• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:56
Mede-auteur:
  • Xqlusive
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06:43

Xqlusive

Deze startpost is met dank aan Domosapiens in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9" , lees die voor technische achtergronden.

In dit topic kunnen we ervaringen kwijt over het installeren, inregelen, gebruiken en meten aan de Vaillant warmtepompen. Omdat veel hiervan afhankelijk is van de softwaremogelijkheden, en deze grotendeels overeenkomt tussen de monoblocks, splits en brinewarmtepompen lijkt het me handig het in één topic te houden, al verwacht ik dat het zwaartepunt komt te liggen bij de monoblocks ("heb ik zelf ook" ;) )

Vaillant aroTHERM plus R290 Monobloc

Dit zijn de units met /6 in de naam.
Monoblocks leveren direct warm verwarmingswater uit de buitenunit. Een binnenunit is dus niet strikt noodzakelijk, maar bevat wel alle onderdelen voorgemonteerd die je meestal toch nodig hebt voor een compleet systeem.

Documentatie
Brochure: https://www.vaillant.nl/p...-plus-210x297-1939076.pdf
Installatie handleiding, Gebruikshandleiding: https://www.vaillant.nl/p...0020299005-04-1915823.pdf
Overzicht van R290 Monoblocks op pag 9: https://www.vaillant.be/d...herm-plus-b2b-1820990.pdf
Note: 230V versies van VWL 105/6 en VWL 125/6 !
Video's How to - aroTherm plus installatie: https://www.youtube.com/p...p5845TfyT7K0nvZ6HLE1K9gyN
Onderhoudsinformatie: https://www.vaillant.nl/p...arotherm-plus-1886539.pdf
ErP info Vaillant VWL 75/6 A 230V + VIH QW 190/6 E van boiler en CV bij 35°C en 55°C aanvoertemperatuur: https://drive.google.com/...bydk4Y4E/view?usp=sharing
Als er geen Tower wordt gebruikt voor buffervat/SWW, kun je koppelen met willekeurige boilers (of SWW weglaten) met hulp van een VWZ AI Plus.
datasheet niet-plus versie installatiehandleiding niet-plus versie (mechanisch/elektrisch identiek). Voor ruimtecompensatie is nog wel een thermostaat nodig (sensoCOMFORT 720)

Vaillant aroTHERM Split R410A

Dit zijn de units met /5 in de naam.

Splitunits hebben altijd een binnenunit nodig, waar de warmte van het koudemiddel wordt overgedragen aan het verwarmingswater.
Documentatie
Brochure: https://www.vaillant.nl/p...10x297-online-1441459.pdf
Installatie handleiding, Gebruikshandleiding: https://www.vaillant.nl/p...0020243714-05-2108883.pdf
Video's How to - aroTherm plus installatie: https://www.youtube.com/p...p585BMwGHa2XTipf4ieJa4rcq

Algemene documentatie

Brochure Mono (R290) versus Split (R410): https://www.vaillant.nl/d...rotherm-split-1758830.pdf
Service & Onderhoudscontract: https://www.vaillant.nl/s...en-a4-2020-01-1886540.pdf
Maximale geluidsproductie (geluidseisen): https://www.vaillant.nl/p...idsproductie-1973407.html
Thermostaat VRC720 handleiding

Domotica integratie

Met hulp van ebusd (github) en een usb-ebus-adapter aan een Raspberry Pi of NAS is de gehele installatie uit te lezen en ook (beperkt?) te besturen via MQTT en de commandline.
Als adapter kan je bijvoorbeeld deze gebruiken: ebuzzz of deze in verschillende varianten.
Voorbeeld van data:

Zie bijvoorbeeld Xqlusive in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"
en het topic Vaillant thermostaat via eBUS koppelen aan RPi
Denk aan het loggen van de aanvoertemperatuur en modulatieniveau, afkoelen van de boiler in de gaten houden, verhogen van het ruimtesetpoint etc.

Eigenaren in dit topic

NaamModelIn gebruik sindsSWWKoelinglink
ProtonPlus VWL 65/6 Asept 2021Auer Edel Eau warmtepompboilerJalink
XqlusiveSplit VWL 75/5 ASokt 2021300L RVS DJG WPS300Ja

DM een topicstarter als je hierbij wil :)

Links naar andere topics over L/W warmtepompen

[Voor 71% gewijzigd door Proton_ op 30-03-2022 13:32]

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Proton_
Mijn installatie, buiten:

Binnen (gootjes komen nog):

Eerste bevindingen:
* Hij hoeft nog niet hard te werken, maar bij de testen was hij praktisch onhoorbaar. De ritselende grassen ervoor maakten het meeste geluid.
* Ruimtethermostaat is optioneel, maar zonder is er geen manier om terugkoppeling van de ruimtetemperatuur te geven. Het werkt nu volledig WAR; dit moet nog aangepast worden (alsnog ruimtethermostaat? zelfbouw?)
* Stooklijn is zviw niet zo uitgebreid te tunen als bij Mitsubishi; het wordt ingesteld met een enkele parameter voor de steilheid en verder is de minimale en maximale aanvoertemperatuur in te stellen (ook daarom: zelfbouw?)
* Installatie was goed te doen; de tillussen werken prima.
* 32mm met de hand persen is zo'n beetje het maximum voor een kantoorklusser ;)
* een handperstang heeft best een hoop ruimte nodig, niet handig in de trapkast.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Proton_
Met https://ebusd.eu/ kan je zelf in ieder geval een hoop doen, als ik weer eens tijd heb duik ik daar in.

• Xqlusive
Top, dank voor het aanmaken van het topic!

Zoals aangegeven in de topicstart hoop ik binnen een maand mijn Split (VWL 75/5 AS) in gebruik te nemen.
Is het misschien een goed idee als ik nog een kopje toevoeg aan de topicstart met de informatie die ik heb gevonden over de split units?

• Proton_
@Xqlusive bij deze ben je medeauteur :)

@Domosapiens
Voor de stooklijn heb ik dit plaatje gevonden

De VWZ AI sturing handleiding vind ik niet als pdf, maar deze parameters zijn er:

Met een systeemthermostaat zijn er meer opties, dan is in ieder geval ruimtetemperatuur compensatie mogelijk.

• Xqlusive
Franciesco schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:22:
Interessant topic. Als WP geinteresseerde lees ik mee! :)

@Xqlusive : was jij het niet die ook het e.e.a. uitgezocht had over de geluidsproduktie en de waardes die opgegeven worden over geluidsdruk/geluidsniveau etc? Zo ja: lijkt me mooi om deze info te vermelden want ik denk dat hier veel over onduidelijk is.
Klopt inderdaad, dat is best wel een oerwoud om goed te doorgronden. Voor een aantal veelgebruikte warmtepompen (die ik op het oog had) heb ik dit uitgezocht. Ik zal dit vanavond/morgen (wanneer ik wat meer tijd heb) toevoegen aan de topicstart :)

• Proton_
@Domosapiens wat wil je zien?

• Proton_
@Domosapiens op de foto van de binnenkant hierboven zie je aan de onderkant aluminium koelribben, dat vormt een koker om de VFD elektronica heen. Aan de onderkant zit een rooster/gaas, aan de bovenkant zit er een bocht en is het verder open. De fan zuigt hier dus lucht doorheen.
Niet insectdicht, maar regenwater of een tuinslang gaat er niet komen.
De aansluiting aan de achterzijde is een kunststof deksel met een rubber rand en onderaan een strook schuim, dat zich om de kabels heen vormt; ook dicht.

@koppie @Gramser vanuit de monoblock lopen geïsoleerde 32mm pexbuizen in een mantelbuis onder de fundering door, door de kruipruimte direct naar de vloerverwarming verdeler in de trapkast. Ik heb geen radiatoren.
De circulatiepomp van de buitenunit doet dus direct de vloerverwarming (840 liter per uur, standje 47%, 10 groepen).

De VWZ AI besturingsmodule is (nu nog) de enige user interface en zit alleen met de ebus aansluiting aan de buitenunit gekoppeld.
Daarmee is de installatiewizard te doorlopen, is alle status uit te lezen en zijn de basisinstellingen qua stooklijn te maken.

Eventueel kan je daar ook een driewegklep aan knopen om een bestaande (zonne)boiler te verwarmen (de R290 warmtepomp kan immers makkelijk 65 graden maken), een noodverwarming aansluiten etc. Gebruik ik allemaal (nog) niet.

Warm tapwater doe ik al twee jaar met een Auer Edel Eau (zie sig) :)

• Proton_
@koppie er zit een ingang op de VWZ AI die bedoeld is voor het energiebedrijf die je daar voor zou kunnen gebruiken, op de buitenunit zou dat ook kunnen (S21). Ik weet niet of dit botst met de minimale compressordraaitijd etc, het energiebedrijf zal dit immers niet meerdere keren per uur doen.
Het liefst pas je de aanvoertemperatuur aan bij het naderen van het setpoint (mpc, pid). Aan/uit sturen is wel een beetje jaren '70 en met de traagheid van vloerverwarming een recept voor grote schommelingen.

• Proton_
@Gramser ja, vanuit de bouw al. De cv-ketel werkte met hetzelfde principe (al hangt die op zolder).

• Proton_
@RideWithUz zie ook 4.1.1 op bladzijde 161/162:
https://www.vaillant.nl/p...0020299005-04-1915823.pdf

Voor de beeldvorming: er zit 900 gram propaan in. De campingazfles met het dubbele staat gewoon binnen :)

• Proton_
De SensoComfort 720 is in Nederland meer dan €300, maar in België de helft. Vreemd.

• Xqlusive
Proton_ schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:50:
De SensoComfort 720 is in Nederland meer dan €300, maar in België de helft. Vreemd.
Is dat de thermostaat die jij gebruikt icm de warmtepomp?

• Proton_
@Xqlusive Net besteld, ja. Welke gebruik jij?

• Proton_
@fiberduwde ik begrijp uit de ebusd berichten dat vooral de thermostaat wel aardige support heeft en dat je daar eigenlijk alle interessante dingen wel mee kan. Maar ik heb zelf nog geen koppeling; wachten op de volgende batch printjes :)
Je hebt geen all in one, welke sturing heb je?

• Proton_
@Adriaan71
Zonneboiler collectoren hebben ook een temperatuursafhankelijkheid in hun rendement, omgekeerd aan PV. Met de COP van een warmtepomp heb je met PV + WP een goedkoper, minder complex systeem dat meer warmte oplevert met minder dakoppervlak.
De warmtepomp heb je al, dus gebruik het dakoppervlak voor PV :)

• Proton_
@Adriaan71 Als er heatpipes op passen, moet een paneel (+enphase?) ook lukken.
Kabeltje trekken is veel makkelijker dan buizen leggen :)

@fiberduwde da's wel een complete set ja :)

Acties:
  • +4Henk 'm!
  • Pinned

• Proton_
@Gramser uit de snelgids:

• Proton_
@Kees_frl bij welke vertrekwatertemperatuur (Ta)?
6,86 kW klopt aardig met de grijze lijn bij 35°C.

• Proton_
De plus is de R290 monoblock.
Die andere is R410A split.

• Proton_
Ik heb via mijn werkgever bij Wasco besteld (die hebben een standaardkorting, niemand betaalt de prijs op de site).

• Proton_
@Alfa159 die heeft Vaillant wel, voorbeeld:
https://www.bol.com/nl/nl...uit-rvs/9300000004591383/
U kan daarnaast kiezen of u gebruik maakt van de buitenlucht of lucht uit dezelfde of een andere (niet) verwarmde kamer.
Wat betreft je tweede vraag; als je een sanitair-warmwater boiler bedoelt: mijn systeem heeft dat volledig onafhankelijk in sturing.
Hoe bedoel je precies "een extra warmtepomp integreren"?

• Proton_
Alfa159 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 12:25:
[...]
@Proton_ , zie ik het goed dat je de unit meteen op de erfgrens hebt? Levert dat geen gedoe met de buren? Is die zo extreem stil of zijn je buren doof? ;-)
Ja en nee; hij staat tegen de erfgrens, maar die grenst aan parkeerplaatsen en de straat.
De dichtstbijzijnde buur aan die kant is 10+ meter weg.
En hij is natuurlijk extreem stil ;)

• Proton_
De buffer is hier nodig omdat je door de Evohome naregeling geen gegarandeerde warmtevoorraad voor ontdooien hebt.
Ik heb geen naregeling (zinloos in een niet bijzonder groot nieuwbouwhuis: alles wordt toch uiteindelijk even warm) en daardoor voldoe ik altijd aan de minimale systeeminhoud voor defrosten. Dat scheelt me dus een buffer en een transportpomp.

• Proton_
@Alfa159 voor minimale systeeminhoud kijk je in de installatiehandleiding in de TS https://www.vaillant.nl/p...0020299005-04-1915823.pdf pagina 161 paragraaf 3.9 :)

Met ongeregelde vloerverwarming op meerdere verdiepingen zit je daar al snel aan, je kan het uitrekenen met de binnendiameter en totale lengte van de vloerverwarmingsslang.

• Proton_
@Adriaan71 klopt, dat is de algemene oplossing die altijd werkt.
Maar het is geen toeval als de warmtepomp hetzelfde debiet nodig heeft als zijn afgiftesysteem; energetisch moet dat tenslotte in balans zijn. Als je geen naregeling hebt is de kans groot dat je het gewenste debiet gewoon kwijt kan in je vloer (wel checken natuurlijk). Bij mij (en de meesten uit het L/W Warmtepomp topic denk ik) klopt dat als een bus :)

• Proton_
@Alfa159
bierviltje:
170 m² min wat keukenkastjes/ligbad etc zal neerkomen op 150 m² vloerverwarming. Aanname 15 cm tussen de slangen wat 7 meter slang per m² is => 1 km totaal.
Binnendiameter 10mm => 80 liter in je vloer. Waarschijnlijk behoorlijk meer (16x2 slang, plaatselijk 10 cm hoh).

De eventuele hulpverwarming zit in de binnenunit (als je die hebt, ik niet). Een buffervat helpt ook om de vloer niet af te laten koelen tijdens defrosts. De circulatiepomp gaat dan namelijk uit zolang het buffervat kouder is dan de vloer :)
Ik mik op de bufferende werking van de afwerkvloer om geen koude voeten te krijgen tijdens de vijf(tien) minuten van de ontdooicyclus :) Hoe meer buffer, hoe korter de defrost duurt en hoe minder je er van merkt. Maar uiteindelijk wil je warmte in je huis en niet per sé in een buffer.

En ook @Rubbergrover1
Zie ook de TS van het algemene L/W topic, daar staat ook alles wel zo'n beetje in:
Grolsch schreef op zaterdag 3 oktober 2020 @ 12:56:
[...]

Buffervat

Het nodig hebben van een buffervat kan 2 redenen hebben.

1= Systeeminhoud vergroten. Dit kun je inderdaad ook goed bereiken door alle groepen open te laten
2= Hydraulische scheiding van opwekcircuit/afgiftecircuit.

Het buffervat is een veel besproken discussiepunt in dit topic.
Een aantal gebruikers in dit topic laten zien dat als er voldoende systeeminhoud is, en men de benodigde flow goed kwijt kan in het afgiftesysteem een buffervat niet altijd noodzakelijk is.
Bij grotere warmtepompen is het wel aan te raden vanwege de hoge benodigde flow die nodig is om de hoge vermogens te kunnen halen.
Ook bij naregeling waar (gedeeltelijk) groepen kunnen dichtlopen is een buffervat altijd aan te raden om de hydraulische systemen te scheiden.

Een WP (Het primaire circuit) werkt met een vaste / hoge flow, dus pompt op constante druk.
Als je naregeling hebt dan heb je een dynamische flow en dus een pomp op proportionele druk (secundaire circuit).
.
Per groep vloerverwarming gaat er (aanname) 2 ltr/minuut aan debiet doorheen. Als je alleen je woonkamer hebt met 5 groepen (aanname) is dat dus 10 liter/minuut, wat veel te weinig is voor een grote WP (die van mij doet 26 ltr/minuut)

Het primaire circuit (warmtepomp) werkt met een vast debiet (flow) en het secundaire circuit werkt met proportionele druk omdat de flow constant veranderd bij het open gaan en dichtlopen van diverse groepen. Vandaar dat bij naregeling een buffervat als open verdeler eigenlijk noodzakelijk is.
[...]
Ik haal daar uit:
* Grote warmtepomp -> grote woning -> verschillen binnen het huis -> naregeling noodzakelijk -> buffervat
* Andere gevallen: buffervat optioneel bij voldoende systeeminhoud.

Ik heb 10 groepen vloerverwarming; met 2 liter/min kan daar dus 1200 liter per uur doorheen. De pomp doet nu ~850 op 47%. Minimaal volgens de specs is 540, dus OK.

Vroeger (voor VFDs betaalbaar waren) konden compressoren veel moeilijker moduleren en was een compressorstart veel duurder. Om de minimale draaitijd te kunnen garanderen was toen ook een buffervat noodzakelijk, maar die reden gaat steeds minder op.
@Adriaan71 zie ik iets over het hoofd?

• Xqlusive
Maken jullie ook gebruik van de verwarmingsdraad in de condensafvoer zodat het water mooi in de afvoer terecht komt zonder dicht te vriezen? Zie screenshot van de installatie-video:

En zoja, werkt dit goed? Geen ijsbaan onder de buitenunit op deze manier?

• Proton_
@Xqlusive ja, maar het is nog niet koud genoeg geweest om te zien dat het werkt :)

• Xqlusive
Ben benieuwd! Heb zelf nu een pvc buis tot ongeveer 70 cm diep in een grindbak staan waar condens goed in zou moeten kunnen weglopen. Was best een mooi graafklusje, dus hoop niet voor niks :P

• Xqlusive
Maar als het goed werkt zou alle condens dan toch keurig de buis in moeten gaan tot 70 cm onder grond (onder de vorstgrens) en moeten weglopen in de grindbak/grond? Resultaat: geen ijsvorming onder de buitenunit?

Acties:
  • +6Henk 'm!
  • Pinned

• Xqlusive
Afgelopen dinsdag heeft @koevlaas2 (nogmaals dank! d:)b ) de installatie afgerond, en mag ik me dan ook eindelijk officieel 'eigenaar' noemen in dit topic! *O* *O*

Zie hier het resultaat:

Momenteel staat hij al lekker een paar uur op laag vermogen te pruttelen om het huis te verwarmen. Het lijkt allemaal naar behoren te werken! Volgende stap is het inrichten van monitoring om hier beter inzicht in te krijgen en om het systeem beter in te regelen. Ik lees dat veel mensen de 'internet gateway VR921' gebruiken als basis voor hun monitoring. Deze heb ik momenteel nog niet, maar zit er wel aan te denken om deze aan te schaffen. Goed idee? Of zijn er betere manieren?

• Xqlusive
Gramser schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:31:
Wauw, gefeliciteerd! Kun je aangeven wat je nu allemaal op de foto hebt staan? Gasloos nu?
Ja, volledig gasloos nu! :)
In combinatie met de 6.6 kWp zonnepanelen die eerder dit jaar zijn geplaatst zouden we volledig energieneutraal moeten zijn!

Heb even wat info toegevoegd aan de foto:

[Voor 8% gewijzigd door Xqlusive op 15-10-2021 11:59]

• Xqlusive
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 11:46:
[...]

Misschien een dom vraagje, maar zie ik nou twee expansievaten? Waarom twee?
Wist ik eerst ook niet, maar is blijkbaar een sanitair expansievat.

• Xqlusive
Wotse schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:16:
Beste Adriaan en andere tweakers,
Naar aanleiding van dit leerzame topic heb ik nog wat vragen.
Ik ben van plan om een VWL 55/6A te installeren voor mijn vloerverwarming op de begane grond. Het gaat om circa 65 m2 vloerverwarming op 1 groep/verderler (met 4 lussen). Ik schat de waterinhoud op 40L. De vloerverwarmingdraait nu nog op de ketel. Het plan is om deze geheel af te koppelen van de ketel en direct te voeden vanuit de warmtepomp zonder ketel ondersteuning. Dus geen hybride. De ketel blijft in gebruik voor warm water en radiatoren boven. Ik wil de bestaande verdeler met pomp vervangen door een open kunststof verdeler zonder pomp. Omdat het een open systeem is met 1 zone, heb ik geen buffervat nodig. Het systeem zou dan aangestuurd worden door een thermostaat in de woonkamer en een stooklijn. Ik heb de volgende vragen:
1)Is er altijd een binnenunit nodig (hydraulisch station) voor de regeling)? of werkt de warmtepomp ook als deze direct op de verdeler is aangesloten en bestuurd wordt vanuit een losse thermostaat?
Een binnenunit is niet altijd nodig, @Proton_ heeft zijn buitenunit ook direct aangesloten op de CV leidingen. Er is nog wel een 'regelunit' nodig, dit is de VWZ AI. (https://gathering.tweaker...message/68873732#68873732
2) In de handleiding wordt aangegeven dat je kan kiezen voor stooklijn, 0.1, 0.2. 0.4 t/m 4. Zijn alleen deze waarden mogelijk of kan je ook een tussenin mogelijk? (dus 0.25 of zoiets).
Tussenwaardes zijn ook mogelijk, bij mij gaat het in stappen van 0.05.
3) Wellicht lukt het om het systeem zonder thermostaat regeling te laten werken door een optimale stooklijn te kiezen. Echter ik verwacht toch dat een thermotaat regeling in combinatie met een stooklijn nodig is voor perioden met een beperkte vraag (de w.p. kan maar terug moduleren tot 2,1 kW) omdat het anders soms te warm wordt. Ook vind ik het idee van 1 of 2 graden nachtverlaging nog wel aardig. Of zou het systeem in het algemeen zuiniger zijn door geen thermostaatregeling toe te passen? Onze vloerverwarming is in het algemeen zoiezo super traag (ingefreesd systeem van 25 jaar oud).
Een thermostaat om bij te regelen lijkt mij persoonlijk altijd wel fijn, maar er zijn mensen die 100% WAR draaien en de temperatuur daarmee stabiel weten te houden. Dit hangt denk ik erg van de situatie af.

• Proton_
@Wotse ik denk niet dat je het debiet kwijt kan in 4 lange groepen. Ook denk ik dat 5 kW op 65 m² wat enthousiast is :)
Een expansievat en vulkraan is ook nodig. Ik weet niet of een overstortventiel ook nog moet, bij mij zit hij er nog van de ketel.

Wat is je plan om uiteindelijk geheel gasloos te worden? Twee warmtepompen?

• Proton_
vicom147 schreef op zondag 24 oktober 2021 @ 12:09:
Het idee is om de extra spiraal in de zonneboiler te gebruiken om te voorzien in het tapwater.
Hier heb ik wat twijfel bij. Een extra spiraal heeft vaak een beperkte lengte en oppervlak, wat zich vertaalt in hoge temperaturen voor de warmtepomp en/of pendelen (en daarmee traag opwarmen van het boilervat en intussen afkoelen van je huis).
Heb je specs van de spiraal?

• Proton_
@vicom147 dat is wat krap maar kan wel voor dagelijks douchen. De spiraal zal niet onderin zitten, en dus niet het hele vat verwarmen.
Je hebt een aanvoer van ca 7 graden warmer nodig dan het water, aangenomen dat 5 kW voldoende is.
Voor een antilegionellaopwarming naar 60 graden zal je niet voldoende hebben, speel maar met https://www.econo.nl/Bere...Param6=9,0167&Param7=14,5

• Proton_
@BertusB404 zie 7.1 in de installatiehandleiding
Bepaal via het typeplaatje of het product een elektri-
sche aansluiting 1~/230V of 3~/400V nodig heeft.
De 105 is de kleinste die als driefase te krijgen is.

• Proton_
@GeertHeijnen kan, het houdt het simpel.
Ik zou het plan maken met een elektrische doorstroomverwarmer (wahlbach, clage cex, 3- 10 kW) als naverwarmer zodat het gas er helemaal vanaf kan (vastrecht!).

Beter is natuurlijk het water niet heter te maken dan nodig en zorgen dat je verwarming op een zo laag mogelijke temperatuur werkt (door afgifte te verhogen en warmteverlies te verkleinen). Dat scheelt een hoop kWh.

• Proton_
Met die buitentemperatuur gaat de stooklijn geen warmtevraag geven, denk ik.

Heb je daar een losse voeler voor, of gebruikt hij daar de sensor boven de verdamper voor?

• Proton_
Reken dit voor jezelf maar na:
Rubbergrover1 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 10:18:
[...]
Bij lagere temperaturen scoort gas inderdaad beter in energie-efficiëntie en vooral in prijs per kWh.
Alfa159 schreef op woensdag 3 november 2021 @ 09:18:
[...]
electra moeten gebruiken bij buitentemperaturen waarbij gas eigenlijk efficiënter en goedkoper is.
Bij mijn prijzen is de warmtepomp goedkoper zolang de COP boven 2.7 ligt.
Dat is de uitkomst van het sommetje
(9 kWh/m³*€0.24/kWh)/€0.79/m³ , dus zonder zonnepanelen of vastrecht.

Dat is bij mijn VWL65/6 met Ta <35 graden dus ergens bij -12 ofzo en tot -17 is het verschil eigenlijk verwaarloosbaar.

Het aantal uren dat het zó koud is in een jaar, is op 1 hand te tellen in west-Nederland.
En dat valt waarschijnlijk nog onder daltarief ook :) Break-even COP is dan 2.4...

Bij het huidige prijspeil ligt het break-even punt bij COP 2.1.

Conclusie: hybride is alleen zinvol als je hele hoge temperaturen (>55°C) nodig hebt, en dan is er iets anders mis.

[Voor 5% gewijzigd door Proton_ op 03-11-2021 11:07]

• Proton_
@Rubbergrover1 klopt, en daar laat de documentatie van Vaillant nog wel te wensen over (@Glenn0z ? ;) )
Maar met de documentatie die er is en de ervaring met andere warmtepompen die met dezelfde principes werken, kan je wel een gerichte gok doen.

Los daarvan is het natuurlijk verstandig om zelf ook metingen te doen.

Ik heb nog niet alles in huis (leveringsproblemen, covid, chiptekort, noem het maar op :( ) om structureel te loggen maar de momentopnamen geven nu met 535W verbruik (hele buitenunit + AI, dus compressor+pomp+elektronica ) iets van 3,6 - 4,0 kW warmte in huis bij Tbuiten 12°C en Taanvoer 25. Ergens tussen de 6.5 en 7.5 dus, nu. Lijkt me wel OK.

In totaal (incl testen waarbij het 25 graden werd binnen en de pomp een paar dagen op vol vermogen liep om te ontluchten e.d.) zit ik nu op 659 kWh warmte met 135 kWh elektriciteit, COP 4.9 dus.
En zonder thermostaat draait hij nu 24/7 op WAR wat niet nodig is; hij zou beter aan het einde van de dag kunnen draaien om de hoogste buitentemperatuur mee te pakken.

• Proton_
@Glenn0z Vooral meer punten op de grafiek van PentaClover hierboven.
Dus min/max/elektrisch vermogen bij -15 buiten (documentatie stopt bij -7) en bij 25 graden aanvoer (docs stoppen bij 35).
Van alle varianten svp ;)

Het is een goed teken dat je het druk hebt!

• Proton_
Een vraagje voor de experts; ik heb de installatieassistent voor de VWZ AI doorlopen zonder ruimtethermostaat.
Nu wil ik die alsnog toevoegen.

Voor het omgekeerde scenario (verwijderen van thermostaat) staat dat de assistent opnieuw moet worden doorlopen om extra functies op de VWZ AI beschikbaar te maken. Geldt dit omgekeerd ook? Dus dat ik na het toevoegen van de VRC 720 ook de VWZ AI moet resetten?
Ik kan me voorstellen dat als beide componenten de aanvoertemperatuur willen instellen met hun stooklijn, er wat mis gaat. Maar ook dat het niets uit maakt :)

• Proton_
Bij silent mode niet.
Verder durf ik het niet te zeggen, hier staat SWW uit.

• Xqlusive
Je kan de deltaT wel instellen waarmee de boiler geladen wordt. Als ik het goed heb betekent een lagere deltaT een lager vermogen en dus ook stiller en hogere COP, toch?

• Xqlusive
Nee, ik bedoel deze setting:

7.9.10 Offset voor lading boiler vastleggen
Menu → Installateurniveau → Systeemconfiguratie
[Warmwatercircuit ­­­­] → Boilerlad. offset
– Als er een warmtepomp is aangesloten, dan kunt u met
deze functie een offsetwaarde (K) voor de ingestelde
warmwatertemperatuur vastleggen. De warmwaterboiler
wordt dan met de aanvoertemperatuur geladen die het
resultaat is van de som van de ingestelde warmwatertemperatuur en deze offsetwaarde.

Hiermee kan je mijns insziens toch de laadsnelheid/laadvermogen instellen?

• Proton_
@Hippe Lip PV kán snel wisselen, maar meestal doet-ie dat niet.
Dus bij pv >1kW minimaal 10min SWW maken is zinvol.

@asulon wat stuurt de driewegklep aan?

• Proton_
@asulon ik zie geen sturing in je opsomming. Wel een warmtepomp, buffervat, boilervat, thermostaat.
Heb je iets van een VWZ AI? In die handleiding staat wat de verschillende ingangen kunnen.

Anders misschien in die van de VRC 720.
Maar je eigen ebus oplossing is misschien makkelijker :)

• Proton_
@Adriaan71 da's met COP 1, dat zou tegen mijn principes zijn ;)

• Proton_
@Adriaan71 Met een overschot heb je de keuze tussen "extra spullen kopen en warm water" en "even warm water + 7-20 cent/kWh".

• Proton_
@asulon de nieuwere thermostaat VRC 720 kan dit wel. Niet traploos geregeld, maar voldoende om eigenverbruik te vergroten.

Het gebruikt dan de ME ingang op de VWZ AI. De betere inverters (SMA, Fronius) hebben hier een geschikte uitgang voor; anders zelf wat klussen :)

https://www.vaillant.nl/p...0020287842-00-1740814.pdf pagina 156

NB: die thermostaat is in België een stuk goedkoper.

• Proton_
eBUS USB Adapter (eBuzzz adapter)
Nog 3 in stock.

• Proton_
@PentaClover je stelt de restdruk van de pomp in, tussen 200mbar en 900mbar in stapjes van 10.

Met mijn vloerverwarming is 500 mbar goed voor 750 l/h. Default is de volle 900, maar dit een beetje terugschroeven is goed voor het verbruik :)

Vaste Ta is mogelijk met de VRC720.

[Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 12-11-2021 13:40]

• Proton_
@adnanoner de pomp zit aan R1 van de VR70 geloof ik.
Hij gaat lopen zodra de thermostaat warmte vraagt.

Welke inregelafsluiter bedoel je?
Aan de warmtepompzijde kan hij gebruikt worden om bij te regelen als de pomp op minimale stand nog steeds teveel debiet geeft.

• Proton_
@Hippe Lip Hetzij de stooklijn, hetzij een vaste instelling op de thermostaat.

• Proton_
@Hippe Lip het kan beide :) de thermostaat bepaalt of er warmtevraag is, de stooklijn de temperatuur.
Dat is WAR met naregeling.
Je kan ook WAR met ruimtecompensatie hebben: dan daalt de aanvoertemperatuur als de ruimtetemperatuur het setpoint nadert.

• Proton_
In oktober had ik een COP van 4.88, met testen (23°C in de woonkamer) en ontluchten (pomp op max).
Deze novemberweek is kouder en kom ik op 5.44 (stroom incl VWZ AI en thermostaat, warmteopbrengst gemeten bij de vloerverwarming, dus incl verliezen buiten, in de grond en in de kruipruimte). Valt niet tegen, maar of het volgens specs is weet ik niet.

• Proton_
@Hippe Lip ik ben het nog niet tegengekomen in de VRC720 handleiding, maar ik heb 'm nog niet uit ;)

Ik denk dat de onderbrekingen niet veel kwaad kunnen, maar over het algemeen zal je met een hogere aanvoertemperatuur minder onderbrekingen krijgen.
Dat pleit tegen ruimtecompensatie.

• Proton_
De uitblaaslucht is kouder, maar de aanzuiglucht niet, toch?

• Proton_
@Flail Ik heb in plaats van de MEH unit een VWZ AI plus en het expansievat van de CV ketel laten hangen.

• Proton_
@Flail
Bij meer dan 2 zones heb je nog andere modules erbij nodig geloof ik.
De boel draait ook prima zonder hulpverwarming trouwens (living on the edge, deed ik bij de gasketel ook).

Handleiding VWZ AI:
https://drive.google.com/...OGK3QJm9/view?usp=sharing

[Voor 33% gewijzigd door Proton_ op 17-11-2021 21:03]

• Proton_
Als het aan mij ligt blijft hij hangen, voor 2040 moet deze hele wijk all-electric zijn.
Ik hoop toch niet dat de netbeheerder 60x de straat opentrekt.

• Proton_
@Adriaan71 de ketel staat op MP, ik heb die plek nodig voor een WTW unit, maar ik had het over de gasmeter :)

• Proton_
@Franciesco
De vraag is geëxplodeerd, dat helpt de prijs niet.
Dus misschien kan je zorgen dat de installateur het makkelijk heeft: laat je neefjes graven in de tuin, trek zelf de buizen en kabelgoten etc.
Of je doet het (in mei :) ) helemaal zelf. Het valt echt mee, ik ben echt geen loodgieter maar met het personeelstekort hebben alle fabrikanten het spul behoorlijk foolproof gekregen zodat elke handige leek de boel in 1x lekvrij heeft.

• Proton_
Als koevlaas2 er van jou de stekker in mag doen, heb je de subsidie ook :)
Ik vind het suf dat Uneto-VNI eerst die voorwaarde erin lobbyt en vervolgens geen tijd heeft (los van de prijsverhoging, die was voorspelbaar).
Zeker als SWW en CV onafhankelijk zijn, kan je eerst oefenen met loodgieteren met het boilervat.

• Proton_
^ dat is wat ik gedaan heb.
Het verschil tussen aanvoer en retour is ook niet zo veel, nominaal 5K, bij SWW misschien 10?
Daar kan je dus ook niet veel verliezen.

• Proton_
@Diedo70
De Mitsubishi en Panasonic hebben uitgebreider vermogensdocumentatie.

Vaillant is (meestal?) stiller en heeft een grotere verdamper; dit zou wel eens minder defrosts kunnen betekenen. Ook kan het SWW warmer, waardoor het boilervat kleiner zou kunnen en wat voordelen heeft bij anti-legionella.

Verder is R290 qua GWP en hoeveelheid superieur :)

Minimaal vermogen is tot ongeveer 25%, gewoon OK. Dat verklaart geen buffervat van 500 liter in ieder geval. Hier gaat het prima zonder :)

• Proton_
@Batilan Inderdaad, ik doelde op de vermogensdocumentatie, verduidelijkt :)

De installatiedocumentatie is helemaal prima in orde en laat niets te wensen over.

@Adriaan71 ik mis de aanvoer/retourtemperaturen, modulatiestand e.d. op de VRC720. Heb ik een menuutje over het hoofd gezien? Op de VWZ AI zie ik dat wel (maar heb ik de buitentemperatuur weer niet).

• Xqlusive
Daarom is het ook goed dat er meerdere fabrikanten en modellen zijn met elk zijn plus en minpunten. Daarna is het aan de consument om te bepalen welke kenmerken het beste passen bij de situatie. Het zal altijd een afweging van kenmerken zijn, de perfecte warmtepomp die overal een 10 op scoort bestaan niet.

Als een grote unit niet gewenst is vanwege het aanzicht, dan zal je iets moeten inleveren op andere kenmerken zoals bijvoorbeeld geluidsproductie. in andere situaties, zoals bijvoorbeeld de mijne, staat de unit niet in het zicht en zijn de afmetingen van ondergeschikt belang.

• Proton_
@Chupachups niet per sé in dit topic, maar wat ik uit andere topics begrepen heb is dat de grootte van de tweede spiraal (voor de WP dus) zo groot mogelijk moet.
Ook is er veel discussie of een zonneboiler nog wel zin heeft als je een warmtepomp hebt: hetzelfde dakoppervlak levert vaak met PV meer (warmte+€) op voor minder kosten.

• Proton_
@Adriaan71 je was al voorbereid op de onzin die je ging horen?
Gas de deur uit doen: Gratis!
Als je geen zin hebt in een overhoop gehaalde voortuin kan de gasmeter ook blijven hangen.
Is maatschappelijk ook goedkoper.

• Proton_
@RvdM87 daar is de vwz ai plus voor (€140 ipv €1400 voor de volledige binnenunit).
Je moet dan zelf een expansievat, overstortventiel, inlaatcombinatie en driewegklep regelen.
De inlaatcombinatie van je CV is waarschijnlijk 7 of 8 bar waar je boiler er eentje van 6 bar zou kunnen willen.

Je kan dan ook een eventuele naverwarmer op de regelaar aansluiten.

Buitentemperatuurvoeler wordt bij de VRC720 thermostaat geleverd.

• Proton_
Beide :)
De thermostaat is ook de plek om instellingen te doen, de buitensensor sluit je inderdaad aan op de VWZ AI.
Evohome integratie zou ik niet weten.

• Proton_
Inmiddels ebus adapter aangesloten en ebusd op de huispi werkend (note: met readonly mode kan hij geen discovery messages sturen en dus geen configuratie samenstellen, met default opties werkt het direct).
Niet alle messages worden ontcijferd, maar de interessante (voor mij dan) van de temperaturen buiten, aanvoer, retour en gewenste aanvoer zitten erin.
Buitentemperatuur op 0,06 graad resolutie (1/16 graad), aanvoer/retour op 0,5 graden.
Aanvoer/retour had ik al van de warmtemeter, die is accurater maar minder nauwkeurig. Het is dus fijn om beide te hebben.

Ik denk dat het modulatieniveau en debiet er ook ergens in zit, maar die heb ik nog niet gevonden.

Ooit komt er dan een 'rustige opstart' regeling, voorlopig alleen het gedrag loggen.

[Voor 19% gewijzigd door Proton_ op 25-11-2021 13:15]

• Proton_
@Franciesco voor 'normale' monitoring (=incidenteel een handmatige check) is niets extra's benodigd.
Een verbruik, COP en warmteopbrengst indicatie is zichtbaar op de thermostaat, over een jaartje kan ik laten weten hoe goed dat overeenkomt met een losse kWh en warmtemeter (tot nu toe binnen 2% van elkaar).
Flow, waterdruk en diverse temperaturen zijn op de besturingsmodule af te lezen.
Met de internetmodule geloof ik ook in de app, daar kunnen anderen meer over zeggen.

Mijn doel van de logging is inzicht krijgen in het regelgedrag, dubbelchecken van de ingebouwde meters en spelen met de timeseries feature van RavenDB 5.

• Proton_
@Alfa159 dm :)
@PaT volgens mij wordt er bij een hoge-temperatuurzone en een lage-temperatuurzone gewisseld met een driewegklep. Ze krijgen dus om de beurten water. Zo hebben ze hun eigen aanvoertemperatuur en loopt de warmtepomp niet warmer dan nodig.

Dit werkt het beste met vloerverwarming en gewone of gietijzeren radiatoren, omdat die kunnen bufferen.
Ik denk dat het met een convector minder lekker werkt, dan wil je misschien een buffervaatje erbij (met eigen pomp e.d.).

• Proton_
@PaT 6 meter :?
Hooguit 1000 millimeter. Het is maar een half campinggasflesje wat erin zit.

Installatiehandleiding (zie TS) pagina 161:

4 Beschermingsbereik

4.1 Beschermingsbereik
Het product bevat het koudemiddel R290. Let erop, dat dit
koudemiddel een hogere dichtheid als lucht heeft en dat bij
een lekkage ontsnappende koudemiddel zich op de vloer
kan verzamelen.
Het koudemiddel mag zich niet op zo'n manier ophopen dat
een gevaarlijke, explosieve, verstikkende of toxische atmosfeer kan ontstaan. Het koudemiddel mag niet via gebouwopeningen in het gebouw terechtkomen. Het koudemiddel
mag zich niet in verdiepingen ophopen. Het koudemiddel
mag niet in het rioleringssysteem komen.
Rondom het product is een beschermingsbereik gedefinieerd. In het beschermingsbereik mogen zich geen vensters,
deuren, ventilatieopeningen, lichtschachten, dakramen of
ventilatieopeningen bevinden.
Ventilatieopeningen moeten worden gezien als openingen
het gebouw in. Vermeden moet worden, dat koudemiddel in
het gebouw terechtkomt.
In het beschermingsbereik mogen zich geen ontstekingsbronnen zoals stopcontacten, lichtschakelaars,
lampen,elektrische schakelaars of andere permanente
ontstekingsbronnen bevinden.
Het beschermingsbereik mag zich niet uitstrekken naar
naastgelegen percelen of openbare verkeersoppervlakken.
In het beschermingsbereik mogen geen bouwkundige wijzigingen worden aangebracht, die de vermelde regels voor het
beschermingsbereik schenden.

• Proton_
@Kird03 ik kan je helaas niet helpen met Ambisense.
Klinkt als een platte stooklijn of kapotte sensor (geen warmtevraag)?
Op korte termijn de zone omsmurfen naar fixed Ta kan met de VRC720.
(installateurniveau->installatieconfiguratie->circuit x->soort circuit: vaste waarde-> iets zinnigs invullen (30 graden?)

• Proton_
Kleuvert schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 16:19:
6 groeps open verdeler. De buis van 16mm ligt minder dan 10cm van elkaar, de netten bleken geen 10 maar 8-9cm te zijn.
systeeminhoud vloerverwarming is dus 12mm (binnendiameter) x 600 meter slang = 67 liter.
Wij willen ook graag dat de warmtepomp en warmtepompboiler kunnen communiceren met de sma home manager.
Wat verwacht je van de communicatie?
1. Als wij een vwl55/6 nemen kan deze dan rechtstreeks op de vloerverwarming zonder buffervat?
De vloerverwarmingsverdeler kan ik eenvoudig vervangen voor een gesloten versie zonder pomp.
Indien het toch beter is een buffervat te gebruiken, hoeveel liter buffervat is nodig?
Een buffervat heeft twee functies:
1. zorgen voor voldoende warmtevoorraad om een defrost te doen
2. zorgen voor voldoende lage weerstand voor een hoog debiet zodat er een lage dT is.

Voor de 55/6 zijn de volgende eisen (pagina 188 installatiehandleiding):
1. minimaal 40 liter systeeminhoud, dat heb je ruim :)
2. minimaal 400 liter/uur debiet. Dat kan je wel kwijt door 6 groepen van ca 100 meter.
2. Als ik de vloerverwarmingsverdeler vervang voor een zonder pomp heb ik dan een losse pompgroep nodig of is de pomp in de Arotherm ruim voldoende?
Dat gaat werken.
3. Heb ik aan vwz ai voldoende om te laten communiceren met de sma home manager?
Daar kan je een vrijgavecontact aansluiten voor planbaar sanitair opwek, als je dat bedoelt. Maar dat wil je met een warmtepompboiler doen, dus ik weet niet goed wat je hier mee wil bereiken.
4. Welke ruimte thermostaat is nodig om de woonkamer strak op 20 graden te houden? Is deze nodig of kan ik het ook alleen met de vwz ai af?
Zonder thermostaat is er geen terugkoppeling en moet je zelf de stooklijn micromanagen.
Je kunt een domme thermostaat op de vrijgave-ingang zetten, maar dan heb je aan/uit gedrag.
Op de VRC720 thermostaat zit een klokprogramma en ruimtecompensatiefunctie die mij mij gewoon prima werkt.
5. Wat heb ik nog meer nodig? Ik lees dingen als buiten temperatuur voelers, condens sensoren?
Condenssensor is alleen voor koelen, dat kan jij beter met je airco's doen, want die ontvochtigen :)
De buitensensor is nodig voor de weersafhankelijke regeling die weer zorgt voor een niet hogere temperatuur dan nodig en dus een laag verbruik.
6. Als ik de installatie video bekijk dan zie ik dat er 4 draden aangesloten wordt. ebus en een maximaal thermostaat? Wat is dit?
Maximaalthermostaat is om te zorgen dat er niet per ongeluk/bij een storing 40+ graden de vloer in gaat.
De ebus is het eigen netwerkje van vaillant-spullen zodat je op de thermostaat de warmtepomp uit kan lezen (werkpunt, verbruik, storingen).

[Voor 7% gewijzigd door Proton_ op 26-11-2021 17:04]

• Proton_
@Kleuvert stel je bij vloerkoeling maar niet te veel voor.
Ik ga het van de zomer wel proberen, maar de ervaring van anderen is dat je daar niet veel kWh aan kwijt bent, dat het niet veel vermogen opslurpt, dat de kamer er nauwelijks van afkoelt en dat je bij wat teveel enthousiasme kan dweilen met condens :)

Idem voor de wpb trouwens; die is met 1-2 kWh wel klaar voor de dag. Daar raak je weinig overschot in kwijt :)
Met het juiste contract kan je komend jaar terugleveren voor 30ct/kWh, dat is een beter idee (zie het zonnepanelen topic).

Acties:
  • 0Henk 'm!
  • Pinned

• Proton_
Nou hèhè, het begint hier kouder te worden (2 °C) :)

We zien hier het koud weer gedrag, zodra het een half uur onder 4 graden buitentemperatuur is (ik denk sensor op de verdamper) gaat de pomp 2 minuutjes (op normale snelheid, 770 m³/h bij mij) aan.

Ook zien we twee defrosts. Ik heb het nog niet buiten bekeken, maar het patroon is duidelijk: aanvoer blijft 0.5 graad onder setpoint, modulatie loopt op, koudemiddel wordt omgekeerd, 2 minuten op 34% modulatie ontdooien, koudemiddel weer goed zetten en dan "vol gas" (silent mode, 60%) weer naar setpoint.

Retour daalt maar een graadje, blijft warmer dan de ruimtetemperatuur, dus geen koude voeten.
En blijft ruim boven de 18 graden die de Edel Eau minimaal wil zien.

• Proton_
@NoobyD
https://www.tindie.com/pr...b-adapter-ebuzzz-adapter/
https://github.com/john30/ebusd/wiki
https://ravendb.net/
https://www.raspberrypi.org/
+ wat C# scripts om eea aan elkaar te knopen met een cronjob
Ben Grafana nog aan het overwegen, maar heb nog paphersenen (week 5 covid, kan het niemand aanraden).

• Proton_
@NoobyD welke inzichten zou je willen hebben?

Misschien dat er met de Vaillant app standaard wat kan, die heeft de Vaillant sensoNET Gateway VR921 nodig.
Ik verwacht het niet overigens, dit is alleen leuk voor tweakers.
Als die VR921 een lokale api heeft zou dat wel geinig zijn natuurlijk, dat zou integraties een stuk makkelijker maken.

Gewoon voor steekproeven is de sensorcheck op de besturingsunit trouwens prima. In het ebus verkeer zijn nog niet alle sensoren gevonden.

• Proton_
@PaT ik weet niet of ik je vraag goed begrijp, maar ik zal wat uitleg geven.

Defrosts zijn volstrekt normaal, zeker bij 2 graden buiten.

In verwarmingsmodus wordt je huis warm en de verdamper (=de lamellen achterop) koud.
Tegen (en onder) het vriespunt is de verdamper onder 0 °C.
Vocht uit de lucht (en evt regen) zal dan op de lamellen vastvriezen, zodat er geen lucht meer door kan en de warmtepomp er dus geen warmte meer uit kan onttrekken.
Dan gaat hij kort in koelmodus met de fan uit, zodat de lamellen heet worden in plaats van koud.
De rijp en het ijs smelt, de lamellen komen vrij en hij kan weer verwarmen.
Het smelten van ijs kost wat energie, maar die heb je eerder gratis gekregen (=stollingsenergie van water).
Netto kost het dus alleen tijd en wat compressorenergie.

Timelapse: (ander merk, andere tweaker, zelfde principe):
YouTube: Warmtepomp defrost TimeLapse 2021-01-07
Mocht je warmtepomp een defrost niet of te kort doen dan kan je het huis niet verwarmen tot je zelf het ijs gesmolten hebt, dat zou niet best zijn.

Dat de pomp 's nachts af en toe even loopt kost ook wat energie (en onttrekt energie uit het huis), maar op het geheel valt dat ernstig mee. Ik wil zeker geen bevroren leidingen. Het valt me mee dat de sturing slimmer is dan "koud buiten, pomp aan", maar dit met tussenpozen doet.

Samenvatten:
Het gedrag rond het vriespunt is het meest tricky voor lucht/water warmtepompen, ik vind dat Vaillant het allemaal prima regelt :)

• Proton_
Kird03 schreef op zaterdag 27 november 2021 @ 16:52:
@Proton_ ik heb dezelfde USB e-bus adapter.
Ik mis nog een aantal zaken waaronder de flow (liters/uur van de binnenunit) modulatie percentage.
jij lijkt modulatie te hebben, maar staat op 0?
hmu.State[0] is modulatiepercentage (bij jou 15)
hmu.State[1] is dagopbrengst warmte in 100 Wh, bij jou 27.9 kWh.

Status01 is aanvoertemp;retourtemp;??

Groene lijntje in mijn grafiek, is alleen 's nachts 0 :)

Debiet ben ik ook nog niet tegengekomen, zal alleen op aanvraag zijn.
Met het http endpoint (staat default uit) kan je kijken wat er uit http://host:port/data?required=true komt (duurt even om echt alles uit de bus te trekken).

• Proton_
@Kleuvert Nee.

@Kird03 bij mij was de meegeleverde buitenvoeler (met DCF radiokloksignaal) niet draadloos; 3 aders noodzakelijk.

[Voor 82% gewijzigd door Proton_ op 28-11-2021 19:01]

• Proton_
Je sluit de buitenvoeler overigens aan op de binnenunit/unitower/vwz ai.

De VRC720 heeft alleen ebus nodig, 2 aders. Daar haalt hij ook zijn voeding vandaan. Polariteit maakt niet uit (ik heb 10 minuten naar een markering gezocht :X )

[Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 29-11-2021 08:20]

• Proton_
@PaT hoe lang zijn je groepen? Of hoeveel groepen zijn het?
Geen naregeling?

Je kan de installatiehandleiding van de aangeboden binnenunit opzoeken, daar staan alle maten in.

[Voor 57% gewijzigd door Proton_ op 29-11-2021 22:07]

• Proton_
@Adriaan71 alleen bij radiatoren/droogbouw vloerverwarming.
Bij mij zit er 5 centimeter beton boven en 20 eronder. Ik merk niets van een defrost en de retourtemperatuur blijft warmer dan de ruimte.

Buffer weglaten scheelt toch behoorlijk in complexiteit: extra pomp, hoop leidingwerk, ruimte, warmteverlies door isolatie, exergieverlies door menging.

'ooit naregeling'... Yagni.

• Proton_
Adriaan71 schreef op maandag 29 november 2021 @ 22:26:
[...]
Is het geen cement dekvloer die boven je slang zitten boven op je beton. Heb nog niet vaak meegemaakt dat beton je afwerking van je vloer is.
Je hebt helemaal gelijk, het is anhydriet.
Bij mij thuis liggen de slangen net onder de tegelvloer en ik voel toch wel iets als ik een defrost heb aan de vloer.
Heb jij geen buffer dan?
Of blijft de vvw pomp lopen bij een defrost? In dat geval zou een buffer weinig bijdragen aan comfort bij een defrost.

• Proton_
Er zijn diverse webshops en groothandels die de warmtepompen aanbieden.
Vergis je ook niet in de kosten voor 32mm pijp + koppelingen, dat loopt aardig op.
Voordat je een werkend systeem hebt komt er zo €1000 bij.

Hier is de 75/6 €3895,00 (en niet op voorraad :) )
https://www.comwo.nl/nl/2...herm-plus-vwl-756-a-230v/
In België beter leverbaar:
https://www.solyd.be/nl/v...a-s2-230v-0010021118.html
https://www.warmtepomp-sh...arotherm-plus-vwl-75-6-a/

@Paut dan heb je zo'n beetje mijn systeem. Monobloc direct op de vloerverwarming, vwz ai omdat er nou eenmaal een besturingsmodule nodig is, thermostaat voor bediening.
Tenzij je meer dan 2 zones en/of naregeling hebt, dan komt er wat complexiteit bij (kleppen, pompen, buffer, sensoren, thermostaten etc).
Evt nog noodverwarming.

• Proton_
@jeroed als de binnenunit als all-in-one op zolder geplaatst gaat worden, is een split denk ik makkelijker. Koelleiding is flexibeler en goedkoper per meter dan 32mm pexbuis.
Op zolder is verder geen probleem.

Mono kan natuurlijk ook prima als je die voordelen zwaarwegend vindt, maar reken op een iets hogere totaalprijs.

Actieve koeling: 4 graden is wat optimistisch.

Voor de DHZer is de monoblock goed te doen en de split geen optie :)

Wie geeft er nou een offerte ex btw 8)7

[Voor 13% gewijzigd door Proton_ op 30-11-2021 20:19]

• Proton_
Alfa159 schreef op dinsdag 30 november 2021 @ 14:39:
Is er nog een ontgroenings- of welkomstceremonie ? :P
Ik zet je na installatie wel in de startpost :)
Je gaat het zelf doen dus?

• Proton_
@Alfa159 die hem strategisch gekopiëerd heeft van Domosapiens in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen" ;) (bronvermelding bovenaan).
Er zit volgens mij niets corrosiegevoeligs in de warmtepomp, allemaal messing/rvs.

In die post wordt een anode alleen genoemd in de context van een unitower, die heeft een geëmailleerde boiler.

• Proton_
De Auer Edel Eau rvs warmtepompboiler van 71 kg was met 2 man goed te doen naar zolder, wordt zelfs op pallet geleverd met een draagzak al klaar.
153 kg moet met 4 man, dat past fysiek niet allemaal tegelijk op de trap. Dan moet je treden uitzagen en een kettingtakel pakken.

• Proton_
@GeertHeijnen Nee :) maar wat wil je weten?

• Proton_
@Glenn0z misschien een rare vraag, maar de stooklijn van 0,2 was bij mij net nog een beetje hoog.
De volgende stap is op de VRC720 al meteen 25% minder met 0.15. Zijn er ook vrij werkpunten in te vullen, zoals dat bij zo'n beetje alle anderen kan?

• Proton_
@Glenn0z maak je over mij geen zorgen; de warmtepomp doet met dit weer maximaal 11 draaiuren per dag.

Wat bedoel je met 'uitgebreid'?

Pagina: 1 2 3 4

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee