Hallo allemaal,
met interesse lees ik de discussies mbt VWZ AI en VWZ AI plus. Echter nog steeds is mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is en tot welk verschillend systeemgedrag dit kan leiden.
Nu heb ik zelf een VWL 75/6 monoblock met buffervat sinds sept. 2022 , met sensocomfort 720 en VWZ AI. Daarbij het meest simpele systeem : alleen verwarming , met bestaande ketel voor de koude dagen (radiatoren). Al vanaf het begin heb ik twijfels over de regeling van mijn installatie, maar pas nadat ik een ebusd module en extra temperatuursensoren met raspberry pi datacollectie (beetje python programmeren) heb opgetuigd kan ik het hele systeem volgen, (tot in de details van propaan verdampings en condensatie druk/temperatuur , ontijzing etc). De WP heeft ook een eigen kW meter in mijn meterkast ter controle van de Vaillant data en die stemmen goed overeen..
Daarbij constateer ik dat de regeling Naadje is. Het blijkt dat de WP niet aan moduleren toekomt.
Bij een constante gewenste watertemperatuur van 38 degc (herfst) en de fluistermodus ingeschakeld ( 2.1 kW opgenomen vermogen max) zet de regelaar de gewenste uitlaat temperatuur van de warmtepomp op zo'n 55 degc en stuurt die ook nauwelijks meer bij. Dat leidt tot een continue verhoging van het vermogen van de warmtepomp tot de max van 2.1 kW en wordt ook de water temperatuur naar de radiatoren hoger dan de ingestelde waarde van 38 degc. Op zijn minst zou je een proportioneel gedrag verwachten, waarbij de warmtepomp terugstuurt als de actuele water temperatuur naar de radiatoren dichter bij de ingestelde waarde komt , of wanneer de actuele kamertemperatuur dichter bij de ingestelde waarde komt. Dit zou leiden tot een langere runtijd op een hogere COP
Dat gebeurt dus niet en de WP slaat op max vermogen af als de ingestelde kamertemperatuur bereikt is
Ik vroeg mij af of dit ligt aan de VWZ AI en dit beter zou moeten gaan met de VWZ AI plus. En ook of andere gebruikers dit fenomeen gezien hebben.
Bij Vaillant willen ze niet op mijn zorgen in gaan. Zolang mijn huis warm wordt, doet de WP het en moet ik niet zeuren. Hun eigen COP berekening (in de VWZ AI), waarnaar ze verwijzen klopt van geen meter en is veel te hoog, maar daar reageren ze ook niet op. Dus heb ik daarvoor ook een eigen berekening gemaakt.
Op de Vaillant website vind ik 1 document als ik op VWZ zoek en dat is dan nog niet eens de VWZ AI.
Een plaatje is bijgevoegd, waarbij VF-1 het buffervat is (temperatuur naar CV systeem bij de uitlaat vat en temperatuur van de WP uitlaat naar de inlaat van het vat onderin. Skin refereert naar eigen de extra temperatuurmetingen