Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10:08
[edit] 30/11/'22

Wat begon als een een topic met een specifieke vraag over het gedrag van de LG warmtepompboiler (WPB) (LG. WH20S.F5) is inmiddels uitgegroeid tot een algemeen topic voor alle LG warmtepompboilers en de ervaringen & eventuele issues die men ermee heeft.

Vandaar dat ik de startpost ook wat gewijzigd heb. Hierbij een leidraad voor hoe je dit topic kunt gebruiken:

Algemene informatie
- Voor algemene warmtepomp vragen, zie dit topic.
- Voor specifieke LG warmtepomp vragen is het topic waarin je nu bevindt de plaats

Tips & tricks LG warmtepompboilers
- In de handleiding wordt niet gesproken of diëlektrische koppelingen (dit voorkomt corrosie tussen twee verschillende metalen). Aangezien de LG WPB een stalen vat heeft, is het dus aan te bevelen deze koppelingen wél te gebruiken.
- Het lijkt erop dat veel LG WPB een afwijking van 2-3 graden hebben ten opzichte van de ingestelde doeltemperatuur. Dit komt omdat er een sensor boven- en onderin het vat zit. De sensor onderin het vat lijkt gekoppeld aan het display & de app. Deze sensor geeft een temperatuur aan die lager is dan de sensor die bovenin het vat zit en zorgt dat de WPB aanslaat als de temperatuur >5 graden afwijkt van de ingestelde doeltemperatuur.
--> de afwijking zorgt er dus voor dat het erop lijkt dat de boiler pas aanslaat als de temperatuur >6-7 graden afwijkt, maar in werkelijkheid meet de sensor bovenin het vat simpelweg een hogere waarde. Hetzelfde geldt door het stoppen van de boiler bij het halen van de ingestelde doeltemperatuur. Kijk dus niet gek op als de boiler 'stopt' bij 2-3 graden onder de ingestelde doeltemperatuur.
- het timeframe die je instelt in de app werkt pas na 24 uur. Dit is te herkennen aan de melding 'boiler in standby' in de app. Zie je deze melding (nog) niet, dan heeft de app het ingestelde timeframe nog niet gepakt.
- Wellicht ten overvloede, maar zorg dat de boiler ALTIJD onder spanning staat, om te voorkomen dat de anode die in het vat zit, en zorgt dat het vat beschermt is tegen corrosie, gedeactiveerd is.

Andere vragen?
- Stel ze in dit topic! :)

Eigen installatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AupO_U0pFNkHGAT40XyAjze0-1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LfyNEqr3u7xebDW6ZhgUOOEp.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M0s2xGBx1SNarI_i1Q6aq5N7as4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9Q6E5Z6103SjE7RyOfppO12.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie input/feedback!

[ Voor 89% gewijzigd door hfa op 30-11-2022 11:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11:17
Allereerst wat doet die (cv ogende) vlinderklep in jouw tapwater leiding?

De problemen die jij hebt zie ik bij mijn installaties van de lg wh modellen niet terug

Je kan nog proberen de warm water goed omlaag en daarna weer omhoog te brengen, als dat niet werkt is er waarschijnlijk intern een probleem, en dus het probleem voor jouw leverancier (waarschijnlijk gewoon een sensor die een iets afwijkende waarde doorgeeft of je heb de boiler meer dan 45 graden gekanteld met tillen/vervoer, dan heb je een veel groter probleem)

Voor je er iemand naar laat kijken eerst die afsluiter vervangen voor 1 met kiwa keurmerk, dat keurmerk is er niet voor niets…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

https://www.techniekwebsh...t-recht-huis-messing.html

Toch schijnt het te kunnen, rood met Kiwa (al ligt het niet voor de hand) :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Dat klopt, ik ken ze alleen niet met vlinderklep… misschien is dat wel een model wat kiwa keurmerk heeft, dan heb ik niks gezegd🤪

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:48

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vind het een prima opmerking, een klusser die dit niet vaak doet staat niet stil bij Kiwa keur of weet zelfs niet waar het voor is.
Wat het eventuele warmte lek betreft is dat niet zo ernstig dat de LG zijn temperatuur niet kan halen.
Al suggereert die illustratie dat de sensor beter niet in het midden kan zitten :P

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
123Arjan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:17:
Allereerst wat doet die (cv ogende) vlinderklep in jouw tapwater leiding?
Dank voor je reactie! Je hebt helemaal gelijk m.b.t. de vlinderklep...even niet bij stilgestaan toen ik die bij de Toolstation kocht. Zal dit sowieso aanpassen.
Je kan nog proberen de warm water goed omlaag en daarna weer omhoog te brengen, als dat niet werkt is er waarschijnlijk intern een probleem, en dus het probleem voor jouw leverancier (waarschijnlijk gewoon een sensor die een iets afwijkende waarde doorgeeft of je heb de boiler meer dan 45 graden gekanteld met tillen/vervoer, dan heb je een veel groter probleem)
Het vervoer is goed gegaan; zowel door de transporteur (de 'tilt-sensor' was groen op de doos) als het rechtstandig omhoog brengen door 2 trapgaten. Uiteraard heeft de WPB wel iets geheld, maar zeker geen 45 graden.

Ik zal het leidingwerk in ieder geval nog aanpassen (want de haakse koppeling op de warmwaterleiding wil ik ook graag recht hebben).

ps. Ter info: de WPB staat sinds gisteren (al) op 60 graden doeltemperatuur. Gisteravond was de watertemperatuur 56 graden; zojuist via de app gecheckt en de temperatuur is 53 graden. En nog steeds slaat de boiler niet aan, terwijl je dat toch wel zou verwachten nu :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-04 23:06
Mijn Atlantica Explorer doet ook grotendeels wat hij zelf wil.
Maar ik heb wel gewoon altijd warm water.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
busscherski schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:37:
Mijn Atlantica Explorer doet ook grotendeels wat hij zelf wil.
Maar ik heb wel gewoon altijd warm water.
Dat is in ons geval gelukkig ook het geval; richting de verkopende partij heb ik ook aangegeven dat het apparaat ons niet snapt óf wij het apparaat niet. Alleen zou ik wel verwachten dat als ik een doeltemperatuur instel, deze - uiteindelijk- wel wordt gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Nou, weer even een update: gisteren ging de WPB zijn anti-legionella run doen. Om vervolgens vroegtijdig te stoppen vanwege een probleem met de temperatuursensor. De boiler bleef doorstoken, ondanks dat de temperatuur 62 graden was. Zie onderstaande printscreens van de app (let daarbij niet op het verbruik in kW; dit dient watt te zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOnUt9LCC0-zLMvOjk5DclTwwYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oL5C56Oplqj9f0V5TvldBMgl.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UYSiyRLBJerZUQKR0Ua8Z5uhJ8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PKhIV8sSJMVNx6mHIUBC5kzH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/73sfpbRsbVRrURmOnKwNrYkyrkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RTNpvuxKlSCYwYx3Je6mou0c.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CGFc8Zq7JtoNGvEeRocGLwvopog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TTBNAKR4payj8j7pwFBaMa0z.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dus dat de temp.sensor een te lage waarde meet...even afwachten wat LG hiervan zegt/vindt. En hoeverre dit nog kan komen door de manier waarop de koudwaterleiding is aangesloten (direct met een knie omhoog?). Zou niet moeten uitmaken lijkt me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:31

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Heb je een thermometer om een plausibiliteitstest te doen? Een liter heet water tappen, weggooien en de volgende liter meten.
Komt het dan in de buurt van de meting?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
Sensor doormeten, zal (denk ik lg kennende) 5k ohm moeten zijn(om er zeker van te zijn
Moet je lg bellen)
Wijkt die er ver vanaf is de sensor stuk

Kan eigenlijk niet aan de manier van aansluiten liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Bedankt voor het meedenken. Helaas heb ik geen thermometer die >40 graden Celcius kan meten; derhalve de temperatuur gemeten toen de boiler aangaf dat de watertemperatuur 36 graden was...thermometer gaf vervolgens 40.4 graden aan.

Dus ik denk dat het euvel boven water is. Ik wacht de reactie van LG nog even af en koppel e.e.a. terug in dit topic zodra e.e.a. daadwerkelijk bekend/verholpen is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerius
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-04 00:33
Bij mij haalt de boiler zijn doeltemp. ook nooit
Omdat thuis niemand klaagt heb ik het zo gelaten en nooit verder gezocht

Ik heb een LG WH27S.F5 zonder sww expansievat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VTpv9J6mXU0s6no2SiE5i1fmFs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/utPnFlyAhmAaxEs4fHK0TNuP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirstStop
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-01 19:20
Beetje off topic: Ik overweeg deze boiler ook aan te schaffen, maar zag dat er voor onderhoud minimaal 50 cm boven het toestel vrij moet zijn, voor onderhoud van o.a. het filter. Maar ik wil m liefst gebruiken met slechts 10 cm boven ruimte. Past dat fysiek of kan je dan geen onderhoud meer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Xerius schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:09:
Bij mij haalt de boiler zijn doeltemp. ook nooit
Omdat thuis niemand klaagt heb ik het zo gelaten en nooit verder gezocht

Ik heb een LG WH27S.F5 zonder sww expansievat

[Afbeelding]
Dank voor het melden, wellicht dat daar dan ook 'meer' aan de hand is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
FirstStop schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 01:04:
Beetje off topic: Ik overweeg deze boiler ook aan te schaffen, maar zag dat er voor onderhoud minimaal 50 cm boven het toestel vrij moet zijn, voor onderhoud van o.a. het filter. Maar ik wil m liefst gebruiken met slechts 10 cm boven ruimte. Past dat fysiek of kan je dan geen onderhoud meer doen?
Voor de 270 of 200 liter variant? Wat ruimte erboven is sowieso wel handig, ook ivm aanzuigen van verse lucht. Dus als de 200 liter variant je meer ruimte dan >10cm geeft zou ik daarvoor gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerius
FirstStop schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 01:04:
Filter schuif je naar voren om het uit te halen 10cm is genoeg.
Mocht een servicemonteur erbij moeten dan is het een ander verhaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirstStop
Dank voor de reacties. Is 200l voldoende voor 4 ruim douchende personen? Keuzes keuzes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@FirstStop, kaap je nu een topic of heb je meerdere accounts?.

https://warmtepomp-weetje...en%20500%20liter%20boiler

Een 200 liter warmtepompboiler vind ik net een beetje krap als 4 mensen achter elkaar willen douchen. Ik heb de specs van deze LG niet opgezocht maar bij lage buitentemperatuur en luchtaanvoer van buiten halen de meeste vloermodellen warmtepompboilers zo'n 1 tot 1.5 kW thermisch. Dat betekent ongeveer 10 tot 15 minuten opwarmen per minuut dat er gedoucht wordt.

Bij een boiler aangesloten op een warmtepomp met buitenunit warm je op met zo'n 5 tot 12 kW, dan zal het vat sneller opwarmen en warmt het vat dus nog relatief veel op tijdens het douchen en terwijl er afgedroogd wordt. Dan komt er meer warm water uit 200 liter.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirstStop
Niet de bedoeling om een topic te kapen, was erg blij dat er een paar Tweakers ervaring hebben met deze boiler. Ik had natuurlijk al eerder onderzoek gedaan, maar praktijk ervaring telt natuurlijk nog meer. Dank voor jullie antwoorden! En dubbele accounts? Nee heb ik niet .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
FirstStop schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 01:00:
Dank voor de reacties. Is 200l voldoende voor 4 ruim douchende personen? Keuzes keuzes
Wij zijn thuis met 5 personen (en 200 liter boiler). De boiler staat op 'auto', waardoor (ook) de elektrische elementen aanspringen als er veel SWW wordt afgenomen (lees: bad laten vollopen bijv.). Van het weekend zonder problemen 's ochtends de kids in bad gedaan en 's avonds nogmaals een bad laten vollopen.

Persoonlijk denk ik dus dat 200 liter voldoende is voor 4 personen, maar heb je de ruimte dan kun je 270 liter overwegen om wat meer op 'safe' te spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xerius
hfa schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:41:
[...]

Wij zijn thuis met 5 personen (en 200 liter boiler). De boiler staat op 'auto', waardoor (ook) de elektrische elementen aanspringen als er veel SWW wordt afgenomen (lees: bad laten vollopen bijv.). Van het weekend zonder problemen 's ochtends de kids in bad gedaan en 's avonds nogmaals een bad laten vollopen.

Persoonlijk denk ik dus dat 200 liter voldoende is voor 4 personen, maar heb je de ruimte dan kun je 270 liter overwegen om wat meer op 'safe' te spelen.
Ik had toen de keus tussen 200l en 270l (ruimte was geen issue) toen ik ze met elkaar vergeleek was de 270l toch iets zuiniger dan de 200l variant. was wel 200 euro duurder echter kreeg je 950 euro subsidie ipv 750 euro voor de 200l.
Onderaan de streep was ik even veel kwijt, ben dus voor een 270l gegaan. geen moment spijt van gehad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirstStop
Dank voor jullie reacties. Helpt echt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-04 22:05
@hfa
Heb jij nog wat gehoord van lg?

Ik kreeg namelijk een zelfde melding bij een legionella run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/STUB-X6Eci4oRd9-jWzkq3BrcMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cfJ3ACvLvXmWc9aVWCQJBJSd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door vangoghnl op 03-07-2022 17:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 01:23
Xerius schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:28:
[...]

Ik had toen de keus tussen 200l en 270l (ruimte was geen issue) toen ik ze met elkaar vergeleek was de 270l toch iets zuiniger dan de 200l variant. was wel 200 euro duurder echter kreeg je 950 euro subsidie ipv 750 euro voor de 200l.
Onderaan de streep was ik even veel kwijt, ben dus voor een 270l gegaan. geen moment spijt van gehad
De warmtepomp van de 200l of 270 variant is volgens mij volstrekt gelijk en even zuinig, alleen het vat is groter. Dat de gerapporteerde COP voor de 270l versie iets hoger ligt komt door het 'tapprofiel' waar dit bij gemeten is (L voor 200l en XL voor 270l). Bij 270l wordt aangenomen dat je meer water gebruikt per dag - hierdoor is het stilstandsverlies (wat de COP verlaagt) relatief minder hoog.

Bij gelijk gebruik zijn er 2 effecten:
1. De 270l versie heeft een grotere oppervlakte, en zal daardoor iets meer warmte kwijtraken

2. De 270l kan je op een lagere temperatuur zetten om evenveel water van 40 graden te krijgen. Maar dan moet je die temperatuur dus wel verlagen. Hou je het bij de standaard instellingen, dan zal een 200 liter boiler minder verbruiken dan een 270l boiler - al is het verschil marginaal. De winst zit hem dus in het kunnen verlagen van de watertemperatuur in het vat bij de 270l boiler.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - (3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - in aanbouw) - DoucheWTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
vangoghnl schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:36:
@hfa

[Afbeelding]
Nope, ik ga er vandaag nog even achteraan bellen/mailen. I'll keep you posted.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-04 23:22
Hoi @hfa, ik ben benieuwd naar je ervaring met deze wp-boiler. Ik zie dat 'ie bij jou op zolder staat. Is het daar nu ook aanzienlijk kouder dan in de rest van het huis? Of valt het wel mee in hoeverre hij de omgeving koelt?

Ik heb nu ook een offerte voor dit apparaat (de 270 liter versie) maar hij komt bij ons in de bijkeuken te staan. Er zit wel een deur naar de keuken, maar in de praktijk staat die altijd open. Dus ik vraag me af of het handig is om binnenlucht te gebruiken of toch een afvoer naar buiten te maken voor de koude lucht.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16-04 08:03
Ook interesse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Groen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:34:
Hoi @hfa, ik ben benieuwd naar je ervaring met deze wp-boiler. Ik zie dat 'ie bij jou op zolder staat. Is het daar nu ook aanzienlijk kouder dan in de rest van het huis? Of valt het wel mee in hoeverre hij de omgeving koelt?

Ik heb nu ook een offerte voor dit apparaat (de 270 liter versie) maar hij komt bij ons in de bijkeuken te staan. Er zit wel een deur naar de keuken, maar in de praktijk staat die altijd open. Dus ik vraag me af of het handig is om binnenlucht te gebruiken of toch een afvoer naar buiten te maken voor de koude lucht.
Let wel een WPB maakt stevig geluid. Dus of je die in je bijkeuken wil moet je goed overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-03 22:49
Kan deze boiler ook in de kelder opgesteld worden ?
Ik zie dat er een afloop moet voorzien zijn en dat is in de kelder natuurlijk geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
De inlaatcombinatie moet ergens boven de riolering uitkomen. Of je zou dat water moeten wegpompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
busscherski schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:50:
De inlaatcombinatie moet ergens boven de riolering uitkomen. Of je zou dat water moeten wegpompen.
Bedankt, dan is de monobloc geen optie en moet ik voor een split uitvoering gaan.
Ik ben momenteel aan het twijfelen tussen een LG en een General maar bij LG lees ik garantie van 10 jaar en bij General maar 2 jaar.
Heeft LG ook een split model want vindt daar niets van terug ?

Weet iemand hier meer over ?

[ Voor 6% gewijzigd door karine1 op 03-08-2022 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Nee split of mono heeft niets te maken met het aandachtspunt dat je inlaat combinatie naar de riolering moet kunnen druppelen.

Eentje die lucht als bron gebruik heeft overigens ook een condensafvoer nodig. Dat zou dan eventueel kunnen met iets als een Sani Broyer

[ Voor 35% gewijzigd door busscherski op 03-08-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
busscherski schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 23:09:
Nee split of mono heeft niets te maken met het aandachtspunt dat je inlaat combinatie naar de riolering moet kunnen druppelen.

Eentje die lucht als bron gebruik heeft overigens ook een condensafvoer nodig. Dat zou dan eventueel kunnen met iets als een Sani Broyer
Of een simpele condenswaterpomp van 7 tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
En lg heeft wel split systemen
Maar dan heb je nog steeds een afvoer pompje nodig (idd een paar tientjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Ik heb nu een oude elektrische boiler in de kelder maar deze heeft geen waterafvoer nodig.
Zou het kunnen dat een sanitair expansie vat dat deze wel heeft dit opvangt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
karine1 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:02:
Ik heb nu een oude elektrische boiler in de kelder maar deze heeft geen waterafvoer nodig.
Zou het kunnen dat een sanitair expansie vat dat deze wel heeft dit opvangt ?
Ook oude boilers hebben een inlaatcombinatie. Je moet dus even goed zoeken waar deze zit.

Een expansievat lijkt mij geen alternatief voor een inlaatcombinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Wolly schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:07:
[...]
Een expansievat lijkt mij geen alternatief voor een inlaatcombinatie.
Alternatief is een groot woord maar als je een sanitair doorstroom expansievat tussen de inlaatcombinatie en het boilervat plaatst dan druppelt de inlaatcombinatie nooit meer. (ja pas als het expansievat kapot gaat)

Als je dat zou willen dan zou je als je ook al een sanitair expansievat hebt gewoon een emmer onder je inlaatcombinatie kunnen zetten. Er komt dan immers toch in principe nooit water in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Groen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:34:

Terug van vakantie; zodoende je bericht niet opgemerkt. De WPB koelt de voorzolder inderdaad best wel. Ideaal met de warme dagen, maar ik ga toch nog een dakdoorvoer maken. In de zomer warme lucht laten aanzuigen van buiten en uitblazen op in de ruimte. In de winter precies andersom.

Wellicht dat dat in jouw geval ook een mooie oplossing biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
vangoghnl schreef op zondag 3 juli 2022 @ 17:36:
@hfa

[Afbeelding]
Ter info: nog geen update vanuit LG vernomen. Ondertussen gisteren wederom een storing gehad tijdens de legionella run. Overigens heb ik de koudwateraansluiting nu naar beneden laten wijzen i.pv. omhoog; dat bied dus ook geen soulaas voor het oplossen van deze storing. Wordt vervolgd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fchart
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-11-2022
@hfa
Ben benieuwd naar je reactie van LG, want lijkt toch niet helemaal juist.
Zitten er op deze LG standaard aansluit manchetten op voor aan/afvoer lucht.
Zelf ben ik van plan deze op zolder te zetten en in de zomer een bypass klep te maken (koelen zolder) en s’winters deze af te voeren naar buiten.
Hoor graag van je

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Aansluitadapter(s) dien je apart bij te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 24-04 09:33
Let ook op de oriëntatie van deze aansluitingen!

Reden voor mij geweest deze boiler niet te kiezen.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fchart
@hfa @Gieliovd520
Ik kan verder weinig info (behalve plaatje in commerciële brochure) vinden zoals technische zaken als maatvoeringen/drukken mbt aan/afvoer
Wellicht staat er meer in bijgeleverde originele documentatie…

Bij Panasonic modellen staat dit er wel, maar deze hebben weer geen standaard wifi/10jaar garantie en iets lager COP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
hfa schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:36:
[...]

Ter info: nog geen update vanuit LG vernomen. Ondertussen gisteren wederom een storing gehad tijdens de legionella run. Overigens heb ik de koudwateraansluiting nu naar beneden laten wijzen i.pv. omhoog; dat bied dus ook geen soulaas voor het oplossen van deze storing. Wordt vervolgd.
Wijziging:
Je gelooft het niet maar nadat ik mijn vorige reactie schreef gelijk een foutmelding. Was hier ook bezig met de legionella run. Weer dezelfde foutmelding. Ik heb gelijk een mail gestuurd naar mijn installateur wat hier mee moet. Ben benieuwd.

[ Voor 22% gewijzigd door vangoghnl op 07-08-2022 13:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Fchart schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:54:
@hfa @Gieliovd520
Ik kan verder weinig info (behalve plaatje in commerciële brochure) vinden zoals technische zaken als maatvoeringen/drukken mbt aan/afvoer
Wellicht staat er meer in bijgeleverde originele documentatie…

Bij Panasonic modellen staat dit er wel, maar deze hebben weer geen standaard wifi/10jaar garantie en iets lager COP
Online is - via de website van LG - ook de handleiding te downloaden. De boiler heeft 'niet persé' aansluitkanalen nodig; boven pakt de boiler de (warme) aanzuiglucht; achter komt deze er weer (afgekoeld) uit. Zoals gezegd ga ik nog een dakdoorvoer plaatsen waarmee ik 1x per jaar de adapter - los te bestellen - wissel van boven naar achter op de boiler en vica versa, afhankelijk van het seizoen.

Wat ik persoonlijk fijn vind is dat ik de boiler middels dezelfde app kan aansturen/monitoren als onze LG airco. 10 jaar garantie icm de prijs was voor ons doorslaggevend. Maar nogmaals, ieder maakt zijn eigen persoonlijke afwegingen om voor een bepaalde WPB te gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
vangoghnl schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 13:13:
[...]

Wijziging:
Je gelooft het niet maar nadat ik mijn vorige reactie schreef gelijk een foutmelding. Was hier ook bezig met de legionella run. Weer dezelfde foutmelding. Ik heb gelijk een mail gestuurd naar mijn installateur wat hier mee moet. Ben benieuwd.
Check. Is jouw WPB met of zonder diëlektrische koppelingen aangesloten? Ofwel: heb jij (ook) verlopen van 3/4 naar een 1/2 op de aan- en afvoerleiding, waar vervolgens een flexibele of PEX leiding op zit aangesloten? Of zitten er eerst diëlektrische koppelingen op, en daarna de verdere aansluiting(en)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fchart
hfa schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:38:
[...]

Online is - via de website van LG - ook de handleiding te downloaden. De boiler heeft 'niet persé' aansluitkanalen nodig; boven pakt de boiler de (warme) aanzuiglucht; achter komt deze er weer (afgekoeld) uit. Zoals gezegd ga ik nog een dakdoorvoer plaatsen waarmee ik 1x per jaar de adapter - los te bestellen - wissel van boven naar achter op de boiler en vica versa, afhankelijk van het seizoen.

Wat ik persoonlijk fijn vind is dat ik de boiler middels dezelfde app kan aansturen/monitoren als onze LG airco. 10 jaar garantie icm de prijs was voor ons doorslaggevend. Maar nogmaals, ieder maakt zijn eigen persoonlijke afwegingen om voor een bepaalde WPB te gaan ;)
Mee eens. Lg heeft wel betere specs

Ik zou de wpb in willen zetten i.c.m mijn wtw unit en daarvoor gebruikte slangen. Bij lg kom ik dan lastig verder met de toegestane kanaaldrukken en dat uitblaas alleen aan achterzijde zit..
Zal de aanvoer/afvoer wel moeten gebruiken, want apparatuur komt op zolder en anders wordt het daar te koud (ivm beperkte m3).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
hfa schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 09:41:
[...]

Check. Is jouw WPB met of zonder diëlektrische koppelingen aangesloten? Ofwel: heb jij (ook) verlopen van 3/4 naar een 1/2 op de aan- en afvoerleiding, waar vervolgens een flexibele of PEX leiding op zit aangesloten? Of zitten er eerst diëlektrische koppelingen op, en daarna de verdere aansluiting(en)?
Ik denk het wel zo te zien. Maar hier heb je een foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0q-BxwvRcXSaoJPK1rJdsWFARgQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jcy5mV1y6YCIDVW8wWMHEhyD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mF1sugXHSLdFwNGOJwTsHNsDXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l7JYQvsAerYBdH7P2eFzc5Vz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Daar zitten geen diëlektrische koppelingen op, maar dat is niet nodig als Pex rechtstreeks worden aangesloten. De hamvraag - vandaar dat ik benieuwd was hoe het bij jou was aangesloten - is of je bij het gebruik van (messing) verloopstukken toch wel diëlektrische koppelingen nodig hebt.

Ik denk het namelijk wel (vandaar dat ik een separaat topic hiervoor had geopend, alleen nog zonder terugkoppeling).

In de flyer wordt gesproken over RVS aansluitingen voor de watertoe- en afvoer, alleen in de handleiding wordt daar niets over gezegd. Ook het feit dat de leidingen zwart zijn gecoat zegt mij dat het gewoon stalen aansluitingen zijn. Ik ga daarom voor de zekerheid toch diëlektrische koppelingen er tussen zetten om alles wat evt. invloed kan hebben op het gedrag van de WPB, weg te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
hfa schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 14:34:
Daar zitten geen diëlektrische koppelingen op, maar dat is niet nodig als Pex rechtstreeks worden aangesloten. De hamvraag - vandaar dat ik benieuwd was hoe het bij jou was aangesloten - is of je bij het gebruik van (messing) verloopstukken toch wel diëlektrische koppelingen nodig hebt.

Ik denk het namelijk wel (vandaar dat ik een separaat topic hiervoor had geopend, alleen nog zonder terugkoppeling).

In de flyer wordt gesproken over RVS aansluitingen voor de watertoe- en afvoer, alleen in de handleiding wordt daar niets over gezegd. Ook het feit dat de leidingen zwart zijn gecoat zegt mij dat het gewoon stalen aansluitingen zijn. Ik ga daarom voor de zekerheid toch diëlektrische koppelingen er tussen zetten om alles wat evt. invloed kan hebben op het gedrag van de WPB, weg te nemen.
Thanks voor je antwoord. Ik ga het in de gaten houden. Ook wat de installateur gaat zeggen. En LG. Ik heb hier verder echt geen verstand van namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nijntje1977
  • Laatst online: 26-04-2023
Hoi allemaal
De LG WH200s haalt nooit de temperatuur die ingesteld staat in de app of op het display
Het is meestal 1a3 graden minder.
Ik denk dat dit komt om dat de sensor voor deze temperatuur onder onder in zit.

De boiler haalt alleen 62 graden in legionella mode. Mits deze aan staat doet hij dit 1 keer per week. Alleen de app geeft hier wel een foutmelding op deze kan geen kwaad.

Wij hebben hem hier op 60 graden staan en hebben met 4 personen geen last van koud water alleen als we allemaal 15 minuten douchen achter elkaar dan is het water niet heet meerAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DCHEVhpuJ_dA32ztbSGQrLDCJ4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wedVm6P4ZbAODOKQE8TzyvwN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GS0KNfk05W9_Oo3K2HfoxMTmivU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qvAx9e1MQJ5dqJLTcot3eqkC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dHvojCcrq4xdU83opWzW7aUwQLI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R5UaRCOv1zMrGOwxDdOAJZ5d.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gfUmVJ5vm5aErcErLtdW2zNj-Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvFceuc3AbV0RaLn8rqkVNzX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nPzjTXi0Tpx-JhF0aKbObBj4jRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bI7f5rPyMcgBd6js7au4LFHe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nijntje1977
En hier dan nog ff het schema
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n7SdLBS7jKneP5ck9knEP3o2sB8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXVuGSb9j58twqHCjPeS4OMy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
nijntje1977 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 20:43:
Hoi allemaal
De LG WH200s haalt nooit de temperatuur die ingesteld staat in de app of op het display
Het is meestal 1a3 graden minder.
Ik denk dat dit komt om dat de sensor voor deze temperatuur onder onder in zit.

De boiler haalt alleen 62 graden in legionella mode. Mits deze aan staat doet hij dit 1 keer per week. Alleen de app geeft hier wel een foutmelding op deze kan geen kwaad.

Wij hebben hem hier op 60 graden staan en hebben met 4 personen geen last van koud water alleen als we allemaal 15 minuten douchen achter elkaar dan is het water niet heet meer[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet om het een of het ander maar die buizen moet je nog isoleren?

En die twee ventielen zitten wel heel dicht op elkaar zegt mijn gevoel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nijntje1977
Deze foto is van net na de installatie. De buizen voor aan en af voer lucht zijn daarna geïsoleerd. En ook het achterste deel van het plaatwerk bij de lucht uit laat ( links en rechts er van) vanwege condens vorming.
En als je met ventielen de lucht in en uit laat bedoel. Nee deze zitten niet te dicht bij elkaar. Er zit hart hart 50 cm tussen en ik meen me te herinneren dat dit minimaal 28 cm moet zijn.
En de onderste komt de koude lucht uit en koude lucht valt naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
nijntje1977 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 01:05:
Deze foto is van net na de installatie. De buizen voor aan en af voer lucht zijn daarna geïsoleerd. En ook het achterste deel van het plaatwerk bij de lucht uit laat ( links en rechts er van) vanwege condens vorming.
En als je met ventielen de lucht in en uit laat bedoel. Nee deze zitten niet te dicht bij elkaar. Er zit hart hart 50 cm tussen en ik meen me te herinneren dat dit minimaal 28 cm moet zijn.
En de onderste komt de koude lucht uit en koude lucht valt naar beneden.
28cm minimaal?

Is het niet zo dat er bij dit soort systemen ook sprake is van een verdunningsfactor net zoals bijvoorbeeld bij een WTW?

Die inlaat zuigt 270 m3/hr naar binnen (en de uitlaat blaast het naar buiten), ik kan mij voorstellen dat er op zo'n korte afstand wel degelijk menging plaatsvindt.

Zou het een WTW zijn dan is de minimale afstand 1,7 meter.
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/KcTxdWP6/screenshot-270.png
Zie https://platform.ithodaalderop.nl/verdunningsfactor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nijntje1977
Dit is een plaatje uit de installatie handleiding van een gelijkwaardige vallliant boiler dus zeg het maar. Hier heeft de boiler zich ook al in de winter bewezen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GE8xWGZ1ySQv0Ed1g_lICQvj4-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XxuRNQEXqPz7K0tmE6AutUoq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:45
Ik denk dat het effect nihil is, ik zou mij er geen zorgen om maken.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:19
hfa schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 10:18:
Nou, weer even een update: gisteren ging de WPB zijn anti-legionella run doen. Om vervolgens vroegtijdig te stoppen vanwege een probleem met de temperatuursensor. De boiler bleef doorstoken, ondanks dat de temperatuur 62 graden was. Zie onderstaande printscreens van de app (let daarbij niet op het verbruik in kW; dit dient watt te zijn.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik vermoed dus dat de temp.sensor een te lage waarde meet...even afwachten wat LG hiervan zegt/vindt. En hoeverre dit nog kan komen door de manier waarop de koudwaterleiding is aangesloten (direct met een knie omhoog?). Zou niet moeten uitmaken lijkt me...
Hallo allemaal, even een vraag van een nieuwe eigenaar van een mooie LG warmtepompboiler. Ik heb net alles aangesloten en nu staat de boiler op te warmen. Ik krijg dezelfde soort data als hierboven. Niet de foutmelding, maar een venster waarin de boiler op "warmtepomp" staat en toch 2.5kW verbruikt. De warmtepomp zelf zou max 500W trekken volgens de datasheet. Dus die 2.5kW moet haast wel met het elektrische element erbij zijn. Maar die staan toch uit in de "warmtepompboiler" stand zou je denken, toch? Of mis ik iets? :).

Die 2.5kW klopt overigens wel echt. Dat meet ook de HomeWizard plug waar hij op zit

Edit: de f**k? Ik heb nu op de boiler zelf de mode switch een paar keer door de opties laten lopen en weer op Heat Pump gezet. Nu verbruikt hij 500W. Dus... :)

[ Voor 3% gewijzigd door E-Hoog op 13-08-2022 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nijntje1977
In de eerste run gaat hij in de legionella run en gebruikt dan ook de verwarmings elementen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
nijntje1977 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 20:34:
In de eerste run gaat hij in de legionella run en gebruikt dan ook de verwarmings elementen
Dan zal dat het zijn ja! Klinkt aannemelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
hfa schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 07:36:
[...]

Gisteren weer een legionella run gehad. En nu geen storingsmelding. Het enige wat ik kan bedenken is dat we hem niet hebben gebruikt tijdens de run. Normaal ging ik gewoon douchen terwijl hij met de run bezig is en dan dus die melding.

• Fchart
Bedankt voor de foto’s. Kun jij iets zeggen over het aansluit plenum aan de achterzijde voor afvoer koude lucht. Daarmee bedoel ik de afstand tot de muur. Bij deze WP kun je hem volgens mij alleen aan de achterzijde aansluiten dacht ik gezien te hebben.
Het liefst plaats ik de boiler strak tegen de muur.

Alvast bedankt

• Fchart
Fchart schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 20:01:
Bedankt voor de foto’s. Kun jij iets zeggen over het aansluit plenum aan de achterzijde voor afvoer koude lucht. Daarmee bedoel ik de afstand tot de muur. Bij deze WP kun je hem volgens mij alleen aan de achterzijde aansluiten dacht ik gezien te hebben.
Het liefst plaats ik de boiler strak tegen de muur.

Alvast bedankt
Reactie was bedoeld voor Nijntje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nijntje1977
De LG heeft een lucht uit laat aan de achterzijde en een lucht inlaat aan de bovenzijde. Je zal toch een kleine 25 tot 30 cm moeten hebben aan de achter zijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Heeft iemand hier toevallig al ontdekt of je het elektrische element kunt uitschakelen? Bij mij ging hij volgens schema vandaag een legionellarun doen, maar dan schakelt hij weer het element in. Dit moet ook op de warmtepomp kunnen. Dan duurt het alleen langer. Ik twijfel nu tussen dit twee opties: 1. Dit maar gewoon accepteren en 2. De legionellarun handmatig doen door eens per week (of twee weken) de temperatuur omhoog te gooien voor een dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
E-Hoog schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:37:
Heeft iemand hier toevallig al ontdekt of je het elektrische element kunt uitschakelen? Bij mij ging hij volgens schema vandaag een legionellarun doen, maar dan schakelt hij weer het element in. Dit moet ook op de warmtepomp kunnen. Dan duurt het alleen langer. Ik twijfel nu tussen dit twee opties: 1. Dit maar gewoon accepteren en 2. De legionellarun handmatig doen door eens per week (of twee weken) de temperatuur omhoog te gooien voor een dag.
Zet hem op heat pump, dan is het elektrische element uitgeschakeld
De temperatuur is dan minimaal op 55 graden in te stellen (hier springt hij automatisch weer op als je hem lager insteld)
Lg ziet 55 graden als veilige temperatuur daarom is dat het minimum wat in te stellen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
123Arjan schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:42:
[...]

Zet hem op heat pump, dan is het elektrische element uitgeschakeld
De temperatuur is dan minimaal op 55 graden in te stellen (hier springt hij automatisch weer op als je hem lager insteld)
Lg ziet 55 graden als veilige temperatuur daarom is dat het minimum wat in te stellen is
Bedankt voor je reactie. Hij staat ook op heat pump. Daar ben ik vorige week ook al mee aan het kloten geweest. Als ik hem op het apparaat zelf (niet de app) van heat pump af haal en weer terugzet, dan is hij weer op de warmtepomp, maar doet hij ook geen legionellarun meer. Ik had gehoopt dat hij nu wel de legionellarun op de wp zou doen, maar hij pakt gewoon weer het element erbij :(. Haalt hij 60 ook puur op de wp? Dat heb ik eerlijk gezegd nog niet getest. Want dan zou ik het wel handmatig kunnen doen.

Edit: als ik hem nu tijdens de legionellarun weer een keer door de modi cycle dan gaat hij heel kort op de wp en dan springt meteen het element weer bij. Hij lijkt gewoon te vinden: als (legionellarun) dan WP :p

[ Voor 10% gewijzigd door E-Hoog op 20-08-2022 16:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nijntje1977
Hoi
Tijdens de legionella run gebruikt de boiler hoe dan ook de verwarmings elementen en zal de boiler er voor zorgen dat hij minimaal een uur op 60+ graden blijft. Als er tijdens de run warm water gebruikt wordt zal de boiler net zo lang elektrisch bij verwarmen tot er een uur 60+ graden is gehaald. Als je dit echt niet wil moet je de legionella run uit zetten en de boiler op 60 graden. De temperatuur zal dan tussen de 56 en 59 graden zitten. Maar ik raad af om de run uit te zetten. Al is dit heet genoeg om legionella te doden. Mijn boiler staat altijd op 60 graden en legionella run aan dit doet hij 1 keer per week. Ik heb de boiler een keer snachts opnieuw gestart en nu is mijn run snachts .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
nijntje1977 schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 11:54:
Hoi
Tijdens de legionella run gebruikt de boiler hoe dan ook de verwarmings elementen en zal de boiler er voor zorgen dat hij minimaal een uur op 60+ graden blijft. Als er tijdens de run warm water gebruikt wordt zal de boiler net zo lang elektrisch bij verwarmen tot er een uur 60+ graden is gehaald. Als je dit echt niet wil moet je de legionella run uit zetten en de boiler op 60 graden. De temperatuur zal dan tussen de 56 en 59 graden zitten. Maar ik raad af om de run uit te zetten. Al is dit heet genoeg om legionella te doden. Mijn boiler staat altijd op 60 graden en legionella run aan dit doet hij 1 keer per week. Ik heb de boiler een keer snachts opnieuw gestart en nu is mijn run snachts .
Klopt helemaal; de elektrische elementen gaan altijd 'aan' bij een legionellarun. Via de app kun je wel één of meerdere schema's instellen waarop de boiler mag verwarmen...bij ons staat ie bijvoorbeeld op 12.00-21.00 uur. De legionellarun doet hij dan ook tijdens/binnen deze tijd. NB. het schema gaat pas in na één dag (dit kun je zien doordat je in de app de melding ziet 'boiler in standby'. Staat dat er niet, dan houdt de boiler zich (nog) niet aan het schema, is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
Hoe ervaren jullie het geluid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Hij staat bij ons in de bijkeuken naast de droger en wasmachine. Ze maken alle drie ongeveer evenveel geluid heb ik het idee. Ik heb er geen last van in ieder geval, maar je hoort hem wel. Klinkt een beetje als de wasmachine op de centrifugestand. Iets zachter, maar wel continu.

@nijntje1977 @hfa bedankt voor de reacties. Ik ga er de komende tijd eens mee experimenteren

[ Voor 15% gewijzigd door E-Hoog op 23-08-2022 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Bij ons staat hij op de voorzolder; maakt ongeveer even veel geluid als onze wasmachine als deze aan het centrifugeren is; onze dochter die in de naastgelegen kamer slaapt hoort hem nagenoeg niet als de deur dicht is. Vindt het geluid meevallen, maar het is echt wel meer geluid dan dat van een koelkast (ik las elders dat iemand het geluidsniveau hiermee overeen vond komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Ter info: van het weekend diëlektrische koppelingen gemonteerd op zowel de koud- als warmwaterleiding, ondanks dat je daar niets over leest in de montagehandleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UF_6bXrThPmgtiGd-cJanydLQIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujUGoRIHMU9sHJZoOjZ0Sx6H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EDDcKkil41cnSKvrtuxzs6TI1jU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/anBvct4pDrHmLhktPaAzCzwA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKS5bM5tttiz-WwlqV1wIHxKhhc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i5TdkbAORZN9g4ZR462scQvA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vJRrZr6S79a2fmTYjZtjQML5a5M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ux6AFYhotrvRP2fhdxxdRrwj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YozCjgnmjwEI9-PB8VvSUllgAvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Amx7K0WqCy0NkfFBbBvK4rm.jpg?f=fotoalbum_large

En zo zagen de aansluiten er (beide!) uit bij het verwijderen van de messing knie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PVLqzSktC_uLo5majLP4hoHwZGs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d4uuKJmaCD4RyGhyOgSTXznY.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals te zien is zat/zit er erg veel corrosie bij de aansluitingen. Geen idee of dit normaal is omdat het een stalen vat betreft (?). Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 18:02

l3p

www.^.nl

hfa schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:13:
[...]
Bij ons staat hij op de voorzolder; maakt ongeveer even veel geluid als onze wasmachine als deze aan het centrifugeren is; onze dochter die in de naastgelegen kamer slaapt hoort hem nagenoeg niet als de deur dicht is. Vindt het geluid meevallen, maar het is echt wel meer geluid dan dat van een koelkast (ik las elders dat iemand het geluidsniveau hiermee overeen vond komen).
Hij klinkt inderdaad meer als een koelkast uit 1963 of een koelunit van een vrachtwagenaanhanger.
Misschien dat dit minder is wanneer ik hem met lucht aansluitkit aansluit naar buiten (of op MV) wanneer deze binnen is.

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
hfa schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:23:
Ter info: van het weekend diëlektrische koppelingen gemonteerd op zowel de koud- als warmwaterleiding, ondanks dat je daar niets over leest in de montagehandleiding:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

En zo zagen de aansluiten er (beide!) uit bij het verwijderen van de messing knie:

[Afbeelding]

Zoals te zien is zat/zit er erg veel corrosie bij de aansluitingen. Geen idee of dit normaal is omdat het een stalen vat betreft (?). Iemand een idee?
Ik vond het ook vreemd dat er niets over de diëlektrische koppelingen stond in de installatiehandleiding. Ik heb ze meteen geplaatst bij installatie, n.a.v. het WPB topic. Zo te zien zijn ze dus zeker nodig, na het zien van jouw laatste foto...

Overigens, @rwijnhov het geluid is dus alleen tijdens het opwarmen, mocht dat niet duidelijk zijn geweest. Bij mij op een normale dag ongeveer een uur (maar hij staat op 45 graden hier)

[ Voor 4% gewijzigd door E-Hoog op 23-08-2022 10:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
hfa schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:23:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Jeetje zeg! Hoelang stond die al bij jouw? Ik heb dus ook geen diëlektrische koppelingen erop. Welke maat heb je besteld? En is dit makkelijk zelf te doen?
Heb je hem bijvoorbeeld helemaal leeg alten lopen? Alvast bedankt. Als ik die foto zie moet ik dit namelijk ook echt gaan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Vanaf medio juni dit jaar. Maat is 3/4"

Is heel makkelijk zelf te doen:
- WPB leeg laten lopen (eerst stekker eruit! en inlaatcombinatie dichtdraaien). Ik had een Gardena-koppeling op het aftapkraantje gedraaid met een tuinslang naar de douche, één verdieping lager. Kraantje opendraaien, wastafel kraan open en vervolgens overdrukventiel op de boiler openzetten. Dan is ie zo leeg.
- Knie koppelingen verwijderen
- Loctite 55 aanbrengen op de aansluitingen, nadat je deze goed schoon hebt gemaakt
- idem op de koperen gedeeltes van de diëlektrische koppelingen
- Kniekoppeling over het koperen gedeelte monteren (wel eerst de moer er overheen schuiven, anders kan dat daarna natuurlijk niet meer :+ )
- Eerst het metalen gedeelte van de DE-koppeling monteren op de WPB
- Vervolgens de rest van de koppeling. Vast is vast (er zit immers een rubberen ring tussen)
- En als laatste de flex leidingen monteren

Overige stappen om de WPB in gebruik te stellen weet je vast wel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
hfa schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:17:

- WPB leeg laten lopen (eerst stekker eruit! en inlaatcombinatie dichtdraaien). Ik had een Gardena-koppeling op het aftapkraantje gedraaid met een tuinslang naar de douche, één verdieping lager. Kraantje opendraaien, wastafel kraan open en vervolgens overdrukventiel op de boiler openzetten. Dan is ie zo leeg.
- Loctite 55 aanbrengen op de aansluitingen, nadat je deze goed schoon hebt gemaakt
- Kniekoppeling over het koperen gedeelte monteren (wel eerst de moer er overheen schuiven, anders kan dat daarna natuurlijk niet meer :+ )
- Vervolgens de rest van de koppeling. Vast is vast (er zit immers een rubberen ring tussen)

Top bedankt voor je uitleg ik ga ze bestellen..
Even voor de zekerheid. Vol laten lopen is toevoer kraan weer aanzetten en warm water kranen in huis open tot de lucht er weer uit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fchart
l3p schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:46:
[...]

Hij klinkt inderdaad meer als een koelkast uit 1963 of een koelunit van een vrachtwagenaanhanger.
Misschien dat dit minder is wanneer ik hem met lucht aansluitkit aansluit naar buiten (of op MV) wanneer deze binnen is.
Dat is behoorlijk luid als het s’nachts stil in huis is, maar dan is deze wellicht al op temperatuur…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-04 18:02

l3p

www.^.nl

ALS de slaapkamer deur open zou staan 's nachts dan kan je hem op de zolder (verdieping daarboven) duidelijk horen.
Hij mag hier echter opwarmen tussen 11:00 en 22:00. Vaak heeft hij daarvoor 4-5 uur nodig van de avond daarvoor.
Als er in de tussentijd gedoucht wordt dan warmt hij daarna ook op. Zoals vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFgVdN5niqsT2nEqf8IO2YYZ6mE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CEqOjjAreUnPbGnE9GRUdcSB.jpg?f=fotoalbum_large

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
hfa schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 15:17:

Ik heb exact dezelfde gebruikt. Prima koppeling (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
vangoghnl schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:30:
[...]

Top bedankt voor je uitleg ik ga ze bestellen..
Even voor de zekerheid. Vol laten lopen is toevoer kraan weer aanzetten en warm water kranen in huis open tot de lucht er weer uit is?
Helemaal correct! En het aftapkraantje eerst dichtzetten ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fchart
l3p schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 22:33:
ALS de slaapkamer deur open zou staan 's nachts dan kan je hem op de zolder (verdieping daarboven) duidelijk horen.
Hij mag hier echter opwarmen tussen 11:00 en 22:00. Vaak heeft hij daarvoor 4-5 uur nodig van de avond daarvoor.
Als er in de tussentijd gedoucht wordt dan warmt hij daarna ook op. Zoals vandaag:

[Afbeelding]
Hier zou ik dezelfde opstelling hebben, en deur staat altijd open, was in de veronderstelling dat het geluid vergelijkbaar was met een koelkast/warmtepomp droger… die hoor je nauwelijks, althans niet storend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Ter info: van het weekend de eerste storingsvrije legionellarun gehad. Temperatuur die gehaald wordt tijdens de reguliere runs wijkt nog wel af van de doeltemperatuur (lees: er wordt een lagere temperatuur aangegeven). Misschien toeval, maar vooralsnog positief gestemd over de WPB!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meonline
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 26-04 08:00
Ik heb ook interesse in deze WPB. Kan ze laten plaatsen voor 3000euro. Hoe zit dit met terugverdientijd? Momenteel verwarmt mijn water nog op stookolie.
Twijfel om het te doen, de huidige prijzen van energie zijn gigantisch, maar dus ook niet goed om mee te rekenen. Zal maar een tijdelijk fenomeen zijn denk ik. Niet dat ze zakken naar de oude prijzen, maar zo hoog, blijft niet duren.
Kan dus maar niet een beslissing nemen of een WPB wel interessant genoeg is...

• E-Hoog
Meonline schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 13:17:
Ik heb ook interesse in deze WPB. Kan ze laten plaatsen voor 3000euro. Hoe zit dit met terugverdientijd? Momenteel verwarmt mijn water nog op stookolie.
Twijfel om het te doen, de huidige prijzen van energie zijn gigantisch, maar dus ook niet goed om mee te rekenen. Zal maar een tijdelijk fenomeen zijn denk ik. Niet dat ze zakken naar de oude prijzen, maar zo hoog, blijft niet duren.
Kan dus maar niet een beslissing nemen of een WPB wel interessant genoeg is...
Dat is lastig te bepalen met de info die je geeft. Normaal gesproken heeft iemand x gasverbruik per jaar voor SWW en dan kun je wel min of meer uitrekenen wat je aan elektriciteit kwijt ben en of dat in jouw situatie (wel/geen zonnepanelen?) rendabel is. Ik ben niet bekend met stookolie en de kosten ervan. Mijn tip zou zijn om de vraag in het algemene WPB topic te stellen (met iets meer info :-)), aangezien het geen specifieke LG vraag is. Daar lezen meer mensen mee. Over het algemeen wordt daar gesteld dat het aanschaffen van een WPB niet per se heel snel of uberhaupt geld terugverdiend als je het vergelijkt met gas. Of laat ik het zo zeggen: het is niet zoals zonnepanelen een in investering die je heel snel terugverdiend. Maar als het je laatste oplossing is om van het gas af te gaan dan kun je van je vastrecht af en dan gaat het zeker schelen. Dat is bij mij het geval.

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 28-04 06:41
Hallo,
bezig met aanschaf 270 LG WPB, en wil wat voorwerk doen.
Welke diameter heeft die luchtuitgang op de achterkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Konijnenbats schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:14:
Hallo,
bezig met aanschaf 270 LG WPB, en wil wat voorwerk doen.
Welke diameter heeft die luchtuitgang op de achterkant?
Heb je de kappen er bijgekocht voor de luchtafvoer en aanvoer? Ik heb die toevallig zelf deze week besteld. Ik dacht dat die 160mm zijn, maar weet het niet 100% zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj.aarts
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-04 08:26
Hallo,

Ik ben ook bezig met deze wpb van LG maar nu vraag ik me af of dat daar als nog een veilgheidsgroep tussen moet want hij wordt geleverd met een T&P ontlastingsklep en dit lijkt mij hetzefde maar ik ben daar niet helemaal zeker van. Weet iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
mj.aarts schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:04:
Hallo,

Ik ben ook bezig met deze wpb van LG maar nu vraag ik me af of dat daar als nog een veilgheidsgroep tussen moet want hij wordt geleverd met een T&P ontlastingsklep en dit lijkt mij hetzefde maar ik ben daar niet helemaal zeker van. Weet iemand dit?
In de handleiding wordt het nog wel aangeraden ja. Ik heb er zelf een standaard 8 bar inlaatcombinatie voor zitten. Het moet maximaal 10 bar zijn volgens de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Ja die moet er nog voor (al is het enkel voor de keerklep die erin zit)
Ik pas altijd 6 bar inlaatcombinatie toe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj.aarts
Dankjewel Arjan En E-Hoog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Nog een tip voor de luchtaansluitingen, als je die wilt: https://shop.smuk.at/shop...885460&Kategorie_ID=26464
Hier zijn ze vrij "goedkoop". Goedkoper dan in NL in ieder geval. Ik was iets van €135 incl verzenden kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosMol
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-10-2024
Vraagje..

Is een luchtinlaat nodig? Op aantal foto's zie ik het met en aantal zonder.

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
JosMol schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 18:55:
Vraagje..

Is een luchtinlaat nodig? Op aantal foto's zie ik het met en aantal zonder.

Thanks!
Voor die vraag zou ik eens kijken in het grote WPB topic, maar in principe kan het zonder. Dan draai je hem op binnenlucht. Je haalt dan warmte uit je huis. Die warmte is, zeker in de winter, ook niet gratis. Dus over het algemeen heeft een opstelling waarbij je buitenlucht gebruikt een beter rendement. Maar het hangt van veel factoren af :). Ik had het voor mijn situatie uitgerekend. COP is gemiddeld 3.2 met binnenlucht en 3.8 met buitenlucht. Maar daar moet je dan dus wel die aansluitingen kopen, slangen/buizen aanleggen, door je dak, etc. Dus of dat het waard is? Lastig te bepalen. Maar LG geeft wel aan dat je ruimte minimaal 20m3 moet zijn als je binnenlucht gebruikt. Dat heb ik niet (10m3) en dan koelt de lucht merkbaar af in die ruimte. Wat je COP niet ten goede komt natuurlijk.

• wikaservices
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-04-2024
Kan je hem ook op de mechanisch ventilatie aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nijntje1977
Nee dit kan niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj.aarts
Ik heb ook nog een vraag. Ik wil de cv voorlopig als backup houden en mijn idee is om het inkomend koud water eerst naar de wpb te laten gaan en dan vervolgens door de cv en van de cv gaat het dan door de bestaande warm water leiding naar het sanitair. Ik zet dan natuurlijk wel de warmte functie van het tapwater van de cv uit.
Stel dat mijn boiler niet voldoende warm water geeft omdat er bijvoorbeeld gasten zijn dan kan ik als nog de warmte functie van het tapwater aanzetten.
Bijkomend voordeel is dat ik alleen de bestaande koud water leiding naar de cv onderbreek waardoor ik maar minimaal aan extra materialen nodig heb. Ook heb ik niks met legionella of vastzittende keerkleppen of iets dergelijks te maken omdat het water geheel door het bestaande systeem blijft lopen.
Is dit mogelik of mag ik dit absoluut niet op deze manier aansluiten vanwege dit of dat of koelt het water dan misschien onodig veel af? ik weet niet hoeveel water er door mijn cv loopt.

Ik heb het antwoord al gevonden. Dit is mogelijk met mijn Remeha avanta. Misshien iemand ervaringen hier mee? Als ik mijn tapwater aan zou laten staan dan zou mijn cv automatisch mee gaan werken als het inkomende water onder de ingestelde temperatuur komt.

[ Voor 11% gewijzigd door mj.aarts op 13-09-2022 10:55 . Reden: aanvulling ]

• marniek
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-10-2023
Ik heb mijn lg 270 vandaag aangesloten en op turbo naar de gewenste temperatuur gebracht en daarna op "auto "gezet .nu valt me op dat de temperatuur best ver zakt voordat hij weer aanslaat, 7 graden vanaf de ingestelde temperatuur ( 52 gr )

is dit normaal ?

het geluid vind ik 100% mee vallen

vanmorgen gekeken de bolier staat op 50 graden terwijl hij ingesteld staat op 55 Graden :-(

[ Voor 14% gewijzigd door marniek op 16-09-2022 10:26 ]

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste