Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edo.hulsebos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 04-05-2024
Weet iemend misschien of je de WIFI van de LG warmtepompboiler (WH27S F5) ook echt fysiek uit kunt zetten? Een bepaalde toetscombinatie of wellicht een jumper setting op een printplaat? Hij is niet verbonden via WIFI maar loopt wel 24 uur per dag te zenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-07 12:40
Weet nu iemand of aansluiting van PV contact mogelijk is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-07 15:47
GeertV78 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 11:23:
Weet nu iemand of aansluiting van PV contact mogelijk is ?
Nee, dat is niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 01-07 12:40
Dat is een voorwaarde voor een premie in Vlaanderen, dus deze valt af helaas...
De warmtepompboiler beschikt over een regeling om de warmwatertemperatuur te verhogen bij een extern signaal om zo aan thermische opslag te kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniez
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-07-2024
GeertV78 schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 12:43:
Dat is een voorwaarde voor een premie in Vlaanderen, dus deze valt af helaas...

[...]
Jammer van zo`n voorwaarde, je kunt namelijk wel een tijdsschema instellen waarbij de WPB draait in de uren dat je zonnepanelen het meeste opleveren. Werkt in mijn ogen beter.

Een WPB vindt het namelijk niet prettig om continu opnieuw op te starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:54
benniez schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 13:13:
[...]

Een WPB vindt het namelijk niet prettig om continu opnieuw op te starten.
Klopt inderdaad. Daarom werken voor zover ik weet ook al die zonnepaneelcontacten zo dat ze het elektrische element inschakelen en niet de wp. Dat is natuurlijk COP=1, maar wel met "gratis" energie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
edo.hulsebos schreef op maandag 3 april 2023 @ 11:42:
Weet iemend misschien of je de WIFI van de LG warmtepompboiler (WH27S F5) ook echt fysiek uit kunt zetten? Een bepaalde toetscombinatie of wellicht een jumper setting op een printplaat? Hij is niet verbonden via WIFI maar loopt wel 24 uur per dag te zenden.
Goede vraag. Ik heb de mijne wel eens per ongeluk uitgezet geloof ik. Iets van een bepaalde knop 3s ingedrukt houden geloof ik. Maar of hij dan ook stopt met zenden? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 09:10
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jOm-tfSLgPoDbbmNa4lLtIl_S7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9p9OEOxxvkD21wlMZhNXD4jp.jpg?f=fotoalbum_large
Please clean filter is duidelijk, tijd voor onderhoud. Check the drain ook een onderhoudskwestie of is er mogelijk een verstopping?

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Razwer schreef op donderdag 6 april 2023 @ 11:03:
[Afbeelding]
Please clean filter is duidelijk, tijd voor onderhoud. Check the drain ook een onderhoudskwestie of is er mogelijk een verstopping?
Nee, dit is puur een onderhoudsmelding. Dus filter uitkloppen/stofzuigen en de afvoer checken op restricties (waarschijnlijk niet ;)).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edo.hulsebos
E-Hoog schreef op woensdag 5 april 2023 @ 14:40:
[...]

Goede vraag. Ik heb de mijne wel eens per ongeluk uitgezet geloof ik. Iets van een bepaalde knop 3s ingedrukt houden geloof ik. Maar of hij dan ook stopt met zenden? Geen idee.
Dan blijft hij zenden. Maar ik heb inmiddels de oplossing gevonden: de boiler heeft een apart printje voor de WIFI dat verbonden is met het mainboard via een 4-aderig kabeltje met connector. Behuizing opengeschroefd, kabeltje los getrokken en toen was het einde WIFI :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
edo.hulsebos schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 00:19:
[...]

Dan blijft hij zenden. Maar ik heb inmiddels de oplossing gevonden: de boiler heeft een apart printje voor de WIFI dat verbonden is met het mainboard via een 4-aderig kabeltje met connector. Behuizing opengeschroefd, kabeltje los getrokken en toen was het einde WIFI :-)
Mag ik hieruit opmaken dat je op deze manier geen gebruik maakt van een tijdschema en/of de app? Of heb je e.e.a. via Home Assistant draaien? Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
[...]

Dat werkt ook, haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:06
[...]

ben ook benieuwd, waarom zou je dit willen? Los van feit dat de boiler data staat te verzenden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Sliggers
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16-05-2023
Ik zou terughoudend zijn met het loskoppelen van de wifi module.
In de LG-app bij de apparaat-informatie zie ik dat er sprake is van twee firmwares. Het lijkt me niet on-mogelijk dat de wifi-module een ESP variant is waar processen op draaien die op de een-of-andere-wijze essentieel zijn voor het functioneren op de lange termijn.

Misschien dat de wifimodule alleen maar de externe communicatie offload, maar misschien draaien er ook allerlei scheduling taken op, ik zou ermee uitkijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18:00
Sinds vandaag staat die er dan. De 200 liter variant. Qua geluid een bromtoon, iets harder dan gehoopt maar aangezien hij op schema is in te stellen geen probleem.
Hiermee ga ik straks leuk stroom van de zonnepanelen opvangen als de saldering eraf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniez
Retrospect schreef op maandag 17 april 2023 @ 14:49:
Sinds vandaag staat die er dan. De 200 liter variant. Qua geluid een bromtoon, iets harder dan gehoopt maar aangezien hij op schema is in te stellen geen probleem.
Hiermee ga ik straks leuk stroom van de zonnepanelen opvangen als de saldering eraf gaat.
Over het algemeen gaat dit inderdaad goed met het tijdsschema. Helaas slaat hij ook wel eens snachts aan als het muisstil is en wij allemaal liggen te slapen. Hier erger ik mij wel eens aan. Komt gelukkig niet heel vaak voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
benniez schreef op maandag 17 april 2023 @ 15:53:
[...]

Over het algemeen gaat dit inderdaad goed met het tijdsschema. Helaas slaat hij ook wel eens snachts aan als het muisstil is en wij allemaal liggen te slapen. Hier erger ik mij wel eens aan. Komt gelukkig niet heel vaak voor.
Vreemd dat die dan buiten het schema aan slaat.

We gaan zien hoe het in de praktijk gaat bevallen. Merk wel dat er steeds meer warmtepompen in de wijk komen. En dus wel vaker diepe bromtonen buiten en ook binnen. Ik denk dat we er mee moeten leren leven.

Hoeveel uur moet die per dag draaien om het vat bij te vullen en te verwarmen?

[ Voor 6% gewijzigd door Retrospect op 17-04-2023 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Retrospect schreef op maandag 17 april 2023 @ 16:08:
[...]

We gaan zien hoe het in de praktijk gaat bevallen. Merk wel dat er steeds meer warmtepompen in de wijk komen. En dus wel vaker diepe bromtonen buiten en ook binnen. Ik denk dat we er mee moeten leren leven.

Afhankelijk van ingestelde temperatuur en gebruik uiteraard, maar hier draait ie zo'n 1,5-3 uur per run (variërend van 1x douchen tot bad vol). Dit is met de 200 liter variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
hfa schreef op maandag 17 april 2023 @ 20:19:
[...]

Afhankelijk van ingestelde temperatuur en gebruik uiteraard, maar hier draait ie zo'n 1,5-3 uur per run (variërend van 1x douchen tot bad vol). Dit is met de 200 liter variant.
Dat klinkt goed. Hij moest nu het hele vat (200l) naar 50 graden krijgen en dat vond ik best even duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 12-07 12:53
[...]

Dat hangt helemaal van je verbruik af.
Hier gemiddeld 4,7 uur over de laatste 8 weken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMOOAOlcU17A2VXfJqtbqQ1uicA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qaCkrBwE7lwMDi6NTxf6Iw56.png?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• benniez
[...]

Heb de 270 ltr variant. Soms staat deze wel 5 uur te werken om het water op 50 graden te krijgen. Dit is natuurlijk afhankelijk van hoeveel warmte je hebt onttrokken door het gebruik, maar ook van luchttemperatuur. Als er koude lucht wordt aangevoerd werkt de wpb minder efficiënt (lagere cop) en heeft deze meer tijd nodig om het water op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wk1987
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-05-2023
Sinds deze week in het bezit van een LG warmtepompboiler 270 liter. Na alles zorgvuldig hebben aangesloten geeft de boiler code CH IC aan en de app ch250.Weet iemand waar dit aan kan liggen. Volgens de gebruiksaanwijzing functioneert de ICCP niet

Toevallig iemand anders deze ervaring gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
wk1987 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:59:
Sinds deze week in het bezit van een LG warmtepompboiler 270 liter. Na alles zorgvuldig hebben aangesloten geeft de boiler code CH IC aan en de app ch250.Weet iemand waar dit aan kan liggen. Volgens de gebruiksaanwijzing functioneert de ICCP niet

Nee, maar als je anode niet werkt (dat betekent deze foutmelding volgens mij) gaat je vat dus snel(ler) corrigeren mer alle gevolgen vandien. Je hebt de boiler wel eerst vol laten lopen voordat je er stroom op zette?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Is er een manier om te kijken hoeveel water er nog in het vat zit? Via de app of op het apparaat zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Retrospect schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:48:
Is er een manier om te kijken hoeveel water er nog in het vat zit? Via de app of op het apparaat zelf?
Wat bedoel je? Als je het vat voor de eerste keer vult na installatie, is de inhoud van het vat 200 of 270 liter, afhankelijk van de aangeschafte variant.

Maar zolang je zorgt dat de koudwaterleiding 'open' staat, zal de inhoud van het vat niet veranderen ;) Als je bedoelt dat je wilt weten hoeveel 'warm water' van de ingestelde temperatuur er nog in het vat zit: nee, dat is niet na te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edo.hulsebos
hfa schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 08:42:
[...]

Mag ik hieruit opmaken dat je op deze manier geen gebruik maakt van een tijdschema en/of de app? Of heb je e.e.a. via Home Assistant draaien? Ben benieuwd!
Dat klopt, hij draait gewoon "stand-alone". Ik heb de boiler via het bedieningspaneel in "warmtepomp" modus gezet (op 55 graden) en de legionella run uitgeschakeld. Verder heb ik duct mode aangezet omdat ik de koude lucht naar buiten afvoer via een slang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• edo.hulsebos
forzafan schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:50:
[...]

ben ook benieuwd, waarom zou je dit willen? Los van feit dat de boiler data staat te verzenden.
Ik ben gevoelig voor (radiofrekwente) elektromagnetische straling. Daarom probeer ik zoveel mogelijk zenders in mijn omgeving te mijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
hfa schreef op woensdag 19 april 2023 @ 08:53:
[...]

Wat bedoel je? Als je het vat voor de eerste keer vult na installatie, is de inhoud van het vat 200 of 270 liter, afhankelijk van de aangeschafte variant.

Maar zolang je zorgt dat de koudwaterleiding 'open' staat, zal de inhoud van het vat niet veranderen ;) Als je bedoelt dat je wilt weten hoeveel 'warm water' van de ingestelde temperatuur er nog in het vat zit: nee, dat is niet na te gaan.
Ok.
Dus stel ik heb het schema ingesteld op 10:00-17:00. En om 18:00 ga ik nog in bad dan zal hij het water bijvullen tot 200 liter maar niet meer op temperatuur brengen? Waarmee de watertemperatuur behoorlijk daalt en er om 7:00 de volgende ochtend enkel lauw water beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wk1987
  • Laatst online: 17-05-2023
hfa schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 20:32:
[...]

Nee, maar als je anode niet werkt (dat betekent deze foutmelding volgens mij) gaat je vat dus snel(ler) corrigeren mer alle gevolgen vandien. Je hebt de boiler wel eerst vol laten lopen voordat je er stroom op zette?
Dankjewel voor je reactie. Boiler idd eerst vol laten lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• forzafan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:06
Retrospect schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:59:
[...]

Ok.
Dus stel ik heb het schema ingesteld op 10:00-17:00. En om 18:00 ga ik nog in bad dan zal hij het water bijvullen tot 200 liter maar niet meer op temperatuur brengen? Waarmee de watertemperatuur behoorlijk daalt en er om 7:00 de volgende ochtend enkel lauw water beschikbaar is?
Correct.
Advies dus om te kijken wanneer / welke uren je warm water wilt gebruiken en daar je schema op af te stellen. In dit geval kan het dus bv handig zijn om 's nachts tijdens goedkope uren nog een run te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
forzafan schreef op woensdag 19 april 2023 @ 12:34:
[...]

Correct.
Advies dus om te kijken wanneer / welke uren je warm water wilt gebruiken en daar je schema op af te stellen. In dit geval kan het dus bv handig zijn om 's nachts tijdens goedkope uren nog een run te doen.
Wou het eigenlijk enkel overdag doen ivm geluid en zonnepanelen. Maar aangezien we nog volop mogen salderen maakt dat nu nog niet zoveel uit.
Heb vannacht een uur een run ingesteld. Kijken of daar iemand last van krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-06 17:01
Vanmorgen besloten aangezien stroomprijs tussen 13:00 en 16:00 negatief is, de boiler te laten draaien met het element in dat window. Aangezien het schema via de LG app niet altijd lekker werkt, doe ik het via Homewizard socket. Daarbij valt dus op dat buiten dit window (logisch) de wpb volledig uit staat en geeft dan ook aan offline te zijn in de app. net om 13:00 sprong de boiler netjes aan. Maar wel met onderstaande melding. Mensen ervaringen die het ook op deze manier doen/geprobeerd hebben en wat is jullie advies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NHxuvrqiYpFsjn916NRisNUsQLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lnnkp7DlS0tT2BRcyZu2DO9L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Jirure1984 op 19-04-2023 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 09:10
Die melding heeft geen relatie met jouw actie. Is onderhoudsinterval melding.
Bij mij zeurde hij 2 dagen lang erg vaak en daarna hield het vanzelf op.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 14:13
wk1987 schreef op dinsdag 18 april 2023 @ 19:59:

Hoi,

Kap er boven af halen.
Acher de stuurprint( witte blok)
Boven op de tank zie je een dun kabeltje de isolatie in gaan. Een soort zwarte foam kurk. Die trek je los, dan zul je zien dat het stekkertje van de Electrode los zit.

Suc6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniez
Jirure1984 schreef op woensdag 19 april 2023 @ 13:52:
Vanmorgen besloten aangezien stroomprijs tussen 13:00 en 16:00 negatief is, de boiler te laten draaien met het element in dat window. Aangezien het schema via de LG app niet altijd lekker werkt, doe ik het via Homewizard socket. Daarbij valt dus op dat buiten dit window (logisch) de wpb volledig uit staat en geeft dan ook aan offline te zijn in de app. net om 13:00 sprong de boiler netjes aan. Maar wel met onderstaande melding. Mensen ervaringen die het ook op deze manier doen/geprobeerd hebben en wat is jullie advies.

[Afbeelding]
Volledig uit? De WPB heeft altijd stroom nodig voor de anode om het vat te beschermen tegen corrosie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
benniez schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:26:
[...]

Volledig uit? De WPB heeft altijd stroom nodig voor de anode om het vat te beschermen tegen corrosie.
Inderdaad, al zullen veel mensen de handleiding niet lezen en na een tijdje met de gebakken peren zitten (lekke boiler).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
benniez schreef op donderdag 20 april 2023 @ 08:26:
[...]

Inderdaad. Maar ook een draaiende WP hard uitzetten door effectief de stekker eruit te trekken lijkt me niet fijn voor de apparatuur :/

Wellicht is een betere oplossing het via home assistant aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-07 08:25
We kunnen met z’n allen ook doorslaan en in de marge de knikkers verdienen. Laat dat ding op een gegeven moment z’n werk doen en klaar. Of misschien nog beter: helemaal niet douchen. Tel uit je winst voor de portemonnee en de natuur!

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-07 10:04

l3p

www.^.nl

Voor de komende 10 jaar verwacht ik toch dat hij een 8MWh gaat verbruiken. Kan je best over nadenken.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shortblade
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-01-2024
Hallo,

ik heb deze boiler al een tijdje maar zit vast met de premie aanvraag.
Mijn aanvraag werd afgekeurd en ik moet volgende punt kunnen bewijzen:
De warmtepompboiler beschikt over een regeling om de warmwatertemperatuur te verhogen bij een extern signaal om zo aan thermische opslag te kunnen doen.

Iemand die hiermee kan helpen?
Ik woon in België.

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shortblade
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-01-2024
l3p schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 10:32:
Voor de komende 10 jaar verwacht ik toch dat hij een 8MWh gaat verbruiken. Kan je best over nadenken.
Het verbruik van deze boiler is echt wel top. Bij mij staat hij nu 13 maanden ( sinds maart 2022 ) en mijn totale verbruik tot nu is 870kWh. Uw verwachting lijkt dus wel correct.
Ik heb de 270L versie en wij zijn met 4. Ik denk dat er ongeveer 5 baden en 4 douchen genomen worden per week.

[ Voor 3% gewijzigd door Shortblade op 21-04-2023 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
Shortblade schreef op vrijdag 21 april 2023 @ 13:05:
Hallo,

ik heb deze boiler al een tijdje maar zit vast met de premie aanvraag.
Mijn aanvraag werd afgekeurd en ik moet volgende punt kunnen bewijzen:

Iemand die hiermee kan helpen?
Ik woon in België.

Mvg
Via de app kan je handmatig de doeltemperatuur instellen. En geautomatiseerd kan het ook via Home Assistant (bijvoorbeeld: zonnepanelen leveren meer dan 800 watt -> zet doeltemperatuur op 60 graden). Maar de officiële pv-aansluiting (of hoe het ook heet..?) zit er niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nijntje1977
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-04-2023
Hier zijn veel mensen die kwa verbruik echt het onderste uit de kan willen hebben met deze boiler…. Maar stel je maar eens voor wat je verbruikt zal zijn met een normale elektrische boiler… dan doet deze het een heeeeeeeel stuk beter! Hier staat hij gewoon op 60 graden en word er dagelijks gedoucht door 4 personen ( oké 15 min per persoon Max)
De gouden tip die ik hier gelezen heb is dat je hem bij 1 graden buiten beter op automatisch kan zetten dit scheelt een heel hoop in koude dagen tov volledig warmte pomp modus.
Nu een volledig jaar gehad en heb met de boiler 1275 kWh verbruikt. Hier in huis kijkt helemaal niemand naar hoe veel warm water gebruikt wordt
Dus vind ik het wel mee vallen vergeleken met een elektrische boiler die op 2700 kWh per jaar minimaal zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaboemwl
  • Laatst online: 16-10-2023
Ik lees hier veel over ductmode maar hoe zet ik dit aan ? Ik kan in de handleiding nergens hier wat over vinden.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaboemwl
edo.hulsebos schreef op woensdag 19 april 2023 @ 09:15:
[...]

Hey ik had een vraag hoe zet je die duct mode aan ?

Dat klopt, hij draait gewoon "stand-alone". Ik heb de boiler via het bedieningspaneel in "warmtepomp" modus gezet (op 55 graden) en de legionella run uitgeschakeld. Verder heb ik duct mode aangezet omdat ik de koude lucht naar buiten afvoer via een slang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-07 10:04

l3p

www.^.nl

'duct' zoeken in dit topic had minder werk geweest :)

l3p in "LG warmtepompboiler ervaringen"

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaboemwl
Heel erg bedankt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
nijntje1977 schreef op dinsdag 25 april 2023 @ 20:26:
Hier zijn veel mensen die kwa verbruik echt het onderste uit de kan willen hebben met deze boiler…. Maar stel je maar eens voor wat je verbruikt zal zijn met een normale elektrische boiler… dan doet deze het een heeeeeeeel stuk beter! Hier staat hij gewoon op 60 graden en word er dagelijks gedoucht door 4 personen ( oké 15 min per persoon Max)
De gouden tip die ik hier gelezen heb is dat je hem bij 1 graden buiten beter op automatisch kan zetten dit scheelt een heel hoop in koude dagen tov volledig warmte pomp modus.
Nu een volledig jaar gehad en heb met de boiler 1275 kWh verbruikt. Hier in huis kijkt helemaal niemand naar hoe veel warm water gebruikt wordt
Dus vind ik het wel mee vallen vergeleken met een elektrische boiler die op 2700 kWh per jaar minimaal zat
Goed om te horen dat je tevreden bent met de wpb :)

Er zit een groot verschil tussen "onderste uit de kan" en de boiler zo gebruiken dat hij op een redelijke manier zo min mogelijk energie verbruikt. De vergelijking met een elektrische boiler is niet helemaal eerlijk, want een wpb is 2000-3000€, afhankelijk van grootte en zelfinstallatie en een elektrische boiler is een stuk goedkoper. Dus het is niet gek dat er dan gelet wordt op verbruik. In jouw geval zou het bijvoorbeeld best kunnen zijn dat je als je hem op 50gr zet je nog eens 100-200kWh bespaard. De moeite? Geen idee, dat ligt er aan wat je er zelf van vindt. Ik heb zelf een terugleververgoeding van 70ct op mijn zonnepanelen (dat duurt niet eeuwig meer uiteraard).

Zo ook met automatisch vs wbp modus. Er was inderdaad een periode dat ik bij mij het idee had dat ik op automatisch evenveel verbruikte als op de wpb modus als het erg koud was. Dit bleek later niet helemaal te kloppen. Hij was wel veel sneller warm op automatisch, maar dat is ook niet verwonderlijk als het elektrische element mee doet.

En als laatste: je weet dat je hier op tweakers zit? ;) Niet zo heel verwonderlijk dat er dan mensen zijn die het verbruik tot 3 getallen achter de komma optimaliseren toch? :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nijntje1977
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 26-04-2023
Ik heb hier niks op aan te vullen
Top reactie 👍🏻🤣 niet sarcastisch bedoeld 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19:18
Ik ben benieuwd wat anderen hier aan stilstandverlies ervaren.

Op een dag dat er niet wordt gedouched, wel warm water voor wastafel en keuken zie ik grofweg 1kWh verbruik per dag. De boiler staat op zolder in de wasruimte waar het al gauw 18graden of meer is.

Het verbruik is op basis van de verbruiksmeter in de LG zelf

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:33
Hier ook de laatste 2 weken storing op temperatuur tijdens legionella run.

Nog niemand een echte oplossing gevonden?

Er lijkt wel een dipje rond die tijd te zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9xzHaPArKLkszkFPgRjD8voQ0Sw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/d5aWFnCpBLYHhr2UwKjWd9vQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Jasper79 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 02:42:
Hier ook de laatste 2 weken storing op temperatuur tijdens legionella run.

Nog niemand een echte oplossing gevonden?

Er lijkt wel een dipje rond die tijd te zijn.
[Afbeelding]
Het lijkt bij ons goed te gaan. Wat voor app is dit trouwens? Ik kan in de LG c.q. Boiler app het temperatuurverloop per uur niet zien. Alleen doel- en huidige temperatuur.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ik heb de boiler aan Home Assistant toegevoegd, daar kan ik dus de actuele temperatuur en ook het verbruik zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Jasper79 schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 09:39:
Ik heb de boiler aan Home Assistant toegevoegd, daar kan ik dus de actuele temperatuur en ook het verbruik zien.
Welke home assistant app is dit? Ik zie in de AppStore namelijk meerdere staan.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Home assistant is een besturingssysteem dat op een kleine pc draait en daarmee kan je je huis bedienen.
https://www.home-assistant.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
@Jasper79 Heb jij er ook last van dat soms de verbinding tussen HA en LG wegvalt? Ik moet regelmatig (tweewekelijks ongeveer) HA opnieuw starten. Hij ontvangt dan niet langer de actuele temperatuur. Na herstarten is er weer verbinding. Of ligt dit aan mijn wifi..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Nee hier niet, wel soms dat Google zegt de LG airco's niet uit te kunnen doen en het vervolgens wel gewoon doet. Dus wellicht is het een LG server dingetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Hierbij een opsomming van features welke ik middels home assistant heb geimplementeerd. Hierbij is het belangrijk om te weten dat de boiler bij ons op de MV is aangesloten.

Achtergrond
de boiler kan via home assistant worden ingeschakeld door de doeltemperatuur te verhogen naar 60
de boiler staat op warmtepompbedrijf ingesteld
de ingaande luchttemperatuur en -vochtigheid wordt gemeten middels een zigbee sensor

Features
- de boiler wordt ingeschakeld wanneer zolang de MV draait als gevolg van douchen. Dit is de doucetijd + 20min nadraaitijd. Doordat nu effectief warme lucht door de boiler wordt geblazen kan deze effiecient werken.
- de hysterese van de boiler heb ik kunnen verlagen door deze in te schakelen wanneer de gemeten temperatuur te laag wordt. Hierdoor kan de standaard doeltemperatuur omlaag met minder stilstandverlies tot gevolg
- De middag voorafgaand aan de legionellarun wordt de watertemperatuur naar 60 graden gebracht met enkel de warmte pomp

Op het todo lijstje
- wanneer het buiten koud is, maar binnen relatief warm is (door zoninschijning) de MV inschakelen wanneer de boiler in bedrijf is. Op die manier de efficientie van de boiler verhogen.
- de uitgaande luchttemperatuur en -vochtigheid meten. Wanneer de uitgaande luchttemperatuur net onder het dauwpunt dreigt te komen de MV verhogen om defrosts te voorkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retrospect
Even een vraagje. Vandaag deed hij zijn tweede legionellarun en ik ben doodgegooid met meldingen dat de temperatuur te hoog was volgens sensoren en het ding gestopt was. Echt een melding of 20 geloof ik. Wie weet hier een oplossing voor, behalve gewoon alle LG app meldingen uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Lijkt haast wel een firmware fout, ik zie het regelmatig bij verschillende mensen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
SalexSun schreef op maandag 8 mei 2023 @ 12:02:
Hierbij een opsomming van features welke ik middels home assistant heb geimplementeerd. Hierbij is het belangrijk om te weten dat de boiler bij ons op de MV is aangesloten.

Achtergrond
de boiler kan via home assistant worden ingeschakeld door de doeltemperatuur te verhogen naar 60
de boiler staat op warmtepompbedrijf ingesteld
de ingaande luchttemperatuur en -vochtigheid wordt gemeten middels een zigbee sensor

Features
- de boiler wordt ingeschakeld wanneer zolang de MV draait als gevolg van douchen. Dit is de doucetijd + 20min nadraaitijd. Doordat nu effectief warme lucht door de boiler wordt geblazen kan deze effiecient werken.
- de hysterese van de boiler heb ik kunnen verlagen door deze in te schakelen wanneer de gemeten temperatuur te laag wordt. Hierdoor kan de standaard doeltemperatuur omlaag met minder stilstandverlies tot gevolg
- De middag voorafgaand aan de legionellarun wordt de watertemperatuur naar 60 graden gebracht met enkel de warmte pomp

Op het todo lijstje
- wanneer het buiten koud is, maar binnen relatief warm is (door zoninschijning) de MV inschakelen wanneer de boiler in bedrijf is. Op die manier de efficientie van de boiler verhogen.
- de uitgaande luchttemperatuur en -vochtigheid meten. Wanneer de uitgaande luchttemperatuur net onder het dauwpunt dreigt te komen de MV verhogen om defrosts te voorkomen
Hij blaast dus uit via de MV? Kan die 270 m3 per uur aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Groen schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 10:16:
[...]

Hij blaast dus uit via de MV? Kan die 270 m3 per uur aan?
Nee, de MV blaast uit via de boiler. Tussen MV en boiler zit een T-stuk naar buiten via de oude rookgasafvoer waardoor voor zowel MV als boiler voldoende debiet is gegarandeerd.

Ik overweeg er nog een filter tussen te zetten, maar we wonen in een relatief nieuwe woning uit 2018. De luchtkanalen zijn nu nog schoon. Ik maak wel regelmatig de filter bij de invoer van de boiler schoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0Of4nRIEwiHJiXZY0k09uuA1Hc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60PzMM3YAt9wlncKPKFRJgqA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-07 16:04
Maar hoe zit het met de anode.... :-)
Ik heb een mooie aanbieding voor de lg, alleen dat anode verhaal houd me tegen.

Voor de lg kan ik te weinig informatie vinden, is de investering dan niet beter voor een wpb met rvs vat te gaan... die zijn ook wat lichter met tillen zo'n 40 kg voor de 200L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Ik kreeg 2 meldingen op mijn telefoon:

1. Reinig filter. Helder.
2. Iets met afvoer checken? Kon het niet goed lezen en toen was de melding verdwenen. Iemand enig idee wat ik moet doen?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
In de app rechts boven op het belletje dan kan je de melding terug zien.

Ik dacht dat het het overdrukventiel controleren was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Jasper79 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 04:33:
In de app rechts boven op het belletje dan kan je de melding terug zien.

Ik dacht dat het het overdrukventiel controleren was.
Die valt niet echt op, haha. Tijd om de afvoer te controleren staat er.

En nu? Wat houdt dat in?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarisKal
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 13-05-2023
Hello
Sinds vandaag ook een trots eigenaar van deze boiler.
Enkel zit ik nog met vragen met de standen hiervan, mij werd gezegd om deze op automatisch te laten.
Maar welke stand gebruiken jullie? En welke raden jullie aan om te gebruiken?
Zover ik uitleg heb gehad is;
Vakantie = niet thuis stand wat voor zich spreekt.
Turbo = snel warm water?
Automatisch = bepaald zelf wat en hoe
Waterpomp = ??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
Vakantie = Schakelt uit en op eind tijd gaat hij 2 uur naar 60 graden voor legionella.
Turbo = gebruikt hij geloof ik altijd zijn verwarmingselement
Auto = standaard met warmtepomp en bijverwarming met element als er veel vraag is
Waterpomp is warmtepomp = dan werkt hij op de lucht waar hij op aangesloten is (in mijn geval de lucht in de ruimte waar hij staat)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
Jasper79 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:11:
Vakantie = Schakelt uit en op eind tijd gaat hij 2 uur naar 60 graden voor legionella.
Auto = standaard met warmtepomp en bijverwarming met element als er veel vraag is
Waterpomp is warmtepomp = dan werkt hij op de lucht waar hij op aangesloten is (in mijn geval de lucht in de ruimte waar hij staat)
Waarbij opgemerkt dat turbo het minst energiezuinig is, daarna automatisch en als meest zuinig kun je warmtepomp doen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarisKal
  • Laatst online: 13-05-2023
Merci voor de snelle antwoord ga het eens bekijken, ga het een maand op auto gebruiken en een maand op warmtepomp om verschil te zien.
Staat bij ons in de kelder dus kan licht uit ruimte nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ik weet niet of je dat zo kunt merken, het wordt namelijk warmer en dan is hij effectiever met de warmtepomp. Ook kan er in 1 maand een keer meer legionella run zitten dan in de andere maand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5lJxfqye-tHaH18Ojq2W2nYXX0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1CULKBd3ZZow6EgInyLcIuvh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniez
Jasper79 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 17:11:
Bij de tubomodus worden zowel het verwarmingselement als de warmtepomt tegelijkertijd ingeschakeld. Het verwarmingselement is 2000W en de warmtepomp ongeveer 500W. In turbomodus verbruikt hij dus ongeveer 2500W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
henidde schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 07:14:
[...]

Die valt niet echt op, haha. Tijd om de afvoer te controleren staat er.

En nu? Wat houdt dat in?
Nu hoef je niet heel veel meer dan even de afvoer te controleren op evt. blokkades. Maar dit zal wel loslopen als de WPB in een schone ruimte hebt staan met een dedicated afvoer ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
squareware schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 20:29:
Maar hoe zit het met de anode.... :-)
Ik heb een mooie aanbieding voor de lg, alleen dat anode verhaal houd me tegen.

Voor de lg kan ik te weinig informatie vinden, is de investering dan niet beter voor een wpb met rvs vat te gaan... die zijn ook wat lichter met tillen zo'n 40 kg voor de 200L.
Als het goed is hoeft die niet/nooit vervangen te worden aangezien het om een ICCP anode gaat. Maar ik laat me graag corrigeren op dit punt. De handleiding is hier inderdaad niet al te duidelijk over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henidde
BarisKal schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 18:45:
Merci voor de snelle antwoord ga het eens bekijken, ga het een maand op auto gebruiken en een maand op warmtepomp om verschil te zien.
Staat bij ons in de kelder dus kan licht uit ruimte nemen.
Wij kunnen uitgebreid douchen zonder dat we inleveren op comfort omdat het water koud(er) wordt. Tegen de volgende douchebeurt is de boiler weer op temperatuur voor de volgende douchesessie. Voor ons geen reden om tussen twee opeenvolgende douchebeurten meer energie te gaan verbruiken door automatisch of turbo te verwarmen. Warmtepomp, meest energiezuinig, werkt prima voor ons.

Indien we zouden merken dat tussen twee opeenvolgende douchebeurten de boiler nog niet op temperatuur is, dan zou ik automatisch of turbo proberen. Zolang dit niet het geval: standje warmtepomp!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
henidde schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:31:
[...]

Wij kunnen uitgebreid douchen zonder dat we inleveren op comfort omdat het water koud(er) wordt. Tegen de volgende douchebeurt is de boiler weer op temperatuur voor de volgende douchesessie. Voor ons geen reden om tussen twee opeenvolgende douchebeurten meer energie te gaan verbruiken door automatisch of turbo te verwarmen. Warmtepomp, meest energiezuinig, werkt prima voor ons.

Indien we zouden merken dat tussen twee opeenvolgende douchebeurten de boiler nog niet op temperatuur is, dan zou ik automatisch of turbo proberen. Zolang dit niet het geval: standje warmtepomp!
Hier ook standaard in Warmtepomp-modus. Wordt alleen even op Turbo gezet als de kids hebben gebadderd én vrouwlief daarna (binnen 2 uur daarna) ook nog wil. Werkt top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skrunsies
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Hi,

Hier ook aan het verdiepen in deze warmtepompboiler, echter kreeg ik van een installateur de vraag als ik ook een waterontharder heb.. Ja is het geval, hij gaf aan dat dit slecht zou kunnen zijn ivm de anode ?

Nou ja, mij wat te technisch, dus mijn vraag. Hebben jullie deze boiler ook icm een waterontharder? En wat zijn jullie ervaringen?

UberLurker Departement #GG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• killer2
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 12:57
Skrunsies schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:05:
Hi,

Hier ook aan het verdiepen in deze warmtepompboiler, echter kreeg ik van een installateur de vraag als ik ook een waterontharder heb.. Ja is het geval, hij gaf aan dat dit slecht zou kunnen zijn ivm de anode ?

Nou ja, mij wat te technisch, dus mijn vraag. Hebben jullie deze boiler ook icm een waterontharder? En wat zijn jullie ervaringen?
ik gebruik ook een waterontharder, ik zou zo 123 niet weten, waarom dit niet zou kunnen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squareware
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-07 16:04
killer2 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:48:
[...]

ik gebruik ook een waterontharder, ik zou zo 123 niet weten, waarom dit niet zou kunnen....
Wat ik begrepen heb; is dat het zout van de waterontharder versnelt het oxidatieproces van de kuip... nooit geweten dat maar wel te begrijpen dat dit zout in het water komt, slecht voor de bloeddruk?

Geen idee of het waar is, ik heb geen waterontharder. In het algemene topic over wpb deel 2 staat overigens wat meer informatie met correspondentie met de aquacell?

CurlyMo in "Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2"

Edit: link naar topic

Aanvulling: in de factsheet van lg warmtepomp 200L staat dat er een alarm is voor onderhoud: filters en anode etc.. dus lifetime anode ondanks dat het een iccp is, is dus niet zo, blijkbaar moet je ook ie checken en vervangen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCwTHpHU8g7GZDkwfPi6AbB6v1I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHDBLHQni7OQvoOeYvHG8mQs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door squareware op 11-05-2023 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Vannacht weer gestopt met legionella run, ik zie op hetzelfde tijdstip wel een kleine piek naar 63.5c wat wellicht een overshoot is of zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrqeOkaBnqm3ys96-ITESM9WovI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Gm5c8P3J2nwsWnYsL4MG95TK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/flNsL5Ne4gEhvEaGnbYS6hS0Yt0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/s76lTzb4o2oWtHk3MC7OmBbI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henidde
Skrunsies schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:05:
Hi,

Ik gebruik het hier ook icm een ontharder.

Volgens mij is het onzin dat het water icm een ontharder meer zout zou zijn. Het (drink)water komt namelijk niet in aanraking met het zout? Het zout wordt alleen gebruikt voor de harsdeeltjes.

https://www.omegawater.nl...0blijft%20dus%20hetzelfde.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Vandaag moest de boiler even aan de kant en toen kwam ik na 4 maanden bedrijf dit tegen.

Ik dacht het goed uitgezocht te hebben, maar blijkbaar toch niet. Hoe is het hier nu bij de tweakers met dieelektrische koppeling?

Bvd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EPR_l2fSbqr25m6ux5zdYvXXpME=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mE2SX6Bzczsf1uaOqzEH3bqf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
SalexSun schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:52:
Vandaag moest de boiler even aan de kant en toen kwam ik na 4 maanden bedrijf dit tegen.

Ik dacht het goed uitgezocht te hebben, maar blijkbaar toch niet. Hoe is het hier nu bij de tweakers met dieelektrische koppeling?

Bvd

[Afbeelding]
Ik vermoed dat wij dit ook hebben. Welke aansluiting is dit? Is dit erg? Schade/defecten op lange termijn?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
henidde schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 21:52:
[...]

Ik vermoed dat wij dit ook hebben. Welke aansluiting is dit? Is dit erg? Schade/defecten op lange termijn?
Dit is de warmwater uitvoer. Aan de invoer is vrijwel niks te zien. Inmiddels kort contact gehad met de leverancier (op vrijdagavond, echt top) en hij gaat het bij LG navragen.

Morgen komen twee dielektrische koppelingen binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
SalexSun schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 22:09:
[...]

Dit is de warmwater uitvoer. Aan de invoer is vrijwel niks te zien. Inmiddels kort contact gehad met de leverancier (op vrijdagavond, echt top) en hij gaat het bij LG navragen.

Morgen komen twee dielektrische koppelingen binnen.
Het was me uit je bericht niet helemaal duidelijk: had je wel of geen diëlektrische koppelingen erop zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Zoals ik het lees komen er nog dielectricsche koppelingen binnen dus neem ik aan dat ze er nog niet op gezeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
E-Hoog schreef op zondag 14 mei 2023 @ 22:11:
[...]

Het was me uit je bericht niet helemaal duidelijk: had je wel of geen diëlektrische koppelingen erop zitten?
Als je ze niet hebt en dit roest ontstaat: wat betekent dit op de lange termijn? Defect?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:24
Lekkage en is niet te repareren uiteraard.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Jim423 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:32:
Lekkage en is niet te repareren uiteraard.
En dan? Dit zou toch iets moeten zijn wat bij LG bekend is?

Ik heb hier de ballen verstand van. Wat moeten we nu doen dan?

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:24
Het is niet echt ernstig, maar ik zou wel de di elektrische koppeling plaatsen op de uitgangen.
Ook lijkt het voornamelijk in de uitgang te zitten en niet op de overgang.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
henidde schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:27:
[...]

En dan? Dit zou toch iets moeten zijn wat bij LG bekend is?

Ik heb hier de ballen verstand van. Wat moeten we nu doen dan?
Het is een beetje vreemd, want er staat niets over in de handleiding. Het is puur door het algemene WPB topic dat ik ze geplaatst heb. Lange termijn zou er anders wellicht schade kunnen ontstaan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Jim423 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:10:
Het is niet echt ernstig, maar ik zou wel de di elektrische koppeling plaatsen op de uitgangen.
Ook lijkt het voornamelijk in de uitgang te zitten en niet op de overgang.
Die koppeling moet in principe alleen op de warm water uitgang (enkelvoud).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Wolly schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:16:
[...]

Die koppeling moet in principe alleen op de warm water uitgang (enkelvoud).
Waarom is dat enkel van toepassing op de uitvoer?

Het ‘probleem’ wat ik heb met dielektrische koppelingen is dat ik er nog geen heb gevonden met kiwa keurmerk. Daarom toendertijd eea uitgezocht; het kwam er op neer dat wanneer het water geen contact maakt met de stalen buis van het vat het goed zou moeten gaan. Uiteindelijk is er dus een flexibele, rvs omvlochten, slang met wartelmoer geplaatst. De pakking zorgt ervoor dat het water nooit in contact komt met de ijzeren buitenbuis.

Nu kan ik inmiddels twee redenen verzinnen waarom dit zo niet mogelijk niet opgaat.1) het is een stalen vat, het water staat in contact met de buitenbuis.
2) aan de kant van de warm wateruitvoer ligt de rvs binnenbuis verder naar binnen ten opzichte van de stalen buitenbuis. Bij de koud waterinvoer is dit niet het geval. Dit icm de stugge (rode) pakking welke aan de kant van warm water is gebruikt (want geschikt tot 90graden) zorgt dat de afdichting enkel op de ijzeren buitenbuis wordt gerealiseerd.

De dielektrische koppeling zitten er nu op. Nu maar even afwachten wat LG laat weten. Vooralsnog niks kunnen ontdekken wat op lekkage lijkt. Dit nog gevonden
Wat zijn de gevolgen wanneer deze galvanische scheiding niet wordt toegepast?

Als er toch (galvanische) corrosie heeft plaatsgevonden, zal dit binnen enkele weken tot 1-2 maanden leiden tot een verkleuring van warm tapwater.

Wanneer de boiler een tijdje niet is gebruikt, zal er bij het tappen van warmwater een korte tijd een roodbruine verkleuring (ijzeroxide) van het water te zien zijn.

Dit corrosieproces kan gestopt worden door de koppeling te reinigen, het residu ijzeroxide (roodbruin) weg te nemen en de galvische scheiding aan te brengen.
https://www.atagverwarmin...atag-techno-info/01-2023/

Iets anders wat ik tegenkwam. Vocht in het kanaal afkomstig van de oude rookgasafvoer. Bij navraag blijkt het niet ongewoon dat het hier kan inregenen en bij mij speelt condens mogelijk een rol. Ik weet niet of het kwaad kan als er vocht vie de luchtaanvoer in de boiler komt, maar het ziet er niet naaruit dat de boiler op die manier ontworpen is. De rookgasafvoer wordt binnenkort vervangen door een geïsoleerde be/ontluchtingsdoorvoer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
SalexSun schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:29:
[...]

Waarom is dat enkel van toepassing op de uitvoer?
Dat zei de leverancier.
Voorzie de warmwateruitgang van de boiler met een diëlektrische koppeling om corrosie te vermijden. Wanneer er tijdens de installatie twee verschillende metaalsoorten aan elkaar gemonteerd moeten worden, bijvoorbeeld staal en messing, dan moet hiertussen een diëlektrische koppeling geplaatst worden. Zo niet, dan leidt dat contact tussen de twee metaalsoorten tot snellere corrosievorming.
[/quote]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
Week verder en wederom 4 meldingen gestopt na detecteren probleem met temperatuur sensor, op dat moment zie je ook een piek dus ik denk dat hij echt over een bepaalde grens heen gaat en dan stopt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t-kjljxe1oRMilaESoDwy7pA15w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/lQ321InJoSNKJNP0FmhdmiYh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Jasper79 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:24:
Week verder en wederom 4 meldingen gestopt na detecteren probleem met temperatuur sensor, op dat moment zie je ook een piek dus ik denk dat hij echt over een bepaalde grens heen gaat en dan stopt.

[Afbeelding]
Bij ons max 62, geen foutmeldingen oid

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LD_r0Cof3iiMMuuwwT29wgQAiUk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HfqqkxBX6295IjkfLdmRtK3J.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ik denk dat hij boven de 63 alarm geeft of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
De legionella is in ieder geval wel goed gegaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Laatst online: 11-07 17:56
V&A of marktplaats svp

[ Voor 95% gewijzigd door Proton_ op 22-05-2023 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanWalsum
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23-06 21:58
Een aantal vragen. Ik twijfel er over om een WH20s aan te schaffen. Je kan ze nu vinden voor 2000,- euro voor de 200 liter versie wat een leuke deal lijkt. Is de WH20s nog steeds een goede aanschaf? Of zijn er inmiddels veel betere opties.

Tevens zie ik ook in de handleiding niet duidelijk waar de in en uitgangen zitten van de luchtkanalen. Mijn idee is om hem in de zomerperiode de zolder mooi te laten koelen, en om heb ik de winter periode aan te laten zuigen na de mechanische ventilatie en te laten uit blazen via de buis waar de mechanische ventilatie nu naar buiten blaast. Is dat eventueel een goede oplossing?

Of dit moment heb ik een 50 liter elektrische boiler hangen die ik met wat kogelkranen door de cv kan laten lopen stel er moet 3 man achter elkaar douchen. Ik hoop deze bypass met de 200 liter variant niet meer nodig te hebben en genoeg te hebben aan 200 liter.

Op zolder wordt ook nog een slaapkamer gemaakt worden, dus eigenlijk hoop ik dat het geluid te pruimen is als je een kamer verderop in slaap wil vallen. Desnoods laat je hem tot een uur of 11 werken en daarna weer vanaf 6 uur in de ochtend.
Pagina: 1 ... 8 ... 19 Laatste