Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 114 115 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06:28
Derpie1234 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:05:
Net naar de warmteservice voor dakdoorvoer, 175€ per stuk. Die valt wel even tegen
Van goud?
Of zo bijzonder?

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 05-10 22:58

Rzaan

Altijd zoekende

Ik was dat ook wel kwijt. Meer nog volgens mij. Maar ik had doorsnede 180/200.
Als je ze kleiner neemt, zijn ze ook goedkoper.
Vind de mijne wel mooi. Niet van die lullige pijpjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wgEk5GSK740IVeyAaWgJj4Cdyf8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/e1y0JS06eCg1tteQDujLBC4u.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0BD2zZ2iLtlHsYE28OkVeohD2s=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/qERRAmUSczOjWKBC7lskYqw2.webp?f=user_large

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-10 11:07
Ik heb de Ubbink Valetis genomen, die kost iets van 120 euro.
Diameter doorvoer is 150/160 en geïsoleerd.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-10 15:27
Dat zijn inderdaad mooie doorvoeren. Bij mij gaat het om een platdak doorvoer. Dat moet toch goedkoper kunnen ? 2 stuks komt dan op 350€.

[ Voor 11% gewijzigd door Derpie1234 op 25-09-2025 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Derpie1234 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:29:
Dat zijn inderdaad mooie doorvoeren. Bij mij gaat het om een platdak doorvoer. Dat moet toch goedkoper kunnen ? 2 stuks komt dan op 350€.
Eerste hit google 'platdak doorvoer' :X :
https://www.ventilatiesho...t-dak/?vs_diameter=160+mm

Bijv https://www.ventilatiesho...unststof-kap-150-160mm-2/
62 euro. Geen idee of het kwalitatief wat is.

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:28
Als je de WPB op de plek zet waar de cv ketel vroeger stond zou je ook nog kunnen overwegen de rookgasafvoer hiervan te gebruiken (mits je natuurlijk wel even goed nadenkt over zaken als condensatie, en of je die beter voor aan of afvoer kunt gebruiken).

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
onlinaius schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:39:
Als je de WPB op de plek zet waar de cv ketel vroeger stond zou je ook nog kunnen overwegen de rookgasafvoer hiervan te gebruiken (mits je natuurlijk wel even goed nadenkt over zaken als condensatie, en of je die beter voor aan of afvoer kunt gebruiken).
Dat is mijn plan ook eigenlijk. Alleen is die qua diameter volgens mij geen 160mm. Dus moet nog eens een drukvalberekening maken of dat veel impact gaat hebben op de luchtflow :)

Af anders gezegd: maakt het uit of ik 20m 160mm leiding aanleg vs 1m @ 160mm + 50cm @ 120mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:04
jj85 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 21:54:
[...]

Dat is mijn plan ook eigenlijk. Alleen is die qua diameter volgens mij geen 160mm. Dus moet nog eens een drukvalberekening maken of dat veel impact gaat hebben op de luchtflow :)

Af anders gezegd: maakt het uit of ik 20m 160mm leiding aanleg vs 1m @ 160mm + 50cm @ 120mm
Dat is ook wat we hier gedaan hebben (Hewalex 3 kW), en dat werkt prima. Moet er wel bij zeggen dat we binnen/buiten opstelling gebruiken met ingaand 0 m en uitgaand 2 m 160 mm + 1 m 125 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Derpie1234
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-10 15:27
@jj85 je hebt gelijk inderdaad. Ik dacht dat 150-160 dubbel concentrisch is maar wat klopt niet. En kwa condens zou het goed moeten gaan toch ?

De uitblaas is kouder dan de omgevings lucht en inkomende lucht dezelfde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-10 10:38
Om nog even terug te komen op het ontbreken van de pv instellingen. Hierbij een aantal fotos.
Zijn er ook gebruikers van de Atlantic Explorer V4 die dit wel hebben staan in hun instellingen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siGPzxhRzWvT3z3f5Ha5DxNe9W0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kp4ixhIG1Dvy4wERqyPas8ip.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zpxwzUtOHmsbVaHL6TXf-ADGgpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9PRWJmh2qHPASQajvzHyohFN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OzSkRRMQTrGgX86L6bJQiwAv6zQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zj89ID3xLv7jWRSqjjBeDqDL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N3dKAg1hGoWQzY5tTmgGn0zQhog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X90nQDdUfNAPTitdYQJclbU2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Aj0IPumiXbC1XiEwc-KoRjCR1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w8aFqmrO9HKmz1KOLLLexwlq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3lmFy3UtKlc7gulW4i0jmdCQCA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kKGYMYijjC6PfL8rHeSRKS4a.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vU4Tm16TgbatYYRGYWAnV0oSNgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sL4tpeSOIThsvLGhDG5XMGug.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6m6S1ftfdMErJlthCbZgUf06Nrs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PptrzSifQh3XNLvulaaTH6h3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Lfsq35-DXKhVTyWq2fFEQzd0VU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HrpBdpEbCQ46AYOdtnelqH0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ihSgE8vUWUxuAstpfkqCnW7JThc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PPW1EuPy1y5XQzV4UJR3i5hM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h0cV8zE6T5ua8hstSXPX7BOTjJQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vyMDvg08JxmMqOEnVfLw0dkh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-10 20:08
@WirelessErik Hoe staat de “Steunverwarming zonnecollector” ingesteld? Volgens mij kan je of PV of een zonnecollector gebruiken. Misschien verdwijnt de ene instelling als je de andere aanzet?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onlinaius
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 00:28
Derpie1234 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 08:43:
@jj85 je hebt gelijk inderdaad. Ik dacht dat 150-160 dubbel concentrisch is maar wat klopt niet. En kwa condens zou het goed moeten gaan toch ?

De uitblaas is kouder dan de omgevings lucht en inkomende lucht dezelfde temperatuur.
Dat betekend wel dat het kan condenseren op de uitblaaspijp. En als je hiervoor het oude rookgaskanaal gebruikt, en dit metaal is ipv kunststof zou je roest / druppelend roestig water kunnen krijgen. Mij werd indertijd bij advies over een WPB dan ook afgeraden het rookgaskaneel voor afvoer van koude lucht te gebruiken. Aanvoer kan wel, maar daar heb ik al een efficientere optie voor bedacht, dus dat wil ik eigenlijk liever niet.

Dat vond ik wel een domper, want dat rookgaskanaal zit er toch, en om nu tegen extra kosten nog een gat door de muur te laten boren vind ik wel wat zonde, zowel qua kosten als qua extra warmteverlies.

[ Voor 11% gewijzigd door onlinaius op 26-09-2025 11:05 ]

Mid-Limb, 2-ond-1-kap, 1965, 133m2, 12 ZP 4800wp met 4200wp GoodWe conv, 67m2 VVW, etage: 4 rad + 7 m2 VVW, 1 Quatt, Mits Heavy 5KW + 3.5KW, Toon 1, elec koken, CV uit, VVW mengt niet, 'oud' dubbel glas, isolatie RD 1.5 - 2.5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
RichieB schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:29:
@WirelessErik Hoe staat de “Steunverwarming zonnecollector” ingesteld? Volgens mij kan je of PV of een zonnecollector gebruiken. Misschien verdwijnt de ene instelling als je de andere aanzet?
Zoals je kunt zien op 1 van de fotos staat deze op alleen warmtepomp ingesteld.
Als ik hem op zonnecollectoren zet, krijg ik niet een extra optie voor de pv erbij helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Even een theoretische vraagje mbt de diëlektrische koppelingen.

Aan de warme uitgang zit een diëlektrische koppeling.
Aan de koude ingang zit geen diëlektrische koppeling.

Het koper leidingwerk komt daarmee aan de warme kant niet in contact met het boilervat.

Echter zijn de warm en koudwaterleiding (elektrisch gezien) wel met elkaar verbonden. Bijvoorbeeld via de mengkraan in de badkamer (en potentiaalvereffening badkamer). Dus links en rechts van de diëlektrische koppeling hebben dezelfde potentiaal.

Heeft zo'n diëlektrische koppeling enkel aan de warmte uitgang wel nut met het oog op galvanische corrosie? Of werkt het pas echt goed als ik dan ook aan de koude kant een diëlektrische koppeling toepas?

(wat ik overigens sowieso moet gaan doen ivm de recirculatiepomp die ik tussen warm en koud gezet heb; daardoor wordt de koude ingang natuurlijk net zo warm als de warme uitgang).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urKuR7EqPovF5YAWdA2tmGxQrBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5RIkn7WqHoAUuqyhzEXvK2Gc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 26-09-2025 12:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
@jj85 het gaat niet om elektrische isolatie (drinkwater geleidt ook), maar om contact tussen verschillende metalen. Galvanische corrosie hangt af van de metaalsoorten die contact met elkaar maken en gaat sneller bij hogere temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Martin7182 schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 12:56:
@jj85 het gaat niet om elektrische isolatie (drinkwater geleidt ook), maar om contact tussen verschillende metalen. Galvanische corrosie hangt af van de metaalsoorten die contact met elkaar maken en gaat sneller bij hogere temperaturen.
Thanks! Ook wel weer logisch eigenlijk 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smily 24
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-10 22:48
Hallo ik heb hetzelfde probleem als jullie, ook storing 30.3, ik heb er nog geen oplossing voor, haal spanning eraf en zet hem daarna op boost en dan blijft het weer even weg!!
Iemand idee wat het kan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:55
WirelessErik schreef op maandag 22 september 2025 @ 20:57:
Vanavond maar eens 230 opde klemmen gezet. Niks???
Vreemd. Vind ook geen instelling mbt pv installatie, wel voor zonne collectoren.

Erik
Moet werken. Ik heb een smart plug via home assistant gekoppeld. Bij langer dan X minuten N overschot pv schakel ik 230 erop en gaat hij draaien. Zit wel delay op.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Voor wie geen PV optie ziet en geen timer heeft ingesteld:
Stel eens een timer in (1 of 2 tijdblokken van samen minimaal 8u lang).
Garantie tot de deur maar dat is een verschil dat ik zie met plaatjes waar het werkt.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Smily 24 schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:30:
Hallo ik heb hetzelfde probleem als jullie, ook storing 30.3, ik heb er nog geen oplossing voor, haal spanning eraf en zet hem daarna op boost en dan blijft het weer even weg!!
Iemand idee wat het kan zijn?
Dat gaat om het warmtepomp deel, kan te maken hebben met te weinig koelmiddel of een expansieventiel dat niet (goed) werkt.
Je kan zien dat er ergens ijs op zit waar het niet hoort als er te weinig koelmiddel in zit.
Fantastisch toch die handleidingen, helemaal zelf in opgezocht :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 05-10 10:23
Er is al veel geschreven over aansluitschema van een wpb. Uiteraard heb ik het schema van de fabrikant maar vele topics in dit forum beschrijven vele meerdere mogelijkheden.

Een pomp tussen warme uitgang en koude ingang wanneer turbo stand wordt ingeschakeld.
Vanuit warme uitgang eerst naar beneden met de leiding.(sifon)
Wpb als bijverwarming via col als ondersteuning hybride warmtepomp?
En misschien nog veel meer opties om rendement van wpb te verhogen.

Ik kom echter geen complete installatieschema tegen.

Wie heeft een complete aansluitschema waarin ook de extra opties zijn toegevoegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 06:56
jj85 schreef op zaterdag 13 september 2025 @ 17:19:
Ook wel aardig van de V5. Naast de (witte) circulatie-aansluiting zit een opening voor een temperatuursensor. In de isolatie zit een soort holte waardoor een sensor tegen het stalen vat komt te liggen.

Afgewerkt met een magnetische sticker.
[Afbeelding][Afbeelding]
Tempex als isolatie.
Wonderbaarlijk dat dit ding dus een van de betrouwbaardere boilers blijkt want alles lijkt maar zo zo aan het ding. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPMC
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 05-10 11:25
Warmtepomp vraagje voor de vele vele kennis hier. Ik heb al veel gelezen maar ben nog niet waar ik zijn wil.

In het kort:
Mijn oude ketel gaat eruit. Daarvoor in de plaats komt een Weheat Sparrow, die rechtstreeks op de beneden verdeler wordt aan gesloten en boven wordt doorgelust. Dat is al bepaald, en uitgebreid besproken in ander topic. Wat te doen met SWW. Ik dacht eerst een COP 1 boiler van 300 liter en met mijn overproductie van 36 zonnepanelen te voeden. Maar ja in de winter ga ik dan toch flink betalen en het kan energie zuiniger heb ik me hier laten vertellen!

Daarom aan het kijken naar andere oplossing. dat kan zijn:

* een W/W warmtepomp boiler, die gebruik maakt van het retourwater van de LTV vloerverwarming. Vraag: omdat de sparrow beneden rechtsreeks op de verdeler wordt aangesloten, en boven ((veel) minder verwarmd wordt, is mijn vraag of de flow dan wel genoeg is om dit te kunnen doen. Hoeveel flow heeft bv de Dimplex Edel ( of een alternatief) nodig?

Misschien beter: Ik heb al 250mm aan en afvoerbuizen in mijn ketelhok van mijn (te verwijderen Daalderop combinair). Dat neigt naar een L/W Warmtepompboiler. MAAR:

1) geluid, hoe goed te managen. ketelhok op zolder waar ook mensen slapen
2) Hoeveelheid SWW water beschikbaar want:

- Mijn vrouw wil in de winter regelmatig in bad, soms ook anderen.
- en de andere 3 personen willen douchen

Daarom wil het water zo heet mogelijk (na) verwarmen.

Kijk ik naar de Atlantic 5, dan kan ik met naverwarmer naar max 62 graden brengen breng ik. Omdat ik maar 200/240 liter kan plaatsen ivm ruimte ( misschien 270) Zou ik liever heter naverwarmen met elektrisch element, eventueel ook met hoger vermogen

Zijn er WP boilers op de markt (met buiten lucht aan en afvoer) die wel heter na te verwarmen zijn, zodat ik gegarandeerd voldoende SWW water heb?

of: zou ik een bv 100 liter boiler nast de atlantic kunnen plaatsen en die wel kunnen verwarmen tot 85/90 gr?

Benieuwd naar jullie ideeen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-10 14:29
Heeft iemand hier ervaring met de warmtepompboilers van Heatcomp BV uit Nunspeet?

Staat er een op een offerte van een installateur. Maar online is er weinig over te vinden. Model van 200 liter voor 2600 euro (alleen het apparaat zelf).

Display van het model op hun homepagina vind ik erg veel lijken op deze Maxicool wpb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swelson
Technician- schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:44:
[...]

Tempex als isolatie.
Wonderbaarlijk dat dit ding dus een van de betrouwbaardere boilers blijkt want alles lijkt maar zo zo aan het ding. _O-
Wat bedoel je voor andere aanmerkingen op de V5 met ‘alles’?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
WPMC schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:19:

Zijn er WP boilers op de markt (met buiten lucht aan en afvoer) die wel heter na te verwarmen zijn, zodat ik gegarandeerd voldoende SWW water heb?
Als je flexibiliteit zoekt, dan zou de Hewalex een optie kunnen zijn. Dit is een losse unit waar je zelf een SWW-vat bij zoekt. Hij gaat maar tot ~60 graden, maar m.b.t. het element heb je alle vrijheid.
Het (grote?) hewalex warmtepomp(boiler) avontuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
WPMC schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:19:
[...]
Dat neigt naar een L/W Warmtepompboiler. MAAR:

1) geluid, hoe goed te managen. ketelhok op zolder waar ook mensen slapen
Dan verwarm je de SWW-boiler toch overdag? Dan heeft niemand er last van.
[...]
Kijk ik naar de Atlantic 5, dan kan ik met naverwarmer naar max 62 graden brengen breng ik. Omdat ik maar 200/240 liter kan plaatsen ivm ruimte ( misschien 270) Zou ik liever heter naverwarmen met elektrisch element, eventueel ook met hoger vermogen
[...]
De Atlantic Explorer 4 kan gewoon op de compressor naar 62 °C en met het element waarschijnlijk nog hoger. Die is vast nog wel ergens te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-10 21:49
RichieB schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:53:
De Atlantic Explorer 4 kan gewoon op de compressor naar 62 °C en met het element waarschijnlijk nog hoger. Die is vast nog wel ergens te koop.
De V5 kan toch ook tot 62 graden op de compressor (dmv PV contact op I1)? Ten minste, zo lees ik het in de wat sumiere handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Flatisa schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:03:
[...]

Ik.heb 150 liter en dat is al erg krap aan voor 2 mensen als je beiden 10 minuten douchet. Voor 3 mensen is 150 echt heel weinig. Die Calypso is ook niet zo best geïsoleerd. Ik zou die dakdoorvoeren laten zitten en met de bespaarde kosten een Atlantic Explorer V4 laten plaatsen van 270 liter. Die heeft ook een grotere compressor, die in de Calypso is echt miniscuul. Die doet hier (ik heb hem dus thuis) iets van 270 watt, terwijl de Explorer ongeveer 600 watt doet.
Ik vraag me af waarom het niet lukt.
Hebben jullie een stortdouche ?
Of de boiler in de kelder met badkamer op zolder en een uponor 32mm als warmwaterleiding en/of douchen op 45 graden.

50 liter p.p moet toch haalbaar zijn.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar de Calypso maar dan de 100L versie.

De Capypso heeft label A+ wat is daar niet goed aan geisolleerd?

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 29-09-2025 13:45 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Wij hebben de Calypso 100 liter versie en redden dat met zijn tweeën met een normale waterbesparende douchekop (dus geen regendouche o.i.d.) prima. Waterdoorvoer bij het douchen circa 5 liter per minuut.

Mijn partner is een lange doucher, staat er gemiddeld 15 minuten onder. Ik ben zelf een korte doucher, meestal minder dan 5 minuten.

Bij ons staat de WPB ingesteld op 55 graden.

De sensor in het midden van de boiler gaf aan het begin van de douchebeurt 52.6 graden aan. Nadat mijn partner gisteren een kwartier onder de douche heeft gestaan gaf de sensor in het midden van de boiler nog een temperatuur aan van 31 graden. Het "middelste" water is dus in een kwartier circa 21.5 graden afgekoeld.

Vervolgens had de compressor de boiler in iets minder dan 3 uur weer op temperatuur.

Hopelijk is dit informatie waar je iets mee kan.

[ Voor 3% gewijzigd door Glenfiddich op 29-09-2025 14:00 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flatisa
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05-10 22:59
mr_evil08 schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:40:
[...]

Ik vraag me af waarom het niet lukt.
Hebben jullie een stortdouche ?
Of de boiler in de kelder met badkamer op zolder en een uponor 32mm als warmwaterleiding en/of douchen op 45 graden.

50 liter p.p moet toch haalbaar zijn.
Ik ben zelf ook aan het kijken naar de Calypso maar dan de 100L versie.

De Capypso heeft label A+ wat is daar niet goed aan geisolleerd?
Een gewone douchekop, geen regendouche of stortdouche. Ik kom wel van een V3 met 270 liter, dus wel wat anders gewend. Wellicht komt het door de beperkte inhoud, maar met de V3 had ik nooit dat hij op dezelfde dag (zonder dat er uberhaupt gedouched werd) nog een run ging maken tegen de avond aan. Hij maakt sowieso meer draaiuren dan de 270 liter (die dus ook een aanzienlijk grotere compressor heeft)

Als je zuinig doucht is het wel voldoende hoor, maar qua toekomstbestendigheid had ik persoonlijk liever net wat extra uitgegeven voor een 270 liter. Die verbruikte bij mij iets van 600-650 kwh, en de Calypso zit op 450-500kwh. Dat vind ik verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jansd
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 08:32
Ik overweeg de aanschaf van een Atlantic explorer 270l v5. Ik zit een beetje met intern transport naar de uiteindelijke locatie in huis. In verband met beperkte draairuimte zou hij daar rechtop door een deuropening moeten van ongeveer 201 cm, terwijl het apparaat volgens de specs 206 cm hoog is. Zijn de zijkappen (onderdeel 3 en 4) van het bovendeel (rondom de warmtepomp) eenvoudig te verwijderen? Ik lees dat er ook nog een luchtkast (onderdeel 6) rondom de compressor zit. Kan die er ook makkelijk af? Ik zou verwachten dat ik daarmee wel 5 cm kan winnen in hoogte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2YYibebggCfjxZ5dho56hWKvMU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZ5z4rFyBIwBxqWJtCEAC4Gf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-10 21:49
Hij mag ook op zijn kant, let wel even op welke kant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXYWsD2E__rcdxI1qQKRs-YL3QY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jTuqXMkNMlrlMk5DDQ4xvri.jpg?f=fotoalbum_large

Of je veel wint met de kappen durf ik niet te zeggen aangezien ik zelf nog aan het orienteren ben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Martin7182 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 23:06:
[...]

Dat is ook wat we hier gedaan hebben (Hewalex 3 kW), en dat werkt prima. Moet er wel bij zeggen dat we binnen/buiten opstelling gebruiken met ingaand 0 m en uitgaand 2 m 160 mm + 1 m 125 mm.
Stapje verder. Verloopje ge3Dprint van 160mm naar zo'n 125mm. Deze past perfect op de oude rookgasafvoer :)
Later deze week komt het EPS leidingwerk, dus dan kan ik hem verder aansluiten.

Maximaal toelaatbaar drukverlies is 130Pa. Het kleine stukje (40cm) 125mm geeft zo'n 5Pa extra, dus dat moet geen probleem gaan vormen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v1HLSVdEifpwg1ITHBjpzPLpbU4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5lkuqQdD8DszjPNXgbc82Zdh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7tpMnkY78IE6JzdRB3iB0aBcY7o=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dNEm3oXJjdUT4An8V4nbhlTg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2Tx1WKodVTdQmscjLxvxGd5eqA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7zUI2p2IydcSKCE5jvlcf3kY.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 11% gewijzigd door jj85 op 30-09-2025 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Judge Ming
  • Registratie: September 2006
  • Nu online

Judge Ming

Full electric per 8/2024

jansd schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 07:36:
Ik overweeg de aanschaf van een Atlantic explorer 270l v5. Ik zit een beetje met intern transport naar de uiteindelijke locatie in huis. In verband met beperkte draairuimte zou hij daar rechtop door een deuropening moeten van ongeveer 201 cm, terwijl het apparaat volgens de specs 206 cm hoog is. Zijn de zijkappen (onderdeel 3 en 4) van het bovendeel (rondom de warmtepomp) eenvoudig te verwijderen? Ik lees dat er ook nog een luchtkast (onderdeel 6) rondom de compressor zit. Kan die er ook makkelijk af? Ik zou verwachten dat ik daarmee wel 5 cm kan winnen in hoogte.
[Afbeelding]
Alleen schroeven (nr 5, 4 stuks) los halen en de kappen schuiven naar voren/achteren er vanaf. Of je daar hoogte mee wint is een tweede. Het bovendeel (nr 2) met de in/uitgang voor de lucht zou er vanaf komen na het verwijderen van de kappen omdat je nog geen in/uit gaande pijpen hebt. Maar die laatste weet ik niet zeker.

Let wel op dat de exposed pomp nu gevoelig is voor stoten tegen kozijnen etc. Met name de 'radiator' is snel gedeukt en werkt dan slechter.

54kWh Powerwall, 5.5kWp Solar, Daikin WP L/L + L/W, Ariston Nuovo WPB, Tesla M3P, Zappi 2.1, Woning 1932 A++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakers122018
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:38
Gieliovd520 schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:42:
[...]

Moet werken. Ik heb een smart plug via home assistant gekoppeld. Bij langer dan X minuten N overschot pv schakel ik 230 erop en gaat hij draaien. Zit wel delay op.
Zet je 230v plus en min op de DL1 en op de Dl2 ook plus(bruin) en min(blauw)?
Ik ben bang dat ik de printplaat opblaas oid. ...wil het wel proberen maar heb bevestiging nodig om er zeker van te zijn dat er zowel plus en min 230V op DL1 en DL2 kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-10 11:07
tweakers122018 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 23:10:
[...]

Ik ben bang dat ik de printplaat opblaas oid. ...wil het wel proberen maar heb bevestiging nodig om er zeker van te zijn dat er zowel plus en min 230V op DL1 en DL2 kan.
Als je plus en min gaat gebruiken bij 230 voor kun je er beter af blijven 😉. Blauw is neutraal, bruin is live. In theorie (mits het de bedrading in huis betreft en niet wat uit een kabel met stekker er aan komt omdat je die kan omdraaien) is blauw veilig want neutraal en bruin is live dus geeft je een optater.

Maar ik weet niet of het voor die contacten uit maakt hoe dat de draden zitten.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk0s
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Hier zou een volgende inverstering voor verduurzaming ook een warmtepompboiler kunnen zijn.
Nu heb ik boven mijn bijkeuken een klein zoldertje wat qua oppervlakte nog best ruim is en groot genoeg voor een boiler, er is ook direct toegang daar naar het dak wat aansluit op de aanbouw (platdak)

Het enige probleem is dat dit zoldertje in de hoogte niet heel hoog is, dus een boiler rechtop zetten gaat daar niet passen ben ik bang. Zijn er ook merken die ook hoog staan aangeschreven die de boiler horizontaal hebben? Dan zou het wel passen namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThsAdrns
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:42

ThsAdrns

Be the change!

Het grootste euvel is dat je eigenlijk de hoogte wilt voor de stratificatie (gelaagdheid van koud onder naar warm boven) van het water in het vat. Onze zonneboiler (dus geen WPB, maar dat maakt hiervoor niet uit) ligt ook in het knieschot en ik heb het gevoel dat dit echt punten kost voor de totale opbrengst. Ik kan het verder niet meten of hard maken.

Elektrische rijder sinds 2015 | 9,3 kWp PV + zonneboiler + Daikin-Intergas hybride | Na 2x Nissan Leaf en Citroën ë-C4 nu Ioniq 38 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

[...]

Staat gewoon in de installatie handleiding.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Dirk0s schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 08:18:
Hier zou een volgende inverstering voor verduurzaming ook een warmtepompboiler kunnen zijn.
Nu heb ik boven mijn bijkeuken een klein zoldertje wat qua oppervlakte nog best ruim is en groot genoeg voor een boiler, er is ook direct toegang daar naar het dak wat aansluit op de aanbouw (platdak)

Het enige probleem is dat dit zoldertje in de hoogte niet heel hoog is, dus een boiler rechtop zetten gaat daar niet passen ben ik bang. Zijn er ook merken die ook hoog staan aangeschreven die de boiler horizontaal hebben? Dan zou het wel passen namelijk.
Er zijn ook WPBs met apart vat, dan kun je de unit en het vat naast elkaar installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
Gieliovd520 schreef op zondag 28 september 2025 @ 09:42:
[...]

Wat ik ook doe, geen beweging in de boiler te krijgen. Ook handmatig, 230V erop doet niets. Nagemeten of er wel echt spanning op staat, maar dat is aanwezig. Wacht nog op antwoord van Atlantic uit Frankrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
[...]

Je kan prima blauw van de stekker op bruin van de boiler zetten. Je weet toch ook niet van elk stopcontact waar de bruine en blauwe opzit. Ook weet je van de stekker niet welke blauw of bruin is. Het is ook wisselstroom. Bij gelijkstroom is het wel een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

WirelessErik schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:01:
[...]

Wat ik ook doe, geen beweging in de boiler te krijgen. Ook handmatig, 230V erop doet niets. Nagemeten of er wel echt spanning op staat, maar dat is aanwezig. Wacht nog op antwoord van Atlantic uit Frankrijk
Ook geactiveerd in het menu?

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
klump4u schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:25:
[...]

Ook geactiveerd in het menu?
Zoals je misschien had gezien, is die optie bij mij nergens naar boven te halen. Zie ook een paar posts terug, de fotos van de menu settings. Vandaar de hulpvraag hier en bij Atlantic. Staat toch echt in de handleiding en er staan ook geen model voorwaarden in. Heb de V4 200 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

WirelessErik schreef op vrijdag 26 september 2025 @ 10:05:
Om nog even terug te komen op het ontbreken van de pv instellingen. Hierbij een aantal fotos.
Zijn er ook gebruikers van de Atlantic Explorer V4 die dit wel hebben staan in hun instellingen?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Misschien gemist maar wat staat bij geavanceerde modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:55
WirelessErik schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:01:
[...]

Pagina 139 van https://atlanticclimate.nl/download/8710/?tmstv=1752586201.

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Lees even wat posts terug; @WirelessErik heeft een V4, geen V5 ;) (en heeft bovendien al vanalles geprobeerd)

[ Voor 7% gewijzigd door jj85 op 03-10-2025 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Foutje

[ Voor 98% gewijzigd door klump4u op 03-10-2025 11:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jj85 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:12:
[...]

Lees even wat posts terug; @WirelessErik heeft een V4, geen V5 ;) (en heeft bovendien al vanalles geprobeerd)
Alles behalve wat ik voorstelde, er is namelijk geen timer ingesteld en bij wie het werkt wel.
Maakt niet uit, eigenwijs is ook wijs :)
Bovendien treedt niet elke aanpassing direct in werking, soms moet even de prik van het hele apparaat af.

[ Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 03-10-2025 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

WirelessErik schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 22:28:
[...]

Zoals je misschien had gezien, is die optie bij mij nergens naar boven te halen. Zie ook een paar posts terug, de fotos van de menu settings. Vandaar de hulpvraag hier en bij Atlantic. Staat toch echt in de handleiding en er staan ook geen model voorwaarden in. Heb de V4 200 liter.
Pagina 106 en 107 van de handleiding ook doorlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
klump4u schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 09:11:
[...]

Misschien gemist maar wat staat bij geavanceerde modus?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nrvDd4d13qLmPxIKetToTDF8-Jo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5UXaan4A3MlKnLmnvRQq3sW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DEvCcWLwV41i3do48or78zlsMZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7nQJkW6ukLMOVC2kMgFsJF9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
Speedy-Andre schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:32:
[...]

Alles behalve wat ik voorstelde, er is namelijk geen timer ingesteld en bij wie het werkt wel.
Maakt niet uit, eigenwijs is ook wijs :)
Bovendien treedt niet elke aanpassing direct in werking, soms moet even de prik van het hele apparaat af.
Ik kan best het apparaat even spanningsvrij maken, maar kan mij niet voorstellen, dat daardoor ineens een optie beschikbaar wordt in het menu. Baal er ook van, dat het antwoord van Atlantic zolang op zich laat wachten. En het feit, dat natuurlijk in de handleiding staat dat het mogelijk is. Geen model restricties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swelson
Krijgen de apparaten van Atlantic eigenlijk software updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
Swelson schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:32:
Krijgen de apparaten van Atlantic eigenlijk software updates?
Vroeg me net gisteren hetzelfde af. Zeker nu met de nieuwe modellen die rechtstreeks aan de Wifi hangen.

Heeft iemand overigens uitgevonden of de Explorer V5 ook een geavanceerd menu heeft, zoals bijv de V4. Er is een expert menu met wat instellingen en informatie/diagnostics, maar deze gaat niet zo ver als het verborgen menu van de V4
Atlantic Explorer V4 (Calypso) "geheime" menu's:
- Modus installateur : Menu ingedrukt houden en halve slag naar rechts draaien
- Geavanceerd menu: Vanuit bovenstaande menu Menu ingedrukt houden en halve slag links + rechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• WirelessErik
Kijk,
Dit is de eerste post waarin ik iets lees over een geavanceerd menu. Daar even doorheen gescrolled en wat denk je. Instelling voor photovolatisch staat daar dus in en staat op nee. Deze op ja gezet ( uiteraard 😁) en nu ook zichtbaar in het installateurs menu.
Pfffff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:44

Jerra

Beunhaas in wording

Maar..? DIt werd toch zelf al nagevraagd bij je of je hier had gekeken..? En het staat in de topic start

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
Dan komt gelijk de vervolgvraag. Ik heb dus nu deze functie aan kunnen zetten, als ik dan spanning op de boiler zet, springt het pv icoon in beeld en begint deze te verwarmen. Haal ik later de spanning er weer af, blijft het icoon zichtbaar en blijft hij doorgaan met verwarmen? Gaat hij gewoon naar 62 graden als hij 1 keer een signaal op die ingang heeft gekregen, of zou hij ook weer moeten stoppen met verwarmen als er geen pv beschikbaar is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
Jerra schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:55:
Maar..? DIt werd toch zelf al nagevraagd bij je of je hier had gekeken..? En het staat in de topic start
Volgens mij werd er telkens gevraagd of bij het installateurs menu dit aan stond. Misschien is er een keer gesproken over een advanced menu, maar zie nergens hoe ik daar in terecht komt, ook niet in de allereerste post. Ik lees nu net een paar berichten terug pas, dat dit menu te bereiken is vanuit het installateurs menu.
Heb diverse fotos laten zien, maar niemand verwees mij maar dat "verborgen" 2e menu. Maakt ook allemaal niet uit. Nu gevonden en uiteindelijk sneller opgelost dan vanuit de leverancier. Dat is trouwens ook diep triest.
Nu alleen benieuwd wanneer die functie uitschakelde als dat pv contact wordt verbroken.

Dank voor alle antwoorden en pogingen om te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

klump4u schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 11:39:
[...]

Pagina 106 en 107 van de handleiding ook doorlopen?
@WirelessErik paragraaf 10.4

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
WirelessErik schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:21:
[...]

Volgens mij werd er telkens gevraagd of bij het installateurs menu dit aan stond. Misschien is er een keer gesproken over een advanced menu, maar zie nergens hoe ik daar in terecht komt, ook niet in de allereerste post. Ik lees nu net een paar berichten terug pas, dat dit menu te bereiken is vanuit het installateurs menu.
Heb diverse fotos laten zien, maar niemand verwees mij maar dat "verborgen" 2e menu. Maakt ook allemaal niet uit. Nu gevonden en uiteindelijk sneller opgelost dan vanuit de leverancier. Dat is trouwens ook diep triest.
Nu alleen benieuwd wanneer die functie uitschakelde als dat pv contact wordt verbroken.

Dank voor alle antwoorden en pogingen om te helpen.
Het staat in de startpost, maar in een 'members only' item wat je ziet als je bent ingelogd.
Mijn topic is een paar pagina's gegroeid door niet of vluchtig lezen en anderen hebben niets aan al die foto's.
Als laatste is er bij PV een nalooptijd van 10-30 minuten wat per model verschilt, ook dat staat minstens 80 keer in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
Sorry,
Zal geen hulpvragen meer stellen. Nogmaals, mijn dank was groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
WirelessErik schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:03:
Dan komt gelijk de vervolgvraag. Ik heb dus nu deze functie aan kunnen zetten, als ik dan spanning op de boiler zet, springt het pv icoon in beeld en begint deze te verwarmen. Haal ik later de spanning er weer af, blijft het icoon zichtbaar en blijft hij doorgaan met verwarmen? Gaat hij gewoon naar 62 graden als hij 1 keer een signaal op die ingang heeft gekregen, of zou hij ook weer moeten stoppen met verwarmen als er geen pv beschikbaar is?
Hij stopt pas een paar minuten nadat het PV signaal weg valt. Dat is om te voorkomen dat de compressor gaat lopen "klapperen" als er een wolk langs de zon schuift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WirelessErik
Handleiding erbij gepakt. Hoofdstuk 10.4 verwijst naar het installateurs menu, punt. Niet naar de advanced optie. Het klopt dat als de pv optie al aanstaat, deze zichtbaar is in het installateurs menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
WirelessErik schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:21:
[...]
Volgens mij werd er telkens gevraagd of bij het installateurs menu dit aan stond. Misschien is er een keer gesproken over een advanced menu, maar zie nergens hoe ik daar in terecht komt, ook niet in de allereerste post.
[...]
Waarschijnlijk had je dit gemist in de TS?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
WirelessErik schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:40:
Sorry,
Zal geen hulpvragen meer stellen. Nogmaals, mijn dank was groot
Stel je vragen na wat beter onderzoek, scheelt een hoop posts overslaan voor anderen die hier iets op willen zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
WirelessErik schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:03:
Je bent serieus lui en dit topic aan het volspammen met zaken die al tig keer besproken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Gooi het er maar uit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WirelessErik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Tweakers,
Vroeger: eerst (onder)zoeken
Nu: meteen roepen😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-10 18:30
Weet niet of de vraag al gesteld is, maar onze Atag Nuon Plus wpb staat nu elke week zijn antibacteriële run te doen. In de instellingen heb ik alles goed staan, antibact staat op on en in het installatiemenu staat hij op 30 dagen. Dan alsnog zie ik hem wekelijks wat meer stroom verbruiken en op het scherm geeft ie antibact aan. Heeft hier iemand ervaring mee? Volgens de handleiding zijn er niet meer instellingen hiervoor, dus lijkt me aardig straightforward zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
  • Nu online
arjen888 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:04:
Weet niet of de vraag al gesteld is, maar onze Atag Nuon Plus wpb staat nu elke week zijn antibacteriële run te doen. In de instellingen heb ik alles goed staan, antibact staat op on en in het installatiemenu staat hij op 30 dagen. Dan alsnog zie ik hem wekelijks wat meer stroom verbruiken en op het scherm geeft ie antibact aan. Heeft hier iemand ervaring mee? Volgens de handleiding zijn er niet meer instellingen hiervoor, dus lijkt me aardig straightforward zo.
Niks aan doen, wekelijkse anti legionella run is de richtlijn in NL (nen 1006). Of nog beter, de 30 dagen aanpassen naar 7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• arjen888
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 05-10 18:30
jj85 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:35:
[...]

Niks aan doen, wekelijkse anti legionella run is de richtlijn in NL (nen 1006). Of nog beter, de 30 dagen aanpassen naar 7
Zou jij niet willen dat als je een systeem instelt naar je eigen wens, het apparaat daar ook op reageert? Maar bedankt voor je antwoord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online

Cbr

arjen888 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:37:
[...]

Zou jij niet willen dat als je een systeem instelt naar je eigen wens, het apparaat daar ook op reageert? Maar bedankt voor je antwoord :)
Het is goed mogelijk dat dit wel de reden is dat jouw systeem niet meer reageert op instellingen boven de 7 dagen. De fabrikant heeft namelijk een deugdelijk systeem te leveren. Dat jij weet wat je doet betekent niet.

Hardop nadenkend... Ooit zal 30 dagen een mogelijke instelling zijn geweest. Het kan goed zijn dat de huidge, bijgewerkte, software dit nooit meer langer dan 7 dagen laat zijn. Maar dat de instelling bij die wijziging niet is weggehaald/aangepast. Mogelijk zelfs een wijziging voor de Nederlandse markt.

Vraagje: Kun je zes dagen instellen? Werkt dat wel?

[ Voor 8% gewijzigd door Cbr op 03-10-2025 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05-10 10:15
klump4u schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:22:
Tweakers,
Vroeger: eerst (onder)zoeken
Nu: meteen roepen😉
Chatgpt vragen tweakers door te speuren met je vraag is wat ik tegenwoordig doe :+
Hopelijk is dat straks de nieuwe nu

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 11:49
Daannn1987 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

Chatgpt vragen tweakers door te speuren met je vraag is wat ik tegenwoordig doe :+
Wat was er mis met the good old RTFM?

aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakers122018
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:38
klump4u schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 09:10:
[...]

Staat gewoon in de installatie handleiding.
Heb de plus(bruin) en min(blauw) op allebij de contacten gezet l1 en l2
De smartgrid op de V5 werkt. Ik stuur het aan met 2 Shelly's en heb nu 4 extra mogelijkheden buiten de Cozytouch om.
Dank jullie allen voor de ondersteuning. Superrrr!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEpD3gzODADJ1fWkwUC9l0zmWpM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsEENqGlQMzSwrqqpAIo1xxm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swelson
tweakers122018 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:03:
[...]

Heb de plus(bruin) en min(blauw) op allebij de contacten gezet l1 en l2
De smartgrid op de V5 werkt. Ik stuur het aan met 2 Shelly's en heb nu 4 extra mogelijkheden buiten de Cozytouch om.
Dank jullie allen voor de ondersteuning. Superrrr!

[Afbeelding]
Wil je eens wat foto’s plaatsen van hoe je het hebt aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Mjier schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 11:02:
[...]

Wat was er mis met the good old RTFM?
Tijd en inspanning, iedereen heeft geen tijd vindt hij zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Niet online

klump4u

Daannn1987 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 09:41:
[...]

Ik hoop het niet want dan komt er uiteindelijk geen vooruitgang meer want Chatgpt zal toch gevoedt moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11:44

Jerra

Beunhaas in wording

klump4u schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 12:30:
[...]

Tijd en inspanning, iedereen heeft geen tijd vindt hij zelf.
Deze vragen zijn van alle tijden, niet teveel romantiseren.
Die chatgpt dumps zijn wel nieuw en behoorlijk vervuilend

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:09
Hier vandaag de ketel van de muur gehaald en de Atlantic Explorer V5 270L aangesloten. Vanaf 12u tot 20u meteen aan gestaan en nu op 45 graden. Maar ondertussen ook nog gedoucht en twee keer het bad gevuld. Totaal 3kWh verbruikt, doet gemiddeld iets van 400W als hij aan staat. Van 300W bij een koude boiler naar 500W als hij heet is.

Al met al heel tevreden tot nu toe. Als hij aan staat hoor je vooral de ventilator. Geluidsniveau net iets minder dan de wasmachine en droger die in dezelfde ruimte staan. Heb het programma voor nu op 10.30-18.30 gezet om zowel lage dynamische tarieven mee te pakken alsook voldoende heet water te hebben voor de volgende ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:47
Weet iemand hier of het (actuele) vermogen/ stroomverbruik van een LG warmtepompboiler uit te lezen is via Home Assistant?
In de LG Thinq app is deze waarde wel op te vragen via de "Energiebewaking", maar zie het zo snel niet als sensor/waarde terug in HA.
Pagina: 1 ... 114 115 Laatste