Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benniez
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-07-2024
patjuh1988 schreef op woensdag 7 december 2022 @ 20:04:
Beste, ik wil een ook LG therma v 9KW en een lg wh20s f5 kopen.
Nu wil ik ook nog zonnepanelen kopen.

Wie weet welke zonnepanelen samen kunnen werken met de warmtepompboiler van LG?
Als de saldeering verdwijnt dat je met je overschot van stroom je water overdag op warmt?

Bvd patrick
Ik heb zonnepanelen en volgens mij is een koppeling met de panelen en de LG WPB niet mogelijk. Door het tijdschema aan te passen op de opbrengst van de zonnepanelen kun je de zonnestroom wel optimaal benutten.

Communicatie met de panelen lijkt me wel erg lastig, een warmtepomp vindt het niet fijn om continu opnieuw op te moeten starten. Je kunt hem dan beter afstemmen op de weersverwachting ;) Vandaag in de ochtend zon, daarna bewolkt, morgen andersom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-10-2023
[quote]TDD schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:14:
Ik heb sinds kort een lg whs27 aangesloten met een delectrische koppeling, dezelfde als in dit topic was voor gesteld.

Nu heb ik toevallig 1 week later de boiler moeten afkoppelen voor wat aanpassingen.

En zag ik dat mijn aansluitingen in en uit van lg water reeds onder de corrosie zaten, dit zou toch niet dan mogen gebeuren?
Iemand hier ervaring mee of een oplossing?
Voordat de boiler dadelijk hierdoor schade oploopt.

Die vraag heb ik ook al eens gesteld, de voorgestelde koppelingen hebben geen kiwa keur.
En aangezien die van messing en staal zijn is dat (hoogstwaarschijnlijk ) de oorzaak van de corrosie.
Een alternatief van totaal messing heb ik nog niet gevonden .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
Ritchy224 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 19:06:
Hier vandaag ook een LG WH27S warmtepomp geïnstalleerd, nu de komende tijd ervaring opdoen.
Qua geluid valt mij die heel erg mee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes Ritchy224, de mijne komt volgende week is de planning. Ik zie dat je geen dielektrische koppelingen voor warm en koud water hebt gebruikt.
Ik vraag me ook af of dat wel nodig is, daar verschillen de meningen nogal over hier. Wat was jou motivatie om het niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
TDD schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:14:
Ik heb sinds kort een lg whs27 aangesloten met een delectrische koppeling, dezelfde als in dit topic was voor gesteld.

Nu heb ik toevallig 1 week later de boiler moeten afkoppelen voor wat aanpassingen.

En zag ik dat mijn aansluitingen in en uit van lg water reeds onder de corrosie zaten, dit zou toch niet dan mogen gebeuren?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die vraag heb ik ook al eens gesteld, de voorgestelde koppelingen hebben geen kiwa keur.
En aangezien die van messing en staal zijn is dat (hoogstwaarschijnlijk ) de oorzaak van de corrosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08-06 20:12
patjuh1988 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 10:22:
Bij de LG WH20S staat het volgende:

LG-WH20S.F5 Warmtepompboiler 200L (725 euro subsidie ...https://www.goedkopeairconditioning.com › Winkel
De DUAL Inverter compressor werkt tot 74 procent zuiniger dan een ... heeft deze energielabels A+ en A++ en is verbinden met zonnepanelen ook mogelijk.

Verder staat er helaas niets bij.
Wat @E-Hoog zegt klopt helemaal; de tekst die je aanhaalt is denk ik een knip&plak resultaat van de webshop (?). De LG heeft géén warmtespiraal met PV aansluiting. Dus het enige wat je zou kunnen doen is hem middels een Smartplug van bijvoorbeeld Homewizard aansluiten op het net, en instellen dat hij alleen aangaat als er teruglevering is van je zonnepanelen. Maar volgens mij las ik elders op dit forum dat dit ook niet altijd feilloos werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:01
hfa schreef op donderdag 8 december 2022 @ 19:36:
[...]

Wat @E-Hoog zegt klopt helemaal; de tekst die je aanhaalt is denk ik een knip&plak resultaat van de webshop (?). De LG heeft géén warmtespiraal met PV aansluiting. Dus het enige wat je zou kunnen doen is hem middels een Smartplug van bijvoorbeeld Homewizard aansluiten op het net, en instellen dat hij alleen aangaat als er teruglevering is van je zonnepanelen. Maar volgens mij las ik elders op dit forum dat dit ook niet altijd feilloos werkt.
Idd. Je moet iets met domotica doen. Ik zou hem overigens niet met een smart plug uit zetten, want dan gaat ook de iccp bescherming van je boilervat uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
benniez schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:06:
[...]

Communicatie met de panelen lijkt me wel erg lastig, een warmtepomp vindt het niet fijn om continu opnieuw op te moeten starten. Je kunt hem dan beter afstemmen op de weersverwachting ;) Vandaag in de ochtend zon, daarna bewolkt, morgen andersom...
Daar zeg je wat idd. Een wp vindt het niet leuk om steeds aan en uit te gaan. Dat zal wellicht ook de reden zijn dat bij andere merken vooral het elektrische element aangaat als je hun PV contact activeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RS6
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-11-2023

RS6

Sinds kort bezitter van LG Therma V boiler 270l
Watertemperatuur zit veel lager dan 1-3 gr zoals eerder in dit forum vermeld. Zit zo’n 5-6 gr in.
Met doeltemp 50 en actueel 44 was het bij een langere douchebeurt ineens nog maar 32gr.
Iemand hier ervaring mee? Zo is het lang wachten met 5 personen totdat ie weer eens voldoende opgewarmd is. Temp ophogen tot 60 zal ook niet meer efficiënt zijn lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
E-Hoog schreef op donderdag 8 december 2022 @ 20:59:
[...]

Idd. Je moet iets met domotica doen. Ik zou hem overigens niet met een smart plug uit zetten, want dan gaat ook de iccp bescherming van je boilervat uit.
Das ook waar...dus vergeet de Smartplug maar |:( ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
RS6 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 22:51:
Sinds kort bezitter van LG Therma V boiler 270l
Watertemperatuur zit veel lager dan 1-3 gr zoals eerder in dit forum vermeld. Zit zo’n 5-6 gr in.
Met doeltemp 50 en actueel 44 was het bij een langere douchebeurt ineens nog maar 32gr.
Iemand hier ervaring mee? Zo is het lang wachten met 5 personen totdat ie weer eens voldoende opgewarmd is. Temp ophogen tot 60 zal ook niet meer efficiënt zijn lijkt me
Dit klopt inderdaad met de ervaringen van andere LG WPB eigenaren. 44 graden = 46 graden voor de WPB =<5graden onder de doeltemperatuur. Zodoende springt de boiler nog niet aan om te verwarmen. Wordt er dan langer gedouched, dan is het niet gek dan de actuele temperatuur veel lager is dan je wellicht verwacht. Zeker als de WPB in inmiddels met z'n run begonnen is en het koude water onderin de boiler gemengd wordt met de rest van het warme water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RS6
  • Laatst online: 05-11-2023

RS6

Dat principe zal waarschijnlijk niet anders zijn bij andere merken. Ik denk dat er niets anders op zit dan te zorgen voor een spaar douchekop en/of de temperatuur wat te verhogen.
Eens kijken wat het verbruik gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beltmanjab
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-11-2024
Even benieuwd. Wat is jullie week gebruik vorige week 28/11 12/4Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/39Q6cWVxarhVLQxXwkgqW2r3PmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f9jsREQUMwDDOWzUlYoGuP6h.jpg?f=fotoalbum_large? Zit zelf op 44 kw 4p huishouden. Doeltemp 53 graden automatische stand... en Duct mode off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
beltmanjab schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 21:03:
Even benieuwd. Wat is jullie week gebruik vorige week 28/11 12/4[Afbeelding]? Zit zelf op 44 kw 4p huishouden. Doeltemp 53 graden automatische stand... en Duct mode off
14.5 kWh, met 2 volwassenen en 2 kinderen en zonder legionellarun die week (die ik handmatig op de warmtepomp doe). Maar vergelijken blijft lastig altijd vanwege verschillende gewoontes en opstellingen. Los daarvan, 44 kWh is veel. Als je dat wil verminderen zou ik hem om te proberen sowieso van de auto stand afhalen. In de auto stand mag hij ook het elektrische element gebruiken. Dus zet hem eens op warmtepomp mode. Welke opstelling heb je wat betreft lucht aan- en afzuigen?

[ Voor 3% gewijzigd door E-Hoog op 10-12-2022 06:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Fraigie schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:12:
[quote]TDD schreef op woensdag 7 december 2022 @ 11:14:

Volgens mij maakt dat weinig uit, dat die koppelingen van staal zijn. Als die zouden gaan roesten bij normaal gebruik dan gaat er toch iets mis bij de productontwikkeling ;-). Bij andere boilers met dit type boilerbescherming (iccp) worden de dielektrische koppelingen wel aanbevolen en ook wel eens meegeleverd. Dat LG dat niet doet heeft er m.i. meer mee te maken dat LG een speler is die zich pas net op deze markt begeeft. Zowel in software als in hardware zijn er al dingen voorbij gekomen die vrij matig zijn en op kinderziektes duiden. Dit lijkt me er één van (het ontbreken van verwijzing naar de koppeling).

PS: ik weet niet welk doel je hebt met cursief en dikgedrukt schrijven, maar persoonlijk sla ik dat soorte drukke teksten bijna standaard over met lezen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
RS6 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:40:
Dat principe zal waarschijnlijk niet anders zijn bij andere merken. Ik denk dat er niets anders op zit dan te zorgen voor een spaar douchekop en/of de temperatuur wat te verhogen.
Eens kijken wat het verbruik gaat doen.
Precies. Veel gebruik van warm water zorgt er nu eenmaal voor dat de temperatuur snel afneemt in de boiler. @RS6 Ik had het laatst ook eens bij wat meer gebruik: de temp was ineens onder de 30 gezakt! Heel gek, want het water was nog wel warm(achtig). Dat is waarschijnlijk het koude water dat vanaf onderen de sensorpositie in de boiler bereikt. Dat was ook op een dag dat we net wat meer hadden gebruikt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-06 21:11
Voor de liefhebbers. Hij wordt nu ondersteund door de LG integratie van ollo69 voor Home Assistant.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tOcPOR_mONRsQgg30K0lZf5pah4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i73XXJwjWZmMC4RXMBbpdCyV.png?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beltmanjab
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-11-2024
E-Hoog schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 06:56:
[...]

14.5 kWh, met 2 volwassenen en 2 kinderen en zonder legionellarun die week (die ik handmatig op de warmtepomp doe). Maar vergelijken blijft lastig altijd vanwege verschillende gewoontes en opstellingen. Los daarvan, 44 kWh is veel. Als je dat wil verminderen zou ik hem om te proberen sowieso van de auto stand afhalen. In de auto stand mag hij ook het elektrische element gebruiken. Dus zet hem eens op warmtepomp mode. Welke opstelling heb je wat betreft lucht aan- en afzuigen?
14 khw is netjes. Enkel afvoer naar buiten... wpb staat wel in een koude ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Groen schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:25:
Voor de liefhebbers. Hij wordt nu ondersteund door de LG integratie van ollo69 voor Home Assistant.
[Afbeelding]
Nice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
beltmanjab schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:51:
[...]

14 khw is netjes. Enkel afvoer naar buiten... wpb staat wel in een koude ruimte
Dat is zoals ik het ook heb idd. Invoer vanuit koude bijkeuken. Afvoer naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
200 liter hier. 3 pers..waarvan 2 dames..
Verbruik 13,62 deze week.
Regendouche en badkuip.
Alleen wp modus
Staat in kelder aanzuig en uitlaat naar buiten duct Modus aan.
Ingestelde temp 58 graden. Afwijking 0 tot 4 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsnoek1981
  • Laatst online: 07-05 13:58
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6WQF-Hjz1cQoMcsrqRIsHJz-qM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KGdA9nBkbPUXze2VAqIWINp.jpg?f=fotoalbum_large

Hier een 2 persoons huishouden met dagelijks een warm bad .
Gaat om de 200 liter variant in warmtepomp only stand, met duct modus aan en een doeltemperatuur van 60 graden. De vrijdag een bad en (regen)douche . Legionella run is op de woensdag en hier buiten buiten aangesloten met geïsoleerde 160 mm spirobuis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmdRmpuVJbrjBeDRZt3HvrjRALA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vhFCJrzlGPOAX3gkXdPosMJB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uAcr3eNC0ONqzPorTngRrT33BAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aHLm2BymoQTfFEFz4PTVxF7.jpg?f=fotoalbum_large

Moet zeggen, dat de wp boiler deze week met de kou, echt aanzienlijk langer moet draaien om zijn doeltemperatuur te bereiken.
Dus recent terug gezet naar 55 graden en dat gaat ook prima.

Het schema staat ingesteld van 09.00 tot 22.00u ivm nachtrust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
bartsnoek1981 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:37:
[Afbeelding]

Hier een 2 persoons huishouden met dagelijks een warm bad .
Gaat om de 200 liter variant in warmtepomp only stand, met duct modus aan en een doeltemperatuur van 60 graden. De vrijdag een bad en (regen)douche . Legionella run is op de woensdag en hier buiten buiten aangesloten met geïsoleerde 160 mm spirobuis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Moet zeggen, dat de wp boiler deze week met de kou, echt aanzienlijk langer moet draaien om zijn doeltemperatuur te bereiken.
Dus recent terug gezet naar 55 graden en dat gaat ook prima.

Het schema staat ingesteld van 09.00 tot 22.00u ivm nachtrust.
Netjes hoor! Waarschijnlijk staat de wpb ook megaveel te defrosten. Dat doet hij hier ook. Dan schiet het inderdaad niet echt op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JL1cj7Vlg2TJdCvuCnlwb1Ctpuo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ThmTivZmZ3RDWNgy4eXohqq.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik deze week; 5p huishouden, (regen) douche, 2x bad p/wk, binnen/buiten aangesloten (zolder) doeltemperatuur 50 graden. Betreft trouwens 200 liter variant.

Ps. Donderdag was de legionellarun :+

[ Voor 3% gewijzigd door hfa op 11-12-2022 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-06 00:13

l3p

www.^.nl

Ik kan me moeilijk voorstellen dat jij een magisch apparaat met een COP van 4-8 hebt.
Jij moet wel heel weinig warm/heet water verbruiken vergeleken met andere 5p gezinnen. :+

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
l3p schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:07:
Ik kan me moeilijk voorstellen dat jij een magisch apparaat met een COP van 4-8 hebt.
Jij moet wel heel weinig warm/heet water verbruiken vergeleken met andere 5p gezinnen. :+
Sommige mensen douchen niet elke dag, anderen douchen 2x per dag. Dat scheelt natuurlijk enorm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
l3p schreef op zondag 11 december 2022 @ 16:07:
Haha, wij douchen inderdaad niet iedere dag maar om de dag (en op de sportschool ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinoki
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 20:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BJSXWTLVyHGbAsV49PcwLmytzbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2j4IUdWuTbXvQW0nxdpynM9b.jpg?f=fotoalbum_large

Zo vandaag ook maar de afvoer via de oude rookgasafvoer naar buiten. Eens kijken of dit voldoende is :) anders wordt het toch de pijp vervangen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Even ter vergelijking wat nummers.

Gister 3 personen lange douche. 200L boiler naar 25 graden. Haast leeg dus.
Vandaag heeft hij daar van 10:00 tot 17:00 over gedaan om dat weer tot 58 graden op te warmen waarvoor hij 3,5 kWh verbruikt heeft.
Staat op zolder waar de temperatuur 19-20 graden is.
Ductmode blaast hij 3-10 graden uit.

Vandaag even bijgehouden op de watermeter op de warmwaterleiding van de boiler.
Ik heb lekker lang gedoucht, verbruik 40L. (Dat dan nog bij gemengd wordt met koud water)
Vervolgens mijn dochter (heeft waarschijnlijk staan dromen) 82L.
Daarna mijn vrouw, ook best lang, 50L

Boiler temperatuur nu 48 graden en zal nog wel iets zakken.
Daar heeft hij 2,3kW voor gebruikt om weer 10 graden op te warmen.

Ik zie overigens niet dat die laatste 10 graden naar 58 graden veel meer energie gebruiken. Het gaat gewoon evenredig mee omhoog.

Als jij dan 0,4 kWh verbruikt lijkt het wel alsof je alleen je isolatie/warmte verlies even opwarmt :P

[ Voor 16% gewijzigd door l3p op 12-12-2022 10:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartsnoek1981
E-Hoog schreef op zondag 11 december 2022 @ 11:07:
[...]

Netjes hoor! Waarschijnlijk staat de wpb ook megaveel te defrosten. Dat doet hij hier ook. Dan schiet het inderdaad niet echt op
Ja dat vermoeden heb ik wel, de warmtepomp voor de verwarming perst er nu 25 kW per dag uit en het is een soort Defrost mania .
Mist en lage temperatuur zijn geen vrienden van onze Warmtepompjes .
Tenzij je natuurlijk uit huis trekt, zal je daar geen last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Bij mij staat de wpb nu ook volledig zijn schema te negeren ... App update gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartsnoek1981
E-Hoog schreef op maandag 12 december 2022 @ 08:47:
Bij mij staat de wpb nu ook volledig zijn schema te negeren ... App update gehad?
Hier het zelfde, stond vannacht ook ineens te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Zelfde hier. Vannacht heeft hij opnieuw verbinding gemaakt met wifi netwerk om 03:00.
03:00 is altijd zijn starttijd wanneer de spanning en/of wifi eraf geweest is.
Niets aan doen, morgen doet hij het weer.

[ Voor 26% gewijzigd door l3p op 12-12-2022 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:57
l3p schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:16:
Zelfde hier. Vannacht heeft hij opnieuw verbinding gemaakt met wifi netwerk om 03:00.
03:00 is altijd zijn starttijd wanneer de spanning en/of wifi eraf geweest is.
Niets aan doen, morgen doet hij het weer.
korte vraag, die van mij ga ik zaterdag installeren, als je zegt "niets aan doen", blijft hij dan wel werken ? Of bedoel je alleen dat het schema dan weer opgepakt wordt?
Grz Lars

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• E-Hoog
killer2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:21:
[...]

korte vraag, die van mij ga ik zaterdag installeren, als je zegt "niets aan doen", blijft hij dan wel werken ? Of bedoel je alleen dat het schema dan weer opgepakt wordt?
Grz Lars
Dat laatste :). Hij zal het wel gewoon doen, alleen niet op de tijd dat je wil. De dag erna houdt hij zich er weer aan. Het bezitten van deze wpb voelt soms als het hebben van een derde kind, naast onze twee draakjes van vier en twee ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfa
E-Hoog schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:24:
[...]

Dat laatste :). Hij zal het wel gewoon doen, alleen niet op de tijd dat je wil. De dag erna houdt hij zich er weer aan. Het bezitten van deze wpb voelt soms als het hebben van een derde kind, naast onze twee draakjes van vier en twee ;)
Mooie vergelijking _/-\o_ Herkenbaar. Hier zijn de kids zes, vier en bijna twee jaar oud en inderdaad, als je er dan 's nachts uit moet voor één van hen en je hoort dan de WPB denk je 'ach, er zijn ergere dingen dan een WPB die even z'n schema niet volgt. Dat doen kids ook niet altijd' :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
hfa schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:32:
[...]

Mooie vergelijking _/-\o_ Herkenbaar. Hier zijn de kids zes, vier en bijna twee jaar oud en inderdaad, als je er dan 's nachts uit moet voor één van hen en je hoort dan de WPB denk je 'ach, er zijn ergere dingen dan een WPB die even z'n schema niet volgt. Dat doen kids ook niet altijd' :+
Het is inderdaad in ieder geval het kind dat de minste tijd en energie kost ;)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

l3p schreef op zondag 11 december 2022 @ 19:09:

Ik heb lekker lang gedoucht, verbruik 40L. (Dat dan nog bij gemengd wordt met koud water)
Vervolgens mijn dochter (heeft waarschijnlijk staan dromen) 82L.
Daarna mijn vrouw, ook best lang, 40L

Boiler temperatuur nu 48 graden en zal nog wel iets zakken.
Daar heeft hij 2,3kW voor gebruikt om weer 10 graden op te warmen.
Dus 2,3 kWh over 4 uur om de 3 douchebeurten van gister weer op te warmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraigie
E-Hoog schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 07:07:
[...]

Volgens mij maakt dat weinig uit, dat die koppelingen van staal zijn. Als die zouden gaan roesten bij normaal gebruik dan gaat er toch iets mis bij de productontwikkeling ;-). Bij andere boilers met dit type boilerbescherming (iccp) worden de dielektrische koppelingen wel aanbevolen en ook wel eens meegeleverd. Dat LG dat niet doet heeft er m.i. meer mee te maken dat LG een speler is die zich pas net op deze markt begeeft. Zowel in software als in hardware zijn er al dingen voorbij gekomen die vrij matig zijn en op kinderziektes duiden. Dit lijkt me er één van (het ontbreken van verwijzing naar de koppeling).

PS: ik weet niet welk doel je hebt met cursief en dikgedrukt schrijven, maar persoonlijk sla ik dat soorte drukke teksten bijna standaard over met lezen ;-)
Dat is meer onkunde EHoog, excuus, was niet de bedoeling om het druk te laten lijken. Ik krijg het niet voor elkaar om te reageren op berichten zoals de meesten het doen.
Wat betreft de dielektrische koppelingen, dat LG een fabrikant is die pas kort op de WPB markt actief is hoeft niet te betekenen dat ze geen kennis hebben.
Als LG ze niet aanbeveelt is het dan nodig vraag ik me af, ik heb de vraag gesteld (en nee, niet cursief en vet gedrukt ;) )aan LG maar nog geen reactie ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Fraigie schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:10:
[...]

Dat is meer onkunde EHoog, excuus, was niet de bedoeling om het druk te laten lijken. Ik krijg het niet voor elkaar om te reageren op berichten zoals de meesten het doen.
Wat betreft de dielektrische koppelingen, dat LG een fabrikant is die pas kort op de WPB markt actief is hoeft niet te betekenen dat ze geen kennis hebben.
Als LG ze niet aanbeveelt is het dan nodig vraag ik me af, ik heb de vraag gesteld (en nee, niet cursief en vet gedrukt ;) )aan LG maar nog geen reactie ontvangen.
Goed idee! Laat ons vooral horen wat ze zeggen.

Ik vermoed dat je per ongeluk de [/quote] weghaalde na een bericht dat je wilde quoten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraigie
E-Hoog schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:31:
[...]

Goed idee! Laat ons vooral horen wat ze zeggen.

Ik vermoed dat je per ongeluk de [/quote] weghaalde na een bericht dat je wilde quoten.
Ik laat het weten!
Zo staan er nog meer optionele componenten in zoals de expansietank en drukreduceerventiel maar die zijn in Nederland toch niet nodig lijkt me?
Drukreduceerventiel sowieso niet met de maximale waterdruk van 3 Bar hier in het oosten en die expansietank kan ik ook niet echt plaatsen waarvoor, een inlaatcombinatie is toch voldoende.

[ Voor 17% gewijzigd door Fraigie op 12-12-2022 16:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
l3p schreef op maandag 12 december 2022 @ 10:55:
[...]

Dus 2,3 kWh over 4 uur om de 3 douchebeurten van gister weer op te warmen.
Hier even de doeltemperatuur van 50 naar 55 graden gezet toen de boiler temperatuur 43 graden was. Boiler is uiteindelijk gestopt bij 53 graden (vanwege 2 graden afwijking).

Zie schermafbeeldingen voor temperatuur en verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lPAy49kNLAAaA4jDe26Bpb-PD0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/95oEjxZ6VgWvjZwIUHXsrfR1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bSW7fWnvolvBZDXP1Y8FKXle8NM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wN2XdYZISA4DuVp6GpHCEa7R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jMVk5vo8CGfEIk5mEAM-1Ialleg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49nGIdVlbVjt6m1d6MBcsOkx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TA-B
  • Laatst online: 10-04-2024
Goedenavond,
Ben nu ook een 270 liter LG boiler aan het installeren, met al jullie tips en tricks.., waarvoor veel dank!
Vraagje mbt het koude weer icm de defrost etc:
Waar ligt het punt dat je de pomp beter op standby kan zetten en weer tapwater van de ketel kan gebruiken?
Ik begrijp dat dit veel variabelen betreft, dus maw: wanneer draait de wpb echt niet meer efficiënt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nickster!
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-05 21:35
Ik moet zeggen dat ik echt onder de indruk ben van het lage verbruik van de boiler. Vooralsnog ligt het weekgemiddelde hier op 8.3kWh met ongeveer om de dag douchen (2 volwassenen)

Legionella modus slurpt wat meer maar vervolgens blijft het vat 2-3 dagen op temperatuur zonder extra te hoeven verwarmen. Heb de doeltemperatuur ondertussen wel opgeschroefd naar 55 graden. Vond 50 toch iets te koud douchen (al helemaal omdat de boiler de temp vrolijk laat zakken tot 45-46 graden voordat ie weer begint met verwarmen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
TA-B schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:47:
Goedenavond,
Ben nu ook een 270 liter LG boiler aan het installeren, met al jullie tips en tricks.., waarvoor veel dank!
Vraagje mbt het koude weer icm de defrost etc:
Waar ligt het punt dat je de pomp beter op standby kan zetten en weer tapwater van de ketel kan gebruiken?
Ik begrijp dat dit veel variabelen betreft, dus maw: wanneer draait de wpb echt niet meer efficiënt?
Dit is inherent aan een WPB; ofwel, noem het een producteigenschap: hoe kouder de aangevoerde lucht, des te lager de COP en dito de efficiëntie van de boiler. Maar uiteindelijk heeft de WPB vaak nog wel een COP >1; ofwel voor 100watt aan afgenomen energie van het net/zonnestroom levert de WPB méér dan 100 watt aan warmte.

Als jij je WPB - überhaupt - zo hebt aangesloten dat je middels afsluiters kunt kiezen of de CV of de WPB je van warm water voorziet zou je e.e.a. theoretisch kunnen berekenen.

Persoonlijk denk ik echter dat dit een onbegonnen zaak is en je beter 'van het gas af' kunt blijven voor wat betreft je warmwatervoorziening. Een WPB is immers niet alleen economische keuze - alhoewel sommigen dat wél zo zien - maar ook een stap in de goede richting om gasvrij(er) te leven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
hfa schreef op woensdag 14 december 2022 @ 19:57:
[...]

Dit is inherent aan een WPB; ofwel, noem het een producteigenschap: hoe kouder de aangevoerde lucht, des te lager de COP en dito de efficiëntie van de boiler. Maar uiteindelijk heeft de WPB vaak nog wel een COP >1; ofwel voor 100watt aan afgenomen energie van het net/zonnestroom levert de WPB méér dan 100 watt aan warmte.

Als jij je WPB - überhaupt - zo hebt aangesloten dat je middels afsluiters kunt kiezen of de CV of de WPB je van warm water voorziet zou je e.e.a. theoretisch kunnen berekenen.

Persoonlijk denk ik echter dat dit een onbegonnen zaak is en je beter 'van het gas af' kunt blijven voor wat betreft je warmwatervoorziening. Een WPB is immers niet alleen economische keuze - alhoewel sommigen dat wél zo zien - maar ook een stap in de goede richting om gasvrij(er) te leven :)
Mee eens idd. Maar als je het wil uitrekenen dan is normaal de vuistregel een beetje dat als je COP onder de 2 valt, dat het dan goedkoper is op gas. Dat gaat uit van een 1:4 verhouding tussen de kWh prijs en de m3 prijs

Ik heb het idee dat bij mij de defrosts redelijk wat roet in het eten gooien deze dagen. Waar ik voorheen met 1.5-2kWh de boiler op temperatuur had, duurt het nu megalang, krijg ik tot wel 20 defrosts en gebruik ik 3.4kWh. Natuurlijk zal de iets koudere aanzuigtemperatuur niet helpen, maar dit is wel een drastisch verschil . Vandaag als test eens de boiler op (gruwel) "automatisch" gezet (dan mag hij als hij het wil het element gebruiken). Als dat hetzelfde gebruikt dan doe ik liever dat. Minder koude lucht in huis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
E-Hoog schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:28:
[...]

Mee eens idd. Maar als je het wil uitrekenen dan is normaal de vuistregel een beetje dat als je COP onder de 2 valt, dat het dan goedkoper is op gas. Dat gaat uit van een 1:4 verhouding tussen de kWh prijs en de m3 prijs

Ik heb het idee dat bij mij de defrosts redelijk wat roet in het eten gooien deze dagen. Waar ik voorheen met 1.5-2kWh de boiler op temperatuur had, duurt het nu megalang, krijg ik tot wel 20 defrosts en gebruik ik 3.4kWh. Natuurlijk zal de iets koudere aanzuigtemperatuur niet helpen, maar dit is wel een drastisch verschil . Vandaag als test eens de boiler op (gruwel) "automatisch" gezet (dan mag hij als hij het wil het element gebruiken). Als dat hetzelfde gebruikt dan doe ik liever dat. Minder koude lucht in huis
Hier gaat het verbruik met deze koude dagen ook wel omhoog. Iets meer stilstandverlies én koudere lucht die wordt aangezogen. Waar we vorige week nog 1.3kW nodig hadden om de WPB 10 graden warmer te krijgen was dat gisteren een ruime 2.5kW.

• Fraigie
hfa schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:33:
[...]

Als je - zoals de meesten - de invoer in de winter van binnen doet en buiten uitblaast en in de zomer vica versa, heb je er inderdaad maar één nodig. Dan is het een kwestie van de adapter wisselen op de WPB van in- naar uitlaat en vica versa. Wil je zowel 's zomers en 's winters van buiten invoeren én uitblazen dan heb je er wel twee nodig.
@hfa Ik ben van plan om de aanvoer altijd van binnen te pakken aangezien het op zolder meestal prima is qua aanvoer temperatuur.
Een optie is om de aanvoer aan te sluiten door de huidige sparing van de ddv van de cv-ketel en aanzuigen onder de pannen/pv-panelen.
De afvoer van de lucht wil ik dan in de winter afvoeren naar buiten en in de zomer naar binnen. Ik zit te denken om een spiro t-stuk rond 160 te plaatsen achter de WPB met 2 spiro regelkleppen zodat ik het (handmatig) kan regelen.
Nadeel is dan wel dat de WPB door het T-stuk verder van de muur afkomt maar die ruimte heb ik wel
Heeft iemand dit al toegepast?
Zie onderstaand de link naar de regelkleppen
https://www.ventilatiesho...2CTAxcEAQYASABEgIk1vD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
hfa schreef op donderdag 15 december 2022 @ 09:38:
[...]

Hier gaat het verbruik met deze koude dagen ook wel omhoog. Iets meer stilstandverlies én koudere lucht die wordt aangezogen. Waar we vorige week nog 1.3kW nodig hadden om de WPB 10 graden warmer te krijgen was dat gisteren een ruime 2.5kW.
Hij doet nu op automatisch iets wat ik niet eerder gezien heb. Hij is om 13:00 begonnen op 200W en loopt nu richting de 300W. Netjes in een lijn omhoog, geen defrosts en tot nu toe 1.3kWh verbruikt (maar nog niet op temperatuur). Dus wat ik normaal van de warmtepompstand zou verwachten, maar dan ca 200W lager. Geen idee waarom, haha. We zullen zien

• hfa
E-Hoog schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:56:
[...]

Hij doet nu op automatisch iets wat ik niet eerder gezien heb. Hij is om 13:00 begonnen op 200W en loopt nu richting de 300W. Netjes in een lijn omhoog, geen defrosts en tot nu toe 1.3kWh verbruikt (maar nog niet op temperatuur). Dus wat ik normaal van de warmtepompstand zou verwachten, maar dan ca 200W lager. Geen idee waarom, haha. We zullen zien
Benieuwd naar het eindresultaat! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Het eindresultaat was 2kWh verbruik en geen defrosts. Maar ook de doeltemperatuur niet gehaald :-p. Ik probeer vandaag weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9N_aBu-S0LyAXKZ-OypMWTEvbto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eEdnjiBT70FklJpE9xhFncfW.png?f=fotoalbum_large

Hier ook wat lager begonnen dan normaal. Maar wel veel defrosts. Er hadden vier personen gedoucht gisteravond, dus hij moest van 32 naar 55 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Fraigie schreef op donderdag 15 december 2022 @ 14:31:
[...]

@hfa Ik ben van plan om de aanvoer altijd van binnen te pakken aangezien het op zolder meestal prima is qua aanvoer temperatuur.
Een optie is om de aanvoer aan te sluiten door de huidige sparing van de ddv van de cv-ketel en aanzuigen onder de pannen/pv-panelen.
De afvoer van de lucht wil ik dan in de winter afvoeren naar buiten en in de zomer naar binnen. Ik zit te denken om een spiro t-stuk rond 160 te plaatsen achter de WPB met 2 spiro regelkleppen zodat ik het (handmatig) kan regelen.
Nadeel is dan wel dat de WPB door het T-stuk verder van de muur afkomt maar die ruimte heb ik wel
Heeft iemand dit al toegepast?
Zie onderstaand de link naar de regelkleppen
https://www.ventilatiesho...2CTAxcEAQYASABEgIk1vD_BwE
Ik heb dit volgens mij hier nog niet voorbij zien komen; persoonlijk zou ik geen T-stuk achter de WPB plaatsen, maar simpelweg de adapter in de winter op de uitblaaskant zetten (zodat ie naar buiten blaast) en van binnen aanzuigt (is in de winter toch gemiddeld altijd warmer dan van buiten aanzuigen). En in de zomer de adapter op de inlaatkant monteren (=gemiddeld warmere lucht van buiten pakken) en binnen uitblazen. Komt je COP zeker ten goede.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
E-Hoog schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 06:03:
Het eindresultaat was 2kWh verbruik en geen defrosts. Maar ook de doeltemperatuur niet gehaald :-p. Ik probeer vandaag weer
Ok interessant: 3x raden hoe laat ik hem van "automatisch" naar "warmtepomp" heb gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3PtsGBxXovTnGlsQtVpP0BEJJuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umi6eeXv1bUoDO5zddnOR6g2.jpg?f=fotoalbum_large

Op auto staat hij dus rustig te draaien op de warmtepomp zonder het element te gebruiken. Op de warmtepompstand gooit hij de wp meteen op max en krijg je meteen een defrost. Dus even ter vergelijk qua gedrag: een koude dag op wp stand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9u0Agh0SskAXc_29lgevW0U9P_4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sq7uQQ5ex78E173T9OWrgDb6.jpg?f=fotoalbum_large

Een koude dag op auto stand:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNtPZYigG34IJa0_qC7Nfq31HS0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SDeSEIU1iPgEYRFgWCJUGrV.jpg?f=fotoalbum_large

We kunnen het verbruik niet 1 op 1 vergelijken, want op auto stand gisteren was hij op het einde 43gr (ipv 49gr waarop hij ingesteld staat). Maar qua gedrag loopt hij op auto dus veel rustiger en vermijd hij defrosts. Ik snap niet dat hij dat op de warmtepompstand niet doet. Serieus, LG en software/firmware....

Conclusie: voorlopig even op auto stand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Groen schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 09:02:
[Afbeelding]

Hier ook wat lager begonnen dan normaal. Maar wel veel defrosts. Er hadden vier personen gedoucht gisteravond, dus hij moest van 32 naar 55 graden.
Misschien ook eens de auto stand proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balou
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-01-2024
Vandaag de lg geïnstalleerd. En gelijk op de turbo modus gezet. Zodat we vanavond kunnen douchen. Doel was 60 graden, hij is gestopt bij 58 graden.
Eerst ging hij maar tot 50 graden en bleef daar hangen, na even wisselen van modus ging hij verder richting de 60.

Geluid valt me alles mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
Kan je ook ergens zien of hij in Duct mode staat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Laatst online: 06-06 15:53
killer2 schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 17:55:
Kan je ook ergens zien of hij in Duct mode staat ?
Wat is de meerwaarde van duct mode?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
henidde schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:24:
[...]

Efficiëntie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
henidde schreef op zaterdag 17 december 2022 @ 18:24:
[...]

Dat is voor als je buitenlucht gebruikt. Dan gaat hij harder zuigen zodat hij wat beter de warmte uit de lucht kan halen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Ik gebruik ductmodus van binnen naar buiten.
Boiler staat in kelder.
Zuigt mooi alle lucht uit woning gemengd met kruipruimte en kelderlucht. ipv de centrale afzuiging.
Kelder mooi droog.
Verbruik deze maand 45,7kw.(18 dagen,)
67,1kw vorige maand
58C ingesteld.
200 liter versie

Win win.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marksmit78
  • Laatst online: 20-08-2023
Hallo,

Ik zit er aan te denken om de WH27S Warmtepompboiler 270 Liter te gaan kopen.
Maar nu is mijn vraag of de lucht afvoer ook naar buiten moet afvoeren of kan ik deze boiler ook zonder lucht afvoer naar buiten plaatsen .

De boiler wordt geplaatst in een ruimte van 4 bij 5 meter en met een hoogte van ongeveer3 meter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-06 11:13
Ik heb de onze LG van 270 liter in de kelder geplaatst met ongeveer dezelfde afmetingen als @marksmit78 en het gaat zonder aanvoer of afvoer van de lucht behoorlijk goed met de temperatuur in de kelder. Sinds september daalt de gemiddelde nacht temperatuur (hij draait alleen in de nacht) van rond de 16 graden toen naar nu ongeveer 9 graden in de kelder. Maar omdat de kelder royaal onder het maaiveld ligt, lijkt de aarde de kelder wat te verwarmen.... Dus we hebben ook nog geen defrosts gehad.
Van alle projecten hier in huis qua besparingen is dit warmte tapwater project tot nu toe wel het meest geslaagde !!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benniez
Beschikking voor de subsidie ontvangen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
marksmit78 schreef op zondag 18 december 2022 @ 20:54:
Hallo,

Ik zit er aan te denken om de WH27S Warmtepompboiler 270 Liter te gaan kopen.
Maar nu is mijn vraag of de lucht afvoer ook naar buiten moet afvoeren of kan ik deze boiler ook zonder lucht afvoer naar buiten plaatsen .

De boiler wordt geplaatst in een ruimte van 4 bij 5 meter en met een hoogte van ongeveer3 meter
LG raadt een ruimte aan van minimaal 20m2. Dus zeker met die hoogte zou het moeten lukken. Je zult zelf moeten ervaren of het niet te koud wordt. En zoals @hansvw hem heeft geplaatst klinkt helemaal ideaal, want dan gebruik je indirect wat bodemwarmte.

Of het gebruiken van binnenlucht ook energetisch het meest voordelig is, zal per situatie verschillen en zou je moeten uitrekenen voor jouw situatie, maar werken zal het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
benniez schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:21:
Mooi! Ik was ook blij dat ik hem binnen had

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killer2
benniez schreef op maandag 19 december 2022 @ 08:21:
Lang moeten wachten ? Die van mijn ee week of 2 geleden gedaan, fingers crossed

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benniez
killer2 schreef op maandag 19 december 2022 @ 09:18:
[...]

Lang moeten wachten ? Die van mijn ee week of 2 geleden gedaan, fingers crossed
Viel mij alles mee, 25-11 ingediend en nu de beschikking mogen ontvangen. Ruim 3 weken, netjes toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TA-B
Kan je de subsidie aanvragen met alleen een factuur van de wpb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TA-B
Voor de geïnteresseerden…:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atWMnMwN5dT99wclKDYdoYZpdkA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fSLrpfJc9lC0yTQYG5POkHvU.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
TA-B schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:10:
Kan je de subsidie aanvragen met alleen een factuur van de wpb?
Nee, je moet ook bewijs hebben (bijv. factuur) dat een bedrijf hem geïnstalleerd heeft of in werking heeft gebracht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
E-Hoog schreef op maandag 19 december 2022 @ 13:48:
[...]

Nee, je moet ook bewijs hebben (bijv. factuur) dat een bedrijf hem geïnstalleerd heeft of in werking heeft gebracht.
En een betaalbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Ik heb alleen de twee facturen opgestuurd (een van de boiler en een van de inbedrijfsstelling). Je kon per onderdeel maar 1 document uploaden. Dan had ik het betaalbewijs achter de factuur moeten plakken. Dat heb ik niet gedaan, maar later sloeg wel de twijfel toe. Echter is alles gewoon goedgekeurd. Maar voor de zekerheid zou ik het inderdaad gewoon doen. Hoe meer bewijs hoe beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
E-Hoog schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 19:29:
[...]

Misschien ook eens de auto stand proberen?
Ik ben dit experiment maar gestaakt. Gisteren had ik de handmatige legionellarun gedaan en was even vergeten dat hij nog op automatisch stond. Na 3u kwam ik er achter dat hij op 2.5kW stond te bakken met het element aan. Dat was dus uiteindelijk een legionellarun van 8.4kW... Aangezien het buiten ook weer warm is, vlug terug op warmtepompstand!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Bij mij begon hij vannacht om 5 uur weer ineens ... WAF wordt al minder.
Weet niet of het een LG update was of een UniFi wifi update.
Wel vandaag weer een LG android app update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
E-Hoog schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:41:
[...]

Ik ben dit experiment maar gestaakt. Gisteren had ik de handmatige legionellarun gedaan en was even vergeten dat hij nog op automatisch stond. Na 3u kwam ik er achter dat hij op 2.5kW stond te bakken met het element aan. Dat was dus uiteindelijk een legionellarun van 8.4kW... Aangezien het buiten ook weer warm is, vlug terug op warmtepompstand!
Ja, ik ook. Had 'm op auto gezet, maar toen begon hij eigenlijk meteen met het element. En ik had het idee dat de verbinding met Home Assistant daardoor wegviel. Dus ik heb 'm ook gauw weer op WP-stand gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
E-Hoog schreef op maandag 19 december 2022 @ 16:41:
[...]

Ik had hem ook even op automatisch gezet, maar was even vergeten dat de WPB vrolijk het element vol gas aan gooit als we de kids on bad in doen. Dus hier staat ie ook weer op WP modus :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balou
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-01-2024
Iemand nog een adresje voor de duct kit, en waar hij ook leverbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benniez
Balou schreef op woensdag 21 december 2022 @ 08:42:
Iemand nog een adresje voor de duct kit, en waar hij ook leverbaar is?
Ik heb er een in bestelling staan, levering in januari. Ondertussen heb ik al een andere oplossing gemaakt en heb ik de duct kit niet meer nodig. Dus, als hij binnen is verkoop ik hem weer, annuleren van de order ging niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
Tijdens het aanvragen van subsidie word meermaals benadrukt dat je voor elke 'maatregel' maar 1x subsidie kunt ontvangen. Nu word er in het systeem (volgens mij?) geen onderscheid gemaakt tussen een WPB en een WP voor hoofdverwarming. Betekent dit dat je mogelijkerwijs in de toekomst geen subsidie kunt aanvragen voor bijv. een monoblock WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Nickster! schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:07:
Tijdens het aanvragen van subsidie word meermaals benadrukt dat je voor elke 'maatregel' maar 1x subsidie kunt ontvangen. Nu word er in het systeem (volgens mij?) geen onderscheid gemaakt tussen een WPB en een WP voor hoofdverwarming. Betekent dit dat je mogelijkerwijs in de toekomst geen subsidie kunt aanvragen voor bijv. een monoblock WP?
Ik meen gelezen te hebben dat dat gewoon moet kunnen, maar misschien voor de zekerheid hier je vraag stellen: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickster!
E-Hoog schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:10:
[...]

Ik meen gelezen te hebben dat dat gewoon moet kunnen, maar misschien voor de zekerheid hier je vraag stellen: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Gaan we doen; thanks :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nickster!
Nickster! schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:07:
Voor mensen met dezelfde vraag; ik heb contact gehad met de RVO. De uitsluiting geld niet voor warmtepompen maar enkel voor isolerende maatregelen. Je kan dus voor meerdere WP's subsidie aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grymdaoc
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-06-2024
Beste leden,

ik kan helaas geen installateur vinden die deze warmtepompboiler wil aansluiten.

Daarom besluit ik de warmtepompboiler zelf aan te sluiten.

In de huidige situatie voorziet onze cv ketel voor warm-/tap water.

Mijn vraag: Kan ik warmwater leiding ontkoppelen van de cv ketel of kan deze middels een kogelkraan gesloten worden zodat die eventueel in de toekomst nog gebruikt kan worden? Wat is eventueel een goede oplossing in deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
Grymdaoc schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:39:
Beste leden,

ik kan helaas geen installateur vinden die deze warmtepompboiler wil aansluiten.

Daarom besluit ik de warmtepompboiler zelf aan te sluiten.

In de huidige situatie voorziet onze cv ketel voor warm-/tap water.

Mijn vraag: Kan ik warmwater leiding ontkoppelen van de cv ketel of kan deze middels een kogelkraan gesloten worden zodat die eventueel in de toekomst nog gebruikt kan worden? Wat is eventueel een goede oplossing in deze.
hoi wat voor ketel heb je zit daar ook een kleine afsluit kraan bij de aanvoer van je ketel ?
Je zou er dan voor kunnen kiezen om je boiler direct aan te sluiten om je warmwater voorziening en ketel als backup houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grymdaoc
killer2 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 10:52:
[...]

hoi wat voor ketel heb je zit daar ook een kleine afsluit kraan bij de aanvoer van je ketel ?
Je zou er dan voor kunnen kiezen om je boiler direct aan te sluiten om je warmwater voorziening en ketel als backup houden....
Ik heb een Intergas HR ECO 36 ketel. De warm waterleiding zit geen afsluitkraan en op koudwaterleiding ook niet.,

[ Voor 62% gewijzigd door Grymdaoc op 23-12-2022 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Grymdaoc schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:11:
Ik heb een Intergas HR ECO 36 ketel. De warm waterleiding zit geen afsluitkraan en op koudwaterleiding ook niet.
Wat ik bij onze Remeha ketel heb gedaan is de warmwater leiding vlak onder de ketel doorgehaald en afgedopt. Uiteraard wel de waterdruk eraf halen en de kranen open zetten (op warm) :+

Vervolgens de parameter in de ketel voor SWW 'uit' gezet. Anders heb je kans, dan ondanks dat je geen SWW via je CV tapt, de CV wel kortstondig aanspringt door een drukverschil op je koudwaterleiding bij het pakken van warmwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grymdaoc
hfa schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 11:19:
[...]

Wat ik bij onze Remeha ketel heb gedaan is de warmwater leiding vlak onder de ketel doorgehaald en afgedopt. Uiteraard wel de waterdruk eraf halen en de kranen open zetten (op warm) :+

Vervolgens de parameter in de ketel voor SWW 'uit' gezet. Anders heb je kans, dan ondanks dat je geen SWW via je CV tapt, de CV wel kortstondig aanspringt door een drukverschil op je koudwaterleiding bij het pakken van warmwater.
Heb je de inlaatcombinatie ook dicht gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Grymdaoc schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 12:37:
[...]

Heb je de inlaatcombinatie ook dicht gezet?
Nee, alleen om even te zorgen dat ik hem kon afdoppen; maar daarna weer open gezet. Vraag me nu (inderdaad) af of de inlaatcombinatie dicht had kunnen blijven...het geeft nu in iedergeval geen problemen o.i.d. En gevoelsmatig kan de leiding nu af en toe de drukval kwijt als de wasmachine water pakt (die staat er praktisch naast).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
123Arjan schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:17:
of je heb de boiler meer dan 45 graden gekanteld met tillen/vervoer, dan heb je een veel groter probleem)
Waarom is dat een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

als je de verkeerde kant op kantelt loopt de olie uit de compressor. op de doos/ompakking staat aan welke kant je de doos veilig mag kantelen.

bij sommige ontwerpen kan de olie zeer slecht tot helemaal niet terugstromen als je hem weer overeind zet.

[ Voor 28% gewijzigd door flippy op 23-12-2022 20:52 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
Korte vraag 270 liter 17 december aangesloten en operationeel, tot op heden geen legionella run. Staat die standaard uit ?Plus aanzetten via mode knop optie 6 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
killer2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:57:
Korte vraag 270 liter 17 december aangesloten en operationeel, tot op heden geen legionella run. Staat die standaard uit ?Plus aanzetten via mode knop optie 6 ?
Nee, deze hoort standaard aan te staan. Die van ons is op een vrijdag geïnstalleerd en er vindt wekelijks elke vrijdag een run plaats.

In de handleiding staat wel hoe je hem automatisch op aan kunt zetten. Wellicht heeft de monteur het (per ongeluk) op uit gezet.

Dan zou het opgelost moeten zijn!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
In principe is het normaal gesproken het eerste dat hij doet zodra de stekker er in gaat. Hoe weet je dat hij het niet gedaan heeft?

Edit: @henidde was me voor!

[ Voor 11% gewijzigd door E-Hoog op 27-12-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
E-Hoog schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:32:
In principe is het normaal gesproken het eerste dat hij doet zodra de stekker er in gaat. Hoe weet je dat hij het niet gedaan heeft?

Edit: @henidde was me voor!
elke dag even kijken en alleen de 1e x / dag veel verbruik gezien ivm opwarmen initiële volume

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
En is hij de eerste dag dus niet naar 60gr gegaan? Anders moet je inderdaad even de legionellarun via het frontpaneel aanzetten/uitzetten om te kijken hoe hij stond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
E-Hoog schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:05:
En is hij de eerste dag dus niet naar 60gr gegaan? Anders moet je inderdaad even de legionellarun via het frontpaneel aanzetten/uitzetten om te kijken hoe hij stond.
nee niet naar 60 gegaan idd...

zal hem zo ff aanzetten.... as me dat lukt, kun je dat ook ergens zien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Je kunt via de LG app ook een schema instellen. Dit kan handig zijn met bijvoorbeeld zonnepanelen en de salderingsregeling die er stapsgewijs af gaat.

Stel ik zet een schema in de app waarbij de boiler elke dag tussen 11.00 uur en 17.00 uur mag opwarmen. Gaat hij dan gegarandeerd in die 6 uurtjes naar doeltemperatuur? Kan me voorstellen dat hij afhankelijk van het gebruik misschien niet elke keer tot doeltemperatuur kan komen in die 6 uurtjes. Stopt hij dan abrupt met opwarmen?

Of gaat hij dan net zo lang door tot het wel is bereikt?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
killer2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:21:
[...]

nee niet naar 60 gegaan idd...

zal hem zo ff aanzetten.... as me dat lukt, kun je dat ook ergens zien ?
Hmm gek. Helaas kan je het niet in de app zien. Je moet het echt op het apparaat zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
henidde schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:43:
Je kunt via de LG app ook een schema instellen. Dit kan handig zijn met bijvoorbeeld zonnepanelen en de salderingsregeling die er stapsgewijs af gaat.

Stel ik zet een schema in de app waarbij de boiler elke dag tussen 11.00 uur en 17.00 uur mag opwarmen. Gaat hij dan gegarandeerd in die 6 uurtjes naar doeltemperatuur? Kan me voorstellen dat hij afhankelijk van het gebruik misschien niet elke keer tot doeltemperatuur kan komen in die 6 uurtjes. Stopt hij dan abrupt met opwarmen?

Of gaat hij dan net zo lang door tot het wel is bereikt?
Hij gaat dan proberen het in 6 uur te doen. Na de 6 uur gaat hij uit. Ook als de doeltemp nog niet gehaald is. Hij stopt wel vanzelf als het korter dan 6 uur duurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:59
killer2 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:57:
Bij mij stond ie ook niet aan, heb hem handmatig aangezet.
Pagina: 1 ... 5 ... 19 Laatste