Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 177 178 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:51
Ik moet er zelf nog in duiken. Hij staat er net. Maar nog geen verwarming nodig.
@Yannick-ski is dit niet normaal nu in het najaar en voorjaar? je vraagt 20c en buiten is het ook nog gewoon warm.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yannick-ski
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14-10 10:52
water_escape schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 12:06:
Ik moet er zelf nog in duiken. Hij staat er net. Maar nog geen verwarming nodig.
@Yannick-ski is dit niet normaal nu in het najaar en voorjaar? je vraagt 20c en buiten is het ook nog gewoon warm.
Ja dat zou zeker kunnen, ben vooral benieuwd naar de ervaring van andere. Wellicht inderdaad gewoon heel normaal maar misschien kunnen we nog zaken fine tunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-10 22:18
@Yannick-ski Pendelen is normaal, warmte kun je niet kwijt deze periode in het jaar.
Je kan beter in blokuren stoken deze periode, ofwel snacht's gewoon uit dan kun je overdag een langere run doen.

Dat gebeurt hier(tijdschema), hierdoor zie ik veel minder start/stops zonder comfortverlies net als minder verbruik, zou me niet blind staren op de COP.

24/7 is niet altijd beter.
En het voordeel dat ik stroom uit de zonnepanelen meepak.

[ Voor 106% gewijzigd door mr_evil08 op 10-10-2025 12:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 08:21
@Yannick-ski Bij mij draait de boel ook nog maar net, dus voor wat het waard is mijn instellingen:
- bij mij staat de binnentemperatuurcompensatie op "uitgebreid", en;
- ik heb een nachtverlaging van 0,5 graden ingesteld.
De WP verwarmt alleen als het in huis nodig is. En de pomp draait even 1 maal per dag (te zien in de dip in de temperatuur).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4JR_9YkccsqoLUAnuv8Fx8x1rs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7M66h0NI6YtXfqqzkRmdXMx.jpg?f=fotoalbum_large

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Yannick-ski Zoals @water_escape schrijft: een redelijk geïsoleerd huis heeft bijvoorbeeld vandaag (bijna) helemaal geen verwarming nodig. En het minimale vermogen van de 55/3 bij de huidige buitentemperaturen weet @mr_evil08 misschien.
Verder zou ik me geen zorgen maken over het aantal starts - zo te zien start de wp om de 40 minuten en draait dan voldoende minuten - maar hoe lang precies is niet af te lezen uit de HA-grafiek.
Waarschijnlijk helpt in de overgangsperiode bij de ruimtecompensatie "uitgebreid" te kiezen.
Desnoods kan je 's nachts een minimale nachtverlaging van 0,5 - 1°C instellen dan heb je een aantal starts in de nacht minder.

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 12-10-2025 06:47 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luminatus
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:27
Yannick-ski schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:02:
Beste mede Tweakers,

Ik heb een Vaillant instantie welke de onderverdieping verwarmt middels vloerverwarming en ook het SWW verzorgt. Ik heb sinds kort pas Tijd om de installatie goed af te gaan stellen (verbouwing is net achter de rug). Ik merk nu (denk ik) dat de warmtepomp pendelt. Wanneer dit het geval is denk ik dat ik met goede afstelling dit kan minimaliseren.

Vraag is kunnen jullie mij ondersteunen, in de goede richting sturen waar ik het beste kan beginnen.

Mijn setup:
- Warmtepomp: Vaillant VWL 55/3
- Boiler: Vaillant UniTower VIH QW 190/1 E
- Thermostaat: Vaillant VRT 380
- Internet module: Vaillant VRF940f
- Buiten thermostaat: Vaillant VRC 9535

Situatie schets:
- Vloerverwarming: 70m2 9 groepen hoh 10cm
- Open verdeler met flow meters
- Vlinder Beton 10cm dik
- Een grote open ruimte geen naregeling

Instellingen:
Wens temperatuur: 20*C (zonder nacht verlaging)
Stooklijn: 0,35
Binnentemp comp: AAN

Hier een screenshot uit HAS waaruit in de flow temperatuur aflees en ik uit op denk te maken dat de warmtepomp aan het pendelen is.

[Afbeelding]

Alvast bedankt voor de tips!
Bij mijzelf heb ik dit opgelost door de minimale aanvoertemperatuur van 24 naar 28 te zetten.
Stooklijn heb ik op 0.31. Woning is van 1990 dus niet super geïsoleerd en alleen vvw op begane grond.
Je kunt proberen de min. aanvoertemperatuur steeds met 1 graad te verhogen en dan kijken wat er gebeurd.

Overigens pas ik in het voor- en naseizoen ook een nachtverlaging toe van 0,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09:17
Is er een entiteit welke toerental van de compressor kan weergeven in HomeAssistant?
Volgens mij niet, of kijk ik er overheen?

Welke entiteit kan ik gebruiken om het aantal start/stops te kunnen weergeven?

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy | Arotherm Split-Plus VWL75/8.2 | Jaga Strada Hybrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Probeer ook eens een week op Uitgebreid. De vloer kan dan overdag meer afkoelen, zodat er bij de runs 's nachts meer energie in kan en die langer worden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Yannick-ski Wat een "overgedimensioneerde" warmtepomp en "pendelen" c.q. het aantal (korte) starts betreft is er een topic "Koop ik een pendelpomp" met een bijdrage over een Vaillant 105/6.

De "Uitschakeldrempel buitentemperatuur" heeft een hysterese van 1 K en kan, indien passend gekozen,
het zgn. "pendelen" verder verminderen.

[ Voor 89% gewijzigd door dunklefaser op 12-10-2025 18:13 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21-10 14:37
dunklefaser schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:34:
Mijn aroTHERM split 65/7.2 buitendeel doet op dit moment 211 W en produceert hiermee 1914 W aan warmte
(aanvoer 24,0°C - buiten 14,5 °C) - De pomp in het binnendeel verbruikt 22,4 W (867 l/h)
-> momentane COP ca. 8,20
Sinds 24 september tot gisteren 136,5 kWh aan warmte het huis in gepompt met 16,9 kWh aan stroom
= COP ca. 8,08
Ik heb een "lichtere" uitvoering dan jij, namelijk 55/6 plus, maar ik zie het verbruik nooit lager zijn dan ca 350 W volgens mijn ABB electra meter. De aanvoer- en buitentemperatuur zijn dan wel vergelijkbaar.

Kan ik mijn vebruik nog verder omlaag krijgen door fluistermodus oid in te schakelen?

Of gebruikt de plus gewoon meer dan een split in deze omstandigheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
gebruiker001 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:26:
[...]

Ik heb een "lichtere" uitvoering dan jij, namelijk 55/6 plus, maar ik zie het verbruik nooit lager zijn dan ca 350 W volgens mijn ABB electra meter. De aanvoer- en buitentemperatuur zijn dan wel vergelijkbaar.

Kan ik mijn vebruik nog verder omlaag krijgen door fluistermodus oid in te schakelen?
Of gebruikt de plus gewoon meer dan een split in deze omstandigheden?
Mijn ervaring met de Arotherm Plus(55/6) is dat het fluisterbedrijf geen merkbaar effect heeft, behalve de buitenunit ventilator wordt geknepen wat weer rendement kost.
Voorheen daalde het verbruik niet onder de 480 watt, maar sinds ik extra afgifte heb toegevoegd, zie ik nu dat de unit tot 420 watt gaat voordat hij uitschakelt.

Fluisterbedrijf voorkomt wel de startpiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@gebruiker001 Ik heb een aroTHERM pure 65/7.2 split en het buitendeel is niet vergelijkbaar
met de buitendelen van de oudere split of nieuwere split plus modellen.
Maar vooral niet met de monoblock plus modellen zoals jouw 55/6.

Of de fluistermodus bij jouw model helpt het minimum verbruik te verlagen weet ik niet,
dit zou je zelf moeten uitproberen. @mr_evil08 zegt hierboven - geen effect. YMMV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
Mrwandelfreak schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 15:34:
Is er een entiteit welke toerental van de compressor kan weergeven in HomeAssistant?
Volgens mij niet, of kijk ik er overheen?

Welke entiteit kan ik gebruiken om het aantal start/stops te kunnen weergeven?
Mag ik mijn vraag nog eens pushen?

Zonnepanelen: 6.820 WP Inverter SMA Tripower STP 6.0 | Homebattery: 3x 5kw Sessy | Arotherm Split-Plus VWL75/8.2 | Jaga Strada Hybrid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
@Mrwandelfreak niet zeker of je iets aan dit antwoord hebt omdat ik HA niet ken, maar met mijn aroTHERM Plus (icm AI Plus en VRC720) lees ik het toerental van de compressor uit via Ebus met hmu --> CompressorSpeed.
De status van de WP met hmu --> Statuscode

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online
Dit is wat je in HA zit met e-bus add-on. Zoals je ziet zijn veel sensoren niet beschikbaar. Maar dat kan ook aan mijn config liggen. Ben wel benieuwd hoe de "unavailable" waarden evt. wel uit te lezen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_aLygsMrt4CI_VuWi7Ihz13LY0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YMt5pULbDGlT6ruYKZPKeal8.png?f=fotoalbum_large

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
Kunnen ebusd vragen en ervaringen niet beter in het Verwarming uitlezen met ebusd topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whampsy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08:58
Ik heb sinds een paar weken een 55/6 met een VWZ AI-module en VRC 720 Sensocomfort. De warmtepomp draait probleemloos voor de verwarming. Sinds vrijdag heb ik ook een Atlantic Mileo boilervat aangesloten. Het starten van een SWW-run is twee keer gelukt, maar start nu niet opnieuw.

De eerste keer ging al wat moeizaam: pas toen ik in de sensocomfort de bijverwarming op ‘uit’ zette, begon de run.

De tweede keer heb ik de Sensocomfort teruggebracht naar fabrieksinstellingen en opnieuw ingesteld. Daarna startte de run ook weer.

Nu probeer ik weer een run te starten, maar er gebeurt dus niks. Zie ik iets over het hoofd?

Instellingen:
– Boilertemperatuur: 42 °C
– Wenstemperatuur: 55 °C
– Hysterese: 5 K
– Warm water: Manueel (ook op tijdgestuurd gebeurt er niks)
– Verwarming: Handmatig uit
– Fluisterbedrijf uit
– Modus WW: Normaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:23
Whampsy schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:25:
Ik heb sinds een paar weken een 55/6 met een VWZ AI-module en VRC 720 Sensocomfort. De warmtepomp draait probleemloos voor de verwarming. Sinds vrijdag heb ik ook een Atlantic Mileo boilervat aangesloten. Het starten van een SWW-run is twee keer gelukt, maar start nu niet opnieuw.

De eerste keer ging al wat moeizaam: pas toen ik in de sensocomfort de bijverwarming op ‘uit’ zette, begon de run.

De tweede keer heb ik de Sensocomfort teruggebracht naar fabrieksinstellingen en opnieuw ingesteld. Daarna startte de run ook weer.

Nu probeer ik weer een run te starten, maar er gebeurt dus niks. Zie ik iets over het hoofd?

Instellingen:
– Fluisterbedrijf uit
Sensor vat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-10 20:35
Wat vinden jullie een gezonde hoeveelheid starts per dag?

Ik heb bij Ta=30 graden nu runs van +-50 min gevolgd door pauzes van ongeveer 15 min, dus elke +-65 min een start. Dit lijkt mij aan de hoge kant, dus ik zal het eens op Ta rond de 32 graden proberen.

Als de buitenunit uitschakelt omdat het de warmte niet kwijt kan, blijft het systeem dan typisch nog wel water rondpompen om nog ietwat te blijven verwarmen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Murphy78 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 21:51:

Ik heb bij Ta=30 graden nu runs van +-50 min gevolgd door pauzes van ongeveer 15 min, dus elke +-65 min een start. Dit lijkt mij aan de hoge kant, dus ik zal het eens op Ta rond de 32 graden proberen.
Minder dan 1 start per uur is in principe prima. Je kan altijd eens experimenteren met een hogere minimale Ta. Nadeel is dat de opstartpiek van de WP misschien ook wat toeneemt.
Als de buitenunit uitschakelt omdat het de warmte niet kwijt kan, blijft het systeem dan typisch nog wel water rondpompen om nog ietwat te blijven verwarmen?
Als hij uitschakelt op de "energie-integraal" (dus omdat de Ta te ver of te lang over het setpoint komt) wel. Dat is ook de enige manier om de energie-integraal te laten werken: als je niet rondpomp, heb je geen idee wat de aanvoertemperatuur bij de radiatoren / vloerverwarming is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-10 20:09
Na veel wikken en wegen tussen all-electric/hybride Daikin/Vaillant besloten om voor een Vaillant arotherm Plus te gaan. Twijfel nog tussen de itho daalderop amber en vaillant. We zullen ons nieuwe huis oas ergens april/mei 2026 intrekken. Mijn gedachte was om de hybride installatie alvast uit te laten voeren maar nu las ik dat er nieuwe modellen aan zitten te komen. Aangezien ik pas april/mei in ga trekken is her verstandig om te wachten op de nieuwe modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrwandelfreak
pc_slopert schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 13:05:
Dit is wat je in HA zit met e-bus add-on. Zoals je ziet zijn veel sensoren niet beschikbaar. Maar dat kan ook aan mijn config liggen. Ben wel benieuwd hoe de "unavailable" waarden evt. wel uit te lezen zijn.
[Afbeelding]
Dank voor je reactie.
Ik ga dit een keer proberen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-10 13:17

In deze tijd van het jaar is één start per dag bij mij voldoende. Het is namelijk warm genoeg buiten om na die run van een paar uur gewoon uit te blijven voor de rest van de dag. En pas weer aan te slaan als de kamertemperatuur onder Tset is gedaald. Ergo: binnencompensatie op “uitgebreid”. Pas bij lagere temperaturen gaan we over op actief of inactief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@Gramser Op actief gaat de warmtepomp ook uit is mijn ervaring, bij een overschreiding van 3c kamertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Echt “uit”, of blijft de waterpomp wel pompen..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Echt "uit"
Zon stond erop dan wil het hier binnen wel eens warmer worden.
De minimaal aanvoertemperatuur staat niet zo laag als bij jullie.

[ Voor 109% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2025 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
Whampsy schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 15:25:

Instellingen:
– Fluisterbedrijf uit
Wordt het vat helemaal niet verwarmd? Bij mijn 55/6 stond de vwz/ai op eco stand. Dan werkte ook niet goed. Nu staat ie niet meer op ecostand of comfort, maar op normaal. Alles werkt sindsdien prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001

Als je het zo instelt koelt de vloer ‘s nachts af. Is het heel koud dan gaat ie in de ochtend aan. Is het minder koud dan gaat ie pas later op de dag aan. Dan kan er lekker doorverwarmt worden aangezien de vloer goed is afgekoeld. Dus lange run.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FeTuMYA_HLGxjdMywQkU7WuiDuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kepxW9mHA8Kj5GbdsUTprgXF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
@gebruiker001 hiermee ga je dus eigenlijk stoppen met stoken vanaf 16:30. Je huis zal niet 1 graad zakken tussen 16:30 en 22:00 toch?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-10 17:24

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Iemand een suggestie voor onderhoud in de regio Haarlemmermeer? De installateur die hem geplaatst heeft was nogal een beunhaas (wordt ook niet meer genoemd op de vaillant website, ondanks dat hij eerder platinum-status had, wellicht daardoor). Er zal dus vast ook wel e.e.a niet helemaal volgens de voorschriften/best practices gedaan zijn.

De installateur-zoeker van Vaillant geeft verder niet echt resultaten en Vaillant zelf vraagt bijna 400 euro voor een onderhoudsbeurt.

Gewoon Feenstra doen dan maar? Zijn die erg kritisch voordat ze een installatie in onderhoud willen nemen (en/of onredelijk met prijzen om gevonden zaken te corrigeren)? Wat is een redelijke prijs/frequentie van onderhoud?

[ Voor 20% gewijzigd door Somethingsin op 15-10-2025 09:36 ]

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

water_escape schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:23:
@gebruiker001 hiermee ga je dus eigenlijk stoppen met stoken vanaf 16:30. Je huis zal niet 1 graad zakken tussen 16:30 en 22:00 toch?
Alleen als het echt koud is, gok ik? Ik heb een vergelijkbare instelling, met het idee dat ik het dan niet per seizoen opnieuw hoef te regelen. Ivm dynamisch contract heb ik hem ook ingesteld om rond 9 uur ‘s ochtends lager te gaan, om de prijspiek te vermijden.

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Somethingsin schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:26:
Iemand een suggestie voor onderhoud in de regio Haarlemmermeer? De installateur die hem geplaatst heeft was nogal een beunhaas (wordt ook niet meer genoemd op de vaillant website, ondanks dat hij eerder platinum-status had, wellicht daardoor). Er zal dus vast ook wel e.e.a niet helemaal volgens de voorschriften/best practices gedaan zijn.

De installateur-zoeker van Vaillant geeft verder niet echt resultaten en Vaillant zelf vraagt bijna 400 euro voor een onderhoudsbeurt.

Gewoon Feenstra doen dan maar? Zijn die erg kritisch voordat ze een installatie in onderhoud willen nemen (en/of onredelijk met prijzen om gevonden zaken te corrigeren)? Wat is een redelijke prijs/frequentie van onderhoud?
Geen antwoord op je vraag, maar er valt weinig te onderhouden aan een warmtepomp. Kwestie van kijken of de installatie op druk is/blijft en zorgen dat de buiten unit een beetje blad vrij blijft. Ik zou mij daarom afvragen of je dit niet gewoon zelf kunt doen.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Murphy78 Een compressorlooptijd van ca. 30-35 minuten (per keer) en een start per 65 minuten lijkt me met de hudige buitentemperaturen ruim voldoende om me geen zorgen om de levensduur van de compressor te maken.

Mijn aroTHERM 65/7.2:
Het aantal starts van de compressor is met ca. 1.200/jaar te laag om binnen de komende 15 jaar ook maar in de buurt van 100.000 te komen. (sinds 29 november 2024 1.050 starts - looptijd compressor = 2.726 uur

Wat de nadraaitijd van de circulatiepomp aangaat - geen idee - ik ken jouw model niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

Speedfight schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:26:
[...]

Geen antwoord op je vraag, maar er valt weinig te onderhouden aan een warmtepomp. Kwestie van kijken of de installatie op druk is/blijft en zorgen dat de buiten unit een beetje blad vrij blijft. Ik zou mij daarom afvragen of je dit niet gewoon zelf kunt doen.
Hmm… zou ook nog kunnen natuurlijk (hoewel een professionele blik met het oog op de kwaliteit van de installateur ook geen kwaad kan). Zijn er hier veel mensen die het zelf doen?

-'sin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
gebruiker001 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:19:
[...]

Als je het zo instelt koelt de vloer ‘s nachts af. Is het heel koud dan gaat ie in de ochtend aan. Is het minder koud dan gaat ie pas later op de dag aan. Dan kan er lekker doorverwarmt worden aangezien de vloer goed is afgekoeld. Dus lange run.
[Afbeelding]
Zo te zien heb je veel massa, hier gaat het wat aggresiever aan toe omdat het wel goed werkt.
Kan makkelijk 3 graden verhogen met vloerverwarming.
+/- 1,5 tot 2 graden per uur kamertemp verhogen is geen probleem.

Maximaal aanvoertemperatuur begrenst op 35c en minimaal temperatuur deze periode 31 (ik maak er een omgekeerde stooklijn van wat eigenlijk niet de bedoeling, werkt wel goed).
Reden van minimaal temperatuur niet lager komt doordat de warmtepomp anders uitvalt tijdens opwarmen en het opwarmen dan veel langzamer gaat.

Dagverbruik schommelt tussen 1,8 - 2,1kwh, COP 5,6.
Isolatie is prima hier, wel minder massa(houtskeletbouw) en droogbouw vloerverwarming.
(Ja veel afgifte hier).

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 15-10-2025 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
AroTherm 65/7.2 anekdotisch oktober 2025
(afgelopen14 dagen - gemiddeld 12,5°C / stookgrens ca. 15,0°C):
Binnen: gemiddeld ca. 19,5 °C (ca. 100-110 m²)
136,4 kWhthermisch (Kamstrup)
16,9 kWhelektrisch (externe kWh-meters)
Aanvoer ca. 23 - 25 °C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Somethingsin

Somethingsin

Disaster in a Bottle

dunklefaser schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:49:
AroTherm 65/7.2 anekdotisch oktober 2025
(afgelopen14 dagen - gemiddeld 12,5°C / stookgrens ca. 15,0°C):
Binnen: gemiddeld ca. 19,5 °C (ca. 100-110 m²)
136,4 kWhthermisch (Kamstrup)
16,9 kWhelektrisch (externe kWh-meters)
Aanvoer ca. 23 - 25 °C
CoP 8? Dat is wel heel indrukwekkend
Mijn vaillant-app rapporteert 3,56. Dat is wel inclusief circulatiepomp en aansturing enzo (hij rapporteert zelfs zonder verwarmings-opwek nog 0.24kWh/dag) geloof ik? Als ik (warmte) - (environment) gebruik als ‘thermisch’ elektraverbruik kom ik op CoP 5,9.

Ik heb voor oktober 10,5 electrisch/31,5 environment/37,9 generated

-'sin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Hee, begint het onnavolgbaar onvergelijkbaar vergelijken alweer? Ik doe mee!
6,69 hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Somethingsin Wat de myVaillant app rapporteert kan ik helaas niet gebruiken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/er9L16JA6T_QCXPNi1l4Bte5pPI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RzJp9HxP2FZU5XhlXvabdW9L.png?f=fotoalbum_large
12,97 lijkt me toch wat onrealistisch O-).
Het elektrische verbruiksdeel is van buitendeel + binnendeel, dus alles wat ervoor zorgt dat de warmte naar binnen gepompt wordt en op de juiste plek komt.
@Gramser Onnavolgbaar vergelijken? Ik doe er niet aan mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isdatzo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:54
COPenismeting????! :9~

Ik ben erbij: 119 kWh warmte gegenereerd volgens de Kamstrup, bij een onafhankelijk gemeten gecombineerd binnen- en buitenunit verbruik van 16.6 kWh. Dat is dus COP van 7.2.

[ Voor 10% gewijzigd door Isdatzo op 15-10-2025 18:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
Gramser schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:06:
Hee, begint het onnavolgbaar onvergelijkbaar vergelijken alweer? Ik doe mee!
6,69 hier.
Ja je kan er niks mee want in mijn situatie is de iets lager COP toch goedkoper onderaan de streep.

Ik wil ook wel een energieleverancier die ik moet betalen in COP ipv Kwh, dan deed ik graag mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:02
vind het altijd wel leuk om te zien/horen hoe het bij anderen draait. :)

Hier 'helaas' nog niet aangehad. Nog steeds rond de 21 graden in huis

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gramser
Ik stiekem ook wel hoor ;) . En tuurlijk kunnen we wel vergelijken. Alleen zijn de onstandigheden vaak zo verschillend dat het niet echt wat zegt, alleen over de situatie bij de afzonderlijke personen. Maar: er valt altijd wat te leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Kees_frl schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 18:55:

Jouw huis - bj 2023 -> lage stookgrens: < 8 °C? (schatting)
Wat is je warmteverlies per K?

Mijn actuele stooklijn - ruimteinvloed "uitgebreid":Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lFfq0HlvTOSppwd5iDgyNL7_MKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/izYpPDBZYlXptlVtDAscPFYP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door dunklefaser op 15-10-2025 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online

Toch wel grappig: we hebben dezelfde WP (75/6) en bij mij is hij al wel af en toe aan terwijl het binnen minder dan 21 graden is.

Gelijk type WP is duidelijk niet (ongeveer) hetzelfde moment met starten van verwarmen :)

Wat voor huis heb jij ook al weer? En wat was vorige winter jouw stroomverbruik van de WP t.b.v. verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
water_escape schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 09:23:
Klopt, stoken als de zonnepanelen wat opwekken. Zodra het kouder wordt verander ik het maar voorlopig is het met 2 uurtjes per dag warm genoeg in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gebruiker001
mr_evil08 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:09:
[...]

Zo te zien heb je veel massa, hier gaat het wat aggresiever aan toe omdat het wel goed werkt.
Kan makkelijk 3 graden verhogen met vloerverwarming.
+/- 1,5 tot 2 graden per uur kamertemp verhogen is geen probleem.

Maximaal aanvoertemperatuur begrenst op 35c en minimaal temperatuur deze periode 31 (ik maak er een omgekeerde stooklijn van wat eigenlijk niet de bedoeling, werkt wel goed).
Reden van minimaal temperatuur niet lager komt doordat de warmtepomp anders uitvalt tijdens opwarmen en het opwarmen dan veel langzamer gaat.

Dagverbruik schommelt tussen 1,8 - 2,1kwh, COP 5,6.
Isolatie is prima hier, wel minder massa(houtskeletbouw) en droogbouw vloerverwarming.
(Ja veel afgifte hier).
Als de temperatuur zo snel stijgt in de woonkamer dan hoef je toch niet na 15 minuten weer een run te doen. Zo snel koelt het toch niet af? Klinkt vreemd. Ik zou toch proberen de boel iets af te laten koelen zodat hij daarna langer kan verwarmen op een lagere aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelpitje
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20-10 10:04
Ik ben aan het kijken om de arotherm 12kw zelf te installeren en heb bij een leverancier al een hele lijst klaar staan om te bestellen. Echter liet hij weten dat er geen anti-vries kleppen nodig zijn zoals een Caleffi 108 . Klopt dit of is het toch aangeraden om deze te gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Toen dit topic werd gestart hoorde je niemand over die vorstkleppen. Toen kwam er ineens een topic over een Itho Daalderop Amber en toen werden vorstkleppen ineens als onmisbaar beschouwd. Ik weet het niet meer, maar ik heb ze zelf niet :).

Installatie luistert geloof ik vrij nauw en bij de aansluiting achter de buitenunit zitten de kleppen elkaar soms in de weg, meen ik me te herinneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remar65
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 21-10 16:00
Somethingsin schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

Hmm… zou ook nog kunnen natuurlijk (hoewel een professionele blik met het oog op de kwaliteit van de installateur ook geen kwaad kan). Zijn er hier veel mensen die het zelf doen?
Afgelopen weekend nog gedaan.
Beplating eraf geschroefd, stofzuiger erdoorheen, lamellen met een zachte borstel gereinigd en gekeken of ik ergens iets zag lekken (visuele controle op groene uitslag op koppelingen etc), vuilfilter geleegd, even wat water bijgevuld (van 1,3 naar 1,5 bar) en toen de boel weer dichtgeschroefd met wat vaseline op de boutjes. Die zaten wat vast.
De boel draait hier sinds 6-2024

Geloof niet dat een installateur iets meer doet? Wellicht nog iets van een drukmeting op de compressor of zo maar ik heb zoiets van: die meldt het systeem ook wel als ie te laag zou zijn.

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Heb jij die ontluchtingsklep nog dichtgedraaid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remar65
Gramser schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 08:40:
Heb jij die ontluchtingsklep nog dichtgedraaid?
Nee, die heb ik gelaten zoals ie zat. Las er nogal wat verschillende uitspraken over en niemand die er echt iets zinnigs over kon zeggen..

Vaillant VWL55/6, VWZ AI+, VRC720F, VR921, PAW-TD20c1e5, Enphase 3,28kWp (ZW), APSystems 3,12kWp (ZW), Marstek Venus E 5,12kWh, Kaifa MA304, MT CT003, HW-P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
Haha, dat heb ik dus ook. Mijn installateur zei "lekker vanaf blijven" terwijl in de handleiding staat dat-ie na een jaar dicht moet.

Hij staat nog open :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:48
Somethingsin schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:07:
[...]

Onderhoud is bij een WP niet zo lastig. Mensen nemen echter ook een onderhoudscontract om iemand te kunnen bellen als er een storing is. Ik zou je afvragen of jij daar behoefte aan hebt. Ben je bereid in de winter bij rukweer aan de WP te klussen als het nodig is? Ben je wel eens van huis terwijl je vrouw/vriendin/kinderen thuis zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Ergste wat hier kan gebeuren is dat de houtkachel dan aan moet. Maar het is zeker een overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
gebruiker001 schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 20:11:
[...]

Als de temperatuur zo snel stijgt in de woonkamer dan hoef je toch niet na 15 minuten weer een run te doen. Zo snel koelt het toch niet af? Klinkt vreemd. Ik zou toch proberen de boel iets af te laten koelen zodat hij daarna langer kan verwarmen op een lagere aanvoertemperatuur.
Dat werkt niet deze periode van het jaar, duurt het opwarmen een eewigheid en vanuit de monitoring zie ik dat de warmtepomp dan constant uitvalt.

Is ook niet zuiniger hier in praktijk, de iets betere COP compenseert het niet.
Het is hier nog 20.5c sochten's daaruit kan ik concluderen dat isolatie wel op orde is, als die aangaat dan is het één hele run en vervolgens de rest van de dag uit.

In de winterperiode gaat hier de aanvoertemperatuur weer omlaag.

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 16-10-2025 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08

Mijn ervaring is dat temperatuur slechts een getal is, de gevoelstemperatuur is wat telt.
Geen enkele huis voelt hetzelfde vanwege luchtvochtigheid, manier van ventileren, persoonlijke isolatie, positie van thermostaat etc.

savonds voelt het "fris" dan wil je even de scherpe kanten eraf halen. :+

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 16-10-2025 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelpitje
Gramser schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 07:41:
Toen dit topic werd gestart hoorde je niemand over die vorstkleppen. Toen kwam er ineens een topic over een Itho Daalderop Amber en toen werden vorstkleppen ineens als onmisbaar beschouwd. Ik weet het niet meer, maar ik heb ze zelf niet :).

Installatie luistert geloof ik vrij nauw en bij de aansluiting achter de buitenunit zitten de kleppen elkaar soms in de weg, meen ik me te herinneren.
Ik denk eigenlijk vooral aan als de elektriciteit uit zou vallen en de backup heater het water niet kan ontdooien. In een filmpje van skillbuilder/heat geek zag ik specifiek dat ze op 1 leiding buiten zo'n klep zetten voor een arotherm 12kw systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Dat is inderdaad een veelgehoord argument om het wel te doen. Aan jou om de inschatting te maken hoe groot de kans is dat dat gebeurt.

[ Voor 3% gewijzigd door Gramser op 16-10-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
@appelpitje Heb je de installatieinstructies van de Caleffi 108 gelezen? Daar staan best wel wat voorwaarden in voor een correcte installatie die mijn inziens niet altijd even gemakkelijk op te volgen zijn..

Oa dit:
Installatie (afb. A) Het toestel mag alleen in een verticale stand worden geïnstalleerd, zodat het afgevoerde water correct en ongehinderd naar beneden kan wegstromen. De vorstbeveiligingskleppen moeten aan de buitenkant, in het koudste gedeelte van de installatie worden geïnstalleerd, waar kans op vorst bestaat. Het wordt aanbevolen om de vorstbeveiligingskleppen op beide leidingen (aanvoer- en retourleidingen) (afb. C) te installeren. Bovendien moeten ze uit de buurt van warmtebronnen worden geplaatst, die een correcte werking kunnen verstoren. Houd een afstand van ten minste 15 cm vanaf de grond om te voorkomen dat de vorming van een eventuele ijskolom in het onderliggende gebied verhindert dat het water uit de klep stroomt (afb. A). Zorg voor een afstand van minstens 10 cm tussen de vorstbeveiligingskleppen (afb. B). In overeenstemming met de geldende voorschriften moet de afvoer van de veiligheidsklep naar een speciale opvangleiding worden gevoerd. Het is aanbevolen om het systeem steeds onder druk te houden, ook bij het aftappen van de vorstbeveiligingsklep, voor een juiste werking van de vorstbeveiliging.
https://www.caleffi.com/s...a/external-file/88173.pdf

Zelf heb ik geen anti-vorstkleppen geinstalleerd. Wel heb ik een batterijsysteem die in geval van een netonderbreking o.a. mijn WP van stroom kan voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelpitje
Franciesco schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 12:39:
@appelpitje Heb je de installatieinstructies van de Caleffi 108 gelezen? Daar staan best wel wat voorwaarden in voor een correcte installatie die mijn inziens niet altijd even gemakkelijk op te volgen zijn..

Oa dit:

[...]

https://www.caleffi.com/s...a/external-file/88173.pdf

Zelf heb ik geen anti-vorstkleppen geinstalleerd. Wel heb ik een batterijsysteem die in geval van een netonderbreking o.a. mijn WP van stroom kan voorzien.
Ja inderdaad, ik gaf het aan als een voorbeeld. Er zullen waarschijnlijk nog alternatieven zijn. Maar vroeg me vooral af of er dus mensen zijn hier die een of 2 zo'n kleppen hebben geplaatst. Maar zoals ik het tot nu toe lees is het dus geen vereiste. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
Hier zijn er volgens mij een flink aantal mensen die ze wel hebben geplaatst: Itho Daalderop Amber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:19
Ik heb ze er wel tussen zitten. Ik heb ze na de RVS ribbelbuis gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRCiZvK7TL1tf0_Txn2Os4ieu3E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kTWpRjLHIePboOJMH195oJDX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelpitje
Melvin15397 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:55:
[Afbeelding]
Ok, heb je dan ook een automatisch vulsysteem er op aangesloten? Op deze site lees ik dan dat je best een automatisch vulsysteem er bij zet aangezien de druk zal dalen als deze open gaan en water lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
appelpitje schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 16:33:
[...]

Ok, heb je dan ook een automatisch vulsysteem er op aangesloten? Op deze site lees ik dan dat je best een automatisch vulsysteem er bij zet aangezien de druk zal dalen als deze open gaan en water lossen.
Ik heb geen automatisch vulsysteem. Ik verwacht dat bij de Arotherm Plus het meeste water wel uit de warmtepomp zal lopen met de aansluitingen aan de onderkant. En mocht het een keer voorkomen dat er zoveel water uitgelopen is dat de druk te laag is, dan vul ik hem handmatig bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remar65
Ik heb die vorstbeveiligingskleppen er niet tussen zitten.
Ten eerste, een hoop installatiewerk extra. Op een moeilijk bereikbare plek.
Ten tweede, hoe groot is de kans dat ik én niet thuis ben én de stroom uitvalt én het hard vriest?
Ten derde, wat als niet al het water uit de warmtepomp is gelopen en het vriest -10 ?
Wat vriest er eerder stuk? Koper of een fiber ring vraag ik me af.
En als je systeem leeg loopt en je bent er niet... Roest is ook zo iets wat je niet wil denk ik.

Stukje uit vakblad warmtepompen:

>>Conclusie
Een vorstbeschermingsklep bij monoblockwarmtepompen lijkt vooral effect te hebben als bij minder strenge vorst om welke reden dan ook de circulatiepomp niet meer draait. De appendage maakt bij naderende vorst een installatie drukloos, zodat bij een vorstnachtje het water toch uit kan zetten. De klep voorkomt niet altijd dat al het water wegstroomt, omdat er altijd water kan achterblijven. Bij ernstige vorst zal er dan toch schade ontstaan aan leidingen, of zelfs in de warmtepomp doordat bijvoorbeeld de platenwisselaar kapotvriest.<<

Nou ja, ieder z'n ding en z'n afweging in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Melvin15397 schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 14:55:
[Afbeelding]
Verlies je niet veel warmte bij die ongeisoleerde vorstkleppen? Of heb je er nog iets om heen gebouwd om dat te verkleinen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melvin15397
Franciesco schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 21:14:
[...]

Verlies je niet veel warmte bij die ongeisoleerde vorstkleppen? Of heb je er nog iets om heen gebouwd om dat te verkleinen?
Een beetje warmteverlies is inherent aan gebruikt van vorstkleppen. Wellicht dat ik de moeren van de aansluitingen nog ga isoleren. De rest niet. Ook het afschermen van de vorstkleppen zou ik niet doen, omdat dit een goede werking in de weg kan staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:01
Gramser schreef op donderdag 16 oktober 2025 @ 11:15:
Dat is inderdaad een veelgehoord argument om het wel te doen. Aan jou om de inschatting te maken hoe groot de kans is dat dat gebeurt.
Ik heb in de kelder twee afsluiters met aflaat nippels.
Mocht het echt mis gaan (en de backup stroom voorziening ook niet werken straks) dan kan ik de afsluiters dichtzetten en de WP leeg laten lopen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franciesco
  • Nu online
Melvin15397 schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:44:
[...]

Een beetje warmteverlies is inherent aan gebruikt van vorstkleppen. Wellicht dat ik de moeren van de aansluitingen nog ga isoleren. De rest niet. Ook het afschermen van de vorstkleppen zou ik niet doen, omdat dit een goede werking in de weg kan staan.
Inpakken van de vorstkleppen kan inderdaad niet. Tenminste, zo heb ik de handleiding die ik hierboven aanhaalde geinterpreteerd. Maar een soort van geisoleerd huis die open is aan de onderkant er om heen zetten kan wellicht wel. Al zat dat in jouw geval misschien lastig zijn omdat er weinig ruimte lijkt te zijn.
Sowieso moet die klep op de koudste plek blijven zitten en dat is zonder isolatie geen probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:55

GigaTexel_BE

AMD MP²

Franciesco schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 13:01:
[...]

Inpakken van de vorstkleppen kan inderdaad niet. Tenminste, zo heb ik de handleiding die ik hierboven aanhaalde geinterpreteerd. Maar een soort van geisoleerd huis die open is aan de onderkant er om heen zetten kan wellicht wel. Al zat dat in jouw geval misschien lastig zijn omdat er weinig ruimte lijkt te zijn.
Sowieso moet die klep op de koudste plek blijven zitten en dat is zonder isolatie geen probleem :+
Even snel gerekend met Q=h⋅A⋅ΔT

Stel dat de temperatuur van het water 35°C is, de omgevingstemperatuur 5°C, contactoppervlak 0,015 m², warmteoverdrachtcoëfficient10 W/m²·K, dan is het thermisch verlies ongeveer 4,5W

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:44

Seafarer

XXX

GigaTexel_BE schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 14:42:
[...]

Even snel gerekend met Q=h⋅A⋅ΔT

Stel dat de temperatuur van het water 35°C is, de omgevingstemperatuur 5°C, contactoppervlak 0,015 m², warmteoverdrachtcoëfficient10 W/m²·K, dan is het thermisch verlies ongeveer 4,5W
Per klep? Dus maal 2?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:55

GigaTexel_BE

AMD MP²

klopt
vrij verwaarloosbaar dus

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:44

Seafarer

XXX

GigaTexel_BE schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:45:
[...]

klopt
vrij verwaarloosbaar dus
Inderdaad. Ik bedenk me nu dat de vorst kleppen dan NIET in de lucht stroom van de buitenunit moeten hangen. Want dan zal het toch best oplopen. Maar erg spannend zal het niet worden met zo'n klein oppervlak.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joris1000
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19-10 14:52
Hallo allemaal,
met interesse lees ik de discussies mbt VWZ AI en VWZ AI plus. Echter nog steeds is mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is en tot welk verschillend systeemgedrag dit kan leiden.
Nu heb ik zelf een VWL 75/6 monoblock met buffervat sinds sept. 2022 , met sensocomfort 720 en VWZ AI. Daarbij het meest simpele systeem : alleen verwarming , met bestaande ketel voor de koude dagen (radiatoren). Al vanaf het begin heb ik twijfels over de regeling van mijn installatie, maar pas nadat ik een ebusd module en extra temperatuursensoren met raspberry pi datacollectie (beetje python programmeren) heb opgetuigd kan ik het hele systeem volgen, (tot in de details van propaan verdampings en condensatie druk/temperatuur , ontijzing etc). De WP heeft ook een eigen kW meter in mijn meterkast ter controle van de Vaillant data en die stemmen goed overeen..
Daarbij constateer ik dat de regeling Naadje is. Het blijkt dat de WP niet aan moduleren toekomt.
Bij een constante gewenste watertemperatuur van 38 degc (herfst) en de fluistermodus ingeschakeld ( 2.1 kW opgenomen vermogen max) zet de regelaar de gewenste uitlaat temperatuur van de warmtepomp op zo'n 55 degc en stuurt die ook nauwelijks meer bij. Dat leidt tot een continue verhoging van het vermogen van de warmtepomp tot de max van 2.1 kW en wordt ook de water temperatuur naar de radiatoren hoger dan de ingestelde waarde van 38 degc. Op zijn minst zou je een proportioneel gedrag verwachten, waarbij de warmtepomp terugstuurt als de actuele water temperatuur naar de radiatoren dichter bij de ingestelde waarde komt , of wanneer de actuele kamertemperatuur dichter bij de ingestelde waarde komt. Dit zou leiden tot een langere runtijd op een hogere COP
Dat gebeurt dus niet en de WP slaat op max vermogen af als de ingestelde kamertemperatuur bereikt is
Ik vroeg mij af of dit ligt aan de VWZ AI en dit beter zou moeten gaan met de VWZ AI plus. En ook of andere gebruikers dit fenomeen gezien hebben.
Bij Vaillant willen ze niet op mijn zorgen in gaan. Zolang mijn huis warm wordt, doet de WP het en moet ik niet zeuren. Hun eigen COP berekening (in de VWZ AI), waarnaar ze verwijzen klopt van geen meter en is veel te hoog, maar daar reageren ze ook niet op. Dus heb ik daarvoor ook een eigen berekening gemaakt.
Op de Vaillant website vind ik 1 document als ik op VWZ zoek en dat is dan nog niet eens de VWZ AI.
Een plaatje is bijgevoegd, waarbij VF-1 het buffervat is (temperatuur naar CV systeem bij de uitlaat vat en temperatuur van de WP uitlaat naar de inlaat van het vat onderin. Skin refereert naar eigen de extra temperatuurmetingen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWCvPkuR1FfWZMUG3VxdDyBc-h4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6jycvK9QpATDMPshTKfRt8Jn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gns1l
  • Registratie: Maart 2018
  • Niet online
@joris1000: Uit de topicstart:
"Vaillant aroTHERM plus R290 Monobloc
Dit zijn de units met /6 in de naam.
Monoblocks leveren direct warm verwarmingswater uit de buitenunit. Een binnenunit is dus niet strikt noodzakelijk, maar bevat wel alle onderdelen voorgemonteerd die je meestal toch nodig hebt voor een compleet systeem.
Zonder binnenunit is een VWZ AI Plus (artikelnummer 0010031645) noodzakelijk, let op: de niet-plus versie ziet er hetzelfde uit maar werkt niet."

Lijkt me duidelijk. Ik begrijp niet naar welke discussies over wel of geen plus je verwijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
joris1000 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 14:52:
Hallo allemaal,
met interesse lees ik de discussies mbt VWZ AI en VWZ AI plus. Echter nog steeds is mij niet helemaal duidelijk wat het verschil is en tot welk verschillend systeemgedrag dit kan leiden.
Nu heb ik zelf een VWL 75/6 monoblock met buffervat sinds sept. 2022 , met sensocomfort 720 en VWZ AI. Daarbij het meest simpele systeem : alleen verwarming , met bestaande ketel voor de koude dagen (radiatoren). Al vanaf het begin heb ik twijfels over de regeling van mijn installatie, maar pas nadat ik een ebusd module en extra temperatuursensoren met raspberry pi datacollectie (beetje python programmeren) heb opgetuigd kan ik het hele systeem volgen, (tot in de details van propaan verdampings en condensatie druk/temperatuur , ontijzing etc). De WP heeft ook een eigen kW meter in mijn meterkast ter controle van de Vaillant data en die stemmen goed overeen..
Daarbij constateer ik dat de regeling Naadje is. Het blijkt dat de WP niet aan moduleren toekomt.
Bij een constante gewenste watertemperatuur van 38 degc (herfst) en de fluistermodus ingeschakeld ( 2.1 kW opgenomen vermogen max) zet de regelaar de gewenste uitlaat temperatuur van de warmtepomp op zo'n 55 degc en stuurt die ook nauwelijks meer bij. Dat leidt tot een continue verhoging van het vermogen van de warmtepomp tot de max van 2.1 kW en wordt ook de water temperatuur naar de radiatoren hoger dan de ingestelde waarde van 38 degc. Op zijn minst zou je een proportioneel gedrag verwachten, waarbij de warmtepomp terugstuurt als de actuele water temperatuur naar de radiatoren dichter bij de ingestelde waarde komt , of wanneer de actuele kamertemperatuur dichter bij de ingestelde waarde komt. Dit zou leiden tot een langere runtijd op een hogere COP
Dat gebeurt dus niet en de WP slaat op max vermogen af als de ingestelde kamertemperatuur bereikt is
Ik vroeg mij af of dit ligt aan de VWZ AI en dit beter zou moeten gaan met de VWZ AI plus. En ook of andere gebruikers dit fenomeen gezien hebben.
Bij Vaillant willen ze niet op mijn zorgen in gaan. Zolang mijn huis warm wordt, doet de WP het en moet ik niet zeuren. Hun eigen COP berekening (in de VWZ AI), waarnaar ze verwijzen klopt van geen meter en is veel te hoog, maar daar reageren ze ook niet op. Dus heb ik daarvoor ook een eigen berekening gemaakt.
Op de Vaillant website vind ik 1 document als ik op VWZ zoek en dat is dan nog niet eens de VWZ AI.
Een plaatje is bijgevoegd, waarbij VF-1 het buffervat is (temperatuur naar CV systeem bij de uitlaat vat en temperatuur van de WP uitlaat naar de inlaat van het vat onderin. Skin refereert naar eigen de extra temperatuurmetingen [Afbeelding]
Check ook hydraulisch, en vlg mij zorgt stille modus ervoor dat modulatie meer werkt zoals normaal en niet alleen beperken van vermogen, dus dat kan kloppen.
Mijn cup of thea, er is een verbetering van flow en delta T nodig.

Nou moet ik toegeven dat Vaillant geen ster is in breed moduleren en lange runs bij tussenseizoen. Daarvoor is de gekozen minimale compressor frequentie gewoonweg te hoog.

Denk dat je daarom in elk hydraulisch voorstel van Vaillant ook een buffervat ziet opgenomen zowel serieel of parallel, hun 100L schrijven ze meestal voor als minimum. Keuze tussen heel breed moduleren of langere standtijd compressoren vermoed ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 19-10-2025 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Technician-
Betreffende modulatiebereik - minimale compressorfrequentie, minimaal vermogen etc.
Zijn er een grotere verschillen tussen de verschillende modellen d.w.z. tussen split, pure, split plus, plus?
Wij weten dat vaak een compressormodel bij 2 warmtepompen in dezelfde reeks wordt gebruikt waarbij het maximum vermogen bij het kleinere model beperkt wordt. Het minimum vermogen blijft dan hetzelfde.

Met een buffervat van 100 l kan je volgens mij de looptijd van de compressor niet significant verhogen.
Ik heb het 100 l vat van Vaillant ook geweigerd (om verschillende reden) en heb voor de defrosts een klein 18 l voorschakelvat onder de binnenunit in de retour hangen. (AroTHERM pure 65/7.2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@joris1000 je bent niet de eerste die met VF1 raar regelgedrag krijgt.
Anderen hebben betere resultaten met die sensor eenvoudig losgehaald, zoek maar in dit topic.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arkor
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 07:07
@joris1000 zie mijn (uiteindelijk opgeloste) problemen met de VF1 sensor Arkor in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen". Wellicht geeft het voor jou een zoekrichting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
dunklefaser schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 17:51:
@Technician-
Betreffende modulatiebereik - minimale compressorfrequentie, minimaal vermogen etc.
Zijn er een grotere verschillen tussen de verschillende modellen d.w.z. tussen split, pure, split plus, plus?
Wij weten dat vaak een compressormodel bij 2 warmtepompen in dezelfde reeks wordt gebruikt waarbij het maximum vermogen bij het kleinere model beperkt wordt. Het minimum vermogen blijft dan hetzelfde.

Met een buffervat van 100 l kan je volgens mij de looptijd van de compressor niet significant verhogen.
Ik heb het 100 l vat van Vaillant ook geweigerd (om verschillende reden) en heb voor de defrosts een klein 18 l voorschakelvat onder de binnenunit in de retour hangen. (AroTHERM pure 65/7.2)
De pure gaat verder terug qua compressor frequentie dan de Vaillant “eigen” toestellen zie ik in de monitoring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:38
Hallo allemaal,
met interesse lees ik de discussies mbt VWZ AI en VWZ AI plus.
, met bestaande ketel voor de koude dagen (radiatoren).
Ik heb ook een hybride installatie, en ik heb wel eens problemen gehad die er op leken.
Ik heb twee verschillende sensoren, een in het buffervat, en de andere op de uitgaande leiding naar de circulatiepomp gemonteerd. Bij mij ontstonden de problemen als deze laatste sensor niet goed was gemonteerd, en daarom een veel te lage temperatuur doorgaf. Daarom werd de WP zelf gevraagd maar een heel hoge temperatuur te maken. Dit stopte pas als de temperatuur in het buffervat boven een bepaald punt zat.
Edit: mogelijk onjuiste info weggehaald

[ Voor 9% gewijzigd door Jan Zwanenburg7 op 19-10-2025 21:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
Technician- schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:03:
[...]

De pure gaat verder terug qua compressor frequentie dan de Vaillant “eigen” toestellen zie ik in de monitoring.
Lijkt te kloppen - als het met het opgenomen vermogen van de buitenunit correspondeert.
Wat ik hier zag was een minimum van ca. 0,22 kW (fluisterbedrijf).

P.S.: Op dit moment doet de wp niets meer - stookgrens bereikt.

[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 20-10-2025 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Ik heb hier de 75/6 aan HA gekoppeld. Welke instellingen / automations gebruiken jullie?

ik zou graag het volgende doen:
- legionelle run zelf plannen. Hoe zet ik deze uit? En hoe kan ik zelf bepalen op welke dag hij even naar x graden moet. (nu gebruikt hij de BUH daarvoor en dat vreet stroom)

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

water_escape schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 08:55:
Ik heb hier de 75/6 aan HA gekoppeld. Welke instellingen / automations gebruiken jullie?

ik zou graag het volgende doen:
- legionelle run zelf plannen. Hoe zet ik deze uit? En hoe kan ik zelf bepalen op welke dag hij even naar x graden moet. (nu gebruikt hij de BUH daarvoor en dat vreet stroom)
De legionellarun uitschakelen via de thermostaat (in mijn geval).

Vervolgens stel ik via HA een automatisering in HA in dat wekelijks op zondagmiddag om 16:00 (maximale opbrengst van mijn zonnepanelen) de temperatuur van mijn boiler op 65 graden ingesteld wordt. Om 18:30 schakel ik deze weer terug naar zijn standaardtemperatuur van 50 graden. In beide gevallen verstuur ik ook een notificatie naar mijn mobiel zodat ik weet dat de legionella-run ook gestart (en gestopt) wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBJwjctQm7yWIFBBEYAhOzYsJ2w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hq4vYAZIWNq0qJSXvQfKD6zA.png?f=fotoalbum_large

Anderhalf uur tijd is meer dan genoeg voor mijn warmtepomp om de wenstemperatuur te bereiken. En als hij op wenstemperatuur is stopt hij wel... De periode van anderhalf uur tijdelijke verhoging is dan ook prima.. :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Question Mark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:13:
[...]

Vervolgens stel ik via HA een automatisering in HA in dat wekelijks op zondagmiddag om 16:00 (maximale opbrengst van mijn zonnepanelen) de temperatuur van mijn boiler op 65 graden ingesteld wordt. Om 18:30 schakel ik deze weer terug naar zijn standaardtemperatuur van 50 graden. In beide gevallen verstuur ik ook een notificatie naar mijn mobiel zodat ik weet dat de legionella-run ook gestart (en gestopt) wordt.

[Afbeelding]

Anderhalf uur tijd is meer dan genoeg voor mijn warmtepomp om de wenstemperatuur te bereiken. En als hij op wenstemperatuur is stopt hij wel... De periode van anderhalf uur tijdelijke verhoging is dan ook prima.. :)
Dat klinkt goed, als ik echter mijn device ctlv selecteerd kan ik geen action selecteren...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/URDmTNSqGV1kTdMS313vOyOZIYM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UAQ6VallAoLpiyJYHlegYLUS.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

water_escape schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:33:
[...]

Dat klinkt goed, als ik echter mijn device ctlv selecteerd kan ik geen action selecteren...
[Afbeelding]
Kun je uberhaubt instellingen wijzigen via Home Assistant? Lijkt erop dat je "write" nog moet enablen in MQTT. Zoek even in: Verwarming uitlezen met ebusd :)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Question Mark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:37:
[...]

Kun je uberhaubt instellingen wijzigen via Home Assistant? Lijkt erop dat je "write" nog moet enablen in MQTT. Zoek even in: Verwarming uitlezen met ebusd :)
Dat kan ik nu wel denkzij de settings zo lijkt het.
Maar nu heb ik die CTLV2 optie niet meer.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:29
Hallo allemaal,
Een plaatje is bijgevoegd, waarbij VF-1 het buffervat is (temperatuur naar CV systeem bij de uitlaat vat en temperatuur van de WP uitlaat naar de inlaat van het vat onderin. Skin refereert naar eigen de extra temperatuurmetingen [Afbeelding]
Vreemd, en heel vervelend natuurlijk. Je geeft aan op een constante temp. van 38 gr. te regelen. Dat gaat dan buiten de 720 om toch? Gaat daar niet iets fout? Want hij slaat wel af bij bereiken kamertemp. Dat is iets wat de 720 stuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:29
Jan Zwanenburg7 schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 19:24:
[...]

Ik heb ook een hybride installatie, en ik heb wel eens problemen gehad die er op leken.
Ik heb twee verschillende sensoren, een in het buffervat, en de andere op de uitgaande leiding naar de circulatiepomp gemonteerd. Bij mij ontstonden de problemen als deze laatste sensor niet goed was gemonteerd, en daarom een veel te lage temperatuur doorgaf. Daarom werd de WP zelf gevraagd maar een heel hoge temperatuur te maken. Dit stopte pas als de temperatuur in het buffervat boven een bepaald punt zat.
Edit: mogelijk onjuiste info weggehaald
Waar sluit je die 2 sensoren dan op aan? Op de VWZ sluit je toch 1 temp. sensor aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Question Mark schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 09:13:
[...]

[Afbeelding]

Misschien nog een vreemde vraag, maar ben nog alles aan het uitzoeken.
Hoe zorg je dat hij dan ook start met het verwarmen van het water?

Nu via de thermosstaat staat hij op 55c en dagelijks om 13:00.

Ik heb het idee dat ik met de automation alleen de temp aanpas, dus 65c. Hoe zorg je dat hij dan ook gaat lopen? Of moet ik dat nog steeds in de thermostaat invullen en dus de tijden matchen met elkaar?

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xarow
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:18
water_escape schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:23:
[...]

Misschien nog een vreemde vraag, maar ben nog alles aan het uitzoeken.
Hoe zorg je dat hij dan ook start met het verwarmen van het water?

Nu via de thermosstaat staat hij op 55c en dagelijks om 13:00.

Ik heb het idee dat ik met de automation alleen de temp aanpas, dus 65c. Hoe zorg je dat hij dan ook gaat lopen? Of moet ik dat nog steeds in de thermostaat invullen en dus de tijden matchen met elkaar?
Kan je die niet forceren door "HwcOpMode" of "HwcSFMode" op een andere waarde te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

water_escape schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:23:
[...]
Dat gaat automatisch (ik heb verder geen tijdswindows ingesteld wanneer hij/wel niet warm water mag gaan maken).

Standaard staat er ergens een instelling in de thermostaat dat de deltaT max 5 graden mag zijn. Bij een wenstemperatuur van 50 graden, zal hij dan pas bij 45 graden beginnen met verwarmen (tot weer 50 graden). Dit om te voorkomen dat hij continue zou moeten gaan verwarmen.

Normaal is bij mij de wenstemperatuur 50 graden, als ik deze bij een "legionellarun" dan tijdelijk verhoog naar 65 graden valt dit buiten de maximale 5 graden, en zal de warmtepomp direct beginnen met het verwarmen van het warme water. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
xarow schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:43:
[...]

Kan je die niet forceren door "HwcOpMode" of "HwcSFMode" op een andere waarde te zetten?
Klopt, toen hij vandaag ging verwarmen. (ik doe het dagelijks van 12:30 - 14:00) via de weekplanner (dus tijdsgestuurd.

toen ik hem vandaag aan zag springen zag ik de volgende waardes veranderen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPT2LIGmRHt6tjNtcfsyCJU4Wlo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gugG5NSPGRrgmfHGHkap1RSw.png?f=fotoalbum_large

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Question Mark schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 13:44:
[...]

Dat gaat automatisch (ik heb verder geen tijdswindows ingesteld wanneer hij/wel niet warm water mag gaan maken).

Standaard staat er ergens een instelling in de thermostaat dat de deltaT max 5 graden mag zijn. Bij een wenstemperatuur van 50 graden, zal hij dan pas bij 45 graden beginnen met verwarmen (tot weer 50 graden). Dit om te voorkomen dat hij continue zou moeten gaan verwarmen.

Normaal is bij mij de wenstemperatuur 50 graden, als ik deze bij een "legionellarun" dan tijdelijk verhoog naar 65 graden valt dit buiten de maximale 5 graden, en zal de warmtepomp direct beginnen met het verwarmen van het warme water. :)
Ah precies, dan heb jij hem op "manueel" staan, en dan houdt hij hem op een vaste temp (met een offset). Maar dan verwarmt hij een paar keer per dag.

Ik heb 1 sensor onderin, in de hogere zit geen sensor. En hij staat op 55c. Als hij dat gehaald heeft kan hij lange tijd douchewater geven. (4-6 douches).

op zondag als nu de legionellerun, die is tot 75c, daarna verwarm ik pas weer op dinsdag.
Maar die legionellerun kost te veel energie (BUH). en 75c is onnodig lijkt mij. Kost nu 10kw ongever die run.

Ik ben dus op zoek naar de juiste temp 50-55 voor dagelijks verwarmen, en 1x naar 65. Deze waardes zijn allemaal op de onderste temp sensor. Geen idee of ik er nog een bij mag prikken.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Zwanenburg7
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:38
Switek schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 22:49:
[...]

Waar sluit je die 2 sensoren dan op aan? Op de VWZ sluit je toch 1 temp. sensor aan?
Bij mijn hybride installatie is de sensor in het midden van het buffervat op de S5 van de VR70 aangesloten.
De sensor boven in mijn buffervat (zat eerst op de leiding naar de circulatiepomp) zit op de VF1 van de VWZ AI Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proim
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:07
EDIT: Systeem is aangegaan om middernacht, nogal toevallig leek mij. Nog eens goed gekeken naar de temperaturen van gisteren en blijkbaar heeft de buitensensor toch eventjes de 18 graden gehaald, wat dus boven de 'BT-uitschakelgrens' is. Werkt die instelling dan zo dat eens die temperatuur is gehaald hij de rest van de dag uit staat in plaats van uit-als-boven-die-temperatuur-op-dat-moment? Ik de handleiding zie ik niet meteen iets in ieder geval.

Ik heb iets geks aan de hand: plots verwarmt het systeem niet meer na paar dagen geleden wel gewoon gewerkt te hebben... Systeem is VVW bestaande uit een aroTHERM split VWL 105/5 + VWL 127/5 en een boiler van 400L voor het SWW. Twee aparte pompgroepen, eentje gelijksvloers, eentje verdieping. Twee aparte thermostaten en dus twee circuits en zones. Ik lees alles uit via de ebus dus kan ook in meer detail de temperaturen enzo zien.
  • 19 oktober 's avonds het systeem manueel terug aangezet en verder niets veranderd aan de instellingen zoals ruimtecompensatie op uitgebreid. Ook niets veranderd aan de stooklijn etc. na uit te zetten in het voorjaar. Gelijkvloers op 20 graden, verdieping op 19 graden. Geen tijdschema, maar dus gewoon 'manueel'.
  • Ging meteen bollen en zoals verwacht bij 'uitgebreid' terug uit eens de temperatuur (+ die paar tiendes) gehaald waren de volgende ochtend.
  • Intussen alles terug wat gezakt: sinds gisterenavond is het op de verdieping rond 18.6, op dit moment 18.5. Normaal zou hij dan al lang moeten zijn terug aangegaan, maar doet hij dus niet. Op het gelijkvloers is het ook al 19.3 geweest, dus ook ruim onder de wens, maar ook daar geen start.
Wat ik heb al heb geprobeerd en nagekeken
  • SWW gaat gewoon verder zoals gevraagd, tussen 13:00-14:00 opwarmen, doet hij gewoon zoals elke dag.
  • De BT-uitschakelgrens staat op 18 graden, maar dat hebben we zeker niet gehaald volgens de buitensensor.
  • De wenstemperatuur fel naar boven zetten (bv. 24 graden) heeft geen effect, geldt voor beide circuits/zones.
  • De ruimtecompensatie veranderen naar inactief of actief heeft geen effect.
  • Stroom van zowel buiten als binnenunit uit/aan heeft geen effect.
  • Ik zie nergens iets van foutmelding op de binnenunit of thermostaat.
Iemand raad...?

[ Voor 10% gewijzigd door Proim op 23-10-2025 06:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Question Mark
  • Nu online

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

water_escape schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 19:21:
[...]
Maar die legionellerun kost te veel energie (BUH). en 75c is onnodig lijkt mij. Kost nu 10kw ongever die run.
I know, het is een beetje onnozel van Vailliant. 20 minuten lang het warm water op 60 graden houden is volgens de richtlijnen van het RIVM voldoende. Mijn warmtepomp (125/6) kan dit op de compressor doen, en heeft de BUH hiervoor niet nodig. Een legionellarun kost mij nu (met deze buitentemperaturen) zo'n 3 KW (400 liter vat). En dan breng ik het water voor de zekerheid maar naar 65 graden.

Maar goed, als ze de BUH inschakelen is er zekerheid dat de legionellarun altijd succesvol uitgevoerd wordt. Bij een ietwat ondergedimensioneerde warmtepomp, in combinatie met koude buitentemperaturen kan het wel eens op het randje liggen. Maar goed, dan zou de BUH dynamisch bij moeten springen. Dus alleen voor de laatste paar graden, als dit op de compressor alleen niet lukt. Het is ook een back-up heater...
Proim schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 21:49:
EDIT: Systeem is aangegaan om middernacht, nogal toevallig leek mij. Nog eens goed gekeken naar de temperaturen van gisteren en blijkbaar heeft de buitensensor toch eventjes de 18 graden gehaald, wat dus boven de 'BT-uitschakelgrens' is. Werkt die instelling dan zo dat eens die temperatuur is gehaald hij de rest van de dag uit staat in plaats van uit-als-boven-die-temperatuur-op-dat-moment?
Ik weet dat "koelen" pas vrijgegeven wordt als de 24-uurs gemiddelde buitentemperatuur boven een bepaalde drempel komt. Het lijkt mij logisch dat de "BT-uitschakelgrens" dan ook een gemiddelde waarde over een bepaalde periode is, maar goed dat is een aanname. :)

[ Voor 26% gewijzigd door Question Mark op 23-10-2025 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online
@Question Mark Watt de stookgrens|/uitschakeldrempel betreft:
Mijn ervaring met een aroTherm pure split 65/7.2 + VRC 720/3 "uitgebreide modus"
- bij overschrijden gaat de wp meteen in de stand-by/eco-modus
en pas weer aan bij een graad lager, dus bij 12°C (stookgrens) uit en pas bij 11°C weer aan.
Hier geen echte middeling dus.
[OT] Gelukkig doet mijn wpb alle (legionella)runs op de wp met max. 700 W.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 23-10-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Even wat anders, ik krijg ineens geen data meer door van de HA Vaillant integration.
In de log zie ik :

Logger: custom_components.mypyllant.water_heater
Source: custom_components/mypyllant/water_heater.py:50
No system data, skipping water heater

Hebben meer mensen dit?

Water-Escape

Pagina: 1 ... 177 178 Laatste

Let op:
Voor standaard vragen zoals "Hoeveel kW heb ik nodig?" etc lees eerst eens Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic