1 meter is in principe voldoende, hangt natuurlijk mede van de positie van je warm- en koudwaterleiding af. Maar dan zou ik zorgen dat je max. 1 meter flexibele slang nodig hebt om naar je WPB te komen.Fraigie schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:23:
[...]
Duidelijk verhaal hfa, dank je wel voor de snelle reactie.
Nog 1 andere vraag. Heb ik genoeg aan 1 meter lange RVS aansluitslangen om de warm en koud waterleidingen aan te sluiten op de boiler? Er staan geen hoogtematen in de handleiding.
Het ligt aan de te overbruggen afstand. Als dit maar kort is (max paar m) zonder te veel bochten, dan is 160mm helemaal prima. Is de afstand langer of gebruik je veel bochten, dan geeft 160mm te veel drukval en is 200mm beter. Dat de uitgang van de wpb dan maar 160mm is, maakt niet uit. Al kun je dat wel verbeteren door het plastic van de aansluitset weg te dremelen oid. Volgens mij is dat ook de bedoeling als je 200mm gebruikt. Of anders zou ik het doen iighfa schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:04:
ps. afvoer rond 160mm is voldoende. 200mm kan wel, maar de effectieve uitgang van de WPB is toch maar 160mm.

Je hebt helemaal gelijk! En inderdaad zou ik de opening dan ook verder openwerken tot 200mm.E-Hoog schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:55:
[...]
Het ligt aan de te overbruggen afstand. Als dit maar kort is (max paar m) zonder te veel bochten, dan is 160mm helemaal prima. Is de afstand langer of gebruik je veel bochten, dan geeft 160mm te veel drukval en is 200mm beter. Dat de uitgang van de wpb dan maar 160mm is, maakt niet uit. Al kun je dat wel verbeteren door het plastic van de aansluitset weg te dremelen oid. Volgens mij is dat ook de bedoeling als je 200mm gebruikt. Of anders zou ik het doen iig
Enige nadeel is dat als ik hem recht achter de afvoer naar buiten boor het lastiger is om te wisselen met in de zomer laten afvoeren in de (grote) zolderverdieping. Dan zal het hoger moeten en met een paar bochten aansluiten.hfa schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:32:
[...]
Je hebt helemaal gelijk! En inderdaad zou ik de opening dan ook verder openwerken tot 200mm.
Ik heb 2 vragen over installatie van WPB. Nu het staat bij mij in de technische ruimte met veel roosters, dak rookafvoer en heel slechte isolatie. Veel installatie mogelijkheden, maar nog geen duct aansluitingen.
1. Als je gebruikt lucht van binnen, is het beter dat lucht binnen blijft zolang temperatuur van deze lucht is hoger dan temperatuur van buitenlucht?
2. Als temperatuur van buitenlucht gaat in de regio -5-0 grad, dan binnenlucht is de enige oplossing. Klopt dat?
1. Als je gebruikt lucht van binnen, is het beter dat lucht binnen blijft zolang temperatuur van deze lucht is hoger dan temperatuur van buitenlucht?
2. Als temperatuur van buitenlucht gaat in de regio -5-0 grad, dan binnenlucht is de enige oplossing. Klopt dat?
Ik overdreef een beetje met een paar graden. Waarschijnlijk is het minder. Ik had er een plaatje onder van 2mm wat precies het verschil maakte dat het water wel normaal wegloopt via de afvoer.hfa schreef op woensdag 16 november 2022 @ 10:10:
[...]
Als je hiermee aangeeft dat je serieus je WPB niet (meer) waterpas hebt staan, zou ik daar wel mee uitkijken. In de handleiding staat niet voor niets dat het product waterpas geïnstalleerd moet worden. En condens is goed te verhelpen door de oppervlakten die sterk afkoelen, te tapen met isolatietape.
Hier stond er eerst ook condenswater onder de WPB na een run, maar nu totaal geen last meer van.
[edit] zie net dat je eerder in dit topic deze tape al had gebruikt...
Ik heb inderdaad de tape gebruikt en dat helpt al een stuk, echter des te verder ik plak schuift het probleem ook op. Heb er al aan gedacht de hele bovenkant te beplakken

Bedankt allemaal voor jullie antwoorden.
Net van mijn installateur bericht gehad dat LG zelf langs gaat komen voor het lekken, Krijg nog een datum door. Dus als jullie nog vragen hebben ik kan ze stellen aan de beste man of vrouw.
Wat betreft isolatie tape zou best kunnen helpen, maar ze gaan het eerst vanuit lg maar proberen te fixen.
Net van mijn installateur bericht gehad dat LG zelf langs gaat komen voor het lekken, Krijg nog een datum door. Dus als jullie nog vragen hebben ik kan ze stellen aan de beste man of vrouw.
Wat betreft isolatie tape zou best kunnen helpen, maar ze gaan het eerst vanuit lg maar proberen te fixen.
Ik zou voor deze vragen eens kijken in het algemene WPB topic. Dat staat vol met discussies over welke configuratie het beste werkt. (En de conclusie is: het ligt eraanpkrasnop schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:15:
Ik heb 2 vragen over installatie van WPB. Nu het staat bij mij in de technische ruimte met veel roosters, dak rookafvoer en heel slechte isolatie. Veel installatie mogelijkheden, maar nog geen duct aansluitingen.

Maar voor deze vragen:
1) als je je lucht naar buiten afvoert zal dit inderdaad soms warmere lucht zijn dan de buitenlucht. Je kunt het ook binnen afblazen, maar dan wordt het binnen koud en gaat je efficientie ook maar beneden. Zoals gezegd: dat andere topic staat er vol mee

2) ik weet eigenlijk niet exact wat de minimale temperatuur is van de LG. Dat zal in de specs staan, maar er zal een punt zijn dat hij niet meer werkt op buitenlucht inderdaad. Dan zal hij overgaan op het elektrische element (als je instellingen dat toelaten). Of je moet inderdaad overschakelen op binnenlucht
Dag tweakers zou dit goed zijn als afvoer doorvoeren?
https://www.janwit.nl/pla...oV_ma2R9gd6hoCKwMQAvD_BwE
Hallo , ik ben me hier aan het verdiepen over een lg wpb , ik lees dat er veel condens vorming is , is het beter om de boiler in een lekbak te zetten waar je normaal een wasmachine inzet ? Aangezien hij op zolder op laminaat komt te staan .
Al vast bedankt voor het advies .
Ik heb exact dezelfde gebruikt!killer2 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:41:
Lijkt me idd prima. Alleen de inlaat en uitlaat niet direct naast elkaar zettenkiller2 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:41:
In principe als alles goed is aangesloten is, heb je meestal geen condensvorming op de buitenkant. Als je hem op een uitlaat gaat aansluiten dan kan het wel wat meer voeten in aarde hebben om alles condensvrij te krijgen. Dat gezegd hebbende: ja, zet hem in zo'n lekbakKcclegionair schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 10:34:
Hallo , ik ben me hier aan het verdiepen over een lg wpb , ik lees dat er veel condens vorming is , is het beter om de boiler in een lekbak te zetten waar je normaal een wasmachine inzet ? Aangezien hij op zolder op laminaat komt te staan .

Wow helemaal rondom afgeplakt?l3p schreef op zondag 20 november 2022 @ 11:20:
Gister toch naar eens gedaan.
Hij heeft 6 uur op warmtepomp stand gestaan en geen druppel condens.
Kan ook zijn omdat het weer een paar graden kouder is![]()
[Afbeelding]
Geen idee of deze genoeg lucht kan doorvoeren. Wanneer je zeker wilt zijn (in hoeverre je zeker kan zijn, je moet eigenlijk berekeningen uitvoeren op bochten, pijpdikte etc. als je heel precies wilt zijn) is het over het algemeen safe om WTW materiaal te gebruiken. WTW is in de basis dezelfde principes. Warme lucht vs koude lucht, buisisolatie en hoge flow/lage luchtweerstand.killer2 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 09:41:
Edit: als de doorvoer aan de lage kant is, is dat geen giga probleem, kost alleen wat efficientie.
[Voor 8% gewijzigd door Razwer op 21-11-2022 11:51]
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
titel aanpassing

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Top, bedankt! We zullen wat algemene info naar de startpost gaan halen in de komende tijd om er een volwaardig algemeen topic van te maken
Wat bedoel je precies? Of we nog een bedrijf kennen die de wpb in bedrijf kan stellen met factuur voor de subsidie? Ik heb bij mij de aircoinstallateur gevraagd het erbij te zetten op de factuurkiller2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:46:
Iemand nog tips mbt bouwinstallatiebedrijf ivm aanvragen subsidie?
Vraagje: ik had vanochtend een keer de boiler redelijk "leeg"; ik merkte dat het ietsje kouder werd onder de douche. Dus dan zal de temperatuur wellicht 36-37 zijn geweest oid. Hoe dan ook, ik kijk nu net in de app (ca een uur na de douchebeurt) en zie dat de temperatuur van het water 19 graden is... Euh? Is het dan zo dat hij nu pas gemend heeft met het nieuwe koude water oid? Ik vind het wel een vrij lage temperatuur ineens. Of zou het zo zijn dat de koudwaterlaag die van onderen komt nu ineens voorbij het sensor punt gekomen is oid?
Nope; je kunt het beste lokaal een bedrijf benaderen óf bij de leverende partij afstemmen dat de factuuromschrijving kwalificeert voor het aanvragen van subsidie.killer2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:46:
Dit hebben wij ook wel eens gehad inderdaad. Water stond na het douchen op 38-39 graden; vervolgens startte de run en liep de temperatuur eerst terug naar 32 graden en vervolgens 26/27 graden. Volgens mij heeft dat inderdaad te maken met de waterlagen die dan mengen/gemengd zijn.E-Hoog schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:11:
Vraagje: ik had vanochtend een keer de boiler redelijk "leeg"; ik merkte dat het ietsje kouder werd onder de douche. Dus dan zal de temperatuur wellicht 36-37 zijn geweest oid. Hoe dan ook, ik kijk nu net in de app (ca een uur na de douchebeurt) en zie dat de temperatuur van het water 19 graden is... Euh? Is het dan zo dat hij nu pas gemend heeft met het nieuwe koude water oid? Ik vind het wel een vrij lage temperatuur ineens. Of zou het zo zijn dat de koudwaterlaag die van onderen komt nu ineens voorbij het sensor punt gekomen is oid?
Ok dank je ik kom dat tot de volgende criteria :hfa schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:46:
[...]
Nope; je kunt het beste lokaal een bedrijf benaderen óf bij de leverende partij afstemmen dat de factuuromschrijving kwalificeert voor het aanvragen van subsidie.
De datum van installatie, het type warmtepomp dat is geplaatst en de meldcode.
Nog meer?
Omschrijving van de werkzaamhedenkiller2 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:24:
[...]
Ok dank je ik kom dat tot de volgende criteria :
Nog meer?

Bedankt. Daar ga ik nu ook maar even van uit inderdaad.hfa schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:49:
[...]
Dit hebben wij ook wel eens gehad inderdaad. Water stond na het douchen op 38-39 graden; vervolgens startte de run en liep de temperatuur eerst terug naar 32 graden en vervolgens 26/27 graden. Volgens mij heeft dat inderdaad te maken met de waterlagen die dan mengen/gemengd zijn.
Ik had ook het serienummer er nog bijgezet. Geen idee of dat nog nodig is. Ik heb nog geen bericht gehad overigens, maar heb hem dan ook "pas" een maand geleden ingediendkiller2 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:24:
[...]
Ok dank je ik kom dat tot de volgende criteria :
Nog meer?
Dit was de factuuromschrijving zoals ik die heb ingediend (en akkoord was voor uitkering subsidie).
Ik heb een kennis (aannemer) gevraagd mij te factureren voor installatie (en deze ook betaald). Er zit gelukkig maar 6% BTW op.killer2 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:46:
Ik wacht nog op goedkeuring maar dat kan nog wel een paar weken duren.
Op de factuur heb ik model en meldcode laten vermelden+installatie en in bedrijfstelling.
incl BTW ~€150, is volgens mij gangbaar tarief.
Op loodgieterswerkzaamheden zit 21% btw.Razwer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:52:
[...]
Ik heb een kennis (aannemer) gevraagd mij te factureren voor installatie (en deze ook betaald). Er zit gelukkig maar 6% BTW op.
Op de factuur heb ik model en meldcode laten vermelden+installatie en in bedrijfstelling.
https://www.wolterskluwer...pumps-solar-water-heaters
sht, dat is belgie...Tijdelijk 6% btw voor zonnepanelen, warmtepompen en zonneboilers
Op de factuur voor de levering en installatie van fotovoltaïsche en thermische zonnepanelen, warmtepompen en zonneboilers mag van 1 april 2022 tot en met 31 december 2023 6% btw worden vermeld in plaats van 21%.
oops dan moet daar een aanpassing op komen bij de factuur...

aha dat is ook een mooie manier, mocht ik het niet via factuur voor elkaar krijgen dan stuur ik je misschien een DMRazwer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:52:
[...]
Ik heb een kennis (aannemer) gevraagd mij te factureren voor installatie (en deze ook betaald). Er zit gelukkig maar 6% BTW op.

Vandaag de LG warmtepompboiler 270 liter besteld, de eerste stap in het verlagen van ons gas verbruik.
Leuk! Beetje een fatsoenlijke levertijd tegenwoordig?Balou schreef op woensdag 23 november 2022 @ 18:40:
Vandaag de LG warmtepompboiler 270 liter besteld, de eerste stap in het verlagen van ons gas verbruik.
Woensdag komen ze hem brengen, kon ook eerder. Maar dan ben ik nog niet thuis.E-Hoog schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:06:
[...]
Leuk! Beetje een fatsoenlijke levertijd tegenwoordig?
Gekocht bij aircoplaza Zwolle.
Lijkt me heel netjes!Balou schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:11:
[...]
Woensdag komen ze hem brengen, kon ook eerder. Maar dan ben ik nog niet thuis.
Dan hebben ze het druk, die van mij komt ook van hen. Maandag besteld, woensdag in huis. Maar dat was begin oktober.Balou schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:11:
[...]
Woensdag komen ze hem brengen, kon ook eerder. Maar dan ben ik nog niet thuis.
Mijn exemplaar komt daar ook vandaan, maar het ligt er aan waar je woont welke dag ze komen bezorgen.BernieW schreef op woensdag 23 november 2022 @ 19:48:
[...]
Dan hebben ze het druk, die van mij komt ook van hen. Maandag besteld, woensdag in huis. Maar dat was begin oktober.
In mijn woonplaats bezorgen ze alleen op vrijdag voor zover ik weet.
Ik heb hem ook hier gekocht, prima service. Is ook keurig bezorgd.Razwer schreef op donderdag 24 november 2022 @ 10:45:
[...]
Mijn exemplaar komt daar ook vandaan, maar het ligt er aan waar je woont welke dag ze komen bezorgen.
In mijn woonplaats bezorgen ze alleen op vrijdag voor zover ik weet.
Mijn 270 komt ook uit Zwolle, ging allemaal prima. Ga zelf installeren maar was wel verrast dat er niet wat lengte condensslang meegeleverd is. En de aansluitbochtjes hiervoor ook niet. Iemand toevallig linkjes waar de juiste te bestellen zijn? Alvast dank 

Georgekniest.nl --> gewapende pvc slang en thules (haaks) zodat je e.e.a. mooi kan afwerken.stacker007 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:41:
Mijn 270 komt ook uit Zwolle, ging allemaal prima. Ga zelf installeren maar was wel verrast dat er niet wat lengte condensslang meegeleverd is. En de aansluitbochtjes hiervoor ook niet. Iemand toevallig linkjes waar de juiste te bestellen zijn? Alvast dank
Voor de condens heb ik deze gebruikt:stacker007 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 11:41:
https://leidingshop.nl/se...innendraad-x-buitendraad/
1x 3/4e en 1x 1/2e. Verder bij de Hornbach verloopjes gekocht naar 19mm slang aansluiting en daar ook de slang gehaald. Maar er zijn veel opties, zoals bijv. die @hfa aangeeft
Hoeveel wijkt de temperatuur die hij haalt af van de doeltemperatuur? Is dat 1-2 graden of veel meer? 1-2 graden heb ik ook wel eens en vooral nu hij koudere lucht aanzuigt. Dat is opzich niet zo heel erg
Edit: welke mode draai je de boiler? Auto? Of Warmtepomp? In dat laatste geval gaat het element niet aan en zou die ECO reset niets doen
Edit: welke mode draai je de boiler? Auto? Of Warmtepomp? In dat laatste geval gaat het element niet aan en zou die ECO reset niets doen
[Voor 25% gewijzigd door E-Hoog op 28-11-2022 12:46]
Daadwerkelijke temperatuur wijkt hier eveneens structureel af van doeltemperatuur, respectievelijk 1 - 3 graden. Ik vind het totaal niet erg aangezien de boiler op en top werkt!
Wellicht dat het met zomerse temperaturen buiten meer in lijn is met de gestelde doeltemperatuur.
Wellicht dat het met zomerse temperaturen buiten meer in lijn is met de gestelde doeltemperatuur.
.
Vraagje; ik heb ondertussen al wat topics doorgespit over de LG WPB. Mijne begin dit jaar besteld en vandaag eindelijk aangesloten. De installateur die 'm heeft aangesloten heeft het overdruk ventiel niet gemonteerd en gewoon afgedopt. Volgens hem is het in NL gebruikelijk om overdruk op de toevoer te regelen? Gaat dit problemen geven in de toekomst?
Zie onderstaande foto
Boiler staat overigens al vanaf 11u vanochtend maximaal te verwarmen met een verbruik van 2.2kW. Nu blijft de temp steken op 46 graden (doel temp 50) en is 't verbruik naar mijn inziens nog redelijk hoog (0.3kW). Toevoer en uitvoer gaan / komen beide uit dezelfde ruimte. (Zolder +- 17 graden)
Zie onderstaande foto
Boiler staat overigens al vanaf 11u vanochtend maximaal te verwarmen met een verbruik van 2.2kW. Nu blijft de temp steken op 46 graden (doel temp 50) en is 't verbruik naar mijn inziens nog redelijk hoog (0.3kW). Toevoer en uitvoer gaan / komen beide uit dezelfde ruimte. (Zolder +- 17 graden)
Bij mij is dat ventiel wel aangesloten. Maar ik hoorde inderdaad van de installateur datzelfde verhaal. En er zit inderdaad ook een inlaatcombinatie voor. Of het problemen gaat geven weet ik niet. Maar anders zou er bij mij dus water uit het ventiel hebben moeten komen? Dat is tot nu toe niet gebeurd (zo'n twee weken in gebruik).Nickster! schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:00:
Vraagje; ik heb ondertussen al wat topics doorgespit over de LG WPB. Mijne begin dit jaar besteld en vandaag eindelijk aangesloten. De installateur die 'm heeft aangesloten heeft het overdruk ventiel niet gemonteerd en gewoon afgedopt. Volgens hem is het in NL gebruikelijk om overdruk op de toevoer te regelen? Gaat dit problemen geven in de toekomst?
Zie onderstaande foto
[Afbeelding]
Het verbruik als die 'uit' staat is bij mij 0.05 kW. Ik denk dat hij met die 0.3 kW bij jou nog op warmtepomp-modus de laatste paar graden doet?
Goed om te weten. Ga er voor nu maar van uit dat het zo wel snor zit.Groen schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:11:
[...]
Bij mij is dat ventiel wel aangesloten. Maar ik hoorde inderdaad van de installateur datzelfde verhaal. En er zit inderdaad ook een inlaatcombinatie voor. Of het problemen gaat geven weet ik niet. Maar anders zou er bij mij dus water uit het ventiel hebben moeten komen? Dat is tot nu toe niet gebeurd (zo'n twee weken in gebruik).
Het verbruik als die 'uit' staat is bij mij 0.05 kW. Ik denk dat hij met die 0.3 kW bij jou nog op warmtepomp-modus de laatste paar graden doet?
Over het verbruik; wanneer stopt de boiler met verwarmen? Want ik zie nu net dat het verbruik nog rond de 0.3kW schommelt en de temperatuur van het water aan het afnemen is. 45 graden t.o.v. 50 doeltemp. Heb de modus op Automatisch staan i.p.v. WP
Ik heb tot nu toe 2-3x het overdruk ventiel gebruikt om het vat leeg te laten lopen. Wanneer ik hem niet openzet is er een soort vacuüm en loopt hij niet leeg.Nickster! schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:00:
De installateur die 'm heeft aangesloten heeft het overdruk ventiel niet gemonteerd en gewoon afgedopt. Volgens hem is het in NL gebruikelijk om overdruk op de toevoer te regelen? Gaat dit problemen geven in de toekomst?
Of je moet de dop los willen draaien?
[Voor 46% gewijzigd door l3p op 29-11-2022 14:19]
Ik ben blijkbaar te ongeduldig. WP only mode aangezet op de boiler zelf en nu blijft ie mooi in stand-by modus staan (volledig stil & maar 0.05kW)Nickster! schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:17:
[...]
Goed om te weten. Ga er voor nu maar van uit dat het zo wel snor zit.
Over het verbruik; wanneer stopt de boiler met verwarmen? Want ik zie nu net dat het verbruik nog rond de 0.3kW schommelt en de temperatuur van het water aan het afnemen is. 45 graden t.o.v. 50 doeltemp. Heb de modus op Automatisch staan i.p.v. WP
Hoe wil je de WPB nu makkelijk leeg laten lopen? Want mijn ervaring is dat het overdrukventiel open zetten het veel makkelijker maakt om het vacuüm op te heffen in de WPBNickster! schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:00:
Zie onderstaande foto
[Afbeelding]
Bij verwarmen stookt hij tot 3 graden onder de doeltemperatuur.... boiler gaat pas weer verwarmen als onder 6 a 7 graden onder doeltemperatuur komt. De automatische modus houd ik dan aan.E-Hoog schreef op maandag 28 november 2022 @ 11:52:
Hoeveel wijkt de temperatuur die hij haalt af van de doeltemperatuur? Is dat 1-2 graden of veel meer? 1-2 graden heb ik ook wel eens en vooral nu hij koudere lucht aanzuigt. Dat is opzich niet zo heel erg
Netjes! Ik moet zeggen dat ik ‘m kwa geluid eerlijk vind tegenvallen. Als de WP draait en vol aan het verwarmen is dan klinkt de boiler bijna als een centrifugerende wasmachine. Straks even gedoucht en toen ging de temp snel van 46c naar 41c en heeft ie toch anderhalf uur staan verwarmen met bijkomende herrie.Ritchy224 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:06:
Hier vandaag ook een LG WH27S warmtepomp geïnstalleerd, nu de komende tijd ervaring opdoen.
Qua geluid valt mij die heel erg mee.
Dit inderdaadl3p schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:17:
[...]
Ik heb tot nu toe 2-3x het overdruk ventiel gebruikt om het vat leeg te laten lopen. Wanneer ik hem niet openzet is er een soort vacuüm en loopt hij niet leeg.
Of je moet de dop los willen draaien?

3 graden is wel wat meer dan ik zou verwachten, maar volgens mij hebben anderen dit ook wel eens. Als je het weet kun je gewoon de temperatuur wat hoger zettenbeltmanjab schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:34:
[...]
Bij verwarmen stookt hij tot 3 graden onder de doeltemperatuur.... boiler gaat pas weer verwarmen als onder 6 a 7 graden onder doeltemperatuur komt. De automatische modus houd ik dan aan.
'k Zit nog even naar de foto te kijken en zie dat je (volgens mij) hetzelfde type vlinderklep hebt gebruikt die ik in eerste had gebruikt. Maar dat zit geen KIWA-keurmerk op, en is dus officieel niet voor drinkwatertoepassingen bedoeld. Zelf heb ik deze dus vervangen voor een type mét KIWA-keurmerk, puur om het 'in orde' te hebben. Wat jij daarin wilt/doet mag je uiteraard helemaal zelf weten, maar dan ben je geïnformeerd

De boiler gaat verwarmen als de actuele temperatuur 5 graden lager is dan de doeltemperatuur (ofwel, de hysterese van de boiler is 5 graden). Doordat de sensor onderin het vat voor een afwijking van 2-3 graden kan zorgen, ervaar je (dus) dat het erop lijkt dat de boiler pas aangaat als er 6-7 graden verschil is.beltmanjab schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 20:34:
[...]
Bij verwarmen stookt hij tot 3 graden onder de doeltemperatuur.... boiler gaat pas weer verwarmen als onder 6 a 7 graden onder doeltemperatuur komt. De automatische modus houd ik dan aan.
Wat je kunt doen om dit te testen: stel, je actuele temperatuur is 46 graden en je doeltemperatuur is 50 graden. Je zou dan - normaliter - verwachten dat de boiler aanspringt als de de actuele temperatuur 45 graden is. Maar door de afwijking van 2-3 graden zal dit pas gebeuren wanneer de temperatuur is gezakt naar 43 of zelfs 42 graden.
Stel in dit geval de doeltemperatuur eerst eens in op 46+2+5= 53 graden. Spingt de WPB dan aan, dan is je afwijking 2 graden. Zo niet, stel de boiler dan in op 54 graden. Springt hij dan wel aan, dan is je afwijking 3 graden. Op deze manier kun je de WPB triggeren om te starten met de run als je bijvoorbeeld weet dat een paar een later veel warm water nodig is.
Resumé: het komt bij ons wel eens voor dat de WPB gedurende de dag én het timeframe waarop hij mag draaien niet binnen de bandbreedte (<43 graden in ons geval) valt waarop er verwarmt gaat worden. Gevolg: een hele dag zonder run en in de nacht koelt de WPB vervolgens net wat meer af waardoor de temperatuur de volgende ochtend op 41-42 graden staat en de wederhelft klaagt dat de douche niet zo 'heet' wordt....

Hallo
Is er iemand in de buurt van Ede gld die een 200l heeft staan zodat ik het geluid kan horen ivm plaatsing op zolder naast CV of aan de andere kant van de zolder zodat ik er een hokje omheen kan zetten maar dan staat hij wel 4 meter van de CV af.
Gr. Bert
Is er iemand in de buurt van Ede gld die een 200l heeft staan zodat ik het geluid kan horen ivm plaatsing op zolder naast CV of aan de andere kant van de zolder zodat ik er een hokje omheen kan zetten maar dan staat hij wel 4 meter van de CV af.
Gr. Bert
Dat is volgens de beschrijving de opening voor de T&P ontlastklep die ook wordt meegeleverd met de WPB, waarom zou je hem dan niet monteren?Nickster! schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:00:
Zie onderstaande foto
[Afbeelding]
Ik heb ook ergens gelezen dat deze niet nodig is omdat de druk in het waterleidingnet hier niet zo hoog is/wordt dat deze open gaat.
Helaas ben ik niet woonachtig in Ede. In dit topic is er wel een filmpje te vinden van het geluid van de boiler. Wellicht had je het reeds gelezen in dit topic, maar bij ons staat de WPB (ook) op de voorzolder, 3 meter van de CV af. Als de deur van de slaapkamer van onze dochter dicht is hoor je praktisch niets van de boiler. NB. bij ons staat hij niet in 'ductmodus', dan maakt hij namelijk significant meer geluid.thien schreef op woensdag 30 november 2022 @ 12:27:
Hallo
Gr. Bert
Ofwel: ik zou niet (direct) een hokje eromheen zeten; daarbij komt ook, doe je dat wel, dan zit je sowieso met de ductkit voor zowel de aan- als afvoer van voldoende lucht. En daar dien je dan je dan ook rekening mee te houden met de afmetingen van het hok(je). 'k Ben bang dat het dan al gauw een 'hok' wordt

Het geluid vind ik meevallen maar ik ben wel blij dat je de bandbreedte op kunt geven waarbinnen de machine mag draaien. Niet alleen om dit af te stemmen op de zonnepanelen maar ook voor het geluid snachts. Hoewel de WPB in een afgesloten ruimte staat, kunnen we hem toch een beetje horen. Komt vooral omdat het snachts zo stil is natuurlijk.
Nu ging de WPB laatst een keertje midden in de nacht aan, tussen 03.00 en 06.00. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Volgens de app is het tijdsschema actief. Iemand anders dit al eens gehad?
@thien Ik woon in de achterhoek, wellicht te ver om even te komen luisteren maar je bent welkom.
Nu ging de WPB laatst een keertje midden in de nacht aan, tussen 03.00 en 06.00. Dat is natuurlijk niet de bedoeling. Volgens de app is het tijdsschema actief. Iemand anders dit al eens gehad?
@thien Ik woon in de achterhoek, wellicht te ver om even te komen luisteren maar je bent welkom.
Ben wel even benieuwd naar het verbruik van iedereen eigenlijk
Schrik niet... we zijn maar met ze 2en.... draait op alleen warmtepomp modus op 60 graden.
Merk wel dat ik nu het buiten kouder wordt ik ongeveer 30% meer verbruik.
De unit staat in de kelder zonder af of aanvoer naar buiten.(wacht nog steeds op een aansluitkit.....)

Schrik niet... we zijn maar met ze 2en.... draait op alleen warmtepomp modus op 60 graden.
Merk wel dat ik nu het buiten kouder wordt ik ongeveer 30% meer verbruik.
De unit staat in de kelder zonder af of aanvoer naar buiten.(wacht nog steeds op een aansluitkit.....)
[Voor 20% gewijzigd door Shinoki op 01-12-2022 18:50]
Hier ook op standje warmtepomp
60 graden, geen legionella.
Zuigt aan van binnen op zolder.
Blaast uit via 125mm Y-stuk samen met MV naar buiten.
3 personen die iedere dag in bad of douche gaan.
Vanaf deze maand hou ik ook het aantal warme liters bij vanuit de wpb met een warmwatermeter.
Iemand die dit ook toevallig kan doen ter vergelijking?
Vanaf deze maand hou ik ook het aantal warme liters bij vanuit de wpb met een warmwatermeter.
Iemand die dit ook toevallig kan doen ter vergelijking?
[Voor 6% gewijzigd door l3p op 01-12-2022 20:53]
Welke water meter gebruik jij? Moet binnenkort toch nog wat aanpassingen aan de aanvoer doen. Kan ik meteen een meter op de uitvoer plaatsen.l3p schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:35:
Hier ook op standje warmtepomp
Vanaf deze maand hou ik ook het aantal warme liters bij vanuit de wpb. Iemand die dit ook toevallig kan doen ter vergelijking?
Yep, hier ook gehad nadat de app een update had gehad. 24 uur wachten en hij deed het weer als vanouds, ofwel, de WPB hielt zich keurig aan het schema.benniez schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:50:
Het geluid vind ik meevallen maar ik ben wel blij dat je de bandbreedte op kunt geven waarbinnen de machine mag draaien. Niet alleen om dit af te stemmen op de zonnepanelen maar ook voor het geluid snachts. Hoewel de WPB in een afgesloten ruimte staat, kunnen we hem toch een beetje horen. Komt vooral omdat het snachts zo stil is natuurlijk.
Hier ook al een paar keer meegemaakt, wanneer de WPB zijn spanning of wifi verbinding even verliest begint het schema ook pas weer de volgende dag.benniez schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:50:
Deze warmwatermeter heb ik gebruikt. (inkoop €14,85 ex btw) Lijkt prima te werken.Shinoki schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:52:
Welke water meter gebruik jij? Moet binnenkort toch nog wat aanpassingen aan de aanvoer doen. Kan ik meteen een meter op de uitvoer plaatsen.
Hier de 270 liter variant. Boiler staat op 50 graden op warmtepomp. met 1x per week een legionella run. Zuigt lucht aan vanaf de zolder en blaast het vervolgens naar buiten via oude cv pijp.
2 volwassenen douchen elke dag met regendouche. 2 dochters van 3 en 1 ongeveer 3x per week.
2 volwassenen douchen elke dag met regendouche. 2 dochters van 3 en 1 ongeveer 3x per week.
[Voor 4% gewijzigd door vangoghnl op 01-12-2022 21:17]
2 volwassenen en 2 kleine kinderen.
In oktober draaide de WPB nog zonder dat de koude lucht uit de ruimte werd afgevoerd.
Sinds november wordt de koude lucht afgevoerd en zuigt hij dus warmere lucht aan.
Staat op 50 graden in warmtepompmodus en legionellapreventie staat aan.
50 graden hebben we precies genoeg aan. De kinderen gaan regelmatig in bad en dat gaat prima.
Wij verwarmen ons huis voornamelijk met een houtkachel. Als het echt koud gaat worden dan gaat de CV ook aan. Zijn bezig met het voorbereiden van een verbouwing waar we o.a. een bodemwarmtepomp toe willen voegen.
Op welke stand hebben jullie de lg staan? Automatische, warmtepomp? Wat is zuiniger?
Wij hebben november 76 kWh verbruikt. 2 volwassenen en 3 kinderen.
Stand 'warmtepomp' op 55 graden. Aanvoer/afvoer beide binnen (in de bijkeuken wordt het dan ook 13 graden af en toe terwijl de keuken 21 graden is). Anti-legionella heb ik uit. Bij 55 graden vindt de bacterie het al niet zo prettig en het water wordt vaak genoeg ververst denk ik.
Stand 'warmtepomp' op 55 graden. Aanvoer/afvoer beide binnen (in de bijkeuken wordt het dan ook 13 graden af en toe terwijl de keuken 21 graden is). Anti-legionella heb ik uit. Bij 55 graden vindt de bacterie het al niet zo prettig en het water wordt vaak genoeg ververst denk ik.
[Voor 20% gewijzigd door Groen op 02-12-2022 12:38. Reden: Typo en aanvoer/afvoer]
Hier twee volwassenen en 3 kinderen. Om de dag douchen en 2x p/week in bad. Doeltemperatuur op 50 graden, WPB staat op 'warmtepomp' en legionellarun 'aan'.
Afvoer koude lucht naar buiten; aanvoer vanaf de zolder (met dit weer is de aanvoertemperatuur zo'n 16-19 graden, afhankelijk van hoe zonnig en is en dito straling door de dakramen).
Afvoer koude lucht naar buiten; aanvoer vanaf de zolder (met dit weer is de aanvoertemperatuur zo'n 16-19 graden, afhankelijk van hoe zonnig en is en dito straling door de dakramen).
Zo dat is toch wel beduidend minder dan mijn verbuik
.... toch maar snel die koude lucht afvoeren en eens zien hoeveel het scheelt

Dat gaat zeker schelen in je verbruik!Shinoki schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 11:54:
Zo dat is toch wel beduidend minder dan mijn verbuik.... toch maar snel die koude lucht afvoeren en eens zien hoeveel het scheelt
Ps. Ik zou de WPB ook wat lager zetten dan 60graden in jouw geval. Zeker in een kelder waar de WPB nu continu z'n eigen lucht weer gebruikt, leidt zo'n hoge doeltemperatuur denk dubbel tot een hoger verbruik icm met de warmtepomp modus. Er zit simpelweg niet zoveel energie (meer) in koude lucht.
Klopt. De 60 graden is in ieder geval een bewust keuze op dit moment. We merken toch bij 50 graden dat als we kort achterelkaar douchen ( en we staan best lang er onderhfa schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 12:43:
Ps. Ik zou de WPB ook wat lager zetten dan 60graden in jouw geval. Zeker in een kelder waar de WPB nu continu z'n eigen lucht weer gebruikt, leidt zo'n hoge doeltemperatuur denk dubbel tot een hoger verbruik icm met de warmtepomp modus. Er zit simpelweg niet zoveel energie (meer) in koude lucht.

Nu gaat het water na de 2 douche beurt naar ongeveer 53 graden, en kan er zeker nog iemand douchen. hiervoor zakte het vaak naar 40, dan is de waterdruk ook een stuk minder aangezien er minder koud bijgemengd kan worden.
Staat deze op een houtenvloer ?
Nickster! schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:00:
Zie onderstaande foto
[Afbeelding]
Ja en nee, ik heb de boiler op twee stalen liggers (met daarop OSB) gezet. Volgens een constructeur zou de boiler anders een te zware puntbelasting geven voor de breedplaat vloer op zolder.
M.b.t. verbruik ben ik tot nu redelijk tevreden. Aanvoer & uitvoer beide zelfde ruimte, doeltemp 52 graden en WP modus. We (2 volwassenen) douchen ongeveer om de dag en 't verbruik komt neer op +- 800 watt per dag.
[Voor 24% gewijzigd door Nickster! op 05-12-2022 10:35]
Vraagje.
Als de wpbolier aanstaat stopt hij af en toe lijkt die te ontluchten en start dan weer op om verder te gaan. Hebben jullie dit ook en wat is het?
Lg monteur is nog niet geweest overigens.
Als de wpbolier aanstaat stopt hij af en toe lijkt die te ontluchten en start dan weer op om verder te gaan. Hebben jullie dit ook en wat is het?
Pak je de aanvoerlucht toevallig van buiten? Het klinkt namelijk als een defrost van de WPB. Met deze buitentemperaturen kan dat wel, maar het is natuurlijk maar een hersenspinsel. Hier nog niet meegemaakt, maar hier pakt ie lucht van binnen die momenteel nog 12-13 graden is.vangoghnl schreef op maandag 5 december 2022 @ 12:04:
Vraagje.
Nee van binnen. Hij doet het zeker 3x als hij van 40 naar 50 graden moet.hfa schreef op maandag 5 december 2022 @ 15:22:
[...]
Pak je de aanvoerlucht toevallig van buiten? Het klinkt namelijk als een defrost van de WPB. Met deze buitentemperaturen kan dat wel, maar het is natuurlijk maar een hersenspinsel. Hier nog niet meegemaakt, maar hier pakt ie lucht van binnen die momenteel nog 12-13 graden is.
Hier hetzelfde. Ik krijg erg veel defrosts met de wpb momenteel. Veel meer dan met mijn aircos. Echter weet ik van LG multisplit aircos dat ze een enorm domme defrost regeling hebben, dus het zou me niets verbazen als de wpb op dat gebied ook niet met al te veel intelligentie is uitgerust. Ik zuig ook van binnen aan (wel redelijk frisse lucht uit de garage) en blaas naar buitenvangoghnl schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:57:
[...]
Nee van binnen. Hij doet het zeker 3x als hij van 40 naar 50 graden moet.
Ok, hier nog niet meegemaakt. Maar goed om dan in het achterhoofd te houden als onze binnen temperatuur ook dusdanig daalt en/of er veel warmtevraag is dat er (al) defrosts optreden.vangoghnl schreef op maandag 5 december 2022 @ 16:57:
[...]
Nee van binnen. Hij doet het zeker 3x als hij van 40 naar 50 graden moet.
Ondanks de BTW fout toch RVO centjes gehad. Factuur ondertussen wel recht getrokken ivm de "vrienden" van de Belastingdienst niet op de kast te jagen. Maar RVO heeft de "foute" factuur gewoon goed gekeurd.Razwer schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:52:
[...]
[Voor 4% gewijzigd door Razwer op 06-12-2022 15:09]
Hallo, vraagje: hoelang duurt de legionella run van de LG wpb?
Dat is nogal afhankelijk van een aantal dingen. O.a. welke begintemperatuur en welke aanzuigtemperatuur (lucht). Vanwaar de vraag?Nogalwiedes schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:14:
Uit de handleiding:Nogalwiedes schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:14:
The water heater automatically performs the anti-legionella mode once a week. The water
temperature will go up to 60 °C and stay for 1 hour. These temperature can scald, so we recommend you use a thermostatic mixing valves.
Gewoon ter informatie over iets wat ik nog niet wist. Nu weet ik het!E-Hoog schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 20:28:
[...]
Dat is nogal afhankelijk van een aantal dingen. O.a. welke begintemperatuur en welke aanzuigtemperatuur (lucht). Vanwaar de vraag?
Dat is altijd goed :-).Nogalwiedes schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 22:07:
[...]
Gewoon ter informatie over iets wat ik nog niet wist. Nu weet ik het!
Ik heb sinds kort een lg whs27 aangesloten met een delectrische koppeling, dezelfde als in dit topic was voor gesteld.
Nu heb ik toevallig 1 week later de boiler moeten afkoppelen voor wat aanpassingen.
En zag ik dat mijn aansluitingen in en uit van lg water reeds onder de corrosie zaten, dit zou toch niet dan mogen gebeuren?
Iemand hier ervaring mee of een oplossing?
Voordat de boiler dadelijk hierdoor schade oploopt.
Nu heb ik toevallig 1 week later de boiler moeten afkoppelen voor wat aanpassingen.
En zag ik dat mijn aansluitingen in en uit van lg water reeds onder de corrosie zaten, dit zou toch niet dan mogen gebeuren?
Zolang je de koppelingen op de juiste manier hebt aangesloten zou ik me geen zorgen maken; de aansluitingen van onze WPB zagen er ook zo uit aan de binnenkant maar ik ga er vanuit dat het daarbij blijft, juíst door gebruik van deze koppelingen.TDD schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:14:
Ik heb sinds kort een lg whs27 aangesloten met een delectrische koppeling, dezelfde als in dit topic was voor gesteld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beste, ik wil een ook LG therma v 9KW en een lg wh20s f5 kopen.
Nu wil ik ook nog zonnepanelen kopen.
Wie weet welke zonnepanelen samen kunnen werken met de warmtepompboiler van LG?
Als de saldeering verdwijnt dat je met je overschot van stroom je water overdag op warmt?
Bvd patrick
Als de saldeering verdwijnt dat je met je overschot van stroom je water overdag op warmt?
Bvd patrick
Ook het water uit de boiler was in het begin wat bruin, dus er is hier al eens eerder het vermoeden uitgesproken dat deze bruine laag die je nu ziet ook wel eens vanuit het eerste gebruik/het productieproces kan komen. Zou me er idd ook niet al te veel zorgen om makenhfa schreef op woensdag 7 december 2022 @ 15:04:
[...]
Zolang je de koppelingen op de juiste manier hebt aangesloten zou ik me geen zorgen maken; de aansluitingen van onze WPB zagen er ook zo uit aan de binnenkant maar ik ga er vanuit dat het daarbij blijft, juíst door gebruik van deze koppelingen.
In principe zijn dat losstaande systemen. De LG wpb zal niets met zonnepanelen kunnen doen. Ik weet nog steeds niet goed of er een domoticaintegratie is voor de LG wpb, anders zou je er zelf iets omheen kunnen programmeren dat zodra je stroom over hebt van je panelen dat dan de boiler aangaat oidpatjuh1988 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:04:
Beste, ik wil een ook LG therma v 9KW en een lg wh20s f5 kopen.
Bvd patrick
Overigens: hoeveel panelen wil je leggen? Of anders gezegd: hoeveel kWh wil je kwijt in je boiler als je hem als "accu" gaat inzetten? Wij hadden in de zomer een daggebruik van gemiddeld nog geen kWh. Misschien met een groot gezin en veel douchen enzo dat je naar 2kWh gaat in de zomer, maar veel meer moet je er niet van verwachten denk ik. Er zijn mensen (zie algemeen wpb topic) die het elektrische element vol aanzetten met zon. Dan stook je wel wat meer kWh weg, maar niet bepaald zuinig.
Mocht je een directere input willen op je wpb ook aan te geven dat je zonneenergie over hebt dan is de LG niet de beste keus. Zie algemene wpb topic

[Voor 32% gewijzigd door E-Hoog op 08-12-2022 09:27]
Bij de LG WH20S staat het volgende:
LG-WH20S.F5 Warmtepompboiler 200L (725 euro subsidie ...https://www.goedkopeairconditioning.com › Winkel
De DUAL Inverter compressor werkt tot 74 procent zuiniger dan een ... heeft deze energielabels A+ en A++ en is verbinden met zonnepanelen ook mogelijk.
Verder staat er helaas niets bij.
LG-WH20S.F5 Warmtepompboiler 200L (725 euro subsidie ...https://www.goedkopeairconditioning.com › Winkel
De DUAL Inverter compressor werkt tot 74 procent zuiniger dan een ... heeft deze energielabels A+ en A++ en is verbinden met zonnepanelen ook mogelijk.
Verder staat er helaas niets bij.