Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 182 183 Laatste
Acties:

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@MotorBeast & @NL-Kasper Ik kon het niet laten:
Mijn cijfers voor gisteren - aroTherm pure 65/7.2 - het weer - stookgrens 15°C = ca. 15-16 graaddagen
Binnen - b.g. 45 m²: 19,5 -20,0 °C - de rest ca. 60 m²: 18 - 19 °C - badkamertje 20°C+
"nachtverlaging" op 19,5 °C tussen 00:00 en ca. 10:00 (weekend), daarna 20,0 °C

stroomverbruik = 16,8 kWh (ext. kWh-meters) [buitendeel 16,3 kWh + binnendeel (circ.pomp) 0,53 kWh]
"warmteopwek" = 69,2 kWh (Kamstrup)
- 2,3 kWh "koudeenergie" i.v.m. 10 defrosts - geschat ca. 5 kWh totaal - r.v. relatief laag
"dagCOP" = 4,12
warmteverlies (grove! schatting): 69,2 kWh/24 h = gemiddeld 2,9 kW
=> 2,9 kW/15 K = 193 W/K (te laag, eerder 210-220 W/K)
dus bij -10 °C max. 22 K x 0,22 kW/K = ca. 5,5 kW

De Vaillant app laat het volgende zien:
"Elektrische energie" = 12,5 kWh
("Natuurlijke bron opbrengst" = 70,7 kWh)
"Opgewekte warmte" = 77,4 kWh
No comment - @Gramser en geen echte klachten

===
Hier afgelopen week ca. 80 kWh erdoorheen geblazen met toch nog een gemiddelde COP van ca. 4.8.
Niet slecht (381 kWh / 79.3 kWh = 4,8)

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 23-11-2025 15:44 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Heb er een keer maanden lang met Vaillant over heen en weer gemaild.
Dit was hun concluderende reactie:
*Gedetailleerde uitleg over hulpenergie*
Stel u voor dat u een warmtepomp hebt die uw huis verwarmt. De warmtepomp gebruikt zowel elektrische energie als natuurlijke warmtebronnen om warmte te genereren.

{*}Elektrisch energieverbruik{*}: laten we aannemen dat uw warmtepomp *7,6 kWh* aan elektrische energie verbruikt om te werken. Deze energie wordt niet alleen gebruikt voor verwarming, maar ook voor de werking van extra componenten zoals de ventilator die de lucht circuleert en het ontdooiproces dat ervoor zorgt dat de warmtepomp efficiënt werkt.

{*}Natuurlijke warmtebron{*}: de warmtepomp kan ook *29,9 kWh* aan warmte uit de omgeving (bijv. lucht of grond) opnemen. Deze energie komt uit natuurlijke bronnen en wordt gebruikt om uw huis te verwarmen.

{*}Totale energie{*}: Wanneer we de elektrische energie (7,6 kWh) en de natuurlijke warmtebron (29,9 kWh) bij elkaar optellen, krijgen we:

*7,6 kWh (elektrische energie) + 29,9 kWh (natuurlijke warmte) = 37,5 kWh.*

{*}Gegenereerde warmte{*}: Nu blijkt dat de warmtepomp in feite slechts *35,0 kWh* warmte aan uw verwarmingssysteem levert. Hier hebben we een discrepantie van {*}2,5 kWh{*}.

De ontbrekende *2,5 kWh* kan worden verklaard door de volgende factor:

{*}Hulpenergie{*}: Een deel van de elektrische energie die door de warmtepomp wordt verbruikt, wordt gebruikt voor de werking van hulpapparaten die niet rechtstreeks bijdragen aan warmteoverdracht. Deze omvatten:

{*}Ventilator{*}: De ventilator die de lucht door de warmtepomp beweegt, vereist elektriciteit.
{*}Ontdooiproces{*}: In de winter kan het nodig zijn om ijs van de verdamperoppervlakken te verwijderen, waarvoor ook elektriciteit nodig is.

Over het algemeen is het belangrijk om te begrijpen dat de elektrische energie die door de warmtepomp wordt verbruikt, niet volledig wordt omgezet in warmte voor uw huis. Een deel van deze energie wordt gebruikt voor andere functies en er zijn ook verliezen waardoor de som van de elektrische energie en de natuurlijke warmtebron niet exact overeenkomt met de daadwerkelijk gegenereerde warmte.

Dit verklaart het verschil van 2,5 kWh tussen de verwachte en de daadwerkelijke warmteafgifte van uw warmtepomp.

*Berekening van de COP*

Volgens DIN EN 14511 is de COP (Coefficient of Performance) de verhouding tussen het verwarmingsvermogen en het *effectieve opgenomen vermogen* van de unit. Het *effectieve opgenomen vermogen* omvat het gemiddelde opgenomen vermogen van de unit binnen het gedefinieerde tijdsinterval, dat rekening houdt met:

Opgenomen vermogen voor de werking van de compressor en eventueel opgenomen vermogen voor ontdooien;
Opgenomen vermogen voor alle regel- en veiligheidsvoorzieningen van de unit;
Proportioneel opgenomen vermogen van de transportinrichtingen (bijv. ventilatoren, pompen) voor het verzekeren van het transport van de warmteoverdrachtsmedia in de unit.

De formule voor het berekenen van de COP is:

COP = Verwarmingscapaciteit / Effectieve vermogensinvoer

Dus de *totale energie* van het voorbeeld hiervoor wordt gebruikt voor de COP, en bijgevolg is de berekening correct.
Het lijkt wel een AI reactie die alleen maar verdere verwarring schept eerlijk gezegd.
Ze gaan vooral in op het MEETverschil aan de opgenomen energie zijde. Maar een duidelijke uitleg waarom bijv
19,9+53,4 = 70.2
ipv
19,9+53,4=73,3

Dat is dan volgens hen "hulpvermogen en niet thermisch"
( denk ik?)
Maar als je dan 70,2/19,9=3,528 != 3,46
Dus al zou ik de slechts mogelijke waardes uit de app nemen, dan is de COP nog steeds hoger dan wat hij aangeeft.

Daar nog los van meet ik op notabene dezelfde sensoren een thermische energie van 81,9 kWh ipv 70,2 of 73,3

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:24
@dunklefaser Ik hier gisteren 31,3 kWh volgens Homewizard volgens app 31,2kWh. Dit is inclusief SWW 300 liter boiler (volgens app 3kWh) waarmee ik iedere dag een bad vul en 1 douchebeurt. Thermostaat staat op 21 (eigenlijk 22 met offset van -1). Totaal woonopp zo'n 140m2.

Vandaag wordt hier wel een rampendag. @Franciesco Hier dus wel heel veel defrosts met vannacht 95% LV buiten. Behoorlijke verschillen dus. Zit nu reeds op 17,9kWh. Tja.......

• paQ
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:37:
@dunklefaser Ik hier gisteren 31,3 kWh volgens Homewizard volgens app 31,2kWh. Dit is inclusief SWW 300 liter boiler (volgens app 3kWh) waarmee ik iedere dag een bad vul en 1 douchebeurt. Thermostaat staat op 21 (eigenlijk 22 met offset van -1). Totaal woonopp zo'n 140m2.

Vandaag wordt hier wel een rampendag. @Franciesco Hier dus wel heel veel defrosts met vannacht 95% LV buiten. Behoorlijke verschillen dis. Zit nu reeds op 17,9kWh. Tja.......
Kun je nagaan hoe het ka verschillen per locatie.

Hier (zuiden) een RLV van rond de 65% afgelopen nacht. 0 defrosts.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TepMCZ0aXOviyUbpCUZ0ACbCUy0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oQEKWXE4uZyrXhqynniRmqWO.png?f=fotoalbum_large

• MotorBeast
@paQ Zelfs in het Zuiden dus. Ik woon in West-Brabant. Zakt nu naar 81% buiten.

[ Voor 18% gewijzigd door MotorBeast op 23-11-2025 11:42 ]

• paQ
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:41:
@paQ Zelfs in het Zuiden dus. Ik woon in West-Brabant. Zakt nu naar 81% buiten.
Maar jij had sneeuw ws en ik niet. Hier in Zuid Limburg was en is het kurkdroog. (for a change)

• MotorBeast
paQ schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:42:
[...]

Maar jij had sneeuw ws en ik niet. Hier in Zuid Limburg was en is het kurkdroog. (for a change)
Yep.

• MotorBeast
NL-Kasper schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:51:
[...]

Normaal gesproken heb ik een prima COP in deze tijd, maar helaas (economisch) de slechtste week uitgekozen om het opstartprotocol van mijn vvw op zolder te starten 8)7

Met als record:
Vr. 21 nov, 27.4 kWh verbruikt met Ta van 38 °C die dag. COP dan nog slechts 3.23. Wel een sauna op zolder, dat dan weer wel :+ afgelopen week 120 kWh erdoorheen geblazen met toch nog een gemiddelde COP van 4.04. Kon dus slechter.
Weer een bewijs dat die Cop cijfers totaal niet kloppen. Hier 136,4kWh met dan zogenaamd een Cop van 3,16. Dat kan dus nooit kloppen met jouw 120kWh. 16kWh verschil. Klopt de mijne of de jouwe niet? Ik weet bijna zeker de mijne niet. :X

• paQ
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:48:
[...]

Weer een bewijs dat die Cop cijfers totaal niet kloppen. Hier 136,4kWh met dan zogenaamd een Cop van 3,16. Dat kan dus nooit kloppen met jouw 120kWh. 16kWh verschil. Klopt de mijne of de jouwe niet? Ik weet bijna zeker de mijne niet. :X
huh?
Maar dat zegt toch niets over of de COP wel of niet klopt :?

• MotorBeast
paQ schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:53:
[...]

huh?
Maar dat zegt toch niets over of de COP wel of niet klopt :?
Volgens mij wel want mijn TA was ook zo'n 38 graden en gisteren 28,2 kWh. Of denk ik nu krom? @NL-Kasper Gisteren hier Cop 2,82 volgens app.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 23-11-2025 12:08 ]

• NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:56
MotorBeast schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:48:
[...]

Welke Vaillant WP heb je? Deze COP was wel met constant fluisterbedrijf actief en met (vooral) de verwarming van klein aantal m2 (zolder). Daardoor misschien ook efficiënter vanwege minder defrosts? Gisteren had ik (ook nog met Ta van 38) een COP van 3.38 en verbruik van 24.8 kWh. Vanaf vandaag ga ik weer elke dag 3 °C naar beneden qua Ta.

Toch scheelt die COP 3.23 van mij toch niet zo heel veel met de 3.16 van jou afgelopen vrijdag? Ik draai hier ook nog met R410a koudemiddel. Dat zal ook nog wat verschillen met R290 wat de meesten hier hebben.
Gramser schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:58:
Eigenlijk ben je dus aan het klagen over hoe goed het werkt he :+
Zeker weten, hele tevreden Vaillant gebruiker hier hoor! :)

[ Voor 18% gewijzigd door NL-Kasper op 23-11-2025 15:25 ]

• paQ
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:04:
[...]

Volgens mij wel want mijn TA was ook zo'n 38 graden en gisteren 28,2 kWh. Of denk ik nu krom? @NL-Kasper Gisteren hier Cop 2,82 volgens app.
COP is de verhouding tussen energie uit en energie in.
Ta zegt niets.
dT wel.

• MotorBeast
paQ schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:11:
[...]

COP is de verhouding tussen energie uit en energie in.
Ta zegt niets.
dT wel.
dT zo'n 4 tot 5 bij deze temperaturen. Bij warmer weer meestal 2 a 3.

Ben wel blij met dit weer dat ik een 300 liter boiler heb genomen en pas om 1400 uur dit ga verwarmen. Je zou dit moeten doen met al die defrosts in de avond als het kouder is.

[ Voor 35% gewijzigd door MotorBeast op 23-11-2025 12:16 ]

• dunklefaser
  • Nu online
@paQ Volgens de mij bekende natuurwetten (nog niet gewijzigd)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlYRBl2j8SKYZmZq-qb68RnY8Y4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AkdR1FJPpMJVhstdLgVYsROV.jpg?f=user_large
De deltaT van aanvoer en retour komt hierin niet voor.
De praktische COP is meestal 50-70% van het Carnot-rendement

Voorbeeld (geen garantie): Bij een buitentemperatuur van -1°C (Tverd. ca. -3°C) en een aanvoer van 28 °C (Tcond. ca. 32°C - oververhitting?) kan je een COP van 0,5 tot 0,7 x 305 K/35 K = 4,4 tot 6,1 verwachten.
Of (veel) defrosts de praktische COP nog kunnen drukken? Vermoedelijk niet.

[ Voor 35% gewijzigd door dunklefaser op 23-11-2025 13:13 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• paQ
  • Nu online
dunklefaser schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:16:
@paQ Volgens de bij mij bekende natuurwetten (nog niet gewijzigd)
[Afbeelding]
De deltaT van aanvoer en retour komt hierin niet voor.
Dat is de berekening voor theoretisch wp vermogen.
Dat staat los van de opgewekte energie van je systeem.
Het gaat om flow x dT. Zonder dat dT weet je niet hoeveel warmte je opwekt in je systeem.

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Nog niet echt. COP van 1,89 vandaag. Begrijp er echt niets van, toen de unit werd geïnstalleerd gewoon COPs van boven de 4. Kost een vermogen aan stroom zo.

Vanochtend systeem van actief weer teruggezet op binnentemp. compensatie. Heb de instellingen nog maar eens gefotografeerd, misschien is er toch iets dat ik niet goed heb staan?

Dank voor alle hulp tot zo ver.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q7HJSGhkuWlgs76-t4G7psaO0fk=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/st7R5dHqhHYIHZ7tUwfV4it1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rDR_WWSTJp945VW5z5ZXRcezaSU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/gZGLGvNcWGluGHkmo26lBxyk.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BngHSSOY4zKwQPUvYTPwROnxDI0=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/CeO9YF8jIW8M9i4MV4tdFNeN.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/chTq1V-0C75aA3FnOL_xpMRCpNc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/MZyYZajZUZ73udPKCFnX4xca.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WC2KSGU9LPX142jgcwxGe92uXRo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uiNOoc3ljAMG0rhsrwd15HgC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QAxKpZPXanCjPgxmJKX1vXVqQPA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/zPM8gQNOxZVkciWWBMg6ApCM.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHP93qPzdzAeugNeLV6rz2lxXQo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ogtgUFgXPM5u3pelzN8HGQBu.png?f=fotoalbum_tile

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@ervh bijverwarming staat uit, temperaturen zijn zinnig, dus er zijn twee opties:
* De COP meting zelf zit fout (=meest waarschijnlijk)
* De unit is defect aan het gaan
Heb je een losse kWh meter die fatsoenlijk uit te lezen is (bv niet zo'n beroerd HomeWizard grafiekje)?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 06:53
@Proton_

Waar dient de “bijverwarming” voor?

• MotorBeast
ervh schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:41:
[...]

Nog niet echt. COP van 1,89 vandaag. Begrijp er echt niets van, toen de unit werd geïnstalleerd gewoon COPs van boven de 4. Kost een vermogen aan stroom zo.

Vanochtend systeem van actief weer teruggezet op binnentemp. compensatie. Heb de instellingen nog maar eens gefotografeerd, misschien is er toch iets dat ik niet goed heb staan?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Een vermogen aan stroom met een aanvoer van 27 graden? Wat is een vermogen aan stroom?

• MotorBeast
Jansen1987 schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:01:
@Proton_

Waar dient de “bijverwarming” voor?
Backup Heater.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:37
ervh schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:41:
[...]

[Afbeelding]
Wat was je gasverbruik voorheen?
Als je dat weet van bv 2023 zoek je de graaddagen van jouw regio, en reken je gasverbruik naar kWh benodigde thermische energie / graaddagen.
Bv 6kwh per graaddag.
Zoek dan de graaddagen van de afgelopen dag.
Bv 22-11-2025 was ong 22
Thermisch 132 kWh / COP 3 =44 kWh

Kijk nu wat je WP echt verbruikt aan thermische energie op die dag. Zowel op de WP als op je kWh meter.

• dunklefaser
  • Nu online
De VRC 720/3 handleiding leeft blijkbaar nog volledig in het cv-ketel tijdperk:
Citaat p. 126:
"Bijverwarming - Fabrieksinstelling: WW + verw.
Verwarmen: De extra CV-ketel ondersteunt de warmtepomp bij het verwarmen.
Voor de legionellabescherming wordt de extra CV-ketel geactiveerd"

P.S.: Er staan nog meer vouten in - gelukkig lezen niet zoveel mensen handleidingen.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 23-11-2025 13:40 ]

• MotorBeast
dunklefaser schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:27:
[...]

De VRC 720/3 handleiding leeft blijkbaar nog volledig in het cv-ketel tijdperk:
Citaat p. 126:
"Bijverwarming - Fabrieksinstelling: WW + verw.
Verwarmen: De extra CV-ketel ondersteunt de warmtepomp bij het verwarmen.
Voor de legionellabescherming wordt de extra CV-ketel geactiveerd"
Yep. _O- Dat viel mij ook al op.

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11 20:35

4VAlien

Intarweb!

Ik heb zelf het vermoeden dat bij lage load de COP door Vaillant onderschat wordt. Ik had altijd automatisch uitlezen van de gasmeter via minder gas.nl en zie nu dat ik 5x minder elektra gebruik dan gas (omgerekend naar kwH). Over de laatste 4 dagen zijn graaddagen ongeveer gelijk dus het systeem is hyper efficiënt vergeleken met de oude ketel. Toch is de week Cop 2,95.

• ervh
  • Nu online
Proton_ schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:54:
@ervh bijverwarming staat uit, temperaturen zijn zinnig, dus er zijn twee opties:
* De COP meting zelf zit fout (=meest waarschijnlijk)
* De unit is defect aan het gaan
Heb je een losse kWh meter die fatsoenlijk uit te lezen is (bv niet zo'n beroerd HomeWizard grafiekje)?
Hoop niet dat m’n unit defect aan het gaan is 😫

Nee heb alleen een Homewizard. Misschien toch maar tijd om zo’n kWh meter te plaatsen (al heb ik nog weinig ruimte in m’n meterkast)

Hoe meet die Vaillant app eigenlijk, zowel buiten als binnenuit, pomp enz. of alleen buitenunit?
MotorBeast schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:06:
Een vermogen aan stroom met een aanvoer van 27 graden? Wat is een vermogen aan stroom?
Dit is over afgelopen week (17-23)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQe4nG2HH0sX5lQRj1ej2aGawVs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NzFhLcPMr2tfOwH9N8yKmS6K.jpg?f=fotoalbum_tile
Technician- schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:13:
[...]

Wat was je gasverbruik voorheen?
Als je dat weet van bv 2023 zoek je de graaddagen van jouw regio, en reken je gasverbruik naar kWh benodigde thermische energie / graaddagen.
Bv 6kwh per graaddag.
Zoek dan de graaddagen van de afgelopen dag.
Bv 22-11-2025 was ong 22
Thermisch 132 kWh / COP 3 =44 kWh

Kijk nu wat je WP echt verbruikt aan thermische energie op die dag. Zowel op de WP als op je kWh meter.
Gasverbruik was voorheen rond de 1700m3 met een CW4 gasketeltje. Toentertijd nog alleen beneden vloerverwarming, maar voordat de WP kwam vloerverwarming aangelegd op de bovenverdieping.

Hieronder nog een leuk fotootje van bij de aanleg, was een leuk klusje om te doen. Maar dat geheel terzijde. Wat zeggen die graaddagen precies? Als ik het goed berekend heb, (2412 graaddagen/1700m3) kom ik op ongeveer 1,418m3 per dag in 2023.

Gisteren was de graaddag hier 18,4 volgens het dichtstbijzijnde weerstation van KNMI.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NSfK0FIbPm_arB07tRXgdGvwDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmel7ulVn0d4ITxdMAbnp0HR.jpg?f=fotoalbum_tile

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• MotorBeast
4VAlien schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:01:
Ik heb zelf het vermoeden dat bij lage load de COP door Vaillant onderschat wordt. Ik had altijd automatisch uitlezen van de gasmeter via minder gas.nl en zie nu dat ik 5x minder elektra gebruik dan gas (omgerekend naar kwH). Over de laatste 4 dagen zijn graaddagen ongeveer gelijk dus het systeem is hyper efficiënt vergeleken met de oude ketel. Toch is de week Cop 2,95.
Mag ik vragen wat je verbruik per graaddag is? Ik zit op 0,75kWh per graaddag. Gas zat rond de 0,4 m3 per graaddag. Vandaar dat ik ook mijn vraagtekens zet bij mijn getoonde Cop. Die is vind ik laag maar het stroomverbruik ligt mooi in lijn met maal 2 met radiatoren.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 23-11-2025 14:33 ]

• Technician-
ervh schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:03:
[...]

Hoop niet dat m’n unit defect aan het gaan is 😫

Nee heb alleen een Homewizard. Misschien toch maar tijd om zo’n kWh meter te plaatsen (al heb ik nog weinig ruimte in m’n meterkast)

Hoe meet die Vaillant app eigenlijk, zowel buiten als binnenuit, pomp enz. of alleen buitenunit?

[...]

Dit is over afgelopen week (17-23)
[Afbeelding]
[...]
Gasverbruik was voorheen rond de 1700m3 met een CW4 gasketeltje. Toentertijd nog alleen beneden vloerverwarming, maar voordat de WP kwam vloerverwarming aangelegd op de bovenverdieping.

Hieronder nog een leuk fotootje van bij de aanleg, was een leuk klusje om te doen. Maar dat geheel terzijde. Wat zeggen die graaddagen precies? Als ik het goed berekend heb, (2412 graaddagen/1700m3) kom ik op ongeveer 1,418m3 per dag in 2023.

Gisteren was de graaddag hier 18,4 volgens het dichtstbijzijnde weerstation van KNMI.
[Afbeelding]
1700m3 is ong 15300 kWh thermisch voor 2023
KWh per graaddag was dan 15300/2412=6,343 kwh/graaddag

17 t/m 22 nov had in Twente 123 graaddagen
Warmtebehoefte is dan 123*6,343=780 kwh thermisch
Met COP 4 komt dat op 780/4=195 kWH electrisch te verwachten verbruik.

Ik denk dat jouw WP veel meer warmte opwekt dan het beeld laat zien.

• ervh
  • Nu online
Gaat het om gewogen graaddagen (met stookgrens 18 en binnentemperatuur 21 bijv?)

Want dan ligt het op 3386 in 2023. Mooi stukje hoger.

• Technician-
ervh schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:33:
Gaat het om gewogen graaddagen (met stookgrens 18 en binnentemperatuur 21 bijv?)

Want dan ligt het op 3386 in 2023. Mooi stukje hoger.
Ja bij die waarden. Ik heb het niet gecheched is natuurlijk regio afhankelijk

• ervh
  • Nu online
Regio Lelystad hier. Even snel gerekend kom ik met gemiddeld 9,5 kWh per m3 dus op 16150/3386=4,77

17-22 nov -> 118 graaddagen.
Warmtebehoefte: 118*4,77 =562,86
Ik heb verbruikt tot nu toe tussen 17-23 nov: 133 kWh
Maakt een COP van 562,86/133=4,232? Dat kan ik haast niet geloven 😅😅

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 15:28
@ervh als ik jouw screenshot goed interpreteer is er dus voor 6,5 dag 269,4-25,7=243,7kWh warmte opgewekt voor de verwarming. Over 6,5 dag is dat dus gemiddeld 37,5kWh per dag (thermisch). Dat lijkt me met het huidige weer weinig tenzij je een zeer goed geïsoleerde woning hebt. Oftewel: ik vermoed dat die waarde niet klopt of beter gezegd veel te laag is waardoor de berekende COP ook veel te laag is.

Ter vergelijk hier onder hoeveel thermische energie (warmte dus) er bij mij opgewekt is deze week door de VWL 75/6 (excl warm tapwater). Dat is ca 378kWh over 6,5 dag en dus ca 58kWh gemiddeld per dag. Deze waarde zou tenminste redelijk moeten kloppen (ik verwacht max 10% afwijking, waarschijnlijk minder).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i2NrnPt21mXL-pCX-ifcfnuJbeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5tXwDNrbopDKb0duxlFbSwkj.jpg?f=fotoalbum_large

• NL-Kasper
@ervh Je kunt een keer op een wat warmere dag (als de Compressor niet draait, maar je circulatiepomp wel) even naar “Testmenu” en dan “Sensor/werking test” menu op je binnenunit gaan.

Daar vind je de sensoren “T.1.40” (Aanvoer temperatuur) en “T.1.41” (Retour temperatuur). Die zouden dan nagenoeg dezelfde waardes moeten laten zien. Als daar een flinke afwijking in zit kloppen de COP waardes ook niet.

Ook T.1.43 (Afgiftesyst. circuit: circulatie) is nog van belang. Die zou een vrij constante flow moeten laten zien.

• MotorBeast
ervh schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:45:
Regio Lelystad hier. Even snel gerekend kom ik met gemiddeld 9,5 kWh per m3 dus op 16150/3386=4,77

17-22 nov -> 118 graaddagen.
Warmtebehoefte: 118*4,77 =562,86
Ik heb verbruikt tot nu toe tussen 17-23 nov: 133 kWh
Maakt een COP van 562,86/133=4,232? Dat kan ik haast niet geloven 😅😅
Zucht van verlichting toch? Waar vind je die graaddagen want dan ga ik ook eens rekenen.

• Franciesco
NL-Kasper schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:17:
@ervh Je kunt een keer op een wat warmere dag (als de Compressor niet draait, maar je circulatiepomp wel) even naar “Testmenu” en dan “Sensor/werking test” menu op je binnenunit gaan.

Daar vind je de sensoren “T.1.40” (Aanvoer temperatuur) en “T.1.41” (Retour temperatuur). Die zouden dan nagenoeg dezelfde waardes moeten laten zien. Als daar een flinke afwijking in zit kloppen de COP waardes ook niet.

Ook T.1.43 (Afgiftesyst. circuit: circulatie) is nog van belang. Die zou een vrij constante flow moeten laten zien.
Het liefst doe je dit als de buitentemperatuur en de binnentemperatuur zo gelijk mogelijk zijn. Voorlopig dus nog even niet ;)
Zelf heb ik dit een tijdje geleden ook gedaan en in mijn geval moest ik de retourtemperatuur met +0,3 graden compenseren.

• NL-Kasper
Franciesco schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:33:
[...]

Het liefst doe je dit als de buitentemperatuur en de binnentemperatuur zo gelijk mogelijk zijn. Voorlopig dus nog even niet ;)
Zelf heb ik dit een tijdje geleden ook gedaan en in mijn geval moest ik de retourtemperatuur met +0,3 graden compenseren.
Klopt, weer even wachten op het voorjaar :)

• MotorBeast
@ervh
Ook even bij mij rekenen. Maar jouw Cop zou dan toch nog wat hoger moeten zijn met VV?

17-22 november 113,85 graaddagen
warmtebehoefte 113,85x 4,77 = 543,06
verbruik 119,3kWh
543,06:119,3 = 4,5 *O*

En die app van Vaillant roept 3,16 en meet 441,4 opgewekte warmte. 8)7

Of reken ik nu verkeerd?

@Franciesco Hoe compenseer je die dan? Al klopte die volgens mij wel hier.

[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 23-11-2025 15:50 ]

• dunklefaser
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:41:
@ervh
Ook even bij mij rekenen. Maar jouw Cop zou dan toch nog wat hoger moeten zijn met VV?

17-22 november 113,85 graaddagen
warmtebehoefte 113,85x 4,77 = 543,06
verbruik 119,3kWh
543,06:119,3 = 4,5 *O*

En die app van Vaillant roept 3,16 en meet 441,4 opgewekte warmte. 8)7

Of reken ik nu verkeerd?

Er zijn (hopelijk) nog Vaillant wp-installaties met wel kloppende cijfers - maar dat lees je meestal niet hier en is eigenlijk niet zo interessant - belangrijk is dat het warm wordt (zegt de installateur).
Rekenen met graaddagen kan een beetje tricky zijn - de stookgrens bijvoorbeeld is meestal niet 18 °C.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 23-11-2025 16:05 ]

• MotorBeast
dunklefaser schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:03:
[...]

Er zijn (hopelijk) nog Vaillant wp-installaties met wel kloppende cijfers - maar dat lees je meestal niet hier en is eigenlijk niet zo interessant - belangrijk is dat het warm wordt (zegt de installateur).
Klopt......tegen zo min mogelijk stroomverbruik en hoogste rendement zegt deze gebruiker. 8)

Installateur blijft zelfs nu na 1 jaar nog volhouden (en ook Vaillant zelf) dat het onmogelijk is dat ik het hier met radiatoren warm houdt met 40 graden bij 0 graden omdat ik geen LTV zou hebben. Ja maar meneer ik heb overbemeten radiatoren uit 78 na forse isolatie. Ja maar enz enz. 8)7 |:( :X

• mr_evil08
  • Laatst online: 14:43
dunklefaser schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:03:
[...]

Rekenen met graaddagen kan een beetje tricky zijn - de stookgrens bijvoorbeeld is meestal niet 18 °C.
Hallo :w Hier iemand met kloppende cijfers.

21 november 3,77
22 november 4,17
23 november 4,29

Vrijdag stond die te "brullen" rond Ta 35c dan gaat de COP hard omlaag, 22 en 23 nov rond Ta 30c.

Vwl 55/6
Hier draait de WP niet continu op hetzelfde Ta vanwege nachtverlaging.

Het werkgebied is ook belangrijk, trap je em op 120 rps krijg je COP 3,1 en 40 rps COP 4,0 ondanks zelfde Ta en buitentemperatuur.

Draait op moment op 34,7rps.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 23-11-2025 16:47 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• 4VAlien

4VAlien

Intarweb!

MotorBeast schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:10:
[...]

Mag ik vragen wat je verbruik per graaddag is? Ik zit op 0,75kWh per graaddag. Gas zat rond de 0,4 m3 per graaddag. Vandaar dat ik ook mijn vraagtekens zet bij mijn getoonde Cop. Die is vind ik laag maar het stroomverbruik ligt mooi in lijn met maal 2 met radiatoren.
Ik begon na een verbouwing met 0,42 m3 per graaddag en dat was op het eind 0,28m3 per graaddag. Daar ga ik nu dus dik onder terwijl de woonkamer iets warmer is (19 a 19.5). Voor de radiatoren boven moet de stooklijn nog iets omhoog denk ik dus ik zal nog wat verbruik erbij krijgen. Op zolder is nu een airco ipv radiatoren en het airco gebruik smeer ik uit over de week bij de warmtepomp op. Met de wp zit ik dan op 0.7 kWh/graaddag en cv was 3.7 (!)

• dunklefaser
  • Nu online
@4VAlien 0,28 m³/graaddag komt overeen met ca. 2,5 - 2,6 kWh/gd als ik me niet vergis.
Als ik dit deel door 0,7 kWh/gd (elektrisch neem ik aan) dan is "energie-efficiëntie" ca. 3,60
Over welke periode praten we eigenlijk - cv en wp?

• Franciesco
De compensatie is in het script toegepast die ik in Domoticz heb draaien (met eBUS adapter).

• 4VAlien

4VAlien

Intarweb!

dunklefaser schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:45:
@4VAlien 0,28 m³/graaddag komt overeen met ca. 2,5 - 2,6 kWh/gd als ik me niet vergis.
Als ik dit deel door 0,7 kWh/gd (elektrisch neem ik aan) dan is "energie-efficiëntie" ca. 3,60
Over welke periode praten we eigenlijk - cv en wp?
Je hebt gelijk, de 0,28m3/graaddag is een jaargemiddelde. Mijn getallen zijn puur voor de afgelopen week dus dat is een ander getal. De wp versus cv vergelijking is wel 1 op 1 voor deze week versus vorig jaar. En qua weer was dit redelijk slecht hier, de hele tijd net boven nul en dus defrosts. Dus de getallen zijn voorbarig, maar het ging me om een relatief lage cop in de app versus significant betere reallife prestaties tov cv .

• MotorBeast
Franciesco schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:56:
[...]

De compensatie is in het script toegepast die ik in Domoticz heb draaien (met eBUS adapter).
Ik sla dat maar even over. Wil sowieso zelf deze winter maar eens over van Domoticz naar Home Assistent.

• ervh
  • Nu online
Franciesco schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:46:
@ervh als ik jouw screenshot goed interpreteer is er dus voor 6,5 dag 269,4-25,7=243,7kWh warmte opgewekt voor de verwarming. Over 6,5 dag is dat dus gemiddeld 37,5kWh per dag (thermisch). Dat lijkt me met het huidige weer weinig tenzij je een zeer goed geïsoleerde woning hebt. Oftewel: ik vermoed dat die waarde niet klopt of beter gezegd veel te laag is waardoor de berekende COP ook veel te laag is.

Ter vergelijk hier onder hoeveel thermische energie (warmte dus) er bij mij opgewekt is deze week door de VWL 75/6 (excl warm tapwater). Dat is ca 378kWh over 6,5 dag en dus ca 58kWh gemiddeld per dag. Deze waarde zou tenminste redelijk moeten kloppen (ik verwacht max 10% afwijking, waarschijnlijk minder).

[Afbeelding]
Ja dat zijn heel andere getallen. Dit vind ik in het Vaillant menu over afgelopen week. Mijn huis is gewoon 30+ jr oud dus niet zo goed geïsoleerd dat die waardes kloppen waarschijnlijk..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3zKwK7M-bMRT7OdSSdY7KgK2KvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9dMBq5s9gIFh7HuZi9ovRse.jpg?f=fotoalbum_large
NL-Kasper schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:17:

Dat zal ik eens doen maar daar moet de temperatuur wat hoger voor liggen geloof ik. Ik zie wel, nu ik hem weer op binnentemp. Compensatie heb gezet, dat de flow terug is gezakt naar 1.185m3 en die op de pomp achter het buffervat 1m3 ongeveer dus dat ligt nu een stuk dichter bij elkaar.
Ik zie wel dat m’n aanvoer en retour echt gevaarlijk dicht bij elkaar liggen. Mogelijk toch ook nog kijken naar het afstellen van de losse groepen op m’n verdelers.
MotorBeast schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:24:
[...]
Zucht van verlichting toch? Waar vind je die graaddagen want dan ga ik ook eens rekenen.
Zekerweten! Mindergas.nl
@ervh
Geen idee, denk dat er nog wel een aardige foutmarge in die berekening zit maar ok. Dat compenseren van de Ta of Tr ben ik ook wel benieuwd naar..

• MotorBeast
Ik zit nog met een vraag/probleem. Mijn installateur heeft er helaas op een aantal punten een potje van gemaakt en heb al een tijd geleden geconstateerd dat mijn 50 liter buffervat in serie in de retour (ivm defrosts volume wilde installateur dat, gelukkig wel in serie) verkeerd om is aangesloten. De aanvoer in vat zit onderin het vat en retour bovenin. Nu is het vat klein dus vraag me af of dit kwaad kan? Het staat toch ook niet voor niets andersom dan bij mij op de technische installatie aanwijzingen?

Wat is wijsheid? Aan laten passen of niet?

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:56
Ik heb al bijna 500 kWh warmte in huis gezet deze week. Ik verwarm de zolder momenteel niet en 1e verdieping klein beetje maar zal denk ik (en hopelijk) door formaat woning komen. Kleine 900m3 inhoud.

97 kWh verbruik gehad en volgens de app over de gehele week cop 5,15.

Vandaag had de WP meest zwaar zo te zien, vochtig buiten en redelijk wat defrost maar alsnog cop 4,34

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• WolfFTN
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-11 21:39
ervh schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:21:
[...]

Ja dat zijn heel andere getallen. Dit vind ik in het Vaillant menu over afgelopen week. Mijn huis is gewoon 30+ jr oud dus niet zo goed geïsoleerd dat die waardes kloppen waarschijnlijk..
[Afbeelding]

[...]

Dat zal ik eens doen maar daar moet de temperatuur wat hoger voor liggen geloof ik. Ik zie wel, nu ik hem weer op binnentemp. Compensatie heb gezet, dat de flow terug is gezakt naar 1.185m3 en die op de pomp achter het buffervat 1m3 ongeveer dus dat ligt nu een stuk dichter bij elkaar.
Ik zie wel dat m’n aanvoer en retour echt gevaarlijk dicht bij elkaar liggen. Mogelijk toch ook nog kijken naar het afstellen van de losse groepen op m’n verdelers.

[...]

Zekerweten! Mindergas.nl

[...]

Geen idee, denk dat er nog wel een aardige foutmarge in die berekening zit maar ok. Dat compenseren van de Ta of Tr ben ik ook wel benieuwd naar..
@ervh als ik kijk naar deze waardes word ik duizelig. Ik zou eerst de stooklijn eens zoeken en War draaien voor een week. Wij hebben hier een nieuwbouw en die ruimte compensatie of active ruimte compensatie werkte hier niet goed.
Stel je temperatuur in en begin op stooklijn 0,6.
Stel je temperatuur constant in dag en nacht.
Als hij de temp houd of het word warmer zak je met je stooklijn tot je er net onder komt en geef je zetje bij.
Hier open gebouw met bijna alles glas, stooklijn 0,2 a 0,25.
Vaillant 75/6 met gewone collectors en buffer van 50l. Verbruikt is slechts een 13 a 15 naar gelang de vries en de aanvoer zit tussen 26 a 29.

Check je bivalentie punt alvast dat mag gerust naar -10 en zet bijverwarming uit gezien dat verbruik 1 op 1 is.

Groetjes.

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11 23:26
MotorBeast schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:07:
[...]

Klopt......tegen zo min mogelijk stroomverbruik en hoogste rendement zegt deze gebruiker. 8)

Installateur blijft zelfs nu na 1 jaar nog volhouden (en ook Vaillant zelf) dat het onmogelijk is dat ik het hier met radiatoren warm houdt met 40 graden bij 0 graden omdat ik geen LTV zou hebben. Ja maar meneer ik heb overbemeten radiatoren uit 78 na forse isolatie. Ja maar enz enz. 8)7 |:( :X
Hier inmiddels al 3 jaar. Nu aan de 4e winter begonnen met gewoon radiatoren en 39 graden aanvoer bij 0 graden buiten. Dus ja het kan vrijstaand huis uit 96 met gewoon radiatoren.

snameroc

• ervh
  • Nu online
WolfFTN schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:55:
[...]

@ervh als ik kijk naar deze waardes word ik duizelig. Ik zou eerst de stooklijn eens zoeken en War draaien voor een week. Wij hebben hier een nieuwbouw en die ruimte compensatie of active ruimte compensatie werkte hier niet goed.
Stel je temperatuur in en begin op stooklijn 0,6.
Stel je temperatuur constant in dag en nacht.
Als hij de temp houd of het word warmer zak je met je stooklijn tot je er net onder komt en geef je zetje bij.
Hier open gebouw met bijna alles glas, stooklijn 0,2 a 0,25.
Vaillant 75/6 met gewone collectors en buffer van 50l. Verbruikt is slechts een 13 a 15 naar gelang de vries en de aanvoer zit tussen 26 a 29.

Check je bivalentie punt alvast dat mag gerust naar -10 en zet bijverwarming uit gezien dat verbruik 1 op 1 is.

Groetjes.
Dank. Gekke is dat het hier twee jaar lang dikke prima heeft gewerkt. Altijd op binnentemp compensatie gedraaid met een Stooklijn van 0.30 en dat ging eigenlijk prima. Altijd 1 vaste temperatuur (21,0) .

Bijverwarming hoeft in principe toch alleen aan bij extreme kou? En wat doet het verder verlagen van het bivalentiepunt?

• WolfFTN
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 24-11 21:39
ervh schreef op zondag 23 november 2025 @ 21:33:
[...]

Dank. Gekke is dat het hier twee jaar lang dikke prima heeft gewerkt. Altijd op binnentemp compensatie gedraaid met een Stooklijn van 0.30 en dat ging eigenlijk prima. Altijd 1 vaste temperatuur (21,0) .

Bijverwarming hoeft in principe toch alleen aan bij extreme kou? En wat doet het verder verlagen van het bivalentiepunt?
Bivalentie punt is het punt tot waar de warmtepomp zijn ding doet zonder bijverwarmings element.

Als je zulke grote verschillen ziet kan de compressor kapot zijn ook

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@ervh als je twee jaar data hebt, zou ik meer hechten aan een trendbreuk in kWh/graaddag dan aan een cijfertje in de Vaillant app :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:21
MotorBeast schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:46:
Ik zit nog met een vraag/probleem. Mijn installateur heeft er helaas op een aantal punten een potje van gemaakt en heb al een tijd geleden geconstateerd dat mijn 50 liter buffervat in serie in de retour (ivm defrosts volume wilde installateur dat, gelukkig wel in serie) verkeerd om is aangesloten. De aanvoer in vat zit onderin het vat en retour bovenin. Nu is het vat klein dus vraag me af of dit kwaad kan? Het staat toch ook niet voor niets andersom dan bij mij op de technische installatie aanwijzingen?

Wat is wijsheid? Aan laten passen of niet?
Vraag: Was dit een Vaillant installateur?
Bij mij precies hetzelfde....
Dankzij oplettende tweakers dit gesignaleerd

• dunklefaser
  • Nu online
@MotorBeast Een "serieel" buffervat?
Is dit het universele Vaillant buffervat c.q de "Ontkoppelingsbuffer met 4 aansluitingen VP RW 50/3 B"
zoals in de installatiebundel van Juli 2024 onder "aroTHERM plus VWL 55/6 All Electric Serie en buffervat 45 liter serie buffer" staat?
Interessant dat je dat ook "verkeerd om" kan aansluiten - anders houden zich installateurs meestal slaafs aan de schema's.

• MotorBeast
@dunklefaser Ja die dus. Maar kan het kwaad?

• dunklefaser
  • Nu online
@MotorBeast Vermoedelijk niet - maar ik ben geen expert voor Vaillantbuffervaten.
Hier hangt trouwens maar een klein 18 l voorschakelvat onder de binnenunit (VWL 107/7.2 IS)

Actueel ca. 5,8 °C - (voorlopig) geen defrosts meer en de wp gaat in "low-load" (ca. 1900 Wthermisch "aan/uit") werken.

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:21
Hou er wel rekening mee dat als je storingen aan dat buffelvat krijgt dat je garantie vervalt bij foutieve aansluiting. Dat is hetgeen Vaillant mij vertelde

• nonesuch
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:15
Over buffervaten gesproken: mijn zelf aangesloten 75/6 hangt aan een aantal convectors en radiatoren, en alles werkt perfect huis wordt gelijkmatig warm.
In de retour heb ik een Komfort 100 ltr buffer opgenomen (ingang onder, uit boven). Nu ik meer aan het finetunen ben vraag ik me af of deze buffer niet veel kleiner kan: Vaillant noemt 55 ltr als minimum systeeminhoud, terwijl ik zo'n 95 ltr inhoud heb in de afgifte incl. leidingwerk. Totaal dus 195 ltr.
Het lijkt me dat ik met een 25 ltr buffer toe kan. Dat zal de efficiency ook verbeteren.
Hoe kijken jullie daartegenaan?

[ Voor 5% gewijzigd door nonesuch op 24-11-2025 13:59 . Reden: taalvout ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:55
Als die buffer er al hangt, en je hebt er geen last van, én hij werkt naar behoren… klinkt het als kapitaalvernietiging om hem te vervangen door een kleinere. Of hij moet echt in de weg hangen?

• MotorBeast
@nonesuch En net als bij mij verkeerd om aangesloten toch?

• nonesuch
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08:15
de documentatie van Komfort geeft aan: onder invoer, boven uit. En het is een forse ruimtevreter bij ons vandaar de vraag.

• MotorBeast
@nonesuch Maar schema Vaillant niet. Daar ging mijn vraag ook over.

Als je kijkt naar de eisen van Vaillant (als ik me goed herinner 40 liter waterinhoud systeem bij een 55/6, jij iets meer dan volgens mij, ik meen 50) kan je zelfs zonder serie buffer toe. Ik zou ook zonder kunnen al vraag ik me af of ik dan bij defrosts geen ijskoude radiatoren zou krijgen. Nu in ieder geval niet. Blijven gewoon lauw tijdens een defrost.

Edit: Pagina 24. Aanvoer.....bovenin bij serieel ! https://nathan.compano.co...K%2040,100_16-07-2020.pdf Al zetten ze hem volgens mij dan in de aanvoer. Niet in de retour.

Anyway. Bij Vaillant serieel in de retour volgens mij schema aanvoer boven in het vat.

[ Voor 29% gewijzigd door MotorBeast op 24-11-2025 16:17 ]

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:14
Geen onzinnige buffers in mijn installatie (combinatie vloerverwarming en radiatoren), en bij een defrost (dit jaar staat de teller op 2) daalt de watertemperatuur tijdelijk tot minimaal zo'n 16.8 graden.

Ik merk er in elk geval weinig van.

Ook hier als Brugman moeten lullen om dat buffervat uit de offerte gesloopt te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door Isdatzo op 24-11-2025 16:20 ]

• MotorBeast
@Isdatzo Leuk met VV. Met radiatoren stook je hogere aanvoer dus meer defrosts en die koelen harder af en hebben minder watervolume. Van 16,8 naar 38/40 afgelopen weekend ben je wel even bezig hier.

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 24-11-2025 16:21 ]

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:14
Ja, als je uitsluitend met radiatoren verwarmt en je een laag systeemvolume hebt dan begrijp ik dat een serieel buffervat zinvol is.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 24-11 19:55
Isdatzo schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:22:
Ja, als je uitsluitend met radiatoren verwarmt en je een laag systeemvolume hebt dan begrijp ik dat een serieel buffervat zinvol is.
Hoe kijken jullie hier tegenaan in een situatie met vv beneden en radiatoren boven?
In mijn situatie heb ik de afgifte waterzijdig zo ingeregeld dat ik lekker veel flow boven heb, met dus een lagere delta t, maar met een hogere gemiddelde temperatuur (goed voor de afgifte). De begane grond blijft prima warm met iets minder water.
Dit heeft tot gevolg dat er dus relatief veel water door het korte circuit van de verdieping gaat. Daarom heb ik in de retour van alleen de verdieping een buffer geplaatst (had ik nog liggen). Die dempt de temperatuurval tijdens een defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qyg4BNc_JqAPbzhcniHZYf_bsAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DNUAgMs1elbdoyyplBcg7woD.png?f=fotoalbum_large
Ik moet de tempratuurmeters nog wat beter kalibreren, maar dit heeft als gevolg voor het gehele huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vMDC9e5HLmxAZ_hW6BR6voWlM-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/puSugW1cx7Xrr4r429qmEB2C.png?f=fotoalbum_large
In ben het eens met de stelling dat het niet noodzakelijk is, maar in mijn geval denk ik wel een goeie "nice to have".
Overigens, mijn wp heeft net zijn eerste weekje werk achter de rug na een herfst een beetje lanterfanten, dus ik kan nog niet putten uit een jarenlange ervaring.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• dunklefaser
  • Nu online
Isdatzo schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:18:
Geen onzinnige buffers in mijn installatie (combinatie vloerverwarming en radiatoren), en bij een defrost (dit jaar staat de teller op 2) daalt de watertemperatuur tijdelijk tot minimaal zo'n 16.8 graden.

Ook hier als Brugman moeten lullen om dat buffervat uit de offerte gesloopt te krijgen.
Hier een vergelijkbaar verhaal - niets aan toe te voegen, behalve een klein voorschakelvat.
De minimale aanvoertemperatuur die ik zag was iets van 14 °C tijdens de defrostmania afgelopen januari.

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:45
Inmiddels heeft mijn 55/6 zijn eerste weekend hard werken achter de rug. Ondanks dat hij als hybride geïnstalleerd is en ik weet dat hij te klein is om ons huis all-electric warm te kunnen houden viel het me niet tegen. Ik heb zoals geadviseerd de ruimtecorrectie op actief i.p.v. uitgebreid gezet. Daarnaast heb ik het bivalent punt laag gezet zodat hij niet mocht bijstoken en tijdens de afgelopen dagen heeft hij het alleen gedaan zonder probleem. Wel veel defrosts, ta zo rond de 40 graden (buiten rond 0), maar het bleef warm in huis. De stooklijn is nog wel wat hoog met 0,75, maar goed dat wist ik van tevoren, ik mik op een SCOP van 3 a 3,5.

Misschien dat ik de afgifte nog wat verbeter met extra gebooste convectoren i.p.v. radiatoren, maar komende maanden wil ik het systeem vooral laten draaien en hem zeker niet aftappen voor aanpassingen.

Nu overweeg ik om de flow te verhogen, die staat nu nog op standaard 860l/h, ik heb een groot deel van het leidingwerk vervangen waardoor de flow zonder probleem omhoog kan, bijvoorbeeld naar 1200l/h. De dt over de afgifte zou dan ca. 2/3 worden van de huidige dt. Op papier krijg ik dan zo'n 10 procent extra afgifte bij dezelfde ta, of ongeveer dezelfde afgifte bij een 1 graden lagere ta.

Heeft iemand ervaring met het effect op de COP? Wat is hierin leidend, is dat de ta? Of is dat ook de gemiddelde flow temperatuur? Die eerste wordt 1 graad lager bij gelijke afgifte, maar de laatste blijft ongeveer hetzelfde.

Het is allemaal peanuts, maar ik wil alles eruit knijpen wat erin zit:)

• MotorBeast
@shoof. Als je het met 40 graden warm hield van het weekend kan je toch gewoon FE? Ik doe dat ook met een 55/6 met dezelfde aanvoer als jij van het weekend. Mocht hij bij horror -10 (wanneer zie je dat nog?) dan maar even de BUH erbij.

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:37
MotorBeast schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:20:
@Isdatzo Leuk met VV. Met radiatoren stook je hogere aanvoer dus meer defrosts en die koelen harder af en hebben minder watervolume. Van 16,8 naar 38/40 afgelopen weekend ben je wel even bezig hier.
ik verwarm met radiatoren, alleen een bijvertrek van 6m2 heeft vloerverwarming. Ik heb geen buffervat. Blijft prima op temperatuur hier.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Hmmm... Ik ben afgelopen voorjaar overgestapt van radiatoren naar vloerverwarming (95 m2) en ik merk dat het minimale vermogen van mijn Arotherm 125/6 nu voor verwarming te groot is, zolang de buitentemperatuur boven de 1,5 graad bljft. Met vijf pubers in huis, zit ik eigenlijk wel vast aan een 400 liter boilvervat en een Arotherm 75/6 wordt dan volgens de documentatie te krap.

De regeling vraagt een wenstemperatuur van 27 graden, de warmtepomp levert met minimale modulatie van 43,6% (900 Watt) ongeveer 28 graden (bij twee graden buitentemp). Op een gegeven moment loopt de integraal terug en stopt de compressor. Op zich goed te verklaren, maar ik merk dat mijn huis met deze "beperking" nét wat te warm wordt. De temperatuur blijft wat hangen rond de 21 graden, terwijl ik eigenlijk 20,5 graden wil.

Als ik de modulatieregeling aanpas van "actief" naar "uitgebreid" stopt de warmtepomp bij ~20,7 graden en schakelt bij 20,3 graden weer in. Die afkoelperiode duurt in mijn woning een paar uur, en in die tijd koelt mijn vloer voor mijn gevoel te ver af om nog comfortabel te zijn.

Ik heb geprobeerd om nog wat te spelen met de integraalregeling (inschakelmoment van -60 -> -90). De warmtepomp wacht dan langer met weer inschakelen, maar draait dan ook een wat langere periode door om 0 te bereiken waardoor het netto effect maginaal is.

Heeft iemand nog een tip, of moet ik in deze omstandigheden maar gewoon accepteren dat mijn woning nét iets te warm wordt in dit soort periodes. De runs die gemaakt worden zijn nu ongeveer 45 minuten. Qua levensduur en dergelijke maak ik mij ook niet zo heel druk. Ook niet omdat de 125/6 een scrollcompressor heeft die redelijk goed met start/stops om kan gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Question Mark op 25-11-2025 08:17 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@Question Mark werken met een tijdprogramma met nachtverlaging zou je kunnen doen. Misschien niet helemaal wat je voor ogen hebt met je vraag maar het is vermoedelijk wel effectief in dit scenario.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

• mr_evil08
@Schoof bekijk de actueel monitoring, als je al deltaT 5 of minder haalt wat ik vermoed moet je niet de flow gaan verhogen.

De monitoring op de buitenunit indien niet met parallel buffer draait.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 25-11-2025 09:08 ]

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13:44
shoof schreef op maandag 24 november 2025 @ 22:30:
Inmiddels heeft mijn 55/6 zijn eerste weekend hard werken achter de rug. Ondanks dat hij als hybride geïnstalleerd is en ik weet dat hij te klein is om ons huis all-electric warm te kunnen houden viel het me niet tegen. Ik heb zoals geadviseerd de ruimtecorrectie op actief i.p.v. uitgebreid gezet. Daarnaast heb ik het bivalent punt laag gezet zodat hij niet mocht bijstoken en tijdens de afgelopen dagen heeft hij het alleen gedaan zonder probleem. Wel veel defrosts, ta zo rond de 40 graden (buiten rond 0), maar het bleef warm in huis. De stooklijn is nog wel wat hoog met 0,75, maar goed dat wist ik van tevoren, ik mik op een SCOP van 3 a 3,5.

Misschien dat ik de afgifte nog wat verbeter met extra gebooste convectoren i.p.v. radiatoren, maar komende maanden wil ik het systeem vooral laten draaien en hem zeker niet aftappen voor aanpassingen.

Nu overweeg ik om de flow te verhogen, die staat nu nog op standaard 860l/h, ik heb een groot deel van het leidingwerk vervangen waardoor de flow zonder probleem omhoog kan, bijvoorbeeld naar 1200l/h. De dt over de afgifte zou dan ca. 2/3 worden van de huidige dt. Op papier krijg ik dan zo'n 10 procent extra afgifte bij dezelfde ta, of ongeveer dezelfde afgifte bij een 1 graden lagere ta.

Heeft iemand ervaring met het effect op de COP? Wat is hierin leidend, is dat de ta? Of is dat ook de gemiddelde flow temperatuur? Die eerste wordt 1 graad lager bij gelijke afgifte, maar de laatste blijft ongeveer hetzelfde.

Het is allemaal peanuts, maar ik wil alles eruit knijpen wat erin zit:)
De COP actueel bereken ik zo:
(supply_temp - return_temp) * 0.001163 * flow / elec_power

flow in L/h en elec_power in kW

De warmtepomp meet flow en temperaturen best nauwkeurig. Voor de elec_power gebruik ik een MID goedgekeurde meter. Daar heb ik dus geen Kamstrup voor nodig ;-)

Als de flow omhoog gaat, stijgt de COP. Maar het laat de delta_t dalen en daarmee de COP. Die delta_t (supply-return) wordt voornamelijk bepaald door de afgifte van het verwarmingssysteem en dat is weer afhankelijk van het warmteverlies van de woning.

Ik heb afgelopen jaar de pomp van de vloerverwarmingsverdeler verwijderd en de aanvoer en afvoerleiding van 15 naar 22mm veranderd. De flow van het hele systeem is van 1400 naar 1600 L/h gegaan maar door de vloer moet deze relatief meer zijn toegenomen omdat het nu een open verdeler is. Ik meet een toename in de COP maar niet meer dan een procent of 10.

[ Voor 11% gewijzigd door aj_vdw op 25-11-2025 09:34 ]

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Speedfight schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:50:
@Question Mark werken met een tijdprogramma met nachtverlaging zou je kunnen doen. Misschien niet helemaal wat je voor ogen hebt met je vraag maar het is vermoedelijk wel effectief in dit scenario.
Thx, klinkt als een goede tip. Zal het vandaag eens gaan instellen. :)

Met wat geluk koelt de kamer dan in de nacht wat af, waardoor ik gemiddeld gedurende de dag een beetje op de wenstemperatuur uitkom. En qua comfort is het niet erg dat de kamertemperatuur gedurende de dag een beetje stijgt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Question Mark schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:48:
[...]

Thx, klinkt als een goede tip. Zal het vandaag eens gaan instellen. :)

Met wat geluk koelt de kamer dan in de nacht wat af, waardoor ik gemiddeld gedurende de dag een beetje op de wenstemperatuur uitkom. En qua comfort is het niet erg dat de kamertemperatuur gedurende de dag een beetje stijgt.
Exact! Zelf doe ik dit ook als de gemiddelde etmaaltemperatuur boven de 6 graden is, dan kan ik het minimale vermogen namelijk niet meer kwijt.
Ik schakel dan over van actief naar uitgebreid met als tijdprogramma:
Standaard 20c en tussen 09:00 en 19:00 naar 21c

Extra voordeel is dat je dan ook wat meer van de zonne-energie gebruik kan maken omdat hij dan 's nachts niet aanstaat.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14:55
Let dan even op dat je de binnencompensatie in zo'n tijdschema niet via de thermostaat van Vaillant kunt aanpassen. Daar zul je iets van Home Assistent voor nodig hebben. Via de thermostaat kan die omschakeling alleen handmatig (of ik moet iets hebben gemist).

• turbomartini
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13:43
Sinds vorige week krijg ik op mijn Vaillant VWL 85/3 de F.532 Afgiftesyst. circuit: Doorstroming te laag foutcode.

Als ik via de sensor/actortest de pomp op 100% laat draaien zie ik een afgiftesysteem circulatie tot 1226 l/h.
Eenmalig heb ik daar een circulatie van 8055 l/h gezien, wat volgens de handleiding betekent dat de pomp droog loopt. (geen water in het CV-circuit; CV-circuit verliest water).

Nu heb ik al 2 dagen op rij al mijn convectoren en vloerverwarming ontlucht maar de code blijft terugkomen. En de druk op het systeem blijft stabiel net onder de 2 bar, geen idee dus waar er water verlies zou zijn.

Ik had gezien dat er een testprogramma, ontluchten afgifte systeem, bestaat. Nu heb ik geen idee wat die juist doet en/of wat ik fysiek aan de installatie moet doen vooraleer ik dit testprogramma start?

Heeft iemand ervaring met deze foutcode? Alle tips welkom!

• Rijo038
Question Mark schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:15:
Hmmm... Ik ben afgelopen voorjaar overgestapt van radiatoren naar vloerverwarming (95 m2) en ik merk dat het minimale vermogen van mijn Arotherm 125/6 nu voor verwarming te groot is, zolang de buitentemperatuur boven de 1,5 graad bljft.
heb je een idee hoeveel besparing de overstap bij jullie geeft in verbruik? Ik ben aan het overwegen of wij ook de overstap willen maken naar vloerverwarming.

• MotorBeast
Vanaf 1.08 een volgens mij duidelijke instructie hoe de CV Max Delta P in te stellen. YouTube: ALL ELECTRIC Warmtepomp installatie in bedrijf | Deel 2

Staat bij mij op 200mBar na eigen onderzoek maar dat blijkt dus voor mij ook de juiste instellingen te zijn.

• ervh
  • Nu online
Proton_ schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:19:
@ervh als je twee jaar data hebt, zou ik meer hechten aan een trendbreuk in kWh/graaddag dan aan een cijfertje in de Vaillant app :)
Die heb ik eens helemaal uiteengezet vanaf datum installatie tot nu. Zie hieronder:

2023
Installatiedatum 03-07-2023. Graaddagen gewogen vanaf installatiedatum in 2023 -> 1393,33
Voor het gemak, reken ik in 2023 even met de helft aan gasverbruik aangezien installatie nagenoeg midden in het jaar.
Dus 850m3 *9,5 kWh = 8075 / graaddagen 1393,33 = 5,795
Verbruik verwarming: 864 kWh
COP

2024
Graaddagen gewogen in 2024 -> 3356,71
Verbruik 2024 -> 2179 kWh

2025
Graaddagen gewogen in 2025 YtD -> 2889,58
Verbruik 2025 -> 1997 kWh

Hoe bereken ik nu die COP van die laatste 2?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnHaNAJkr0--ANJDDCTs9VYPX1M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/KDu3Fy4gFQDXFxTROuOc5G87.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ACfN2vDChPpblZnTQvmSbKD8vr4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/iCm61TMq7s10BxY1OAp2PDiT.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uNhMSyN-e7sMKuhdFZ2L5TkixwU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/8xFLU5uP3lXTrB9sgiDz4WX8.png?f=fotoalbum_tile
Wat ik me verder af vroeg; ik meen iemand een paar pagina's terug te hebben zien posten dat zijn WP het SWW/boilervat rond 14.00 overdag opwarmt. Die van mij doet dit nagenoeg steevast midden in de nacht, niet bijster efficiënt lijkt me. Hoe is dat in te stellen? De meeste dagen hebben we hier toch maar 1 SWW run per dag, dus dat zou prima kunnen denk ik.

Verder is me nog niet helemaal duidelijk wat de "offset buffer van 10K" doet. Ik zie verder geen instellingen die refereren naar het buffervat behalve deze "offset buffer". Heeft dit überhaupt iets met het buffervat te maken?

Ik denk er aan toch verder te gaan kijken of de VVW verdelers nog efficiënter kunnen worden afgesteld. De aanvoer en retour is nu ongeveer gelijk en soms de retour hoger, dat lijkt me niet oké. Verder heb ik nog een vuilfilter in de aanvoer zitten, moet en zo ja hoe vaak moet zoiets geleegd/schoongemaakt worden?

Ik begin me echt af te vragen hoe de app berekent wat de "opgewerkte warmte" is. Wat ik wel zie, aannemende dat dit niet de thuis accu is; is korte pieken in verbruik 's nachts. Ik zie geen lange periodes van tussen de 1000-1500 watt in verbruik. Denk dat ik toch maar een meter er tussen ga zetten om hier meer grip op te krijgen.

• Rijo038
ervh schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:40:
[...]

Die heb ik eens helemaal uiteengezet vanaf datum installatie tot nu. Zie hieronder:

2023
Installatiedatum 03-07-2023. Graaddagen gewogen vanaf installatiedatum in 2023 -> 1393,33
Voor het gemak, reken ik in 2023 even met de helft aan gasverbruik aangezien installatie nagenoeg midden in het jaar.
Dus 850m3 *9,5 kWh = 8075 / graaddagen 1393,33 = 5,795
Verbruik verwarming: 864 kWh
COP

2024
Graaddagen gewogen in 2024 -> 3356,71
Verbruik 2024 -> 2179 kWh

2025
Graaddagen gewogen in 2025 YtD -> 2889,58
Verbruik 2025 -> 1997 kWh

Hoe bereken ik nu die COP van die laatste 2?
Wat ik me verder af vroeg; ik meen iemand een paar pagina's terug te hebben zien posten dat zijn WP het SWW/boilervat rond 14.00 overdag opwarmt. Die van mij doet dit nagenoeg steevast midden in de nacht, niet bijster efficiënt lijkt me. Hoe is dat in te stellen? De meeste dagen hebben we hier toch maar 1 SWW run per dag, dus dat zou prima kunnen denk ik.

Verder is me nog niet helemaal duidelijk wat de "offset buffer van 10K" doet. Ik zie verder geen instellingen die refereren naar het buffervat behalve deze "offset buffer". Heeft dit überhaupt iets met het buffervat te maken?

Ik denk er aan toch verder te gaan kijken of de VVW verdelers nog efficiënter kunnen worden afgesteld. De aanvoer en retour is nu ongeveer gelijk en soms de retour hoger, dat lijkt me niet oké. Verder heb ik nog een vuilfilter in de aanvoer zitten, moet en zo ja hoe vaak moet zoiets geleegd/schoongemaakt worden?

Ik begin me echt af te vragen hoe de app berekent wat de "opgewerkte warmte" is. Wat ik wel zie, aannemende dat dit niet de thuis accu is; is korte pieken in verbruik 's nachts. Ik zie geen lange periodes van tussen de 1000-1500 watt in verbruik. Denk dat ik toch maar een meter er tussen ga zetten om hier meer grip op te krijgen.
je kunt bij warm water een weekplanner instellen. Als je deze instelt op iedere dag waarin de boiler mag opwarmen zal hij dat alleen binnen die uren doen. moet je de gebruiksmodus wel op 'tijdgestuurd' zetten.

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:45
aj_vdw schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 09:19:
[...]

De COP actueel bereken ik zo:
(supply_temp - return_temp) * 0.001163 * flow / elec_power

flow in L/h en elec_power in kW

De warmtepomp meet flow en temperaturen best nauwkeurig. Voor de elec_power gebruik ik een MID goedgekeurde meter. Daar heb ik dus geen Kamstrup voor nodig ;-)

Als de flow omhoog gaat, stijgt de COP. Maar het laat de delta_t dalen en daarmee de COP. Die delta_t (supply-return) wordt voornamelijk bepaald door de afgifte van het verwarmingssysteem en dat is weer afhankelijk van het warmteverlies van de woning.

Ik heb afgelopen jaar de pomp van de vloerverwarmingsverdeler verwijderd en de aanvoer en afvoerleiding van 15 naar 22mm veranderd. De flow van het hele systeem is van 1400 naar 1600 L/h gegaan maar door de vloer moet deze relatief meer zijn toegenomen omdat het nu een open verdeler is. Ik meet een toename in de COP maar niet meer dan een procent of 10.
Interessant. De 55/6 geeft keurig het goede energieverbruik, hetzelfde als mijn homewizard din-rail meter. Ik heb het idee dat hij qua opgewekte warmte wat optimistisch is. Hoe haal je de ta en tr uit de Arotherm? Doe je dat met ebusd? Ik gebruik nu de myvaillant integratie. Daar kan ik deze waarden niet uit halen. Volgens mij geeft hij als flow temp alleen het gemiddelde van ta en tr, of de waarde van de sysflow, in ieder geval niet ta en tr.

[ Voor 4% gewijzigd door shoof op 25-11-2025 11:45 ]

• Kees_frl
MotorBeast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:38:
Vanaf 1.08 een volgens mij duidelijke instructie hoe de CV Max Delta P in te stellen. YouTube: ALL ELECTRIC Warmtepomp installatie in bedrijf | Deel 2

Staat bij mij op 200mBar na eigen onderzoek maar dat blijkt dus voor mij ook de juiste instellingen te zijn.
weet je ook wat de standaard waarde is? :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

• MotorBeast
@shoof Hier is de opgewekte warmte dus pessimistisch. Heb erover gemaild met Vaillant en krijg dit als antwoord:

Zoals wij in de myVaillant app aangeven zijn de waardes die wij in het Energie informatie scherm tonen berekende waardes en geen werkelijke waardes. De waardes worden berekend aan de hand van diverse instellingen en sensoren in de warmtepompinstallatie. Helaas kunnen de berekende waardes hierdoor soms iets afwijken van de werkelijke waardes.

Oftewel, eigenlijk kan iedereen die Cop cijfers met een korrel zout nemen in de app. Alleen diegene die meten met een externe kWh meter en warmtemeter hebben zekerheid.

• MotorBeast
Kees_frl schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:48:
[...]

weet je ook wat de standaard waarde is? :)
900.

• ervh
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:38:

Dus even of ik de formule goed begrijp:

Mijn afstand van buitenunit tot buffervat is ongeveer 9 meter. *2 = 18 * 200 Pascal = 3600 + 35% = 4860/100 = 48,6 millibar. Dat lijkt vrij laag, niet? Ik ga eens kijken waar die van mij op staat.

• MotorBeast
ervh schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 12:09:
[...]

Dus even of ik de formule goed begrijp:

Mijn afstand van buitenunit tot buffervat is ongeveer 9 meter. *2 = 18 * 200 Pascal = 3600 + 35% = 4860/100 = 48,6 millibar. Dat lijkt vrij laag, niet? Ik ga eens kijken waar die van mij op staat.
Dat wordt dus 200. Niet zo gek als jij ook nog een parallel buffer hebt met een aparte pomp. Dan hoeft de pomp van je WP bijna geen druk op te bouwen.

NB: in de zomer zet ik de boiler op 15.00 uur (zomertijd +1) want dan is het het warmst. En schakel hem dan op Eco. Hij staat hier nu op Normaal zodat met ongeveer 1 uur vat op 50 graden is. Met VV speelt dat minder maar anders koelt het hier met radiatoren bij echte koude toch wel 1 graad af.

[ Voor 22% gewijzigd door MotorBeast op 25-11-2025 12:25 ]

• mr_evil08
@MotorBeast Gebruik je de systeemvoeler of de buitenunitvoeler?
Bij verkeerde montage van systeemvoeler kun je afwijkende waardes krijgen van de Ta.

Hier de systeemvoeler afgekoppeld waardoor de buitenunit aanvoertemperatuur wordt geregistreerd, deze kloppen beter.

Tussen warmtepomp buitenunit en vloerverwarmingsverdeler zit 2 graden verschil heb ik gezien ondanks goede buisisolatie.

[ Voor 26% gewijzigd door mr_evil08 op 25-11-2025 12:33 ]

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13:44
shoof schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 11:44:
[...]

Interessant. De 55/6 geeft keurig het goede energieverbruik, hetzelfde als mijn homewizard din-rail meter. Ik heb het idee dat hij qua opgewekte warmte wat optimistisch is. Hoe haal je de ta en tr uit de Arotherm? Doe je dat met ebusd? Ik gebruik nu de myvaillant integratie. Daar kan ik deze waarden niet uit halen. Volgens mij geeft hij als flow temp alleen het gemiddelde van ta en tr, of de waarde van de sysflow, in ieder geval niet ta en tr.
Ja met een ebus adapter (zonder ebusd) die via MQTT metingen en instellingen uitwisselt. Home Assistant connecteert met MQTT om deze instellingen / metingen te verwerken.

[ Voor 0% gewijzigd door aj_vdw op 25-11-2025 12:32 . Reden: schrijffout ]

• MotorBeast
@mr_evil08 Zou het niet weten. Ik heb een MEH 97/6. Volgens mij komen daar de waardes uit.

• Kees_frl
Ben wel benieuwd hoe je die berekening goed toepast bij vloerverwarming. Want heb drie verdelers, iedere verdieping eentje met in totaal 30 groepen. Maar de afstand naar de verste verdeler (zolder) is iets van 7 meter.

Dus dan zou mbar vrij laag uitkomen, echter water moet wel door al die 30 groepen heen.

• MotorBeast
@Kees_frl Gewoon proberen. Ik zag duidelijk dat mijn pomp veel beter ging moduleren (staat op auto) en de delta T beter werd. Zit nu met 7 graden op 2 en loopt op tot 5 bij onder 0. Bijkomend voordeel was hier verder dat ik op 1 plek ruis in leiding had en die is nu weg.

Draai nu eigenlijk voor het eerst op Actief en wat mooi is om te zien is dat hij zodra 0,2 boven setpoint komt mooi de aanvoer gaat terug laten lopen met bijbehorend lager verbruik. Vorige winter deed ik de stooklijn zo instellen dat hij net setpoint niet haalde op Uitgebreid. Dan is wellicht Uitgebreid toch net iets zuiniger.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 25-11-2025 12:51 ]

• McRizzo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13:18
Isdatzo schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:18:

Dat is mij nooit gelukt, uiteindelijk moeten zoeken totdat ik een installateur gevonden had die dat ook onzin vond. Dan weet je dat je goed zit.

• dunklefaser
  • Nu online
Wat ik bij de video niet begrijp: Het getoonde schema is van een parallel buffervat dus de pomp van de buitenunit ziet alleen het primaire circuit qua weerstand = bijna nihil (hopelijk). En toch praat de commentator over het verwarmingslichaam met de grootste afstand? Volgens mij heeft alleen de pomp in de pompgroep hier "last" van.
De vuistregel zou ik niet toepassen en een "leidingberekening" doorvoeren (diameters, bochten, knietjes, afsluiters etc.)

P.S.: Bij mijn "hydraulic station" zit de druksensor quasi direct achter de circulatiepomp aan de perskant.
De "weerstand" van het liggende leidingwerk is hiermee grof te meten en misschien zie je ook het effect van (onbedoeld) gesloten ventielen van groot verbruikers.
Voor een test is de flow natuurlijk op een vaste waarde te zetten, dus geen "auto" stand.

[ Voor 26% gewijzigd door dunklefaser op 25-11-2025 13:28 ]

• MotorBeast
@dunklefaser Er is ook een video serieel YouTube: HYBRIDE SERIE BUFFER Warmtepomp installatie in bedrijf | Deel 2 Weliswaar hybride.

900 lijkt me in ieder geval fors.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 25-11-2025 13:23 ]

• dunklefaser
  • Nu online
Volgens mij deden ze bij de video over de inbedrijfname parallel buffervat cut&paste van de audio uit de video serieel buffervat. Als je er naar luistert hoor je dit ook bij "vuistregel" die afgeknipt werd.
Minimaal slordige redactionele bewerking naar mijn mening.

0,9 bar is waarschijnlijk ook het instelbare maximum - als je leidingsysteem zoveel weerstand heeft heb je
a) waarschijnlijk te dunne en te lange leidingen
b) een te hoge flow
of een combinatie van a) en b) - meest waarschijnlijk (en dat hoor je dan)

Ik weet niet of bij alle units de druksensor aan de perszijde van de pomp zit.
Zet de flow (bijvoorbeeld in het testmenu) maar op 1500 l/h (of 2000 l/h als dat kan)
en kijk wat de druksensor "meet" t.o.v. stilstaande pomp.
Waarschijnlijk eerst de 200 mbar verhogen?

[ Voor 29% gewijzigd door dunklefaser op 25-11-2025 14:14 ]

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Rijo038 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:23:
[...]

heb je een idee hoeveel besparing de overstap bij jullie geeft in verbruik? Ik ben aan het overwegen of wij ook de overstap willen maken naar vloerverwarming.
Niet in harde euro's of Kwh's. Maar in de oude situatie gebruikte ik een aanvoertemperatuur die rond de 33 graden lag (T33 radiatoren, in combinatie met een goed geisoleerd huis). Nu is de werkelijke aanvoertemperatuur ongeveer 27 a 28 graden. Vanwege de veel hogere afgifte capaciteit is de aanvoertemperatuur dan ongeveer 5 graden lager. En elke graad lager levert een paar procent winst op.

• dunklefaser
  • Nu online
Bij een aanvoer van 25,0 °C t.o.v. 30,0°C en een buitentemperatuur van 0°C (≈ verdampertemp.)
is de COP in theorie 18% hoger.
M.a.w. voor dezelfde hoeveelheid warmte ca. 15% minder stroom, als ik me niet vergis.
Of je dat als winst kan boeken hangt van het energiecontract af.
YMMV

Pagina: 1 ... 182 183 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic