LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 168 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:49
Stekkerbatterij schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:37:
Vraag.. wat is wijsheid bij een warmtepomp met 120 liter buffervat en radiatoren? In huis zoveel mogelijk radiatoren open zetten of juist alleen waar er behoefte aan is? Waar haalt de warmtepomp bet beste rendement uit?
Voor het rendement van de warmtepomp is het het beste om de Ta zo laag mogelijk te hebben. Dat bereik je door alles open te zetten. Echter is het dan wel mogelijk dat je meer verbruik hebt door mogelijk meer warmteverlies. Dat ligt ook aan de isolatie van je woning.

Ik heb beneden 100 m2 vloerverwarming en heb de radiatoren boven dicht (behalve op de werkkamer indien ik thuis werk). De slaapkamers hebben een temperatuur tussen 16 °C en 18 °C. Dat vinden wij prima en geeft voor ons het minste energieverbruik.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-10 11:21
Stekkerbatterij schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:37:
Vraag.. wat is wijsheid bij een warmtepomp met 120 liter buffervat en radiatoren? In huis zoveel mogelijk radiatoren open zetten of juist alleen waar er behoefte aan is? Waar haalt de warmtepomp bet beste rendement uit?
Door met een zo'n laag mogelijke temperatuur te stoken. Denk dat het lastig is om met zekerheid te zeggen wat het meest efficient is, maar ik kan mij voorstellen dat als je meerdere radiatoren een beetje opent en je daardoor kunt zorgen dat je met een lagere temperatuur stookt het efficienter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekkerbatterij
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-01 12:15

Stekkerbatterij

Bedrijfsaccount Stekkerbatterij
De woning is goed geïsoleerd en overal voorzien van dubbel glas zowel boven als beneden. Ik heb op de slaapkamers de radiatoren wel dicht omdat we naar lekker fris willen slapen. Verder op zolder woonkamer badkamer berging en hal wel alles open staan. Hoe kan ik het beste zien wat de beste instelling ongeveer is? Wat is het beste verschil bijvoorbeeld tussen de in en uitvoer temperatuur?

En qua pompsnelheid wat is jullie ervaring daarmee? Juist hoog of laag met radiatoren?

[ Voor 10% gewijzigd door Stekkerbatterij op 05-01-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 20:31
Dat is afhankelijk van veel factoren.
Als je te weinig afgifte hebt en je warmtepomp dus gaat pendelen, dan kan het interessant zijn om meer radiatoren open te zetten. Dit geeft ook extra comfort in huis.
Daarnaast is het natuurlijk zo dat als je meer verwarmd, dat meer energie kosten. (Meer verwarmen tegen lager verbruik is niet mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekkerbatterij
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-01 12:15

Stekkerbatterij

Bedrijfsaccount Stekkerbatterij
En wat is het beste qua verschil bij in en uitvoer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:24

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Stekkerbatterij schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:54:
De woning is goed geïsoleerd en overal voorzien van dubbel glas zowel boven als beneden. Ik heb op de slaapkamers de radiatoren wel dicht omdat we naar lekker fris willen slapen. Verder op zolder woonkamer badkamer berging en hal wel alles open staan. Hoe kan ik het beste zien wat de beste instelling ongeveer is? Wat is het beste verschil bijvoorbeeld tussen de in en uitvoer temperatuur?

En qua pompsnelheid wat is jullie ervaring daarmee? Juist hoog of laag met radiatoren?
Ik heb de pompsnelheid een tijdje geleden verlaagd. Ik had in het begin (vorig seizoen, toen ik de warmtepomp net had) de pompsnelheid staan op 25 LPM en heb dat verlaagd naar 20 LPM en nu staat het op 15 LPM.
Met het veranderen van de pompsnelheid, verandert ook altijd de deltaT (de vraag is alleen hoeveel).

Ik heb nu een hogere deltaT (verschil tussen aanvoer en retour bij warmtepomp). Eerst was deze 1-3 graden en nu 2-5 graden bij de warmtepomp. Bij de radiatoren is deze daardoor ook iets verhoogd.
Ik heb nu het idee dat ik een betere warmteafgifte bij de radiatoren heb. Ik heb ook vloerverwarming, daarom is de watertemperatuur maar 28 tot 30 graden ingesteld.
Ik heb alle radiatoren openstaan, anders wordt het te koud boven, de vloerverwarming beneden is hoofdverwarming (met een gesloten verdeler).
De radiatoren zijn ook nodig, voor voldoende volume bij een ontdooiing.

In het verbruik zie ik geen verschil.

[ Voor 12% gewijzigd door PeteSplit op 05-01-2025 15:25 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-10 18:17
ingmar89 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:12:
Als je te weinig afgifte hebt en je warmtepomp dus gaat pendelen, dan kan het interessant zijn om meer radiatoren open te zetten. Dit geeft ook extra comfort in huis.
Daarnaast is het natuurlijk zo dat als je meer verwarmd, dat meer energie kosten. (Meer verwarmen tegen lager verbruik is niet mogelijk)
Hoe ziet dat pendelen er uit in de grafiek? Of hoe manifesteert zich dat precies? Ik heb ook alleen de vloerverwarming aan, verder alles dicht. En zelfs de vloerverwarming gaat soms uit. Ik heb wel een 100L antipingel vat, wat het tegen zou moeten gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:46
ingmar89 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:12:
:) ergens gelezen boven verdieping niet verwarmen(betondek) is niet altijd voordeliger,want plafond in beneden verdieping is dan ook warmer/kouder en verwarmd dus mee.....is eigenlijk hetzelfde in een rijtjeshuis en de buren verwarmen niet moet je zelf ook harder stoken......wat is nou wijsheid?

https://klimaatproductenkiezen.eu leesstof links kijken bij populair>kamers wel of niet verwarmen

of buffervat wel of niet overbodig

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 05-01-2025 16:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R.R.Roossien
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-04 11:49
kazemo schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:15:
[...]
:? ik heb er geen ervaring mee ik zelf heb geen WPB....wat zegt de gebruikers handleiding? of anders de installateurs handleiding down loaden bij LG nederland (daar staat dan uitvoerig alles in)

wie heeft de installatie gedaan? contact op nemen met dat bedrijf!
er is misschien een forum op tweakers alleen voor WPB van LG daar dan de vraag stellen?

edit ......nagekeken er is een topic op tweakers LG warmtepomp boiler ervaringen het is raadzaam daar eens te kijken!
Bedrijf is er mee gestopt. Vandaar ben ik op zoek naar een ervaren monteur in de regio stadskanaal.

Die handleidingen zijn voor mij te complex. Ik zou eventueel wel wat in de remote aan willen/kunnen passen zoals ik bij aan/ uit gedaan heb (van 3-3 naar 2-8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.R.Roossien
BernieW schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:54:
[...]

Wellicht handig om ook even je licht op te steken in het LG WPB topic.
Maar omschakelen naar alleen warmtepomp zal al veel schelen. Ik weet niet of je ook een legionella run doet, temperaturen boven de 60C zul je niet halen met alleen de warmtepomp. En kijk ook even of je een warmtesifon hebt, de warme (bovenste) leiding moet eerst naar beneden voor je verder het huis in gaat, anders raak je heel veel energie kwijt. Schijnt dat heel veel installateurs dit niet (meer) weten.
Wat betreft WPB zal ik verder kijken bij de aangeraden topics over WPB's van LG.
Dan kijk ik ook even hoe ik kan achterhalen of hij uberhaupt legionella runs uitvoert en of ik een warmte sifon heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.R.Roossien
PeteSplit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 12:37:
[...]

Ja, deze kun je gebruiken, om te kijken welke instellingen er allemaal zijn en hoe dit bij jou is ingesteld.
Ik zou niet meteen gaan wijzigen, maar eerst eens alle instellingen noteren.
Hoe krijg ik die instellingen inzichtelijk? Dat gebeurt dus met de modbus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.R.Roossien
PeteSplit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:09:
[...]

Ik heb voor dezelfde periode een vergelijkbare grafiek, met ook een kWh-meter van HomeWizard en de grafiek van Home Assistant.

Ik heb alleen een piekje om 14:30 in de grafiek, maar niet bij de compressor, is dan toch geen orc ?

[Afbeelding]

Ik denk dat R.R.Roossien stuurt op lucht+water.
Is het niet zo, als je 20 graden instelt, dat de warmtepomp op basis van de hysterese uit en aan schakelt.
Net als bij ontdooiingen heb je dan veel starts van de warmtepomp en een eventueel een hoger verbruik.
welke opties heb je nog meer om op aan te sturen? Hebben we het dan over het volgende in het installataleurs menu van de RMC?
'Temperatuur sensor selecteren;'
Besturing standaard is bij mij 'Lucht' en sensorlocatie is bij mij 'afstandsbediening'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4U-A2TmPYUXR0rXlefJ0uO44u9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UWVKauyzbVYyd4w3Lcxmt5BO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R.R.Roossien
kazemo schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:43:
[...]

:) nou dan zit ik met een 9KW wp nog niet zo slecht....jaarverbruik heel huis+ WP= +- 5000Kwh dan moet ik teruglevering nog verekenen +- 10000 kwh

ik stuur op Ai en optimal flow.....vvw+radiatoren......temp water 40gr op piek stooklijn bij 0gr (lager gaat niet krijg ik het niet warm kamertemp 21gr)...wel nachtverlaging+stille mode 23u>7.00u
verder geen toeters of bellen gewoon met RMC besturing.....overigens wel de gebruikelijke defrost,S...het is niet anders its all in de game
Als ik hem op AI zet dan zet ik hem in niet op verwarmen, niet op koelen maar op auto? Dan verandert de kleur van mijn scherm en komt er inderdaad AI te staan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XQqhN8wXJbD7iINEGhK2h-1QrZU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/NR5lnmj1SO0sAX6tXYAIc7fG.jpg?f=user_large

Optimal flow bedoel je mee waterdebiet controle in de installateurs deel van de RMC > waterdebiet controle > besturingsmethode> optimale debiet?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gX_9-1R-FXGsh4Ejx6VogBazlpI=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/cGvkhMA7EbbGhkvAmuZlyUBN.jpg?f=user_large

temp water 40gr bedoel je mee 'waterverwarming temp. instellen > 40 van max 40?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HiLgFmhzhwKIgheQP80BNWaW-0Q=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/OjMXBgxWtgDBs92FTkqMPn7g.jpg?f=user_large

En wat heb jij bij 'pompinstelling bij verwarming'' staan 3 aan-3 uit of 2 aan 8 uit zoals ik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m4wsCWxZ9rfHuNxRkyHpOFBGszs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/aoITfBfjttGoiqsHRpxyqlZT.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

R.R.Roossien schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:59:
[...]

welke opties heb je nog meer om op aan te sturen? Hebben we het dan over het volgende in het installataleurs menu van de RMC?
'Temperatuur sensor selecteren;'
Besturing standaard is bij mij 'Lucht' en sensorlocatie is bij mij 'afstandsbediening'
[Afbeelding]
Dit is een instelling < lucht > maar ook kun je kiezen uit < lucht + water > en < water >

Om de water instellingen te gebruiken, moet je liezen voor < lucht+water > of < water >

Om de instellingen voor alle drie te kiezen, moet je naar het [ installatie menu ] gaan.

Hieronder hoe je in het [ installatie menu ] kunt komen.

Onthoud het 4 cijferig nummer (blauw omcirkeld) en druk 3 seconden op de pijl omhoog (rood omcirkeld)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/666WE1zH6MCCA38NdN-VGgu-ryE=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Vu6miOC1Bn7GQTwFLc3TzWdX.jpg?f=user_large

Dan vind je alle instellingen uit deze tabel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/22cOXMQito1v5XuCgacHvFsKKVc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/00t6FWz56bjlZcUi8qCqPQCl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door PeteSplit op 05-01-2025 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

R.R.Roossien schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:15:
[...]

Als ik hem op AI zet dan zet ik hem in niet op verwarmen, niet op koelen maar op auto? Dan verandert de kleur van mijn scherm en komt er inderdaad AI te staan.

Optimal flow bedoel je mee waterdebiet controle in de installateurs deel van de RMC > waterdebiet controle > besturingsmethode> optimale debiet?

temp water 40gr bedoel je mee 'waterverwarming temp. instellen > 40 van max 40?

En wat heb jij bij 'pompinstelling bij verwarming'' staan 3 aan-3 uit of 2 aan 8 uit zoals ik?
Besturingsmethode < optimale debiet >
Als je een buffervat hebt met nog een circulatie pomp dan kun je beter < vast waterdebiet > gebruiken

Waterverwarming temp inst. -- 20 en 45 (uit tabel)
Pompinstelling verwarming -- 2 en 28 (uit tabel)

Schrijf eerst alle waarden op ,zoals ze stonden, ga niet zomaar wijzigen - Volg de tabel

Zoals ik enkele instellingen heb gekozen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLSNTL2UPvZqQ0ysrLxkNiQFBV8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/QBFWRpLyF1kzf0AUAdl8pwlL.jpg?f=user_large

[ Voor 14% gewijzigd door PeteSplit op 05-01-2025 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fredje01
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 05-10 19:15
Jojan265 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 11:58:
[...]

Ik heb inderdaad een aparte kWh meter van HomeWizzard voor de WP. Dat geeft een beter beeld voor het verbruik van de WP:

[Afbeelding]

Ik lees deze in via Home Assistant en dit geeft een veel beter beeld (resolutie 5s). Als ik de grafiek van HomeWizzard zelf erbij pak, dan is de resolutie 5 min:

[Afbeelding]

Dit zijn ook de grafieken van gisteren voor een 7 kW LG WP. En in dezelfde plaats dus dat is vergelijkbaar. Als ik dan naar jouw grafieken kijk, dan valt het me op, dat de WP vaak aan en uit gaat. Soms staat hij uit voor een paar uur. Dat verwacht ik echter niet bij deze temperaturen. Hij zou buiten de defrosts om gewoon 24 uur in bedrijf moeten zijn.

Kun je iets meer vertellen over je installatie. Heb je bijvoorbeeld een buffervat en hoe is de vloerverwarmingverdeler uitgevoerd? Met of zonder extra pomp? Wat zijn de diktes van je leidingen?

Ik heb het idee dat er nog wel wat bespaart kan worden in jouw installatie. Voor de WPB heb je al een eerste goede stap gezet. Ook de temperatuur iets verlagen kan al heel veel helpen. Even een temperatuur vinden waarbij het comfort niet te lijden heeft, maar het elektrisch verbruik wel significant verbetert. Voor de WP heb ik het idee dat hij veel aan het pendelen is. Dit is met een aantal instellingen wel te verbeteren vermoed ik. Kun je je instellingen eens delen? In de openingspost van dit topic staat een template met de gegevens welke van belang zijn. Dan kunnen we je gericht verder helpen.
Hoi Jojan,
Ik heb ook een vraag hierover.
Ik heb een 9kw lg en dit is mijn verbruik gisteren. Wel een beetje vergelijkbaar met die van jou alleen heb ik veel defrost.
Ik heb een aanvoertemperatuur van 32 a 33 graden met dit weer.
Heb je enig idee hoe ik het aantal defrost kan gaan verminderen.
Ik las ook iets over opstart in stille modus.
Mijn wp staat uit tussen 11.00 en 7.30.
Gr. ManfredAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Czzmf4FPDISsKSEPDRmECTdSHm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OD3jLO6YIO2vdPEmNmogHEPl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
R.R.Roossien schreef op zondag 5 januari 2025 @ 17:36:
[...]

Bedrijf is er mee gestopt. Vandaar ben ik op zoek naar een ervaren monteur in de regio stadskanaal.

Die handleidingen zijn voor mij te complex. Ik zou eventueel wel wat in de remote aan willen/kunnen passen zoals ik bij aan/ uit gedaan heb (van 3-3 naar 2-8)
:) je kunt proberen bij dit bedrijf heeft bij mij in bedrijfstelling gedaan ivm subsidie komt uit deurne
info@fisec4u.nl is email adres
0853012360 is telefoon

https://fisec4u.com

tip als alles nog werkt verwarming en warmwater in je bent er niet in thuis...beter er van af blijven
of als je veranderd op schrijven wat....dan kan je nog terug

als je in het installateurs menu bent en hebt de RMC in de kamer hangen zet hem dan maar eens op lucht+water....dan reageerd hij op kamertemp.(lucht) en watertemp.(stooklijn) als die al ingesteld is?

als je een instelling maakt daarna altijd op OK drukken dan word instelling vast gezet

[ Voor 35% gewijzigd door kazemo op 05-01-2025 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boomster
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:45
@PeteSplit je geeft in een eerdere post aan: Indien het buffervat een circluatiepomp heeft, kan je beter vast debiet gebruiken van de WP ipv optimaal

Waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
kazemo schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:59:
[...]

:) ergens gelezen boven verdieping niet verwarmen(betondek) is niet altijd voordeliger...
Qua comfort, is alles verwarmen natuurlijk beter.
Meer verwarmen is altijd duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Boomster schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:48:
@PeteSplit je geeft in een eerdere post aan: Indien het buffervat een circluatiepomp heeft, kan je beter vast debiet gebruiken van de WP ipv optimaal

Waarom?
Als je een buffervat hebt, dan moet je een externe circulatiepomp hebben.
Deze circulatiepomp zorgt ervoor dat er ook water het afgiftesysteem ingaat en niet dat al het water terug naar de warmtepomp gaat (weg van minste weerstand).

De externe pomp moet het warme water van de warmtepomp het afgiftesysteem in sturen. Dit gebeurt alleen als de externe pomp gelijk draait als de waterpomp van de warmtepomp.

Dus WP pomp staat op 20 LPM dan externe pomp ook op 20 LPM (of iets sneller, omdat het niet nauwkeurig instelbaar is). Je krijgt altijd wat menging met retour water en dat wil je zo klein mogelijk houden.

Nu stel je de WP in op optimal flow, dan kan de WP pomp helemaal terug gaan naar 8 LPM !! De WP weet niet wat voor een afgiftesysteem je hebt en is door het buffervat hydraulisch gescheiden.

De externe pomp staat op 20 LPM en zal daardoor (20-8=) 12 LPM met retour water gaan aanvullen (mengen) en dat wil je niet, omdat je aanvoer water dan te koud gaat worden en het heel lang kan duren voordat het warm wordt in huis.
Dit probleem zie je ook bij open verdelers van vloerverwarming. Bij hoge aanvoer temperaturen (60 graden) geen probleem, maar bij lage temperaturen (30 graden) wel.
Een buffervat is eigenlijk gewoon een grote open verdeler met een pomp (en een groep) :+

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 05-01-2025 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:37

SolidD

PeteSplit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:01:
[...]
Als je een buffervat hebt, dan moet je een externe circulatiepomp hebben.
Deze circulatiepomp zorgt ervoor dat er ook water het afgiftesysteem ingaat en niet dat al het water terug naar de warmtepomp gaat (weg van minste weerstand).....
Interessant, dit zou wel eens kunnen zijn wat er bij ons ook nog niet lekker ingesteld staat.

Als ik op de Grundfos Alpha 2 kijk die achter het buffervat zit, stond die normaal op AutoAdapt. Als ik deze op constante druk en maximale stand zet (er zijn 3 standen, I, II en III) dan geeft het display aan dat hij 0,5 m3/uur doet, maar dat zou omgerekend 8,3 liter per minuut zijn, zou hij niet meer moeten kunnen doen dan dit?
Het lijkt mij aan de lage kant als ik de LG hier ook op instel met vast debiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SolidD schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:29:
[...]
Interessant, dit zou wel eens kunnen zijn wat er bij ons ook nog niet lekker ingesteld staat.

Als ik op de Grundfos Alpha 2 kijk die achter het buffervat zit, stond die normaal op AutoAdapt. Als ik deze op constante druk en maximale stand zet (er zijn 3 standen, I, II en III) dan geeft het display aan dat hij 0,5 m3/uur doet, maar dat zou omgerekend 8,3 liter per minuut zijn, zou hij niet meer moeten kunnen doen dan dit?
Als je weinig regelt, kun je de pomp op constante druk zetten geadviseerd voor vloerverwarming
De stand is afhankelijk van de lengte: I bij korte groepen, of II bij langere of veel groepen.

Ik heb een Wilo pomp en heb deze nu staan op stand I en Δ P-C
Dit zou overeen komen met 1 meter, of 0,9 m3/h (15LPM).
Dit is de laagste instelling voor de (1-8m) pomp.

Op stand III en dan 0,5 m3/h op display bij CP is raar. Wat is het aantal Watt op het display ?
Als het aantal Watt hoog is zou het kunnen dat je afgiftesysteem dicht staat (veel weerstand) ?
Ik heb dus 0,9 m3/h en een verbruik van 8 W (alles staat open).

[ Voor 34% gewijzigd door PeteSplit op 05-01-2025 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD

SolidD

Hij staat op 19W hier en nog steeds op 0,5 m3/uur op stand III, ik heb hem ook nog nooit daarboven zien komen.

De 1e verdieping (LTV) staan dicht en alleen de vloerverwarming beneden (50m2 met 32mm leidingen er naartoe) staat open, al viel het mij wel op, dat de flowmeters op de verdeler allemaal op 0 blijven staan, terwijl voor zover ik kan zien alles wel maximaal open gedraaid staat. De vloer wordt ook wel degelijk warm en het is 19 graden is binnen. Er stroomt dus wel iets maar of/waar er wordt geknepen daar ben ik dan nog niet achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-10 22:27
SolidD schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:29:
[...]

Een parallelbuffer is een soort vermogens transformator. Op zich mag de flow van de warmtepomp hoger zijn met een lage delta T en de flow van je systeem lager met een hogere delta T. Het vermogen wat je er in stopt komt er ook ongeveer uit.

Het voordeel de flow van het systeem hoeft niet hetzelfde te zijn als de flow van je warmtepomp. Typisch heb je een buffer als je ruimte naregeling gebruikt, bv thermostaatknoppen op de radiatoren of slimme ventielen op je vloerverwarming. Ook voegt het wat systeem inhoud toe wat kan helpen met defrosten.

De nadelen zijn. Extra pompverliezen. Afhankelijk van hoe je vat is aangesloten kan de watertemperatuur naar je systeem lager zijn dan de aanvoer temperatuur van de warmtepomp naar het buffer toe. Dat gaat ten koste van je COP omdat je warmtepomp een hogere aanvoer temperatuur heeft dan strikt noodzakelijk. Gelijke flow gelijke deltaT is handig maar niet noodzakelijk. In jouw geval met 8l/m systeem flow denk ik niet dat het handig is om de flow gelijk te zetten tenzij jij een warmtepomp hebt met minder dan 5kW vermogen

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SolidD schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:02:
Hij staat op 19W hier en nog steeds op 0,5 m3/uur op stand III, ik heb hem ook nog nooit daarboven zien komen.

De 1e verdieping (LTV) staan dicht en alleen de vloerverwarming beneden (50m2 met 32mm leidingen er naartoe) staat open, al viel het mij wel op, dat de flowmeters op de verdeler allemaal op 0 blijven staan, terwijl voor zover ik kan zien alles wel maximaal open gedraaid staat. De vloer wordt ook wel degelijk warm en het is 19 graden is binnen. Er stroomt dus wel iets maar of/waar er wordt geknepen daar ben ik dan nog niet achter.
Heb je ook de volume instelling rechts op de pomp en staat deze ook maximaal met horizontale curve ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0PBoLGCSbbKaJLtvQ0x6l9IBv1g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/8cK3NbWObV4CSJnkY4hrRqGX.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 05-01-2025 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD

SolidD

Rechts op de pomp staan alleen de instellingen voor proportionele druk?
Dit is het display en je kunt alleen tussen die opties cyclen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_d61bD60xo8eSyOTXHiCIrPIT4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wbiztYopKv6mO6z5WbB46ciW.png?f=fotoalbum_large

Je kunt maar 1 van die opties tegelijk selecteren.

[ Voor 5% gewijzigd door SolidD op 05-01-2025 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SolidD schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:10:
Rechts op de pomp staan alleen de instellingen voor proportionele druk?
Dit is het display en je kunt alleen tussen die opties cyclen:

[Afbeelding]
Ok draait de pomp sneller bij 6 dan bij 7 ?

19 W , dan is er nog niet erg veel weerstand, maximum is 50 W.
Welke pomp heb je want ik zie nu dat de 40 maar gaat tot 18 W. 50 tot 26, 60 tot 34...

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 05-01-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD

SolidD

Bij stand 6 draait hij op 0,3 als ik hem verander en een paar minuten wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SolidD schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:18:
Bij stand 6 draait hij op 0,3 als ik hem verander en een paar minuten wacht.
Welke pomp heb je want ik zie nu dat de 40 maar gaat tot 18 W. 50 tot 26 W, 60 tot 34 W...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SolidD

SolidD

De Alpha2 25-40 180.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Dan heb je de 40 tot 18 W en met jou 19 W dus maximaal 0,5 (8,3 LPM)
De warmtepomp kan minimaal 8 LPM, advies is minstens 11 LPM

Eigenlijk zou je voor de warmtepomp de 60 moeten hebben.

Ik zou eens proberen om de WP in te stellen op vast debiet op 11 LPM (cap 40%)
kijken of dat gaat met 9 kW en je sww, misschien iets verandering/verbetering komende week ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolidD

SolidD

Ga die instellingen proberen 👍 en komende week eens aankijken, heel erg bedankt voor het meedenken op de zondgavond!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Fredje01 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 18:37:
[...]

Hoi Jojan,
Ik heb ook een vraag hierover.
Ik heb een 9kw lg en dit is mijn verbruik gisteren. Wel een beetje vergelijkbaar met die van jou alleen heb ik veel defrost.
Ik heb een aanvoertemperatuur van 32 a 33 graden met dit weer.
Heb je enig idee hoe ik het aantal defrost kan gaan verminderen.
Ik las ook iets over opstart in stille modus.
Mijn wp staat uit tussen 11.00 en 7.30.
Gr. Manfred[Afbeelding]
Middels modbus en Home Assistant kun je het automatiseren dat de WP bij een opstart (bijv. na een defrost) de Stille Modus activeert. Na de opstart is het raadzaam om de Stille Modus weer uit te schakelen om de periode tussen de defrosts iets te verlengen. Er is in dit topic al veel over geschreven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:31:
[...]

Dan heb je de 40 tot 18 W en met jou 19 W dus maximaal 0,5 (8,3 LPM)
De warmtepomp kan minimaal 8 LPM, advies is minstens 11 LPM

Eigenlijk zou je voor de warmtepomp de 60 moeten hebben.

Ik zou eens proberen om de WP in te stellen op vast debiet op 11 LPM (cap 40%)
kijken of dat gaat met 9 kW en je sww, misschien iets verandering/verbetering komende week ?
:? ik heb nagekeken deze pomp kan 2500ltr per uur leveren max,dat is max. +- 40ltr/min max in hoogste stand.....hij is prima geschikt! en energie zuinig!

bij auto adapt regeld hij zelf op systeem

kijken bij waterpompenshop.nl

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 06-01-2025 11:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SolidD

SolidD

kazemo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:24:
[...]

:? ik heb nagekeken deze pomp kan 2500ltr per uur leveren max,dat is max. +- 40ltr/min max in hoogste stand

bij auto adapt regeld hij zelf op systeem

kijken bij waterpompenshop.nl
Nader onderzoek wijst uit dat er een verkeerd type open verdeler is geplaatst bij aanleg van de vloerverwarming (!!) en dat er hierdoor bijna geen flow door de vloer heen gaat. Het is eigenlijk een wonder dat het überhaupt nog warm werd.
Dit verklaart ook de hoge weerstand voor de pomp, die we dankzij de tips hier op het spoor kwamen.

De installateur van de vloerverwarming had meer problemen met deze batch verdelers en komt hem vervangen/aanpassen.

Toen ik 1 radiator op de eerste verdieping open zetten ging de Grundfos meteen naar 1 m3/uur dus aan de pomp leek het niet helemaal te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SolidD schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Nader onderzoek wijst uit dat er een verkeerd type open verdeler is geplaatst bij aanleg van de vloerverwarming (!!) en dat er hierdoor bijna geen flow door de vloer heen gaat. Het is eigenlijk een wonder dat het überhaupt nog warm werd.
Dit verklaart ook de hoge weerstand voor de pomp, die we dankzij de tips hier op het spoor kwamen.

De installateur van de vloerverwarming had meer problemen met deze batch verdelers en komt hem vervangen/aanpassen.

Toen ik 1 radiator op de eerste verdieping open zetten ging de Grundfos meteen naar 1 m3/uur dus aan de pomp leek het niet helemaal te liggen.
:) OKE,de installateur komt het veranderen ....SUCCES

een en ander bewijst het afgifte systeem moet in orde zijn leiding diameters etc. bijv 15mm aanvoer op vvw verdeler dit werkt niet bij een WP moet min. 22mm zijn anders haalt de WP zijn flow debiet niet!...als je dan ook nog een buffervat hebt gaat te veel over de buffer(minste weerstand)

[ Voor 15% gewijzigd door kazemo op 06-01-2025 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SolidD schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:46:
[...]

Sorry, uit de handleiding begreep ik dat de 40 een ander maximum had.
Nu heeft deze een maximum van 41 LPM bij 18 W
Hij had dus toch veel weerstand.
Dus de flowmeters gaven het ook goed aan, geen flow.
Mooi dat dat nu er uit komt.

Als je stookt op een temperatuur voor de vloer en de radiatoren is een gesloten verdeler beter.
Wil je twee temperaturen (radiatoren bijv. 45 en de vloer bijv. 30) dan kun je een open verdeler gebruiken, kies dan voor een regelbare open verdeler (mengverdeler met pomp), waarmee je de temperatuur kunt regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:42:
[...]

Sorry, uit de handleiding begreep ik dat de 40 een ander maximum had.
Nu heeft deze een maximum van 41 LPM bij 18 W
Hij had dus toch veel weerstand.
Dus de flowmeters gaven het ook goed aan, geen flow.
Mooi dat dat nu er uit komt.

Als je stookt op een temperatuur voor de vloer en de radiatoren is een gesloten verdeler beter.
Wil je twee temperaturen (radiatoren bijv. 45 en de vloer bijv. 30) dan kun je een open verdeler gebruiken, kies dan voor een regelbare open verdeler (mengverdeler met pomp), waarmee je de temperatuur kunt regelen.
:? je husseld 2 dingen door mekaar

een open verdeler is pomploos voor lage temp bijv een WP ta 30gr ,die is echt open aanvoer de slangen in(ta)
uit de slangen naar de retour tr (open verbinding in geregeld door flowmeters)

een gesloten verdeler is met pomp (hoge temp mengverdeler) geschikt voor cv ketel bijv ta 70gr...pomp in verdeler bepaald de flow door de slangen (de andere 2 pompen niet)

2 temp vvw 30gr.....radiatoren 45gr.....inderdaad mengverdeler met pomp....maar dan zul je temp van de WP hoger moeten zetten ook op ta 45gr....dat haalt hij bij mij niet.eens als het koud is!

3 pompen in het systeem is echt complexer (hoe dat dan goed in te regelen) met dan ook nog een buffervat

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 06-01-2025 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op maandag 6 januari 2025 @ 13:21:
[...]

:? je husseld 2 dingen door mekaar

een open verdeler is pomploos voor lage temp bijv een WP ta 30gr ,die is echt open aanvoer de slangen in(ta)
uit de slangen naar de retour tr (open verbinding in geregeld door flowmeters)

een gesloten verdeler is met pomp (hoge temp mengverdeler) geschikt voor cv ketel bijv ta 70gr...pomp in verdeler bepaald de flow door de slangen (de andere 2 pompen niet)

2 temp vvw 30gr.....radiatoren 45gr.....inderdaad mengverdeler met pomp....maar dan zul je temp van de WP hoger moeten zetten ook op ta 45gr....dat haalt hij bij mij niet.eens als het koud is!

3 pompen in het systeem is echt complexer (hoe dat dan goed in te regelen) met dan ook nog een buffervat
Ik snap het
Ik heb drie pompen, een in de warmtepomp, een na het buffervat en een voor de vloerverwarming,
De laatste is een regelbare verdeler met pomp en het ventiel is nu gesloten
(een gesloten meng verdeler met pomp) :+

Wikipedia: Vloerverwarming

Een verdeler is open, als het aanvoer en retour water met elkaar in verbinding staan.
Een verdeler is gesloten, als er geen verbinding is tussen aanvoer en retour water.

Een open verdeler wordt ook meng verdeler genoemd, de nieuwere modellen hebben een regelventiel, die je ook helemaal kunt sluiten. Je hebt dan een gesloten mengverdeler.

Alle verdelers die open zijn, of met een ventiel open gezet kunnen worden, hebben een pomp nodig.

Een gesloten verdeler is geschikt voor lage tempraturen en er is geen pomp nodig.
Voorbeeld van een 4 groeps verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0namePUihJhRtFfRBbZoUUy7Oc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/hDO9U8jGifiYP65lV9DW3pIV.png?f=user_large

Helaas zie je, bij heel veel webshops, verkeerde benamingen staan.
Omdat er veel verwarring is, wordt liever gesproken over een verdeler, of een mengverdeler met pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:26:
[...]

Ik snap het
Ik heb drie pompen, een in de warmtepomp, een na het buffervat en een voor de vloerverwarming,
De laatste is een regelbare verdeler met pomp en het ventiel is nu gesloten
(een gesloten meng verdeler met pomp) :+

Wikipedia: Vloerverwarming

Een verdeler is open, als het aanvoer en retour water met elkaar in verbinding staan.
Een verdeler is gesloten, als er geen verbinding is tussen aanvoer en retour water.

Een open verdeler wordt ook meng verdeler genoemd, de nieuwere modellen hebben een regelventiel, die je ook helemaal kunt sluiten. Je hebt dan een gesloten mengverdeler.

Alle verdelers die open zijn, of met een ventiel open gezet kunnen worden, hebben een pomp nodig.

Een gesloten verdeler is geschikt voor lage tempraturen en er is geen pomp nodig.
Voorbeeld van een 4 groeps verdeler:
[Afbeelding]

Helaas zie je heel veel bij webshops verkeerde benamingen staan.
Omdat er veel verwarring is, wordt liever gesproken over een verdeler, of een mengverdeler met pomp.
:) inderdaad daar heb je punt iedereen noemt het maar wat het beste uitkomt....dat schept verwarring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Of Auto adapt ideaal is valt te bezien en is mede afhankelijk van de situatie.
Ik heb een Grundfos 2 na het buffervat en wordt ingeschakeld als er ergens in het huis warmte vraag is door een thermostaat in de betreffende ruimte.
Als je hem dan op autoadapt zet is m.i. de tijd veel te kort om zich te kunnen instellen cq adapteren.
Daarom heb ik hem op een vaste waarde gezet.
Als ik de berichtjes van de afgelopen dagen lees zou de waterpomp van de wp van invloed zijn op de stand van de secondaire pomp. Uitgaande ve installatie met een buffervat.
Later bleken daar de meningen over te verschillen.
Is daar nu consensus over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
montebaldo55 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:03:
Ik heb een Grundfos 2 na het buffervat en wordt ingeschakeld als er ergens in het huis warmte vraag is door een thermostaat in de betreffende ruimte.
Als je hem dan op autoadapt zet is m.i. de tijd veel te kort om zich te kunnen instellen cq adapteren.
Als ik de berichtjes van de afgelopen dagen lees zou de waterpomp van de wp van invloed zijn op de stand van de secondaire pomp. Uitgaande ve installatie met een buffervat.
:) dan is deze ook goed genoeg (heeft geen autoadapt) en is goedkoper

https://www.waterpompshop...80-circulatiepomp-cv-pomp

voor wat het waard is

Of Auto adapt ideaal is valt te bezien en is mede afhankelijk van de situatie. Ik heb een Grundfos 2 na het buffervat en wordt ingeschakeld als er ergens in het huis warmte vraag is door een thermostaat in de betreffende ruimte. Als je hem dan op autoadapt zet is m.i. de tijd veel te kort om zich te kunnen instellen cq adapteren. Daarom heb ik hem op een vaste waarde gezet. Als ik de berichtjes van de afgelopen dagen lees zou de waterpomp van de wp van invloed zijn op de stand van de secondaire pomp. Uitgaande ve installatie met een buffervat. Later bleken daar de meningen over te verschillen. Is daar nu consensus over?
Het klinkt alsof je een uitgebreide installatie hebt met een Grundfos 2 pomp na het buffervat en een thermostaat voor warmtebeheer in huis. Het is begrijpelijk dat je de pomp op een vaste waarde hebt gezet omdat de tijd voor autoadaptatie te kort zou zijn.

Wat betreft de invloed van de waterpomp van de warmtepomp (WP) op de stand van de secondaire pomp, lijkt er nog steeds discussie over te zijn. Sommige bronnen suggereren dat de waterpomp van de WP effect heeft op de stand van de secondaire pomp, terwijl anderen het niet eens zijn1.

Het is belangrijk om de handleidingen van je specifieke apparaten te raadplegen en eventueel contact op te nemen met een specialist voor een definitieve consensus en eventuele aanpassingen.

Heb je nog specifieke vragen over de werking of instellingen van je pomp?

Copilot een bericht sturen

[ Voor 45% gewijzigd door kazemo op 06-01-2025 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Wat is het deel wat het meeste lawaai maakt... De compressor of de fan?

Want ik vraag mij af of het mogelijk is om het geluid te dempen, zonder negatief effect op de prestaties. Als het de compressor is zou je volgens mij wat isolatie om de behuizing van de warmtepomp kunnen doen aan de kant van de compressor/elektronica.

En de vraag wat is dan goede isolatie, het zit in weer en wind.

[ Voor 9% gewijzigd door Antonl91 op 06-01-2025 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

montebaldo55 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:03:
Als ik de berichtjes van de afgelopen dagen lees zou de waterpomp van de wp van invloed zijn op de stand van de secondaire pomp. Uitgaande van een installatie met een buffervat.
Het gaat om de stroming door de buffer, dat wil je eigenlijk niet (menging geeft slechter rendement).
Beste is dan Afbeelding C

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Ljv1a261MN01RJDYTDkmQQYxv0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CTlpyJhztlJZ8Xhr4lUFgYcZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:17:
[...]

Het gaat om de stroming door de buffer, dat wil je eigenlijk niet (menging geeft slechter rendement).
[Afbeelding]
:) A B en C is allemaal met zoneregeling op vvw verdeler in combinatie met een buffervat ( 2 pompen)
moet ik er commentaar op geven of heb je het liever van niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 18:49
kazemo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:14:
[...]

:) A B en C is allemaal met zoneregeling op vvw verdeler in combinatie met een buffervat ( 2 pompen)
moet ik er commentaar op geven of heb je het liever van niet?
Bij afbeelding C is de flow van beide pompen gelijk. Dat is optimaal want geen menging in de buffer. Dat is wat @PeteSplit bedoelt vermoed ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-02 18:45
Hoi (Ervarings) Deskundigen,

Ik ben van plan om de vloerverwarming van onze vrijstaande schuur ook aan te sluiten op de warmtepomp.
Dat kan ik (volgens mij) op twee manieren doen en vraag me af wat jullie als de beste manier zien.

Optie 1
Ik koppel de retour van de woning aan de aanvoer van de schuur (ipv de warmtepomp) en vervolgens de retour van de schuur weer aan de warmtepomp, dus ik maak m'n circuit langer.

Optie 2
Ik maak een aftakking in de aanvoer en de retour van de woning en maak er zgn 2 circuits van.
Of is dit geen optie omdat ik bijvoorbeeld rekening moet houden met het feit dat het circuit van de schuur wellicht minder weerstand heeft en dat het water de weg van de minste weerstand kiest?

Welke optie raden jullie aan, en waarom?
Alvast bedankt voor de reacties.

[ Voor 0% gewijzigd door Niels78 op 07-01-2025 09:59 . Reden: en waarom toegevoegd aan de vraag. ]

LG Therma V - HM123MR.U34 | PV 6400wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
reablom schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:21:
[...]

Bij afbeelding C is de flow van beide pompen gelijk. Dat is optimaal want geen menging in de buffer. Dat is wat @PeteSplit bedoelt vermoed ik.
:) ja klopt het buffervat in C doet dus niets als alles open staat (geen zoneregeling) wat voor doel heeft buffervat dan en dus overbodig......het heeft alleen maar zin als je zoneregeling hebt!(ventielen op verdeler die open en dicht kunnen gaan) het buffervat vangt het dan op

aanvulling als je ook radiatoren hebt die je open en dicht draait (dus niet altijd open) heeft het buffervat wel weer zin.....het is maar hoe je het bekijkt?.....maar moet dat zo groot zijn 300 ltr

als de secundiare pomp autadapt is kan dit prima werken die past de flow aan naar behoefte!

https://www.waterpompshop...tiepomp-25-40-180-cv-pomp

Je hebt helemaal gelijk. Als de zoneregeling niet actief is en alle kleppen open staan, doet het buffervat in opstelling C inderdaad weinig tot niets. Het buffervat heeft vooral zin bij zoneregeling, waarbij ventielen op de verdeler open en dicht gaan om de verschillende zones te regelen. In dat geval helpt het buffervat om de schommelingen in de warmtebehoefte op te vangen.

Wat betreft radiatoren die je open en dicht draait: ja, in dat scenario kan een buffervat inderdaad nut hebben omdat het helpt om de variabele vraag naar warmte op te vangen. De grootte van 300 liter kan wel wat groot lijken. Het hangt af van het totale systeem en de benodigde warmtecapaciteit. Soms is een kleiner buffervat al voldoende om de variaties op te vangen, vooral als je een secundaire pomp hebt met een autoadapt-functie, die de flow naar behoefte aanpast.

Het is altijd goed om de specifieke eisen van je systeem te bekijken en eventueel advies in te winnen van een specialist om zeker te weten dat je de optimale instellingen en componenten gebruikt.

Heb je verdere vragen of wil je meer details over bepaalde onderdelen?

[ Voor 60% gewijzigd door kazemo op 07-01-2025 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Niels78 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:23:

Ik ben van plan om de vloerverwarming van onze vrijstaande schuur ook aan te sluiten op de warmtepomp.
Dat kan ik (volgens mij) op twee manieren doen en vraag me af wat jullie als de beste manier zien.

Optie 1
Ik koppel de retour van de woning aan de aanvoer van de schuur (ipv de warmtepomp) en vervolgens de retour van de schuur weer aan de warmtepomp, dus ik maak m'n circuit langer.

Optie 2
Ik maak een aftakking in de aanvoer en de retour van de woning en maak er zgn 2 circuits van.
Of is dit geen optie omdat ik bijvoorbeeld rekening moet houden met het feit dat het circuit van de schuur wellicht minder weerstand heeft en dat het water de weg van de minste weerstand kiest?

Niet echt ervaring, meer gevoelsmatig.
Ik denk dat bij optie 1, de aanvoer temperatuur van het water wat lager kan zijn, maar dat zal in een schuur misschien niet erg zijn ? Is dan een een pijps systeem ?
Bij optie 2, kun je gebruik maken van een zone regeling, waardoor je de temperatuur in de schuur (beter) kunt regelen.

Als je het (goed) wilt regelen, zou ik gaan voor optie 2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9au7wM4AhJ8mD8aUuJTqOUZ8xw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NGAPSjp4dK7OlD55VaBBjbO4.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 07-01-2025 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Niels78 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:23:

Optie 1

Optie 2

Hoi Niels!

Het klinkt alsof je een interessante uitdaging hebt met de installatie van je vloerverwarming. Beide opties die je noemt zijn inderdaad mogelijk, maar er zijn enkele overwegingen om in gedachten te houden.

**Optie 1: Verlenging van het circuit**
- Voordelen:
- Een eenvoudiger systeem zonder extra aftakkingen.
- De retourtemperatuur van de woning kan iets hoger zijn, wat een positief effect kan hebben op de verwarming van de schuur.
- Nadelen:
- Verlies van temperatuur door een langer circuit, vooral tijdens koudere periodes.
- Kans op een lagere efficiëntie omdat de warmtepomp harder moet werken om de vereiste temperatuur te handhaven.

**Optie 2: Twee afzonderlijke circuits**
- Voordelen:
- Betere controle over de temperatuur in beide ruimtes.
- Vermindert het risico op temperatuurverlies omdat beide circuits onafhankelijk werken.
- Makkelijker om het systeem in balans te houden en de gewenste temperatuur in de schuur te bereiken.
- Nadelen:
- Complexere installatie met extra aftakkingen en mogelijk kleppen om de stroming goed te reguleren.
- Zoals je al aangaf, kan de weerstand in de schuur lager zijn, waardoor het water de weg van de minste weerstand kiest. Dit kan problemen geven met de stroming in het woningcircuit.

**Conclusie:**
De beste optie hangt af van je specifieke situatie, zoals de afstand tussen de woning en de schuur, de isolatie van de leidingen, en je verwarmingsbehoeften. Over het algemeen wordt **optie 2** aanbevolen vanwege de betere controle en efficiëntie, mits je het systeem goed kunt balanceren en de stroming kunt reguleren.

Ik hoop dat dit je helpt bij je besluit! Heb je nog meer vragen of specifieke details waar je rekening mee wilt houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78
kazemo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:28:
[...]

Hoi Niels!

Het klinkt alsof je een interessante uitdaging hebt met de installatie van je vloerverwarming. Beide opties die je noemt zijn inderdaad mogelijk, maar er zijn enkele overwegingen om in gedachten te houden.

**Optie 1: Verlenging van het circuit**
- Voordelen:
- Een eenvoudiger systeem zonder extra aftakkingen.
- De retourtemperatuur van de woning kan iets hoger zijn, wat een positief effect kan hebben op de verwarming van de schuur.
- Nadelen:
- Verlies van temperatuur door een langer circuit, vooral tijdens koudere periodes.
- Kans op een lagere efficiëntie omdat de warmtepomp harder moet werken om de vereiste temperatuur te handhaven.

**Optie 2: Twee afzonderlijke circuits**
- Voordelen:
- Betere controle over de temperatuur in beide ruimtes.
- Vermindert het risico op temperatuurverlies omdat beide circuits onafhankelijk werken.
- Makkelijker om het systeem in balans te houden en de gewenste temperatuur in de schuur te bereiken.
- Nadelen:
- Complexere installatie met extra aftakkingen en mogelijk kleppen om de stroming goed te reguleren.
- Zoals je al aangaf, kan de weerstand in de schuur lager zijn, waardoor het water de weg van de minste weerstand kiest. Dit kan problemen geven met de stroming in het woningcircuit.

**Conclusie:**
De beste optie hangt af van je specifieke situatie, zoals de afstand tussen de woning en de schuur, de isolatie van de leidingen, en je verwarmingsbehoeften. Over het algemeen wordt **optie 2** aanbevolen vanwege de betere controle en efficiëntie, mits je het systeem goed kunt balanceren en de stroming kunt reguleren.

Ik hoop dat dit je helpt bij je besluit! Heb je nog meer vragen of specifieke details waar je rekening mee wilt houden?
Hoi Kazemo,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Om even in te gaan op de specifieke situatie:
De afstand tussen de woning en de schuur is circa 15 meter, en de verdeler heeft 4 groepen.
We hebben geisoleerde leidingen door een pvc rioleringsbuis getrokken in ingegraven.
In de schuur hoeft het geen kamertemperatuur te zijn en de schuur is goed geisoleerd.
Voor mijn gevoel kan de restwarmte vanaf de woning daar goed voor gebruikt worden..

Wat zou het advies zijn op basis van deze extra informatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Niels78 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:47:
[...]

Hoi Kazemo,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Om even in te gaan op de specifieke situatie:
De afstand tussen de woning en de schuur is circa 15 meter, en de verdeler heeft 4 groepen.
We hebben geisoleerde leidingen door een pvc rioleringsbuis getrokken in ingegraven.
In de schuur hoeft het geen kamertemperatuur te zijn en de schuur is goed geisoleerd.
Voor mijn gevoel kan de restwarmte vanaf de woning daar goed voor gebruikt worden..

Wat zou het advies zijn op basis van deze extra informatie?
Dank je wel voor de extra informatie, Niels!

Gezien de specifieke omstandigheden, zoals de afstand tussen de woning en de schuur, de goede isolatie van beide gebouwen, en het feit dat de schuur geen kamertemperatuur hoeft te bereiken, lijkt het een prima optie om de restwarmte van de woning te benutten.

**Optie 1: Verlenging van het circuit** blijft een praktische keuze:
- De **voordelen** zijn nog steeds de eenvoud van het systeem zonder extra aftakkingen en het benutten van de retourwarmte van de woning.
- De **nadelen** blijven het potentieel voor temperatuurverlies over de lange afstand en de mogelijke inefficiëntie van de warmtepomp door een langer circuit.

Gezien de goede isolatie en het feit dat de schuur geen hoge temperatuur hoeft te bereiken, kunnen de nadelen van optie 1 minder invloed hebben. De goede isolatie zorgt ervoor dat het temperatuurverlies beperkt kan blijven.

**Optie 2: Twee afzonderlijke circuits** biedt nog steeds voordelen op het gebied van temperatuurcontrole en efficiëntie, maar in jouw geval kan de complexiteit van de installatie en de noodzaak om de stroming goed te reguleren misschien te veel zijn voor wat je nodig hebt.

Gezien de extra informatie, **zou ik optie 1 aanbevelen**. Het benutten van de retourwarmte van de woning lijkt een efficiënte en relatief eenvoudige manier om de schuur comfortabel te verwarmen zonder al te veel extra installatiecomplexiteit.

Ik hoop dat dit helpt! Heb je nog vragen of extra details waar we rekening mee moeten houden?

dit zijn allemaal Ai antwoorden in hoeverre ze kloppen weet ik ff niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:13
PeteSplit schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:17:
[...]

[Afbeelding]
Een paralel buffer van 50 liter heb ik direkt na de warmtepomp in het systeem opgenomen. Met de 28mm leidingen maakt de warmtepomp tijdens de defrost gebruik van die voorraad. De dik 40l/m flow zou nooit door het afgifte systeem kunnen. Ik draai een fixed flow van 12 l/m in de warmtepomp dat is denk ik ongeveer de flow door het afgifte deel (45m2 vloer en 2 radiatoren zonder naregeling). De secondaire pomp draait op constante druk standje 1. Het systeem functioneerd zoals bedacht.
BTW. Een 7 kW Therma V u44. Dit weekeind voorzien van modbus via wifi via esphome met behulp vande kennis hier. Dank daarvoor.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:34
@Niels78 er wordt over restwarmte vd woning gesproken, maar zoiets bestaat in feite niet. Alles wat het water in schuur afkoelt moet het ook weer worden opgewarmd.

Huis en garage is serie is mi net zoiets als vvw in één lus leggen; dat doe je ook niet, zeker niet met een warmtepomp. Een warmtepomp maakt het liefst veel water van lage temperatuur (en lage delta T). De enige generieke conclusie zonder er aan te rekenen is dat het huis en de schuur het beste parallel worden aangesloten en niet teveel naar chatGPT luisteren

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:11:
@Niels78 er wordt over restwarmte vd woning gesproken, maar zoiets bestaat in feite niet. Alles wat het water in schuur afkoelt moet het ook weer worden opgewarmd.

Huis en garage is serie is mi net zoiets als vvw in een lus leggen; dat doe je ook niet, zeker niet met een warmtepomp. Een warmtepomp maakt het liefst veel water van lage temperatuur (en lage delta T). De enige generieke conclusie zonder er aan te rekenen is dat het huis en de schuur het beste parallel worden aangesloten en niet teveel naar chatGPT luisteren
:) daar heb je gelijk in restwarmte is onzin,gaat terug naar WP Tr bijv24gr en word daar weer opgewarmt tot bijv Ta 30gr.......als het nog door de koude schuur moet is het nog maar bijv. 15gr en word dan weer opgewarmt ta 30gr.......gevolg WP moet fors harder werken met hoog vermogen of dat dan goed rendement geeft?......wat dat betreft is Ai zo slim nog niet

Je hebt een interessant punt aangekaart over de efficiëntie van warmtepompen en restwarmte. Warmtepompen werken het beste wanneer ze water van lage temperatuur verwarmen, zoals je al hebt aangegeven. Het gebruik van restwarmte kan inderdaad betekenen dat de warmtepomp harder moet werken, wat de efficiëntie kan beïnvloeden.

Wat betreft AI, het klopt dat AI-modellen zoals ik nog niet perfect zijn en soms tekortschieten in bepaalde nuances en specifieke situaties. Het is altijd goed om kritisch te blijven en informatie uit verschillende bronnen te vergelijken. Heb je nog specifieke vragen over warmtepompen of iets anders waar je mijn hulp bij kunt gebruiken?

haha Ai gefopt ;w

[ Voor 27% gewijzigd door kazemo op 07-01-2025 12:45 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:48
Hallo,
misschien interessant voor de een of de ander:
Mijn huis is erg stevig (massieve baksteen en 30cm muren), en de vloerverwarming is ook erg traag.

Tot nu toe heb ik de uitblaastemperatuur berekend op basis van de buitentemperatuursensor van de warmtepomp.
Daardoor werd de vloer 's ochtends verwarmd als het buiten nog koud was en 's middags was het warmer en was het huis te warm. Het klopte nooit.
Nu heb ik een voorspelling ingebouwd in mijn Node Red regelsysteem. Ik bereken de gemiddelde temperatuur over de afgelopen 24 uur en combineer dit met een 6-uurs voorspelling van een nabijgelegen weerstation. De verhouding is 65% 24h en 35% voorspelling. Sindsdien heb ik een vrij nauwkeurige binnentemperatuur.
Op dagen met grote schommelingen wordt de output 's nachts verlaagd en 's ochtends als er een warme dag wordt voorspeld. Het vermogen wordt ook overdag verhoogd als er een koude nacht is voorspeld. Dit is eigenlijk ideaal voor de werking van een warmtepomp, omdat het opwarmen overdag op een energiezuinige manier gebeurt en het systeem 's nachts of 's ochtends in de verlaagde modus werkt.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
butterkeks schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:35:
Hallo,
misschien interessant voor de een of de ander:
Mijn huis is erg stevig (massieve baksteen en 30cm muren), en de vloerverwarming is ook erg traag.

Tot nu toe heb ik de uitblaastemperatuur berekend op basis van de buitentemperatuursensor van de warmtepomp.
Daardoor werd de vloer 's ochtends verwarmd als het buiten nog koud was en 's middags was het warmer en was het huis te warm. Het klopte nooit.
Nu heb ik een voorspelling ingebouwd in mijn Node Red regelsysteem. Ik bereken de gemiddelde temperatuur over de afgelopen 24 uur en combineer dit met een 6-uurs voorspelling van een nabijgelegen weerstation. De verhouding is 65% 24h en 35% voorspelling. Sindsdien heb ik een vrij nauwkeurige binnentemperatuur.
Op dagen met grote schommelingen wordt de output 's nachts verlaagd en 's ochtends als er een warme dag wordt voorspeld. Het vermogen wordt ook overdag verhoogd als er een koude nacht is voorspeld. Dit is eigenlijk ideaal voor de werking van een warmtepomp, omdat het opwarmen overdag op een energiezuinige manier gebeurt en het systeem 's nachts of 's ochtends in de verlaagde modus werkt.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
Ik doe ook zoiets, maar dan op basis van de gevoelstemperatuur. Een sterke wind zorgt bij alleen de buitentemperatuur voor een grote afwijking. Nu in samenhang met de gevoelstemperatuur gaat het erg goed.

Zo ziet de kamertemperatuur er nu uit voor dit jaar (met veel wisselende weersomstandigheden):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6S72nVbPen0k3pvh22MthsmuXZ0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jLwlaPa53IXtjkiS86ehY8e7.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Jojan265 op 07-01-2025 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 14:48
Jojan265 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:41:
[...]

Ik doe ook zoiets, maar dan op basis van de gevoelstemperatuur. Een sterke wind zorgt bij alleen de buitentemperatuur voor een grote afwijking. Nu in samenhang met de gevoelstemperatuur gaat het erg goed.

Zo ziet de kamertemperatuur er nu uit voor dit jaar (met veel wisselende weersomstandigheden):

[Afbeelding]
Ik heb ook eens de “gevoelstemperatuur” berekend, maar dat klopte niet helemaal.
Welke formule gebruik je om het “gevoelstemperatuur”-effect te berekenen?

De voorspelling is een echte game changer voor mij.
Het is een grap dat de LG-regeling niet eens een gemiddelde temperatuur berekent; in feite kun je het alleen gebruiken om lichte gebouwen zonder massa comfortabel te verwarmen.

[ Voor 13% gewijzigd door butterkeks op 07-01-2025 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78

Huis en garage is serie is mi net zoiets als vvw in een lus leggen; dat doe je ook niet, zeker niet met een warmtepomp. Een warmtepomp maakt het liefst veel water van lage temperatuur (en lage delta T). De enige generieke conclusie zonder er aan te rekenen is dat het huis en de schuur het beste parallel worden aangesloten en niet teveel naar chatGPT luisteren
Dankjewel voor je antwoord, het wordt dus een parralelle aansluiting door middel van T-Stukken.
Dan lijkt me het het beste dat de aftakking van de woning 'recht door' het T stuk gaat

Voor wat betreft de aftakking voor de garage, zou het dan volstaan om in de retourleiding een terugslagklep te plaatsen en dan (indien nodig) met de verdeler te zorgen dat de weerstand verhoogd wordt zodat het meeste warm water naar de woning gaat?

[ Voor 0% gewijzigd door Niels78 op 07-01-2025 18:22 . Reden: (indien nodig) tussengevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
butterkeks schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:58:
[...]

Ik heb ook eens de “gevoelstemperatuur” berekend, maar dat klopte niet helemaal.
Welke formule gebruik je om het “gevoelstemperatuur”-effect te berekenen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  - sensor:
      - name: temp_gevoelstemperatuur
        unique_id: id_temp_gevoelstemperatuur
        state: "{{ (13.12+(0.6215*(states.sensor.filtered_buiten_temperature2.state | float))-(11.37*((3.6*(states.sensor.flow_windspeed.state | float))**0.16))+(0.3965*(states.sensor.filtered_buiten_temperature2.state | float)*((3.6*(states.sensor.flow_windspeed.state | float))**0.16))) | round(1) }}"
        unit_of_measurement: °C
        device_class : temperature 
        state_class : measurement

- sensor:
      - name: temp_gevoelstemperatuur_stooklijn
        unique_id: id_temp_gevoelstemperatuur_stooklijn
        state: "{{ (states('sensor.temp_gevoelstemperatuur') | float + states('sensor.filtered_buiten_temperature2') | float + 3) / 2 | round(2) }}"
        unit_of_measurement: °C
        device_class : temperature 
        state_class : measurement

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:16
kazemo schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:58:
Ik hoop dat dit helpt! Heb je nog vragen of extra details waar we rekening mee moeten houden?

dit zijn allemaal Ai antwoorden in hoeverre ze kloppen weet ik ff niet
Kan je aub stoppen met die AI onzin? Lange lappen tekst waar weinig staat en je zelf ook al afvraagt of het wel klopt, volgens mij is er dan weinig meerwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeka
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-06 13:04
Beste mede tweakers,

Ik zit met een technisch probleem en ben eigenlijk te einde raad en op het randje om de warmtepomp de deur uit te gooien ( grapje zeker ).

Ik heb nu ongeveer 4 weken een 14 kw lg warmtepomp thuis en na wat testen en proberen ben ik er redelijk tevreden over. Echter heb ik het idee dat er iets defect is in mijn warmtepomp. Iedere keer als we ongeveer de grens van 2/3 graden behalen ontdooid de warmtepomp niet meer en vriest die helemaal vast. Hij gaat wel ontdooi stand, is af te lezen op de RMC. Hij lijkt buiten ook te defroste, althans dat geluid maaktie maar hij krijgt er geen korrel ijs vanaf. Dit is nu dus bijna elke avond en moet ik dus handmatig de oude cv ketel aanzetten.

Ik weet echt niet meer waar ik het moet zoeken en wil het nog graag even hier neerleggen als er mensen zijn die een idee hebben. Anders zal ik morgen toch LG moeten bellen.

Wat informatie over mijn installatie

LG 14 KW
160m2 vv
Open verdeler met een buffervat van 40L.
Buitenunit staat buiten in de tuin, met ongeveer 12 meter 32 / 28 mm stalen buizen. Enige afstand wel
Temperatuur sensor: water
Stooklijn: -10 / 38 & 18/26
Hysterese water: -2 / + 4
Pomp capaciteit: 100%
Stille modus: uit

Overdag stookt die mooi met af en toe een defrost, zie grafiek. Maar bij 2/3 graden krijgt die hem niet meer ontdooid.

Graag jullie inzichten. Dank daarvoor alvast

Foto bijlage is zojuist geknipt, het valt me ook op dat er 1 streep juist helemaal niet ontdooid is.. lijkt me ook niet goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wAFrFl0LgCu-GkNXw_qDkf0Qt-Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kO9984wsyCzmz9FXqoS3Huri.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogvwUekXGK2lgIMLyypBnIQs4z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yFDdCATWvflk8r3wPCvFj3VJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g8YZx39NbbcGc3o5KmSDVpkZit4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QahZ67MeG5cHNYM2BVJYQU6F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yc9KySln4lFLzy1PrHvUUJkERK4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xJBXyfdl6LBZi1Uq6SHHBvII.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 05-10 21:02
@SLeka

Vreemd, hij hoort verder te ontdooien, er is warmte genoeg (Ta is lager dan Tr maar niet overdreven laag.

Wat is de flow, en hoe hoog is de flow bij een defrost? Gaat de ventilator wel uit tijdens defrost?

Hier met de 12 kW ontstaat er regelmatig Chinatown in de voortuin.

Noot, zou je die laatste stukken leiding niet isoleren en het geheel beter isoleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
Als bovenstaande plaatjes het beeld zijn na een ontdooiing is er inderdaad iets mis. Mogelijk een sensor oid waardoor hij te snel stopt? Eventueel kun je hem op koelen zetten om hem handmatig af te dooien en zo ook gelijk de goede werking van de 4 weg klep te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-10 10:03
SLeka schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:24:
Beste mede tweakers,

Ik zit met een technisch probleem en ben eigenlijk te einde raad en op het randje om de warmtepomp de deur uit te gooien ( grapje zeker ).

Ik heb nu ongeveer 4 weken een 14 kw lg warmtepomp thuis en na wat testen en proberen ben ik er redelijk tevreden over. Echter heb ik het idee dat er iets defect is in mijn warmtepomp. Iedere keer als we ongeveer de grens van 2/3 graden behalen ontdooid de warmtepomp niet meer en vriest die helemaal vast. Hij gaat wel ontdooi stand, is af te lezen op de RMC. Hij lijkt buiten ook te defroste, althans dat geluid maaktie maar hij krijgt er geen korrel ijs vanaf. Dit is nu dus bijna elke avond en moet ik dus handmatig de oude cv ketel aanzetten.

Ik weet echt niet meer waar ik het moet zoeken en wil het nog graag even hier neerleggen als er mensen zijn die een idee hebben. Anders zal ik morgen toch LG moeten bellen.

LG 14 KW
160m2 vv
Buitenunit staat buiten in de tuin, met ongeveer 12 meter 32 / 28 mm stalen buizen. Enige afstand wel

Overdag stookt die mooi met af en toe een defrost, zie grafiek. Maar bij 2/3 graden krijgt die hem niet meer ontdooid.

Foto bijlage is zojuist geknipt, het valt me ook op dat er 1 streep juist helemaal niet ontdooid is.. lijkt me ook niet goed.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Even handmatig op koelen zetten als ie bevroren is. Ontdooit ie dan ook niet? Waarschijnlijk hangt je 4wegkleop vast.

Snelle oplossing; erop tikken met de achterkant van een schroevendraaier... Maar dat wil je niet bij een nieuwe..

Even je installateur vragen?

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Danton-Bowman
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-09 15:29
jschel schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:53:
[...]

Waarschijnlijk die 3-weg klep of een relais. In dat boiler stuur kastje zit een relais voor de heater. Meer niet overigens dat dure kastje heb je niet nodig. De temperatuur sensor kun je los kopen en elk din-rail relais is goed genoeg om een heater met ingebouwde thermische beveiliging aan te sturen. Maar ziet er wel netjes uit allemaal!
En @Antonl91

Ik heb nog onvoldoende tijd gehad maar de keren dat ik kon gaan kijken leek het de Caleffi 3-weg klep te zijn.

Even kijken of ik een camera heb liggen om erop te richten.

Ik zal de flow van het verwarmingssysteem(?) eens lager zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91CG-x_PV5jgMVj8TA5n-5fyR4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9RvLCLLmOsm4JQeTRK90TrOi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sc97y75QtioTzzBr3s9jrhZERFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XkZFVcfzMhFoJXiZcPqJ7NZI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:11
BjornHero schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:05:
[...]

Even handmatig op koelen zetten als ie bevroren is. Ontdooit ie dan ook niet? Waarschijnlijk hangt je 4wegkleop vast.

Snelle oplossing; erop tikken met de achterkant van een schroevendraaier... Maar dat wil je niet bij een nieuwe..

Goedemorgen kan het zijn als hij de Uitvoer naar invoer zet heeft dat invloed op het invriezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
[quote]BjornHero schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:05:
[...]

[ Voor 46% gewijzigd door kazemo op 08-01-2025 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:52

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

PeteSplit schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:40:
[...]

Ik heb er twee eenvoudige.
1. om de stille mode aan en uit te zetten als de buiten temp de 5 graden passeert
2. om de stille mode aan en uit te zetten als er een ontdooiing is

Je zult de namen van de sensoren aan moeten passen aan de namen die je zelf gebruikt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
alias: LG Silent Mode On/Off
description: ""
triggers:
  - trigger: numeric_state
    entity_id: sensor.buitentemp
    value_template: "{{ states('sensor.buitentemp') | float(0) }}"
    above: 5
    value_template: "{{ states('sensor.buitentemp') | float(0) }}"
    below: 5
conditions:
  - condition: state
    entity_id: sensor.bedrijfsmodus
    state: "2"
actions:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: numeric_state
            above: 5
        sequence:
          - action: switch.turn_on
            metadata: {}
            data: {}
            target:
              entity_id: switch.stille_mode
      - conditions:
            below: 5
        sequence:
          - action: switch.turn_off
            target:
mode: single

alias: LG Silent Mode Defrost
triggers:
  - trigger: state
    entity_id: binary_sensor.ontdooiing
    from: "off"
    to: "on"
  - trigger: state
    from: "on"
    to: "off"
conditions:
actions:
  - choose:
      - conditions:
            state: "on"
        sequence:
            target:
      - conditions:
            state: "off"
        sequence:
            target:
          - delay:
              hours: 0
              minutes: 15
              seconds: 0
              milliseconds: 0
            target:

Wil je een automatisering, als de buiten temp boven de 5 graden is en je de WP heeft een opstart (bijvoorbeeld door pendelen) dan staat de stille mode al aan. Heb je om een of andere reden de stille mode uit gezet en wil je de stille mode alleen aan zetten tijdens een opstart (boven 5 graden) dan is dat afhankelijk van je WP. Je kunt de trigger gebruiken van de compressor (bijv. 40 Hz) of de trigger van een kWh-meter (bijv. boven 1400 W) maar dit gaat niet zo mooi, omdat de WP compressor heel snel de hoogte in schiet, waardoor de stille mode altijd net iets te laat ingeschakeld wordt.
Hetzelfde geldt onder de 5 graden, als je een opstart hebt, zonder dat er een ontdooiing is.

Ik heb hier een eenvoudige automatisering die het vermogen beperkt, als de stille mode uit mocht staan, op basis van een kWh-meter (boven 1800 W).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
alias: LG Heating Power Max
triggers:
    entity_id: sensor.kwh_meter_power
    value_template: "{{ states ('sensor.kwh_meter_power') | float(0) }}"
    above: 1800
    value_template: "{{ states ('sensor.kwh_meter_power') | float(0) }}"
    below: 1800
conditions:
    state: "off"
actions:
  - choose:
      - conditions:
            above: 1800
        sequence:
            target:
      - conditions:
            below: 1800
        sequence:
            target:
Hallo, ik wilde je automatisering proberen. Nadat ik het in automations.yaml heb geplaatst, krijg ik een foutmelding:

duplicated mapping key (42:1)

39 |
40 |
41 |
42 | alias: LG Silent Mode Defrost
------^
43 | description: ""
44 | triggers:

Kunt u alstublieft adviseren?

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

mipo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:42:
[...]

Hallo, ik wilde je automatisering proberen. Nadat ik het in automations.yaml heb geplaatst, krijg ik een foutmelding:

duplicated mapping key (42:1)

39 |
40 |
41 |
42 | alias: LG Silent Mode Defrost
------^
43 | description: ""
44 | triggers:

Kunt u alstublieft adviseren?
Het zijn twee automatiseringen en deze kun je niet zomaar in de automation.yaml plaatsen, omdat ze geen ID hebben.
Als je de UI gebruikt kun je wel (een voor een), met een nieuwe automation aanmaken en dan met edit yaml, deze er in kopieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:52

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

Perfect. Een klein stukje advies, maar zijn gewicht in goud waard _/-\o_ . Dergelijk advies zal me veel helpen, omdat ik leer met HA. Bedankt, het werkt nu :)

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels78

Huis en garage is serie is mi net zoiets als vvw in één lus leggen; dat doe je ook niet, zeker niet met een warmtepomp. Een warmtepomp maakt het liefst veel water van lage temperatuur (en lage delta T). De enige generieke conclusie zonder er aan te rekenen is dat het huis en de schuur het beste parallel worden aangesloten en niet teveel naar chatGPT luisteren
@SalexSun Naar aanleiding van je reactie heb ik bijgaand schema gemaakt, klopt dit met wat je bedoelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yZS3Lzpo7Vphr5VwcbR41jEA3Pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/US0tIFcKUHzDdT8xhUcu83zE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Laatst online: 15:34
Niels78 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:34:
[...]

@SalexSun Naar aanleiding van je reactie heb ik bijgaand schema gemaakt, klopt dit met wat je bedoelt?

[Afbeelding]
Volgens mij heb je geen terugslagklep(pen) nodig. Gwn t-stuk plaatsen en op de verdeler in de schuur eventueel de flow knijpen

Fyi, ik ben geen installateur ofzo dus geen garantie ;)

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
jscheffers schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:59:
[...]

Goedemorgen kan het zijn als hij de Uitvoer naar invoer zet heeft dat invloed op het invriezen.
Dat begrijp ik niet helemaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
kazemo schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:08:
[quote]BjornHero schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:05:
[...]

je quote mn bericht maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:07
SalexSun schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:18:
[...]

Volgens mij heb je geen terugslagklep(pen) nodig. Gwn t-stuk plaatsen en op de verdeler in de schuur eventueel de flow knijpen

Fyi, ik ben geen installateur ofzo dus geen garantie ;)
Zinloos om terugslagkleppen te plaatsen. Wat moeten die kleppen doen? Mocht je pomp ooit een keer andersom aansluiten dan is het zelfs problematisch.

Je zou wel kunnen kiezen om een kogelkraan te plaatsen op de aanvoer of retour van de schuur. Mocht je bijvoorbeeld alleen het huis willen koelen in de zomer, dan kan je dat daarmee regelen. Kost de kop niet, maar maakt je systeem wel flexibeler. Die kogelkraan kan ook afknijpen mocht dat echt nodig zijn (is ie niet voor bedoeld)
[...]

[Afbeelding]
Let even op je leidingdiameters. Meerlagenbuis 32 mm voor 4 groepen slaat nergens op. Je maakt het jezelf daar alleen maar moeilijk mee en het wordt allemaal duurder.

Een realistische flow is 1L/m per groep, 4 L/m in totaal, wat makkelijk door een uponor 16 kan. Je stroomsnelheid in de vloer mag niet te hoog liggen, want dan krijgt het water geen tijd om af te koelen.
Zelfs als je zou overdrijven met je flow, dan zul je door een groep hoogstens 2 L/m pompen, dat is 8 L/m voor 4 groepen. Dat kan zelfs nog wel door een uponor 16 (binnendiameter 12 mm) (al kan je dat misschien wel een beetje horen). Ik zou eventueel voor toekomstbestendigheid mogelijk Uponor 25 gebruiken, kan er later nog iets meer op aangesloten worden, maar 32 is echt onnodig.
Het werkt zelfs slechter, want je hebt meer oppervlakte met warmteverlies in de grond.

Je kan de flow door je buizen op meerdere websites berekenen, en onder 1 m/s is prima voor hoofdleidingen.

De vraag is ook wat voor verdeler je hebt in de schuur. Een mengverdelers met pomp of zonder. Als je er een met pomp hebt, dan maakt het niet zoveel uit hoeveel weerstand je hebt tot aan de verdeler. Je stelt gewoon de schuur op een wat lager temperatuur in en dan is het opgelost. Hij vraagt zoveel warm water als hij nodig heeft.

Ik heb hier thuis bijvoorbeeld twee verdelers zonder pomp (22 groepen) voor de beneden verdieping, en daarvoor een aftakking naar de badkamer waar een mengverdeler zit, dus met pomp, waar twee groepen aan zitten.

Die mengverdeler laat ik met een wat grotere flow (2.5 liter per groep) rondpompen op de gewenste vloertemperatuur. Zo zorg ik ervoor dat de badkamer vloer altijd met prioriteit opwarmt ten opzichte van de benedenverdieping. Dat wil ik, omdat ik boven geen verdere verwarming heb zitten.

Wat jij wil is omgekeerd van mijn badkamer.

Je zou een mengverdeler met pomp kunnen gebruiken in je schuur. Die kan je dan instellen op een lagere vloertemperatuur. Dan past de schuur automatisch de gevraagde liters aan aan de hand van de gewenste vloertemperatuur.

Het mooist daaraan is dit:

Op de wat warmere koude dagen zal je schuur lekker warm zijn, want de lagere vloertemperatuur is dan genoeg om de schuur op een aangename temperatuur te houden, maar op echt strenge dagen zal de schuur niet teveel vermogen vragen bij een veel lagere COP. Wat mij betreft zou dat de beste oplossing zijn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
Oja, en de disclaimer: ik ben ook geen installateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
[...]

[Afbeelding]
Oja, met de puntstukken gaat dat ook fout. Je kan na het persen de puntstukken niet meer draaien ten opzichte van de buis. Als je dit zo doet, dan kan je het hoogstens 1 keer in elkaar zetten, voordat het geperst is, maar niet meer uit elkaar draaien. Mocht het onverhoopt lekken op de verbinding, dan kan je niets meer.

Wat je hier nodig hebt zijn wartelstukken, en mogelijk twee keer 1" buitendraad naar 1" buitendraad afhankelijk van wat je ertussen zet.
Eventueel kan je dan 1 kant een puntstuk laten, maar ik heb zelf liever twee keer wartel. Dat is veel makkelijker. :)

Ik zeg trouwens 1", want zo'n klep hoeft zeker geen 1 1/4 " te zijn. 1" is al voldoende voor een volledige flow van een 16 kW warmtepomp.
Als je toch voor uponor 25 gaat, dan is 3/4" meer dan zat.

[ Voor 8% gewijzigd door hwopereis op 08-01-2025 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:11
BjornHero schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:25:
[...]

Dat begrijp ik niet helemaal..
Hallo het was ook meer een voorstel waar andere forumleden op zouden reageren die met wat meer kennis. 🤔 volgens mij had ik ook wat rijp aanvorming en toen ik hem heb omgezet had heb ik niet meer gehad .toeval ik weet het niet. maar ik gooide gewoon een balletje,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
SLeka schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:24:
Beste mede tweakers,

LG 14 KW
160m2 vv

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt een open verdeler met buffervat... hoe zit dat aangesloten?
Weet je zeker dat je warm water terug blijft krijgen uit dat buffervat over de hele defrost periode?

[ Voor 1% gewijzigd door hwopereis op 08-01-2025 23:35 . Reden: Dubbele vraag. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SLeka
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 24-06 13:04
hwopereis schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:33:
[...]

Je hebt een open verdeler met buffervat... hoe zit dat aangesloten?
Weet je zeker dat je warm water terug blijft krijgen uit dat buffervat over de hele defrost periode?
Hi,

Bedankt voor je reactie. Ja ik moet zeggen dat tijdens zon defrost vaak de water T zakt van 35 na 28 ofzo. Wel erg groot verschil, maar 28 lijkt me nog genoeg voor een defrost

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

hwopereis schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:01:
[...]

Een realistische flow is 1L/m per groep, 4 L/m in totaal, wat makkelijk door een uponor 16 kan. Je stroomsnelheid in de vloer mag niet te hoog liggen, want dan krijgt het water geen tijd om af te koelen.
Dat een hogere flow nadelig zou zijn voor de warmteafgifte klopt niet. Er zijn wel verschillende bronnen die dit nog melden. Het is juist andersom. Een hogere flow zal meer warmteafgifte geven. Door extra turbulentie van de water wordt de afgifte op een bepaalde grens zelfs relatief meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XiocQgUJJVD3TvIWhWFvUlW7I1M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/76QzVtTbh7l4Y2q0OsNunGJy.png?f=fotoalbum_large

De nadelen is eventueel meer geluid door de stromende water in de leidingen en een hogere stroomverbruik van de waterpomp.

@Niels78
Opstelling 2 is beter. Hierbij kan je de flow beter regelen afzonderlijk van de schuur zonder extra onderdelen/beperkingen.

Denk ook na of je de warmtepomp voor koelen wil gaan gebruiken. Hierbij wil je waarschijnlijk de schuur kunnen afsluiten van het circuit. Een aantal kranen is het simpelste. Sommige verdelers hebben die al.

[ Voor 13% gewijzigd door Kip op 09-01-2025 09:51 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels78
@hwopereis Bedankt voor je antwoord en uitleg.
[...]

Zinloos om terugslagkleppen te plaatsen. Wat moeten die kleppen doen? Mocht je pomp ooit een keer andersom aansluiten dan is het zelfs problematisch.

Je zou wel kunnen kiezen om een kogelkraan te plaatsen op de aanvoer of retour van de schuur. Mocht je bijvoorbeeld alleen het huis willen koelen in de zomer, dan kan je dat daarmee regelen. Kost de kop niet, maar maakt je systeem wel flexibeler. Die kogelkraan kan ook afknijpen mocht dat echt nodig zijn (is ie niet voor bedoeld)
Helder, goed idee om de kogelkraan dan dicht te draaien om eventueel de woning te koelen in de zomer.

De vraag is ook wat voor verdeler je hebt in de schuur. Een mengverdelers met pomp of zonder. Als je er een met pomp hebt, dan maakt het niet zoveel uit hoeveel weerstand je hebt tot aan de verdeler. Je stelt gewoon de schuur op een wat lager temperatuur in en dan is het opgelost. Hij vraagt zoveel warm water als hij nodig heeft.
De verdelers zoals in de woning als in de schuur zijn verdelers zonder pomp.
hwopereis schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:13:
[...]

Oja, met de puntstukken gaat dat ook fout. Je kan na het persen de puntstukken niet meer draaien ten opzichte van de buis. Als je dit zo doet, dan kan je het hoogstens 1 keer in elkaar zetten, voordat het geperst is, maar niet meer uit elkaar draaien. Mocht het onverhoopt lekken op de verbinding, dan kan je niets meer.

Wat je hier nodig hebt zijn wartelstukken, en mogelijk twee keer 1" buitendraad naar 1" buitendraad afhankelijk van wat je ertussen zet.
Eventueel kan je dan 1 kant een puntstuk laten, maar ik heb zelf liever twee keer wartel. Dat is veel makkelijker. :)

Ik zeg trouwens 1", want zo'n klep hoeft zeker geen 1 1/4 " te zijn. 1" is al voldoende voor een volledige flow van een 16 kW warmtepomp.
Als je toch voor uponor 25 gaat, dan is 3/4" meer dan zat.
Top, super tip!
Kip schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:18:
[...]

@Niels78
Opstelling 2 is beter. Hierbij kan je de flow beter regelen afzonderlijk van de schuur zonder extra onderdelen/beperkingen.

Denk ook na of je de warmtepomp voor koelen wil gaan gebruiken. Hierbij wil je waarschijnlijk de schuur kunnen afsluiten van het circuit. Een aantal kranen is het simpelste. Sommige verdelers hebben die al.
@Kip Bedankt voor je reactie

Conclusie is denk ik dat het een 'simpele' oplossing wordt.
Zowel in de aanvoer als retour van de warmtepomp T-stukken plaatsen, en indien nodig in de schuur de stroming wat knijpen door de groepen op de verdeler dichter te draaien en een kogelkraan ertussen om in de zomer de woning te kunnen koelen zonder dat het circuit van de schuur dan meedraait.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Therma
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-09 14:07
nadat ik zoveel info van dit forum heb, wil ook ook even mijn leer punten terug sturen.
welicht heeft iemand er wat aan, voor mij werkt dit het beste:

belangrijkste is waterzijdig inregelen en voldoende flow minimaal 17l/min voor 9kw
er moet bij elke warmte afgifte punt voldoende warmte afgegeven worden.

dan kun je je water temp lekker laag krijgen, uiteraard moet het huis wel op blijven warmen..

- boven de 7 graden kan prima de stille modus aan, is net wat zuiniger.

-als het buiten onder de 5 graden is, werkt een iets lagere water temperatuur beter om defrosten te voorkomen.

in mijn geval 29 graden...
als het buiten te warmer word haal ik de water temperatuur op om te voorkomen dat de pomp uitschakeld door een temperatuur overschot tijdens start-up
(hoe warmer buiten hoe warmer de start-up piek)
boven de 6 graden naar 30 graden en boven de 11 graden naar 31 graden
een negatieve stooklijn dus eigelijn !' |:(
bijkomend voordeel is als het 10 graden is hoef de pomp echt niet meer heel de dag te draaien, het is dan zuiniger om hem gewoon ''zo snel mogelijk'' weer uit te hebben.

dit alles verwerkt in een mooie YAML file.

dan de thermostaat.
ik zet in home assisant 2 set punten. de aan temperatuur en de uit temperatuur.
deze kan ik na wens verschuiven, momenteel 'aan' onder de 20.2 - 'uit' boven de 20.5
in de nacht haalt deze automatisch 0.2 graden van de setpunten af.

alstublieft... 3 jaar LG therma V studie samengevat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Therma schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:15:
nadat ik zoveel info van dit forum heb, wil ook ook even mijn leer punten terug sturen.

belangrijkste is waterzijdig inregelen en voldoende flow minimaal 17l/min voor 9kw

dan kun je je water temp lekker laag krijgen, uiteraard moet het huis wel op blijven warmen..

-als het buiten onder de 5 graden is, werkt een iets lagere water temperatuur beter om defrosten te voorkomen.

als het buiten te warmer word haal ik de water temperatuur op om te voorkomen dat de pomp uitschakeld door een temperatuur overschot tijdens start-up
bijkomend voordeel is als het 10 graden is hoef de pomp echt niet meer heel de dag te draaien, het is dan zuiniger om hem gewoon ''zo snel mogelijk'' weer uit te hebben.

dan de thermostaat.
deze kan ik na wens verschuiven, momenteel 'aan' onder de 20.2 - 'uit' boven de 20.5

:) hoi therma

vraag over de thermostaat is het een externe thermostaat met een hysterese van 0,3 naar wat ik begrepen heb kan je die verschuiven

of misschien wel een externe ruimtevoeler?

of met de RMC van de LG WP?

het lijkt er op of je een mooie oplossing hebt gevonden _/-\o_ de gebruikelijke defrosten geen probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
Kip schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:18:
[...]

Dat een hogere flow nadelig zou zijn voor de warmteafgifte klopt niet. Er zijn wel verschillende bronnen die dit nog melden. Het is juist andersom. Een hogere flow zal meer warmteafgifte geven. Door extra turbulentie van de water wordt de afgifte op een bepaalde grens zelfs relatief meer.

[Afbeelding]

De nadelen is eventueel meer geluid door de stromende water in de leidingen en een hogere stroomverbruik van de waterpomp.

@Niels78

Ik zei niet dat een hogere flow nadelig is voor de warmteafgifte, ik zei dat je flow niet te hoog mag zijn omdat je water wel de kans moet krijgen om af te koelen. Als het niet afkoelt, dan heb je geen delta T.
Zie de quote. :)

Ik heb hier het liefst de flow wat hoger, zodat de aanvoertemperatuur wat lager kan liggen. Maar dat komt neer op zo'n 1.5 L/m per groep van 80m lengte, terwijl volgens de vloerverwarming berekening die ik gekregen heb, ik gemiddeld een flow van 0.7L/m per groep moet houden.

Mooi plaatje trouwens, maar ik vermoed dat het geluid ontstaat wanneer je in de turbulente regio komt, wat waarschijnlijk de oorzaak is van het geluid.

[ Voor 23% gewijzigd door hwopereis op 09-01-2025 12:18 . Reden: Bericht twee keer gequote. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwopereis
Niels78 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:22:
@hwopereis Bedankt voor je antwoord en uitleg.

De verdelers zoals in de woning als in de schuur zijn verdelers zonder pomp.
Als je verdelers zonder pomp hebt, dan kan je de flow misschien wel afknijpen op de verdeler zelf. Bij mij zitten daar flow meters, waar je een ringetje van af kan klikken, en die je dan dichter of losser kan draaien.
Daarmee kan je ook zorgen dat je minder warm water in de schuur vloer toelaat dan in je woning, waardoor de schuur in verhouding minder warm wordt. Dan hoef je ook niet af te knijpen met de kogelkraan. Mogelijk heb je niet eens die kogelkraan nodig, omdat je hem al op je verdeler dicht kan zetten.

Zie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VAJuiWHpX6xIVJw-EbhojjcAglA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/B5DgjRqxrqlmbQpgBJzdGcT0.png?f=user_large
Niels78 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:22:

Conclusie is denk ik dat het een 'simpele' oplossing wordt.
Zowel in de aanvoer als retour van de warmtepomp T-stukken plaatsen, en indien nodig in de schuur de stroming wat knijpen door de groepen op de verdeler dichter te draaien en een kogelkraan ertussen om in de zomer de woning te kunnen koelen zonder dat het circuit van de schuur dan meedraait.
Klinkt als een prima plan. En maak het jezelf echt niet te moeilijk met die 32 uponor buis naar de schuur.
Als je maar 4 groepen hebt is uponor 25 echt meer dan zat.

Ik heb ook een hele poos mijn best gedaan om te kijken of ik mijn systeem in RVS35 buis kon maken ipv RVS28, maar uiteindelijk is de conclusie dat het weerstandsverlies in rechte buis zo laag is dat het gewoon niet relevant is op het geheel. Het enige waar je op moet letten is dat je flow idealiter niet boven de 1.2 a 1.5 m/s uit komt vanwege geluid. Mooist is tot 1 m/s. Bij Uponor 25 betekent dat je >20 L/m erdoor mag pompen.

Succes! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
SLeka schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 06:52:
[...]

Hi,

Bedankt voor je reactie. Ja ik moet zeggen dat tijdens zon defrost vaak de water T zakt van 35 na 28 ofzo. Wel erg groot verschil, maar 28 lijkt me nog genoeg voor een defrost
Dat mij ook warm genoeg, hier gaat er om te beginnen slechts 29 °C in tijdens de defrost.
Ik vroeg het om uit te sluiten dat er niet een soort van laminaire flow in je buffervat ontstaat, waardoor tijdens defrosts de temperatuur van het retourwater misschien veel lager komt te liggen.

Als de temperatuur tijdens de defrost geleidelijk zakt van 35 naar 28 over de periode dan is de aanvoer van warmte in ieder geval goed.
Had ik eigenlijk van je originele post ook kunnen zien zie ik nu. Excuses.

Heb je al wel succesvolle defrosts gezien bij andere temperaturen?

Ik had dit voor een nieuwe warmtepomp niet okee gevonden en de service gebeld. Eventueel een foto daar naartoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
hwopereis schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:42:
[...]

Als je verdelers zonder pomp hebt, dan kan je de flow misschien wel afknijpen op de verdeler zelf. Bij mij zitten daar flow meters, waar je een ringetje van af kan klikken, en die je dan dichter of losser kan draaien.
Daarmee kan je ook zorgen dat je minder warm water in de schuur vloer toelaat dan in je woning, waardoor de schuur in verhouding minder warm wordt. Dan hoef je ook niet af te knijpen met de kogelkraan. Mogelijk heb je niet eens die kogelkraan nodig, omdat je hem al op je verdeler dicht kan zetten.

Zie:
[Afbeelding]

[...]

Klinkt als een prima plan. En maak het jezelf echt niet te moeilijk met die 32 uponor buis naar de schuur.
Als je maar 4 groepen hebt is uponor 25 echt meer dan zat.

Ik heb ook een hele poos mijn best gedaan om te kijken of ik mijn systeem in RVS35 buis kon maken ipv RVS28, maar uiteindelijk is de conclusie dat het weerstandsverlies in rechte buis zo laag is dat het gewoon niet relevant is op het geheel. Het enige waar je op moet letten is dat je flow idealiter niet boven de 1.2 a 1.5 m/s uit komt vanwege geluid. Mooist is tot 1 m/s. Bij Uponor 25 betekent dat je >20 L/m erdoor mag pompen.

Succes! :)
:) https://www.der-schlauchf...-Fittings/Aluverbundrohr/

deze buis zou hij kunnen gebruiken
https://www.der-schlauchf...6x3-0mm-und-32x3-0mm-DVGW

https://www.der-schlauchf.../20/26/32?number=19.11.26

https://www.der-schlauchf...26/32?number=19.12.322632

hoeft hij niet te persen gewoon aandraaien is demontabel....werkt goed heb ik al meegewerkt
verkopen ook pers uitvoeringen

versturen naar nederland geen probleem @Niels78

https://www.heima24.de/ro...alu-verbundrohr-isoliert/

[ Voor 18% gewijzigd door kazemo op 10-01-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

hwopereis schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:57:
[...]

Dat mij ook warm genoeg, hier gaat er om te beginnen slechts 29 °C in tijdens de defrost.
Ik vroeg het om uit te sluiten dat er niet een soort van laminaire flow in je buffervat ontstaat, waardoor tijdens defrosts de temperatuur van het retourwater misschien veel lager komt te liggen.

Als de temperatuur tijdens de defrost geleidelijk zakt van 35 naar 28 over de periode dan is de aanvoer van warmte in ieder geval goed.
Had ik eigenlijk van je originele post ook kunnen zien zie ik nu. Excuses.

Heb je al wel succesvolle defrosts gezien bij andere temperaturen?

Ik had dit voor een nieuwe warmtepomp niet okee gevonden en de service gebeld. Eventueel een foto daar naartoe.
Ik heb nu om het uur een ontdooiing, waarbij de Ta meer dan 10 graden daalt.
Dit blijkt nog niet teveel te zijn, omdat de backup heater niet gebruikt wordt.
(blauw Ta / geel Tr / oranje ingestelde water temperatuur 30 gr)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTk4-qdCkvfnZzS0o73Bau8EFe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dYDqLCudSlSdrjk8JGvL2xPV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:13

dan de thermostaat.

Mooi verhaal uit de praktijk. Zie je het zitten om de YAML code te delen? Het is vast een goede inspiratiebron voor anderen die met automatiseringen bezig zijn en die, net zoals ik wel een voorzetje kunnen gebruiken.

MTVenus E V1 154.BMS.215 esp32RS485 · ShellyEmulatie · 18ZP 6*APS 5.9WP · EaseeHome · MG4lux2023 · ThemaV 7kW esp32RS485

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-10 17:15
PeteSplit schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:40:
[...]

Ik heb nu om het uur een ontdooiing, waarbij de Ta meer dan 10 graden daalt.
Dit blijkt nog niet teveel te zijn, omdat de backup heater niet gebruikt wordt.
(blauw Ta / geel Tr / oranje ingestelde water temperatuur 30 gr)

[Afbeelding]
@PeteSplit Bij mij doet de backup heater altijd mee bij een defrost.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F7LSe5wBP6Dm06H9jvnyU3giKjs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8JPa5hDv3wUf9GYWNflpEAZI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2vI2MA-8VRbNZC_AKE79BANfgU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1b2ab0DarAv0w4iI0PMWVCEI.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0TFzJChoGseZXZPxIs_jvvdwaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l2qwfrOZG4KjbDynr8YawIMy.png?f=fotoalbum_large
Jij hebt ook een split-unit toch? Ik heb de IWT. Ik dacht niet dat ik dit kon wijzigen. Mis ik dan toch wat? Als ik die defrosts kan doen met thermische energie die ik daarvoor met een COP > 1 opgewekt heb, zou dat beter zijn natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

hwopereis schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 12:13:
[...]

Ik zei niet dat een hogere flow nadelig is voor de warmteafgifte, ik zei dat je flow niet te hoog mag zijn omdat je water wel de kans moet krijgen om af te koelen. Als het niet afkoelt, dan heb je geen delta T.
Zie de quote. :)
Die gedachte klopt helaas niet. Er is geen punt dat de flow te hoog wordt waardoor er geen dT onstaat in deze context.

Als dit op basis van je eigen observaties is, zie je misschien dat de temperatuur sensors niet nauwkeurig genoeg zijn om tiende van een graden dT te meten/tonen.

Onderin de volgende site is een rekentool om verschillende parameters inzichtelijk te maken:
https://heatpumps.co.uk/technical/pressure-drops-flow-rates/

Er is mogelijk wel een nadeel als de warmtepomp geen verschil in dT kan meten door on nauwkeurigheid en een te hoge flow in relatie tot de aansturing. Misschien dat de WP dat niet goed bijstuurt. Maar dat is een beetje een black box

Je andere punten zijn wel goed en worden gewaardeerd!! d:)b

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:10
Kip schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 15:17:
[...]

Die gedachte klopt helaas niet. Er is geen punt dat de flow te hoog wordt waardoor er geen dT onstaat in deze context.

Als dit op basis van je eigen observaties is, zie je misschien dat de temperatuur sensors niet nauwkeurig genoeg zijn om tiende van een graden dT te meten/tonen.

Onderin de volgende site is een rekentool om verschillende parameters inzichtelijk te maken:
https://heatpumps.co.uk/technical/pressure-drops-flow-rates/

Er is mogelijk wel een nadeel als de warmtepomp geen verschil in dT kan meten door on nauwkeurigheid en een te hoge flow in relatie tot de aansturing. Misschien dat de WP dat niet goed bijstuurt. Maar dat is een beetje een black box

Je andere punten zijn wel goed en worden gewaardeerd!! d:)b
Bij mij zijn de temp sensoren van de LG zo enorm afwijkend dat ik regelmatig een negatieve deltaT zie, terwijl de "echte" dT nog steeds 2 graden is.
de LG gaat dan trouwens gewoon door met zijn job, die lijkt zich ook niets van zijn eigen sensoren aan te trekken.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JansenSE schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 14:26:
[...]

@PeteSplit Bij mij doet de backup heater altijd mee bij een defrost.

Jij hebt ook een split-unit toch? Ik heb de IWT. Ik dacht niet dat ik dit kon wijzigen. Mis ik dan toch wat? Als ik die defrosts kan doen met thermische energie die ik daarvoor met een COP > 1 opgewekt heb, zou dat beter zijn natuurlijk.
Ik heb de BUH nog op de standaard instelling van -5 graden staan en toch doet deze soms mee, maar de afgelopen dagen niet.

In de handleiding staat:

Dan zal de capaciteit van de reserveverwarming beginnen te werken wanneer de temperatuur van de buitenlucht lager dan -5 °C is en de actuele temperatuur van het weglopende water veel lager is dan de doeltemperatuur van het weglopende water.

Ik heb maar een BUH (3 kW) die de temperatuur van het water, met iets meer dan 1 graad opwarmt in een ontdooiing van 6 minuten (zou dan ongeveer 3000/10 = 300 W verbruik per keer moeten zijn, maar is vaak minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
@Kip Ik had iets preciezer moeten zijn in mijn formulering beide keren. Ik bedoelde natuurlijk dat het water niet voldoende af zou koelen om voldoende delta T te creëren. Maar dat was niet wat ik typte.
The_KnarF schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:18:
[...]

Bij mij zijn de temp sensoren van de LG zo enorm afwijkend dat ik regelmatig een negatieve deltaT zie, terwijl de "echte" dT nog steeds 2 graden is.
de LG gaat dan trouwens gewoon door met zijn job, die lijkt zich ook niets van zijn eigen sensoren aan te trekken.
Ah, bijzonder. Stuur je dan op temperatuur?
Ik dacht dat hij minstens een beetje delta T nodig had om te blijven draaien, maar niet bij nader inzien niet dus. :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 13:38

dan de thermostaat.

Dank je voor het delen, het laat maar weer es zien dat vele wegen naar Rome leiden.
Mijn opzet en scripts zijn op sommige punten net iets anders, en op andere wezenlijk anders.

Mijn afgifte is trouwens een 100m2 vloerverwarming op de begane grond met op de bovenverdieping een 7 tal radiatoren. Totaal een 250m2 en jaren 80 huis.

Flow draait nu al weer een paar maand optimaal (17 l/min), Maar draai ook wel es met vast debiet, dan meestal zo'n 25 - 32 l/min. Sommige tweakers krijgen met optimaal na een defrost wel eens een CH14 fout.

Bij buitentemperaturen < 4 C gaat ie van stille modus af. Heel af en toe heb ik bij 4 C nog wel eens een defrost. Hier is misschien in combinatie met RH en dauwpunt nog wat fine tuning mogelijk.

Na een defrost ga ik in stille modus weer optoeren en begin dan ook met een wat lagere watertemperatuurinstelling. In stapjes gaat de instelling weer terug naar de stooklijn instelling en gaat de stille modus er weer af. Dit duurt ongeveer een kwartiertje.

Mijn stooklijn volgt buitentemperatuur en gevoelstemperatuur, 30 % gevoelstemperatuur en 70% buitentemperatuur. Dit bevalt mij beter dan een stooklijn op alleen buitentemperatuur.

Pendelen voorkom ik door bij opstarten op een wat lagere watertemperatuurinstelling te beginnen en deze langzaam op te voeren tot de compressor gaat moduleren. Daarmee blijft de water temperatuur laag en het rendement hoger.

Ik gebruik de temperatuur sensor in de LG RMC als begrenzer voor de ruimte temperatuur. deze hangt in de woonkamer. Ooit wel begonnen met een zone systeem (Tado), deze werken nu als luxe thermostaat kranen. Met goed waterzijdig inregelen houd ik het huis comfortabel.

ESPHOME script wat ik gebruik is geschreven door @Devil, meeste specifieke code is in C++ waardoor het ook wat overzichtelijker blijft. Hier te downloaden.
Heb het script hier en daar wat aangepast naar ideeen en oplossingen die hier op het forum zijn langsgekomen van bv @Jojan265, @paQ en @butterkeks. Ook andere aanpassingen voor eigen specifieke wensen en om wat nukken (bugs?) van de LG aan te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Ik zat zojuist even te spelen met de pompcapaciteit instellingen en ik lijk de 26LPM niet te halen. Hebben meerdere users hier last van? Gaat om een 9kW Therma V R32.

40% is ongeveer 10LPM
50% is ongeveer 11.5LPM
60% is ongeveer 13.7LPM
70% is ongeveer 15.7LPM
80% is ongeveer 17.5LPM
90% is ongeveer 19.5LPM
100% is ongeveer 20LPM

Ik heb 25mm diameter leiding werk en ik hoor geen enkel geluid wat ik hier wel eens voorbij zie komen. De warmtepomp staat op het dak en de enige pomp in het circuit is van de warmtepomp zelf. Die moet het water ongeveer 5 meter omhoog pompen.

Als dit het gevolg is van de weerstand is het vervelend, maar ik heb er verder geen last van maar misschien dat er andere users zijn met andere inzichten.

Waterdruk op de warmtepomp is 2.0 bar en ik heb geen filters of iets nagekeken, maar de warmtepomp is pas sinds een paar maanden geinstalleerd en gesloten circuit dus ik verwacht niet dat er iets vies kan zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Antonl91 op 09-01-2025 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Antonl91 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:07:
Ik zat zojuist even te spelen met de pompcapaciteit instellingen en ik lijk de 26LPM niet te halen. Hebben meerdere users hier last van? Gaat om een 9kW Therma V R32.

40% is ongeveer 10LPM
50% is ongeveer 11.5LPM
60% is ongeveer 13.7LPM
70% is ongeveer 15.7LPM
80% is ongeveer 17.5LPM
90% is ongeveer 19.5LPM
100% is ongeveer 20LPM

Ik heb 25mm diameter leiding werk en ik hoor geen enkel geluid wat ik hier wel eens voorbij zie komen. De warmtepomp staat op het dak en de enige pomp in het circuit is van de warmtepomp zelf. Die moet het water ongeveer 5 meter omhoog pompen.

Als dit het gevolg is van de weerstand is het vervelend, maar ik heb er verder geen last van maar misschien dat er andere users zijn met andere inzichten.

Waterdruk op de warmtepomp is 2.0 bar en ik heb geen filters of iets nagekeken, maar de warmtepomp is pas sinds een paar maanden geinstalleerd en gesloten circuit dus ik verwacht niet dat er iets vies kan zijn.
De binnendiameter is dan waarschijnlijk 20 mm. Dat is eigenlijk te weinig voor een 9 kW uitvoering. Ik weet ook niet of er veel knietjes in je installatie zitten, want die geven ook veel weerstand. Zeker bij deze diameters.

Ik heb bijv. een 7 kW uitvoering en gebruik 32 mm MLB (= 26 mm binnendiameter) en heb geen knietjes. Alles is gebogen of met overmaatse bochten aangesloten.

Maar het hoeft helemaal niet erg te zijn, dat je maar 20 L/m haalt. Als je daarmee je huis voldoende warm krijgt met een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur is het toch goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SciroccoRon
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14-07 19:31
Wij hebben vandaag thuis ook een LG therma V monobloc 5kw geïnstalleerd. Hij hoeft hier alleen 40m2 vloerverwarming te doen. Nu willen we hem voor het eerst opstarten, maar op de afstandsbediening/thermostaat kunnen we helemaal niks instellen qua temperatuur ofzo. Staat alleen iets van antivries/vorstbeveiliging op het informatie scherm. Moeten we nog iets anders instellen wellicht voor het eerste gebruik??
Pagina: 1 ... 168 ... 182 Laatste