Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11-07 17:56
Lucht gaat er aan de bovenkant in en aan de achterzijde uit.
Afhankelijk van wat je wilt kun je de warmte van binnen omzetten naar warm water en de uitblaas rechtstreeks in de woning of via welke wijze dan ook naar buiten sturen.
Aanschaf is weliswaar iets duurder, maar de subsidie van 725 euro en de op zich mooie COP zorgen er voor dat je het bedrag er redelijk snel weer uit hebt (een normale boiler heeft een COP van 1, deze bijna 4).
Hij is overigens best stil. Vergelijkbaar met een koelkast, dus met een tussenwandje hoef je hem niet te horen als je het goed doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-07 08:25
Ik heb de volgende melding gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JJDWdW4zG5NsX-4ZqBqA2O3LFg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vQiyWRcAd65wDgwUolOr4s0p.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat dit is en wat ik nu moet doen?

Wat mij wel op is gevallen: elke maandag vindt de legionellarun plaats. Het verbruik hiervan is meestal 4-5 kWh op de dag. Gisteren uiteraard weer een run, maar ik zie dat de boiler gisteren maar liefst 9,73 kWh heeft gebruikt. Dus dat lijkt me ook niet helemaal goed te gaan.

[ Voor 22% gewijzigd door henidde op 30-05-2023 07:13 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-07 18:58
Doet hij hier ook al een week of 5 nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Jasper79 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:08:
Doet hij hier ook al een week of 5 nu.
Ook met een hoger verbruik?

De melding 7 dagen per week of alleen op de dag van de legionellarun?

Verder werkt de boiler wel goed bij jou?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ja werkt goed, verbruik bij legionella run is 4/4,2 met foutmeldingen en zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Jasper79 schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:31:
Ja werkt goed, verbruik bij legionella run is 4/4,2 met foutmeldingen en zonder.
Bijzonder dat wij het dubbele hebben sinds gisteren. Ik kijk het volgende week ook even aan. 9,73 is natuurlijk te gortig.

Heb je nog contact opgenomen met de leverancier of een mogelijke oplossing?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ik niet maar heb hier gelezen dat andere wel contact gehad hebben maar ik heb geen oplossing gelezen.

Zelf denk ik dat het een firmware probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-07 15:47
henidde schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 08:45:
[...]

Bijzonder dat wij het dubbele hebben sinds gisteren. Ik kijk het volgende week ook even aan. 9,73 is natuurlijk te gortig.

Heb je nog contact opgenomen met de leverancier of een mogelijke oplossing?
Legionellarun gebruikt altijd het verwarmingselement erbij, Dus 2,4-2,5kW verbruik i.p.v. 0,5-0,6kW bij gebruik van alleen de warmtepomp...als je boilervat dan goed leeg is (lees: de temperatuur erg laag is) dan is het niet zo gek dat er veel verbruik is. Wat ik persoonlijk doe is op de dag van de legionellarun de temperatuur handmatig naar 60 graden zetten via de app, zodat de warmtepomp het grootste gedeelte al voor zn rekening heeft genomen als de 'trigger' vanuit de WPB komt dat de temperatuur >60 graden moet worden.

Hier wordt dan zo'n nog zo'n 2kW gebruikt voor de legionellarun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
henidde schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 06:39:
Ik heb de volgende melding gekregen:

[Afbeelding]

Iemand enig idee wat dit is en wat ik nu moet doen?

Wat mij wel op is gevallen: elke maandag vindt de legionellarun plaats. Het verbruik hiervan is meestal 4-5 kWh op de dag. Gisteren uiteraard weer een run, maar ik zie dat de boiler gisteren maar liefst 9,73 kWh heeft gebruikt. Dus dat lijkt me ook niet helemaal goed te gaan.
Terugkomend op dit verhaal. Doeltemperatuur staat ingesteld op 50 graden. Vanochtend begon de boiler te werken terwijl de temperatuur op ongeveer 48 graden stond. Voorheen deed hij dit pas bij 5/6 graden afwijking.

De boiler stookt nu vrolijk door en zit nu op 51 graden. Het is geen legionellarun.

Iemand dit eerder gehad?

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ja eenmaal gehad inderdaad, toen setpoint aangepast en terug gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Norwayr
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-01-2024
Beste allemaal,

Ik ben afgelopen tijd bezig geweest de WH20 te installeren. Leuke klus maar helaas zonder succes. Tot twee keer toe heb ik een lekkage op de aansluiting van de warmtepomp. Zijn er andere die dit ook ervaren hebben? Tot nu toe heeft de leverancier met LG het netjes opgelost door een nieuwe te leveren. Maar het verbaast mij dat ik nu weer hetzelfde probleem heb op precies dezelfde plek. De lekkage zit tussen de kunstof insert op de stalen aansluiting waar de P&T beveiliging ingedraaid wordt. Ik heb de klep met de hand erin gedraaid na 4 slagen teflon op het schroefdraad. Het lekt dan ook niet via het schroefdraad, maar dus tussen de stalen aansluiting en de insert. Dus ik sta weer voor een raadsel. Ben benieuwd of iemand dezelfde ervaring of tips heeft. Groet Frank

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YgFtwsAc4IfleCE4CKBZawAUZ94=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yb9M72pRAXyve9XQTifnZ1wA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYUfZp5YxUYimvKVH6THFN_krYI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7c1q8E5GkHxoZ30UWuNFhhZ.jpg?f=fotoalbum_large

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Ik heb van dat teflon draad gebruikt. Of je hebt hem te vast aangedraaid en is het plastic beschadigd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfa
Norwayr schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:07:
Beste allemaal,

Ik ben afgelopen tijd bezig geweest de WH20 te installeren. Leuke klus maar helaas zonder succes. Tot twee keer toe heb ik een lekkage op de aansluiting van de warmtepomp. Zijn er andere die dit ook ervaren hebben? Tot nu toe heeft de leverancier met LG het netjes opgelost door een nieuwe te leveren. Maar het verbaast mij dat ik nu weer hetzelfde probleem heb op precies dezelfde plek. De lekkage zit tussen de kunstof insert op de stalen aansluiting waar de P&T beveiliging ingedraaid wordt. Ik heb de klep met de hand erin gedraaid na 4 slagen teflon op het schroefdraad. Het lekt dan ook niet via het schroefdraad, maar dus tussen de stalen aansluiting en de insert. Dus ik sta weer voor een raadsel. Ben benieuwd of iemand dezelfde ervaring of tips heeft. Groet Frank

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bij de eerste keer aansluiten heb ik dit ook gehad. Oplossing: opnieuw monteren, maar voordat je er teflondraad op doet, eerst 'kaal' erin schroeven en het aantal omwentelingen tellen. Vervolgens teflondraad erop en het aantal omwentelingen wat je hebt geteld, toepassen op het indraaien van het ventiel. Zit als een huis nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norwayr
hfa schreef op vrijdag 9 juni 2023 @ 17:31:
[...]

Bij de eerste keer aansluiten heb ik dit ook gehad. Oplossing: opnieuw monteren, maar voordat je er teflondraad op doet, eerst 'kaal' erin schroeven en het aantal omwentelingen tellen. Vervolgens teflondraad erop en het aantal omwentelingen wat je hebt geteld, toepassen op het indraaien van het ventiel. Zit als een huis nu.
Goede tip! Dan ga ik dit eens proberen dit weekend! Hopelijk werkt het (fingers crossed)

All-electric | LWWP Panasonic Mono 7 kW J-serie | WPB LG WH20S 200L | Zon PV 3,24 kW + 2,4kW Postcoderoos | LLWP MHI 6,4kW | Tado AC+WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Norwayr
Norwayr schreef op zaterdag 10 juni 2023 @ 11:46:
[...]

Goede tip! Dan ga ik dit eens proberen dit weekend! Hopelijk werkt het (fingers crossed)
Het is gelukt! Het blijkt geen plastic insert te zijn maar simpelweg een plastic dopje wat eraf kan. Vervolgens zie je de stalen aansluitflens. De diameter van het gat in het dopje is in mijn ogen te klein waardoor het teflon van het draad geschraapt wordt zodra de klep erdoor geschoven wordt om op de aansluiting te draaien. Daardoor kreeg ik hem niet goed dicht. De dop heeft verder geen functie behalve als esthetische afwerking is mijn indruk. Dit verklaard ook waarom ik een lekkage zag tussen het dopje en de aansluiting. Wel erg bijzonder dat niemand bij LG mij hierop gewezen heeft. De eerste warmtepomp is dus onnodig retour gezonden. Maar goed. Belangrijkste alles werkt nu zoals het hoort 👍🏻

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0dK6f0oJP1Zaa20skpIgXJIeR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rG6zaQRW4yGVZQN0wtXwW0ql.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Norwayr schreef op zondag 11 juni 2023 @ 15:23:
[...]

Het is gelukt! Het blijkt geen plastic insert te zijn maar simpelweg een plastic dopje wat eraf kan. Vervolgens zie je de stalen aansluitflens. De diameter van het gat in het dopje is in mijn ogen te klein waardoor het teflon van het draad geschraapt wordt zodra de klep erdoor geschoven wordt om op de aansluiting te draaien. Daardoor kreeg ik hem niet goed dicht. De dop heeft verder geen functie behalve als esthetische afwerking is mijn indruk. Dit verklaard ook waarom ik een lekkage zag tussen het dopje en de aansluiting. Wel erg bijzonder dat niemand bij LG mij hierop gewezen heeft. De eerste warmtepomp is dus onnodig retour gezonden. Maar goed. Belangrijkste alles werkt nu zoals het hoort 👍🏻

[Afbeelding]
Top dat het gelukt is! En klopt, het is alleen een esthetisch dingetje. Daar kwam ik destijds ook achter toen ik er een beetje aan begon te jutteren. Vandaar dat het water onder de plastic ring vandaan komt.

Inderdaad wel bijzonder dat LG niet iets meer heeft doorgevraagd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoeckieTM
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 29-05 16:15
Hallo,
Misschien is deze vraag al beantwoord, maar kon m niet meteen vinden .
Ik zou mijn WPB willen aansturen wanneer mijn zonnepanelen veel energie opwekken, om optimaal gebruik te maken van eigen opgewekte energie.
Ik zou via Home Automation die relais (sturing) dan aansturen.
Kan deze LG LG-WH20S (200l) dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Die aansluiting zit er volgens mij niet op, wel kun je dmv Home Assistant dit doen. Dan zet je setpoint laag en als je stroom over hebt het setpoint op 60 of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoeckieTM
Dank je voor het antwoord @Jasper79 .
Dat is wel een probleem in België: die slimme sturing is een voorwaarde voor de premie van de Vlaamse overheid (900 euro).
Ik keek specifiek naar deze LG omwille van de gunstige COP. Een stuk beter dan de 200L modellen van bv Atlantic.
Maar als ik die 900 euro misloop, mag het best een wat lagere COP zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Maar je kunt hem toch sturen of mag dat niet via een pc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoeckieTM
Ik ga eens informeren.
Zijn er hier LG gebruikers uit België die de premie al met succes gekregen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniez
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22-07-2024
RoeckieTM schreef op zondag 11 juni 2023 @ 18:43:
Hallo,
Misschien is deze vraag al beantwoord, maar kon m niet meteen vinden .
Ik zou mijn WPB willen aansturen wanneer mijn zonnepanelen veel energie opwekken, om optimaal gebruik te maken van eigen opgewekte energie.
Ik zou via Home Automation die relais (sturing) dan aansturen.
Kan deze LG LG-WH20S (200l) dit?
Even los van het subsidieverhaal:

Afhankelijk van de oriëntatie van je zonnepanelen, weet je op welke uren van de dag de panelen het meeste opleveren. Het tijdsschema kun je zo instellen dat de wpb alleen binnen deze uren zal draaien. Hij heeft bij ons altijd een paar uurtjes nodig, werkt perfect. Als de zon een keer niet schijnt wil je ook gewoon warm water, dus wordt de stroom aangevuld vanaf het net.

Je wpb vindt het niet prettig om steeds opnieuw op te moeten starten, een schakeling gekoppeld aan de opbrengst van je zonnepanelen zou ik dus niet aan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
@benniez

Ik begrijp de gedachte, maar als je stroom over hebt ga je normaal (buiten salderen in NL om) je water extra verwarmen en als je geen stroom over hebt houdt je de setpoint lager.

Voorbeeld, bij ons is normaal setpoint 50c
Als het salderen eraf gaat zou ik hem bij teruglevering naar 60c kunnen zetten.

Schijnt de zon niet zo veel voor een paar dagen verwarmt hij dus maar tot 50c en als de zon wel geschenen heeft is hij 60c en duurt het dus langer voor hij weer moet gaan verwarmen.

Dus inschakelen tussen 12 en 16 kan wel maar zal dus regelmatig ook dure stroom zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-07 22:17
benniez schreef op maandag 12 juni 2023 @ 09:38:
[...]
Je wpb vindt het niet prettig om steeds opnieuw op te moeten starten, een schakeling gekoppeld aan de opbrengst van je zonnepanelen zou ik dus niet aan beginnen.
Je kunt in de automatisering wel instellen dat hij dan bijv. minimaal 2 uur op setpoint 60 moet blijven staan.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-07 23:35
Voor de liefhebbers. Ik gebruik de lg 270 liter nu een jaar. We hebben een huishouden van 4 personen. 2 kinderen van 3 en 1 jaar oud. Die 3x per week douchen. Mijn vrouw en ik douchen dagelijks.

De boiler staat standaard op 50 graden en 1x in de week de legionella run.
Verbruik in 1 jaar is 854kw.

Daarnaast koelen en verwarmen we het huis met 2 airco's. Verbruik van koelen is 150 kw.
Verwarmen is 800 kw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Hier nog 6 weken te gaan voor het eerste jaar er op zit met de LG WH27S

3 volwassenen SP 50c in zomer en 53c in de winter. Wekelijks legionella run.

409 kWh verbruikt.

Verwarming met 3 airco's (2x 5kw en 1 3.5kw)

Totaal 3302 kWh verbruikt, zomer aantal keren koelen en hele winter warm gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoeckieTM
@Jasper79 , kun je dan bij dit LG toestel de setpoint dynamisch (via native Home Assistant integratie, of via API) instellen?
Ik kan wel een beetje programmeren en heb HA (op Synology), ik wil alleen zeker zijn dat ik de setpoint van dit toestel dan ook via deze geautomatiseerde manier zal kunnen instellen.
Dank je voor je reactie alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Zeker, ik gebruik het nog niet omdat we in NL nog steeds mogen salderen maar het kan wel in HA.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/07bjYRQcIcLOxcKDGVh5YfGFD2s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FYMC65Q3tRueIKyNBIeChgOo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoeckieTM
Dank je @Jasper79 .
Ik las ook de reactie van @Groen die begin mei voorhad waar ik voor vrees: dat de premie (in Belgie/Vlaanderen) niet zou toegekend worden.
@Groen , heb je dit dan toch nog kunnen uitleggen, of heb je een kruis gemaakt over de premie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
hfa schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:38:
Wat ik persoonlijk doe is op de dag van de legionellarun de temperatuur handmatig naar 60 graden zetten via de app, zodat de warmtepomp het grootste gedeelte al voor zn rekening heeft genomen als de 'trigger' vanuit de WPB komt dat de temperatuur >60 graden moet worden.
Is de WPB niet slim genoeg om dat zelf te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
RoeckieTM schreef op maandag 12 juni 2023 @ 19:52:
Dank je @Jasper79 .
Ik las ook de reactie van @Groen die begin mei voorhad waar ik voor vrees: dat de premie (in Belgie/Vlaanderen) niet zou toegekend worden.
@Groen , heb je dit dan toch nog kunnen uitleggen, of heb je een kruis gemaakt over de premie?
Ehh, dat was iemand anders denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
Olaf van der Spek schreef op maandag 12 juni 2023 @ 22:42:
[...]

Is de WPB niet slim genoeg om dat zelf te doen?
Nope, daar lijkt het niet op getuige het feit dat er <50 graden vrolijk >2200watt verstookt wordt om de temperatuur >60 graden te krijgen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Wel icm WP maar denk dat de gedachte is om snel het hele vat op te warmen en dan warm te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TA-B
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-04-2024
hfa schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 09:38:
[...]

Legionellarun gebruikt altijd het verwarmingselement erbij, Dus 2,4-2,5kW verbruik i.p.v. 0,5-0,6kW bij gebruik van alleen de warmtepomp...als je boilervat dan goed leeg is (lees: de temperatuur erg laag is) dan is het niet zo gek dat er veel verbruik is. Wat ik persoonlijk doe is op de dag van de legionellarun de temperatuur handmatig naar 60 graden zetten via de app, zodat de warmtepomp het grootste gedeelte al voor zn rekening heeft genomen als de 'trigger' vanuit de WPB komt dat de temperatuur >60 graden moet worden.

Hier wordt dan zo'n nog zo'n 2kW gebruikt voor de legionellarun.
Is het dan niet verstandiger/voordeliger qua stroomverbruik dat je de wpb instelt op 60c enkel op warmtepomp zodat de legionellarun (met verwarmingselement) minimaal is en dus minimaal stroom verbruikt?
Of wordt dit voordeel gedurende de rest van de week meer dan ongedaan gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
Ik zou hem zo veel mogelijk lage temperatuur instellen, wellicht kun je via home assistant zelf de legionella run doen als de zon schijnt of met warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcin u
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 01-12-2023
Ik zie geen verschil in stroomverbruik tussen 50 en 55 graden. En je weet van 55 sneller naar 60 bij legionella. dus in mijn geval kost 55 graden minder dan 50.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Retrospect
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:07
Jasper79 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 21:30:
Ik zou hem zo veel mogelijk lage temperatuur instellen, wellicht kun je via home assistant zelf de legionella run doen als de zon schijnt of met warmtepomp
Het zou gewoon heel fijn zijn, straks als de saldering stopt, dat je je stroom vretende apparatuur zoals de warmtepompboiler zo kan instellen dat hij aan slaat als de zonnepanelen produceren. Zou fijn zijn als iemand daar een gebruiksvriendelijke hub voor maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Marcin u schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:03:
Ik zie geen verschil in stroomverbruik tussen 50 en 55 graden. En je weet van 55 sneller naar 60 bij legionella. dus in mijn geval kost 55 graden minder dan 50.
Ik heb hem nog geen jaar dus moeilijk te zien of hij inderdaad net zoveel gebruikt op 55 als 50.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:34
Marcin u schreef op donderdag 15 juni 2023 @ 22:03:
Het zal misschien miniem zijn met deze buitentemperaturen, maar in principe gebruikt 55gr meer stroom dan 50gr. De deltaT die de warmtepomp moet overbruggen is hoger en de afkoeling van de boiler is hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Sowieso is vergelijkingen maken qua verbruik niet makkelijk met korte termijn. De ene keer gebruik je wat meer water de andere keer wat minder.

Per maand gaat sowieso niet op met een wekelijkse legionella run, soms heb je er 5 in een maar.

Ik denk dus dat de natuurkunde hierbij het antwoord heeft zoals E-Hoog al aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
Hier een verbruik van ruim 550kW voor één jaar. Huishouden met 3 opgroeiende kids die 2x p/wk in bad gaan en vrouwlief die om de dag doucht. Papa idem, alleen pakt die ook wel eens de douche op de sportschool ;)

Setpoint doorgaans 50 graden, maar als we weten dat er 2x gebadderd gaat worden op één dag of 's avonds gebadderd en 's ochtends nog uitgebreid douchen, dan zet ik de setpoint op 60 graden. Idem als het lekker zonnig weer is en ik wat energie van mn PV wil bufferen én het eigen verbruik wil maximaliseren.

NB. in de winter binnen/buiten aangesloten (gemiddeld inlaatemperatuur zit dan tussen de 14-19 graden op zolder). In de zomer (lees: sinds deze week) aangesloten buiten/binnen. Gemiddelde inlaattemperatuur is dan 20-25 graden. Verbruik in de zomer is significant minder dan in de winter; dus de inlaattemperatuur doet daar veel in. En ja, uiteraard is de watertemperatuur (aanvoer) in de winter ook lager dan in de zomer en speelt dit ook mee.

Wens voor de toekomst: nog een watermeter in de aanvoerleiding zetten zodat ik exact weet hoeveel warmwater er wordt verbruikt. En ik (dus) nog beter zicht heb op de COP van WPB.

[ Voor 24% gewijzigd door hfa op 16-06-2023 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
hfa schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 09:58:
Hier een verbruik van ruim 550kW voor één jaar. Huishouden met 3 opgroeiende kids die 2x p/wk in bad gaan en vrouwlief die om de dag doucht. Papa idem, alleen pakt die ook wel eens de douche op de sportschool ;)

Setpoint doorgaans 50 graden, maar als we weten dat er 2x gebadderd gaat worden op één dag of 's avonds gebadderd en 's ochtends nog uitgebreid douchen, dan zet ik de setpoint op 60 graden. Idem als het lekker zonnig weer is en ik wat energie van mn PV wil bufferen én het eigen verbruik wil maximaliseren.

NB. in de winter binnen/buiten aangesloten (gemiddeld inlaatemperatuur zit dan tussen de 14-19 graden op zolder). In de zomer (lees: sinds deze week) aangesloten buiten/binnen. Gemiddelde inlaattemperatuur is dan 20-25 graden. Verbruik in de zomer is significant minder dan in de winter; dus de inlaattemperatuur doet daar veel in. En ja, uiteraard is de watertemperatuur (aanvoer) in de winter ook lager dan in de zomer en speelt dit ook mee.

Wens voor de toekomst: nog een watermeter in de aanvoerleiding zetten zodat ik exact weet hoeveel warmwater er wordt verbruikt. En ik (dus) nog beter zicht heb op de COP van WPB.
Laag verbruik! Hier 3 personen waarvan elke dag douchen en 1x in de week het bad aan.

520 kWh in 6 maanden verbruik. Setpoint 50 graden.

Aanzienlijk meer dus!

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Dat is flink inderdaad. Hier ook 3 maar geen bad en we douchen altijd kort.

Verbruik is de helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henidde
Jasper79 schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 10:52:
Dat is flink inderdaad. Hier ook 3 maar geen bad en we douchen altijd kort.

Verbruik is de helft.
Misschien komt het door het kort douchen. Hier 2 volwassenen die elke dag aardig lang douchen.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
henidde schreef op vrijdag 16 juni 2023 @ 12:09:
[...]

Misschien komt het door het kort douchen. Hier 2 volwassenen die elke dag aardig lang douchen.
Ja, wij douchen niet lang (5-7 minuten). Kids badderen niet in een supervol bad; wijzelf wel. En/maar zoals gezegd heb ik het idee dat het echt scheelt dat de gemiddelde temperatuur in de winter op onze zolder nog steeds rond de 17 graden is (doordat er 3 dakramen aanwezig zijn waar de zon lekker door kan stralen).

Maar: verbruik valt ons niets tegen! Wordt mooi afgedekt door de zonnepanelen. En vandaar de wens om nog eens een watermeter voor de WPB te installeren zodat er appels met appels vergeleken kunnen worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• benniez
Hier 705 kwh over een heel jaar. 2 volwassenen en 2 kleine kinderen. Kinderen gaan regelmatig in bad. WPB staat op 50 graden.

Met dit verbruik blijf ik mooi binnen de jaaropbrengst van onze zonnepanelen. Zeer content mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Hallo,

Nu 4 maanden de LG WP boiler (200 liter) in gebruik. Bevalt op zich goed. Ik vind alleen de instelmogelijkheden wel erg beperkt. Ik zou bijvoorbeeld graag een gedwongen start willen hebben 's ochtends om een uur of 9 (dan beginnen de zonnepanelen vaak hun vermogen te leveren) en ik zou graag de mogelijkheid hebben om bijvoorbeeld tijdelijk een andere verwarmingsmodus te kiezen of tijdelijk een hogere temperatuur (waarna die weer teruggaat naar de oude instelling) of een specifiek moment voor de legionellarun. Helaas is dat niet het geval.

Verbruik tot op heden gemiddeld 1.6 kWh per dag (dagelijks 4 personen douchen, maar niet te lang). Ik heb de WP boiler op een schema staan van 9-21 uur (op warmtepompmodus). Echter ik heb al een aantal keren gehad, dat ondanks het schema, de WP boiler 's nachts aangaat. Daar baal ik goed van, want mijn zoon slaapt in de kamer ernaast en wordt wakker van het snerpende geluid, en wij daardoor uiteindelijk ook.Ik heb al wel een paar keer de stroom van de WP boiler afgehaald om hem te "resetten",

Heeft iemand hier ook ervaring mee, of wellicht een oplossing om dit te voorkomen. Tis toch mijn eigen keuze om 's avonds/'s nachts de temperatuur "te ver" te laten teruglopen (en dat is echt niet onder de 40 gragen)... ;)

[ Voor 7% gewijzigd door SCG op 08-07-2023 12:10 ]

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:34
Het is niet ideaal, maar ik heb de lg continu in de vakantiemodus staan, behalve de uren dat ik wil dat hij opwarmt. Dan zet ik hem met de WiFi op warmtepomp, en later weer in de vakantiemodus........

Uitzetten zou ik niet doen ivm de kathode.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Hoer heeft hij ook eens een paar dagen op vakantie modus gestaan maar is niet aan gegaan.

Kan het zijn dat hij naar 60c opwarmt dan voor z'n legionella run?

Wij hebben hem op 50c staan en gaat hij rond de 44/45 verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

hansvw schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:29:
Het is niet ideaal, maar ik heb de lg continu in de vakantiemodus staan, behalve de uren dat ik wil dat hij opwarmt. Dan zet ik hem met de WiFi op warmtepomp, en later weer in de vakantiemodus........

Uitzetten zou ik niet doen ivm de kathode.....
'
Wat bedoel je met "Het is niet ideaal"? Bij jou gaat ie 's nachts ook aan, terwijl je een schema ingesteld hebt?

Ik moet zeggen, dat ik er eigenlijk niet zo veel voor voel om hem handmatig aan en uit te zetten; dat vergeet je toch een keer (en kan ook niet de bedoeling zijn). Met een gezin van 4, dat elke dag douchet, moet hij ook wel elke dag aangaan.

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

Jasper79 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 13:42:
Hoer heeft hij ook eens een paar dagen op vakantie modus gestaan maar is niet aan gegaan.

Kan het zijn dat hij naar 60c opwarmt dan voor z'n legionella run?

Wij hebben hem op 50c staan en gaat hij rond de 44/45 verwarmen.
Hij staat ingesteld om tussen 9 en 21 aan te mogen. Vaak begint hij om 9.00 uur en als hij 's avonds nog een keer aangaat stopt hij om 21.00 uur, De afgelopen 4 maand een keer of 9 gebeurt. Zie onder, toen hij 's nachts om 2.00 uur is aangegaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OkyOXVFUj5Uj1_mHAKnBqfJqcVA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cZFTQO1RZPNFkCREyMud4n2W.jpg?f=fotoalbum_large

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
SCG schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:16:
[...]

Hij staat ingesteld om tussen 9 en 21 aan te mogen. Vaak begint hij om 9.00 uur en als hij 's avonds nog een keer aangaat stopt hij om 21.00 uur, De afgelopen 4 maand een keer of 9 gebeurt. Zie onder, toen hij 's nachts om 14.00 uur is aangegaan:

[Afbeelding]
Als de LG app een update gehad heeft, dan negeert hij een dag lang het ingestelde schema, lijkte het. Bijzonder knullig is dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-07 21:38

l3p

www.^.nl

Echt waardeloos van LG dat ze daar nog geen oplossing voor hebben.
Bij mij ook nog steeds nadat hij zijn wifi/power kwijt is geweest om wat voor reden, dan de volgende nacht tussen 03:00 - 04:00 (soms op vrijdag) begint hij heerlijk te bulderen.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
l3p schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:40:
Echt waardeloos van LG dat ze daar nog geen oplossing voor hebben.
Bij mij ook nog steeds nadat hij zijn wifi/power kwijt is geweest om wat voor reden, dan de volgende nacht tussen 03:00 - 04:00 (soms op vrijdag) begint hij heerlijk te bulderen.
Ohja, ook nadat hij het wifi signaal even verliest inderdaad. Ik heb hier een tijdje gedoe gehad met wifi in het huis. Toen was er helemaal geen touw meer aan vast te knopen en deed hij gewoon waar hij zelf zin in had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvw
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:34
Ik heb de schema's gelatenvoorwat ze zijn: niet betrouwbaar. Nu metdehandaan en uit zetten via de wifi. Van vakantie naar warmtepomp en weer terug op de goedkope uren van ons dynamische tarief....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benniez
Hier gaat de wpb ook af en toe snachts aan wat niet de bedoeling is. Zeer irritant. De wpb handmatig bedienen is voor mij niet echt een optie, dat zou ik regelmatig vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Geen oplossing voor het werkelijke problemen met schemas, maar wel een workaround mocht je toch al HA hebben draaien. Hiermee kun je modus en doeltemperatuur aanpassen

https://github.com/ollo69/ha-smartthinq-sensors

Zie ook mijn eerdere post
https://gathering.tweaker...message/75275290#75275290

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

Vervelend dat er meer mensen last hebben van een WP boiler, die er een eigen wil op na houdt. Iemand al eens contact gehad met LG hierover?

Via de verkoper heb ik wel een reactie van LG gekregen, waar ik echter niet veel mee opschiet:

Heel vervelend, waardit vandaan komt is een beetje lastig te vertellen aangezien het door spannings diep kan komen.De klant kan de schema's eruit halen en erop nieuw inzetten en dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Ik denk toch maar dat ik nu zelf eens bij LG aanklop. Is het een idee, als jullie dat ook doen? Allicht dat de kans dan groter is, dat ze er wat mee gaan doen.

Gr. Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
SCG schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:58:
Vervelend dat er meer mensen last hebben van een WP boiler, die er een eigen wil op na houdt. Iemand al eens contact gehad met LG hierover?

Via de verkoper heb ik wel een reactie van LG gekregen, waar ik echter niet veel mee opschiet:

Heel vervelend, waardit vandaan komt is een beetje lastig te vertellen aangezien het door spannings diep kan komen.De klant kan de schema's eruit halen en erop nieuw inzetten en dan zou het probleem opgelost moeten zijn.

Ik denk toch maar dat ik nu zelf eens bij LG aanklop. Is het een idee, als jullie dat ook doen? Allicht dat de kans dan groter is, dat ze er wat mee gaan doen.

Gr. Sander
'k Heb hier een jaar geleden al contact over gehad met LG. Zonder resultaat. Toen via een omweg via de Service afdeling contact opgenomen - welke eigenlijk voor installateurs bedoeld was - en daar kreeg ik te horen dat men niet rechtstreeks met particulieren communiceerde via die afdeling en dat ik me toch echt via de leverende partij moest melden.

Je raadt het al: die leverende partij (installateursbedrijf) heeft momenteel andere dingen te doen dan achter dit soort 'klachten' aan te gaan. Voor mij/ons is het nu prima met een extra gebruikershandleiding op het gebied van het tijdschema :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Een extra gebruikershandleiding? Heb je zelf iets gemaakt en is dat het delen waard? Bij ons loopt het ding al 2 dagen, dus nog nauwelijks ervaring.
Het enige wat ik irritant vind, zijn de pingeltjes als je een instelling veranderd. Maar als het goed is verander je dat niet heel vaak.

Ik vraag me wel af wanneer deze boiler een trigger krijgt om op te warmen. Hij staat ingesteld op 57 en inmiddels is de watertemperatuur gezakt tot 50,7, maar hij lijkt niet aan te springen. Hoe groot moet het verschil zijn om aan te springen? Weet iemand dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
HaraldBou schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:53:
Een extra gebruikershandleiding? Heb je zelf iets gemaakt en is dat het delen waard? Bij ons loopt het ding al 2 dagen, dus nog nauwelijks ervaring.
Het enige wat ik irritant vind, zijn de pingeltjes als je een instelling veranderd. Maar als het goed is verander je dat niet heel vaak.

Ik vraag me wel af wanneer deze boiler een trigger krijgt om op te warmen. Hij staat ingesteld op 57 en inmiddels is de watertemperatuur gezakt tot 50,7, maar hij lijkt niet aan te springen. Hoe groot moet het verschil zijn om aan te springen? Weet iemand dat?
Volgens mij zo'n 5 graden. Maar 100% zeker weet ik het niet. Dit is het gedrag van de afgelopen week bij ons, op basis van automatisering die kijkt naar de 4 goedkoopste uren van de dag óf zonnepanelen die meer dan 600 watt opwekken (heb er slechts 3).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/miPn4EPLYa83FJlBGlK_ELGiEOk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/npdUNrjfuPkqAvVtHeme1n6w.png?f=fotoalbum_large

PS. voor doeltemperatuur heb ik een helper die ik dus zelf in kan stellen (even wat hoger zetten om meer zonne-energie te verbruiken). Maar als ik deze op 52 laat staan werkt het ook gewoon.

[ Voor 7% gewijzigd door Groen op 12-07-2023 14:05 . Reden: Verklaring doeltemperatuur ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
HaraldBou schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:53:

Exact dat zelfde pingeltje zit op alle LG apparatuur. Ook op onze wasmachine en alle aircos. Inderdaad nogal irritant. Vooral als je s nachts even de temperatuur van de airco wil veranderen zonder de ander wakker te maken ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
E-Hoog schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:27:
[...]

Exact dat zelfde pingeltje zit op alle LG apparatuur. Ook op onze wasmachine en alle aircos. Inderdaad nogal irritant. Vooral als je s nachts even de temperatuur van de airco wil veranderen zonder de ander wakker te maken ;-)
@LG: lezen jullie mee?🧐

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hfa
E-Hoog schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:27:
[...]

YouTube: Lg airco piepje uitzetten PC09SQ NSJ (turn off beep) _/-\o_ :+

Nu op zoek naar waar ze dat verstopt hebben op de WPB...

[ Voor 5% gewijzigd door hfa op 12-07-2023 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Nice!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaraldBou
Ik heb de voorkeur voor een softwarematige oplossing van @LG lijkt me toch dat je als leverancier nadenkt over de wenselijkheid van zo'n pingeltje. Voor mensen met een airco is dat nog vervelender dan voor ons. Moet toch op te lossen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Groen schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:03:
[...]

Volgens mij zo'n 5 graden. Maar 100% zeker weet ik het niet.
[Afbeelding]

PS. voor doeltemperatuur heb ik een helper die ik dus zelf in kan stellen (even wat hoger zetten om meer zonne-energie te verbruiken). Maar als ik deze op 52 laat staan werkt het ook gewoon.
Ik ben er denk ik al achter; volgens mij is het 10 graden. Maar omdat wij 2personen in de ochtend en 2 personen in de avond laten douchen en we de aanvoer van de warmtepompboiler via de zonneboiler laat lopen, komt het ding niet aan een verschil van 10 graden of meer. Soms wordt de boilertemperatuur tijdens het douchen zelfs hoger en stijgt vanwege die aanvoer van bijv. 51 naar 52,5.
Benieuwd hoe het in de iets minder zonnige seizoenen gaat verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
HaraldBou schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:32:
[...]

Ik ben er denk ik al achter; volgens mij is het 10 graden. Maar omdat wij 2personen in de ochtend en 2 personen in de avond laten douchen en we de aanvoer van de warmtepompboiler via de zonneboiler laat lopen, komt het ding niet aan een verschil van 10 graden of meer. Soms wordt de boilertemperatuur tijdens het douchen zelfs hoger en stijgt vanwege die aanvoer van bijv. 51 naar 52,5.
Wat cool! Zit daar dan nog een soort buffervat tussen? Of is het hopen dat de zon schijnt op het moment dat er warm water gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaraldBou
Groen schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 09:31:
[...]

Wat cool! Zit daar dan nog een soort buffervat tussen? Of is het hopen dat de zon schijnt op het moment dat er warm water gebruikt wordt?
Als de zon schijnt warmt hij via een zonnecollector een vat van 100 liter op (zonneboiler zit er al vanaf 2003) vanuit dat vat gaat verwarmd water naar de LG warmtepompboiler. In de winter is de opbrengst vast een stuk lager, maar ik denk dan maar dat het altijd iets warmer is dan de temperatuur van het leidingwater. Alle beetjes helpen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• mj.aarts
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-05 18:18
Ik heb contact opgenomen met LG betreffende het probleem dat de boiler het schema negeert. Ze weten ervan en zijn bezig met een oplossing.
Zie onderstaand antwoord van de LG support.

Beste,

Dit is bij ons bekend. Wanneer de Thinq modem ook maar heel even (1 sec) de verbinding met wifi verliest dan wordt het programma gewist.

Wij werken momenteel aan oplossing voor dit probleem. Er volgt binnenkort een software update.

Met vriendelijke groet,
LG Electronics Air Solution Team

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCG

SCG

mj.aarts schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:19:
Ik heb contact opgenomen met LG betreffende het probleem dat de boiler het schema negeert. Ze weten ervan en zijn bezig met een oplossing.

Beste,

Dit is bij ons bekend. Wanneer de Thinq modem ook maar heel even (1 sec) de verbinding met wifi verliest dan wordt het programma gewist.

Wij werken momenteel aan oplossing voor dit probleem. Er volgt binnenkort een software update.

Met vriendelijke groet,
Dat is goed om te horen (van de SW update). Ik hoop dat ik ook zo'n reactie krijg. Ik heb namelijk sinds begin van de week daar de "klacht" liggen.

Niet om te klagen, maar van de app (en de instelling op de boiler zelf) had ik iets meer verwacht. Zouden er wellicht meer features aan de app worden toegevoegd??

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCG

SCG

hfa schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:33:
[...]

'k Heb hier een jaar geleden al contact over gehad met LG. Zonder resultaat. Toen via een omweg via de Service afdeling contact opgenomen - welke eigenlijk voor installateurs bedoeld was - en daar kreeg ik te horen dat men niet rechtstreeks met particulieren communiceerde via die afdeling en dat ik me toch echt via de leverende partij moest melden.

Je raadt het al: die leverende partij (installateursbedrijf) heeft momenteel andere dingen te doen dan achter dit soort 'klachten' aan te gaan. Voor mij/ons is het nu prima met een extra gebruikershandleiding op het gebied van het tijdschema :+
Ik ben erg benieuw wat je met "extra gebruikershandleiding op het gebied van het tijdschema" bedoelt? Kun je deze delen met ons? De opmerking die ik kreeg van onze installateur was in eerste instantie "LG geeft aan het schema uit te zetten en weer aan te zetten". Da's leuk, maar daar schiet ik niet veel mee op... Tis geen structurele oplossing.

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

HaraldBou schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:32:
[...]

Ik mag wel hopen, dat als de wp boiler op een schema werkt, deze na de software update die LG aan het maken is, niet aangaat als de delta T groter dan 10 graden is, op het moment dat ie volgens het schema niet aan mag gaan....

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
SCG schreef op zondag 16 juli 2023 @ 20:33:
[...]

Ik ben erg benieuw wat je met "extra gebruikershandleiding op het gebied van het tijdschema" bedoelt? Kun je deze delen met ons?
Was niet zo serieus bedoeld, maar het komt erop neer (en al vaker in dit topic aangekaart) dat er na een update en/of onderbreking van de wifi minimaal 24 uur overheen moeten gaan voordat het schema het weer doet zoals je zou verwachten. En dan nog kan de WPB je versteld doen staan :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BraxNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-07 13:22
mj.aarts schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 17:19:

Beste,

Met vriendelijke groet,
Wil je hoop niet de kop indrukken, maar mijn ervaringen met LG en toegezegde updates zijn bar en boos slecht. Bijna 2 jaar(!) netjes gewacht op update die problematiek met LG TV/soundbar combi zou moeten verhelpen. Ondanks ontelbare toezeggingen dat “we weten ervan af en spoedig volgt een update” is deze nooit gekomen met als eindresultaat geschil met de winkel en ontbinding koop van zowel tv als soundbar.

LG en toezeggingen over toekomstige bugfixes kan ik o.b.v. eigen ervaringen daarom helaas niet meer serieus nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HaraldBou
BraxNL schreef op zondag 23 juli 2023 @ 17:13:
[...]

Wil je hoop niet de kop indrukken, maar mijn ervaringen met LG en toegezegde updates zijn bar en boos slecht. Bijna 2 jaar(!) netjes gewacht op update die problematiek met LG TV/soundbar combi zou moeten verhelpen. Ondanks ontelbare toezeggingen dat “we weten ervan af en spoedig volgt een update” is deze nooit gekomen met als eindresultaat geschil met de winkel en ontbinding koop van zowel tv als soundbar.

LG en toezeggingen over toekomstige bugfixes kan ik o.b.v. eigen ervaringen daarom helaas niet meer serieus nemen.
@LG: lezen jullie mee? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johantje
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-06-2024
Hoi hoi, mag ik vragen hoe je de boiler twee trappen op hebt gekregen ?
Vandaag één gehaald, de WH20S maar mijn hemel wat is dat kreng zwaar.
Staat nu nog in de garage, maar moet nog wel twee keer een trap op, met lichte knik...
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Misschien zoiets proberen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oGEYHNdKMqj_syJylW5Pcu4Uo3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/meweE5Q9V0ZM6erF6zpAnfU1.jpg?f=fotoalbum_large

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-07 23:35
Johantje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:23:
Staat nu nog in de garage, maar moet nog wel twee keer een trap op, met lichte knik...
_/-\o_
Hier de 270 liter variant. Installateur was met 3 man. Maar dat was niet genoeg, uiteindelijk geholpen. Dus met 4 man naar zolder gebracht. Apparaat zoveel mogelijk rechtop houden. Ook hier een knik en naar zolder halve bocht. Ging allemaal net. Geen hulpmiddel gebruikt met tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johantje
Okej, bedankt voor u reactie.
Hier de 200 liter variant, deze gaat morgenmiddag de zolder op. Beetje zelfde situatie als bij u, zo te zien. Ik heb een steekwagen / traploper erbij en we zijn met 3 man..
Hopelijk gaat t goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johantje
Hallo,
Mag ik vragen welke koppelingen / slang je hebt gebruikt voor de beide condensafvoeren vanuit de lekbak bovenin?
Dat zijn de 3/4 en 1/2 aansluitingen welke erin gedraaid worden.
Alvast dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Is er hier een tweaker die na een x-aantal maanden de dielektrische koppelingen nog eens van binnen heeft bekeken?

We hebben een paar maanden geleden dielektrische koppelingen gemonteerd nadat we veel oxidatie vonden op de rvs binnenbuis van de uitvoer. Vandaag nog eens gekeken, dit is hoe die koppeling er nu uit ziet.

De schade aan de rvs binnenbuis was er al en is stabiel en lekt niet

In overleg met de leverancier aardpunten doorgemeten. Ik kwam er achter dat het staal van de invoer- en uitvoeraansluiting niet aan aarde hangt of iig dat er een coating of iets overeen zit. Het overdrukventiel wel hangt wel aan aarde. Dat betekent mi dus dat enig dielektrische koppeling niet wordt beschermt door de anode in de boiler!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gteGXLDdXrdQinU6Co_-SWhmpII=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsHiCO0qjVbQnz7XcDk9mswU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfa
SalexSun schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 13:26:
Is er hier een tweaker die na een x-aantal maanden de dielektrische koppelingen nog eens van binnen heeft bekeken?

We hebben een paar maanden geleden dielektrische koppelingen gemonteerd nadat we veel oxidatie vonden op de rvs binnenbuis van de uitvoer. Vandaag nog eens gekeken, dit is hoe die koppeling er nu uit ziet.

De schade aan de rvs binnenbuis was er al en is stabiel en lekt niet

In overleg met de leverancier aardpunten doorgemeten. Ik kwam er achter dat het staal van de invoer- en uitvoeraansluiting niet aan aarde hangt of iig dat er een coating of iets overeen zit. Het overdrukventiel wel hangt wel aan aarde. Dat betekent mi dus dat enig dielektrische koppeling niet wordt beschermt door de anode in de boiler!

[Afbeelding]
Interessant. Ik vermoed dat het er hier ook zo uit ziet. Ik moet sowieso nog eens het overdrukventiel opnieuw monteren. Het viel me op dat die, nu na één jaar, corrosie vertoont en bij een legionellarun minuscule druppeltjes vertoont...

Zal dan ook eens kijken naar de toestand van het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
hfa schreef op vrijdag 28 juli 2023 @ 21:22:
[...]

Het viel me op dat die, nu na één jaar, corrosie vertoont
Waar is die corrosie precies zichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfa
SalexSun schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:24:
[...]

Waar is die corrosie precies zichtbaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lX0nbS5og_8YP-08lpKxg-S7emM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DnhUyMcqlkFSprt9WNIkII0y.jpg?f=fotoalbum_large

Wellicht niet goed te zien, maar bij de aansluiting van het overdrukventiel naar het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johantje
Vandaag de WH20S geïnstalleerd, de 200 liter versie dus. Wat een heerlijk gevoel, douchen zonder gas. Vanavond zijn we alle 4 geweest en ik moet zeggen, het geluid van de WPB valt mij écht reuze mee. Je hoort m. Maar daar is het ook wel mee gezegd. Ik vind het geluid zeker niet te vergelijken met een wasmachine die aan het centrifugeren is. Ja, op 100 mtr afstand misschien. Valt me echt 100 % mee. Gebruik kan ik nog weinig over zeggen. Maar dat zal de toekomst leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johantje
Hij staat op de zolder trouwens.. Open trap, verdieping lager hoor je hem praktisch niet. Samen met de wasmachine en de droger.. (Deze hoor je wel). In en uitblaas nu naar zolder, met het idee om deze te koelen. In de winter wil ik de uitblaas naar buiten hebben en de inblaas vanaf de zolder, met het idee dat hier vaak de wasdroger aanstaat, deze blaast warme lucht in de ruimte, dit is goed voor je COP waarde van de boiler. Iemand hier andere, wellicht betere ideeën over ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emu
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 04-08-2024

Emu

Interessant Forum met real-life ervaringen, dank aan allen.

Na uitgebreid inlezen op verschillende warmtepompboilers (Nibe, TD Energie, Stiebel Eltron, Daikin, Auer en LG), neig ik naar de LG WH27S om verschillende redenen: Garantie 10jr. , hoge subsidie, lage kostprijs, moderne techniek, geschikt voor groot gezin.

Enige waar ik nu sterk over twijfel is de Support Service van LG, die is blijkbaar verschrikkelijk:
https://nl.trustpilot.com...anguages=all&sort=recency

Op de website de service page bekeken, daar staat alleen de handleiding, voor de rest niets. Ook geen firmware update, terwijl dit model alweer 3 jaar in verkoop is.

Zowel de particulier als de installateur zijn afhankelijk van de fabrikant LG, het is toch een primair systeem in huis, zeker in de winter.

Mogelijk dat er inmiddels ervaringen zijn met LG support specifiek voor deze warmtepompboiler?

Ik ga verder zoeken naar informatie hierover en of de boiler wellicht een open bus heeft waar je zelf op kan programmeren.

Mvg. Ed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Emu schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:14:

Na uitgebreid inlezen op verschillende warmtepompboilers (Nibe, TD Energie, Stiebel Eltron, Daikin, Auer en LG), neig ik naar de LG WH27S om verschillende redenen: Garantie 10jr. , hoge subsidie, lage kostprijs, moderne techniek, geschikt voor groot gezin.

Enige waar ik nu sterk over twijfel is de Support Service van LG, die is blijkbaar verschrikkelijk:

Op de website de service page bekeken, daar staat alleen de handleiding, voor de rest niets. Ook geen firmware update, terwijl dit model alweer 3 jaar in verkoop is.

Zowel de particulier als de installateur zijn afhankelijk van de fabrikant LG, het is toch een primair systeem in huis, zeker in de winter.

Mogelijk dat er inmiddels ervaringen zijn met LG support specifiek voor deze warmtepompboiler?

Ik ga verder zoeken naar informatie hierover en of de boiler wellicht een open bus heeft waar je zelf op kan programmeren.

Mvg. Ed
Onlangs mijn installateur gesproken, hij is iig erg te spreken over de service op therma v warmtepompen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• l3p

l3p

www.^.nl

Puur uit interesse en hobby heb ik met een collega een LG bij mij thuis aangesloten.
Daarna hebben we diverse Vaillant en Dimplex aangesloten maar daar zweren we nu toch echt bij.
Vaak makkelijker aan te sluiten qua lucht en water.
Minder groot
Minder beschadiging gevoelig (deukjes)
Minder geluid
Minder problemen

Mijn mening over LG
Airco's prima
Warmtepompen, ik zou zelf vorig jaar bija voor LG gekozen hebben totdat ik bij pagina 20 hier op het forum gestopt ben met lezen. Mij te veel (domme) problemen, net als de WPB's
Warmtepompboilers, werken maar voor zelfde geld zie boven. Als bedrijf of aan familie/vrienden gaan we ze niet meer leveren.

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johantje
Even een update - je..vanaf deze kant.
Sinds zaterdag de LG WH20S geïnstalleerd en wij maken er met het hele gezin (2 man / 2 vrouw gebruik van.(Uitstroom is 10 liter per minuut bij 38 C ).
De boiler warmt op tussen 12.00 uur en 20.00 uur met het idee dat dan de zonnepanelen opbrengst hebben. (We hebben er 20 Liggen). 8 op Oost-Noord-oost en 12 op Zuid/westen. Dit hebben we met het achterliggende idee gedaan dat de saldering zal verdwijnen in de toekomst, zo hebben we opbrengst gedurende de hele dag.. Hoewel deze s middags nogal hoger is dan s ochtends moet ik zeggen. Tot vandaag, dus 5 dagen volledig gebruik gemaakt van de WPB. nog 0,8 M3 gas gebruikt, alleen voor te koken. De Boiler staat op warmtepomp en doet gemiddeld zo n 3,5 á 4 kilowatt per dag. Ik vind t netjes, wat vinden jullie.
En stiekem ben ik benieuwd of er al iemand ervaring heeft met koud water na een aantal douchebeurten, en zo jah. Hoeveel douchebeurten van hoe lang waren dit ?
Ik ga het binnenkort maar gewoon es proberen van 38 C tot het niet meer fijn is.. Graadje of 25 denk ik.. :-)

Als iemand nog iets toe te voegen heeft.....Ik hoor het graag.
Owhjah, de inlaatcombinatie van de ketel staat dicht, evenals de gaskraan van de ketel..

Groeten,
Johan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faber078
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 20-10-2023
goededag allen,

afgelopen vrijdag heb ik de WH27S ontvangen, de pvc aansluitingen voor de condens leidingen zijn niet meegeleverd, was dit bij jullie ook het geval? bij de gemiddelde bouwmarkt hebben ze dit materiaal niet liggen, een 3/4 en een 1/2 pvc elleboog met draad, nu kom ik op google wel het een en ander tegen maar voordat ik iets bestel wat niet voldoet hoop ik dat jullie me in de goede richting kunnen sturen.

mvg,

Fabian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Faber078 schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 01:12:
goededag allen,

afgelopen vrijdag heb ik de WH27S ontvangen, de pvc aansluitingen voor de condens leidingen zijn niet meegeleverd, was dit bij jullie ook het geval? bij de gemiddelde bouwmarkt hebben ze dit materiaal niet liggen, een 3/4 en een 1/2 pvc elleboog met draad, nu kom ik op google wel het een en ander tegen maar voordat ik iets bestel wat niet voldoet hoop ik dat jullie me in de goede richting kunnen sturen.

mvg,

Fabian
Het klopt dat die niet meegeleverd zijn inderdaad. Ik heb hiervoor ook online wat besteld. Je zou even moeten terugzoeken in het topic. Er zijn eerder wat links gedeeld.dacht ik (ik kan het zo snel in mijn email niet vinden)

Edit: toch gevonden:
https://leidingshop.nl/se...innendraad-x-buitendraad/

[ Voor 6% gewijzigd door E-Hoog op 06-08-2023 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• E-Hoog
l3p schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 22:02:
Puur uit interesse en hobby heb ik met een collega een LG bij mij thuis aangesloten.
Daarna hebben we diverse Vaillant en Dimplex aangesloten maar daar zweren we nu toch echt bij.
Vaak makkelijker aan te sluiten qua lucht en water.
Minder groot
Minder beschadiging gevoelig (deukjes)
Minder geluid
Minder problemen

Mijn mening over LG
Airco's prima
Warmtepompen, ik zou zelf vorig jaar bija voor LG gekozen hebben totdat ik bij pagina 20 hier op het forum gestopt ben met lezen. Mij te veel (domme) problemen, net als de WPB's
Warmtepompboilers, werken maar voor zelfde geld zie boven. Als bedrijf of aan familie/vrienden gaan we ze niet meer leveren.
Bedankt voor het delen! Dat is altijd waardevol. LG heeft zo zeker zijn rare problemen. Ik heb ook aircos van LG en die zijn inderdaad prima, alleen zijn de standaard varianten niet de zuinigste met SCOP 4. Alleen de luxere modellen gaan naar 5. Overigens hebben ook de LG aircos rare dingen. De multisplits dan in ieder geval. Ze lijken toch overal wel een vaagheid te willen inbouwen ;-). En op de TVs kan geen F1TV app. De wasmachine is tot nu toe de enige waarin ik nog geen raarheid heb ontdekt, maar die gebruikt mijn vrouw vooral ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
Emu schreef op zondag 30 juli 2023 @ 10:14:

Mvg. Ed
Heb je al iets kunnen vinden over een bus oid? Het slimste dat je volgens mij wel kan doen met de WPB is via home assistant oid. Daar zijn al wel voorbeelden van langsgekomen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
E-Hoog schreef op zondag 6 augustus 2023 @ 10:40:
[...]

Heb je al iets kunnen vinden over een bus oid? Het slimste dat je volgens mij wel kan doen met de WPB is via home assistant oid. Daar zijn al wel voorbeelden van langsgekomen hier.
Via deze hacs integratie idd

https://github.com/ollo69/ha-smartthinq-sensors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faber078
  • Laatst online: 20-10-2023
@E-Hoog dank voor de snelle reactie,

ik zal deze direct bestellen,
de diëlektrische koppelingen hoop ik morgen te ontvangen.

Ik zal het hele topic op mn gemak doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG

SCG

Johantje schreef op maandag 24 juli 2023 @ 21:23:
_/-\o_
Twee grote spanbanden er om heen van boven naar beneden, zodat je boven (1 persoon) wat beter kunt sturen en/of meetillen en twee man onder die met name het gewicht dragen (en in principe geen gebruik maken van de spanbanden. Boiler ging zeker bovenaan het trapgat wel wat scheef, maar heeft geen problemen opgeleverd. Tip: 40 cm boven de onderzijde een badlaken o.i.d. rondom de WP boiler plakken met voldoende schilderstape. Dit voorkomt krassen en deuken in de boiler als deze langs een traptrede scheurt.

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ldj
  • Laatst online: 15-10-2023

ldj

Het is een zwaar ding maar het is mogelijk om hem op zolder te krijgen met 2 personen als je maar wat spullen gebruikt zo als katrollen hijsbanden en wat hout om aan de onderkant het wat op te wrikken met wat hefboom gaat het best en hier en daar wat hoeken weghalen om de draai wat makkelijker te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DRfqmWQ2zdpu00rxR2cLSfL8ke0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uLYWVBzrRbbGLj5NnhluOdW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-liRs7LUlR1Uue1uUr_L6ymtZU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k3XLWPh3sCkR71Ng3sKm7Uke.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lk9WqY4Y00223uaAtGX9mBIvLeU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdbzvKX4ybp9eCyBQUz1dUuO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfD9-ptZxNCkLISdUVJEWlUY-cs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/biV1591sr9QGxEcvo1Ue4JPW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasper79
Dat is een flinke klus geweest
Pagina: 1 ... 9 ... 19 Laatste