Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste
Acties:

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 11:03
De beste man heeft een woonkamer van 65m2. Is dat ook zijn hele huis, of hebben we hier te weinig informatie om te bepalen dat de WP te groot is? Is 2 radiatoren op 65m2 niet wat krap?

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:42
Broodro0ster schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 10:46:
Donderdag komen ze onze warmtepomp installeren en begin december gaat men beginnen met de vloer.
De vloerder heeft gevraagd om de verwarming op te starten en de chappe eens te laten opwarmen en terug af te koelen. Liefst 2 cyclussusen zodat alles zich kunnen zetten heeft.

Als ze de warmtepomp komen afregelen, zal dat met lage aanvoer zijn. Zet ik dan best even de minimum en maximum temperatuur op bv 40°C? Zodat de vloer zeker goed warm gestookt wordt?
Dan een dag of 2 laten draaien, verwarming uit voor 2 dagen en dan terug 2 dagen aan?

Of kan ik makkelijker vaste aanvoer kiezen i.p.v. stooklijn voor die paar dagen?

Ik vermoed dat we daarna nooit boven de 35°C of 40°C worst case gaan uitkomen gezien het een nieuwbouwwoning is met goede isolatie.
Warmtepomp komen afregelen? Wat houdt dat in?

• turbomartini
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-12 18:37
turbomartini schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 10:20:
Sinds vorige week krijg ik op mijn Vaillant VWL 85/3 de F.532 Afgiftesyst. circuit: Doorstroming te laag foutcode.

Als ik via de sensor/actortest de pomp op 100% laat draaien zie ik een afgiftesysteem circulatie tot 1226 l/h.
Eenmalig heb ik daar een circulatie van 8055 l/h gezien, wat volgens de handleiding betekent dat de pomp droog loopt. (geen water in het CV-circuit; CV-circuit verliest water).

Nu heb ik al 2 dagen op rij al mijn convectoren en vloerverwarming ontlucht maar de code blijft terugkomen. En de druk op het systeem blijft stabiel net onder de 2 bar, geen idee dus waar er water verlies zou zijn.

Ik had gezien dat er een testprogramma, ontluchten afgifte systeem, bestaat. Nu heb ik geen idee wat die juist doet en/of wat ik fysiek aan de installatie moet doen vooraleer ik dit testprogramma start?

Heeft iemand ervaring met deze foutcode? Alle tips welkom!
Update:
De eerste interventie waar ze de printplaat hebben vervangen was niet de oplossing.
Gisteren is er een nieuwe technieker langsgekomen die volgende analyse heeft gemaakt:
"Lage druk 6bar condensor is lek aan het gaan hierdoor koelmiddel in cv circuit."

De offerte voor de vervanging van de condensor komt op net geen 3200 euro.

• Vandelek
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 23:40
Goedenavond,

Wie kan en wil mij uitleg geven over het volgende.

Mijn delta t is te klein. Ik stook met Max 26 graden en retour is 24 ongeveer soms meer

Ik lees her en dat dar ik de mbar moet verlagen, deze stond op 900mbar. Terug gezet naar inmiddels 500mbar maar de doorstroming is nog steeds boven 1200 liter per uur
Bij sensor werking/test zie ik staan afgiftesysteempomp vermogen 78%. Deze kan ik schijnbaar wel aanpassen maar niet opslaan?

Hoe kan ik de doorstroming van de unitower plus verlagen zodat het water langzamer door m’n vloer stroomt en de pomp minder werk hoeft te verzetten.

Ik kan de debieten op de verdeler aanpassen maar de pomp blijft daar dan tegenaan drukken heb ik het idee?

Nu weet ik ook dat met 26 graden stoken het lastig is om delta t naar 21 te krijgen? Maar m’n huis heeft geen moeite om op 20.5 graden te blijven. Ook niet tijdens koudere dagen.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:08
@Vandelek Waarom zou je naar 5 willen? Ik weet niet anders dan hoe kleiner delta T hoe hoger je rendement/afgifte.

• Vandelek
@MotorBeast

Is het niet zo dat de warmtepomp z’n vermogen dan niet goed kwijt kan en gaat pendelen? Als de retour bijna even warm is ?

• basfromasd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-12 21:49
Vandelek schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:01:
@MotorBeast

Is het niet zo dat de warmtepomp z’n vermogen dan niet goed kwijt kan en gaat pendelen? Als de retour bijna even warm is ?
De warmtepomp hoeft op dit moment niet zijn maximale vermogen aan je huis af te geven, omdat het niet zo koud is. Hij heeft z'n vermogen naar beneden geregeld en daarom heb je nu een delta-T van twee graden. Zoals het hoort. Als het een keer gaat vriezen zal de dT ook groter worden bij hetzelfde debiet van 1200 l/h.

Heat Geek Getraind

• MotorBeast
@Vandelek Als je stooklijn goed is afgesteld en je vloer de juiste hoeveelheid afgeeft aan warmte in relatie tot warmteverlies heb je met een kleine delta T de meeste afgifte en hoeft je WP het minst hard te werken, lees hoogste Cop. Zoek maar eens in topic op Delta.

Mijn radiatoren doen ook 2 nu. Bij vorst zo'n 5. Delta loopt dan op omdat warmteverlies woning oploopt en radiatoren en in jouw geval vloer meer/sneller warmte gaat afgeven in relatie tot warmteverlies.

[ Voor 27% gewijzigd door MotorBeast op 11-12-2025 20:10 ]

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:33

strandbal

Was het maar zo'n feest.

turbomartini schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:49:
[...]

Update:
De eerste interventie waar ze de printplaat hebben vervangen was niet de oplossing.
Gisteren is er een nieuwe technieker langsgekomen die volgende analyse heeft gemaakt:
"Lage druk 6bar condensor is lek aan het gaan hierdoor koelmiddel in cv circuit."

Auw... zuur zeg. Hoe oud is je wp?

Hier stond een dode link.

• turbomartini
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-12 18:37
strandbal schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:07:
[...]

Auw... zuur zeg. Hoe oud is je wp?
Net iets ouder dan 5 jaar

• Vandelek
Ik kan het debiet dus beter laten staan op standaard 900mbar? En de unitower zelf z’n debiet laten bepalen? Wat jullie hierboven zeggen snap ik. Ik kan beter eens kijken wanneer het 5 graden is buiten of de delta t dan oploopt? En het nu zo laten.

Mn draaiuren compressor zijn 3947 met 2281 starts. Dit zijn redelijk veel starts ten opzichte van de draaiuren toch? Vandaar mijn vragen

[ Voor 21% gewijzigd door Vandelek op 11-12-2025 20:27 ]

• gigglebooster
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 10:02
Wauw, wat een reacties. Ik kom er morgenochtend op terug, mét alle antwoorden. Sowieso super gaaf dat jullie zo meedenken!

• MotorBeast
@Vandelek Als je het algemene L/W topic ook leest. Afgifte, afgifte, afgifte, flow, flow, flow en kleine delta T.

NB: met mBar bepaal je de opvoerhoogte en dat heeft dan weer invloed op de pompsnelheid. Heb er laatst een youtube filmpje van laten zien hier. Of dat filmpje dan klopt??? Ik heb hem hier op 200mBar staan maar dat heeft hier als reden dat ik erboven een ruis in de leidingen krijg en het heeft hier geen negatief effect verder. Zou volgens dat filmpje toevalliger wijs ook correct zijn.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:37
gigglebooster schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:23:
Hoi allemaal! Na een paar uur zoeken en lezen kom ik er toch niet uit, wie weet kan iemand mij verder helpen.

Mijn situatie:
  • Woonkamer van 65 m2
  • Goed geïsoleerd
  • 2 grote radiatoren (waaronder één lage temperatuur van 5 kW) en één kleine
  • Vaillant aroTHERM plus VWL 75/6 A + uniTOWER plus VIH QW 190/6
Mijn monteur is het klassieke verhaal: geen idee wat hij doet, veel grote fouten. Hij had bijvoorbeeld de blauwe en rode leidingen omgewisseld waardoor de CV alleen maar elektrisch kon verwarmen. En ook dat ging mis, want hij had de verkeerde zekeringen in de meterkast. De boel lekte en betreft de configuratie had hij niks aan de fabrieksinstellingen aangepast. "Dat ging op heel veel plekken al goed." Ik wil geen gezeik dus ik kijk er nu zelf naar. Het draait intussen een maand.
  • Adaptieve stooklijn
  • Stooklijn 1.65
  • Min. aanvoertemp. 35 graden
Betreft de nachtmodus en regeling heb ik wat vragen. Ik heb een hoge stooklijn, want oude radiatoren. Het duurt een poosje voordat het warm wordt. Maar als ik de regeling op actief zet blijft de boel warm als de nachtverlaging (van 19 graden naar 17.5) inkickt. Zoals hieronder te zien. De aanvoertemperatuur verlagen wil ik niet, want dan duurt het 's ochtends nog langer.
[Afbeelding]

Effectief verlaagt er dus niks. Pas als ik wissel naar modus uitgebreid gebeurt er wat. Helaas krijg je dan ook vaak dat de compressor wat vaker (elk 1.5 uur) inschakelt en water met hoge temperatuur besluit te maken.

De nachtmodus begrijp ik ook nog niet helemaal. Als deze op normaal staat krijg je als het koud is dus veel fluctuatie zoals hieronder te zien is, modus uitgebreid:
[Afbeelding]

Bij eco gaat de verwarming s nachts helemaal uit en kan het wel dalen naar 15 graden als het echt even koud is, dat lijkt dan geen optie.

Kan iemand uitleggen of ik iets fout doe? Ik haal gemiddeld met warm water inclusief een COP van 3 sinds de installatie eind oktober.

Bedankt!
Die snelle afkoeling in de nacht zegt niet echt goed geïsoleerd.
Maar je zegt goed geïsoleerd.
Wat was je gasverbruik per jaar eerder?

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
@MotorBeast en @Vandelek mijn bevindingen is dat de instelling waar je mbar opgeeft enkel een maximale waarde is, als de druk hoger is stopt de pomp. Het debiet kan je enkel aanpassen met het percentage pompvermogen (als je die van “auto” afhaalt).

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Tesla Model Y Juniper RWD

• Technician-
turbomartini schreef op donderdag 11 december 2025 @ 17:49:
[...]

Update:

Condensor? Is dat de platenwisselaar in het buitendeel van de monobloc?
Geven ze daar ook een reden voor? Is deze vervormd? Dan zou het door invriezen kunnen komen (bv te koude temperaturen tijdens defrost)
Heb je een buffervat? Waren er luchtproblemen vooraf?
Zou dan kijken naar een nieuwe monobloc en de subsidie nog (weer) pakken.

• MotorBeast
Speedfight schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:32:
@MotorBeast en @Vandelek mijn bevindingen is dat de instelling waar je mbar opgeeft enkel een maximale waarde is, als de druk hoger is stopt de pomp. Het debiet kan je enkel aanpassen met het percentage pompvermogen (als je die van “auto” afhaalt).
De mijne niet. Ruis is bij mij vanaf 300mbar en hoger aanwezig in leiding hier achter, dus dan hogere flow dan op 200. Ik zit hier meestal rond 750 liter per uur. Op 900 was dat rond de 850. Pomp staat op auto. Zal wellicht ook door leidingweerstand komen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 12-12-2025 00:08 ]

• Sonja12s
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:42
Heel zuur.....
Daarom wil ik de verlengde garantie kopen.

• MotorBeast
@Sonja12s Bij net iets ouder dan 5 jaar heb je niets aan die garantie die 5 jaar loopt volgens mij.
https://www.myvaillantpro...ntieplan-onderdelen-(ogp)

• Mipatje
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:43

Mipatje

Petrolhead

geen LLM pulp, maar liever eigen woorden.

[ Voor 96% gewijzigd door teacher op 12-12-2025 11:11 ]

Dwaasheid, hetzelfde doen maar een ander resultaat verwachten.WP Vaillant VWL 125/6A, hybride,SolarEdge 18,1Kwp 17 Kw omvormer, Sig 32kwh. 17Kw. Bungalow 245m2 VVW. A+++,

• MotorBeast
@Mipatje Weet ik. Ik sluit dus ook nooit extra garantie af.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:09
Vandelek schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:01:
@MotorBeast

Je verwart oorzaak en gevolg: Kleiner deltaT zorgt voor meer afgifte.
Vergroten maakt het erger, want dan moet de aanvoertemperatuur omhoog.

Wel is het zo kleiner dan deltaT 3 hoef je niet te gaan doordat de winst minimaal is maar wel een hoge flow waardoor het circulatiepompverbruik stijgt.

Meer afgifte toevoegen, radiatoren vergroten bijvoorbeeld.

[ Voor 36% gewijzigd door mr_evil08 op 12-12-2025 10:05 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• gigglebooster
Bedankt allemaal voor de input! Ik heb hieronder alle vragen beantwoord en zet hierboven nog wat aanvullende informatie.

De vermelde COP van 3 is inclusief heet water en komt ook doordat er in de eerste maand deels elektrisch is verwarmd (installateur had blauw en rood omgedraaid dus met WP werkte het niet) en er een beste lekkage was op het CV systeem buiten.

Als ik uitsplits op alleen verwarmen (geen DHW) heb ik tot dusver:
  • Laatste week oktober (zeer mild) 4.2
  • COP november (kouder) 3.36
  • COP december (milder) 3.69
Als ik heet water ook meeneem gaat het omlaag, naar lagere COP.

Momenteel gebruiken we dus nachtverlaging en gaat de CV met Home Assistant uit als we weg zijn. Ik lees vaker de aanbeveling om een constante wenstemperatuur aanhouden, dat gaan we dus een periode proberen. Ik beschreef mogelijk onterecht dat de isolatie "goed" is, meer daarover hieronder. De isolatie is niet "uitstekend", dus we moeten zien of constant doorstoken de beste stookstrategie is, gegeven de geplaatste installatie.
MotorBeast schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:10:
@gigglebooster Nacht niet verlagen gewoon handhaven, stooklijn op 0,7 zetten (wellicht nog lager proberen) minimale aanvoer 30 graden met radiatoren, nachtmodus op normaal.

En ja kost veeeeeeeeeeel tijd. Hier gaan teruglezen. Weet je straks meer dan je installateur.
@MotorBeast @Chupachups @Franciesco Goed idee, ik ga de constante wenstemp proberen. Kijken of dit de COP verbetert. En ik weet al meer dan de installateur, maar dat kan heel snel :X Hij heeft NIKS aangepast aan de fabrieksinstelling. Geen stooklijn, geen binnentemp. compensatie. De stooklijn staat vanuit de fabriek op 0.30 ofzo en ik legde hem uit dat dit niet (efficient) werkte, hij zei dat het bij z'n andere installaties allemaal goed werkte. Geen interesse om te leren.
Jan Zwanenburg7 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 12:37:
[...]
Ik moet zeggen dat ik de stooklijn ook hoog vind. Die grote lage temperatuur radiator van 5 kW, wat is dat voor een ding? (Formaat, type)?
Ter referentie, ik zat aan een stooklijn van 1.5 met traditionele radiatoren in een radiator ombouw. Jouw situatie lijkt gunstiger, dus zou ook een lagere stooklijn moeten kunnen.
We hebben deze radiatoren:
  • Type 22: 60 cm breed x 90 cm hoog
  • Type 22: 280 cm breed x 40 cm hoog
  • Type 33: 200 cm breed x 60 cm hoog
Ik heb de stooklijn zo hoog omdat het nu al eeuwen duurt om op temperatuur te komen 's morgens, maar mijn nachtverlaging is 1.5 graden, misschien moet dat zoals anderen zeggen wel weg, of een stuk lager.
Technician- schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:07:
[...]
Die snelle afkoeling in de nacht zegt niet echt goed geïsoleerd.
Maar je zegt goed geïsoleerd.
Wat was je gasverbruik per jaar eerder?
dunklefaser schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:14:
@gigglebooster Uit interesse: Hoe oud is het huis? Alleen 65 m² worden verwarmd?
En wat is volgens jou goed geïsoleerd?
Wat zijn de verbruiken voor cv in de koude dagen in november geweest?
...
Het afgiftesysteem lijkt zwaar onvoldoende voor de 75/6A - als ik al naar de stooktemperaturen van 20/21 november kijk vrees ik het ergste bij echte koude periodes.
Terug naar de tekentafel is mijn advies.
Scherpe vragen, heren! En terecht. "Goed geïsoleerd" is een vage term. De isolatie heb ik "goed" genoemd, maar misschien klopt dat wel niet. Ik heb HR glas, en er is vloerisolatie, spouwisolatie en dakisolatie. Maar dat is niet de beste isolatie te noemen. De afkoeling in die nacht @Technician-, het was toen 2 graden. Misschien verklaart dat wel/niet dingen. Het huis is uit 1965, 146m2 totaal. En deel is aangebouwd in 2005. We verwarmen de woonkamer en soms de studeerkamer (13m2). Daar verwarm ik elektrisch bij, omdat daar een T22 hangt en ik niet altijd weet wanneer ik daar zit.

Gasverbruik is circa 1200 m3 per jaar. Met 200m3 per maand afgelopen december, januari en februari.
Jan Zwanenburg7 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 13:26:
[...]
Even voor de zekerheid: is dit een Full Electric of een hybride installatie?
All electric.
Proton_ schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:45:
@gigglebooster in Actief gaat bij jou de doeltemperatuur dus ook de stooklijn omlaag tijdens de nachtverlaging. Dat zie je duidelijk in je eerste plaatje: watertemp gaat van 48 naar 42°C, stroomverbruik gaat van 1.5 kW naar 1 kW. Maar omdat de stooklijn gewoon te hoog staat koelt het niet of heel langzaam af.
Je ziet ook dat je nachtverlaging niet of nauwelijks besparing oplevert; hij blijft hooguit vier uur uit en moet dan in vollast op hoge temperatuur in acht uur met COP3 de boel weer opwarmen.
Dan had twaalf uur lang COP5 zuiniger geweest.

Een 8 kW machine op 65 goed geïsoleerde m² is inderdaad ook een flinke mismatch, het minimumvermogen zal zonder nachtverlaging doorgaans al teveel zijn.
De 6 kW variant is al te groot voor mijn 130 m² :)

Zijn je radiatoren al geboost?
Ik heb om te proberen 5x5 heatfan setjes gekocht via marktplaats, dat hangt er sinds 2 weken, maar dus niet op de grafieken die je zag. Eigenlijk zou ik graag 's morgens de stooklijn hoog willen en 's nachts laag, dat kan natuurlijk niet. Is jouw advies ook om een constante wenstemperatuur te proberen? Misschien heb ik "goed geïsoleerd" wel onjuist aangeduid hoor, zie hierboven. Misschien is "redelijk geïsoleerd" beter beschreven.
Rijo038 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:34:
De beste man heeft een woonkamer van 65m2. Is dat ook zijn hele huis, of hebben we hier te weinig informatie om te bepalen dat de WP te groot is? Is 2 radiatoren op 65m2 niet wat krap?
ahbart schreef op donderdag 11 december 2025 @ 16:08:
We hebben niet alle info van je om te begrijpen wat er bij je mis gaat.
@ahbart @Rijo038 bedankt voor het meedenken! Ik heb hierboven alle vragen aangevuld.

Nog wat anders, ik zag in de handleiding dat je een grindbak voor condensafvoer nodig hebt. Onze installateur zei na installatie dat dat niet nodig was, het zou maar zo weinig zijn. Onze overeenkomst was op basis van een "all in", dus alles naar behoren achterlaten. Nu ziet het er zo uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WrbWpNh7JU2dJsJM4pAl-hCRhVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kRsrgVZ4XbOVS7ma2VKhUkFY.jpg?f=fotoalbum_large
Dit lekt nog veel verder door en zal in de winter bevroren plakaten opleveren precies waar we ook door naar binnen gaan. Na smoesjes als "dat komt door ontdooien" zegt hij nu: "Jullie hadden van tevoren een grindbak moeten laten aanleggen.". Onzin natuurlijk, maar dit alles kost bakken energie, we zijn hem goed zat (hij komt 3/4 niet als hij aankondigt dat hij komt), dus we gaan het zelf (mogelijk met hovenier) oplossen. "Cut your losses."

En nog een foto en rant over de installateur voor de liefhebbers, ze hadden de buitenunit eerst veel dichter op de deur gezet dan afgesproken. Toen de leidingen al zaten hebben ze hem nog verplaatst, dus nu is dit kunstwerk met zo'n eind bovengrondse leidingen het gevolg. Betreft het afgiftesysteem - de installateur zei oorspronkelijk "de warmtepomp kan tot 70 graden, COP 4-5, dus lukt wel met huidige T22 radiatoren". Toen had ik moeten rennen, ik wist namelijk beter. Helaas. :9~ Ja, en uiteindelijk dus het niet aanpassen van de fabrieksinstellingen, het omdraaien van blauwe en rode slangen op de binnenunit, een lekkage buiten achterlaten voor 2 weken (elke dag CV bijvullen) en de verkeerde automaat in de meterkast plaatsen voor de binnenunit. We zijn zo boos en proberen er zo gezond mogelijk mee om te gaan. 8)7 Uiteindelijk komt hij steeds wel voor reparaties, dus gelukkig werkt het intussen allemaal wel. Maar de droom was anders..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7aMQOwrbV6y-aAetAw_X0al7XUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i0lDOW7Hp2i3hIyiIBCPVb2h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door gigglebooster op 12-12-2025 10:11 . Reden: aanvulling over COP en heet water ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Ik zou verwachten dat er om die slangen nog wel wat extra isolatie mag, ook?

Hou vol - dit is superfrustrerend, maar het gaat goedkomen! Ook voor het ontdooiwater valt wel wat te verzinnen met een pijpje waarmee je het water naar een uitgeslepen stukje tegel voert? Onderop je WP zit al een bochtje als het goed is.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:41
Die werkschakelaar zit in de r290 vrijhoudzone. Dat is niet conform installatie instructie.
Unit moet ook 30cm van de muur volgens mij?

@Gramser vorstlint in de pijp? Anders gaat hij zo dicht vriezen.

[ Voor 20% gewijzigd door Ronald op 12-12-2025 10:43 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Ronald Vergeleken met de andere missers zijn dit bijna schoonheidsvoutjes
welke relatief makkelijk te herstellen zijn.
- Voor opleidingsdoeleinden is deze "installatie" waarschijnlijk prima geschikt,
motto: "Watt kan hier beter?"

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald
@dunklefaser het is meer aanvulling voor de lijst. Hoewel ik persoonlijk het r290 risico “licht” *kuch* overdreven vind worden, is het er wel een die ondubbelzinnig is in de richtlijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• gigglebooster
Gramser schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:35:
Ik zou verwachten dat er om die slangen nog wel wat extra isolatie mag, ook?

Hou vol - dit is superfrustrerend, maar het gaat goedkomen! Ook voor het ontdooiwater valt wel wat te verzinnen met een pijpje waarmee je het water naar een uitgeslepen stukje tegel voert? Onderop je WP zit al een bochtje als het goed is.
Thanks @Gramser , super sympathiek dat je even aanmoedigt.

We gaan even puzzelen met de afvoer, volgens de installateur zitten er wel 4 punten onderop die allemaal vocht uitvoeren. We pakken de handleiding, gaan even goed kijken en dan puzzelen of het lukt met een buisje naar een tegel bij de muur of dat er meer nodig is. Bedankt voor je tip @Ronald over het vorstlint. En ja, het zit ook nog naast een deur en 2 meter schuin erboven hangt een buitenlamp. Hij gaf aan dat hij volledig gecertificeerd en opgeleid was, maar zijn eerste voorstel was ook om de buitenunit vol tegen de schutting naar de buren aan te zetten... Omdat dit de stilste WP van NL zou zijn moest dat best kunnen. Handleiding en normering gepakt en gezien dat je er dus 3 meter vanaf moet zitten in onze situatie.

• gigglebooster
Trouwens, misschien leuk voor context.

Ons doel met deze warmtepomp was van het gas af. Dat vinden we leuk omdat we dan netto wat minder fossiele brandstof nodig zijn.

Maar ik vond ook dit artikel:
https://www.nvm.nl/nieuws...t-van-beter-energielabel/

Hierin is een verband gevonden tussen verkoopprijs en energielabel. Dat heeft natuurlijk ook te maken met dat bij huizen met een beter label vaak meer verbeteringen zijn doorgevoerd dan alleen energiegerelateerde zaken, maar het is vast voor een zeker deel wél verantwoordelijk.

Het kan dus geld opleveren als je je label verbetert. Wij zijn in overleg gegaan met de maker van ons energielabel om strategisch naar verbeteringen te kijken. Isolatie, maar ook betreft verschillende warmtepompen. Isolatie verbeteren deed niks, iets van 2kWh/m2/jaar voor vloerisolatie verbeteren à €2.500. De warmtepomp deed circa 50kWh/m2/jaar. Maar alleen als de zogenaamde BCRG registratie juist was. Wij zaten op B en zouden met bijvoorbeeld de Itho Amber naar een A label gaan. Een matige stap, omdat die warmtepomp dus geen BCRG registratie heeft. Dit is hoe de meeste Nederlanders dus een lager energielabel krijgen dan ze zouden kunnen krijgen. Nu wisten 2 van de 3 installateurs al niet eens wat BCRG was. Onze gekozen installateur wel, en die zette dus de Vaillant combinatie voor die we hebben.

Daarmee zijn we dus niet van label B naar label A gegaan, maar van label B naar label A+++. Dat zou dus een extra 3-9% waardevermeerdering kunnen opleveren t.o.v. label A (maar dat is echt net hoe je het bekijkt! Zeer discusieerbaar in hoeverre dit klopt.). Ons huis kostte €500.000,- dus als je van 5% uit zou gaan is dat al twee keer de kosten van de warmtepomp. Dit alleen als je ook op korte termijn verhuist, maar we blijven hier geen 5 jaar meer wonen.

• dunklefaser
  • Nu online
@gigglebooster Misschien bij gelegenheid vriendelijk naar de "diploma's" c.q. certificaten vragen?
Als de pijpfitter zo hardleers is en blijft als je schrijft
- heel eventueel en voorzichtig bij Vaillant informatie (foto's?) droppen/opvragen.
Zijn toekomstige klussen en klanten zouden hiervan kunnen profiteren.

Energie-labelverbetering met een warmtepomp - ik zie hier al een nieuwe hype aankomen.
"Dit alleen als je ook op korte termijn verhuist, maar we blijven hier geen 5 jaar meer wonen."

[ Voor 30% gewijzigd door dunklefaser op 12-12-2025 11:59 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MotorBeast
Ronald schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:40:
Die werkschakelaar zit in de r290 vrijhoudzone. Dat is niet conform installatie instructie.

Ach ja. De mijne staat onder een raam wat open kan en bij een ventilatiebuis van het toilet. Je moet iets als het niet anders kan. Ik geloof het wel. Heb ook nog 2 propaangasflessen in mijn schuur staan. Als we gaan dan gaan we met zijn allen. >:)

• Gramser
  • Nu online
Ronald schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:40:

Vorstlint kan er volgens mij nog een aardig stukje uitgetrokken worden, maar goed punt!

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-12 21:24
gigglebooster schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:10:

[...]

Ik heb de stooklijn zo hoog omdat het nu al eeuwen duurt om op temperatuur te komen 's morgens, maar mijn nachtverlaging is 1.5 graden, misschien moet dat zoals anderen zeggen wel weg, of een stuk lager.

[...]
Voor een all electric wil je de stooklijn een stuk lager hebben, bv. naar 0.6. Dit gaat nu niet, omdat de afgifte ontoereikend is. Aan de huidige isolatie toestand valt denk ik geen grote winsten te halen. Mijn inschatting: afgifte veranderen, dus vloerverwarming of LTV radiatoren. "Terug naar de tekentafel" zoals iemand al opmerkte. Helaas. Meevaller: het lijkt om maar 1 ruimte te gaan, waarschijnlijk twee of drie radiatoren vervangen zou voldoende kunnen zijn.

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:16
dunklefaser schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:26:
@gigglebooster Misschien bij gelegenheid vriendelijk naar de "diploma's" c.q. certificaten vragen?
Als de pijpfitter zo hardleers is en blijft als je schrijft
- heel eventueel en voorzichtig bij Vaillant informatie (foto's?) droppen/opvragen.
Zijn toekomstige klussen en klanten zouden hiervan kunnen profiteren.

Energie-labelverbetering met een warmtepomp - ik zie hier al een nieuwe hype aankomen.
@gigglebooster En staat de installateur op de lijst van bekende Vaillant installateurs? Link
Ik had speciaal een gekozen van die lijst, maar dat was een groot drama. Die heeft Vaillant er vanaf gehaald.

• Rijo038
gigglebooster schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:10:
Bedankt allemaal voor de input! Ik heb hieronder alle vragen beantwoord en zet hierboven nog wat aanvullende informatie.

De vermelde COP van 3 is inclusief heet water en komt ook doordat er in de eerste maand deels elektrisch is verwarmd (installateur had blauw en rood omgedraaid dus met WP werkte het niet) en er een beste lekkage was op het CV systeem buiten.

Als ik uitsplits op alleen verwarmen (geen DHW) heb ik tot dusver:
  • Laatste week oktober (zeer mild) 4.2
  • COP november (kouder) 3.36
  • COP december (milder) 3.69
Als ik heet water ook meeneem gaat het omlaag, naar lagere COP.

Momenteel gebruiken we dus nachtverlaging en gaat de CV met Home Assistant uit als we weg zijn. Ik lees vaker de aanbeveling om een constante wenstemperatuur aanhouden, dat gaan we dus een periode proberen. Ik beschreef mogelijk onterecht dat de isolatie "goed" is, meer daarover hieronder. De isolatie is niet "uitstekend", dus we moeten zien of constant doorstoken de beste stookstrategie is, gegeven de geplaatste installatie.

[...]

@MotorBeast @Chupachups @Franciesco Goed idee, ik ga de constante wenstemp proberen. Kijken of dit de COP verbetert. En ik weet al meer dan de installateur, maar dat kan heel snel :X Hij heeft NIKS aangepast aan de fabrieksinstelling. Geen stooklijn, geen binnentemp. compensatie. De stooklijn staat vanuit de fabriek op 0.30 ofzo en ik legde hem uit dat dit niet (efficient) werkte, hij zei dat het bij z'n andere installaties allemaal goed werkte. Geen interesse om te leren.

[...]

[...]

[...]

Scherpe vragen, heren! En terecht. "Goed geïsoleerd" is een vage term. De isolatie heb ik "goed" genoemd, maar misschien klopt dat wel niet. Ik heb HR glas, en er is vloerisolatie, spouwisolatie en dakisolatie. Maar dat is niet de beste isolatie te noemen. De afkoeling in die nacht @Technician-, het was toen 2 graden. Misschien verklaart dat wel/niet dingen. Het huis is uit 1965, 146m2 totaal. En deel is aangebouwd in 2005. We verwarmen de woonkamer en soms de studeerkamer (13m2). Daar verwarm ik elektrisch bij, omdat daar een T22 hangt en ik niet altijd weet wanneer ik daar zit.

Gasverbruik is circa 1200 m3 per jaar. Met 200m3 per maand afgelopen december, januari en februari.

[...]

All electric.

[...]

Ik heb om te proberen 5x5 heatfan setjes gekocht via marktplaats, dat hangt er sinds 2 weken, maar dus niet op de grafieken die je zag. Eigenlijk zou ik graag 's morgens de stooklijn hoog willen en 's nachts laag, dat kan natuurlijk niet. Is jouw advies ook om een constante wenstemperatuur te proberen? Misschien heb ik "goed geïsoleerd" wel onjuist aangeduid hoor, zie hierboven. Misschien is "redelijk geïsoleerd" beter beschreven.

[...]

[...]

@ahbart @Rijo038 bedankt voor het meedenken! Ik heb hierboven alle vragen aangevuld.

Nog wat anders, ik zag in de handleiding dat je een grindbak voor condensafvoer nodig hebt. Onze installateur zei na installatie dat dat niet nodig was, het zou maar zo weinig zijn. Onze overeenkomst was op basis van een "all in", dus alles naar behoren achterlaten. Nu ziet het er zo uit.
[Afbeelding]
Dit lekt nog veel verder door en zal in de winter bevroren plakaten opleveren precies waar we ook door naar binnen gaan. Na smoesjes als "dat komt door ontdooien" zegt hij nu: "Jullie hadden van tevoren een grindbak moeten laten aanleggen.". Onzin natuurlijk, maar dit alles kost bakken energie, we zijn hem goed zat (hij komt 3/4 niet als hij aankondigt dat hij komt), dus we gaan het zelf (mogelijk met hovenier) oplossen. "Cut your losses."

En nog een foto en rant over de installateur voor de liefhebbers, ze hadden de buitenunit eerst veel dichter op de deur gezet dan afgesproken. Toen de leidingen al zaten hebben ze hem nog verplaatst, dus nu is dit kunstwerk met zo'n eind bovengrondse leidingen het gevolg. Betreft het afgiftesysteem - de installateur zei oorspronkelijk "de warmtepomp kan tot 70 graden, COP 4-5, dus lukt wel met huidige T22 radiatoren". Toen had ik moeten rennen, ik wist namelijk beter. Helaas. :9~ Ja, en uiteindelijk dus het niet aanpassen van de fabrieksinstellingen, het omdraaien van blauwe en rode slangen op de binnenunit, een lekkage buiten achterlaten voor 2 weken (elke dag CV bijvullen) en de verkeerde automaat in de meterkast plaatsen voor de binnenunit. We zijn zo boos en proberen er zo gezond mogelijk mee om te gaan. 8)7 Uiteindelijk komt hij steeds wel voor reparaties, dus gelukkig werkt het intussen allemaal wel. Maar de droom was anders..
[Afbeelding]
Ter indicatie: wij hebben een vrijstaand huis uit 1958 ook ca 146m2. we hebben een split model 75/8.2. Radiatoren, alleen in de werkruimte vloerverwarming (6m2). We stoken op stooklijn 0.45, of 0.5 als het kouder wordt. We laten altijd alle radiatoren open staan. We doen niet aan nachtverlaging. We gebruiken in de woonkamer/keuken ook Heatfans. alles HR++ spouwmuur isolatie, houten ondervloer geïsoleerd. dak na-geisoleerd. Beneden decentrale WTW, zodat ik minder warmte verlies dan met ventilatieroosters.

• MotorBeast
Jan Zwanenburg7 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:36:
[...]

Voor een all electric wil je de stooklijn een stuk lager hebben, bv. naar 0.6. Dit gaat nu niet, omdat de afgifte ontoereikend is. Aan de huidige isolatie toestand valt denk ik geen grote winsten te halen. Mijn inschatting: afgifte veranderen, dus vloerverwarming of LTV radiatoren. "Terug naar de tekentafel" zoals iemand al opmerkte. Helaas. Meevaller: het lijkt om maar 1 ruimte te gaan, waarschijnlijk twee of drie radiatoren vervangen zou voldoende kunnen zijn.
Gewoon 1 dikke T33 erbij hangen. Ik doe hier 65m2 met 2xT33 en 2xT22. Kan het beter met VV? Ja. Ga ik dat doen? Nee. Die LTV doen echt niet zo veel meer dan T33. 33 graden met 8 graden buiten. Ik vind het goed. Volgens specs Cop 4,8.

Sowieso niet inschatten maar berekenen wat je nodig hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 12-12-2025 11:59 ]

• Ronald
MotorBeast schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:31:
[...]

Ach ja. De mijne staat onder een raam wat open kan en bij een ventilatiebuis van het toilet. Je moet iets als het niet anders kan. Ik geloof het wel. Heb ook nog 2 propaangasflessen in mijn schuur staan. Als we gaan dan gaan we met zijn allen. >:)
Ik heb al eens uitgerekend… als de compressor ontploft en als een shape charge alle propaan mijn kruipruimte in weet te krijgen, dan nog zitten we niet aan de explosie grens… maar niemand maakt zich druk om camping gas, wat ook al decennia beter lijkt te gaan dan de r50 leiding.

• dunklefaser
  • Nu online
MotorBeast schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:57:
[...]

Gewoon 1 dikke T33 erbij hangen. Ik doe hier 65m2 met 2xT33 en 2xT22. Kan het beter met VV? Ja. Ga ik dat doen? Nee. Die LTV doen echt niet zo veel meer dan T33. 33 graden met 8 graden buiten. Ik vind het goed. Volgens specs Cop 4,8.

AroTherm pure split 65/7.2 met, op dit moment, 25 °C aanvoer met 7°C buiten - oude, wel gebooste JAGA's en 2 lussen vloerverwarming als bijverwarming uit 1984 (tyleen met grote warmtewisselaar) - actuele COP 7,0 - vind ik ook prima zo.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 12-12-2025 12:25 ]

• MotorBeast
dunklefaser schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:19:
[...]

25 °C aanvoer met 7°C buiten - oude, wel gebooste JAGA's en 2 lussen vloerverwarming als bijverwarming uit 1984 (tyleen met grote warmtewisselaar) - actuele COP 7,0 - vind ik ook prima zo
Mooi toch. d:)b Het zegt eigenlijk allemaal niets. Zo help ik hier een kennis van me. Die stookt zich scheel met warmtepomp op 19 graden. Als ik hier in 19 graden ga zitten heb ik geen verbruik meer tot denk ik zo'n 7 a 8 graden buiten. Heb hem hier op 21 staan, eigenlijk 22 graden met de offset correctie en ben voor zo'n €3,- per dag klaar inclusief SWW. Dat is een biertje op een terras om een heel huis te verwarmen en luxe te badderen. oOo

• dunklefaser
  • Nu online
@MotorBeast "Sowieso niet inschatten" is ook (meestal) mijn motto en
"meten is weten", maar weet wat je meet. Kamertemperatuur is hier actueel 20 °C (Aranet4, SenseAir tSense en VRC 720/3 naast elkaar aan een binnenmuur) - maar in de hoeken van de kamer altijd wat kouder.

• MotorBeast
@dunklefaser Vandaar mijn offset van 1 graad. Dat is dan hier weer een nadeel van de radiatoren tov VV die mooi gelijkmatig de warmte verdeeld. In de hoek waar we zitten meten 2 andere thermometers precies dezelfde graad minder.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:02

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:30:
[...]

Mooi toch. d:)b Het zegt eigenlijk allemaal niets. Zo help ik hier een kennis van me. Die stookt zich scheel met warmtepomp op 19 graden. Als ik hier in 19 graden ga zitten heb ik geen verbruik meer tot denk ik zo'n 7 a 8 graden buiten. Heb hem hier op 21 staan, eigenlijk 22 graden met de offset correctie en ben voor zo'n €3,- per dag klaar inclusief SWW. Dat is een biertje op een terras om een heel huis te verwarmen en luxe te badderen. oOo
Zoooo dat zijn kleine glaasjes. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:48
Aan @alle techneuten hier. Ik heb in mijn eigen All Electric WP topic van ouder huis uit 1953, nog wat vragen toegevoegd. Ik heb afgelopen week mijn systeem aangepast met een extra retourleiding vanaf de boiler. Met de verwachting dat het warm-water deel dan het beter zou werken... Helaas nog niet..
Graag jullie adviezen in mijn topic. Thanks.
directe link: pc_slopert in "Project All Electric Warmte Pomp in ouder huis 1950"

[ Voor 14% gewijzigd door pc_slopert op 12-12-2025 14:48 ]

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:09
MotorBeast schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:57:
[...]

Zou de product catelogus van fabrikanten liegen denk je?
(gelijkwaardig formaat vergelijking).

45/35/20
T33 H400xL1000
714w(ja met fans)

45/35/20
Jaga Strada Hybrid H350xL1000 T21
1360w (Stand max fans 1875w)

[ Voor 24% gewijzigd door mr_evil08 op 12-12-2025 16:08 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-12 20:23

4VAlien

Intarweb!

Heb je daar nou zelf aan lopen hannesen? Picobello BV: https://www.youtube.com/watch?v=tjf5E-Ol8rs

Blijkt dat m'n installateur de configuraties van de 2 pompen verkeerd om heeft ingesteld. Verklaarde wel waarom de temperatuur nog niet zo stabiel was. met een paar foto'tjes zelf maar even de configuratie omgewisseld. Ging toch wel makkelijk. Omdat er nog een draadloze thermostaat onderweg is zal ik het nog wel met ze nalopen als die binnen is.

Inlezen in dit topic heeft me wel geholpen om mijn zelfvertrouwen op te krikken en het even zelf te doen :-)

• shoof
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:42
gigglebooster schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:02:
[...]

Thanks @Gramser , super sympathiek dat je even aanmoedigt.

We gaan even puzzelen met de afvoer, volgens de installateur zitten er wel 4 punten onderop die allemaal vocht uitvoeren. We pakken de handleiding, gaan even goed kijken en dan puzzelen of het lukt met een buisje naar een tegel bij de muur of dat er meer nodig is. Bedankt voor je tip @Ronald over het vorstlint.
Hier staat hij ook op straatwerk zonder grindbak. Er is een 110mm pvc buis door het straatwerk geboord van een cm of 70 met daaronder een emmer grind (wel zandgrond). De buis zit recht onder de uitloop van de warmtepomp en het vorstlint hangt in de buis. Tot nu toe geen druppel water op het straatwerk gezien, af en toe, bijvoorbeeld tijdens een defrost hoor je het letterlijk in de buis kletteren. Dus ik denk dat het wel meevalt met de 4 punten onderop zoals de installateur aangeeft.

• Yariva
  • Laatst online: 07:55

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Ik heb gisteren de Hydraulic station
VWZ MEH 97/6 binnen gekregen. Hier heb ik te licht over na gedacht m.b.t. elektrisch vermogen. Ik ga hem achter een 75/6 plaatsen en heb voor de 97/6 nu niet een apart groepje voor gereserveerd in de meterkast.

Ik heb nu de handleiding gelezen en zie dat ik de unit zowel op 1 of 3 fase kan installeren. Met dat feit in het achterhoofd begon ik al meteen te rekenen over vermogens. Nu heb ik de volgende vraag:
  • Volgens mij moet die 97/6 sowieso op een aparte groep voor elektrische bijverwarming. Klopt dit?
  • Is hierbij 1 of 3 fase aan te raden? De 75/6 is ruim bemeten, ik zou eventueel ook voor de 55/6 kunnen zijn gegaan maar besloot voor koude temperaturen om aan de "safe side" te zitten.
Het enige werk wat de 75/6 gaat doen is een LT radiator, 50m2 aan vloerverwarming en eeen 300l boilervat warm houden. Huis gaat zeer goed geïsoleerd worden dus ik vraag mij sowieso af in hoeverre de elektrische bijverwarming zal worden geschakeld.

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Buukie
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:55
Graag deel ik mijn ervaring met mijn Arotherm Plus 75/6 warmtepomp i.c.m. een parallelbuffer.

Onze woning heeft circa 90 m² vloerverwarming zonder naregeling op de begane grond, 4 Vaillant Arovair fancoils (VA 1-025 WN) op de bovenverdieping (ca. 90 m²) en een kelder van ca. 90 m² met perimeterisolatie (onverwarmd, maar sitekem wel via de BGG vloerplaat). Verder is de woning qua isolatie nagenoeg passiefhuisniveau.

Na veel kennis opgedaan te hebben op dit forum, waarvoor veel dank, heb ik alles zelf aangesloten met 32 mm Alupex. In eerste instantie heb ik gekozen voor een systeem met een 100 liter RVS parallelbuffer, een secundaire pompgroep en een extra Vaillant mengmodule (VR70). De buffer was zowel in de aanvoer als retour via een T-stuk aangesloten, waarbij de buffer op de aftakking zat en het water rechtdoor richting het afgiftesysteem liep.

Met deze configuratie kreeg ik het huis prima warm, maar de warmtepomp draaide telkens vol vermogen, om na circa 20 minuten weer uit te schakelen, zonder terug te moduleren. Ik heb meerdere pogingen gedaan om dit te verbeteren door te spelen met de secundaire pomp, in combinatie met meerdere Dallas temperatuursensoren rond het T-stuk op de retour van de buffer (uitgelezen via Home Assistant). Dit leverde echter geen verbetering op.

Uiteindelijk ben ik de aanvoer- en retourtemperaturen vóór en ná het T-stuk gaan meten. Toen werd duidelijk dat het water richting de vloerverwarming circa 25 °C was, met een retour van 20 °C. De aanvoer vóór de buffer was echter 30 °C, wat erop wees dat een deel van het water via de (koude) buffer een binnendoor nam. Het gevolg was een delta T van circa 10 °C. Logisch dus dat de warmtepomp vol gas ging draaien, snel afsloeg en de COP rond de 3 - 3,5 bleef hangen.

Na deze constatering heb ik de buffer, secundaire pomp en mengmodule volledig verwijderd. Dit bleek de oplossing: ik draai nu runs van 2 tot 8 uur, op minimaal vermogen (de warmtepomp had achteraf gezien een maatje kleiner gekund), met een aanvoertemperatuur van 24 °C, een delta T van 3–4 °C en een COP ruim boven de 6 bij deze buitentemperaturen.

Mijn advies is dan ook (zoals hier vaker gezegd door o.a. @Andrehj ): begin zonder buffer. Uitbreiden kan altijd nog.

• MotorBeast
Yariva schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:04:
VWZ MEH 97/6 binnen gekregen. Hier heb ik te licht over na gedacht m.b.t. elektrisch vermogen. Ik ga hem achter een 75/6 plaatsen en heb voor de 97/6 nu niet een apart groepje voor gereserveerd in de meterkast.

Ik heb nu de handleiding gelezen en zie dat ik de unit zowel op 1 of 3 fase kan installeren. Met dat feit in het achterhoofd begon ik al meteen te rekenen over vermogens. Nu heb ik de volgende vraag:
  • Volgens mij moet die 97/6 sowieso op een aparte groep voor elektrische bijverwarming. Klopt dit?
  • Is hierbij 1 of 3 fase aan te raden? De 75/6 is ruim bemeten, ik zou eventueel ook voor de 55/6 kunnen zijn gegaan maar besloot voor koude temperaturen om aan de "safe side" te zitten.
Het enige werk wat de 75/6 gaat doen is een LT radiator, 50m2 aan vloerverwarming en eeen 300l boilervat warm houden. Huis gaat zeer goed geïsoleerd worden dus ik vraag mij sowieso af in hoeverre de elektrische bijverwarming zal worden geschakeld.
Ik heb hier Vaillant binnen gehad omdat hier installateur wel wat steken heeft laten vallen. Volgens Vaillant moeten zowel de binnen- als buitenunit een aparte groep hebben. Hier niet gedaan. :X Verschil tussen 1 en 3 fase bepaald hoeveel vermogen je kan bijschakelen. Uit mijn hoofd kan je op 1 fase 3kW bijschakelen. Hij staat hier overigens helemaal uit.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

MotorBeast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:23:
[...]

Ik heb hier Vaillant binnen gehad omdat hier installateur wel wat steken heeft laten vallen. Volgens Vaillant moeten zowel de binnen- als buitenunit een aparte groep hebben. Hier niet gedaan. :X Verschil tussen 1 en 3 fase bepaald hoeveel vermogen je kan bijschakelen. Uit mijn hoofd kan je op 1 fase 3kW bijschakelen. Hij staat hier overigens helemaal uit.
Wauw okay... Dan ga ik voor de zekerheid een extra groepje regelen op 1 fase. Dus inderdaad in totaal 2 aparte groepen

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Seafarer
  • Laatst online: 09:02

Seafarer

XXX

Je kunt bijna per defenitie zeggen dat een drie fase verwarmer opgebouwd is uit 3 X 230volt verwarmings elementen. Dus in ster op 400volt. Is vol vermogen.
Of je pakt 1 element op 230volt (je hebt dan ongeveer 1/3 vermogen)
Of 2 elementen parallel op230volt mits je natuurlijk niet over de 16Amp heen gaat.

Het is dus een beetje aan te passen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Seafarer schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:31:
[...]

Je kunt bijna per defenitie zeggen dat een drie fase verwarmer opgebouwd is uit 3 X 230volt verwarmings elementen. Dus in ster op 400volt. Is vol vermogen.
Of je pakt 1 element op 230volt (je hebt dan ongeveer 1/3 vermogen)
Of 2 elementen parallel op230volt mits je natuurlijk niet over de 16Amp heen gaat.

Het is dus een beetje aan te passen.
Dat klinkt logisch. Gezien de WP sowieso niet aan de krappe kant zit ga ik dan voor 1 fase voor eventuele bijverwarming. Alhoewel ik natuurlijk hoop dat ik het niet snel / nooit nodig zal hebben en dat de WP het altijd keurig zal afhandelen.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:48

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Yariva Vanuit het oogpunt van redundancy is een aparte aardlekautomaat wel aan te raden. De buitenunit staat buiten en heeft dus zijn eigen uitdagingen met stroom (eerder kwam al een geroosterde naaktslak voorbij). Juist dan wil je dat de backup blijft werken :)
Mocht je 3x25A hebben, dan kun je zelfs voor een andere fase kiezen.
Aan de andere kant is er ook gemeld dat de buitenunit de bus voedt, dus ik weet eigenlijk niet hoe dat zou moeten werken (hier is een te eenvoudige setup zonder backup, ik kan het niet testen).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Ronald

Je hebt waarschijnlijk niet eens de afgifte voor de 75/6 op vol vermogen… dus ik snap nog eens 6kW aan bijverwarming eerlijk gezegd niet :?

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:01
Ronald schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 13:41:
[...]

Je hebt waarschijnlijk niet eens de afgifte voor de 75/6 op vol vermogen… dus ik snap nog eens 6kW aan bijverwarming eerlijk gezegd niet :?
Op vol vermogen? Absoluut, maar ik denk dat het grootste deel van het stookseizoen ook het minimale verwarmingsvermogen kunnen afgeven al een uitdaging is.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Isdatzo schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:05:
[...]

Op vol vermogen? Absoluut, maar ik denk dat het grootste deel van het stookseizoen ook het minimale verwarmingsvermogen kunnen afgeven al een uitdaging is. En gezien de unit dichtbij de erfgrens komt te staan is geluidsproductie ook een factor.
De keuze was inderdaad lastig tussen de 55 en 65 (a.k.a. 75 op fluisterstand). Het huis is nog niet goed geïsoleerd met de vloer, gevel en dak. Ramen gaan wel allemaal naar HR+++. Helaas heb ik geen historisch gasgebruik dus de keuze daarop maken was lastig. Op basis van het advies van o.a. Koevlaas ben ik toch naar de 75 toe gegaan zodat ik ook in strenge winters goed zit.

Verder eens dat de bijverwarning waarschijnlijk nooit aan zal staan. Het gaat mij meer om het principe: alle onderdelen zoals 3wegklep, expansievat rtc. In 1 kastje. En dan wil ik wel dat de boel degelijk is aangesloten.

[ Voor 4% gewijzigd door Yariva op 13-12-2025 14:29 ]

• MotorBeast
@Yariva Ik heb precies het omgekeerde gedaan. 55/6 zal in 9 van de 10 winters voldoen (welke winters?) en als het dan een paar dagen horror is dan maar backup. Heb toevallig door een fout van de installateur hier eerst een 65/6 gehad. Dat ding pendelde als een gek. De 55/6 loopt vanaf zo'n 12 graden buiten lekker door te tuffen. Nu met 8 tot 10 graden hier op zo'n 450/460W tot zo'n 520W met 21 binnen. Volgens mij was de 65/6 iets van 750W minimaal.

Je had toch een warmteverlies berekening kunnen maken?

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 13-12-2025 16:32 ]

• Axelfoley007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-12 00:14
Mijn 65/6 = +/-640W als minimaal.

• MotorBeast
@Axelfoley007 Wist het niet meer precies. Maar hier geeft dat dus een continue aan/uit festijn. Als je het vermogen maar kwijt kan geen probleem natuurlijk.

• dunklefaser
  • Nu online
@Axelfoley007 Cijfers zonder context & randvoorwaarden zeggen niet zo veel.
Mijn minimaal verbruik 65/7.2 buitenunit ca. 220 W :+ _O- (ook zonder context)
@MotorBeast 640 W x 3 = 1920 W (A7/W55 of zoiets) - waarschijnlijk geen probleem met de afgifte.

• Ronald
Yariva schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:29:

Verder eens dat de bijverwarning waarschijnlijk nooit aan zal staan. Het gaat mij meer om het principe: alle onderdelen zoals 3wegklep, expansievat rtc. In 1 kastje. En dan wil ik wel dat de boel degelijk is aangesloten.
De vloer kan 4 à 5 kW afgeven. Tenzij je rode voeten wil...

Heb je een gesloten (pomploze) verdeler, of ben je voor die ene radiator te warm water aan het maken en het dan terug mixen voor de vloer ten koste van 10-20% extra stroom?

Of 30-40-50% extra stroom als je die 2-3kW in de radiator kwijt wil die de 75/6 zelf al kan maken bij -veel die niet door de vloer wil :?

* Ronald is nog steeds verbaast

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:36
MotorBeast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 16:44:
@Axelfoley007 Wist het niet meer precies. Maar hier geeft dat dus een continue aan/uit festijn. Als je het vermogen maar kwijt kan geen probleem natuurlijk.
De 65/6 kan nog wel lager hoor, het hangt uiteraard af van m.n. de Ta en de buitentemperatuur.
Mijn 75/6 draait minimaal op ca 470W bij een Ta van 24 graden en buitentemperatuur van rond de 7 graden of hoger.

Niet dat dit minimale elektrische vermogen altijd het meest gunstige is voor de COP. Maar hij kan het dus wel.

• MotorBeast
Franciesco schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:15:
[...]

De 65/6 kan nog wel lager hoor, het hangt uiteraard af van m.n. de Ta en de buitentemperatuur.
Mijn 75/6 draait minimaal op ca 470W bij een Ta van 24 graden en buitentemperatuur van rond de 7 graden of hoger.

Niet dat dit minimale elektrische vermogen altijd het meest gunstige is voor de COP. Maar hij kan het dus wel.
Staat me iets van bij dat 65 juist dit niet kan ondanks dat het zelfde compressor is. Hij wordt ook niet meer gemaakt dacht ik. Ding regelde hier in ieder geval niet lekker.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 13-12-2025 20:22 ]

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-12 13:52
Buukie schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 11:13:
Graag deel ik mijn ervaring met mijn Arotherm Plus 75/6 warmtepomp i.c.m. een parallelbuffer.

Onze woning heeft circa 90 m² vloerverwarming zonder naregeling op de begane grond, 4 Vaillant Arovair fancoils (VA 1-025 WN) op de bovenverdieping (ca. 90 m²) en een kelder van ca. 90 m² met perimeterisolatie (onverwarmd, maar sitekem wel via de BGG vloerplaat). Verder is de woning qua isolatie nagenoeg passiefhuisniveau.

Na veel kennis opgedaan te hebben op dit forum, waarvoor veel dank, heb ik alles zelf aangesloten met 32 mm Alupex. In eerste instantie heb ik gekozen voor een systeem met een 100 liter RVS parallelbuffer, een secundaire pompgroep en een extra Vaillant mengmodule (VR70). De buffer was zowel in de aanvoer als retour via een T-stuk aangesloten, waarbij de buffer op de aftakking zat en het water rechtdoor richting het afgiftesysteem liep.

Met deze configuratie kreeg ik het huis prima warm, maar de warmtepomp draaide telkens vol vermogen, om na circa 20 minuten weer uit te schakelen, zonder terug te moduleren. Ik heb meerdere pogingen gedaan om dit te verbeteren door te spelen met de secundaire pomp, in combinatie met meerdere Dallas temperatuursensoren rond het T-stuk op de retour van de buffer (uitgelezen via Home Assistant). Dit leverde echter geen verbetering op.

Uiteindelijk ben ik de aanvoer- en retourtemperaturen vóór en ná het T-stuk gaan meten. Toen werd duidelijk dat het water richting de vloerverwarming circa 25 °C was, met een retour van 20 °C. De aanvoer vóór de buffer was echter 30 °C, wat erop wees dat een deel van het water via de (koude) buffer een binnendoor nam. Het gevolg was een delta T van circa 10 °C. Logisch dus dat de warmtepomp vol gas ging draaien, snel afsloeg en de COP rond de 3 - 3,5 bleef hangen.

Na deze constatering heb ik de buffer, secundaire pomp en mengmodule volledig verwijderd. Dit bleek de oplossing: ik draai nu runs van 2 tot 8 uur, op minimaal vermogen (de warmtepomp had achteraf gezien een maatje kleiner gekund), met een aanvoertemperatuur van 24 °C, een delta T van 3–4 °C en een COP ruim boven de 6 bij deze buitentemperaturen.

Mijn advies is dan ook (zoals hier vaker gezegd door o.a. @Andrehj ): begin zonder buffer. Uitbreiden kan altijd nog.
@Buukie Gebruikte je voorheen opstelling C uit https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/?
Of welke vorm gebruikte je?
Hoe nam het water een short cut?
Die opstelling C zou net menging moeten voorkomen.

• dunklefaser
  • Nu online
@roofburner Ik vind veel interessanter wie deze opstelling met welke argumentatie heeft gekozen.
Warmtepomp-weetjes = "living in the past" - de niet modulerende wp lijkt de standaard te zijn.

• Buukie
roofburner schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:34:
[...]

@Buukie Gebruikte je voorheen opstelling C uit https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/?
Of welke vorm gebruikte je?
Hoe nam het water een short cut?
Die opstelling C zou net menging moeten voorkomen.
Klopt, gebruikte inderdaad opstelling C, alleen dan niet met sensor op het T stuk, maar twee sensoren in het buffervat. Had daar ook precies voor gekozen in de hoop menging te voorkomen.

Shortcut was dat een deel van het water door de buffer bleef gaan. Ongeacht van wat ik deed met inregelventiel of secundaire pomp. Dan ging de primaire pomp gewoon harder lopen duwen leek het wel.

Weet ook niet hoe de interne regeling op de VWZ MEH 97/6 werkt, maar mogelijk op de sensoren van het buffervat i.c.m. delta T?

• Buukie
dunklefaser schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:55:
@roofburner Ik vind veel interessanter wie deze opstelling met welke argumentatie heeft gekozen.
Warmtepomp-weetjes = "living in the past" - de niet modulerende wp lijkt de standaard te zijn.
Had nog even een extra puntstuk nodig om de aanpassing te doen, want vergeten mee te bestellen uit Duitsland. Dus even langs een installateur geweest welke toevallig ook Vaillant plaatst. Hij vroeg wat ik ging doen waarna er een verhaal kwam dat de buffer er toch echt tussen moest zitten omdat dat in de installatiehandleiding staat en het anders dus echt niet goed zou werken. De beste man leek bijna niet te willen geloven dat mijn energieverbruik nu gehalveerd is en de warmtepomp veel minder start stops maakt.

Wat in mijn geval dus wel klopte was dat ik geen modulerende warmtepomp had met de parallele buffer ertussen ;)

• dunklefaser
  • Nu online
@Buukie Tja - ik vrees dat het nog wat tijd gaat duren voordat de standaardschema's bij Vaillant wat minder standaard worden. Installatiebedrijven worden graag volledig ontzorgd door de leverancier - hier Vaillant.
Met een parallel buffervat kan bijna niets mis gaan (alhoewel wij kennen ook voldoende negatieve voorbeelden) - het wordt (bijna) altijd warm, werkt met zoneregeling, geen flowproblemen, etc..
Extra hardware op de offerte - buffervat, pompgroep, extra regeling ...
Wat wil de normale installateur nog meer?
En zoals altijd - de energierekening is voor de klant.

• Yariva

Yariva

Power to the people!

Ronald schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:04:
[...]

De vloer kan 4 à 5 kW afgeven. Tenzij je rode voeten wil...

Heb je een gesloten (pomploze) verdeler, of ben je voor die ene radiator te warm water aan het maken en het dan terug mixen voor de vloer ten koste van 10-20% extra stroom?

Of 30-40-50% extra stroom als je die 2-3kW in de radiator kwijt wil die de 75/6 zelf al kan maken bij -veel die niet door de vloer wil :?

* Ronald is nog steeds verbaast
Verdeler wordt pomploos. Zit nu nog wel een pomp achter, ga ik vervangen door een kunstof variant zodat ik ook kan koelen met de WP. De radiator zal juist relatief weinig tot zich moeten nemen en hangt in de garage. Primair vloerverwarming en het boilervat.

Verder heb ik mij vooral laten adviseren door de community in verschillende topics.
MotorBeast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 15:59:
@Yariva Ik heb precies het omgekeerde gedaan. 55/6 zal in 9 van de 10 winters voldoen (welke winters?) en als het dan een paar dagen horror is dan maar backup. Heb toevallig door een fout van de installateur hier eerst een 65/6 gehad. Dat ding pendelde als een gek. De 55/6 loopt vanaf zo'n 12 graden buiten lekker door te tuffen. Nu met 8 tot 10 graden hier op zo'n 450/460W tot zo'n 520W met 21 binnen. Volgens mij was de 65/6 iets van 750W minimaal.

Je had toch een warmteverlies berekening kunnen maken?
Die heb ik gemaakt, daaruit kwam dat een 65/6 prima zou passen. Gezien ik hier in dit draadje lees dat een 75/6 eigenlijk een verkapte 65/6 is welke permanent in fluistermodus staat ben ik dan maar voor de 75/6 gegaan. Wie weet heb je dat extra vermogen tijdens een flinke winter toch wel nodig.

En zo niet: de 75/6 krijg je meer subsidie voor terug van de 65/6 terwijl ik ze voor het zelfde bedrag kon inlopen.

Het helpt ook niet dat het huis op het moment niet briljant is geïsoleerd maar dat dit wel door de jaren heen verbeterd zal worden. Kortom de situatie zal niet heel statisch zijn aankomende jaren.

• Technician-
Yariva schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 14:29:
[...]

De keuze was inderdaad lastig tussen de 55 en 65 (a.k.a. 75 op fluisterstand). Het huis is nog niet goed geïsoleerd met de vloer, gevel en dak. Ramen gaan wel allemaal naar HR+++. Helaas heb ik geen historisch gasgebruik dus de keuze daarop maken was lastig. Op basis van het advies van o.a. Koevlaas ben ik toch naar de 75 toe gegaan zodat ik ook in strenge winters goed zit.

Je bijverwarming heb je nodig voor de SWW legionella run.

• MotorBeast
Technician- schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:42:
[...]

Je bijverwarming heb je nodig voor de SWW legionella run.
Met een Mono? Volgens mij niet. Staat hier uit en de keren dat ik de legionella run deed geen probleem. Doe het nu overigens al maanden niet met boiler op 50 graden. Ja, weet het...eigen risico.

Weer iets ontdekt. Heb hem nu paar dagen op adaptief gezet. In de thermostaat en app kan ik in stappen van een 0,5 de stooklijn verhogen of verlagen. Met adaptief/uitgebreid wordt de stooklijn in stappen van 0,1 verhoogt of verlaagt door de thermostaat. Tot nu toe ging het goed totdat het 11 graden in de middag naar nu 4 graden buiten ging. Overschoot van 0,3 en WP slaat af. Teveel gas op de lolly dus. Heeft ruim 1 uur niet gedraaid en start dan weer op met een piek van bijna 2700W. Dat is nu weer jammer.

[ Voor 39% gewijzigd door MotorBeast op 13-12-2025 21:15 ]

• Technician-
MotorBeast schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 20:59:
[...]

Met een Mono? Volgens mij niet. Staat hier uit en de keren dat ik de legionella run deed geen probleem. Doe het nu overigens al maanden niet met boiler op 50 graden. Ja, weet het...eigen risico.

Weer iets ontdekt. Heb hem nu paar dagen op adaptief gezet. In de thermostaat en app kan ik in stappen van een 0,5 de stooklijn verhogen of verlagen. Met adaptief/uitgebreid wordt de stooklijn in stappen van 0,1 verhoogt of verlaagt door de thermostaat. Tot nu toe ging het goed totdat het 11 graden in de middag naar nu 4 graden buiten ging. Overschoot van 0,3 en WP slaat af. Teveel gas op de lolly dus. Heeft ruim 1 uur niet gedraaid en start dan weer op met een piek van bijna 2700W. Dat is nu weer jammer.
“How can I make this about me” ? :P

• dunklefaser
  • Nu online
Technician- schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:27:
[...]

"And now for something completely different" (Monty Python) _O-
Hij zet ook meteen grote stappen: 0,5 i.p.v. 0,05 :Y

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 13-12-2025 22:19 ]

• MotorBeast
Technician- schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 21:27:
[...]

Nee hoor gaat over de werking/ervaring van adaptief en over foutieve info dat je een BUH nodig hebt bij het draaien van legionellarun met een Vaillant mono. :P

• MotorBeast
dunklefaser schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 22:15:
[...]

"And now for something completely different" (Monty Python) _O-
Hij zet ook meteen grote stappen: 0,5 i.p.v. 0,05 :Y
Ach ja, klein typ foutje. Met jou kan je lachen! _/-\o_

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@MotorBeast Eigenwijsheid is Tweakers niet vreemd, maar uit de specs blijkt duidelijk dat SWW van 65 graden (dus Ta 70+) er niet onder alle realistische omstandigheden in zit. Dus als antilegionella voor iemand belangrijk (en zonder tegenbericht mag je dat aannemen) is dan hoort een BUH gewoon bij een SWW mogelijkheid.
Je ben ook niet bepaald de eerste die de ontdekking doet dat de adaptieve stooklijn zich te langzaam aanpast aan wisselende omstandigheden...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Buukie De installatiebundel wordt niet zo goed gelezen, blijkbaar.
https://www.vaillant.nl/i...uli-2025-1-02-3041016.pdf
De voorbeelden met seriebuffer worden eerder genoemd dan parallel, dat heeft ook niet de nadelen van parallel die jij ondervonden hebt.
En ook twee voorbeelden met directe groep zonder buffer (pg 48 en 54), nota bene met aan/uit warmtepompen!

• dunklefaser
  • Nu online
@Proton_ Zou een goed ingestelde stookgrens bij een adaptieve stooklijn kunnen helpen?
Mijn idee: Boven de stookgrens wordt sowieso niet meer verwarmd dus ook geen "aanpassing"
meer aan de stooklijn?
Bij mij is, met een stookgrens van 15°C (proefondervindelijk vastgesteld), de steilheid van de stookcurve
alleen maar gezakt en is sinds ca. 8 weken stabiel (voorlopig). De gewenste kamertemperaturen worden natuurlijk gehaald.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Vast. Het zal ook wel ergens goed werken, anders was die feature er hopelijk allang uit. OTOH staat hij niet standaard aan en dat terwijl een slechte adaptief ingestelde stooklijn alsnog beter is dan hoe veel installaties worden achtergelaten...
Ik denk dat stookgedrag / nachtverlaging etc ook een grote rol kan spelen in het gedrag.

• MotorBeast
Proton_ schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:51:
@MotorBeast Eigenwijsheid is Tweakers niet vreemd, maar uit de specs blijkt duidelijk dat SWW van 65 graden (dus Ta 70+) er niet onder alle realistische omstandigheden in zit. Dus als antilegionella voor iemand belangrijk (en zonder tegenbericht mag je dat aannemen) is dan hoort een BUH gewoon bij een SWW mogelijkheid.
Je ben ook niet bepaald de eerste die de ontdekking doet dat de adaptieve stooklijn zich te langzaam aanpast aan wisselende omstandigheden...
Te langzaam? Veel te snel werd hij omhoog gekrikt en te hoog. En dat de stooklijn met 0,01 zich aanpast heb ik nog nergens gelezen.

Een BUH is helemaal niet noodzakelijk. In eerste instantie zou een bekende Tweaker hier de boel komen installeren (door zijn drukte en afstand helaas niet gelukt) en had ik gewoon een configuratie zonder BUH op de planning staan inclusief Boiler. Volgens mij kan een Mono toch iets van 70/75 graden temperatuur maken zonder BUH. Aangezien je voor een legionellarun ook als je het zuinig wil doen maar boven de 60/63 graden hoeft te komen zie ik het probleem niet. Die automatische run van Vaillant naar 72 graden is helemaal onzinnig en energie vretend. Mocht het al niet lukken (wat me stug lijkt) omdat het heel de dag -10 is (wanneer zie je dat historisch? :N ) schuif je hem 1 weekje op als het weer dooit. We wonen hier niet in Noord Rusland.

NB: ik gaf ook reactie op hoe een binnenunit moet worden aangesloten. Met aparte voeding of niet. Was dat niet te vinden in het topic en al eerder ontdekt? 8) Gooi dan het topic maar dicht want echt veel nieuws is er toch niet meer te ontdekken/melden.

• dunklefaser
  • Nu online
@MotorBeast De laatste adaptieve aanpassing van de steilheid die ik weken geleden meegemaakt heb
ging van 0,22 naar 0,20 = 0,02 en die daarvoor ging van 0,23 0,01 omlaag.

[ Voor 13% gewijzigd door dunklefaser op 14-12-2025 12:27 ]

• MotorBeast
Proton_ schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:05:
Vast. Het zal ook wel ergens goed werken, anders was die feature er hopelijk allang uit. OTOH staat hij niet standaard aan en dat terwijl een slechte adaptief ingestelde stooklijn alsnog beter is dan hoe veel installaties worden achtergelaten...
Ik denk dat stookgedrag / nachtverlaging etc ook een grote rol kan spelen in het gedrag.
Hij werkt ook goed maar zoals veel Tweakers niet willen zien had ik een onderbroken run. De niet zo op grafieken kijkende gebruiker zal daar geen probleem mee hebben en heeft denk ik op deze wijze,in ieder geval met radiatoren, een mooi draaiend systeem. Overigens moet je wel de basis stooklijn eerst goed hebben. En dat doen installateurs vaak al niet.

[ Voor 6% gewijzigd door MotorBeast op 14-12-2025 17:17 ]

• MotorBeast
dunklefaser schreef op zondag 14 december 2025 @ 12:26:
@MotorBeast De laatste adaptieve aanpassing van de steilheid die ik weken geleden meegemaakt heb
ging van 0,22 naar 0,20 = 0,02 en die daarvoor ging van 0,23 0,01 omlaag.
Hier van 0,61 in de middag naar 0,64 in de avond. Vreemde is in de stooklijngrafiek in de app zag ik geen verschuiving wbt temperaturen. Nu weet ik niet na een paar dagen testen of het een lerend systeem is. Dan zou wellicht het in de toekomst subtieler zijn. Maar of de thermostaat zo slim is? :?

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 14-12-2025 13:16 ]

• Binkia
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-12 22:13
Goedemiddag. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Havenwise om je warmtepomp aan te sturen? Ik wil het eens proberen maar krijg het niet aan de praat. Bij het installeren moet je het serienummer van je Vaillant gateway invullen en vervolgens zou je dan een e-mail van Vaillant moeten ontvangen waarmee je Havenwise toegang kunt geven tot jouw installatie. Ik ontvang echter nooit de e-mail en kom dus niet verder. Dank alvast.

• Rijo038
Binkia schreef op zondag 14 december 2025 @ 14:17:
Goedemiddag. Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Havenwise om je warmtepomp aan te sturen? Ik wil het eens proberen maar krijg het niet aan de praat. Bij het installeren moet je het serienummer van je Vaillant gateway invullen en vervolgens zou je dan een e-mail van Vaillant moeten ontvangen waarmee je Havenwise toegang kunt geven tot jouw installatie. Ik ontvang echter nooit de e-mail en kom dus niet verder. Dank alvast.
Havenwise is een bedrijf met app voor de Engelse markt. Ik weet niet zeker of ze de app ook beperkt hebben tot het Britse koninkrijk, maar zelfs als je het aan de praat krijgt vraag ik me af of je er profijt van gaat hebben in Nederland.

• Technician-
MotorBeast schreef op zondag 14 december 2025 @ 09:53:
[...]

Nee hoor gaat over de werking/ervaring van adaptief en over foutieve info dat je een BUH nodig hebt bij het draaien van legionellarun met een Vaillant mono. :P
Dat is geen foutieve info maar precies zoals Vaillant voorschrijft voor SWW met legionella, hoe wil je je legionella run doen bij +30C buiten anders?
<knip> We reageren vriendelijk of we reageren niet!

[ Voor 29% gewijzigd door Septillion op 14-12-2025 20:12 ]

• MotorBeast
Technician- schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:32:
[...]

Dat is geen foutieve info maar precies zoals Vaillant voorschrijft voor SWW met legionella, hoe wil je je legionella run doen bij +30C buiten anders?
Verklaar mij dan even hoe ik dit deed afgelopen zomer? Het is geen Daikin die vanaf 25 graden niet zonder kunnen blijkbaar.

Dan lees je mijn posts toch niet? <knip> Waarom is jouw ervaring met JOUW geplaatste installaties dan wel relevant?

We doen hier wel meer niet wat Vaillant voorschrijft met hun briljante buffervaten opstellingen en zo. Lang leven Tweakers.net.

[ Voor 26% gewijzigd door Septillion op 14-12-2025 20:13 ]

• Technician-
MotorBeast schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:34:
[...]

Verklaar mij dan even hoe ik dit deed afgelopen zomer? Het is geen Daikin die vanaf 25 graden niet zonder kunnen blijkbaar.

Dan lees je mijn posts toch niet?
Het is gewoon een normaal installatievoorschrift vanuit vaillant.
<knip

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 14-12-2025 20:13 ]

• Gramser
  • Nu online
Ik zal maar niet zeggen dat ook mijn 55/6 hier zonder binnenunit met BUH draait. Maar ja, ik maak er ook geen sww mee. Daar is een aparte wpb voor…

• MotorBeast
@Gramser En ook dat zal de gemiddelde installateur niet adviseren want je zal maar eens een horrorwinter krijgen (Elfsteden voorzitter die na 20 jaar weg is heeft geen tocht georganiseerd, maar het kan natuurlijk) meneer dan zit u in een koude woning. Ik was al blij dat ik eindelijk een installateur had gevonden in mijn regio die Vaillant kon plaatsen (weinig dealers hier in de regio) maar die stond helaas op een binnenunit anders had ik hem ook niet genomen. L/L als backup en eventueel ook nog een houtkachel is hier ruim voldoende.

• dunklefaser
  • Nu online
Op elk principeschema van de Vaillant installatiebundel staat meestal links onder een waarschuwingsdriehoek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jWPPy47HYzJestNOdG4i7cRXo-8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QYcLFRIeoEHkU5MmZYFywshS.jpg?f=user_large
Wat individuele installateurs hiermee doen moeten ze zelf weten (zegt dus Vaillant),
als ze maar aan de wet- en regelgeving voldoen (whatever that is in B en NL).
(Dat de bovenstaande text nog steeds enkele voutjes bevat is wel opmerkelijk.)

[ Voor 15% gewijzigd door dunklefaser op 14-12-2025 18:06 ]

• Gramser
  • Nu online
MotorBeast schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:15:
@Gramser En ook dat zal de gemiddelde installateur niet adviseren want je zal maar eens een horrorwinter krijgen (Elfsteden voorzitter die na 20 jaar weg is heeft geen tocht georganiseerd, maar het kan natuurlijk) meneer dan zit u in een koude woning. Ik was al blij dat ik eindelijk een installateur had gevonden in mijn regio die Vaillant kon plaatsen (weinig dealers hier in de regio) maar die stond helaas op een binnenunit anders had ik hem ook niet genomen. L/L als backup en eventueel ook nog een houtkachel is hier ruim voldoende.
Mijn houtkachel is de reden dat we die BUH niet hebben, en een lief klein 55/6je hebben. Heeft nog nooit tekort geschoten in de deie jaar dat-ie draait.

• MotorBeast
dunklefaser schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:41:
Op elk principeschema van de Vaillant installatiebundel staat meestal links onder een waarschuwingsdriehoek:
[Afbeelding]
Wat individuele installateurs hiermee doen moeten ze zelf weten (zegt dus Vaillant),
als ze maar aan de wet- en regelgeving voldoen (whatever that is in B en NL).
(Dat de bovenstaande text nog steeds enkele voutjes bevat is wel opmerkelijk.)
Daar hebben installateurs (de mijne dan gelukkig >:) ) ook lak aan met een Mono onder een raam wat open kan en een ventilatiekanaal. Anders had ik dat ding nooit kunnen plaatsen.

• dunklefaser
  • Nu online
Proton_ schreef op zondag 14 december 2025 @ 11:57:
@Buukie De installatiebundel wordt niet zo goed gelezen, blijkbaar.
https://www.vaillant.nl/i...uli-2025-1-02-3041016.pdf
De voorbeelden met seriebuffer worden eerder genoemd dan parallel, dat heeft ook niet de nadelen van parallel die jij ondervonden hebt.
En ook twee voorbeelden met directe groep zonder buffer (pg 48 en 54), nota bene met aan/uit warmtepompen!
Misschien nog wetenswaardig wat Vaillant aan zgn. "vuistregels" voor installateurs hanteert,
te vinden op de op een na laatste pagina p. 58 van de recente installatiebundel.
Zij gebruiken bijvoorbeeld niet de bekende Koevlaas formule maar een sterk afwijkende formule
die een duidelijk hoger afwijkend vermogen schat (positief en negatief) afhankelijk van het sww verbruik.
De aanpak bevalt me trouwens beter als die van @koevlaas2, ook gaat het hier alleen om het cv-vermogen.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 14-12-2025 21:03 . Reden: Aanpassing na opmerking van @proton_ ]

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@dunklefaser dat verschil valt mee hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2U7di-EhhpudTOOM6I1nNq1vxU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/HGvABT3dakZPU3QoEOv0b8WH.png?f=user_large

• Technician-
Gramser schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:06:
Ik zal maar niet zeggen dat ook mijn 55/6 hier zonder binnenunit met BUH draait. Maar ja, ik maak er ook geen sww mee. Daar is een aparte wpb voor…
Daar is ook niks mis mee.

• Technician-
Zeg dan niks

[ Voor 90% gewijzigd door Proton_ op 14-12-2025 21:19 ]

• Technician-
Gramser schreef op zondag 14 december 2025 @ 18:24:
[...]

Mijn houtkachel is de reden dat we die BUH niet hebben, en een lief klein 55/6je hebben. Heeft nog nooit tekort geschoten in de deie jaar dat-ie draait.
Dat is dan ook prima.

• Technician-
Enige wat ik bedoel is dat wanneer er ook een SWW vat aan moet we wel de binnenunit plaatsen en de BUH aansluiten op laag vermogen, zoals gezegd voor de legionella run. Dat het een plus is wil nog niet zeggen dat het een R290 machine is het kan ook de R32 Plus split zijn. Die doet het laatste stukje legionellarun op BUH. En ook een R290 Plus doet dat wel als je BUH vrijgeeft.
Een BUH is ook wel een slag achter de arm voor noodbedrijf warmwater. Bij een storing ah buitendeel, geeft de installateur en de klant lucht want er is direct weer warm water.

Nieuwe binnendeel met de touchscreen is in een set echt helemaal niet duur, misschien goedkoper dan losse onderdelen. Incl magneetfilter, autoontluchter, veiligheidheden als overstort e.d. driewegklep. En de touchscreen is bij service wel een grote plus omdat je in een opslag alle waardes ziet. En de wifimodule zit tegenwoordig ingebouwd (of eigenlijk los erbij en inklikbaar).
Dus een mooie set. En binnen en buitendeel bij elkaar is al goedkoper dan 1 Itho amber.
Vind dat zelf een hele strakke deal.

Daarom gewoon aansluiten en genieten van de voordelen voor mensen die nog moeten beslissen.

[ Voor 35% gewijzigd door Technician- op 14-12-2025 20:58 ]

• dunklefaser
  • Nu online
De vuistregel heeft wel het effect dat bij relatief hoog gas verbruik voor sww het wp vermogen voor cv snel daalt. Er ontbreekt dan eigenlijk nog een vuistregel voor het extra vermogen voor sww bereiding, of niet?
En dan is het vermoedelijk geen vuistregel meer.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 14-12-2025 21:30 ]

Pagina: 1 ... 186 187 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic