Toon posts:

LG warmtepompboiler ervaringen

Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste
Acties:

• JvG-90
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14-03 14:29
Ik ben mij de laatste tijd ook aan het verdiepen in WPB's en de 200 liter versie van LG spreekt mij wel aan.

Zijn er suggesties voor bepaalde bedrijven die dit type inclusief installatie verzorgen? Aan welke totale kosten moet ik ongeveer denken?

Mijn thuissituatie: 4 personen, waarvan 2 kinderen in de leeftijd 1-3 jaar. Woonachtig omgeving Twente.

[Voor 4% gewijzigd door JvG-90 op 06-02-2023 13:49]

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 22:24
Het schijnt zeer eenvoudig te zijn om te monteren, heb ik begrepen. experts in jouw omgeving ken ik niet, maar een goede, netjes werkende zzp loodgieter moet dit gemakkelijk kunnen. in jouw situatie, zeker gezien de 2 kinderen, zou ik overigens voor een 270 l variant gaan. subsidie is hoger van de 200 l variant, waardoor eea onder de streep qua verschillen mee zal vallen. je hebt alleen wel even de ruimte nodig (reken op 2m10 hoogte, liefst iets hoger. anders past het dan niet.

• JvG-90
  • Laatst online: 14-03 14:29
Bedankt voor je reactie! De reden dat ik het vraag is ook om gebruik te kunnen maken van de subsidie. Daar heb je naar mijn weten pas recht op als je de WPB door een erkend bedrijf laat plaatsen.

De 200 of 270 liter keuze is inderdaad nog een dingetje. Ik vind de 270l een vrij groot ding. Het zal waarschijnljik wel net passen allemaal, maar de 200l zal meer geschikt zijn voor de ruimte waar hij moet komen. Idee is om de aanvoer vanuit de ruimte te doen en de afvoer via een dakdoorvoer naar buiten. Op zich gaan wij redelijk zuinig met warm water om. Mijn vrouw doucht dagelijks, ik om de dag. Kinderen gaan meestal samen in bad, gemiddeld 2 a 3x per week. Natuurlijk kan dit in de toekomst veranderen en daarom zal ik de 200 of 270 liter keuze nog over na gaan denken.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39
Als het ook maar enigszins past, zou ik de 270 nemen. Heb hier een Auer Edel Eau 200, voor 2 personen is dat voldoende, maar na een bad vullen is er nog ongeveer 3 minuten douchetijd. Opwarmen duurt zeker 5 uur! Dat geeft op zich niet, maar als je dan 2 uur nadat mevrouw in bad geweest is, zelf wilt douchen is het snel gedaan.

Ik moet wel zeggen dat ie op 55 graden staat, dat scheel flink in de COP. Zou ik m op 60 zetten, dan geen last natuurlijk.

[Voor 18% gewijzigd door hesselbeertje op 06-02-2023 16:31]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• HaraldBou
JvG-90 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:58:
Bedankt voor je reactie! De reden dat ik het vraag is ook om gebruik te kunnen maken van de subsidie. Daar heb je naar mijn weten pas recht op als je de WPB door een erkend bedrijf laat plaatsen.
......
Klopt, maar als je zelf een beetje handig bent en je kunt een goede deal maken met iemand die hem voor je controleert en vervolgens een "stempeltje" erop kan zetten of in gebruik kan stellen, heb je volgens mij dubbel feest. Zelf heb ik nog geen ervaring, maar als ik het zo lees, dan is het niet heel ingewikkeld. Een installateur heeft het redelijk snel gepiept. Bij een bedrijf uit Zwolle kun je ze redelijk gunstig los aanschaffen en je kunt hem daar ook bestellen incl montage heb ik van ze begrepen. Ik heb hem daar zelf gekocht en is inmiddels geleverd. Binnenkort komt bij mij een installateur een warmtepomp voor de verwarming plaatsen en vervolgens gaat deze de warmtepompboiler ook voor me installeren. (ja 2 losse systemen, heeft te maken met de inrichting van ons huis en andere "features"). Als je contactgegevens wilt, stuur me even een pb, dan stuur ik je een link.

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22:11

De 200 of 270 liter keuze is inderdaad nog een dingetje. Ik vind de 270l een vrij groot ding. Het zal waarschijnljik wel net passen allemaal, maar de 200l zal meer geschikt zijn voor de ruimte waar hij moet komen. Idee is om de aanvoer vanuit de ruimte te doen en de afvoer via een dakdoorvoer naar buiten. Op zich gaan wij redelijk zuinig met warm water om. Mijn vrouw doucht dagelijks, ik om de dag. Kinderen gaan meestal samen in bad, gemiddeld 2 a 3x per week. Natuurlijk kan dit in de toekomst veranderen en daarom zal ik de 200 of 270 liter keuze nog over na gaan denken.
Dit klinkt als nagenoeg exact onze gezins- en douche/bad situatie. Ik heb een 270 en dat bevalt goed. Ik heb hem wel redelijk laag staan (48gr), dus een 200L op 55-60gr zou wellicht dezelfde beleving geven. Ik heb vooral de grotere gekocht om in de toekomst niet te kort te komen. Denk aan: beide dochters een vriendje ooit (hopelijk nog laaaaang niet, haha :o ) en dat er dan 6 volwassenen moeten douchen oid.

• Fantastic_fox
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:29
Hey allen,

Is er hier iemand die de 200l heeft 270 gaat bij ons onder het schuine dak zeker niet passen.

We zijn met z’n 2 en daar gaan geen kinderen bij komen. Wie kan delen hoeveel stroom deze nu verbruikt en wat je oude (geschat sww was per maand in gas?)

Ik snap dat eea afhankelijk is van sww gebruik maar om een idee te krijgen, welle temper Heb je het vat staan?

APS QS1 en Y600 3*340w 38graden en 3*340w 20Graden alles naar het Oosten 92 graden. Zuid set sma sunnyboy 2100b 8*255w 38 graden 178graden zuid

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hesselbeertje schreef op maandag 6 februari 2023 @ 16:30:
Als het ook maar enigszins past, zou ik de 270 nemen. Heb hier een Auer Edel Eau 200, voor 2 personen is dat voldoende, maar na een bad vullen is er nog ongeveer 3 minuten douchetijd.
Een bad is ongeveer 150 L, vul je je bad met water van 55C?
3 minuten douchen is 20 L.. wat klopt er niet?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:39
Olaf van der Spek schreef op maandag 6 februari 2023 @ 21:26:
[...]

Een bad is ongeveer 150 L, vul je je bad met water van 55C?
3 minuten douchen is 20 L.. wat klopt er niet?
Het bad is wat groter, zon 220L. De Auer is in werkelijkheid 190. Daar gaat nog ongeveer 10% af vanwege verstoring gelaagdheid bij snel tappen. Dus netto 171 @ 55 graden. Bad wordt gevuld met ong. 38 graden, dus ongeveer 2/3 heet en 1/3 koud water. Dan is er dus al 2/3 van 190 = 125 liter uit de Auer nodig.

Gedurende de dag tappen we natuurlijk ook gewoon af en toe warm. Een afwasje, een emmer sop, etc. Hij slaat dan uiteraard niet direct aan maar het is wel gebruikt.

Verder slaat hij pas aan als er ongeveer 50 liter uit is. Dat is heel gunstig, want dan kan ie direct een lange run maken. Het kan dus voorkomen dat bij aanvang van 'bad vullen' er maar 140 liter beschikbaar is.

De ervaring leert gewoon dat het na 1 bad + een paar minuten douchen soms klaar is. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen (y)

Zeker gezien het trage opwarmen kan dat snel vervelend worden, als er 2 uur later iemand terug komt van sporten mag die koud douchen.

[Voor 25% gewijzigd door hesselbeertje op 06-02-2023 21:33]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Fantastic_fox schreef op maandag 6 februari 2023 @ 18:51:
Hey allen,

Is er hier iemand die de 200l heeft 270 gaat bij ons onder het schuine dak zeker niet passen.

We zijn met z’n 2 en daar gaan geen kinderen bij komen. Wie kan delen hoeveel stroom deze nu verbruikt en wat je oude (geschat sww was per maand in gas?)

Ik snap dat eea afhankelijk is van sww gebruik maar om een idee te krijgen, welle temper Heb je het vat staan?
Hier 270l en twee personen, gewoon dagelijks douchen en warm water voor handen wassen, dweilen etc.

Ongeveer 600kWh per jaar, we zaten geschat op 240m3 gas voor hetzelfde.

En het klopt inderdaad dat je niet 270l aan water van 50 graden hebt, ik kan die ervaring van @hesselbeertje delen. Ik denk dat de temperatuursensor niet onderaan zit.
Moet er wel bij zeggen dat de wp alleen mag draaien tussen 12 en 20.00hr.

Je kan ook nog kijken of je een douche wtw kan plaatsen, dan krijg je meer capaciteit.

• MJMannes1
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13-02 09:55
Hoeveel mm buis gebruiken jullie voor het aansluiten?
Hebben jullie nog meer tussen de waterleiding en de boiler als een inlaatcombinatie in het koudwater gedeelte en een kogelafsluiter in het warmwater gedeelte?

• Fraigie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 21-03 13:57
MJMannes1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:35:
Hebben jullie nog meer tussen de waterleiding en de boiler als een inlaatcombinatie in het koudwater gedeelte en een kogelafsluiter in het warmwater gedeelte?
Ik heb de koud water in en warm water uit aansluitingen van de WPB (3/4" buiten) aangesloten met een flexibele RVS slang (2 x 3/4" binnendraad) en deze aangesloten op de bij mij bestaande 15mm koper voor koud water en 12mm koper voor warm water. In de koud waterleiding inderdaad/uiteraard een inlaatcombinatie geplaatst en ook een afsluiter in de warm waterleiding.

• benniez
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-03 08:19
MJMannes1 schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 10:35:
16mm MLCP

• Ieduladha
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 09-02 16:44
Sinds eind dit jaar hebben we (2 volwassen + 2 kinderen (8/10 jaar)) een LG-WH27S.F5 Warmtepompboiler (270L) staan. Hij staat in de bijkeuken (± 10 gr) en enkel afvoer naar buiten (160 mm). Januari was de eerste volledige maand in gebruik en ruim 175 kWh aan stroom verbruik. Ik vind dat erg hoog. De dames in huis douchen graag, ik schat gemiddeld totaal gebruik is 30 minuten per dag dat de douch aan staat.

Het valt me op dat de WPB ongeveer 1 uur nodig heeft om het water 1 a 1,5 graad op te warmen. Als ik douche zakt hij van 58 naar 55 graden, dat is ongeveer 2,5 uur draaien. In de avond zakt hij naar ergens rond de 40 en staat hij de hele nacht te draaien en is hij na 12 a 13 uur weer op een graad of 58. Is dat iets wat jullie herkennen of lijkt er iets mis met het apparaat of de installatie (gedaan door installateur)?

WPB staat altijd in warmtepomp stand en verbruikt 1,4 kWh per dag om hem op temperatuur te houden (als we weg zijn).

[Voor 6% gewijzigd door Ieduladha op 09-02-2023 16:44]

• benniez
Dat is inderdaad een flink verbruik. Als je dit in 30 minuten weg kunt douchen dan vermoed ik dat je er ook een flinke douche hebt hangen? Wij hebben de boiler op 50 graden staan en hier kunnen we zeker langer mee douchen dan 30 minuten voordat deze de grens van 38 graden bereikt. We hebben een groot bad, gebruiken we veel (kleine kinderen). Deze kunnen we 1 x vullen en dan kan er nog 1x gedouched worden.

De temperatuur afstemmen op je gebruik scheelt veel in het verbruik.

Daarnaast is de aanvoertemperatuur van de lucht ook wel bepalend. 10 graden in de bijkeuken is niet zo veel. Waarschijnlijk zal de WPB regelmatig defrosten en moet hij flink werken om de energie uit de lucht te halen.

In januari 81 kwh verbruikt
december 73kwh
november 48 kwh
oktober 55 kwh

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:19
Inderdaad een vrij stevig verbruik; maar zoals gezegd is de omgevingstemperatuur én (daarmee vaak, als de WPB z'n lucht van binnen pakt) de aanzuigtemperatuur ook van belang voor het verbruik. Lagere temp = hoger stilstandverlies & lagere COP. Het lijkt erop dat er ook 'gewoon' veel gedouched wordt met dito energieverbruik.

Bij ons is de situatie vergelijkbaar met @benniez en zitten we rond de 50kW per maand aan verbruik (200 liter variant die op verwarmde (voor)zolder staat; gemiddelde temperatuur is 17-18 graden). Zelf douch ik met regelmaat op de sportschool, dus dat draagt ook wel bij aan een lager verbruik van de WPB.

Qua stilstandverlies maakt de boiler een run van 0.8-0.9kW om het vat weer op 50 graden te krijgen als er niet gedouched/gebadderd is. Dus dan vind ik 1,4kW voor de 270 liter variant niet direct heel hoog.

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:57
Zoals belooft hier een Update.

LG is eindelijk langs gekomen voor het condensprobleem van de wpboiler. Samen met de installateur zijn ze de hele ochtend bezig geweest om hem helemaal uit elkaar te halen.

De installateur vertelde dat ze er 40 hebben geplaatst, waarvan er 5 ernstige condens problemen hebben waaronder die van ons. Isolatie tape om de buitenkant loste niets op.

Uiteindelijk is het probleem gevonden. Condens water uit de lucht afvoerpijp loopt niet terug de lekbak in. Lekbak zit achter de groen streep maar het water loopt erlangs naar beneden. Bij de roze streep.

LG Nederland gaat hier contact over opnemen met Korea omdat dit een ontwerpfout is. Er zal een modificatie van de ductkit moeten plaatsvinden. Wel gaf de LG monteur aan dat dit weleens lang kan gaan duren. Ze zouden niet erg vlot zijn bij LG Korea.

Tot die tijd gaat onze installateur iets ontwerpen zodat het vanuit de pijp met een slangetje alsnog de lekbak inloopt. (Oranje ding op de foto)

Helaas is onze vloer door dit gezeik naar zijn grootje, maar deze zal vergoed worden door LG.
Tot nu toe zeer tevreden over ons installatiebedrijf. Minder over LG. Onze installateur heeft erg lang moeten smeken voordat ze eens kwamen.

[Voor 6% gewijzigd door vangoghnl op 11-02-2023 00:15]

• hfa
Dank voor het delen. Leuk, zo'n WPB ;-)

• Fraigie
Dat is wel minder ja die condens problemen. Ik heb er geen last van, hopelijk wordt het netjes afgehandeld!
Ik heb nog wel een vraagje mbt de instellingen.
Heb de WPB continu op stand “warmtepomp” staan. Doeltemperatuur staat op 57 en hij warmt het water volgens de app op tot 54 graden. Behalve op de vrijdagen, dan blijft de doeltemperatuur 57 maar warmt hij op tot 60 graden volgens de app. Lijkt dus op een antilegionella runt. Als hij in stand wp staat zou dat toch niet mogen? Op zit er ergens nog een verborgen instelling die ik niet ken en aan kan passen?

[Voor 22% gewijzigd door Fraigie op 11-02-2023 11:33]

• hfa
Fraigie schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 11:32:
Dat is wel minder ja die condens problemen. Ik heb er geen last van, hopelijk wordt het netjes afgehandeld!
Ik heb nog wel een vraagje mbt de instellingen.
Heb de WPB continu op stand “warmtepomp” staan. Doeltemperatuur staat op 57 en hij warmt het water volgens de app op tot 54 graden. Behalve op de vrijdagen, dan blijft de doeltemperatuur 57 maar warmt hij op tot 60 graden volgens de app. Lijkt dus op een antilegionella runt. Als hij in stand wp staat zou dat toch niet mogen? Op zit er ergens nog een verborgen instelling die ik niet ken en aan kan passen?
[Afbeelding]
Legionellarun is onafhankelijk van de stand waarin de WPB staat. De Legionellarun stel je in op de WPB zelf, is hier ook aantal keer voorbij gekomen :)

• Fraigie
hfa schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 13:35:
[...]

Legionellarun is onafhankelijk van de stand waarin de WPB staat. De Legionellarun stel je in op de WPB zelf, is hier ook aantal keer voorbij gekomen :)
Ik heb dat even gezocht maar zie het niet. Zie wel dat op stand heating het elektrische element uit zou staan maar dat is dus niet het geval. Weet je toevallig hoe je dat uit kan zetten hfa?

• ninoor
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-03 21:00
Ik wil de 270l alleen de koude lucht afvoer naar buiten doen. Nu moet deze "over" de wboiler heen. Hoeveel cm komt er ad achterkant bij voor de bocht? Dit om te bepalen of ik hem überhaupt wel kwijt kan? (Moet hem nog bestellen)

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22-03 14:56
vangoghnl schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 00:09:
Zoals belooft hier een Update.

LG is eindelijk langs gekomen voor het condensprobleem van de wpboiler. Samen met de installateur zijn ze de hele ochtend bezig geweest om hem helemaal uit elkaar te halen.

De installateur vertelde dat ze er 40 hebben geplaatst, waarvan er 5 ernstige condens problemen hebben waaronder die van ons. Isolatie tape om de buitenkant loste niets op.

Uiteindelijk is het probleem gevonden. Condens water uit de lucht afvoerpijp loopt niet terug de lekbak in. Lekbak zit achter de groen streep maar het water loopt erlangs naar beneden. Bij de roze streep.

[Afbeelding]

LG Nederland gaat hier contact over opnemen met Korea omdat dit een ontwerpfout is. Er zal een modificatie van de ductkit moeten plaatsvinden. Wel gaf de LG monteur aan dat dit weleens lang kan gaan duren. Ze zouden niet erg vlot zijn bij LG Korea.

Tot die tijd gaat onze installateur iets ontwerpen zodat het vanuit de pijp met een slangetje alsnog de lekbak inloopt. (Oranje ding op de foto)

[Afbeelding]

Helaas is onze vloer door dit gezeik naar zijn grootje, maar deze zal vergoed worden door LG.
Tot nu toe zeer tevreden over ons installatiebedrijf. Minder over LG. Onze installateur heeft erg lang moeten smeken voordat ze eens kwamen.
Zou dat slangje wel iets oplossen? Aangezien je luchtkanaal is geisoleerd zou het condensatie zomaar in ductkit kunne optreden, dan doet dat slangetje natuurlijk niks.

Afgelopen week is de LG bij ons geinstalleerd, daarbij is de duct kit ook direct extra geisoleerd met 13mm armacell

• SalexSun
ninoor schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:03:
Ik wil de 270l alleen de koude lucht afvoer naar buiten doen. Nu moet deze "over" de wboiler heen. Hoeveel cm komt er ad achterkant bij voor de bocht? Dit om te bepalen of ik hem überhaupt wel kwijt kan? (Moet hem nog bestellen)
Hier staat de LG zo’n 35cm van de muur met uit de duct kit thermisch geisoleerde flex kanaal van 160mm

• SalexSun
Hier wat fotos, sommige van halverwege de werkzaamheden. De MV zit op de invoer van de LG met t-stuk naar de oude rookgasafvoer om voldoende flow voor zowel MV als LG te faciliteren. In de zomer kan de uitvoer van de LG van de dakdoorvoer worden losgekoppeld en de MV weer op de dakdoorvoer worden aangesloten, plug n play. Voor de zomer wil ik mogelijk nog een doorvoer laten maken van de installatieruimte naar de zolder waarop de uitvoer van de LG dan op kan worden aagesloten, maar eerst even afwachten hoe het geluid uitpakt.

[Voor 51% gewijzigd door SalexSun op 11-02-2023 20:33]

• hfa
Fraigie schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 14:40:
[...]

Ik heb dat even gezocht maar zie het niet. Zie wel dat op stand heating het elektrische element uit zou staan maar dat is dus niet het geval. Weet je toevallig hoe je dat uit kan zetten hfa?
Uit m'n hoofd: 'set' knop 3 seconden ingedrukt houden. Dan knippert de term 'anti-legionella' 3x kort achter elkaar. Als je dit weer aan wilt zetten, weer 3 seconden de set-knop ingedrukt houden, dan knippert de term 3x tweemaal kort achter elkaar. Staat ook in de handleiding (ook online te raadplegen). Succes!

• hfa
henidde schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:39:
[...]

Deze staat na het in bedrijf stellen automatisch op ‘’aan’’. Oftewel, de run vindt wekelijks plaats op de dag c.q. tijdstip waarop de boiler is geïnstalleerd. Het maakt dus geen fluit uit of je de functie warmtepomp, automatisch of turbo gebruikt. Bij alle functies draait de legionella run.

Je zult de run terugzien in het verbruik op die dag en aan de temperatuur van het water (60 graden).

Als je de ‘’set’’ modes op de boiler 3 seconden indrukt dan knippert hij 4x ‘’legionella’’ of 4x ‘’legionella, legionella’’. Beetje omslachtig, maar zodoende kun je automatisch legionella run aan of uit stellen.

4x ‘’legionella’’ = uit
4x ‘’legionella, legionella’’ = aan
@Fraigie

• hfa
ninoor schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:03:
Hier 25cm afstand achter de boiler. Geïsoleerde 160mm slang zit strak tegen de muur aan, 90 graden naar boven door het (plat) dak.

• Fraigie
Ik heb dan waarschijnlijk weer een andere uitvoering want bij 3 seconden set ingedrukt houden komt "anti legionella" in beeld en knippert 4 x langzaam achter elkaar.
Als ik set nogmaals 3 seconden ingedrukt houdt knippert "anti legionella" 4 x 2 snel achter elkaar.
Ik laat het wel staan zo, als de run vrijdag weer gebeurd probeer ik het met set in de andere stand en wellicht is het dan uitgeschakeld.
Wel "jammer" dat je het niet via de app in kan stellen trouwens maar dat terzijde :)

• hfa
Sinds laatste app-update, nu warmwater temperatuur in decimaalgetal weergegeven:

Tenminste, ik heb het niet eerder gezien :+

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Niet vergeten dat die subsidie veel lager is dan de installatiekosten. Dus onder de streep ben je alsnog duurder uit.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• HaraldBou
flippy schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:17:
[...]

Niet vergeten dat die subsidie veel lager is dan de installatiekosten. Dus onder de streep ben je alsnog duurder uit.
installatiekosten zijn overigens waarschijnlijk gelijkt voor de 200 en de 270. er moet een iets groter gevaarte naar een plek gebracht worden, maar in mijn ogen zijn de installatiehandelingen voor beide varianten gelijk, namelijk het aansluiten van de wateraanvoer en de waterafvoer, evt de luchtafvoer en tenslotte de elektrische installatie.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

HaraldBou schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:43:
[...]

installatiekosten zijn overigens waarschijnlijk gelijkt voor de 200 en de 270. er moet een iets groter gevaarte naar een plek gebracht worden, maar in mijn ogen zijn de installatiehandelingen voor beide varianten gelijk, namelijk het aansluiten van de wateraanvoer en de waterafvoer, evt de luchtafvoer en tenslotte de elektrische installatie.
Klopt, maar als je 1500+ moet uitgeven om 800 subsidie te krijgen is dat niet geweldig financieel advies.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• EdwinAP
  • Laatst online: 01-03 19:39
Bij ons houd de boiler zich niet meer aan de ingestelde periode dat hij mag verwarmen. Is begonnen na de update vd app….. Ervaren meer mensen dit probleem?

• HaraldBou
Al opnieuw ingesteld?

• hfa
EdwinAP schreef op zaterdag 18 februari 2023 @ 13:20:
Bij ons houd de boiler zich niet meer aan de ingestelde periode dat hij mag verwarmen. Is begonnen na de update vd app….. Ervaren meer mensen dit probleem?
Meestal doet ie het na 24 uur wel weer correct. Hier had de WPB na de update
ook even een eigen schema...nu houdt ie zich weer aan het schema in de app.

• Johantje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 18-02 16:19
Benieuwd of iemand al eens heeft geprobeerd om de 200 liter ingesteld op +/- 40 uitstroomtemperatuur op tappunt (douche) om te zien hoe lang het duurt voordat het water kou(der) wordt. Dus hoe lang kun je effectief douchen met 200 liter op 40 graden uitstroomtemperatuur?
Hier gezin met 4. 2 volw. 2 pubers. en aan t orienteren of het voor hier thuis een optie is.
20 zonnepanelen, verwarmen met 4 airco's en als laatste de wpb. (Dan kan t gas eraf). :-)
Ben benieuwd.

• mj.aarts
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-03 09:06
40 graden kan wel maar dan moet je wel jouw tieners als laatste laten gaan.😬😬Mijn vrouw en mijn jongste docher van 5 douchen samen en ik ga gelijk daarna. Wij samen gebruiken dan ongeveer 80 liter maar dan komt mijn tiener dochter en gebruikt in haar eentje zo'n 100 liter. Ik ben nog aan het brainstormen hoe ik haar dat kan afleren omdat binnenkort de jongste ook alleen moet gaan douchen en als die er ook nog eens 100 liter uittrekt staan wij in de kou. Ik denk wel dat je met z'n allen achter elkaar moet douchen want ik denk dat wanneer de boiler al ver leeg is en het koude water er vanuit onder erbij komt dat dit na een aantal minuten wel invloed heeft op het warme water boven in de boiler.
Ik gebruik home wizard met een uitbreiding voor de watermeter om mijn energie en water te monitoren. Is een aanrader.

• E-Hoog
mj.aarts schreef op maandag 20 februari 2023 @ 08:35:
40 graden kan wel maar dan moet je wel jouw tieners als laatste laten gaan.😬😬Mijn vrouw en mijn jongste docher van 5 douchen samen en ik ga gelijk daarna. Wij samen gebruiken dan ongeveer 80 liter maar dan komt mijn tiener dochter en gebruikt in haar eentje zo'n 100 liter. Ik ben nog aan het brainstormen hoe ik haar dat kan afleren omdat binnenkort de jongste ook alleen moet gaan douchen en als die er ook nog eens 100 liter uittrekt staan wij in de kou. Ik denk wel dat je met z'n allen achter elkaar moet douchen want ik denk dat wanneer de boiler al ver leeg is en het koude water er vanuit onder erbij komt dat dit na een aantal minuten wel invloed heeft op het warme water boven in de boiler.
Ik gebruik home wizard met een uitbreiding voor de watermeter om mijn energie en water te monitoren. Is een aanrader.
Mijn dochters zijn nog klein (2 en 4), maar ik vrees ook de dag dat ze tieners zijn. Ik had al zitten denken dat ik bij de geplande verbouwing van de badkamer een elektrische klep (of iig de mogelijkheid ertoe) ga plaatsen. Dan kan ik die tzt op een timer zetten oid, of een bepaald warmwaterbudget ofzo. Misschien is zoiets ook een optie voor jou? Wellicht wat rigoreus, maar het zal vast werken

[Voor 3% gewijzigd door E-Hoog op 20-02-2023 10:13]

• mj.aarts
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19-03 09:06
Haha.. mijn gedachten waren ook al in die richting onder het mom van "wie niet horen wil..."

• hfa
Ik wilde op termijn meer het zakgeld koppelen aan zoiets:

>:)

...maar nu serieus. T.z.t. met een douchetimer werken en/of een doorstroomschijf plaatsen zodat er langer met de watervoorraad kan worden gedaan. Verkrijgbaar bij die bekende oranje winkel met laagste prijsgarantie.

• marksmit78
  • Laatst online: 22-03 17:55
Hoi,

Even een vraagje ?
ben ik voor de lg wh27s een expansievat nodig ?

• hfa
marksmit78 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 19:47:
Hoi,

Even een vraagje ?
ben ik voor de lg wh27s een expansievat nodig ?
Nee, wel een inlaatcombinatie op de koudwaterleiding

• marksmit78
top bedankt

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22-03 21:10
Ik heb inmiddels offerte gekregen van de 200L variant. 3600 euro. Inclusief installatie op zolder en het isoleren van de luchtpijp naar buiten. Komt in plaats van een Itho Daalderop. Ik heb gehoord dat deze wp boiler de functie van die Itho ook kan overnemen. Klopt dat?

• HaraldBou
Ligt er aan over welke functie je het hebt natuurlijk ;-)

• hfa
Retrospect schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:53:
Ik heb inmiddels offerte gekregen van de 200L variant. 3600 euro. Inclusief installatie op zolder en het isoleren van de luchtpijp naar buiten. Komt in plaats van een Itho Daalderop. Ik heb gehoord dat deze wp boiler de functie van die Itho ook kan overnemen. Klopt dat?
Ik vermoed dat je doelt op de functie om de WPB als MV (mechanische ventilatie) in te zetten. Daar is deze WPB niet voor bedoeld aangezien deze niet 24/7 staat te draaien - als het goed is. Je kunt hem evt wel op de MV afvoer aansluiten voor het afblazen van de lucht, mits de diameter ten minste 160mm is.

• Retrospect
hfa schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:32:
[...]

Ik vermoed dat je doelt op de functie om de WPB als MV (mechanische ventilatie) in te zetten. Daar is deze WPB niet voor bedoeld aangezien deze niet 24/7 staat te draaien - als het goed is. Je kunt hem evt wel op de MV afvoer aansluiten voor het afblazen van de lucht, mits de diameter ten minste 160mm is.
Dus je zal de mechanische ventilatiebox er altijd naast moeten houden. Vervelend. Welke WP boiler zou daar wel voor geschikt zijn?

• Swenn
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-03 07:47
Retrospect schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:53:
Mag ik vragen waar je de offerte hebt opgevraagd?
Ik heb voor installatie incl 1 dakdoorvoer een offerte gekregen van €4.400 incl BTW. Dus jouw aanbieding is ook voor mij interessant.

• E-Hoog
Retrospect schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 19:36:
[...]

Dus je zal de mechanische ventilatiebox er altijd naast moeten houden. Vervelend. Welke WP boiler zou daar wel voor geschikt zijn?
Kijk even hier: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Het gaat daar vaak over.

Volgens mij is de conclusie dat het lastig is. Of duur ;-)

• Retrospect
E-Hoog schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 08:54:
[...]

Kijk even hier: Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2
Het gaat daar vaak over.

Volgens mij is de conclusie dat het lastig is. Of duur ;-)
Dat is wel jammer. Zal eens met de installateur bellen om te kijken of er dan een splitsing gemaakt kan worden dat zowel de ventilatiebox als de boiler gebruik kunnen gaan maken van hetzelfde kanaal. Dan kan de ventilatiebox gewoon blijven hangen.

• HaraldBou
Je kunt ook overwegen om de uit te blazen lucht in het huis te laten (stromen) heeft gewoon koude lucht dus extra airco in de zomer.😉

• SalexSun
Retrospect schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:27:
[...]

Dat is wel jammer. Zal eens met de installateur bellen om te kijken of er dan een splitsing gemaakt kan worden dat zowel de ventilatiebox als de boiler gebruik kunnen gaan maken van hetzelfde kanaal. Dan kan de ventilatiebox gewoon blijven hangen.
Mss is mij setup een optie voor jou
https://gathering.tweaker...message/74436248#74436248

• Retrospect
HaraldBou schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:24:
Je kunt ook overwegen om de uit te blazen lucht in het huis te laten (stromen) heeft gewoon koude lucht dus extra airco in de zomer.😉
Dat zou in de zomer fijn zijn. Maar in de winter minder natuurlijk.

• HaraldBou
Retrospect schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:43:
[...]

Dan via een buis naar buiten leiden

• Retrospect
HaraldBou schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 19:12:
[...]

Dan via een buis naar buiten leiden
Ja, ik hoop dat dat lukt met een T stuk en dat er genoeg ruimte is.

• Fraigie
Hebben meer mensen "last" van het feit de de LG WPB een eigen willetje heeft en zich niet aan het ingestelde schema houdt?
Ik heb het schema ingesteld van 12.00 - 22.00 uur en aangezet door schuifje onder schema naar rechts maar vanmorgen om 9.15 uur begon hij vrolijk met verwarmen.
Dat lijkt me niet de bedoeling van een ingesteld schema.

• thien
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-03 11:05
Fraigie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:25:
Hebben meer mensen "last" van het feit de de LG WPB een eigen willetje heeft en zich niet aan het ingestelde schema houdt?
Ik heb het schema ingesteld van 12.00 - 22.00 uur en aangezet door schuifje onder schema naar rechts maar vanmorgen om 9.15 uur begon hij vrolijk met verwarmen.
Dat lijkt me niet de bedoeling van een ingesteld schema.
Hier het zelfde geval, zal wel weer een update zijn geweest

• hfa
Precies, had ik hier vorige week ook. En wordt inderdaad door mensen binnen dit topic ervaren ;-)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fraigie
thien schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 11:39:
[...]

Hier het zelfde geval, zal wel weer een update zijn geweest
Deze versie heb ik, is up to date zegt de app

Acties:
  • +3Henk 'm!

• E-Hoog
Fraigie schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 12:07:
[...]

Deze versie heb ik, is up to date zegt de app

[Afbeelding]
Het is altijd de dag na een update dat de boiler alles negeert qua schema. En ook als hij van de spanning is geweest of even wifi kwijt is geweest. De dag erna werkt het weer. Logisch? Nee. Maar we moeten het er mee doen ;)

• SalexSun
Weet iemand hoe ik het moment van de legionella run kan kiezen. Voeding eraf halen lijkt tot op heden hier juist niet werken.

Ik heb overigens geen fancy schema oid nodig. Voor mij is het voldoende om dit eenmalig te forceren op vrijdagavond zodat die vanaf dat moment op vrijdagavond plaatsvind.

• HaraldBou
@SalexSun waarom op een vrijdagavond? Als die van mij straks is aangesloten kies ik daarvoor liever een moment waarop de kans groter is dat mijn zonnepanelen "vol gas" geven

• SalexSun
HaraldBou schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 11:20:
@SalexSun waarom op een vrijdagavond? Als die van mij straks is aangesloten kies ik daarvoor liever een moment waarop de kans groter is dat mijn zonnepanelen "vol gas" geven
Voor mijn vraag maakt het natuurlijk niet uit welke moment precies. Ik denk over vrijdag avond omdat in het weekend het meeste ww wordt gebruikt in huis. Tegelijkertijd stel ik dan via HA in dat de boiler middels warmtepompbedrijf vooraf al naar 60graden verwarmt… dat is dan dus op vrijdagmiddag. De boiler wordt deels met buitenlucht gevoed; overdag hogere temperatuur dus hogere COP. De COP van het warmteelement is altijd 1, zowel dag als nacht

• E-Hoog
SalexSun schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:33:
[...]

Voor mijn vraag maakt het natuurlijk niet uit welke moment precies. Ik denk over vrijdag avond omdat in het weekend het meeste ww wordt gebruikt in huis. Tegelijkertijd stel ik dan via HA in dat de boiler middels warmtepompbedrijf vooraf al naar 60graden verwarmt… dat is dan dus op vrijdagmiddag. De boiler wordt deels met buitenlucht gevoed; overdag hogere temperatuur dus hogere COP. De COP van het warmteelement is altijd 1, zowel dag als nacht
Het is niet mogelijk dat moment te kiezen voor zover ik weet. Maar als je in HA al naar 60gr stuurt op de WP, waarom zou je dan nog de legionella willen aanzetten? Ik doe zelf de legionellarun nu handmatig eens per twee weken op de WP en wil dat uiteindelijk ook via HA gaan doen.

• SalexSun
E-Hoog schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 13:20:
[...]

Het is niet mogelijk dat moment te kiezen voor zover ik weet. Maar als je in HA al naar 60gr stuurt op de WP, waarom zou je dan nog de legionella willen aanzetten? Ik doe zelf de legionellarun nu handmatig eens per twee weken op de WP en wil dat uiteindelijk ook via HA gaan doen.
60 graden doeltemperatuur valt lager uit dan de temperatuur tijdens legionella run. Daarnaast wil ik voor de gezondheid van mn familie niet enkel afhankelijk zijn van de correcte werking/verbinding etc met HA.

Iemand ervaring wanneer de legionellarun plaatsvind na het uit- en inschakelen van de functie? Ik kan eventueel de functie uitschakelen, dan na minimaal éen week op het gewenste moment de functie weer aanzetten. Dan hopen dat de run meteen start en vervolgens iedere week op die dag/tijd wordt gestart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vangoghnl
Installatiebedrijf is hier vrijdag geweest voor de tijdelijk oplossing tot de modificatie van LG. Het gultje wat ze intern wilde maken werkte niet goed. Of dit werkt weet ik ook nog niet, boiler is nog niet echt aan geweest. Hij heeft een soort tuitje in het laagste punt gemaakt. Met een afvoertje eronder

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:16
vangoghnl schreef op zondag 5 maart 2023 @ 17:45:
Installatiebedrijf is hier vrijdag geweest voor de tijdelijk oplossing tot de modificatie van LG. Het gultje wat ze intern wilde maken werkte niet goed. Of dit werkt weet ik ook nog niet, boiler is nog niet echt aan geweest. Hij heeft een soort tuitje in het laagste punt gemaakt. Met een afvoertje eronder
Even voor mijn beleving. Is dit een probleem wat bij alle LG Boilers met aansluiting van luchtafvoer aan achterkant voorkomt of specifiek een issue alleen bij jou? Ik krijg zelfde soort setup en kan me voorstellen dat er condens op treed aan binnenkant van slang.
Waar zou normaal gesproken die condens afgevoerd moeten worden dan?

Edit - ik lees nu je post aantal pagina's terug. lekbak zit aan binnenkant dus. helder.

[Voor 5% gewijzigd door forzafan op 06-03-2023 08:34]

• benniez
Retrospect schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 14:43:
[...]

Hier wordt de koude lucht afgeblazen in onze slaapkamer. Deze wordt niet verwarmd en de ramen staan hier altijd op een kier, deur is dicht. In de winter staat de WPB alleen overdag aan, dat de slaapkamer dan wat afkoelt is geen probleem. In de avond merk je daar niks meer van als je gaat slapen. In de zomer zou je de draaiuren naar de avond kunnen verplaatsen waardoor je de koeling een beetje kunt benutten. Tot nu toe heel tevreden mee.

• Jeffvdv
  • Laatst online: 06-03 17:13
hallo, eigenaar van een LG WH20.s. zijn er meer mensen die last hebben van een hoge pieptoon als de boiler aan staat? hoor het graag!

• Retrospect
Donderdag komen ze kijken hoe en wat. Waarschijnlijk wordt de lucht ventilatie box iets verplaatst en komt er een T-stuk in om de afvoer naar buiten toch te gebruiken. Ben benieuwd.

• E-Hoog
Jeffvdv schreef op maandag 6 maart 2023 @ 09:29:
hallo, eigenaar van een LG WH20.s. zijn er meer mensen die last hebben van een hoge pieptoon als de boiler aan staat? hoor het graag!
Ja, dat doet die van mij ook. Vooral met opstarten en tijdens de defrosts. Als hij eenmaal lekker aanstaat dan is het vooral het compressorgeluid dat overheerst (hetzij met alsnog zo'n pieptoon er een beetje doorheen).

• thien
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23-03 11:05
Vandaag ging de boiler weer om 8:30 aan, nu was het schema uitgeschakeld gebeurd dit vaker?

• marksmit78
Wat gebeurt er als ik de afvoerpijp verklein naar rond 125 wat voor invloed heeft dit op de warmtepompBoiler.

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:26

l3p

www.^.nl

Waarschijnlijk iets lagere COP

L3p - HF - PC - HT - MK - PV

• de_hardste
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-03 22:57
Vanavond opeens deze melding na enkele weken prima functioneren. De temperatuur staat standaard ingesteld op 55graden. Meestal blijft hij op 50 graden hangen. Vanavond was hij opeens 62 graden.

Iemand al eens gehad?

19"computer, 3200mhz beeldscherm, 1GB harddisk en 160 GB intern geheugen, 20Mbit up / 1Mbit down, Toetsenbord met 2 draden, optische trackball

• hfa
de_hardste schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:08:
Vanavond opeens deze melding na enkele weken prima functioneren. De temperatuur staat standaard ingesteld op 55graden. Meestal blijft hij op 50 graden hangen. Vanavond was hij opeens 62 graden.

[Afbeelding]

Iemand al eens gehad?
Jazeker, heel vaak in het begin gehad nadat er een legionellarun was gedraaid. Zo te zien bij jou ook het geval. Geeft alleen in de app een storing, dus zolang de boilernop het scherm geen foutmelding geeft is het ok.

Dat was voor mij mede aanleiding om destijds dit topic te openen ;)

• mindtheshark
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21:24
Verzoek aan een LG WBP eigenaar; zou iemand de afstand van de grond tot (onderkant) koud water inlaat willen opmeten? Deze aansluiting lijkt behoorlijk laag te zitten, maar ik kan nergens een technische tekening vinden met de maten.
Alvast dank.

• forzafan
mindtheshark schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 13:52:
Verzoek aan een LG WBP eigenaar; zou iemand de afstand van de grond tot (onderkant) koud water inlaat willen opmeten? Deze aansluiting lijkt behoorlijk laag te zitten, maar ik kan nergens een technische tekening vinden met de maten.
Alvast dank.
+- 12,5 cm (270 liter versie)

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:57
@vangoghnl Is je condens probleem opgelost?

Ik heb er ook last van, heb even goed gekeken en denk de reden gevonden te hebben.
Het lijkt erop dat de metalen "tralies" het probleem zijn. Hier komt de condens ook op, die loopt naar beneden, en dat kom dan NIET in het opvang bakjej maar loop via de zijkanten het apparaat uit (kieren).
Lijkt mij op een design fout. Heb nu de duct kit ervan om te kijken hoe het nu gaat...
Zal proberen duidelijke plaatjes / foto's te maken, hoor graag van jullie

• SalexSun
killer2 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:53:

Ik heb er ook last van, heb even goed gekeken en denk de reden gevonden te hebben.
Het lijkt erop dat de metalen "tralies" het probleem zijn. Hier komt de condens ook op, die loopt naar beneden, en dat kom dan NIET in het opvang balej maar loop via de zijkanten het apparaat uit (kieren).
Lijkt mij op een design fout. Heb nu de duct kit ervan om te kijken hoe het nu gaat...
Ik heb nog geen condensproblemen ondervonden, maar houd het wel in de gaten. In mijn situatie is de aangevoerde lucht een mengsel van binnen en buitenlucht. Daarnaast een mogelijk belangrijk detail. Het standaard foamen randje op de duct kit is bij mij vervangen door compressieband voor betere aansluiting. Dit houdt wellicht kleine hoeveelheden condenswater tegen die vervolgens na verwarmingsbedrijf weer verdampen in het luchtkanaal

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vangoghnl
killer2 schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:53:

Het lijkt erop dat de metalen "tralies" het probleem zijn. Hier komt de condens ook op, die loopt naar beneden, en dat kom dan NIET in het opvang balej maar loop via de zijkanten het apparaat uit (kieren).
Ja sinds de monteur een afvoer in de pijp voor de ductkit heeft gemaakt, hier geen problemen meer gehad. Is inderdaad een design fout en wat ik voor het laatst van Lg gehoord heb gaat LG Korea opzoek naar een modificatie.

[Voor 7% gewijzigd door vangoghnl op 19-03-2023 18:27]

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:57
@vangoghnl ok fijn om te horen , houd ons op de hoogte als er een modificatie is ok 😉💪🏻

Acties:
  • +1Henk 'm!

• vangoghnl
killer2 schreef op zondag 19 maart 2023 @ 13:34:
@vangoghnl ok fijn om te horen , houd ons op de hoogte als er een modificatie is ok 😉💪🏻
Zal ik zeker doen. Volgens LG Nederland kon dit echter wel een jaar duren. Ze zijn niet zo snel in Korea. Aldus LG Nederland.

• Panther
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:48
Hi everyone,

Sorry, I don't speak Dutch, so I will write in English. (I tried to translate it to Dutch using Google Translate, please see below.)

I was thinking about installing this LG WH20S / WH27S heat pump water heater in my 5th floor apartment. It would reside in the hallway (~18 m3), and while that room does not have its own heat source, its walls are heated from all sides. I could also install a radiator there if need be. Now I have a few questions, that the 28 pages of this topic wasn't able to answer.

How long does it take for this heater to warm the water? All other such appliances have actual numbers, like "heating 200 liters of water by 45 Celsius will take 12 hours on heat pump mode", while this only has marketing text like "faster by 30%" (compared to what?).

Can this really be operated inside an apartment? I'm talking about simple, fully indoor use, where it's installed in a room that people regularly enter (like my hallway). Given the luxury design of this water heater, and all the PR photos (this brochure even shows you could install it in the bathroom, without any air ducts!), I believe it should be designed with such circumstances in mind. However, there is no information anywhere about how much it will actually cool the room it's in. Some of you said it's cold. How cold? How much colder than when it's off? Is there any limit to how much it will cool the room? Does this "duct mode" make any difference in what this limit is? If it's on air duct and cooling the outside air, I understand this is not a concern. However in my hallway (or worse, bathroom!), cooling the air from 24 Celsius to 7 Celsius for example is unacceptable. Can it be configured to switch the heat pump off if the room's temperature falls below 18 Celsius for example?

What about the sound? I saw the video (thanks!), but I'm not convinced how much it would bother me in reality, especially at night. It seems like using the "schedule" function of the app to turn the whole heater off for the night is a partial solution, but based on your comments, it has a bug causing the schedule to be ignored sometimes (after software updates). Is there no way in the app to configure a "night mode", when it would not use the heat pump, but still maintain water temperature via the oldschool resistive heating element?

I was considering a much cheaper alternative originally, Ariston Lydos Hybrid, but unfortunately the largest of that type is only 100 liters. That one has a Night mode (no heat pump use) and a Cooling setting (minimum room temperature to maintain), so I was hoping that this much more sophisticated LG heater has something similar too.

Since there is little to no information on the internet about all the possible settings of WH20S / WH27S, if someone could share, it would be very much welcome.

Thanks,
Panther

-----

Hallo iedereen,

Sorry, ik spreek geen Nederlands, dus ik zal in het Engels schrijven. (Ik heb geprobeerd het naar het Nederlands te vertalen met Google Translate, zie hieronder.)

Ik dacht erover om deze LG WH20S / WH27S warmtepompboiler in mijn appartement op de 5e verdieping te installeren. Het zou in de gang staan (~18 m3), en hoewel die kamer geen eigen warmtebron heeft, worden de muren van alle kanten verwarmd. Indien nodig kan ik daar ook een radiator plaatsen. Nu heb ik een paar vragen, die de 28 pagina's van dit onderwerp niet konden beantwoorden.

Hoe lang duurt het voordat deze heater het water heeft opgewarmd? Alle andere dergelijke apparaten hebben werkelijke cijfers, zoals "het verwarmen van 200 liter water met 45 graden Celsius duurt 12 uur in de warmtepompmodus", terwijl dit alleen marketingteksten heeft als "sneller met 30%" (vergeleken met wat?).

Kan dit echt in een appartement worden geopereerd? Ik heb het over eenvoudig, volledig gebruik binnenshuis, waar het wordt geïnstalleerd in een ruimte die mensen regelmatig betreden (zoals mijn gang). Gezien het luxe design van deze boiler, en alle PR-foto's (deze brochure laat zelfs zien dat je hem in de badkamer zou kunnen plaatsen, zonder luchtkanalen!), vind ik dat hij ontworpen moet worden met dergelijke omstandigheden in het achterhoofd. Er is echter nergens informatie over hoeveel het de kamer waarin het zich bevindt daadwerkelijk zal koelen. Sommigen van jullie zeiden dat het koud is. Hoe koud? Hoeveel kouder dan wanneer hij uit is? Is er een limiet aan hoeveel het de kamer zal koelen? Maakt deze "duct modus" enig verschil in wat deze limiet is? Als het op een luchtkanaal zit en de buitenlucht koelt, begrijp ik dat dit geen probleem is. Maar in mijn gang (of erger nog, badkamer!) is het koelen van de lucht van bijvoorbeeld 24 Celsius naar 7 Celsius onaanvaardbaar. Kan het worden geconfigureerd om de warmtepomp uit te schakelen als de temperatuur in de kamer bijvoorbeeld onder de 18 graden Celsius komt?

Hoe zit het met het geluid? Ik heb de video gezien (bedankt!), maar ik ben er niet van overtuigd hoeveel het me in werkelijkheid zou storen, vooral 's nachts. Het lijkt erop dat het gebruik van de "schema"-functie van de app om de hele verwarming voor de nacht uit te schakelen een gedeeltelijke oplossing is, maar op basis van uw opmerkingen heeft het een bug waardoor het schema soms wordt genegeerd (na software-updates). Is er geen manier om in de app een "nachtmodus" te configureren, wanneer deze de warmtepomp niet zou gebruiken, maar toch de watertemperatuur zou behouden via het ouderwetse resistieve verwarmingselement?

Ik overwoog oorspronkelijk een veel goedkoper alternatief, Ariston Lydos Hybrid, maar helaas is de grootste van dat type slechts 100 liter. Die heeft een nachtmodus (geen gebruik van een warmtepomp) en een koelinstelling (minimale kamertemperatuur om te behouden), dus ik hoopte dat deze veel geavanceerdere LG-verwarming ook iets soortgelijks heeft.

Aangezien er op internet weinig tot geen informatie te vinden is over alle mogelijke instellingen van WH20S / WH27S, zou het zeer welkom zijn als iemand dit zou willen delen.

Bedankt,
Panther

[Voor 36% gewijzigd door Panther op 23-03-2023 14:18]

• forzafan
Panther schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:48:
Hi everyone,

Sorry, I don't speak Dutch, so I will write in English. (I tried to translate it to Dutch using Google Translate, please see below.)

I was thinking about installing this LG WH20S / WH27S heat pump water heater in my 5th floor apartment. It would reside in the hallway (~18 m3), and while that room does not have its own heat source, its walls are heated from all sides. I could also install a radiator there if need be. Now I have a few questions, that the 28 pages of this topic wasn't able to answer.

How long does it take for this heater to warm the water? All other such appliances have actual numbers, like "heating 200 liters of water by 45 Celsius will take 12 hours on heat pump mode", while this only has marketing text like "faster by 30%" (compared to what?).

Can this really be operated inside an apartment? I'm talking about simple, fully indoor use, where it's installed in a room that people regularly enter (like my hallway). Given the luxury design of this water heater, and all the PR photos (this brochure even shows you could install it in the bathroom, without any air ducts!), I believe it should be designed with such circumstances in mind. However, there is no information anywhere about how much it will actually cool the room it's in. Some of you said it's cold. How cold? How much colder than when it's off? Is there any limit to how much it will cool the room? Does this "duct mode" make any difference in what this limit is? If it's on air duct and cooling the outside air, I understand this is not a concern. However in my hallway (or worse, bathroom!), cooling the air from 24 Celsius to 7 Celsius for example is unacceptable. Can it be configured to switch the heat pump off if the room's temperature falls below 18 Celsius for example?

What about the sound? I saw the video (thanks!), but I'm not convinced how much it would bother me in reality, especially at night. It seems like using the "schedule" function of the app to turn the whole heater off for the night is a partial solution, but based on your comments, it has a bug causing the schedule to be ignored sometimes (after software updates). Is there no way in the app to configure a "night mode", when it would not use the heat pump, but still maintain water temperature via the oldschool resistive heating element?

I was considering a much cheaper alternative originally, Ariston Lydos Hybrid, but unfortunately the largest of that type is only 100 liters. That one has a Night mode (no heat pump use) and a Cooling setting (minimum room temperature to maintain), so I was hoping that this much more sophisticated LG heater has something similar too.

Since there is little to no information on the internet about all the possible settings of WH20S / WH27S, if someone could share, it would be very much welcome.

Thanks,
Panther

-----

Hallo iedereen,

Sorry, ik spreek geen Nederlands, dus ik zal in het Engels schrijven. (Ik heb geprobeerd het naar het Nederlands te vertalen met Google Translate, zie hieronder.)

Ik dacht erover om deze LG WH20S / WH27S warmtepompboiler in mijn appartement op de 5e verdieping te installeren. Het zou in de gang staan (~18 m3), en hoewel die kamer geen eigen warmtebron heeft, worden de muren van alle kanten verwarmd. Indien nodig kan ik daar ook een radiator plaatsen. Nu heb ik een paar vragen, die de 28 pagina's van dit onderwerp niet konden beantwoorden.

Hoe lang duurt het voordat deze heater het water heeft opgewarmd? Alle andere dergelijke apparaten hebben werkelijke cijfers, zoals "het verwarmen van 200 liter water met 45 graden Celsius duurt 12 uur in de warmtepompmodus", terwijl dit alleen marketingteksten heeft als "sneller met 30%" (vergeleken met wat?).

Kan dit echt in een appartement worden geopereerd? Ik heb het over eenvoudig, volledig gebruik binnenshuis, waar het wordt geïnstalleerd in een ruimte die mensen regelmatig betreden (zoals mijn gang). Gezien het luxe design van deze boiler, en alle PR-foto's (deze brochure laat zelfs zien dat je hem in de badkamer zou kunnen plaatsen, zonder luchtkanalen!), vind ik dat hij ontworpen moet worden met dergelijke omstandigheden in het achterhoofd. Er is echter nergens informatie over hoeveel het de kamer waarin het zich bevindt daadwerkelijk zal koelen. Sommigen van jullie zeiden dat het koud is. Hoe koud? Hoeveel kouder dan wanneer hij uit is? Is er een limiet aan hoeveel het de kamer zal koelen? Maakt deze "duct modus" enig verschil in wat deze limiet is? Als het op een luchtkanaal zit en de buitenlucht koelt, begrijp ik dat dit geen probleem is. Maar in mijn gang (of erger nog, badkamer!) is het koelen van de lucht van bijvoorbeeld 24 Celsius naar 7 Celsius onaanvaardbaar. Kan het worden geconfigureerd om de warmtepomp uit te schakelen als de temperatuur in de kamer bijvoorbeeld onder de 18 graden Celsius komt?

Hoe zit het met het geluid? Ik heb de video gezien (bedankt!), maar ik ben er niet van overtuigd hoeveel het me in werkelijkheid zou storen, vooral 's nachts. Het lijkt erop dat het gebruik van de "schema"-functie van de app om de hele verwarming voor de nacht uit te schakelen een gedeeltelijke oplossing is, maar op basis van uw opmerkingen heeft het een bug waardoor het schema soms wordt genegeerd (na software-updates). Is er geen manier om in de app een "nachtmodus" te configureren, wanneer deze de warmtepomp niet zou gebruiken, maar toch de watertemperatuur zou behouden via het ouderwetse resistieve verwarmingselement?

Ik overwoog oorspronkelijk een veel goedkoper alternatief, Ariston Lydos Hybrid, maar helaas is de grootste van dat type slechts 100 liter. Die heeft een nachtmodus (geen gebruik van een warmtepomp) en een koelinstelling (minimale kamertemperatuur om te behouden), dus ik hoopte dat deze veel geavanceerdere LG-verwarming ook iets soortgelijks heeft.

Aangezien er op internet weinig tot geen informatie te vinden is over alle mogelijke instellingen van WH20S / WH27S, zou het zeer welkom zijn als iemand dit zou willen delen.

Bedankt,
Panther
How long does it take for this heater to warm the water?
Depends on temperature of room it is placed in and on heating mode. In heatpump mode the initial heat up from cold water to lets say 50 degrees can take a long time , but after that you are only heating it up from f.e 40 degrees to 50 degrees.
In my case this takes about 2-4 hours. (depending on room temperature)

Can this really be operated inside an apartment?
Would not recommend this. If you are blowing the cold air form boiler into the apartment, then it is going to costs you extra for heating the apartment. The output is really cold.. Would always recommend to place boiler in separate room/building with cold air going outside

Besides the temperature and schedule there is really not much you can configure in the app. Maybe have a look at the home assistant integration a few pages back. Then you can configure to heat up based on room temperature or energy price.

What about the sound?
Yes the schedule is ignored occasionally, but lets hope LG will fix this “bug”. 9/10 times it runs according to schedule. The boiler sounds like a fridge, but then a little bit louder and only of course when it is heating up the water. In standby it is silent.

• Panther
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:48
forzafan schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 17:08:

How long does it take for this heater to warm the water?
Depends on temperature of room it is placed in and on heating mode. In heatpump mode the initial heat up from cold water to lets say 50 degrees can take a long time , but after that you are only heating it up from f.e 40 degrees to 50 degrees.
In my case this takes about 2-4 hours. (depending on room temperature)

Can this really be operated inside an apartment?
Would not recommend this. If you are blowing the cold air form boiler into the apartment, then it is going to costs you extra for heating the apartment. The output is really cold.. Would always recommend to place boiler in separate room/building with cold air going outside

Besides the temperature and schedule there is really not much you can configure in the app. Maybe have a look at the home assistant integration a few pages back. Then you can configure to heat up based on room temperature or energy price.

What about the sound?
Yes the schedule is ignored occasionally, but lets hope LG will fix this “bug”. 9/10 times it runs according to schedule. The boiler sounds like a fridge, but then a little bit louder and only of course when it is heating up the water. In standby it is silent.
Thanks for your answers!

So 2-4 hours for +10 Celsius – that's quite fast actually. And lot of heat energy to be removed from the room air so quickly.

I could of course turn up the heating in the apartment to make up for it, but I agree with you that by doing so I would basically spend the same money overall as if I had a regular electric heater. Now unfortunately I don't have any separate room or building where I can put this heat pump, nor can I connect it to the outside air. My idea was, and the photos on LG's website and brochures also suggest to me, that I could still operate this in a way so that it does not cool the room too much, basically only taking the excess heat from the room and pumping that into the water. There may not be that much excess heat in the winter of course, but in the worst case it can pump back any heat lost on the sides of the tank, or heat coming from the common areas of the building, etc. The real value would of course be in the summer, because then I have 30+ Celsius for months. And as an extra, the actual apartment heating is much cheaper for me than the electricity. But heating is not without limits, and I need the heat pump to be aware of that and avoid being so selfish that it takes every single Joule of heat energy out of the air. Others need that heat as well, for example those pesky humans like me. :) How come it never froze the attic and basement and other areas while it had no air ducts attached for you guys? I would think that there is a limit to this machine's greed, and it will stop heatpumping at some point, before it's -30 Celsius. But what is that limit I wonder?

I read the home assistant integration comments too, and funnily enough I'm a software developer so it should be easy for me to set up something custom. But what are the things I can control? My problem is that I may need to heat more water even when the air is already too cool. In that case, the obvious solution would be to use the regular electric heaters that are built into the machine. I know, it's expensive, but at that point I don't care. If I need the hot water, I'll pay for it. I don't want to save every Euro possible, I just want to save as much as possible without sacrificing too much comfort. But the problem is that there seems to be no electric-only mode on this water heater... right? So if I'm out of hot water, at any time, I either allow it to be loud and cool the room beyond acceptable levels, or turn it off. Is that correct?

Thanks,
Panther
Pagina: 1 ... 5 6 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee