Deze opstelling die je wilt maken is verstandig als er soms erg veel warm water word gebruikt.ftn18 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 19:20:
Hallo allemaal,
Ik heb ruim een jaar geleden een 270L-model gekocht, maar tot nu toe heb ik niemand kunnen vinden om het te installeren. De installateurs die ik vond, kenden dit type apparaat niet en zouden het voor de eerste keer doen. Ik wil liever iemand die al ervaring heeft met deze installatie om mogelijke problemen te voorkomen.
Kent iemand een installateur in Limburg, bij voorkeur in de regio Maastricht, die hiermee bekend is?
Misschien klinkt het wat overdreven, maar ik zat eraan te denken om een soort back-upsysteem te maken voor het geval de LG-unit ermee ophoudt. Mijn idee was om het zo aan te sluiten dat het water dat uit de boiler komt ook door mijn cv-ketel (op gas) stroomt. Als het water al warm genoeg is, doet de ketel niets. Maar als het water kouder is dan gewenst, springt de ketel bij om het op temperatuur te brengen.
Is zo’n opstelling technisch mogelijk? Heeft iemand dat al eens gedaan—een warmtepomp of boiler met de gasketel als back-up? Soms heb ik 9 of 10 familieleden tegelijk over de vloer voor langere tijd, en met al die douches achter elkaar vrees ik dat het warme water anders opraakt…
Zelf heb ik dit wel eens toegepast met een traditionele boiler, maar ook met een WPB is dit mogelijk.
aansluiten gaat op de volgende manier:
Het koude water aanvoer dat de Combi ketel voed los halen en aansluiten op de koud water ingang van de WPB
De warmwater uitgang van de WPB aansluiten op de koudwaterkraan aansluiting van de CV ketel.
Denk wel aan de evt voor geschreven inlaat ventielen.
/f/image/f0hXIySUZr6lX3HLVXzRdNnR.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/tqbOJXHXB3kG9WmyBGFbOZ1k.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/K4720GWMYaVRFc1zHXCYs51X.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vgLLp5FxuDXPtqv7KqKzDHOA.png?f=fotoalbum_large)