Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 210 211 Laatste
Acties:

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:25
piwakawaka schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:14:
[...]

---

Is de MEH dan eigenlijk hetzelfde als wat ik eerder Heating-Only noemde?

---
De MEH is een binnen-unit waarin allerlei onderdelen (expansievat, backup-heater, vuilfilter, 3-wegklep, etc.) voorgemonteerd zitten. Als ik het goed begrijp (maar ik ben geen installateur) kan je kiezen voor de:
- VWZ AI: een computer waarop je draadjes/sensoren/kleppen enz. aansluit. Je (installateur) moet zelf al het leidingwerk doen inclusief expansievat, 3-wegklep, etc.

- MEH: Een soort van VWZ AI + voorgemondeerde onderdelen. Er zitten 6 gaten in waarop je (installateur) leidingen aansluit: van & naar de buitenunit, van & naar de vloerverwarming/radiatoren/whatever, en van & naar een extern losstaand boilervat voor douchen. Dan moet er dus nog wel een losse boiler komen en die aansluiten op de koud- en warmwater leidingen.

- Unitower: Een soort van MEH met daar alvast op aangesloten de 190(?) liter boiler. 2 van de 6 bovenstaande gaten bestaan niet meer: die van & naar de boiler. Daar voor in de plaats zijn 2 andere gaten: die van het koude en warme water.

Het is een stukje kosten en flexibiliteit in plaatsing versus installatiegemak volgens mij: VWZ AI: veel werk, veel flexibiliteit. MEH: makkelijk, ietsjes minder flexibiliteit. Unitower: super simpel, maar moet in zijn geheel op de juiste plek kunnen, en je hebt alleen 190 liter, niet keuze voor meer.

• piwakawaka
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:15
nairolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:24:
[...]

De MEH is een binnen-unit waarin allerlei onderdelen (expansievat, backup-heater, vuilfilter, 3-wegklep, etc.) voorgemonteerd zitten. Als ik het goed begrijp (maar ik ben geen installateur) kan je kiezen voor de:
- VWZ AI: een computer waarop je draadjes/sensoren/kleppen enz. aansluit. Je (installateur) moet zelf al het leidingwerk doen inclusief expansievat, 3-wegklep, etc.

- MEH: Een soort van VWZ AI + voorgemondeerde onderdelen. Er zitten 6 gaten in waarop je (installateur) leidingen aansluit: van & naar de buitenunit, van & naar de vloerverwarming/radiatoren/whatever, en van & naar een extern losstaand boilervat voor douchen. Dan moet er dus nog wel een losse boiler komen en die aansluiten op de koud- en warmwater leidingen.

- Unitower: Een soort van MEH met daar alvast op aangesloten de 190(?) liter boiler. 2 van de 6 bovenstaande gaten bestaan niet meer: die van & naar de boiler. Daar voor in de plaats zijn 2 andere gaten: die van het koude en warme water.

Het is een stukje kosten en flexibiliteit in plaatsing versus installatiegemak volgens mij: VWZ AI: veel werk, veel flexibiliteit. MEH: makkelijk, ietsjes minder flexibiliteit. Unitower: super simpel, maar moet in zijn geheel op de juiste plek kunnen, en je hebt alleen 190 liter, niet keuze voor meer.
Voor mijn situatie met mijn 130 cm hoogte is de Unitower waarschijnlijk de meest relevante.
Vraag: past dat geheel erin?

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 09:25
piwakawaka schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:39:
[...]

Voor mijn situatie met mijn 130 cm hoogte is de Unitower waarschijnlijk de meest relevante.
Vraag: past dat geheel erin?
Niet om vervelend te doen, maar dit is echt makkelijk zelf te vinden met een internet search. uniTOWER: compact alles-in-een warmtepomp binnendeel
mr_evil08 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:16:
[...]

Hier spreekt "iedereen", het is topkoeling geen airco, bovendien je kan ook combineren bijvoorbeeld één singlesplit boven en de rest topkoeling werkt ook prima, de airco haalt luchtvochtigheid omlaag in huis.

Sowieso als je boven koelt merk je wel een beetje beneden.
Dus bevestig je wat ik zeg.....ontvochtigen en jij doet dat met L/L. Zonder ontvochtigen is het een drama. Zeker dit weekend met onweer.
nairolf schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:04:
[...]

Niet om vervelend te doen, maar dit is echt makkelijk zelf te vinden met een internet search. uniTOWER: compact alles-in-een warmtepomp binnendeel
Dat is geen binnenunit. Dat is een combi binnenunit en boiler. Binnenunit past wel. Boiler dan op andere plek.

• piwakawaka
  • Laatst online: 10:15
Dank allemaal voor het meedenken en de reacties.

Ik heb op basis van de ervaringen en info uit de groep mijn keuze kunnen aanscherpen. Ik ga voor een all-electric opstelling met een aparte boiler.

Dat past het beste bij mijn situatie en geeft me ook de meeste flexibiliteit richting de toekomst.

Ik sluit hiermee mijn oriëntatie af. Mocht ik in de uitvoeringsfase nog tegen dingen aanlopen, dan kom ik hier zeker weer terug.

Nogmaals dank voor alle praktijkervaringen en tips 👍

• NL-Kasper
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 29-06 23:29
dkumps schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:18:
[...]

Hieronder alvast even foto van de pompgroep ik ik eerder deze ochtend maakte. Je ziet ook de temperatuursonde die met een tiewrap rond de aanvoerbuis is vastgemaakt. Die zit niet onder de isolatie, maar rechtstreeks op koperwerk dat niet geïsoleerd is.
[Afbeelding][Afbeelding]
En hieronder de collectoren. De grote collector voor het gelijkvloers staat op de rechterpompgroep en krijgt dus volop koud water; de twee kleinere collectoren staan samen op de tweede pompgroep op verdiep 1 en 2 en krijg dus niet echt koud water binnen.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik hoor ook echt wel water stromen door de collectoren boven en zie de rubberen vlottertjes ook bewegen door de flow.

Tot slot nog de settings zoals ik ze aflees in de SensoCOMFORT (identiek voor beide circuits):
[Afbeelding][Afbeelding]
Gek genoeg zie ik op de foto’s juist condens op de aanvoerleiding van pomp 2 (rechter) en niet op de aanvoerleiding van pomp 1 (linker). Welke van de twee verzorgt de collectoren op de 1ste en 2de verdieping?

Ook valt het mij op dat het beide pompgroepen met mengkranen zijn. Is er een reden waarom hiervoor gekozen is? Want in principe zou je met alleen vloerverwarming die mengkranen helemaal niet nodig hebben. Het zou dus best kunnen dat die linker groep het water nu terugmengt, waardoor het er alsnog warmer uitkomt dan die 19 graden.

De flow lijkt verder inderdaad wel in orde.

• VolvoGek
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01:33
Hallo,

Verhuizen kan leuk zijn, maar geeft ook vragen. Mijn nieuwe (gasloze) woning is 100 jaar oud. Helemaal geisoleerd etc... De verwarming en het SWW gaan via een Vaillant warmtepomp installatie.

Warm houden is geen probleem, dat lukte goed in de koude maanden. In mijn oude huis had ik een Daikin installatie en die snapte ik goed, maar van die Vaillant begrijp ik nog niet veel.

Wat is waarvoor bijvoorbeeld en waarom.

Een van de zaken die ik wilde testen was of ik ook kon koelen, heeft wat tijd gekost maar ik heb inmiddels uitgevonden dat het niet aangezet was. Een korte test zorgde meteen voor condens op de leidingen rond de installatie.

Mijn eerste vraag is dan ook hoe het zit met isolatie van de leidingen rond de installatie binnen. Is dat nodig/verplicht ?

De sensocomfort 720 stuurt de vraag en hangt daarom op de verkeerde plek. Ik begrijp ook niet goed waarom dat zo gedaan is. Kan ik deze makkelijk vervangen door de draadloze variant ?

Ik heb een buitentemp meter de vrc-dcf 9535

Ondanks dat het warm genoeg is heb ik wel het idee dat er nog wat te verbeteren is. Dat staat op de planning als het weer kouder gaat worden.

Als iemand een goede beschrijving heeft van alle onderdelen, hou ik mij warm aanbevolen.

Mijn installatie:

vwl 75/6, vps r100, vwz meh 97/6 mb3, vdm 10, vih rw300/3br, sensocomfort vrc 720, multimatic 70.

Ik heb alleen vloerverwarming, ongeveer 75 m2. 10cm hoh.

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
dirkinater schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:13:
[...]

Welk boilervat zouden jullie aanraden? Tussen 200 en 300L, liefst met een laag spiraal.
In de tijd dat ik die keuze moest maken (zo'n 3 jaar geleden) waren de DJI RVS boilervaten hier op tweakers in zwang. Overlegd met de installateur, uiteindelijk "gewoon" voor een Vaillant Unistor 300L gegaan (spiraal oppervlak 3,1 m2, lengte 20,3m, ook RVS dus geen gedoe met anodes).

Tot op heden probleemloos, en "integreert" met de rest van het Vaillant systeem. Ik denk eigenlijk dat de temperatuursensor in de boiler het enige is wat nodig is voor deze integratie (en de 3-weg klep natuurlijk, maar die is niet specifiek voor het boilervat). Je ziet dus via de ebus de temperatuur (gemeten onder in de boiler, dus niet schrikken ;) ) , en in de app als je de gateway ook aanschaft.

• NL-Kasper
  • Laatst online: 29-06 23:29
Batilan schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:20:
[...]

In de tijd dat ik die keuze moest maken (zo'n 3 jaar geleden) waren de DJI RVS boilervaten hier op tweakers in zwang. Overlegd met de installateur, uiteindelijk "gewoon" voor een Vaillant Unistor 300L gegaan (ook RVS dus geen gedoe met anodes).

Tot op heden probleemloos, en "integreert" met de rest van het Vaillant systeem. Ik denk eigenlijk dat de temperatuursensor in de boiler het enige is wat nodig is voor deze integratie (en de 3-weg klep natuurlijk, maar die is niet specifiek voor het boilervat). Je ziet dus via de ebus de temperatuur (gemeten onder in de boiler, dus niet schrikken ;) ) , en in de app als je de gateway ook aanschaft.
Naar mijn weten zijn alle uniSTOR’s van Vaillant geen RVS. Ik heb er zelf ook één (VIH RW 300/3 BR) en die is van staal met een magnesium anode. Welk model uniSTOR heb je?

Ze zijn er wel met ingebouwde elektrische anode (de MR varianten).

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:51
dkumps schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 15:18:
[...]

Hieronder alvast even foto van de pompgroep ik ik eerder deze ochtend maakte. Je ziet ook de temperatuursonde die met een tiewrap rond de aanvoerbuis is vastgemaakt. Die zit niet onder de isolatie, maar rechtstreeks op koperwerk dat niet geïsoleerd is.
[Afbeelding][Afbeelding]
En hieronder de collectoren. De grote collector voor het gelijkvloers staat op de rechterpompgroep en krijgt dus volop koud water; de twee kleinere collectoren staan samen op de tweede pompgroep op verdiep 1 en 2 en krijg dus niet echt koud water binnen.
Ik hoor ook echt wel water stromen door de collectoren boven en zie de rubberen vlottertjes ook bewegen door de flow.

Tot slot nog de settings zoals ik ze aflees in de SensoCOMFORT (identiek voor beide circuits):
[Afbeelding][Afbeelding]
Linker 3-weg staat op bolletje 1. De rechter op 3. Ze mengen dus anders.

• dirkinater
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 29-06 21:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k79jTkOyAA4mPyyY5Z7_QVHYXwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3P9Vd1fUCWWRnSzIeOQS5JeB.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zou hier mogelijk de hydraulische unit willen hangen, of rechts boven het toilet reservoir (tussen de muur en het reservoir zit nog zo'n 20 cm voor leidingwerk. Of tegen de kopse muur. De open verdeler komt links onder de trap aan de kopse muur te hangen. De buitenunit komt ongeveer aan de andere kant van deze muur te staan, misschien een metertje naar rechts.

Leidingwerk naar de boiler op zolder zou dan door de toiletwand omhoog gaan naar de koof.

Enig advies voor het ophangen van de hydraulische module in een open ruimte als deze? Zou ik er een mooie ombouw omheen mogen maken?

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11:23

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

VolvoGek schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 17:04:
Een van de zaken die ik wilde testen was of ik ook kon koelen, heeft wat tijd gekost maar ik heb inmiddels uitgevonden dat het niet aangezet was. Een korte test zorgde meteen voor condens op de leidingen rond de installatie.

Mijn eerste vraag is dan ook hoe het zit met isolatie van de leidingen rond de installatie binnen. Is dat nodig/verplicht ?
Condens blijft een uitdaging. Je kunt even controleren of dauwpuntbewaking ingschakeld staat, en met welke offset. Daarnaast heb je nog een mogelijkheid tot het instellen van een minimum aanvoertemperatuur.

In de praktijk wordt vaak een lage minimumtemperatuur ingesteld, met dauwpuntbewaking aan. Die laatste zorgt er voor dat er géén condensvorming op zou moeten treden omdat de aanvoertemp met de standaard offset 2 graden boven het dauwpunt blijft.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• dkumps
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:54
roofburner schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 23:27:
[...]

Linker 3-weg staat op bolletje 1. De rechter op 3. Ze mengen dus anders.
Dat had ik ook opgemerkt. Is er een mogelijkheid om die bij te regelen (manueel via de imbussleutel), of wordt dit automatisch aangestuurd (via een setting in de SensoCOMFORT)?

Om op de eerdere vraag van NL_Kasper te antwoorden: ik weet niet precies waarom er door de installateur voor twee mengkranen is gekozen. Het gaat inderdaad om twee circuits met VVW en tot de huidige situatie is mij nooit eerder opgevallen dat beide circuits anders zouden mengen. In mijn eerdere uitleg had ik het trouwens inderdaad fout: het rechtercircuit (dus Circuit 2) met de condensatie is inderdaad het circuit voor beneden waar er wel goed gekoeld wordt.

• marcop23
  • Laatst online: 10:48
dirkinater schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 01:07:
[Afbeelding]

Ik zou hier mogelijk de hydraulische unit willen hangen, of rechts boven het toilet reservoir (tussen de muur en het reservoir zit nog zo'n 20 cm voor leidingwerk. Of tegen de kopse muur. De open verdeler komt links onder de trap aan de kopse muur te hangen. De buitenunit komt ongeveer aan de andere kant van deze muur te staan, misschien een metertje naar rechts.

Leidingwerk naar de boiler op zolder zou dan door de toiletwand omhoog gaan naar de koof.

Enig advies voor het ophangen van de hydraulische module in een open ruimte als deze? Zou ik er een mooie ombouw omheen mogen maken?
Het belangrijkste is dat alles een beetje toegankelijk blijft voor onderhoud. Verder zijn er geen redenen waarom je er geen ombouw omheen zou kunnen maken.

Als je heel compact moet, zou je nog kunnen overwegen om geen hydraulische unit te gebruiken, maar losse componenten (los expansievat, losse driewegklep indien van toepassing). Misschien kom je zonder back-up heater weg?

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09:51
dkumps schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:31:
[...]

Dat had ik ook opgemerkt. Is er een mogelijkheid om die bij te regelen (manueel via de imbussleutel), of wordt dit automatisch aangestuurd (via een setting in de SensoCOMFORT)?

Om op de eerdere vraag van NL_Kasper te antwoorden: ik weet niet precies waarom er door de installateur voor twee mengkranen is gekozen. Het gaat inderdaad om twee circuits met VVW en tot de huidige situatie is mij nooit eerder opgevallen dat beide circuits anders zouden mengen. In mijn eerdere uitleg had ik het trouwens inderdaad fout: het rechtercircuit (dus Circuit 2) met de condensatie is inderdaad het circuit voor beneden waar er wel goed gekoeld wordt.
Je kan het blauwe thermometertje eens verhuizen naar de rechtse pompgroep op de rechter. Zo kan je het verschil in aanvoertemperatuur meten (boven/beneden).
Meestal worden die gemotoriseerde mengkranen aangestuurd door je verwarming. Heb je 2 thermostaten (boven/beneden)?
Volg de bekabeling even. Misschien zijn ze ontkoppeld en heeft je installateur ze manueel ingesteld op 1 en 3, dan kan je ze eventueel naar 5 opendraaien met een zeshoekige sleutel (inbus). Vraag even na bij je installateur.

• Luminatus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 29-06 19:20
Voor iedereen die worstelt met het activeren van de koeling functie vond ik deze video erg handig omdat het van a tot z doorneemt wat je moet instellen.
YouTube: Cooling With #vaillant AROtherm Complete Step By Step Installation & Setup Guide #heatpump #cooling

Ik had volgens de handleiding van Vaillant alles goed staan maar blijkbaar moet ook de volgende instelling worden aangepast om de koeling te laten starten:
Instellingen > Installateursniveau > Installatieconfiguratie > Installatie > Energiebedrijf: koelen uit > Pas aan naar BV uit (of WP + BV uit).

• mr_evil08
  • Laatst online: 11:46
MotorBeast schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Dus bevestig je wat ik zeg.....ontvochtigen en jij doet dat met L/L. Zonder ontvochtigen is het een drama. Zeker dit weekend met onweer.
Daarmee wordt bedoelt je hoeft niet het hele huis in de airco,s te hangen, topkoeling kan prima aanvullen.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2026 13:33 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Jeroennus
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 29-06 21:43
dirkinater schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 23:12:
[...]

Ik wil inderdaad een aparte boiler plaatsen. Punt is dat de boiler op zolder komt en de open verdelers al 'onderweg van de buitenunit naar de boiler liggen. Dus leek het me handiger om daar de driewegklep (of hydraulische unit) al te plaatsen (gelijk aan de andere kant van de muur waar de buitenunit tegenaan staan en naast de open verdeler. Dat voorkomt een dubbel leidingtraject. Maakt het nog uit waar de VWZ AI komt te hangen? En als er dus al een verwarmingselement in de boiler zit dan zal de hydraulische unit niet per se nodig zijn? Zag er namelijk wel prijzig uit.

Ben benieuwd welke driewegklep je krijgt om het mogelijk ook zo toe te passen!
In eerste instantie zat er de Honewell 6013 op en die wilde niet werken. Vandaag vervangen met 4013 en nu werkt alles als een zonnetje! Op deze manier dus een behoorlijke besparing kunnen realiseren door gebruik te maken van componenten die al aanwezig waren en de VWZ AI.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:56

Carboy54

Duurzaamheid coach

https://solarmagazine.nl/...af-2028-nog-isde-subsidie.

Alleen nog slimme warmtepompen subsidiabel vanaf 2028.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Jeroennus schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 13:55:
[...]

In eerste instantie zat er de Honewell 6013 op en die wilde niet werken. Vandaag vervangen met 4013 en nu werkt alles als een zonnetje! Op deze manier dus een behoorlijke besparing kunnen realiseren door gebruik te maken van componenten die al aanwezig waren en de VWZ AI.
Dat was te verwachten de 4013 is de juiste aansturing.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Ati_
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 15:12
Weet iemand waarom ik in het installatiemenu de opties voor koelen mis?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dSxpWtyDIC9HqI0cKFd1_2n9EPc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/rdnx797XhinXafNVvGqhAdmq.png?f=user_large

In een YouTube video zie ik namelijk wel dat deze er horen te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t43gtAav0VxtOOcsEOVimcmDTvI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/fmLOJQLdGOnU3EQYO9hYPlIM.png?f=user_large

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Heb je koeling in je aanstuurmodule/binnenunit/hoeheetie wel geactiveerd?

[ Voor 16% gewijzigd door Gramser op 26-06-2026 14:15 ]

• Ati_
Gramser schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:15:
Heb je koeling in je aanstuurmodule/binnenunit/hoeheetie wel geactiveerd?
Denk het niet dan? Is dit softwarematig of?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Ja, tenzij het koelcontact niet aanwezig is in de WP buitenunit (in Belgie was dat nog wel eens het geval).
Even terugzoeken in dit topic? Is al vaak voorbij gekomen, ook recent nog.

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Ik ben heel benieuwd naar de uitwerking van dit geheel. In principe is mijn oude 85/3 namelijk ook "slim aanstuurbaar", er zit immers een extern contact op...

Als er vanuit de overheid een of andere sturing wordt verplicht die zich met mijn wp gaat bemoeien dan zou ik daar niet vrolijk van worden :X Hoe hard ze ook roepen "dat het niet merkbaar gaat zijn qua comfort".

Sowieso vind ik de impact van mijn constant pruttelende wp op de netcongestie verwaarloosbaar, naast alle 11kW kookplaten en 3-fasig ladende auto's met weet ik hoeveel kW.

Hier stond een dode link.

Ati_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:20:
[...]

Denk het niet dan? Is dit softwarematig of?
Wordt hier een filmpje net hierboven geplaatst en die kijk je dan niet? Binnenunit, code 17 enz enz.
strandbal schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:26:
[...]

Ik ben heel benieuwd naar de uitwerking van dit geheel. In principe is mijn oude 85/3 namelijk ook "slim aanstuurbaar", er zit immers een extern contact op...

Als er vanuit de overheid een of andere sturing wordt verplicht die zich met mijn wp gaat bemoeien dan zou ik daar niet vrolijk van worden :X Hoe hard ze ook roepen "dat het niet merkbaar gaat zijn qua comfort".

Sowieso vind ik de impact van mijn constant pruttelende wp op de netcongestie verwaarloosbaar, naast alle 11kW kookplaten en 3-fasig ladende auto's met weet ik hoeveel kW.
Vaillant is ook bezig met Energy Plus. Zie Duitse site. Ik blijf gewoon baas over mijn eigen machine. Nee lekker terugschakelen op piekmomenten als iedereen thuis komt en het lekker warm wil hebben en temperatuur dan terugvalt en in de middag veel te warm opstoken. No way. Plaatsen dan wel een batterij en trekken die dan leeg op piekmomenten.

• Ati_
MotorBeast schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:35:
[...]

Wordt hier een filmpje net hierboven geplaatst en die kijk je dan niet? Binnenunit, code 17 enz enz.
Ik had het filmpje wel gezien, maar ik was verward door de verschillende displays die de man aan het gebruiken was. Koeling nu geactiveerd op de binnenunit en systeem is nu actief aan het koelen. Dank!

• dirkinater
marcop23 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 10:45:
[...]

Het belangrijkste is dat alles een beetje toegankelijk blijft voor onderhoud. Verder zijn er geen redenen waarom je er geen ombouw omheen zou kunnen maken.

Als je heel compact moet, zou je nog kunnen overwegen om geen hydraulische unit te gebruiken, maar losse componenten (los expansievat, losse driewegklep indien van toepassing). Misschien kom je zonder back-up heater weg?
Hoevaak is jullie back up heater tot nu toe aangegaan?

Zijn de driewegklep, backup heater en expansievat de enige nodige componenten die in de module zitten?
dirkinater schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:11:
[...]

Zijn de driewegklep, backup heater en expansievat de enige nodige componenten die in de module zitten?
Nog nooit na 2 winters. Maar we hebben dan ook geen echte winters meer. Bij -10 zou ik hem wellicht eens nodig hebben.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dirkinater schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:11:
[...]

Enig echte probleem bij 1e opstart of stilstand bij lage watertemperatuur zonder BUH kan zijn dat de warmtepomp niet opstart bij watertemperatuur onder de 13 graden. Dan moet je de watertemperatuur sensor faken met een klein water circuit open.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 19:28:
[...]

@dirkinater Nog nooit na 2 winters. Maar we hebben dan ook geen echte winters meer. Bij -10 zou ik hem wellicht eens nodig hebben.
Of 1 type zwaarder met meer subsidie en goedkopere VWL met kleinere binnenunit. Wel dan met extra internet toegang er bij rekenen. Die zit wel standaard in de MEH unit.

[ Voor 17% gewijzigd door Carboy54 op 26-06-2026 20:14 ]

• mr_evil08
Ati_ schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 14:09:
Weet iemand waarom ik in het installatiemenu de opties voor koelen mis?

[Afbeelding]

In een YouTube video zie ik namelijk wel dat deze er horen te zijn.

[Afbeelding]
Automatisch koelen op actief zetten, geen idee waarom maar hier werkt koelen niet als het uit staat ondanks ik handmatig koelen gebruik.

• marcop23
mr_evil08 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Automatisch koelen op actief zetten, geen idee waarom maar hier werkt koelen niet als het uit staat ondanks ik handmatig koelen gebruik.
Als je hem op handmatig hebt: heb je de functie "koelen gedurende enkele dagen" dan aan tot de volgende dag? Ik kan me herinneren dat hij niet aan gaat als je de huidige dag instelt als einddag - maar dat weet ik ook niet 100% zeker. Bij mij gaat 'ie in ieder geval wel aan met koelen op handmatig en de optie "koelen gedurende enkele dagen".

• mr_evil08
marcop23 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:19:
[...]

Als je hem op handmatig hebt: heb je de functie "koelen gedurende enkele dagen" dan aan tot de volgende dag? Ik kan me herinneren dat hij niet aan gaat als je de huidige dag instelt als einddag - maar dat weet ik ook niet 100% zeker. Bij mij gaat 'ie in ieder geval wel aan met koelen op handmatig en de optie "koelen gedurende enkele dagen".
koelen gedurende enkele dagen gebruik ik niet, gewoon koelen aan of uit via thermostaat, dan moet automatisch koelen op actief kennelijk anders gebeurt er niks.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2026 20:23 ]

• marcop23
mr_evil08 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:21:
[...]

koelen gedurende enkele dagen gebruik ik niet, gewoon koelen aan of uit via thermostaat, dan moet automatisch koelen op actief kennelijk anders gebeurt er niks.
Ah vandaar. Mijn begrip is dat, als je hem niet op automatisch koelen hebt ingesteld, dat je het koelen moet activeren met de functie "koelen gedurende enkele dagen".

• dirkinater
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:07:
[...]

Of 1 type zwaarder met meer subsidie en goedkopere VWL met kleinere binnenunit. Wel dan met extra internet toegang er bij rekenen. Die zit wel standaard in de MEH unit.
Dan kom je dus op de 11kw uit en die is 3 fase toch? Ik heb drie maanden geleden voordat ik eigenaar van het nieuwe huis werd al verzwaring aangevraagd rond de tijd dat het nieuws over de sluiting van het net kwam. Nu afgelopen week eindelijk een afspraak kunnen maken. Dat wordt februari 2027 helaas. Zou nog kunnen als ik nu alle leidingen goed leg en dan nog tijdelijk een cv constructie er aan hang tot die tijd.

• dirkinater
Carboy54 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 20:05:
[...]

Enig echte probleem bij 1e opstart of stilstand bij lage watertemperatuur zonder BUH kan zijn dat de warmtepomp niet opstart bij watertemperatuur onder de 13 graden. Dan moet je de watertemperatuur sensor faken met een klein water circuit open.
Zou je dat ook kunnen faken met een verwarmingselement in de boiler die dan ook het cv water opwarmt?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dirkinater schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:58:
[...]

Zou je dat ook kunnen faken met een verwarmingselement in de boiler die dan ook het cv water opwarmt?
Zolang je de warmtepomp niet helemaal uit zet in de winter is dit geen probleem.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dirkinater schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:57:
[...]

Dan kom je dus op de 11kw uit en die is 3 fase toch? Ik heb drie maanden geleden voordat ik eigenaar van het nieuwe huis werd al verzwaring aangevraagd rond de tijd dat het nieuws over de sluiting van het net kwam. Nu afgelopen week eindelijk een afspraak kunnen maken. Dat wordt februari 2027 helaas. Zou nog kunnen als ik nu alle leidingen goed leg en dan nog tijdelijk een cv constructie er aan hang tot die tijd.
Ah daar had ik eventueel nog geen rekening mee gehouden. 3 fase aansluiting is altijd prima in deze tijd.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

dirkinater schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:58:
[...]

Dat zou ik niet adviseren.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:25
RideWithUz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 07:00:
Ik ben ook aan het kijken voor een arotherm plus, nu gaf een installateur aan dat de buitenunit niet te dicht bij het huis mocht staan i.v.m. propaan. Klopt dat? En wat is de minimale afstand tot de gevelwerk? Is de buitenunit te plaatsen op een betonnen garagedeur?
Op een deur?

• dirkinater
Als ik naar installatieschema kijk op Vaillant welke het beste aansluit bij mijn plan met de Arotherm Plus 75/8.1 met de VWZ AI module dan zie ik dat er geen driewegklep wordt toegepast. Ik neem aan die er wel gewoon hoort op de splitsing van het warme water naar boiler en vloerverwarming?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J-9d_BOO1J5myLKCmE5B4Ll3wOo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rZrZqmiTLzea2WL0j12GvkCu.png?f=fotoalbum_large

• mr_evil08
marcop23 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:51:
[...]

Ah vandaar. Mijn begrip is dat, als je hem niet op automatisch koelen hebt ingesteld, dat je het koelen moet activeren met de functie "koelen gedurende enkele dagen".
Klopt.

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
dirkinater schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 01:16:
Als ik naar installatieschema kijk op Vaillant welke het beste aansluit bij mijn plan met de Arotherm Plus 75/8.1 met de VWZ AI module dan zie ik dat er geen driewegklep wordt toegepast. Ik neem aan die er wel gewoon hoort op de splitsing van het warme water naar boiler en vloerverwarming?

[Afbeelding]
6b is toch een driewegklep? Zit op de retourleiding naar de buitenunit
[...]

Hier bewuste keuze. Minimaal vermogen van 75/6 was te hoog voor grootste gedeelte van het jaar.

• Woutertt
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11:08
Is er ergens een overzicht waar de minimum vermogens van de verschillende pro en plus modellen bij elkaar te vinden zijn?
Woutertt schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:52:
Is er ergens een overzicht waar de minimum vermogens van de verschillende pro en plus modellen bij elkaar te vinden zijn?
https://www.myvaillantpro.nl/producten/alle-producten/warmtepompen

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
RideWithUz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 07:00:
Is de buitenunit te plaatsen op een betonnen garagedeur?
  1. Deuren hebben gezien hun functie nogal eens de neiging om open te gaan. Daarop een buitenunit hangen is dus niet zo'n goed idee.
  2. Hoe ziet een betonnen garagedeur er uit? :? Heb je een foto? Of woon je in een bunker? (Maar zelfs daar zijn ze meestal van staal toch?)

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 27-06-2026 12:30 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
marcop23 schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 21:51:
[...]

Zo doe ik het inderdaad: koelen staat op manueel en ik activeer het door koelen voor enkele dagen in te stellen met een einddatum van vandaag (dat werkt ook) of iets in de toekomst.

• Woutertt
Thanks, dit zocht ik!

Best een serieus verschil als ik kijk naar de de 75 modellen met terug moduleren bij A7W35 (∆T=5K), de Pro doet dan 4,48kW, en de Plus slechts 2,67kW.

Volgens mij zijn dit de getallen die terug moduleren het beste aangeven toch?
Woutertt schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Thanks, dit zocht ik!

Best een serieus verschil als ik kijk naar de de 75 modellen met terug moduleren bij A7W35 (∆T=5K), de Pro doet dan 4,48kW, en de Plus slechts 2,67kW.

Ik zou altijd voor de Plus gaan. Kost iets meer maar dan heb je wel een topmachine.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 15:58:
[...]

Ik zou altijd voor de Plus gaan. Kost iets meer maar dan heb je wel een topmachine.
En hij behoort tot de stilste warmtepompen in de markt.

• heszol
  • Laatst online: 08:54
Woutertt schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 13:44:
[...]

Thanks, dit zocht ik!

Nope, niet correct. Ze liggen aardig dicht bij elkaar. Lage temperaturen aanvoer zit de pro lager, hogere aanvoer de plus.

Bij Koelen is er wel een verschil (ten nadele van de Pro) om rekening mee te houden bij bufferinhoud, vvw m2 en pendelen.

(Let op als je vergelijkt, pro 75 in t midden, plus 75 rechts).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5X0DJRJ3vyRjbQ53ydgFNjoJ5DU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgV9VogyF29uITBVe13Vj0oh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/855854Qu_Bvnu965-TgDvfIAIh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eljKFowE74jutDYV1TMrGUNL.jpg?f=fotoalbum_large

• Woutertt
heszol schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 21:27:
[...]

Nope, niet correct. Ze liggen aardig dicht bij elkaar. Lage temperaturen aanvoer zit de pro lager, hogere aanvoer de plus.

Bij Koelen is er wel een verschil (ten nadele van de Pro) om rekening mee te houden bij bufferinhoud, vvw m2 en pendelen.

(Let op als je vergelijkt, pro 75 in t midden, plus 75 rechts).

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Okee, dit is inderdaad een heel ander verhaal en ligt het veel dichter bij elkaar.

Als de paar extra dB's geen probleem zijn is de Pro eigenlijk een hele goede (of betere?) optie dus. Qua efficiëntie verdien je het prijsverschil eigenlijk niet terug, of zie ik nog iets over het hoofd waarom je de Plus zou "moeten" kiezen?

• heszol
Ik vind de Pro ook een mooie aanvulling. Ik denk dat de Plus gewoon te goed is. Zo ver ik kan zien bouwt niemand met deze kwaliteit. Je betaalt inderdaad een €1000,- tot €1500,- meer voor 5dba verschil. Want in extra demping gaat t meeste geld zitten bij de Plus.

Ik kan nu offertes schrijven (met de Pro) die kunnen concurreren met Weheat en Quatt. Voor een klein beetje meer hebben mensen dan wel de goede service, kwaliteit en garantie van Vaillant. Het prijsverschil met de Plus en bovenstaande merken is te groot. Ik bied de Plus nu als upgrade mogelijkheid aan.

zie foto’s. Elke 1ste van het gefotografeerde onderdeel is de Plus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZaiTmT2b1BbWS9VemW8CGwsJSxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AXoPA89lvwcnGwdhXbc5V4rH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qe7wcls4jWTUJJGjUoJ8Iqxc-jA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gYEX4tj7eKegd9XSkfVzcXiR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CWYyGHCiF7UgZapsBVPj6lCItR8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iJ3KezJZqjJ1ef83arWd445a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NK56eAO6p4KQQSr2Fii8vaUoCwA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DxJdRIh2x3bRWvLcC4nrjGYX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tE5jIeSjd6bj5cpJH3TCVg1n5AQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i6e3YWP3XDKp7SVb6M10DoEH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/561namjQWojdvT_PQ9rbTFvnrfU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7UZUG7SMFC6g6WgsqXy5f8e.jpg?f=fotoalbum_large

• Woutertt
heszol schreef op zondag 28 juni 2026 @ 00:26:
Ik vind de Pro ook een mooie aanvulling. Ik denk dat de Plus gewoon te goed is. Zo ver ik kan zien bouwt niemand met deze kwaliteit. Je betaalt inderdaad een €1000,- tot €1500,- meer voor 5dba verschil. Want in extra demping gaat t meeste geld zitten bij de Plus.

Ik kan nu offertes schrijven (met de Pro) die kunnen concurreren met Weheat en Quatt. Voor een klein beetje meer hebben mensen dan wel de goede service, kwaliteit en garantie van Vaillant. Het prijsverschil met de Plus en bovenstaande merken is te groot. Ik bied de Plus nu als upgrade mogelijkheid aan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie kijk er op zo en fijn dat je zo keuze kunt bieden.👍🏻 Concurrerend bied je dan aan met een AI of ook wel met de MEH module?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
€1500,- op 15 jaar is €100,- per jaar = €8,33 per maand = 0,27 per dag. Voor mij een no brainer de beste machine te kopen. Verwacht zelfs dat hij makkelijk 20 jaar mee gaat. Het blijft een vreemd fenomeen dat mensen met het grootste gemak voor een stapel spaanplaat 20 mille neerleggen, een keuken, en op hun verwarmingssysteem op de centen gaan zitten.

Verder vind ik de genoemde merken geen concurrent. Ik lees veel mee in beide topics en als ik daar al de problemen lees met die dingen en dan dit topic waar eigenlijk niemand klachten heeft is de keuze makkelijk. Alleen al het regelsysteem van Vaillant steekt er met kop en schouders boven uit.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 28-06-2026 10:05 ]

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:18

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is ook exact de ervaring die ik momenteel maak.

Met de plus modellen waren mijn offertes altijd “een stukje duurder” dan de rest (als we vergelijken weheat/daikin/vaillant). Met vaak een lagere marge dan die concurrenten.

Met de pro modellen kunnen we competitive aanbieden in die markt.

En 80% van de Nederlanders blijft gewoon zuinig en als je 2k (incl. Btw) duurder bent is dat gewoon veel geld voor veel mensen.

Gaan mensen vergelijken met Viessmann, Nibe etc dan is de Plus ineens een goede optie.

Wilt iemand nog meer dan de plus bieden we graag merken als Ovum aan, maar dan is de prijs ook niet meer belangrijk :)

Wij bieden ze alleen met ai module aan zonder boiler en/of hybride. Gewoonweg om service “eenvoudig” te houden en het verschil ai en meh helemaal niet meer zo groot is als je de uren mee gaat tellen.

En eerlijk, er is meer werk dan mankracht, als iemand dan €300 voordeliger uit wil zijn op een zulke manier dan zetten we die mankracht wel elders in..

(Bedenk je de kosten per uur in de branche liggen op gemiddeld 93€/uur excl. btw.. en dan zit er nog geen marge in..)

Op dit moment de luxe dat we enkel uit eigen netwerk al zoveel aanvragen krijgen dat we zelf kunnen kiezen.. laat staan leads via diverse fabrikanten..

Ik denk dat t de meeste serieuze installateurs met een goed track record zo vergaat…

2050vandaag, waarom wachten?

• Woutertt
MotorBeast schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:43:
[...]

€1500,- op 15 jaar is €100,- per jaar = €8,33 per maand = 0,27 per dag. Voor mij een no brainer de beste machine te kopen. Verwacht zelfs dat hij makkelijk 20 jaar mee gaat. Het blijft een vreemd fenomeen dat mensen met het grootste gemak voor een stapel spaanplaat 20 mille neerleggen, een keuken, en op hun verwarmingssysteem op de centen gaan zitten.

Verder vind ik de genoemde merken geen concurrent. Ik lees veel mee in beide topics en als ik daar al de problemen lees met die dingen en dan dit topic waar eigenlijk niemand klachten heeft is de keuze makkelijk. Alleen al het regelsysteem van Vaillant steekt er met kop en schouders boven uit.
Misschien is het prima om een Volkswagen te rijden als je geen Mercedes nodig hebt?

Of een E-klasse ipv een S-klasse is hier dan misschien treffender omdat we over hetzelfde merk praten 😉
Woutertt schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:11:
[...]

Misschien is het prima om een Volkswagen te rijden als je geen Mercedes nodig hebt?

Of een E-klasse ipv een S-klasse is hier dan misschien treffender omdat we over hetzelfde merk praten 😉
TFSI motoren van Volkwagen waren ook een ramp. 8) Ieder zijn ding maar ik beknibbel niet op kwaliteit en denk altijd lange termijn en calculeer daar mijn investering op.

• Jeroennus
MotorBeast schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:14:
[...]

TFSI motoren van Volkwagen waren ook een ramp. 8) Ieder zijn ding maar ik beknibbel niet op kwaliteit en denk altijd lange termijn en calculeer daar mijn investering op.
Als je een Vaillant PRO neemt beknibbel je zeker niet op kwaliteit.

• Technician-
Mooi model de Pro, wel helemaal nieuw ontwerp. Eigenlijk moet je reel zijn en een winter afwachten voor de eerste resultaten, defrost gedrag, geluid bij defrost etc. Gezien de ervaring van Vaillant zal dat wel goed zitten.

Maar geluid kun je niet zomaar wegstrepen, de plus is behoorlijk stiller dan de pro.

En als je de praat over concurrentie positie, pak de Vaillant, die is volgend jaar alleen nog Altherma 4 en die is gelijk geprijsd met de plus wellicht wel duurder. WeHeat gaat het niet fantastisch mee, mensen klagen steen en been over de cloud beheerde regeling. Nauwelijks serieuze concurrentie. Vaillant is ook voor een bapaalde doelgroep en niet de dubbeltje op de eerste rij mensen.

• heszol
Woutertt schreef op zondag 28 juni 2026 @ 09:34:
[...]

Mooie kijk er op zo en fijn dat je zo keuze kunt bieden.👍🏻 Concurrerend bied je dan aan met een AI of ook wel met de MEH module?
FE met de MEH.

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 28-06 18:21
Ik gebruik mijn Arotherm 75/6 al een tijd voor koelen in deze warme periodes. Nu lijkt het koelen wat minder goed te verlopen dan ik mij van de eerste keren gebruik meen te herinneren. Toen kreeg ik de woonkamer op 21 graden gekoeld. Ook met 30 plus buiten. Nu gaat dat wat minder en is het verschil niet zo goed meer. Wil even afstemmen of dat normaal is. (eerste jaar had ik niet de cv deel boven er aan hangen).

Valt mij op dat regelmatig de aanvoer temperatuur ruim op 23 graden zit. Terwijl je zou verwachten dat die eerder richting de 16 graden zou zitten? Zie af e toe nog wel kort op 17,5 maar daarna lijkt het koelen niet veel meer te doen? Heb al wat naar de instellingen gekeken en de offset op 1 k gezet.
Hoe kan ik het wat meer constant "kouder" krijgen...

Ondanks dat het nu niet optimaal lijkt te zijn, is het nog steeds een geweldige ervaring om te koelen met dit warme weer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kS1kzP4PiBGx_00XCqDySa-Wb2M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JtpZ3uQLD35R1JVN0l8fBD6.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2djbBLX5vAoqzqbf5n0xCe-njSg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fXxEBzYmZHsjS6xb43JcyYN8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJPRXwzrP2aBQ0a2s9oouCILLyY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8jV49JKIhOB1cUprpEWR17w.jpg?f=fotoalbum_tile

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

• heszol
MotorBeast schreef op zondag 28 juni 2026 @ 10:14:
[...]

Ik zou persoonlijk zelf ook voor de Plus kiezen, maar er zijn teveel mensen die gewoon geen weet hebben van wat ze kopen en waarmee ze vergelijken. Nu kunnen ze in ieder geval als startprijs een eerlijk vergelijk maken tussen een Weheat en Vaillant (Pro). Helemaal met je eens dat een Weheat geen Vaillant is, maar ze groeien hard.

Ik volg ook beide forums goed en zie daar de gem. offerte prijs voor een Weheat installatie rond de 12/13k liggen incl subsidie. Bij de Vaillant Plus ligt dit gem. rond de 14/15k incl subsidie. Als je hier nu de Pro in meeneemt zit je in ene keer in het prijssegment van Weheat, maar met veel betere service en kwaliteit. De echte kwaliteitsbewuste klanten kun je ook bedienen door de keuze te geven.

Misschien is mijn regio wat lastiger en meer prijsbewuste dan kwaliteitsbewuste klanten. Daarnaast wil ik een zo hoog mogelijke slagingskans van lead opvolging en gestuurde offertes. Als ik hiermee een extra doelgroep kan pakken, waarom niet.

Daarnaast vind ik dat de Pro nog een groot voordeel heeft. Veel mensen schrikken van de omvang van een 7,5 Plus. De Pro is aanzienlijk kleiner en lichter. Veel mooiere gevelmontage dus of voorin de tuin.

• Gerundium
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-06 21:47
pc_slopert schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:11:
Ik gebruik mijn Arotherm 75/6 al een tijd voor koelen in deze warme periodes. Nu lijkt het koelen wat minder goed te verlopen dan ik mij van de eerste keren gebruik meen te herinneren. Toen kreeg ik de woonkamer op 21 graden gekoeld. Ook met 30 plus buiten. Nu gaat dat wat minder en is het verschil niet zo goed meer. Wil even afstemmen of dat normaal is. (eerste jaar had ik niet de cv deel boven er aan hangen).

Valt mij op dat regelmatig de aanvoer temperatuur ruim op 23 graden zit. Terwijl je zou verwachten dat die eerder richting de 16 graden zou zitten? Zie af e toe nog wel kort op 17,5 maar daarna lijkt het koelen niet veel meer te doen? Heb al wat naar de instellingen gekeken en de offset op 1 k gezet.
Hoe kan ik het wat meer constant "kouder" krijgen...

Ondanks dat het nu niet optimaal lijkt te zijn, is het nog steeds een geweldige ervaring om te koelen met dit warme weer.
Dauwpunt is hoger. Dus kan je minder laag met je aanvoer zonder condens.
@heszol Als ik alleen al lees wat voor gezeur mensen hebben met de regeling van een WeHeat haak ik al snel af. Van stooklijn handmatig over moeten zetten naar aan/uit in het milde seizoen omdat WeHeat niet net als Vaillant een nette thermostaat levert die perfect is in te stellen (welke doorsnee gebruiker gaat dat doen?). Een buitenvoeler die aan de buitenunit vast zit en daarom als hij in de zon staat altijd verkeerde waardes meet, boiler runs die niet starten of zomaar willekeurig starten, cloud connectie die er spontaan uit ligt enz. Ik zou als installateur ver weg blijven van dat merk ..... en als klant. Maar eens de meeste mensen lezen zich niet in en willen maar 1 ding.....warm huis en warm water. Ik vind het overigens juist erg onderscheidend als een installateur de verschillen duidelijk aangeeft. Dan kan de klant zelf beslissen of de meerprijs hem waard is. Wat ik reeds aangaf, de meerprijs per dag is verwaarloosbaar.

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:18
MotorBeast schreef op zondag 28 juni 2026 @ 14:46:
@heszol Als ik alleen al lees wat voor gezeur mensen hebben met de regeling van een WeHeat haak ik al snel af. Van stooklijn handmatig over moeten zetten naar aan/uit in het milde seizoen omdat WeHeat niet net als Vaillant een nette thermostaat levert die perfect is in te stellen (welke doorsnee gebruiker gaat dat doen?). Een buitenvoeler die aan de buitenunit vast zit en daarom als hij in de zon staat altijd verkeerde waardes meet, boiler runs die niet starten of zomaar willekeurig starten, cloud connectie die er spontaan uit ligt enz. Ik zou als installateur ver weg blijven van dat merk ..... en als klant. Maar eens de meeste mensen lezen zich niet in en willen maar 1 ding.....warm huis en warm water. Ik vind het overigens juist erg onderscheidend als een installateur de verschillen duidelijk aangeeft. Dan kan de klant zelf beslissen of de meerprijs hem waard is. Wat ik reeds aangaf, de meerprijs per dag is verwaarloosbaar.
De meeste consumenten heten niet @MotorBeast helaas…

wat ik daarmee wil zeggen is dat de meeste consumenten de marketing-uitingen nog meekrijgen en het verhaal van een installateur die over de vloer komt..

En daar stopt het meestal.

Daarna begrijpen ze enkel nog de prijs.

Mooi voorbeeld;

Vorig jaar was ik bij een consument met een monumentaal herenhuis in hartje Maastricht. 300+m2, Enkel vloerverwarming in een verdwaalde keuken, 7 bewoners, dakisolatie uit de jaren 90, nieuw glas (uit 95…).

Gasverbruik was maar 1800m3 volgens de eigenaar.

Diverse offertes gekregen, van een blackbird tot een dubbele quatt, een LG etc…

Toen ik er was en doorvroeg naar het verbruik bleek er vorig jaar (1800m3) niemand gewoond te hebben in de winter… Thermostaat stond op 12C.

ik gaf aan uitdagingen te voorzien qua vermogen (een snelle indicatie leverde 16-18kw op).

ook voorzag ik uitdagingen qua plaatsing (kleine voortuin, wel aan drukke straat) zowel qua geluid alsook qua aanzicht.

uiteindelijk gegaan met de opmerking “in dit prijs bereik kan ik u niets aanbieden wat voldoet, zowel uw wensen en eisen maar ook qua wetgeving”

Ik zou neigen naar een ovum ac417p maar ook die is 5mm te hoog EN nog steeds maar een kleine 1,4db respijt tov de erfgrens en de beoogde locatie owja, en een stuk duurder..

(Dat ding levert 17kw met een maximaal geluidsvermogen van 55dba, dat is gelijk aan een 5kw arotherm plus van Vaillant..).

Lang verhaal kort, uiteraard was ik 3,5x te duur..

Vorige week gebeld, of we zijn huidige warmtepomp kunnen wisselen want het was koud vorig jaar en de buren klaagden over geluid(er staat nu een blackbird op het dak/houten dakje). En de eerste onvriendelijke brieven vielen op de deurmat.

Uiteraard kan dat, maar niet meer tegen de prijzen van vorig jaar, en ook niet over 2 weken…Nieuwe offerte gestuurd, 2 uur later akkoord…

moraal; veel mensen zien pas wat het hun waard is op het moment dat het niet voldoet of ze het “gezeik” hebben gehad.

het zal immers “wel goed zijn”.

Aan de voorkant m’n poot stijf houden levert vaak aan de achterkant best wel wat klanten op merk ik..

Zelfde merk ik zodra ik begin over het vervangen van 1-2 radiatoren of het vervangen van een leiding voor een dikkere leiding.

“Maar die andere hoeft dat niet en doet voor minder geld ook nog een buffer erbij!”.

2050vandaag, waarom wachten?

@BjornHero Ik denk dat dat ook komt omdat met HR Ketels het altijd wel warm werd in verleden (of ze zuinig liepen is een ander verhaal), zonder geluid, en als je als installateur duidelijk maakt dat met WP het allemaal veel meer op echt maatwerk uitkomt om goed te functioneren je al een stap verder bent. Klanten die alleen voor prijs gaan gewoon snel aan de kant zetten. Als u alleen voor u de laagste prijs gaat ..... :w Handje klap en koehandel gewoon niet aan mee doen. Ik deed hetzelfde in mijn werk en ik was nooit de goedkoopste in de markt en haalde met 2 vingers in de neus mijn targets.

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 29-06 21:48

RpW

[...]

Weet u dit zeker? Ik had Vaillant gevraagd naar de beste warmtepomp installateur in mijn omgeving. Deze zet in de offerte:

Hydraulische module VWZMEH97/7

Systeem regelaar VWZ Ai/8

Vaillant connect gateway.

Volgens hem zijn dit allemaal losse onderdelen en niet standaard in MEH.......

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RpW schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:16:
[...]

Weet u dit zeker? Ik had Vaillant gevraagd naar de beste warmtepomp installateur in mijn omgeving. Deze zet in de offerte:

Hydraulische module VWZMEH97/7

Systeem regelaar VWZ Ai/8

Vaillant connect gateway.

Volgens hem zijn dit allemaal losse onderdelen en niet standaard in MEH.......
1 na beste wellicht 😉

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x19gCa6GZo24BsPixqCuKz7f_hY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EGMEMZx19u0OMU8ks4E8toL6.jpg?f=fotoalbum_large

• RpW

RpW

Oké en er zijn ook mensen die zeggen dat bij een MEH er geen Systeem regelaar VWZ ai8 nodig is omdat deze in de MEH zit, wie heeft het bij het rechte eind?

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

RpW schreef op zondag 28 juni 2026 @ 17:50:
[...]

Oké en er zijn ook mensen die zeggen dat bij een MEH er geen Systeem regelaar VWZ ai8 nodig is omdat deze in de MEH zit, wie heeft het bij het rechte eind?
Klopt je hebt of de MEH met BUH, driewegklep, gateaway etc. Of de VWZ zonder maar wel aansluitbaar met bv losse driewegklep Honeywell 4013. Apart dien je ook bij beide modellen de kamerthermostaat 720 of 720 F te monteren.

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 28-06-2026 18:27 ]

• RpW

RpW

Carboy54 schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:19:
[...]

Klopt je hebt of de MEH met BUH, driewegklep, gateaway etc. Of de VWZ zonder maar wel aansluitbaar met bv losse driewegklep Honeywell 4013. Apart dien je ook bij beide modellen de kamerthermostaat 720 of 720 F te monteren.
Dank voor uw reactie. Vreemd dat de Vaillant warmtepomp dealer dit niet weet.......

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:12
RpW schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:52:
[...]

Dank voor uw reactie. Vreemd dat de Vaillant warmtepomp dealer dit niet weet.......
Spreek 'm er op aan en luister goed hoe het uitgelegd wordt. Twee opties die ik kan bedenken: heel slordig met offertes (dat zegt op zich niks over het werk zelf, maar wel over de afhandeling), of weinig ervaring met Vaillant. Want bij een complete binnenunit geen controller (VWZ AI) nodig, dat is niets nieuws, al jaren zo.

(Met systeemregelaar wordt bij Vaillant normaal de thermostaat bedoeld trouwens.)
RpW schreef op zondag 28 juni 2026 @ 18:52:
[...]

Dat komt helaas wel meer voor. Lees je in en stel kritische vragen en je haalt de goede eruit.

• Jeroennus
Hoi, ik wil met mijn Arotherm Pro de boiler opwarmen wanneer de energieprijs onder een bepaald niveau zit. Is dit mogelijk en zo ja wat gebruik ik hiervoor? (HomeAssistant?)

Antwoord hier gevonden:

https://ebusd.eu/

[ Voor 19% gewijzigd door Jeroennus op 28-06-2026 20:31 ]

• RpW

RpW

martijnst schreef op zondag 28 juni 2026 @ 19:24:
[...]

Spreek 'm er op aan en luister goed hoe het uitgelegd wordt. Twee opties die ik kan bedenken: heel slordig met offertes (dat zegt op zich niks over het werk zelf, maar wel over de afhandeling), of weinig ervaring met Vaillant. Want bij een complete binnenunit geen controller (VWZ AI) nodig, dat is niets nieuws, al jaren zo.

(Met systeemregelaar wordt bij Vaillant normaal de thermostaat bedoeld trouwens.)
De thermostaat stond ook apart vermeld er weer onder als zijnde de 720, als vierde post, onder de MEH, Ai8 en de gateway. Voor de rest was hij de andere helft die we besproken hadden vergeten...... Volgens Vaillant was het wel the best we have......
Jeroennus schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:10:
Hoi, ik wil met mijn Arotherm Pro de boiler opwarmen wanneer de energieprijs onder een bepaald niveau zit. Is dit mogelijk en zo ja wat gebruik ik hiervoor? (HomeAssistant?)

Antwoord hier gevonden:

Ik zou even wachten op Energy Plus van Vaillant. Die kan dat ook. https://www.vaillant.de/service/energiemanagement/

• Jeroennus
Dank voor de tip!

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02:21
Jeroennus schreef op zondag 28 juni 2026 @ 20:10:

Antwoord hier gevonden:

Er zijn ook interessante ontwikkelingen mbt aansturen van Warmtepompen voor mensen met een Victron ESS installatie (op basis van EEBUS). Vooralsnog gaan specifiek Vaillant (en NIBE) worden ondersteunt met de aankomende Venus 3.80 release (jul/aug).

Dit gaat verder nog wel tijd nodig hebben, eerste stap zal waarschijnlijk nog basis "visibility" zijn. Diepgaande integratie met ESS, waar het echt om gaat, laat nog even op zich wachten (27/28). Zoals bv Optimization of Self Consumption by Heat Pump Compressor Flexibility (OHPCF).

• Jeroennus
Thanks @DoMoFo Die heb ik toevallig in de schuur hangen ;-) Gaat EEBUS ook over TCP/IP net als Modbus?

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 02:21
Jeroennus schreef op maandag 29 juni 2026 @ 09:05:
Thanks @DoMoFo Die heb ik toevallig in de schuur hangen ;-) Gaat EEBUS ook over TCP/IP net als Modbus?
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, ik vermoed een USB adapter in je GX zoals bv ook RS485 dingen in de huidige situatie...

We decided for EEBUS over Modbus because it provides one standardized and high-level interface. For Modbus, each manufacturer has its own register table which we therefore cannot individually support. However, custom integrations, e.g. via Node-RED, remain possible.

• Jeroennus
DoMoFo schreef op maandag 29 juni 2026 @ 11:39:
[...]

Dat antwoord moet ik je schuldig blijven, ik vermoed een USB adapter in je GX zoals bv ook RS485 dingen in de huidige situatie...

We decided for EEBUS over Modbus because it provides one standardized and high-level interface. For Modbus, each manufacturer has its own register table which we therefore cannot individually support. However, custom integrations, e.g. via Node-RED, remain possible.
Ah ok dank voor je antwoord. GX en Warmtepomp hangen nogal ver uit elkaar vandaar ;-)

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-06 20:09

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Bij mij staat er binnenkort een Arotherm Plus VWZ 75/6A geinstalleerd te worden. Nu meldt installateur dat de VWZ MEH 97 niet meer leverbaar is, en dat er losse componenten moeten worden gebruikt. Ik zie ook dat er inmiddels een nieuwe Plus is, het lijkt er niet op dat ik deze krijg.

Ik krijg echter geen lekker gevoel bij deze wijziging, ik zie dat deze unit overal nog leverbaar is. Ze willen een losse, VWZ AI plaatsen (oud model? 0020117049) en een losse bijverwarmer van 6kw. Voelt voor mij niet prettig dit, alsof ik oude onderdelen krijg. Dat model van die VWZ AI is nergens meer leverbaar, en ziet er echt enorm gedateerd uit. Ik heb echter wat input nodig, daar ik niet zo bekend ben met alle onderdelen van dit merk.

-= Very annoying forum person =-

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
master_viper schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:40:
Bij mij staat er binnenkort een Arotherm Plus VWZ 75/6A geinstalleerd te worden. Nu meldt installateur dat de VWZ MEH 97 niet meer leverbaar is, en dat er losse componenten moeten worden gebruikt. Ik zie ook dat er inmiddels een nieuwe Plus is, het lijkt er niet op dat ik deze krijg.

Ik krijg echter geen lekker gevoel bij deze wijziging, ik zie dat deze unit overal nog leverbaar is. Ze willen een losse, VWZ AI plaatsen (oud model? 0020117049) en een losse bijverwarmer van 6kw. Voelt voor mij niet prettig dit, alsof ik oude onderdelen krijg. Dat model van die VWZ AI is nergens meer leverbaar, en ziet er echt enorm gedateerd uit. Ik heb echter wat input nodig, daar ik niet zo bekend ben met alle onderdelen van dit merk.
Dat vwz ai model gaat uberhaupt niet werken met de 75/6. Zoek hem maar eens op in dit topic, is een nieuwere versie voor nodig.

In ieder geval Warmteservice heeft de MEH 97 nog op voorraad dus dat zou (nu) nog geen probleem moeten zijn. Ook driewegklep, ontluchter en expansievat zullen dan (misschien) losse onderdelen moeten worden.

• Technician-
master_viper schreef op maandag 29 juni 2026 @ 13:40:

Dat ligt eraan wat je gekocht hebt natuurlijk.

Zover ik weet is de bestaande plus (/6) nog wel volop leverbaar en een goede machine ook.

De nieuwe plus (/8.1) is afhankelijk van welke onderdelen ook wel weer duurder ong zo’n 1-1,5k

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Technician- schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:27:
[...]

Dat ligt eraan wat je gekocht hebt natuurlijk.

Zover ik weet is de bestaande plus (/6) nog wel volop leverbaar en een goede machine ook.

De nieuwe plus (/8.1) is afhankelijk van welke onderdelen ook wel weer duurder ong zo’n 1-1,5k
Heb de 'oude' gekocht. Dat is niet zo het probleem, maar de vervanging van de hydraulische unit wel. Die schijnbaar dus niet eens werkt met deze.

master_viper schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:36:
[...]

Heb de 'oude' gekocht. Dat is niet zo het probleem, maar de vervanging van de hydraulische unit wel. Die schijnbaar dus niet eens werkt met deze.
Ik zie het probleem niet https://www.wasco.nl/artikel/0120311

• Technician-
master_viper schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:36:
[...]

Oké maar wat bedoel je met “niet werkt met deze”?

De 75/6 werkt met of een AI plus /6 of een MEH97/6. dus dat werkt wel.

maar als jij een MEH op offerte hebt staan en je wil die, dan kun je toch even overleggen?

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
Technician- schreef op maandag 29 juni 2026 @ 14:40:
[...]

Oké maar wat bedoel je met “niet werkt met deze”?

De 75/6 werkt met of een AI plus /6 of een MEH97/6. dus dat werkt wel.

maar als jij een MEH op offerte hebt staan en je wil die, dan kun je toch even overleggen?
De AI met het typenummer dat hij noemde is niet de plus versie.

• dkumps
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10:54
roofburner schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 11:13:
[...]

Je kan het blauwe thermometertje eens verhuizen naar de rechtse pompgroep op de rechter. Zo kan je het verschil in aanvoertemperatuur meten (boven/beneden).
Meestal worden die gemotoriseerde mengkranen aangestuurd door je verwarming. Heb je 2 thermostaten (boven/beneden)?
Volg de bekabeling even. Misschien zijn ze ontkoppeld en heeft je installateur ze manueel ingesteld op 1 en 3, dan kan je ze eventueel naar 5 opendraaien met een zeshoekige sleutel (inbus). Vraag even na bij je installateur.
Ik koppel nog even terug onder bovenstaande. Het lijkt inderdaad ergens fout te gaan in het aansturen van de mengkraan van Circuit 1 in mijn geval (ook al lees ik in de SensoCOMFORT alles correct uit). Bij het handmatig opendraaien van de kraan stroomt het koud water wel perfect door, dus waterzijdig lijkt alles in orde. Ik noteer het voor als Vaillant na de zomer een onderhoud komt uitvoeren en zal ze dan vragen om alles in detail na te kijken.

Dank aan iedereen die heeft meegedacht!

• master_viper

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Fleighe schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:01:
[...]

De AI met het typenummer dat hij noemde is niet de plus versie.
Het lijkt er ook op dat ze het verkeerde productblad hebben meegestuurd, in verdere communicatie wordt wel de juiste genoemd. Voor mij is het van belang dat alles jaren mee kan, en goed samenwerkt. De nieuwe unit's zijn wel een stuk mooier, helaas net iets te snel deze genomen.

• Jeroennus
Hi All, vraagje ik gebruik mijn Aerotherm Pro zonder externe heater (VWZ AI 7). Nu zie ik tijdens de legionella run dat het relais van de externe heater meeschakelt en nog vreemde de CV pomp gaat draaien op een bepaald moment. Heb ik een externe heater nodig voor de legionella run en waarom loopt de CV pomp mee? En heb ik een legionella run echt nodig als de boiler dagdagelijks gebruikt wordt en op 55 graden gehouden wordt?
Jeroennus schreef op maandag 29 juni 2026 @ 15:43:
Hi All, vraagje ik gebruik mijn Aerotherm Pro zonder externe heater (VWZ AI 7). Nu zie ik tijdens de legionella run dat het relais van de externe heater meeschakelt en nog vreemde de CV pomp gaat draaien op een bepaald moment. Heb ik een externe heater nodig voor de legionella run en waarom loopt de CV pomp mee? En heb ik een legionella run echt nodig als de boiler dagdagelijks gebruikt wordt en op 55 graden gehouden wordt?
Ik draai al ruim 1 jaar op 50 graden zonder legionella run https://www.heatgeek.com/articles/hot-water-temperature-scalding-and-legionella?p=hot-water-temperature-scalding-and-legionella Ik leef nog steeds maar op eigen risico. Ik trek wel bijna iedere dag een 300 liter boiler leeg. Pro weet ik niet maar een Plus draait zonder BUH een legionella run.

• Jeroennus
Goede video dit! Dank voor het delen!

• Technician-
Die zijn ineens inderdaad allemaal uitverkocht.

Lijkt erop dat Vaillant niks meer van het vorige type aanvult en compleet het nieuwe uitrolt.

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vandaag geleverd door Wasco

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAxq9PbXg7tV12_CmPDrcK50lTY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KbdY49Vlf8wi1mEIeJzQWStq.jpg?f=fotoalbum_large

Even iedereen taggen met wie ik het in dit topic heb gehad over de levertijd van de 8.1: @Rendome @BjornHero @RpW @Ronald

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec) 💨. Interessant voor jouw huis? DM me maar!

Pagina: 1 ... 210 211 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic