Hallo iedereen.
Ik heb hier thuis een A+ geïsoleerde woning (net afgewerkt qua isolatie sinds 2 maanden), met een negatief EPC, buitengevel ingepakt met 20 cm isolatie.
De warmtepomp (lucht/water) is Vaillant.
Buitenunit Arotherm 105/5, binnenunit 127/5
Er is een buffervat van 45L.
Het valt me op dat ik overal lees dat bij een warmtepomp, zelfs in vriestemperaturen er een rendement (COP) van rond de 3 gehaald moet worden.
Sinds een week meet ik nu met een Shelly module de voedingskabels naar mijn binnenunit en buitenunit.
Gisteren stond er op het scherm dat de verwarming (niet het warm water) 60 kW warmte was, maar in mijn Shelly module zie ik dat dat me 30 kW elektriciteit heeft gekost, wat ik toch wel veel vindt.
De stooklijn heb ik ondertussen op 0.25 staan, wat volgens de installateur erg laag is, en het verbaasde hem dat het zo laag qua stooklijn, nog warm in huis is.
De woning is 260 m² , en de temperatuur staat binnen op 20 graden, geen programma, constant 20 graden dus.
De elektrische weerstand staat ook uit.
Kunnen jullie even toelichten welke COP waardes jullie halen met dit weer, sneeuw etc?
En tegen welk verbruik dan?
Vandaag bv, met sneeuw erbij waarbij ik wel weet dat dat een negatieve invloed zal hebben, zitten we in huis al aan 20 kW energie voor de warmtepomp.
Ik woon in België, en overal lees je dat een warmtepomp ideaal is voor het capaciteitstarief (een extra te betalen som is op het totale vermogen dat je op een kwartier van het net haalt).
Zoals ik dat nu ervaar is een warmtepomp zeer nefast voor het capaciteitstarief
Graag jullie meningen en ervaringen met deze omstandigheden.
Over een langere periode kan ik nog niets zeggen want de woning is nog maar recentelijk volledig "ingepakt" qua isolatie.