Klopt inderdaad. Met name de afvoer maakt anders behoorlijk wat geluid.Fr33z schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:19:
[...]
Waar gaan die slangen heen dan als zowel aan en afvoer binnen zijn? Gewoon anderhalve meter de kamer in?
Ja, dat maakt verschil voor elke boiler of combiketel. Niet "zo veel", maar het maakt wel uit.Voggy schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:07:
Maakt dat zo veel verschil dan? Een cv ketel maakt warm water van 60 graden. Een boiler van 50 (?) graden. Douchen doe je op 38 graden. Er moet toch altijd koud water bij?
Je wilt water niet eerst opwarmen om het daarna weer af te koelen. Dat is verlies.
Zeker voor een warmtepompboiler wil je de temperatuur in het vat natuurlijk zo laag mogelijk hebben (tussen de legionella runs door).
[ Voor 6% gewijzigd door Elsdeniep op 01-03-2026 10:48 ]
Dat is de discussie niet. Het gaat erom dat een thermostaatkraan altijd koud bijmengt; niet dat een andere kraan dat niet doet.Martin7182 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:26:
[...]
Waarom koop je niet gewoon zo'n ouderwetse kraan met twee draaiknoppen? Juist bij een boiler waar water van wisselende temperatuur uitkomt, werkt dat altijd perfect.
Belangrijk om te melden is wel dat de warmwater temperatuur aan het tappunt in Nederland 55°C moet zijn.Elsdeniep schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:46:
[...]
Zeker voor een warmtepompboiler wil je de temperatuur in het vat natuurlijk zo laag mogelijk hebben (tussen de legionella runs door).
Het is geen verlies door afkoeling, je doet koud bij mengen waardoor liters TOENEMEN, dus juist extra winst...Elsdeniep schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:46:
[...]
Ja, dat maakt verschil voor elke boiler of combiketel. Niet "zo veel", maar het maakt wel uit.
Je wilt water niet eerst opwarmen om het daarna weer af te koelen. Dat is verlies.
1 PVoutput . Dongen NB
Er is wel degelijk verlies: de voorraad warm water in het vat verliest meer warmte naarmate het verschil tussen de temperatuur in het vat en buiten het vat groter is.reneeke1970 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:12:
[...]
Het is geen verlies door afkoeling, je doet koud bij mengen waardoor liters TOENEMEN, dus juist extra winst...
Dit geldt ook voor het temperatuurverschil in de leiding.
NEN 1006: De installatie moet zó zijn ontworpen dat bij normaal gebruik 55 °C aan het tappunt kan worden bereikt.Wolly schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:56:
[...]
Belangrijk om te melden is wel dat de warmwater temperatuur aan het tappunt in Nederland 55°C moet zijn.
Dat je de boiler zelf op 40 graden zet, mag best hoor.
Je bent ook niet verplicht om legionella runs te doen.
Dat het niet handig is om die runs niet te doen, is een ander verhaal.
Ligt er een beetje aan hoe je verlies definieert. Je verliest meer energie als je het boilervat heter maakt, maar qua hoeveelheid warm water win je natuurlijk door je vat warmer te zetten. Praktisch gezien: qua aanschafkosten is een kleiner vat goedkoper maar qua gebruikskosten is een groter vat goedkoper.reneeke1970 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:12:
[...]
Het is geen verlies door afkoeling, je doet koud bij mengen waardoor liters TOENEMEN, dus juist extra winst...
Volgens mij moet dat eraf.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Dat witte ding er af? Volgens mij niet. Zie de foto’s van hoe die van mij er uit zag, eerder in dit topic.
Lijkt er op dat ze dat kunststof ding er in meppen ergens mee en dat je daardoor dit krijgt.
Volgens mij dus handiger om de rafels weg te snijden. In de handleiding staat ook niet dat je hier een dop moet verwijderen nl.
Bij mij zat er iets een deuk in. Ik heb hem vlak gemaakt met een nieuw afbreekmes.
Lijkt er op dat ze dat kunststof ding er in meppen ergens mee en dat je daardoor dit krijgt.
Volgens mij dus handiger om de rafels weg te snijden. In de handleiding staat ook niet dat je hier een dop moet verwijderen nl.
Bij mij zat er iets een deuk in. Ik heb hem vlak gemaakt met een nieuw afbreekmes.
[ Voor 12% gewijzigd door Swelson op 01-03-2026 18:48 ]
Kun je het uberhaupt eruit trekken @raven22
:strip_exif()/f/image/CbjfMtpOuvYDRNRIhGQWvf7B.jpg?f=fotoalbum_medium)
Volgens mij hoort het zo eruit te zien. Oftewel flush met het staal. Ik zou in ieder geval geen afsluiting gaan maken op dat plastic.
:strip_exif()/f/image/CbjfMtpOuvYDRNRIhGQWvf7B.jpg?f=fotoalbum_medium)
Volgens mij hoort het zo eruit te zien. Oftewel flush met het staal. Ik zou in ieder geval geen afsluiting gaan maken op dat plastic.
[ Voor 81% gewijzigd door Jim423 op 01-03-2026 20:35 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Zoals ik al zei heb ik een grohe thermostaat mengkraan. Deze sluit naar mijn idee de koudwater leiding echt wel af.Martin7182 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:26:
[...]
Waarom koop je niet gewoon zo'n ouderwetse kraan met twee draaiknoppen? Juist bij een boiler waar water van wisselende temperatuur uitkomt, werkt dat altijd perfect.
Ik merkte toevallig gister nog, toen de wpb zo goed als leeg was (en er dus geen koud water werd bijgemengd), dat het cooltouch de warmte aannam van het water (kan ook niet anders, want er was geen koud water meer om te koelenWolly schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:22:
[...]
Mijn Grohe heeft cooltouch (of hoe ze dat ook noemen), er is dus geen kans dat je je verbrandt aan hete onderdelen.
Dat kan volgens mij alleen als ze koud water gebruiken, een ander middel om de kraan af te koelen zie ik niet zo snel.
Kraan werkt overigens prima met lage wpb temperatuur.
Its me...
Zie mijn eerdere antwoord: volgens Grohe mengen thermostaatkranen altijd koud water bij.Kingiez schreef op zondag 1 maart 2026 @ 20:33:
[...]
Zoals ik al zei heb ik een grohe thermostaat mengkraan. Deze sluit naar mijn idee de koudwater leiding echt wel af.
[...]
Ik merkte toevallig gister nog, toen de wpb zo goed als leeg was (en er dus geen koud water werd bijgemengd), dat het cooltouch de warmte aannam van het water (kan ook niet anders, want er was geen koud water meer om te koelen. En voor mij nog een indicatie dat het koud water echt dicht was, want normaal is het idd koud)
Het zit er inderdaad ingeperst in, zal hem voorzicht bijwerken, hij steeks wet iets meer uit dan de middelste en de bovenste aansluiting.Swelson schreef op zondag 1 maart 2026 @ 18:47:
Dat witte ding er af? Volgens mij niet. Zie de foto’s van hoe die van mij er uit zag, eerder in dit topic.
@raven22 afdichting doe je op het schroefdraad, teflon, Loctite 55, etc. Dus braampjes eraf en lekker laten zitten
Als je afdicht op het schroefdraad: waarom levert Antlantic dan een rode fiber ring mee bij hun veiligheidsgroep (die je direct op de WPB moet plaatsen)?jj85 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 22:55:
@raven22 afdichting doe je op het schroefdraad, teflon, Loctite 55, etc. Dus braampjes eraf en lekker laten zitten
Waarom zou je 'natuurlijk' de temperatuur zo laag mogelijk willen? In absolute getallen valt er op SWW niet heel veel te besparen. En er zijn genoeg redenen om hem juist warmer te willen, bijvoorbeeld hoeveelheid beschikbaar warm water, legionella gevoelig buizenstelsel, of voldoende warm water druk? Ik snap dat sommigen graag alles zo zuinig / efficiënt mogelijk doen, maar ik denk niet dat het een natuurlijke wetmatigheid zou moeten zijn om de temperatuur zo laag mogelijk te houden?Elsdeniep schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:46:
[...]
Ik heb de mijne standaard op 52 graden staan. In combinatie met een douche WTW geeft dat geen merkbaar verschil met de oude CV ketel (die op 60 stond voor SWW), afgezien van het feit dat het water nu veel sneller warm is.
@jurjen_g lagere temperatuur betekent dat de WPB efficiënter draait en er (vooral ook erna) minder warmteverlies is van het vat en leidingen. De warmte in de leiding tussen WPB en kraan gaat na warmwaterverbruik zo goed als verloren. Het hangt van de lengte en aantal tapmomenten af hoeveel je verliest.
Bij een WPB zou efficiency een belangrijke factor moeten zijn. Anders kun je net zo goed een COP 1 oplossing nemen. Niets op tegen overigens. Als ik vanaf 2027 moet gaan betalen bij teruglevering, dan stop ik mijn stroomoverschot met een elektrisch element in het vat. Op zulke momenten van de dag telt efficiency niet (je kunt de zon niet dimmen of uitzetten
)
Bij een WPB zou efficiency een belangrijke factor moeten zijn. Anders kun je net zo goed een COP 1 oplossing nemen. Niets op tegen overigens. Als ik vanaf 2027 moet gaan betalen bij teruglevering, dan stop ik mijn stroomoverschot met een elektrisch element in het vat. Op zulke momenten van de dag telt efficiency niet (je kunt de zon niet dimmen of uitzetten
Wat een onzin... waarom MOET iedereen die perfecte COP nastreven en anders maar een COP1 oplossing nemen.Anders kun je net zo goed een COP 1 oplossing nemen.
Waaarom kun je niet genieten van het idee dat je met COP 2,5-3 ook een mooie duurzame en comfortabele oplossing gevonden hebt...
Er is een verschil tussen het woord "belangrijkste" en "belangrijke"
COP zegt niets over de duurzaamheid van de energiebron. COP 1 verwarmen met je eigen zonnestroom is namelijk ook 100% duurzaam.Jerra schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Wat een onzin... waarom MOET iedereen die perfecte COP nastreven en anders maar een COP1 oplossing nemen.
Waaarom kun je niet genieten van het idee dat je met COP 2,5-3 ook een mooie duurzame en comfortabele oplossing gevonden hebt...
Tjah jullie zien de quote toch..?
Overigens mee eens, maar in de winter en tussen seizoenen van nederland bestaat er geen overschot van zonne- en/of windstroom.
Dus iets verder dan je eigen portomonnee kijkend is inzetten op een vermindering van energieverbruik volgens mij altijd waardevol, voor de medemens en de toekomst
Ik snap nog steeds niet waarom je dus "Anders net zo goed een COP 1 oplossing nemen." kan?
Overigens mee eens, maar in de winter en tussen seizoenen van nederland bestaat er geen overschot van zonne- en/of windstroom.
Dus iets verder dan je eigen portomonnee kijkend is inzetten op een vermindering van energieverbruik volgens mij altijd waardevol, voor de medemens en de toekomst
Ik snap nog steeds niet waarom je dus "Anders net zo goed een COP 1 oplossing nemen." kan?
Omdat je een WPB neemt om te besparen. Het douchecomfort met water boven de 40 graden is niet beter, er moet alleen meer koud water bij.
Maar niets moet he. 52 graden is ook prima. COP 1 ook.
Je kunt uitrekenen hoe lang je een WPB moet gebruiken om de meerwaarde terug te verdienen. Ik denk dat dat bij hoge watertemperaturen tegen kan vallen. Juist ook omdat de compressor dan een stuk harder slijt.
Je kunt uitrekenen hoe lang je een WPB moet gebruiken om de meerwaarde terug te verdienen. Ik denk dat dat bij hoge watertemperaturen tegen kan vallen. Juist ook omdat de compressor dan een stuk harder slijt.
Voor mij is comfort het meest belangrijke. Die van mij staat standaard op 55 graden. De 300 liter boiler is dan goed voor ca. 430 liter water van 40 graden, dus we kunnen er langer mee douchen. Ik heb een schakeling dat hij bij overproductie van de PV door gaat verwarmen naar 65 graden, wat dan weer goed is voor 570l water van 40 graden.Martin7182 schreef op maandag 2 maart 2026 @ 13:25:
Omdat je een WPB neemt om te besparen. Het douchecomfort met water boven de 40 graden is niet beter, er moet alleen meer koud water bij.
Die laatste 10 graden extra watertemperatuur kost relatief veel energie, maar dit doet ie alleen op momenten dat er wordt teruggeleverd, dus ik krijg het altijd gratis met daarbij veel meer comfort!
Er MOET natuurlijk niets maar we zijn hier op Tweakers. Eén van de betekenissen van tweaken is het optimaliseren van instellingen.Jerra schreef op maandag 2 maart 2026 @ 10:47:
[...]
Wat een onzin... waarom MOET iedereen die perfecte COP nastreven en anders maar een COP1 oplossing nemen.
Trouwens: ik stoorde mij een klein beetje aan jouw kwalificatie "onzin" van een post die best goed onderbouwd was.
Aardig duurt het langst.
Nou is het daadwerkelijk niet de bedoeling geweest om wie dan ook te beledigen hoor
Maar mij deze dan mijn oprechte excuses aan @Martin7182 en anderen.
Tegelijkertijd sta ik nog steeds achter mijn opmerking, maar dan aardiger, ik vind dat iemand die zijn boiler op 52 graden zet niet in het verdomhoekje hoeft te worden gezet met een COP1 oplossing. Dat is toch verre van optimaliseren, ook verre van aardig.
Tegelijkertijd sta ik nog steeds achter mijn opmerking, maar dan aardiger, ik vind dat iemand die zijn boiler op 52 graden zet niet in het verdomhoekje hoeft te worden gezet met een COP1 oplossing. Dat is toch verre van optimaliseren, ook verre van aardig.
Is ok hoor, ik kom ook niet echt subtiel uit de hoek.Jerra schreef op maandag 2 maart 2026 @ 16:50:
Nou is het daadwerkelijk niet de bedoeling geweest om wie dan ook te beledigen hoorMaar mij deze dan mijn oprechte excuses aan @Martin7182 en anderen.
Tegelijkertijd sta ik nog steeds achter mijn opmerking, maar dan aardiger, ik vind dat iemand die zijn boile rop 52 graden zet niet in het verdomhoekje heoft te worden gezet met een COP1 oplossing. Dat is toch verre van optimaliseren, ook verre van aardig.
Ik denk dat er, zeker met een R32 machine, een bovengrens is waarboven je beter met een elektrisch element kunt gaan verwarmen. Misschien ben ik bang gemaakt door de handleiding met waarschuwingen. Ik heb gisteren mijn WPB per ongeluk tot 58 °C door laten lopen (a.g.v. nog niet geautomatiseerde legionella-run). Normaal gesproken stop ik bij 55 °C (de rest met element) en met regulier verwarmen bij 45 °C.
:strip_exif()/f/image/nH0dQZriZjM7SHacw4XCrVPJ.jpg?f=fotoalbum_large)