Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 171 172 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IceBlue
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-06 11:07
Klopt, liever betalen aan een accu dan aan Fluvius. Als ik mijn stroom factuur van €3000/jaar naar €1000 a €1500 kan brengen ben ik tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:42
paQ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:12:
lekker man
Buiten 32 (en nog stijgende), binnen vloerkoeling op 17 graden, en kamer 24.
[Afbeelding]
Hier ook zoiets. Zwarte uitbouw met veel glas, vol op het zuiden. Dakvenster afgedekt met een wit laken, en het bitumen vorig jaar witgeschilderd, maakt met de vloerkoeling dat het binnen 6-7 graden koeler blijft dan buiten. Dat wás andersom…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Modbreak:Thuisaccupraat graag in andere topics :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 28-06 07:10
Ik heb een vraagje over koelen met de Arotherem VWL 55/6. Ik koel met fancoil boven en parallel met vvw beneden en het blijft lekker koel in huis dus dat is mooi.

Ik stel nu in op manueel koelen met dauwpuntbewaking met ofsset van 2K. Gewenste kampertemperatuur is 22 graden en gemeten is 23.2.

De aanvoertemperatuur is nu 16 graden (2K boven dauwpunt). Maar waarom kiest de WTP voor zo'n lage aanvoertemperatuur? Is het rendement niet hoger bij een hogere aanvoertemperatuur, zoals je bij verwarmen juist een lage aanvoertemperatuur wilt? En als de luchtvochtigheid en het dauwpunt omlaag gaan, gaat de aanvoertemperatuur dan nog verder omlaag?

Of kiest de warmtepomp voor deze lage temperatuur omdat ik de gewenste kamertemperatuur zoveel lager heb dan de gemeten temperatuur? Of is er een soort koellijn, vergelijkbaar met een stooklijn van toepassing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 28-06 09:40

silverball

De wagen voor moderne mensen

Hier nog een vraag over koelen, ik heb beneden vloerverwarming (pomploos) en een sensocomfort 720f.

Koelen werkt aardig beneden. Boven werkt het in principe ook een beetje door lekker beun een ventilator op mijn radiatoren te richten.

Probleem blijkt vandaag dat de luchtvochtigheid beneden lager is dan boven, ik ben boven aan het werk en heb gedouched vandaag. Resultaat is dat de dauwpuntbewaking dus niet correct werkt met vochtige radiatoren en leidingen tot gevolg.

Zijn er mensen met een soortgelijke situatie? Kan je meer ruimtetemperatuur sensoren toevoegen of is het beter om gewoon boven de boel af te sluiten? Beneden heeft het namelijk merkbaar effect dus helemaal uitzetten ben ik niet zo van.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:46
silverball schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 15:57:
Hier nog een vraag over koelen, ik heb beneden vloerverwarming (pomploos) en een sensocomfort 720f.

Koelen werkt aardig beneden. Boven werkt het in principe ook een beetje door lekker beun een ventilator op mijn radiatoren te richten.

Probleem blijkt vandaag dat de luchtvochtigheid beneden lager is dan boven, ik ben boven aan het werk en heb gedouched vandaag. Resultaat is dat de dauwpuntbewaking dus niet correct werkt met vochtige radiatoren en leidingen tot gevolg.

Zijn er mensen met een soortgelijke situatie? Kan je meer ruimtetemperatuur sensoren toevoegen of is het beter om gewoon boven de boel af te sluiten? Beneden heeft het namelijk merkbaar effect dus helemaal uitzetten ben ik niet zo van.
Ik kan je nog niet veel verder helpen, Mijn 55/6 staat er net een goeie 2 weken, en net eind van de middag met behulp van dit forum de koeling aan gekregen. Waarvoor dank _/-\o_
Op de zolder was het erg warm, en daar is vandaag ook wat was opgehangen. Daar voelde ik ook condens. Wat ik daaraan gedaan heb:
- de minimale watertemperatuur ingesteld op 20 graden (installateursmenu in de VRC720), zodat die niet zo diep koelt. Dit heeft wel als gevolg (denk ik) dat ie na 1,5 uur een goed half uur stopte, en nu weer begonnen is.
Omdat de pomp door bleef draaien warmde de leiding weer wat op en verdween de condens.
Ook tijdens het nadraaien was het op de verdieping en zolder comfortabel. Daar hangen jaga's met DHB, en door de circulatie kregen die relatief koel water vanwege de vloerverwarming op de BG. Die daarmee ook weer wat warmte buffert voor de volgende run van de warmtepomp.
- het nu de offset voor het dauwpunt naar 3K gezet. Weet niet of dat wat gaat uithalen.
Misschien zijn er hier tweakers met meer ervaring dan 2,5 uur en goeie tips?

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:22
Vandaag was overdag het dauwpunt ruim boven de 20 °C, vaak 22°C.
Ik ga met zekerheid voor een apart koelcircuit met 3 - 4 fancoils (met condensafvoer)

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-06 09:14
paQ schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 14:12:
lekker man
Buiten 32 (en nog stijgende), binnen vloerkoeling op 17 graden, en kamer 24.
[Afbeelding]
Hier draaide de (vloer)koeling en fancoils vandaag ook heerlijk door. De SensoComfort gaf vanmiddag 32.0 graden buiten aan, met 22.0 graden binnen. <3

Het viel me vanmiddag wel op dat mijn Split (75/5) een tijd lang op 33.3% vermogen bleef moduleren, maar niet lager ging. De gevraagde aanvoertemp was 17.0 graden, terwijl de actuele aanvoertemp inmiddels al 15.3 graden was. Ik zou verwachten dat hij naar de 24.9% zou moduleren. Gek genoeg doet hij dat nu in de avond gelukkig wel weer. Op 33.3% verbruikte hij ook een stukje meer (900W) en sloeg daardoor sneller af door de dauwpuntbewaking.

Nu we de nacht in gaan maar even de vloerkoeling uit en condenserende koeling met fancoils aan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:33
NL-Kasper schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 22:55:
[...]

Hier draaide de (vloer)koeling en fancoils vandaag ook heerlijk door. De SensoComfort gaf vanmiddag 32.0 graden buiten aan, met 22.0 graden binnen. <3

Het viel me vanmiddag wel op dat mijn Split (75/5) een tijd lang op 33.3% vermogen bleef moduleren, maar niet lager ging. De gevraagde aanvoertemp was 17.0 graden, terwijl de actuele aanvoertemp inmiddels al 15.3 graden was. Ik zou verwachten dat hij naar de 24.9% zou moduleren. Gek genoeg doet hij dat nu in de avond gelukkig wel weer. Op 33.3% verbruikte hij ook een stukje meer (900W) en sloeg daardoor sneller af door de dauwpuntbewaking.

Nu we de nacht in gaan maar even de vloerkoeling uit en condenserende koeling met fancoils aan. :)
Hier 1 run van 10 uur @480W
Samen 4.9 kWh
De AC op kantoor heeft meegeprutteld en vandaag 3.5 kWh verbruikt.

Maar het is zeer aangenaam binnen.
En dat kost een paar kWh bij 32.8

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL-Kasper
  • Laatst online: 18-06 09:14
@paQ erg nette score en mooie lange run! Mijn verbruik ligt iets hoger vandaag (7.6 kWh), maar begon vanochtend vroeg al met koelen.

@silverball Volgens mij wordt het dauwpunt van de Vaillant o.a. berekent op basis van de actuele luchtvochtigheid van de ruimtethermostaat (sensoComfort of sensoHome).

Als je dus op zolder een nauwkeurige dauwpuntbewaking wilt zou je daar een extra VR92f moeten ophangen. Dit is wel een vrij kostbaar geheel, omdat je dan geloof ik automatisch een VR70 of VR71 nodig hebt om de extra thermostaat toe te kennen.

Toevallig heb ik zelf de VR70 en ben ik van plan zo’n zelfde soort opstelling voor zolder te bouwen.

Een goedkoper alternatief zou een simpelere losse RV sensor zijn die je bijv. via Home Automation een klep laat sluiten. Je moet dan alleen ook wel de actuele aanvoertemp van je Vaillant WP kunnen uitlezen.

[ Voor 8% gewijzigd door NL-Kasper op 14-06-2025 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:14
Ik heb een arotherm met vloerverwarming beneden en jaga strada's boven. Nu heb ik de koeling aan staan maar ik merk dat deze al stopt na een paar uur. Aanvoer temp staat op 18, dauwpunt offset op 2k. Is dit normaal en hoe kan ik ervoor zorgen dat de warmtepomp langer koelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 00:02
@IceBlue Dat soort zaken wat je aanhaalt heeft mij ervoor gezorgd om tapwater niet met dezelfde warmtepomp te doen, wordt een losse boiler, net als in de winter geen CV bij tapwater opwarmen.

@springfield89 Staat hier op 17c en koelt in praktijk door tot 15c, dauwpunt offset 2K.

Jaga strada hybrid en vloerverwarming.
De Jaga werkt een stuk beter dan vloerkoeling.
Actueel dauwpunt 14.5c dus dat gaat wel goed, nergens condens aanwezig op de leidingen.
(condensbewaking is ingeschakeld, voeler hangt op een logisch plek).

Hier ook pauze,s omdat me afgifte te klein is voor koeling, om die reden koel ik iets verder.
Functioneert prima.

[ Voor 67% gewijzigd door mr_evil08 op 14-06-2025 12:27 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Oh dat is volgens mij de eerste keer dat ik hem ook echt zie moduleren op koeling.
setpoint Sensocomfort 24 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qWhEtVGpCEfXoVLgPgIAdxtKnbk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z5MjYHiFvoFlFHqkmCBqR7UM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• springfield89
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 22:14
mr_evil08 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 12:16:
@IceBlue Dat soort zaken wat je aanhaalt heeft mij ervoor gezorgd om tapwater niet met dezelfde warmtepomp te doen, wordt een losse boiler, net als in de winter geen CV bij tapwater opwarmen.

@springfield89 Staat hier op 17c en koelt in praktijk door tot 15c, dauwpunt offset 2K.

Jaga strada hybrid en vloerverwarming.
De Jaga werkt een stuk beter dan vloerkoeling.
Actueel dauwpunt 14.5c dus dat gaat wel goed, nergens condens aanwezig op de leidingen.
(condensbewaking is ingeschakeld, voeler hangt op een logisch plek).

Hier ook pauze,s omdat me afgifte te klein is voor koeling, om die reden koel ik iets verder.
Functioneert prima.
Hoe ziet zo'n voeler eruit en waar hangen ze dit meestal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Gelukkig is bij mij nog geen koeling nodig:
b.g. 22,5 °C en eerste verdieping valt ook nog mee: 23,5°C
Alleen op zolder wordt het langzaam te warm met actueel 25,2°C.
Dauwpunt is nog geen thema hier - iets tussen 16°C en 17,5°C.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
dunklefaser schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:42:
Gelukkig is bij mij nog geen koeling nodig:
b.g. 22,5 °C en eerste verdieping valt ook nog mee: 23,5°C
Alleen op zolder wordt het langzaam te warm met actueel 25,2°C.
Dauwpunt is nog geen thema hier - iets tussen 16°C en 17,5°C.
Ik zit hier al 3 dagen boven de 30 :+
Gister 32.8 op hoogtepunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-06 10:51
Nu het wat warm begint te worden probeer ik de koeling uit, maar de warmtepomp koelt niet. Wel krijg ik onderstaande scherm in de app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bz9VPrdxcGm9g2X1_4UuGN_GuJM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kS2e7B1UIk9vakVbWnVJagNe.jpg?f=fotoalbum_large

Mogelijkheid koelen: aan
Dauwpuntsbewaking Ja
Min. voorl. gew. koel 20°C
Koelen manueel 20 graden ingesteld

Heeft iemand suggestie om het werkend te krijgen?

105/6 met senso vrc720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
stiest schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:12:
Nu het wat warm begint te worden probeer ik de koeling uit, maar de warmtepomp koelt niet. Wel krijg ik onderstaande scherm in de app.

[Afbeelding]

Dauwpuntsbewaking Ja

105/6 met senso vrc720
Bij mij moet ik in het menu -> regeling -> "koelen gedurende enkele dagen" instellen tot bijvoorbeeld morgen.

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
stiest schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:12:

[Afbeelding]

Dauwpuntsbewaking Ja

105/6 met senso vrc720
Hier was het automatisch koelen ook activeren.
Ondanks ik handmatig gebruik uitschakelen ervan stopt koelen direct.
Thermonstaat>installatie>automatisch koelen: Geactiveerd.
Koelen vanaf buitentemp: 19c (lijkt een 24h gemiddelde te zijn i.p.v. vanaf temp dus niet te hoog zetten).

@springfield89 Zit in de woonkamer thermonstaat.
Op zolder even oppassen natuurlijk, zit je sneller aan condenstemp.

Mijn ervaring tot dusver, op tijd aanzetten en niet pas als het warm wordt binnen, net als in de winter bij verwarmen dus.

[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 14-06-2025 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stiest
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-06 10:51
Mjier schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:39:
[...]

Bij mij moet ik in het menu -> regeling -> "koelen gedurende enkele dagen" instellen tot bijvoorbeeld morgen.
Hij lijkt na deze handleing wat te doen, wacht nog even rustig af. Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
paQ schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 13:44:
[...]

Ik zit hier al 3 dagen boven de 30 :+
Gister 32.8 op hoogtepunt.
Bij mij ontbreekt zonwering… en de zuid kant zit op slechts 26 en 27 zonder koeling…

Hoe krijg je 33 voor elkaar?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ronald schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 15:43:
[...]

Bij mij ontbreekt zonwering… en de zuid kant zit op slechts 26 en 27 zonder koeling…

Hoe krijg je 33 voor elkaar?
Buiten he :+

Geen ramen op het zuiden beneden.
Wel veel op west en oost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WvM82
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 23:54
Met wat voor een aardlekschakelaar is de buitenunit bij jullie beveiligd? Volgens de handleiding moet een type-B aardlekschakelaar geïnstalleerd worden (en een C-karakteristiek installatie automaat). Vroeg me af of dat installateurs ook een type-B aardlekschakelaar in de praktijk installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
B Aardlekschakelaar en C automaat.
Ivm monoblock heeft die een eigen aardlek en automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-06 09:32
Heb nog wat vragen over de instellingen van warm-water. Ik heb het systeem op tijd-gestuurd staan. Is het dan zo dat systeem tussen de tijd die er staat (nu van 5.30 tot 22.00 uur.) zelf bedenkt wanneer hij gaat warmen?

Dus als ik in die periode een boost zou vragen om het water weer op te warmen kan het systeem dat negeren? (dat lijkt nu zo te zijn).
En als je het systeem op Manueel zet dan gebruikt hij de boost functie wel?

Op de grafiek zie je dat na een douche om 9.40 rond 10.00 uur de temperatuur helemaal weg zakt naar zo'n 35 graden. Bijverwarmen gebeurd niet (zou eigenlijk ook de aanvoertemperatuur in de grafiek moeten zetten) pas veel later als ik het systeem op handmatig heb gezet gaat hij wel warmen.
Heeft het feit dat het verwarmings-deel op Ecostand gaat ook invloed op het warmwater deel? Dus dat ook daar iets door die Ecostand wordt geblokkeerd?
Heb het waterdeel op Balance staan waarbij ik zou verwachten dat er elke keer als het systeem te koud dreigt te worden er tot de wens-temperatuur verwarmd wordt. Dat zie ik niet elke keer gebeuren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BG5CH8U3UPUc298LoNbWvKfoQeE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i3hgePY2zGQ1EZmL8EHeIfWD.png?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 19:52:
Vandaag was overdag het dauwpunt ruim boven de 20 °C, vaak 22°C.
Ik ga met zekerheid voor een apart koelcircuit met 3 - 4 fancoils (met condensafvoer)
Ik zie het een behoorlijk verschil, vandaar dat er mensen zijn met minder goede ervaringen.
Hier was het dauwpunt 14.5c.

Woon niet dichtbij water.
Ging prima niet condenserend koelen met 15c water door de leidingen(geen condens gezien/gevoeld).

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 16-06-2025 11:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-06 11:26
StefBon schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 18:49:
Ik heb een Vaillant aroTHERM VWL 85/3 A 230V, ik vermoed dat deze niet kan koelen. Ik woon in België, en ik krijg niets als ik manueel koelen opzet. Op mijn MEH61 zie ik ook geen koelinstellingen.

Dit concludeerde dat ik mogelijk een koelstekker / codeerstekker ontbrak. Ik heb deze besteld, en volgens de installatiehandleiding moet deze in X27.

Volgens de handleiding zou er een printplaat moeten zijn aan de voorzijde (rechts van de 'fan', bovenaan) maar dit heb ik niet bij mijn buitenunit. Ik zie enkel een printplaat langs de rechterzijde als ik deze open maak. Volgens de manual die bij de stekker zat, zou er wel een printplaat langs de voorzijde zitten (bij 'B') maar deze heb ik niet.

Ook op het draadschema zie ik nergens vermelding van X27. Is deze dan toch niet aanwezig op mijn unit?

Is hier iemand die toevallig zou weten waar deze in mijn unit zou zitten?

Hartelijk bedankt!

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik ken de 85/3 niet, maar is koelen in België niet actief gesaboteerd omdat je anders geen subsidie krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:09
Koelen kan mits er een module in geplaatst is (stekkertje), en je kunt er nog steeds subsidie voor krijgen, maar de voorwaarden zijn strenger dan puur WP om te verwarmen (de aanwezigheid van PV is verplicht als ik het me goed herinner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-06 13:35
Mjier schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 14:39:
[...]

Ik vraag me af waarom dit via deze route moet. Koelt hij nu 24/7 of houdt hij zich alsnog aan het tijdschema? Waarom werkt dit niet gewoon via de ingestelde wenstemperatuur op het startscherm?
(ook hier voor het eerst aan het koelen)

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
ben2513 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Ik vraag me af waarom dit via deze route moet. Koelt hij nu 24/7 of houdt hij zich alsnog aan het tijdschema? Waarom werkt dit niet gewoon via de ingestelde wenstemperatuur op het startscherm?
Ook deze route eens geprobeerd. Heb via het menu koelen voor meer dagen ingesteld. Krijg dan in de app wel te zien dat handmatig koelen beschikbaar is. Kon zelfs een temperatuur instellen. Maar vervolgens niets en na een tijdje is de hele koel-module in de app weer weg. Betekent dat dat mijn Arotherm 75/6 niet kan koelen? Hoe weet je of je apparaat kan koelen of niet, waar is dat af te lezen of uit op te maken?

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
ben2513 schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 19:44:
[...]

Eerlijk gezegd weet ik het ook niet. Ik zit nog midden in de eerste kennismaking met mijn installatie :)
Maar ik kan mij voorstellen dat de instelling "koelen gedurende enkele dagen" een handmatige activering is die de automatische instellingen (met 24-uurs temperatuur gemiddelde) overruled.
pc_slopert schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 23:07:
[...]
Ook deze route eens geprobeerd. Heb via het menu koelen voor meer dagen ingesteld. Krijg dan in de app wel te zien dat handmatig koelen beschikbaar is. Kon zelfs een temperatuur instellen. Maar vervolgens niets en na een tijdje is de hele koel-module in de app weer weg. Betekent dat dat mijn Arotherm 75/6 niet kan koelen? Hoe weet je of je apparaat kan koelen of niet, waar is dat af te lezen of uit op te maken?
Bij mij moest ik ook op de regelunit (VWZ AI plus) "actieve koeling" instellen/aanzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22:22

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Bij mij werkt koelen op het tijdschema pas als ik automatisch koelen op "ja" heb gezet. Dan moet je dus wel je verwarming en koeling schema's en min/max temperaturen goed instellen, anders staat 'ie 's nachts te verwarmen en overdag te koelen ;)

Hier stond een dode link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
strandbal schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:49:
Bij mij werkt koelen op het tijdschema pas als ik automatisch koelen op "ja" heb gezet. Dan moet je dus wel je verwarming en koeling schema's en min/max temperaturen goed instellen, anders staat 'ie 's nachts te verwarmen en overdag te koelen ;)
Precies dit, zelf doe ik het handmatig.

CV staat hier uitgeschakeld, kan niet verwarmen.
Koelen aan, vervolgens reageert die op wenstemperatuur.

als stookseizoen nadert schakel je weer om.

[ Voor 89% gewijzigd door mr_evil08 op 18-06-2025 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:36
Ik heb hier op het forum meegelezen met het oog op het activeren van de koeling op onze warmtepomp (Vaillant 105/5 split). Vandaag is de installateur de koelstekker komen plaatsen maar hij kreeg het koelen op tijdsschema niet aan de praat. Koelen werkt nu enkel als ik "manueel koelen voor x dagen" gebruik. Op zich niet zo'n probleem maar we bleven met het raadsel waarom het enkel zo werkt ...
De installateur wist me ook te zeggen dat het met de nieuwere thermostaat (wij hebben nu een VRC 700) dit geen probleem (meer) zou zijn. Klopt dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Elpenoor schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 09:25:
Ik heb hier op het forum meegelezen met het oog op het activeren van de koeling op onze warmtepomp (Vaillant 105/5 split). Vandaag is de installateur de koelstekker komen plaatsen maar hij kreeg het koelen op tijdsschema niet aan de praat. Koelen werkt nu enkel als ik "manueel koelen voor x dagen" gebruik. Op zich niet zo'n probleem maar we bleven met het raadsel waarom het enkel zo werkt ...
De installateur wist me ook te zeggen dat het met de nieuwere thermostaat (wij hebben nu een VRC 700) dit geen probleem (meer) zou zijn. Klopt dit?
Automatisch koelen ook inschakelen, weet niet waarom maar dat moet ook aan als je handmatig willen koelen.
Als de optie hier uit staat stopt koelen direct ondanks ik ook handmatig koelen gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
mr_evil08 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 11:57:
[...]

Automatisch koelen ook inschakelen, weet niet waarom maar dat moet ook aan als je handmatig willen koelen.
Als de optie hier uit staat stopt koelen direct ondanks ik ook handmatig koelen gebruik.
Ja gelukkig had ik dat hier al gelezen, want anders wou hij hier ook niet koelen 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 00:22
Wij zijn bezig met de opties te bekijken om een wp aan te schaffen en zo van het gas af te gaan.

Kleine situatie schets;
Woning uit 1938, 6cm spouw supafill (na de zomer), hr ++ glas. schuimbeton i.c.m. vvw.
De plafonds van de bg zijn ook geïsoleerd. Zolder deels geïsoleerd, dat wordt begin volgend jaar goed opgepakt.

De huidige ketel staat in de kelder en verwarmt alleen de vvw.
Tapwater / douchewater komt nu van een geiser op zolder en dient alleen voor warmwater in de badkamer (incl bad). In de toekomst komt er ook een douche op zolder. Op de 1ste verdieping hebben we momenteel alleen elektrische kachels.

Omdat we vorig jaar zijn begonnen met verbouwen hebben we nog niet alle info van de upgrades.
Beneden ging helemaal prima met een aanvoertemp van rond de 30Graden.
Boven, zonder spouwisolatie en oud dubbelglas kon het goed afkoelen.

Nu heb ik twee offertes binnen:
1 Daikin Altherma 3 R - 7,5 kW All Electric Ready
2a Vaillant aroTHERM split PLUS 7kW & Unitower 190 liter
2b Vaillant aroTHERM split PLUS 7kW & Vaillant 281 liter boilervat

De offertes zijn nagenoeg hetzelfde qua prijs, alleen zit er bij de Vaillant een boiler bij.
Ik neig dus om voor optie 2a of b te gaan.

Optie1 dan zou de boiler helemaal los staan van de wp, en de wp alleen dienen voor de vvw.
Optie 2a en b, moet ik het zo zien dat de wp hier wel in contact staat met boiler of unitower? Dus leidingen naar zolder?
Komt hier nog een binnenunit tussen?

Als ik de datasheet bekijk dan lijkt de unitower de binnenunit te zijn.

Verder denk ik dat de veilige keus (met 3 nu nog jonge kinderen en een bad) de 281l een goede optie is. Daarbij moet ik zeggen dat wij korte douchers zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Vanochtend is onze installatie stukgegaan. De installatieautomaat viel er altijd uit. Binnenunit kreeg ik weer aan, maar zodra de automaat voor de buitenunit werd ingeschakeld viel het er weer uit.

Gelukkig hebben wij een onderhoudscontract (Comfort Garant, alles inbegrepen). Vanochtend onze installateur gebeld, hij heeft contact opgenomen met Vaillant en hun servicemonteurs zijn er net geweest. Heel erg fijne ervaring dus.

Bleek de printplaat stuk... kortsluiting veroorzaakt door kleine slakken. Te gek!

Maar gelukkig hebben wij nu geen kosten (uiteraard behalve de jaarlijkse onderhoudskosten).

Tussenwoning bj. 1979; Dak Rc 6.5, muren Rc 2, vloer Rc 6.4, ramen HR++; Vloerverwarming; Vaillant 75/6 WP; 10* 345WP op zuiden, 20*345 op noorden = 8000 kWh p/j; Energielabel A+++; Gasloos sinds 18 juli 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
ben2513 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:07:
Vanochtend is onze installatie stukgegaan. De installatieautomaat viel er altijd uit. Binnenunit kreeg ik weer aan, maar zodra de automaat voor de buitenunit werd ingeschakeld viel het er weer uit.

Gelukkig hebben wij een onderhoudscontract (Comfort Garant, alles inbegrepen). Vanochtend onze installateur gebeld, hij heeft contact opgenomen met Vaillant en hun servicemonteurs zijn er net geweest. Heel erg fijne ervaring dus.

Bleek de printplaat stuk... kortsluiting veroorzaakt door kleine slakken. Te gek!

Maar gelukkig hebben wij nu geen kosten (uiteraard behalve de jaarlijkse onderhoudskosten).
Wij hebben twee jaar geleden net hetzelfde gehad, maar dan met een grote slak (wegens niet-afgesloten kabelgat). Toen ook maar een onderhoudscontract genomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@ben2513 , @Elpenoor Om welke types buitenunit gaat het precies? En waar stonden deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 27-06 23:35
@ben2513 Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Ik had geen onderhoudscontract maar ben wel goed geholpen door Warmteservice, zij hebben voor mij contact opgenomen met Vaillant en toen kreeg ik een printplaat opgestuurd. Die kon ik er zelf makkelijk inzetten en toen deed alles het weer. Zie: bensss in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Het is denk ik wel een ontwerpfout van de afdichting en/of de printplaat.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
dunklefaser schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:52:
@ben2513 , @Elpenoor Om welke types buitenunit gaat het precies? En waar stonden deze?
Vaillant 75/6 WP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ICnHlDP1LqUnb0glw8tK3EowpQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DutxhRTeyQVCOH90dMhXvEgd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ac31YZBFC5gI2eygmdH3-8-Cp08=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cY9R1QuGfhhFFbQXW7Cr61VA.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
dunklefaser schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 16:52:
105/5 Split. Staat buiten voor de gevel op de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Waarschijnlijk een coulance geval buiten de garantieperiode,
tenminste als de slakken telkens de oorzaak zijn.

Indien ontwerpfout: Is deze eventueel "preventief" te verhelpen?
Afdichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
dunklefaser schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:15:
Indien ontwerpfout: Is deze eventueel "preventief" te verhelpen?
Afdichting?
Daar had ik het vandaag ook over met de monteurs. Ik zag hier eerder het probleem langskomen van waterschade ivm slechte afdichting. Kennelijk hebben wij nog de oude versie maar hij zei dat de nieuwe de slakken ook niet had voorkomen. De oplossing zou, volgens hen, zijn om regelmatig de planten/struiken te snoeien, immers vallen de slakken van de bladeren de wp in, of zoiets.

Lijkt mij echter ook te verhelpen, bijv door een sort van mesh er overheen te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:31
Plint schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:57:
Wij zijn bezig met de opties te bekijken om een wp aan te schaffen en zo van het gas af te gaan.

Kleine situatie schets;
Woning uit 1938, 6cm spouw supafill (na de zomer), hr ++ glas. schuimbeton i.c.m. vvw.
De plafonds van de bg zijn ook geïsoleerd. Zolder deels geïsoleerd, dat wordt begin volgend jaar goed opgepakt.

Tapwater / douchewater komt nu van een geiser op zolder en dient alleen voor warmwater in de badkamer (incl bad). In de toekomst komt er ook een douche op zolder. Op de 1ste verdieping hebben we momenteel alleen elektrische kachels.

Omdat we vorig jaar zijn begonnen met verbouwen hebben we nog niet alle info van de upgrades.

De offertes zijn nagenoeg hetzelfde qua prijs, alleen zit er bij de Vaillant een boiler bij.

Optie1 dan zou de boiler helemaal los staan van de wp, en de wp alleen dienen voor de vvw.
Optie 2a en b, moet ik het zo zien dat de wp hier wel in contact staat met boiler of unitower? Dus leidingen naar zolder?

Verder denk ik dat de veilige keus (met 3 nu nog jonge kinderen en een bad) de 281l een goede optie is. Daarbij moet ik zeggen dat wij korte douchers zijn.
Je mist teveel in je situatie schets voor een knap advies. Eigen topic is beter. Schets een compleet beeld van het huis, alle afgifte, alle ruimtes.

Een deugdelijk verwarmingssysteem luistert zo goed mogelijk naar modern bouwbesluit: alle verblijfsruimtes moeten naar 20 graden kunnen bij -10.

Je kids gaan niet blij worden van onverwarmde speel/slaap/studeerkamers.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Ben je niet bang dat binnen korte termijn de condensor/verdamper groen is door alg?
Staat ook wel erg dicht erop.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pc_slopert
Ook leuk om even te laten zien als er iets goed uitpakt :) Dat koelen met de 75/6 en vloerverwarming werkt echt goed. Dit is top :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yI1GsDMgCRguUuNjjFajqr6g7Ck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k96RZauxfE6seuXWvfD3EXLd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
@pc_slopert Ik koel met 15c aanvoer gaat ook top, hou de zaak goed in de gaten, geen condens.
Met de vinger over de aanvoerleiding, bij waas zit je in gevarenzone.
Actueel dauwpunt 12c (dauwpunt bewaking actief).

20.5c in huis, buiten 28c.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 21-06-2025 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bensss
ben2513 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:26:
[...]

Daar had ik het vandaag ook over met de monteurs. Ik zag hier eerder het probleem langskomen van waterschade ivm slechte afdichting. Kennelijk hebben wij nog de oude versie maar hij zei dat de nieuwe de slakken ook niet had voorkomen. De oplossing zou, volgens hen, zijn om regelmatig de planten/struiken te snoeien, immers vallen de slakken van de bladeren de wp in, of zoiets.

Lijkt mij echter ook te verhelpen, bijv door een sort van mesh er overheen te doen.
Snoeien en slakonvriendelijk maken helpt denk ik wel. Ik heb een hoop groen verwijderd en afgelopen jaar (was een slakkenjaar) veel minder rond de wp gezien. Verder is het denk ik verstandig om een afdakje te maken zodat de machine zelf droog blijft. Als het dan slakkenweer is dan gaan ze in elk geval niet als een dolle over zo’n fantastisch gladde/natte wp.

Edit: zat zelf te denken aan een zonnepaneel als afdakje.

[ Voor 3% gewijzigd door bensss op 21-06-2025 14:44 ]

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
pc_slopert schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 13:45:
Ook leuk om even te laten zien als er iets goed uitpakt :) Dat koelen met de 75/6 en vloerverwarming werkt echt goed. Dit is top :) [Afbeelding]
Op dit moment nog niet echt veel koelenergie nodig als ik het plaatje zo bekijk,
af en toe met 15 °C de vloer in. De "hittegolf" moet waarschijnlijk wat langer duren.
Vaak heb je natuurlijk een temperatuurgradiënt in huis, bijvoorbeeld woonkamer 21,1°C,
eerste verdieping 22,5 °C en zolder(kamer) 24,5 °C. - Hier nog geen actieve koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ben2513
mr_evil08 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 14:20:
@pc_slopert Ik koel met 15c aanvoer gaat ook top, hou de zaak goed in de gaten, geen condens.
Met de vinger over de aanvoerleiding, bij waas zit je in gevarenzone.
Bij ons in huis min 17 graden en op zolder condenseert de vloerverwarmingsverdeler en een deel van de aanvoerleiding. Maar de vloerverwarmingslussen zelf zijn droog. Lijkt mij dan gewoon prima, toch? Zoals bij velen met condens op zolder hangt de verdeler in het washoekje + droger en is het daar altijd erg warm omdat wij minstens 1 was + droogcyclus per dag runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
ben2513 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:40:
[...]

Bij ons in huis min 17 graden en op zolder condenseert de vloerverwarmingsverdeler en een deel van de aanvoerleiding. Maar de vloerverwarmingslussen zelf zijn droog. Lijkt mij dan gewoon prima, toch? Zoals bij velen met condens op zolder hangt de verdeler in het washoekje + droger en is het daar altijd erg warm omdat wij minstens 1 was + droogcyclus per dag runnen.
Hier op zolder condenseert de aanvoerleiding ook dat was te verwachten gezien het daar inmiddels 27c is, beneden blijft het 21c.

Retourleiding nog niet gemerkt.
Dat stukje aanvoer van 1mtr ga ik isoleren.

Verdelers hier zijn van kunstof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Hier op zolder hangt het dauwpunt nauwelijks/niet van de temperatuur af,
23 °C / 60% r.v. of actueel 25,4 °C / 53% r.v. het dauw punt ligt actueel bij ca. 15 °C.
Volgens de dauwpuntcalculator is een condensatie bij een hogere kamertemperatuur ook niet te verwachten
(bij gelijkblijvende aanvoertemperatuur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
dunklefaser schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 16:53:
[...]

Op dit moment nog niet echt veel koelenergie nodig als ik het plaatje zo bekijk,
af en toe met 15 °C de vloer in. De "hittegolf" moet waarschijnlijk wat langer duren.
Vaak heb je natuurlijk een temperatuurgradiënt in huis, bijvoorbeeld woonkamer 21,1°C,
eerste verdieping 22,5 °C en zolder(kamer) 24,5 °C. - Hier nog geen actieve koeling.
Ik heb de afgelopen week 166 kWh koel energie de vloer (en FCU) in gedrukt.
COP 5.8

Ik ben helemaal prima :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Vandaag voor de tweede keer op rij 30 graden. Dit seizoen voor het eerst de koeling aangezet. Hij koelt sinds vrijdagmiddag. Nu is het serieus maar 22 graden in onze slaapkamer op het zuiden terwijl het normaliter 25+ is. Ik ben dik tevreden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
dunklefaser schreef op zondag 22 juni 2025 @ 19:09:
Hier op zolder hangt het dauwpunt nauwelijks/niet van de temperatuur af,
23 °C / 60% r.v. of actueel 25,4 °C / 53% r.v. het dauw punt ligt actueel bij ca. 15 °C.
Volgens de dauwpuntcalculator is een condensatie bij een hogere kamertemperatuur ook niet te verwachten
(bij gelijkblijvende aanvoertemperatuur)
Wel als er OOK was hangt. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:42
ben2513 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:34:
Vandaag voor de tweede keer op rij 30 graden. Dit seizoen voor het eerst de koeling aangezet. Hij koelt sinds vrijdagmiddag. Nu is het serieus maar 22 graden in onze slaapkamer op het zuiden terwijl het normaliter 25+ is. Ik ben dik tevreden!
Zo ook bij onze uitbouw. En wat je ook kunt doen om het koeltegevoel nog wat bij te plussen is -zeker als je vloerverwarming hebt- een ventilator zachtjes laag over de vloer laten blazen. Werkt echt prima bij ons. Buiten 31,5, binnen 24 a 25. Zonder koeling was dat binnen wármer dan buiten geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
mr_evil08 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:46:
[...]

Wel als er OOK was hangt. ;)
Op de eerste dag dat wij koelden hadden we ook een beetje condens. Dat kwam doordat er was hing, met de ramen dicht. Met een raampje open als er natte was hangt, of de droger gebruiken werkt de koeling met de warmtepomp prima. Geen condens meer gezien, met 18 graden als minimale temperatuur ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 02:15
Plint schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 13:57:

Kleine situatie schets;

Voor wat betreft het merk: ik zou dan gaan voor Vaillant en niet voor Daikin.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:55
Wat mij opvalt is dat vanaf de /6 dus de 7.1 en 8.1 ineens modbus naar het buitendeel gaat (de Pure en Plus Split)
Bij Ebus moest je gewone signaal kabel gebruiken zonder afscherming of twist.
En nu dus afgeschermde buskabel.

(Dat was is dus vergeten bij de laatste split plus waar gewone 4x0,8 inzit)

[ Voor 14% gewijzigd door Technician- op 23-06-2025 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
De ebus is 2400 baud, dus ik kan me voorstellen dat dat qua bandbreedte beperkend wordt bij complexe installaties. Warmtepompen kunnen lekker veel data genereren :) Ook is er geen single-chip interface.
Is de modbus iets van 9600 baud over rs485? Of zijn ze gelijk naar 115200 gegaan? In het eerste geval zal dat meestal ook wel prima gaan over twee dropveters van tien meter lang (~bestaande ebuskabels), maar in het laaste geval niet.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ben2513
Gramser schreef op maandag 23 juni 2025 @ 09:49:
[...]

Zo ook bij onze uitbouw. En wat je ook kunt doen om het koeltegevoel nog wat bij te plussen is -zeker als je vloerverwarming hebt- een ventilator zachtjes laag over de vloer laten blazen. Werkt echt prima bij ons. Buiten 31,5, binnen 24 a 25. Zonder koeling was dat binnen wármer dan buiten geweest...
Haha ja dit, omdat het dus flink is afgekoeld naar 20 graden dacht ik de koeling maar uit te zetten. Temperatuur op zuiden liep alsnog 2 graden op, vanwege de zon indd.

Goede tip met de ventilator, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
  • Laatst online: 20:57
Voorop gesteld dat mijn installatie al 2.5 jaar prima draait en het goed warm houdt in de winter zonder extreem verbruik. Toch vraag ik me af of de installateur niet wat gemakzuchtig is geweest bij de installatie. Hieronder schematisch de componenten in het systeem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jaXeO53duT5AsC4Rkvg2dRpaPA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fFLexkHOZYTXKXcn4Ps7cRpV.png?f=fotoalbum_large

Ik vraag me af of:
1. De verdeler met pomp niet beter te vervangen is door een pomploze verdeler?
2. De pomp die na het buffervat staat niet op de VWZ AI aangesloten hoort te worden?

Dat zijn ook aanpassingen die ik zelf nog wel zie zitten om te doen. Maar is het ook een nuttige exercitie?

"it's better to live one day as a lion, than a hundred years as a lamb."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:39
Dutch Lion schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:13:
Voorop gesteld dat mijn installatie al 2.5 jaar prima draait en het goed warm houdt in de winter zonder extreem verbruik. Toch vraag ik me af of de installateur niet wat gemakzuchtig is geweest bij de installatie. Hieronder schematisch de componenten in het systeem.

[Afbeelding]

Ik vraag me af of:
2. De pomp die na het buffervat staat niet op de VWZ AI aangesloten hoort te worden?

Dat zijn ook aanpassingen die ik zelf nog wel zie zitten om te doen. Maar is het ook een nuttige exercitie?
Zeer nuttige exercitie, buffervat kan je ook net zo goed weghalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@Dutch Lion Ik neem aan dat de wp een combiketel heeft vervangen, hoe maak je nu warm water?

Dat je het warm krijgt kan ik me nog voorstellen (welke systeemtemperaturen?),
maar dat "zonder extreem verbruik" vraagt om minimaal een paar "cijfers" o.a. betreffende het verbruik.

Jouw schema laat geen verbinding tussen VWZ AI en de secundaire pomp zien.
Wordt de pomp niet aangestuurd?
De pomp op de verdeler is natuurlijk van een pompschakelaar voorzien, of niet?

Trouwens - zonder buffervat (hoeveel liter?) en met een pomploze verdeler (oude wisselstroompomp?)
gaat je stroomverbruik automatisch lager uitvallen - 2 pompen minder = enkele 100 kWh?
en dat nog los van de veel hogere COP (zie de onderstaande bijdrage van @SebastiaanPs)

Je krijgt zeker nog meer vragen/opmerkingen.

P.S.: Je kan het buffervat eventueel als voorschakelvat misbruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 24-06-2025 08:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 00:47

[Afbeelding]

Ik vraag me af of:

Inderdaad:
- zorgen dat er altijd voldoende afgifte (met name de vvw) open staat
- parallel buffervat eruit
- verdeler ombouwen naar pomploos (of vervangen).

Deze mede-Tweaker (link) had dezelfde configuratie als jij: een parallel buffervat en een vvw verdeler met pomp. Na verwijdering van deze hydraulische scheidingen ging de COP van 3.6 naar 5.49.

Bovendien is je installatie dan een stuk minder complex en kan je dan het aantal circulatiepompen reduceren van 3 naar 1 (!),

Voorwaarde is wel dat de CV leidingen en vvw slangen voldoende diameter hebben voor voldoende flow.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
dunklefaser schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 07:59:
@Dutch Lion Ik neem aan dat de wp een combiketel heeft vervangen, hoe maak je nu warm water?

Dat je het warm krijgt kan ik me nog voorstellen (welke systeemtemperaturen?),
maar dat "zonder extreem verbruik" vraagt om minimaal een paar "cijfers" o.a. betreffende het verbruik.

Jouw schema laat geen verbinding tussen VWZ AI en de secundaire pomp zien.
Wordt de pomp niet aangestuurd?
De pomp op de verdeler is natuurlijk van een pompschakelaar voorzien, of niet?

Trouwens - zonder buffervat (hoeveel liter?) en met een pomploze verdeler (oude wisselstroompomp?)
gaat je stroomverbruik automatisch lager uitvallen - 2 pompen minder = enkele 100 kWh?
en dat nog los van de veel hogere COP (zie de onderstaande bijdrage van @SebastiaanPs)

Je krijgt zeker nog meer vragen/opmerkingen.

P.S.: Je kan het buffervat eventueel als voorschakelvat misbruiken.
Het is inderdaad een vervanging van. Warmwater gebeurt nu met een losse warmtepompboiler.

Ik heb geen COP getallen bij de hand. Verbruik in de wintermaanden is max 600 kWh in een maand totaal voor het huis (stroommeting op alleen de WP lag er een tijdje uit). Maximale aanvoertemperatuur staat op 40 graden.

De pomp wordt niet aangestuurd vandaar mijn vraag 1. Draait gewoon continue. Volgens mij kan ik deze beter op MA2 van de VWZ AI aansluiten.
Pomp op de verdeler is niet voorzien van een pompschakelaar maar dat is maar een paar Watt wat in de zomer teveel verstookt wordt. Het is deze verdeler (zonder dat er Magnum opstaat).
Het gaat om een 50 liter buffervat. Het buffervat ertussenuit halen is niet een klus die ik op dit moment zie zitten om zelf te doen.
SebastiaanPs schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 08:00:
[...]

Inderdaad:
- zorgen dat er altijd voldoende afgifte (met name de vvw) open staat
- parallel buffervat eruit
- verdeler ombouwen naar pomploos (of vervangen).

Deze mede-Tweaker (link) had dezelfde configuratie als jij: een parallel buffervat en een vvw verdeler met pomp. Na verwijdering van deze hydraulische scheidingen ging de COP van 3.6 naar 5.49.

Bovendien is je installatie dan een stuk minder complex en kan je dan het aantal circulatiepompen reduceren van 3 naar 1 (!),

Voorwaarde is wel dat de CV leidingen en vvw slangen voldoende diameter hebben voor voldoende flow.
Goede informatie. Ik betwijfel of mijn CV leidingen richting de vvw voldoende diameter hebben voor deze setup. Is nu namelijk 20 mm en ik heb niet de mogelijkheid om dit gemakkelijk te vervangen voor bijvoorbeeld 28mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

[Afbeelding]

Ik vraag me af of:

Dan functioneren je radiatoren minder als je dat doet gezien je dan de vloerverwarming aanvoertemperatuur gaat aanhouden.

Beter was een 2e circuit voor je radiatoren, mja dat kost geld en aanpassingen en twijfels of je dat wel terug verdiend.

Hier draait de radiator gewoon mee met de LT vloerverwarmingsverdeler, het is nog acceptabel omdat de radiator overbemeten is.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 24-06-2025 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:49
mr_evil08 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 13:28:
[...]

Dan functioneren je radiatoren minder als je dat doet gezien je dan de vloerverwarming aanvoertemperatuur gaat aanhouden.

Beter was een 2e circuit voor je radiatoren, mja dat kost geld en aanpassingen en twijfels of je dat wel terug verdiend.

Hier draait de radiator gewoon mee met de LT vloerverwarmingsverdeler, het is nog acceptabel omdat de radiator overbemeten is.
Hij geeft aan dat de temp al op max 40 graden staat. Open verdeler zal de radiatoren dus niet minder laten functioneren

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
Rijo038 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:11:
[...]

Hij geeft aan dat de temp al op max 40 graden staat. Open verdeler zal de radiatoren dus niet minder laten functioneren
@Dutch Lion De VRC720 hangt waarschijnlijk in de ruimte met de vloerverwarming, of niet? Met een niet meer mengende verdeler gaat de aanvoertemperatuur van wp/buffervat vermoedelijk omlaag, d.w.z. de radiatoren krijgen ook minder warm water. Voldoende warmteafgifte daar? - Geen idee.

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 24-06-2025 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rijo038
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 21:49
dunklefaser schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:45:
[...]

De VRC720 hangt waarschijnlijk in de ruimte met de vloerverwarming. Met een niet meer mengende verdeler
gaat de aanvoertemperatuur van wp/buffervat vermoedelijk omlaag, d.w.z. de radiatoren krijgen ook minder warm water. Voldoende warmteafgifte? - Geen idee.
Goed punt. Bij mij hangt de vrc720 in de woonkamer bij radiatoren en de vloerverwarming in een aparte ruimte. Dat is dan een ander uitgangspunt inderdaad. Mijn eerste winter moet nog komen, dan ga ik zien of ik toch beter wel een mengende verdeler kan gebruiken. Ik kan bijverwarming met een airco, maar zou mooi zijn als ik die niet nodig heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch Lion
dunklefaser schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 19:45:
[...]

@Dutch Lion De VRC720 hangt waarschijnlijk in de ruimte met de vloerverwarming, of niet? Met een niet meer mengende verdeler gaat de aanvoertemperatuur van wp/buffervat vermoedelijk omlaag, d.w.z. de radiatoren krijgen ook minder warm water. Voldoende warmteafgifte daar? - Geen idee.
Klopt, VRC720 hangt in de woonkamer.
De radiatoren staan over het algemeen toch dicht. Behalve de badkamer maar daar gaan ze vanaf morgen aan de slag en dan komt daar ook vloerverwarming met een elektrische radiator voor een eventuele boost.
De radiatoren functioneren wat minder maar dat merk ik alleen bij koude dagen op m'n kantoor kamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:23

GigaTexel_BE

AMD MP²

Ik ben bezig met het uittekenen van de elektrische schema's voor onze nieuwe woning die we gaan verwarmen met een UniTower Plus en een Arotherm Plus 105 400V.

Technische fiches valt mij op:
  • Buitenunit aan te sluiten met 5G2,5mm² (max 20A/fase op 400V volgens AREI)
  • Binnenunit aan te sluiten met 5G1,5mm² (max 16A/fase op 400V volgens AREI)
Voor de buitenunit kan ik nog volgen, maar de 5G1,5mm² is toch veel te beperkt met een hulpweerstand van 8,54kW?
Ik zou dan beide op 5G2,5mm² uitvoeren of misschien zelfs 5G4mm² maar vermoedelijk zal 4mm² niet passen in de aansluitklemmen op de printplaat?

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:19
GigaTexel_BE schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 09:17:
Ik ben bezig met het uittekenen van de elektrische schema's voor onze nieuwe woning die we gaan verwarmen met een UniTower Plus en een Arotherm Plus 105 400V.

Technische fiches valt mij op:
  • Buitenunit aan te sluiten met 5G2,5mm² (max 20A/fase op 400V volgens AREI)
  • Binnenunit aan te sluiten met 5G1,5mm² (max 16A/fase op 400V volgens AREI)
Voor de buitenunit kan ik nog volgen, maar de 5G1,5mm² is toch veel te beperkt met een hulpweerstand van 8,54kW?
Ik zou dan beide op 5G2,5mm² uitvoeren of misschien zelfs 5G4mm² maar vermoedelijk zal 4mm² niet passen in de aansluitklemmen op de printplaat?
Je kan "gewoon" 2,5 mm2 gebruiken.

1,5 mm2 zal vast technisch voldoen: 8,54 kW is bij drie fasen "maar" 12 A per fase. Thermisch kan een 1,5 mm2 draad meer dan je denkt. Maar in Nederland (en vast ook in België?) is het min of meer standaard om alles met tenminste 2,5 mm2 te bedraden, op de schakeldraden na. Ik zou dat dus gewoon gebruiken.

Ik weet niet hoe ruim de klemmen op de binnenunit zijn, maar op de buitenunit van de 75/6 past 6 mm2 ook nog wel.

P.S.: Weet je al zeker dat je voor een nieuwbouwwoning wel zo'n groot back-up element nodig hebt? Kan je het eventueel weglaten als je een 125/6 zou nemen? Ook vanwege het capaciteitstarief in België, waardoor zelfs heel incidenteel gebruik van een groot back-up element toch vrij kostbaar kan zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door marcop23 op 25-06-2025 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• otterm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:16
Sinds de loodgieter een wijziging heeft gedaan zie ik een verandering in de waarde van “Act. aanvoertemperatuur (CV-circuit 1”. In onderstaande afbeelding is de warmtepomp aan het koelen. Tijdens de lege ruimte was de warmtepomp offline voor werkzaamheden en daarna weer koelen.
De waarde was altijd de aanvoerwaarde en lijkt nu de retourwaarde. Wat geeft hij bij jullie aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ictvU1JmKRDLzH8qkCe9uIb8U7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gv7Ge69W56irc2qwlYPWLSWK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Laatst online: 23:06
Met het oog op komende warme week en mijn net geinstalleerde jaga's wil ook de koel functie eens proberen.
Ik heb in basis al aan de gang gekregen, maar de optie voor dauwpuntbewaking zie ik helaas niet.

Eerder is geschreven:
SoulShot schreef op maandag 11 september 2023 @ 11:50:
[...]
Aha, "fout" gevonden: Mijn "compensatie" stond op "uit" gezien ik bij verwarmen altijd WAR stook. In dat geval is de optie dauwpunt bewaking niet zichtbaar, en ook niet actief. Bij activeren zie ik nu ook de aanvoer wens veranderen van 16°C naar 20°C, dat zal de condensatie dan wel voorkomen vermoed ik.
Nu heb ik de compoensatie ook op uitgebreid zet, maar nu zie ik nog steeds de optie voor dauwpunt bewaking niet. Iemand ideeen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-06 12:54
Jan Zwanenburg7 schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 22:05:
Met het oog op komende warme week en mijn net geinstalleerde jaga's wil ook de koel functie eens proberen.
Ik heb in basis al aan de gang gekregen, maar de optie voor dauwpuntbewaking zie ik helaas niet.

Eerder is geschreven:

[...]

Nu heb ik de compoensatie ook op uitgebreid zet, maar nu zie ik nog steeds de optie voor dauwpunt bewaking niet. Iemand ideeen?
Sorry, weet niet meer dan ik hier schreef. Zou eens proberen spelen met koeling settings (afhankelijke van je thermostaat), en zien of het aan/uit zetten van gerelateerde settings invloed heeft. In je handleiding vd thermostaat ook eens kijken of er iets nuttig staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
otterm schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:53:
Sinds de loodgieter een wijziging heeft gedaan zie ik een verandering in de waarde van “Act. aanvoertemperatuur (CV-circuit 1”. In onderstaande afbeelding is de warmtepomp aan het koelen. Tijdens de lege ruimte was de warmtepomp offline voor werkzaamheden en daarna weer koelen.
De waarde was altijd de aanvoerwaarde en lijkt nu de retourwaarde. Wat geeft hij bij jullie aan?

[Afbeelding]
Toevallig binnen systeemvoeler aan/afgekoppelt ?
Dat zou het kunnen verklaren.

Bij afkoppelen wordt de waarde in de buitenunit overgenomen(bij een monoblock tenminste).

@Jan Zwanenburg7 Dauwpuntbewaking zit bij kopje installatie en die zie je pas als de optie koelen mogelijk op Ja staat.

Heb je ook een Valliant stuurmodule dan moet het daar ook aan staan, kopie koeltechnalogie>Ja/Actief

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• otterm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:16
mr_evil08 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:37:
[...]

Toevallig binnen systeemvoeler aan/afgekoppelt ?
Dat zou het kunnen verklaren.

Bij afkoppelen wordt de waarde in de buitenunit overgenomen(bij een monoblock tenminste).

@Jan Zwanenburg7 Dauwpuntbewaking zit bij kopje installatie en die zie je pas als de optie koelen mogelijk op Ja staat.

Heb je ook een Valliant stuurmodule dan moet het daar ook aan staan, kopie koeltechnalogie>Ja/Actief
Bedankt, dat klinkt aannemelijk. Voorheen was dat inderdaad dezelfde waarde als die de warmtepomp geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
mr_evil08 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:37:
[...]

Bedankt voor de reactie, maar beide staan aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYAIgzoVsy9g8O9b2SHBs__8UTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ONg76ndlVo2kkwQDzSGUDIuV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7bGbR_340JOXMIkh03crA7kVfNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JTU8Lou2dqbmBpys0ZGcoL9r.jpg?f=fotoalbum_large

Het gekke is dat uberhaupt het actuele dauwpunt niet wordt getoond.
Volgens de handleiding zou die na de luchtvochtigheid moeten staan, maar daar staat hij niet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uX_05UHlPnMA05A43W5TIGMP2Zs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I38fifOyyMcrgyqSucQb3raE.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jsG3a-e2xiCpjdTP3zwLZDE1Ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0ko8LQ1YOKHTlQ3cp1z7pPm4.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht brengt dit me naar het probleem.
Iemand een idee waarom het actuele dauwpunt niet zou worden getoond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpel2
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-06 22:47
Ik probeer de koeling te activeren maar ik denk niet dat hij iets doet.
Koelen staat op AUTO
Ik heb tijdschema's ingesteld(elke dag van 6u tot 22u)

Warmtepomp: aroTHERM VWL 115/2 A 230V
Binnenunit: VWZ MEH 61
Thermostaat: VRC 700/2 (software 2.09)

Moet ik nog ergens een module activeren?
Ik lees hier ook dikwijls een extra module die nodig is? (België)
Welke is dat juist?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
ben2513 schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 15:07:

Ok, nu wat minder enthousiast. Vaillant wil de kosten niet dekken. Gezien er meerdere mensen zijn die hetzelfde probleem hadden zal ik dit nog even benoemen. Maar dit is zo overduidelijk een ontwerpfout en de non-conformiteiteregels van het BW zullen er ook toe leiden dat de kosten moeten worden gedekt. Desnoods naar de kantonrechter, heb ik ook weer zin in.
Constatering (kortsluiting door slakken) valt buiten de garantievoorwaarden en onderhoudscontract, kosten kunnen misschien op uw inboedelverzekering verhaald worden, dit zou ik u adviseren om na te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
wimpel2 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:54:
Ik probeer de koeling te activeren maar ik denk niet dat hij iets doet.
Koelen staat op AUTO
...
Als je hem op handmatig zet, doet hij het dan wel?
Staat de optie 'Koelen mogelijk' (op de VRC720) op ja (zie screenshot van mij hier iets boven)?
Staat op de binnenunit VWZ MEH 61 de instelling koeltechnologie op Ja/Actief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimpel2
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-06 22:47
ben2513 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Ok, nu wat minder enthousiast. Vaillant wil de kosten niet dekken. Gezien er meerdere mensen zijn die hetzelfde probleem hadden zal ik dit nog even benoemen. Maar dit is zo overduidelijk een ontwerpfout en de non-conformiteiteregels van het BW zullen er ook toe leiden dat de kosten moeten worden gedekt. Desnoods naar de kantonrechter, heb ik ook weer zin in.

[...]
Wij hebben ook een kortsluiting gehad aan de printplaat van de buitenunit.
Technieker langsgeweest en die liet foto's zien van een "mot"(vliegje) die doorgebrand was waardoor de printplaat kapot is gebrand.

3000 EUR kosten....

Wij hebben dit via de brandverzekering teruggekregen. (Na veel telefoontjes want ze wouden het eerst niet betalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elpenoor
Jan Zwanenburg7 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Als je hem op handmatig zet, doet hij het dan wel?
Staat de optie 'Koelen mogelijk' (op de VRC720) op ja (zie screenshot van mij hier iets boven)?
Staat op de binnenunit VWZ MEH 61 de instelling koeltechnologie op Ja/Actief?
Ik moest hier toch ook "Manueel koelen voor x dagen" activeren voordat het koelen werkte. Het ingestelde schema wordt wel in acht genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
ben2513 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:15:
[...]

[...]
Een Vaillant Plus heeft sowieso een ontwerpfout.
De aansluitkast zit aan de muurzijde.
Zelfs bij een zware lange muurbeugel kun je niet goed bij de schroeven, afdekplaat en print. En dan die plaat met rubber afdichting…slecht ontwerp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
En de plus split, het binnendeel, een ontwerpfout in het hydraulische deel. In de retourzijde intern kan zich lucht ophopen, boven de pomp, waar geen ontluchtnippel zit.
Er zitten 2 buizen voor de pomp koppeling die daardoor ook nauwelijks toegankelijk is.
Wanneer de pomp droogloopt nadat zich daar lucht verzameld heeft, gaat de pomp ook niet uit, die blijft lopen en daardoor warm worden en lawaai maken, en uiteindelijk defect gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B2rm4SzYAsUMjgl2exOnILD-RKk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H4UiZy9tM5X6jmDgr2QuSEFT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7kKewqpcY5cKF5fMyeuKZp_onU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SWuYHFaPUioHfUWzToZijUFB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:17
wimpel2 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:33:
Wij hebben ook een kortsluiting gehad aan de printplaat van de buitenunit.
Technieker langsgeweest en die liet foto's zien van een "mot"(vliegje) die doorgebrand was waardoor de printplaat kapot is gebrand.

3000 EUR kosten....
Eén printplaatje kost 3000 euro? 8)7 Zijn ze wel helemaal lekker bij Vaillant? Daar kun je bij de meeste merken een complete buitenunit voor kopen!
Ik weet niet precies over welke unit dit gaat, maar even als voorbeeld: Deze 6 kW buitenunit van Mitsubishi kost maar 1800 euro: https://www.climamarket.n...ectric-ecodan-suz-swm60va

En dit luxe 8 kW model inderdaad zo'n 3000 euro: https://www.climamarket.n...shi-electric-puz-swm80yaa

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 27-06-2025 18:24 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Technician- schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:05:
En de plus split, het binnendeel, een ontwerpfout in het hydraulische deel. In de retourzijde intern kan zich lucht ophopen, boven de pomp, waar geen ontluchtnippel zit.
Er zitten 2 buizen voor de pomp koppeling die daardoor ook nauwelijks toegankelijk is.
Wanneer de pomp droogloopt nadat zich daar lucht verzameld heeft, gaat de pomp ook niet uit, die blijft lopen en daardoor warm worden en lawaai maken, en uiteindelijk defect gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar precies kan zich lucht verzamelen die dan niet via de snelontluchter verdwijnt?
Kan je dat misschien in de foto met een pijl aangeven?
In hoeverre wijkt dit gedeelte af van de andere split uitvoeringen?
En vooral - is dat wat je schetst al (vaker) gebeurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Jan Zwanenburg7 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:42:
[...]

Bedankt voor de reactie, maar beide staan aan:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het gekke is dat uberhaupt het actuele dauwpunt niet wordt getoond.
Volgens de handleiding zou die na de luchtvochtigheid moeten staan, maar daar staat hij niet:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wellicht brengt dit me naar het probleem.
Iemand een idee waarom het actuele dauwpunt niet zou worden getoond?
Staat bij:
Installatieconfiguratie>installatie>
Onder actueel kamerluchtvochtigheid.

Niet bij circuit.
Trouwens Min.gew. aanvoertemp koelen: kan lager, staat hier op 14c, dauwpuntbewaking verhoogt wel als het niet meer mogelijk is, tot dusver lukt 15c aanvoer prima zonder condens(dauwpuntbewaking zegt vaak 12.5c op dit moment 14.5c).

De offset 2K zorgt dat je altijd 2c boven dauwpunt blijft, wil je veiliger marge dan verhogen.
Minimaal waarde 18c aanvoer haal je niet alles uit het systeem.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 27-06-2025 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:34
Wij hebben een vaillant warmtepomp met vwz ai+ en vwz 700 Multimatic. Zowel cv en warmwater boiler. Er is geen buffervat aanwezig, beide direct aangesloten op een losse driewegklep.

Het probleem ontstaat aan het einde van boilerladen. De driewegklep schakelt terug naar cv bedrijf, maar de pomp in de warmtepomp draaot nog 1 of 2 minuten na. Daardoor wordt het water van ca. 60 graden in de cv gespoeld en dat is niet wenselijk tijdens de zomer. De aanvoerleiding tussen warmtepomp en driewegklep/boiler is best lang waardoor de cv behoorlijk warm wordt. Praktisch gezien moet de driewegklep dus 1 of 2 minuten later schakelen zodat de pomp gestopt is voor de driewegklep bediend wordt.

Welke instelling moet ik hiervoor aanpassen? De nalooptijd voor boilerpomp (laadpomp naloopt.) staat op 0 min.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
Andrehj schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:16:
[...]

Eén printplaatje kost 3000 euro? 8)7 Zijn ze wel helemaal lekker bij Vaillant? Daar kun je bij de meeste merken een complete buitenunit voor kopen!
Ik weet niet precies over welke unit dit gaat, maar even als voorbeeld: Deze 6 kW buitenunit van Mitsubishi kost maar 1800 euro: https://www.climamarket.n...ectric-ecodan-suz-swm60va

En dit luxe 8 kW model inderdaad zo'n 3000 euro: https://www.climamarket.n...shi-electric-puz-swm80yaa
Die 3000 euro kan niet kloppen. Ik kreeg mijn 55/6 printplaats gratis opgestuurd. Als die werkelijk 3000 euro zou kosten dan hadden ze daar wel wat moeilijker over gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ben2513
@bensss @Andrehj

Klopt, kost geen 3k.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eU3je-qK_h1If2egjtLsDRM_6X4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPtEyGkfh6GJnHbCP9zJjAaY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:17
@ben2513 Ik denk dat @wimpel2 even contact met je op moet nemen. Hij moest bijna 8 maal zoveel betalen voor precies hetzelfde....

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Andrehj schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 09:39:
@ben2513 Ik denk dat @wimpel2 even contact met je op moet nemen. Hij moest bijna 8 maal zoveel betalen voor precies hetzelfde....
Ik denk dat Wimpel het een beetje aandikte.
Trouwens vind ik de factuur voor print incl montage best mild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 19:40:
[...]

Waar precies kan zich lucht verzamelen die dan niet via de snelontluchter verdwijnt?
Kan je dat misschien in de foto met een pijl aangeven?
In hoeverre wijkt dit gedeelte af van de andere split uitvoeringen?
En vooral - is dat wat je schetst al (vaker) gebeurd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SXfLYZ12Pv6LfYBldD4mxIuLDck=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PZtPyy4iAzGRrQsef207cciy.jpg?f=fotoalbum_large

De snel ontluchter zit op het aanvoer circuit op de naverwarmer.
Het hele retour circuit gaat ook omhoog en weer omlaag.
Op de plek van druksensor 3 zou eigenlijk een ontluchter moeten zitten.

Ja dit gebeurt veel vaker, kan niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
De snelontluchter zit volgens het schema op p. 56 idd. op de "naverwarmer" aan de zuigzijde van de pomp.
De druksensor zit aan de drukzijde direct achter de pomp
- ook mooi te zien aan de hogere dynamische druk als de pomp draait,
het analoge manometer zit weer aan de zuigzijde bij het magnetietfilter.

Maar ik zie geen wezenlijk verschil tussen de binnendelen van de arotherm pure en de arotherm split plus
wat de "hydraulic" betreft. Ik vergelijk de desbetreffende installatiehandleidingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:46:
De snelontluchter zit volgens het schema op p. 56 idd. op de "naverwarmer" aan de zuigzijde van de pomp.
De druksensor zit aan de drukzijde direct achter de pomp
- ook mooi te zien aan de hogere dynamische druk als de pomp draait,
het analoge manometer zit weer aan de zuigzijde bij het magnetietfilter.

Maar ik zie geen wezenlijk verschil tussen de binnendelen van de arotherm pure en de arotherm split plus
wat de "hydraulic" betreft. Ik vergelijk de desbetreffende installatiehandleidingen.
Nee klopt is bij beide zo.
Maar de ophoping van lucht en dat daarna niet kunnen weglaten is mijn inziens een misser.

De oplossing is bij inbedrijfstelling, en vullen en ontluchten,
In installateurs menu testmodi te kiezen. Acteren-> driewegklep midden stand te kiezen. Dan het stekkertje van de driewegklep halen.
En dan ontluchtingsprogramma te starten.
Na ontluchten stekkertje weer terugzetten

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 28-06-2025 11:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
mr_evil08 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 20:43:
[...]

Staat bij:
Installatieconfiguratie>installatie>
Onder actueel kamerluchtvochtigheid.

Niet bij circuit.
Trouwens Min.gew. aanvoertemp koelen: kan lager, staat hier op 14c, dauwpuntbewaking verhoogt wel als het niet meer mogelijk is, tot dusver lukt 15c aanvoer prima zonder condens(dauwpuntbewaking zegt vaak 12.5c op dit moment 14.5c).

De offset 2K zorgt dat je altijd 2c boven dauwpunt blijft, wil je veiliger marge dan verhogen.
Minimaal waarde 18c aanvoer haal je niet alles uit het systeem.
Bedankt voor de reactie. Maar 'actueel dauwpunt' staat niet bij Installatie, zoals de laatste foto laat zien. Ik heb het nogmaals gecheckt.
Nog een paar losse flodders: ik heb systeem schema 8, en ik heb een EvoHome systeem die de VRC720 aanstuurt (aan/uit).

EDIT:
Probleem opgelost. Na wat zoeken in het duits vond ik een VRC700 handleiding:
Der aktuelle Taupunkt errechnet sich aus der aktuellen Raumtemperatur und der aktuellen Raumluftfeuchte. Die Werte für die Berechnung des aktuellen Taupunkts erhält der Systemregler vom Raumtemperaturfühler und Raumluftfeuchtefühler. Dazu muss der Systemregler im Wohnraum montiert und einer Zone zugeordnet sein. Die Thermostatfunktion muss aktiviert sein.
Het vetgedrukte stuk was bij mij niet gebeurd (omdat ik een EvoHome heb).
Door het toewijzen van de thermostaat aan zone 1 is het probleem opgelost: de actuele dauwpunt wordt getoond, en ik kan ook de dauwpunt bewaking aanzetten, met een offset.

Bedankt voor het meedenken!

[ Voor 30% gewijzigd door Jan Zwanenburg7 op 28-06-2025 21:35 ]

Pagina: 1 ... 171 172 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic