Toon posts:

Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste
Acties:

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:40
@Kleuvert inhoud gaat kwadratisch met diameter; 12mm heeft 113 ml/meter
Een meter 32/3 pexbuis heeft 530 ml/m dus dat kan hard gaan: 10 meter heen en terug is ook 10 liter.

@SoulShot ik denk dat het debiet wel hoger kan :)

@Ensch053 heb je geen temperatuurtest gedaan?
Stooklijn 1.0 is 55 graden bij -10, dat is best duur stoken.
Je kunt beter beginnen bij 0.7 of 0.8 en verhogen wanneer nodig.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SoulShot
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:54
Kleuvert schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 08:54:
[...]
Je gebruikt thermostaat gestuurde groepen of iets dergelijks? Want bij mij haalt een groep met een lengte van tussen de 80-110m 16mm buis ruim 2l/min.
Geen thermostaat gestuurde groepen, gaan gewoon standaard debiet kraantjes worden volgens mij. Ik weet ook niet waarom je dat verondersteld. Hier wordt het ø26/3 naar de verdeler, en de vvw zelf is ø16/2.
In jouw geval zou ik de benedenverdieping op zo’n gesloten verdeler zetten en een naverwarmer dan kom je altijd uit als je ook de naverwarming gebruikt. Je hebt dan helemaal niet veel inhoud nodig. Kijk de tabellen van Vaillant er maar op na.
Kan je dit even verduidelijken aub? Ik zit dus ook met een normale (niet thermostatische) verdeler. Maar wat bedoel je met "met een naverwarmer kom je altijd uit"? Hoezo "helamaal niet veel inhoud nodig"? We praten over het feit dat ik tegen de ondergrens van het debiet zit, niet over systeeminhoud?
Ik had ergens deze berekening gezien van een vloerverwarming met 13mm binnendiameter.
Dan kwam je met 6,5*6,5*3,14=133mm2 buisoppervlakte uit.
Dan staat er in 1 meter leiding 133*1000=133000mm2 water is gelijk aan 133ml.
Ik ben toen gemaksgehalve bij 12mm binnenbuis ,wat ik heb, van 120ml de meter uitgegaan. Als je dan weet hoeveel lengte er per groep ligt kan je heel makkelijk de inhoud van je vloerverwarming berekenen.
Dan heb je nog de inhoud van je verdeler, leidingwerk naar de warmtepomp. Dat is vaak niet veel.
Ik had hierboven al de inhoud van mijn systeem weergegeven: 150-200 liter afhankelijk of de slaapkamers/studeerkamers open staan. Afgaande van wat een vuistregel (20 liter systeemwater nodig per kW warmtepomp), zou dat voor de 105/6 op 184 liter komen (uitgaande van vermogen 9.2 kW op A-7/W35). Hiermee zitten we dus rond het minimum. Maar dit gaat dan weer over systeeminhoud, en niet debiet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SoulShot
Proton_ schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 11:39:

@SoulShot ik denk dat het debiet wel hoger kan :)
Bedankt voor dat voorzichtig inzicht. Afgaande op mijn initiele post, voor de 105/6 gaan naar jouw gevoel?

Had ook nog gezien dat 105/6 een wat betere COP heeft dan 75/6, maar vraag me af hoe zeer dat reeel is als de 105/6 meer gaat pendelen (en dus rendement verliest door de opstarts).

[Voor 40% gewijzigd door SoulShot op 06-05-2022 12:44]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artintel
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:09
Glenn0z schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 20:28:
Hi allen,

Wat een leuk topic, volg hem met veel plezier en interesse en dank aan @Domosapiens voor alle verzamelde informatie. Zelf werk ik als techniek gekkie bij Vaillant en als er technische vragen zijn geef dan vooral een @ of een pb en ik zal er zo goed mogelijk antwoord op proberen te geven. Adviezen "waarom Vaillant" zoals in de Tweakers regelementen zal ik niet geven maar waar ik op technisch vlak kan helpen met info doe ik dat graag.
Hey Glen,

jij ook hier.

Groeten,
Andries :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Kleuvert schreef op maandag 2 mei 2022 @ 09:40:
Ik heb de Arotherm sinds vrijdagnacht ook draaien. Gisteren heeft de installatie een normale dag meegemaakt.
Wat mij opvalt in de app van Vaillant is dat deze aangeeft 5kw stroomverbruik gehad te hebben terwijl die in de SMA home manager amper 1,4kw verbruik aangeeft.
Weet iemand hoe ik de app van Vaillant moet lezen? Want 5kw stroomverbruik voor een dag als gisteren lijkt mij wat veel.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ben je hier nog iets verder mee gekomen? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18:55
Kees_frl schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 13:04:
[...]

Ben je hier nog iets verder mee gekomen? :)
Mijn vermoeden is dat aangezien het systeem zonnepanelen gestuurd kan werken maar ik het op 50/50 gezet hebt. Oftewel 50 uit het net en 50 zonne-energie dat die hetgeen erbuiten zit ook niet laat zien met een kleurtje als gestuurde gebruiker. Want hij laat verbruik zien vanaf 6:00 in de ochtend terwijl wij dan nog echt niet wakker waren. Oftewel de warmtepomp is dan al bezig maar zonder sturing vanuit zonne-energie.
Wat dat betreft moet ik aangeven dat voor mij de Home manager 2.0 van sma steeds meer dommer wordt.
Dat ligt denk ik met name aan de software kant. Het koppelen van mijn witgoed apparaten is een ramp terwijl de vr921 zonder dat ik erom gevraagd heb al mijn eebus aangesloten apparaten ziet. Ook de witgoed apparaten. Een compliment voor Vaillant.
Sterker nog de app van Vaillant laat ook mijn zonnepanelen en netaansluiting waarden zien met grafieken van de hele dag.
De 5kw uit de grafiek van Vaillant klopt en de sma laat het halve verhaal zien.
De reden dat mijn warmtepomp zo enthousiast werkte was omdat ik de binnentemp. compensatie op de 720 niet op uitgebreid had staan. Was hier na een dag net een bejaardenhuis, 22,7 graden.
Weet nu wel dat het allemaal goed draait. :F

Leuk spul dat sma en werkt prima in hun eigen eco systeem maar hetgeen erbuiten valt tegen terwijl zij zelf de eebus alliantie hebben opgezet.
Maar de app van Vaillant werkt mooi, had graag nog meer data gehad maar hetgeen er is werkt prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kleuvert
SoulShot schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Geen thermostaat gestuurde groepen, gaan gewoon standaard debiet kraantjes worden volgens mij. Ik weet ook niet waarom je dat verondersteld. Hier wordt het ø26/3 naar de verdeler, en de vvw zelf is ø16/2.

[...]

Kan je dit even verduidelijken aub? Ik zit dus ook met een normale (niet thermostatische) verdeler. Maar wat bedoel je met "met een naverwarmer kom je altijd uit"? Hoezo "helamaal niet veel inhoud nodig"? We praten over het feit dat ik tegen de ondergrens van het debiet zit, niet over systeeminhoud?

[...]

Ik had hierboven al de inhoud van mijn systeem weergegeven: 150-200 liter afhankelijk of de slaapkamers/studeerkamers open staan. Afgaande van wat een vuistregel (20 liter systeemwater nodig per kW warmtepomp), zou dat voor de 105/6 op 184 liter komen (uitgaande van vermogen 9.2 kW op A-7/W35). Hiermee zitten we dus rond het minimum. Maar dit gaat dan weer over systeeminhoud, en niet debiet...
Sorry, heb je hele verhaal verkeerd geïnterpreteerd.

Ik begrijp nu dat je door verschillende groep lengtes een plan hebt waarmee je gelijk debiet hebt voor gelijke verdeling van warmte?
Daardoor zou je nu aan de grens zitten van het minimaal vereisten debiet bij een 105/6 warmtepomp?
Maar ik lees ook dat desondanks beneden alles vol open staat je niet hoger komt dan 1,9L/min.

Ik snap alleen niet dat je op 1,9 blijft hangen als ik 7 kringen/groepen tel met een gemiddelde lengte van 90m.
Hier heb ik 6 kringen/groepen met ongeveer een gelijke lengte en haal met gemak 2l/min.
Dit ligt toch ook aan het toerental van de circulatiepomp in de unit zelf?

Stel je sluit het in eerste instantie aan zonder buffervat rechtstreeks op je huidige verdeler en het blijkt niet voldoende te zijn dan is het toch een kwestie van later een buffervat toevoegen met eigen pomp.
Als je rekening houdt met dat dit later simpel toe te voegen is.

Maar heb je mijn suggestie nog gezien omtrent een losse warmtepompboiler?
Dan kan je naar een 75/6 als ik jou verhaal begrijp en heb je dat hele debiet verhaal ook niet en tevens het eventueel vele in- en uitschakelen.
Laat die boiler het dan maar zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SoulShot
Kleuvert schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:56:
[...]

Sorry, heb je hele verhaal verkeerd geïnterpreteerd.

Ik begrijp nu dat je door verschillende groep lengtes een plan hebt waarmee je gelijk debiet hebt voor gelijke verdeling van warmte? Daardoor zou je nu aan de grens zitten van het minimaal vereisten debiet bij een 105/6 warmtepomp?
Maar ik lees ook dat desondanks beneden alles vol open staat je niet hoger komt dan 1,9L/min.
Correct, en correct, maar laatste is fout: beneden alles open is 12.3 l/min (738 l/h), maar is samen met badkamers boven (936 l/h) dus nog nipt onder ondergrens debiet van 105/6 (995 l/h).
Stel je sluit het in eerste instantie aan zonder buffervat rechtstreeks op je huidige verdeler en het blijkt niet voldoende te zijn dan is het toch een kwestie van later een buffervat toevoegen met eigen pomp.
Als je rekening houdt met dat dit later simpel toe te voegen is.
achteraf is idd een optie. Maar als deze debiet ondergrens een harde cutoff zou zijn voor een goedwerkend systeem doe ik het liever nu. Ik kan zelf niet goed inschatten hoe 'fout' het is om aan de ondergrens te hangen.
Maar heb je mijn suggestie nog gezien omtrent een losse warmtepompboiler?
Dan kan je naar een 75/6 als ik jou verhaal begrijp en heb je dat hele debiet verhaal ook niet en tevens het eventueel vele in- en uitschakelen.
Laat die boiler het dan maar zelf uitzoeken.
Ja, had al gezegd "De boiler staat in onze verwarmde schil. Een losse warmteboiler is geen optie voor mij wegens geluid in die ruimte en extra gaten in de gevel voor aanvoer buitenlucht."

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar neig naar de 105/6 om zeker te zijn van voldoende warmtetoever, en heeft ook iets betere COP (zie mijn vorige post). Alvast dank om mee te denken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kleuvert
SoulShot schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 16:27:
[...]

Correct, en correct, maar laatste is fout: beneden alles open is 12.3 l/min (738 l/h), maar is samen met badkamers boven (936 l/h) dus nog nipt onder ondergrens debiet van 105/6 (995 l/h).

[...]

achteraf is idd een optie. Maar als deze debiet ondergrens een harde cutoff zou zijn voor een goedwerkend systeem doe ik het liever nu. Ik kan zelf niet goed inschatten hoe 'fout' het is om aan de ondergrens te hangen.

[...]

Ja, had al gezegd "De boiler staat in onze verwarmde schil. Een losse warmteboiler is geen optie voor mij wegens geluid in die ruimte en extra gaten in de gevel voor aanvoer buitenlucht."

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar neig naar de 105/6 om zeker te zijn van voldoende warmtetoever, en heeft ook iets betere COP (zie mijn vorige post). Alvast dank om mee te denken.
Geen dank,
Iedere woning is ook totaal verschillend en als het op het debiet verhaal aankomt zijn de meningen vaak veel verdeeld.
Je debiet kan al anders zijn van hoe strak de bochten van de slak gelegd zijn.
Ik vraag mij ook af hoe nauwkeurig dit ook te berekenen is.

Wel snap ik dat je niet zit te wachten op een slecht of half werkend systeem.
Daarom werk ik liever in stappen, simpel beginnen en later eventueel uitbreiden met hulp toevoegingen als deze nodig blijken. Niet uitvoerbaar als je als installateur direct bij de klant een kant en klaar systeem wilt afleveren maar wel goed te doen als tweakers. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
@SoulShot Als het nog gebouwd moet worden kan je misschien een paar groepen erbij maken en ze wat korter houden.

Ik vermoed dat de 105/6 met twee vingers in zijn neus de tijdelijke 140 m² warm kan houden. Er zit ook best een dikke pomp in als ik dat vergelijk met mijn 65/6. Als je iets van domotica hebt, zou ik minimaal een stroommeter erbij doen, die grafiekjes maken het vinden van de minimale afgiftetemperatuur makkelijker. Die zou bij jou best hoog kunnen zijn om pendelen tegen te gaan.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-05 00:08
Gisteren mijn vragen in het verkeerde topic gesteld, stel ze hier ook even.

Sinds woensdagavond draait onze warmtepomp ook! Nog bedankt voor jullie hulp!

Het inregelen van de verwarming is nogal lastig met deze temperaturen. Kan iemand mij vast op weg helpen met de stooklijn en eventuele andere instellingen? De stooklijn is nu ingesteld op 1.0.

Het hele huis is voorzien van jaren 60 overmaatse radiatoren. Wat is een stooklijn die past bij deze radiatoren?

De delta P staat op 900 mbar.
De minimale gewenste aanvoertemperatuur staat op 30 graden en maximaal 38 graden.
Kamerbijschakeling op uitgebreid en adaptieve stooklijn is gedeactiveerd.

Ik merk dat de onderkant van de radiatoren een stuk kouder is dan de bovenkant. Hoe ga ik dit verschil zo klein mogelijk krijgen? Kan nergens vinden hoe ik de flow kan verhogen of ik kijk er overheen

[Voor 4% gewijzigd door Ensch053 op 06-05-2022 21:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Hoe verwarmt men de boiler met een Vaillant? Bij het doornemen van de handleiding zie ik:

1 automatisch - is tussen bepaald tijdstip naar X temperatuur

2 handmatig - dan geef je bepaalde temperatuur op

Hoe werkt die tweede? Zit daar nog een bepaalde deta op? Dus je geeft bijvoorbeeld aan 50 graden en bij een temperatuur van 40 graden in de boiler gaat de WP verwarmen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artintel
Kees_frl schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 22:17:
Hoe verwarmt men de boiler met een Vaillant? Bij het doornemen van de handleiding zie ik:

1 automatisch - is tussen bepaald tijdstip naar X temperatuur

2 handmatig - dan geef je bepaalde temperatuur op

Hoe werkt die tweede? Zit daar nog een bepaalde deta op? Dus je geeft bijvoorbeeld aan 50 graden en bij een temperatuur van 40 graden in de boiler gaat de WP verwarmen?
Kan je met de offset en hysterese van de boiler instellen. Deze kan je zelf aanpassen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ensch053
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 08-05 00:08
Bedankt Proton.
De temperatuur test heb ik gedaan toen de CV er nog hing.

Dacht dat door het verhogen van de stooklijn ook de flow omhoog gaat. Heb wel een minimale en maximale temperatuur ingesteld.

Zie dat de doorstroming op 1024 l/h staat. De doorstroming verandert niet als ik de CV max delta P wijzig van 900 mbar naar 600 mbar.

Betreft trouwens een VWL 75/5 met Unitower 78/5.

Stooklijn nu op 0.7 gezet met minimale TA van 30 maximale TA van 38.

[Voor 18% gewijzigd door Ensch053 op 06-05-2022 22:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jorne123
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:20
Heb heel het sma sunny home manager ding hier ook staan en is een drama

Heb nu ook zoals vele anderen laten verleiden tot Home Assistant, works like a charm, alles erop en eraan, maar wel veel complexer
Kleuvert schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 15:37:
[...]

Mijn vermoeden is dat aangezien het systeem zonnepanelen gestuurd kan werken maar ik het op 50/50 gezet hebt. Oftewel 50 uit het net en 50 zonne-energie dat die hetgeen erbuiten zit ook niet laat zien met een kleurtje als gestuurde gebruiker. Want hij laat verbruik zien vanaf 6:00 in de ochtend terwijl wij dan nog echt niet wakker waren. Oftewel de warmtepomp is dan al bezig maar zonder sturing vanuit zonne-energie.
Wat dat betreft moet ik aangeven dat voor mij de Home manager 2.0 van sma steeds meer dommer wordt.
Dat ligt denk ik met name aan de software kant. Het koppelen van mijn witgoed apparaten is een ramp terwijl de vr921 zonder dat ik erom gevraagd heb al mijn eebus aangesloten apparaten ziet. Ook de witgoed apparaten. Een compliment voor Vaillant.
Sterker nog de app van Vaillant laat ook mijn zonnepanelen en netaansluiting waarden zien met grafieken van de hele dag.
De 5kw uit de grafiek van Vaillant klopt en de sma laat het halve verhaal zien.
De reden dat mijn warmtepomp zo enthousiast werkte was omdat ik de binnentemp. compensatie op de 720 niet op uitgebreid had staan. Was hier na een dag net een bejaardenhuis, 22,7 graden.
Weet nu wel dat het allemaal goed draait. :F

Leuk spul dat sma en werkt prima in hun eigen eco systeem maar hetgeen erbuiten valt tegen terwijl zij zelf de eebus alliantie hebben opgezet.
Maar de app van Vaillant werkt mooi, had graag nog meer data gehad maar hetgeen er is werkt prima.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Van het weekend mijn mooie wandje met opbergplanken weggehaald, en alvast de unitower een plekje gegevenbin de garage, want met een beetje geluk komt de buitenunit over 2 weken binnen :)
Stoken hoeven we toch al niet meer, dus alvast eens kijken wat ik aan leidingen kan voorbereiden.

Alleen initieel was ik van plan om de leiding tussen warmtepomp en unitower met 35mm buis te doen, nu zie ik echter dat de flexibele stukken voor de buitenunit 35 zijn, en de tower 28 heeft. (En 22mm voor de CV zijde trouwens).

Zou het veel uitmaken als ik richting warmtepomp met 28mm pijp doe? De rest van de installatie doe ik daar ook mee. En dan verloop ik naar 35 dichtbij de buitenunit. 28mm buizen, koppelingen, filters en en duimse koppelingen zijn allemaal een stuk gangbaarder.

Ik weet dat 35 het advies is, maar de lengte is natuurlijk ook een factor, en die valt imho best mee. Zo'n 3,5 a 4m. Dat wel 2x natuurlijk.

Voor de CV kant neem ik ook 28mm, boven de unitower komen T-stukken, links richting buffer, en rechts richting het huis.

[Voor 9% gewijzigd door _ferry_ op 08-05-2022 20:04]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Artintel
_ferry_ schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:02:
Van het weekend mijn mooie wandje met opbergplanken weggehaald, en alvast de unitower een plekje gegevenbin de garage, want met een beetje geluk komt de buitenunit over 2 weken binnen :)
Stoken hoeven we toch al niet meer, dus alvast eens kijken wat ik aan leidingen kan voorbereiden.

Alleen initieel was ik van plan om de leiding tussen warmtepomp en unitower met 35mm buis te doen, nu zie ik echter dat de flexibele stukken voor de buitenunit 35 zijn, en de tower 28 heeft. (En 22mm voor de CV zijde trouwens).

Zou het veel uitmaken als ik richting warmtepomp met 28mm pijp doe? De rest van de installatie doe ik daar ook mee. En dan verloop ik naar 35 dichtbij de buitenunit. 28mm buizen, koppelingen, filters en en duimse koppelingen zijn allemaal een stuk gangbaarder.

Ik weet dat 35 het advies is, maar de lengte is natuurlijk ook een factor, en die valt imho best mee. Zo'n 3,5 a 4m. Dat wel 2x natuurlijk.

Voor de CV kant neem ik ook 28mm, boven de unitower komen T-stukken, links richting buffer, en rechts richting het huis.
28mm is met een lengte van 3,5 a 4 meter prima te doen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vicom147
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-05 08:12
Hier heb ik DN25 rvs ribbelbuis gebruikt, hier zijn koppelingen voor verkrijgbaar die je rechtstreeks op de buitenunit kunt draaien, zelfs zonder speciaal gereedschap.

De binnendiameter is nagenoeg hetzelfde als 28mm CV buis, werkt perfect!
Heb het hier weggehaald: https://edelstahlwellrohr...dn12-bis-dn32-20m-30m-50m

Koppeling: https://edelstahlwellrohr...gs-set-dn25-1-1/4-messing
_ferry_ schreef op zondag 8 mei 2022 @ 20:02:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Interresant! Ik heb de aansluitset van Vaillant al liggen, maar anders was die slang een goeie optie geweest. Scheelt ook weer een stel koppelingen en bochten, en makkelijk door de dakdoorvoer heen duwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artintel
vicom147 schreef op zondag 8 mei 2022 @ 22:42:
Hier heb ik DN25 rvs ribbelbuis gebruikt, hier zijn koppelingen voor verkrijgbaar die je rechtstreeks op de buitenunit kunt draaien, zelfs zonder speciaal gereedschap.

De binnendiameter is nagenoeg hetzelfde als 28mm CV buis, werkt perfect!
Heb het hier weggehaald: https://edelstahlwellrohr...dn12-bis-dn32-20m-30m-50m

Koppeling: https://edelstahlwellrohr...gs-set-dn25-1-1/4-messing

[...]
Hoeveel weerstand heeft deze buis, een geribbelde slang heeft meer weerstand dan een gladde buis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vicom147
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13-05 08:12
Geen idee, maar een paar haakse koppelingen in een gladde buis doen er ook geen goed aan denk ik. Die heb je met deze buis niet want die radius kun je groter maken.

Deze buis word ook veel gebruikt bij zonneboilers daar is de flow ook hoog. Bij ons zitten de leidingen niet in het zicht en het was ook makkelijker aan te leggen dan buizen buigen.
Artintel schreef op maandag 9 mei 2022 @ 06:43:
[...]

Hoeveel weerstand heeft deze buis, een geribbelde slang heeft meer weerstand dan een gladde buis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Hoe erg zijn die haakse bochten? Ik zou graag de slang in de breedplaat willen storten maar die zijn weinig buigbaar heb ik begrepen. En ik moet wel een aantal bochten/hoeken maken helaas.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artintel
Zover ik het kon aflezen in de gegevens heb je 1000pa per meter bij 1205 l/h. Je hebt 440 mbar aan rest opvoerhoogte bij de VWL 75/6. Dus zou moeten werken.
vicom147 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:54:
Geen idee, maar een paar haakse koppelingen in een gladde buis doen er ook geen goed aan denk ik. Die heb je met deze buis niet want die radius kun je groter maken.

Deze buis word ook veel gebruikt bij zonneboilers daar is de flow ook hoog. Bij ons zitten de leidingen niet in het zicht en het was ook makkelijker aan te leggen dan buizen buigen.

[...]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

En anders zou ik daar nog wel de 32mm variant van kunnen nemen.
Het gaat mij 6-8 haakse koppelingen schelen, en een koppelstuk tussen de vaillant aansluitset en vaste leiding. Die messing koppelingen kosten tegenwoordig ook al gauw 15-25€, dus qua kosten gaat het waarschijnlijk ook goedkoper zijn. Straks maar eens verder inlezen en de specs checken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Glenn0z
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 14-05 22:01
Artintel schreef op vrijdag 6 mei 2022 @ 12:56:
[...]

Hey Glen,

jij ook hier.

Groeten,
Andries :)
Ha Andries,

Ja jij ook zie ik, topper! Niet al te veel tijd meer voor helaas, hoop dat jij af en toe ook kunt bijspringen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artintel
Glenn0z schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:34:
[...]

Ha Andries,

Ja jij ook zie ik, topper! Niet al te veel tijd meer voor helaas, hoop dat jij af en toe ook kunt bijspringen ;)
Deze week nog wel, volgende week wordt lastig 😉

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Glenn0z
  • Laatst online: 14-05 22:01
Artintel schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:35:
[...]

Deze week nog wel, volgende week wordt lastig 😉
Voor mij ook, mooi VSK weekje!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
Kan iemand mij vertellen wat er zoal benodigd is om een arotherm plus vwl 75/6 Soort van hybride naast de cv ketel te laten draaien ? Dit om te kijken of ik de cv een jaar alleen voor warm water kan gebruiken. Volgens de Koevlaas2 methode zou ik met een jaarverbruik van 1300 m3 gas op een 7 kw warmtepomp uitkomen. Ik heb beneden vloerverwarming en 2 radiatoren en boven heb ik de verwarming de laatste 10 jaar nog niet gebruikt. Alvast bedankt.

• Artintel
benolski schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:09:
Kan iemand mij vertellen wat er zoal benodigd is om een arotherm plus vwl 75/6 Soort van hybride naast de cv ketel te laten draaien ? Dit om te kijken of ik de cv een jaar alleen voor warm water kan gebruiken. Volgens de Koevlaas2 methode zou ik met een jaarverbruik van 1300 m3 gas op een 7 kw warmtepomp uitkomen. Ik heb beneden vloerverwarming en 2 radiatoren en boven heb ik de verwarming de laatste 10 jaar nog niet gebruikt. Alvast bedankt.
Warmtepomp
VWZ-AI (aansturing warmtepomp)
VRC720(systeem regelaar/thermostaat)
Relais of Ebus Koppelaar (afhankelijk merk ketel)
Buffer VP RW 45/2
En uiteraard diverse koppelingen.

Heb je meer informatie nodig dan laat je het maar weten.

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

benolski schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:09:
Ik ga exact hetzelfde doen en ook qua verbruik en setup redelijk vergelijkbaar. Ik weet niet meer zeker of ik nu mijn lijstje onderdelen van de installateur hier eens gedeeld had.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:33
Buffer is niet altijd nodig. Verder nog de buitentemperatuursensor en een vuilfilter. Dat relais voor de ketel is schreeuwend duur trouwens voor een relaitje in een plastic doosje.

• Artintel
ds23man schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:18:
Buffer is niet altijd nodig. Verder nog de buitentemperatuursensor en een vuilfilter. Dat relais voor de ketel is schreeuwend duur trouwens voor een relaitje in een plastic doosje.
Buitensensor zit bij de systeemregelaar in de doos. Hoe ga je hem hydraulische aansluiten in hybride zonder buffer?

• WillemSuper
  • Nu online
Waarom wil je nog hybride? Met vloerverwarming zou je ook de stap naar full electric kunnen maken. Maakt het systeem een stuk simpeler.

• Artintel
WillemSuper schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:48:
Waarom wil je nog hybride? Met vloerverwarming zou je ook de stap naar full electric kunnen maken. Maakt het systeem een stuk simpeler.
Maar dat was de vraag niet toch? Maar je hebt wel een punt, het zou goed mogelijk zijn. Als de vloerverwarming er geschikt voor is(afgifte temperatuur en de juiste verdeler)

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

WillemSuper schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:48:
Iets met prijs misschien?

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

• Proton_
@PaT deze discussie komt regelmatig terug; heb je een spreadsheet?

@Artintel je zou de ketel hydraulisch neutraal in serie kunnen zetten (dwz met volledige bypass), het afgiftesysteem is dan volledig afhankelijk van de circulatiepomp van de warmtepomp.
Met vloerverwarming en een gesloten verdeler heeft een buffervat dan geen functie.

De gasketel heeft dan qua sturing precies dezelfde rol als de elektrische naverwarmer.

• WillemSuper
  • Nu online
De aangegeven warmtepomp zou voldoende zijn om het volledige gasverbruik te vervangen en de vloerverwarming is ook een geschikt afgifte systeem. Vandaar de vraag.

• benolski
  • Nu online
Mijn idee was om de ketel van 5 jaar oud nog voor warm water te gebruiken. Zou toch kapitaalvernietiging zijn. Wie weet in de toekomst over naar warmte batterij voor warm water. Zonder buffervat aansluiten zou wel kunnen begrijp ik. Is een extra expansievat ook nodig ?

• Kees_frl
  • Nu online
Ja, dat snap ik. Dat bedoelde ik te zeggen: De pompinstelling van Mitsubishi heeft een vast debiet. Je hebt 5 standen, maar er wordt niet gemoduleerd op flow. Dus inderdaad, bij 7 kW zal de delta-T groter zijn en bij 2.8 kW zal de delta-T kleiner zijn. De vermogensgegevens gaan uit van 35/28, dus dat zal wel goed komen.

Uiteindelijk zal de kunst zijn om een zo hoog mogelijke flow te hebben zonder dat de leidingen gaan ruisen. Dat is een kwestie van uitproberen, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dat goed gaat komen.

Sommige WP's moduleren op flow, dus op pompsnelheid. Die houden de delta-T constant en gaan sneller water verpompen als het vermogen omhoog gaat. (Dat doet mijn CV ketel in de standaardinstellingen ook, maar dat staat al een tijdje uit)..

dit lees ik in het algemene topic - Weet iemand hoe dat bij vaillant gaat?

[Voor 57% gewijzigd door Kees_frl op 12-05-2022 13:26]

• Proton_
Zviw drukgestuurd. Bij zoneregeling gaat het debiet dus omhoog als er zones open lopen. Door de afgifte is het debiet constant.

• Kees_frl
  • Nu online
Proton_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:33:
Zviw drukgestuurd. Bij zoneregeling gaat het debiet dus omhoog als er zones open lopen. Door de afgifte is het debiet constant.
Dankjewel - dat betekent ook dat je op een lagere delta T kunt sturen?

• Proton_
Ik heb nog niet gezien dat er door de regeling op delta-T wordt gestuurd, ik zie bij het opstarten een dT van 4 K en steady-state op minimumvermogen 2.5 K.

• Kees_frl
  • Nu online
Proton_ schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:46:
Ik heb nog niet gezien dat er door de regeling op delta-T wordt gestuurd, ik zie bij het opstarten een dT van 4 K en steady-state op minimumvermogen 2.5 K.
dankjewel - ik lees dat een zo laag mogelijke aanvoer temperatuur en kleine delta T goed is, zuinig.
Als ik jouw bericht goed interpreteer dan kan de delta T dus kleiner zijn dan 5 wat positief is.

Sorry voor eventuele domme vragen/opmerkingen. Lees al een jaar mee en de hele handleiding al eens gelezen maar ben A-technisch. (maar wil het wel graag begrijpen)

• Proton_
@Kees_frl geeft niks, ik weet pas dat ik het begrijp als ik het uit kan leggen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Adriaan71
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 15:18
benolski schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:44:
Mijn idee was om de ketel van 5 jaar oud nog voor warm water te gebruiken. Zou toch kapitaalvernietiging zijn. Wie weet in de toekomst over naar warmte batterij voor warm water. Zonder buffervat aansluiten zou wel kunnen begrijp ik. Is een extra expansievat ook nodig ?
Ligt er aan wat voor ketel je hebt hangen. Als je een intergas hebt hangen kan je heb in je parameter de cv uitschakelen en heb alleen voor tapwater gebruiken.
En dan kan je een mono blok gebruiken voor je cv gedeelte

Als je een ander merk ketel gebruik icm met een mono block wordt de bestaande ketel alleen gestuurd met aan uit. Ben je het moduleren kwijt wat weer een beetje zonde is.

Heb je toevallig een Vaillant hangen kan dat samen mooi werken en moduleren.

Je heb ook nog de mogelijkheid om bij je bestaande ketel een kleine radiator te plaatsen en daar ook de kamerthermostaat en deze heel laag zetten dat hij nooit aanspringt. En dan in je aanvoer cv een keerklep. en dan je restante cv installatie aansluiten op monoblock.

Zo kan je ook je cv ketel alleen gebruiken voor tapwater en je monoblock voor verwarming

[Voor 3% gewijzigd door Adriaan71 op 12-05-2022 17:24]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Artintel
Adriaan71 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:22:
[...]

Ligt er aan wat voor ketel je hebt hangen. Als je een intergas hebt hangen kan je heb in je parameter de cv uitschakelen en heb alleen voor tapwater gebruiken.
En dan kan je een mono blok gebruiken voor je cv gedeelte

Als je een ander merk ketel gebruik icm met een mono block wordt de bestaande ketel alleen gestuurd met aan uit. Ben je het moduleren kwijt wat weer een beetje zonde is.

Heb je toevallig een Vaillant hangen kan dat samen mooi werken en moduleren.

Je heb ook nog de mogelijkheid om bij je bestaande ketel een kleine radiator te plaatsen en daar ook de kamerthermostaat en deze heel laag zetten dat hij nooit aanspringt. En dan in je aanvoer cv een keerklep. en dan je restante cv installatie aansluiten op monoblock.

Zo kan je ook je cv ketel alleen gebruiken voor tapwater en je monoblock voor verwarming
Wat ik mij afvraag, wat de toegevoegde waarde van het opentherm aansturen nog is in hybride,( voor die paar keer dat hij nog bijkomt). Ketel regelt namelijk zelf ook al op zijn eigen sensoren.

• benolski
  • Nu online
Ik heb een Nefit trendline 2 (5 jaar oud) waarop een zonneboiler (11 jaar oud)is aangesloten. Jammer om dit op te ruimen voor bijvoorbeeld een warmtepomp boiler of elektrische boiler. Mijn idee was om de kamerthermostaat van de cv ketel oo bijvoorbeeld 15 graden te laten staat en de Warmtepomp het werk te laten doen.

• Adriaan71
benolski schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 18:15:
Ik heb een Nefit trendline 2 (5 jaar oud) waarop een zonneboiler (11 jaar oud)is aangesloten. Jammer om dit op te ruimen voor bijvoorbeeld een warmtepomp boiler of elektrische boiler. Mijn idee was om de kamerthermostaat van de cv ketel oo bijvoorbeeld 15 graden te laten staat en de Warmtepomp het werk te laten doen.
Is een mogelijkheid. Zou wel een keerklep plaatsen op je aanvoer van je cv ketel. Dan pompt hij geen water in je cv ketel. Dat wordt dan afgesloten dor die keerklep.

• Pr8chtig
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:26
Artintel schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 08:59:
[...]

Warmtepomp
VWZ-AI (aansturing warmtepomp)
VRC720(systeem regelaar/thermostaat)
Relais of Ebus Koppelaar (afhankelijk merk ketel)
Buffer VP RW 45/2
En uiteraard diverse koppelingen.

Heb je meer informatie nodig dan laat je het maar weten.
Is er bij een VWL125/6 icm VRC720 ook een VWZ-Al nodig? En wat is er qua aansturing specifiek nodig om dit icm een Vaillant hrExlcusief (2005) in hybride te laten draaien? Ebus koppelaar?

P8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Artintel
Pr8chtig schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:40:
[...]

Is er bij een VWL125/6 icm VRC720 ook een VWZ-Al nodig? En wat is er qua aansturing specifiek nodig om dit icm een Vaillant hrExlcusief (2005) in hybride te laten draaien? Ebus koppelaar?
bij een aroTHERM is er altijd een VWZ-AI nodig. Met de VRC720 kan je de stooklijn, programma en verdere parameters invoeren. voor het koppelen met een Vailant ketel heb je een buskoppelaar nodig;

inbouw; VR32/3 art.nr. 0020139895
opbouw; VR32B art.nr. 0020235465

Let bij het bestellen van de VWZ-AI wel even op dat je de juiste besteld, de aroTHERM plus ../6 heeft een andere VWZ-AI dan de aroTHERM ../3

VWZ-AI voor de plus ../6 serie; art.nr. 0010031645
VWZ-AI voor ../2 en ../3 serie; art.nr.: 0020117049

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Adriaan71
Pr8chtig schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:40:
[...]

Je hebt inderdaad een VRC720 nodig en een VWI-AI en een Ebus buskoppelaar om het systeem te koppelen.
Dan moet je nog kijken of je systeem inhoud groot genoeg is en dat je je flow van je warmtepomp kwijt kan.

Als dat niet het geval is heb je nog buffer voor hydraulische scheiding en een pompgroep nodig.

Is je systeem inhoud wel groot genoeg en je kan je flow ook kwijt in je systeem dan kan je beide aansluiten zonder een buffer.

Maar moet je wel aan beide zijde cv en monoblock op de aanvoer een keerklep plaatsen. En een vuilfilter in je retour naar je monoblock.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Adriaan71
Artintel schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:50:
[...]

bij een aroTHERM is er altijd een VWZ-AI nodig. Met de VRC720 kan je de stooklijn, programma en verdere parameters invoeren. voor het koppelen met een Vailant ketel heb je een buskoppelaar nodig;

Let bij het bestellen van de VWZ-AI wel even op dat je de juiste besteld, de aroTHERM plus ../6 heeft een andere VWZ-AI dan de aroTHERM ../3

Niet met de Vaillant Hydraulische module VWZ MEH 97/6 MB3 0010023611 ;) Dan geen VWZ-AI

• Artintel
Adriaan71 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:56:
[...]

Niet met de Vaillant Hydraulische module VWZ MEH 97/6 MB3 0010023611 ;) Dan geen VWZ-AI
maar wel goed op letten dat je de juiste hydraulische module pakt, die fout is wel eens gemaakt. :9

• Adriaan71
Artintel schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:58:
[...]

maar wel goed op letten dat je de juiste hydraulische module pakt, die fout is wel eens gemaakt. :9
Dan zaten er zeker 3/8 en 5/8 aansluitingen op hahahah 8)7

• Artintel
Adriaan71 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:59:
[...]

Dan zaten er zeker 3/8 en 5/8 aansluitingen op hahahah 8)7
dat nog net niet, maar de R410 monobloc heeft een andere hydraulische module dan de R290 monobloc, en datzelfde geldt ook voor de uniTOWERS.

maar dat hoef ik jou waarschijnlijk niet uit te leggen, met zo'n mooie score op Vaillant _/-\o_

• Adriaan71
Artintel schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:01:
[...]

dat nog net niet, maar de R410 monobloc heeft een andere hydraulische module dan de R290 monobloc, en datzelfde geldt ook voor de uniTOWERS.

maar dat hoef ik jou waarschijnlijk niet uit te leggen, met zo'n mooie score op Vaillant _/-\o_
We weten echt niet alles . Nog elke dag lerend.
En dat maakt het juist leuk.

• Artintel
Adriaan71 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 21:02:
[...]

We weten echt niet alles . Nog elke dag lerend.
En dat maakt het juist leuk.
Helemaal mee eens, genoeg uitdagingen.
Inderdaad. Meestal niet zelfs. @benolski , zie Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent.

• benolski
  • Nu online
Is er iemand in de provincie Groningen of Drenthe die mijn vriendin het geluid van de 75/6 wil laten horen. We hebben een kleine discussie over hoe hard het geluid van de Arotherm plus is.
benolski schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 22:22:
Is er iemand in de provincie Groningen of Drenthe die mijn vriendin het geluid van de 75/6 wil laten horen. We hebben een kleine discussie over hoe hard het geluid van de Arotherm plus is.
Bij de huidige buitentemperaturen zijn alle warmtepompen stil. Zo'n luistersessie heeft pas echt zin bij strenge vorst, of op zijn minst bij temperaturen rond het vriespunt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-05 11:15
SWW sessie beluisteren ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WillemSuper
  • Nu online
Woon in veendam, heb een Mitsubishi die volgens de papieren iets meer geluid maakt. ik verwarm er alleen mee dus het geluid zal absoluut niet maximaal zijn maar dan heb je wel een eerste idee wat voor geluid een warmtepomp maakt. Je mag gerust een keer komen kijken/luisteren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Adriaan71
SWW run uitvoeren naar zo'n 60 graden en de compressor draait op 120 rps

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pr8chtig
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17:26

0020235465 en 0010031645 staan nu ook in bestelling, word weer leuk knutselen in Juli, mooi op tijd voordat het weer kouder word. Dank voor de info! (Had natuurlijk zelf ook eerder in de installatiebundel kunnen kijken die netjes op de introductiepagina staat..)

[Voor 6% gewijzigd door Pr8chtig op 13-05-2022 12:26]

P8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artintel
Friesland ook een optie? Stuur mij anders maar even een prive bericht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kees_frl
  • Nu online
Artintel schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:40:
[...]

Friesland ook een optie? Stuur mij anders maar even een prive bericht.
Ik heb ook wel interesse indien je dat goed vindt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artintel
Kees_frl schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:52:
[...]

Ik heb ook wel interesse indien je dat goed vindt :)
Altijd welkom, stuur maar even een prive bericht.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:48
Wij laten de 75/6 op 10 juni plaatsen (Groningen stad). Daarna ben je uiteraard van harte welkom! Maar veel geluid gaat ie nu in de bijna zomer sowieso niet maken denk ik.

Korte update: de installateur heeft onze complete installatie op 9 maart bij Wasco besteld. Toen was er nog sprake van levertijden die zouden kunnen uitlopen tot volgend jaar. Inmiddels is alles geleverd maar zijn wij in het buitenland. Verrassend snel! Ze installeren de boel op 10 juni.

Taalfouten? Mijn excuses, ich bin ein Berliner.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
Bij mij mag iedereen ook komen luisteren (Z-H), maar ik doe geen SWW dus hier valt alleen bij vorst iets te horen.

• ben2513
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 19:48
Adriaan71 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 16:28:
Vandaag in de wandelgangen te horen gekregen dat Vaillant de prijzen verhogen over het hele assortiment met 5% vanaf Juli,
Spullen die voor Juli geleverd worden zijn nog voor de nu geldende prijzen. Maar wat na Juni geleverd wordt gelden de nieuwe prijzen ook al is het eerder besteld bij de leverancier.

Verhoging wordt de leveranciers doorberekend. Ook al hebben hun de order ook al eerder geplaatst.

Ps. Alles gaat de komen maanden omhoog van alle leveranciers in de installatiebranche met sommige verhogingen van 20%.

Nibe kan pas leveren vanaf 2023 waarschijnlijk.
Dit is wat mijn installateur ook hoorde van Wasco toen hij begin maart mijn installatie bestelde. Wasco ging toen nog uit van 4%. Omdat dit duidelijk naar mij is gecommuniceerd zou ik daar ook akkoord mee gaan, maar omdat mijn spullen nu dus gelukkig wel al zijn geleverd heb ik daar niks mee te maken.

5% is best iets natuurlijk, maar zo erg is het ook niet. Jullie zeiden het al: alles wordt duurder en daardoor groeien ook onze besparingen dankzij de warmtepomp.

Taalfouten? Mijn excuses, ich bin ein Berliner.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:33
Ik heb drie pompen in bestelling staan ( 55/6, 75/6 en 125/6), dan tikt 5% wel lekker aan met de besturingen erbij.

• Adriaan71
ben2513 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 08:49:
[...]

Dit is wat mijn installateur ook hoorde van Wasco toen hij begin maart mijn installatie bestelde. Wasco ging toen nog uit van 4%. Omdat dit duidelijk naar mij is gecommuniceerd zou ik daar ook akkoord mee gaan, maar omdat mijn spullen nu dus gelukkig wel al zijn geleverd heb ik daar niks mee te maken.

5% is best iets natuurlijk, maar zo erg is het ook niet. Jullie zeiden het al: alles wordt duurder en daardoor groeien ook onze besparingen dankzij de warmtepomp.
Nibe zit binnenkort al op 30% dit jaar. Heb een excel bestand gekregen waar alle prijsstijgingen van het hele assortiment van de leveranciers en alles gaat omhoog tussen de 5 en 30%. En dat is voor het eerste helft van 2022.

RVS gaat volgende maand ook 18% omhoog.

Gaat volgend jaar nog gekker worden als de energie prijzen gaan stijgen als we afscheid nemen van Rusland betreft gas en olie. Let maar op.

Sommige prijzen veranderd per maand.

Drama Drama Drama

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:10
Ben benieuwd of en wanneer dit soort prijzen weer zakken. Verduurzamen is duur, maar bij gas blijven is nog duurder.

Gister is m'n 75/6 geleverd, iets meer dan 5 weken levertijd geweest sinds bestelling op 4-4. Viel me nog alles mee. Alle besturingsmodules zijn al binnen. Driewegklep wacht ik nog op, zat ineens een maand levertijd op :?

Moet alleen nog even vaart maken met het boilervat bestellen.

Knelkoppelstukken zijn ook de pan uit gerezen zeg. Met een beetje shoppen of B-merken is het nog te doen, maar voor een simpel 12x15x12 VSH vragen ze nu tegen de 15 euro. Gaat nog een flinke kostenpost worden met grote diameters. :'(

• benolski
  • Nu online
Ik begrijp dat het geluid met deze buitentemperaturen niet goed te testen is. Wat isjullie ervaring met de 75/6 en waar hebben jullie de buitenunit staan. Mijn voorkeur is aan de muur 1 meter naast het raam op de 1e verdieping. De leidingen zouden dan door een kast naar de 2de verdieping kunnen naar de ketel ruimte.

• Proton_
@benolski staat het raam standaard dicht in de winter? Dan zie ik niet echt bezwaar. Let wel op waar het condens/ defrostwater heen gaat.

Volgens de installatiehandleiding kan het net, 1000mm is de grens (paragraaf 4.1.4).
Ik zou zelf een voorkeur voor veren ipv rubbers hebben; rubber wordt harder als het kouder wordt en dempt dan minder.

• benolski
  • Nu online
Raam staat zeker niet open (eigenlijk nooit) zit ook geen rooster in. Ik wil de buitenunit op muurbeugels zetten. Anders zou deze op het platdak van de garage moeten, echter is de houten dakconstructie niet echt zwaar uitgevoerd en ben ik bang voor resonantie binnen. Er zijn 2 soorten beugels van Vaillant voor geïsoleerde en niet geïsoleerde muren ik heb geen idee of deze met veren of rubbers zijn. Wel weet ik dat deze beugels enorm prijzig zijn. Is er iemand met ervaring met deze beugels ? Condenswater komt op het platdak van de garage.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Artintel
benolski schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:38:
Raam staat zeker niet open (eigenlijk nooit) zit ook geen rooster in. Ik wil de buitenunit op muurbeugels zetten. Anders zou deze op het platdak van de garage moeten, echter is de houten dakconstructie niet echt zwaar uitgevoerd en ben ik bang voor resonantie binnen. Er zijn 2 soorten beugels van Vaillant voor geïsoleerde en niet geïsoleerde muren ik heb geen idee of deze met veren of rubbers zijn. Wel weet ik dat deze beugels enorm prijzig zijn. Is er iemand met ervaring met deze beugels ? Condenswater komt op het platdak van de garage.
De beugels voor geïsoleerde muren is voor muren met de isolatie aan de buitenzijde met bijvoorbeeld stucwerk er tegen aan.

Heb zelf de warmtepomp op een muurbeugel met de kleine dempers, en in mijn geval werkt dat prima.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Adriaan71
benolski schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 20:38:
Zulk soort veren werken perfect. En daar opeen goeie muurbeugel met resoneer pluggen in de muur

https://www.wasco.nl/arti...chroef-m8-4st-16/99WA4010

[Voor 8% gewijzigd door Adriaan71 op 14-05-2022 21:13]

• Proton_
De 75/6 is links 43 kg en rechts 85, dus die specifieke zijn een tikkie te zwaar. Je wil dus veren voor ca 22 en 43 kg.

• Adriaan71
Proton_ schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:38:
De 75/6 is links 43 kg en rechts 85, dus die specifieke zijn een tikkie te zwaar. Je wil dus veren voor ca 22 en 43 kg.
Was als voorbeeld ;)

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Proton_ schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 21:38:
Kijk dit is wel goede info, komt bij ons waarschijnlijk ook een 75/6 op de garage met zware houten balklaag en isolatie.
Zullen hopelijk de resonantie verminderen in combinatie met betonnen liggers.

• Denyo
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Zit ik dan goed met 2x de AM-25 M en 2x AM-50 M?

https://www.wasco.nl/artikel/99MI1400 AM-25
https://www.wasco.nl/artikel/99MI1402 AM-50

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
@Denyo volgens mij wel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zwartoog schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 09:44:
Ben benieuwd of en wanneer dit soort prijzen weer zakken. Verduurzamen is duur, maar bij gas blijven is nog duurder.

Gister is m'n 75/6 geleverd, iets meer dan 5 weken levertijd geweest sinds bestelling op 4-4. Viel me nog alles mee. Alle besturingsmodules zijn al binnen. Driewegklep wacht ik nog op, zat ineens een maand levertijd op :?

Moet alleen nog even vaart maken met het boilervat bestellen.

Knelkoppelstukken zijn ook de pan uit gerezen zeg. Met een beetje shoppen of B-merken is het nog te doen, maar voor een simpel 12x15x12 VSH vragen ze nu tegen de 15 euro. Gaat nog een flinke kostenpost worden met grote diameters. :'(
De mijne stond eerst voor week 24 (begin april besteld), toen week 20 (had dus aankomende week geweest), maar nu terug op 25. Jammer maar hopelijk aankomende week wel alvast de vr70 en buffervat binnen zodat ik binnen wat zaken kan voorbereiden.

Ook bij de Hornbach koppelingen gehaald, was goedkoper dan Warmteservice of technische unie, en B-merk zal vast ook wel werken.

1 bakje koppelingen, en nog 2x22mm pijp en dan ben je 250€ verder 8)7 En dan was er nog 2x15€ niet aangeslagen zag ik, want die barcodes op de zakjes werken waardeloos, waardoor heel veel met de hand ingevoerd moest worden. Dat duurde best wel even, sorry voor de 8 wachtende achter mij :+

Moet nog een paar koppelingen bestellen, namelijk 1x1x1 T-stukken en 1" aansluitwartels voor de pomp.

Trouwens, op de wartels van de unitower, kunnen daar vervolgens gewoon normale koppelingen+bijgeleverde ring gebruikt worden om verder te gaan, of is dat een te grote kans op lekkage door het relatief smalle aanligvlak?

Ik heb wel 1x1 koppelstukken gevonden die een dikkere wand hebben (midden) en dus een betere vlak om af te dichten, maar de meeste koppelingen zijn zoals rechts, en dus wat dunner qua wand. Dicht dat wel voldoende af? Onze voorraad in de werkplaats was ruim voorzien van wartelmoeren, maar delen met buitendraad en een goed aanligvlak waren schaars. Meestal gebruik je die wartels namelijk op pompen of watermeters, en die hebben al een brede flens/aanligvlak.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Adriaan71
_ferry_ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 07:57:
[...]

De mijne stond eerst voor week 24 (begin april besteld), toen week 20 (had dus aankomende week geweest), maar nu terug op 25. Jammer maar hopelijk aankomende week wel alvast de vr70 en buffervat binnen zodat ik binnen wat zaken kan voorbereiden.

Ook bij de Hornbach koppelingen gehaald, was goedkoper dan Warmteservice of technische unie, en B-merk zal vast ook wel werken.
[Afbeelding]
1 bakje koppelingen, en nog 2x22mm pijp en dan ben je 250€ verder 8)7 En dan was er nog 2x15€ niet aangeslagen zag ik, want die barcodes op de zakjes werken waardeloos, waardoor heel veel met de hand ingevoerd moest worden. Dat duurde best wel even, sorry voor de 8 wachtende achter mij :+

Moet nog een paar koppelingen bestellen, namelijk 1x1x1 T-stukken en 1" aansluitwartels voor de pomp.

Trouwens, op de wartels van de unitower, kunnen daar vervolgens gewoon normale koppelingen+bijgeleverde ring gebruikt worden om verder te gaan, of is dat een te grote kans op lekkage door het relatief smalle aanligvlak?
[Afbeelding]
Ik heb wel 1x1 koppelstukken gevonden die een dikkere wand hebben (midden) en dus een betere vlak om af te dichten, maar de meeste koppelingen zijn zoals rechts, en dus wat dunner qua wand. Dicht dat wel voldoende af? Onze voorraad in de werkplaats was ruim voorzien van wartelmoeren, maar delen met buitendraad en een goed aanligvlak waren schaars. Meestal gebruik je die wartels namelijk op pompen of watermeters, en die hebben al een brede flens/aanligvlak.
Deze gebruik ik. Werkt perfect. is 1" x 22 en verloop meestal meteen naar 28.
Die andere puntstukken met conische draad. kan wel werken mar als je te strak aandraait snijd hij de ring kapot en kan de verbinding gaan zweten.

Worden trouwens gebruik in zonneboiler installatie's voor de ringafsluiting voor overgang naar rvs rib buis.

Zelf bestel ik ze bij https://www.solardirekt24...d-wellrohr-roa-v.roa07522

Deze is ook nog een mogelijkheid. Zelf nog niet gebruikt. Meteen 28mm x 1"

https://www.installatieva...1wfwHQEAQYASABEgLczvD_BwE

[Voor 13% gewijzigd door Adriaan71 op 15-05-2022 09:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die zijn wel bruikbaar ja, mooi. Die laatste is flink prijzig, maar ik kan in ieder geval op zoek :)

Vlak boven de unitower ga ik horizontaal 28mm buizen plaatsen met daarop aftakkingen naar beneden van 22 voor de buffer, vloerverwarming en CV (worden 2 zones dus). Naar de tower zelf pak ik ook het liefste 28, omdat daar de flow het hoogste is.

Edit:

https://www.groene-energi...-dn20-rvs-ribbelbuis.html
Denk dat dat 'm gaat worden. misschien doe ik dan ook het T-stuk er direct op zetten achter de tower, en tak ik daar direct al af naar de 2 zones op de ene kant en de buffer aan de andere kant, als dat qua ruimte een beetje uitkomt.

[Voor 39% gewijzigd door _ferry_ op 15-05-2022 10:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Adriaan71
_ferry_ schreef op zondag 15 mei 2022 @ 09:57:
Die zijn wel bruikbaar ja, mooi. Die laatste is flink prijzig, maar ik kan in ieder geval op zoek :)

Vlak boven de unitower ga ik horizontaal 28mm buizen plaatsen met daarop aftakkingen naar beneden van 22 voor de buffer, vloerverwarming en CV (worden 2 zones dus). Naar de tower zelf pak ik ook het liefste 28, omdat daar de flow het hoogste is.

Edit:
https://www.groene-energi...-dn20-rvs-ribbelbuis.html
Denk dat dat 'm gaat worden.
Kan ook alleen beide zijde recht draad. Moet je goed verpakken als je die in een schroefbus wil draaien. Draad is niet conische dus je kan door blijven draaien tot het eind.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• benolski
  • Nu online
Vraag aan Adriaan71, Je schrijft dat een buffer niet nodig is als je de flow van de warmtepomp kwijt kan. Ik als leek kan dat niet helemaal volgen. Cv pomp geeft toch meer flow dan warmtepomp ??? Ik vraag mij okk af sls je wel een buffer zou doen, of de45 liter dan niet erg klein is. Ik ben me nog in de materie aan het verdiepen, en vindt jullie reacties heel erg nuttig, dank daarvoor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AJA
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 17:48
Ik heb inmiddels de warmtepomp besteld en alle bijbehorende modules, met dank aan Adriaan!
Betreft een Vaillant aroTherm 75/6 met hydraulische module. 300L buffervat van De Jong en tevens een extra 100L buffer vat voor de vw.

Enkele vragen die in mij opkwamen:
  • Terreinleiding, afstand tot kruipruimte is circa 2,5 meter, kan ik in de kruipruimte dan het beste naar een vaste 35 CV leiding gaan en uiteindelijk naar de technische ruimte? Of adviseren jullie de terreinleiding zover mogelijk door te leggen? Qua kosten is een CV leiding een stuk voordeliger.
  • Terreinleiding: Terrendis 32mm of 40mm? Wat is jullie advies? Zelf neigde ik naar 40mm.
  • 100L buffer vat voor CV; volgens de handleiding zit er een ophangbeugel bij, klopt dat? Ik wil hem namelijk zo hoog mogelijk hangen gezien de beperkte ruimte.
  • Vuilfilter achter de 100L buffervat, raden jullie iets aan of zijn alle vuilfilters goed (genoeg)?
  • Heb je bij de hydraulische module een afvoer nodig tbv overstortventiel?
  • Leidingdikte, ik wilde met vaste cv leidingen van 28mm gaan werken, behalve dan tussen de WP en hydraulische module. Dan kan ik de leidingen netjes wegwerken. Vanaf de boiler met koper voor het sanitair water.
De hydraulische module en 100L buffervat komen binnenkort binnen, deze wilde ik al gereed gaan maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• benolski
  • Nu online
AJA, hydraulische module is toch alleen nodig bij de split uitvoering en niet bij de Monoblock ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Artintel
benolski schreef op maandag 16 mei 2022 @ 12:29:
AJA, hydraulische module is toch alleen nodig bij de split uitvoering en niet bij de Monoblock ?
Monoblock in all-electric kan met een hydraulische module, daar zit dan de driewegklep, naverwarmer, expansievat en besturing in.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:24
Heb het hele topic doorgelezen, heel veel bruikbare informatie waarvoor dank.

Het meeste is wel duidelijk, maar ik zit nog met 2 vragen:
  • Waar kan ik de aanbevolen leidingdiameter vinden van Vaillant?
    Ik ken wel die van Nibe, ik neem aan dat ik voor de Vaillant hetzelfde aan kan houden?
    In dat geval, welke leidingdiameter moet ik aanhouden voor de boiler? Met hoeveel kW laadt een monoblock de boiler? Is dat ergens te vinden?
  • Is er ook een Vaillant installatieschema voor een monoblock zonder boiler?
    (voor de boiler probeer ik een aantal bestaande leidingen te hergebruiken, als dat niet lukt dan komt er een losse warmtepompboiler)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artintel
Whazaer schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:46:
Heb het hele topic doorgelezen, heel veel bruikbare informatie waarvoor dank.

Het meeste is wel duidelijk, maar ik zit nog met 2 vragen:
  • Waar kan ik de aanbevolen leidingdiameter vinden van Vaillant?
    Ik ken wel die van Nibe, ik neem aan dat ik voor de Vaillant hetzelfde aan kan houden?
    In dat geval, welke leidingdiameter moet ik aanhouden voor de boiler? Met hoeveel kW laadt een monoblock de boiler? Is dat ergens te vinden?
  • Is er ook een Vaillant installatieschema voor een monoblock zonder boiler?
    (voor de boiler probeer ik een aantal bestaande leidingen te hergebruiken, als dat niet lukt dan komt er een losse warmtepompboiler)
Welke componenten van Vaillant ga je toepassen? En welke leidinglengtes?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Whazaer
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:24
Is er een overzicht of handleiding waarin dit terug te vinden is?
Ben momenteel met 2 verschillende locaties aan het uitzoeken, vandaar.

1 bij mij thuis, en 1 bij een kennis.
Heb nog geen exacte configuratie en leidinglengtes bedacht, heb net het hele topic doorgenomen :)

Als je dit nodig hebt, dan kom ik hier later op terug.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Artintel
Whazaer schreef op maandag 16 mei 2022 @ 16:55:
Is er een overzicht of handleiding waarin dit terug te vinden is?
Ben momenteel met 2 verschillende locaties aan het uitzoeken, vandaar.

1 bij mij thuis, en 1 bij een kennis.
Heb nog geen exacte configuratie en leidinglengtes bedacht, heb net het hele topic doorgenomen :)

Als je dit nodig hebt, dan kom ik hier later op terug.
Op de site van Vaillant kan je een account aanmaken en kun je schema's vinden. Diameter leidingwerk is per situatie verschillend, daar zal je op de site weinig over terugvinden. Maar als de boiler dichtbij de hydraulische module hangt dan is 22mm vaak voldoende.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

benolski schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:03:
Vraag aan Adriaan71, Je schrijft dat een buffer niet nodig is als je de flow van de warmtepomp kwijt kan. Ik als leek kan dat niet helemaal volgen. Cv pomp geeft toch meer flow dan warmtepomp ??? Ik vraag mij okk af sls je wel een buffer zou doen, of de45 liter dan niet erg klein is. Ik ben me nog in de materie aan het verdiepen, en vindt jullie reacties heel erg nuttig, dank daarvoor.
Hij bedoelt denk ik dat je CV in huis meer energie kan afgeven dan de warmtepomp kan leveren. Maar stel dat je radiatoren hebt met een thermostaatkraan er op waardoor ruimtes geen warmtevraag meer hebben dan zal het afgiftevermogen afnemen en moet de pomp zich daarop aan (kunnen) passen.

Als er weinig water in het systeem zit reageert alles erg snel, en is het moeilijk om je systeem stabiel te regelen. Dan stabiliseert een buffer die regeling.

@ hierboven, dit handboek geeft veel tips en voorbeeld opstellingen. Hoef je je niet voor te registeren:

https://www.vaillant.nl/p...dingen/installatiebundel/

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Adriaan71
benolski schreef op zondag 15 mei 2022 @ 23:03:
Voor een warmtepomp installatie zijn er 2 redenen om een buffer toe te passen.

1e Buffer in serie

De rede hiervoor is als je te weinig water inhoud hebt in je installatie. Dan plaats je je buffer in je retour zodat de water volume groter wordt dan je bestaande installatie. En je installatie wordt aangestuurd d.m.v. 1 kamerthermostaat de VRC720 en verder bijna geen naregeling ( zone regeling ) in andere vertrekken. Zodat de warmtepomp zijn minimalen flow kwijt kan, dus ook zijn warmte die hij opwekt.
De hoeveelheid flow wat dat is ligt aan de vermogen warmtepomp die je voor ogen hebt.

Kan hij zijn minimale flow niet kwijt door b.v. teveel zone regeling kan de warmtepomp pendel gedrag kan gaan vertonen wat niet tegoeden komt van de warmtepomp.

De 45 liter buffer is her al vaak genoeg voor

2e Buffer parallel aangesloten

Dan wordt aan de ene zijde de aanvoer warmtepomp boven aangesloten en aan de zelfde zijde onder de retour warmtepomp.
Aan de andere zijde boven aanvoer afgifte en aan de onderzijde retour afgifte. Hierbij plaats je ook nog een pompgroep aan die zijde zodat hij het water rondpompt door je afgifte systeem.
Zo zou je ook meerdere pompgroepen kunnen maken met allemaal eigen kamerthermostaat aansturingen die de pompen aansturen.

Dus aan de warmtepomp zijde houd de warmtepomp de buffer op temperatuur en aan de andere zijde pompt de pompgroep warmte uit de buffer en de retour koelt als het ware weer de buffer af.

De buffer parallel pas je toe als je een aantal vertrekken gaat naregelen met zone regeling waardoor er de kans kan bestaan dat als er een aantal zones dicht zijn dat je de minimalen behoefte flow van de warmtepomp dan niet kwijt zou kunnen. Meestal vanaf 50% tot 100% naregeling in je installatie.

Voor een buffer parallel wordt meestel een 100 liter genomen en mocht het een grote installatie zijn kan je ook de 200 liter versie nemen.

Met dit systeem kan de warmtepomp dus altijd zijn minimalen flow kwijt ( hydraulische scheiding ) omdat hij alleen de buffer voed en geen last hebt van de zoenregeling als er veel dicht staan.

Hop dat het zo water duidelijker is voor je. :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• benolski
  • Nu online
Adriaan71, dank je voor de uitleg. Naar mijn idee is een buffer in mijn situatie dan niet nodig. Radiatoren zijn wel allemaal van thermostaatknoppen voorzien maar staan op de beneden verdieping open. Boven heb ik de verwarming eigenlijk nooit aan. Beneden heb ik 50 m2 ingefreesde vloerverwarming. H op H 10 met 16mm buis.

Acties:
  • +1Henk 'm!
benolski schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 07:07:
Adriaan71, dank je voor de uitleg. Naar mijn idee is een buffer in mijn situatie dan niet nodig.
Het hele verhaal over wanneer je wel of niet een buffervat nodig hebt is ook uitgebreid behandeld in de FAQ:
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Pagina: 1 ... 19 20 21 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee