Ben inmiddels ook aan het experimenteren met de wp boiler in Home Assistant.
Heb de wp boiler inmiddels gekoppeld aan HA. Werkt echt prachtig en kan hiermee veel meer in detail sturen in plaats van alleen maar een tijdschema (die ook nog eens onbetrouwbaar is).
Heb (nog?) geen dynamisch energiecontract, maar wel zonnepanelen. Wil gaan proberen zoveel mogelijk zonnestroom te laten gebruiken door de wp boiler.
Wij douchen in de ochtend, dus wil in de ochtend de boiler op temperatuur (60 graden) hebben.
Kies bewust voor 60 graden ivm legionella. De automatische legionella-run heb ik uitgeschakeld om gebruik van element te voorkomen en altijd in warmtepompmodus te draaien.
Ben helemaal nieuw met HA en de grijze massa moest even flink werken.
Heb nu het volgende gemaakt middels Automatiseringen in Home Assistant :
- Aansturing door doeltemperatuur te verhogen / verlagen op basis triggers
- 2 Automatiseringen gemaakt :
1) Doeltemperatuur naar 60 graden bij voldoende zonnestroom / 04:00 in de nacht
2) Doeltemperatuur naar 45 graden bij onvoldoende zonnestroom / 07:00 in de ochtend
- Automatiseringen werken niet als wp boiler in vakantiemodus (operation mode "off") staat
- Doeltemperatuur staat altijd op minimaal 45 graden (wellicht verder verlagen in toekomst)
- Overdag zoveel mogelijk gebruik maken van zonnestroom, door :
- Helper die aan gaat als mijn zonnepanelen > 1000 watt vermogen leveren
- Als de Helper >10 min aan staat (dus > 1000 watt levert) wordt doeltemperatuur 60 graden
- Heb gekozen voor 10 minuten om te voorkomen dat wp boiler inschakelt bij zware bewolking
- Als de Helper 30 minuten uit staat (dus < 1000 watt levert) wordt doeltemperatuur 45 graden
- Heb gekozen voor 30 minuten om te voorkomen dat wp boiler meteen stopt bij een wolk voor zon
- 30 minuten lijkt me voldoende om enkele wolken voorbij te laten gaan
- 's avonds gaat doeltemperatuur naar 45 graden als zonnepanelen uit gaan : Helper geeft status uit
- Tweede Helper aangemaakt die tussen 04:00 en 07:00 aan gaat. Overige uren staat deze uit
- 's Nachts om 04:00 gaat de doeltemperatuur naar 60 graden / om 7 uur terug naar 45 graden
- 3 uur verwarmen in Warmptepomp modus is voldoende om van 45 graden naar 60 graden te gaan
- Gekozen voor de nacht om zo min mogelijk warmteverlies te hebben
- Door naverwarmen in de nacht altijd voldoende warm water in ochtend
Zijn er meer mensen hier mee bezig? Het is helemaal nieuw voor mij en hoor graag of mijn gedachtegang een beetje logisch is...

Kan uiteraard ook de codes delen die bij de Automatiseringen horen.