Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakers122018
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-09 00:32
Heb een vraag waar ik niet uitkom, Smartgrid: moet ik dan via Shelly's stroom geven aan de aansluiting van de V5? Of krijg ik de stroom van de V5?
Heb nu 2 Shelly's waar er bij de contacten geen stroom opstaat (Shelly zelf heeft natuurlijk wel stroom). Het werkt bij mij niet en zie ook geen 2 icoontjes op het paneel voor de smartgrid. .. ik kom er niet uit en hopelijk weet iemand wat te doen ..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 20:05
paQ schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 09:53:
[...]

:)
Ja is HA, met custom js.
Ben nog wel behoorlijk aan het debuggen. De WPB zelf heeft natuurlijk ook een .... wil :P
Zo heb ik werkelijk nog geen idee of hij nu wel een legionella run gaat doen eens in de week bijv :+
Zelf automatiseren / overrulen vind ik nooit zo erg, maar dan probeer ik wel dat de MITM de boel niet helemaal overhoop haalt waardoor de hardware zelf niet meer bediendbaar is.
Zal de .js wel delen als het soort van af is, en dan zul je zelf nog de nodige helpers moeten aanmaken, en uiteraard moeten zorgen dat je de WPB ook kunt bedienen.
Er zit nu een AquaMQTT V2 boardje tussen van @AUijtdehaag
Het is vooral ook om inspiratie op te doen voor de V5 die hier komt straks. Gok dat ik zelfs straks ook lekker ga prutsen om optimum te vinden tussen comfort, minimaal warmteverlies en dynamische prijzen.

Iemand al een AquaMQTT bordje in de V5 geprikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:08
Heronimo schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 10:05:
[...]

Het is vooral ook om inspiratie op te doen voor de V5 die hier komt straks. Gok dat ik zelfs straks ook lekker ga prutsen om optimum te vinden tussen comfort, minimaal warmteverlies en dynamische prijzen.

Iemand al een AquaMQTT bordje in de V5 geprikt?
Zit in hetzelfde schuitje :+

@bassie221188 Jij hebt je V5 al staan. Misschien kun je wat detailfoto's maken van de binnenkant om te zien in hoeverre de printplaten overeenkomen met de V4 qua toepasbaarheid van AquaMQTT O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakers122018
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6uy2cAsOjCWj_pD13H6s2VvXE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L7HBRHK4xvlWORMUc07EbIGM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
same same :)
Zal vast lukken (4e aansluiting van boven)
edit:
Hmm... op 3 zit ook iets. misschien combi van 3 en 4?

@AUijtdehaag Weet jij of de legionella runs uit de HMI gehandhaafd blijven met AquaMQTT als MITM?

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 05-09-2025 11:04 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@paQ
Wellicht weet @Possible dat?
Ik heb zelf geen atlantic staan.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 13:32
Gaat het hier om de AquaMQTT bordje wat aangesloten moet worden? Of iets anders? Ik begrijp het even niet.

Over legionella geen idee, bij mij gaat hij elke dag naar 60 graden namelijk :P

[ Voor 28% gewijzigd door Possible op 05-09-2025 12:08 ]

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Possible schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 12:08:
Gaat het hier om de AquaMQTT bordje wat aangesloten moet worden? Of iets anders? Ik begrijp het even niet.

Over legionella geen idee, bij mij gaat hij elke dag naar 60 graden namelijk :P
:+ Ja zeg!
Dan heb je ws ook geen legionella runs (nodig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Even een -voor mij- terugkerend onderwerp. De COP van de WPB.
Nu ik al enkele dagen met een regelscriptje bezig ben probeer ik een zo goed mogelijke benadering van de COP van de WPB te vinden, en wel op momenten dat er geen warm water verbruik plaatsvindt. (Want dan is het gewoon niet meer te berekenen)

Het gaat in dit geval om een Explorer V4, met de sensor in het midden van het vat.
Elke keer als de WPB start, daalt 12 min lang de temp met 0,4~0,5 graden. Het water begint natuurlijk te mengen, waardoor er een andere meettemperatuur ontstaat.
Die daling haal ik uit de meting; de starttemperatuur (in dit geval 43.0) wordt het startpunt van de meting.
Het verbruik begint uiteraard al wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hO3RDRyWP_pwRV7Zq5KpR_4fz0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xUBpK4c8U3OwggiSuny1s9f2.png?f=fotoalbum_large

Aan het eind van de cyclus gebeurt het omgekeerde; Het water komt tot een stilstand en 'stijgt' daarna nog ca 0.5~ 0,6 graden door. NA het stijgen wil ik de nieuwe sensorwaarde pakken. Het verschil gebruik ik dan om de opgewekte energie mee te berekenen, dat delen door de verbruikte energie van de HW sensor = COP. (ja, bij benadering dan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuuTsBxtX7lpfiHY1fO5xkN5bUY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Dpw30GjqDcMm4FCPBZJ5eqvl.png?f=fotoalbum_large

Dat moet toch gewoon een werkbaar resultaat geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@paQ Welk temperatuurverloop krijg je als je alleen het elektrische element gebruikt?
Misschien kan je hier ook nog wat relevants uit halen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heronimo
  • Laatst online: 12-09 20:05
Zie hier een issue over een WPB die wel heel erg lijkt op de Atlantic Explorer V5: https://github.com/tspopp/AquaMQTT/issues/86

Als ik het zo lees is de verbinding fysiek anders maar lukt het verbinden wel. Het decoden van de berichten is nog niet voor elkaar.

[ Voor 11% gewijzigd door Heronimo op 06-09-2025 18:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
dunklefaser schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:20:
@paQ Welk temperatuurverloop krijg je als je alleen het elektrische element gebruikt?
Misschien kan je hier ook nog wat relevants uit halen.
Je bedoelt:
We weten het gebruikt exact x vermogen en energie?
we weten het is 200l?
Kan, maar dan weten we het COP van die cyclus. (als het goed is: 1 ) Dat zegt nog niets over de een compressor cyclus.

edit:
Ik zie wel dat korte runs van 2 graden niet bepaald efficiënt zijn :+
En dat komt natuurlijk omdat ik die eerste 10 min de boel alleen maar afkoel. Als hij in totaal 30 min over die 2 graden doet, dan is 30% van de tijd 'verloren' waarin hij wel staat te verbruiken.

Een hysterese van 2K is dan niet gunstig. Ik ga eens kijken wat het resultaat is met runs met minimaal delta 3K

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 06-09-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

paQ schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 18:51:
[...]

Je bedoelt:
We weten het gebruikt exact x vermogen en energie?
we weten het is 200l?
Kan, maar dan weten we het COP van die cyclus. Dat zegt nog niets over de een compressor cyclus.

....
Mijn idee: Je kan proberen met de bekende energiegegevens (elektrisch = thermisch)
en de gemeten temperaturen onder de aanname! dat je alleen de 200 l water warm maakt
een soort ijking of kalibratie doen. Niet meer en niet minder.
(Ik weet natuurlijk niet of de positie van het el. element en de "stroming" vergelijkbaar is.
Misschien moet je het el element nog in vermogen begrenzen - meerdere runs met verschillend vermogen?.)

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 06-09-2025 19:05 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik kan alleen de warmteweerstand inschakelen (emergency mode), maar geen idee of fan en eventuele waterpomp dan ook gaan draaien. (pakken ca 45w)
Als er dan geen 'stroming' in het vat is, dan zegt dat nog niets. Maar ik durf wel te stellen dat elke run (op de compressor) start met 12 min lang daling van 0.5 graden, en na afschhakelen (0.2 voor setpoint) hij doortrekt tot 0.6 boven setpoint. Dat zal het gemengde water zijn dat tot stilstand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@paQ De boost mode en zeker het einde van een legionellarun doet het element volgens mij alleen.
Wat een extra (circulatie) waterpomp doet moet je zelf checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Nope. Niet bij legionella run.
Sterker nog. Alleen op de compressor ;)
boost is combi
En als ik PV contact inschakel gaat ie eveneens gewoon tot 62 op de compressor.

[ Voor 185% gewijzigd door paQ op 06-09-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:08:
Ik kan alleen de warmteweerstand inschakelen (emergency mode), maar geen idee of fan en eventuele waterpomp dan ook gaan draaien. (pakken ca 45w)
Als er dan geen 'stroming' in het vat is, dan zegt dat nog niets. Maar ik durf wel te stellen dat elke run (op de compressor) start met 12 min lang daling van 0.5 graden, en na afschhakelen (0.2 voor setpoint) hij doortrekt tot 0.6 boven setpoint. Dat zal het gemengde water zijn dat tot stilstand komt.
Waar komt die stroming vandaan? Wordt er fysiek water gepompt bij verwarmen? Ik dacht, misschien onterecht, dat er alleen koelmiddel werd gepompt in een spiraaal om zo het vat op te warmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Wolly schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:53:
[...]

Waar komt die stroming vandaan? Wordt er fysiek water gepompt bij verwarmen? Ik dacht, misschien onterecht, dat er alleen koelmiddel werd gepompt in een spiraaal om zo het vat op te warmen.
Nee, geen fysiek water rondpompen. 'Stroming' van warm/koud water binnen het vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@paQ Ik bedoelde natuurlijk aan het einde van de legionellarun van 62 °C -> 64°C,
tenminste bij mij was dit zo - alleen op elektrisch element en voor de rest was het stil.
Maar ik zie al - het wordt op een gegeven moment te ingewikkeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
dunklefaser schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:01:
@paQ Ik bedoelde natuurlijk aan het einde van de legionellarun van 62 °C -> 64°C,
tenminste bij mij was dit zo - alleen op elektrisch element en voor de rest was het stil.
Maar ik zie al - het wordt op een gegeven moment te ingewikkeld.
Hij gaat hier gewoon tot 62 met legionella. Ben nooit hopger geweest.

Het hoeft op zich niet ingewikkeld te zijn. Het is opgewekte energie / verbruikte energie.
Mijn vraag zit hem er meer in, als ik dat meet met aangegeven start- en eindpunt in watertemperatuur, zonder tussentijds warm waterverbruik, is dat dan niet gewoon een prima methode om COP te bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Wolly schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 19:53:
[...]

Ja dat zal dan daardoor komen ja.
Je kunt het in de grafiek duidelijk 0,5 graden zien zakken. En elke cyclus die ik volg eindigt bij 0,2 onder setpoint, en loopt op tot 0,6 boven setpoint. (bij de 200l variant iig. Wellicht is dat bij 270l weer anders)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

paQ schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:06:
[...]

Hij gaat hier gewoon tot 62 met legionella. Ben nooit hopger geweest.

Het hoeft op zich niet ingewikkeld te zijn. Het is opgewekte energie / verbruikte energie.
Mijn vraag zit hem er meer in, als ik dat meet met aangegeven start- en eindpunt in watertemperatuur, zonder tussentijds warm waterverbruik, is dat dan niet gewoon een prima methode om COP te bepalen?
Het is één methode om een soort COP te bepalen - of de methode "prima" is durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:25
Ik bereken mijn COP/ efficientie van mijn WPB aan de hand van mijn stroom en water verbruik per maand ten opzichte van het verbruik wat ik zou hebben als het verwarmt zou worden met een element wat een COP van 1 heeft.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
wizzopa schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 21:26:
Ik bereken mijn COP/ efficientie van mijn WPB aan de hand van mijn stroom en water verbruik per maand ten opzichte van het verbruik wat ik zou hebben als het verwarmt zou worden met een element wat een COP van 1 heeft.
maar.... je hebt dan toch geen idee welk aandeel koud water je hebt getapt en hoeveel warmte je in je SWW hebt gebracht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
paQ schreef op zondag 7 september 2025 @ 10:32:
[...]

maar.... je hebt dan toch geen idee welk aandeel koud water je hebt getapt en hoeveel warmte je in je SWW hebt gebracht?
Ik meet het verbruik van warm en koud water via HA en noteer maandelijks de meterstanden van de watermeters en S0 meter voor mijn Excel. Uitkomsten zijn ook terug te lezen in de sheet in TS waar dat sinds 2018 wordt bijgehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:56
Ik ga binnenkort een Atlantic Calypso VM plaatsen. Die boiler heeft dus de invoer van koud water en de uitvoer van warm water beiden aan de onderzijde van de boiler.

Plaatsing op zolder (tweede verdieping).

Twee vraagjes, waarvan ik het antwoord na het doorzoeken van dit topic niet heb gevonden.
Ook de handleiding van de boiler zwijgt als het graf over deze onderwerpen.

1) Moet ik bij deze boiler nog rekening houden met de thermosifon? Of is dat al "opgelost" doordat de uitgang van het warme water aan de onderkant zit?

2) Waar plaats ik de beluchter?
Ik kan daarover in dit topic, 449 pagina's ten spijt, geen eenduidig antwoord vinden over die beluchter.
- Kan ik volstaan met het plaatsen van een aftapkraan met beluchter (zeg maar zo'n wasmachinekraan) tussen de inlaatcombinatie en de boiler?
- Of moet ik de koudwaterleiding eerst helemaal omhoog laten komen tot boven de boiler, daar de beluchter, en dan weer naar beneden?
- Of moet hij toch in de warmwaterleiding, en dan direct na de uitgang op de boiler (dus onderaan)?
- Of moet de warmwaterleiding nadat hij aan de onderkant uit de boiler is gekomen éérst weer helemaal omhoog, dan de beluchter, en dan weer naar beneden?

[ Voor 12% gewijzigd door Glenfiddich op 07-09-2025 16:00 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:21

Cbr

Glenfiddich schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:59:

1) Moet ik bij deze boiler nog rekening houden met de thermosifon? Of is dat al "opgelost" doordat de uitgang van het warme water aan de onderkant zit?
Zal wel schelen. Ga je überhaupt nog omhoog met je leidingen? Of alleen horizontaal en dan naar beneden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Cbr schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:29:
[...]

Zal wel schelen. Ga je überhaupt nog omhoog met je leidingen? Of alleen horizontaal en dan naar beneden?
Horizontaal en dan naar beneden.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 10:24
Cbr schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:29:
[...]

Het gaat alleen schelen als de warmwaterleiding van binnen zover afkoelt dat de aansluiting aan de buitenzijde "koud" is. Ik zou dus gewoon even voelen.
De beluchter N36 van Watts moet volgens het aansluitschema hoog in de koudwaterleiding zitten. Dat schema is hier meermalen gepost. In bepaalde gevallen werkt lager en/of in de warmwaterleiding ook. Voor het laten leeglopen van het vat gebruik ik geen beluchter. Als je dat wel wilt, dan zou ik hem boven het vat hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Glenfiddich schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:40:
[...]

Horizontaal en dan naar beneden.
Ik verwacht eigenlijk dat de de aansluiting intern (aan het boilervat) wel redelijk hoog zit. Kun je daarachter komen? Want dan heb je je sifon natuurlijk al te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
TIL dat de Atlantic V4 200l boven de 51 graden geen handmatige acties accepteert waarbij de compressor wordt ingeschakeld :|

50.6 en alles werkt weer. Gawd... 2 uur uitzoeken down the drain :F
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1bh_qAJ2BboBQPVpjHQaISwzVoU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/okypIylciugShi5JQTHE6cBZ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door paQ op 07-09-2025 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
Martin7182 schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:51:
[...]

Het gaat alleen schelen als de warmwaterleiding van binnen zover afkoelt dat de aansluiting aan de buitenzijde "koud" is. Ik zou dus gewoon even voelen.
De beluchter N36 van Watts moet volgens het aansluitschema hoog in de koudwaterleiding zitten. Dat schema is hier meermalen gepost. In bepaalde gevallen werkt lager en/of in de warmwaterleiding ook. Voor het laten leeglopen van het vat gebruik ik geen beluchter. Als je dat wel wilt, dan zou ik hem boven het vat hangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WIHU-SW1lpAwpvUvsCALICiRQ2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jd5sC8VoCyGLeirpOznoflMK.jpg?f=fotoalbum_large

Ik zit al een hele tijd naar dat schema te kijken en probeer te begrijpen waarom de beluchter bij tanks die van onderen gevuld worden (zoals de WPB) in de koudwatertoevoer geplaatst moeten worden, en begrijp dit eerlijk gezegd met de beste wil van de wereld niet.

Je zou hem idealiter toch altijd op het hoogste punt willen hebben, en dat is toch de afvoer (warmwaterleiding) want het warme water gaat toch altijd op een hoger punt het inwendige vat uit dan waar het koude water er in komt?

Plus dat het het leeglopen van de boiler makkelijker maakt als hij in de afvoer zit, toch?

[ Voor 13% gewijzigd door Glenfiddich op 07-09-2025 19:48 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Glenfiddich schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:47:
[...]

[Afbeelding]

Ik zit al een hele tijd naar dat schema te kijken en probeer te begrijpen waarom de beluchter bij tanks die van onderen gevuld worden (zoals de WPB) in de koudwatertoevoer geplaatst moeten worden, en begrijp dit eerlijk gezegd met de beste wil van de wereld niet.

Je zou hem idealiter toch altijd op het hoogste punt willen hebben, en dat is toch de afvoer (warmwaterleiding) want het warme water gaat toch altijd op een hoger punt het inwendige vat uit dan waar het koude water er in komt?

Plus dat het het leeglopen van de boiler makkelijker maakt als hij in de afvoer zit, toch?
Dat is precies mijn gedachtengang ook. Mogelijk dat het meer een temperatuursaspect is mbt sommige beluchters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Cbr schreef op zondag 7 september 2025 @ 17:52:
[...]

Ik verwacht eigenlijk dat de de aansluiting intern (aan het boilervat) wel redelijk hoog zit. Kun je daarachter komen? Want dan heb je je sifon natuurlijk al te pakken.
Ik neem dat aan, al zou ik niet weten hoe ik daar achter moet komen zonder het apparaat te demonteren.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:41

martijn v o

Certified by Enphase.

Glenfiddich schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:59:
Ik ga binnenkort een Atlantic Calypso VM plaatsen. Die boiler heeft dus de invoer van koud water en de uitvoer van warm water beiden aan de onderzijde van de boiler.

Twee vraagjes, waarvan ik het antwoord na het doorzoeken van dit topic niet heb gevonden.
Ook de handleiding van de boiler zwijgt als het graf over deze onderwerpen.

2) Waar plaats ik de beluchter?
Ik kan daarover in dit topic, 449 pagina's ten spijt, geen eenduidig antwoord vinden over die beluchter.
- Kan ik volstaan met het plaatsen van een aftapkraan met beluchter (zeg maar zo'n wasmachinekraan) tussen de inlaatcombinatie en de boiler?
- Of moet ik de koudwaterleiding eerst helemaal omhoog laten komen tot boven de boiler, daar de beluchter, en dan weer naar beneden?
- Of moet hij toch in de warmwaterleiding, en dan direct na de uitgang op de boiler (dus onderaan)?
- Of moet de warmwaterleiding nadat hij aan de onderkant uit de boiler is gekomen éérst weer helemaal omhoog, dan de beluchter, en dan weer naar beneden?
1- Correct dat is al opgelost. Thermosiphon is alleen als de warme leiding boven uit de boiler komt en dan naar boven op opzij gaat. Dan moet je eerst een stukje naar beneden. Dit is om te voorkomen dat het warme water uit de boiler in de pijp wil stijgen en dus warmteverlies.
2- Beluchter plaats je om als je de boiler leeg wil laten lopen geen vacuum te krijgen. Kan in het koude water na je inlaatcombinatie. Maar in het warm kan het ook, als hij geschikt is voor hogere temperaturen. Omdat bij jou beide leidingen onderuit komen zou ik hem in de warme doen en in de koudwater een aftapkraan waar je een slang op kan zetten. Dan kun je als je hem leeg wil hebben de inlaatcombinatie sluiten, slang op de aftapkraan en dan open zetten, dan loopt ie via het koudwater leeg (laagste punt) en gaat de lucht via de beluchter erin.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
jj85 schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:49:
[...]

Dat is precies mijn gedachtengang ook. Mogelijk dat het meer een temperatuursaspect is mbt sommige beluchters.
Wat ik tot nu toe altijd aannam, is dat het ook zou kunnen zijn om onnodig warmteverlies.te voorkomen. In mijn oude ketel zaten zulke onderdelen zoveel mogelijk aan de koude kant. Dat gold ook voor het CV gedeelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Glenfiddich schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:50:
[...]

Ik neem dat aan, al zou ik niet weten hoe ik daar achter moet komen zonder het apparaat te demonteren.
Dat kan haast niet anders. Het idee van een boiler is gelaagdheid en dat werkt alleen als je van boven aftapt. Maar ik zou niet zomaar genoegen nemen met het idee dat de thermosifon ingebouwd zit. Als de aansluiting onderaan het vat continue heet is, dan krijg je alsnog eenpijpscirculatie vanaf dat punt omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

Martin7182 schreef op zondag 7 september 2025 @ 21:51:
[...]

Dat kan haast niet anders. Het idee van een boiler is gelaagdheid en dat werkt alleen als je van boven aftapt. Maar ik zou niet zomaar genoegen nemen met het idee dat de thermosifon ingebouwd zit. Als de aansluiting onderaan het vat continue heet is, dan krijg je alsnog eenpijpscirculatie vanaf dat punt omhoog.
Er loopt bij de vragensteller alleen een horizontale buis, en daarna naar beneden. Geen warmwaterleiding omhoog dus. Zal wel loslopen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 08:30
Wat betreft de Explorer V4 die ineens "vergeet" op te warmen met een AquaMQTT bordje er tussen, ik mag ook op de lijst 🤣.
De problemen zijn begonnen nadat ik het Operation Type ben gaan wisselen tussen Always On en Time Window.
Vanochtend was hij nog steeds maar 42 graden maar nadat ik hem terug heb gezet op Always On begon hij wel meteen met verwarmen.

Welke overrides gebruiken de anderen die in de problemen komen?
Verder manipuleer ik normaal alleen eenmalig de Target Temperature (52 graden) en het PV contact. Dat is al weken goed gegaan.
Gisteren voor het eerst Operation Mode aangepast en gelijk problemen.

Ik houd het de komende tijd in de gaten, wellicht is het iets in de boiler zelf wat niet goed om kan gaan met het aanpassen van deze parameters?

Zou het helpen om bij het omschakelen van Always On naar Time Window de gegevens van het Time Window opnieuw naar de boiler te schrijven? Ik neem aan dat de originele HMI dat altijd doet als je wisselt.
Wellicht vervalt er anders een of ander vlaggetje in de controller van de Explorer dat we over het hoofd zien?
Of het is een freak incident, het is maar een gedachte.

Zelf gebruik ik het oude printje met een vrij oude AquaMQTT versie er op (van februari 2025 ergens)

[ Voor 23% gewijzigd door MuadDib007 op 08-09-2025 07:09 ]

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Glenfiddich schreef op maandag 1 september 2025 @ 21:27:
Vraagje: ik ga binnenkort een Atlantic Calypso plaatsen. Volgens de handleiding zit dit inbegrepen in de verpakking:

[Afbeelding]

Is de klep die onderaan het lijstje staat de inlaatcombinatie?

Of moet ik die nog los aanschaffen?

Zijn er verder nog zaken die ik van tevoren moet aanschaffen?
Denk dat ik mijn lijstje met aan te schaffen zaken inmiddels wel compleet heb:

inmiddels aangelegd:
- luchtkanalen

inmiddels in huis:
- De Atlantic Calypso VM boiler
- onderstel voor de boiler, aangezien ik wat twijfel of de muur voldoende draagkracht heeft
- inlaatcombinatie 6 bar (de "klep" die meegeleverd wordt blijkt inderdaad wel een inlaatcombinatie, maar is gek genoeg 8 bar terwijl de handleiding zelf 7 bar voorschrijft; vreemd om dan 8 bar mee te leveren. Ik ben dus zekerheidshalve maar voor een exemplaar van 6 bar gegaan).

inmiddels besteld:
- Watts N36 beluchter
- Watts ISO-RID diëlektrische koppeling (als extra voor aan de koude zijde hoewel niet voorgeschreven, met de WPB is één koppeling meegeleverd voor de warme zijde)
- flexibele RVS-omvlochten leidingen voor het aansluiten van de boiler, met siliconen binnenbuis (beter bestand tegen warm water, minder gevoelig voor het aanhechten van biofilm zoals legionella)

nog aan te schaffen
- afvoerbuis en sifon voor condenswater en water dat door de inlaatcombi wordt afgelaten (zit er nu ook al voor de CV-ketel maar dat moet iets verlegd, dus toch maar meteen een nieuw en schoon sifonnetje plaatsen)
- koperen waterleiding
- drukmeter?
- klein materiaal zoals koppelstukjes, beugeltes om eea aan de muur te bevestigen etc

Hopelijk komend weekend alles in huis en tijd om alles te monteren!

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
Glenfiddich schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:34:
[...]
- inlaatcombinatie 6 bar (de "klep" die meegeleverd wordt blijkt inderdaad wel een inlaatcombinatie, maar is gek genoeg 8 bar terwijl de handleiding zelf 7 bar voorschrijft; vreemd om dan 8 bar mee te leveren. Ik ben dus zekerheidshalve maar voor een exemplaar van 6 bar gegaan).
De tekst heeft het idd over 7. De specs noemen dan weer 8... beetje onduidelijk idd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xygx9szHkpbfeF5P2DqfE_NRqPU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Mmww9JStpp7l1SkCJ0MI8f3a.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
jj85 schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:50:
[...]

De tekst heeft het idd over 7. De specs noemen dan weer 8... beetje onduidelijk idd.
[Afbeelding]
Ik vind het niet verwarrend dat ze onder de max adviseren, ook staat er dat hij niet is bijgeleverd dus het ding dat er bij zit voor 8 bar is blijkbaar (voor) iets anders of mist een functie.

@MuadDib007
Dat het met time window fout gaat is bekend want dat is de instelling wanneer de dag timer wordt gebruikt.
Always on betekent dat hij 24/7 mag bepalen wanneer hij start (beide timers --- ) en de tijd niet checkt.
Iets gaat mis met een actieve timer, je zou bijna zeggen dat een timer check niet (goed) door komt als er tegelijk iets anders gebeurt (polling).

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
@Speedy-Andre ook als je hem normaal altijd op Time Window hebt staan?
Want dat werkt al maanden uitstekend.
Slechts na het omschakelen naar Always on en weer terug is het mis gegaan.

Ik zal sowieso mijn bordje maar eens updaten en anders op Always On laten staan en met de temperatuur het gedrag sturen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Het blijft lastig, ik heb een V3 zonder dit probleem dus testen kan ik het niet.
Het is wel goede debug input voor de maker als always on het probleem verhelpt :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielT
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 22:22
Ook ik wil graag overstappen op een WPB. Een lokaal installatiebedrijf adviseert een WPB van LG, 270 liter. Ik zit echter met de volgende uitdaging:

Volgens de constructeur die we in de hand hebben genomen vanwege een grote verbouwing is deze WPB veel te zwaar en kan deze niet in de woning worden geplaatst. De 270 liter variant van LG weegt 110kg, inclusief 270 liter water zit je dan op zo'n 380kg. Onze vloer is een betonnen vloer (plaat) van 15cm dik (wapening onbekend). Woning is in 1969 gebouwd. Volgens de constructeur moet er gerekend worden met een gewicht per m2 van 380/0,58x0,58 = 1130 kg lokaal. Normaliter worden dit soort vloeren voor een woning uitgerekend op 225 kg/m2. Daar gaan we dus ca. 5x overheen.

Het alternatief is dat we de WPB plaatsen in onze vrijstaande (vooralsnog niet-geisoleerde) garage. De afstand vanaf het punt dat de waterleiding ons huis binnenkomt naar de garage is ongeveer 30 meter. Vanaf de garage naar de diverse kranen in het huis bedraagt de lengte van de leidingen dan ook zo'n 20-30 meter.

De grote vraag die ik heb: is het slim om de WPB in de vrijstaande garage te plaatsen? Of gaat het oncomfortabel lang duren voordat je warm water uit de kraan krijg nadat je de kraan open hebt gezet? Zijn er ervaringen/ideeën?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martin7182
MichielT schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:21:
Ook ik wil graag overstappen op een WPB. Een lokaal installatiebedrijf adviseert een WPB van LG, 270 liter. Ik zit echter met de volgende uitdaging:

Volgens de constructeur die we in de hand hebben genomen vanwege een grote verbouwing is deze WPB veel te zwaar en kan deze niet in de woning worden geplaatst. De 270 liter variant van LG weegt 110kg, inclusief 270 liter water zit je dan op zo'n 380kg. Onze vloer is een betonnen vloer (plaat) van 15cm dik (wapening onbekend). Woning is in 1969 gebouwd. Volgens de constructeur moet er gerekend worden met een gewicht per m2 van 380/0,58x0,58 = 1130 kg lokaal. Normaliter worden dit soort vloeren voor een woning uitgerekend op 225 kg/m2. Daar gaan we dus ca. 5x overheen.

Het alternatief is dat we de WPB plaatsen in onze vrijstaande (vooralsnog niet-geisoleerde) garage. De afstand vanaf het punt dat de waterleiding ons huis binnenkomt naar de garage is ongeveer 30 meter. Vanaf de garage naar de diverse kranen in het huis bedraagt de lengte van de leidingen dan ook zo'n 20-30 meter.

De grote vraag die ik heb: is het slim om de WPB in de vrijstaande garage te plaatsen? Of gaat het oncomfortabel lang duren voordat je warm water uit de kraan krijg nadat je de kraan open hebt gezet? Zijn er ervaringen/ideeën?
Je installateur heeft het dan over 'druk', maar dat druk je niet uit in kg. Je mag zeker ook niet lang op die betonnen vloer stil staan :+ ; 75 kg op 0.06 m2 geeft namelijk een hogere druk dan die 380 kg op 0.33 m2.

Je kunt anders ook een houten balklaag maken van b.v. 1×2 m en daar de boiler op zetten, dan verdeelt 380 kg zich opeens over 2 m2 i.p.v. 0.33 m2 en is dat nog maar 190 kg/m2.

[ Voor 5% gewijzigd door Martin7182 op 08-09-2025 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Nu online
Martin7182 schreef op maandag 8 september 2025 @ 14:45:
[...]

Je installateur heeft het dan over 'druk', maar dat druk je niet uit in kg.
Er staat "constructeur". Die zou er toch verstand van moeten hebben (veelgehoord advies hier, vraag een constructeur)...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
DIe 225kg/m2 is als je het overaal egaal belast,zet je die wpb bij een draagmuur dan is het plaatje heel anders.

Zou zo'n constructeur toch ook verteld moeten hebben :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielT
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 12-09 22:22
Wolly schreef op maandag 8 september 2025 @ 15:27:
DIe 225kg/m2 is als je het overaal egaal belast,zet je die wpb bij een draagmuur dan is het plaatje heel anders.

Zou zo'n constructeur toch ook verteld moeten hebben :?
Ja, ik begrijp je helemaal. Dit constructiebureau heeft de berekeningen en constructietekeningen voor gehele woning/verbouwing opgesteld, dus ook weer niet zomaar een beunhaas. Ik begrijp overigens wel dat een belasting van 380kg op een oppervlakte van 60x60cm een zwaardere belasting is dan 380kg op een oppervlakte van 1m2. Hoe dan ook, ik neem denk ik wel een risico als ik het advies van de constructeur in de wind sla...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:29
jj85 schreef op maandag 8 september 2025 @ 09:50:
[...]

[Afbeelding]
Zal waarschijnlijk 8bara, 7 barg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Nu online
Beste Tweakers,

Wij draaien hier met een Techneco Elga Carrier en hebben ondervonden dat de warmtepomp afgelopen winter het huis prima alleen op temperatuur hield. Toen nog met gebooste radiatoren, maar inmiddels is er ook vloerverwarming. We hebben er dus alle vertrouwen in dat de ketel eruit kan. Nu hebben we mooi ruimte voor een Atlantic Explorer V5.

We zijn met z'n drieën en hopen in de toekomst nog uit te mogen breiden naar vier. Er zit nog een lichte twijfel tussen een 270-liter en een 240-liter uitvoering, maar ik denk eigenlijk dat het de 270 gaat worden. We hebben namelijk een redelijk groot bad dat 2 à 3 keer per week gebruikt wordt. Douchen doen we met een spaardouchekop van 5 l/min, dus daar maak ik me niet zo’n zorgen om.

Daarnaast zijn er denk ikt twee opties ter ondersteuning van de defrostfunctie van de Elga:

Een doorstroomverwarmer van 2 kW in de retour;

Een WPB met coil, deze in serie in de retour plaatsen en schakelen met een driewegklep ter ondersteuning van de defrost.

Ik ben benieuwd naar jullie op- of aanmerkingen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkleen
  • Laatst online: 12-09 16:37
Wij hebben vandaag ook de Atlantic V5 aangesloten. Geen grote problemen; drukventiel als bijgeleverd is waardeloos en voor NL markt niet voldoende werd mij door de installateur uitgelegd (wij hebben er zelf 1 geplaatst gecombineerd met aftap zoals velen doen. Instellen via frontpanel is 5min werk. WIFI inlezen wat meer temeer omdat de cozytouch APP heel vaag werkt; Hij zegt klaar met apparaat toevoegen maar de V5 werd pas na een paar uur zichtbaar in de app; of je moet de app killen en dan misschien opnieuw starten maar een standaard refresh doet niets; let wel voor de WiFi heb je 2.4Ghz nodig! De app laat eigenlijk weinig tot geen info of logging zien dat moet je dus zelf anders faciliteren zoals hier ook al rondgaat.
Opwarmen van koud naar 62C duurde ~5u15min (ECOstand). Verder geen opmerkingen zover; maakt minder geluid als verwacht een gemiddelde 'MV' als een ducobox maakt meer geluid in 'boost' modus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daannn1987
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:12
jeroenkleen schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:22:
Wij hebben vandaag ook de Atlantic V5 aangesloten. Geen grote problemen; drukventiel als bijgeleverd is waardeloos en voor NL markt niet voldoende werd mij door de installateur uitgelegd (wij hebben er zelf 1 geplaatst gecombineerd met aftap zoals velen doen. Instellen via frontpanel is 5min werk. WIFI inlezen wat meer temeer omdat de cozytouch APP heel vaag werkt; Hij zegt klaar met apparaat toevoegen maar de V5 werd pas na een paar uur zichtbaar in de app; of je moet de app killen en dan misschien opnieuw starten maar een standaard refresh doet niets; let wel voor de WiFi heb je 2.4Ghz nodig! De app laat eigenlijk weinig tot geen info of logging zien dat moet je dus zelf anders faciliteren zoals hier ook al rondgaat.
Opwarmen van koud naar 62C duurde ~5u15min (ECOstand). Verder geen opmerkingen zover; maakt minder geluid als verwacht een gemiddelde 'MV' als een ducobox maakt meer geluid in 'boost' modus.
Lekker bezig, hier is sinds zaterdag de Atlantic v5 200l ook in productie. Ik heb eerder de atlantic v4 270l gehad in mijn vorige woning. De V5 is echt een enorme bak stiller.
Ik heb idd ook een nieuwe inlaatcombinatiegekocht, hetgeen wat erbij zit is sowieso troep zelfs als het wou zou mogen voor de NL markt. Die cozy touch app is een beetje buggy aanvankelijk ja, bij mij duurde het ook een aantal uur voordat ik de boilerinstellingen (heel beperkt) kon aanpassen in de app. Nu werkt het maar snel is anders.

21xDMEGC 440wp (9240) ||| Pana 9j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
Djvdb schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:21:
Beste Tweakers,

Wij draaien hier met een Techneco Elga Carrier en hebben ondervonden dat de warmtepomp afgelopen winter het huis prima alleen op temperatuur hield. Toen nog met gebooste radiatoren, maar inmiddels is er ook vloerverwarming. We hebben er dus alle vertrouwen in dat de ketel eruit kan. Nu hebben we mooi ruimte voor een Atlantic Explorer V5.

We zijn met z'n drieën en hopen in de toekomst nog uit te mogen breiden naar vier. Er zit nog een lichte twijfel tussen een 270-liter en een 240-liter uitvoering, maar ik denk eigenlijk dat het de 270 gaat worden. We hebben namelijk een redelijk groot bad dat 2 à 3 keer per week gebruikt wordt. Douchen doen we met een spaardouchekop van 5 l/min, dus daar maak ik me niet zo’n zorgen om.

Daarnaast zijn er denk ikt twee opties ter ondersteuning van de defrostfunctie van de Elga:

Een doorstroomverwarmer van 2 kW in de retour;

Een WPB met coil, deze in serie in de retour plaatsen en schakelen met een driewegklep ter ondersteuning van de defrost.

Ik ben benieuwd naar jullie op- of aanmerkingen.
Dat klinkt als mijn setup.... Die kom je hier in het topic wel ergens tegen.
Welliswaar een Elga Ace 4 kW maar wel met 3 weg klep over de coil van de WPB voor defrost ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Nu online
MuadDib007 schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:04:
[...]

Dat klinkt als mijn setup.... Die kom je hier in het topic wel ergens tegen.
Welliswaar een Elga Ace 4 kW maar wel met 3 weg klep over de coil van de WPB voor defrost ondersteuning
Ja had ik al bekeken. Alleen lijkt parallel te zijn aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MuadDib007
Djvdb schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:07:
[...]

Ja had ik al bekeken. Alleen lijkt parallel te zijn aangesloten?
De WPB zit op de "Ketel" / Backup aansluitingen van mijn Elga aangesloten.

Op die aansluitingen zit de 3-wegklep en een pomp, de 3 weg klep zorgt er voor dat ik de circulatiepomp periodiek kan laten draaien zonder het circuit van de Elga te beïnvloeden.
En de 3-wegklep dient tevens als een soort van terugslagklep omdat hij in rust 1 van de 2 aansluitingen naar de Elga dicht zet.

Dat is in meer of mindere mate wel parallel, maar wel zoals een backup in het circuit zou moeten zitten naar mijn idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:40
jeroenkleen schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:22:
Daannn1987 schreef op maandag 8 september 2025 @ 21:45:
[...]

Lekker bezig, hier is sinds zaterdag de Atlantic v5 200l ook in productie. Ik heb eerder de atlantic v4 270l gehad in mijn vorige woning. De V5 is echt een enorme bak stiller.
Ik heb idd ook een nieuwe inlaatcombinatiegekocht, hetgeen wat erbij zit is sowieso troep zelfs als het wou zou mogen voor de NL markt. Die cozy touch app is een beetje buggy aanvankelijk ja, bij mij duurde het ook een aantal uur voordat ik de boilerinstellingen (heel beperkt) kon aanpassen in de app. Nu werkt het maar snel is anders.
Qua WiFi heb ik geen problemen gehad met de instellingen. Ik heb een mesh systeem door het hele huis, en het 2.4ghz netwerk apart voor IoT-apparaten. De WPB was gelijk te vinden en in te stellen via de app.
Qua functies en data uitlezen is de app inderdaad wel echt minimaal, dat zou inderdaad beter mogen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soepstengel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11-09 16:58
Wat betreft het AquaMQTT issue dat hij niet meer opwarmt; ik heb maar een issue aangemaakt op GitHub met de vraag wat ik/we kunnen aanleveren om dit probleem te debuggen en hopelijk op te lossen. https://github.com/tspopp/AquaMQTT/issues/92

Sluit vooral aan met emoticon vote of reply met informatie, dat helpt denk ik wel!

Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djvdb
  • Nu online
MuadDib007 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 07:03:
[...]

De WPB zit op de "Ketel" / Backup aansluitingen van mijn Elga aangesloten.

Op die aansluitingen zit de 3-wegklep en een pomp, de 3 weg klep zorgt er voor dat ik de circulatiepomp periodiek kan laten draaien zonder het circuit van de Elga te beïnvloeden.
En de 3-wegklep dient tevens als een soort van terugslagklep omdat hij in rust 1 van de 2 aansluitingen naar de Elga dicht zet.

Dat is in meer of mindere mate wel parallel, maar wel zoals een backup in het circuit zou moeten zitten naar mijn idee.
Ah ik zou dit ook wel kunnen realiseren door dan een open verdeler te gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
weer lekker bezig met mijn script op basis van AquaMQTT override.
Al 2 dagen druk doende met het proberen vast te stellen van een COP waarde.

Bij een start kan de starttemp best eens wat duiken. En na afronding cyclus best wat nastijgen. Hoe heter, hoe groter de overshoot ben ik achter, variërend van 0.2 tot 0.9 graden.

Hoe ik het nu doe:
Op het moment dat de compressor inspringt (1 minuut na trigger), begint de meting van de opgenomen energie. Zodra de compressor stopt wordt een ijkpunt genomen. De telling van de opgenomen energie stopt. Daarna wordt 7 minuten lang gemeten of er overshoot is. Na max 7 min of in geval van daling het hoogst gemeten punt, dat wordt de eindtemperatuur. Nu is ook de toegevoegde energie bekend.
Die twee delen en dan:

Afbeeldingslocatie: https://media1.tenor.com/m/uXZQf0CcrSQAAAAd/tada-ta.gif
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSEfCSjdqqcPORBYE-A5E2ZGFkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HN3FAaDyLsjBvBorrHD4VhHz.png?f=fotoalbum_large

Tussentijds SWW zit hier dus wel in. Het is alleen accuraat als er zeker weten geen verbruik is geweest.
Zo zie je hier om 12:30 toch een kleine hoeveelheid SWW verbruik, ws van de vaatwasser, dat moet de cyclus dus ook weer goed maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJb6Ecl4S5jZcMEspo3_4dQUYK8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0GnoGUB4DtbzzGHpafLIVQGS.png?f=fotoalbum_large

Compressor stopt bij T 42.6, eind temperatuur 43.1
Overshoot van 0.5K
Desalniettemin een best keurige benadering denk ik zo :)

Dus incl een beetje SWW, en aanzuig 14.5 graden (wat een takkeweer is het :| ) COP 2.22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakers122018
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLM_V6blQYavyNUvC0BEIFpwLsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o0p1hsNozD8TgUUha6I6RUA0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb 3 uitgangen op mijn explorer V5, wat is die middelste (witte) uitgang? Daar komt veel stralings warmte vanaf, hoe kan ik dit het beste isoleren? Ook de warmwater uitgang (rood) straalt ook veel warmte, hoe ga ik die isoleren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
tweakers122018 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:41:
[Afbeelding]

Ik heb 3 uitgangen op mijn explorer V5, wat is die middelste (witte) uitgang? Daar komt veel stralings warmte vanaf, hoe kan ik dit het beste isoleren? Ook de warmwater uitgang (rood) straalt ook veel warmte, hoe ga ik die isoleren?
Extra laag PIF isolatie om je boiler heen binden en een stukje buisisolatie om dat uitstekende stuk van je warme leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@tweakers122018 Inlaat voor de recirculatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jj85
@tweakers122018 Dit idd.
Plaatje uit de handleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9gRzEF5ACGxlMKHYIWhzjuxAMm4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TcJWzDt9ejur62ac03LkX5Jn.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
de comfortstand van de WPB
eindeloze muurverwarming :+

• Buis07
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-09 08:14
jj85 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 14:51:
[...]

@tweakers122018 Dit idd.
Plaatje uit de handleiding
[Afbeelding]
Ik snap het plaatje uit de handleiding niet. Waarom een retour van warm water met klep en pomp naar wtp?

• jj85
Buis07 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 18:51:
[...]

Ik snap het plaatje uit de handleiding niet. Waarom een retour van warm water met klep en pomp naar wtp?
Daar was ik ook nog niet achter. Misschien om een lange leiding op temperatuur te houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
jj85 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:08:
[...]

Daar was ik ook nog niet achter. Misschien om een lange leiding op temperatuur te houden?
Om direct warm water te hebben uit je kraan.
Is een afweging tussen water verspillen of een hoger energie verbruik. Is dus ook een soort muur verwarming😉

• Daannn1987
bassie221188 schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 08:19:
[...]

[...]

Qua WiFi heb ik geen problemen gehad met de instellingen. Ik heb een mesh systeem door het hele huis, en het 2.4ghz netwerk apart voor IoT-apparaten. De WPB was gelijk te vinden en in te stellen via de app.
Qua functies en data uitlezen is de app inderdaad wel echt minimaal, dat zou inderdaad beter mogen!
Heb hier ook mesh, ding heeft volle bak bereik maar instellen van bijvoorbeeld de schema's en een dag kopieeren is gewoon super traag

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daannn1987
wizzopa schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:17:
[...]

Om direct warm water te hebben uit je kraan.
Is een afweging tussen water verspillen of een hoger energie verbruik. Is dus ook een soort muur verwarming😉
een ringleiding heet dat, veel gebruikt bijvoorbeeld in verzorgingstehuizen en ziekenhuizen. Heb een collega die een ringleiding in z'n huis heeft en over is gegaan op een warmtepomp. Daar wordt je niet gelukkig van hoor, zoveel verlies door dat stomme circuleren.

• tweakers122018
Dan begrijp ik het niet, moet je nu wel of niet circuleren. Wat is er dan zo duur? Zonder circulatie komt er in het begin veel koud water uit de warme kraan dat is toch ook zonde.
Btw een boiler helemaal in noppenfolie zetten vind ik geen gezicht. Kan die opening niet op een andere manier geïsoleerd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
tweakers122018 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:43: Kan die opening niet op een andere manier geïsoleerd worden?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DvtopzvJq5F3nw3lfDx0L74-1lI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCueUcAL3oIyVFRJPt1pmw65.jpg?f=fotoalbum_large

Zo iets. Twee 1” stoppen er los vast in draaien daar omheen isolatie.

https://www.toolstation.n...q1VDLIibeVYUaAt5lEALw_wcB

[ Voor 29% gewijzigd door wizzopa op 10-09-2025 22:23 ]

• MuadDib007
tweakers122018 schreef op woensdag 10 september 2025 @ 21:43:
Dan begrijp ik het niet, moet je nu wel of niet circuleren. Wat is er dan zo duur? Zonder circulatie komt er in het begin veel koud water uit de warme kraan dat is toch ook zonde.
Btw een boiler helemaal in noppenfolie zetten vind ik geen gezicht. Kan die opening niet op een andere manier geïsoleerd worden?
Circuleren is handig als je een ringleiding hebt liggen en direct over warm water aan je tappunten wil beschikken.
Tevens werkt dat ter preventie van legionella in die leiding.
Echter zal dus deze gehele leiding warm blijven en warmte verliezen.

Bij een korfbalvereniging waar ik me met energiebesparing bezig houdt met 6 x 4 persoons kleedkamer, 1 x scheidsrechters kleedkamer en een tappunt in de keuken kost de circulatie leiding c.a 30 kW aan warmteverlies per dag (3 M3 gas).

Voor een gemiddeld huis is het volstrekt onnodig te zij je dat comfort wil, maar dan betaal je daar dus een prijs voor.
Plus moet je systeem daarop ontworpen zijn.
Zonder ringleiding heeft circulatie geen zin, gewoon afdoppen en isoleren zou ik dan zeggen. (Tenzij je wat extra warmte in je vat wil bufferen door de gelaagdheid te doorbreken)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
30 kWh :)
Als het uitsluitend om energieverspilling gaat dan kun je wel schatten waar het omslagpunt ongeveer ligt:
- Met 30 kWh thermisch kun je ongeveer 650 liter water opwarmen.
- Voor 650 liter verspilling omdat de eerste paar liter koud zijn moet je 24/7 elke 5 minuten warm water tappen.

Dus een ringleiding verspilt praktisch altijd wel meer energie.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Martin7182 schreef op donderdag 11 september 2025 @ 08:52:
30 kWh :)
Als het uitsluitend om energieverspilling gaat dan kun je wel schatten waar het omslagpunt ongeveer ligt:
- Met 30 kWh thermisch kun je ongeveer 650 liter water opwarmen.
- Voor 650 liter verspilling omdat de eerste paar liter koud zijn moet je 24/7 elke 5 minuten warm water tappen.

Dus een ringleiding verspilt praktisch altijd wel meer energie.
Kan je dat even voorrekenen met die "24/7 elke 5 minuten warm water tappen" ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
@dunklefaser Om dagelijks 650 liter water te verspillen omdat telkens de eerste 2.25 liter nog koud zijn, moet je 650/2.25 = 289 keer water tappen. Oftewel 12 keer per uur. Dat is elke 5 minuten.

[ Voor 6% gewijzigd door Martin7182 op 11-09-2025 09:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cbr

Cbr

dunklefaser schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:06:
[...]

Kan je dat even voorrekenen met die "24/7 elke 5 minuten warm water tappen" ?
Stel het duurt 15 seconden voor het water warm is. Dan kost het, bij acht liter per minuut 2 liter water die koud is geworden.
Dat kun je elke vijf minuten, is twaalf keer per uur, doen. In 24 uur is dat 24 uur × 12 keer per uur × 2 liter per keer = 576 liter water.

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 16:34
Kan iemand iets vertellen over de Tosot Hombask qua geluid? Waarmee is dit vergelijkbaar? Koelkast, vaatwasser, stofzuiger? En is het mogelijk de ventilator uit te schakelen wanneer de warmtepomp inactief is? En wat is de algemene ervaring met deze warmtepompboiler?

• paQ
  • Nu online
jeroenst schreef op donderdag 11 september 2025 @ 09:56:
Kan iemand iets vertellen over de Tosot Hombask qua geluid? Waarmee is dit vergelijkbaar? Koelkast, vaatwasser, stofzuiger? En is het mogelijk de ventilator uit te schakelen wanneer de warmtepomp inactief is? En wat is de algemene ervaring met deze warmtepompboiler?
Dat ding kost echt 3 keer niks he :/
https://www.aircodruten.n...sk-warmtepompboiler-200l/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ben weer wat stappen verder met de V4 explorer via Aquamqtt.
En weer wat zaken wijzer geworden.
- Boost modus persisteert altijd naar 62, en kun je niet overriden
- weerstand samen met eco gebruiken werkt, maar er is een interne beveiliging waardoor de compressor dan alsnog afslaat. In de emergency mode gaat de weerstand namelijk full pull. Ik heb al waardes van 1970W gezien. De compressor daar nog bij overschrijdt de 10A. > compressor schakelt af.
- in boost modus schroeft de WPB zelf het vermogen van de warmteweerstand terug.

Dus nu opgelost door 0.5K onder setpoint van "mijn" boost target de boost mode af te schakelen en terug naar de default sequence te keren. En dat werkt dikke prima :)

In de grafiek is:
- oranje alleen de compressor
- rood compressor + weerstand
- lichtrood alleen de weerstand (emergency mode)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tymzhDdClgKkTGzM6jUCN705qt8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QvUL5tU8avL5dgQlANwWj7Hv.png?f=fotoalbum_large

Na het einde van de cyclus wordt gewacht tot de overshot stopt, en de dan gemeten temperatuur als eindpunt gepakt. Daar uit komt dan:
- Gestegen temperatuur
- Energie erin
- Energie eruit
- Gemiddelde van de aangezogen lucht
- COP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ncQ8UOIqiMR0cYne4wUDNn3NEoM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Owl09QMz2o4TuPRDuZAn2BJP.png?f=fotoalbum_large

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Daar krijg je dan ook passend weinig voor:
- Wifi hapert of is erg zwak
- App (voor airco's) herkent hem niet, registreren lukt niet
- Ventilator draait continu, niet in te stellen?
- Niet heel stil (48-54dB)
- Te vinden bij dozenschuivers

• paQ
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op donderdag 11 september 2025 @ 18:07:
[...]

Daar krijg je dan ook passend weinig voor:
- Wifi hapert of is erg zwak
- App (voor airco's) herkent hem niet, registreren lukt niet
- Ventilator draait continu, niet in te stellen?
- Niet heel stil (48-54dB)
- Te vinden bij dozenschuivers
Haier heeft ook wel mooie WPB's voor 1150 euro bij de italiaanse webshops.
Hoe zijn die?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 16:34
Klopt maar als het niks is, is het nog steeds veel geld.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12-09 22:01
paQ schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:04:
[...]

Haier heeft ook wel mooie WPB's voor 1150 euro bij de italiaanse webshops.
Hoe zijn die?
Kut.
Wasco heeft ze even geleverd en snel weer mee gestopt

• paQ
  • Nu online
Technician- schreef op donderdag 11 september 2025 @ 20:35:
[...]

Kut.
Wasco heeft ze even geleverd en snel weer mee gestopt
ah :|

Naja ik ben voorzien, daar gaat het niet om, maar wellicht was dat "best bang for the buck" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Explorer V5.
Heeft iemand hem al draaien?
Zijn er voordelen, is deze ook echt stiller?

En was was de levertijd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glenfiddich
Ik sta op het punt om onze Atlantic Calypso VM WPB te plaatsen, en zat nog even uit te zoeken hoe het nu zit met een waterontharder. Ik vond de posts van @CurlyMo waaruit blijkt dat het met name van belang is dat de waardes die met de elektrische geleidbaarheid van het water te maken hebben in orde zijn, maar wat die waardes dan zouden moeten zijn lees ik nergens.

Weet iemand dit?

Ik heb eea bij ons gemeten.
- pH-waarde is met een teststripje met kleuren gemeten, en de kleuren rondom onze gemeten waarde lijken allemaal erg op elkaar dus ik weet niet hoe nauwkeurig het is.
- EC waarde is gemeten met een EC-meter die op 2 punten is gekalibreerd met kalibratievloeistof
- TDS waarde gemeten met goedkoop metertje van een tientje
- dH waarde gemeten met titrant

De resultaten:

met volledig onthard water
Hardheid: 0 dH
pH = 6.75
EC = 520 microsiemens/cm
TDS = 250 ppm

met waterontharder uit het circuit (bypass open)
Hardheid: 10 dH
pH = 6.75
EC = 470 microsiemens/cm
TDS = 230 ppm

met bypass waterontharder half open:
Hardheid: 4 dH
pH = 6.75
EC = 455 microsiemens/cm
TDS = 216 ppm

Zit hier een waarde tussen waar ik mij zorgen over moet maken?

Opmerkelijk genoeg lijken de waardes zelfs beter mét ontharder? Waarom vereist Atlantic voor de garantie dan een minimale hardheid van ongeveer 4.5 dH? :S

En de waardes met de bypass half open zijn zelfs lager dan met de bypass helemaal open, waar ik had verwacht dat ze tussen de waardes met de bypass dicht en open in hadden gelegen :S

De metingen zijn verricht met uitvoerig doorspoelen van de leidingen tussen de wijzigingen van de positie van de bypass in.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

[ Voor 39% gewijzigd door Glenfiddich op 12-09-2025 17:45 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:09
Technician- schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 13:51:
Explorer V5.
Heeft iemand hem al draaien?
Zijn er voordelen, is deze ook echt stiller?

En was was de levertijd ?
Even terug bladeren.. ja dat kost even moeite :P 12 dagen terug vegen pfffffff

[ Voor 5% gewijzigd door natural colour op 12-09-2025 18:08 ]

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
natural colour schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:05:
[...]

Even terug bladeren.. ja dat kost even moeite :P 12 dagen terug vegen pfffffff
Staat niks over de levertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj85
Warmteservice in 2 weken of sneller

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Glenfiddich schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 17:25:
Ik sta op het punt om onze Atlantic Calypso VM WPB te plaatsen, en zat nog even uit te zoeken hoe het nu zit met een waterontharder. Ik vond de posts van @CurlyMo waaruit blijkt dat het met name van belang is dat de waardes die met de elektrische geleidbaarheid van het water te maken hebben in orde zijn, maar wat die waardes dan zouden moeten zijn lees ik nergens.

Weet iemand dit?

Ik heb eea bij ons gemeten.
- pH-waarde is met een teststripje met kleuren gemeten, en de kleuren rondom onze gemeten waarde lijken allemaal erg op elkaar dus ik weet niet hoe nauwkeurig het is.
- EC waarde is gemeten met een EC-meter die op 2 punten is gekalibreerd met kalibratievloeistof
- TDS waarde gemeten met goedkoop metertje van een tientje
- dH waarde gemeten met titrant

De resultaten:

met volledig onthard water
Hardheid: 0 dH
pH = 6.75
EC = 520 microsiemens/cm
TDS = 250 ppm

met waterontharder uit het circuit (bypass open)
Hardheid: 10 dH
pH = 6.75
EC = 470 microsiemens/cm
TDS = 230 ppm

met bypass waterontharder half open:
Hardheid: 4 dH
pH = 6.75
EC = 455 microsiemens/cm
TDS = 216 ppm

Zit hier een waarde tussen waar ik mij zorgen over moet maken?

Opmerkelijk genoeg lijken de waardes zelfs beter mét ontharder? Waarom vereist Atlantic voor de garantie dan een minimale hardheid van ongeveer 4.5 dH? :S

En de waardes met de bypass half open zijn zelfs lager dan met de bypass helemaal open, waar ik had verwacht dat ze tussen de waardes met de bypass dicht en open in hadden gelegen :S

De metingen zijn verricht met uitvoerig doorspoelen van de leidingen tussen de wijzigingen van de positie van de bypass in.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
EC is een verdubbeling van TDS dus die waarden zijn recht evenredig (het zou dus niet af mogen wijken)
TDS kan iets verhoogd zijn als het door een waterontharder gaat, maar dat is minimaal
Er zitten wat meer natriumionen in, wat waarschijnlijk een iets hogere geleiding (TDS) geeft (niet te verwarren met zout wat dat is natriumchloride. (daar gaat die sky-high op)
Ik vind je PH wel wat laag. Ik meet hier met mijn milwaukee 803 een vrij constante 7,5 pH met en zonder ontharder.

Ik zou je niet te druk maken over dh 0.
Ik ken maar genoeg mensen met een atlantic V3/V4 en een waterontharder zonder issues

De angst is vooral veroorzaakt door een "mixed bed" hars, waardoor er wel chemische eigenschappen van het water worden aangepast en de pH instabiel kan worden. Maar dat zit niet in een "normale" waterontharder
Dat wordt vooral gebruikt door glazenwassers waar de TDS heel laag moet zijn zodat een streeploos resultaat ontstaat na opdroging.

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 12-09-2025 18:57 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 01:40
jj85 schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:14:
[...]

Warmteservice in 2 weken of sneller
Ik had de mijne op donderdag 21 augustus besteld bij Warmteservice. Op zaterdag werd ik gebeld voor een lever afspraak. Ze zouden dinsdag al kunnen leveren, maar toen kon ik zelf niet. Woensdag is hij geleverd. Zonder het weekend dus een dag of 4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glenfiddich
AUijtdehaag schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 18:37:
[...]

EC is een verdubbeling van TDS dus die waarden zijn recht evenredig (het zou dus niet af mogen wijken)
TDS kan iets verhoogd zijn als het door een waterontharder gaat, maar dat is minimaal
Er zitten wat meer natriumionen in, wat waarschijnlijk een iets hogere geleiding (TDS) geeft (niet te verwarren met zout wat dat is natriumchloride. (daar gaat die sky-high op)
Ik vind je PH wel wat laag. Ik meet hier met mijn milwaukee 803 een vrij constante 7,5 pH met en zonder ontharder.

Ik zou je niet te druk maken over dh 0.
Ik ken maar genoeg mensen met een atlantic V3/V4 en een waterontharder zonder issues

De angst is vooral veroorzaakt door een "mixed bed" hars, waardoor er wel chemische eigenschappen van het water worden aangepast en de pH instabiel kan worden. Maar dat zit niet in een "normale" waterontharder
Dat wordt vooral gebruikt door glazenwassers waar de TDS heel laag moet zijn zodat een streeploos resultaat ontstaat na opdroging.
Dank voor je reactie!

Of mijn "gemeten" pH waarde klopt weet ik ook niet helemaal, ik heb daar geen apparaatje voor dus werk met teststripjes, en de kleuren die horen bij de waarden rond de 7 lijken heel sterk op elkaar, ik meende dat ze hier het meest op die van 6.75 lijken maar 7 of 7.25 zouden ook best kunnen. En in hoeverre die teststrips accuraat zijn weet ik ook niet. Hoe dan ook zijn de kleuren op de stripjes bij elke instelling van de waterontharder hetzelfde, dus hoe dan ook is dit qua pH kennelijk het water zoals we het aangeleverd krijgen van het waterbedrijf.

De TDS is in mijn metingen wel vrij consequent ongeveer de helft van de EC, met dien verstande dat de EC meter gekalibreerd is en de goedkope TDS meter niet kalibreerbaar is.

Catch a smile out there!

Pagina: 1 ... 112 113 Laatste