Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 198 199 Laatste
Acties:

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:11
@ErikVers Een tijd lang "tunen" of "fröbelen" of zoiets is leuk vooral om de Vaillant quirks te leren kennen.
Maar op een gegeven moment houd het soms op, zeker als Vaillant niet wil/kan leren van gebruikerservaringen. Zou interessant zijn bij welk merk/type warmtepomp relatief de meeste "klachten" hier op tweakers te vinden zijn.
@MotorBeast Wat de combinatie stooklijn uitgebreid + adaptief betreft heb ik hier geen extreme afwijkingen in de binnentemperatuur bij de thermostaat gezien. Altijd tussen de 19,5 °C (23 uur - 14 uur) en 20,0 °C (14 uur - 23 uur). En de CoP is nog steeds redelijk, ook als de runs tijdelijk wat korter zijn.
Januari tot nu toe ca. 4,4 (aanvoer tussen de 25°C en max. 28°C - buitentemp. Wijchen)

[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 25-01-2026 13:59 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:39
martijnst schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:40:
Hier is de folder met vooraankondiging en ik las dat de prijzen/specs op de VSK-E bekend worden gemaakt (bijna dus). Mijn indruk van de nieuwe Arotherm Plus is dat hij heel vergelijkbaar is met de oude, maar iets verder terugmoduleert in sommige omstandigheden en soms iets meer opbrengst heeft. Ben wel benieuwd naar de Pro die echt "nieuw" is. Die heeft wel een opengewerkte linkerkant, zag ik in een perspectieffoto, dus ik vraag me af of het eigenlijk een Midea is, want die hebben dat ook.
@Ronald heeft eerder in dit topic een folder uit Oostenrijk of Duitsland gevonden waaruit zou blijken dat de nieuwe Arotherm Plus-lijn geen tonaliteitstoeslag meer heeft. Die tonaliteitstoeslag maakt de Arotherm niet bruikbaar in situaties waar geluid kritiek is, zoals tussenwoningen, itt bv de Nefit Bosch Compress 5800i. Dat zou wel mooi zijn, benieuwd of dat inderdaad ook het geval is als alle info hier in NL publiek gemaakt wordt.

Daarnaast zou deze versie ook OTA updates kunnen ontvangen, wat ook mooi meegenomen is.

[ Voor 11% gewijzigd door marvel27 op 25-01-2026 13:22 ]

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 21:31
marvel27 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:19:
[...]

@Ronald heeft eerder in dit topic een folder uit Oostenrijk of Duitsland gevonden waaruit zou blijken dat de nieuwe Arotherm Plus-lijn geen tonaliteitstoeslag meer heeft. Die tonaliteitstoeslag maakt de Arotherm niet bruikbaar in situaties waar geluid kritiek is, zoals tussenwoningen, itt bv de Nefit Bosch Compress 5800i. Dat zou wel mooi zijn, benieuwd of dat inderdaad ook het geval is als alle info hier in NL publiek gemaakt wordt.

Daarnaast zou deze versie ook OTA updates kunnen ontvangen, wat ook mooi meegenomen is.
Heb jij deze berekening voor jezelf gedaan en zo ja, heb je daar een topic van? Ik kom namelijk uit op "toegestaan" als ik centrum van de pomp plaats op 2,4m van de buren met die 55dB(A) + 2db(A). Maar voert misschien te ver om in dit topic over uit te wisselen.

edit: Ik heb mijn berekening hier geplaatst.

[ Voor 6% gewijzigd door martijnst op 25-01-2026 13:34 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:20
Siro schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 19:13:
Vraagje ivm warm water:
Ik merk de laatste dagen dat de WP vaak gewoon in standby blijft staan, ook als de gevraagde warmwater temp niet gehaald wordt. Meestal blijft hij rond de 45 graden hangen terwijl we normaal 51 graden vragen. Enig idee of andere instellingen hier ook een invloed op hebben?
WW instellingen:
Comfort met modus manueel.
Legio. bescherming staat uit
Hysterese boilerlading 7.0K
Offset boilerlading 10K
Je moet de "hysterese boilerlading" verlagen. De boiler gaat pas verwarmen als de temperatuur lager is dan het setpoint minus die hysterese, dus bij jou 51 - 7 = 44 graden. Zie de handleiding:
De boilerlading start, zodra de boilertemperatuur < gewenste temperatuur - hysteresewaarde is.
Fabrieksinstelling: 5 K
martijnst schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:11:
[...]
Gerelateerd aan deze oude post. Zijn er beperkingen op de driewegkleppen die je kunt gebruiken met een Arotherm Plus? Ik kan me voorstellen dat als je een heel langzame klep hebt en de pomp hier tegenaan blijft werken, dit niet per se goed is voor het systeem.

Wat opvalt in de post van DutchWing is dat de Z-one een openingstijd heeft van 70-75s, de ESBE mogelijk maar 3 seconden. De ook weleens genoemde JP Fluid staat op 15s.
Ik heb die JP Fluid Control driewegklep. De tijd dat de stroming volledig geblokkeerd wordt, is best klein. Ik denk hooguit enkele seconden. De warmtepomp heeft er hier geen probleem mee.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
martijnst schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:30:
Heb jij deze berekening voor jezelf gedaan en zo ja, heb je daar een topic van? Ik kom namelijk uit op "toegestaan" als ik centrum van de pomp plaats op 2,4m van de buren met die 55dB(A) + 2db(A). Maar voert misschien te ver om in dit topic over uit te wisselen.

edit: Ik heb mijn berekening hier geplaatst.
Situaties kunnen verschillen natuurlijk. Ik had het laatst nog eens uitgerekend met een 75, die uit mijn hoofd een paar db hoger geluidsvermogen heeft, én een toeslag van 3db tonaliteit ipv 2 voor de 55. Daarmee lukte het niet meer. Maar wellicht dat de 55 achteraan in het midden van een standaard rijtjeshuis nog zou kunnen werken.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:29
martijnst schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:46:
[...]

Deze heeft een looptijd van 40 seconden, werkt dat gewoon?
Ja is prima, de unit houdt toch een ruime wachttijd aan voor omlopen van de klep,

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:46
MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:10:
Ik word ondertussen echt een beetje ziek van de stooklijn (of te hoog of te laag) en thermostaat compensatie (die laatste is veel te minimaal zowel met remmen als opstoken). Zet ik de stooklijn op 21 heb ik met vorst toch 0,6 nodig. Vrouw heeft het koud dus thermostaat naar 21,5 in de avond haalt hij het weer niet dus moet stooklijn naar boven (adaptief reageert veel te traag dus handmatig stooklijn naar boven). Zet hem met slapen weer op 21 of 20,5 is stooklijn weer te hoog en slaat de WP weer af gedurende de nacht en heb onderbroken runs met bij aanslaan weer hoge pieken in stroomverbruik. Actief ipv uitgebreid tegen afslaan is dan weer geen oplossing want dan blijft het te warm binnen als 21 graden wordt bereikt omdat hij dan weer teveel door blijft stoken en vind een temperatuur boven de 21 veel te warm in de ochtend en middag. Eigenlijk zou 19 voldoende zijn in de ochtend maar dan ben ik weer uren bezig naar 21 te komen (het nadeel van een WP). Hoe ga ik dit oplossen? Iemand een idee want heb al veel geprobeerd.
Persoonlijk betwijfel ik of je het in alle situaties goed krijgt. Want zoals we hier allemaal wel weten is buitentemperatuur alleen niet de enige factor die het warmteverlies bepaald, maar ook de zon en de wind niet te vergeten. Ook de gemoedstoestand zelf speelt een rol in hoe de kamertemperatuur ervaren wordt.

Door het weer varieert bij mij de referentieruimte ook enigszins terwijl de instellingen en ingestelde wenstemperatuur constant zijn. B.v. met harde koude wind en ook met een hoge RLV buiten (meer defrosts) is de referentieruimte wat kouder (max een halve graad, meestal iets minder) t.o.v. een meer normalere situatie. Dit is uiteraard afhankelijk van de woning en ligging (mijn huis ligt tussen de weilanden).
Ik krijg niet helemaal mee of bij jou de variatie duidelijk groter is of niet.

Vroeger had ik trouwens een grotere variatie door m.n. de wind, maar deze heb ik door mijn woning beter te isoleren en de kierdichtheid te verhogen verkleind tot wat het nu is. Wellicht lukt me dat nog meer in de toekomst.

Als ik het in de beschreven situatie wat aan de frisse kant vind, dan trek ik simpel maar doeltreffend een dikkere trui aan. Mijn vrouw idem. Probleem opgelost :)

• martijnst
marvel27 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 13:52:
[...]

Situaties kunnen verschillen natuurlijk. Ik had het laatst nog eens uitgerekend met een 75, die uit mijn hoofd een paar db hoger geluidsvermogen heeft, én een toeslag van 3db tonaliteit ipv 2 voor de 55. Daarmee lukte het niet meer. Maar wellicht dat de 55 achteraan in het midden van een standaard rijtjeshuis nog zou kunnen werken.
Oeps ja, welk model maakt natuurlijk nogal uit!

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16:47
Question Mark schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:31:
[...]

Mag ik vragen hoe je dat doet? Via een commando uitlezen van een entitiet?

Ik heb gisteren als test geprobeerd om de "default" online repository te gebruiken ipv mijn lokaal verzamelde configfiles (oude types, nog gebasseerd op csv), maar ik merk dat ik dan veel entiteiten mis die ik niet meer kan uitlezen/configureren. Dus toch maar weer terug naar mijn lokale configfiles....
Ik gebruik de 'internal' firmware van de ebus adapter. Mijn configuratie heb ik zelf samengesteld uit de csv files.
Het voordeel van deze firmware is dat alle software op de adapter draait (dus geen ebusd nodig). Via MQTT wordt HomeAssistant automatisch geconfigureerd....

[ Voor 5% gewijzigd door aj_vdw op 25-01-2026 14:35 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:03

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

martijnst schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:40:
Hier is de folder met vooraankondiging en ik las dat de prijzen/specs op de VSK-E bekend worden gemaakt (bijna dus). Mijn indruk van de nieuwe Arotherm Plus is dat hij heel vergelijkbaar is met de oude, maar iets verder terugmoduleert in sommige omstandigheden en soms iets meer opbrengst heeft. Ben wel benieuwd naar de Pro die echt "nieuw" is. Die heeft wel een opengewerkte linkerkant, zag ik in een perspectieffoto, dus ik vraag me af of het eigenlijk een Midea is, want die hebben dat ook.
@martijnst
Interessante info.

Wat me opvalt is dat de aroTHERM plus leverbaar is in een 3kW-versie! Zo klein heb ik een monoblock nog niet gezien.
Die had ik graag gehad toen ik een aantal jaar geleden mijn aroTHERM bij de schuur hier installeerde. Daar heb ik maar 1,5 tot hooguit 2kW nodig.

Wel opvallend dat zulke kleine (2kW) WP’s er nog niet zijn. Zeker in verband met de moderne, steeds beter geïsoleerde huizen.

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 25-01-2026 15:34 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Technician-
marvel27 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:35:
Ik hoor van een installateur dat ze nieuwe Arotherm Pro vanaf april beschikbaar is, en de nieuwe Arotherm Plus lijn vanaf juni. Is dit ook wat jullie horen?
Ik hoor hetzelfde.
In Duitsland is de nieuwe plus al beschikbaar als VWL 85/8.1
Waar de pro en plus van elkaar verschillen weet ik nog niet goed, daar ik nog geen data van de pro zie.
Vlg mij is de pro de budgetlijn toch?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 00:27
dunklefaser schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:50:
@ErikVers Een tijd lang "tunen" of "fröbelen" of zoiets is leuk vooral om de Vaillant quirks te leren kennen.
Maar op een gegeven moment houd het soms op, zeker als Vaillant niet wil/kan leren van gebruikerservaringen. Zou interessant zijn bij welk merk/type warmtepomp relatief de meeste "klachten" hier op tweakers te vinden zijn.
@MotorBeast Wat de combinatie stooklijn uitgebreid + adaptief betreft heb ik hier geen extreme afwijkingen in de binnentemperatuur bij de thermostaat gezien. Altijd tussen de 19,5 °C (23 uur - 14 uur) en 20,0 °C (14 uur - 23 uur). En de CoP is nog steeds redelijk, ook als de runs tijdelijk wat korter zijn.
Januari tot nu toe ca. 4,4 (aanvoer tussen de 25°C en max. 28°C - buitentemp. Wijchen)
Dat is logisch denk ik dat jij minder afwijking hebt want je werkt met een veel minder verschil in aanvoer omdat je VV hebt en ik radiatoren. Ik stook met 30/32 graden minimaal en max 45 bij keiharde vorst. Bij VV ligt dat veel dichter bij elkaar. Als je SWW maakt zal je ook veel minder terugval in binnentemperatuur hebben en dus minder compensatie nodig hebben. De thermostaat zou zelflerend moeten zijn hoeveel compensatie er nodig is.

Meeste klachten lees ik overigens bij WeHeat en Daikin. Blij dat ik zo'n ding niet heb. Ik ben over de hele linie gewoon blij met Vaillant maar we willen het hier graag tot op het naadje perfect hebben. Tweakers. O-) Als iemand mij zou vragen welk merk te nemen......Vaillant. d:)b

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 25-01-2026 16:12 ]

• Technician-
MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:08:
[...]

Dat is logisch denk ik dat jij minder afwijking hebt want je werkt met een veel minder verschil in aanvoer omdat je VV hebt en ik radiatoren. Ik stook met 30/32 graden minimaal en max 45 bij keiharde vorst. Bij VV ligt dat veel dichter bij elkaar. Als je SWW maakt zal je ook veel minder terugval in binnentemperatuur hebben en dus minder compensatie nodig hebben. De thermostaat zou zelflerend moeten zijn hoeveel compensatie er nodig is.

Meeste klachten lees ik overigens bij WeHeat en Daikin. Blij dat ik zo'n ding niet heb. Ik ben over de hele linie gewoon blij met Vaillant maar we willen het hier graag tot op het naadje perfect hebben. Tweakers. O-) Als iemand mij zou vragen welk merk te nemen......Vaillant. d:)b
Je bent wel een beetje aan het teuten hoor.
Je wil iets wat enorm huisspecifiek is en dan ook nog binnen door jou zelf bedachte voorwaarden dat de unit niet mag afslaan e.d.
zet gewoon de stooklijn hoog genoeg en regel op setpoint 21,5 en dan 20,5 en ja dan slaat die soms af, dat is ook de bedoeling.
En dan jezelf beheersen door gewoon te stoppen met grafiekjes te kijken. Lees eens een goed boek daarvoor in de plaats. ;)

• MotorBeast
Technician- schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:21:
[...]

Je bent wel een beetje aan het teuten hoor.
Je wil iets wat enorm huisspecifiek is en dan ook nog binnen door jou zelf bedachte voorwaarden dat de unit niet mag afslaan e.d.
zet gewoon de stooklijn hoog genoeg en regel op setpoint 21,5 en dan 20,5 en ja dan slaat die soms af, dat is ook de bedoeling.
En dan jezelf beheersen door gewoon te stoppen met grafiekjes te kijken. Lees eens een goed boek daarvoor in de plaats. ;)
Teuten? :D Leuk woord. De thermostaat doet gewoon zijn werk niet zoals het hoort. Hij hoort te compenseren op de stooklijn. Anders kan je net zo goed puur WAR gaan draaien. En verder staat hij hier 9 van de 10 keer op 21 en incidenteel wil ik eens naar 21,5 dus regel ik in op 21 en dan haalt hij 21,5 niet. Het probleem van niet voldoende compenseren deed zich hier ook voor met vorst om in te halen na maken van SWW. Het is en blijft helaas dus een tekortkoming van de thermostaat met radiatoren. VV zal het niet hebben denk ik.

• Technician-
MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:30:
[...]

Teuten? :D Leuk woord. De thermostaat doet gewoon zijn werk niet zoals het hoort. Hij hoort te compenseren op de stooklijn. Anders kan je net zo goed puur WAR gaan draaien. En verder staat hij hier 9 van de 10 keer op 21 en incidenteel wil ik eens naar 21,5 dus regel ik in op 21 en dan haalt hij 21,5 niet. Het probleem van niet voldoende compenseren deed zich hier ook voor met vorst om in te halen na maken van SWW. Het is en blijft helaas dus een tekortkoming van de thermostaat met radiatoren. VV zal het niet hebben denk ik.
Nee hoor dat is heel specifiek bij jou dan zo, bij andere installaties zie ik dit nooit.
Noem 1 ander merk die kan wat jij hier specifiek wil?
En als je zoiets specifieks wil waarom bouw je dan niet wat in HA.
Heb klanten die helemaal dynamisch aansturen via HA Ebusd

• martijnst
[...]

dus regel ik in op 21 en dan haalt hij 21,5 niet
Even om mee te kunnen lezen: als jij de thermostaat 0,5 hoger zet, dan verschuift de stooklijn iets en je aanvoertemp dus ook (gegeven de huidige buitentemperatuur). Maar op dat moment is de aanvoer dus niet voldoende hoger om het hele systeem binnen redelijke tijd warmer te krijgen?

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:35
[...]

Joh, je hebt -zo lees ik geregeld in jouw posts- een prima functionerende installatie op basis van radiatoren. Ik zie je vaak het vergelijk maken met vloerverwarming, maar ook dat kent z’n beperkingen. Er zijn geregeld topics hier over regelproblemen met vloerverwarming, dus volgens mij heb je het prima voor elkaar. Niet de radiator-calimero spelen hoor :+

• MotorBeast
@Gramser Die 21,5 kan ik wel mee leven maar het niet voldoende compenseren bij vorst na maken SWW vond ik niet echt lollig. Terwijl vermogen leveren het probleem niet was.

@martijnst Precies dat.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 25-01-2026 16:48 ]

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 31-01 15:53
aj_vdw schreef op zondag 25 januari 2026 @ 14:27:
[...]

Ik gebruik de 'internal' firmware van de ebus adapter. Mijn configuratie heb ik zelf samengesteld uit de csv files.
Het voordeel van deze firmware is dat alle software op de adapter draait (dus geen ebusd nodig). Via MQTT wordt HomeAssistant automatisch geconfigureerd....
Interessant! Doe je dat met een shield c6? Welke uitvoering heb je? Een /6? Ik heb net de ebus aangesloten met de john30 cdn oplossing, maar daar mist nog wel het nodige in. Ben wel blij dat ik zo kan stoppen met de API integratie van Vaillant. De getallen tussen de ebus uitlezen en de app zijn trouwens best groot. Heel apart

• Technician-
MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:47:
@Gramser Die 21,5 kan ik wel mee leven maar het niet voldoende compenseren bij vorst na maken SWW vond ik niet echt lollig. Terwijl vermogen leveren het probleem niet was.

@martijnst Precies dat.
Zelf heb ik ook een warmtepomp met radiatoren (grote jagas)
SWW maken merk je gelijk, je voelt het direct iets frisser worden.
Daarom doe ik dat ‘s nachts in de winter.
Lijkt me logisch toch ook eigenlijk.
En als er veel douchen en ‘s avonds willen er ook wat dan gebruik ik de boost op een moment dat we even weggaan.
Zo hebben we met een 185L all in one warmtepomp voldoende warm water.

• Rijo038
Technician- schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:13:
[...]

En als er veel douchen en ‘s avonds willen er ook wat dan gebruik ik de boost op een moment dat we even weggaan.
Hier precies hetzelfde, daarom ook overgeschakeld naar boiler ‘‘s nachts opwarmen in de winter. Hebben wij mooi geen last van de temperatuurdaling.

• aj_vdw
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 16:47
Rijo038 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 16:57:
[...]

Interessant! Doe je dat met een shield c6? Welke uitvoering heb je? Een /6? Ik heb net de ebus aangesloten met de john30 cdn oplossing, maar daar mist nog wel het nodige in. Ben wel blij dat ik zo kan stoppen met de API integratie van Vaillant. De getallen tussen de ebus uitlezen en de app zijn trouwens best groot. Heel apart
Ik heb de adapter van Daniel Kucera. Die is gebaseerd op de C3. Maar gebruikt wel andere pinnen voor ebus als de adapter die je noemt.

• Siro
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-02 16:26
MotorBeast schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 20:04:
[...]

Waarschijnlijk omdat hij binnen die 90 minuten dat setpoint niet haalt en je volgens mij hebt ingesteld dat hij bij 7 graden eronder pas weer mag gaan opwarmen. 51-7 = 44 graden en hij is 45 dus niet meer verwarmen. Laadtijd iets verlengen (120) en hysterese verkleinen.
Bedankt voor de info! Hoe hebben jullie dit juist ingesteld staan bij jullie om bij het douchen zeker altijd warm water te hebben? We zijn voorlopig met 3 thuis en 4e onderweg en de vrouw douchet nogal graag heet 😋

• Rijo038
aj_vdw schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:57:
[...]

Ik heb de adapter van Daniel Kucera. Die is gebaseerd op de C3. Maar gebruikt wel andere pinnen voor ebus als de adapter die je noemt.
Dank! Ik ga eens proberen om mijn huidige John-30 basis aan te vullen met jonesPD files om wat meer gegevens beschikbaar te krijgen.

• MotorBeast
Siro schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:16:
[...]

Bedankt voor de info! Hoe hebben jullie dit juist ingesteld staan bij jullie om bij het douchen zeker altijd warm water te hebben? We zijn voorlopig met 3 thuis en 4e onderweg en de vrouw douchet nogal graag heet 😋
Als je altijd warm water wil hebben stel je je boiler in op manueel en niet op tijdschema en wat ik al zei je tijdsspanne zo ruim mogelijk en je hysterese zo klein mogelijk. Ik heb een boiler van 300 liter en warm maar 1 keer per dag op (tijdschema start om 13.30 uur) en heb daar ruim voldoende aan.

• MotorBeast
Technician- schreef op zondag 25 januari 2026 @ 17:13:
[...]

Dat valt hier wel mee dat het gelijk frisser wordt. Radiatoren hebben meer waterinhoud dan Jaga's en verloor maar 1 graad tijdens opwarmen SWW. Alleen het duurt veel te lang eer die achterstand met vorst werd ingehaald. Ik ga echt niet om 21.00 uur en zeker niet in de nacht wanneer het op zijn koudst is een 300 liter boiler opwarmen. Dondert de Cop echt helemaal in elkaar tijdens opwarmen SWW en zeker als ik dan achterstand moet gaan inhalen. Heb nog L/L en heb die 2 dagen ernaast maar aangezet maar het zou niet nodig moeten zijn. WP moet gewoon 1 uurtje of zo even een graadje of 2 a 3 op de stooklijn moeten gooien. Het is veel te veel ingericht denk ik op VV.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:10
Ik heb totaal geen issue's met de Valliant thermostaat.
Echter kijk ik er niet continue naar als het 0,00001 graad afwijkt.

Op stand uitgebreid doet die precies wat een gasketel thermostaat doet, ik zelf gebruik stand inactief in de winter, werkt ook prima met nachtverlaging.
Ik heb ook snel afgifte.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 25-01-2026 20:38 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• MotorBeast
@mr_evil08 Ik kijk ook niet naar 0,00001 graad maar wel naar 1 graad die niet opplust. Blijkt na vannacht ook wel dat thermostaat geen moer doet aan compensatie. Stooklijn ingesteld op 21 graden en bewust op 21,5 gezet en heel de nacht laten staan. Het is nu 21,1 graad beneden en geen 21,5 op standje uitgebreid. Was als test want 21,5 vind ik te warm in de ochtend maar ding doet dus niets aan het juiste setpoint halen. Enige wat dan werkt is stooklijn handmatig verhogen.

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:17
MotorBeast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:08:
@mr_evil08 Ik kijk ook niet naar 0,00001 graad maar wel naar 1 graad die niet opplust. Blijkt na vannacht ook wel dat thermostaat geen moer doet aan compensatie. Stooklijn ingesteld op 21 graden en bewust op 21,5 gezet en heel de nacht laten staan. Het is nu 21,1 graad beneden en geen 21,5 op standje uitgebreid. Was als test want 21,5 vind ik te warm in de ochtend maar ding doet dus niets aan het juiste setpoint halen. Enige wat dan werkt is stooklijn handmatig verhogen.
Dan 'moet' je de stooklijn verhogen zodat je die 21.5 haalt. Vervolgens binnentemperatuurcompensatie op uitgebreid en je hebt wat je wil.

Het enige dat er gebeurt wanneer je de thermostaat hoger of lager zet bij een ingestelde stooklijn is dat daar een kleine verschuiving op wordt toegepast. Dat ding weet verder ook niet hoever hij de stooklijn moet verhogen of verlagen om aan jouw wensen te voldoen. Wat moet je met een stooklijn als je continu aan de thermostaat gaat zitten plussen en minnen?

• MotorBeast
Isdatzo schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:28:
[...]

Dan 'moet' je de stooklijn verhogen zodat je die 21.5 haalt. Vervolgens binnentemperatuurcompensatie op uitgebreid en je hebt wat je wil.

Het enige dat er gebeurt wanneer je de thermostaat hoger of lager zet bij een ingestelde stooklijn is dat daar een kleine verschuiving op wordt toegepast. Dat ding weet verder ook niet hoever hij de stooklijn moet verhogen of verlagen om aan jouw wensen te voldoen. Wat moet je met een stooklijn als je continu aan de thermostaat gaat zitten plussen en minnen?
En als ik hem dan op 21 zet waar hij meestal op staat is het resultaat een pendelende unit bij 0 graden buiten omdat stooklijn dan weer te hoog is omdat hij afslaat op uitgebreid. 8)7 Zet je hem dan op actief blijft hij weer stoken naar hogere temperaturen. De thermostaat is dus zoals ik zei totaal zinloos want dan kan je net zo goed puur WAR gaan draaien. Er zit in de thermostaat een functie waarin je kan aangeven hoeveel K hij erbij moet plussen als setpoint niet gehaald wordt en daar doet hij dus ook niets mee.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 26-01-2026 11:21 ]

• marcop23
MotorBeast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:16:
[...]
En als ik hem dan op 21 zet waar hij meestal op staat is het resultaat een pendelende unit bij 0 graden buiten omdat stooklijn dan weer te hoog is omdat hij afslaat op uitgebreid. 8)7 Zet je hem dan op actief blijft hij weer stoken naar hogere temperaturen. De thermostaat is dus zoals ik zei totaal zinloos want dan kan je net zo goed puur WAR gaan draaien.
De thermostaat plust de stooklijn sowieso een beetje bij bij een hogere wenstemperatuur (omdat een hogere kamertemperatuur sowieso een hogere aanvoertemperatuur vereist om hetzelfde afgiftevermogen te houden), plus een extra toeslag omdat de huidige kamertemperatuur onder de setpoint zit. Monitor de gewenste temperatuur in de Ebus maar, de gewenste temp springt wat omhoog als je de gewenste kamertemp verhoogt.

Ja, het kan zijn dat je die tweede toeslag net weinig is om vlotjes naar de gewenste kamertemperatuur te convegeren. Maar de thermostaat doet wel meer dan "helemaal niks".

• MotorBeast
@marcop23 Ik zie 1 graad plus ongeveer in de app. Dat is dus te weinig om het verschil goed te maken. Dat zal wellicht werken met VV maar met radiatoren hier niet helaas. 1 graad verhoging is niets met radiatoren. Schat in dat ik snel 3 graden nodig heb. Zodra setpoint dan gehaald zou zijn kan hij dan wat terug moeten moduleren en stooklijn weer aanhouden.

• dunklefaser
Ik ga er van uit dat warmtepompen het beste met (trage) vloerverwarming werken wat de regeling aangaat.
Bij radiatoren en convectoren moeten altijd diverse kunstgrepen toegepast worden.

Helaas is er meestal geen uniforme oplossing voor de diverse scenario's en wensen.
Daarnaast heb je nog het normale verwachtingspatroon van mensen uit het gasketeltijdperk
en natuurlijk nog de kennis en ervaring van de installateur (of het ontbreken daarvan).

P.S.: Ik heb een deel van de uitdagingen van convectoren/radiatoren door gebruik van Heatmeisters opgelost.
Voorlopig resultaat: (Bijna) altijd de gewenste temperatuur binnen +/-0,05 K.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 26-01-2026 13:13 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:46
@MotorBeast wat let je om, indien je het (tijdelijk) wat warmer wilt hebben, de wenstemperatuur niet een halve maar een hele graad te verhogen? Misschien geeft dat wél een voldoende verhoging van de stooklijn.

• mr_evil08
MotorBeast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:16:
[...]

En als ik hem dan op 21 zet waar hij meestal op staat is het resultaat een pendelende unit bij 0 graden buiten omdat stooklijn dan weer te hoog is omdat hij afslaat op uitgebreid. 8)7 Zet je hem dan op actief blijft hij weer stoken naar hogere temperaturen. De thermostaat is dus zoals ik zei totaal zinloos want dan kan je net zo goed puur WAR gaan draaien. Er zit in de thermostaat een functie waarin je kan aangeven hoeveel K hij erbij moet plussen als setpoint niet gehaald wordt en daar doet hij dus ook niets mee.
Waar zie jij dat?

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 26-01-2026 13:29 ]

• Nicoppp
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:48
Ik heb een hybride installatie met een Arotherm plus 75/6 warmtepomp icm een intergas cv waarvoor, zo heb ik begrepen, alleen aan/uit schakelen werkt tussen de 2 apparaten. Dus de cv ondersteunt de pomp in principe niet, alleen door het instellen van ‘Alternatief punt’ kan ik naar gas schakelen indien gewenst.

Nu werkt dit prima, behalve dat de hysterese vrij groot blijkt te zijn. Hij staat nu bijvoorbeeld ingesteld op 2 graden Celsius, maar inmiddels geeft de buitenvoeler 3.3C aan maar blijft de cv branden.

Is het mogelijk de hysterese van de gemeten buitentemperatuur en ingestelde alternatief punt te verkleinen, zodat er sneller omgeschakeld wordt?

• marcop23
MotorBeast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:58:
@marcop23 Ik zie 1 graad plus ongeveer in de app. Dat is dus te weinig om het verschil goed te maken. Dat zal wellicht werken met VV maar met radiatoren hier niet helaas. 1 graad verhoging is niets met radiatoren. Schat in dat ik snel 3 graden nodig heb. Zodra setpoint dan gehaald zou zijn kan hij dan wat terug moeten moduleren en stooklijn weer aanhouden.
Misschien kan je dan toch iets met een eBus-adapter klussen. Dat kan simpelweg een scriptje zijn die elke 5 minuten dit doet:
code:
1
2
3
4
if wenstemperatuur - kamertemperatuur < 0.1:
    stooklijn = 0.3
else:
    stooklijn = 0.5
Ik kan je eventueel een Python-klasse toesturen om met de ebus deamon te praten.

Je kan natuurlijk ook 'gewoon" automatiseringsplatforms als HomeAssistant of NodeRed gebruiken, daarover zijn er andere voorbeelden te vinden.

Ik snap dat het tof is als de Vaillant hier zelf meer instelbaar is, maar dat is die helaas niet.

[ Voor 5% gewijzigd door marcop23 op 26-01-2026 13:36 ]

• MotorBeast
Max. waarde VL-temp.correctie: K Instellen van de hoogste waarde voor de aanvoertemperatuurcorrectie.
De functie aanvoertemperatuurcorrectie compenseert de afwijking
van de niet bereikte systeemaanvoertemperatuur door verhoging
van de gewenste aanvoertemperatuur voor de warmteopwekker.

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:53
MotorBeast schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:10:
Ik word ondertussen echt een beetje ziek van de stooklijn (of te hoog of te laag) en thermostaat compensatie (die laatste is veel te minimaal zowel met remmen als opstoken). Zet ik de stooklijn op 21 heb ik met vorst toch 0,6 nodig. Vrouw heeft het koud dus thermostaat naar 21,5 in de avond haalt hij het weer niet dus moet stooklijn naar boven (adaptief reageert veel te traag dus handmatig stooklijn naar boven). Zet hem met slapen weer op 21 of 20,5 is stooklijn weer te hoog en slaat de WP weer af gedurende de nacht en heb onderbroken runs met bij aanslaan weer hoge pieken in stroomverbruik. Actief i.p.v. uitgebreid tegen afslaan is dan weer geen oplossing want dan blijft het te warm binnen als 21 graden wordt bereikt omdat hij dan weer teveel door blijft stoken en vind een temperatuur boven de 21 veel te warm in de ochtend en middag. Eigenlijk zou 19 voldoende zijn in de ochtend maar dan ben ik weer uren bezig naar 21 te komen (het nadeel van een WP). Hoe ga ik dit oplossen? Iemand een idee want heb al veel geprobeerd.
Je geeft zelf al aan dat het nadeel van een warmtepomp het trage reageren is. Wat hier prima werkt is een stooklijn zoeken die het bij iedere buitentemp en situatie (veel wind, weinig zon) warm krijgt. Hier blijkt dat met radiatoren 0.6 te zijn en een minimale aanvoer van 34 graden. Thermostaat op stand uitgebreid. In veel gevallen werkt een stooklijn van 0.5 ook en bij een buitentemp. van > 10 graden zou de aanvoertemp. naar beneden kunnen. Wil ik er in de avond een half graadje bij dan werkt dat prima. Nachtverlaging bij >0 gr. 1,5 graden, <0 gr. 0,5. Niet voor iedere buitentemperatuur en situatie de meest zuinige of meest effectieve optie maar wel altijd comfort en geen omkijken meer.

• MotorBeast
marcop23 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:34:
[...]

Misschien kan je dan toch iets met een eBus-adapter klussen. Dat kan simpelweg een scriptje zijn die elke 5 minuten dit doet:
code:
1
2
3
4
if wenstemperatuur - kamertemperatuur < 0.1:
    stooklijn = 0.3
else:
    stooklijn = 0.5
Ik kan je eventueel een Python-klasse toesturen om met de ebus deamon te praten.

Je kan natuurlijk ook 'gewoon" automatiseringsplatforms als HomeAssistant of NodeRed gebruiken, daarover zijn er andere voorbeelden te vinden.

Ik snap dat het tof is als de Vaillant hier zelf meer instelbaar is, maar dat is die helaas niet.
Eens tijd voor vrij maken. Al een tijd niets gedaan met in mijn geval Domoticz. Wil al een tijdje over naar HA. Maar daar gaat weer veel tijd en energie in zitten.

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
MotorBeast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:49:
[...]

Eens tijd voor vrij maken. Al een tijd niets gedaan met in mijn geval Domoticz. Wil al een tijdje over naar HA. Maar daar gaat weer veel tijd en energie in zitten.
Dat gaat tegenwoordig veel soepeler en sneller dan je denkt. Up en running in 5 minuten iig. Daarna automatiseren.

Water-Escape

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:03

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

water_escape schreef op maandag 26 januari 2026 @ 15:09:
Dat gaat tegenwoordig veel soepeler en sneller dan je denkt. Up en running in 5 minuten iig. Daarna automatiseren.
@MotorBeast
Let even niet op @water_escape, dat is een rasoptimist. :+

Bestel je een kant en klaar pakket bij een bekende leverancier (sos bijvoorbeeld), dan werkt HA na het in het stopcontact steken van de stekker en wat personaliseren.

Maar daarna begint de leercurve. De eerste koppelingen zijn redelijk snel gemaakt en daarna wordt het langzaamaan complexer, afhankelijk van wat je wilt.

Maar een ding kan ik je wel verklappen: het is verslavend. Zeker vanwege de telkens weer toenemende mogelijkheden van HA.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• mr_evil08
MotorBeast schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:48:
[...]

Max. waarde VL-temp.correctie: K Instellen van de hoogste waarde voor de aanvoertemperatuurcorrectie.
De functie aanvoertemperatuurcorrectie compenseert de afwijking
van de niet bereikte systeemaanvoertemperatuur door verhoging
van de gewenste aanvoertemperatuur voor de warmteopwekker.
Dat is de warmtepomp agressiever mag optoeren, maar als je thermostaat als voorbeeld wensaanvoertemperatuur 33 doorgeeft aan de warmtepomp en die heeft al 33 actueel aanvoertemperatuur dan gaat die regeling niks doen.

Ik begrijp je idee, tijdens koud weer zoals nu duurt de opstart na nachtverlaging ook langer(WP kan het makkelijker aan).

[ Voor 47% gewijzigd door mr_evil08 op 26-01-2026 16:20 ]

• dunklefaser
@MotorBeast Heb je de "Max. waarde VorLauf-temp.correctie" al succesvol kunnen toepassen?
Volgens mij is dit een constante, statische correctie en verandert niet met bijvoorbeeld de buitentemperatuur, instellingen van de stooklijn o.i.d..

P.S.: Bij mij heeft de "adaptieve stooklijn" nu voor een steilheid van 0,21 i.p.v. 0,20 gekozen.
Het zou waarschijnlijk handig zijn als je de parameters van het algoritme weet en misschien kan "finetunen".
Vaillant is ermee bezig (hopelijk).

[ Voor 34% gewijzigd door dunklefaser op 27-01-2026 14:23 ]

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-02 11:37
John_Otters schreef op maandag 5 januari 2026 @ 12:34:
[...]

@Sander_B, @dunklefaser, @bensss en @motorbeast, dank voor jullie reacties, en de bevestiging dat het waarschijnlijk gewoon een flinke afwijking in de sensor is. Toch maar los laten dan.

En bedenken wat ik met de buffer doe... toch weer open zetten, of zo laten. :? Zal het eens met mijn installateur bespreken.
In mijn zoektocht om de sensoren van mijn Arotherm plus 55/6 te controleren kom ik onderstaand plaatje tegen. Weet iemand of het klopt dat ik eerst stroomverbruik bij de yield moet optellen, voordat ik deel door stroomverbruik om de COP te berekenen?

Als dit waar is, doe ik het al de hele tijd fout namelijk 8)7
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L_YQ7kfrmJ2eeB0oGz_0-kaun8Y=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k1EFptmtm83jLineAnmiq9FH.png?f=user_large
Volgens de bron "a screenshot of one of Vaillants documents" over een Arotherm 7kw ashp van 3 jaar geleden

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

• MotorBeast
Denk dat ik een workaround heb voor mijn thermostaat probleem en niet snel genoeg weer terug naar setpoint na het maken van SWW. Ik zet hem nu permanent op 21,5 en heb stooklijn zo gezet dat hij bij deze temperaturen naar 21,2 gaat (gezien op de app want thermostaat geeft alleen 0,5 graad aan). Ik forceer daarmee dat hij door blijft stoken op vraag 21,5 en toch in de buurt blijft van 21 graden. Werkt voor nu maar nu nog zien wat het doet als het straks weer wat warmer wordt buiten en het dan niet te warm wordt binnen al staat hij hier altijd op uitgebreid dus afslaat op 21,5 ivm gratis zonnewarmte als de zon er is. Adaptief werkt veel te traag dus dat staat weer uit en anders wordt het straks permanent 21,5 graden binnen met iedere keer een aan./uit verhaal van de compressor.

[ Voor 11% gewijzigd door MotorBeast op 28-01-2026 16:28 ]

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:35
John_Otters schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:21:
[...]

In mijn zoektocht om de sensoren van mijn Arotherm plus 55/6 te controleren kom ik onderstaand plaatje tegen. Weet iemand of het klopt dat ik eerst stroomverbruik bij de yield moet optellen, voordat ik deel door stroomverbruik om de COP te berekenen?

[Afbeelding]
Volgens de bron "a screenshot of one of Vaillants documents" over een Arotherm 7kw ashp van 3 jaar geleden
Ja dat klopt. Of gewoon yield door consumption en dan +1.

• dunklefaser
@Gramser @John_Otters Als ik de diverse discussies bekijk die in de UK waren over de Vaillant manier om de "CoP" te schatten kan ik de verwarring omtrent de verschillende definities en "berekeningen" begrijpen.
Vaillant heeft het in het document trouwens over een "estimate".
Ik heb dus een Kamstrup warmte/koudemeter en externe kWh-meters.
Deze meten trouwens ook momentane kW's en daarmee zijn momentane COP's beschikbaar.
"Momentane" CoP 4,67 (3210 W/688 W) - aanvoer 26,91 °C / buiten 0,4°C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VjYj4X6WecpkXUeDpjDzuhf-cQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ARyCICKBFZjmwKyErF7U3a1S.jpg?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door dunklefaser op 28-01-2026 21:09 ]

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:35
John_Otters schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:21:
[...]

[Afbeelding]
COP is de afgegeven warmte gedeeld door de elektriciteit die nodig is om die warmte te verplaatsen. Of de (opgenomen warmte + elektriciteit)/elektriciteit. In het kader van een warmtepomp zou ik energy yield eerder zien als afgegeven warmte.

Conclusie: Het hangt ervan af welke warmte je meet.

• dunklefaser
@Bromptonrijder Hoe zou je dan als Vaillant zijnde de "opgenomen" warmte (wat is de Vaillant naam?) "meten"? - De afgegeven warmte kan je met een warmtemeter meten.

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:17
Ik heb een aroTHERM Split plus VWL75-8.2 in combinatie met een VWL77/8.2 IS hydraulische module. Blij mee, werkt naar behoren.

Een tijdje geleden hebben we bij ons in de straat een stroomstoring gehad, waarbij 1 van de 3 fases een tijdje is uitgevallen. Toevallig de fase waar de buitenunit op stond. De binnenunit bleef van stroom voorzien, waarna er een F.9998. (Verbindingsstoring) ontstond, goed te verklaren. Nadat de stroom weer hersteld was ging de fout echter niet vanzelf weg, en heb ik beide units even stroomloos moeten maken voordat de boel ging werken.

Nu is er vandaag door een monteur onze gasmeter verwisseld (ondanks het feit dat deze aansluiting op de lijst staat om verwijderd te worden, ik weet het), en krijg ik op mijn werk de melding dat er wederom een F.9998 optreedt. Ik weet niet precies wat de monteur gedaan heeft, maar na opnieuw (beide) units stroomloos te hebben gemaakt en daarna weer aan draait alles weer prima.

Ik zou eigenlijk verwachten dat na een tijdelijke storing in de verbinding de unit na een tijdje weer gaat communiceren en opstart, maar dit gebeurt niet. Herkent iemand dit, is dit een instellingsprobleem? Producteigenschap? Ik vind het in ieder geval onhandig want er moet dus iemand de unit stroomloos kunnen maken. Is er een andere manier om de foutcode te resetten? Iets in te instellingen te veranderen? Tips/ervaringen?

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13:35
@dunklefaser Op basis van koudemiddel temperaturen voor en na de verdamper en koudemiddel flow zou je dat kunnen bepalen. Zou niet gek zijn als de sensoren daarvoor aanwezig zijn.

• dunklefaser
Bromptonrijder schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:16:
@dunklefaser Op basis van koudemiddel temperaturen voor en na de verdamper en koudemiddel flow zou je dat kunnen bepalen. Zou niet gek zijn als de sensoren daarvoor aanwezig zijn.
Weet je zeker dat Vaillant de "Natuurlijke bron opbrengst" op deze manier bepaalt?
Dan hoeven ze volgens mij de "Opgewekte warmte" alleen maar ter controle te meten,
misschien doen ze beide? En het verschil is dan de elektrische energie?

• John_Otters
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-02 11:37
dunklefaser schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:21:
@Bromptonrijder Hoe zou je dan als Vaillant zijnde de "opgenomen" warmte (wat is de Vaillant naam?) "meten"? - De afgegeven warmte kan je met een warmtemeter meten.
De Vaillant heeft een sensor (in ebusd) genaamd YieldHcDay. De vraag is echter wat deze sensor meet.

Afgegeven vermogen (in kW) : toegevoegd vermogen (in kW) = COP
&
(blijkbaar) bron energie + compressor energie = afgegeven energie

Mijn vermoeden is dan dat de Vaillant alleen compressor (of bron?) energie weergeeft met YieldHcDay

Hyundai Ioniq Executive electric (2018) FR

• dunklefaser
@John_Otters , @Bromptonrijder Mijn conclusie: meer vermoedens dan belastbare feiten.
Ik kan er helaas geen chocola van maken en blijf voorlopig bij mijn externe meters.

• NL-Kasper
  • Laatst online: 00:37
dunklefaser schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:23:
@Gramser @John_Otters Als ik de diverse discussies bekijk die in de UK waren over de Vaillant manier om de "CoP" te schatten kan ik de verwarring omtrent de verschillende definities en "berekeningen" begrijpen.
Vaillant heeft het in het document trouwens over een "estimate".
Ik heb dus een Kamstrup warmte/koudemeter en externe kWh-meters.
Deze meten trouwens ook momentane kW's en daarmee zijn momentane COP's beschikbaar.
"Momentane" CoP 4,67 (3210 W/688 W) - aanvoer 26,91 °C / buiten 0,4°C
[Afbeelding]
Ondanks dat de statistieken van mijn Vaillant (op gevoel) aardig lijken te kloppen ben ik toch ook van plan een Kamstrup te installeren.

Aangezien jij er ook één hebt: mag ik vragen of je deze in de aanvoer of retourleiding hebt zitten? En is dat toevallig ook de Multical 303? Ik zat zelf aan dat model te denken om zowel de warmte als koude mee te kunnen meten.

• dunklefaser
NL-Kasper schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:13:
[...]

Ondanks dat de statistieken van mijn Vaillant (op gevoel) aardig lijken te kloppen ben ik toch ook van plan een Kamstrup te installeren.

Aangezien jij er ook één hebt: mag ik vragen of je deze in de aanvoer of retourleiding hebt zitten? En is dat toevallig ook de Multical 303? Ik zat zelf aan dat model te denken om zowel de warmte als koude mee te kunnen meten.
Mijn Kamstrup voor de wp zit in de aanvoer - maar dit is geen vereiste - de configuratie kan je veranderen.
Ik heb de Multical 302 - ondanks dat er alleen "Wärmezähler" op staat meet hij ook "koude".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_6gVD6_kKDh1MGLkJGKXc5_7x-s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/q3tp8dx5Dr4Qc9tYflfpUxRV.jpg?f=user_large

• Technician-
dunklefaser schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:19:
@John_Otters , @Bromptonrijder Mijn conclusie: meer vermoedens dan belastbare feiten.
Ik kan er helaas geen chocola van maken en blijf voorlopig bij mijn externe meters.
Ik snap niet goed wat de verwarring is.
Voor mij zijn de cijfers duidelijk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-l_gucyVQRLHY9QOOhPYPxs-t5U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQWn3tK1WEpkfPqGOI9Xi6N4.jpg?f=fotoalbum_large

Hierboven een voorbeeld voor een maand december van een unit.

Elektrische energie: opgenomen kwh
Milieu opbrengst: opgenomen warmte buitenlucht.
Die je niks mee voor de berekening
Opgewekte energie: afgegeven warmte, tja das super duidelijk.
De COP is dan ook gewoon afgegeven warmte kwh / elektrische energie kwh.

Maar ik weet dan weer niet wat jullie in de app zien, klanten met updates zagen vlg mij ook bovenstaande.

[ Voor 22% gewijzigd door Technician- op 30-01-2026 20:22 ]

• Technician-
Nu ben ik nog wat in de warmtemeting van de Vaillant gedoken.
Naar mijn idee zijn de clipon aanvoer en retour sensor te onnauwkeurig, worden teveel beïnvloed van buitenaf. Contactoppervlakte is klein.

Heb nu een sensor gevonden, type aanleg met groot koperoppervlakte direct op de koperbuis met warmtepasta en klemband. Deze moet geïsoleerd worden en zal de meting tot 30% nauwkeuriger kunnen maken (afh van hoeveel de bestaande sensor fout meet)
Maar ik zie gewoon units, met exact dezelfde Tbu en Ta en zelfde type met verschillende COP cijfers; vaak juist te negatief en daarmee doet Vaillant zichzelf te kort.

Nu wil ik een aantal proeven in het veld uitvoeren door tijdens onderhoud de sensor te vervangen.

Ben terechtgekomen op een betaalbare goede sensor NTC10K B3950. Afw 1%

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 30-01-2026 20:42 ]

• martijnst
ErikVers schreef op zondag 25 januari 2026 @ 12:05:
[...]

Wat ik weet is dat in de UK, ze bij Heat Geek deze klep aanbevelen (met 28klem fitting)

Dat betreft de LK-525-MultiZone-3W
Deze klep wordt ook door andere merken onder hun eigen naam verkocht. Ik zag zo in Nederland geen leverancier hiervan maar wellicht heb je hier wat aan. Deze lijkt er wel aardig op maar is echt een ander LK type

https://www.lkarmatur.com...5-multizone-3w-555104384/
Had je nog een speciale reden om te zeggen dat het niet dezelfde is? Ik zat te kijken en het heeft er alle schijn van dat het wel precies die klep is. Zie andere foto bij Edo Stille. Staat ook typenummer 525 in het messing. Op de pagina van LK zie je dat de aandrijving van de 3W er (als enige) precies zo uitziet als die van Itho. Die andere hebben allemaal een hendeltje of een schacht.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:55

ErikVers

e-Duurzaam

martijnst schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:31:
[...]

Had je nog een speciale reden om te zeggen dat het niet dezelfde is? Ik zat te kijken en het heeft er alle schijn van dat het wel precies die klep is. Zie andere foto bij Edo Stille. Staat ook typenummer 525 in het messing. Op de pagina van LK zie je dat de aandrijving van de 3W er (als enige) precies zo uitziet als die van Itho. Die andere hebben allemaal een hendeltje of een schacht.
Zekers, als je op link bij “deze” klikt van mijn oorspronkelijke bericht, dan zie je als je inzoomt 110 ipv 525 staan. Vandaar dat ik voorzichtig ben. Kan prima een voorbeeld foto ipv exacte product foto zijn, maar toch.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23:35
Technician- schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:30:
Nu ben ik nog wat in de warmtemeting van de Vaillant gedoken.
Naar mijn idee zijn de clipon aanvoer en retour sensor te onnauwkeurig, worden teveel beïnvloed van buitenaf. Contactoppervlakte is klein.

Heb nu een sensor gevonden, type aanleg met groot koperoppervlakte direct op de koperbuis met warmtepasta en klemband. Deze moet geïsoleerd worden en zal de meting tot 30% nauwkeuriger kunnen maken (afh van hoeveel de bestaande sensor fout meet)
Maar ik zie gewoon units, met exact dezelfde Tbu en Ta en zelfde type met verschillende COP cijfers; vaak juist te negatief en daarmee doet Vaillant zichzelf te kort.

Nu wil ik een aantal proeven in het veld uitvoeren door tijdens onderhoud de sensor te vervangen.

Voor lage temperatuur verwarming werkt dat hartstikke goed, als je het grondig doet zoals jij beschrijft.
Sensor op koperen buis aanbrengen met koelpasta, evt. omwikkelen met wat dun koperdraad, goed isoleren.
Ik heb ook iets dergelijks gedaan: SebastiaanPs in "~24 1-wire DS18B20 sensoren op vloerverwarming bevestigen"

Met goed geplaatste DS18B20 sensoren en de flow gemeten door mijn warmtepomp kon ik het thermisch vermogen en de COP meer accuraat berekenen, de afwijking is hiermee vaak maar een paar procent, d.w.z. 0.1 tot soms 0.2 COP punt. Gemiddelde van alle metingen vrijwel hetzelfde als de Kamstrup (1% afwijking).
Zie: SebastiaanPs in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• NL-Kasper
dunklefaser schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:31:
[...]

Mijn Kamstrup voor de wp zit in de aanvoer - maar dit is geen vereiste - de configuratie kan je veranderen.
Ik heb de Multical 302 - ondanks dat er alleen "Wärmezähler" op staat meet hij ook "koude".
[Afbeelding]
Duidelijk, dank voor de info! De Multical zelf zit er bij jou dus niet “fysiek” tussen begrijp ik? Dan is de flowsensor in dat geval een externe sensor?

Ik las in andere topics dat meerdere Tweakers hem ook wel in de retour plaatsen en dan een los stuk met voeler in de aanvoer. Goed om te weten dat dit voor de werking en statistieken in ieder geval niet uitmaakt :)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:41
Om warmte te meten heb je 3 dingen nodig: 2 temperatuur sensoren en de flow.

Waar je de flow meet maakt niet uit. Kamstrups word de flow meestal in de retour gemeten, dat is het hoofdonderdeel.

De display zelf hangt (bij mijn 303) aan anderhalve meter kabel, dus hoeft niet fysiek op de leiding te blijven.

302 is niet meer te koop, 303 warmte meet geen koel energie, maar lijkt af te leiden te zijn uit het vermogen met HA. (Minder betrouwbaar). Ik heb daarom een 303 wamte-koude. dat scheelde misschien een tientje... er is niets anders aan de hardware.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Technician- schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:30:
Toch even in de meettechniek duiken: wat betekent die 1%? Is dat de afwijking bij 25°C? Is dat de relatieve afwijking over de curve tov 25°C?

Uiteindelijk ben je voor de warmteopbrengst niet in de temperatuur geïnteresseerd maar in de dT.
In deellast zal de dT vaak niet meer dan 2K zijn. 1% van 25°C kan 0.25K betekenen wat dus een afwijking door een enkele sensor van 13% op de warmtemeting is, je hebt twee sensoren nodig met elk een eigen fout.

Als je warmte wil weten heb je een warmtemeter nodig.
Die wordt met een set sensoren geleverd die op elkaar gekalibreerd zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• dunklefaser
@Proton_ Full Ack! - De Pt500 sensoren zijn natuurlijk wat duurder.
Soms heb je ook NTC-sensoren (uit dezelfde batch?)
welke in het interesserende temperatuurinterval relatief goed parallel lopen.
Enkele voorbeelden beschikbaar. - Ik heb ze tegen de Pt500 kunnen kalibreren.

• marcop23
Timorad schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:33:
Ik heb een aroTHERM Split plus VWL75-8.2 in combinatie met een VWL77/8.2 IS hydraulische module. Blij mee, werkt naar behoren.

Een tijdje geleden hebben we bij ons in de straat een stroomstoring gehad, waarbij 1 van de 3 fases een tijdje is uitgevallen. Toevallig de fase waar de buitenunit op stond. De binnenunit bleef van stroom voorzien, waarna er een F.9998. (Verbindingsstoring) ontstond, goed te verklaren. Nadat de stroom weer hersteld was ging de fout echter niet vanzelf weg, en heb ik beide units even stroomloos moeten maken voordat de boel ging werken.
[...]
Is er een andere manier om de foutcode te resetten? Iets in te instellingen te veranderen? Tips/ervaringen?
Ik ken de binnenunit niet zo goed, maar is het een oplossing om de (besturingsmodule van de) binnenunit op dezelfde groep als de buitenunit te zetten? Dan vallen ze altijd samen uit, en gaan ze ook weer samen aan. Dat geeft iig bij de VWZ AI + Arotherm Plus 75/6 geen storingen.

Ik zie in ieder geval dat de binnenunit een mogelijkheid heeft voor "dubbele voeding", met een enkelfasige en een aparte driefasige aansluiting. Ik kan alleen zo gauw niet vinden of dat inderdaad werkt zoals ik hoop: besturingslogica op de enkelfasige ingang, die dan op dezelfde groep kan als buitenunit, plus driefasige ingang voor back-up element.

Als alternatief kan je misschien de 3 fases zo verwisselen in de binnenunit dat de besturing op dezelfde fase zit als de buitenunit. Dan zitten ze niet op dezelfde groep, maar wel op dezelfde fase.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 31-01-2026 10:37 ]

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:23
marcop23 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:28:
Ik ken de binnenunit niet zo goed, maar is het een oplossing om de (besturingsmodule van de) binnenunit op dezelfde groep als de buitenunit te zetten? Dan vallen ze altijd samen uit, en gaan ze ook weer samen aan. Dat geeft iig bij de VWZ AI + Arotherm Plus 75/6 geen storingen.
Bij de meeste merken warmtepompen (en airco's) wordt de binnenunit standaard gevoed vanuit de buitenunit. Is dat bij Vaillant niet zo?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Technician-
Proton_ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:29:
[...]

Toch even in de meettechniek duiken: wat betekent die 1%? Is dat de afwijking bij 25°C? Is dat de relatieve afwijking over de curve tov 25°C?

Uiteindelijk ben je voor de warmteopbrengst niet in de temperatuur geïnteresseerd maar in de dT.
In deellast zal de dT vaak niet meer dan 2K zijn. 1% van 25°C kan 0.25K betekenen wat dus een afwijking door een enkele sensor van 13% op de warmtemeting is, je hebt twee sensoren nodig met elk een eigen fout.

Als je warmte wil weten heb je een warmtemeter nodig.
Die wordt met een set sensoren geleverd die op elkaar gekalibreerd zijn.
Ja dat weet ik, dat is theorie.
De praktijk is dat de sensor die ik noem een groot contact oppervlakte heeft die geïsoleerd aangebracht een betere meting doet . De clip-on sensoren (ken je de plaatjes ervan?) kunnen gewoon een slechter contact hebben.
Je kan ook dompelvoelers plaatsen en een hele zooi sensoren kopen en meten bij +20C en +50C en de kleinste onderlinge verschillen pakken. Die meting is nog beter.
Waar het me om gaat is benaderen van betere meting zonder de extra hardware van een warmtemeter. Die exact dezelfde waarden meer (nl temp en flow) die de unit ook meet.
Als je dan binnen 5% komt is dat prima, sommige units zitten op 30% afwijking.

• dunklefaser
@Technician- Exact!
Dezelfde waarden van flow en temperatuur meten die de unit ook meet?
Temperaturen beter meten kan nog weleens lukken - maar hoe meet je de flow?
Ik ben benieuwd wat jouw aanpak oplevert.

• Proton_
  • Registratie: November 2011

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Technician- Zeker, een beter contactoppervlak is zinvol en een betere temperatuurmeting maakt ook de warmte-schatting beter.
Als je maar niet denkt dat met een 1% ntc de warmtemeting een nauwkeurigheid van beter dan pakweg 20% heeft. Die 5% ga je in ieder geval niet halen (cq garanderen, exemplarisch kan je natuurlijk geluk hebben).

Waarschijnlijk is het zinvoller op een zomerdag (tbuiten ~ tbinnen) de circulatiepomp aan te zetten, Ta en Tr zijn dan hetzelfde en stabiel, en dan met een nauwkeurige weerstandsmeter en een trimpot zorgen dat beide NTCs het eens zijn. Dan heb je in ieder geval de offset te pakken. Maar dat hangt ook af van het elektrisch schema van de A/D conversie, als elke ntc zijn eigen spanningsdelerweerstand heeft dan is ook dat zinloos.

Belangrijkste inzicht: Een warmtemeter meet geen temperatuur maar een temperatuursverschil.
Mijn Zenner is vrij slecht in nauwkeurig temperatuur meten, maar de dT is strak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWjnsZNCkkM25UmTHeQaWIK1KHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WiPKMbbnQZa7UJCNt6OvhDPH.png?f=fotoalbum_large

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• marcop23
Andrehj schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Bij de meeste merken warmtepompen (en airco's) wordt de binnenunit standaard gevoed vanuit de buitenunit. Is dat bij Vaillant niet zo?
Ik ken alleen de opstelling met de VWZ AI goed (een besturingskastje met een microcontroller en wat elektrische in- en uitgangen, zonder waterzijdige aansluitingen). Die moet los met aan een 230V-voeding aangesloten worden. Tussen de VWZ AI en de buitenunit loopt enkel een eBus-verbinding, een zwakstroom stuursignaal (die overigens ook de thermostaat kan voeden).

Ik voed de VWZ AI altijd met een aftakking van de groep naar de buitenunit. Maar ik kan me voorstellen dat "luie" installateurs hem simpelweg in een nabij stopcontact steken van b.v. de oude CV-ketel, waardoor de VWZ AI en de buitenunit van een andere groep worden gevoed.

• dunklefaser
@Andrehj , @marcop23 Bij mijn split pure zitten buitenunit en binnenunit (Hydraulicstation) op afzonderlijke alamaten. De buitenunit is rechtstreeks op de alamat aangesloten, de binnenunit zit op een viervoudige stopcontactdoos in het verwarmingshok - andere "verbruikers" zijn de Heatmeister en de raspi.
Buitendeel max. 1,7 kW + binnendeel beperkt tot ca. 2 kW (BUH kan tot 5,35 kW! ingesteld worden)

• Technician-
marcop23 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:33:
[...]

Ik ken alleen de opstelling met de VWZ AI goed (een besturingskastje met een microcontroller en wat elektrische in- en uitgangen, zonder waterzijdige aansluitingen). Die moet los met aan een 230V-voeding aangesloten worden. Tussen de VWZ AI en de buitenunit loopt enkel een eBus-verbinding, een zwakstroom stuursignaal (die overigens ook de thermostaat kan voeden).

Ik voed de VWZ AI altijd met een aftakking van de groep naar de buitenunit. Maar ik kan me voorstellen dat "luie" installateurs hem simpelweg in een nabij stopcontact steken van b.v. de oude CV-ketel, waardoor de VWZ AI en de buitenunit van een andere groep worden gevoed.
Nou of dat lui is weet ik niet.
Heb graag buitendeel separate (taalverkrachters zeggen dedicated) alamat.
En binnendeel die de print voedt en ook de BUH op separate alamat.
Een aardfout is dan gelijk duidelijk.
Maar plaats altijd Hydro units eigenlijk.

• NL-Kasper
Ronald schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:12:
Om warmte te meten heb je 3 dingen nodig: 2 temperatuur sensoren en de flow.

Waar je de flow meet maakt niet uit. Kamstrups word de flow meestal in de retour gemeten, dat is het hoofdonderdeel.

De display zelf hangt (bij mijn 303) aan anderhalve meter kabel, dus hoeft niet fysiek op de leiding te blijven.

302 is niet meer te koop, 303 warmte meet geen koel energie, maar lijkt af te leiden te zijn uit het vermogen met HA. (Minder betrouwbaar). Ik heb daarom een 303 wamte-koude. dat scheelde misschien een tientje... er is niets anders aan de hardware.
Helder! Hier kan ik wat mee :) heb nog een aantal andere vragen over verbindingsstukken e.d., maar zal dat wel even in het Kamstrup topic vragen.

• Technician-
Proton_ schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:17:
@Technician- Zeker, een beter contactoppervlak is zinvol en een betere temperatuurmeting maakt ook de warmte-schatting beter.
Als je maar niet denkt dat met een 1% ntc de warmtemeting een nauwkeurigheid van beter dan pakweg 20% heeft. Die 5% ga je in ieder geval niet halen (cq garanderen, exemplarisch kan je natuurlijk geluk hebben).

Waarschijnlijk is het zinvoller op een zomerdag (tbuiten ~ tbinnen) de circulatiepomp aan te zetten, Ta en Tr zijn dan hetzelfde en stabiel, en dan met een nauwkeurige weerstandsmeter en een trimpot zorgen dat beide NTCs het eens zijn. Dan heb je in ieder geval de offset te pakken. Maar dat hangt ook af van het elektrisch schema van de A/D conversie, als elke ntc zijn eigen spanningsdelerweerstand heeft dan is ook dat zinloos.

Belangrijkste inzicht: Een warmtemeter meet geen temperatuur maar een temperatuursverschil.
Mijn Zenner is vrij slecht in nauwkeurig temperatuur meten, maar de dT is strak.
[Afbeelding]
Ik weet wel waar ik over praat gezien ik 4jaar meettechniek heb gedaan.
Het gaat nu even om deze specifieke foutmetingen van sommige Vaillant te verbeteren. Niet een cursus meettechniek voor beginners.

• dunklefaser
@Technician- Also deze "specifieke" foutmeldingen heb ik hier op tweakers nog niet gezien.
En wat wil je eigenlijk verbeteren? - Hoeft geen cursus meettechniek voor tweakers te worden.

Januari 2026 cijfers (arotherm pure split 65/7.2 + VWL 107/7.2 IS)
kWh(el) = 467,1 (externe kWh-meters - excl. 7,0 W elektronica binnendeel o.a. display)
kWh(th) = 2044,1 (Kamstrup)
mCOP = 4,38

De "ENERGIE-EFFICIËNTIE" (Vaillant) is 6,44
Elektrische energie 361,8 kWh
Natuurlijke bron Opbrengst 2.139 kWh
Opgewekte warmte 2.325 kWh

[ Voor 50% gewijzigd door dunklefaser op 02-02-2026 12:32 . Reden: Januari cijfers ]

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 02-02 20:57
Ben nog steeds op zoek naar waar de instelling (nog meer) gedaan kan worden van de temperatuur buiten de tijd instellings vakken. Mijn tijd-venster of deel loopt van 5.30 uur in de ochtend tot 22.20 in de avond (op 19 graden) om 22.30 springt de wenstemperatuur (kan ik zien in de app en in de thermostaat) steeds naar 20 graden. terwijl ik heb aangegeven dat de nachtverlaging 18,5 graden is? Ook nog gechecked via app en via de thermostaat.
Waar komt die 20 graden vandaan? Ik heb alles in de thermostaat doorgespit maar nergens 20 graden gevonden.
Ook via de app, alle instellingen doorgespit maar er staat nergens 20 graden. Ook via de ebusd kan ik die niet terug vinden.
Net nog gekeken in de VWZ AI ook daar kan ik geen instelling vinden met 20 graden ingesteld. Kan het zijn dat via de VWZ AI bij het eerste in gebruik nemen met de wizard daar die 20 graden is ingesteld?
En kun je die wizard zonder gedoe nog een keer doorlopen? Dus zonder weer andere instellingen te .... :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• martijnst
pc_slopert schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:18:
om 22.30 springt de wenstemperatuur steeds naar 20 graden. terwijl ik heb aangegeven dat de nachtverlaging 18,5 graden is?
Heb je eigenlijk naar de setting "BT doorverwarmen" gekeken (installateursmenu)? Dat lijkt wel erg op wat je beschrijft:
Wanneer de buitentemperatuur de ingestelde temperatuurwaarde onderschrijdt, wordt buiten
het tijdvenster
met behulp van de Stooklijn: op de Gewenste temperatuur: °C geregeld.
AT ≤ ingestelde temperatuurwaarde: geen nachtverlaging of totale uitschakeling
En dan zou de 20 graden waarschijnlijk de generieke stooklijn-temperatuur zijn?

Oh, en ik wil toch nog een keer (wee)klagen dat het schrijfwerk in die handleidingen echt heel belabberd is.

[ Voor 7% gewijzigd door martijnst op 01-02-2026 16:42 ]

• pc_slopert
@martijnst in de VWZ AI bedoel je? Ga zo even kijken Bedankt.

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• martijnst
pc_slopert schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:54:
@martijnst in de VWZ AI bedoel je? Ga zo even kijken Bedankt.
Nee, in de VRC 720!

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 22:04

4VAlien

Intarweb!

Ik heb een specifieke vraag voor een setup met parallel buffer en 2 pomp groepen, 1 regulier voor radiatoren op de 1e verdieping en de andere met mengklep voor de vloerverwarming. Vanochtend was er geen warmtevraag, en na het maken van warmwater blijft de groene 'system flow' temperatuur hoog. Op 17.7 graden, dus precies wanneer verwacht bij 'uitgebreid' 18 graden rond 13.45 gaat de pomp lopen voor vloerverwarming maar mengt niet bij zo te zien want system flow blijft constant. Als ik in de avond de radiatoren groep handmatig aan zet wordt er wel gelijk gemengd. Welke parameters zijn hier misschien van toepassing?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAZfYsdGT4IR1z24vZV86sDelRI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rGtUG5KztJVjd81wngdI9fpK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door 4VAlien op 01-02-2026 21:28 ]

• NL-Kasper
4VAlien schreef op zondag 1 februari 2026 @ 21:27:
Ik heb een specifieke vraag voor een setup met parallel buffer en 2 pomp groepen, 1 regulier voor radiatoren op de 1e verdieping en de andere met mengklep voor de vloerverwarming. Vanochtend was er geen warmtevraag, en na het maken van warmwater blijft de groene 'system flow' temperatuur hoog. Op 17.7 graden, dus precies wanneer verwacht bij 'uitgebreid' 18 graden rond 13.45 gaat de pomp lopen voor vloerverwarming maar mengt niet bij zo te zien want system flow blijft constant. Als ik in de avond de radiatoren groep handmatig aan zet wordt er wel gelijk gemengd. Welke parameters zijn hier misschien van toepassing?
[Afbeelding]
In het geval van parallel buffer met 2 pompgroepen heb je als het goed is te maken met een VR70 en/of VR71. Je zou dan in de VRC 720 (Systeemthermostaat) een Circuit 1 en Circuit 2 moeten zien.

Als je één van de twee in ‘Uitgebreid’ wilt regelen op je kamertemperatuur dan moet je de respectievelijke Zone toewijzen aan je Systeemthermostaat. Dit doe je in het Installateursniveau op je VRC 720 onder ‘Zone 1’ of ‘Zone 2’.

Als je een extra afstandbediening voor de tweede pompgroep hebt (VR 92), dan kun je die ook aan de andere Zone toewijzen. Dan heb je dus 2 zones waarbij iedere zone apart warmtevraag kan hebben en de pomp kan starten.

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-02 22:04

4VAlien

Intarweb!

NL-Kasper schreef op zondag 1 februari 2026 @ 22:03:
[...]

In het geval van parallel buffer met 2 pompgroepen heb je als het goed is te maken met een VR70 en/of VR71. Je zou dan in de VRC 720 (Systeemthermostaat) een Circuit 1 en Circuit 2 moeten zien.

Als je één van de twee in ‘Uitgebreid’ wilt regelen op je kamertemperatuur dan moet je de respectievelijke Zone toewijzen aan je Systeemthermostaat. Dit doe je in het Installateursniveau op je VRC 720 onder ‘Zone 1’ of ‘Zone 2’.

Als je een extra afstandbediening voor de tweede pompgroep hebt (VR 92), dan kun je die ook aan de andere Zone toewijzen. Dan heb je dus 2 zones waarbij iedere zone apart warmtevraag kan hebben en de pomp kan starten.
De zoneindeling zelf klopt wel. Maar als de vloerverwarming gaat lopen, dan mengt deze geen water uit de buffer en gaat de warmtepomp niet lopen. Vannacht was het nog sterker : de warmtepomp is niet aangeweest maar de adaptieve stookcurve is wel van 0.2 naar 0.3 gezet, waarschijnlijk omdat het niet warm werd.

Tgewenst was 18 graden
Tgemeten tussen 17.2 en 17.4 door de thermostaat
Taanvoer van die groep was 19.1
stooklijn temp rond de 28 en Tmin op 24.

Maar ipv de warmtepomp aan te zetten werd de adaptieve stooklijn aangepast.

Ben eruit: omdat de thermostaat op 18 stond wordt de flow temperatuur aangepast, de Tmin wordt iets van 19-20, de waarde van 24 geldt bij 20 of 21 graden, zie ook https://energy-stats.uk/v...Indoor_Target_Temperature

[ Voor 9% gewijzigd door 4VAlien op 02-02-2026 13:48 ]

• pc_slopert
martijnst schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:37:
[...]

Heb je eigenlijk naar de setting "BT doorverwarmen" gekeken (installateursmenu)? Dat lijkt wel erg op wat je beschrijft:

[...]

En dan zou de 20 graden waarschijnlijk de generieke stooklijn-temperatuur zijn?

Oh, en ik wil toch nog een keer (wee)klagen dat het schrijfwerk in die handleidingen echt heel belabberd is.
Bij de
code:
1
BT doorverwarmen
staat 7 graden. Geen idee wat dat betekent of doet. Nog maar eens op zoek naar de handleiding van de VR 720 dus.

Zou dus ook een tweede schema kunnen instellen voor de nachtperiode. Of, wat ik nu handmatig doe, de wens-temperatuur via de app lager zetten voor een x aantal uren gedurende de nacht, via een automation in Nodered of HA.

• pc_slopert
pc_slopert schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:06:
[...]

Bij de
code:
1
BT doorverwarmen
staat 7 graden. Geen idee wat dat betekent of doet. Nog maar eens op zoek naar de handleiding van de VR 720 dus.

Zou dus ook een tweede schema kunnen instellen voor de nachtperiode. Of, wat ik nu handmatig doe, de wens-temperatuur via de app lager zetten voor een x aantal uren gedurende de nacht, via een automation in Nodered of HA.
vrc 720(3) snap ik dat als de buiten temperatuur on de de ingestelde waarde komt (in mijn geval 7 graden) dan buiten het tijdvlak, alle instellingen worden genegeerd en er naar 20 graden wordt verwarmd. Wat wel gek is dat er staat: fabrieksinstelling UIT. Maar waarom staat dit dan aan als ik dat niet zelf heb gedaan :) ? Ook is er zo ver ik kan zien geen mogelijkheid om dit uit te zetten (wat je zou verwachten als het "af fabriek op uit staat".) heb het nu op -9 graden gezet. Eens kijken wat er gebeurt.

• NL-Kasper
4VAlien schreef op maandag 2 februari 2026 @ 09:01:
[...]

De zoneindeling zelf klopt wel. Maar als de vloerverwarming gaat lopen, dan mengt deze geen water uit de buffer en gaat de warmtepomp niet lopen. Vannacht was het nog sterker : de warmtepomp is niet aangeweest maar de adaptieve stookcurve is wel van 0.2 naar 0.3 gezet, waarschijnlijk omdat het niet warm werd.

Tgewenst was 18 graden
Tgemeten tussen 17.2 en 17.4 door de thermostaat
Taanvoer van die groep was 19.1
stooklijn temp rond de 28 en Tmin op 24.

Maar ipv de warmtepomp aan te zetten werd de adaptieve stooklijn aangepast.

Ben eruit: omdat de thermostaat op 18 stond wordt de flow temperatuur aangepast, de Tmin wordt iets van 19-20, de waarde van 24 geldt bij 20 of 21 graden, zie ook https://energy-stats.uk/v...Indoor_Target_Temperature
Dat is raar, want hij zou altijd je Tmin moeten respecteren van je Circuit. Dus als je minimale Ta op 24 graden staat en er is warmtevraag, dan zou hij moeten verwarmen vanaf die actuele Ta van 19 tot de target Ta van 24. Mits de graadminutenregeling niet zijn intrede heeft gedaan uiteraard.

• martijnst
pc_slopert schreef op maandag 2 februari 2026 @ 16:39:
[...]

vrc 720(3) snap ik dat als de buiten temperatuur on de de ingestelde waarde komt (in mijn geval 7 graden) dan buiten het tijdvlak, alle instellingen worden genegeerd en er naar 20 graden wordt verwarmd. Wat wel gek is dat er staat: fabrieksinstelling UIT. Maar waarom staat dit dan aan als ik dat niet zelf heb gedaan :) ? Ook is er zo ver ik kan zien geen mogelijkheid om dit uit te zetten (wat je zou verwachten als het "af fabriek op uit staat".) heb het nu op -9 graden gezet. Eens kijken wat er gebeurt.
Weird!

In deze handleiding wordt -5 geadviseerd. En er staat daar wél gewoon 20 graden genoemd...

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 22:21
Wie kan helpen?
Het lukt mij niet om mijn Vaillant aroTHERM plus 125/6 met VWZ AI + VR71 hybride te laten werken met een Remeha cv-ketel, terwijl ik hem daarvoor wel gekocht heb en dit volgens het Vaillant-installatieschema (schema aroTherm + vreemd fabrikaat Ketel + allSTOR compleet) wel zou moeten werken.
De ketel springt nooit bij, ongeacht de gekozen instellingen of schema’s.
Ik heb het probleem eerder uitgebreid beschreven:
Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Eerder is dit probleem door Vaillant “opgelost” door een VF1-sensor (voeler tussen warmtepomp en buffervat) op de VWZ AI aan te sluiten maar:
• deze sensor staat niet voorgeschreven in het officiële Vaillant installatieschema
• mét VF1 wordt de warmtepomp zeer instabiel (hoge aanvoertemperaturen, direct max vermogen, nauwelijks modulatie, kort cyclisch, zelfs SWW >70 °C)

Zonder VF1 is de warmtepomp stabiel, maar is er geen hybride werking.

Kortom: het lijkt onmogelijk om dit systeem tegelijk stabiel én correct hybride te laten werken — wat met dit koude weer serieuze problemen geeft.
Zijn er Tweakers die een Vaillant warmtepomp wél hybride laten werken met een niet-Vaillant cv-ketel?
Een in welke richting zou ik de oplossing moeten zoeken?

• Technician-
Arkor schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:17:
Wie kan helpen?
Het lukt mij niet om mijn Vaillant aroTHERM plus 125/6 met VWZ AI + VR71 hybride te laten werken met een Remeha cv-ketel, terwijl ik hem daarvoor wel gekocht heb en dit volgens het Vaillant-installatieschema (schema aroTherm + vreemd fabrikaat Ketel + allSTOR compleet) wel zou moeten werken.

Eerder is dit probleem door Vaillant “opgelost” door een VF1-sensor (voeler tussen warmtepomp en buffervat) op de VWZ AI aan te sluiten maar:
• deze sensor staat niet voorgeschreven in het officiële Vaillant installatieschema
• mét VF1 wordt de warmtepomp zeer instabiel (hoge aanvoertemperaturen, direct max vermogen, nauwelijks modulatie, kort cyclisch, zelfs SWW >70 °C)

Kortom: het lijkt onmogelijk om dit systeem tegelijk stabiel én correct hybride te laten werken — wat met dit koude weer serieuze problemen geeft.
Zijn er Tweakers die een Vaillant warmtepomp wél hybride laten werken met een niet-Vaillant cv-ketel?
Voor hybride is VF1 sensor nodig, anders "weet" de regeling niet waar die de cv ketel op moet regelen.

Wat ik zou doen is de Vaillant als All electric instellen en de cv ketel zelf inschakelen, bv via een scriptje. CV ketel max temperatuur blokkeren op een max waarde BV 50C, dan gaat die daar zelf wel op moduleren als je hem bijschakelt.

• Arkor
@Technician- dank voor het meedenken. Het gaat nu om een Remeha ketel, als het een Vaillant ketel is, heeft die hetzelfde probleem mbt de aansturing? Heeft die ook de vf1 sensor nodig om te weten wanneer hij moet bijspringen? Of gaat dan alle aansturing via ebus?
Als ik de Vaillant als All electric instel en de cv ketel zelf laat inschakelen, kan dat dan ook dmv een gewone kamerthermostaat?
En wat bedoel je met een scriptje?

• Technician-
Arkor schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:46:
@Technician- dank voor het meedenken. Het gaat nu om een Remeha ketel, als het een Vaillant ketel is, heeft die hetzelfde probleem mbt de aansturing? Heeft die ook de vf1 sensor nodig om te weten wanneer hij moet bijspringen? Of gaat dan alle aansturing via ebus?
Als ik de Vaillant als All electric instel en de cv ketel zelf laat inschakelen, kan dat dan ook dmv een gewone kamerthermostaat?
En wat bedoel je met een scriptje?
Met Ebus is ook de vf1 nodig volgens mij, anders “weet” de regeling nog niet de aanvoertemp na de bijmenging van cv water.

Als je met een 125/6 nog de ketel nodig bent, Poah das wel wat vermogen he?

• Nicoppp
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 19:48
Arkor schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 17:17:
Wie kan helpen?

Beetje off topic misschien maar heb een paar dagen geleden een soortgelijke vraag gesteld. Hier staat een 75/6 plus hybride opgesteld met een intergas ketel. Mijn vraag was of de ketel alleen aan/uit werkt via Alternatief punt of kunnen ze ook samenwerken met een vreemde ketel? Of kan dit alleen met een Vaillant ketel?
Hier schakelt hij inderdaad wel alleen is de hysterese naar mijn gevoel erg groot. Dus bij -4 zou de pomp moeten overschakelen, maar vervolgens blijft hij op 100% gas totdat de buitentemperatuur pas rond de 0 komt. Met standje actief= altijd aan wordt dit een duur grapje.

Kortom: is het mogelijk dat ze gelijktijdig samenwerken en de ketel de pomp dus ontlast of is het het een of het ander?

• Arkor
Technician- schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:10:
[...]
Als je met een 125/6 nog de ketel nodig bent, Poah das wel wat vermogen he?
Zeker, we hebben hier heel wat vermogen nodig in onze 130 jaar oude boerderij met 370 m2 vloeroppervlak. De boerderij heeft wel energielabel A++, maar hij staat open in het weiland. Bij windstil weer gaat het prima, maar als de koude oostenwind erop staat,dan verliest hij veel warmte.
Kan svp je nog iets zeggen over mijn vraag of ik de ketel ook los als extra verwarmingsbron kan aansturen met een kamerthermostaat, bijv met de Isense, zodat de ketel bij springt als de temperatuur in de woonkamer te ver zakt en de warmtepomp het alleen niet redt?

• Technician-
Arkor schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:04:
[...]

Zeker, we hebben hier heel wat vermogen nodig in onze 130 jaar oude boerderij met 370 m2 vloeroppervlak. De boerderij heeft wel energielabel A++, maar hij staat open in het weiland. Bij windstil weer gaat het prima, maar als de koude oostenwind erop staat,dan verliest hij veel warmte.
Kan svp je nog iets zeggen over mijn vraag of ik de ketel ook los als extra verwarmingsbron kan aansturen met een kamerthermostaat, bijv met de Isense, zodat de ketel bij springt als de temperatuur in de woonkamer te ver zakt en de warmtepomp het alleen niet redt?
Je kan altijd de CV aansturen met een opentherm thermostaat toch?
Alleen kan de WP dan geen BUH aanzetten, weet niet of dat in jouw opzet een punt is.
Maar misschien deed die dat nu ook al nooit.

Een thermostaat, in de kamer die je in koude periodes laat bijschakelen, en de cv is juist ingekoppeld, ja dat kan. Is meest eenvoudig en KISS

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 03-02-2026 20:17 ]

• Arkor
Perfect, dan ga ik dat eens proberen met een opentherm thermostaat. BUH heb ik niet

• Technician-
Arkor schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:22:
Perfect, dan ga ik dat eens proberen met een opentherm thermostaat. BUH heb ik niet
Die heb je wel, dat is je CV ketel in dit geval.

• Arkor
Je hebt gelijk, ik dacht bij BUH aan een apart verwarmingselement, niet aan de cv ketel, die op een bepaald moment inschakelt.
Ik ga de aroTHERM leidend laten draaien en gebruik de cv-ketel via een eigen OpenTherm-thermostaat puur als vangnet bij kou, zonder VF1/BUH-hybridegedoe.100% KISS

[ Voor 7% gewijzigd door Arkor op 03-02-2026 22:21 ]

• marcop23
Mooie staprespons van de warmtepomp :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDG2D9NQanBLpgFEqtP5yl8qOag=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UbZvhav493ve63eavncoDllU.png?f=user_large

Ik vond het wel komisch. Vaak is het stabieler hoor.

• Technician-
Arkor schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:07:
Je hebt gelijk, ik dacht bij BUH aan een apart verwarmingselement, niet aan de cv ketel
Ik ga de aroTHERM leidend laten draaien en gebruik de cv-ketel via een eigen OpenTherm-thermostaat puur als vangnet bij kou, zonder VF1/BUH-hybridegedoe.100% KISS
Dat werkt vaak het beste, geen gedoe.
Succes en laat ff weten hoe dat gaat.
Pagina: 1 ... 198 199 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic