Hi everyone,
Sorry, I don't speak Dutch, so I will write in English. (I tried to translate it to Dutch using
Google Translate, please see below.)
I was thinking about installing this LG WH20S / WH27S heat pump water heater in my 5th floor apartment. It would reside in the hallway (~18 m3), and while that room does not have its own heat source, its walls are heated from all sides. I could also install a radiator there if need be. Now I have a few questions, that the 28 pages of this topic wasn't able to answer.
How long does it take for this heater to warm the water? All other such appliances have actual numbers, like "heating 200 liters of water by 45 Celsius will take 12 hours on heat pump mode", while this only has marketing text like "faster by 30%" (compared to what?).
Can this really be operated inside an apartment? I'm talking about simple, fully indoor use, where it's installed in a room that people regularly enter (like my hallway). Given the luxury design of this water heater, and all the PR photos (
this brochure even shows you could install it in the bathroom, without any air ducts!), I believe it should be designed with such circumstances in mind. However, there is no information anywhere about how much it will actually cool the room it's in. Some of you said it's cold. How cold? How much colder than when it's off? Is there any limit to how much it will cool the room? Does this "duct mode" make any difference in what this limit is? If it's on air duct and cooling the outside air, I understand this is not a concern. However in my hallway (or worse, bathroom!), cooling the air from 24 Celsius to 7 Celsius for example is unacceptable. Can it be configured to switch the heat pump off if the room's temperature falls below 18 Celsius for example?
What about the sound? I saw the video (thanks!), but I'm not convinced how much it would bother me in reality, especially at night. It seems like using the "schedule" function of the app to turn the whole heater off for the night is a partial solution, but based on your comments, it has a bug causing the schedule to be ignored sometimes (after software updates). Is there no way in the app to configure a "night mode", when it would not use the heat pump, but still maintain water temperature via the oldschool resistive heating element?
I was considering a much cheaper alternative originally,
Ariston Lydos Hybrid, but unfortunately the largest of that type is only 100 liters. That one has a Night mode (no heat pump use) and a Cooling setting (minimum room temperature to maintain), so I was hoping that this much more sophisticated LG heater has something similar too.
Since there is little to no information on the internet about all the possible settings of WH20S / WH27S, if someone could share, it would be very much welcome.
Thanks,
Panther
-----
Hallo iedereen,
Sorry, ik spreek geen Nederlands, dus ik zal in het Engels schrijven. (Ik heb geprobeerd het naar het Nederlands te vertalen met
Google Translate, zie hieronder.)
Ik dacht erover om deze LG WH20S / WH27S warmtepompboiler in mijn appartement op de 5e verdieping te installeren. Het zou in de gang staan (~18 m3), en hoewel die kamer geen eigen warmtebron heeft, worden de muren van alle kanten verwarmd. Indien nodig kan ik daar ook een radiator plaatsen. Nu heb ik een paar vragen, die de 28 pagina's van dit onderwerp niet konden beantwoorden.
Hoe lang duurt het voordat deze heater het water heeft opgewarmd? Alle andere dergelijke apparaten hebben werkelijke cijfers, zoals "het verwarmen van 200 liter water met 45 graden Celsius duurt 12 uur in de warmtepompmodus", terwijl dit alleen marketingteksten heeft als "sneller met 30%" (vergeleken met wat?).
Kan dit echt in een appartement worden geopereerd? Ik heb het over eenvoudig, volledig gebruik binnenshuis, waar het wordt geïnstalleerd in een ruimte die mensen regelmatig betreden (zoals mijn gang). Gezien het luxe design van deze boiler, en alle PR-foto's (
deze brochure laat zelfs zien dat je hem in de badkamer zou kunnen plaatsen, zonder luchtkanalen!), vind ik dat hij ontworpen moet worden met dergelijke omstandigheden in het achterhoofd. Er is echter nergens informatie over hoeveel het de kamer waarin het zich bevindt daadwerkelijk zal koelen. Sommigen van jullie zeiden dat het koud is. Hoe koud? Hoeveel kouder dan wanneer hij uit is? Is er een limiet aan hoeveel het de kamer zal koelen? Maakt deze "duct modus" enig verschil in wat deze limiet is? Als het op een luchtkanaal zit en de buitenlucht koelt, begrijp ik dat dit geen probleem is. Maar in mijn gang (of erger nog, badkamer!) is het koelen van de lucht van bijvoorbeeld 24 Celsius naar 7 Celsius onaanvaardbaar. Kan het worden geconfigureerd om de warmtepomp uit te schakelen als de temperatuur in de kamer bijvoorbeeld onder de 18 graden Celsius komt?
Hoe zit het met het geluid? Ik heb de video gezien (bedankt!), maar ik ben er niet van overtuigd hoeveel het me in werkelijkheid zou storen, vooral 's nachts. Het lijkt erop dat het gebruik van de "schema"-functie van de app om de hele verwarming voor de nacht uit te schakelen een gedeeltelijke oplossing is, maar op basis van uw opmerkingen heeft het een bug waardoor het schema soms wordt genegeerd (na software-updates). Is er geen manier om in de app een "nachtmodus" te configureren, wanneer deze de warmtepomp niet zou gebruiken, maar toch de watertemperatuur zou behouden via het ouderwetse resistieve verwarmingselement?
Ik overwoog oorspronkelijk een veel goedkoper alternatief,
Ariston Lydos Hybrid, maar helaas is de grootste van dat type slechts 100 liter. Die heeft een nachtmodus (geen gebruik van een warmtepomp) en een koelinstelling (minimale kamertemperatuur om te behouden), dus ik hoopte dat deze veel geavanceerdere LG-verwarming ook iets soortgelijks heeft.
Aangezien er op internet weinig tot geen informatie te vinden is over alle mogelijke instellingen van WH20S / WH27S, zou het zeer welkom zijn als iemand dit zou willen delen.
Bedankt,
Panther
[Voor 36% gewijzigd door Panther op 23-03-2023 14:18]