• Fchart
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 25-11-2022
marniek schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:29:
Ik heb mijn lg 270 vandaag aangesloten en op turbo naar de gewenste temperatuur gebracht en daarna op "auto "gezet .nu valt me op dat de temperatuur best ver zakt voordat hij weer aanslaat, 7 graden vanaf de ingestelde temperatuur ( 52 gr )

is dit normaal ?

het geluid vind ik 100% mee vallen
Heeft er iemand een link/of filmpje van een werkende lg, dat geluid vind ik wel een ding.
En om nu op de gok deze wp boiler te kopen is nu ook weer zo wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 30-06 21:01
Ik heb mijn lg 270 vandaag aangesloten en op turbo naar de gewenste temperatuur gebracht en daarna op "auto "gezet .nu valt me op dat de temperatuur best ver zakt voordat hij weer aanslaat, 7 graden vanaf de ingestelde temperatuur ( 52 gr )

is dit normaal ?

Heeft meestal met wel/geen ww vraag te maken. Een WPB werkt niet zoals een CV ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinAP
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-10-2024
Hier ook de LG geplaatst vorige week. Bevalt tot nu toe prima. Geluid valt mee en gebruik zo’n 3,5 kw per dag.

Kan iemand mij vertellen wanneer en hoe de anti legionella stand in werking treed? Heb de knop 3 seconden ingedrukt tot hij 4x2 knippert. Alleen dan gaat hij niet gelijk op het programma

• hfa
EdwinAP schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:22:
Hier ook de LG geplaatst vorige week. Bevalt tot nu toe prima. Geluid valt mee en gebruik zo’n 3,5 kw per dag.

Kan iemand mij vertellen wanneer en hoe de anti legionella stand in werking treed? Heb de knop 3 seconden ingedrukt tot hij 4x2 knippert. Alleen dan gaat hij niet gelijk op het programma
Jazeker, de WPB draait de run één keer per week, dus niet direct na het activeren van de antilegionella modus.

Ps. Hier zo'n 30kW verbruik per maand bij doeltemperatuur van 50 graden Celsius.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinAP
hfa schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:31:
[...]

Jazeker, de WPB draait de run één keer per week, dus niet direct na het activeren van de antilegionella modus.

Ps. Hier zo'n 30kW verbruik per maand bij doeltemperatuur van 50 graden Celsius.
Ok dus dat is gewoon puur op een willekeurig moment dat hij dat programma draait? Hier nu doeltemperatuur op 55 staan. Nog even uitvogelen wat meest ideale is.

Gister de luchtafvoer aangesloten op 2 oude buizen van 80mm van de verwijderde cv. Aangesloten middels een t stuk maar heb het idee dat de LG nu wat meer moeite heeft en veel condens rond de aansluitplaat op het boilervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nijntje1977
  • Laatst online: 26-04-2023
EdwinAP schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:41:
[...]

Ok dus dat is gewoon puur op een willekeurig moment dat hij dat programma draait? Hier nu doeltemperatuur op 55 staan. Nog even uitvogelen wat meest ideale is.

Gister de luchtafvoer aangesloten op 2 oude buizen van 80mm van de verwijderde cv. Aangesloten middels een t stuk maar heb het idee dat de LG nu wat meer moeite heeft en veel condens rond de aansluitplaat op het boilervat.
EdwinAP schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:41:
[...]

80 buis is te klein het moet 160 mm zijn
Dan moet de ventilator heel hard werken en het zal ook storingen gaan geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinAP
nijntje1977 schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:43:
[...]

[...]

80 buis is te klein het moet 160 mm zijn
Dan moet de ventilator heel hard werken en het zal ook storingen gaan geven
Hij gaat van 160 naar 2 x 80 nu. Is dat ook een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13:19
EdwinAP schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 21:22:

Het ligt er natuurlijk enorm aan hoe je hem gebruikt, maar 3.5kWh per dag is best fors. Gebruik je veel warm water? Ik haal gemiddeld 1kWh per dag en dat is puur doordat de legionellarun het gemiddelde sloopt ;-). Heb je hem op alleen de warmtepomp staan? Of staat je temperatuur wellicht vrij hoog?

[ Voor 3% gewijzigd door E-Hoog op 18-09-2022 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog

is dit normaal ?

vanmorgen gekeken de bolier staat op 50 graden terwijl hij ingesteld staat op 55 Graden :-(
Hij houdt idd een hysterese aan van 5 graden. Vind ik ook irritant. Ik had hem op 45 graden gezet, maar dan kun je dus net de situatie krijgen dat hij net buiten het venster waarin hij mag draaien (als je dat hebt ingesteld) beneden de 40 valt, 's nachts nog wat afkoelt en dan in de ochtend een klagende vrouw hebt (in mijn geval). En dan blijkt hij op 38 te staan en onze mengkraan mengt volgens mij altijd ietje koud water bij omdat hij al wat ouder is. Dus nu probeer ik het op 48. Maar liever had ik die temperatuur waarboven hij weer gaat verwarmen op -3 graden tov doeltemperatuur gezet oid in plaats van de -5 die hij nu lijkt aan te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
EdwinAP schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:53:
[...]

Hij gaat van 160 naar 2 x 80 nu. Is dat ook een probleem?
Uiteraard al 2x zo goed als 1x 80 :-). Maar nog 2x te weinig tov de 160mm. Ik zit overigens in dezelfde situatie. Wil hem ook het liefst op de oude CV aansluiten, maar twijfel ook of dat wel lekker gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinAP
E-Hoog schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:25:
[...]

Het ligt er natuurlijk enorm aan hoe je hem gebruikt, maar 3.5kWh per dag is best fors. Gebruik je veel warm water? Ik haal gemiddeld 1kWh per dag en dat is puur doordat de legionellarun het gemiddelde sloopt ;-). Heb je hem op alleen de warmtepomp staan? Of staat je temperatuur wellicht vrij hoog?
Hij staat nu op 55 graden. Er word circa totaal 20 minuten gedouched. Hij staat te draaien omgevingslucht in de waskamer en daar blaast hij ook af. Ik zal dan toch de gaten in het dak groter moeten maken voor een 150/160 mm afvoer (in de zomer toevoer)

Maar als ik het goed begrijp kan de temperatuur wel omlaag? Vind het wel vreemd dat hij nu in 7 dagen tijd nog geen legionella run uitgevoerd heeft? Stroom is er wel 1x afgeweest vd week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
EdwinAP schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:47:
[...]

Maar als ik het goed begrijp kan de temperatuur wel omlaag? Vind het wel vreemd dat hij nu in 7 dagen tijd nog geen legionella run uitgevoerd heeft? Stroom is er wel 1x afgeweest vd week.
Dan kan heel goed de reden zijn geweest dat hij nog geen run heeft gedaan. Mits je per abuis de legionellarun niet hebt uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 30-06 23:10
Hier eerste probleem met de lg. Nu het vochtig weer is, lekt er condenswater uit de luchtafvoer pijp tijdens een legionella run. Net niet mijn SolarEdge in thank God! Morgen de installateur bellen. Iemand enig idee wat dit kan wezen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B_8glWIDCQH3aJtZL9Lg2_017Sc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g4bl0rba5FECbC7Q4O3ye5eA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinAP
hfa schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:40:
[...]

Dan kan heel goed de reden zijn geweest dat hij nog geen run heeft gedaan. Mits je per abuis de legionellarun niet hebt uitgezet.
Heb hem toen de stroom er weer op zat weer op legionella aan gezet. Maar even aankijken deze week.

Wel benieuwd waar anderen de watertemperatuur op hebben ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
EdwinAP schreef op zondag 18 september 2022 @ 17:47:
[...]

Hij staat nu op 55 graden. Er word circa totaal 20 minuten gedouched. Hij staat te draaien omgevingslucht in de waskamer en daar blaast hij ook af. Ik zal dan toch de gaten in het dak groter moeten maken voor een 150/160 mm afvoer (in de zomer toevoer)

Wij douchen ook zoiets per dag. Ondanks dat wij hem dan wel iets lager hebben staan in temperatuur, vermoed ik dat jij hem niet op de warmtepomp-only stand heb staan? Dat kan je via de app of op het panel voorop veranderen. Misschien het proberen waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
vangoghnl schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:00:
Hier eerste probleem met de lg. Nu het vochtig weer is, lekt er condenswater uit de luchtafvoer pijp tijdens een legionella run. Net niet mijn SolarEdge in thank God! Morgen de installateur bellen. Iemand enig idee wat dit kan wezen?
[Afbeelding]
Oei, dat is niet fijn idd. Ik heb er zelf nog geen buis aan zitten, maar voel ook wel wat vochtigheid van condens bij de uitblaasopening. Best kans dat dat gewoon de buis in zou gaan als ik die er aan zou hebben en dan hetzelfde zou hebben. Zolang de condens terug kan lopen de wpb in, dan zou die via de condensafvoer weg kunnen vloeien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinAP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyIt5hBPWg4afPYdxhHtnM_d7ZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dys8eC2YlCJuFEQTd3sqw3G7.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals gezegd nu de luchtafvoer aangesloten middels t stuk op de 2 80 mm pijpen. Dit werkt niet optimaal. Wat zou een betere optie zijn? Met t stuk aansluiten op de afvoer van de mechanische afzuiging? Of een gat laten boren van 160 mm op de plek waar de bestaande 80 mm buizen zittten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinAP
E-Hoog schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:30:
[...]

Wij douchen ook zoiets per dag. Ondanks dat wij hem dan wel iets lager hebben staan in temperatuur, vermoed ik dat jij hem niet op de warmtepomp-only stand heb staan? Dat kan je via de app of op het panel voorop veranderen. Misschien het proberen waard
Ja staat gewoon op wamtepomp stand. Hoe is bij jullie de lucht aan/afvoer geregeld? Omgevingstemperatuur hier is zo’n 19 graden. Word uiteraard koeler omdat hij in de zelfde ruimte afblaast.

Is er niet meer risico op legionella bij 50 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
EdwinAP schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:16:
[...]

Ja staat gewoon op wamtepomp stand. Hoe is bij jullie de lucht aan/afvoer geregeld? Omgevingstemperatuur hier is zo’n 19 graden. Word uiteraard koeler omdat hij in de zelfde ruimte afblaast.

Binnen/binnen in een bijkeuken van 12m3. Maar het wordt vrij koud in die ruimte. Niet gemeten, maar de vrouw was aan het klagen ;-). En zelfs ik moet wel bekennen dat het te koud is, helemaal in de winter denk ik. Legionella is prima te overzien met de legionellarun.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mdavidrichard
  • Laatst online: 09-01-2023
Beste allen,
Hier vandaag de LG warmtepompboiler geplaatst (270ltr). Zelf was ik erg benieuwd naar daadwerkelijke geluid. Hier kon ik niet heel veel over vinden. Ik kan mij voorstellen dat meer mensen hier naar geïnteresseerd zijn. Daarom heb ik een filmpje gemaakt:
Klik hier
Let wel: is opgenomen met een iPhone 13 pro. Microfoon is erg gevoelig. Daarom heb ik een andere telefoon op ca. 1 mtr. gezet met daarop een Db app (nauwkeurigheid moet je met een grote korrel zout nemen, maar het geeft wel een indicatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
EdwinAP schreef op maandag 19 september 2022 @ 09:16:
[...]

De WPB staat op de voorzolder, welke voorzien is van een dakraam en een open verbinding naar de overloop. Zodoende is het meestal rond de 22-23 graden op zolder (in de zomer als snel veel warmer). In de winter verwacht ik dat het rond de 18-19 graden zal zijn/worden. Vandaag komt - eindelijk - de adapter binnen voor het kunnen aansluiten van de aan-/afvoer. Zoals gezegd ga ik die dan 2x per jaar wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
ps. van het weekend een storingsvrije legionellarun gehad én de doeltemperatuur van 50 graden werd dit keer ook feilloos gehaald...even afwachten of dit zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 17:01
mdavidrichard schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 00:54:
Beste allen,
Hier vandaag de LG warmtepompboiler geplaatst (270ltr). Zelf was ik erg benieuwd naar daadwerkelijke geluid. Hier kon ik niet heel veel over vinden. Ik kan mij voorstellen dat meer mensen hier naar geïnteresseerd zijn. Daarom heb ik een filmpje gemaakt:
Klik hier
Let wel: is opgenomen met een iPhone 13 pro. Microfoon is erg gevoelig. Daarom heb ik een andere telefoon op ca. 1 mtr. gezet met daarop een Db app (nauwkeurigheid moet je met een grote korrel zout nemen, maar het geeft wel een indicatie)
Ik ben aan het kijken naar een andere wpb aangezien wij geluidsproblemen hebben met de huidige Ariston Nuos Evo 150L. Op jouw film hoor ik duidelijk een blaasgeluid. Maar bij ons is de compressor goed hoorbaar plus een soort van trilling. En dat levert ook een vervelende bromtoon op in de keuken.

Bij mij geeft de Db app 62-64 Db aan als de wpb aan het draaien is. welke Db app heb je gebruikt?

Hoor je de wpb ook als de deur dicht is van de ruimte waar het staat? Aangezien het bij ons in de bijkeuken staat samen met de wasmachine en droger en de deur zit toch dicht als 1 van de apparaten aan het lopen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouwie964
  • Laatst online: 06-10-2022
Hallo, ik heb hetzelfde probleem dat de LG WH27S de doeltemperatuur niet bereikt (op stand automatisch en warmtepomp) is hiervoor al een oplossing gevonden?
Met expansievat of warmtesifon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdavidrichard
Jirure1984 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 14:41:
[...]

Ik ben aan het kijken naar een andere wpb aangezien wij geluidsproblemen hebben met de huidige Ariston Nuos Evo 150L. Op jouw film hoor ik duidelijk een blaasgeluid. Maar bij ons is de compressor goed hoorbaar plus een soort van trilling. En dat levert ook een vervelende bromtoon op in de keuken.

Bij mij geeft de Db app 62-64 Db aan als de wpb aan het draaien is. welke Db app heb je gebruikt?

Hoor je de wpb ook als de deur dicht is van de ruimte waar het staat? Aangezien het bij ons in de bijkeuken staat samen met de wasmachine en droger en de deur zit toch dicht als 1 van de apparaten aan het lopen is.
Hoi,
Ik gebruik deze app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkOqUrO1hnaI1GuiuoCsEzVQW80=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RLWm4ut7XF4DrWS8OXwOSRN3.png?f=fotoalbum_large

Het klopt dat je duidelijk een geblaas hoort van de WPB. Dit komt omdat hij nu nog uitblaast in dezelfde ruimte. Ik wil nog een af- en aanvoer maken, maar moet deze spullen nog bestellen. Zodra dit gedaan is wil ik er nog een kast omheen bouwen, zodat ook uit zicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdavidrichard
Oh en geluid is zo goed als weg zodra deur dicht is. (Moet wel zeggen dat wij brandwerende deuren hebben, dus relatief zware.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Wouwie964 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 15:34:
Hallo, ik heb hetzelfde probleem dat de LG WH27S de doeltemperatuur niet bereikt (op stand automatisch en warmtepomp) is hiervoor al een oplossing gevonden?
Met expansievat of warmtesifon?
Nee, nog geen oplossing vanuit LG. In de tussentijd dus wel wat aanpassingen gedaan (Zie eerdere posts in dit topic) die wellicht hebben bijgedragen dat de boiler zich nu beter lijkt te gedragen...ondertussen nog steeds de reactie van LG afwachten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hfa
vangoghnl schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:00:
[Afbeelding]
Heb je wel de 'ductmodus' geactiveerd? Dan wordt het toerental van de ventilator verhoogd naar 1150rpm. Knop 'set' en pijltje naar beneden 3 seconden inhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nijntje1977
De temperatuur die je in de app ziet word onder in het vat gemeten dit is ook het koudste punt.
Hier hebben we allemaal al een keer heel lang achter elkaar (4 personen) gedoucht en was de temperatuur op de app van 58graden (ingestelde temperatuur 60 graden) naar 26 graden af gekoeld. Toen heb ik de hete kraan van de wasbak aan gezet en de tapwater temperatuur gemeten. Deze was toen nog 48 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
hfa schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:49:
[...]

Heb je wel de 'ductmodus' geactiveerd? Dan wordt het toerental van de ventilator verhoogd naar 1150rpm. Knop 'set' en pijltje naar beneden 3 seconden inhouden.
Geen idee. Donderdag komt de monteur. Eerste analyse van de monteur is de flexibele buis. Deze zou zijn gaan doorhangen waardoor er een reservoir is ontstaan waar condens vocht ophoopt in een soort plasje en dat is gaan lekken. Normaal zou dit terug de boiler inlopen en worden afgevoerd. Hij komt nu donderdag dus de flexibele buis vervangen voor een harde zodat dit niet meer moet voorkomen. Maar dit ga ik wel navragen. Zie je dat dan ook ergens op het scherm of het aan of uit staat?

[ Voor 6% gewijzigd door vangoghnl op 20-09-2022 23:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
vangoghnl schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 23:40:
[...]

Zie je dat dan ook ergens op het scherm of het aan of uit staat?
Volgens mij niet (actief), ofwel: je krijgt een bevestiging dat de modus geactiveerd is, maar ziet dit niet op het scherm/in de app. Wellicht dat dit nog eens bij een update van de app kan worden meegenomen. De legionellamodus wordt bijv. ook niet aangegeven in de app, wanneer de legionellarun bezig is. Kleine details, maar toch.

Ik merk bijv. dat er voor de LG airco (die wij ook via de app kunnen bedienen) véél meer instellingen zijn te raadplegen en aan te passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 17:01
mdavidrichard schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 19:37:
[...]

Hoi,
Ik gebruik deze app:
[Afbeelding]

Het klopt dat je duidelijk een geblaas hoort van de WPB. Dit komt omdat hij nu nog uitblaast in dezelfde ruimte. Ik wil nog een af- en aanvoer maken, maar moet deze spullen nog bestellen. Zodra dit gedaan is wil ik er nog een kast omheen bouwen, zodat ook uit zicht is.
Dezelfde app hebben ze ook voor Android. Als ik die gebruik 45Db terwijl de andere app dus 64Db aangeeft. Het blijft appels met peren vergelijken en voor wat eht dus waard is. Toch 5Db meer dan wat jij meet. Maar sowieso een ander soort geluid. blazen ipv brommer/resoneren. En bij mij is het ook de bedoeling dat de lucht wordt afgevoerd en ook een kast omheen bouwen.

• EdwinAP
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FyIt5hBPWg4afPYdxhHtnM_d7ZQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dys8eC2YlCJuFEQTd3sqw3G7.jpg?f=fotoalbum_large

Zou het werken om de afvoer van de lucht te koppelen middels een t-stuk aan de afvoer van de mechanische afzuiging? Of gaat dat elkaar tegenwerken?

• hfa
EdwinAP schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:02:
[Afbeelding]

Zou het werken om de afvoer van de lucht te koppelen middels een t-stuk aan de afvoer van de mechanische afzuiging? Of gaat dat elkaar tegenwerken?
Ik zou het proberen; merk je dat er andere luchtstromen gaan lopen dan dat je zou verwachten/willen (lees: uitgaande lucht van de WPB in het MV kanaal, waardoor de MV-box tegengewerkt wordt), dan kun je alsnog eea separaat aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinAP
hfa schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:40:
[...]

Ik zou het proberen; merk je dat er andere luchtstromen gaan lopen dan dat je zou verwachten/willen (lees: uitgaande lucht van de WPB in het MV kanaal, waardoor de MV-box tegengewerkt wordt), dan kun je alsnog eea separaat aansluiten.
Daar maak ik me niet zo’n zorgen om. Dacht meer aan de uitgaande lucht van de mechanische ventilatie richting warmtepompboiler als die niet actief is

• Wouwie964
  • Laatst online: 06-10-2022
iemand een idee waar je de aansluiting voor de lucht aanvoer en afvoer voor deze LG kan kopen?

• EdwinAP
Wouwie964 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:44:
iemand een idee waar je de aansluiting voor de lucht aanvoer en afvoer voor deze LG kan kopen?
Ik heb de mijne meebesteld bij de boiler zelf. Was bij RW airco in Zwolle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Wouwie964 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:44:
Ik heb hem bij AircoDruten gekocht, maar elders in dit topic had iemand een link maar een buitenlandse site waar ie de helft goedkoper was.

• nijntje1977
[...]

Hoi waar heb je die info vandaan ik kan het in mijn manual niet vinden.
En ook nergens op internet behalve u bericht.
De mijne hier werkt volledig op buiten lucht en heeft twee buizen van 160 mm waar de langste 120 cm is tot buiten de gevel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07:17

l3p

www.^.nl

Toevallig gister de mijne van maxicool binnengekregen. (€36 ex inkoop p/s)

Ik neem aan dat het beste is om hem met een Y-stuk te monteren op zelfde uitlaat als de MV en niet rechtstreeks op de MV?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VMKDjzdScxk9--efsj0jkkA9EIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeO2llMb9SSliK8Sb0wIYMi7.jpg?f=fotoalbum_large

In de manual van de 'Water Heater Duct Kit' staat inderdaad dit over duct modus / ductmodus activeren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_EGO6PFYtb8RVaZGDciaszlwQFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AE3gAavXM89TZLlod29hOH0F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIMzvIvRVcp0_eUmjPmkWufo6pE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMxxnNgnf7LCJhcOafhcEfc7.jpg?f=fotoalbum_large

L3p - MK - PV - WP

• nijntje1977
Bedankt
Dit boekje zat niet bij mijn ductkit
Ik zal het eens activeren en kijken wat het verschil is

• l3p

l3p

www.^.nl

Eindelijk een update in de LG ThinQ app waar ze de komma opschuiven bij verbruik.
Dus geen 50 kW in idle 8)7

Iemand een idee hoe je die smerige reclame weg krijgt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAb5dZutvw2uokfLjZL4D638iRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/onQEdtu5GTSud3FHCoAlKqW0.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 73% gewijzigd door l3p op 22-09-2022 08:47 ]

L3p - MK - PV - WP

• hfa
nijntje1977 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 21:46:
[...]

Hoi waar heb je die info vandaan ik kan het in mijn manual niet vinden.
En ook nergens op internet behalve u bericht.
De mijne hier werkt volledig op buiten lucht en heeft twee buizen van 160 mm waar de langste 120 cm is tot buiten de gevel.
Stond/staat in de handleiding die bij de adapter zat. Zal vanavond eens een fotootje maken van de pagina.

[edit] zie dat dat al gebeurd is :)

[ Voor 3% gewijzigd door hfa op 22-09-2022 09:30 ]

• hfa
l3p schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:41:
Eindelijk een update in de LG ThinQ app waar ze de komma opschuiven bij verbruik.
Dus geen 50 kW in idle 8)7

Iemand een idee hoe je die smerige reclame weg krijgt?

[Afbeelding]
Klopt! Nee, ook geen idee hoe die reclame weg te krijgen is; was in ieder geval eerst niet zo.

Uit nieuwsgierigheid: hoe heb je dat bij Maxicool voor elkaar gekregen? Mijn WPB komt daar (ook) vandaan via een erkend loodgieter; maar deze communiceerde een prijs van €102 p/stuk incl. BTW voor de adapter...zodoende elders gehaald. Als particulier kun je bij mijn weten daar niet rechtstreeks bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

hfa schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:37:
[...]
Uit nieuwsgierigheid: hoe heb je dat bij Maxicool voor elkaar gekregen? Mijn WPB komt daar (ook) vandaan via een erkend loodgieter; maar deze communiceerde een prijs van €102 p/stuk incl. BTW voor de adapter...zodoende elders gehaald. Als particulier kun je bij mijn weten daar niet rechtstreeks bestellen.
Zie prive bericht ;)

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
hfa schreef op donderdag 22 september 2022 @ 09:37:
[...]

Klopt! Nee, ook geen idee hoe die reclame weg te krijgen is; was in ieder geval eerst niet zo.

Bij mij was er al reclame sinds ik een TV heb toegevoegd in de app :(. Nu wil de LG app me blijkbaar heel graag Disney+ opdringen... Staat op precies dezelfde plek als hierboven. Misschien moet je de betaalde app... Oh nee, wacht, ik heb al 4 aircos, een WPB, een wasmachine en een TV van LG. Blijkbaar niet genoeg om geen reclame te maken

• l3p

l3p

www.^.nl

Ik heb ook een LG TV maar deze heb ik uit de app gehaald.

Het valt mij op dat de WPB nu wel op precies op de ingestelde 60 graden staat na een paar uur opwarmen.
Hebben jullie dat nu ook sinds de update?

L3p - MK - PV - WP

• hfa
l3p schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:10:
Ik heb ook een LG TV maar deze heb ik uit de app gehaald.

Het valt mij op dat de WPB nu wel op precies op de ingestelde 60 graden staat na een paar uur opwarmen.
Hebben jullie dat nu ook sinds de update?
Hier niet het geval. Vorige week, voor de update van de app viel me op dat de WPB zowaar de ingestelde 50 graden had gehaald, ipv te stoppen bij 48 graden.

• hfa
Maar gisteren hetzelfde gedrag. Vandaag geen warm water gebruikt en dan is dit het beeld in de app:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y76OwVQT0NMa6LM_3M8bnGsd3j4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/at6oss16SLfIEvwC8p5zsAJT.jpg?f=fotoalbum_large

• EdwinAP
Hier nog steeds legionella run na een week sinds stroomonderbreking…. Lijkt me niet de bedoeling. Iemand anders hier problemen mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vangoghnl
[...]

Jullie geloven dit nooit!!! Ik zie net de foto in de handleiding van ducmode voorbij komen.

Hier is dus vandaag de installateur geweest om de flexibele buis te vervangen voor een vast dubbel geïsoleerde buis. Deze kan niet lekken of verzakken zodat het condens terug de warmtepomp in kan lekken.

Ik vroeg hem dus naar de ductmode. Hier had hij nog nooit van gehoord, maar hij ging bellen met de technische afdeling van LG. Nu komt het deze hadden hier ook nog nooit van gehoord!! En nu zie ik dat het in de handleiding staat WTF. Wat is lg voor een bedrijf echt bizar. De monteur durfde het niet aan en ik gok dat hij dus uit staat. Hij komt hier nog op terug. Je kan tegenwoordig ook maar beter gelijk alles zelf doen via tweakers wat een gepruts dit zeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
vangoghnl schreef op donderdag 22 september 2022 @ 22:56:
[...]

Jullie geloven dit nooit!!! Ik zie net de foto in de handleiding van ducmode voorbij komen.

Hier is dus vandaag de installateur geweest om de flexibele buis te vervangen voor een vast dubbel geïsoleerde buis. Deze kan niet lekken of verzakken zodat het condens terug de warmtepomp in kan lekken.

Ik vroeg hem dus naar de ductmode. Hier had hij nog nooit van gehoord, maar hij ging bellen met de technische afdeling van LG. Nu komt het deze hadden hier ook nog nooit van gehoord!! En nu zie ik dat het in de handleiding staat WTF. Wat is lg voor een bedrijf echt bizar. De monteur durfde het niet aan en ik gok dat hij dus uit staat. Hij komt hier nog op terug. Je kan tegenwoordig ook maar beter gelijk alles zelf doen via tweakers wat een gepruts dit zeg.
Bijzonder inderdaad...zegt niet direct wat over het bedrijf LG als geheel maar wel wat op de manier waarop men producttrainingen geeft aan hun importeurs/verkooppunten/aangesloten installateurs.

Daarom: een goed geïnformeerd mens telt voor twee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nijntje1977
Heb mijne nu op duct mode staan mij wpb zit ook volledig op buitenlucht. Het komt het geluid niet te goede maar haalt nu probleem loos de ingestelde temperatuur van 60 graden al twee dagen achter elkaar. Dit haalde hij normaal alleen tijdens legionella run.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nijntje1977
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5FXy8P_IODvjTDUsd22zbVmwnM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i5EZ7FgXVZVjjbqQUtf7WRnr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
E-Hoog schreef op donderdag 22 september 2022 @ 17:17:
[...]

Bij mij was er al reclame sinds ik een TV heb toegevoegd in de app :(. Nu wil de LG app me blijkbaar heel graag Disney+ opdringen... Staat op precies dezelfde plek als hierboven. Misschien moet je de betaalde app... Oh nee, wacht, ik heb al 4 aircos, een WPB, een wasmachine en een TV van LG. Blijkbaar niet genoeg om geen reclame te maken
App geupdate. Nu heb ik die TV reclames én LG reclame. Top :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
Overigens is deze ook wel interessant uit die duct handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8OiDxiUj3XhcNU1aMJA1sB1VvRQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mnYEkcsCp8T802LNfiuNNq8.jpg?f=fotoalbum_large

Daarmee kun je uitrekenen hoeveel componenten en meter je aan buizen mag gebruiken. Ik zat zelf namelijk met hetzelfde probleem als iemand een pagina geleden: ik heb wel de oude CV dakdoorvoer (125mm), maar niets anders. Als ik de waardes uit de tabel extrapoleer voor 125mm diameter buis, dan kom ik voor de 0.6m die bij mij de dakdoorvoerlengte op 125mm is op 4.7Pa uit, dus dat is vergelijkbaar met ca anderhalve meter 160mm. Dat is te overzien :). Dan moet ik wel min of meer de rest gaan aansluiten met 200mm (of weinig aan de inlaat hangen), maar dat is beter dan een nieuw gat in mijn betonnen dak (laten) boren. Uiteindelijk mag het sommetje niet boven de 55Pa uitkomen bij de waardes op 4.5CMM, maar dat kun je dus met wat boekhouden bijhouden

PS: het is eigenlijk een beetje een algemeen LG WPB topic aan het worden (mede door mijn schuld uiteraard ;)). Ik denk dat dat nuttig is, maar hopelijk denkt de TS daar ook zo over? Anders zou het misschien nog een idee zijn om de topictitel te veranderen die dat reflecteert. En dan zouden we wat algemene info kunnen toevoegen aan de TS. Daar wil ik best wat aan bijdragen

[ Voor 13% gewijzigd door E-Hoog op 25-09-2022 14:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Ik denk dat het een goed idee is als we hier een algemeen topic voor de LG WPB van maken. Inmiddels best een hoop info met elkaar toegevoegd!

@moderator: kan de topic titel worden aangepast naar LG warmtepompboiler (LG WH20/27s): tips & tricks?

Bvd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iRinze
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07:48
Vanochtend is bij ons de LG WPB geïnstalleerd. Als ik nu in de app kijk, zie ik dat hij op deze temperatuur blijft hangen. Als ik de temperatuur op de WPB controleer laat hij 49 graden zien. Is dat iets wat jullie herkennen? Heeft dit te maken met de communicatie tussen de WPB en de app?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex2fEdPio5M8KOu5TYW5BBCZ2OQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h1CDOSP1s0lC29Jnsn7s6Wp0.png?f=fotoalbum_large

• hfa
Nee dit herken ik niet; ik denk dat dit inderdaad met de communicatie icm de app te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vangoghnl
iRinze schreef op woensdag 28 september 2022 @ 12:56:
Vanochtend is bij ons de LG WPB geïnstalleerd. Als ik nu in de app kijk, zie ik dat hij op deze temperatuur blijft hangen. Als ik de temperatuur op de WPB controleer laat hij 49 graden zien. Is dat iets wat jullie herkennen? Heeft dit te maken met de communicatie tussen de WPB en de app?

[Afbeelding]
Heel af en toe is dat hier ook. Als ik dan de app volledig sluit en opnieuw opstart laat hij wel de juiste temp zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniez
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-07-2024
Heb deze WPB ook geïnstalleerd. Werkt goed en bevalt ons uitstekend. We hebben een groot ligbad en deze kan makkelijk gevuld worden met de boiler ook als deze op 50 graden staat. Het tijdsschema is ideaal, zo kan de WPB draaien als de zonnepanelen het meeste opwekken.

Ik had me vooraf wat beter moeten verdiepen in de aansluitingen op dit apparaat omdat we deze in een relatief kleine ruimte moesten plaatsen. Dit apparaat wordt regelmatig afgebeeld met een hele mooie ombouw of vrijstaand in een verblijfsruimte maar dat valt in de praktijk nog wel wat tegen. Uiteindelijk goed gelukt, alleen nu nog de afvoer van de koude lucht realiseren. In de winter wil ik deze naar buiten kunnen afvoeren en in de zomer naar de slaapkamer. Het zou mooi zijn als we deze koele lucht nog zouden kunnen benutten. Nu blaast deze nog af in de ruimte waar de WPB staat en hier wordt het erg koud, rendement zal daardoor ook niet al te best zijn.

Heb buizen en de dakdoorvoer besteld, ben nu nog op zoek naar de aansluitset voor op de WPB zelf.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• E-Hoog
Hier kun je hem relatief goedkoop bestellen: https://shop.smuk.at/shop...885460&Kategorie_ID=26464

Per aansluiting heb je 1 stuk van deze nodig. Dus wil je alleen afvoeren hiermee, dan is 1 genoeg. Wil je ook aanzuigen vanuit een andere plek, dan 2.

En bij een groothandel is het ook goedkoper, maar dan moet je connecties hebben :)

[ Voor 27% gewijzigd door E-Hoog op 03-10-2022 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benniez
  • Laatst online: 22-07-2024
Heb er nu 1 besteld. 1 is voldoende, de aanvoer kan gewoon vanuit de ruimte zelf komen. Er kan ook voldoende lucht in de ruimte komen, ook niet geheel onbelangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-06 18:49
Ik heb per ongeluk dubbele aansluitstukken voor de LG warmtepompboilwe besteld en heb er 2 over. Indien mensen nog op zoek zijn hoor ik het graag, ik vraag EUR 50 per stuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koelekees
  • Laatst online: 03-02 16:15
Arnold79 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:06:
Ik heb per ongeluk dubbele aansluitstukken voor de LG warmtepompboilwe besteld en heb er 2 over. Indien mensen nog op zoek zijn hoor ik het graag, ik vraag EUR 50 per stuk
Goedemorgen, nou ik wil er wel een overnemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Gister de WPB met een Y-stuk aangesloten op de uitblaas van de MV.
Het was gelijk een stuk stiller en veel minder koud op zolder 8)

Tot nu toe:
MV op 1000 rpm & WPB uit = prima
MV op 2000 rpm & WPB uit = voel heel licht lucht terugkomen vanuit de MV op de pijp van WPB
MV op 1000 rpm & WPB op 600 rpm = prima
MV op 2000 rpm & WPB op 600 rpm = prima
MV op 1000 rpm & WPB op 1150 rpm = nog niet getest
MV op 2000 rpm & WPB op 1150 rpm = nog niet getest

MV 1000 = normaal bedrijf
MV 2000 = vochtdetectie oftewel douchen
WPB 600 = ik gok dat hij hier standaard op draait
WPB 1150 = wanneer de LG ingesteld staat in duct modus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xgUv-VAXx7RfngK6xIaNiflG9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bwCtFo9k1qYzJ9Z3st8z9lSz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wacht nog op een 90 graden stuk zodat hij na de WPB eerst gelijk een halve meter verticaal de lucht in gaat.
En isolatie tape ivm condensatie op het Y-stuk.

[ Voor 3% gewijzigd door l3p op 07-10-2022 09:19 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
l3p schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:18:

Tot nu toe:
MV op 2000 rpm & WPB uit = voel heel licht lucht terugkomen vanuit de MV op de pijp van WPB

[Afbeelding]

Ik wacht nog op een 90 graden stuk zodat hij na de WPB eerst gelijk een halve meter verticaal de lucht in gaat.
Nice! Dank voor de info. 'k Hoop hier vandaag de dakdoorvoer verder af te ronden. Dakdoorvoer zelf zit er nu, alleen het stuk vanaf het plafon naar de WPB nog fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 29-06 18:49
Koelekees schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 08:01:
[...]

Goedemorgen, nou ik wil er wel een overnemen
Heb je een PM gestuurd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hfa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gh3exHSYwmhcYK181dQJQK2zlGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P8WtoFkz1ln5sEFG5zG66JRo.jpg?f=fotoalbum_large

Afvoer van koude lucht gaat nu via de dakdoorvoer. Blijft een stuk warmer op de zolder nu. Overigens heb ik de WPB nog niet in duct modus gezet. Dat kan ik altijd nog even testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 09:10
Ik had @hfa een PB gestuurd met deze vraag, maar misschien weet iemand anders dit ook. Wanneer de tank vol is en je de koudwatertoever los maakt, loopt de tank dan leeg of zit er een terugslagklep op? Ik heb lichte lekkage en moet het opnieuw aansluiten (en meteen wat verbeteringen aanbrengen). Moet mijn tank eerst leeg of kan ik vertrouwen op een terugslagklep?

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Razwer schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 22:12:
Ik had @hfa een PB gestuurd met deze vraag, maar misschien weet iemand anders dit ook. Wanneer de tank vol is en je de koudwatertoever los maakt, loopt de tank dan leeg of zit er een terugslagklep op? Ik heb lichte lekkage en moet het opnieuw aansluiten (en meteen wat verbeteringen aanbrengen). Moet mijn tank eerst leeg of kan ik vertrouwen op een terugslagklep?
Reeds beantwoord via PB, maar ook langs deze weg: Tank moet eerst leeg; er zit geen terugslagklep in de WPB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Helaas niet inderdaad. Ik moet die van mij nog 10cm opschuiven. Want in de handleiding staat dat je tot de achterwand niet heel veel ruimte nodig hebt. Dus zo had ik hem opgesteld. En toen kreeg ik de aansluitset binnen voor de afvoer en stond er in die handleiding ineens 50cm. Dus nu past het niet. En een lege tank verschuiven was al een uitdaging, laat staan een volle ;-). Dus die van mij moet sowieso leeg. Scheelt dat we nu op vakantie zijn, dus dat ga ik doen als we terugkomen. Doet toch minder pijn om water van 20C weg te spoelen dan water van 45C...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
E-Hoog schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 11:08:
Helaas niet inderdaad. Ik moet die van mij nog 10cm opschuiven. Want in de handleiding staat dat je tot de achterwand niet heel veel ruimte nodig hebt. Dus zo had ik hem opgesteld. En toen kreeg ik de aansluitset binnen voor de afvoer en stond er in die handleiding ineens 50cm. Dus nu past het niet. En een lege tank verschuiven was al een uitdaging, laat staan een volle ;-). Dus die van mij moet sowieso leeg. Scheelt dat we nu op vakantie zijn, dus dat ga ik doen als we terugkomen. Doet toch minder pijn om water van 20C weg te spoelen dan water van 45C...
Grappig om te lezen: 'k Heb die van mij van het weekend ook leeg moeten laten lopen om hem 10cm verder van de muur te krijgen i.v.m. de geïsoleerde flexibele afvoerbuis :+ . Overigens heb ik hem nu denk ik zo'n 30cm van de muur af staan zodat er nog wat praktische ruimte op de voorzolder overblijft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Grappig om te lezen: 'k zou die van mij van het weekend ook leeg laten lopen om eindelijk de diëlektrische koppelingen er tussen te zetten. Blijkt het kraantje vast te zitten ofzo, wanneer ik met een platte schroevendraaier hem open draai gebeurd er niets.

Hebben jullie ook last van condens op de buitenkant wanneer hij een paar uur heeft staan opwarmen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWQHCu1jHuo7SLBbW0IENIGveDs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hmEVfCBDW26oEejywJ4uKjkZ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door l3p op 10-10-2022 17:56 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nijntje1977
Dit condens probleem is eenvoudig op te lossen met isolatie (schuimrubber) tape
Bij mij was een strookje op het metaal naast de adapter aan beide kanten al genoeg. Ik heb mijn Alu flex buizen er ook mee ge isoleert een eerdere foto hier vlak na installatie waren de buizen nog niet geïsoleerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEi6zP-jlllLVnYzzQB0oqa3vdA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BL5UtvXxVa8AdDDGLMPO1OB1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xVoEKxEXGumYAHuGXZDZ5gxgF_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flkejgfh7mH5vALnVCWKoUk4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M9976QJm9LVOURSystA4kyQGMIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BTFFPYfBCJeUXFYyrcmRWCqh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Toevallig net dit weekend 2 rollen besteld voor het mondstuk :+

Zoiets dan maar proberen, en anders nog een laagje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/waAhx5gOqm-GIJdor4TQ5qd_STQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kuNXAziVfGWvhMWGD8Wc47ai.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door l3p op 10-10-2022 19:10 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinAP
l3p schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 09:18:

Tot nu toe:

[Afbeelding]

Ziet er goed uit. Denk dat ik dit ook maar zo ga doen. Hoeveel mm is de dakdoorvoer bij jou?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

125mm

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinAP
Merk je ook goed dat het rendement hoger is nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Eigenlijk niet maar het is ook wel slecht te vergelijken. Het is sowieso minder koud nu op zolder/trap naar overloop. Zal gerust een 10-20% schelen dan.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Moet dat niet tussen de 160-200mm zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinAP
l3p schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 23:00:
Eigenlijk niet maar het is ook wel slecht te vergelijken. Het is sowieso minder koud nu op zolder/trap naar overloop. Zal gerust een 10-20% schelen dan.
Zal ongetwijfeld moeten schelen omdat de aanvoerlucht natuurlijk ook warmer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
l3p schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 17:55:
Grappig om te lezen: 'k zou die van mij van het weekend ook leeg laten lopen om eindelijk de diëlektrische koppelingen er tussen te zetten. Blijkt het kraantje vast te zitten ofzo, wanneer ik met een platte schroevendraaier hem open draai gebeurd er niets.
--> heb je wel een warmwater kraan opengezet (nadat je eerst de inlaatcombinatie hebt dichtgedraaid) en vervolgens de T&P klep opengezet? Anders houd je nl. een vacuüm in de WPB waardoor het water niet wegloopt.

Hebben jullie ook last van condens op de buitenkant wanneer hij een paar uur heeft staan opwarmen?
Nee, alleen bij de afvoer van de WPB, en dan alleen bij de dakdoorvoer zelf. Dit heb ik opgelost door er geïsoleerde buis overheen te bevestigen. Blijkbaar wordt de buitenkant bij jou dusdanig koud dat er condens optreedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Razwer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 01:32:
[...]

Hier een (geïsoleerde) 160mm dakdoorvoer gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
hfa schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:38:
[...]
--> heb je wel een warmwater kraan opengezet (nadat je eerst de inlaatcombinatie hebt dichtgedraaid) en vervolgens de T&P klep opengezet? Anders houd je nl. een vacuüm in de WPB waardoor het water niet wegloopt.
Zou dat truukje kunnen werken voor mijn eerdere vraag (warm water dicht houden in dit geval)? mogelijk wel, maar ik durf het toch niet aan :D

[ Voor 4% gewijzigd door Razwer op 11-10-2022 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerius
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-06 23:45
Kan ik heb afvoer van koude lucht ook aansluiten op het dakdoorvoer van mijn oude cv ketel die toch al weg is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:57
E-Hoog schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 11:44:
Hier kun je hem relatief goedkoop bestellen: https://shop.smuk.at/shop...885460&Kategorie_ID=26464

Per aansluiting heb je 1 stuk van deze nodig. Dus wil je alleen afvoeren hiermee, dan is 1 genoeg. Wil je ook aanzuigen vanuit een andere plek, dan 2.

En bij een groothandel is het ook goedkoper, maar dan moet je connecties hebben :)
Is dat wel juiste type ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Lijkt prima te passen. Ik ga hem komend weekend daadwerkelijk installeren. Tot nu toe alleen nog maar los erop gehad, maar daar zie ik niets geks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Razwer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 01:32:
[...]

Zie de tabel die ik een pagina of twee geleden postte. Het gaat om de drukval. Die mag een maximale waarde hebben. 125mm heeft veel drukval, maar in mijn situatie was het deel van de dakdoorvoer maar 60cm lang. Dat was minder drukval dan een 90 gradenbocht van 160mm. Dus uiteindelijk is het een optelsom van de drukval van alle componenten en die mag een max waarde hebben. Als je dan de rest met 160-200mm doet dan moet je het wel kunnen redden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
E-Hoog schreef op zondag 25 september 2022 @ 14:28:
Overigens is deze ook wel interessant uit die duct handleiding:

[Afbeelding]

Daarmee kun je uitrekenen hoeveel componenten en meter je aan buizen mag gebruiken. Ik zat zelf namelijk met hetzelfde probleem als iemand een pagina geleden: ik heb wel de oude CV dakdoorvoer (125mm), maar niets anders. Als ik de waardes uit de tabel extrapoleer voor 125mm diameter buis, dan kom ik voor de 0.6m die bij mij de dakdoorvoerlengte op 125mm is op 4.7Pa uit, dus dat is vergelijkbaar met ca anderhalve meter 160mm. Dat is te overzien :). Dan moet ik wel min of meer de rest gaan aansluiten met 200mm (of weinig aan de inlaat hangen), maar dat is beter dan een nieuw gat in mijn betonnen dak (laten) boren. Uiteindelijk mag het sommetje niet boven de 55Pa uitkomen bij de waardes op 4.5CMM, maar dat kun je dus met wat boekhouden bijhouden

PS: het is eigenlijk een beetje een algemeen LG WPB topic aan het worden (mede door mijn schuld uiteraard ;)). Ik denk dat dat nuttig is, maar hopelijk denkt de TS daar ook zo over? Anders zou het misschien nog een idee zijn om de topictitel te veranderen die dat reflecteert. En dan zouden we wat algemene info kunnen toevoegen aan de TS. Daar wil ik best wat aan bijdragen
Deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
En hoe heb je resp. de 3.6CMM en 4.5CMM geïnterpreteerd? Daar kon ik geen kaas van maken eerlijk gezegd 8)7 Ik dacht iets met de luchtsnelheid; dus met of zonder 'duct modus'.

[ Voor 12% gewijzigd door hfa op 11-10-2022 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
Razwer schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 12:19:
[...]

Zou dat truukje kunnen werken voor mijn eerdere vraag (warm water dicht houden in dit geval)? mogelijk wel, maar ik durf het toch niet aan :D
Nadat ik mezelf perongeluk bijna K.O. sloeg met de verstelbare moersleutel die los schoot (en wat bloed verlies, sukkel) had ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken en vertrouwd op het vacuum.
En wat blijkt: de tank liep niet leeg!

Mocht je dus onderhoud willen doen aan de koudwater toevoer aan de warmtepompboiler, zorg er voor dat je een kogelkraan hebt op de warmwaterleiding en deze dicht draait. Dat scheelt weer 200 of 270 liter water en een hele opwarmcyclus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
hfa schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:39:
[...]

En hoe heb je resp. de 3.6CMM en 4.5CMM geïnterpreteerd? Daar kon ik geen kaas van maken eerlijk gezegd 8)7 Ik dacht iets met de luchtsnelheid; dus met of zonder 'duct modus'.
Ah ja, dat wilde ik hier nog vragen. Ik snapte daar weinig van. Tenminste, het zijn twee verschillende flows, maar wanneer die gebruikt worden... Ik gokte idd zoals jij dat die 4.5 geldt voor duct modus. Dus ik ben maar van worst case uitgegaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinAP
Wel benieuwd naar het stroomverbruik bij anderen nu deze dagen. Heb de luchtafvoer hier nu ook naar buiten geleid waardoor omgevingstemperatuur hoger blijft.
Bij een ingestelde doeltemperatuur van 50 graden zit het verbruik de laatste dagen rond de 4 kw.

Wat zijn jullie er ervaringen de laatste week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Sinds de kou en sinds een week aangesloten naar buiten gebruik ik ook 4 kWh per dag.
Ik gebruik ook haast dagelijks de volle 200L totdat hij weer 20-35 graden is. De volgende dag doet hij er dan weer een uur of 6-7 over om hem op te warmen.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinAP
Wel redelijk vergelijkbaar dus. Wat is jou de ingestelde temperatuur? En heb je hem nu ook op duct modus staan? Hij gaat bij mij via een 160 mm geïsoleerde slang van een meter naar de 130mm dakdoorvoer waar eerst de mv op zat. Maakt wel een hoop extra geluid in duct modus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Hier staat de 200L op 60 graden met legionella run uit.
Sinds 2 dagen op duct stand wat een beetje een lage brom over de bovenverdieping geeft. Geen idee of het nou helpt qua verbruik of niet.
Ik heb hem aangesloten zoals een paar berichten hierboven met 125mm aerfoam en een Y-stuk op een 125mm MV aansluiting.
Ik twijfel nog of ik ivm condens de gehele bovenkant ga beplakken met isolatietape.

[ Voor 21% gewijzigd door l3p op 13-10-2022 08:50 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Hier staat hij ingesteld op 50 graden en wordt er om de dag gedouched en 1-2x p/week gebadderd (kids). Verbruik zit rond de 8-12kW per week.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HGruPGc-zhK1_SC4by7I9KwBrIM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VHB6beOEiK748BDP99lQWiOR.jpg?f=fotoalbum_large

Deze week eens kijken wat het verbruik is nu de afvoer is aangesloten naar buiten. Volgende week in duct modus zetten om te vergelijken met deze week.

Ps. Ook hier wel condens op de WPB zelf...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

In die week zat ik ook gemiddeld op 3, nu op 4

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWUTuvPE_nbfQtvaRxGe3uA705A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoiokNnKE6oJ6Vz5JWzPAtUE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02v7OWVXlZhR-9M_fgmIC6Ddru0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sD6VT6Ycc35bcIRkgDuY8PDQ.jpg?f=fotoalbum_large

L3p - MK - PV - WP

Pagina: 1 2 ... 19 Laatste