Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 221 222 Laatste
Acties:

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 16:09
pc_slopert schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 09:59:
[...]

kun je nog even een linkje geven naar die foto's? Ik heb ze al wel eens gezien maar kan ze echt niet meer terugvinden.... :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WG4uMMtN2CsfgiP16uIXyx3199Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvaoh0cwLdWbZULkqd92T8Es.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PMcudNT-EiBtqhvlGv52oAkqyDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oK5E7DqJ5KK9EPjyrI7eLVKm.jpg?f=fotoalbum_large

Adviseur FixClima

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:08
Technician- schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:22:
[...]

Misschien kan iemand me nog verassen maar aan muurbeugels krijg je de Vaillant niet stil.
Welke typen veren, dempers dan ook.
Want? Als hij met betere veren/dempers minder trilling doorlaat naar de beugels is er toch minder resonantie. Brengt 100% zeker verbetering ten opzichte van de oude dempers.

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:57
Jansen1987 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:26:
[...]

Want? Als hij met betere veren/dempers minder trilling doorlaat naar de beugels is er toch minder resonantie. Brengt 100% zeker verbetering ten opzichte van de oude dempers.
Volgens mij ligt het vooral aan het onderbreken van de frequentie. Je hebt twee verschillende 'weerstanden' nodig die elkaar opvangen of eigenlijk onderbreken. Een enkele, 'massieve' rubbervoet trilt door het rubber alsnog op het frame. Een gescheiden rubbervoet met daarop een trillingsveer zou al frequenties kunnen/moeten breken. Zoals het setje wat ik en Jansen tonen. Je kunt de pomp makkelijk oplichten/kantelen. Gaat maar om een paar centimeter. Je hebt inderdaad de zwaardere set nodig en goed kijken welke weerstand/kleur dus waar moet.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

• Websphinxie
Jansen1987 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 19:26:
[...]

Ik heb de airco (55kg) overigens ook aan een muurbeugel. Werkt prima met die dempers. WP is inderdaad zwaarder maar zou in principe hetzelfde resultaat moeten geven. Onze WP staat op rubber bigfoots van 100cm elk op het platte dak. Dus qua gewicht goed verdeeld en bovendien is de pro een poepie lichter dan de plus.

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:55
Jansen1987 schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:57:
[...]

Ga ook voor zo’n setje kijken. Zal niet makkelijk worden om ze erop te zetten. Wp weegt zo’n 135 kilo. Moet de zwaardere veren hebben denk ik. [Afbeelding]
Let op: deze veren gaan dichtvriezen t.g.v. defrostwater/regen/sneeuw/... en verliezen op dat moment hun functie. Staat vele malen vermeld in de link die ik hierboven doorgaf.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
roofburner schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:14:
[...]

Let op: deze veren gaan dichtvriezen t.g.v. defrostwater/regen/sneeuw/... en verliezen op dat moment hun functie. Staat vele malen vermeld in de link die ik hierboven doorgaf.
KLOPT .. veren zonder rubber ... (waar dan ook )

• Websphinxie
X21r schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:19:
[...]

Klaarblijkelijk. Zelf nog nooit last van gehad.

Kun je niet een 'paraplu' maken waardoor het (smelt)water niet in de veren komt/achterblijft.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
Websphinxie schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:05:
[...]

Hier min of meer hetzelfde met dezelfde gedachten. Weinig nut. Er zit bovendien zoveel massa ik de vloer dat die ontdooi cyclus gevoed kan uit de vloer. Buffer kan altijd nog. Wordt mijns inziens uit een soort gemak/up sell/verzekering verkocht maar de concrete meerwaarde is mij nog niet duidelijk genoeg.
Ontdooi cyclus heeft niks met massa te maken, het gaat om waterinhoud(in algemeen heeft vloerverwarming veel waterinhoud).

Een warmtepomp trekt binnen 5 minuten je CV "leeg" daar kan massa niet op reageren.

Te weinig energie in water dan kunnen paar dingen gebeuren, of je warmtepomp vriest kapot of gaat in storing of het hulp element gaat continue aan bij ontdooi cyclus.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2026 09:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Websphinxie schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 18:01:
@Jansen1987 Ik heb trilling dempers met veren erin. Die had ik ook al voor de airco. Was ik tevreden over dus die ook voor de WP. Of ze het ook bij de WP goed doen - te vroeg - maar ze hebben een 'lichte' en een 'zware' kant. Vaak is het 1/3e 2/3e gewicht links rechts (waarbij 2/3e aan compressor kant).

Ik heb ze op BOL.com gekocht maar je kunt ze bij meerdere shops kopen.

[Afbeelding]
Ik vraag me af in hoeverre het daadwerkelijk onwil is en niet gewoon onkunde. Vanuit het Bouwbesluit moet je zoneregeling hebben en de gemiddelde project woning zal in dat geval wel een buffervat nodig hebben.

W installateurs zullen veelal one trick ponys zijn die bij voorkeur iedere installatie volgens hetzelfde principe installeren zodat ze achteraf zo min mogelijk gezeik hebben.

Maargoed via Vaillant offerte aangevraagd met de opmerking dat ik zonder buffervat wilde. Gelukkig hebben ze mij gelijk gekoppeld aan een partij die daar achter staat. Nu nog een offerte krijgen..

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 16:15
mr_evil08 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:03:
[...]

Ontdooi cyclus heeft niks met massa te maken, het gaat om waterinhoud(in algemeen heeft vloerverwarming veel waterinhoud).

Een warmtepomp trekt binnen 5 minuten je CV "leeg" daar kan massa niet op reageren.

Te weinig energie in water dan kunnen paar dingen gebeuren, of je warmtepomp vriest kapot of gaat in storing of het hulp element gaat continue aan bij ontdooi cyclus.
Uiteraard heeft ontdooicyclus ook met massa te maken. Een warmtepomp in ontdooicyclus haalt warmte uit het water. Het water dat circuleert in een vloer haalt op zijn beurt weer een deel van de warmte uit de vloer als het water kouder wordt dan de vloer. Als vuistregel zou je kunnen aannemen dat het afgekoelde water er met een delta T van vijf graden hoger uitkomt dan het er in ging…

Met een voldoende grote vloerverwarming stelt de vraag zich overigens zelfs niet: het volume water zal op zich al voldoende energie bevatten voor de ontdooicyclus. Een ontdooicyclus duurt overigens vaak niet veel langer dan één/twee keer het water circuleren

• Scientific
Isniedood schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:09:
[...]

Ik vraag me af in hoeverre het daadwerkelijk onwil is en niet gewoon onkunde. Vanuit het Bouwbesluit moet je zoneregeling hebben en de gemiddelde project woning zal in dat geval wel een buffervat nodig hebben.

W installateurs zullen veelal one trick ponys zijn die bij voorkeur iedere installatie volgens hetzelfde principe installeren zodat ze achteraf zo min mogelijk gezeik hebben.

Maargoed via Vaillant offerte aangevraagd met de opmerking dat ik zonder buffervat wilde. Gelukkig hebben ze mij gelijk gekoppeld aan een partij die daar achter staat. Nu nog een offerte krijgen..
Dat men in Nederland verplicht een zoneregeling moet hebben is ongelukkig. Ik kan het begrijpen wanneer het om een oude, niet zo goed geïsoleerde en geventileerde woning gaat. Maar voor nieuwbouw woningen met een sterk isolerende schil en WTW die alle ruimtes ventileert is zonneregeling van weinig nut - en vanuit kostenperspectief en vaak ook vanuit het perspectief van rendement van de warmtepomp zelfs negatief.

In België hoeft een zonneregeling gelukkig niet, daar heeft men begrepen dat flexibiliteit in de regelgeving op dit vlak zou moeten kunnen leiden tot betere in plaats van slechtere installaties.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Websphinxie schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 08:21:
[...]

Klaarblijkelijk. Zelf nog nooit last van gehad.

Kun je niet een 'paraplu' maken waardoor het (smelt)water niet in de veren komt/achterblijft.
Zonder een lange discussie te voeren.( zie topic Trillingen airco of warmtepomp dempen )
Zelfs bij vochtig weer ( mist / defrost) trek rubber water aan en zal minder flexibel worden.
Trilling demp je door veer en massa .. wel veer geen massa is dus zeer slechte/geen demping)
Dat sommige "veren" werken bij sommige betekend niet dat dat dat een goede oplossing is voor iemand die al last heeft. O+

• Swaen66
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 11:09
Heeft iemand bufferladen via het PV-contact werkend zonder warmtevraag van de kamerzones?

Mijn installatie: aroTHERM plus 125/6, uniTOWER, VRC720 + VR70/VR92, 1000 liter buffer en twee radiatorzones. Systeemschema 8, FM3-configuratie 1.

ME staat op Fotovoltaïek, bufferoffset +10 K. FB–0 wordt aantoonbaar als open/dicht herkend. Toch blijft de WP zonder zonevraag standby; beide circuits vragen 0 °C. Met zonevraag start hij wel. Binnentemperatuurcompensatie uitschakelen helpt niet.

Mis ik een instelling, of vereist deze PV-functie altijd bestaande verwarmingsvraag?

• Laurences
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:59
Hopelijk kunnen jullie me helpen een keuze te maken voor onze warmtepomp. De warmtevraag bij -10 is +/- 9kW uit de (heatbox) berekening van de installateur. Mijn oog is daarbij gevallen op 2 warmtepompen (installateur komt met een Nibe S2125-12 + binnenunit) waarbij ik zelf ook kijk naar de Vaillant arotherm plus 105/8.1 met een unitower binnenmodule. Een 10kW warmtepomp dus. Een model kleiner in deze serie wordt een 7kW die dan tekort komt op de koude dagen (en de 10kW is het kleinste model dat 400V aansluiting heeft). Ik vind daarbij de volgende referentievermogens (minimaal + nominaal).

A2W35: 4,76 kW/5,82 kW
A7W35: 4,61 kW/5,69 kW
A-7W35: onbekend/10,58 kW

Ik ben wat bang voor dat het minimale vermogen dat de machine kan terugmoduleren te hoog ligt en daarmee veel gaat pendelen. Is dit te voorkomen, of is dit model kortweg niet geschikt voor de woning? Het lijkt me een mooie machine samen met de unitower. Waar zou ik nog naar kunnen kijken om dit beter te onderzoeken? Ter referentie, het afgiftesysteem is 135m2 vloerverwarming (max 80m leidingen, 16mm, pomploze composiet verdeler). Dank voor jullie adviezen!

• Faston
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 20:34
Laurences schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 12:35:
Hopelijk kunnen jullie me helpen een keuze te maken voor onze warmtepomp. De warmtevraag bij -10 is +/- 9kW uit de (heatbox) berekening van de installateur. Mijn oog is daarbij gevallen op 2 warmtepompen (installateur komt met een Nibe S2125-12 + binnenunit) waarbij ik zelf ook kijk naar de Vaillant arotherm plus 105/8.1 met een unitower binnenmodule. Een 10kW warmtepomp dus. Een model kleiner in deze serie wordt een 7kW die dan tekort komt op de koude dagen (en de 10kW is het kleinste model dat 400V aansluiting heeft). Ik vind daarbij de volgende referentievermogens (minimaal + nominaal).

A2W35: 4,76 kW/5,82 kW
A7W35: 4,61 kW/5,69 kW
A-7W35: onbekend/10,58 kW

Ik ben wat bang voor dat het minimale vermogen dat de machine kan terugmoduleren te hoog ligt en daarmee veel gaat pendelen. Is dit te voorkomen, of is dit model kortweg niet geschikt voor de woning? Het lijkt me een mooie machine samen met de unitower. Waar zou ik nog naar kunnen kijken om dit beter te onderzoeken? Ter referentie, het afgiftesysteem is 135m2 vloerverwarming (max 80m leidingen, 16mm, pomploze composiet verdeler). Dank voor jullie adviezen!
De Typeaanduiding van Nibe is anders dan bij Vaillant. De S2125-12 is een warmtepomp van +/- 7kW. Deze is beter te vergelijken met een aroTHERM plus 75.

De VWL 105 vindt ik persoonlijk te groot voor het afgiftevermogen dat je hebt en zou zelf voor een arotherm 75 gaan. Bij extreme kou zal het backup element bijspringen.

• Laurences
Faston schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 13:11:
[...]

De Typeaanduiding van Nibe is anders dan bij Vaillant. De S2125-12 is een warmtepomp van +/- 7kW. Deze is beter te vergelijken met een aroTHERM plus 75.

De VWL 105 vindt ik persoonlijk te groot voor het afgiftevermogen dat je hebt en zou zelf voor een arotherm 75 gaan. Bij extreme kou zal het backup element bijspringen.
Dank voor het scherpmaken op die typeaanduiding van de nibe. Het is lastig dit soms uit de beschrijving te halen wat het ontwerp vermogen dan wel is. Ik zie daar bv (voor de S2125-12) een vermogen van A-7/W35 8.2 kW en A7/W35 9.9 kW. Daaruit concludeer ik eigenlijk dat deze dan te klein zou zijn voor het transmissieverlies van 9 kW bij -10C (oost Nederland)? :S

Het is jammer dat die 75 niet in 400V aansluiting beschikbaar is. In hoeverre kan het backup element nog ondersteunen, ik kan niet terug vinden hoeveel kW deze dan op de meest koude conditie kan leveren. Is licht onder dimensioneren in dit geval dus gunstiger?

[ Voor 21% gewijzigd door Laurences op 07-10-2026 14:24 ]

• Giem
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-10 22:40
Laurences schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:16:
[...]

Dank voor het scherpmaken op die typeaanduiding van de nibe. Het is lastig dit soms uit de beschrijving te halen wat het ontwerp vermogen dan wel is. Ik zie daar bv (voor de S2125-12) een vermogen van A-7/W35 8.2 kW en A7/W35 9.9 kW. Daaruit concludeer ik eigenlijk dat deze dan te klein zou zijn voor het transmissieverlies van 9 kW bij -10C (oost Nederland)? :S

Het is jammer dat die 75 niet in 400V aansluiting beschikbaar is. In hoeverre kan het backup element nog ondersteunen, ik kan niet terug vinden hoeveel kW deze dan op de meest koude conditie kan leveren. Is licht onder dimensioneren in dit geval dus gunstiger?
Als je de hydraulische VWZ MEH 97/7 module neemt kan die tot 9kw bij verwarmen.

• Faston
Laurences schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:16:
[...]

Backup element is in te stellen tot 9kW, je komt dus echt niet in de kou te zitten.

In dit geval zou ik het warmtepompsysteem dimensioneren op basis van de woning en het afgiftesysteem. Vloerververwarming kan met een watertemperatuur van 30 graden en een binnentemperatuur van 20 graden circa 65watt/m2 afgeven. 135m2 x 65 watt/m2 = 8775 Watt.

Denk dat je daarmee wel een goed uitgangspunt hebt voor de warmteafgifte. Een arotherm 75 sluit hier mooi bij aan en kan het vermogen goed kwijt. Voor een lucht/water warmtepomp kun je rekenen met een beta factor van 0,8 a 0,9.

9kW uit de warmteverlies met een betafactor komt ook rondt de 7 kW uit.

Doordat een 7kW warmtepomp een laag minimaal vermogen heeft kan deze in de rest van het jaar netjes terug moduleren en wordt pendelen voorkomen. De VWL 105 kan zijn vermogen niet goed kwijt en gaat doordoor pendelen.

Daarnaast is een warmteverliesberekening een theoretisch verhaal en geeft een goede indicatie. Het huidige gasverbruik is een praktijk waarde en goed om te vergelijken met de warmteverliesberekening.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19:44
Laurences schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:

Er is een reden waarom de 75 niet beschikbaar is in 400V. Het is namelijk totaal onnodig om zo’n laag vermogen van de wp op 3 fases aan te sluiten. Ik moet eerlijk bekennen dat ik bij de start van mijn eigen zoektocht er ook vanuit ging dat 3-fase beter is maar dat blijkt echt niet zo te zijn. Elke 25A fase kan makkelijk het vermogen van de 75 aan.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• Scientific
Warmteverliesberekeningen gaan uit van een worst case situatie: -10 graden, geen zonnestralen, geen andere warmtebronnen, een onmiddellijke warmtevraag.

In de praktijk wordt het nog héél zelden -10 graden (een paar keer per decennium), en is dat meestal maar voor een paar uur (er zijn maar héél weinig ijsdagen meer - dagen dat het een etmaal vriest - gemiddeld zo'n 3 tot 5 dagen per jaar in het oosten/noorden van Nederland).

Bij strenge vorst is het bijna altijd zonnig - dat scheelt qua warmteverlies, vooral als de zon kan binnenschijnen. Vaak zijn er andere warmtebronnen in huis (koken, afwasmachine, droogkast met warmtepomp,...), zelfs 4 personen in huis is al vlug een halve kilowatt.

Als je een grote oppervlakte vloerverwarming hebt en een grote thermische massa, dan is dat ook ideaal om de "pieken" op te vangen - je zal het niet zo snel merken als de warmtepomp even een paar uur zou tekort komen.

En er is natuurlijk ook het back-up element, maar dat zou maar een "solution of last resort" mogen zijn.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
En toch moet je -10 aanhouden. Want anders kom je tekort bij defrostmageddon (Graad of 2 en mist / 100% RH). Dat is in Nederland helemaal niet zeldzaam...

Met 135m² vloer gaat een 105/8.1 nooit pendelen. Pendelen gebeurd alleen als het minimum vermogen te hoog is voor de open afgifte. Bij een graad of 6 buiten is het minimum vermogen ook gewoon nodig voor de woning...

@Laurences Je kunt ook voor de Pro 115/7.1 gaan. Die moduleert dieper, is goedkoper en veel kleiner, maar is minder stil.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Ronald schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 16:40:
En toch moet je -10 aanhouden. Want anders kom je tekort bij defrostmageddon (Graad of 2 en mist / 100% RH). Dat is in Nederland helemaal niet zeldzaam...

Met 135m² vloer gaat een 105/8.1 nooit pendelen. Pendelen gebeurd alleen als het minimum vermogen te hoog is voor de open afgifte. Bij een graad of 6 buiten is het minimum vermogen ook gewoon nodig voor de woning...

@Laurences Je kunt ook voor de Pro 115/7.1 gaan. Die moduleert dieper, is goedkoper en veel kleiner, maar is minder stil.
Dit hebben we afgelopen januari volgens mij gehad, defrostmageddon ! WP redde het, maar was aan het stampen niet vaak zo gezien.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 400 ZZO= 10.8 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV - Homewizard producten zijn niet aan te raden

• Websphinxie
mr_evil08 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:03:
[...]

Ik denk dat we elkaar niet begrijpen (of nou ja, jij mij 🙃). Massa is niet zozeer een vervanger voor een buffervat maar fungeert min of meer hetzelfde. Massa van de vloer (die 20/30cm dikke plak beton die een bepaalde energie vasthoudt) zorgt dat tijdens een ontdooicyclus energie aan het water kan worden toegevoegd zonder dat dat kritisch wordt. De bijvoorbeeld 3/4/5 graden die ontstaat door de omgedraaide dT. De massa van de vloer zal zorgen dat het koudere water wordt verwarmd. Precies eigenlijk wat de theorie achter een buffervat is. Alleen ben ik er niet van overtuigd dat een buffervat nou precies dat issue oplost omdat WPs over het algemeen meer dan die veelal 50 liter buffervat consumeren per ontdooicyclus.

• Faston
Arotherm pro 75 7.1 de verbinding tussen binnendeel en buitendeel met een leidingtraject van circa 5 meter aanvoer en 5 meter retour (10 meter in totaal) met 4 bochten gaat dit nog op MLB 26mm?

32mm is wel beter natuurlijk maar lastig aan te brengen.

• Websphinxie
Isniedood schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 09:09:
[...]

Wij hebben zoneregeling gehad. Ben er helemaal klaar mee. Dat kan ook gelegen hebben aan onze mengverdeler maar wat een gekloot...ding ligt in de voortuin - wie interesse heeft mag 'm ophalen 😆🫣 Telkens een beetje warmte in die zone, dan weer die zone, dan weer alles uit, dan weer alles aan. De Honeywell Evohome setup heeft ook niet meegeholpen maar bij ons komt het er niet meer in. Ik heb 11 groepen en die zijn nu aangesloten op een open verdeler. Of alles aan met de juiste flow, of alles uit. We gaan het meemaken - maar/en ik heb goede hoop.

Theoretisch komt dit in ieder geval veel logischer over. Vooral omdat bij ons binnen altijd alles open staat en alle vertrekken met elkaar verbonden zijn. De woonkamer/keuken/gang (met uitzondering voor de badkamer op de 1e verdieping met 4m2 groep, nou, dat geloof ik wel. Die regel ik netjes waterzijdig in).

• Websphinxie
Faston schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:23:
Arotherm pro 75 8.1 de verbinding tussen binnendeel en buitendeel met een leidingtraject van circa 5 meter aanvoer en 5 meter retour (10 meter in totaal) met 4 bochten gaat dit nog op MLB 26mm?

Ik heb 32mm gebruikt met binnen 3 meter MLB 32mm en vanaf WP via dak 2 meter flexibele leiding. Met een isolatie mantel. Allemaal 1 1/4" en pers.

Bedoel je een arotherm pro of plus? De 8.1a is volgens mij plus. Maar dat waarschijnlijk terzijde.

[ Voor 9% gewijzigd door Websphinxie op 07-10-2026 17:34 ]

• Faston
Websphinxie schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:32:
[...]

Ik heb 32mm gebruikt met binnen 3 meter MLB 32mm en vanaf WP via dak 2 meter flexibele leiding. Met een isolatie mantel. Allemaal 1 1/4" en pers.
32mm en 1 1/4 aansluitingen is super natuurlijk.

Zat op internet te kijken en zie toch veel installaties uitgevoerd worden (vooral Weheat) met 26mm MLB. Volgens mij zit je met 7 kW net op het randje van de capaciteit van 26mm.

Maar ben wel benieuwd naar de praktijk ervaring.

• Websphinxie
Faston schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:36:
[...]

32mm en 1 1/4 aansluitingen is super natuurlijk.

Zat op internet te kijken en zie toch veel installaties uitgevoerd worden (vooral Weheat) met 26mm MLB. Volgens mij zit je met 7 kW net op het randje van de capaciteit van 26mm.

Maar ben wel benieuwd naar de praktijk ervaring.
Wat zou je bezwaar zijn om 32mm te gebruiken? Buigen? Ik zou daar een buig tang voor gebruiken. Lenen of 130 euro kopen op amazon.

• mr_evil08
Websphinxie schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 17:20:
[...]

Ik denk dat we elkaar niet begrijpen (of nou ja, jij mij 🙃). Massa is niet zozeer een vervanger voor een buffervat maar fungeert min of meer hetzelfde. Massa van de vloer (die 20/30cm dikke plak beton die een bepaalde energie vasthoudt) zorgt dat tijdens een ontdooicyclus energie aan het water kan worden toegevoegd zonder dat dat kritisch wordt. De bijvoorbeeld 3/4/5 graden die ontstaat door de omgedraaide dT. De massa van de vloer zal zorgen dat het koudere water wordt verwarmd. Precies eigenlijk wat de theorie achter een buffervat is. Alleen ben ik er niet van overtuigd dat een buffervat nou precies dat issue oplost omdat WPs over het algemeen meer dan die veelal 50 liter buffervat consumeren per ontdooicyclus.
Nee het gaat om de waterinhoud want massa van je afgiftesysteem kan niet zo snel reageren, daar is een berekening van om aan te tonen maar kan hem nu niet raadplegen op mobiel.

Niet voor niks staan het aantal liters benodigd in de handleiding beschreven.

Reden dat vloerverwarming bijna nooit een buffervat nodig heeft komt voort uit de waterinhoud want bij 10m2 zit je al op 11 liters(hoh 10 en 16mm).

En dat werkt met mijn droogbouw systeem weinig anders dan "nat"bouw.

Droogbouw heeft minder waterinhoud.

[ Voor 4% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2026 18:09 ]

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:01
Arotherm pro 75 7.1 de verbinding tussen binnendeel en buitendeel met een leidingtraject van circa 5 meter aanvoer en 5 meter retour (10 meter in totaal) met 4 bochten gaat dit nog op MLB 26mm?

Ik kan als zelf installerende amateur zeggen dat het buigen van 32mm MLCP prima te doen is met een buigtool, wat vooruitdenken en geduld.

De 32x110 grondleiding vond ik veel rottiger.
edit:
verkeerde quote

[ Voor 34% gewijzigd door everb op 07-10-2026 18:37 ]

• Scientific
mr_evil08 schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 18:07:
[...]

Nee het gaat om de waterinhoud want massa van je afgiftesysteem kan niet zo snel reageren, daar is een berekening van om aan te tonen maar kan hem nu niet raadplegen op mobiel.

Niet voor niks staan het aantal liters benodigd in de handleiding beschreven.

Reden dat vloerverwarming bijna nooit een buffervat nodig heeft komt voort uit de waterinhoud want bij 10m2 zit je al op 11 liters(hoh 10 en 16mm).

En dat werkt met mijn droogbouw systeem weinig anders dan "nat"bouw.

Droogbouw heeft minder waterinhoud.
Ja, toon toch maar even die berekening om dat aan te tonen.

Stel dat je water een TA van 35 graden heeft, en een TR van 30 graden wanneer de defrost begint. Dan is je vloer gemiddeld 32.5 graden. Het spreekt vanzelf dat die vloer van 32.5 graden flink wat energie zal overdragen op het water dat aan veel lagere temperatuur uit de defrost komt, als die door een buis stroomt die tientallen meters lang (tot 100m lang!) door die vloermassa stroomt.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:40

Wat voor bochten? Gebogen of 4x2 knietjes?

Met gebogen bochtjes moet het prima lukken. Vooral de koppelingen hebben wat extra weerstand. Bij 1200 L/h zit je op een stroomsnelheid in de buis zelf van 1 m/s. Dat is ietsje hoog als je absoluut zeker wil zijn dat je geen geluid hebt. Ook zal de pomp een tikje harder moeten werken. Maar pompvermogen heeft de WP zat.

• Technician-
X21r schreef op dinsdag 6 oktober 2026 @ 22:19:
[...]

Die veren zijn zonder rubber, het kunstof wat je ziet is een kap over de veren

Adviseur FixClima

• Websphinxie
Technician- schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 07:04:
[...]

Die veren zijn zonder rubber, het kunstof wat je ziet is een kap over de veren
Laat gaan joh. Semantische discussie. Die veren werken voor mij in ieder geval prima.

[ Voor 3% gewijzigd door Websphinxie op 08-10-2026 07:30 ]

• mr_evil08
Scientific schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 20:03:
[...]

Ja, toon toch maar even die berekening om dat aan te tonen.

Stel dat je water een TA van 35 graden heeft, en een TR van 30 graden wanneer de defrost begint. Dan is je vloer gemiddeld 32.5 graden. Het spreekt vanzelf dat die vloer van 32.5 graden flink wat energie zal overdragen op het water dat aan veel lagere temperatuur uit de defrost komt, als die door een buis stroomt die tientallen meters lang (tot 100m lang!) door die vloermassa stroomt.
Dat komt omdat er voldoende waterinhoud aanwezig is, zoals gezegt je vloerverwarming moet wel extreem klein zijn (bezemkast) wil dat niet aanwezig zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2026 09:20 ]

• Technician-
Websphinxie schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 07:30:
[...]

Laat gaan joh. Semantische discussie. Die veren werken voor mij in ieder geval prima.
Dat lees ik nou al vaker, terwijl als je die veren in de handen hebt je duidelijk ziet dat dat niet zo is.
Dan zeg je dus maar wat.

Adviseur FixClima

• Scientific
mr_evil08 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:20:
[...]

Dat komt omdat er voldoende waterinhoud aanwezig is, zoals gezegt je vloerverwarming moet wel extreem klein zijn (bezemkast) wil dat niet aanwezig zijn.
Waar is de berekening waar je naar verwees?

Bij vloerverwarming heb je beide: de warmte uit het water en de warmte uit de vloer. De warmteoverdrachtscoefficiënt van de vloeropbouw zal al gauw iets van een 8W/m2K zijn. Doe dat maal 100m2 en neem een delta T van maar vijf graden en je hebt een vermogen van 4kW. In de praktijk zal de delta T ongetwijfeld hoger zijn dan vijf graden want in plaats van de vloer te verwarmen met water van temperatuur TR dat je hebt verwarmd tot TA, ga je plots TR water afkoelen tot een temperatuur TA die lager ligt dan TR.

In 100m2 vloerverwarming heb je al gauw 4kWh opgeslagen per graad. Dus het is ook niet zo dat je vloer snel kouder zal worden...

• mr_evil08
Scientific schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 09:41:
[...]

Waar is de berekening waar je naar verwees?

Bij vloerverwarming heb je beide: de warmte uit het water en de warmte uit de vloer. De warmteoverdrachtscoefficiënt van de vloeropbouw zal al gauw iets van een 8W/m2K zijn. Doe dat maal 100m2 en neem een delta T van maar vijf graden en je hebt een vermogen van 4kW. In de praktijk zal de delta T ongetwijfeld hoger zijn dan vijf graden want in plaats van de vloer te verwarmen met water van temperatuur TR dat je hebt verwarmd tot TA, ga je plots TR water afkoelen tot een temperatuur TA die lager ligt dan TR.

In 100m2 vloerverwarming heb je al gauw 4kWh opgeslagen per graad. Dus het is ook niet zo dat je vloer snel kouder zal worden...
Bij 100m2 vloerverwarming is er al voldoende waterinhoud aanwezig, we gaan hier niet uitkomen.

Feit is dat waterinhoud bepaalt en niet massa.

• Scientific
mr_evil08 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 11:25:
[...]

Bij 100m2 vloerverwarming is er al voldoende waterinhoud aanwezig, we gaan hier niet uitkomen.

Feit is dat waterinhoud bepaalt en niet massa.
De fabrikanten specificeren een minimale waterinhoud. Maar bij vloerverwarming doet die er de facto niet toe - daar zijn we het over eens. Maar dat de vloermassa veel meer energie bevat dan het water zelf, dat kan je niet ontkennen. En dat het water die indien nodig vrij snel kan onttrekken van de massa van de vloer, ook niet. En zeker niet met cijfers :)

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:37
Scientific schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 12:41:
[...]

De fabrikanten specificeren een minimale waterinhoud. Maar bij vloerverwarming doet die er de facto niet toe - daar zijn we het over eens. Maar dat de vloermassa veel meer energie bevat dan het water zelf, dat kan je niet ontkennen. En dat het water die indien nodig vrij snel kan onttrekken van de massa van de vloer, ook niet. En zeker niet met cijfers :)
Een snelle berekening

Aannames:
* Vloer: T_v = 27C (uniform, permanent)
* Water in: T_in=20C (na defrost)
* k_buis = 0.38 W/mK
* lengte groep: L = 80m (1 groep)
*flow: 2L/min (0.033 m/s -> 0.033 kg/s)
* 16 mm buis, 2 mm dik -> D_outer = 16, D_inner=14

Resultaat:
T water na 80 meter: T_out = 26.9 C

T_out = T_v − (T_v − T_in) * exp(-2 \pi * k_buis * L / [ln (D_outer / D_inner) * (massa)flow * heat capacity]

Opmerking 1: Waarom exponent die decayed met lengte? Omdat als L -> oneindig gaat we natuurlijk moeten eindigen met de vloertemp, en daarmee (T_v-T_in) naar 0 moet gaan met hulp van deze exponent.

Opmerking 2: Lage flow zorgt voor hogere uitgaande watertemperatuur (logisch! want langer contact met vloer)

Ingevuld:
T_out = 27 - 7 * exp (-2\pi*0.38 *80 / [ln(1.333)*0.033*4186]) = 27-7*exp(-4.77)=26.9

Energie onttrokken aan vloer: 0.65 kWh - per groep!

[ Voor 7% gewijzigd door freakaleek op 08-10-2026 14:00 ]

• bert56
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10 14:59
Zijn er hier ook ervaringen met een Vaillant r290 warmtepomp met evohome zonder een buffervat? Wij gebruiken gewoon radiatoren (geen vloerverwarming) en hebben zonnepanelen (maar nog geen accu)

• Martijn9425
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 10-10 23:06

KISS: kan een all-electric warmtepomp niet véél eenvoudiger (en goedkoper)? 😁

Ik ben momenteel bezig met het ontwerp van een all-electric warmtepompsysteem voor onze vrijstaande woning (bouwjaar 2000). Inmiddels heb ik meerdere offertes ontvangen voor Vaillant, Daikin, Bosch en WeHeat (allemaal R290-monoblocks), maar die komen inclusief installatie vrijwel allemaal uit op zo’n €16.000–18.000.

En toen dacht ik: kan dit niet gewoon een stuk eenvoudiger? Keep It Simple, Stupid! 😁

Even de uitgangspunten:
  • Vrijstaande woning uit 2000, warmteverliesberekening uitgevoerd en gecontroleerd aan de hand van het maximale gasverbruik op koude dagen.
  • Beneden vloerverwarming en LT-radiatoren, zonder naregeling. Dus altijd een open circuit met circa 12 l/min debiet.
  • Boven enkele LT-radiatoren die wél nageregeld worden.
  • Voorkeur voor de Vaillant aroTHERM Pro VWL 75/7.1 A (230V)..
  • Geen parallelbuffer, hydraulische scheiding of extra pompgroep. Hoog rendement en zo weinig mogelijk componenten. Hooguit een kleine seriebuffer om het systeem wat rustiger te laten draaien.
Wat als ik als ik zelf installeer ... de kosten

Omdat ik zelf enigszins in de techniek werk (maar geen installatiemonteur ben 😉), overweeg ik de installatie grotendeels zelf uit te voeren. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat ik dit soort projecten veel te leuk vind. Een lokale installateur zou ik dan willen vragen om samen het systeem te controleren, vullen en in bedrijf te stellen. Hoe dat precies met garantie en ISDE-subsidie moet, moet ik nog uitzoeken. 😅

Bij een 'zelf-installatie' met bijvoorbeeld een Vaillant uniTOWER kom ik op ongeveer €8.500 voor de hoofdcomponenten (buitenunit, binnenunit en regeling). Tel daar €2.000 aan leidingwerk, appendages en kleinmateriaal bij op, plus wat onvoorzien, en ik kom op circa €11.000 aan materialen.

Maar wat als we nóg een stap verder gaan?

Waarom zou ik eigenlijk een uniTOWER of uitgebreide hydraulische binnenmodule aanschaffen als ik de warmtepomp uitsluitend voor ruimteverwarming en eventueel koeling gebruik?

Mijn idee:

aroTHERM pro → rechtstreeks naar bestaande open verdelers → eventueel kleine seriebuffer in retour → terug naar warmtepomp.

De warmtepomp heeft zijn eigen circulatiepomp. Beneden is het afgiftesysteem altijd open (geen naregeling) is er voldoende debiet. Geen menggroep, geen secundaire pomp en geen hydraulische ontkoppeling.

Voor de regeling zou ik dan de kleine Vaillant VWZ AI/7(circa €500) met sensoCOMFORT VRC 720 toepassen.

En het warme tapwater?

Dat koppel ik volledig los. We hebben een relatief beperkte warmtapwatervraag (douche vaak op sporten en hebben douche-wtw), dus ik onderzoek een kleine elektrische boiler voor douche en keuken.

Korte rekensom geeft bij ons jaarlijks 600 kWh elektriciteit verbruik boiler, dan kost dat bij €0,25/kWh ongeveer €150. Met onze zonnepanelen kan een deel daarvan rechtstreeks uit eigen opwekking komen.

Natuurlijk is een elektrische boiler energetisch minder efficiënt dan tapwaterbereiding met de warmtepomp. Maar daar staat tegenover dat ik mogelijk zo’n €3.500–4.000 aan geïntegreerde binnenunit en bijbehorende componenten bespaar. Bovendien blijft de warmtepomp tijdens het douchen gewoon beschikbaar voor ruimteverwarming.

En de elektrische back-upheater dan?

Daar twijfel ik nog over.

Bij een compressorstoring kan een elektrisch back-upelement natuurlijk nuttig zijn, zowel voor noodverwarming als voor vorstbeveiliging wanneer de circulatiepomp nog functioneert.

Maar mijn gedachte is: zolang de circulatiepomp blijft draaien, kan de buitenunit ook nog geruime tijd warmte uit de woning en de vloerverwarming halen. Bij een defecte circulatiepomp of stroomuitval helpt een elektrisch back-upelement immers ook niet. Voor passieve vorstbeveiliging wil ik daarom geschikte Caleffi-vorstbeveiligingskleppen bij de buitenunit toepassen.

Uiteraard moet ik nog bij Vaillant verifiëren of de aroTHERM pro met VWZ AI/7 daadwerkelijk zonder back-upheater mag worden toegepast, en onder welke voorwaarden.

En dan wordt het financieel interessant…

Mijn voorlopige grove rekensom:
  • Volledig laten installeren: circa €18.000
  • Zelf installeren, conventioneel systeem met uniTOWER: circa €11.000
  • Zelf installeren, vereenvoudigd systeem zonder binnenunit: circa €7.500
Alle bedragen zijn voorlopig, inclusief btw en .... vóór eventuele subsidie 😉.

Dan kom ik met een volledig elektrische warmtepompinstallatie ineens in de buurt van de investeringskosten van een hybride systeem ... 😁

Dus mijn vraag aan jullie: zie ik hier iets fundamenteels over het hoofd? Is die hydraulische binnenmodule met back-upheater bij een rechtstreeks aangesloten, permanent open afgiftesysteem werkelijk noodzakelijk? Of maken we all-electric installaties soms ingewikkelder en duurder dan nodig?

Ik ben vooral benieuwd naar technische argumenten, praktijkervaringen en eventuele Vaillant-installaties die op deze manier draaien.

Alle kritische opmerkingen zijn welkom! 🥳

[ Voor 15% gewijzigd door Martijn9425 op 08-10-2026 17:45 ]

• bastiaandegoede
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:17
Hoeveel simpeler is het systeem dan daadwerkelijk als je uiteindelijk alsnog een boiler gaat plaatsen voor SWW.

En heb je een idee oveel gas je nu gebruikt voor SWW?

Bij ons was dat in de afgelopen jaren ongeveer 150 m3 gas. Dat is ongeveer 1200 kw aan energie. Met een WP boiler met een cop van 3,5 = dat 342 kw.

• Faston
Ik zit te zoeken naar een tapwaterboiler voor de warmtepomp installatie. Gezien de beperkte ruimte wordt het een 150 liter model.

Tank is geschikt voor 6 bar, dus een 6 bar inlaatcombinatie toepassen.
Nu zie ik bij aansluiting DN14 3/4 bovenop de boiler staan P&T veiligheidsventiel.

Moet hier nog een extra overstort op geplaatst worden en welke moet ik dan hebben?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WqOEIV7eeSxxG2brbQZlNINN6WU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aoaA7gqvgkJBAtYPiVZWejwc.png?f=fotoalbum_large

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17:39
Faston schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:16:
Ik zit te zoeken naar een tapwaterboiler voor de warmtepomp installatie. Gezien de beperkte ruimte wordt het een 150 liter model.

Nu zie ik bij aansluiting DN14 3/4 bovenop de boiler staan P&T veiligheidsventiel.

Moet hier nog een extra overstort op geplaatst worden en welke moet ik dan hebben?

[Afbeelding]
De T staat voor temperatuur, dus bijvoorbeeld zo'n unit erop zetten:
https://clima-xl.com/nl/t-p-veiligheidsventiel-99-c-6-bar/

• Faston
thys schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:24:
[...]

De T staat voor temperatuur, dus bijvoorbeeld zo'n unit erop zetten:
https://clima-xl.com/nl/t-p-veiligheidsventiel-99-c-6-bar/
Zou dat echt nodig zijn? Kom het bij andere boilers niet tegen. Wellicht dat het komt doordat het een RVS tank is?

• Websphinxie
Faston schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:16:

[Afbeelding]
Beperkte ruimte is dan vooral in de hoogte? De UniTower heeft tenslotte qua breedte/diepte een koelkast formaat.

Ventiel zit bij de UniTower ingebouwd volgens mij.

• Websphinxie
Martijn9425 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:50:
KISS: kan een all-electric warmtepomp niet véél eenvoudiger (en goedkoper)?

Ik ben bezig met het ontwerp van een all-electric warmtepompsysteem voor onze vrijstaande woning (bouwjaar 2000). Inmiddels heb ik meerdere offertes ontvangen voor Vaillant, Daikin, Bosch en WeHeat (allemaal R290-monoblocks), maar die komen inclusief installatie vrijwel allemaal uit op zo’n €16.000–18.000.

En toen dacht ik ... kan dit niet gewoon een stuk eenvoudiger? Keep It Simple, Stupid!

Even de uitgangspunten:
  • Vrijstaande woning uit 2000, warmteverliesberekening uitgevoerd en gecontroleerd aan de hand van het maximale gasverbruik op koude dagen.
  • Beneden vloerverwarming en LT-radiatoren, zonder naregeling. Dus altijd een open circuit met circa 12 l/min debiet.
  • Voorkeur voor de Vaillant aroTHERM pro VWL 75/7.1 A (230V).
  • Geen parallelbuffer, hydraulische scheiding of extra pompgroep. Hoog rendement en zo weinig mogelijk componenten. Hooguit een kleine seriebuffer om het systeem wat rustiger te laten draaien.
Eerst de kosten

Bij een reguliere installatie met bijvoorbeeld een Vaillant uniTOWER kom ik op ongeveer €8.500 voor de hoofdcomponenten (buitenunit, binnenunit en regeling). Tel daar €2.000 aan leidingwerk, appendages en kleinmateriaal bij op, plus wat onvoorzien, en ik kom op circa €11.000 aan materialen.

Omdat ik zelf enigszins in de techniek werk (maar geen installatiemonteur ben), overweeg ik de installatie grotendeels zelf uit te voeren. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat ik dit soort projecten veel te leuk vind. Een lokale installateur zou ik dan willen vragen om samen het systeem te controleren, vullen en in bedrijf te stellen. Hoe dat precies met garantie en ISDE-subsidie moet, moet ik nog uitzoeken.

Waarom zou ik eigenlijk een uniTOWER of uitgebreide hydraulische binnenmodule aanschaffen als ik de warmtepomp uitsluitend voor ruimteverwarming en eventueel koeling gebruik?

Mijn idee:

aroTHERM pro → rechtstreeks naar bestaande verdelers → eventueel kleine seriebuffer in retour → terug naar warmtepomp.

De warmtepomp heeft zijn eigen circulatiepomp. Beneden is het afgiftesysteem altijd open en is er voldoende debiet. Geen menggroep, geen secundaire pomp en geen hydraulische ontkoppeling.

Voor de regeling zou ik dan de compacte Vaillant VWZ AI/7 (circa €500) met sensoCOMFORT VRC 720 toepassen.

En het warme tapwater?

Dat koppel ik volledig los. We hebben een relatief beperkte warmtapwatervraag, dus ik onderzoek een kleine elektrische boiler voor douche en keuken.

Stel dat ik daarmee jaarlijks 500 kWh elektriciteit verbruik, dan kost dat bij €0,22/kWh ongeveer €110. Met toekomstige zonnepanelen kan een deel daarvan mogelijk rechtstreeks uit eigen opwekking komen.

Natuurlijk is een elektrische boiler energetisch minder efficiënt dan tapwaterbereiding met de warmtepomp. Maar daar staat tegenover dat ik mogelijk zo’n €3.500–4.000 aan geïntegreerde binnenunit en bijbehorende componenten bespaar. Bovendien blijft de warmtepomp tijdens het douchen gewoon beschikbaar voor ruimteverwarming.

Bij een compressorstoring kan een elektrisch back-upelement natuurlijk nuttig zijn, zowel voor noodverwarming als voor vorstbeveiliging wanneer de circulatiepomp nog functioneert.

Maar mijn gedachte is: zolang de circulatiepomp blijft draaien, kan de buitenunit ook nog geruime tijd warmte uit de woning en de vloerverwarming halen. Bij een defecte circulatiepomp of stroomuitval helpt een elektrisch back-upelement immers ook niet. Voor passieve vorstbeveiliging wil ik daarom geschikte Caleffi-vorstbeveiligingskleppen bij de buitenunit toepassen.

Uiteraard moet ik nog bij Vaillant verifiëren of de aroTHERM pro met VWZ AI/7 daadwerkelijk zonder back-upheater mag worden toegepast, en onder welke voorwaarden. Ook het minimale debiet, de systeeminhoud en het ontdooigedrag moeten kloppen.

Mijn voorlopige rekensom:
  • Zelf installeren, vereenvoudigd systeem zonder hydraulische binnenunit: circa €7.500
Alle bedragen zijn voorlopig, inclusief btw en vóór eventuele subsidie. Het laatste bedrag moet uiteraard nog worden getoetst aan de daadwerkelijk benodigde losse componenten.

Dan kom ik met een volledig elektrische warmtepompinstallatie ineens in de buurt van de investeringskosten van een hybride systeem!

Dus mijn vraag: zie ik hier iets fundamenteels over het hoofd? Is die hydraulische binnenmodule met back-upheater bij een rechtstreeks aangesloten, permanent open afgiftesysteem werkelijk noodzakelijk? Of maken we all-electric installaties soms ingewikkelder en duurder dan nodig?

Ik ben vooral benieuwd naar technische argumenten, praktijkervaringen en eventuele Vaillant-installaties die op deze manier draaien.

Alle kritische opmerkingen zijn welkom ...
Ik heb een zelfde reis (na verbazing over prijs, kosten en 'marge') doorgemaakt. Ik ben uiteindelijk voor de pro vwl 75/7.1a en unitower gegaan en zelf geïnstalleerd. Wij wonen in een huis van 2003. 11 groepen en beneden volledig vloerverwarming + badkamer boven. Andere twee kamers boven verwarmen we met een airco.

Installatie van de units is prima te doen. Twee paar handen maakt het wel makkelijker maar (los van het op de plaats neerzetten van WP en unitower) je kunt het in je eentje.

Wij hebben de UniTower uit België bij Solyd. De WP kwam bij warmteservice waar ik een zakelijk account heb (wel uiteraard privé aangeschaft).

• Faston
Websphinxie schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 15:42:
[...]

Beperkte ruimte is dan vooral in de hoogte? De UniTower heeft tenslotte qua breedte/diepte een koelkast formaat.

Ventiel zit bij de UniTower ingebouwd volgens mij.
Nee de diameter is het probleem. De meeste boilers hebben een doorsnede van 60cm, dit past net niet. Deze van 150 liter heeft een doorsnede van 47cm. Dat gaat wel lukken en heb ik nog wat speling voor de aansluitingen etc.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15:43

Carboy54

Duurzaamheid coach

Goed nieuws een overgangsregeling

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRy0y_PigBeCsv9ky3LRRAnff3U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLU0pSOOtnbyRTdyJwsFKfyF.jpg?f=fotoalbum_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:29
De overgangsregeling lijkt op die uit 2024 -> 2025, ook toen gingen de subsidiebedragen omlaag.
En toen was er ook een eindejaarsrally, net als nu.
Berekening 2026: € 1.025 basis + € 225 x kW + evtl. € 200 labelbonus
Berekening 2027: € 1.025 basis + € 120 x kW + evtl. € 250 labelbonus + evtl. € 200 bonus voor slimme wp
zie ook de website van Remeha

[ Voor 52% gewijzigd door dunklefaser op 08-10-2026 18:58 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 11:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QxMyRnFjW72ZhyhyNf_2D8ieAJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XlsnwCi30xKG5DpbXsWLBie3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGjAQ9JNrvdkLSF9YJbWVkf9wDQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZECeAnLyW7qRRZ04O7ijjZxe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7nPzqAv3TKgisyLaBeCyqbM9bo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NJU560hgVVpZPGZr2V3fTpb2.png?f=fotoalbum_large

Deze worden me aangeboden met een complete berekening erbij uitgewerkt.

Iemand ervaring met een van deze modellen dempers?

• bensss

Ik ben momenteel bezig met het ontwerp van een all-electric warmtepompsysteem voor onze vrijstaande woning (bouwjaar 2000). Inmiddels heb ik meerdere offertes ontvangen voor Vaillant, Daikin, Bosch en WeHeat (allemaal R290-monoblocks), maar die komen inclusief installatie vrijwel allemaal uit op zo’n €16.000–18.000.

En toen dacht ik: kan dit niet gewoon een stuk eenvoudiger? Keep It Simple, Stupid! 😁

Even de uitgangspunten:

Omdat ik zelf enigszins in de techniek werk (maar geen installatiemonteur ben 😉), overweeg ik de installatie grotendeels zelf uit te voeren. Niet alleen vanwege de kosten, maar ook omdat ik dit soort projecten veel te leuk vind. Een lokale installateur zou ik dan willen vragen om samen het systeem te controleren, vullen en in bedrijf te stellen. Hoe dat precies met garantie en ISDE-subsidie moet, moet ik nog uitzoeken. 😅

Bij een 'zelf-installatie' met bijvoorbeeld een Vaillant uniTOWER kom ik op ongeveer €8.500 voor de hoofdcomponenten (buitenunit, binnenunit en regeling). Tel daar €2.000 aan leidingwerk, appendages en kleinmateriaal bij op, plus wat onvoorzien, en ik kom op circa €11.000 aan materialen.

Mijn idee:

aroTHERM pro → rechtstreeks naar bestaande open verdelers → eventueel kleine seriebuffer in retour → terug naar warmtepomp.

De warmtepomp heeft zijn eigen circulatiepomp. Beneden is het afgiftesysteem altijd open (geen naregeling) is er voldoende debiet. Geen menggroep, geen secundaire pomp en geen hydraulische ontkoppeling.

Voor de regeling zou ik dan de kleine Vaillant VWZ AI/7(circa €500) met sensoCOMFORT VRC 720 toepassen.

En het warme tapwater?

Dat koppel ik volledig los. We hebben een relatief beperkte warmtapwatervraag (douche vaak op sporten en hebben douche-wtw), dus ik onderzoek een kleine elektrische boiler voor douche en keuken.

Korte rekensom geeft bij ons jaarlijks 600 kWh elektriciteit verbruik boiler, dan kost dat bij €0,25/kWh ongeveer €150. Met onze zonnepanelen kan een deel daarvan rechtstreeks uit eigen opwekking komen.

Uiteraard moet ik nog bij Vaillant verifiëren of de aroTHERM pro met VWZ AI/7 daadwerkelijk zonder back-upheater mag worden toegepast, en onder welke voorwaarden.

Dan kom ik met een volledig elektrische warmtepompinstallatie ineens in de buurt van de investeringskosten van een hybride systeem ... 😁

Dus mijn vraag aan jullie: zie ik hier iets fundamenteels over het hoofd? Is die hydraulische binnenmodule met back-upheater bij een rechtstreeks aangesloten, permanent open afgiftesysteem werkelijk noodzakelijk? Of maken we all-electric installaties soms ingewikkelder en duurder dan nodig?

Dit hebben velen van ons al uitgevoerd. Een robuuste aanpak waarbij er bij langdurige stroomuitval een klein risico overblijft dat je arotherm niet meer opstart omdat de temperatuur in de woning te ver gezakt is. Lees maar na in het topic. Conclusie voor mijzelf: als dit zou gebeuren dan ga ik ergens elektrische kachels scoren. Backupheaters zijn overigens ook prima los te installeren. Zelf heb ik voor de VWZ AI gekozen wegens ruimtegebrek. Werkt prima.

ter info: het verschil in kosten tussen een meh97/7 geintegreerde stuurmodule met driewegklep en backup element en een VWZ AI is ‘slechts’ ~1000 euro. Geeft ook wel installatiegemak en de optie om er toch een rvs indirecte boiler aan te hangen.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

bensss schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:23:
[...]

Dit hebben velen van ons al uitgevoerd. Een robuuste aanpak waarbij er bij langdurige stroomuitval een klein risico overblijft dat je arotherm niet meer opstart omdat de temperatuur in de woning te ver gezakt is. Lees maar na in het topic. Conclusie voor mijzelf: als dit zou gebeuren dan ga ik ergens elektrische kachels scoren. Backupheaters zijn overigens ook prima los te installeren. Zelf heb ik voor de VWZ AI gekozen wegens ruimtegebrek. Werkt prima.

ter info: het verschil in kosten tussen een meh97/7 geintegreerde stuurmodule met driewegklep en backup element en een VWZ AI is ‘slechts’ ~1000 euro. Geeft ook wel installatiegemak en de optie om er toch een rvs indirecte boiler aan te hangen.
Reken er bij KISS FE een driewegklep bij 195 euro plus een expansievat.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Even de uitgangspunten:

Mijn idee:

En het warme tapwater?

Let wel op de wettelijke eisen van de RVO t.b.v. de subsidie en de kosten hiervan.

• bensss
Carboy54 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:26:
[...]

Reken er bij KISS FE een driewegklep bij 195 euro plus een expansievat.
Klopt, 3wegklep kan ook los. Maar het installatiegemak van een meh is ook wat waard. Zeker als je ook een driewegklep wil .

[ Voor 3% gewijzigd door bensss op 08-10-2026 18:45 ]

• mr_evil08
bensss schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:23:
[...]

Daar is aan gedacht hier, er zit nog een elektrische staaf in de badkamer handdoekradiator, alle afgiftepunten dicht en vervolgens laten rond circuleren totdat de watertemp hoog genoeg is zodat starten mogelijk wordt.

Ik noem het "startkabels"

Uitzonderlijke situatie los je op met uitzonderlijke middelen.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2026 20:59 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

mr_evil08 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 18:54:
[...]

Daar is aan gedacht hier, er zit nog een elektrische staaf in de badkamer handdoekradiator, alle afgiftepunten dicht en vervolgens laten rond circuleren totdat de watertemp hoog genoeg is zodat starten mogelijk wordt.

Of de sensor wat verwarmen 🤫

• bensss
[...]

Mooie oplossing!

• mr_evil08
Carboy54 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:10:
[...]

Of de sensor wat verwarmen 🤫
Dan gaat de WP stuk vermoed ik en dat het samenhangt met carterverwarming.

Heeft vast een reden waarom de WP gaat weigeren onder x watertemperatuur.

Mogelijk wil de WP eerst een defrost doen, te koud CV water gaat het fout.

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 08-10-2026 19:22 ]

• marcop23

En het warme tapwater?

Warm tapwater kan eventueel wel een stuk goedkoper. Een stalen boilervat heb je voor €700 (+ verzending), een driewegklep voor ruim €100, reken €150 ofzo voor wat koppelingen en je bent er voor €1000. Dit is alleen niet haalbaar als je heel veel extra leiding moet aanleggen voor het boilervat.

Tuurlijk, een RVS vat is mooier, maar daar betaal je ook voor. En de Unitower is ook geen RVS.

Overigens zijn de Panasonic L warmtepompen met ingebouwd boilervat relatief betaalbaar, én die hebben een rvs boilervat.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

mr_evil08 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 19:21:
[...]

Dan gaat de WP stuk vermoed ik en dat het samenhangt met carterverwarming.

Heeft vast een reden waarom de WP gaat weigeren onder x watertemperatuur.

Mogelijk wil de WP eerst een defrost doen, te koud CV water gaat het fout.
Het probleem treedt op bij een watertemperatuur onder de 14 graden. Dat geeft geen problemen mits je het niet tot veel lagere temperatuur laat afkoelen. Er zit normaal gesproken genoeg rest temperatuur in jouw woonhuis. Dus geen weken uitzetten met de wintersport. Minimaal 16 graden is mijn advies.

• Laurences
Ronald schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 16:40:

Als ik die -10 moet aanhouden dan moet ik accepteren dat het minimum vermogen van de warmtepomp (welk merk dan ook) altijd boven de warmtevraag zal liggen. Je schrijft dat pendelen niet gaat gebeuren. Het zal toch altijd resulteren in starts/stops maar wellicht niet problematisch, wat ik in de posts lees is dat het vrij normaal is om hem bv. 2 uur aan en 1 uur uit te hebben staan, ook dat lijkt mij een vorm van pendelen? Vanaf 5-6 graden buiten ligt het vermogen hoger dan de vraag.

Ik ga me wat verder in die Pro verdiepen 115/7.1 die lijkt een héél gunstig en groot bereik te hebben. Heb jij hem wel eens horen draaien en is dat nadelig? Ik kwam nog een post tegen van @Technician- die de hoge vereiste flow aanstipt. Ik zal even moeten controleren of dat past met ons afgifte systeem.
Scientific schreef op woensdag 7 oktober 2026 @ 14:48:
Warmteverliesberekeningen gaan uit van een worst case situatie: -10 graden, geen zonnestralen, geen andere warmtebronnen, een onmiddellijke warmtevraag.

In de praktijk wordt het nog héél zelden -10 graden (een paar keer per decennium), en is dat meestal maar voor een paar uur (er zijn maar héél weinig ijsdagen meer - dagen dat het een etmaal vriest - gemiddeld zo'n 3 tot 5 dagen per jaar in het oosten/noorden van Nederland).

Bij strenge vorst is het bijna altijd zonnig - dat scheelt qua warmteverlies, vooral als de zon kan binnenschijnen. Vaak zijn er andere warmtebronnen in huis (koken, afwasmachine, droogkast met warmtepomp,...), zelfs 4 personen in huis is al vlug een halve kilowatt.

Als je een grote oppervlakte vloerverwarming hebt en een grote thermische massa, dan is dat ook ideaal om de "pieken" op te vangen - je zal het niet zo snel merken als de warmtepomp even een paar uur zou tekort komen.

En er is natuurlijk ook het back-up element, maar dat zou maar een "solution of last resort" mogen zijn.
De vloerverwarming ligt in een zandcementdekvloer die zwevend ligt op EPS. De thermische massa is daardoor wel een stuk minder vermoed ik, al lees ik elders ook dat een evt. betonvloer eronder ook niet altijd meedoet met schommelingen. Jouw uitleg en die van @Faston lijken meer ruimte te laten voor bivalent / betafactor toepassen en kleiner dimensioneren.

Is er misschien iemand die zelf ook met een energieoverschot zit op het minimum vermogen, hoe is dit opgelost zonder dat het pendelen extreem wordt? Een buffervat lijkt ten alle tijden het liefst vermeden te worden, dan kan ik alleen concluderen dat ingelaste 'pauzes' om weer capaciteit in de vloer te creëren een oplossing is?

• Ronald
  • Nu online
Laurences schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:56:
[...]

Als ik die -10 moet aanhouden dan moet ik accepteren dat het minimum vermogen van de warmtepomp (welk merk dan ook) altijd boven de warmtevraag zal liggen. Je schrijft dat pendelen niet gaat gebeuren. Het zal toch altijd resulteren in starts/stops maar wellicht niet problematisch, wat ik in de posts lees is dat het vrij normaal is om hem bv. 2 uur aan en 1 uur uit te hebben staan, ook dat lijkt mij een vorm van pendelen? Vanaf 5-6 graden buiten ligt het vermogen hoger dan de vraag.
Pendelen is niet hetzelfde als start-stop op thermostaat of graadminuten.

Pendelen is expliciet bij niet kunnen afgeven van opgewekte warmte door beperkte afgifte.

En je boven de 6 ga je met de plus 105 (125 is hardware identiek) dus geen onbeperkte runs hebben. Dat is echt niet erg.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:36
[...]

Uitzonderlijke situatie los je op met uitzonderlijke middelen.
Bij mij heb ik het opgelost met een klein verwarmingselementje in de seriebuffer. Gelijk principe. Waarschijnlijk nooit nodig. Meer een gevoelselement dan een verwarmingselement ;)

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Faston
Laurences schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 23:56:
[...]

Ik ga me wat verder in die Pro verdiepen 115/7.1 die lijkt een héél gunstig en groot bereik te hebben. Heb jij hem wel eens horen draaien en is dat nadelig? Ik kwam nog een post tegen van @Technician- die de hoge vereiste flow aanstipt. Ik zal even moeten controleren of dat past met ons afgifte systeem.

[...]

De vloerverwarming ligt in een zandcementdekvloer die zwevend ligt op EPS. De thermische massa is daardoor wel een stuk minder vermoed ik, al lees ik elders ook dat een evt. betonvloer eronder ook niet altijd meedoet met schommelingen. Jouw uitleg en die van @Faston lijken meer ruimte te laten voor bivalent / betafactor toepassen en kleiner dimensioneren.

Is er misschien iemand die zelf ook met een energieoverschot zit op het minimum vermogen, hoe is dit opgelost zonder dat het pendelen extreem wordt? Een buffervat lijkt ten alle tijden het liefst vermeden te worden, dan kan ik alleen concluderen dat ingelaste 'pauzes' om weer capaciteit in de vloer te creëren een oplossing is?
Wat is je huidige gasverbruik? En hoeveel personen wonen er in de woning?

Dan kunnen we dat vergelijken met de uitkomst van de warmteverliesberekening.

• Laurences
Faston schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 08:15:
[...]

Wat is je huidige gasverbruik? En hoeveel personen wonen er in de woning?

Dan kunnen we dat vergelijken met de uitkomst van de warmteverliesberekening.
Helaas is daar geen data van, de woning aangekocht en geheel geïsoleerd / gerenoveerd. We rekenen met 4 personen. Vandaar dat ik alleen de warmteverlies waarde van 9 kW heb ter referentie. Het is een vrijstaande woning (woonboerderij met een hellend dak).
Ronald schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 03:06:
[...]

Pendelen is niet hetzelfde als start-stop op thermostaat of graadminuten.

Pendelen is expliciet bij niet kunnen afgeven van opgewekte warmte door beperkte afgifte.

En je boven de 6 ga je met de plus 105 (125 is hardware identiek) dus geen onbeperkte runs hebben. Dat is echt niet erg.
Ah zo was me dat nog niet duidelijk. Dat worden het dus gewoon meerdere runs.

Er van uitgaande dat het niet heel vaak meer -10 zal worden, en dat een kleiner model zoals de 75/8.1 max 7.5 kW kan leveren, dus 1.5 kW onder norm, gaat dat rond het vriespunt problemen geven door defrosts, of valt daar niets over te zeggen?

• mr_evil08
Carboy54 schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 21:03:
[...]

Het probleem treedt op bij een watertemperatuur onder de 14 graden. Dat geeft geen problemen mits je het niet tot veel lagere temperatuur laat afkoelen. Er zit normaal gesproken genoeg rest temperatuur in jouw woonhuis. Dus geen weken uitzetten met de wintersport. Minimaal 16 graden is mijn advies.
In de winter is het meerdere dagen voorgekomen rond 5 uur in de nacht de warmtepomp start om het CV water op te warmen en vervolgens weer uit gaat zo rond 25 graden watertemp(een run van 15-20 minuten ongeveer).

Toen was de Valliant mengmodule vr 70 nog aanwezig wat de circulatiepomp minder frequent laat draaien, inmiddels is het afgekoppeld dus wellicht gaat het deze winter beter, snacht's staat de WP uit want in deze woning heeft het geen meerwaarde op temperatuur te houden, afgiftesysteem is snel genoeg.

(Nee er was geen vraag vanuit de thermostaat want de zone stond uit want gaat via tijdsplanner).

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2026 09:45 ]

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

mr_evil08 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 09:43:
[...]

In de winter is het meerdere dagen voorgekomen rond 5 uur in de nacht de warmtepomp start om het CV water op te warmen en vervolgens weer uit gaat zo rond 25 graden watertemp(een run van 15-20 minuten ongeveer).

Toen was de Valliant mengmodule vr 70 nog aanwezig wat de circulatiepomp minder frequent laat draaien, inmiddels is het afgekoppeld dus wellicht gaat het deze winter beter, snacht's staat de WP uit want in deze woning heeft het geen meerwaarde op temperatuur te houden, afgiftesysteem is snel genoeg.

(Nee er was geen vraag vanuit de thermostaat want de zone stond uit want gaat via tijdsplanner).
In de winter zet je een warmtepomp niet uit maar laat je hem lekker 24/7 door pruttelen. Het weer opstoken kost net zoveel energie. Net als jouw auto die verbruikt ook meer als hij moet inhalen.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:38
Carboy54 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:00:
[...]

In de winter zet je een warmtepomp niet uit maar laat je hem lekker 24/7 door pruttelen. Het weer opstoken kost net zoveel energie. Net als jouw auto die verbruikt ook meer als hij moet inhalen.
Ook in de "winter" zijn er genoeg dagen waarbij het minimumvermogen van de warmtepomp groter is dan het warmteverlies van de woning. Dan kies ik ervoor om hem 's nachts uit te zetten en hem overdag tegen lagere stroomprijzen en een hogere COP te laten verwarmen.

Of beter gezegd: dat heb ik zo geautomatiseerd. Als ik hem continu door laat pruttelen dan kan ik een subtropisch zwemparadijs beginnen in de woonkamer.

[ Voor 8% gewijzigd door Isdatzo op 09-10-2026 11:18 ]

• mr_evil08
Carboy54 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 10:00:
[...]

Dat verschilt per woning.
Het kost mij dagelijks aanzienelijk meer om op temperatuur te laten, pas rond vriespunt veranderd dat en ga ik over op 24/7 verwarmen, Valliant heeft daarvoor de ECO functie (boven 4 graden gaat de WP uit snacht's).

Mijn warmtepomp stookt de ruimte op met 60% werklast, kwestie van afstelling(strak afstellen maximaal CV water bijvoorbeeld).
Het auto verhaal klopt niet, de topsnelheid zorgt voor aanmerkelijk meer brandstofverbruik(net als tegenwind) dan zo nu en dan harder optrekken/inhalen.

[ Voor 105% gewijzigd door mr_evil08 op 09-10-2026 12:26 ]

• Laurences
Misschien is er iemand met ervaring of inzage heeft in databoeken met meer info: ik zou graag willen weten hoever de arotherm plus 105/8.1 kan terug moduleren bij milde temperaturen. _/-\o_

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Isdatzo schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 11:17:
[...]

Ook in de "winter" zijn er genoeg dagen waarbij het minimumvermogen van de warmtepomp groter is dan het warmteverlies van de woning. Dan kies ik ervoor om hem 's nachts uit te zetten en hem overdag tegen lagere stroomprijzen en een hogere COP te laten verwarmen.

Of beter gezegd: dat heb ik zo geautomatiseerd. Als ik hem continu door laat pruttelen dan kan ik een subtropisch zwemparadijs beginnen in de woonkamer.
Dan heb je sowieso geen probleem met het opnieuw opstarten met een VWZ want dan is de water temperatuur hoog genoeg.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 09-10-2026 14:18 ]

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Laurences mijn vloerwarmingsoppervlak is ook ca 130m2. Dat is beneden plus de badkamer boven. De slaapkamers boven hebben radiatoren maar die ruimtes verwarm ik nauwelijks. Totale inhoud van de woning is rond de 600m3.

Ik heb zelf de 75/6 en deze is meer dan krachtig genoeg voor mijn gerenoveerde woonboerderijtje uit 1938. Van pendelen is geen sprake maar dat betekent niet dat hij continu kan draaien bij mildere temperaturen. Dat (vrijwel) continue draaien kan pas als het buiten niet warmer is dan pakweg 3 graden. Dat is geen probleem want de ruimtecompensatie kan de WP ook uitschakelen wanneer de doeltemp bereikt is.

Voor mij zou een zwaardere WP echt overkill geweest zijn, ik denk dat ik het ook zou redden met de lichtere 55/6 (of vergelijkbaar huidig model). Maar woningen vergelijken blijft lasrig.

Is bij jouw warmteverlies berekening ook rekening gehouden met de aanwezigheid van de centrale wtw ventilatieunit? Dat scheelt behoorlijk in het warmteverlies.

• bastiaandegoede
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:17
Wij zijn voor de Vaillant aroTHERM plus VWL 55/6 gegaan terwijl we de Vaillant aroTHERM plus VWL 75/6 voor 200 goedkoper konden krijgen.

Puur omdat we dan lager kunnen moduleren en efficiënter warmte kunnen opwekken en paste voor ons idee ook beter bij onze warmtevraag.

Helaas nog geen historie met onze nieuwe woning dan elke het gegeven van de vorige eigenaar dat hij ca 1400 M3 gas gebruikte.
Ook hebben wij ondertussen geïsoleerd in oa de slaapkamers + Airco's geplaatst die ook nog een deel van de verwarming kan oppakken.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:38
Carboy54 schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 14:17:
[...]

Dan heb je sowieso geen probleem met het opnieuw opstarten met een VWZ want dan is de water temperatuur hoog genoeg.
Isdatzo in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

• the_medic
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online
Ik heb hier een Arotherm plus 75/6 monobloc met VRC720/3 thermostaat en een Daikin 200 l boiler. Heeft 1.5 jaar probleemloos gewerkt, nu gaat hij sinds een dag of 3 in standby na verwarmen van de boiler, en is daar niet door mij uit te krijgen, stookt dus niet. In de display was alleen de actuel kamertemp te zien, geen regelmogelijkheid.Nou heb ik de houtkachel maar aan. Ik heb niets gewijzigd, alleen van de week toen het mooi weer was de boiler tot 70 graden laten verwarmen, een dag vóór de legionellarun. Mijn installateur heeft hem vandaag remote uit de standby weten te krijgen, maar niet veel later weer hetzelfde verhaal. De regelmogelijkheid is weer verschenen maar doet hem dus niet aangaan. Er zou een weekprogramma in hebben gestaan, en ergens een setpoint van 20 graden voor de gewenste temp, heb ik echter nooit ingesteld. Nu een weekprogramma erin gezet met wens 23 graden, gebeurt niets. Als ik de boiler heter wil doet hij dat direkt, maar daarna dus weer standby. Iemand een idee? Copilot is het niet gelukt, die adviseerde allerlei acties in menu's die niet bestaan.

• Ronald
  • Nu online
Laurences schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 08:58:
Er van uitgaande dat het niet heel vaak meer -10 zal worden, en dat een kleiner model zoals de 75/8.1 max 7.5 kW kan leveren, dus 1.5 kW onder norm, gaat dat rond het vriespunt problemen geven door defrosts, of valt daar niets over te zeggen?
Ik zou zelf nooit met een te krappe machine gaan werken. Dan heb je inderdaad risico's bij koel zeer vochtig weer. Op tweakers wordt mijns inziens veel te hard gehamerd op minimum vermogen... Dat is belangrijk, maar voldoende vermogen is wel primair.

De Pro 115 is best of both worlds, en zeer laag moduleren (Vergelijkbaar met Plus 75) en ruim voldoende piek capaciteit, maar op zijn piek wel luider dan de Plus. Dat komt dan weer omdat de pro veel compacter is en met wat minder trillingwering gebouwd is... (Het is een enkelfan ding!)

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 09-10-2026 18:37 ]

• Faston
Ronald schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 18:36:
[...]

Ik zou zelf nooit met een te krappe machine gaan werken. Dan heb je inderdaad risico's bij koel zeer vochtig weer. Op tweakers wordt mijns inziens veel te hard gehamerd op minimum vermogen... Dat is belangrijk, maar voldoende vermogen is wel primair.

De Pro 115 is best of both worlds, en zeer laag moduleren (Vergelijkbaar met Plus 75) en ruim voldoende piek capaciteit, maar op zijn piek wel luider dan de Plus. Dat komt dan weer omdat de pro veel compacter is en met wat minder trillingwering gebouwd is... (Het is een enkelfan ding!)
Vind de Pro 115 wel een mooi toestel in deze situatie. Zou dat extra geluid voor lief nemen, lijkt me dat je daar in de praktijk weinig last van hebt.

Is ook een stuk subtieler dan een VWL 105, dat is echt wel een groot apparaat

• Ronald
  • Nu online
Faston schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 18:52:
[...]

Vind de Pro 115 wel een mooi toestel in deze situatie. Zou dat extra geluid voor lief nemen, lijkt me dat je daar in de praktijk weinig last van hebt.

Is ook een stuk subtieler dan een VWL 105, dat is echt wel een groot apparaat
Geluid moet wel door de toetsing komen, het is een vrij groot verschil ook door tonaal en marge.

In de praktijk zou ik me geen zorgen maken, daar ben ik wel van overtuigd.

• Faston
Ronald schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 19:02:
[...]

Geluid moet wel door de toetsing komen, het is een vrij groot verschil ook door tonaal en marge.

In de praktijk zou ik me geen zorgen maken, daar ben ik wel van overtuigd.
Woning is een woonboerderij, vandaar gemakshalve ervan uitgegaan dat afstand tot de erfgrens niet zo'n issue zou zijn.

• Laurences
Ronald schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 18:36:
[...]

Ik heb ze even naast elkaar gezet en de cijfers bij elkaar gezocht. Het prijs verschil is ongeveer €2200,- en de vraag is of dat het is. Heat Geek noemt ook expliciet het geluid dat het verschil kan maken bij deze machines, en dat voor de meeste huizen de pro afdoende is. Dit lijkt ook deels ingegeven te zijn omdat ze kleiner zijn. Met name de 10 kW plus is natuurlijk direct een stuk hoger met dubbele fan.

In mijn vergelijking (en tevens in een post in dit topic) viel de flow nog op, die is significant verschillend. Vanaf welk afgifte oppervlak heb je hier geen probleem meer mee? De Pro lijkt daarmee aanzienlijk veel doorstroom nodig te hebben, wordt die delta 5 dan niet lastig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UWt1J2aXJRUEfLVQqIxjtYS2eqY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GTQQUXc69ZflGlI50Gn07bI0.png?f=fotoalbum_large
Franciesco schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 15:15:
@Laurences mijn vloerwarmingsoppervlak is ook ca 130m2. Dat is beneden plus de badkamer boven. De slaapkamers boven hebben radiatoren maar die ruimtes verwarm ik nauwelijks. Totale inhoud van de woning is rond de 600m3.

Ik heb zelf de 75/6 en deze is meer dan krachtig genoeg voor mijn gerenoveerde woonboerderijtje uit 1938. Van pendelen is geen sprake maar dat betekent niet dat hij continu kan draaien bij mildere temperaturen. Dat (vrijwel) continue draaien kan pas als het buiten niet warmer is dan pakweg 3 graden. Dat is geen probleem want de ruimtecompensatie kan de WP ook uitschakelen wanneer de doeltemp bereikt is.

Voor mij zou een zwaardere WP echt overkill geweest zijn, ik denk dat ik het ook zou redden met de lichtere 55/6 (of vergelijkbaar huidig model). Maar woningen vergelijken blijft lasrig.

Is bij jouw warmteverlies berekening ook rekening gehouden met de aanwezigheid van de centrale wtw ventilatieunit? Dat scheelt behoorlijk in het warmteverlies.
Er is wel met de WTW gerekend inderdaad. Dat zou ook mee moeten helpen (in gunstig opzicht). Ik vond het eerlijk ook wat hoog, en rekende op jouw model, interessant dat het inderdaad een vergelijkbaar oppervlak is en beide goed geïsoleerd. Wellicht past de Pro dan beter in mijn straatje, waarbij er na naisolatie en dus zonder gasverbruik het bepalen van de daadwerkelijke behoefte wat lastig is. Die warmtepomp heeft qua bereik eigenlijk alles wat je kan wensen, de COP iets onder de plus maar het prijs verschil is daar ook naar.

[ Voor 31% gewijzigd door Laurences op 09-10-2026 23:19 . Reden: Toevoeging reactie francisco ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Mooi vergelijk, maar je hoort voor NL te rekenen met de SCOP voor medium temperature gebieden. Low temperature is meer voor Scandinavië en bijvoorbeeld Polen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
In mijn vergelijking (en tevens in een post in dit topic) viel de flow nog op, die is significant verschillend. Vanaf welk afgifte oppervlak heb je hier geen probleem meer mee? De Pro lijkt daarmee aanzienlijk veel doorstroom nodig te hebben, wordt die delta 5 dan niet lastig?

[Afbeelding]

[...]
Zijn die volumestroom en restopvoerhoogte niet gewoon markers voor de maximale pompkracht, voor beide modellen ~ 2 m3 per uur en ~ 550 mbar? De minimale flow van ~ 1 m3 per uur wordt alleen voor de plus vermeld. Dus ik weet nou niet of het echt verschilt tussen de twee modellen. @Technician- wat denk jij?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Websphinxie
SebastiaanPs schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 11:10:
[...]

[...]

Zijn die volumestroom en restopvoerhoogte niet gewoon markers voor de maximale pompkracht, voor beide modellen ~ 2 m3 per uur en ~ 550 mbar? De minimale flow van ~ 1 m3 per uur wordt alleen voor de plus vermeld. Dus ik weet nou niet of het echt verschilt tussen de twee modellen. @Technician- wat denk jij?
Volgens mij 1225 liter. Komt uit instructie manual.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtwtkN1B_bmyHmfTRRhALfnoFs4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9687nzN3jaGubJbT6u8UTrgk.png?f=fotoalbum_large

• Technician-
SebastiaanPs schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 11:10:
[...]

[...]

Je moet de nominale volumestroom met enig gemak kunnen halen.
Dus een 125/8.1 op een krappe 22mm installatie wordt niks

Adviseur FixClima

• Laurences
Technician- schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 17:12:
[...]

Je moet de nominale volumestroom met enig gemak kunnen halen.
Dus een 125/8.1 op een krappe 22mm installatie wordt niks
Ik zie dat ik slordig ben geweest in het overzichtje, de minimale volumestroom die daar staat hoort bij de 115/7.1 en vv. Zie onderstaand screenshotje. Dat is minimum is vrij hoog (!). Is er een goede manier om te achterhalen of je dat kan realiseren? Hij moet het water er flink doorheen jagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CyVyBsCxjPX_44GWhwHYzL0jfJo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fZn5gS2TpUzmsMCEaFRyaqfQ.jpg?f=fotoalbum_large

(Vreemd eigenlijk, waarom zou dat verschil zo groot zijn?)

• dunklefaser
@Laurences Welk verschil vind je te groot? Als ik het plaatje hierboven voor dezelfde? warmtepomp 115/7.1 bekijk zie ik geen significante verschillen wat de getransporteerde energie betreft. Wat je nog wel kan constateren is dat de leiding weerstand in het eerste geval lager is = grotere diameter en/of kortere lengte?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Laurences
Technician- schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 17:32:
[...]

@Ojjorz Let wel op de minimale en maximale flow die kan kan uitdagend zijn bij dit model.
2445 l/h is de nominale flow en ik denk 1700 l/h ongeveer wat die minimaal moet verstouwen.
Denk dat deze WP problematisch gaat zijn bij bv 22mm stijgleiding en een 8gr verdeler. Of je moet op een parallelbuffer gaan draaien.

ME levert met de PUZ-WZ85 YAA exact 9KW bij -10C die kan dan ook nog.
dunklefaser schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 19:17:
@Laurences Welk verschil vind je te groot? Als ik het plaatje hierboven voor dezelfde? warmtepomp 115/7.1 bekijk zie ik geen significante verschillen wat de getransporteerde energie betreft. Wat je nog wel kan constateren is dat de leiding weerstand in het eerste geval lager is = grotere diameter en/of kortere lengte?
Bij het zoeken op arotherm pro ervaringen in dit topic kwam ik dit berichtje tegen van @Technician- waarin wordt gewaarschuwd voor de hoge nominale flow van de grote Pro 115/7.1 Dit vind ik lastig te vergelijken met de Plus en ik dacht gelezen te hebben dat die lager is dan de Pro. Maar bij nader bestuderen van beide installatiehandleidingen zie ik exact dezelfde data staan met de minimale flow van 1075 l/h. Het is dan nog vooral dat ik het berichtje niet begrijp, mocht iemand dat helder kunnen uitleggen, heel graag _/-\o_ . Hoe bereken je of dat problematisch gaat zijn? De hoge nominale flow wordt daarvoor aangehaald.

Als bovenstaande geen probleem vormt dan verkies ik in onze situatie de Pro boven de Plus gezien het veel grotere modulatiebereik. Het nadeel zal dan het geluid zijn, dat wil ik wel accepteren. Ik ga er van uit dat hij niet altijd staat te stampen gezien hij ook een hoog vermogen heeft aan de bovenkant en we daar nog ruim onder blijven (met de 9 kW berekening).

• dawasal
  • Laatst online: 20:13
Goede avond, eerste post hier, maar ik heb al veel mogen lezen en leren uit dit forum. Vandaar denk ik dat het niet meer dan normaal is om mijn ervaring te delen over deze warmtepomp.

Vorige week plaatste ik hier thuis een 11 kw aerotherm pro, buffer van 80 liter en sanitair WW boiler van 200liter.

De opzet van mijn installatie denk ik dat jullie weinig aan hebben. Er zit hier al bijzonder veel expertise op het forum. Waar ik denk een toegevoegde waarde te zijn is het volgende:

- ik gebruik 1 vr71 om mijn 3 circuits te sturen met 1 vrc700/6 en 2 vr91 afstandsbedieningen. Die thermostaten deden het nog, dus wou ik niet veranderen naar een 720 model. Dat werkt dus ook nog steeds. Op ebus vlak geven die mijns inziens dezelfde taal door.

- een 3-wegklep met 2 punts motor werkt perfect. (model 0010040110 is een dn40 met hoge KVs waarde en best voordelig te verkrijgen op bvb tavolla) Praktisch: ik sloot uiteraard blauw aan op N, zwart is de stuurlijn op 1 en bruin is altijd gevoed op 2 in de Vwz ai 7.

- indien je herhaaldelijk foutcode f9998 ziet na het heropstarten bij aanpassingen, trek dan niet onmiddellijk een nieuwe modbus draad. In mijn geval lost het euvel zich op door zowel de pomp en de besturing uit te schakelen en vervolgens gelijktijdig op te starten. (Misschien iets om bij stil te staan als je kiest voor zekeringen in een verschillende ruimte. )

-dankzij een collega leerde ik bij dat de Franse website van Vaillant meer systeemschema's heeft dan de Nederlandstalige versie. Het kan interessant zijn voor mensen die afwijken van de standaard om eveneens daar informatie te halen.

Hopelijk is er iemand iets mee en ga ik een warme winter tegemoet

• dunklefaser
@Laurences Cijfermatig:
max. vermogen (W)/(deltaT x 1,156) = flow in l//h
max. 11.120 W/(5 K x 1,156) = 1.923 l/h
max. 10.580 W/(5 K x 1,156) = 1.830 l/h
Je leidingwerk moet de flow natuurlijk aankunnen (tot de eerste splitsing)

Ik heb trouwens een (kleine & goedkope) Arotherm Pure 65/7.2
maar ik heb ook de nodige afstand tot de buren.

• Laurences
dunklefaser schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 20:54:
@Laurences Cijfermatig:
max. vermogen (W)/(deltaT x 1,156) = flow in l//h
max. 11.120 W/(5 K x 1,156) = 1.923 l/h
max. 10.580 W/(5 K x 1,156) = 1.830 l/h
Je leidingwerk moet de flow natuurlijk aankunnen (tot de eerste splitsing)

Ik heb trouwens een (kleine & goedkope) Arotherm Pure 65/7.2
maar ik heb ook de nodige afstand tot de buren.
Dank @dunklefaser voor de berekening! Daar kom ik niet helemaal uit, hoe ik kan berekenen wat de flow is dat het leidingwerk aan kan. De leidingen van buitenunit naar de binnenunit en naar de verdeler zijn 32x3,0 & 32x2,9 (buitenmaat) wat ik op de leidingen kan zien. Vloerverwarming zelf is 16mm. Hoe zou ik de capaciteit van het systeem kunnen berekenen om die flow te controleren?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Laurences schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 12:23:
[...]

Dank @dunklefaser voor de berekening! Daar kom ik niet helemaal uit, hoe ik kan berekenen wat de flow is dat het leidingwerk aan kan. De leidingen van buitenunit naar de binnenunit en naar de verdeler zijn 32x3,0 & 32x2,9 (buitenmaat) wat ik op de leidingen kan zien. Vloerverwarming zelf is 16mm. Hoe zou ik de capaciteit van het systeem kunnen berekenen om die flow te controleren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOnIcEbK43juDiB4D15lCSGptJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gadQHppK0LjYosHUcdjbuIcv.jpg?f=fotoalbum_large

Daar zou ik mij geen zorgen om maken met 32 mm MLB naar de verdeler. Hier een 12 kW warmtepomp en 8 meter 32mm grondleiding.

• Scientific
Carboy54 schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 12:30:
[...]

[Afbeelding]

Daar zou ik mij geen zorgen om maken met 32 mm MLB naar de verdeler. Hier een 12 kW warmtepomp en 8 meter 32mm grondleiding.
40mm lijkt me toch meer aangewezen…

• dunklefaser
Laurences schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 12:23:
[...]

Geen ervaring met berekeningen, alleen een link met wat achtergrondinfo van @Tomexergie .

• the_medic
  • Niet online
the_medic schreef op vrijdag 9 oktober 2026 @ 16:41:
Ik heb hier een Arotherm plus 75/6 monobloc met VRC720/3 thermostaat en een Daikin 200 l boiler. Heeft 1.5 jaar probleemloos gewerkt, nu gaat hij sinds een dag of 3 in standby na verwarmen van de boiler, en is daar niet door mij uit te krijgen, stookt dus niet. In de display was alleen de actuel kamertemp te zien, geen regelmogelijkheid.Nou heb ik de houtkachel maar aan. Ik heb niets gewijzigd, alleen van de week toen het mooi weer was de boiler tot 70 graden laten verwarmen, een dag vóór de legionellarun. Mijn installateur heeft hem vandaag remote uit de standby weten te krijgen, maar niet veel later weer hetzelfde verhaal. De regelmogelijkheid is weer verschenen maar doet hem dus niet aangaan. Er zou een weekprogramma in hebben gestaan, en ergens een setpoint van 20 graden voor de gewenste temp, heb ik echter nooit ingesteld. Nu een weekprogramma erin gezet met wens 23 graden, gebeurt niets. Als ik de boiler heter wil doet hij dat direkt, maar daarna dus weer standby. Iemand een idee? Copilot is het niet gelukt, die adviseerde allerlei acties in menu's die niet bestaan.
Update: in het installateursmenu, installatie,energiedrijf stond : verwarmen uit. Tsja. Wellicht een overblijfsel van geactiveerde afwezigheidsmodus afgelopen zomer. Op koelen uit gezet en verwarming startte onmiddellijk.

• dunklefaser
De afwezigheidsmodus heeft waarschijnlijk zin als je ook warmwaterbereiding hebt.
Mijn arotherm pure doet alleen verwarming en dan trekt de elektronica van binnnenunit in de zomer continu 7 W, de buitenunit staat uit (0W). Wat je wel ziet (en hoort) is dat de circulatiepomp van de binnenunit elke 23 uur even voor 15 seconden op max. vermogen draait (geschat ca. 1500 l/h).
Je zou in principe de binnenunit ook helemaal stroomloos kunnen maken - ik heb nog niets kunnen vinden dat dit niet mag.
Vandaag ging de wp voor het eerst weer verwarmen - buitenunit 263 W, circ.pomp 22,5 W (ext. kWh-meters), warmte 2200 W (Kamstrup)

• the_medic
  • Niet online
dunklefaser schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 15:44:
De afwezigheidsmodus heeft waarschijnlijk zin als je ook warmwaterbereiding hebt.

Heb ik, maar ga hem toch maar niet meer gebruiken . Bij langere afwezigheid zet ik het setpoint voor warmwater gewoon heel laag.

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Cvg0aEKRb1pYq-3x8IGtiJCEwQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LsQfel4zf0uHuiWv6hD2zTCz.png?f=fotoalbum_large Mijn spiekbriefje dat ik altijd gebruik. Daarnaast praktijkervaring. Laatst een 26mm mlb retour en aanvoer (reeds door klant gelegd) voor een 75/6 en hij haalde max 1100l/h. In andere installaties regelmatig 1200+l/h gezien door 28 naar 2x 22 of 32mlb.

Voor een 125/8.1 zou ik ook zeker een splitsing adviseren van 35mm koper naar 2x 32mlb (tevens advies Tpa Vaillant). Of dus 40mlb zoals advies eerder hierboven.

Vergeet ook niet de flinke vernauwingen van mlb koppelingen. Dat is echt een wereld van verschil tov koper. Kijk eens naar een bocht van 32mm en een bocht van 28mm koper.

• marcop23
heszol schreef op zondag 11 oktober 2026 @ 20:00:
[Afbeelding] Mijn spiekbriefje dat ik altijd gebruik. Daarnaast praktijkervaring. Laatst een 26mm mlb retour en aanvoer (reeds door klant gelegd) voor een 75/6 en hij haalde max 1100l/h. In andere installaties regelmatig 1200+l/h gezien door 28 naar 2x 22 of 32mlb.
Dat vind ik opmerkelijk. Mijn hoofdleiding bestaat grotendeels uit 22mm koper, met een stuk 26mm meerlagenbuis, en ik haal 1200 L/m met een 55/6 op 80% pompvermogen. De pomp van de 75/6 is nog een stuk sterker. Dus ergens gaat er nog iets anders mis. Heel veel knietjes?

Die tabel is op basis van een stroomsnelheid van 1 m/s. Prima om als uitgangspunt te hebben, maar voor een grondleiding waar geluid geen probleem is, is een kleine overschrijding daarvan ook geen ramp.
Pagina: 1 ... 221 222 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic