Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 206 207 Laatste
Acties:

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

nytrm schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:46:
Mijn oog is gevallen op de nieuwe aroTHERM pro 75/7.1.
In plaats van dat wij moeten gaan berederen wat de pro's en cons van dit model voor jou zijn, zou ik dit liever willen omdraaien. Waarom is je oog specifiek op dit model gevallen?

Hoe zijn je plaatsingsomstandigheden, is er een warmteverliesberekening gemaakt waar een bepaald vermogen uitkomt en hoe verhouden deze dingen zich tot je voorlopige keuze?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09:51
nytrm schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 13:46:
Ik ben me aan het oriënteren op een Vaillant warmtepomp voor uitsluitend vloerverwarming (ca. 130 m²). Sanitair warm water hoeft niet mee te draaien, daarvoor heb ik al een aparte warmtepompboiler.

Mijn oog is gevallen op de nieuwe aroTHERM pro 75/7.1. Zijn er hier al mensen die ervaring hebben met deze serie, specifiek zonder buffervat en direct gekoppeld op alleen vloerverwarming?

Mijn idee was om de warmtepomp rechtstreeks op de aanvoer/retour van de vloerverwarmingsverdeler aan te sluiten. De huidige pomp/menggroep zou er dan mogelijk tussenuit kunnen, afhankelijk van het benodigde debiet.

Omdat de pro-serie nog vrij nieuw is, kan ik nog weinig praktijkervaringen vinden. Ook zie ik nog geen ISDE-bedrag voor dit model terug.

Klopt mijn aanname dat de pro 75/7.1 eigenlijk het “lichte broertje” is van de plus-serie, en daarmee waarschijnlijk beter passend voor een relatief lage warmtevraag zoals hier? Of zie ik dat verkeerd?

Ben vooral benieuwd naar:
  • ervaringen zonder buffervat;
  • minimale flow / pendelgedrag;
  • direct op vvw draaien zonder hydraulische scheiding;
  • verschil in praktijk tussen de pro- en plus-serie;
  • welke componenten in deze situatie echt noodzakelijk zijn.
Denk daarbij aan zaken zoals:
  • wel/geen buffervat;
  • vuilafscheider / magneetfilter;
  • extra pomp of juist pomp uit de verdeler verwijderen;
  • hydraulische separator;
  • minimale waterinhoud/debiet;
  • benodigde regeling (VRC720 etc.);
  • praktische aandachtspunten bij enkel vloerverwarming.
Ik zou eens beginnen met Faq topic wp te gaan lezen. En hier de zoek functie te gebruiken. Zo'n beetje alle vragen zijn dan beantwoordt.

• nytrm
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19-05 22:33
Question Mark schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 14:21:
[...]

In plaats van dat wij moeten gaan berederen wat de pro's en cons van dit model voor jou zijn, zou ik dit liever willen omdraaien. Waarom is je oog specifiek op dit model gevallen?

Hoe zijn je plaatsingsomstandigheden, is er een warmteverliesberekening gemaakt waar een bepaald vermogen uitkomt en hoe verhouden deze dingen zich tot je voorlopige keuze?
Fair point, mijn interesse in deze komt vooral door de compactere grootte, de specificaties en het feit dat het een nieuw model is. De advertenties hebben me er eerlijk gezegd ook wel een beetje naartoe getrokken.

Qua situatie/plaatsing:
  • vrijstaande woning;
  • A-label;
  • 3-fase aansluiting aanwezig;
  • rondom het huis / bij de garage is ruimte voor plaatsing van de buitenunit;
  • beneden volledig vloerverwarming;
  • voornamelijk lage temperatuur verwarming;
  • SWW via aparte warmtepompboiler.
Een iets oudere warmteverliesberekening kwam uit op circa 7 kW, dus daarom leek de pro 75/7.1 mij op papier een logische richting zonder meteen erg zwaar te gaan zitten.

Ik probeer momenteel vooral te begrijpen of zo’n relatief eenvoudige LT-opstelling bij Vaillant in praktijk goed werkt zonder buffervat/separator en hoe de pro-serie zich daarin verhoudt tot de plus.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-05 11:01
hm de 8.1 pro heeft blijkbaar variable flow, is dit zo belangrijk?

Table van heatgeek:

aroTHERM pro
aroTHERM plus
RefrigerantR290R290
Available sizes5 kW, 7 kW, 11 kW3.5 kW, 5 kW, 7 kW, 10 kW, 12 kW
Flexible Space FunctionYesNo
Standard exclusion zone1 m (reduced to below-unit only with FSF active)1 m in all directions
Circulation pumpVariable flow rateFixed flow rate
FinishAnthraciteWhite
Base skirting optionYesNo
Wall mountingYes (all sizes up to 135 kg)Yes
ControllersensoCOMFORTsensoCOMFORT
Noise reduction modeYesYes
Sound power (5 kW)49 dB(A)51 dB(A)
Sound power (7 kW)49 dB(A)53 dB(A)
BUS grant eligibleYesYes
PriceLowerHigher
Track record in UKNew to marketEstablished
Warranty through Heat Geek5 years7 years
https://heatgeek.com/articles/articles-home?p=arotherm-pro-vs-plus-which-heat-pump-is-right-for-you

video YouTube: Arotherm Pro Technical Breakdown: Reduced Clearances, Design Flexibility & Real-World Impact

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 19-05 13:25
Icekiller2k6 schreef op vrijdag 8 mei 2026 @ 16:30:
hm de 8.1 pro heeft blijkbaar variable flow, is dit zo belangrijk?

Table van heatgeek:

aroTHERM pro
aroTHERM plus
RefrigerantR290R290
Available sizes5 kW, 7 kW, 11 kW3.5 kW, 5 kW, 7 kW, 10 kW, 12 kW
Flexible Space FunctionYesNo
Standard exclusion zone1 m (reduced to below-unit only with FSF active)1 m in all directions
Circulation pumpVariable flow rateFixed flow rate
FinishAnthraciteWhite
Base skirting optionYesNo
Wall mountingYes (all sizes up to 135 kg)Yes
ControllersensoCOMFORTsensoCOMFORT
Noise reduction modeYesYes
Sound power (5 kW)49 dB(A)51 dB(A)
Sound power (7 kW)49 dB(A)53 dB(A)
BUS grant eligibleYesYes
PriceLowerHigher
Track record in UKNew to marketEstablished
Warranty through Heat Geek5 years7 years
https://heatgeek.com/articles/articles-home?p=arotherm-pro-vs-plus-which-heat-pump-is-right-for-you

video YouTube: Arotherm Pro Technical Breakdown: Reduced Clearances, Design Flexibility & Real-World Impact
De pro is de 7.1 en wordt hier vergeleken met de oude plus 6 volgens mij. De nieuwe plus is de 8.1 en heeft ook FSF en zou volgens meerdere hier stiller zijn dan de pro

• Icekiller2k6
@Bromptonrijder de pro die ze hierboven tonen is volgens mij toch de ... 8.1

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600

• DoMoFo
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 06:51
Nogal een merkwaardig tabelletje met kris-kras een wir-war van ongedefinieerde Pro & Plus gegevens, niet de moeite om hier de fouten eruit te halen (alleen al het kleurtje...)

De specs van de bron (Vaillant) zijn vrij toegankelijk en wel overzichtelijk (Plus = v8.1, Pro = v7.1)

aroTHERM plus 8.1

aroTHERM pro 7.1

[ Voor 14% gewijzigd door DoMoFo op 09-05-2026 02:05 ]

• DoMoFo
Ik ben voor 99.9% overtuigt om een Vaillant Plus VWL 55/8.1 & VWZ MEH 97/7 aan te schaffen ter vervanging van mijn huidige CV systeem en heb inmiddels een offerte gekregen die ik voornemens ben te gaan gunnen. De 0.01% hangt nog even af van het pre-bestek wat ik zelf aan het maken ben, hierin zitten niet alleen de technische aspecten maar ook de bouwkundige en niet geheel onbelangrijk visuele.

Naast de WP wordt er ook een multi-split Airco systeem aangelegd (andere installateur), dit heeft invloed op de plaatsing van de verschillende buiten units, meterkast, kabel trace, etc, etc. Uiteraard wordt het definitieve plan met de installateur gemaakt, maar er zijn een aantal zaken waar ik geen ervaring mee heb die nu al wel belangrijk zijn. Ik wil dan ook een zo'n duidelijk mogelijk plan hebben, niet alleen prettig voor mijzelf maar ook voor de installateur.
  1. Vanuit binnen naar de buiten unit komt een 4mm2 stroomkabel en een 2-ader EBUS kabel, hoe groot zijn de aan- en afvoer buizen voor de 55/8.1 in het algemeen ?
  2. Is dat alles (Stroom, EBUS, Aanvoer, Afvoer) ?
  3. Hoe groot/diameter (bij benadering) moet de muurdoorvoer worden voor dit pakket leidingen ?
  4. Is de isolatie van deze leidingen standaard goed genoeg om deze ca. 5 a 6 meter in een kabelgoot langs de BUITEN muur te leiden ?
  5. Begrijp ik goed dat de "veilige" zone voor de Plus 8.1 op 300mm is bepaald ?
  6. Klopt het dan dat met een WP buitenunit breedte van 1100mm ik totaal 1700 in beslag neem en ik gelijk naast deze zone een Airco (R32) buitenunit kan plaatsen (Dit even los van de geluidsdruk) ?
  7. Moet de werkschakelaar voor de buitenunit ook buiten deze zone of mag deze (op hoogte) in dezelfde zone staan ?
  8. Ik wil de VWZ MEH 97/7 met drie-fase voeden om de belasting per fase binnen de perken te houden. Klopt het dat er binnen de BUH unit nog een max totaal vermogensvraag ingesteld kan worden ?
  9. Kunnen de twee bestaande stalen VVW verdelers hergebruikt worden met een Vaillant WP ?
  10. Ik wil in eerste instantie beginnen met de standaard installatie op balkenset en niet gelijk aan het, op dit forum, populaire H-Frame (Trillingen airco of warmtepomp dempen). Buiten de al zeer goede theoretische geluidspecs van deze unit, zijn er goede ervaringen/tips met bepaalde manieren van monteren of onderdelen die ik eenvoudig preventief al kan meenemen ?
Ow, de belangrijkste vraag (Ik vraag dit voor een vriend mijn vrouw :+ ), weet iemand toevallig de officiële RAL kleur van de antraciet/zwarte Plus 55/8.1 buitenunit ? :*)

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 18-05 22:24
DoMoFo schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 21:16:
Ik ben voor 99.9% overtuigt om een Vaillant Plus VWL 55/8.1 & VWZ MEH 97/7 aan te schaffen ter vervanging van mijn huidige CV systeem en heb inmiddels een offerte gekregen die ik voornemens ben te gaan gunnen. De 0.01% hangt nog even af van het pre-bestek wat ik zelf aan het maken ben, hierin zitten niet alleen de technische aspecten maar ook de bouwkundige en niet geheel onbelangrijk visuele.

Naast de WP wordt er ook een multi-split Airco systeem aangelegd (andere installateur), dit heeft invloed op de plaatsing van de verschillende buiten units, meterkast, kabel trace, etc, etc. Uiteraard wordt het definitieve plan met de installateur gemaakt, maar er zijn een aantal zaken waar ik geen ervaring mee heb die nu al wel belangrijk zijn. Ik wil dan ook een zo'n duidelijk mogelijk plan hebben, niet alleen prettig voor mijzelf maar ook voor de installateur.
  1. Vanuit binnen naar de buiten unit komt een 4mm2 stroomkabel en een 2-ader EBUS kabel, hoe groot zijn de aan- en afvoer buizen voor de 55/8.1 in het algemeen ?
Waarom 4mm2? Ding trekt maximaal (kortdurend) 13-14 ampere? 2,5mm2 is echt genoeg (Ymvk 3g2,5)

De 8.1 heeft een modbus verbinding tussen binnen en buiten.

Formaat leidingen is afhankelijk van situatie en keuzes Installateur. Wij gebruiken voor zulke situaties al verschillende leidingtypen… (Denk aan relatief stijve 32mm MLB + isolatie, dn25 rvs ribbel, dn25 spiraalbuis, 28mm koper/staal… uiteraard ook nog isolatie eromheen.

Wij boren meestal 2x60 of 1x110 mm..
  1. Is dat alles (Stroom, EBUS, Aanvoer, Afvoer)
Sensorkabeltje buitenvoeler?
  1. Hoe groot/diameter (bij benadering) moet de muurdoorvoer worden voor dit pakket leidingen ?
afhankelijk van.. zie boven
  1. Is de isolatie van deze leidingen standaard goed genoeg om deze ca. 5 a 6 meter in een kabelgoot langs de BUITEN muur te leiden ?
Er is geen standaard materiaal of standaard isolatie, 5-6 meter is al een stukje, zeker te doen maar je zult een paar watt verlies extra hebben.

Op jaarbasis wellicht enkele tientjes aan euro’s..
  1. Begrijp ik goed dat de "veilige" zone voor de Plus 8.1 op 300mm is bepaald ?
Nee, zoek gewoon even in de handleiding of vraag je installateur
  1. Klopt het dan dat met een WP buitenunit breedte van 1100mm ik totaal 1700 in beslag neem en ik gelijk naast deze zone een Airco (R32) buitenunit kan plaatsen (Dit even los van de geluidsdruk) ?
Afhankelijk van veiligheidszone en of fsf functie aan staat.
  1. Moet de werkschakelaar voor de buitenunit ook buiten deze zone of mag deze (op hoogte) in dezelfde zone staan ?
De werkschakelaar dient buiten de veiligheidszone te zijn gemonteerd.
  1. Ik wil de VWZ MEH 97/7 met drie-fase voeden om de belasting per fase binnen de perken te houden. Klopt het dat er binnen de BUH unit nog een max totaal vermogensvraag ingesteld kan worden ?
Bij de oude was dat zo, nieuwe ook..
  1. Kunnen de twee bestaande stalen VVW verdelers hergebruikt worden met een Vaillant WP ?
Dat is afhankelijk van de rest van je systeemopbouw, het type verdeler en je wensen en eisen..
  1. Ik wil in eerste instantie beginnen met de standaard installatie op balkenset en niet gelijk aan het, op dit forum, populaire H-Frame (Trillingen airco of warmtepomp dempen). Buiten de al zeer goede theoretische geluidspecs van deze unit, zijn er goede ervaringen/tips met bepaalde manieren van monteren of onderdelen die ik eenvoudig preventief al kan meenemen ?
Ow, de belangrijkste vraag (Ik vraag dit voor een vriend mijn vrouw :+ ), weet iemand toevallig de officiële RAL kleur van de antraciet/zwarte Plus 55/8.1 buitenunit ? :*)

Nee, Vaillant geeft aan dat het geen ral kleur is…
Zie boven…

2050vandaag, waarom wachten?

• DoMoFo
BjornHero schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 22:12:

Waarom 4mm2? Ding trekt maximaal (kortdurend) 13-14 ampere? 2,5mm2 is echt genoeg (Ymvk 3g2,5)

De 8.1 heeft een modbus verbinding tussen binnen en buiten.
Ok, 2.5mm2 it is... + ModBus + Temp Sensor
Formaat leidingen is afhankelijk van situatie en keuzes Installateur. Wij gebruiken voor zulke situaties al verschillende leidingtypen… (Denk aan relatief stijve 32mm MLB + isolatie, dn25 rvs ribbel, dn25 spiraalbuis, 28mm koper/staal… uiteraard ook nog isolatie eromheen.
Wij boren meestal 2x60 of 1x110 mm..
Dan houd ik rekening met ca. 120mm
Er is geen standaard materiaal of standaard isolatie, 5-6 meter is al een stukje, zeker te doen maar je zult een paar watt verlies extra hebben.
Ik begrijp...
Nee, zoek gewoon even in de handleiding of vraag je installateur
De "Installatie- en onderhoudshandleiding" documentatie is alleen beschikbaar voor de Pro 7.1 op de publieke Vaillant website, voor de Plus 8.1 kunnen simpele zielen als ik vooralsnog alleen Erp labels downloaden. Maar ik ga het vragen!

Pro: https://www.vaillant.nl/producten/arothermpro/
Plus: https://www.vaillant.nl/producten/arothermplus/
De werkschakelaar dient buiten de veiligheidszone te zijn gemonteerd.
Duidelijk
Dat is afhankelijk van de rest van je systeemopbouw, het type verdeler en je wensen en eisen..
Ga ik bespreken, dacht dat een VVW verdeler van staal sowieso een no-go zou zijn...
Nee, Vaillant geeft aan dat het geen ral kleur is…
Dan kan mijn vrouw met de kleurenwaaier aan de slag! :+

@BjornHero Hartelijk dank, weer eea duidelijk..

[ Voor 3% gewijzigd door DoMoFo op 09-05-2026 23:07 ]

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:28
copykat schreef op donderdag 7 mei 2026 @ 12:03:
[...]

1 ja ik besef dat.

2 ik vraag niet om een bezoek ik heb gevraagd om informatie. Duidelijk aangegeven dat ik in de orienterende fase zit en pas eind 26 begin 27 de installatie plan dus ik was open en direct in waar ik stond.

Ze willen zelf langs komen om hun verhaal tedoen. Wat míj ook tijd kost als in vrijedag opnemen. Dat is ook kosten voor mij.( prima want ik moet informatie opdoen over wat welk merk bied (inclusief bits and pieces) en voor hoeveel geld.)

3 als ik een bedrijf contact over een Valliant arotherm (omdat ik voornamelijk "homebranded chineseparts geasembleerd" voorgeschoteld kreeg en geen enkel mij bekent merk van warmtepompen dacht ik ik zoek een langer bestaand installatie bedrijf die de merken die die we kennen als warmtepomp daikin, panasonic Valliant..) en ze willen (zelf) langskomen voor een gesprek en tot mn verbazing krijg ik van de merken die ze doen een weheat en panasonic en fairland aangeboden maar géén valliant omdat die blijkbaar voor hun geen remote beheer heeft... (herhaal zijn woorden.) Dan kan je dat niet op mij afschuiven dat ik offertes krijg van 3 merken. (Behalve van de gene waar mn interesse naar uitging...)

4 Alleen langskomen als je met ze in zee wilt? Prima, stuur me dan een concept op op basis van een vragenlijst. Wat kunnen we voor je betekenen? Wat bieden wij.

Aangezien ik nog nooit een warmtepomp heb gehad of een installateur van die apparaten gesproken heb voordat ik besloot te kijken of het iets is dat ik wil hebben staan installateurs van wp's niet in mn shortlist.

Ps website's als slimster hebben van die wij verbinden bedrijven met jou .... zijn blijkbaar altijd eager om langs te komen.

Wat voor mij leerzaam was is de commerciele kant van verkopende personen. Ik krijg de indruk dat je niet geadviseerd word naar wat je nodig hebt en uitleg prijs vs kwaliteit van verschillende mogelijkheden zodat je tot een keuze kan komen maar meer waar heb ik zelf t meeste aan. ( provisie winst ease of montage enz.)

Dit laatst bedrijf was nog t meest flexibel omdat ze meerdere merken doen. En boden aan verschillende offertes te maken. En stabiel overkomen als in ze zullen ook na 10 jaar nog aanwezig zijn. Verkoper is in dienst vh bedrijf en niet op freelance basis.

Kans is groot dat ik met ze in zee ga. Met welk merk en zo. Is fijn tunen. ( ook hier heb ik duidelijk mijn positie gegeven.)

Fairland is voor mij gelijk aan elk ander merk in de lijst van aanbiedingen.

Vetum? Weheat? Quatt? Allemaal opgestaan toen wp's interresant waren als verkoop product in een markt die nieuw is. Ik de printer wereld had je allemaal dealers die rebrande en of cover coloring deden om een eigen merk te verkopen met onderhuids een "regulier merk" als je wist wat t onderhuidse merk was kon je de kwaliteit bepalen. ( dus als je in de brance werkzaam was herkende je dat. Een gemiddelde koper niet. Beetje t zelfde wat nu met WP units gebeurd.)

:)

Edit: ik heb ook niet gevraagd om die nieuwe merken te pitchen die komen op tafel in t gesprek als "dit verkopen wij" .
Zou je ook bereid zijn de bezoeken te betalen?

Een bezoek kost een installateur gemiddeld zo’n €300

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:30
Grmbl, ik loop nu al anderhalve dag tegen een hiccup aan bij het opstarten van mijn WP... En ik kom er zelf niet meer aan uit op dit moment :'(

Systeem: VWL 55/6 Plus, VWZ MEH 61, VRC 009642 maximaalthermostaat, VRC 700/6 thermostaat en een VRC DCF buitensensor. Ik wil er op termijn nog een VR940f op aansluiten, maar die ligt nu nog niet aan.

De VWL is met de VWZ verbonden via 32/3 alpex buiten (~2m per aansluiting), binnen gaat de alpex over naar 28/1 koper (~2m per aansluiting), met op de retour een expansievat en vuilafscheider (4/4"). Daarna gaat de VWZ richting de vloerverwarmingsverdeler (~1.5m koper, dan ~15m alpex 32/3). Voor SWW heb ik een aparte WPB, dus die 2 zijn afgedopt.

Ik wil de vloerverwarmingsdroogfunctie opstarten, maar het systeem blijft in S.102 hangen en gaat na ~1u naar een F.998 communicatiefout (geen contact meer tussen VWZ en de VWL). Volgens wat ik zie is dat omdat er niet genoeg flow is in het systeem, maar dit lijkt mij raar gezien er bij het uitvoeren van het ontluchtingsprogramma WEL genoeg flow is (>= 2l/min voor elk van de 6 groepen), maar als hij "normaal" functioneert, maar rond de 1l/min per groep zit, waardoor hij niet het benodigde flow behaalt om op te starten (volgens wat ik gevonden heb online).

Wat ik reeds geprobeerd heb:
  • Ontluchtingsprogramma verschillende keren gedraaid
  • Vloerverwarmingscircuits maximaal opengezet
  • Gecontroleerd dat de maximaalthermostaat niet blokkeert (NC, staat op ~50°)
  • Geprobeerd om op de VRC & VWZ te kijken of er foutcodes staan/wat de flow is van het systeem, maar dit lijkt te ontbreken
  • Factory reset op zowel de VRC en de VWZ
  • Ebus kabel gecontroleerd, lijkt mij correct aangesloten
Wat ik me afvraag nu:
  • Is er een manier om te controleren of de flow rate correct door het systeem geregistreerd word?
  • Als mijn ebus kabel (VTLB H03VV-F) over een XVB kabel loopt, kan dit storing veroorzaken die deze problemen veroorzaakt? Kan ik dit oplossen, of moet er een andere kabel in de plaats?
  • Ik had een coding plug aan de voorzijde van de VWL geplaatst (voorpaneel er af en zwarte box open), zou er daar ergens iets kunnen misgegaan zijn?
Help zou welkom zijn voor ik moet toegeven aan mijzelf dat het mijn petje te boven gaat :+

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:23

copykat

Good copy isn't bad

Technician- schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:08:
[...]

Nee ik zal dan gewoon zeggen: stuur je informatie op en je portefoilo en als ik met je in zee ga kom ik wel langs bij je op kantoor om een grove werkomschrijving te maken voor een estimated prijs en als die bevalt kunnen we op details ingaan bij mij thuis, Maar nogmaals elke keer als ik om informatie vroeg wilde ze persee langskomen in plaats van een raamwerk van mogelijkheden uit hun beschikbare hardware op sturen. onder het moto :"het is maat werk meneer" . Het is een utopie dat ik via internet in één keer een installateur vind die én betrouwbaar is, én de juiste hardware aanbied en tegen een strakke prijs. Dus je móet wel vergelijken..

En in mijn geval waren de vergelijkingen appels met peren omdat elke bezoeker zn eigen product aanbood.( Dus ik was eigenlijk verrast met t merk van hun keuze.) Dus vergelijk met prijs is niet alleen t antwoord. wat bieden ze en zijn die hardware specs werkelijk zo als ze beschreven worden, service? garantie? enz. En omdat ik t gevoel had dat die "merken" nu niet erg lang bestonden cq bestaan gaan en of niet in de real world hun specs hoog houden moest ik wel verder zoeken naar een installateur die mij bekende merken in zn assortiment had. ( en ja via de webside en toen direct gevraagd: wat kost ongeveer de Valliant wp om te installeren in een die en die huis met die en die omstandigheden? Als antwoord werd ik gebeld voor een thuis afspraak. ( Dus ja t zal 300 euro kosten maar eigen initiatief en zo.)

T is een beetje dat ik nu t gevoel krijg dat t mijn schuld is dat ze allemaal langs willen komen.

1 heb ik rechtstreeks benadert en de rest komt via een slimster invulling op me af dus eh....

Het is geen TV die je weg flikkert omdat hij te vroeg stuk gaat of niet bevalt.

16k 20k is geen kattepis dus als de "installateur" via zn site een portefoilo en een template rekentool heeft waar een prijs uitkomt hoeft hij van mij niet te komen. Dan kan ik zelf kijken welke configuratie bij iedereen kost en dan de gene kiezen die ik wil. Maar dat is niet t geval omdat ze offertes pas uitgeven aan je keukentafel. ( Nogmaals dit is een constatering die ik gedaan heb toen ik dit traject begon.)

:)

side track : Beetje als met keukens , je kan alleen in de winkel een offerte prijs krijgen op je gewenste keuken en formaat en layout. Ikea daar gelaten. De rest heeft "block prijzen" als reclame als je "precies die op de advertentie afgebeeld staat koopt is het xzxxxx,-- euro en anders word "ff rekenen"

en ja de nu beslissen en dan doe ik 25% af opmerkingen doen mn haren in mn nek opstaan.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:04
@BjornHero de keuze 2,5mm2 of 4mm2 lijkt me ook af te hangen van de lengte? (en die zie ik niet staan, of ik lees er overheen)

@DoMoFo welke lengte kabel gaat het om hoe kwam je zelf op 4mm2 (uit interesse, ik moet ook gaan kiezen)

Met een lengte van 28m (enkele reis) van meterkast tot 75/8.1 overweeg ik zelf 4mm2 te installeren. Kost iets meer maar ook minder spanningsval en warmte. De diverse kabelberekeningen online geven nogal diverse resultaten...waarschijnlijk door mijn gebrekkige input.

[ Voor 28% gewijzigd door everb op 10-05-2026 08:34 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Technician- schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:08:
[...]

Installateur houdt inloopdag op kantoor. Ik kom daarheen en leg in detail uit wat ik zoek. inclusief mijn bestaande thermostaat systeem.

Installateur beweerd bij hoog en bij laag dat machine binnen geluidsnormen te plaatsen is. Zijn partner met geluidslabel. Ik stel geluidslabel als voorwaarde en geef aan dat ik bereid ben de kosten te dragen als deze positief is.

Installateur wil absoluut langskomen. Maakt offerte op... Gooit er een voor mij onbruikbare thermostaat op tegen letterlijk 2x bruto adviesprijs fabrikant... Groepje voor €400 wat mij 30 minuten kost om aan te leggen en ook vooraf besproken was.
En geen geluidslabel... (De geoffreerde machine krijg ik niet akkoord op het testpercel van de dienst)

Je zou denken dat als het ze €300 kost dat ze een klant serieus nemen...

Andere installateur: geef aan FE als eis... en 6kW als ontwerp vermogen... komt ie met een xtend hybride. "Maar ik heb FE gevraagd" Oh dan laten we de ketel gewoon weg. Maar die machine is dan niet voldoende... Wel hoor... Ja daaaag.

Nou, @copykat ze verdienen het als branch niet dat je ze helpt kosten te besparen... laat ze gewoon investeren tot je er een hebt die wel luistert.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
everb schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:51:
@BjornHero de keuze 2,5mm2 of 4mm2 lijkt me ook af te hangen van de lengte? (en die zie ik niet staan, of ik lees er overheen)

Met een lengte van 28m (enkele reis) van meterkast tot 75/8.1 overweeg ik zelf 4mm2 te installeren. Kost iets meer maar ook minder spanningsval en warmte.
Lijkt me ook prima, waarom niet. 4 mm2 is nog prima verwerkbaar. Ook in de WP zelf heb je alle ruimte om een dikkere kabel aan te sluiten. Het kost ruim een euro per meter extra, dus in jouw geval een euro of €40.

Terugverdienen doe je niet per se: In jouw geval scheelt 0,15 Ohm weerstand. Bij een stroom van 6 A (als ie op ~half vermogen draait) is dat ongeveer 3 W. Bij 1000 uur per winter: 3 kWh.

• marcop23
Mijn ervaring met installateurs (vooral ZZP'ers) is ook dat ze langs moeten komen. Want hoe anders? Als je ze belt, zijn ze meestal te druk om je uitgebreid te woord te staan. Maar de 1e ZZP'er die per mail goed reageert, moet ik nog vinden. Met wat geluk krijg je een kort antwoord op één van de vragen in de mail. Dan kan je dus nooit op afstand inschatten wat voor product een installateur gaat leveren voor €15k.

En inderdaad: in mijn ervaring stellen installateurs zelf voor om langs te komen. Dat lijkt gewoon hun werkwijze.

Er zullen vast installateurs / ZZP'ers bestaan die wel uitgebreid e-mails beantwoorden of bv aan videobelafspraken doen, maar ik heb ze niet gevonden.

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:37
azerty schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:26:
Grmbl, ik loop nu al anderhalve dag tegen een hiccup aan bij het opstarten van mijn WP... En ik kom er zelf niet meer aan uit op dit moment :'(

Systeem: VWL 55/6 Plus, VWZ MEH 61, VRC 009642 maximaalthermostaat, VRC 700/6 thermostaat en een VRC DCF buitensensor. Ik wil er op termijn nog een VR940f op aansluiten, maar die ligt nu nog niet aan.

De VWL is met de VWZ verbonden via 32/3 alpex buiten (~2m per aansluiting), binnen gaat de alpex over naar 28/1 koper (~2m per aansluiting), met op de retour een expansievat en vuilafscheider (4/4"). Daarna gaat de VWZ richting de vloerverwarmingsverdeler (~1.5m koper, dan ~15m alpex 32/3). Voor SWW heb ik een aparte WPB, dus die 2 zijn afgedopt.

Ik wil de vloerverwarmingsdroogfunctie opstarten, maar het systeem blijft in S.102 hangen en gaat na ~1u naar een F.998 communicatiefout (geen contact meer tussen VWZ en de VWL). Volgens wat ik zie is dat omdat er niet genoeg flow is in het systeem, maar dit lijkt mij raar gezien er bij het uitvoeren van het ontluchtingsprogramma WEL genoeg flow is (>= 2l/min voor elk van de 6 groepen), maar als hij "normaal" functioneert, maar rond de 1l/min per groep zit, waardoor hij niet het benodigde flow behaalt om op te starten (volgens wat ik gevonden heb online).

Wat ik reeds geprobeerd heb:
  • Ontluchtingsprogramma verschillende keren gedraaid
  • Vloerverwarmingscircuits maximaal opengezet
  • Gecontroleerd dat de maximaalthermostaat niet blokkeert (NC, staat op ~50°)
  • Geprobeerd om op de VRC & VWZ te kijken of er foutcodes staan/wat de flow is van het systeem, maar dit lijkt te ontbreken
  • Factory reset op zowel de VRC en de VWZ
  • Ebus kabel gecontroleerd, lijkt mij correct aangesloten
Wat ik me afvraag nu:
  • Is er een manier om te controleren of de flow rate correct door het systeem geregistreerd word?
  • Als mijn ebus kabel (VTLB H03VV-F) over een XVB kabel loopt, kan dit storing veroorzaken die deze problemen veroorzaakt? Kan ik dit oplossen, of moet er een andere kabel in de plaats?
  • Ik had een coding plug aan de voorzijde van de VWL geplaatst (voorpaneel er af en zwarte box open), zou er daar ergens iets kunnen misgegaan zijn?
Help zou welkom zijn voor ik moet toegeven aan mijzelf dat het mijn petje te boven gaat :+
Check even of de meh61 wel compatibel is met de 55/6. Ik meen namelijk van niet. In dat geval heb je een vwz ai plus nodig (check deze thread voor het juiste artikel nr) of een meh 97/6.
edit:
97/6 ipv 97/7

• everb
marcop23 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:46:
[...]

Lijkt me ook prima, waarom niet. 4 mm2 is nog prima verwerkbaar. Ook in de WP zelf heb je alle ruimte om een dikkere kabel aan te sluiten. Het kost ruim een euro per meter extra, dus in jouw geval een euro of €40.

Terugverdienen doe je niet per se: In jouw geval scheelt 0,15 Ohm weerstand. Bij een stroom van 6 A (als ie op ~half vermogen draait) is dat ongeveer 3 W. Bij 1000 uur per winter: 3 kWh.
Precies. Iets meer zekerheid/gemoedsrust voor een paar tientjes (op de E13k...). Alles moet toch open dus de extra installatietijd is verwaarloosbaar.

Terugverdienen hoef ik het niet.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@everb (Ver)zekeringen - ik wordt er niet echt warm van.
Maar als je met 4 mm² beter kan slapen dan met 2,5 mm² ...
Berekeningen zijn dan ook overbodig.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Technician-
Ronald schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:37:
[...]

Installateur houdt inloopdag op kantoor. Ik kom daarheen en leg in detail uit wat ik zoek. inclusief mijn bestaande thermostaat systeem.

Installateur beweerd bij hoog en bij laag dat machine binnen geluidsnormen te plaatsen is. Zijn partner met geluidslabel. Ik stel geluidslabel als voorwaarde en geef aan dat ik bereid ben de kosten te dragen als deze positief is.

Installateur wil absoluut langskomen. Maakt offerte op... Gooit er een voor mij onbruikbare thermostaat op tegen letterlijk 2x bruto adviesprijs fabrikant... Groepje voor €400 wat mij 30 minuten kost om aan te leggen en ook vooraf besproken was.
En geen geluidslabel... (De geoffreerde machine krijg ik niet akkoord op het testpercel van de dienst)

Je zou denken dat als het ze €300 kost dat ze een klant serieus nemen...

Andere installateur: geef aan FE als eis... en 6kW als ontwerp vermogen... komt ie met een xtend hybride. "Maar ik heb FE gevraagd" Oh dan laten we de ketel gewoon weg. Maar die machine is dan niet voldoende... Wel hoor... Ja daaaag.

Nou, @copykat ze verdienen het als branch niet dat je ze helpt kosten te besparen... laat ze gewoon investeren tot je er een hebt die wel luistert.
Geen idee hoe erg het is in de markt met andere installateurs. Denk dat de goede installateurs veel via goede klanten krijgen, en de mindere via lead-generators, op internet.

Wou alleen even aangeven wat het ong kost. Heb wel mensen gezien met inmiddels 16 offertes.

Vind het wel interessant hoe e.e.a. verloopt en hoe dat te verbeteren zou zijn.

Maar één ding, klanten kunnen er ook wat van hoor, liegen, draaien, proberen er extra uit te slepen, niet betalen, iets bestellen en net voor plaatsing afzeggen als alle spullen er liggen. Enz.

dan doet Heatgeek (GB) dat wel handig, die hebben daar iets op bedacht. Je betaalt voor het bezoek wat tevens een opname en eenvoudige wvb bevat. Dan krijg je ook gelijk een offerte en verschillende aanbieders (als die er zijn in jouw omgeving). Ga je dan toch niet voor een van die offertes dan betaal je geloof ik 275£ Ga je wel voor een warmtepomp dan hoef je die 275£ niet te betalen.

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 10-05-2026 09:34 ]

• dunklefaser
  • Nu online
@Technician- 16 offertes?
De gemiddelde consument wordt hier wijzer van of raakt hij in de war?
Het zou interessant zijn deze 16 offertes goed te analyseren (met AI uiteraard).

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Ronald
  • Nu online
@Technician- Geen van deze bedrijven was via lead generators. Direct benaderen van bedrijven in de nabije omgeving.
Via VEH ook een mooi verhaal: Vaillant split plus 8.2 (te luid) maar zeer nette prijs. Dus ik vraag om een plus /6 en ik krijg een verdubbeling voor ogen... Ver, ver boven de extra materiaalkosten... Zelfs als 32mm alupex wat meer tijd kost dan koelleiding sloeg het nergens op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Quadrupool
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 09:58
Heb zelf 2 partijen gehad die wel voor een uur lang (en 300 euro dus) koffie komen drinken bij ons thuis, en vervolgens ook bij aandringen nooit een offerte opsturen. Als je dit soort partijen ertussen hebt zitten ben je snel 10 afspraken verder voor je 4/5 degelijke offertes hebt en echt iets te vergelijken hebt.

12x AIKO 450 Wp

• azerty
Fleighe schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:51:
[...]

Check even of de meh61 wel compatibel is met de 55/6. Ik meen namelijk van niet. In dat geval heb je een vwz ai plus nodig (check deze thread voor het juiste artikel nr) of een meh 97/7.
Het staat niet officieel in de data sheets vermeld (Google is er stellig van overtuigd van wel), maar waarom zou het niet compatibel zijn? Ze hebben dezelfde interne componenten en communiceren over eBus... Zou echt wel een zure appel zijn als ik die binnenunit moet vervangen (sowieso niet meer retourneerbaar, die hangt al een half jaar klaar tot ik de buitenunit kon aansluiten), dus ik probeer eerst liever nog wat andere zaken...

• Technician-
Ronald schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:41:
@Technician- Geen van deze bedrijven was via lead generators. Direct benaderen van bedrijven in de nabije omgeving.
Via VEH ook een mooi verhaal: Vaillant split plus 8.2 (te luid) maar zeer nette prijs. Dus ik vraag om een plus /6 en ik krijg een verdubbeling voor ogen... Ver, ver boven de extra materiaalkosten... Zelfs als 32mm alupex wat meer tijd kost dan koelleiding sloeg het nergens op.
Wat wil je er nou mee zeggen? Kan ook 2 pagina’s volschrijven over wat voor pannekoeken zelfbenoemde adviseurs soms zijn. Of wat klanten allemaal flikken.

Conclusie; overal zitten eikels tussen. Maar meestal is het een kwestie van andere belangen.

[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 10-05-2026 10:07 ]

• Ronald
  • Nu online
Dat installateurs er een gigantisch loopje mee nemen…

• Technician-
azerty schreef op zaterdag 9 mei 2026 @ 23:26:

hoe kom je bij die kombi? Want dit is niet compatibel, zowel de MEH61 moet zijn MEH96 en de thermostaat ook niet moet zijn VRC720/3

• everb
dunklefaser schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:25:
@everb (Ver)zekeringen - ik wordt er niet echt warm van.
Maar als je met 4 mm² beter kan slapen dan met 2,5 mm² ...
Berekeningen zijn dan ook overbodig.
Dank voor de overzichtelijke calculator. Ga ik nog even naar kijken!

Die elektrakabel is slechts een van de vele onderwerpen waar je als amateur installateur iets van moet vinden om te kunnen kiezen. Bij dit onderwerp is het vrij overzichtelijk om 'gewoon' wat dikker te kiezen. Voor de ervaren installateur waarschijnlijk een nobrainer dat snap ik. Mocht 4mm2 echt complete onzin zijn dan hoor ik het natuurlijk graag. Belangrijkste is dat er straks een veilige installatie staat.
edit:
calculators en handberekeningen geprobeerd, maar daar kwam ik zonder er tijd in te steken niet goed verder in. Crap in crap uit natuurlijk...

edit2: bij 14A en 30m is verlies in voltage dus ~4V (4mm2) vs ~6,5V (2,5mm2). De vraag is wat dit qua opwarming van je kabel doet en of dat veilig blijft. Dat zie ik in deze calculator niet terugkomen?

[ Voor 17% gewijzigd door everb op 10-05-2026 10:56 ]

• Technician-
Ronald schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:07:
Dat installateurs er een gigantisch loopje mee nemen…
Ik zie dat adviseurs en met name accu en PV boeren allemaal oplichters zijn.

• MotorBeast
Het grote Hoe vind ik een betrouwbare installateur topic is een feit. 8)

• Fleighe
azerty schreef op zondag 10 mei 2026 @ 09:51:
[...]

Het staat niet officieel in de data sheets vermeld (Google is er stellig van overtuigd van wel), maar waarom zou het niet compatibel zijn? Ze hebben dezelfde interne componenten en communiceren over eBus... Zou echt wel een zure appel zijn als ik die binnenunit moet vervangen (sowieso niet meer retourneerbaar, die hangt al een half jaar klaar tot ik de buitenunit kon aansluiten), dus ik probeer eerst liever nog wat andere zaken...
Ik zou hem dan niet onmiddellijk vervangen. Hang er een vwz ai plus naast en zet de bedrading daar naar over. Het warmte element kan je waarschijnlijk ook wel door de ai plus laten aansturen ipv door de meh61. Dan heb je in feite een meh60 van met wat extra ingebouwde appendages ;)

• azerty
Technician- schreef op zondag 10 mei 2026 @ 10:11:
[...]

hoe kom je bij die kombi? Want dit is niet compatibel, zowel de MEH61 moet zijn MEH96 en de thermostaat ook niet moet zijn VRC720/3
De VRC 700/6 is volgens deze pagina compatibel:
- compatibel met alle Vaillant verwarmingsapparaten met eBUS

- wandketels ecoTEC exclusive, plus en pro

- vloerketels icoVIT exclusiv, ecoVIT exclusiv en ecoCRAFT exclusiv

- warmtepompen aroTHERM, flexoTHERM & flexoCOMPACT
De MEH61 had ik al veel langer geleden gekocht en zou in principe toch ook compatibel moeten zijn (want ook eBus?).

Dat het geen "standaard" configuratie is weet ik ook wel, maar dat moet toch niet gaan betekenen dat ik het dan maar allemaal moet gaan vervangen als het samen kan werken?
Fleighe schreef op zondag 10 mei 2026 @ 11:15:
[...]

Ik zou hem dan niet onmiddellijk vervangen. Hang er een vwz ai plus naast en zet de bedrading daar naar over. Het warmte element kan je waarschijnlijk ook wel door de ai plus laten aansturen ipv door de meh61. Dan heb je in feite een meh60 van met wat extra ingebouwde appendages ;)
Dat lijkt mij eventueel wel een haalbare kaart, eens kijken wat dat exact allemaal zou behelzen :)

• Technician-
azerty schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:23:
[...]

De VRC 700/6 is volgens deze pagina compatibel:

[...]

De MEH61 had ik al veel langer geleden gekocht en zou in principe toch ook compatibel moeten zijn (want ook eBus?).
Assumption is the mother of all fuck ups.

• azerty
Technician- schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:41:
[...]

Assumption is the mother of all fuck ups.
Maar welk toestel is in deze setup dan de "master"? Als het de MEH61 is kan ik dan inderdaad begrijpen dat er potentieel issues zijn, maar ik ging ervan uit dat het de VRC700 was (die dus wel met beiden compatibel is)

• DoMoFo
everb schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:51:

@DoMoFo welke lengte kabel gaat het om hoe kwam je zelf op 4mm2 (uit interesse, ik moet ook gaan kiezen)
Ik denk voornamelijk de "mindset" waar ik nu in zit :), ben ook met andere zaken bezig zoals eigen laadpaal, dus 25M 4mm2 zat al in mijn "mandje"...

Had verwacht dat er gedurende langere periode hogere vermogens werden gevraagd. Maar dat schijnt mee te vallen en ik kom worst case op een meter of 10 voor de WP, dus 2 mm2 is prima en scheelt een paar tientjes.

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

everb schreef op zondag 10 mei 2026 @ 08:54:
[...]

Precies. Iets meer zekerheid/gemoedsrust voor een paar tientjes (op de E13k...). Alles moet toch open dus de extra installatietijd is verwaarloosbaar.

Terugverdienen hoef ik het niet.
Toen ik bezig was met zonnepanelen en 3fase bedacht als in geen idee wat ik op zolder moet hebben straks maar zonnestroom verdelen over fases is altijd slimmer dan L1 12A inlaten voeren en L2 12A laten verbruiken op zolder. Ik heb me laten voorrekenen dat dan de Nul best flink belast kan worden bij onevenwichtige belastingen. Niks zo irritant als je de isolatie van je nul wegsmelt door overbelasting....😅Dus toen hen ik zelf een 6meter 4mm2 x5 getrokken onder t motto nu kan t en op t totaal bedrag van investering is de meerprijs peanuts. En t is weggewerkt dus zitten is zitten.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Fleighe
azerty schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:44:
[...]

Maar welk toestel is in deze setup dan de "master"? Als het de MEH61 is kan ik dan inderdaad begrijpen dat er potentieel issues zijn, maar ik ging ervan uit dat het de VRC700 was (die dus wel met beiden compatibel is)
Je hebt minimaal een buitenunit en een controller nodig. Controller is de vwz ai plus of de meh97/6 of er is een boilervat met hem erin (weet het typenr zo even niet).

Thermostaat is niet strikt noodzakelijk maar vrijwel iedereen heeft er een omdat je anders niet op binnentemperatuur kan regelen. Op het moment dat je een thermostaat hebt kan je daarop veel (maar niet alle) instellingen doen die je anders op de controller zou doen. Plus je krijgt er een aantal instellingen bij.

• MotorBeast
@Fleighe Hoe stel je zonder thermostaat dan een stooklijn in? Die kan volgens mij niet ingesteld worden in de MEH97/6. Lijkt me toch lastig stoken zonder stooklijn.

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 08:21
MotorBeast schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:46:
@Fleighe Hoe stel je zonder thermostaat dan een stooklijn in? Die kan volgens mij niet ingesteld worden in de MEH97/6. Lijkt me toch lastig stoken zonder stooklijn.
Ja toch wel. Kun je direct op de VWZ AI of andere binnenunit instellen! De warmtepomp zelf neemt een groot deel van de sturing over als er geen thermostaat is. Ik gebruik 'm zo, maar wel met een eigen app om de wenstemperatuur te nudgen e.d.

[ Voor 4% gewijzigd door martijnst op 10-05-2026 20:06 ]

• MotorBeast
martijnst schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:01:
[...]

Ja toch wel. Kun je direct op de VWZ AI of andere binnenunit instellen! De warmtepomp zelf neemt een groot deel van de sturing over als er geen thermostaat is. Ik gebruik 'm zo, maar wel met een eigen app om de wenstemperatuur te nudgen e.d.
Heb die instelling nog nooit gezien in dat ding. Vreemd.

• martijnst
MotorBeast schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:18:
[...]

Heb die instelling nog nooit gezien in dat ding. Vreemd.
Alleen als je bij installatie aangeeft geen thermostaat te hebben!

Maar als noodoplossing (met de hand) is het hooguit "te doen". Als het 23 graden wordt in je woonkamer door de zon, dan moet je 'm in de gang gauw op 15 zetten. Anders tuft 'ie lekker door.

• marcop23
azerty schreef op zondag 10 mei 2026 @ 12:23:

[...]

Dit gaat sowieso niet op: de VWZ AI niet-plus werkt bijvoorbeeld niet met de Arotherm Plus /6 serie. Daar zijn meerdere Tweakers, waaronder ondergetekende, al achter gekomen: marcop23 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

• azerty
Fleighe schreef op zondag 10 mei 2026 @ 19:29:
[...]

Je hebt minimaal een buitenunit en een controller nodig. Controller is de vwz ai plus of de meh97/6 of er is een boilervat met hem erin (weet het typenr zo even niet).
Dat verklaart dan inderdaad veel als de MEH61 een oudere versie van de controller bevat... En de symptomen zijn inderdaad krek hetzelfde als
marcop23 schreef op zondag 10 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Dit gaat sowieso niet op: de VWZ AI niet-plus werkt bijvoorbeeld niet met de Arotherm Plus /6 serie. Daar zijn meerdere Tweakers, waaronder ondergetekende, al achter gekomen: marcop23 in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
Mijn symptomen zijn inderdaad hetzelfde... Dus ik denk dat ik dan inderdaad weet wat ik moet doen (een VWZ AI plus te pakken krijgen en aansluiten :+ )

• roofburner
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19-05 22:18
Ik zag in volgende forumlink https://www.haustechnikdialog.de/Forum/t/292341/Unterschied-Vaillant-Arotherm-VWS-55-Pro-7-versus-Plus-8-1 dit Duits bericht:

"Ich habe seit November 2025 eine Arotherm plus 55/8.1

Zu den Änderungen kann ich leider nichts sagen da ich nur dieses Modell kenne. Aber ich kann dieses Modell absolut nicht empfehlen. Sobald die Außentemperaturen unter 5° sinken wird sie extrem laut. Das hat mittlerweile auch Vaillant eingesehen und sucht nach einer Lösung. Uns wurde vom Vaillant Werkskundendienst mitgeteilt, dass dieses Problem alle 55 und 75/8.1 betrifft aber man die Ursache noch nicht gefunden hat. Das ist nun schon gut drei Monate her und es gibt leider immer noch keine Lösung.

Unsere 55/8.1 hat auch noch ein weiteres großes Problem das Vaillant nicht in den Griff bekommt und zwar steigt die Anlage bei tiefen Temperaturen sporadisch mit dem Fehler F733 aus. Also vielleicht besser bei einem anderen Hersteller schauen."

Geen idee waaruit de gebruiker volgende besluit: "Vaillant heeft dit probleem erkend en zoekt naar een oplossing.".

Ik denk niet dat er in België/Nederland reeds Pro/7 of Plus/8.1 gebruikers zijn die dezelfde ervaring kunnen hebben (wegens nog niet beschikbaar in BeNe), maar zijn hier in het forum installateurs met nauwe Vaillant contacten die wat meer informatie kunnen inwinnen?

• goudvisblub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 22:05
roofburner schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:15:
Ik zag in volgende forumlink https://www.haustechnikdialog.de/Forum/t/292341/Unterschied-Vaillant-Arotherm-VWS-55-Pro-7-versus-Plus-8-1 dit Duits bericht:

Zu den Änderungen kann ich leider nichts sagen da ich nur dieses Modell kenne. Aber ich kann dieses Modell absolut nicht empfehlen. Sobald die Außentemperaturen unter 5° sinken wird sie extrem laut. Das hat mittlerweile auch Vaillant eingesehen und sucht nach einer Lösung. Uns wurde vom Vaillant Werkskundendienst mitgeteilt, dass dieses Problem alle 55 und 75/8.1 betrifft aber man die Ursache noch nicht gefunden hat. Das ist nun schon gut drei Monate her und es gibt leider immer noch keine Lösung.

Unsere 55/8.1 hat auch noch ein weiteres großes Problem das Vaillant nicht in den Griff bekommt und zwar steigt die Anlage bei tiefen Temperaturen sporadisch mit dem Fehler F733 aus. Also vielleicht besser bei einem anderen Hersteller schauen."

Geen idee waaruit de gebruiker volgende besluit: "Vaillant heeft dit probleem erkend en zoekt naar een oplossing.".

Ik denk niet dat er in België/Nederland reeds Pro/7 of Plus/8.1 gebruikers zijn die dezelfde ervaring kunnen hebben (wegens nog niet beschikbaar in BeNe), maar zijn hier in het forum installateurs met nauwe Vaillant contacten die wat meer informatie kunnen inwinnen?
Interessant, ik zie op de pro-website in Nederland wel dat hier de modellen 75/7.1 heten ipv 8.1, https://www.vaillant.nl/producten/arothermpro/

'Maak je niet teveel zorgen over jezelf, maar ook niet te weinig.' - Montaigne

• everb
roofburner schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:15:

Hier meer van dezelfde gebruiker:

https://www.haustechnikdialog.de/Forum/t/292461/Erste-Erfahrungen-mit-der-Vaillant-Arotherm-plus-55-8-1

Wat ik er zo uithaal:

- error was een defecte klep

- de installatie heeft een probleem met resonantie/ontkoppeling naar binnen

@roofburner dank voor de aanvullingen!

• roofburner
@everb Ik heb uit je laatste link nog een paar interessante passages (Duits onderaan):

Beetje samengevat:
  • Er lijken problemen te zijn met "bromgeluiden" bij bepaalde 55/8.1 en 75/81 units. Vaillant kan ze intern reproduceren, maar heeft de oorzaak nog niet gevonden.
  • In de /6 series waren de aan- en retoursensoren niet op mekaar afgestemd (fout gekalibreerd), waardoor COP berekening in de mist ging. In de /8.1 zou je de sensoren "op mekaar kunnen afstemmen"
  • "Koelmiddeltank" is in de /8.1 nu wel geïsoleerd, wat misschien voor een nieuw (bromgeluids)probleem zorgt.
  • De F733 trad op t.g.v. een defecte expantieklep (reeds vermeld door @everb)
"Dann wurde uns von beiden Unternehmen mitgeteilt, dass es vermehrt Reklamationen zu dieser Modellreihe gibt und das laute Dröhnen ein generelles Problem der 55 und auch 75/8.1 sei. Man konnte die Probleme bei Vaillant intern reproduzieren aber leider noch keine Ursache finden."

"Dazu kam noch, dass die Sensoren für VL und RL ab Werk oft nicht zusammen gepasst haben und nicht kalibriert werden konnten. Das ergibt dann falsche, scheinbar sehr schlechte Arbeitszahlen. Da hilft dann bei der alten Baureihe nur ein Austausch gegen ein neues, aufeinander abgestimmtes, ausgemessenes Pärchen.

Das ist bei der 8.1 Gott sei Dank nicht mehr so, da kann man die Sensoren aufeinander kalibrieren."

"Beim Vorgänger ist der Kältemittelsammler noch nicht isoliert. Feuchtigkeit kondensiert und gefriert über viele Wochen zu einem größeren Eiszapfen der die Entkopplung der schwingend gelagerten Bauteile stören kann. Dann fängt die ganze Kiste an zu brummen.

Der Kältemittelsammler ist bei der 8.1 aber isoliert. Ist möglicherweise eine neues Problem."

Na het bezoek van de Vaillant technieker voegt hij nog dit toe:

"Tatsächlich wurde der Fehler F733 nicht durch einen Mangel an Kältemittel, sondern durch ein defektes Expansionsventil verursacht.

...

Aber auch der Kältetechniker war über das Dröhn-Problem informiert und bestätigte ebenfalls, dass dies ein bekanntes Problem der 8er-Baureihe ist. Seiner Kenntnis nach sind aber wohl nicht alle betroffen. Leider gibt es noch immer keine offizielle Reparaturvorgabe, sodass er aktuell nichts tun kann. Er geht davon aus, dass es nur wieder ein Isolationsproblem sein wird. Er hat sich die S/N meiner Anlage notiert und will mir Bescheid geben, sobald er Neuigkeiten dazu hat. Ich denke nicht, dass da von allein was kommt aber wer weiß..."

• Technician-
roofburner schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 14:22:
@everb Ik heb uit je laatste link nog een paar interessante passages (Duits onderaan):

Beetje samengevat:
  • Er lijken problemen te zijn met "bromgeluiden" bij bepaalde 55/8.1 en 75/81 units. Vaillant kan ze intern reproduceren, maar heeft de oorzaak nog niet gevonden.
  • In de /6 series waren de aan- en retoursensoren niet op mekaar afgestemd (fout gekalibreerd), waardoor COP berekening in de mist ging. In de /8.1 zou je de sensoren "op mekaar kunnen afstemmen"
  • "Koelmiddeltank" is in de /8.1 nu wel geïsoleerd, wat misschien voor een nieuw (bromgeluids)probleem zorgt.
  • De F733 trad op t.g.v. een defecte expantieklep (reeds vermeld door @everb)
"Dann wurde uns von beiden Unternehmen mitgeteilt, dass es vermehrt Reklamationen zu dieser Modellreihe gibt und das laute Dröhnen ein generelles Problem der 55 und auch 75/8.1 sei. Man konnte die Probleme bei Vaillant intern reproduzieren aber leider noch keine Ursache finden."

"Dazu kam noch, dass die Sensoren für VL und RL ab Werk oft nicht zusammen gepasst haben und nicht kalibriert werden konnten. Das ergibt dann falsche, scheinbar sehr schlechte Arbeitszahlen. Da hilft dann bei der alten Baureihe nur ein Austausch gegen ein neues, aufeinander abgestimmtes, ausgemessenes Pärchen.

Das ist bei der 8.1 Gott sei Dank nicht mehr so, da kann man die Sensoren aufeinander kalibrieren."

"Beim Vorgänger ist der Kältemittelsammler noch nicht isoliert. Feuchtigkeit kondensiert und gefriert über viele Wochen zu einem größeren Eiszapfen der die Entkopplung der schwingend gelagerten Bauteile stören kann. Dann fängt die ganze Kiste an zu brummen.

Der Kältemittelsammler ist bei der 8.1 aber isoliert. Ist möglicherweise eine neues Problem."

Na het bezoek van de Vaillant technieker voegt hij nog dit toe:

"Tatsächlich wurde der Fehler F733 nicht durch einen Mangel an Kältemittel, sondern durch ein defektes Expansionsventil verursacht.

...

Aber auch der Kältetechniker war über das Dröhn-Problem informiert und bestätigte ebenfalls, dass dies ein bekanntes Problem der 8er-Baureihe ist. Seiner Kenntnis nach sind aber wohl nicht alle betroffen. Leider gibt es noch immer keine offizielle Reparaturvorgabe, sodass er aktuell nichts tun kann. Er geht davon aus, dass es nur wieder ein Isolationsproblem sein wird. Er hat sich die S/N meiner Anlage notiert und will mir Bescheid geben, sobald er Neuigkeiten dazu hat. Ich denke nicht, dass da von allein was kommt aber wer weiß..."
Vaillant art: 0020278361

• azerty
Ter lering ende vermaeck:

Wie kan er zeggen welk PCB van de MEH 61 komt, en welk van de VWZ AI Plus? :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bsd7HM-IaMogYrHhYTjGuxMC0ZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8KflW7Dc4DN4GCHenYquf2k.jpg?f=fotoalbum_large

De achterkant geeft het weg...
spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3I8F3056WD0L4yHE9MA-Tc9W2SY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nQ4z1zQZlACO56ecaszMubjt.png?f=fotoalbum_large
Voor diegene die nu denken dat het een drop-in replacement is... Bijna! Enkel het scherm werkt niet mee (daar moet ik op een later moment nog eens naar kijken of ik kan uitmaken waarom dat is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z7mKPQKOP-DVKv8mPZik_y859k8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8JSEMVLj6flWuDPxiSc2aOFl.jpg?f=fotoalbum_large

Het probleem van eerder is in elk geval wel opgelost nu en mijn vloer opstook protocol is lopende _/-\o_

Bedankt @marcop23 en @Fleighe voor de tips & hulp :)

• roofburner
Dat is wel erg cryptisch 😁. Beetje opzoekwerk leidt tot een isolatieset, maar wat bedoel je?

• martijnst
@azerty Opvallend is dat je een Belgische versie op de kop hebt getikt, maar gezien je username zal het wel kloppen ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door martijnst op 12-05-2026 19:55 ]

• azerty
martijnst schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 19:55:
@azerty Opvallend is dat je een Belgische versie op de kop hebt getikt, maar gezien je username zal het wel kloppen ;-)
Ja, ik woon toevallig in Vlaanderen ;)

• maarten_NL
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:24
Sinds een tijdje zie ik de boiler temperatuur onnatuurlijk fluctueren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OP-wbccAraLeRN7c2h9suc4cCvw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jdxnKBTFviXecvxVNqQCJsep.png?f=user_large

Dit terwijl er savonds of snachts niemand aan de warmwaterkraan heeft gezeten en zoals je ziet, na een aantal uur weer terug naar de waarde schiet die je door het natuurlijk standverlies zou verwachten.

Deze keer was het dan toevallig buiten de 10-16undat de warmtepomp warm water mag draaiend maar op andere momenten slaat de warmwater regeling er op aan en soms zelfs 2x achter elkaar.

Ik had nog een 2e temperatuur sensor liggen dus die heb ik aangesloten, maar ook die vertoond hetzelfde gedrag dus het lijkt een Vwzai probleempje?

Herkent iemand dit gedrag?

Vaillant AroTHERM+ WP - 15kWp O-Z-W PV - 14kWh ESS - Kona EV + Kia ev3 - ESP8266 FTW!

• Fleighe
@azerty let trouwens op dat je de 230v voor de meh61heater niet uit de 230v uitgang van de ai plus haalt. Die schijnt dat vermogen niet aan te kunnen. Staat wel eea over in dit topic.

En werkt die vcr700/6 thermostaat nu eigenlijk met je 55/6 buitenunit? Je lijkt vrijwel de enige te zijn met die combi.

• azerty
Fleighe schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:52:
@azerty let trouwens op dat je de 230v voor de meh61heater niet uit de 230v uitgang van de ai plus haalt. Die schijnt dat vermogen niet aan te kunnen. Staat wel eea over in dit topic.

En werkt die vcr700/6 thermostaat nu eigenlijk met je 55/6 buitenunit? Je lijkt vrijwel de enige te zijn met die combi.
De MEH61 is op 3-fase aangesloten en die loopt dan pas door naar de control unit, dus dat zou geen probleem mogen zijn denk ik? Gezien het bord ook quasi identiek is aan de oude in de MEH61 (ik ga die ene andere relay nog eens wat meer in detail bekijken, mijn foto heeft juist niet genoeg detail)... Ga het sowieso wel nog eens bekijken.

Mbt de VRC combi: dat ga ik ook bekijken, maar op het eerste gezicht leek het gisteren te werken (maar zit nu in vloerverwarmingsprogramma, dus dat moet ik annuleren als ik verder wil kijken erop). Zal wel nog een update posten hier dan.

• RpW
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-05 20:19

RpW

Heeft u hier ervaring mee bij de oude modellen? Vreemd dat Vaillant Duitsland er zelf niet uit komt dan.....

• Kusterse
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 00:04
maarten_NL schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 22:36:
Sinds een tijdje zie ik de boiler temperatuur onnatuurlijk fluctueren:

[Afbeelding]

Dit terwijl er savonds of snachts niemand aan de warmwaterkraan heeft gezeten en zoals je ziet, na een aantal uur weer terug naar de waarde schiet die je door het natuurlijk standverlies zou verwachten.

Deze keer was het dan toevallig buiten de 10-16undat de warmtepomp warm water mag draaiend maar op andere momenten slaat de warmwater regeling er op aan en soms zelfs 2x achter elkaar.

Ik had nog een 2e temperatuur sensor liggen dus die heb ik aangesloten, maar ook die vertoond hetzelfde gedrag dus het lijkt een Vwzai probleempje?

Herkent iemand dit gedrag?
Ik werk best geregeld met temperatuur metingen in industriële machines. Een defecte temperatuurmeting of een slecht contact in het circuit van de boiler temperatuur sensor is het meest logisch

• heszol
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:30
Voor de liefhebbers, een paar plaatjes van recente installaties.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YdA_3Ruh2GhxVDcJdp22HR1ks-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G59vECqUQJ5Cum5Udet23fqz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4PQNhVSbu0HsUxe2qQ9XowYtew0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IT7ty0JSamu6ouxtPVKsj82s.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bv5r3mnkZwPvxjxxODUkvWmVRko=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/De9J4NUqv8GdAhElFWSfaHsz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ue9wqkMJuteRe7ObNjcLSemnW5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxhPZ8MDMNl2NiMKDRxbRImv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ct4b2cxTAgkffrpUsU6PSPExbfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iMoWE6sHlRkvelt4520aWldK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ul1B6-2CT4zhevla-s3ZlUFioCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/183YK8bvlMVNglu07pD663mC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yDfwawOZGQBIYJg74zyUEP7r4qM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oVy4MwQtyxwnmNMI3zabeUsm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SEP7Vcq9nRzOLfsp-GjnTk1T1Fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g61OSYfItWxT7bc738i5c54K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2sUGavnObluE2s92DV2C5UAID7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zsuWeZRLwIFIaTRrziqIc6Wu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5u9aG7wRdO8C23RS4807zKLIw1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmDektRthz2KyjxJsChgh9Hg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9eCA1sLILq2MJhmDPobMoNvjqUo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WW3oPYe44P2zJG50NlsZVhdc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9ULsxnaViDfrZ3VQ1WVhSCkQok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EH19N1DEBi4SxpvX8i2giMrX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LNBkMHwqe8FB-lPIYIFauafKf0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vHkxL5SB6CBRHqVZrTGWXyLd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aYmn7awKv1m8MeEyRA743Um_xWY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hd6dNWo5r6DGvVyM1RrdM3yI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMxIVYisJBH6Dbx2TzRsM11To7E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/saIglL533P3jRLSNlrcTcmQB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFjZDSybiXjOKxsobXWoVk_Xg3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e5sDEPDIMnIOpPGcrJxY6cPq.jpg?f=fotoalbum_large

• Technician-
@heszol

Aandacht voor netheid, koper ipv staal, mooi werk.

vraagje waar haal je die ribbelbuis dn25 met witte isolatie vandaan als ik vragen mag?

• heszol
Technician- schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:17:
@heszol

vraagje waar haal je die ribbelbuis dn25 met witte isolatie vandaan als ik vragen mag?
Dank je! Zie pm voor antwoord op je vraag.

• nairolf
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 10:29
Technician- schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 09:17:
@heszol

(En ook @heszol en wellicht bijv ook @Carboy54 en andere installateurs hier, ben gewoon benieuwd naar hoe hier tegenaan gekeken wordt) In principe OT voor dit topic, maar gezien er nu toch over gesproken wordt. Als consument ben ik even benieuwd hiernaar:

1: Is kopen ipv staal een voordeel? (In jouw/jullie ogen) En zo ja/nee, waarom is dat wel/niet zo?

2: En ik dacht altijd dat ribbelbuis een beetje een tool is voor goedkope installateurs, en ik dacht dat dat was omdat het (vanwege de ribbels denk ik?) geen geweldige flow geeft t.o.v. de diameter? Maar misschien heb ik dat verkeerd. Ik heb weleens gelezen hier op tweakers dat daarop “gebasht” werd, specifiek op Quatt omdat ze dat gebruiken.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:12

Carboy54

Duurzaamheid coach

nairolf schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:22:
[...]

(En ook @heszol en wellicht bijv ook @Carboy54 en andere installateurs hier, ben gewoon benieuwd naar hoe hier tegenaan gekeken wordt) In principe OT voor dit topic, maar gezien er nu toch over gesproken wordt. Als consument ben ik even benieuwd hiernaar:

1: Is kopen ipv staal een voordeel? (In jouw/jullie ogen) En zo ja/nee, waarom is dat wel/niet zo?

2: En ik dacht altijd dat ribbelbuis een beetje een tool is voor goedkope installateurs, en ik dacht dat dat was omdat het (vanwege de ribbels denk ik?) geen geweldige flow geeft t.o.v. de diameter? Maar misschien heb ik dat verkeerd. Ik heb weleens gelezen hier op tweakers dat daarop “gebasht” werd, specifiek op Quatt omdat ze dat gebruiken.
Ribbelslang is grote stappen snel thuis voor installeren in een dag zoals dus o.a.Quatt. Wij gebruiken altijd 32 mm MLB van Henco met dubbele isolatie buiten. Binnen bij koelen ook of 28 mm. staal/koper bij alleen verwarmen. Strakker werk en kwalitatief hoogwaardiger.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• heszol
nairolf schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:22:
[...]

1: koper ivm koelen (of rvs), rvs van Viega is niet goedkoper dan koper en koper is meer voorradig overal. Met stalen leidingwerk kun je niet koelen. Ik kies dus voor één systeem, dus bij alle klanten koper (koelen of niet koelen). Mlb als zichtwerk vind ik een no go (tenzij klant dit al heeft aangelegd mbt drinkwater leidingen).

2: kort gezegd ja. Er zijn ook nadelen aan rvs buis. Ze hebben meer weerstand dan mlb buis. Maar er zijn ook voordelen:

De bochten zijn constant in diameter, mlb vernauwt enorm bij koppelingen. De straal is ook groter dan bij mlb bochten. Ook bij de aansluitingen naar 11/4 is de doorgang groter dan bij mlb koppelingen.

In overleg met TPA Vaillant geven zij aan dat voor woningen de pomp genoeg restopvoerdruk heeft om de iets hogere weerstand van de ribbelbuis te compenseren.

Ik ga niet langer dan 15m met ribbelbuis. Zichtwerk in de woning (kelder daargelaten) ga ik over op koper 28mm.

De rvs ribbelbuis die ik gebruik heeft Aerogel isolatie van 6,5mm (vergelijkbaar met 13mm epdm isolatie) en heeft een hele stevige kunststof mantel, geschikt voor direct in de grond. Compacter en veel makkelijker te verwerken dan mlb. Ook leverbaar in 13mm, wat overeenkomt met 26mm epdm (bijna vergelijkbaar met grondleidingen).

Flow is nooit een probleem. Ik haal altijd de maximale flow (75/6 circuit 1200-1250lh boiler 1400l/h). (Groter probleem zijn de kleinere mlb diameters die in het afgifte circuit gebruikt worden, vaak 25/26mm als hoofd, ik haal dan geen 1200l/h maar 1000l/h)

mlb=32mm 1,5mbar/m, koppelingen rond de 2,5mbar (lastig rekenen van zeta m/s naar mbar). Ribbel=5mbar/m bij 1 m3/u. Dus ja er is verschil, maar de pomp heeft 440mbar restopvoerdruk. Dus zoals de praktijk ook laat zien, maximale flow.

• heszol
Carboy54 schreef op donderdag 14 mei 2026 @ 21:39:
[...]

Ribbelslang is grote stappen snel thuis voor installeren in een dag zoals dus o.a.Quatt. Wij gebruiken altijd 32 mm MLB van Henco met dubbele isolatie buiten. Binnen bij koelen ook of 28 mm. staal/koper bij alleen verwarmen. Strakker werk en kwalitatief hoogwaardiger.
Het legt inderdaad sneller, maar ben het niet eens met je dat t minder strak is. De ribbelbuis legt heel mooi aan een stuk, direct op de wp zonder allemaal koppelingen en overgangen. Mlb als zichtwerk vind ik dus een no go (zoals jij doet bij koelen). Plus je hebt dan meer drukverlies in je koppelingen dan 28mm koper met bochten (zeta 0,5 ipv 2).

Kwalitatief hoogwaardiger als argument ben ik het ook niet mee eens. Rvs ribbelbuis is van de hoogste kwaliteit, met de beste Aerogel isolatie en een stevigere mantel dan mlb.

Dus ieder zn manier van installeren, met bijbehorende voordelen en nadelen. Er is niet één juiste manier, maar ribbelbuis is ook absoluut niet de foute manier!

• Komt Goed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-05 17:04
Tja, alles heeft voor- en nadelen natuurlijk. Ik ben ook bezig met de installatie van (maar) 26mm mlb in een technische schacht, het er heel netjes en strak inkrijgen idee, heb ik ook al laten varen... maar goed, eens afgedicht ziet niemand het nog. Een mooi geleidelijke bocht uit mlb moet toch niet onderdoen voor een koperbocht lijkt mij (een 90 graden pers of knelkoppeling mlb bocht is idd wel een flinke vernauwing en dus te vermijden).

Overigens levert Nibe (dat ander merk) zijn S2125 monoblocks standaard met een RVS ribbelbuis in 1.5cm armaflex isolatie als aansluit set (deze zijn wel maar 50cm in lengte)...

• copykat

copykat

Good copy isn't bad

@heszol "met staal kan je niet koelen" ivm roesten buitenzijde?

[ Voor 3% gewijzigd door copykat op 15-05-2026 14:21 ]

• heszol
copykat schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:21:
@heszol "met staal kan je niet koelen" ivm roesten buitenzijde?
Klopt, condens, vocht, zuurstof geen goede combo. Koelen alleen met koper, rvs of kunststof. Vaak treed er geen condens op bij vvw koeling, maar een leiding kan door een vochtige ruimte lopen of de luchtvochtigheid stijgt ineens en dan kun je wel condens krijgen. Dit is ook het advies van TPA Vaillant.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 09:56

Seafarer

XXX

heszol schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 07:35:
[...]

Dus ieder zn manier van installeren, met bijbehorende voordelen en nadelen. Er is niet één juiste manier, maar ribbelbuis is ook absoluut niet de foute manier!
Dit is natuurlijk de oplossing als je met zakkende grond te maken hebt. (Gouda en omgeving) Die ribbel buis buigt/zakt veel makkelijker mee dan MLB.
Heeft iemand een linkje waar dit te verkrijgen is.? Ik kom alleen de 16mm versie tegen.
Edit:ik bedoel dus specifiek met aerogel eromheen als isolatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Seafarer op 15-05-2026 21:09 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Icekiller2k6
een vraagje - wat zouden jullie doen voor 7 meter in de grond + 2 meter in kruipkelder RVS ribbelbuis of alpex 32mm?
Ik maak me een beetje zorgen ivm 32mm bochten ivm doorlaat dat dit toch wel echt smal is vergeleken met koper/staal/rvs

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Icekiller2k6 schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 18:35:
een vraagje - wat zouden jullie doen voor 7 meter in de grond + 2 meter in kruipkelder RVS ribbelbuis of alpex 32mm?
Ik maak me een beetje zorgen ivm 32mm bochten ivm doorlaat dat dit toch wel echt smal is vergeleken met koper/staal/rvs
Een grondleiding die daar voor bedoeld is?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• --Erik--
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Een buigset aanschaffen en voor mlb gaan?

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• heszol
Mijn advies kun je wel raden 😃😉 Ribbelbuis 6,5mm Aerogel en dan in een grote rode mantelbuis met extra armaflex af2 eromheen in de grond. Goedkoper dan grondleiding en minder dure koppelingen en makkelijker te buigen.

Of de 13mm Aerogel in één keer in de grond zonder mantelbuis, maar die is lastiger verkrijgbaar en een stuk duurder dan de 6,5 met Armaflex en mantelbuis

[ Voor 12% gewijzigd door heszol op 16-05-2026 20:03 ]

• --Erik--
  • Niet online
heszol schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 20:02:
[...]

Mijn advies kun je wel raden 😃😉 Ribbelbuis 6,5mm Aerogel en dan in een grote rode mantelbuis met extra armaflex af2 eromheen in de grond. Goedkoper dan grondleiding en minder dure koppelingen en makkelijker te buigen.

Of de 13mm Aerogel in één keer in de grond zonder mantelbuis, maar die is lastiger verkrijgbaar en een stuk duurder dan de 6,5 met Armaflex en mantelbuis
Hoeveel euro per meter ben je kwijt voor je 1e genoemde optie (6,5mm Aerogel, mantelbuis en armaflex)?

Die van MLB met 20mm isolatie heb ik al een keer uitgerekend: --Erik-- in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

De prijzen zijn wel wat gestegen zie ik, de nieuwe meterprijs wordt dan:
32mm leiding€ 4,10
Buisisolatie€ 3,50
80mm PVC€ 2,30
Totale kosten per meter€ 9,90
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAtwcB4LkMInehNNFMa1_tUm0Ts=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K8DKpfqeWNYlxwi8WM45A9LW.jpg?f=fotoalbum_tile

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Evjke_AP5k5hyCANVX16yHVLnJM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyLXYJV07uJCn4HU7XZGmr21.jpg?f=fotoalbum_tile

Hobbymatige blowerdoortest enthousiast (Retrotec). Interessant voor jouw huis? DM me maar :)

• roofburner
Seafarer schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 18:58:
[...]

Dit is natuurlijk de oplossing als je met zakkende grond te maken hebt. (Gouda en omgeving) Die ribbel buis buigt/zakt veel makkelijker mee dan MLB.
Heeft iemand een linkje waar dit te verkrijgen is.? Ik kom alleen de 16mm versie tegen.
Edit:ik bedoel dus specifiek met aerogel eromheen als isolatie.
Hier lijkt het te koop als particulier:
https://www.meinhausshop.de/Waermepumpenanschlussleitung
Vb. de 3m dubbele slang DN32 met 13mm aerogel:
https://www.meinhausshop.de/TWS-Twinway-Set-SPLIT-Wellschlauch-DN32-o.-LK-Nano-13-mm-PE-VPE-3-m
Je hebt vast nog wat koppelingen nodig. Ik vermoed dat koppelingen van Cobrasun wel passen?
Vb.
FEMALE: https://plomberie-online.fr/raccord-a-compression-pour-inox-annele/2737-raccord-a-compression-dn32-f-33x42-pour-inox-annele-cobrasun-tiemme.html
MALE: https://plomberie-online.fr/raccord-a-compression-pour-inox-annele/2736-raccord-a-compression-dn32-m-33x42-pour-inox-annele-cobrasun-tiemme-8027830452047.html

• Technician-
Flowfit D32 bochten hebben echt de ideale flow.

Buigen is ook een optie.

pvc buis 110’of 125mm met rubberbochten 45gr en met geïsoleerde MLB buis.

Mantelbuis en ribbelbuis toepassen kan ook. Wildkamp verkoopt mantelbuis in lengtes van 6 meter.

Maar als leek is ribbelbuis wat lastiger door de spec gereedschappen om de flens eraan te kloppen misschien?

• Jongfeli
  • Laatst online: 07:43
Ik denk dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken over de flow van de warmtepomp met 32mm leidingen. Ik heb "gewoon" een 125mm grondleiding met 2 x 28mm en binnen zit alles gefit met stalen buizen en meerdere 90 graden koppelingen. De grondleiding is +/- 4 meter lang en binnen zit er nog eens 3 meter naar de hydro unit. In warmwaterbedrijf met de CV pompsetting op 100% is de flow 1900 l/h en dat is veel te veel, de maximale flow voor onze VWL 75/6 A 230V is 1205 l/h. Staat de pomp in warmwaterbedrijf op AUTO dan draait deze netjes op de spec van 1205 l/h met een pompsnelheid van 50%.

• Yariva
  • Laatst online: 19-05 17:30

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Hey heren,

Inmiddels staat de 75/6 WP op zijn plek en is al veel werk voorbereid. Nu zie ik zelf door de bomen het bos niet meer en ook met een snelle zoektocht in dit topic kom ik er niet helemaal uit.

Kennelijk zijn er 2 aansluitsets vanuit Vaillant. Eentje met G1¼" aansluiting en de ander met spie aansluiting.

Doel is om de 75/6 op een Terrendis 32mm leiding te verbinden. Andere kant van de Terrendis komt weer aan op de MEH 97/6 met G1¼".

Terrendis heeft zelf koppelstukken naar G1 (https://www.aircozonderstek.nl/product/terrendis-pe-x-draadkoppeling-sdr11-32-2-9mm-1/) en dan zou ik hem kunnen verbinden met een koppelstuk G1 1/4 naar G1?

Maar ik hoor graag of iemand een betere manier weet / het ei van columbus heeft voordat ik een winkelwagentje ga vol gooien.

Overigens weet ik niet zeker of ik de aansluitset nodig heb: na veel lezen denk ik dat het wel de beste manier van koppelen is en ook zodat de unit niet via de Terrendis door trilt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ob4GB3qrIti4VLiarcbKQz08qI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnmiK9jslys2FNWJNESnyAni.jpg?f=fotoalbum_large

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• Kuusj
  • Laatst online: 19-05 18:50

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Yariva schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:29:
Hey heren,

Inmiddels staat de 75/6 WP op zijn plek en is al veel werk voorbereid. Nu zie ik zelf door de bomen het bos niet meer en ook met een snelle zoektocht in dit topic kom ik er niet helemaal uit.

Kennelijk zijn er 2 aansluitsets vanuit Vaillant. Eentje met G1¼" aansluiting en de ander met spie aansluiting.

Doel is om de 75/6 op een Terrendis 32mm leiding te verbinden. Andere kant van de Terrendis komt weer aan op de MEH 97/6 met G1¼".

Terrendis heeft zelf koppelstukken naar G1 (https://www.aircozonderstek.nl/product/terrendis-pe-x-draadkoppeling-sdr11-32-2-9mm-1/) en dan zou ik hem kunnen verbinden met een koppelstuk G1 1/4 naar G1?

Maar ik hoor graag of iemand een betere manier weet / het ei van columbus heeft voordat ik een winkelwagentje ga vol gooien.

Overigens weet ik niet zeker of ik de aansluitset nodig heb: na veel lezen denk ik dat het wel de beste manier van koppelen is en ook zodat de unit niet via de Terrendis door trilt.

[Afbeelding]
Ik heb een verloop van G1¼ op de WP naar G1 gezet, en daar een 32mm RVS flexbuis (dacht ten minst dat het 32mm was, DN25) naar de Terrendis leiding waar ik het Terrendis G1 puntstuk op heb gezet. Dat grapje heeft me wel wat kopzorgen gekost aangezien dat puntstuk bij sommige slangen niet echt lekker sloot. Als ik het opnieuw zou doen zou ik proberen 32mm voor MLB erop te persen zoals ik destijds ook in diverse adviezen hier kreeg. Een stuk goedkoper ook nog :) Maar ymmv.

Je hebt overigens een beste lengte buis nodig, vergis je niet. Ik dacht dat ik het ruim had met 50cm maar het ging echt net. Kijk maar waar mijn Terrendis buis uit kwam, dat is bijna precies bij de aansluitingen van de WP. Uiteindelijk iets boven de betonnen bandjes afgesneden. Dat had ik achteraf hoger moeten doen aangezien ik dus nog een keer opnieuw moest proberen met die puntstukken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5y9RzQP2IKMt0jCTk9KzRByIU-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4Npd59XFSEXMmvXA6tmp8t5.jpg?f=fotoalbum_large
Dankjewel :) Tenzij @heszol een andere leverancier heeft vind ik dat toch aardig prijzige buisjes :| Maar ja Terrendis is eigenlijk ook (m.i.) ontzettend duur.

[ Voor 10% gewijzigd door Kuusj op 16-05-2026 22:55 ]

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

• --Erik--
  • Niet online
Kuusj schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:50:
[...]

Ik heb een verloop van G1¼ op de WP naar G1 gezet, en daar een 32mm RVS flexbuis (dacht ten minst dat het 32mm was, DN25) naar de Terrendis leiding waar ik het Terrendis G1 puntstuk op heb gezet. Dat grapje heeft me wel wat kopzorgen gekost aangezien dat puntstuk bij sommige slangen niet echt lekker sloot. Als ik het opnieuw zou doen zou ik proberen 32mm voor MLB erop te persen zoals ik destijds ook in diverse adviezen hier kreeg. Een stuk goedkoper ook nog :) Maar ymmv.

Je hebt overigens een beste lengte buis nodig, vergis je niet. Ik dacht dat ik het ruim had met 50cm maar het ging echt net. Kijk maar waar mijn Terrendis buis uit kwam, dat is bijna precies bij de aansluitingen van de WP. Uiteindelijk iets boven de betonnen bandjes afgesneden. Dat had ik achteraf hoger moeten doen aangezien ik dus nog een keer opnieuw moest proberen met die puntstukken.[Afbeelding]

[...]

Dankjewel :) Tenzij @heszol een andere leverancier heeft vind ik dat toch aardig prijzige buisjes :| Maar ja Terrendis is eigenlijk ook (m.i.) ontzettend duur.
Is het wel wenselijk om Terrendis buis rechtstreeks aan te sluiten op de unit? Lijkt me vrij star en kans op het doorgeven van trillingen is niet uitgesloten.
Ik gebruik altijd een flexibel eindstuk tussen MLB en de buitenunit, deze bijvoorbeeld.

• Kuusj
  • Laatst online: 19-05 18:50

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

@--Erik-- “G1¼ op de WP naar G1 gezet, en daar een 32mm RVS flexbuis (dacht ten minst dat het 32mm was, DN25) naar de Terrendis leiding.”

Haha.. nee het lijkt me inderdaad geen goed idee om dit direct aan te sluiten. Ik zou het ook trouwens bijzonder vinden als het je zou lukken.. wat een geworstel die grondleiding.

9800X3D - RX 9700XT - 96GB DDR5 :+

• roofburner
Kuusj schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 22:50:
[...]

Je hebt overigens een beste lengte buis nodig, vergis je niet. Ik dacht dat ik het ruim had met 50cm maar het ging echt net. Kijk maar waar mijn Terrendis buis uit kwam, dat is bijna precies bij de aansluitingen van de WP. Uiteindelijk iets boven de betonnen bandjes afgesneden. Dat had ik achteraf hoger moeten doen aangezien ik dus nog een keer opnieuw moest proberen met die puntstukken.[Afbeelding]

[...]

Die zal heszol zeker hebben 😅. Ik dacht dat hij installateur is...

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 08:55
Kuusj schreef op zaterdag 16 mei 2026 @ 23:27:
@--Erik-- “G1¼ op de WP naar G1 gezet, en daar een 32mm RVS flexbuis (dacht ten minst dat het 32mm was, DN25) naar de Terrendis leiding.”

Haha.. nee het lijkt me inderdaad geen goed idee om dit direct aan te sluiten. Ik zou het ook trouwens bijzonder vinden als het je zou lukken.. wat een geworstel die grondleiding.
Bij mij is de Terrendis (of eigenlijk Terrendissen, want aparte slang voor toevoer en retour) wel direct op de WP aangesloten. Maar inderdaad: soms hoor ik een lichte brom in huis door vermoedelijk de starre verbinding. Ik zou hem nu ook aansluiten met een flex stuk er tussen.

• Yariva
  • Laatst online: 19-05 17:30

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Dank voor de sturing. Ik begrijp dus dat een boel mensen niet hebben gekozen voor de aansluitset. Is dat dan een relatief "dure" kant en klaar set welke zelf te maken valt met een stukje flexibele buis? Of doet een set zoals de 0010027989 nog meer?

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

• --Erik--
  • Niet online
Yariva schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:32:
Dank voor de sturing. Ik begrijp dus dat een boel mensen niet hebben gekozen voor de aansluitset. Is dat dan een relatief "dure" kant en klaar set welke zelf te maken valt met een stukje flexibele buis? Of doet een set zoals de 0010027989 nog meer?
Je kunt er nog een mooie Vaillant isolatieset voor kopen volgens mij, die perfect past om het geheel. Maar ik zou voor een veel lager bedrag zelf aan de slag gaan, er is genoeg te krijgen in de markt (zie een paar post terug van mij, daar link ik naar een flexibele aansluitslang). Uiteindelijk is het geen rocket science, er moet water door een leiding kunnen stromen met voldoende debiet. En je moet het goed isoleren om warmteverlies te voorkomen. De WP kijkt niet naar een merk slang ;).

• roofburner
Yariva schreef op maandag 18 mei 2026 @ 07:32:
Zorg wel dat alles zuurstofdicht is (DIN 4726). Zoiets kan ook (bestaat in verschillende lengtes/haaks/recht/...): https://www.rjtec-shop.eu/de/flexschlauch-90.html

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-05 20:43
heszol schreef op vrijdag 15 mei 2026 @ 14:41:
[...]

Klopt, condens, vocht, zuurstof geen goede combo. Koelen alleen met koper, rvs of kunststof. Vaak treed er geen condens op bij vvw koeling, maar een leiding kan door een vochtige ruimte lopen of de luchtvochtigheid stijgt ineens en dan kun je wel condens krijgen. Dit is ook het advies van TPA Vaillant.
Dat niet alleen bij 14 °C aanvoertemperatuur is je vloeroppervlakte nog 18.8 °C dat betekend de vloer is nog ver boven het dauwpunt terwijl de aanvoerleidingen in alle ruimtes kunnen condenseren(niet enkel vochtige ruimtes).

Meer dan de helft van de tijd zijn de aanvoerleidingen onder dauwpunt, indien niet werkt vloerkoeling matig.

Hier is dat regelmatig 12 °C, geen probleem het systeem werkt goed(dauwpunt bewaking aanwezig).

Zet ik de aanvoertemperatuur vast op 18 °C wat je wel eens hoort doordat mensen niet begrijpen hoe het functioneert dan werkt het systeem waardeloos.

[ Voor 16% gewijzigd door mr_evil08 op 18-05-2026 14:29 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• vsthesquares
  • Registratie: Augustus 2024
  • Nu online
Ik laat binnenkort een Vaillant Arotherm+ installeren. De aannemer plaatste al het model van 3,5 kW op de werf maar kon nog niet aansluiten.

Op het gelijkvloers hebben we nu vloerverwarming (61 m2) maar op de verdiepingen zijn het convectoren omwille van de houten roostering. Het voorgestelde regime is 35°-30° in functie van de vloerverwarming maar de aannemer stelt nu dat er te weinig systeemvolume zou zijn waardoor de warmtepomp te veel zou gaan pendelen.

Dat wil ik natuurlijk vermijden in functie van COP, maar ik vraag me af of een buffervat ook echt nodig is voor bijkomend systeemvolume in dit geval?

• MotorBeast
@vsthesquares Volgens mij is minimale watervolume benodigd 40 liter. Even berekenen. Lijkt me voldoende met 61m2 VV. Lengte VV x diameter en je weet het volume.

NB: mocht je een buffervat nodig hebben in serie in retour. Tegen pendelen helpt het sowieso niet. Je hebt volume nodig voor defrost. Discussie is al zo vaak gevoerd en zie Faq topic.

YouTube: De zin en onzin van buffers bij warmtepompen

[ Voor 52% gewijzigd door MotorBeast op 19-05-2026 16:36 ]

• vsthesquares
  • Nu online
Ik kom met 457 lopende meter aan 51,7 liter voor enkel de vloerverwarming op het gelijkvloers. Het volume voor de convectoren weet ik niet direct goed te berekenen maar het zit dus in ieder geval dus minstens 30% boven het minimale systeemvolume dan.

• MotorBeast
vsthesquares schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:21:
Ik kom met 457 lopende meter aan 51,7 liter voor enkel de vloerverwarming op het gelijkvloers. Het volume voor de convectoren weet ik niet direct goed te berekenen maar het zit dus in ieder geval dus minstens 30% boven het minimale systeemvolume dan.
Correct. Als het het nieuwe model is heeft deze sowieso een laag minimum vermogen dus dan is pendelen helemaal geen probleem. Is 3,5 niet te weinig? Met 61m2 en boven verwarmen lijkt me 1 stap hoger de maat.

• vsthesquares
  • Nu online
Het is jammer genoeg nog het oude model, het nieuwe model is in België nog niet verkrijgbaar. Wellicht na de zomervakantie hoor ik. Ik heb zelf de warmteverliesberekening niet gedaan maar de installateur beweert dat de warmtebehoefte per ruimte zeker voldaan zal zijn met dit model.

• MotorBeast
vsthesquares schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:47:
Het is jammer genoeg nog het oude model, het nieuwe model is in België nog niet verkrijgbaar. Wellicht na de zomervakantie hoor ik. Ik heb zelf de warmteverliesberekening niet gedaan maar de installateur beweert dat de warmtebehoefte per ruimte zeker voldaan zal zijn met dit model.
Vertrouwen is goed, controleren is beter: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening en/of https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule

Je moet er ook nog een boiler mee opwarmen en je wil vermijden dat je de BUH moet gebruiken = Cop1.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 19-05-2026 17:03 ]

• heszol
vsthesquares schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 16:47:
De Arotherm 35/6 voegt eigenlijk alleen wat toe als je minder geluid wilt. Dit is namelijk een softwarematig begrensde 55/6. Als je de 35/6 dus niet gekozen hebt omdat er extra aandacht is voor een stillere werking, zou ik de 55/6 nemen. Zelfde laagste modulatie bereik. Ik heb de 55/6 thuis met 65m2 vvw. Runs van ruim 1,5 uur gemiddeld. Zelfs inclusief koelen. Geen buffervat nodig dus. Vvw is wel hoh 10cm en 18mm diameter.

• MotorBeast
@heszol Wat haal jij als minimaal wattage? Ik zie hier 435W als laagste.

• dunklefaser
  • Nu online
Ter vergelijking:
Ik zie hier actueel ca. 265 Welektrisch bij ca. 2200 W thermisch
als minimum bij ca. 24,4 °C aanvoer/22,2 °C retour (AroTHERM pure 65/7.2).
Runs bij hogere buitentemperaturen zijn natuurlijk relatief kort - ca. 30-35 minuten,
iets te sturen via de graadminuten instelling.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 20-05-2026 09:19 ]

• heszol
MotorBeast schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:34:
Waar zie je het laagste in de app? Nooit naar gekeken… Hij staat nu al een tijd uit, dus actueel kan ik niks zien. Geen HA eraan gekoppeld ofzo.

• roofburner
MotorBeast schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:34:
Hier vind je alle info: Franciesco in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Er is voor de /6 Tsjechische documentatie beschikbaar. Zoek maar in dit forum met zoekterm "Tsjechisch"

• vsthesquares
  • Nu online
MotorBeast schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 17:02:
[...]

Vertrouwen is goed, controleren is beter: https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/warmteverliesberekening en/of https://nl.everybodywiki.com/Koevlaas_formule

Je moet er ook nog een boiler mee opwarmen en je wil vermijden dat je de BUH moet gebruiken = Cop1.
Ik ben zelf nog eens aan het rekenen gegaan met dit rekenblad en kom daarbij uit op een warmtevraag van 6,2 kW. Dan kom ik tot de conclusie dat de VWL 55/6 met een maximaal thermisch vermogen van 6,9 kW (in plaats van 5,5 kW voor de VWL 35/6) correcter gedimensioneerd is, niet de VWL 35/6 die zelfs iets ondergedimensioneerd is.

De Koevlaas-methode kan ik niet gebruiken om mijn berekeningen te controleren want de woning werd erg grondig gerenoveerd en had hiervoor geen centrale verwarming (kachels op gas).

Nazicht van de warmteverliesberekening door de installateur was trouwens echt triest. De gebruikte parameters (materialen, oppervlaktes) leken uit de duim gezogen in plaats van op de plannen afgelezen.

[ Voor 8% gewijzigd door vsthesquares op 20-05-2026 08:31 ]

• MotorBeast
@vsthesquares Kon me al niet voorstellen met die oppervlakte dat een 3,5 correct is. Ja ja de installateurs....... :'( Had je met dat kleine ding een giga stroomrekening gehad met veel teveel gebruik van de BUH.

Ik zou ook dan maar zorgen dat je bij plaatsen er bovenop zit. Ik ben hier ook nog bezig met herstel van fouten. En wat zei hij over die buffer?
Pagina: 1 ... 206 207 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic