lg wh20s.f5
App: 5102.01 Firmware1 SAA41330704.00000704.0
Modem: clip_hna_v1.9.227.RT Firmware2 SAA37643267.00000FDB.0
1
Mijn LG thinQ app: als ik schema ga instellen gaat hij direkt aan (ook buiten de tijd in het schema).
voorbeeld: het is 12:00, stel schema in op 14:00-16:00, gaat de boiler toch direkt aan.
Ook maakt het niet uit of je schema uit of aan zet, gaat direkt aan.
Om schema dan echt uit te zetten, eindtijd zeg maar op 12:10 zetten dan gaat schema pas echt uit(symbool wordt dan pas grijs) en stopt boiler.
Dan zonder schema uit te zetten verander ik de tijden waarin boiler moet draaien, dan pas gaat het goed.
Is dit een bekent probleem? Hoe op te lossen?
Heb modem/router en boiler 10minuten uit gezet.
Boiler uit de app verwijderd en daarna app cache leeg gemaakt, app verwijderd.
Daarna alles aan gezet en weer geinstaleerd.
Probleem is er dan nog.
2
garagetemperatuur 12 graden, precies 1 uur aan, watertemperatuur van 42 naar 45,5 dus maar 3,5 graden in precies een uur (niet in duct mode), stroomverbruik 435wh.
Is dit normaal?
Iedereen die helpt al vast bedankt.
[ Voor 11% gewijzigd door GerardPer op 17-03-2026 18:25 ]
1. Als je je schema instelt en de huidige tijd valt album het schema dan zal de boiler pas vanaf de volgende dag zich er gaan houden kwa starttijd. Ik denk dat die al wel de eindtijd zal oppakken.GerardPer schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:51:
2 vragen: 1 werking app en 2 langzaam verwarmen met alleen warmtepomp.
lg wh20s.f5
App: 5102.01 Firmware1 SAA41330704.00000704.0
Modem: clip_hna_v1.9.227.RT Firmware2 SAA37643267.00000FDB.0
1
Mijn LG thinQ app: als ik schema ga instellen gaat hij direkt aan (buiten de tijd in het schema). Moet dan eerst schema invullen waarin de eindtijd met zeg maar 10 minuten bereikt wordt dan gaat schema pas uit(symbool wordt dan pas grijs)
Zonder schema uit te zetten verander ik de tijden waarin boiler moet draaien, dan pas gaat het goed.
Is dit een bekent probleem? Hoe op te lossen?
Heb modem/router en boiler 10minuten uit gezet.
Boiler uit de app verwijderd en daarna app cache leeg gemaakt, app verwijderd.
Daarna alles aan gezet en weer geinstaleerd.
Probleem is er dan nog.
2
garagetemperatuur 12 graden, precies 1 uur aan, watertemperatuur van 42 naar 45,5 dus maar 3,5 graden in precies een uur (niet in duct mode), stroomverbruik 435wh.
Is dit normaal?
Iedereen die helpt al vast bedankt.
2. Prima , zeker gezien de koudere ruimte waar die staat.
1; Ik geloof dat de boiler er 24 uur over doet om het tijdschema aan te passen. Dus als jij hem aanpast in de app dan werkt het vanaf de volgende dag. Zo heb ik het begrepen.GerardPer schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 17:51:
2 vragen: 1 werking app en 2 langzaam verwarmen met alleen warmtepomp.
lg wh20s.f5
App: 5102.01 Firmware1 SAA41330704.00000704.0
Modem: clip_hna_v1.9.227.RT Firmware2 SAA37643267.00000FDB.0
1
Mijn LG thinQ app: als ik schema ga instellen gaat hij direkt aan (ook buiten de tijd in het schema).
voorbeeld: het is 12:00, stel schema in op 14:00-16:00, gaat de boiler toch direkt aan.
Ook maakt het niet uit of je schema uit of aan zet, gaat direkt aan.
Om schema dan echt uit te zetten, eindtijd zeg maar op 12:10 zetten dan gaat schema pas echt uit(symbool wordt dan pas grijs) en stopt boiler.
Dan zonder schema uit te zetten verander ik de tijden waarin boiler moet draaien, dan pas gaat het goed.
Is dit een bekent probleem? Hoe op te lossen?
Heb modem/router en boiler 10minuten uit gezet.
Boiler uit de app verwijderd en daarna app cache leeg gemaakt, app verwijderd.
Daarna alles aan gezet en weer geinstaleerd.
Probleem is er dan nog.
2
garagetemperatuur 12 graden, precies 1 uur aan, watertemperatuur van 42 naar 45,5 dus maar 3,5 graden in precies een uur (niet in duct mode), stroomverbruik 435wh.
Is dit normaal?
Iedereen die helpt al vast bedankt.
2. Hoe de boiler opwarmt is denk ik niet gek. Stroomverbruik voor een uur is in ieder geval normaal. Aanzuig temperatuur is aan de lage kant (bij mij is dit ongeveer hetzelfde) en dan doet hij er inderdaad langer over.
Ik heb hier een monteur langs gehad maar die zei ook dat het gerust 4 uur mag duren voor een 20 graden stijging. Die van mij doet nu ongeveer 5 graden per uur met de aanzuig temperatuur tussen de 13 en 16 graden.
Schema werkt wel direkt bij mij alleen zo gauw je een schema gaat maken, gaat het fout.Krisie300 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 07:13:
[...]
1; Ik geloof dat de boiler er 24 uur over doet om het tijdschema aan te passen. Dus als jij hem aanpast in de app dan werkt het vanaf de volgende dag. Zo heb ik het begrepen.
2. Hoe de boiler opwarmt is denk ik niet gek. Stroomverbruik voor een uur is in ieder geval normaal. Aanzuig temperatuur is aan de lage kant (bij mij is dit ongeveer hetzelfde) en dan doet hij er inderdaad langer over.
Ik heb hier een monteur langs gehad maar die zei ook dat het gerust 4 uur mag duren voor een 20 graden stijging. Die van mij doet nu ongeveer 5 graden per uur met de aanzuig temperatuur tussen de 13 en 16 graden.
Voorbeeld het is 13 uur ik zet schema op 14-15 uur druk dan op opslaan gaat de boiler direkt verwarmen,
dus buiten de tijd.
(Procedure) Kan het schema alleen gebruiken door: eindtijd op 13:05 te zetten dan stopt de boiler om 13:05.
Zonder schema uit te zetten verander ik de tijden naar 14-15 uur, gaat dan wel pas om 14 uur aan en stopt om 15 uur.
Schema mag je dus niet uit zetten anders moet je de procedure hierboven weer herhalen, dus moet je hem dan op vakantie zetten, om te zorgen dat hij niet gaat verwarmen.
Iemand hetzelfde?
Maar zoals jullie in mijn oudere berichten kunnen lezen werkt het schema nog niet goed.
Hoeft er geen andere hardware(electronisch component) vervangen worden?
Zijn onderstaande versies de juiste?
App 5102.01 Firmware1 SAA41330704.00000704.0
Modem clip_hna_v1.9.227.RT Firmware2 SAA37643267.00000FDB.0
De software is up to date staat er altijd ook toen ik oude software had!!
Jouw "firmware 1" is één versie nieuwer dan wat ik heb en bij mij zegt hij dat hij up te date is. Lijkt erop dat je dus wel de goede of in ieder geval nieuwste firmware hebt.GerardPer schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 21:21:
Omdat mijn schema ook niet goed werkt(e) is LG na lange tijd langs geweest en heeft alleen software vernieuwd.
Maar zoals jullie in mijn oudere berichten kunnen lezen werkt het schema nog niet goed.
Hoeft er geen andere hardware(electronisch component) vervangen worden?
Zijn onderstaande versies de juiste?
App 5102.01 Firmware1 SAA41330704.00000704.0
Modem clip_hna_v1.9.227.RT Firmware2 SAA37643267.00000FDB.0
De software is up to date staat er altijd ook toen ik oude software had!!
[Afbeelding]
is deze ook al "slim" aan te sturen icm SmartGrid ready of andere automatische optie vanuit de app?
Of is het gewoon simpel de schema instellen en het een beetje in de gaten houden wanneer de prijs laag is (dynamsich)
Alvast bedankt!
Ik doe het soortgelijk, met home-assistant op basis van de Tibber integratie, als de prijs laag is verwamt hij naar 60c daarbuiten staat hij op 45c, werk perfect.hansvw schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 09:54:
Ik heb in homey een script gemaakt waarbij homey ieder dag de goedkoopste aaneengesloten uren kiest om aan te gaan. Bv. De goedkoopste 3 of 4 uur. Sindsdien geen omkijken meer aan gehad. Ideaal! Buiten deze uren staat de lg in de vakantiemodus..
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Doet die van mij ookdjultrablack schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 11:55:
Goedemiddag iedereen, ik wou eens even polsen bij andere tweakers hoe snel de jullie water op temperatuur is? Is het normaal dat deze eerst 3 uur moet draaien eer dat het water opwarmt?
Start op 08:30 en klaar om 14:30. Staat binnen, 16C, koude lucht gaat naar buiten.
[Afbeelding]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Onze LG WH27S.F5 heeft de laatste tijd kuren.
Onze boiler deze staat op 60graden. (61 volgens de sensor)
Het probleem is dat hij de laatste tijd al bij een verschil van 0.5 graden aanslaat i.p.v. de 5 graden verschil.
Gisteren heb ik hem 's avonds uitgezet, vanochtend gaf hij een nog temperatuur van 59,5
maar het water was lauw ( zeker niet warm genoeg om onder te douchen).
Hieronder de afbeelding van de tempartuur en het energie verbruik van vandaag
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
(ik heb de vraag ook bij de leverancier neergelegd, Eventueel kan ik nog naar lg - 10 jaar garantie...)
:strip_exif()/f/image/WM0e9oP6VUpSlOeTW8wukWgV.jpg?f=fotoalbum_large)
Don't speak unless you can improve on the silence.
Het ziet eruit alsof de temperatuursensor stuk is. Volgens mij slaat hij bij ons altijd af bij 57 of 58 graden wanneer 60 is ingesteld. Enkel bij legionellarun wordt 63 gehaaldAmster schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:53:
Hallo,
Onze LG WH27S.F5 heeft de laatste tijd kuren.
Onze boiler deze staat op 60graden. (61 volgens de sensor)
Het probleem is dat hij de laatste tijd al bij een verschil van 0.5 graden aanslaat i.p.v. de 5 graden verschil.
Gisteren heb ik hem 's avonds uitgezet, vanochtend gaf hij een nog temperatuur van 59,5
maar het water was lauw ( zeker niet warm genoeg om onder te douchen).
Hieronder de afbeelding van de tempartuur en het energie verbruik van vandaag
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
(ik heb de vraag ook bij de leverancier neergelegd, Eventueel kan ik nog naar lg - 10 jaar garantie...)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Dat heeft toch er mee te maken dat de boiler twee sensoren heeft. Hij regelt of de bovenste, maar weergave in app/HA is de onderste oiddjultrablack schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:23:
Hier ook, de eerste 8 maanden ging hij mooi tot 60C op warmtepompmodus. Sinds 3 maanden ook maar tot 59C en deze slaat dan af. Legionellamodus getest, eveneens 63C gehaald.
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Ik krijg binnenkort dus nieuwe sensoren omdat ik hetzelfde heb.djultrablack schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 22:23:
Hier ook, de eerste 8 maanden ging hij mooi tot 60C op warmtepompmodus. Sinds 3 maanden ook maar tot 59C en deze slaat dan af. Legionellamodus getest, eveneens 63C gehaald.
Voorheen ging hij op de warmtepomp keurig naar de 60°C/61°C en nu maar tot de 58°C.
Legionella run doe ik normaal gesproken via Home Assistant door hem in te stellen op 60°C, maar deze wordt niet gehaald, ook niet met de elementen aan...
Benieuwd wat er dan gebeurt met de nieuwe sensoren.
Ik zal de legionella run weer eens aan zetten in de boiler zelf, kijken wat er dan gebeurt..
Dankjewel voor je reactie. Ik doe het net zoals jij. Dus ik volg het even op, maar mogelijks dezelfde oplossing als bij jou.Krisie300 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:56:
[...]
Ik krijg binnenkort dus nieuwe sensoren omdat ik hetzelfde heb.
Voorheen ging hij op de warmtepomp keurig naar de 60°C/61°C en nu maar tot de 58°C.
Legionella run doe ik normaal gesproken via Home Assistant door hem in te stellen op 60°C, maar deze wordt niet gehaald, ook niet met de elementen aan...
Benieuwd wat er dan gebeurt met de nieuwe sensoren.
Ik zal de legionella run weer eens aan zetten in de boiler zelf, kijken wat er dan gebeurt..
De bedrijfsmodus is warmtepomp.
Maar nu vind dat mijn vrouw dat het apparaat meer geluid produceert!
Dus heb ik net een app Decibel X geïnstalleerd en geluidsmeting gedaan. Als ik achter het rooster mijn telefoon houdt, dan meet ik 59 decibel. De telefoon zal niet echt nauwkeurig zijn, maar geeft een indicatie.
Volgens specificaties zou het geluidsvermogen 46 db moeten zijn. Dus kom ik wel wat hoger uit.
Het filter bovenop de warmtepompboiler is schoon. Iemand toevallig gemeten wat je warmtepompboiler aan geluid produceert?
Een kleine update:Amster schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 15:53:
Hallo,
Onze LG WH27S.F5 heeft de laatste tijd kuren.
…..]
Temp geeft 61,5 aan maar water is lauwwarm.
Ik heb het water getest vanuit de overdruk klep, maar die werd maar net aan handwarm… kon het koper van de klep gewoon vasthouden.
Nog naar de ECO knop gekeken maar doe stond niet uit.
Morgen maar escaleren bij de leverancier.
Don't speak unless you can improve on the silence.
Don't speak unless you can improve on the silence.
Hoe oud is de unit?Amster schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:51:
[...]
Een kleine update:
Temp geeft 61,5 aan maar water is lauwwarm.
Ik heb het water getest vanuit de overdruk klep, maar die werd maar net aan handwarm… kon het koper van de klep gewoon vasthouden.
Nog naar de ECO knop gekeken maar doe stond niet uit.
Morgen maar escaleren bij de leverancier.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Wat me niet duidelijk is, hoe dat gedaan wordt. Ik zie iets over T-stuk (wat later afgeraden werd) en adapter wisselen (?).
Kan iemand uitleggen hoe hij/zij dit gedaan heeft? Dank vast!
[ Voor 3% gewijzigd door gijski op 01-04-2026 11:40 ]
Belangrijkste leerpunt hier: als je via de app een schedule instelt kan dat uitgezet worden door de knopjes op de warmtepomp.MicheldeGoey schreef op woensdag 1 april 2026 @ 13:23:
Zojuist geïnstalleerd, de leercurve kan beginnen.
[Afbeelding]
1 keer aanraken rechtsonder pijl naar beneden, dan wordt de ingestelde temperatuur getoond (in mijn idee een UI fout, dat moet natuurlijk actuele temperatuur zijn, maar goed...)
2e keer aanraken en even vasthouden toont dan de actuele temperatuur.
Als je echter de 2e keer niet even vasthoudt dan wordt de ingestelde temperatuur met 1 graad verlaagd.
Dat corrigeer je makkelijk door hem weer omhoog te zetten.
Echter door deze actie is het schedule ge-deactiveerd......
Ik heb zojuist een aansluitset besteld bij Maxi Trade.
Ik neem aan deze?MicheldeGoey schreef op donderdag 2 april 2026 @ 09:51:
@gijski
Ik heb zojuist een aansluitset besteld bij Maxi Trade.
https://www.maxi-trade.nl...tbv-wh20s-f5-en-wh27s-f5/
Het gaat mij om hoe de wissel van de lucht uitvoer van naar-binnen, naar naar-buiten te doen 2x per jaar.
[ Voor 4% gewijzigd door gijski op 02-04-2026 11:35 ]
Even over de duim. Je monteert beide kanaalstukken, maar je maakt één muurdoorvoer. Met een flexibele slang wissel je de aansluiting per seizoen.
Allemaal theoretisch, want mijn WPB staat pas een dag.
Op deze manier wissel je ook de lucht-aanvoer van binnen-buiten? Gaat mij puur om de uitvoer te wisselen van binnen>buiten en buiten>binnen. In de zomer koele lucht die van zolder naar beneden stroomt. In de winter naar buiten om warmte in huis te houden.MicheldeGoey schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:36:
@gijski
Even over de duim. Je monteert beide kanaalstukken, maar je maakt één muurdoorvoer. Met een flexibele slang wissel je de aansluiting per seizoen.
Allemaal theoretisch, want mijn WPB staat pas een dag.
Ik heb een flex-slang van 160mm welke ik van de dakdoorvoer kan koppelen. Deze hangt dan gwn los en blaast de koude lucht op zolder uit ipv door de dakdoorvoer.gijski schreef op donderdag 2 april 2026 @ 11:42:
[...]
Op deze manier wissel je ook de lucht-aanvoer van binnen-buiten? Gaat mij puur om de uitvoer te wisselen van binnen>buiten en buiten>binnen. In de zomer koele lucht die van zolder naar beneden stroomt. In de winter naar buiten om warmte in huis te houden.
De dakdoorvoer kan dan gwn open blijfen, maar ik sluit daar dan de MV box op aan.
Zie ook SalexSun in "LG warmtepompboiler ervaringen"
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Suggesties?
API aangemaakt? Device ingeladen nadat je hem gedownload hebt via HACS?MicheldeGoey schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:29:
Home Assistant Green geïnstalleerd, LG Thinq hub geïntegreerd, maar ik krijg de WPB niet zichtbaar. Ik doe iets niet goed. In the Thinq app is de WPB wel zichtbaar en te bedienen.
Suggesties?
https://www.home-assistant.io/integrations/lg_thinq/
Hier ook al een paar dagen gedoe met home-assistant en de LG integratie.Jasper79 schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 16:51:
[Afbeelding]
Krijg ook een foutmelding, en via officiële integratie staat de boiler er niet bij
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Edit.
Terwijl ik dit meld, staat de WPB te zwoegen als een molenpaard en verbruikt bijna 600 Watt.
[ Voor 24% gewijzigd door MicheldeGoey op 05-04-2026 21:37 ]
:strip_exif()/f/image/107yu6ParBiL1mDxR3NcXATn.jpg?f=fotoalbum_large)
Na 2 jaar perfect gewerkt te hebben gaat LG nu ook de stekker uit lokale aansturing trekken. Tado heeft het zelfde gedaan afgelopen maanden. Kans dat LG ons over een paar maanden een betaalde oplossing gaat aanbieden om het toch via home assistant aan te kunnen zien. Toch maar kijken of de Wpb via modbus aan te sturen.
Maar het is een kwalijke trend dat partijen stoppen met ondersteuning voor home assistant en ze je terug sturen naar hun eigen 'domme' API.
Maar die hacs integratie is toch ook via de cloud. Anders zou die niet zomaar zijn gestopt met werkenJor1988 schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:35:
[Afbeelding]
Na 2 jaar perfect gewerkt te hebben gaat LG nu ook de stekker uit lokale aansturing trekken. Tado heeft het zelfde gedaan afgelopen maanden. Kans dat LG ons over een paar maanden een betaalde oplossing gaat aanbieden om het toch via home assistant aan te kunnen zien. Toch maar kijken of de Wpb via modbus aan te sturen.
Maar het is een kwalijke trend dat partijen stoppen met ondersteuning voor home assistant en ze je terug sturen naar hun eigen 'domme' API.
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Idd vannacht releasedJasper79 schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:49:
Of je download gewoon even de update van de hacs integratie
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Ik moest enorm lachen om je replyJasper79 schreef op maandag 6 april 2026 @ 07:49:
Of je download gewoon even de update van de hacs integratie
Zo simpel is het soms inderdaad
XXXVI
[ Voor 21% gewijzigd door Jor1988 op 06-04-2026 21:21 ]
Om hierop terug te komen..Krisie300 schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 10:56:
[...]
Ik krijg binnenkort dus nieuwe sensoren omdat ik hetzelfde heb.
Voorheen ging hij op de warmtepomp keurig naar de 60°C/61°C en nu maar tot de 58°C.
Legionella run doe ik normaal gesproken via Home Assistant door hem in te stellen op 60°C, maar deze wordt niet gehaald, ook niet met de elementen aan...
Benieuwd wat er dan gebeurt met de nieuwe sensoren.
Ik zal de legionella run weer eens aan zetten in de boiler zelf, kijken wat er dan gebeurt..
Legionella run dus weer aan gezet in de boiler zelf en de automatisering in HA uitgeschakeld. Nu haalde hij wel weer de 62 °C. Dus geen kapot element, compressor of sensoren. Blijkbaar is er ergens een update geweest bij HA of LG zodat de boiler niet meer naar 60 °C toe gestuurd kan worden via HA. Best een bijzonder verhaal als je het mij vraagt.
Ik zorg er nu voor dat de legionella run door de boiler zelf gedaan wordt rond een uur of 13:00 zodat het stroom het goedkoopste is en er de meeste kans op zon in. is.(voor de panelen). Dus niet via HA.
Dan jullie maar lastiggevallen...
Goedemorgen,
"Ik heb een LG wh20str2 gekocht en laten installeren, maar ik vraag me af of het gedrag van de unit normaal is.
Het toestel staat in Warmtepomp modus en verwarmt de boiler tot 59 °C, maar vanaf dat moment daalt de beschikbaarheid van warm water in één dag van Volledig via 2/3 naar 1/3, om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Dit verbruikt nogal wat energie, de afgelopen week ruim 160 kWh. Is dit gedrag normaal of is hier iets niet in orde. Op deze manier verbruikt het toestel in een maand wat het gespecificeerde jaarverbruik zou moeten zijn.
De warmtepompboiler is geïnstalleerd door een gecertificeerde installateur."
Zijn er suggesties voor een Schema?
160kWh per week is echt veel te veel bij normaal gebruik. Ter referentie met een gezin van 4 verbruikte wij in Maart in zijn totaal 79kWh en dan staat de boiler in een niet geisoleerde garage ook.MicheldeGoey schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:51:
Contact gezocht met de LG helpdesk. Van het kastje naar de muur. E-mail gestuurd en als antwoord: We hopen binnen 4 tot 6 weken te antwoorden.😐
Dan jullie maar lastiggevallen...
Goedemorgen,
"Ik heb een LG wh20str2 gekocht en laten installeren, maar ik vraag me af of het gedrag van de unit normaal is.
Het toestel staat in Warmtepomp modus en verwarmt de boiler tot 59 °C, maar vanaf dat moment daalt de beschikbaarheid van warm water in één dag van Volledig via 2/3 naar 1/3, om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Dit verbruikt nogal wat energie, de afgelopen week ruim 160 kWh. Is dit gedrag normaal of is hier iets niet in orde. Op deze manier verbruikt het toestel in een maand wat het gespecificeerde jaarverbruik zou moeten zijn.
De warmtepompboiler is geïnstalleerd door een gecertificeerde installateur."
Zijn er suggesties voor een Schema?
Heb je de boiler in home-assistant staan of kan je er een smartplug tussen zetten, op die manier kan je op basis van het verbruik kijken of hij verwarmt met het electrisch element, daar lijkt het namelijk wel op.
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 07-04-2026 11:31 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het verbruik is inderdaad niet normaal. Ik zit (in mijn eentje) op 39 kWh in maart. De boiler staat in een omgevingstemperatuur van 12 tot 16 °C door heel de maand heen. Hierin heeft hij ook regelmatig op de turbo stand gestaand i.v.m. testjes die ik gedaan heb m.b.t. stroomverbruik en dergelijke. Dus dit is al iets meer verbruik dan standaard.MicheldeGoey schreef op dinsdag 7 april 2026 @ 10:51:
Contact gezocht met de LG helpdesk. Van het kastje naar de muur. E-mail gestuurd en als antwoord: We hopen binnen 4 tot 6 weken te antwoorden.😐
Dan jullie maar lastiggevallen...
Goedemorgen,
"Ik heb een LG wh20str2 gekocht en laten installeren, maar ik vraag me af of het gedrag van de unit normaal is.
Het toestel staat in Warmtepomp modus en verwarmt de boiler tot 59 °C, maar vanaf dat moment daalt de beschikbaarheid van warm water in één dag van Volledig via 2/3 naar 1/3, om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Dit verbruikt nogal wat energie, de afgelopen week ruim 160 kWh. Is dit gedrag normaal of is hier iets niet in orde. Op deze manier verbruikt het toestel in een maand wat het gespecificeerde jaarverbruik zou moeten zijn.
De warmtepompboiler is geïnstalleerd door een gecertificeerde installateur."
Zijn er suggesties voor een Schema?
Voorbeeldje, afgelopen zaterdag om 11:00uur naar 62 graden (legionella run) en hij heeft vannacht pas weer hoeven te verwarmen omdat hij onder de 40 graden kwam. Dus de afgelopen 2 dagen "gratis" met warm water kunnen douchen en afwassen omdat die boiler gewoon niks verbruikte.
Weer een update:Amster schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:51:
[...]
.........
Morgen maar escaleren bij de leverancier.
Bericht gehad van de leverancier.
Door de Pasen zat er wat vertraging tussen (LG was dicht op Vrijdag en Maandag)
LG heeft ook ingezien dat het waarschijnlijk ook een thermostaat is en dat deze vervangen moeten worden.
Zij willen deze vervangen, alleen hebben zij op korte termijn geen montuer beschikbaar.
Nu was de vraag of ik het zelf kan doen.
Voor mij is dat geen probleem, dus gaan ze LG vragen de onderdelen direct naar mij op te sturen, i.p.v. van dat het eerst naar de leverancier gaat.
Wordt vervolgt..
Don't speak unless you can improve on the silence.
Die wil ik 1 verdieping omhoog tillen, makkelijkste zou zijn als dit horizontaal gebeurd.
Nu wordt her en der "sterk afgeraden" zo'n warmtepompboiler horizontaal te vervoeren maar hoe zit dit nu echt? Zal max een 5-10 minuten duren? (eerder minder).
De doos heeft ook een front/side/back/side markering, kun je stellen dat het prima kan als je de doos op "back" legt?
Wie weet hoe dit precies ziet? Uiteraard is het geen probleem om daarna de unit rechtop te zetten en minimaal X dagen te laten staan voordat deze aangesloten wordt.
WPB zal niet heel anders zijn, hier is hij ook deels horizontaal geweest voor plaatsing.
Don't speak unless you can improve on the silence.
Het is en blijft AI van Google, je mag zelf bepalen in hoeverre het betrouwbaar is maar die zegt het onderstaande:Renkie schreef op woensdag 15 april 2026 @ 09:30:
Ik heb een vraag over de wh27str2.
Die wil ik 1 verdieping omhoog tillen, makkelijkste zou zijn als dit horizontaal gebeurd.
Nu wordt her en der "sterk afgeraden" zo'n warmtepompboiler horizontaal te vervoeren maar hoe zit dit nu echt? Zal max een 5-10 minuten duren? (eerder minder).
De doos heeft ook een front/side/back/side markering, kun je stellen dat het prima kan als je de doos op "back" legt?
Wie weet hoe dit precies ziet? Uiteraard is het geen probleem om daarna de unit rechtop te zetten en minimaal X dagen te laten staan voordat deze aangesloten wordt.
Hierbij weer een update van ons probleem:
Na enige aandringen van de leverancier, eindelijk temperatuur sensors ontvangen.
:strip_exif()/f/image/T3bBZL7wuFSOQRSTN2irJ4tm.jpg?f=fotoalbum_large)
Helaas waren dit de verkeerde ( waarschijnlijk de sensors uit de compressor ruimte bovenin)
De leverancier was hier, op zijn zachts gezegd, niet blij mee.
Na overleg, heb ik een telefoonnummer gekregen om direct met LGE te bellen.
Hierbij een medewerker aan de lijn gekregen, die zeer welwillend en meedenkend was.
Hij schakelde al zeer snel een engineer bij in het gesprek en met enkele minuten was alles duidelijk inclusief het benodigde part nummer ( EBG63947301).
:strip_exif()/f/image/X9vazeuuRG68yKUhSeznAVON.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu moest ik de verkeerde onderdelen opsturen naar mijn leverancier en deze moest dan het juiste onderdeel bestellen. na enige minuten in het gesprek bleek echter dat de support medewerker de juiste sensor op zijn bureau had liggen. LG in Amstelveen, ik in Almere, dus aangeboden om de juiste sensor op te halen en de verkeerde meteen af te geven. na het monteren van de nieuwe sensor werkt de WPB nu weer.
Nog een tip van de engineer: als je een probleem heb me een sensor, kan de boven en onder sensor omwisselen. (PAS OP Schakel de stroom uit bij werken achter de klepjes....)
Don't speak unless you can improve on the silence.
Het verhaal blijft zich ontwikkelen
Don't speak unless you can improve on the silence.
Het is niet gebruikelijk om deze bijzondere adviezen online te plaatsen.
Ik zou hier bij LG een melding maken en vragen voor bezoek.
Afz: De persoon die jou heeft geholpen.
Dat is op Tweakers nu net wel gebruikelijk, als een fabrikant en/of leverancier een advies geeft dan vinden wij dat zeer prettig als dat word gedeelt, maakt het leven makkelijker als we er zelf tegenaan lopen en we zijn en blijven tenslotte Tweakers, als je door het omwisselen van 2 sensoren weer even verder kan tot een monteur tijd heeft lijkt mij dat alleen maar prettig. Ik zou eerder zeggen, als de fabrikant/leverancier niet wil dat mensen dit weten dan moeten ze die info niet geven.Nederland schreef op donderdag 23 april 2026 @ 15:23:
Het is niet gebruikelijk om deze bijzondere adviezen online te plaatsen.
WGA | Napoleon Pro 22 K-Leg-3 | KamadoJoe Big Joe I | Inkbird ISC-027BW | JoeFyr | JoyStove Large | Weber Smokey Joe | Ooni Karu 2 | www.bbq-brethren.nl | MHI SRK35ZSX-WF | HomeWizard PiB 2x | 3450 Wp 100% Zuid
/f/image/DtHEh8ZUyYhCcEs2fVrtGckn.png?f=fotoalbum_large)
Pas de boiler aangeschaft, dit zijn resultaten van maand april. Staat op zolder uitgang buiten, ingang binnen. Zes personen die vrijwel dagelijks douchen. Verbruik ligt gemiddeld net geen 5,3 kWh per dag. Voorheen rond de 2,2 m³ gas per dag. April energierekening ongeveer €45 euro gedaald. Dat is denk ik geen slechte begin...
Dat is zeker lekker, maar kan denk ik nog wel wat beter met het verbruik.M. van Tilburg schreef op zondag 3 mei 2026 @ 00:33:
[Afbeelding]
Pas de boiler aangeschaft, dit zijn resultaten van maand april. Staat op zolder uitgang buiten, ingang binnen. Zes personen die vrijwel dagelijks douchen. Verbruik ligt gemiddeld net geen 5,3 kWh per dag. Voorheen rond de 2,2 m³ gas per dag. April energierekening ongeveer €45 euro gedaald. Dat is denk ik geen slechte begin...
We hebben de 270 liter versie, neem aan jullie ook. Met 4 personen verbruiken we nu maandelijks ongeveer 1/3 van jullie verbruik en douchen ook allemaal zowat dagelijks.
Komen nu uit op zo’n 50-55 kWh per maand dit jaar. Boiler staat ook in huis, maar zonder uitlaat naar buiten.
Temperatuur ingesteld op 48 graden, in warmtepomp modus en legionella run doe ik nu handmatig wekelijks in warmtepomp modus. We hebben verder nog geen schema ingesteld met werktijden.
Nu zijn er natuurlijk teveel factoren die een rol spelen om een goed vergelijk te maken, maar wellicht hebben andere tweakers wel een vergelijkbare opstelling en hoeveelheid personen.
Hoe doe je de legionella run handmatig?Koevoets schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:47:
[...]
Dat is zeker lekker, maar kan denk ik nog wel wat beter met het verbruik.
We hebben de 270 liter versie, neem aan jullie ook. Met 4 personen verbruiken we nu maandelijks ongeveer 1/3 van jullie verbruik en douchen ook allemaal zowat dagelijks.
Komen nu uit op zo’n 50-55 kWh per maand dit jaar. Boiler staat ook in huis, maar zonder uitlaat naar buiten.
Temperatuur ingesteld op 48 graden, in warmtepomp modus en legionella run doe ik nu handmatig wekelijks in warmtepomp modus. We hebben verder nog geen schema ingesteld met werktijden.
Nu zijn er natuurlijk teveel factoren die een rol spelen om een goed vergelijk te maken, maar wellicht hebben andere tweakers wel een vergelijkbare opstelling en hoeveelheid personen.
Als ik hem handmatig doe dan haalt hij de 60C° niet....
Klopt, wordt dan 58/59 graden, maar daar laat ik hem een ruim uur op staan dan.Krisie300 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:47:
[...]
Hoe doe je de legionella run handmatig?
Als ik hem handmatig doe dan haalt hij de 60C° niet....
Zou ook voldoende moeten zijn.
Boven de 60 graden is 20 minuten al voldoende.
Klopt, wordt dan 58/59 graden, maar daar laat ik hem een ruim uur op staan dan.Krisie300 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 20:47:
[...]
Hoe doe je de legionella run handmatig?
Als ik hem handmatig doe dan haalt hij de 60C° niet....
Zou ook voldoende moeten zijn.
Boven de 60 graden is 20 minuten al voldoende.
Dat is een heel nette verbruik, zo rond de 50kwh. Ik heb ook een 270 l. Verschil zit hem denk ik in de douchetijd, mijn kids douchen vrij lang, soms wel 20 min... Daarnaast is de temp. ingesteld op 55 graden ivm handafwas, heb een vaatwasser, maar daar past niet alles in. Op gas was ik ruim het dubbele in euro's kwijt... Dus ik ben al blij dat we al wat euro's kunnen bezuinigen per maand.Koevoets schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:47:
[...]
Dat is zeker lekker, maar kan denk ik nog wel wat beter met het verbruik.
We hebben de 270 liter versie, neem aan jullie ook. Met 4 personen verbruiken we nu maandelijks ongeveer 1/3 van jullie verbruik en douchen ook allemaal zowat dagelijks.
Komen nu uit op zo’n 50-55 kWh per maand dit jaar. Boiler staat ook in huis, maar zonder uitlaat naar buiten.
Temperatuur ingesteld op 48 graden, in warmtepomp modus en legionella run doe ik nu handmatig wekelijks in warmtepomp modus. We hebben verder nog geen schema ingesteld met werktijden.
Nu zijn er natuurlijk teveel factoren die een rol spelen om een goed vergelijk te maken, maar wellicht hebben andere tweakers wel een vergelijkbare opstelling en hoeveelheid personen.
Hier ook 270 liter en jong gezin van 4 personen. Niet dagelijks douchen, wel af en toe een ligbad/ plonsbad voor de kinderen.Koevoets schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 08:47:
[...]
We hebben de 270 liter versie, neem aan jullie ook. Met 4 personen komen nu uit op zo’n 50-55 kWh per maand dit jaar. Boiler staat ook in huis, maar zonder uitlaat naar buiten.
Verbruik per maand hangt zo rond de 70kwh gemiddeld. WPB staat in de kelder (rond de 15-18 graden) geen uitgang naar buiten. Temperatuur in de winter op 55 graden met een schema waarbij hij overdag draait op de wp stand. In de zomermaanden laat ik hem via HA verwarmen op basis van (overschot aan) zonne energie. Temperatuur zit dan tussen 50 en 60 graden, afhankelijk van de opbrengst van de panelen, maar wel altijd wp stand.
[ Voor 19% gewijzigd door Moes_1973 op 17-05-2026 11:45 ]
Op turbo verwarmt hij ook met het verwarmingselement, grote kans dat de warmtepomp niet meer werkt. Ik zou even een berichtje doen richting LG of de installerende partij. Grote kans dat er iets stuk is.Moes_1973 schreef op zondag 17 mei 2026 @ 00:11:
Beste Medetweakers, sinds vanochtend draait onze wamtepompboiler LG-WH27S.F5 (3 jaar oud) op vol vermogen en de temperatuur van het water komt niet boven de 26 graden uit. Als ik hem op warmtepomp zet dan blijft hij draaien en zakt de temperatuur van het water terug naar 21 graden. Storingsdiagnose geeft geen storing aan, heeft iemand dit probleem ook al eens gehad (er is niks aan het leiding werk gewijzigd, tot vaonochtend hadden we gewoon heet water). Aanvulling: Na een harde reset, warmt het water op turbo stand op tot 55graden (ingesteld op 60) zet ik hem over op heat pump, dan valt de temperatuur terug naar 50 (terwijl hij aangeeft dat de verwarming actief is)
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Het begint op te warmen en op een gegeven moment bereikt hij nagenoeg de eind temperatuur. Echter in de Thinq app staat er dan dat het vat leeg zou zijn. Na een aantal uur dezelfde temperatuur te hebben gehouden zie je dan het niveau naar 1/3, 2/3 en uiteindelijk vol gaan.
Maar nu komt het, dat ding gaat dan in een soort standby waarin hij geen energie verbruikt maar de temperatuur begint dan langzaam te dalen en na een uur of 4 zit het vat ineens nog maar voor 2/3 vol volgens de app. Dat terwijl er niemand warm water heeft verbruikt.
De boiler springt pas weer aan als de app aangeeft dat het vat leeg is. Waarom begint de boiler niet met verwarmen als het vat zakt naar 2/3. En waarom zakt überhaupt het vat naar 2/3 terwijl ik er geen warm water gebruitj wordt?
Dat de temperatuur langzaam zakt lijkt me logisch maar ook hier verwacht ik na een graad of 5 dat de boiler wel weer de boel opnieuw verwarmt of werkt dit niet zo?
Wat bedoel je precies met vol en 2/3 en zo?janjanssenenzo schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 23:22:
Ik heb een vraagje over deze boiler. Ik heb deze nu 2 dagen staan en snap niet helemaal hoe het apparaat zijn keuzes maakt.
Het begint op te warmen en op een gegeven moment bereikt hij nagenoeg de eind temperatuur. Echter in de Thinq app staat er dan dat het vat leeg zou zijn. Na een aantal uur dezelfde temperatuur te hebben gehouden zie je dan het niveau naar 1/3, 2/3 en uiteindelijk vol gaan.
Maar nu komt het, dat ding gaat dan in een soort standby waarin hij geen energie verbruikt maar de temperatuur begint dan langzaam te dalen en na een uur of 4 zit het vat ineens nog maar voor 2/3 vol volgens de app. Dat terwijl er niemand warm water heeft verbruikt.
De boiler springt pas weer aan als de app aangeeft dat het vat leeg is. Waarom begint de boiler niet met verwarmen als het vat zakt naar 2/3. En waarom zakt überhaupt het vat naar 2/3 terwijl ik er geen warm water gebruitj wordt?
Dat de temperatuur langzaam zakt lijkt me logisch maar ook hier verwacht ik na een graad of 5 dat de boiler wel weer de boel opnieuw verwarmt of werkt dit niet zo?
Onze warmtepomp laat zien wat de temperatuur is, niet iets van vol of zo.
Hij is altijd vol met water omdat de aanvoer altijd open staat.
Bij ons loopt de temperatuur ook terug zonder verwarming/verbruik, na een tijdje gaat ie dan weer verwarmen. Ik heb nog geen patroon herkend bij welke temperatuur dat gebeurd, hoever de temperatuur van de target af is, lijkt random.
Bedoel met 1/3 etc wat im de Thinq app wordt aangegeven. In de app zie ik overigens juist geen actuele temperatuur maar alleen de ingestelde temperatuurMartinPTweak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 06:30:
[...]
Wat bedoel je precies met vol en 2/3 en zo?
Onze warmtepomp laat zien wat de temperatuur is, niet iets van vol of zo.![]()
Hij is altijd vol met water omdat de aanvoer altijd open staat.
Bij ons loopt de temperatuur ook terug zonder verwarming/verbruik, na een tijdje gaat ie dan weer verwarmen. Ik heb nog geen patroon herkend bij welke temperatuur dat gebeurd, hoever de temperatuur van de target af is, lijkt random.
[ Voor 14% gewijzigd door janjanssenenzo op 22-05-2026 07:36 ]
Geen idee waarom jij meer ziet dan ik kan zien.
Zo ziet mijn app overview eruit.
:strip_exif()/f/image/o4LvMCoPQGEsIbzmV6oK8pXS.jpg?f=fotoalbum_large)
Je ziet de temperatuur op dit moment onder het apparaat staan.
Daaronder staat Heat Pump. Bij jou staat daar Automatisch.
Dat betekent dat de pomp zelf besluit hoe te verwarmen, met de warmtepomp alleen, of samen met het verwarmingselement.
Meestal wordt Heat Pump (bij jou Warmtepomp?) aangeraden voor minste verbruik.
Je ingestelde temperatuur is 60 graden, dat is redelijk wat werk en kost inderdaad best wel wat vermogen, hoeveel hangt af van de begin temperatuur. Omdat je de huidige temperatuur niet in de app ziet, wat zegt het display van de pomp daarover?
In jouw app staat er een extra element onder de pomp, is dat waar je ziet staan wat je vol noemt?
Dat zal misschien betekenen hoe de temperatuur verdeeld is in het vat?
In mijn (Android) app staat op het About Thinq scherm staat versie v5.1.30400. Volgens de app store de laatste versie. Welke versie heb jij?
De android App laat het zelfde zien als de iPhone App. Het plaatje van janjanssenenzo herken ik ook niet.MartinPTweak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:32:
Apart, altijd die aannames die niet kloppen, ik dacht dat we dezelfde app gebruikten :-).
Geen idee waarom jij meer ziet dan ik kan zien.
Zo ziet mijn app overview eruit.
[Afbeelding]
Je ziet de temperatuur op dit moment onder het apparaat staan.
Daaronder staat Heat Pump. Bij jou staat daar Automatisch.
Dat betekent dat de pomp zelf besluit hoe te verwarmen, met de warmtepomp alleen, of samen met het verwarmingselement.
Meestal wordt Heat Pump (bij jou Warmtepomp?) aangeraden voor minste verbruik.
Je ingestelde temperatuur is 60 graden, dat is redelijk wat werk en kost inderdaad best wel wat vermogen, hoeveel hangt af van de begin temperatuur. Omdat je de huidige temperatuur niet in de app ziet, wat zegt het display van de pomp daarover?
In jouw app staat er een extra element onder de pomp, is dat waar je ziet staan wat je vol noemt?
Dat zal misschien betekenen hoe de temperatuur verdeeld is in het vat?
In mijn (Android) app staat op het About Thinq scherm staat versie v5.1.30400. Volgens de app store de laatste versie. Welke versie heb jij?
@janjanssenenzo Heb je wel de juiste boiler geselecteerd in de App
Ik gok dat het een software fout is van LG na de aanpassing van het apparaat. Voor de zekerheid kan je een installateur laten kijken of dit softwarematig is of dat de boiler echt leeg loopt zonder dat er water gebruikt wordt. Maar realistisch gezien moet je dan dus lekkage hebben ergens in je woning, anders kan het water niet weg lopen. Als het goed is heeft de boiler constante toelevering van water, dus zonder dat de kraan open staat en er meer water uit dan in gaat kan hij eigenlijk nooit leeg lopen.
Aan de andere kant is het dag vreemd dat LG wel in de software laat zien dat hij leef kan lopen, terwijl water uit = water in, dus kan hij niet leeg lopen. Het kan dan dus ook nog zijn dat in een nieuw model er gebruikt gemaakt is van een kraan om de toevoer stop te zetten? Dan moet de boiler dus ergens lucht weg halen om het "water uit" te compenseren. Dit houdt denk ik in dat het water langer warm blijft omdat aan het warme water niet direct koud water toegevoegd wordt, dus is de boiler nog zuiniger geworden.
Dit zijn allemaal aannames, ik denk dat informeren bij LG het veiligste is, om de boekjes goed doorlezen.
Ze staan ook online, dan kan je met ctrl+f zoeken, scheelt je wat tijd.
Wat is het volledige type nummer van je warmtepomp?janjanssenenzo schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 07:35:
Bedoel met 1/3 etc wat im de Thinq app wordt aangegeven. In de app zie ik overigens juist geen actuele temperatuur maar alleen de ingestelde temperatuur
Ik heb in de app ook staan dat hij leeg, 1/3, 2/3 of volledig is, geen actuele temperatuur.
Volgens mij heeft dat te maken met de welke versie je hebt van de boiler. De vroege versies geven temperatuur aan en de jongere versie de vulgraad ( de hoeveelheid beschikbaar warm water). De jongere versie schijn je ook op een of andere manier met een zonne taak te kunnen aansluiten maar hier heb ik mij nog niet in verdiept.
De vulgraad is zeer onnauwkeurig, ik heb hem op 55 graden ingesteld en hij geeft bij 50 graden al aan dat hij leeg is. Het verbruik in de app slaat ook nergens op. Hier is meer dan 50 kWh per dag geen uitzondering terwijl hij volgens de homewizard plug tussen de 2 en 4 kWh verbruikt.
Wij zijn met 4 personen thuis en hebben nog geen last van koud water gehad met de 270 liter versie.
Ik heb in het begin een keer geprobeerd hoelang het ongeveer duurt voordat je koud water krijgt als hij volledig warm is en heb het na ruim een uur opgegeven ( wel met een waterbesparende douchekop).
Ik zal me dus niet blind staren op de lg app en als je het verbruik wilt weten een smart plug installeren.
Groetjes Jarno
Het is normaal voor een boiler vat om verschillende temperaturen in de waterlagen te hebben.Jarno80 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 09:06:
Goedemorgen,
Ik heb in de app ook staan dat hij leeg, 1/3, 2/3 of volledig is, geen actuele temperatuur.
Volgens mij heeft dat te maken met de welke versie je hebt van de boiler. De vroege versies geven temperatuur aan en de jongere versie de vulgraad ( de hoeveelheid beschikbaar warm water). De jongere versie schijn je ook op een of andere manier met een zonne taak te kunnen aansluiten maar hier heb ik mij nog niet in verdiept.
De vulgraad is zeer onnauwkeurig, ik heb hem op 55 graden ingesteld en hij geeft bij 50 graden al aan dat hij leeg is. Het verbruik in de app slaat ook nergens op. Hier is meer dan 50 kWh per dag geen uitzondering terwijl hij volgens de homewizard plug tussen de 2 en 4 kWh verbruikt.
Wij zijn met 4 personen thuis en hebben nog geen last van koud water gehad met de 270 liter versie.
Ik heb in het begin een keer geprobeerd hoelang het ongeveer duurt voordat je koud water krijgt als hij volledig warm is en heb het na ruim een uur opgegeven ( wel met een waterbesparende douchekop).
Ik zal me dus niet blind staren op de lg app en als je het verbruik wilt weten een smart plug installeren.
Groetjes Jarno
Onderin komt koud water binnen, wat ervan verwarmd wordt stijgt naar boven.
Misschien wordt niet "vol" bedoeld met water maar met warmte. Na een legionella run zou al het water 60/65 graden moeten zijn, misschien is dat "vol", alles dezelfde temperatuur.
Als bij onze pomp de temperatuur aangeeft 45 graden (bijvoorbeeld), zal het water boven in die temperatuur zijn, dat komt dan uit het vat. In de eerste laag eronder zal het dan bijvoorbeeld 35 zijn.
Dat zie je ook terug als je "al" het water van 45 graden hebt opgemaakt, dan geeft de pomp 35 graden aan, dat is dan de bovenste laag geworden.
Gesimplificeerd voorbeeld
Voor de zekerheid, de "lagen" zijn een abstractie, in de werkelijkheid is het een glijdende schaal, zoals hierboven, van 45 tot 35 graden voor wat ik "bovenste" laag noemde.
[ Voor 4% gewijzigd door MartinPTweak op 22-05-2026 09:35 ]
WH20STR2.FAMartinPTweak schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:58:
[...]
Wat is het volledige type nummer van je warmtepomp?
Hier hetzelfde probleem, de WPB lijkt normaal te werken maar de gegevens in de app slaan nergens op. Na 10 minuten douchen staat de indicator al op 'Leeg' en het verbruik deze maand is al het dubbele van het geprognosticeerde jaarverbruik. De smartplug toont een heel ander beeld.
Ik beschouw het als een storing en ik wil het hersteld hebben.
Kan je de app in het Engels zetten? Vraag me of het een vertaling probleem is.MicheldeGoey schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 11:26:
@Jarno80
Hier hetzelfde probleem, de WPB lijkt normaal te werken maar de gegevens in de app slaan nergens op. Na 10 minuten douchen staat de indicator al op 'Leeg' en het verbruik deze maand is al het dubbele van het geprognosticeerde jaarverbruik. De smartplug toont een heel ander beeld.
Ik beschouw het als een storing en ik wil het hersteld hebben.
De vertaling lijkt me niet het probleem, zelfs in het Imperiale Stelsel is een kWh een kWh.
Ik snap dat je het als storing ziet, ik ben ook een tijdje bezig geweest met lg. Verschillende keren gemaild over dit fenomeen. Je krijgt dan of geen antwoord of een antwoord waar je totaal niets aan hebt en niets mee kunt. Ik heb de handdoek maar in de ring gegooid en ben niet meer verder gegaan met mailen.
De boiler werkt verder perfect en de app instellingen wanneer hij bijvoorbeeld mag verwarmen (tussen welke tijden i.v.m overschot zonnepanelen) werkt ook perfect.
Ik denk dat het een nieuwer model is, de meeste hier hebben een WH27S-f5 of eem WH20S-fs5
Don't speak unless you can improve on the silence.
Via LG kom je nergens: van het kastje naar de muur en terug. Die emails naar mijn installateur gestuurd en die komt samen met LG het probleem bekijken, met het dreigement dat er kosten aan zijn verbonden als er niets aan de hand blijkt.
De vervelendste storing: de automatische anti-legionellarun stopt niet, die blijft eindeloos op vol vermogen opwarmen. Die functie maar uitgezet en handmatig overgenomen.
Hoe vol de boiler zit....... de boiler is altijd 100% gevuld er zit geen lucht in een boiler. Zelfs als er geen druppel meer uit de boiler komt zit deze nog steeds vol, maar is de druk weggevallen.Krisie300 schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 08:55:
Ik denk dat het misschien een nieuwere nieuwe variant van de boiler is inclusief een water sensor die het dan tegenwoordig laat zien hoe vol de boiler is. Ik heb deze functie zelf ook niet en volgens mij zit die sensor ook niet in mijn boiler.
Ik gok dat het een software fout is van LG na de aanpassing van het apparaat. Voor de zekerheid kan je een installateur laten kijken of dit softwarematig is of dat de boiler echt leeg loopt zonder dat er water gebruikt wordt. Maar realistisch gezien moet je dan dus lekkage hebben ergens in je woning, anders kan het water niet weg lopen. Als het goed is heeft de boiler constante toelevering van water, dus zonder dat de kraan open staat en er meer water uit dan in gaat kan hij eigenlijk nooit leeg lopen.
Aan de andere kant is het dag vreemd dat LG wel in de software laat zien dat hij leef kan lopen, terwijl water uit = water in, dus kan hij niet leeg lopen. Het kan dan dus ook nog zijn dat in een nieuw model er gebruikt gemaakt is van een kraan om de toevoer stop te zetten? Dan moet de boiler dus ergens lucht weg halen om het "water uit" te compenseren. Dit houdt denk ik in dat het water langer warm blijft omdat aan het warme water niet direct koud water toegevoegd wordt, dus is de boiler nog zuiniger geworden.
Dit zijn allemaal aannames, ik denk dat informeren bij LG het veiligste is, om de boekjes goed doorlezen.
Ze staan ook online, dan kan je met ctrl+f zoeken, scheelt je wat tijd.
Ik denk dat hier bedoeld word hoeveel % bruikbaar warm water er nog in de boiler zit.
Er wordt hier idd mee aangegeven hoeveel bruikbaar water er nog is. Boiler is uiteraard tot de nok toe vol.Peterhardenberg schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 15:42:
[...]
Hoe vol de boiler zit....... de boiler is altijd 100% gevuld er zit geen lucht in een boiler. Zelfs als er geen druppel meer uit de boiler komt zit deze nog steeds vol, maar is de druk weggevallen.
Ik denk dat hier bedoeld word hoeveel % bruikbaar warm water er nog in de boiler zit.
Een losse vraag ik verlies over de nacht 12 graden (dit lijkt me veel) hoe zit het bij andere mensen?
MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 5090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1600
Die van mij schommelt ook regelmatig. Dan is er out of the blue ineens 10 graden af en daarna komt er weer 12 graden bij.Icekiller2k6 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 07:44:
Ok. heeft nog interesse in mijn home assistant script?
Een losse vraag ik verlies over de nacht 12 graden (dit lijkt me veel) hoe zit het bij andere mensen?
De integratie of de server of LG is niet helemaal lekker denk ik.
Even gechecked. Mijn 270L staat in de garage. Momenteel 20 graden omgevingstemperatuur. Verlies ‘s nachts 1-2 graden zonder verbruik bij een water temperatuur van 50 graden. Meer niet.Icekiller2k6 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 07:44:
Ok. heeft nog interesse in mijn home assistant script?
Een losse vraag ik verlies over de nacht 12 graden (dit lijkt me veel) hoe zit het bij andere mensen?
Verder is de meting constant. Bij verbruik een daling en mooie constante stijging bij opwarming. Gemeten met de Homeassistant integratie van LG.
Heb de tweede week januari ff erbij gepakt. Verlies 4 graden. Omgevingstemperatuur 4 graden. Je verlies lijkt veel te hoog.
[ Voor 15% gewijzigd door edautz op 15-06-2026 22:20 ]
En er lekker warmpjes bij zitten.
Na een anti-legionellarun van 57 °C om 22:00 uur naar 54 °C om 10:00 uur. Unit staat in een onverwarmde bijkeuken van momenteel 16 °C.Icekiller2k6 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 07:44:
Een losse vraag ik verlies over de nacht 12 graden (dit lijkt me veel) hoe zit het bij andere mensen?
:strip_exif()/f/image/3rQjDMr4Ud71D5Sl9BTeBU7p.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B7TT8npX9kqOYasLm7miFJQC.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/Jx70gno6KTfg13waCPSBDijW.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ugYD3dL62MwqnYwdw1HecuRJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TttlNMs2q7sxc6cHFEMAWs3A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KpSVHcOOSza3oD5XPgBsu178.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/i33ZlUStKG3cZ7DIuVwDw4WP.jpg?f=fotoalbum_large)