Over HA gesproken: ik ben wel benieuwd wat anderen daar voor automatiseringen mee geregeld hebben? Vooral om te kijken of ik die van mij slimmer kan maken...
Zelf namelijk ook vrij nieuw met HA en na een maandje alleen monitoren, aan het experimenteren gegaan om de WPB toch met een aantal automatiseringen aan te sturen. Na wat puzzelen op deze regels uitgekomen:
- Overdag bij langer dan 2 minuten meer dan 300W terugleveren doeltemperatuur op 60 graden
- Langer dan 10 minuten >300W van het net, dan temperatuur terug naar 50 graden. (om een flipperkast te voorkomen)
- Tussen zonsondergang en zonsopkomst houdt ik de temperatuur tussen de 50 en 53 graden. (inschakelen onder 50 graden, uitschakelen boven 53 graden) om 's ochtends altijd warm water te hebben.
Modus van de WPB staat standaard op 'heatpump' en wijzig ik verder niet.
Hiervoor had ik een timer via de LG app ingesteld dat de WPB alleen tussen 10:00 en 16:00 aan ging met 55 graden als doeltemp.
Momenteel nog een vast contract voor elektriciteit, dus gebruik de daluren in de nacht om bij te verwarmen als de PV te weinig opbrengst hebben. Ligt ongeveer 9,5kWp aan PV op het dak, verdeeld over oost en west.
Ter info: 270 liter variant staat nu ongeveer een jaar, gezin van 4 met kleine kinderen...
[
Voor 12% gewijzigd door
Merijn. op 12-11-2025 10:37
]