...]

Ik denk dat hier het gasverbruik bedoelt wordt. Dan klinkt het niet zo raar bij deze oppervlakte.

• marcel_72
Ik probeer beetje orde in de warmtepomp selectie te maken.

175m² woon opp, 1135m³ gas,2005 hoekwoning

Advies voor 75/8.1plus en 55/8.1 plus in hybride opstelling in toekomst naar FE

Wat is nou slim en verstandig ik neig naar de 75 te gaan is alleen wat over gedimensioneerd.

Hoe kijken jullie tegen deze afweging aan?

• Workaholic
  • Niet online
Seafarer schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 17:35:
[...]

Ik denk dat hier het gasverbruik bedoelt wordt. Dan klinkt het niet zo raar bij deze oppervlakte.
Inderdaad gasverbruik.

Mijn V&A

• Rijo038
marcel_72 schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 18:04:
Ik probeer beetje orde in de warmtepomp selectie te maken.

175m² woon opp, 1135m³ gas,2005 hoekwoning

Advies voor 75/8.1plus en 55/8.1 plus in hybride opstelling in toekomst naar FE

Wat is nou slim en verstandig ik neig naar de 75 te gaan is alleen wat over gedimensioneerd.

Hoe kijken jullie tegen deze afweging aan?
Waarom niet direct FE? Heb je maar 1x kosten en ben je direct je vastrecht voor gas kwijt…

De 55 zou volgens Koevlaas precies passen. Ik heb zelf vaak de regel: past precies, past dus niet. Ik weet niet wat voor boilervolume je wilt nu of straks als de cv weg gaat? Een 75 zal de boiler denk ik sneller warm hebben, dat is best prettig in de winter

• marcel_72
Er wordt nog gekookt op gas en daarbij project voor project.

Boiler daar heb ik nog niet over nagedacht. We zijn met 4 dus ik denk 300ltr.

Als ik die koevlaas methode toepas is dat 5,5kW

Valliant 55 is 5kW en de 75 is 7kW wat doe je dan met 5,5kW grof uitgerekend

[ Voor 31% gewijzigd door marcel_72 op 19-09-2026 20:48 ]

• Ronald
@marcel_72 Je geeft te weinig info over je huis, je stookgedrag, je afgifte systeem. Dit soort vragen kunnen niet goed als losse flodder beantwoord worden. Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic lezen en eigen topic is beter.

• BarryH
Technician- schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 16:12:
[...]

En waarom zou de Ta ineens hoger zijn in een huis met voldoende afgifte en waar het minimum vermogen kwijt kan?
Tja,

of: je kan het minimum vermogen goed kwijt, en dan heb je geen buffervat

of: je hebt een buffervat omdat de installateur daarmee denkt te verdoezelen dat hij de boel niet in wil regelen

of: je hebt een buffervat omdat je systeeminhoud te klein is (maar ja, 50m2 vloerverwarming en radiatoren.. geen convectoren)....

of: je hebt een buffervat nodig omdat je afgifte minder is/kan zijn dan het minimum vermogen en de installateur wil voorkomen dat de warmtepomp runs van minder 15 minuten maakt

of:???? (ik hoop altijd nog meer te leren, dat is altijd leuk)

• Workaholic
  • Niet online
Mijn onderbouwing voor een 75/8.1 zou zijn een lager minimum verbruik, dus juist op de minder koude dagen verbruikt hij dan maximaal 1,74kW versus 4,21 bij de 125/8.1.

Daarentegen zou je bij een warmtevraag van ~12kW weer eerder op de 125/81 uitkomen voor de koude dagen en tot 0 graden kunnen leveren, waarbij de 75 tot +4 met 45 graden al over moet schakelen naar CV.

Het hoge gas verbruik is met name tijdens de koude dagen ~30m3. Maar als allebei de warmtepompen maar tot 0 graden kunnen dan is de vraag wat slim is om te doen. Dan heb ik het prijsverschil van +-3 tot 4000 nog niet meegenomen.

PS: Naregeling weghalen zie ik niet zitten omdat de woning niet optimaal is geïsoleerd (niet eenvoudig te verbeteren) en alle vertrekken verwarmen een zeer hoog verbruik zal opleveren. Buffervat gaat dit als het goed is ook wat opvangen (omdat we anders pendelgedrag krijgen - toch?)

[ Voor 23% gewijzigd door Workaholic op 19-09-2026 22:50 ]

Mijn V&A

• Technician-
BarryH schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 21:32:
[...]

Tja,

of: je kan het minimum vermogen goed kwijt, en dan heb je geen buffervat

of: je hebt een buffervat omdat de installateur daarmee denkt te verdoezelen dat hij de boel niet in wil regelen

of: je hebt een buffervat omdat je systeeminhoud te klein is (maar ja, 50m2 vloerverwarming en radiatoren.. geen convectoren)....

of: je hebt een buffervat nodig omdat je afgifte minder is/kan zijn dan het minimum vermogen en de installateur wil voorkomen dat de warmtepomp runs van minder 15 minuten maakt

of:???? (ik hoop altijd nog meer te leren, dat is altijd leuk)
De vraag was, de stelling dat de SCOP daalt bij een groter vermogen machine. En mijn vraag leg uit waarom.
Wn nu begin je over buffervaten dus ik ben de weg even kwijt.

Adviseur FixClima

• BarryH
Technician- schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 23:16:
[...]

De vraag was, de stelling dat de SCOP daalt bij een groter vermogen machine. En mijn vraag leg uit waarom.
Wn nu begin je over buffervaten dus ik ben de weg even kwijt.
Mijn opmerking over scop was op basis van de geschetste situatie dat de afgifte beperkt was tot een aantal radiatoren en stukje vloerverwarming. Met een 3fase warmtepomp met een minimaal vermogen van 4,6kW versus een 1fase met 1,9kW verwacht ik dan een lagere stooklijn boven de ca. 7 graden oid bij de 1fase warmtepomp. En daardoor een betere SCOP. Bij gelijke stooklijn zou de 3f wp inderdaad in het voordeel zijn (10% beter), met de vuistregel van per graad 2% scop hangt het denk ik af van het afgiftesysteem

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:39
Was deze hier al eens gepost? 877959-19-pli-warmepumpen-102025.pdf (let op: PDF van 223MB) oftewel "Planungsinformation Wärmepumpen 10/2025". Duitstalig dus.

Vanaf pag. 120 o.a. de maximale en minimale vermogens van de /8.1 series.

En hier nog toekomstige link voor heatpumpmonitor met bijv. max. capacity test, staat nu helaas nog geen data in:
Vaillant Arotherm+ V2 R290 7kW
Vaillant Arotherm+ V2 R290 5kW

@Proton_ linkje voor in de topicstart?

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2026 07:30 ]

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

aj_vdw schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 12:21:
[...]

Ja, ik heb hem werkend (in een unitower). Wordt ook correct getoond in het menu. Het begint met een DC volt meting over de twee polen. Daar moet een paar volt over staan. Open Circuit meer dan aangesloten. Er zijn anderen die ook aangeven dat het menu de status niet juist toont.
Ik meet inderdaad 1-2VDC spanning, dus hij lijkt te werken. Had in dit topic ook al iets over een bug gevonden. Thx!

Siesteem Spekkies!

• thys
ThinkPad schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 23:44:
Was deze hier al eens gepost? 877959-19-pli-warmepumpen-102025.pdf (let op: PDF van 223MB) oftewel "Planungsinformation Wärmepumpen 10/2025". Duitstalig dus.

Vanaf pag. 120 o.a. de maximale en minimale vermogens van de /8.1 series.

En hier nog toekomstige link voor heatpumpmonitor met bijv. max. capacity test, staat nu helaas nog geen data in:
Vaillant Arotherm+ V2 R290 7kW
Vaillant Arotherm+ V2 R290 5kW

@Proton_ linkje voor in de topicstart?
Mijn 7kw is gekoppeld aan deze link. Zodra het stookseizoen begint ga ik een min vermogen run doen. Max vermogen zal wat langer moeten wachten tot het weer er naar is

• BertBar
Vragen over expansievat en overdruk beveiligingen
Ik ben bezig een installatie uit te werken met een Vaillant Arotherm Plus 75/8.1 en MEH 97 binnenunit. Willen jullie even meedenken?

Vaillant gegevens,
  • De buitenunit heeft een overdrukbeveiliging van 2,5 Bar, die je moet vervangen wanneer die aangesproken is (vanwege de propaanbeveiliging?). Het is dus zaak dat die 2,5 Bar in normale omstandigheden (vullen installatie, etc) nooit wordt overschreden.
  • De binnenunit heeft een overdruk beveiliging op 3 Bar
  • De binnenunit heeft een expansievat van 10 liter.
  • In de installatie snelgids is te zien dat de condenswater afvoer van de buitenunit op de hemelwaterafvoer aangesloten mag worden. Schijnbaar vind men propaan lekkage daarbij geen probleem. Ik neem aan omdat daarbij geen sifon gebruikt wordt en het propaan zich niet ophoopt en naar beneden kan blijven “stromen” (propaan is zwaarder dan lucht).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Os4fXWecMafX6Cqe0MOf8gwHHiI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vNoSWAsTVl90jl0eGsCfoV0c.jpg?f=user_large Gegevens over mijn installatie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Jobr9jsGH2RT9cD6uT5KQREHFc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wGtkpC4wu8m0VYwPqDrpxEn0.jpg?f=fotoalbum_large

Extra overdruk beveiliging?

Om te voorkomen dat de overdrukbeveiliging in de buitenunit “per ongeluk” aangesproken wordt, heb ik het idee om op ongeveer 0,5 meter hoogte een extra overdruk beveiliging van 2,5 Bar te plaatsen. De overdrukuitloop is dan met een slang gekoppeld aan de HW afvoer (zonder sifon), zodanig dat het een volledig gesloten verbinding is.

De druk op 0,5 m is +- 0,3 bar hoger dan in de buitenunit, dus de overdrukbeveiliging in de buitenunit zal  niet meer aangesproken worden door fouten bij het vullen etc.

Is het expansievat in de MEH97 groot genoeg?

Op de Vaillant site https://quick-tools.app/nl/nl/vaillant/expansion-vessel-calculator is een tooltje om de inhoud van het expansievat te bepalen. Het werkt niet betrouwbaar, paar keer gemerkt dat met exact dezelfde gegevens er eerst 8 liter en dan weer 12 liter uitkomt.

Vervolgens de klassieke expansievaten berekening van Flamco site gebruikt  https://flamco.aalberts-hfc.com/media/files/calculationtools/ins.vls.flexcon-calculation-page_1.pdf 

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBaJT0EZkwuh6lQnI2oU-d4hnJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mtzlvX9CF82QZ7AKqtcDWKre.jpg?f=fotoalbum_large

In de MEH documentatie vind ik wel 10 liter inhoud, maar niet wat het nuttig bruikbaar volume is. Gevoelsmatig denk ik dat het vat in de MEH groot genoeg moet zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door BertBar op 20-09-2026 16:09 ]

• Ronald
@BertBar de druk op 0,5m hoogte gaat vrij exact 0,05 bar lager zijn. Zeer zeker niet hoger. Dat gaat dus niet doen wat je nu verwacht.

• BertBar
Ronald schreef op zondag 20 september 2026 @ 16:54:
@BertBar de druk op 0,5m hoogte gaat vrij exact 0,05 bar lager zijn. Zeer zeker niet hoger. Dat gaat dus niet doen wat je nu verwacht.
Hoi Ronald,

In mijn idee gaat het om het verschil tussen de overdrukbev. (2,5 Bar) in de buitenunit die op 3,4 meter hoogte zit en de toe te voegen extra overdrukbev. (2,5 Bar) op 0,5 meter hoogte. Dus +- 0,3 bar verschil.

Los van de toe te voegen overdrukbev. zal de overdrukbev. (3 bar) in de MEH op 1,7 meter hoogte, zo wie zo nooit aanspreken, dan gaat die in de buitenunit eerder open.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BarryH schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 23:35:
[...]
Met een 3fase warmtepomp met een minimaal vermogen van 4,6kW versus een 1fase met 1,9kW verwacht ik dan een lagere stooklijn boven de ca. 7 graden oid bij de 1fase warmtepomp. En daardoor een betere SCOP.
De stooklijn is gebasseerd op het warmteverlies van de woning bij een bepaalde buitentemperatuur. Bij koud(er) er weer moet de aanvoertemperatuur omhoog, en de stooklijn bepaalt met hoeveel.

Waarom zou de stooklijn anders zijn bij een ander type warmtepomp? Het warmteverlies van de woning wordt daar nl. niet anders door.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• BarryH
Question Mark schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:02:
[...]

De stooklijn is gebasseerd op het warmteverlies van de woning bij een bepaalde buitentemperatuur. Bij koud(er) er weer moet de aanvoertemperatuur omhoog, en de stooklijn bepaalt met hoeveel.

Waarom zou de stooklijn anders zijn bij een ander type warmtepomp? Het warmteverlies van de woning wordt daar nl. niet anders door.
Bij het instellen van de stooklijn is er een tussenstap:

1/ Bij buitentemperatuur -10 is er Y warmteverlies van de woning

2/ Welke temperatuur water heeft het afgifte systeem nodig om Y warmte de woning in te krijgen (met 2 radiatoren open is de temperatuur die nodig is een stuk hoger dan met 18 open radiatoren, je kiest dus een voldoende hoge temperatuur

3/ Wat is het minimale vermogen van de warmtepomp

4/ Welke temperatuur water heeft het afgifte systeem nodig om deze minimum hoeveeldheid warmte de woning in te krijgen (gegeven x open radiatoren), dit wordt de lage temperatuur in de stooklijn

5/ Bij welke buitentemperatuur is deze hoeveelheid warmte nodig, dat wordt de hoge buitentemperatuur in de stooklijn,

a/ bij een hoger minimaal vermogen is de minimumtemperatuur van het water dus hoger, kortom in deel stookseizoen dus lager rendement

b/ bij afgifte open kan de temperatuur omlaag. Dit in combinatie met de eigenschap van de meeste woningen dat de buitenschil wel isolatie heeft maar de binnenmuren/vloeren niet, geeft vaak als beste resultaat: veel afgifte een beetje open in de niet gebruikte kamers, dan wordt het daar ca. 2 graden kouder dan in het echt verwarmde deel en heb je een zo laag mogelijke afgifte temperatuur

• dunklefaser
@BarryH Tweakers geloven je meteen. Nu nog de (Vaillant)installateurs ervan overtuigen dat een te grote warmtepomp een slechte keuze is (voor de klant en zijn portemonnee dan).

P.S.: Voor het te grote vermogen bij hogere buitentemperaturen hebben sommige merken de zgn. graadminutenregeling als "workaround" bedacht, ook Vaillant hoort daarbij.

[ Voor 32% gewijzigd door dunklefaser op 21-09-2026 09:30 ]

• BarryH
dunklefaser schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:27:
@BarryH Tweakers geloven je meteen. Nu nog de (Vaillant)installateurs ervan overtuigen dat een te grote warmtepomp een slechte keuze is (voor de klant en zijn portemonnee dan).

P.S.: Voor het te grote vermogen bij hogere buitentemperaturen hebben sommige merken de zgn. graadminutenregeling als "workaround" bedacht, ook Vaillant hoort daarbij.
Dan is het pendelen in ieder geval onder controle

• dunklefaser
@BarryH Het vermogen van een warmtepomp is natuurlijk boven een bepaalde buitentemperatuur altijd te groot. En de graadminutenregeling gecontroleerd pendelen noemen zou ik niet doen, eerder moduleren in de tijd, vergelijkbaar met de low-load regeling uit het gasketel tijdperk. Die was nog "extremer" i.v.m. het hoge minimum vermogen van een cv-ketel, vaak hoger dan 4-6 kW (nog een plaatje met cijfers).

[ Voor 19% gewijzigd door dunklefaser op 21-09-2026 10:22 ]

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
@BarryH Je wil een warmtepomp in een bepaalde werkbereik draaien te groot zorgt daar niet voor, hetzelfde als een auto(benzine) continue 30-50 rijden niet efficient is.

Daarnaast zit je met het CV debiet wat een grotere warmtepomp vereist, moet er weer een parallelbuffervat in of dusdandig veel afgiftepunten(groot genoeg) dat zijn liters kwijt kan.

Zelf pas ik nachtverlaging toe in het tussenseizoen dat werkt uitstekend voor ons.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 21-09-2026 10:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

BarryH schreef op maandag 21 september 2026 @ 08:56:
[...]
Bij het instellen van de stooklijn is er een tussenstap:
Dat snap ik wel, maar ik denk dat je antwoord voorbij gaat aan mijn vraag. De stooklijn is niets anders dan hoe snel de aanvoertemp aangepast wordt als de buitentemp veranderd. Waarom zou de stooklijn bij een andere (grotere) warmtepomp anders zijn?

Dat er verschil in minimaal vermogen zit, en dat daardoor een bepaalde minimum temp niet gehaald kan worden staat daat toch los van? In sommige gevallen levert mijn warmtepomp ook meer warmte dan mijn woning (stooklijn) vraagt. Dat is dan simpelweg wat het is.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Scientific
  • Nu online
mr_evil08 schreef op maandag 21 september 2026 @ 10:13:
@BarryH Je wil een warmtepomp in een bepaalde werkbereik draaien te groot zorgt daar niet voor, hetzelfde als een auto(benzine) continue 30-50 rijden niet efficient is.

Daarnaast zit je met het CV debiet wat een grotere warmtepomp vereist, moet er weer een parallelbuffervat in of …
Een parallel buffervat om de flow kwijt te kunnen lost natuurlijk niets op qua overtollig vermogen…
Pagina: 1 ... 218 219 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic