Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 193 194 Laatste
Acties:

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:28
ervh schreef op maandag 5 januari 2026 @ 19:30:
[...]

? Volgens mij loopt ie veel beter bij een hogere flow, toch? 860l/h is wel heel laag.

Hoe dan ook; de Delta P instelling net naar 900mbar gezet en je raad het al: flow direct naar 2000+ l/h. :)

Nu even kijken hoe de Ta/Tr delta zich de komende 24u ontwikkelt.
We verwarren een 105 met een 55, de 105 moet inderdaad meer flow hebben.

Hier is de deltaT al +/- 2,5 bij de 55/6(860 l/h), verhogen is dan onverstandig.

En lager wil die niet deltaP staat al op 200mbar.
CV heeft weinig weerstand hier.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 05-01-2026 19:54 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:27
Zie wel dat de pomp achter het buffervat (DAB Evosta 3) op 1.2m3/h blijft staan. Maar weet ook niet hoe en met welke frequentie deze waarde wordt gemeten/aangepast. Op de binnenunit in elk geval 2000+ dus dat lijkt vooralsnog goed.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 12:11
dunklefaser schreef op maandag 5 januari 2026 @ 16:34:
[...]

@PentaClover Ontdooien van de verdamper ja - maar het smeltwater wat van de sneeuw boven op de behuizing naar beneden drupt bevriest super snel in de extra koude luchtstroom van de wp tijdens verwarmen.
Mooi ijsgordijn aan de zware kant van de wp - staat natuurlijk een beetje schuin op de dempers
en deze kant is ook warmer.
Ah, bij mij zag het er aan de voorkant een stuk beter uit, maar ik heb wel een flink pak sneeuw er bovenop liggen, misschien het er morgen maar even af vegen, voordat het de kans krijgt om te gaan smelten.

Overigens wel blij dat ik de WP met de bigfoots ooit op een verhoging van 25cm heb laten plaatsen voor als het zou gaan sneeuwen. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSJXneAXvNagiC_f5i4kWmUllbI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zEEBYdOoocE61oJxgAZQ7Civ.jpg?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:47
PentaClover schreef op maandag 5 januari 2026 @ 20:43:
[...]

Ah, bij mij zag het er aan de voorkant een stuk beter uit, maar ik heb wel een flink pak sneeuw er bovenop liggen, misschien het er morgen maar even af vegen, voordat het de kans krijgt om te gaan smelten.

Overigens wel blij dat ik de WP met de bigfoots ooit op een verhoging van 25cm heb laten plaatsen voor als het zou gaan sneeuwen. O-)

[Afbeelding]
Ziet misschien erger uit dan het is - unit staat op het platte dak iets verhoogd - 15 cm of zo -
en is schuin van beneden gefotografeerd. De dempers zij trouwens door andere vervangen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eU1TK8MpMmdBNfKBtspMhQ-pZVI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/t6jz8bDUpPuJOV3JqNoqJQOQ.jpg?f=user_large

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• ervh
COP van 1,36 vandaag :o :+

Toch is het lekker warm binnen!

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• Chupachups
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 18:04
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:03:
COP van 1,36 vandaag :o :+

Toch is het lekker warm binnen!
Dat is wel erg laag. Welke instelling van je verwarmingscurve heb je? Afgiftesysteem? Ik haal vandaag een cop van 3,2 met een matig geïsoleerd huis met hoofdzakelijk radiatoren, curve instelling 0,6.

• ervh
150m2 Vloerverwarming, huis uit 1994 met HR++ en wat naisolatie. Stooklijn 0,25 met een Arotherm 105/6. Flow lijkt nu gewoon goed te zijn.

De app rapporteert schijnbaar een hele lage warmteafgifte. Zie op de binnenunit een Ta van 28,9 en Tr van 27,2, dus die delta is niet groot.

Ik heb zelf al wat geprobeerd te verbeteren met de flow meters, maar denk er toch aan m’n vloerverwarming volledig waterzijdig te laten inregelen. Een tip voor een betrouwbare installateur die dat goed kan in regio Dronten-Kampen wordt zeer op prijs gesteld :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xX51R65x2XgRLcYitD1Sda1J2Wg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWvw9ZRCbXrXFyqo4Kfka9fs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1hNyKq-Dp-ROn4jA4PZK0W7TFM0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KaMmVIzvr2mTLiipXDpbPpWa.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 14% gewijzigd door ervh op 06-01-2026 13:15 ]

• mr_evil08
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 12:34:
De app rapporteert schijnbaar een hele lage warmteafgifte.
[Afbeelding][Afbeelding]
Het lijkt dat je nachtverlaging toepast, kan averechts werken bij hoge werklast, alhoewel de binnentemperatuur dat niet aantoont.

Als de Ta en Tr zo dicht op elkaar ligt lijkt het erop dat de bypass open staat of iets in je traject zorgt voor een bypass.

Ineens hoog stroomverbruik kan ook het back-up element zijn.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 06-01-2026 13:33 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:50
@Chupachups Idem hier met stooklijn op 0,5 en 20,5 graden binnen. @ervh Ik denk toch echt dat jouw probleem dat parallel vat met secundaire pomp is.

• ervh
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Het lijkt dat je nachtverlaging toepast, kan averechts werken bij hoge werklast, alhoewel de binnentemperatuur dat niet aantoont.

Als de Ta en Tr zo dicht op elkaar ligt lijkt het erop dat de bypass open staat of iets in je traject zorgt voor een bypass.

Ineens hoog stroomverbruik kan ook het back-up element zijn.
Nachtmodus staat op normaal, temperatuur constant. In principe geen temperatuur aanpassing of tijdschema, behalve op warm water.

Waar kan ik bypass instellingen vinden om te controleren?
MotorBeast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:30:
@Chupachups Idem hier met stooklijn op 0,5 en 20,5 graden binnen. @ervh Ik denk toch echt dat jouw probleem dat parallel vat met secundaire pomp is.
Die kans is zeker aanwezig. De pomp (DAB Evosta 3) staat nu op continu drukverschil standje 3, maar er zijn meer opties die misschien kunne om te proberen. Ik weet alleen niet goed wat die betekenen.

[ Voor 27% gewijzigd door ervh op 06-01-2026 13:39 ]

• mr_evil08
@ervh We kunnen alleen maar gokken, plaats eens fotos zoals vloerverwarmingsverdeler en de rest van de technische installatie binnen maakt het duidelijker voor ons.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Laat je niet gek maken met de app-gerapporteerde cijfers :)
Misschien is dit wel een goede trigger om onafhankelijke/nauwkeurige meter(s) te installeren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ervh
mr_evil08 schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:48:
@ervh We kunnen alleen maar gokken, plaats eens fotos zoals vloerverwarmingsverdeler en de rest van de technische installatie binnen maakt het duidelijker voor ons.
Hier wat foto’s die ik al had. Kan evt nog wat verduidelijkingsfotos maken. Installatie staat in de garage. Leidingen van buiten naar binnenunit ongeveer 7 meter.

Op de bovenverdieping warp met 23 groepen waarvan een stuk of 6 dubbele koppelingen, zie foto. Aanvoer leiding volledig 28mm met een 10-tal knieën.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTFZB4tpOOc45of9TYAijig5ePs=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3gRVqJqMVJ16FnEWzXZQKXsj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fn0B0oj4e_f_G8u5AmU9NTTRsWE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/izg5bYOXZxaZyLCLn0yQUXkt.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5NSfK0FIbPm_arB07tRXgdGvwDw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nmel7ulVn0d4ITxdMAbnp0HR.jpg?f=fotoalbum_tile
Beneden hebben we ook een verdeler zonder pomp, 7 groepen met 16mm leidingen. Aanvoer lijkt een 16 of 22mm leiding naar die verdeler, moet ik ff checken. Groepenlengte:
1-70m
2-66m
3-75m
4-70m
5-70m
6-70m
7-70m

• NL-Kasper
  • Nu online
Parallel buffervat ansich is denk ik niet het probleem.

Ik haalde hier gisteren een COP van 4.48 met 15.1 kWh verbruik en het huis (bj 1986) op 19,5-20 graden met een parallel-buffer.

@ervh Ik denk dat er in jouw installatie toch een sensor zit met een grote afwijking. Dat zorgt dan voor onrealistische COP waardes. Heb je toevallig een losse aanvoervoeler (VR10) op je aanvoerleiding zitten ergens? Of in je buffervat?

Je gaf eerder ook aan dat je retoursensor een hogere waarde gaf t.o.v. de aanvoersensor? Heb je dat nog steeds?

Eventuele elektrische bijstook kun je uitsluiten door in de MyVaillant app je Filters aan te passen. Als je dan alleen het binnendeel (“hydraulic station”) selecteert zou hij 0.0 of 0.1 kWh verbruik moeten laten zien. Staat daar een hoger getal? Dan heeft hij inderdaad je element gebruikt.

[ Voor 21% gewijzigd door NL-Kasper op 06-01-2026 14:29 ]

• ervh
Proton_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:52:
[...]
Laat je niet gek maken met de app-gerapporteerde cijfers :)
Misschien is dit wel een goede trigger om onafhankelijke/nauwkeurige meter(s) te installeren.
Haha ja dat is wel een soort trigger ja ;)
NL-Kasper schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:16:
Parallel buffervat ansich is denk ik niet het probleem.

Ik haalde hier gisteren een COP van 4.48 met 15.1 kWh verbruik en het huis (bj 1986) op 19,5-20 graden met een parallel-buffer.

@ervh Ik denk dat er in jouw installatie toch een sensor zit met een grote afwijking. Dat zorgt dan voor onrealistische COP waardes. Heb je toevallig een losse aanvoervoeler (VR10) op je aanvoerleiding zitten ergens? Of in je buffervat?

Je gaf eerder ook aan dat je retoursensor een hogere waarde gaf t.o.v. de aanvoersensor? Heb je dat nog steeds?

Eventuele elektrische bijstook kun je uitsluiten door in de MyVaillant app je Filters aan te passen. Als je dan alleen het binnendeel (“hydraulic station”) selecteert zou hij 0.0 of 0.1 kWh verbruik moeten laten zien. Staat daar een hoger getal? Dan heeft hij inderdaad je element gebruikt.
Qua sensoren: er zit een VRC aanlegthermostaat op de aanvoer, maar een retoursensor zie ik zo niet (zit die niet gewoon in de binnenunit?)

Aanvoer en retour lijkt nu goed te gaan, sinds de Delta P verhoging naar 900mbar is de flow gewoon hoger.

Elektrische bijstook is er niet geweest, zie afbeelding.

Verder nog wat foto's voor zover dat een nuttige aanvulling is. Let niet op al die kabeltjes dat moet ik nog wat netter maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D4nhfLK76_j4HeQ7LQsM2ZYn4rw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hl6ugdPNJwFutjbZxZsKt924.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QxH1nMJfes2Cmzbn4pRnakb2E8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QXxICLVWtX1kFcewR1wRigeP.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XqVzY3hvkO_O5VPdorUM1qpzCFo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OmwH5wwZwGLfLg4ccboQqCh4.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qD107r0a4VjL0k-ZBWR7hekNOw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UvuApaJNcpTx2EfM7wcYOoQQ.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 5% gewijzigd door ervh op 06-01-2026 15:35 ]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@ervh Met die stooklijn is de boel stuk als je geen (werkelijke, niet app) COP van 3 haalt in deze omstandigheden. En omdat er meer dan een factor twee tussen zit zou je dit zelfs met je hoofdmeter kunnen schatten, met dit weer zal de warmtepomp grootverbruiker zijn in huis.
Dus nu en over een uur of 6 weer de hoofdmeter en de app opnemen (of via P1 in je domotica naar keuze terugkijken) en dan vergelijken of het elektriciteitsverbruik ergens op slaat. Dan weet je nog niet hoe het thermisch zit, dus eigenlijk wil je vergelijken met historisch gasverbruik.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ervh
Lastige is dat ik een vertekend beeld heb qua getallen op bijv. m'n Homewizard. We hebben een thuisaccu die verhandelt, dus schommelingen in stroomverbruik continu. En geen losse 3-fase meter voor de WP.

Ik zal even kijken of ik die accu tijdelijk op pauze kan zetten ofzo om te meten.

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:28
Holy shit, COP amper hoger dan 1 dat kan bijna niet kloppen. De 105 hier draait nu COP 5,5 vandaag (volgens de VWZ, ik weet het :X ).
Begin me haast af te vragen of er te weinig koudemiddel in de jouwe zit.

• MotorBeast
Steyn_E schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:25:
Holy shit, COP amper hoger dan 1 dat kan bijna niet kloppen. De 105 hier draait nu COP 5,5 vandaag (volgens de VWZ, ik weet het :X ).
Is 5,5 dan weer niet onrealistisch hoog? Die app cijfers geloof ik niet meer. Stroomverbruik klopt hier als een bus maar warmte opbrengst niet.

• dunklefaser
Komen de app cijfers niet via de ebus data -> VR940f in de cloud-database van Vaillant?
Dus de fout zit dan altijd in de sensoren op de ebus, of niet?
De displays op de binnenunit/stuurnodules/ thermostaten
zouden dan vergelijkbare resultaten laten zien.

Trouwens - de installateurs die toevallig hun systemen monitoren zouden een prima overzicht hebben.
Maar of ze de resultaten ook op plausibiliteit (energie-efficiëntie, elektrische energie, ...) checken?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Steyn_E
MotorBeast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:39:
[...]

Is 5,5 dan weer niet onrealistisch hoog? Die app cijfers geloof ik niet meer. Stroomverbruik klopt hier als een bus maar warmte opbrengst niet.
Is aan de hoge kant denk ik (al is de Ta gevraagd nog altijd onder de 30 graden, de daadwerkelijke aanvoertemperatuur komt daar iets boven) maar zal er geen 100% naast zitten lijkt me. Laat staan een factor 4. COP <1,5 is waanzinnig met een R290 warmtepomp, da’s zelfs voor het warmstoken van de boiler bij deze buitentemperaturen veel te laag.

Op hoeveel % van het compressorvermogen draait de WP nu? Hier nog altijd rond de 30%, waarschijnlijk de reden voor de relatief hoge efficiëntie.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Steyn_E schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:25:
Dus de lage kan niet kloppen en de hoge is goed?
Nee het is dat app waar wat foutjes in zitten, vergeet die waardes bij deze condities, kijk naar je kwh meter en wat je op graaddagen in jouw regio nodig zou zijn thermisch in kwh
Of neem een kamstrup erbij.

Wat ik soms denk is dat "de app" verbruik van een niet aanwezige BUH gaat bijrekenen. Dat zie ik ook bij hybride installaties. eentje laat COP van 0,6 zien momenteel en boven bivalent temp doet deze gewoon COP 4-5 op LTV radiatoren.

Maar bijna niet uit te leggen aan klanten dit. Heel vervelend, laat ze die COP dan maar uitzetten.

• ervh
Proton_ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:11:
@ervh Met die stooklijn is de boel stuk als je geen (werkelijke, niet app) COP van 3 haalt in deze omstandigheden. En omdat er meer dan een factor twee tussen zit zou je dit zelfs met je hoofdmeter kunnen schatten, met dit weer zal de warmtepomp grootverbruiker zijn in huis.
Dus nu en over een uur of 6 weer de hoofdmeter en de app opnemen (of via P1 in je domotica naar keuze terugkijken) en dan vergelijken of het elektriciteitsverbruik ergens op slaat. Dan weet je nog niet hoe het thermisch zit, dus eigenlijk wil je vergelijken met historisch gasverbruik.
Nu natuurlijk maar een uurtje, maar het stroomverbruik lijkt wel te kloppen. Zo rond de 1kWh, soms een korte uitschieter naar 1,6kWh.

Ik zal zo eens het hele testmenu/sensoren in de binnenunit doornemen en de waarden noteren. Wat ik zag op de binnenunit is een Ta van 28.9 en Tr van 27.2, maar als ik op de analoge meters van de VVW boven kijk zie ik dit. 25 om 25 dus. Je zou zeggen dat niet al die meters defect zijn zeg maar :|

EDIT: mogelijk kan dat zijn omdat er een defrost aan de gang is of zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eCHAbIeQxwvXFMYcRwTR4Aihhww=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C5PbwlRa4Xo3qRRZBozXXsN3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5QxzpIC7suQ0QJlrG3afDF4Fzc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Khop4BKvsBzvQ7Wdx8pGxkba.jpg?f=fotoalbum_tile

• NL-Kasper
  • Nu online
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 15:06:
Qua sensoren: er zit een VRC aanlegthermostaat op de aanvoer, maar een retoursensor zie ik zo niet (zit die niet gewoon in de binnenunit?)

Aanvoer en retour lijkt nu goed te gaan, sinds de Delta P verhoging naar 900mbar is de flow gewoon hoger.
Klopt, de retoursensor zit in je WP zelf. Daar zit ook een aanvoersensor in, maar bij Parallel opstelling wordt er vaak een losse Sysflow sensor in je buffervat geplaatst of ergens op je aanvoerleiding. Die loopt dan weer naar de VR70 toe.

Ik zou daar nu niet direct iets aan veranderen, want je installatie draait verder prima en heb je met dit weer hard nodig! ;)

Zodra het weer iets warmer wordt en je WP in ruststand staat (alleen circulatie, maar geen compressor-bedrijf), zou je eens naar je aanvoer/retour-sensor waardes kunnen kijken op je binnendeel. Als je daar dan een hogere waarde meet op je retoursensor, dan weet je dat de aanvoer/retour-sensoren een afwijking hebben. Dat verklaart dan (hoogstwaarschijnlijk) ook je verkeerde COP cijfers.

• Technician-
  • Nu online
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:27:
[...]

Nu natuurlijk maar een uurtje, maar het stroomverbruik lijkt wel te kloppen. Zo rond de 1kWh, soms een korte uitschieter naar 1,6kWh.

Ik zal zo eens het hele testmenu/sensoren in de binnenunit doornemen en de waarden noteren. Wat ik zag op de binnenunit is een Ta van 28.9 en Tr van 27.2, maar als ik op de analoge meters van de VVW boven kijk zie ik dit. 25 om 25 dus. Je zou zeggen dat niet al die meters defect zijn zeg maar :|

EDIT: mogelijk kan dat zijn omdat er een defrost aan de gang is of zo?
[Afbeelding][Afbeelding]
Nu kun je van die analoge meters al helemaal niet van uit, die wijken zo 5C af.
Maar ik vind het wel raar dat ze zo dicht bij elkaar liggen, wat is je ruimtetemperatuur in die ruimtes en wat voor afwerkvloer ligt er over de slangen? DIt is droogbouw of niet?
Het is zo net alsof de vloer bijna niks (kan) afgeven, of de ruimte is al erg warm of de vloerafdekking is isolerend. (Of een vd metertjes is defect)

• ervh
Die buizen liggen gewoon direct in de egaline en daar ligt een PU gietvloer van +/- 3mm overheen.

Ik heb geen thermostaat boven hangen maar het zal me niet verbazen als het hier 22+ is. De vloer voelt altijd vrij warm aan boven.

Is het een idee/kan het kwaad de VVW kranen of een paar groepen boven dicht te draaien en dan eens te kijken wat er gebeurt?

Dus nog even op een rijtje:
  • Getallen in Vaillant app zeggen niet alles, maar geven een COP van 1,36.
    - Dat maakt wat angstig/zorgelijk. Desalniettemin is het behaaglijk binnen.
  • Flow op de binnenunit lijkt in orde, rond de 2000l/h. Ta (28,9) en Tr (27,2) volgens binnenunit lijkt helaas maar een kleine delta van 1,7 op te leveren
  • Weergegeven flow op de DAB Evosta 3 pomp achter het buffervat geeft 1,2m3/h aan, wat laag is.
    - Kan het kwaad die instellingen aan te passen om de weergegeven flow op deze pomp te verhogen? Hij staat nu op constante druk, maar dit kan ook Proportionele druk of Constante curve zijn lees ik
  • De analoge meters op de vvw verdelers geven nagenoeg dezelfde temperatuur aan, alsof er geen warmteafgifte is. Toch is de vloer voelbaar warm!
  • Qua instellingen:
  • Nachtverlaging of eco stand wordt niet toegepast.
  • Binnentemp. compensatie op actief
  • Geen tijdsschema ingesteld, gewoon manueel vaste temperatuur
  • Bijverwarming offset op 10K
  • Stroomverbruik lijkt te kloppen

[ Voor 118% gewijzigd door ervh op 06-01-2026 17:31 ]

• Steyn_E
Technician- schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:14:
[...]

Nee het is dat app waar wat foutjes in zitten, vergeet die waardes bij deze condities, kijk naar je kwh meter en wat je op graaddagen in jouw regio nodig zou zijn thermisch in kwh

Wat ik soms denk is dat "de app" verbruik van een niet aanwezige BUH gaat bijrekenen. Dat zie ik ook bij hybride installaties. eentje laat COP van 0,6 zien momenteel en boven bivalent temp doet deze gewoon COP 4-5 op LTV radiatoren.

Maar bijna niet uit te leggen aan klanten dit. Heel vervelend, laat ze die COP dan maar uitzetten.
Ik zette er daarom ook expres bij dat het volgens de VWZ module is (dus waarschijnlijk wat afwijkend, vandaar de smilie). De waarden daarop schijnen weer af te wijken van de app (die heb ik nog niet). Je zal hopelijk met me eens zijn dat een COP van 1,38 bij deze buitentemperatuur en vloerverwarming nergens op slaat, dat kan alleen een meetfout/rekenfout/installatiefout of een defect aan de machine zijn.

Hij zal dus inderdaad eerst moeten bepalen of en in hoeverre de meetresultaten afwijken van de daadwerkelijke warmteopwek (en ik ook voordat ik met zekerheid uitspraken kan doen over de efficiëntie hier). Een kamstrup zal het denk ik niet worden; zit totaal niet op nog meer loodgieterswerk te wachten, het is eindelijk allemaal werkend en dicht :/

• MotorBeast
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:51:
Die buizen liggen gewoon direct in de egaline en daar ligt een PVC gietvloer van +/- 3mm overheen.

Ik heb geen thermostaat boven hangen maar het zal me niet verbazen als het hier 22+ is. De vloer voelt altijd vrij warm aan boven.

Is het een idee/kan het kwaad de VVW kranen of een paar groepen boven dicht te draaien en dan eens te kijken wat er gebeurt?
Joh die zou ik zeker gaan knijpen. Slapen in 22 graden lijkt mij echt niet lekker.

• Chupachups
MotorBeast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 13:30:
Ik heb ook een parallel buffervat, dat werkt prima.

• dunklefaser
Chupachups schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:09:
[...]

Ik heb ook een parallel buffervat, dat werkt prima.
Contraexpertise: Ik heb geen parallel buffervat, maar een voorschakelvat en ook dat werkt prima.

• Chupachups
dunklefaser schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:21:
[...]

Contraexpertise: Ik heb geen parallel buffervat, maar een voorschakelvat en ook dat werkt prima.
Precies. Om maar aan te geven: er is niet èèn factor die het systeem rendement bepaalt, het totaal van opwek distributie en afgifte moet kloppen en goed samenwerken.

• ervh
Net even de binnen unit doorlopen. Ik weet niet van alles wat het betekent, maar mogelijk geeft het nog wat meer context.

T0.01 afgiftesysteem pomp vermogen = 79%
T.017 Ventilator 1 = 72%
T0.18 ventilator 2 = 68%
T? Condensbak verwarming = uit
T? 4WV = uit
T? EEV stand = 8%
T? Verw. Spiraal compressor = uit
T.040 = 28,0c
T.041 = 27,4c
T0.42 gebouw circuit waterdruk = 1,5 bar
T0.43 afgiftesyst. Circuit circulatie = 2075l/h
T0.48 luchtinlaat temp = -2,2c
T0.55 compressor uitlaat temp = 34,9c
T0.56 compressor inlaat temp = -4,1c
T0.57 temperatuur EEV circuit = -3.0c
T0.59 temperatuur condensoruitlaat = 26,4c
T0.63 hoge druk = 9.9 bar
T0.64 lage druk = 3.1 bar
T0.67 hogedrukschakelaar dicht
T0.85 verdampingstemperatuur = -4,5c
T0.86 kondensatietemperatuur = 30,3c
T0.87 gewenst oververhitting = 0,0K
T0.88 waarde oververhitting = 0,2K
T0.89 nominale waarde onderkoeling = 4.0K
T0.90 waarde onderkoeling = 3,9K
T0.93 compressor toerental = 29,9 rps
T0.123 temperatuurschakelaar compressor uitlaat = dicht
T.1.02 Driewegklep warm water = verwarmen
T.1.44 boilertemperatuur = 47,9c
T.1.46 Sper contakt s20 = dicht
T.1.69 buitentemperatuur = -0,7c
T.1.70 systeemtemperatuur = -99,0c
T.1.71 DCF status = goed dcf signaal
T.1.72 sper contakt s21 = open
T.1.119 MA1 uitgang = uit
T.1.124 veiligheidstemp. Begr. Verwarmingselement = dicht
T.1.125 ME ingang = open
T.1.126 ma2 uitgang = uit
T.1.127 ma uitgang = uit
T.1.130 aanvoertemperatuur verw. Element = 29,3c

• NL-Kasper
  • Nu online
Ik blijf erbij dat het ofwel je aanvoer- ofwel je retour-sensor is. :)

Een delta T van 0.6 lijkt me namelijk erg onwaarschijnlijk met draaiende compressor, zeker bij een Ta van 28 graden.

• MotorBeast
Chupachups schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 18:43:
[...]

Precies. Om maar aan te geven: er is niet èèn factor die het systeem rendement bepaalt, het totaal van opwek distributie en afgifte moet kloppen en goed samenwerken.
Lees er vrij weinig met een goed werkend parallel buffervat. Wordt volgens mij niet voor niets zwaar afgeraden hier op Tweakers. Genoeg over te vinden. Ik hou het maar bij mijn seriebuffer in retour tbv defrosts met radiatoren. Die heeft weinig tot geen invloed op de regeling.

• MotorBeast
NL-Kasper schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:14:

Een delta T van 0.6 lijkt me namelijk erg onwaarschijnlijk met draaiende compressor, zeker bij een Ta van 28 graden.
Klopt geen hout van die sensoren. Net check gedaan op binnenunit. Die geeft aan 49kWh.

App: Electrisch 25,3kWh Natuurlijke bron 47,7kWh Opgewekte warmte 57,5kWh en Warm water 9,4kWh Cop 2,62.

Zeg het maar. :? @Technician- Je klanten kunnen dus nooit aangeven op basis van Cop of het goed of slecht draait. Ik denk maar extrapoleren op basis van historisch gasverbruik. Wel knap waardeloos.

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 06-01-2026 19:35 ]

• ervh
NL-Kasper schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:14:

Ja het zou zeker kunnen. Gekke is wel dat dan zowel op de binnenunit als de verdeler boven zorgt voor een afwijkende waarde. Dan zouden ze beide stuk moeten zijn, die kans lijkt me vrij klein toch?

Overigens tot op heden 22,8 kWh verbruikt vandaag, in mijn ogen niet heel veel met dit weer. En het is nog altijd warm hier tot op heden. Hopelijk blijft dat zo ;)

• MotorBeast
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Ja het zou zeker kunnen. Gekke is wel dat dan zowel op de binnenunit als de verdeler boven zorgt voor een afwijkende waarde. Dan zouden ze beide stuk moeten zijn, die kans lijkt me vrij klein toch?

Overigens tot op heden 22,8 kWh verbruikt vandaag, in mijn ogen niet heel veel met dit weer. En het is nog altijd warm hier tot op heden. Hopelijk blijft dat zo ;)
Is toch wel veel als ik met old school radiatoren een fractie meer verbruik op 140m2? Jij hebt LTV verwarming. Ik stook hier nu op zo'n 37 graden. 21,4kWh voor verwarmen en 3,9kWh voor 300 liter SWW hier.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 06-01-2026 19:27 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18:00
Ik blijf erbij: onderling vergelijken zonder de ins en outs van elke specifieke setup en woning te kennen, geeft vertekende beelden. Zeggen dat een verbruik van 23kWh hoog is, slechts kijkend naar LTV vs radiatoren, gaat op basis van puur díe gegevens mank.

Even als voorbeeld he, mogelijk kennen jullie meer van elkaars woning dan ik weet.

• MotorBeast
@Gramser Mijn woning is uit 1978 wel nageisoleerd maar met het "geweldige" ventilatie A systeem. Als iemand een veel nieuwere woning heeft met LTV, vergelijkbaar vloeropp en dan bijna op mijn verbruik zit met LTV dan kan de vergelijking wel op vind ik. En dan stook ik nog riant op 20,5 a 21 graden beneden en vul ook nog eens iedere dag riant een zalig warm bad. NB: heb ook nog een offset van 1,5 graad op de thermostaat gezet dus eigenlijk stook ik op 22 a 22,5 graden zodat de hele kamer egaal verwarmt wordt. Erg onzuinig dus. >:)

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 06-01-2026 21:06 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:50
Technician- schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 16:14:

Er is met dit weer nog een enorme fout die bijna alle warmtepompen maken: Bijna geen enkel merk en maar een enkele Tweaker niemand trekt het negatieve vermogen bij een defrost van de warmteopbrengst af. Als je eerlijk rekent hoor je dit wel te doen, maar warmtepompen doen het niet en volgens mij ben ik in de overzichten van @Tomexergie ook bijna de enige die dat doet...
Dit kan bij veel defrosts nog wel 8% in de COP schelen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:12

silverball

De wagen voor moderne mensen

Nou vaderlief paar weken geleden voorzien van een Arotherm 75/6. Bleef maar gedoe.

De eerste weken heeft hij met adaptieve stooklijn gewerkt, deze vond ik vrij hoog uiteindelijk maar toch het voordeel van de twijfel gegeven.

Eerst klachten dat de warmtepomp niet uitging wanneer de houtkachel aanstond waardoor hij bang werd voor een hoge stroomrekening en ging hanessen met de stroomtoevoer. Ruimtetemperatuur compensatie op uitgebreid gezet.

Toen werd uiteraard het verbruik hoger, want er werd 's nachts op het koudste moment een zwaar afgekoelde vloer verwarmd.

Omdat het verbruik te temperen heeft hij, tegen mijn aanraden in, behoorlijk nachtverlaging toegepast. Dit 'werkt', maar nu kreeg ik de vraag om de "watertemperatuur te verhogen want het is niet lekker 's ochtends"

En meneer blijft maar draaien aan de thermostaat. Voordat de houtkachel aangaat, wanneer de zon schijnt, wanneer de houtkachel uitgaat....

Ik heb uiteindelijk precies gedaan wat hij niet wilde. Ruimtetemperatuur compensatie Uit, stooklijn flink omlaag, de houtkachel staat toch semi permanent aan.

En nu is hij de afgelopen dagen zeer tevreden. Stroomverbruik per dag gezakt, comfort hoger vanwege continu verwarmde vloer en eigenlijk altijd rond de 20 graden .

"Hij reageert eindelijk goed op de thermostaat nu" -> die doet nu helemaal niks :P en maar doordraaien aan dat ding de hele dag

[ Voor 6% gewijzigd door silverball op 06-01-2026 21:55 ]

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• dunklefaser
@Andrehj Bedoel je met "negatief vermogen" de onttrokken energie tijdens een defrost waarbij het 4-weg ventiel op koelen staat?
Mijn Kamstrup meet alleen het koelvermogen en de koelenergie tijdens een defrost indien Taanvoer < Tretour.
Waarschijnlijk is dit niet dat wat je bedoelt.

Tijdens een defrost is deze "koelenergie" bij mijn installatie (aroTherm pure split 65/7.2 buitendeel) iets van 0,2 kWh en het koelvermogen kan tot ca. 5,1 - 5,5 kW oplopen.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 06-01-2026 21:04 ]

• MotorBeast
@silverball Wordt het dan niet bloedheet binnen? Ik stook hem niet meer maar zonder verwarming aan werd het hier met een houtkachel makkelijk 23 a 24 graden binnen. Met een WP aan zou dat schat ik dan 25 a 26 worden. Zwembroek aan? 8)

• Gramser
MotorBeast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:24:
@Gramser Mijn woning is uit 1978 wel nageisoleerd maar met het "geweldige" ventilatie A systeem. Als iemand een veel nieuwere woning heeft met LTV en dan bijna op mijn verbruik zit met LTV dan kan de vergelijking wel op vind ik. En dan stook ik nog riant op 20,5 a 21 graden beneden en vul ook nog eens iedere dag riant een zalig warm bad. NB: heb ook nog een offset van 1,5 graad op de thermostaat gezet dus eigenlijk stook ik op 22 a 22,5 graden zodat de hele kamer egaal verwarmt wordt. Erg onzuinig dus. >:)
Waarmee je mijn punt onderschrijft: jij weet dus meer van die woning ;)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:33
Zojuist toch de stooklijn 1 tandje hoger gezet. Ik merk dat het warmteverlies momenteel net iets hoger ligt met aanhoudende sneeuw, vocht en ook wat wind intussen.
-3 ~ -2,5, RLV van 92%. Het zijn wel zo ongeveer de slechtste omstandigheden met dit defrostfestijn.
Toch maakt mijn 55/6 gewoon ca 5800W nominaal, en heb ik een COP (zojuist iets gezakt) van 3,4 over de hele dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-siDerZVn8hBA6Zea2UX-o47fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GBG2hxyZ0hMUrNzyCKzuaXfY.png?f=fotoalbum_large
Ik haalde met de LG (7kW) hier ergens tussen de 2.4 en 2.9.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• paQ
Andrehj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:25:
[...]

Er is met dit weer nog een enorme fout die bijna alle warmtepompen maken: Bijna geen enkel merk en maar een enkele Tweaker niemand trekt het negatieve vermogen bij een defrost van de warmteopbrengst af. Als je eerlijk rekent hoor je dit wel te doen, maar warmtepompen doen het niet en volgens mij ben ik in de overzichten van @Tomexergie ook bijna de enige die dat doet...
Dit kan bij veel defrosts nog wel 10% in de COP schelen.
Het moet er echt wel af idd!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdW5E-9EHZbjLIjOvzBXzo8cLM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6eobEtiAXU0kdpSsyA1vnmhb.png?f=fotoalbum_large
Ik begin mijn dag COP berekening elke dag opnieuw, en zie hem zeker in het begin het grootste effect hebben van elke defrost. Naarmate de dag vordert, vlakt het resultaat uit.

• NL-Kasper
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:16:
[...]
Lees er vrij weinig met een goed werkend parallel buffervat. Wordt volgens mij niet voor niets zwaar afgeraden hier op Tweakers. Genoeg over te vinden. Ik hou het maar bij mijn seriebuffer in retour tbv defrosts met radiatoren. Die heeft weinig tot geen invloed op de regeling.
Dat ligt niet per definitie aan het feit dat er een parallel buffervat is toegepast. Als voorbeeld: hier draait de installatie (met parallel buffervat) prima en zeer efficiënt. Een Ta tussen de 24.5 á 25 graden is in deze koude weken voldoende om dit oude huis prima op temperatuur te houden tegen een erg laag verbruik. Compressor-modulatie rond de 30%, actueel verbruik 580 Watt met -2 graden buiten.

Zou ik nog een paar % kunnen winnen als het in serie was? Vast wel, maar zo lang de installatie in balans is en goed ingeregeld vallen die verliezen echt wel mee.
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Er hoeft maar 1 sensor af te wijken om ervoor te zorgen dat de Yield (en dus COP) in de Vaillant statistieken incorrect is. Het kan irritant zijn als de data niet klopt, maar volgens mij draait jouw installatie helemaal niet slecht.

Mijn ervaring is dat die temperatuur-meters op de verdeler niet erg accuraat zijn. Geef er maar eens een tik tegen met je nagel, en ze zullen bij wijze van spreken nog verspringen. Het kan wel zijn dat de meeste flow naar je verdeler boven gaat (vandaar zeer kleine delta) en minder flow naar je verdeler beneden. Dat zou je meer in balans kunnen brengen door je flowmeters per groep in te regelen.

Ook kun je e.e.a. nameten met een simpele IR thermometer. Is ook erg handig om je individuele groepen wat meer in balans te krijgen.

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:50
dunklefaser schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:02:
@Andrehj Bedoel je met "negatief vermogen" de onttrokken energie tijdens een defrost waarbij het 4-weg ventiel op koelen staat?
Mijn Kamstrup meet alleen het koelvermogen en de koelenergie tijdens een defrost indien Taanvoer < Tretour.
Waarschijnlijk is dit niet dat wat je bedoelt.
Ja, dat is wel wat ik bedoel.
Tijdens een defrost is deze "koelenergie" bij mijn installatie (aroTherm pure split 65/7.2 buitendeel) iets van 0,2 kWh en het koelvermogen kan tot ca. 5,1 - 5,5 kW oplopen.
Dat loopt op een dag behoorlijk op. Op de ergste dag van dit seizoen (3 januari) was het 7.8 kWh onttrokken aan de woning, tegen een opbrengst van 95.8 kWh. Toch 8.1%.
Dat waren trouwens 21 defrosts, dus 0.37 kWh per defrost. Maar daarvoor wordt er dan (door mijn Mitsubishi) geen BUH gebruikt. En dat scheelt uiteindelijk ook weer.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 06-01-2026 21:22 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Chupachups
MotorBeast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:16:
[...]

Ik weet dat er discussie over is. Parallel.buffer is gangbaar bij warmtepompen in grotere installaties zoals in de utiliteit, voor de hydraulische ontkoppeling van opwekker en (actieve) distributie. Reden waarom ik het (nog) heb is de (piek) ketel die ook erop zit. daarmee de mogelijkheid om bij storing aan de warmtepomp alsnog de boel warm te kunnen houden met de secundaire circulatiepomp en ketel. Maar ik kan het eventuele verschil in rendement pas meten als het vat er ooit tussenuit gaat.

• PentaClover
Andrehj schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:25:
[...]
Dit kan bij veel defrosts nog wel 10% in de COP schelen.
Als je naar de dag COP kijkt wel, maar bij de maand COP is het een stuk lager. Meestal is het niet de hele maand defrost weer, ik zie meestal 0.7%-1.1% verschil in de COP over de maand, je kan je afvragen in hoeverre dat significant is ten opzichte van meet fouten.

De enige uitzondering die ik hierop gezien heb is Januari 2025, toen hadden we relatief veel defrosts in de maand, en was het verschil tussen wel of niet de defrost energie (207.8 kWh) meenemen 5.19% in de COP berekening bij mij.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

• paQ
PentaClover schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:28:
[...]

Als je naar de dag COP kijkt wel, maar bij de maand COP is het een stuk lager. Meestal is het niet de hele maand defrost weer, ik zie meestal 0.7%-1.1% verschil in de COP over de maand, je kan je afvragen in hoeverre dat significant is ten opzichte van meet fouten.

De enige uitzondering die ik hierop gezien heb is Januari 2025, toen hadden we relatief veel defrosts in de maand, en was het verschil tussen wel of niet de defrost energie (207.8 kWh) meenemen 5.19% in de COP berekening bij mij.
Dat maakt toch niet uit over hoeveel dagen je dat verspreidt? De 'koelenergie' stop je in wezen toch ook in het huis die een deel van de warmte-energie teniet doet?

• paQ
Pfff dat was even graven. Hier zie je hoe de warmte-energie uit de pas loopt wanneer je een defrost wel of niet meerekent. Aan het einde van de dag zit je er op dagen zoals vandaag enkele kWh naast. Wat @Andrehj ook aangaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rLamfogdGeBOaZP2UTwcni5DWRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L5Cjrd03cdR5J3wgEluzeT2W.png?f=fotoalbum_large

• PentaClover
paQ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:34:
[...]
Dat maakt toch niet uit over hoeveel dagen je dat verspreidt? De 'koelenergie' stop je in wezen toch ook in het huis die een deel van de warmte-energie teniet doet?
Wel dus, als je niet op dag basis maar op maandbasis naar de COP kijkt over de gehele maand, dan is deze koel energie dus over het algemeen niet significant, tenzij je een horror maand zoals Januari 2025 hebt...

• paQ
PentaClover schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:43:
[...]

Wel dus, als je niet op dag basis maar op maandbasis naar de COP kijkt over de gehele maand, dan is deze koel energie dus over het algemeen niet significant, tenzij je een horror maand zoals Januari 2025 hebt...
Op dag niveau is het effect groter dan op een hele maand, eens. Maar, als je weken lang defrosts hebt, dan ontstaat er een significante afwijking in het absolute aantal kWh thermische energie dat je ten onjuiste optelt.
Op papier zijn ze er, in de werkelijkheid niet.

Als je die oranje grafiek dagen lang zo zou laten lopen, dus elke defrost de optelling te staken, maar niet terug ta lten lopen, dan zit je er vet naast. Die 10% die @Andrehj aanhaalt kan zomaar.

Je COP 4 is dan ineens nog COP 3.6, net zo lang als dat je (in dit geval) 10% minder thermische opwek hebt dan voorgehouden.

Het is maar net wat je niet significant noemt. In de grafiek hierboven had ik na 7 uurtjes al een verschil van 2kWh te pakken. Als dit defrostweer een week duurt, is dat grofweg (24/7)*2*7=48 kWh verschil.
We hebben doorgaans langer dan 7 dagen in een seizoen defrosts. Ze stapelen gewoon op.
Met name omdat je wanneer defrosts voorkomen doorgaans met grotere getallen energie werkt. De impact is juist dan best groot. Want een COP verschil van 10% bij 2000W hakt er harder in dan een COP verschil van 10% bij 420W

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 06-01-2026 21:53 ]

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:12

silverball

De wagen voor moderne mensen

MotorBeast schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:04:
@silverball Wordt het dan niet bloedheet binnen? Ik stook hem niet meer maar zonder verwarming aan werd het hier met een houtkachel makkelijk 23 a 24 graden binnen. Met een WP aan zou dat schat ik dan 25 a 26 worden. Zwembroek aan? 8)
Het is daar bloedheet maar dat vind hij.....lekker ? Hij zit trots te posten in de familie WhatsApp groep dat hij op de 26 graden zit. Zijn broer zit op de 28 graden met z'n houtkachel.

Naja ik heb een ander idee van comfort maar prima. Het is maar een 3kW houtkachel, hij kan ook de deur naar de gang openzetten eventueel.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• PentaClover
paQ schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:48:
[...]

Op dag niveau is het effect groter dan op een hele maand, eens. Maar, als je weken lang defrosts hebt, dan ontstaat er een significante afwijking in het absolute aantal kWh thermische energie dat je ten onjuiste optelt.
Op papier zijn ze er, in de werkelijkheid niet.

Als je die oranje grafiek dagen lang zo zou laten lopen, dus elke defrost de optelling te staken, maar niet terug ta lten lopen, dan zit je er vet naast. Die 10% die @Andrehj aanhaalt kan zomaar.

Je COP 4 is dan ineens nog COP 3.6, net zo lang als dat je (in dit geval) 10% minder thermische opwek hebt dan voorgehouden.
Zoals ik in mijn eerdere post al aanhaalde is dat vrij uitzonderlijk en heb ik dat alleen in Jan 2025 gezien met bijna 2 weken defrosten, waarbij je dan nog steeds dagen hebt zonder defrosts in die maand.

Ik zie wel dat ik een rekenfout heb gemaakt in het %, dit was geen 5.19%.

Mijn COP incl. defrost energie (207.8 kWh) eraf kwam op 3846.4 kWh / 955.997 kWh = 4.02
Zonder deze eraf op 4054.2 kWh / 955.997 kWh = 4.24.
Het verschil 0.22 op 4.02 betekend dat hij 5.5% te hoog was.

Begrijp me niet verkeerd, dat is significant. In de andere maanden met defrosts zie ik nooit
veel meer dan 1.1% verschil, meestal minder dan 1%, dat vind ik niet significant.
Mijn Kamstrup en Eastron meters zijn best accuraat, maar ook niet oneindig nauwkeurig dus die 1% valt dan
volgens mij gewoon in de meetruis weg.
(En dan houd ik mijn mond maar even over de nauwkeurigheid van de WP interne meters)

• ervh
NL-Kasper schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:19:
[...]

Er hoeft maar 1 sensor af te wijken om ervoor te zorgen dat de Yield (en dus COP) in de Vaillant statistieken incorrect is. Het kan irritant zijn als de data niet klopt, maar volgens mij draait jouw installatie helemaal niet slecht.

Mijn ervaring is dat die temperatuur-meters op de verdeler niet erg accuraat zijn. Geef er maar eens een tik tegen met je nagel, en ze zullen bij wijze van spreken nog verspringen. Het kan wel zijn dat de meeste flow naar je verdeler boven gaat (vandaar zeer kleine delta) en minder flow naar je verdeler beneden. Dat zou je meer in balans kunnen brengen door je flowmeters per groep in te regelen.

Ook kun je e.e.a. nameten met een simpele IR thermometer. Is ook erg handig om je individuele groepen wat meer in balans te krijgen.
Ik denk dat dat inderdaad de eerste stap moet zijn nu. Lijkt er gewoon op dat er boven meer warmteafgifte is dan beneden.

Het is misschien alleen wat lastig te doen met zoveel defrosts momenteel, dat weet ik niet. Maar goede afstelling/knijpen van de flow op sommige groepen zal denk ik zeker impact hebben. Hoeft niet in dit topic, maar is er ergens een handleiding hoe dit goed te doen?

Ik heb een IR thermometer dus kan er een dezer dagen even voor gaan zitten.

• Technician-
  • Nu online
silverball schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:27:
Nou vaderlief paar weken geleden voorzien van een Arotherm 75/6. Bleef maar gedoe.

De eerste weken heeft hij met adaptieve stooklijn gewerkt, deze vond ik vrij hoog uiteindelijk maar toch het voordeel van de twijfel gegeven.

Eerst klachten dat de warmtepomp niet uitging wanneer de houtkachel aanstond waardoor hij bang werd voor een hoge stroomrekening en ging hanessen met de stroomtoevoer. Ruimtetemperatuur compensatie op uitgebreid gezet.

Toen werd uiteraard het verbruik hoger, want er werd 's nachts op het koudste moment een zwaar afgekoelde vloer verwarmd.

Omdat het verbruik te temperen heeft hij, tegen mijn aanraden in, behoorlijk nachtverlaging toegepast. Dit 'werkt', maar nu kreeg ik de vraag om de "watertemperatuur te verhogen want het is niet lekker 's ochtends"

En meneer blijft maar draaien aan de thermostaat. Voordat de houtkachel aangaat, wanneer de zon schijnt, wanneer de houtkachel uitgaat....

Ik heb uiteindelijk precies gedaan wat hij niet wilde. Ruimtetemperatuur compensatie Uit, stooklijn flink omlaag, de houtkachel staat toch semi permanent aan.

En nu is hij de afgelopen dagen zeer tevreden. Stroomverbruik per dag gezakt, comfort hoger vanwege continu verwarmde vloer en eigenlijk altijd rond de 20 graden .

"Hij reageert eindelijk goed op de thermostaat nu" -> die doet nu helemaal niks :P en maar doordraaien aan dat ding de hele dag
Zo herkenbaar! _O-

• NL-Kasper
  • Nu online
@ervh Ja, en let er vooral ook op dat je flow in secundair circuit hoog blijft. Als je primaire circuit (warmtepomp) nu 2.000 l/h pompt, dan wil je secundair het liefst ook een hoge flow hebben, dus afhankelijk van hoe die DAB staat ingesteld kan die wellicht harder.

In de ideale situatie wordt de flow per groep berekend op basis van het legplan en warmteverlies. Een handleiding weet ik niet 1,2,3 en alles beschrijven gaat teveel offtopic, maar wat belangrijk is in jouw situatie:

Stel, jouw thermostaat hangt in de woonkamer, en de verdeler daar heeft het langste (en misschien zelfs dunste?) leidingtracé naar je WP, dan wil je de bovenverdieping meer knijpen zodat je beneden meer flow krijgt. Zodra dit in balans ligt, kun je proberen de stooklijn te verlagen doordat je beneden meer afgifte creeërt. Op zijn beurt zal dan ook je verbruik gaan dalen.

Houdt er voor het inregelen wel rekening mee dat je eerst alles openzet. Want als er nu al groepen geknepen staan waar juist veel weerstand is regel je vanuit een verkeerde basis. Je begint altijd met het knijpen van de groepen met de minste weerstand. Je wilt de totale flow immers zo hoog mogelijk houden.

• Gramser
Aardig fenomeen hier. Ik heb de stooklijn verhoogd omdat de woonkamer net niet lekker op temperatuur kwam. Dat werkte. Maar een bij-effect lijkt te zijn dat de WP veel minder vermogen vraagt. Zat-ie eerst tegen de 2kW te stampen, nu zo rond de 1600W. De tijd tussen defrosts is ook langer.

Is dat verklaarbaar door verhogen van de stooklijn, als in: er komt warmer water retour bij de WP wat net het verschil maakt..?

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:48
silverball schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:27:

Heel herkenbaar inderdaad 8)7 . Ik denk dat er nog heel wat postbus 51 reclames nodig zijn om alle vaders en moeders in Nederland te overtuigen dat het beter is om niet telkens een slinger aan de thermostaat te geven alsof het een rad van fortuin is.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• ervh
NL-Kasper schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 23:38:
@ervh Ja, en let er vooral ook op dat je flow in secundair circuit hoog blijft. Als je primaire circuit (warmtepomp) nu 2.000 l/h pompt, dan wil je secundair het liefst ook een hoge flow hebben, dus afhankelijk van hoe die DAB staat ingesteld kan die wellicht harder.

In de ideale situatie wordt de flow per groep berekend op basis van het legplan en warmteverlies. Een handleiding weet ik niet 1,2,3 en alles beschrijven gaat teveel offtopic, maar wat belangrijk is in jouw situatie:

Stel, jouw thermostaat hangt in de woonkamer, en de verdeler daar heeft het langste (en misschien zelfs dunste?) leidingtracé naar je WP, dan wil je de bovenverdieping meer knijpen zodat je beneden meer flow krijgt. Zodra dit in balans ligt, kun je proberen de stooklijn te verlagen doordat je beneden meer afgifte creeërt. Op zijn beurt zal dan ook je verbruik gaan dalen.

Houdt er voor het inregelen wel rekening mee dat je eerst alles openzet. Want als er nu al groepen geknepen staan waar juist veel weerstand is regel je vanuit een verkeerde basis. Je begint altijd met het knijpen van de groepen met de minste weerstand. Je wilt de totale flow immers zo hoog mogelijk houden.
Dank hiervoor, ik ga er mee bezig. Even een praktische vraag: Op dit moment staat elke groep open en heb ik vooral met de flowmeters al wat lopen spelen in de hoop e.e.a. in balans te krijgen. Alle retouren staan volledig open.
Je kunt de flow beperken met de flow meters of je kunt de retouren per groep dicht draaien volgens mij. Wat is de juiste manier om te "knijpen"?

Als alles "open" moet staan, betekent dit dan dat er overal flow is, retouren volledig open moeten staan of betekent het dat elke flowmeter bij wijze van zo ver mogelijk open gedraaid moet?

Thermostaat hangt inderdaad in de woonkamer en leidingen naar die verdeler zijn 16 of 22 (moet ik ff checken), een meter of 5 met 1 knie.
Legplan van boven heb ik in elk geval, zie foto. Leidingen naar bovenverdeler zijn 28mm en een meter of 8 met aardig wat knietjes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_0Psclw0pCtJrCQCentza9H4pWU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8k2zMMDu9FVVZRbADi49XxuQ.jpg?f=fotoalbum_tile

• NL-Kasper
  • Nu online
Retourventielen maximaal open houden. Knijpen doe je inderdaad door aan de flowmeters te draaien.

Als je de installatie wilt inregelen moet je ook alle flowmeters weer allemaal opendraaien, met name die in je woonkamer. Ik zou daarna dus ook echt bij je verdeler boven beginnen met knijpen.

Het klinkt namelijk alsof de verdeler in de woonkamer veel meer weerstand heeft in zijn traject (vanwege de krappe leiding). 22 is eigenlijk al erg krap bemeten met zoveel groepen..

• paQ
:D

Hier doet de (nest) thermostaat ook "niks".
Vrouwlief draait hem ook graag hoger, maar hij schakelt alleen maar het relais aan de VWZAI dat de Vaillant 'thermostaat' vervolgens zijn ding mag doen met stooklijn en binnentemp compensatie.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
PentaClover schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:08:
[...]

Zoals ik in mijn eerdere post al aanhaalde is dat vrij uitzonderlijk en heb ik dat alleen in Jan 2025 gezien met bijna 2 weken defrosten, waarbij je dan nog steeds dagen hebt zonder defrosts in die maand.

Ik zie wel dat ik een rekenfout heb gemaakt in het %, dit was geen 5.19%.

Mijn COP incl. defrost energie (207.8 kWh) eraf kwam op 3846.4 kWh / 955.997 kWh = 4.02
Zonder deze eraf op 4054.2 kWh / 955.997 kWh = 4.24.
Het verschil 0.22 op 4.02 betekend dat hij 5.5% te hoog was.

Begrijp me niet verkeerd, dat is significant. In de andere maanden met defrosts zie ik nooit
veel meer dan 1.1% verschil, meestal minder dan 1%, dat vind ik niet significant.
Mijn Kamstrup en Eastron meters zijn best accuraat, maar ook niet oneindig nauwkeurig dus die 1% valt dan
volgens mij gewoon in de meetruis weg.
(En dan houd ik mijn mond maar even over de nauwkeurigheid van de WP interne meters)
Misschien heb ik er over heen gelezen, maar hoeveel (thermische) energie kost een defrost bij jou zo'n beetje?
Ik heb hier zelf nog geen statisteieken van, maar monitor al wel het aantal defrosts. En dat was bij mij:
  • November 2024: 67
  • December 2024: 92
  • Januari 2025: 296
  • Februari 2025: 157
  • Maart 2025: 66
  • November 2025: 54
  • December 2025: 59
  • Januari 2026 (tot nu toe): 97
Net als bij jou had ik in januari 2025 dus ook veel defrosts (en januari 2026 zal dat ook gebeuren als het weer zo blijft).

• PentaClover
Franciesco schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Misschien heb ik er over heen gelezen, maar hoeveel (thermische) energie kost een defrost bij jou zo'n beetje?
Ik heb hier zelf nog geen statisteieken van, maar monitor al wel het aantal defrosts. En dat was bij mij:
Net als bij jou had ik in januari 2025 dus ook veel defrosts (en januari 2026 zal dat ook gebeuren als het weer zo blijft).
Een defrost trekt bij mij zo'n 1kWh (soms net een paar Wh minder soms net een paar Wh meer) aan warmte uit mijn CV water, dus dan zal ik zo'n 207-208 defrosts gehad hebben in Jan 2025.

Deze maand heb ik tot nu toe 62kWh aan defrost energy gemeten en 958.5 kWh aan warmte het huis in gepompt.

• Franciesco
  • Nu online
Ok.
Ik heb een VWL 75/6 dus waarschijnlijk zal de benodigde energie voor een defrost in mijn geval lager zijn dan met jouw grotere 125/5? Stel dat is bij mij 0,75kWh per defrost. In december 2025 was er voor ca 1400kWh thermisch opgewekt en had ik 59 defrosts. Dat zou dan ca 3% geweest zijn.
Met dezelfde aanname van 0,75kWh per defrost zou dat in januari 2025 11% geweest zijn. Dat is significant in mijn ogen.

Hopelijk heb ik tzt wat meer info om een betrouwbaardere berekening te maken.

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 15:48
Franciesco schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:33:
[...]

Leuk, ik monitor ook het aantal defrosts. Ik probeer op een later moment even een grafiekje te maken met de gemiddelde RV van KNMI station hier in de buurt en het aantal defrosts. Vooral januari 2025 was idd bij mij ook een slechte maand met als gevolg ook relatief hele slechte COP.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• ervh
NL-Kasper schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 10:00:
Retourventielen maximaal open houden. Knijpen doe je inderdaad door aan de flowmeters te draaien.

Als je de installatie wilt inregelen moet je ook alle flowmeters weer allemaal opendraaien, met name die in je woonkamer. Ik zou daarna dus ook echt bij je verdeler boven beginnen met knijpen.

Het klinkt namelijk alsof de verdeler in de woonkamer veel meer weerstand heeft in zijn traject (vanwege de krappe leiding). 22 is eigenlijk al erg krap bemeten met zoveel groepen..
Dank hier voor. Verdeler in de woonkamer zijn 7 groepen met 16mm leiding. Aanvoer net gecheckt, is gelukkig 22mm. Verdeler met zoveel groepen is degene boven met een 28mm aanvoer.

Ik ga straks even lekker aan de slag 8)

• mr_evil08
ervh schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 19:03:
Net even de binnen unit doorlopen. Ik weet niet van alles wat het betekent, maar mogelijk geeft het nog wat meer context.

T0.01 afgiftesysteem pomp vermogen = 79%
T.017 Ventilator 1 = 72%
T0.18 ventilator 2 = 68%
T? Condensbak verwarming = uit
T? 4WV = uit
T? EEV stand = 8%
T? Verw. Spiraal compressor = uit
T.040 = 28,0c
T.041 = 27,4c
T0.42 gebouw circuit waterdruk = 1,5 bar
T0.43 afgiftesyst. Circuit circulatie = 2075l/h
T0.48 luchtinlaat temp = -2,2c
T0.55 compressor uitlaat temp = 34,9c
T0.56 compressor inlaat temp = -4,1c
T0.57 temperatuur EEV circuit = -3.0c
T0.59 temperatuur condensoruitlaat = 26,4c
T0.63 hoge druk = 9.9 bar
T0.64 lage druk = 3.1 bar
T0.67 hogedrukschakelaar dicht
T0.85 verdampingstemperatuur = -4,5c
T0.86 kondensatietemperatuur = 30,3c
T0.87 gewenst oververhitting = 0,0K
T0.88 waarde oververhitting = 0,2K
T0.89 nominale waarde onderkoeling = 4.0K
T0.90 waarde onderkoeling = 3,9K
T0.93 compressor toerental = 29,9 rps
T0.123 temperatuurschakelaar compressor uitlaat = dicht
T.1.02 Driewegklep warm water = verwarmen
T.1.44 boilertemperatuur = 47,9c
T.1.46 Sper contakt s20 = dicht
T.1.69 buitentemperatuur = -0,7c
T.1.71 DCF status = goed dcf signaal
T.1.72 sper contakt s21 = open
T.1.119 MA1 uitgang = uit
T.1.124 veiligheidstemp. Begr. Verwarmingselement = dicht
T.1.125 ME ingang = open
T.1.126 ma2 uitgang = uit
T.1.127 ma uitgang = uit
T.1.130 aanvoertemperatuur verw. Element = 29,3c
Deze voeler is defect:
Bij mij is dat:
T.1.70 systeemtemperatuur = 28,8c

Volgensmij is dat je sysvoeler die kun je eenvoudig vervangen.
Voor de COP berekening weet ik niet of deze voeler mee doet.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2026 13:03 ]

• NL-Kasper
  • Nu online
ervh schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:16:
[...]

Dank hier voor. Verdeler in de woonkamer zijn 7 groepen met 16mm leiding. Aanvoer net gecheckt, is gelukkig 22mm. Verdeler met zoveel groepen is degene boven met een 28mm aanvoer.

Ik ga straks even lekker aan de slag 8)
Top! Dat moet lukken, succes. :)

Als het alleen die 7-groeps verdeler is (op 22) dan krijg je er nog wel genoeg doorheen schat ik in.

• Termike
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:43
Hallo iedereen.

Ik heb hier thuis een A+ geïsoleerde woning (net afgewerkt qua isolatie sinds 2 maanden), met een negatief EPC, buitengevel ingepakt met 20 cm isolatie.
De warmtepomp (lucht/water) is Vaillant.
Buitenunit Arotherm 105/5, binnenunit 127/5
Er is een buffervat van 45L.

Het valt me op dat ik overal lees dat bij een warmtepomp, zelfs in vriestemperaturen er een rendement (COP) van rond de 3 gehaald moet worden.
Sinds een week meet ik nu met een Shelly module de voedingskabels naar mijn binnenunit en buitenunit.
Gisteren stond er op het scherm dat de verwarming (niet het warm water) 60 kW warmte was, maar in mijn Shelly module zie ik dat dat me 30 kW elektriciteit heeft gekost, wat ik toch wel veel vindt.

De stooklijn heb ik ondertussen op 0.25 staan, wat volgens de installateur erg laag is, en het verbaasde hem dat het zo laag qua stooklijn, nog warm in huis is.

De woning is 260 m² , en de temperatuur staat binnen op 20 graden, geen programma, constant 20 graden dus.
De elektrische weerstand staat ook uit.

Kunnen jullie even toelichten welke COP waardes jullie halen met dit weer, sneeuw etc?
En tegen welk verbruik dan?

Vandaag bv, met sneeuw erbij waarbij ik wel weet dat dat een negatieve invloed zal hebben, zitten we in huis al aan 20 kW energie voor de warmtepomp.

Ik woon in België, en overal lees je dat een warmtepomp ideaal is voor het capaciteitstarief (een extra te betalen som is op het totale vermogen dat je op een kwartier van het net haalt).
Zoals ik dat nu ervaar is een warmtepomp zeer nefast voor het capaciteitstarief ;)

Graag jullie meningen en ervaringen met deze omstandigheden.
Over een langere periode kan ik nog niets zeggen want de woning is nog maar recentelijk volledig "ingepakt" qua isolatie.

• mr_evil08
@Termike Vandaag: 3,95
Valliant 55/6 actueel aanvoer 29 graden, buiten 0.1 graden.
Werklast laag, hogere werklast ondanks zelfs aanvoer geeft ook lager COP.
COP komt uit de Valliant, bij mij klopt die aardig.

Stooklijn 0.30 21 graden binnen.
Zit rond 13kw warmte maar dat zegt niks.

[ Voor 65% gewijzigd door mr_evil08 op 07-01-2026 13:19 ]

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:27
Een product review/video van de nieuwe Arotherm Plus geinstalleerd in het Duits:
YouTube: Vaillant aroTherm Plus im 100 Jahre alten Haus: Effizienz, Sanierung...

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Franciesco 11% is veel maar kan wel.
Mijn warmtemeter telt geen koel-energie :( maar rapporteert wel het actuele vermogen negatief tijdens koeling. Dat actuele vermogen wordt ook elke minuut gelogd.
Hierdoor kan ik over een periode wel een schatting maken.
De totalen meten bijvoorbeeld over een periode van zes uur (vandaag 06:00-12:00) 18.8 kWh warmte, 5.23 kWh elektriciteit.
Dat komt op COP 3.61.
In die tijd is het gemiddelde van alle thermische metingen (positief en negatief dus) 2.82 kW en het gemiddelde van alle elektrische metingen 871 W.
Vermenigvuldigd met 6h is dat inderdaad weer 5.23 kWh elektrisch maar slechts 16.9 kWh warmte. Het gat van 1.9 kWh thermisch zijn dus defrosts. Dat waren er in deze periode vijf. De echte COP is daarmee 16.9/5.23 = 3.24.

@Andrehj de reden dat ik die "echtere" cijfers niet voor de rapportage van TomExergie gebruik is omdat ik nu niet afhankelijk ben van een ononderbroken meetreeks (een reboot van de logger of communicatiestoring b.v. verstoort de meting terwijl de tellers wel gewoon doorlopen) en ik niet weet hoe nauwkeurig het allemaal is, beter een meting met bekende tekortkomingen dan een mogelijk betere met onbekende tekortkomingen. In een periode zonder defrosts of vorstbeveiliging zitten de twee uitkomsten wel binnen 1% overigens.

[ Voor 25% gewijzigd door Proton_ op 07-01-2026 13:47 ]

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Termike de cijfers in de app/scherm zijn verwarrend (bron-warmteopbrengst of totale warmteopbrengst?) en onnauwkeurig, want ze zijn afhankelijk van -voor dat doel- ongeschikte en ongekalibreerde sensoren. Meer dan een schatting is het niet, de werkelijke waarde ligt ongeveer binnen een factor 2.

• Franciesco
  • Nu online
@Termike als je 260m2 verwarmd en je hebt dan 30kWh dagverbruik voor 20 graden ruimtetemperatuur klinkt dat niet extreem voor mij met de huidige weersomstandigheden.

Ter vergelijk: ik zit zo'n beetje op ca 18-20kWh per dag tijdens de laatste 2 dagen waarbij de gemiddelde buitentemperatuur over 48hr gemeten -1,8 graden en het erg vochtig was (98% RLV gemiddeld). Dit verbruik is voor alle componenten van het verwarmingssyteem samen (excl SWW) en ik verwarm ca 130m2 in een vrijstaande woning tussen de weilanden op 19 graden. Daarbij werd ongeveer 75kWh warmte per dag geproduceerd en dat betekent een COP van ~4.

Net zoals hier vaker besproken is kan het zomaar zijn dat de thermische opwek die je ziet in Vaillant niet klopt en in jouw geval te negatief is.

• Franciesco
  • Nu online
@Proton_ wellicht is mijn schatting van 0,75kWh per defrost te negatief en is daarom de berekende (worst case) 11% incorrect. Bij 0,5kWh per defrost zou het immers nog "maar" 7% zijn geweest in januari 2025.
Zoals gezegd hoop ik binnenkort was preciezere data te verkrijgen die het hopelijk beter inzichtelijk maakt.

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16:16

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Mooi, maar qua specs ben ik wel benieuwd wat nu verbeterd is:
https://www.vaillant.de/produkte/arothermplus/
https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html

Buiten dat het nominale vermogen bij A7/W35 nog beroerder is dan de huidige serie (2kW bij de 55/8.1vs 3,4kW bij de 55/6) zie ik weinig verschillen. Ook de dikkere units hebben zo te zien minder nominaal vermogen. Geluid is ook praktisch hetzelfde.

Ik zal wel iets missen? Dat geheel zwarte uiterlijk moet natuurlijk ook maar passen ;)

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• Eskiya
Ik heb zelf nog geen warmtepomp en komt dat ergens in maart/april in de nieuwe woning. Marketing zegt natuurlijk dat het nog stiller is. Buiten de estetische argumenten waarom de nieuwe is gekozen heb ik geen overtuigende argument gehoord.

• Kuusj

Kuusj

Eskiya schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:49:
Ik heb zelf nog geen warmtepomp en komt dat ergens in maart/april in de nieuwe woning. Marketing zegt natuurlijk dat het nog stiller is. Buiten de estetische argumenten waarom de nieuwe is gekozen heb ik geen overtuigende argument gehoord.
Ja 1dB hier en daar. Dat is natuurlijk wel een verschil maar laten we eerlijk zijn, dat stelt eigenlijk niks voor natuurlijk. De /6 serie is gewoon al erg stil. Relatief dan, ik vind het af en toe nog steeds een lawaaibak.

• Franciesco
  • Nu online
Kuusj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Mooi, maar qua specs ben ik wel benieuwd wat nu verbeterd is:
https://www.vaillant.de/produkte/arothermplus/
https://www.vaillant.nl/c...lus-warmtepomp-66368.html

Buiten dat het nominale vermogen bij A7/W35 nog beroerder is dan de huidige serie (2kW bij de 55/8.1vs 3,4kW bij de 55/6) zie ik weinig verschillen. Ook de dikkere units hebben zo te zien minder nominaal vermogen. Geluid is ook praktisch hetzelfde.

Ik zal wel iets missen? Dat geheel zwarte uiterlijk moet natuurlijk ook maar passen ;)
Is er een bepaalde reden waarom je naar nominaal vermogen kijkt?

Laatst is er op basis van de specs Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" al een vergelijk gemaakt tussen de 55/6 en de 55/8.1 in thys in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

• Eskiya
De Vaillant arotherm is voor mij nog steeds de warmtepomp waar ik voor wil gaan. Voor mij dus ultieme (test) weersomstandigheden om de forum af te gaan en kijken hoe de Vaillant en andere merken presteren.

• Kuusj

Kuusj

Franciesco schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:00:
[...]

Is er een bepaalde reden waarom je naar nominaal vermogen kijkt?

Laatst is er op basis van de specs Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" al een vergelijk gemaakt tussen de 55/6 en de 55/8.1 in thys in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Het maximale vermogen houdt geen rekening met defrosts. Daar zijn hier in het verleden ook al meerdere posts over geweest en installateurs op YouTube in Engeland hebben er ook het e.e.a. over gezegd. Mooi dat hij 20 minuten 6kW kan leveren maar als hij vervolgens 10 minuten lang 1kW onttrekt heb je gemiddeld heel wat minder 'echt' vermogen.

Dus vandaar :)

Maarja, voornamelijk geluid dus zo te zien. Apart dat de geluidsdruk bij fluisterbedrijf dan praktisch hetzelfde is.

• Franciesco
  • Nu online
@Kuusj maar wat zegt het nominale vermogen dan? Als het maximale vermogen bij de voor defrost beruchte buitentemperaturen (grofweg -2 tot +2 graden) ruim voldoende is voor de woning/gewenste situatie, dan lijkt mij dat een belangrijkere specificatie dan een zogenaamd "nominaal vermogen".

• Kuusj

Kuusj

Franciesco schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:14:
@Kuusj maar wat zegt het nominale vermogen dan? Als het maximale vermogen bij de voor defrost beruchte buitentemperaturen (grofweg -2 tot +2 graden) ruim voldoende is voor de woning/gewenste situatie, dan lijkt mij dat een belangrijkere specificatie dan een zogenaamd "nominaal vermogen".
Ook niet veel :+ Het is gewoon goed ons ervan bewust te zijn dat die vermogens niet het hele verhaal vertellen.

• MotorBeast
Kuusj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:53:
[...]

Ja 1dB hier en daar. Dat is natuurlijk wel een verschil maar laten we eerlijk zijn, dat stelt eigenlijk niks voor natuurlijk. De /6 serie is gewoon al erg stil. Relatief dan, ik vind het af en toe nog steeds een lawaaibak.
Lawaaibak? De mijne staat hier nu te stampen om SWW te maken. Staat op plat dak bij mijn voordeur. Moet toch echt mijn best doen hem te horen.

• MotorBeast
Weet iemand als je de BUH erbij aan zou zetten of deze bij alleen een defrost gaat/kan ondersteunen? Om te verwarmen heb ik het niet nodig maar een versnelling van defrost cyclus zou wel mooi zijn. Vanochtend tijdens de sneeuwaanval om de 40 minuten prijs. :X Of gaat die BUH er alleen in als je op de max van vermogen zit met verwarmen en vult dan aan?

[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 07-01-2026 14:43 ]

• dunklefaser
@Proton_ @Franciesco Defrosts
Bij mijn aroTherm pure split 65/7.2 vandaag tussen 00 uur en 12 uur
44,7 kWh warmte (Kamstrup M302) met 13,51 kWh (13.09 kWh wp + 0,42 kWh binnendeel - ext. kWh-meters)
11 defrosts en 1,3 kWh "koel-energie" (Kamstrup M302)
Aanvoer max. 29°C actueel

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 07-01-2026 15:21 ]

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:42

Mipatje

Petrolhead

Termike schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:08:
Hallo iedereen.

Ik heb hier thuis een A+ geïsoleerde woning (net afgewerkt qua isolatie sinds 2 maanden), met een negatief EPC, buitengevel ingepakt met 20 cm isolatie.
De warmtepomp (lucht/water) is Vaillant.
Buitenunit Arotherm 105/5, binnenunit 127/5
Er is een buffervat van 45L.

Het valt me op dat ik overal lees dat bij een warmtepomp, zelfs in vriestemperaturen er een rendement (COP) van rond de 3 gehaald moet worden.
Sinds een week meet ik nu met een Shelly module de voedingskabels naar mijn binnenunit en buitenunit.
Gisteren stond er op het scherm dat de verwarming (niet het warm water) 60 kW warmte was, maar in mijn Shelly module zie ik dat dat me 30 kW elektriciteit heeft gekost, wat ik toch wel veel vindt.

De stooklijn heb ik ondertussen op 0.25 staan, wat volgens de installateur erg laag is, en het verbaasde hem dat het zo laag qua stooklijn, nog warm in huis is.

De woning is 260 m² , en de temperatuur staat binnen op 20 graden, geen programma, constant 20 graden dus.
De elektrische weerstand staat ook uit.

Kunnen jullie even toelichten welke COP waardes jullie halen met dit weer, sneeuw etc?
En tegen welk verbruik dan?

Vandaag bv, met sneeuw erbij waarbij ik wel weet dat dat een negatieve invloed zal hebben, zitten we in huis al aan 20 kW energie voor de warmtepomp.

Ik woon in België, en overal lees je dat een warmtepomp ideaal is voor het capaciteitstarief (een extra te betalen som is op het totale vermogen dat je op een kwartier van het net haalt).
Zoals ik dat nu ervaar is een warmtepomp zeer nefast voor het capaciteitstarief ;)

Graag jullie meningen en ervaringen met deze omstandigheden.
Over een langere periode kan ik nog niets zeggen want de woning is nog maar recentelijk volledig "ingepakt" qua isolatie.
Ik heb ook 250 m2 VV gisteren een verbruik van 72kwh huis is A+++ stooklijn op 0,2 opgewekte warmte 237 geef COP van 3,36 . ik stook wel op 22 graden.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• Kuusj

Kuusj

MotorBeast schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Lawaaibak? De mijne staat hier nu te stampen om SWW te maken. Staat op plat dak bij mijn voordeur. Moet toch echt mijn best doen hem te horen.
Dat kan, ik ervaar dat anders ;) Ik heb hier in de buurt meerdere AroTherm Plus units staan (van 55/6 tot 105/125/6) als ik mijn wandeling maak en het is bij allen hetzelfde. De ventilator hoor je niet, maar een zeurend toontje van de compressor wel degelijk. Objectief gezien is de geluidsproductie in vergelijking met andere merken natuurlijk goed maar dat wil niet zeggen dat ze vanaf 50% modulatie 'niet te horen' zijn. Alles daaronder moet ik inderdaad ook mijn best doen om het te horen boven ambient. Op 25% is fluisteren al harder dan het geluid van de unit. Ik heb gewoon het idee dat als er een cm dikkere isolatie om de compressor zat dit al een hoop zou helpen. Ruimte genoeg, maar het zal vanwege warmte wel niet kunnen, denk ik.

Wat betreft je vraag. Ik had voor de grap het element eens mee laten lopen (biv. punt naar 2 graden gezet) en het is niet helemaal voorspelbaar wat hij doet.. Lijkt met defrost wel mee te lopen maar daarna gaat de unit terug in vermogen (750-1000W opgenomen vermogen) om dan het element op 1100W mee te laten draaien :+ 8)7 Ik heb het dus maar weer uitgezet.

• jastheman
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 16:39
Heeft iemand een idee van de algoritmes die Frank Energie gebruikt om je Vaillant aan te sturen? Krijgt Frank geen ruzie met de (ook al best lastig te doorgeonden) algoritmes van je WP?
Frank is momenteel 4 weken van het gedrag van mijn installatie aan het ‘leren’. Ik ben reuze nieuwsgierig…..

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:06
Kuusj schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 15:27:
[...]

Dat kan, ik ervaar dat anders ;) Ik heb hier in de buurt meerdere AroTherm Plus units staan (van 55/6 tot 105/125/6) als ik mijn wandeling maak en het is bij allen hetzelfde. De ventilator hoor je niet, maar een zeurend toontje van de compressor wel degelijk. Objectief gezien is de geluidsproductie in vergelijking met andere merken natuurlijk goed maar dat wil niet zeggen dat ze vanaf 50% modulatie 'niet te horen' zijn. Alles daaronder moet ik inderdaad ook mijn best doen om het te horen boven ambient. Op 25% is fluisteren al harder dan het geluid van de unit. Ik heb gewoon het idee dat als er een cm dikkere isolatie om de compressor zat dit al een hoop zou helpen. Ruimte genoeg, maar het zal vanwege warmte wel niet kunnen, denk ik.
...
Heel veel hangt ook af van de hoeveelheid achtergrondgeluid. In een stad of in de buurt van een snelweg, heb je zoweel continue ruis dat je goed moet luisteren. In dorpen of meer afgelegen, kan het nog echt stil zijn. Dan hoor je een brom/blaas veel sneller.

Los van doofheid, verschilt de geluidsgevoeligheid per persoon ook veel. Ikzelf bijvoorbeeld filter veel minder, ik hoor passief dus van alles. Ook dan gaan beperkte geluiden irriteren.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:48
De afgelopen dagen de vele topics over Defrosts en Cop's, etc. hier meegelezen. Wel ben ik daardoor wat onzeker over het kWh gebruik per dag en de Cop die de Vaillant app aangeeft voor mijn systeem 75/6 plus. Nu weet ik wel dat die kan afwijken maar dan nog is het kWh verbruik voor mijn gevoel erg hoog. Wellicht kan er nog wat verbetert worden :)

Om even een idee te geven:
Ik zit vandaag al op 32,7 kWh bij circa 0 graden buiten en een wens temperatuur van 20 graden in de woonkamer is die nu gemiddeld zo'n 19 tot 19,5 graden) wat een prima temperatuur is. Veel meer wordt veel te warm hier.
Actieve stook lijn nu op 0.35. minimale aanvoer 25 graden. Ik heb circa 70 m2 vloerverwarming beneden en boven enkele oudere radiatoren (badkamer en overloop waskamer en een hele kleine die in een slaapkamer(kast) hangt). Worden warm genoeg.
Ta is gemiddeld tussen de 34 en 38 graden nu. Retour is gemiddeld genomen zo'n 32 graden. (ik heb het sww deel even niet meegenomen in het verbruik en de cop).
Gisteren was het verbruik bij de zelfde temperaturen 52,4 kWh en de cop nog maar 1,8 ...
De dag daarvoor 47,7 kwH met een Cop van 2,19 en op 4 januari een stuk beter nl. 3,23 als Cop (38,9 kWh).

Het lijkt wel alsof de Wp vrijwel continue op vol vermogen aan het werk is (rond de 3000 w). Wellicht ook door veel defrosts. Of is dit juist normaal?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kihc_uTU7U_MYcz3F5NYwhyTMoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aqLDczZt2bP2vNnSabj1lg8x.png?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• MotorBeast
Zwartoog schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:06:
[...]

Heel veel hangt ook af van de hoeveelheid achtergrondgeluid. In een stad of in de buurt van een snelweg, heb je zoweel continue ruis dat je goed moet luisteren. In dorpen of meer afgelegen, kan het nog echt stil zijn. Dan hoor je een brom/blaas veel sneller.

Los van doofheid, verschilt de geluidsgevoeligheid per persoon ook veel. Ikzelf bijvoorbeeld filter veel minder, ik hoor passief dus van alles. Ook dan gaan beperkte geluiden irriteren.
Staat hier op een plat dak tegen de gevel. Daar kan gewoon probleemloos iemand slapen. Toen ik er nog geen veren onder had was het een ander verhaal. En ik hoor juist alles. Werd gek van verwarmen met L/L vanwege het continue geruis van dat ding in mijn woonkamer. Dus mijn gehoor ligt het niet aan.

• Kiwi_Kevin
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
Wat voor veren heb je toegepast? Ik vind ook dat mijn 55/5 erg laagfrequent kan dreunen, maar dan op hele specifieke vermogens. In de nacht met fluistermodus geen probleem, het is juist de 20 minuten als de fluistermodus voorbij is en dat integraal te ver is ingezakt, dan gaat hij inhalen.

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:42

Mipatje

Petrolhead

pc_slopert schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:12:
De afgelopen dagen de vele topics over Defrosts en Cop's, etc. hier meegelezen. Wel ben ik daardoor wat onzeker over het kWh gebruik per dag en de Cop die de Vaillant app aangeeft voor mijn systeem 75/6 plus. Nu weet ik wel dat die kan afwijken maar dan nog is het kWh verbruik voor mijn gevoel erg hoog. Wellicht kan er nog wat verbetert worden :)

Ik zit vandaag al op 32,7 kWh bij circa 0 graden buiten en een wens temperatuur van 20 graden in de woonkamer is die nu gemiddeld zo'n 19 tot 19,5 graden) wat een prima temperatuur is. Veel meer wordt veel te warm hier.
Actieve stook lijn nu op 0.35. minimale aanvoer 25 graden. Ik heb circa 70 m2 vloerverwarming beneden en boven enkele oudere radiatoren (badkamer en overloop waskamer en een hele kleine die in een slaapkamer(kast) hangt). Worden warm genoeg.
Ta is gemiddeld tussen de 34 en 38 graden nu. Retour is gemiddeld genomen zo'n 32 graden. (ik heb het sww deel even niet meegenomen in het verbruik en de cop).
Gisteren was het verbruik bij de zelfde temperaturen 52,4 kWh en de cop nog maar 1,8 ...
De dag daarvoor 47,7 kwH met een Cop van 2,19 en op 4 januari een stuk beter nl. 3,23 als Cop (38,9 kWh).

Het lijkt wel alsof de Wp vrijwel continue op vol vermogen aan het werk is (rond de 3000 w). Wellicht ook door veel defrosts. Of is dit juist normaal?
[Afbeelding]
Als je kijk naar wat de WP aan kwh aan warmte oplevert, bij mij was dat gisteren 237KWH .Als ik dat deel door 9,77=24,3 dit zijn de kuub gas die ik hiervoor nodig zou hebben bij de huidige aardgas prijs is dat €27.89. Ik had 75.3 kwh stroom mat een prijs van 21,09. Dus zelfs nu bij koud weer 6,8euro goedkoper dan aardgas. Zo kijk ik erna. Een lucht water WP verlies natuurlijk wel wat efficiencie bij deze omstandigheden.

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• Gramser
pc_slopert schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:12:

[Afbeelding]
Het plaatje geeft een vrij onrustig beeld en het is moeilijk te zien zo hoeveel defrosts er op een dag langskomen. Maar het lijkt er inderdaad op alsof ie meteen naar vol vermogen gaat. Volgens mij wil je dat niet. Is er nog een BUH in het spel?

Hoe ziet het beeld eruit als je je stooklijn verhoogt met, zeg, 0,1? Dat zou je eens een dagje kunnen proberen. Mij viel op dat sinds ik dat deed, de WP veel rustiger en op een lagere modulatie zijn werk doet.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:48
Gramser schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 16:44:
[...]

Het plaatje geeft een vrij onrustig beeld en het is moeilijk te zien zo hoeveel defrosts er op een dag langskomen. Maar het lijkt er inderdaad op alsof ie meteen naar vol vermogen gaat. Volgens mij wil je dat niet. Is er nog een BUH in het spel?

Hoe ziet het beeld eruit als je je stooklijn verhoogt met, zeg, 0,1? Dat zou je eens een dagje kunnen proberen. Mij viel op dat sinds ik dat deed, de WP veel rustiger en op een lagere modulatie zijn werk doet.
Geen BUH alles met de WP. Ga de hogere stooklijn nog eens proberen. Maar klopt het als ik denk dat je bij een hogere stooklijn ook hogere aanvoer temperatuur krijgt? Heb via de nodeRed flow van @Kaspers bij temperaturen onder 0 zelfs op 0,55 gedraaid. Maar had het idee dat dat wat te veel van het goede was. Dan worden je voeten wel erg heet op de vloer :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Pagina: 1 ... 193 194 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic