Zinloos om terugslagkleppen te plaatsen. Wat moeten die kleppen doen? Mocht je pomp ooit een keer andersom aansluiten dan is het zelfs problematisch.
Je zou wel kunnen kiezen om een kogelkraan te plaatsen op de aanvoer of retour van de schuur. Mocht je bijvoorbeeld alleen het huis willen koelen in de zomer, dan kan je dat daarmee regelen. Kost de kop niet, maar maakt je systeem wel flexibeler. Die kogelkraan kan ook afknijpen mocht dat echt nodig zijn (is ie niet voor bedoeld)
Let even op je leidingdiameters. Meerlagenbuis 32 mm voor 4 groepen slaat nergens op. Je maakt het jezelf daar alleen maar moeilijk mee en het wordt allemaal duurder.
Een realistische flow is 1L/m per groep, 4 L/m in totaal, wat makkelijk door een uponor 16 kan. Je stroomsnelheid in de vloer mag niet te hoog liggen, want dan krijgt het water geen tijd om af te koelen.
Zelfs als je zou overdrijven met je flow, dan zul je door een groep hoogstens 2 L/m pompen, dat is 8 L/m voor 4 groepen. Dat kan zelfs nog wel door een uponor 16 (binnendiameter 12 mm) (al kan je dat misschien wel een beetje horen). Ik zou eventueel voor toekomstbestendigheid mogelijk Uponor 25 gebruiken, kan er later nog iets meer op aangesloten worden, maar 32 is echt onnodig.
Het werkt zelfs slechter, want je hebt meer oppervlakte met warmteverlies in de grond.
Je kan de flow door je buizen op meerdere websites berekenen, en onder 1 m/s is prima voor hoofdleidingen.
De vraag is ook wat voor verdeler je hebt in de schuur. Een mengverdelers met pomp of zonder. Als je er een met pomp hebt, dan maakt het niet zoveel uit hoeveel weerstand je hebt tot aan de verdeler. Je stelt gewoon de schuur op een wat lager temperatuur in en dan is het opgelost. Hij vraagt zoveel warm water als hij nodig heeft.
Ik heb hier thuis bijvoorbeeld twee verdelers zonder pomp (22 groepen) voor de beneden verdieping, en daarvoor een aftakking naar de badkamer waar een mengverdeler zit, dus met pomp, waar twee groepen aan zitten.
Die mengverdeler laat ik met een wat grotere flow (2.5 liter per groep) rondpompen op de gewenste vloertemperatuur. Zo zorg ik ervoor dat de badkamer vloer altijd met prioriteit opwarmt ten opzichte van de benedenverdieping. Dat wil ik, omdat ik boven geen verdere verwarming heb zitten.
Wat jij wil is omgekeerd van mijn badkamer.
Je zou een mengverdeler met pomp kunnen gebruiken in je schuur. Die kan je dan instellen op een lagere vloertemperatuur. Dan past de schuur automatisch de gevraagde liters aan aan de hand van de gewenste vloertemperatuur.
Het mooist daaraan is dit:
Op de wat warmere koude dagen zal je schuur lekker warm zijn, want de lagere vloertemperatuur is dan genoeg om de schuur op een aangename temperatuur te houden, maar op echt strenge dagen zal de schuur niet teveel vermogen vragen bij een veel lagere COP. Wat mij betreft zou dat de beste oplossing zijn