Hysterese op -8 is wel héél laag. Dan duurt het erg lang voor je verwarming weer aan gaat. Wordt het dan niet te koud binnen?Icebear1079 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 15:58:
Hey Allemaal,
Sinds de kerstvakantie draait mijn 9 kW UB60 R290 machine. Zonder buffer, aangezien de installateurs van LG Korea te horen hebben gekregen dat bij VVW die altijd open staat een buffer niet nodig is.
Systeem doet alleen ruimteverwarming, woning 2004, 200m2 vrijstaand, 50m2 VVW, 2 radiatoren (500 W 35/30/20) waar er nog 2 bijkomen deze maand (1400W).
Stuur op water (thermostaat nog niet geinstalleerd) 27 gr met vast debiet 22l/min. Pompcap: 70%, wat ook ongeveer 22l/min is.
Waterhysterese: -8/+4 gr.
Die 27gr kan ie eigenlijk niet vashouden en loopt al snel op naar 28 en later 29gr, waarna bij een ORC de hysterese wordt overschreden en hij uitslaat.
Stiltemodus tussen 23u en 7h.
1. In de stiltemodus worden de ORC's vervangen door langere periodes van hoger vermogen ~1600w input. Dit zorgt er in mijn opstelling voor dat de hysterese sneller wordt bereikt.
Voorbeeld:
[Afbeelding]
In de latere runs komen de ORCs weer naar voren.
2. Ik zie in mijn homewizzard plaatjes eigenlijk geen dalletjes van de defrosts terug. Wel de pieken van de opstart. Het lijkt er op dat het defrosten dus bijzonder snel gebeurd. Bij mijn MHI airco zie ik ze bv wel duidelijk terug in HW.
Hier voorbeeldjes van defrosts tijdens de mist:
[Afbeelding]
Tijdens de nacht van de 29ste zien we combi stiltemodus en defrosts door mist. De load ligt dan structureel hoger door opstartpieken en langere ORCvervangruns. (Geef het een naam)
Overdag wordt het weer beter, we zien nog twee defrosts en daarna loopt ie goed met ORC's.
[Afbeelding]
3. Waar ik dus mijn hoofd over breek is waarom de unit niet verder terugmoduleert. De Tuittrede is structureel hoger dan de doeltemp en toch moduleert hij niet terug. Pinput bijft structureel tussen de 850 en 1150W hangen, bij temperaturen tussen 0 en 8 gr. Qua outputvermogen zit je dan snel rond de 5 kW.
Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
4. Dit betreft niet de WP, maar de VVW. Op basis van https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening ben ik altijd uitgegaan van ~70 W/m2 bij 35/30/20. Nu is dit een calculator voor ingegoten slangen. Bij ons is het ingefraised plus PVC. Maar ik heb sterk het idee dat we al 100 W/m2 halen bij 30 gr invoertemperatuur in de vloer. Kan dit aan verschil infraise vs ingegoten liggen?
Vraag me af of anderen deze observatie delen, want dit zou volgens mij nieuw inzicht zijn.
Las daarvan: hij zou iig wel verder terug moeten kunnen moduleren. Het laagst mogelijke opgenomen vermogen is ca 300W.
Ik weet niet hoe de regelaar van LG werkt, maar krijg je soms een grotere overshoot als je op een grotere afwijking van de doeltemperatuur begint? Dan kun je beter -2/+4 gebruiken zoals de meesten hier volgens mij doen.