Dat is geen onzin. Elektriciteitscentrales ten behoeve van het stroomnet zijn in 1 jaar met 17% gestegen, zie hier. Dat neemt toe, omdat er een hogere mate van elektrificatie is en er in de nachten bijvoorbeeld geen zon is en er ook dalen zijn. Dat de industrie minder gas verbruikt klopt, maar daar heb ik het niet over.bensss schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 12:11:
[...]
Dit is echt onzin. Het aandeel fossiel in de totale elctriciteitsproductie daalt gestaag en is nu minder dan 50% en zal alleen dalen. Zie onderstaande grafiek van CBS.
Daarnaast vergeet je dat warmtepompen nogal efficient zijn, met een SCOP van 4 kom je dan icm de steeds groener wordende stroom heel erg gunstig uit voor wat betreft de CO2 besparing.
Rekenvoorbeeld: ik heb 1000 m3 meter gas vervangen door 1800 kwh op jaarbasis met mijn warmtepomp.
CO2 uistoot voor 1000 m3 gas is: 2.05 kg/m3 x 1000 geeft 2005 kg CO2 uistoot.
Voor 1 kwh volledige fossiele stroom van een gascentrale is de uistoot 0.400 kg. Met de huidige mix blijft daar dus ongeveer 0.200 van over. Dus voor 1800 kwh is de CO2 emissie 360kg. Dat is dus een vermindering van 80% door met en WP te gaan verwarmen! Dat noem ik wel een gigantisch verschil in tegenstelling tot wat jij beweerd. Een andere SCOP verschuift de waarde wellicht maar de boodschap blijft hetzelfde. Een warmtepomp is een gigantische verbetering voor de uistoot van CO2 voor verwarming.
En zoals gezegd, door een verschuiving naar meer groene stroom in de toekomst zal dit alleen maar beter worden.
[Afbeelding]
Uiteraard stoot gas minder uit dan elektriciteit en veel meer nog wanneer dit met groene stroom kan, maar gas an sich stoot niet radicaal veel co2 uit als je kijkt naar de andere fossiele energiebronnen die er in gebruik zijn. De co2 winst is in dat kader niet gigantisch als je kijkt naar het geheel, zeker als particulieren. Zie Duitsland waar overgaan op gas wordt gezien als vergroening.
Maar goed, ik ging vooral aan op de kostenberekening die erg lastig te maken is. Uiteraard is verminderen van gas beter voor het milieu, maar er is een kans dat het rendabeler blijft om nog even op gas te stoken.
Je hebt een hele nette SCOP. Wat is je aanvoertemperatuur?
[ Voor 4% gewijzigd door Belecthor op 25-03-2026 12:35 ]

/f/image/QHFSEGnH0c5qp2UISvRqWDAQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gjsEkrLyOPhDT3aCm3XdcgYb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/0AFPCbjkYnhfq5kCPOuphLDS.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tKowi4dkxsuktWDfYPVvYWQx.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/OiWiOa7sTlUQ21ciuFLODVuU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/v56mlri3w3D6yTt6u0syCfpJ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6u1sUNIOKR2cjUuZC0SCqq1b.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/avpnTPyEyOlYIpq7ArTA5e9P.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/gQjiBuyZS2wKc8oWriSGnc5O.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/1JF2auTqAjde8hIlKn1diNY6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kayKEsGa723116UMwUbxC2ES.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SV3LP8SX6NYv9Prci59reiiW.jpg?f=fotoalbum_large)