Dit najaar wordt onze eerste warmtepomp geplaatst, een AroTHERM Split Plus VWL 75/8.2AS 230V
Ik vind het zoals velen onder jullie leuk om alles uitgebreid te kunnen loggen en monitoren, dus tijdens de installatie wil ik meteen de kans grijpen om een
Open Energy Monitor (OEM) setup te plaatsen.
Om precies te zijn overweeg ik de Level 3 Heat Pump Monitoring Bundle (emonHP) aan te schaffen:
https://shop.openenergymo...monitoring-bundle-emonhp/
Ik ben alleen erg aan het twijfelen wat de juiste warmtemeter is.
Volgens mij zou een "Up to 10kW: Axioma DN20" prima moeten zijn, maar:
In de OEM database zie ik vele
Vaillant installaties gaan vele installaties toch voor de Sontex 789 warmtemeter.
En in
deze YouTube video van een Split Plus gaan ze ook voor de Sontex 789 (glycol compatible) up to 8kW DN20, dat is
deze installatie op OEM.
Een belangrijk verschil tussen de Axioma en Sontex meters is dat deze laatste compatibel is met een water/glycol mengsel, maar:
De warmtemeter wordt toch direct achter de binnenunit (voor buffers en verdelers) van de warmtepomp geplaatst, in essentie dus een onderdeel van je CV systeem..?
Kan mij niet voorstellen dat je dan iets met glycol hoeft te doen c.q. wilt doen
Er zijn niet veel publieke installaties in Nederland op de
OEM kaart, maar hier is natuurlijk veel meet- en tweak-kennis aanwezig dus als iemand wat pointers kan geven: graag!