Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:57
BernieW schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 20:15:
[...]

Bij mij stond ie ook niet aan, heb hem handmatig aangezet.
Ah ok, staat niet echt heel duidelijk in de handleiding, maar je moet de mode knop gebruiken veder niets ?

- Om de anti-legionella modus in te stellen op
actief of inactief, houdt u de instelknop --> Ik neem aan de mode knop
ongeveer 3 seconden ingedrukt.
Actief: (Display Knippert “Anti-legionella”
“Antilegionella” x 4)
* Eenmaal per week in bedrijf
Inactief: (Display Knippert “Anti-legionella” x 4)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:03
killer2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 08:45:
[...]

Ah ok, staat niet echt heel duidelijk in de handleiding, maar je moet de mode knop gebruiken veder niets ?

- Om de anti-legionella modus in te stellen op
actief of inactief, houdt u de instelknop --> Ik neem aan de mode knop
ongeveer 3 seconden ingedrukt.
Actief: (Display Knippert “Anti-legionella”
“Antilegionella” x 4)
* Eenmaal per week in bedrijf
Inactief: (Display Knippert “Anti-legionella” x 4)
Ik snapte in het begin helemaal niets van die tekst in de handleiding, maar als je hem instelt dan knippert hij sowieso 4x. Maar dus per knipper 1x, of 2x snel achter elkaar (dan is de legionellamodus actief). Je moet niet de mode button gebruiken. Dan zet je je wifi uit. Been there... Het is de Set knop. Zie p24 van de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:29

l3p

www.^.nl

Vannacht begon hij weer te bulderen om 03:00. Geen idee of het een update van de WPB of mijn wifi was of iets anders.Goed klaar mee.
Iemand een idee wat de beste manier is om contact te krijgen met LG over dit WPB probleem?

L3p - PC - HT - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
l3p schreef op woensdag 28 december 2022 @ 09:25:
Vannacht begon hij weer te bulderen om 03:00. Geen idee of het een update van de WPB of mijn wifi was of iets anders.Goed klaar mee.
Iemand een idee wat de beste manier is om contact te krijgen met LG over dit WPB probleem?
Bulderen ? exact 3:00 als het de wifi was zou je kunnen simuleren.... Update kun je checken mbt sofware versies, die van mij zit op 1.11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Bulderen -> Herrie maken op duct stand.

Het was trouwens 02:00 deze keer

- Versie 1.11
- Het schema staat gewoon aan in de app.
- Wifiverbinding met de WPB is volgens UniFi console niet verbroken geweest.
- Voor zover ik weet geen stroomstoring geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
l3p schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:10:
Bulderen -> Herrie maken op duct stand.

Het was trouwens 02:00 deze keer

- Versie 1.11
- Het schema staat gewoon aan in de app.
- Wifiverbinding met de WPB is volgens UniFi console niet verbroken geweest.
- Voor zover ik weet geen stroomstoring geweest.
mmm da's id niet fijn, ik heb duct uit gezet, werkt prima zonder.
Maar ja van mij staat in garage, dus kan helaas niet controleren of di soort acties plaatsvinden..
Ben benieuwd of je iets kan herleiden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15:36
killer2 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:16:
[...]

mmm da's id niet fijn, ik heb duct uit gezet, werkt prima zonder.
Maar ja van mij staat in garage, dus kan helaas niet controleren of di soort acties plaatsvinden..
Ben benieuwd of je iets kan herleiden..
Als je je energieverbruik kan monitoren in een app, waarschijnlijk wel. Onze WPB houdt zich ook niet aan z'n schema nadat er een update is geweest. Verder geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 09-06 08:39
Ik heb vandaag besloten om de koude lucht niet langer naar buiten te blazen. Vind dat de LG warmptepompboiler behoorlijk lawaai maakt in de duct modus. In de normale warmtepompmodus vind ik het geluid acceptabel. De boiler staat op de overloop op de zolderverdieping en werk veel thuis in de ruimte naast de boiler. Qua rendement/verbruik merk ik ook geen verschil met naar binnen afvoeren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sYXjNbBSiF4JAFFaBkAVRJMd8OM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vdyrePzFl7zaSvSosv5VU4mM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb voor de liefhebber dan ook een aansluitset voor de afvoer in de aanbieding. Bij interesse ontvang ik graag een bod per PB. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Arnold79 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:30:
Ik heb vandaag besloten om de koude lucht niet langer naar buiten te blazen. Vind dat de LG warmptepompboiler behoorlijk lawaai maakt in de duct modus. In de normale warmtepompmodus vind ik het geluid acceptabel. De boiler staat op de overloop op de zolderverdieping en werk veel thuis in de ruimte naast de boiler. Qua rendement/verbruik merk ik ook geen verschil met naar binnen afvoeren.[Afbeelding]

Ik heb voor de liefhebber dan ook een aansluitset voor de afvoer in de aanbieding. Bij interesse ontvang ik graag een bod per PB. 😊
Had je ook al geprobeerd naar buiten af te voeren zonder duct modus? Dat doe ikzelf en nog een aantal hier op het forum. Dat maakt de zolder minder koud en het verbruik is bij ons in ieder geval wel lager met de afvoer naar buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arnold79
hfa schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 21:20:
[...]

Had je ook al geprobeerd naar buiten af te voeren zonder duct modus? Dat doe ikzelf en nog een aantal hier op het forum. Dat maakt de zolder minder koud en het verbruik is bij ons in ieder geval wel lager met de afvoer naar buiten.
Ja, al geprobeerd. Ik heb een terugslagklep in mijn afvoer : maak gebruik van de afvoer naar buiten van de mechanische ventilatie. Zonder duct modus heb ik niet genoeg druk om de terugslagklep open te zetten. Dan kan de LG zijn lucht niet kwijt en bevriest. Zonder terugslagklep komt er lucht van de mechanische ventilatie door de LG naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Arnold79 schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 22:42:
[...]

Ja, al geprobeerd. Ik heb een terugslagklep in mijn afvoer : maak gebruik van de afvoer naar buiten van de mechanische ventilatie. Zonder duct modus heb ik niet genoeg druk om de terugslagklep open te zetten. Dan kan de LG zijn lucht niet kwijt en bevriest. Zonder terugslagklep komt er lucht van de mechanische ventilatie door de LG naar buiten.
Aha, dat verklaart een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

het rendement blijft hetzelfde, probleem is alleen dat de warmte die de boiler nodig heeft om op te warmen nog steeds uit je huis moet komen en nu nog erger word. dus je gasverbruik zal stijgen om de toko op temperatuur te houden.

beste is nog altijd om de unit op buiten-buiten te zetten en je huis afgesloten te houden van wat de warmtepompboiler doet. gas is immers erg duur om te verwarmen. met de installatie op binnen binnen komt alle warmte van je gasketel af.

[ Voor 34% gewijzigd door flippy op 31-12-2022 13:21 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
flippy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 13:19:
het rendement blijft hetzelfde, probleem is alleen dat de warmte die de boiler nodig heeft om op te warmen nog steeds uit je huis moet komen en nu nog erger word. dus je gasverbruik zal stijgen om de toko op temperatuur te houden.

beste is nog altijd om de unit op buiten-buiten te zetten en je huis afgesloten te houden van wat de warmtepompboiler doet. gas is immers erg duur om te verwarmen. met de installatie op binnen binnen komt alle warmte van je gasketel af.
...en bij ons van de houtkachel (wel A+ label uiteraard) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-06 15:53
Afgelopen week heb ik een schema ingesteld waarbij de boiler alleen overdag verwarmt. De boiler warmt keurig op tot gestelde doeltemperatuur. Normaliter vindt op vrijdag de legionella run plaats. Deze is tot op heden nog niet geweest.

Kan het schema dit in de war hebben geschopt? Iemand enig idee waar dit mogelijk aan ligt?

[ Voor 9% gewijzigd door henidde op 31-12-2022 14:34 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

henidde schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:33:
Afgelopen week heb ik een schema ingesteld waarbij de boiler alleen overdag verwarmt. De boiler warmt keurig op tot gestelde doeltemperatuur. Normaliter vindt op vrijdag de legionella run plaats. Deze is tot op heden nog niet geweest.

Kan het schema dit in de war hebben geschopt? Iemand enig idee waar dit mogelijk aan ligt?
je hebt de instellingen aangepast dus is de timer voor legionella ook gereset.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balou
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 16-01-2024
Hier stond de boiler vannacht ook vrolijk te draaien buiten zijn schema om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
flippy schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 15:11:
[...]

je hebt de instellingen aangepast dus is de timer voor legionella ook gereset.
Maar doet hij dit dan nog wel op enig moment of is dit volledig uitgeschakeld?

En als hij het nog wel doet.. wanneer gebeurt zoiets?

[ Voor 9% gewijzigd door henidde op 31-12-2022 18:14 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Helaas nog steeds geen legionella run gehad..

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

henidde schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:26:
Helaas nog steeds geen legionella run gehad..
als je afgelopen dinsdag of zo de timer hebt gerest zal die pas aankomende dinsdag een nieuwe run doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_hardste
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09-2024
Vraag: moet er nu wel of niet een inlaatcombinatie voor deze boiler? Er zit al een overdrukventiel bij de boiler zelf. De handleiding spreekt ook niet over een noodzakelijke inlaat combinatie en slechts over een klep (begrijpelijk).

Heb 2x uponor 20mm aankomen (aanvoer en retour) en wil om maximale doorstoming, waterdruk en eenvoud liever geen 15mm inlaatcombi gebruiken als dat niet nodig is.

Wat is jullie beeld hierbij?

Wat je niet probeert, lukt je niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
de_hardste schreef op maandag 2 januari 2023 @ 17:02:
Vraag: moet er nu wel of niet een inlaatcombinatie voor deze boiler? Er zit al een overdrukventiel bij de boiler zelf. De handleiding spreekt ook niet over een noodzakelijke inlaat combinatie en slechts over een klep (begrijpelijk).

Heb 2x uponor 20mm aankomen (aanvoer en retour) en wil om maximale doorstoming, waterdruk en eenvoud liever geen 15mm inlaatcombi gebruiken als dat niet nodig is.

Wat is jullie beeld hierbij?
Inlaatcombinatie is in NL verplicht icm een boiler. Dus die moet sowieso. En als je maximale druk wilt behouden zou je ook een 22mm Inlaatcombinatie kunnen monteren. Maar bij ons werkt het bad en de regendouche top met 15mm knel. Dat deed het immers ook met 15mm koperleiding vanaf de CV ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• araveste
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-01-2023
Poe, dat was aardig wat leesvoer :) allen bedankt voor het delen van de tips en tricks! Wat ik vooral waardevol vind in dit topic zijn de foto's van de installaties.

Ik heb hier nu de 270L klaar staan om aan te sluiten. Hij komt in de garage dus kan zo naar buiten met de aanzuig/afblaas en hij staat pal naast de badkamer wat weinig verlies geeft. Ben wel heel benieuwd hoe de WPB zich gaat gedragen, ik zie dat dat nog wel is een dingetje is.

Volgens mij hebben weinig er een expansievat tussen zitten aan de koudwaterzijde?

[ Voor 7% gewijzigd door araveste op 04-01-2023 12:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
Welkom bij de club! Expansievaten worden soms toegepast (zorg dan wel dat je er een hebt die geschikt is voor sanitair water), maar is niet noodzakelijk. Als je er maar een inlaatcombinatie op zet is het prima. Succes met de installatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
Groen schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 10:25:
Voor de liefhebbers. Hij wordt nu ondersteund door de LG integratie van ollo69 voor Home Assistant.
[Afbeelding]
Ben al even aan het stoeien, maar hoe voeg ik die toe aan mijn integraties, repo clonen naar eigen github account ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-06 21:11
killer2 schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Ben al even aan het stoeien, maar hoe voeg ik die toe aan mijn integraties, repo clonen naar eigen github account ?
De korte uitleg is ‘via HACS’.
Ik ben nu niet thuis, maar zal binnenkort wel even posten hoe ik het nu heb ingesteld.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Ik blijf die software van LG wel echt beroerd vinden. Ik heb thuis sinds een paar dagen wat raars met mijn wifi netwerk dat soms ineens 10-15s geen internetverbinding kan maken. En dus staat de WPB gewoon constant te draaien wanneer nodig en niet wanneer het mag volgens het schema. Serieus, hoe moeilijk kan het zijn om dat fatsoenlijk te vermijden in de soft/firmware...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
E-Hoog schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 08:48:
Ik blijf die software van LG wel echt beroerd vinden. Ik heb thuis sinds een paar dagen wat raars met mijn wifi netwerk dat soms ineens 10-15s geen internetverbinding kan maken. En dus staat de WPB gewoon constant te draaien wanneer nodig en niet wanneer het mag volgens het schema. Serieus, hoe moeilijk kan het zijn om dat fatsoenlijk te vermijden in de soft/firmware...?
Ja, dat zou je denken. Ik heb nog steeds de hoop dat met een paar updates verder de LG WPB softwarematig zou gaat werken zoals je zou/mag verwachten van een dergelijk product. Maar vanuit de app krijg je nog steeds het idee dat het compleet gescheiden werelden/ontwikkelstraten zijn in vgl. met de aircotak. Een stukje integraliteit zou fijn zijn wat dat betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
flippy schreef op zondag 1 januari 2023 @ 13:41:
[...]

als je afgelopen dinsdag of zo de timer hebt gerest zal die pas aankomende dinsdag een nieuwe run doen.
Nog steeds geen run gehad :/

Snap er niks van!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
henidde schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 08:53:
[...]

Nog steeds geen run gehad :/

Snap er niks van!
Ik heb nu de schakelaar in de meterkast op en neer gedaan. Nog steeds geen legionella run. Of staat dit niet gelijk aan ‘opnieuw installeren’ en automatisch een eerste legionella run?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balou
Onze boiler staat op 60 graden ingesteld, en doet braaf elke week zijn legionella run..vergeet elke keer om de legionella run uittezetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:25
henidde schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Ik heb nu de schakelaar in de meterkast op en neer gedaan. Nog steeds geen legionella run. Of staat dit niet gelijk aan ‘opnieuw installeren’ en automatisch een eerste legionella run?
Of heb je 'm per ongeluk uit gezet? De interface op de boiler is immers ook niet super duidelijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Groen
Groen schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 19:08:
[...]

De korte uitleg is ‘via HACS’.
Ik ben nu niet thuis, maar zal binnenkort wel even posten hoe ik het nu heb ingesteld.
Was dit al gelukt? Je moet eerst HACS installeren en daarna de integratie. Wijst zich volgens mij vanzelf als je deze readme volgt.

Ik ben alvast aan het voorbereiden op dynamische prijzen. Het leek mij wel handig om de boiler alleen tijdens de goedkoopste uren te laten draaien. Daarom ben ik nu alvast aan het bijhouden hoe lang de boiler draait per dag d.m.v. deze sensoren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
#deze geeft aan of de boiler aan of uit staat (meer dan 6 watt verbruikt)
template:
  - binary_sensor:
      - name: "WPBoiler"
      #  delay_off:
       #   minutes: 5
        state: >
          {{ states('sensor.boiler_energy_current')|float > 6 }}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
#deze meet hoe lang hij aan staat
sensor:
  - platform: history_stats
    name: draaitijd_boiler
    entity_id: binary_sensor.wpboiler
    state: "on"
    type: time
    start: "{{ now().replace(hour=0, minute=0, second=0) }}"
    end: "{{ now() }}"

Dan heb ik de nordpool integratie geinstalleerd voor de dynamische prijzen en deze sensor toegevoegd, die 'aan' staat tijdens de 8 goedkoopste uren.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
binary_sensor:
- platform: template
  sensors:
    nordpool_least_expensive_8_hours:
      value_template: >-
        {% set l=state_attr('sensor.nordpool_kwh_nl_eur_3_095_009', 'raw_today')|sort(attribute='value', reverse=false) %}
        {{ (now() >= l[0].start and now() <= l[0].end)
          or (now() >= l[1].start and now() <= l[1].end)
          or (now() >= l[2].start and now() <= l[2].end)
          or (now() >= l[3].start and now() <= l[3].end)
          or (now() >= l[4].start and now() <= l[4].end)
          or (now() >= l[5].start and now() <= l[5].end)
          or (now() >= l[6].start and now() <= l[6].end)
          or (now() >= l[7].start and now() <= l[7].end) }}

Tot slot nog 2 automations aangemaakt die de modus van de warmtepomp op Warmtepomp of Vakantiemodus zetten op basis van de prijzen. In de editor binnen home assistant, want via YAML kreeg ik dit niet voor elkaar (in een aparte package.yaml).

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- id: 'x' #automatisch gegenereerd
  alias: Warmtepompboiler Schema aan o.b.v. prijzen
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - binary_sensor.nordpool_least_expensive_8_hours
    to: 'on'
  condition: []
  action:
  - service: water_heater.set_operation_mode
    data:
      operation_mode: Warmtepomp
  mode: single
- id: 'x' #automatisch gegenereerd
  alias: Warmtepompboiler Schema uit o.b.v. prijzen
  description: ''
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - binary_sensor.nordpool_least_expensive_8_hours
    to: 'off'
  condition: []
  action:
  - service: water_heater.set_operation_mode
    data:
      operation_mode: Uit
  mode: single

Ik heb dit laatste nog niet getest, deze automations heb ik net vanavond aangemaakt. In vakantiemodus houdt hij het water op 20 graden, dus misschien is het ook een optie om gewoon de doeltemperatuur te verlagen naar bijv. 30 graden. Of 8 uur genoeg is ga ik ook ontdekken.

PS. Los van bovenstaande. Onderstaande sensoren houden het kWh verbruik bij (doet de app ook gewoon).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
utility_meter:
  daily_energy_boiler:
    source: sensor.energy_boiler_spent
    cycle: daily

sensor:
  - platform: integration
    source: sensor.boiler_energy_current
    name: energy_boiler_spent
    unit_prefix: k
    unit_time: h
    round: 2
    method: left

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
BernieW schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 20:09:
[...]

Of heb je 'm per ongeluk uit gezet? De interface op de boiler is immers ook niet super duidelijk.
Nee, dat is het ook niet. Ik heb vanochtend zelf nog even gecontroleerd en ik heb dit net zoals vorige week weer keurig op actief gezet (waar het al op stond).

.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
henidde schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:48:
[...]

Nee, dat is het ook niet. Ik heb vanochtend zelf nog even gecontroleerd en ik heb dit net zoals vorige week weer keurig op actief gezet (waar het al op stond).
Maar dan nu ook niet meer aankomen. De teller is bij jou vanochtend weer opnieuw begonnen te lopen. De eerste legionella run kun je nu normaal gesproken over een week verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xseednl
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23-01-2023
Heeft er iemand toevallig nog een duct kit over die ik kan overnemen voor een mooi prijsje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
xseednl schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:11:
Heeft er iemand toevallig nog een duct kit over die ik kan overnemen voor een mooi prijsje?
Al in dit topic (eventjes terug) gekeken? Daar werd een duct kit aangeboden namelijk, en nog een link gedeeld waar de kit voordelig te krijgen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gearardihno
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-06 23:00
Welke maat aan/afvoer voor de lucht gebruiken jullie bij deze WBP?
Momenteel heb ik 2x125mm aansluiting al naar buiten lopen, dus dat zou het mooiste zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killer2
gearardihno schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:09:
Momenteel heb ik 2x125mm aansluiting al naar buiten lopen, dus dat zou het mooiste zijn.
Ik heb alles op 160mm en geïsoleerde slang naar buiten gezien de Duct kit ook 160 is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
gearardihno schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:09:
Dat is helaas echt te weinig, tenzij het korte stukjes zijn zonder bochten. Eerder in het topic heb ik een foto van de handleiding uit de ductkit gedeeld met daarin drukverliezen per sectie voor 160mm en 200mm. Mijn conclusie is dat zelfs 160mm al snel te krap is als je wat bochten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuk stellaard
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 26-05 22:53
Hey Hey,

Heb nu sinds 5 januari deze boiler staan, Alleen is de legionellamodes mij nog niet helemaal duidelijk.
Mijn schema is verwarmen in de daluren (Noord-Brabant) van 21.01 tot 06:59.
En legionella modes vorige week zaterdag aangezet. Stond standaard uit bij mij.
Nu begon hij vandaag om 21:01 met de legionella modes.
En ook krijgen wij de tempratuur storing melding op de telefoon, maar dat schijnt niet uit te maken voor de werking begreep ik?

Het liefst zou ik hebben dat hij op zaterdagnacht de legionella modes draait.
Dit omdat wij het minst vaak douchen op zaterdag avond. dus hoeft hij de boiler alleen maar op te warmen van 55 graden naar 62. Hoe zorg ik er nu voor dat hij die legionella run draait om 01:00 uur nachts ofzo.
Gewoon op Zaterdag nacht: de schakelaar uitzetten of het programma aan en uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Helaas is er niet zo veel te programmeren aan de legionellarun. Wellicht via domotica, maar dat weet ik nog niet zeker. Wat ik zelf doe is de legionellarun handmatig aanzetten. Niet via de officiele manier, maar gewoon 1x per week de warmtepomp op 60 graden zetten. Dat zul je ongetwijfeld sowieso met de domotica kunnen doen.

Bijvoorbeeld @Groen heeft zo te zien al wat leuks draaien via home assistant. Dan zal een programma maken waarschijnlijk een peulenschil zijn. Maar dan moet je wel wat affiniteit met domotica programmeren hebben

[ Voor 26% gewijzigd door E-Hoog op 15-01-2023 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkrasnop
  • Laatst online: 28-03 13:58
Bij mij 270L versie staat in technische kamer met ~buitentemperatuur. In legionella mode boiler maak gebruik van elektraelement tot 60 graad en dan alleen warmtepomp. Bij lagere temperaturen (als vandaag) het is niet zo makkelijk 62 met warmtepomp te halen. Iemand hetzelfde ervaring, is dat normaal?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G46mdYJtitlDsJMrjdpCZKDyQv0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rTtRRSinr1phhzyS9l5kfizi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v9QHRNROKwU2Lda5XPqmRpYtaH8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UxnMDxpd5e9ilSjYa5LlV4ku.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Groen
E-Hoog schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:45:
Helaas is er niet zo veel te programmeren aan de legionellarun. Wellicht via domotica, maar dat weet ik nog niet zeker. Wat ik zelf doe is de legionellarun handmatig aanzetten. Niet via de officiele manier, maar gewoon 1x per week de warmtepomp op 60 graden zetten. Dat zul je ongetwijfeld sowieso met de domotica kunnen doen.

Bijvoorbeeld @Groen heeft zo te zien al wat leuks draaien via home assistant. Dan zal een programma maken waarschijnlijk een peulenschil zijn. Maar dan moet je wel wat affiniteit met domotica programmeren hebben
De legionellarun starten kan voor zover ik weet niet via Home Assistant. Ik had mijn automations gebaseerd op de modi van de warmtepomp (Warmtepomp- en Vakantiemodus). Maar dan zou je in theorie kunnen beleven dat 's ochtends de boiler leeg wordt gedoucht en dat iemand 's avonds koud water heeft. Dus de basistemperatuur blijft nu 45 graden, dan kan er in ieder geval nog iemand douchen.
Ik heb de temperaturen nu ingesteld op 60 (goedkope uren) en 45 (dure uren). Hieronder de grafiekjes van afgelopen dagen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C5WS61HuqOcV8kgGV1X6Pmd8O-U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e0pCHO4wjhqZwR93dlJ3x2iw.png?f=fotoalbum_large

Hij gaat op 60 graden als..
  • Het een van de 8 goedkoopste uren van de dag is
  • hij niet reeds op 60 graden staat
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
alias: Boiler aan obv prijzen
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
condition:
  - condition: state
    entity_id: binary_sensor.nordpool_least_expensive_8_hours
  - condition: template
    value_template: "{{ states.water_heater.boiler.attributes.temperature != 60 }}"
action:
  - service: water_heater.set_temperature
    data:
      temperature: 60
    target:
      entity_id: water_heater.boiler

Hij gaat op 45 graden als..
  • Het niet een van de 8 goedkoopste uren van de dag is
  • hij niet reeds op 45 graden staat
  • De boiler op dat moment niet staat te draaien of juist meer dan 45 minuten staat te draaien (want het lijkt me niet zo goed voor het apparaat als hij 2 minuten aan gaat en dan meteen weer uit?)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
alias: Boiler uit obv prijzen
trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
condition:
    entity_id: binary_sensor.nordpool_least_expensive_8_hours
    state: "off"
  - condition: template
    value_template: "{{ states.water_heater.boiler.attributes.temperature != 45 }}"
action:
  - condition: or
    conditions:
        for:
          minutes: 45
        state: "off"
  - service: water_heater.set_temperature
    data:
      temperature: 45
    target:
      entity_id: water_heater.boiler

Tips voor verbeteringen zijn welkom uiteraard!

PS. Legionellarun gebruik ik niet want hij komt dus wel 60. Dan misschien niet een uur lang, maar volgens mij vindt legionella 58 graden ook niet fijn.

[ Voor 2% gewijzigd door Groen op 15-01-2023 20:16 . Reden: Legionella info. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Super! Leuk dat dit werkt.

Volgens mij vindt legionella boven de 50 al vervelend, maar dan heeft het met hoe lang te maken. Hoe hoger boven de 50, hoe sneller legionella dood gaat. Vandaar de 60. Die is mega conservatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniez
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-07-2024
xseednl schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 16:11:
Was je al voorzien? Ik krijg er eerdaags eentje binnen en die is hier niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 27-05 08:49
Werkt bij iedereen het schema niet?

Sinds een paar dagen de app geïnstalleerd om met een schema te kunnen werken. Aangezien ik ben over gestapt naar een dynamisch contract.

Het schema staat van 01:00-06:00. Gisterochtend de laatste wijziging aangebracht aan het schema. Vannacht correct gestart om 01:00. Maar na de douchesessie van vanmorgen rond 07:00. Gaat de boiler toch weer lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balou
Jirure1984 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 08:27:
Werkt bij iedereen het schema niet?

Sinds een paar dagen de app geïnstalleerd om met een schema te kunnen werken. Aangezien ik ben over gestapt naar een dynamisch contract.

Het schema staat van 01:00-06:00. Gisterochtend de laatste wijziging aangebracht aan het schema. Vannacht correct gestart om 01:00. Maar na de douchesessie van vanmorgen rond 07:00. Gaat de boiler toch weer lopen.
Over het algemeen werkt het schema bij ons prima, maar zo af en toe doet de boiler gewoon wat hij zelf wil. En staat hij in 1x te verwarmen wanneer hij er zin in heeft. Blijft een raar ding kwa software/aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09-06 16:35
Beste allemaal,
misschien heb ik de 21 pagina's van dit topic niet helemaal goed gescand, maar ik heb een LG 270l in de garage klaar staan om binnen nu en 2 maanden geïnstalleerd te worden. Hij moet alleen via een trap naar de bovenverdieping.
Het lijkt (vooral nu hij nog netjes in de doos zit) een enorm gevaarte en als ik zo naar de foto's kijk die ik hier gezien heb, lijkt me dat het apparaat ook niet extreem veel grip heeft om te tillen.
Zijn er onder jullie mensen die een goed advies hebben hoe ik samen met de installateur het gevaarte een (gelukkig rechte) trap op kan krijgen?
Zou je de door er om heen laten of juist niet. Of worden er door LG delen geleverd die gebruikt kunnen worden om het ding te tillen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
HaraldBou schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 11:05:
Beste allemaal,
misschien heb ik de 21 pagina's van dit topic niet helemaal goed gescand, maar ik heb een LG 270l in de garage klaar staan om binnen nu en 2 maanden geïnstalleerd te worden. Hij moet alleen via een trap naar de bovenverdieping.
Het lijkt (vooral nu hij nog netjes in de doos zit) een enorm gevaarte en als ik zo naar de foto's kijk die ik hier gezien heb, lijkt me dat het apparaat ook niet extreem veel grip heeft om te tillen.
Zijn er onder jullie mensen die een goed advies hebben hoe ik samen met de installateur het gevaarte een (gelukkig rechte) trap op kan krijgen?
Zou je de door er om heen laten of juist niet. Of worden er door LG delen geleverd die gebruikt kunnen worden om het ding te tillen?
'k Heb de WPB samen met mijn jongere broer de trap (2x) opgesjouwd; wel alle verpakking eraf gehaald. En een verhuisharnas gebruikt, wel even een goede kwaliteit nemen, want anders springen de naden spontaan los bij de eerste keer tillen:https://www.bol.com/nl/nl...2-stuks/9300000027412094/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benniez
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-07-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rry_I0b1TP01gfhdaFnEFkG2NjI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/epibtw4eukLIRhYVaFVsow6P.png?f=user_large

Vandaag binnen gekomen maar heb hem niet meer nodig. Iemand hier interesse? Nieuw en ongeopend in de verpakking, af te halen voor 61,35 in Zelhem of te verzenden kosten koper.

EDIT: Verkocht

[ Voor 3% gewijzigd door benniez op 20-01-2023 21:07 . Reden: Verkocht ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arnold79
Ben inmiddels ook aan het experimenteren met de wp boiler in Home Assistant.

Heb de wp boiler inmiddels gekoppeld aan HA. Werkt echt prachtig en kan hiermee veel meer in detail sturen in plaats van alleen maar een tijdschema (die ook nog eens onbetrouwbaar is).

Heb (nog?) geen dynamisch energiecontract, maar wel zonnepanelen. Wil gaan proberen zoveel mogelijk zonnestroom te laten gebruiken door de wp boiler.
Wij douchen in de ochtend, dus wil in de ochtend de boiler op temperatuur (60 graden) hebben.
Kies bewust voor 60 graden ivm legionella. De automatische legionella-run heb ik uitgeschakeld om gebruik van element te voorkomen en altijd in warmtepompmodus te draaien.

Ben helemaal nieuw met HA en de grijze massa moest even flink werken. :)
Heb nu het volgende gemaakt middels Automatiseringen in Home Assistant :

- Aansturing door doeltemperatuur te verhogen / verlagen op basis triggers
- 2 Automatiseringen gemaakt :
1) Doeltemperatuur naar 60 graden bij voldoende zonnestroom / 04:00 in de nacht
2) Doeltemperatuur naar 45 graden bij onvoldoende zonnestroom / 07:00 in de ochtend
- Automatiseringen werken niet als wp boiler in vakantiemodus (operation mode "off") staat

- Doeltemperatuur staat altijd op minimaal 45 graden (wellicht verder verlagen in toekomst)
- Overdag zoveel mogelijk gebruik maken van zonnestroom, door :
- Helper die aan gaat als mijn zonnepanelen > 1000 watt vermogen leveren
- Als de Helper >10 min aan staat (dus > 1000 watt levert) wordt doeltemperatuur 60 graden
- Heb gekozen voor 10 minuten om te voorkomen dat wp boiler inschakelt bij zware bewolking
- Als de Helper 30 minuten uit staat (dus < 1000 watt levert) wordt doeltemperatuur 45 graden
- Heb gekozen voor 30 minuten om te voorkomen dat wp boiler meteen stopt bij een wolk voor zon
- 30 minuten lijkt me voldoende om enkele wolken voorbij te laten gaan
- 's avonds gaat doeltemperatuur naar 45 graden als zonnepanelen uit gaan : Helper geeft status uit
- Tweede Helper aangemaakt die tussen 04:00 en 07:00 aan gaat. Overige uren staat deze uit
- 's Nachts om 04:00 gaat de doeltemperatuur naar 60 graden / om 7 uur terug naar 45 graden
- 3 uur verwarmen in Warmptepomp modus is voldoende om van 45 graden naar 60 graden te gaan
- Gekozen voor de nacht om zo min mogelijk warmteverlies te hebben
- Door naverwarmen in de nacht altijd voldoende warm water in ochtend

Zijn er meer mensen hier mee bezig? Het is helemaal nieuw voor mij en hoor graag of mijn gedachtegang een beetje logisch is... :) Kan uiteraard ook de codes delen die bij de Automatiseringen horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Dat vind ik interessant @Arnold79. Tegelijk hoop ik dat er ook andere mogelijkheden zijn, want ik ben zelf niet echt handig met Home Assistent. Maar als het op het ene platform werkt, kan het ook elders werken. Misschien kunnen anderen hier delen op welke wijze ze deze slimmigheden aansturen of hebben gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnold79
HaraldBou schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:15:
Dat vind ik interessant @Arnold79. Tegelijk hoop ik dat er ook andere mogelijkheden zijn, want ik ben zelf niet echt handig met Home Assistent. Maar als het op het ene platform werkt, kan het ook elders werken. Misschien kunnen anderen hier delen op welke wijze ze deze slimmigheden aansturen of hebben gebouwd?
Ik ben ook helemaal nieuw met Home Assistant Harald. Maar door er vandaag eens goed voor te zitten en mijn gedachten/wensen op een stuk papier te zetten kwam ik er eigenlijk vrij snel uit. De Automatiseringen kun je makkelijk maken zonder allemaal codes te schrijven. Het is klikken/selecteren en logisch na proberen te denken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Ah, ok. Ik heb zelf een Homey en hoop dat ik het daar ook grotendeels mee voor elkaar krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:17
Hallo allen,

bij ons wordt de LG warmtepompboiler (270 liter) begin maart geinstalleerd.
De bedoeling is dat deze in onze schuur komt te staan.
Deze schuur heeft enkelsteens muurtje en is niet geïsoleerd.
Nu vroeg ik me af of hier er ervaringen zijn mbt plaatsing in koude schuur/ruimte.
De temperatuur in de schuur is nagenoeg gelijk aan de temperatuur buiten.
Heeft het zin om deze schuur te isoleren en gaat dit de efficientie van de boiler helpen?
Bedoeling is dat uitvoer van lucht ook in schuur zelf is. (geen dak/muur doorvoer aanwezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
forzafan schreef op maandag 23 januari 2023 @ 12:20:
Hallo allen,

bij ons wordt de LG warmtepompboiler (270 liter) begin maart geinstalleerd.
De bedoeling is dat deze in onze schuur komt te staan.
Deze schuur heeft enkelsteens muurtje en is niet geïsoleerd.
Nu vroeg ik me af of hier er ervaringen zijn mbt plaatsing in koude schuur/ruimte.
De temperatuur in de schuur is nagenoeg gelijk aan de temperatuur buiten.
Heeft het zin om deze schuur te isoleren en gaat dit de efficientie van de boiler helpen?
Bedoeling is dat uitvoer van lucht ook in schuur zelf is. (geen dak/muur doorvoer aanwezig).
Isoleren zal zeker helpen, ik zou dan wel de koude lucht naar buiten afvoeren. Maar of het direct de investering waard is durf ik niet te zeggen... als binnentemp = buitentemp dan zal het denk ik niet heel veel doen... aan de andere kant blaas je koude lucht weer in de garage/schuur.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Ik zou dan eerder de wpb extra isoleren. Veel glas/steenwol eromheen oid. En als het lukt zou ik toch wel de lucht in ieder geval buiten wegblazen. Anders wordt het een groot defrost festijn ben ik bang. Bij mij gata hij al bij best hoge temperaturen defrosten (soms al bij 6-7gr) en dat zal er niet beter op worden als hij "buiten" staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15:17
E-Hoog schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:31:
Ik zou dan eerder de wpb extra isoleren. Veel glas/steenwol eromheen oid. En als het lukt zou ik toch wel de lucht in ieder geval buiten wegblazen. Anders wordt het een groot defrost festijn ben ik bang. Bij mij gata hij al bij best hoge temperaturen defrosten (soms al bij 6-7gr) en dat zal er niet beter op worden als hij "buiten" staat.
Helder, dank voor de reactie.
Naar buiten blazen is kwestie van duct kit bestellen/monteren en slang aansluiten als ik afbeeldingen zo bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w1bbPZ_ECWyVYH_x5mbWQ6RKL6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/isIJRgKect7qusdAC7r5aaty.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Sliggers
  • Laatst online: 16-05-2023
Hallo allen, hier zelfstandig een wh20s geïnstalleerd en alles werkt hier al maanden prima en naar wens.
Echter... Nu is de wifi functionaliteit een paar weken geleden uitgevallen, dat was al eens eerder gebeurd maar kwam altijd wel weer terug. De Thinq app meldt : [apparaat uitgeschakeld]. Wifi 2.4 dekking in de ruimte is prima in orde. Opnieuw pairen werkt ook niet, het wifi symbooltje licht ook niet meer op.
Bij het 3 sec indrukken van de wifi-knop hoor ik 5(?)snelle korte belletjes achter elkaar, daarna ... niets.
Ketel al eens 1 minuut van spanning afgehaald, geen resultaat. De SSID van de ketel lijkt ook niet meer vindbaar. In de manual staat eigenlijk alleen maar iets van "val ons niet lastig als je de wifi niet werkend krijgt". Er lijkt ook geen manier beschreven om het apparaat naar default te resetten.

Nu vermoed ik dat de wifi module "gewoon" is overleden, dit lijkt een externe plug-in module te zijn.
Heeft iemand al eens contact gelegd met LG mbt een reparatie verzoek ? Dit zou binnen de garantie moeten vallen. Is er een lijst met "certified LG boiler service" bedrijven ? Want dit lijkt een specifieke storing die niet door de gemiddelde airco technicus opgelost kan worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaraldBou
Ik zou gewoon contact zoeken met de leverancier waar ik het ding gekocht had. Die moeten dat kunnen regelen via hun service portaal met LG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 10:46
Hoi Allen,

Kan iemand van jullie me iets uitleggen want in de folders van LG/Daikin etc kan ik het niet vinden.

Stel een WPboiler heeft een COP van van 3.3 bij een buiten temperatuur van 7graden. (LG-WH20S 200l bv) is dit bij een bepaalde wtertemperatuur in het vat en zo ja welke?

Ik snap dat de buiten temperatuur een invloed heeft op de COP maar de temperatuur van het vat speelt hier ook een rol?

Wat ik zelf kan vinden is dat de inhoud van het type wat ik noem 200l is en een virtuele inhoud van 40graden heeft van 260l.

Hieruit trek ik op onderbuik gevoeld even de conclusie dat het boiler vat dan ergens tussen de 50-60 graden moet zijn? maar dat is even een gok.

wie kan me hier iets meer over vertellen of wat data van de thuissituatie delen?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Fantastic_fox schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:33:
Hoi Allen,

Kan iemand van jullie me iets uitleggen want in de folders van LG/Daikin etc kan ik het niet vinden.

Stel een WPboiler heeft een COP van van 3.3 bij een buiten temperatuur van 7graden. (LG-WH20S 200l bv) is dit bij een bepaalde wtertemperatuur in het vat en zo ja welke?

Ik snap dat de buiten temperatuur een invloed heeft op de COP maar de temperatuur van het vat speelt hier ook een rol?

Wat ik zelf kan vinden is dat de inhoud van het type wat ik noem 200l is en een virtuele inhoud van 40graden heeft van 260l.

Hieruit trek ik op onderbuik gevoeld even de conclusie dat het boiler vat dan ergens tussen de 50-60 graden moet zijn? maar dat is even een gok.

wie kan me hier iets meer over vertellen of wat data van de thuissituatie delen?
Volgens mij doet de temperatuur in het vat er niet toe, maar het verschil tussen deze temperatuur en de doeltemperatuur (= ingestelde temperatuur van het vat). Daaruit volgt een bepaalde energiebehoefte om het van temperatuur 'X' naar 'Y' te krijgen. Deel dat door de COP, die inderdaad beïnvloed wordt door de luchttemperatuur, en je weet de daadwerkelijk afgenomen energiebehoefte van de boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02-06 10:46
@hfa ik denk dat je gelijk hebt, ik moet mijn vraag ook anders stellen.

de temperatuur van de boiler beïnvloed wel de hoogte van het stilstand verlies, en het aantal draaiuren (immers van 10 graden anvoer naar 60 graden doel duurt langer dan naar 50bv).

Op welke temperatuur heb jij het vat staan als ik vragen mag en hoeveel persoonshuishouden heb je (bad en of douche?)

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid || Warmtepomp onder cnstructie Panasonic MDC 9kw j-series enkel radiatoren maar lage temperaturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Fantastic_fox schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:38:
@hfa ik denk dat je gelijk hebt, ik moet mijn vraag ook anders stellen.

de temperatuur van de boiler beïnvloed wel de hoogte van het stilstand verlies, en het aantal draaiuren (immers van 10 graden anvoer naar 60 graden doel duurt langer dan naar 50bv).

Op welke temperatuur heb jij het vat staan als ik vragen mag en hoeveel persoonshuishouden heb je (bad en of douche?)
Ah, dat ligt inderdaad iets genuanceerder. Hoe hoger de temperatuur in vat, hoe groter het verschil met de omgevingstemperatuur en dito stilstandverlies. Wel denk ik dat het 'enige' invloed heeft, maar niet bijvoorbeeld een factor 2. Wat bedoel ik daarmee: boilertemperatuur van 50 graden vs. 60 graden zorgt er niet voor dat het vat 2x zo weinig stilstandverlies heeft.

Wij hebben de temperatuur op 50 graden staan; legionallemodus aan. Bad (180x80) en regendouche. Maar bad gaat met de kids nooit helemaal vol.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat die COP bij 50gr is. Of juist 55. Ik kan het niet meer vinden. Maar al die gegevens moet je wel met een korreltje zout nemen. Want het is erg afhankelijk van het tapprofiel, maar ook bijvoorbeeld van waar de wpb staat. Staat die in een ruimte die 20gr is, of in je onverwarmde schuur bijvoorbeeld? Dat maakt allemaal uit. Als je kijkt in de brochure zie je ook dat de 270L versie per jaar volgens LG minder kWh verbruikt dan de 200L versie. Allebei bij tapprofiel "groot", wat dat dan ook moge betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
E-Hoog schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:52:
Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat die COP bij 50gr is. Of juist 55. Ik kan het niet meer vinden. Maar al die gegevens moet je wel met een korreltje zout nemen. Want het is erg afhankelijk van het tapprofiel, maar ook bijvoorbeeld van waar de wpb staat. Staat die in een ruimte die 20gr is, of in je onverwarmde schuur bijvoorbeeld? Dat maakt allemaal uit. Als je kijkt in de brochure zie je ook dat de 270L versie per jaar volgens LG minder kWh verbruikt dan de 200L versie. Allebei bij tapprofiel "groot", wat dat dan ook moge betekenen.
Hoe kleiner het verschil van de luchttemperatuur en de ingestelde temperatuur van de boiler hoe hoger de COP. Zit wel een addertje onder het gras, als je boiler nu lucht van 20C aanzuigt (in de winter) heb je weliswaar een hogerte COP, maar die 20 C heb je ergens op moeten warmen. En moet dus ook weer naar 20C verwarmt worden. Kans is groot dat dat minder efficient is dan de lucht uit een onverwarmde ruimte aan te zuigen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMannes1
  • Laatst online: 13-02-2023
Goedendag iedereen,
Sinds deze week hebben wij ook een warmtepompboiler van lg. Nu staat er in het boekje dat er evt een expansievat tussen moet. Wie van jullie heeft deze er tussen gebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
MJMannes1 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:25:
Goedendag iedereen,
Sinds deze week hebben wij ook een warmtepompboiler van lg. Nu staat er in het boekje dat er evt een expansievat tussen moet. Wie van jullie heeft deze er tussen gebouwd?
Voor zover ik weet nog niemand in dit topic; een inlaatcombinatie (op de koudwaterleiding) is voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
  • Laatst online: 05-10-2023
Goedemorgen alemaal,
Ik heb de 200 liter versie gisteren geplaatst en gevuld en merkte tijdens het opwarmen dat ik een kleine lekkage heb bij de koppeling van de meegeleverde aftapkraan.
Ik heb de inlaatcombinatie en kogelkraan die ik in de warm water leiding heb geplaatst dichtgezet en wil het vat leeg laten lopen via de aftapkraan.
Die draai ik met de schroevedraaier helemaal open maar er komt geen drup water uit.
Kan dat wellicht door het vacuüm komen of is de aftapkraan defect en kan ik beter een andere plaatsen?
Meer mensen al eens het vat afgetapt?
Ik hoor het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fraigie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:38:
Goedemorgen alemaal,
Ik heb de 200 liter versie gisteren geplaatst en gevuld en merkte tijdens het opwarmen dat ik een kleine lekkage heb bij de koppeling van de meegeleverde aftapkraan.
Ik heb de inlaatcombinatie en kogelkraan die ik in de warm water leiding heb geplaatst dichtgezet en wil het vat leeg laten lopen via de aftapkraan.
Die draai ik met de schroevedraaier helemaal open maar er komt geen drup water uit.
Kan dat wellicht door het vacuüm komen of is de aftapkraan defect en kan ik beter een andere plaatsen?
Ik hoor het graag.
Vacuum. Je moet tegelijkertijd ook een warme kraan open zetten zodat de lucht het systeem in kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

En het ontluchtings ventiel boven openzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMannes1
Hebben jullie de warmtepompboiler op een aparte groep of hebben jullie deze geplaatst op een bestaande groep 😊

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• killer2
MJMannes1 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:56:
Hebben jullie de warmtepompboiler op een aparte groep of hebben jullie deze geplaatst op een bestaande groep 😊
aparte groep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MJMannes1 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:56:
Aparte aardlekautomaat is het handigste, dan hoef je niet te zoeken bij storing (en als er geen warm water is dan is het humeur van de bewoners in het algemeen niet het beste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
Wolly schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:46:
[...]

Vacuum. Je moet tegelijkertijd ook een warme kraan open zetten zodat de lucht het systeem in kan.
Dankzij het vacuum heb ik het zonder aftappen op kunnen lossen. :*)
Die ontluchter heb ik niet gezien, zit die onder het filter/aanzuig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Fraigie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 09:38:
Goedemorgen alemaal,
Ik hoor het graag.
Heb je de inlaatcombinatie aan de warmwaterkant gezet? Of lees ik dat verkeerd? De inlaatcombinatie moet aan de koudwaterkant namelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
Inderdaad. Hij kan volgens mij naar 2500W als ik me niet vergis (2kW element + 500W warmtepomp), dus een aparte groep is zeker aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Fraigie schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Dankzij het vacuum heb ik het zonder aftappen op kunnen lossen. :*)
Perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sannebos
  • Laatst online: 03-02-2023
Hallo,

Wij hebben sinds een paar weken de WPB 200L van LG.
Nu is onze vraag, wij kunnen de functie voor legionella te bestrijden niet vinden.
Volgens LG zelf moet hij erop zitten.
Wij hebben alleen de functie
-warmtepomp
-automatisch
-turbo
-vakantie

Geen legionella functie dus.
Kan iemand ons helpen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
Sannebos schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:32:
Hallo,

Wij hebben sinds een paar weken de WPB 200L van LG.
Nu is onze vraag, wij kunnen de functie voor legionella te bestrijden niet vinden.
Volgens LG zelf moet hij erop zitten.
Wij hebben alleen de functie
-warmtepomp
-automatisch
-turbo
-vakantie

Geen legionella functie dus.
Kan iemand ons helpen ?
Deze staat na het in bedrijf stellen automatisch op ‘’aan’’. Oftewel, de run vindt wekelijks plaats op de dag c.q. tijdstip waarop de boiler is geïnstalleerd. Het maakt dus geen fluit uit of je de functie warmtepomp, automatisch of turbo gebruikt. Bij alle functies draait de legionella run.

Je zult de run terugzien in het verbruik op die dag en aan de temperatuur van het water (60 graden).

Als je de ‘’set’’ modes op de boiler 3 seconden indrukt dan knippert hij 4x ‘’legionella’’ of 4x ‘’legionella, legionella’’. Beetje omslachtig, maar zodoende kun je automatisch legionella run aan of uit stellen.

4x ‘’legionella’’ = uit
4x ‘’legionella, legionella’’ = aan

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
E-Hoog schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:13:
[...]

Heb je de inlaatcombinatie aan de warmwaterkant gezet? Of lees ik dat verkeerd? De inlaatcombinatie moet aan de koudwaterkant namelijk :)
Verkeerd omschreven, de inlaatcombinatie uiteraard in de koudwater en de kogelkraan in de warm water

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
Ja ik was ook aangenaam verrast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
henidde schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:39:
[...]

Deze staat na het in bedrijf stellen automatisch op ‘’aan’’. Oftewel, de run vindt wekelijks plaats op de dag c.q. tijdstip waarop de boiler is geïnstalleerd. Het maakt dus geen fluit uit of je de functie warmtepomp, automatisch of turbo gebruikt. Bij alle functies draait de legionella run.

Je zult de run terugzien in het verbruik op die dag en aan de temperatuur van het water (60 graden).

Als je de ‘’set’’ modes op de boiler 3 seconden indrukt dan knippert hij 4x ‘’legionella’’ of 4x ‘’legionella, legionella’’. Beetje omslachtig, maar zodoende kun je automatisch legionella run aan of uit stellen.

4x ‘’legionella’’ = uit
4x ‘’legionella, legionella’’ = aan
Waarom zou je de legionella run laten uitvoeren? Boven de 50 graden "groeit" er geen legionella. En als het dagelijks gebruikt wordt heb je ook verversing dus geen kans op legionella. Enige zou kunnen zijn na een vakantie van 3 weken. Dan zou je een legionellarun kunnen doen maar verder lijkt het me overbodig. Ik heb hem op WP staan op 57 graden, met een afwijking is het rond de 54 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
Fraigie schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Waarom zou je de legionella run laten uitvoeren? Boven de 50 graden "groeit" er geen legionella. En als het dagelijks gebruikt wordt heb je ook verversing dus geen kans op legionella. Enige zou kunnen zijn na een vakantie van 3 weken. Dan zou je een legionellarun kunnen doen maar verder lijkt het me overbodig. Ik heb hem op WP staan op 57 graden, met een afwijking is het rond de 54 graden
Dat moet iedereen maar voor zichzelf bepalen. Ik heb de ballen verstand van legionella, maar de functie is standaard ingebakken en staat standaard aan. Namens LG.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJMannes1
Bedankt voor de eerdere reacties. Zouden jullie met flexibele leidingen aansluiten of gewoon met koper en bij de flexibele leidingen met knel of geperste koppelingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
MJMannes1 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:15:
Bedankt voor de eerdere reacties. Zouden jullie met flexibele leidingen aansluiten of gewoon met koper en bij de flexibele leidingen met knel of geperste koppelingen?
Hier met flexibele leidingen aangesloten (wel letten op max. temperatuur die de slangen mogen hebben, hier zit verschil in). Hierdoor geen last van trillingen oid en makkelijker aan te sluiten dan met (hard) koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LPrimen
  • Laatst online: 08-08-2024
Even een vraag. Wij hebben een huis gekocht waar een iets oudere gasdoorstromer staat. De firma die airco's komt plaatsen voor verwarmen en koelen, heeft aangeraden om een 200 liter warmtepompboiler te plaatsen. Zou gaan over de LG WH20S.F5. Wat is jullie raadt hiervoor? Reeds bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraigie
LPrimen schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:10:
Even een vraag. Wij hebben een huis gekocht waar een iets oudere gasdoorstromer staat. De firma die airco's komt plaatsen voor verwarmen en koelen, heeft aangeraden om een 200 liter warmtepompboiler te plaatsen. Zou gaan over de LG WH20S.F5. Wat is jullie raadt hiervoor? Reeds bedankt!
Draait hier sinds vorige week donderdag en bevalt me prima. Zit subsidie op van € 725,00 en als je de ruimte hebt en het geld zou ik het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
Met hoe veel mensen leef je in het huis?
Ons is (4 personen, waarvan 2 in de leeftijd 11-16) aangeraden om voor de zekerheid te kiezen voor een 270 l.was in theorie niet nodig, maar wel handig. door de hogere subsidie (ik geloof 950) is er weliswaar prijsverschil, maar dat is redelijk beperkt. Is wel een groot (lees hoog, namelijk > 205 cm) apparaat.... Maar als je de ruimte hebt kun je dat overwegen.
LPrimen schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:10:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
HaraldBou schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:59:
Met hoe veel mensen leef je in het huis?
Ons is (4 personen, waarvan 2 in de leeftijd 11-16) aangeraden om voor de zekerheid te kiezen voor een 270 l.was in theorie niet nodig, maar wel handig. door de hogere subsidie (ik geloof 950) is er weliswaar prijsverschil, maar dat is redelijk beperkt. Is wel een groot (lees hoog, namelijk > 205 cm) apparaat.... Maar als je de ruimte hebt kun je dat overwegen.

[...]
Inderdaad. Hier ook voor een 270L gegaan. Prijsverschil was inderdaad te verwaarlozen door hogere subsidie. En ik heb hem op 48gr staan, waar de 200L op 55 oid had gemoeten denk ik om het voor ons 4en te redden. Daardoor iets hogere COP, maar ook iets hogere stilstandverliezen. Al met al om het even denk ik (200 vs 270L) qua energieverbruik en kosten, maar als het moet heb je dan wel extra volume als het een keer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Fraigie schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 11:24:
[...]

Tja, daar verschillen de meningen over idd. Ik zie het zelf ook niet als zo'n risico met veel verbruik en een toch al hoge temperatuur. Ik doe het zelf wel omdat ik hem meestal lager dan 50gr heb staan. Maar als ik hem op 55gr had staan dan had ik het inderdaad ook niet gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
E-Hoog schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 20:42:
[...]

Tja, daar verschillen de meningen over idd. Ik zie het zelf ook niet als zo'n risico met veel verbruik en een toch al hoge temperatuur. Ik doe het zelf wel omdat ik hem meestal lager dan 50gr heb staan. Maar als ik hem op 55gr had staan dan had ik het inderdaad ook niet gedaan
Dat is mijn gedachte ook, ik heb hem wel op 55 graden staan. En de temperatuur is (volgens de app) 52 graden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thien
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-05 13:26
Vandaag mijn Lg 200L geïnstalleerd
tot nu werkt alles goed

[ Voor 96% gewijzigd door thien op 02-02-2023 16:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• atamgp
  • Laatst online: 05-12-2024
Van mij is gisteren geïnstalleerd (270).

Heb hem op 55 ingesteld maar (zoals vaker aangehaald in deze topic) stopt hij daaronder al (52). Dus legionella safe zie ik dat niet... denk dat je daarvoor toch op 60 moet instellen en win je dus niets mee. Gewoon optimale temp voor jouw huishouden zoeken dat in WP of Auto stand haalbaar is en de run 1x per week.

Zal beide standen een week aanhouden en kijken naar energieverbruik en gebruikerservaring.
Schedule staat nu op 1:00 - 06:00 met spot energie prijzen maar wanneer ik zonnepanelen heb zal ik dat op 10:00-15:00 zetten wanneer opbrengst hoogst is :)

Hebben jullie ook dat in de ochtend (WP stand) het lang duurt voordat er warm water komt? Temp stond op 53 in de app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killer2
Hang ook af van weg die het moet afleggen en de leiding neemt ook warmten op… bijna hetzelfde als
met ketel bij mij

Hebben jullie ook dat in de ochtend (WP stand) het lang duurt voordat er warm water komt? Temp stond op 53 in de app.
[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartender
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-06 15:20
Waarschijnlijk een domme vraag, maar ik ga hem toch stellen.

Kan je een LG WH20 warmtepomp boiler aansluiten op je ventilatie kanalen en de MV Box hiermee weg halen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dzimbKwC9dch93-9xjVKdI1OzJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qZbgxWFHaNx8p3NAF2B8Hvbs.jpg?f=user_large

Of ben ik dan toch beter uit met een Stiebel Eltron WK221?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Bartender schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:40:

Kan je een LG WH20 warmtepomp boiler aansluiten op je ventilatie kanalen en de MV Box hiermee weg halen?

[Afbeelding]

Nee, de boiler "draait" maar een paar uren per dag (mag ik voor je hopen), daarom kun je hem niet gebruiken om de MV box te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
In het algemene wpb topic staan wel voorbeelden van mensen die het (deels) doen. De vraag komt daar iig regelmatig voorbij :). Maar zoals hierboven: ik denk dat het met de LG niet verstandig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Domme vragen bestaan niet, hè?
Maar niet verstandig ivm geringe aantal momenten dat er afgezogen wordt.
Bartender schreef op zondag 5 februari 2023 @ 15:40:

[Afbeelding]

Pagina: 1 ... 6 ... 19 Laatste