Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pokeiro
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09-04 20:45
Dag allen, ook hier een LG staan van 270 liter. Met veel belangstelling jullie ervaringen gelezen.

Paar bijzonderheden na 4 weken functioneren:

- Bij ductmodus bijzonder hoge mate van condensatie uit de naden van het warmtepompdeel. Water loopt uit het topdeel. Systeem haalt in ductmode sneller de temperaturen door de hogere luchtvolumes, maar de condensatie is zo groot dat het uit het apparaat stroomde. Kortom de ductmode is gezien de lengte van onze kanalen overbodig (waardoor teveel condensatie) of de condenswaterafvoer is niet goed. Ik heb het weer uitgezet, want zonder lukt het ook prima.
- Boilertemperatuur staat op 60 graden ingesteld. Toen de temperatuur op 50 graden stond ging het systeem in na een week in de legionellacyclus. Wel met een foutmelding tot gevolg vanwege oververhitting. Deze was na 10 liter aftappen weer weg. Nu de WPB op 60 graden staat krijg ik deze meldingen niet meer. Nu vind ik het lastig om te controleren of de tank daadwerkelijk de temperatuur haalt. Het ontbreken van legionellazekerheid vind ik geen positief ontwerpaspect.
- Met een tapwaterverbruik van 60 liter per dag zat ik in de warme maanden op 40 kWh per maand. Dit neemt nu toe tot 60 kWh maand. Over het jaar verwacht ik een jaarverbruik van circa 720 kWh.

Ik weet niet of er andere gebruikers zijn die ook te maken hebben met extreme condensatie, die leidt tot een natte vloer. Ik ben ook benieuwd of er andere gebruikers zijn die nog steeds een legionellacyclus zien terwijl de boiler al op 60 graden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07-09 21:11
Ter info, verbruik vandaag (watertemperatuur van 35 naar 50 graden brengen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWgJRmOjCHvc1_H-Vrh8xv-59sM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mzhLSXGBwBEx7dTX08TPYjPg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11:17
Het blijft toch wel een eigenwijs ding zeg. Ik had hem leeg gehaald en verplaatst (tussen twee planken een schaarkrik gezet en die op de accuboormachine aangesloten; lukte verder met geen mogelijkheid omdat hij helemaal in de hoek stond...) en daarna gevuld. Ik zet hem aan, niets veranderd aan de settings, en uiteraard begint hij eigenwijs met het elektrische element aan. Dat wil ik niet. Heb ik hem meerdere keren door de modi moeten cyclen voordat hij alleen warmtepomp pikte. Goed, dat was dus gelukt, maar nu had ik per ongeluk te lang op de mode knop gedrukt, want ik wilde de anti-legionella modus even uit en aan zetten (vanwege dat element wat maar niet uit wilde). Maar oeps, dat was de wifi pairing functie. Blijft dat ding oneindig in wifi pairing staan. Kreeg ik niet meer uit. En dan kun je er in de app niet bij... Uiteindelijk ben ik maar door de stappen gegaan om een nieuwe boiler toe te voegen en heb ik die halverwege afgebroken. Toen deed wifi het weer en was hij uit die pair mode. Het kan toeval zijn dat dat exact op dat moment gebeurde, maar ik had al meer dan anderhalf uur zitten wachten voordat hij leeg was en was net 800km teruggereden van vakantie. Mijn geduld was dus niet optimaal meer. Ok, einde rant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• texako
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-05 15:14
hoe zit het met verplaatsen of om de LG op de goede plaats te zetten ?
hij mag niet schuin vervoerd worden begrijp ik maar wat is schuin ..
wat zijn dan de problemen als dit wel gebeurd?
moet van de bg. naar 1e verdieping via dubbele trap

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
Pin me er niet op vast, maar ik meen 45 gr. Ik ben de manual er even op aan bet naslaan, maar zie het nergens staan. In dat soort dingen schiet de informatievoorziening wel wat te kort. In de handleiding staat ook niets over een dieëlektrische koppeling. Die heb je ook nodig! Zie foto's van het begin van dit topic.

@hfa als ik binnenkort tijd heb (ha ha), dan zal ik eens een opzet maken voor een algemene topicstart

PS: van 15gr water tot 50gr kostte me 3.0kWh gisteren en vannacht. Voor 270L.

[ Voor 8% gewijzigd door E-Hoog op 16-10-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• texako
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 25-05 15:14
zit op de verpakking wel een indicator
zolang deze groen blijft is het oké ,maar ja ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
hfa schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:13:
[...]

Bij ons staat hij op de voorzolder; maakt ongeveer even veel geluid als onze wasmachine als deze aan het centrifugeren is; onze dochter die in de naastgelegen kamer slaapt hoort hem nagenoeg niet als de deur dicht is. Vindt het geluid meevallen, maar het is echt wel meer geluid dan dat van een koelkast (ik las elders dat iemand het geluidsniveau hiermee overeen vond komen).
Zie de laatste foto hier, wbt de noodzaak van de koppeling

[ Voor 3% gewijzigd door E-Hoog op 16-10-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
texako schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:45:
zit op de verpakking wel een indicator
zolang deze groen blijft is het oké ,maar ja ....
Dat heb ik meer gehoord idd, maar bij mij zat die er niet op...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
texako schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:26:
hoe zit het met verplaatsen of om de LG op de goede plaats te zetten ?
hij mag niet schuin vervoerd worden begrijp ik maar wat is schuin ..
wat zijn dan de problemen als dit wel gebeurd?
moet van de bg. naar 1e verdieping via dubbele trap
Niet meer dan 45 graden had ik ook ergens gelezen
E-Hoog schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:39:
Pin me er niet op vast, maar ik meen 45 gr.
Zoals hier al vermeld.

Behandel het als een koelkast. Dus wanneer je hem tijdelijk op 45 graden hebt gehad (of misschien meer) laat hem dan minimaal 24 uur (uit) op zijn plek staan voordat je er iets mee doet zodat de olie en vloeistoffen weer op hun plek kunnen komen.

Ik heb gisteren eindelijk een gat in de gevel kunnen maken en de luchtafvoer aan kunnen sluiten. Overigens lekt er wel wat lucht uit dat klepje wat er uit kan. Plakken jullie die dicht met pvc tape of neem je dat voor lief?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mmkGDIunjYXBKXvk_ux3gPnNtRc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/On9WFqvZeYcMkVvPN0iJzoh5.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens geen last van condens omdat ik de randen had getaped met isolatie tape, bedankt voor de tip!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vCHG2alIarENL-8NvnyfsSXf4T8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2OujM8m2See7n42uhiJkesDr.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is mijn energie verbruik, net legionella run gehad dus een piek in verbruik, en natuurlijk de foutmelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xD_OYw9eajb39qFZ4NhRvwV4G-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7E64mJZGVgLqcgjJ9crOjDU.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: ik had 2 kits gekocht voor de ducts, zowel aanvoer als afvoer maar aanvoer is niet nodig. Ik heb er dus eentje over. Mocht iemand deze over willen nemen stuur pb.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VSQaHWrGL8eSoRn0wAl_BrncNg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nA7XuuN0L2V75gY8sY1ktdy8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Razwer op 17-10-2022 12:22 ]

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten1968
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-10-2023
Hallo,

Na wat rondneuzen lijkt mij deze LG een interessante WPB.

Echter een vraag waar ik al internet heb afgezocht maar het antwoord nog niet gevonden heb, dus bij deze:

Heeft de WH 20/27S een aansluiting om het extra warmte element aan te schakelen als mijn zonnepanelen meer dan voldoende terug leveren en ik dan liever daar mijn WPB mee opwarm?

Diverse andere types of merken hebben een PV signaal aansluiting die dan aangesloten kan worden.

Op het Wiring diagram ( foto ergens hierboven) kon ik ook nog geen aansluiting vinden, terwijl op een aantal sites vermeld staat dat er een pv aansluiting opzit.

Als ik bij LG kijk staat er nagenoeg dezelfde zin waarbij de laatst aanvulling in HOOFDLETTERS er net niet staat…

“Het water is met deze warmtepompboiler 20 procent sneller warm en kan tot 30 procent warmer uit de kraan stromen dan bij traditionele boilers. Met capaciteiten van 200 en 270 liter is de warmtepompboiler de efficiëntste in zijn soort. Bovendien heeft deze energielabels A+ en A++ EN IS VERBINDEN MET ZONNEPANELEN OOK MOGELIJK.”

Alvast dank!

Maarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Maarten1968 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 21:39:
Hallo,

Na wat rondneuzen lijkt mij deze LG een interessante WPB.

Echter een vraag waar ik al internet heb afgezocht maar het antwoord nog niet gevonden heb, dus bij deze:

Heeft de WH 20/27S een aansluiting om het extra warmte element aan te schakelen als mijn zonnepanelen meer dan voldoende terug leveren en ik dan liever daar mijn WPB mee opwarm?

Diverse andere types of merken hebben een PV signaal aansluiting die dan aangesloten kan worden.

Op het Wiring diagram ( foto ergens hierboven) kon ik ook nog geen aansluiting vinden, terwijl op een aantal sites vermeld staat dat er een pv aansluiting opzit.

Als ik bij LG kijk staat er nagenoeg dezelfde zin waarbij de laatst aanvulling in HOOFDLETTERS er net niet staat…

“Het water is met deze warmtepompboiler 20 procent sneller warm en kan tot 30 procent warmer uit de kraan stromen dan bij traditionele boilers. Met capaciteiten van 200 en 270 liter is de warmtepompboiler de efficiëntste in zijn soort. Bovendien heeft deze energielabels A+ en A++ EN IS VERBINDEN MET ZONNEPANELEN OOK MOGELIJK.”

Alvast dank!

Maarten
Nee, deze WPB heeft geen aansluiting voor PV waarmee de spiraal kan worden aangestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten1968
Ok,

en kun je in de app de boostfunctie programmeren qua tijdvak?

Tussen 11.00 en 15.00 piekt de opbrengst normaliter….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Je kunt een schema maken wanneer de WPB actief mag zijn, maar je kunt dan niet aangeven welke modus hij gebruikt. In die zin is de software en beschrijving wel wat primitief. Ik heb het zelf nog niet gecheckt, maar wellicht is hij aan te sturen met domotica? De LG aircos die ik heb zouden dat wel moeten kunnen. Misschien de WPB ook? Home assistant weer werkend krijgen staat nog niet hoog op de lijst na de verhuizing, maar ik wil dit wel een keer gaan proberen. Als dat werkt, dan kun je waarschijnlijk helemaal los gaan

Overigens sluit ik niet uit dat de LG WPB de functie van een PV signaal wel heeft, maar dat dit nog verstopt zit op de printplaat. Wil ik ook nog een keer uitzoeken

[ Voor 13% gewijzigd door E-Hoog op 17-10-2022 07:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benniez
  • Laatst online: 22-07-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7MewsEhgA6jGqjxD8VI9LBD-p3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SgtW1C8YyEoynLePyLFd3bLG.jpg?f=user_large

Het werd te koud in de ruimte waar de WPB staat opgesteld. Het afvoeren van de koude lucht was iets lastiger dan ik dacht ivm de beperkte ruimte achter de WPB. Kan hem helaas ook niet anders opstellen in deze ruimte. Een 90 graden bocht in 160mm paste er eigenlijk al niet tussen zonder deze iets in te korten. Eerst had ik deze ingekort en het resterende rooster afgedekt, maar dit zou tot problemen gaan leiden vanwege de luchtweerstand. Via een zeer attent forumlid had ik een duct kit besteld maar deze zou er ook niet tussen passen in deze opstelling. Als deze binnenkomt heb ik er dus ook eentje over 😉

Ik heb er nu een eps vergaarbak achter gezet met een kunststof plaat ertussen. De uitvoer zit nu aan de bovenzijde van de bak. Met tochtrubbers tussen de kunststof plaat en de WPB sluit het geheel goed af. Werkt perfect, lekt niet. Ben er blij mee. Tot nu toe alleen een klein beetje condensatie op de wand van de WPB zelf. Niet de schoonheidsprijs maar ben tevreden!

De gehele luchtafvoer is oplopend gemonteerd, condens zou dus terug moeten kunnen lopen naar de EPS bak. Het kan alleen niet de bak uit. Omdat de gehele afvoer geïsoleerd is hoop ik dat er weinig condens zal zijn. Als er toch iets terug zal lopen dan zal ik hier nog iets voor moeten verzinnen om dit af te kunnen laten lopen.

[ Voor 12% gewijzigd door benniez op 17-10-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Creatief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Inderdaad lekker bezig geweest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razwer
benniez schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:41:
Het werd te koud in de ruimte waar de WPB staat opgesteld. Het afvoeren van de koude lucht was iets lastiger dan ik dacht ivm de beperkte ruimte achter de WPB. Kan hem helaas ook niet anders opstellen in deze ruimte. Een 90 graden bocht in 160mm paste er eigenlijk al niet tussen zonder deze iets in te korten. Eerst had ik deze ingekort en het resterende rooster afgedekt, maar dit zou tot problemen gaan leiden vanwege de luchtweerstand. Via een zeer attent forumlid had ik een duct kit besteld maar deze zou er ook niet tussen passen in deze opstelling.
Dat issue had ik dus ook en had geen zin de tank leeg te laten lopen en de boiler naar voren te trekken. Gelukkig kon ik er net achter met een multitool en recht naar buiten (houtskeletbouw).
Gelukkig viel het klusje mee en had ik binnen een uur alles geinstalleerd en afgewerkt.

Long story short: Wanneer deze thread (of een nieuwe) als expliciet topic voor deze warmtepomp boiler wordt gemaakt kan het voordelig zijn voor nieuwe gebruikers om te vermelden in de start post dat het plaatsen van de boiler wat planning vereist. Als de boiler vol is en/of geen mogelijkheid de koude lucht af te voeren is het redelijk problematisch.

btw op je foto zit er redelijk wat speling tussen je buis en het gat, het advies is om dat dicht te purren mocht je dat nog niet gedaan hebben (ja ik trap een open deur in). Netjes opgelost btw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Razwer schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 11:34:
Dit is mijn energie verbruik, net legionella run gehad dus een piek in verbruik, en natuurlijk de foutmelding.
[Afbeelding]
Gisteren overigens tot 3 keer toe die legionella run gehad, met 3x de foutmelding. Water temp was ook de hele dag boven de 60 graden ondanks warm water gebruik (set temp is 55).
Per schema doet hij 's nachts niks en vandaag is alles weer normaal (tot nu toe).
Wel ruim 6kw verstookt door die runs.
Is dit gedrag herkenbaar bij jullie of is het een issue? 6kw vind ik erg veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwinAP
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-10-2024
Razwer schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Dat issue had ik dus ook en had geen zin de tank leeg te laten lopen en de boiler naar voren te trekken. Gelukkig kon ik er net achter met een multitool en recht naar buiten (houtskeletbouw).
Gelukkig viel het klusje mee en had ik binnen een uur alles geinstalleerd en afgewerkt.

Long story short: Wanneer deze thread (of een nieuwe) als expliciet topic voor deze warmtepomp boiler wordt gemaakt kan het voordelig zijn voor nieuwe gebruikers om te vermelden in de start post dat het plaatsen van de boiler wat planning vereist. Als de boiler vol is en/of geen mogelijkheid de koude lucht af te voeren is het redelijk problematisch.

btw op je foto zit er redelijk wat speling tussen je buis en het gat, het advies is om dat dicht te purren mocht je dat nog niet gedaan hebben (ja ik trap een open deur in). Netjes opgelost btw :)
Ik heb dat afgelopen vrijdag ook gehad met die legionella runs. 5 foutmeldingen en dagverbruik van 12 kw…. Geen idee hoe dit kan. De runs ervoor gingen probleemloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Het is een beetje low tech, maar ik doe de legionellarun handmatig op de warmtepomp, 1x per week. Ik kan het niet hebben dat dat element aangaat ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
E-Hoog schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:38:
Het is een beetje low tech, maar ik doe de legionellarun handmatig op de warmtepomp, 1x per week. Ik kan het niet hebben dat dat element aangaat ;-)
Dus 60 graden instellen @ warmtepomp modus? Ik vind het ook irritant dat de legionellarun altijd met het element 'aan' gepaard gaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
hfa schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 19:46:
[...]

Dus 60 graden instellen @ warmtepomp modus? Ik vind het ook irritant dat de legionellarun altijd met het element 'aan' gepaard gaat 8)7
Exact. Dat doe ik iedere zaterdagochtend (ik hoop echt dat er een home assistant integratie voor is, maar dat gaan we zien). En daarna terug op 50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
E-Hoog schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 22:04:
[...]

Exact. Dat doe ik iedere zaterdagochtend (ik hoop echt dat er een home assistant integratie voor is, maar dat gaan we zien). En daarna terug op 50
Ok, dank voor de terugkoppeling, dat ga ik dan in het vervolg ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
EdwinAP schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 18:03:
[...]

Ik heb dat afgelopen vrijdag ook gehad met die legionella runs. 5 foutmeldingen en dagverbruik van 12 kw…. Geen idee hoe dit kan. De runs ervoor gingen probleemloos
Nee, dit (gedrag) heb ik nog niet gehad. Momenteel ook niet iedere keer bij de legionellarun een foutmelding...de ene keer wel, de andere keer niet.

En vorige week trouwens nog een foutmelding via de app (diagnose) gehad: CH252 - de watertemperatuur is te hoog. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
hfa schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 09:46:
En vorige week trouwens nog een foutmelding via de app (diagnose) gehad: CH252 - de watertemperatuur is te hoog. :X
Die had ik ook na de eerste legionella run en ik de diagnostics draaide. Gek genoeg de 2 keren (foutmeldingen) daarna niet.

Via de app kan je zien welke software versie de tank draait, maar weet iemand hoe software updates werken? Gaat dat "automagisch"? via de wifi (ota), via de app, of moet er een speciale flash actie gebeuren. Er zijn geen publieke software updates op de site van LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
Hier snap ik overigens ook weinig van
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4K_q7IuKgqj0fv1wWzqJcItmXuc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/93uFCEcnBI4PAxNEIPy3AWqg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fgb7V7BOz-5QS0FRS9VfDZiuw2M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hYFEJLe58MqUrb0eA2gShoGF.png?f=fotoalbum_large
Volgens het schema mag hij niet draaien en toch energieverbruik buiten het schema….

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
Dat schema wil hij nog wel eens negeren de eerste dag nadat je die instelt. Daarna zou het wel moeten kloppen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 18:34

l3p

www.^.nl

Toevallig ben ik een week met mijn thuis netwerk en meterkast bezig geweest en iedere keer dat de WPB zijn wifi verbinding verloor negeerde hij het schema.
Dan moest ik het schema uit-en-aan zetten in de app terwijl hij aan stond binnen de schema tijd.
Dan deed hij het weer, of te wel, ging hij niet ineens 's morgens om 5 uur beginnen met verwarmen.
Nog gecontroleerd of het dan misschien legionella run was maar dat was niet zo (staat ook uit hier)

[ Voor 10% gewijzigd door l3p op 18-10-2022 12:50 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfa
Één nachtje wachten en dan pakt hij het schema wel. Dit is te zien in de app doordat er dan 'stand-by ' staat bij de WPB op het moment dat hij volgens schema niet mag draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 16:45
Mijn LG 270 is ook besteld, komt eind november, heb er ook 2 duct bij besteld, die zijn er al, maar lees nu dat er maar 1 nodig is, dus ook ik heb er 1 over.
Interesse, stuur een DM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4huJXV3ztTarrPOSJlb1RTblw8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZQ3uBUXOLSPLMZy79XJ85hg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
killer2 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:08:
Mijn LG 270 is ook besteld, komt eind november, heb er ook 2 duct bij besteld, die zijn er al, maar lees nu dat er maar 1 nodig is, dus ook ik heb er 1 over.
Interesse, stuur een DM

[Afbeelding]
Als je - zoals de meesten - de invoer in de winter van binnen doet en buiten uitblaast en in de zomer vica versa, heb je er inderdaad maar één nodig. Dan is het een kwestie van de adapter wisselen op de WPB van in- naar uitlaat en vica versa. Wil je zowel 's zomers en 's winters van buiten invoeren én uitblazen dan heb je er wel twee nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Interesse, stuur een DM

[Afbeelding]
Zijn dat nou 2 verschillende dozen/types? 8)7

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killer2
l3p schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:36:
[...]

Zijn dat nou 2 verschillende dozen/types? 8)7
LoL

nee de dozen staan slag gedraaid tov elkaar,scherp hoor voor een maandag ochtend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mj.aarts
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 28-07 22:35
Hallo Killer 2. Ik heb interesse in 1 duct maar krijg van de tweaker site geen toestemming een pb te sturen. Kun je mij misschien een bericht stueren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razwer
maar lees nu dat er maar 1 nodig is
Dat is situatie afhankelijk. Let wel op dat wanneer je maar 1 aansluit je een vacuum trekt (er vanuit gaande dat je de koude afvoer duct doet) in de ruimte. Bij (te) goede (lucht) isolatie en/of (te) kleine ruimte kan dit problemen opleveren en mogelijk deuren lastig te openen, of juist open trekken etc.
De ruimte moet iig degelijke ventilatie hebben. Is dit niet het geval dan is 2 stuks echt wel noodzakelijk.

moraal: Niet blindelings maar 1 gebruiken op basis van de forum posts, doe degelijk onderzoek alvorens een beslissing te nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door Razwer op 25-10-2022 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killer2
Razwer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:03:
[...]

Dat is situatie afhankelijk. Let wel op dat wanneer je maar 1 aansluit je een vacuum trekt (er vanuit gaande dat je de koude afvoer duct doet) in de ruimte. Bij (te) goede (lucht) isolatie en/of (te) kleine ruimte kan dit problemen opleveren en mogelijk deuren lastig te openen, of juist open trekken etc.
De ruimte moet iig degelijke ventilatie hebben. Is dit niet het geval dan is 2 stuks echt wel noodzakelijk.

moraal: Niet blindelings maar 1 gebruiken op basis van de forum posts, doe degelijk onderzoek alvorens een beslissing te nemen.
klopt, maar die beslissing was al geweest voor mij (ruime garage met ventilatie) maar bedankt voor de reminder voor anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsn
  • Laatst online: 28-10-2022

rsn

[quote]l3p schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:31:
Toevallig gister de mijne van maxicool binnengekregen. (€36 ex inkoop p/s)

Ik neem aan dat het beste is om hem met een Y-stuk te monteren op zelfde uitlaat als de MV en niet rechtstreeks op de MV?

[Afbeelding]

Ik zit ook te kijken om de uitlaat van de WPB met een Y-stuk aan te sluiten op dezelfde uitlaat als de MV. Maar zat te denken om een soort van terugslag klep ertussen te zetten, dus dat de uitlaat van de WPB alleen lucht naar buiten kan blazen en niet terug in de pijp.

Is dat verstandig en zou dat gaan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniez
  • Laatst online: 22-07-2024
rsn schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 11:18:
[quote]l3p schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:31:

Ik neem aan dat het beste is om hem met een Y-stuk te monteren op zelfde uitlaat als de MV en niet rechtstreeks op de MV?

[Afbeelding]

Ik zit ook te kijken om de uitlaat van de WPB met een Y-stuk aan te sluiten op dezelfde uitlaat als de MV. Maar zat te denken om een soort van terugslag klep ertussen te zetten, dus dat de uitlaat van de WPB alleen lucht naar buiten kan blazen en niet terug in de pijp.

Is dat verstandig en zou dat gaan werken?
Zo`n terugslagklep heb ik achter onze afzuigkap gezet in de keuken. Het zorgt wel voor een beetje extra weerstand in de luchtstroom. Weet niet of de WPB daar gevoelig voor is. Daarnaast kleppert deze terugslagklep wel eens bij bepaalde windrichtingen (maar misschien zijn er wel betere te vinden dan dat ik heb gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartsnoek1981
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 28-08 01:38
Hallo allemaal,

Hier draait nu inmiddels ook een LG 200L variant.
Ik heb de boiler zelf aangesloten en eigenlijk werkt alles top tot nu toe.

Ik heb alleen nog twee vragen/problemen.

Is het iemand wel eens opgevallen bij het vol laten lopen van het bad, dat het eerste deel warm water, zeg 10 seconden, roestbruin is?
Er zijn diëlektrische koppelingen gebruikt op de warm en koud aansluiting van de boiler.
Ik heb de hoop, dat dit nog restvuil zou kunnen zijn van de productie.
Als ik het grote warmtepompboiler topic door spit. Dan zie ik dat er in bijna alle boilers wel een anode is geplaatst, weet iemand hoe dit zit bij de LG boilers ?

De boiler is buiten buiten aangesloten met 160mm geïsoleerde spirobuis, direct door de gevel naar buiten ,achter de boiler.
Warm en koud door middel van een flexibele slang en een inlaatcombinatie van 6 bar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmdRmpuVJbrjBeDRZt3HvrjRALA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhFCJrzlGPOAX3gkXdPosMJB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMVrf6PXBvSJY0be6UD_jmSa498=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W2LxYP6H2fRWUkx6ImI8006U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eh8OLTxC5_fcngqtpikOe7EBwOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4XBTKjb8QDeKEMmvMLdfn3C.jpg?f=fotoalbum_large

Vr gr Bart Snoek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
bartsnoek1981 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:06:
Hallo allemaal,

Hier draait nu inmiddels ook een LG 200L variant.
Ik heb de boiler zelf aangesloten en eigenlijk werkt alles top tot nu toe.

Ik heb alleen nog twee vragen/problemen.

Is het iemand wel eens opgevallen bij het vol laten lopen van het bad, dat het eerste deel warm water, zeg 10 seconden, roestbruin is?
Er zijn diëlektrische koppelingen gebruikt op de warm en koud aansluiting van de boiler.
Ik heb de hoop, dat dit nog restvuil zou kunnen zijn van de productie.
Als ik het grote warmtepompboiler topic door spit. Dan zie ik dat er in bijna alle boilers wel een anode is geplaatst, weet iemand hoe dit zit bij de LG boilers ?

De boiler is buiten buiten aangesloten met 160mm geïsoleerde spirobuis, direct door de gevel naar buiten ,achter de boiler.
Warm en koud door middel van een flexibele slang en een inlaatcombinatie van 6 bar.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vr gr Bart Snoek
Dat kan inderdaad nog heel goed vuil zijn van de productie. Wat ik één keer heb gedaan: gehele boiler leeg laten lopen opnieuw vullen. Toen was het weg én de aparte lucht die we af en toe roken als we net warm water pakten was toen ook weg.

En het klopt dat de LG WPB een magnesium anode heeft. Daarom moet hij ook altijd stroom hebben om spanning op deze anode te houden zodat deze zichzelf opoffert (lees: corrodeert) ipv dat je boilervat gaat roesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Bij ons ook roestbruin water idd helemaal in het begin. En ook nog een keer toen ik hem laatst een keer leeg heb gehaald, verplaatst en weer gevuld, alleen toen was het echt zo weg. De allereerste keer duurde het langer en was na een paar dagen wel weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Hallo,

Die van ons 200l staat in de kelder, ik heb er een condenspomp naast gezet. En uitlaat naar buiten met eps buizen van 160mm dat gaat door de kelder muur en verder met 160mm pvc.
Buiten blaast hij verticaal omhoog, ik er tijdelijk een klep op gemaakt, ik moet hier nog wat op verzinnen.
Vooralsnog werkt het perfect.
Toevoer lucht naar kelder moet wel flink groter.
Zeker als je hem instelde met duct Modus.

Wat ik me afvraag wat is de max tempratuur in warmtepomp modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Konijnenbats schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 19:09:

Wat ik me afvraag wat is de max tempratuur in warmtepomp modus?
60 graden. Het enige 'nadeel' van de LG is dat hij de anti legionellarun altijd mét verwarmingselement uitvoert. Ofwel: geen 500-600 watt verbruik maar 2200-2600watt. Er zijn er in dit topic die daarom deze modus uitzetten en handmatig de temperatuur 1x p/week op 60 graden instellen tegen legionella.

Ps. Zelf heb ik de duct modus ook even geactiveerd gehad, maar snel weer uitgezet. Wat een partij geluid scheelt dat! Terwijl ie het zonder ook prima doet :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danits85
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-12-2023
Maart 2022 lg ontvangen, tevreden mee. Van de zomer koude lucht lekker in huis gehad. Helaas te weinig ruimte achter de boiler voor kit aan te sluiten. Boiler staat in een hok (halve meter ruimte rondom en ca 1 meter we boven.) wij hebben oplossing laten koude lucht afzuigen door Itho box (slang laag) koude lucht zakt waardoor boven in warme lucht blijft hangen. Indien wij kit gebruiken voor warme lucht te pakken uit de gang wordt de boiler dan zuiniger? Bij ons erg verschillend ene keer 3 uur klaar andere keer 5 uurtjes klaar. Zal ook liggen hoeveel water er uit is. Draait op warmtepomp.

Kennen jullie in Regio Amsterdam bedrijven die onderhoud doen? Neem aan dat de anode af en toe vervangen dient te worden? Jaarlijks onderhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 14:25
Wat zijn de ervaringen van deze machine vs een tradionele CV.
Ik ben nog een van de gelukkige die een vast contract heeft. Waarbij deze stap niet geheel nodig is. Maar ben benieuwd wat een verbruik van deze heeft op maand basis? Zodat ik een optel som kan maken vs gasprijzen.

Wat is bij jullie de terugverdien tijd hierin Zijn er gezinnen met 5 mensen die een 200L genoeg vinden?
ik ben ook misschien van plan om keuken warmwater hierop aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Konijnenbats
Killertjuh schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:39:
Ik ben nog een van de gelukkige die een vast contract heeft. Waarbij deze stap niet geheel nodig is. Maar ben benieuwd wat een verbruik van deze heeft op maand basis? Zodat ik een optel som kan maken vs gasprijzen.

Wat is bij jullie de terugverdien tijd hierin Zijn er gezinnen met 5 mensen die een 200L genoeg vinden?
Mijn korte ervaring is dat gezien de waterhoeveelheid een intergas hre 36/30 cw5 er niet tegenop kan.
Die hing boven de douche. De warmtepompboiler staat in de kelder, nu met 7 meter uponor 20 er tussen. En geeft echt veel meer warmwater.

Zowel de warmtepompboiler als de ketel zijn met koudwater 22mm koper gevoed.

Vooralsnog zeer tevreden.
Ja en in duckt modus maakt hij idd nogal wat lawaai, maar niet hoorbaar daar hij in de kelder staat.

Terug verdien tijd, is afhankelijk van de Gaskosten. Normaal was het verbruik warmwater 200 cub gas.
Aangezien we veel zonnepanelen hebben heb ik nu geen kosten.

Huis verwarmen we nu met 9kw lg monoblok.
Gasketel gaat marktplaats op en Gasmeter gaat er begin 2023 uit (aangevraagd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
danits85 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 04:20:
Indien wij kit gebruiken voor warme lucht te pakken uit de gang wordt de boiler dan zuiniger? Bij ons erg verschillend ene keer 3 uur klaar andere keer 5 uurtjes klaar. Zal ook liggen hoeveel water er uit is. Draait op warmtepomp.
Kun je niet werken met een flexibele bocht (zoals ik dat zelf gedaan heb, zie foto's elders in dit topic), of middels zelfbouw (ook te vinden in dit topic)? Op mij komt het over dat dit niet zo'n ideale situatie is waardoor je COP omlaag gaat - en je verbruik omhoog. Dus als je met creativiteit kunt zorgen dat de koude lucht écht wordt afgeblazen i.p.v. 'soort van' wordt afgezogen is dat alleen maar winst.
Kennen jullie in Regio Amsterdam bedrijven die onderhoud doen? Neem aan dat de anode af en toe vervangen dient te worden? Jaarlijks onderhoud?
Nope. Wat betreft de anode lees je op internet dat deze soms jaarlijks, soms 1x per 2 jaar vervangen worden...op zich wel een goede in hoeverre dit bijv. via de app kan worden aangegeven via Smart Diagnosis. Ter vergelijk: in de LG app kan ik keurig zien hoeveel uur het luchtfilter van de airco nog mee kan...wat dat betreft is de app erg summer voor wat betreft de zaken die je ermee kan voor de WPB.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Killertjuh schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 06:39:

Wij zijn met 5 personen, met 3 opgroeiende kids. 200liter is voor ons ruim voldoende (270 liter paste niet qua hoogte op zolder). NB. 5x 15minuten douchen moet je niet willen bij 200 liter (wellicht wel als deze in 'turbo modus' staat). Maar zoals met alles: dat iets kán betekent niet dat je het ook moet willen. Met een CV kan/kon dat wel. Met een WPB simpelweg niet. :)

Verder hebben wij nu juist sneller warm water dan met de CV omdat de leidinglengte is afgenomen t.o.v. de badkamer. Dus voor ons bevalt dit super. TVT is sterk afhankelijk van je gasprijs. Maar wij hebben het ook gedaan vanwege wat meer toekomstbestendigheid...als het salderen van de PV er straks af is, fungeert de WPB eigenlijk als energiebuffer is ons geval.

Warm water in de keuken hebben wij middels een keukenboiler (maar die zat er al voordat we überhaupt van een WPB hadden gehoord ;) )

Resumé: uiteindelijk is en blijft de aanschaf van een WPB en het type een persoonlijke keuze/overweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 14:25
hfa schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:25:
[...]

......

Verder hebben wij nu juist sneller warm water dan met de CV omdat de leidinglengte is afgenomen t.o.v. de badkamer. Dus voor ons bevalt dit super. TVT is sterk afhankelijk van je gasprijs. Maar wij hebben het ook gedaan vanwege wat meer toekomstbestendigheid...als het salderen van de PV er straks af is, fungeert de WPB eigenlijk als energiebuffer is ons geval.

....
Wat bedoel je precies met energiebuffer? Wanneer salderen weg valt zul je het moeten opslaan in batterijen zodat je dit kunt her gebruiken voor je WPB. Wat naar mijn idee de ideaalst oplossing is maar voor nu nog redelijk duur merk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Killertjuh schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:34:
[...]

Wat bedoel je precies met energiebuffer? Wanneer salderen weg valt zul je het moeten opslaan in batterijen zodat je dit kunt her gebruiken voor je WPB. Wat naar mijn idee de ideaalst oplossing is maar voor nu nog redelijk duur merk ik.
De watts die ik normaal terug zou leveren naar het net, zorgen nu - en straks - voor warm water in de WPB. De energie lever ik daarmee niet terug maar buffer ik in warm water. En je hebt gelijk dat uiteindelijk thuisbatterijen voor échte energiebuffering zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:14
hfa schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 09:18:
[...]

Nope. Wat betreft de anode lees je op internet dat deze soms jaarlijks, soms 1x per 2 jaar vervangen worden...op zich wel een goede in hoeverre dit bijv. via de app kan worden aangegeven via Smart Diagnosis. Ter vergelijk: in de LG app kan ik keurig zien hoeveel uur het luchtfilter van de airco nog mee kan...wat dat betreft is de app erg summer voor wat betreft de zaken die je ermee kan voor de WPB.
Deze boilers hebben toch IICP, of vergis ik me? Was er van uitgegaan dat ik geen opofferings anodes nodig zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danits85
Flexibel wordt afgeraden omdat er dan vocht terugloopt in de machine, dit werd aangegeven door LG… met itho box gaat goed, koude lucht wordt snel afgevoerd. Denk alleen dat we de warme lucht aanvoer wel gaan aansluiten met kit waardoor die lucht pakt buiten de ruimte (verwarmd) waar de boiler staat. Indien je die kit aansluit moet je dan ook de machine sneller laten afzuigen of is dat alleen maar als je de koude lucht afvoert? Zal de boiler zuiniger zijn bij aansluiten van buis voor warme lucht?

Kan je in de app ook legionella programma uitzetten?

Hoe doen jullie dat qua onderhoud van de boiler? Er is bijna geen bedrijf te vinden die dat doet…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
Nog een pluspunt van warmtepompboiler in de kelder, dat hij de boel droogt.
Geen vocht of mottige lucht meer in de kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
danits85 schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:10:
Flexibel wordt afgeraden omdat er dan vocht terugloopt in de machine, dit werd aangegeven door LG… met itho box gaat goed, koude lucht wordt snel afgevoerd. Denk alleen dat we de warme lucht aanvoer wel gaan aansluiten met kit waardoor die lucht pakt buiten de ruimte (verwarmd) waar de boiler staat. Indien je die kit aansluit moet je dan ook de machine sneller laten afzuigen of is dat alleen maar als je de koude lucht afvoert? Zal de boiler zuiniger zijn bij aansluiten van buis voor warme lucht?

Kan je in de app ook legionella programma uitzetten?

Hoe doen jullie dat qua onderhoud van de boiler? Er is bijna geen bedrijf te vinden die dat doet…
Als je warmere lucht aanzuigt zal je boiler zelf zuiniger zijn, alleen moet je die warme lucht ook ergens mee maken. CV, warmtepomp, etc. Dus uiteindelijk zal dat waarschijnlijk niet zuiniger zijn.

Ik heb de legionellainstelling nog niet gevonden in de app. Dat heb ik gedaan via het paneel op de boiler zelf.

Onderhoud zal minimaal zijn. Misschien af en toe de "luchtfilters" checken? Verder zou ik niet weten wat je wil onderhouden, maar correct me if I'm wrong

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• danits85
Zal van weekend ff kijken in handleiding hoe op de machine legionella programma uit te zetten….

Onderhoud, anode dient 1 x per jaar of tweejaar vervangen te worden…. Luchtfilter doe ik zelf regelmatig schoonmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
BernieW schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 19:03:
[...]

Deze boilers hebben toch IICP, of vergis ik me? Was er van uitgegaan dat ik geen opofferings anodes nodig zou hebben.
ICCP inderdaad, dus die hoeven niet vervangen te worden: https://www.lg.com/nl/verwarmingsoplossing/lg-wh27s#none
Staat ergens onderaan. Verschrikkelijke site ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 18:14
E-Hoog schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:59:
[...]

ICCP inderdaad, dus die hoeven niet vervangen te worden: https://www.lg.com/nl/verwarmingsoplossing/lg-wh27s#none
Staat ergens onderaan. Verschrikkelijke site ;-)
Dus wel om denken dat ie altijd aan de spanning moet blijven, ook als je hem langere tijd niet gebruikt. Spanning mag er alleen (langer) af als de boiler leeg is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nijntje1977
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-04-2023
Deze wpb heeft idd ICP dus geen magnesium anode. Hier heb je gelijk een paar voor en nadelen te pakken. ICP gebruikt stroom een magnesium anode niet dus nooit de boiler van het stroom halen voor lange tijd tenzij helemaal leeg. Maar met magnesium anode wordt het tijdig vervangen heel vaak niet gedaan.. en zal er corrosie en schade ontstaan. Mits de electronica goed blijft werken heb je hier geen last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Inderdaad goeie opmerkingen over de spanning er op houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danits85
Ik kan nergens op internet vinden dat je het een Icp anode niet hoeft te vervangen. Ook gek dat er ook niks in handleiding staat. Maar jullie zeggen dat de boiler dus buiten schoonmaken van zeef geen onderhoud nodig heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkeenidja
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-01 20:32
Hallo mede Tweakers,
Ben reuze geïnteresseerd in deze Warmtepomp boiler. Maar heb nog enkel vragen:
*Woning is Energie label A met vloerverwarming op de gehele begane grond. De ketel kan ik plaatsen in de garage,waar ik tevens de afvoer en aanvoer kan regelen.
Maar mijn vraag is,is deze geschikt voor vloerverwarming en douchen(geen bad).
Daarnaast verwarmen we in na en voorjaar hoofdzakelijk met een 5 KWh Airco.

Deze mag en kan ik zelf niet aansluiten. Wat moet ik ongeveer verwachten aan Euro en/of arbeidstijd?
Moet ik dan de 200 Liter of de 260L variant nemen?

Alvast bedankt voor een reactie .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:07

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Deze LG is alleen voor tapwater, voor de vloerverwarming zal je iets anders moeten kiezen (of uit laten).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
bokkeenidja schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:01:
Hallo mede Tweakers,
Ben reuze geïnteresseerd in deze Warmtepomp boiler. Maar heb nog enkel vragen:
*Woning is Energie label A met vloerverwarming op de gehele begane grond. De ketel kan ik plaatsen in de garage,waar ik tevens de afvoer en aanvoer kan regelen.
Maar mijn vraag is,is deze geschikt voor vloerverwarming en douchen(geen bad).
Daarnaast verwarmen we in na en voorjaar hoofdzakelijk met een 5 KWh Airco.

Deze mag en kan ik zelf niet aansluiten. Wat moet ik ongeveer verwachten aan Euro en/of arbeidstijd?
Moet ik dan de 200 Liter of de 260L variant nemen?

Alvast bedankt voor een reactie .
Capaciteit hangt mede af van je huishouden/gezinssamenstelling. Hoe vaak wordt er gedouched? Regendouche? Dát bepaald mede hoeveel liter je waarschijnlijk nodig hebt. En zoals gezegd is deze WPB niet geschikt om aan te sluiten op vloerverwarming. Mijn ervaring is dat we met 200liter ruim voldoende warm water hebben. Alleen badderen én daarna nog uitgebreid willen douchen moeten je niet willen. Dan zullen er een paar huisgenoten even moeten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkeenidja
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-01 20:32
Bedankt.... Denk berichten zijn duidelijk.
Dan zal ik even verder moeten zoeken wat wel mogelijk is in mijn situatie..... Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
  • Laatst online: 10-09 18:55
Hier is vandaag ook de WH27S.F5 geïnstalleerd. Heeft iemand hem al in Home Assistant gekregen? Blijkbaar wordt dit apparaat niet ondersteund door deze integratie (smartthinq van ollo69).

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Groen schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:44:
Hier is vandaag ook de WH27S.F5 geïnstalleerd. Heeft iemand hem al in Home Assistant gekregen? Blijkbaar wordt dit apparaat niet ondersteund door deze integratie (smartthinq van ollo69).
Ik was dat wel van plan, maar sinds de verhuizing heb ik HA nog niet draaien. Ik hoopte stiekem dat iemand anders voor die tijd had bedacht of en hoe dat werkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 20:55
Het valt me op dat er in de handleiding staat dat er minimaal 50 cm tussen het bovenste van de WPB en het plafond moet zitten. Dit geldt voor de 270 liter variant.

Kan het (op lange termijn) schade als dit bijvoorbeeld maar 5 of 10 cm is? Hoe erg is dit? Wat zijn de consequenties hiervan?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Bijzonder, mijn WPB had vandaag even de hik ofzo 😆
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNGXbOkCIEs13VKFweL18m1CLFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rxcejwdMIs9UcIv2Bf4uZ1Ck.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Het is wel precies rond de tijd dat ik mijn kinderen in bad deed

[ Voor 75% gewijzigd door E-Hoog op 07-11-2022 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
henidde schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:08:
Het valt me op dat er in de handleiding staat dat er minimaal 50 cm tussen het bovenste van de WPB en het plafond moet zitten. Dit geldt voor de 270 liter variant.

Kan het (op lange termijn) schade als dit bijvoorbeeld maar 5 of 10 cm is? Hoe erg is dit? Wat zijn de consequenties hiervan?
Zoals ik in de PB aangaf (maar ik denk dat je die later stuurde) is het vooral dat je de aansluiting voor buitenaanzuiging niet kan maken en dat de kap er niet af kan of op z'n minst met veel moeite. Dat kan onhandig zijn als er een reparatie oid gedaan moet worden. Heb je aan de zijkanten overigens wel ruimte? Zodat je er vanaf die kant eventueel bij kan als het nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
E-Hoog schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:36:
Bijzonder, mijn WPB had vandaag even de hik ofzo 😆
[Afbeelding]
Apart..gaf de LG app hetzelfde aan? Mocht de kwH meter onverhoopt een hikje hebben gehad ;) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Ik merkte dat sinds de laatste update van de app de WPB zich niet (meer) aan het schema hield. Tot 2x toe het schema opnieuw ingesteld/aangemaakt. Nu gaat het wel weer keurig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
hfa schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:12:
[...]

Apart..gaf de LG app hetzelfde aan? Mocht de kwH meter onverhoopt een hikje hebben gehad ;) :+
Die heeft een veel lagere resolutie helaas. Achja, het water is nog steeds warm ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Razwer
henidde schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:08:

Dat is voor de airflow voor de intake. Bij minder ruimte knijp je dat dus af en is dat slecht voor de efficiëntie. Of het schade kan geven kan ik als leek niet bevestigen noch ontkennen maar logischerwijs als een pomp harder of met meer weerstand moet draaien lijkt mij dat niet goed voor de levensduur.
Als je direct daar boven een gat in het plafond kan maken (minimaal 16cm, liever 20 afhankelijk hoe ver en hoeveel knikken de buizen maken) en via dat de air intake te doen is het issue opgelost.

[ Voor 12% gewijzigd door Razwer op 08-11-2022 13:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Hier gister de boiler leeg laten lopen om er di-elektrische koppelingen en een watermeter tussen te zetten.
Bij de warmwateruitlaat hier ook roest/troep toen ik hem losdraaide. (inlaat schoon)
Vraag me af of het zo snel gaat met roest of dat het restanten zijn van fabricatie.
Wanneer ik een bad vol laat lopen met heet water dan is het gewoon kristal helder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGjWwPIUnOVBcPR7SZZbjk26GbE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g3AZO7TmIA7OOxSXzKbi9VQr.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GubeMYzngQs-Ynd64h0WFIFIO_w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hG4lujY4a49KxJ2lYGId9aRJ.jpg?f=fotoalbum_tile

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
l3p schreef op woensdag 9 november 2022 @ 10:01:

Vraag me af of het zo snel gaat met roest of dat het restanten zijn van fabricatie.
Wanneer ik een bad vol laat lopen met heet water dan is het gewoon kristal helder.
Ja, geen idee. Toen ik e.e.a. terugkoppelde aan de leverende installateur kreeg ik als respons 'wij draaien de koppelingen nooit meer los, dus weten niet of dit normaal is' 8)7 :+ Met name de anode in de gaten houden voor zover dat goed/correct gemonitord wordt via de app. En anders toch 1x per jaar even (fysiek) kijken wat de staat van de anode is vermoed ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nijntje1977
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-04-2023
ICCP Impressed current cathodic protection behoeft geen onderhoud maar moet wel altijd aan staan om te werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraigie
Zo, heb even een uurtje gezeten om alle berichten door te lezen en er staan een aantal prima tips en opmerkingen in waarvoor dank.
Die ga ik zeker toepassen als ik de 200 liter variant ga plaatsen zodra deze binnenkomt, ik heb echter nog wel een aantal vragen (to be sure):
1) Zijn de diëlektrische koppelingen ook nodig als je de WPB aansluit met flexibele RVS aansluitslangen?
2) Ik lees veel over de duct modus, wat is het voordeel of nadeel als je die activeert?
3) Mijn plan is ook om de legionellamodus (waarbij, zo ik lees, altijd het elektrisch element aanspringt) uit te schakelen en wellicht handmatig de temperatuur in WP modus eens per week naar 60 graden te laten gaan. Aan de andere kant, als er dagelijks wordt gedouched en er dus geen stilstaand water is lijkt me de kans op legionella toch zeer gering? En klopt het dat het water in WP modus ook wel tot 60 graden opgewarmd kan worden maar dat het dan wellicht iets langer duurt? En is in alleen de WP modus het elektrisch verbruik 500 watt/uur?
4) Zoals de meesten hebben gedaan denk ik er ook aan om, met name in de winter, de afvoer van de koude lucht ook rechtstreeks naar buiten af te voeren. Klopt het dat deze aan de achterzijde zit en via een duct kit overgaat op rond 160mm?
5) Ik lees nogal wat over condensproblemen, zijn die er ook als ik eerst een seizoen zonder afvoer naar buiten de WPB wil laten draaien?
Ik hoor het graag!
Groet,
Freddy

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Ik zal mijn eigen ondervindingen geven

1) Zijn de diëlektrische koppelingen ook nodig als je de WPB aansluit met flexibele RVS aansluitslangen?
Mijn flexibele RVS aansluitingen geleiden gewoon, daarom heb ik wel de diëlektrische koppelingen gebruikt.
2) Ik lees veel over de duct modus, wat is het voordeel of nadeel als je die activeert?
Ik heb hem nu 2 weken aan staan en het lijkt dat hij daardoor efficiënter is.
3a) Klopt het dat het water in WP modus ook wel tot 60 graden opgewarmd kan worden maar dat het dan wellicht iets langer duurt?
Ik heb legionella uitstaan en warm het vat op tot 60 graden. Hij haalt echter maar 58/59, dan stopt hij.
3b) En is in alleen de WP modus het elektrisch verbruik 500 watt/uur?
Dit schommelt tussen de 400-600W
4) Zoals de meesten hebben gedaan denk ik er ook aan om, met name in de winter, de afvoer van de koude lucht ook rechtstreeks naar buiten af te voeren. Klopt het dat deze aan de achterzijde zit en via een duct kit overgaat op rond 160mm?
Dat klopt
5) Ik lees nogal wat over condensproblemen, zijn die er ook als ik eerst een seizoen zonder afvoer naar buiten de WPB wil laten draaien?
Wanneer je juist je koude lucht niet afvoert naar buiten zal het binnen kouder zijn en dus een lager temperatuur verschil en dus minder condens.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
Toevoeging op het mooie antwoord hierboven:

2) op duct modus zuigt hij harder. Als je de lucht van binnen haalt, dan zal de efficientie idd wellicht hoger zijn, maar als je de lucht daarna naar buiten gooit, dan gooi je ook meer warmte naar buiten je huis. Dus de efficientie van de verwarming in je huis als geheel zal niet veel veranderen of wellicht zelfs achteruit gaan. Dat gezegd hebbende: ik heb nu ook de afvoer naar buiten en zuig van binnen. Ik wil uiteindelijk de lucht ook van buiten aanzuigen, maar dat is niet zomaar geregeld in mijn situatie
3) op de WP haalt hij ook de 60 (duurt wel even idd). Al stopt hij ook hier vaak wel rond de 59. Ik denk idd ook dat de kans op legionella minimaal is bij regulier gebruik. In het WPB topic zijn er ook mensen die de legionella settings niet gebruiken, maar de meerderheid doet het wel. Die 500W/uur klopt gemiddeld we. Dit loopt op naarmate de watertemperatuur oploopt. Ik krijg altijd zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZmIG7kYNGGSLqMVt1i7ypLC1QaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qzXGkXsv5hxw0EFrZgENPx8o.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Overigens, over die hikjes in de energie bij mij: dat wordt steeds vaker en meer. Vandaag zag het er al zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oC_RzatodKwTIuTETYBQ2jecUAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IaSMMmd7sBoD5oyqSPSNnt6u.jpg?f=fotoalbum_large
Ik vraag me toch af wat dat is. Gisteren 3 van die piekjes. Wellicht is het omdat het kouder aan het worden is oid? Dat hij een defrost meent te moeten uitvoeren? Lijkt me wel vrij vroeg in het jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
E-Hoog schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:40:
Overigens, over die hikjes in de energie bij mij: dat wordt steeds vaker en meer. Vandaag zag het er al zo uit:

[Afbeelding]
Ik vraag me toch af wat dat is. Gisteren 3 van die piekjes. Wellicht is het omdat het kouder aan het worden is oid? Dat hij een defrost meent te moeten uitvoeren? Lijkt me wel vrij vroeg in het jaar
Zijn denk ik toch defrosts, luister maar eens goed tijdens zo'n hikje.

Wel raar dat je defrosts hebt met aanzuig van binnen, is je binnentemperatuur erg laag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Wolly schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:42:
[...]

Zijn denk ik toch defrosts, luister maar eens goed tijdens zo'n hikje.

Wel raar dat je defrosts hebt met aanzuig van binnen, is je binnentemperatuur erg laag?
Ik zuig aan van binnen, maar die lucht komt uit de garage en die is nog wat tochtig, dus defacto is het een soort verkapte buiten-buiten opstelling denk ik. Wordt vrij koud in die ruimte. Gezien de dalende buitentemperaturen zou het het wel verklaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
Dank voor de reactie, ik ben wel benieuwd welke dielektrische koppelingen je gebruikt hebt. Dit in verband met de KIWA keur die er (mijns inziens) op moet zitten aangezien het toch onderdeel is van de drinkwaterinstallatie. Ik zie op het www wel die van Watts maar dat is staal/messing en geen kiwa keur.

Ik heb hem nu 2 weken aan staan en het lijkt dat hij daardoor efficiënter is.
Is dus een kwestie van uitproberen?

Ik heb legionella uitstaan en warm het vat op tot 60 graden. Hij haalt echter maar 58/59, dan stopt hij.
Lijkt me prima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:56
Toch even benieuwd. Ik kan nergens in de handleiding een duct modus vinden. Kan iemand aangeven hoe je deze aanzet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Groen
  • Laatst online: 10-09 18:55
Staat hier in:
l3p schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:31:

[Afbeelding]

In de manual van de 'Water Heater Duct Kit' staat inderdaad dit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
(Set en pijltje omlaag 3 seconden ingedrukt houden)

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Fraigie schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:20:
Dank voor de reactie, ik ben wel benieuwd welke dielektrische koppelingen je gebruikt hebt. Dit in verband met de KIWA keur die er (mijns inziens) op moet zitten aangezien het toch onderdeel is van de drinkwaterinstallatie. Ik zie op het www wel die van Watts maar dat is staal/messing en geen kiwa keur.
Ik (en volgens mij ook iemand anders hier) heb deze gebruikt: https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1

Grote kans geen KIWA keur, maar gemaakt voor boilers, dus ik maak me er niet druk om

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
E-Hoog schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 18:59:
[...]

Ik (en volgens mij ook iemand anders hier) heb deze gebruikt: https://www.amazon.nl/dp/...711_487102941_TE_SCE_dp_1

Grote kans geen KIWA keur, maar gemaakt voor boilers, dus ik maak me er niet druk om
Hier idem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thien
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:12
heb je daar 2 van nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Volgens mij officieel alleen op de warmwaterleiding, maar ik heb ze op allebei de aansluitingen gedaan voor de zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Officieel inderdaad alleen warmwaterleiding. Maar voor het gemak en het gevoel ook de koudwaterleiding gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 08:53
Hier drupt er water uit de aansluitkit rechtsonder. Nadat de lg heeft opgewarmd staat er letterlijk een plasje water onder de boiler. Installateur is samen met lg opzoek naar de oorzaak. Kan het niet te maken hebben dat de afvoer door het oude cv gat loopt? Dat de diameter te klein is?

Volgens installateur maakt dat niets uit namelijk maar deze man kende ook geen ductmodes dus weinig vertrouwen in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrKYODBz6n8Vl7U-RPMGPUPNTc8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IHb16AIi5y9rjJsJ0FqRObdi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7eIObtDuTcIQJamHon7SYTd39c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l9xsi9ZyhUwv9EX4al4iYb34.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Dat komt omdat de afdichting van de aansluitkit ruk is. Ergens halverwege dit topic staat een link naar een rubber tape die mensen gebruikt hebben om hem beter af te laten sluiten. Daarmee is het te verhelpen. Ik heb mijne ook nog niet 100% luchtdicht aan een kant en dan komt er inderdaad iets vocht uit. Ik kan me voorstellen dat als je dat aan de onderkant hebt dat het dan nog erger is. Heb je de afvoer geïsoleerd? Anders krijg je aan de buitenkant van de slang/pijp ook een indrukwekkende hoeveelheid condens. En dat loopt dan typisch ook naar dat punt toe.

Ik had trouwens aan het begin dat de condensafvoerslang lichtjes lekte. Iedere keer bij het opwarmen ontstond er een heuse plas met water onder de boiler. Ik kon me niet voorstellen dat dat van die paar druppeltjes uit die aansluiting kon komen, maar dat had ik toch onderschat. Een klein lekje kan veel water veroorzaken...

[ Voor 22% gewijzigd door E-Hoog op 16-11-2022 06:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Het kan stom klinken maar ik moet hem een paar graden scheef zetten naar het afvoerkraantje toe zodat ik 95% minder last heb van het condenswater.

Heb trouwens door al dat gesleutel steeds ook deze eronder gezet.
https://nl.bauhaus/transp...87?cid=SSAGoo17325839941_

[ Voor 35% gewijzigd door l3p op 16-11-2022 07:27 ]

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
l3p schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:26:

Heb trouwens door al dat gesleutel steeds ook deze eronder gezet.
https://nl.bauhaus/transp...87?cid=SSAGoo17325839941_
Slim!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
l3p schreef op woensdag 16 november 2022 @ 07:26:
Het kan stom klinken maar ik moet hem een paar graden scheef zetten naar het afvoerkraantje toe zodat ik 95% minder last heb van het condenswater.
Als je hiermee aangeeft dat je serieus je WPB niet (meer) waterpas hebt staan, zou ik daar wel mee uitkijken. In de handleiding staat niet voor niets dat het product waterpas geïnstalleerd moet worden :+ . En condens is goed te verhelpen door de oppervlakten die sterk afkoelen, te tapen met isolatietape.

Hier stond er eerst ook condenswater onder de WPB na een run, maar nu totaal geen last meer van.

[edit] zie net dat je eerder in dit topic deze tape al had gebruikt... ;)

[ Voor 5% gewijzigd door hfa op 16-11-2022 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
[quote]vangoghnl schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:56:
Hier drupt er water uit de aansluitkit rechtsonder. Nadat de lg heeft opgewarmd staat er letterlijk een plasje water onder de boiler. Installateur is samen met lg opzoek naar de oorzaak. Kan het niet te maken hebben dat de afvoer door het oude cv gat loopt? Dat de diameter te klein is?

Heb je de afvoer ook rechtstreeks door de muur naar buiten gemaakt of via het dak?
Ik ben van plan om een gat rond 200mm naar achteren te boren zodat de afvoer direct naar buiten kan.
Is het dan zo dat hij moet aflopen naar de WPB of mag het ook naar buiten met als nadeel dat je kans hebt op aardig wat water langs de gevel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Fraigie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:26:

Heb je de afvoer ook rechtstreeks door de muur naar buiten gemaakt of via het dak?
Ik ben van plan om een gat rond 200mm naar achteren te boren zodat de afvoer direct naar buiten kan.
Is het dan zo dat hij moet aflopen naar de WPB of mag het ook naar buiten met als nadeel dat je kans hebt op aardig wat water langs de gevel
Afvoer doet wat het doet: afvoeren van lucht. Condens treedt (alleen) op bij een groot temperatuurverschil tussen het oppervlakte wat afvoert (in dit geval de buitenkant van de WPB) en de ruimte waarin de WPB zich bevindt.

Je afvoer hoeft dus niet af te lopen richting je WPB o.i.d. en voor water langs gevel hoef je ook niet bang te zijn aangezien de afvoer aan de buitenkant dezelfde temperatuur zal hebben als de omgeving = geen condens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
ps. afvoer rond 160mm is voldoende. 200mm kan wel, maar de effectieve uitgang van de WPB is toch maar 160mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraigie
hfa schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:03:
[...]

Afvoer doet wat het doet: afvoeren van lucht. Condens treedt (alleen) op bij een groot temperatuurverschil tussen het oppervlakte wat afvoert (in dit geval de buitenkant van de WPB) en de ruimte waarin de WPB zich bevindt.

Je afvoer hoeft dus niet af te lopen richting je WPB o.i.d. en voor water langs gevel hoef je ook niet bang te zijn aangezien de afvoer aan de buitenkant dezelfde temperatuur zal hebben als de omgeving = geen condens.
Duidelijk verhaal hfa, dank je wel voor de snelle reactie.
Nog 1 andere vraag. Heb ik genoeg aan 1 meter lange RVS aansluitslangen om de warm en koud waterleidingen aan te sluiten op de boiler? Er staan geen hoogtematen in de handleiding.
Pagina: 1 ... 3 ... 20 Laatste