Warmtepompboiler topic (WPB) deel 2 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 123 124 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:50
Ik zou het lekker strak aandraaien. Dat schroefdraad krijg je echt niet zomaar stuk gedraaid of je moet een sportschooljunkie zijn.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Swelson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:35
Speedy-Andre schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:16:
Hou het nog maar even in de gaten, straks loopt de druk op en kan het weer anders zijn >:)
Dit. Ik had hem ook lekvrij, dacht ik. Ik zag namelijk geen lekkage, daarom na een week de warmwateruitgang geïsoleerd (alleen de eerste 15 cm).

Poosje later was het isolatiemateriaal nat. Bleek een heel klein beetje te lekken: lekkende water verdampte blijkbaar snel en werd dus pas een probleem toen ik er isolatie omheen deed.

• ariebakker
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03 08:24
Hier watts koppelingen gebruikt.
Gelijk twee nieuwe gekocht en het bijgeleverde exemplaar niet gebruikt. Genoeg ellende gelezen op het forum vandaar gelijk twee goeie besteld.
https://www.verwarming-sh...ing-4/4FF-3003/25-1824313
Deze vervolgens vastgezet met Loctite 55 tape.
Was in 1 keer dicht ;-)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtmOhaBj2Pe5QyqCSv7XfBYgNeY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jX8nHk3dR7wxrdJKZWHh2u6m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pGx8fx2aifvOSQv0cLYqsi3N50Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ooz7OSrx96pEslVRPa4SpzLF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-dFZqVJhfLheNcmAK6zKtufsCzc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vcm5ukVFV1QuZOhLR7JghJw5.jpg?f=fotoalbum_large

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:39
ariebakker schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 11:22:
Hier watts koppelingen gebruikt.
Gelijk twee nieuwe gekocht en het bijgeleverde exemplaar niet gebruikt. Genoeg ellende gelezen op het forum vandaar gelijk twee goeie besteld.
https://www.verwarming-sh...ing-4/4FF-3003/25-1824313
Deze vervolgens vastgezet met Loctite 55 tape.
Was in 1 keer dicht ;-)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Denk dat je deze hebt gebruikt? https://www.verwarming-sh.../4MF-3015/20-182433215/20

Achtetaf ook betet kunnen doen want die vlakdichtende meuk viel dus tegen.

Ik heb ook loctite 55 en teflon tapen en griffon kolmat in huis hoor. Maar ja, zo'n koppeling met fiberring moet gewoon werken daarom mijn queeste. Mogelijk heeft iemand er in de toekomst wat aan ;)

• Surfari
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:12
Jim423 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 21:44:
Ik zou het lekker strak aandraaien. Dat schroefdraad krijg je echt niet zomaar stuk gedraaid of je moet een sportschooljunkie zijn.
Nou dat zou ik niet doen. Messing koppeling strak op staal kan barsten.

• ariebakker
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 26-03 08:24
Klopt dat zou ik zeker niet doen en is niet nodig ook. Hier eerst alles handvast en daarna nog een klein beetje nagetrokken met een tang. Er hoeft geen olifant aan te hangen.

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13:09
Ik heb "vrogger eleerd" dat je een halve slag voor het breekt moet stoppen, maar ja, dat is me niet altijd gelukt. :+

De bovenstaande di-elektrische koppeling deed het bij mij ook. De bijgeleverde meuk van Atlantic was niet lekdicht te krijgen op mijn Calipso.

[ Voor 38% gewijzigd door Signor Doekie op 14-03-2026 14:39 ]

• Musicus
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 10:30
Sinds een paar dagen staat hier een Atlantic Explorer V5 200l op zolder. Met dakdoorvoeren naar buiten, wat nogal een klus was gezien de beperkt beschikbare ruimte.
Ik kan helaas nog geen contact krijgen met de app, de laatste stap in de configuratie geeft een foutmelding. Geen idee waar dat aan ligt, misschien moet er een wifi punt bij op zolder want er staan er alleen 2 op de begane grond.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v0I9lstMLszBijvVSWcyFYocdN4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/783aJSnzABjrvfeF5NDu5pT8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PMNHUsyQm9T1f6zSgzQ1AzA4rs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQLpMgtY0swPapYwVoZHvmSe.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 3M 8kW - Atlantic Explorer V5 200L - Gasloos

• Kerngezond
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01:46
Musicus schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 16:44:
Sinds een paar dagen staat hier een Atlantic Explorer V5 200l op zolder. Met dakdoorvoeren naar buiten, wat nogal een klus was gezien de beperkt beschikbare ruimte.
Ik kan helaas nog geen contact krijgen met de app, de laatste stap in de configuratie geeft een foutmelding. Geen idee waar dat aan ligt, misschien moet er een wifi punt bij op zolder want er staan er alleen 2 op de begane grond.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe heb je hem geïnstalleerd? Heb je dat zelf gedaan of door een installateur?

• Musicus
Nee laten doen door een installateur. Tegelijk met de Daikin warmtepomp.... daar heb ik wat meer problemen mee...

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:38
Ik heb het pv contact van mijn explorer v5 aangesloten. Ik begrijp dat met het contact gesloten de temperatuur wordt verhoogd naar 62graden.
Telt de wpb dit dan ook gelijk mee als legionella run? Die staat nu ingesteld als 1x per 4 weken. Of gaat de wpb bv een dag na het gebuik van het pv contact vrolijk nogmaals naar 62 graden als de wpb denkt dat het tijd is om weer een run te doen.

• jj85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:09
raven22 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:43:
Ik heb het pv contact van mijn explorer v5 aangesloten. Ik begrijp dat met het contact gesloten de temperatuur wordt verhoogd naar 62graden.
Telt de wpb dit dan ook gelijk mee als legionella run? Die staat nu ingesteld als 1x per 4 weken. Of gaat de wpb bv een dag na het gebuik van het pv contact vrolijk nogmaals naar 62 graden als de wpb denkt dat het tijd is om weer een run te doen.
Telt mee als legionella-run. Op deze manier heb ik die nu volledig in eigen hand :-)

• raven22
jj85 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 19:54:
[...]

Telt mee als legionella-run. Op deze manier heb ik die nu volledig in eigen hand :-)
Dat is mooi, hoe heb je dat ingesteld?

• jj85
raven22 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:01:
[...]

Dat is mooi, hoe heb je dat ingesteld?
Ik heb een schedule + script in HA die elke zondag een run start om 9 uur. Zodra de temp >61grC is voor x tijd, dan schakelt hij PV contact weer af.
Heb een ESP-boardje met relays aan die contacten gehangen.

• raven22
jj85 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:10:
[...]

Ik heb een schedule + script in HA die elke zondag een run start om 9 uur. Zodra de temp >61grC is voor x tijd, dan schakelt hij PV contact weer af.
Heb een ESP-boardje met relays aan die contacten gehangen.
ok, heb je veel panelen op de oostkant?
hoe weet je de tempeartuur in het vat?

• jj85
raven22 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 20:44:
[...]

ok, heb je veel panelen op de oostkant?
hoe weet je de tempeartuur in het vat?
Eigenlijk is het niet PV contact maar de smart-grid contacts. Ik hou geen rekening met PV-opwek of iets dergelijks. Maar gebruik dus die contacten wel om WPB in te schakelen.

Temp lees ik in in HA via deze integration
https://github.com/gduteil/cozytouch

• Sharky2000
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:39
Fr33z schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 17:21:
[...]

In het vervolg hier op:
Iemand nog.tips wat te doen als t niet lekdicht wordt met die fiber-ring?
Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik lees het ook nu pas...
Ik heb dit ook gehad met mijn boiler. Wat ik ook deed ik kreeg hem niet helemaal dicht. Als ik hem niet hard genoeg aandraaide dan lekte hij en draaide ik te hard dan draaide ik de 'fiber' ring steeds weer kapot...
Ik gebruikte exact dezelfde groene ring als jij alleen is dit geen echte fiberring. Het lijkt gemaakt van laagjes geperst papier. Beetje vocht en te hard aandraaien en hij was al weer kapot. Toen ik voor de derde keer ringen ging halen bij de Warmsteservice zei een andere medewerker ineens, "je kunt beter echte fiberringen gebruiken", ik kreeg er toen gratis 2 stuks mee en het probleem was opgelost!!

https://www.warmteservice...r-%C2%BC-18-13/p/69157125

• Musicus
Vandaag maar even wat gespeeld met de instellingen van de Explorer V5. Heb nu ingesteld dat hij alleen mag verwarmen tussen 11.00 en 19.00 wat erop neerkomt dat de kans groot is dat hij op de zonnepanelen draait. Temperatuur iets lager gezet naar 50 graden. Dat is overigens ook het laagste dat ik kan gaan. Komende tijd even uitproberen of dat haalbaar is, anders moet deze weer iets omhoog of een extra verwarmingsblok toevoegen.
Legionellarun staat 1 keer per 4 weken zag ik in het installateurs gedeelte, maar ik kan niet zien op welk moment dat wordt gepland. Kan ik dat aanpassen op de WPB zelf?

Ik heb ook nog de instelling van de aan- en afvoer moeten bijstellen. Deze stond wel op Buiten-Buiten, maar de buislengte stond op 'minder dan 4 meter'. Nu klopt dat wel, maar in de handleiding stond dat dat alleen mocht wanneer de buis via de wand naar buiten gaat. Bij mij loopt deze door het dak dus zou ik 'meer dan 4 meter' moeten aanvinken. Iemand een idee waarom dat is?

• Swelson
Ik vraag me ook af wat die buislengte-instellingen doen in de Explorer V5. Zou dit soms te maken hebben met hoe hard de ventilator draait? Of zou dit meer dingen aanpassen?

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 26-03 19:50
Swelson schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:16:
Ik vraag me ook af wat die buislengte-instellingen doen in de Explorer V5. Zou dit soms te maken hebben met hoe hard de ventilator draait? Of zou dit meer dingen aanpassen?
Langere lengtes en bochten zorgen voor weerstand waardoor het lucht debiet daalt en er minder warmte verpompt kan worden. Of dezelfde warmte bij een groter temperatuursverschil (delta-T), waardoor de compressor harder moet draaien.

• raven22
Musicus schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:29:

Legionellarun staat 1 keer per 4 weken zag ik in het installateurs gedeelte, maar ik kan niet zien op welk moment dat wordt gepland. Kan ik dat aanpassen op de WPB zelf?
Nee, maar dmv het pv contact wat ik aan een slimme stekker verbonden heb kan ik bepalen wanneer de legionella run plaatsvind.
Ik heb ingesteld dat bij PV contact aan de temperatuur naar 62 gaat op alleen de warmtepomp. Volgens een medetweaker telt de wpb dit als legionella run. Dit heb ik nog niet kunnen vasstellen aangezien ik het pv contact pas eergister heb aangesloten.

• Timrob
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Ik heb een korte vraag, ik heb eind vorig jaar een Weheat Flint warmte pomp gekocht, met subsidie.
Als ik dit jaar een warmtepomp boiler er bij koop, krijg ik dan nog subsidie op de warmtepompboiler?
Ik las ergens dat je voor een tweede warmtepomp minder of geen subsidie krijgt, klopt dat?

• Quadrupool
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 16:38
Warmtepompboilers waren daarvan uitgesloten van de wijzigingen, is eigenlijk niks aan veranderd aan de regels daarvoor.

https://www.rvo.nl/subsid.../isde-wat-wijzigt-er-2026

[ Voor 35% gewijzigd door Quadrupool op 17-03-2026 19:01 ]

12x AIKO 450 Wp

• jj85
Swelson schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:16:
waar heb je die gevonden in het menu? ik kan alleen de configuratie kiezen (binnen/binnen / buiten/buiten / binnen/buiten etc); dit heeft iig effect ook op de fanspeed.

• Musicus
@jj85 Ik zie dat nadat ik heb aangevinkt dat de configuratie buiten/buiten is. Dan vraagt het systeem of de buislengte meer dan 4 meter is.
En dit staat in de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/urItnhPqn4cSMcNg7rehHdpBhu0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Wz1PbuAwk6Rb0mBAQrdXNVcA.png?f=user_large

• jj85
Musicus schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 19:21:
@jj85 Ik zie dat nadat ik heb aangevinkt dat de configuratie buiten/buiten is. Dan vraagt het systeem of de buislengte meer dan 4 meter is.
En dit staat in de handleiding:
[Afbeelding]
die verschillende fan-snelheden zie je ook wel terug in de manual
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rb8DPPZntTBOqbzjt83QBRzKCSc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7T6MvGb5o7wBuGqRZvVQmsG4.png?f=fotoalbum_large

• Musicus
Ah ja dat had ik nog niet gezien.

• Elsdeniep
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15:30
Sharky2000 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 22:13:
[...]

Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik lees het ook nu pas...
Ik heb dit ook gehad met mijn boiler. Wat ik ook deed ik kreeg hem niet helemaal dicht. Als ik hem niet hard genoeg aandraaide dan lekte hij en draaide ik te hard dan draaide ik de 'fiber' ring steeds weer kapot...
Ik gebruikte exact dezelfde groene ring als jij alleen is dit geen echte fiberring. Het lijkt gemaakt van laagjes geperst papier. Beetje vocht en te hard aandraaien en hij was al weer kapot. Toen ik voor de derde keer ringen ging halen bij de Warmsteservice zei een andere medewerker ineens, "je kunt beter echte fiberringen gebruiken", ik kreeg er toen gratis 2 stuks mee en het probleem was opgelost!!

https://www.warmteservice...r-%C2%BC-18-13/p/69157125
Een fiber ring kan een heel klein beetje opzwellen na installatie zodat hij beter af gaat sluiten.
Fiber ringen heel vast aandraaien heeft geen zin. Geef alleen het risico dat je hem stuk draait en (dus) juist gaat lekken.

• Musicus
Musicus schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 12:29:
Vandaag maar even wat gespeeld met de instellingen van de Explorer V5. Heb nu ingesteld dat hij alleen mag verwarmen tussen 11.00 en 19.00 wat erop neerkomt dat de kans groot is dat hij op de zonnepanelen draait. Temperatuur iets lager gezet naar 50 graden. Dat is overigens ook het laagste dat ik kan gaan. Komende tijd even uitproberen of dat haalbaar is, anders moet deze weer iets omhoog of een extra verwarmingsblok toevoegen.
Hmm vanochtend na de korte douche van 2 personen was de temperatuur van de boiler nog maar 34 graden. Ik vond de douche ook niet meer heel warm.... Ik denk dat de instelling van 50 graden en niet meer verwarmen na 19.00 toch iets teveel van het goede is?

Hoe doen jullie dat als je weet dat in de ochtend de douche wordt gebruikt? Een 2e opwarm moment voordat je wil douchen of met een hogere temperatuur de nacht in?

[ Voor 9% gewijzigd door Musicus op 18-03-2026 09:31 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Musicus schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:29:
[...]

Hmm vanochtend na de korte douche van 2 personen was de temperatuur van de boiler nog maar 34 graden. Ik vond de douche ook niet meer heel warm.... Ik denk dat de instelling van 50 graden en niet meer verwarmen na 19.00 toch iets teveel van het goede is?

Hoe doen jullie dat als je weet dat in de ochtend de douche wordt gebruikt? Een 2e opwarm moment voordat je wil douchen of met een hogere temperatuur de nacht in?
Dan heeft je wpb gisteren niet de 50c gehaald of je hebt een thermosifon probleem of je definitie van kort is anders dan die van mij.

Anders gezegd: Met 50c verwarmen tussen 12.00-16.00 heb ik de volgende dag een prima warme douche.

• Musicus
Hmm ik ga het in de gaten houden.
Er is 2 keer max 5 minuten gedoucht. Ik vind dat vrij kort. Gaat om een 200L WPB
De leiding van warm water gaat eerst naar beneden dus dat zou goed moeten zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vZ9Diz3_IMDCSGv6u51ic8GmE8E=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wsIqm3iCQdtMkrrjpvxVwbI4.png?f=user_large

Edit: dit is wat AI berekent:

Om dit te berekenen moeten we een paar aannames doen:
Boiler: 200 liter op 50°C
Koud water: ±10°C (typisch NL)
Douchetemperatuur: ±38°C
Doucheverbruik: ±10 liter/min per persoon
2 personen × 5 min = 10 min totaal → ~100 liter douchewater
🚿 Stap 1: hoeveel warm water wordt gebruikt?
Je mengt warm (50°C) en koud (10°C) om 38°C te krijgen.
Mengverhouding:
Warm water ≈ 60%
Koud water ≈ 40%
Dus van die 100 liter douchewater:
~60 liter warm water uit de boiler
🌡️ Stap 2: wat gebeurt er in de boiler?
Start: 200 L op 50°C
Er gaat 60 L warm water uit
Er komt 60 L koud water (10°C) binnen
Nieuwe gemiddelde temperatuur:
Tnieuw=(140×50)+(60×10)200
T nieuw = 200(140×50)+(60×10)=7000+600 200=38°C= 200 7000+600=38°C
✅ Eindresultaat
👉 Na het douchen is de boiler ongeveer ~38°C

Dat komt wel overeen met mijn situatie.

[ Voor 76% gewijzigd door Musicus op 18-03-2026 20:25 ]

• Jim423
Kan je bericht nog groter? :)

Je vergeet 1 ding: niet de gehele boiler is 50 graden. Onderin het vat is het eerder 30-35 graden.
Je hebt dus hooguit 100-150L beschikbaar van 50 graden. Ik zou wel even in de gaten houden hoeveel graden je boiler zakt na 12 uur. Goede kans dat er ook wat warmtesifon plaatsvind.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• jj85
Jim423 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 17:52:
Kan je bericht nog groter? :)

Je vergeet 1 ding: niet de gehele boiler is 50 graden. Onderin het vat is het eerder 30-35 graden.
Je hebt dus hooguit 100-150L beschikbaar van 50 graden. Ik zou wel even in de gaten houden hoeveel graden je boiler zakt na 12 uur. Goede kans dat er ook wat warmtesifon plaatsvind.
Warmtespiraal vd warmtepomp zit redelijk onderin. Vat verwarmd redelijk volledig als je op warmtepomp only draait.

• Martin7182
AI maakt er weer eens een potje van. Als gevolg van gelaagdheid, krijg je na het douchen onderin een laag koud water, een kleine overgangslaag en een toplaag die nog steeds de eindtemperatuur heeft. Een boiler mengt dus helemaal niet warm met koud water! Het hangt maar net van de lokatie van de sensor af wat je afleest. 38 graden zal ergens in het midden zijn. In onze situatie zit de sensor op 1/3 hoogte. Na de eerste douchebeurt geeft die ergens tussen de 10 en 40 graden aan, maar dan kunnen we nog makkelijk twee keer douchen.

• Jim423
jj85 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 18:13:
[...]

Warmtespiraal vd warmtepomp zit redelijk onderin. Vat verwarmd redelijk volledig als je op warmtepomp only draait.
Ik meet tussen de sensordop en display ongeveer 5 graden verschil bij de V3. Tussen het display en de wateruitgang ongeveer 2 graden verschil. (in positieve zin).
Maar de sensordop zit natuurlijk niet helemaal op de bodem van het vat, ongeveer op een kwart van de bodem. Log maar eens de warmwateruitgang, je zult zien dat na ongeveer 5 minuten de temperatuur vrij lineair naar 35 graden gaat om daarna helemaal in te zakken. Beetje het nadeel van een open vat. Het zou kunnen dat dit bij de V4/V5 anders is maar ik dacht het niet. Zelf heb ik een circulatiepomp tussen koud en warm, dit geeft ongeveer een uurtje extra draaitijd. Schakelt de sensor boven de 53 graden in :)

• jj85
Jim423 schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 22:06:
[...]

Ik meet tussen de sensordop en display ongeveer 5 graden verschil bij de V3. Tussen het display en de wateruitgang ongeveer 2 graden verschil. (in positieve zin).
Maar de sensordop zit natuurlijk niet helemaal op de bodem van het vat, ongeveer op een kwart van de bodem. Log maar eens de warmwateruitgang, je zult zien dat na ongeveer 5 minuten de temperatuur vrij lineair naar 35 graden gaat om daarna helemaal in te zakken. Beetje het nadeel van een open vat. Het zou kunnen dat dit bij de V4/V5 anders is maar ik dacht het niet. Zelf heb ik een circulatiepomp tussen koud en warm, dit geeft ongeveer een uurtje extra draaitijd. Schakelt de sensor boven de 53 graden in :)
Heb hier enkel de middelste temp meting.
Tijdje geleden vat opgewarmd tot 55grC, daarna WP uit. Vervolgens circulatiepomp ingeschakeld.
Na een hele tijd draaien, en daarmee het vat lekker opmengen, was de middentemp zo'n 2grC gezakt. Voor mij de conclusie dat de WP best goed in staat is om vrijwel het hele vat op te warmen.
V5

• raven22
Ik heb het PV contact op mijn V5 aangesloten via een slimme stekker.
Echter nu gaat de wpb naar eigen goeddunken opwarmen tot de standaard temp van 50 gr.
Het tijdsblok van 8 uur zoals ik dat eerder ingesteld had is verdwenen helaas.
Heeft iemand hier een slimme oplossing voor?

Je kunt instellen dat de wpb alleen 'overdag' opwarmt. Maar hoelaat overdag begint?
Uitgaande van 9 uur in de ochtend had ik de tijd van de wpb een paar uren naar achter gezet zodat om 9 uur voor de wpb het in het echt 12 uur is.
Echter hij past de tijd automatisch weer aan naar de juiste tijd.
Misschien helpt een ander land kiezen? Of gewoon de wifi eraf halen, de app heb je toch niet veel aan.

• Step-han
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 18:41
Ik lees nu veel over de circulatiepomp, ik heb daar ook over nagedacht, echter is het volgens mij alleen maar zinvol als de capaciteit van warmwater niet toereikend is, ik heb een 270L v4 atlantic, ik verwarm het vat met 1 run per dag naar 50 graden en heb altijd voldoende warm water.

Als ik het vat zou opwarmenen het water zou laten circuleren, dan heb ik meer water van 50 graden, maar ik had al genoeg, dan kost het en meer stroom omdat de WPB langer draait en de circulatiepomp draait wat stroom kost, of mis ik iets?

Als de 50 graden niet toereikend zou zijn dan zou je hem nog kunnen verhogen, of heeft een circulatiepomp dan meer zin, in de zin dat het minder stroom kost?

• Martin7182
Step-han schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:59:
Ik lees nu veel over de circulatiepomp, ik heb daar ook over nagedacht, echter is het volgens mij alleen maar zinvol als de capaciteit van warmwater niet toereikend is, ik heb een 270L v4 atlantic, ik verwarm het vat met 1 run per dag naar 50 graden en heb altijd voldoende warm water.

Als ik het vat zou opwarmenen het water zou laten circuleren, dan heb ik meer water van 50 graden, maar ik had al genoeg, dan kost het en meer stroom omdat de WPB langer draait en de circulatiepomp draait wat stroom kost, of mis ik iets?

Als de 50 graden niet toereikend zou zijn dan zou je hem nog kunnen verhogen, of heeft een circulatiepomp dan meer zin, in de zin dat het minder stroom kost?
Een circulatiepomp heeft met name zin bij de anti-legionellarun omdat het elektrisch element doorgaans in het midden zit en zodoende de onderste helft van het vat niet verwarmt. Bij normaal gebruik heb je met een circulatiepomp juist minder douchewater omdat je water mengt en de gelaagdheid teniet doet.

• Animal_X
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:50

Animal_X

Rodin

Ik sta op het punt om een LG WPB aan te schaffen. Echter, Ik heb wat advies nodig m.b.t. aan/afvoer van lucht.

Foto situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFwF2ul4XdwdPG2Pc9-_xFgMQEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NLFBtuiyouJ3tGTkZRuOJXdM.jpg?f=fotoalbum_large

Omschrijving situatie
  • De installatieruimte is op begane grond van een drie verdiepingen tellende vrijstaande woning uit 2001.
  • Er is geen mogelijkheid om een extra muur-, of dakdoorgang aan te brengen. De ruimte zit in het midden van de woning nml, een soort grote berging aansluitend aan de keuken/eetkamer.
  • De bestaande CV gaat verdwijnen en is momenteel aangesloten via 2x 80mm aan/afvoer.
  • Direct boven de huidige CV-installatie hangt een mechanische ventilatie unit. Deze zuigt lucht aan uit de keuken (+- 5m afstand) en de douche direct daarboven een verdieping hoger (+-2m afstand)
  • De berging/installatieruimte wordt tevens gebruikt als washok. Er hangt dus ook regelmatig was te drogen waardoor op dat moment de luchtvochtigheid relatief hoog kan zijn, maar ook warm omdat de vloerverdelers ook in de zelfde ruimte zitten.
  • Zorgen over kans op condensvorming daardoor. Echter, omdat de ruimte gebruikt wordt om was te drogen wil ik liever ook niet dat er koude lucht uitgeblazen wordt in de ruimte en hierdoor was er langer over duurt om te drogen.
Huidige opties die ik zie:
  1. T-Splitsing op de 2x 80mm aansluiten (=160mm)
  2. Drieweg-splitsing tussen op de 2 x 80mm, en de 100mm afvoer van de mechanische ventilatie (=260mm), inclusief een klep zodat hij niet terug kan blazen de mechanische ventilatie in.
  3. Bij optie 2 eventueel de aanvoer via t-splitsing op de 120mm vanuit de douche zodat er tevens wat extra ventilatie in de douche is, ook als de mechanische ventilatie niet aan staat.
Heeft iemand advies? Waarschijnlijk allemaal geen ideale opties, maar wellicht wel mogelijk?

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Jim423
Ja, officieel gaat dit dus niet.
De keukenaansluiting gaat niet naar een afzuigkap neem ik aan? Onofficieel: Optie 2 kan problematisch worden omdat er een behoorlijke druk staat op de uitgang van de WPB. Ik weet niet of jouw MV box dan nog wel lucht kwijt kan als deze niet op de hoogste stand staat. Enige optie is denk ik een drieweg-splitsing als afvoer, en de MV-box aansluiten op de toevoer via een T-stuk met terugslagklep de ruimte in. De MV-box blaast dan door de WPB heen als deze uit staat.

• jj85
raven22 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:49:
Ik heb het PV contact op mijn V5 aangesloten via een slimme stekker.
Echter nu gaat de wpb naar eigen goeddunken opwarmen tot de standaard temp van 50 gr.
Het tijdsblok van 8 uur zoals ik dat eerder ingesteld had is verdwenen helaas.
Heeft iemand hier een slimme oplossing voor?

Je kunt instellen dat de wpb alleen 'overdag' opwarmt. Maar hoelaat overdag begint?
Uitgaande van 9 uur in de ochtend had ik de tijd van de wpb een paar uren naar achter gezet zodat om 9 uur voor de wpb het in het echt 12 uur is.
Echter hij past de tijd automatisch weer aan naar de juiste tijd.
Misschien helpt een ander land kiezen? Of gewoon de wifi eraf halen, de app heb je toch niet veel aan.
Misschien moet je hem op smart grid zetten en dan beide input contacten gebruiken . Zie onderstaande tabel, met forced off kun je hem dan misschien uit houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t9msh8ZioX_M0TW8aRFMJK6rHd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WsW3HD2XJxTJHlQxKheFwhjQ.jpg?f=fotoalbum_large

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:11
@Animal_X 2x80 mm is geen 160 mm natuurlijk. Oppervlakte gaat kwadratisch ten opzichte van de diameter, dus je zal 4x80 mm moeten hebben om dezelfde doorvoer te hebben.

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Jim423 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:26:
Ja, officieel gaat dit dus niet.
De keukenaansluiting gaat niet naar een afzuigkap neem ik aan? Onofficieel: Optie 2 kan problematisch worden omdat er een behoorlijke druk staat op de uitgang van de WPB. Ik weet niet of jouw MV box dan nog wel lucht kwijt kan als deze niet op de hoogste stand staat. Enige optie is denk ik een drieweg-splitsing als afvoer, en de MV-box aansluiten op de toevoer via een T-stuk met terugslagklep de ruimte in. De MV-box blaast dan door de WPB heen als deze uit staat.
Die had ik nog niet bedacht, dank! De keukenaansluiting gaat niet naar een afzuigkap, die heeft een eigen doorgang in de gevel. Er zou dus geen heel vieze lucht doorheen moeten lopen.

[ Voor 10% gewijzigd door Animal_X op 19-03-2026 18:52 ]

"It's better to keep your mouth shut and give the impression that you're stupid than to open it and remove all doubt."

• Animal_X

Animal_X

Rodin

Knielen schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:36:
@Animal_X 2x80 mm is geen 160 mm natuurlijk. Oppervlakte gaat kwadratisch ten opzichte van de diameter, dus je zal 4x80 mm moeten hebben om dezelfde doorvoer te hebben.
Ah ja, je hebt helemaal gelijk. in bovenstaande geschetste optie heb ik dus:
2x 80 mm = 100cm2
1 x 100mm = 80cm2
Totaal = 180 cm2 oppervlakte ten op zichte van een aanbevolen 160mm doorgang = 200cm2. Dus 10% minder doorvoer potentieel. Echter, alles loopt wel ook nog 12+ meter verticaal omhoog naar de schoorsteen op het dak. Ik neem aan dat dit ook nog wat invloed heeft op debiet?

• raven22
jj85 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 18:34:
[...]

Misschien moet je hem op smart grid zetten en dan beide input contacten gebruiken . Zie onderstaande tabel, met forced off kun je hem dan misschien uit houden.
[Afbeelding]
Dank voor de tip, zelfs met alleen een contact op L1 werkt het al zoals ik graag wil.
Met een 2de contact kan ik ook nog de minimale window van 8 uur inkorten. Dus dat ga ik ook nog wel een keer toepassen.

• Kindrih
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:10
Bij de technisch groothandel een explorer V5 200l kunnen krijgen voor 1400 euro. Volgens mij een prima investering die erg snel terug verdiend is, aangezien er ook nog subsidie vanaf gaat. Nog even kijken hoe ik hem op zolder krijg maar dan kan eindelijk de ketel en het gas uit huis.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Kijk eerst maar eens hoe dat met de subsidie werkt, iets met een bevoegde installateur vinden :)
Als je slim bent laat je hem zorgen dat hij (heel) boven komt :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• Musicus
Wolly schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 09:45:
[...]

Dan heeft je wpb gisteren niet de 50c gehaald of je hebt een thermosifon probleem of je definitie van kort is anders dan die van mij.

Anders gezegd: Met 50c verwarmen tussen 12.00-16.00 heb ik de volgende dag een prima warme douche.
Je had gelijk. Ik denk dat de WPB op de betreffende ochtend niet verwarmd was.
Sinds een paar dagen heb ik de instelling op verwarmen tot 53 graden tussen 10.00 en 18.00 en deze ochtend hebben 3 personen prima kunnen douchen met een warme douche.

• Kindrih
Speedy-Andre schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:43:
Kijk eerst maar eens hoe dat met de subsidie werkt, iets met een bevoegde installateur vinden :)
Als je slim bent laat je hem zorgen dat hij (heel) boven komt :+
Dat komt wel goed, ik ben werkzaam bij een installateur. Heb zo ook de subsidie van de warmtepomp gekregen.

Nog tips om het apparaat zonder al te veel krassen op zolder te krijgen? :)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Meestal lukt het met mankracht en spanbanden voor een goede grip, eventueel iets er omheen doen tegen de krassen of kijken of dat met het karton lukt.
Hier was het 1 trap op wat met 2 man goed lukte (sterkste liep boven).
Met een elektrische lier die 250kg aan kan was mijn plan B.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met radiatoren

• timovd
  • Laatst online: 14:03

timovd

Voorsprong door techniek

Kindrih schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:38:
Bij de technisch groothandel een explorer V5 200l kunnen krijgen voor 1400 euro. Volgens mij een prima investering die erg snel terug verdiend is, aangezien er ook nog subsidie vanaf gaat. Nog even kijken hoe ik hem op zolder krijg maar dan kan eindelijk de ketel en het gas uit huis.
Waar is dat? Bij de bekende is hij 1350 exclusief btw

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• Kindrih
timovd schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:48:
[...]

Waar is dat? Bij de bekende is hij 1350 exclusief btw
Wasco, met de installateurs korting. 1400 in de btw.

• raven22
Kindrih schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:44:
[...]

Dat is wel goede deal, bij warmteservice is hij 1600 incl btw

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Heeft iemand hier maatregelen genomen tegen motorgeluid van de wpb? De mijne is best lawaaiig en bij rustig weer zelfs buiten goed te horen, terwijl ie op zolder staat...

Zou zoiets helpen? https://www.ventilatiesho...s-o-160mm-lengte-1-meter/

Het is echt het loeien van de ventilator en niet de luchtstroom zelf die je hoort.

Hier stond een dode link.

• Jim423
Heb ik, je hoort aan het uiteinde helemaal niets meer bij mij.

• Musicus
Ik heb op dit moment met het zonnige weer best een overschot van mijn PV panelen dus ik dacht, ik zet de WPB even handmatig op 62 graden zodat hij weer een legionella run kan doen. Maar als ik de temperatuur via de app of op het apparaat omhoog zet gebeurt er niets.... Hij mag verwarmen tot 18.00 dus dat is het niet. Gebruik van element staat zo weinig mogelijk, maar ik dacht dat het ook zonder element zou lukken?
Is er ergens iets wat ik fout doe?

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:13
@Musicus misschien handig om te vermelden wélke WPB je hebt...

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Musicus
Sorry, het gaat om een Atlantic Explorer V5.
Het staat nu ook in m'n onderschrift.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Hallo luitjes, ik wil ook over naar een WP boiler en heb wat vragen en zoek jullie advies gezien vanuit jullie eigen ervaringen.

Allereerst de situatieschets:
Ruitjeshuis, al diverse dingen aan gedaan zoals vloerisolatie en kunststof kozijnen en hr++ glas. Ook zijn er 3 airco's geplaatst (de laatste nog meer net). 1x 5Kw beneden en een 2,5 en 3,5 Kw op 2 slaapkamers boven.
Ook liggen er 8 400w panelen op Z-ZO
3 personen aanwezig, waarvan er altijd wel iemand thuis is, vaak thuiswerken, op verwarmen wordt niet bezuinigd. En dat gaat ook prima met de airco.
Onlangs een 2e airco boven geplaatst omdat die ene de boel net niet comfortabel kon houden bij langere periodes van kou.
De ketel die we nu gebruiken is een remeha 4cw.
Er is nog een bad aanwezig in de badkamer waar de kleinkids 1x per week in zitten, maar die gaat weg, er komt alleen een douche terug.

Huidig gebruik gas: tussen de 220 en 270 kuub per jaar. Warmwater zal daar zo'n 15-20 per maand van zijn.
Afrekening vorig jaar +/- 1000 euro. Het extra gasverbruik bovenop het SWW gebruik is puur incidenteel een keer stoken voor comfort boven en straks niet meer nodig.
Omdat vastrecht nu al een erg groot deel van de kosten voor gas is en met het oog op stijgende gas kosten en zelf meer opgewekte energie willen gebruiken, willen we van het gas af.

Plannen:
Binnen enkele maanden wordt de badkamer gerenoveerd en zal er een electrische radiator geplaatst worden, de badkamer werd eigenlijk alleen koud na lange periodes van kou, dus meer voor het comfort.
Binnenkort willen we om tafel met de keukenboer, de keuken wordt gesloopt en er komt een nieuwe in, met inductie plaat.

Ik realiseer me dat dit in fases moet, de WP boiler kan pas worden geplaatst als de keuken af is. Dat is ook wel zo handig ivm de plaatsing en verwijdering huidige ketel.

Vragen:
Allereerst: 200ltr boiler lijkt me prima voor ons, gezien de vrouw wat langer doucht, is dat een correcte aanname ?

Plaatsing:
Ik wil deze op zolder plaatsen, kan dit i.v.m. puntlast ? Het huis is uitgevoerd met 150mm kanaalplaten van 2,55kN/m2

Werking:
De zolder is altijd redelijk aangenaam, er hoeft niet gestookt te worden, wordt verder alleen voor de was gebruikt en opslag. Mijn idee was: aanzuigen lokaal, afvoeren naar buiten. Ik heb namelijk in de hoek van het dak een buis zitten, die vroeger gebruikt wordt voor de hele oude verwarming (aanvoer lucht).

Hamvraag: welk merk type in 2026 ? Hij moet stil en efficiënt zijn, makkelijk te bedienen (WAF factor) én werken met Home-Assistant.

Extra vraag:
Zouden jullie nog een boiler/cooker nemen in de keuken ? Waarom wel of juist niet ?

Extra vraag 2: Als jullie dit zo lezen, is er dan iets waarvan jullie zegen: als je toch de keuken en de badkamer doet en een WP boiler neemt: denk dan ook eens aan dit of dat ?

Zoldervloer en plaats boiler (rood)
https://i.postimg.cc/RVVfX2kg/zoldervloer.jpg
Huidige plaatsing ketel en luchtafvoer:
https://i.postimg.cc/KvwPjJW0/IMG-0304.jpg
Waar nu de ketel en het vat hangen komt dus de WP boiler en de wasmachine en droger gaan naar links.
https://i.postimg.cc/xCfHh7Xt/IMG-0305.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door KillerAce_NL op 23-03-2026 11:06 ]

• Kindrih
Wat is de maximale afstand voor de inlaatcombinatie vanaf de boiler? Ik heb namelijk een inlaatcombinatie met vul systeem voor het CV water. Deze wil ik eigenlijk laten zitten, maar die komt op ongeveer 2 meter afstand van de boiler aansluiting.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:51
Atlantic Explorer V5 zijn bizar goedkoop bij Wasco momenteel.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:11
Technician- schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 20:34:
Atlantic Explorer V5 zijn bizar goedkoop bij Wasco momenteel.
Ik vind €2250 bruto voor de 200l versie toch best stevig aan de prijs hoor...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
MzKzM73 schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:05:
[...]

Ik vind €2250 bruto voor de 200l versie toch best stevig aan de prijs hoor...
1400 met de juiste inlog.
Kindrih schreef op zondag 22 maart 2026 @ 10:44:
[...]

[ Voor 27% gewijzigd door Wolly op 24-03-2026 23:28 ]

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:28:
[...]

[...]
En hoe kom je daar aan? Ik denk niet dat de gemiddelde tweaker een installateursaccount heeft.

• maren0
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-03 10:55
KillerAce_NL schreef op maandag 23 maart 2026 @ 11:01:
Hallo luitjes, ik wil ook over naar een WP boiler en heb wat vragen en zoek jullie advies gezien vanuit jullie eigen ervaringen.

Allereerst de situatieschets:
Ruitjeshuis, al diverse dingen aan gedaan zoals vloerisolatie en kunststof kozijnen en hr++ glas. Ook zijn er 3 airco's geplaatst (de laatste nog meer net). 1x 5Kw beneden en een 2,5 en 3,5 Kw op 2 slaapkamers boven.
Ook liggen er 8 400w panelen op Z-ZO
3 personen aanwezig, waarvan er altijd wel iemand thuis is, vaak thuiswerken, op verwarmen wordt niet bezuinigd. En dat gaat ook prima met de airco.
Onlangs een 2e airco boven geplaatst omdat die ene de boel net niet comfortabel kon houden bij langere periodes van kou.
De ketel die we nu gebruiken is een remeha 4cw.
Er is nog een bad aanwezig in de badkamer waar de kleinkids 1x per week in zitten, maar die gaat weg, er komt alleen een douche terug.

Huidig gebruik gas: tussen de 220 en 270 kuub per jaar. Warmwater zal daar zo'n 15-20 per maand van zijn.
Afrekening vorig jaar +/- 1000 euro. Het extra gasverbruik bovenop het SWW gebruik is puur incidenteel een keer stoken voor comfort boven en straks niet meer nodig.
Omdat vastrecht nu al een erg groot deel van de kosten voor gas is en met het oog op stijgende gas kosten en zelf meer opgewekte energie willen gebruiken, willen we van het gas af.

Plannen:
Binnen enkele maanden wordt de badkamer gerenoveerd en zal er een electrische radiator geplaatst worden, de badkamer werd eigenlijk alleen koud na lange periodes van kou, dus meer voor het comfort.
Binnenkort willen we om tafel met de keukenboer, de keuken wordt gesloopt en er komt een nieuwe in, met inductie plaat.

Ik realiseer me dat dit in fases moet, de WP boiler kan pas worden geplaatst als de keuken af is. Dat is ook wel zo handig ivm de plaatsing en verwijdering huidige ketel.

Vragen:
Allereerst: 200ltr boiler lijkt me prima voor ons, gezien de vrouw wat langer doucht, is dat een correcte aanname ?

Plaatsing:
Ik wil deze op zolder plaatsen, kan dit i.v.m. puntlast ? Het huis is uitgevoerd met 150mm kanaalplaten van 2,55kN/m2

Werking:
De zolder is altijd redelijk aangenaam, er hoeft niet gestookt te worden, wordt verder alleen voor de was gebruikt en opslag. Mijn idee was: aanzuigen lokaal, afvoeren naar buiten. Ik heb namelijk in de hoek van het dak een buis zitten, die vroeger gebruikt wordt voor de hele oude verwarming (aanvoer lucht).

Hamvraag: welk merk type in 2026 ? Hij moet stil en efficiënt zijn, makkelijk te bedienen (WAF factor) én werken met Home-Assistant.

Extra vraag:
Zouden jullie nog een boiler/cooker nemen in de keuken ? Waarom wel of juist niet ?

Extra vraag 2: Als jullie dit zo lezen, is er dan iets waarvan jullie zegen: als je toch de keuken en de badkamer doet en een WP boiler neemt: denk dan ook eens aan dit of dat ?

Zoldervloer en plaats boiler (rood)
https://i.postimg.cc/RVVfX2kg/zoldervloer.jpg
Huidige plaatsing ketel en luchtafvoer:
https://i.postimg.cc/KvwPjJW0/IMG-0304.jpg
Waar nu de ketel en het vat hangen komt dus de WP boiler en de wasmachine en droger gaan naar links.
https://i.postimg.cc/xCfHh7Xt/IMG-0305.jpg
ik ben zelf al een tijdje aan het zoeken naar een wpb 270 L, daarbij zijn 3 modellen naar voren gekomen.

Tosot homebask (1650)
Atlantic Explorer V5 (2000)
Lg wh27s (2200)

gesorteerd op laagste prijs, voor mijn gevoel is de LG het beste kwa garantie, aantal DB, desgin cop etc.

De 200Liter van LG heeft R290 en de 270 (nog) niet

Heb ook weer wat voorbijzien komenvan SmartGrid ready, wat alleen de Atlantic heeft.
connectie met HA heb ik nog niet echt actief of gezocht,

• Swelson
Kindrih schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 18:08:
Wat is de maximale afstand voor de inlaatcombinatie vanaf de boiler? Ik heb namelijk een inlaatcombinatie met vul systeem voor het CV water. Deze wil ik eigenlijk laten zitten, maar die komt op ongeveer 2 meter afstand van de boiler aansluiting.
Ik zie niet direct een probleem. Druk kan dan ook prima weg.

Belangrijkste is dat je geen afsluiter (kogelkraan bijv.) plaatst tussen het overdrukventiel en de boiler.

• bassie221188
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:47
Sinds de Atlantic explorer V5 270 liter uit is, kost deze 1875 bij Warmteservice. Zonder installateurs account, gewoon voor de consument. Inclusief gratis levering.

• GerardG
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:36
Ons vrijstaand huis van 138m2 woonoppervlak, twee verdiepingen, label b gaat gasloos worden met een WP. Beneden hebben we de gehele woning vvw. De ruime hal heeft een open verbinding met trapgat/boven. Omdat we boven de radiatoren altijd dicht hebben zegt de installateur: dan kun je ze net zo goed verwijderen en eventueel bij-verwarmen met een airco, indien nodig.

Is dit verstandig ivm rendement van de WP?
Wie heeft een soort gelijke situatie (met bijvoorbeeld de radiatoren boven dicht) en wat is je ervaring?

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:59
GerardG schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 15:52:
Ons vrijstaand huis van 138m2 woonoppervlak, twee verdiepingen, label b gaat gasloos worden met een WP. Beneden hebben we de gehele woning vvw. De ruime hal heeft een open verbinding met trapgat/boven. Omdat we boven de radiatoren altijd dicht hebben zegt de installateur: dan kun je ze net zo goed verwijderen en eventueel bij-verwarmen met een airco, indien nodig.

Is dit verstandig ivm rendement van de WP?
Wie heeft een soort gelijke situatie (met bijvoorbeeld de radiatoren boven dicht) en wat is je ervaring?
Dat zal je toch echt in een warmtepomp-toppic moeten plaatsen. Dit topic gaat over Warmtepompboilers.

EV: '25 Tesla M3 LR AWD + '15 Kia Soul , PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Een groot SWW-vat weegt gemakkelijk richting de 400kg, water inbegrepen. Hoe plaatsen mensen dit bv in jaren 30 woningen? Hoe weet je of de vloerbalken dit gewicht houden? Je leest af en toe het advies om er een constructeur naar de laten kijken, maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat iedereen hier een berekening laat uitvoeren.

Als je wel een berekening hebt laten uitvoeren, hoeveel kostte dat, hoe is dat gelopen en wat kwam eruit?

[ Voor 14% gewijzigd door marvel27 op 25-03-2026 16:25 ]

• GerardG
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 17:36
@Destynx
Klopt. My bad

• Surfari
marvel27 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:14:
Een groot SWW-vat weegt gemakkelijk richting de 400kg, water inbegrepen. Hoe plaatsen mensen dit bv in jaren 30 woningen? Hoe weet je of de vloerbalken dit gewicht houden? Je leest af en toe het advies om er een constructeur naar de laten kijken, maar ik kan mij bijna niet voorstellen dat iedereen hier een berekening laat uitvoeren.

Als je wel een berekening hebt laten uitvoeren, hoeveel kostte dat, hoe is dat gelopen en wat kwam eruit?
Misschien kun je kosten in besparen door de situatie zelf op te nemen. Dus als het gaat om een verdieping op houten balken, wat is het formaat van de balken, wat is de onderlinge afstand, zijn er onderbrekingen of beschadigingen, waar zitten dragende muren etc. (En fotootjes nemen.).
Op internet valt best vinden wat het draagvermogen zou zijn met balkenmaat en hartafstand.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-03 08:08
En zorgen dat je een onder constructie hebt om het gewicht beter te verdelen.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Groningen84
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 10:35
Wolly schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 23:28:
[...]

[...]
Gaat dan van die €1400,- ook nog weer de ISDE subsidie vanaf? Dus dan voor € 650,-? Of reken ik mij dan rijk? ;)

• Kindrih
Groningen84 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 22:02:
[...]

Gaat dan van die €1400,- ook nog weer de ISDE subsidie vanaf? Dus dan voor € 650,-? Of reken ik mij dan rijk? ;)
Correct, je hebt natuurlijk nog wel wat installatie materiaal nodig. En de installatie dient door een installateur zijn uitgevoerd voor de isde subsidie.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 17:23
Over prijzen gesproken: is de Calypso Split V3 (met binnen- en buitenunit samen) ook zo aantrekkelijk geprijsd bij Wasco?

Edit: de 200 liter versie bedoel ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Franciesco op 26-03-2026 09:57 ]

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Nu online
Surfari schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 18:01:
Misschien kun je kosten in besparen door de situatie zelf op te nemen. Dus als het gaat om een verdieping op houten balken, wat is het formaat van de balken, wat is de onderlinge afstand, zijn er onderbrekingen of beschadigingen, waar zitten dragende muren etc. (En fotootjes nemen.).
Op internet valt best vinden wat het draagvermogen zou zijn met balkenmaat en hartafstand.
Kan natuurlijk, maar als leek is dit wel best een risicovolle optie. De kans dat het misgaat zal klein zijn, maar als het misgaat, dan zijn de gevolgen groot.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Graag wat advies.
Ik wil graag een atlantic v5 200 liter in de kelder willen instaleren. Daar zijn alle aansluitingen.
De temperatuur gaat op koude dagen in de winter naar maximaal 12 graden. Is dit nog een acceptabele temperatuur voor de atlantic? Ik heb geen ventilatie installatie, maar huis wordt nog passief geventileerd. In kelder wel mogelijk om kanalen naar buiten te maken voor de warmtepomp boiler. Kelder is wel niet erg hoog 1.70m tot aan houten balken. wel mogelijk om nog gedeelte van kelder eventueel ui te diepen naar 1.83 wat de minimale hoogte is voor V5. Is dit een mogelijke/efficiënte installatie methode voor de warmtepomp?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:57

Jerra

Beunhaas in wording

berrieberrie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:17:
Graag wat advies.
Ik wil graag een atlantic v5 200 liter in de kelder willen instaleren. Daar zijn alle aansluitingen.
De temperatuur gaat op koude dagen in de winter naar maximaal 12 graden. Is dit nog een acceptabele temperatuur voor de atlantic? Ik heb geen ventilatie installatie, maar huis wordt nog passief geventileerd. In kelder wel mogelijk om kanalen naar buiten te maken voor de warmtepomp boiler. Kelder is wel niet erg hoog 1.70m tot aan houten balken. wel mogelijk om nog gedeelte van kelder eventueel ui te diepen naar 1.83 wat de minimale hoogte is voor V5. Is dit een mogelijke/efficiënte installatie methode voor de warmtepomp?
Met die beperkte hoogte zou ik heel snel een los vat overwegen met een losse warmtepomp (Hewalex PCWU bijvoorbeeld) of aansluiten op de CV WP met een driewegklep.

• raven22
berrieberrie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:17:
Graag wat advies.
Lijkt mij geen probleem, in mijn inpandige onverwarmde garage is in de winter ook regelmatig tussen de 10-13 graden. Kost je wel iets meer aan standby verliezen.
Qua hoogte: zolang je de aan/afvoer maar naar buiten krijgt is het geen probleem om wat te verdiepen indien dat goed te doen is.

• berrieberrie
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
raven22 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:35:
[...]

Lijkt mij geen probleem, in mijn inpandige onverwarmde garage is in de winter ook regelmatig tussen de 10-13 graden. Kost je wel iets meer aan standby verliezen.
Qua hoogte: zolang je de aan/afvoer maar naar buiten krijgt is het geen probleem om wat te verdiepen indien dat goed te doen is.
De afvoer wil ik sowieso naar buiten.
De aanvoer; bestaan daar mogelijkheden om deze dmv klep te kiezen voor intern of externe aanvoer?
En kan dat eventuel automatisch gebeuren?
Of moeten de parameters in de warmtepomp dan ook anders ingesteld worden?

vrijstaand 1924 200m2, zuid limburg, quatt duo, 5.8 warmteverlies Remeha avanta 35c, tado v3+, 60m2 vwv droogbouw, radiators, speedcomfort, isolatie kan beter,5300kw zonnepanelen. Kia e-niro, 2xMarstek v3 fw147.112.117

• raven22
berrieberrie schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:41:
[...]

De afvoer wil ik sowieso naar buiten.
De aanvoer; bestaan daar mogelijkheden om deze dmv klep te kiezen voor intern of externe aanvoer?
En kan dat eventuel automatisch gebeuren?
Of moeten de parameters in de warmtepomp dan ook anders ingesteld worden?
Ik doe het handmatig, in de winter zet ik de buis naar buiten op de afvoer en zuigt de wpb uit de ruimte.
In de zomer zet ik de buis (aerfoam van ubbink) op de aanvoer opening en blaast de uitvoer in de ruimte.

• Surfari
marvel27 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 10:09:
[...]

Kan natuurlijk, maar als leek is dit wel best een risicovolle optie. De kans dat het misgaat zal klein zijn, maar als het misgaat, dan zijn de gevolgen groot.
Je kunt de opgenomen informatie aan een bouwkundig ondelegt persoon voorleggen. Als het een dertien-in-een-dozijn constructie betreft kost het oordeel waarschijnlijk minder dan dat iemand dat op locatie op komt nemen.
En de vraag was ook hoe weet je hoeveel gewicht zoiets zou kunnen dragen. Balkmaat en h-o-h afstand zijn daarbij belangrijke factoren.
Met zelf kijken en opzoeken kan misschien duidelijk worden dat de constructie dusdanig karig is dat het geen zin heeft om een constructeur in te huren, en het verduidelijkt wat je op de foto moet zetten en opmeten als je het aan een constructeur voor wilt leggen.
Dat was meer wat ik bedoelde. Zelf kijken en opnemen en dat aan een constructeur voorleggen. Met een beetje geluk is het aan de hand van vuistregels zo bepaald. De constructie laten berekenen is veel complexer.
Ps weet je iets over het verleden van het huis, komt de boiler op de plek waar in de jaren 70/80/90/00 misschien een cv met gietijzeren warmtewisselaar naast een boiler stond? Dat weegt ook wel wat.
Je vroeg ook hoe plaatsen mensen een groot vat 400l. Ligt natuurlijk aan de situatie. Maar in een eenvoudig jaren dertig huis denk ik dat je zo'n boiler niet zomaar door het trapgat krijgt laat staan een vlizotrapje. Wel belangrijk om eerst te bepalen of de boiler wel op de locatie kan komen anders heeft de constructie bekijken geen zin.

• Knopsje
  • Laatst online: 15:34
marvel27 schreef op woensdag 25 maart 2026 @ 16:14:

Ik heb het hier in onze jaren 30 woning zelf gedaan. Originele balkenlaag was berekend op 200kg/m2. Ik heb de oude balken (ingemetseld in de muur) weggehaald, een hoeklijn geplaatst en het aantal balken verdubbeld. Daar bovenop een dikke multiplex plaat om het gewicht te verdelen en daar staat de WPB (LG WH270) op. Niet iets wat je zomaar even doet, maar aangezien hier toch alles open moest was het goed te doen. De WPB naar boven krijgen was moeilijker :X
Wat foto's van het proces:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/amwiNTGEWOd_oXp68yUG0LQZNHU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mvOJgDBZ0k2OmBnVgkKTD7ft.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJ2jWqbKiQf5BVX0kihe9G236jg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TaViVjHfvZmI0UulD9c98NCc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mtZNTEC8p-RLnblJMLcfJ_7yI6g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VaxZsu7jiFPL6NC7RvGpPwR7.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oNcidg8ybn1fu8rTWMMc2WhInkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YUSiDQNHi2RcxiJjtRi0eMb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0P3h7hJ0K7SQKW1Vz0yLRpOvSWQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9mpOVJYHHrakpFni3GPivvVf.jpg?f=fotoalbum_tile

• Elsdeniep
-

[ Voor 113% gewijzigd door Elsdeniep op 27-03-2026 09:30 ]

• Elsdeniep
Ik doe het handmatig, in de winter zet ik de buis naar buiten op de afvoer en zuigt de wpb uit de ruimte.
In de zomer zet ik de buis (aerfoam van ubbink) op de aanvoer opening en blaast de uitvoer in de ruimte.
@raven22
Winterstand: Je kunt je woning niet vacuum trekken dus waarmee wordt de aangezogen binnenlucht aangevuld, denk je?

• Kindrih
Weet iemand of je de dopjes op de hydraulische aansluiting van de Explorer V5 er uit moet pulken? Of blijven deze er in zitten? Kan zo niks in dit topic vinden.

• Swelson
Kindrih schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:21:
Weet iemand of je de dopjes op de hydraulische aansluiting van de Explorer V5 er uit moet pulken? Of blijven deze er in zitten? Kan zo niks in dit topic vinden.
Blader even een paar pagina's terug. Of doorzoek ff de laatste posts met foto's. Meermaals aan de orde gekomen.

• Surfari
Kindrih schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 12:21:
Bedoel je de nylon bus die in de aansluitingen?
De meesten laten dit zitten.
Voor montage controleren of dit glad is evenwijdig met het uiteinde van de koppeling, evt glad maken.
Dit komt hier regelmatig voorbij, maar het is idd lastig zoeken in 495 pagina's

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik ben van plan een Calypso split 270l te plaatsen, met een aftapkraan bij de inlaat. Als ik de hoofdleiding dicht draai en de aftapkraan gebruik dan kan het vat vacuum trekken. Om dit te voorkomen ga ik een vacuumklep plaatsen. Deze klep komt bij de warmwater uitvoer, met een T-stuk zodat de klep op het hoogste punt van de installatie komt.

Is dit een goed plan of zeg ik nou hele domme dingen?

• jj85
Voggy schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 14:18:
Ik ben van plan een Calypso split 270l te plaatsen, met een aftapkraan bij de inlaat. Als ik de hoofdleiding dicht draai en de aftapkraan gebruik dan kan het vat vacuum trekken. Om dit te voorkomen ga ik een vacuumklep plaatsen. Deze klep komt bij de warmwater uitvoer, met een T-stuk zodat de klep op het hoogste punt van de installatie komt.

Is dit een goed plan of zeg ik nou hele domme dingen?
zo heb ik het ook gedaan, op de warme uitlaat (er is wat discussie soms over de positie van de vacuumklep, inlaat vs warme uitlaat).

• Kingpinda
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:43

Kingpinda

Citizenship is earned.

Al tijden dit topic aan het doorspitten en eindelijk helemaal bij. Halverwege al duidelijk dat ik het best voor de calypso split 270l v3 kon gaan en zoveel bedrijfjes en offertes verder eindelijk een regionale stek monteur gevonden die ondanks het type niet te kennen deze wel enthousiast wil plaatsen voor mij. Veelal ligt zijn ervaring meer bij airco’s en monoblock wpb’s.

Sinds vorig jaar februari al puur aan het verwarmen met 1 MHI 3.5KW in de woonkamer en 1 ME 3.5KW op de overloop. Makkelijk woonkamer op 21 graden te houden en bovenverdieping op 20.

Begin januari bij -6 18kwh verbruikt op 1 dag als piek. Normale winterse dagen schommelende meer tussen de 3 en 10/14kwh per dag.

Dus laatste stap om van de criminele stadsverwarming af te gaan. We hebben geen gas aansluiting.

Maandag is het zover :)

Eerst maar met Shelly mini 1 en Shelly monitoring in de werkschakelaar voor monitoring en pv/smargrid relais.

Aquamqtt klinkt super veelbelovend maar nog erg daunting voor mij. Ook wegens de bugs maar ook de handelingen en dat ik overzicht mis op dit gebied.

Heb liever een drop in module zoals bijvoorbeeld LEDmaniacs Climacontrol oplossing voor local wifi modules.

Ik heb proberen te zoeken naar een aquamqtt topic maar niet kunnen vinden. Bestaat dat ergens?

Life is like living only without the peaches

• raven22
Elsdeniep schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 09:29:
[...]

@raven22
Winterstand: Je kunt je woning niet vacuum trekken dus waarmee wordt de aangezogen binnenlucht aangevuld, denk je?
Voor het grootste deel van buiten door een ventilatie rooster en een tochtige garagedeur
Voor een klein deel uit de woning/hal door een nauwe spleet onder de deur.
Pagina: 1 ... 123 124 Laatste