Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 133 134 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05:54
Mokum4life schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:53:
Ik heb een vraag. Afgelopen zaterdag is er een warmtepompboiler Atlantic v5 geïnstalleerd. Op zich werkte hij goed. Hij stond nog op binnen/binnen omdat er een dakdoorvoer gemaakt moest worden. Nu is die gemaakt voor de uitlaat (inlaat nog geen plek voor), maar ik denk dat hij nu niet goed functioneert. De buis lijkt te condenseren en op de temperatuur sensoren geeft hij hele hoge en lage temperaturen aan (zie fotos). Hij geeft geen foutmelding maar lijkt ook elk half uur een soort antivries run te doen waarbij ik bij de inlaat warme lucht voel. Dit lijkt mij niet normaal. Ik zie ook condens ontstaan bij de buis van de uitlaat. Kan iemand helpen wat hier aan de hand kan zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is de buis geïsoleerd of niet ?

• Mokum4life
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-09 20:01
De buizen van schuim zijn niet geïsoleerd. De pijp naar buiten wel.

Dit zijn die buizen van schuim:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-LMLh0YwwTJE2FMcil0rWxCHHLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5i4RniShIOYnLB1zDXX2nTGS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 74% gewijzigd door Mokum4life op 30-09-2026 14:59 ]

• Marc001
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08:42
Mokum4life schreef op woensdag 30 september 2026 @ 14:53:
Ik heb een vraag. Afgelopen zaterdag is er een warmtepompboiler Atlantic v5 geïnstalleerd. Op zich werkte hij goed. Hij stond nog op binnen/binnen omdat er een dakdoorvoer gemaakt moest worden. Nu is die gemaakt voor de uitlaat (inlaat nog geen plek voor), maar ik denk dat hij nu niet goed functioneert. De buis lijkt te condenseren en op de temperatuur sensoren geeft hij hele hoge en lage temperaturen aan (zie fotos). Hij geeft geen foutmelding maar lijkt ook elk half uur een soort antivries run te doen waarbij ik bij de inlaat warme lucht voel. Dit lijkt mij niet normaal. Ik zie ook condens ontstaan bij de buis van de uitlaat. Kan iemand helpen wat hier aan de hand kan zijn?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik neem aan dat je de setting hebt verandert van binnen/binnen naar binnen/buiten? Nadat de dak doorvoer is aangesloten?

• Mokum4life
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 30-09 20:01
Zeker. Ik kijk sinds ik de binnen/buitenopstelling heb ook pas op de diagnose, dat deed ik toen het een binnen/binnen opstelling was nog niet, dus ik weet ook niet of het normaal is dat de afvoer temperatuur zo hoog is en de verdamper rond het vriespunt. Misschien hoort dat zo, maar het viel me nu pas op. Omdat hij eerder bij een binnen/binnen opstelling voor mijn gevoel niet af en toe in antivries modus ging en sinds de binnen/buiten aanpassing wel raakte ik getriggerd.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:49
Zuigt de inlaat wel hard als hij geen antivriesrun doet? Zonee, dan is er iets niet goed.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03:09
Ik heb van mijn Atlantic een serie foto’s van temperatuur verloop, misschien geeft het wat houvast. https://imgur.com/a/Srw9eIY

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• F0RMaTC
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:50
Hoi!

Ik zit even met een interessante aansluit vraag over de plek van de inlaatcombi.
Welke situatie is juist? De aanvoer (koud) van thermostaatkraan kan direct (situatie 2) en hoeft niet via inlaatcombi toch (situatie 1)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsAl33Efy4wIPbOLbEr_auNDwkM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jQH7IXSK14N0QAPKEvKC9dVF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UX4E8JZFM6YvOS_QIUTa07O9vsI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3YvXDw6wv4YFNj1AT4hvXKhb.png?f=fotoalbum_large

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 19:24
Is er een speciale reden dat je die mengkraan erin hebt? Ik weet dat die in de installatie-handleiding staat maar ik zou liever bij de warmwater verbruiker pas gaan mengen. Bij een CV installatie zit er ook geen mengkraan en kan potentieel veel warmer worden dan 60 graden.

• F0RMaTC
Ik had gelezen dat na een samonella run het water warmer was en ik dacht extra veiligheid

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-09 19:24
F0RMaTC schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:47:
Ik had gelezen dat na een samonella run het water warmer was en ik dacht extra veiligheid
Legionella, maar ik snap wat je bedoelt.

Klopt, dan is het warmer (62) dan normaal met enkel de compressor (55). Ook als je het PV contact gebruikt gaat die iets hoger. Maar nog steeds niet heel schokkend eerlijk gezegd. Ik heb zelf ook nooit helemaal begrepen of het iets te maken heeft met de drinkwatervoorschriften in Nederland. Zelf wil ik ook een V5 gaan aanschaffen maar ik was eigenlijk niet van plan deze van zo'n mengkraan te voorzien.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:42
MzKzM73 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 18:41:
Is er een speciale reden dat je die mengkraan erin hebt? Ik weet dat die in de installatie-handleiding staat maar ik zou liever bij de warmwater verbruiker pas gaan mengen. Bij een CV installatie zit er ook geen mengkraan en kan potentieel veel warmer worden dan 60 graden.
Is voor mensen met geestelijke beperking of het vat boven 70c willen opwarmen.

Hier nooit issues ervaren als de legionellarun is geweest op 65c, douche heeft thermostaatknop etc, heeft zijn eigen beveiliging.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2026 19:23 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• F0RMaTC
Samonella hahaha idd ik bedoel legionella.Dat van geestelijke beperking snap ik niet helemaal omdat dit gewoon in de handleiding staat als tip (even los van het feit dat je er vanuit ga dat ik een thermostaatkraan gebruik bij de douche).

Maar dan even ontopic, niet echt antwoord op mijn vraag

• Jim423
Zoals er al staat in het schema: mengkraan voor als je max. 50 graden wilt aan de tappunten. Dit is voor NL dus niet van toepassing. Mensen met een geestelijke beperking willen nog wel eens hun handen of armen onder de hete kraan houden, daarom is de temperatuur maximaal 50 graden om brandwonden te voorkomen. De koudwaterleiding voor de douchethermostaatkraan en tappunten mag voor de inlaatcombinatie worden aangesloten en dit kan ook bijvoorbeeld vlak na de watermeter zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Jim423 op 30-09-2026 20:09 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Rickown
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 30-09 20:39
Jim423 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:07:
Zoals er al staat in het schema: mengkraan voor als je max. 50 graden wilt aan de tappunten. Dit is voor NL dus niet van toepassing. Mensen met een geestelijke beperking willen nog wel eens hun handen of armen onder de hete kraan houden, daarom is de temperatuur maximaal 50 graden om brandwonden te voorkomen. De koudwaterleiding voor de douchethermostaatkraan en tappunten mag voor de inlaatcombinatie worden aangesloten en dit kan ook bijvoorbeeld vlak na de watermeter zijn.
Wij overwegen ook een warmtepompboiler en denken eraan om geen mengkraan toe te passen. Ik vraag me alleen af hoe dat zit met legionellapreventie: moet er daarvoor niet ook regelmatig water van minimaal 60 °C door de warmwaterleidingen stromen?

Ik lees dat sommige mensen hun warmtepompboiler op een lagere temperatuur instellen. Er is dan mogelijk wel een legionellaprogramma dat het water in de boiler periodiek opwarmt, maar wanneer stroomt dat hete water ook daadwerkelijk door de leidingen naar de tappunten? Of haal ik hier twee dingen door elkaar?

www.boilerkeuze.nl

• Jim423
Na het legionellaprogramma is het water 62-65 graden. Wanneer je de kraan opendraait of gaat douchen stroomt deze temperatuur ook door de warmwaterleidingen. Het is niet toegestaan om de temperatuur lager in te stellen en geen legionellaprogramma te doen.

• F0RMaTC
Jim423 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:07:
Dus wat je zegt zijn beide situaties/tekeningen dus goed?

• Jim423
Ik zou situatie 1 niet gebruiken. In NL is het gebruikelijk dat de koudwateringang van de boiler op de inlaatcombinatie zit aangesloten.

• F0RMaTC
Jim423 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:22:
Na het legionellaprogramma is het water 62-65 graden. Wanneer je de kraan opendraait of gaat douchen stroomt deze temperatuur ook door de warmwaterleidingen. Het is niet toegestaan om de temperatuur lager in te stellen en geen legionellaprogramma te doen.
Bedoel je dan dat als je een thermostaatkraan plaatst na de warmwater uitgang van de WPB dat je dan kans hebt op legionella op het stuk tot je thermostaatkraan van je douche?

• F0RMaTC
Jim423 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:24:
Ik zou situatie 1 niet gebruiken. In NL is het gebruikelijk dat de koudwateringang van de boiler op de inlaatcombinatie zit aangesloten.
Ja ik probeer de snappen waarom situatie 1 verkeerd is tov situatie 2 (waarbij letter B dan de IC is)

• Jim423
Als water opwarmt drukt dit terug de koudwaterleiding in. In situatie 1 zit hier er geen inlaatcombinatie tussen wat niet is toegestaan in NL.

• F0RMaTC
Ja als ik het goed begrijp kan het warme water van de inlaat van de boiler botsen met de aanvoer omdat deze niet rechtstreeks is onderbroken door een IC omdat er een T stuk zit?
Ik dacht hij drukt het dan weg via T stuk en dan IC.
Dan is dus situatie 2 de way to go (even afgezien van het feit een thermostaatkraan of niet)

• Jim423
Nee, de druk in de boiler is veel hoger dan de druk in het leidingnet voordat de inlaatcombinatie opengaat om water te lozen. Nu zit er wel een keerklep in de meeste moderne watermeters zodat het water niet terug kan naar bijvoorbeeld de buren.

• F0RMaTC
thnx @Jim423 duidelijk zo

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34

JWT

Marc001 schreef op woensdag 30 september 2026 @ 16:00:
[...]

Ik neem aan dat je de setting hebt verandert van binnen/binnen naar binnen/buiten? Nadat de dak doorvoer is aangesloten?
Wat zou het de boiler eigenlijk uitmaken hoe die is aangesloten?

Maar de outlet zou toch kouder moeten zijn dan de inlet? Sensor stuk? 80oC lijkt me sterk :)

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09:42
Rickown schreef op woensdag 30 september 2026 @ 20:20:
[...]

Wij overwegen ook een warmtepompboiler en denken eraan om geen mengkraan toe te passen. Ik vraag me alleen af hoe dat zit met legionellapreventie: moet er daarvoor niet ook regelmatig water van minimaal 60 °C door de warmwaterleidingen stromen?

Ik lees dat sommige mensen hun warmtepompboiler op een lagere temperatuur instellen. Er is dan mogelijk wel een legionellaprogramma dat het water in de boiler periodiek opwarmt, maar wanneer stroomt dat hete water ook daadwerkelijk door de leidingen naar de tappunten? Of haal ik hier twee dingen door elkaar?
Meeste legionella incidenten ontstaan bij koudwaterleidingen boven de 25 °C, bij warmwater installaties komt het minder voor.

Hier zorgt het legionellaprogramma elke 10 dagen opwarmt naar 65 °C, dat water bereikt de douche uiteindelijk.

Meestal doe ik de legionellarun handmatig elke 7 dagen, vervolgens reset de timer automatisch.
Vergeet ik het dan doet de boiler na 10 dagen.

(Mijn boiler is te dom laat ik het zijn gang gaan wordt het vrolijk midden in de nacht gedaan met duur stroom, ik heb zonnepanelen etc...).

Hier staat de boiler op 48 °C doordeweeks en we leven nog.
De grotere boilers kiest men vaak een hygiëneboiler.

Uiteindelijk ga ik dat nog automatiseren, de tijdklok op de boiler werkt wel voor regulier opwarmen maar niet voor het legionellaprogramma gezien dat een domme timer is.

[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 30-09-2026 21:30 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 30-09 21:42

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb het legionella programma uitstaan, bij lage dynamische tarieven verwarm ik sowieso na 60c om goedkope stroom op te slaan.

Zo heb je een win-win :)

Vroemt met EV | 13.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Cannonballl
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:26
Cannonballl schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Voor degene die ook Homey hebben en producten van Atlantic (in mijn geval de Explorer 270L V5) heb ik de repository voor de Cozytouch homey app publiekelijk gemaakt:

https://github.com/WebBuildsNL/cozytouch-homey

Als er genoeg animo is zal ik nog wat meer ontwikkelingen doen (denk aan widget card voor op dashboards) en hem ook daadwerkelijk in de Homey App Store publishen.
Ik heb eindelijk even de tijd genomen om de app te optimaliseren en te publishen in de Homey app store, dus voor Atlantic gebruikers, bij deze:

https://homey.app/nl-nl/app/nl.webbuilds.cozytouch/Cozytouch/
Pagina: 1 ... 133 134 Laatste