Ik sta op het punt om onze Atlantic Calypso VM WPB te plaatsen, en zat nog even uit te zoeken hoe het nu zit met een waterontharder. Ik vond de posts van @
CurlyMo waaruit blijkt dat het met name van belang is dat de waardes die met de elektrische geleidbaarheid van het water te maken hebben in orde zijn, maar
wat die waardes dan zouden moeten zijn lees ik nergens.
Weet iemand dit?
Ik heb eea bij ons gemeten.
- pH-waarde is met een teststripje met kleuren gemeten, en de kleuren rondom onze gemeten waarde lijken allemaal erg op elkaar dus ik weet niet hoe nauwkeurig het is.
- EC waarde is gemeten met een EC-meter die op 2 punten is gekalibreerd met kalibratievloeistof
- TDS waarde gemeten met goedkoop metertje van een tientje
- dH waarde gemeten met titrant
De resultaten:
met volledig onthard water
Hardheid: 0 dH
pH = 6.75
EC = 520 microsiemens/cm
TDS = 250 ppm
met waterontharder uit het circuit (bypass open)
Hardheid: 10 dH
pH = 6.75
EC = 470 microsiemens/cm
TDS = 230 ppm
met bypass waterontharder half open:
Hardheid: 4 dH
pH = 6.75
EC = 455 microsiemens/cm
TDS = 216 ppm
Zit hier een waarde tussen waar ik mij zorgen over moet maken?
Opmerkelijk genoeg lijken de waardes zelfs beter mét ontharder? Waarom vereist Atlantic voor de garantie dan een minimale hardheid van ongeveer 4.5 dH?
En de waardes met de bypass half open zijn zelfs lager dan met de bypass helemaal open, waar ik had verwacht dat ze tussen de waardes met de bypass dicht en open in hadden gelegen
De metingen zijn verricht met uitvoerig doorspoelen van de leidingen tussen de wijzigingen van de positie van de bypass in.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
[
Voor 39% gewijzigd door
Glenfiddich op 12-09-2025 17:45
]