Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 216 217 Laatste
Acties:

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
JdV023 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:10:
Ik wil op korte termijn de overstap maken naar een full electric warmtepomp. Twee buren in ons rijtje hebben eerder dit jaar een WP laten installeren. Zij hebben gekozen voor een 9kW Panasonic met een groot buffervat. Ik ben zeker geen expert, maar deze opstelling lijkt mij nogal overgedimensioneerd. Ik kom voor onze woningen uit 2016, vloerverwarming op alle etages en een gasverbruik van 750-800 m3 met vier personen uit op een vermogen van 5 of maximaal 7 kW.

Ik ben daarom op zoek naar een installateur in (de regio) Haarlem die aan de voorkant iets meer nadenkt en rekent over het benodigde vermogen en of het wel/niet noodzakelijk is om een buffervat te gebruiken. Zijn er partijen die jullie kunnen aanraden? Indien dat hier niet mag, kan het eventueel ook via een dm.
@koevlaas2 zit in Noord-Holland. Geen idee of hij ook Vaillant doet.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:39
Daarnaast kom ik niet helemaal goed uit het zoneringsvraagstuk. Als ik het goed begrijp dan is het voor de efficiëntie van de WP het beste als zoveel mogelijk groepen altijd open staan. Ik begrijp dit goed, bezien vanuit de optimale werking van de WP. Ik kan zelf echter heel slecht tegen een warme slaapkamer. Wij hebben 1e en 2e verdieping nooit de verwarming aanstaan en zelf met een raampje open gedurende de nacht komt de temp amper onder de 18 graden. Hebben jullie advies hoe je dit met een WP kunt realiseren?
Je hebt dus vloerverwarming op de begane grond? Met het oppervlak (aantal m2 vvw) en het type vloerafwerking kan je schatten welke aanvoertemperatuur je nodig hebt om het benodigde verwarmingsvermogen te behalen. Als dat ca. 35 graden of minder is, ga je het prima kunnen verwarmen met een warmtepomp. Voor dezelfde gemiddelde binnentemperatuur zal het wat minder efficiënt zij n dan wanneer je alle vloerverwarming aan hebt staan, maar ja, dat kan slechts om procenten gaan (dus alsnog veel zuiniger dan cv-ketels, en alsnog geen probleem als het juist gewenst is dat de verdieping iets koeler is).

• JdV023
  • Registratie: Augustus 2026
  • Laatst online: 21:04
marcop23 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 16:08:
[...]

Je hebt dus vloerverwarming op de begane grond? Met het oppervlak (aantal m2 vvw) en het type vloerafwerking kan je schatten welke aanvoertemperatuur je nodig hebt om het benodigde verwarmingsvermogen te behalen. Als dat ca. 35 graden of minder is, ga je het prima kunnen verwarmen met een warmtepomp. Voor dezelfde gemiddelde binnentemperatuur zal het wat minder efficiënt zij n dan wanneer je alle vloerverwarming aan hebt staan, maar ja, dat kan slechts om procenten gaan (dus alsnog veel zuiniger dan cv-ketels, en alsnog geen probleem als het juist gewenst is dat de verdieping iets koeler is).
ja, op alle verdiepingen vloerverwarming in combinatie met een gietvloer, in totaal ca. 190 m2. Dat zou toch met een lage temperatuur moeten kunnen, lijkt me.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:58

Daarnaast kom ik niet helemaal goed uit het zoneringsvraagstuk. Als ik het goed begrijp dan is het voor de efficiëntie van de WP het beste als zoveel mogelijk groepen altijd open staan. Ik begrijp dit goed, bezien vanuit de optimale werking van de WP. Ik kan zelf echter heel slecht tegen een warme slaapkamer. Wij hebben 1e en 2e verdieping nooit de verwarming aanstaan en zelf met een raampje open gedurende de nacht komt de temp amper onder de 18 graden. Hebben jullie advies hoe je dit met een WP kunt realiseren?
Zolang er genoeg afgifte open blijft staan voor minimum debiet en vermogen dan kun je andere zones dicht houden. Met 190m² over 3 verdiepingen is die beneden etage daar al lang goed voor bij een 75/8.1. Het lagere minimum vermogen van de 55 is niet heel veel voordeel bij zoveel vloer...

WPOnline heeft nu partner in NH. Die komt het bij mij doen binnenkort.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:01

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jeroennus schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 14:49:
[...]

Thanks en wat voor isolatie is dit precies wat je hiervoor gebruikt? Dit is namelijk het laatste stukje wat niet geïsoleerd is bij mij en wil het netjes afmaken :-)
Standaard isolatie 45 mm bij 32 mm MLB ook te koop bij Hornbach.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Goedemiddag allemaal,

Ik wil op korte termijn de overstap maken naar een full electric warmtepomp. Twee buren in ons rijtje hebben eerder dit jaar een WP laten installeren. Zij hebben gekozen voor een 9kW Panasonic met een groot buffervat. Ik ben zeker geen expert, maar deze opstelling lijkt mij nogal overgedimensioneerd. Ik kom voor onze woningen uit 2016, vloerverwarming op alle etages en een gasverbruik van 750-800 m3 met vier personen uit op een vermogen van 5 of maximaal 7 kW.

Ik ben daarom op zoek naar een installateur in (de regio) Haarlem die aan de voorkant iets meer nadenkt en rekent over het benodigde vermogen en of het wel/niet noodzakelijk is om een buffervat te gebruiken. Zijn er partijen die jullie kunnen aanraden? Indien dat hier niet mag, kan het eventueel ook via een dm.

Jouw actieve waterinhoud is bepalend voor wel of geen buffer. Indien jouw beneden verdieping daar aan voldoet mag je boven een regeling toepassen. Zo niet seriele buffertje er tussen in de retour.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• jerjer
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 16:42
Hi Allen,

Daar ben ik weer haha. Ondertussen heb ik wat offertes binnen gekregen en wil toch graag jullie advies vragen op de offertes. Zoals ik het zie zit het grootste verschil is wel of geen buffer maar de ene zegt dat ik die absoluut nodig heb terwijl de ander weer zegt van absoluut niet.

Mijn situatie is een hoekwoning waarbij alleen de begaande grond vloerverwarming heeft.

Wat is jullie advies?

Offerte 1: https://ibb.co/PvKw3TZq

Offertte 2: https://ibb.co/bgbzvTW9

In tegenstelling van de offerte hebben beiden nu een 300L

[ Voor 19% gewijzigd door jerjer op 19-08-2026 20:19 ]

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 31-08 07:44
Carboy54 schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 22:22:
[...]

Wij isoleren ze gewoon mee zelfde effect als die kappen :
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Let op met zo boven elkaar monteren van de vorstbeveiligingskleppen. Fabrikant adviseert bij montage boven elkaar 10cm zijdelings afstand te houden en de kleppen verticaal te houden.

nu is er het risico dat de druppels van de bovenste klep op de onderste komen en dat de beluchter bevriest en dus niet meer werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IGx0M6InD70RnWvfBMp7MQbv3U8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wJNI8lNbjbzJCMDeQnWc66Jv.jpg?f=fotoalbum_large

• heszol
jerjer schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 20:17:
Hi Allen,

Daar ben ik weer haha. Ondertussen heb ik wat offertes binnen gekregen en wil toch graag jullie advies vragen op de offertes. Zoals ik het zie zit het grootste verschil is wel of geen buffer maar de ene zegt dat ik die absoluut nodig heb terwijl de ander weer zegt van absoluut niet.

Mijn situatie is een hoekwoning waarbij alleen de begaande grond vloerverwarming heeft.

Wat is jullie advies?

Offerte 1: https://ibb.co/PvKw3TZq

Offertte 2: https://ibb.co/bgbzvTW9

In tegenstelling van de offerte hebben beiden nu een 300L
Mits de radiatoren de kamers warm kunnen krijgen met 45 graden aanvoertemperatuur (max vvw verdeler) zou ik voor offerte 1 kiezen met open verdeler. Verder kan ik zo zonder foto’s van zijn eerdere installaties niks zeggen over de kwaliteit.

Dat is overigens iets waarover ik mij verbaas bij mensen die hier advies vragen. Mensen vragen vaak “is deze offerte goed?” “Voor welke installateur zou jij kiezen?” Maar niemand laat dan foto’s zien van eerder werk van die installateur. Een installateur die trots is op zijn werk zou die zeker laten zien of op zijn website hebben staan.

Kijk maar eens naar de filmpjes van KTN op youtube. Slechte installateurs pik je er met beelden van de installatie zo uit. Je koopt toch ook geen auto zonder proefrit? Of een bank zonder erop gezeten te hebben?

De initiële installatiekosten zijn echt niet het belangrijkste bij een nieuwe warmtepompinstallatie. Bijvoorbeeld een parallel buffervat kan je zo 15% efficiëntie schelen, te hoge aanvoertemperatuur kan zo 25% efficiëntie schelen. Daarbij het feit dat als er verkeerd geïnstalleerd is door een onkundige installateur je bijna onmogelijk een andere installateur vindt die het voor je gaat oplossen. Dus €1000,- tot €3000,- besparen is peanuts tov het belang van een goede installateur en een dito installatie, met service achteraf.

Nog iets wat ik niet snap, mensen vragen nooit referenties dan wel reeds geïnstalleerde installaties. Ik heb altijd wel in de buurt een reeds afgeronde installatie waar je zou kunnen kijken (als er niet binnen gekeken kan worden (privacy) dan wel voor de deur of op een plat dak) Dat zegt zoveel meer dan een offerte.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

heszol schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:31:
[...]

Let op met zo boven elkaar monteren van de vorstbeveiligingskleppen. Fabrikant adviseert bij montage boven elkaar 10cm zijdelings afstand te houden en de kleppen verticaal te houden.

nu is er het risico dat de druppels van de bovenste klep op de onderste komen en dat de beluchter bevriest en dus niet meer werkt.

[Afbeelding]
Ze staan niet recht boven elkaar maar xx graden gedraaid waardoor ze niet lekken op de onderliggende klep.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Vandaag kunnen wij terug kijken op een zeer drukke tweakersdag met een overvolle zaal. Zowel commercieel alsook technisch kwamen alle onderdelen aan bod en konden de aanwezigen alle vragen stellen. Daarna de techniek en het lage geluidsniveau beoordeeld. Vaillant bedankt voor de uitstekende verzorging en lekkere broodjes. Wordt vervolgd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHzdF82aWtqQpSDXxuusOXSMV6o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/39eEJQkiVjjkOwXBvYC1Yhu3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5FkfmC0NhdGbKMe_E4eLDxpusE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pO92fBbLyGhVDbHPk14BcvcY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UtDCdcovhlVc19oLahoyOWhTUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CaDT1u5gu6x4JDI96QGBTKKI.jpg?f=fotoalbum_largeW

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFWbYkuZ1Gcoiop8KBRgCyJvoYU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGsS0UvWTWm5frWD35EAE770.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjCB1ZggGCwnWcW3sG3MzG5VFtg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h2VFEx02BZgZ0MIiBYk7I1oz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Carboy54 op 20-08-2026 17:27 ]

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:43
Andrehj schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 15:49:
[...]

@koevlaas2 zit in Noord-Holland. Geen idee of hij ook Vaillant doet.
Sterker nog ik heb er momenteel 4 die ik doen moet.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:14
Carboy54 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:25:
Vandaag kunnen wij terug kijken op een zeer drukke tweakersdag met een overvolle zaal. Zowel commercieel alsook technisch kwamen alle onderdelen aan bod en konden de aanwezigen alle vragen stellen. Daarna de techniek en het lage geluidsniveau beoordeeld. Vaillant bedankt voor de uitstekende verzorging en lekkere broodjes. Wordt vervolgd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]W

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heel interessante info rondom buffervat!

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jeroennus schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Klopt maar persoonlijk zie ik het graag iets ruimer. 🤗

• Scientific
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:53
Jeroennus schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 20:55:
[...]

Het is al lang bekend dat een buffervat alleen nuttig is bij zeer lage waterinhoud. De minimum waterinhoud staat gewoon in de installatie handleiding.

• Ronald
Dank aan Vaillant Nederland voor de gastvrijheid en @Carboy54, @Stoker en (denk ik?) Lennart voor het organiseren. Het was ontzettend interessant.

Heel interessant hoe ze de (voor mij nog steeds heel grof overdreven) risico's van r290 machines mitigeren waardoor ze helemaal officieel vrijwel geen veiligheidszone meer hebben.

Gaaf om de gezichten van mede-tweakers te zien... Heerlijk bomen met @X21r over trillingen.

Beetje jammer dat het te warm was buiten om de machines boven 50% compressor te krijgen ... ze zaten daarmee al aan max thermisch voor deze temperatuur... Bij 50% onhoorbaar zelfs met mijn 100% goede oor tegen de fan grill (andere oor is zeer rustgevend bij mij 8)7 )

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Jesto
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 31-08 01:14
Ronald schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:22:
Dank aan Vaillant Nederland voor de gastvrijheid en @Carboy54, @Stoker en (denk ik?) Lennart voor het organiseren. Het was ontzettend interessant.

Heel interessant hoe ze de (voor mij nog steeds heel grof overdreven) risico's van r290 machines mitigeren waardoor ze helemaal officieel vrijwel geen veiligheidszone meer hebben.

Gaaf om de gezichten van mede-tweakers te zien... Heerlijk bomen met @X21r over trillingen.

Beetje jammer dat het te warm was buiten om de machines boven 50% compressor te krijgen ... ze zaten daarmee al aan max thermisch voor deze temperatuur... Bij 50% onhoorbaar zelfs met mijn 100% goede oor tegen de fan grill (andere oor is zeer rustgevend bij mij 8)7 )
Ook namens mij heel veel dank allen voor de organisatie en het faciliteren van deze Tweakersdag. Prachtige techniek en zeer informatief en inspirerend. Hopelijk kan ik volgend jaar ook ervaring delen.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:04
Ronald schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 21:22:
Dank aan Vaillant Nederland voor de gastvrijheid en @Carboy54, @Stoker
Zeker dank.
Yep
Beetje jammer dat het te warm was buiten om de machines boven 50% compressor te krijgen ... ze zaten daarmee al aan max thermisch voor deze temperatuur...
Ik vind het nog steeds een vreemd verhaal.. dus hij kan niet met meer vermogen een SWW vat vullen ?..
Ik begrijp het wel .. als hij op 100% draait dan zijn de rapen nog niet gaar... of zo iets.

Maar de rubber slang was wel heel soepel van de warmte wisselaar naar de aansluiting naar buiten, auto rubber slangen zijn toch heel wat steviger en kunnen dan wel aardig wat druk en temperatuur verwerken..
Maar de praktijk zal het leren bij 75 graden.

• Ronald
X21r schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:30:

Ik vind het nog steeds een vreemd verhaal.. dus hij kan niet met meer vermogen een SWW vat vullen ?..
Wat ik begreep in een discussie met Michael zit het hem in de eigenschappen van het koudemiddel dat het max vermogen zo omlaag gaat. Nog hogere temperatuur ga je ook een keer COP verliezen zei hij

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 01:04
Ronald schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 22:44:
[...]

Wat ik begreep in een discussie met Michael zit het hem in de eigenschappen van het koudemiddel dat het max vermogen zo omlaag gaat. Nog hogere temperatuur ga je ook een keer COP verliezen zei hij
Dat mag je dan gaan uitzoeken in de grafieken. O+
Dus R290 bij warm weer zakt het vermogen ?
( buiten temperatuur 20 graden en nog maar 50 % vermogen ???)

Dat de COP omlaag gaat begrijp ik nog.Maar mijn Mitsubitsie 7,5kW met R32 levert bij 20 graden buiten temperatuur en water van 60graden nog 11kW ??? cop is dan nog maar 2,75.en staat aardig te" loeien".
Dus truc zal ergens anders liggen ...waarschijnlijk in het afgifte systeem .. te klein zeker..mischien buffer vat er er tussen ..... O+ 8)7
Lawaaierig machine mogen ze niet hebben in de schowroom ivm medewerkers zonder oordoppen O+

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:20
Kan iemand mij uitleggen waarom de verschillende afgelezen temperaturen afwijken tussen:
  • analoge temperatuurmeter boiler
  • binnenunit
  • myVaillant app
Grootste vraagtekens die ik heb gaan over:
  • de temperatuur van het sww
  • de ingestelde gewenste temperatuur 55 vs 65
  • symbooltje dat er warmtevraag lijkt te zijn, terwijl verwarming uitgeschakeld is
Op de foto staat het niet (klikte telkens niet goed met de camera) maar op moment van onderstaande foto's knipperde ook het 'kraantje' op de binnenunit, dus dat die de boiler aan het verwarmen zou zijn. Er was verder geen water in gebruik.
De app heb ik twee of drie weken lang niet gebruikt, maar verbaas mij elke keer over wat ik daar aan temperaturen zie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QOe06LxipZD0ALDWKD_hOHFMYKE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/uQ9eGmbrOt96a28O69ECSpjt.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HTidSzV0-fvqs1ywwpjwJG-_at0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YbVEjlgNoNG9eaMINEUb5hCO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQxkd319JeLCI9_9Iy0Cuu_9onY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQMCoI68mb2EdnPMKetPMTmW.jpg?f=fotoalbum_tile

• marcop23
X21r schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 23:19:
[...]

Dat mag je dan gaan uitzoeken in de grafieken. O+
Dus R290 bij warm weer zakt het vermogen ?
( buiten temperatuur 20 graden en nog maar 50 % vermogen ???)

Dat de COP omlaag gaat begrijp ik nog.Maar mijn Mitsubitsie 7,5kW met R32 levert bij 20 graden buiten temperatuur en water van 60graden nog 11kW ??? cop is dan nog maar 2,75.en staat aardig te" loeien".
Dus truc zal ergens anders liggen ...waarschijnlijk in het afgifte systeem .. te klein zeker..mischien buffer vat er er tussen ..... O+ 8)7
Lawaaierig machine mogen ze niet hebben in de schowroom ivm medewerkers zonder oordoppen O+
Volgens mij gaat het geleverde vermogen niet zozeer omlaag, maar vooral het de maximale compressorsnelheid, misschien ivm de maximale persdruk? Met de "oude" 55/6 draait de compressor tijdens VWW-bedrijf bij warm weer ook minder hard dan bij koud weer. Hoe ik dat uit de ph-grafiek moet uitlezen weet ik zo niet.

De Vaillant monoblocks hebben ook een maximale buitentemperatuur van 40 graden, ook bij koelen. Dat betekent dat je er niet op moet vertrouwen in Zuid-Spanje, vooral niet als de WP op een zonnige hete plek staat, want dan kan het wel eens zo zijn dat 'ie niet koelt op de heetste dagen.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

marcop23 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 09:42:
[...]

Volgens mij gaat het geleverde vermogen niet zozeer omlaag, maar vooral het de maximale compressorsnelheid, misschien ivm de maximale persdruk? Met de "oude" 55/6 draait de compressor tijdens VWW-bedrijf bij warm weer ook minder hard dan bij koud weer. Hoe ik dat uit de ph-grafiek moet uitlezen weet ik zo niet.

De Vaillant monoblocks hebben ook een maximale buitentemperatuur van 40 graden, ook bij koelen. Dat betekent dat je er niet op moet vertrouwen in Zuid-Spanje, vooral niet als de WP op een zonnige hete plek staat, want dan kan het wel eens zo zijn dat 'ie niet koelt op de heetste dagen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zN9wPkw_us5hxoMxACXwdsLguWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bDOAOCPZL991WpxkxJVcR5LX.jpg?f=fotoalbum_large

@X21r Met R290 vrij normaal ter bescherming van de compressor. Hier de grafiek bij de Itho Amber. Door ons het hoedje genoemd.

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17:39
Carboy54 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 10:11:
[...]

[Afbeelding]

@X21r Met R290 vrij normaal ter bescherming van de compressor. Hier de grafiek bij de Itho Amber. Door ons het hoedje genoemd.
Ik heb een monoblock 125/400 die kan bij 35 tot ongeveer 50 graden SWW maken. Daarna schakelt hij over op de hulpverwarming (element). Daar heb ik weinig problemen mee want dan is de stroom toch gratis (zonnepanelen).

• Batilan
  • Laatst online: 01:17
aj_vdw schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:30:
[...]

Ik heb een monoblock 125/400 die kan bij 35 tot ongeveer 50 graden SWW maken. Daarna schakelt hij over op de hulpverwarming (element). Daar heb ik weinig problemen mee want dan is de stroom toch gratis (zonnepanelen).
Daar zit wat in, mocht je toch onvoldoende PV hebben, (of het in je EV of thuisbatterij willen stoppen), dan zou je kunnen overwegen om de SWW run in warme periodes / de zomer naar de ochtend te verplaatsen?

Ik heb hem normaal op 13:00 staan met het idee (meestal) maximale PV opbrengst, wat hogere buitentemperatuur, maar in de zeer warme periodes werkt dat dus averechts? In de warme periodes heb je meestal in de ochtend ook al een behoorlijke opbrengst (heb zelf een dak op het oosten, dus dan werkt dat nog beter).

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:02
Batilan schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Daar zit wat in, mocht je toch onvoldoende PV hebben, (of het in je EV of thuisbatterij willen stoppen), dan zou je kunnen overwegen om de SWW run in warme periodes / de zomer naar de ochtend te verplaatsen?

Ik heb hem normaal op 13:00 staan met het idee (meestal) maximale PV opbrengst, wat hogere buitentemperatuur, maar in de zeer warme periodes werkt dat dus averechts? In de warme periodes heb je meestal in de ochtend ook al een behoorlijke opbrengst (heb zelf een dak op het oosten, dus dan werkt dat nog beter).
Daarentegen, In de ochtend is de stroomprijs meestal nog wel boven de 0. Met een dynamisch contract kunt je dan beter terugleveren. Als midden op de dag de stoomprijs 0 is maakt rendement (zolang je de stroom uit eigen panelen haalt) niets uit.

De afweging verschilt per uur/dag/situatie.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Batilan
Mjier schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

Daarentegen, In de ochtend is de stroomprijs meestal nog wel boven de 0. Met een dynamisch contract kunt je dan beter terugleveren. Als midden op de dag de stoomprijs 0 is maakt rendement (zolang je de stroom uit eigen panelen haalt) niets uit.

Inderdaad, mijn context is nu nog het bekende 3-jarig GC vast contract met 11,5 ct teruglever vergoeding en geen teruglever kosten en volledige saldering. Ik zal dit zeker meenemen als ik naar dynamisch ga. Thx! :)

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

aj_vdw schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:30:
[...]

Dat is R32 die gaat niet verder dan 50-55 gr. R290 wel tot 75 gr zonder hulp element.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Nieuw design plint voor de Pro en Plus

https://www.youtube.com/watch?v=Mh0KDX6eQHE

• aj_vdw
Carboy54 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 15:54:
[...]

Dat is R32 die gaat niet verder dan 50-55 gr. R290 wel tot 75 gr zonder hulp element.
Die 125/400 is Propaan. Dus R290

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

aj_vdw schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 17:21:
[...]

Die 125/400 is Propaan. Dus R290
Ok nieuw model dus 3 fase R290. Doet hij dat continu of bij zeer hoge buitentemperatuur?

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:33
Mjier schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:52:
[...]

Je betaalt alsnog energiebelasting erover, dagen dat het werkelijk 0 is incl belasting komen zelden voor.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• aj_vdw
Carboy54 schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 18:14:
[...]

Ok nieuw model dus 3 fase R290. Doet hij dat continu of bij zeer hoge buitentemperatuur?
Nee het vorige model: Vaillant aroTHERM plus lucht/water warmtepomp 125/6 A 400V R290. Ja ook een warmtepomp volgt de natuurkundige wetten.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:29
Piemol schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 08:24:
Kan iemand mij uitleggen waarom de verschillende afgelezen temperaturen afwijken tussen:
toch klopt het allemaal.

De SWW wenswaarde is 55C (belachelijk hoog). Het SWW temperatuur is momentaan 39C op hoogte van de sensor (gelaagdheid)

De CV wenswaarde voor de regeling is 65C, de momentane CV waarde is 47C

De afgelezenen temp op de thermometer is de SWW temp op die hoogte (gelaagdheid)

om de werking van een warmtepomp te begrijpen is een basis kennis natuurkunde nodig. Best wel eens irritant want een cv ketel heeft 2 temperaturen CV water en Tapwater. Een WP heeft wel >20 temperaturen in zijn circuits en dan is er nog gelaagdheid van boilers wat heel veel mensen niet snappen.

[ Voor 12% gewijzigd door Technician- op 22-08-2026 07:40 ]

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:18
Carboy54 schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 17:25:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]W

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie ik goed dat de Pro veel verder terug kan moduleren dan uit de spec sheets te lezen is?
edit:
Vooral koelen was natuurlijk het grote punt.

• Piemol
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:20
Technician- schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 07:36:

De SWW wenswaarde is 55C (belachelijk hoog).
Met 300L boiler, 4 personen en een bad, wat zou dan handiger zijn? Hoe snel warmt die op naar bijv. 50C? Betreft een 7kw wp. Dit is trouwens gewoon zo achtergelaten door de installateur, lekker safe denk ik?
De CV wenswaarde voor de regeling is 65C, de momentane CV waarde is 47C
Hoe zie je dat het om CV gaat? Puur op basis van het woordje 'aanvoertemperatuur'? Het verwarmingcircuit staat uit, dus waarom laat die dat dan zien? En vanwaar brand dat icoontje dan op de binnenunit? Ik heb vloerverwarming, dus ik heb ook niks aan die 65C.

[ Voor 4% gewijzigd door Piemol op 22-08-2026 14:34 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:29
Piemol schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:34:
[...]

Met 300L boiler, 4 personen en een bad, wat zou dan handiger zijn? Hoe snel warmt die op naar bijv. 50C? Betreft een 7kw wp. Dit is trouwens gewoon zo achtergelaten door de installateur, lekker safe denk ik?

[...]

Hoe zie je dat het om CV gaat? Puur op basis van het woordje 'aanvoertemperatuur'? Het verwarmingcircuit staat uit, dus waarom laat die dat dan zien? En vanwaar brand dat icoontje dan op de binnenunit? Ik heb vloerverwarming, dus ik heb ook niks aan die 65C.
Om te beginnen lees de uitgebreide handleiding helemaal door. Dan gaan we je overhoren. ;P

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-08 21:54
Piemol schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:34:
[...]

[...]

De installateur dient het op (minimaal) 55C achter te laten.

In de waterwerkbladen staat dat er een minimale temperatuur van 55C op het tappunt dient te worden gehaald.

wij doen dit ook maar vertellen de klant ook dat dat voor de efficiëntie niet de beste setting is.

Hoe snel die opwarmt is afhankelijk van de warmwater-setting (eco-balans-comfort), het vermogen, de buitentemperatuur en de begintemperatuur... (en verlies over leidingen, vat, voldoende oppervlakte spiraal etc..)

Een keer testen heb je meer aan dan vragen :)

ik geef mensen meestal het advies;

Probeer (indien mogelijk) 1x daags warm water te maken midden op de dag.

Veelal is de stroom goedkoper, de buitentemperatuur hoger en de begin temperatuur lager.

Uiteraard is dit niet altijd mogelijk (meerdere baden vullen etc…)

2050vandaag, waarom wachten?

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:29
Is een hygiëne boiler dan niet meer aangewezen bij warmtepompen? Die op minimaal 45°C houden, lijkt warmtepompvriendelijker. Legionella run is niet nodig. Bij overschot aan zonenergie kan hoger gestookt worden.

• Ronald
Hygiëne boiler heeft bij tapwater gebruik een delta over de spiraal. Het is dus niet zo dat er effectief meer bruikbare energie in zit.

En als je beide types te hoog wil stoken moet je weer temperatuur bescherming toepassen tegen verbranding.

• OBL2132
  • Laatst online: 20:32
Vraagje, wellicht dat iemand het hier weet.

Om de arotherm plus samen een cv-ketel (in dit geval Remeha) te gebruiken dient er tussen de VWZ AI en de ketel een scheidingsrelais geplaatst te worden. Vaillant heeft dit zelf in het assortiment, onderdeelnummer 306249. Echter kost dit onderdeel bijna €200.

Contact X17, waar volgens het elektrisch schema de kabel tussen de VWZ en de ketel op dient te komen, schakelt met 230v. Remeha schakelt daarentegen met 24v.

Is het niet zo dat bijvoorbeeld de Finder 22.21.8.230.4000, precies dezelfde werking heeft? Dan ben je namelijk voor drie tientjes klaar.... Of zie ik nu iets over het hoofd?

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:11

copykat

Good copy isn't bad

Ik zit de catalogus even door te lezen in afwachting van de start f1.... en de 75/8.1 te vergelijken met de 55/8.1. De voorkeur is (niet gefundeerd met harde feiten.) 55 omdat 1 de buitenunit kleiner is 76.5x110x45 tegen 96.5x110x45 vooral hoogte dus. 20cm. En zo'n 20kg verschil wat muurmontage mogelijker maakt. Prijsverschil op t totaal bedrag doet niet terzaken denk ik.

Mn warmte verlies berekening hier neigt richting 7kw maar ik zag dat Valliant ook fancoil units heeft. Dus ik dacht stel dat ik investeer in maximaal rendement van de afgifte hardware en beneden vloerverwarming plaats (nu nog radiatoren G type t22 en t33) en boven inplaats van LT radiatoren met boosterunit de zogenaamde hybrids de fancoil units aan de wandschroef zou ik dan die 1.9kw verschil terug kunnen brengen naar 1kw? Of te wel de 7kw haalbaar is? Hoeveel effectief verwarmings verlaging is die 1.9kw verschil?

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Ronald
Met een heel luxe afgifte systeem wek je niet meer vermogen op. Dus nee, ik denk niet dat het de 55 haalbaar maakt voor jouw woning, @copykat

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:07

Seafarer

XXX

OBL2132 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 13:14:
Vraagje, wellicht dat iemand het hier weet.

Om de arotherm plus samen een cv-ketel (in dit geval Remeha) te gebruiken dient er tussen de VWZ AI en de ketel een scheidingsrelais geplaatst te worden. Vaillant heeft dit zelf in het assortiment, onderdeelnummer 306249. Echter kost dit onderdeel bijna €200.

Contact X17, waar volgens het elektrisch schema de kabel tussen de VWZ en de ketel op dient te komen, schakelt met 230v. Remeha schakelt daarentegen met 24v.

Is het niet zo dat bijvoorbeeld de Finder 22.21.8.230.4000, precies dezelfde werking heeft? Dan ben je namelijk voor drie tientjes klaar.... Of zie ik nu iets over het hoofd?
Gelijkspanning vereist kwalitatief betere contacten dan wisselspanning. Dus let erop wat de specificaties van het relais zijn. de juiste spoelspanning stroom op contactne enz.enz.
Het originele relais kan een ingebouwde blus diode hebben. Als dat zo is moet jouw keuze dat ook hebben.
Dus ja het is vrij makkelijk om iets over het hoofd te zien. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Ronald schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:44:
Met een heel luxe afgifte systeem wek je niet meer vermogen op. Dus nee, ik denk niet dat het de 55 haalbaar maakt voor jouw woning, @copykat
Ik weet niet of meer extractie van de warmte uit t CV water vd ringleiding een wp efficienter maakt of juist de WP eerder naar zn max brengt. (Fancoils zuigen meer energie uit de ringleiding tov radiatoren met een fanbooster schijnt.) Een voordeel van vvw is massa traagheid dus je kan overdag met hogere buiten temperatuur alvast extra voorverwarmen zodat je snachts ( vorst is snachts en vooral in de 04-07 uren het hoogst.) langzamer afkoelt naar minder aangename temperaturen thuis. ( 17 graden met slapen is prima, ik vind 15 al prima ( dat is onze cv winterstand na 22 uur tot 07uur.) En voor een weekje extra verwarmingsunits aanzetten indien nodig is ook geen issue.

In de afgelopen 10 jaar (periode 2016–2026) is de minimumtemperatuur in de xxxx naar schatting op ongeveer 12 tot 15 dagen gedaald tot -7,0 °C of kouder. Geeft aan dat ik een beetje kan smokkelen denk ik.(edit, tendens is denk ik dat t warmer word in de toekomst.)

Nou that (F1) did get sideways quick.... :X

Anyway ik heb wat zitten kijken naar die fancoils: Vaillant fancoils halen temperatuur niet icm vloerverwarming - Duurzame energie en installaties - GoT

Klinkt als hmmm zal dit werken?

[ Voor 10% gewijzigd door copykat op 23-08-2026 16:09 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Ronald
@copykat Smokkelen is verleidelijk. Maar ervaring is een beetje dat krap zitten @-10 (Of dus gewoon naar -5 of -7 ontwerpen) ook problemen geeft bij +2 en mist/vochtig weer / alles rond die temperatuur en RH >90% (Wat in januari een beetje regel is en niet uitzondering).

Bij +2 zit je al op ~65% van max warmteverlies @-10, terwijl je op die temperatuur de het hoogste percentage onderbreking van de opwek hebt (Defrost = geen opwek en een onttrekking van warmte ten gunste van ontdooien)

Ontwerp je naar -7 dan zit je op +2 op 72% en naar -5 op 78%
In Nederland zijn er momenten dat je effectief vermogen met richting die 25% daalt.

De Vaillants hebben op +2 amper een dip in de curve.. (Zeker de Pro, waarvan we de grafieken gezien hebben) Maar je loopt dus wel erg op de tenen.
Anyway ik heb wat zitten kijken naar die fancoils: Vaillant fancoils halen temperatuur niet icm vloerverwarming - Duurzame energie en installaties - GoT
Als doel temperatuur niet gehaald wordt dan wordt bij die lagere temperatuur het opgewekte vermogen al afgegeven. Het is geen teken van meer opwek dan gespecificeerd.

Anyway: Muurbeugels kunnen een 75/8.1 dragen: https://www.warmtepomp-sh...t-airco-warmtepomp-86-cm/ 100+100 kilo.
De 75/8.1 is 44 kg / 88 kg ventilator/compressor zijde (Volgens installatiehandleiding die mijn installateur direct van Vaillant heeft)

Je hebt alleen meer risico op resonantie... Massa aan de voeten dempt vibratie van de behuizing. Dat heb je niet met beugels. We hebben het bij Vaillant op kantoor vrij uitgebreid gehad dat massa een van de belangrijke verschillen is in geluidsproductie van de Pro en Plus.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

copykat schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:40:
Ik zit de catalogus even door te lezen in afwachting van de start f1.... en de 75/8.1 te vergelijken met de 55/8.1. De voorkeur is (niet gefundeerd met harde feiten.) 55 omdat 1 de buitenunit kleiner is 76.5x110x45 tegen 96.5x110x45 vooral hoogte dus. 20cm. En zo'n 20kg verschil wat muurmontage mogelijker maakt. Prijsverschil op t totaal bedrag doet niet terzaken denk ik.

Mn warmte verlies berekening hier neigt richting 7kw maar ik zag dat Valliant ook fancoil units heeft. Dus ik dacht stel dat ik investeer in maximaal rendement van de afgifte hardware en beneden vloerverwarming plaats (nu nog radiatoren G type t22 en t33) en boven inplaats van LT radiatoren met boosterunit de zogenaamde hybrids de fancoil units aan de wandschroef zou ik dan die 1.9kw verschil terug kunnen brengen naar 1kw? Of te wel de 7kw haalbaar is? Hoeveel effectief verwarmings verlaging is die 1.9kw verschil?
De 55 Pro doet bij -7/W35 4.84 kW en de Plus 5.59 kW dus te weinig. Vaillant heeft geen fancoils meer dus kijk b.v. bij Nemo maar dat voegt geen extra vermogen toe.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@Ronald je hebt vermoedelijk, vrijwel zeker, gelijk dat langs t randje lopen van minimaal vermogen gevaarlijk kan zijn ( kijk maar naar max en een nat wit lijntje onderin. ;-))

Ja ideaal is op de grond op goede blokken en grind voor vocht drainage. ( kwa geluids opwekking) Maar in de layout en mogelijke plekken van mn huis en erf is dat minder ideaal. Kwa leidingwerk en of ruimte inname van een plek en erfgrens. Naja ik loop voor de fanfare vooruit en ik moet waarschijnlijk even de adviseur,verkoper van Valliant zn werk laten doen om mn bewegingsruimte te bepalen.

• Ronald
@Carboy54 Ik heb iets meer in de installatiehandleiding van de Plus 55/8.1 staan (via Maarten van de Rayon manager):
5,59 kW A-7W35
5,67 kW A-7W45
5,67 kW A-7W55
5,65 kW A-7W65

A2W35 is 1,89 … 6,28 kW voor de 55... Misschien dat hij het red voor @copykat ... maar gierend langs randje dus ik durf niet positief te zijn... de kosten / consequenties van net niet zijn dan net te hoog.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:04
Ronald schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:30:
@Carboy54 Ik heb iets meer in de installatiehandleiding van de Plus 55/8.1 staan (via Maarten van de Rayon manager):
5,59 kW A-7W35
5,67 kW A-7W45
5,67 kW A-7W55
5,65 kW A-7W65

A2W35 is 1,89 … 6,28 kW voor de 55... Misschien dat hij het red voor @copykat ... maar gierend langs randje dus ik durf niet positief te zijn... de kosten / consequenties van net niet zijn dan net te hoog.
Plus voor @copykat was geluid belangrijk, omdat hij in een dicht bebouwde omgeving woont. Als je straks een warmtepomp hebt die heel vaak op 100% draait, dan heb je meer last van het geluid. Zou ik niet doen. Dus niet langs het randje maar een beetje marge, zowel om het warm te houden (zonder stress) als voor het geluid.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Ronald schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:30:
5,59 kW A-7W35
5,67 kW A-7W45
5,67 kW A-7W55
5,65 kW A-7W65

Bij twijfel niet inhalen dan Ronald 🤗

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@SebastiaanPs meer 100% belasting is meer max geluid . fair point. ( edit: al verwacht ik weinig mensen in de tuin bij -6 of hun raam open hebben en ook niet bij mistig druilerig weer overigens.) Dat te samen met dat t vermogen met aanpassen beoogde afgiftehardware niet direct een positief effect heeft op de max warmteopbrengst bij -7.

Ik wacht maar af wat ik de komende tijd als advies krijg t.a.v. de Valliant opstelling.

[ Voor 18% gewijzigd door copykat op 23-08-2026 18:35 ]

• marcop23
@copykat: beetje vloeken in mijn eigen kerk, maar is een back-up element van 2 kW een optie? Vooral als je nog isolatiemaatregelen gaat nemen op een later moment?

Ik zat een beetje in beetje in hetzelfde schuitje als jij - ik was ook een beetje aan het wensdenken richting een 55/6 terwijl mijn verliesvermogen mogelijk meer richting de 6 of 6,5 kW zat. Ik heb het resultaat al eens beschreven in dit draadje: marcop23 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

@Ronald: zijn die vermogens inclusief of exclusief het effect van defrosts? Bij de /6 serie waren de grafieken met vermogens vermoedelijk exclusief defrosts, en voor het werkelijke vermogen bij lage temperaturen was het daarbij beter om naar het nominale vermogen te kijken, die iets lager is.

[ Voor 11% gewijzigd door marcop23 op 23-08-2026 19:50 ]

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:48
marcop23 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 19:47:@Ronald: zijn die vermogens inclusief of exclusief het effect van defrosts? Bij de /6 serie waren de grafieken met vermogens vermoedelijk exclusief defrosts, en voor het werkelijke vermogen bij lage temperaturen was het daarbij beter om naar het nominale vermogen te kijken, die iets lager is.
https://heatpumpmonitor.org/heatpump/view?id=2

Hier heb je een mooie verzameling praktijkdata incl defrosts

• OBL2132
  • Laatst online: 20:32
Seafarer schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 14:57:
[...]

Gelijkspanning vereist kwalitatief betere contacten dan wisselspanning. Dus let erop wat de specificaties van het relais zijn. de juiste spoelspanning stroom op contactne enz.enz.
Het originele relais kan een ingebouwde blus diode hebben. Als dat zo is moet jouw keuze dat ook hebben.
Dus ja het is vrij makkelijk om iets over het hoofd te zien. ;)
Bedankt voor je reactie!

is het zo dat ze op gelijkspanning werken? Volgens mij schakelt de Vaillant VWZ gewoon op wisselspanning.

je zit met je verschil van 230v van de VWZ en de 24v van de ketel. Je komt dan dus volgens mij uit op een industrieel relais waarbij je de juiste spoelspanning kiest (230V AC) en waarvan de contacten los en potentiaalvrij schakelen.

Een blusdiode zou bij wisselspanning juist een kortsluiting veroorzaken.

• Seafarer

Seafarer

XXX

OBL2132 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 07:47:
[...]

Bedankt voor je reactie!

is het zo dat ze op gelijkspanning werken? Volgens mij schakelt de Vaillant VWZ gewoon op wisselspanning.

je zit met je verschil van 230v van de VWZ en de 24v van de ketel. Je komt dan dus volgens mij uit op een industrieel relais waarbij je de juiste spoelspanning kiest (230V AC) en waarvan de contacten los en potentiaalvrij schakelen.

Een blusdiode zou bij wisselspanning juist een kortsluiting veroorzaken.
Een relais heeft nagenoeg altijd potentiaal vrije contacten. De spoel spanning gaat van 5 tot 380V wissel of gelijkspanning of allebei. Dat moet jij uitzoeken.

De aparte schakel contacten kunnen een wisselcontact zijn of maak of verbreek. En geschikt zijn voor een bepaalde spanning en vooral stroom is belangrijk. Dat moet jij uitzoeken.

De blusdiode gebruik je alleen als de spoel op gelijkspanning werkt.

Kun je de specificaties van dat relais niet achter halen? Dan is het makkelijk opzoeken.

Misschien helpt dit nog: Wikipedia: Relais

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 23:15
Carboy54 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:19:
[...]

De 55 Pro doet bij -7/W35 4.84 kW en de Plus 5.59 kW dus te weinig. Vaillant heeft geen fancoils meer dus kijk b.v. bij Nemo maar dat voegt geen extra vermogen toe.
Vreemd ik heb net fancoils binnen gekregen via Tavolla .4 stuks Arovair Va03

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:28

pc_slopert

460graden warm

Ik heb zojuist een topic aangemaakt met wat vragen over een project dat ik ga maken. Hierin komt zoals het er nu uitziet een Arotherm plus 75/8.
Ik zou het op prijs stellen als ik van jullie aanvullend nog wat deskundige adviezen kan krijgen.

- het gaat met name over aanleg van het systeem met aanvoer en retour leidingen.
- is mijn opzet zo ok of kan het beter? Zo ja hoe dan.
- keuze voor sww/ boiler dacht zelf aan rvs met lange spiraal 300 liter.
- plaats van de driewegklep en vuil-afscheider. ivm weinig ruimte op begane grond.

Installatie Vaillant warmtepomp Arotherm 75/8 hoekwoning

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | Vaillant VWL 75/6 | Mijn project All electric 1950 huis: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• heszol
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xKt76OkkxGI07jBDaRt-gp7ofWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UCU1m1A00PHl9yx342duyj75.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jeeWF6uD4XfO_4tzmnSHcbcKb3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLYBTyxqYepAVHH3xbKV8CXv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/15QSzDpkFc-tq7a06TkjpUf7vmk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BME50VXzG3m7epFPlKAUBj8j.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBU9GtPoo9CEYFQ9gY3u5y69ki0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t71QIpPXKigkgVgFTCbq23yW.jpg?f=fotoalbum_large

Eerste nieuwe Arotherm Plus geplaatst. De binnenunit (97/7) is tov de oude echt een verademing qua plaatsingsgemak. De buitenunit is zwart toch wel mooier vind ik. Ook de FSF functie is top, anders was deze plaatsing niet mogelijk geweest.

Wel even wennen aanvoer/ retour cv/boiler aansluitingen op de binnenunit, zijn anders geplaatst.

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:14
Netjes hoor! Waar haal je die isolatiekappen voor de aansluitpunten op de warmtepomp?

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:28

pc_slopert

460graden warm

Mooi strakke installatie. Welke van de plus versie is dit de 55/8 ? Welk boilervat? Wat voor stroom-aansluiting heb je voor de module? Ik zou denk ik voor 230v moeten gaan die lijkt wel een zwaardere automaat te hebben? Of kan het ook op 16A? Warmen en Salmonella kan via de Plus dus is het element alleen als backup nodig voor de warmtepomp.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | Vaillant VWL 75/6 | Mijn project All electric 1950 huis: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• Batilan
heszol schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 07:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Eerste nieuwe Arotherm Plus geplaatst. De binnenunit (97/7) is tov de oude echt een verademing qua plaatsingsgemak. De buitenunit is zwart toch wel mooier vind ik. Ook de FSF functie is top, anders was deze plaatsing niet mogelijk geweest.

Wel even wennen aanvoer/ retour cv/boiler aansluitingen op de binnenunit, zijn anders geplaatst.
Ziet er inderdaad netjes uit, en mooi dat die buitenunits intussen ook in een fatsoenlijke kleur leverbaar zijn. Alleen Is dat bij je voordeur? dan hoop ik dat je in de winter de deur snel open doet voor bezoek en de bezorgers ;) (ook op hete dagen als je hem voor koeling gebruikt)

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:51
Kom je buiten in een defrostwolk 😄 - spectaculair!

• heszol
Jeroennus schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:52:
Netjes hoor! Waar haal je die isolatiekappen voor de aansluitpunten op de warmtepomp?
Eigen inkoop, helaas alleen per groot aantal.

• heszol
pc_slopert schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:11:
Mooi strakke installatie. Welke van de plus versie is dit de 55/8 ? Welk boilervat? Wat voor stroom-aansluiting heb je voor de module? Ik zou denk ik voor 230v moeten gaan die lijkt wel een zwaardere automaat te hebben? Of kan het ook op 16A? Warmen en Salmonella kan via de Plus dus is het element alleen als backup nodig voor de warmtepomp.
DJG wps rvs boiler 285L. 230v 16a naverwarmer op 3kw begrenst. In eerste instantie zet ik de naverwarmer altijd uit. Vvw heeft een open verdeler, dus genoeg inhoud.

• heszol
Batilan schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 18:16:
[...]

Ziet er inderdaad netjes uit, en mooi dat die buitenunits intussen ook in een fatsoenlijke kleur leverbaar zijn. Alleen Is dat bij je voordeur? dan hoop ik dat je in de winter de deur snel open doet voor bezoek en de bezorgers ;) (ook op hete dagen als je hem voor koeling gebruikt)
Dank je. Voorkeurslocatie van klant. Idd een briesje bij binnenkomst 😁

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-08 07:41
pc_slopert schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:11:
Ik denk dat je legionella bedoelt. Salmonella zit in rauw vlees en rauwe eieren enzo

• Scientific
heszol schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 19:37:
[...]

Dank je. Voorkeurslocatie van klant. Idd een briesje bij binnenkomst 😁
Een plaatsing in een hoek is ook niet echt volgens de voorschriften van de fabrikant…

Een beetje “op zijn Hollands” zou ik zeggen als Belg ☺️. Toegegeven, wij wonen vaak ruimer en hebben dus meer plaats. Maar toch, het ziet er in Nederland vaak wat “ambachtelijker” uit.

• mr_evil08
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heeft de klant ook gedacht dat dat een vluchtweg is in kader van brand etc?

handig strak naast de deur is het niet, kan me niet voorstellen dat het voldoet volgens bouwbesluit.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 28-08-2026 23:10 ]

• heszol
Scientific schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:41:
[...]

Een plaatsing in een hoek is ook niet echt volgens de voorschriften van de fabrikant…

Een beetje “op zijn Hollands” zou ik zeggen als Belg ☺️. Toegegeven, wij wonen vaak ruimer en hebben dus meer plaats. Maar toch, het ziet er in Nederland vaak wat “ambachtelijker” uit.
Er staat vermijd een opstelling in de hoek, dit ivm weerkaatsing van geluid. De 8.1 is een zeer stille warmtepomp, geen enkel probleem met een gang direct achter de deur.

Beschermingsbereik (veiligheid R290 met FSF) is geen probleem, voldaan aan alle eisen. Maak alsjeblieft niet zo maar een aanname zonder de handleiding gelezen te hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_r4KTZUeKbyck5HfZl7Nj-XbrS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n5IwxhcgBwjI7mu3acuQhPCL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kHUt4WEW_bdIgH8xdPgzhO-iHs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/59IMgmusH2GEM2QPFUsXb4lS.jpg?f=fotoalbum_large

• heszol
mr_evil08 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:08:
[...]

Heeft de klant ook gedacht dat dat een vluchtweg is in kader van brand etc?

handig strak naast de deur is het niet, kan me niet voorstellen dat het voldoet volgens bouwbesluit.
Ik zie niks staan in het bouwbesluit over objecten na een deur van een vluchtroute. Er staat alleen minimale doorgang van 0,85m. De warmtepomp staat niet voor de doorgang. Graag je bron voor deze aanname.

• mr_evil08
heszol schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 07:00:
[...]

Ik zie niks staan in het bouwbesluit over objecten na een deur van een vluchtroute. Er staat alleen minimale doorgang van 0,85m. De warmtepomp staat niet voor de doorgang. Graag je bron voor deze aanname.
brandweer regels, klopt staat niet letterlijk in, zet je ook permanent een propaantank direct naast de vluchtroute?

Stel als dit nieuwbouw was en je zou dit indien als te bouwen huis gaat het afgekeurd worden.
Laat anders eens een schouw doen door de brandweer, ben zeer benieuwd naar de uitkomst.

Ik vindt het mooi geplaatst maar onverstandig vanwege veiligheid strak naast een vluchtroute.

[ Voor 111% gewijzigd door mr_evil08 op 29-08-2026 08:57 ]

• Scientific
heszol schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 06:57:
[...]

Er staat vermijd een opstelling in de hoek, dit ivm weerkaatsing van geluid. De 8.1 is een zeer stille warmtepomp, geen enkel probleem met een gang direct achter de deur.

Beschermingsbereik (veiligheid R290 met FSF) is geen probleem, voldaan aan alle eisen. Maak alsjeblieft niet zo maar een aanname zonder de handleiding gelezen te hebben.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat het kan volgens de voorschriften, oké dan.

Maar het is verre van ideaal, ook niet voor de aanvoer van lucht vermoed ik.

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:18
mr_evil08 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:33:
[...]

brandweer regels, klopt staat niet letterlijk in, zet je ook permanent een propaantank direct naast de vluchtroute?

Stel als dit nieuwbouw was en je zou dit indien als te bouwen huis gaat het afgekeurd worden.
Laat anders eens een schouw doen door de brandweer, ben zeer benieuwd naar de uitkomst.

Ik vindt het mooi geplaatst maar onverstandig vanwege veiligheid strak naast een vluchtroute.
De woningbouwverenigingen maken er anders ook bijna de standaard van om bij rijtjeshuizen de buitenunits rug aan rug tussen de voordeuren te zetten.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
Woutertt schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:22:
[...]

De woningbouwverenigingen maken er anders ook bijna de standaard van om bij rijtjeshuizen de buitenunits rug aan rug tussen de voordeuren te zetten.
Met R32 was dat nooit een issue.

En op zich is zo rug-rug qua geluid wel een goede keuze (Vaak badkamer boven de voordeur, dus verder van de slaapkamerramen

En je kan de buitenunit natuurlijk 1m van de buitenmuur zetten , dan gaat de veiligheidszone al beter.

ps. bij mij staat er 8kg butagas in de garage. moet ik daar nog wat bijzonders mee :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Seafarer

Seafarer

XXX

BarryH schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:58:
[...]

Met R32 was dat nooit een issue.

En op zich is zo rug-rug qua geluid wel een goede keuze (Vaak badkamer boven de voordeur, dus verder van de slaapkamerramen

En je kan de buitenunit natuurlijk 1m van de buitenmuur zetten , dan gaat de veiligheidszone al beter.

ps. bij mij staat er 8kg butagas in de garage. moet ik daar nog wat bijzonders mee :)
Geen reserve fles? ;)

• heszol
Scientific schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:05:
[...]

Dat het kan volgens de voorschriften, oké dan.

Maar het is verre van ideaal, ook niet voor de aanvoer van lucht vermoed ik.
Wederom een aanname niet gebaseerd op feitelijke informatie. Handleiding heeft deze opstelling er gewoon in staan. Tot de wand 10cm minimaal en tot de achterwand 25cm en tot plafond minimaal een meter.

• heszol
mr_evil08 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 08:33:
[...]

Je gasaansluiting zit ook strak naast een vluchtroute meestal 🫢🤔 Ik installeer volgens richtlijnen met betrekking tot veiligheidsbereik R290, geluidsemissie eisen en ook niet onbelangrijk wensen van de klant. Tuurlijk mag iedereen zijn voorkeur en mening hebben, maar aannames maken zonder bronnen, maar gewoon op je eigen gevoel, waarbij je vervolgens wel stuurt naar niet gedefinieerde regelgeving vind ik niet helemaal correct.

Ik wil graag leren, dus als ik ooit iets doe wat niet volgens bepaalde normen is hoor ik het graag.

Excuus voor dit offtopic gedoe. Wilde alleen maar beetje kijkvoer geven en ervaringen delen mbt de nieuwe Arotherms. Gelukkig zie ik aan de duimpjes dat veel mensen het wel waardevol vonden.

• Scientific
heszol schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:33:
[...]

Wederom een aanname niet gebaseerd op feitelijke informatie. Handleiding heeft deze opstelling er gewoon in staan. Tot de wand 10cm minimaal en tot de achterwand 25cm en tot plafond minimaal een meter.
Opnieuw, dat het kan volgens de handleiding (m.a.w. alleen maar de absolute minima respecteert) betekent niet dat het ideaal is, integendeel.

Maar goed, ik begrijp wel dat het soms niet anders kan, of dat er andere overwegingen spelen. Zoals de voorkeur van de klant.

In Italië zag ik een airco buitenunit gemonteerd in een vensteropening (luchtstroom van binnen naar buiten uiteraard). Misschien ook de wens van de klant 😅

[ Voor 24% gewijzigd door Scientific op 29-08-2026 22:47 ]

• mr_evil08
heszol schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 22:39:
[...]

Je gasaansluiting zit ook strak naast een vluchtroute meestal 🫢🤔 Ik installeer volgens richtlijnen met betrekking tot veiligheidsbereik R290, geluidsemissie eisen en ook niet onbelangrijk wensen van de klant. Tuurlijk mag iedereen zijn voorkeur en mening hebben, maar aannames maken zonder bronnen, maar gewoon op je eigen gevoel, waarbij je vervolgens wel stuurt naar niet gedefinieerde regelgeving vind ik niet helemaal correct.

Ik wil graag leren, dus als ik ooit iets doe wat niet volgens bepaalde normen is hoor ik het graag.

Excuus voor dit offtopic gedoe. Wilde alleen maar beetje kijkvoer geven en ervaringen delen mbt de nieuwe Arotherms. Gelukkig zie ik aan de duimpjes dat veel mensen het wel waardevol vonden.
Ja ik weet dat tegenwind/kritiek niet wordt gewaardeerd.
Ik vind hem prachtig staan maar kwa veiligheid is er niet overna gedacht, duimpjes op Tweakers zegt niks deze zijn gebasseerd op emoties.

Niet alles staat zwart-wit in het boekje, om daar achter te komen laat je een schouw doen.

En dit was me laatste bericht over dit punt.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 30-08-2026 10:33 ]

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

Kleine frustratie rant ter inbeelding dat t leven van een installateur en consument geen kwak er wat geld tegen en klaar is...

Ik ben bezig met specifiek een aerotherm plus omdat ik al plaatsings stres heb kwa geluid. ( ingewikkelde tuinen layout) Maar ondanks die "stiltekampioen" komen er andere dingen naar voren waarbij je soms uit frustratie denkt f.it nieuwe hrcv op gas er in en door met leven. Buiten unit te ver weg van de boiler als hij op een bepaalde plek staat( warmte en efficientieverlies kost veel tijd en vermogen(en dus geld) extra met boiler opwarmen), (cv en wws) leidingcircuit kan net niet aangepast worden op een alternatieve plek (boiler ergens in een nis prakken) zonder veel sloop werk. Nederlandse bouw was/is op hrcvgasunits gebouwd niet op pellets of wp systemen, je warmwater en verwarmingsysteem is gaspijp naar zolder daar je HRCV en dan via paraplu leidingsysteem links en rechts naar beneden , geen kelders of bijgebouwtjes voor je utiliteiten. Boilers en zeker geen 300liter waren al jaren niet meer nodig om confortabel te douchen. En nu moet iedereen zo'n 110x95x45 blok ergens buiten kwijt met 30-50 cm ruimte vd muur (effectief 1m3 onbruikbaar geworden van je tuin en de luchtstroom die er uitkomt is ook niet dat je meteen er naast kan zitten dus daar moet je ook rekening mee houden. Én niet in t zicht bij sommige gemeentes én de buren mogen er niks van horen. ( gister housefeest in de hemkade mét 3x vuurwerk snachts dat mogen we wel horen blijkbaar.) Effe aan de muur hangen met 130kg gewicht doe je ook niet zomaar... Je moet ergens nog 200-300kg aan water en metaal kwijt. ( ook leuk meeste trappen zijn dubbelbocht draaitrappen want efficient met ruimte inname probeer daar maar eens zo"n unit zonder klem te zitten naar boven te krijgen.) Omdat een 250/300liter wp boiler misschien mn lengte verlies (buiten unit niet eerst naar boven laten pompen) oplost waardoor de zelfstandige opwekking goedkoper en efficienter is dan die lengte overbruggen zat ik al te denken als ik een volkomen prima werkend kunststof raam met middenstijl nu vervang voor een stolpraam systeem zeg 1500 euro ben ik dan goedkoper uit met een WPboiler die dan wel door zolderraam naar binnen kan? 8)7 Of 2 wpboilers (150literx2) paralel naast elkaar kan dat ook?( Dat past vermoedelijk wel door mn trapgat.)

Ruimte zat op zolder maar de nieuwe techiek heeft zegmaar wat moeite met de oude type huizenbouw.😭 einde rant...

Ik wil maar zeggen dat ik blij ben met installateurs die éérst denken aan de regels en natuurkundige/technische beperkingen vh product en dan pas aan hun mogelijke omzet. Want achteraf alles moeten omzetten omdat het toch niet werkt of je buren hebben een geluidsnorm onderzoek aangevraagd en je mag je zorgvuldig gekozen plek veranderen met alle shit die ook dan moet kost je nog veel meer geld en frustratie en tijd en....

* copykat gaat weer verder met zn workaround ideeën uitwerken voor de WAF en denkt in den beginnen was t vh gas af project easy piesy beetje geld beetje van dit en dat klaar.... d:)b nou....... :F :N |:( .

Vanmiddag maar bbq'en daar is een overkapping in je tuin de oplossing voor bij regen. En die is overkapping is multifunctioneel dus de WAF is ook zo geregeld... :+

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:48
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Even los van alle goedbedoelde vragen en kritiek. Leuk om te zien hoe installaties worden ingepast in bestaande situaties! Bij de meeste woningen is er in de bouw geen rekening gehouden met dit soort uitbreidingen dus altijd leerzaam en leuk om te zien hoe het dan ingepast wordt, en tegen welke moeilijkheden je dan aanloopt.

Bedankt voor het delen!

• Penait1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:06
Sinds vorige week heb ik de Vaillant Arotherm plus 75/8 met hydraulische module. Nu heb ik ingesteld dat de boiler verwarmd wordt tussen 13:00 en 17:00. Als ik in de avond het bad vol laat lopen zie ik de cv-aanvoertemp op het display van de hydraulische module stijgen van 20 graden naar ~33 graden.

ik dacht misschien wordt de sensor beinvloed in de hydraulische module maar dat zou eigenlijk niet moeten mogen, de driewegklep zou op het cv circuit moeten blijven staan denk ik? De warmwater leiding zou daar ook niet doorheen moeten lopen.

Gedurende dag merk ik wel dat de leidingen van de hydraulische module naar de boiler spiraal warm zijn voor een kort stukje vanaf de boiler dus dacht misschien aan thermosifon en dat het circuit van de spiraal door het vullen van koud water langzaam gaat stromen.

Is dit verklaarbaar/gebruikelijk?

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 23:54

ErikVers

e-Duurzaam

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Lekker bezig ziet er netjes uit en inderdaad meer plaatsingsmogelijkheden!

Je zal zien dat steeds meer merken de propaanregels slimmer gaan toepassen in hun handleidingen. Vaillant heeft inmiddels tweede generatie en weet dus al beter waar ze de regels naar hun hand kunnen zetten.

Wel jammer om te zien dat er op je bericht opmerkingen komen die totaal geen hout snijden. Ik zou zeggen probeer ze gewoon te negeren behalve als je inhoudelijk inclusief bron ergens op geattendeerd wordt.

Ja, het is mooier als de unit verder van de wand af staat maar dan staat ie weer dicht voor de looproute. Zo maak je gewoon keuzes en nee, ik zou mijn warmtepomp ook nooit plaatsen of adviseren bij de voordeur maar als de klant dat gewoon dan alsnog wil prima, als hij maar geïnformeerd is over de over de voor en nadelen 👌👍

Blijf jezelf vooral uitdagen met mooie installaties maken👌🤙

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Penait1 schreef op zondag 30 augustus 2026 @ 21:11:
Sinds vorige week heb ik de Vaillant Arotherm plus 75/8 met hydraulische module. Nu heb ik ingesteld dat de boiler verwarmd wordt tussen 13:00 en 17:00. Als ik in de avond het bad vol laat lopen zie ik de cv-aanvoertemp op het display van de hydraulische module stijgen van 20 graden naar ~33 graden.

ik dacht misschien wordt de sensor beinvloed in de hydraulische module maar dat zou eigenlijk niet moeten mogen, de driewegklep zou op het cv circuit moeten blijven staan denk ik? De warmwater leiding zou daar ook niet doorheen moeten lopen.

Gedurende dag merk ik wel dat de leidingen van de hydraulische module naar de boiler spiraal warm zijn voor een kort stukje vanaf de boiler dus dacht misschien aan thermosifon en dat het circuit van de spiraal door het vullen van koud water langzaam gaat stromen.

Is dit verklaarbaar/gebruikelijk?
Dat zou inderdaad de verklaring kunnen zijn. Heb je een foto van de uitgaande leidingen van de boiler en het leiding werk van de hydraulische binnen unit?

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• Penait1
ErikVers schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 07:48:
[...]

Dat zou inderdaad de verklaring kunnen zijn. Heb je een foto van de uitgaande leidingen van de boiler en het leiding werk van de hydraulische binnen unit?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Het omcirkelde rode stukje horizontale leiding aan de bovenkant is dus continue warm, ik merk niet echt groot verschil dat na warm water tappen de rest van de leiding of de onderste retour van de spiraal warmer aanvoelen.

Boven de inlet van de spiraal zie je de warm water leiding in een boog naar beneden lopen langs het stopcontact. Beetje lastig alles in beeld te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Penait1 op 31-08-2026 11:42 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:57
Pff heb eindelijk een methode gevonden om via ebus Fluisterbedrijf aan of uit te zetten.
Maar ik vind het wat omslachtig.
Eigenlijk 'programmeer' ik voor alle dagen in de kalender de hele dag wel of geen Fluisterbedrijf. (en een regelaar hoeveel dan)
Dus als ik omschakel, dan gaan alle dagen of aan, of allemaal uit.

Werkt, maar is er geen eenvoudigere of nettere methode?
Ik ben NIET afhankelijk van een kalender. Doorgaans heb ik fluisterbedrijf aan staan, maar wanneer het echt koud wordt, trekt de wp het niet meer en moet ik de compressor zijn gang laten gaan,

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• roofburner
Penait1 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 08:17:
[...]

***members only***

Het omcirkelde rode stukje horizontale leiding aan de bovenkant is dus continue warm, ik merk niet echt groot verschil dat na warm water tappen de rest van de leiding of de onderste retour van de spiraal warmer aanvoelen.

Boven de inlet van de spiraal zie je de warm water leiding in een boog naar beneden lopen langs het stopcontact. Beetje lastig alles in beeld te krijgen.
Ik denk inderdaad dat je misschien last hebt van thermische trek (Zoek eens op "Einrohrzirkulation").
Je zal de leiding moeten isoleren en misschien zelfs (laten) heraanleggen (isoleren + >30cm naar beneden).

• marcop23
[...]

***members only***

Zit die witte meerlagenbuis die langs dat stopcontact loopt, nou aangesloten op dat T-stuk?

P.S heb je een groothoekstand op de camera van je mobiel? Misschien lukt het om daarmee een beter overzicht te krijgen.

Die PVC afvoeren hadden ook wel weg gemogen voor het mooie :P

• Ronald
ErikVers schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 07:45:
Wel jammer om te zien dat er op je bericht opmerkingen komen die totaal geen hout snijden. Ik zou zeggen probeer ze gewoon te negeren behalve als je inhoudelijk inclusief bron ergens op geattendeerd wordt.
Een minder optimale locatie is ontzettend veel beter dan niet plaatsen... Het alternatief is dino's blijven verbranden tot je lekker gemolken gaat worden door de warmtenetmonopolist.

En dat wordt door een aantal op een best vervelende manier vergeten.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
[...]

***members only***

Wat een prachtige maatwerk radiator :)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Penait1
roofburner schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 12:57:
[...]

Ik denk inderdaad dat je misschien last hebt van thermische trek (Zoek eens op "Einrohrzirkulation").
Je zal de leiding moeten isoleren en misschien zelfs (laten) heraanleggen (isoleren + >30cm naar beneden).
En dan doel je vooral op de leiding met rode circel op mijn foto (Spiraal inlet)?
Aangezien dat stuk slechts ~20cm is ga ik het eerst proberen te isoleren denk ik. Waar de leiding naar beneden loopt koelt het snel af.
marcop23 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:07:
[...]

Zit die witte meerlagenbuis die langs dat stopcontact loopt, nou aangesloten op dat T-stuk?

P.S heb je een groothoekstand op de camera van je mobiel? Misschien lukt het om daarmee een beter overzicht te krijgen.

Die PVC afvoeren hadden ook wel weg gemogen voor het mooie :P
De witte MLB is aangesloten op het koperen t stuk links onderin inderdaad. De foto was al met groothoeklens, maar het is een krap hok. De PVC afvoer lekt heel lichtjes ben ik helaas achter dus daar moet nog wat mee gebeuren, kan het gelijk mooier.
BarryH schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 13:57:
[...]

Wat een prachtige maatwerk radiator :)
Dankje, hij was ook niet goedkoop

• roofburner
Penait1 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 14:53:
[...]

En dan doel je vooral op de leiding met rode circel op mijn foto (Spiraal inlet)?
Aangezien dat stuk slechts ~20cm is ga ik het eerst proberen te isoleren denk ik. Waar de leiding naar beneden loopt koelt het snel af.

[...]

De witte MLB is aangesloten op het koperen t stuk links onderin inderdaad. De foto was al met groothoeklens, maar het is een krap hok. De PVC afvoer lekt heel lichtjes ben ik helaas achter dus daar moet nog wat mee gebeuren, kan het gelijk mooier.

[...]

Dankje, hij was ook niet goedkoop
Het zou al helpen wanneer je T-stuk naar onder wijst. Zo heb je automatisch een 30cm val. Nadien goed/ver isoleren (bij uitbreiding alle leidingen aan je buffer/boiler).

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

[...]

***members only***

Het is wat lastig te zien, maar ik denk dat de waterleiding onder je hydraulische binnen unit doorloopt en dat die gewoon zijn rest warmte afgeeft op dat moment. Ik zou nu niet denken dat er iets niet klopt en dat als reden op basis van deze beperkte informatie geven.

De warmwaterleiding is heetste deel uit je dhw boiler. Gelukkig loopt die naar beneden en is daar dus al per ongeluk sprake van een warmte stop of sifon werking. vandaar dat je ook enkel tijdens gebruik dit terug ziet op de genoemde sensor.

Dat kleine horizontale deel wat je omcirkelde was mooier geweest als direct naar beneden ging om minder hitte af te geven (dit is je aanvoer cv water in je boiler spiraal) maar heel eerlijk dat zijn alleen de unieke installateurs of de tweakers die hiervan op de hoogte zijn en een warmtesifon toepassen op drie plekken; aanvoer en retour cv water boiler en warm dhw uitgang.

[ Voor 28% gewijzigd door ErikVers op 31-08-2026 19:48 ]

• Jansen1987
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 22:43
@MotorBeast

Zojuist de installateur geweest voor het sanitairvat en mogelijkheden.

optie is een 300l sanitairvat plaatsen.

Buffervat weg of aanpassing in stroom richting.

Er zal wel eerst een warmteverlies berekening gemaakt moeten worden.

Vloerverwarming pompverdeler zou in principe nu al vervangen kunnen worden voor een pomploze maar daar zou hij nog een weerstand berekening van maken aan de hand van de leiding dikte en de afstand aanvoer retour.

Zijn advies was om de bivalent uit te zetten zodat de ketel niet bij springt. Kijken of hij het trekt ( maar dat weet ik al want afgelopen winter zonder bijkomst ketel 21 graden kunnen houden) en zo ja dan een offerte voor een 300L sanitair vat opvragen. Zat uit z’n hoofd tegen de 5000€ alles compleet.

Moet denk ik even z’n weerstand berekening afwachten voordat ik de pompverdeler vervang naar een pomploze.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jansen1987 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 20:51:

Moet denk ik even z’n weerstand berekening afwachten voordat ik de pompverdeler vervang naar een pomploze.
Dat begrijp ik niet helemaal. Met pomp heb je nu een vaste mengverhouding in je aanvoer en retour. Dat zit gewoon in je verdeler. Dit is een ramp voor je COP omdat je om het warm te krijgen naar een hogere aanvoer temperatuur zou moeten.

Ik denk dat je beter zonder nadenken die verdeler moet vervangen. Heb je wat flow tekort in de aanvoer (weerstand) en moet daardoor de pomp wat harder draaien dan kun je dat beter hebben dan een hogere aanvoer temperatuur.

• Jansen1987
Seafarer schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:22:
[...]

Dat begrijp ik niet helemaal. Met pomp heb je nu een vaste mengverhouding in je aanvoer en retour. Dat zit gewoon in je verdeler. Dit is een ramp voor je COP omdat je om het warm te krijgen naar een hogere aanvoer temperatuur zou moeten.

Ik denk dat je beter zonder nadenken die verdeler moet vervangen. Heb je wat flow tekort in de aanvoer (weerstand) en moet daardoor de pomp wat harder draaien dan kun je dat beter hebben dan een hogere aanvoer temperatuur.
Raar genoeg heb ik een cop van 5 met die huidige pompverdeler. Ik denk dat het zeker beter zal lopen met een pomploze verdeler aangezien de at direct de vloer in gaat ipv terug gemengd word. Jij zou zonder blikken of blozen die unit alvast vervangen?

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jansen1987 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 21:40:
[...]

Raar genoeg heb ik een cop van 5 met die huidige pompverdeler. Ik denk dat het zeker beter zal lopen met een pomploze verdeler aangezien de at direct de vloer in gaat ipv terug gemengd word. Jij zou zonder blikken of blozen die unit alvast vervangen?
Als je een pomp verwijdert dan verbruik je ook direct minder energie.
Het zou kunnen dat je een verdeler hebt die een instelbare menging heeft en dat die menging uit staat. Soms is de thermostaat kraan een vernauwing (weerstand) of in de retour zit nog een regel ventiel. (weerstand)
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp? Misschien meer info te vinden.

Maar ja met zo'n hoge COP ga je inderdaad twijfelen.

• Jansen1987
Seafarer schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:06:
[...]

Als je een pomp verwijdert dan verbruik je ook direct minder energie.
Het zou kunnen dat je een verdeler hebt die een instelbare menging heeft en dat die menging uit staat. Soms is de thermostaat kraan een vernauwing (weerstand) of in de retour zit nog een regel ventiel. (weerstand)
Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp? Misschien meer info te vinden.

Maar ja met zo'n hoge COP ga je inderdaad twijfelen.
Heb een kunststof verdeler met pomp. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ka8dU6Zlx-vfsq9M7BKPMV-ZklQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AGUVGiPDNkQtvusozY6RW3Dn.jpg?f=fotoalbum_large

Het gevoel wat ik heb is dat hij het goed warm krijgt alleen wel veel moeite daarvoor moet doen. De aanvoer temperatuur van de arotherm is niet hoger geweest dan 39 graden. Dit wordt dan nog gemengd met retour water. Het wordt gewoon 21 graden in de winter binnen maar denk dat het efficiënter kan draaien door naar pomploos te gaan. Zou mezelf wel een bult op m’n kop slaan als het na vervanging minder goed draait 😞

• Seafarer

Seafarer

XXX

Jansen1987 schreef op maandag 31 augustus 2026 @ 22:11:
[...]

Heb een kunststof verdeler met pomp. [Afbeelding]

Het gevoel wat ik heb is dat hij het goed warm krijgt alleen wel veel moeite daarvoor moet doen. De aanvoer temperatuur van de arotherm is niet hoger geweest dan 39 graden. Dit wordt dan nog gemengd met retour water. Het wordt gewoon 21 graden in de winter binnen maar denk dat het efficiënter kan draaien door naar pomploos te gaan. Zou mezelf wel een bult op m’n kop slaan als het na vervanging minder goed draait 😞
Het is al kunststof. Dan zou ik de handleiding eens op zoeken en kijken of er misschien ombouwmogelijkheden zijn.
Die bypass kan er ook helemaal uit. Thermostaat kraan eruit.
Kan nooit slechter worden. Lees maar in het topic wat ik aan haalde.

Pagina: 1 ... 216 217 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic