LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 170 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:58
Ik heb al een paar keer gezocht door dit topic, maar ik kan de oplossing niet vinden. Mocht ik niet goed gezocht hebben, mijn excuses. Misschien kan iemand van jullie mij helpen.

Ik heb een 9 kW Therma V warmtepomp. Deze wordt waarschijnlijk op een wat ongebruikelijke wijze ingezet.

De componenten van onze verwarming zijn de volgende:
Afnamezijde:
- Vloerverwarming, gekoppeld aan een 1000 liter buffervat.
- Tapwater gekoppeld aan een 150 liter elektrische boiler, die weer gevoed wordt vanuit een sanitairwater spiraal vanuit de 1000 liter buffer.

Aanvoerzijde:
- Warmtepomp LG ThermaV 9kW, uit te lezen en aan te sturen vanuit HomeAssistant middels modbus.
- Een set van 6 vlakkeplaat zonnecollectoren.
- Een houtvergasser van WallTherm.

In de praktijk hebben wij de warmtepomp zelden nodig, maar is deze er vooral als backup.

Zomers hebben we geen verwarming nodig en hebben we vaak voldoende warm water door de zonnecollectoren. Voor de dagen dat dit niet het geval is hebben we de elektrische boiler voor tapwater als reserve.
In de winter hebben we meestal de houtkachel wel aan en krijgen we het buffer daarmee wel tussen 60 en 80 graden.

De warmtepomp gebruiken we vooral in het voor en najaar als we de woning een beetje willen verwarmen en de collectoren te weinig doen, maar de houtkachel nog te warm is.

Meestal staat de warmtepomp inactief / uitgeschakeld. Toch blijft hij dan regelmatig 5 liter per minuut pompen.
Als de warmtepomp actief / ingeschakeld is, dan blijft deze regelmatig 40 liter per minuut pompen.
In beide gevallen ook al is de inkomende temperatuur ruim boven zijn setpoint.

Nu vind ik dat in geval van vorst niet heel erg, dan is het natuurlijk gewoon ook een methode om de boel niet te laten bevriezen.
Maar als de buitentemperatuur bijvoorbeeld 10 graden is dan doet de warmtepomp dit ook.

De warmtepomp instellen op verwarmen op basis van de ruimtetemperatuur lijkt mij ook niet handig omdat het bediendingspaneel vlakbij het buffervat hangt in een technische kast. Volgens het bedieningspaneel is het regelmatig erg warm :-)

Helaas levert de huidige situatie wel veel verlies op. Als we 's avonds de houtkachel aan hebben om het buffer op te warmen, dan is een heel groot deel daarvan 's ochtends alweer weg omdat de warmtepomp steeds warm/heet water naar buiten pompt.

TL:DR;
Is er iemand die weet hoe ik ervoor kan zorgen dat de warmtepomp stopt met steeds water pompen als hij ingesteld is op niet verwarmen/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:13

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

®icha®d schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:17:
Ik heb al een paar keer gezocht door dit topic, maar ik kan de oplossing niet vinden. Mocht ik niet goed gezocht hebben, mijn excuses. Misschien kan iemand van jullie mij helpen.

Ik heb een 9 kW Therma V warmtepomp. Deze wordt waarschijnlijk op een wat ongebruikelijke wijze ingezet.

De componenten van onze verwarming zijn de volgende:
Afnamezijde:
- Vloerverwarming, gekoppeld aan een 1000 liter buffervat.
- Tapwater gekoppeld aan een 150 liter elektrische boiler, die weer gevoed wordt vanuit een sanitairwater spiraal vanuit de 1000 liter buffer.

Aanvoerzijde:
- Warmtepomp LG ThermaV 9kW, uit te lezen en aan te sturen vanuit HomeAssistant middels modbus.
- Een set van 6 vlakkeplaat zonnecollectoren.
- Een houtvergasser van WallTherm.

In de praktijk hebben wij de warmtepomp zelden nodig, maar is deze er vooral als backup.

Zomers hebben we geen verwarming nodig en hebben we vaak voldoende warm water door de zonnecollectoren. Voor de dagen dat dit niet het geval is hebben we de elektrische boiler voor tapwater als reserve.
In de winter hebben we meestal de houtkachel wel aan en krijgen we het buffer daarmee wel tussen 60 en 80 graden.

De warmtepomp gebruiken we vooral in het voor en najaar als we de woning een beetje willen verwarmen en de collectoren te weinig doen, maar de houtkachel nog te warm is.

Meestal staat de warmtepomp inactief / uitgeschakeld. Toch blijft hij dan regelmatig 5 liter per minuut pompen.
Als de warmtepomp actief / ingeschakeld is, dan blijft deze regelmatig 40 liter per minuut pompen.
In beide gevallen ook al is de inkomende temperatuur ruim boven zijn setpoint.

Nu vind ik dat in geval van vorst niet heel erg, dan is het natuurlijk gewoon ook een methode om de boel niet te laten bevriezen.
Maar als de buitentemperatuur bijvoorbeeld 10 graden is dan doet de warmtepomp dit ook.

De warmtepomp instellen op verwarmen op basis van de ruimtetemperatuur lijkt mij ook niet handig omdat het bediendingspaneel vlakbij het buffervat hangt in een technische kast. Volgens het bedieningspaneel is het regelmatig erg warm :-)

Helaas levert de huidige situatie wel veel verlies op. Als we 's avonds de houtkachel aan hebben om het buffer op te warmen, dan is een heel groot deel daarvan 's ochtends alweer weg omdat de warmtepomp steeds warm/heet water naar buiten pompt.

TL:DR;
Is er iemand die weet hoe ik ervoor kan zorgen dat de warmtepomp stopt met steeds water pompen als hij ingesteld is op niet verwarmen/uit.
Heeft inderdaad al vaker in dit topic gestaan (zelfs ook dit winterseizoen) :+

Als de warmtepomp aan staat (aan/uit lampje op RMC aan) draait de waterpomp volgens de instelling bij pompstand bij verwarming, maximale pauze van de pomp is 60 minuten. (Ik heb deze instelling staan op 3 min en 57 min, dan draait de waterpomp 3 minuten en staat dan 57 minuten uit).
- De waterpomp draait volgens de ingestelde vaste pompsnelheid of capaciteit.
- De waterpomp draait altijd als de compressor werkt met de ingestelde voor- en na-loop.

Als de warmtepomp uit staat (aan/uit lampje op RMC uit) draait de waterpomp volgens de instelling van de anti-vries. Voor monoblock wordt type 1 geadviseerd, de pomp gaat bij erg lage temperaturen continue draaien. En bij split op type 2, de pomp draait bij lage temperaturen van 1x per uur tot elke 10 minuten (frequentie is temperatuur afhankelijk en niet instelbaar). Anti-vries staat dan op het scherm van de RMC.
- De waterpomp draait met maximale pompsnelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHkLlSnMQcdtzkxAERwAI5uw0ng=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3XvVG9FuGRtdvsRbDR4SmTfs.jpg?f=user_large

De waterpomp draait ook als de warmtepomp temperatuur informatie nodig heeft

Ik heb een buffervat en de warmtepomp pompt het water dan vaak alleen over het buffervat en niet over het afgiftesysteem. Omdat jij een spiraal gebruikt gaat dat bij jou niet. Wil je in de winter niet hebben dat het monoblock bevriest, zou je een andere kortsluiting, of extra buffervat moeten gebruiken, met een schakelbare klep, zodat je kunt regelen, wanneer de warmtepomp moet bijspringen.

[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 13-01-2025 12:57 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-10 19:59
Antonl91 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:07:
Ik zat zojuist even te spelen met de pompcapaciteit instellingen en ik lijk de 26LPM niet te halen. Hebben meerdere users hier last van? Gaat om een 9kW Therma V R32.

40% is ongeveer 10LPM
50% is ongeveer 11.5LPM
60% is ongeveer 13.7LPM
70% is ongeveer 15.7LPM
80% is ongeveer 17.5LPM
90% is ongeveer 19.5LPM
100% is ongeveer 20LPM

Ik heb 25mm diameter leiding werk en ik hoor geen enkel geluid wat ik hier wel eens voorbij zie komen. De warmtepomp staat op het dak en de enige pomp in het circuit is van de warmtepomp zelf. Die moet het water ongeveer 5 meter omhoog pompen.

Als dit het gevolg is van de weerstand is het vervelend, maar ik heb er verder geen last van maar misschien dat er andere users zijn met andere inzichten.

Waterdruk op de warmtepomp is 2.0 bar en ik heb geen filters of iets nagekeken, maar de warmtepomp is pas sinds een paar maanden geinstalleerd en gesloten circuit dus ik verwacht niet dat er iets vies kan zijn.
Ook ik zit hier nog eens naar te kijken, maar krijg nog niet goed helder wat LG nu voro ogen had met deze twee verschillende instellingen:
• Pump Capacity
It operates with the capacity set for the water pump.
• Fixed Flow Rate
The water pump is automatically controlled to maintain the set flow rate.
Voor mij is het hetzelfde als ik de Pump Capacity op 50% zet, of op Fixed Flow Rate 12.5 l/m.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd en is er wel degelijk een verschil.
Wie kan het uitleggen?

Bedankt!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:01:
[...]

Voor mij is het hetzelfde als ik de Pump Capacity op 50% zet, of op Fixed Flow Rate 12.5 l/m.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd en is er wel degelijk een verschil.
Wie kan het uitleggen?

Bedankt!
Zie dit plaatje (cap 80% + vast 20 LPM),
tijdens een opstart (ook na een ontdooiing) worden de instellingen cap% (en deltaT) gebruikt
en daarna gaat de WP naar de vaste pompsnelheid (of naar optimaal)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaSzIzSaHMm0f3ubZkoqWYhmr80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPgQz5aP6sr1xevIp2HzcASf.png?f=fotoalbum_large

Dus met de instellingen (cap% en dT) kun je het gedrag van de waterpomp bij de opstart beïnvloeden.

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 13-01-2025 13:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 20:31
Die 50% is een toerental (zie als gaspedaal). De flow is een vaste flow die bijgestuurd wordt (zie het als een cruisecontrol). Als er waterzijdig iets wijzigt (bv een klep dicht) dan zal hij bijregelen.

Daarnaast is de toerental instelling altijd de instelling waarop hij start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:27
Het is idd een beetje jammer dat die defrost op 100% pompcapaciteit moet... de 5kW gaat in ons huis gewoon naar ~25lpm, inclusief bypass waar die dan doorheen pompt. Het geeft bij één radiator vervelend stromingsgeluid.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agazus
  • Registratie: Juli 2022
  • Niet online
LG Therma V 9kW 3 fase, model: LG-HM093MR.U44
Bij "Silent mode" ingeschakeld produceert de warmtepomp bij buitentemperatuur van ca. 2 graden nauwelijks hoorbaar geluid. Ventilator en compressor toerental zijn dan circa 330 en 660 RPM en opgenomen vermogen 0,7 kW. Bij uitschakelen "Silent mode" neemt het opgenomen vermogen af tot ca. 0,5 kW!
Toerental van de ventilator en compressor gemeten mbv Modbus veranderen nauwelijks. Het geluid neemt echter sterk toe, zeg maar lawaai!
Wanneer ik bij de warmtepomp kijk, constateer ik dat de ventilator wel veel harder blaast.
Zijn er meer installaties waar zich bovenstaand gedrag betreffende "Silent mode" voordoet?
PS: de RMC geeft het totaal opgenomen vermogen ca. 20% te hoog weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

agazus schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:19:
LG Therma V 9kW 3 fase, model: LG-HM093MR.U44
Bij "Silent mode" ingeschakeld produceert de warmtepomp bij buitentemperatuur van ca. 2 graden nauwelijks hoorbaar geluid. Ventilator en compressor toerental zijn dan circa 330 en 660 RPM en opgenomen vermogen 0,7 kW. Bij uitschakelen "Silent mode" neemt het opgenomen vermogen af tot ca. 0,5 kW!
Toerental van de ventilator en compressor gemeten mbv Modbus veranderen nauwelijks. Het geluid neemt echter sterk toe, zeg maar lawaai!
Wanneer ik bij de warmtepomp kijk, constateer ik dat de ventilator wel veel harder blaast.
Zijn er meer installaties waar zich bovenstaand gedrag betreffende "Silent mode" voordoet?
PS: de RMC geeft het totaal opgenomen vermogen ca. 20% te hoog weer.
De ventilator draait tot de helft langzamer met de stille mode aan, dan met de stille mode uit..
Ik kan de ventilator niet uitlezen via de modbus (deze is wel te zien met de LGMV module).
De stille mode beperkt de compressor aan de bovenkant met ongeveer 40%.
Maximaal vermogen is bij mij 3000W met de stille mode aan maar 1800W.
Ik gebruik de stille mode altijd, behalve met koud weer,
dan gebruik ik de stille mode alleen bij de opstart (na een ontdooiing).
De energie waarden op de RMC wijken bij mij tot 7% af, maar zijn niet nauwkeurig,
omdat ik alleen kW kan aflezen (ik gebruik hiervoor een kWh-meter in W). :+

(De FAN op modbus adres 20 is niet de ventilator, maar een 'inverter temperature")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
PeteSplit schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:31:
[...]

Heeft inderdaad al vaker in dit topic gestaan (zelfs ook dit winterseizoen) :+

Als de warmtepomp aan staat (aan/uit lampje op RMC aan) draait de waterpomp volgens de instelling bij pompstand bij verwarming, maximale pauze van de pomp is 60 minuten. (Ik heb deze instelling staan op 3 min en 57 min, dan draait de waterpomp 3 minuten en staat dan 57 minuten uit).
- De waterpomp draait volgens de ingestelde vaste pompsnelheid of capaciteit.
- De waterpomp draait altijd als de compressor werkt met de ingestelde voor- en na-loop.

Als de warmtepomp uit staat (aan/uit lampje op RMC uit) draait de waterpomp volgens de instelling van de anti-vries. Voor monoblock wordt type 1 geadviseerd, de pomp gaat bij erg lage temperaturen continue draaien. En bij split op type 2, de pomp draait bij lage temperaturen van 1x per uur tot elke 10 minuten (frequentie is temperatuur afhankelijk en niet instelbaar). Anti-vries staat dan op het scherm van de RMC.
- De waterpomp draait met maximale pompsnelheid.

[Afbeelding]

De waterpomp draait ook als de warmtepomp temperatuur informatie nodig heeft

Ik heb een buffervat en de warmtepomp pompt het water dan vaak alleen over het buffervat en niet over het afgiftesysteem. Omdat jij een spiraal gebruikt gaat dat bij jou niet. Wil je in de winter niet hebben dat het monoblock bevriest, zou je een andere kortsluiting, of extra buffervat moeten gebruiken, met een schakelbare klep, zodat je kunt regelen, wanneer de warmtepomp moet bijspringen.
Ok, helder.
Allereerst heb ik gecontroleerd op welke antivries instelling mijn warmtepomp staat. Dit is antivries stand 1.
Vervolgens heb ik nog even in de grafieken gekeken van HomeAssistant. En het blijkt dat ik in mijn post vanochtend eea niet helemaal juist heb vermeld.
Waar ik dacht dat de pomp in de uit/inactief stand regelmatig 5 liter per minuut pompt, blijkt dit onjuist te zijn.

Volgens de grafieken wordt er in de uit stand continu 5 liter per minuut gepompt, en zo nu en dan 40 liter.
Ik heb op winteravonden dan ook regelmatig dat de warmtepomp storing aangeeft omdat zijn aanvoer >75 graden is.

Antivries type 2 klinkt dan beter. Maar de waarschuwing vwb bevriezing die daarbij staat weerhoudt mij er toch van om die stand te gebruiken.

Mijns inziens zou de warmtepomp in de UIT stand nooit moeten pompen, tenzij het voor zelfbescherming / antivries is.

Je opmerking over het buffer en de spiraal begrijp ik niet helemaal.
Mijn buffer is een eenvoudige 1000 liter buffer. Met een spiraal die slechts voor tapwater gebruikt wordt. En een warmtewisselaar die voor de zonnecollectoren gebruikt wordt.
Verder is het gewoon 1000 liter CV water wat door de vloerverwarming, houtkachel en warmtepomp gepompt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

®icha®d schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Ok, helder.

Ik heb op winteravonden dan ook regelmatig dat de warmtepomp storing aangeeft omdat zijn aanvoer >75 graden is.

Mijn buffer is een eenvoudige 1000 liter buffer. Met een spiraal die slechts voor tapwater gebruikt wordt. En een warmtewisselaar die voor de zonnecollectoren gebruikt wordt.
Verder is het gewoon 1000 liter CV water wat door de vloerverwarming, houtkachel en warmtepomp gepompt wordt.
75 graden in de warmtepomp ?
Er komt toch geen aanvoer water van de zonnecollectoren, of houtvergasser in de warmtepomp ?

Ik dacht, als de warmtepomp pompt, het water niet door de 1000L buffer te laten gaan, zodat deze niet afkoelt, maar door het gebruik van een klep, door een andere buis (of kleine buffer) terug te laten gaan (als je op dat moment de warmtepomp niet nodig hebt voor het opwarmen van de 1000L buffer).

[ Voor 13% gewijzigd door PeteSplit op 13-01-2025 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekkerbatterij
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-01 12:15

Stekkerbatterij

Bedrijfsaccount Stekkerbatterij
Goedemiddag een vraag. Ik heb een LG 9kw warmtepomp met 120 liter buffert vat en radiatoren. En ik heb een hysterese momenteel van -4 en +4. Ik heb zoals vandaag bijvoorbeeld de temperatuur op 35 graden maar hij schiet regelmatig door naar 40. Waar kan dit door komen en wat kan ik aanpassen om dat eruit te krijgen of is dit een normale handeling van de warmtepomp?

[ Voor 6% gewijzigd door Stekkerbatterij op 13-01-2025 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 05-10 20:58
[...]

Ok, helder.
Allereerst heb ik gecontroleerd op welke antivries instelling mijn warmtepomp staat. Dit is antivries stand 1.
Vervolgens heb ik nog even in de grafieken gekeken van HomeAssistant. En het blijkt dat ik in mijn post vanochtend eea niet helemaal juist heb vermeld.
Waar ik dacht dat de pomp in de uit/inactief stand regelmatig 5 liter per minuut pompt, blijkt dit onjuist te zijn.

Volgens de grafieken wordt er in de uit stand continu 5 liter per minuut gepompt, en zo nu en dan 40 liter.

Antivries type 2 klinkt dan beter. Maar de waarschuwing vwb bevriezing die daarbij staat weerhoudt mij er toch van om die stand te gebruiken.

Mijns inziens zou de warmtepomp in de UIT stand nooit moeten pompen, tenzij het voor zelfbescherming / antivries is.

:? maak je niet een denkfout,de WP brengt alleen warme naar buiten bij koelen en bij defrost(een klein beetje door leiding verlies) je pompt immers s,nachts door buffer(1000 ltr 60gr) en vloerverwarming (verwarmt binnen) en raakt daar warmte kwijt is dan toch logisch dat s,morgens je buffervat is afgekoeld(leeg) maar je hebt wel je binnenruimte op gewarmd s,nachts,wat je opgespaard had met de houtkachel (ik neem aan dat de houtkachel s,nachts ook uitstaat).....dan moet je s,nachts ook alles uitzetten met kans op bevriezings gevaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-10 17:15
[...]
...

...
Als Home Assistant modbus aangeeft dat er 5L/min gepompt wordt, is dit waarschijnlijk 0, nada, niks.
Je kunt dit in YAML aanpassen zodat er ook 0 uitkomt:
https://www.home-assistant.io/integrations/modbus/#zero_suppress
zero_suppress float (Optional)
Suppress values close to zero. If -zero_suppress <= value <= +zero_suppress –> 0. Can be float or integer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:31:
[...]

:? maak je niet een denkfout,de WP brengt alleen warme naar buiten bij koelen en bij defrost(een klein beetje door leiding verlies) je pompt immers s,nachts door buffer(1000 ltr 60gr) en vloerverwarming (verwarmt binnen) en raakt daar warmte kwijt is dan toch logisch dat s,morgens je buffervat is afgekoeld(leeg) maar je hebt wel je binnenruimte op gewarmd s,nachts,wat je opgespaard had met de houtkachel (ik neem aan dat de houtkachel s,nachts ook uitstaat)
Ik dacht dat hij bedoelde, dat als de WP uit staat, gaat de waterpomp aan.
Bij een monoblock kom het water in het afgiftecircuit van buiten en kan bij stilstand daar afkoelen.
Als het water door stilstand afgekoeld is, gaat het tijdens het pompen weer naar binnen en stroomt door de sww buffer, die dan extra afkoelt.

LG raad altijd een buffer aan, tussen aan- en afvoer van de warmtepomp, dan gaat het koude water wat van buiten komt, niet door het sww vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Bij een monoblock kom het water in het afgiftecircuit van buiten en kan bij stilstand daar afkoelen.
Als het water door stilstand afgekoeld is, gaat het tijdens het pompen weer naar binnen en stroomt door de sww buffer, die dan extra afkoelt.

LG raad altijd een buffer aan, tussen aan- en afvoer van de warmtepomp, dan gaat het koude water wat van buiten komt, niet door het sww vat.
zou kunnen maar er zit maar minimaal water in de wp alleen in de warmtewisselaar(misschien 5ltr) in de condensor wat je ziet zit helemaal geen water,alleen koelgas bijv R32

het lijkt me sterk dat je in een nacht buffervat 1000ltr kunt afkoelen,er moet dus een andere reden zijn!

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 13-01-2025 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JansenSE schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Als Home Assistant modbus aangeeft dat er 5L/min gepompt wordt, is dit waarschijnlijk 0, nada, niks.
Suppress values close to zero. If -zero_suppress <= value <= +zero_suppress –> 0. Can be float or integer
@®icha®d
Ik heb dit toegevoegd aan de (voor esp) yaml bij de stroomsnelheid sensor

YAML:
1
2
3
    lambda: |-
      if (id(pump_running).state) return x;
      else return 0.0;

Dan staat de waarde altijd op nul als de pomp niet draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 19:36
[...]

Ok, helder.

Pomp de wp dat water wel echt rond of is er een ander pomp die het door de wp heen duwt?
Is alles netjes parallel aangesloten met terugslag kleppen?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-10 19:36
Stekkerbatterij schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:00:
Goedemiddag een vraag. Ik heb een LG 9kw warmtepomp met 120 liter buffert vat en radiatoren. En ik heb een hysterese momenteel van -4 en +4. Ik heb zoals vandaag bijvoorbeeld de temperatuur op 35 graden maar hij schiet regelmatig door naar 40. Waar kan dit door komen en wat kan ik aanpassen om dat eruit te krijgen of is dit een normale handeling van de warmtepomp?
Gebeurd dit tijdens opstarten/ na een defrost dan kan de waarde even wat hoger zijn inderdaad.
Zakt hij daarna weer terug of heb je iets van een grafiek toevallig van het opgenomen vermogen?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekkerbatterij
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-01 12:15

Stekkerbatterij

Bedrijfsaccount Stekkerbatterij
Casper de Boer schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:59:
[...]

Gebeurd dit tijdens opstarten/ na een defrost dan kan de waarde even wat hoger zijn inderdaad.
Zakt hij daarna weer terug of heb je iets van een grafiek toevallig van het opgenomen vermogen?
Nee door de hele dag eigenlijk wel. Niet perse na een de frost Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pu8Ecmcm8_K23cJITudCqOVUfTk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVo0HS53L1xRFzGDIkpaylFX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rolandmegens
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 03-10 21:44
BernieW schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:10:
[...]

Naast het standaardriedeltje druk controleren en ontluchten:
Vuilfilters, die in je afgiftesysteem en in je warmtepomp
verdamper, met plantenspuit inspuiten met Dasty (het gele spul) en met de tuinslang naspoelen
Fanbladen, voorzichtig schoonmaken als het nodig is
En als je hem toch open hebt voor het vuilfilter alles even inspecteren
&@kazemo

Het standaard onderhoud had ik inderdaad al op het vizier, en doe ik netjes:
  • Druk controleren, bijvullen, ontluchten
  • Vuilfilters in afgiftesysteem / warmtepomp (ik heb hier nog nooit ook maar iets van vuil gevonden)
Alleen de extra dingen die jullie noemen heb ik nog nooit gedaan:
  • De verdamper met plantenspuit inspuiten met Dasty (het gele spul) en met tuinslang naspoelen
  • Fanbladen voorzichtig schoonmaken
  • Driewegklep inspuiten met WD40
Hebben jullie hier iets van documentatie/uitleg/video over gevonden? Die laatste spreekt opzich redelijk opzich, maar ik kan zo niks vinden over die 1e 2. Is dat echt de gehele behuizing van de buitenunit volledig weghalen, en dan heel voorzichtig alles schoonmaken?
En werkt wat ontvetter op de verdamper zo goed? (je bedoelt neem ik aan de warmtewisselaar bladen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Even een vraag; mijn 16Kw warmtepomp is nogal een energieslurper en draait met dit weer de gehele nacht door. Dat terwijl wij overdag niet thuis zijn. Dus zat ik te denken, wat nou als ik de WP ‘s nachts op non-actief zet en pas in de ochtend weer aan laat gaan? Zou dat veel schelen qua energie? Ik meen mij te herinneren dat in het menu je de tijden kan instellen wanneer de WP wel en niet mag draaien.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Stekkerbatterij schreef op maandag 13 januari 2025 @ 16:20:
[...]

Nee door de hele dag eigenlijk wel. Niet perse na een de frost [Afbeelding]
Je wil het liefst uitkomen op instellingen waarbij de warmtepomp zo lang mogelijk draait, op een zo weinig mogelijk vermogen de minimale temperatuur creëert om je woning op een prettige temperatuur te houden.

Als de watertemp boven de hysterese temp uitkomt, laat dat zien de je warmteafgifte systeem misschien niet voldoende is voor de huidige instellingen.

Misschien helpt heb om de warmteafgifte van de radiatoren te verhogen. Door de waterpomp snelheid te verhogen. En/of eventueel meer radiatoren open te zetten.
Soms helpt het om de watertemperatuur net een graad te verhogen. Van 35 naar 36 bijvoorbeeld. Met als mogelijke nadeel dat je huis te warm wordt.

Aan de andere kant zijn een paar herstarts extra per dag geen probleem als het comfort in huis OK is.

Is de grafiek die je laat zien alleen de warmtepomp? Ik zou verwachten dat deze vaker naar 0 verbruik zou gaan. Bij de defrosts bijvoorbeeld.

@Han
Zie dit artikel plus filmpje ter info.
https://www.heatgeek.com/...t-on-all-the-time-or-not/
Ik draai alles continue op een zo laag mogelijke vermogen.

[ Voor 6% gewijzigd door Kip op 13-01-2025 21:37 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 05-10 09:51
rolandmegens schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:16:
[...]

&@kazemo

• Vuilfilters in afgiftesysteem / warmtepomp (ik heb hier nog nooit ook maar iets van vuil gevonden)
  • De verdamper met plantenspuit inspuiten met Dasty (het gele spul) en met tuinslang naspoelen
Hebben jullie hier iets van documentatie/uitleg/video over gevonden? Die laatste spreekt opzich redelijk opzich, maar ik kan zo niks vinden over die 1e 2. Is dat echt de gehele behuizing van de buitenunit volledig weghalen, en dan heel voorzichtig alles schoonmaken?
En werkt wat ontvetter op de verdamper zo goed? (je bedoelt neem ik aan de warmtewisselaar bladen?)
Die lamellen van de verdamper zijn te kwetsbaar om ze op een andere manier schoon te maken.De behuizing gewoon laten zitten. Voor de fanbladen kun je de roosters er even af halen. Nooit ergens documentatie gezien, is ook niet nodig, het is super eenvoudig, een kind kan de was doen.

Ik doe het één keer per jaar in de zomer, slang uit- en oprollen is bijna nog het meeste werk :)

[ Voor 3% gewijzigd door BernieW op 13-01-2025 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-10 20:40
BernieW schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:04:
[...]

Je hebt geen json nodig. Het kan wel eens nodig of handig zijn om in een yaml script een stukje C++ code op te nemen.
Is gelukt om een automation te maken in HA😀. Helemaal happy nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Han schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:27:
Even een vraag; mijn 16Kw warmtepomp is nogal een energieslurper en draait met dit weer de gehele nacht door. Dat terwijl wij overdag niet thuis zijn. Dus zat ik te denken, wat nou als ik de WP ‘s nachts op non-actief zet en pas in de ochtend weer aan laat gaan? Zou dat veel schelen qua energie? Ik meen mij te herinneren dat in het menu je de tijden kan instellen wanneer de WP wel en niet mag draaien.
Ik zou de warmtepomp niet uitzetten. Het kan dan te koud worden en de warmtepomp zou dan 's morgens moeilijker (of niet meer) kunnen opstarten.
Ik pas zelf nachtverlaging toe en stuur alleen op water. Ik houd de aanvoer temperatuur van het water altijd boven de 20 graden (onder de 20 graden doet mijn warmtepomp niets meer).
Op deze manier spaar ik wat energie uit, terwijl de warmtepomp op temperatuur blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XWyAaYg7ilAJiPtAJOq5-I2A_Ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gS40zDl9cgzWkf3JnIwRjxrC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door PeteSplit op 14-01-2025 00:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
rolandmegens schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:16:
[...]

&@kazemo

:) binnenwerk klep(eruit halen) en smeren bij mijn post zat een filmpje ,hij doet dat met kranenvet..W40 zou ook kunnen
als de klep te zwaar gaat,gaat de motor kapot er zitten kunststof tandwielen in die gaan dan kapot...repareren gaat niet (nieuwe kopen)....er zitten eindschakelaars in die worden niet bereikt dientengevolge brand de motor door.

lamellen schoon maken inspuiten met bijv. dasty(alles reiniger Wibra of action)en met slang afspoelen (geen hoge drukspuit)...meer is het niet!

https://www.bing.com/vide...769C6178B57433&ajaxhist=0

[ Voor 15% gewijzigd door kazemo op 14-01-2025 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
PeteSplit schreef op maandag 13 januari 2025 @ 14:59:
[...]

75 graden in de warmtepomp ?
Er komt toch geen aanvoer water van de zonnecollectoren, of houtvergasser in de warmtepomp ?

Ik dacht, als de warmtepomp pompt, het water niet door de 1000L buffer te laten gaan, zodat deze niet afkoelt, maar door het gebruik van een klep, door een andere buis (of kleine buffer) terug te laten gaan (als je op dat moment de warmtepomp niet nodig hebt voor het opwarmen van de 1000L buffer).
Nee er komt inderdaad geen aanvoer water direct van de zonnecollectoren of houtvergasser.
Maar de zonnecollectoren en houtvergasser kunnen het buffer wel opwarmen tot >75 graden.

De warmtepomp pompt dus om, voor mij soms onverklaarbare redenen, dat warme water rond.

Als dat puur is ivm antivries beveiliging, dan snap ik dat nog wel. Maar met een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 12 of 20 graden doet hij dit ook.
Althans.. dat is wat ik dacht te geloven ivm de constante uitgelezen flow van 5 liter per minuut.
Gistermiddag voor ik weg moest heb ik nog even aan de leidingen van de WP gevoeld en die waren toen echt serieus warm omdat de houtvergasser al een poosje aan stond.

Nav een opmerking hieronder over het aanpassen van de 5.0 liter flow weergave in HA heb ik vanochtend even gekeken bij de WP toen ik zag dat volgens HA de fan een speed had van 50 of 70 rpm.
Bij een fysieke controle bleek dat de fan helemaal niet draaide. Dus nu weet ik niet meer welke waarden ik kan geloven of vertrouwen.

Wat ik wel zie in HA is dat de ingaande en uitgaande temperatuur van de WP corresponderen met de temperatuur van het buffervat. Maar dat zou dan blijkbaar volledig gemeten moeten worden op basis van de regelmatige pompacties van 2 a 3 minuten.

Een andere pomp die evt de 5 liter per minuut door de WP pompt zie ik zo ook niet gebeuren.
De houtvergasser, zonnecollectoren en vloerverwarming staan niet continu aan en de flowrate is altijd minimaal 5 liter volgens de WP.
Zie ook bijlage hiervoor.

Misschien nog een domme vraag:
Weet jij toevallig ook welke luchttemperatuur er bedoeld wordt bij het overzicht van de antivries opties?
Is dat de buitenlucht temperatuur. Of de luchttemperatuur die gemeten wordt door het controlepaneel?

De optie om een extra buffervat toe te voegen met 'rondpompwater' en deze boven de vorstgrens houden zou best eens kunnen werken inderdaad. Maar dat lijkt mij ook nog een redelijke stuk werk en investering. Buffervat, 2x een elektrisch gestuurde 3wegklep en een Shelly om dat aan te sturen. en nog het leidingwerk omleggen.

Als het binnenkort niet meer vriest zal ik in elk geval de bestaande kranen van het buffervat richting de warmtepomp eens dichtzetten. Ik krijg dan natuurlijk een flowstoring, maar dan kan ik wel zien of de verliezen afnemen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yb47d-C7sPap0gSOGyzBe5Dg7Vk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tlj88xbsr6SWCi1AYaJNugyE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
kazemo schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:31:
[...]

:? maak je niet een denkfout,de WP brengt alleen warme naar buiten bij koelen en bij defrost(een klein beetje door leiding verlies) je pompt immers s,nachts door buffer(1000 ltr 60gr) en vloerverwarming (verwarmt binnen) en raakt daar warmte kwijt is dan toch logisch dat s,morgens je buffervat is afgekoeld(leeg) maar je hebt wel je binnenruimte op gewarmd s,nachts,wat je opgespaard had met de houtkachel (ik neem aan dat de houtkachel s,nachts ook uitstaat).....dan moet je s,nachts ook alles uitzetten met kans op bevriezings gevaar!
Meestal heb ik de vloerverwarming 's nachts niet aan staan.
En inderdaad enig verlies wil ik wel accepteren, maar zoveel als het nu lijkt te zijn is wel heel veel. En de warmtepomp helemaal uit (van de stroom) lijkt mij nu zeker niet verstandig ivm bevriezingsgevaar inderdaad.
Het zal niet goed zijn voor de WP dat de 80 cm leidingen buiten naar de WP toe en de warmtewisselaar erin gaan bevriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
JansenSE schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Thanks, ik ging er steeds vanuit dat de 5 liter gewoon accuraat was. Maar vanochtend heb ik geconstateerd dat de WP aangeeft dat de fan 50 of 70 rpm draait, terwijl hij daadwerkelijk stil staat. Dus misschien kan ik deze flow waarde ook wel niet vertrouwen.
Toch erg bijzonder dat deze waarde dan wel zo uitgelezen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Kip schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:32:
Je wil het liefst uitkomen op instellingen waarbij de warmtepomp zo lang mogelijk draait, op een zo weinig mogelijk vermogen de minimale temperatuur creëert om je woning op een prettige temperatuur te houden.

Als de watertemp boven de hysterese temp uitkomt, laat dat zien de je warmteafgifte systeem misschien niet voldoende is voor de huidige instellingen.

Misschien helpt heb om de warmteafgifte van de radiatoren te verhogen. Door de waterpomp snelheid te verhogen. En/of eventueel meer radiatoren open te zetten.
Soms helpt het om de watertemperatuur net een graad te verhogen. Van 35 naar 36 bijvoorbeeld. Met als mogelijke nadeel dat je huis te warm wordt.
@Kip
Mijn huis wordt nu ook in de nacht verwarmt, 24/7 en ik vraag mij af of dat wel zo efficiënt is, gezien het verbruik van mijn 16KW warmtepomp. Ik heb overigens geen radiatoren, alleen vloerverwarming die mijn (zeer grote) woonkamer verwarmt, zoals dat vroeger met het verwarmen op gas ook gebeurde. Ik heb mij nog nooit verdiept in schema etc., gewoon laten installeren en ingesteld, klaar. Altijd prima rond de 21 graden thuis (2 vrouwen thuis :X), maar het mag qua verbruik allemaal wel wat minder. Ander nadeel wat ik ondervindt is het gebrek aan een thermostaat. Dus wanneer de haard aan is blijft de vloerverwarming en dus de warmtepomp in bedrijf, stopt niet wanneer de kamer door een haard wordt verwarmt waardoor het te warm wordt, onbehaaglijk warm (voor een man).

Ik denk dat ik eens ga spelen met de tijden dat de warmtepomp zijn werk mag doen. Vroeg mij alleen af of hier gebruikers zijn die hun warmtepomp ook een bepaald schema opleggen qua aan en uit en wat hun ervaringen zijn. Een optie om de warmtepomp op minder vermogen te laten lopen heb ik nog niet gevonden. Bestaat dat überhaupt? Bijvoorbeeld terugschroeven naar bijvoorbeeld 9KW? of 12KW?

Het beint me nu bezig te houden omdat het verbruik van mijn warmtepomp tijdens de winter nu nog wordt gecompenseerd met de stroom die de 36 zonnepanelen opwekken tijdens de overige seizoenen. Maar ja, dat is eindig, aan dat feest komt een einde waardoor ik zit met een elektriciteit slurpende warmtepomp tijdens de straks duurste tijd van het jaar, de winter.

[ Voor 13% gewijzigd door Han op 14-01-2025 11:05 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ®icha®d
PeteSplit schreef op maandag 13 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Een los sww vat heb ik dus, maar die staat echt los van de warmtepomp. De warmtepomp heeft dus inderdaad een groot 1000 liter buffer die op de door jou beschreven wijze wordt afgekoeld. Een extra klein buffer zou dit mogelijk kunnen oplossen, maar dit voelt mijns inziens een beetje omslachtig.
Ik bedenk mij net dat daar dan natuurlijk ook weer een expansievaatje bij zou moeten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

®icha®d schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Nee er komt inderdaad geen aanvoer water direct van de zonnecollectoren of houtvergasser.
Maar de zonnecollectoren en houtvergasser kunnen het buffer wel opwarmen tot >75 graden.

De warmtepomp pompt dus om, voor mij soms onverklaarbare redenen, dat warme water rond.

Als dat puur is ivm antivries beveiliging, dan snap ik dat nog wel. Maar met een buitentemperatuur van bijvoorbeeld 12 of 20 graden doet hij dit ook.
Althans.. dat is wat ik dacht te geloven ivm de constante uitgelezen flow van 5 liter per minuut.
Gistermiddag voor ik weg moest heb ik nog even aan de leidingen van de WP gevoeld en die waren toen echt serieus warm omdat de houtvergasser al een poosje aan stond.

Nav een opmerking hieronder over het aanpassen van de 5.0 liter flow weergave in HA heb ik vanochtend even gekeken bij de WP toen ik zag dat volgens HA de fan een speed had van 50 of 70 rpm.
Bij een fysieke controle bleek dat de fan helemaal niet draaide. Dus nu weet ik niet meer welke waarden ik kan geloven of vertrouwen.

Wat ik wel zie in HA is dat de ingaande en uitgaande temperatuur van de WP corresponderen met de temperatuur van het buffervat. Maar dat zou dan blijkbaar volledig gemeten moeten worden op basis van de regelmatige pompacties van 2 a 3 minuten.

Een andere pomp die evt de 5 liter per minuut door de WP pompt zie ik zo ook niet gebeuren.
De houtvergasser, zonnecollectoren en vloerverwarming staan niet continu aan en de flowrate is altijd minimaal 5 liter volgens de WP.
Zie ook bijlage hiervoor.

Misschien nog een domme vraag:
Weet jij toevallig ook welke luchttemperatuur er bedoeld wordt bij het overzicht van de antivries opties?
Is dat de buitenlucht temperatuur. Of de luchttemperatuur die gemeten wordt door het controlepaneel?

De optie om een extra buffervat toe te voegen met 'rondpompwater' en deze boven de vorstgrens houden zou best eens kunnen werken inderdaad. Maar dat lijkt mij ook nog een redelijke stuk werk en investering. Buffervat, 2x een elektrisch gestuurde 3wegklep en een Shelly om dat aan te sturen. en nog het leidingwerk omleggen.

Als het binnenkort niet meer vriest zal ik in elk geval de bestaande kranen van het buffervat richting de warmtepomp eens dichtzetten. Ik krijg dan natuurlijk een flowstoring, maar dan kan ik wel zien of de verliezen afnemen.
[Afbeelding]
De afbeelding laat de pomp actie zien, als de WP uit staat en maximaal de pomp laat draaien voor de anti vries, deze kan een keer per uur, elke 10 minuten, of continue gaan draaien.

De flow beperken van de warmtepomp, zou ik nu niet doen, maar als het niet meer vriest.

De temperatuur voor de anti vries is de buiten temperatuur

Ik weet niet hoe je de warmtepomp via de modbus uitleest, maar er zijn in ieder geval enkele wijzigingen van de waarden, die afwijken van de berichten in de openingspost (drie/vier jaar geleden).

Hieronder de aanpassingen:

- stroomsnelheid blijft 5 LPM als de pomp uit staat
oplossing is om deze yaml regels toe te voegen bij de stroomsnelheid
(met de naam van de binary_sensor van de pomp: pump_running)
YAML:
1
2
3
      else return 0.0;

- de lage en hoge druk zijn een factor 10 te groot
oplossing is om deze yaml regels aan te passen in
YAML:
1
2
3
4
5
    unit_of_measurement: "Bar"
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 2
    filters:
      - multiply: 0.01

- waarde 'pijp in temp' wordt 6555 als waarde negatief is
oplossing om deze yaml regel aan te passen in
YAML:
1
    value_type: S_WORD

- wijziging sensor en toevoeging nieuwe sensoren
de genoemde FAN in rpm blijkt een "inverter temperature" te zijn
dit zijn de nieuwe sensoren en de adressen (18-19-20 staat als 19-20-21 in oud bericht)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "Inverter suction temp"
    id: INV2
    register_type: read
    address: 18
    unit_of_measurement: "°C"
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1

name: "Inverter discharge temp"
    id: INV
    address: 19
    filters:

name: "Heat exchanger temp"
    id: INV3
    address: 20
    filters:

- tip: wil je in HA de gegevens ook in de Lange Termijn Statistieken LTS blijven zien,
voeg dan bij elke sensor die je wilt behouden, dit toe aan de yaml
YAML:
1
    state_class: measurement

Overzicht van mijn (nederlandse vertaling en sortering op nummer) esp modbus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xa2YyIBcm2d8clGKXFx830ZWNpM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/88owQnyn0QcBtYFeyLR9GQvC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 14-01-2025 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ®icha®d
PeteSplit schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:05:
[...]

De afbeelding laat de pomp actie zien, als de WP uit staat en maximaal de pomp laat draaien voor de anti vries, deze kan een keer per uur, elke 10 minuten, of continue gaan draaien.

De flow beperken van de warmtepomp, zou ik nu niet doen, maar als het niet meer vriest.

De temperatuur voor de anti vries is de buiten temperatuur

Ik weet niet hoe je de warmtepomp via de modbus uitleest, maar er zijn in ieder geval enkele wijzigingen van de waarden, die afwijken van de berichten in de openingspost (vier jaar geleden).

Hieronder de aanpassingen:

- stroomsnelheid blijft 5 LPM als de pomp uit staat
oplossing is om deze yaml regels toe te voegen bij de stroomsnelheid
(met de naam van de binary_sensor van de pomp: pump_running)
YAML:
1
2
3
      else return 0.0;

- de lage en hoge druk zijn een factor 10 te groot
oplossing is om deze yaml regels aan te passen in
YAML:
1
2
3
4
5
    unit_of_measurement: "Bar"
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 2
    filters:
      - multiply: 0.01

- waarde 'pijp in temp' wordt 6555 als waarde negatief is
oplossing om deze yaml regel aan te passen in
YAML:
1

- wijziging sensor en toevoeging nieuwe sensoren
de genoemde FAN in rpm blijkt een "inverter temperature" te zijn
dit zijn de nieuwe sensoren en de adressen (18-19-20 was 19-20-21 in bericht)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
    name: "Inverter suction temp"
    id: INV2
    address: 18
    filters:

name: "Inverter discharge temp"
    id: INV
    address: 19
    filters:

name: "Heat exchanger temp"
    id: INV3
    address: 20
    filters:

- tip: wil je in HA de gegevens ook in de Lange Termijn Statistieken LTS blijven zien,
voeg dan bij elke sensor die je wilt behouden, dit toe aan de yaml
YAML:
1
    state_class: measurement

Overzicht van mijn (nederlandse vertaling en sortering op nummer) esp modbus

[Afbeelding]
Wederom mijn dank.
Ik zie inderdaad dat ik een aantal waarden moet gaan controleren en een aantal zaken moet aanpassen. Momenteel zie ik inderdaad dat de pomp van de warmtepomp op zeer onregelmatige basis aangaat. Dit zal het antivries systeem zijn.

Vorige week toen er geen vorst was ging de pomp inderdaad ieder uur aan. Zonder vloerverwarming ingeschakeld betekende dit ongeveer 10 graden verlies in de nacht van het buffer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEeo1fEnJFETymwEilbVX7olMsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQpFqjHADCgH0mDhmp5tXDRg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

®icha®d schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:27:
[...]

Wederom mijn dank.
Ik zie inderdaad dat ik een aantal waarden moet gaan controleren en een aantal zaken moet aanpassen. Momenteel zie ik inderdaad dat de pomp van de warmtepomp op zeer onregelmatige basis aangaat. Dit zal het antivries systeem zijn.

Vorige week toen er geen vorst was ging de pomp inderdaad ieder uur aan. Zonder vloerverwarming ingeschakeld betekende dit ongeveer 10 graden verlies in de nacht van het buffer.

[Afbeelding]
Als de anti vries actief is zie je dit op het scherm

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zBtQBbRdKpd_ra_r_YluAGvraSY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rBp2AeyGnnhRgykXdhhuLVgk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Han schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:01:
[...]

@Kip
Mijn huis wordt nu ook in de nacht verwarmt, 24/7 en ik vraag mij af of dat wel zo efficiënt is, gezien het verbruik van mijn 16KW warmtepomp. Ik heb overigens geen radiatoren, alleen vloerverwarming die mijn (zeer grote) woonkamer verwarmt, zoals dat vroeger met het verwarmen op gas ook gebeurde. Ik heb mij nog nooit verdiept in schema etc., gewoon laten installeren en ingesteld, klaar. Altijd prima rond de 21 graden thuis (2 vrouwen thuis :X), maar het mag qua verbruik allemaal wel wat minder. Ander nadeel wat ik ondervindt is het gebrek aan een thermostaat. Dus wanneer de haard aan is blijft de vloerverwarming en dus de warmtepomp in bedrijf, stopt niet wanneer de kamer door een haard wordt verwarmt waardoor het te warm wordt, onbehaaglijk warm (voor een man).

Ik denk dat ik eens ga spelen met de tijden dat de warmtepomp zijn werk mag doen. Vroeg mij alleen af of hier gebruikers zijn die hun warmtepomp ook een bepaald schema opleggen qua aan en uit en wat hun ervaringen zijn. Een optie om de warmtepomp op minder vermogen te laten lopen heb ik nog niet gevonden. Bestaat dat überhaupt? Bijvoorbeeld terugschroeven naar bijvoorbeeld 9KW? of 12KW?

Het beint me nu bezig te houden omdat het verbruik van mijn warmtepomp tijdens de winter nu nog wordt gecompenseerd met de stroom die de 36 zonnepanelen opwekken tijdens de overige seizoenen. Maar ja, dat is eindig, aan dat feest komt een einde waardoor ik zit met een elektriciteit slurpende warmtepomp tijdens de straks duurste tijd van het jaar, de winter.
:) ik heb nachtverlaging van 23.00u tot 7.00u op stillemode (dat is halve kracht) en ruimtetemp terug van 21 naar 18gr((met externe thermostaat ook met tijdschema) alles met tijdschema met RMC>instelling lucht +water...RMC hangt in kamer,met deze buitentemp duurt het wel 4uur tot het weer 21gr is in kamer en hij staat op Ai (volgens sommige is dat onzin!)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjhLzPRNco-AO7D0qPhGPUd8-L4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y54DOAUS3QTIHljOAOAtccFQ.jpg?f=fotoalbum_large

externe thermostaat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_sjQMUs-9SN5UxXDuvy3QWXlIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ArAM1GQCmpsJtOX1JHG7UJL4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 14-01-2025 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

kazemo schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:53:
:) ik heb nachtverlaging van 23.00u tot 7.00u op stillemode (dat is halve kracht) en ruimtetemp terug van 21 naar 18gr((met externe thermostaat ook met tijdschema) alles met tijdschema met RMC>instelling lucht +water...RMC hangt in kamer,met deze buitentemp duurt het wel 4uur tot het weer 21gr is in kamer en hij staat op Ai (volgens sommige is dat onzin!)

[Afbeelding]

externe thermostaat

[Afbeelding]
@kazemo

Dat ziet er precies uit wat ik in gedachten had. Deze thermostaat, kan deze ook de warmtepomp 'aansturen' op momenten dat een externe warmtebron de kamer verwarmt en dus de kamertemperatuur boven de gewenste 21 graden laat komen?

n.b. ik zie nergens een optie om me halve graden te werken icm met LG Therma, het is of 20 of 21 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Han schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:09:
[...]

@kazemo

Dat ziet er precies uit wat ik in gedachten had. Deze thermostaat, kan deze ook de warmtepomp 'aansturen' op momenten dat een externe warmtebron de kamer verwarmt en dus de kamertemperatuur boven de gewenste 21 graden laat komen?

n.b. ik zie nergens een optie om me halve graden te werken icm met LG Therma, het is of 20 of 21 graden.
:) ja zeker stuurt hij de warmtepomp uit als je een andere warmtebron gebruikt!
hij heeft functies te veel om op te noemen bijv dagprogramma 4 tijden.weekend. etc.
tijd met wereldklok

deze is veel precieser kan in stapjes van 0,2gr omhoog of omlaag is bovendien draadloos je kan hem neer zetten(of hangen) waar je wilt....thermostaat is zender+een ontvanger die word aangesloten op WP...RMC blijft gewoon hangen.....je moet wel een dipschakelaar in de wp omzetten>externe thermostaat
het word een beetje uitzoeken! hij is wel behoorlijk prijzig is geen Chinese meuk

https://www.bing.com/vide...90F8772ECACEE61&FORM=VIRE

https://www.aura-nord.com...mthermostat-REV24RF-SET_1

https://www.conrad.nl/nl/...and-1-stuk-s-1739901.html
dit is geen draadloze volgens mij?

[ Voor 28% gewijzigd door kazemo op 14-01-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:47
Nieuwe warmtepomp klant meldt zich.. :w
Sinds december draait bij ons een LG HM093HFX + HN1639HC met 180 liter buffervat voor de verwarming van het huis en de LG WH27S.F5 voor het tapwater.

Zie hier echt typische Tweakers oplossingen voorbij komen, maar voor mij (en vooral de vrouw) moet de verwarming zo basic mogelijk zijn: de benedenverdieping (vloerverwarming) moet gewoon comfortabel en stabiel op 19,5 graden zitten en de bovenverdieping (radiatoren) mag een graad of 2 koeler zijn.

Wat me de afgelopen weken is opgevallen, is dat de WP bij temperaturen boven de 5 graden hier ook geen enkel probleem mee heeft. Maar de laatste paar dagen met de buitentemperatuur rond het vriespunt bleef hij flink achter in temperatuur t.o.v. de stooklijn (en temp die ik zou verwachten) waardoor de temperatuur beneden ook rond de 18-18,5 bleef hangen. Het buffervat zat de afgelopen dagen continu onder de 30 graden, de uitgaande temp van de WP daar net iets boven. Volgens de stooklijn zou de temperatuur op 40 graden moeten komen. Dat staat nogal haaks op de claim dat de WP ook bij lage temperaturen tot 60+ graden zou moeten kunnen verwarmen..

Vvw beneden wordt aangestuurd met een Honeywell T6 thermostaat: die stuurt een klep/knop bij de verdeler aan (open/dicht)
Bovenverdieping zitten overal thermostaatkranen die dus in principe zelf hun 'vraag' regelen, op basis van hoever de knop open gedraaid is.

Ideeën wat ik moet controleren of proberen om de boel gewoon naar wens te verwarmen?
Geen fancy HA of andere grappen, gewoon de stuurkast van LG bij het buffervat...

Overigens, onze installateur denkt ook prima mee en met hem ook al wat dingen aangepast. Zo zijn we begonnen op de AI stand, maar nu op 'warmte' gezet en de WP (tijdelijk) op 100% gezet (ipv optimaal debiet oid) om te bekijken wat er gebeurt. Maar ik mag altijd graag wat ideeën van buitenaf op doen..

Als er meer info nodig is: geen probleem, maar vermeld dan ook waar ik het moet opzoeken. Weet het installateursmenu inmiddels te vinden, maar de rest van t menu ken ik nog niet uit m'n hoofd... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Merijn. schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:23:
Nieuwe warmtepomp klant meldt zich.. :w
Sinds december draait bij ons een LG HM093HFX + HN1639HC met 180 liter buffervat voor de verwarming van het huis en de LG WH27S.F5 voor het tapwater.

Zie hier echt typische Tweakers oplossingen voorbij komen, maar voor mij (en vooral de vrouw) moet de verwarming zo basic mogelijk zijn: de benedenverdieping (vloerverwarming) moet gewoon comfortabel en stabiel op 19,5 graden zitten en de bovenverdieping (radiatoren) mag een graad of 2 koeler zijn.

Wat me de afgelopen weken is opgevallen, is dat de WP bij temperaturen boven de 5 graden hier ook geen enkel probleem mee heeft. Maar de laatste paar dagen met de buitentemperatuur rond het vriespunt bleef hij flink achter in temperatuur t.o.v. de stooklijn (en temp die ik zou verwachten) waardoor de temperatuur beneden ook rond de 18-18,5 bleef hangen. Het buffervat zat de afgelopen dagen continu onder de 30 graden, de uitgaande temp van de WP daar net iets boven. Volgens de stooklijn zou de temperatuur op 40 graden moeten komen. Dat staat nogal haaks op de claim dat de WP ook bij lage temperaturen tot 60+ graden zou moeten kunnen verwarmen..

Vvw beneden wordt aangestuurd met een Honeywell T6 thermostaat: die stuurt een klep/knop bij de verdeler aan (open/dicht)
Bovenverdieping zitten overal thermostaatkranen die dus in principe zelf hun 'vraag' regelen, op basis van hoever de knop open gedraaid is.

Ideeën wat ik moet controleren of proberen om de boel gewoon naar wens te verwarmen?
Geen fancy HA of andere grappen, gewoon de stuurkast van LG bij het buffervat...

Overigens, onze installateur denkt ook prima mee en met hem ook al wat dingen aangepast. Zo zijn we begonnen op de AI stand, maar nu op 'warmte' gezet en de WP (tijdelijk) op 100% gezet (ipv optimaal debiet oid) om te bekijken wat er gebeurt. Maar ik mag altijd graag wat ideeën van buitenaf op doen..

Als er meer info nodig is: geen probleem, maar vermeld dan ook waar ik het moet opzoeken. Weet het installateursmenu inmiddels te vinden, maar de rest van t menu ken ik nog niet uit m'n hoofd... :X
De propaan modellen zijn iets afwijkend van de R32 modellen waar hier veel over geschreven wordt.
Op de eerste pagina van dit topic staat een overzicht (tabel afbeelding) met alle instellingen die er zijn in het installatie menu. De waarden die genoemd worden kunnen ook iets afwijken van jou 9 kW model.
Het is makkelijk als je al de waarden, zoals deze nu zijn ingesteld eens opschrijft, zodat je altijd nog terug kunt, naar vorige instellingen (en ook een beetje, om bekend te worden met het installatie menu). ;)
Ik heb ook gezien, dat in de handleiding, een duidelijke tabel staat, met alles wat je in kunt stellen, hier zou je ook de waarden kunnen noteren, zoals het nu is ingesteld.

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 14-01-2025 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Han schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 11:01:
[...]

@Kip

Als de LG controler in een van de woonruimtes is geplaatst kan je deze instellen om ook met de luchttemperatuur rekening te houden. Je kan dan een maximale temperatuur instellen waarbij de warmtepomp vervolgens uit gaat.
Hiervoor kan de temp control settings dan op "water + air" configureren.

Wat betreft het vermogen beperken. Er zit een dip switch in de buitenunit om het maximale vermogen te beperken. Het lijkt niet eeen groot verschil te maken in max ampere.
Met silent modus maakt dit misschien net genoeg verschil.

Voor de nachtverlaging kan je een programma/schedule aanmaken via de controller. Daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Beide zaken zijn in de normale + installatiehandleiding te vinden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJiYU7iLhIY58r1n72teReSk7JY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0uGBpn5xJxcgXEHbhNmlelvs.png?f=fotoalbum_large

Edit: verbruik krijg je toch wel het beste verminderd door de water verwarmings temperatuur zo veel mogelijk te verlagen. Hierbij zal je moeten uitzoeken wat de minimale temperatuur is waarbij je huisgenoten niet gaan klagen :) Ik zou daarmee beginnen voordat je aan dip switches gaat zitten.
Vloerverwarming is een traag systeem waarbij je pas over een dag het resultaat van je wijzigingen ervaart.

@Merijn.
Staat Silent mode/stille modus aan? Dat is bij mij de oorzaak als de doel temp niet gehaald wordt tijdens de koudere dagen.

[ Voor 8% gewijzigd door Kip op 14-01-2025 15:30 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:47
Kip schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:03:
[...]

@Merijn.
Staat Silent mode/stille modus aan? Dat is bij mij de oorzaak als de doel temp niet gehaald wordt tijdens de koudere dagen.
Stond aan, maar die is na laatste overleg met installateur ook uitgeschakeld om te bekijken of dat verschil maakt.
PeteSplit schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:31:
[...]
Op de eerste pagina van dit topic staat een overzicht (tabel afbeelding) met alle instellingen die er zijn in het installatie menu. De waarden die genoemd worden kunnen ook iets afwijken van jou 9 kW model.
Het is makkelijk als je al de waarden, zoals deze nu zijn ingesteld eens opschrijft, zodat je altijd nog terug kunt, naar vorige instellingen (en ook een beetje, om bekend te worden met het installatie menu). ;)
Goeie, de tabel had ik al gezien. Zal eens kijken of ik die ook voor eigen gebruik kan vullen.

[ Voor 46% gewijzigd door Merijn. op 14-01-2025 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 18:49
Vanmiddag geen defrosts (denk ik),dan zou ik toch een betere regeling verwachten.

Waarom schommelt dat vermogen zo? (ik bedoel niet de scherpe pieken.
- geregeld op watertemperatuur (stooklijn)
- fixed flow
- parallelle buffer
- enkel vloerverwarming, zonder naregeling (dus alles altijd open)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqlA8Pd-viYLi2NbG6JCJndOHDc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/grXSrnwzrEvzQuLfr4oXdzjQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
reablom schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 18:33:
Vanmiddag geen defrosts (denk ik),dan zou ik toch een betere regeling verwachten.

Waarom schommelt dat vermogen zo? (ik bedoel niet de scherpe pieken.
- geregeld op watertemperatuur (stooklijn)
- fixed flow
- parallelle buffer
- enkel vloerverwarming, zonder naregeling (dus alles altijd open)

[Afbeelding]
Wen er maar aan, dit is typisch gedrag van de regeling. Hij kan uren rustig draaien zoals je zou verwachten en dan opeens zo gaan schommelen. Net of er te weinig demping in de regeling zit. Ook wel eens meegemaakt dat ie steeds verder op gaat slingeren, duidelijk oscillatie gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gVvIt_UjldEWYuIFSEAX3MjRq_w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/74tK8rhuOJOENiugYsxmxT69.jpg?f=user_large
Is bij mijn WP altijd zo, tussen 400 en 1000 W (een gemiddelde van rond de 750 W) verbruik...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2eT9Wq3pPLBvufXLbY9QfHbMkM8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qv2RYx9HJJjI9uyW5V1pwtbR.jpg?f=fotoalbum_large
Met orc's wel eens vlak geweest...

[ Voor 56% gewijzigd door PeteSplit op 14-01-2025 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.R.Roossien
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-04 11:49
PeteSplit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:16:
[...]

Dit is een instelling < lucht > maar ook kun je kiezen uit < lucht + water > en < water >

Om de water instellingen te gebruiken, moet je liezen voor < lucht+water > of < water >

Om de instellingen voor alle drie te kiezen, moet je naar het [ installatie menu ] gaan.

Hieronder hoe je in het [ installatie menu ] kunt komen.

Onthoud het 4 cijferig nummer (blauw omcirkeld) en druk 3 seconden op de pijl omhoog (rood omcirkeld)

[Afbeelding]

Dan vind je alle instellingen uit deze tabel

[Afbeelding]
Bedankt voor de tips. Ik heb we een buffervat maar geen extra pomp en open verdeler. De pomp van de warmtepomp circuleert alles volgens mij.
Een paar vragen:
1: had ik nou gelezen dat je door een open verdeler en geen pomp na de retourstroom kan krijgen van het water het vat weer in?

2: omdat ik geen pomp heb kan ik dan beter een andere debiet doen dan vast debiet?

3: ik heb de instellingen overgenomen van die grote lijst die je mee gestuurd hebt (inclusief vast debiet) maar het wordt nu te warm in huis. Wat moet ik dan doen? Uitvoer water temperatuur naar 35 ipv 40?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.R.Roossien
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-04 11:49
PeteSplit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:26:
[...]

Besturingsmethode < optimale debiet >
Als je een buffervat hebt met nog een circulatie pomp dan kun je beter < vast waterdebiet > gebruiken

Waterverwarming temp inst. -- 20 en 45 (uit tabel)
Pompinstelling verwarming -- 2 en 28 (uit tabel)

Schrijf eerst alle waarden op ,zoals ze stonden, ga niet zomaar wijzigen - Volg de tabel

Zoals ik enkele instellingen heb gekozen

[Afbeelding]
Nogmaals; zoals je hier gezegd heb pas ik hem terug aan naar optimaal debiet omdat ik geen pomp heb na buffervat.
Overigens heb ik een LG therma v 9kw mono. Heb jij een split en maakt het kwa instellingen dan nog veel uit?
Ik heb alleen beneden vloerverwarming en hoef dus niets naar boven of F naar radiatoren pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-10 11:21
Is er een manier om het verbruik per maand te zien? Die grafieken van LG die ik kan vinden zijn erg slecht en geven wel een verbruik per jaar (in getallen) weer, maar ik weet niet wat de schaal is van de grafiek. Dus het is gokken wat ik per maand verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

R.R.Roossien schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:33:
[...]

Bedankt voor de tips. Ik heb we een buffervat maar geen extra pomp en open verdeler. De pomp van de warmtepomp circuleert alles volgens mij.
Een paar vragen:
1: had ik nou gelezen dat je door een open verdeler en geen pomp na de retourstroom kan krijgen van het water het vat weer in?

2: omdat ik geen pomp heb kan ik dan beter een andere debiet doen dan vast debiet?

3: ik heb de instellingen overgenomen van die grote lijst die je mee gestuurd hebt (inclusief vast debiet) maar het wordt nu te warm in huis. Wat moet ik dan doen? Uitvoer water temperatuur naar 35 ipv 40?
Als je een buffervat hebt tussen de aanvoer en de retour naar de warmtepomp, dan moet je een pomp hebben (en naast de pomp ook nog een expansievat). Heb je geen pomp dan neemt het water de route van de minste weerstand en dat is direct terug naar de warmtepomp. Het afgiftecircuit zal dan nauwelijks warm worden.

Een verdeler wordt gebruikt bij vloerverwarming, de aanvoer vanaf de warmtepomp wordt verdeelt over de groepen in de vloer. De verdeler is vaak een metalen of kunststof balk waar de groepen (slangen) naar de vloer zijn aangesloten.
Als deze groepen weer uit de vloer komen is er weer een verdeler, die het water samen brengt in de retour naar de warmtepomp.
Als hier ook een verbinding is tussen de aanvoer en retour, dan moet hier ook een pomp zitten, die het water de vloer in pompt, anders gaat hier het water ook de route van de minste weerstand volgen en gaat dan niet de vloer in.
Twee verdelers die met elkaar in verbinding staan is een mengverdeler, je kunt deze vermenging dan instellen via een ventiel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MguSuTwFr1FNLwTMWRFfahd1uZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fAnbtaErtzxWJI9JJU7OwyUx.png?f=fotoalbum_large

Een buffervat splitst het afgifte circuit in twee delen, deze zijn hydraulisch neutraal, dit wil zeggen dat in beide circuits een andere pompsnelheid ingesteld kan worden.

Naast een buffervat voor CV water wordt ook wel een boilervat gebruikt voor het opwarmen van sanitair warm water (sww). Het CV water loopt door een spiraal die in het boilervat zit. Het CV water en het drink water blijven gescheiden en er is geen extra pomp nodig voor de circulatie. Het sanitair water / drink water verplaatst zich door de aanvoer / waterdruk van het drinkwater bedrijf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JiIbIbHpAXn5jwx6EFXpzekRtzI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Xdys3ChfAMgFeftpZkQY8Zda.png?f=fotoalbum_large

Als je geen externe pomp hebt, dan heb je geen buffervat (of er moet iets ernstig fout zijn in je afgifte systeem). Je kunt dan alle druk/debiet instellingen gebruiken en kijken wat de beste warmte afgifte geeft voor de vloerverwarming.

Als het te warm wordt in huis dan wijzig je de aanvoer temperatuur.
Afhankelijk van de buiten temperatuur en het verlies van warmte door de ramen en muren, het weer, wind en zon, zou je de aanvoer temperatuur kunnen aanpassen.
Met een stooklijn en de functie auto / ai kun je de warmtepomp zelf de aanvoer temperatuur laten aanpassen (de warmtepomp kijkt dan alleen naar de buiten temperatuur en de bijbehorende stooklijn).
Als het te warm wordt verlaag je de temperatuur met 1 of 2 graden, of als het vaak voorkomt pas je de stooklijn aan (de linker zijde, koude kant, verlaag je de temperatuur enkele graden).

Optimaal debiet is de standaard instelling van LG
De instellingen zijn meer vermogen afhankelijk (als je een 9 kW hebt, is de waterpomp sterker en is de waarde in de tabel misschien te laag).
De beste debiet instelling is afhankelijk van je vloerverwarming, de lengte van de slangen en het aantal groepen.
Stel, je hebt bijvoorbeeld 15 LPM ingesteld op de warmtepomp en je hebt vloerverwarming met 5 groepen, dan is het debiet (de flow) 3 LPM per groep.
Deze flow kun je vaak ook op de verdeler instellen, als er flow meters op zitten. Het heeft dan geen zin om op de warmtepomp, de flow hoog te zetten, als deze op de verdeler laag staan.

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 15-01-2025 10:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:45:
Is er een manier om het verbruik per maand te zien? Die grafieken van LG die ik kan vinden zijn erg slecht en geven wel een verbruik per jaar (in getallen) weer, maar ik weet niet wat de schaal is van de grafiek. Dus het is gokken wat ik per maand verbruik.
In het energie menu, kies de middelste (energie afgifte) en dan het volgende scherm, helemaal onderaan naar samenvatting gaat, dan zie je het verbruik per maand enz.

Deze waarden wijken af, bij mij wordt 7% teveel aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DPO3D-VdNw4-HYeH4Jk1Nbeqm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tD1bucDD75blhMsf1i23DuN2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 21:45:
met homewizard ....is met grafieken (die blauwe grafieken wat je vaak ziet op dit forum) p1-meter op slimme meter (huis aansluiting)
daarmee kan je uitlezen per dag/maand /jaar en realtime verbruik (met nu)

werkt met een app op mobiel of tablet...heeft niets te maken met HA..is niet nodig daarvoor

[ Voor 15% gewijzigd door kazemo op 15-01-2025 04:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 23:47:
[...]

Als je een buffervat hebt tussen de aanvoer en de retour naar de warmtepomp, dan moet je een pomp hebben (en naast de pomp ook nog een expansievat). Heb je geen pomp dan neemt het water de route van de minste weerstand en dat is direct terug naar de warmtepomp. Het afgiftecircuit zal dan nauwelijks warm worden.

Een verdeler wordt gebruikt bij vloerverwarming, de aanvoer vanaf de warmtepomp wordt verdeelt over de groepen in de vloer. De verdeler is vaak een metalen of kunststof balk waar de groepen (slangen) naar de vloer zijn aangesloten.
Als deze groepen weer uit de vloer komen is er weer een verdeler, die het water samen brengt in de retour naar de warmtepomp.
Als hier ook een verbinding is tussen de aanvoer en retour, dan moet hier ook een pomp zitten, die het water de vloer in pompt, anders gaat hier het water ook de route van de minste weerstand volgen en gaat dan niet de vloer in.
Twee verdelers die met elkaar in verbinding staan is een mengverdeler, vaak kun je deze vermenging instellen via een ventiel.

[Afbeelding]

Een buffervat splitst het afgifte circuit in twee delen, deze zijn hydraulisch neutraal, dit wil zeggen dat in beide circuits een andere pompsnelheid ingesteld kan worden.

Naast een buffervat voor CV water wordt ook wel een boilervat gebruikt voor het opwarmen van sanitair warm water (sww). Het CV water loopt door een spiraal die in het boilervat zit. Het CV water en het drink water blijven gescheiden en er is geen extra pomp nodig voor de circulatie. Het sanitair water / drink water verplaatst zich door de aanvoer / waterdruk van het drinkwater bedrijf.

[Afbeelding]

Als je geen externe pomp hebt, dan heb je geen buffervat (of er moet iets ernstig fout zijn in je afgifte systeem). Je kunt dan alle druk/debiet instellingen gebruiken en kijken wat de beste warmte afgifte geeft voor de vloerverwarming.

Als het te warm wordt in huis dan wijzig je de aanvoer temperatuur.
Afhankelijk van de buiten temperatuur en het verlies van warmte door de ramen en muren, het weer, wind en zon, zou je de aanvoer temperatuur kunnen aanpassen.
Met een stooklijn en de functie auto / ai kun je de warmtepomp zelf de aanvoer temperatuur laten aanpassen (de warmtepomp kijkt dan alleen naar de buiten temperatuur en de bijbehorende stooklijn).
Als het te warm wordt verlaag je de temperatuur met 1 of 2 graden, of als het vaak voorkomt pas je de stooklijn aan (de linker zijde, koude kant, verlaag je de temperatuur enkele graden).

Optimaal debiet is de standaard instelling van LG
De instellingen zijn meer vermogen afhankelijk (als je een 9 kW hebt, is de waterpomp sterker en is de waarde in de tabel misschien te laag).
De beste debiet instelling is afhankelijk van je vloerverwarming, de lengte van de slangen en het aantal groepen.
Stel, je hebt bijvoorbeeld 15 LPM ingesteld op de warmtepomp en je hebt vloerverwarming met 5 groepen, dan is het debiet (de flow) 3 LPM per groep.
Deze flow kun je vaak ook op de verdeler instellen, als er flow meters op zitten. Het heeft dan geen zin om op de warmtepomp, de flow hoog te zetten, als deze op de verdeler laag staan.
je hebt het bijna begrepen bij de mengverdeler zit in bovenste balk helemaal geen schot(is gewoon open dat is de mengkamer).....daarom is het een hoge temperatuur mengverdeler geregeld met een thermostaat ventiel(in de aanvoer bijv 70gr) met een voeler in de onderste kamer(balk) water gaat daar de vloer in met bijv 30gr (als het daar te warm word gaat ventiel dicht)
https://www.elektramat.nl...l-pomp-w40006/?channable=
dit is er een (voorbeeld) op bovenste balk aanvoer en retour

als de pomp niet aanstaat(op verdeler) is het een bypass...aanvoer direct naar retour
het geheel is hydraulisch neutraal (trekt zich niets aan van andere pompen als pomp op verdeler aanstaat)

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 15-01-2025 03:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
BernieW schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 19:08:
[...]

Wen er maar aan, dit is typisch gedrag van de regeling. Hij kan uren rustig draaien zoals je zou verwachten en dan opeens zo gaan schommelen. Net of er te weinig demping in de regeling zit. Ook wel eens meegemaakt dat ie steeds verder op gaat slingeren, duidelijk oscillatie gedrag.
Een voorbeeld van de afgelopen dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCGetvoZm_YNVdb1DeSGEAYWPVw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0eSjGJATuPA1slCnVEDjxL3d.png?f=fotoalbum_large

Maandagavond start de WP, na de gebruikelijke slinger (wat je bij een fatsoenlijke regeling ook niet zou zien) draait ie een paar uur rustig. Na een defrost krijgt ie het op z'n heupen en wordt niet meer rustig tot hij uitslaat gistermiddag. Gisteravond slaat ie aan en loopt vervolgens als een zonnetje, klein stapje rond een uur of 6 omdat ie volgens de stooklijn er een tandje bij most doen. Schiet mij maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Merijn. schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Stond aan, maar die is na laatste overleg met installateur ook uitgeschakeld om te bekijken of dat verschil maakt.
Dat zal zeker een verschil maken als het kouder wordt.

Als dat nog niet voldoende is, is het goed om na te gaan of de warmteverlies van je huis overeenkomt met de prestaties van de warmtepomp als het kouder wordt. Als er geen warmteverlies berekening is gemaakt, zou je met het historische gasverbruik een inschatting maken.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 02:51:
[...]
je hebt het bijna begrepen bij de mengverdeler zit in bovenste balk helemaal geen schot(is gewoon open dat is de mengkamer).....daarom is het een hoge temperatuur mengverdeler geregeld met een thermostaat ventiel(in de aanvoer bijv 70gr) met een voeler in de onderste kamer(balk) water gaat daar de vloer in met bijv 30gr (als het daar te warm word gaat ventiel dicht)
https://www.elektramat.nl...l-pomp-w40006/?channable=
dit is er een (voorbeeld) op bovenste balk aanvoer en retour

als de pomp niet aanstaat(op verdeler) is het een bypass...aanvoer direct naar retour
het geheel is hydraulisch neutraal (trekt zich niets aan van andere pompen als pomp op verdeler aanstaat)
Tegenwoordig, waarbij er veel gestookt wordt op 50 graden, worden er verdelers gebruikt (vaak LTV verdeler genoemd) met een regel ventiel, omdat de vermenging van een oude verdeler veel te groot is en daardoor de vloer nooit warm kan worden.
Deze LTV verdelers kun je dan inregelen op de temperatuur van het aanvoer water.

Hier een deel van de handleiding van een robot LTV verdeler.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yv-xHhQW-QiQfJGjHjbwDt8Z7lM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUzclSZQZEFu23OhGF0BTY7a.jpg?f=fotoalbum_large

Ze adviseren om het ventiel niet helemaal dicht te draaien, om zo de verdeler hydraulisch neutraal te houden, maar dit is bij zeer lage temperatuur (ZLTV) niet gewenst.

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 15-01-2025 10:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:18:
[...]

Tegenwoordig waarbij er veel gestookt wordt op 50 / 60 graden, worden er verdelers gebruikt (vaak LTV verdeler genoemd) met een regel ventiel, omdat de vermenging van een oude verdeler veel te groot is en daardoor de vloer nooit warm kan worden.
Deze LTV verdelers kun je dan inregelen op de temperatuur van het aanvoer water.

Hier een deel van de handleiding van een robot LTV verdeler.

[Afbeelding]

Ze adviseren om het ventiel niet helemaal dicht te draaien, om zo de verdeler hydraulisch neutraal te houden, maar dit is bij zeer lage temperatuur (ZLTV) niet gewenst.
:) ja dat zal zo zijn dit is weer een andere verdeler(nieuw model) er staat wel bij aanvoer temp vanaf 40gr?
en deze heb jij... robot nieuw model

ik heb zo,n wat je noemt oude verdeler vloer word wel warm,alleen het duurt langer...ik ga in de toekomst de pomp ertussen uithalen(ombouwen) of ik koop een nieuwe ltv 2 balken zonder pomp(is niet nodig bij een WP)....de meesten hebben dat zo,spaart 1 pomp uit die verbruikt 24/7 stroom

edit ik stook bij dit weer op 40gr dan worden de radiatoren beter warm,en de vloer niet warmer als 30gr,verdeler mengt water met retour in de mengkamer (dat is dan weer een voordeel)....ik denk dat ik het zo maar laat,het werkt gewoon goed zo.....dan heb je 2 temperaturen in het systeem....nadeel de Wp verbruikt wat meer is logisch

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 15-01-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:35:
[...]

:) ja dat zal zo zijn dit is weer een andere verdeler(nieuw model) er staat wel bij aanvoer temp vanaf 40gr?

ik heb zo,n wat je noemt oude verdeler vloer word wel warm,alleen het duurt langer...ik ga in de toekomst de pomp ertussen uithalen(ombouwen) of ik koop een nieuwe ltv 2 balken zonder pomp(is niet nodig bij een WP)....de meesten hebben dat zo,spaart 1 pomp uit die verbruikt 24/7 stroom
Ik vond deze foto, een handige tweaker heeft hier de afstand tussen de verdelers passend gemaakt, zodat de bestaande slangen er op aangesloten kunnen worden . :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EF2qsxxuDlPTYWBPINlNt6QYrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/owaC6KrEIDbEI2JZKcwT0h2Z.png?f=fotoalbum_large
uit topic vloerverwarmingverdeler vervangen

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 15-01-2025 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 10:39:
[...]

Ik vond deze foto, hier is de afstand tussen de verdelers passend gemaakt, zodat de bestaande slangen er op aangesloten kunnen worden . :+

[Afbeelding]
uit topic vloerverwarmingverdeler vervangen
ja deze is beter passend gemaakt,het principe is niet veranderd nog steeds zonder pomp! denk ik..ik kan het niet zien op de foto

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 15-01-2025 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dGTTiIrxsHQDd3IuTalCxsBnYO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PpzLPuas9uqm69KhGJgQpYfQ.jpg?f=fotoalbum_large

voorbeeld homewizard @Antonl91 klopt vrij aardig wat RMC aangeeft
getoond van het hele huis incl. WP....nog1maand te gaan voor een heel jaar

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pxuhx8M9qDApoUDr8TUJypCfHSE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ylY5JBYB4r14taIc51sfwTtc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door kazemo op 15-01-2025 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08:52
Goedemiddag.
Ik heb een vraag heb hem eens van AI naar het zonnetje gezet water temperatuur op 35 graden uitvoer maar de invoer kan ik daar ook wat mee aan instellingen nu 29 grade.
Ik denk aan dat het verschil niet kleiner wordt 5 graden, 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhZaLUReJ-YnC2uLZrVfzEvCbJY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d84F2ZrD60r9mfueehePx44W.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:29:
Goedemiddag.
Ik heb een vraag heb hem eens van AI naar het zonnetje gezet water temperatuur op 35 graden uitvoer maar de invoer kan ik daar ook wat mee aan instellingen nu 29 grade.
Ik denk aan dat het verschil niet kleiner wordt 5 graden,

[URL="https://tweakers.neer /vGgh1M6Eo8VymVU-CUOt0b6VojY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/d84F2ZrD60r9mfueehePx44W.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/URL]
:) dit is toch prima zo DT van 5gr niets meer aan doen!......kelder temp. 7gr *O* buiten verwachting nog niet 1 defrost gehad ? :)
kunnen wij van dromen!...experiment vooralsnog geslaagd d:)b

je bent toch niet aan het foetele en nog op andere manier aan het bijverwarmen bijv met airco ?

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 15-01-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
kazemo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 14:38:
[...]
:) dit is toch prima zo DT van 5gr niets meer aan doen!......kelder temp. 7gr *O* buiten verwachting nog niet 1 defrost gehad ? :)
kunnen wij van dromen!...experiment vooralsnog geslaagd d:)b

je bent toch niet aan het foetele en nog op andere manier aan het bijverwarmen bijv met airco ?
Nee met de airco is niet de bedoeling toen het -6 grade was het verbruik wel 36 kwh maar nu weet ik het nog ik heb 4 radiatoren nog open gedraaid .
Ik ben wel blij met het monoblok 5 kw de gang en bijkeuken heb ik nooit aan gehad nu wel en badkamer is 24 uur 21 grade dat is wel fijn op onze leeftijd. 😉

In kelder zie ik als de lucht buiten erg vochtig is de keldervloer de vochtig wordt bij de koekoek omdat koude lucht neer valt tegen de vloer.
Ik had ook een randje ijs van 3cm aan de onderkant was toen buiten-6 kelder +3 en het blijfde bij die 3 cm,
Om 12 uur op het zonnetje gezet en ook perongeluk uit,🙂 en kijken hoe dat gaat ,Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7Dvzf75OkiLcTYqN-tCVcGMkfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YdEfHUyJ08DRiATKFxl5zHNg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 01-10 19:15
BernieW schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 08:48:
[...]

Een voorbeeld van de afgelopen dagen:
[Afbeelding]

Maandagavond start de WP, na de gebruikelijke slinger (wat je bij een fatsoenlijke regeling ook niet zou zien) draait ie een paar uur rustig. Na een defrost krijgt ie het op z'n heupen en wordt niet meer rustig tot hij uitslaat gistermiddag. Gisteravond slaat ie aan en loopt vervolgens als een zonnetje, klein stapje rond een uur of 6 omdat ie volgens de stooklijn er een tandje bij most doen. Schiet mij maar lek.
Stuur je op de ingaande water temperatuur of de uitgaande water temperatuur? (vanuit het perspectief van de warmtepomp?
Ik regel tegenwoordig op uitgaande temperatuur, toen ik nog op ingaande temperatuur regelde had ik ook dergelijke verschijnselen.
Nu ik op uitgaande temperatuur regel iig veel minder en zie ik de uitschieters ook langzaam afnemen.

Als ik de grafiek bekijk waarin de gewenste temperatuur en de werkelijke watertemperatuur zijn geplot lijkt het het er op dat de WP een bepaalde tijd een bepaalde afwijking negeert.
Om vervolgens te snel op of af te toeren.
Bij regeling op de ingaande watertemperatuur duurt het vanzelfsprekend langer voordat de warmtepomp het effect van de aangepaste output ziet en schiet daardoor telkens door.
Dit is althans hoe ik het verschil tussen regeling op de ingaande en uitgaande temperatuur verklaar.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
PeteSplit schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 00:16:
[...]

In het energie menu, kies de middelste (energie afgifte) en dan het volgende scherm, helemaal onderaan naar samenvatting gaat, dan zie je het verbruik per maand enz.

Deze waarden wijken af, bij mij wordt 7% teveel aangegeven.

[Afbeelding]
Maar daar zie ik niet bijvoorbeeld het verbruik van november. Als ik naar het jaarlijks verbruik volgens mij ga zie ik wel een staaf diagram, maar geen getallen. Maar ik denk dat ik maar eens moet kijken naar wat @kazemo aangeeft, een homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
PvO76 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 19:06:
[...]

Stuur je op de ingaande water temperatuur of de uitgaande water temperatuur? (vanuit het perspectief van de warmtepomp?
Ik regel tegenwoordig op uitgaande temperatuur, toen ik nog op ingaande temperatuur regelde had ik ook dergelijke verschijnselen.
Nu ik op uitgaande temperatuur regel iig veel minder en zie ik de uitschieters ook langzaam afnemen.

Als ik de grafiek bekijk waarin de gewenste temperatuur en de werkelijke watertemperatuur zijn geplot lijkt het het er op dat de WP een bepaalde tijd een bepaalde afwijking negeert.
Om vervolgens te snel op of af te toeren.
Bij regeling op de ingaande watertemperatuur duurt het vanzelfsprekend langer voordat de warmtepomp het effect van de aangepaste output ziet en schiet daardoor telkens door.
Dit is althans hoe ik het verschil tussen regeling op de ingaande en uitgaande temperatuur verklaar.
Regel op Ta (aanvoer vanuit de warmtepomp). Paar jaar geleden wel eens op Tr geprobeerd, maar dat was veel onrustiger. Mijn stooklijn volgt wel een vrij lage temperatuur, de laatste paar weken 26 - 28 C. Het gevolg is ook een vrij lage dT zo'n 2,5 tot 3,5 C.
De resolutie van het uitlezen van aan- en afvoer is vrij laag, het is dus ook moeilijk te zien of de regelaar op kleine subtiele verschillen reageert.
Voornaamste afgifte is dik 100 m2 vloerverwarming, verder nog 7 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 18:49
BernieW schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:12:
[...]

Regel op Ta (aanvoer vanuit de warmtepomp). Paar jaar geleden wel eens op Tr geprobeerd, maar dat was veel onrustiger. Mijn stooklijn volgt wel een vrij lage temperatuur, de laatste paar weken 26 - 28 C. Het gevolg is ook een vrij lage dT zo'n 2,5 tot 3,5 C.
De resolutie van het uitlezen van aan- en afvoer is vrij laag, het is dus ook moeilijk te zien of de regelaar op kleine subtiele verschillen reageert.
Ik regel op uitvoer (gezien vanuit WP)

Ook hier schommel-schommel-schommel tot ca 12u vanmiddag. Daarna vlak op de ORCs na.

Idd... Schiet mij maar lek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KyfVhvLaDmzSMVEDMipgjNfwY5Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bWsa14XvwxyDiJdh4BEDIAMo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:39
jscheffers schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 18:22:
[...]

Nee met de airco is niet de bedoeling toen het -6 grade was het verbruik wel 36 kwh maar nu weet ik het nog ik heb 4 radiatoren nog open gedraaid .
Ik ben wel blij met het monoblok 5 kw de gang en bijkeuken heb ik nooit aan gehad nu wel en badkamer is 24 uur 21 grade dat is wel fijn op onze leeftijd. 😉

In kelder zie ik als de lucht buiten erg vochtig is de keldervloer de vochtig wordt bij de koekoek omdat koude lucht neer valt tegen de vloer.
Ik had ook een randje ijs van 3cm aan de onderkant was toen buiten-6 kelder +3 en het blijfde bij die 3 cm,
Om 12 uur op het zonnetje gezet en ook perongeluk uit,🙂 en kijken hoe dat gaat ,[Afbeelding]
Gezien de verloop van het verbruik zou ik toch vermoeden dat je 's nachts minimaal 2x een defrost hebt gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jscheffers
Oilman schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:05:
[...]

Gezien de verloop van het verbruik zou ik toch vermoeden dat je 's nachts minimaal 2x een defrost hebt gehad.
Dat kan zijn ik heb de Homewizard pas twee dagen dit was van vandaag kijken wat hij vannacht doet, en het verbruik ik heb nu meer comfort in huis en goedkoper dan gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
jscheffers schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:47:
[...]

Dat kan zijn ik heb de Homewizard pas twee dagen dit was van vandaag kijken wat hij vannacht doet, en het verbruik ik heb nu meer comfort in huis en nog goedkoper dan gas ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Oilman schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 22:05:
[...]

:) dat kan de electrische boiler geweest zijn die heeft hij n.l ook !
als hij alleen een P1 meter heeft meet hij hele huis!
ik weet dus niet of hij een aparte KWH meter heeft voor alleen de WP?
ik volg het bij @jscheffers al een tijdje hij heeft volgens zijn zeggen nog nooit een defrost gehad?
vraag me niet waarom! het is misschien aardwarmte door de wanden en vloer van de kelder? en een gedeelte warmte terug winning door het kelderdek(boven op licht de vloer verwarming)
in elk geval opmerkelijk,ik moet maar geloven wat hij zegt???
hij blaast de afgewerkte lucht met fan naar buiten.....aanzuig door 2 kelderramen die staan open aan de andere kant van de grote kelder

[ Voor 26% gewijzigd door kazemo op 16-01-2025 07:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 23:47:
[...]

Dat kan zijn ik heb de Homewizard pas twee dagen dit was van vandaag kijken wat hij vannacht doet, en het verbruik ik heb nu meer comfort in huis en goedkoper dan gas.
O-) heb je ook nog een gasmeter? het verbruik zie je ook op homewizard!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazemo
BernieW schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 21:12:
[...]

:? daar zijn ze nu al 2 jaar over bezig op dit forum mijn conclusie is dat krijg je er niet uit,dat licht gewoon aan de regeling van de LG (belabberd)...de cruisecontrol slaat op hol random onvoorspelbaar
dat zou toch een taak zijn voor LG om dit op telossen...die hullen zich in stilzwijgen en schuiven door naar de installateur...als consument kan je al helemaal niets....zero!

[ Voor 12% gewijzigd door kazemo op 16-01-2025 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
kazemo schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:24:
[...]
:? daar zijn ze nu al 2 jaar over bezig op dit forum mijn conclusie is dat krijg je er niet uit,dat licht gewoon aan de regeling van de LG (belabberd)
Klopt, eigenlijk alleen benieuwd of LG ondertussen het licht gezien heeft en in de R290 versies deze en de andere bugs die hier uitgebreid langs zijn gekomen heeft aangepakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:45
Dag allemaal,

ik heb weer een volgend project: aangezien ik zonnepanelen heb heb ik meestal overdag overschot aan stroom.
Hoe kan ik de LG programmeren zodat hij tussen 12.00 en 16.00 ervoor gaat zorgen dat het warme water wordt opgewarmd in de boiler ipv in de ochtend of vroege avond?
Ik heb dit geprobeerd via de schedule: echter hier trekt de LG zich niets van aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
kazemo schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:36:
[...]

ik volg het bij @jscheffers al een tijdje hij heeft volgens zijn zeggen nog nooit een defrost gehad?
vraag me niet waarom! het is misschien aardwarmte door de wanden en vloer van de kelder? en een gedeelte warmte terug winning door het kelderdek(boven op licht de vloer verwarming)
hij blaast de afgewerkte lucht met fan naar buiten.....aanzuig door 2 kelderramen die staan open aan de andere kant van de grote kelder
Bij een defrost is er een kort moment dat er (praktisch) geen vermogen getrokken wordt door de WP. 2x zie je 's nachts dat het vermogen bijna tot 0 reduceert, dat kan ik eigenlijk enkel verklaren met een defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
Boomster schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:50:
Dag allemaal,

ik heb weer een volgend project: aangezien ik zonnepanelen heb heb ik meestal overdag overschot aan stroom.
Hoe kan ik de LG programmeren zodat hij tussen 12.00 en 16.00 ervoor gaat zorgen dat het warme water wordt opgewarmd in de boiler ipv in de ochtend of vroege avond?
Ik heb dit geprobeerd via de schedule: echter hier trekt de LG zich niets van aan....
Ik zet even kort de watertemperatuur omhoog om 1200 uur, zodat als het nodig is een DHW run getriggerd wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Oilman schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 11:17:
[...]

Bij een defrost is er een kort moment dat er (praktisch) geen vermogen getrokken wordt door de WP. 2x zie je 's nachts dat het vermogen bijna tot 0 reduceert, dat kan ik eigenlijk enkel verklaren met een defrost.
:? dat zou kunnen enkel volgens hem komt het maar zelden voor dat de keldertemp. onder de 5gr komt
volgens hem enkel als buiten -6 gr > of minder hij meet dat met een andere thermometer
defrost,s beginnen als de buiten temp onder de 5+ gr komt,bij hem is het anders hij meet de kelder temp.met de RMC omdat de WP in de kelder staat....dat is het verschil ,de stooklijn zal dan ook niet goed werken!
dat is voorlopig mijn verklaring....zoals gezegd ik volg het al 4 maanden

ik kan je gerust stellen dit is geen Ai antwoord(dat is in de ban gedaan)....dat deel ik dan ook niet meer

bij een andere post van hem met RMC scherm op dezelfde dag bij mij -2 buiten bij hem keldertemp. +7 ? dan komen er geen defrost,s bij hem.....bij mij wel!
volgens hem komt het wel eens voor dat er een beetje rijp op de condensor komt,maar niet dicht gevroren

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 16-01-2025 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Boomster schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 07:50:
Dag allemaal,

:X zou misschien kunnen met homewizard socket met energie saver,die past zich aan op teruglevering zonnepanelen hij kan het ook op tijd laten schakelen,ik zelf doe het met een infrarood paneel.....ik heb geen dhw boiler

https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/

Schakel op injectie
Zet apparaten aan als je zonnestroom over hebt

Meer van je zonnestroom zelf gebruiken? Met de P1 meter en een Energy socket kun je gebruik meten en schakelen als er zonnestroom over is. Zoals je elektrische fiets opladen of je keukenboiler verwarmen. (Energy+ benodigd)

https://helpdesk.homewiza...len-met-energysaver-taken

de vraag is alleen hoe krijg je het bij de LG ertussen dat het werkt samen met de DHW boiler ? ...iemand enig idee ?

[ Voor 26% gewijzigd door kazemo op 16-01-2025 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
kazemo schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 06:36:
[...]

Nee alleen voor de warmtepomp. Nog geen P1meter .
Ben net nog in de kelder gaan meten met een digitale thermometer muren en vloer was nu rond de 4 grade plafond tegen de 6 grade , buiten was het nu 3 grade kelder 7 grade volgens de rmc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
Ik heb de Homewizard alleen voor de warmtepomp. Nog geen P1meter.
In de grafiek ging hij 2 x tot nul vermogen maar dat kwam om dat ik hem perongeluk uitzetten. Ik zet nog even er een van nu op.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wwz8vVc62N4ZnP8FaJDYKZRbmC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGrXreBBdeGWNffJjQzfgZiw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jscheffers schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:14:
Ik heb de Homewizard alleen voor de warmtepomp. Nog geen P1meter.
In de grafiek ging hij 2 x tot nul vermogen maar dat kwam om dat ik hem perongeluk uitzetten. Ik zet nog even er een van nu op.[Afbeelding]
:) P! meter(rond wit ding wat je in de slimme meter steekt) aanschaffen dan kan je alles zien ook gasverbruik...als je nog een gasmeter hebt

mooie rechte lijn trouwens in de homewizard grafiek (niets gerimpeld) vanaf 6.00u
hij kan het dus wel!....voor de zekerheid de WP loopt?? staat aan

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 16-01-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
kazemo schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:18:
[...]
:) P! meter(rond wit ding wat je in de slimme meter steekt) aanschaffen dan kan je alles zien ook gasverbruik...als je nog een gasmeter hebt

mooie rechte lijn trouwens in de homewizard grafiek (niets gerimpeld) vanaf 6.00u
hij kan het dus wel!....voor de zekerheid de WP loopt!
Ja hij loop goed waar de terugval door kwam? Afwachten de kelder doet het tochwel goed tot nu toe maar ik denk dat het voordeel grooter is dan het nadeel. Ook dat de vochtig lucht neer slaat op kelder vloer (en niet tegen het monoblok) die op een meter hoger staat en dat zijn toch allemaal pluspunten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
jscheffers schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:18:
[...]

Ja hij loop goed waar de terugval door kwam? Afwachten de kelder doet het tochwel goed tot nu toe maar ik denk dat het voordelen grooter zijn dan de nadelen. Ook dat de vochtig lucht neer slaat op kelder vloer (en niet tegen het monoblok) die op een meter hoger staat en droog dat zijn toch allemaal wel pluspunten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Hoi, ik ben even op zoek naar een sanity check. Afgelopen week werd het hier de gehele de nacht -4gr. De LG liep toen aan het eind van de nacht op maximaal vermogen in stille modus en werd de doeltemperatuur (nog) niet gehaald, al liep hij wel nog op. Nuance is dat de doeltemperatuur vrij snel 3gr omhoog ging.

In onze situatie is stille modus 's nacht vereist. Overdag is twijfelachtig, het rated geluidsvermogen volgens LG is 57dB(A), maar als ik verder zoek, lees ik dat de max ergens rond de 62dB(A) ligt. (ik heb me hier bij de aanschaf op verkeken)

Wij hebben een huis uit 2018. Begane grond zo'n 40m2 vvw, eerste verdieping zeg maar lage temperatuur radiatoren. Het gas verbruik was max 600m3/jaar, in de zomer 16m3/maand, dus zo'n 408m3 voor verwarming. Daarbij moet ik zeggen dat we eerdere jaren vaker woonkamer:19,5gr, slaapkamers:18gr, badkamer:18gr hadden (met slaapkameramen op kiepstand). Tegenwoordig hebben we alles een graadje hoger.

SWW wordt door een afzonderlijke WPB gerealiseerd.

De LG haalt volgens spec 3,3kW bij -10 bij Ta 35. Ik heb de warmtebehoefte bij -10 met verschillende methodes bepaald. Hieronder de samenvatting/conclusie, details per berekening kan ik eventueel delen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BN6g7Hgin_hbBjtIv3_nPS4aVXE=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Cc4KaSPjFpVaXqSGNp0tTx5v.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uROjm-riLYArsdKXzBHiqMzh-1c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YEs4wlWS7iVWwA1d0f3RcjIb.png?f=fotoalbum_tile

'S ochtends liep de temperatuur pas op toen we met 2 volwassenen 2 kinderen beneden kwamen.

Nu is mijn vraag: ga ik hier echt te kort komen als het een keer langdurig goed koud wordt?
Opties:
1) Niet zo druk om maken
2) Bij strenge vorst stille modus (overdag) uitschakelen
3) Backup heater installeren
4) LG vervangen door bv Vaillant; stiller met meer vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:27
SalexSun schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:19:
Hoi, ik ben even op zoek naar een sanity check. Afgelopen week werd het hier de gehele de nacht -4gr. De LG liep toen aan het eind van de nacht op maximaal vermogen in stille modus en werd de doeltemperatuur (nog) niet gehaald, al liep hij wel nog op. Nuance is dat de doeltemperatuur vrij snel 3gr omhoog ging.

In onze situatie is stille modus 's nacht vereist. Overdag is twijfelachtig, het rated geluidsvermogen volgens LG is 57dB(A), maar als ik verder zoek, lees ik dat de max ergens rond de 62dB(A) ligt. (ik heb me hier bij de aanschaf op verkeken)

Wij hebben een huis uit 2018. Begane grond zo'n 40m2 vvw, eerste verdieping zeg maar lage temperatuur radiatoren. Het gas verbruik was max 600m3/jaar, in de zomer 16m3/maand, dus zo'n 408m3 voor verwarming. Daarbij moet ik zeggen dat we eerdere jaren vaker woonkamer:19,5gr, slaapkamers:18gr, badkamer:18gr hadden (met slaapkameramen op kiepstand). Tegenwoordig hebben we alles een graadje hoger.

De LG haalt volgens spec 3,3kW bij -10 bij Ta 35. Ik heb de warmtebehoefte bij -10 met verschillende methodes bepaald. Hieronder de samenvatting/conclusie, details per berekening kan ik eventueel delen.

[Afbeelding][Afbeelding]

'S ochtends liep de temperatuur pas op toen we met 2 volwassenen 2 kinderen beneden kwamen.

Nu is mijn vraag: ga ik hier echt te kort komen als het een keer langdurig goed koud wordt?
Opties:
1) Niet zo druk om maken
Volgensmij volgt hij de water temperatuur redelijk voor een LG😂. Als je het warmer wilt zou ik eerst beginnen met je water temperatuur hoger zetten en dan inderdaad met stille modus uit.

Niet vergeten dat er ondanks de negatieve temperatuur die dag nog heel veel vocht in de lucht zat en je regelmatig defrosts had. Als het echt vriest zal dat niet zijn en heb je meer vermogen ter beschikking.

Langverhaal kort ik zou het even afwachten. Het ergste wat kan gebeuren is dat je een keer een dagje je trui aan moet houden😉

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-10 18:17
SalexSun schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 16:19:

[Afbeelding][Afbeelding]

Opties:
1) Niet zo druk om maken
Meerdere dingen, en geen van allen antwoorden op jouw vraag: (sorry ik ben zelf ook nog zoekende)

1. Ik zie behoorlijke drops in outlet temperatuur, iedere keer na het verwarmen. Dat heb ik zelf ook. Is dit normaal of zijn dat tekenen dat er heel erg veel warmte wordt afgegeven?
2. Ik zie veel verschil in temperatuur tussen inlet en outlet. Bij mij is dat nagenoeg gelijk!
3. Ik zit zelf op een outlet temperatuur van 26 graden +- 4 graden. Dat is genoeg om het huis op 20 te krijgen (wanneer we zelf ook aanwezig zijn), anders zakt hij nu het zo koud is naar 18,9.
4. Wat een mooie grafiek! Is dat HA? Hoe krijg je die er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Op de hoogst gevraagde doel temperatuur in de grafiek zet hij na een defrost de doeltemperatuur kort 2gr lager. Dat is om de opstartpiek te beperken, maar ik heb het idee dat het bij de lage temperaturen tegenwerkt.

De flow was 11l/min (= deltaT van 5 bij 3,8kW). Die heb ik vandaag verhoogd naar 14l/min, maar dat zou dus niet zoveel invloed moeten hebben.

De LG lijkt op basis van alle variabelen op het moment van starten een plan te maken hoe die opstart, vervolgens wijkt die daar maar heel beperkt vanaf als er variabelen, zoals de doel temperatuur, veranderen.
Desondanks lijkt hij, op basis van het elektrisch vermogen, toch op de max te lopen. De compressor frequentie log ik momenteel niet.

Logs idd met HA gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Een tijdje geleden zag ik iemand iets posten over trillingsdempers onder de lg warmtepomp. Iemand enig idee welke ik moet kiezen? Ik zie online setjes van 4 en dan zijn de demper voor de compressor zijde zwaarder dan de ventilator zijde.

Maar omdat de lg therma v 9 kw 6 punten heeft is dit denk ik minder van belang? Ik zat te denken aan deze trillingsdempers:
https://www.warmteservice...alen-veervoet-/p/90151381

Gewoon 6x een trillingsdemper met een bereik van 10-25kg, zou dan tussen de 60-150kg uitkomen. Zelf als er een trillingsdemper kapot zou gaan zou die het gewicht nog kunnen dragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-10 19:59
Antonl91 schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:50:
Een tijdje geleden zag ik iemand iets posten over trillingsdempers onder de lg warmtepomp. Iemand enig idee welke ik moet kiezen? Ik zie online setjes van 4 en dan zijn de demper voor de compressor zijde zwaarder dan de ventilator zijde.

Maar omdat de lg therma v 9 kw 6 punten heeft is dit denk ik minder van belang? Ik zat te denken aan deze trillingsdempers:
https://www.warmteservice...alen-veervoet-/p/90151381

Gewoon 6x een trillingsdemper met een bereik van 10-25kg, zou dan tussen de 60-150kg uitkomen. Zelf als er een trillingsdemper kapot zou gaan zou die het gewicht nog kunnen dragen.
Dat gaat prima, ik heb die veren op bigfoots geplaats. Ben zeer tevreden over het resultaat. zie ook:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80846114#80846114

[ Voor 4% gewijzigd door tebogo op 17-01-2025 10:58 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:24
Ik heb de dempers ook naar tevredenheid in gebruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0ZMYg9tCWMfzcqJ12M5XqWAwnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGcG1TyKGFZt2ieVOtt5DeaH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door gigabit op 17-01-2025 22:08 ]

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-10 18:17
gigabit schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:30:
Ik heb de dempers ook naar tevredenheid in gebruik.

[Afbeelding]
Welk geluid wordt hiermee gedempt? Het gebrom bij hoge toeren of is dit om resonantie tegen te gaan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Johnny321
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12-05 23:46
Afgelopen november heb ik ook een LG (5KW) warmtepomp gekocht, hierbij mijn bevindingen.

Plaatsing:
Omdat het in mijn situatie niet anders kan, dan de unit op het houten dak plaatsen, vantevoren (oa. op dit forum) goed gekeken hoe dit aan te pakken.
Gekozen voor de volgende opstelling:
2x dikke rubberen tegels (ca. 10cm dik)
2x betonnen bandjes
Bigfoots
Trillingsdempers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g6nQi-JEAhIl4Uq3NGJruv8lssM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5OtOhSPH3DLodDLJ383ywBZS.jpg?f=fotoalbum_large

Het resultaat is prima. De unit is 's nachts alleen te horen bij frequenties boven de 30Hz, als je goed luistert. In de slaapkamer(s) is hij sowieso niet te horen, alleen als je op de overloop staat.

Waterzijdig:
Gekozen voor een extra buffervat van 50 liter, omdat er situaties kunnen ontstaan (bijv. alleen de verwarming van de badkamer), waarin hij zijn flow niet kwijt kan. Dit werkt prima.

Tijdens een defrost situatie zet ik de secundaire pomp uit, zodat hij alleen de defrost uitvoert over het buffervat, en niet de vloerverwarming 'misbruikt'. De vloerverwarmingspomp gaat weer draaien op het moment dat de aanvoertemperatuur op zijn setpoint is, na een defrost.

Aansturing:
De aansturing heb ik via ModBUS. Dit werkt prima. Ik zie op dit forum nog wel wat problemen voorbijkomen, maar bij mij werkt het prima (lees/schrijf interval 0,2 seconde)

Ik heb twee opties geprobeerd, om de aansturing zo stabiel mogelijk te krijgen

- Op ruimtetemperatuur
Dit heb ik een weekje aangekeken, maar dat beviel me niet. Als de ruimtetemperatuur niet gehaald wordt (ook een grote hysterese, staat genoeg hierover in dit forum), vind ik hem te snel naar 40 graden gaan, terwijl het ook wel met een lagere temperatuur kan.

- Op aanvoertemperatuur
Dit werkt een stuk beter. De aanvoertemperatuur bepaal ik zelf in mijn eigen systeem (stooklijn met ruimtetemperatuurcompensatie), waardoor de aanvoertemperatuur al dagen tussen de 30 en 35 graden schommelt, wat ook goed moet zijn voor de COP.

Hier even een grafiekje van de berekende COP, van de afgelopen 72 uur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdz4ajAjDe88mNZk91MSQa_sASU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ueF4DrQdktEd08wu9tm0bgCG.png?f=fotoalbum_large

Ik meet deze COP via een elektriciteit meter voor de warmtepomp, en een energiemeter op de aanvoerleiding van de vloerverwarming (dus na het buffervat) (beide van Kamstrup, via M-Bus)

Enige wat ik nog moet doen, is de energiestatusinput gebruiken, zodoende de zonnestroom optimaler te kunnen gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:45
Johnny321 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:42:

- Op ruimtetemperatuur
Dit heb ik een weekje aangekeken, maar dat beviel me niet. Als de ruimtetemperatuur niet gehaald wordt (ook een grote hysterese, staat genoeg hierover in dit forum), vind ik hem te snel naar 40 graden gaan, terwijl het ook wel met een lagere temperatuur kan.

- Op aanvoertemperatuur
Dit werkt een stuk beter. De aanvoertemperatuur bepaal ik zelf in mijn eigen systeem (stooklijn met ruimtetemperatuurcompensatie), waardoor de aanvoertemperatuur al dagen tussen de 30 en 35 graden schommelt, wat ook goed moet zijn voor de COP.
I teressant stukje tekst: je geeft aan dat een hogere temperatuur beter is voor de COP. In mijn beleving is een lagere temperatuur alijd beter voor de COP?

Hoe heb je de stooklijn met ruimtecompensatie ingeregeld? Meet hij de temperatuur binnen en verhoogd hij ddan de stooklijn om sneller aan de gewenste temperatuur te komen en wanneer hij dan in de buurt is: verlaagd de stooklijn dan weer? Moduleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
tebogo schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:57:
[...]

Dat gaat prima, ik heb die veren op bigfoots geplaats. Ben zeer tevreden over het resultaat. zie ook:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/80846114#80846114
Maar ik zie op de trillingsdemper 50kg staan dus ik vermoed tussen de 20-50kg. Maar heb je die x6 of verschillende waarden want ik zit zelf nog te twijfelen naar welke trillingsdemper precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
kazemo schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 02:41:
[...]
met homewizard ....is met grafieken (die blauwe grafieken wat je vaak ziet op dit forum) p1-meter op slimme meter (huis aansluiting)
daarmee kan je uitlezen per dag/maand /jaar en realtime verbruik (met nu)

werkt met een app op mobiel of tablet...heeft niets te maken met HA..is niet nodig daarvoor
Als het goed is komt de kwh meter vandaag binnen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:24
elbizarre schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:36:
[...]

Welk geluid wordt hiermee gedempt? Het gebrom bij hoge toeren of is dit om resonantie tegen te gaan?
Resonantie, de carpoort is van hout en we hebben totaal geen last van resonantie.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:27
SalexSun schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 19:27:
Op de hoogst gevraagde doel temperatuur in de grafiek zet hij na een defrost de doeltemperatuur kort 2gr lager. Dat is om de opstartpiek te beperken, maar ik heb het idee dat het bij de lage temperaturen tegenwerkt.

De flow was 11l/min (= deltaT van 5 bij 3,8kW). Die heb ik vandaag verhoogd naar 14l/min, maar dat zou dus niet zoveel invloed moeten hebben.

De LG lijkt op basis van alle variabelen op het moment van starten een plan te maken hoe die opstart, vervolgens wijkt die daar maar heel beperkt vanaf als er variabelen, zoals de doel temperatuur, veranderen.
Desondanks lijkt hij, op basis van het elektrisch vermogen, toch op de max te lopen. De compressor frequentie log ik momenteel niet.

Logs idd met HA gemaakt
Ik heb vandaag een keer geprobeerd met het "silent mode bij start" uit. De defrosts komen sneller en draait een iets lager CoP maar de warmtepomp genereerd wel significant meer warmte! Met het algoritme aan draaide de compressor gemiddeld 50Hz met het algoritme uit gin hij naar gemiddeld zo'n 70Hz. Het thermische vermogen ging van rond de 6kW naar rond de 9kW. Dus als je het koud krijgt kun je altijd nog het algoritme uit zetten in home assistant;-)

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Antonl91 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Als het goed is komt de kwh meter vandaag binnen 8)
:) mooi,je hebt de P1 erbij besteld? die heb je wel erbij nodig!
aanrader energie+ abonnement er bij nemen dan heb je meer mogelijkheden(kost 1 euro per maand)
de gegevens bijv worden langer bewaard...anders worden ze na 1 jaar gewist...+ zonnetaken heb je dan ook
succes ermee word een beetje uitzoeken maar daar kom je wel mee klaar,wat electro betreft ben je wel een kenner heb ik de indruk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny321
Boomster schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 07:38:
[...]

I teressant stukje tekst: je geeft aan dat een hogere temperatuur beter is voor de COP. In mijn beleving is een lagere temperatuur alijd beter voor de COP?

Hoe heb je de stooklijn met ruimtecompensatie ingeregeld? Meet hij de temperatuur binnen en verhoogd hij ddan de stooklijn om sneller aan de gewenste temperatuur te komen en wanneer hij dan in de buurt is: verlaagd de stooklijn dan weer? Moduleren?
Een lagere temperatuur is natuurlijk beter voor de COP, maar omdat bij de aansturing op ruimtetemperatuur de WP snel naar een aanvoertemperatuur van 40 graden regelt, heb ik een eigen basis stooklijn gemaakt hiervoor.

Hoe groter de afwijking van de ruimtetemperatuur <> ruimtesetpoint, hoe meer de stooklijn wordt opgehoogd.

Hieronder een grafiek van het gewenste setpoint. Deze wordt omstreeks 15:00 geleidelijk opgehoogd naar ca 37 graden (voor de badkamer). Tijdens dit 'badkamerbedrijf' wordt het setpoint van de andere ruimtes met 1 graad verlaagd, zodat deze in de praktijk dichtlopen, en de WP redelijk rustig dit werk doet.

In het wijzigen van het aanvoersetpoint via ModBUS zit een vetraging (1 graad wijziging per 10 minuten ongeveer).

Als je deze vertraging niet doet (en in een keer een setpoint sterk verhoogd), gaat de WP als een malle tekeer. Als dit geleidelijk gebeurd, gaat het geheel veel soepeler en rustiger.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TvOmbCKqrKnI03QKKgeY3E1aKKs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/P9Bty4jBCavYxfHVNrDSwqh6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johnny321
Hoeveel defrost zijn tijdens dit bijzonder ongunstig weer type ongeveer normaal?
Ik zie in de afgelopen dagen dat ik elk uur wel minimaal 1x een defrost heb.
Pagina: 1 ... 170 ... 182 Laatste