• MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-06 11:26

MicheldeGoey

Project 45

Home Assistant Green geïnstalleerd, LG Thinq hub geïntegreerd, maar ik krijg de WPB niet zichtbaar. Ik doe iets niet goed. In the Thinq app is de WPB wel zichtbaar en te bedienen.

Suggesties?

  • Krisie300
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-06 09:25
MicheldeGoey schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:29:
Home Assistant Green geïnstalleerd, LG Thinq hub geïntegreerd, maar ik krijg de WPB niet zichtbaar. Ik doe iets niet goed. In the Thinq app is de WPB wel zichtbaar en te bedienen.

Suggesties?
API aangemaakt? Device ingeladen nadat je hem gedownload hebt via HACS?

https://www.home-assistant.io/integrations/lg_thinq/

  • Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-06 16:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dd19WFA68tMzsiNCHLNkupDPBEs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jx70gno6KTfg13waCPSBDijW.png?f=fotoalbum_large

Krijg ook een foutmelding, en via officiële integratie staat de boiler er niet bij

  • revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Jasper79 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:51:
[Afbeelding]

Krijg ook een foutmelding, en via officiële integratie staat de boiler er niet bij
Hier ook al een paar dagen gedoe met home-assistant en de LG integratie.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler


  • MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-06 11:26

MicheldeGoey

Project 45

@Jasper79
Geen idee hoe ik een API kan aanmaken. Het toestel is niet zichtbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-RsBbJQOj7O0_BQr3rABbzfM644=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ugYD3dL62MwqnYwdw1HecuRJ.jpg?f=fotoalbum_large

  • Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-06 16:46
Boiler bij mij ook niet, airco's wel

  • SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:48
Hier hetzelfde probleem met de hacs integratie, maar de LG thinq doet het nu wel. Alleen is vermogen niet zichtbaar

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+


  • MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-06 11:26

MicheldeGoey

Project 45

Mijn WPB staat nu een paar dagen en in warmtepomp modus daalt de aangegeven vulling in één dag van volledig naar 1/3. Is dat normaal of wijst dat op een storing?

Edit.
Terwijl ik dit meld, staat de WPB te zwoegen als een molenpaard en verbruikt bijna 600 Watt.

[ Voor 24% gewijzigd door MicheldeGoey op 05-04-2026 21:37 ]


  • Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-06 16:46
600 watt is normaal in WP modus

  • Jor1988
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-06 15:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XguGjpR1E9SWftNoER6zt2HsNeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/107yu6ParBiL1mDxR3NcXATn.jpg?f=fotoalbum_large

Na 2 jaar perfect gewerkt te hebben gaat LG nu ook de stekker uit lokale aansturing trekken. Tado heeft het zelfde gedaan afgelopen maanden. Kans dat LG ons over een paar maanden een betaalde oplossing gaat aanbieden om het toch via home assistant aan te kunnen zien. Toch maar kijken of de Wpb via modbus aan te sturen.

Maar het is een kwalijke trend dat partijen stoppen met ondersteuning voor home assistant en ze je terug sturen naar hun eigen 'domme' API.

  • Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-06 16:46
Of je download gewoon even de update van de hacs integratie

  • SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:48
Jor1988 schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:35:
[Afbeelding]

Na 2 jaar perfect gewerkt te hebben gaat LG nu ook de stekker uit lokale aansturing trekken. Tado heeft het zelfde gedaan afgelopen maanden. Kans dat LG ons over een paar maanden een betaalde oplossing gaat aanbieden om het toch via home assistant aan te kunnen zien. Toch maar kijken of de Wpb via modbus aan te sturen.

Maar het is een kwalijke trend dat partijen stoppen met ondersteuning voor home assistant en ze je terug sturen naar hun eigen 'domme' API.
Maar die hacs integratie is toch ook via de cloud. Anders zou die niet zomaar zijn gestopt met werken

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+


  • SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:48
Jasper79 schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:49:
Of je download gewoon even de update van de hacs integratie
Idd vannacht released

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+


  • Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-06 16:46
Ja is via de cloud, maar dat is de LG app zelf ook dus als je local wilt dan zal je de boiler zelf moeten hacken en er een ESP aan moeten gaan hangen.

  • ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:31
Jasper79 schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:49:
Of je download gewoon even de update van de hacs integratie
Ik moest enorm lachen om je reply :o

Zo simpel is het soms inderdaad :)

XXXVI


  • Jor1988
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-06 15:05
Inderdaad opgelost door opnieuw in te loggen via 'Add Hub' hielp voor een halve dag

[ Voor 21% gewijzigd door Jor1988 op 06-04-2026 21:21 ]


  • Krisie300
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-06 09:25
Krisie300 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:56:
[...]


Ik krijg binnenkort dus nieuwe sensoren omdat ik hetzelfde heb.
Voorheen ging hij op de warmtepomp keurig naar de 60°C/61°C en nu maar tot de 58°C.
Legionella run doe ik normaal gesproken via Home Assistant door hem in te stellen op 60°C, maar deze wordt niet gehaald, ook niet met de elementen aan...
Benieuwd wat er dan gebeurt met de nieuwe sensoren.

Ik zal de legionella run weer eens aan zetten in de boiler zelf, kijken wat er dan gebeurt..
Om hierop terug te komen..
Legionella run dus weer aan gezet in de boiler zelf en de automatisering in HA uitgeschakeld. Nu haalde hij wel weer de 62 °C. Dus geen kapot element, compressor of sensoren. Blijkbaar is er ergens een update geweest bij HA of LG zodat de boiler niet meer naar 60 °C toe gestuurd kan worden via HA. Best een bijzonder verhaal als je het mij vraagt.

Ik zorg er nu voor dat de legionella run door de boiler zelf gedaan wordt rond een uur of 13:00 zodat het stroom het goedkoopste is en er de meeste kans op zon in. is.(voor de panelen). Dus niet via HA.

  • MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-06 11:26

MicheldeGoey

Project 45

Contact gezocht met de LG helpdesk. Van het kastje naar de muur. E-mail gestuurd en als antwoord: We hopen binnen 4 tot 6 weken te antwoorden.😐

Dan jullie maar lastiggevallen...

Goedemorgen,

"Ik heb een LG wh20str2 gekocht en laten installeren, maar ik vraag me af of het gedrag van de unit normaal is.
Het toestel staat in Warmtepomp modus en verwarmt de boiler tot 59 °C, maar vanaf dat moment daalt de beschikbaarheid van warm water in één dag van Volledig via 2/3 naar 1/3, om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Dit verbruikt nogal wat energie, de afgelopen week ruim 160 kWh. Is dit gedrag normaal of is hier iets niet in orde. Op deze manier verbruikt het toestel in een maand wat het gespecificeerde jaarverbruik zou moeten zijn.
De warmtepompboiler is geïnstalleerd door een gecertificeerde installateur."

Zijn er suggesties voor een Schema?

  • revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MicheldeGoey schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:51:
Contact gezocht met de LG helpdesk. Van het kastje naar de muur. E-mail gestuurd en als antwoord: We hopen binnen 4 tot 6 weken te antwoorden.😐

Dan jullie maar lastiggevallen...

Goedemorgen,

"Ik heb een LG wh20str2 gekocht en laten installeren, maar ik vraag me af of het gedrag van de unit normaal is.
Het toestel staat in Warmtepomp modus en verwarmt de boiler tot 59 °C, maar vanaf dat moment daalt de beschikbaarheid van warm water in één dag van Volledig via 2/3 naar 1/3, om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Dit verbruikt nogal wat energie, de afgelopen week ruim 160 kWh. Is dit gedrag normaal of is hier iets niet in orde. Op deze manier verbruikt het toestel in een maand wat het gespecificeerde jaarverbruik zou moeten zijn.
De warmtepompboiler is geïnstalleerd door een gecertificeerde installateur."

Zijn er suggesties voor een Schema?
160kWh per week is echt veel te veel bij normaal gebruik. Ter referentie met een gezin van 4 verbruikte wij in Maart in zijn totaal 79kWh en dan staat de boiler in een niet geisoleerde garage ook.

Heb je de boiler in home-assistant staan of kan je er een smartplug tussen zetten, op die manier kan je op basis van het verbruik kijken of hij verwarmt met het electrisch element, daar lijkt het namelijk wel op.

[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 07-04-2026 11:31 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler


  • Krisie300
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-06 09:25
MicheldeGoey schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:51:
Contact gezocht met de LG helpdesk. Van het kastje naar de muur. E-mail gestuurd en als antwoord: We hopen binnen 4 tot 6 weken te antwoorden.😐

Dan jullie maar lastiggevallen...

Goedemorgen,

"Ik heb een LG wh20str2 gekocht en laten installeren, maar ik vraag me af of het gedrag van de unit normaal is.
Het toestel staat in Warmtepomp modus en verwarmt de boiler tot 59 °C, maar vanaf dat moment daalt de beschikbaarheid van warm water in één dag van Volledig via 2/3 naar 1/3, om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Dit verbruikt nogal wat energie, de afgelopen week ruim 160 kWh. Is dit gedrag normaal of is hier iets niet in orde. Op deze manier verbruikt het toestel in een maand wat het gespecificeerde jaarverbruik zou moeten zijn.
De warmtepompboiler is geïnstalleerd door een gecertificeerde installateur."

Zijn er suggesties voor een Schema?
Het verbruik is inderdaad niet normaal. Ik zit (in mijn eentje) op 39 kWh in maart. De boiler staat in een omgevingstemperatuur van 12 tot 16 °C door heel de maand heen. Hierin heeft hij ook regelmatig op de turbo stand gestaand i.v.m. testjes die ik gedaan heb m.b.t. stroomverbruik en dergelijke. Dus dit is al iets meer verbruik dan standaard.

Voorbeeldje, afgelopen zaterdag om 11:00uur naar 62 graden (legionella run) en hij heeft vannacht pas weer hoeven te verwarmen omdat hij onder de 40 graden kwam. Dus de afgelopen 2 dagen "gratis" met warm water kunnen douchen en afwassen omdat die boiler gewoon niks verbruikte.

  • Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 20:47
Amster schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:51:
[...]
.........
Morgen maar escaleren bij de leverancier.
Weer een update:
Bericht gehad van de leverancier.
Door de Pasen zat er wat vertraging tussen (LG was dicht op Vrijdag en Maandag)
LG heeft ook ingezien dat het waarschijnlijk ook een thermostaat is en dat deze vervangen moeten worden.
Zij willen deze vervangen, alleen hebben zij op korte termijn geen montuer beschikbaar.
Nu was de vraag of ik het zelf kan doen.
Voor mij is dat geen probleem, dus gaan ze LG vragen de onderdelen direct naar mij op te sturen, i.p.v. van dat het eerst naar de leverancier gaat.

Wordt vervolgt..

Don't speak unless you can improve on the silence.


  • Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-06 10:02
Ik heb een vraag over de wh27str2.
Die wil ik 1 verdieping omhoog tillen, makkelijkste zou zijn als dit horizontaal gebeurd.

Nu wordt her en der "sterk afgeraden" zo'n warmtepompboiler horizontaal te vervoeren maar hoe zit dit nu echt? Zal max een 5-10 minuten duren? (eerder minder).
De doos heeft ook een front/side/back/side markering, kun je stellen dat het prima kan als je de doos op "back" legt?

Wie weet hoe dit precies ziet? Uiteraard is het geen probleem om daarna de unit rechtop te zetten en minimaal X dagen te laten staan voordat deze aangesloten wordt.

  • Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-06 16:46
Volgens mij is het met een koelkast zo dat je hem dan 24u weer rechtop moet laten staan.

WPB zal niet heel anders zijn, hier is hij ook deels horizontaal geweest voor plaatsing.

  • Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 20:47
Eerder in het dit forum is gemeld dat hij max 45 graden mag kantelen met de achterzijde naar benden, ik weet niet of dat op iets gebaseerd was\is, kan dit niet zo snel terug vinden. Ik denk dat het in ieder geval verstandig is om hem zo min mogelijk te kantelen en zo lang mogelijk te laten rusten na het kantelen.

Don't speak unless you can improve on the silence.


  • Krisie300
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-06 09:25
Renkie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:30:
Ik heb een vraag over de wh27str2.
Die wil ik 1 verdieping omhoog tillen, makkelijkste zou zijn als dit horizontaal gebeurd.

Nu wordt her en der "sterk afgeraden" zo'n warmtepompboiler horizontaal te vervoeren maar hoe zit dit nu echt? Zal max een 5-10 minuten duren? (eerder minder).
De doos heeft ook een front/side/back/side markering, kun je stellen dat het prima kan als je de doos op "back" legt?

Wie weet hoe dit precies ziet? Uiteraard is het geen probleem om daarna de unit rechtop te zetten en minimaal X dagen te laten staan voordat deze aangesloten wordt.
Het is en blijft AI van Google, je mag zelf bepalen in hoeverre het betrouwbaar is maar die zegt het onderstaande:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3Ix7Oed0nIWfGGITt8SAEt_j8g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8gIjVMbgsr5I9tNWBX5uTd0S.png?f=user_large

  • MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-06 11:26

MicheldeGoey

Project 45

Volgens het toestel zelf is het verwachte jaarverbruik al na 14 dagen ruim overschreden. De Homewizard app laat over dezelfde periode voor het hele huis een heel ander beeld zien.
Defecte sensor?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icref8rTMTXIScZmz-5l4QcDeyo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TttlNMs2q7sxc6cHFEMAWs3A.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IbTjW-Yqp0AwgCDtl42_mYdLebI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KpSVHcOOSza3oD5XPgBsu178.jpg?f=fotoalbum_large

  • Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 20:47
Hierbij weer een update van ons probleem:
Na enige aandringen van de leverancier, eindelijk temperatuur sensors ontvangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uuroPnQvGJ5LZ5g3nh9Gxy-ZJ-c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T3bBZL7wuFSOQRSTN2irJ4tm.jpg?f=fotoalbum_large
Helaas waren dit de verkeerde ( waarschijnlijk de sensors uit de compressor ruimte bovenin)
De leverancier was hier, op zijn zachts gezegd, niet blij mee.
Na overleg, heb ik een telefoonnummer gekregen om direct met LGE te bellen.
Hierbij een medewerker aan de lijn gekregen, die zeer welwillend en meedenkend was.
Hij schakelde al zeer snel een engineer bij in het gesprek en met enkele minuten was alles duidelijk inclusief het benodigde part nummer ( EBG63947301).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kWuyWDz5J3kNBgV_reZM_UNeFDU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X9vazeuuRG68yKUhSeznAVON.jpg?f=fotoalbum_large
Nu moest ik de verkeerde onderdelen opsturen naar mijn leverancier en deze moest dan het juiste onderdeel bestellen. na enige minuten in het gesprek bleek echter dat de support medewerker de juiste sensor op zijn bureau had liggen. LG in Amstelveen, ik in Almere, dus aangeboden om de juiste sensor op te halen en de verkeerde meteen af te geven. na het monteren van de nieuwe sensor werkt de WPB nu weer.

Nog een tip van de engineer: als je een probleem heb me een sensor, kan de boven en onder sensor omwisselen. (PAS OP Schakel de stroom uit bij werken achter de klepjes....)

Don't speak unless you can improve on the silence.


  • Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 20:47
Helaas is de tempsensor die ik bij LGE heb opgehaald, defect ( nu wel met een fout melding ,CH06 - storing onderste temp sensor). Het heeft een goed uur gewerkt. De trucje van het omwisselen van de twee sensor heeft er wel toegeleid dat we weer warm water hebben,
Het verhaal blijft zich ontwikkelen

Don't speak unless you can improve on the silence.


  • Nederland
  • Registratie: April 2026
  • Laatst online: 03-05 10:18
Beste,

Het is niet gebruikelijk om deze bijzondere adviezen online te plaatsen.

Ik zou hier bij LG een melding maken en vragen voor bezoek.

Afz: De persoon die jou heeft geholpen.

  • fxs81
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19:25

fxs81

Julianadorp

Nederland schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:23:
Het is niet gebruikelijk om deze bijzondere adviezen online te plaatsen.
Dat is op Tweakers nu net wel gebruikelijk, als een fabrikant en/of leverancier een advies geeft dan vinden wij dat zeer prettig als dat word gedeelt, maakt het leven makkelijker als we er zelf tegenaan lopen en we zijn en blijven tenslotte Tweakers, als je door het omwisselen van 2 sensoren weer even verder kan tot een monteur tijd heeft lijkt mij dat alleen maar prettig. Ik zou eerder zeggen, als de fabrikant/leverancier niet wil dat mensen dit weten dan moeten ze die info niet geven.

WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid


  • M. van Tilburg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-06 19:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rTki1BTK0ppnOBROcl9XhX1Yfgg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DtHEh8ZUyYhCcEs2fVrtGckn.png?f=fotoalbum_large

Pas de boiler aangeschaft, dit zijn resultaten van maand april. Staat op zolder uitgang buiten, ingang binnen. Zes personen die vrijwel dagelijks douchen. Verbruik ligt gemiddeld net geen 5,3 kWh per dag. Voorheen rond de 2,2 m³ gas per dag. April energierekening ongeveer €45 euro gedaald. Dat is denk ik geen slechte begin...

  • Koevoets
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:02
M. van Tilburg schreef op zondag 3 mei 2026 @ 00:33:
[Afbeelding]

Pas de boiler aangeschaft, dit zijn resultaten van maand april. Staat op zolder uitgang buiten, ingang binnen. Zes personen die vrijwel dagelijks douchen. Verbruik ligt gemiddeld net geen 5,3 kWh per dag. Voorheen rond de 2,2 m³ gas per dag. April energierekening ongeveer €45 euro gedaald. Dat is denk ik geen slechte begin...
Dat is zeker lekker, maar kan denk ik nog wel wat beter met het verbruik.
We hebben de 270 liter versie, neem aan jullie ook. Met 4 personen verbruiken we nu maandelijks ongeveer 1/3 van jullie verbruik en douchen ook allemaal zowat dagelijks.

Komen nu uit op zo’n 50-55 kWh per maand dit jaar. Boiler staat ook in huis, maar zonder uitlaat naar buiten.
Temperatuur ingesteld op 48 graden, in warmtepomp modus en legionella run doe ik nu handmatig wekelijks in warmtepomp modus. We hebben verder nog geen schema ingesteld met werktijden.
Nu zijn er natuurlijk teveel factoren die een rol spelen om een goed vergelijk te maken, maar wellicht hebben andere tweakers wel een vergelijkbare opstelling en hoeveelheid personen.

  • Krisie300
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-06 09:25
Koevoets schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:47:
[...]


Dat is zeker lekker, maar kan denk ik nog wel wat beter met het verbruik.
We hebben de 270 liter versie, neem aan jullie ook. Met 4 personen verbruiken we nu maandelijks ongeveer 1/3 van jullie verbruik en douchen ook allemaal zowat dagelijks.

Komen nu uit op zo’n 50-55 kWh per maand dit jaar. Boiler staat ook in huis, maar zonder uitlaat naar buiten.
Temperatuur ingesteld op 48 graden, in warmtepomp modus en legionella run doe ik nu handmatig wekelijks in warmtepomp modus. We hebben verder nog geen schema ingesteld met werktijden.
Nu zijn er natuurlijk teveel factoren die een rol spelen om een goed vergelijk te maken, maar wellicht hebben andere tweakers wel een vergelijkbare opstelling en hoeveelheid personen.
Hoe doe je de legionella run handmatig?
Als ik hem handmatig doe dan haalt hij de 60C° niet....

  • Koevoets
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:02
Krisie300 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:47:
[...]


Hoe doe je de legionella run handmatig?
Als ik hem handmatig doe dan haalt hij de 60C° niet....
Klopt, wordt dan 58/59 graden, maar daar laat ik hem een ruim uur op staan dan.
Zou ook voldoende moeten zijn.
Boven de 60 graden is 20 minuten al voldoende.

  • Koevoets
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 23:02
Krisie300 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:47:
[...]


Hoe doe je de legionella run handmatig?
Als ik hem handmatig doe dan haalt hij de 60C° niet....
Klopt, wordt dan 58/59 graden, maar daar laat ik hem een ruim uur op staan dan.
Zou ook voldoende moeten zijn.
Boven de 60 graden is 20 minuten al voldoende.

  • M. van Tilburg
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 16-06 19:14
Koevoets schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:47:
[...]


Dat is zeker lekker, maar kan denk ik nog wel wat beter met het verbruik.
We hebben de 270 liter versie, neem aan jullie ook. Met 4 personen verbruiken we nu maandelijks ongeveer 1/3 van jullie verbruik en douchen ook allemaal zowat dagelijks.

Komen nu uit op zo’n 50-55 kWh per maand dit jaar. Boiler staat ook in huis, maar zonder uitlaat naar buiten.
Temperatuur ingesteld op 48 graden, in warmtepomp modus en legionella run doe ik nu handmatig wekelijks in warmtepomp modus. We hebben verder nog geen schema ingesteld met werktijden.
Nu zijn er natuurlijk teveel factoren die een rol spelen om een goed vergelijk te maken, maar wellicht hebben andere tweakers wel een vergelijkbare opstelling en hoeveelheid personen.
Dat is een heel nette verbruik, zo rond de 50kwh. Ik heb ook een 270 l. Verschil zit hem denk ik in de douchetijd, mijn kids douchen vrij lang, soms wel 20 min... Daarnaast is de temp. ingesteld op 55 graden ivm handafwas, heb een vaatwasser, maar daar past niet alles in. Op gas was ik ruim het dubbele in euro's kwijt... Dus ik ben al blij dat we al wat euro's kunnen bezuinigen per maand.

  • Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:40
Koevoets schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:47:
[...]
We hebben de 270 liter versie, neem aan jullie ook. Met 4 personen komen nu uit op zo’n 50-55 kWh per maand dit jaar. Boiler staat ook in huis, maar zonder uitlaat naar buiten.
Hier ook 270 liter en jong gezin van 4 personen. Niet dagelijks douchen, wel af en toe een ligbad/ plonsbad voor de kinderen.

Verbruik per maand hangt zo rond de 70kwh gemiddeld. WPB staat in de kelder (rond de 15-18 graden) geen uitgang naar buiten. Temperatuur in de winter op 55 graden met een schema waarbij hij overdag draait op de wp stand. In de zomermaanden laat ik hem via HA verwarmen op basis van (overschot aan) zonne energie. Temperatuur zit dan tussen 50 en 60 graden, afhankelijk van de opbrengst van de panelen, maar wel altijd wp stand.

  • Moes_1973
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 31-05 13:03
Beste Medetweakers, sinds vanochtend draait onze wamtepompboiler LG-WH27S.F5 (3 jaar oud) op vol vermogen en de temperatuur van het water komt niet boven de 26 graden uit. Als ik hem op warmtepomp zet dan blijft hij draaien en zakt de temperatuur van het water terug naar 21 graden. Storingsdiagnose geeft geen storing aan, heeft iemand dit probleem ook al eens gehad (er is niks aan het leiding werk gewijzigd, tot vaonochtend hadden we gewoon heet water). Aanvulling: Na een harde reset, warmt het water op turbo stand op tot 55graden (ingesteld op 60) zet ik hem over op heat pump, dan valt de temperatuur terug naar 50 (terwijl hij aangeeft dat de verwarming actief is)

[ Voor 19% gewijzigd door Moes_1973 op 17-05-2026 11:45 ]


  • Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:49

Perkouw

Moderator General Chat
@Moes_1973 welkom op het forum. Heb je allicht wat meer info dan 'hij doet het niet'? Lees, welke waardes zie je op het display, hoe staat e.e.a. geconfigureerd etc.?

  • revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Moes_1973 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:11:
Beste Medetweakers, sinds vanochtend draait onze wamtepompboiler LG-WH27S.F5 (3 jaar oud) op vol vermogen en de temperatuur van het water komt niet boven de 26 graden uit. Als ik hem op warmtepomp zet dan blijft hij draaien en zakt de temperatuur van het water terug naar 21 graden. Storingsdiagnose geeft geen storing aan, heeft iemand dit probleem ook al eens gehad (er is niks aan het leiding werk gewijzigd, tot vaonochtend hadden we gewoon heet water). Aanvulling: Na een harde reset, warmt het water op turbo stand op tot 55graden (ingesteld op 60) zet ik hem over op heat pump, dan valt de temperatuur terug naar 50 (terwijl hij aangeeft dat de verwarming actief is)
Op turbo verwarmt hij ook met het verwarmingselement, grote kans dat de warmtepomp niet meer werkt. Ik zou even een berichtje doen richting LG of de installerende partij. Grote kans dat er iets stuk is.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler


  • HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-06 18:13
Ik heb sinds kort hier dat de warmtepomp wel werkt, maar het er op lijkt dat de ingestelde temperatuur plotseling daalt. Op de app staat de temperatuur dan opeens op de allerlaagste stand (32 graden volgens mij). Zodra we de schuif dan door”drukken” naar 60 of 55 gaat het apparaat gewoon verwarmen. Wat zou er aan de hand kunnen zijn en hoe kom ik daar het beste achter?

  • janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-06 07:41
Ik heb een vraagje over deze boiler. Ik heb deze nu 2 dagen staan en snap niet helemaal hoe het apparaat zijn keuzes maakt.

Het begint op te warmen en op een gegeven moment bereikt hij nagenoeg de eind temperatuur. Echter in de Thinq app staat er dan dat het vat leeg zou zijn. Na een aantal uur dezelfde temperatuur te hebben gehouden zie je dan het niveau naar 1/3, 2/3 en uiteindelijk vol gaan.

Maar nu komt het, dat ding gaat dan in een soort standby waarin hij geen energie verbruikt maar de temperatuur begint dan langzaam te dalen en na een uur of 4 zit het vat ineens nog maar voor 2/3 vol volgens de app. Dat terwijl er niemand warm water heeft verbruikt.

De boiler springt pas weer aan als de app aangeeft dat het vat leeg is. Waarom begint de boiler niet met verwarmen als het vat zakt naar 2/3. En waarom zakt überhaupt het vat naar 2/3 terwijl ik er geen warm water gebruitj wordt?

Dat de temperatuur langzaam zakt lijkt me logisch maar ook hier verwacht ik na een graad of 5 dat de boiler wel weer de boel opnieuw verwarmt of werkt dit niet zo?

  • MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:15
janjanssenenzo schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:22:
Ik heb een vraagje over deze boiler. Ik heb deze nu 2 dagen staan en snap niet helemaal hoe het apparaat zijn keuzes maakt.

Het begint op te warmen en op een gegeven moment bereikt hij nagenoeg de eind temperatuur. Echter in de Thinq app staat er dan dat het vat leeg zou zijn. Na een aantal uur dezelfde temperatuur te hebben gehouden zie je dan het niveau naar 1/3, 2/3 en uiteindelijk vol gaan.

Maar nu komt het, dat ding gaat dan in een soort standby waarin hij geen energie verbruikt maar de temperatuur begint dan langzaam te dalen en na een uur of 4 zit het vat ineens nog maar voor 2/3 vol volgens de app. Dat terwijl er niemand warm water heeft verbruikt.

De boiler springt pas weer aan als de app aangeeft dat het vat leeg is. Waarom begint de boiler niet met verwarmen als het vat zakt naar 2/3. En waarom zakt überhaupt het vat naar 2/3 terwijl ik er geen warm water gebruitj wordt?

Dat de temperatuur langzaam zakt lijkt me logisch maar ook hier verwacht ik na een graad of 5 dat de boiler wel weer de boel opnieuw verwarmt of werkt dit niet zo?
Wat bedoel je precies met vol en 2/3 en zo?
Onze warmtepomp laat zien wat de temperatuur is, niet iets van vol of zo.
Hij is altijd vol met water omdat de aanvoer altijd open staat.
Bij ons loopt de temperatuur ook terug zonder verwarming/verbruik, na een tijdje gaat ie dan weer verwarmen. Ik heb nog geen patroon herkend bij welke temperatuur dat gebeurd, hoever de temperatuur van de target af is, lijkt random.

  • janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-06 07:41
MartinPTweak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 06:30:
[...]

Wat bedoel je precies met vol en 2/3 en zo?
Onze warmtepomp laat zien wat de temperatuur is, niet iets van vol of zo.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GUyGPXnSA79H0_W0ftMtjFjvlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9ckYQBL8kLZEily0d7ArHXO.jpg?f=fotoalbum_large
Hij is altijd vol met water omdat de aanvoer altijd open staat.
Bij ons loopt de temperatuur ook terug zonder verwarming/verbruik, na een tijdje gaat ie dan weer verwarmen. Ik heb nog geen patroon herkend bij welke temperatuur dat gebeurd, hoever de temperatuur van de target af is, lijkt random.
Bedoel met 1/3 etc wat im de Thinq app wordt aangegeven. In de app zie ik overigens juist geen actuele temperatuur maar alleen de ingestelde temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0GUyGPXnSA79H0_W0ftMtjFjvlE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9ckYQBL8kLZEily0d7ArHXO.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door janjanssenenzo op 22-05-2026 07:36 ]


  • Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17-06 16:46
Dat heb ik niet in de app, (Android)

  • janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-06 07:41
Hebben jullie overigens ook in de app dat het verbuik totaal niet klopt?

Ik zou het huidige uur al 8Kw hebben verbruikt 🤣

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CACsNQrtdCa1mx3kZ6HF12fcams=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i33ZlUStKG3cZ7DIuVwDw4WP.jpg?f=fotoalbum_large

  • MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:15
Apart, altijd die aannames die niet kloppen, ik dacht dat we dezelfde app gebruikten :-).
Geen idee waarom jij meer ziet dan ik kan zien.
Zo ziet mijn app overview eruit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eVrAiZv1Me33t31w5fO29I16ZlA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o4LvMCoPQGEsIbzmV6oK8pXS.jpg?f=fotoalbum_large

Je ziet de temperatuur op dit moment onder het apparaat staan.
Daaronder staat Heat Pump. Bij jou staat daar Automatisch.
Dat betekent dat de pomp zelf besluit hoe te verwarmen, met de warmtepomp alleen, of samen met het verwarmingselement.
Meestal wordt Heat Pump (bij jou Warmtepomp?) aangeraden voor minste verbruik.

Je ingestelde temperatuur is 60 graden, dat is redelijk wat werk en kost inderdaad best wel wat vermogen, hoeveel hangt af van de begin temperatuur. Omdat je de huidige temperatuur niet in de app ziet, wat zegt het display van de pomp daarover?

In jouw app staat er een extra element onder de pomp, is dat waar je ziet staan wat je vol noemt?
Dat zal misschien betekenen hoe de temperatuur verdeeld is in het vat?

In mijn (Android) app staat op het About Thinq scherm staat versie v5.1.30400. Volgens de app store de laatste versie. Welke versie heb jij?

  • Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:41
MartinPTweak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:32:
Apart, altijd die aannames die niet kloppen, ik dacht dat we dezelfde app gebruikten :-).
Geen idee waarom jij meer ziet dan ik kan zien.
Zo ziet mijn app overview eruit.
[Afbeelding]

Je ziet de temperatuur op dit moment onder het apparaat staan.
Daaronder staat Heat Pump. Bij jou staat daar Automatisch.
Dat betekent dat de pomp zelf besluit hoe te verwarmen, met de warmtepomp alleen, of samen met het verwarmingselement.
Meestal wordt Heat Pump (bij jou Warmtepomp?) aangeraden voor minste verbruik.

Je ingestelde temperatuur is 60 graden, dat is redelijk wat werk en kost inderdaad best wel wat vermogen, hoeveel hangt af van de begin temperatuur. Omdat je de huidige temperatuur niet in de app ziet, wat zegt het display van de pomp daarover?

In jouw app staat er een extra element onder de pomp, is dat waar je ziet staan wat je vol noemt?
Dat zal misschien betekenen hoe de temperatuur verdeeld is in het vat?

In mijn (Android) app staat op het About Thinq scherm staat versie v5.1.30400. Volgens de app store de laatste versie. Welke versie heb jij?
De android App laat het zelfde zien als de iPhone App. Het plaatje van janjanssenenzo herken ik ook niet.

@janjanssenenzo Heb je wel de juiste boiler geselecteerd in de App

  • Krisie300
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-06 09:25
Ik denk dat het misschien een nieuwere nieuwe variant van de boiler is inclusief een water sensor die het dan tegenwoordig laat zien hoe vol de boiler is. Ik heb deze functie zelf ook niet en volgens mij zit die sensor ook niet in mijn boiler.

Ik gok dat het een software fout is van LG na de aanpassing van het apparaat. Voor de zekerheid kan je een installateur laten kijken of dit softwarematig is of dat de boiler echt leeg loopt zonder dat er water gebruikt wordt. Maar realistisch gezien moet je dan dus lekkage hebben ergens in je woning, anders kan het water niet weg lopen. Als het goed is heeft de boiler constante toelevering van water, dus zonder dat de kraan open staat en er meer water uit dan in gaat kan hij eigenlijk nooit leeg lopen.

Aan de andere kant is het dag vreemd dat LG wel in de software laat zien dat hij leef kan lopen, terwijl water uit = water in, dus kan hij niet leeg lopen. Het kan dan dus ook nog zijn dat in een nieuw model er gebruikt gemaakt is van een kraan om de toevoer stop te zetten? Dan moet de boiler dus ergens lucht weg halen om het "water uit" te compenseren. Dit houdt denk ik in dat het water langer warm blijft omdat aan het warme water niet direct koud water toegevoegd wordt, dus is de boiler nog zuiniger geworden.


Dit zijn allemaal aannames, ik denk dat informeren bij LG het veiligste is, om de boekjes goed doorlezen.
Ze staan ook online, dan kan je met ctrl+f zoeken, scheelt je wat tijd.

  • MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:15
janjanssenenzo schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:35:
Bedoel met 1/3 etc wat im de Thinq app wordt aangegeven. In de app zie ik overigens juist geen actuele temperatuur maar alleen de ingestelde temperatuur
Wat is het volledige type nummer van je warmtepomp?

  • Jarno80
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-06 08:50
Goedemorgen,

Ik heb in de app ook staan dat hij leeg, 1/3, 2/3 of volledig is, geen actuele temperatuur.

Volgens mij heeft dat te maken met de welke versie je hebt van de boiler. De vroege versies geven temperatuur aan en de jongere versie de vulgraad ( de hoeveelheid beschikbaar warm water). De jongere versie schijn je ook op een of andere manier met een zonne taak te kunnen aansluiten maar hier heb ik mij nog niet in verdiept.

De vulgraad is zeer onnauwkeurig, ik heb hem op 55 graden ingesteld en hij geeft bij 50 graden al aan dat hij leeg is. Het verbruik in de app slaat ook nergens op. Hier is meer dan 50 kWh per dag geen uitzondering terwijl hij volgens de homewizard plug tussen de 2 en 4 kWh verbruikt.

Wij zijn met 4 personen thuis en hebben nog geen last van koud water gehad met de 270 liter versie.

Ik heb in het begin een keer geprobeerd hoelang het ongeveer duurt voordat je koud water krijgt als hij volledig warm is en heb het na ruim een uur opgegeven ( wel met een waterbesparende douchekop).

Ik zal me dus niet blind staren op de lg app en als je het verbruik wilt weten een smart plug installeren.

Groetjes Jarno

  • MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:15
Jarno80 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:06:
Goedemorgen,

Ik heb in de app ook staan dat hij leeg, 1/3, 2/3 of volledig is, geen actuele temperatuur.

Volgens mij heeft dat te maken met de welke versie je hebt van de boiler. De vroege versies geven temperatuur aan en de jongere versie de vulgraad ( de hoeveelheid beschikbaar warm water). De jongere versie schijn je ook op een of andere manier met een zonne taak te kunnen aansluiten maar hier heb ik mij nog niet in verdiept.

De vulgraad is zeer onnauwkeurig, ik heb hem op 55 graden ingesteld en hij geeft bij 50 graden al aan dat hij leeg is. Het verbruik in de app slaat ook nergens op. Hier is meer dan 50 kWh per dag geen uitzondering terwijl hij volgens de homewizard plug tussen de 2 en 4 kWh verbruikt.

Wij zijn met 4 personen thuis en hebben nog geen last van koud water gehad met de 270 liter versie.

Ik heb in het begin een keer geprobeerd hoelang het ongeveer duurt voordat je koud water krijgt als hij volledig warm is en heb het na ruim een uur opgegeven ( wel met een waterbesparende douchekop).

Ik zal me dus niet blind staren op de lg app en als je het verbruik wilt weten een smart plug installeren.

Groetjes Jarno
Het is normaal voor een boiler vat om verschillende temperaturen in de waterlagen te hebben.
Onderin komt koud water binnen, wat ervan verwarmd wordt stijgt naar boven.
Misschien wordt niet "vol" bedoeld met water maar met warmte. Na een legionella run zou al het water 60/65 graden moeten zijn, misschien is dat "vol", alles dezelfde temperatuur.
Als bij onze pomp de temperatuur aangeeft 45 graden (bijvoorbeeld), zal het water boven in die temperatuur zijn, dat komt dan uit het vat. In de eerste laag eronder zal het dan bijvoorbeeld 35 zijn.
Dat zie je ook terug als je "al" het water van 45 graden hebt opgemaakt, dan geeft de pomp 35 graden aan, dat is dan de bovenste laag geworden.
Gesimplificeerd voorbeeld 8)

Voor de zekerheid, de "lagen" zijn een abstractie, in de werkelijkheid is het een glijdende schaal, zoals hierboven, van 45 tot 35 graden voor wat ik "bovenste" laag noemde.

[ Voor 4% gewijzigd door MartinPTweak op 22-05-2026 09:35 ]


  • janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-06 07:41
MartinPTweak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:58:
[...]

Wat is het volledige type nummer van je warmtepomp?
WH20STR2.FA

  • MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-06 11:26

MicheldeGoey

Project 45

@Jarno80

Hier hetzelfde probleem, de WPB lijkt normaal te werken maar de gegevens in de app slaan nergens op. Na 10 minuten douchen staat de indicator al op 'Leeg' en het verbruik deze maand is al het dubbele van het geprognosticeerde jaarverbruik. De smartplug toont een heel ander beeld.

Ik beschouw het als een storing en ik wil het hersteld hebben.

  • MartinPTweak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23:15
MicheldeGoey schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:26:
@Jarno80

Hier hetzelfde probleem, de WPB lijkt normaal te werken maar de gegevens in de app slaan nergens op. Na 10 minuten douchen staat de indicator al op 'Leeg' en het verbruik deze maand is al het dubbele van het geprognosticeerde jaarverbruik. De smartplug toont een heel ander beeld.

Ik beschouw het als een storing en ik wil het hersteld hebben.
Kan je de app in het Engels zetten? Vraag me of het een vertaling probleem is.

  • MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-06 11:26

MicheldeGoey

Project 45

@MartinPTweak

De vertaling lijkt me niet het probleem, zelfs in het Imperiale Stelsel is een kWh een kWh.

  • Jarno80
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 24-06 08:50
@MicheldeGoey

Ik snap dat je het als storing ziet, ik ben ook een tijdje bezig geweest met lg. Verschillende keren gemaild over dit fenomeen. Je krijgt dan of geen antwoord of een antwoord waar je totaal niets aan hebt en niets mee kunt. Ik heb de handdoek maar in de ring gegooid en ben niet meer verder gegaan met mailen.

De boiler werkt verder perfect en de app instellingen wanneer hij bijvoorbeeld mag verwarmen (tussen welke tijden i.v.m overschot zonnepanelen) werkt ook perfect.

  • Amster
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06 20:47
Ik denk dat het een nieuwer model is, de meeste hier hebben een WH27S-f5 of eem WH20S-fs5

Don't speak unless you can improve on the silence.


  • MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-06 11:26

MicheldeGoey

Project 45

@Jarno80

Via LG kom je nergens: van het kastje naar de muur en terug. Die emails naar mijn installateur gestuurd en die komt samen met LG het probleem bekijken, met het dreigement dat er kosten aan zijn verbonden als er niets aan de hand blijkt.

De vervelendste storing: de automatische anti-legionellarun stopt niet, die blijft eindeloos op vol vermogen opwarmen. Die functie maar uitgezet en handmatig overgenomen.

  • HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23-06 18:13
Hier nog steeds dat de app en dus ook de boiler de ingestelde temperatuur niet “vasthoudt”. Lijkt in mijn ogen op software-issue. Gemeld bij LG, maar nog geen reactie. Als ik het hier zo een beetje lees, kan een reactie van LG best lang op zich laten wachten?

  • Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:41
Krisie300 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:55:
Ik denk dat het misschien een nieuwere nieuwe variant van de boiler is inclusief een water sensor die het dan tegenwoordig laat zien hoe vol de boiler is. Ik heb deze functie zelf ook niet en volgens mij zit die sensor ook niet in mijn boiler.

Ik gok dat het een software fout is van LG na de aanpassing van het apparaat. Voor de zekerheid kan je een installateur laten kijken of dit softwarematig is of dat de boiler echt leeg loopt zonder dat er water gebruikt wordt. Maar realistisch gezien moet je dan dus lekkage hebben ergens in je woning, anders kan het water niet weg lopen. Als het goed is heeft de boiler constante toelevering van water, dus zonder dat de kraan open staat en er meer water uit dan in gaat kan hij eigenlijk nooit leeg lopen.

Aan de andere kant is het dag vreemd dat LG wel in de software laat zien dat hij leef kan lopen, terwijl water uit = water in, dus kan hij niet leeg lopen. Het kan dan dus ook nog zijn dat in een nieuw model er gebruikt gemaakt is van een kraan om de toevoer stop te zetten? Dan moet de boiler dus ergens lucht weg halen om het "water uit" te compenseren. Dit houdt denk ik in dat het water langer warm blijft omdat aan het warme water niet direct koud water toegevoegd wordt, dus is de boiler nog zuiniger geworden.


Dit zijn allemaal aannames, ik denk dat informeren bij LG het veiligste is, om de boekjes goed doorlezen.
Ze staan ook online, dan kan je met ctrl+f zoeken, scheelt je wat tijd.
Hoe vol de boiler zit....... de boiler is altijd 100% gevuld er zit geen lucht in een boiler. Zelfs als er geen druppel meer uit de boiler komt zit deze nog steeds vol, maar is de druk weggevallen.

Ik denk dat hier bedoeld word hoeveel % bruikbaar warm water er nog in de boiler zit.

  • janjanssenenzo
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 22-06 07:41
Peterhardenberg schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:42:
[...]

Hoe vol de boiler zit....... de boiler is altijd 100% gevuld er zit geen lucht in een boiler. Zelfs als er geen druppel meer uit de boiler komt zit deze nog steeds vol, maar is de druk weggevallen.

Ik denk dat hier bedoeld word hoeveel % bruikbaar warm water er nog in de boiler zit.
Er wordt hier idd mee aangegeven hoeveel bruikbaar water er nog is. Boiler is uiteraard tot de nok toe vol.

  • MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-06 11:26

MicheldeGoey

Project 45

@HaraldBou

Als je al antwoord krijgt, verwijzen ze met een reeks argumenten naar de installateur.

  • Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-06 09:47
Ok. heeft nog interesse in mijn home assistant script?

Een losse vraag ik verlies over de nacht 12 graden (dit lijkt me veel) hoe zit het bij andere mensen?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600


  • Krisie300
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 18-06 09:25
Icekiller2k6 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 07:44:
Ok. heeft nog interesse in mijn home assistant script?

Een losse vraag ik verlies over de nacht 12 graden (dit lijkt me veel) hoe zit het bij andere mensen?
Die van mij schommelt ook regelmatig. Dan is er out of the blue ineens 10 graden af en daarna komt er weer 12 graden bij.
De integratie of de server of LG is niet helemaal lekker denk ik.

  • dodo1001
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 24-06 13:04
Net even gekeken en mijn 270L verliest 5C per dag. Verder een heel constante grafiek over afgelopen periode. Maar dit zal afhangen van hoeveel warm water er per dag verbruikt wordt. Ongeveer elke 4u 1C verlies. Verwarmen tussen 10:00-16:00 naar 55C ivm zonne-energie en goedkoop tarief.

  • edautz
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23-06 17:09

edautz

Meten is weten.

Icekiller2k6 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 07:44:
Ok. heeft nog interesse in mijn home assistant script?

Een losse vraag ik verlies over de nacht 12 graden (dit lijkt me veel) hoe zit het bij andere mensen?
Even gechecked. Mijn 270L staat in de garage. Momenteel 20 graden omgevingstemperatuur. Verlies ‘s nachts 1-2 graden zonder verbruik bij een water temperatuur van 50 graden. Meer niet.

Verder is de meting constant. Bij verbruik een daling en mooie constante stijging bij opwarming. Gemeten met de Homeassistant integratie van LG.

Heb de tweede week januari ff erbij gepakt. Verlies 4 graden. Omgevingstemperatuur 4 graden. Je verlies lijkt veel te hoog.

[ Voor 15% gewijzigd door edautz op 15-06-2026 22:20 ]

En er lekker warmpjes bij zitten.


  • MicheldeGoey
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-06 11:26

MicheldeGoey

Project 45

Icekiller2k6 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 07:44:

Een losse vraag ik verlies over de nacht 12 graden (dit lijkt me veel) hoe zit het bij andere mensen?
Na een anti-legionellarun van 57 °C om 22:00 uur naar 54 °C om 10:00 uur. Unit staat in een onverwarmde bijkeuken van momenteel 16 °C.
Pagina: 1 ... 21 22 Laatste