Aan uit knop indrukken? En hoe warm is je water? Onder de 15 graden wil hij niet starten dacht ik.
Ja zoiets inderdaad. Maar ik lees voor bepaalde pompen ook een max opvoerhoogte van zo'n 7m. Daar zit ik ook redelijk dicht op, al met al maakt het mij niet zoveel uit, maar ik ben wel benieuwd. Misschien dat ik op het circulatiepompje zelf ook nog wel instellingen heb, daar lijkt het wel op maar dat is iets wat ik nu niet wil controlen met het koude weer.Jojan265 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:22:
[...]
De binnendiameter is dan waarschijnlijk 20 mm. Dat is eigenlijk te weinig voor een 9 kW uitvoering. Ik weet ook niet of er veel knietjes in je installatie zitten, want die geven ook veel weerstand. Zeker bij deze diameters.
Ik heb bijv. een 7 kW uitvoering en gebruik 32 mm MLB (= 26 mm binnendiameter) en heb geen knietjes. Alles is gebogen of met overmaatse bochten aangesloten.
Maar het hoeft helemaal niet erg te zijn, dat je maar 20 L/m haalt. Als je daarmee je huis voldoende warm krijgt met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur is het toch goed?
De documentatie van Grundfoss is ook niet heel duidelijk voor dit type. Veel documentatie, maar als ik dit exacte type zoek vind ik niks, wel andere pompjes die erop lijken.
Dit leidingwerk is gekozen omdat de aansluitingen op de warmtepomp 1inch zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Antonl91 op 09-01-2025 18:40 ]
Het apparaat op het dak staat gewoon aan. De inwendige pomp draait ook. Het display van de thermostaat in de woonkamer staat ook aan. We kunnen alleen niks doen op het display. Als ie onder de 15 graden niet wil starten, hoe kun je dan zoiets installeren bij deze buitentemperaturen?ingmar89 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:30:
Aan uit knop indrukken? En hoe warm is je water? Onder de 15 graden wil hij niet starten dacht ik.
Het aan/uit symbool rechts onder aan de voorkant van de remote controller is een touch-knop. Die indrukken om hem in te schakelen, dan licht de aan/uit knop ook op.SciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:39:
[...]
Het apparaat op het dak staat gewoon aan. De inwendige pomp draait ook. Het display van de thermostaat in de woonkamer staat ook aan. We kunnen alleen niks doen op het display. Als ie onder de 15 graden niet wil starten, hoe kun je dan zoiets installeren bij deze buitentemperaturen?
Water moet idd minimaal 15 graden zijn, maar je vloer zal niet zo koud zijn dat dat een probleem is. Hier is de installatie destijds met warm water gevuld
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Welke temperatuur zie je op het display in de woonkamer? Of van het waterSciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:39:
[...]
Het apparaat op het dak staat gewoon aan. De inwendige pomp draait ook. Het display van de thermostaat in de woonkamer staat ook aan. We kunnen alleen niks doen op het display. Als ie onder de 15 graden niet wil starten, hoe kun je dan zoiets installeren bij deze buitentemperaturen?
Als het net onder de 15 graden is zou ik persoonlijk gewoon even kort met een fohn aan de gang of even een airco of andere verwarming aanzetten. Als het om de ruimte temp gaat, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.
[ Voor 6% gewijzigd door Antonl91 op 09-01-2025 18:47 ]
Ok, dus als ik het goed heb dient het water in het systeem minimaal 15 graden te zijn? Anders zal de warmtepomp nooit opstarten?
De watertemperatuur naar de warmtepomp toe moet 15gr zijn. Volgens mij kun je hem wel kickstarten als je bijv bij de vuilafscheider even een beetje warm water kan toevoegen, of idd met de fohn aan de gang.SciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:50:
Ok, dus als ik het goed heb dient het water in het systeem minimaal 15 graden te zijn? Anders zal de warmtepomp nooit opstarten?
Anderzijds is de kans groot dat je vloer nog >20gr is. Dan zou het water simpelweg vanzelf opwarmen, eventueel even een pomp testrun van een half uurtje laten draaien
of even het water verversen en zoals een user zei warm (niet te warm water uiteraard!) toevoegen en wat koud water aftappen.SalexSun schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:56:
[...]
De watertemperatuur naar de warmtepomp toe moet 15gr zijn. Volgens mij kun je hem wel kickstarten als je bijv bij de vuilafscheider even een beetje warm water kan toevoegen, of idd met de fohn aan de gang.
Anderzijds is de kans groot dat je vloer nog >20gr is. Dan zou het water simpelweg vanzelf opwarmen, eventueel even een pomp testrun van een half uurtje laten draaien
Anders is het misschien handig om wat foto's van de display hier te posten.
[ Voor 5% gewijzigd door Antonl91 op 09-01-2025 18:58 ]
6 graden... Het betreft nieuwbouw met een nieuwe cementdekvloer met vloerverwarming.. Nu nog steenkoud dus.Antonl91 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:44:
[...]
Welke temperatuur zie je op het display in de woonkamer? Of van het water
Als het net onder de 15 graden is zou ik persoonlijk gewoon even kort met een fohn aan de gang of even een airco of andere verwarming aanzetten. Als het om de ruimte temp gaat, maar dat heb ik nog niet meegemaakt.
Dat is wel klote, heb je wel warm water? Of moet de warmtepomp die nog gaan maken? Dan zou je met het backup elektrisch element (in de boiler) aan de gang moeten, maar ik weet niet hoe je die kan inschakelen (wij hebben een aparte warmtepompboiler)
[ Voor 9% gewijzigd door SalexSun op 09-01-2025 19:05 ]
Eerder in dit topic is hier ook eens over gediscussieerd. Daarbij heb ik begrepen dat hij onder de 15 graden wel opstart, de eerste keer dat spanning er op gezet wordt. Het is dan waarschijnlijk wel wenselijk dat de buitentemperatuur ruim boven nul is zodat er geen defrost nodig is. Als ik mij goed herinner was er iemand die, met defrosts, de WP aan de gang kreeg door meerdere keren de spanning er af te halen en weer in te schakelen.
Ik gun me er even geen tijd voor maar ik denk dat dit wel terug te zoeken is in dit topic...
Ik gun me er even geen tijd voor maar ik denk dat dit wel terug te zoeken is in dit topic...
Alles bolletjes in het menu zijn grijs idd. Dit zouden paarse/oranje bollen moeten zijn? Hoe zet je hem dan wel aan?SalexSun schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:57:
Maar nogmaals, staat hij wel aan? Op het scherm moetje een paars of oranje bol zien. Als je grijze bollen ziet staat hij niet aan
Maar dan neem ik aan dat de warmtepomp er al in zat bij oplevering? Lijkt mij dat de bouwer dan een oplossing moet verzinnen. Zijn genoeg te bedenken , maar ik zou ook wel oppassen met een nieuwe vloer icm te snel opstoken.SciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:59:
[...]
6 graden... Het betreft nieuwbouw met een nieuwe cementdekvloer met vloerverwarming.. Nu nog steenkoud dus.
Hoe zit de wp verder aangesloten, is die ook voor sanitair warm water incl buffervat? Heb je een backup heater?
[ Voor 11% gewijzigd door Antonl91 op 09-01-2025 19:17 ]
SciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Alles bolletjes in het menu zijn grijs idd. Dit zouden paarse/oranje bollen moeten zijn? Hoe zet je hem dan wel aan?

is het zelfbouw??? anders installateur laten oplossen is dan oplever service (in bedrijf stelling)
[ Voor 18% gewijzigd door kazemo op 09-01-2025 19:23 ]
Opvoerhoogte is niet van belang bij een gesloten circuit. Je kunt niets verder instellen op de pomp zelf, alleen dat wat je in RCU kunt doen.Antonl91 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:38:
[...]
Ja zoiets inderdaad. Maar ik lees voor bepaalde pompen ook een max opvoerhoogte van zo'n 7m. Daar zit ik ook redelijk dicht op, al met al maakt het mij niet zoveel uit, maar ik ben wel benieuwd. Misschien dat ik op het circulatiepompje zelf ook nog wel instellingen heb, daar lijkt het wel op maar dat is iets wat ik nu niet wil controlen met het koude weer.
De documentatie van Grundfoss is ook niet heel duidelijk voor dit type. Veel documentatie, maar als ik dit exacte type zoek vind ik niks, wel andere pompjes die erop lijken.
Dit leidingwerk is gekozen omdat de aansluitingen op de warmtepomp 1inch zijn.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik ben zelf de bouwer. De wp hoeft alleen de vloerverwarming hier te doen. Dus hij zit rechtstreeks op de vloerverdeler aangesloten. Verder geen verwarming hier. Warmwater krijgen we later via een elektrische doorstroom boiler.Antonl91 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:16:
[...]
Maar dan neem ik aan dat de warmtepomp er al in zat bij oplevering? Lijkt mij dat de bouwer dan een oplossing moet verzinnen. Zijn genoeg te bedenken , maar ik zou ook wel oppassen met een nieuwe vloer icm te snel opstoken.
Hoe zit de wp verder aangesloten, is die ook voor sanitair warm water incl buffervat? Heb je een backup heater?
is dit een voorbeeld,,,anders foto maken wat daadwerkelijk hangt bijv. in kamer?SciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:21:
[Afbeelding]
Gewoon deze thermostaat er bij gekregen
heb je instellingen gemaakt in installateurs menu ,en heb je dipschakelaars omgezet? of alles orgineel gelaten?
[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 09-01-2025 19:32 ]
Brand het aan/uit lampje (rechts onder)SciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:08:
[...]
Alles bolletjes in het menu zijn grijs idd. Dit zouden paarse/oranje bollen moeten zijn? Hoe zet je hem dan wel aan?
:strip_exif()/f/image/KWTjKd1AjzwDMLHEk6rJ9T0E.jpg?f=fotoalbum_large)
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Hoe kom ik in het installateurs menu? Heb geen dipschakelaars omgezet. Zou niet nodig moeten zijn in onze situatie.kazemo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:26:
[...]
is dit een voorbeeld,,,anders foto maken wat daadwerkelijk hangt bijv. in kamer?
heb je instellingen gemaakt in installateurs menu ,en heb je dipschakelaars omgezet?
NopePeteSplit schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:26:
[...]
Brand het aan/uit lampje (rechts onder)
[Afbeelding]
De aanknop moet je een keer indrukken zodat de wp aangaat. Maar als de waterpomp wel gewoon draait lijkt mij dat het wel aan staat.SciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:33:
[...]
Hoe kom ik in het installateurs menu? Heb geen dipschakelaars omgezet. Zou niet nodig moeten zijn in onze situatie.
Om in de installateursmenu te komen moet je naar het menu en als je instellingen ziet staan het pijltje omhoog ong 8 seconden ingedrukt houden, dan vraagt ie om een wachtwoord en dat is de firmware versie van je display. In mijn geval 3069.
Je zou kunnen proberen 'm voor de gek te houden met de anti-vries setting. Misschien wel zo handig om dit morgen overdag te doen als de kans op dichtvriezen van de verdamper een stuk kleiner is.SciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:24:
[...]
Ik ben zelf de bouwer. De wp hoeft alleen de vloerverwarming hier te doen. Dus hij zit rechtstreeks op de vloerverdeler aangesloten. Verder geen verwarming hier. Warmwater krijgen we later via een elektrische doorstroom boiler.
De spanning moet er dan wel af omdat je een dipswitch om moet zetten, en je moet 'm in de installateursinstelling op antivries zetten.
Als het water eenmaal wat warmer is de instellingen natuurlijk wel weer terugzetten.
installateurs menu? met wachtwoord is de softwareversie nr wat op RMC staat (thermostaat)SciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:33:
[...]
Hoe kom ik in het installateurs menu? Heb geen dipschakelaars omgezet. Zou niet nodig moeten zijn in onze situatie.
wat @Antonl91 ook zegt
[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 09-01-2025 19:41 ]
Nou ik zal er morgen eens weer naar kijken. Nu te koud en te donker. Ben er wel klaar mee voor vandaag. We gaan iedergeval morgen de ruimte warm stoken met elektrische kachels. Kijken of we die 15 graden kunnen halen.
OKE PRIMA.....RMC moet wel in de binnenruimte hangen en niet ergens amders op een koude plek; foto maken! doorsturenSciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:41:
Nou ik zal er morgen eens weer naar kijken. Nu te koud en te donker. Ben er wel klaar mee voor vandaag. We gaan iedergeval morgen de ruimte warm stoken met elektrische kachels. Kijken of we die 15 graden kunnen halen.
[ Voor 12% gewijzigd door kazemo op 09-01-2025 19:54 ]
Op het aan/uit lampje drukken (zijn allemaal tip toetsen onder het scherm)SciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:41:
De waterpomp draait. De vin van de warmtepomp echter niet.Antonl91 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:36:
[...]
De aanknop moet je een keer indrukken zodat de wp aangaat. Maar als de waterpomp wel gewoon draait lijkt mij dat het wel aan staat.
De warmtepomp werkt als hij op spanning is, voor anti vries mode.SciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:44:
[...]
De waterpomp draait. De vin van de warmtepomp echter niet.
Als je op het lampje drukt gaat de warmtepomp pas verwarmen (of koelen) en kun je hem bedienen.
Gaat het lampje niet aan, dan is de RMC (remote control unit) misschien defect (of even heel de spanning er een paar minuten vanaf halen, dan start de wp opnieuw op en werkt de RMC misschien weer).
[ Voor 13% gewijzigd door PeteSplit op 09-01-2025 20:08 ]
Anders alle kranen naar de groepen dicht zetten, lange tuinslang op de vulpunten van de verdeler, in een bak met warm water leggen (water verwarmen in een pan) en dan langzaam andere groepen open zetten zodra de warmtepomp aanslaat.SciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:41:
SciroccoRon schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:44:
[...]
De waterpomp draait. De vin van de warmtepomp echter niet.
edit: belangrijk controleren of voeding goed is aangesloten is fase gevoelig....fase+nul....L1+N ...bruin+blauw>meten tussen aarde groen/geel
[ Voor 27% gewijzigd door kazemo op 10-01-2025 08:53 ]
Andere opties die ik nog kan bedenken is de buren vragen voor wat warm water (als je die al hebt). Zelf gaan knutselen met een kleine doorstroomboiler die je op de retour van de vloer verwarmingsverdeler zet, of parallel en dan de vloerverwarming een beetje knijpen zodat de warmtepomp nog genoeg flow heeft, maar niet teveel koud water krijgt.
Tijdelijk alvast kachels aanzetten kan ook helpen, maar voordat het beton warm is en uiteindelijk het water ook ben je wel even verder gok ik.
Tijdelijk alvast kachels aanzetten kan ook helpen, maar voordat het beton warm is en uiteindelijk het water ook ben je wel even verder gok ik.
Tja, we gaan het zien morgen. Heb in iedergeval geen warm water nog in de buurt. Alleen in de vorm van een waterkoker. Ik ben in iedergeval al heel wat wijzer geworden hier. Heel erg bedankt allen!Antonl91 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 20:10:
Andere opties die ik nog kan bedenken is de buren vragen voor wat warm water (als je die al hebt). Zelf gaan knutselen met een kleine doorstroomboiler die je op de retour van de vloer verwarmingsverdeler zet, of parallel en dan de vloerverwarming een beetje knijpen zodat de warmtepomp nog genoeg flow heeft, maar niet teveel koud water krijgt.
Ik had hetzelfde probleem bij het opstarten.
Ik dacht dat de aan knop was om de binnen unit aan te zetten.
Maar toen kwam ik erachter dat je eerst op de verwarming moet hooveren, en dan op de aan/uit knop moest drukken om de verwarming te activeren.
Vond het niet enorm intuïtief.
Heb toen het niet lukte de eerste keer wel even de stroom overal af gehad.
Voor:
:strip_exif()/f/image/mzGM20nOBrJiuLkrhelqrh5R.jpg?f=fotoalbum_large)
Na op de rechtsonder knop te drukken:
:strip_exif()/f/image/PWokQe3vTecKshpaY6srAUnH.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien dat het zoiets simpels kan zijn?
Excuses als dat niet zo is.
Er stond ook ergens in de handleiding dat hij eerst 6 uur een of andere olie moet opwarmen wanneer de power er voor het eerst op gaat. Ik heb wel netjes 6 uur gewacht voor ik het heb geprobeerd. Dus na 6 uur power op de buitenunit heb ik hem gevuld en toen de binnen unit aan gezet.
Ik dacht dat de aan knop was om de binnen unit aan te zetten.
Maar toen kwam ik erachter dat je eerst op de verwarming moet hooveren, en dan op de aan/uit knop moest drukken om de verwarming te activeren.
Vond het niet enorm intuïtief.
Heb toen het niet lukte de eerste keer wel even de stroom overal af gehad.
Voor:
:strip_exif()/f/image/mzGM20nOBrJiuLkrhelqrh5R.jpg?f=fotoalbum_large)
Na op de rechtsonder knop te drukken:
:strip_exif()/f/image/PWokQe3vTecKshpaY6srAUnH.jpg?f=fotoalbum_large)
Misschien dat het zoiets simpels kan zijn?
Excuses als dat niet zo is.
Er stond ook ergens in de handleiding dat hij eerst 6 uur een of andere olie moet opwarmen wanneer de power er voor het eerst op gaat. Ik heb wel netjes 6 uur gewacht voor ik het heb geprobeerd. Dus na 6 uur power op de buitenunit heb ik hem gevuld en toen de binnen unit aan gezet.
Oke, dan is het wat het is. Misschien dat ik ooit nog een verwarming op de zolder toevoeg en dat het dan wel mogelijk is, maar voor nu is deze capaciteit voldoende. Bedankt!Jojan265 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:22:
[...]
Opvoerhoogte is niet van belang bij een gesloten circuit. Je kunt niets verder instellen op de pomp zelf, alleen dat wat je in RCU kunt doen.
@SciroccoRon
Wat bij mij werkte om uit de anti-freeze stand te komen was om maar een paar vloerverwarming groep open te laten. De rest dus sluiten. Daarna de warmtepomp opnieuw opstarten door de stroom er even vanaf te halen.
Je zou eventueel de groep(en) in de meterkast hiervoor kunnen gebruiken als je er niet makkelijk bij kan.
Bij het opstarten ging bij mij de warmtepomp warmte creëren. Ook al was de watertemperatuur rond de 10 graden.
Ik geloof dat het mis gaat als de watertemperatuur binnen x-minuten boven een bepaalde grens komt. Met een veel kleinere watercircuit gaat dat sneller. Als de watertemperatuur hoger wordt kan je geleidelijk extra groepen opzetten.
Wat bij mij werkte om uit de anti-freeze stand te komen was om maar een paar vloerverwarming groep open te laten. De rest dus sluiten. Daarna de warmtepomp opnieuw opstarten door de stroom er even vanaf te halen.
Je zou eventueel de groep(en) in de meterkast hiervoor kunnen gebruiken als je er niet makkelijk bij kan.
Bij het opstarten ging bij mij de warmtepomp warmte creëren. Ook al was de watertemperatuur rond de 10 graden.
Ik geloof dat het mis gaat als de watertemperatuur binnen x-minuten boven een bepaalde grens komt. Met een veel kleinere watercircuit gaat dat sneller. Als de watertemperatuur hoger wordt kan je geleidelijk extra groepen opzetten.
Pardon my dutch
Er zit een simpele zigbee schalaar op de thermostaat klemmen, en een losse zigbee thermometer in de woonkamer.kazemo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:56:
[...]
hoi therma
vraag over de thermostaat is het een externe thermostaat met een hysterese van 0,3 naar wat ik begrepen heb kan je die verschuiven
of misschien wel een externe ruimtevoeler?
of met de RMC van de LG WP?
het lijkt er op of je een mooie oplossing hebt gevondende gebruikelijke defrosten geen probleem!
In home Assistant heb ik het zo in 1 kaart gezet:
:strip_exif()/f/image/MtjhijZMyuw3TjG6i2Nom2XG.jpg?f=fotoalbum_large)
Hiervoor had ik een AliExpress wifi thermostaat met een Ali wifi thermometer in een Chinese app met automatisering. Werkte ook prima
Maar lokaal via zigbee is toch fijner
Had je een speciale reden om een zigbee schakelaar te genruiken en 'm niet via de modbus te schakelen?Therma schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:04:
[...]
Er zit een simpele zigbee schalaar op de thermostaat klemmen, en een losse zigbee thermometer in de woonkamer.
...
Vannacht net boven nul, heldere lucht, maar ook wat (natte sneeuw). RL 90% tot 3:00, daarna snel naar 98%.Jojan265 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:08:
[...]
Ik heb nu met de mist en temperatuur rond het vriespunt exact hetzelfde. Normaal gesproken geen last van, maar waarschijnlijk door de hoge luchtvochtigheid nu wel.
Als je lint het niet doet, dan krijg je grotere problemen en wordt het één grote ijsklomp.
Vanmorgen zag het er zo uit. Ik heb verder niks veranderd mbt rubber doppen ofzo. De watertemperatuur staat denk ik wel een graadje lager
:strip_exif()/f/image/4UkNv4weqRL5x7PYbLgrV8Rj.jpg?f=fotoalbum_large)
Goedemorgen Tweakers,
Ik ben zoekende of mijn 7 kw monobloc normale gedrag vertoond. De WP moet alleen 120 m2 vloerverwarming verwarmen.
De instellingen zijn redelijk vergelijkbaar met wat ik hier overal lees.
Regel op water uit en 100%
Pomp op optimaal ( zie deze normaal als hij levert bij temp. 0-5 ) 17 ltr/min
Installatie is gebouwd op 1" leidingen. Verdeler zonder pomp 8 Groepen goed ingeregeld.
De installatie volgt de ingestelde stooklijn goed . Over het algemeen een DT van 5.
WP staat boven op dak 2 e etage vrij in de wind.
Wanneer ik het E verbruik terug reken op het historisch gasverbruik zou het moeten kloppen. Maar toch bekruipt het gevoel dat het teveel is.
Bijgevoegd het verbruik en dus gedrag van vandaag bij 0-1 gr.
Hoor graag van jullie of dit een normaal gedrag is en het moet loslaten of dat er reden is om verder te optimaliseren.
Ik ben zoekende of mijn 7 kw monobloc normale gedrag vertoond. De WP moet alleen 120 m2 vloerverwarming verwarmen.
Installatie is gebouwd op 1" leidingen. Verdeler zonder pomp 8 Groepen goed ingeregeld.
De installatie volgt de ingestelde stooklijn goed . Over het algemeen een DT van 5.
Wanneer ik het E verbruik terug reken op het historisch gasverbruik zou het moeten kloppen. Maar toch bekruipt het gevoel dat het teveel is.
Hoor graag van jullie of dit een normaal gedrag is en het moet loslaten of dat er reden is om verder te optimaliseren.
/f/image/4qRA4AuXQk2rCpafTyC2qouQ.png?f=fotoalbum_large)
Hallo Leonp ik verbruikte voor het verwarming in 2021 1500 m3 gas 100m2 vloerverwarming dat kost nu € 1,40 is dus 2100 € ÷ door 180 dagen is dan 11,50 per dag.en gisteren gebruikte de warmtepomp 29 kwh 24/7 op 20 graden laat hem ook zo staan en in de woonkamer stook ik wat bij als het moet naar 22 graden is+/- 5a6 kwh dus 35 kwh maar van af oktober zit op nu op 15 per dag en denk met die 180 dagen 3600 a 4000 kwh te zitten
Dus bekijk het eens van die kant . En tel eens uit wat je voor 2100 € aan kwh krijg dat is in mijn geval 6500 kwh,
Nog een fijne middag,
Dus bekijk het eens van die kant . En tel eens uit wat je voor 2100 € aan kwh krijg dat is in mijn geval 6500 kwh,
Nog een fijne middag,
Die grafiek lijkt me typisch gedrag voor een dag als vandaag. De ene defrost na de andere. Bij mij is het niet anders.Leonp schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:23:
Goedemorgen Tweakers,
Hoor graag van jullie of dit een normaal gedrag is en het moet loslaten of dat er reden is om verder te optimaliseren.[Afbeelding]
LG Therma V HM091MR.U44
Hoezee! Hij werkt!Kip schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:57:
@SciroccoRon
Bleek een instelling te zijn in het installateurs menu. RMC stond op master, nu op slave. We hebben nu eerst op vloer droog modus draaien.
:strip_exif()/f/image/Q0pNN8GNc9lI1UJRixsPIZuw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jijk4JLja2Ew07caMS5rPima.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar kwam ik ook al op uit, maar 300 Wh x 24 (elk uur) is toch ~8 kWh / dag = € 2 = toch jammer. Als het zo drastisch koud is, ga ik er vanuit dat de COP ook vrij dramatisch is ( < 3?). Dus valt er denk ik maximaal maar een paar kWh op zo'n dag te besparen.PeteSplit schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:12:
[...]
Ik heb de BUH nog op de standaard instelling van -5 graden staan en toch doet deze soms mee, maar de afgelopen dagen niet.
In de handleiding staat:
Dan zal de capaciteit van de reserveverwarming beginnen te werken wanneer de temperatuur van de buitenlucht lager dan -5 °C is en de actuele temperatuur van het weglopende water veel lager is dan de doeltemperatuur van het weglopende water.
Ik heb maar een BUH (3 kW) die de temperatuur van het water, met iets meer dan 1 graad opwarmt in een ontdooiing van 6 minuten (zou dan ongeveer 3000/10 = 300 W verbruik per keer moeten zijn, maar is vaak minder).
Ergens had ik gelezen over de werking van de IWT tijdens een defrost. Dat hij dan de driewegklep stuurt, SWW tank gebruikt en het element bijschakelt. Maar ik kan dit nergens meer terugvinden

Kan iemand mij naar die passage begeleiden? Ik dacht het ergens op het forum gelezen te hebben.. Dit is wat ik wat ik terug kan vinden in de installatiehandleiding, maar dus niet wat ik bedoel:
:strip_exif()/f/image/mlw5jLRy4gcijhK6H0METizx.png?f=user_large)
De andere in te stellen temperatuur heeft betrekking antivries-maatregel voor een monoblok dacht ik. Bij welke temperatuur het water blijft circuleren.
Goed bezig!SciroccoRon schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:24:
[...]
Hoezee! Hij werkt!
Bleek een instelling te zijn in het installateurs menu. RMC stond op master, nu op slave. We hebben nu eerst op vloer droog modus draaien.[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het vloerdroogprogramma van de LG werkt behoorlijk fors hoor! Is in ieder geval niet volgens de protocollen die in NL geadviseerd worden door.
Zelf heb ik met de rooster-functies een programma gemaakt:
Dag | uur | temp | |
1 | 07:00 | 28 | |
ZO 1 | 21:00 | 30 | |
MA 2 | 07:00 | 33 | |
MA 2 | 21:00 | 35 | |
DI 3 | 07:00 | 38 (vloertemp <31* !) | |
DI 3 | 21:00 | 40 (vloertemp <31* !) | |
WO 4 | 07:00 | 40 (vloertemp <31* !) | |
WO 4 | 21:00 | 40 | |
----- | |||
DO 5 | 07:00 | 37 | |
DO 5 | 21:00 | 35 | |
VR 6 | 07:00 | 32 | |
VR 6 | 21:00 | 30 | |
ZA 7 | 07:00 | 27 | |
ZA 7 | 21:00 | 25 | |
--- koelen | (let op! Op verwarmen zetten tijdens DHW runs) | ||
ZO 8 | 07:00 | 22 | |
ZO 8 | 21:00 | 20 | |
MA 9 | 07:00 | 18 (let op condens) | |
MA 9 | 21:00 | 18 | |
DI 10 | 07:00 | 18 | |
DI 10 | 21:00 | 20 | |
WO 11 | 07:00 | 23 | |
WO 11 | 21:00 | 25 | |
-- verwarmen | |||
DO 12 | 07:00 | 28 | |
DO 12 | 21:00 | 30 |
Zoiets. En dan zou ik ook eerst de vloer rustig van die 6* op willen warmen.
Dat geeft je ook eerst de tijd om te kijken of ie niet gaat pendelen en dergelijk.
Maar misschien dat je hele andere afwegingen hebt natuurlijk.
Nee, had me nooit eerder in modus verdiept, dus een zigbee schakelaar op te thermostaat was makkelijker toenBernieW schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:07:
[...]
Had je een speciale reden om een zigbee schakelaar te genruiken en 'm niet via de modbus te schakelen?
JansenSE schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:36:
[...]
Goed bezig!
Het vloerdroogprogramma van de LG werkt behoorlijk fors hoor! Is in ieder geval niet volgens de protocollen die in NL geadviseerd worden door.
Zelf heb ik met de rooster-functies een programma gemaakt:
Dag uur temp 1 07:00 28 ZO 1 21:00 30 MA 2 07:00 33 MA 2 21:00 35 DI 3 07:00 38 (vloertemp <31* !) DI 3 21:00 40 (vloertemp <31* !) WO 4 07:00 40 (vloertemp <31* !) WO 4 21:00 40 ----- DO 5 07:00 37 DO 5 21:00 35 VR 6 07:00 32 VR 6 21:00 30 ZA 7 07:00 27 ZA 7 21:00 25 --- koelen (let op! Op verwarmen zetten tijdens DHW runs) ZO 8 07:00 22 ZO 8 21:00 20 MA 9 07:00 18 (let op condens) MA 9 21:00 18 DI 10 07:00 18 DI 10 21:00 20 WO 11 07:00 23 WO 11 21:00 25 -- verwarmen DO 12 07:00 28 DO 12 21:00 30
Zoiets. En dan zou ik ook eerst de vloer rustig van die 6* op willen warmen.
Dat geeft je ook eerst de tijd om te kijken of ie niet gaat pendelen en dergelijk.
Maar misschien dat je hele andere afwegingen hebt natuurlijk.

excuus voor mijn vraag als het allemaal niet zo is!
Helaas… het geluid blijft en het is zeker weten de driewegklep.Danton-Bowman schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:07:
[...]
En @Antonl91
Ik heb nog onvoldoende tijd gehad maar de keren dat ik kon gaan kijken leek het de Caleffi 3-weg klep te zijn.
Even kijken of ik een camera heb liggen om erop te richten.
Ik zal de flow van het verwarmingssysteem(?) eens lager zetten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Of dien ik de flow van de warmtepomp zelf aan te passen?
What to do?
Blij om te horen dat je de oorzaak hebt gevonden en dat het is wat ik dacht. Ik weet alleen niet wat de exacte oplossing is.Danton-Bowman schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 07:58:
[...]
Helaas… het geluid blijft en het is zeker weten de driewegklep.
Of dien ik de flow van de warmtepomp zelf aan te passen?
What to do?
Ik denk dat het watercircuit kortstondig helemaal dichtgezet word. Maar ik weet niet of er drieweg kleppen zijn die als ze van positie wisselen, ze in ieder geval continue water doorlaten vanuit de warmtepomp want dat is wat je nodig hebt. Of iets met een twee weg klep die na het buffervat zit zodat het buffervat altijd open blijft. Het circulatiepompje van de warmtepomp gaat tijdens het ontdooien op vol vermogen, dus ik denk dat je daar niks kan en zou moeten aanpassen omdat je daarmee het probleem niet echt verhelpt. Misschien dat andere users meer ervaring hebben met een systeem wat redelijk hetzelfde is of gewoon een belletje plegen naar het bedrijf dat het oude bedrijf heeft overgenomen en dat zij een klep kunnen adviseren.
De master/slave configuratie snap ik in dit geval ook niet zo goed. Misschien dat de RMC voor de woonkamer echt een tweede is?kazemo schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:25:
[...]
ik weet het niet zeker,misschien weet jij dat,als hij echt op verwarmings modus wil gaan moet hij dan weer terug van slave naar master in configuratie ?ik zou hem eerst op vloerdroging laten om boven die 15gr te komen,als het langzamer moet zou hij evt op stille modus kunnen zetten?
excuus voor mijn vraag als het allemaal niet zo is!
In ieder geval goed dat de warmtepomp nu operationeel is en aan het verwarmen kan beginnen.
Voor het drogen van de vloer wil je deze rustig opwarmen en rustig afkoelen. In stapjes van max 5° / dag.
Als er 15°C water retour komt en het zou 6°C in de ruimte zijn, zou ik er eerst maar eens 20 water doorheen laten gaan of nog kouder.
Dan moet je dus wel (tijdelijk )de instellingen daarvoor aanpassen: continue pompen bij verwarmen, minimale temperatuur water, sturen op uitgaand water etc.
JansenSE schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:37:
[...]
De master/slave configuratie snap ik in dit geval ook niet zo goed. Misschien dat de RMC voor de woonkamer echt een tweede is?
In ieder geval goed dat de warmtepomp nu operationeel is en aan het verwarmen kan beginnen.
Voor het drogen van de vloer wil je deze rustig opwarmen en rustig afkoelen. In stapjes van max 5° / dag.
Als er 15°C water retour komt en het zou 6°C in de ruimte zijn, zou ik er eerst maar eens 20 water doorheen laten gaan of nog kouder.
Dan moet je dus wel (tijdelijk )de instellingen daarvoor aanpassen: continue pompen bij verwarmen, minimale temperatuur water, sturen op uitgaand water etc.
ik ben er aangewend...misschien zou het helpen als ik hem juist nu op slave zet??
bij hem met lage temp in de ruimte 6gr...heeft het juist geholpen voor hem aan de gang te krijgen door hem op slave te zetten.....dat vind ik zo raar,dan zou dat een mooie manier zijn om de WP ondanks te lage temp beneden 15gr toch te starten! (tijdelijke maatregel)
beschouw dit alles maar als sparren om er achter te komen hou het zit met die software van de LG WP?
[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 11-01-2025 10:12 ]
SalexSun schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:33:
Moeilijke omstandigheden in omgeving eindhoven: -3 en mistig.
Om 1:00 heeft de kamerthermostaat de stooklijn 2 graden verhoogd. Verder nog steeds stille modus actief. Hele huis gemiddeld lekker 20gr.
[Afbeelding]
condensor blijft vrij kan zijn ontdooiwater goed spuien! alle gaten open! verwarmings lint werkt schijnbaar goed!
regio Roermond
[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 11-01-2025 10:34 ]
< knip >
[ Voor 144% gewijzigd door PeteSplit op 11-01-2025 20:50 ]
Ik probeer de lgmv module aan te sluiten. Ik dacht dit werkt wel op de usb van de wifi modem maar helaas. Iemand idee op welke connector je deze dient aan te sluiten?
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
Er zijn twee modules (consument ThinQ- PWFMDD200 en installateur LGMV- PLGMVW100).Wodan89 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:32:
Ik probeer de lgmv module aan te sluiten. Ik dacht dit werkt wel op de usb van de wifi modem maar helaas. Iemand idee op welke connector je deze dient aan te sluiten?
Ook zijn er diverse plaatsen voor de connector op de verschillende pcb's.
Heb je de module inclusief de kabel, dan zit er een connector aan.
Kijk eens op dit topic bij tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
(twee plaatsen op pcb en een zou er niet werken)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cRJuqbZGKns2Mlxpei5MxVgd.jpg?f=user_large)
De connector zit op de "indoor" pcb (ook bij een monoblock, rechter deel)
:no_upscale():strip_exif()/f/image/284qnDh9HElmUPwcKkMFXHej.webp?f=user_large)
foto van @tebogo
[ Voor 72% gewijzigd door PeteSplit op 11-01-2025 20:52 ]
Op de print is er een connector met CN_LGMV erbij. Daar moet je de LGMV module op aansluitenWodan89 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:32:
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Ik heb een esp module in de warmtepomp. Die kan ik uitlezen met HA (waar ik verder weinig mee doe).
Ik wil in het script graag opnemen dat hij na een start opstart in stille modus, en dat deze na verloop van tijd weer uit gaat bij deze temperaturen. Ik zal de nodige scripts voorbij komen. Maar ik weet niet hoe ik dit erin krijg.
Ik kan via de esp pagina wel een bestand uploaden. Maar ik weet niet hoe dit bestand eruit ziet.
Ik kan ook in HA een regel toevoegen, maar ook hier heb ik geen ervaring mee. Ik heb de esp ook al aan de pc gehangen, maar weet ik niet hoe ik de bestanden kan zien
Iemand die kan helpen?
Ik wil in het script graag opnemen dat hij na een start opstart in stille modus, en dat deze na verloop van tijd weer uit gaat bij deze temperaturen. Ik zal de nodige scripts voorbij komen. Maar ik weet niet hoe ik dit erin krijg.
Ik kan via de esp pagina wel een bestand uploaden. Maar ik weet niet hoe dit bestand eruit ziet.
Ik kan ook in HA een regel toevoegen, maar ook hier heb ik geen ervaring mee. Ik heb de esp ook al aan de pc gehangen, maar weet ik niet hoe ik de bestanden kan zien
Iemand die kan helpen?
Je kunt alles met HA doen, als je de add on ESPhome toevoegt aan HAtaedeh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:37:
Ik heb een esp module in de warmtepomp. Die kan ik uitlezen met HA (waar ik verder weinig mee doe).
Iemand die kan helpen?
Zit er al vaak standaard in, ga naar Settings, Add-ons, ESPhome device builder.
Dit is een tekst editor, met mogelijkheid om het bestand naar het esp bordje te flashen.
De add-on detecteert je esp bordje automatisch (via wifi op je lan)
Dat is gelukt. Zie de esp in ha.
Maar hoe kom ik aan het juiste bestand.
Had zelf gedacht om het bordje uit te lezen, en dan het bestand aan te passen.
En de startpost verwijst al naar voorbeeld automations, zowel voor ESPhome en op HA zelf.taedeh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:37:
Iemand die kan helpen?
Er staan hier in het forum nog meer voorbeelden. Die zul je nog wel naar je eigen setup aan moeten passen.
Meer algemene informatie kun je, naast Google, ook op het HA en ESPhome topic vinden,
Als je de WEB UI geopend hebt zie zoiets als dit en je kunt dan via edit het bestand wat in de esp zit zien en aanpassen daarna via wifi kun je flashentaedeh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:00:
Dat is gelukt. Zie de esp in ha.
/f/image/f20GZvPBql3uRtGvoR31ICmi.png?f=fotoalbum_large)
https://esphome.io/guides/getting_started_hassio
Kan inderdaad een json bestand vinden.
Weer anders dan de yaml scripts...... Geloof dat ik hier niet de ervaring voor heb.....
Weer anders dan de yaml scripts...... Geloof dat ik hier niet de ervaring voor heb.....
I have a 7Kw THermaV please find the behaviors of the last daysLeonp schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:23:
Goedemorgen Tweakers,
Hoor graag van jullie of dit een normaal gedrag is en het moet loslaten of dat er reden is om verder te optimaliseren.[Afbeelding]
/f/image/MhqdyAgacopDyN3oPNLiqsgL.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben een beetje aan het experimenteren om de warmtepomp bij deze lage temperaturen wat stabieler te krijgen. Iemand tips?
Draait op dit moment met de volgende settings:
- pompcapaciteit op 65%
- watertemperatuur uit is 29 graden
- zeer goed geisoleerd huis met vloerverwarming boven en beneden
- als de warmtepomp op stille modus wordt gezet, gaat deze een stuk minder verbruiken (zie laatste deel van de grafiek)
- pompcapaciteit op 65%
- als de warmtepomp op stille modus wordt gezet, gaat deze een stuk minder verbruiken (zie laatste deel van de grafiek)
:strip_exif()/f/image/NSIkhANUfEQSv54Bg2DJSbOm.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt geen json nodig. Het kan wel eens nodig of handig zijn om in een yaml script een stukje C++ code op te nemen.taedeh schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:22:
Kan inderdaad een json bestand vinden.
Hey heeft even geduurd, maar hier zijn wat foto's. Geen idee of dit van de juiste onderdelen zijn, of dat dit zo een goed beeld geeft.Jojan265 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:44:
[...]
Dat is me te ver. Je zou wel een foto kunnen sturen van de driewegklep (hoe hydraulisch en elektrotechnisch aangesloten) en een foto hoe de driewegklep op de WP is aangesloten. Daarmee komen we een heel eind.
Voor de driewegklep is het heel belangrijk dat deze geschikt is voor de LG. De LG vraagt namelijk een aparte aansturing voor DHW stand en een aparte aansturing voor CV stand.
.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
elbizarre schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:09:
[...]
Hey heeft even geduurd, maar hier zijn wat foto's. Geen idee of dit van de juiste onderdelen zijn, of dat dit zo een goed beeld geeft.
.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
na kijken of er 3leidingen of 2leidingen op de klep zijn aangesloten!
The **Honeywell VC6013** is indeed available in both **2-way** and **3-way** configurations.
To determine which type you have, you can check the number of connections on the valve:
- **2-way valve**: Typically has two connections (one inlet and one outlet).
- **3-way valve**: Typically has three connections (one common port and two outlet ports).
If you're still unsure, you could also refer to the product manual or consult with the supplier for confirmation.
bijv deze moet het zijn: https://www.warmtepompzel...ell-3-wegklep-compleet-1/
https://www.warmtepompzel...sluiter-klep-1-behuizing/
[ Voor 19% gewijzigd door kazemo op 12-01-2025 14:25 ]
Misschien is het probleem dat ‘t een 2-weg klep betreft en geen 3-weg? Dan zou deze dus in zijn geheel moeten worden vervangen?Antonl91 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:27:
[...]
Blij om te horen dat je de oorzaak hebt gevonden en dat het is wat ik dacht. Ik weet alleen niet wat de exacte oplossing is.
Ik denk dat het watercircuit kortstondig helemaal dichtgezet word. Maar ik weet niet of er drieweg kleppen zijn die als ze van positie wisselen, ze in ieder geval continue water doorlaten vanuit de warmtepomp want dat is wat je nodig hebt. Of iets met een twee weg klep die na het buffervat zit zodat het buffervat altijd open blijft. Het circulatiepompje van de warmtepomp gaat tijdens het ontdooien op vol vermogen, dus ik denk dat je daar niks kan en zou moeten aanpassen omdat je daarmee het probleem niet echt verhelpt. Misschien dat andere users meer ervaring hebben met een systeem wat redelijk hetzelfde is of gewoon een belletje plegen naar het bedrijf dat het oude bedrijf heeft overgenomen en dat zij een klep kunnen adviseren.
Danton-Bowman schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:56:
[...]
Misschien is het probleem dat ‘t een 2-weg klep betreft en geen 3-weg? Dan zou deze dus in zijn geheel moeten worden vervangen?
[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 12-01-2025 13:08 ]
Werkt best wel met andere merken hoor... Als de aansturing maar klopt.
Ah ok dan kijk ik verkeerd… 🥲kazemo schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:05:
[...]
dat denk ik dus niet hij heeft duidelijk 3 leidingen aangesloten,trouwens het werkt alleen een ander merk(Italiaans)......is geen honeywell misschien werken die beter (zonder knal)
Dacht dat 2-weg A / B was en 3-weg A / B / AB
het word een beetje verwarrend ik had het in beginsel over probleem bij @elbizarreingmar89 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:10:
Werkt best wel met andere merken hoor... Als de aansturing maar klopt.
Het is in elk geval een bijzondere situatie; een 3 weg klep, met een motor die eigenlijk bij een 2 weg klep hoort.
het punt bij @elbizarre heeft hij nu 2leidingen of 3leidingen op de klep aangesloten? dat weet ik dus niet! ik zie dat op de foto niet? dat moet hij dus nakijken...daar wacht ik dus opingmar89 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:27:
Het is in elk geval een bijzondere situatie; een 3 weg klep, met een motor die eigenlijk bij een 2 weg klep hoort.
bijv deze moet het zijn: https://www.warmtepompzel...ell-3-wegklep-compleet-1/
https://www.warmtepompzel...sluiter-klep-1-behuizing/
https://www.elin.nl/produ...en-zonder-eindschakelaar/
motor maakt niet uit passen op beide!....het enige is je hebt ze met of zonder eindschakelaar?
[ Voor 31% gewijzigd door kazemo op 12-01-2025 14:51 ]
Voor zo ver ik heb begrepen wordt bij de stille modus vooral de maximale snelheid van de compressor gelimiteerd en draait de ventilator langzamer. Maar dat zou niet verklaren waarom het vermogen in jouw geval lager wordt.bassa91 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:05:
Ik ben een beetje aan het experimenteren om de warmtepomp bij deze lage temperaturen wat stabieler te krijgen. Iemand tips?
- pompcapaciteit op 65%
[Afbeelding]
Ik zie zelf vooral de frequentie van defrosts afnemen sinds ca 6u:
/f/image/68DfI7qNjhnMIJV8cDtrXMNm.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door reablom op 12-01-2025 13:41 ]
Doel jij op mijn setup of die van @elbizarre ?ingmar89 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:27:
Hi all,
Ik ga toch ook hier even om hulp vragen! Ook ik heb het bordje van @AUijtdehaag samen met het script van @paQ. Dit leek me het eenvoudigste realiseren. Ik heb het bordje zelf opzich werkend in HA. Ik zie alle sensoren e.d.. Aansluting op de LG (binnenunit - het is een split) denk dat ik ook goed heb gedaan. Op de externe controller ingang volgens het diagram.
Echter verbinding maken met de modbus interface van de LG warmtepomp lijkt niet te werken. Voeding van dat bordje is nu externe via usb C... moet ik ook nog een betere oplossing voor bedenken maar zo gaat hij in elk geval aan.
Dipswitches 1 en 2 op ' on ' gezet. Maar leek niet veel te veranderen. Ik zal vast iets niet goed begrijpen en misschien is het heel simpel maar ik heb toch even wat hulp nodig...
Hieronder wat fotos, iemand enige idee??
/f/image/ey6bINbesRCVM40ZmfN90NJO.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vjpka3Jla0ixUqWqmqxHBnHG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga toch ook hier even om hulp vragen! Ook ik heb het bordje van @AUijtdehaag samen met het script van @paQ. Dit leek me het eenvoudigste realiseren. Ik heb het bordje zelf opzich werkend in HA. Ik zie alle sensoren e.d.. Aansluting op de LG (binnenunit - het is een split) denk dat ik ook goed heb gedaan. Op de externe controller ingang volgens het diagram.
Echter verbinding maken met de modbus interface van de LG warmtepomp lijkt niet te werken. Voeding van dat bordje is nu externe via usb C... moet ik ook nog een betere oplossing voor bedenken maar zo gaat hij in elk geval aan.
Dipswitches 1 en 2 op ' on ' gezet. Maar leek niet veel te veranderen. Ik zal vast iets niet goed begrijpen en misschien is het heel simpel maar ik heb toch even wat hulp nodig...
/f/image/ey6bINbesRCVM40ZmfN90NJO.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Vjpka3Jla0ixUqWqmqxHBnHG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Z67SK2jopXdz3sBXF84Ob7Da.jpg?f=fotoalbum_large)
Op de afstandsbediening RMC hetzelfde modbus adres instellen dat ook in het YAML bestand staatmaickelr schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:53:
Hi all,
Bijvoorbeeld
YAML:
1
2
3
| modbus_controller: - id: lg address: 0x1 |
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Anx3IpWxsy1JFYV9DR1Y1HPZ.jpg?f=user_large)
[ Voor 12% gewijzigd door PeteSplit op 12-01-2025 14:22 ]
Daar zat ik net naar te kijken toevallig. Net op 0,1 gezet. Dat staat ook in de yaml.PeteSplit schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:19:
[...]
Op de afstandsbediening RMC hetzelfde modbus adres instellen dat ook in het YAML bestand staat
Veranderd nog niet veel.

Ik zie in de flash yaml gegevens staan 0x01 Haal een nul weg misschien helpt dat 0x1 ?maickelr schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:22:
[...]
Daar zat ik net naar te kijken toevallig. Net op 0,1 gezet. Dat staat ook in de yaml.
Veranderd nog niet veel.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tJrkZ3rAOuSUj4UKZOjGmyDC.jpg?f=user_large)
edit, is bij mij ook, dus dat is het niet
[ Voor 27% gewijzigd door PeteSplit op 12-01-2025 14:34 ]
Iemand?rolandmegens schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:42:
Qua onderhoud, doen jullie ooit iets behalve bijvullen en ontluchten?
Moet de ventilator oid nog een keer schoongemaakt worden? Heb ondertussen de warmtepomp al zo'n 4-5 jaar, dus misschien toch een keer nodig...
In de yaml staat wel gewoon 0x1PeteSplit schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:25:
[...]
Ik zie in de flash yaml gegevens staan 0x01 Haal een nul weg misschien helpt dat 0x1 ?
eigenlijk niks aan veranderd, 1 op 1 van github gekopieerd
code:
1
2
3
4
5
6
7
| modbus_controller: - id: lg ## the Modbus device addres address: 0x1 modbus_id: modbus_lg setup_priority: -10 update_interval: 10s |
Kan zo niets vinden, heb je de warmtepomp ook uit gezet en de spanning eraf gehaald ?maickelr schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:29:
[...]
In de yaml staat wel gewoon 0x1
eigenlijk niks aan veranderd, 1 op 1 van github gekopieerd
code:
1 2 3 4 5 6 7 modbus_controller: - id: lg ## the Modbus device addres address: 0x1 modbus_id: modbus_lg setup_priority: -10 update_interval: 10s
Voor het inschakelen van de dipswitches
Ik waardeer het meedenken anyway!PeteSplit schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:46:
[...]
Kan zo niets vinden, heb je de warmtepomp ook uit gezet en de spanning eraf gehaald ?
Voor het inschakelen van de dipswitches
Ja de spanning was eraf bij het inschakelen van de dipswitches en aansluiten van de module. Voor zover je kunt zien wel goed aangesloten? A naar A en B naar B? Klopt toch... ?
De RMC moet wel nog op master blijven staan? (anders kan ik helemaal niet het modbus adres meer instellen, die config kun je dan niet meer selecteren)
Ik heb de RMC op master staan,maickelr schreef op zondag 12 januari 2025 @ 14:53:
[...]
Ik waardeer het meedenken anyway!
Ja de spanning was eraf bij het inschakelen van de dipswitches en aansluiten van de module. Voor zover je kunt zien wel goed aangesloten? A naar A en B naar B? Klopt toch... ?
De RMC moet wel nog op master blijven staan? (anders kan ik helemaal niet het modbus adres meer instellen, die config kun je dan niet meer selecteren)
je kunt proberen a en b om te draaien, ik heb dit
:no_upscale():strip_exif()/f/image/IudEHplk4GiIVBC5q88Lqxmn.webp?f=user_large)
@PeteSplit Het is een atom S3 lite op een RS485 base
Pinnen
tx: 19 (RS485 base) -> 6 (Atom s3 lite)
rx: 22 (RS485 base)-> 5 (Atom s3 lite)
Dat is dan deze:
Jij gebruikt "mijn" bordje met MH-ET-LIVE esp en die is anders dan de Atom s3 lite met RS485 base van m5stack
Pinnen
tx: 19 (RS485 base) -> 6 (Atom s3 lite)
rx: 22 (RS485 base)-> 5 (Atom s3 lite)
Dat is dan deze:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
| ### modbus ### uart: id: mod_bus tx_pin: GPIO6 rx_pin: GPIO5 baud_rate: 9600 stop_bits: 1 parity: NONE |
Jij gebruikt "mijn" bordje met MH-ET-LIVE esp en die is anders dan de Atom s3 lite met RS485 base van m5stack
[ Voor 22% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-01-2025 15:59 ]
Dank voor jullie hulp!! Dat was hem inderdaad. Hij doet het nu!
Kun je nog even een foto maken, waarop de A, B en A/B van de driewegklep goed te zien is (zoals op onderstaand voorbeeld)?elbizarre schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:09:
[...]
Hey heeft even geduurd, maar hier zijn wat foto's. Geen idee of dit van de juiste onderdelen zijn, of dat dit zo een goed beeld geeft.
.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/R659DhPMuBmwarKOBv6yvIY3.png?f=user_large)
En kun je dan bevestigen dat de leiding die door de houten vloer gaat, de leiding is die van de Warmtepomp komt?
Ik neem aan dat het type dat je hebt de volgende aansluitingen heeft:
/f/image/SPukf38pkdlNnW3bV1GpCP1L.png?f=fotoalbum_large)
En dan is het goed om te weten hoe de kleuren zijn aangesloten op de warmtepomp. Dus als je van die aansluitingen ook nog een foto zou kunnen maken, kunnen we vrij goed aangeven of het allemaal gaat werken.
Oei, dit forum is wat actiever dan ik dacht.Jojan265 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:00:
[...]
Kun je nog even een foto maken, waarop de A, B en A/B van de driewegklep goed te zien is (zoals op onderstaand voorbeeld)?
[Afbeelding]
En kun je dan bevestigen dat de leiding die door de houten vloer gaat, de leiding is die van de Warmtepomp komt?
Ik neem aan dat het type dat je hebt de volgende aansluitingen heeft:
[Afbeelding]
En dan is het goed om te weten hoe de kleuren zijn aangesloten op de warmtepomp. Dus als je van die aansluitingen ook nog een foto zou kunnen maken, kunnen we vrij goed aangeven of het allemaal gaat werken.
Die leiding door het dak (afgewerkt met hout) is inderdaad rechtstreeks uit de WP unit.
Het is ook inderdaad een 3-weg ding (zie foto).
De leidingen in de kruipruimte zijn overigens niet geïsoleerd (zie 2e foto) dus dat mag ik ook fijn nog even zelf doen.
![]() | ![]() |
Pompje draait, 32 in 28 uit bij een 19,5 graden in de huiskamer.
Gisteren opgestart zonder dat ik weet wat en hoe.
Er is veel nerd talk hiero, dus lieve nerds shoot me
Waar let ik op, opstart was in silent mode.
Cv ketel staat op dezelfde stand met de ketel temperatuur en loopt vooralsnog niet mee.
Ik wil wel dat die pomp (van de cv) mee draait. Forceer ik cv dan trekt alle warmte de hut in.
Extra pomp geen zin in, gasloos is niet het doel.
Vooralsnog emigreren naar Spanje is goedkoper 🥳
Waar let ik dus op?
Modbus, en parameters is het volgende doel.
En een extra leefruimte toevoegen, gemoduleerd.
Valt niet tegen tot dusverre .
Ja de behuizing, wat een blrlerp is die of dat!!!!
Therma’ze allemaal 🍀
Gisteren opgestart zonder dat ik weet wat en hoe.
Er is veel nerd talk hiero, dus lieve nerds shoot me
Waar let ik op, opstart was in silent mode.
Cv ketel staat op dezelfde stand met de ketel temperatuur en loopt vooralsnog niet mee.
Ik wil wel dat die pomp (van de cv) mee draait. Forceer ik cv dan trekt alle warmte de hut in.
Extra pomp geen zin in, gasloos is niet het doel.
Vooralsnog emigreren naar Spanje is goedkoper 🥳
Waar let ik dus op?
Modbus, en parameters is het volgende doel.
En een extra leefruimte toevoegen, gemoduleerd.
Valt niet tegen tot dusverre .
Ja de behuizing, wat een blrlerp is die of dat!!!!
Therma’ze allemaal 🍀
Het lijkt allemaal prima in orde en je zou dus in principe alleen de DHW sensor nodig hebben om ook de DHW tank te kunnen verwarmen met de LG.elbizarre schreef op zondag 12 januari 2025 @ 19:39:
[...]
Oei, dit forum is wat actiever dan ik dacht.![]()
Die leiding door het dak (afgewerkt met hout) is inderdaad rechtstreeks uit de WP unit.
Het is ook inderdaad een 3-weg ding (zie foto).
De leidingen in de kruipruimte zijn overigens niet geïsoleerd (zie 2e foto) dus dat mag ik ook fijn nog even zelf doen.![]()
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik zou ook inderdaad de leidingen door de kruipruimte nog even isoleren. Vooral bij het verwarmen van DHW is de temperatuur dusdanig hoog dat je ook veel warmteverlies hebt.
Naast het standaardriedeltje druk controleren en ontluchten:
Vuilfilters, die in je afgiftesysteem en in je warmtepomp
verdamper, met plantenspuit inspuiten met Dasty (het gele spul) en met de tuinslang naspoelen
Fanbladen, voorzichtig schoonmaken als het nodig is
En als je hem toch open hebt voor het vuilfilter alles even inspecteren
Welke frequentie zou je hierin adviseren?BernieW schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:10:
[...]
verdamper, met plantenspuit inspuiten met Dasty (het gele spul) en met de tuinslang naspoelen
Super. Dank voor de gemoedsrustJojan265 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:49:
[...]
Het lijkt allemaal prima in orde en je zou dus in principe alleen de DHW sensor nodig hebben om ook de DHW tank te kunnen verwarmen met de LG.
Ik zou ook inderdaad de leidingen door de kruipruimte nog even isoleren. Vooral bij het verwarmen van DHW is de temperatuur dusdanig hoog dat je ook veel warmteverlies hebt.
Na alles wat er gebeurt is twijfelde ik overal aan. Blij dat het wel meevalt dus!
BernieW schreef op zondag 12 januari 2025 @ 22:10:
[...]
veel voorkomend probeem bij CV combiketels,zal hier niet anders zijn!(die hebben meestal 24v motor)
motor met bajonet sluiting knopje drukken kwartslag naar links en komt dan los
binnen werk met speciale sleutel(zit bij nieuw binnenwerk) zo gemaakt dat druk gelijkmatig verdeeld word bij openen en sluiten (voorkomt waterslag)
https://www.warmtepompzel...rk-2-en-3-weg-klep-3-4-1/
https://www.bing.com/vide...BF0FA8F824B8DB&ajaxhist=0
https://www.bing.com/vide...9C6178B57433&&FORM=VRDGAR
[ Voor 34% gewijzigd door kazemo op 13-01-2025 11:24 ]
Ik zie hetzelfde. Zonder silent mode blijft de pomp hangen rond de 1000W. Als silent mode aan staat wil ie ineens wel naar 600W.bassa91 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 09:05:
- pompcapaciteit op 65%
[Afbeelding]
De ORC's duren 60 seconden op 2700W zonder silent mode.
Met SM wordt dat 1600W, maar dan wel 20 minuten lang. Dit laatste zorgt er bij mij voor dat ie ondanks het lagere vermogen alsnog door de hyresterese limiet knalt. Dus praktisch is het niet echt bruikbaar.
R290 9kW UB60 machine.